» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 21217-21241 indlæg ud af 30899.   « Forrige 25       Næste 25 »

1 sal ombygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi skal om 5 uger igang med at ombygge 1 sal i vores hus (med sadeltag fra 1924).
Existerende = 2 værelser + lille badeværelse + gang + skunkrum. Ved at udnytte skunkrum + gangareal kan vi få et extra værelse. Ombygningen er lidt kompliceret, kan det svare sig at inddrage arkitekt? Og i så fald hvordan, og til hvilket prisniveau ?
m.v.h. Anders hindsholm
Anders hindsholm, Jyderup (08-05-2005) 
Svar:
Hej Anders
Hvis du skal ændre i tagkonstruktionen, så henved dig til en rådgivende ingeniør udenom arkitekten. En arkitekt kan ikke regne på konstruktioner. Hvis det er for inspiration, så er arkitekten ikke en dårlig ting, men en 1500 - 1700kr./time skal du nok regne med.
Tim Christiansen, Espergærde (08-05-2005) 
Svar:
Du kan kontakte en billig arkitekt gennem Bolius.dk, hvis der er for inspiration. De koster kun 5.000 inkl. moms for tegninger og rådgivning og kontakter dig med det samme!!
Anette Sørensen, Brønshøj (09-05-2005) 
Svar:
Vær opmærksom på, at hvis du udvider beboelsesarealet kræver det byggetilladelse fra kommunen.

For at supplere Anette, kan jeg oplyse, at Bolius også rådgiver på almindelig timebasis, til en pris af kr. 675,- i timen inkl. moms.

Mvh Jan Felland, Bolius Boligejernes Videncenter A/S, www.bolius.dk
Jan Felland, Ballerup (09-05-2005) 


Behandling af gipsvægge/skråvægge/lofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har renoveret hele min 1. sal, og der er nu rå gipsplader overalt. Nu er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre ved dem. Skal der rutex, glasfilt eller glasvæv på? Andre har foreslået at male direkte på de spartlede plader. Det er et 30'er murermesterhus. Der er åbnet til kip med synlige bjælker. Vi vil gerne have et enkelt, lyst og tidløst udtryk.
Håber der er nogen som kan hjælpe med hvad man "normalt" gør.
Morten, København NV (08-05-2005) 
Svar:
Hej Morten !

Det er et spørgsmål om "personlig stil". Alle tre typer vægbeklædning du nævner er velegnet til formålet. Du kan også male direkte med forskellige rulletyper, for at få forskellige strukturer. Du opnår et lettere arbejde, du får dog ingen "armeringsgevinst", som du bl.a. kan opnå ved glasvæv. Ulempe her vil sikkert nogen sige er, at du også får et "vaffelmønstre". Du skulle måske også undersøge mulighederne indenfor kridering eller strukturmaling. Ja som du nok forstår er mulighederne mange.
Med hensyn til "armeringseffekt" har glasvæv den bedste værdi og derefter glasfilt og tilsidst rutex/savmuldstapet.
Hvis du har lyst så se under www.raad-mal.dk
under menupunktet "malertips".

De bedste hilsener
Ib Abildgaard, www. raad-mal.dk, 4180 Sorø (08-05-2005) 
Svar:
At det er spørgsmål om personlig stil er jeg med på, men som sagt ønsker vi et resultat så diskret som muligt. Jeg tror at glasvæven er strøget fra listen, men hvad med de andre? Jeg troede at savsmuldstapet var noget man brugte for mange år siden. Flere har snakket om at male direkte på gipsen, men jeg er bange for revner - specielt hvor pladerne er sat sammen i længden. Er det grundløst? Jeg tror ikke at strukturmaling er sagen, men præcis hvad er kridering?
Morten, København NV (08-05-2005) 
Svar:
Du nævner selv savmuldstapet som en løsning -du er måske ikke klar over at det er det samme som rutex.
Med hensyn til samlinger i opsatte gipsplader, er det nødvendigt både de lodrette som de vandrette, at påsætte armeringsstrimmeler over samlingerne og efterfølgende spartle disse flere gange (2-3 gange) f.eks. med sandspartel medium. Med slibing efterfølgende og grunding med microdispers.
Kridering er en "mildere" form for strukturmaling.
Men få tingene demonstreret hos din materiale leverandør, man kan se de forskellige løsninger på nogle forskellige plader (træ). Simpelthen få foretaget nogle opstrøg inden du vælger den færdige løsning. Men udfra dit "skriv" bør du nok vælge glasfilt. Husk dog så at vælge en 1. sortering.


Ib Abildgaard, www. raad-mal.dk, 4180 Sorø (08-05-2005) 
Svar:
Hej Ib,
Tak for dine mange gode råd. Vi må nok hellere ud og se lidt på nogle eksempler. Jeg ved godt at rutex og savsmuldstapet er det samme. Jeg hælder også selv mest mod glasfilt, men der er bare flere som mener at dette ikke vil blive pænt på vægge og skråvægge, og så blev jeg lidt bekymret.
Morten, Kbh NV (09-05-2005) 
Svar:
Ja, der er meget personligt valg i dette spørgsmål, men det er min erfaring at flere og flere vælger glasfilt/maling fordi det giver er flot ensartet og struktørløs ("glat") overflade, som hører mere til tiden end glasvæv og Rutex.

Mvh Jan Felland, Bolius Boligejernes Videncenter A/S, www.bolius.dk
Jan Felland, Ballerup (10-05-2005) 
Svar:
Jeg kan kun være enig i de betragtninger den sidste debatør (Jan Felland) fremkommer med, det er også min erfaring, at flere for øjeblikket vælge "glasfiltsløsningen", men det er ogå lidt aldersbestemt, og nu kender vi ikke Mortens alder.
Men som jeg siger man skal passe på, at diskutere politik, børneopdragelse og farvevalg - det er nu engang personligt.
Men jeg kunne allerede fra starten fornemme Mortens præference. Men nu er det sådant, at ofte kvindelige medlemmer i en husstand, har store og afgørende ord når vi er ved området tapet og farver.

Og hvorfor skal det hele også være så gråt og trist ? bare man husker at forarbejdet er det vigtigste.

Bedste hilsener
Ib Abildgaard, www.raad-mal.dk, 4180 Sorø (10-05-2005) 

filsning/fuger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi vil gerne have filset vores rødstenshus, kan vi det ,og hvordan gør vi,hvad skal vi bruge og hvad koster det, og vi skal have fugerne ud til kanten , skal de gamle krates ud, inden ny fuge.
pia, hårlev (08-05-2005) 

Fald på regnvandsledning/dræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Jeg har ledt på Internetttet uden held.
Kan I hjælpe mig med oplysning om, hvor
meget fald en regnvandsledning/dræn skal
have pr. m.
Med venlig hilsen
Poul Kristensen

Poul Kristensen, Kokkedal (08-05-2005) 
Svar:
Anbefalingen er typisk 3 promille pr. meter. Dvs 3mm pr. meter.

God fornøjelse (jeg er selv igang :)
Christian W., København (28-09-2006) 
Svar:
Det var kvikt:))

Jeg mener at kunne huske at jeg spurgte i sommeren 2005.
Poul Kristensen, Kokkedal (29-09-2006) 

Centrum Vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg mangler 1 stk Centrum vidue
Tophængt
Bredde max 1188 mm
Højde 788 mm
Karm bredde 115 mm
Der skal være aluminiumkant påp ydersiden som holder vinduet på plads
Arne Sørensen, Thisted (08-05-2005) 
Svar:
Centrum er købt af Rationel som ikke producerer vinduer med alukant hele vejen rundt.

Jeg har dog hørt at en fabrikant som hedder gunsti skulle lave det, men er dog ikke helt sikker.
Morten, Taastrup (08-05-2005) 

Indkørsel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej er der nogle, der kan give en ca. pris på 250 m2 indkørsel m.v i Herregårdssten. Kan ikke selv lægge den, så det er sten,løn osv.Et fornuftigt bud tak...
Hansen, vejle (07-05-2005) 
Svar:
Skriv en mail til Caroline@tegnestuen-uniq.dk
Arbejder sammen med Quark brolægning som vil kunne hjælpe dig..
Møller, Snekkersten (20-05-2005) 
Svar:
Hejsa... En cirka pris ville være omkring 85.000 + moms, det er hvertfald ikke helt ved siden af..
Allan, Jylland (14-06-2007) 

Medbyg på typehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa!

Vi går og overvejer om vi skal få opført et typehus. Vi har fået en del materiale tilsendt - og vi har brugt en del tid på at regne ud, sammenligne, og også set et par udstillingshuse. Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så er der en lille ting som økonomi der altid sætter en begrænsning på hvad man kan få.

Så vi overvejer om vi skal få et entreprenørfirma til at opføre et "råhus"(sokkel,mure, tag, vinduer, isolering, vand, varme) og så selv hyre de enkelte håndværkere til resten af de ting som vi ikke selv kan/må/gider. Men er det nødvendigt først at få lavet tegninger ved en arkitekt inden man henvender sig til sådan en entreprenør for at få et tilbud. Og er der nogen der ved om det i det hele taget kan betale sig. For man skal jo huske at div. byggefirmaer de får jo nogle klækkelige rabatter på deres materialer.


mvh
Michael Olsen
Martin byskaov skafsgaard, Silkeborg (07-05-2005) 
Svar:
Undskyld Martin, jeg fik åbenbart valgt dit navn fra en "dropdown" menu ved et uheld.

mvh
Michael Olsen
Michael Olsen, Silkeborg (07-05-2005) 
Svar:
Jeg ville først få lavet tegninger, så få en pris på projektet fra en entreprenør.
Jeg ville mene at der var noget at tjene, men du kommer til at stå for det alt incl. planlægningen, indhentning af tilbud mv., med mindre du køber dig til disse ydelser.
Hvis du ringer lidt rundt kan du muligvis finde byggematerialer til en god pris. jeg kender et par stykker.
Du kan sende mig en mail hvis du har flere spørgsmål, jeg kan ligeledes finde en fornuftig pris for at tegne dit hus.
Skriv lige dit tlf. nr. i mailen

med venlig hilsen

Allan Boje
smidtboje@webspeed.dk
Allan Boje, Bygningskonstruktør MAK, Odense SØ (07-05-2005) 
Svar:
www.domus-aps.dk
-, - (07-05-2005) 
Svar:
Man må ikke underkende kompleksiteten af et projekt og en fremgangsmåde som jeres. Jeg vil i første omgang anbefale jer at læse bogen "Den private bygherre - sådan styrer du din byggesag" (fås her på Byggeri.dk). Og så bør I hyre en uvildig rådgiver (arkitekt/bygningskonstruktør/ingeniør) til at tegne huset i samarbejde med jer, samt hjælpe med at styre hele processen. Ellers løber i en alt for høj risiko for spildte penge og unødvendigt besvær. Jeg er selv adskillige gange blevet hidkaldt som rådgiver da det var for sent og en byggesag var kørt af sporet - så hellere forebyg og garder end ambulancetjeneste når det ER gået galt.

Mvh Jan Felland, Bolius Boligejernes Videncenter A/S, www.bolius.dk
Jan Felland, Ballerup (09-05-2005) 
Svar:
Kan arkitektur og håndværk betale sig ?.

Jeg har før været ude for folk som købte en dyr grund, og så vil spare de sidste penge på at få huset tegnet af en rigtig arkitekt. Det blev en blanding af lidt hjemmelavet og lidt typehus. De sparede godt nok ca. kr. 80.000 - 100.000, men jeg vil påstå at de mistede i virkeligheden mere, - nemlig ordenlige rum, stoflighed, egen-karakter, spændende lysindfald, ordenlig udnyttelse af pladsen, - ja kort sagt ARKITEKTUR.

..og så den hångribelige ting, såsom penge. Hvad er mon mest værd når man skal sælge. Et typehus (som alle andres),eller et arkitekttegnet hus ?.
nielsen, arkitekthjaelp@ofir.dk, hele landet (09-05-2005) 
Svar:
Hvis man ikke har erfaring med byggestyring vil jeg ikke anbefale selv at tage denne opgave.

For at spare penge, vælger I istedet medbyg. Det kan man gøre uanset om det er et typehus eller individuelt byggeri.

Og husk så på at individuelt byggeri kræver væsentligt mere involvering af Jer end et typehus.
jannie, midtjylland (11-05-2005) 
Svar:
Endelig èn der taler om godt hånværk og arkitektur. Man kan blive godt gal over alt det der bliver lavet af "gør det selv arbejde", der ødelægger selv det bedste kvarter. Så brug dog fagfolk, det betaler sig virkeligt !!. Det er bare min erfaring.
Kirsten Andersen, odense
Kirsten Andersen, Odense (13-05-2005) 

Dørhul af multiplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal ha' lukket et dørhul med multiplader.

Har hørt de skal limes med lip multiklæb f.eks.

Men min murer siger at alm. mørtel godt kan bruges.

Er det korrekt ??

Hvad med jernbinderne. Vil de ikke ruste med mørtel ??

Thomas, Gentofte (07-05-2005) 
Svar:
Jeg skal ikke kunne sige om almindelig mørtel kan bruges, men hvorfor ikke bruge multiklæb som producenten af multipladerne anviser? Så er du jo sikker på et godt resultat...

Mvh Jan Felland, Bolius Boligejernes Videncenter A/S, www.bolius.dk
Jan Felland, Ballerup (09-05-2005) 

Pudset loft og gammelt kalk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har nogle gamle pudsede lofter, hvor der sidder kalkrester. Noget sidder i flager, som kan tages ned med en spartel.

Jeg har hørt fra en murer at man skal vaske det ned, med vand, for at få alt kalken af!

Det er jo et større arbejde. Er det nødvendigt, hvis maleren skal fuldspartle og komme filt på loftet ??
Kan det ikke binde på kalken, hvis den sidder fast ??

Skal det ikke kun vaskes ned, hvis man vil male direkte på det?

Thomas, Gentofte (07-05-2005) 
Svar:
Hej Thomas !

Kalk kan man ikke vaske ned, så hvis det er materiale du kan vaske af er det andet end kalk. Der er nok tale om en hvidtning af dine gamle lofter, som kan være en typisk lofthvidning, som kan være en blanding af "maling" bestående af kridt, lim og vand eller en limfarveblanding. Disse kan normalt afvaskes.
Der skal afvaskes forinden på det hele, uanset om der skal filt op efterfølgende og det er et stort arbejde, som du udtrykker det. Det vigtigste i alt malerarbejde er forarbejdet, men det må din maler også kunne belære dig om.
Altså afvaske alt og skrabe alt løssiddende af.
Derefter bør du grunde det hele f.eks. med en vanddig grunder forankringsgrunder(acryl) som hedder en mikrodisperser (" blåt vand ").
Når denne er trængt ind og er tør - typisk efter en ca. 6 timer. Kan der fuldspartel med en sandspartel (f.eks. varianten medium). Pas på ikke at købe en for billig sandspartel, der er for mange fyldstoffer i, og det går udover vedhæftning og fylde. Men der er mange gode mærker på markedet ( som f.eks. Dalapro ), som du med hel kan købe hos en maler med tilhørende salg af egne malervarer.
Valg af discount produkter med tilhørende "billig" arbejdsindsats kan i længden ikke betale sig, det vil kun give ærgelser i længden. Malerarbejde er lidt på samme måde, som at bage en kage - det er forberedelserne, herunder tilberedningen af degnen der er det vigtigste, så kan man have alt så god en ovn, hvis forberedelserne ikke er rigtige vil det efterfølgende resultat også blive derefter.
Smøg ærmerne op og går igang, du vil ikke senere fortryde.

Held og lykke med projektet.

Ib Abildgaard, www. raad-mal.dk, 4180 Sorø (08-05-2005) 
Svar:
Hej Ib,

Tak for det. Det var det jeg frygtede.

Bruger du bare en svamp og alm. vand. Og vasker indtil det ikke smitter af mere, vil jeg tro...
Thomas, Gentofte (08-05-2005) 
Svar:
Hej Thomas !

Vi overholder forhåbelig den hurtige kommunikation. Du gør det lettest ved at bruge en "kalkkost" - halvanstryger - bred facade pensel. Denne er mere effektivt og lettere end med en svamp.
Du kan bruge varmt vand(lunken) har større opløsende effekt end koldt vand. Jeg mener ikke at der på nuværende tidspunkt er kommet i handel nogen kemisk middel til dette brug, som f.eks. til "tapetaftagning" eller til alge fjerning udendørs før træbeskyttelse.

Men det er netop til denne type malerarbejde at det kan blive dyrt - du ved det med arbejdsløn og moms.

Held og lykke endnu engang.
Ib Abildgaard, www. raad-mal.dk, 4180 Sorø (08-05-2005) 

tegneprogrammer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne selv lege lidt med forskellige muligheder mht hvordan vores facader skal se ud på vores parcelhus + indretning af køkken. Kender du nogen gratis tegneprogrammer el.andet materiale man kan downloade eller på anden måde få udleveret evt. via firmaer??
Andersen, Fredensborg (07-05-2005) 
Svar:
Hej med jer.
M.h.t. køkkenplanerne, kan i downloade et tegneprgram fra www.kvik.dk...andre forhandlere har det også, men det fra kvik er nemt at gå til. Det er det samme program du kan hente på IKEA`s hjemmeside.Fordelen ved kvik er at når du ikke rigtig kan komme videre ( løber tør for ideer) eller er tilfreds med resultatet, kan du gemme det på deres server, og så gå ned i din lokale kvik-butik med en kode, hvor de så kan hente din tegning frem, hjælpe dig videre, komme med gode ideer og regne en pris til dig. Når du selv tegner derhjemme, kan programmet også regne en pris til dig, men den skal du ikke regne med 100 %, den giver blot en ide om om hvor du ligger prismæssigt. Held og lykke med projektet
( skriv gerne om jeres erfaringer med programmet her i forummet)
Casper, Odense (13-05-2005) 

barkflis Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Er der nogle der ved hvor man kan anskaffe sig barkflis, helst i kbh området.
Flemming Nielsen, glostrup (07-05-2005) 
Svar:
Hej Du kan få det her http://www.havenet.dk
Henriksen, Gørlev (07-05-2005) 
Svar:
Tak
flemming, glostrup (07-05-2005) 

ledningstykkelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er reglerne for hvornår man bruger 5x2.5mm2, 5x1.5mm2 3x2.5mm2 osv?

Et komfur har brug for over 6000W. derfor skal vi op på 400v og der skal 16A sikringer til. Skal der så 2.5 eller 1.5mm2 til komfuret? Ud over selve ledning tykkelsen kommer det vel også an på hvor langt ledningen er og derved den indre modstand? Hvis man har en meget lang eller for tynd ledning falder spændingen så med det resultat at Ampere stiger for at kunne levere de fornødene Watt?

Hvad med en vandvarmer der er to faset og har en belastning på 3600W? Her snakker vi om 13 Ampere. Skal der en 2.5 eller 1.5 ledning til eller kommer det igen an på længden af ledningen fra el tavle til vandvarmer?

Er der et sted (skema) man kan slå sådan noget op?

Tak for hjælpen

guy pucill, ballerup (06-05-2005) 
Svar:
1,5 kvadrat har en max strøm på 13 Amp, til 16 A skal der bruges 2,5 som har en max strøm på ca. 20 Amp.

Ved 3 x400 V, 16 Amp. har 2,5 kvadrat ledning et spændingsfald på ca. 1% pr 25 meter.
Når spændingen falder falder strømmen også så resultatet er en lavere effekt, et spændingsfald på 2% medfører at effekten falder 4%.

http://cubus-adsl.dk


Aksel, Hørning (07-05-2005) 
Svar:
kig lige i boge igen under særlige varmeafledningsforhold ;)
Peter, Fyn (09-05-2005) 
Svar:
1,5 kvadrat kan trække 15,5A og 2,5 kvadrat kan trække 21A.

Elektriker, Kbh (10-05-2005) 

Montering af laminat. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har selv tilpasset en laminatbordplade til mit nye køkken, men nu skal jeg have sat en strimmel laminat på den afskårne ende.

Hvordan monterer jeg den?
Peter Sørensen, Kolding (06-05-2005) 
Svar:
Med kontaktlim. Ellers har nogle trælaster endelister i aluminium som skrues på.
Morten, Taastrup (06-05-2005) 
Svar:
De findes også lige til at stryge på med et alm strygejern.


Torben, Kjellerup (11-05-2005) 

Sisaltæppe på klinkegulv med varme i Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg er ved at købe hus, der er desværre et helt nyt klinkegulv med varme i heleunderetagen. Det er formeget, der er lagt italienske klinker med mønster. Huset er ellers dejligt, hvad kan man gøre? Brække det op og lægge trægulv i en del af stuen, eller kan man lægger sisal ovenpå uden at varmen går tabt?
Kirsten Bra 
Svar:
Varmen vil ikke gå tabt med tæpper på, men det er klart at der vil være et vist spild.

Har du mod på det burde det ikke være et problem at hugge klinkerne op, hvis det ellers er vandbåren gulvvarme. Denne liggger 7-10 cm nede i betonen.

Er det el-gulvvarme risikerer du at hugge ledningerne over i opbrydningen.
Mikkel Jensen, Århus N (10-05-2005) 

Levetid på zink tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi overvejer at beklæde dele af vores nye hus med zink tag. Spørgsmålet er hvor lang levetid et sådant tag har i forhold til ex alm eller glaserede tegl.

Med venlig hilsen

Thomas
Thomas, Aalborg (06-05-2005) 
Svar:
Producenterne siger så vidt jeg husker 40-50 år afhængig af forholdene, men om det er 30 eller 70 er nok mere et spørgsmål om vedligehold, krav til udseendet og hvad moden dikterer til den tid. Så på det område har zink et stort plus. Minuset er prisen; regn som udgangspunkt med 1.000,-/m2 for materialer og pålægning. Men det er flot!...
jannie, midtjylland (06-05-2005) 
Svar:
Lyder til det holder godt..

Hvor dyrt er det egentlig i forhold til ex glaserede tegl?

Altså hvad koster glaserede tegl pr kvm incl materialer?
Thomas, Aalborg (07-05-2005) 
Svar:
hvis du kaster et jernsøm op på et zink tag kan der gå hul i taget på få år.

zink er en svag tagbelægning med høj følsomhed overfor syrlig regn /syrlige matrialer (krydsfiner mv.) samt metaller der er mere ædle (jern, kobber, messing, alu...)
S hansen, hareskovby (01-05-2007) 

P-plads Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved siden af min markvej vil jeg gerne lave en p-plads. Hvad skal jeg bruge for at bilerne ikke synker i? Jeg har ikke råd til asfalt, fliser el. lign.
Vejen er hævet ca. 20 cm over marken, så jeg havde tænkt at fylde op med grus og sten?
Er der nogen der kan hjælpe med gode råd om materialer og hvad jeg skal bruge?
erling baasch, Rudkøbing (06-05-2005) 

Fjerne maling af fasader uden brug af sandblæser. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus fra 1898 som er malet med plastikmaling og flere ubestemmelige typer maling. Hvordan fjerner man malingen uden brug af sandblæser og damprenser? Findes der firmaer der fjerner maling uden brug af ovennævnte?
Jørn Møller, Faaborg (06-05-2005) 
Svar:
Jeg har lige hørt om/læst en annonce i Århus Stiftidende den 8/5 05 om noget der hedder en facadefræser, som kan raspe malingen af . Jeg står selv i samme situation (malet hus fra 1917), og har set dem til leje hos specielle udlejnings firmaer til ca. 300,-pr. døgn Prøv at slå "facadefræser" op sammen med nærmeste større by.
Knud Nielsen, Åbyhøj (11-05-2005) 

Udendørs trætrappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi er ved at lægge dræn rundt om huset, og i den forbindelse fjerner vi vores nyværende betontrappe som ikke er særlig pæn. Vi vil gerne lave en forholdsvis simpel trætrappe ind til vi har fundet den rigtige løsning. Vi mangler bare en tegning. Kan I hjælpe? der skal være 4 trin.

Benny, Hinnerup (06-05-2005) 

Swedoor Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg mangler en formpresset hvid dannebro-dør fra Swedoor i karmmålet: 88 x 183 cm... er der nogen der ved om det kan fåes og hvad prisen vil være...?
Martin Møller, Odder (06-05-2005) 
Svar:
prøv swedoor..:-)
nn, nn (06-05-2005) 
Svar:
Formpresset kan ikke laves i specialmål i bredden, men det kan en massiv hvidmalet....fra Swedoor.

Priserne står i deres prisliste og bagerst står tillægget for specialmål
Morten, Taastrup (06-05-2005) 

isolering af gulv og væg i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en uisoleret kælder hvor jeg
-a) vil have isoleret ydervægge
-b) vil have gulvvarme

Kælderen er ca. 1 meter under terræn - mur over fundament er af gasbeton, gulvet af beton (m. trægulv på 50mm strøer)

Mht. væggen er planen at lave et stålskelet, isolere og montere gipsplader.
I den forbindelse har jeg to spørgsmål:
1: Jeg overvejer at behandle mur og fundament med BetongTett, VandEx el.lign. - Er det en god idé, og hvad skal jeg i så fald bruge?
2: Hvis jeg behandler væggen, virker det så som dampspærre, eller skal jeg montere dampspærre mellem isolering og gips?

Mht. gulvet er planen at udlægge flamingo, varmefordelingsplader og slanger (t. centralvarme).
Men hvordan skal jeg behandle betongulvet - ligeledes BetongTett/? eller tjære eller ?

På forhånd tak - Jesper
Jesper, Skovlunde (06-05-2005) 

Nedsænket gipsloft og jernrør del II Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Først stor tak til Aksel og Nykøbing F Elektrikeren for rekordhurtigt svar !! - Har det betydning med de 40 mm ??(læs tidligere tråd) - min indsigelsesret udløber mandag så jeg kan påpege mangler iden uden at skulle køre regres mod tidligere ejer
Troels, København (06-05-2005) 
Svar:
Der skal være kappe på ledningerne fra jernrøret og til dåsen i gipsloftet og her skal der være aflastet for træk og vridninger.
HCJ, Odense (06-05-2005) 
Svar:
Det ville være en god ide, at tage nogle billeder af det. De kan hurtigt, komme til gavn...
Elektrikeren, Nyk. F (08-05-2005) 

Dieselgenerator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i Ethiopien og har meget dårlig strøm derfor har jeg besluttet at købe en diesel/benzin-generator, men jeg er meget i tvivl om hvor stor den skal være? Jeg skal primært bruger den til belysning og 2 stk. computer og en printer.

Den jeg har kigget kan levere 2,5 Kw - men hvor er det egentligt? Hvordan kan jeg stille en beregning op på hvormeget jeg har brug for?

Kærlig hilsen

Jakob Dahl
Jakob Dahl, Awassa, Ethiopia (06-05-2005) 
Svar:
I første omgang skal du finde den samlede effekt, på dine brugsgenstande. Og overveje hvor meget der skal køre samtidig.
Elektrikeren, Nyk. F. (06-05-2005) 
Svar:
Mit spørgsmål er hvordan jeg laver sådan en beregning???

Jeg skal kunne køre lys (6-10 stk 40watt) og 2 pcer samt en printer.
Jakob Dahl, Awassa, Ethiopia (06-05-2005) 
Svar:
Lys: 10 x 40watt= 400watt
PC'er og printers forbrug står på dit pc udstyr.

Så skal du jo bare lægge alle effekt forbrug sammen.

Hvor svært kan det være ?

Jeg tror ikke du kommer over 2½kw.
ole, østjylland (06-05-2005) 
Svar:
Hej Jakob,
Det lyder som om en generator på 2,5kW (2500W) vil være ganske passende til det forbrug du beskriver.
Morten, København (08-05-2005) 
Svar:
2,5 kW er nok!

2 x PC = 2 x 350 = 700 W
2 x LCD skærme= 2 x 150 = 300 W
1 x Laser printer = 500 W
10 x 40 W lamper = 400 W

Sammen bliver dette til cirka 2.000 w eller 2,0 kW. Disse taler er rimelige. Men du skal passe på at hvis du har alle lamperne tændte på samme tidspunkt og du tænder på alle apparaterne på samme tidspunkt, så kan starteffekten komme tæt på 2.500 W og dermed ødelægge din generator. Men det skulle være ok da starteffekten kun er så stærk i kort tid. Du kan udgå dette fuldstændig med at have overstrøms relæ som beskytter generatoren.
Daníel Sigurbjörnsson, Kolding (04-06-2005) 

Brandvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en haveforening der skal brandsikres.
Jeg skal udskifte 2 vinduer med brandvinduer.
Kan man evt. bruge glasbyggesten istedet for de dyre brandvinduer?
Udsigten er ligegyldig, jeg skal bare have lys ind.
Nogen der ved noget om dette?
Arne Dalsten, København (06-05-2005) 

Brud på dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået bygget et nyt hus og her har man alle de steder der er monteret halogenlys i lofter boret hul i dampspærret, så når det blæser trækker det fra alle de steder der er opsat halogenlys, er dette en lovlig måde at montere halogenlys på.
Tom Nielsen, Ringsted (06-05-2005) 
Svar:
Hej

Svaret er nej, dampspærrer skal være tætte, og i det tilfælde der monteres halogenspots der gennembryder dampspærren, skal der monteres et system der sørger for at den stadigvæk er tæt.
Der fåes forskellige kasser/dåser der limes sammen med dampspærren.

Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom på at fra et tidspunkt i begyndelsen af 2006 er det defineret hvor tætte nybyggede huse skal være, og dette gøres ved trykprøvning Det er min opfattelse at der er mange entreprenører der vil få problemer med denne test, da jeg ser at en del end ikke opfylder kravene fra 1973, da man vedtog at dampspærrer skulle limes/fuges til omkringliggende bygningsdele..
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (06-05-2005) 
Svar:
Helt enig med "Tømrermesteren".

At dampspærren ligefrem er så utæt at det trækker når det blæser er groft byggesjusk.

Problemet er jo ikke så meget at det trækker, men at fugtig indeluft på andre tidspunkter vil trænge den anden vej, udefter, hvor fugten kondenserer på de kølige overflader med risiko for råd og svampeangreb på f.eks. træværk i tagkonstruktionen m.v.

Mvh Jan Felland, Bolius Boligejernes Videncenter A/S, www.bolius.dk
Jan Felland, Ballerup (06-05-2005) 

agurkeplanter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil gerne spørge om hvordan man passer agurkplanter er der nogle med der er han og hun blomster
Åse Jørgensen, viborg (05-05-2005) 

Her vises 21217-21241 indlæg ud af 30899.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »