» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 17089-17113 indlæg ud af 32277.   « Forrige 25       Næste 25 »

Klapventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købet et ældre Sande bjælkehus med en del klapventiler i ydervæggene som ventilation - nogle af disse er dog ødelagt eller mangler så der er direkte hul igennem til yderristen. Jeg leder nu efter samme type med følgende størrelse (hul: 100x100 mm og ydermål 125x125 mm). De ligner meget dem man kan få fra DUKA men de findes i dag kun i størrelse 100x150 og 150x100 mm eller fra VIKSA i 130x140 mm.

Jeg kan ikke finde andre leverandører - nogen som kan hjælpe?

Christian, København (10-07-2006) 


belysning i brusekabinen???? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.....

Jeg vil spørge om nogen ved om der findes spots eller andet belysning som kan monteres i muren i brusekabinen.
karina, Skagen (10-07-2006) 

Hvor køber jeg en stor loftlem? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bruge en stor loftlem - gerne i størrelsen: 100/120X120. Men jeg vil samtidig gerne købe en , der er færdiglavet. Hvor køber man den henne ??
Jeg håber meget at I vil kunne hjælpe mig hurtigst muligt!! TUSIND TAK!
Mette Sund, Aalborg (10-07-2006) 
Svar:
Hos din trælast handel.
Kan Timberman sikkert lave til dig.


., . (10-08-2006) 

Murbiller??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har opdaget en del "støv" fra ydremur på mit hus..... det er li'som huller ind ... og så drysser der støv ud... ligner mel. Kan det være murbiller .... og isåfald hvor finder jeg materiale om dette?????
fuhrmann, kastrup (10-07-2006) 

nyt bad i et værelse?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej forum...

Vi håber der er en eller anden, der kan hjælpe os. I vores hus har vi en forgang, til den ene side, har vi et lille toilet, og til den anden side et værelse. Spørgsmålet er nu, hvordan kan vi lave et badeværelse, i vores værelse? Kan man fører rør mv.fra toiletet under forgangen, og over i værelset? Hvad med strøm, vand osv. Man kan vel ikke trække strøm i vægene, da det er skillerum i spånplader,kan vi få vand over i værelset fra toiletet?? Vi vil gerne have et hjørne spa, en masagekabine, et toilet, og et skab med vask. Vi kan lave meget selv, men kan ikke finde ud af hvordan vi flytter rummet. Hjælp tak..
Linda Nielsen, Horsens (10-07-2006) 
Svar:
Hej nogen der kan hjælpe med et svar??
Linda Nielsen, Horsens (29-12-2006) 

Pris på gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet en almindelig gips på stål væg inde i huset. 70 mm med rockwool og 13mm gips. Både gulv og loft er til at skrue i. Ca. 10M2
Hvad bør sådan noget koste pr M2?
Bygherre Ole, Karlebo (10-07-2006) 
Svar:
Ring til din lokale trælast.

., . (10-08-2006) 

Farve fra mursten slår igennem vandskuring... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har vandskuret en gammel skorsten og nogle af murstenene "slår igennem". Hvad skal jeg male dem med inden jeg maler "finishen", for at de ikke kan ses?
Skal hele væggen males, eller er det nok med de enkelte sten?
Mads Lunde, Odense (10-07-2006) 
Svar:
man kan få en vandbaseret spærrende maling til dette formål.Males måske 2 gange med en dags intervaller.og kun på pletten er godtnok.
jan n nielsen, bramming (30-04-2008) 

Jordforbindelse til rio/armeringsnet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor meget og hvad skal jordes til det nedstøbte rionet/armeringsnet i gulvet på et badeværelse(Nybyggeri)? Hvad hvis man eks skal montere en ventilator i badeværelset? Er det nok med den jordleder, som er i den "normale" installation? Jeg ved godt et en autoriseret skal foretage installationen, men jeg blev nysgerrig, da jeg hørte en tale om, "jording af rionettet".
Mads Lunde, Odense (10-07-2006) 
Svar:
Rionettet i alle vådrum skal potientialeudlignes, dvs. skal forbindes sammen med jordforbindelsen i elinstallationen og jordspydet. Alle dele af installationen skal jordes i nybyg. Alle stikkontakter og lampeudtag ect. Hvis ventilatoren er dobbeltisoleret er jording af den ikke nødvendig.
Anders, Kolding (08-09-2006) 

Ny varmvandsbeholde Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står for at skulle have udskiftet en defekt vandvarmer. Da vi er ret nybagte husejere har vi forsøgt at finde noget info på nettet om den slags uden held. Vi har også fået oplyst, at et alternativ kunne være en vekselvarmer (vi har fjernvarme). Er der nogen der kan henvise til et sted, hvor det vil være muligt at finde oplysninger om fordele og ulemper ved de to? Meget gerne også med en forklaring af diverse begreber og fagtermer på alm. dansk. Jeg har læst en del af spørgsmålene på disse sider og kan godt se, at jeg ikke er inde i jargonen.
Susanne, hadsten (09-07-2006) 
Svar:
Hej Susanne
Det bedste og billigeste i drift er opsætning af en gennemstrømnings-vandvarmer.
Dyrest i drift er elvandvarmere, Som bruger strøm selvom du ikke bruger den, da den sørger at vandet i beholderen har en konstant temperatur. Vekselvarmeren bruger fjernvarme-vandet men har også et effekt tab, som dog er noget mindre end elvandvarmeren.
Gennemstrømnings vandvarmeren har INTET tab, da den er elektronisk styret og kun bruger vand/strøm når du tænder for det varme vand. Vil du vide mere, kan jeg kontaktes på: vagnsennels@yahoo.dk

., . (10-08-2006) 

Gode råd om glassten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa
jeg skal til at lave en brusevæg i glas sten, fik at vide i byggemarkedet at det var pære let men efter at have læst lidt rundet om på nettet tror ´jeg vist at opgaven er lidt større end jeg har regnet med, så alle gode råd til hvor dan jeg får en lige og pæn glasvæg modtages, bla er den kant som jeg vil bygge på lidt ude af vater :(
kim jensen, hem (09-07-2006) 

Hæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har nogen gode ideer til en lav hæk, der blomstre hvid og er rimlig tæt?
Malene, Horsens (09-07-2006) 

Behandling af linoleumsgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har i den forløbne uge fået malet mine lister i køkkenet. Maleren har dog imidlertid brugt noget maling som har sprøjtet rigtig meget på mit linoleumsgulv og jeg har vasket det med skurepulver og en svamp. Nu er der mærker i gulvet som hvis jeg havde brugt sandpapir. Kan man gøre noget ved det. Kan jeg give det noget olie eller anden form for behandling?
Trine Pedersen, København N (09-07-2006) 
Svar:
hvis det er ægte linoleum, kan du jo prøve at give det en tur med den voks, du plejer at polere gulvet op med. Er det imidlertid blot en pvc/vinylbelægning, har du nok ødelagt overfladen for evigt. Du skulle nok have prøvet med terpentin først.

., . (09-08-2006) 
Svar:
Er du sikker på at det er linoleumsgulv eller "bare" vinyl/pvc


., . (10-08-2006) 
Svar:
Tak for svar. Jeg gik nok ud fra at det var linoleumsgulv, men er ikke sikker. Jeg tager en prøve at gulvet med ned til tæppemanden og så må jeg se.

., . (10-08-2006) 

Fundablokke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, placeres fundablokke bare oven på hinanden i en given højde og nårm na har væggen bygget op af disse så hældes betonen i? Der skal selvfølgelige lige det foreskrevne armering i. Eller skal væggen bygges op af flere om gange?
Hans, Kbh (09-07-2006) 
Svar:
Væggen skal bygges op af et eller to skifter ad gangen.
Ellers kan du ikke udstøbe ordentligt ligesom der er risiko for at stenene flytter sig hvis du opstiller en 2 m høj mur inden udstøbning.
Hver gang du udstøber skal du kun fylde øverste skifte halvt op, således at der opstår en slags forbandt i betonnen.

., . (10-08-2006) 
Svar:
OK, men ellers skal blokkene blot stables? Ingen fuger eller sådan noget?

Burde man ikke kunne tage mere end max 2 skifte ad gangen? Ellers står jeg da med nogle trælse armeringsstænger der går langt op i vejret!?

., . (10-08-2006) 
Svar:
Prøv t søge på "Håndtering og
opmuring af blokke" på GOOOOOGLE.
Så fremkommer bla nedenstående;
Blokkene sættes ovenpå hinanden i et passende
antal skifter valgt i forhold til blokbredden for at sikre
en effektiv udstøbning. Ved 15 til 23 cm blokke sættes
2 skifter, ved 29 cm blokke og derover sættes 3 til 4
skifter. Blokkene forskydes i forbandt med en halv
bloklængde fra skifte til skifte.

Nu ved jeg ikke hvor meget du skal bygge, men du skal jo passe på helbredet og at løfte blokkene 2 m i vejret er næppe sundt.
Derimod skal du klippe det lodrette ameringsjern i passende længder og proppe en ny længde ned i den bløde beton når det er "rette tid"
Hvis du bruger tentorstål 8 skal armeringen trykkes 30-40 cm ned i betonnen.

., . (10-08-2006) 

Fuga dobbelt stikkontakt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man have 2 faser på en dobbelt stikkontakt.

Jeg skal trække kabler til nye gulv stikkontakter og i den forbindelse vil jeg montere dobbbelte stikkontakter alle steder, tanken er så at alle stik udgange i venstre
side bliver ført via en afbryder der er placeret ved dørindgangen.

Alt strøm der skal slukkes på en gang isættes således det venstre stik og alt strøm der ikke skal slukkes sættes det højre stik.
Steen, Køge (09-07-2006) 
Svar:
Du må ikke lave det selv og det jeg forstår ved dobbelt stikkontakt har kun to tilslutninger.
Kun ved at anvende stikdåser ( uden afbr) kan du lve det som du ønsker.


., . (10-08-2006) 
Svar:
Det jeg havde håbet på var at man kunne nøjes med 1 gulvkontakt, men med 2 funktioner,
men sådan som jeg forstår dit svar så skal der være 2 stikkontakter ved siden af hinanden, med hver deres funktion, er det korrekt?

Det andet havde da været meget pænere/smartere

., . (10-08-2006) 
Svar:
Husk at der er noget der hedder beslyttelsesleder

., . (10-08-2006) 
Svar:
Du må heller ikke bruge dobb.stikk. til en ny installation. Men alt det kan din elinstallatør fortælle dig
., . (10-08-2006) 
Svar:
NU MÅ DET SNART VÆRE NOK!

Hvis man er interesseret i at have et debatforum omkring El, så kan det ikke nytte noget, at man i hver anden besvarelse kan find sætninger som

Det må du ikke!

Spørg en elinstalatør!

Du roder med noget du ikke har forstand på!

ALLE DER KUN HAR DEN SLAGS UBRUGELIGE KOMMENTARER BEDES UNDLADE AT SKRIVE INDLÆG.
SLUT DET EN GANG FOR ALLE.

Så vil der være mulighed for at bruge dette forum konstruktivt.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hej Steen i Køge.

Kunne man tænke sig at du bare fandt dig et andet forum, f.eks den der hedder:
www.fjollede el-installationer for hjemmefuskere.dk

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hej

Det må være rigtigt at henvise til en autoriseret, hvis det er autoriseret arbejde der er tale om.

Som beskikket bygningssagkyndig er det min erfaring, at det er når folk selv "roder" med tingene, at der er bemærkninger til elinstallationerne.

Selv om den uatoriserede måske har en vis indsigt i installationerne, er det ofte sådan at vedkommende "ikke lige har fået ordnet det sidste" eller "skal lige have koblet noget mere på, inden det bliver ordnet".

I tilfælde at salg, er der et spørgsmål i sælgeroplysninger til tilstandsrapporten "er der udført uautoriseret arbejde?", og her har fuskeren et problem, hvis han er ærlig, får elinstallationerne karakteren UN, og skal gennemgåes af en aut installatør, eller skal man lyve, og risikere at tabe en senere retssag!!


., . (10-08-2006) 
Svar:
Hej
(Bortset fra at du ikke selv må lave det,kan du få denne information)En "normal" dobb.stikkontakt kan ikke monteres med to faser.
Det kan lade sig gøre hvis du monterer stikkontakter fra OPUS-linien. OPUS kontaktor har ikke afbryder. Men det er du sikkert heller ikke interesseret i, da du vil styre kontakterne med en kronafbryder (dobbelt afbryder)

., . (10-08-2006) 
Svar:
Du kan få de nye fuga 2 moduls vandret stikdåser beregnet til 2 tændinger.
Det skulle løse dit problem
., . (10-08-2006) 
Svar:
For at gøre en lang historie kort, så har jeg fat i en elinstalatør, men der findes iderige håndværkere inden for alle kattegorier og nogen der ikke er, min havde ikke foreslået den glimrende løsning med opus eller fuga vandrette stikudtag, med 2 tændinger, den ide kan jeg så give videre til ham.

SE DET VAR KONSTRUKTIVE FORSLAG!


., . (10-08-2006) 
Svar:
Du skrev til at begynde med at det skulle være gulvstikkontakter og det begrænser mulighederne.
Mit første svar er faktisk analogt med det sidste.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Svar til Steen
Det kan ikke nytte noget at du hidser dig op over de svar der kommer på dine spørgsmål, hvis du forventer et prof. svar, og det forventer jeg at du gør,kan det ikke være meningen at svarene skal pakkes ind i vat og bomuld .
DER SKAL JORDING PÅ STIKK OGSÅ I STUEHUSE,HVIS DET ER NY INST.
DU MÅ IKKE SELV UDFØRE DET.
DER FINDES OPUS MED TO TÆNDINGER,OGSÅ TIL GULVMONTERING, ALT DETTE VED DEN ELINST DER SKAL UDFØRE ARBEJDET.

DET ER FLOTTE SVAR DER ER KOMMET PÅ DINE SPØRGSMÅL OG SAMTIDIG SERIØSE-MEN HVAD MED DIG, ER DU BARE EN FUSKER?

., . (10-08-2006) 

Gammelt larkeret parketgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har revet et gammelt larkert parketgulv op i mit hus. Jeg havde tænkt mig at save det op og bruge det til brænde. Men jeg har hørt at det er sundhedsskadeligt og miljøskadeligt at brænde det i en brændeovn?
Skal jeg hellere smide det ud på genbrugsattionen?

Mvh. Martin Egebjærg
Martin Egebjærg, Virum (09-07-2006) 
Svar:
Ved ikke om det er sundhedsskadeligt og miljøskadeligt, men du må jo ikke brænde affald af i din brændeovn.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Du ødelægger også din skorsten

., . (10-08-2006) 
Svar:
hvis der er skadelige stoffer i dit parketgulv (gammel lak, olie mv) er din brændeovn ikke beregnet til at brænde træet i. Der kan dannes dioxiner hvis forbrænings temperaturen er under 700 grader (cirka værdi). Disse dioxiner er giftige. Hvis du aflevere træet på genbrugsstationen sørger de for at det bliver afbrændt i anlæg hvor dioxiner ikke dannes (eller kun i ringen mængde). Der kan selvfølgelig også dannes andre giftige dampe, idet du ikke helt ved hvad parket gulvet kan indeholde.
Og en personlig note: Rigtig mange brændeovne har alt for lav forbrændingstemperatur, derved kan de faktiskt danne dioxiner der kommer ud med røgen. Dette gælder også ved afbrænding af almindelig brænde. Det er besynderligt at der ingen regler findes om dette, dvs man kan udsende giftige stoffer uden at være klar over det.
Man har lavet undersøger af luften i villaområder med mange brændeovne og fundet frem til at der visse steder er mere dioxin i luften end der f.eks udledes fra vestforbrændingen skorsten.
Uhyggeligt!!!

., . (10-08-2006) 
Svar:
Miljøministeriet kører i øjeblikket en kampagne for at forbedre de generelle fyringsvaner. Man regner med, at 90% af partikelforureningen blæser ind over grænserne - kun de 10% står vi selv for. Af de 10% stammer over halvdelen fra de 500.000 private brændeovne - trafikken tegner sig for den anden halvdel (i grove træk) så forurening fra brændeovne er et stort problem! Det handler først og fremmest om at fyre korrekt, uanset om man bruger almindeligt brænde, pejsebrænde eller træbriketter. Se masser af information om fyring på www.fyrogspar.dk
-, - (18-09-2008) 

fermacell hd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
overvejer at bygge hus med denne facadebeklædning. Er der nogle der har gode/dårlige erfaringer med dett.
christian kynde, odense (09-07-2006) 

Lige et par dumme spørgsmål... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lave en teresse.
Jeg har gravet muld af, så der bliver 15-20 cm harpet bundgrus under belægningen.
Mit spørgsmål er så; Når jeg køre grus på, hvor meget fylder man på over højden, dvs. hvor meget kan det stampes?
Jeg bruger selvfølgelig noget almindeligt flisegrus, til de sidste par cm.
Jeg spørger fordi jeg så måske kan slippe for, at skulle skrabe 5-10 cm af...
Ib, Horsens (09-07-2006) 
Svar:
Skulle måske have skrevet, at jorden er rigtigt godt drænet....

., . (10-08-2006) 
Svar:
Er det en terrasse på 800 m2 eller der omkring, siden et par cm overskudsgrus skulle være et problem?

Nå men dovenskab er skal en glimrende egenskab. Det er den som at der har ført til rigtig mange opfindelser.

Men det var det sand.
Du fylder op til underside fliser. Derefter stamper du. Derefter fylder du harpet grus på hvis det er nødvendigt, ellers flisegrus.
Hvis du stamper med fodkraft er 10 cm grus ad gangen rigeligt. Dernæst kan du vande gruset og imedens vandet trækker ned, er der rigelig tid til en håndbajer.


., . (10-08-2006) 
Svar:
husk sand/grus skal være vådt.......der ved ændre det sig mindst muligt efter lægning af fliserne
., . (10-08-2006) 
Svar:
Det svinder nok ca 2%
bo, fåborg (25-05-2007) 

Brædder istedet for plader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har et nybygget hus der har listepaptag.
Alt tagpappet skal skiftes ud pga. masser af buler i pappet. Man vil grunde taget og derefter skrue pappet fast med skruer og en skive på str. med en femkrone. 4 skruer pr. kvm.- og derefter nyt pap på hele taget. Det er en erkendt fejl og pappet skal skiftes. Pappet er ankommet og tagfirmaet var gået igang med alle de forberedende ting, inden de skulle igang, nemlig stillads og grunding med Icopal asfaltgrunder. Men da tagfolkene er igang med at grunde opdager de at det ikke kun er underpappet der buler men også undertaget, der er, efter anbefaling fra hovedentrepenøren og en merpris, lavet med brædder. Brædderne er tørret så meget ind at de stort set på hele taget er gået fra i fer og not, med det resultat at du kan se hver eneste brædt på oversiden. Nogle steder er brædderne forskubbet sig 2 cm i forhold til plan overflade. Hovedentrepenøren har kontaktet leverandøren af brædderne og de har meldt tilbage at alt er indenfor det acceptable!!! og de vil gå sammen igen når der bliver fugt i vejret!
Dette har vi naturligvis ikke accepteret, de har så igen henvendt sig til leverandøren og vi venter på svar. Hvad skal vi gøre / godtage. Mit lægmands forslag er at man afmontere trekantlisterne og laver et nyt pladeundertag ovenpå pappet og så starter forfra. Det skal siges at tagfirmaet har overfor undertegnede sagt at han ikke ville acceptere den måde at undertaget / brædderne er lavet på, men desværre udenfor referat da hovedentrepenøren er en god kunde hos ham!!!
TSH, Nordjylland (09-07-2006) 
Svar:
Svar: Hej Orla og Kresten
Med mine egne argumenter og ikke mindst Jeres, som har jeg tilladt mig at bruge overfor vores hovedentreprenør, er det lykkedes at få dem til at indse at undertaget (brædderne) ikke er i orden. De vil nu pille trekantlisterne af og montere 12 mm krydsfiner ovenpå, nyt underpap, trekanlister og overpap! - Et sidste spørgsmål: skal alt pappet ikke rives af? eller kan de "nøjes" med at skære huller i pappet inden montering af pladerne? - her tænker på dobbelt dampspærre.
På forhånd tak for hjælpen ;0)
., . (08-08-2006) 
Svar:
Du kunne hyre dig en bygherrerådgiver. Han kan gennemgå projektet eller blot hyres til specifikt at udtale sig om ovenstående problem(er).

., . (10-08-2006) 
Svar:
Det har du naturligvis ret i. Men det jeg efterlyser er nogle standarder / retningslinier, råd, for hvor meget brædderne må "gabe". Det kan jo ikke være rigtigt at de stortset alle (brædderne) må gå fra i fer og not, de "finder da aldrig sammen igen", til en plan enhed! meningen med fer og not må bla. være at brædderne kan "køre" maksimalt indenfor dybden af fer og not, så overfladen er plan, ikke udover da brædderne begynder at vride sig og derfor ikke kan finde sammen igen!

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hvis brædderne er svundet så meget, at de er kravlet fra hinanden, har de sikkert været for fugtige inden de blev lagt, og skulle forhåbentligt ikke blive så fugtige igen.

Der vil altid være lidt svingende fugtindhold i tagbrædderne under pappet men efter min bedste overbevisning vil den ligge mellem 9 - 15 % fugtindhold.

Dine brædder har sikkert haft et fugtindhold et pænt stykke over de 20 % ved lægningen.

Hvis situationen er som jeg opfatter den, må det være en om''er incl. nye brædder, alt andet vil være en lappeløsning.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hej Orla
Du har ganske ret, brædderne blev monteret i fugtigt vejr og ikke dækket ned umiddelbart derefter. Brædderne har pt. en fugtighedsprocent mellem 8-10., men har helt sikkert haft en betydelig højere fugtighedsprocent ved monteringen. Leverandøren siger i sit første svar at de har leveret 3178 lbm. 25x125 i tykkelse 23 mm gran, tørret til en fugtighed på ca. 18%. Hvis vi siger at fugtighedsprocenten var 18 ved levering og de blev monteret i fugtigt vejr uden efterfølgende afdækning, kan % så stige til over 20% på en uge. De påstår at fugtigheden i træet ikke stiger nævneværdigt af lidt regn, men det drejer sig om ca 1 uge med meget fugtigt vejr (regn)
Er det en ok løsning at afmontere trekantlisterne og skrue plader ovenpå og så starte forfra? - eller skal der en anden løsning til? Tagpap manden/firmaet har sagt at det ikke betyder alverden for ham om det kommer til at koste ham 50 eller 75.000 (pappet er leveret U/B fra leverandøren da der åbenbart var en fejl i underpappet der er skyld i bulerne i overpappet) bare vi (bygherrer) bliver tilfredse, så det er hovedentrepenøren der helst bare vil køre videre, og den der med "det retter sig"
Men helt ærligt, når man har erkendt en fejl (pappet buler) og vil lægge nyt pap på, så er det da en lappeløsning der er uacceptabel, ved bare at køre videre...

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hej TSH

Man kan måske godt forsvare at lægge pladerne ovenpå pappet, med hensyn til fastgørelse og planhed. men der er bare den hage ved det, at man bygger et organisk materiale ind mellem 2 fugt/dampspærrer hvilket giver en kæmperisiko for råd/svampeskader på sigt.

Jeg ville ikke acceptere løsningen.

Det er rigtigt at gran ikke tager så meget mod fugt, som hvis det f.eks. havde været fyr, men hvis de er kravlet fra hinanden ved at blive tørret fra 18% til 8-10%, er de da kontrueret forkert, for det er da hvad man ved der sker med tagbrædder.

Hvis træ henligger i fugtigt vejr vil det under alle omstændigheder begynde at optage fugt, og dette kan endda forstærkes, hvis man lægger en presenning over, som kan opfange den evt. fordampning der sker fra terrænet.

., . (10-08-2006) 
Svar:
ikke fordi jeg har en løsning, men jeg har selv savværk og ved en del om træ og tørring, som tommelfinger regel svinder træ 1½-2mm pr tomme fra "grøn" til tørt. dvs i dit tilfælde min. 7½mm på en 5". Gran tørret ned til 18%vand er ikke alle si og vd kar klappet sammen dette gør at i regn kan det sagtens komme op på 34-36% vand og efter som fer og not "kun" er højst 8mm begynder det at blive problematisk... jeg har ikke hørt om ligendene sager men skal helt sikkert tage det til efterretning når jeg "pløjer" tagbrædder..
-Kresten

., . (10-08-2006) 

Isolering og beton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Skal en kantisolering gå helt op til kanten af sokkelen, så den er synlig i mellem betongulvet og sokkelen? Eller skal den ligge et par centimeter under, så der komme beton hen over? Når man bruger vibreringsfri flydebeton, skal man så stadigvæk lave et 3-4 cm slidlag, eller kan kan rette betonen af, og lægge gulv direkte på det?

På forhånd tak,

Morten Hansen, Fyn (09-07-2006) 
Svar:
Der må ikke være kontakt mellem terrændækket og sokkel, både på grund af isoleringsværdien og hvis du har gulvvarme vil betonen bevæge sig i takt med temperaturskift.

Altså kantisolering i den korrekte tykkelse helt til overkant sokkel/beton.

Flydebeton kan normalt lægget så det ikke er nødvendigt med slidlag men bør kontrolleres for skævheder efterfølgende.

Slidlag eller en kraftig opspartling for opbygning af fald bør foretages i vådrum.

Erfaringsmæssigt er det mange gange nødvendigt med en spartling før lægning af gulvtæpper o.l.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Mange tak for svaret!

., . (10-08-2006) 

Stillads Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have et stillads sat op. Kan det passe, at det skal skrues fast i murværket, og hvordan repareres murværket så bagefter ?
Lene, Brædstrup (08-07-2006) 
Svar:
Ja hvis stilladsleverandøren anbefaler det, så er det nok en rigtig god ide.
Alternativt skal det sikres på anden vis, med skråafstivning eller hvad man nu kan finde på.

Der er ikke nogen reperation efterfølgende.
Såvidt vides efterlades kun nogle plastplugs i huller i murstenene eller nogle "småkroge"

Men spørg din stilladsmand

., . (10-08-2006) 

Inddækning af læmure Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus fra 1976, hvor vi skal have ny inddækning på læmurerne. Vi troede egentlig, at vi bare kunne få lagt tagsten på, men de er lige på toppen og der er muret "rulle-sten", så det mener fagmanden ikke vil blive pænt. Er der nogle, som har forslag til andet, som kan bruges til inddækning af læmure ... og som ser pænt ud ?
Kirsten, Skanderbor g (08-07-2006) 
Svar:
Der er masse af muligheder.
Skifferplader, Afdækningsplader fra Dansk Eternit, Zink eller Kobber, Fiberbetonplader.
Det fremgår ikke om "RULSKIFTET" skal fjernes.
., . (08-08-2006) 
Svar:
Fagmanden ville ikke råde os til at fjerne "rulskiftet", da det går ind i husmuren. Hvilke muligheder er der så ?

Tak for svaret.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Der er principielt de samme, men nogle vil måske se lidt "åndsvage" ud oven på rulskiftet.
En zink- eller kobberløsning med falsede samlinger, som helt dækkede rulskiftet ville nok være en flot løsning. Og dejlig dyr.

., . (10-08-2006) 

Nye fuger i brusekabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et badeværelse fra 1970érne. Vi vil gerne have lavet gummifuge i brusekabinen, men hvordan får vi kradset de gamle fuger ud nemmest ?
Kirsten, Skanderborg (08-07-2006) 
Svar:
Feinn har en "fugefræser" hvor man kan montere et diamantskær.

Den laver et flot arbejde, men er dyr i både indkøb og drift (kan evt. lejes)

., . (10-08-2006) 

gule mursten og vansskuring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der noget med at det ikke er så godt at vandskure et gult hus med maskinsten
kirsten,esbjerg, esbjerg (08-07-2006) 
Svar:
Farven på stenene har ikke den store betydning, men maskinesten bider cementen ikke så godt på pga. den glatte overflade , håndstrøgne er bedst da de har en grov overflade..

., . (08-08-2006) 
Svar:
en gang sandblæsning er det bedste du kan gøre for at få en ru overflade så pudset kan binde.

mvh. dansk sandblæsning skjern.97194585
ejvind lund, skjern (23-08-2006) 

Fundament Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bygge en mur i haven, som skal være ca 120 cm høj over fundament. Muren skal være helt lodret, og jeg vil bygge den i 29 cm brede fundablokke ovenpå fundamentet. Muren skal holde på en flisegang, og jeg tror at de dimensioner der er valgt, sagtens kan holde til det jordtryk der måtte være.
Jeg ved godt at fundamentet skal støbes i frostfri dybde (90 cm). Dette angiveligt fordi man skal undgå frost under fundamentet, som ville betyde at muren ville bevæge sig i frost. Men da der er begrænset plads hvor der skal graves ud til fundament (håndarbejde), tænkte jeg at man måske kunne klare sig med en mindre dybde hvis man så støbte ovenpå noget materiale som kunne opfange de bevægelser der ville være i jorden ved frost.
Er jeg helt galt på den, eller er der nogen som har noget erfaring dermed?
Hans, Hørsholm (08-07-2006) 
Svar:
Du kan godt nøjes med 60 cm dybde.
Jeg har kolosalt svært ved at forestille mig at der kan fryse dybere i DK. (Måske bortset fra "særligt udsatte steder"
Det er godt at støbe ovenpå velkomprimeret grus, også opfyldning.
Hvis du mener at der er særlig frostrisiko kan du armere muren, eventuelt i sektioner, således at eventuelle revner kun optræder i de lodrette bevægelsesfuger.
., . (08-08-2006) 
Svar:
Rent faktisk så skal en fritstående konstruktion føres 1,2m under terræn (DS415). Man kan så fundere over og diskutere om det er nødvendigt

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hej

Jeg har flere gange set frost i 1 - 1,2 m dybde i åbent terræn men det er jo også i hovedlandet.

Jeg har en nedstøbt træstolpe på min gårdsplads(ca. 0,7 m i jorden), som har løftet sig ca. 7 cm i frostvejr.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Hvis ikke min børnelærdom bedrager mig, ja så udvider vand sig ca 10 % når det fryser til is. Dvs når en stolpe hæver sig 7 cm. skal jorden være frossen mindst 1 meter under stolpens bund, hvilket giver frost ned til 1,7 meter. Så det må have været koldt.
Nå, men tak for de gode svar. Mit spørgsmål gik dog lidt på om der var nogen som havde erfaring med at støbe ovenpå et fleksibelt materiale, som ville kunne opfange bevægelser ved frost.
Men tanken er måske lidt for langt ude.

., . (10-08-2006) 
Svar:
Selv tak.
Det fleksible materiale er gruset.
Jeg tror nu nok at du bør afstå fra at undervise i frostdybder og vands udvidelsesprocenter. Det er det rene sludder du skriver.
Men ligemeget med det, held og lykke med havemursprojektet.

., . (10-08-2006) 

Underetag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Forudsætning:
1) Der lægges et Decra ståltag på huset.
2) Tagrummet er uopvarmet.

Spørgsmål:
Hvorfor undertag? Er det et lovkrav?


Jens, København (08-07-2006) 
Svar:
Tak for svarene
., . (08-08-2006) 
Svar:
Hej

Decra er et af de få firmaer der ikke foreskriver undertag under deres produkter.

Der kan nok i visse perioder forventes lidt kondensdryp


., . (10-08-2006) 
Svar:
De foreskriver, at der skal undertag ved en hældning på 8 grader og der under. Undertaget er kun pga kondens ellers.

., . (10-08-2006) 

Her vises 17089-17113 indlæg ud af 32277.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »