» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31413.   « Forrige 25       Næste 25 »

Efterisolering af kældervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har er spørgsmål ang. efterisolering af kælderindervæg.

Det drejer sig om en kælder, hvor der er omfangsdræn samt udv. trykfastisolering. Vil det have en stor effekt at isolere på den indv. side og her tænker jeg på et lille fint lag trykfastisolering (ca. 20 mm)? - selvfølgelig uden dampspærre. Og hvordan med reglerne for brandsikkerhed og trykfastisolering?

Har ikke kunnet finde noget omkring det i SBI-anvisningen Fugtisolering så håber i kan hjælpe mig.

Morten, Åbyhøj (21-02-2007) 
Svar:
Hvorfor "- selvfølgelig uden dampspærre". Der skal være dampspærre.

Hvis vi antager at du udvendigt har 10 cm isolering vil 20 mm indvendigt ikke have nogen særlig effekt, ihvertfald rent økonomisk.
Hvis du vælger at opsætte isolering skal der afsluttes med et lag gips.
Brug evt. 50 mm "Flamingoelementer m/ gipsplade og dampspærre"

hpox, Århus (22-02-2007) 
Svar:
Der findes en gipsplade med mineraluld på bagsiden - den kaldes noget i retning af "varmvæg", og er ca. 3-4 cm tyk. Der er flere gipsplade producenter der fremstiller dem, bare spørg ved tømmerhandleren.
Niels, Randers (27-02-2007) 


Gammelt tag skal have undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har et hus fra 1945 som jeg gerne vil have undertag på, for at sikre bedre mod regn, sne mm.

Hele tagkonstruktionen er fritlagt så jeg kan komme til alt. Konstruktionen er som følger.:
Teglsten, lægte, bjælke.....

Umiddelbart ville jeg jo tro at undertaget skulle være mellem bjælken og lægten men dette er jo umuligt da lægten er sømmet direkte på bjælken og hvis undertaget monteres mellem bjælkerne vil bjælkerne jo være sårbare.

Er der nogle der ved hvad fremgangsmåden er for at montere undertag på ældre tage?
Peter, Stenløse (21-02-2007) 
Svar:
Hej Peter

Du kan ikke lave undertag indefra , det skal laves ude fra , dvs. taget og lægter skal afmonteret , også skal der udlægges undertag på dine spær, derefter afstandslister , lægter og tegl.

Er det dog kun som ekstra sikring , kan der laves en nødløsning indvendigt fra, det vil dog som du selv har regnet ud, er dine spær stadig udsat for vand, dog vil din evt. kommende isolering være beskyttet, hvis det er grunden for den ekstra sikring.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-02-2007) 
Svar:
Ja det er der mange der ved, f.eks. din tømmerhandel som har div. brochurer.

Normalt udlægges undertaget på spærene, så en afstandsliste, (skylleliste) ovenpå spærene, slutteligt lægter og tegl.
Det kræver megen rettidig omhu at lave et ordentligt undertag, så måske vil lidt faglig assistance vat påkrævet.
hpox, Århus (21-02-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar, det er som ekstra sikring. Taget fejler ikke noget så alt arbejde skal laves indefra.
Peter, Stenløse (22-02-2007) 
Svar:
Hvis tegltaget er 100% iorden, så ville jeg
nok foretrække at få taget understrøget, det andet er en absolut nødløsning, som kun bør udføres hvis du snart vil udskifte taget.
bb, horsens (22-02-2007) 
Svar:
Telgltaget er i orden, og det skal også understryges.
Grunden til at jeg ville have undertag på var for at gå med livrem og seler når jeg engang skal udnytte tagetagen engang.
Peter, Stenløse (22-02-2007) 
Svar:
Så er alt jo i sin skøneste orden, glem det
undertag, husk dog at etablere udluftning
af tagrummet vha tudsten.
bb, horsens (22-02-2007) 
Svar:
Hej

Jeg har samme problemstilling med mit hus fra 1930. Det er dog herligt at man så kan finde svaret her!!

Dog i forlængelse heraf er jeg nu i tvivl om minimumsafstanden mellem lægterne og den kommende isolering for at sikre nok ventilation - er der nogen der kan hjælpe mig her??

På forhånd tak for jeres hjælp

mvh. jens
jens, Århus (28-03-2008) 

spørgsmål Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er et differenstryk ?
Kenneth Polack, Roskilde, Tune (21-02-2007) 
Svar:
Hejsa..

Du må lige være lidt mere specifik.??

men det er nok difference mellem 2 tryk...feks,på den ene og anden side af et spjæld.


Claus, Holsted (21-02-2007) 

Hvordan får man et rum til at syne større ?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg ved at man skal male rummet lyst. Skal loft og vægge være samme farve/tone ??
Vi bor i et lille bitte træhus med profilbrædder på loft og vægge.
Vivi, Ølsted (21-02-2007) 
Svar:
Man SKAL ikke male rummet lyst.
Det skal du selv bestemme, ingen andre.

Lyse farver giver mere ro, og kan være med til at fremhæve andre effekter I har i rummet. Fx billeder, møbler o.lgn.

Giver du både loft, vægge OG karme samme farver, kan det næsten ikke blive mere roligt; nogle vil kalde det kedeligt.
Andre vil kalde det et rum i balance.

Tag på biblioteket og se forslag i indretningsbøger, Bo Bedre hvad der ellers er af (dame)blade med forslag.

Mht profilbrædderne;
Der er lidt blandede meninger om, hvordan man skal behandle disse...:

(allerførst skal alle knaster og harpiksfyldte områder affedtes grundigt med Rense Benzin og brug en masse klude!!)

- Afvaskning: Nogle mener, at profilbrædder ikke skal afvaskes, da denne behandling trækker yderlige vandopløselige stoffer fremm i træet, som så bliver endnu mere besvælige at isolerer.
Nogle mener, at der SKAL vaskes, og så må man tage det besvær med, som det kan give ved isoleringen. I så fald du vælger, at vaske, skal du spare på vandet så godt du kan. Så slipper du også for træfiberrejsning.
Til afvaskning anvendes malerens /grundrens. Eftervask med rent vand.

- Knaster isoleres med shellak / knastelak to gange.

- Isolergrunde / spærrende grundmaling påføres een eller flere gange, efter behov. Der bør gå et til to døgn mellem hver påføring, så du er helt sikkert om produktet har kunne spærre. Ellers må du give træet endnu et lag....og eventuelt en trejde gang. Men det er yderst sjældent.
Husk at der bør minimum 2o graders varme hvor du skal male, så grunderen kan tørre relativt hurtigt. Det er også med til at øge spærreevnen.

- Når I er færdige med at grunde, vil der ofte være små, synlige revner som gaber, her og der. Fug dem ud med akrylfugemasse. Det kan være lidt af et arbejde, men bestemt tiden vær!!!

- Efter to døgns tørretid påføres så den valgte maling og farve som I nu er blevet enige om. Husk at tage hensyn til glansgrader og kvalitet, og fortæl at malingen skal anvendes til prodfilbrædder.

- Generelle tips; mal sporerne først, med pensel. Sørg for, at grunder og maling kommer ordentlig ned i eventuelle smårevner. De glatte flader kan I male med mikrofiberrulle eller pensel.

Luft kortvarigt ud - ca. 10 minutter, så vandet fra malingen kan slippe væk.

Hvis det er frostvejrt uden for, kan I opleve at grunder og maling virker lidt træg og sej, og striber meget nemt. Så er luftfugigheden alt for lav, og så skal der ikke luftes ud, tvært imod. Øg luftfugtigheden, og tilsæt malingen lidt vand.

God fornøjelse.

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (21-02-2007) 

etage adskilligelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købt hus fra 1999. I etageadskilligelse nede fra er der logtbrædder og så isolering, med det resultat at der overalt ligger et fint lag støv altid værst når det blæser, så mit spørgsmål er skal der ikke være plastik eller andet ned mod loftbrædderne?
Jane Hansen, Dianalund (21-02-2007) 
Svar:
dampspærre
kaj uwe, aabenraa (21-02-2007) 
Svar:
Erdet et lovkrav at der skal værre dampspærre
jane, Dianalund (21-02-2007) 
Svar:
Der skal ikke være dampspærre i en etage-
adskillelse, kun mod evt. uopvarmet skunk.
bb, horsens (21-02-2007) 
Svar:
Et fint lag støv! Det har jeg ikke hørt om før.
Hvad mon for en slags isolering det er?
hpox, Århus (22-02-2007) 

Tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal lave en tilbygning hvor det tilbyggede overstiger 25% af det eksisterende areal. Spørgsmålet er så skal jeg opfylde de nye isolerings krav for hele huset eller kun for det tilbyggede ??? eller skal jeg kun overholde de nye krav for tilbygningen og lave et energimærke på resten??

Mvh
Peter Haslebo, Gentofte (21-02-2007) 
Svar:
Spørg Teknisk Forvaltning.
., . (21-02-2007) 
Svar:
Jeg mener at de 25% har med ombygning at gøre.
Ved tilbygning gælder BR-S 5.4

Men kommunen skal jo nok fortælle dig hvad der er rigtig og forkert!!!
hpox, Århus (21-02-2007) 
Svar:
De 25% gælder kun når du renovere eksisterende bygninger. Når du laver en tilbygning skal denne bare overholde isoleringskravene og maks 22% vinduesareal - overskrides dette skal tilbygningen opfylde en gammeldags varmetabsberegning
Brian M J - Bygningskonstruktør BTH, Hjørring (25-02-2007) 

areal beregning kip BBR Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg vil gerne vide hvordan boligarealet beregnes hvis man har åbent op til kip, tæller gulvarealet i dette tilfælde ?
børge olesen, Ballerup (21-02-2007) 
Svar:
Boligareal måles i kvadratmeter og ikke kubikmeter
kaj uwe, aabenraa (21-02-2007) 
Svar:
Og det er bygningens ydre mål.
bb, horsens (21-02-2007) 
Svar:
Spørgsmål fortsat:
eksempel 1:hus på 6x10 m = 60 m2
m. 1. sal (1.5m regel udv. 3x10 m = 30 m2
total 90 m2

eksempel 2: samme hus uden loft,fri til kip:
6x10 m =60 m2
total 60 m2?
Børge Olesen, Ballerup (21-02-2007) 
Svar:
Det står i Br-S, Bilag A

a. I udnyttelige tagetager medregnes det areal,
der i et vandret plan 1,5 m over færdigt gulv
ligger inden for planets skæring med
tagbeklædningens udvendige side
hpox, Århus (21-02-2007) 
Svar:
Nå, på den måde.
Ja, boligarealet har ikke noget at gøre med lofthøjden.

hpox, Århus (21-02-2007) 
Svar:
Øh, og det har det jo så lidt allligevel, idet det kun er de dele af et rum hvor loftshøjden er over 180cm (??) kan være 200cm, der beregnes som boareal.
scanint, Nivå (22-02-2007) 
Svar:
Hvis man har åbent til kip har man jo nok også over 200 cm til loftet...:-)
Jan, Danmark (22-02-2007) 
Svar:
Spørgsmål fortsat.......
Jeg tager huset i eksempel 1.
lofthøjde 2.5 m, ialt 90 m2.
vi river loftet ned !
hvormange kvadratmeter er der iflg. BBR ?
er der 60 ? eller tæller min åbne kip med på en finurlig måde ?
(jeg kender som skrevet allerede 1.5m reglen)
vh.
Børge Olesen, Ballerup (22-02-2007) 
Svar:
Underkyld, havde ikke læst indlægget ordenligt :o) - tak, Jan!
scanint, Nivå (22-02-2007) 
Svar:
Når du har fjernet loftet er etagearealet 60 m2.
Og det er det fordi "etagearealet måles i et plan bestemt af overside færdigt gulv til ...." jfr bygningsreglementet.


hpox, Århus (22-02-2007) 
Svar:
Tak for svaret!
Børge O, Ballerup (22-02-2007) 

Eternit tag smuldrer. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus med eternit tag fra 95. Vores tagrygninger er smuldret så meget at de nu er begyndt at falde ned.
Vores tag er begyndt at få hvide bobler samt hvide kanter.
Dansk Eternit har set på taget og siger at det er helt naturligt, og ikke har nogen betydning.

Den afgørelse stoler jeg ikke 100 procent på.

Hvem kan man kontakte for at få en uvildig gennemgang af taget???
Brian Kristensen, Hjørring (21-02-2007) 
Svar:
Selv om jeg tvivler på at Dansk Eternit har udtalt sig om dit tag som beskrevet så bør du endnu engang få dem til at se på taget.

Dernæst kan du stille dig op i køen med erstatningskrav til Dansk Eternit.

Der er vist en advokat i midtjylland et sted som har specialiseret sig i de sager.
hpox, Århus (21-02-2007) 
Svar:
Det er ikke bare en udtalelse, den er på skrift!
De hvide kanter, skriver de, er kalkudtrækninger, og de hvide bobler er fibre der kommer gennem malingen. Hvilket er naturligt og forringer ikke levetiden. Derfor afviser de.
På trods af afvisningen vil de godt betale halvdelen af nye plader!?!
I brevet er der ikke nævnt et ord om de tagrygninger, som ligger i småstumper over hele græsplænen.

Det jeg ønsker er af få en person ud, der har forstand på eternit tage, som kan fortælle om de har ret, eller om de prøver at snyde mig.

Er der nogle der har navnet på en, der kan gennemgå taget??



Brian Kristensen, Hjørring (22-02-2007) 
Svar:
Dit tag er fra før Dansk Eternit indførte 15 års produktgaranti. Dine plader er kun omfattet af byggeleverance-klausulen på 5 år, som var gældende på daværende tidspunkt.

Jeg tror ikke du får noget af, at få en bygge
sagkyndig til at besigtige taget, andet end en tyndere pung.
bb, horsens (22-02-2007) 
Svar:
Ser man det. Ja, de er ikke nemme at bide skeer med, hos Dansk Eternit.
Jeg foreslår at du rykker for et svar mht. rygningerne. Af personlig erfaring ved jeg at disse nedbrydes langt hurtigere end resten af taget. Og det siger jo ikke så lidt.

Der er måske 1000-vis af tage i samme forfatning som dit, så Dansk Eternit kender udmærket problemerne.

Du har formodentlig to muligheder: Retssag eller jatak til ½ erstatning.

hpox, Århus (22-02-2007) 
Svar:
Din tvivl kom dig heller ikke tilgode denne gang. Dine arrogante udtagelser slipper vi
desvære nok aldrig for hpox, Århus
Dansk Eternit, Århus (27-03-2007) 

Undertag ::: Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle sted der siger at undertag skal løbe ned i tagrende og ikke bag ved ???
Og hvis der er kan jeg så få at vide hvor det er .
Er ved at lave et tage hvor vi bruger undertag unde skifer og hvor spærne står 15 cm bagved gesminsen så undertaget har nige muligehed for at komme ud i tagrenden .
Men er der nogle der kan hjælpe ????

Ole Otto Thomsén, Hvidovre (21-02-2007) 
Svar:
Hvorfor kan du ikke få undertaget ud i
tagrenden? En mulig løsning

http://www.kongebro.com

side 8


bb, horsens (21-02-2007) 
Svar:
Du findes sikkert ikke nogen steder hvor der står det skal føres under tagrenden.

Som du bla. kan se på linket til Kongebro, så laver man bare en opkloset lægte et stykke oppe i tagfoden, også holder luft mellem skiffer og fodblik , burde også stå i vejledningen i har fået med skifferstenene , ved at bla. Dansk Eternit også har det beskrevet i deres vejledning.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-02-2007) 
Svar:
Ja men mit spørsmål er SKAL undertag føres ud i tagrende og hvor stå det. Ved at de viser det i Dansk Eternit og mange andre steder men det er jo kun eks. på hvordan det kan laves men sige loven at det skal ud i tagrenden og at det ikke kan gå bagved ???
( ved godt det er bedst at det går ud i tagrenden men nogle steder kan det bare ikke lade sige gøre med skifer tage på gamle bygninger med murekroner )

Ole Otto Thomsen, Hvidovre (22-02-2007) 
Svar:
Det står ingen steder, endnu.

Tidligere anviste Dansk eternit faktisk i
deres monteringsvejledning på skifer, at
undertaget kunne føres bag tagrende, afsluttet med et fodblik ned ad muren. Du skal dog være klar over, at der kan være risiko for misfarvning/fugt i murværk.
bb, horsens (22-02-2007) 
Svar:
>ved godt det er bedst at det går ud i tagrenden men nogle steder kan det bare ikke lade sige gøre med skifer tage på gamle bygninger med murekroner<

Det passer ikke, det kan altid lade sig gøre, også selv der er store mukroner på bygningen.

Eneste tilfælde hvor det ikka kan lade sig gøre, er vis der er for lidt fald på taget.

Risikoen er frostsprængt murværk, problemer med misfarvning af murværk , og ikke mindst risiko for fugtproblemer pga. ophobning af murværket.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-02-2007) 
Svar:
Dit undertag skal under alle omstændigheder ledes ud på fodblikket som så leder vandet i tagrenden. mvh. blikkenslageren
Anders, Silkeborg (26-02-2007) 

Brum fra el-tavle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en del brum problemer i huset!
Jeg tror ar det stammer fra el-tavlen som afgiver en del brum?? Tavlen består at 2 målere, hvor kune den ene er sat til(der har været et særligt varme systen i huset, som formentlig kørte over den øverste måler)
Jeg har haft fat i "el-forsyningen" som har skiftet den ene måler - den anden ville han ikke kendes ved - ville heller ikke tage den ned! - Men skiftet af måleren løste ikke problemet! I tavlen sidder stadig 2 gamle sikringskasser - og 2 nyere (med de små sikringer) - til 380 v. Jeg har brum fra transformatorer i hele huset - i men alle forstærker til steroanlæg - på tv'et (som er nyt)m.v. - Det er som om at der går lidt tid for de begynder at brumme - efter at de er kommet ind i huset! - Tror I at der er en sammenhæng mellem brummet fra El-tavlen og brummet fra de elektriske apparater??? Og hvordan løser jeg problemet med tavlen - skal den hele skiftes - eller er problemet et helt andet??
Karsten, Roskilde (21-02-2007) 
Svar:
Brummer det ikke også når du er udendørs?
kaj uwe, aabenraa (21-02-2007) 
Svar:
Må jeg foreslå en psykolog
,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,, (21-02-2007) 
Svar:
Jeg troede at dette var et seriøst sted hvor man kunne forvente en vis respekt om de spørgsmål man tog op - men jeg tog åbenbart fejl!
Så "tak" for hjælpen - håber at jeg har bidraget til et grin på vejen!

Karsten, Roskilde (21-02-2007) 
Svar:
Du skal ikke gi'' op så let, det er jo immervæk ikke så dårligt at ha'' bidraget til et godt grin.
Jeg har en følsom hørelse for den slags lyde og har forståelse for dit problem. Jeg ved ikke med elapparaterne, men i el-skabet er det nok transformeren.
Du må have fat i en aut. el.inst.
hpox, Århus (21-02-2007) 
Svar:
Tag det nu roligt Karsten
Lidt sjov skal vi hà lov til;-)
Har du et jordingsanlæg i din installation?
Elektrikeren, ELSTRØM (21-02-2007) 
Svar:
Jeg tager det helt roligt - og tak for jeres svar!
Jeg ved godt at det sikkert ender med en aut. el. inst. - men ejg ville gerne vede lidt om hvad der kunne være galt først!
Det der med Jordingsanlæg - det ved jeg slet ikke hvad er. Der er 3-faset strøm - altså 380v - men hvordan det er lavet ved jeg ikke!

Karsten, Roskilde (22-02-2007) 
Svar:
Brummer det stadigvæk - eller hjælper Akarinen??
Elektrikeren, ELSTRØM (23-02-2007) 
Svar:
Hvis forstærker mm. brummer, kan det være fordi de ikke er jordet. Dvs. stellet på din forstærker skal forbindes til jord. Hvis el-ledningen til forstærkeren har 3 ledninger inden i (fase, nul, jord), så skal du sikre dig at den stikkontakt du bruger også har jord, og at stikket har jord. Ellers skal du jorde stellet selv. Hvis der er en ældre varmeinstallation kan radiatorrør bruges. Det samme gælder f.eks. computer der også kan brumme (ud af højtalerne).
Martin, Odense (24-02-2007) 
Svar:
Hej Martin
Hvad er det dog du skriver - det er ikke GDS arbejde.

jording via radiatorrør - tror du han får tilladelse til det? Han skal i den forbindelse sikre sig, at der er gennemgående elektrisk forbindelse.

Ring til en installatør - for guds skyld
Elektriker, ELSTRØM (25-02-2007) 
Svar:
Tror nu jeg vil give Elstrøm ret!
Radiatiorrør, nej det tror jeg nu ikke! mon ikke det er noget med at lave et jordspyd!
For at være på den sikre side, og finde fejlen så tror jeg nu også jeg ville ringe til en installatør, han kan måle jorden i huset, eller finde problemet fremfor at prøve sig frem!

Jon, Holstebro (25-02-2007) 
Svar:
Jeg er nået frem til at jeg må tilkalde en el-instalatør til at kikke på min "strøm"
Jeg har jordspyd i min have, som jeg bruger til min forstærker, - men kun til stel - dvs. ikke igennem jord i el-stikket - det vil jeg ikke være så tryg ved!
Men - når jeg lytter til min eltavle - så er brummet (og grin nu bare over alt mit brummeri) højst fra selve elmåleren??? - Jeg har fået den skiftet på et tidspunkt - så det er ikke måleren - men hvad er det så??
Jeg har spurgt andre steder og er blevet foreslået at der kan være tale om at der er for meget spænding på nullederen! - er det det samme I snakker om når I foreslår at "måle jorden i huset" ??
Jeg tror det vigtigste for mig lige nu er finde frem til mulige forklaringer, så jeg ved hvad jeg skal sige til el-installatøren!

Karsten, Roskilde (25-02-2007) 
Svar:
Ældre målere brummer. At du har fået skiftet måleren er ingen garanti for at du slipper for støj, da nogle forsyningsselskaber opsætter renoverede målere. Er det den gamle type med drejeskive?
giraffen, kbh (25-02-2007) 
Svar:
Der skulle vel ikke være nogen løse forbindelser i din tavle??
,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,, (25-02-2007) 
Svar:
Måleren drejeskrive!
Den hedder Type F9 - og der står 1986 på den!- Så der er 20 år gammel! - Vidste ikke det havde en betydning!
Kan man bede om en nyere måler - eller skal man selv betale sådan en (hvis man kan)??!
Karsten, Roskilde (25-02-2007) 
Svar:
Den her brummer IKKE! http://www.enermet.com/en/metering/factsheets/E120@t_EN_Fact_Sheet.pdf" TARGET="new">http://www.enermet.com Og så er du endda klar til fjernaflæsning, når det til sin tid kommer. SYDENERGI anvender dem i hele deres forsyningsnets område. Prisen kender jeg ikke men prøv da at kontakte SYDENERGI på: 7011 5000
Måleren er endda typegodkendt til brug i DK: http://64.233.183.104
Held og lykke...
G. Gearløs, Billund (25-02-2007) 
Svar:
Du kan jo fedte lidt for forsyningsselskabet evt. med begrundelse i støjen og så bede om en (lydløs) elektronisk måler.

Hvorfor har du 2 målere? Det koster dig sandsynligvis dobbelt årsafgift?
giraffen, kbh (25-02-2007) 
Svar:
Til Giraffen
Har måske oprindeligt været et dobbelthus eller der har været erhverv på adressen??
Det var en mulighed??
Elektrikeren, ELSTRØM (26-02-2007) 
Svar:
Der har tidliger været et særligt varme system i huset - så jeg tror at den tidligere ejer har "kørt" dette varme system over den ekstra måler, således at han kunne se elforbruget til varmen. - Der er 32A - sikringer i forbindelse med måleren. Måleren er ikke registreret hos forsyningsselskabet! - Det er en ældre sag(med drejeskive) - Strømmet til eks. vaskemaskinen går gennem denne måler (skiven køre rundt når den vasker) - Så jeg tror at al strøm fra mit bryggers -i hvert fald 380v - går gennem begge målere!
Da jeg havde forsyningsselskabet ude ville de ikke kendes ved den ekstra måler - ville ej heller tage den ned!
I forhold til brum - så lyder det som om at det er forsyningsselskabets måler der brummer - og ikke den ekstra måler!
Karsten, Roskilde (27-02-2007) 
Svar:
Prøv, når du snakker med dit elselskab næste gang, sådan henkastet at spørge om de vil have den der ekstra måler, nåd du inden længe har pillet den ned... SÅ skal du bare høre/se deres reaktion!!!

Fortsat god "fornøjelse"...
G. Gearløs, Billund (27-02-2007) 
Svar:
Ja for satan - det var en god ide. Det eneste du hører er han taber telefonen og så ringer det på døren efter 5min.
Elektrikeren, ELSTRØM (27-02-2007) 

regler..? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
okay nu er jeg totalt forvirret. ifølge litex selv er pladerne MK-godkendt, dette handler om sammenføjningerne. der står ikke klart i litex' materiale at man skal bruge det gummiarmerede i vådzonen men bare at glasfiberbåndene kun er til fugtzone. når der så i sidste svar står efter reglerne, hvilke regler bliver der så henvist til?
Jeg er virkelig grøn til dette her, så har brug for hjælp.
Jeg er nogenlunde klar på at jeg skal påsmøre membran på hele jacko-pladerne. men hvilke bånd skal jeg bruge til overgange mellem plader. Problemet er også at der på glasfiberbåndene står kun til tørre rum, men gælder det når det pakkes ind i membran.

Undskyld...
karen, københavn n (21-02-2007) 
Svar:
Karen, bliv dog i samme tråd!!!

Brug f.eks. alfix seal-strips
bb, horsens (21-02-2007) 

blænde dørhul i ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har sammenlagt to lejligheder og vil blænde den ene indgangsdør. Dette skal gøres med enten gips/rockwool eller gasbeton. Jeg har regnet på det og der er tilsyneladende ikke den store prisforskel,men er der nogen der kan fortælle mig hvilken metode der giver den bedste lydisoleringen og hvordan gasbeton i det hele taget er at arbejde med. Kender gips, men aner ikke hvordan jeg skal fæstne eventuelle gasbetonblokke og om det er nok at pudse det op med mørtel bag efter??
Anne, København (21-02-2007) 
Svar:
Husk på at der er krav til branddrøjden på det du laver, jeg mener at det skal være BD60, så du skal bruge stållægterne og ikke dem af træ.
Må indrømme at jeg ikke har nogen ide om hvad der lydisolerer bedst, og med hensyn til hvad der er nemmest at arbejde med, thjaa jeg tror det er op til ens temperament? kan man bedst lide at skrue eller mure?

IbChristian, København N (21-02-2007) 
Svar:
Ja, jeg har en fin forklaring med en masse bogstaver og numrer i min byggetilladelse, der skulle indikere at der ikke må være noget træ tilbage i dørhullet og at der som minimum skal være dobbelt gips og 10 cm isolering.
Men når jeg overvejer at bruge gasbeton er det fordi vægen skal udgøre en endevæg i mit køkken-alrum og jeg er nervøs ved at hvis jeg hænger noget tungt op på vægen vil gips ikke kunne bære den samme vægt som gasbetonvægen. -Jeg har så overvejet at bruge tre lag vådrumsgips for at sikre mig at det kan bære, men så blive det pludselig en del dyrere i forhold til gasbeton... ohh what to do, what to do ;o)
Anne, København (21-02-2007) 
Svar:
Der vil sandsynligvis også være stillet
lydkrav til aflukningen, det opfylder du nemmest med en let gipsvæg.

Der findes specielle plugs, du kan anvende
ved ophæng af tungere ting i en gipsvæg

http://www.expandet.dk


bb, horsens (21-02-2007) 
Svar:
Hvad er den oprindelige væg lavet af ?
du kunne fortsætte i samme ånd...
Mvh,
Børge Olesen, Rullerbab (21-02-2007) 
Svar:
Den oprindelige væg er en en 25 cm tyk murstensvæg, og da jeg er selvlært gør det selv kvinde tror jeg bestemt ikke at jeg skal give mig i kast med mursten ;o)
Men er der nogen der ved hvor meget vægt et dobbelt lag gips kan bære?
Anne, København (22-02-2007) 
Svar:
Op til 400 kg/m2 (dog max 200 kg/m2 uden
nævneværdig udbøjning.

For genstande, der kan påvirke væggen dynamisk, er det dog nødvendigt at indbygge
forstærkning i væggen.
bb, horsens (22-02-2007) 
Svar:
nå, ok.. Tak.. så vælger jeg nok gips-modellen.. Det sviner jo heller ikke så meget ;o) (-det kvindelige kan jeg ikke helt løbe fra)
Anne, København (22-02-2007) 

Korrespondance Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har læst alle de kloge ord fra de autoriserede elektrikere. Og alligevel har jeg planer om selv at udskifte nogle elkabler i et bryggers, jeg bruger naturligvis fugt sikret udstyr, og det jeg har lært mig af de faglærte er at bruge en kvalitetsskruetrækker til at skrue muffer sammen med. Jeg tror det er ved for dårligt samlede muffer de fleste "varme skader" sker.
Jeg tror at oplysning er bedre end at tro man kan fjerne den kendsgerning at folk med selvtillid går igang med lettere kabelarbejde.

Tilbage til spørgsmålet hvad er forskellen på en korrespondance A og en B?
JB, Ørsted (20-02-2007) 
Svar:
Se her:
http://cubus-adsl.dk

IbChristian, København N (21-02-2007) 
Svar:
OBS!: for at være på den sikre side bør du udover en kvalitets-skruetrækker også anvende kvalitets-arbejdstøj, og i eventuelle pauser udelukkende drikke kvalitets-kaffe.
G, Odtrådsby (21-02-2007) 
Svar:
Ib Christian
Ja jeg fandt selv Cubus siden efter at indlæget var skrevet. Men tak for svaret.

JB, Ørsted (21-02-2007) 
Svar:
Hvis du endelig vil ud i fuskeriet, er det en betingelse at du IKKE køber en "kvalitetsskruetrækker", men en fatningsskruetrækker og/eller en polsøger samt en afisoleringstang + skævbider DER ALLE ER GODKENDT ISOLEREDE.
Håber du har sikringer nok hjemme.
kaj uwe, aabenraa (21-02-2007) 
Svar:
JB
Har du falck abonnement?
,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,, (21-02-2007) 
Svar:
Og husk en stegepande til ramme eventuelle ledningsclips med!
,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,, (21-02-2007) 
Svar:
Forskellen på A og B korrespondance, ja hvis du gerne vil i gang med det, så meld dig til grundforløbet på elektriker uddannelsen! Fint nok du vil i gang selv, og det skal nok også gå, men husk lige at gennemgå reglerne før du kaster dig ud i noget, f.eks antal stikk, kabeltykkelse, hvor kablerne må ligge, jord i forbindelse med renovering, osv. Tror nu ikke det er bedre at oplyse om el fremfor andet, der er jo en grund til det ikke er lovligt at lave visse ting selv, måske kan man godt selv, men hvis det brænder pga ulovlig installation er det dig der har problemet, ligeledes er det dit problem at finde en elektriker der vil skrive under på at installationen er lavet efter reglerne, dette kan blive nødvendigt hvis du engang skal sælge! Det kan i sidste ende ende med at blive en langt dyrere ombygnung en du havde forstillet dig, hvis der er eltjek i forbindelse med salg og der bliver fundet fejl, så er det din konto pengene til en lovliggørelse bliver taget fra! Hvis du er indforstået med alt dette, så held og lykke med installationen.
jon, Holstebro (23-02-2007) 
Svar:
Hej Jon
Det er ikke nødvendigt med en elektriker til at skrive under på en installation for korrespondance. Under skrift skal være fra en aut. installatør og kræves kun ved arbejde ifm tilmelding og færdigmelding samt flytning af målere mv.
,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,, (23-02-2007) 
Svar:
Hej ,,,,,,, ,,,,,,
Ja du har nok ret :-) Men man kan ofte se om det er gds arbejde og i forbindelse med salg og eltjek opdages disse fejl ofte, derfor vil den næppe komme gennem eftersyn hvis der først er mistanke om gds arbejde, men man skal jo aldrig sige aldrig!
Jon, Holstebro (24-02-2007) 
Svar:
Hej JB

Jeg ville til enhver tid foretrække en B korrespondance - mere fleksibel mht. eventuelle fremtidige stikk. ved begge tændinger.

Så ingen smalle steder - lav en B korresp. Så jeg er meget enig med Jon!
René Olesen, Smørum (25-02-2007) 

Hvad koster det ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der ved ca. hvilken prisleje vi ligger i hvis vi skulle have skiftet ledninger i vores hus på ca 300m2 i treplan
Danie, Tranekær (20-02-2007) 
Svar:
Ring til Tullebølle El.
., . (21-02-2007) 
Svar:
Der er næsten ingen forklarende tekst i dit spørgsmål, så du kan ikke regne med at få blot et nogenlunde svar.
Hvis du med ledninger virkelig mener de enkelte ledninger inde i rørerne og at ledningerne er isoleret med gummi, som nu smuldrer ved berøring, så er det en meget stor omgang.
Er rørerne oplagt helt eller delvist synlige er de nok samlet med fittings og så skal man være heldig for blot at kunne trække de gamle ledninger ud. Dernæst kan det være umuligt at itrække nye ledninger.
Du må beskrive, hvad du har og dernæst hvad du forventer at ende med.
Per M., 2950 Vedbæk (21-02-2007) 
Svar:
2.000.000,- men så får du også en BMW med i købet. Helt ærligt, du bliver nødt til, at præcisere ydelsen. Der er ikke noget at sige til at folk bliver taget i røven når de ikke engang ved de vil hà lavet.
Elektrikeren, ELSTRØM (21-02-2007) 
Svar:
Nåh, så kom mit svar ikke på...jeg prøver igen...
På 1.sal i lampeudtagene i loftet sidder der nogle gamle stofledninger som nok gerne burde udskiftes. Det samme gælder kælderen.
I resten af hytten er der lidt af de nye el indstallationer og ellers er det f.eks stikkontakter med sorte, røde og hvide ledninger ( jeg ved ikke hvor gamle sådan nogle er ). Ved el måleren er der et par faser med de gamle porcelen sikringer, de burde vel også skiftes ud.
Så i det store hele er det stofledninger og de gamle faser jeg ville have fornyet som første prioritet.
Mvh Danie
Danie, Tranekær (21-02-2007) 
Svar:
Udskiftning af stofledninger og gamle kontakter 70.000,-
Aut. elinstallatør - Dahl, Gladsaxe (22-02-2007) 
Svar:
Er du gået kold Dania
Aut. elinstallatør - Dahl, Gladsaxe (25-02-2007) 
Svar:
Nej jeg er ikke gået kold, men renoverer hus ind imellem spørgsmålene herinde. jeg havde skam regnet med at vi skulle op i det prisleje.
Er stofledninger farlige at have?

Danie, Tranekær (25-02-2007) 
Svar:
Hej Danie
Stofledninger er i sig selv ikke farlige såfremt de ikke er begyndt at blive porøse og smuldre - det kommer de til efter tid/alder.

Problemet med gamle stofledinger er, at så længe de ikke berøres virker det fint nok, men idet man går ind og gør indgreb i installationen kan det give problemer med at de smuldre.

Så mit råd i første omgang er, at du skal have fat i en aut. installatør som kan lave en gennemgang af dine installationer herunder måling af isolationsmodstand - dette er ikke en bekostelig affære. Men denne måling vil give et meget præcist billede af, hvorledes tilstanden for stofledninger og installation som helhed mv. er.

Nu ved jeg ikke lige hvor Tranekær ligger, men det muligt, at jeg kunne henvise til en installatør i netop dit område - såfremt du måtte ønske det??
Aut. elinstallatør - Dahl, Gladsaxe (25-02-2007) 

forbindelse mellem regnvandstanke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan kobles to 1000 liter palletanke med en tæt og holdbar rørforbindelse?
lautrup, strib (20-02-2007) 
Svar:
det er svært at svare på, da der findes et utal af måder og løsninger at gøre det på. men enhver vvs-mand kunne komme med adsillige forslag
keld chrom, vanløse (23-02-2007) 
Svar:
nævn et par stykker, please

lautrup, strib (23-02-2007) 
Svar:
vandslange, gaffatape
giraffen, kbh (25-02-2007) 
Svar:
Det vil være godt med nogle konkrete løsninger
gn, Fjerritslev (21-06-2008) 

tætningsbånd eller tætningsbånd? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lave mit fremtidige badeværelse med litexplader/jackoboards og i den forbindelse er jeg i tvivl om hvorvidt jeg kan bruge alm. glasfiberarbering monteret vådt i vådt med smøremenbren eller om jeg skal bruge det såkaldte fiberarmerede NBR gummibånd i vådzonen.
Ifølge medarbejderen i Silvan er det fuldstændig ligegyldigt, men hvad jeg kan læse mig til i litex' brochurer skal jeg bruge sidstnævnte.
Desuden er jeg i tvivl om hvorvidt jeg skal påsmøre membran på hele jacko-pladen eller om den skulle være vådrumssikret som den er...

Hjælp
karen, københavn n (20-02-2007) 
Svar:
Jeg ville helt klart stole på Silvan medarbejderen - de ved hvad de taler om.
Ha, ha (20-02-2007) 
Svar:
Jeg ville spørge Litex.

http://www.litex.dk


hpox, Århus (20-02-2007) 
Svar:
Der skal vådrumssikres efter reglerne, uanset
hvad producenterne skriver. Der foreligger ingen MK-godkendelse af f.eks. Litex uden vådrumssikring.
bb, horsens (21-02-2007) 
Svar:
Har faktisk fået tilsendt en sådan godkendelsescertifikat for et par år siden.
HCJ, Odense (22-02-2007) 
Svar:
Læs MK-godkendelsen her

http://www.litex.dk
bb, horsens (22-02-2007) 

elradiator i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilke krav er der til elradiator der skal opsættes på et badeværelse.
Ophænges på en væg, der er 1,60m fra brusenichen, ophænges ca 20 cm over gulv
ts, esbjerg (20-02-2007) 
Svar:
Krav:

Et par skuer, rawplugs og en boremaskine evt. borehammer hvis beton.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,, (20-02-2007) 
Svar:
Jeg ville nu anbefale en stænktæt radiator.
Elektrikeren,aut., Nyk. F (21-02-2007) 
Svar:
Er de fleste elpaneler ikke IP23?
Elektrikeren, ELSTRØM (21-02-2007) 
Svar:
Hvad er den mindste IP der må bruges i badeværelset??
Rasmus, Holbæk (11-04-2010) 

Flisebelægning på terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lagt fliser foran huset til en ny terrasse på 7 * 12 meter. Hvor meget fald skal de lægges med?
Leif Juul Nielsen, 2600 Glostrup (20-02-2007) 
Svar:
En centimeter pr. meter.

(Men det har jo ikke den store betydning, vandet forsvinder i revnerne - mellem fliserne).
hpox, Århus (20-02-2007) 
Svar:
En god fuge, som er udført ved velgradueret grus (uens kornstørrelser), bliver helt tæt. Brug gerne det gule grus, som du ligger fliserne på. Strandsand er ikke velegnet!

Vandet vil ikke forsvinde ned mellem fliserne. Søg derfor for, at der er et godt fald væk fra huset på 1-2 cm pr. meter.
Jan Bährentz, Skævinge (10-03-2007) 

indgangsparti Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogle der kender et sted hvor der findes tegninger på forskellige overdækkede små søde indgangspartier. skal være over trappe ved hoveddør må gerne indholde træsøjler.
bach, næstved (20-02-2007) 
Svar:
Hej Bach
Du har jo næsten designet dit indgangsparti, ved det du har skrevet i dit indlæg. Rundesøjler, måske taghældning som hovedhus, tag som hovedhus, underdæksbrædder som hovedhus, vindskeder og stern som hovedhus
MVH TP-design v Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (20-02-2007) 

Stort projekt! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet en plads færdig omkring en ejendom på 4000 kvm.
Har selv fliser og laver selv udgravning men mangler folk med forstand på sådan et projekt eller hvor lejer man en fliselægge maskine
Michael, Sydfalster (20-02-2007) 
Svar:
man kan kun udlægge belægningssten, hvis de er korrekt placerede på paller
karl brolægger, kerteminde (21-02-2007) 
Svar:
mener du en automatisk fliselægger? for sådan en ville jeg også gerne leje
hugo, hundested (23-02-2007) 
Svar:
Jeg har hørt om en maskine til at planere store arealer med, men jeg kan ikke huske hvad den hedder.Husk at kontrollere "striberne". Det ser galt ud, når de er skæve, evt med nogle snore til at styre det med. Alle fliser er lidt forskellig i størrelse.
gn, Fjerritslev (21-06-2008) 

IHC NET Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige købt et helt nyt hus ! - der er lige blevet bygget færdigt - købt som projektejendom.
Jeg havde bestilt som mere tillæg IHC NET.

Spørgsmålet lyder: Jeg har opdaget at de har opsat dette efter ældre form (dvs. enkelt stik, istedet for dobbelt).
Vi stod dengang med elektrikeren og viste ham brochuren fra LK - med de nye (normale) stik - og han vidste det hele !
Nu har vi fundet ud af - at IHC er beregnet til at man netop IKKE skal bruge forlængerledning - men da det er 3x enkeltstik ved siden af hinanden i 1 rum istedet for normalt 1 x 2 stik 2 steder i samme rum ! ja så kan jeg ikke helt finde ideen. Herudover virker det ikke optimalt og elektrikeren skal ud til os for 3 gang !

Jeg er lost - ved ikke hvad jeg skal gøre - jeg mener jeg er blevet røvrendt og bliver det stadig, ved det ikke virker optimalt!
Herudover er det umuligt at finde ud af noget på nettet og spørge andre el mænd er spild af tid, da de kun sviner deres kollegaer til og nærmest håner en for det beløb man har givet og for det produkt man har fået !

HJÆLP - hvad kan jeg gøre ?


Klaus Jensen-Hansen, Tistrup (20-02-2007) 

byg herre på fyn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved der fantes en bygherre på fyn, der byggede i græsk stil, tilbage i 1996. Skal til at bygge hus, men kan ikke huske hvad bygherren hed.. Huset havde søjler i entreen, muret hylder på badværelse, skibsplanke gulv på bad. Havde også en søjle i køkken.
tina eriksen, silkeborg (20-02-2007) 
Svar:
Hej Tina,

Jeg håber ikke du fandt bygherren for det lyder godt nok som en dårlig ide du har fået...
Azimut, Middelfart (11-01-2009) 

Vandtemperatur, trægulv/gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lamelparketgulv og gulvvarme i stuen. Jeg stoler ikke tilstrækkeligt på min VVS-mand, og gulvproducenten skriver ikke noget: Hvor varmt må vandet i systemet være?
A, Vejle (20-02-2007) 
Svar:
Det bestemmer du gennem din termostat. Men mon ikke 30-35 gr. er det rigtige? Kommer også an på udetemperaturen.
steen, haderslev (20-02-2007) 
Svar:
Her er hvad TOP mener om sagen.

http://www.top.dk

hpox, Århus (20-02-2007) 
Svar:
Et lamelparket kan kun klare 27-28 gr ellers ødelægger du gulvet
agerbo gulve, Køge-vordingborg (21-02-2007) 
Svar:
Agerbo gulve, du må lige præcisere om du mener fremløbstemperatur eller overfladetemperatur på gulvet !
Erik, Silkeborg (21-02-2007) 
Svar:
overfladetemperaturen på lamelparket må ikke være over 28 gr
agerbo gulve, Køge-vordingborg (21-02-2007) 
Svar:
Konklusionen udfra TOP-teksten må være en max betontemp. på 34 gr. (lad os sige det svarer til en vandtemp. på 35 gr.).
Huset er fra 2006, med isoleringsniveau svarende til reglerne før april 2006. Vi har ca. 100 m2 gulv (træ+klinker) med gulvvarme og 50 m2 med radiatorer.
Der må være tusindvis af huse i DK med samme opvarmningsform. Er der nogen der har konkret erfaring med om de 35 gr. er tilstrækkeligt på kolde/blæsende vinterdage.

A, Vejle (22-02-2007) 

Gipsvægge - aftagning af tapet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal have tapet af mine gipsvægge. Der er sat strukturtapet op - dernæst bort og en anden slags tapet. Idet vi bygger om er vi nødt til at have tapetseret om. Men hvordan gør jeg det nemmest. Jeg er ved at tage tapet af med en spartel - men det er et hestearbejde, der tage en frygtelig lang tid - så jeg kunne godt bruge et godt råd.
Laila Bøtker, Vejen (20-02-2007) 
Svar:
arabin-tapetklister - og KUN den type! (Uden cellulose) smøres på tapetet i så tykt et lag som muligt. Afdæk al oversmøringen med en tynd folie (F.eks. Vitawrap), lad det trække 8-12 timer. Fjern folie vandret mens du skraber tapetet af. Den fungerer optimalt.
steen, haderslev (20-02-2007) 
Svar:
Hvis det må være mig tilladt at uddybe Steens svar lidt;

- lej et pigjern hos en farvehandler eller et byggemarked. Det er stang hvorpå der er påmonteret to ruller med pigge. Det trækker du over tapetet, så maling og tapet perforeres. Der gør opblødningen endnu hurtigere og nemmere.

- Arabin - stivelsesklister - oprøres normalet 1 kg i 10 liter vand, men her skal der kun 5 liter vand til. Men det er MEGET vigtigt, at du holder øje med klisteren, når den er på væggen, at den ikke bliver helt tør, for så er den ganske svær at opløse, og du må starte for fra.
Du kan også købe "tapetopløser" hos forhandlerne, som er lidt nemmere at styrre, for de fleste.

- i stedet for vitacrap, som er ganske udmærket (men meget smalt), kan du bruge afdækningsplastik. Det fås i 2-meters bredde.

- vask hurtigt pladerne af for klisterrester.

- lad fladerne tørre godt igennem. Regn med et par dage, og sørg for god varme og kraftige udluftninger.

- Ved afskrabning kommer der nemt småskader i gipspladerne. Når pladerne er helt tørre, skal du forvente at gips-spartle disse skader op.

God fornøjelse.

www.susanarnild.dk


Frank Larsen, København (21-02-2007) 

Arkitekt søges.... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal i gang med at bygge 1. sal på vores hus (gård), og mangler derfor en arkitekt, og gerne nogle interessante indput.

Vi bor i Nordjylland, og huset er fra 1904, der er intet deroppe, udover et stort rum. Taget skal skiftes i samme forbindelse. Vi er absolut interesseret i en som "gør" i gamle huse, og ikke alt nymodens sjov...
Vi skal have ideer og tegninger.

Er der en eller anden som har et forslag til arktiekt?

Pris, jer som har prøvet arkitekter, kan i komme med noget sådan ca. ca. noget?

Vi er absolut gør det selv folk, og ønsker at lave alt selv, har renoveret ét hus, men aldrig en ny etage og tag.
Alt af interesse ønskes, både det gode og det dårlige.
Vibs, 9362 (20-02-2007) 
Svar:
Umiddelbart lyder det som om vi kan være jer behjælpelige. Arbejder til dagligt hos bygningskontoret-nord i Aalborg- Vi er 8 ansatte der kun beskæftiger os med stuehuse på landet, nybyggeri, industri mm. Vi sidder ofte med renoveringer som loftsrum/1.sal - Kontakt os på telefon 96345250 eller bja@bk-nord.dk
Brian, Aalborg (25-02-2007) 
Svar:
Hej
Mange tak, du hører fra mig :-)

Vibs, Gandrup (25-02-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31413.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »