» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6199.   « Forrige 25       Næste 25 »

lamiantbordplade og nedsænket vask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man have en laminatborplade og en nedsænket granitvask i ? Jeg fik at vide at underlimning er uholdbart, men at dette skulle kunne holde. Kan det være rigtigt at man kun kan have en stål vask med kant på, på en laminatbordplade ?
Alice, København (10-03-2009) 
Svar:
Hej Alice !

Hvis du med granitvask mener en model af eksempelvis silgranit er der absolut ingen problemer i en planlimning - der er fuld garanti på sådan noget. Jeg tror umiddelbart at enhver producent af laminatbordplader laver denne operation.
Held og lykke
Thomas, Aalborg (10-03-2009) 
Svar:
Hej Alice....må give Thomas fuldstændog ret....granitvaske er typisk den generelle betegnelse for silgranit - og i givet fald at det også måtte være gældende i dit tilfælde er der da overhovedet ingen problemer med underlimningen. Du vil sikkert (Naturligvis afhængigt af hvor du vælger at købe dine bordplader) få fremvist en sort vask, men prøv at forhør dig idt omkring udvalget - de findes efterhånden i mange størrelser, udformninger og farver...og er bare et fantastisk materiale som håndvask.... Held og lykke med dit indkøb.
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (11-03-2009) 
Svar:
Nu fik jeg også rodet begreberne lidt sammen....men synes personligt at underlimning giver den kønneste afslutning/overgang ml. bordplade og vask...
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (11-03-2009) 


Område 1 i bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
nu har jeg stillet min lære et spørgsmål han ikke lige sådan kunne svare på så nu håber jeg nogle her kan..

spørgesmålet lyder sådan her..

må der i område 1 i bad sidde et IHC wireless tryk til at tænde lyset i badeværelse??

hvis i kan svaret ville jeg gerne have link eller side og paragraf i SB6
Mads Rasmussen, Ulstrup (10-03-2009) 
Svar:
Ja, når det er svagstrøm.
;-), , (10-03-2009) 
Svar:
ja men der står jo også i SB at strøm kilde til det svagstrøm tryk eller andet svagstrøm skal være udenfor område 1 og 2.. for hvis man går ind og kigger på den må man jo ikke for så sidder batteriet jo i område 1...
Mads rasmussen, ulstrup (10-03-2009) 
Svar:
Du tænker på SELV / PELV kredse - her er tale om et batteritryk og derved ikke en del af den faste el-installation, så trykket må gerne sidde der.
Jakob Steinaa, Hvidovre (10-03-2009) 
Svar:
Jeg er enig med Jakob. Du kommer heller ikke i problemer med SB6 ved at tage fjernbetjæninger med i bad. Producenten er derimod nok ikke helt med på den.

Kapslingsklasse: IP20.
Luftfugtighed: 20% - 95% ikke kondenserende.

Det er nok ikke noget man skal projektere med ved mange badeværelser. Det kan ende galt med en tvist omkring ødelagte tryk før garantiperioden udløber.

JRST, Odense (10-03-2009) 
Svar:
Nu har jeg skrevet til SIK.dk

der fik jeg svaret at den ikke må fordi strømkilden (batteriet) sidder i område 1..
Mads Rasmussen, Ulstrup (12-03-2009) 
Svar:
Come on SIK, prøv at være realistisk.
;-), ;-) (12-03-2009) 
Svar:
Kan du så ikke spørge dem hvori bekendtgørelsen det står at et batteritryk er omfattet?
Jakob Steinaa, Hvidovre (12-03-2009) 
Svar:
Det står i kapitel 11 Gyldighedsområde.
R, J (18-03-2009) 
Svar:
Kunne du præcisere - ellers ville jeg jo fristes til at tro mine fjernbetjeninger også var omfattet?
Jakob Steinaa, Hvidovre (19-03-2009) 
Svar:
Det kunne være 11.2 e
Fast installation for styring e.l.


Men så holder den her ikke - der fik jeg svaret at den ikke må fordi strømkilden (batteriet) sidder i område 1..

De kan måske forsvare sig med at der kunne forekomme utilsigtet tændinger hvis kontakten bliver påvirket af fugt.
JRST, Odense (19-03-2009) 
Svar:
Elinstallatørloven §2 stk. 3 siger at det ikke kræver autorisation at sætte trykket op - hvis ikke det kræver autorisation kan jeg ikke se at trykket er omfattet af afsnit 6.
Jakob Steinaa, Hvidovre (19-03-2009) 
Svar:
§ 2. Loven omfatter følgende arbejder ved elektriske installationer for stærkstrøm:
3) Installation af ikkestærkstrømsmæssige styrings- og reguleringssystemer, som anvendes til styring af stærkstrømsfunktioner.
§ 3.
Stk. 2. De i § 2, nr. 3-6, nævnte arbejder må udføres af autoriserede elinstallatører samt af personer eller virksomheder, der som erhverv producerer, reparerer eller vedligeholder styrings- og reguleringssystemer, maskiner og brugsgenstande.

Så skal de jo være bekendt med lovgivningen på området.
JRST, Odense (20-03-2009) 
Svar:
Ja, men den lovgivning der bliver refereret til er lovgivningen for den faste installation som jeg ikke mener batteritrykket falder under.
Jeg mener kun der er fabrikantanvisninger at tage højde for her. Der er jo ingen elektrisk fare ved at have batteritrykket siddende i område 1, så udmeldingen fra SIK tidligere i indlægget føler jeg ikke giver nogen mening.
Jakob Steinaa, Hvidovre (20-03-2009) 
Svar:
Der kan vel komme en elektrisk fare hvis der kan komme utilsigtet tændinger p.g.a. fugt ved forkert placering. LK må jo kontaktes mandag :-)



JRST, Odense (20-03-2009) 
Svar:
Jeg er grundlæggende enig med dig Jakob. Jeg vil da lige tale med SIK hvad de egentlig mener.

Til det egentlige rejste spørgsmål.
Et wirelesstryk er IP20
og der må i område 1 kun installeres materiel med mindst IPX4

JRST, Odense (20-03-2009) 
Svar:
Kravet til IPX4 er til den faste installation som trykket ikke har noget med at gøre. Der kan IKKE opstå nogen elektrisk fare uanset hvor i badeværelset trykket bliver placeret, så det er ikke omfattet af bekendtgørelsen - det er udelukkende producentanvisningerne der skal overholdes.
Jakob Steinaa, Hvidovre (20-03-2009) 
Svar:
Nå. Lidt som lovet.
SIK: Den skal sidestilles med en fjernbetjæning - Fabrikantens anvisninger gælder. Så hvis en autoriset har opsat et wireless lampeudtag står det frit for at gå igang selv.
JRST, Odense (23-04-2009) 

Bygningsreglement vedr. ombygning af kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hos er en murermestervilla fra 1937 med høj kælder og udnyttet tagetage. Bebygget areal er 93 kvm og boligareal på 163 kvm. Vi har ikke planer om at kælderen skal have beboelsesstatus, men vi vil gerne have et bedre klima samt et ekstra badeværelse. Vi vil bryde kældergulvet op og nedlægge gulvvarme med 200 mm isolering under. Derudover murer vi en indervæg af lecablokke hvor vi isolerer med enten luft eller flamingo ud til ydervæggen. Jeg regner med at der skal adfærdiges byggetilladelse for det nye badeværelse, men hvordan forholder man sig med hensyn til bygningsreglementet.???

Thomas, Midtjylland (08-03-2009) 
Svar:
I dit tilfælde kan ikke opnås tilladelse til at indrette bolig i kælderen idet kældergulvet formodentlig ligger under terrænniveau.
Og når der ikke er tale om arealudvidelse eller anvendelsændring der hverken ansøges eller meddeles eller noget som helst.

Men du skal under alle omstændigheder overholde bygningsreglementets krav til f.eks. afløb, vandinstallation, vådrumsmembran, isoleringstykkelse ved guldvarme og hvad ved jeg.
Søren Petersen, Knebel (09-03-2009) 

Klinke/flisetype i garagen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne have lagt sorte klinker/fliser i vores lukkede garage, men det skal være nogen som kan holde til, at vi køre personbilen i garagen. Hvilken type klinker skal vi kigge efter ??
René Rasmussen, Odense (08-03-2009) 
Svar:
Kørefliser jo. Af beton
Jo større fliserne er jo tykkere skal de være.
Hvis fliserne er måske 40x40 cm bør de ikke være under 8 cm tykke vil jeg mene.
Det er iøvrigt fint at vælge sorte fliser. Så er det nemlig vanskeligere at se oliespildet fra bilen. :o)
The Flisemand, Ballehage (08-03-2009) 
Svar:
Hej

Du skal vælge slidstyrke 5 til klinker, men jeg faldt lige over dette link:

http://abcfliser.dk

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-03-2009) 

Nye karme - Opmåling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.. Jeg skal have skiftet 6 dørkarme ud.. Hvordan måler jeg egentlig bredden af dørkarmen så man kan købe de rigtige.. Skulle have købt flexkarme, men de er for dyre..

Jeg har målt fra bagsiden af gerigterne.. 11,7 cm..
Imad El Youssef, Hillerød (08-03-2009) 
Svar:
Så sparer du sammen til flexkarme :-)

De er faktisk ikke dyrere end hvis du køber hvide karme og hvide indfatninger og så er det nemt.
m, orten (08-03-2009) 
Svar:
Det er jo murtykkelsen du skal bruge. Eller den eksisterende karmbredde.
Hvis en almindelig væg er pudset på begge sider er den ca. 13,0 cm tyk.
13,0 cm er en standardbredde som du kan købe.
Ellers kan du købe dem i specialmål, mod et tillæg forstås.
Kik på indvendige dørre her; http://www.swedoor.dk
The Doormann, Jyderup (08-03-2009) 

Montering af nye døre og karme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,,

Jeg har et hus hvor jeg skal have skiftet 6 døre og karme ud. Jeg har tænkt mig at købe 6 flexkarme for nemmere montering. De gamle døre er kun 200 cm i højden, de nye er 204 cm. Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Skal murhullet gøres højere eller vil der vil plads nok til at man alligevel kan sætte karmen i uden problemer?


Imad El Youssef, Hillerød (06-03-2009) 
Svar:
Hvorvidt der er plads til nogle højere døre i murhullerne afhænger helt af, hvor meget luft der i dag er mellem karm og mur. Det er ikke muligt at svare på, uden at have set på forholdene.

Hvis der er tale om en muret væg, er det besværligt at gøre murhullet højere, da du kommer i konnflikt med overliggeren, der bærer muren over murhullet. Det nemmeste er nok at finde nogle døre, der passer i de eksisterende murhuller...
Pedersen, København (06-03-2009) 
Svar:
...du kan evt. afmontere gerigterne på at et par af de nuværende døre for at se om der er plads til en højere dør/karm i det eksisterende murhul.
Pedersen, København (06-03-2009) 
Svar:
Du skal bare bestille dørene i modul 20,5 i stedet for 21 - så passer de i højden
M, orten (06-03-2009) 

isolering af kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa..Vi skal have isoleret vores loft i kolonihavehuset da der er meget meget koldt om morgenen og meget meget varmt om eftermiddagen/aftenen.
jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør, vi havde tænkt os ludbehgandlet profilbrædder da det er et nuere robust bjælkehus.
Vi håber at der er en der kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Rikke Friis Malver
Rikke Friis Malver, østerbro (06-03-2009) 
Svar:
ludbehandling isolerer ikke noget af betydning.
jørgensen, dragør (06-03-2009) 
Svar:
Før du sætter lofter op skal du have monteret en helt tæt dampspærre (0,15 mm plastfolie) med tapede samlinger og klæbet til væggene. Så sætter du en forskalling på nedenunder spærene på 16 til 19 mm i tykkelsen afhængigt af spærafstanden og monterer dine loftsbrædder på disse. På loftet isolerede du først mellem spær med batts, og bagefter isolerer du hele fladen, således at den samlede tykkelse af isolering bliver ca. 300 mm. Husk at der skal være ventilation mellem isolering og underside af lægter ved kanten af taget. Gør du det selv er prisen ca. 500 kr. pr. m2 i materialer.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

Udskifning af viduer ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nye vinduer,, har fået et tilbud fra XL-byg, som forhandler scanvinduet ??. Kunne godt tænke mig, at høre om nogen kender til ( scanvinduet ) godt som dårligt :-)
PH, Rødby (05-03-2009) 
Svar:
Ja hvorfor ikke.
Scan Vinduet har ingen hjemmeside, er muligvis et "Private Label" ejet af Ditas. Som er "Danmarks største indkøbsforening for uafhængige tømmerhandlere" og nært knyttet til XL-byg.
Der findes mindst 100 forskellige vinduemærker i DK og XL-byg forhandler de fleste af dem.
Hvorfor ikke finde en vinduesleverandør der har været på markedet nogle år og i det mindste har gidet at lave en hjemmeside.

H. Olesen, Skive (05-03-2009) 
Svar:
Scan vinduet ... ja ja... domænenavnet er registreret af.. gæt engang ... Ditas !
uden at vide det vil jeg tro at disse kvalitetsvinduer produceres i Litaun (siger navnet ikke det??) men spørg i trælasten !
jeg tror ikke der er nogen her der kender til kvaliteten - måske bliver du den første der køber sådan et !!!
mit råd til dig vil nok være at passe på, find et vinduesfabrikat, hvor du kan se vinduerne før du køber dem.
og helt ærligt, tror du det er klogt at købe det hos en tømmerhandler der i princippet forhandler de fleste mærker, men kun anbefaler "sit eget", det lugter lidt af det vi i radiobrancen kaldte "returkommision"
ølmanden, Roskilde (05-03-2009) 
Svar:
Kontakt i stedet for din lokale tømrer, og få ham til at sælge dig nogle KPK vinduer, der får du da noget for pengene.
Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (05-03-2009) 
Svar:
Hold dig fra det, vi har fået fra XL Byg og det er noget pis, karme hvor man kan se fingersamlinger, og knast udtræk. Vi har fundet ud af, at de kommer fra en eller anden østfabrik, der bliver leveret mange vinduer der fra, til div danske forhandler, bla XL byg.
Skuffet kunde, kbh (10-03-2009) 
Svar:
tak for jeres svar, har fået fat i en tømmer og det bliver KPK vinduer :-).
ph, Rødby (10-03-2009) 
Svar:
Scanvinduet er et private label, fra ditas som bliver købt i Litauen - dog skal det siges at træet kommer fra skandinavien, beslagene kommer fra IPA Beslag som ligger i Nibe (Nordjylland) men arbejdskraften kommer fra Litauen. grunden til at scanvinduet er kommet i XL-Byg har ikke noget med (returkommision) at gøre.. men udelukkende for at presse de leverandøre som vi kender på det danske marked i forvejen.. priserne har været for høje i forhold til kvaliteten...

info omkring scanvinduet..

garanteret min. 70 % kernetræ i vinduet ( de fleste kan kun dokumentere ca 40%)

10 års garanti. (de fleste andre giver 5 år - også kpk giver 5 år)

dvc godkendte (dansk vindues center) og er garanteret godkendelse i de næste mange år - mange leverandøre har svært ved at holde de skærpede krav der kommer fra dvc.

jeg håber du bliver glad for dine kpk vinduer - som iøvrigt laver rigtig flotte vinduer - men du var nu ikke blevet skuffet over scanvinduet er jeg sikker på..

hilsen en meget tilfreds kunde - som har købt scanvinduet til et helt hus, men som også satte sig rigtigt godt ind i det inden vi købte.
E. Lynge, Aalborg (14-03-2009) 
Svar:
Jeg kan kun advare mod at tro at KPK vinduer og døre er af en højere kvalitet end andre.
Jeg har lige opdaget at der er masser af fingersamlinger på min dørkarm - ca. en for hver halve meter.
Efter 2 år er der hul gennem malingen i disse fingersamlinger, så jeg kan kun advare mod at købe KPK.
Firmaet tilbyder 1 liter maling og så kan jeg selv male det over - det er simpelthen helt til grin
Esben Kristensen, Skive (08-08-2014) 

Maling af klinkbeklædning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at klinkbeklæde mit hus udvendigt med trykimpr. fyrtræ. Når træet er tørt skal det males. Men efter at have spurgt om råd i to forskellige maler forretninger, er forvirringen stor. Det ene sted fik jeg at vide, at klinkbeklædning ikke måtte males med en transparent maling - det andet sted... at klinkbeklædning kun måtte males med transparente malinger...
Derfor mit spørgsmål: Hvilket produkt skal jeg anvende.... transparent eller dækkende maling ?
Susanne Løvstrøm, Ribe (05-03-2009) 
Svar:
Der må vist foreligge en forståelsesfejl et eller andet sted. (Og maling kan ikke være gennemsigtig, (transparant).

Forskellen mellem transparant og dækkende træbeskyttelse er som nedenstående.

"Træets struktur og åretegning træder tydeligt frem ved brug af transparent træbeskyttelse. Dækkende træbeskyttelse giver en ensartet malet overflade, men hvor strukturen stadig kan ses.
Generelt har dækkede nuancer en bedre holdbarhed end transparente. Det skyldes, at dækkende nuancer har et højere pigmentindhold og dermed beskytter træværket bedre mod sol og andre vejrforhold. På samme måde vil mørke og mere pigmenterede transparente nuancer holde bedre end helt lyse transparente nuancer."

Når din træbeklædning er trykimprægneret er det iøvrigt unødvendigt at overfladebehandle. I hvertfald af hensyn til holdbarheden, men hvis kuløren på huset er vigtigt skal der jo "males"

Men altså, rent teknisk er det uden betydning om behandlingen er transparant eller dækkende.
Poul Petersen, Ribe (05-03-2009) 
Svar:
Hvis det er mont rigtigt.Med afstands lister på bagsiden.Så det kan ånde. Så en god malling er Bondex dækkende. Det har jeg selv gjort hos mig selv. Og det holder stadig efter 8 år.

Anders, Lyngby (30-03-2009) 

Isolering af indv.kældervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har en indv.kældervæg som jeg vil have isoleret men er i tvilv om jeg skal lave et træskellet med gibsplader eller om jeg skal mure en væg af gasbetonelementer og derpå pudse den.
Hvordan skal jeg isolere ved de to konstruktioner ?
Kældervæggen er 70cm under terræn og 32cm bred og kælderhøjden er 2m

Jeg vil samtigdig isolere kældergulvet og lave gulvvarme.
-hvormeget skal jeg grave ud og hvad skal jeg isolere med og hvor tykt et lag ?
-skal der flamengo-plader under varmeslangen og hvor tykke skal de være ?
-hvor tykt skal klaplaget slidlaget være ?
På forhånd tak.
Gunnar Theede Brodersen, Tønder (05-03-2009) 
Svar:
De spørgsmål har været beskrevet rigtig mange gange her på forumet.
Vedr.: Væggen så prøv at lede på;
http://www.rockwool.dk
Gulvet ligeså;
http://www.thermisol.dk
Det er et almindeligt terrændæk og såvidt jeg husker er 300 mm isolering og 100 mm betonplade passende. Du skal iøvrigt være opmærksom på at det kan blive nødvendigt at understøbe husets fundament.
jørgen Holdt., Ålborg (05-03-2009) 
Svar:
Hej Jørgen tak for hjælpen.
Gunnar Theede Brodersen, Tønder (06-03-2009) 
Svar:
Kældervægge skal IKKE laves i let konstruktion, men fx. i gasbeton eller leca, med isolering i hulrum mod eksisterende kældervæg og der skal ikke dampspærre i væggen! Gulvet er OK med 300 mm polystyren og 100 mm beton, hvis der skal gulvvarme i, ellers er 160 mm isolering tilstrækkeligt.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

Spartling af klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg er ved at renovere vores badeværelse, og vil gerne have glatte vægge, men der lige nu klinker på væggen, jeg vil så gerne vide om det kan lade sig gøre at spartle klinkerne op herefter sætte filt på, jeg er lidt i tvivl om at det kan holde, eller kan jeg forbehandle klinkerne først.
Carsten, Middelfart (04-03-2009) 
Svar:
Hej

Hvis dine fliser sidder fast og ikke er "skrukke" kan det sagtens lade sig gøre:

Grundig afrensning med grundrens.
Spartling efter behov m/ vådrumsspartling og mellemslibning.
Montering af filt med vådrumsklæber.
Malerbehandling.

Malerbehandling i bruseområdet dur ikke efter min mening.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-03-2009) 

Glasvæg i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at få lavet nyt badeværelse, og vil gerne have en glasvæg i stedet for forhæng ved badet. Problemet er, at vandrørene skal løbe langs væggen bag glasvæggen - kan det lade sig gøre? - og i så fald, hvordan?
Gitte, Herlev (04-03-2009) 
Svar:
Hej

Alt kan jo næsten lade sig gøre, jeg ville (hvis der er plads)montere
et aluminiums U-profil på væggen, bag ved rørene, heri vil jeg sætte mit
glas med udskæring for rør og så topforsegle og fuge omkring rør med sanitets silicon.
Henrik, :-) (04-03-2009) 
Svar:
Hej Henrik
Tak for dit svar. Problemet er bare, at vi ikke kan skære i de glasvægge man kan købe i Byggemarkederne, da de er af hærdet glas. Man kan godt få lavet en glasvæg hos en glarmester, hvor der er boret hul til rørene, men så koster den ca. 8-10.000 :-)
Gitte, Herlev (04-03-2009) 
Svar:
Alt kan lade sig gøre, nemlig.
I kan trække glasvæggen ud fra væggen med rørene og evt. starte med en "knast" af stålreglar og vådrumsgips - med fliser på.
Eller I kan flytte rørene jo.

H. Hansen, Århus (04-03-2009) 
Svar:
Det fremgår nok ikke af det, jeg har skrevet, at rørene skal løbe vandret bag ved glasvæggen :-)

Vi bor til leje, og ejendommen vil ikke have skjulte rør. Vasken skal flyttes fra den ene væg til den modsatte væg, og rørene skal derfor løbe langs med væggen - gennem "badet".
Gitte, Herlev (05-03-2009) 
Svar:
Ja-ja.
Glaspladen skal stå vinkelret på rørene - og væggen. Og det er ikke skjulte rør bare fordi rørene føres igennem en knast. Slet ikke når der indsættes et foringsrør i knasten.

Hvis rørene aligevel skal flyttes så sæt dem fast i loftet.
H. Hansen, Århus (05-03-2009) 
Svar:
Hvor langt er der fra væg til yderside rør?
8-10.000,- er nok meget i overkanten hvilke mål skal glaspladen have?
Henrik, :-) (05-03-2009) 
Svar:
Der er ca. 5-6 cm. fra væg til yderside rør (de er ikke sat op endnu).

Pladen skal være ca. 80 cm bred og 200 cm høj.

(er der nogen der kan fortælle mig, hvad en knast er ;.))

Problemet er desværre også (har vi lige fundet ud af), at vi ikke må bore i gulvet til beslaget, så spørgsmålet er, om det overhovedet kan lade sig
gøre :-(
Gitte, Herlev (05-03-2009) 
Svar:
Ein knast.
Er et lille stykke murværk som udgår vinkelret fra et andet.
Hvis du f.eks. bliver nødt til at opmure din skærm - i mursten - vil det i princippet osse være en knast.
Dog således at betegnelsen "en knast" kun bruges om en lille væg der stikker måske op til 25cm ud fra en anden væg.
Derfor mit forslag om at lave en knast, i dit tilfælde, i en bredde på måske 8 cm. Dernæst kan glaspladen monteres på knasten og rørene føres igennem samme efterhånden meget omtalte knast.

Måske kan beslaget, som ikke må bores i gulvet, limes fast i stedet.
H. Hansen, Århus (05-03-2009) 
Svar:
Man kan lime et U-profil på gulvet og fastboret et på væggen som man så kan montere sit glas i.
1 stk. glas i 8mm klar hærdet med 1 sidehak vil koste ca. 2500,-
hertil kommer så skinner og silicone
Hernik, :-) (06-03-2009) 

Køkken Bad i sommerhuset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet bad og køkken vvs installationer i vores sommerhus i sverige og har fået et tilbud på ca. 32500 DKK. Tilbuddet indeholder følgende:
Installation af dykpumpe i eksisterende brønd (ca 8m dyb)
Installation af toilet, brus og vask.
Installation af vandvarmer og hyress
Installation af køkkenarmatur og tilkobling af opvaskemaskine. det hele skal kobles til allerede anlagt trekammer brønd. Jeg har kunne finde priser på (toilet (inkl. sæde), bruser + bruser batt., køkkenbatt, vandvarmer, hyress.) ca. 7500 DKK, det vil sige at der i de resterende 25000 DKK er arbejdsløn, en dykpumpe (beskrevet som model UPI 1600MV er der nogen der kender den??) og en lille badeværelsesvask med armatur, samt diverse rør afløb osv til installationerne. Vi skal selv stå for at grave ud og klargøre til det hele. Håber der er nogen der har erfaring med ligende installationer og at ovenstående giver mening. Lyder det som et rimeligt tilbud eller skal vi lede videre?
Jon, Kbh. (02-03-2009) 
Svar:
Jeg synes det lyder som en ret heftig pris - har du prøvet at få tilbud i Sverige?
Og så ville jeg jo mene at hvis ellers du selv har mod på at prøve så er der rigtig mange penge sparet ved at gøre det selv - det er jo din egen brønd, så du må gerne lave det hele selv (bortset fra el-tilslutningen af pumpen). - og for mange vil det jo være en del at charmen ved et sådant hus - så læs dig frem på nettet og spørg i de forskellige byggefora - også de svenske - de har alt om tilslutning af vand fra egen brønd
per sørensen, Lyngby (03-03-2009) 
Svar:
Det lyder da fint....
Nasser, København V (03-03-2009) 

Nyt tag på ældre hus! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er nybegyndere indenfor renovering m.m. Er igang med at kigge på hus. Har f.eks. kigget på et fra 1965 på 125 km2, taghældning ca. 25 - 30 g. Taget trænger til udskiftning. Jeg har prøvet diverse beregninger på priser på nyt tag. Disse giver en ca. pris på ny tagbelægning med listedækning, undertag, tagrender og diverse inddækninger. Problemet er at vi gerne vil have loft til kip efterfølgende og derfor ikke er interesseret i at have synlige gitterspær ( som jeg stærkt regner med der er i huset pt. )
Er der nogen der ved hvad det ca. vil koste ekstra at få indsat en bjælke og efterfølgende understøttelse af spær m.m. Vi vil ikke selv lave noget af arbejdet. Kun div. oprydning m.m. Håber ik spørgsmålet er dumt!! Vil selvfølgelig efterfølgende ringe til div. firmaer, men kunne godt tænke mig at få et bud herfra først.
Søren, Aalborg (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Jeg vil ikke prøve at sætte pris på men det er en meget dyr løsning da det sikkert er en komplet ny tagkonstruktion der er tale om.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Hvis du vil have loft til kip er det simpelt hen det forkerte hus du kikker på.
Det vil være økonomisk uforsvarligt at ændre huset på den måde - uden at du får noget videre ud af alle kronerne.
Hvis huset kun er 125m2 kan du jo eksempelvis tilbygge 50m2 med "Glastag til Kip" eller andre finurligheder.
Finn Grunnet, Farsø (03-03-2009) 
Svar:
hvis du vælger at få smidt nyt spærtræ op, kan du jo også vælge en konstruktion, så du f.eks. kan få tegl i stedet for eternit
erik hassel, kalveboden (04-03-2009) 
Svar:
Regn med 1000 - 4000 kr/m2 alt efter omfang og materialer.
M.Thomsen, Horsens (04-03-2009) 
Svar:
Start med at være fornuftige og tilkald en arkitekt eller en ingeniør og få gennemgået Jeres hus, så I kan få oplyst muligheder og priser herfor. At tage tilbud ind på løst grundlag er spild af alles tid.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (30-03-2009) 

vaccum pga. genvex Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Vi er ved at bygge nyt hus og skal have bundstykker i dørene. Nu har vi så fået at vide fra forskellige at man ikke kan have bundstykker i når man har genvex, da det vil danne vaccum i rummet, så man ikke kan åbne dørene, fordi det er så tæt....er der andre der har erfaring med dette eller hørt om det...

cej, rds. (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Man kan sagtens åbne dørene selv om der er bundstykker i, men det er rigtigt, at man nedsætter ventilationsanlæggets virkning/balance væsentligt, hvis alle døre er tætte og lukkede, og jeg fatter ikke, at der ikke i byggelovgivningen er taget højde for dette.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 

Damixa batteri til køkkenet - intet varmt vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en Damixa vandhane i køkkenet som er ca. 2 år gammelt. Da det varme vand begyndte at få svagere tryk (kun i den vandhane ikke i resten af huset) lukkede vi for vandet, for at skrue rørene af nede under vandhanen, da vi troede at det var ballofixen der var i stykker. Det var det så ikke. Da vi fik tændt for det hele igen, kom der slet intet varmt vand ud af vandhanen...

Det ved vi så ikke helt hvad vi gør ved. Det er et større arbejde at skulle skifte vandhanen, da den sidder et utilgængeligt sted, så i første omgang gad vi godt undgå det. Kan man skille den ad oppefra, for at rense det der nok sidder fast, skal vi have vvs er ud, eller er det en ny vandhane? Gode råd modtages meget gerne.
Jane Hansen, Vestbjerg (27-02-2009) 
Svar:
prøv at afmontere røret på det varme vand ved ballofixen og så tænd for både den kolde og den varme på samme tid mens du holder en finger eller klud for ved perlatoren...på den måde tvinger du vandet baglæns ud af det varme rør og så kommer skidtet sikkert med ud...gi lige en tilbagemelding om det virker ?
smeden, århus (27-02-2009) 
Svar:
Til Smeden
Det virkede som en drøm, og vi havde øjeblikkeligt varmt vand i hanen igen. Og trods alt noget nemmere end at skulle skifte hele armaturet. Så tusind tak for det gode råd!
Jane, Vestbjerg (09-05-2009) 

Maling af en gammel trappe? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er blevet de heldige ejer ef et gammel hus fra 55 af, som jeg er ved og lave på. Men er kommet lidt i udføre, for vi har en gammel trappe ca midt i huset, så jeg gerne vil have alt malingen af, så den frem står som ren træ også skal den lakeres bagefter, men da det er midt i huset og der ikke ere særlig gode muligheder for at lufte ud, vil jeg meget nødig bruge det man kalder "bums" er der nogen der har nogen forslag til hvad man ellers lige kan gøre?
Håber der er nogen der gider og svare..

Hilsen Allan og Sarah
Allan Dam Hovedskou, outrup (26-02-2009) 
Svar:
Du kan bruge brun sæbe, men det kræver dels afdækning dels er det langsommeligt.
Det mest effektive er nok afsyring, og så må du eventuelt etablere midlertidig afdækning og udsugning. (Med en støvsuger, måske)
Nogle flader kan nok afslibes med båndpudser eller andet kraftigt slibeudstyr.

Men det er en kæmpeopgave kan jeg betro dig og hvis du ønsker en lys lakeret fyrretræstrappe så bør du måske lakerer med hvidpikmenteret lak.

Aller bare male den hvid med det samme.

http://www.janboo.dk
Peter Sørnsen, Varde (27-02-2009) 

Dampspærre og skruehuller Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi skiftede tag på vores hus 50’er hus i sommer.
Huset er et traditionelt 50’er hus med 45 graders taghældning. Der er lagt rød tegl på med icopal monarperm 1000 undertag. Isoleringen ligger uventileret – dvs direkte mod undertaget.

Overetagen var før det nye tag blev lagt fuldstændig ryddet med rene spær og der var trådet på indersiden af spærrene med ståltråd med ca 30 cm mellemrum for at holde isoleringen, som blev rullet på udefra, på plads.

Der er sat præfabrikerede kviste på taget og der er en del tilpasning af forskallingen i overgangen mellem kviste og skråvægge.

Jeg har haft mange overvejelser vedrørende opsætning af dampspærre.
Oprindeligt har jeg overvejet at slå min dampspærre direkte på indersiden af mine spær, derefter sætte forskallingsbrædder (22x95 mm) op og derpå et lags gips. For at undgå at gennembryde dampspærren mere end nødvendigt, overvejede jeg at anvende 25 mm gipsskruer, som kun går ind i min forskalling og derned ikke gennembryder dampspærren. På denne måde gennembryder kun skruerne, som holder forskallingsbrædderne forskallingen.

Mit problem ved denne løsning er imidlertid, at min isolering hænger en smule. Slår jeg dampsærren direkte på mine spær tror jeg dampspærren bliver løsnet fra hæfteklammerne og efterlader et hul, hvilket jeg absolut vil undgå. Samtidig med at der er en del forskallingstilpasning mellem kviste og skråvægge, overvejer jeg nu at sætte forskallingen direkte op på mine sær, derpå slå min dampspærre og derpå skrue et lag gips.

Jeg er selvfølgelig interesseret i at opnå så tæt en dampspærre som muligt. Jeg skal ikke have el i mine skråvægge og heller ikke have lægter og isolering på indersiden af mine spær.

Tætningsmæssigt – hvor meget betyder der at alle mine gipsskruer perforerer min dampspærre? – umiddelbart må en skrue, som perforerer en 0,20 mm PE folie mod et fast underlag (forskalllingen) sidde ret meget i spænd i folien, som den perforerer?

VH Claus B
Claus Behrendsen, Vejle (26-02-2009) 
Svar:
Gipsen laver en klemt samling, så du vil ikke få noget videre utætheder ved at ligge damspærren uden på forskallingen, problemer kommer først hvis du skal have trukket ledninger og monteret lampesteder i de vægge, der ville det være optimalt at få damspærren lagt inde under forskallingen.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (26-02-2009) 
Svar:
Hej Koluda,

Lampestederne laves i det vandrette loft, så der skal ikke laves el i skråvæggene. Vil det det sige at ved en såkaldt klemt samling regner man med en helt tæt samling mellem skruer og dampspærre?

VH

Claus, Vejle (26-02-2009) 
Svar:
Ja, der vil normalt ikke kunne "sive" luft ud ved den skrue huller,
så det betragtes som en tæt samling.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (26-02-2009) 
Svar:
Hej

Jeg giver lige mit besyv med:

Der er ikke noget der hedder en tæt samling, hvis den er udført som en "klemt" samling, men med de forholdsvist lempelige krav vi har til bygningers tæthed i dag, har de huller som der uværgeligt vil fremkomme ved montage af loft forskalling etc... ikke den store betydning på det samlede billede.

Dette ændres dog når kravene strammes op om kort tid.

Det anbefales dog at mindske disse gennembrydninger mest muligt, og at tape hen over dampspærrens fastgørelser/klammer.

Under normale omstændigheder er det ikke et problem at montere en dampspærre selv om isoleringen hænger lidt, blot skal man anvende en dampspærre med en stor rivestyrke.

Nu skriver du ikke noget om hvilken isoleringstykkelse du har, men du har vel husket, at der er krav i bygningsreglementet der skal opfyldes eller dokumenteres for dyre at opfylde.

De fleste anvender en 45 x 45 mm forskalling indvendigt med en 45 mm isolering imellem.

Ved at anvende en gipsskrue der går igennem forskallingen, vil du som du selv er opmærksom på, perforere dampspærren hvis den ligger bag forskallingen og det er ikke godt, men en 25 mm skrue vil jo klare problemet.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-02-2009) 
Svar:
Den bedste måde at lave sådan noget på, er at sætte dampspærren direkte på spærrene. så udenpå dampspærren sættes der 45*45 reglar (vandret). sættes pr. 30 cm.. derved kan du trække alt dit evt el i mellemrummet og stadigvæk bruge normale 35-41 mm gipsskruer . tap samlingerne og ved væggene kan du evt. lægge en fuge ..
Daniel, Vamdrup (07-03-2009) 

tapet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. jeg har et spørgsmål, har simpelhen ledt overalt på nettet for at finde ud af hva det tapet heder jeg gerne vil have.. kan ikke findet så nu spørger jeg dig i håb om du kan hjælpe. Det er formet som f.eks mursten men det buller sådan ud fra væggen sådan så det ligner rigtig musten. ville jeg rigtig gerne have på min bagvæg. kan du hjælpe mig håber jeg virkelig. vh sanne
Sanne, Roskilde (24-02-2009) 

Lakering af købmandsdisk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en købmandsdisk i fyrretræ som jeg gerne vil have hvidpigmenteret. Jeg har ikke behandlet den i en hel del år og den ser lidt kedelig ud, da den er blevet mørk. Den var oprindelig ludbehandlet.Jeg tænker på om det ville være lettest med hvid interiørlak, men hvordan gør man?
Alice, Vrå (24-02-2009) 
Svar:
Hej Alice
Du skal start med hvilken behandling den har fået, hvis den har fået vox - polish ell. lignende skal dette først fjernes, hvor efter behandlingen med hvidpigmenteringen kan starte. Har den sidste behandling været nåletræeslud, skal du afrense overfladen med en kraftig trærens, hvorved du fjerner snavs, fedt og efterlader en ren overflade som du kan viderbehandle på. Der findes flere produkter på markedet som kan bruges, men et produkt som jeg vil anbefale er Trip Traps trærens, og Interiør hvid. Interiør hvid er i 2 hvide en hvid og en extra hvid som bruges til lysning af alle ubehandlede eller lakerede træoverflader. Produktet kan påføres med en flad pensel eller med rulle (rullen skal være en super glat rulle). Husk når denne hvidpigmenterende behandling skal påbegyndes starter du altid med det besværlige først, og tag derefter de store flader.
God fornøjelse
Peter, Glostrup Tapet & Farve, Colorama, Glostrup (24-02-2009) 
Svar:
hej Alice.

Vi har med flotte resultater bleget både fyrretræslofter og møbel m/ en
blanding af 35% brintoverilte og 25% salmiakspiritus (forhold 9:1), som blot
påføres m/ syrefast pensel og derefter tørrer. Træet fremstår som helt nyt! Husk let efterslibning inden du går videre.
Det er krads, så husk beskyttelse af huden - og gør det udendørs hvis muligt.
(vi købte og fik gode råd hos Wolfs linoliefabrik), som forøvrigt også har en fantastisk pastalud til lofter, som ikke drypper og giver en flot silkefinish.

mvh. astrid
astrid, bryrup (26-02-2009) 

Underlægnings plade til bordplade i sten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg er igang med at bygge en koge ø, vi valgt en 12 mm. sten plade der skal på. Og den skal ifølge producenten understøttes på de 37 cm. som vi skal have som udhæng på den ene side, og der havde jeg tæknt mig at tage en 22 mm. MDF plade og få den skåret ved en Tømmer og Autolakeret i Alu/rustfrit stål look. Og her kommer så mit spørgsmål ! Er den MDF plade stiv nok til at bordpladen ikke knækker hvis man lægger vægt på den ?
Kristian, Middelfart (24-02-2009) 

glasvæv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
har tidligere fået hjælp med luft i glasvæv, det blev rigtig godt. Så prøver lige igen, med vores næste fejl.
vi har sat glasvæv op i en stue med loft til kip, altså skrå vægge, vi lavede det i lange baner også ved skunken,(hedder det det)det så ok ud, og sad fast, men nu er det sluppet sådan pletvis i der, hvor den skrå væg, går ned til den lige væg. Huset af af spånplade, så det har arbejdet en del her i vinter.
Hvad gør vi. Kan vi skære det op og så lappe med en ny lille strimmel glasvæv, eller hvad kan vi gøre, eller må vi lide med vores uvidenhed om malerarbejde. Må tilstå, at det var mig, der var så klog, at jeg ville have det i lange baner, så vi ikke fik en lappet væg. Ærgeligt. Men er der et godt råd.
På forhånd tak
lisellen, egedal (23-02-2009) 
Svar:
De lange baner havde nok ikke været noget problem såfremt det havde været en gipsvæg.
Om det dur ved jeg ikke, men hvad med at prøve at injeksere lim og lave noget med en pind som presser vævet på plads. Evt. bare sømme pinden på.
Små strimler tror jeg ikke meget på, men måske bare skære op, lime fast og "smatte" lidt acrylfugemasse i med en pensel.
Hans G, Rønne (23-02-2009) 

En småbetændt branche? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når man løseligt kigger alle trådene igennem, forekommer der alene under døre & vinduer at være sprængfarlighed i nogle indlæg.
Senest har der været en del skriveri omkring et navngivent vinduesfirma, alt dette er dog slettet af redaktionen på byggeri.dk.

Jeg undrer mig ikke over, hvorfor der af og til dukker disse skriverier op, - der er så sandelig problemer med visse aktører på markedet.
De er klemt på indtjeningen, man kan af regnskabstallene undre sig over hvad personen bag lever af og kan konsolidere virksomheden med, når overskuddet for et år er kr. 25.000. Men lønnen til indehaveren er nok højere i regnskabet.

Googler man de forskellige navne, kommer der artige historier frem ang. umanerlig dårlig forretningsmoral, som for visse firmaers vedkommende forklares med, at tingene allerede er løst, eller på vej til, eller det er kundens eget problem eller ....
Eller at vi (firmaet) har alt for megen succes og travlhed til at tage os af de småproblemer, som viser sig at være særdeles store (transportskader, forkerte mål taget af konsulenten,skæve døre osv osv) for køberen.
Mange orker ikke at klage videre, og så er den sag vel ude af verden?

Det er nemt at nedsætte sig som vinduesfirma i dag, du behøver en netside, en velformuleret "salgstale" på siden, lidt kontorplads, telefonnr. og en leverandør af produktet, så kører det.
Du kan jo kalde sig "....-Gruppen", så fremstår det hele lidt mere seriøst og konsolideret.
Og når du er gået fallit, så får du et nyt navn, og så starter du forfra - DET ER VIRKELIGHEDEN - men naturligvis ikke over en bred kam.
(Husk lige at have nok af familiemedlemmer, der er villig til at lægge navn til, hvis firmaet går fallit, og nyt firma skal etableres)

Som uerfaren køber af vinduer og døre behøver man en køberadvokat, som kan gennemskue leverandørens forhold, så man ikke bliver snydt.

I disse krisetider går flere fallit i branchen, derfor kan hjemmesiden alligevel stadig fungere, som om intet er hændt, og der kan måske også købes på nettet online endnu, så PAS PÅ derude med at bruge Dankortet. (Du kan dog altid få pengene retur senere på Dankortet, men ikke noget med en bank til bank overførsel, så er det hele tabt, hvis manden bag er gået fallit)

Dette er (stadig) ikke en smædekampagne, men et opråb til dig, der sidder og får lidt dårlig samvittighed over din egen moral, - behandl dine kunder, som du selv forventer at blive behandlet som kunde et andet sted.

Og et opråb om at få fidusmagerne frem i lyset, så vi kan se, hvad der er virkelighed bag alle de fine formuleringer i brochurer og på hjemmeside.

Og så også et svar til dig, Andreas, håber du kan bruge et eller andet.


kurt, - (22-02-2009) 
Svar:
Det svar er ord taget ud af min mund, Kurt.

Og så spørger jeg, igen, derefter:
Hvor er Byggeri.Dk ??

Hvorfor fjerner man blot kritikken, frem for at støtte den ?
Frem for oplysning ?

HVOR ER I, ALLE JER PÅ BYGGERI. Når i har tid til at redigere i ytringsfriheden, vil i vel også have tid til at svare. Der er flere der har spurgt. Hvad er det i gør.??
Andreas Andersen, Løgumgårde (22-02-2009) 
Svar:
Ja så sidder vi nogle stykker her og gerne vil vide hva firma det drejer sig om..
kunne navnet evt. komme frem...????
??, ????????????? (22-02-2009) 

forbinde bedlamper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej - jeg vil sætte seks bedlamper op langs vores ret lange havegang - og gerne forbinde disse med en sensor i hver ende.

1) Hvordan gør jeg det bedst - har nogen et diagram jeg evt. kan benytte?
2) Må jeg gøre (noget af) det selv? - der er i forvejen én lampe sat op midt i havegangen...

takker for alle svar på forhånd!

Michael/ Roskilde
Michael / Roskilde, Roskilde (21-02-2009) 
Svar:
2) Nej du må ikke det skal der en aut. el installatør til
Sømanden, Odense (21-02-2009) 
Svar:
Tak - men jeg kan vel i det mindste godt selv grave renderne til kabelføringen og den slags???

Er der i øvrigt nogle særlige forhold/problemer, man skal iagttage ved en opgave af den type?
michael, roskilde (21-02-2009) 
Svar:
Se meddelelser på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.
Kyllingen, Hobro (22-02-2009) 
Svar:
Ring til din elektriker og aftal med ham hvordan arbejdsgangen skal være.

Du må gerne grave renden og dække denne til igen, så længe det er efter installatørens anvisninger - nogle elektrikker vil helst selv være med til at ligge kablet.

Kablet skal ligge i 35 cm dybde, og ca 10 cm over skal der ligge en dækplade. Ved opføring af kabel fra jorden skal den være beskyttet, eks af et stålrør.
hygge, sover (22-02-2009) 
Svar:
Læg en 5 * 1,5 fra start til slut. Der er nok i det kabel.
Elektrikeren, Lyngby (07-03-2009) 
Svar:
Flot elektrikeren fra lyngby, håber at den lyngby er i udlandet og ikke der hvor jeg bor.

hvorfor skulle han lægge 5G1,5??
ved du hvor lang hans indkørsel er?
ved du hvor meget lamperne forbruger??
ved du om han kan sløjfe i lamperne???

ved du overhovdet noget???
Poul Henningsen, Kgs. Lyngby (15-05-2009) 

Bruskabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg skal bygge nyt badeværelse på 1. sal og dermed også en brusekabine.
Jeg havde først tænkt på at bygge den i multiplader, men jeg mener at have
hørt om nogle nye fiber plader, der også skulle være velegnet.
Ved i hvilke plader der er tale om ?


Michael Solander, Dianalund (21-02-2009) 
Svar:
Mon ikke det er vådrums gipsplader du mener så ?
www.gdsforum.dk, GDS (21-02-2009) 

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6199.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »