» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 22825-22849 indlæg ud af 32083.   « Forrige 25       Næste 25 »

Vandpumpe?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg sidder her og er igang med at undersøge hvordan at man selv laver en vandpumpe til min eksamensprojekt i teknologi.

Jeg har søgt forskellige steder om forskellige konsktruktioner for sådan en vandpumpe, men har svært ved at afgøre hvilken en der er bedst.

Den skal virke per håndkraft, og har ikke nogen krav til hvor meget vand den skal kunne omsætte.
Eneste krav er at den ikke fylder for meget. Man skal så og sige kunne bære den.

På forhånd mange tak!!


Claus Boye Asmussen, Nordborg (29-03-2005) 
Svar:
To vigtigste ingredienser.
Et sugerør med en kontraventil i bunden, så tilbageløb forhindres.
Et stempel til at danne vakum og med frigang den modsatte vej. ( en omvendt cykelpumpe)

Max løftehøjde 6-7M
HCJ, Odense (30-03-2005) 
Svar:
Jeg siger mange tak!!

Har lige lavet et hurtigt forsøg for at se om det virker, og der går det sørme.
Også dejlig simpelt.

Igen tak!!
Claus Boye Asmussen, Nordborg (04-04-2005) 


Fugetykkelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have skiftet et stort vinduesparti på 3015x2015 mm. Hertil har jeg følgende spørgsmål:.

1: I stedet for et stort parti, vil jeg have 3 seperate partier. Når disse monteres hvordan hægter man dem så sammen? Og hvor stor skal fugen være?

2: Under opmålingen undrede jeg mig over at der ingen fuge er i bunden af dette parti. Skal der normaltvis ikke fuges ? Hvis der skal - hvor tyk skal fugen være?

Håber nogle "kloge" hoveder kan svare mig!

Med venlig hilsen
Finn Pedersen
Finn Pedersen, Roslev (29-03-2005) 
Svar:
God morgen, Finn.
Ved montering skal du fastgøre det midterste parti oppe og nede. Du kan bore store huller for propper først, og siden for montageskruer. 2 stk oppe, og 2 stk nede. Derefter har du midterpartiet til af fæstne de 2 andre på. Samt muren.
Du kan samle partierne tæt med lim/fugemasse, eller du kan samle dem med en "revne" som du derefter fuger.
Og selvfølgelig skal der være fuge under. Ellers kan vandet jo finde ind under. Fugebredde mellem 1-1,5 cm. Ca.

Kom bare i gang.

Viggo Thude, Aabenraa. (30-03-2005) 
Svar:
Tak for svaret!

Jeg glemte lige og nævne at min undren over at der ikke er fuget i bunden, skyldes at partiet står direkte på fundamentet!


Finn Pedersen, Roslev (30-03-2005) 
Svar:
Det er en god idé IKKE kun at fuge mellem de vinduer du bygger sammen. Dette af forsikringsmæssige årsager.

Hvis du sætter en liste i noten mellem vinduerne, har du bygge dem sammen og de er én enhed, men undlader du listen og blot skruer og fuger dem sammen, er det 2 seperate enheder.

Dette bruger nogle forsikringsselskaber som argument for at du skal betale selvrisiko for hver enhed.

Hvis de er bygget sammen. altså med en liste i noten, så er det kun én gang selvrisiko.

De er underlige de forsikringsselskaber. Men hvad de er der jo for at tjene penge på vores frygt.
MH, Fyn (10-04-2005) 

Hvælving Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne lave et hul til en hvælving, som skal forbinde vort køkken med stuen. hvordan laver man dette hul. Væggen der skal laves hul i, er en separex-væg. Bruger man en vinkelsliber eller kan man bruge en bajonetsav med særlig klinge.
Brian Kristoffersen, Esbjerg (29-03-2005) 
Svar:
En bajonetsav vil sikkert kunne bruges, men vær opmærksom på de rundjern der er indstøbt i pladerne. Her kræves nedstrygerklinger.
Jeg går ud fra at væggen ikke er bærende.
HCJ, Odense (29-03-2005) 

cementfuger knækker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Cementfugerne i mellem mine fliser knækker, specielt i det område hvor 2 betongulve mødes. Der er ikke rionet mellem de 2 gulve. Jeg har fået opæyst, at årsagen hertil er, at underlaget "arbejder", og at problemet kun kan løses med en gummifuge! Problemet er bare, at fugernes farve ikke bliver ens, hvilket bliver ganske synligt. Er det korrekt at der alene findes denne ene metode? eller findes der andre produkter eller fif, som kan løse opgaven?
Flemming, Silkeborg (29-03-2005) 
Svar:
Hejsa

Du kan evt. strø lidt sten/sandmateriale i samme farve som dine cementfuger i den fugtige silikone så den ser mere ens ud i forhold til disse.

Michael Jensen, Tjæreborg (30-03-2005) 
Svar:
Hej,

Man kan muligvis godt løse problemet med injektionsepoxy, men jeg skal se nogle billeder af sagen før jeg kan svare helt præcist.

www.dansk-gulvteknik.dk

Kenneth, - (30-03-2005) 

nedsænket loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave et nedsænket loft i gipsplader med indbygget spots. Af brandmæssige årsager skal rammen til ophænget være af stål eller må træ anvendes? Jeg har hørt noget om der skal være min. 150mm fra det nye gipsloft til det eksisterende pudsede loft, er det korrekt?
Dan Korreborg, københavn (29-03-2005) 

kvalitet og pris Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der har erfaring omkring kvalitet af malig m.m. købt i lavprisbutikker fremfor farvehandlere med mærkevare hvor det er noget dyrere. Jeg står og skal igang med renovering af et helt hus. Tør man bruge de billigere produkter ????
Jens Rasmussen, Nakskov (29-03-2005) 
Svar:
Hej Jens.
Du får hvad du betaler for, og det er også tilfældet hvad angår maling.
Man kan være "heldig" at finde et godt tilbud på maling, men skal være opmærksom på, at hvor en "dyr" maling dækker 1. el. 2. gang, så skal der ofte 3-4 gange maling til at dække såfremt malinen er for billig.
Meget billig maling indeholder meget kalk, hvorfor resultatet ikke bliver godt, ligesom det ikke kan afvaskes uden at malingen vaskes med af!
Jeg vil derfor anbefale at ofre lidt mere, og gå efter et af de mere kendte mærker.

God arbejdslyst ;o)
Med venlig hilsen

Caroline Olesen, Humlebæk (29-03-2005) 
Svar:
Købte for en 5-6 år siden maling af mærket Sigma i Bilka. Det var billigt (meget), men det er godt nok sidste gang jeg sparer på maling. Efter at have givet en hvid væg 3 gange med hvid igen, kunne man stadig se hvor billeder og diverse havde hængt.
Men Bilka's Boheme maling er ganske udemærket efter min mening.
Ellers kontakt en malemester og få et tilbud på maling. Man bruger typisk mindre maling, når man køber noget ordentligt maling.
Martin, Hadsund (29-03-2005) 
Svar:
Hej Jens og andre !

Du berører temmeligt sikkert for mange, noget meget centralt. Nu er det med maling som så meget andet - pris og kvalitet hænger ofte sammen. Men på nettet findes også meget hjælp til at belyse den problemstilling nærværende berører. Prøv bl.a. www.raad-mal.dk under menu punktet kvalitet & service.
Derudover kan der tilføjes, at Caroline forhåbelig mener kridt og ikke kalk. Kalk kan normalt ikke vaskes af. Det påstår man bl.a. at Bilkas maling kan.
Men ellers kan en fornuftig kvalitet i maling betale sig, bl.a. fordi udover tidsbesparelsen der ligger ved at ikke skulle male 4 - 6 gange, men måske kun 2 gange, og dermed både besparelse i tid og penge(malingen), skal man også huske, at hvor den dårlige maling måske kun holder i 2 år holder den gode i måske 6 år, altså 3 gange sålænge. Det er også et væsentlig element.
Af hensyn til de mærkevare fokuserende er det ikke nogen garanti, at et kendt mærke er det rigtige valg. En kvalitets maling består af mange forskellige parametre, som f.eks. dækevne, som jo hurtigt kan konstateres, men der er også faktorer, som er vanskeligere eller umulige at konstatere her og nu, som f.eks. gulning, vedhæftning m.m.
Så Jens af hensyn til dit hus kan du roligt købe ikke kendte mærker, men f.eks. private labels (private mærker), som temmelig sikkert også indenfor malervarebranchen i fremtiden vil få en mere fremtrædende plads.
Mit råd køb kvalitetsmaling til en fornuftig pris - det betaler sig i længden. Discount produkter er kostbare i længden.

Held og lykke med projektet.




Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (29-03-2005) 
Svar:
Jem & Fix sælger faktisk en glimrende hvid oliemaling. Den er fuldt ud lige så dækkende som Flüggers og du får vel og mærke 2.5 l for mindre end en ½ l. Flügger koster. Den er så lidt mere tung at arbejde med, men det er til at leve med.
Preben, Århus (30-03-2005) 

Dørgreb til hus fra 1936 - zeppelin Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg leder efter et sted, hvor man kan finde greb af zeppelintypen lavet i horn, bakelit eller træ. Min søgen har hidtil været forgæves. Er der nogen der kan hjælpe?
Morten Sunesen, Vanløse (28-03-2005) 
Svar:
Prøv Tibberup Høkeren i Helsingør...
Flemming Rasmussen, Hørsholm (07-04-2005) 
Svar:
Tak for svaret, men jeg kan ikke finde en tibberup høker i Helsingør via de gule sider...kan du hjælpe med flere detaljer?
Mange tak
Morten, Vanløse (07-04-2005) 

Standby forbrug Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved nogen om en alm bevægelses-sensor har et stand by forbrug? Og måske hvor meget der er tale om? Den må jo næsten forbruge lidt, sku man mene.
Bo Petersen, Fredericia (28-03-2005) 
Svar:
Egetforbruget på en bevægelsessensor er 0,5 til 2 Watt afhængig af type.

Der findes også flere trådløse modeller Micromatic har en hvor melder(ne) bruger 2x1,5V AA batterier. (holder 2år)
Basen bruger sikkert også lidt.


KSJ, Brenderup (29-03-2005) 

gulv 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej.... jeg skal til at lave bad/toilet på 1. sal jeg vil helst have fliser på og gulv varme (vand) og der ville jeg høre om der er nogen der har erfaring med andet end at støbe oven på lewis stål plader for jeg synes at man kommer for højt op...på forhånd tak.
Lasse Jørgensen, 4200 slagelse (28-03-2005) 

Hollandske glasserede teglsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man skal have et glasseret tag i dag, vil det være fornuftigt at bentte tyske eller hollandske teglsten. Grunden skulle være at de er både bedre og billigere...

MEN umiddelbart kan jeg ikke finde links eller andet, som kan henvise til hvem der evt. hjemtager "slige teglsten".

Spørgsmålet er derfor, om "nogen" ved hvordan man får Hollandske teglsten bestilt hjem, enten direkte selv eller genne en forhandler, hvad prisniveauet er og om det er rigtigt, at de faktisk er bedre end de danske teglsten ?
Jan Bøgely, Silkeborg (28-03-2005) 
Svar:
Eksempelvis Pottelberg er hollandske tagsten og kan bestilles i din trælasthandel. Men om de er bedre end andre glaserede tagsten har jeg godt nok aldrig hørt før. Du kan nok ikke købe dem direkte i udlandet
Morten, Taastrup (28-03-2005) 
Svar:
Hejsa

Uden at det skal være en "regel" så er lermaterialet fra Tyskland generelt bedre end det danske ler.
Jeg tror dog ikke at kvalliteten afhænger udelukkende af fremstillingslandet.

Michael Jensen, Tjæreborg (30-03-2005) 
Svar:
Hej Jan

Check google.de og søg på trælasthandel i Süderlügum eller Niböl eller Leck, så kommer der nogle links. Der ligger en stor trælast i Niböl og f.eks. cement og fliser er langt billigere end i Danmark, så du kan sikkert spare en del på tagsten, selv hvis de skal levere i Silkeborg.
S. Sørensen, Tønder (30-03-2005) 
Svar:
Jeg har dårlig erfaring med danske teglsten, du kan at se dem på
www.sitecenter.dk/flemminghedegaard
Hedegaard, Bjerringbro (13-04-2005) 

Er mit tag asbestfrit? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et bølget tag, iflg. ejendomsvurderingen er der tale om et asbestfrit fibercementtag.
Flere har dog fortalt mig at der er asbest i taget.
På tagpladerne står tallet 110292 - er der mon nogen der kan fortælle mig om der er asbest i taget?
I givet fald, kan det sælges? Er vel ca. 12 år gammelt.
Tak for svar.
JJ, Bagsværd (28-03-2005) 
Svar:
dine tagplader er fra 92 og dermed uden asbest
sa, odense (28-03-2005) 
Svar:
Hej

Et sekscifret nummer tyder på at de er asbestholdige og fra 1980.

Hvordan passer det ind i dit regnestykke?
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (29-03-2005) 
Svar:
Tjah, tak for begge de to foreløbige svar. Men det blev jeg desværre ikke så meget klogere af.
JJ, Bagsværd (29-03-2005) 
Svar:
Hej

Hvis de er 12 år gamle er de uden asbest, men nummeret tyder på at de er fra 1980.

Derfor mit spørgsmål.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (30-03-2005) 

etablering af nyt badeværelsesgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
tak for hjælpen indtil nu, men hvad består fiberarmering af, hvordan lægges det ? Skal gulvbrædderne op først?
laursen, københavn (28-03-2005) 

Indbygget badekar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal installere et indbygget badekar. Vi har bygget 4 'vægge' op i multiplade. Badekarret er ovalt. Vi skal bruge en slags plade for at kunne beklæde toppen med fliser - er der nogen der ved om støbe krydsfiner egner sig til dette - eller em der findes en bedre metode?
Lone, Skærbæk (28-03-2005) 

Misfarvning af ubehandlet egetræsbord. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Udfra et råd fra en ellers sædvanligvis god kilde har jeg givet mit ubehandlede egetræsbord en behandling med brun sæbe'skum' (i stedet for sæbespåner), og nu er det blivet brunt/mørkt på de planker, som var 'rå' (= ikke slebne). Hvordan får jeg genoprettet bordets normale 'grålige' farve??
Stine Fredriksen, Kbh S (28-03-2005) 
Svar:
Normalt bruger man kun brun sæbe til rengøring og ikke til behandling,angående de mørke pletter kan de forkomme hvis der er brugt ståluld eller skuresvampe, grønne eller sorte, på dem er der pålimet små aluminium stykker og de vil altid misfarve egetræet.
Vask med rent vand og brug en hvid skuresvamp, til al sæben er væk, hvis det stadig er mørkt må du blege det med oxalsyre, derefter evt. slibning.
Efterbehandling bruges en voks fra det franske firma Les Freres Nordin, den påføres tynd på og lader tørre mindsr to timer helst til næste dag og næste lag en uge efter, så får man en rigtig flot og stær overflade.
God fornøjelse
Phenixx.dk, Kbh. N (28-03-2005) 
Svar:
Du har givet dit bord en behandling der minder om den der bruges til ludbehandling, brun sæbe er en kraftig base og har reageret med garvesyren i egetræet.

Det kan være nødvendigt at slibe ned til uskadt træ.

Brun sæbe må aldrig bruges til sæbebehandling, det er meget affedtende i modsætning til sæbespåner.
Aksel, Hørning (04-04-2005) 
Svar:
Bordet er blevet meget lysere ved vask med rent vand - efter Phenixx.dk's råd. Så jeg er faktisk helt glad igen, og jeg brugere aldrig mere brun sæbe.
Tusind tak for hjælpen!!
Stine, 2300 Kbh S (05-04-2005) 

vinter vanding Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
skal jeg vandede de planter jeg stiller i læ under halvtaget for vinteren, det er roser,clematis og hortensia?
Lillian Hansen, kbh.s (28-03-2005) 
Svar:
står de i potter?
Så overlever de nok ikke hvis de får frost. Planter i potter er jo meget mere udsatte for frost end hvis de står plantet i jorden der jo giver varme til rødderne.
Det er faktiskt meget få planter der kan overleve i potter udenfor om vinteren, buxbom kan f.eks, men mange andre dør.
Lone, Brøndbyøster (30-03-2005) 

Afstivning af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at udnytte loftsetagen, og i forberedelse til det har jeg for 7 år siden brugt spær som er 12cm. brede og 22cm. høje.De ligger med ca. 35cm. imellem. Der er en spændvidde på 6,5 m. og nu er mit problem at det er ikke fast nok. Jeg synes det gynger for meget.
Kan man tage en H-bjælke og så save to riller på tværs i spærrerne til "det halve H", og så lægge H-blælken på siden? Så vil gulvet skulle hæves nogle cm. men det skulle ikke være noget problem. Der er ca. 4m fra den ene ende til den anden, og de to yderste spær er gjort fast i tag spærrene med to stolper.
Ole, Randbøl (28-03-2005) 
Svar:
og hvor ville du placere dine H-bjælker?
Hvilken effekt ville du få ud af det? Hvis du har et spænd på 6,5 m og det gynger for meget, hvad får du så ud af at ligge en H-bjælke oven på dine gyngende bjælker og så lave gulv på det?

du skal på en aller anden måde have lagt din vægt af på muren, så du får kræfterne ned til dit fundament. Så du kan vælge at ligge ekstra bjælker ind, men jeg kan ikke forstå at det gynger for meget med 350 mm bjælkeafstand. Har du prøvet at ligge en plade ud og så hoppe lidt på den. Men dit problem løses ved at ligge flere bjælker ind så der er mere der kan tage dig vægt.
MH, Fyn (28-03-2005) 
Svar:
Tak for svaret! Det var min plan at lægge H-bjælken på tværs af spærrene, altså de 4m.og så ligge bjælken på "siden", fra det ene yderspær til det andet. Begge yderspær er gjort fast i("hænger i") tagspærrene. Det er så meningen at jeg på en eller anden måde vil fastgøre h-bjælken til hvert spær. Der skal forøvrigt 22mm. ask plankegulv på.
Ole, Randbøl (29-03-2005) 
Svar:
Hejsa

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad du vil opnå.
Men det er nok fordi der mangler nogle oplysninger.
Men hvis der er blottet til dine spær på nuværende tidspunkt så kunne du måske bolte et UNP profil på siden af eksempelvis hvert andet bjælkespær hvilket vil afstive disse temmelig meget.
Spændet på 6,5 m er også temmelig meget hvis 1 sal skal indrettes med boliglast.
Du kunne måske mellemunderstøtte dine bjælker på tværs (Det er måske det du selv har i tankerne) men så skal denne bjælke understøttes også ellers er effekten minimal.
Jeg ved ikke om du tænker på at snitte et tværgående spor i dine bjælker men hvis det er tilfældet SÅ LAD VÆRER det vil bare svække din konstruktion yderlig.

Michael Jensen, Tjæreborg (30-03-2005) 
Svar:
Michael har ret i det med at der blot sker en nedbøjning, muligvis også at taget hvis jeg forstår ret da kræfterne fra 1. sal (tyngden af gulv etc) kan trække i taget via forbindelsen i enderne. Overvej limtræsbjælker til det frie spænd - kontakt f.ex. Lilleheden Limtræ eller anden producent der kan give dig dimensionering til den last du ønsker ( beboelse). Husk at kontakte Teknisk Forvaltning og få godkendelse inden projektet sættes i gang. Det er et stort spænd så dim.bliver ret store eller du må lægge den tæt Hvis ikke det er muligt at understøtte nedefra.
J Andersen, odder (01-04-2005) 
Svar:
Ole, din plan er god nok !
Du har simpelthen glemt at lave en midterunderstøtning under dine kasse/hanebåndsspær. Man understøtter nemlig normalt tæt på midten af et hanebåndsspær, ellers er nedbøjningen for stor ved belastning af 1.salen.
Hvordan det lige skal indbygges, det kræver nogen der har praktisk erfaring med eftermontage af en Heb-bjælke.
M.Thomsen, Horsens (07-04-2005) 

profilbrædder i lejlighed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kunne godt tænke mig at vide om det er lovligt at sætte profilbrædder op i loftet i en lejlighed i stueetagen. pt. er der betonloft i nogle rum og i andre er der profilbrædder. kunne godt tænke mig at sætte profilbrædder op over det hele i lejligheden. samt hvilke spotlamper i kan anbefale da jeg kun vil sænke loftet med ca. 6 cm.
Süleyman, Næstved (27-03-2005) 
Svar:
Det er ikke tiladt i lejlighedsbebyggelse
jf. brandmyndighederne.
Marianne, Hvidovre (01-04-2005) 
Svar:
Der fåes en type loftbeklædning , der er godkendt, da det er en type der er ikke-brændbar
Spørg hos en trælast og forlæg den problemet,men det er rigtigt at det er forbudt at anvende brændbare beklædninger i lejligheder.

J. Andersen, Odder (03-04-2005) 

IHC Styring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg er ved at se efter om hvad for noget IHC udstyr der skal bruges til mit kommende hus, men er komme i tvivl om mange input og output man kan sætte op een IHC controller regner også med at der skal være alarm og kodelåse på.
Kan een controller det ??

På forhånd tak.
Niels Læntver, Ikast (27-03-2005) 
Svar:
Det er svært at svare påda du ikke nævner hvor mange indgange og udgange du har brug for. Jeg har dog aldrig haft brug for mere end 1 controller og jeg har lavet ca. 10 huse
fox, Middelfart (29-03-2005) 
Svar:
Hej Niels.
I een visualcontroller kan der max. oprettes 128 ind-og udgange.
HAS, Århus (30-03-2005) 
Svar:
Hejsa har selv IHC system med den ovennævnte controller med 128 ind og udgange.
Monteret med hele alarmpakken m.v. og der er mere end nok..
Du kan jo selv tælle efter tryk ved dør optager mellem 4 og 6 indgange afhængig af valgte kontakt.
Evt. sensorer optager 1 indgang o.s.v.
Hvis du ikke serieforbinder enkelte stikkontakter og lampesteder så optager hver af disse 1 udgang.
Så kommer der lidt løst oveni men diverse slutte og kontakter er der hvor det rykker.

Michael Jensen, Tjæreborg (30-03-2005) 

Styring af gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Kan man styre et gulvvarmeanlæg med en shunt med manuel styring, når den skal bruges i flere forskellige rum. Der er en seperat kreds i hvert rum.
Jan, Dalum (27-03-2005) 
Svar:
Det kan man godt, men det er ikke lovligt.
Manuel styring er kun tilladt i små rum, (toilet, lille bryggers, osv).
Peter, Frederiksværk (28-03-2005) 
Svar:
Hej
Det drejer sig om et køkken, et badeværelse og en lille mellemgang.
Jeg troede ikke der var specielle regler, når det drejer sig om centralvarme, især når stort set alle byggemarkeder sælger shunts med manuel styring, med op til 8 kredse. Det har man vel ikke i et rum?
Jan, Dalum (28-03-2005) 
Svar:
At byggemarkederne sælger en bestemt vare betyder jo ikke at den er lovlig ligegyldigt hvordan man installerer den !
Som du beskriver det anser jeg det for lovligt, men jeg ville absolut montere termostater, det er og bliver en halv løsning når man ikke monterer termostater.
Desuden medfører det også et merforbrug af varme eftersom du vil overfyre når termostaten ikke lukker når den korrekte temperatur er nået.
Når vi taler om radiatorer med eller uden termostat er forskellen ca. 15% hvis vi overfører det til dit tilfælde burde det kunne forrente merudgiften til termostater selvfølgelig afhængig af varmekilden.
Steen, Galten (28-03-2005) 
Svar:
Hej
Den blandeshunt jeg vil købe er inkl. pumpe, 3 kredse og en termostat. Ville en bedre løsning være at købe en shunt til en kreds, der styrer varmen til køkkenet og lave de to andre rum med 2 returtermostater?, der er tale om to små rum under 8 m2
Jan, Dalum (28-03-2005) 
Svar:
Når jeg skriver termostater mener jeg rumtermostater som åbner og lukker for de enkelte rum, altså en placeret i hver rum.
Derudover skal der altid være en på blandeshunten til at styre temperaturen på vandet i kredsene. Du skal selvfølgelig have en shunt med 3 kredse så kan du drosle vandstømmen på de enkelte kredse hvis du ikke vil ofre rumtermostater det er en løsning som kan fungere, men jeg har vist gjordt klart hvad jeg vil anbefale.
Steen, Galten (28-03-2005) 

glasfliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er igang med at lave en bruseniche og påtænker at opsætte glasfliser både på vægge og gulv. Jeg er kommet i tvivl, om det nu er en god ide (det håber jeg dog det er). Bliver fliserne så glatte, at de er livsfarlige at stå på, eller vil det være ligesom almindelige fliser. Nu koster de jo en halv jetjager ca. 800 kr pr.m2. Er der nogen der er vidende om billigere glasfliser!!!
Lotte Frederiksen, Hadsten (27-03-2005) 
Svar:
Hvis du køber glasfliser direkte fra fx Evers koster de ca. 550 pr. m2.
Med hensyn til om de er for glatte er der mange der vælger at lægge de matte i bruseniche... både for at gøre kalk mindre synligt og fordi de blanke er glattere.

/Julie
Julie, Bagsværd (09-05-2005) 

Indfræset el Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej og HJÆLP! Vi har indfræset elkabler og har nu ved et uheld (ja ingen gør det jo med vilje!) boret i en af dem. Men hvad gør vi nu??? Den vi har fræset i, går ned til en korspondande kontakt og et enkelt stikudtag. Skal vi fræse der hele om og lave hul i gipsloftet? Kan man lave en samlekasse et sted på væggen? Kan vi lægge et nyt kabel uden på væggen? Eller har du nogen erfaring med dette????
Rebekka, Frederiksberg (27-03-2005) 
Svar:
I skal indmure to dåser for at kunne samle kablet ordentligt.
Næste gang lægger i forhåbentlig rør og sørger for at rørføringen bliver lodret eller vandret fra indmuringsdåsen. Alle indfræsede ledningssystemer skal føres enten vandret eller lodret for at have lidt kontrol med hvor man kan bore.
I må have fat i den installatør der har lavet det, for det er vel ham og ikke GDS arbejde!!
HCJ, Odense (28-03-2005) 
Svar:
Nej det er IKKE GDS arbejde...... vi glemte simpelhen, at der lå ledninger i væggen og vi har betalt en formue for at få det lavet!!! Vi har også digital fotos af hvor ledningerne løber (lodret eller vandret som de skal)..... men det gik galt alligevel... jeg ved ikke hvorfor det ikke er lagt rør ind, men hvis det er det bedste, så ville vores el-installatør vel have gjort det, vi har jo betalt for hans råd!!!
Rebekka, Frederiksberg (28-03-2005) 
Svar:
Det er ( desværre) ikke forbudt at indmure kabler uden rør. Besparelsen ved ikke at benytte rør er minimal i forhold til de gener et uheld, som det I har været ude for, gir årsag til.
Mange ser det som deres primære opgave, at finde det billigste tilbud på et arbejde de skal have udført. (Jeg siger ikke at dette gælder for Jer).Et resultat af et håndværkerbesøg skal normalt holde i mange år og være til nytte for kunden. For mig at se er det bedre at betale lidt mere og give håndværkeren mulighed for at lave en ordentlig kvalitet.
Nu står I med det problem at der skal laves hul i væggen igen, hvis det skal skjules.
Man kan også trække kablet fri ved loft, sætte en udvendig dåse og gå videre med en kabelliste.

HCJ, Odense (28-03-2005) 
Svar:
Hej HCJ, Vi har åbenbart fået dårlig rådgivning. Vi har ikke brugt de billigeste løsninger, vi har ikke søgt efter de billigeste tilbud og vi har ikke presset prisen ned og vi har ikke brugt sort arbejde.... I det hele taget har vi virkelig førsøgt at gøre tingene ordentligt :o) Men nu må vi jo finde en løsning.
Rebekka, Frederiksberg (28-03-2005) 
Svar:
Kabler i rør?? I mange år har man kun brugt plastrør og det hjælper jo ikke meget imod en boremaskine. At lægge kabler i stålrør, det var kun noget man gjorde for mange mange år siden...Jeres installation er lige som den laves i dag, hverken bedre eller dårligere....
TM, Frederikshavn (28-03-2005) 
Svar:
Ja, men ved at ligge kabler i rør, kan der trækkes nye igennem, hvis uheldet er ude.
Meier, Falster (28-03-2005) 
Svar:
Hej Meier

Hvis du kan trække et kabel om, som er indlagt i et rør, må du have været meget heldig.
bb, bb (29-03-2005) 
Svar:
Man kunne eventuelt trække ledninger i rør og ikke kabler.
Jeg har udskiftet ledninger efter et uheld med et søm. Sømmet skal selvfølgelig fjernes først.
HCJ, Odense (29-03-2005) 
Svar:
Hej BB.BB
Jeg mente også ledninger, jeg kan godt forestille mig at det stort set umuligt at trække et kabel
Meier, Falster (30-03-2005) 

bedst og billigst eller hva??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har været inde på bedst og billigst hjemmeside.. Og jo de er ganske billige... For billige måske??? Er der nogen af jer der har erfaring med dette firma??? For det er knageme billigt...
pia pedersen, risskov (27-03-2005) 
Svar:
Køb altid døre og vinduer af et kendt firma.

Jeg kender ikke firmaet, men taler af bitter erfaring.
Hr. brændt fingrene, Ved at købe noname vinduer (28-03-2005) 
Svar:
Jeg har døre og vinduer fra bedst og billigst. Det er udmærket varer.
René, Nr. Asmindrup (29-03-2005) 
Svar:
Hej hr. brændt.
Du slipper ikke så let. Du bør nok gøre det færdig med et navn på firmaet hvor du købte vinduerne. I dette forum er det bedst med så få påstande som muligt.

nybro@mail.dk
Viggo Thude, Aabenraa. (29-03-2005) 
Svar:
Husk altid du får kun hvad du betaler for der er ingen der giver varene bort.
Dansk Glas & Totalentreprise, Kbh. (06-04-2005) 

bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er bordplader i beton dyre? Vi skal bruge en på 420 X 210 X 6. Har i en idé hvad det vil koste?
På forhånd tak
Anna, KBH (27-03-2005) 
Svar:
Hej.

Hvorfor laver du det ikke selv - det er nemt!
bettina, aalborg (05-04-2005) 
Svar:
Til den friske bsvarelse af spørgsmålet vil jeg blot konstatere, at det er absolut ikke nemt at lave en plade i de nævnte dimensioner - den vil veje flere hundrede kilo, være komplet uhåndterlig og dermed absolut ikke et "gør-det-selv"-projekt. Hos en forhandler der ved hvad han har med at gøre, vil du få at vide, at der ikke kan produceres en plade i de nævnte dimensioner - den skal laves af flere enkelte plader - dertil kommer så toleranceforskelle i et støbt produkt. Jeg kender ingen anerkendte producenter der vil producere noget sådant. Find et andet materiale - beton er generelt set også temmelig håbløst som køkkenbordsplade - meget svært at holde !
Thomas, Aalborg (06-04-2005) 

siliconefuge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er netop ved at afslutte nyt badeværelse først skal jeg fuge gulvet men skal der også almindelig fuge i mellem gulv og sokkel før siliconefuge
micahel, hellerup (27-03-2005) 
Svar:
Hej

Man kan bruge den alm. fuge til at fylde evt. huller op med hvis fliserne ikke når helt ud til væggen, men der bør fuges med elastisk fuge mellem væg/gulv.
Husk sliptape i bund af fugen, så den kun hænger fast i gulv/vægfliser.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (27-03-2005) 

Gulvarme i beton eller Sundolitt? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at etablere gulvvarme til sommer. Vi er dog ikke helt klar om vi skal støbe et betongulv eller om vil skal bruge Sundolitt's løsning med varmefordelingsplader. Er der nogen der har erfaringer med varmefordelingsplader?
Hajo Quint, Viborg (27-03-2005) 

Her vises 22825-22849 indlæg ud af 32083.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »