» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6305.   « Forrige 25       Næste 25 »

Stenmel i hækken?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en 2 år gammel rød bøge hæk. Vi har rigtig meget ukrudt i hækken, og så snart det er fjernet kan man begynde forfra igen. Hvordan kan man nemmest holde det nede? Vi har overvejet barkflis/træflis, og hvad med stenmel, er det en god løsning. Hvad har hækken bedst at trivselsmæssigt?
Andre gode tips til en "grøn" første gangs haveejer modtages gerne ;-)

Sandra, Mårslet (06-05-2009) 
Svar:
hvilket ukrudt taler vi om? Skvaddertål eller blot 1 årigt ukrudt. Sidst nævnte gør ikke den store skade, skvadderkål kan der imod have lange trævler neden om hækkens rødder. Det kan bøgen tage skade af. Hvad med en ukrudt dug, hvor der er klippet hul der hvor hækken står. Det skulle være rigtig godt. Prøv rosenposten´s hjemmeside, de sælger vist sådanne af god kvalitet. Her er der også råd og vejledning, selvom den i det tilfælde bruges til roser.
Lone, Brøndby (08-05-2009) 
Svar:
har god erfaring med stenmel.. har dog blandet stenmel med lidt mindre "fugesand" det helt fine.. dog skal man ikke nøjes med 2 cm men istedet grave lidt af og lægge 8-10 cm. alternativt er også at lægge dug under dit ønskede valg af flis eller stenmel ell. andet
har selv natursten rundt om mine bede og har lavet en kørekant af stenmel og fugesand og græsset synes ikke at ville derind
claus christensen, korsør (13-05-2009) 


Opbygning af taresse med fundablokke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Da jeg skal have pillet tagpladerne af udhuset på vores nye hus, og derefter genetablere en tidligere tagtaresse, tænkte jeg om der var en der kan forklare mig hvordan man bygger med fundablokke da jeg ikke har prøvet før. Planen er at bygge muren 1,20 m i højden, for derefter at pudse den op.
MVH
Søren Laustrup, Vejstrup (05-05-2009) 
Svar:
Du kan få (skal have) en brochure eller vejledning der hvor du køber blokkene. (Trælasten)
Men også se her; http://www.aalborgportland.dk

John Møller, Åbenrå (05-05-2009) 

Hvad gør man nu ???? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har for 1½ år siden fået anlagt ny græsplæne fra Flemmen Nørgard Anlæg, desværre står vi nu med en plæne der er halvt gået ud, vi har af flere omgange kontaktet firmaet og til sidst har de langt om længe sendt en ud for at kigge på plænen og de kan konstatere at jordbunden slet ikke egner sig til rullegræs eller plæne i øvrigt, men samtidig mener man fra firmaets side at de har lavet det de skulle.
Baggrund er at vi lige havde bygget nyt hus og stod med en "bar" have og ikke selv have forstand eller mod på at anlægge en græsplæne og vi tog derfor kontakt til Flemming Nørgaard som sendte en mand ud og lave opmåling og se på forholdende, der blev på intet tidspunkt nævnt noget om vores jordforhold og da vi jo ikke selv ved noget om sådant har vi ikke stillet spørgsmålet, da vi jo skulle have anlagt det hele fra bunden.
Vi står nu med skægget i postkassen kan man sige, da Flemming Nørgaard nu vælger at løbe fra sit ansvar og siger at det ikke er deres problem at jordbunden ikke er egnet.

Nogen der kan komme med et godt råd eller kender anden anlægs firma der vil tage deres opgave seriøst ?


Frederik, Mørke (05-05-2009) 
Svar:
Tjaa, har i bedt om at få foretaget jordbundsprøve, eller har i bare bedt om at få anlagt have med det jord der er. Der må vel foreligge en eller anden form for dokumentation af hvad der skal laves.
;-), , (05-05-2009) 
Svar:
Hej

Nej vi har ikke bedt om at få foretaget jordbundsprøve, vi har bedt firmaet om at lave hvad der skal til. Regnede så med det indebar at man lavede hvad kan man sige efter forholdende.

Har bare faktura der hedder anlæg af rullegræsplæne.
Frederik, Mørke (05-05-2009) 
Svar:
Når firmaet påstår at jorbunden ikke ikke er egnet til plæne, hvad begrunder de så det med?
Der er jo ikke mange steder her i DK at der ikke kan gro græs.

Nu er I ikke havekyndige, forstår jeg. Men det må I se at blive, det hører med til at være husejer. (Li''som snerydning af fortov, tagrenderensning samt friværdiberegning)
Slå op på græsplæne på Google, leje en fræser og så jer en ny græsplæne. Om 6-8 uger har I så et nyt problem - der skal indkøbes en plæneklipper!

Frede Andersen, Grenå (05-05-2009) 
Svar:
Hej.
Jeg vil sige at han skal forklar hvorfor at der ikke kan gro græs, det er meget vigtig at få ham til at sige og helst skrive det til jer.
Som udgangs punkt kan der gro græs på 5 cm muld / lerte jord, så hans grund til at det ikke kan lade sig gøre skal kendes for at kan handle / stille ham ansvarlig for hans arbejde.
Men der er også andre ting som spiller ind.

Ring til mig såfremt at i har lyst til at vi får en snak og at jeg måske kommer forbi og kigger på den.

Aktiventreprise

Preben Pedersen, Ebeltoft (06-05-2009) 
Svar:
Der kan ikke gro græs hvis ikke jorden er luftig. Det betyder ofte at ny byggede huses jord ikke er velegnet til græs, før der er foretaget en jordfræsning, evt opbladning af jorden med sand. Jorden omkring nye huse er blevet så tæt pakket pga de mange tunge maskiner der er kørt på jorden. Det betyder at de enten kan være svært at få græsset til at gro, eller at vandet ikke kan komme væk når det regner. Derved "drukner" græsset og går ud. Et andet bud kan være at jeres grundvand er for højt, så sker der det samme. 1½ år er lang tid for at reklamere. Hvis jeres plæne havde problemer fra start burde det jo havde vist sig hurtigt og ikke først 1½ år efter. Det er lidt lang tid at regne med at have reklamationsret. Det er jo lidt svært for firmaet at vide hvad der er sket og hvorfor. Det kan også være pga tørken fra sidste sommer. Ny anlagte græsplæner skal vandes over en meget lang periode.
Så alt i alt syntes jeg ikke der er noget der kan drage anlægsgartneren ansvarlig for jeres plæne!
Hansen, Glostrup (08-05-2009) 

Isolering under gulv (spånplade-gulvarme) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har i dag 15cm singles (sten), fibertex, 8cm råbeton, dampspærer og 13cm til toppen af mine strøer. Dvs. jeg har 13 cm mellem beton og mine spånplader hvor i varmeslangerne (pex) skal løbe.

Jeg har talt med Rockwool og de vil have mig til at grave ud og ligge 250mm rockwool og derpå beton.

Min VVS mand siger at jeg "bare" skal fylde de 13cm op med Sundolitt og ligge mine spånplader direkte på Sundolitten - der skulle ikke kunne komme fugt i den løsning. Er I enige i dette?

Er der en løsning uden at grave ud?

På forhånd tak!
Mvh
Morten
Morten Jonsen, Glostrup (04-05-2009) 
Svar:
Det er rigtigt at løsningen med "Flamingo" godt kan opbygges.
Men isoleringstykkelsen er alt for lille til gulvarme. Den er heller ikke i overensstemmelse med kravene i bygningsreglementet.
Endvidere kan de to konstruktioner ikke sammenlignes. Trægulv på strøer og trægulv på plade og Flamingo har slet ikke samme kvaliteter.

Du kan læse om "Flamingo-gulve" uden betondæk her;
http://www.thermisol.dk

(Men iøvrigt ville jeg aldrig opbygge et terrændæk uden betondæk)
Peter Hansen, Ålborg (04-05-2009) 
Svar:
Hej

Du må ikke isolere med mere end 70 mm isolering ovenpå den type terrændæk (45 mm i ydeste 1 m randzone mod ydervæg), så vvs-mandens konstruktion dur ikke.

Du bør følge Rockwools løsning, eller lægge 300 mm polystyren på afrettet sand + beton.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-05-2009) 
Svar:
Jow, det må man nu godt.

Ikke et strøgulv, naturligvis.

Men du må da gerne udlægge f.eks. 130 mm polystyren ovenpå betonpladen og dernæst varmeslanger, dampspærre og gulvbelægning. Og hvad der ellers hører sig til.

Det er jo uden betydning om du udlægger polystyrenpladerne på beton eller sand.

Bortset altså fra at isoleringsevnen bliver alt for lille og man ikke ved hvad der er under betonnen.

Peter Hansen, Ålborg (05-05-2009) 
Svar:
Hej

Det er blevet skrevet meget om dette, og der er lige så mange meninger
Rockwool beskiver hvordan det kan gøres nemlig 45-70 mm isolering
Jeg har selv denne opbygning, støer, forskalning, varmefordelingsplader, gulvspån og herpå lamelparket, det fungere rigtigt godt, gulvvarmen reagere hurtig da det ikke ligger nedstøbt, og varmen vil jo som bekendt helst opad.
Når det nu er sagt så er det da rigtig at det ikke er den optimale måde, men det koster tid og penge at udgrave til 300 mm isolering og vores varmeforbrug er faldet med 15 % i forhold til sidste år.
h.d, Ros. (05-05-2009) 
Svar:
Ja, men I blander 2 konstruktionstyper sammen.

Der må kun være 50-70 mm isolering når isoleringen ligger OVENPÅ dampspærren. Som det typisk er tilfældet ved strøgulve på beton.
Peter H., Ålborg (05-05-2009) 
Svar:
Hej, du skal i hvert tilfælde ikke gøre det som rock wool siger. De vil bare presse penge ud af det. vh
,,, ,, (10-05-2009) 

indadgående halvdør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan det ikke lade sig gøre at finde en indadgående halvdør?
har søgt omkring på nettet, men sys alle er udadgående..
Vi vil så gerne have en som hoveddør, og den skulle meget gerne gå ind i huset.
Vh Ann
Ann, (03-05-2009) 
Svar:
Det har du vist ret i.
Og det er fordi at vinduesproducenterne er nogle UDAD-gående HALV-hjerner. Ha-ha.

Men det er ikke nogen stor sag at lave en indadgående halvdør. Noget med at tage udgangspunkt i en almindelig indadgående hoveddør.

Spørg der hvor I handler vinduer, få en pris og en skitse, (så I ved hvordan det kommer til at se ud), så skulle den dør være i vidvinkel.
Ove Sølling, Stjær (03-05-2009) 
Svar:
Indadgående halvdøre er da ikke så ualmindelige.
Prøv at se på www.tommerupvinduet.dk
Hvis de ikke lige har det, så laver de det som du ønsker.
Jakob Rasmussen, Tommerup (03-05-2009) 
Svar:
Min erfaring er at vinduesfabrikanterne afviser at producere indadgående halvdøre, da de er temmelig vanskelige at udføre som bare nogenlunde tætte, og dermed risikerer en masse reklamationer.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-05-2009) 
Svar:
Også min opfattelse.
De fleste vil slet ikke lave en indadgående dør,
men mindre man er tilfreds med INGEN tætheds garanti.

Generelt er indadgående døre også noget møg,
og ½ døre er så endnu værre.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (03-05-2009) 
Svar:
Det er rigtigt at indadgående facadedøre kan være lidt problematiske sådan rent tæthedsmæssigt.
Men vil I hellere have svenske tilstande måske?. Derovre skal yderdøren være udadgående og man får samme dør lige i smasken når man i fredsommelighed står og ringer på.
Nå, men i DK har man jo vindfang. For det tilfælde at der skulle slippe en vind gennem yderdøren.
Ihvertfald. Min bror og svigerinde har en udmærket og tæt indadgående halvdør som de er meget tilfredse med.
De bor i Hobro.
Kit Halvlandsen, Ikast (03-05-2009) 
Svar:
Jeg troede ikke der fandtes folk der ikke kender tyngdeloven i Dk.
Enten er der kun en, som giver sig ud for den samme her, eller også er der flere halvaber tilstede..
Hvorfor ikke bare acceptere at ingen vil lave en sådan dør. Som ikke bliver tæt.? Med en masse vrøvl fra kunden sidenhen.

Vrøvl over at man ikke kan få en indadgående halvdør, eller vrøvl over den er utæt.
Med de udsigter kan jeg da godt forstå produksenterne. :-)

vrøvle, hoveder (04-05-2009) 
Svar:
Altså i mit hovede går en hovede dør i et hus i ad. og en bagdør "brøkkers dør" ud af. er vi forkert på den?
Ann og Christian, Broager (05-05-2009) 
Svar:
Fuldstændigt!
En dør går ikke - og en dør får man i hovedet.
Dog ikke den næste dør.

Joking Jake, Sønder Omme (06-05-2009) 
Svar:
dørme nok..
vrøvle, hoveder (06-05-2009) 
Svar:
Hør du spørger, du køber en almindelig indadgående dør, får din handymand til at skære den over på midten, og vupti så har du en halvdør. Indadgående.
den glade, dørmand (08-05-2009) 
Svar:
Og vupti så har du TO halvdørE. Indadgående.

TO dører for en dørs pris - hvad sir'' du så?

Den Lalleglade, Dørmand (For indadgående) (08-05-2009) 

støj på altanen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en altan der ligger ud til en meget trafikkeret vej, så vi vil gerne have en væg op som hjælper på støjen. Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en støjdæmpende væg til altanen??
Cecilia, København (03-05-2009) 

Gulvvarme under Alloc?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at have nyt køkken, og i den forbindelse vil vi vælte en væg til stuen. Derfor skal vi have nyt gulv, og har set på Alloc. Det bliver ca 70 m2 gulv(køkken, stue, mellemgang).Det skal ligges på betongulv, og mit spørgsmål er, om det er en ulempe, at der ikke er gulvvarme under??
Winnie Nielsen, Aulum (02-05-2009) 
Svar:
Hej

Nej, det er "næsten" en fordel, da gulvet ikke bliver udsat for den belastning af varme nedefra.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-05-2009) 

Afstivning af tag i ladebygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at udnytte noget af min ladebygning til en garage/værksted på omkring 100 m2..

lige nu er tagkonstruktionen lavet med hanebånd i toppen og et spær i bunden som tagspærene hviler på... og på spæret i bunden er der en lodret bjælke der går ned og støtter på gulvet...

planen er så nu at jeg vil have fjernet den lodrette stolpe som støtter spærret for neden (for at jeg kan udnytte rummet fuldt ud)... jeg har tænkt mig at lave tagkonstruktionen om til en gitterspærskonstruktion i stedet for, for at taget stadig er afstivet fornuftigt

lyder dette helt galt eller har i andre forslag til hvordan jeg skal lave det???


morten jørgensen, Hadsund (01-05-2009) 
Svar:
Din forklaring forekommer lidt uklar, men det er osse ligemeget.

Vil du lave gitterspær skal der udføres beregninger. Det er en fuldstændig ændring af konstruktionen. Ikke engang en erfaren tømrermester ville binde an med den opgave på frihånd.

For god ordens skyld så hedder det en bjælke den i bunden af hanebåndsspærret.
Som spærret skræver over.
Der kan også forekomme såkaldte remme, typisk et stk. i hver side, under spærende, altså forløbende vinkelret på selve hanebåndsspærende.

Men du har ret i at lodrette bjælker kaldes stolper - uanset om de går nedefra og op eller omvendt. Allerhelst skal de bare stå - helt stille ;o)
Anders Danielsen, Skovby (02-05-2009) 
Svar:
Sådan en opgave er ikke så ligetil.
Jeg har tidligere lavet beregninger og tegninger på ombygning af en gammel staldbygning som den du beskriver.
Det er nu blevet til en moderne løsdriftsstald uden generende stolper midt i rummet. Men det er altså et ret omfattende projet, og det bedste for dig er nok at kontakte specialister som på dette link
http://www.hygind.dk



Jakob Rasmussen, Tommerup (02-05-2009) 
Svar:
Anders : hehe, tak for rettelserne, kan godt se det så lidt forvirrende ud

Det er bare lidt underligt, for de lodrette stolper der støtter fra gulvet er slet ikke gjort fast i den nederste bjælke, de er hugget ud med en tap (?) og sat op i bjælken, men bjælken hviler ikke på stolpen... dvs at når jeg tager en hammer og banker lidt på bjælken, så bevæger den sig bare op og ned helt uafhængigt af af stolpen. Som om den slet ikke bruger den støtte...

Spær og murværk ser rigtigt sundt ud, da bygningen er fra 60´erne, dog er konstruktionen udført i runde stammer (eller hvad man nu kalder det) og remmen er en firkantet bjælke der løber hele vejen på tværs
morten jørgensen, Hadsund (02-05-2009) 
Svar:
Det et er stadig ikke helt klart for mig hvordan konstruktionen er opbygget.
Hanebåndsspærrene står nok men en indbytdes afstand på en meter eller halvanden.
Så hvis der står en stolpe direkte op i hver bjælke må de jo stå ganske tæt.
Det kan jo værer at der tidligere har ligget noget tungt på bjælkerne eller stoplerne bare har været en del af en opdeling af rummet, som stald f.eks.

Men ligemeget der skal stadig kikkes og undersøges og måske beregnes.
Anders D, Skovby (02-05-2009) 

Nyt Gulv med varme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg håbrt at der er nogle der kan svare mig på spørgsmål omkring gulv..
Jeg har et hus fra 1986 og vil gerne have beton gulvet hakket op, men min frygt er om indervægene som er i H+H plader er stillet direct oven på det støbte gulv, og hvad man så gør for at ikke inder vægen falder ned, håber at der er nogle der kan hjælpe, forresten bære indermuren spærne.
Mvh Johnny
Johnny, Frederikshavn (01-05-2009) 
Svar:
Det kan meget vel tænkes at ihvertfald de IKKE bærende skillevægge er stillet oven på betondækket.
Måske kan du ved at bore skråt ned under nogle af væggene med en slagboremaskine og langt betonbor danne dig et indtryk af situatione.
Man kan efterfølgende foretage en understøbning af skillevæggene, hvilket er lidt dyrt og besværligt.
Alternativt kan du forsøge at fremskaffe de oprindelige myndighedstegninger hos din kommune. Selv om de ikke nødvendigvis er fuldstændig retvisende.
Ole Hjort, Faverskov (01-05-2009) 
Svar:
Ellers skulle du acceptere at det er et hus fra før den gang man havde gulvvarme, og i stedet købe et par sutsko til de måneder hvor det er koldt :-)
mor, ten (01-05-2009) 

Lydhegn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Vier nogle der for at gøre vores haver større vil flytte et allered etableret lydhegn. Det skal opfylde visse krav mht decibel osv, men hvordan kan man få lavet en måling på det ? - og hvad er reglerne helt præcist ?
og kan man "bare lave et hegn af trykimprægneret træ ?

med venlig hilsen
Rikke
Rikke Kongerslev, Herlev (01-05-2009) 
Svar:
hvad skal hegnet lyde af? skal det have højttalere? surround? det lyder godt men lyder dyrt.
lydmanden, lydstrup (02-05-2009) 
Svar:
A ha ha ha ha ..hvor sjovt
Rikke, Herlev (02-05-2009) 
Svar:
aaahhhhhrrrrrr!!! rikke dog,, et ganske almindeligt hegn med rockwoolbats skulle kunne gøre det, hvad det offentlige siger til det er jo nok en større videnskab, så forhør dig der....
lydmanden, lydstrup (02-05-2009) 
Svar:
Prøv at skrive lydhegn på google - så er du hurtigt videre...
giraffen, kbh (03-05-2009) 

vandskuring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg er ved at lave badeværelse og har vandskuret mine væge med Maxit 280 og jeg skal have et væghængt toilet hvor der sider en vådrumsgips foran kn jeg vadskure oven på en gipsplade og skal gipspladen have en behandling inden
MVH Peter Bach, Holstebro (30-04-2009) 
Svar:
ja, køb noget skalflex beto-binder, dette virker også til gipdsvægge
dette erstatter du med noget af vandet du bruger til at blande vandskuringsmørtlen med, og bevirker at dette sidder fast på gipspladen
Thomas Zimmermann, århus (01-05-2009) 

Løbesod fra sløjfet skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har netop købt et hus (opført 1953) hvor der er er anelse løbesod i det ene hjørne i stuen. Skorstenen blev sløjfet i helt tilbage i 1984 og arealet løbesoden dækker er ikke særligt stort (under 0,5 m2 i hvert fald), området er heller ikke misfarvet i en sådan grad at det springer i øjnene.

Stuen er tapetseret og efterfølgende malet (sælger) og jeg ville egentlig helst "bare" kunne slippe med at male. Men omvendt vil jeg også gerne have forseglet løbesoden. Kan man gøre det ovenpå det eksisterende tapet eller skal man absolut hen og rive det af?

Jeg har forsøgt at google alt muligt om løbesod og har set råd der spænder fra kolort og vandglas til dyre specialprodukter. Gode råd vil være meget kærkomne :-)

På forhånd tak for hjælpen.
Pia Nielsen, Odense (30-04-2009) 
Svar:
Ja den med kolort kommer hvergang. Men hvordan man får koen til at stå med rumpen op mod skorstenen er der aldrig nogen der ved.
Og få proppet omtalte kulturgødningsprodukt ind bag tapeten bliver nu heller ikke nemt.

Den helt rigtige løsning er at fjerne bemeldte skorsten. Næstbedste løsning er at rive tapetet ned, banke pudsen væk og dernæst anvende et af de omtalte specialprodukter.

Men en foreløbig løsning kunne være en spærregrunder - evt. oven på tapetet - og efterfølgende vægmaling. Det holder ihvertfald længere end tapetet alene.
Torben Kodriver, Ko-lding (30-04-2009) 

asbest etanit Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

jeg er så heldig at skulle købe et sommerhus. jeg havde sat tagmand til at skifte taget, som er gammelt asbest etainittag fra 60,erne. da jeg kommer op til sommerhuset, ser jeg til min store skræk at han har smadret taget (det er gået i mange stykker) og smidt det i bunker langs huset. jeg er helt ude af den, da jeg nu er bange for at vi skal gå at indånde de farlige fibre og blive syge. vi har også et lille barn så jeg er mildest talt skrækslagen. han har også taget hele indertaget af så der er åbent ind til huset, kun med en pressening over. dvs. der vel også er kommet støv i huset. hva skal jeg gøre? han har nu ryddet det op og kørt det væk, men hvordan kan jeg nu bruge huset og føle mig sikker i det. hvor farligt er det i det hele taget? det er 90m2 tag han har revet ned. jeg håber virkelig du kan hjælpe mig, da min store drøm nu er gået hen og blevet et stort maridt for mig.. er det rigtigt at det vil forsvinde hurtigt fra haven (vind regn osv) og at en rengøring med hepafilter er nok?
den bekymrede, Århus (29-04-2009) 
Svar:
En gang støvsugning indendørs + en regnskylle i haven.
Så er der ingen farer for at indånde noget mere.

Og der skal STORE mængder til for at tage skade af det,
så tag du det bare helt roligt.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (29-04-2009) 
Svar:
Helt rigtigt svaret.
Dem der oprindeligt var i asbest-faresonen var de arbejdere der fremstillede pladerne, samt isolatører og andre der arbejdede intensivt med materialerne.

For vi andre har det samme betydning som diselpartikler, phalater og dårligt vedligeholdte ventilationsanlæg. Hvis det kan være en trøst.

Det er overordentligt beskedne mængder der frigøres når taget nedbrydes. Der frigøres iøvrigt osse lidt, meget lidt, fibre så længe pladerne ligger på taget og nedslides.

Men det skal også siges at ALLE tagfolk ved at alle asbestholdige tagplader skal bæres ned fra taget.
Der er jo ingen grund til at med omhu at knuse pladerne så der kan pines endnu et på fibre ud af pladerne.

Men du bør både holde øje og i kort snor med din tagmand. Og øl både for- og eftermiddag bør det være slut med.
Gregers Havmølller, Hundested (29-04-2009) 
Svar:
Helt enig.

Den tagmand burde have vist mere omhu med at få pillet pladerne ned, og få dem bortskaffet på forsvarlig vis.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (29-04-2009) 
Svar:
TUSIND TAK for alle jeres svar. Puha det har lettet en sten fra mit hjerte..Så ser jeg frem til en ordenlig gang regn:-)Skal der gøres hoved rengøring inden jeg så tager gulvet op og ligger det nye gulv, eller er det ok at gøre det bagefter. Så kan der ikke ligge skadelige fibre under gulvet vel. Ja jeg har total nøjer kan i godt høre ikk. Men det er nok det lod man vinder ved at blive mor ;-)Igen tusind tak alle sammen, i er alletiders :-)
den bekymrede, Århus (30-04-2009) 
Svar:
Se evt. dette link:

http://www.husetoghaven.dk
Erik, Silkeborg (01-05-2009) 
Svar:
Ved du hvad, Erik i Silkeborg.
Det er dybt kritisabelt at du henviser til et udateret link, men som formodentlig er over 20 år gammelt.
Dansk Eternitfabrik A/S er forlængst likvideret og Arbejdstilsynet har udsendt mange vejledninger vedrørende emnet siden 1986.
Hvoraf den vigtigste ses her, (og i dagens anledning i fuld tekst):

"Når asbestholdige plader skal ned

Pladerne blev anvendt både indvendigt og udvendigt til tag-, væg- og loftbeklædning. Fælles for dem alle er, at der er skruet fast til underlaget, enten med tagskruer eller med almindelige galvaniserede skruer.

Det er derfor muligt at fjerne pladerne i ”hel” tilstand – skrue dem løs og tage dem forsigtigt ned, uden de går yderligere i stykker. Pladerne må ikke kastes ned eller ødelægges på anden måde under nedtagningen eller transporten til endelig deponering.

Ved udvendig nedtagning skal der ikke træffes særlige foranstaltninger. Særligt arbejdstøj og åndedrætsværn skal være til rådighed.

Ved indvendig nedtagning af ødelagte bølgeplader i en sportshal, fjernes pladerne forsigtigt uden at de går yderligere i stykker, og kan transporteres til en losseplads eller containerplads. Efterfølgende foretages der en grundig rengøring af rummet med støvsugning med særligt filter og afvaskning af alle overflader. Brug af dragt og maske med minimum P2 filter.

Ved indvendig nedtagning af store arealer fx en hel loft- eller vægbeklædning. Også her skal pladerne tages ned i hel tilstand, uden de går yderligere i stykker.

Det kræver en særlig uddannelse at udføre denne type indvendig nedrivning af asbestplader.

Adgang til rummet skal ske igennem en sluse, hvor der er undertryk og ventilation – rensning af luften. Efter nedtagning af pladerne rengøres rummet med en støvsugning med særligt filter og vådvask af alle overflader.

Personerne der nedtager pladerne skal være iført personlige værnemidler med dragt og luftforsynet åndedrætsværn.

Nedtagning af asbestholdige bølgeplader, hvor arbejdet foregår i et telt, der er sat op over bygningen - vinterinddækning

Pladerne skrues løs, stables på palle, pakkes efterfølgende ind i plastik eller andet støvtæt materiale.

De ansatte skal være iført særligt arbejdstøj og åndedrætsværn. Arbejdsstedet skal være afmærket, med gult skilt ”PAS PÅ ASBESTARBEJDE”. Ingen adgang for uvedkommende.

Inden arbejdsstedet ”frigives” til andet arbejde skal alle de asbestholdige materialer være fjernet fra taget.

Der er ikke krav om uddannelse, men om den særlige instruktion. Se At-vejledningens punkt 3.2

Arbejdsstedet kan eventuelt opdeles i etaper fx hvor der er tale om ”lange” bygninger. Afstanden imellem et asbestfrit arbejdssted og et asbestarbejde skal være minimum 15 meter


Det link du henviser til fra en periode hvor man stod meget famlende overfor håndteringen af asbestaffald. Og rigtig mange tiltag var fuldstændiget tåbelige og adskillige medvirkede til omfattende asbestforurening."

Gregers Havmøller, Hundested (01-05-2009) 
Svar:
Jeg beklager hvis links i det dokument jeg linkede til ikke er opdateret, men tvivler på at det er 20 år gammelt. Jeg synes dog at det måske sætter sagen i et andet lys en de svar der ellers er givet.

Til Gregers Havmøller må jeg sige at det må være mere kritisabelt først at komme med det første svar der bagatelliserer problemet, for derefter at citere arbejdstilsynets vejledning der klart siger noget helt andet. Skam dig!

Det der stod i mit link svarer desuden fint med dit citat fra arbejdstilsynets vejledning.

Til spørgeren vil jeg klart anbefale AT KONTAKTE ARBEJDSTILSYNET. De kan få stoppet det svineri tagmanden laver og desuden bør tagmanden sørge for at der bliver ryddet op og gjort rent ifølge arbejdstilsynets foreskrifter.
Erik, Silkeborg (01-05-2009) 
Svar:
Hej Erik.
Mon ikke du skal have pudst læsebrillerne.
Jeg tvivler osse på at dit link er 20 år gammelt. Da var nettet jo knapt nok opfundet. ;o)

I relation til det spørgsmål der stilles fremgår det jo ganske klart af vejledningen som jeg har fundet, "Ved udvendig nedtagning skal der ikke træffes særlige foranstaltninger"
Der står også siden hen, "Pladerne må ikke kastes ned eller ødelægges på anden måde under nedtagningen eller transporten til endelig deponering"

Men der står f.eks. IKKE at pladerne, knuste eller ej, skal behandles på særlig måde ved transport til deponering.

Af spørgers kommentar fremgår jo også at spørger vil "gøre hovedrengøring" efterfølgende.

Rigtigt godt for så gøres der jo rent som anbefalet i anvisningen.

Endvidere skal det understreges at Arbejdstilsynet primært er til for at sikre arbejdsmiljøet for ansatte og i mindre grad brugere i bred forstand.
Der er naturligvis strengere krav om f.eks. beskyttelse til en håndværker der måske skal arbejde med asbestplader 15 uger om året en en privat beboer der måske en gang i livet udsættes for asbest.

Godt så.
Jeg mener at mit oprindelige svar er i overensstemmelse med den viden man har på området og de regler der gælder anno 2009.
Jeg mener også at korrekt information om asbest (og alt andet iøvrigt) er vejen frem. Og det går jeg ud fra at vi er enige om.





Gregers Havmøller, Hundested (01-05-2009) 
Svar:
ja, Gregers Havmølle, det var jo dig selv der skrev det med 20 år, så jeg kan ikke lige se hvor det med læsebrillerne kommer ind i billedet ;-)

Jeg mener i øvrigt at private også skal overholde reglerne modsat hvad du skriver.

Og jo arbejdet kræver specielt tøj og åndedrætsværn.

Desuden skal tagpladestykkerne indpakkes i tæt plastic for at man kan komme af med det til deponi.

Link direkte til arbejdstilsynet:
http://www.at.dk
Erik, Olsen (01-05-2009) 
Svar:
Nu er jeg hel i vildrede igen :-( Er det farligt, hvis der bliver gjort rent indvendigt og det regner udenfor?? Jeg er somsagt meget nervøs for det, så kan jeg være rolig eller hvad nu? Jeg er jo ikke interesseret i at være i et sommerhus som ikke er sundt at være i.. Det er jo et sommerhus på 56m2 ikke et stort byggeri.
den bekymrede, århus (01-05-2009) 
Svar:
Erik, du har læst alt ovenstående på samme måde som Fanden læser biblen.

Start med at læse dine egne henvisninger:
I linket til Huset&Haven refereres til en bekendtgørelse fra 1986.
I dit direkte link til arbejdstilsynet står der intet som ikke som ikke osse fremgår af den tekst jeg kar kopieret ind i mit svar.
(Hvilket er meget naturligt, de to dokumenter supplerer jo hinanden)
Af Lov om arbejdsmiljø §2 fremgår det at: "Loven omfatter arbejde for en arbejdsgiver"
Hvis du osse mener at loven gælder for Færøerne og Grønland kan jeg betro dig at det af §90 fremgår at det gør den ikke.

Jeg håber virkeligt at dine svar er udtryk for god vilje og ikke bevist misfortolkning af og manglende forståelse for hvordan man bør arbejde med asbest. Og i hvilke sammenhænge risikoen for indånding af asbestfibre er ubetydelig og hvornår den er overvældende.







Gregers Havmøller, hundested (01-05-2009) 
Svar:
Selvfølgelig er det IKKE nok at støvsuge med en almindelig støvsuger. Vil man støvsuge Asbest, så skal støvsugeren være egnet til formålet og være monteret med specielle filtre.

At påstå, at en regnbyge fjerner Asbesten fra græsplænen en nok lige optimistisk nok. Asbestfibrene siver ned i jorden, i overfladen, og kan selvfølgelig støve op ved fx en græsslåning i tørt vejr mv.

Og forresten NEJ, der skal ikke så meget Asbest til for at kunne udvikle lungehindekræft. Der opdages stadig mange tilfælde af denne sygdom, selv om Asbest har været helt forbudt at anvende siden hhv. 1980 indendørs og 1988 udendørs (Eternit).

Det siger sig selv, at det blandt andet er uforsigtige håndværkere mv., der til stadighed indånder Asbest ved fx nedrivninger, som får sygdommen. Og det vil åbenbart fortsætte i lang tid endnu fordi mange, både private mennesker og håndværkere, ikke tager Asbesten alvorligt. Nogle er måske endda uvidende!

Derfor følgende!!!

Asbest og Eternit

Hold fingrene fra Eternit fra før 1987
Mange uvidende eller ligeglade gør-det-selv-folk sviner med Asbesten – også på nabogrunden!

Fakta:
- Først fra 1988 indeholder Eternit med sikkerhed ikke Asbest.
- Nedtaget Eternit med Asbest må IKKE genanvendes.
- Højtryksspuling af Asbestholdige materialer, herunder Eternit er ikke tilladt.
- Vinkelsliber mv. må ikke anvendes til at skære i Asbestholdig Eternit.
- Bortskaffelse af Eternit skal ske efter gældende regler.

Generelt om årstal og mærkning af Eternitplader:

Asbesttage kan overvejende indeles i 2 typer: Den velkendte bølge-eternitplade og skifer-eternit. Derudover findes vægplader og andet formgods, som ventilationskanaler mv.

Produktionen af tagplader med asbest ophørte helt i 1988. Fra 1984 har man kunnet købe tagplader uden asbest. Derfor kan man gå ud fra:
- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder asbest
- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde asbest
- at eternittage etableret efter 1988 er asbestfrie.

Se på oversiden af tagpladen. Her er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.
- Kun plader med et numre, hvor 1. ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.
- Hvis det første ciffer er 0 eller 1, så indeholder pladen asbest.


Casper, Kgs-Lyngby (10-08-2011) 

Afstand fra komfur til emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle lovmæssige krav til afstanden mellem emhætte og den keramiske plade? jeg synes at have læst et sted, at der skal være en højde på minimum 45 cm., er dette korrekt?

Birgit Nielsen, Ll. Skensved (29-04-2009) 
Svar:
Følg fabrikantens anvisninger - det fremgår typisk af brugsanvisningen. Det ligger nok i det lag du nævner.
giraffen, kbh (03-05-2009) 

Skal jeg søge om tilladelse til opførsel af carport ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa,

Jeg er ved at få revet min gamle carport ned og i den forbindelse skal jeg have en ny.
Skal jeg have nogen tilladelser til det eller kan jeg bare opføre ny på samme sted som den gamle stod.
Den gamle carport står helt op af skel og er under 50 kvm hvilket jeg også regner med den nye bliver.
R. Jørgensen, KBH (28-04-2009) 
Svar:
Du skal ikke søge om tilladelse, men indgive anmeldelse.
Hvis kommunen ikke har reageret inden 2 uger må du gå igang.

Jeg vil tro at du skal have en anmeldelsformular hos din tekniske forvaltning. Ja, egentlig er det vel Københavns Kommunes, men alligevel.

Du skal kikke i BR08, se her;http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id2008/0/54/0
Palle Storm, Hanstholm (28-04-2009) 

anlægning af en boldspilsbane Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej min datter og min kone vil gerne have en lille basketboldbane og nu ved jeg ikke lige hvad vil være bedst som underlag. Jeg har overvejet lige fra stenmel til 50x50 fliser. Jeg overvejer om ikke man skal gøre som "normalt" med stabilgrus og en overflade af en eller anden art , men hvad ????
Kristian, 6000 (28-04-2009) 
Svar:
stenmel, afretning, tung pladevibrator (kan Lejes) så er du godt i gang.
christian, sommersted (01-10-2009) 

gulvisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Der er ikke isoleret under gulvet på min 1. sal og det gulvet føles koldt, kan man blæse flamingokugler ind eller hvordan får man isoleret gulvet uden at skulle have gulvbrædderne op.
Rasmus kristensen, Århus (27-04-2009) 
Svar:
Du skal først gøre dig klart hvorfor gulvet føles koldt.
Hvad er der i stueetagen? Hvis den er uopvarmet og altid vil være det kan det jo være udmærket med noget isolering.
Du skal bruge papiruld eller mineraluld. Og du skal sikre dig at der forefindes en dampspærre.
Franco K, Egå (27-04-2009) 
Svar:
lige en teknisk detalje. Der skal IKKE være dampspærre mellem stuen og 1. etage hvis der er tale om, at begge etager er opvarmet til min. 15 grader.
LP, Solrød (28-04-2009) 
Svar:
Det skal der nemlig ikke for man varmeisolerer jo for hulen ikke hvis der er samme temperatur på begge sider af etageadskillelsen - vel.
Franco K, Egå (28-04-2009) 

Gaskomfur, afstand til køkkenbordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at renoverer vores køkken og vil have et 90 cm bred gaskomfur.
Jeg tænkte på om der er nogen lovkrav vedr. afstanden mellem gaskomfuret og køkkenbordpladen?

Gert, Århus (27-04-2009) 
Svar:
Tror jeg ikke.... mine 88 cm gasplader er nedsænket midt i min træbordplade....
Thomas, Gentofte (12-05-2009) 

Hjælp til at finde vinyl clik gulv.... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal bruge 45 m2 vinyl clik gulv, har vi fundet ud af :-)

Vi har fundet Forbo, men - prisen - den er godt nok meget meget høj... måske er det også spec godt, men kan ikke lade være at overveje, om ikke der findes et alternativt mærke, til en mindre pris?

Fordelen ved Forbo er de flotte farver, man kan lave et vildt lækkert gulv, men med den størrelse vi skal have, skal vi nærmest vinde i lotto, for at få råd..

Det skal være absolut slidestærkt, 3 hunde og flere katte, samt en yderst aktiv familie....

Er der nogen med ideer?
Vibs, 9362 Gandrup (27-04-2009) 
Svar:
Man kan jo ikke både blæse, og ha´mel i munden, vel?
;;, ;; (27-04-2009) 
Svar:
Mange tak for et yderst intetsigende svar....
Vibs, 9362 Gandrup (27-04-2009) 
Svar:
Garant har noget plastlaminat-haløjsa. Ka* det ikke du*, du. ;o)
Peter Sørensen, Vejle (27-04-2009) 
Svar:
Okay, jeg tager lige i den nærmeste Garant og kigger, tak for ideen....
Vibs, 9362 Gandrup (27-04-2009) 

Opfyldning af hul under fundament Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bygge et skur i min forhave. Før jeg kan bygge skuret skal jeg flytte en hovedstophane på vandledningen ind til huset. Den ligger 120 cm nede og samtidig vil jeg skifte det 2½ meter gamle metal rør til et PEL rør som vores vandværk anbefaler.

Når dette arbejde er fuldført skal jeg fylde hullet op igen og så lave fundament til mit nye skur ovenpå. Hvorledes skal jeg bære mig ad når jeg fylder hullet op igen for at undgå at fundamentet synker? Kan jeg genbruge noget af den jord jeg graver ud eller skal jeg erstatte med stabilgrus? Kan jeg vibrere uden at risikere at beskadige vandledningen?
Martin, Allerød (27-04-2009) 
Svar:
Nu er det jo kun et skur.
Hvis du ikke har rodet jordarterne for meget sammen så du har råjord for sig og muldjord ditto. Du fylder kun råjord i, 10-15 cm at gangen, stampe med et stykke tømmer eller trampe omkring i udgravningen hvis der er plads til det.
Vand kompakterer osse rigtig godt. Og man kan næsten altid nå en øl og en fodboldkamp medens vandet synker.
Og så fremdeles. Så bliver det så godt som nyt.
Hvis du mener at det opgravede jord ikke er velegnet til tilbagefylding så er det ikke nødvendig med stabilgrus. Almindelig "fyldgrus" er fint.
Finn Danskjold, Søborg (27-04-2009) 

Reparation af sålbænk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have repareret mine sålbænke. Som de ser ud nu, ligger der først en vandret mursten og ovenpå et lag beton, der "bestemmer" hældningen. Efterfølgende er de malet med sokkelmaling. Grunden til, at de skal laves om er, at sålbænken er alt for tæt på vinduesrammen. Der er sat nye vinduer i huset før jeg købte det og vinduerne har være for store. Der er simpelthen ikke plads til en fuge mellem vindue og sålbænk. Jeg havde forestillet mig, at der skal opbygges et nyt betonlag og efterfølgende vil jeg gerne have en skiferplade på. Mit hus er fra 1910. Mine spørgsmål er:

Hvilken type beton skal jeg anvende. skal det være mørtel med cement eller grus/sand med cement og i hvilket målestoksforhold og hvor længe skal det tørre??

Kan jeg påsætte skiferpladen med fliseklæb efter opmuring??

Hældningen vil uden tvivl ændre sig, da jeg er nødt til at tage hensyn til vinduesrammen. Hvor lidt hældning er absolut minimum??

På forhånd tak for et svar.

Lizzi Voigt Larsen, Svendborg (24-04-2009) 
Svar:
Der er mange faconner på sålbænke.
Hvis dine er originale fra 1910 er de støbt på stedet, idet man opsatte en form og hældte mørtel i, (ikke beton).
Jeg mener ikke at du kan bygge dem op som du foreslår.
Derimod skal den gamle sålbænk bankes væk og en ny opsættes. F.eks en almindelig skifferplade i rette mål.
Der findes rigtigt mange typer, jeg mener også at du kan få dem støbt i samme facon som de oprindelige, i fiberbeton.
Søg på Google på "sålbænke" eller start her; http://www.polysan.dk
Peter Høst, Esbjerg (24-04-2009) 
Svar:
Mine sålbænke er IKKE støbt på stedet. Som jeg skriver, ligger der først en række mursten på langs, der stikker en lille smule ud fra væggen. Ovenpå ligger der en række mursten lodret, der stikker endnu mere ud fra væggen. Begge rækker ligger vandret. Ovenpå ligger et skråt lag beton, der angiver hældningen. På forsiden af huset er der lagt en klinke ovenpå. På bagsiden af huset er det hele bare malet. Jeg kan se, at det er originale sten fra huset blev bygget. Jeg skal bare vide, hvad det er for en tybe beton jeg skal bruge og i hvilket forhold det skal blandes.
Lizzi, Svendborg (27-04-2009) 
Svar:
Ok. Jeg kender ikke din sålbænke-konstruktion.
Men som jeg forstår det vil du banke det malede "betonlag", (som nok er mørtel) og lægge et nyt lag mørtel på - med den rigtige hældning.

Og så må vi håpe på at der kommer en murer forbi. For jeg ved faktisk ikke hvilken mørtel der skal bruges. Jeg vil tro at det skal være en ikke for stærk cementmørtel.
Men derimod ved jeg at du kan købe tøt-færdigmørtel i 25 kg sække i de fleste byggemarkeder. Hvis du vil have mere murerinformation bør du spotte den trælasthandel i Svendborg der også sælger murermaterialer. (Måske en Stark)

Peter Høst, Esbjerg (27-04-2009) 

Tærloft uden knaster... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at få vores badeværelse renoveret og i den anledning skal vi have sat nyt loft op. Vi kunne godt tænke os en træloft men helst uden knaster eller i hvert fald med så få knaster som muligt. Der for spørger jeg hvilken træsort skal vi kigge efter og hvilket loft giver det pæneste resultat når vi godt vil have det hvid pigmenteret og med indbygget spots?
Peter Løvskov, Karlslunde (24-04-2009) 
Svar:
jeg ville forhøre mig ved et savværk og spørge om gran af høj kvalitet, så kan man bestille det med friske knaster der ikke er større end en lillefinger negl.

men er man til loft helt uden knaster kan der vælges Eg ell. bøg af finér træ godt nok en dyr løsning men det er dog ikke så stort et rum det drejer sig om.
eller douglas fra en finer grosist kan også være en mulighed.

Under alle omstændigheder skal i have fat i enten et savværk eller en maskinsnedkeri, så i snakker med den der laver det. Til sådan en opgave dur tømmerhandleren ikke. Og husk google ved alt...
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (26-04-2009) 
Svar:
Hvorfor må der ikke være knaster i - om jeg så må spørge?
Knaster skal der være, i livet og i brædderne ellers bliver jeres loft ganske kønsløst - eller ihvertfald karakterløst.

Jeg har et loft i min stue, fyr - tror jeg, med ganske mange knaster. Men ingen af dem er døde eller sorte og der er aldrig faldet en eneste en ud.
På 20 år. Og de er hvidpikmenterede og ligner brædder - (og ikke plastik)
Mon ikke en god tømmerhandler kan skaffe sådan nogle.



Lasse K., Middelfart (26-04-2009) 
Svar:
Du kunne også opsætte Vibopan loft, enten finer eller folie.
;-), , (27-04-2009) 
Svar:
Undskyld mig, men et knastfrit loft er da ikke karaktérløst men blot ren i udtrykket. Din sammenligning er som at sammenligne en beskidt skovarbejders madpakke med en direktørs frokostmenu... HVER SIN SMAG !

De pænere knastfrie lofter er dyrere. De kan fåes i fyr men også i mange andre træsorter. Hør din lokale tømmerhandel for knastfrit træ, og så får du forhåbentligt masser af forslag og priser. Hvis de ikke kan hjælpe, så skæld dem gerne ud !
M.Thomsen, Horsens (03-05-2009) 

Lecasten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at sætte en halvvæg på terrassen, og er kommet i tvivl om hvordan vi fortsætter efter at have sat fundamentet.
Skal vi lægge en stribe murpap inden vi sætter den første lecasten, eller kan vi ligge lecastenen direkte i cementen.


Vibeke Jensen, Farsø (24-04-2009) 
Svar:
Der bør lægges en stribe pap på fundamentet.

Danny Sommer, Græsted (24-04-2009) 
Svar:
Sgu´da ikke murpap på randfundament inden man sætter lecablokken (blokken burde
have været sat i den våde beton)
realisten, danmark (27-04-2009) 

Udskiftning af gulvafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at få renoveret mit gamle badeværelse og i den forbindelse skal gulvafløbet jo skiftes for at leve op til de gældende regler om vådrum osv.
Dette indebærer jo så også at håndværkeren skal have adgang til min underbos badeværelse for at lave det.
Men min underbo har et ulovligt nedsænket fastmonteret træloft på badeværelset. Så man kan kun komme til rør, nedløb, installationer osv., ved at rive loftet ned.
Og så er det mit spørgsmål går på om hvem der skal betale for hvad og hvem der skal lave hvad med det loft?

Det er en ejerlejlighed.
Håber at der er nogle der kan give et kvalificeret svar på det?

Anders, København (23-04-2009) 
Svar:
Det skal du.
Underboen kan jo være ligeglad med din badeværelsesrenovering.

Loftet kan kun/muligvis være ulovligt mht. brand.
Ikke fordi der ikke er umiddelbar adgang til installationerne.


Ove Hansen, Søllerød (23-04-2009) 
Svar:
Jo, men gulvafløbet er jo en fast del af bygningens konstruktion. Og det skal der da være adgang til ik?
Plus at hvis jeg piller loftet ned, så må jeg jo ikke sætte det op igen som det var da det jo er ulovligt(hvilket det er da det ikke er godkendte træplader og at det er under 2,30)...og så er vi ude i at jeg skal betale for en forbedring af min underbos lejlighed...det er derfor jeg ik synes det lyder rimeligt...?
Og lad os antage at ejerforeningen havde bestemt at vi f.eks skal have udskiftet faldstamme eller lign, så skulle ejerfoeningen eller håndværkeren jo heller ik betale for at lave det loft..
Anders, København (24-04-2009) 
Svar:
Der er ikke nogen vej udenom Anders du skal re etablere det du piller ned hos din underbo.
Hvis det som du skriver var ejerforeningen der havde bestemt at i skullehave udskiftet faldstamme eller lign, så skulle ejerfoeningen eller håndværkeren jo heller ik betale for at lave det loft..
Så er svaret jo det skulle de.

De 2,30 du taler om gælder ikke i baderum / toiletrum men kun for opholdsrum.

Der er heller ikke noget ulovligt i at lukke et gulvafløb inde under et sænket loft.

Man må jo også godt lukke en faldstamme plus div. rør inde i en rørkasse.

Så beklager Anders der er ikke noget at gøre du hænger på regningen på at re etablere din underbos loft.



vvs joe, kbh (24-04-2009) 

oplimning af gips ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal LYDisolere en indre gasbetonvæg men har kun meget lidt plads. derfor vil jeg lime gipsplader med isolering påsat op på væggen uden brug af skinner/ lister.MEN jeg vil yderligere gerne have 1 almindelig gipsplade limet udenpå, så jeg altså får 2 gipsplader yderst.
Kan jeg lime gipsplade nr.2 udenpå gipsplade nr.1 ? Hvilken lim kræver det ? Kræver det en særlig vandfast gipsplade ? Kræver det en særlig grunding ?
tak

pontoppidan, Århus (23-04-2009) 
Svar:
Jeg har ingen erfarning med at lime gipsplader op i 2 lag. Normalt kræver en god lydisolering at der ikke er forbindelse mellem de 2 vægge.

Skal du sætte en lydvæg op udenpå en eksisterende væg, så gælder det at forskallingen (skinner i bund&top + reglar) bør have så lidt forbindelse som muligt, med den væg man vil dæmpe.

Se f.eks. på www.knaufdanogips.dk

Brug de rigtige skinner med filt i top&bund, lad være med at skrue reglar fast i væg i siderne og sørg for at der er 3-5mm fuge imellem gips og vægge/loft/gulv, som du udfylder med en GOD elelastisk acrylfuge, eller silicone (hvor den ikke skal kunne overmales)·

- sørg for at en skillevæg er lufttæt (luft bærer lyd). Det betyder at du skal være omhyggelig med at fuge, - både i samlinger, men især hele vejen rundt langs gulv/vægge/loft

- brug tunge gipsplader - gerne en vådrumsgips på en almindelig gips


Jakob Rasmussen, Tommerup (23-04-2009) 
Svar:
Det er rigtigt at den bedste lydisolation fås ved at opbygge væggen i to dele.

Derimod tror jeg ikke så meget på oplimningsmetoden fordi der ikke sker en reel adskildelse af de to vægge.

Derimod skal der tunge materialer til at støjisolerer. Og jeg tror faktisk at du opnår et bedre resultat hvis du skruer f.eks. 4-5 lag 13 mm gips på væggen.
Fastskruvning naturligvis med de rigtige skruetyper og der fuges med rette type fugemasse langs omgivende bygningsdele.

Prisen tror jeg vil blive den samme.

Men du kan jo prøve at kontakte Knauff og høre deres mening.

PoulHansen, Herning (23-04-2009) 

Her vises 1393-1417 indlæg ud af 6305.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »