spacer


Tysk totalentreprenør foretrækker dansk

Züblin vælger lokale entreprenører og materialer ud fra konkurrencedygtighed på europæisk marked

Af Niels Nielsen

Det er en storentreprenør, der er vant til at agere på et stort europæisk marked, når tyske Züblin som totalentreprenør tager fat på opførelsen af kontorhuset Sydporten i Københavns Sydhavn dette efterår. Alligevel foretrækker Züblin at bruge lokale underentreprenører og materialer. Dog under forudsætning af, at de er konkurrencedygtige på et europæisk marked.

Ikke billigst
Det er et dansk byggemarked, hvor det har været svært at drive forretning som totalentreprenør de seneste år, som den tyske storentreprenør Züblin indtager dette efterår. Alligevel er det med en klar forventning om at tjene penge og ikke for enhver pris at få del i markedet ved at dumpe priser, at Züblin er kommet til Danmark.

- Züblin har ingen ambition om at være den billigste entreprenør, men derimod den mest værdifulde og erfarne. Vi ønsker ikke at overbevise ved at presse prisen ned, men med vores ideer, optimeringer og knowhow tidligt i projektforløbet, fortæller Holger Theilig, der er chef for Division Systembau Europe/Direct Export, som står for opførelsen af Sydporten og er en uafhængig forretningsenhed under hovedselskabet med det fulde navn Ed. Züblin AG.

Europæisk marked
En vigtig del af Züblins forretningsstrategi er at udnytte de fordele, der er forbundet med at være del af en af Europas største byggekoncerner, Strabag, til at trække på hele det europæiske marked, når der skal findes underentreprenører og materialer. Det betyder dog ikke, at hjemlige entreprenører fra starten er udelukket fra at komme i betragtning.

- Züblin vil trække på den kapacitet, som er til stede på hele det europæiske marked, fortæller Holger Theilig.

- Züblin har mange forbindelser og erfaringer med de specielle forhold, som gør sig gældende med at anvende materialer og underentreprenører i Tyskland såvel som andre europæiske lande, ligesom Züblin-koncernen selv råder over mange uddannede medarbejdere, betonelementfabrikker og stålfabrikanter.

- Vi vælger underentreprenører og materialer ud fra kriterier som pålidelighed, kvalitet, pris og udbud. Hvis nøjagtigt de samme forhold er gældende for internationale og lokale underentreprenører, vil vi foretrække den lokale entreprenør, fortæller Holger Theilig.

25 procent
Züblins langsigtede strategi i Danmark er foreløbig uklar og begrænset til ét projekt. Virksomheden oplyser, at det tyske hjemmemarked fortsat er første prioritet, mens internationale markeder med høj aktivitet som Danmark vil være et nichemarked.

I 2006 hentede Züblin 25 % af omsætningen udenfor Tyskland



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden