» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 22825-22849 indlæg ud af 30900.   « Forrige 25       Næste 25 »

Spartling af gips lofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har efter flere overvejelser stadig ikke besluttet os for om vi vil gøre det selv eller vil have en profecionel til det. Vi har lavet alt fra bunden på huset med undtagelse af ydervægge og spær ved renoveringen af vort hus og nu er det detaljerne det gælder og jeg vil dermed høre om der er nogen der har erfaring med sværhedsgrad og kvaliteten når man selv gør det. Og hvis der er nogen der har haft håndværker til det og evt pris pr. kvm.
Laila Johansson, Kollund (17-12-2004) 
Svar:
Hvis i overvejer at gøre det selv ville jeg investere i en såkaldt giraf.... en slibemaskine beregnet til at slibe gipslofter (Og vægge med) har netop slebet mine stuelofter og det var meget nemmere end hvad jeg tidligere har oplevet med min exentersliber.... det er ikke svært at gøre det sev, men det tager selvfølgelig længere tid end en prof. Jeg regner med at få en prof ud at gå det efter når alt er færdigt og klar til filtmontering.

klaus M, Svendborg (18-12-2004) 


Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit spørgsmål er hvad lovkravene er til dampspærre? Er det lovpligtigt i et hus fra 1966 at der skal være dampspærre?
Sara Jørgensen, Ringsted (17-12-2004) 
Svar:
Hvis du isolerer nu er det i hvert fald et krav - om det var i 66 ved jeg ikke
Østergaard, Børkop (18-12-2004) 

isolering af garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal have isoleret min garage ( muret garage) hvilke plader skal jeg beklæde den med ( indvendigt ) og skal der dampspærre på inden jeg montere pladerne
knud, esbjerg (17-12-2004) 
Svar:
Jeg vil mene man altid skal sætte dampspærre op selv om det ikke er beboelse - det tager altså ikke lang tid og koster ikke alverden og så er man på den sikre side
Østergaard, Børkop (18-12-2004) 
Svar:
det kommer an på, om det er opvarmet.
Hvis det ikke er opvarmet skal du montere et lufttæt, men diffusionsåbent lag på begge sider af isoleringen.
Opsættes dampspærre, kan du få såkaldt sommerkondens en omvendt fugtvandring der kan skabe fugt- og rådskader, på samme måde som det kan forekomme i helårshuse, hvor der ikke er dampspærre.
Lars Petersen, Solrød (20-12-2004) 

Utætte vinduer ?+ luft mellem vindue og træbeklædning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige fået bygget vore nye drømmehus, men har lige et par spørgsmål. Vi har fået sat tophængslede vinduer af 120x120cm, energimærke A osv. fra HP. Vi synes dog at der er en del kuldefald fra vinduerne. Er det bare årstiden eller er de utætte ?? Kan man måle dette på nogen måde ?? Dernæst er der mellem vinduerne og træbeklæædningen på facaden en lille sprække hvor der kan dryppe vand ned. der er ikke lavet en decideret sålbænk, men bare lavet et lille fald på 15 grader i den ramme som vinduet sidder i. Er det ok ?? (tænker på råd, svamp osv. )
Michael Christensen, Frederikssund (17-12-2004) 
Svar:
Jeg har selv købt vinduer fra HP med varm-kant og er meget glade for dem. Det er også med superlavenergiglas med varm-kant, men jeg har ingen kuldenedfald. Det var der til gengæld fra de opr. vinduer.

Jeg har dog også gjort meget udad at tætne mellem vinduesramme og murværk både indvendig og udvendig både af hensyn til kulde men også af hensyn til lydgennemgang. Efter jeg har lagt bagstop og fuget med grå silikonefuge, er der tyst og ingen kuldenedfald. Jeg havde lidt kuldenedfald fra badevær., men det kom fra den ene side, hvor jeg manglede at isætte 10 mm bagstop indvendigt. Da det kom i stoppede nedfaldet.

Jeg har alubundkant i mine vinduer, så jeg ved ikke mht. dit fald, men 15 grader, burde afvande tilstrækkeligt.

Den sprække du omtaler, kan du ikke lukke den med bagstop og herefter silikonefuge uden på.
L. Petersen, Solrød (17-12-2004) 
Svar:
Det er et træhus vi bor i. Der er derfor 200mm isolering i væggene og jeg så at vinduerne blev isoleret med en form for gult skum i siderne. Der sidder så også en ventilationsspalte overst på vinduet, men der er lukket. Hvis man sætter noget meget let foran vinduerne så som en fjer eller lign så bevæger den sig og vi har også måtte fjerne sengen under vinduet pga. kuldefaldet.
Michael Christensen, Frederikssund (17-12-2004) 
Svar:
Hej Michael

Har checket mine vinduer men har ikke dit problem. Kun i badevær. da jeg fik kondensrande ved underkant rude. Det skyldtes, at jeg manglede at fjerne rulleskiftet og lave enordentlig fuge der. Det gjorde jeg i lørdags og nu er der ikke denne kondens mere. Det lyder som om, at i mangler en ordentlig fuge enten ind- eller udv. siden det problem med trækken er der.

Har du kontrolleret fugerne rundt langs rammen? :o)
Lars Petersen, Solrød (20-12-2004) 

Klukkende lyd ved tagrenden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når det regner er det ligesom at tagrenden giver en klukkende lyd (ligesom en bæk der løber). Vores tag har en hældning på 45 grader og det er en zink-tagrende. Er der nogen der har et forslag til/ved om man kan dæmpe denne lyd på nogen måde ???
Michael Christensen, Frederikssund (17-12-2004) 
Svar:
Mon ikke der ligger en høne i tagrenden ?
Søren, San Andreas (18-12-2004) 
Svar:
Under alle omstændigheder er det en god ide at give en zinktagrende en gang asfalt indvendig.

Det kan være det også tager noget af lyden. Bare et forslag
Tommy, Terndrup (18-12-2004) 
Svar:
kom aldrig asfalt i dine zink render så har du kan du ikke lodde dem igen , hvis de bliver utætte . når de "klukker er det fordi der står vand i kontroler om der er fald på renden (evt løse rende jern) er nedløber stoppet , er render ren
bliktuden,, 8660 (31-12-2004) 

Træk - Isolering nødvendigt ?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er lige flyttet ind i vore nybyggede træhus, men synes at opleve noget træk i vores stue. Det skal siges at der i stuen er et stort vindues-parti 150cm.x 200cm + en dobbelt dør. På loftet ligger "kun" 100mm isolering, da 1.sal er beregnet til senere udnyttelse. Der er ingen isolering mod taget andet en undertag + tagsten. Kan trækket stamme fra loftet ??
Michael Christensen, Frederikssund (17-12-2004) 
Svar:
Jeg går ud fra at radiatoren sidder under vinduet.
Luften cirkulerer derfor op mod loftet ved vinduet og ' falder ned' som kold luft ved indervæg. Det giver selvfølgelig drift af afkølet luft langs gulvet.
Dette kan minimeres enten ved panelopvarmning ( opvarmning hele vejen rundt) eller ved gulvvarme.
De 100mm på loft er jo ikke noget at prale af.
Er I sikre på at der ikke kan trække kold luft ind under isoleringen.
Hvis der ikke er lukket ordentlig af ud mod taget, f.eks. med vindtæt pap, kan isoleringen være værdiløs.
Jeg har set eksempler på at der var is på dampspærren helt ind til midt i rummet ( i en nybygning), en blæsende vinterdag.
HCJ, Odense (17-12-2004) 
Svar:
Vi har gulvvarme over det hele. Da jeg ikke er den store håndværker (endnu) kan jeg ikke fortælle dig hvordan der ser ud. Er der noget bestemt jeg skal se efter ??
Michael Christensen, Frederikssund (20-12-2004) 
Svar:
Har du prøvet at gå rundt i stuen med et tændt stearinlys.
Flammens blafring kan muligvis gi et fingerpeg om årsagen.
Gulvvarme burde formindske træk fra kuldenedfald, så måske er der utætheder i vægkonstruktionen.
Hvis ikke man er meget omhyggelig når man laver EL-installationer kan der komme træk fra stikkontakter fordi dels dampspærre og dels isolation er deformeret.
Min datter bor i en lejlighed hvor det nærmest stormer ud af stikkontakterne når det blæser.
HCJ, Odense (20-12-2004) 
Svar:
Jeg har oplevet træk fra loftet i et nybygget stenhus. Blæsten kom simpelthen ind under loftsisoleringen. Der var blevet snydt med noget vindafvisning som skulle have været monteret lodret foran isoleringen. Prøv med et tændt stearinlys langs skyggelisterne, så kan du se om trækket kommer derfra.
Jens-Uwe, Gistrup (28-02-2005) 

flisegulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor meget fald skal der min.være i vådzone til afløb , hvis der ikke etableres forsænkning i bruseområde (handicabvenlig)
Per Mikkelsen, 3200 Helsinge (17-12-2004) 
Svar:
Mener at det skal være 3 cm fald fra døråbning til rist.
Michael, frederikssudn (23-12-2004) 

Telefon + antennekabel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I min tilbygning har jeg selv trukket tv + telefonkabel, kablerne er støbt ned i pudslaget, min instalatør siger at det er en ulovlig instalation, og kan gøre at hele elsystemet ikke kan godkendes i sidste ende.

Er det rigtigt?, der er jo kun tale om tv + telefon, ja jeg ved godt at kablerne ikke er godkendt til nedstøbning, men det gør vel ikke instalationen ulovlig.

Elektrikeren siger også at selvom jeg trækker nogle nye kabler i hulmuren og ikke benytter/kapper de "ulovlige" kabler så er instalationen stadig lovlig fordi der er instøbt ike godkendte kabler ned i puslaget.

Hvis det er rigtigt så virker det totalt sindsygt
bo, kbh (16-12-2004) 
Svar:
Der skulle stå ulovlig i stedet for lovlig i 3. sidste linje
bo, kbh (16-12-2004) 
Svar:
Undskyld jeg siger det lige ud.
At tilstøbe kabler, ligegyldigt hvilke, er en forbandet uskik, og burde ikke være tilladt.
Hvorfor det ikke skulle være tilladt at indstøbe telefonkabler eller antennekabler, kan jeg ikke se nogen fornuftig grund til. Man kan jo ikke benytte stærkstrømskabler til disse formål.
Mig bekendt er det tilladt at 'forstærke' puds med f.eks. trådnet.
At det skulle være et problem at benytte ledninger i stedet for, tror jeg ikke på.
Altså ledninger der ingen forbindelse har udadtil kan aldrig påvirke resten af installationen.

Det er dog et helt forkert sted at spare, at undgå rør. I et ombygningsprojekt er udgiften til rør en forsvindende lille post, og det er rart at kunne trække ledninger ud og ind efter behov.
HCJ, Odense (17-12-2004) 
Svar:
Hvis ledningerne ikke bliver brugt, så må de vel ligge hvor det passer en.
tele + antenne vil jeg altid trække i rør eller hulmur/loft, for de går nemt i stykker. alt andet kabel trækker jeg gerne i betonen (det billige i jemogfix må ikke)

Du kan sagtens trække nogle nye og så det godkendt eller find en anden elektrikker...


Tom, trikker, Varde (18-12-2004) 
Svar:
Hej Bo

Det er ikke ulovligt at støbe tele og antenne kabler inde i vægge eller gulve, disse installationer er ikke underlag SB, så find dig en anden elektriker, det er mit bedste råd.

Engeltoft Kommunikation, Hvidovre (19-12-2004) 
Svar:
Tak for svarerne.
bo, kbh (20-12-2004) 

Midlertidig løsning på vandskade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Goddag. Jeg har overtaget en lejlighed på 4 sal, velvidende, at der forekommer vandindtag v. vindue i køkken og lidt i sovev. Men også velvidende, at taget snart bliver skiftet. Tidsperspektivet er alt ml. 3 - 6 md. Hvor såvel loft som vinduesparti udbedres
Nu har jeg fjernet adskillige lag gl. tapet -ogsp omkring de vandskadede områder, som tydeligvis er blevet skadede/porøse -Det er en gl. lejlighed m. puds og træloft i køkkenet. Så nu vil jeg høre, om jeg kan finde en midlertidig løsning fx. bare male direkte på pudset i mit køkken. Så jeg kan holde det ud indtil taget og skaderne laves permanent?
Ved særlige vindforhold mm. vil der stadig komme lidt vand ind, men hvad kan jeg gøre indtil taget skiftes?
Sara B, København (16-12-2004) 

hjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
Jeg har noget maling til træ og metal som jeg vil bruge til at male dørpaneler med. imorgen aften skal min mand og jeg flytte og jeg ville høre om jeg kan male omkring 12 og være sikker på at det ikke er så vådt at det bliver ødelagt af indflytningen. Jeg håber der er nogen der gider svare i aften. Som det nok kan mærkes er jeg lidt nybegynder til det her. På forhånd tak for hjælpen.
Muniza, Tåstrup (16-12-2004) 
Svar:
Det kan du godt.
Men vær forsigtig med at ramme panelerne de første par dage.
Hvis du maler med olie maling, kan du få problemer med at få det helt tørt, til imorgen. Men dog så tørt at det ikke smitter af.
MVH Snedkermester Mads Bøggild
boeggild@image.dk

God flytning
Mads Bøggild, Kbh NV (17-12-2004) 

terasse på første sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal bygge en træterasse til min første sal, den skal være ca. 25m2, 8 x 3 m er der nogle der ved hvordan jeg griber det an mht. dimensioner, tegninger, osv. findes der et sted på nettet, hvor jeg kan gå ind og se hvordan jeg bygger en terassen til min første sal.
jeg bor i landzonen, og min kommune kræver ikke tegninger, så det er bare at gå i gang.

på forhånd tak

Jan Guldhammer Thomsen, Guldborg (16-12-2004) 

Tegneprogram Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg mangler virklig et tegneprogram som kan hånteres af almindelige mennesker - så besværet med blyant og papir bliver sparet.

Er der nogle der kender til et program som er til at komme i nærheden af ?



Rasmus, Hals (16-12-2004) 
Svar:
Prøv Microsoft Visio, det er ikke perfekt, men forholdvist nemt. Det har standard templates med byggekomponenter (vægge, døre, vinduer, møbler, dimensioner mm).
jannie, midtjylland (19-12-2004) 
Svar:
Prøv et program der heder DesignCad. Det er billigt og nemt. Jeg har tegnet flere ombygninger og alle er blevet godkendt. Prisklasse ca. DKK 1.000,00
Jens Ole, Samsø (25-12-2004) 
Svar:
Du kan gratis i 30 dage hente Designcad som ovennævnte nævner, gå ind på download.com skriv navnet og download så kan du jo se om det er noget for dig inde du køber !!
Kenneth, Amager KBH (02-01-2005) 

Ekko Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et problem i et køkken, hvor det er meget ekko. Jeg har brug for at male pladerne jeg skal bruge. Hvad kan der anbefales?
Jens, Kbh (16-12-2004) 

Junckers 22 mm flydende? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man lægge Juncers ask variation 22mm, som flydende gulv, på beton?? Stavene er 90 cm.
Thomas Christensen, Østerbro (16-12-2004) 
Svar:
Ja det kan du godt.
Normalt skal der bruges 13 bøjler/m2, men i dit tilfælde med de korte brædder vil jeg anbefale 17-18 stk. og altid min. 2 stk pr/bræt.
Husk fugtspærre og gulvpap/-filt. Køb evt. Junckers Polyfilt der er et 2 i 1 produkt af ovennævnte.
Følg iøvrigt Junckers lægningsvejledning for 22 mm bøjlegulve (kan findes på junckers.dk).
Thomas F, Algestrup (17-12-2004) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa, vi bor i en gulstens villa i et plan på 118 kvm fra 1968 , og ville gerne vide hvad det koster at hulmursisolere, vi har lige haft alle vinduer ude, og kune se at der er slet ingen ting imellem murene, vi ville også gerne vide hvad det koster at isolere loftet, jeg tror der ligger 100 mm deroppe nu...

med venlig hilsen lars og christina
lars, Brørup (16-12-2004) 
Svar:
3,36 kvm 100 mm isolering koster cirka 100 kr i byggemarkedet.

Hvis du har 100 kvm loft, skal du bruge 200 kvm (så får du i alt 300 mm) svarende til 6000 kr, men så skal du selv lægge det.
L. Petersen, Solrød (16-12-2004) 
Svar:
husk lige på at det ikke "bare" er at lægge 200mm isolering.
Rundt ved ydervæggene skal du sørge for at der ikke blæser luft ind under det nye lag, for så er det intet værd.
Du skal hæve trækanten yderst ved muren
Søren, Esbjerg (18-01-2005) 
Svar:
Det er altså ikke noget problem at lægge isolering, når man køber Kyotoruller fra Isover, hvor de er komprimeret til 17% af udrullet volumen og de kommer i ruller a 3,6 m længde. Hvorfor slås med små batts, når man kan gøre livet lettere for sig selv med ruller. Det er jo ikke noget problem at opsættes et trækant for enden af ens isolering, når resten går som en leg :o)


L. Petersen, Solrød (07-02-2005) 

stearinpletter på vandskuret væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har vandskurede væge og vindueskarme, nu er der kommet stearin på, hvordan får jeg det nemmest af igen?
Ellen Obitsø Jensen, Feldborg (16-12-2004) 
Svar:
Lægger et stykke køkkenrulle over og stryger det med strygejernet, så suger papiret det opvarmede starin, der skal skiftes papir ofte.
Rasmus, Aalborg (16-12-2004) 
Svar:
Jeg har erfaret, at det er virkelig effektivt at bruge kaffefilterposer (skal måske være de hvide af slagsen) og strygejern, når der skal fjernes stearin fra diverse overflader inklusive tekstiler.
Hanne F., Assens (25-12-2004) 

Havenisser! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Måske et spørgsmål i den humoristiske kategori, men det er jo jul: Der kan fås mange flotte havenisser i kunststof, men de er meget lette og vælter ved blæst - er der nogen der kan give et bud på om disse kan holde til at blive fyldt med evt beton så de får noget vægt? - jeg tænker på hvordan det vil te sig i hård frost. I denne ånd: God Jul til alle!
Østergaard, Børkop (16-12-2004) 
Svar:
Du kan godt bruge beton. Du behøver jo ikke fylde den helt op. Når betonen er hærdnet, kan du stille den udenfor, så er der ikke mere "frit" vand, der kan fryse til is for det er kemisk bundet til cementen.
Husk lige at der skal være lidt udluftning, for når betonen hærdner afgiver den vanddamp og det skal kunne komme ud af "nissen".
L. Petersen, Solrød (17-12-2004) 

dvc - en sovepude? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Det er bare kanonsvært det her!!!! Vil i hjælpe os?
Vi skal have et parti nye døre og vinduer til hele herligheden af vores hus.
Som udgangspunkt vil vi som forbruger vælge en dvc ordning, men....
I en dvc ordning kræves det af den del der vender ud mod vind og vejr skal være min. 60% kernetræ. På en eller anden måde, havde vi ventede, at denne min. procentdel var noget højere når vi taler om dvc!!Mange firmaer vi har været i kontakt med som IKKE er med i dvc´s ordning fortæller via personlig henvendelse og deres brocure, at de ligger på omkring 80% Endvidere får jeg meldninger fra både dvc og ikke dvc godkendte firmaer, at 60% er ikke kræver den store indsat for at opnå denne procentsdel!!
Nu er vi godt klar over, at det hele ikke kun handler om kernetræ, men aligevel.
Derfor handler vores spørgsmål kun om dvc´ordninen i forhold til kerneandelen er en sovepude eller hva?
Vi vil gå med seler og livrem, ønsker derfor et firma med dvc mærkning, men alt andet lige, har vi vores store usikkerhed på om den dvc virkelig har den trygheds værdi for os som vi ønsker.


Hvordan kan vi som kender området særlig godt gennemskue hvad firmaer reel bruger i af andel af kernetræ?
Alle firmaer med eller uden dvc lover jo "guld og grønne skove"
Lone og Hans, Hillerød (16-12-2004) 
Svar:
hovsa..
Hvordan kan vi som IKKE kender området særlig godt gennemskue hvad firmaer reel bruger i af andel af kernetræ?
Lone og Hans, Hillerød (16-12-2004) 
Svar:
Læs følgende der er taget fra www.dvc-vinduer.dk

DVC overvåger ved 2 årlige besøg på hver virksomhed, at der er overensstemmelse mellem kravene i de Tekniske Bestemmelser og de godkendte produkter. Under hvert besøg, der omfatter en hel arbejdsdag, udtages en repræsentativ stikprøve af virksomhedens produkter, og fra gang til gang checkes forskellige dele af den kvalitetshåndbog, som den enkelte virksomhed har udarbejdet.

Under gennemgangen af stikprøven bliver det for produkter af træ kontrolleret:

at konstruktionen stemmer overens med de godkendte tegninger
at træmaterialet indeholder tilstrækkeligt kernetræ
at træet er imprægneret
at træfugtigheden ligger inden for grænserne 12 ± 3%
at kanterne er forarbejdet, så overfladebehandlingen bliver effektiv
at tætningslisterne, er som de skal være
at hængsler og beslag svarer til specifikationerne, og ikke at forglemme, at de er solidt fastskruet.
En meget vigtig ting, der også kontrolleres grundigt, er isætningen af termoruder. De skal være korrekt opklodset, og tætningsbåndene skal sikre både luft- og vandtæthed. Glaslisterne skal have de rigtige dimensioner og være solidt fastgjort, hvad enten det drejer sig om glaslister af træ eller aluminium. Det indgår også i denne del af kontrollen at checke, om termoruderne er typegodkendt i henhold til DS 1094.0 og forsynet med det deraf følgende kontrolmærke.

Trævinduer, der males på fabrik, checkes selvfølgelig også for lagtykkelse og vedhæftning af maling samt den håndværksmæssige udførelse.
Plast- og aluminiumsvinduer kontrolleres tilsvarende for anvendelsen af de rette materialer og korrekt forarbejdning.
Kontrollanterne har om nødvendigt også adgang til at udtage prøver til særlige undersøgelser på laboratorium.

Som du kan se, er det ikke kun et spørgsmål om kernetræets andel men også dets relative fugtighed og mange andre ting.

Endvidere er du bedre sikret i tilfælde af, at der opstår tvist mellem dig og vinduesleverandøren, da virksomheder tilknyttet DVC-ordningen skal tegne en produktansvarsforsikring på 5 mio. kr. Det fordrer en vis seriøsitet.

Jeg har lige købt nye døre og mahogni-vinduer med varmkant og div. andre krav fra HP-vinduer. De er DVC-mærket og de har leveret nogle meget flotte vinduer og døre mht. finish og hos dem har man en alsidighed, jeg savnede hos nogle af de andre vinduesproducenter. De laver også vinduer i alm. træ.

Prøv www.hp-vinduer.dk eller ring til dem. De er meget behjælpelige, hvis du har specielle ønsker. Det havde jeg med varm-kant ruder og ekstra bred ramme på 143 mm.
L. Petersen civ. ing (B), Solrød (16-12-2004) 
Svar:
Flot indlæg fra solrød, meget fyldestgørende.
Selv har jeg gode erfaringer med bøjsøvinduer.
Har i brug for et tilbud, kan jeg kontaktes på 20330475 eller boeggild@image.dk

Mvh Snedkermester Mads Bøggild

Mads Bøggild, Kbh NV (17-12-2004) 
Svar:
Vi takker for det gode indlæg. Det viser endnu engang, at vi skal holde os til det dvc godkendte. Tilbage er kun den lave procents del af kerneandel der kræves for at være med "klubben". Vi ville ønske, at den var lidt højere, da mange mener(både prof. og mindre prof) at mindstekravet til kerneandelen er for lille.
Lone og Hans, Hillerød (17-12-2004) 
Svar:
Hvis i føler jer utrygge ved vinduer i fyrtræ, kan i jo alternativt bruge alu/træ, så er vinduet langt bedre beskyttet mod vejrliget. Hvis der er et stort udhæng på jeres hus, er vinduerne jo også godt beskyttet mod vejrliget.
Alternativt er der jo vinduer i bl.a. australsk eg eller lærk fra Amanda vinduer og døre (www.amanda.dk).

I må ud på nettet og læse.

HP-vinduer bruger i deres fyrvinduer træ med en kerneandel over 90% men ring til de forskellige leverandører og hør dem ad og få det på skrift i tilbuddet. Hvis de ikke tør skrive det i tilbuddet, så bør i nok overveje en anden leverandør.

God fornøjelse :o)
L. Petersen civ. ing (B), Solrød (17-12-2004) 
Svar:
Hvis i er usikre på leverandøren hvorfor så ikke vælge et anerkendt firma som eksempelvis Rationel, som i øvrigt også leverer elementerne med træ/alu. Bøjsø er efter sigende også gode og i er velkomne til at sende mig jeres specifikationer så indhenter jeg et godt tilbud til jer på de nævnte leverandører eller på en helt tredie hvis i selv har en i "kikkerten".

mail : mt@klbyg.dk
Michael, København (18-12-2004) 
Svar:
Andelen af kernetræ skal min. være 60 %, men de fleste kvalitetsmærker har mere. Op til 80-90 %.
og det er altid kernetræet der vender udad i en ordentlig vindues konstruktion. Så undersøg markedet og snak med jeres tømrer om hans erfaringer.
Pris og kvalitet hænger altid sammen, så tænk jer om hvis tilbudet er for godt til at være sandt.
Med hensyn til kernetræ, så er det næsten umuligt at få 100 % kernetræ, med mindre du vil betale en formue for vinduerne. da træet som vinduet skal laves af, skal være meget stort, og skæres op på en uøkonomisk måde.
MH, Fyn (19-12-2004) 

Støjmur/væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.....
Jeg skal ha lavet en støjvæk ud mod en trafikeret vej. Nogen der har nogle gode idéer til en pæn mur? Og har I selv får lavet det, hvor meget har det hjulpet?
Kevin Nielsen, Allerød (16-12-2004) 

Malet møbel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har malet et gammelt skrivebord med linoliemaling. Det er, synes jeg selv, blevet drønflot, men jeg kunne tænke mig at give møblet antikvoks for at gøre det lidt mere robust i overfladen.
Hvor længe skal linoliemalingen have lov at tørre/hærde før jeg kan efterbehandle med voks??
Anne, Odder (16-12-2004) 
Svar:
Under normale forhold her om vinteren, vil vi anbefale ca.14-20 dage,så den kan hærde godt igennem, du kan bruge en meget fin voks fra det franske firma Les Freres Nordin,som findes i flere farver,husk at påføre voksen meget tyndt på og lade den hærde mindst 2 timer, helst til næste dag, før du efterpolerer.
Phenixx.dk, Kbh. N (18-12-2004) 

Udnyttelse af loftrum/Arkitekt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have udnyttet vores loftrum til beboelse og i den forbindelse vil vi gerne i kontakt med en kreativ arkitekt/ingeniør som gerne må have nogle selvstændige ideer. Total arealet vil være ca. 30 – 35 m2, men den eksisterende tagkonstruktion er med gitterspær, så vi skal vel også have lavet nogle beregninger?? Hvis der er nogle her i forummet der har haft samme problemstilling og efterfølgende nogle positive oplevelser og kan anbefale en god arkitekt/ingeniør vil jeg meget gerne høre fra jer??
Erik, Slagelse (16-12-2004) 
Svar:
Jeg kan godt hjælpe dig med beregningerne og jeg kender en meget dygtig arkitekt, som har nogle meget gode forslag. Ring på 2810 8552 for nærmere oplysning, hvis du er interesseret.
L. Petersen civ. ing. (B), Solrød (16-12-2004) 

Gårdposthane Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores nye hus skal vi have en gårdposthane, vvs`eren siger at da han ikke må lave en skjult samling så bliver vi nødt til at have en dåse og en stophane på den indvendige siden af muren.

Vi syntes det er meget ærgeligt for det er jo ikke særligt pænt med sådan en instalation midt på væggen i stuen, er der virkelig ikke andre muligheder?
klaus, Greve (16-12-2004) 
Svar:
Hvis omstændighederne er til det, kan man benytte rør i jorden.
Det skal mindst 1.2M ned og en speciel stophane anbringes i dybden.
Jeg har set den løsning i en kolonihave.
Hvordan det rent teknisk er lavet kan andre bedre svare på end jeg.
HCJ, Odense (16-12-2004) 
Svar:
Den samling som er ulovlig(skjult) er samlingen mellem pexrør og vandhanen, den sidder jo inde i hulmuren, det er den samling som vvs`eren siger at man skal kunne komme til, han har derfor sat en samledåse inde i vores alrum hvor gårdposthanen og pexrøret bliver samlet.


klaus, Greve (16-12-2004) 
Svar:
Der må ikke findes ”ikke tilgængelige” samlinger på vandinstallationer.
Jeg har lavet mange udehaner ud for køkkenet, hvor den så samlingen så findes under køkkenbordet sammen med køkkenvasken.
En anden mulighed er at lave en inspektionsslem i væggen, hvor hanen er anbragt. Der findes færdige metal-lemme, den mindste er 20 x 20 cm eller lave en gipsplade med en træramme udenom. Man skal blot kunne komme til samlingen mellem pexrør og selve hanen.
Dana VVS-montøren

Dana, Kbh (25-12-2004) 
Svar:
Det er rigtigt at samlinger skal være tilgængelige.
Men reglerne foreskriver ikke hvor let tilgængelige de skal være, så det kan sagtens lade sig gøre at skjule en samling, bare man kan komme til den, på den ene eller anden måde, hvis der er noet galt
jannik, Odense (01-01-2005) 

Normal lige trappe for stejl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa jeg har lige købt et ældre hus, hvor der er en trappe til første sal, jeg vil høre hvor mange grader en normal trappe er. og hvor dybe trinnene skal være for at få en god trappe. den jeg har nu er meget stejl og vil gerne have lagt den noget mere ned.
Henrik R. Svendsen, Ry (15-12-2004) 
Svar:
For at trappen skal være god at gå på, skal denne formel følges.
2 stigninger + 1 grund =61-63 cm.
dvs 2 gange trin højden + 1 trinflade(beregnet fra forkant trin til forkant af ovenfor liggende trin)= 61-63 cm
Jo højere trin, jo mindre grund, jo stejlere trappe.

MVH Snedkermester Mads Bøggild
boeggild@image.dk
Mads Bøggild, kbh nv (16-12-2004) 

klædergulv fugt, afslutning af fugtspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1937 med høj kælder.
> Jeg har planlagt at efterisoleret min kælder med en konstruktion af
> stålreglar og rockwool 75mm indenfor.
> Jeg har lavet helt nyt omfangsdræn med platonplade og 100mm sundolit på
> jordsiden.
> Gulvet er ca. 100 mm beton, med jord/grus under dette !
> Dampspæren skal være på den varme side af isoleringen.
> dvs. gipsplade, dampspære, isolering.
>
> Hvis jeg placer en plastpose på gulvet kommer der under den efter 3-4 uger
> en ændring i farven af betonen, som skyldes fugt.
>
> Jeg vil gerne have parketgulv / fliser på gulvet.
>
> Spm. Hvordan laver håndtere jeg fugten fra gulvet ? Fugtspæren under
> gulvet hvordan skal den "afsluttes" under panelet i værelset eller skal
> den 100 mm op af vægen bag isoleringen ? Og skal der fugtspære under
> fliserne ?
Mads, Hørsholm (15-12-2004) 

Gipsexpander til U-profiler (SPUR-hyldesystem) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor kan man købe gipsexpander (spandex) til at montere U-skinner på en dobbelt gipsvæg.
Det er en gips-plug af nylon der danner en roset/knude på bagsiden og holder utrolig godt.
Bauhaus har den ikke længere, og har ingen tilsvarende produkter. Er der nogen der kender en forhandler i Danmark?
Ulrik, Århus (15-12-2004) 
Svar:
enhver velassorteret tømmerhandel har dem

ellers send mig en mail så kan jeg da sende nogen tii dig med posten hvis du betaler portoen
mt@klbyg.dk, københavn (15-12-2004) 
Svar:
Jeg har købt nogen i den butik som før hed "KTH". Mener at kæden nu hedder "Spark" og findes i hvertfald i Frederikssund

Michael, Frederikssund (20-12-2004) 

Her vises 22825-22849 indlæg ud af 30900.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »