Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1418.   « Forrige 25       Næste 25 »

udvendig isolering, ville du? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej herinde,

Vi påtænker at isolerer vores pudset gasbeton hus med 50 mm(så vinduerne ikke ligger for dybt i facaden) udvendige facadebats med afsluttende puds.

Vi har fået tilbud fra kr. 80.000. Vores varmeforbrug er kr 12.000 år.I stuen kan vi ane mørke striber ved fugerne ellers er huset sundt. Dog kan der opstå skimmel hvor skabe mm står op ad ydermuren.

Hvad taler for og imod at isolere i dine øjne?
Tom, Birkerød (28-05-2008) 
Svar:
jeg tror du får mere ud af at standse regnpåvirkning af facaden med beklædning og så isolere indefra. At nøjes med 50 mm p.g.a. vinduer giver ikke noget. En anden ting er, at du med en frakke af isolering lukker fugten, der er i stenene, inde og du får endnu større problemer.
leif, dronningmølle (28-05-2008) 
Svar:
hej jeg mener nu det er en god ting at isolere udvendigt afsluttende med et tyndpudslag. På den måde undgås kuldebroer der vil være ved indvendig isolering.
Ved at isolere indvendigt bliver ydermuren nu rigtig kold og måske mere fugtig, det kan give skimmel på indersiden af den oprindelige ydermur - specielt hvis evt tapet ikke er fjernet helt inden der isoleres.
ts, esbjerg (28-05-2008) 
Svar:
Man kan isolerer indvendigt og/eller udvendigt. Der findes adskillige velafprøvede og dokumenterede metoder og konstruktioner.
Der er ikke belæg for at der sker fugtophobning når man isolerer udvendigt. Metoden med isolering og puds har været brugt i årtier.
Derimod er det rigtigt at 50mm foreslår som en skrædder i h......,
Op mod 200mm skal der til. Problemet med dybtliggende vinduer kan løses med skrå false/lysninger eller på anden vis.
Få evt. et tilbud fra en autoriseret Rockwool Facadeentreprenør - eller en tømrermester hvis I vælger en løsning med isolering + beklædning.

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/facadesystem/facadesystem-generelt?page=1680
hpox, Århus (28-05-2008) 
Svar:
hej,og tak for svarene indtil videre.Den udvendige isolering + puds skulle være en løsning som stadig lader huset `ånde`.
Rockwoll mener ikke, der er den store forskel på 50 eller 100 mm. Vores varmeforbrug er (12.000,- 135m2 i 1.5 plan).Det skal nævnes at tagetagen ER isoleret indvendigt med 125mm i gavlene og 200 i skråloftet. Jeg tror ikke, der er den helt store besparelse om jeg vælger 100mm. Det handler også om at undgå kuldebroerne der kan ses på væggene i stuen gennem fugerne, og så får man jo også en nypudset facade :-)
Blot en indskydelse i debatten.
Tom, Birkerød (28-05-2008) 
Svar:
Der er mange faconner på knaphuller.
Forskellen på isolering med 50mm eller 100mm pladebatts er stort set kun materialeudgiften til 50mm ekstra isolering.
Anstillingsomkostninger, primer og puds vil være de samme, arbejdsløn tætpå.
Isoleringen vil også være der om 20år.
Eftersom prisen på opvarmning i DK har været stigende lige siden oliekrisen fortsætter stigningstakten formodentlig.
Regn lidt på den!!!
hpox, Århus (29-05-2008) 
Svar:
Hej!
Jeg har selv fået et hus i gasbeton isoleret udefra. Det er en ganske udmærket løsning. Evt. fugt i muren tørres indefra i løbet af kort tid og den pudsede ydervæg fungerer som dampspærre. Få luftet godt ud.
Isoler med 100 mm så får du en fornuftig økonomi i projektet.
Jan Nyboe, Brønderslev (09-06-2008) 
Svar:
Hej Jan, Mener bestemt at denne løsning
lader huset ånde gennem ydervæggen (diffutionsåbent)så jeg kan ikke helt forstå, når du siger, at den pudsede ydervæg fungerer som dampspærre!! Så kan fugten fra boligen jo sætte sig i murværket!?
diffusionsåbent, Tom , Birkerød (10-06-2008) 
Svar:
Hej Tom!
Det gør det ikke.
På det hus jeg fik isoleret var pudslaget vandtæt.
Alle vægge var varme og uden skjolder.
Betingelsen er at isoleringen klæbes på muren og den udvendige overflade løsnes med sprit inden den pudses. Opsætningen af battsene er det vigtigste punkt. God sammenstødning og forankring i muren.
Mvh
Jan

Jan Nyboe, Brønderslev (10-06-2008) 



Hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ældre hus fra 1910, som jeg skal have hulmursisoleret. Jeg har fået tilbud fra Rockwool og Papiruld. Er der nogen der har erfaringer med dette og hvad der er bedst? Eller er der andre mærker der er bedre?
Kim, Vestsjælland (27-05-2008) 
Svar:
papiruld egner sig ikke til lodret isolering
kaj wilh.,, dybbøl (30-05-2008) 

Udvendig isolering med skum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi kigger i øjeblikket på hus - et ældre bindingsværk, der er blevet isoleret med skum og derefter er der sat en ny væg(materiale??), der er blevet malet.
Hvad hedder dene form for isolering og kan den anbefales? Hvordan har træet (bindingsværket) der med denne type isolering? Hvor længe holder det?
Helle Vaabengaard, Nexø (21-05-2008) 
Svar:
Det er en meget usikkert hvordan en sådan konstruktion i det hele taget har det.
Der må da være bedre huse at købe i Nexø og omegn!
hpox, Århus (21-05-2008) 
Svar:
hej helle - et godt råd! Hvis du er så usikker på den ting, skulle du holde dig fra huset. Den slags kræver vedvarende vedligehold - både hvad angår murer, - tømrer og malerarbejde. Og det er ikke bare en lørdag formiddag.
jan pedersen, fredericia (23-05-2008) 

Dårlig isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle min. krav til isolering af erhvervslejemål.
vi har lejet en bygning som er ombygget fra en svinestald til et kontor lejemål, vi har flere steder konstateret at kulden trækker ind. hvad kan man gøre når udlejer ikke vil ændre på forholdene
L.O.Frederiksen, Roskilde (20-05-2008) 
Svar:
Finde et bedre lejemål og straks opsige det nuværende lejemål. Hvis de absolut ikke vil ændre det så er det da bare med at forlade stedet.
G. Gearløs, Billund (22-05-2008) 

Kælderisolering igen igen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
endnu et sprøsgmål om kælderisolering. Jeg er kommet i tvil om den bedste fremgangsmåde, fordi der er så mange forskellige råd til det samme problem. det ene sted siges, at man godt kan isolere en kældervæg med rockwool, andre steder at det er det rene selvmord og at en kældervæg altid skal have lov til at ånde. Jeg har en kælder, der er så tør som en kælder nu kan være. KArnapvæggene står helt rå, og afskallede efter, jeg hev bløde masonit plader af dem. Ydervæggene er naturligvis generelt en anelse opfugtede, men det er ikke slemt. Jeg vil dog gerne isolere, hvor det kan lade sig gøre og har hørt, at man bør pudse væggene op med special mørtel (hydraulisk mørtel) og derefter klæbe letbeton plader på. De kan ånde og har samtidig en isolerende effekt. Er det en fremgangsmåde I kan anbefale eller findes der bedre alternativer.

Tak for svaret
Kristian P
Kristian P, København (19-05-2008) 
Svar:
Glem ånderiet. Det er simpelthen det værste sludder at bygningsmaterialer "skal kunne ånde"
Nogle materialer kan optage og afgiver fugt, f.eks, træ, tegl og beton. Glas og plast gør ikke.
Hvis der er knastørt og ingen fugt overhovedet, ja så "ånder" materialerne ikke.
Din kældervæg kan optage fugt fra luften i kælderen eller måske nedsivende regnvand på den udvendige side.
Hvis væggen ikke er vandtæt vil der trænge fugt ind i kælderen og det kan kun fjernes via et evt. gulvafløb eller ved bortventilation, f.eks. via åbne vinduer.
Du skal afgøre om din kælder er tør nok til at blive isoleret med mineraluld - eller den ikke er!
Vægge og gulve kan tætnes med specialmørtel, f.eks. Vandex. (Men det er jo ikke gratis).
Dernæst varmeisoleres som det anbefales af enten Rockwool eller Isover.
Letbeton varmeisolerer for dårligt i forhold til prisen - efter min mening.
http://www.vandex.dk/


hpox, Århus (20-05-2008) 
Svar:
Hej Kristian. Minaraluld er en udmærket løsning men det fylder en hel del og det kan samtidig optage fugt. Dvs at hvis der trænger lidt vand ind vil minaralulden optage det og også miste sin isolerende effekt. Du kunne også overveje refleksiv isolering. Det er tyndt og er vandtæt. Fordelen er at der ikke kan gå råd og svamp idet som med alm minaraluld, det er jo en kælder vi taler om. se på www.st-thermohus.dk hvordan andre har lavet deres
kælder.
Sune Christensen, århus (20-05-2008) 
Svar:
Tusind tak for svarene. Refleksiv isolering... Det ser næsten for godt ud, hvad? Det vil jeg da helt sikkert overveje, men hvad sker der bag den refleksive isolering, hvis væggen er lidt kælderfugtig i perioder? Står fugten så ikke bare bag den refleksive isolering og mugner?
Kristian P, København (20-05-2008) 
Svar:
Jo hvis der trænger fugt ind har væggen det jo ikke for godt. Men den ville have det langt værre med mineraluld fordi det optager fugten og opbevarer den. Helt optimalt set skal du jo lave omfangsdræn og isolerer indefra. Men vandex og refleksiv isolering er den bedste løsning med hensyn til fugt.
sune Christensen, århus (20-05-2008) 
Svar:
Hej

Igen et (reklame)indlæg om reflektiv isolering så her er linket igen:
http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223

Det du har hørt, er slet ikke så dårlig en ide, bare overfladebehandlingen er meget diffusiontåben.

Hvis der er plads, kan der bygges en gasbetonvæg op med mineraluld bag, så der kommer en bedre U-værdi ud af det.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (21-05-2008) 
Svar:
Jeg kan kun anbefale dig, at først pudse dine vægge op. Og derefter lægge f.eks 100 mm sundolit. Og til sidst 75/100 mm gas beton. Sundoliten har den fordel at den er bedre til at afgive fugt, end mineraluld.
Raahauge, Kgs. Lyngby (21-05-2008) 
Svar:
Tak for svarene. Jeg må desværre konstatere, at jeg næsten er mere forvirret end, da jeg startede. Refleksiv isolering er åbenbart ikke helt, hvad det lover, men måske godt nok? Mineraluld tror jeg ikke helt på en kældervæg, der i perioder vil være kold og muligvis opfugtet uden dog at der trænger vand igennem. Det eneste sikre, jeg kan konkludere er, at det er en god ide at pudse op med diffusionsåben mørtel og muligvis bruge sundolitt plader. Behøver jeg at sætte gasbeton op på sundolitt pladerne? Kan de ikke pudses op?


Kristian P, København (21-05-2008) 
Svar:
Meere forviret ja. Men på et væsentligt højere plan...
Peter Knudsen, Kolding (21-05-2008) 
Svar:
Hej Kristian.
For at øge spændingen kommer her mit forslag.
Grav ud til omfangsdræn ca. 50 cm.Udbedre sokklen med beton ikke tjære. Tilslut dit omfangsdræn og fyld/stamp godt med Lecanødder(50 cm. Lecanødder isolere som 100 mm. alm. isolering) de sidste 20 cm. fylder du jord på husk en lille hældning væk fra huset. Nu er der drænet og isoleret så du kan pudse male eller hvad du nu vil.
Efter min mening er det en dårlig ide at bruge minereluld eller flamingo.

Morten, Hvidovre (21-05-2008) 
Svar:
Hej Morten.
Det kan indimellem være lidt anstrengende at læse om den slags hjemmestrikkede løsninger.
For det første har fugtig Leca ingen varmeisoleringsevne. Dernæst er det komplet tåbeligt ikke at fugtisolere ydervæggen. Og komplet idiotisk ikke at anvende det bedst mulige isoleringsmateriale.
Enten dokumenterer du dit forslag med fakta fra Leca eller tilsvarende seriøst firma. Eller osse kommer du ikke med i min aftenbøn - indtil videre.
hpox, Århus (21-05-2008) 
Svar:
Hej Kristian jeg kan godt forstå du er forvirret. Stil dig selv dette enkle spørgsmål: har du lyst til at gøre din væg 20-40cm tykkere som det foreslåes? Hvad med pladsen og lyset? Døm selv!
Sune Christensen, Århus (21-05-2008) 
Svar:
Hej hpox
Hjemmestrikket løsning.........Måske men det har virket på 7 år hos mig og min kælder stod nærmest under vand.
Arbejdet blev udført af aut. kloakmester til en ret fair pris.
Men ok lad os bare sige at det er mig,der er komplet idiotisk.

Morten, Hvidovre (23-05-2008) 
Svar:
Ingen er komplet.
En enlig svale gør ingen sommer, osv.

På en debatside må man om nødvendigt argumentere for sine ideer og synspunkter.

Din løsning viser sig nemlig ikke at være hjemmestrikket, Leca har den faktisk på programmet.
Men primært som vægdræn, (som leder vandet ned til omfangsdrænet), og osse som varmeisolering. Men Leca foreslår osse anvendelse af "Flamingo" som varmeisolering.
(Formodentlig velvidende at det isolerer langt bedre end lecakugler)
Det skal iøvrigt understreges at en kældervæg opført i Leca-blokke ikke er vandtæt og altid skal udføres med omfangsdræn eller anden vandtætning.

Slutteligt: Spørgerern ville isolerer sin kældervæg indvendigt.
Såfremt han vælger at lave omfangsdræn ville det jo nok være rigtig smart i samme arbejdsgang osse at varmeisolere udvendigt. Således at han sparer plads i sin kælder og iøvrigt får den bedste og billigste løsning på sit problem.
Nemlig

hpox, Århus (24-05-2008) 



skimmelsvamp på kælderydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt et hus med fuld kælder, hvori vi gerne vil have lavet nogle værelser. Da vi flyttede ind var hele kælderen fin og nymalet, men efterhånden begyndte den ene kælderydervæg (mod syd) at boble op og indenunder boblerne er der mug (højst sandsynlig skimmelsvamp). Boblerne/skimmelsvampen løber nærmest i en bane langs med græskanten udenfor. Vi har fået at vide at der skal lægges dræn ud og at vi skal have behandlet det skimmelsvamp indenfor. Hvordan griber vi det an (Hvad skal vi helt nøjagtigt gøre) for at være sikker på at skimmelsvampen ikke kommer igen. Hvad kan sådan en reparation koste?
Tina, Thisted (19-05-2008) 
Svar:
Alt indvendigt skal rives ud. Derefter skal der drænes udv og evt isoleres. (Brug sundolits drænplader) Indvendigt kan i pudse op og isolere med 100 mm sundolit og 75 mm gasbeton. Dette er nok en af de bedste løsninger.
Raahauge, Kgs. Lyngby (21-05-2008) 
Svar:
Ok, tak for svaret, men findes der ikke noget man kan behandle med indvendig. Hvad mener du med at vi skal rive alt ned (måske dumt spørgsmål, men har aldrig prøvet at renovere hus før) Skal vi ikke bare slibe den ydermur ned der er angrebet og derefter behandle muren med et middel der dræber skimmelsvamp.Det drejer sig kun om sydmuren og en lille smule på vestmuren. Er det først indvendig vi skal gå igang eller kan vi godt starte med at dræne. Og til sidst - hvad er drænplader for jeg troede man skulle bruge noget der hedder drænrør.

Tina, Thisted (21-05-2008) 

bolig isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har købt et hus, der engang har varet en kontorbygning. jeg vil lave det om til bolig. jeg vil spørge om hvor tyg skal isoleringen vare på loft væge og gulv.
Oganes Saruhanian, Herfølge (14-05-2008) 
Svar:
Det skal overholde bygningsreglementets krav.
Men start her; http://www.rockwool.dk/sw76441.asp
hpox, Århus (14-05-2008) 
Svar:
Isolering
Det er detaljerne i en efterisolering der afgør, hvor mange varmekroner der sparers. De småfejl, som ukyndige kun sjældent undgår, giver unødvendigt store varmetab i længden. Udover at skjule kuldebroer og utætte dampmembraner som give fugtproblemer der foranledige skimmelsvamp, mug og ødelægger det indre miljø.
Der er mange måder at isolere sit hus på, og det ville være en rigtig god ide at konsultere en byggerådgiver som kan vejlede og beregne værdien at den valgte løsning.
Hulmursisolering
Hulmursisolering fungerer som et usynligt og uforgængeligt tæppe uden om huset. Fyldet indblæses under stort tryk, og fordeler sig overalt i hulmuren uden at synke sammen. Det sikrer mod de kuldebroer, som kan gøre varmeregningen til et mareridt for enhver boligejer.
''Usynlig'' isolering
Hulrumsisolering er også "usynlig", eftersom den er gemt væk i etageadskillelsen. Også i skunke og svært tilgængelige rum kan indblæsningsmetoden med fordel anvendes.
Udvendig isolering (fra 100mm.og udefter)
I forbindelse med en ny facade eller renovering af samme, er det værd at overveje at isolere udvendig, hvortil de eksisterende vægge kommer til at virke som akkumulator for det indre miljø. Vær opmærksom på om rentabilitetskravet er opfyldt. Er dette tilfældet, er kravet til isoleringsværdien en U-værdi på 0,20 W/m2K. Den nødvendige isoleringstykkelse afhænger af konstruktionens opbygning. Teknikken er den samme for ”rigtige lavenergi huse”. Funkerne på kviste er ikke isoleret i traditionelle huse og kan kun isoleres udvendig.
Loftsrum(fra 350mm. Og opefter)
Isolering med mineraluld i batts eller ruller er den rette løsning f.eks. i regulære loftsrum, hvor der er plads til at håndtere materialet.
Store besparelser
En professionel isolering henter gennemsnitligt minimum 6.000 kroner hjem hvert år afhængig af energi priserne og udførsel, desuden forbedrer den indeklimaet væsentligt og vær med til at forbedre klodens tilstand(co2 udslip) samt forbedrer og sparer på det nationale energibehov.
Rock Wool lavenergihus koster kun 2.000 kr. at opvarme om året. Så den eksisterende boligmasse har noget at indhente.

MULTIHÅNDVÆRKEREN H.C. Christophersen, Hareskovby (18-05-2008) 

Smart måde at isolere skråvægge? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal isolere mellem mine 45x45 regler på 200kvm skrålofter (48grader).
Under reglerne ligger en 0,20 dampspærre og derunder (mellem spær) 240mm super A rockwool fastholdt med ståltråd (og reflerne selvfølgelig).

Nu skal jeg snart sætte 2 lag gips på, og inden da skal der lægges de sidste 45 mm rockwool. Er der en smart/let/billig måde at fastholde rockwoolen inden pladerne kommer op? Jeg gider ikke gå og få det hele i hovedet.
Jesper, Lyngby (10-05-2008) 
Svar:
Der er vel ikke mere end 30-40 cm mellem reglerne.
Skær isoleringen en ½ cm i overstørrelse, preds på plads og brug såkaldt tækketråd, som er tyndt, og en hæfteklammepistol for fastgørelse. (Eller snor, eller fiskesnørre, det er jo kun midlertidigt).
hpox, Århus (10-05-2008) 
Svar:
Hej

den allernemmeste måde er, at isolere med Rockwools Super A Loftsbatts da det er en halvstiv batts med flis på den ene side så den ikke drysser, og ved en ½ cm overstørrelse holder den sig selv uden problemer.

Den isolerer forøvrigt 8% bedre end alm batts, da det er et lambda 34 produkt.

Sidst jeg brugte det isolerede jeg et 120 m2 hus på ca. 3 timer alene.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (11-05-2008) 
Svar:
Hvis du skærer en almindelig A-batts orntligt til bliver den også hængene selv
ju, Holbæk (23-05-2008) 

termografisk fotografering af hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
ved ikke om det er fuldstændig tåbeligt men er der firmaer der fotograferer huse for kuldebroer og varmespild og i bekræftende fald hvilke, og er prisen høj,ved ikke engang om det er en god ide
kuno døngart, ruds vedby (01-05-2008) 
Svar:
Nej det er absolut ikke tåbeligt, hvis du vil vide noget om kuldebroer samt hvor der evt kan forekomme skimmelsvampevækst grundet kolde indervægge grundet manglende isolering. Det koster cirka 5.-6.000,- kr. at få fotograferet sit hus. Du kan prøve dette link http://www.energimærker.dk/
eller http://www.dongenergy.dk/privat/stroemninger/saveenergi/Bo+energirigtigt/Eksempler/Lune+foedder+med+energibesparelser.htm
God fornøjelse.
L. Petersen, Solrød (01-05-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at termofotografering er rigtig godt til at kontrollere isoleringsarbejder i nybyggeri samt isoleringsmangler i mere komplicerede bygninger.
I alm. husbyggeri fortæller det stort set kun hvad en håndværker ved i forvejen. Nemlig at der er kuldebroer omkring vinduerne og at der skal mere isolering på loftet. Groft sagt.
Brug pengene som følger; loft, vægge, vinduer/døre, gulv og tekniske installationer.
5000 kr. svarer til indkøb af ca. 150m2 førsteklasses mineraluld.

hpox, Århus (01-05-2008) 

sten faskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad gør man når faskinen ikke virker og d en kloakmester der har lavet den ikke vil rette fejlen.faskinen løber over og tilbage i rørene og ud ved nedløbet.p.s det er ved et nyt hus som er et tolalentreprise.....
jonna, bramming (30-04-2008) 
Svar:
Hej

Det er totalentreprenøren du skal henvende dig til og klage din nød.

Faskinen er sikkert fejldimensioneret, og der skal tages hensyn til den tagflade der skal afvandes og jordbundsforholdene.

Er du sikker på at det ikke er sandfanget der er fyldt med sand/snavs, eller er stenene ikke dækket af med fibertex, så der kan løbe jord ned mellem stenene?

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (30-04-2008) 
Svar:
hej 7870 roslev.jeg har talt med ham der står for totalentreprenøren,han kikkede alt efter og kunne ikke finde fejlen.det er en stenfaskine som er ca 3m bred og ca 4m lang dybten er 2-3m.kloakmestern siger at han har brugt 22m3 ralsten i faskinen,de sten er pakket hel ind i fibertex.rørne fra nedløbene ligger 1mi jorden.det er der hvor grundvandet står.den glemte kloarkmestern at måle...
jonna, bramming (01-05-2008) 
Svar:
Hej igen

Den skal bare virke...

Hvis kloakmesteren har "glemt" at undersøge jordbundsforholdene er det hans problem.

Tag fat i totalentreprenøren igen, og for en sikkerheds skyld tag nogle billeder når den løber over som dokumentation, og fremskaf nogle nedbørstal for tidspunktet.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-05-2008) 
Svar:
hej igen.totalentreprenøren har set hvordan det regner over ved nedløbet og rundt ved soklen af huset.men skal en kloarkmesten ikke måle vor grundvandet står også lave faskinen ud fra det.vi har også meget ler og ald her.det er der heller ikke taget hensyn til.j
jonna, bramming (02-05-2008) 
Svar:
Hej

Han skal aflevere en faskine der virker, og så er det hans problem at finde ud af hvordan jordbundsforholdene, grundvandsforhold o.l. er.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-05-2008) 
Svar:
hej 7870 roslev.. jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. nu mener totalentreprenøren ikke der er nogel fejl på faskinen. de har afslutet arbejdet.kan man ikke klage eller få en til at genem gå alt omkring det nye hus....hvordan kommer man i kontakt med danskbygningundersøgelse..
jonna, bramming (16-05-2008) 

leca nødder i hulmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har lecanødder i eksisterende hulmur fra 57. Kan det betale sig at få hulmursisoleret anno 2008 og har nogen ide om hvor stor varmebesparelsen evt vil være.
Er det dyrt/besværligt først at tage lecanødderne ud og derefter blæse ny isolering ind -
PÅ forhpnd tak DSL
dsl, lyngby (29-04-2008) 
Svar:
Hej Dsl
Lecanødder isolere meget dårligt og har med stor sansynlighed sat sig 20 til 50 cm.
Det plejer at koste det samme som isoleringen nogle gange lidt mindre.
dvs. ca. dobbelt op, det gør jo at man må vente lidt længere med at få sin investering tilbage jeg vil sige ca 5 år.
Morten, Hvidovre (02-05-2008) 

Etagedæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er minimumskravet til isoleringstykkelsen når man vil isolere loftet i sin uopvarmede kælder? Jeg ville gerne bruge noget isolering der ikke smulder (feks flamingoplader), det vil blive synligt. Der er opvarmede rum med gulvvarme oven over, hvor jeg har svært ved at opnå 22 grader om vinteren. Hvad hvis jeg vælger at opvarme kælderen, kan jeg så sætte tyndere isolering op i loftet?
Venlig hilsen Lars Andersen
Lars Andersen, Haslev (28-04-2008) 
Svar:
Såfremt du varmeisolerer etageadskillelsen vil der jo selvfølgeligt blive koldere i kælderen.
At opvarme kælderen for at få en højere temperatur i de ovenliggende rum er en noget dyr løsning. Og så giver det jo ingen mening at isolere etageadskillelsen.

Der er ingen krav om isoleringsevne i etageadskillelsen, når det er en eksisterende bygning.

Du må ikke anvende "Flamingoplader" som loftisolering. De er letantændelige og afgiver giftig røg i tilfælde af brand.

Du bør overveje at efterisolere din bolig hvor det er mest profitabelt. Nemlig lofter og vægge omkring de opvarmede rum.

hpox, Århus (28-04-2008) 
Svar:
Hvad er minimumskravet til isoleringstykkelsen i nybyggeri i en sådan etageadskillelse med gulvvarme?
Lars Andersen, Haslev (29-04-2008) 
Svar:
Problemet vil aldrig forekomme i nybyggeri.
Hovedsageligt fordi kælderydervæggene altid vil være isolerede og fordi der lægges energirammer til grund for beregning af isoleringstykkelserne.

Men sådan lidt på frihånd mener jeg at 75mm ville være miniumskravet og den anbefalede isoleringstykkelse 100-125mm. Om du havde en krybekælder med alm. ventilation måske 150mm. Alt gælder for en alm. træetageadskillelse.

hpox, Århus (29-04-2008) 

efterisolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg vil gerne vide om det kan betale sig at efterisolere sit loft. Jeg bor i et parcelhus fra 1985 og der er i øjeblikket 200 mm isolering. Er det besværet og pengene værd at ligge yderligere 100 mm på. Jeg har spurgt både fagfolk og ikke fagfolk og de har alle forskelligt syn på det.
Merete Larsen, Faaborg (24-04-2008) 
Svar:
Det kan godt svare sig.
Se her; http://sparpenge.rockwool.dk/front_end/?cc=dk
Personligt ville jeg lægge 200mm på. Fordi jeg tror på at energipriserne vil de næste mange år)
hpox, Århus (24-04-2008) 
Svar:
Godt spørgsmål.
Lavede en lille beregning, da jeg skulle efterisolere mit eget loft. Ved 200 mm isolering og lambda 0,039 fåes en samlet u-værdi på 0,185 og her er taget hensyn til ud- og indvendige overgangskonstanter. Ved 300 mm tykkelse fås u-værdi 0,125 og ved 400 mm fås u-værdi på 0,095. Dvs. ikke ret stor forskel på 300 mm og 400 mm.
L. Petersen, Solrød (25-04-2008) 
Svar:
Det har du nok ret i Petersen.
Men arbejdslønnen er ikke dobbelt så meget for 200mm som for 100mm. Hvis du forstår.
Prøv osse at regne på hvad der sker med tilbagebetalingstiden såfremt fyringsolieprisen er steget til f.eks. 15 kr/l om fem år.
hpox, Århus (25-04-2008) 

Ødegård Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg har købt en ødegård i Sverige. I den forbindelse skal vi lægge isolering, hvilke rejser en del spørgsmål. Da det er første gang jeg beskæftiger mig med den slags vil jeg prøve, at spare jer for de dummeste spørgsmål. Men..

1. Hvor tyk skal en isoleringen være? Her skal der vel tages højde for, at ødegården ligger på bredegrad med Stockholm og huset skal være beboeligt om vinteren.

2. Hvilken type isolering vil være mest hensigtsmessig i denne forbindelse?

3. Og kender du/i et sted, hvor man kan læse nærmere vedrørende dette projekt?

På forhånd tak for hjælpen.

Pelle, København (23-04-2008) 
Svar:
Apropos dumme spørgsmål: er det loft eller gulv?
O.P., Ogned (23-04-2008) 
Svar:
Væg og gulv
Pelle, KBH (23-04-2008) 

Isolering af sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har et hus 1950, og vil nu gøre 2 rum i kælderen istand. Inden dette vil jeg gerne have isoleret soklen, for at holde fugt ude samt varmen inde. Er der nogen der ved hvordan jeg gør dette bedst.

P.S. Hvor langt kan jeg grave langs soklen af gangen.
Thomas Zimmermann, Struer (21-04-2008) 
Svar:
Når du graver udvendigt er der ingen begrænsning. (Huset burde jo kunne stå uden jordstøtte.
Men du må ikke komme under fundamentunderside.
Der findes flere systemer til udv. kælderisolering, bla. nogle med "Flamingo" samt drænplader. Spørg i din tømmerhandel.
Der kan med fordel udføres omfangsdræn.

Rockwool har også et system, se her; http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/vaeg/tunge-ydervaegge?page=1985
hpox, Århus (21-04-2008) 
Svar:
Hej Thomas. Du kan bruge refleksiv isolering som isolerende drænplade. Det er nemt at arbejde med og du isolere og fugtsikre med et produkt, Du kan så skrue eternit eller andet på i toppen så du kan pudse soklen op selom isoleringdugen er lidt blød. Du kan se på www.st-thermohus.dk under "anvendelse" præcis hvordan det er blevet gjort før.
Sune Christensen, Århus (22-04-2008) 
Svar:
Nu må det være nok, "reflektive" Sune, kom så med dokumentationen, MK-godkendelser etc.
bb, horsens (22-04-2008) 
Svar:
Refleksiv isolering er fuldt ud tilladt at bruge i Danmark. Og hvis kommunen tillader det kan man også sagtens få byggetilladelse, hvilket er sket i masser af kommuner. Dokumentationen ligger på www.st-thermohus.dk. Det er ikke alt sammen på siden endnu, men inden for en månedstid skulle alt ligge der vel at mærke oversat til dansk. Ved du overhovedet hvad en MK godkendelse indeholder og om den overhovedet er nødvendig i alle tilfælde? Nej det tænkte jeg nok! Lad nu folk selv vurdere om de vil bruge det og brug din tid på at komme med dit råd. Folk kan godt selv vælge! Venlig hilsen
sune Christensen, århus (22-04-2008) 
Svar:
Der er jo heller ingen der påstår at dit produkt ikke må bruges i DK.

Kun at produktet ikke har de egenskaber du påstår.

Udvendig kældervægsisolering. Med refleksiv isolering skal arbejdet jo udføres midt om natten.
Udføres det i fuldt dagslys bliver man fuldstændig og aldeles til grin, ja.
hpox, Århus (22-04-2008) 
Svar:
Hej

Så er der igen gang i den reflektive isolering, men læs her (især konklusionen nederst):

http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (22-04-2008) 
Svar:
Prøv et af redningsselskabernes varmetæpper og bliv overrasket.
Det er som alm. plastfolie.
Gad vide hvordan og hvorfor det føles som at komme i sauna.
HCJ, Odense (23-04-2008) 
Svar:
Jeg gad godt se om de tåber selv ville bygge et hus kun med reflektivfup&fidus som isolering.
Morten, Hvidovre (23-04-2008) 
Svar:
Lavenergiglas er refleksiv isolering. Forholdsvis store arealer i et hus er altså isoleret på den måde. De er så effektive at de dugger udvendigt.
Almindelig isolering er godt men regn med at besparelserne på varme aftager med kvadratet på tykkelsen. Man når hurtigt en grænse for nytteværdien.
HCJ, Odense (26-04-2008) 

Isolering efter br 95 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at indrage loftrummene over min lejlighed, og har i den forbindelse fået byggetilladelse i 2006. Her i står jeg skal isolere efter br 95, men hvor mange mm isolering er det? 200 eller er det 300. Pft. Thomas
Thomas, København (20-04-2008) 
Svar:
Hvis du har fået byggetilladelse i 2006, og ikke påbegyndt arbejdet indenfor 1 år, så er
byggetilladelsen bortfaldet, og der skal søges på ny.
bb, horsens (21-04-2008) 
Svar:
Du kunne jo anskaffe dig br 95!!!!!!!!!
Prøv, selv (21-04-2008) 
Svar:
Jeg har fornyet den. Hvor køber/skaffer jeg br 95? Mvh
Thomas, København (21-04-2008) 
Svar:
Du kan læse/downloade reglementet her

http://www.ebst.dk/br08.dk
bb, horsens (21-04-2008) 
Svar:
Der står nu ikke meget om isoleringstykkelser i BR95.

Derimod kan du søge her; http://www.rockwool.dk/sw8736.asp


hpox, Århus (21-04-2008) 

Genbrug Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at bygge nyt hus.. Sidder og funderer over, om man kan granulere gammelt rockwool, og bruge det som ny isolering på de steder, hvor der er fladt loft.. Vil det give en godkendt isoleringsevne, da det er forskelligt materiale, der granulleres??
Finn, Odense (19-04-2008) 
Svar:
Man kan sikkert nok granulere gammelt Rockwool, men hvordan vil du bære dig ad. Og hvorfor?
Det er jo bare at lægge det ud igen. (Isoleringsevnen er dog væsentligt dårligere end moderne mineraluld)

hpox, Århus (20-04-2008) 
Svar:
love og regler desangående kender jeg ikke, men jeg vil anbefale jer at overveje det meget nøje. gammel stenuld/glasuld er et yderst støvet, kløende og åndedrætsgenerende bekendtskab. Synd for et nyt hus. Men det er en personlig mening/ erfaring.
L.R. Nielsen, Kværndrup (20-04-2008) 
Svar:
Ja, det er nok rigtigt, Kværndrup.
Rent arbejdsmiljømæssigt er det en rigtig dårlig ide.
Skrot det gamle og køb noget nyt - ordentlig - isolering.
Prisen er beskeden set i forhold til nytteværdien.
hpox, Århus (20-04-2008) 

Glasuld eller papir uld Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal i gang med at isolere vores hus fra 1973. Jeg har læst noget om papir uld. Jeg tænker det må være rarere at arbejde med, men hvad er pris og kvalitet i forhold til rockwool?
Marianne, Jyllinge (12-04-2008) 
Svar:
Hej

Som batts er papiruld og træfibre normalt en dyrere løsning, men som indblæst granulat er det min erfaring, at det er konkurrencedygtigt.

Der findes også isolering af træfibre:

http://www.thermocell.dk/

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (12-04-2008) 
Svar:
vi har fået isoleret med thermocell, og det lever helt sikkert op til forventninger, det isolere godt og det klør og kradser ikke og der er mulighed for en dampbremse istedet for en plastikpose, så alt i alt et super godt produkt.
min erfaring er at mht til bats er thermocell til at forhandle med så der ikke er den helt store forskel.


ole jensen, bryrup (12-04-2008) 
Svar:
Papiruld er ikke egnet til hulmursisolering, men kun til lofter og etageadskillelser. Det er argumenter seriøse isolatører selv bruger. Uanset hvor meget salt og kemi der er iblandet granulatet ER og bliver det gamle aviser, der ikke eger sig til lodret isolering
jan pedersen, fredericia (13-04-2008) 
Svar:
Pepiruld er helt perfekt i lukkede konstuktioner som en hulmur. Det bliver komprimeret i hulmuren og vil ikke sætte sig. Det tansportere fugten lige så godt som murstenen. Det kan blæses ind igennem fugen, så man ikke er nødt til at tage en hel sten ud. Dette giver et flot færdigt resultat i stedet for en såret facade. Kan meget effektivt bruges som efter isolering da det slutter helt tæt til det evt. allerede eksistende isolering i hulmuren. Bemærk at Papiruld isolerer ca. 10 procent bedre end mineraluld. Tjek også papiruld.dk
Papiruld Danmark, 3400 (16-04-2008) 
Svar:
Mit hus er isoleret med Papiruld (både loft & hulmur) og jeg har lige skåret ud til 2 nye vinduer og Papirulden sidder perfekt og er hverken fugtigt eller andet. Hertil kan nævnes at min facade er pudset for 6 år siden isoleret for 6,5 år siden og at huset er fra 1924.
Lars sørensen, Roskilde (16-04-2008) 

Diverse isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har netop købt drømmehuset, og skal nu igang med isolering af bl.a. gulve og ydervægge, og her rejser der sig en del spørgsmål.

1/ Gulvisolering skal være 2 *150mm flamingo, ifølgende gældende regler, korrekt?

2/ Hvilken pris bør man kunne komme ned på ved køb af 300 kvm af ovenstående? Det billigste jeg har kunnet komme frem til er 68,50 pr kvm, men jeg ved ikke om vi bliver tørret.

3/ Mht isolering af vægge - skal gamle lag af tapet fjernes inden etablering af fugtspærre, eller er det bare spildt arbejde.

4/ Såfremt at tapet skal fjernes, falder noget af pudset ned, skal det repareres eller er det uden betydning når der kommer dampspærre, isolering etc udenpå.

5/ Hvad er bedst en varmevæg med metalskinner eller alm isolering i et træskellet + gipsplade? Førstnævnte er dyrest, tager mindst plads, men er den også bedre?

Håber at I vil hjælpe

Med venlig hilsen
Palle, Assens (09-04-2008) 
Svar:
Tillykke med købet.
1)Du skriver at gulvisoleringen SKAL være 2x150mm... Skal der gulvvarme i skal der 300mm S60 i, ellers er 250mm S150 nok. Uden gulvvarme er 220mm nok i S60 kvalitet, og 200mm S150.

2) ? 68,50 kr er vel OK.

3) Hvad er væggene konstrueret af?

4) Nej

5) Kommer meget an på ydervægsopbygningen. Er det en massiv teglvæg, skal der utvivlsomt bruges stålskinner, men er det en sund isoleret hulmur vil jeg anbefale at bruge det der er nemmest og billigst : Træskelet.

Håber det er til hjælp.
M.Thomsen, Horsens (09-04-2008) 
Svar:
Hej M - tak for hurtig svar.

Ja, vi vil gerne have gulvvarme i huset.

Ydervægge er efterisoleret hulmur. Gavlene er derimod 1/1 sten massiv tegl med celloteks (hvor sidstnævnte skulle være brandfarlig, og derfor skal væk).

Igen - tak for hurtig svar

Med venlig hilsen
Palle, Assens (10-04-2008) 
Svar:
Hej palle jeg synes at du til din efterisolering skal bruge refleksiv isolering. Det er kun 10mm men isolerer som 200 mm alm isolering. Du kan spare alt grave arbejdet og isolerer dine vægge uden at tage m2 fra din bolig. Det koster dog ca 100 kr pr m2 men tænk på alt det arbejde og tillægsmaterialer du spare. Du kan finde det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (10-04-2008) 
Svar:
Herinde er refleksiv isolering det rene fup - i hvert tilfælde indtil det modsatte er bevist. Læs hpox´kommentar desangående.

God fornøjelse med glasuld eller Rockwool evt. i lambdaværdi 34, som er den bedste, men også dyreste.
G. Gearløs, Billund (10-04-2008) 
Svar:
refleksiv isolering er fup og fidus.
Niels L, Ærø (10-04-2008) 
Svar:
Til Gearløs. Beklager at jeg troede dette var åbent forum hvor man kunne komme med forslag og så kunne folk researce frit. Jeg kan forstå at det kun er nogle forslag der er velkome og at man åbenbart kommenterer andre forlag meget negativt. Hpox har selvfølgelig ret i at med almindelig masseisolering kan man bare bruge mere og mere og så isolerer det bedre og bedre. Men der er andre muligheder. Men hpox er dit sandhedsvidne og det vil jeg ikke pille ved. Men måske du skulle læse lidt op på refleksiv isolering istedet for at holde dig til flere år gamle fordomme. Ting udvikler sig og der er netop blevet CE mærket et refleksivt produkt. Men det vidste du sikkert. CE mærkning er vel også fup og fidus?
sune Christensen, Århus (14-04-2008) 
Svar:
CE-mærkning er ikke noget kvalitetsstempel. Og er overhovedet ikke nogen garanti for at produktet hat de af producenten lovede egenskaber.
CE-mærket er kun en garanti for at produktet overholder de af EU fastsatte standarder for sikkerhed og sundhed.
Læs (bla.) her; http://www.ds.dk/167
hpox, Århus (14-04-2008) 
Svar:
Jeg har eftersioleret to kælderrum og to kælderlofter med refleksiv isolering, og det var ikke nødvendigt at rette vægge og lofter op først: refleksiv isolering, derpå brædder til montering og gipsvæg/loft. Ca 4 cm fylder den nye isolerede væg og loftet ligeså,og det er så lidt pladstab, at det næsten ikke mærkes på rummene. De fremstår i dag som fuldstændig gennemisolerede og er meget lette at varme op. I må kunne gøre det samme og tilsvarende på gulve.
Niels Olav Christensen, Åbyhøj (16-04-2008) 
Svar:
Bevares, det isolerer da men ikke i nærheden af det producenterne lover. Det er gentagne gange blevet eftervist af uvildige undersøgere. Forhold Jer til det.
Eksempel på god dansk uvildig undersøgelse med denne konklusion til følge:
"På baggrund af en række forespørgsler til BYG-ERFA sekretariatet vedrørende fagpressens oplysninger om de særlige egenskaber for ”ABM Reflektiv isolering” har civilingeniør Georg Christensen, Bygge- og Miljøteknik A/S, udarbejdet nedenstående notat, hvor konklusionen er:
De angivne værdier af isoleringsevnen af ”ABM reflektiv isolering” i sammenligning med mineraluld synes at være meget langt fra sandheden.

Det er derfor mest sandsynligt, at de ”optimistiske” vurderinger af den reflektive isolerings overraskende gode isoleringsegenskaber beror på misforståelser og forkert fortolkning af måleresultater."

Se iøvrigt http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223


M.Thomsen, Horsens (18-04-2008) 

Isolering af varmeslanger under sand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej! Jeg er ved at få bygget et hus og er nu stødt på endnu et spørgsmål. Er der krav til, hvor megen isolering varmeslanger skal isoleres med, når de er lagt under sand. Vi hører noget med 20 mm og ikke 9 mm, som vi kan se det er gjort med.Har det nogen betydning?
Ronni Mølgaard, Aalborg (08-04-2008) 
Svar:
Hej

Varmerør lægger man da ikke under sand, men fører dem indenfor husets isolering.

Hvis der skulle være en fornuftig årsag til at føre varmerørene udenfor husets isolering, vil jeg gerne høre nærmere.



www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (09-04-2008) 

kondens Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har lige fået en skurvogn . der er set indefra træplader,plastik,rookwold,træplader, alså ingen vindpap.der er kondens på plastsiden mod rookwolden ? er det fordi der ikke er vindpap på, eller kan det være udluftning. venligst peter
peter, københavn (31-03-2008) 
Svar:
Det har ikke noget med manglende vindpap at gøre.
Derimod har det at gøre med for lidt isolering i væggen. Og for lidt udluftning i skurvognen.
hpox, Århus (31-03-2008) 

isolering af fjernvarmerør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået lagt fjernvarme ind, og vil høre om det er nødvendigt at isolerer både frem- og tilbageløbsrørene? Hvis ja, er der så en supersmart løsning?

Hilsen Chresta
Chresta Kristensen, Toreby l (29-03-2008) 
Svar:
De SKAL isoleres. Det er ham der har lagt dine rør ind der har ansvaret for at de bliver isoleret. Evt. kan du bør købe rookwool rørskåle med tape hos dit lokale byggemarked eller byens vvs-mand. De billige grå skum isoleringsskåle er ikke en dyt værd.
Peter, Frederiksværk (29-03-2008) 
Svar:
hej Peter.Vil det så ikke bare sige at jeg skal kontakte rørlæggeren... eller hvad sådan en hedder :)og så må han jo efter isolere mine rør?

Chresta Kristensen, Toreby L (29-03-2008) 
Svar:
Lige nøjagtigt. Jeg er selv installatør, vi er forpligtiget til at isolerer rørene ifølge gældende regler. Vi må ikke bare trække rør og så lade det være ved det. Kun såfremt der er lavet en forudgående aftale med kunden om at han/hun selv vil isolere for at sparer lidt penge. Prøv at ringe til installatøren og spørg på en pæn måde om ikke rørene skal isoleres. Hvis han siger at dette ikke er nødvendigt, så må du fortælle ham om ikke reglerne forskriver at de skal, og i øvrigt er det jo dig som kommer til at betale for det varmespild der måtte forkomme. Hvis rørene løber i feks. dit bryggers, så vil der blive ulideligt varmt til sommer, du kan ikke kontrollere rumtemperaturen når fjernvarmerørene konstant afgiver varme.

Håber du får løst problemet.
Peter, Frederiksværk (30-03-2008) 
Svar:
Dejligt, dejligt. Tusind tak for hjælpen . Ringer som noget af det første i morgen.


Chresta, Toreby l (30-03-2008) 

Flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har fjernet tappet fra væggen og der er flamingo klister på vægge. Hvor kan man købe flamingo. Silvan har ikke flamingo. Og kan man sandspartel over flamingo før man sætte væve eller hvordan man gre det når man skal sætte væve på flamingo.
Fouad, kbh N (28-03-2008) 
Svar:
Det er ikke smart med flamingo under tapet da det udvikler giftige gasser ved brand.
Jeg mener ikke det er lovligt at bruge.
HCJ, Odense (29-03-2008) 
Svar:
Det er klart forbudt at bruge "Flamingo" i boliger som beklædning, det er brandfarligt og let antændelig, der udvikler gasser/syrer ved brand(en person der opholder sig i rummet, ved brand; vil miste evnen til at ventiler lungerne. Beklædningen skal være minimum klasse 1 beklædning Gips, puds, "Farmacel".
MULTIHÅNDVÆRKEREN H.C. Christophersen, Hareskovby (18-05-2008) 

Hvordan fjerner man polystyrenskum? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et hus hvor den tidligere ejer har forsøgt at isolere med polystyrenskum rundt omkring en dobbeltdør. Det ser ret grimt ud, så spørgsmålet er - hvad kan det fjernes med igen?
Tina Enevoldsen, MONS, BELGIEN (27-03-2008) 
Svar:
acetone
steen, haderslev (27-03-2008) 
Svar:
Mekanisk, med til formålet velegnet værktøj, hånd-, el-, eller vand/luftdrevet efter eget tilvalg.

Husk luftvejsbeskyttelse, redningsbåd og hæfteplaster.
Statens GDS-forskningsinstitut, Ansvarsløse (27-03-2008) 
Svar:
Inden Tine helt løber skrigende bort:
Skummet har den tidligere ejer anvendt for at montere døren. Hvis du fjerner det, kan du risikere at karmen skvatter ud. Check om der er skruer i siden af karmen. Men skummet burde være skjult bag en liste? Du kan skære overflødigt skum væk med en Stanley-kniv og ganske rigtigt fjerne små rester med acetone - husk åndedrætsværn!!!!
Go arbejdslyst
gunna quistbo, karlslunde (27-03-2008) 

fugtspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus er drænet m. platonplader med undtagelse af ca. 3 meter mod syd. Den indvendige side del af kældervæggen hvor der ikke er drænet er en smule fugtig (fundamentet har flere revner). Jeg agter at lægge en fugspærre udenpå fundamentet uden at dræne. Hvilket produkt/metode kan jeg bruge? Jeg ville gerne bruge platon plader som på resten af huset, men jeg har læst, at platonplader kun bruges sammen med dræn. Mvh. Morten
Morten Svendsen, Gentofte (25-03-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at Platonplader ikke er velegnede uden dræn.
Men om muligt er det bedste et omfangsdræn, som sænker grundvandstrykket på kældervæggen. Ku'' du ikke lave noget med en lokal faskine?
Men eller skal der udføres en regulær fugtmembran, sædvanligvis noget bitumenhaløj som skal brændes/klæbes på væggen. Husk isolering.
hpox, Århus (25-03-2008) 
Svar:
Hpox du har mange gode idéer, men lige den med at føre en dræn ind i en faskine, den holder ikke. vandet vil kunne cirkulere.

nu ved jeg ikke hvad der er uden for platon pladerne af jord eller grus, men du kan jo grave de 3 meter ud og sætte platonplader op og evt. tjære behande din sokkel, og så fylde op med drængrus, hvis så ellers ham entreprenøren der har lavet det andet dræn ordentlig og helt op til de 3 meter, burde vandet kunne trække fra det nye drænlag over i det ekst, gruslag oog videre ned i drænet.

j. Schmidt, brørup (27-03-2008) 
Svar:
Ja-ja. Det er jo klart, ellers vil det jo ikke virke.
Men det fremgår jo, godtnok indirekte, at det eksisterende dræn må være koblet til det offentlige net.
Spørgeren ved f.eks. en hel del om det eksisterende dræn og ville kende en kende en faskine om en sådan allerede var i brug.
Skarpt, ikke?
hpox, Århus (27-03-2008) 
Svar:
Tak for svarene. De omtalte tre meter er beliggende mod syd og drænet er mod øst og nord. Dvs. at vandet reelt skal rundt om hjørnet for at nå drænet (som vist nok er lavet helt efter bogen). Må man iøvrigt tjære sokkel, når man bruger platonplader? Jorden består af et rosenbed! mvh.Morten
Morten, Gentofte (27-03-2008) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1418.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »