spacer
Nedbryder satser off-shore

I Nordsøen står 600 boreplatforme, der skal skrottes indenfor de næste årtier. De blev taget i brug op gennem 70’erne og 80’erne og blev bygget til at holde i 30 år. Derfor skal de første af platformene snart ophugges eller genanvendes, og kampen om, hvem der skal udføre arbejdet, er i fuld gang.
Den står mellem ophugnings- og nedbrydningsfirmaer fra landene omkring Nordsøen.
Blandt dem kaster H. J. Hansen, en af Danmarks største konstruktionsnedbrydere med speciale i stål og beton, sig nu for alvor ind i jagten. Sammen med stål- og svejseeksperten Promecon har firmaet fået en ordre på at skære hjælpekonstruktionerne på et transportskib med off-shore udstyr ned.
Skibet afleverer en ny flare – tårnet, hvor flammen brænder - til en boreplatform ude på Nordsøen, og sejler derpå til Esbjerg for at få afmonteret de 600 tons tunge hjælpekonstruktioner, der har fastholdt flaren under søtransporten.

- Det bliver en prøveballon for at se, om vi kan gennemføre skrotningen hurtigt og sikkert. Vi har 72 timer fra skibet ankommer, til det skal afsejle igen. Det er en opgave, der ikke er specielt vanskelig, for der er hverken olie, asbest eller andre miljøfarlige stoffer involveret, så vi skal først og fremmest oparbejde en rutine til større opgaver, siger sektionsleder Torben Molme fra H.J. Hansen.

Effektiv og miljørigtig skrotning
Skrotningen af off-shore konstruktioner vurderes til at være milliarder værd, og i de fleste større havne drømmes der om at få en bid af kagen. Ifølge den øjeblikkelige inddeling af markedet tager nordmændene sig af de store platforme og konstruktioner, hvor prisen er underordnet, og englænderne kan skrotte billigt.
Danskernes niche kunne blive den miljørigtige, sikre og effektive skrotningsmetode.

- De danske virksomheder har bedst chance for at få opgaver på opskæring af de mange små enheder på 3-5.000 tons. Men dem er der også rigtig mange af i Nordsøen, siger Torben Molme. Ifølge ham er skrotmarkedet blevet så interessant, fordi stålprisen er blevet fordoblet indenfor de sidste to år. Det er især kinesere og indere, der er aktive opkøbere på stålmarkedet, og alene metalværdien af de 600 tons på denne opgave vurderer Torben Molme til omkring 350.000 kr.

- De små platforme er i virkeligheden ikke meget anderledes end de mange andre stålkonstruktioner, vi har erfaringer fra på landjorden. Vi har arbejdet med opskæring af alt fra kedler og rør på kraftværker og stålkonstruktioner fra havne og broer, og den ekspertise kan vi også udnytte til ophugning af offshore udstyr, siger Torben Molme, som mener, at den megen fokus, der er på miljørigtig skrotning, stiller store krav til høj kvalitet i nedbrydningen.

- Ejerne af platformene er meget følsomme omkring miljøforholdene. Med de dårlige erfaringer fra skrotningen af Brent Spar er det nødvendigt, at skrotningen udføres miljømæssigt korrekt. Vi kan den slags her, og det vi vil være kendt for, siger Torben Molme.

- mir



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden