spacer
Renæssance for linoleum

Det gamle gulvmateriale er tilbage – flere virksomheder bruger det på gange og i kantiner.

Af journalist Lars Solberg

Ordet linoleumsgulv har i mange år klinget af nedslidte køkkener og nussede rationeringsmærker, men sådan er det ikke mere. Efter at have været dømt ude i en hel generation, er linoleum til gulve tilbage både i private hjem og i erhvervsbygninger. Flere virksomheder har åbnet armene for naturmaterialet.

Baggrunden for comebacket er blandt andet, at det gamle materiale har fået pumpet nyt liv i sig takket være smart design og produktudvikling. I dag kan man få både de lidt konservative farver - dog peppet lidt op - og linoleumstyper med rigtig pang på farverne.

En af de ny kollektioner, der byder på både det afdæmpede og det vilde, er serien Artoleum III, der er produceret af koncernen Forbo, som er en af de helt store internationale linoleumsproducenter.

Firmaet har en bred vifte af produkter inden for linoleumsområdet både i forbindelse med møbler, hvor materialet bruges som overflade på for eksempel skriveborde, og til vægbeklædning i form af det såkaldte Bulletin Board, der også kan bruges til opslagstavle.

Forbo har i de senere år oplevet den stigende interesse for linoleum til gulve.

- Linoleum er for alvor tilbage i folks bevidsthed, når der skal vælges gulvmateriale, fortæller Mia Rasmussen, der er marketingansvarlig i Forbo Flooring A/S, som holder til i Glostrup.

- Det private marked er i vækst, men også flere virksomheder vælger vores produkter til domiciler og kontorbygninger. Mange virksomheder ønsker de mere diskrete farver til gangene, men de bruger også ofte linoleum til kantinegulvet – her eksperimenteres der lidt mere med farverne. Flere vil have, at dette rum får lidt mere spræl, og det kan vi levere, siger hun.

Hårde år forbi
I mange år var der ikke megen interesse for linoleum til gulve.

Det klassiske materiale, der i sin storhedstid gennem 100 år var lige så naturligt som frikadeller og brun sovs, måtte se sig fortrængt af andre trends og ikke mindst nye kemiske materialer.

Udviklingen kulminerede for alvor i slutningen af 60’erne, da plast indtog verden.

- Den vigtigste årsag til, at linoleum blev brugt i mindre grad, var, at vinyl for alvor kom frem på markedet på det tidspunkt. Fabrikanter af gulve kunne med det materiale styre hele produktionsprocessen. De kunne reproducere alt på materialet og lave tryk i det. Det var nyt og spændende, og folk tog det til sig, fortæller hun.

Men de hårde år er forbi.

I dag vejrer linoleumsproducenterne morgenluft og oplever en stigende grad af interesse. Det kan skyldes, at den dominerende retro-trend, der er oppe i tiden, også bærer linoleum med.

Men forklaringen er mere nuanceret og bunder blandt andet i materialets naturlige essens, mener Mia Rasmussen fra Forbo.

- Linoleum er et rent naturprodukt uden kunstige tilsætningsstoffer. Det betyder, at det ikke belaster naturen på nogen måde. Samtidig er det godt for de ansatte, da det blandt andet ikke skaber nogen form for allergi, fortæller Mia Rasmussen.

Hun peger også på, at linoleum er et slidstærkt materiale. Og så er det let at gøre rent til daglig med fejning eller støvsugning og periodevis med Monel eller andet egnet PH-neutralt vaske-plejemiddel.

Et væsentligt plusargument er, at materialet er helt specielt at stå og gå på.

- Linoleum har nogle gode taktile egenskaber. Det er behageligt at gå på og giver større velvære, siger hun.

Blod på tanden
Linoleets renæssance har givet Forbos designere blod på tanden.

Som med tøj er der også kollektioner inden for denne produkttype, der både prøver at ramme tidens trend samtidig med, at de vil vise nye veje.
Artoleum III er navnet på den seneste kollektion, der er skabt efter omfattende research, hvor firmaets designere har interviewet arkitekter og trendsættere over hele verden.

Det har ført til 27 nye gulvdesign i kollektionen. Og det er både de gråsorte nuancer og de mere farvestrålende oplevelser, der vinder mere og mere frem.

- Farver er hip i dag. Igennem mange år har folk ønsket det lidt kliniske look - hvide og grå farver. I dag ønsker man mere varme og løssluppenhed. Derfor er der skruet op for farverne på den nye kollektion, men der er stadig de mere afdæmpede farver, som dog er blevet peppet lidt op, fortæller Mia Rasmussen.

Navnet på kollektionen begynder med Art, der betyder kunst. Og ifølge Forbo er det netop kunstens verden, der for alvor har sat sit præg på den nye gulvserie.

Især er det farverne i malerier af Matisse, Gauguin og van Gogh, der har inspireret designerne. Også den såkaldte pointillisme spiller ind på den nye kollektion. Det er en speciel malerstil, der er udviklet blandt andet af kunstnerne Seurat og Signac i det forrige århundrede.

Kunsterne bruger ublandede farver, som de sætter i små prikker mellem hinanden. Men når betragteren kigger på maleriet, glider prikkerne visuelt sammen som en ny farve.

Mange muligheder
Den samme teknik er brugt til Artoleum III, hvor nogle af gulvtyperne højst sandsynligt vil skræmme nogle kunder væk, da de er så stærke i kuløren.

- De mest farverige og hidsige linoleum kan virke som inspiration for folk. Og der er ingen, der siger, at den skal bruges på hele gulvet. Den kan eksempelvis svejses sammen med andre linoleumstyper. De hidsige og meget kulørte kan også bare udgøre en bort i kanten af gulvet, siger Mia Rasmussen.

Men hun er sikker på, at folk søger nye spændende materialer som linoleum, og at markedet for det vil vokse meget i de kommende år.

- Der er så mange muligheder i det. I dag er det dominerende gulvmateriale hos virksomhederne træ, men jeg tror, at flere og flere vil få øjnene op for de spændende muligheder i linoleum. Man kan sammensætte forskellige farver, og så er der også mange branding-muligheder, da man via en teknik kaldet aquajet kan svejse sit firmanavn og -logo ind i gulvet, siger Mia Rasmussen.




Flere virksomheder har taget linoleum til sig - blandt andet i kantiner.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden