spacer


Afrensning bør være en del af arbejdet

Det giver murerne ekstra udgifter, at svendene sylter afrensningen af stilladser, lifte og maskiner. Udlejerne af udstyr efterlyser rutiner for renholdelsen, der kan forlænge levetiden for udstyret

Af Hans Windeløv

Hurtig afvaskning og rutinemæssig rengøring af stilladser, lifte og maskiner efter dagens dont på byggepladsen sparer både murere og stilladsudlejere for udgifter til renholdelse af grejet, risikoen for uheld samt spild af kostbar tid på besværlig opsætning af urenset materiel.

Alligevel er det sjældent, at afrensningen sker som en del af arbejdsrutinen. Der er ganske enkelt for travlt.
- Hen mod fyraften har svendene ikke altid overskud til at gå i gang med rengøringen. Specielt når man er på akkord, ønsker man ikke at bruge tid på det, som ikke er værdiskabende for én selv. Så er det mere interessant, om man kan nå at lægge 100 sten ekstra frem for at gøre materiellet rent, siger murermester Rasmus Nielsen fra Kronemurerne.

Økonomi og arbejdsmiljø
Grundlæggende prøver virksomheden dog at være på forkant med problemerne og undgå, at tingene sætter sig på stilladser og lifte. Så har man en stund, er det oplagt at få gang i højtryksspuleren, kost og klud og få det værste væk.

- Men dovenskab er også en af årsagerne til, at svende og arbejsmænd ikke er mere på dupperne, end tilfældet er. Det koster nogle ekstraregninger, som faste rutiner kunne have sparet os for, siger Rasmus Nielsen, der påpeger, at en hurtig indsats ud over økonomien også gavner arbejdsmiljø og tiden.

Det kan nemlig godt være farligt at færdes på stilladser, hvor man risikerer at falde over mørtelklumper, samtidig med at det kan være svært og langsommeligt at håndtere opsætningen af stilladser, der ikke er renset ordentligt samtidig med, at man risikerer, at tingene ikke falder ordentligt i hak.

Udlejere under pres
Hos firmaerne, der lejer lifte og stilladser ud, har man efterhånden accepteret, at tingene ikke bliver leveret tilbage i den stand, de blev leveret i.

- Vi ser, ofte at svendene i murerfirmaer og malerfirmaer ikke er helt så gode til at rengøre materiellet efter endt arbejdsdag. Når vi henter lifte og stilladser efter lejeperiodens udløb, er der derfor ofte ikke andet at gøre end at få gang i afrensningen, siger Poul Steiness, adm. direktør i Steiness Liftcenter, som lejer lifte ud til liftudlejningsfirmaerne.
Han fortsætter:
- I vores aftaler er det liftudlejeren, der skal sørge for, at materiellet er godt renset. Men det er ikke altid tilfældet. Det hænder også, at vi selv tager ud og afhenter materiellet hos det murerfirma, som har brugt det. Og det er ikke altid et kønt syn, der møder os. Mørtel, cement, beton og maling har sat sig på liftene, så vi ofte må tage hårdhændede metoder i brug for at få dem renset.

Aluminium bliver ætset op
Og det kan ikke gå hurtigt nok. For ud over at de færreste ønsker at leje udstyr, som er fuld af rester, bearbejder og ætser flere af de produkter, murerne benytter, nemlig maling og alukonstruktioner, hvis de får lov at sidde.

Derfor omfatter rensningsprocedurerne alt fra sandblæsning og højtryksspuling til vand, sæbe, kemikalier og en solid gang knofedt. Her ryger regningen videre til liftudlejeren, som murerne har lejet udstyret hos. Og selv om udlejeren slår sig i tøjret, er der sjældent problemer med at få betalt den.

- Det hænger sammen med, at vi udtrykkeligt stiller krav om tilbagelevering af udstyret i rengjort tilstand. Når det ikke er tilfældet, udfører vi rengøringen. Og det kan blive en dyr affære. Dels i mandetimer og dels hvis materiellet har taget skade og eventuelt står til en halv omlakering. Det kunne være undgået, hvis de selv førte en hårdere tilbageleveringspolitik over for deres egne kunder, siger Poul Steiness, der dog ikke ser problemet som hverken aftagende eller stigende.

- Det er business as usual. Men det er alligevel ærgerligt både for os, der bruger tid og kræfter på rensningen, og for kunderne, der efterhånden har fået ikke så få ekstraregninger, siger Poul Steiness.

Afrensning bør være daglig rutine
Et af de steder, hvor man håndhæver ordlyden af, at udstyret skal være rengjort ved tilbageleveringen fra håndværkerne, er hos Nordjysk Stilladsudlejning. Her er det snarere reglen end undtagelsen, at de stilladser, der har været lejet ud i kortere eller længere perioder, er sølet godt til i størknede rester af byggematerialer.

- Så vi renser selv og sender regningen, siger direktør i Nordjysk Stilladsudlejning a/s, Preben Korsgaard.

Det er afrensninger, der omfatter både højtryksrens, kemikalier og damprensning. Når det handler om aluminiumstilladser, er forsigtighed dog temmelig vigtig.

- Det er ikke muligt at banke resterne af. Det deformerer rørene og går ud over bæreevnen. Og det er skæbnesvangert, når det handler om sikkerhed. Men af skal det, fordi betonen også æder sig ind i alukonstruktionerne. Derudover er afrensning af maskiner, som vi også lejer ud, problematisk. Teknik og mekanik tåler ikke for meget vand, højtryksrens og for mange kræfter bag. Så her tager en omhyggelig afrensning noget tid, siger Preben Korsgaard, der undrer sig over, at murerfirmaerne ikke gør det til en daglig rutine at rense udstyret af.

Holdningen er vigtig
For det er tid, der er givet godt ud. Et dagligt overblik en halv time før fyraften kan gøre det muligt at sætte kræfterne ind, der hvor det er mest nødvendigt.

- Det behøver ikke tage lang tid at mønstre materiellet. Men det er simpelt hen vigtigt at lokalisere, hvor der skal sættes ind med en afrensning, for dagen efter er det for sent. Ved fyraftenstid er det derimod stadig muligt at tørre mørtelrester, fugemasse og spildt beton af med børste, klud og vand eller at spule, hvis det er nødvendigt. Så her må man benytte en murerarbejdsmand til arbejdet. Det sparer både virksomheden for en del penge i det lange løb, samtidig med at udstyret forbliver i god stand, siger Preben Korsgaard, der dog mener, at murerfirmaerne skal arbejde en del med holdningerne til, at afrensningen er en naturlig del af arbejdet.
hawin@odsgard.dk





 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden