spacer
Forbedring af e-fakturering

Økonomistyrelsen lytter til kritik og strammer op på betalingssystem.


Byggebranchen har kritiseret det nye e-faktureringssystem, som bliver brugt, når det offentlige skal betale for varer og tjenester. Både Dansk Byggeri og Håndværksrådet har været ude med riven blandt andet over, at det tog lang tid, før de offentlige instanser fik betalt deres regning.
Nu har Økonomistyrelsen meddelt, at den tager kritikken til efterretning og forsøger at forbedre systemet.

I samarbejde med Dansk Byggeri vil Økonomistyrelsen nu sammensætte en handlingsplan, der skal løse problemerne med e-fakturering.

Direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri fortæller, at virksomhederne blandt andet har haft problemer med dobbeltarbejde, hver gang den offentlige bygherre brugte en ekstern rådgiver, som ikke var omfattet af det elektroniske system, og derfor skulle have alting tilsendt i gammeldags papirform. Det bliver ændret.

- Økonomistyrelsen udsender en henstilling til alle offentlige myndigheder om, at myndighederne – også når der er en ekstern rådgiver tilknyttet byggesagen – modtager fakturaer elektronisk og selv formidler disse videre til egne byggerådgivere, forklarer Michael H. Nielsen.

Økonomistyrelsen har endvidere lyttet til branchens forslag til en løsning af problemet med bilag og dokumentation. Dansk Byggeri glæder sig over ændringerne.

- Økonomistyrelsen fortjener ros for at have lyttet til Dansk Byggeris kritik og for at udvise den fornødne handlekraft til at gøre noget ved problemerne, siger Michael H. Nielsen.
-ls.





 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden