spacer


Det nye store taghit

Teglmodel med stor fleksibilitet og moderne design.

Af journalist Jørgen Hansen

Der er usædvanlig stor travlhed i de enkelte tømmerhandlers afdelinger for tagmaterialer, og her er en ny teglmodel blevet det nye store hit, hvor der allerede er solgt flere tusinde kvadratmeter. Det hænger sammen med, at teglmodellen har en stor fleksibilitet, så den kan anvendes med en lægteafstand fra 31-38 cm, hvortil kommer et moderne design, og at den føres i populære farver.

- Det er virkelig mange, der vælger denne model, både når der skal bygges nyt og ved renoveringer. Egentlig kan den umiddelbart se en smule kantet ud, når den opleves i tømmerhandlen, men folk falder for den, når de ser den på en tagflade, hvor den tager sig ualmindeligt flot ud. Den skinner ikke så voldsomt, som glaserede sten kan gøre, og glansmæssigt er den nærmest en blanding mellem engoberet og glaseret.

Det siger salgschef Mette Brik, firmaet Brik + Brik i Esbjerg, der importerer tegltagsten fra det store tyske tagforetagende Jacobi med hovedsæde i Bilshausen i Niedersachsen med en årlig produktion på omkring 65 mio. teglsten på fire store fabriksanlæg.

- Den nye glaserede teglmodel hedder Z 10, som med den store fleksibilitet både gør den velegnet ved nybyggeri og ved alle former for renoveringsopgaver. Det moderne design betyder, at der er et forbrug på ned til kun 10 stk. pr. kvadratmeter, og at oplægningen er hurtigere.

- Hertil kommer, at teglmodellen tilbydes i en helt uhørt lav pris for en ægte tegltagsten i den sædvanlige gode Jacobi-kvalitet. Den er således prismæssigt meget fordelagtig, og derfor tror jeg, at den også vil blive benyttet ved større projekter, hvor der typisk gås efter økonomiske løsninger, når der skal lægges tag, fortæller Mette Brik.

Flere farver
Det er ædelsort, der netop nu er mest salg i, men fortsat er der mange, som foretrækker ’gammelrød’. Som følge af den gode modtagelse, som Z 10 har fået i ikke kun Danmark, men også både Tyskland, England og Østeuropa, har Jacobi udvidet farvepaletten til at omfatte flere af de populære engoberede farver, så der er mange valgmuligheder.

- Da vi startede import af tyske tagsten for otte år siden, solgte vi 25% glaserede tagsten, mens resten var engoberede og ubehandlede tagsten. I dag sælges stort set lige mange af de to tagstenstyper. Generelt er folk meget omhyggelige med at vælge en tagsten, der passer til huset.

- Tidligere var det nok sådan, at mange valgte et tag, der bare skulle fungere efter hensigten. I dag er taget blevet en del af den helhed, som huset udtrykker. Taget er med til at give huset et rigtigt udtryk, og det er især ved tagrenoveringer, at boligejere kigger en ekstra gang på de muligheder, der er at vælge imellem, oplyser Mette Brik. Især boligejere fra 40’erne og opefter har fået råd til at ofre ekstra på taget og betaler gerne for en glaseret tagsten.

- Den glaserede tagsten har et flot udseende, men det tæller lige så meget, at stenen holder sig upåvirket i mange år uden at skulle behandles for mos og algeangreb, fastslår Mette Brik.

Foruden den store interesse for glaserede sten mærker Brik + Brik også stor efterspørgsel på de såkaldt engoberede og ædelengoberede sten.

Hvor Jacobi har været et familieforetagende siden 1850, begyndte Tage Brik i 1998 importen af de tyske teglsten, efter at han tidligere havde haft et byggefirma, og specielt stormskadeårene sidst i 90’erne gav stor travlhed, så der måtte udvides, og Mette Brik trådte med ind i ledelsen.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden