» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31238.   « Forrige 25       Næste 25 »

Luft/vand varmepumpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en ikke-opvarmet glasmellembygning, som har tænkt mig at tage luft fra til at dække mellemsæsonnernes behov for gulv- og radiatorvarme med lav fremløbstemperatur.
Når det er rigtig vinter skal det kombineres med et fastbrændselfyr. Vil dit virke?
Helge P. Hansen, Kolding (09-02-2007) 
Svar:
Antagelig ikke. Efter kort tids køling er der ikke mere varme og hente og systemet holder op med at virke. Skal du have noget seriøst installerer du en Optima varmepumpe fra IVT. Et skønt produkt, som nyligt er blevet moderniseret med blandt andet Mitsubishi''s fabelagtigtige højtemperatur kompressor. De kører bare vildt blæret. Kig dig omkring på www.ivt.se og find din forhandler på www.naturvarme.dk
VP-Freaken, Vejle (23-05-2007) 


lecas isoleringsevne Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ældre hus hvor hulmuren er fyldt op med lecanødder. Hvor stor en isoleringsevne kan jeg regne med der er, når hulrummet er 100 mm. Eller med andre ord hvad er u-værdien for lecanødder?
Henrik Christensen, haslev (09-02-2007) 
Svar:
Hvad med at gå hen på Leca''s hjemmeside og kikke efter?

http://www.leca.dk

hpox, Århus (10-02-2007) 

Ny mur i længe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er pt. på udkig efter en nedlagt landbrug. Vi har fundet det perfekte sted... men (er der ikke altid et men) det er en 3-længet gård og murværket på den ene side af den miderste længe skal udskiftes grundet tilstanden. Det er pt. bindingsværk, men vi vil gerne have det muret op i fundablokke og indsat et par vinduer. Længen der er tale om hænger jo sammen med de 2 andre længer. Jeg går ud fra at der også skal støbes nyt fundament. Hvad vil det ca. koste når længen er ca. 14 m.? Altså der skal nyt fundament og mures op (og taget skal vel understøttes i en periode)

Vi vil selvfølgelig få en murer ud, hvis det kommer så langt, men vil bare gerne have en fornemmelse af om vi snakker 50, 100 eller 500 tusinde.

På forhånd tak for hjælpen.
Karen, Høng (09-02-2007) 
Svar:
Et sted mellem 50-100.000,- er nok prisen, svært at sige uden at have set det.

Skal i have det muret op i fundablokke , og dermed udelade bindingsværket eller ?
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-02-2007) 

RAVK termostat Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har en Ravk termostat til at styre min fremløbs temperatur til mine radiatorer nu hvor det er blevet kolde er det nødvendigt med lidt højere fremløbs temperatur men nor jeg skruer op på for eksempel. 40 grader begynder ventilen at stå og åbne og sukke fra helt åben til helt lukket her svinger den så lystigt af sted med et forbrug der svinger i mellem 0 0g 5600W burde den ikke stabiliser sig ???????? . Jeg har spurt fjernvarme foreningen, de siger at sådan skal det være men det er jo også dem er skal betale en ny selv om jeg er villig til at skifte den selv hvis den er defekt.
Karsten, fanø (09-02-2007) 
Svar:
få fat i fjernvarmeforeningen igen fordi det er altså dem der skal skifte den RAVK ventil, og med et forbrug på 5600 watt løber det hurtigt derudaf...
ib, enø (09-02-2007) 

Vådrumslim Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved en fejl er der ikke brugt vådrumslim ved opsætning af filt på loft i vores badeværelse. Er det et problem, der skal gøres noget ved, og hvad kan der da gøres.
Hans Henrik, Esbjerg (09-02-2007) 
Svar:
Det skér der ikke spor ved, bare udluftningen
er i orden.
bb, horsens (09-02-2007) 
Svar:
Tak for hjælpen
Hans Henrik, Esbjerg (09-02-2007) 

ståltrapetztag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at leve carport/skur, og vil ha ståltag på. Kan kun få 1 cm fald pr meter.
Kan jeg undgå kondens hvis jeg isolerer hele loftet?? eller skal jeg bruge undertag??
Ole, nakskov (09-02-2007) 
Svar:
Du kan købe stålplader med antikondens behandling på bagsiden , men helt at undgå kondens på et ståltag er umuligt , ligeledes er det at lave undertag på et tag med så lidt fald.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-02-2007) 
Svar:
Hej.
1 cm. fald pr. meter kan da vist ikke bruges til andet end 60-ernes built-up tage.
Det mindste jeg kender til i dag er 2 cm. fald for svejsede tagpaptage.
Per M., 2950 (10-02-2007) 
Svar:
Ja jeg må nok lave et tagpaptag i stedet for.

Tak for svarene
ole, nakskov (10-02-2007) 
Svar:
Hej

Det er en god ide, men husk minimumfaldet er 2,5 cm pr m.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (11-02-2007) 

Jobansøgning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jobansøgning
9. februar 2007

Jeg søger hermed en stilling som regnskabsmedarbejder i Deres virksomhed, da jeg finder ejendomsadministration interessant.

Jeg har en relevant uddannelse som HA på Handelshøjskolen og kan varetage følgende arbejdsopgaver:

· kontering og bogføring
· betaling af regninger via netbank, fakturering, bank- og momsafstemninger
· gennemgang og vurdering af selskabsbevægelser
· kontakt til revisor
· Jeg har erfaring med Navision og C5

Jeg er selvstændig, kvalitetsorienteret og synes om et kreativt og udfordrende arbejdsmiljø. Se venligst vedlagte cv.

Jeg ser frem til at høre fra Dem.

Med venlig hilsen

Kamilla Koefoed Jensen
Rønnebærparken 42, 2. sal, dør 4
4000 Roskilde

CV

1990
Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning
Fakturering og kunderegistrering i Navigator

1993
Handelshøjskolen i København
HA Den almene erhvervsøkonomiske eksamen

1993
PC Gruppen
Navigator kursus

1993
Dan Olsen ApS
EDB bogføring og statistikker i Navigator

1994
AOF
Navigator kursus

1994
Niels Brock
Informatikassistent i Navigator

1996
Handelshøjskolen i København
HD ( R) 7. semester, seminar i økonomistyring og revision

1998
Lessor-løn til Navision kursus

1999
Konvolutfabrikken Danmark A/S
Debitorbogføring i Navigator

2000
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
· Daglig kontrol af salgskasser
· Bogføring på edb-programmet Navigator i finansmodul
· Udarbejdelse af salgsstatistikker i edb-programmet Excel
· Afstemninger af kreditorer og likvide beholdninger
· Arkivering

2001
Team Travel
Bogføring i Navision

2001
Center for Sprogteknologi
· Kontering og indtastning af kreditor- og debitorbilag i Navision Stat
· Afstemning af bankkonti
· Assistance til udarbejdelse af projekt- og bevillingsregnskaber
· Kontrol og registrering af timesedler samt udarbejdelse af lønindberetning

2005
Teknologisk Institut
MBS Navisionudvikler og -konsulent

2006
Danmarks Meteorologiske Institut
Kreditorbogføring i Navision

Interesser: Frugttræer, roser, krydderurter og stueplanter.


K. Jensen, Roskilde (09-02-2007) 
Svar:
www.jobindex.dk
www.stepstone.dk
......
......

Det er surt ikke at have et job, men der er mange steder at søge.
10 point for opfindsomheden.
ksj, Brenderup (09-02-2007) 
Svar:
Hvis jeg skulle søge nyt job, ville jeg huske at give den pågældende virksomhed en fordel for at vælge netop dig.
Dvs. du har en egenskab, som virksomheden kan bruge - mun husk at skrive det.
F.eks. du skriver "jeg er kvalitetsorienteret, og det betyder for jer at xxx." Skær det ud i pap, og lad intet være underforstået.
Jesper, Ballerup (09-02-2007) 

brandvindue bd60 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej vi skal igang med en ombygning af vores garage til sovevær.bad+bryggers..Vi har fået byggetilladelse hvori der er påkrævet et BD60 vindue.. Vi har fundet ud af at: gammle benævnelser-F60 svarer til E60.Og BS60 svarer til EI60. Men BD60 hvad svarer det så til i ny benævnelse? Mvh.steffan
steffan jørgensen, Marslev (08-02-2007) 
Svar:
Har samme problem. Så vidt jeg har fundet ud af er den nye betegnelse EW60. Se http://www.glasindustrien.org side 19
Henrik Holm, Nordby, Fanø (30-08-2007) 

Badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores elektriker har gennemgået vores hus fra 1997, og han kunne konstatere at der ikke var udligning i vores badeværelse. Han har skilt vores stikkontakt og udtag for lys i vores badeværelse for at se om der en sådan ledning disse steder, men det var ikke tilfældet. Elektrikeren sagde at han ikke var helt sikker på om det var et krav i 1997. Desuden sagde elektrikeren at han ikke vidste om der var et armeringsnet i gulvet.

Er der nogen der ved om det var et krav i 1997 (udligning og armeringsnet)?

På forhånd tak!
Ejvind Svensson, Næstved (08-02-2007) 
Svar:
Det er et krav at fremmedeledende dele skal udligses også i 1997
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (09-02-2007) 
Svar:
kunne være udligningsfobindelsen fra arm. nettet går direkte ud til tavlen / hovedudlignings klemmen?
Michael, Aalborg (09-02-2007) 
Svar:
Skal der altid være et armeringsnet vi i det?
Ejvind Svensson, Næstved (09-02-2007) 
Svar:
Det er helt sikkert vist det er støbt gulv :) som jeg går ud fra det er..
Michael, Aalborg (09-02-2007) 
Svar:
Det er støbt gulv
Ejvind Svensson, Næstved (10-02-2007) 
Svar:
Altså der skal altid være armeringsnet i støbte gulve
Ejvind Svensson, Næstved (10-02-2007) 

Kulde, fugt og skimmelsvamp på gulv ved ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt og renoveret et hus fra 1962 der ikke er hulmursisoleret udfra mine undersøgelser (mursten - hulmur - lecablokke). Vi har et garederobeskab stående i soveværelsehjørnet til to ydervægge hvor der har samlet sig skimmelsvamp på det nyudlagte trægulv bag skabet, og bunden af skabet er også meget koldt hvilket lige har kostet os 5 par mugne sko... Der er endnnu ikke sat fordlister op og der er derfor sprække ned til betondækket der naturligvis også er koldt. Kan det opståede svamp skyldes kulde/kondens fra betondækket eller kan det være en kuldebro fra soklen/fundamentet der trænger op gennem de indvendige lecablokke.
Tom, Aalborg (08-02-2007) 
Svar:
Svamp bag et skab som vender mod to ydermure i et soveværrelse.
Det er næsten ideelle betingelser for skimmelsvamp.
Det kan være svært at sige hvad hovedårsagen til problemet er, men følgende vil hjælpe på situationen.
1. Ryk skabet 3-5 cm ud fra væggene, bor huller i fodsparket således at der kan cirkulerer luft omkring skabet.
2. Isoler ydervæggene, enten indvendigt eller indblæst hulmursisolering.
3. Isoler med 10-20 mm tykke Rockwool Fundamentsbatts - kun mellem skab og væg men helt ned til eks. gulv.
(20 mm "Flamingo" kan også anvendes, er billigere og isolerer bedre, men brændbare)
4. Og så den obligate. Mere udluftning, højere temperatur, lavere relative luftfugtighed. Det hjælper altsammen på sagen.
hpox, Århus (08-02-2007) 

Ny mur i længe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er pt. på udkig efter en nedlagt landbrug. Vi har fundet det perfekte sted... men (er der ikke altid et men) det er en 3-længet gård og murværket på den ene side af den miderste længe skal udskiftes grundet tilstanden. Det er pt. bindingsværk, men vi vil gerne have det muret op i fundablokke og indsat et par vinduer. Længen der er tale om hænger jo sammen med de 2 andre længer. Jeg går ud fra at der også skal støbes nyt fundament. Hvad vil det ca. koste når længen er ca. 14 m.? Altså der skal nyt fundament og mures op (og taget skal vel understøttes i en periode)

Vi vil selvfølgelig få en murer ud, hvis det kommer så langt, men vil bare gerne have en fornemmelse af om vi snakker 50, 100 eller 500 tusinde.

På forhånd tak for hjælpen.
Karen, Høng (08-02-2007) 
Svar:
Hej Karen
Det er svært at vurderer ud fra det du beskriver,uden man selv lige ser det med egne øjne, men en ting er sikkert du er på den anden side af 100000 kr.
MVH TP-design v. Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (09-02-2007) 

maling og puds skalder af Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej vi har lige købt en hus hvor den ene yder væg er begyndt at skalde af med maling og puds der er også begynde at vise sig nogle revner som ikke va der da vi købte huset vil vores ejerskifte/forskring dække dette eller kan det ikke betale sig at melde det med en selvrisiko på 10000
rune, odense (08-02-2007) 

genbrug af rockwool Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg er i gang med at renovere en villa fra 1929 og har fjernet en masse bløde rockwool bats fra loftet min tanke er at de måske kunne genanvendes til hulmursisolering hvis jeg lejede det rette maskineri dertil
jan milver, holstebro (08-02-2007) 
Svar:
De sagtens genbruges, men ikke som (indblæst) hulmursisolering.
De kan sælges via Den Blå Avis, f.eks.
hpox, Århus (08-02-2007) 

Klemlister Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
På hvilket tidspungt blev det et krav at man skulle anvende klemlister på undertag.
knud, Odense (08-02-2007) 
Svar:
Man kan ikke undlade at bruge klemmelister når man ligger undertag på, for hvor skal vandet så løbe hen, når du ikke hæver dine lægeter..... For lægger du bare dit undertag og så dine lægter så har du et problem med vandet da det ikke kan løbe underlægterne......
Anders A, Næstved (08-02-2007) 
Svar:
Teglbranchen indførte i marts 1983 krav om min. 25mm tykke afstandslister under lægterne, ved oplægning af tegltage. Før den tid anbefalede branchen afstandsliste af min. 10mm tykkelse, men det var ikke noget krav.

Med hensyn til betontagsten, så stiller producenterne heraf ikke noget specifikt krav, her må man se på undertagsproducentens anbefalinger.
bb, horsens (09-02-2007) 

Tag oven på tag? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en kolonihave (28 kvadratmeter), som skal have nyt tag. Der er bølgeetanit på (ved ikke om det er med aspest) og det er utæt og så ujævnt, at der samler sig små vandpytter flere steder på taget.
Kan jeg godt bare sømme nogle plader på oven på det gamle tag, og så lægge tagpap på? Eller kan jeg godt bare sømme nye etanitplader på ovenpå de gamle? Jeg er bange for, at hvis jeg piller de gamle etanitplader af, at jeg så også skal til at lave ny tagkonstruktion - for det kan jeg ikke overskue (og det kan pengepungen heller ikke).
Kan jeg i det hele taget selv pille de gamle plader af? - ved jo ikke, om de indeholder aspest.

Det var mange spørgmål, men med andre ord: Hvad er den letteste løsning for mig? :-)

Mvh Berit
Berit, Århus (08-02-2007) 
Svar:
1. Hvis du lapper på det gamel bliver du straffet senere. Som du beskriver det, er der stor risiko for, at lægterne er rådne. Du kan IKKE lægge eternit på eternit.
2. Når du alligevel skal lægge nyt tag, er det ingen herregård at lægge nye lægter. Du kunne måske endda overveje at lægge Lindab stålprofiltag. De kan fåes i mange varianter også så det liger eternit eller tagsten for den sagss skyld. Så får du et tag uden samlinger - i mnage mange år og det er meget lettere (i kilo) end et eternittag
steen, haderslev (08-02-2007) 
Svar:
a pro pos de gamle plader: Du må godt pille dem af og levere dem til losse-manden
steen, haderslev (08-02-2007) 
Svar:
Tak for dit hurtige svar. Har du et bud på, hvad det kommer til at koste, når jeg ikke kan lave det selv? Kolonihaven er 28 kvardratmeter.
Hvor stor hældning skal taget have, for at jeg kan bruge Lindab stålprofiltag? Det meste af husets tag har stor hældning. Men der er bygget noget til, og der er hældningen næsten flad.

Mvh Berit
Berit, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Hvis du er bare lidt mobil, kan du selv nedtage de gamle plader og lægter.
Når dete r et kolonihavehus, skal du vel bare stønne højt, så kommer naboerne rendende og hjælper.
Der findes flere fabrikater ståltag, men regn med kr 75-100 kr/m2.
Fordelen er, at du kan få tagplader der når fra rygning til tagrende - ud i eet stykke. Dette gør, at du ikke behøver den store hældning.
Med et par flinke fyre burde taget kunne lægges for under 5000 kr.
steen, haderslev (09-02-2007) 
Svar:
Tak for det hurtige svar.
Jeg skal vel også fjerne rygning og spærerne? Hele taget ser i hvert fald lidt skævt ud.
Har lige fået et tilbud fra en tagdækker. Han ville lægge tagpap på for knap 10.000 kr. Men det var uden stilas og så skulle jeg også først få fat i en tømmer til at lave tagkonstruktion og putte plader på. Så det ville vist blive en dyr fornøjelse.
Der er desværre ingen i min vennekreds, der kan finde ud af at lave en tagkonstruktion.
Er der nogen, der kender nogen i Århus-området, der er gode og billige til at lave tag? Jeg kunne godt tænke mig ståltag.

Mvh Berit
Berit, Århus (09-02-2007) 

Gulvvarme med væg-til-væg-tæppe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi købte/overtog hus i maj 2005. Det er en Nordbovilla på 179 m2 fra 1969. Vi købte det velvidende at der var risiko for rørskade(r)/kommende rørskade(r). Huset var temmelig misligholdt da vi overtog det og i løbet af den første vinter vi boede der, opdagede vi at varmen slet ikke virkede. Vi opdagede et par rørskader og turde ikke "lappe" på problemerne med frygt for hvornår næste skade dukkede op. Så nu har vi renoveret hele hytten fra top til tå, haft fjernet alle indvendige vægge og gravet ud for at starte helt forfra med isolering og gulvvarme (vand!) i hele huset. Nu er vi efter et lille år nået dertil at rummene er genopdelt og fyret er sat til så vi forhåbentlig snart kan komme hjem!
Vi er helt klart "tæppemennesker" og vil lægge væg-til-væg-tæpper over det hele (undtaget selvfølgelig vådrum, bryggers og entre). Vi har hele tiden tænkt os først at lægge et clicklaminatgulv for derefter at lægge tæppe over det hele. Imidlertid bliver vi af alle mødt med undren over hvorfor vi ikke bare lægger gulvtæppe direkte på betongulvet.
Jeg håber nu at få et rigtig godt svar på hvad vi skal gøre. Vi kan jo godt regne ud at det bliver svært for gulvvarmen at trænge gennem så mange lag men hvordan er det med underlaget når der er ren beton under og hvad er rådet for den bedste løsning?

På forhånd tak
Med venlig hilsen
familien i Vallensbæk
H & J, Vallensbæk (08-02-2007) 
Svar:
Hej igen

Lige en lille tilføjelse. I øvrigt vil vi gerne have vinyl på køkkengulvet. Er det muligt at lægge det direkte på betonen?

MVH os igen
H & J, Vallensbæk (08-02-2007) 
Svar:
Det ville da være fuldstændig galimathias, først at lægge et laminatgulv ud på betonen.

Hvis i endelig vil lægge noget under tæpperne
så brug dog termo-felt plader, det giver et fantastisk behageligt gulv at gå på.
bb, horsens (08-02-2007) 
Svar:
Før I køber tæpper, bør I nok undersøge om de kan holde til gulvvarme. På bagsiden er der påsprøjtet en gummibelægning, nogle fabrikker anvender et kemisk produkt der mørner i høj varme - og det skal der til for at varmen kan trække op i rummene
gunna quistbo, karlslunde (08-02-2007) 
Svar:
Gulvet bliver jo altså ikke over 30°C.
Så mon ikke et tæppe kan holde til det?
ksj, Brenderup (09-02-2007) 
Svar:
Næppe. For at et væg-til-væg tæppe skal ligge ordentligt, skal det limes eller tapes på. Løkkerne isolerer fra gulvet, ergo må der mere gang i gulvvarmen end normalt. Når det opvarmes, strækker tæppet sig og gummibagsiden bliver let læderet, derefter er der fri adgang til at mørne
gunna quistbo, karlslunde (09-02-2007) 

Montering af topbetjent vaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt en topbetjent vaskemaskine, der skal monteres direkte på min vandhane i køkkenet. Der fulgte nogle forskellige (skrue) beslag med, men nu er jeg i tvivl om, om jeg SKAL have en såkaldt 'dobbelt vandkobling' eller om jeg kan montere slangen direkte?
Lise Roland, København (08-02-2007) 
Svar:
en dobbelt eller ligefrem tredobbelt vandkobling er ikke at kimse af... monter den med medfølgende skruebeslag. husk at ved direkte vandhane montering SKAL du bruge teflon...
hans, himmelev. (09-02-2007) 

Svampeskade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mine forældre bor i et Myresjø hus fra 1970. I 1987 blev der konstateret vandskade pga. en rørskade. Der blev lagt nyt trægulv overalt, men i dag har de netop fået konstateret skimmelsvamp i dele af huset (under det netop anlagte gulv fra 1987).

De har fået undersøgt skaden, og det kan konstateres at der under parketgulvet kun er lagt rockwool (direkte på betonfundament), og ingen fugtspærre eller andet mellem trægulv og beton fundamentet. Der var ingen vand på betonen, men derimod svamp.

Forsikringsselskabet påstår at det er korrekt anlagt i 1987 (uden fugtspærre), da de mener at en fugtspærre skal lægge under betongulvet. De prøver at henlede til at skaden er opstået pga. konstruktionsfejl.

Den oprindelig gulv konstruktion var flg.:

1) Scadania- parket - 20 mm (overalt)
2) Plastfolie (lag lige under selve gulvene) – l lag
3) Bølgepap - l lag
4) Leca klinker (løse) – 10 cm
5) Klaplag råbeton – 8 cm
6) Ral - 15 cm
7) Grus – 10 cm

Punkt 1-4 blev altså ved skaden i 1987 erstattet af nyt trægulv og rockwool, og intet andet.

Holder forsikringsselskabets påstand (jeg er godt klar over at i ikke kan holdes ansvarlige for jeres svar, men jeg kunne godt tænke mig at en faglig vurdering) ?
Søren Løvgreen, Birkerød (08-02-2007) 
Svar:
Det er en noget tricki sag.
Det er noget sludder at der skulle have været en fugtspærre under betonnen i det oprindelige gulv.
Det kapilarbrydende lag - 15 cm ral - forhindre fugtoptrængen, MEN det skal forhindres at betonnen under udstøbningen forsvinder ned i/ blandes med rallaget, hvilket normalt skete ved udlægning af "støbefolie"
Du omtaler parket, ligger den på strøer eller hur?
Der skal skelnes mellem dampspærre og fugtspærre. 2) Plastfolie er en dampspærre som skal forhindre kondens i de underliggende lecalag. En plastfolie ovenpå betondækket skal forhindre byggefugt og evt. fugtoptrængen fra jorden.

Jeg går ud fra at forviringen nu er komplet.
hpox, Århus (09-02-2007) 
Svar:
Den oprindelige gulvkonstruktion er korrekt. Jeg er bekendt med, at efter fx vandskader er man gået bort fra opbygningen af konstruktionen over betonlaget med de løse leca klinker – pga. uheldige (kemiske) egenskaber overfor vandrør under gulvet – og anvender i stedet for denne konstruktion:

- øverst selve gulvet
- derefter fugtspærre (i dag vistnok 2 mm tykt plastfolie)
og strøer med rockwool imellem

Ifølge typehusdeklarationen fra Myresjø i 1970 fremgår det bl.a.,”at den hustype, der ønskes deklareret, opfylder myndighedernes krav, herunder byggelovgivningens krav til boliger, der opføres med salg for øje, og at huset kan opnå bygningsattest og almindelig prioritering”.

På dette tidspunkt var der således ikke krav om anvendelse af udlægning af ”støbefolie”, som anført af hpox (men det lyder fornuftigt og kræves måske i dag?).

Forsikringsselskabets påstand om ”konstruktionsfejl” kan næppe holde. Det vil jo sige, at hver gang der kommer nye lovgivningskrav for bygninger skal husejerne ændre i deres installationer. Et så stort typehusfirma som Myresjø var engang ville næppe bygge i strid med byggelovgivningen. Hvis forsikringsselskabets påstand holder, vil det jo betyde, at betongulvene skulle brækkes op, for at der kunne lægges en ”støbefolie” under det?

PS. Når vi nu er ved gulve, kan jeg oplyse, at for vådrum i Myresjøhuse var gulve omkr. 70’erne konstrueret således (og her kan der også opstå skader):
- øverst: belægning i stiftmosaik (badeværelser) og terrazzo (bryggers)
- afretning
- klaplag råbeton
- leca og
- plastfolie

Et godt råd til alle husejere: Sørg for at have en rørskadeforsikring. Og/eller
få installeret en vandalarm. Mange forsikringsselskaber yder rabat på husforsikringen ved en sådan installation.

Søren Løvgreen, Birkerød (11-02-2007) 
Svar:
Jeg tror ikke at problemet er teknisk, men derimod juridisk.
Og det er jo forsikringsselskabet du skal overbevise!!!
hpox, Århus (11-02-2007) 

Vinduet ja eller nej? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
vi bor i et hus med 1.sal på og vi vil gerne lever et Badeværelse oven på. Skal da være et vindue i eller ej?
Yvonne, Ullerslev (08-02-2007) 
Svar:
Næ.., det skal der ikke nødvendigvis, men der skal etableres ventilation til det fri,
samt tilførsel af luft fra adgangsrummet.

Herudover anbefales tilførsel af udeluft,
enten gennem oplukkeligt vindue, eller udeventil.
bb, horsens (08-02-2007) 

Tapeseret letbeton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hjælp søges

Vi skal til at fjerne gammelt tapet i vores køkken. Hvordan fjerner vi nemmest tapetet, og hvad er den rigtige fremgangsmåde når vi bagefter står med en rå lettere beskadiget (huller og små revner) letbeton væg. Vi forventer at bruge forankring, spartelmasse,glasvæv og maling, men vi er lidt i tvilv om rækkefølgen.

På forhånd tak.
Jesper & Helle, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Tapetafdamper, gi´r en del fugt i rummet.
Tapetopløser i varmt vand, gi´r noget mindre
fugt i rummet.

Herefter pudsreparation af større huller/revner.

Sandspartling/afslibning, grunding, klæber,
væv og maling.
bb, horsens (08-02-2007) 
Svar:
køb en tapetafdamper det er klart det bedste. Den koster ca. 300 kr og så har i den til en anden gang.
ikke så, ringe (10-02-2007) 

230/400 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står og skal have en ny keramikovn, den jeg har kører på 230V, de nye kører 230/400.
Jeg ved det at det er noget med 16 ampere, men jeg vil gerne have det lidt mere uddybet, og bliver elforbruget højere hvis det bliver lavet om til 16 ampere. På forhånd mange tak.
Susanne, Vojens (08-02-2007) 
Svar:
Nej elforbruget afhænger ikke af hvad sikring som sidder foran.. det er den opgivende effekt i W som er forbruget.. men husk til at kontrollere om ovnen må forsikres med 16 A. og tag at kontakte til installatør
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (08-02-2007) 

Skal "blåt vand" fortyndes med vand? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg synes, at det ser ret tyndt ud i forvejen...
Berit, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Det skal ikke fortyndes
bb, horsens (08-02-2007) 
Svar:
Tak for svaret :-)
Berit, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Jeg har brugt mikrodisp. fra flere forskelige firmaer, de skulle alle tyndes.
Hvis ikke det gøres kan man lettere overgrunde og miste vedhæftning på de senere produkter.
Torben, København (08-02-2007) 
Svar:
Hvor meget skal det så fortyndes? Det står ikke på dunken.

Mvh Berit
Berit, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Forresten.... Det er fordi, jeg har spartlet nogle revner ud i loftet. Resten af loftet ser ud til at være tapeseret og malet. Skal jeg så kun bruge forankringsgrunder de steder, hvor jeg har spartlet? Eller skal jeg bare give hele loftet en tur inden jeg maler det over?

Mvh Berit
Berit, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Og hvad er så lige "blåt vand"??????
jesper, Odense (09-02-2007) 
Svar:
Hvis du fortynder det så 1/1 , smør du det bare på hele loftet, sikrer samme vedhæftning på hele fladen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-02-2007) 

prisforskel på mursten/gasbeton ctr mursten/træskelet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge vores eget hus og vi stå nu og skal vægle mellem om det skal laves i mursten(ydermur)/gasbeton eller mursten(ydermur)/træskelet- skalmuring. Vi har spurgt omkring og dem vi har talt med siger at der ikke er nogen prisforskel, men kan det virkelig passe, jeg synes hele tiden man hører at det er billigst at skalmure på træskelet ?
Håber nogen kan svare hurtigt da vi skal træffe vores valg i denne uge.
På forhånd tak.


Kim, Holbæk (08-02-2007) 
Svar:
Hej Kim
Det er rigtig at der er ingen forskel på prisen mellem en fuldmuret 408 mm væg og en skalmur med træskelet indervæg, den vejledende pris ligger for begge typer vægge på ca 2100-2400 kr eks moms

MVH TP-design v Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk

Tommy Poulsen, 4700 Næstved (08-02-2007) 

prisforskel på mursten/gasbeton ctr mursten/træskelet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge vores eget hus og vi stå nu og skal vægle mellem om det skal laves i mursten(ydermur)/gasbeton eller mursten(ydermur)/træskelet- skalmuring. Vi har spurgt omkring og dem vi har talt med siger at der ikke er nogen prisforskel, men kan det virkelig passe, jeg synes hele tiden man hører at det er billigst at skalmure på træskelet ?
Håber nogen kan svare hurtigt da vi skal træffe vores valg i denne uge.
På forhånd tak.
C.lotte, Holbæk (08-02-2007) 
Svar:
Hvis I er i gang, er det så ikke bare at spørge byggefirmaet om en evt prisforskel?

Men ellers vil jeg sige: I skal ikke vælge efter pris, men efter hvad i gerne vil have.
Jan, Danmark (08-02-2007) 

Vinduer til at se ud af - men ikke ind Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mind kæreste og jeg står for at skulle renovere badeværelse - og da udenfor er utrolig flot - ville jeg gerne have et stort vindue, hvor man kan se ude - men er selvfølgelig ikke interesseret i at andre kan se ind. Jeg har søgt under solfilm, men der kan man se ind, når der er lysere inde som ude. Er det muligt at få en type glas, hvor man kan se ud - men ikke ind?
Venlig hilsen Hannah
Hannah Guldfeldt, 7000 (07-02-2007) 
Svar:
Ja, det kan du sagtens få.
Det er jo det glarmestre er til for. Prøv at finde sådan en.
hpox, Århus (08-02-2007) 
Svar:
Hej

Jeg tror ikke ruden findes uden at den virker modsat om aftenen.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (08-02-2007) 
Svar:
Det er ikke noget der findes, man vil altid kunne se ind hvis der er lys indenfor og mørkt udenfor,du kan få en rude hvor du med en elektrisk ladning gør uden mat eller klar, dette er dog en bekostelig omgang.

www.glasskade.dk
hn, Kbh (08-02-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar :-) - jeg vil finde en dygtig glarmester
Hannah, Fredericia (08-02-2007) 
Svar:
Hej,
En anden - måske lidt fræk - løsning kunne være en termorude med integrerede, elektriske persienner. Sådan en rude kan du bl.a. købe hos os.
Med venlig hilsen
Carsten, VinduesMarkedet.dk (10-02-2007) 
Svar:
Min kæreste og jeg har faktisk fundet et kompromis - som er en blanding af alle jeres input - glas med belægning til at nyde udsigten om dagen - lamelpersienner der trækkes for når det er mørkt ude.
Tak for jeres sparring - god weekend.
Venlig hilsen Hannah
Hannah, fredericia (11-02-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31238.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »