spacer


Byggeri via vandvejen

Entreprenørmateriel og byggeteknik fra offshore industrien tages i anvendelse ved store havnebyggerier

Af Niels Nielsen

Nykredits hovedsæde på Kalvebod Brygge, Operaen på Dokøen og senest Det Kongelige Teaters nye skuespilhus på Sankt Annæ Plads. I en række af de store kontor- og kulturbyggerier i Københavns Havn er beliggenheden ved vandet udnyttet til transport og montering af konstruktioner i ekstra store dimensioner.

Skuespilhus
85 m i længde og en vægt på op til 160 tons har de store ståldragere til tagkonstruktionen på Det Kongelige Teaters nye skuespilhus i Københavns Havn. En imponerende tagkonstruktion med et svævende arkitektonisk udtryk i kraft af en udkragning på op til 26 m.

Byggeprocessen har været lige så imponerende. Hver ståldrager er monteret i fuld længde i én arbejdsgang. Det har været muligt, fordi bygningen ligger helt ud til kajkanten, og montagen derfor har kunnet foregå fra vandsiden.

Det åbne rum i havnen giver mulighed for at effektivisere byggeprocessen ved at montere tagkonstruktionen i ekstra store dimensioner, der ellers ville have været besværligt i det tæt bebyggede byområde ved Sankt Annæ Plads i Københavns middelalderby, hvor Skuespilhuset ligger.

Dragerne er således løftet på plads med en flydende kæmpekran, der ellers til daglig anvendes i offshore industrien. I den sammenhæng er dragernes vægt på 160 tons dog en forholdsvis let opgave. Samson, som er navnet på den danske flydekran, løfter normalt skibsmotorer med en vægt på helt op til 800 tons. Andre tunge opgaver er hævning af sunkne skibe og nedsænkning af de store fundamenter til havvindmøller.

Flydekranen Samson er tidligere blevet anvendt i byggeriet ved montagen af store stålkonstruktioner til taget på Nykredits hovedsæde på Kalvebod Brygge samt det spektakulære tag til it-virksomheden ICL’s domicil på Tuborg Nord.
Senest har flydekranen været på arbejde i Københavns Havn ved nedsænkningen af fundamenterne til den nye cykel- og gangbro mellem Havneholmen og Islands Brygge.

Sejlet til
Også under opførelsen af Operaen på Dokøen blev der hentet erfaringer og teknikker fra offshore industrien til at gennemføre byggeriet.

Operaen ligger ligesom Skuespilhuset ud til vandet og er også karakteriseret af en stor udkraget tagkonstruktion i stål. Alligevel er montagen af taget ikke foregået med flydekran direkte fra vandsiden. Operaen ligger modsat de øvrige byggerier ikke helt ude på kajkanten, og flydekranens maksimale rækkevidde på 60 m kombineret med stålkonstruktionens store vægt gjorde i dette tilfælde ikke metoden optimal.

I stedet er havnebeliggenheden udnyttet til at sejle taget til byggepladsen i større elementer, end det ville have været muligt at transportere med lastbiler, hvis byggepladsen havde ligget inde i landet.

Hver del er efterfølgende hejst på plads med en stor mobilkran på land og placeret på midlertidige understøtninger, hvorefter de er svejset sammen. Delene var i forskellige størrelser med en vægt op til 170 tons per del.

Som bro
Montagen og konstruktionen af Operaens tag er desuden inspireret af brobyggeriet. Overordnet set er taget en såkaldt ’boks-konstruktion’, der herhjemme er anvendt til vejbaneelementer på Storebælts- og Farøbroen.

Konstruktionen er karakteriseret ved, at den bærende konstruktion af gitter- og pladebjælker ikke er synlige, men er pakket ind i et afstivende lag af tynde stålplader til en lukket kasse.

Konstruktionen har den besparende fordel, at det ikke er nødvendigt at male hele den store overflade på den indpakkede bærende stålstruktur mod rust, men kan nøjes med at male selve kassens ydre overflade.

Rustbeskyttelsen af den indvendige struktur består i opsætning af affugtningsanlæg inde i kassens hulrum.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden