spacer
Betonstykker løsner sig fra Øresundsbron



Øresundsbron advarer nu søfarende og fritidssejlere om risikoen mod at opholde sig under broen

Rutinemæssige inspektioner på Øresundsbron har afsløret, at betonstykker løsner sig fra jernbanedækket på den del af broen, som ikke går over sejlrenden Flinterenden.

Derfor advarer Øresundsbron nu søfarende og fritidssejlere om risikoen mod at opholde sig under broen.

De løse betonstykker blev opdaget, da betonkonstruktionerne blev inspiceret for at fastslå, hvilke reparationer Øresundsbrons entreprenører skal foretage i henhold til deres garantiforpligtelser.

Problemet er, at de betontrug, som danner underlag for de to jernbanespor i nogle tilfælde ligger så tæt, at de revner i enderne, når togenes bevægelser får betonen til at flytte sig.

Derved kan der falde betonstykker ned i vandet under broen.

Fejlen afhjælpes nu af broentreprenøren Sundlink ved, at noget af hjørnerne på de betontrug, som ligger for tæt, saves af. Reparationen omfatter hele broen bortset fra højbroen over sejlrenden, som har et ståldæk. Arbejdet påbegyndes i januar og forventes ikke at være klart før end til sommer, da det drejer sig om en strækning på i alt 5 km. Det forventes dog, at arbejdet ved Trindelrenden - den mindre sejlrende mellem Flinterenden og den svenske kyst - kan være færdigt med udgangen af januar.

- Vi opfordrer fiskere og sejlere til ikke at opholde sig i risikoområdet. Samtidig lover vi, at vi vil gøre alt, hvad vi kan for at minimere risikoen, siger Øresundsbrons produktionschef, Bengt Hergart.

Øresundsbron vil blandt andet informere sejlklubber og også via "Efterretninger for søfarende" fra Farvandsvæsenet.
- mo.






 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden