» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31924.   « Forrige 25       Næste 25 »

Skal fast sokkel tilpasses i dybden? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at montere et HTH køkken, hvor sokkel endestykker er 50,5cm brede.

Problemet er at køkkenet har en smule skævhed i væggen, som efter komfuret resulterer (efter mursnor fra hjørneskabs placering)i at næste sektion underskabe og dermed ende-højskabet og sokkel kommer til at være 3 cm ude fra væggen, istedet for at ligge op til denne.

Skal jeg korte af de andre endestykker på sokkelen, eller benytte en kantliste ned langs skabet for enden for at dække for de 3cm den stikker ud fra væggen?

Jeg er bange for at hvis jeg retter op via sokkelen på skævheden, at den så vil optræde i det andet hjørne og hvordan med at bordpladen også skal kunne nå ind til væggen, så ikke den lige pludselig gaber 5cm i den ene ende fra væggen?
Kasper Andersen, Aalborg (06-04-2007) 
Svar:
Skabssoklen skal være i vinkel og være vandret ellers passer skabselementer og bordplade ikke.

Du skal forestille dig at du samler soklen, underskabene og bordpladerne - og at du er supermand.
Først stiller du soklen, så den passer bedst muligt, dernæst alle underskabene så de passer ovenpå soklen og til sidst bordpladerne. Hvis det ser rigtigt ud, stiller du underskabe + bordplader tilside.
Sokkel fastgøres til gulv, dernæst underskabe til væg og slutteligen bordplade til underskabe.

Det kan jo ligesågodt være hjørneskabet der står forkert og som giver de 3cm gab ved ende-hjørneskabet.

At montere køkken kræver lidt overblik.
hpox, Århus (06-04-2007) 


Isolering i lejlighed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Fik en ide med at isolere med krøyerkugler i etageadskillelsen både op mod 3 sal og ned mod 1 sal...Der er absolut ingen isolering i forvejen. Men er det lovligt ? Og hvad kan der ellers bruges ? Det SKAL blæses ind da det er en gammel etage-ejendom.
Kim Petersen, Søborg (05-04-2007) 
Svar:
Du må ikke bruge "Krøyerkugler af brandhensyn"
Såfremt såvel over som underetage er helt eller delvis opvarmet er det jo komplet uøkonomisk at isolere.
Smid hellere nogle penge direkte ud af vinduet - det er der mere format over!!!

hpox, Århus (05-04-2007) 
Svar:
Det var nu også mere af hensyn til støj... med varme som sekundær afhjælpning.
Kim Petersen, Søborg (06-04-2007) 
Svar:
Hvis der skal støjisolered skal der helst bruges tunge materialer. Beton, gips, bly, sand og ler.
I dit tilfælde kan du måske lave et lydloft af gipsplader - og bede underboen gøre det samme.
hpox, Århus (06-04-2007) 
Svar:
Papiruld skulle efter sigende være ideelt til formålet, og særdeles støjdæmpende. Har dog endnu ikke oplevet det "in real life"

Bo Frank, København (23-07-2011) 

fugtig skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at renovere 1 1/2 vores planshus fra 1971 og har haft rydet 1.sal helt. Skorstenen fra oliefyr i stue op gennem tag virkede og virker stadig fugtig og omkringlaegende gipsplader bar praeg af fugt da vi fjernede dem. Er lavet af firkantede "poroese" blokke der ligner en blanding af grus og cement. Skorstenen virker stadig let fugtig og vi er bekymrede for at indbygge den i nye foerstesal - hjaelp?
Mikael B. Larsen, Hornbaek (05-04-2007) 
Svar:
Hidkald skorstensffejeren, evt. mod betaling.
hpox, Århus (05-04-2007) 

OSB som undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det muligt/lovligt at anvende OSB-plader som undertag?
Og i så fald; hvordan gør man det? f.eks. samlinger, o.lign.?
Allan Soelberg, 8900 Randers (05-04-2007) 
Svar:
OSB plader kan ikke udgøre et under tag i sig selv. Men hvis der svejses den rette type tagpap ovenpå så har du et rigtig godt undertag.
hpox, Århus (05-04-2007) 

eternitplader som fyld Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har gravet i et bed i haven og stødt på en del "bygge rester" der er blevet brugt til at fylde op med.(sikkert fra da huset blev bygget om i 1986) imellem brokker og teglsten er der også eternitplader (gamle). Hvor varsomt skal de håndteres??
Sune, Skive (05-04-2007) 
Svar:
Skaden er sket!!!
Asbestfibrene frigøres når pladerne knækkes/knuses.
Sammel stumperne sammen i affaldsposer og kik på din kommunes hjemmeside hvad du skal gøre med asbestholdigt affald.
hpox, Århus (05-04-2007) 
Svar:
er du sikker på pladerne indeholder asbest? Jeg mener man gik bort fra at lave det før 1986 og isåfald er pladerne ikke farlige.
Jens g, vangede (08-04-2007) 

fugtskade på mursten væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad renser jeg det med
Inga Berling, frd (05-04-2007) 
Svar:
Indvendig eller udvendig?
Aksel, Hørning (05-04-2007) 

Eftermonteret undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med renovering af en 1. sal i en villa fra 1930 med betontegltag fra midt 80'erne er der da nogen ide i at montere et undertag, da det jo alligevel kun kan gøres mellem spærrene?
Taget er som udgangspunkt tæt men lidt fygesne kan der jo nok altid komme ind.
Flemming B. Jepsen, Gadstrup (05-04-2007) 
Svar:
Hej

Det kan ikke lade sig gøre at montere et undertag indefra, da det bare vil lede evt. indtrængende fugt et andet sted hen i konstruktionen, hvor det så vil gøre skade.

Hvad er det for et tag du har, og hvordan er det tætnet/understrøget nu?

www.danskbygningsundesøgelse.dk, Jebjerg (05-04-2007) 
Svar:
Taget er et B&C betontegltag og er tætnet med et sort tykt beg-agtigt materiale.
Flemming B. Jepsen, Gadstrup (06-04-2007) 
Svar:
Hej

Så har du ikke brug for et undertag, men måske blot en gennemgang med en tagkit af samme type som den allerede anvendte.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (06-04-2007) 

Fjerne harpiks fra en træterasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal male vores træterasse, som blev etableret sidste år i trykimprægneret træ. Uheldigvis er der i mellemtiden landet en del harpiks på dele af terassen + der er opstået algeforekomster. Vi vil følge Frank Larsens grundige anvisninger på malling af terassen, men først har vi brug for et godt råd til, hvordan vi fjerner harpiksen?

Heidi Andersen, Vig (05-04-2007) 
Svar:
Hej Du.

Jeg ville selv bruge et "stemmejern" :-)

MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (05-04-2007) 
Svar:
husholdningssprit
simons, grestedbro (05-04-2007) 
Svar:
Tak for de rosende ord.

Sprit er én måde, og stemmejern, hvis harpiksen er krystaliseret.

Men sprit har det med at dampe lidt hurtigt af, og dermed mest effektiv, hvis det er meget lidt harpiks I skal fjerne.

Rense Benzin er langsommere om at fordampe og lige så opløsende og dermed med drøjere i brug. Om det er hele den kemiske sandhed, ved jeg ikke.
Husk at skifte klude tit/jævnligt, da disse relativt hurtigt bliver mættet med harpiks.

Forvent at der forsat kan komme (masser af) harpiks i de efterfølgende år, ind til det hele er kommet ud.

Ved mørke farve på træet, kommer harpiksen hurtigere - og også voldsommere - ud pga. den højere temperatur i træet.

www.susanarnild.dk
Ved lyse farver forholder det sig omvendt.
Frank Larsen, København (05-04-2007) 
Svar:
Heidi..:
Nu skriver du Maling på terrassen.
Der må/bør ikke komme en heldækkende behandling på terrassebræder.

Med mindre terrassen er fuldt overdækket.
Frank Larsen, København (05-04-2007) 

fyrtræs plankegulv med fer og not Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
skruer man gulvet i fer eller not?
Peter, Ruds-vedby (05-04-2007) 
Svar:
Hej

Man skruer ned igennem noten med montaflex skruer (bor evt. for).

Læs TRÆ 41 fra Træbranchens Oplysningsråd (TOP),som er bibelen vedrørende trægulve.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (05-04-2007) 
Svar:
Det er nu altså feren du skruer i
sa, odense (06-04-2007) 
Svar:
Når jeg læser disse svar, kommer jeg til at tænke på, at jeg ofte støder på fagfolk, der bytter lidt rundt på betydningen af fer og not. Jeg plejer gerne at give dem denne huskeregel: Feren, det er manden. Noten, det er konen :-)

/SEB
Sebsen, Herning (06-04-2007) 
Svar:
Hej

Jeg beklager meget jeg sov i timen (havde for travlt til at læse korrektur)det er selvfølgelig feren der skrues ned igennem.

Det opdager du selvfølegelig når du læser TRÆ 41 :-)

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (06-04-2007) 

iso. 1 sal. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. jeg er igang, med at lave 1 sal. hvor jeg skal have bad. men har kun plads til 150mm iso på badværelse, er det helt dumt og kun stoppe det i eller kan det gå. resten af 1 sal, kommer der 200mm i. ( har fået byggetiladelse før den nyg kom )
Morten gade, (05-04-2007) 
Svar:
selvfølgelig kan du nøjes med det der er plads til - det bliver kun til et minimalt ekstra varmeforbrug - jeg går ud fra at dit badeværelse ikke er på flere hundrede m2.
Søren M, Vejle (06-04-2007) 

Genetablering af skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et byhus, hvor der i midten af huset løber en nedlagt skorsten. Skorstenen er "skåret af" på loftet.
Vi kunne godt tænke os at have pejs i stueetagen, som vi skal til at renovere, så jeg har et par spørgsmål:
1. Kan man genetablere skorstenen i den gamle murede skorsten?
2. Er der specielle regler for højde osv. på den udvendige skortsten - som skal genetableres?
3. Kan der løbe kabler i skorstenen i forbindelse med en eventuel genetablering?
Marcus, Århus (05-04-2007) 
Svar:
Hej

1. jeg tror godt du kan få lov til at genetablere men der kan være ting som aftagepligt for fjernvarme o.l. der skal tages hensyn til.
2. Der er ingen egentlige regler til skorstenspibers højde i dag, ud over at den skal virke, men tag en snak med den lokale sorstensfejer, der alligevel skal godkende skorstenen, når du er færdig.
3. Der må ikke være kabler i skorstenen, hvis du skal bruge den til det den er beregnet til.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (05-04-2007) 

pletter med jernvitriol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores ludbehandlede trægulv har fået pletter
(hundefodspor) efter vi gav græsplænen jernvitriol. Hvordan kan jeg fjerne pletterne?
Finn Olsen, København S (05-04-2007) 
Svar:
Vi har det samme problem, er der virkelig ike nogle der har et godt råd????
Katrine, Børkop (22-04-2007) 
Svar:
Vi har samme problem på fliserne på teressen. Store gule fodspor !!!
Vi har prøvet med klor og petrolium...uden held.
Hjælp søges.
Pia, Køge (19-06-2007) 
Svar:
man kan fjerne jernvitirol på trægulv med afspændingsmiddel (til opvaskemaskinen). bare gnid pletterne med en grydesvamp dyppet i afspændingsmiddel. gulvet bliver dog lidt lysere.
jakobsen, kjellerup (11-04-2008) 
Svar:
1.000.000.000 tak til Jakobsen for tippet m afspændingsmiddel; Vi har også fået det det "flotteste" potemønster på trægulvene - tak Jernvitrol :( - men nu ser det ud til at tippet kan redde os fra at skulle have alle gulvene slebet ned. (Gad vide, hvordan Jakobsen kom på idéen m afspændingsmiddel :) )
Vibeke Christensen, Viby J (24-03-2014) 
Svar:
1000 tak for rådet. Det tager de sorte hundefødder samt pletter fra hund med dårlig mave (uden at jeg går I detajer). Pletten skal dog efterbehandles for at få same nuance som resten af gulvet. Det er dog afhænigt af hvilken overflade behandling man har, vi har jo så hvidolieret egetræsparket.
Lund-Petersen, Aalborg (23-05-2016) 

Vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer
Kan Velfac og Idealcombi træ/alu vinduer sidestilles kvalitetsmæssigt??

På forhånd tak!
René Olesen, Smørum (05-04-2007) 
Svar:
Hej

Der er nok ikke den store forskel men jeg ville vælge Velfac.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (05-04-2007) 
Svar:
Mange tak for det!
Så tager vi Velfac
René Olesen, Smørum (06-04-2007) 
Svar:
Et råd fra en "skuffet" Velfac bruger. Drop Velfac. Vi har haft dem en tre års periode og troede at de vile leve op til nye krav om isolering, da dem vi valgte var med lavenergi glas mm. Det har vist sig, at de er utroligt kolde og det trækker fra dem, når det er koldt udenfor. Det skyldes at alurammen laver en kuldebro, da glasset sidder fast i alu rammen og den leder kulden udefra. Vi har flere gange oplevet, at kondens vand på indersiden af vinduet, fryser til is i vinterperioderne. Har monteret et helt stort vindues parti med skydedør i gavlen og tre små 60x60 cm´s over en sofaplads. Overvejer nu at montere forsats vinduer foran de små, da det trækker rigtig meget fra dem (kuldenedslag). Håber i kan bruge vores erfaringer.
Peter Warnich-Hansen, skødstrup (08-04-2007) 
Svar:
Peter Warnich-Hansen
Jeg tror at du skal henvende dig til Velfac´s tekniske afdeling og snakke med dem om dit problem, det lyder som om at der er noget galt med monteringen af dine vinduer, det du her skriver om kuldebro i alu delen er en gang vrøvl i mine øre, men prøv at snak med dem eller spørg det firma der har monteret dem hvor problemet er inden, det kunne være at der er noget de vil lave om inden du taler med velfac.
gts, . (10-04-2007) 
Svar:
I skal vælge det vindue i syntes er pænest. Dog er Velfac markant dårligere isolerende end andre typer vinduer. Det skyldes som "Den skuffede bruger" er inde på, rammen som er opbygget kun i aluprofil, hvor den ved andre producenter, er lavet af træ og beklædt med aluprofil. Er der mange vinduer, kan der spares mange penge på varmeregningen ved at vælge en anden producent end Velfac. Kvaliteten er der som regel ikke den store forskel på, men vælg en producent der er medlem af DVC. Så er i sikret et godt produkt.
Lars Bekker, Ingeniør, Odense (17-04-2007) 

Enkeltglas/termoglas i udestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal i gang med at bygge udestue, støbtgulv - 16 mm rias termotag og så kommer spørgsmålet? skal vi nu bruge termoglas eller enkeltglas elementer? Jeg har hørt at der kan opstå dug problemer ved brug af termoglas er det rigtigt?

www.santex.dk er det vi har set på og de har energiglas i enkeltlag. Men er det det rigtige valg?
Kim Christensen, Hedhusene (04-04-2007) 
Svar:
Der skal nok være andre som også kan levere "enkeltlags energiglas". (Den type glas er jo ikke noget Santex har opfundet!!!)
Valg af ruder har at gøre med om stuen skal opvarmes eller ej!!!
(Dog således at der er mindre dugdannelse på termoruder end enkeltlagglas).
hpox, Århus (06-04-2007) 
Svar:
det er en udestue, og den skal ikke opvarmes, så vil det være ok at bruge enkeltglas, men energiglas, dem med coating, og jeg er klar over at Santex nog ikke opfundet disse glas, men sælger dem i forbindelse med deres udstue elementer.
kim Christensen, Hedehusene (06-04-2007) 
Svar:
Tja.
Jeg kender ikke meget til enkeltlags-energiglas. Det isolerer lidt bedre end alm. glas, men om den forbedre isoleringsevne er noget du kan bruge til noget er jo et jo nærmest et spørgsmål om komfort. OG pris.
hpox, Århus (06-04-2007) 

Afskræmning af vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have opsat et skab i et værelse, der kommer til at stå foran et vindue. Vinduet må ikke fjernes. Mit spørgsmål lyder: Kan jeg afskræme ruden i vinduet, så der ikke skabes kondens? Kan jeg evt. sætte film på ruden og hvilken slags, for at undgå at man kan se ind af vinduet?
På forhånd tak for hjælpen.
Annie Dickmann, Silkeborg (04-04-2007) 
Svar:
Hej Annie, hvis du isolerer helt op af thermoruden risikerer du at glasset springer i sommersolen. Dit tøj falmer ved lyset og uden god ventilation kommer der fugt. Det lyder som en dårlig ide !.
Martin, Glostrup (04-04-2007) 

Tegninger til yderdør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil selv lave min yderdør til terrassen, dels fordi den har et fjollet mål, og dels fordi jeg synes det er dyrt at købe en ordentlig dør i kvalitetstræ. Er der nogen der ved hvor jeg finder en arbejdstegning på en terrassedør ?? Jeg laver selv en del møbler samt andet snedkerarbejde og har værktøjet, så helst ingen kommentarer om at det bedre kan betale sig at købe !.
Peter Trier, Kgs. Lyngby (04-04-2007) 
Svar:
Til Peter Trier.

Du vil selv lave en terrassedør, fordi det har et fjollet mål. Når man bestiller en dør hos et firma, er der ikke noget ''fjollet'' mål. Alle mål er velkomne.

Du synes det er dyrt at købe en dør i kvalitetstræ. Tja det kan da godt være. Hvad forstår du ved ''kvalitetstræ''?

Du kan finde tegninger hos mange. Prøv at kigge hos Rationel (bemærk: du kan hente i PDF):
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/FD0402226A1537FAC12570B30030CCB4?OpenDocument

/SEB
Sebsen, Herning (04-04-2007) 
Svar:
Hej Sebsen

Det er selvfølgelig rigtigt at jeg kan bestille en specieldør, men det koster temelig meget, hvis det skal være ordentlig kvalitet, - synes jeg. Derudover har jeg en fornemmelse af at det bestemt ikke er alle døre der opfylder fugtighedsprocenten på ca. 12%. Derudover er der ofte tale om ikke knastfrit træ.
Måske synes du jeg er lidt hysterisk, men når jeg nu synes det er en hobby at omgive mig med kvalitet, selv lave mine snedkerarbejder og finde gode stykker hårdt træ, så er det lidt svært at gå på akkord med det.
Og så kan andre jo have en arrogant holdning til det.
Men tak for dit link og for at du gav dig tid til at svare.
Peter Trier, Lyngby (01-05-2007) 

Gulvafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med Jer
Vi påtænker at ordne vores bryggers, og i denne forbindelse at lægge nye fliser ovenpå de gamle - ved det er lidt fusk men vi har ikke de store midler.
Kan man få en en studs som man sætter ned i eksisterende gulvafløb for herved at få en fuldstændig tæt samling??

På forhånd tak for besvarelsen
Sten Petersen, København (04-04-2007) 
Svar:
Er der virkelig ingen som ved noget om ovennævnte
Sten Petersen, København (06-04-2007) 
Svar:
Du kan få en forhøjelses ramme enten 10mm eller 30mm.

Mvh

Klaus
www.spotvvs.dk, Greve (06-04-2007) 

dampspærre på gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har købt noget dampspærre til at isolere, det skal lægges ovenpå det gamle gulv, inden det nye kommer på. Hvordan skal det vende? Det er plastic med skumgummi på.
Tove Andersen, Feldballe (04-04-2007) 
Svar:
Plasten nedad. Og der må ikke være en dampspærre under det nuværende gulv!.
PL, Astbjerg (04-04-2007) 

Spots og lyskilder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilke fordele og ulemper er der ved at have henholdsvis mange eller få spotter, som har lyskilder med stor eller lille spredning.

Hvilken farve er bedst til privat bolig, er 3100K ok eller er det bedst ned på 2700K. Hvilken indflydelse har den lave temperatur på antallet af spots.
hat, kbh (04-04-2007) 
Svar:
Der kommer ikke imponerende mange svar til dette indlæg. Hvis man abbonnerer på Bo Bedre el.l. så finder man hurtigt ud af, at man ikke designmæssig placerer er hel del spotter på lofterne som får loftet til at se meget rodet ud med alle spotsene, lampeudtagene, røgcensor og ventilations ud og indtag m.m.
Spørgsmålet er så bare, opleves spottsene med en bred vinkel blændende, hvad med farven i givet fald. Jeg har næsten ingen erfaring med spots, derfor dette spørgsmål.
hat, kbh (07-04-2007) 
Svar:
Hej Hat

Nøøø - Du har da ret i at der ellers ikke plejer at mangle svar her på siden, mon ikke noget af grunden skyldes påsketravlhed :-)

Svaret er nu heller ikke helt entydigt - Det er behovet for lys der er afgørende, såfremt du ønsker at fremhæve f.eks. et billede fra måske et par meters afstand, vil en spot med lille spredning være påkrævet, omvendt vil almen rumbelysning kræve en stor spredning for på den vis at opnå så få "mørke" områder som muligt.

At lys med stor spredning skulle blænde mere, tror jeg er en teoretisk vurdering, Jeg har ikke erfaring med at dette er tilfælde.

Det helt ideelle lys er umuligt at opnå, der vil altid være tale om kompromis af en eller anden slags.

Til spørgsmålet om antal af spots, vil jeg svarer: Spots nok til at opnå det resultat du ønsker, dette kunne f.eks. være 200 Lux på gulvet og en ensartenhed der svinger max. 30 %.

Farvetemperaturen er et udtryk for selve farven på lyset, eksempelvis vil 2700K have en rødlig (varm) farve, denne farve glider langsomt over i det blålige (kolde) område ved højere farvetemperatur.
Farven har intet med lysudbyttet at gøre og er således ikke afgørende for antallet af lyskilder.

Med valg af farvetemperatur er det igen et spørgsmål om hvad formålet er, et kontorlandskab skal nok have omkring 3000K og en produktionshal hvor der arbejdes med smådele bør måske have omkring 4000K - Til privatforbrug er dette en smagssag og til dels kulturelt betinget, en typiske dansker fortrækker hyggeligt blødt lys (dæmpet halogenlys har en meget lav farvetemperatur) mens man ofte i hjem fra fjernøsten ser et nøgent armatur placeret midt på væggen med et utroligt koldt lysrør i.
Alle større producenter af belysning, har skemaer hvori man kan aflæse om hvilke krav/anbefalinger der er til de forskellige lokaliteter.

Kvaliteten af lyset, dvs. lysets evne til at gengive farver (måles i enheden RA), er helt udeladt af ovenstående.

Slutteligt skal du lige vide, at jeg hilser din sidste indlæg ”Placering af 12V transformer” velkomment, lad da os fagfolk da få en dialog i gang omkring de 1000 vis af elektriske gråzoner der eksisterer, i stedet for at slå hinanden i hovedet med vores viden, den slags er sgu’ ikke særligt morsomt at deltage i.

Hatten af for Hat.

MVH
Poul, Glostrup (07-04-2007) 

Rødalger (?) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I en nyere bruseniche med granit på gulvet og glaserede fliser på væggene oplever jeg den relativ hurtig fremvækst af noget jeg tror hedder rødalger. Når det er "opblødt" efter en bad, er det en orange/rød slimet masse som delvist kan skrabes af med en negle eller skuresvamp.

Hvordan kan denne misfarvning fjenres?
Er der noget produkt som er særligt egnet hertil? - og hvad gør jeg i acrylfugerne mellem væg og gulv.. disse er særligt angrebet da disse jo er særligt udsatte for fugt i timerne efter bad.
SS Divison Nord, Aalborg (03-04-2007) 

Trægulv på altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Er der én derude der ved hvor jeg kan finde vejledning i at lægge trægulv på altan?

Især hvordan det fæstnes savner jeg info om. Der er ca 4 cm frigang mellem nuværende betongulv og altandøren.
Jakob Markussen, Farum (03-04-2007) 

spartling og maling af gipslofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
er der nogle der ved, hvad det koster at få en maler til at spartle, pudse og male et hus på 178 kvm. ca. 150 kvm af dem er til kip på 25 grader.Han skal ikke leverer nogle materaler til det, det er ren arbejdsløn.
cej, rds (03-04-2007) 
Svar:
350,- plus moms pr. time.
.-, , (04-04-2007) 
Svar:
Ang. timeforbrug, så fik min far lavet det på omkr. 5 timer, jeg mener de var 8 murere til opgaven. Det var alle sider af huset plus en carport.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Det var forresten eksklusiv maling, det gjorde min far selv senere på året.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Ja, cej, nu ved du så hvad det ville have kostet hvis det var udvendigt det skulle laves!.
IN, Foby (04-04-2007) 
Svar:
ups jeg kan se jeg har lavet en lille skrive fejl.. Det var at få en maler til at spartle, pudse og male gipslofter som jeg gerne ville have pris på.
cej, rd (04-04-2007) 
Svar:
Det Koster ca. 100 kr pr. m2 inkl. 1 gang strimling af samlinger, 3 gange spartel, 1 gang slibning, 1 micro grunder. Jeg vil anbefale dig at maleren laver disse behandlinger, så er du sikret en flot bund at arbejde vidre på!

Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (05-04-2007) 

kan man male direkte på væg af strandmørtel? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at sætte lejlighed i stand og står nu med en væg af gasbeton, der er muret op med strandmørtel. Kan man male direkte på sådan en? Vi kan godt lide den rå væg og vil gerne beholde det look. Er der andre muligheder?
Christa Mikkelsen, København (03-04-2007) 
Svar:
Til mit køkken købte jeg noget strukturmaling i Flügger, det kan fåes i den farve man ønsker. Der er blandet noget grynet halløj i, så man kan smørre det på i op til 1 cm tykt lag på én gang (man kan selvfølgelig male flere gange), og så brugte jeg et bred pensel til at give det indtryk jeg ønskede. Det kom til at ligne en vandskuret/pudset væg, det er blevet rigtig godt og var MEGA nemt at arbejde med. Det kan jeg kun anbefale. Man kan jo bruge finere pensler eller malerrulelr elelr andet alt efter hvor grov et udseende man ønsker.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Husk forresten grunder først, ellers suger væggen alt for meget maling. Det er noget tynd grøn "pjask" der males på væggen indtil den ikke suger længere.
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 
Svar:
Hej, vil bare lige sige at det er rigtigt at man kan få strukturmaling i flere farver og det kan købes stort set indenfor alle mærker (altså ikke kun Flügger), man kan få det med forskellige typer sandkorn i, fin, mellem eller grov. Vi har tidligere brugt det flere steder i vores hus, MEN i forbindelse med en renovering og ombygning endte vi op med at have forskellige farver og størrelser af sandkorn og mønstre i samme rum (vi væltede nemlig nogle vægge) - så AF skulle det igen... Og her kommer min advarsel så.... Tænk jer godt om inden I evt. bruger denne type maling/struktur maling, for det er så svært at få af igen hvis I pludselig om nogle år vælger at det ikke skal have denne grove struktur. Vi prøvede alt inden vi var nødt til at springe på der hårde vej, nemlig at bruge vinkelsliber, med det resultat at man skal pudse væggen op efterfølgende for at udligne alle ujævnhederne.. Held og lykke med jeres projekt. Og som rigtigt nævnt af Nicolai...Grunder er et MUST og det er nærmest uanset hvad du vil putte på af maling.
Marianne, Kielstrup (05-04-2007) 
Svar:
man kunne jo også spartle væggen fremfor at bearbejde den med en vinkelsliber...
giraffen, kbh (05-04-2007) 
Svar:
......selvfølgelig kunne man spartle i stedet for at bruge vinkelsliber, - men det ville i vores tilfælde betyde langt mere spartelarbejde for at gøre væggene i det nye store rum ens "tykke". Der er i vores tilfælde tale om 85m2 ren væg areal der så skulle spartles op fremfor at bruge vinkelsliberen på ca. 20 m2 væg og efterfølgende spartling af de 20 m2 - så ja..... man kan da spartle op fremfor at bruge vinkelsliber, - det afhænger lidt af areal størrelsen...
Marianne, Kielstrup (07-04-2007) 

LECA ærter som sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man brug en cement, sand og leca ærter blanding (1:2:7) som en armeret sokkel til understøbning af ekisterende fundamenter?
Jens Jessen, Århus (03-04-2007) 
Svar:
NEJ.
For det første er din lecabeton så svag at du kan pisse igennem den.
Dernæst kan du ikke armere den ved understøbning.
Ikke engang Dansk Leca A/S ville godkende sådan en konstruktion.
hpox, Århus (03-04-2007) 

El til redskabsrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal igang med at lægge fliser og derefter opsætte et fritliggende redskabsrum, men hvordan skal jeg forholde mig hvis jeg gerne vil have el i det? er der et bestemt type elkabel jeg skal bruge, hvor dybt skal det graves ned og er der andre ting jeg skal tage højde for
Marie Kristensen, Bullerup (03-04-2007) 
Svar:
Det du først og fremmest skal tage højde for er at ringe til aut. el-installatør
Elektrikeren, Elstrøm (03-04-2007) 
Svar:
Nu er jeg elektrikker..

Jeg tror folk godt ved at man ikke selv lave el. men nu hvor folk spør, er det nok fordi man selv gerne vil lave noget af det...

Jeg laver også selv noget vvs arbejde.

SÅ KAN DE FOLK SOM KUN KAN SKRIVE ::: RING TIL ELEKTRIKKER... DET ER KUN ELEKTRIKKER... DET ET IKKE FOR PRIVAT FOLK.. MM bare lade være med at svare på de forspørelser der kommer/er...???

hvis det er mig, vil jeg trække en 5g 1,5 inst.kabel. så har du lidt og gøre med evt til at lænde noget lys inde fra. skal du har kraft i skuret, skal du trække, et 5g2,5 inst. kabel.

Når det er på privat grund må du selv om hvor langt nede du ligger det, men en god ting er 35cm med en dæk plade 5 cm over. så gøre du det som elektrikker vil gøre det.


Morten, Aalborg (05-04-2007) 
Svar:
Hej Morten.

Du må ikke vejlede forkert.

Kabler skal ALTID nedgraves min. 35 cm.
giraffen, kbh (05-04-2007) 
Svar:
Til Morten og giraffen!

Mange tak for jeres svar, har af anden vej fået at vide at 3 g 1.5 inst.kabel er nok da jeg kun skal have lys og måske stik i rummet. Og til elektrikerne så bare rolig jeg har overhovedet ikke tænkt mig at gå elektrikerne i bedene, udover selv at købe kabel samt lægge det i jorden
marie, Bullerup (05-04-2007) 
Svar:
hej marie.

Forslaget om 5 leder kabel var da ikke så tosset endda - så kan du fra huset tænde en lampe på skuret... men du kan måske sagtens finde derover uden...?
giraffen, kbh (05-04-2007) 
Svar:
Hej Morten
Er klar over du ikke er folkeskole lærer, det fremgår tydeligt af dine stavelser!
,,,,,,,,,,,,,,,,, ................. (06-04-2007) 
Svar:
Kære hr. Komma

Folkeskolelærer skal skrives i ét ord (med henvisning til Dansk Rettenøgle afsnit 44 - en lækker lille udgivelse til 150kr). Prøv at læse denne glimrende bog inden du retter andre. Morten, Hat, undertegnede og mange andre er her for at give råd om elinstallationer(ja, også ét ord!) og ikke om stavning så mobningen. Ellers findes der en lækker lille chat på www.flueknepper.dk.
Henrik Crusell, København S (07-04-2007) 
Svar:
Husk at hvis du graver kablet ned i 35 cm dybde, så skal der ca 10 cm ovenover smides et Dækbånd der hvor kablet løber. / dækbånd er 2mm tykt og 10cm bredt. Hvis du vælger et markeringsbånd skal kablet graves ned i 70 cm.
Klaus, Hjørring (13-04-2007) 
Svar:
Undskyld mig men et kabel skal graves 70 cm ned i jorden og 20 cm over kablet skal der ligge et dæk bånd, med minder du ligger det i stål rør så skal det ligge i minium 25 cm under jorden
Lars, København (22-04-2007) 
Svar:
Forkert.
Et kabel skal ikke graves 70 cm ned. Det skulle man i de gode gamle dage. De sidste forlydender går på, at ikke engang kabler der fører umålt strøm skal graves så langt ned.
HCJ, Odense (23-04-2007) 
Svar:
HCJ, Forlydenheder kan vi ikke bruge til noget. Du plejer altid at have meget godt tjek på dine indlæg. Kan du tilføje dine kilder på din påstand og forklare hvor langt "ikke engang graves så langt ned" er.
hat, kbh (24-04-2007) 
Svar:
Jeg hørte det for et par dage siden. Grunden skulle være de miljøkrav der stilles til opgravet jord og som gør det rasende dyrt at foretage opgravning.Jeg har ikke set noget på skrift.
HCJ, Odense (24-04-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31924.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »