Byggeri.dkEl & Lys Guiden

Nem løsning til hurtigt netværk i huset

Guide til udendørsbelysning

» Læs mere

» Stil spørgsmål

Debatforum

pærer

Spørgsmål

GU 10 Sparepære 7W 2700­°Kelvin hvad står kelvin forcarsten, agersted14/02-2007
Svar

Kelvin er en enhed for temperatur (ligesom f.eks. Celsius er det). De 2700 grader Kelvin svarer til ca. 2400 grader Celsius.
Jeg gætter på at det er temperaturen inden i pæren der hvor lyset dannes, og at det reelt er uinteressant for en almindelig bruger.
Dine 20 sparepærer vil nok koste ca. 1500,- kr!P, Æreø14/02-2007

Svar

Det har intet med temperaturen inde i pæren at gøre, men et udtryk for farvetemperatur.

Farvetemperatur er et begreb, hvormed man tildeler en en given farve en temperatur i kelvin-skalaen. Temperaturen, der tildeles en given farve, er den temperatur et sort legeme ville skulle opvarmes til for at afgive lys af med denne farve.

Her er nogle eksempler på farvetemperaturer af forskellige lyskilder:

1200K: et stearinlys
2800K: en almindelig elpære (ikke-sparepære)
5000K: gennemsnitligt dagslys
6000K: kraftigt sollys
7000K: lettere overskyet himmel
8000K: overskyet himmel
10000K: kraftigt overskyet himmel
11000K: Blå himmel

Ved gennemsyn af disse eksempler, ses det at farvetemperatur ikke svarer til almindelig opfattelse af "en farves temperatur". Røde og gule farver opfattes typisk som "varme" farver, mens blålige nuancer opfattes som "kolde" farver.

Eksempelvis er en lyskilde i området omkring 5000K (almindeligt dagslys) specielt brugbart i situationer hvor farver skal gengives så "ægte" som muligt (eks. trykkerier, gallerier og atelierer), mens en lyskilde med en farvetemperatur omkring 1200-1500K er bedst i situationer hvor der skal skabes en intim, eller romantisk stemning som eks. på en restaurant.René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum14/02-2007

Svar

Til René Olesen

Hvad angår en lyskildes evne til at gengive farver så er dit svar ikke helt korrekt.
Lyskildens evne til at gengive sande farver afhænger af lyskildens Ra værdi.
To lyskilder kan sagtens have samme farvetemperatur men forskellig farvegengivelse, da det kommer anpå den spektrale sammensætning af lyset pæren sender ud.
En standard glødepære eller halogenpære er de umiddelbart bedste lyskilder hvad angår farve gengivelse da disse har en Ra værdi omkring 99%. Ulempen ved en høj Ra værdi, er så at denne hænger sammen med lysudbyttet (lumen pr. watt) jo højere Ra jo lavere lysudbytte.elektrikeren, københavn V14/02-2007

Svar

Hej elektriker fra København

Du ret med hensyn til Ra-værdi er et udtryk for hvor god en lyskilde er til at gengive farver. Og så hører vores enighed også op.

Dette skyldes, at Ra-værdi netop tager udgangspunkt / beregnes ved gennemsnitlig dagslys (5000 Kelvin).
Kort sagt ved fastlæggelse af en lyskildes Ra-værdi er det med udgangspunkt i gennemsnitligt dagslys - dette er valgt iflg. en europæisk norm EN/DS ???? (kan ikke huske normen) - kan findes i lysteknisk selskab.

Du har ret i, at en standard glødepærer har en Ra-værdi på 99 men at lysudbyttet er ringe ca. 11-12 lumen/W.

Jo varmere et lys er desto mere er de røde farver overrepræsenteret og jo koldere lys er de blå farver overrepræsenteret i spektrum.René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum14/02-2007

Svar

Hej René Olesen

Du skriver du ikke er enig i andet end at Ra-værdien er et udtryk for en given lyskildes evne til at gengive farver.
Ja refferencen i forhold til hvordan farver skal se ud er sat ud fra CRI og i sammenligning med en ideel lyskilde Ra100% (dagslys, som vist nok er fastsat ud fra lyset på en klar forårsdag på den nordlige halvkugle).
Men nej det er ikke temperaturen der som udgangspunkt ligger til grund for Ra-værdien.
Ra-værdien er afhængig af lysets sammensætning af bølger og styrke heraf eller mere korrekt betegnet, spektrale effektfordeling (lav temp. lange bølger og høj temp. korte bølger).elektrikeren, københavn V14/02-2007

Svar

Hej elektriker fra København

Jeg tror nu ikke vi er så uenige alligevel. Læs min sidste bemærkning:

Jo varmere et lys er desto mere er de røde farver overrepræsenteret og jo koldere lys er de blå farver overrepræsenteret i spektrum. Dette læner sig op af din sidste bemærkning omkring Ra-værdi.

Jeg mener at dagslys tager udgangspunkt i en klar November dag på den nordlige halvkugle (så vidt jeg husker ;-)
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum15/02-2007

el forbrug

Spørgsmål

lyser en gu10 hallogen pære 50w lige så godt som en gu10 sparepære 7w da jeg har 20 styk der lyser ca 5timer dagligt de 20 styk udgør 1000w tilsammen og det er dyrt at have dem til at brænde ville der ikke være en stor besparelse hvis de blev skiftet ud med 7w sparepærercarsten, agersted14/02-2007
Svar

7 Watt sparepære giver ikke helt så meget lys fra sig som dine 50 Watt halogen.
Men du spare 26-2700 kr om året ved at skifte.
Evt. kunne du vælge 9 watts de giver mere lys fra sig.ksj, Brenderup14/02-2007

hvilke spots?

Spørgsmål

Jeg skal have sat 230V spots op i mit køkken, og har fundet frem til at jeg gerne vil have dem i hvid. Effekten skal være på 20 W. Mit spørgsmål er: Der findes mange forskellige slags (hvide) spots - hvorfor skal jeg vælge den ene frem for den anden? Er en hvid spot ikke bare en hvid spot? (Der er ingen isolering over loftet - så der er frit spillerum)Lennart Bertelsen, Frb C14/02-2007
Svar

www.megaman.dk
eller
www.megaman.dk

Her er to gode bud på hvide indbygningsspots med sparepærer.
Pærerne holder ca. 15000 timer mod ca. 2000 for alm halogen.
De bruger mindre el. ksj, Brenderup14/02-2007

Svar

læg mærke til foregående svar ang 230 V spotgiraffen, kbh14/02-2007

Svar

Jeg takker for jeres svar. Sagen er den, at jeg ikke mangler et konkret bud på hvilke spots jeg skal vælge; jeg har pløjet mange sider igennem. Det jeg ikke helt er med på er, hvorfor nogen spots skal koste omkring 200 mens andre omkring 50, og der ikke rigtigt er nogen umiddelbar forskel. Er der nogen, der kan give et bud på det?Lennart Bertelsen, Frb C14/02-2007

Svar

der findes som bekendt produkter af forskellig kvalitet. spot kan måske være IP44, være egnet til sløjfning i forbindelse med fast installation, være forsynet med bagdåse som evt. tillader direkte placering i isolering mm.

Har du kendskab til installation af spot og har du set min kommentar vedr. 230/12V?giraffen, kbh14/02-2007

Svar

Til Giraffen.

Nej, jeg fangede ikke lige hvad du mente mht. 230V.Lennart Bertelsen, Frb C15/02-2007

Svar

12 V lyskilder giver større lysudbytte end 230 V lyskilder. Op til dobbelt så meget.giraffen, kbh16/02-2007

el forbrug

Spørgsmål

jeg her monteret ca 20 halogen spot med gu10 pærer hvad er forbruget på dem om året kan de eventuelt skiftes ud med spare pære og hvad er forbruget på disse om åretcarsten, agersted14/02-2007
Svar

Hvis du kun har dem tændt i kort tid, vil det ikke koste ret meget. Hvis du skifter pærerne til nogle med større forbrug, vil udgiften stige. Og det er altså beregnet pr. måned. Hvis du vil kende årsforbruget skal du gange med 12. Håber du finder svaret fyldestgørende!!!.O.M., Merby14/02-2007

Svar


20 stk. x fx 20 watt halogen x 2 timer x 365 dage /1000 = 292 kWh
Svarende til ca. 500 kr pr år.

Jeg har gættet din pærerstørelse.

Der findes flere forskellige produkter du kan erstatte med.
LED- og sparepærer med GU10 fatning.
Disse kan dog ikke dæmpes.

Håber dit loft ser godt ud, for særlig energirigtigt er det ikke.

ksj, Brenderup14/02-2007

Svar

Ja vi skal spare på energien, men måske skal vi passe lidt på, at det hele ikke ender med at gå op i sparepære og LED lyskilder, som begge giver et meget diffust og dødt lys. Effekten af den varme standard glødetråd og halogenlyskilde, er i mine øjne svær at erstatte.
I min stue vil jeg først og fremmest betragte det æstetiske, og derefter vil jeg selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at spare på energien.Niels, kbh14/02-2007

Svar

Enig. Hvad du måske ikke vidste er at havde du valgt 12 V spot ville du få ca. dobbelt så meget lys for for pengene...giraffen, kbh14/02-2007

Svar

Jeg er udmærket bevist omkring et større lysudbytte på 12v lyskilderne.Niels, kbh14/02-2007

Svar

Til Giraf og Niels !
Hvor ser I at 12 v halogenlyskilder skulle give mere lys for pengene??????
(og så dobbelt så meget?)

I har da ret i at man har brug for lyskilder med god farvegengivelse. Som glødepærer og halogen.

Meeen halogen er altså beregnet til spotbelysning og ikke til grundbelysning i lofter.ksj, Brenderup16/02-2007

Svar

Fx i Osram-kataloget. Hver lyskilde er angivet med lumen/Watt...giraffen, kbh16/02-2007

Svar

KSJ
Hvor kommmer de 2 timer fra idit regnestykke "Gætværk"?Elektrikeren, ELSTRØM17/02-2007

Svar

GU10 LED pære kan godt dæmpes, det kræver dog at man vælger de rigtige, for det er bestemt ikke alle der kan dæmpes!
Det største udvalg af GU10, GU5.3, E27, E14 dæmpbare Hi. power LED pære finder du her:

www.prolys.dk

Alle pære du finder her er af Hi. power typen, hvi´lket betyder at det er meget kraftige spots, så ikke noget med diffust lys her.

Mvh.Prolys, Albertslund08/11-2008

En enkel Halogenspot over brusekabine

Spørgsmål

Hej. I forbindelse med at jeg har købt en brusekabine, vil jeg gerne sætte en halogenspot over, så den lyser direkte ned(i kabinen) Der er betonloft. Det vil sige jeg ikke skal købe en indbygget men en med synlig kant. Kan den udenvidere tilsluttes den eksisterende transformer ved spejlet, der umiddelbart er ved siden af, hvor der også er 2 hængespots. Der er plads til den?
Skal jeg ellers være opmærksom på noget i dette lille projekt..På forhånd takKim Knudsen, Kokkedal13/02-2007
Svar

Ja da, du skal ringe til din elektriker:- (, ,,,,,,,,,,,,,,13/02-2007

Svar

Du må ikke placere noget over badekarret, først udefra badekarrets område må man placere sin vandvarmer, som er den eneste 230/400V installation man må installere de første 60 cm ud fra badekarret, derefter må der arbejdes med almindelig spænding. Jeg er dog ikke helt sikker på spot da det er lavvolt, men spørg en elektriker.michael, greve11/11-2007

Næste side »« Forrige side