spacer
Overskud og fede ordrebøger hos de store

De store entreprenører har igen fået vind i sejlene efter et par år i defensiven. Det er sæson for årsregnskaber, og hos alle er overskuddene vokset og ordrebøgerne svulmer.
Regnskaberne fra NCC og Skanska viser stigende overskud for 2004 og MT Højgaard fastholder de positive forventningerne til årets resultat, men offentliggør først midt i marts de endelige tal.
Alle tre storentreprenører har let faldende omsætning, men er til gengæld blevet dygtigere til at skabe overskud. Omsætningen i NCC faldt med knap 200 mio. kr. til 4.236 mio. kr., men overskuddet gik alligevel frem med 4 mio. kr. til 122 mio. kr. for 2004.
Skanska tabte næsten 150 mio. i omsætning til 2.771 mio. kr., men mere end doblede overskuddet fra 20 til 43 mio. kr.
MT Højgaard melder, at de stadig tror på, at de lander i nærheden af sidste års omsætning på 7.800 mio. kr., men regner med at overskuddet til gengæld er vokset fra 50 til 75 mio. kr.
Og optimismen er til at tage at føle på hos entreprenørerne, for alle har ordrer til 9 måneders arbejde i bogen og tror på 2005 som et gedigent vækstår.

Slanker organisationen og trimmer indkøb
Selv om der er stigende overskud over hele linjen, er de dog af en så beskeden størrelsesorden, at en dansk bankmand ville klaske sig på lårene af grin eller hænge sig i nærmeste træ alt efter temperament. Og overskuddet i forhold til omsætningens størrelse er generelt alt for ringe, så den skal yderligere op. Det arbejdes der på ved målrettet at trimme virksomhederne.
NCC, Skanska og MT Højgaard har sagt farvel til mellem 6-10 procent af deres ansatte og fokuserer på omkostninger og indkøb.

- Forbedringen af vores regnskab er et væsentligt element i vores mål om at blive Danmarks mest professionelle entreprenørvirksomhed. Det er sket gennem øget kundefokus, effektivisering af byggeriet gennem en mere industrialiseret proces, forbedret indkøb samt en langt højere grad af specialisering af byggeproduktionen, siger Skanskas adm. dir. Klaus Sten Mortensen om strategien, der rummer en igangværende organisationsændring med introduktion af teamledelse og en slankere organisation.

Også NCC er ude i at trimme omkostninger og indkøb.

- Vi har et stærkt ønske om at nedbringe byggeomkostningerne. Gennem at samle vore indkøb udnytter vi de positive effekter af globaliseringen samtidig med, at vi fastholder mange af de danske leverandører, der har vist sig konkurrencedygtige, siger Søren Ulslev, adm. dir. hos NCC, der er i gang med at trimme leverandørnettet, så flere produkter fra færre leverandører bruges i byggerierne.

NCC har således lavet aftaler med bl.a. Velfac og Rationel, der fremover skal levere vinduerne til størstedelen af NCC’s byggerier, og lignende aftaler er indgået med leverandører af betonelementer og stålkonstruktioner.
Ligesom de to konkurrenter fokuserer MT Højgaard på at løfte overskudsgraden ved at effektivisere, strømline og konsoliderer sig.
Der er lagt en femårsplan, der varsler et skifte i strategien, som nu hedder ’lønsom vækst’ - med vægt på lønsom. Målsætningen er at løfte overskudsgraden fra de nuværende 1 procent til 2-2,5 procent. Det skal ske gennem yderligere konsolidering i datterselskaberne, fokusering på salg og markedsføring og en større geografisk dækning i landet gennem naturlig vækst og strategiske opkøb.

- mir



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden