» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31537.   « Forrige 25       Næste 25 »

Rengøring af badekar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et brugt badekar og vil gerne fjerne silicone-rester inden jeg opsætter det. Kan jeg bruge et kemisk middel? Badekarret er lavet af en type plast-fiber (den gængse model)
Birgit Vestergaard, Dronninglund (05-03-2007) 


Stolpeafstand trådhegn ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal udvide hønsegården og vil opsætte alm. trådnet (store masker). Hvilken afstand mellem stolperne (3x3) er optimal ?
Olsen, Kalundborg (05-03-2007) 
Svar:
Eftersom du bor i Kalunborg vil 2,34 cm være den helt rigtige afstand. Husk top- midt- og bundbrædt.
hpox, Århus (05-03-2007) 

Klemlisteinstallation igen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit gamle spørgsmål:
Kan "trækassen" i en klemlisteinstallation erstattes med en PVC kabelbakke (dem der man klemmer et låg på). Dvs. at der ikke bruges samledåser og samlinger med samlemuffer ligger inde i kabelbakken

Jens, København (19-02-2007)


Hej igen
Jeg har besluttet at bruge samledåser og kabler (måske også lidt rør og ledninger).
I byggemarkedet har jeg fundet to typer kabler, hvor den ene er tyndere end den anden. Der står noget om at de tynde kabel ikke må støbes ind eller graves ned.
Jeg har tænkt mig at trække det tynde kabel mellem afbryderne og samledåserne som skal erstatte klemlisteinstallationen (igennem jernrør. På denne måde slipper jeg for at føre jernrørene ind i samledåserne.
Kan de tynde kabler bruges til sådan noget?
Lyder det ellers som en brugbar løsning?
Jens, København (05-03-2007) 
Svar:
Det er ikke noget du selv må rode med, ja undskyld at dette ofte bliver gentaget, men det er åbenbart nødvendigt.
Din installatør ved hvordan det kan laves og hvilke kabeltyper der skal/ kan benyttes til forskellige opgaver.
HCJ, Odense (05-03-2007) 
Svar:
Støtter op om HCJ.
Ring til en installatør, han kender matrialerne, og køber næppe silvan-kvalitet.
Hvis du går i gang med det selv, så læs på kablerne om hvor de må ligge-som du selv skriver noget må ikke indmures, overhold det!
Jon, Holstebro (06-03-2007) 
Svar:
Til ELSTRØM m.fl.

Jeg har nu talt med Wexøe ang. problemstillingen KABELKANALER/LEDNINGSKANALER, uden dog at blive meget klogere.

Wexøe fører ikke et særligt kanalsystem til anvendelse som LEDNINGSKANALER - som kun kan åbnes ved brug af værktøj.

Wexøe havde dog kendskab til at man anvender deres kanaler til dette formål - fx i forbindelse med stigeledninger i en etageejendom med afgreningsklemmer direkte i kanalen uden yderligere kapsling.

Eksemplet gik på LF og FB-kanaler og i den forbindelse blev jeg gjort bekendt med: "Nitter for låsning af låg", som jeg forstod skulle anvendes i hvert fald i de særlige lågudsnit som dækker afgreninger mm. Disse nitter kunne så vidt jeg forstod kun anvendes i forbindelse med LF og FB pga. selve konstruktionen, og ikke BR som debatten (også) har drejet sig om.

Jeg vil dog nok stadig holde mig til løsningen med KABELKANALER, kabler og dåser, da jeg så er fri for at finde ud af hvordan jeg opfylder de forskellige krav der stilles til LEDNINGSKANALSYSTEMER - fx kapslingsklasse IP 4X - altså ingen åbninger større end 1 mm noget sted i kanalen, særlige lågudsnit ved afgreninger samt nitter eller ikke.

Jeg mener at have set at Schneider fører et særligt system, men det vender jeg tilbage med.

Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har erfaringer eller kommentarer til dette emne - hvad med HCJ og René?


giraffen, kbh (06-03-2007) 
Svar:
Ved spørgsmål om dette emne til EL-rådet i 80-erne, fik man det svar, at hvis man skruede låget fast, var kravet om brug af værktøj opfyldt. Det kunne være skruer gennem låg og bund eller en form for bøjle rundt om kassen.
Per M., 2950 Vedbæk (07-03-2007) 
Svar:
Med hensyn til stigeledninger så findes der specielle forgreningsdåser med indlæg der egner sig til dette formål.
Man splitter hovedkablet op og fører lederne ubrudt gennem klemmerne.
Dåserne skal være plomberbare da der som regel føres umålt strøm.
Hvis man har en gammel klemlisteinstallation, vil det aldrig kunne svare sig at beholde den og udskifte selve kassen.
Der er for mig ingen tvivl om at den bestående installation skal følge de regler der var gældende på installationstidspunktet.
Disse regler bestemmer hvor tæt og hvordan ledningsholderne skal monteres, samt hvordan afgreninger skal foretages.
Der er for det meste tale om gamle gummiisolerede og stofbeklædte ledninger som formentlig ikke tåler at blive flyttet med.
Det ere derfor langt nemmere simpelthen at omlægge det hele med dåser og kabler.
Kablerne skal aflastes for træk og vridning ved samlingerne.
De nye installationssystemer med stikforbindelser har jeg ingen erfaring med, men kan måske bruges med fordel i kanalsystemer.
HCJ, Odense (07-03-2007) 
Svar:
Til HCJ

Du mener et stigledningselement.

Mvh.
René Olesen, Smørum (08-03-2007) 
Svar:
Ja jeg kender og anvender udmærket "stigeledningsklemme" fra LK.

Den nye stigeledningsklemme elnr.
10 16 010 591 som mig bekendt blev introduceret i LK-kataloget 2005 side 935 som erstatning for den gamle grusomme med de 4 tårne, har den fordel at den er kapslet og kan plomberes.


giraffen, kbh (09-03-2007) 

Træterasse på mosejord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil bygge ca 60 kvm træterasse ved mit sommerhus, der ligger tæt på vådzone/mose. Huset har stået der i 30 år på 60 cm sokkel. Jeg kan ikke se tegn på nedsynkning. Jeg er i tvivl om den nødvendige understøtning af terassen. Havde tænkt mig at lægge flise på jorden, dernæst lecablok som strøerne skal lægge oven på. Flise + lecablok med 60 cm's afstand. Er ovenstående en holdbar løsning eller hvad skal jeg gøre og hvem skal jeg evt. spørge ?
Anette Andersen, københavn (04-03-2007) 

Lang bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at planlægge vores nye køkken. Vi ville gerne have en lang sammenhængende (sort) bordplade i komposit eller kompakt laminat, men bordplader leveres højest i længder på 4200 mm. Vi kan derfor se to muligheder:

1) Samling af to kortere plader. Er der gode ideer til hvordan to bordplader samles pænt?

2) En vask kunne bryde to bordplader, hvis den kan monteres direkte oven på underskabet. Jeg kan dog kun finde en sådan vask hos Blanco, som er meget dyr. Kender nogen sådanne vaske?

3) Overser vi alternative løsninger?

På forhånd tak.
JL, Odense (04-03-2007) 
Svar:
Vedr. 1)

Når man samler bordplader (også endevis), skal man anvende et pladesamlebeslag:
http://www.carlf.dk

Med en overfræser laver man en udfræsning til pladesamlebeslaget. Dette beslag gør, at man kan spænde bordpladen tæt. For at kunne styre pladerne, bør der også fræses ud for en notliste i pladeenderne.

/SEB
Sebsen, Herning (04-03-2007) 
Svar:
Komposit kan der svejses sammen.
Raahauge, Kgs Lyngby (05-03-2007) 
Svar:
Hej JL !

Hvis du med komposit mener kompositsten, kan det ikke svejses. En alternativ løsning kunne være at få fremstillet en selvstændig stålplade med isvejset vask, der placeres over vaskeelement samt evt. et eller to ekstra elementer. Denne plade kunne laves lidt dybere og lidt tykkere end de to tilstødende plader. De fleste bedre køkkenbutikker kan tegne en sådan plade.
Held og lykke !
Thomas, Aalborg (05-03-2007) 
Svar:
Tak for indlægene!

Det var stenmaterialet kompositjeg mente, så det kan ikke svejsen. Ideen med stålvasken bliver nok løsningen.

Hilsen JL
JL, Odense (10-03-2007) 

Bærejern Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med nybyggeri af stuehus skal jeg indstøbe en HE-140-B jernbjælke i fundamentet, som skal stå lodret og understøtte tagspærene. Bjælken bliver indmuret i væggen, og dermed skjult indvendig og udvendig.
Skal en sådan bjælke galvaniseres eller rustbehandles på anden vis, inden istøbning ?
Michael, Skive (04-03-2007) 
Svar:
Det kan du øsregne med at den skal. Mange skader i murværk skyldes ubehandlede stålbjælker.
Dit profil skal varmgalvaniseres.
hpox, Århus (04-03-2007) 
Svar:
Korrekt at den skal varmgalvaniseres, men mig bekendt skal den også males.

Korrosionskravet er (formentlig) C5i, dette opnås normalt ved galvanisering+malig, kan ikke huske om det kan opnås alene ved galvanisering.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (09-03-2007) 

bundventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er en håndvasbatteri med bundventil?
Venligst Jan Hvitved
Jan Hvitved, Stubbekøbing (04-03-2007) 
Svar:
når man køber et blandingsbatteri med løftestang medfølger der en bundventil til vasken.
kp, vordingborg (04-03-2007) 

Antal nedløb pr. m2 tagpap tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan hjælpe med antallet af nedløb, når jeg har omkring 80m2 fladt tagpap tag.

Pft. for svar.
Carsten Stokholm, Hinnerup (04-03-2007) 
Svar:
1 stk. 75 mm rør er rigeligt set i forhold til vandmængden.
Men af sikkerhedshensyn, særligt forstopning, bør der nok være 2 stk. rør, gerne med større diameter, hvilket minsker risikoen for stop.


hpox, Århus (04-03-2007) 

bidet???? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har i et vvs-katalog set sådan en slags toilet kaldet et bidet. min fætter fra lolland kalder det en kååsvasker, hvad bruger man egentlig sådan en til???
linda, københavn (04-03-2007) 
Svar:
Til at vaske måsen (eller kååsen som fætter siger)
sa, odense (04-03-2007) 
Svar:
Det er IKKE et toilet, men netop beregnet til at smukkesere sin anus, samt ædlere dele med EFTER endt toiletbesøg.
Sparer en del toiletpapir, samt giver en renere anus, samt ditto ædlere dele, når disse efter afsluttet nødtørft er rengjorte med vand og sæbe.
Er med til at højne hygiejnen efter toiletbesøg!!!
Hygi Ejne, Vandflod (05-03-2007) 
Svar:
De såkaldte ædlere dele ( i hvertfald når det gælder hunkøn) har nu ikke så godt af for meget sæbe.
HCJ, Odense (05-03-2007) 
Svar:
Linda: hvis du vælger at få installeret et bidet, og i øvrigt har en bedre halvdel, bør du ikke blive så glad for bidet''et at du glemmer dine ægteskabelige forpligtelser!
T.M., Århus (06-03-2007) 

Hjørner på klink-beklædning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave nogle indvendige og udvendige hjørner på en carport med klinkbeklædning. Der skal sidde en firkantet hjørneliste, hvor brædderne skal støde op til. Det er en løsning, der ses mange steder. For at få dem lige lange og støde pænt op til listen, har jeg tænkt at skære dem af på længden, efter at de er sat op. Med en rundsav. Og montere listen bagefter. Er der mon nogle , der har nogle praktiske råd om udførelsen af denne metode?
Søren Jensen, roskilde (04-03-2007) 
Svar:
prøv lige at tegne det indadgående hjørne på et stykke papir så har du svaret på om det er smart den måde du tænker på at lave det !!!!
sa, odense (04-03-2007) 
Svar:
Det er en elegant løsning, det er rigtigt. Men det er noget l.... De vandrette brædders endetræ er ikke beskyttet og suger en masse vand.
Endetræet bør afdækkes med hjørnelister, evt udført i zink eller på anden elegant vis.
hpox, Århus (04-03-2007) 
Svar:
Nøgleord:
Tålmodighed - frem for alt
Præcision
Skarptandet teleskopkap- og gearingssav til at sæve klinkbrædderne med INDEN de monteres.
Ja, det er noget pillearbejde, men tålmodigheden lønner sig og arbejdets udseende bagefter er en stor del af lønnen for tålmodigheden og præcisionen.
Ved indadgående hjørner skal du ikke bruge nogen liste at støde op til. Brug to lister/brædder der støder op mod hinanden, så har du også noget at sømme i.
Husk, hvis det er sibirisk lærk, så skal der anvendes rustfrie søm i A4-kvaliteten.

Sjuskeri og hurtige løsninger med klink kommer til at ligne Kong Volmers r.v i stormvejr.
Så ER du advaret.

Rigtig god fornøjelse, med et projekt der kan komme til at se rigtigt flot ud, hvis tålmodigheden og præcisionen strækker...
G. Gearløs, Billund (05-03-2007) 

Tag af tagpap angrebet af skimmelsvamp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har for et par år siden skiftet tag fra eternit til tagpap. Taget består af tagpap lagt på 16 mm. Douglasplader (trætagplader. Nu er det desværre blevet angrebet af skimmel på undersiden selvom der er monteret små udluftningsventiler i tagrykken og der kan trækkes luft ind ved tagudhænget.

Taget har en hældning på 15 grader.

Kan jeg komme skimmelsvampene til livs? og hvordan?

Jeg kan ikke komme ind under taget for at behandle. Der er ikke plads.

Nielsen, Aalborg (04-03-2007) 
Svar:
Hvis det er skimmelsvamp, de udtryk for at de rette vækstbetingelser er til stede, sædvanligvis for høj luftfugtighed pga. for lidt ventilation.

Såfremt taget er udført "efter bogen" burde du afkræve tagpapfirmaet en forklaring.
hpox, Århus (04-03-2007) 
Svar:
Hej har du fundet ud af noget med dit tag da jeg står med samme problem jeg har hørt man kan vaske det med rodalon jeg fik sat støre ventiler i men mine plader er meget mørke
Bo, Svenstrup (02-05-2007) 
Svar:
Hej nu har jeg været oppe og se på det igen, det ser ikke for godt ud mine plader er ikke råden de er mørke, og der er lidt hvid på dem øv hvad gør man.
Bo, Svenstrup (02-05-2007) 

Spartling af væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have shinet min entre lidt op og vil derfor gerne have spartlet væggene helt jævne. Er det nødvendigt at fjerne den tapet og maling der allerede sidder på væggene før man spartler??

Jeg har ladet mig fortælle at det vil vær en god ide at pille dørkarme o.l. ned før spartlig. Er det virkelig nødvendigt? Syntes ikke det er noget jeg har hørt andre gøre!
Michala, Søborg (04-03-2007) 
Svar:
Jeg ville rense væggene helt af for tapet, spartelmasse etc.
"Kør" væggene over med en kopsten eller en mursten inden du fuldspartler med fin sandspartel og en spartel på 40-50 cm.
Om du skal afmontere forpaneler og indfatninger er et spørgsmål om hvor meget du vil gøre ud af det, men det vil være nemmere at gøre arbejdet ordentligt hvis du kan spartle hele væggen helt ud til "kanterne".
Claus, Kastrup (04-03-2007) 

Trævægge i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil bygge et lille toilet med væggene beklædt med aspetræ - det er det man oftest bruger i saunaer i Finland og er særdeles robust overfor vand. Vi påtænker gulvafløb for med tiden at have mulighed for at installere en lille håndbruser til håndvaskens armatur - rummet er på ingen måde stort nok til at der også kan blive plads til et afskærmet bruseområde. Hvis vi opsætter vådrumsgips under træpanelerne, laver gulvet med klinker og vådrumsmembran - er rummet så lovligt til at man bruger en håndbruser derinde i ny og næ?
Malene Andersen, Hundested (04-03-2007) 
Svar:
Hej Malene, du skal låne og læse SBI-anvisning 200 (vådrum) på biblioteket der vil du finde dit svar. Beklædningen af væggene er ligegyldig der skal laves membran efter foreskrifterne, hvis rummet eks.vis er smallere end 130 cm skal vådrumsmembranen føres til "loft".
Martin, Glostrup (18-03-2007) 

Repare finer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Hej
Har arvet et meget gammelt skab ca.1900 tallet.Det har stået et sted, hvor der var fugtigt.Desværre med det resultat at fineren nogle steder neden om var bulet og revnet og gået fra .Ville nu gerne lime det igen,så det er pænt.Hvordan gør jeg? I dag har vi haft det i ca.3 år og er 100 % tør Hvem kan hjælpe os tak.
Erik Nøbbe, Haderslev (04-03-2007) 
Svar:
det kræver en fagmand hvis det skal gøres ordentligt, du kan skrive til mig på mobelsnedker@comxnet.dk jeg er uddannet møbelsnedker med et godt kendskab til finer
kasper, 2200 (17-03-2007) 

Metro vandvarmer, direkte gennemstrøm, VIRKER IKKE. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..

Håber det er én der kan hjælpe mig med dette.
I mit bad har jeg en metro vandvarmer uden literbeholdning som kun leverer lunkent vand.

Hvad kan dette skyldes?
Emil, Kbh k (04-03-2007) 
Svar:
En gennemstrømningsvandvarmer kræver en meget høj effekt hvis den skal kunne levere et rimeligt flow.
Temperaturen på dit varme vand er meget afhængig af hvor meget du skruer op for hanen.
Efter min mening kan gennemstrømningsvandvarmere kun benyttes til håndvaske når det er i private hjem.
HCJ, Odense (05-03-2007) 
Svar:
Den er også kun tilsluttet vask i og for sig. forstået på den måde at jeg har den gode gamle vask, med mulighed for at vælge imellem hane og bruser.

Så vandvarmeren kontrerer sig kun om 1 udgang ad gangen. hvor vandet som sagt kun bliver lunkent.
Emil, Kbh k (06-03-2007) 
Svar:
Hvis den er tilsluttet 2 faser (400V) kan det være den ene sikring er gået, derved kører den kun på 230V. Måske en elektrikker her på siden ved om dette er en mulighed.
Peter, Frederiksværk (06-03-2007) 
Svar:
Kun hvis der er andet tilsluttet på samme sikringer.
Ved 400V to sikringer er der ikke tilsluttet nul.
HCJ, Odense (07-03-2007) 
Svar:
Hej Emil!

Mange steder er det faktisk forbudt at installere sådan en gennemstrømningsvandvarmer da varmeforsyningen simpelthen ikke er kraftig nok. Mine svigerforældre har samme problem. Og der er formentligt ikke noget at gøre ved det.
Michael Olsen, Silkeborg (13-03-2007) 
Svar:
Tak for de mange svar.

Jeg fandt problemet - En sikring var gået på min eltavle, nu er vandet så varmt at jeg kan lave kaffe med det..
Emil, Kbh K (15-03-2007) 
Svar:
Hvad er det lige for nogle steder det skulle være forbudt at installere en gennemstrømningsvandvarmer - og hvem opretholder i så fald forbudet?
giraffen, kbh (17-03-2007) 
Svar:
Det Michael Olsen, Silkeborg må mene, er at det mange steder er forbudt når vi taler om fjernvarme som primær opvarmning, og ikke i dette tilfælde strøm.
Peter, Frederiksværk (17-03-2007) 

Sæbebehandlet spisebord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har et sæbebehandlet spisebord i egetræ som vi gerne vil passe på. Findes der noget vi kan behandle det med, så bordet kan modstå de fleste former for ødelæggende væsker, såsom rødvin, sodavand og sauce, og samtidig beholde træets struktur?
Chris, Sæby (04-03-2007) 
Svar:
en voksdug
hans olsen, karise (04-03-2007) 
Svar:
Voksdug er måske lige i overkanten hvis i vil nyde synet af bordet.
Vi har et lignende spisebord som vi som start gav 5-6 gange med en god gang sæbespåner (lad bordpladen suge, tør af med tør klud) og gentag til pladen ikke kan suge mere.
For at vedligeholde giv pladen en tur minimum en gang om måneden.
Claus, Kastrup (04-03-2007) 
Svar:
Vi købte et sæbebehandlet egebord, rensede det overflødige sæbe af og gav det hvid olie. Du får samme "look" og olien er langt mere modstanddygtigt!

Du vil altid få svært ved at vedligeholde et pænt (moderne og nyt) sæbebehandlet bord hvis du ikke bruger afdækning, specielt hvis du har børn.
Jan, Danmark (04-03-2007) 
Svar:
hej. udover en voksdug er det også godt at give bordet en omgang varm vand med rigelig sæbespåner = fed blanding. tør det overskydende af og lad tørre. træet rejser sig de første gange og kan nemt slibes med noget meget fint sandpapir (korn 320 - eller der omkring). derved fåes en modstands dygtig overflade og evt pletter kan nemt fjernes næste gang den får en behandling! hilsen en lykkelig ejer at et sæbebehandlet egetræs spisebord.
karin, agerbæk (24-03-2007) 

Højde på gelænder på indvendig trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg påtænker at montere et gelænder ved vores trappe til 1. sal, og har fundet flere mulige leverandører.
MEN jeg kan ikke finde højden på hvor gelænderet skal monteres.
Jeg mener der er et "ideelt standart" mål fra trin forkant (ovenpå trinet) og til overkant af gelænder.
Håber du kan hjælpe.
Claus, Kastrup (04-03-2007) 
Svar:
Afstanden fra trinforkant til overside håndliste skal/bør være 90 cm.
Højde på rækværker iøvrigt, vandrette ved repoer, altaner osv. skal iflg. bygningsreglementet være 100 cm.
hpox, Århus (04-03-2007) 

Renovering af badeværelse og toilet. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal i løbet et par måneder i gang med at renovere vores badeværelse med toilet. Da jeg selv er håndværker har jeg tænkt selv at udføre arbejdet.
Jeg skal rive de gamle fliser ned samt hugge terrassegulvet op og lægge klinker på gulvet og har tænkt på en slags væv på væggene.
Det som jeg er lidt i tvivl om, er hvad der kræves som fugtspærre på vægge og gulv.
Jeg håber du kan hjælpe mig lidt med det eller fortælle mig hvor jeg kan finde nogle bestemmelser vedrørende dette.

Venligst

Mogens Ikkala
Mogens Ikkala, 2800 Kgs. Lyngby (04-03-2007) 
Svar:
By og Byg anvisning 200, Vådrum.

Lån den på biblioteket, eller køb her
http://www.sbi.dk

bb, horsens (05-03-2007) 

Dampspærre under trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et hus fra 1967. I stuen hvor der er gulvtæppe (der er limet filt (3-4 mme) oven over betonen) vil vi have 15 mm stavparket i stedet for. Men vores problem er at vi har fået 3 forskellige forklaringer på hvor dampspærre skal ligge.
1. dampspærre skal ligge oven på filten.
2. filten skal fjernes og dampspærre skal lægges oven på betonen.
3. ingen dampspærre p.g.a. at filten virker som dampspærre.
Hvad er det rigtige svar, for vi vil jo helst gøre det så rigtigt som muligt.
Stig Uldbæk, Skive (04-03-2007) 
Svar:
hiv filten af og læg dampspærren direkte på betonen. Så får du ikke lukket noget måske organisk inde i den "fugtige" del af gulvet
ts, esbjerg (04-03-2007) 

Trægulv på strøkonstruktion eller flydende? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus med krybekælder (55 cm) og overvejer at støbe den til. Jeg overvejer følgende opskrift.

1. Afretning med grus
2. Leca
3. Sundolit eller lignende + kantisolering.
4. Rionet (opklodset med pexrør til gulvvarme
5. Beton 12-14 cm.
6. Dampspærre
7. Trægulv (flydende eller på strøer)

Spørgsmål!
-Hvor meget Leca og hvor meget sundolit?
-Er det klogest at lave trægulve som flydende eller på strøkonstruktion i forholdt til fugt osv.

- Hvor findes der en vejledning i udlægning af gulvvarmerør (pexslange)



Morten Brogaard, Odense (04-03-2007) 
Svar:
Du skal være 100% sikker på at du får vibreret Leca`helt sammen. Derfor anbefaler jeg at du springer denne over.

1 afretning med grus. Fyld op så at du har plads til 300 mm
2.Sundolitt type s60
4. Rionet (opklodset med pexrør til gulvvarme
5. Beton 10 cm.
6. Dampspærre
7. Trægulv (flydende eller på strøer)





Jesper, Næstved (04-03-2007) 

Ny byggeprocent?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle der ved om det passer at den tilladte byggeprocent til efteråret vil blive udvidet til 30%??
c, århus (03-03-2007) 
Svar:
hej
Jeg har ikke hørt om dette , men det ville give et større boom i byggebranchen.

MVH TP-design v Bygningskonstruktør
Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk

Tommy Poulsen, 4700 Næstved (03-03-2007) 
Svar:
Der bliver sansynligvis mulighed for højere bebyggelsesprocenter, men der kommer også andre beregnungsforudsætninger.

Se vedl. link

http://www.ebst.dk
hpox, Århus (04-03-2007) 

Støbebeton i haven Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne udearealerne i beton evt. støbt på stedet eller lagt i store blokke. Er der nogle der har erfaring med det?? Det er nybyggeri og jeg ved ikke om det er praktisk at gøre det i en arb. gang, da der jo er et andrledes tryk fra maskiner osv. end der vil være når huset er færdigt. Overfladen skal være ret fin - det er altså ikke noget der bare skal plævres ud ved håndkraft.
c, Århus (03-03-2007) 

billed af tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har hørt at der er et firma der hvis man sender et billed af huset kan man få dem til at lave et billed med de steen man ønsker kan I hjælpe med at finde firmaet
Joan Simonsen, 7100 Vejle (03-03-2007) 
Svar:
prøv at gå ind på randerstegl.dk
pørksen, vojens (05-03-2007) 

Bruttoavancetillæg på VVS materialer? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer.
Jeg havde nogle samlinger/vinkler/muffer der skulle skiftes ved vores vandinstallationer blandt andet fordi der dryppede fra en af samlingerne. Jeg ringede til en VVS'er jeg har anvendt før og bad hanm skifte dem. Jeg bad ikke om et tilbud på det da vi var småtingsafdelingen.
Nu fik jeg regningen og selv tidsforbruget er ikke slemt, men prisen på Messing vinkler, muffer, nipper virker helt overdrevet og løber ialt op i over 2000 kr før moms.
F.eks koster en messing vinkel 3/4 126,35 før moms, hvilket er X4 i forhold til priser jeg kan finde på nettet.

Hvad er standard tillægget på indkøbte materialer typisk?
Han kørte op og hentede det hos AO Johanssen, men de kan vel ikke være så dyre?
Lars Møller Andersen, Farum (03-03-2007) 
Svar:
VVS<skal jo også leve af et eller andet, den udfakturede timepris bliver han ikke fed af. Du kan sagtens finde alskens byggematerialer billigere på nettet. når du så har fundet dem så spørg lige hvor lang garanti de vil give og svaret er 2 år din håndværker giver 5år hvilket der selvfølgelig skal betales for
sa, odense (03-03-2007) 
Svar:
Jeg vi tro at han som minimum har doblet alle priserne og det kan da ikke være rimeligt at han skal tjene 1200 kr på materialer foruden de knapt 500 hans timeløn løber op I med bil og starttillæg.
Lars Møller Andersen, Farum (03-03-2007) 
Svar:
Det handler ikke om rimelighed, men om køb og salg.
Priserne på internettet er jo ikke særligt interessante, du får jo ikke en aut. installatør til at montere de materialer du evt. selv har indkøbt.
Dernæst. Installatøren har formodentlig materialerne med i bilen. Hvor hurtigt kan du levere fra net-butiken?
hpox, Århus (03-03-2007) 
Svar:
Har også selv tilbudt at stille med de nødvendige materialer til en håndværker. Det var OK, men så steg timelønnen med 15-20%. Fik et tilbud fra en tømrer på en komplet tagkonstruktion. Ved at spørge til hvad han regnede med der gik af tid - få en timepris og selv få tilbud hjem på materialer var der en forskel på 80000kr i et tilbud på 430000kr. Så der bliver bestemt lavet fortjenester på materialer..
Michael Olsen, Silkeborg (03-03-2007) 
Svar:
Til Hpox
Du er vist selv håndværker, var?
Nej, Han var nede og hente materialerne hos AO Johansen, og den tid betalte jeg så også for.
I forhold til netpriser snakker vi min faktor 4 og det kan da ikke være rigtigt.
På alm. reservedele skal man da ikke kører med mere en 20% avance?
Her er VVS''er nok osse de værste
Lars Møller Andersen, Farum (04-03-2007) 
Svar:
Du skal også tænke på bliver de ting han leverer utættet skal han selv ud og skifte dem hos dig u/b.

Havde du selv købt materialerne var det dig selv som skulle stå for udsfkiftninge,. Læn du dig blot tilbage, glæd dig til det bliver utæt og nyd du bare kan ringe til VVS manden - nu er det utæt kom og skift det u/b mens jeg sidder med fødderne oppe.

Sådan er de inden for både vvs - tømrer og snedker og de skal trods alt leve.

Netbutikkerer nok ikke heller ikke dem du skal sammenligne med, de har jo ingen omkostninger og sælger selvfølgelig tingene billigere, men der er så heller ikke hjælp at hente i form af rådgivning
Tømmerhandler, København (04-03-2007) 
Svar:
De tømrere jeg har haft med at gøre lægger maks 20% på de priser de selv køber til. Her taler vi om en 150-200% oveni, hvilket er for meget. Det er da deres timesats de skal tjene på. Det andet er en misforståelse

Lars Møller Andersen, Farum (04-03-2007) 
Svar:
Lars Møller Andersen, når du ikke indhenter et tilbud er du jo selv ude om det. Glæd dig over resultatet og lær af det til næste gang. (PS Jeg er ikke håndværker)
Jan, Danmark (04-03-2007) 
Svar:
Normalt bliver avancen lagt oven i den normale listepris. Jo mere installatøren køber, jo større rabat får han på listeprisen af AO. Et eksempel: et T-stykke koster listepris 50kr, installatøren lægger 50% avance på, prisen for kunden bliver 75kr, installatøren får 75% rabat på listeprisen fordi han køber meget hvert år, han giver derfor kun 12,50kr for T-stykket hos AO. Fortjenesten for installatøren bliver derfor på 500%, hvorfor i alverden skulle installatøren dog lade dig få del i de rabatter som han her knoklet for?
:, ( (04-03-2007) 
Svar:
mit firma tager 41,19 ex moms og liste prisen er pt. 66,00 kr. for en vinkel vvs nr. er 048090106 hos AO og et 3/4 tee er liste prisen er 84 kr.
JJ, KBH. (05-03-2007) 
Svar:
til JJ, KBH.

I vareteksten står der a-metal. Er det det samme som messing? Hvad er en tee?
Lars Møller Andersen, Farum (06-03-2007) 
Svar:
Hej Lars

Vil da også lige komme med en kommentar til dit indlæg.

I forbindelse med renovering/opbygning af ny let ydervæg skulle vi have lavet en del vvs arbejde. Bla. andet ville vi også ha nye radiatorer sat op. Jeg kontakter vvs firma og de er ude og kigge på opgaven.
Vi aftaler ikke nogen pris på opgaven. Jeg spørger til hvor meget dyrere de er med at leverer de nye radiatorer end det jeg kan finde på nettet. Svaret er "nok lidt dyrere". Jeg tænker - nå ja de har da også en forretning og holde kørende.

Det må man jo så sige jeg har bidraget med. Den Thor radiator jeg fik sat op koster 880 med moms på nettet. Vvs firmaet tog 1597 + moms for nøjagtig den samme vare.

Tjaeeee - men så slap jeg også for at kravle rundt nede i krybekælderen og få spindelvæv i hovedet.....he he

Skal i år igang med nøjagtig den samme opgave, bare modsatte ende af huset, så nu ved jeg da hvad jeg har at gå efter.

Hilsen Finn
Finn, Skive (08-03-2007) 
Svar:
Jeg ville være glad, hvis jeg var sluppet med dobbelt op på netpriser!
Lars Møller Andersen, Farum (08-03-2007) 
Svar:
Hold nu op med at pive, i skal sku da være glade for at der er nogle med forstand som gider rode med jeres lort. Det koster at få udført et ordentligt stykke arbejde.
VVS, installatøren (12-03-2007) 

må I det? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skrev for et år siden om et problem jeg havde vedr. lyde fra min overbos toiletbesøg, som jeg mente kom fra faldstammen. Nu ser jeg til min overraskelse og store irritation at mit spørgsmål er havnet på nettet, hvis man leder efter mit navn. Vil I omgående fjerne det!
jytte barnes, helsingør (03-03-2007) 
Svar:
Til Jytte Barnes.

Synes du ikke, det er fint, man sådan kan stille et spørgsmål i et net-forum? Og muligvis få et svar, fra én der gider hjælpe? Det tror jeg vitterlig du gør.

Du skal være klar over, når du bevæger du ud på internettet, stiller et spørgsmål/kommer med svar eller noget helt andet, så vil søgemaskinernes robotter hurtigt tilføje DIG i deres database. Sådan er det, og du kommer ikke langt med at klage til folkene bag fx Byggeri.dk.

Jeg har i snart ti år deltaget i diverse debatter med mit rigtige navn og en ægte e-mail-adresse - og har stort set ikke haft problemer med det! Det generer altså ikke mig, at man kan søge på mit navn og finde frem til det, jeg har ''gylpet'' op gennem årene. Jeg kan ikke se noget problem i, at der kan søges på mit navn, når jeg til en hver tid, vil stå ved det, jeg har skrevet.

Så Jytte, bryder du dig ikke om, man kan finde frem til fx det spørgsmål, du stillede for lang tid siden, er der kun et gøre: Lad være med at deltage i debatter nettet!

/SEB



Sebsen, Herning (03-03-2007) 
Svar:
Du stiller et spørgsmål på et debatforum, og det bliver vist. Ja, hvad pokker havde du ellers forventet?
Jan, Danmark (03-03-2007) 
Svar:
ja og kære "jytte barnes" nu har du endnu engang sat dit eget navn på internettet
ole, bole (03-03-2007) 
Svar:
JYTTE BARNES
jytte barnes, jytte barnes (03-03-2007) 
Svar:
Jytte Barnes!

Dit navn: Jytte Barnes er tilsyneladende et søgeord, som du IKKE havde forventet at finde på nettet. Det var da godtnok "underligt" at din søgning på "Jytte Barnes" så gav resultat, når du nu selv havde været så ærlig ikke at bruge et synonym, men derimod dit rigtige navn: Jytte Barnes.

Jeg har også ondt af dig kære Jytte Barnes.... (dig med overbowcfaldstammemislydeproblemerne)

Bedre held og lykke til dig i fremtiden kære Jytte Barnes.

:-)


G. (ja, det står for George) Gearløs, Billund (en jydsk by, endnu med tilknytning til en (05-03-2007) 
Svar:
Kære Jytte Barnes,
Når du fx kan finde dit navn via Googles søgemaskine, er det ganske rigtigt fordi du har brugt dit rigtige navn i et indlæg på byggeri.dk (15-02-2006). Men siden er også "gemt" hos Google i deres såkaldte cache-system, og ligger ikke lokalt her hos byggeri.dk. Hvis vi ville, kunne vi ikke fjerne den udgave. Lokalt har vi valgt at slette dit gamle indlæg...

Med hensyn til dit spørgsmål om, hvorvidt vi lægger dit navn på nettet, så må henvise til at du selv lægger indlæg ind på byggeri.dk.

mvh
byggeri.dk -netredaktionen
byggeri.dk, (redaktionen) (05-03-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31537.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »