» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31079.   « Forrige 25       Næste 25 »

invendig isolering af finsk bjælkehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan isolerer man en gammel Finsk bjælkehus hvor bjælkerne ligger vandret og er samlet i fer og not
Finn Kjeldsen, Holstebro (28-01-2007) 
Svar:
F.eks.:
Vandrette regler pr. ca. 80 cm
Lodrette lægter pr. 30 cm
Isolering
Dampspærre
1 lag 13 mm gips.

Det var væggen. I tømmerhandlen får du fat i "Den Lille Lune" fra Rockwool. Deri står resten.

hpox, Århus (28-01-2007) 
Svar:
du skal lige huske at du ikke må skrue direkte ind i bjælker da de ikke arbejder samme vej som reglar lav et 5 cm lang ridse i reglar og hæft den med 5 x100 skruer så træet kan arbejde.... derefter som hpxo skriver...
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (28-01-2007) 


Ringforbindelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Er der nogen som ved hvordan man beregner kabelforbindelser i et ringnet?
Jens - el-installatør, ......................... (28-01-2007) 
Svar:
Hej Jens

Der er flere metoder men "Superpositionsmetoden" mener jeg er den nemmeste.
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum (28-01-2007) 
Svar:
Hej René

Jeg er ikke klar over hvad du mener med superpositionsmetoden. Kan du eventuelt uddybe dette lidt.
Jens, .................... (28-01-2007) 
Svar:
Hej Jens

Jeg tror det er beskrevet i de "blå fagbøger" af Poul Erik Petersen.
René Olesen, Smørum (04-02-2007) 

Hulplaade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg mangler en plade med stansede huller. Pladen skal være 1 x 2 meter og helst af træ. Ikke metal. Er der nogen der ved hvor en sådanne kan købes?
Paasch, Aalborg (28-01-2007) 
Svar:
du kan købe en masonite plade med 4 mm huller i byggemarkeder eller værktøjsmagasiner. Den er nok 122x244
de er beregnede til ophæng af væktøj
steen, haderslev (28-01-2007) 
Svar:
Det er lige sådan en jeg søger, men har endnu ikke haft held til at finde den. Har været i Silvan, Bauhaus, Jem & Fix + 2 træhandler. Kender du en kæde der fører den slags plader?
Paasch, Aalborg (28-01-2007) 
Svar:
Så må du til Fynsland efter den.

http://www.olt.dk
hpox, Århus (28-01-2007) 
Svar:
Dette er service:
m. huller 3,2mm 122x244 30,63 / kvm.
Kr. incl. moms pr plade: 91,50
God køretur...
G. Gearløs, Billund (28-01-2007) 
Svar:
Ja, det er bestemt service. Jeg siger 1000 tak til alle der bød ind med svar.
Inden køreturen mod Fynsland, tjekker jeg lige et par tømmerhandler mere omkring Aalborg.
Paasch, Aalborg (28-01-2007) 
Svar:
Bygma I aalborg skulle gerne have den på lager...


Conni, holbæk (31-01-2007) 
Svar:
Tak for det Conni.
Flemming, Aalborg (01-02-2007) 

Dug mellem vindue og forsatsruder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor til leje i et gammelt dårligt isoleret hus fra 40'erne. Blandt andet opstår der dug mellem vinduerne og fortsatsruderne, hvilket medfører et uigennemsigtigt islag her om vinteren.
Vi lufter flittigt ud for at komme af med duggen om dagen, men det er både koldt og irriterende.
Og træværket bliver vådt, når isen tør op og vandet løber ned.
Er det noget, vi kan isolere os ud af?

Ove Kusnitzoff, Valby (27-01-2007) 
Svar:
Ved fortsatsruder skal der være ventilation i mellemrummet mellem glassende - til det fri.
Endvidere skal de inderste ruder, forsatsruderne, slutte helst lufttæt til karmen.
Det skal iøvrigt siges at det er svært at lufte ud når der er så fugtigt udenfor, som det er for tiden. Udeluften er nemlig ofte lige så fugtig som indeluften.
hpox, Århus (28-01-2007) 
Svar:
Det skal så lige siges at den relative luftfugtighed er LANGT større om sommeren da varm luft kan indeholde meget mere fugt en kold.
Henrik, København S (06-02-2007) 
Svar:
Noget fordrukken sludder, Henrik i KBH.

Den relative luftfugtighed udtrykkes i % og den er ligeglad med om det er sommer eller vinter eller ved ækvator eller i Svendborg.
Den er der bare.

Men det er rigtigt at 30 gr. varm luft kan indeholde mere vanddamp end 3 gr. kold ditto.

Hvilket vil sige at når man udskifter 20 gr. varm luft med en RF på 80% med en 5 gr. varm luft, osse med en RF på 80%, så slipper man af med en del fugt.

Problemet består i at der helst skal være gennemtræk i boligen for at luftudskiftningen er effektiv.
hpox, Århus (22-02-2007) 

Behandle spånplader (gulv) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I mit køkken er der ved renoveringen for en tre års tid siden blevet lagt spånplader oven på det originale trægulv, som ligger (synligt) i hele lejligheden. Køkkenet er sat op på pladerne, og på resten af gulvarealet er der lagt et lag tilskåret plastic-halløj. Dette vil jeg gerne af med, men idet jeg er lidt usikker på at fjerne spånpladerne (eneste mulighed ville være at skære disse over ved overgangen mellem gulv og køkkenelementer og lade lister dække for overgangen) og ikke ser et ubehandlet trægulv som værende særlig gunstigt i et køkken, overvejer jeg blot at fjerne plastik-dækket og behandle de underliggende spånplader.

Jeg forestiller mig at man kan grunde, male og eventuelt lakere pladerne, men hvordan dette skal gøres i praksis og om der er andre forbehold at tage, er jeg meget usikker på.

Jeg ville blive meget glad for råd og tips. På forhånd tak.
Christian Bøggild Schuster, Rødovre (27-01-2007) 
Svar:
Du går til den nærmeste malingshandler, hun ved helt sikkert hvordan den skal skæres.
hpox, Århus (27-01-2007) 
Svar:
Hvis du skærer spånpladerne væk, får du en ny højde på dit køkken. 16-20 mm alt efter spånpladetykk.
At male eller lakere spånplader er vel kun en nødløsning? Det slides lynhurtigt.
Skær spånpl. væk, ret det ganle gulv op, læg en tynd måtte og smid så et Pergo gulv på. Så dur det.
jan pedersen, fredericia (28-01-2007) 
Svar:
Nej-nej.
Med den rette gulvmaling kan det skam godt holde i adskiklleige år.
hpox, Århus (28-01-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar.

Hpox, hvad anbefaler du af maling og evt. fremgangsmåde?
Christian Bøggild Schuster, Rødovre (28-01-2007) 
Svar:
Det var i 1990 at jeg måtte spare lidt på gulvbelægningen - så jeg kan ikke huske hvordan? Beklager.
hpox, Århus (28-01-2007) 

Fundament på gammel træhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et gammel træhus, som består af et Wardsjö typehus på 31kvm, som sidenhen har fået en tilbygning på 25kvm. I den ene sidevæg i det opringelige hus er der en dør som forbinder de to bygninger og det virker som ét hus. Det oprindelige hus står på punktfundament, tilbygningen er bygget direkte på en fliseterasse! Problemet/udfordringen er at grunden er forholdsvis våd og det opringelige hus synker i det ene hjørne, dvs huset knækker! Da jeg bor her året rundt, har jeg besluttet at ofre et mere stabilt fundament på huset. Kan nogen fortælle om det kan lade sig gøre at etablere et rendfundament på et eksisterende hus? Hvordan gør man? Og skaber det problemer med en tilbygning som er direkte på fliserne?
Og ikke mindst, hvormeget koster en sådan operation cirka. Huset er i alt på 65kvm.
ditte kanstrup, københavn (27-01-2007) 
Svar:
At bygge på fliserne, uden fundament, er jo noget fusk, men så længe det holder er det vel godt.
Hjørnet der synker kan måske "repareres" ved at hæve huset med en donkraft og klodse op på det eksisterende fundament.
En anden metode kan være at understøtte huset, nedgrave et par brøndringe, fylde dem med beton og funderer huset herpå.
Der er ikke nogen ide i at etablere et rendfundament.
hpox, Århus (27-01-2007) 
Svar:
Vi har lige lavet sådan en sag for topdanmark, der var en hel tilbygning opklodset på fliser der stod direkte på græsplænen.

Der løftede vi huset , skiftede så fliserne ud med punktfundamenter.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-01-2007) 
Svar:
TAK for jeres svar - på en eller anden måde skal jeg have fundament på huset, da det ellers ikke kan kreditforeningsbelånes!
Jeg må undersøge tip med "brøndringe"
ditte, kbh (28-01-2007) 

montage af opvaskemaskinen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal opvaskemaskinen stilles på en rustfri plade for at undgår vanskade?
teresa jamrozy bertelsen, brøndby (27-01-2007) 
Svar:
Nej, plade eller ej, så vil du få en skade hvis maskinen er utæt , maskinen er 100% vandtæt hvis den ikke er def.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-01-2007) 
Svar:
En rustfri plade transporterer samtlige vibrationer - også de dårlige - ud i hele bygningen.
For dit eget bedste, så stil maskinen ind på en dæmpende gummimåtte. DET gør virkelig underværker...
G. Gearløs, Billund (28-01-2007) 

Tagvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et stuehus til en gård, jeg er ved at istandsætte,
Har tænkt mig at sætte alm. brugte termovinduer i skrå tagflade som en slags velux vinduer, bare uden at de kan åbne. Er det en god ide, er de tætte, og er der andre der har prøvet det????

Niels Kamper, Sydfalster (27-01-2007) 
Svar:
Det dur bare ikke.

Du kan godt lave en slags faste tagvinduer, men de skal udformes rigtigt, i bunden og mht. inddækning.
Endvidere skal du sikre dig at der ikke er krav om flugtvej igennem vinduet.
hpox, Århus (27-01-2007) 
Svar:
Prisen for et alm. vindues + udgifter til en blikkenslager der skal lave inddækning, + ombygning af vinduet i bunden, vil helt klart overskride prisen på et veluxvindue.

Alternativt til velux kan du bruge et fakro vindue , som er et kopiproduct af velux.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-01-2007) 
Svar:
Tak fordi i gad svare
Vi har selv en tømrer ansat, og havde tænkt mig at købe brugte vinduer, som selvfølgeligt skal være i god stand. Men selve vinduet fejler altså ingenting så, men det er indæknngen i bunden der kan blive problemet??????????????????????????

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde priser på Fakro vinduer
Niels Kamper, Sydfalster (28-01-2007) 
Svar:
Ja, et tradionelt vindue er der jo glaslister monteret uden på vinduet , og når du så ligger det vindue ned, så skal vandet rende over den glasliste.

Fakro kan bla. købes hos Lavpristræ.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-01-2007) 
Svar:
Hvis i har en tømrer ansat hvorfor laver i så ikke bare en fast karm med et plant bundstykke samt de nødvendige indækninger, til fastgørelse af glasset findes et færdigt liste system i alu det kan da ikke være nemmere og så kan i lave det i det mål i vil.

www.glasskade.dk
Hn, Kbh (30-01-2007) 
Svar:
Et tagvindue er en meget udsat bygninsdel. Velux og andre leverandører har mange års erfaringer i udførelse af vinduerne og deres sammenbygning med taget. Det er nogle meget kritiske detaljer. Jeg ville som professionel ikke vælge uprøvede løsninger her. Som gør det selv''er ville jeg ALDRIG rode med dette, heller ikke hvis en håndværker siger god for det. Det vil sikkert også blive bemærket i en tilstandsrapport hvis du skal sælge huset. Husk også på vedligeholdelsen, det bør være et vedligeholdelsesfrit materiale udvendigt. Det er et rigtigt dårligt sted at spare. Du kan også købe brugte Velux vinduer, men overvej at købe de nyeste lavenergiruder og isoleringssæt til vinduerne.
Bygningsingeniøren, Vallensbæk (30-01-2007) 
Svar:
Til Bygningsingeniøren
Hvis jeg har forstået det forslag der kom fra glasskade.dk rigtig så er det jo nok en af de mest afprøvet metoder der findes incl velux og rytter lys med mere, det laves på flere måder men idag især med et såkaldt tag profil system i alu.
Arkitekten, Kbh (01-02-2007) 

skal der installeres 16 ampere sikringer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at købe ovn og har sådan set fundet en men den skal tilsyneladende have en 16 ampere tilslutning. Jeg har kun 10 ampere. Komfuret kører på en del for sig selv, altså der er ikke andre elektriske installationer forbundet med den. Mit spørgsmål er om jeg kan skifte mine sikringer til 13 ampere og så tilslutte en 16 ampere ovn uden der er risiko for fare. På forhånd tak
gunilla, frederiksberg (27-01-2007) 
Svar:
det er ok,de fleste ovne bruger omkring 2000-2300 watt,så 10 amp kan gøre det.hvad med kogepladerne?har de en gruppe for sig selv?
hans, brædstrup (27-01-2007) 
Svar:
kogepladerne er ikke en gruppe for sig selv. og den ovn jeg ser på bruger ifølge brouchuren 3000 watt, vil jeg stadig kunne benytte 10 ampere sikringer eller evt. 13 ampere sikringer? på forhånd tak
gunilla, frederiksberg (27-01-2007) 
Svar:
Hej
5*2,5mm2 kabel og 16A sikringer er hvad komfuret behøver.
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (28-01-2007) 
Svar:
Hvis jeg forstår dig ret har du en 3-faset gruppe med 10 A sikringer som skal kunne trække kogeplader + ovn?

Hvis det er i en bolig og installationen er udført i PVC-isolerede ledninger eller kabler kan du uden videre skifte 10 A til 13 A.

Hvis du er heldig kan det være at installationen er i 2,5 mm2 og så kan sikringerne udskiftes til 16 A. Men få lige en elektriker til at se på det.

13 A X 230 v er lig med 2990 Watt. Døm selv om det vil kunne køre på 13 A
giraffen, kbh (28-01-2007) 
Svar:
I de såkaldte gamle dage, var der et krav om 2,5mm2 til komfurinstallationer. Så var man ude over det problem og kunne uden videre sætte 16A foran.
Det samme var tilfældet med installation til EL-varme. Enkelt og ligetil og der skulle ikke ofres en masse energi på at lave pindehuggerberegninger.
HCJ, Odense (28-01-2007) 
Svar:
er der nogen der kan huske hvornår det krav om 2,5 mm2 til komfuret forsvandt fra SB?


Lasse, Valby (29-01-2007) 
Svar:
Jeg kan ikke, men jeg ville ikke drømme om at gå under 2,5mm til komfur eller anden termisk installation.
HCJ, Odense (29-01-2007) 
Svar:
Denne regel må være fra før det lysegrønne SB 1993
giraffen, kbh (29-01-2007) 
Svar:
Hej HCJ

Jeg har godt nok aldrig hørt, at det var krav om 2,5mm2 til komfurinstallationer.

Hvor står det - i det gamle stærkstrømsreglement?

Stor hilsen
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum (31-01-2007) 
Svar:
Effektformlen er således:
P = UN x I x kvardroatrod 3 x cos Fi

Altså hvis efekten er 3000W, så er det 4,33 A pr fase.
Klaus, Valby (31-01-2007) 
Svar:
jojo, men nu er indbygningsovne oftest eller altid 1-fasede - og det er det der er tale om her.

det kunne i øvrigt være spændende at høre nyt fra spørgeren.
giraffen, kbh (31-01-2007) 
Svar:
Hej Klaus

Cos fi er ikke så relevant i forbindelse med varmelegemer
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum (31-01-2007) 
Svar:
René Olesen
Det var et krav i det gamle reglement eller måske fællesregulativet.
Det er mange år siden den regel blev rodfæstet ( ca. 40 år) så jeg kan ikke sige hvor det stod.
Dengang måtte 1,5mm2 ikke sikres højere end 10A og det var for lidt til EL-komfurer der blev fuldt udnyttet. Derfor 2,5mm2.
Det burde stadig være et krav, for det er jo ikke ledningerne der skal varmes op.
Det er dårlig økonomi at knibe installationerne.
Jeg har læst om en installatør der vandt en licitation selvom han benyttede større kvadrater end beregningerne foreskrev, idet han kunne påvise en større virkningsgrad og dermed bedre økonomi ved at øge dimensionerne.
HCJ, Odense (01-02-2007) 
Svar:
Hej HCJ

Det må være i reglementet det står - jeg må se de gamle gemmer igennem.
Men rart man kan lære lidt "nyt" endnu ;-)

Og du har ret mht. at knibe dimensioner.
Såfremt man kniber dimensioner for kabler afsættes der større effekt herunder varme i kabler og til omgivelser.

Derudover skal man naturligvis tænke på, at såfremt man dimensionere efter de forenklede danske regler (75% reglen - billag A til kapitel 52) forventes en levertid for lederisolation under 20år.

Så der er bestemt god økonomi i "grøn dimensionering"

Stor hilsen
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum (01-02-2007) 
Svar:
Tror ikke der er mange der tager hensyn til noget som helst andet end tabel 801A, når der projekteres boliger.
At det måske ikke altid er hensigtsmæssig, er så noget andet.
Grøn dimensionering må betragtes som værende et fremmedord for de fleste el-installatører.
elektrikeren, københavn (01-02-2007) 
Svar:
Til elektriker fra København

Min henvisning til bilag A kap. 52 var ikke møntet på dimensionering af boliger, var ment som en generel pasus vedr. dimensionering af evt. hovedledninger el.lign.

Jeg tror det er de forskellige bygherre som først og fremmest skal "opdrages" til at tænke i grøn dimensionering. Man kan ikke fortænke en installatør i - i en tilbudsfase - at tænke i "laveste" fællesnævner idet den som er billigst får arbejdet.

Jeg vil bestemt håbe, at bygherre får øjnene op for disse muligheder og ikke kun tænker i laveste pris.

Stor hilsen
René Olesen, Smørum (01-02-2007) 
Svar:
Er der egentlig nogen der rent faktisk er stødt på et almindeligt installationskabel (PVC - som vist blev indført ca. 1957 fra NKT), som er blevet defekt på grund af alder/belastning bortset fra kabler oplagt på facader i direkte sollys?
giraffen, kbh (01-02-2007) 
Svar:
Hej Giraffen

Det er der højst sandsynligt ikke, men en garanti er en garanti.
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum (02-02-2007) 

bebyggelsesprocent Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Sagen er den at vi højst må bygge 207,8 m2 ialt på vores grund. Da vi skal have erhverv herhjemme, blir vi nødt til at bygge til, så vi overskrider begyggelsesprocenten på 25, til 29. Vi har snakket sådan løst med teknisk forvaltning, og de mener at vi nok skal få dispensation pga. begrundelsen. Men vi havde også planer om at få opført en carport. Den skal man ikke søge byggetilladelse til, hvis den er under 50 m2., men den skal anmeldes. Hvis man ført laver tilbygning., så kan man vel godt opføre carporten bagefter, når det nu er sådan at den ikke kræver byggetilladelse, eller hvordan?
Mvh Mia
mia nielsen, Broager (27-01-2007) 
Svar:
Jeres byggeri skal under alle omstændigheder overholde gældende bestemmelser uanset om der skal søges byggetilladesle eller blot anmeldes.
( I kan ikke "liste" en sag igennem på nogen måde)
Til det bebyggede areal medregnes kun den del af carporten som overstiger 35 m2
De 35 m2 er pr bolig. Om "erhvervsdele" kan berettige til en carport vides ikke.

hpox, Århus (27-01-2007) 
Svar:
Ellers vent til det nye bygningsreglement træder i kraft så kan det være at I får lov.
Jacob, Brønshøj (28-01-2007) 
Svar:
Nye bygningsreglement? Det har jeg slet ikk hørt om.. hvad går det ud på :)
mia nielsen, Broager (28-01-2007) 
Svar:
Bygningsreglement 2007 er sendt i høring (frist 15/2/2007) og i forslaget er bebyggelsesprocenten hævet til 30, dog er dette nu inkl. uopvarmede udestuer o.l..
Efter planen skal det træde i kraft til sommer.
http://www.ebst.dk
Jacob, Brønshøj (28-01-2007) 
Svar:
Jeg har lige været inde og læse på linket. der står at bebyggelsesprocenten øges med 5-10% alt efter hvilken type bebyggelse der er tage om. Ved du hvem der får 5% og hvem der får 10? mvh Mia
mia nielsen, Broager (28-01-2007) 
Svar:
Jeg mener kun at de 10% gælder for etagebyggeri.
Intet er dog sikkert før den endelige udgave kommer :-)
Jacob, Brønshøj (28-01-2007) 

radiatorudskiftning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
skal man bruge sorte rør eller må man bruge galvaniseret rør v.h. preben
preben, vallensbæk (27-01-2007) 
Svar:
du må bruge alle former for rør på et centralvarmeanlæg.
hans, hillerød (28-01-2007) 
Svar:
Njaa, ikke alle.
Husk at de SKAL være diffusionstætte hvis der anvendes pex-rør
Peter, Frederiksværk (28-01-2007) 
Svar:
Og HVIS du blander jern- og kobberrør, så aldrig jernrør EFTER kobberrør - p.g.a. galvanisk tæring! ALDRIG!

God lyst...


G. Gearløs, Billund (28-01-2007) 
Svar:
du kan blande jern og kobber som du haver lyst til på din centralvarme installation
vvs manden, roskilde (28-01-2007) 
Svar:
hmmm.. peter har ret og g.gearløs misforstår vandinstallation contra varme installation
hulk, lab (28-01-2007) 
Svar:
Korrekt - i lukkede anlæg er det tilladt. Ellers ikke!
SORRY
G. Gearløs, Billund (28-01-2007) 

kvartsand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det rigtigt at man kan rette et betongulv op med kvartssand ?? hvor skal dampspærre så lægges over eller under sandet.Hvor stor er kornstørelsen ??
Poul Erik Jensen, Odense N (27-01-2007) 
Svar:
Det kan man godt. Dampspærren lægges ovenpå sandet.
Dansk Gulvteknik ApS, Lundby (07-02-2007) 

isolering af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan skal jeg isolere mine gulve mellem spærene, når jeg skal have gulvvarme med fordelingsplader med massiv trægulv ovenpå?

På forhånd tak.
heinrich, Århus V (27-01-2007) 

tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvormeget koster det at få lavet varmetabsberegning og hvor mange oplysninger skal der bruges
rene, hedensted (27-01-2007) 
Svar:
Hej Rene

Det er f.eks. en ingeniør der skal lave varmetabsberegningen og det koster omkring kr. 2500.- - 3500,- plus moms for en lille tilbygning.

Mht. de oplysninger der skal bruges, så drejer det sig om størrelsen på tilbygningen og arealet af døre og vinduer. Ud fra disse oplysninger gennemgåes hver enkelt bygningsdel, dvs. vægge, tag, gulve, fundamenter, vinduesglas, osv., for der at udregne varmetabet. Det skal holde sig inden for nogle grænser, og hvis der er et stort varmetab ved store glasarealer, så skal der isoleres mere andre steder.

mvh. arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk

.
arkitekten, hele landet (27-01-2007) 

Potientiale udligning af rio net. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Forum.
Jeg har et lille væddemål. Jeg talte med en murer, der mente at man kun behøvede at jorde rio nettet, når det var el gulv varme der blev lagt. Vi taler stadig kun om våd zone. Jeg mener at det skal jordes uanset hvad.
Raahauge, Kgs Lyngby (27-01-2007) 
Svar:
Et rionet i baderum skal pot. udlignes uanset hvad efter SB 701.413.1.6 (side 277)
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (27-01-2007) 
Svar:
Tak
Raahauge, Kgs Lyngby (27-01-2007) 
Svar:
Elråds-meddelelse 2/03 stk 3.3.2:
For boliger opført før 1. april 1975 gælder kravet om lokale supplerende udligningsforbindelser dog kun, hvis der er fremført beskyttelsesleder til insallationen i badeværelset.

giraffen, kbh (28-01-2007) 
Svar:
Jeg mener at kunne huske at udligning ikke er nødvendig, hvis ikke der er galvanisk forbindelse til ydre rum, altså at gulvet er isoleret fra omgivelserne.
HCJ, Odense (28-01-2007) 
Svar:
Og det er der jo ret tit, altså igen galvanisk forbindelse HCJ.....
.., .. (29-01-2007) 
Svar:
Rionettet kan "ligge op ad" stigrør mm som dermed indfører et fremmed potentiale ligesom evt armering i etageadskillelse kan indføre andet fremmed potentiale.
giraffen, kbh (29-01-2007) 
Svar:
Det var jo også det jeg skrev. Hvis IKKE der er forbindelse til omgivelserne kræves der ikke udligning, ellers gør der.
HCJ, Odense (29-01-2007) 
Svar:
Husk at lederen til supplerende udligningsforbindelse ligeledes skal forbindes til PE-lederen for monteringsmateriel i badeområdet.

Dog undtaget såfremt afstanden til gruppetavlen er under 10m.
René Olesen, Smørum (05-02-2007) 

tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen regler for hvor meget glas der må være i en ny tilbygning
rene, hedensted (27-01-2007) 
Svar:
Hej Rene

Både ja og nej !.

Ja, der er regler om et minumum af vinduesareal i et rum og der er ifølge det nye afsnit i bygningsreglementet et maks på glasarealet, hvis man vil undgå en varmetabsberegning.

Nej, hvis man kan dokumentere at man andre steder (i vægge, gulv, loft, osv.) kan isolerer mere og dermed kompensere for det store varmetab ved det store glasareal, så kan man lave store dør og vinduesarealer.

Kig i bygningreglementet, det er et godt sted at starte.

Mvh arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk

.

arkitekten, hele landet (27-01-2007) 
Svar:
Prøv at kikke på www.glasbyg.com
her kan du finde vinduer med en meget lav
u-værdi hvorved du lettere kan øge vindues-arealet( desværre fås de kun som plast vinduer)
Glasbyg, Ø-Ulslev (28-01-2007) 

Undertag. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal lave værelser på 1. sal. Taget er skiffer med underlag af brædder på spærene.
Skal vi montere noget undertag inden vi isolerer og monterer dampspærre?
Søren Jørgensen, Århus (27-01-2007) 
Svar:
Nej, men i skal huske at holde 50-70 mm luft mellem isoleringen og brædderne, og endelig ikke få lukket af for luften ved tagfoden.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-01-2007) 

Gulvvarme nedefra Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1906, med plankegul i stuerne. Jeg kunne godt tænke mig at installere gulvvarme der, men vil gerne gøre det nedefra. I kælderen er bjælkerne synlige og der er lagt isolering op mellem dem. Gulvbrædderne er sømmet direkte på bjælkerne, så der er ingen støer.
Er der nogle der har erfaringer med at sætte gulvvarmen op nedefra på et eksisterende gulv?
Erik Risbjerg, Randers (26-01-2007) 
Svar:
Det kan godt lade sig gøre, men det er et stort og svært arbejde.
Raahauge, Kgs Lyngby (27-01-2007) 
Svar:
Grunden til at jeg vil angribe det nedefra er at det er det orginale plankegulv, så selv om det er et stort arbejde, bliver det mindre end at flå gulvet op oppefra.
Erik Risbjerg, Randers (30-01-2007) 

Wirsbo Genius termostat Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan får jeg min Wirsbo trådløs termostat til at fungere igen after batteriskift?
rob, Fredensborg (26-01-2007) 
Svar:
Prøv denne side: http://www.uponor.dk

Håber det kan hjælpe dig...
G. Gearløs, Billund (26-01-2007) 
Svar:
Har jeg gjort, men det hjælp ikke. Har forsøgt at skifte til testfunktionen, med det virkede heller ikke. Flere ideer?
Rob, Fredensborg (26-01-2007) 
Svar:
Så kontroller batterierne. Der KAN være et defekt batteri, irdannelser e.l....
Et forsøg ER det da værd
G. Gearløs, Billund (27-01-2007) 
Svar:
Jeg har fundet ud af det. En kortslutning mellem + og - pol hjalp. Tak for hjælpen.
Rob, Fredensborg (27-01-2007) 
Svar:
Lagde du kortslutningen på termostaten, med eller uden batteri monteret?
Har samme probelm, men synes ikke at din løsning har virket hos mig!!
Thomas, Smørum (01-11-2007) 
Svar:
Tjek at batteriet har den rigitge spænding (v). I en del af wirsbo''s termostater bruges lithiumbatterier med en større spænding ifht. et alm. AA batteri.
SB, Hovedstaden (09-03-2009) 
Svar:
Har netop fået en termostat tilbage til livet ved at kortslutte + og - efter at batteriet var taget ud og derefter sætte det tilbage igen. Og ja, husk det er et 3,6v batteri der sidder i.. Ikke et 1,5v ;O)
Milter, Holbæk (29-12-2009) 
Svar:
Hadde skiftet batteri tidligere uten problemer, men hadde nå neste gitt opp. Fant denne siden, og kan bekrefte at rådet til Milter fungerer.
Hjollo, Bergen - Norge (14-03-2010) 
Svar:
Super godt indlæg. Jeg havde pludselig 3 stk frosne controller. Tippet her virkede også for mig. Irriterende at Wirsbo ikke selv skriver noget om det - man må antage at de tjener mange penge på folk, der sender "defekte" controllere ind :-(
John, Børkop (16-09-2012) 

Gulv ovenpå isolering på loftrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et ubenyttet loftsrum hvor der ligger et fint tykt lag isolering imellem spærene.
Højden på isoleringen svarer meget godt til højden på spærene.
Jeg har nu fået den ide at lægge gulv på i rummet, bare almindelige brædder der er tykke nok til at gå på.
Vi skal bare bruge rummet til opmagasinering.
Spørgsmålet er om jeg bare kan lægge brædder på eller om jeg skal huske andet.

Christian Garner, Greve (26-01-2007) 
Svar:
Taler du om selve spærfoden eller spærbenene?
Eller sågar begge steder?
G. Gearløs, Billund (26-01-2007) 
Svar:
Det vil være4 rigtiggodt at sømme en lægte ovenpå spærene først. Derved sikres ventilation til isoleringsoversiden.
hpox, Århus (26-01-2007) 
Svar:
jeg vil tro at hvis der er ca 1m mellem spærene så kan du bruge forskallingsbrædder på 25mm * 100mm. prisen er på ca 6 kr pr. meter. Hæv hele gulvet (som hpox siger) og lav 10mm luft imellem brædderne
ikke så, ringe (28-01-2007) 
Svar:
Dejligt med så mange kompetente svar.
Da jeg ikke er fagmand er der lige et par fagudtryk jeg skal have forklaret så jeg ikke gør noget galt

Hvad er forskallingsbrædder?
Hvordan hæver jeg gulvet, sømmer et bræt på siden af de eksisterende spær (de eksisterende spær er bare brædder på ca 2 cm tykkelse)?
Er der rigtigt forstået at der skal være et mellemrum mellem alle brædderne på en centimeter?

Christian Garner, Greve (28-01-2007) 
Svar:
Henne i tømmerhandlen siger du bare forskallingsbrædder 25 x 100 mm.
Du sømmer el. skruer lægten ned oven i spærret, spærfoden retteligt.
Afstanden mellem brædderne skal bare være en cm penge - kommer sig ikke så nøje. Men den skal selvfølgelig ikke være så stor at du falder igennem og ødelægger noget!!!
hpox, Århus (31-01-2007) 

Brudt dampspærre ved loftudtag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået bygget ny 1.sal, og jeg er lidt uening med min tømrer. Da jeg var på loftet i dag, kunne jeg se at isoleringen mellem 1 sal og loftet var våd flere steder. Ved nærmere undersøgelse kunne jeg se at den var gal i alle de fag hvor der var loftudtag. Det værste er at de steder steder hvor der er træ tæt på loftudtagen, er der nu direkte dråber på undersiden og grøn og hvid skimmel eller svamp. Ja hvad ved jeg.
Min tømrer mener det kan klares med mere udluftning på loftet, men det forstår jeg ikke da alle de fag hvor der ikke er udtag underneden, der er isoleringen knas tør, og der er rigeligt udluftningshætter. Jeg mener problemet er at han ikke har lavet dampspærren rundt om loftudtagene, men blot lagt dampspærren under udtagene og så boret hul i den hvor loftudtagene er. Det mener han ikke betyder noget, men hvad siger i kloge folk, hvem har ret???? Og hvad gør jeg hvis han ikke vil lave dampspærren tær rundt om loftudtagene, hvilket jo også er ret besværligt, men blot mener at vi skal have endnu mere luft ind på loftet?????
Det skal for god ordens skyld lige nævnes at loftudtagene kom op førend han lavede Dampspærre og satte loft op.
anette, Horsens (26-01-2007) 
Svar:
Bliver der blot forskallet eller bliver der krydsforskallet?
G. Gearløs, Billund (26-01-2007) 
Svar:
uha
grøn og hvid svamp det er ikke rart
det er et kendt problem at dampspærren ikke er tæt ved loftudtagene, leverendøen LK har har først sidste år lavet en plastkrave sam en ny udgave af loftdåsen (orange dåse som kan ses på loftet) den nye udgave et lufttæt og sammem med mebramen er dampspærren helt tæt.
I dit tilfælde er det nok elektrikkeren og tømmerne der har et fælles problem, elarbejdet er ikke lavet som man har vavet den de sidste 25år og tømeren har også lavet det som han plejer, men det løser jo ikke dit problem.
En hurtig løsning kunne være at tætne omkring loftudtagene med fugemasse. Den rigtige løsning vil være at montere loftdåserne med ned nye mebram fra LK og tætnes til den eks. dampspærrer dette arbejde kan måske udføres oppe fra loftet. og husk lige der SKAL være udluftning oppe på loftrummet
Bent, Fyn (26-01-2007) 
Svar:
hej Gearløs.
Der er lagt en gangbro fra midten af loftet og ud til den ene side. Til den anden side har han lagt spånplade over et større stykke ca. 5 gange 5 meter.
Det er for at have et stort loftrum til alt det guld værd man jo går og samler sammen. Undertaget er et eller andet dyrt Hydro...et-eller-andet, som skulle være bedre end alm. vindpap. Det er blandt andet den spånplade hvor vandet kondensere på og som nu er grøn og hvid på undersiden.
Var det svar på spørgsmålet???
anette, Horsens (27-01-2007) 
Svar:
Hvor meget luft mellem den spånplade og selve isoleringen?
G. Gearløs, Billund (27-01-2007) 
Svar:
du skal få spånpladen revet af og smidt ud, skimmel hører ikke hjemme i et nyt byggeri.
Det kan skyldes at isolerin mv stadig har byggefugt og der ikke er mulighed for ventilation under spånpladen.
En gangbro hæves normalt 5 - 10 cm over isoleringen.
Loftudtagene skal tætnes til dampspærren, der er dog set mange tilsvarende steder mod et tagrum hvor det ikke giver problemer med manglende tætning, nok fordi der er god udluftning i tagrummet
ts, esbjerg (27-01-2007) 
Svar:
Hej
Jeg kigger gerne forbi og for klarlagt årsagen til problemet.Du er velkommen til at kontakte vagnsennels@yahoo.dk . Det er naturligvis uforpligtende.
Mvh.
Vagn El-Installatør, Horsens (28-01-2007) 
Svar:
Tak for jeres hjælp. Har netop haft besøg af tømren, og han startede med at mene at det kunne klares med mere udluftning. Men jeg argumenterede vældigt for at der ikke var luft nok under spånpladerne, så han gik med til at fjerne dem, og så sætte en taglægte på spærene inden de kom på igen, således at der kom luft nok under dem.
Og da det nu betød så meget for min nattesøvn, så skulle han nok fuge rundt om loftudtagene, så jeg håber at mit problem bliver løst.
Anette, Horsens (28-01-2007) 
Svar:
"så han gik med til at fjerne dem, og så sætte en taglægte på spærene inden de kom på igen, således at der kom luft nok under dem."

NEJ - NYE plader. De skimmelbefængte plader skal EEN vej: UD!!!
Og de nye skal være U/B!

Fortsat god lyst og sov godt

G. Gearløs, Billund (28-01-2007) 

Dampspærre brudt ved loftudtag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået bygget ny 1.sal, og jeg er lidt uening med min tømrer. Da jeg var på loftet i dag, kunne jeg se at isoleringen mellem 1 sal og loftet var våd flere steder. Ved nærmere undersøgelse kunne jeg se at den var gal i alle de fag hvor der var loftudtag. Det værste er at de steder steder hvor der er træ tæt på loftudtagen, er der nu direkte dråber på undersiden og grøn og hvid skimmel eller svamp. Ja hvad ved jeg.
Min tømrer mener det kan klares med mere udluftning på loftet, men det forstår jeg ikke da alle de fag hvor der ikke er udtag underneden, der er isoleringen knas tør, og der er rigeligt udluftningshætter. Jeg mener problemet er at han ikke har lavet dampspærren rundt om loftudtagene, men blot lagt dampspærren under udtagene og så boret hul i den hvor loftudtagene er. Det mener han ikke betyder noget, men hvad siger i kloge folk, hvem har ret???? Og hvad gør jeg hvis han ikke vil lave dampspærren tær rundt om loftudtagene, hvilket jo også er ret besværligt, men blot mener at vi skal have endnu mere luft ind på loftet?????
Anette, Horsens (26-01-2007) 
Svar:
Hvad der helt præcis er kravene ved el-udtag, skal din autoriserede elektrikker jo svare for. (Det er vel også ham der bore hullerne)
Men såfremt der er fugtdråber på den varme side af loftet - ved et lampeudtag, så tyder det på overordentlig høj luftfugtighed i rummet. Er byggematerialerne måske stadigt våde?
hpox, Århus (26-01-2007) 
Svar:
Hej Hpox.
Nej det er tømren der har lagt dampspærren og efterfølgende boret hullerne ud i loftet efterhånden som han kom frem. Denne fremgangsmåde var efter hans eget ønske.
Jeg ved ikke om byggematerialerne kan være våde. Der er jo nyt af alting, selv spærene er nye. Men det var også mere om problemet ligger i den brudte dampspærre, eller om det i det hele taget ligger i konstruktionen, således at eks. spånpladegulvet i loftrummet skal fjernes, og der skal isoleres anderledes.. Ja hvad ved jeg.
Anette, Horsens (27-01-2007) 
Svar:
Det er muligt at det er tømreren der har boret hullerne, men det er stadigvæk elektrikerns ansvar at udtagene udføres efter lovens bogstav.
Om det er et krav eller en anvisning at udtagene skal "damspæres" ved jeg ikke. Der må en aut. el-installatør på banen.
Hvis du har fundet fugtophobning præcis hvor der er udskæring for el-udtag, ja så er det jo der problemet er.

Hvis konstruktionen iøvrigt er udført korekt, med dampspærre og tapede samlinger og det kun er et antal el-udtag, der gennembryder dampspærren, har det ikke den store betydning.
Det er sådan at den fugt der ophobes i isoleringen i fyrngssæssonnen, ventileres bort hen over sommeren.

Men overfor din elektriker og din tømrer skal du naturligvis ikke stille dig tilfreds med en søforklaring.
Kræv af elektrikeren at udtagene dampspærres og af tømreren at han forklarer hvorfor han mener at der er for lidt ventilation.
hpox, Århus (27-01-2007) 
Svar:
Er ventilationsrørene isoleret?
Tømrermester chbts, Århus N (20-02-2007) 
Svar:
Ja det er det, men nok mest fordi jeg har insisteret på det.
Anette, Horsens (20-02-2007) 

Lyd- og varmeisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vi gerne forbedre min bolig i stueetagen ved at isolere etageadskillelsen mod kælder mod varmetab og lyd fra kælder. Etageadskillelsen består af bjælkelag med gulvbrædder. Isoleringen skal monteres under kælderloftet. Hvad skal jeg bruge og hvad er prisen for at få det udført - sådan ca..
På forhånd tak
John
John, Stenlille (26-01-2007) 
Svar:
Kommer an på flere ting, hvor mange m2 og hvor højt til loftet du har, for har du ikke meget højde at gøre godt med, så kan det kun krydsforskalles en gang , også 50 mm isolering.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (26-01-2007) 
Svar:
Der er ikke meget højde så det er nok løsningen - men det giver vel ikke megen lydisolering?
John, Stenlille (26-01-2007) 
Svar:
Sig mig en gang herr Koluda Byg, Gørlev: Her i det Jydske, betyder en krydsforskalling altså 2 lag forskalling opsat i ca. 90 graders vinkel i forhold til det underste lag.
Du skriver "kun krydsforskalles en gang". Laver du normalt en dobbelt krydsforskalling - altså 4 lag forskalling???

Jeg vil mene at en enkelt forskalling længe burde række. Har jeg ret?
G. Gearløs, Billund (26-01-2007) 
Svar:
Jamen , så en enkelt krydsforskalling.

feks. 50x50 forskalling med 50 mm isolering derefter et lag gips, nedeunder det 50 x 50 forskalling med 50 mm isolering , eller 22 x 100 forskalling med 20 mm isolering og 1 lag gips, yderst effektivt hvad lyd angår.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (02-02-2007) 

Varmepaneler findes det stadig ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Engang kunne man få noget der hed vandpan eller noget i den retning (varmerør der gik rundt langs væggen som et panel.Fåes det stadig, og hvor hvis det gør ?
Jan,, Hjørring (26-01-2007) 
Svar:
http://www.wanpan.dk
Hvis man kender navnet er det nemt at finde :-)
ksj, Brenderup (26-01-2007) 

Hjørner - hvordan udnytter vi dem bedst muligt? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle idéer udover de traditionelle hjørneskabe med enten karussel eller hylder?

Køkkenet er U-formet.I det ene hjørne mødes 60 com dybe skabe med 32 com dybe skabe. Det andet er helt traditionelt med 60 com dybde fra begge sider.

Sanne, Søborg (26-01-2007) 
Svar:
Du kan få hjørneskabe med skuffer i, men der er bare meget spild plads.
men det er da et alternativ.
Andreas, Jebjerg (26-01-2007) 
Svar:
Det hjørne er en rigtig god plads til et fadølsanlæg - og det er jo da ihvertfald ikke spild af plads.
hpox, Århus (28-01-2007) 
Svar:
Hej Sanne...
kontakt en Aubo sælger og få ham til at vise dig et "magic corner" skab (corny navn, jeg ved det) men rigtig smart koncept, dobbelt Blum udtræk der giver dig lige så meget hyldeplads som den traditionelle med hylder og cirka dobbelt så meget som karusseller. Det koster mellem 4.500,- til 8.000,- alt afhængig af front, korpuskantning og andre små detaljer.

håber det hjælper
Sakarias, Roskilde (16-04-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31079.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »