spacer


Færten af en dumper

Massivt tyveri fører til udbredelse af sporingsenheder i entreprenørmaskiner.

Af Lars Solberg

Selv en kæmpestor gravemaskine eller en megadumper har ikke mange chancer, når den står slukket og alene på en stor byggeplads. Som hyæner om en såret løve kan natlige tyve æde sig ind i maskinen, og når solen står op, er den væk. Ofte er den bortført til en lade på et ensomt beliggende husmandssted - klar til videre transport til en ventende hæler uden for landets grænse.

Hvert eneste døgn forsvinder kostbare entreprenørmaskiner, og tilsyneladende står der hyppigt organiserede forbryderbander bag kriminaliteten. Som regel er maskinerne ikke forsikret, da forsikringsselskaberne ikke mener, at oddsene er i deres favør, så selvrisikoen er for høj.

Men der er et lille håb. Installering af sporingsenheder kan øge chancerne for at finde en forsvundet maskine og kan gøre forsikringsselskaberne lettere at handle med.

På markedet findes der to systemer – ét satellitbaseret og ét med radiobølgeteknologi.

Som mobiltelefon
Systemerne inden for satellitområdet hedder GSM (Global System for Mobile Communication) og GPRS (General Packet Radio Service). De er baseret på GPS, som står for Global Positioning System.

Teknologien er ligesom med en mobiltelefon. Der ’ringes’ via satellitten til modtagerenheden i entreprenørmaskinen, der så sender et svar tilbage via eksempelvis sms om, hvor den befinder sig.

Det vil sige, at maskinen i teorien kan spores til hvor som helst. Dog er der visse praktiske problemer med den nye teknologi.
Entreprenørmaskinen kan befinde sig i et område langt væk, hvor mobilnettet ikke virker, så GSM-enheden ikke kan svare.

Signalet har også svært ved at trænge gennem massiv metal. Det betyder, at en maskine, der er gemt væk i en container, kan være umulig at komme i kontakt med.

Radiobølger
Den anden sporingsteknologi er radiobølgesystemet, som virker ved, at der er en lille radiosender gemt i maskinen. Den udsender radiobølger, som kan opspores, hvis køretøjet savnes.

Eftersøgningen af det stjålne grej kan foregå ved hjælp af sendemaster, men da de ikke er opstillet i Danmark, bruger man fly. Det betyder en omfattende og tung eftersøgning, hvor GSM-systemet er nemt at bruge, men har sine egne svage punkter.

En af de helt store virksomheder inden for området er norske Guard System, der har begge sporingstyper. Det danske datterselskab har en brancheaftale med Dansk Byggeri, og derfor er firmaet stor på entreprenørområdet i Danmark.

En anden forhandler, der har specialiseret sig i GSM-modellen, er CrimeCode med systemet Hawk.

Men markedet er voksende, og der er flere på vej ind på sporingsfeltet. Senest er en entreprenørforhandler begyndt at blande sig.
Det er Scantruck A/S, der sælger entreprenørmaskiner fra Manitou, Case og Atlas, som installerer sporingssystem i deres produkter.

Via et samarbejde med teknologivirksomheden M-TEC A/S er alle deres maskiner nu udstyret med et GSM-system, der virker via en server hos M-TEC.
Det vil sige, at data fra senderne i maskinerne sendes til en server hos M-TEC, og så kan de tjekkes af maskinejerne enten på nettet eller over mobiltelefonen.
Systemet sørger automatisk for jævnlig opdatering.

Alle maskiner
Den ansvarlige på området hos Scantruck, Stig Brøndum-Nielsen, fortæller, at det er besluttet, at alle maskiner fra Scantruck får installeret sporingsenheden - med mindre køberen ikke vil have det - eksempelvis hvis han bruger et andet GSM-system.

Der er flere grunde til Scantrucks beslutning om at udstyre maskinerne med systemet.

- Stjålne entreprenørmaskiner er et stort problem. Alle typer maskiner fra minigravere til teleskoplæssere og store gravemaskiner er i farezonen, og ofte er det professionelt tyveri. Det gør vi nu en indsats for at forhindre. Endvidere forlanger flere forsikringsselskaber, at maskinerne skal have installeret et sporingssystem, hvis der skal indgås en realistisk aftale, siger Stig Brøndum-Nielsen.

Systemet er endnu så nyt for Scantruck, at de ikke har nogle gode fund at fortælle om, men ifølge Stig Brøndum-Nielsen kan det præcist stedfæste maskiner, der er langt væk.

- Vi har netop solgt en maskine til et større entreprenørfirma. Den skulle på en opgave langt væk, og vi har netop via GPS fulgt den fint til Antwerpen, hvor den skal sejles ud fra, fortæller han.

Hemmeligt
Scantrucks sporingsenhed er placeret på et hemmeligt sted i entreprenørmaskinen. Det kan være hvor som helst. Her er den meget svær at finde for potentielle tyve, og selv hvis det er muligt for de ihærdige proffe typer, vil det tage lang tid.

Det betyder, at ejerens mulighed for at genfinde en stjålen maskine er stor lige efter tyveriet, da enheden kan fortælle, hvor den befinder sig.
Scantruck er overbevist om, at virksomhedens tiltag kan hjælpe på den deprimerende statistik på området.

- Det er en sikring, som et godt stykke af vejen kan hente de dyre maskiner hjem igen – hvilket også betyder, at det er lettere at forsikre dem, siger Stig Brøndum-Nielsen.


Foto: Scantruck




 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden