spacer
Nu skal varebilerne momsmærkes

Nu skal private varebiler køre med mærkat - dermed bliver håndværkerbiler på sort arbejde lettere at spotte

Af Michael Rughede
Nu kommer det. Mærket på varebilerne der viser, om der er betalt moms og afgifter af gulpladebilen. Dermed kan man se forskel på, om det er håndværkeren eller hr. og fru Jensen, der holder parkeret i villakvarteret.

Det er indholdet i en bekendtgørelse, som Skatteministeriet har sendt til høring indtil 11. december. Når den er vedtaget, skal de varebiler, der er anmeldt til privat kørsel, køre med mærkat på bagsmækken fra 1. april næste år.

Biler uden mærkat er derfor firmabiler, og de må kun bruges i forbindelse med arbejdsmæssig kørsel.

Nemt at tjekke
Den nye mærkningsordning er et led i Fair Play-kampagnen mod sort arbejde, og ideen blev allerede fremsat i forbindelse med kampagnestarten i 2004.
Tanken er, at mærket skal synliggøre, hvorvidt gulpladebilen bliver brugt lovligt eller ej.

Er der aktivitet omkring en håndværkerbil ved en villa eller et sommerhus uden for normal arbejdstid, er den muligvis på sort arbejde.
Den er derfor et oplagt mål for en af Skats kørende kontroller eller måske for vakse naboer, der er trætte af samfundsundergravende sort arbejde og derfor tipper det lokale skattecenter.

Er der ikke mærkat på varebilen, er det ensbetydende med en bil, der enten er parkeret foran håndværkerens egen dør, eller fordi den bruges i forbindelse med udførelse af en opgave, tilbudsgivning eller lignende, for at den har et lovligt ærinde.

I enkle tilfælde, hvor der ikke er mærke på bilen, kan der naturligvis være tale om en firmabil, hvor momsen er betalt, og brugeren i stedet beskattes af brugen.
Det kræver blot et hurtigt tjek i Centralregistret for Motorkøretøjer for at konstatere, hvordan bilen er registeret. Er der tale om en ren firmabil, skal ejeren eller brugeren kunne forklare, hvad bilen laver på stedet.

Venter god præventiv effekt
- Det er en ordning, vi har set frem til. Et mærke gør det meget lettere at få en hurtig afklaring af, om det afgiftsmæssige omkring bilen er i orden, eller om vi skal se nærmere på den og det arbejde, der eventuelt foregår, siger funktionschef Thorkild Bertelsen fra Skattecenter Billund i en kommentar til mærkningsordningen.

- Men den præventive effekt bliver nok også mærkbar. Allerede i dag får vi henvendelser fra borgerne, når de tror, der foregår sort arbejde. Nu bliver de formodentlig endnu mere opmærksomme på, om der er håndværkere i gang og henvender sig til os for at høre, om det, der foregår, er lovligt, siger Thorkild Bertelsen.

- Når det sorte arbejde bliver mere synligt, er det med til at fremme holdningen, om at sort arbejde ikke er okay, vurderer Thorkild Bertelsen.

1.000 kr. i bøde
Mærkningsordningen gælder for varebiler med totalvægt til og med fire tons, som er helt eller delvist registreret til privat anvendelse første gang efter 3. juni 1998.
Mærket er gratis og udleveres ved registrering af bilen og tilsendes til ejere eller brugere af allerede registrerede biler.

Det koster 1.000 kr. i bøde til ejeren eller brugeren af en varebil med mærkningspligt, hvis mærket ikke er sat på, og en tilsvarende bøde, hvis mærket sættes på firmabilen i strid med reglerne.




 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden