spacer
Ingen papir-fakturaer til det offentlige

Mindre leverandører kan gratis få omformet papir-regningen til en elektronisk udgave – startdato for nye regler usikker.


Det offentlige vil ikke længere modtage papirfakturaer fra private virksomheder. Fremover må virksomheder, der handler med det offentlige kun fremsende elektroniske fakturaer. Meningen var, at dette krav skulle gælde fra den 1. februar, men nu har finansminister Thor Pedersen udtalt, at han måske vil udskyde datoen efter kritik fra en række organisationer og offentlige instanser.

Men det ligger fast, at det offentlige vil afskaffe papirfakturaer i løbet af kort tid. Det har skabt en del panik i primært små virksomheder, der ikke har de it-programmer, der skal til for at kunne kommunikere elektronisk med det offentlige.

Det er muligt at hjælp til det nye system. Såkaldte Læs Ind-bureauer - it-virksomheder, der er certificeret af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - kan omforme regningen til elektronisk form og sende den videre til modtageren.
For mindre leverandører er det gratis at bruge disse bureauer, da staten dækker udgiften. Det drejer sig om virksomheder, der afregner moms halv- eller kvartårligt eller betaler en årlig lønsumsafgift på højst 1,5 millioner kroner.
Større virksomheder skal selv betale udgifterne,

Et af de største problemer med det nye system bliver, at leverandørerne skal identificere den offentlige instans, der skal betale regningen, med det såkaldte EAN-lokationsnummer.

Læs mere om de kommende regler om elektroniske fakturaer på www.virk.dk. Her kan også hentes en håndbog i elektronisk fakturering.
-ls.




 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden