spacer


Psykologer ind i byggebranchen

Byggeriet mangler viden om brugerne – halter efter andre brancher

Af Tove Malzer

Byggeriet halter efter andre brancher, når det handler om systematisk at inddrage viden om brugerne til at finde på nye produkter og koncepter.

Det viser en ny analyse af innovation i byggeriet, udarbejdet af Byggeriets Evaluerings Center for Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Af 300 undersøgte virksomheder i byggebranchen har kun godt halvdelen arbejdet specifikt med brugeroplevelser, brugerbehov eller markedstrends i forbindelse med udvikling af nye produkter.

Til sammenligning havde tre ud af fire virksomheder i brancherne elektronik, medico og beklædning arbejdet med brugeroplevelser, da de blev spurgt i 2005.

Helt nye kompetencer
Vicedirektør i Erhvervs- og Byggestyrelsen Jesper Rasmussen:

- Byggeriets virksomheder er gode til at inddrage brugerne i konkrete projekter, mens der er lang vej til, at det gøres systematisk og med et langsigtet forretningsperspektiv. I en tid hvor meget kan kopieres, vil evnen til at forstå sine brugere være en væsentlig konkurrencefordel. Det kan godt være, at der skal helt nye kompetencer ind i byggebranchen f.eks. psykologer og antropologer.

Vigtige indsatsområder
Byggeriets aktører peger selv på vigtige indsatsområder, hvis virksomhederne skal blive bedre til brugerdreven innovation:

- Tværfaglighed – Byggeriets virksomheder mangler ikke-byggefaglige kompetencer, der kan være afgørende for at ’oversætte’ slutbrugernes behov til byggeriets sammenhæng

- Best practice og fælles standarder – der mangler gode eksempler og certificering af metoder til at afdække brugerbehov

- Byggeriet mangler mod til at tage ansvar – høje krav til et byggeris levetid og kvalitet skaber forbehold for at prøve nyt - byggevirksomhederne holder fast i det kendte og sikre.

Læs mere i seneste udgave af Fagbladet Byggeri nr.4-2006.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden