spacer
Hårde hvidevarer skal også være bløde

Æstetik og design er vigtige for køleskabe, ovn og vaskemaskine.

Af Lars Solberg

Før var komfuret, køleskabet og mest af alt vaskemaskinen brugsgenstande. Maskiner, der primært skulle fungere stabilt og i så lang tid som muligt. Hvordan de så ud, var ikke så vigtig –så de fleste facader endte med en sprøjtemalet hvid. Men den tid er forbi.

I dag kræver de fleste forbrugere et lækkert design på ovnen, emhætten, komfuret og køleskabet. Enkelte kunder ønsker endda også vaskemaskiner og tørretumbler med et gennemtænkt look.

Tidligere var udseendet på hårde hvidevarer præget af montørtankegang - i dag er det de mest anerkendte italienske designere, der står og kæler for detaljen.

Italiensk design
Et af de hårde hvidevare-producenter, der har været hurtigt med at få æstetikken med uden at slække på kvaliteten, er Gorenje. Allerede i år 2000 lancerede virksomheden en serie produkter designet af italienske Pininfarina – som har skabt øjekælere som Ferrari og Maserati, men også står bag en række klassikere inden for møbler og mobiltelefoner.

Gorenje’s Pininfarina-serie omfattede både de traditionelle køkkendele som indbygningsovn, emhætte, komfur og køleskab, men også opvaskemaskinen og tørretumbler blev stylet. Produkt-serien eller familien, som Gorenje kalder den, blev en succes fortæller produktchef i Gorenje Skandinavien, Jesper Storm.

- I takt med samtalekøkkenets udbredelse har vi oplevet en stadig større fokusering på design fra kunderne. Kvaliteten skal selvfølgelig være i top, men designet styrer mere og mere. Mange kunder er klar til at betale for at få det udseende, de ønsker, siger Jesper Storm.

Gorenje har en ny serie på gaden, hvor Pininfarina har udviklet videre på 2000-familien.





 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden