spacer
Vognmænd ønsker havnetunnel

DTL foreslår offentligt-privat partnering-model skal løse Københavns problemer med tung trafik.


Det er ikke kun borgere og politikere, der ønsker lastbilbiltrafikken ud af København. Lastbilernes ejere, vognmændene, vil også meget gerne ud af den indre by. Derfor mener brancheorganisationen Dansk Transport & Logistik (DTL), at det er vigtigt, at planerne om at få anlagt en tunnel under Københavns Havn bliver til noget.

- Det er mod vores vilje, at lastbilerne ofte tvinges til at køre gennem den indre by i København. Desværre er den københavnske infrastruktur indrettet, så den tvinger lastbilerne til at køre på de mest trafikerede veje midt i Københavns hjerte. Løsningen på de københavnske trængselsproblemer er hverken miljøzoner eller krav om partikelfiltre. Der er langt mere perspektiv og fornuft i at bygge en biltunnel langs Københavns Havn, udtaler formand for DTL, Anker M. Jensen.

Med hensyn til hvem, der skal finansiere projektet, foreslår han en såkaldt OPP-model (Offentligt Privat Partnerskab). Det vil sige, at staten og private investorer går sammen om projektet.

Anker M. Jensen forslår, at de offentlige penge kan hentes fra salget af aktierne i Københavns Energi og i energiselskabet E2.

- Set fra et trafikalt synspunkt, er der mange gevinster at hente ved at investere nogle af pengene i en havnetunnel. Det er vel ikke nødvendigt at anvende hovedparten af de mange milliarder til mere metro, slutter formanden.
-ls.




 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden