spacer


IT er vejen ud af byggekaos

Byggebranche-rod fik 26-årig tømrer til at starte eget firma - i dag er der 48 ansatte - det hele styres over nettet.

Af Lars Solberg

- Hvis vi ikke havde indført vores it-byggestyringssystem, havde jeg ikke et firma i dag. Det ville simpelthen være for besværligt. Så ville jeg hellere flytte til Barbados med min familie og gå og bygge hytter til folk, siger 26-årige Simon Klug, der startede sit firma lidt i trods over stivheden i byggebranchen.

For seks år siden som nybagt tømrer havde han en opgave, hvor han skulle montere gipsvægge. Det blev gjort. Dagen efter kom maleren og spartlede ud og malede. Og endelig kom elektrikeren, som sagde, at det hele skulle rives ned, da der ikke var ordnet strøm. Væggene blev revet ned, og et par dage efter blev Simon Klug sat til at sætte gipsvæggene op igen.

- Der er noget rivende galt i byggebranchen. Oplevelser som disse er ikke usædvanlige. Arbejdet på nogle af de danske byggepladser er så dårligt organiseret, at det er helt absurd. Ud over at det gør et byggeri dyrere, gør det også arbejdet for mange håndværkere meningsløst. De mister deres faglige stolthed, og så går det rigtig skidt, siger Simon Klug.

I en alder af 26 år har han banket et entreprenørfirma op fra ingenting. Han startede kort tid efter svendeprøven, og siden 2003 har hans firma heddet Klug A/S. Gentofte-virksomheden beskæftiger i dag 48 mand, der arbejder med renovering og vedligeholdelse inden for tømrer-, snedker-, murer- og malerområdet. Endvidere har firmaet større hoved- og totalentrepriser.
Referencelisten er lang og tæller kunder fra Magasin Du Nord til Den Sydafrikanske Ambassade.

40 procent spildtid
Da Simon Klug begyndte at bygge firmaet op, var han fast besluttet på, at det skulle være mere effektivt end de andre i branchen. Og han syntes da også, det gik rigtig godt - indtil han kom på en af byggeriets lederuddannelser.

- Her var der et oplæg, hvor det blev sagt, at der i byggebranchen var op mod 40% spildtid. Det irriterede mig, at der blev sagt det, for hos os var der i hvert fald ingen slinger i valsen, fortæller Simon Klug.

Men da han kom hjem, besluttede han sig alligevel for at tjekke, hvor meget spildtid der var i firmaet. Så han udstyrede samtlige håndværkere med en mappe, hvor de skulle skrive ned, hvornår de blev forstyrret, hvor længe og hvorfor.

- Jeg kaldte alle firmaets ansatte sammen og gjorde meget ud at fortælle, at mappesystemet virkelig ikke var for at tjekke den enkelte. Men det er for virksomhedens og alles bedste, at vi er så effektive som muligt i dagligdagen. Endvidere var det anonymt. De tog opgaven på sig og var virkelig engagerede i at rapportere ordentligt, fortæller han.

Et chok
Resultatet var lidt af et chok for Simon Klug. De 40% spildtid passede også på Klug A/S.

- Vi analyserede resultaterne og fandt frem til, at det ikke var håndværkernes skyld. Men der var meget koks i logistik og materialer – forsinket eller forkert levering. Og så fungerede koordinationen mellem de forskellige håndværkerteams ikke. Området skreg på planlægning og styring. Og her var det jo oplagt at bruge it, fortæller han.

Så sammen med en programmør udviklede han et byggestyringsprogram, der fungerer over nettet.

Efter implementering og børnesygdomme har firmaet nu ifølge Simon Klug et it-system, der har effektiviseret driften og minimeret spildtiden.

Åben database
Når Klug indleder et nyt job, oprettes der en sagsfil inde i databasen. Alle involverede har adgang til basen i forskellig grad. Arkitekt, konstruktør og håndværkere kan lægge oplysninger ind, og systemet fungerer aktivt.

Når eksempelvis en ny tegning fra arkitekt lægges ind i databasen, ryger der automatisk en sms-besked ud til den relevante håndværker, der så kan hente tegningen frem på skærmen og klikke videre til eventuelt en montagevejledning.

Et meget brugt redskab er håndværkernes mobiltelefoner. Med dem tages der konstant fotos af arbejdet, og de overføres med det samme til databasen.
Kunden – privat, stor eller lille bygherre – får fra starten af en adgangskode til sagsfilen på nettet. Vedkommende kan så følge opgaven alt det, som han/hun har behov for.

Selve koordineringen af arbejdet er der en projektleder fra Klug, der tager sig af. Han arbejder hele tiden i byggestyringsprogrammet, hvor de involverede håndværkere skal holde sig opdateret.

De ansatte skal endvidere føre deres arbejdstimer i programmet.

- Næsten alt fungerer online, og det har betydet både en besparelse og en lettelse i det daglige arbejde, men allervigtigst - så har det betydet, at vi er effektive i vores opgaver og entrepriser, siger Simon Klug.

Smertefrit
Selve it-indlæringen af de ansatte er gået smertefrit.

- Vi har håndværkere fra 17 til 58 år, og forbavsende mange er på nettet privat, så det var ikke så svært. De få, der slet ikke kendte til computere, har vi oplært, og de er i dag meget it-engagerede, siger han.

Fra den 1. januar 2007 er byggebranchen generelt tvunget til at bruge mere it, da Det Digitale Byggeri sættes i gang. Det lever Klug allerede op til nu, men Simon Klug håber, at det kan give resten af branchen et it-spark bagi. For uden it er arbejdet alt for besværligt.
Byggestyringsprogrammet kan ses på firmaets hjemmeside; www.klug-as.dk.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden