spacer


Glaskunst i boligen

Håndmalede glasskiver sætter kunstnerisk aftryk på skulpturelt boligbyggeri

Af Niels Nielsen

Boligkarreen Nordlyset er lige dele hus, skulptur og maleri. En hvidpudset bygningsmonolit, der er slebet til i skæve krystallinske vinkler, og hvor vinduer og altaner er som skåret ud af et stort klippemassiv.

I detaljen understreges udtrykket af dekorative tværgående glasskiver med silketrykte, håndmalede penselstrøg, der reflekterer et farvet, sfærisk lys ind i boliger og på facader.

Penselstrøg
Den ekspressive skulpturelle formgivning er resultatet af et tæt samarbejde mellem billedkunstneren Ruth Campau og arkitektfirmaet C.F. Møllers Tegnestue.

- Målet har været at integrere kunst og arkitektur, hvor jeg som kunstner kan tilføre bygningen en umiddelbar menneskelig kvalitet i kraft af den håndværksprægede og kropslige måde, jeg arbejder på, fortæller Ruth Campau, der har været med på projektet lige fra den indledende skitseringsproces.

Ruth Campaus udgangspunkt er maleriet, men mange af hendes arbejder blander kunstformerne: maleri, skulptur og rumkunst.

Malerierne udføres på bagsiden af akrylplader i menneskestørrelse som lange, lodrette, monokrome penselstrøg i 30 centimeters bredde, der varierer i transparens. De bemalede akrylplader sættes sammen til større flader eller strukturer, der hænges på væggen eller opstilles som rumdannende elementer.

Farvet dagslys
I Nordlyset er Ruth Campaus kunst integreret i arkitekturen som laminerede glasplader med silketrykte motiver af akrylplademalerier.

Glaspladerne er sat op på hver side af de tværgående betonskiver, der adskiller væggene mellem to altaner. På den ene side har glaspladen en hvid farve, mens den anden side varierer mellem farverne, grøn, blå og gul.

Glaspladerne slører den bærende konstruktion og understreger derved bygningens monolitiske udtryk. Samtidig reflekterer glaspladerne et vibrerende, farvet dagslys på de hvide facader og boligernes vægge, der sammen med facadernes skæve vinkler tilfører bygningens krystallinske formsprog et sfærisk præg.

- Glaspladernes forskellige farver tager udgangspunkt i stedet og afspejler det varierende dagslys gennem dagen fra de forskellige verdenshjørner, men er også afstemt efter nabobygningernes facadeudtryk og farve, forklarer Ruth Campau.

De farvede glasplader anvendes udover ved altanerne også som en del af boligkarreens indgangsområder. Her har farverne en mere varm tone, der får bygningen til at gløde indefra.

Glasset omkring indgangspartiet har en sortbrun farve og oplyses bagfra af rødfarvede glasplader på elevatortårnet, som trappeopgangen drejer omkring.

Læs mere om boligbyggeriet Nordlyset i seneste udgave af Fagbladet Byggeri nr.4-2006.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden