» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6162.   « Forrige 25       Næste 25 »

brandport db 30 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal have en brandport BD 30 i min garage ca. mål højde 230 x bredde 252 cm
Den skal kunne godkendes.
Mvh Bettina
Bettina Stork Smith, 8444 balle (15-02-2009) 
Svar:
Hvad er problemet.
Spørgejørgensen, Spørring (15-02-2009) 
Svar:
Der er ikke noget problem - jeg syntes bare i skulle vide det!
Har du et problem?
Mvh Bettina

Bettina Stork Smith, 8444 Balle (15-02-2009) 
Svar:
Ja, jeg har masser af problemer, men nu var det jo dig der spurgte først.

Altså:
Vil du vide hvad den koster eller hvor den kan købes eller hvad slags der brænder bedst eller om den kan købes i det besynderlige mål du angiver eller om den kan monteres med automatisk nedkøling og bakgear.
Spørgejørgensen, I Rusland (16-02-2009) 
Svar:
Javel ja - alle disse spørge-ikke/spørge useriøse indlæg, det gør naturligvis underholdningsværdien uendelig større at læse svarene herpå.
Bliv bare ved, Bettina og andre af samme støbning.


Fru, Christoff (16-02-2009) 
Svar:
Ja altså jeg er seriøs ( det må være spørgejørgensen som er i spørge hjørne)jeg vil bare gerne vide hvor man kan få en brandør BD 30 og hvad den vil koste?
bettina, balle (16-02-2009) 
Svar:
Brandport? Branddør? Uanset hvad havde det da været elegant at anføre de konkrete spørgsmål fra starten af :-)
Balle, Bettina (17-02-2009) 
Svar:
Hej Betina

Prøv at se her:

http://www.genbyg.dk
Genbyg - Byggemarked - Brugte Byggematerialer, Kastrup (17-02-2009) 


Udskiftning af indvendige døre 35mm tykkelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg vil gerne have oplyst hvem og hvor jeg kan købe hvide indvendige døre med en tykkelse på 35 mm både med og uden glas.
P Wurtz, Hørning (14-02-2009) 
Svar:
Du kan få glate døre med glas i en hver trælast - de får det lavet hos Swedoor-Jutlandia
thomas, dk (14-02-2009) 
Svar:
Med eller uden karme.?
viggo, aabenraa (14-02-2009) 
Svar:
Husk lige at kontrollere at den gamle dør har samme hængsler som den nye type, modsat skal man købe uden indfræsning til hængsler og selv stemme eller overfræse ud.
jan petersen, Fredericia (15-02-2009) 
Svar:
Se hvor du mange steder har få muligheder, får du hos os, et væld af muligheder.
Glatte og fyldningsdøre i 32 / 35 og 40 mm
Malet eller rå fyr
Med eller uden glas
Med eller uden karm
Med eller uden montage

Bare ring / send mail. Eller se hjemmeside for priser.
www.vinduespladsen.dk, Ã…rhus/ Skovlunde/ Haderslev (20-02-2009) 
Svar:
Hej
jeg vil gerne modtage et katalog med indvendige døre glatte med fyldninger med og uden glas i 35 mm tykkelse.

På forhånd tak

Pia Wurtz, 8362 Hørning (23-02-2009) 

nyt gulv på ujævnt underlag... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg skal have lagt et perko gulv på et meget gammelt og ujævnt trægulv.
Jeg har tænkt mig at få hele gulvet i niveau vha et lille lag grus/sand, og så derefter lægge 12mm spånplader henover og bore dem fast i det eksisterende gulv, for så derefter at lægge mit perko-gulv.

Kan jeg gøre det på den måde?

Jeg har overvejet at nivillere det hele med explan, men det vil blive meget omkostningsfuldt.

Håber på hjælp, og på forhånd tak
Tarik B, kbh (11-02-2009) 
Svar:
Smid et lag 12 gulvspånplader på som fastskrues.
Så bliver det sikkert ret nok til pergo gulvet.

Sand/grus har ikke den store effekt, når du alligevel skrues pladerne fast til underlagt, sandet vil alligevel flytte sig rundt under pladerne.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (11-02-2009) 
Svar:
Mange tak for det hurtige svar:)

Bare et problem,... når jeg lægger spånpladerne direkte på gulvet former det sig efter ujævnhederne og får dem blot gjort blødere. Har også overvejet om man skulle lægge to lag plader, men er bange for det bliver for højt og uden at have den store effekt.

Kunne man bruge noget andet? f.eks. flamingo eller rockwool under spånpladerne?

Vil sandet flytte på sig når det bliver presset af spånplade og perco-gulv, og det kun belastes i lodret retning når man går på det?

Håber virkelig at finde en holdbar løsning på det her:)
Tarik B, kbh (11-02-2009) 
Svar:
Du kan lave udjævningen i 2 omgange.
Først opmærker du de dybeste lunker og evt. osse de højeste punkter.
De dybeste lunker spartler du med almindelig gulvspartel beregnet til trægulv og evt. pudser eller sliber du de højeste punkter lidt ned.
Alt efter hvor dygtig du er opnår du at de krævede tolerancer opnås. Hvis ikke skal der lidt selvnivelerende spartel til. (Som ganske rigtig rigtig er dyrt). Men lad være med at forsøge at få gulvet vandret, det er vigtigere at det er jævnt.

Til allersidst påsømmer du oliehærdede masoniteplader, (60x120cm), og du er klar til Pergogulv.

Men ret beset kan man måske sige at en afhøvling og lakering af det eksisterende gulv faktisk var billigere og bedre.
Peter Holm, Skævinge (12-02-2009) 

Bygningreglementet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej forum.
I forbindelse med renovering af vore overetage, skal vi have lavet en gang hen til 2 værelser. Pladsen til gangen tages fra soveværelset. I gangen er 2 stk døre i gangens langsider og begge disse døre åbner IKKE ind i gangen.
Jeg ville meget gerne holde gangbredden nede på 120 cm.
Når man kigger i bygningreglementet står der at en gangbredde BØR øges fra 100 cm til 130 cm såfremt der er døre i gangens langside.
Når jeg læser ordet BØR, læser jeg det mere som en vejledning end en regel.
Er det lovligt at lave denne gang på 120 cm ????

Uddrag fra Br08.
(3.3.4, stk. 1) Kravet kan opfyldes med en fri bredde på mindst 1,0 m i adgangsrummene. Hvis der er døre eller skabsdøre i siderne af gangarealet, bør bredden forøges med mindst 0,3 m. En større fri bredde øger komfort og brugervenlighed.

Ser frem til svar.


Hjemmebyggeren, Ejby (09-02-2009) 
Svar:
Det er rigtigt, det er kun en anbefaling.

Men det gælder slet ikke i dit tilfælde.
§-en gælder for adgangrum til boligen, og altså kun i adgangsetagen.

Bemærk teksten: Vindfang, forstuer, gange og lignende adgangsrum skal indrettes på en sådan måde, at de i deres fulde bredde kan passeres uhindret.

Søren Jensen, Risskov (09-02-2009) 

køkkenvask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle gode erfaringer med IKEA`S køkkenvask DOMSJÖ (VASK AF KERAMIK MED FARVET GLASUR)??? Vi skal have ny køkkenvask, og jeg synes at den fra IKEA ser flot ud-meen er kvaliteten også i orden, jeg tænker på ridser, som kan opstå af bestik, knive, eller misfarvninger, etc....
Håber der er nogen der kan hjælpe, eller har den samme vask.
Mirjana, Esbjerg (09-02-2009) 
Svar:
Hej Mijana
Vi har selv den omtalte vask fra Ikea, og er ikke imponeret over kvaliteten. Den blev meget hurtigt skrammet og ridset og vi var egentlig klar til at skifte den allerede efter 4 måneder. Men... så fik vi det ikke lige gjort og nu er den blevet så patineret at vi egentlig syntes den er ret pæn og vi har besluttet at beholde den.
Så... hvis du håber på at den forbliver pæn hvid, er det ikke den rigtige vask, men kan du se det pæne i patina så måske.
FSP, Aalborg (11-02-2009) 
Svar:
1000 tak for svaret.
Mirjana, Esbjerg (02-03-2009) 

Gulvvarme i bjælkelag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gulv på ca. 15m2 det er opbygget som bjælkelag c/c 40cm dim. på bjælkelaget er 65x175mm der er ovenpå monteret en 22mm gulvspånpplade. Jeg vil gerne have gulvvarme og klinker på det, hvis jeg demontere denne gulvspånplade og lægger imellem bjælkelaget en varmefordelingsplade til gulvvarmeslangerne og så montere en ny gulvspåndplade som jeg så limer klinkerne fat på. Kan det lade sig gøre eller har I en anden løsning? Jeg ved godt at svalehalsplader og et betonlag ville være en bedre ide, men hvis det andet kan lade sig gøre er det lidt nemmere for mig.
Christian Høgsholt, 8960 Randers (09-02-2009) 
Svar:
Hej

Hvis dit bjælkelag ellers er stabilt, bruger du bare en Knauff/Danogips fibergulvgips GF 25 (i stedet for gulvspånplade) som kan anvendes op til c/c 60 cm (husk speciallim i samlinger).

Gulvvarme under træ/klinker duer ikke, da der er for meget bevægelse i konstruktionen.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (09-02-2009) 
Svar:
Selvfølgelig kan du lave gulvvarme i bjælkelag. Faktisk er det en bedre løsning end beton, fordi varmereguleringen ikke er så træg som i beton. Husk at isolere godt, så varmen bliver tvunget op.

Prøv at gå på gulvvarmeproducenternes hjemmesider. Fx http://www.uponor.dk

Henrik C, KBH S (10-02-2009) 
Svar:
Hej Henrik C

Jeg ved ikke om du misforstår mit indlæg: Det er kombinationen af klinker på krydsfiner/spånplade med vandbåren gulvvarme der ikke dur, men hvis man anvender GF 25 gulvgips på bjælkelag, har man et godt produkt, der ikke arbejder så meget.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (11-02-2009) 

Nybyg af hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at bygge hus, men laver ikke lige installationer i parcelhuse til dagligt, så jeg er i tvivl.
Jeg skal have spots( selvfølgelig) i køkken/alrum. Problemet er - skal jeg nedforskalle loftet med 50mm og få plads til kabler og lampesteder, eller skal jeg bare trække det hele lige ovenover dampspære og derefter tætne med gummimancheter ( jeg ser LP sælger dem).
Jeg kan bare ikke se fornuften i nedforskallingen når der aligevel ikke er plads til Safeboks.
Hjælp, hvad plejer i at gøre,i der laver det til dagligt.
t.hass, 8900 (08-02-2009) 
Svar:
Køb de nye spot med lavenergi pærer i, de er i "hus" og behøver derfor ikke safebokse, kører 220v så transformer undgåes også, og det hele kan bare serieforbindes.

En billigere løsning på i indkøb, og MEGET billigere i brug fremover.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (08-02-2009) 
Svar:
Tak - det er selvfølgelig en mulighed, men hvis nu jeg ville køre med de eksisterende, hvad er reglerne så? jeg har aldrig haft problemer med de gamle, hverken spot eller trafo.. Nogen der ved noget om regler for stikkontakt?
Poul, Holte (08-02-2009) 
Svar:
Reglerne for lavvoltlysinstallationer er ikke bare sådan lige at forklare. Men med artiklen Bedre lavvoltinstallationer på Sikkerhedstyrelsens hjemmeside er du godt på vej.
giraffen, kbh (09-02-2009) 
Svar:
Du får nok svært ved at få forsikringen til at betale for eventuelle følgeskader med mindre du har en regning fra en autoriseret el-installatør. Det er IKKE gør det selv-arbejde. Måske du skulle ringe til den lokale, så kan han jo instruere dig i kabelføring/dampsærre mv.

Mht sparepære, så er min personlige mening at du får et forfærdeligt lys. Sæt alm. 230V gu10 pærer i, de kan dæmpes. Om et par år, når led-pærerne(kan også dæmpes) er faldet i pris skifter du så.

Husk at spots er til punktbelysning og ikke til general belysning. De skal efter min mening kombineres med andre typer belysning som fx pendler og væglamper.
Henrik C, KBH S (10-02-2009) 
Svar:
Jeg tror nogle af indlægene ikke hører til under mit spørgsmål, Så jeg mangler stadigt et svar på hvad andre har af erfaring.
For god ordens skyld, så har jeg autorisationen på plads, men jeg laver som sagt ikke lige sådanne installationer til dagligt.
t.hass, 8900 (11-02-2009) 
Svar:
Hvis du alligevel bygger nyt, hvad så med at bygge huset så der er plads til safebokse?
giraffen, kbh (12-02-2009) 
Svar:
Til safeboxen findes der en flange, der sidder ca 50mm.oppe, så det passer med nedforskallingen.
B.C., Aars (12-02-2009) 

Vaskemaskine i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at få renoveret badeværelse, og har fået at vide at jeg ikke længere må have min vaskemaskine, da den kun står 110 cm fra bruseren, og der skal være 120cm. Også selvom jeg sætter en brusevæg op imellem.

Nu har jeg så set herinde, at en anden der havde samme problem, fik det svar at det var vaskemaskinens TILSLUTNINGSSTED der skal være 120 cm fra bruseren.

Er det rigtigt? Og i så fald, er der et sted hvor kan jeg finde det på skrift?

På forhånd tak.
Jesper, Aalborg (07-02-2009) 
Svar:
Det står i stærkstrømsbekendtgørelsen kapitel 701.Hvis det er en løs væg, glasplade eller lig. tæller den ikke med. Hvis det er en fast væg der er højere end 225cm, eller når helt til loftet hvis dette er lavere, er det afstanden fra brusehovedet og 120 cm. vandret ud i lokalet der er gældende,( hvis man sætter en snor på 120 cm. fast til brusehovedet, må denne ikke kunne nå vaskemaskinens lodrette afgrænsning).
B.C., Aars (08-02-2009) 
Svar:
Vrøvl.
Tilslutningsstedet til vaskemaskinen skal sidde som i foregående svar.
Selve vaskemaskinen betragtes ikke som "fast installeret", og må for den sags skyld stå lige under bruseren. Den skal bare have den fornødne IP-klasse.
En vaskemaskine er normalt IP44, og den må derfor gerne stå i område 2 (fra 60-120 cm fra brusehovedet).
Kyllingen, Hobro (12-02-2009) 

skabshængsel der kun åbner op til 80-90 grader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det muligt at ændre sit skabshængsel så det kun åbner op til 80-90 grader? Vi har et hth skab ude i gangen men vi vil gerne have nogle knagerækker sat op bag ved, men er bekymrede for at både skab og knagerække bliver ridset.
Jeg tænkte derfor på om det var muligt at få nogle skabshængsler der kun kan åbne 80-90 grader op? Det vi gerne vil undgå er at skulle sætte en dørstopper op.

Håber der er nogen der kender en god løsning
Rasmus, sorø (07-02-2009) 
Svar:
Jeg har da set mange skabsdøre og lign. med en snor/kæde eller andet indv. i skabet mellem dør og skabsramme. Hvis der findes et hængsel med stopanordning, må der være stor risiko for ved lidt voldsom åbning, at rive dør, skabsramme og hængsel i stykker.
Per M., 2950 Vedbæk. (07-02-2009) 
Svar:
Det skulle ikke undre mig om HTH har nogle justerbare hængsler som duer til formålet.
Men ellers kan I montere en kæde el. lign. som forbinder korpus med lågen. F.eks. i toppen af skabet.
CarlF/Sanistål har mssevis af møbelbeslag, måske osse noget udskyder-glideskinne-max. åbningsvinkel-halløjsa.
Gunnar jensen, Varde (07-02-2009) 
Svar:
Tak for input, jeg har snakket med HTH de har kun hængsler der åbner i 110 grader.
Løsningen med snor/kæde er betemt ikke tosset, men jeg kan da lige prøve at ringe til CarlF/Sanistål for at høre om de har en udskyder/glideskinne til skabe. Men det havde da været smart hvis man kunne justere vinklen på hængslet.
Rasmus, Sorø (07-02-2009) 
Svar:
Pkt.1: Per M. har helt ret i at det nok går galt en dag.
Pkt.2: Kæde/udskyder-løsningen er den rigtige. Glem i første omgang Carl F., og gå ind i et velassorteret byggemarked, og kig på hylderne. Måske er det en vindues-stopnings-udskyder der passer.
S.T., Opetsted (09-02-2009) 

drænslange Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Må man nedlægge et dræn samt tilslutte til tagnedløb med sandfang uden at have kloakmesterautoritation
B. Bladt, Nordborg (06-02-2009) 
Svar:
Hvorfor vil du tilslutte et dræn der skal nedlægges!.
H., Jælp (06-02-2009) 
Svar:
Hej

Nej det er kloakmestarbejde hvis dit regnvandssystem er tilsluttet offentlig kloaksystem.

Jeg mener det er en "gråzone" hvis dit regnvand er tilsluttes faskiner på egen grund
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (06-02-2009) 
Svar:
Hej igen

Jeg glemte lige at fortælle, at der egentlig ikke må anhugges på tagnedløbsbrønde, da man nser dem for at blive for svækkede af dette.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (07-02-2009) 
Svar:
hvis det er et omfangsdræn er det aut. arbejde.
hvis det er til at dræne en græsplæne og det ikke tilsluttes en sandfangsbrønd som er en del af dit kloaksystem er det ikke aut.
der må gerne påbores på en sandfangsbrønd hvis den er min.300mm i diameter.
kloakmester hans kingo, www.rasgo.dk (07-02-2009) 

Er renselem i kloak faldstamme påkrævet? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal have lavet en ny faldstamme fra badeværelset på 1. sal. Den skal gå ned i kælderen og ud gennem væggen og ud i jorden til det udendørs kloak system. Jeg er hel med på at det ikke er noget jeg selv kan og slet ikke må lave.

En af mine venner mener at det er lovpligtigt med en renselem (som jo så skal være tilgængelig) så snart en faldstamme ledes ud af huset? Er det rigtigt? Hvor kan man læse om det? Jeg kan ikke finde nogle brugbare informationer på nettet.
Jakob, Vejle (05-02-2009) 
Svar:
Det er ikke noget krav som sådan.
Der er derimod et funktionskrav at renseadgange placeres således at enhver ledningsstrækning kan renses, alt under hensyn til den rensemetode der påregnes anvendt.
Der må max. være 20 m mellem sidste renseadgang i bygning og første i jord.

Men der kan muligvis være rent praktiske hensyn, spørg den aut. "Norm formester.

Oplysningerne findes formodentlig i "Norm for afløbsinstallationer" og/eller derafledte publikationer, måske SBI-anvisninger.
Bendtsen, Sæby (06-02-2009) 
Svar:
find svarene i DS 432
hvis der kan renses udefra er det ikke nødvendigt,men tilrådeligt at lave en renselem.
jeg mener at der i ds432 står at rensning og inspektion af faldstammer skal kunne foregår uden større gener og sundhedsrisiko.
det er en vuderingssag fra gang til gang
kloakmester hans kingo, www.rasgo.dk (07-02-2009) 
Svar:
hej jakob. hvad er problemet ?? hvorfor køber du ikke bare et rensetee og sætter på lige inden du går ud af huset med dit rør. om det er lovkrav eller ej ved jeg ikke men det er jo en stor fordel hvis dit rør en dag stopper til.
benny, lolland (08-02-2009) 

hvorfor skal alle tilslutningssteder have tilslutningsklemme for beskyttelsesleder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvorfor skal alle tilslutningssteder have tilslutningsklemme for beskyttelsesleder?
peter, køge (05-02-2009) 
Svar:
Hvorfor ikke ?
,, , (06-02-2009) 

uopvarmetUdestue skal inddrages til opvarmet uestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en udestue der uopvarmet i vores sommerhus tilbygget i 2004, men skal have den indraget til beboelse. Hvilken materiealer skal der bruges til taget? Fundamentet er ok og vinduerne er ok har været på kommune og tjekket byggetilladelsen hvilke materialer der brugt. Men har brug for hjælp til taget og hvad det i givet fald vil koste!

Hilsen Vibeke
vibeke Bache, København (05-02-2009) 
Svar:
Du bliver nød til at uddybe dit spørgsmål noget mere..

Er det trapez plader eller lign.
Er det glastag..?
Er det flad tag med pap svejset på...?
Er det med rejsning og tagsten/tagplader...?
Ved du hvor meget Isolering der ligger der i forvejen..?
Eller er der overhovedet isoleret..?

En udestue kan laves på mange måder. Så det er ikke nemt at hjælpe med uden at vide hvordan den er opbygget..

Det nemmeste var at få en tømrermester forbi og kigge på det og evt. give en uforpligtende tilbud..
Tømreren, . (05-02-2009) 

Sæbebehandlet egetræsmøbler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej til alle.
Jeg har for et halvt år siden købt mig nogle sæbebehandlet egetræsmøbler og er rigtig glad for dem, men jeg syntes at de bliver mørke ret hurtigt og det er et alt for stort arbejde at skulle sæbebehandle dem så tit for at holde dem lyse.
Er der nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at holde dem lyse uden at evt. skulle behandle dem heletiden.
Har fået af vide jeg kan give dem lak men så bliver de jo lidt mørker og det vil jeg helst ikke have.

Håber der er nogle rare mennesker imellem med nogle gode råd.
På forhånd tak.

Med venlig hilsen TG.
Tina Grandal, Frederikshavn (05-02-2009) 
Svar:
køb nogle rigtig tætte gardiner - eller bliv ved med sæbebehandling.
gunna quistbo, karlslunde (06-02-2009) 
Svar:
Jamen tusind tak det hjalp da godt nok meget!
Tina Grandal, Frederikshavn (06-02-2009) 
Svar:
Alle lyse naturtræsmøbler bliver vel lidt mørkere med tiden og der er vel ikke noget nemmere end sæbebehandling. Men du skriver ikke, hvad du bruger. Du kan i de fleste byggemarkeder og møbelforretninger købe hvidpigmenteret sæbe og det er det du skal bruge.
Per M., 2950 Vedbæk. (07-02-2009) 
Svar:
Jeg har købt mit sæbe i biva, men når jeg bruger det er det som om sæben bare lægger sig i nogle små (Pore) eller hulle i træet og ikke på selve overfladen og så ser det helt tosset ud. Overfladen bliver bare ved med at være den samme farve som før men med en masse små hvide prikker.
Syntes bestemt ikke det er et nemt arbejde, der er meget arbejde med at få det jævnt overdet hele.
Der er måske en nen måde at påføre det på?
Ved virkelig ikke hvad jeg gør forkert.
Tina Grandal, Frederikshavn (08-02-2009) 

Konstant udskiftning af el-pærer! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Det seneste halve år har jeg konstant måttet skifte elpærer i hele lejligheden. Både halogener i badeværelset og alm. pærer i stue, soveværelse og køkken. Flere af dem har jeg måttet skifte flere gange inden for et par måneder. Jeg føler at pærerne skal udskiftes konstant og tvivler på at det skyldes pærernes kvalitet. Jeg bor forøvrigt i en ejendom fra 1934 hvis det skulle have noget at sige.
Hvad kan dette skyldes?
ChristianK, Frederiksberg (05-02-2009) 
Svar:
Der kan være en løs nul leder i din installation, få en el-installatør til at tjekke din installation A.S.A.P inden der sker flere skader.
Jens, Kolding (05-02-2009) 

Jeres mening om denne ide til sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har nu søgt oplysninger fra nabo samt internet ang. sokkel til mit nye rebskabsskur.
skuret har 8 stolper, her var det min plan at grave punkter ud i 90 cm dybte og støbe der vha. fundablokke, de resterende steder hvor der ikke er stolper vil jeg nøjes med at gå 30 cm i jorden og lægge en fundablok. som afslutning vil jeg lave en firkantet ramme i 4x4´er som bliver fastgjort til fundamentet, dette for også at have noget at gøre sidebrædder fast i.
grunden til dette er jeg kan ikke se nogen grund til at gå 90 i dybden over det hele, da det blot er et let træskur. og jeg vil også gerne undgå at støbe alt for meget..
hvad er jeres mening?
Erhardt Klausen, Bramming (05-02-2009) 
Svar:
De steder du går 30 i jorden, må du grave yderligere 30 ned og lægge stabilgrus + vibrere. Modsat risikerer du, at blokken sætter sig og remmen (ad åre) knækker eller i bedste fald bøjer ned.
jan petersen, Fredericia (05-02-2009) 
Svar:
men hvad med ideen ang. at lave en træramme og lægge oven på soklen, er det dumt?
Erhardt Klausen, Bramming (05-02-2009) 
Svar:
Nej-nej.
Det allernemmeste er at indkøbe det nødvendige antal punktfundamente, (med stolpesko), og grave dem ned i rette position.
Fundablokke er osse OK, men det er ikke nødvendigt at grave ned i 90cm. Skulle skuret hæve eller sænke sig en smule har det jo ingen betydning.

Hvis du bruger runde punktfundamenter kan du afslutte forneden med 7mm eternitplade el. lign. Pladen fastføres/ophænges i rammen/bundremmen og stikker en 15-25 cm ned i jorden.

Så står dit skur rigtig udmærket.

The Skurman, Skureby (05-02-2009) 
Svar:
husk at smide murpap omkring di 4x4 der ligger mod fundablokkende, sådan at vandet ikke kan stige op i den.
GDS'er, Sønderborg (05-02-2009) 

Lampe i kip Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan monterer jeg en hængelampe i kip, når jeg gerne vil have loftsdåsen til at være vandret og ikke følge loftets hældning. Nogle gode idéer?
MPB, Egå (04-02-2009) 
Svar:
Og hva skulle det gøre godt at den er vandret..?
At den bliver mere synlig..????
Tømreren, . (04-02-2009) 
Svar:
I forhold til "Tømmerens" svar tænker jeg at det er fordi du gerne vil have din lampe til at hænge ned direkte fra loftsudtaget?
Hvis det er tilfældet kan jeg godt forstå dig.
Men... så bliver du nød til at lave et lille stykke vandret loft. Det har jeg gjort og syntes egentligt det er pænere end at have ledning til at gå fra en skrå dåse op i kip for at hænge pænt.

FSP, Aalborg (04-02-2009) 
Svar:
Du kan bruge et Ø 80mm udtag med 35mm underlag.
Og en hulsav som kan bore et 80mm hul direkte op i loftbeklædningens kipsamling.
Det vil se decideret raffineret ud. Og også pænt.

http://www.alletiders-vvs.dk
Kipspecialisten, Kalø (04-02-2009) 
Svar:
Nu er de jo ikke beregnet til, at blive halvvejs planforsinket....
Elektrikeren, Nyk. F (07-02-2009) 
Svar:
Næe, det er de ikke, men har det nogen betydning?
Kipspecialisten, Kalø (07-02-2009) 

Tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet en tilbygning på vores murstenshus fra 1950.
Huset er med kælder og 1. sal

Tilbygningen bliver foretaget i gavlen men kun i stueplan.

Her kommer så spørgsmålene:
Gulv ? Vi vil have trægulv øverst, og med gulvvarme, men hvad er det ideelle at ligge det på ?
Er det bedst at støbe et betondæk, eller kan det bygges op i et træskellet ?
Hvilken isolering er den bedste til gulv ?

Mure ? Hvordan undgår man kuldebroer mod den gamle facade ?
Hvis vi sætter et vindue i direkte op ad den gamle mur i hjørnet vil der jo opstå en kuldebro langs den gamle mur.

Tag ? Den ene del af taget vil få en hældning på 11 grader, og derfor regner jeg med at ligge tagpap her, hvad er materialeprisen ca. for et tagpaptag
fra lægterne og op ?

Kan man ligge tegl på et tag med kun 11 graders hældning ?
Normalt siger man vel fra godt 20 grader,ikke ?




Klaus Hansen, Greve (04-02-2009) 
Svar:
Det nemmeste ville jo være at støbe gulvet, også lægge et svømmende trægulv ovenpå.

Men kan også opbygges med bjælkelag hvis det ønskes.
Flamingo er bedste hvis det støbes, eller mineraluld.

Kuldebroer kan kun undgåes ved at bryge kuldebroen.
Hvis der sættes et vindue i, ville det være en ide at skære en lille bageved vindues, som stoppes med isolering.

Tagpap koster ca. 250-300,- pr. m2 i materialer ( overpap, underpap + krydsfiner )

Nogle tegl kan lægges helt ned til 10 graders hældning bla. Ravernsberger light fra CC vejle.



Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (04-02-2009) 
Svar:
Tak for svarene.

Ang. gulv hvis man skal støbe hvad gør man så for at understøtte isoleringen, der er ca 1 meter fra terræn og op til nuværende gulv.

Så det er lidt meget at fylde op med isolering.


Klaus Hansen, Greve (06-02-2009) 
Svar:
Du fylder sand i, som kompakteres omhyggeligt.
Og hvis der er muldjord i bunden af krybekælderen skal dette skovles ud allerførst.
Frederik Gronk, Næstved (06-02-2009) 
Svar:
Tak for det, er det noget specielt sand der skal bruges ?



Klaus, Greve (07-02-2009) 
Svar:
Ja, fyldsand.
Og fyldsand er ikke noget særligt. Du fortælder bare vognmanden hvad du skal bruge - og at det skal være billigt.
Husk iøvrigt at et læs sand på fortovet fylder en del og at der er mange ture frem og tilbage med en have-bør før det er på plads.




Frederik G., Næstved (08-02-2009) 

Håndklæderadiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi er en famile der skal i gang med at bygge et nyt badeværelse i et alm 70'er parcelhus.
Alt skal laves ny inkl. gulvvarme osv. Vi vil gerne have en væghængt håndklæderadiator, men er i tvivl om vi skal vælge en vand-opvarmet eller
en til el. Jeg tænkte om der måske er en stor forskel på energiforbruget
vand kontra el.

Hvis det bliver til vand, hvilken ventil skal der så vælges. En der føler
på luften eller en der føler på vandtemperaturen. Jeg forestiller mig at den ud over at tørre håndklæder også skal gøre det ud for en radiator.

Rummet størrelse er 5,5m2

På forhånd tak.
JB, Aulum (02-02-2009) 
Svar:
Det må da være det samme energiforbrug hvis det er det samme antal håndklæder der skal tørres.
Men prisen for energien er lidt forskellig. El koster mest pr. kWh
Klåge Kurt, Kalunborg (02-02-2009) 
Svar:
Strengt taget, kan du undvære varme i håndklædeholderen, når du monterer gulvvarme. Den opstigende varme tørrer dine håndklæder. Men ønsker du varme i, er vand lige ved hånden. El er for dyrt. Men det kan den AUTORISERDE installtør oplyse dig. Få nu ikke holderen hængt på gulvvarmen!
jan petersen, Fredericia (03-02-2009) 
Svar:
En håndklæderadiator uden varme i, den var ny... Det ville i givet fald være bedre med en krog på væggen til at hænge det våde håndklæde på.

Nej der skal naturligvis varme i for at tørre håndklædet hurtigst muligt og derved undgå jordslåede håndklæder.
Og bedst med vandbårent anlæg ud fra driftsøkonomien.
M.Thomsen, Horsens (03-02-2009) 

Montering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej derinde.
Jeg står på et tidspunkt at skulle isætte en havedør på første sal i soveværelset,istedet for et vindue,der er ca.130 cm i bredden. Til den havedør har jeg et sideparti så de tilsammen passer på de 130cm, hertil vil jeg gerne spørge om hvad jeg sætter imellem havedør og sideparti, jeg havde tænkt på at sætte et bagstop imellem, men ved ikke om dette er korrekt????
Jesper, Haarby (30-01-2009) 
Svar:
Hvis de sættes helt sammen, så giver du samlingsfladen en stribe silikone inden de skrues sammen.

Sætter du dem med en fuge imellem, så er det nemmeste af montere 2 12 mm krydsfinerklodser mellem de 2 partier, så de holder afstanden.

Efter montering stopper du mellem partierne med glasuld, også et fugebagstop.

Indvendigt fuges så med overmalbar fugemasse eller acrylfuge, og udvendigt med fugemasse eller bygningssilikone.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (30-01-2009) 
Svar:
Tak for det Koluda,det er fint.
jesper, Haarby (30-01-2009) 

tilbygning træhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa..

jeg har et træhus på 68 kvm og har planer om at få lavet en tilbygning på 20 kvm med 2 rum...
skal have håndværkere til at lave det hele og er interesseret i at høre om nogen kan give mig en ca pris på hvad det vil komme til at koste alt i alt og om det evt kan betale sig at bruge polske håndværkere

winnie
winnie, esbjerg (30-01-2009) 
Svar:
Hej.
Jeg vil bare lige sige at har du ingen forstand på byggeri ja så skal du holde dig meget langt væk fra alt hvad der har med polske håndværker at gøre også selvom at der påståes at der er dansk ledelse der holder opsyn med dem.

Har selv prøvet og har dårlig erfaring med dem og det er ikke kun 1 firma men fler, samtidig med har jeg hørt og set til fler eksempler på det samme.

MVH. Preben Pedersen

Redigeret af,
Byggeri.dk

Aktiventreprise, Ebeltoft (30-01-2009) 
Svar:
Aktiventreprise er åbentbart flyttet fra Risskov til Ebeltoft, hvorfor??

At dømme "Polske håndværkere" over en kam, det kan man ikke.

Så skal vi også til at bedømme "danske håndværkere" jvf. "klamphuggerne",
hvilket forøvrigt ikke er et korrekt udtryk, for en dårlig håndværker!!

I mit daglige virke oplever jeg "SÅ meget sjusk" udført, primært af danske
håndværkere, der ikke har en sk.. respekt for faget (Mest øst for storebælt)?

Der er mange smukke bygninger, både i Polen og de andre tidliglere øst-stater.
De er jo udført af lokale håndværkere, med respekt for faget!? Den respekt mangler her!! Polske håndværkere er MINDST lige så dygtige, som danske håndværkere.!!.

Til Winnie, hvis kriteriet er "lav pris" så vent til økonomien er lidt
bedre!


















realisten, danmark (30-01-2009) 
Svar:
"I mit daglige virke oplever jeg"

Hvilket er ? ( bag anonymt brugernavn kan du jo være hvad som helst )
For med de udtalelser skal det sku være godt, for at virke troværdigt...!
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (30-01-2009) 
Svar:
ok tak for svarerene vil lige overveje det med de polske håndværkere en ekstra gang hvis det bliver aktuelt.... ved ikke helt om det er "lav pris" da jeg ikke har en ide om hvad sådan en tilbygning kunne rende op i.. har ca 100.000 til det hele men er meget i tvivl om det er nok. tænker bare at måske er en tilbygning på et træhus billigere end et murstenshus
winnie, esbjerg (31-01-2009) 
Svar:
Det er billigere med træ end mursten.
Og dit budget er ikke helt ved siden af, alt efter hvordan det skal bygges.

Tjek hellere referencer fra de hændværkere du evt. vælger at hente tilbud fra, i stedet for at kaste dig ud i en eller anden tilbuds portal på nettet.

Så finder du sikkert en håndværker der kan sit kram, og levere et godt stykke arbejde.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (31-01-2009) 
Svar:
det lyder godt og tak for det.. så kan jeg godt arbejde videre på projektet. godt råd mht referencer fra håndværkerne

winnie, esbjerg (01-02-2009) 
Svar:
Med 100.000 kommer du aldrig i mål når du skal have håndværkere til det hele. Så kan de være polakker, kinesere eller danskere.
Jan, Danmark (01-02-2009) 
Svar:
Altså 100.000,- for 20 m2 tilbygning til et træhus.

Er da helt klart muligt, også med danske håndværkere.

Hvis altså det bygges i fornuftigt materialer og fornuftige løsninger.



Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (01-02-2009) 
Svar:
Hej
Skal vi ikke for en sidste gangs skyld gøre det klart at der selvfølgelig findes gode håndværkere i alle lande og der samtidig findes dårlige uhæderlige håndværkere i alle lande ?.

Det samme kan man sige om håndværkere inde for landets grænser, både øst og vest for storebælt !.

Man skal altid undersøge om dem der skal lave ens hus har prøvet det før. Der skal under byggeriet selvfølgelig foretages tilsyn af en der har forstand på at bygge huse, f.eks. en arkitekt. Nogen tror at det kan betale sig at spare denne del væk, men de bliver klogere (måske..... ).

Det koster penge at få lavet ting ordentligt, lige meget om det gælder huse eller andet,- så vær på vagt overfor bemærkelsesvis billige tilbud.

Ellers kan jeg kun sige en ting til slut, og det er at rådføre sig FØR og UNDER byggeriet,- og få lavet skriftlige aftaler.

Hilsen Murermester Helge R. Jørgensen, Herfølge
Helge, Herfølge (01-02-2009) 
Svar:
En tyk streg under det faktum at man ikke bør besvare prisspørgsmål her på siden.
DET ER ALT FOR USIKKERT

Så således belært vil jeg mene at ovennævnte tilbygning vil komme til at koste 200000,00 kr., hvilket er 10.000 kr./m2.
Den skal vel ikke bygges af sideskasser, selv om det er i Esbjerg.
Egon Olsen, herstedvester (01-02-2009) 

Hul i gulvet til en trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Da jeg skal have sammenlagt mine lejligheder med en trappe, har jeg brug for et hul i gulvet på min førstesals lejlighed ned til stue etage lejligheden. Så jeg ville høre om der er nogen der kan svare på, hvor meget det vil kost mig og hvem der kan gøre det? Jeg takker på forhånd og håber på at der nogen der kan svare på mit spørgsmål..
Huseyin, København (30-01-2009) 
Svar:
Det kan et tømrerfirma. Hullet skal være mellem to spær og længden af hullet er meget vigtig. Ligesom det er vigtigt at trinene er beregnet rigtigt, ellers vil du ærgre dig i mange år med en trappe der f.eks. enten har for korte t rin eller ikke "falder" naturligt. Få en tømrer til at lave tingene, med mindre du vil have en jerntrappe - den må du google efter - men hullet skal stadigvæk være rigtigt!
john krabbenhøft, grimstrup (30-01-2009) 
Svar:
hej.
da vi sidste år skulle lave trappehul til tørloftet over vores lejlighed tog vi kontakt til trappefirmaet Top Wood Industri, de lavede en præcis trappetegning over hvor meget plads og trappehul vi skulle bruge for at få plads til en god trappe.

http://www.top-wood.dk


A.Sørensen, KBH (30-01-2009) 

ANSVAR PÅ RØR Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HEJ FORUM

Der er ikke en ballofix(STOPHANE) på det gennemgående vandrør i min andelslejlighed
Det betyder at jeg skal have lukket for hovedhanen hver gang jeg skal have skiftet min vandhane pakning.
Som jeg forstår, har andelsforeningen ansvaret for vandrør frem til den første ballofix til lejligheden.

Står andelsforeningen så for ansvaret med vandrørene frem til min vandhane, da der ikke er en ballofix ved det gennemgående vandrør?

hvem skal betale en ballofix(STOPHANE) på de gennemgående vandrør i min andelslejlighed, ER DET ANDELSFORENINGEN ELLER ER DET ANDELSHAVEREN?


kim kristensen, Tårnby (28-01-2009) 
Svar:
Har du spurgt bestyrelsen?
gunna quistbo, karlslunde (28-01-2009) 
Svar:
de mener det er andelshaveren, og at jobbet skal udføres af en aut.vvs mand
kim kristensen, tårnby (28-01-2009) 
Svar:
Nu er en ballofix jo ikke det samme, som en stophane, for god ordens skyld.
Hvis man monterer kvalitetsarmaturer, så skal der praktisk talt aldrig skiftets
pakninger i disse. Har du egen vandmåler?

Redigeret af,
Byggeri.dk




realisten, danmark (28-01-2009) 
Svar:
Ballofix er en stophane!
Hvis reglerne siger at andelsforeningen er ansvarlig for gennemgående rør frem til en ballofix, burde det havde været omtalt i den synsrapport der blev lavet, da du købte lejligheden.
Prøv at snakke mad bestyrelsen igen, da der er tydelige regler omkring hvem der må udkifte rør på brugsvand.
Hvem der skal betale må stå i vedtægterne.
smeden, amager (29-01-2009) 

filt ell væv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ville gerne have sat filt ell væv op på mine vægge.Hvad er mest holbart og ser pæneste ud.Tak
Flemming, Vanløse (27-01-2009) 
Svar:
Filt er mere neutral i forhold til glasvæv og er det mest almindelig brugte idag. Filt er også lettere at arbejde videre på hvis man en dag vil vælge at sætte anden beklædning på. Hvis du alligevel vælger glasvæv anbefaler jeg den hel fine struktur.
MC, fredericia (28-01-2009) 

Afstand fra Vindue til radiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er lige flyttet ind i en nybygget stuelejlighed med gulv til loft vinduer i hele boligen. Problemet er bare at i køkkenet er der kun 4 cm. fra radiatoren til vinduet. Der er derfor ikke plads til at sætte gardiner op.

Det skal dertil nævnes at alle de andre identiske lejligheder i opgangen har mellem 10 og 14 centimeters afstand mellem vindue og den selv samme radiator.

Bygherren afviser at have gjort noget galt, og ønsker dermed ikke at flytte radiatoren.

Mit spørgsmål lyder derfor:
Er der ikke regler for hvor tæt op ad vinduer man må placere en radiator?
Og hvor finder jeg i så fald disse regler?

Al hjælp vil være meget værdsat.
Bjørn L., København (26-01-2009) 
Svar:
Det tror jeg ikke der er regler for.
Det skal bare være sådan at luften kan cirkulere omkring radiatoren.
Noget kunne tyde på at det er lidt tilfældigt hvordan radiatorene er blevet placeret i de forskellige boliger, men nogen fejl er det ikke.

Kan du ikke hænge persienner eller rullegardiner eller noget andet op?
Kuno Sørensen, Hørning (26-01-2009) 

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6162.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »