spacer


Solceller gør portindtog

Trælaster og byggemarkeder kan komme i klemme, efter at ny norm for garageporte er trådt i kraft

Af journalist Jørgen Hansen

Der gøres hele tiden nye landvindinger på markedet for porte, som er i stor udvikling, og det gør livet stadig lettere for ejere af garageporte samtidig med, at porte bliver endnu mere sikre.

Seneste teknologiske landvinding er, at trælaster og byggemarkeder nu får mulighed for at præsentere portmotorer med et solcellesystem.

Det er den store portproducent Hörmann, der lancerer portmotorer, som er blevet hurtigere og mere funktionsdygtige, og som noget helt nyt kan ejere af garageporte, der er placeret på steder uden strømforsyning, installere en portmotor med et solcellemodul, der hermed gør porten automatisk. Det er således ikke nødvendigt at stå ud af bilen for at køre ind i garagen.

Hörmanns nye batteri til garageporte, ProMatic Akku Solar, har et 30x40 cm stort solcellemodul, der genoplader portåbnerens batteri og gør motoren uafhængig af ekstern strømforsyning.

De nye portmotorer hedder SupraMatic 2 og ProMatic 2. SupraMatic har en kraft på 700 N, hvorved åbningshastigheden for ledhejseporte til garager er blevet en halv gang hurtigere. Samtidig er det blevet lettere at skabe luftcirkulation i garagen, for med et enkelt tryk på den nye 4-kanals håndsender løfter porten sig meget lidt og skaber hermed en effektiv udluftning. En integreret 3-kanals modtager er monteret i motorhuset, og den kan tilsluttes alle de funktioner, man ønsker sig, ved hjælp af en ny, praktisk kabeltilslutning, helt uden brug af værktøj. Portens styringssystem kan eksempelvis integreres med boligens tyverialarm eller udendørslamper.

ProMatic 2 er monteret med en halogenpære, der kan skiftes uden at fjerne portåbnerens motorhus, og den giver et forbedret lys i garagen. Samtidig har portmotoren væsentligt forbedret tilbehør med ergonomiske håndsendere og lys i både ind- og udvendigt placerede tastaturer, som gør porten lettere at betjene, også i mørke.

Færre skader og uheld
At få fingrene i klemme i en garageport eller at få porten ned over sig er en ubehagelig oplevelse, og selv om den slags skader heldigvis er mere undtagelsen end reglen, skal alle garageporte fra 1. maj d.å. leve op til sikkerhedsstandarder, der hører under den nye Europanorm DS/EN 13241-1.

- Vore porte har længe overholdt den nye sikkerhedsstandard, men vi har samtidig udviklet patentløsninger, så en portejer uden besvær kan opgradere sin port til Europanormen, fortæller salgsdirektør Peter Lassen, Hörmann, og peger desuden på, at trælaster og byggemarkeder skal være meget opmærksomme på, at porte i lighed med mange andre byggevarer fra 1. maj skal være CE mærkede.

- Heldigvis er der flere seriøse portproducenter, men vi kender da til, at der bliver importeret porte fra f.eks. Baltikum, som ikke opfylder lovgivningen, og enkelte portproducenter i Europa kan heller ikke endnu CE mærke deres produkter. Trælaster og byggemarkeder pådrager sig et ansvar, hvis de sælger og medvirker til, at sådanne porte, der ikke er CE mærkede, bliver monteret hos en boligejer. Jeg håber det så sandelig ikke, men jeg frygter, at der skal en ulykke til, før der for alvor bliver opmærksomhed omkring de mange ulovlige porte, som sælges i dag. Heldigvis er specielt yngre familier med børn i dag meget opmærksomme på, at tingene skal være i orden, så små børn ikke kan få fingrene i klemme, og det nyder vi portproducenter, der opfylder lovgivningen, da heldigvis godt af i form at øget salg af porte, hvor sikkerheden er sat i højsædet, siger Peter Lassen.


Foto: Det nye 30x40 cm store solcellemodul gør batteriet uafhængigt af strømforsyning.
Nyt design og ny teknik kendetegner de let monterbare portåbnere.





 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden