spacer


Den sidste produktmappe

De tunge varekataloger bliver afløst af internettet – DLH har netop udsendt den sidste fysiske sortimentsmappe.

Af Lars Solberg

I mange kontorer i de godt 600 danske trælaster kan personalet ikke se væggene, da de er fyldt op med reoler og skabe, der igen er fyldt op med plastmapper og bøger med prislister, bestillingssedler og brochurer over trælastens materialer. Men det er snart fortid.
Langsomt, men sikkert, vil de tunge ringbind blive afløst af online-systemer via internettet, hvor prisændringer og produktoplysninger kan formidles med det samme.

En af de leverandører, der er sikker på den udvikling, er DLH-gruppen. Virksomhedens træ- og pladedivision har netop leveret den uigenkaldeligt sidste fysiske sortimentsmappe ud til trælasterne, fortæller Lars Kragelund, der er salgschef i divisionen.

- Den nye mappe afløser den fra 1997 og bygger på et løsbladssystem, hvor der kan komme ekstra papirer og afløsningsformularer til senere. Vi har valgt at bruge ringbindsformatet også denne gang, men efter planen bliver det det sidste af sin art. Om cirka to år er systemet overgået til internettet. Det vil dog stadig være muligt at bruge mappen, men i stedet for at vi sender papirer ud med posten, skal de printes ud fra nettet. Men der kommer ikke nye produktmappeversioner ud inden for vores område, siger salgschefen.

Vejer 1,1 kilo
Den nye sortimentsmappe fra træ- og pladedivisionen vejer 1,1 kg og indeholder A4-løsblade. Selve ringbindet er af brunt papkarton itrykt DLH’s træårelogo. Mappen er naturligvis fremstillet af certificeret FSC-materiale.

Den indeholder papirer om alle DLH’s produkter inden for træ- og pladedivisionens område – fra nåletræskrydsfiner til profilerede plader og filmbelagt krydsfiner.

Hvert produkt og undergrupper opremses med TUN-numre og priser. Det nye ved 2006-udgaven i forhold til den tidligere er, at der efter hver produktprisliste er indsat relevante brochurer med tekniske oplysninger og lægningsanvisninger. De var tidligere samlet bagerst.

Bladret flittigt
De fleste trælaster har modtaget mappen, som er blevet personligt leveret af en sælger fra DLH. Så den er allerede i brug som opslagsbog til priser og andre informationer.

Og Lars Kragelund tror, at der rundt omkring bliver bladret flittigt i den. Ringbinds- og mappekulturen er udbredt i de danske trælaster, der traditionelt har været tilbageholdende inden for it-udviklingen.

- Trælastområdet er som bekendt et lidt konservativt område, hvor det har taget en del tid, inden de moderne computer-redskaber er blevet taget i brug. I forhold til detailhandlen er trælastbranchen vel fem-ti år tilbage. Og flere steder bruger de ikke internettet, eller deres medarbejdere har ikke adgang til det, siger han.

Det er disse overvejelser, der fik DLH til at bruge de mange penge på at producere den nye sortimentsmappe og sende den ud.

Det knager og brager
Men det knager og brager i trælastbranchen - den er i fuld gang med at dreje skuden, så kursen rettes mod it-rationaliseringer, mener salgschefen.

- Traditionelt har branchen været domineret af en lille lukket kreds med mange ældre ejere. En del af dem er dog langt om længe ved at være overbevist om mulighederne i it. Samtidig er der kommet flere unge ejere til, som ved, at der skal satses på it for at få en rationel og fremtidssikret daglig drift. Og DT Group (tidl. Danske Trælast) og STARK’s forretninger rykker jo også på dette område. Alt i alt betyder det, at der breder sig en it-bevidsthed på trælastområdet i øjeblikket, så nu vil det måske endda gå rigtig stærkt, siger Lars Kragelund.

Salgschefen forventer, at alle trælaster bruger online-systemer i deres daglige drift om et par år.

Så de tunge produktmappers dage er snart talte.
For nogle trælastfolk er det måske et vemodigt farvel, for andre er det en lettelse – både fysisk og psykisk.
Under alle omstændigheder bliver det spændende at se, hvilken farve væggene har bag reolerne.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden