» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6210.   « Forrige 25       Næste 25 »

areal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej

jeg har et trekantet område hvor jeg skal have regnet ud hvor mange m2 det er på. nogen der ved hvordan man gør dette
per kristiansen, langebæk (15-03-2009) 
Svar:
Ja da..

De 2 korteste mål gange du med hinanden og divider det så med 2.

F.eks. en trekant på 3 x 4 m

3 x 4 = 12 m2
0.5 x 12 = 6 m2
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (15-03-2009) 
Svar:
Hej Koluda

Det er da vist kun ved retvinklede trekanter det gælder :-)

Se her:

http://www.matematikbogen.dk

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (16-03-2009) 
Svar:
For ALLE trekanter gælder at arealet er ½ x grundlinie x højden.
Hvor højden måles vinkelret på grundlinien.
Overregnelære F.A.K. Tura, Uden Moms (16-03-2009) 
Svar:
Ja, kun retvinklede trekanten, andet kunne jeg ikke lige huske i hovedet.
Er jo efterhånden 10 år siden jeg brugte det sidste gang...;)
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (16-03-2009) 
Svar:
Find den længste side, og spejl så trekanten over denne. Så har du en firkant hvor du tage den ene side x den anden og dividerer med 2. Simpelt uden matematik.
En bonde havde 3 sønner og 17 køer. Da han døde skulle de arve, men ikke ligeligt. Den ældste skulle have halvdelen, den næstældste skulle have en tredjedel og den yngste som var et pjok skulle have en niendedel. De synes jo det var synd at skære køerne i stykker og lånte derfor 1 hos naboen. Den ældste fik derfor 9 køer, den næstældste 6 køer og pjokket 2 køer, og så fik naboen sin ko retur. Ingen blev snydt for de fik jo alle mere end de skulle have haft. Hvorfor gøre det sværere end nødvendigt?

snork, 1234 testby city (25-03-2009) 
Svar:
Snork. Du skal have dine skolepenge tilbage!
gn, Fjerritslev (18-04-2009) 
Svar:
Du skal anvende Herons formel...
Denne formel kræver kun, at du kender de tre sidelængder i trekanten(a, b, c).

Find den for eksempel her på Wikipedia...

http://da.wikipedia.org
Rasmus Hoffmann, Store Heddinge (30-04-2009) 


fjerne selvklæbende vinyl fra dør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal have afrenset en dør - vistnok masonit - der er beklædt med selvklæbende vinyltapet. kan nogen komme op med en god ide for limen bliver siddende tilbage når jeg prøver at hive tapetet af.
Bruno Jacobsen, København/Søborg (15-03-2009) 
Svar:
hårtørrer med god afstand
jan pedersen, Fredericia (16-03-2009) 

Persienner sat op med dobbelt klæbende tape Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Og HJÆÆÆÆÆLP

Jeg har en altan med glas parti i metal ramme. Så for at jeg kunne finde ud af at få persienner op der ude, brugte jeg dobbelt kæbende tape og så satte jeg persiennen in på det. Virker fint på de 3 af banerne.En bliver ved med at falde ned.

Når men nu vil jeg have de persienner ned igen og det er jo ikke lige sådan.

Hvordan for jeg dem ned igen på letteste vis ?

Mange tak

Lotus


Lotus Jensen, Kokkedal (15-03-2009) 
Svar:
Skære dem ned med en stanlykniv. Flække tapen.
Det må jo være meget nemmere end at skifte hele glaspartiet.
Den der falder ned lar du bare være med at sætte op igen.
Thomas Hulkk, Nørre nebel (15-03-2009) 
Svar:
Hej

Tak for dit svar. Jeg har fået en ned ved at bruge opvaskemiddel og så en skruetrækker agtig ting med stor flade. Brække brække. HEHE.2 tilbage. Skrabede så den gamle tape af bag efter.

Lotus
Lotus Jensen, Kokkedal (15-03-2009) 
Svar:
Rigtig glimrende.
Men det er nu nemmere at opvaske først og nedtage persienner efter.
Man kan osse bare rive persiennerne ned - med en persienne-rive.
Hulkk & Atter Hulkk, Nørre Nebel Øst (15-03-2009) 
Svar:
for en anden gang skyld. du kan bruge en tandtråd til at "save" mellem persiennekonsol og vinduesramme
jan pedersen, Fredericia (16-03-2009) 
Svar:
eller en ostehøvl..!
michael, århus (20-03-2009) 

udvendig isolering af kælder fra 1957 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en gammel kælder over en gasbetonhus fra 1957, som ligger på en skrånende grund. I det ene hjørne er der salpeter gennem muren i den nederste meter over gulvet. Vi vil isolere indefra - har dog ikke set nærmere på en god løsning hertil endnu.

Men jeg tænker også på, om det kan betale sig at grave ned til det problematiske hjørne udefra og fx lægge flamingobats på væggen - er der nogen sagkyndige, som kan give mig et godt råd?

Fra det dårlige hjørne skråner grunden videre ned i haven (og altså ikke ind under huset), så jeg tænkte også på, om man kan skyde et drænrør ud i haven herfra?

På forhånd tak for svar og tips!

Michael, Roskilde (15-03-2009) 
Svar:
En kælder OVER et hus, der kan man bare se. .o)
Salpeterudslag i en kælder er meget almindeligt og er udtryk for at der trækker lidt fugt gennem væg eller gulv.
Det kan klares med lidt indvendig tætning og der findes mange metoder og leverandører af materialer, f.eks. Vandex.
http://www.vandex.dk

Det kan være svært at vurdere hvad årsagen til fugtindtrængen et enkelt sted er. Det kan enten være nedsivende overfladevand eller grundvandsstand. Men hvis du vælger at isolerer udefra er det ikke nok med nogle flaminoplader.
Så bør væggen spules og berappes og tjæres og beklædes med drænplade og isolering og omfangsdræn og "hele svinerier"
John Svendsen, Ålborg (15-03-2009) 
Svar:
Jeg synes du skal kontakte en bygningssagkyndig og få nogle råd. Udvendig isolering, dræn m.v. er alligevel ikke gør-det-selv arbejde, da du fx. ikke er dækket af nogen forsikring hvis dit fundament skrider!
Indvendig tætning er mulig, men ikke billigt.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

Afretning af betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have afrettet et betongulv der har er afvigelse på +/- 5 til 10mm.

Kan nogen oplyse mig hvordan man gør det mht. materialer og blandingsforhold ?
Thomas, Ringsted (14-03-2009) 
Svar:
Du skal bruge flydespartel til det.
Kan du få på den lokale trælast
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (14-03-2009) 

vil i anbefale undertag ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej er igang med at bygge et skur i haven på 30 kvm. skuret er lavet i træ og med teglsten som tag. vil i lave undertag? og iså fald hvilket skal jeg bruge

Skuret bliver ikke opvarmet kun med en gasovn når der arbejdes derude.

Kurt Steensig, Middelfart (14-03-2009) 
Svar:
Hvis ikke det isoleres, ville jeg da ikke bruge undertag.

Men vælger i alligevel at benytte undertag, så ville jeg bruge huntonit.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (14-03-2009) 
Svar:
Undertaget har vel ikke noget med isolering at gøre. Tværtimod er det vel nødvendig for i det hele "taget" at få et tæt tag.
Karsten Høj, Svendborg (14-03-2009) 
Svar:
Nar nu tagstenene formodentlig ikke er det - alene.
K. Høj, Svendborg (14-03-2009) 
Svar:
Han skriver jo det er et skur.

Hvis ikke der er isolering i taget, er der jo absolut ingen grund til at ofrer undertag på et skur.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (15-03-2009) 
Svar:
Jaaamen taget er jo ikke tæt. Uden undertag. Overhovedet
Nogle typer tagsten, f.eks vingetagsten, er jo nærmest kun til pynt.
Hvad med fygesne og slagregn og kulingstyrke.
Der kan være helt fyldt op med fygesne mellem tagsten og undertag. Efter en snestorm jo.
Undertag skal der på, medmindre man bruger en type tagsten som er tætte i sig selv.
K. Høj, Svendborg (15-03-2009) 
Svar:
Jeg vil anbefale icoboard banevareundertag til et skur. Det holder skuret tæt, blafrer ikke i blæsevejr og er let at rulle på og fastgøre.
M.Thomsen, Horsens (15-03-2009) 
Svar:
B&C med danflock...
Eller bare falstagsten som normalt er meget tætte.

Det er jo kun et skur...;)

Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-03-2009) 
Svar:
Danflock? Jamen det er jo kun et skur... ;-)

Nej du, En rulle icoboard til en plovmand er vel overkommeligt, og så læg pæne vingetegl på skuret - eller hvad der nu passer til hovedhuset.
M.Thomsen, Horsens (16-03-2009) 
Svar:
Se www.duko.dk og find så det rigtige undertag til dine tagsten.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (30-03-2009) 
Svar:
Hej K. Høj

Jeg ved ikke, om man må svare på indlæggene ved at stille supplerende spørgsmål, men nu gør jeg det alligevel.

Du skriver:
"Der kan være helt fyldt op med fygesne mellem tagsten og undertag. Efter en snestorm jo."

Vil det sige, at dette "fænomen" er normalt, og at fygesneen "forsvinder" af sig selv, når den tør, dvs. uden at vandet trænger gennem undertaget? Der er også her tale om en "fritspændende banevare".

Jeg spørger, fordi vi har købt et hus fra 2005, hvor jeg netop har opdaget, at der ligger temmelig meget fygesne mellem undertag og tagsten. Jeg er derfor lidt bekymret for, om det kan skyldes fejl i konstruktionen, eller om det er ganske normalt.


PC, Borup (31-01-2014) 

Badværelses gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har en badværelse der skal have ny fliser over det hele. Der er små 5x5 fliser på gulvet og herunder vand gulvvarme
Er det bedre at bare spartel over de eksisterende fliser og ligger de ny ovenpå?
Ellers
Skal de små fliser fjernes med risiko for at skade gulvvarmen?

Badværelses gulv er beton med kælderummet under!





Andy, Frederikssund (13-03-2009) 
Svar:
vis jeg var dig ville jeg leje en betong høvl. slibe gulvet og bare ligge de ny fliser ovenpå. men vis det er et gamlet bad skal du nok over veje om der er rør der skal skiftes ned i gulvet. nu du var i gang. husk vådrumssrikning.
simon muren, hampen (13-03-2009) 

"gammelt fyrretræsgulv"- hvordan? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er igang med at restaurere et gammelt hus, og vi ønsker at holde fast i den helt gamle stil. Men vi skal have nye trægulve i huset og har søgt vidt og bredt for at finde et gulv som ligner de gamle patinerede fyrretræsgulve. Men der er ingen af de nye produkter som lige falder i vores smag/ ser "gamle og slidte" nok ud..
Er der mon nogen som har en super god ide til hvordan vi evt kan behandle et nyt fyrretræsgulv, så det ligner et gammelt gulv. Eller er der nogen som kender et nyt produkt vi bare ikke lige selv kender til (som altså passer i stilen)

Casper Pind, Holstebro (12-03-2009) 
Svar:
Den gamle stil du efterspørger kan du sagtens opnå. Gulvet skal ferniseres, ligesom man gjorde i gamle dage. Så køb et nyt plankegulv og giv det nogle gode lag fernis, så har du den rette brune farve. Giv det en tur med rystepudseren så har du det slidte look også.

Ellers skal du køre ud til Fluesmækkeren i Skave. Han har sikkert nogle brugte gulvplanker som kan anvendes. Du drejer bare til højre inden du kommer til købmanden, så er du der. Han ved dog godt hvad han skal have for tingene.
jf, jf (12-03-2009) 
Svar:
Fernis v. h. b.
Næe, smid brædderne i en gylletank en månedstid, så har I den helt rigtige gammeldags overflade og flavour fra dengang man havde kostald i vestenden af huset.

Kræn Høtyv, Odense Øst (12-03-2009) 
Svar:
ff.... altså steen i skave skal man bare tale pænt til, så bliver man behandlet ordentligt! Hvis man praldrer op som på et sydlansk marked, kommer man bare ud på albuerne.
jan pedersen, Fredericia (13-03-2009) 

Fjernelse af lak fra trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en ca 15 års gammel lakeret fyrretræs trappe..Vi vil have hvidpigmenteret, så lakken skal fjernes. Jeg er gået igang med rystepudseren og har erfaret dt er et kæmpe arbejde..
Er der nogen der har erfaringer med en mere effektiv måde at fjerne lakken på
...er en båndpudser f.eks bedre? Håber på hjælp.
Birger, Greve (11-03-2009) 
Svar:
Drop sliberiet og laker med hvidpiknemteret gulvlak.
Jeg vil tro at det kan fås i forskellige "Hvidheder"
Kaj Quist, Sønderbiorg (11-03-2009) 
Svar:
Du kan købe et middel hos farvehandleren (en slags tyk grød) og smør det på. Dæk med husholdningsfilm og vent til næste dag. Klip dernæst en skraber af et plastiklåg til en malerbøtte og du har en nem måde at skrabe lakken af.Køber du midlet skal du spørge om det er en syre eller en base for du skal dernæst afvaske med det modsatte for et neutralisere. Det siges at man selv kan lave midlet af kaustisk soda(base) og tapetklister og afvaske med en mild opløsning af saltsyre, eddikesyre eller lignende. Spørg dig godt for så ikke er i tvivl. Det er stærke sager.
gn, Fjerritslev (12-03-2009) 
Svar:
Køb noget grovere sandpapir og skift så rystepudseren ud med en excentersliber
GDS-mureren, 8200 Århus N (25-03-2009) 

Levering af beton ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at planlægge det kommende arbejde med en tilbygning.
Til støbning af fundamentet er det jo nemmest at få en betonkanon ud og hælde det hele i.
Men, der er 17 meter fra vej og ind til nærmeste hjørne af fundamentet.
Og alle de steder jeg har set står der at levering med bånd er max. 14 meter.

Jeg er ikke meget for at have den til at køre ind i indkørslen da det sikkert vil give spor i fliserne.

Og 9 m3 beton med trillebør lyder ikke rart.

Klaus, Greve (11-03-2009) 
Svar:
Hej

Det er da kun 117 trillebørefulde :-) , men så er der jo ventetiden mens folkene kører det ind.

Der er mulighed for at pumpe det ind, men det koster selvfølgeligt også.

Skal du selv udføre arbejdet, eller skal der professionelle på?
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (11-03-2009) 
Svar:
Jeg skal som udgangspunkt selv udføre arbejdet.

Dog skal jeg have lavet et hul i gavlen og det vil jeg gerne have prof. til.

Hvis der kommer en god tilskudsordning fra staten vil jeg da overveje at få hjælp til murearbejdet.


Klaus, Greve (11-03-2009) 
Svar:
Ja 117 børfulde er jo ingenting.
Men prøv at få en pris fra betonværket incl. pumpning.
Ring til din lokal Unicon og få en omtrentlig telefonpris - jeg tror at pumpeprisen alene er ca. 500 kr/m3 beton.
Der findes iøvrigt såkaldte pumpebiler med 20 m vandret udlæg

Kurt kom Forbi, Grenå (11-03-2009) 
Svar:
Jo tak

Men en pumpebil koster nemt 5000 før den er betalt.
Og så kan den stadig ikke dække hele arealet !
Og jeg har jo samme problem når jeg skal have støbt gulv.

Så er det nok billigere at få lagt nogle køreplader ud i haven.


Klaus, Greve (11-03-2009) 
Svar:
Ja, det er ikke gratis at bygge hus.
Og beton er hårdt arbejde. For overarmene eller for tegnebogen.
Men få nu en pris før du går til yderligheder.
Men der er alternativer. Måske fælde en hæk og bakke direkte ind i haven. Blande selv. Få et tilbud på arbejdet fra en muremester/entreprenør som betaler væsentligt mindre for både beton og pumpeudstyr en du kommer til.
Snak med betonfirmaet, de bøvler med den slags hver dag.

Kurt kom forbi, Grenå (11-03-2009) 
Svar:
Som Kurt siger, få en pris. Husk at man også kan spare de forkerte steder.

PS. Jeg tror sgu ikke du skal regne med at statens tilskudsordning vil betale for en tilbygning :-)
nn, nn (12-03-2009) 
Svar:
Spare de forkerte steder ? Hurra, men jeg ved ikke med dig, men 5000 kr. for måske 40 - 50 % af løsningen synes jeg er penge ud af vinduet.

Og det er 2 gange, så derfor søger jeg andre muligheder.

Men jeg vil da kontakte et par entreprenører for at høre deres bud.

I Sydamerika har jeg set nogle store tromleblandere monteret med et lad foran så de selv løfter grus og cement ind.
Det ser ret effektivt ud.

Tilskudsordning - jeg regner ikke med noget som helst, men omvendt skal murerne vel ikke holdes udenfor.



Klaus, Greve (12-03-2009) 
Svar:
Unicon har pumper der kan nå 41 meter vandret udlæg, så de kan sagtens nå hele din støbning og derved tager den del af arbejdet ikke meget mere end en halv time.

Alternativt kan du få udlagt jernplader i indkørslen så betonbilen ikke trykker så meget.

Det er ihvertfald billigere end at importere nogle betonblandere fra Sydamerika
AB, Århus (08-04-2009) 

pris på vandskuring af hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej,
Jeg har et gulmurstenshus(århus) fra sidst i 60´erne, som jeg gerne vil have vandskuret...

Hvad skal jeg ca. regne med at det koster pr. kvm at få lavet af en murer?


thomas, 8260 (10-03-2009) 
Svar:
hej vedr. vandskuring af dit hus hvis stadig aktuelt, kan lige tilføje, håber dette er i orden, jeg har mit eget firma..

hvis det kun skal vandskures i mørtel uden farve, så tager jeg 250kr pr m2 inkl materialer.ex moms

hvis det skal vandskures i farve, med f.eks skalcem som er et utroligt godt produkt, så tager jeg 325kr pr m2 inkl. materialer.ex moms
lige nu kører jeg desuden med -15%rabat
du er velkommen til uforpligtende til at kontakte mig
www.byggefirma.mono.net


Thomas Zimmermann, århus (05-04-2009) 

lamiantbordplade og nedsænket vask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man have en laminatborplade og en nedsænket granitvask i ? Jeg fik at vide at underlimning er uholdbart, men at dette skulle kunne holde. Kan det være rigtigt at man kun kan have en stål vask med kant på, på en laminatbordplade ?
Alice, København (10-03-2009) 
Svar:
Hej Alice !

Hvis du med granitvask mener en model af eksempelvis silgranit er der absolut ingen problemer i en planlimning - der er fuld garanti på sådan noget. Jeg tror umiddelbart at enhver producent af laminatbordplader laver denne operation.
Held og lykke
Thomas, Aalborg (10-03-2009) 
Svar:
Hej Alice....må give Thomas fuldstændog ret....granitvaske er typisk den generelle betegnelse for silgranit - og i givet fald at det også måtte være gældende i dit tilfælde er der da overhovedet ingen problemer med underlimningen. Du vil sikkert (Naturligvis afhængigt af hvor du vælger at købe dine bordplader) få fremvist en sort vask, men prøv at forhør dig idt omkring udvalget - de findes efterhånden i mange størrelser, udformninger og farver...og er bare et fantastisk materiale som håndvask.... Held og lykke med dit indkøb.
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (11-03-2009) 
Svar:
Nu fik jeg også rodet begreberne lidt sammen....men synes personligt at underlimning giver den kønneste afslutning/overgang ml. bordplade og vask...
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (11-03-2009) 

Område 1 i bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
nu har jeg stillet min lære et spørgsmål han ikke lige sådan kunne svare på så nu håber jeg nogle her kan..

spørgesmålet lyder sådan her..

må der i område 1 i bad sidde et IHC wireless tryk til at tænde lyset i badeværelse??

hvis i kan svaret ville jeg gerne have link eller side og paragraf i SB6
Mads Rasmussen, Ulstrup (10-03-2009) 
Svar:
Ja, når det er svagstrøm.
;-), , (10-03-2009) 
Svar:
ja men der står jo også i SB at strøm kilde til det svagstrøm tryk eller andet svagstrøm skal være udenfor område 1 og 2.. for hvis man går ind og kigger på den må man jo ikke for så sidder batteriet jo i område 1...
Mads rasmussen, ulstrup (10-03-2009) 
Svar:
Du tænker på SELV / PELV kredse - her er tale om et batteritryk og derved ikke en del af den faste el-installation, så trykket må gerne sidde der.
Jakob Steinaa, Hvidovre (10-03-2009) 
Svar:
Jeg er enig med Jakob. Du kommer heller ikke i problemer med SB6 ved at tage fjernbetjæninger med i bad. Producenten er derimod nok ikke helt med på den.

Kapslingsklasse: IP20.
Luftfugtighed: 20% - 95% ikke kondenserende.

Det er nok ikke noget man skal projektere med ved mange badeværelser. Det kan ende galt med en tvist omkring ødelagte tryk før garantiperioden udløber.

JRST, Odense (10-03-2009) 
Svar:
Nu har jeg skrevet til SIK.dk

der fik jeg svaret at den ikke må fordi strømkilden (batteriet) sidder i område 1..
Mads Rasmussen, Ulstrup (12-03-2009) 
Svar:
Come on SIK, prøv at være realistisk.
;-), ;-) (12-03-2009) 
Svar:
Kan du så ikke spørge dem hvori bekendtgørelsen det står at et batteritryk er omfattet?
Jakob Steinaa, Hvidovre (12-03-2009) 
Svar:
Det står i kapitel 11 Gyldighedsområde.
R, J (18-03-2009) 
Svar:
Kunne du præcisere - ellers ville jeg jo fristes til at tro mine fjernbetjeninger også var omfattet?
Jakob Steinaa, Hvidovre (19-03-2009) 
Svar:
Det kunne være 11.2 e
Fast installation for styring e.l.


Men så holder den her ikke - der fik jeg svaret at den ikke må fordi strømkilden (batteriet) sidder i område 1..

De kan måske forsvare sig med at der kunne forekomme utilsigtet tændinger hvis kontakten bliver påvirket af fugt.
JRST, Odense (19-03-2009) 
Svar:
Elinstallatørloven §2 stk. 3 siger at det ikke kræver autorisation at sætte trykket op - hvis ikke det kræver autorisation kan jeg ikke se at trykket er omfattet af afsnit 6.
Jakob Steinaa, Hvidovre (19-03-2009) 
Svar:
§ 2. Loven omfatter følgende arbejder ved elektriske installationer for stærkstrøm:
3) Installation af ikkestærkstrømsmæssige styrings- og reguleringssystemer, som anvendes til styring af stærkstrømsfunktioner.
§ 3.
Stk. 2. De i § 2, nr. 3-6, nævnte arbejder må udføres af autoriserede elinstallatører samt af personer eller virksomheder, der som erhverv producerer, reparerer eller vedligeholder styrings- og reguleringssystemer, maskiner og brugsgenstande.

Så skal de jo være bekendt med lovgivningen på området.
JRST, Odense (20-03-2009) 
Svar:
Ja, men den lovgivning der bliver refereret til er lovgivningen for den faste installation som jeg ikke mener batteritrykket falder under.
Jeg mener kun der er fabrikantanvisninger at tage højde for her. Der er jo ingen elektrisk fare ved at have batteritrykket siddende i område 1, så udmeldingen fra SIK tidligere i indlægget føler jeg ikke giver nogen mening.
Jakob Steinaa, Hvidovre (20-03-2009) 
Svar:
Der kan vel komme en elektrisk fare hvis der kan komme utilsigtet tændinger p.g.a. fugt ved forkert placering. LK må jo kontaktes mandag :-)



JRST, Odense (20-03-2009) 
Svar:
Jeg er grundlæggende enig med dig Jakob. Jeg vil da lige tale med SIK hvad de egentlig mener.

Til det egentlige rejste spørgsmål.
Et wirelesstryk er IP20
og der må i område 1 kun installeres materiel med mindst IPX4

JRST, Odense (20-03-2009) 
Svar:
Kravet til IPX4 er til den faste installation som trykket ikke har noget med at gøre. Der kan IKKE opstå nogen elektrisk fare uanset hvor i badeværelset trykket bliver placeret, så det er ikke omfattet af bekendtgørelsen - det er udelukkende producentanvisningerne der skal overholdes.
Jakob Steinaa, Hvidovre (20-03-2009) 
Svar:
Nå. Lidt som lovet.
SIK: Den skal sidestilles med en fjernbetjæning - Fabrikantens anvisninger gælder. Så hvis en autoriset har opsat et wireless lampeudtag står det frit for at gå igang selv.
JRST, Odense (23-04-2009) 

Bygningsreglement vedr. ombygning af kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hos er en murermestervilla fra 1937 med høj kælder og udnyttet tagetage. Bebygget areal er 93 kvm og boligareal på 163 kvm. Vi har ikke planer om at kælderen skal have beboelsesstatus, men vi vil gerne have et bedre klima samt et ekstra badeværelse. Vi vil bryde kældergulvet op og nedlægge gulvvarme med 200 mm isolering under. Derudover murer vi en indervæg af lecablokke hvor vi isolerer med enten luft eller flamingo ud til ydervæggen. Jeg regner med at der skal adfærdiges byggetilladelse for det nye badeværelse, men hvordan forholder man sig med hensyn til bygningsreglementet.???

Thomas, Midtjylland (08-03-2009) 
Svar:
I dit tilfælde kan ikke opnås tilladelse til at indrette bolig i kælderen idet kældergulvet formodentlig ligger under terrænniveau.
Og når der ikke er tale om arealudvidelse eller anvendelsændring der hverken ansøges eller meddeles eller noget som helst.

Men du skal under alle omstændigheder overholde bygningsreglementets krav til f.eks. afløb, vandinstallation, vådrumsmembran, isoleringstykkelse ved guldvarme og hvad ved jeg.
Søren Petersen, Knebel (09-03-2009) 

Klinke/flisetype i garagen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne have lagt sorte klinker/fliser i vores lukkede garage, men det skal være nogen som kan holde til, at vi køre personbilen i garagen. Hvilken type klinker skal vi kigge efter ??
René Rasmussen, Odense (08-03-2009) 
Svar:
Kørefliser jo. Af beton
Jo større fliserne er jo tykkere skal de være.
Hvis fliserne er måske 40x40 cm bør de ikke være under 8 cm tykke vil jeg mene.
Det er iøvrigt fint at vælge sorte fliser. Så er det nemlig vanskeligere at se oliespildet fra bilen. :o)
The Flisemand, Ballehage (08-03-2009) 
Svar:
Hej

Du skal vælge slidstyrke 5 til klinker, men jeg faldt lige over dette link:

http://abcfliser.dk

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-03-2009) 

Nye karme - Opmåling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.. Jeg skal have skiftet 6 dørkarme ud.. Hvordan måler jeg egentlig bredden af dørkarmen så man kan købe de rigtige.. Skulle have købt flexkarme, men de er for dyre..

Jeg har målt fra bagsiden af gerigterne.. 11,7 cm..
Imad El Youssef, Hillerød (08-03-2009) 
Svar:
Så sparer du sammen til flexkarme :-)

De er faktisk ikke dyrere end hvis du køber hvide karme og hvide indfatninger og så er det nemt.
m, orten (08-03-2009) 
Svar:
Det er jo murtykkelsen du skal bruge. Eller den eksisterende karmbredde.
Hvis en almindelig væg er pudset på begge sider er den ca. 13,0 cm tyk.
13,0 cm er en standardbredde som du kan købe.
Ellers kan du købe dem i specialmål, mod et tillæg forstås.
Kik på indvendige dørre her; http://www.swedoor.dk
The Doormann, Jyderup (08-03-2009) 

Montering af nye døre og karme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,,

Jeg har et hus hvor jeg skal have skiftet 6 døre og karme ud. Jeg har tænkt mig at købe 6 flexkarme for nemmere montering. De gamle døre er kun 200 cm i højden, de nye er 204 cm. Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Skal murhullet gøres højere eller vil der vil plads nok til at man alligevel kan sætte karmen i uden problemer?


Imad El Youssef, Hillerød (06-03-2009) 
Svar:
Hvorvidt der er plads til nogle højere døre i murhullerne afhænger helt af, hvor meget luft der i dag er mellem karm og mur. Det er ikke muligt at svare på, uden at have set på forholdene.

Hvis der er tale om en muret væg, er det besværligt at gøre murhullet højere, da du kommer i konnflikt med overliggeren, der bærer muren over murhullet. Det nemmeste er nok at finde nogle døre, der passer i de eksisterende murhuller...
Pedersen, København (06-03-2009) 
Svar:
...du kan evt. afmontere gerigterne på at et par af de nuværende døre for at se om der er plads til en højere dør/karm i det eksisterende murhul.
Pedersen, København (06-03-2009) 
Svar:
Du skal bare bestille dørene i modul 20,5 i stedet for 21 - så passer de i højden
M, orten (06-03-2009) 

isolering af kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa..Vi skal have isoleret vores loft i kolonihavehuset da der er meget meget koldt om morgenen og meget meget varmt om eftermiddagen/aftenen.
jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør, vi havde tænkt os ludbehgandlet profilbrædder da det er et nuere robust bjælkehus.
Vi håber at der er en der kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Rikke Friis Malver
Rikke Friis Malver, østerbro (06-03-2009) 
Svar:
ludbehandling isolerer ikke noget af betydning.
jørgensen, dragør (06-03-2009) 
Svar:
Før du sætter lofter op skal du have monteret en helt tæt dampspærre (0,15 mm plastfolie) med tapede samlinger og klæbet til væggene. Så sætter du en forskalling på nedenunder spærene på 16 til 19 mm i tykkelsen afhængigt af spærafstanden og monterer dine loftsbrædder på disse. På loftet isolerede du først mellem spær med batts, og bagefter isolerer du hele fladen, således at den samlede tykkelse af isolering bliver ca. 300 mm. Husk at der skal være ventilation mellem isolering og underside af lægter ved kanten af taget. Gør du det selv er prisen ca. 500 kr. pr. m2 i materialer.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

Udskifning af viduer ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nye vinduer,, har fået et tilbud fra XL-byg, som forhandler scanvinduet ??. Kunne godt tænke mig, at høre om nogen kender til ( scanvinduet ) godt som dårligt :-)
PH, Rødby (05-03-2009) 
Svar:
Ja hvorfor ikke.
Scan Vinduet har ingen hjemmeside, er muligvis et "Private Label" ejet af Ditas. Som er "Danmarks største indkøbsforening for uafhængige tømmerhandlere" og nært knyttet til XL-byg.
Der findes mindst 100 forskellige vinduemærker i DK og XL-byg forhandler de fleste af dem.
Hvorfor ikke finde en vinduesleverandør der har været på markedet nogle år og i det mindste har gidet at lave en hjemmeside.

H. Olesen, Skive (05-03-2009) 
Svar:
Scan vinduet ... ja ja... domænenavnet er registreret af.. gæt engang ... Ditas !
uden at vide det vil jeg tro at disse kvalitetsvinduer produceres i Litaun (siger navnet ikke det??) men spørg i trælasten !
jeg tror ikke der er nogen her der kender til kvaliteten - måske bliver du den første der køber sådan et !!!
mit råd til dig vil nok være at passe på, find et vinduesfabrikat, hvor du kan se vinduerne før du køber dem.
og helt ærligt, tror du det er klogt at købe det hos en tømmerhandler der i princippet forhandler de fleste mærker, men kun anbefaler "sit eget", det lugter lidt af det vi i radiobrancen kaldte "returkommision"
ølmanden, Roskilde (05-03-2009) 
Svar:
Kontakt i stedet for din lokale tømrer, og få ham til at sælge dig nogle KPK vinduer, der får du da noget for pengene.
Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (05-03-2009) 
Svar:
Hold dig fra det, vi har fået fra XL Byg og det er noget pis, karme hvor man kan se fingersamlinger, og knast udtræk. Vi har fundet ud af, at de kommer fra en eller anden østfabrik, der bliver leveret mange vinduer der fra, til div danske forhandler, bla XL byg.
Skuffet kunde, kbh (10-03-2009) 
Svar:
tak for jeres svar, har fået fat i en tømmer og det bliver KPK vinduer :-).
ph, Rødby (10-03-2009) 
Svar:
Scanvinduet er et private label, fra ditas som bliver købt i Litauen - dog skal det siges at træet kommer fra skandinavien, beslagene kommer fra IPA Beslag som ligger i Nibe (Nordjylland) men arbejdskraften kommer fra Litauen. grunden til at scanvinduet er kommet i XL-Byg har ikke noget med (returkommision) at gøre.. men udelukkende for at presse de leverandøre som vi kender på det danske marked i forvejen.. priserne har været for høje i forhold til kvaliteten...

info omkring scanvinduet..

garanteret min. 70 % kernetræ i vinduet ( de fleste kan kun dokumentere ca 40%)

10 års garanti. (de fleste andre giver 5 år - også kpk giver 5 år)

dvc godkendte (dansk vindues center) og er garanteret godkendelse i de næste mange år - mange leverandøre har svært ved at holde de skærpede krav der kommer fra dvc.

jeg håber du bliver glad for dine kpk vinduer - som iøvrigt laver rigtig flotte vinduer - men du var nu ikke blevet skuffet over scanvinduet er jeg sikker på..

hilsen en meget tilfreds kunde - som har købt scanvinduet til et helt hus, men som også satte sig rigtigt godt ind i det inden vi købte.
E. Lynge, Aalborg (14-03-2009) 
Svar:
Jeg kan kun advare mod at tro at KPK vinduer og døre er af en højere kvalitet end andre.
Jeg har lige opdaget at der er masser af fingersamlinger på min dørkarm - ca. en for hver halve meter.
Efter 2 år er der hul gennem malingen i disse fingersamlinger, så jeg kan kun advare mod at købe KPK.
Firmaet tilbyder 1 liter maling og så kan jeg selv male det over - det er simpelthen helt til grin
Esben Kristensen, Skive (08-08-2014) 

Maling af klinkbeklædning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at klinkbeklæde mit hus udvendigt med trykimpr. fyrtræ. Når træet er tørt skal det males. Men efter at have spurgt om råd i to forskellige maler forretninger, er forvirringen stor. Det ene sted fik jeg at vide, at klinkbeklædning ikke måtte males med en transparent maling - det andet sted... at klinkbeklædning kun måtte males med transparente malinger...
Derfor mit spørgsmål: Hvilket produkt skal jeg anvende.... transparent eller dækkende maling ?
Susanne Løvstrøm, Ribe (05-03-2009) 
Svar:
Der må vist foreligge en forståelsesfejl et eller andet sted. (Og maling kan ikke være gennemsigtig, (transparant).

Forskellen mellem transparant og dækkende træbeskyttelse er som nedenstående.

"Træets struktur og åretegning træder tydeligt frem ved brug af transparent træbeskyttelse. Dækkende træbeskyttelse giver en ensartet malet overflade, men hvor strukturen stadig kan ses.
Generelt har dækkede nuancer en bedre holdbarhed end transparente. Det skyldes, at dækkende nuancer har et højere pigmentindhold og dermed beskytter træværket bedre mod sol og andre vejrforhold. På samme måde vil mørke og mere pigmenterede transparente nuancer holde bedre end helt lyse transparente nuancer."

Når din træbeklædning er trykimprægneret er det iøvrigt unødvendigt at overfladebehandle. I hvertfald af hensyn til holdbarheden, men hvis kuløren på huset er vigtigt skal der jo "males"

Men altså, rent teknisk er det uden betydning om behandlingen er transparant eller dækkende.
Poul Petersen, Ribe (05-03-2009) 
Svar:
Hvis det er mont rigtigt.Med afstands lister på bagsiden.Så det kan ånde. Så en god malling er Bondex dækkende. Det har jeg selv gjort hos mig selv. Og det holder stadig efter 8 år.

Anders, Lyngby (30-03-2009) 

Isolering af indv.kældervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har en indv.kældervæg som jeg vil have isoleret men er i tvilv om jeg skal lave et træskellet med gibsplader eller om jeg skal mure en væg af gasbetonelementer og derpå pudse den.
Hvordan skal jeg isolere ved de to konstruktioner ?
Kældervæggen er 70cm under terræn og 32cm bred og kælderhøjden er 2m

Jeg vil samtigdig isolere kældergulvet og lave gulvvarme.
-hvormeget skal jeg grave ud og hvad skal jeg isolere med og hvor tykt et lag ?
-skal der flamengo-plader under varmeslangen og hvor tykke skal de være ?
-hvor tykt skal klaplaget slidlaget være ?
På forhånd tak.
Gunnar Theede Brodersen, Tønder (05-03-2009) 
Svar:
De spørgsmål har været beskrevet rigtig mange gange her på forumet.
Vedr.: Væggen så prøv at lede på;
http://www.rockwool.dk
Gulvet ligeså;
http://www.thermisol.dk
Det er et almindeligt terrændæk og såvidt jeg husker er 300 mm isolering og 100 mm betonplade passende. Du skal iøvrigt være opmærksom på at det kan blive nødvendigt at understøbe husets fundament.
jørgen Holdt., Ålborg (05-03-2009) 
Svar:
Hej Jørgen tak for hjælpen.
Gunnar Theede Brodersen, Tønder (06-03-2009) 
Svar:
Kældervægge skal IKKE laves i let konstruktion, men fx. i gasbeton eller leca, med isolering i hulrum mod eksisterende kældervæg og der skal ikke dampspærre i væggen! Gulvet er OK med 300 mm polystyren og 100 mm beton, hvis der skal gulvvarme i, ellers er 160 mm isolering tilstrækkeligt.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

Spartling af klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg er ved at renovere vores badeværelse, og vil gerne have glatte vægge, men der lige nu klinker på væggen, jeg vil så gerne vide om det kan lade sig gøre at spartle klinkerne op herefter sætte filt på, jeg er lidt i tvivl om at det kan holde, eller kan jeg forbehandle klinkerne først.
Carsten, Middelfart (04-03-2009) 
Svar:
Hej

Hvis dine fliser sidder fast og ikke er "skrukke" kan det sagtens lade sig gøre:

Grundig afrensning med grundrens.
Spartling efter behov m/ vådrumsspartling og mellemslibning.
Montering af filt med vådrumsklæber.
Malerbehandling.

Malerbehandling i bruseområdet dur ikke efter min mening.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-03-2009) 

Glasvæg i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at få lavet nyt badeværelse, og vil gerne have en glasvæg i stedet for forhæng ved badet. Problemet er, at vandrørene skal løbe langs væggen bag glasvæggen - kan det lade sig gøre? - og i så fald, hvordan?
Gitte, Herlev (04-03-2009) 
Svar:
Hej

Alt kan jo næsten lade sig gøre, jeg ville (hvis der er plads)montere
et aluminiums U-profil på væggen, bag ved rørene, heri vil jeg sætte mit
glas med udskæring for rør og så topforsegle og fuge omkring rør med sanitets silicon.
Henrik, :-) (04-03-2009) 
Svar:
Hej Henrik
Tak for dit svar. Problemet er bare, at vi ikke kan skære i de glasvægge man kan købe i Byggemarkederne, da de er af hærdet glas. Man kan godt få lavet en glasvæg hos en glarmester, hvor der er boret hul til rørene, men så koster den ca. 8-10.000 :-)
Gitte, Herlev (04-03-2009) 
Svar:
Alt kan lade sig gøre, nemlig.
I kan trække glasvæggen ud fra væggen med rørene og evt. starte med en "knast" af stålreglar og vådrumsgips - med fliser på.
Eller I kan flytte rørene jo.

H. Hansen, Århus (04-03-2009) 
Svar:
Det fremgår nok ikke af det, jeg har skrevet, at rørene skal løbe vandret bag ved glasvæggen :-)

Vi bor til leje, og ejendommen vil ikke have skjulte rør. Vasken skal flyttes fra den ene væg til den modsatte væg, og rørene skal derfor løbe langs med væggen - gennem "badet".
Gitte, Herlev (05-03-2009) 
Svar:
Ja-ja.
Glaspladen skal stå vinkelret på rørene - og væggen. Og det er ikke skjulte rør bare fordi rørene føres igennem en knast. Slet ikke når der indsættes et foringsrør i knasten.

Hvis rørene aligevel skal flyttes så sæt dem fast i loftet.
H. Hansen, Århus (05-03-2009) 
Svar:
Hvor langt er der fra væg til yderside rør?
8-10.000,- er nok meget i overkanten hvilke mål skal glaspladen have?
Henrik, :-) (05-03-2009) 
Svar:
Der er ca. 5-6 cm. fra væg til yderside rør (de er ikke sat op endnu).

Pladen skal være ca. 80 cm bred og 200 cm høj.

(er der nogen der kan fortælle mig, hvad en knast er ;.))

Problemet er desværre også (har vi lige fundet ud af), at vi ikke må bore i gulvet til beslaget, så spørgsmålet er, om det overhovedet kan lade sig
gøre :-(
Gitte, Herlev (05-03-2009) 
Svar:
Ein knast.
Er et lille stykke murværk som udgår vinkelret fra et andet.
Hvis du f.eks. bliver nødt til at opmure din skærm - i mursten - vil det i princippet osse være en knast.
Dog således at betegnelsen "en knast" kun bruges om en lille væg der stikker måske op til 25cm ud fra en anden væg.
Derfor mit forslag om at lave en knast, i dit tilfælde, i en bredde på måske 8 cm. Dernæst kan glaspladen monteres på knasten og rørene føres igennem samme efterhånden meget omtalte knast.

Måske kan beslaget, som ikke må bores i gulvet, limes fast i stedet.
H. Hansen, Århus (05-03-2009) 
Svar:
Man kan lime et U-profil på gulvet og fastboret et på væggen som man så kan montere sit glas i.
1 stk. glas i 8mm klar hærdet med 1 sidehak vil koste ca. 2500,-
hertil kommer så skinner og silicone
Hernik, :-) (06-03-2009) 

Køkken Bad i sommerhuset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet bad og køkken vvs installationer i vores sommerhus i sverige og har fået et tilbud på ca. 32500 DKK. Tilbuddet indeholder følgende:
Installation af dykpumpe i eksisterende brønd (ca 8m dyb)
Installation af toilet, brus og vask.
Installation af vandvarmer og hyress
Installation af køkkenarmatur og tilkobling af opvaskemaskine. det hele skal kobles til allerede anlagt trekammer brønd. Jeg har kunne finde priser på (toilet (inkl. sæde), bruser + bruser batt., køkkenbatt, vandvarmer, hyress.) ca. 7500 DKK, det vil sige at der i de resterende 25000 DKK er arbejdsløn, en dykpumpe (beskrevet som model UPI 1600MV er der nogen der kender den??) og en lille badeværelsesvask med armatur, samt diverse rør afløb osv til installationerne. Vi skal selv stå for at grave ud og klargøre til det hele. Håber der er nogen der har erfaring med ligende installationer og at ovenstående giver mening. Lyder det som et rimeligt tilbud eller skal vi lede videre?
Jon, Kbh. (02-03-2009) 
Svar:
Jeg synes det lyder som en ret heftig pris - har du prøvet at få tilbud i Sverige?
Og så ville jeg jo mene at hvis ellers du selv har mod på at prøve så er der rigtig mange penge sparet ved at gøre det selv - det er jo din egen brønd, så du må gerne lave det hele selv (bortset fra el-tilslutningen af pumpen). - og for mange vil det jo være en del at charmen ved et sådant hus - så læs dig frem på nettet og spørg i de forskellige byggefora - også de svenske - de har alt om tilslutning af vand fra egen brønd
per sørensen, Lyngby (03-03-2009) 
Svar:
Det lyder da fint....
Nasser, København V (03-03-2009) 

Nyt tag på ældre hus! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er nybegyndere indenfor renovering m.m. Er igang med at kigge på hus. Har f.eks. kigget på et fra 1965 på 125 km2, taghældning ca. 25 - 30 g. Taget trænger til udskiftning. Jeg har prøvet diverse beregninger på priser på nyt tag. Disse giver en ca. pris på ny tagbelægning med listedækning, undertag, tagrender og diverse inddækninger. Problemet er at vi gerne vil have loft til kip efterfølgende og derfor ikke er interesseret i at have synlige gitterspær ( som jeg stærkt regner med der er i huset pt. )
Er der nogen der ved hvad det ca. vil koste ekstra at få indsat en bjælke og efterfølgende understøttelse af spær m.m. Vi vil ikke selv lave noget af arbejdet. Kun div. oprydning m.m. Håber ik spørgsmålet er dumt!! Vil selvfølgelig efterfølgende ringe til div. firmaer, men kunne godt tænke mig at få et bud herfra først.
Søren, Aalborg (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Jeg vil ikke prøve at sætte pris på men det er en meget dyr løsning da det sikkert er en komplet ny tagkonstruktion der er tale om.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Hvis du vil have loft til kip er det simpelt hen det forkerte hus du kikker på.
Det vil være økonomisk uforsvarligt at ændre huset på den måde - uden at du får noget videre ud af alle kronerne.
Hvis huset kun er 125m2 kan du jo eksempelvis tilbygge 50m2 med "Glastag til Kip" eller andre finurligheder.
Finn Grunnet, Farsø (03-03-2009) 
Svar:
hvis du vælger at få smidt nyt spærtræ op, kan du jo også vælge en konstruktion, så du f.eks. kan få tegl i stedet for eternit
erik hassel, kalveboden (04-03-2009) 
Svar:
Regn med 1000 - 4000 kr/m2 alt efter omfang og materialer.
M.Thomsen, Horsens (04-03-2009) 
Svar:
Start med at være fornuftige og tilkald en arkitekt eller en ingeniør og få gennemgået Jeres hus, så I kan få oplyst muligheder og priser herfor. At tage tilbud ind på løst grundlag er spild af alles tid.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (30-03-2009) 

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6210.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »