spacer


Gang i elværktøj til haven

Mange nyheder inden for haveredskaber på vej til 2006-sæsonen.

Af journalist Jørgen Hansen

Danskere og skandinaver i det hele taget er blevet stadig større købere af haveværktøj i takt med, at de bruger mere tid i haven end tidligere samtidig med, at de elektriske haveprodukter er blevet mere attraktive.

- Vi oplever en ganske pæn vækst i Skandinavien, hvor potentialet samtidig er stort. Det er først i de senere år, at danskerne er begyndt at bruge så meget tid på havearbejde og i det hele taget opholde sig så meget i haven. Det er der langt større tradition for i f.eks. England, fortæller produktchef Suni Isfeldt, Bosch. Hvor danskere tidligere drønede til genbrugspladsen for at komme af med deres haveaffald, kværner de nu selv alle grenene. Nu bruger danskerne mange elektriske produkter, men de er også velegnede til danske haver. Der er eksempelvis elklippere over det hele.

Han siger videre, at udvalget af haveværktøj er meget stort, og at det forhold, at der er kommet stadig mere effektive, støjsvage og brugervenlige redskaber på markedet, har været med til at øge salget. Det er redskaber, som hjælper haveejerne med alt lige fra beskæring og klipning til vanding.

- Der er en rivende udvikling, og jeg er overbevist om, at potentialet er stort, for danskerne vil i stigende grad gerne kunne præsentere en pæn have, siger Suni Isfeldt.
Netop nu har han travlt med at tage rundt til forhandlerne i Skandinavien for at præsentere de mange nyheder, der er på vej til 2006-sæsonen.

Den teknologiske udvikling løber stærkt, så haveejerne vil atter blive præsenteret for en række endnu bedre produkter i trælaster og byggemarkeder. Haveejere fokuserer i stigende grad på, at det skal være ergonomiske og brugervenlige redskaber, hvor de kan spare tid ved havearbejdet. Det, at redskaberne er nemme at håndtere og har en lav vægt, har specielt en øget betydning for brugerne.

Håb om godt havevejr
Producenter, trælaster og byggemarkeder håber så, at vejret i 2006 arter sig noget bedre, end det gjorde i 2004, hvorfra den seneste statistik fra Bosch over salget af haveværktøj stammer.

Det europæiske marked for haveværktøj er således meget afhængigt af vejrforholdene, og det sås tydeligt sidste år, hvor der var vådt og koldt vejr indtil slutningen af april. I første halvdel af 2004 lå salget af haveværktøj i værdi derfor seks procent lavere end i den tilsvarende periode året før. Til gengæld lå salget højere i anden halvdel af året, så det solgte haveværktøj samlet kun var to procent lavere i værdi for hele året end i 2003.

Som følge af den ringe start på året gik flere producenter af haveværktøj ud i en hård priskonkurrence med lave priser, som betød, at markedet steg otte procent, når det blev gjort op i antallet af solgte enheder.

Betaler gerne ekstra
Selv om der fortsat er en meget høj repræsentation af importerede lavprisprodukter fra Kina på det europæiske marked, er det tydeligt, at brugerne har stigende opmærksomhed på kvaliteten. Generelt er det min opfattelse, at haveejere er villige til at betale højere priser for handy, brugervenlige kvalitetsprodukter, når ellers producenter og forretninger har held med at få kommunikeret de ekstra fordele ved disse produkter ud til køberne, fortæller Volker Pruschke, leder af sektionen for haveværktøj hos Bosch.

Salget i denne sektion faldt i 2004 syv procent til 125 mio. euro, men når Storbritannien ikke medtages, steg salget en procent på det faldende marked.

Der er en meget forskelligartet udvikling i salget af haveværktøj i de enkelte europæiske lande. Tyskland, Østrig og Schweiz var specielt påvirket af den langsomme start i 2004, og salget faldt her ni procent, men ifølge Volker Pruschke havde Bosch en lille stigning i salget, da der blev erobret markedsandele. I Storbritannien steg markedet seks procent og i Frankrig fire procent, mens det i Beneluxlandene faldt tre procent. De østeuropæiske lande fortsætter med at vise svag stigning, men står kun for ti procent af det samlede europæiske marked.

Bosch venter, at markedet for haveværktøj i år samlet vil vise en stigning på tre procent.
Sådan så markedet for haveværktøj ud i 2004 opgjort i værdi og mængde.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden