» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31890.   « Forrige 25       Næste 25 »

Maling af Træterresse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har et hus med træterresse udenom. Den er behandlet med grøn gori, tror jeg. Ihvertfald grøn maling.
Der er jo så kommet, med tidens tand, noget skidt-alge-halløj på store dele af træet. Og det skaller lidt af andre steder.
Hvordan får jeg taget hul på opgaven?
Skal jeg virkelig ha slebet det hele af? Det er en temmelig stor terresse.
Stefan Hansen, Horsens (02-04-2007) 
Svar:
Jem & fix har noget rengøringsmiddel som fjerner alger. Almno eller noget i den retning.
hpox, Århus (02-04-2007) 
Svar:
Efter afrensning og grundoliering bør du vælge en oliebaseret træbeskyttelse - der anbefales til gangarealer. Kunne være en gori 44.
Thomas, Vejle (03-04-2007) 
Svar:
Hvis der er afskalninger på en vandret flade - gangarealer i særdeleshed - er der for stor lagtykkelse på (af den behandling man har givet i sin tid).

Denne type konstruktioner vil "altid" være et kompromis mellem holdbarhed og vedligeholdelsintervaller.

For det første bør terrasser aldrig behandles med hel- eller halvdækkende træbeskyttelser! I det hele taget må det man anvender, SLET IKKE danne overflade film!

Så her er den optimale måde du reetablerer dit terrassegulv.

1. dyk søm/skruer.
2. foretag en gulvafhøvlning til frisk, rent og bæredygtigt træ.
3. afvask hele fladen grundigt med et algemiddel. Det kan enten være et klorholdigt middel, som virker her og nu, eller et langtidsvirkende middel, som typisk skal sidde en uge, før du kan viderebehandle. Enkelte typer skal afvaskes, andre kan/skal blive siddende.
4. Når træet er tørt, det vil sige under 18% træfugtighed påføres en PIGMENTERET træolie eller en tynd, transperant træbeskyttelse.
5. Efter ca. 20 minutter påføres endnu et lag, således behandlingen bliver vådt-i-vådt. På den måde, bliver træet godt mættet.
6. Efter endnu 20 minutter, aftørres OMHYGGELIGT det overskydende olie/træbeskyttelse. Du skal regne med at bruge rigtig mange klude, da der ikke må være rester tilbage på træet af væsken.

a. normalt anvender man grundingsolie udvendigt, men da denne, i dette tilfælde, hæmmer indtrægning af selv olien eller træbeskyttelsen (og da der ikke bare kan lægges et fyldigt lag på) er det vigtigere med mere træolie/træbeskyttelse end grundingsolie.

b. aftørring er meget vigtig. Hvis du får afskalninger siden hen, har du ikke aftørret grundigt nok. Med andre ord; ingen overfladefilm, ingen afskalning.

c. vedligeholdelse er blot at påføre samme type igen, vent 20 min, aftør.

c. til vinter kan du udvande algemidler så du hæmmer begroninger.

d. forvent genbehandling mindst een gang om året.

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (03-04-2007) 
Svar:
Bravo Frank!!
Endelig en ordentlig forklaring!
Optimalt
gunna quistbo, karlslunde (03-04-2007) 
Svar:
Jeg er delvis enig med Frank i hans ellers udmærket beskrivelse
Vedr. punkt 5; Du skal ikke påføre endnu et lag efter 20 minutter, men derimod tørre det overskydende olie af INDEN for 20 minutter.
Vedr. punkt a; Det er en rigtig god idé at grunde din terrasse inden du træbeskytter. Igen skal du huske at aftørre al overskydende olie INDEN for 20 minutter.

Når du træbeskytter alle vandrette overflader, skal du være opmærksom på at du bruger en træbeskytelse der er beregnet til vandrette overflader. Ellers kan du risikere skimmelsvamp og/eller afskalninger.
Sigurd, Søborg (26-06-2007) 


Fald på gulvet i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Davs

Er der nogen der ved hvor meget fald der skal være på gulvet i et baderum?

Og om der i det hele taget er regler om f.eks. hvor langt nede afløbsristen skal sidde i forhold til dørtrinnet?
Jeanette Bjørnlund, Valby (02-04-2007) 
Svar:
Hej

Gulvet skal forsænkes 2 cm ved adgangsdør eller der skal være 3 cm fald til gulvafløb fra adgangsdør (se BY & Bygs anvisning 200 om bassinvirkning).

Mange byggefirmaer springer let og elegant hen over dette på grund af at det er meget nemmere at støbe det hele ud i et med flydebeton.

Hvis man sælger et nyopført hus med denne fejl står man til en K3 karakter, da der er risiko for at vand fra badeværelset løber ud i de andre rum som evt. har trægulve.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, jebjerg (03-04-2007) 
Svar:
Til "Jebjerg".
Gælder de 2 cm også hvis man ikke har afløb i selve rummets gulv, men kun inde i brusekabinen, hvor der er en 7 cm høj adskillelse ud til rummet?. Der er også badekar, med indbygget overløbshul.
Huset er bygget udfra regelsættet før 01-04-2006.
MP, Silkeborg (03-04-2007) 

opvaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Min kæreste og jeg er lige flyttet ind i en lejlighed og i går gik opvaskemaskinen i stykker og smed vand i hele køkkenet, så det dryppede ret kraftigt i underboens stue.
Min kæreste er ik selv vvs mand, men har selv tilsluttet opvasskemaskinen.
Det var ik ved nogle af samlingerne der gik hul, men simpelthen i opvaskemaskinen den er galt.
Hvem skal betale?? Udlejers forssikring eller vores egen??
det skal lige siges at vi ikke har fået nogen lejekontrakt endnu, selvom vi har rykket efter den.
Ditte Bertelsen, vejle (02-04-2007) 
Svar:
Hej

Det var da uheldigt, men ting sker jo. Jeg mener, at hvis der er sket skade på bygningen, såsom jeres gulv og underboens loft, er det husforsikringen der skal betale. Er der sket skade på underboens ting, skal han melde det til sin forsikring. Du skal opgive skaden til dit forsikringsselskab, så ordner de nok resten.
Carsten, Rødekro (02-04-2007) 

Dansk satndard Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej sidder og laver noget beskrivelse af en total renovering af en trappeopgang og leder efter DS standarder til gulvafhøvling eller andre opslagsværker
Peter Haslebo, Frb. (02-04-2007) 

Maling af tegl, som er taget ned ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus på 250 kvm. Jeg har fået et tag fra et hus på 345 kvm. Taget er 100% de samme tegl som mit ejet hus. Lysbro K21 tegl (billede: http://www.skave-nedbrydning.dk)

Kan man rengøre og male dem sort feks ? Er der nogen firmaer der gør det ?

Mvh Jonas
Jonas Hoffmann, silkeborg (02-04-2007) 
Svar:
Det kan ikke males så det holder.
Aksel, Hørning (05-04-2007) 

Pudsning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Vi er ved at kigge på et hus i letbeton og med pudsede facader. Når vi går og kigger på det så synes vi at det ligner at pudsen er revnet enkelte steder osv og har ikke den der pæne jævne overflade som jeg ellers har set. Hvis vi skal have en murer til at komme og pudse det om kan han så pudse ovenpå det der allerede er pudset eller skal det rives ned og så pudses igen?
Er der nogle der har en idé om hvad det koster pr. m2 at få pudset huset?
Når det er blevet pudset skal det så males eller er det pudset som har en speciel farve fra start af? Vi vil nemlig meget gerne have huset i en bestemt beige/creme/laksefarve og derfor er det jo ret relevant at vide.
Louise Rasmussen, Frederiksværk (02-04-2007) 
Svar:
Hej Louise se mit forslag til Stefan som spørger om GASBETON. skalcem 2000 findes i mange farver bl.a 4 nye sandfarver
Carsten, Aalborg (10-04-2007) 

Klinker på klinker - på gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg bor i et etagebyggeri fra først i 70'erne, og har et badeværelse med gamle mozaik-klinker (hedder de vist, de er sort/grå-melerede, 5x10 cm og ujævn men blank overflade) liggende på gulvet (ikke i bruse-nichen, da den er seperat). Fugerne er meget grimme og afrensning er forsøgt uden det store held. Optegning med en fugepen har jeg overvejet, men føler ikke det er en god løsning.

Jeg ønsker ikke at brække det hele op, da det bliver for omfattende, men jeg har fået at vide, at det skulle kunne lade sig gøre at lægge nye fliser på de gamle. Det eksisterende gulv er ikke skadet med revner o.lign.

Der er et firkantet gulvafløb som jeg tror gulvet hælder lidt ned imod (det skal det vel gøre...?).

Spørgsmålet er hvordan det skal gribes an?

Bliver det ikke svært at trække fliseklæb på de eksisterende fliser, medmindre jeg først spartler ujævnhederne ud? De eksisterende fliser er "ruflede" i overfladen og fugerne er jo også fordybninger som spartlen måske hænger i...? Men selv-nivilerende spartelmasse duer vel ikke når jeg har hældning imod et gulvafløb?

Der skal nok ligges omkring 7-8 m2 fliser.

Jeg er ikke så håndværker-agtig, så alle gode råd og idéer velkommes!!!

Tak for hjælpen.
Nicolaj Rasmussen, Vejlby / Århus (02-04-2007) 
Svar:
Hej Nicolai

Vi har lavet tilsvarende badeværelsegulv for nogle år siden. Vi smurte først fliseklæber på de eksisterende fliser med en tandspartel. Derefter brugte vi nivilerende spartelmasse for at få et jævnt gulv. Og til sidst påførte vi igen fliseklæber med en tandspartel, hvorefter vi lagde fliserne. Om det er den rigtige måde at gøre det på, ved jeg ikke, men vi fik et kanon godt resultat ud af det. Vi har også bruseniche, men der hælder gulvet mod afløb. Har du afløb i gulvet, skal du vist nok påføre en gummimembran (det er lidt i stil med tykt lim og kan påføres med en malerrulle) inden du lægger fliserne.Det må du hellere tjekke med en fagkyndig. God fornøjelse.
Carsten, Rødekro (02-04-2007) 
Svar:
Hej og tak for svaret!

Jeg har fundet ud af, at nogle er fliserne er "skrukke", dvs. det lyder hult når man banker på dem, men de sidder ikke løse (men det er måske kun fordi fugen holder dem på plads). De skal vel bankes op inden jeg begynder, eller hva? Måske bør jeg alligevel banke alle fliserne af, selvom der jo så skal spartles og vådrumsbeskyttes. Eller kan man nøjes med at banke de løse op og fylde op?
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 

rensning af træteresse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan fjerner jeg mest effektivt alger fra en træteresse uden at pine træet
dorte bjerg pedersen, århus (02-04-2007) 
Svar:
Vask den i brun sæbe, og drys evt. sand i.
Thomas, Vejle (03-04-2007) 

Regler angående føring af elledninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi er ved at få bygget et hus og elektrikeren har lige indfræset ledninger. Jeg har fået påpeget af noget familie (der tidligere har været i byggerbranchen) at elledninger skal føres lodret fra kontakter til gulv eller loft og herfra vandret.

Problemet er nemlig at elektrikeren har indfræset i store buer på væggen og jeg vil i fremtiden ikke have en jordisk chance for sætte ting i væggen uden risiko for at ramme en ledning!

Er der nogen der kan af- eller bekræfte denne regel/lovgivning (gerne med reference til regelsæt).
Jimmy Kjelsgaard, Haderslev (02-04-2007) 
Svar:
Der er ingen krav om dette, men nogle kan godt lide at de går lodret eller vandret. Jeg personlig er ligeglad, og har da selv ført kabler og rør den korteste vej på vægen. Dog skal man lige passe på hvor emhætte og andre ting som skal fastgøres i vægen skal placeres, så man ikke føre kabler der
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
Hej Kenneth. Jeg er helt og aldeles på linie med dig i dit svar. Men jeg er også bange for, vi nu vil få på puklen af alle paragrafrytterne. Jeg har flere gange her på siderne set folk, som håndhæver nogle EU-love, tror jeg, som kun tillader enten lodret eller vandret føring.
Nu skriver spørgeren "ledninger" og det kan det vel ikke være. Er der brugt kabler, vil jeg kunne forstå det med lodrete og vandrete føringsveje, men der er vel ingen danske fagfolk, som udfører installationer i kabler indhugget i vægge - det må da være plastrør.
Per M., 2950 Vedbæk (02-04-2007) 
Svar:
Indfræsede ledningssystemer, dvs de er fastgjorte i væggen og ikke blot er anbragt løst i et hulrum, skal føres vandret eller lodret af samme årsager som du nu bekymrer dig om. Dog ikke nødvendigvis vandret kun i gulv- eller loftshøjde. Hvis der er en skrå eller buet væg, er det også tilladt at føre kablet parallelt med denne væg.

Stærkstrømsbekendtgørelsens tekst (SB-A6 § 522.8.1.7) lyder således desangående:

"Ledningssystemer, der er fastgjort og skjult i væggene, skal fremføres vandret eller lodret eller parallelt med væggens kanter. Ledningssystemer i lofter og i gulve kan følge den korteste praktiske vej.

Ledningssystemer, der er skjult i bygningsdelene men ikke er fastgjort, kan følge den korteste praktiske vej."

Cubus, http://cubus-adsl.dk/ (02-04-2007) 
Svar:
Til Cubus... Ja det er rigtig, Forekomst af korroderende eller forurenende stoffer. og ikke boligere. Der udover er boliger ikke omfattet af reglerne i 52, men derimod 801
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
Det jeg mente var, at 522.8.1.7, er for installation ved forekomst af korroderende eller forurenede stoffer,
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
#Kenneth

Du har misforstået noget, hvis du tror, at alt hvad du skal vide om boliginstallationer står i SB-A6 kap 801. Alle bestemmelser i del 1 til 6 gælder også i boliger. Kap 801 supplerer, ændrer eller erstatter de tilsvarende bestemmelser i del 1 til 6, hvor det er fundet påkrævet. Når der fx er en § i 801, der hedder 801.473.1.2, så betyder det, at der er suppleret, ændret eller erstattet noget i § 473.1.2. Det fremgår ikke nogen steder i kap 801, at § 522.8.1.7 kan lades ude af betragtning. I givet fald skulle der have været en § i kap 801 der hed noget med 801.522.8.1.7 eller i det mindste 801.522.

Jeg kan ikke gætte, hvorfor du omtaler forekomst af korroderende eller forurenende stoffer i denne sammenhæng. Hovedoverskriften for § 522.8.1.7 er: Andre mekaniske påvirkninger, jf 522.8.


Cubus, http://cubus-adsl.dk/ (02-04-2007) 
Svar:
Til Cubus... Tak det ved jeg udemærket.... men jeg kan alligevel ikke se hvad mekaniske påvirkninger har med kaber i vægen at gøre..
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007) 
Svar:
Hej Jimmy

En ting som elektrikere åbenbart ikke bekymrer sig om er væggenes styrke. Væggenes tykkelse er i mange tilfælde dimensioneret af hensyn til bæreevne. I de tilfælde svækker lodrette riller ikke væggen, men det gør vandrette riller.
!!, !! (02-04-2007) 
Svar:
Hej Kenneth.

Nu må du altså bøje dig.

Forrige gang var det kabler i jord - nu er det kabler i væg - hvad blir det næste?

Måske et genopfriskningskursus på teknisk skole...
giraffen, kbh (02-04-2007) 
Svar:
Hej
vedr. svar fra Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (02-04-2007)
Du kalder dig Aut. installatør ta´og læs lidt i din SB eller se den ellers udemærket bog udarbejdet af F.R.I og ELFO (Teknig) - Elarbejder illustrationer og vejledning, bogen har du sikkert erhvervet dig da du sad på skolebænken
Gruber, Ålsgårde (03-05-2007) 

Varmerør under jorden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg påtænkter at opføre et fyrrum ca. 10-15 meter fra vores eksisterende hus og så fører varmerørene under jorden fra fyrrum til huset bryggers hvor de øvrige installationer er. Hvilken dimensioner skal der bruges - er der evt. specielle rør til dette formål ?? Og hvor dybt skal de ligge i jorden ??
mvh
Lars J
Lars Jørgensen, 5000 Odense C (02-04-2007) 
Svar:
Inden du starter tag fat i Teknisk Forvaltning i Odense, for at checke om du overhovedet må bygge et fyrrum, der kan evt. være forsyningspligt.
;-), , (02-04-2007) 
Svar:
Ved normale temperaturer kan man bruge "ecoflex"rør der er præisolerede PEX-rør i ubrudte længder. Dimension afhænger af effekt og temperaturer.
mm, bh (02-04-2007) 
Svar:
Huset ligger ikke i Odense og derfor ikke underlagt forsyningspligt :-)

Ecoflex lyder som en god ide. Det skal være Ecoflex Thermo ??? Er det det bedste og billigste på markede ???
mvh
Lars J
Lars Jørgensen, Odense (04-04-2007) 

Ny terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I øjeblikket har vi en lille terrasse af beton. Den skal udvides til en større træ-terrasse. Skal vi fjerne den gamle beton, eller kan vi lægge den nye ovenpå på strøer?

På forhånd tak
Anna Marie Plejdrup, Silkeborg (02-04-2007) 
Svar:
Det er ikke nødvendigt at fjerne den gamle beton.
Du skal klodse strøerne min. 5-10 mm op, på noget plastik el. gummi, el. cement, el andet uorganisk materiale/klodser
hpox, Århus (02-04-2007) 

Flagstang på stub? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har ved indflytning i eget hus fået en 8 meter glasfiberflagstang med vippebeslag foræret.
Øverst i haven, i en flot stensætning, har vi for en måned siden fældet et mægtigt fyrretræ, som har efterladt en stub med en diameter på ca. 50 cm.
Kan vi montere flagstangen på denne stub?
Ifald, hvilke forholdsregler skal vi så træffe?
Anne, Broager
Anne Lyster, 6310 Broager (01-04-2007) 
Svar:
Om nogle år skal i placere et hegn i en diameter af 8 meter fra flagstangen. Så får i ikke flagstangen i hovedet når roden er rådnet.
!!, !! (02-04-2007) 

Kældergulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter at have taget de gamle gulvplanker i kælderen op, fandt jeg at jorden / sandet under plankerne var grønlig/blålig. Det lignede mest af alt ir fra kobber. Det ligger i de øverste 5 - 7 cm. Er der nogen der har oplevet lignende og evt. ved hvad der er?
Det skal siges, at huset er fra 1890.
Rasmus, Varde (01-04-2007) 

stabilgrus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad vejer 1 kubikmeter stabilgrus?
Per Albrechtsen, Hedehusene (01-04-2007) 
Svar:
det kommer an på om den er våd eller tør.
niels, viby (01-04-2007) 
Svar:
Mellem 2000kg og 2500kg pr. m3.
(Eller godt det dobbelte af vand)
hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
ca. 1700kg. m3

Ellers har jeg da kørt med meget overlæs mange gange på traileren...

Men det kan da godt være at jeg tager fejl...
Peter Haslebo, Frb. (02-04-2007) 
Svar:
Du har nok ret, Haslebo!

Et firma levere 1000 kg i big-bag og siger at det fylder 0,63 m3. Svarende til ca. 1600 kg/m3
Mit forslag gælder nok for udlagt og velkomprimeret stabilgrus på en regnvejrsdag!
hpox, Århus (02-04-2007) 
Svar:
Tak for svarene.
Per Albrechtsen, Hedehusene (03-04-2007) 

Falsk vandskuret væg! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en stue hvor vi pt. har tapet på væggene. Vi kunne nu godt tænke os at få et andet look!

Vi har set at man kan lave en falsk vandskuret væg, ved hjælp af noget spartelmasse og et specielt stykke værktøj (nok noget forsimplet).

Vi kunne godt tænke os, at få et sådant falsk vandskuret look på vores vægge. Hvem skal man henvende sig til ? Er der nogen der har erfaring med det? Er det et problem at det er på letvægtsbeton vægge?
Jens Balling Jacobsen, Vejle (01-04-2007) 
Svar:
Gå ned i Røverkøb og køb deres struktur malling. Smør det på med spartel/pensel/rulle/kost. Alt efter hvilket look I leder efter.
Raahauge, Kgs Lyngby (03-04-2007) 
Svar:
Det skulle ikke være et problem på jeres vægge
kontakt jeres lokale byggemarked (den prof.
af slagsen) de har uden tvivl varen
og det er ganske snildt ellers findes der også noget som hedder vandskurings skaller som man klæber op og filtser der er nok bare en lidt dyrere løsning
smr, Odense (14-04-2007) 
Svar:
se skalflex.dk og kontakt eventuelt en murer
søren thomsen, århus (15-04-2007) 
Svar:
Vi har gjort det samme med en del af vores vægge, og det lettest håndterlige produkt, vi har prøvet var faktisk også det billigste! Det kommer fra Brifa og blev købt i Bilka. Det er en let gummiagtig spartelmasse med små sten, som giver struktur. Det kan smøres direkte på tapetet. Det hed bare vandskuringsmasse. Ikke så prof, men resultatet er vi vildt glade for!
August, København (21-07-2007) 

Falsk vandskuret væg! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en stue hvor vi pt. har tapet på væggene. Vi kunne nu godt tænke os at få et andet look!

Vi har set at man kan lave en falsk vandskuret væg, ved hjælp af noget spartelmasse og et specielt stykke værktøj (nok noget forsimplet).

Vi kunne godt tænke os, at få et sådant falsk vandskuret look på vores vægge. Hvem skal man henvende sig til ? Er der nogen der har erfaring med det? Er det et problem at det er på letvægtsbeton vægge?
Jens Balling Jacobsen, Vejle (01-04-2007) 
Svar:
Ja, det kan lade sig gøre. Jeg har selv, med stort held lavet det flere gange.
Køb et par sække færdigblandet vandskuringscement. Lav en blanding efter forskrifter med vand. Brug TO kalkoste.
Den ene bruger du med en spand rent vand. Først koster du fra gulv til loft med vand kun en meter i bredden ad gangen. Dernæst koster du vandskuringsblandingen på, ved langsomt at vride massen på væggen (start ovenfra). Du kan se dig fre om der skal mere på og/eller det skal være grovere eller finere. Skal det være finere, bruger du den anden kost med rent vand. Stænk den af og kost langsomt over det ny"pudsede" område. Derved glatter du de største ujævnheder ud.
Hav god tid, for det ER hårdt arbejde. Det skal tørre et par døgn, før du evt vil overmale.
God arbejdslyst.

steen, haderslev (01-04-2007) 
Svar:
Hej Jens

Jeg har prøvet noget der hedder Skalflex murstensmønster. Man køber skalflex grundpuds og 2 forskellige stykker værktøj, det ene svarer til en mustens bredde og det andet til en murstens højde. Når du har påført grundpudsen trækker du fugerne med værktøjerne. efter et par dage vandskurer du med skalcem 2000 og du er færdig. Se vedhæftede link
http://www.skalflex.dk
Erik, Aalborg (02-04-2007) 
Svar:
Mange tak for de gode råd :-)

Da jeg ikke har så meget erfaring med denne slags arbejde, søger jeg samtidig en håndværker der kunne udføre en stor del af arbejdet. Jeg er bare ikke klar over om det er en murer man skal have fat i, eller om det er en maler!

Hvis der er nogen her på sitet der kan udføre et sådant arbejde eller kender nogen der kunne, så har jeg ihvertfald et job til dem.
Jens Balling Jacobsen, Vejle (02-04-2007) 
Svar:
Hej Jens !

Du skal sandsynligvis bruge en maler.
Du er velkommen til at henvende dig via min hjemmeside, hvis du vil have ovennævnte uddybet, eller du har andre spørgsmål.

God påske.

www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (03-04-2007) 

Emfangs tilslutning...??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må jeg tilsluttet mit emfang til en skorsten hvor der iforvejen (kun) er tilsluttet et oliefyr.
Kenneth, Hørve (01-04-2007) 
Svar:
nej, fordi du får en h... masse løbesod
jan pedersen, fredericia (01-04-2007) 

tagvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor finder man gammeldags små tagvinduer af metal, mine gamle er rustet op. Jeg kan ikke bruge trævinduer i et skifertag.
elisabeth fabritius, københavn (01-04-2007) 
Svar:
Måske Velux kan bruges..........

http://www.velux.dk
hpox, Århus (01-04-2007) 

vedligeholdelse teaktræ møbler udvendigt alger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må man bruge almindelig algerfjerner til trip trap havemøbler? Eller må man kun bruge almindelig trærens fra Trip Trap
Benny E. Bertelsen, Hellerup (01-04-2007) 
Svar:
algerens er nok lidt kras til havemøbler, men det kommer vel an på hvilke kemikalier der er i det. Men du kan sagtens benytte trærens fra andre mærker end trip trap, som jo er pænt dyre.
Hansen, Glostrup (08-04-2007) 

Grussti mellem højbede Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har nogle højbede, hvor jeg hudtil har haft træflis imellem, men det begynder at se kedeligt ud.
Hvis jeg vil anlægge en "gammeldags" grussti - hvilken type grus skal man så købe?
Peter dam Larsen, greve (01-04-2007) 

Klinker på vores terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi skal ligge klinker på vores terrasse. Man spørgsmålet er hvordan.
Terrassen er ca. 50 m2, hvor skal vi ligge drænet, er det nok med en på midten eller skal vi ligge det hele vejen op ad læmuren.
Hvilken beton skal vi bruge og hvor tyk skal det være.
Kan vi lidt hjælp hvordan vi skal gøre det så der ikke ligger vand på terrassen.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Hansen
Bente Hansen, Kolding (01-04-2007) 
Svar:
Vil I lægge klinker på en betonplade som er 50m2 med dræn under?

Hvorfor det?

En betonplade på ca. 7x7 m skal være meget tyk og godt armeret for ikke at knække.

En betonplade skal have fald bort fra bygningen. Der skal ikke være dræn UNDER pladen.
hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
Vi vil støbe beton på hele fladen, og mit spørgsmål er hvormange afløb vi skal lave så vandet forsvinder når det regner meget.
Hvor tyk skal betonet være og hvilken beton skal vi anvende.
Bente Hansen, Kolding (02-04-2007) 
Svar:
Det rigtige vil være at opdele pladen i felter på max. 15 m2, ingen side længere end 5 m. Felterne skal adskilles af en "delatationsfuge"

Alt muldjord afgraves, OBS! langs husets fundamenter. Grus, gerne støbe-, udlægges og komprimeres med pladevibrator til rette højde, fald 1cm pr. m, bort fra huset.

Betonpladerne skal være ca. 10cm tykke med 1 stk. netarmering placeret i plademidten.
Svejste net Tentor 6 maskevidde ca. 20-30cm.
Spørg på betonværket hvilken type beton de kan anbefale.

Normalt skal der ikke være afløb i terrassen, det er langt nemmere evt. at lægge et dræn udenfor terrasseafgrænsningen, som så føres til regnvandsbrønd.
hpox, Århus (02-04-2007) 

manglende gulv under skabe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
efter at have fjernet et klædeskab i et værelse konstaterer jeg at der mangler ca 1,5 m2 trægulv underskabet, fordelt på 3 huller, af ca 0.5 m2. Gulvet er et Junckers 22 mm 2-stavs bøge parket, lagt på strøer (600 mm). Kan man reparere sådan et gulv ? Hvem skal man henvende sig til ? Vil Det være en dyr omgang ?
Alex, Odder (01-04-2007) 
Svar:
Det billigste vil nok være at sætte skabet tilbage igen!!!

Javist kan det repareres.
Der skal brækkes såmeget gulv op at der kan lægges nye brædder i fuld længde. Jeg mener at brædderne samles med "Flyvstød".
Tag en stump bræt med hen i tømmerhandlen og få pris og råd.


hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
Tjek på nettet, der er masser af firmaer der lever af, at sælge alt fra gamle nedrevne huse. Du får aldrig noget nyt gulv til at falde sammen i farven, med det gamle.
Det kan være svært nok alligevel, medmindre du sliber hele gulvet bagefter renoveringen.
Tom, Rønne (15-11-2007) 

Halogen lampe ledning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg har et spørgsmål omkring opvarmning af halogen lampe ledning. Hvorfor ser man i mange halogen-sæt at ledningerne kan tåle en særlig høj temperatur?? Skyldes det at
A) selve halogenpæren kan blive meget varm og det derfor er vigtigt at ledningen tæt på pæren kan tåle høj temperatur??
B) ledningerne generelt i et halogensæt kan blive meget varme... måske pga lav-volt effekten til halogenpæren??
Jeg har set eksempler på ledninger der kan tåle temperatur fra 100-200 C.
Håber at der nogle der kan hjælpe mig med at "belyse" dette emne :)
RA, Kbh (01-04-2007) 
Svar:
det er på grund af varmen at der bliver monteret silicone ledning på halogen lamper.


Jens Østerballe, Sorø (01-04-2007) 

isolering af krybbekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
skal til at isolere min krybbekælder men konstatere at der er kun ca 30-40 cm at bevæge sig på..
har læst på div andre sider at kranuleret flamingo er dåligt pgr det kan blive fugtigt..
Er leca en go ide??
i så fald,kan jeg selv blæse det ind med en stor kompresser..??

jesper ipsen, rønne (01-04-2007) 
Svar:
Lega er en ligeså dårlig ide.

Under visse omstændigheder vil nogle isoleringsfirmaer godt blæse materiale i krybekældere.

Metoden kan ikke anbefales.
Op med gulvet, det dur.
hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
Nu snakker du godt nok om Leca, men jeg vil alligevel give dig min erfaring med Rockwool:

Jeg har netop isoleret min egen krybekælder under stuegulvet, og der var ligeledes kun 20-40 cm. at gøre med mellem gulv og sand.
Jeg undersøgte flere forskellige muligheder (inkl. prisen på sundolitt, mulighed for indblæsning af jackopor-kugler/flamingo-granulat osv.), og jeg strandede på 2 ting: Enten var prisen for høj (sundolitt), eller også var jeg bange for manglende ventilation og for meget fugt ved brug af kuglerne. Kuglerne var ellers købt, men jeg leverede dem tilbage.
Projektet endte med, at jeg på Rockwools hjemmeside fandt en vejledning i, hvordan man isolerer en krybekælder ved hjælp af ophængning af Rockwool. Jeg tog nænsomt gulvet op (svært, da det var sømmet i feren) og slog kramper i strøen ca. 9-10 cm. nede, så der lige præcis kunne være 100 mm. Rockwool i form af Flexi A-batts. Mellem kramperne syede jeg med galvaniseret jerntråd på 1,2 mm. tykkelse, hvorefter jeg lagde batts''ene ned oppefra.
For at bevare strøernes placering sørgede jeg for at fæstne enkelte gulvbrædder midlertidigt under optagningen.

Da jeg i øvrigt havde syet en del ståltråd på næsten halvdelen af gulvet (ifølge Rockwools vejledning), kom jeg på den ide at bruge fibertex eller lignende og føre det op og ned omkring ståerne, så batts''ene kommer til at ligge i en vugge.
Jeg fandt noget ukrudtsdug hos Harald Nyborg til 99 kr. for 15 m2 - fornuftig pris, og det virkede fint. Man skal bare huske at fæstne dugen med hæfteklammer eller lignende 9-10 cm. nede på strøen, så batts''enes ender ikke presses sammen ved strøerne.

Flexi A-batts hængt op under gulvet viste sig at være en god løsning for mig - både mht. økonomi og tidsramme.
Steen Jessen, Aalborg (04-04-2007) 
Svar:
En fin løsning på et svært problem.
hpox, Århus (06-04-2007) 
Svar:
tak for svar begge to...
det er lidt at springe over hvor gæret lavest,det ved jeg,men ville søge efter alternativer da opbrækning af gulvet virkede lidt voldsomt...

jesper ipsen, rønne (06-04-2007) 

Asbest? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har nogle vand og varmerør som er isolerede med et ukendt materiale. Er i tvivl om det kan være asbest. Hvordan kan udseednet på asbest beskrives??? Hilsen Birthe.
Birthe Rosgaard, Randers (01-04-2007) 
Svar:
De gange jeg har arbejdet med asbest, har været i ca. 3 mm tykke plader. Farven var nærmest musegråt. Tog man et stykke i hænderne føltes det ret let i det, og knækkede temmelig let i stykker. På sådan et stykke der var knækket over, fremstod brudfladerne med strittende fibre i forskellige længder og tykkelser. Fibrene var meget let bøjelige.

Det var sådan lige, hvad jeg kan huske om asbest.

Nu er der jo en vældig debat om asbest for tiden, og vi er jo nødt til at forholde os til hvad de kloge siger. Når vi bevæger os rundt i by og land, er vi udsat for alverdens skidt og møg - også asbestfibre. Men man skal nok også passe på ikke at gå i panik over alt det ''farlige'' skidt og møg.

/SEB


Sebsen, Herning (01-04-2007) 
Svar:
Der findes massevis af sider på nettet som omtaler asbest og rørisolering. Men man har "glemt" at fortælle hvordan det rent faktisk ser ud, asbestrørisolering.

Du kan regne med at efter 1980 og måske enda efter 1972, er det ikke asbest.

Det Sebsen skriver gælder kun for asbestarmerede cementplader.

Jeg TROR at asbestisolering ligner ståluld.
hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
asbesten vil kun sidde på vinkler og t-stykker på de ligerør er der somregel isolering. først er der stof så pap og så isolering/rockwoll på nær div bøjninger der sidder asbest. dette blev kun lavet i gamle dage . god fornøjelse c*,)
hans, hørsholm (01-04-2007) 
Svar:
asbest kan være et brunt pulverlignende materiale lidt i stil med mel i konsistens.
Det er somregel pakket inde i stof af en slags med maling udenpå
ts, esbjerg (01-04-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31890.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »