» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31904.   « Forrige 25       Næste 25 »

Trægulv på altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Er der én derude der ved hvor jeg kan finde vejledning i at lægge trægulv på altan?

Især hvordan det fæstnes savner jeg info om. Der er ca 4 cm frigang mellem nuværende betongulv og altandøren.
Jakob Markussen, Farum (03-04-2007) 


spartling og maling af gipslofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
er der nogle der ved, hvad det koster at få en maler til at spartle, pudse og male et hus på 178 kvm. ca. 150 kvm af dem er til kip på 25 grader.Han skal ikke leverer nogle materaler til det, det er ren arbejdsløn.
cej, rds (03-04-2007) 
Svar:
350,- plus moms pr. time.
.-, , (04-04-2007) 
Svar:
Ang. timeforbrug, så fik min far lavet det på omkr. 5 timer, jeg mener de var 8 murere til opgaven. Det var alle sider af huset plus en carport.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Det var forresten eksklusiv maling, det gjorde min far selv senere på året.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Ja, cej, nu ved du så hvad det ville have kostet hvis det var udvendigt det skulle laves!.
IN, Foby (04-04-2007) 
Svar:
ups jeg kan se jeg har lavet en lille skrive fejl.. Det var at få en maler til at spartle, pudse og male gipslofter som jeg gerne ville have pris på.
cej, rd (04-04-2007) 
Svar:
Det Koster ca. 100 kr pr. m2 inkl. 1 gang strimling af samlinger, 3 gange spartel, 1 gang slibning, 1 micro grunder. Jeg vil anbefale dig at maleren laver disse behandlinger, så er du sikret en flot bund at arbejde vidre på!

Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (05-04-2007) 

kan man male direkte på væg af strandmørtel? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at sætte lejlighed i stand og står nu med en væg af gasbeton, der er muret op med strandmørtel. Kan man male direkte på sådan en? Vi kan godt lide den rå væg og vil gerne beholde det look. Er der andre muligheder?
Christa Mikkelsen, København (03-04-2007) 
Svar:
Til mit køkken købte jeg noget strukturmaling i Flügger, det kan fåes i den farve man ønsker. Der er blandet noget grynet halløj i, så man kan smørre det på i op til 1 cm tykt lag på én gang (man kan selvfølgelig male flere gange), og så brugte jeg et bred pensel til at give det indtryk jeg ønskede. Det kom til at ligne en vandskuret/pudset væg, det er blevet rigtig godt og var MEGA nemt at arbejde med. Det kan jeg kun anbefale. Man kan jo bruge finere pensler eller malerrulelr elelr andet alt efter hvor grov et udseende man ønsker.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Husk forresten grunder først, ellers suger væggen alt for meget maling. Det er noget tynd grøn "pjask" der males på væggen indtil den ikke suger længere.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Hej, vil bare lige sige at det er rigtigt at man kan få strukturmaling i flere farver og det kan købes stort set indenfor alle mærker (altså ikke kun Flügger), man kan få det med forskellige typer sandkorn i, fin, mellem eller grov. Vi har tidligere brugt det flere steder i vores hus, MEN i forbindelse med en renovering og ombygning endte vi op med at have forskellige farver og størrelser af sandkorn og mønstre i samme rum (vi væltede nemlig nogle vægge) - så AF skulle det igen... Og her kommer min advarsel så.... Tænk jer godt om inden I evt. bruger denne type maling/struktur maling, for det er så svært at få af igen hvis I pludselig om nogle år vælger at det ikke skal have denne grove struktur. Vi prøvede alt inden vi var nødt til at springe på der hårde vej, nemlig at bruge vinkelsliber, med det resultat at man skal pudse væggen op efterfølgende for at udligne alle ujævnhederne.. Held og lykke med jeres projekt. Og som rigtigt nævnt af Nicolai...Grunder er et MUST og det er nærmest uanset hvad du vil putte på af maling.
Marianne, Kielstrup (05-04-2007) 
Svar:
man kunne jo også spartle væggen fremfor at bearbejde den med en vinkelsliber...
giraffen, kbh (05-04-2007) 
Svar:
......selvfølgelig kunne man spartle i stedet for at bruge vinkelsliber, - men det ville i vores tilfælde betyde langt mere spartelarbejde for at gøre væggene i det nye store rum ens "tykke". Der er i vores tilfælde tale om 85m2 ren væg areal der så skulle spartles op fremfor at bruge vinkelsliberen på ca. 20 m2 væg og efterfølgende spartling af de 20 m2 - så ja..... man kan da spartle op fremfor at bruge vinkelsliber, - det afhænger lidt af areal størrelsen...
Marianne, Kielstrup (07-04-2007) 

LECA ærter som sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man brug en cement, sand og leca ærter blanding (1:2:7) som en armeret sokkel til understøbning af ekisterende fundamenter?
Jens Jessen, Århus (03-04-2007) 
Svar:
NEJ.
For det første er din lecabeton så svag at du kan pisse igennem den.
Dernæst kan du ikke armere den ved understøbning.
Ikke engang Dansk Leca A/S ville godkende sådan en konstruktion.
hpox, Århus (03-04-2007) 

El til redskabsrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal igang med at lægge fliser og derefter opsætte et fritliggende redskabsrum, men hvordan skal jeg forholde mig hvis jeg gerne vil have el i det? er der et bestemt type elkabel jeg skal bruge, hvor dybt skal det graves ned og er der andre ting jeg skal tage højde for
Marie Kristensen, Bullerup (03-04-2007) 
Svar:
Det du først og fremmest skal tage højde for er at ringe til aut. el-installatør
Elektrikeren, Elstrøm (03-04-2007) 
Svar:
Nu er jeg elektrikker..

Jeg tror folk godt ved at man ikke selv lave el. men nu hvor folk spør, er det nok fordi man selv gerne vil lave noget af det...

Jeg laver også selv noget vvs arbejde.

SÅ KAN DE FOLK SOM KUN KAN SKRIVE ::: RING TIL ELEKTRIKKER... DET ER KUN ELEKTRIKKER... DET ET IKKE FOR PRIVAT FOLK.. MM bare lade være med at svare på de forspørelser der kommer/er...???

hvis det er mig, vil jeg trække en 5g 1,5 inst.kabel. så har du lidt og gøre med evt til at lænde noget lys inde fra. skal du har kraft i skuret, skal du trække, et 5g2,5 inst. kabel.

Når det er på privat grund må du selv om hvor langt nede du ligger det, men en god ting er 35cm med en dæk plade 5 cm over. så gøre du det som elektrikker vil gøre det.


Morten, Aalborg (05-04-2007) 
Svar:
Hej Morten.

Du må ikke vejlede forkert.

Kabler skal ALTID nedgraves min. 35 cm.
giraffen, kbh (05-04-2007) 
Svar:
Til Morten og giraffen!

Mange tak for jeres svar, har af anden vej fået at vide at 3 g 1.5 inst.kabel er nok da jeg kun skal have lys og måske stik i rummet. Og til elektrikerne så bare rolig jeg har overhovedet ikke tænkt mig at gå elektrikerne i bedene, udover selv at købe kabel samt lægge det i jorden
marie, Bullerup (05-04-2007) 
Svar:
hej marie.

Forslaget om 5 leder kabel var da ikke så tosset endda - så kan du fra huset tænde en lampe på skuret... men du kan måske sagtens finde derover uden...?
giraffen, kbh (05-04-2007) 
Svar:
Hej Morten
Er klar over du ikke er folkeskole lærer, det fremgår tydeligt af dine stavelser!
,,,,,,,,,,,,,,,,, ................. (06-04-2007) 
Svar:
Kære hr. Komma

Folkeskolelærer skal skrives i ét ord (med henvisning til Dansk Rettenøgle afsnit 44 - en lækker lille udgivelse til 150kr). Prøv at læse denne glimrende bog inden du retter andre. Morten, Hat, undertegnede og mange andre er her for at give råd om elinstallationer(ja, også ét ord!) og ikke om stavning så mobningen. Ellers findes der en lækker lille chat på www.flueknepper.dk.
Henrik Crusell, København S (07-04-2007) 
Svar:
Husk at hvis du graver kablet ned i 35 cm dybde, så skal der ca 10 cm ovenover smides et Dækbånd der hvor kablet løber. / dækbånd er 2mm tykt og 10cm bredt. Hvis du vælger et markeringsbånd skal kablet graves ned i 70 cm.
Klaus, Hjørring (13-04-2007) 
Svar:
Undskyld mig men et kabel skal graves 70 cm ned i jorden og 20 cm over kablet skal der ligge et dæk bånd, med minder du ligger det i stål rør så skal det ligge i minium 25 cm under jorden
Lars, København (22-04-2007) 
Svar:
Forkert.
Et kabel skal ikke graves 70 cm ned. Det skulle man i de gode gamle dage. De sidste forlydender går på, at ikke engang kabler der fører umålt strøm skal graves så langt ned.
HCJ, Odense (23-04-2007) 
Svar:
HCJ, Forlydenheder kan vi ikke bruge til noget. Du plejer altid at have meget godt tjek på dine indlæg. Kan du tilføje dine kilder på din påstand og forklare hvor langt "ikke engang graves så langt ned" er.
hat, kbh (24-04-2007) 
Svar:
Jeg hørte det for et par dage siden. Grunden skulle være de miljøkrav der stilles til opgravet jord og som gør det rasende dyrt at foretage opgravning.Jeg har ikke set noget på skrift.
HCJ, Odense (24-04-2007) 

Isolering mod undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et uisoleret vingetegl-tag monteret med Tyvek diffussionsåbent undertag.
Huset er fra 1934
Undertaget er lidt rigeligt løst flere steder, så jeg har tænkt mig at isolere op mod undertaget, dels for isoleringens skyld, men også for at bremse den blafren der er fra undertaget.
Jeg vil sætte en dampspærre direkte på spær samt efterfølgende montere en loftbeklædning.

Jeg har brug for lidt hjælp til følgende spørgsmål:

Må jeg isolere direkte mod undertaget?

Hvor mange udluftninger skal jeg have på loftet, og hvordan skal de monteres (gennem loftbeklædning, isolering og undertag vha rørgennemføring?)


Niels, Esbjerg (03-04-2007) 
Svar:
http://www.burcharth.dk/Build/productsMain.aspx?ID=576
Andreas, Jebjerg (03-04-2007) 
Svar:
Et sted mellem 1 og 37 udluftninger.
Men dek kræver jo at du fortæller hvad det er der skal udluftes og hvor stort det er. Jo.
hpox, Århus (03-04-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar!

hpox, det er selve loftrummet jeg vil udlufte, hvis det da er nødvendigt.
Men jeg er ikke klar over hvordan jeg skal gøre det korrekt.
Størrelse: ca. 40 m2/70 m3

Niels, Esbjerg (04-04-2007) 
Svar:
Det er kun den del af tagrummet som ikke er isoleret, (hvor der ikke isoleret ud mod tagfladen, på den kolde side af isoleringen)
(Hvis de 40m2 er "på den opvarmede side af isoleringen, skal der ikke udluftes)
Som tommelfingerregel skal der være et udluftningsareal på 1:500 del af loftsaealet. I dit tilfælde 0,08m2 eller 800cm2. Der skal være udluftning i modstående sider.
Du kan vælge at montere tudtagsten + gennemføring gennem undertag. Du skal bruge 12 stk og det er bøvlet. Du kan montere 4 stk. 15x15cm ventilatiovsriste i gavlene. Det bedste er at lave en sprække mellem undertag og isolering som er så bred at de 800cm2 opnås.

hpox, Århus (04-04-2007) 
Svar:
Tak for hjælpen hpox!
Niels, Esbjerg (04-04-2007) 

mahogni dørkarm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en mahogni yderdør (uden karm). Denne dør vil jeg nu gerne bruge til et havehus. Mit spørgsmål går så på, om man selv kan bygge en dørkarm eller evt. få en tømrer til det. Problemet er det, at firmaet der har fremstillet døren ikke længere eksisterer (Focus vinduer og døre)
Steen, Solrød Strand (03-04-2007) 
Svar:
Du kan sagtens få et snedkerfirma til at lave en karm til dig. Der hvor firmaet skal passe på, er falsen, som skal være 16 x 48 mm. I denne fals skal der laves en såkaldt systemnot på 7 x 12 mm hvor beslaget (hængsler og slutblik) passer i. Systemnoten ligger (så vidt jeg husker) 22 mm fra forkanten (nakken) på karmen. Hængsler og slutblik har du? Ellers må du hen til byggemarkedet, som sikkert ikke har det på lager. Men de burde kunne hjælpe med at skaffe de rigtige beslag.

Er du lidt fiks på fingrene, kan du da godt selv lave en karm. Men du skal have noget godt grej, for at kunne gøre det.

Hilsen fra én der havde gode dage hos Focus.

/SEB
Sebsen, Herning (03-04-2007) 

Gulvisolering havestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg skal i gang med at bygge en havestue. Der skal ikke varmekilder i. Der bliver støbt sokkel. Jeg har tænkt på at isolere gulvet med leca klinker. Men er det den bedste/billigste løsning? Vil helst ikke til at støbe gulv. Der skal planker på gulvet.
Taget bliver en tagpap/glas løsning. Facade mod syd er glas, alle andre er (ydre)mur.
Kenneth Knudsen, Ikast (03-04-2007) 
Svar:
Hvis der godt må blive frostgrader i din havestue er der jo ingen grnd til at isolere overhovedet.

Hvad havde du tængt dig som gulv?
Eller vil du "trampe rundt" i 20-30 cm Leca.
hpox, Århus (03-04-2007) 
Svar:
1: Der må ikke blive frostgrader.
2: Jeg har regnet med noget plankegulv på strøer der hviler på nogle betonsøjler. Altså noget terrasseplankegulv.
Kenneth Knudsen, Ikast (05-04-2007) 
Svar:
Nå, på den måde.

Men hvis der ingen varmekilde er i rummet vil det jo på et eller andet tidspunkt blive minusgrader.

Men gulvet.
Du kan vælge at bruge Leca som du selv foreslår. I stedet for betonsøjler kan du opmure understøtninger af Leca blokke. (Piller el. "vægge") Lagtykkelse ca. 35 cm.

Du kan også vælge "Flamingo" plader. Tykkelsen skal være ca. 22cm. (Vistnok)

http://www.thermisol.dk/S%C3%A5dan%20g%C3%B8r%20du/Polygulv%20udf%C3%B8relse.aspx
hpox, Århus (05-04-2007) 
Svar:
Hej
Går selv og overvejer en udestue, men jag her valgt at isolere og støbe og vil gøre det på denne måde 20m2 koster i matrialer under 10.000 kr. fandt det her http://www.isover.se/sw22488.asp og her er en kortbeskrivelse inkl. billeder http://www.santex.dk/dk/Page.asp?PageNumber=242
Kim Christensen, Hedehusene (06-04-2007) 

Fuld- ctr. skalmuret Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man sige noget generelt om prisdifferencen mellem at opføre et fuldmuret hus og et skalmuret hus med en bagmur af betonelementer ?!
Mads Schou Pedersen, Jelling (03-04-2007) 
Svar:
Hej

Det afhænger af flere ting. Nu skriver du betonelementer, hvad mener du helt præcist med det ?.
lars, næstved (03-04-2007) 
Svar:
Hej Lars,

Det jeg søger er blot en tommelfingerregle, hvis en sådan findes, for om der er penge at spar på at lade et hus opføre i en eller anden form for elementer eller blokke som bagmur frem for at fuldmure.. - vel vidende at elementfabrikkerne har justeret deres priser af flere omgange..
Mads Schou Pedersen, Jelling (08-04-2007) 
Svar:
der er efterhånden ingen nævneværdig forskel på de to bygge former bagmursten er nede i en pris hvor de snildt kan hamle op med elementer
smr, Odense (13-04-2007) 

Verden iflg. AB92 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået lavet en større ombygning, og nu skal entrapenøren stille den 1 årige sikkerhed efter AB92, men han mener at det er uden moms, men da jeg er privat bygherre, vil jeg komme til at betale moms dobbelt, hvis jeg på et tidspunkt skal gøre brug af denne garanti, er det korrekt at denne aftale altid er uden moms, og det så bare er ærgerligt for mig?

Estra regning, forelagt og godkendt ifbm./under byggeriet, denne er vel underlagt AB92, og derfor skal der også stilles den 1 årige sikkerhed for dette beløb?

erha, Slagelse (03-04-2007) 
Svar:
Hej erha

Jeg syns det lyder som om at entreprenøren er lidt kreativ for at få som mange penge ud så muligt. AB92 går ud fra den totale byggeomkostning delt op i de forskellige procenter som kan tilbageholdes henholdsvis efter afleveringen, 1. år og 5. års eftersyn
MVH TP-design v Bygningskonstruktør
Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (03-04-2007) 
Svar:
Det er helt klart at Entreprenørens Sikkerhedsstillelse skal svare til f.eks. 15% af entreprisesummen incl. moms.
(Der er jo absolut ikke nogen ide i at den ikke skulle)
Derimod skal der ikke stilles sikkerhed for ekstraarbejder, medmindre dette er krævet hver gang aftale om ekstraarbejder er indgået, eller der har været afsat beløb til disse i det oprindelige tilbud.

Du bør kontakte din bank. De er normalt eksperter i den slags garantier.
hpox, Århus (03-04-2007) 

Ny Altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg skal til at bygge en ny altan til mit nye hus. Den skal være ca. 40m2 og jeg har et indhak på huset således den kan aflastes fra 2 murgavle. Hvilke HE profil samt materiale skal jeg vælge til bærende konstruktion?

Mvh.
Kim fra Viborg
kim herløv, viborg (02-04-2007) 
Svar:
Hej Kim

Du må simpelthen have en ingeniør på banen som kan se det på stedet og lave udregningerne. Kommunen skal under alle omstændigheder godkende projektet !!. Her vil man hurtigt kunne slynge nogle dimensioner ud, men du kan ikke komme uden om en ingeniør som ser det med egne øjne og laver et ingeniørprojekt på sagen.

Det behøver ikke at koste en formue. Held og lykke !.

Mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekten, Hele Landet (03-04-2007) 

Bortkørsel af jord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter at have haft fat i op til flere brolæggere samt fået lige så mange priser!!
hvad koster et ca. at få kørt jord væk.
Det er ikke forurenet. det skal graves op (græs,perlesten9 samt køres væk. HJÆLP HJÆLp mig med at få en vejledende pris.
Pia Langaa, hørsholm (02-04-2007) 
Svar:
Hvorfor har du spurgt en brolægger om en pris for at få gravet og kørt jord væk?

Normalt spørger man en vognmand.
Jan, Danmark (03-04-2007) 
Svar:
Ca 2.000 kr for 8-9 kubik meter
Raahauge, Kgs Lyngby (03-04-2007) 

træer der står ca. 40 cn. fra skel. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores nabo havde fået lov til at kappe de grene af der gik ind over skellet det var meget få der var tale om det blev gjort,men dagen efter da vi ikke var hjemme blev toppen skåret af 3 træer vel mellem 3 og 4 meter kan man bare gøre det og har nogen et forslag hvordan man griber sådan en kedelig sag an vi når jo i hvertfald at se nogle nye træer vokse op de nu skamferede står øst for naboens ejndom så detkan jo ikke være på grund af dehar givet skyke om dagen kan vi forlange at naboen leverer nogle tilsvarende som de han for os at se uretsmæsig har ødelagt.

Kaj Lunde Jensen., 7500 Holstebro (02-04-2007) 
Svar:
Det bliver godt vejr i påsken. Mit bedste råd er at invitere på en påskeøl i haven...
Jan, Danmark (02-04-2007) 
Svar:
Hvis man bor i et parcelhuskvarter og ønsker store træer på sin grund, så har man en MORALSK forpligtelse til at tage hensyn til sine omgivelser - og ikke bare: "Det er MINE træer".
Jan har ret: Gi naboen en påskeøl og græd ud ved hans skulder.
gunna quistbo, karlslunde (03-04-2007) 
Svar:
flyt til jylland der slipper du for "dumme" naboer.... du er nok en irreterende en af de de tumbede naboer der gør livet surt for dem der bor der i forvejen
viggo, jylland (04-04-2007) 
Svar:
Flot svar Viggo. Da du åbenbart selv bor i Jylland så burde du jo vide hvor Holstebro ligger. Du skulle vel aldrig være nabo til Kaj. Din beskrivelse passer meget godt
En anden tumbet, Jyde (04-04-2007) 
Svar:
Sikke en bunke tåbelige svar. Man er hverken moralsk eller på anden måde forpligtet til at fjerne eller kappe grene af sine træer bare fordi nogle naboer ikke kan tåle lidt natur. Det er sørgeligt at rigtig mange parcelhusejere mener at træer kun er til gene for andre. Og så drejer det sig til og med om tre træer. Tænk at have naboer derkun kan se tingene fra deres synspunkt. 3 træer kan vel næppe skygge for noget når de står mod øst.
Istedet for at komme med tåbelige svar og kommentare der mere end hentyder at "det er Kaj næsten selv uden om" må man spørge om det betyder at de personer der har svaret syntes det er iorden med selvtægt. Og det må man næsten antage.
Nej og atter nej: Det er ikke hans pligt at fælde 3 træer, ej heller klippe dem ned fordi han har en intolerant nabo. Og det er vel det der er tale om: at naboen er intolerant og selvtægtsudøvende.
Jeg syntes du skal konfronterer naboen og spørge hvad meningen er med hans selvtægt. Det er ikke iorden og man kan frygte at han fremover vil benytte samme taktisk når der er noget der ikke passer ham.
Men det er ofte således at folk mister forstanden når det drejer sig om deres grund. Her bestemmer de og mener ikke at man skal indordne sig eller respekterer andre.
Sørgeligt....
Jens G, Vangede (08-04-2007) 

Sorte tegl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi skal til at lægge nyt tag på vores hus fra 1934. Vi vil gerne lægge et tegltag i sort, men det må ikke være glaseret.

Problemet består i, at vi ikke kan finde en teglesten der er sort, uden at være glaseret.

De tagstensleverandører vi har kigget hos levere også noget der heder ædel-engoberet og engoberet. Vi synes dog at den ædel-engoberet ligger for tæt på en glaseret og en engoberet nærmest er grå.

Vi er klar over, at resultatet kan være et andet, når først alle stenene ligger på taget. Håber nogle derude kan hjælpe med at fortælle hvem der leverer en sort falstagsten uden den skinner, så naboen bliver sure.

Ved du/ I samtidg noget om undertag må du/I gerne fortælle hvad man skal vælge. Jeg mangler også en tømrermester der er til at stole på og kan lave arbejdet.

Hilsen Morten
Morten Brogaaard, Odense (02-04-2007) 
Svar:
Skal det være Lertegl eller Betontegl.
Hvis du kan bruge betontegl, så kig på en specielsort B&C teglsten, det er sikkert nogenlunde det du søger.

Hvad angår undertag , så bruger jeg normalt Huntonit , et godt holdbart product.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (03-04-2007) 
Svar:
Prøv at kigge hvad IBF tagsten kan levere til jer...nemt og de fåes i SORT ved jeg

med hensyn til undertag, skal det være Difussions åben undertag...

mvh.

tømren

Claus, Horsens (05-04-2007) 
Svar:
Jacobi tegl, gammelsort...
Brian Voller, Esbjerg (12-04-2007) 

Maling af Træterresse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har et hus med træterresse udenom. Den er behandlet med grøn gori, tror jeg. Ihvertfald grøn maling.
Der er jo så kommet, med tidens tand, noget skidt-alge-halløj på store dele af træet. Og det skaller lidt af andre steder.
Hvordan får jeg taget hul på opgaven?
Skal jeg virkelig ha slebet det hele af? Det er en temmelig stor terresse.
Stefan Hansen, Horsens (02-04-2007) 
Svar:
Jem & fix har noget rengøringsmiddel som fjerner alger. Almno eller noget i den retning.
hpox, Århus (02-04-2007) 
Svar:
Efter afrensning og grundoliering bør du vælge en oliebaseret træbeskyttelse - der anbefales til gangarealer. Kunne være en gori 44.
Thomas, Vejle (03-04-2007) 
Svar:
Hvis der er afskalninger på en vandret flade - gangarealer i særdeleshed - er der for stor lagtykkelse på (af den behandling man har givet i sin tid).

Denne type konstruktioner vil "altid" være et kompromis mellem holdbarhed og vedligeholdelsintervaller.

For det første bør terrasser aldrig behandles med hel- eller halvdækkende træbeskyttelser! I det hele taget må det man anvender, SLET IKKE danne overflade film!

Så her er den optimale måde du reetablerer dit terrassegulv.

1. dyk søm/skruer.
2. foretag en gulvafhøvlning til frisk, rent og bæredygtigt træ.
3. afvask hele fladen grundigt med et algemiddel. Det kan enten være et klorholdigt middel, som virker her og nu, eller et langtidsvirkende middel, som typisk skal sidde en uge, før du kan viderebehandle. Enkelte typer skal afvaskes, andre kan/skal blive siddende.
4. Når træet er tørt, det vil sige under 18% træfugtighed påføres en PIGMENTERET træolie eller en tynd, transperant træbeskyttelse.
5. Efter ca. 20 minutter påføres endnu et lag, således behandlingen bliver vådt-i-vådt. På den måde, bliver træet godt mættet.
6. Efter endnu 20 minutter, aftørres OMHYGGELIGT det overskydende olie/træbeskyttelse. Du skal regne med at bruge rigtig mange klude, da der ikke må være rester tilbage på træet af væsken.

a. normalt anvender man grundingsolie udvendigt, men da denne, i dette tilfælde, hæmmer indtrægning af selv olien eller træbeskyttelsen (og da der ikke bare kan lægges et fyldigt lag på) er det vigtigere med mere træolie/træbeskyttelse end grundingsolie.

b. aftørring er meget vigtig. Hvis du får afskalninger siden hen, har du ikke aftørret grundigt nok. Med andre ord; ingen overfladefilm, ingen afskalning.

c. vedligeholdelse er blot at påføre samme type igen, vent 20 min, aftør.

c. til vinter kan du udvande algemidler så du hæmmer begroninger.

d. forvent genbehandling mindst een gang om året.

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (03-04-2007) 
Svar:
Bravo Frank!!
Endelig en ordentlig forklaring!
Optimalt
gunna quistbo, karlslunde (03-04-2007) 
Svar:
Jeg er delvis enig med Frank i hans ellers udmærket beskrivelse
Vedr. punkt 5; Du skal ikke påføre endnu et lag efter 20 minutter, men derimod tørre det overskydende olie af INDEN for 20 minutter.
Vedr. punkt a; Det er en rigtig god idé at grunde din terrasse inden du træbeskytter. Igen skal du huske at aftørre al overskydende olie INDEN for 20 minutter.

Når du træbeskytter alle vandrette overflader, skal du være opmærksom på at du bruger en træbeskytelse der er beregnet til vandrette overflader. Ellers kan du risikere skimmelsvamp og/eller afskalninger.
Sigurd, Søborg (26-06-2007) 

Fald på gulvet i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Davs

Er der nogen der ved hvor meget fald der skal være på gulvet i et baderum?

Og om der i det hele taget er regler om f.eks. hvor langt nede afløbsristen skal sidde i forhold til dørtrinnet?
Jeanette Bjørnlund, Valby (02-04-2007) 
Svar:
Hej

Gulvet skal forsænkes 2 cm ved adgangsdør eller der skal være 3 cm fald til gulvafløb fra adgangsdør (se BY & Bygs anvisning 200 om bassinvirkning).

Mange byggefirmaer springer let og elegant hen over dette på grund af at det er meget nemmere at støbe det hele ud i et med flydebeton.

Hvis man sælger et nyopført hus med denne fejl står man til en K3 karakter, da der er risiko for at vand fra badeværelset løber ud i de andre rum som evt. har trægulve.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, jebjerg (03-04-2007) 
Svar:
Til "Jebjerg".
Gælder de 2 cm også hvis man ikke har afløb i selve rummets gulv, men kun inde i brusekabinen, hvor der er en 7 cm høj adskillelse ud til rummet?. Der er også badekar, med indbygget overløbshul.
Huset er bygget udfra regelsættet før 01-04-2006.
MP, Silkeborg (03-04-2007) 

opvaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Min kæreste og jeg er lige flyttet ind i en lejlighed og i går gik opvaskemaskinen i stykker og smed vand i hele køkkenet, så det dryppede ret kraftigt i underboens stue.
Min kæreste er ik selv vvs mand, men har selv tilsluttet opvasskemaskinen.
Det var ik ved nogle af samlingerne der gik hul, men simpelthen i opvaskemaskinen den er galt.
Hvem skal betale?? Udlejers forssikring eller vores egen??
det skal lige siges at vi ikke har fået nogen lejekontrakt endnu, selvom vi har rykket efter den.
Ditte Bertelsen, vejle (02-04-2007) 
Svar:
Hej

Det var da uheldigt, men ting sker jo. Jeg mener, at hvis der er sket skade på bygningen, såsom jeres gulv og underboens loft, er det husforsikringen der skal betale. Er der sket skade på underboens ting, skal han melde det til sin forsikring. Du skal opgive skaden til dit forsikringsselskab, så ordner de nok resten.
Carsten, Rødekro (02-04-2007) 

Dansk satndard Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej sidder og laver noget beskrivelse af en total renovering af en trappeopgang og leder efter DS standarder til gulvafhøvling eller andre opslagsværker
Peter Haslebo, Frb. (02-04-2007) 

Maling af tegl, som er taget ned ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus på 250 kvm. Jeg har fået et tag fra et hus på 345 kvm. Taget er 100% de samme tegl som mit ejet hus. Lysbro K21 tegl (billede: http://www.skave-nedbrydning.dk/varefoto/Tag029.htm)

Kan man rengøre og male dem sort feks ? Er der nogen firmaer der gør det ?

Mvh Jonas
Jonas Hoffmann, silkeborg (02-04-2007) 
Svar:
Det kan ikke males så det holder.
Aksel, Hørning (05-04-2007) 

Pudsning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Vi er ved at kigge på et hus i letbeton og med pudsede facader. Når vi går og kigger på det så synes vi at det ligner at pudsen er revnet enkelte steder osv og har ikke den der pæne jævne overflade som jeg ellers har set. Hvis vi skal have en murer til at komme og pudse det om kan han så pudse ovenpå det der allerede er pudset eller skal det rives ned og så pudses igen?
Er der nogle der har en idé om hvad det koster pr. m2 at få pudset huset?
Når det er blevet pudset skal det så males eller er det pudset som har en speciel farve fra start af? Vi vil nemlig meget gerne have huset i en bestemt beige/creme/laksefarve og derfor er det jo ret relevant at vide.
Louise Rasmussen, Frederiksværk (02-04-2007) 
Svar:
Hej Louise se mit forslag til Stefan som spørger om GASBETON. skalcem 2000 findes i mange farver bl.a 4 nye sandfarver
Carsten, Aalborg (10-04-2007) 

Klinker på klinker - på gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg bor i et etagebyggeri fra først i 70'erne, og har et badeværelse med gamle mozaik-klinker (hedder de vist, de er sort/grå-melerede, 5x10 cm og ujævn men blank overflade) liggende på gulvet (ikke i bruse-nichen, da den er seperat). Fugerne er meget grimme og afrensning er forsøgt uden det store held. Optegning med en fugepen har jeg overvejet, men føler ikke det er en god løsning.

Jeg ønsker ikke at brække det hele op, da det bliver for omfattende, men jeg har fået at vide, at det skulle kunne lade sig gøre at lægge nye fliser på de gamle. Det eksisterende gulv er ikke skadet med revner o.lign.

Der er et firkantet gulvafløb som jeg tror gulvet hælder lidt ned imod (det skal det vel gøre...?).

Spørgsmålet er hvordan det skal gribes an?

Bliver det ikke svært at trække fliseklæb på de eksisterende fliser, medmindre jeg først spartler ujævnhederne ud? De eksisterende fliser er "ruflede" i overfladen og fugerne er jo også fordybninger som spartlen måske hænger i...? Men selv-nivilerende spartelmasse duer vel ikke når jeg har hældning imod et gulvafløb?

Der skal nok ligges omkring 7-8 m2 fliser.

Jeg er ikke så håndværker-agtig, så alle gode råd og idéer velkommes!!!

Tak for hjælpen.
Nicolaj Rasmussen, Vejlby / Århus (02-04-2007) 
Svar:
Hej Nicolai

Vi har lavet tilsvarende badeværelsegulv for nogle år siden. Vi smurte først fliseklæber på de eksisterende fliser med en tandspartel. Derefter brugte vi nivilerende spartelmasse for at få et jævnt gulv. Og til sidst påførte vi igen fliseklæber med en tandspartel, hvorefter vi lagde fliserne. Om det er den rigtige måde at gøre det på, ved jeg ikke, men vi fik et kanon godt resultat ud af det. Vi har også bruseniche, men der hælder gulvet mod afløb. Har du afløb i gulvet, skal du vist nok påføre en gummimembran (det er lidt i stil med tykt lim og kan påføres med en malerrulle) inden du lægger fliserne.Det må du hellere tjekke med en fagkyndig. God fornøjelse.
Carsten, Rødekro (02-04-2007) 
Svar:
Hej og tak for svaret!

Jeg har fundet ud af, at nogle er fliserne er "skrukke", dvs. det lyder hult når man banker på dem, men de sidder ikke løse (men det er måske kun fordi fugen holder dem på plads). De skal vel bankes op inden jeg begynder, eller hva? Måske bør jeg alligevel banke alle fliserne af, selvom der jo så skal spartles og vådrumsbeskyttes. Eller kan man nøjes med at banke de løse op og fylde op?
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 

rensning af træteresse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan fjerner jeg mest effektivt alger fra en træteresse uden at pine træet
dorte bjerg pedersen, århus (02-04-2007) 
Svar:
Vask den i brun sæbe, og drys evt. sand i.
Thomas, Vejle (03-04-2007) 

Regler angående føring af elledninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi er ved at få bygget et hus og elektrikeren har lige indfræset ledninger. Jeg har fået påpeget af noget familie (der tidligere har været i byggerbranchen) at elledninger skal føres lodret fra kontakter til gulv eller loft og herfra vandret.

Problemet er nemlig at elektrikeren har indfræset i store buer på væggen og jeg vil i fremtiden ikke have en jordisk chance for sætte ting i væggen uden risiko for at ramme en ledning!

Er der nogen der kan af- eller bekræfte denne regel/lovgivning (gerne med reference til regelsæt).
Jimmy Kjelsgaard, Haderslev (02-04-2007) 
Svar:
Der er ingen krav om dette, men nogle kan godt lide at de går lodret eller vandret. Jeg personlig er ligeglad, og har da selv ført kabler og rør den korteste vej på vægen. Dog skal man lige passe på hvor emhætte og andre ting som skal fastgøres i vægen skal placeres, så man ikke føre kabler der
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
Hej Kenneth. Jeg er helt og aldeles på linie med dig i dit svar. Men jeg er også bange for, vi nu vil få på puklen af alle paragrafrytterne. Jeg har flere gange her på siderne set folk, som håndhæver nogle EU-love, tror jeg, som kun tillader enten lodret eller vandret føring.
Nu skriver spørgeren "ledninger" og det kan det vel ikke være. Er der brugt kabler, vil jeg kunne forstå det med lodrete og vandrete føringsveje, men der er vel ingen danske fagfolk, som udfører installationer i kabler indhugget i vægge - det må da være plastrør.
Per M., 2950 Vedbæk (02-04-2007) 
Svar:
Indfræsede ledningssystemer, dvs de er fastgjorte i væggen og ikke blot er anbragt løst i et hulrum, skal føres vandret eller lodret af samme årsager som du nu bekymrer dig om. Dog ikke nødvendigvis vandret kun i gulv- eller loftshøjde. Hvis der er en skrå eller buet væg, er det også tilladt at føre kablet parallelt med denne væg.

Stærkstrømsbekendtgørelsens tekst (SB-A6 § 522.8.1.7) lyder således desangående:

"Ledningssystemer, der er fastgjort og skjult i væggene, skal fremføres vandret eller lodret eller parallelt med væggens kanter. Ledningssystemer i lofter og i gulve kan følge den korteste praktiske vej.

Ledningssystemer, der er skjult i bygningsdelene men ikke er fastgjort, kan følge den korteste praktiske vej."

Cubus, http://cubus-adsl.dk/ (02-04-2007) 
Svar:
Til Cubus... Ja det er rigtig, Forekomst af korroderende eller forurenende stoffer. og ikke boligere. Der udover er boliger ikke omfattet af reglerne i 52, men derimod 801
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
Det jeg mente var, at 522.8.1.7, er for installation ved forekomst af korroderende eller forurenede stoffer,
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
#Kenneth

Du har misforstået noget, hvis du tror, at alt hvad du skal vide om boliginstallationer står i SB-A6 kap 801. Alle bestemmelser i del 1 til 6 gælder også i boliger. Kap 801 supplerer, ændrer eller erstatter de tilsvarende bestemmelser i del 1 til 6, hvor det er fundet påkrævet. Når der fx er en § i 801, der hedder 801.473.1.2, så betyder det, at der er suppleret, ændret eller erstattet noget i § 473.1.2. Det fremgår ikke nogen steder i kap 801, at § 522.8.1.7 kan lades ude af betragtning. I givet fald skulle der have været en § i kap 801 der hed noget med 801.522.8.1.7 eller i det mindste 801.522.

Jeg kan ikke gætte, hvorfor du omtaler forekomst af korroderende eller forurenende stoffer i denne sammenhæng. Hovedoverskriften for § 522.8.1.7 er: Andre mekaniske påvirkninger, jf 522.8.


Cubus, http://cubus-adsl.dk/ (02-04-2007) 
Svar:
Til Cubus... Tak det ved jeg udemærket.... men jeg kan alligevel ikke se hvad mekaniske påvirkninger har med kaber i vægen at gøre..
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
Hej Jimmy

En ting som elektrikere åbenbart ikke bekymrer sig om er væggenes styrke. Væggenes tykkelse er i mange tilfælde dimensioneret af hensyn til bæreevne. I de tilfælde svækker lodrette riller ikke væggen, men det gør vandrette riller.
!!, !! (02-04-2007) 
Svar:
Hej Kenneth.

Nu må du altså bøje dig.

Forrige gang var det kabler i jord - nu er det kabler i væg - hvad blir det næste?

Måske et genopfriskningskursus på teknisk skole...
giraffen, kbh (02-04-2007) 
Svar:
Hej
vedr. svar fra Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007)
Du kalder dig Aut. installatør ta´og læs lidt i din SB eller se den ellers udemærket bog udarbejdet af F.R.I og ELFO (Teknig) - Elarbejder illustrationer og vejledning, bogen har du sikkert erhvervet dig da du sad på skolebænken
Gruber, Ålsgårde (03-05-2007) 

Varmerør under jorden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg påtænkter at opføre et fyrrum ca. 10-15 meter fra vores eksisterende hus og så fører varmerørene under jorden fra fyrrum til huset bryggers hvor de øvrige installationer er. Hvilken dimensioner skal der bruges - er der evt. specielle rør til dette formål ?? Og hvor dybt skal de ligge i jorden ??
mvh
Lars J
Lars Jørgensen, 5000 Odense C (02-04-2007) 
Svar:
Inden du starter tag fat i Teknisk Forvaltning i Odense, for at checke om du overhovedet må bygge et fyrrum, der kan evt. være forsyningspligt.
;-), , (02-04-2007) 
Svar:
Ved normale temperaturer kan man bruge "ecoflex"rør der er præisolerede PEX-rør i ubrudte længder. Dimension afhænger af effekt og temperaturer.
mm, bh (02-04-2007) 
Svar:
Huset ligger ikke i Odense og derfor ikke underlagt forsyningspligt :-)

Ecoflex lyder som en god ide. Det skal være Ecoflex Thermo ??? Er det det bedste og billigste på markede ???
mvh
Lars J
Lars Jørgensen, Odense (04-04-2007) 

Ny terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I øjeblikket har vi en lille terrasse af beton. Den skal udvides til en større træ-terrasse. Skal vi fjerne den gamle beton, eller kan vi lægge den nye ovenpå på strøer?

På forhånd tak
Anna Marie Plejdrup, Silkeborg (02-04-2007) 
Svar:
Det er ikke nødvendigt at fjerne den gamle beton.
Du skal klodse strøerne min. 5-10 mm op, på noget plastik el. gummi, el. cement, el andet uorganisk materiale/klodser
hpox, Århus (02-04-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31904.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »