spacer


Nye skoler under lup

Forsker efterlyser evaluering af de mange nye undervisningsbyggerier

Tænk, hvis vi går i en forkert retning med alle de nye undervisningsbyggerier, der for milliarder af kroner skyder op i disse år.

Vi ved ikke, om vi er på rette vej, for der foregår på det nærmeste ingen evaluering af byggerierne i forhold til nye, pædagogiske linjer, der har brug for anderledes fysiske rammer.

Tvivlen og frustrationerne kommer fra det nordiske netværk ’Morgendagens skole’, der efterlyser meget mere erfaringsopsamling, når skolerne har været i gang et stykke tid.

Seniorforsker Inge Mette Kirkeby fra SBi er enig:

- Det er først og fremmest uforsvarligt over for eleverne, at man i de nordiske lande bare bliver ved med at bygge nye eller ombygge gamle skoler efter principper, der i sidste ende virker uhensigtsmæssige i forhold til indlæring og trivsel for de forskellige elevgrupper. Men også skolens ansatte bliver ladt i stikken i forhold til de pædagogiske intentioner, ligesom det er uforsvarligt at bruge så mange penge, når man ikke ved, om byggerierne virker efter hensigten.

- tm,nn



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden