» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31563.   « Forrige 25       Næste 25 »

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at ligge laminatgulv i en stue og to værelser. Jeg har fået forskellige svar på hvordan dampspææren skal lægges. Har købt seltiflex med alu på den ene side og 3 mm filt på den anden. Er dette et godt nok produkt og skalder lægges et lag plastic mellem betongulv og alusiden, som nogle mener der skal
P.H,, Silkeborg (06-03-2007) 
Svar:
Hvis man søger på Gooooogle fås en del sider på formodentlig tjekisk og et par stykker på tysk.

Du må spørge den danske importør eller finde fabrikanten eller læse brugsanvisningen.


hpox, Århus (07-03-2007) 
Svar:
du ruller dæmpningsrullen ud, med alusiden opad og skummet nedad - direkte på betonne. På med brædderne og hyg dig!
gunna quistbo, karlslunde (07-03-2007) 


Montering af blyinddækning på ovenlysvinduer i 1980 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er igang med at køre en klagesag med ejerskifteforsikringen, derfor vil jeg gerne vide hvor jeg kan finde oplysninger om hvordan blyinddækning af ovenlysvinduer blev monteret i 1980. Er der nogen der kan hjælpe?
Anne Buur, Hvidovre (06-03-2007) 

Rækkefølge med malerarb. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal igang med at male.
Mange siger jo at først males lofter, vægger og tilsidst alt træværk...

Jeg ville bare høre om det ikke er nemmest at male paneler og gerichter først, man kan bagefter sætte malertape på trælisterne og male væggene tilsidst. Malertape på træ er vel bedre en på væg ?


Gert, Glostrup (06-03-2007) 
Svar:
Malertape er for amatører, og spastikere.

Du skulle gerne være istand til at male almindeligt træværk - efter lidt træning - uden brug af tape.


hpox, Århus (06-03-2007) 
Svar:
jeg skal jo male væggen også..

det er sgu da nemmere med tape, istedet for at lave en beskæring mod panelet, og derefter en beskæring mod væggen.

Jeg indrømmer at være amatør, så talt venligst ordentligt til folk. Har du et problem ?
Gert, Glostrup (06-03-2007) 
Svar:
Det er lige nemt uanset hvilken rækkefølge du maler i.

Men når det er sagt, så males loftet først, HVIS man nu skulle klatte på væggen.

Derefter væggen, HVIS man nu skulle svine træværket til.

Det er klart nemmere at lave en skarp og helt lige kant ved anvendelse af maletape. Men husk at fjerne den hurtigt, og helst mens malingen stadig er våd. Så "gror" den ikke fast på den underliggende maling.
Det er især en risiko, hvis det, som i dit tilfælde, er en helt friskmalet væg, der skal tape på.

www.susanarnild.dk


Frank Larsen, København (06-03-2007) 
Svar:
Ja, men hæfter malertape ikke bedre på et fodpanel end et stykke væg, med malerstruktur fra malerrullen ? Det må da være mere "tæt" på panelet.

Man kan jo få malertape der er 20 cm bredt ca, som kan nå ned over og dække hele fodpanelet.

Gert, Glostrup (07-03-2007) 
Svar:
Du kan også få plastfolie i 4 og 6 mtr´s bredde, så kan du dække både væg og loft af
i en arbejdsgangs, så du ikke sviner når du maler træværk. Tror du ikke hellere du må fat
i en malermester!!
:-), :-) (07-03-2007) 
Svar:
det er sjovt som folk herinde svarer i øst når man spørger i vest.

og nej, jeg har malet hus før, og resultatet blev bedre end en malermester.
jeg er nemlig meget meget mere omhyggelig end en maler. Det tager selvf. også længere tid.
De malere jeg har haft gennem tiderne, springer altid over hvor gærdet er lavest... de er nok de mest sninagtige håndværkere, jeg har oplevet. prøver altid at tørre een. nogen mener jo blåt vand (forankringsgrunder) er unødvendigt, eller at vaske gammelt træværk ned, skal man heller ikke bruge tid på... Så man skal sgu aldrig ansætte malere på fast pris. Så "glemmer" de forarbejdet og skal bare ud af døren hurtigst muligt... ja, i har sgu et dårligt ry.

Derfor vil jeg selv male denne gang (igen) og prøver bare at få noget proff vejledning, så det går hurtigt og nemmest.

Da jeg tror det er hurtigere (for mig) med malertape, har jeg ikke noget imod at bruge 1000 kr. på malertape, bare det er lettere med kanterne...

Så jeg spørger igen:

Hæfter malertape ikke bedre på et fodpanel end et stykke væg, med malerstruktur fra malerrullen ? Det må da være mere "tæt" på panelet, så kanten blir mere lige...?


Gert, Glostrup (07-03-2007) 
Svar:
Gert, du burde måske først have gjort dig bekendt med, hvad det er for et forum, du har stillet dine spørgsmål i. Der er bestemt ingen garanti for du her får svar fra proff-folk.
Jeg er ikke maler, men elektriker og jeg svinger da også selv penslerne derhjemme.
Jeg vil da normalt ikke afvige fra rækkefølgen: loft, vægge, paneler og jeg bruger næsten aldrig malertape - kun hvis farverne er meget skrappe. Med de meget lyse farver mange benytter i dag, vil jeg absolut male panelerne til sidst.
Per M., 2950 Vedbæk (07-03-2007) 
Svar:
Gert.

Rent teoretisk vil du få en skarpere kant med tape på en helt glat flade end en flade med mere struktur.

Men der er alligevel en "ulden" kant, selv på en glat flade, da malingen ofte kan løbe ind under tapen.

Skal kanten være helt skarp, skal du, fx, male væggen færdig og lad den tørre.
Sæt tapen på væggen helt ned til der hvor kanten til panelet skal være.
Stryge et tyndt lag igen af vægmalingen på samme kant af tapen. På den måde er kan panelfarven ikke løbe ind under.

Mal så med panelfarven og træk med det samme - og lidt forsigtigt - tapen af.

Er det skrevet tydeligt nok?

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (07-03-2007) 
Svar:
Du kan undgå at malingen løber ind under tapen, ved at lægge en meget - meget lille fuge (acryl) og glatte denne efter med en pensel eller svamp.
Dette vil bevirke, at du endnu mere isolere/spærrer for maling under tapen, og får knivskarpe kanter. Bl.a. til stor glæde for dig selv og andre "beundrer", hvis man f.eks. skal male en væg med rutex (savmuldstapet) op til f.eks. gerikter og fodlister i naturtræ.

Med hensyn til rækkefølge er det da rigtigt, at man normalt starter oppefra og nedefter(loft - vægge m.m.)

Der er dog den detalje, at laver man sine fodlister og gerikter først, vil man på den smalle kant (overside på forlister og bagside gerikter) kunne lægge mere på, hvis man først maler disse emner.

Derefter efter endt tøring, påsætter tape og derefter maler væggen.

Dette istedet for, at man først har malet væggen og derefter skal male/beskære træværk (fodlister/gerikter), hvor man i denne situation har sværere ved at pålægge "meget" maling, det bliver "kørt" mere ud med den lille "beskærer pensel" (ringpensel).

Hvis du bruger metoden med acrylfuge, er det ligegyldig om du påsætter tapen på en glat overflade eller på en mere ru overflade.

Med hensyn til generalisering af malere er der som i alle andre brancher "brådne kar". Lad være med at generalisere. Du har indtil nu været uheldig og mødt de "forkerte".


www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (08-03-2007) 
Svar:
Tak for et godt svar, det kunne da bruges til noget.

Istedet for at male fodlister+gerichter FØR væggene, kan man så ikke bare male oversiden og bagkanten alene først. Derefter males væggene med tape på trælisterne og tilsidst males resten af gerichter/fodlister og vinduer.

Hvor langt ned/ud males væggen til fodlisten ? Da det er gamle vægge, slutter fodlisterne derfor ikke helt tæt til væggen. Derfor er der en vandret fuge. Skal fuges males i vægfarven eller fodlistefarven ? Jeg vil tro fugen skal høre med til fodlisten, da den jo ligger vandret...
Gert, Glostrup (09-03-2007) 
Svar:
Hej Gert !

Du kan sagtens - og med "succes" først male "overkanter på træværk (fodlister & gerikter). Pas på "fed kanter". Strøg overskyende maling efter med en pensel dyppet i vand. hvis det er vandige produkter du bruger, ellers med det fortyndingsmiddel der bruges til pågældende maling - terpentin m.m.

Derefter maler du væggene og tilsidst det resterende træværk (fodlister & gerikter - de flade og brede stykker/arealer).

Med hensyn til maling af fuge, må dette bero på et skøn, herunder stillingstagen udfra henholdsvis vægfarve og træværksfarve.
Den males med den farve og i den farve, hvor det falder mest "naturligt" og ser pænest ud.

Det behøver i mange tilfælde ikke at være vandret med træværksfarve. Fugen vil på det sted for det meste syne mest vandret. Men øjnene vil altid focusere mest på det vandrette i forhold til lodret og ikke modsat lodret og derefter vandret. Dette kan afstedkomme at det virker mest "naturligt" at det meste af fugen er malet i vægfarve. Men også et kompromis (det "halve" af hver fodliste/vægfarve) får fugen den maling der virker mest hensigtmæssig, afhængig af hvor bred denne er. Husk dog som tommelfinger regel, at en acrylfuge bør aldrig være mere end max. 1 cm i bredde, såvel som dybde. Brug ikke silicone fuge, da denne er vanskelig at overmale.

God arbejdslyst.


www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (09-03-2007) 

Brugte vinduer og døre i ny byggeri Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal i gang med at bygge nyt hus, og er faldet over nogle smukke kvalitets vinduer og yderdøre. Problemet er blot, at der ikke er dokumentation for (eller produktionssedler) på disse. Vi ved at de max. er 1 år gamle, men må disse bruges i nybyggeri med de nye byggeregler?
Lone Buus, Århus (06-03-2007) 
Svar:
Nu er de vel ikke så "varme", at de alene kan opvarme huset??
:-), :-) (06-03-2007) 
Svar:
Jeg regnede (og håbede på) med at dette var et seriøst forum med brugbare svar.
Lone Buus, Århus (06-03-2007) 
Svar:
Hvis de maks er 1 år gl. burde der jo ikke være noget til at hindre at I bruger dem i et nyt hus. (De kan jo i princippet godt være 1 år gamle dem man køber i fx et byggemarkede).

Vinduerne kan tjekkes:
Se inde i alu rammen mellem glassene her skal producent navn, årstal og om det er energiglas være stemplet.

Ruderne skal være være med energiglas, ellers find noget andet.

Hvordan ved i at det er kvalitet?
ksj, Brenderup (07-03-2007) 

Undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et tegltag med underdug, nu skal jeg gennebrude dugen med et ventilationsrør til min emhætte.
Hvordan gør jeg det bedst ? kan jeg bare skære et hul ? eller ???

på forhånd tak
Per Overgaard, Brøndby Strand (06-03-2007) 
Svar:
Du skal bruge en monarfol rørgennemføring+
taghætte med isoleringsindsats.
bb, horsens (06-03-2007) 
Svar:
Tak for svaret men det er et ø300 rør jeg skal ha'' igennem.
Per Overgaard, Brøndby Strand (07-03-2007) 
Svar:
Du skal bruge en rørkrave - og selv skære hullet.

http://www.icopal.dk
hpox, Århus (07-03-2007) 

Sort vinyl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man virkelig ikke få vinyl i farven sort og uden dupper osv. Bare helt almindeligt sort vinyl??
Louise, Frederiksberg (06-03-2007) 
Svar:
Bare se her:

http://www.fetish2010.com


hpox, Århus (06-03-2007) 
Svar:
Øhh, tror du har misforstået noget mester. Sort vinyl til gulve og ikke lak og læder fetish!!
ML, Frb. (07-03-2007) 
Svar:
Det ku'' du jo bare ha'' sagt.
Sort venyl, til gulve, du''r ik''.
Alt for træls å'' hål'' rent - du.
hpox, Århus (07-03-2007) 
Svar:
Det kan godt være det er svært at holde rent, men findes det? Og hvor ville man kunne købe det?
ML, Frb (07-03-2007) 
Svar:
Der må jeg nok melde pas. Jeg har søgt lidt på Google og de store kæder påstår at de har masser af farver, men godt nok ingen helt sorte.
Men sort gulvvenyl må jo findes. Det anvendes ofte i butikker, f.eks.
hpox, Århus (07-03-2007) 
Svar:
søg under linoleum
steen, haderslev (07-03-2007) 
Svar:
Der findes et gummiprodukt der hedder,elastoclic, et rigtig godt gulv
det lægges svømmende & skal klikkes sammen.
se link.
http://www.witex.com



jesper, odense (08-03-2007) 

Svampeangreb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har lige opdaget et muligt svampeangreb i mit køkken. Det er på indersiden af ydermuren, nede i et køkkenskab..... Er der nogen der har gode råd til at fjerne svampen, og evt. hvor man kan få taget prøver? Hvor henvender man sig, hvis nu forsikringen skal dække evt. behandling?

Trine Johansen, København (06-03-2007) 
Svar:
Ring til forsikringen og de klarer resten, i hvert tilfælde om den er dækket af dem eller ej.
;-), , (06-03-2007) 

skjolder på granitten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Vi har en lejlighed som vi har total renoveret- underetagen betår af "kælder" hvor ví har lagt lys granit. Under lejligheden er der lagt dræn og der er gulvvarme. Gulvvarmen har været slukket og vi havde en dag med frygtelig meget regn så der stod en lille smule grundvand op... vi har nu skjolder på gulvet i oprådet hvor vandet kom op.. Det er nu 1 1/2 mdr. sidden-og der er stadig skjolder (steder er det dog forvundet)vi har haft en affugter til at stå i gang de sidste 14 dage.. hjulpet en lille smule. Men vil det forsvinde, ligger der mon fugt eller hvad kan det være? synes det er lang tid om af trække sig..
Eller hvad kan man gøre for at få det væk..
Maria, Vejle (06-03-2007) 
Svar:
Jeg må hellere lige tilføje til mit ovenstående indslag at der også er lagt et kapilar underlag samt dampspærrer
Maria, Vejle (06-03-2007) 
Svar:
Jeg tror du må forklare nærmere om hele opbygningen og med mål for de enkelte lag, før nogen vil kunne give dig et vejledende svar.
Per M., 2950 Vedbæk. (06-03-2007) 

skjolder på granitten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en lejlighed som vi har total renoveret- underetagen betår af "kælder" hvor ví har lagt lys grantit. Under lejligheden er der lagt dræn og der er gulvvarme. Gulvvarmen har været slukket og vi havde en dag med frygtelig meget regn så der stod en lille smule grundvand op... vi har nu skjolder på gulvet i oprådet hvor vandet kom op.. Det er nu 1 1/2 mdr. sidden-og der er stadig skjolder (steder er det dog forvundet)vi har haft en affugter til at stå i gang de sidste 14 dage.. hjulpet en lille smule. Men vil det forsvinde, ligger der mon fugt eller hvad kan det være? synes det er lang tid om af trække sig..
Maria, Vejle (06-03-2007) 

Råhus ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er definitionen på et råhus ?

B.O, Ballerup (06-03-2007) 
Svar:
Fundament-terrændæk-ydervægge-indervægge-
spær-tagbelægning, resten er kompletteringer.
bb, horsens (06-03-2007) 

Trappe til stranden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et sommerhus med trappe til stranden. Den er p.t. lavet i kampesten, men er næsten ødelagt og ufremkommelig. Vi vil nu lave en trappe i træ. Er der nogen herinde der har gode råd og hvordan griber vi det an?

Henning, Rødovre (06-03-2007) 

Trappe til stranden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et sommerhus med trappe til stranden. Den er p.t. lavet i kampesten, men er næsten ødelagt og ufremkommelig. Vi vil nu lave en trappe i træ. Er der nogen herinde der har gode råd og hvordan griber vi det an?
Henning, Rødovre (06-03-2007) 

Gulvet knirker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et nystøbt betongulv lavet af en murer & herefter et nylagt Tarkett gulv lagt af en tømrer. Der er gulvvarme i betonen.
Problemet er nu ca. 1 måned efter er gulvet begyndt at knirke flere steder - jeg har ikke skruet op for varmen siden gulvmanden lagde det (ca. 21 gr.)
Jeg har hørt at det kan skyldes at betonens fugtighed har været for høj og hvis han ikke har brugt dampspærre så kan det gøre at gulvet knirker (passer det mon?)
Jeg har brokket mig til gulvmanden, men han siger at gulvet lige skal ligge sig, det kan knirke igennem et helt år ellers kan det skyldes at betongulvet ikke er lagt lige - hvilket betonmanden afviser og henviser til at gulvmanden ikke har lagt gulvet rigtigt.

Hvad skal jeg gøre - de skyder skylden på hinanden og bliver enige om at vi lige skal afvente at gulvet ligger sig rigtigt, men ifølge trælasten bør det ikke knirke hvis underlaget er lavet korrekt.
Help
Birger Larsen, Vejle (06-03-2007) 
Svar:
Flydende trægulv kræver en rethed på
+/-2mm over en 2 mtr retskede.

Det er gulvlæggerens forbandede ansvar at kontrollere denne rethed, førend han lægger
gulvet. Ligeledes er det ufravigelig krav
at der udlægges fugtspærre på betonen, inden
udlægning af trinlydsdæmper.

Et trægulv skal ikke "sætte sig", det skal ligge korrekt med det samme!! Alt andet er
simpelt fusk.
bb, horsens (06-03-2007) 

udestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
bygningsregelment, udestuer?
Ove Johansen, Fårvang (06-03-2007) 
Svar:
hjørnesofa, lysindfald ?
niels jensen, lohals (06-03-2007) 
Svar:
toilethøjde, udsugning?
lotte, tarm (07-03-2007) 
Svar:
pappegøjetang - få den op på h y y y ylden
cris, lakridsfabrikken (07-03-2007) 
Svar:
Jo, Ove hansen Får bygningreglement / vang / udestuer?

Eller måske???
Sprog Spasser, Ordkløv (08-03-2007) 

Byggepriser - 2. plan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man sige noget generelt om forskellen på opførelsespriser pr. kvm. på stue og første sal ?! Alt andet lige vil kvm. på den udnyttede 1. sal vel være billigere - men kan man, som tommelfingerregel, sætte en procentsats på ?!
Mads Schou Pedersen, Jelling (06-03-2007) 
Svar:
Hej Mads!

Der er selvfølgelig nogen penge at spare, men der også nogle ulemper. En ting som bare en trappe koster nemt 30.000kr hvis man ikke "bare" skal have en ligeløbstrappe. Derudover er der andre ting der bliver mere besværligt. Det vil være logisk at placere eks. toiletter over hinanden af hensyn til de tekniske installationer. Trappen kommer naturligvis til at være samme sted på begge plan, og man kan i den situation ikke undgå at ændre på begge plan. Vinduerne skal også placeres så man opnår en rolig facade.

Selvom man siger at når man bygger helt nyt kan man få det som man vil, er der alligevel ofte nogen kompromisser man må indgå. Jeg tror umiddelbart at der rent indretningsmæssigt er flere kompromisser at indgå i 1½ plans hus. Derimod vil de fleste sikkert mene at der er mere sjæl i et 1½ plans hus fremfor et 1-planshus. Så der er mange +/- der skal overvejes. Ofte tror jeg dog at 1. salen bliver lidt dyrere end man regner pga. at det er lidt mere vanskeligt rent byggeteknisk at lave 2. salen fremfor et 1-planshus med loftrum.
Michael Olsen, Silkeborg (06-03-2007) 
Svar:
Hej Michael,

Tak for din respons !!

Jeg kan dig kun til dels følge din tankegang - men du selvfølgelig ret i nogen af dine antagelser. Overordnet finder jeg dog at et byggeri i to fulde plan medfører en langt bedre mulighed for en klar opdeling/adskillelse af boligen, samtidig med at jeg at løsningen alt andet lige, for mig at se, vil være billigere pr. kvm. - grundplanen bliver mindre => mindre andel af bl.a. fundament og tag m.m.

Mvh.
Mads
Mads Schou Pedersen, Jelling (06-03-2007) 
Svar:
Som Michael er inde på: du skal bygge det hus du synes passer bedst til dig. Længere er den ikke. At sige noget om økonomi er umuligt uden konkrete forslag.
Jan, Danmark (07-03-2007) 
Svar:
Hej igen!

Det er da rigtigt at eks. fundamentet bliver mindre og taget bliver mindre. Tilgengæld skal tagkonstruktionen være med høj rejsning og dimensioneres til boliglast. Murene skal mures op i måske 6 meters højde = ekstra stilladsarbejde og ekstra "bøvl".

Mht. kvadratmetrene skal man passe lidt på at sammenligne det direkte. Husk på at der er skrålofter på 1. sal, og disse rum kan oftest ikke udnyttes halt så frit som ellers. 150m2 der er udnyttet optimalt, kan være bedre end 180m2 der er dårligt indrettet. Held og lykke med projektet....
Michael Olsen, Silkeborg (08-03-2007) 
Svar:
Hej Michael,

Tak for det - jeg vælger nu, til trods for din skepsis, at holde fast i min tese om at 2. fulde plan, altså med en helt udnyttet 1. sal og fladt tag, vil kunne give en "synergi-effekt" Tænk også blot på sparet isolering (der er ikke både gulv- og tagkonstruktion x2 at skulle tage højde for), hvilket i sig selv må bidrage positivt til det samlede regnskab.

/ms
Mads Schou Pedersen, Jelling (08-03-2007) 
Svar:
Mads, lad os antage at du har ret, og lad os sige at du bygger et hus i 2 plan fremfor 1 plan og derved måske sparer 100.000 kr.

Hvis du hver gang du skal op på børnenes værelse på 1. sal for at fortælle at det er spisetid går og bander over at du skal op ad den skide trappe, tror du så det vil kunne opvejes af at du i sin tid sparede 100.000 kr (som skal betales over 30 år)? Kan du se pointen?

Dernæst, om 2 plan er billigere end 1 1/2 plan afhænger igen af materialerne.

Personligt kan jeg også bedre lide 2plan fremfor 1 1/2 plan men mange lokalplaner inkl min egen tillader det ikke, hvilket i stor udstrækning skyldes gammeldags tænkning på kommunekontorerne (men det er en helt anden diskussion).

Jan, Danmark (15-03-2007) 

Forstærkning af tagkonstruktionen. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et fladt tagpap tag, hvor den samlede bredde er 6,5m. Spærrene er ca. 160x60. Spærrene er understøttet ca. en trejdedel inde, ved omkring 2,5 m., hvor de også er samlet (2 stykker). De ligger ved siden af hinanden.
Jeg ønsker nu at fjerne understøtningen, og har et spørgsmål lydende på, hvad gør jeg ?

Kan jeg dels lægge et lignende spær mellem de eksisterende, så der vil blive 30 cm. mellem spærrene. I dag er afstanden 60cm., og samtidig sammenspænde de eksisterende i deres samling ? eller dur det ikke. Hvis jeg skal lave det, skal det være i orden.

Pft. for svar.
Carsten Stokholm, Hinnerup (06-03-2007) 
Svar:
Med 6,5 m spændvidde og 60 cm mellem spærene skal du bruge 45 x 220 høvlet træ (kaldet spærtræ)
ts, esbjerg (06-03-2007) 
Svar:
Spørgsmål: I stedet for de 45x220, kan jeg så genanvende mine 160x60, da de jo allerede er i tagkonstruktionen og så supplere med ekstra imellem de eksisterende, så der kun er 30 cm. mellem spærrene.

Carsten stokholm, Hinnerup (06-03-2007) 
Svar:
45x220mm spærtræ er ikke engang nok til en
spændvidde på 6,50 mtr c/c 60cm.

Du må lige ud med lidt mere om, hvad det er for en bygning.
bb, horsens (06-03-2007) 
Svar:
Større spær som der er nævnt, men det bliver noget knebent noget! Det bedste ville være at der etableres en bæring. Kan du leve med en stålbjælke eller noget i den dur hor væggen fjernes?

NB: Væggen kunne være stabiliserende! Så kan den ikke blot fjernes uden videre!

Mht. at samle bjælkerne så er dette ikke nogen umiddelbart mulighed, men er også underordnet da bjælkedimensionen er for lille.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (06-03-2007) 

Isolering af redskabsrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan isolere jeg mit træ redskabsrum? Redskabsrummet er beliggende under husets tag i forlængelse af min carport. I rummet er gulvet af holmegaardssten. Min hensigt er at min fryser skal kunne være i rummet
marie, Bullerup (05-03-2007) 
Svar:
Det har vel ikke den store betydning om dit redskabsrum er isoleret eller ej, fordi du vil placere din fryser der.
Per M., 2950 Vedbæk (05-03-2007) 
Svar:
Det har ingen betydning om dit skur er isoleret eller ej. En fryser bør ikke placeres i et rum der ikke er opvarmet.

Temperaturen i rum hvori frysere placeres bør ikke komm under ca. 5-10 °C. Ved lavere temperaturer vil kompressorens smøremidler ikke kunne smøre tiltrækkeligt. Resultatet er at kompressoren sikkert vil gå i stykker.
ksj, Brenderup (06-03-2007) 
Svar:
Jamen, en fryser producerer varme, eller hva''
Så skal rummet jo netop være godt isoleret, så kan fryseren jo stå og varme sig selv op. Ha-ha.
hpox, Århus (06-03-2007) 
Svar:
nej hpox ha ha....
ksj, Brenderup (07-03-2007) 
Svar:
Hvad med kompressorer der står udendørs på taget af bygninger?

Jeg mener nu mere det er fordi at visse frysere beregner invendig temperatur i forhold til omgivelsestemperaturen, at der kan være problemer med placering under varierende temperaturforhold...
giraffen, kbh (17-03-2007) 
Svar:
Det er fuldstændigt korrekt at en almindelig fryser ikke har godt af at være anbragt i et rum hvor temperaturen er under 10 grader. Det er netop på grund af olien i kompressoren som bliver for tyk ved lavere temperaturer. Bortset fra dårligere smøring af kompressoren vil det ydermere medføre et øget strømforbrug fordi kompressoren skal arbejde med den stive olie.

Kompressorer til aircondition anlæg og lignende som står udendørs er forsynet med an anden olie, og endvidere er der ofte monteret et mindre varmelegeme til at sikre olien er tynd nok ved meget lave temperaturer.

En fryser "beregner" ikke en pind, heller ikke temperaturen, det er en god historie men den har ingen hold i virkeligheden!

Med venlig hilsen
Michael, Horsens (18-03-2007) 

pris på montering af nyt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har en ca kvm. pris på
montering af et nyt tag incl nye lægter.og inddækninger
huset er på 99 kvm.
Taget er et alm. "vinkeltag" med eternit
nyt tag skal være stålprofiler
Indkøber selv ståltaget og inddækninger
N. Syddjurs, Syddjurs (05-03-2007) 

Revner i tapetet langs "kasse med stærkstrøm" Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med at der skulle laves ekstra strøm til min overbo, har der været elektrikkere og skære i mit tapet - hele vejen rundt om denne her kasse (som sidder ved siden af min elmåler), og som jeg gætter på indeholder ledninger, som skal føre strøm op igennem legligheden. Problemet er at det har skabt nogle dybe revner bla mellem kassen og væggen. Jeg har forsøgt at proppe dem med polifylla men skal i såfald bruge en hel del !! Og så tørrer det aldrig !! Hvad kan jeg fylde revnerne med, således at jeg kan male ovenpå ?
Hanne, Vanløse (05-03-2007) 
Svar:
Du skal huske at komme vand i polyfillaen!!!

Men ellers er det bedste nok acrylfugemasse, som kan købes til en 10 - 30 kroner pr. patron med 300 ml hos jem & fix eller et byggemarked. Du skal osse bruge en fugepistol til ca. samme pris.
hpox, Århus (05-03-2007) 
Svar:
Hej Hanne!

Du kan rører polyfilleren tykt op dvs. en del mere gips i! så vil det fylde mere og tørre hurtigere op, og i øvrigt ikke synkke så meget!
Det er ligeså billigt at bruge som mørtel mv!

Mvh.
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (05-04-2007) 

Isolering af loft.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Der ligger 100mm isolering på vores loft. Hvis nu jeg ønsker at ligge yderligere 100mm på, skal jeg så "bare" ligge det ovenpå eller vans""Er det bare lige ud af landevejen..Der er ingen gangbro og det kan jeg vel fikse i samme ombæring.
Ham selv, Brovst (05-03-2007) 
Svar:
Du skal sikre dig at der er en dampspærre på rette sted i konstruktionen.

Prøv at kikke her:

http://www.rockwool.dk

Hpox, Århus (05-03-2007) 

Vindue er svært at lukke på badeværelse... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej...Vores vindue er blevet ret svært at lukke her i efterår/vinter..Hvad kan det skyldes??Vinduerne er i hele huset fra 2002, men der kun på badeværelset der er problemer..Har det suget fugt, så det har udviddet sig her i efteråret eller vans??
Ham selv, Brovst (05-03-2007) 
Svar:
Når man fremstiller et vindue, laver man passende luft mellem ramme og karm. Du har så nok fået et vindue, hvor der er lavet for lidt luft. Det kan godt svinge lidt.

Nu oplyser du ikke, hvilken type vindue det drejer sig om. Men jeg gætter på det drejer sig om et topstyret? Det er egentlig også ligegyldigt for vil du have dit vindue til at fungere perfekt, skal du i gang med høvlen. Der er desværre ikke andet at gøre :-)

/SEB
Sebsen, Herning (05-03-2007) 
Svar:
Jeg har været ude for at nogle hule gummilister var (halv)fyldte med vand, og derfor blev aldeles stive når vinduet havde været lukket op for udluftning, i frostvejr.

Vandmanden, Søby (06-03-2007) 

Revne i kip-samling i gipsloft ! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Der er kommet en revne i samlingen i kip i mit gipsloft og spartel-massen sidder løst.

Hvordan rep. jeg det ? så det holder og revnen ikke opstår igen.
Allan Stegenborg, svendborg (05-03-2007) 
Svar:
Hm.., en kipsamling er jo at sammenligne med
et indadgående hjørne. Der bør jo ikke være
større sprække mellem pladerne, end at det lader sig lukke med en acrylfuge.
bb, horsens (05-03-2007) 
Svar:
Ja, den samling burde ikke være spartlet men fuget med acrylfuge, som BB siger en acrylfuge klarer det.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (05-03-2007) 

Polycarbonatplader til drivehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg fik i året 2000 et drivhus med polycarbonat plader og i brusyren stod der at de kunne tåle vejeret at man kunne slå på dem med en hammer ,men det har jeg ikke gjort men de er begyndt at blive møre og flækker. det kan vel ikke være rigtig efter ca. 6år det er jo dyrt at købe nye idet de koster ca.239kr. stk der må jo vel også være garenti på hvor mange år der garenteres når de er sat rigtig i. håber du kan hjælpe
Johnny Lauretsen BÆLUM, 4990 Sakskøbing. (05-03-2007) 
Svar:
PL nedbrydes af de ultraviolette stråler fra solen og bliver hårdt og knækker let. Det begrænser levetiden meget, desuden tåler Pl ikke kemi som f.eks. benzin og olie hvis Pl''en står ude hele året desuden tåler Pl ikke kemi som f.eks. benzin og olie. Men 6 år? Tja, få glas i
gunna quistbo, karlslunde (05-03-2007) 

Decra på eternit Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus fra 1971 med eternit, det er tidligere renset men er utæt, især ved skotrenderne. Vi tænker nu på at få Decra lagt på. Vi er i tvivl om det er ok at lægge det ovenpå,om der er gener ved det, så som kondens, eller de gamle plader skal ned og der skal nyt tag med undertag.
Simonsen,, Tårnby (05-03-2007) 
Svar:
Af med taget og nyt på, gerne med undertag så er det lavet ordentligt nu i alligevel skal have nyt tag.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (05-03-2007) 

gennemgang af entreprisekontrakt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have bygget et nyt hus og vil inden underskrift af entreprisekontrakten gerne have den gennemgået af en bygningskonstruktør. Vi vil også gerne have et par kontrolbesøg under byggeriet. Er der en i Århus-området, der ikke koster en bondegård? Jeg har indtil nu set priser fra 20.000-70.000!
Mette Ahlers Marino, Hornslet (05-03-2007) 
Svar:
Hej !

Det er en yderst god ide at have en konstruktør eller arkitekt med på sidelinien, men har I ikke tillid til dem der har tegnet huset ?. (eller er det noget i selv har bikset sammen ?)


lars k. thomsen, holstebro (05-03-2007) 
Svar:
Hvis I ikke allerede har en advokat, så er det først og fremmest en sådan I skal lade gennemgå kontrakten.
En bygningskonstruktør er udmærket, men når det gælder de kontraktlige konsekvenser er en "savføre" normalt bedst.
hpox, Århus (05-03-2007) 
Svar:
På byggeside.dk er der dårlig omtale af mange byggefirmaer. Man hører selvfølgelig ofte det dårlige og ikke det gode! Men vi er fra flere sider blevet rådet til at have en bygningskonstruktør på sidelinien til at kigge byggefirmaet over skulderen. Advokat er allerede inde i billedet.
Mette, Hornslet (06-03-2007) 
Svar:
Godt så.

En bygningskonstruktør er jo selvfølgelig det allerbedste,(som undertegnede),men det vigtigste er at personen er godt inde i småhusbyggeri.
I Hornslet og omegn må der være arkitekt- og ingeniørfirmaer som I kan aftale med.
Spørg omkring, bekendte, håndværkere og lign., hvem der kan anbefales.
hpox, Århus (06-03-2007) 
Svar:
Mette,

Usikkerhed om husets konstruktion - > byggesagkyndig (konstruktør, ingeniør, osv).
Usikkerhed om enterprisekontrakten - > byggesagkyndig advokat.

Jan, Danmark (07-03-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31563.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »