spacer
Eksportsucces til 11 mia. kr.

Økonomer opfatter traditionelt byggeriet som et hjemmemarkedserhverv, men den opfattelse har den danske byggebranche for længst ’jordet’.
Entreprenører og byggematerialepØkonomer opfatter traditionelt byggeriet som et hjemmemarkedserhverv, men den opfattelse har den danske byggebranche for længst ’jordet’.
Entreprenører og byggematerialeproducenterne i Dansk Byggeris Eksportsektion eksporterede for 11 mia. kr. i 2004, og har dermed vist, at byggebranchen sagtens kan trille en solid indtjening hjem fra de udenlandske markeder.
Man skal bare tænke sig om.
For det er især på salg af know how, at eksportsuccesen er kommet i hus.

- De løsninger, som virksomhederne tilbyder, er først og fremmest baseret på veluddannede medarbejdere, som er i stand til at planlægge og styre de ofte meget komplicerede opgaver i vidt forskellige omgivelser, siger Søren Langvad, formand for sektionen.

Det er meget forskelligartede produkter og løsninger, som virksomhederne eksporterer. Lige fra infrastrukturelle opgaver som veje, broer, havne, lufthavne og vandforsyning til bygge- og renoveringsprojekter.

- Der er i nogle tilfælde også tale om finansiering i en eller anden form – bl.a. efter Build Operate Transfer modellen, fortæller Søren Langvad.

Byggematerialerne kan dog også være med, og her er beton og tagløsninger populære.

- mir



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden