» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31945.   « Forrige 25       Næste 25 »

afkalkning af oliefyr (vandvarmer) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
jeg har et problem med for lidt tryk på det varme vand, og har hørt at vandvarmeren i oliefyret skal afkalkes. Men hvordan gøres det ?
Karina, jerslev (08-04-2007) 
Svar:
for det første vil du være den eneste i hele verdenen der har en vandvarmer i dit oliefyr, dit oliefyr sidder på kedlen og i din kedel er der en vandvarmer. derudover er det nok rørene til eller fra vandvarmeren der er tilkalket eller din contraventil der hænger og til sidst må du overhovedet ikke selv begynde at putte nogle former for syre eller afkalkningsmidler i din vandindstallation med mindre du har en autoritasion eller vil være alvorligt syg... ring til din vvs installatør
hans, hillerød (08-04-2007) 
Svar:
Rent faktisk kan problemet også ligge i "den anden ende". Undersøg haner og tilgang i køkken, blandingsbatteri i bruser. Okker har gjort mange kede af det. Din varmtvandsbeholder kan være halv fuld af okker.
hans olsen, grestedbro (09-04-2007) 


murstensvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vi har gravet en plante op fra vores murstensvæg udenfor, og der sidder tilbagenogle små ringe fra planten som ligner sugekopper, er der måde man kan få disse væk? Jørn
jørn, greve (08-04-2007) 
Svar:
En hård svamp eller stålbørste
gunna quistbo, karlslunde (09-04-2007) 

skal udskifte gammelt '75 eternittag med asbest Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal udskifte gammelt eternittag fra 1975 (asbest). En hel del af pladerne er knækket.

Kan jeg selv tage dem ned?
Hvordan kan jeg komme af med dem?


Anita Nag, Søborg (08-04-2007) 
Svar:
Ja du kan selv tage dem ned, brug en top nøgle mener det er en 11 eller 13 top der skal bruges til at skrue dem løs med...

Og for en sikkerheds skyld, brug en form for maske
Claus, Horsens (08-04-2007) 
Svar:
ja det kan man godt , men er det ulovligt i og med det er asbest ? Prøv at kontakte teknisk forvaltning.
maske ? Det er måske overflødigt når de folk der normalt laver den slag arb. har heldragt og friskluft forsyning eller ?
Kim, Kbh. (09-04-2007) 
Svar:
Hej Kim, Kbh. (09-04-2007)

Jeg tror at reglerne for resten af landet osse gælder i Kbh.
Man må gerne nedtage asbestholdige eternittagplader, læsse dem på sin trailer og afleverer dem på den af kommunen anviste affaldsplads.
Man må ikke smadre, brække eller på anden måde ituslå pladerne for derved kan der frigøres asbestfibre.
Hvis man ikke ødelægger pladerne frigøres der ikke en eneste asbestfiber!!!
Jeg ved godt at der er en noget hysterisk asbesttone for tiden.
Men den type rene asbestisolering (blå asbest) som fandtes hos DSB er langt værre end bølgeplader og kræver heldragt og friskluftsforsyning.
hpox, Århus (09-04-2007) 
Svar:
Asbestplader afgiver asbest løbende.......
man har lavet undersøgelser der angiver at mos fra eternit asbesttage indeholder asbest. Så det hpox skriver er ikke rigtigt.
At blå asbest er langt værrer end den i bølgeplader gør jo ikke at disse er sunde. Jeg sidder og undre mig over den termonologi der benyttes. Men det er rigtigt at man selv må nedtage eternitasbestplader (og det man man jo undre sig over) og at de selvfølgelig skal holdes intakte for ikke at afgive ekstra eternit til omgivelserne.
Jens G, Vangede (21-04-2007) 

nedtagning af skorsten/pejs i et Skarridsø hus type 52 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har købt et Skarridsø sommerhus fra 1975, type 52, hvor skorsten/pejs er centralt placeret midt i stue/alrum (ca. 100x70cm). 2 åser går igennem hele husets længde. Disse ligger på pejsen/skorstenen, der, efter alt at dømme, bærer både åser og tag. Er der nogen, der kan give gode råd ang. nedtagning af pejs/skorsten. De to åser måler 4x7".
Anita Nag, Søborg (08-04-2007) 
Svar:
Som du beskriver det, må det jo dreje sig om en muret skorsten.
Udlæg stålplader på gulvet - min 1x1 meter under "åsene" på hver side af skorstenen. Mål afstand fra gulv til ås, skaf to stk. stolper 10x10, tilskær så de har højden+2 cm.
Løft nu taget , så stolpen kan glide ind under, med en donkraft og stolpe (der er kortere, naturligvis.) Når dette er gjort på begge sider, kan du nedtage skorsten. Efter endt oprydning - der bliver MEGET! Skal der helst stå en sokkel fra skorstenen. Denne kan du anvende som sokkel for den stolpe, der nu skal stå permanent og aflaste åsene.
Vær parat på: En skorsten indeholde mange flere sten end du regner med! Glem have-traileren. Skorstenen er fra 75 og indeholder sikkert m e g e t sod. Vær forberedt på en del snavs. Hav også en pressenning klar til taget, hvis du ikke har plader parat til lægning med det samme. Piben på skorstenen nedtages først, via en gliderampe du kan lave af nogle gamle gulvbrædder eller du kan leje et rør.
God fornøjelse.
jan pedersen, fredericia (08-04-2007) 

Gasbeton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har et gasbetonhus som vi gerne vil beklæde med træ, hvad skal vi bruge?
og hvordan er fremgangsmåden
Birgit, København (07-04-2007) 
Svar:
Lægt huset op med trykimpr. lægter. Monter vindpap, dernæst træbeklædning. Sørg for, at der altid kan passere luft mellem lægter og husmur
hans olsen, bellinge (08-04-2007) 
Svar:
Det vil være smart, nemt og billigt at isolere udvendigt ved samme lejlighed - selv om det er et hus!
hpox, Århus (08-04-2007) 
Svar:
tak for jeres svar - men kan man ikke sætte beklædningen direkte ind på gasbetonen , men med vindpap imellem for at spare arbejdet med at sætte lægter på
birgit, københavn (22-04-2007) 

Udskiftning er eternittag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er igang med at renovere vores hus og er nu kommet til taget. Vi har pt. et eternittag fra 70erne (med asbest) som egentligt ikke fejler noget.

Må vi selv pille taget ned ? og skal der taget særlige forholdsregler ? Er det muligt at genbruge det ?
Finn, Åbyhøj (07-04-2007) 
Svar:
Du må gerne selv pille det ned.
Du må ikke smadre pladerne så asbestfibrene frigøres. De skal bæres ned - pladerne.
De kan afleveres på den lokale genbrugsplads.
Men de må ikke genbruges - overhovedet!!!
hpox, Århus (07-04-2007) 

Varmepumpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle

Jeg leder efter en varmepumpe luft til luft, og jeg har fundet frem til at et af de bedste bud må være en IVT Nordic Inverter.
Er der nogen der ved hvem der forhandler dette produkt? Ønsker at købe produktet og selv montere
Steven, kbh (07-04-2007) 
Svar:
Glem det......

Med mindre du er kølemand bør du ikke rode med den slags.

Købes via Naturvarme. Se forhandlerliste på www.naturvarme.dk
Kølemanden, Vejle (11-04-2007) 

trægulv på altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lagt et trægulv på vores altan.
Det er betongulv.
Vi vil blot hører et nemt og godt forslag til at lægge gulvet.

Hilsen
Sanne
Susanne Quist, hvidovre (07-04-2007) 
Svar:
Et nemt forslag til trægulv?

Jeg foreslår, trægulvet bliver lavet i to løse sektioner. Lav dem i fx høvlet lærketræ - ikke trykimprægneret træ! Giv brædderne noget vandskyende olie eller vejrbestandig lak.

Alt efter hvor store sektionerne skal være, starter I med mindst to tværstykker. En afstand på 60-80 cm er passende. Brædderne skrues fast med rustfri skruer (kaldes Climate, stålskruer ...) Afstanden mellem brædderne skal være 8-10 mm, så der er plads til at de kan udvide sig, når de bliver fugtige.

Nu er det jo ikke givet, at altangulvet er helt plan. Så må I skrue noget under tværstykkerne, så sektionerne ligger vandrette og uden at vippe.

Bliv nu ikke fristet til, at lægge gulvet fast eller brædderne helt sammen. Det går ikke på en altan.

/SEB
Sebsen, Herning (09-04-2007) 

Dør og vindue opstillet karm mod karm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal montere en dør og et vindue karm mod karm. Hvad skal jeg gøre for at sikre denne minimale sprække der kommer mellem karmene bliver fugt og luft tæt.

Når nu vinduet er i halv højde af døren og skal stå på muren er det så nemmest at vatter døren ind og skrue den fast og derefter rette vinduet ind efter døren, eller hvad siger erfaringen?
Per Vedel, Kirkerup (07-04-2007) 
Svar:
Hej du monterer først døren og det optimale ville være at du havde luft nok til at lave en fuge mellem dør og vindue 12-15mm så er det lige så tæt som mellem væg og karm.
Tommy, Assens (08-04-2007) 
Svar:
Er der ikke plads til rigtig fuge kan du lave en "klemfuge".
Du kan f.eks. bruge noget 2-3mm tykt gummiliste som det bruges til isætning af termoruder, eller noget tætningsbånd til bølgeeternitplader eller noget andet tyndt langtidsholdbart bånd.
hpox, Århus (08-04-2007) 

Gulvvarme på 1. sal ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Davs

Jeg skal have lavet gulvvarme på 1. sal, ialt 3 kredse.
Mit spørgsmål går på, om jeg skal føre fremløb+retur derop til en fordeler, altså kun 2 rør derop (ca. 4meter) eller om jeg skal føre 6 rør derop ?

Hvad gør man normalt ?

Jeg har 3 gulvvarmekredse i stueetagen pt ?
Stonie, Randers (07-04-2007) 
Svar:
Begge muligheder forligger. Hvis du har et sted at placere dit fordelerrør på 1. sal, så ville jeg personligt placere shunten deroppe. Så får du heller ikke problemer med "luftlommer".
Peter, Frederiksværk (08-04-2007) 
Svar:
Mon det er nødvendigt med en cirkulationspumpe på 1. sal ? (Hytten er kun 80kvm alt i alt)
har en Redan Akva Vita VX2000 med en 15/40 pumpe (ihværtfald med en løftehøjde på 4m)
Sten, randers (08-04-2007) 
Svar:
Løftehøjden har intet at gøre med hvor højt der er til øverste slange/radiator. Løftehøjden er en tekniks betegnelse for hvor stor en modstand din pumpe kan overvinde, altså rørlængder, vinkler, tee-stykker osv. Der er krav om automatisk styring udfra rumtemp. af dit gulvvarmesystem, samtidig vil jeg mene at en 15/40 pumpe ikke er nok til at sende vandet rundt i dine slanger. Du bør invistere i en lille pumpeshunt, så er du sikker på et godt resultat. Nu kommer der muligvis andre mere eller mindre håndværksmæssige løsninger fra andre her i forumet, en gør-det-selv løsning kan måske fungere, dog uden garanti.
Peter, Frederiksværk (11-04-2007) 

alucraft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
skal alucraft med "sølvpapirside" vende ind mod den varme del (stuen) eller den vende op mod loftrummet. Jeg mener at "sølvpapirsiden" skal vende ind/ned mod stuen. Er det rigtigt.
mvh. O. Nielsen
O. Nielsen, korsør (07-04-2007) 
Svar:
Det er fuldstændig ligegyldigt. Det er dog smartest såfremt det er profilbræddeloft at vende den brune side nedad, så ses evt knastudfald ikke så tydeligt.
sa, odense (07-04-2007) 
Svar:
Hej

Det betyder nok ikke så meget, men i min læretid skulle man vende det blanke mod den varme side, altså ned mod stuen, men den gang satte man heller ikke brædder op, hvor der kunne risikeres knastudfald i.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (07-04-2007) 

Isolering af rørkasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en rørkasse, hvor jeg har glemt at isolere det kolde og varme rør.

Istedet for at brække kassen ned og isolere, tænke jeg på at bore hul foroven og hælde flamingokugler eller papiruld ned.

Kan man stadig købe flamingokugler og hvor ?

Kan papiruld evt. bruges, når det er varmerør ?

Kan man evt. leje en maskine, der kan blæse det ind ? For så kan jeg komme til i loftlemmen og blæse det ned derfra.
Gert, Glostrup (07-04-2007) 
Svar:
Hvis du kan komme til øverst i rørkassen og der er nogle centimeters luft omkring rørende inde i rørkassen, så ville jeg bruge nogle "flamingokugler". De vil uden nogen hjælp kunne "flyde ud" og fylde rørkassen op.
Sundolit sælger kuglerne, men det er ikke nødvendigvis lagervarer hos din tømmerhandel, men kan tages hjem.
Tonny Henriksen, Lyngby (13-11-2007) 

Rododendron Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal gødning blandes med vand eller strøs direkte på jorden
Alice Skov, Odense (07-04-2007) 
Svar:
hej det kommer lidt an på hvarfor en gødning du bruger..det bedste er nok en hønsegødning i pilleformat som er varmebehandlet.hvis man køber de produkter i havecenterne strøs de bare ud omkring rodnettet. men jeg vil ikke gøre det endnu eftersom de bare begynder at vokse og sparer på kruttet på blomstningen.
bo, torsted (07-04-2007) 
Svar:
hej det kommer lidt an på hvarfor en gødning du bruger..det bedste er nok en hønsegødning i pilleformat som er varmebehandlet.hvis man køber de produkter i havecenterne strøs de bare ud omkring rodnettet. men jeg vil ikke gøre det endnu eftersom de bare begynder at vokse og sparer på kruttet på blomstningen.
bo, torsted (07-04-2007) 

Tilbygning til enderækkehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi går og funderer på at bygge til vores enderækkehus. Det er et "billigtbyg" hus fra 71 (Kuben byggede det). To endevægge i 24 cm gasbeton og ellers spånplade/papvægge, fladt tag og to badeværelser ved siden af hinanden.
Vi vil nu gerne bygge til hvor badeværelserne+to værelser befinder sig, så der fremkommer to større værelser (det ene inddelt) en gang og kun et større badeværelse (med vaskerumsfunktion).
Tilbygningen er 11x3 m (gasbetonmuren "stikker ud" til terrase og er omkring 13.5 m lang).
Der skal vinduer i for de 3 m ekstra i hver af de to store værelser.

Kloakeringsarbejde vil bestå i sløjfning af de ene toilet og forskydning af det andet toilets tilslutning ca. 50 cm (midt mellem de to eksisterende).

Mine spørgsmål er:
1. Hvilken rækkefølge vil man lave sådan noget i - bryder man gasbetonmuren ned først eller laver man nyt fundament (lerjord) først ?
2. Hvad kan det mon koste og hvad sparer jeg hvis jeg selv laver alt det indvendige arbejde som man selv må
3. Er gasbeton det rigtige valg (blot fordi alle husene er lavet med det). Og er det isolerende nok eller kan det betale sig at isolere yderligere (skal man evt. altid det) ?
4. Jeg overvejer at installere solvarme og en stor vandbeholder for enden af gangen. Skal panelerne sidde på taget eller er det bedre for taget at de sidder på endevæggen og må de det når væggen nu kommer til at være de 2.5m fra skellet. ?
5. Hvor lang tid tager sådan et projekt (vi vil stå uden sove+børneværelser+badeværelser)
6. Er det et sted hvor man kan se en anbefalet fremgangsmåde for planlægning og udførelse af et sådant projekt ?
Mit gæt på en pris er mellem 3 og 400.000 kr hvis man selv laver noget af det.

Jeg er kun på idéstadiet.

På forhånd tak.




Finn S. Nielsen, Skovlunde (07-04-2007) 
Svar:
På egne og andres vejne vil jeg takke for tilliden. Tak.
Du gør det helt rigtigt. Først redegøre for sagen og dernæst spørgsmålene.
Men det er jo ganske mange svære spørgsmål som der skal tænkes en del over. Og så kommer det jo i uhyggelt grad til at minde om rigtigt arbejde. Og det på en helligdag.
Må jeg foreslå at du prioriterer og stanger et enkelt eller 2 ? pr. uge.
Udelad pris- og tidsspørgsmål. Ingen kan give noget fornuftigt svar.

For nu at vise min gode vilje vil jeg svare på dit nr. 3.
Du kan godt bruge gasbeton som indermur i ydervæggen. Eller gipsskelletvæg eller muret og pudset væg.
Men du skal jo selvfølgelig først bestemme om din ydervæg skal være murværk, træ- eller zinkbeklædning eller stål/glasfacade.

Jeg vil anbefale at du finder en arkitekt som kan hjæle dig. Evt. via arkitekthjælpen.
hpox, Århus (07-04-2007) 
Svar:
Takker udmygt for kommentaren på punkt 3. Gasbeton er nok det oplagte valg, da alt andet vil virke akavet at tage andre materialer i brug end dem er allerede er anvendt i huset og de andre rækkehuse.
Jeg vil besøre byggeudstillingen Byggecentrum i Ballerup - der kan nok hentes noget inspiration og kontakt til mindst to byggefirmaer som har medarbejdere ansat til de projekterende, ledende og til dels udførende arbejder.
Finn S. Nielsen, SKovlunde (08-04-2007) 
Svar:
Rigtig god konklusion der.
hpox, Århus (08-04-2007) 

Tagryg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan udføres en tagryg på et valmtag, her er jeg mest i tvivl om spidsen hvor alle tagfladerne mødes, findes der noget færdigt produkt i så fald hvor.
Taget er 20 gr. med B7 bølgeeternit
Michael Larsen, Eskilstrup (06-04-2007) 
Svar:
Der findes ikke en færdig "rygningsplade" til formålet.
Men med lidt fingersnilde må rygningspladerne kunne skæres og fuges sammen, evt. med underliggende tætning med pap eller zink.

http://www.dansketernit.dk/Default.aspx?ID=159
hpox, Århus (07-04-2007) 

Gabioner som højbed??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man lave højbed af gabioner? Og hvordan lægger man de gabioner der bliver formet som pølser?
Tine, Rødby (06-04-2007) 

Nyt badeværelse og gang/bryggers. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har påtænkt os at lave nyt badeværelse og gang/bryggers. Det hele er 14m2. Hvad vil det koste cirka at få det lavet? Der skal hakkes gulv op, støbes nyt med gulvvarme, lægges fliser, bygges en brusekabine på, og så skal væggene pudses? hvad koster det sådan cirka. VVS skal ikke med regnes, kun murerarbejdet.










Ham selv, Brovst (06-04-2007) 

mahogni malet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg kunne godt tænke mig at mahogni male noget fyrretræ. Det er vanvittigt dyrt at få fagfolk til det. Er der nogen "derude", der har erfaring med at gøre det selv?
Kirsten, Silkeborg (06-04-2007) 
Svar:
At mahognimale noget fyrretræ? Du må lige oplyse, om det drejer sig om ind- eller udvendigt træ, om træet har været behandlet før, om det er vinduer/døre eller ...

/SEB
Sebsen, Herning (07-04-2007) 
Svar:
Det drejer sig om en meget bred billedramme - altså ret meget indendørs. Den har tidligere været behandlet. Jeg har slebet den ned til træet; men ved så ikke helt hvordan jeg kommer videre. Kunne jo bare bejdse den - synes bare det kunne være fint at prøve med det andet Iøvrigt tak for dit hurtige svar
Kirsten, Silkeborg (07-04-2007) 
Svar:
Til Kirsten.

Nu må du ikke blive fristet til, at male med den olie man bruger, når mahognivinduer og -døre skal friskes op.

Hvis du står med noget fyrretræ, som du har slebet ned til det rene træ, kan du give den noget lakbejdse.

Men inden du giver rammen noget, bør du pensle med alm. vand. Lad det tørre og puds med fint sandpapir (korn 180). Du skal gøre dette, for at undgå træet fremstår ru - rejste træfibre. Så derfor: vand, tørring, slibning og du har den glatteste overflade til at give lakbejdse - eller den besværlige: bejdse og lak ...

... For hvis du ikke lige kan skaffe lakbejdsen, kan du købe noget spritbejdse i mahognifarve, som du selv skal blande. Prøv på et stykke træ inden for at se effekten. Kan godt være, det skal fortyndes yderligere. Når bejdsen er tør, skal du lakere rammen (forsigtig pensling). Lak, fordi bejdse smitter af.

Det kan godt lyde lidt besværligt, men skal resultatet være fint, er der nok ingen nem gennemvej. Gå nu til en ''rigtig'' farvehandler. Så får du det bedste til at lave en fin billedramme :-)

/SEB
Sebsen, Herning (07-04-2007) 
Svar:
Til SEB
Tak, det vil jeg prøve - den besværlige altså OG med materialer fra farvehandleren. Glæder mig til at se det færdigt.
Kirsten
Kirsten, Silkeborg (08-04-2007) 
Svar:
hej kirsten seb har fuldstændig ret men mangler bare lige at fortælle at hvis du bruger vandbaseret bejdse skal du bruge en lak på alkyd ell. spri. og omvendt, en sprit bejdse skal lakeres med vand for ikke at opløse bejdsen med lakken. så jeg vil anbefale en vandbejse og 2-3 gange alkydlak med en let mellemslibning mellem hvert lag lak.go´arbejdslyst.
jakob, randers (09-04-2007) 

Isolering af træskur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et lille redskabsskur af træ, hvor jeg overvejer at isolere med Rockwool og lave finish med profilbrædder. Skuret er ikke opvarmet og formålet er ikke at det skal anvendes, som bolig el.lign, men blot at temp. holder sig omkring frysepunktet, når det er frostvejr.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt der skal anvendes dampspærre eller ej og jeg får forskellige tilbagemeldinger afhængig af, hvem jeg taler med. De fleste tilbagemeldinger går på bolig og ikke på et lille skur. Et par håndværkere har meldt tilbage, at der ikke nødvendigvis bør anvendes dampspærre, når der ikke er tale om et konstant opvarmet skur/rum. (Skuret er heller ikke 100% tæt ved døren).
Ulrik, Hillerød (06-04-2007) 
Svar:
Det nytter ikke noget. Hvis der ingen varmekilde er i skuret vil temperaturen indenfor og udenfor være den samme.

Prøv at tage 10 pakker Rockwool med til Grønland. Gå ud på indlandsisen og byg dig en hytte af den medbragte isolering. Mon ikke temperaturen vil stå på meget kold inde i hytten og udenfor. Lige indtil du tænder for bålet inde i hytten. Så skal der nok blive varmt indenfor og rigtig dejlig koldt udenfor.
hpox, Århus (06-04-2007) 
Svar:
Jeg er, som de fleste sikkert har regnet ud, ikke en ørn udi byggekunsten eller relateret teori - men alle skal jo starte et sted :)

Vil isoleringen med rockwool i det mindste ikke bevirke, at temperaturen holdes blot en anelse højere end udenfor? Vil isoleringen ikke tage det værste af den kolde blæst, som suser gennem skuret og hvad med fugtigheden?

Målet er som skrevet heller ikke opvarme skuret, men blot at holde det lidt varmere end uden for.
Ulrik, Hillerød (06-04-2007) 
Svar:
Principielt nej. Hvor skulle varmen komme fra?
Vi er vel enige om at isolering ikke indeholder hverken varme eller kulde i sig selv? Isolering isolerer bare, som en grydelap så du ikke brænder fingrene på en varm gryde.
Du kan osse prøve at slukke for varmen i din bolig. Hvis den er dårligt isoleret går der et døgn inden inde- og udetemperatur er ens. Er det super højisoleret går der måske et par uger inden temperaturforskellen er nul.
Det samme med dit skur!!!

Hvis du isolerer dit skur og derved tætner det, vil der ikke blæse durch igennem skuret. Der vil måske også være lidt jordvarme at hente.



hpox, Århus (07-04-2007) 

Stor skydedør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne opsætte en meget stor skydedør. Målene skulle være 2 m 4 cm x 2 m 4 cm. Til den ene side er væggen ca 60 cm på den anden side kan døren løbe i hele sin længde.
Kan det lade sig gøre?
1) Kan vi få så stor en dør? Hvor?
2) Kan den hænge i det væg, der er?
Vi har kigget hos Swedoor Jutlandia, men dørene dér har slet ikke så store mål.
Venlig hilsen,
Eley, København
John Eley, København (06-04-2007) 
Svar:
Det er en meget bred dør, som godt kan give visse problemer. Især ved større temperaturforskelle på hver side af skydedøren.

Hvad med en foldedør. Har I tænkt på sådan én?:
http://www.flexi-foldedoere.dk/Default.aspx?ID=10

/SEB
Sebsen, Herning (06-04-2007) 
Svar:
I kan finde meget store hæve/skydedøre
og folde/skydedøre hos www.glasbyg.com
Jeg har fået en bred folde/skydedør i alu
monteret, forige år som vi er meget glade for

David, Nykøbing (09-04-2007) 
Svar:
Prøv at skirve til post@VinduesMarkedet.dk, som bl.a. forhandler VELFAC træ/alu vinduer og -døre. VELFAC laver en holdbar skydedør, der kan løbe i sin fulde længde (men den er dyr)
Carsten, Ringkøbing (10-04-2007) 

Skydedøre i parcelhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Vi har dette i vores hus, men de er utrolig tunge at få åbnet, har prøvet at smøre skinnen på den, men det hjælper ikke meget.

Er der nogle råd for dette? eller skal man have fat i en fagmand. Hilsen Jørn
jørn fugl, greve (06-04-2007) 
Svar:
Skydedøre? Jeg går ud fra, det drejer sig om hæve- skydedøre.

Nu ved jeg jo ikke, hvilket fabrikat beslag der er brugt på jeres døre. Det, at hæve- skydedøre kan være ''tunge'' eller være svære at åbne, kan have flere årsager. For det meste er det tætningslisterne oppe i toppen på dørrammen der klemmer for hårdt mod alu-skinnen. Det kan man afhjælpe ved at flytte skinnen en anelse ud. Men kun en anelse! For ellers går det ud over tætheden.

Hvis det er nede i bunden, der er noget, der slæber på, er det straks en tungere opgave. Så skal dørrammen tages ud, for at justere på hjulene. Der er dog nogen, så vidt jeg husker, hvor der kan justeres gennem et hul ud for hvert hjul, der er i bunden.

Nu må du ikke begynde med ''pøse'' alverdens smøremidler på, som alt skidt og møg kan klæbe sig på. Så kommer døren hulme til at gå rigtig skidt. Du kan forsøge at smøre med parafin eller stearin. Det sker der ikke noget ved.

Imellem linierne ''læser'' jeg, du ikke ved så meget om hæve- skydedøre. Få én til justere for dig - og han SKAL vide noget. Ellers risikere du bare, dørene kommer til at gå rigtig tunge.

/SEB
Sebsen, Herning (06-04-2007) 
Svar:
Det nemmeste er nok at løfte døren af, afmontere rullerne, kør til Carl F eller lign og køb nogle nye.
hn, . (08-04-2007) 
Svar:
Tak for svaret, jeg prøver mig frem Hilsen Jørn
jørn, greve (08-04-2007) 

Skal fast sokkel tilpasses i dybden? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at montere et HTH køkken, hvor sokkel endestykker er 50,5cm brede.

Problemet er at køkkenet har en smule skævhed i væggen, som efter komfuret resulterer (efter mursnor fra hjørneskabs placering)i at næste sektion underskabe og dermed ende-højskabet og sokkel kommer til at være 3 cm ude fra væggen, istedet for at ligge op til denne.

Skal jeg korte af de andre endestykker på sokkelen, eller benytte en kantliste ned langs skabet for enden for at dække for de 3cm den stikker ud fra væggen?

Jeg er bange for at hvis jeg retter op via sokkelen på skævheden, at den så vil optræde i det andet hjørne og hvordan med at bordpladen også skal kunne nå ind til væggen, så ikke den lige pludselig gaber 5cm i den ene ende fra væggen?
Kasper Andersen, Aalborg (06-04-2007) 
Svar:
Skabssoklen skal være i vinkel og være vandret ellers passer skabselementer og bordplade ikke.

Du skal forestille dig at du samler soklen, underskabene og bordpladerne - og at du er supermand.
Først stiller du soklen, så den passer bedst muligt, dernæst alle underskabene så de passer ovenpå soklen og til sidst bordpladerne. Hvis det ser rigtigt ud, stiller du underskabe + bordplader tilside.
Sokkel fastgøres til gulv, dernæst underskabe til væg og slutteligen bordplade til underskabe.

Det kan jo ligesågodt være hjørneskabet der står forkert og som giver de 3cm gab ved ende-hjørneskabet.

At montere køkken kræver lidt overblik.
hpox, Århus (06-04-2007) 

Isolering i lejlighed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Fik en ide med at isolere med krøyerkugler i etageadskillelsen både op mod 3 sal og ned mod 1 sal...Der er absolut ingen isolering i forvejen. Men er det lovligt ? Og hvad kan der ellers bruges ? Det SKAL blæses ind da det er en gammel etage-ejendom.
Kim Petersen, Søborg (05-04-2007) 
Svar:
Du må ikke bruge "Krøyerkugler af brandhensyn"
Såfremt såvel over som underetage er helt eller delvis opvarmet er det jo komplet uøkonomisk at isolere.
Smid hellere nogle penge direkte ud af vinduet - det er der mere format over!!!

hpox, Århus (05-04-2007) 
Svar:
Det var nu også mere af hensyn til støj... med varme som sekundær afhjælpning.
Kim Petersen, Søborg (06-04-2007) 
Svar:
Hvis der skal støjisolered skal der helst bruges tunge materialer. Beton, gips, bly, sand og ler.
I dit tilfælde kan du måske lave et lydloft af gipsplader - og bede underboen gøre det samme.
hpox, Århus (06-04-2007) 
Svar:
Papiruld skulle efter sigende være ideelt til formålet, og særdeles støjdæmpende. Har dog endnu ikke oplevet det "in real life"

Bo Frank, København (23-07-2011) 

fugtig skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at renovere 1 1/2 vores planshus fra 1971 og har haft rydet 1.sal helt. Skorstenen fra oliefyr i stue op gennem tag virkede og virker stadig fugtig og omkringlaegende gipsplader bar praeg af fugt da vi fjernede dem. Er lavet af firkantede "poroese" blokke der ligner en blanding af grus og cement. Skorstenen virker stadig let fugtig og vi er bekymrede for at indbygge den i nye foerstesal - hjaelp?
Mikael B. Larsen, Hornbaek (05-04-2007) 
Svar:
Hidkald skorstensffejeren, evt. mod betaling.
hpox, Århus (05-04-2007) 

OSB som undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det muligt/lovligt at anvende OSB-plader som undertag?
Og i så fald; hvordan gør man det? f.eks. samlinger, o.lign.?
Allan Soelberg, 8900 Randers (05-04-2007) 
Svar:
OSB plader kan ikke udgøre et under tag i sig selv. Men hvis der svejses den rette type tagpap ovenpå så har du et rigtig godt undertag.
hpox, Århus (05-04-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31945.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »