Galle & Jessen-ejendommen på hjørnet af
Lyngbyvej og Jagtvej har siden begyndelsen af det 20. århundrede
præget bybilledet med sine brogede bygninger og karakteristiske
gavle. Fra Frederiksberg Centret på Falkoner Allé ses skorstenen
med Galle & Jessens frøer stadig som landmærke for Vibenshus Runddel,
men kommer man forbi i bil i dag, er det Mærsk Datas nye firmadomicil,
der dominerer bybilledet.
Galle & Jessen er imidlertid for længst rykket
ud af bygningerne, og efter at Københavns Kommune satte grunden
til salg i udbud, er arealet undergået en forvandling med Kirkbi
Ejendomsadministration A/S som bygherre.
Sammen med KPC-Byg A/S og ejendomsmæglerfirmaet
Egeskov og Lundkvist afholdt Kirkbi en form for prækvalifikation
med tre indbudte arkitektfirmaer, nemlig Dissing+Weitling, Kieler
arkitekter og C.F. Møllers tegnestue. Og det blev C.F. Møllers
tegnestue, der blev valgt til at udarbejde et dispositionsforslag
til et virksomhedsdomicil på stedet.
Det er resultatet heraf, vi i dag kan se. Bygherren
Kirkbi Ejendomsadministration A/S godkendte og har nu gennemført
projektet, som har taget markant fat om det noget kaotiske og
udflydende byrum omkring krydset Lyngbyvej–Jagtvej. Dette kryds
har sågar været omtalt som Københavns grimmeste, og selvom én
bygning naturligvis ikke alene kan løse op for et byplanmæssigt
problem, så er det alligevel lykkedes de involverede parter at
give området et kvalitativt løft. Mærsk Datas nye domicil er et
byggeri i et moderne formsprog tilvejebragt i et suverænt samspil
mellem eksisterende og nye bygninger. Udadtil fremtræder det som
et samlet bygningskompleks, hvor nyt og gammelt er i dialog og
på harmonisk vis afspejler de historiske lag i byen.
Porten mod nord
De af Galle & Jessens bygninger, der havde
facade mod henholdsvis Lyngbyvej og Jagtvej, havde ikke stor bevaringsmæssig
værdi. Men frøerne og neonskiltene var et kendt og elsket vartegn,
som markerede ’porten mod nord’ – og vejen ud af byen mod motorvejen.
Hovednerven i Galle & Jessens produktion var
den store fem etagers bygning i midten, hvor frøerne uophørligt
bevægede sig rundt om skorstenen. Taget på denne bygning, skorstenen
og frøerne kan ses fra lang afstand, og da tilmed flere store
gader samles i dette punkt, er Galle og Jessen således blevet
en slags point de vue for krydset. Det var arkitekterne opmærksomme
på og fastholdt af denne grund skorstenen, som derfor er blevet
indarbejdet i det nye projekt.
- To ting har været meget vigtige for os i denne
opgave. Det er et meget vanskeligt hjørne, så for det første har
det været en selvvalgt opgave at bidrage til en opstramning af
byrummet på stedet. For det andet har vi fra start sat os for
at finde en fornuftig balance mellem nyt og gammelt, siger arkitekt
Anna Maria Indrio og refererer til tegnestuens erfaringer med
den slags opgaver. Anna Maria Indrio var således også ansvarlig
for den dramatiske sammensmeltning mellem nyt og gammelt, som
tegnestuen stod for i forbindelse med tilbygningen til Statens
Museum for Kunst.
- I forbindelse med Vibenshus Runddel har det
også været en del af konceptet at lade det nye arbejde sammen
med det gamle. Skorstenen var vigtig og skulle bevares og måtte
integreres på en måde, så den blev en del af det nye.
Karre og panoptikon
Der er nu blevet ryddet op blandt Galle
& Jessens gamle bygninger. Kun de store murede og gedigne bygninger,
der i størrelse og udseende matcher den karrestruktur, som præger
bybilledet omkring Jagtvej, er bevaret. Hovedbygningen i midten
- tilbagetrukket fra Lyngbyvej - danner karre med en bygning vinkelret
på Lyngbyvej og en bygning i Samsøegade. Alle mindre bygninger
og påbygninger er nedrevet. Det handler overvejende om bygninger,
som var rationelt begrundet i Galle og Jessens produktion, men
som samtidig medvirkede til at gøre byrummet rodet og udflydende.
I forlængelse af den eksisterende hovedbygning
med skorstenen er der bygget en ny vinkel på, som afslutter karreen
mod Jagtvej. De to bygninger holdes sammen af et indgangsparti
i glas i fire etager med gangbroer ud til etagerne.
Foran denne karre – helt ud langs Lyngbyvej
- er der opført to smalle bygninger, som skaber orden i facaden
og styrke til hele karreen. De er adskilt fra karreen af et glasoverdækket
stræde - et højloftet ’panoptikonrum’, der definerer byggeriets
længderetning.
Facaden mod Lyngbyvej er ikke en kontinuerlig
facade, men brudt af en åbning, der står nøjagtigt i sigtelinien
fra den del af Jagtvej, som kommer fra Falkoner Allé. Herved synliggøres
både det historiske spor – karreen - og det moderne lag, samtidig
med at åbningen giver det kig ind, som afslører, at det fortsat
er et gammelt hus, som bærer skorstenen.
- En tredje ting, der har været vigtig for
os, var at optage akserne - Jagtvejs-aksen og Nørre Allé-aksen
- for herigennem at optage knudepunktet imellem den modernistiske
by, som man kan sige, at universitet udgør, og den mere klassiske
by, som Jagtvejen er eksponent for. Vi havde mange overvejelser
om, hvorvidt det skulle være et hvidt eller et rødt hus, men vi
valgte en lys facade, forklarer Anna Maria Indrio, der om hjørnebygningen
betoner, at man her har ønsket at få et nyt vartegn.
- Bygningen på hjørnet kan ikke blot fremstå
som en almindelig kontorbygning. Bygningen samler akserne i dette
knudepunkt og skal være i stand til at optage alle linierne -
få dem til at dreje rundt og skabe ro. Dertil kan man ikke bruge
et banalt hus, understreger Anna Maria Indrio.
Variation og rytme
Mærsk Data har fået sig et domicil og ikke
blot en kontorbygning. I facaderne er der arbejdet med flere lag
i en fin komposition af velkendte motiver - altaner, vertikale
og horisontale vinduer og tagterrasser. Bygningen optræder udadtil
som en lys, åben og let bygning med transparente flader og et
tilbagetrukket tagplan med udsigtsterrasser.
Bygningerne og facadekompositionerne er ifølge
arkitekten udsprunget af en indlevelse i stedet og i, hvordan
huset psykologisk skal virke på dem, der ser på det. Anna Maria
Indrio er ikke meget for de volumenstudier - jo større rum jo
bedre - der bygges mange steder i dag. Trods sit italienske temperament
foretrækker hun i denne sammenhæng den nordiske humanisme, hvor
huset bliver til indefra og udefra samtidig.
Det nye byggeri har fastholdt de vertikale vinduer
sammen med de horisontale. Variationen og rytmen mellem det horisontale
og vertikale er et gentaget tema i byggeriet. Således er soklen
varieret, så den afspejler det enkelte bygningsafsnits dimension.
Øverst mod Lyngbyvej og Jagtvej er byggeriet
afsluttet med tilbagetrukne penthouses - en genfortælling af det
skrå tegltag i en moderne udgave. Og der er balkoner, som er med
til at skabe dybder og spil med lyset.
Indretningen
Bygningerne er indrettet i tæt samarbejde med Mærsk Data, som
allerede på dispositionsstadiet kom ind i billedet som lejer.
Men huset er indrettet på en sådan måde, at der kan være flere
uafhængige lejere på samme tid med selvstændige indgange og egen
reception. Kontorerne er henlagt til etagerne, mens en del af
fællesfunktionerne er placeret i stuetagen omkring panoptikonrummet
– byggeriets indvendige stræde. Udover disse fællesområder er
den store tagterrasse med udsigt indover København også til fælles
brug.
Hovedindgangen sker gennem åbningen fra Lyngbyvej
og fra gården på tværs af bygningen. Her er receptionen naturligvis
placeret, og her krydser alle ganglinierne både i stueetagen og
på etagerne. På indgangens sydside er der indrettet bagland til
receptionen samt et administrationsafsnit.
Mod nord og midt i strædet med kontakt til sydvendt
terrasse i gården er der indrettet kantine med glasdøre ud til
strædet, som ved særlige lejligheder kan brede sig ud i strædet,
og ud mod Lyngbyvej er der møderum mod syd og mod nord undervisningslokaler
og auditorium.
Panoptikon
Panoptikonrummet – strædet - er et storartet
rum i kraft af dets form og dimensioner. Rummet er kileformet
og er syv meter bredt i den ene ende og 4,5 meter bredt i den
anden ende. Den gamle hovedbygnings facade er her synlig og adskiller
sig fra de nye bygninger ved at være lukket af mod strædet.
- Panoptikonrummet - strædet - er bygningens
nerve. Når man laver et domicil på 20.000 m2, har man behov for
et fordelingspunkt - et identitetsskabende punkt indadtil. Rummet
er en pause og til kommunikation - ikke manifestation. Det er
et rum til samling af tanker. Arkitekturen er et tilskud til den
enkelte medarbejders dagligdag, siger Anna Maria Indrio.
Glastaget i panoptikonrummet har været en vanskelig
opgave på grund af rummets kileform. Den nærliggende løsning ville
have været et sadeltag, men det ville angiveligt have skabt store
problemer i forhold til ønsket om oplukkelige vinduer samt uskønne,
store tagrender på siden af bygningen. I stedet er taget delt
i to efter en linie parallel med den nye bygning. Mod den nye
bygning ligger et tag med et fald på 35 grader med oplukkelige
vinduer. Til den anden side, hvor kilen optages, er der et tag
med mindst muligt fald - cirka otte grader.
Herved er det muligt at gå på taget, hvad der
letter såvel rengøring som reparationer. Taget understøttes af
en bjælke for hver tre meter, og man har derved undgået åse og
svejsede dele og opnået at kunne vælge standardprofiler og glas.
www.maerskdata.dk
|