» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 22825-22849 indlæg ud af 32163.   « Forrige 25       Næste 25 »

Minster betontegl (fra Lafrage Tekkin) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har erfaring (god og dårlig) med flade (skiferlignende)betontagsten af mærket Minster (fra Lafarge Tekkin). De er vist produceret i Sverige og vidt udbredt derovre, men tilsyneladende ikke så brugt i DK (endnu)?
Jesper, Veksø, Sj. (05-04-2005) 

Reparation af laminat kirsebær trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for 2 år siden fået lagt et laminat krisebær trægulv i køkkenet. Det er limet sammen, men er blevet lagt af profesionelle håndværkere. Nu er det ærgelige sket at en tung låge fra et skab faldt ned på gulvet og lavede et hul i gulvet (hvorved man ser den grønne underside af gulvet) . Hullet er ikke så dybt-måske en halv cm, men 2gange 2 cm bredt. Hvad gør jeg for at reparere gulvet? Kan man fylde noget i så det ser pænt ud? eller kan man udskifte et brædde..hullet er forholdvis tæt ved kanten. Hvor meget koster den slags?
På forhånd tak

Tina Noga
Tina Noga, København N (05-04-2005) 
Svar:
Hej,

Det er muligt at fylde hullet ud med en speciel varmvoks beregnet til sådanne reperationer.

www.dansk-gulvteknik.dk
-, - (05-04-2005) 

Ramme 63, FUGA Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis man har en 1 1/2 moduls dåse, men ønsker at der skal sidde noget som kun fylder 1 modul hvad gør man så? Ved der laves noget i ramme 50, men hvad med 63 og 68.
Jørgen Pedersen, Vils (05-04-2005) 
Svar:
Der finded rammer 1,5 modul med et tekst felt båre i 63 og 68 serien, det gåør du kan sætte 1 modul materiel i en 1,5 modul ramme og dåse
Kenneth Nedergaard, Elinstallatør, Hadsten (05-04-2005) 

Ifø WC vandet siver Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et Ifø WC fra 1980 og vandet siver mere eller mindre til trods for at jeg har skiftet pakningen fornylig og gjort rent rundt omkring det sted hvar påkningen ligger på. Hvad kan jeg gøre?
Jens-Uwe, Gistrup (05-04-2005) 
Svar:
Køb et nyt, de er ikke så dyre mere hvis ikke det lige er hos vvs manden.
Hilsen Handymanden
Torben, Kjellerup (11-05-2005) 

gulv i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal i gang med at renovere et badeværelse på 1. sal (hus fra 1930) men ak - gulvet er ikke støbt men har vinyl på træplader. Er der virkelig kun mulighed for vinyl igen? Har hørt at reglerne nu er så stramme for nye gulve i vådrum så vi vil være nødt til at pille fliserne af mod gulvet. (vi vil gerne beholde fliserne)
Har nogen erfaringer med trægulv på vinyl - ved godt at det ikke er lovligt?
(er ikke gør-det-selv-folk).
Merete, Århus (05-04-2005) 
Svar:
Hej,

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål rigtigt. Men som du skriver er du nødt til at pille fliser af en vinyl belægning ! Hvorfor.
Prøv at kontakte os da vil renoverer mange baderum opbygget i trækonstruktion, og de bliver alle lavet med fliser.

www.dansk-gulvteknik.dk
-, - (05-04-2005) 

Hvor mange mursten? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at lave en tilbygning i mursten og ville høre om der er en "standard" for antal mursten pr. kvm mur.
Det er alm. størrelse mursten og alm. fuger bare sådan cirka.
Søren, Haslev (05-04-2005) 
Svar:
65 sten/m² + spild(5-15%)
Kasper, Frederiksberg (05-04-2005) 
Svar:
Hej Søren,

Så vidt jeg husker regner man som hovedregel med 63 og 62 sten pr. m2 i henholdsvis formur og bagmur. Husk at fratrække muråbninger.
Jesper, Veksø (05-04-2005) 
Svar:
Det kan godt være at det er 63, men der er ikke færre i bagmuren.
Kasper, Frederiksberg (07-04-2005) 
Svar:
Enig med Kasper, målt per m2 er der naturligvis ikke færre i en bagmur.
Men en formur er ofte højere i skifteantal, fordi der skal mures op over murremmen der ligger på bagmuren.
M.Thomsen, Horsens (07-04-2005) 
Svar:
bagmur er ikke lige så stor som formuren. omkredsen på formur og bagmur er IKKE ens. derfor forskellen i antal sten
MH, Fyn (09-04-2005) 
Svar:
MH. Omkredsen?????
Hvad f..... snakker du om?
HM, Jylland (09-04-2005) 
Svar:
Hvis du tegner to firkanter, den ene inden i den anden, akurat som for og bagmur, vil den indvendige forkant selvfølgelig have en mindre omkreds end den udvendige. Det er altså den intergrerede arealudregning der giver forskellen. Hvis man differenterer til små enheder bliver forskellen lig nul.
HCJ, Odense (10-04-2005) 
Svar:
Der er samme antal pr m² uanset om det er formur eller bagmur.
Det kan godt være at der ikke er lige mange m², men det var jo ikke spørgsmålet.
Kasper, Frederiksberg (10-04-2005) 
Svar:
Er der nogen her der snakker for meget med snapsen og katten.. ANTAL STEN per kvm for en formur og bagmur er ens....
peter haslebo, gentofte (11-04-2005) 
Svar:
MH og HCJ, jeg fatter ikke en brik af hvad I taler om! Undskyld, men et areal af en mur - uanset om den er muret op som formur eller bagmur - har da det samme antal mursten per m². Omkreds og firkanter inden i hinanden, mage til sludder har jeg aldrig hørt. ;-)
M.Thomsen, Horsens (11-04-2005) 
Svar:
Hvis man ikke læser det der står skrevet, OG FORSTÅR DET, er det sikkert noget sludder. Lad mig pinde det ud. Intergrere betyder her at regne det hele med. Hvis du tager hele ydermurens areal er den selvfølgelig større end indermurens og derfor bruges flere sten. Forskellen er ikke stor så denne diskusion handler om kejserens skæg.
Jeg synes forøvrigt at jeg har svaret det samme for et par dage siden. Det er så enten blevet slettet eller er faldet af i svinget.
HCJ, Odense (13-04-2005) 
Svar:
HCJ, den kan ikke reddes..:-)
nn, nn (14-04-2005) 
Svar:
Hvad kan ikke reddes??
Udsagnet kræver vist at du fremkommer med den helt rigtige forklaring.
HCJ, Odense (14-04-2005) 
Svar:
Har lige opdaget, at jeg for 1 måned siden åbenbart fik skabt en værre diskussion ved at sige, at man som hovedregel regner med 63 sten/m2 i formur og 62 sten/m2 i bagmur. Søren spurgte oprindeligt om der er en "standard" for beregning af antal sten. Ja, det er der. 63 sten/m2 i formur og 62 sten/m2 i bagmur - det er standarden. I hvert fald hvis vi taler en alm. 35 cm hulmur. Skulle der være en tvivler derude kan vedkommende jo krydstjekke med murerbranchens oplysningsråd.
Jesper, Veksø (13-05-2005) 

Trappe af rulleskift Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
jeg har en stor flot præsentabel udendørs trappe i rulleskift. Den skal genopbygges med hårdt brændte sten og formentlig cementmørtel for holdbarhedens skyld. Problemet med opmuring med alm. tegl er at stenen skal lægges rigtigt første gang. Der er ikke mange muligheder for at puffe den på plads hvis holdbarheden skal sikres. Gælder det også hvis det er hårdt brændte sten (klinke, belægningssten) og cementmørtel?
Der er i hvert fald ikke mange murere der tør binde an med opgaven.
På forhåndt tak.
B. andersen, Glostrup (05-04-2005) 

Nyt kældervindue - regler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne lave et nyt kældervindue.

ER der nogen særlige regler jeg skal tage hensyn til i forhold til at lave en lyskasse.
Jeg regner med at lave lyskassen i herregårdsblokke sat i jordfugtig beton, med hældning væk fra vinduet, men uden decideret dræn/kloaktilslutning. Vinduet bliver 120x60 og lyskassen bliver 20 cm dyb
Gert, Holbæk (05-04-2005) 

Havemur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi ønsker selv at bygge en havemur, i gas
beton og derefter pudse den. Hvor dyb skal
soklen være og hvilke materialer skal vi bruge
Marianne Sabroe, Rødovre (05-04-2005) 
Svar:
Den bør vel til frostfri dybde, dvs. normalt 90 cm. Den skulle jo nødigt hæve og sænke sig i takt med årstiden.
Erik F., Herlev (05-04-2005) 
Svar:
Husk at muren skal dimensioneres til at klare vindlast, den skal evt. udføres med indbyggede ståldragere. Spørg også din kommunes tekniske forvaltning om du skal have byggetilladelse.
Steffen Joh., Vordingborg (07-04-2005) 
Svar:
Jeg er også interesseret i at bygge sådan en mur. Er der nogle, der har en vejledning liggende, eller et link til en gør-det-selv-guide?
Bjarne, Hillerød (17-04-2005) 

Baracol - fare? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi skal have lavet en rådskade i kvisten, og tømreren vil bruge Baracol for at forebygge råd- og skimmel. Er det forbundet med nogen risiko - kvisten er i børneværelset, og vi vil nødig udsætte dem for risiko. Tømreren siger, at baracolen jo bliver helt indelukket, men kan der ikke komme dampe ud, med risiko for helbredet?
Kaj
kaj, Herlev (05-04-2005) 
Svar:
Jeg går ud fra du mener boracol. Normalt er der ikke risiko, hvis konstruktionen er godt ventileret.

Hvis der bliver lavet dampsspærre i mellem trækonstruktion/isolering og indervægge burde der ikke være nogen risiko.
Preben, Århus (06-04-2005) 

Kvalitetsvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have skiftet nogle vinduer og har set på Velfac, tilsyneladende super kvalitet, men dyre.
Hvilke andre fabrikkerlaver vinduer i tilsvarende kvalitet?
Aksel B. Jensen, Hørning (04-04-2005) 
Svar:
Hej Aksel

Jeg kan nok levere dem til dig til noget bedre pris end du har fået oplyst.

Alternativt kan vi prøve en pris Rationel træ/alu

Michael mt@klbyg.dk, København (05-04-2005) 

Maling af træhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har netop købt en træhus, og vil gerne pifte farven lidt op. Vi ved ikke, hvad der tidligere er blevet malet med (olie/vand/mærke). Kan I anbefale noget?
Christine, Greve (04-04-2005) 
Svar:
vandig træbeskyttelse heldækkende.
mange tror fejlagtigt at det er bedst at bruge alkydbaseret træbeskyttelse (terpentin) men den har langt kortere holdbarhed, selv en god kvalitet vil miste glans og farve allerede efter 2-3 år og skal derfor som regel genbehandles efter 3-5 år hvor en vandig, hvis det er en god kvalitet kan holde op til 8-12 år.
Det eneste sted man ville vælge en alkydbaseret er ved vandrette konstruktioner F.eks. bjælkehuse og lignende, hvor vand kan ligge og søppe i sprækker og suge ind og skabe råd. der ville malingen skalle af så man kan se hvor problemet opstår og gøre noget ved det. Den vandige ville ikke skalle af, men se pæn ud på overfladen. Dette er ikke fordi den vandige er mindre åndbar men fordi den er mere fleksibel over for træets bevægelser.
Et generelt råd er at vælge en malermester med et værkstedsalg F.eks. "Malermesterens gør det selv salg" eller "Malerens lagersalg" da det ofte er en meget bedre rådgivning. Somregel er der osse mange penge at spare og malingen er typisk den maleren selv bruger så bedre kvalitets stempel for du ikke.
Husk grundingsolie på råt træ
Malermester Mathiassen, Valby (05-04-2005) 

Fastgøring af rem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave et lille udhus med trævægge.
Der er støbt fundament med afslutning i 2 lecablokke.
Jeg skal nu fastgøre en trærem (75x75 mm) på øverste lecablok.
Hvordan fastgør jeg denne rem ??
Hilsen Per. Odense
Per Kristensen, Odense (04-04-2005) 
Svar:
borer et 12 mm hul i hvert hjørne ca 300 mm ned puster hullet reng og plumper en glas ampul ned. skær en 100 mm gevind stang på 400 mm med spis ende og banker den ned og lader det hele tørre et døgn så kan du spænde et møtrik og en skive fast
ju, Holbæk (30-04-2005) 

rûhen- eller rûben sortglaseret teglsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med Jer.
Jeg har brug for at vide, hvor i DK jeg kan købe sortglaserede teglsten, af et tysk mærke, som på teglstenen er skrevet som "rûhen" eller "rûben" - det er svært at læse, men det er et af de to navne.

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Tak.
Bettina Mathiasen, 9600 (04-04-2005) 
Svar:
Hej Bettina,

Röben tegl kan du bl.a finde hos www.isodek.dk

John, Ballerup (06-04-2005) 
Svar:
Hej Bettina!

Tror jeg ved hvilke tagsten du tænker på!
Hvis det er dem hedder de Rügen og er lavet af tysk skifer-ler!
De fås hos Gravenshoved, Tlf.: 74 56 66 66
www.gravenshoved.dk

Du kan købe direkte, og ikke igennem flere led.

Thomas, Åbyhøj (08-04-2005) 

sæbebehandling af egetræs møbler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har slebet to egetræs - tremme lænstole helt af og vil nu overflade med sæbe, som for ex Carl Hansens Møbelfabrik behandler deres Y-stol
Helge Roslind, 5560 Årup (04-04-2005) 
Svar:
Held og lykke med det.
Aksel, Hørning (04-04-2005) 
Svar:
Spurgte du egentlig om noget eller synes du bare vi skulle vide at du har slebet dine stole?
aksel, Hørning (07-04-2005) 

Maling af gipsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge et nyt hus, men overvejer at holde malerentreprisen ude. Vi kan selv male vægge mv., men mener vi kommer til kort på loftet. Er der nogen der har en idé om hvad maling af ca. 150 m2 loft løber op i?
Henrik Jensen, Århus (04-04-2005) 
Svar:
Spartel med sandspartel to gange i samlefuger. Slibning. Herefter en gang primerdispersion og to gange maling glans 3 eller 5! Spørg i farvehandelen om forbrug og pris.
Bent, København Ø (14-04-2005) 
Svar:
Hej Henrik
Den behandling som Bent har givet jer er IKKE korrekt!!!!!

Er der tale om gipslofter skal der ilægges en papirstrimme, denne papirstrimmel lægges i en spartelmasse beregnet dertil eks.: Flügger LH+
Papirstrimler bør bruges af malerfirmaer der er medlem af Danske Malermestre.
Nogle bruger en selvklæbende fiberstrimmel den er nemmere for "gør det selv" folk.
Får i en maler til at lave det, så insister på at denne bruger en papirstrimmel og at denne er sat i den rigtige spartel.
Gør i det selv, så kan i som sagt beuge den selvklb. strimmel.
Læg strimmel over samlinger, spartle 1x, tørretid, spartle 1x, slib, grund med microgrunder og males til fuld dækning med Flügger Special 2S
Grunden til i skal bruge en strimmel i samlinger er revnedannelser, disse kommer også hvis man sætter filt på lofter uden at strimle blot vil disse ses som folder.
Regn med ca. 2000,00 i materialer hvis disse købes hos en farvehandler.
Malerfirmaet Wils, København K (15-04-2005) 

Total istandsættelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi er 2 (forholdsvis) unge første gangs købere, der står med et hus på hånden. I den forbindelse vil vi høre hvad en total istandsættelse af et gammelt bondehus kan løbe op i? Huset er på 120 kvm og skal renoveres fra gulv til loft. Kan det overhovedet betale sig eller vil der være fornuft i at rive huset ned og bygge nyt?

Natasha, København (04-04-2005) 
Svar:
Vær helt sikre på, hvad I går ind til, inden I går igang.
En grov fingerregel for et gammelt hus er, at lægge 100% oveni de renoveringsudgifter I har budgetteret med inden I går igang. Jeg kender i hvert fald flere eksempler på totalrenoveringer der er endt i en mio. hvor man budgetterede med 500.000. Det kommer selvfølgeligt an på hvad man kan selv, men nogen ting skal der håndværkere til.

Det vigtigste for jer, er at finde ud af om skallen er i orden. Det vil sige, murværk (og evt. trækonstruktion), fundament, og kloak. Hvis I regner med at beholde taget, skal I selvfølgeligt have fundet ud af hvordan standen er på det, og om man kan bevare det gamle tag i forhold til jeres eventuelle planer for første sal. Hvis I er indstillet på en totalrenovering går jeg ud fra vinduer, isolering og el skal skiftes.

Verner, Hobro (04-04-2005) 
Svar:
Hej,

Prøv at kontakte os for et tilbud.

www.dansk-gulvteknik.dk

-, - (04-04-2005) 
Svar:
Hej Natasha!
Du skal være velkommen til at kontakte mig.
Vi kan evt. gå huset igennem og efterfølgende udarbejde et tilbud, med de ting i gerne vil have lavet.

MVH Snedkermester Mads Bøggild
boeggild@image.dk

Mads Bøggild, kbh nv (04-04-2005) 
Svar:
Hvis man skal lægge 100% oveni et renoveringsbudget, så er det jo ikke et budget men et groft overslag over hvad der skal laves...
Typisk lægger man som proffessionel rådgiver 25% oveni et gennemarbejdet byggebudget, for mange gange kender man ikke forudsætningerne for det man skal bygge videre på. Det er ulempen ved renoveringssager!
Svar:
Nu havde mit svar nu ikke noget at gøre med håndværkers tilbud eller deres overskridelser af prisoverslag.
De unge mennesker skal købe huset først, og derfor er det jo begrænset, hvor grundigt de kan finde ud af omfanget af renoveringen inden. Derfor var mit indlæg egentligt en opfordring til at de sikrer sig, at de ikke ender med en renovering de ikke har råd til.
Verner, Horbo (07-04-2005) 
Svar:
Verner, det er vi enige i, og det er i en god mening at man måske skal lægge rigeligt til side til uforudsete udgifter.
Men hvis man som hovedregel skal lægge 100% oveni et løst overslag(der jo er usikkert i begge retninger), så bliver projekterne jo nok sjældent til noget overhovedet.
Mit råd er at man får arbejdet sig successivt ind i detaljen for hvad man ønsker lavet, og derefter indhenter nogle overslagspriser fra en rådgiver. Så går man ikke helt galt i byen, og tallene der kommer på bordet er langt mere realistiske end bare at sige et usikkert tal og så lægge 100% oveni. Enige?
Svar:
en tommelfingerregl er kr 5.000,- pr m2. der skal så tages højde for hvilken kvalitet maretialer der vælges
MH, Fyn (09-04-2005) 

skæv grupering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er det rigtigt, at elmåleren tæller mere forbrug, end der rent faktisk bliver brugt,
hvis der er slutet mange apperater til samme gruppe frem for at fordele dem på to eller flere grupper ? ( skæv grupering )
jeg mente ikke det kunne passe , men har nu hørt det fra forskellige kilder, der har arbejdet for nesa, og at nesa bevidst benytter sig af "fidusen".
( det skulle være noget med en spole i måleren, hvad det end vil sige )
på forhånd tak for hjælpen.
m.v.h Frank Andersen
Frank Andersen, gilleleje (03-04-2005) 
Svar:
Jeg mener ikke der kan være tale om store variationer, men undersøg det selv.
Find en varmeovn på et par tusinde watt, tilslut den samtidig med at alle andre grupper slukkes. Du har nu kun belastning på en fase. Aflæs måler ( med decimaler) før tilslutning. Lad den køre nøjagtig en time, aflæs igen. Forbruget skulle meget gerne svare til forbrugsgenstandens påtrykte effektværdi. Husk at sætte termostaten på højeste værdi, da forbruget skal være der i hele måleperioden.
Hvis det afviger skal du rette henvendelse til forsyningsselskabet.
Der tolereres kun meget små afvigelser mellem faktisk forbrug og målt ditto.
HCJ, Odense (03-04-2005) 
Svar:
Hej HAS

Tak for dit svar. Jeg må se om der ikke findes en kyndig person i nærheden af Ringsted :)

Ha' en god dag
Ole
Ole Jensen, Ringsted (04-04-2005) 
Svar:
Den omtalte målemetode er så usikker, at det intet siger om målerens nøjagtighed. En varmeovn fremstilles ikke af komponenter med stor nøjagtighed. Man må nok forvente at usikkerheden er over 10% på den påtrykte værdi og da målere i mange tilfælde kun har én decimal eller i mange tilfælde ingen decimaler så er den samlede usikkerhed i målingen langt over, hvad man må forvente er usikkerheden i el-måleren. Derfor er en måling efter den angivne metode helt uanvendelig til noget fornuftigt bortset fra 2 kW varme i huset.
Erik F., Herlev (04-04-2005) 
Svar:
Du har ret. Jeg glemte at tilføje at spænding og strøm skal måles for at beregne energiforbruget.
HCJ, Odense (04-04-2005) 
Svar:
Det er helt givet ikke store usikkerheder vi taler om. Vil man kontrollere målerene indenfor 2% skal strøm og spænding måles med en større nøjagtighed, dvs. kalibrerede laboratorieinstrumenter. Strøm og spænding vil variere i måleperioden, så der skal måles kontinuert og derefter integreres. Med en måler med én decimal skal der herefter måles i mindst 2,5 timer, uden decimaler i 25 timer. God fornøjelse!!
Erik F., Herlev (04-04-2005) 

nabochikane Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har haft en hegnsag, da naboen har fjernet en fælles syrenhæk.
Vi har haft hegnsyn to gange, men de aner ikke hvad de har med at gøre,DEt har virkelig været en farce.
Som straf fordi vi gik til hegnsynet, fælled naboen et enkeltstående træ af vores, der stod tæt på skel, så vi havde pludselig et 8 meter træ liggende i haven.
Så blev det en politisag og så brød helvedet løs.
Hun sætter sig på en stol op til skel med front mod os og prøver at nedstirre os.
Eller står hun og læner sig op af et haveredskab og står og glor på alt hvad vi foretager os.
Nu er det blevet sådan, at vi heller ikke kan sidde inde i stuen uden at vi må trække gardinerne for for ikke at blive overbegloet.
Vi har også været til en advokat men får at vide vi enten skal finde os i det, eller flytte.
Vi provokerer ikke på nogen måder, hverken med snak, kropssprog, el. lign.
Kan det virkelig være rigtigt vi skal finde os i den form for nabochikane????

joan, Maribo (03-04-2005) 
Svar:
det lyder bare helt absurt, men desværre kan det jo ske at man kommer til at bo ved siden af "uheldige" personer. I kan selvfølgelig flytte, men hvis I gerne vil blive boende så plant en hæk 1 m inde på jeres grund (eller sæt et hegn op) så undgår I da at en mindre bagavet person sidder og nedstirrer jer.
Jeg føler virkelig med jer..........ikke fordi jeg har været ude for noget lignende men folk opfører sig mærkeligt når det drejer sig om deres "territorium".
Man må nok afgører med sig selv om det er det værd!!! Forstået på den måde at det jo kan være psykisk opslidende og gider man bruge sin kostbare tid på at kontakte advokat mv blot for at løbe panden mod en mur. Ens retfærdigheds sans bliver krænket på det groveste.
Men det lyder ikke til at man kan tale med disse naboer..........så må man jo vælge mellem to onder!!
IP, Blovstrød (03-04-2005) 
Svar:
vi har overvejet at sætte plankeværk op. Men vi har så fået at vide, at det er det de vil opnå, at de får et gratis plankeværk.
Naboen på deres den anden side, har de været uvenner med i 10 år, og den forrige nabo flyttede p.g.a. hendes chikaner.
Det kan da ikke være rigtigt at en person kan få lov til at chikanere et boligområde, så man ikke kan færdes i fred og ro på ens eget matrikelnr.
joan, Maribo (03-04-2005) 
Svar:
Jeg har hørt om en sag med sammen udgangspunkt. Det var vores lærer i jura hvor naboen fjernede deres fælleshæk, de viste bare ikke han var advokat. I dette tilfælle skulle nabo til advokaten betale for en nyplantet hæk da begge partner skal være enig inden en fælleshæk må fjernes.
Toliver, Odense. (03-04-2005) 
Svar:
Hvis vi havde haft et hegnsyn der kunne læse, og forstod hvad de læste, havde problemet været standset ved 1. hegnsyn. Da blev vi dømt efter kapitel 1. som omhandler opsætning af nyt hegn.
Dette var jo ikke et nyt hegn. Vi skrev og henviste til adskellige §. De optog så sagen igen,2. gang fik vi at vide, vi skulle grave det resterende af syrenerne op der stod på vores side, og så skulle der plantes en ny bøgehæk.De henviste ikke til nogle §.
Vi har skrevet og ringet til hegnsynet, men sagen er lukket fra deres side, og hvis vi vil yderligere kunne vi henvende os til en advokat!!!!!!!!!!!
Hegnsynet magtede ikke deres hverv overhovedet.
Advokaten sagde, at ingen tvivl vi ville vinde sagen hvis den kom for retten. Men de fraråede det, grundet omkostningerne, og grundet, det kunne tage flere år.
Vi skrev så til Borgmesteren og været til møde med hende. Vi kan ikke klage over dommen fra hegnssynet, men vi klagede så over at personerne var ukompentence.
Hun gav os også helt ret, og skrev så til hegnsynet, at hun opfordrede dem endnu engang til at optage sagen. Det var i august 2004. Tre af dem fra hegnssynet sidder i byrådet.
Vi har så ombudsmanden tilbage,
Vores fejl var, at vi havde sat os for godt ind i Hegnssynsloven

joan, Maribo (04-04-2005) 
Svar:
Jeg ved ikke om det varierer fra kommune til kommune, men som regel er det sådan at udgifter til hegn eller stakit i skel skal deles mellem parterne - hvis I opsætter stakit på egen grund som foreslået skal I selvsagt selv betale. Men det ville jeg nok tage på mig hvis jeg stod i situationen, så kan hun da ikke glo ind til Jer.
Østergaard, Børkop (05-04-2005) 
Svar:
Normalt er reglerne om hegn at hvis en af parterne ønsker en udskiftning af hegn/hæk som i øvrigt opfylder de normale regler (1,8 - 2 m høj, placeret i skel) er det dem der skal betale, og i jeres tilfælde er det helt klart naboerne der skal betale alle udgifter i forbindelse med den nye hæk.

Prøv, selvom naboerne åbenbart ikke er dem I har ønsket jer, at få en fredelig ordning, hegnssager er en af de få ting der kan få danskere til at myrde, men der findes selvfølgelig folk der har nabostrid som hobby, de er ynkelige, men det hjælper jo ikke jer.

Hvis i vælger at sætte et hegn op inde på jeres egen grund behøver i ikke at vende den pæneste side over mod naboen.
Aksel, Hørning (05-04-2005) 
Svar:
Naboen vil ikke betale to kroner til et hegn, De har sat et trådhegn på 80 cm op og lavet staudebed, og det godkendte hegnssynet i første omgang, chefen for teknisk forvaltning er sekretær for hegnssynet, og de tre andre er i byrådet.
Vi kender formanden for hegnssynet i nabokommunen, og han siger også vi har hegnsloven på vores siden.
Manden fra det lokale politikontor sidder i hegnsynet i nabokommunen,
Vi kan kun få lukket af ved selv at bekoste et 18 meter hegn, som vi ikke selv ser os i stand til at lave, da hun sidder to meter fra skel på sin stol. Så det bliver en ret så bekostelig affære,
joan, maribo (05-04-2005) 
Svar:
I kan jo starte med at lægge hendes telefonnummer herud, så skal jeg sørge for at hun blir chikaneret.......
ulrik, odense (06-04-2005) 
Svar:
Jeg ville hyre en advokat hvis du af andre konstant får at vide at du har loven på din side. Så får du løst problemet, og din nabo(hvis du vinder sagen) bliver straffet økonomisk for at have fjernet hækken uden din godkendelse. Om det vil gøre naboskabet bedre, det er jo så tvivlsomt, men naboen får da én over næsen. "Så kan hun lære det!"

Svar:
Hver gang hun sætter sig eller står og bevidst overbeglor jer, tager I en vandslange og vander madammen grundigt :-)
Verner, Ballerup (07-04-2005) 
Svar:
Har I undersøgt om I har retshjælpforsikring, det har de fleste hus- og grundejerforsikringer, dette problem burde kunne dækkes.
Aksel, Hørning (07-04-2005) 
Svar:
mht til opsætning af hegn.
Ja det kan være at din irreterende nabo får et gratis hegn, men er det ikke prisen værd. Jeg mener det er vel noget belastende at se på en generende nabo når man opholder sig i sin have. Sæt dog hegnet op. Fordelen ved dette er at hegnet isåfald må være højere end de 1,8m (hvis I sætter det mindst 1m inde på egen grund........tjek dog lige med kommunen)
IP, Blovstrød (13-04-2005) 
Svar:
tror du har problemer med ukrudt ved skel og når naboen glor sådan på jer har i jo ikke lyst til at sidde og luge så brug roundup eller andet middel og vand kraftigt ... kommer i til at sprøjte lidt over på naboens stauder skyldes det jo han/hun har fjernet syrenhækken som godt ville kunne tåle et lille stænk eller 2 *fløjter uskyldigt rundt* jeg har også problemer med min nabo og er selv begyndt at bruge grovfilen da jeg ikke kan få boligforeningen til at høre mig .. naboen er jo i beboerrådet *sukker dybt* mage til drukforsamling skal man lede længe efter. hvor om alting er .. efter jeg er begyndt at gøre ting jeg ikke selv ville bryde mig om blive gjort mod mig (som han og familien har gjort siden de flyttede ind) er de faktisk blev mindre generende .. problemet er ikke løst, men her er blevet mere udholdeligt og nej jeg har ikke råd til at flytte.
Gitte, Grenaa (26-04-2005) 
Svar:
Vi har vendt og drejet flere ting, bl.a. også ved at sætte havevanderen op, og komme til at tabe noget roundup i hendes staudebed. Men vi får det dobbelt betalt tilbage, og så vil "krigen" først rigtig starte.
Det vi går efter bl.a. er noget fra straffeloven. Det ved vi, er det eneste hun har respekt for. Vi har fundet i straffelovens § 265 og §267 som vi mener kan bruges. Bare vi ku få politiet til at gi hende en forskrækkelse om ikke andet.
joan, maribo (26-04-2005) 
Svar:
Jeg ved ikke om i har fået løst jeres naboproblem, men et effektivt råd, som har hjulpet os her i familien, da vi har haft samme problem.
Tag et videokamera med ud i haven, den ene af jer stiller sig lige foran "glokonen" på jeres egen grund, og film så løs. Gør det hver gang I ser hende stå, sidde eller beglo jer. I har nemlig fuld ret til at filme i jeres egen have, og hun har jo selv fjernet hækken.
I stedet for at lade jer genere, skal I vende systemet om, hun har jo selv fortalt, med hendes arrangementer, hvad der ville genere hende. Hun ville ikke bryde sig om, at blive overbegloet, siden hun gør det for at genere jer.
Mor jer over hende, sæt et lille bord ud for hende, drik kaffe, spil kort, kom frem og vis hende, at hun godt kan opgive. Lav en tørresnor på mange meter, der hvor hun har fjernet hækken og hæng karnevalsdragter på tøjsnoren. Hæng billige undertrøjer op, hvorpå I har skrevet f.eks, møgso, glomutter, stakkel, hæktyv, grimrian, smatso, kun fantasien sætter grænser.
Når hun glor ind af vinduerne, sender I et stærkt lys ud i hovedet af hende. Blænd hende med lommespejle, hvis I kan.
Fortæl hende med alle midler, som kan holdes inden for lovens rammer, at i ikke finder jer i hendes chikane. I vil til sidst trænge hende op i en krog, og hun vil blive nødt til at flytte.
Sysser, Århus Nord (01-01-2007) 
Svar:
Jeg sidder lige og læser om jeres Idiot nabo... eftersom indlægget er fra 2005 - kunne jeg godt tænke mig at høre fortsættelsen.
Vi har selv haft en del problemer med vores idiot af en nabo - men nu ser det ud til at sagen drejer til vores fordel takket være kommunen...
se vores sag på www.123hjemmeside.dk/vejsagen
Dorthe G, Mørkøv (25-06-2008) 

Behandling af glasvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har sat en klar glasvæg op som bruseafskærmning.
Hvordan skal man behandle den så man undgår at den bliver grim af kalk? Er der nogen som har erfaring med bil voks eller ligende produkter?
Rasmus, Århus (03-04-2005) 
Svar:
Autovoks vil være godt da behandlingen holder i rimelig lang tid, mellem behandlingerne kan du eventuelt bruge noget Turtle Wax Super Wash, det virker næsten som en voksbehandling, det skal påføres med en våd svamp og bagefter skyller man af med vand, det er meget nemt, det vil forlænge tiden mellem behandlingerne med voks.
Jyden, (03-04-2005) 
Svar:
Vi har kun et svar: NANOforsegling!

Se meget mere på www.nanoworld.dk
Henrik Olesen / NANOWORLD.DK, Hobro (17-05-2005) 

Understøbning af kældervægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at ombygge en Funkisvilla (3 plan) fra 1937. Vi har fået lavet nye kloakker i kælderen og har i samme forbindelse støbt nye gulve m.v. i de rum hvor rørene er blevet trukket. Gulvet er sænket ca. 5 cm. i forhold til tidligere. Ved udgravningen var vi meget forsigtigt - sandet var meget tørt, og der er ingen disideret sokkel under det eksisterende kældergulv.

Jeg har en stort rum tilbage, som jeg gerne vil omdanne til en gildesal med højt til loftet. Hvordan understøber man sokkelen, således at man kan sænke gulvet ca. 30 - 40 cm.

Jeg vil isolere indervæggen i samme ombæring. Min tanke var, at slå en rende op langs kanten (et par meter ad gangen), grave ud, understøbe med en sokkelkant der stikker 10 cm. ud i rummet, hvorpå jeg kan opbygge den indvendige isolerede væg. Understøbningen vil jeg armere med Tenderstål. Er jeg helt gal på den?
Christian Larsen, Aalborg (03-04-2005) 
Svar:
glem det.Da det er et gamle hus, der har stået og trykket undergrunden i 68 år og har komprimeret jorden, ved udgravning og efterfølgende støbning bliver området omkring den gammel sokkel løs og der er fare for sætningsskade, da det ikke kun de lodrette kræfter men også de vandrette kræftre der trykker ved en kældersokkel. Hvis du alligevel har lyst til at lave en gildesal syntes jeg du skal kontakte et professionel firma med erfaring, har set hvor galt det kan gå.

teddy, rårup (04-04-2005) 

kvik køkkener kontra.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi står og skal bygge om, og skal i den forbindelse, have såvel bad som bryggers.. er der nogen der kender kvaliteen af kviks produkter kontra f.eks. envita, hth og.lign?
lone, fanø (03-04-2005) 
Svar:
Hrj Lone.
Du kan roligt bruge Kvik produkter, det de samme fabrikker der laver skabene. Du skal bare selv samle alle skabe,det er ikke svært, og du spare mange penge.
Søren, Rønne (04-04-2005) 
Svar:
Kvik leverer også skabe samlet mod et ekstra gebyr så det kan også lade sig gøre.
Har lige købt et Kvik køkken og i den forbindelse set køkkener fra det meste af Jylland og som jeg ser det er forskellen prisen og så det at vi havde problemer med at få Kvik til at udfærdige specielle løsninger der rakte ud over deres standard program men ellers fejler hverken kvalitet eller service noget overhoved.

Michael Jensen, Tjæreborg (05-04-2005) 
Svar:
Du kan ved malede låger sammenligne, hvor mange gange de er lakeret. Jeg har set det svinge fra 2 - 6 gange afhængig af leverandør.
Ved laminat kan du spørge efter tykkelsen på laminatet - og ved finerede låger kan du vurdere, hvordan korpuskanterne skal være. Foliekanter på kabinetterne ændrer ikke farve, men det gør de finerede låger, så hvis du bruger samme træsort, vil du tydeligt se forskellen om nogle år.
Randi, København (07-04-2005) 

pris på skifertag kontra tegl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi er de lykkelige ejere af en gammel ejendom fra 1920-taget er for så vidt sundt ,men af kosmetiske årsager ønsker vi enten tegl eller skifer.Der er pap på nu.Hvad er dyrest/billigst/lettest at lave??
(min mand kan selv være med,så det er egentlig materialeprisen det handler om..
Gitte, Tisvilde (03-04-2005) 
Svar:
Hej Gitte!
Ring til Thors tagentreprise på 40311474
han laver ægte skifertage.

MVH Snedkermester Mads Bøggild
boeggild@image.dk
Mads Bøggild, kbh nv (03-04-2005) 
Svar:
Et ægte skifertag er dyrt, men det er rigtig pænt, og praktisk taget uforgængeligt.
Hvis I har råd, så er det klart anbefalelsesværdigt.

Kasper, Frederiksberg (05-04-2005) 
Svar:
Ja med en sådan ejendom ville jeg vælge noget nyt af det som er der, jeg har dårlig erfaring med tag fremstillet af ler. SE
www.sitecenter.dk/flemminghedegaard
Hedegaard, Bjerringbro (13-04-2005) 

Sprøjtemaling af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Er der nogle som har erfaringer med sprøjtemaling af lofter m.m.? Jeg skal have malet nogle panellofter og vægge. Som skyggeliste er brugt noget "skyggetov". Derfor tænkte jeg, at det ville være nemt hvis man kunne sprøjtemale både loft, tov og væg, men kan det mon lade sig gøre?

Jeg har hørt, at en Wagner finecoat kan male uden sprøjtetåge og at den kan male selvom den ligger ned (maling af lofter) er der nogen, som har erfaringer med den? og evt. ved hvilke byggemarkeder som forhandler den?
Har også set en i Harald Nyborg, men mon ikke det er med sprøjtetåge og kun lodret brug - nogen erfaringer med den?

Flemming, Holstebro (02-04-2005) 
Svar:
Vi har sprøjtet vores loft for et par år siden med en Wagner sprøjte, det gik fint og det er nemt at ha' med at gøre. Det man skal tænke på er at malingen skal fortyndes meget for at den kan komme igennem dyssen, så derfor skal emnet også males flere gange, jeg tror at vi var oppe på 4 gange. God fornøjelse
Jytte Larsen, Odense (04-04-2005) 

smeg køleskab i 50er design Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er fuldstændig vild med smeg`s 50er køleskabe-men de er jo p.... dyre,så det kunne være fedt hvis nogen kunne bidrage med erfaringer(nej rolig,ikke $$ :o)-er det et godt køb? er der noget upraktisk øv ved det?
Jeg håber at købe et brugt,smukt.
Gitte Olesen, Tisvilde (02-04-2005) 
Svar:
Ikke andet end det er en forfærdelig masse penge at give for et køleskab som vil være håbløst umoderne om få år - det er faktisk allerede ved at være på retur
Claus, Odense (03-04-2005) 
Svar:
hej Gitte, det er et udemærket køb (har selv et).
det er nemt at gøre rent pga. glashylderne. du skal nok være heldig hvis du skal finde et brugt, men på nettet kan det fås til omkring 9000 (for den mindste model) i modsætning til de 12000 de fleste hvidevarerbutikker tager for det.
kiu, cph (10-04-2005) 
Svar:
HURRA-ALTSÅ!!
Jeg HAR faktisk fundet et brugt smukt på dba.Den rigtige farve og størrelse;med fryser-den model der koster 15.500 i butikker.Jeg fik det for 5 bananer og det står som nyt!!! hentede det igår :o)
Gitte, Tisvilde (11-04-2005) 

Her vises 22825-22849 indlæg ud af 32163.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »