For 38 år siden bestod lufthavnen i Billund af en
græsmark og betjente alene Legos firmafly. I dag letter
to millioner passagerer om året fra lufthavnens landingsbane,
og med opførelsen af en helt ny moderne passagerterminal
fastslås positionen som Jyllands førende lufthavn.
Et stort buet tag samler lufthavnens mange funktioner til en
helhed med et enkelt greb, der giver bygningen en klar profil
i det åbne landskab. Den markante tagkonstruktion spiller
sammen med lysindfaldet og introducerer med interiørets
lyse overflader de rejsende for den nordiske tone.
Lego
Historien om Billund Lufthavn starter som alt andet i området
med Lego. Det var virksomhedens firmafly, der lettede fra den
første flade græsbane, og senere, da andre kom til,
blev Legos hangar anvendt som passagerterminal. Først i
1966, to år efter anlæggelsen af landingsbanen, fik
lufthavnen sin egen passagerterminal.
Senere er udviklingen i flytrafikken gået stærkt,
og særligt boomet med charterferier i slutningen af 60erne
og starten af 70erne øgede behovet for udvidelse
af lufthavnen.
I dag udgør charterflyvningen hovedparten af lufthavnens
trafik, og det er også udsigten til fortsat vækst
i danskernes rejseaktivitet, som gennem 1990erne har medført
en fordobling af passagertallet i Billund Lufthavn, der er en
væsentlig årsag til beslutningen om at opføre
en helt ny passagerterminal.
Gå tørskoet
Den nye terminal erstatter helt den gamle lufthavn, hvad angår
passagertrafik, og er opført på modsatte side af
den eksisterende landingsbane, der bevares. I forbindelse med
byggeriet har der derfor samtidig foregået et omfattende
anlægsarbejde, hvor der er lavet en helt ny tilkørselsvej
og anlagt 6000 nye parkeringspladser, heraf halvdelen i et nybygget
parkeringshus.
Den nye passagerterminal bliver dobbelt så stor som
den gamle terminal, fortæller bygningschef Anders
Nielsen fra Billund Lufthavn.
Passagererne skal nu ikke længere transporteres eller
gå ud til flyet, men kan gå tørskoet fra gaten
og ind i flyet, som man kender det fra Københavns Lufthavn.
Den gamle lufthavnsbygning rives ikke ned, men vil fremover blive
anvendt i forbindelse med taxaflyvninger og transport af gods.
Klar profil
Den nye passagerterminal tegnes i det åbne landskab af et
stort buet tag, der samler alle lufthavnens funktioner til en
helhed med en klar profil. Tydeligst træder taget dog i
karakter indvendigt, hvor det fra indgangen rejser sig i en blød
bue til et langstrakt rum med 12 m til loftet mod landingsbanen
på sydsiden.
Vi har villet bygge en åben og overskuelig terminalbygning
med rigeligt af dagslys, der kunne give tilrejsende et klart signal
af, hvad det er, Norden står for, fortæller
Anders Nielsen.
Det store rum giver de rejsende overblik over lufthavnens
funktioner, og fra hovedindgangen er der udsigt til flyene på
landingsbanen.
Det nordiske islæt går videre i materialevalget,
hvor tagets stålkonstruktion suppleres med synlige tværgående
åse i limtræ, ligesom check-in skrankerne er beklædt
med birketræsfiner.
V-position
Den store ankomsthal er et imponerende rum, der karakteriseres
af skråtstillede, dobbelte, sølvfarvede stålsøjler
i V-position. Søjlerne åbner tagkonstruktionen og
lader dagslyset komme ind i rummet gennem fem gennemgående
lysbånd, der danner et malerisk motiv.
Fra ankomsthallen tager den rejsende efter check-in trappen op
til førstesalen, hvorfra der er udgang til gaten, mens
bagagen kører ned i kælderen, som ligger i niveau
med landingsbanen. Pårørende, der vil vinke farvel,
kan nyde en kop kaffe i cafeen i ankomstniveau med udsigt over
startbanen.
Skæv vinkel
I forretningsetagen på første sal har den rejsende
mulighed for at gøre de sidste indkøb inden afrejsen.
Herfra er der i samme niveau forbindelse ud til de enkelte gates,
der ligger i en lang stang ud mod landingsbanen.
De i alt 10 gates deles to og to om et venteområde. Indretningen
præges af Nanna Ditzels klassiske stoledesign, og farverne
er ligesom i terminalbygningen som helhed holdt i afdæmpede
nuancer af gul og grøn.
Motivet med de skråtstillede søjler fra ankomsthallen
er videreført i både venterummene og forretningsområdet
og binder den nye passagerterminal sammen til en arkitektonisk
helhed på tværs af de rumlige skalaer. Fra venterummene
er der udsigt over landingsbanen gennem en stor glasfacade, der
følger søjlernes skæve vinkel.
Tre millioner
Den nye passagerterminal er opført med henblik på,
at der kan foregå en løbende udvidelse. Endnu er
der ikke planlagt en etape to, men den serielle opbygning af den
lange bygning med de enkelte gates gør det muligt at udvide,
uden at det nuværende helhedsindtryk spoleres.
Gennem 90erne har Billund Lufthavn oplevet en fordobling
af passagertallet. Specielt udenrigstrafikken er vokset og udgør
i dag 90% af det årlige passagertal på omkring to
millioner. Den nye terminalbygning har kapacitet til at betjene
3,5 mio. passagerer.
|