» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31279.   « Forrige 25       Næste 25 »

Udnyttelse af 1-sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har kig på et hus, hvor vi gerne vil udnytte 1-salen. Der er for 8 år siden lagt decratag på. Problemet er at spærene er for spinkle, der mangler hanebånd flere steder og det er ikke stabiliseret godt nok. Og der er ikke undertag.... og det skal der vel være, hvis vi vil udnytte det?

Vores spørgsmål er så hvad skal vi regne med, at det hele løber op i?.... incl. 8 vinduer. Huset er 20*8 meter... 160 km2 Går ud fra man kan bruge taget igen, men spærene skal man vel udskifte.




Christian, Vojens (12-02-2007) 
Svar:
Umiddelbart, så gå langt uden om det hus, der er jo i øjeblikket rigeligt med huse til
salg!


bb, horsens (13-02-2007) 
Svar:
Nu er det jo ikke hver dag man falder over en rønne på 160 kvadratkilometer, men det bliver eddersparkemig dyrt
D. ollar, Pengeløse (13-02-2007) 
Svar:
Tak for svarene....Vi har valgt ikke at købe.......*S*
Christian, Vojens (13-02-2007) 


Nyt gulv over Gammelt betongulv på jord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores eksisterende bryggers har betongulv på jord. Der har ikke været fugtproblem. Nu vil vi bygge et nyt bryggers på samme fundament, hvor det nye gulv skal være ca 40 højere. Kan vi lade det gamle gulv ligge, rette af med grus, isolere fx styrolit, nyt betongulv m gulvvarme + klinker ? Eller skal det gamle gulv hakkes op, og hvorfor. Hvor skal fugtspærren placeres ?
Jørgen Krarup, roskilde (12-02-2007) 
Svar:
Betongulvet kan være støbt direkte på muljord. Du bør hugge et hul igennem og "efterforske forholdene"
hpox, Århus (12-02-2007) 
Svar:
Jeg ville nok hugge beton-gulvet op eller i hvert fald hugge huller i det. Herefter afrette med sand for polystyren og slutteligt støbe den nye plade
fisherprice, kon (16-02-2007) 

Byggemodning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad vil det egentligt sige at en grund er byggemodnet ?
Gert Andersen, Odense (12-02-2007) 
Svar:
Hej Gert

Det vil sige at grunden er klar til bebyggelse. D.v.s. at udstykningen er på plads, at der er tilkørselsveje og at der er gjort klar til tilslutning af kloak, vand, varme o.s.v.

www.allanjuhl.dk, Fredericia (12-02-2007) 

Byggetilladelse. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at bygge nyt hus på en grund vi har købt. Har lige fået at vide at kommunen har en behandlingstid af byggetilladelser på ca. 18-20 uger.
Er der ingen rammer for, hvor lang tid de må tage om det, eller skal vi bare stiltiende finde os i at det tager næsten et halvt år, bare for at få lov til at starte med at bygge hus.
Er der noget vi kan gøre for at skynde processen.
Lenich, Hedensted (12-02-2007) 
Svar:
Hej Lenich

det er desværre ikke helt unormalt lige i øjeblikket med en lang behandlingstid i kommunerne. Om det skyldes kommunesamlægningsproblemer, stor byggeaktivitet eller nye retningslinier mht. isolering eller andet ved jeg ikke, men desværre er der ikke noget at gøre, end at håbe på at Jeres arkitekt har lavet et godt stykke arbejde der overholder reglementet og er let at aflæse.

Sig til din arkitekt at vedkommende skal ringe til kommunen efter 4-6 uger og spørge til sagen.


Mvh. arkitekten
arkitekten, hele landet (12-02-2007) 
Svar:
Mig bekendt, så er behandlingstiden p.t.
16 uger i hedensted kommune. Hvis i presser lidt på, så tror jeg der er mulighed for at i
kan få en grave-/støbetilladelse noget hurtigere.
bb, horsens (13-02-2007) 
Svar:
Som regel er kommunerne da til at have med at gøre. Et moderat pres burde kunne udløse en grave-støbetilladelse rimeligt kvikt. Er du MEGET heldig, kan du måske endda opleve at få den mundtligt, ved personligt at troppe op på din tekniske forvaltning og sætte et "tandmærke" i din sagsbehandlers bord.

Held og lykke...

G. Gearløs, Billund (13-02-2007) 

Gipsplader i vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Må man bruge gipsplader i vådrum?
Tonny Rasmussen, kastrup (12-02-2007) 
Svar:
Ja - vådrumsgips ;-)
J, Ballerup (12-02-2007) 
Svar:
Og alm. gips som loft
;;, ; (12-02-2007) 

efter isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..
Vi har en ældre, nej gammel :-) ejendom som ikke er særlig godt isoleret, og jeg går og drømmer om at komme igang med efterisolering.. Er MEGET i tvivl om man skal ofre de 4-5000.- på at få en termograf ud og "fotografere huset... Så kan man jo sætte ind der behovet er, men omvendt kan man jo få en del RockWool for de penge :-)

En anden ting... der er et ret stort uudnyttet tagrum, der ligger brædder på hele rummet, og neden under er der ca. 20 - 30 cm ned til loftet i selve beboelsen... F.eks. stue er riiiimelig isoleret, men alligevel kun med 150mm. Er faktisk ikke 100 % sikker dampspærre osv. :-(
Hvis jeg nu havde planer om at rykke alle brædderne af, hvad gør jeg så ? Skal der lægges en eller anden form for dampspærre ned færst mod loftet ( nedenunder ) og så isolering eller hvad ???

Hvordan laver man det mest rigtigt helt ude ved muren, der hvor taget går op..?? Det eneste der er der nu er.... en helvedes blæst :-) men lægger man noget specielt der, eller stopper man bare rock woolen helt der ud ?? hvad med det her vindpap osv. ??

Jeg kunne meget godt tænke mig at få en eller anden ud, ligesom for at give mig gode råd til hvad jeg egentlig skal gøre, og hvordan det gøres rigtigt.... Men hvem skal man ha fat i..??? Ikke for jeg er mistroeisk, men er det en tømrer eller en tagmand, isolatør eller hvad er det ??
Håber en kan svare mig på, ja bare lidt af det.....


lars plovmann, Dølby V/ skive (12-02-2007) 
Svar:
Derer slet ingen ide i at termografere huset. Du kan jo se at der mangler isolering i loftet. Start der.
Hulmur: Der er nok ingen isolering, men det er nemt at bore nogle huller rundt omkring for at finde ud af det.
Gulv: Hvis huset er over 50 år gammelt, er der ingen isolering.

Der findes noget der hedder "Energimærke" som skal udarbejdes ved handel med huse. Sådan en Energimærke-tekniker kunne du måske få til at hjælpe dig. Den nærmeste ejendomsmægler kender helt sikkert en.
hpox, Århus (12-02-2007) 
Svar:
En nergikonsulent er en god ide, men han skal jo sikkert have lige så meget som "termografen". Du kan jo selv prøve at kikke på www.rockwool.dk under gør det selv. Her kan du regne besparelser og se lidt arbejdsvejledning. Isover har sikkert det samme. Der mangler så bare vinduerne, hvor der jo også kan være en besparelse.
Bygningsingeniøren, Vallensbæk (12-02-2007) 

Er min Baxi for lille !!!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej...
Jeg har sådan en Baxi PHE 33, som sidder i forbindelse med min akkumoleringstank.. Vandet fra tanken bliver pumpet gennem Baxién, hvor jeg så på den anden side pumper vandet ind til huset...

Det jeg så undrer mig lidt over er at jeg har selvfølgelig aflæsning af temperatur, og når jeg f.eks. ( som lige nu ) har en tank temp. på 81 grader, er vandet liiiige der det kommer ud af baxi´en helt nede på 56 grader... Det synted jeg er enormt forskel.... Er det ikke det ??? KAN grunden være at en PHE 33 er for lille ????
lars plovmann, Dølby V/ skive (11-02-2007) 
Svar:
Er du sikker på, at kedlen og tank er rigtigt tilsluttet?
Din beskrivelse lyder som om, at du får vand i huset direkte fra kedlen og at akku.tanken hviler i sig selv.
81 grader er vel også rigeligt?
Din Baxi skulle kunne fodre 230 m2.
Har du lukket for en ventil eller sidder en magnetventil fast?
jan pedersen, fredericia (12-02-2007) 
Svar:
Nej !!!!! Det er jeg bestemt ikke sikker på, anlæget har kørt i en 4-5 år uden problemer, og da det blev lavet snakkede jeg med 4 smede / vvs folk og fik 7 forskellige løsninger !!!! Jeg tog dem jeg syntes lød mest rigtig, og lavede det derud fra... Der er åbenbart rigtig mange måder at lave sådan noget på, eller i hvert fald mange løsninger...
Der er ikke lukket for nogen ventil, og der er ingen magnet ventiler :-) Jeg prøvede om jeg kunne lægge en lille tegning ind her, det kunne jeg desværre ikke.... Havde ellers en lille en over mit anlæg jeg havde tegnet :-)
lars plovmann, Dølby V/ skive (12-02-2007) 

Isolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
I forbindelse med renovering af vores hus fra 1929 har vi fået åbnet til et gl. lille loft over vores bryggers. Det er trægulv på loftet. Vores hus har skiffertag og loftet er placeret i en sidebygning til hovedhuset. Sidebygningen er 4 meter bred, hvorfor loftet ikke er alt for stort. (ca. 15kvm)
Vi ønsker at udnytte loftet til ting og sager, problemet er at loftet er uisoleret. Mellem bryggers og loftsrum er der 100mm isolering og dampspærre nederst.

Kan jeg med fordel isolerer loftet (mod taget, der er plads til 100mm), og opsætte ”plast” eller X for at undgå drysseri?
Kan jeg med fordel hæve gulvet på loftet og øge isoleringen til eks. 260mm mod bryggers?

Tak.

Rune Bak jensen, Kokkedal (11-02-2007) 

Isolering af værelse på 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
I forbindelse med renovering af et kommende børneværelse på 1. sal har jeg et par spørgsmål.
Vores hus er en murstensvilla fra 1929 med 45 graders skiffertag. Alt er taget ud af det kommende børneværelse.
Når skråvæggen skal isoleres, hvilken tykkelse isolering skal anvendes og hvad med dampspærre, ventilation og antal lag gips?

Dertil planlægger jeg at udskifte gulvet, kan etageadskillelse mellem stuen og 1 sal med fordel isoleres?

Rune Bak Jensen, Kokkedal (11-02-2007) 
Svar:
Du skal kikke lidt på nedenstående sites:

http://gds.knaufdanogips.dk

http://www.rockwool.dk

Der står em masse om dit projekt.
Isoleringstykkelsen i taget skal være 260 mm, men må jo gerne være højere.
Der er ingen ide i at varmeisolere hvis temperaturen er den samme - oppe og nede.
hpox, Århus (12-02-2007) 

fodkoldt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har kig på et gårdhavehus,og der er FODKOLDT!!! fra 75.desværre er gulvet udført på følgene måde. leca ca 20cm råbeton 8-10 cm pudslag 2cm og så tæppe.
Kunne man lægge en hård isolerende plade (1-2cm) ud på betonen,og så flydende gulv, på ca 15-20mm.Og ville det hjælpe??
Ronny, Hillerød (11-02-2007) 
Svar:
næ, det allerbedste ville være at banke de sølle 20 cm op og grave ud. Du skal have min 250-300 mm isolering + beton. Her kunne du jo lægge rionet og varmeslanger og få gulvvarme
gunna quistbo, karlslunde (12-02-2007) 
Svar:
Netop.

Og Quistbo tilbyder også at køre alle opgravede og -huggede materialer ud - på sin havebør.
De 35 m3 kan nemt trilles ud på en god lang week-end.

hpox, Århus (12-02-2007) 
Svar:
tak for svarene, så vil jeg hellere tage til Alaska og grave guld! jeg glemte nok at skrive det er et hus på 122 kvm. det er nok den rigtige løsning i skriver, men puha det orker jeg ikke. Jeg havde håbet at der var nogle som havde prøvet den løsning som jeg skrev om.
Ronny, Hillerød (13-02-2007) 
Svar:
jeg ved at www.vvs-grossisten.dk har et gulvarme system netop til dette formål det heder viracome.
det består af en 20mm styrolit plade som er beklædt med alufolie og spor til to 12mm slanger som løber modstrøms. ovenpå lægges en alufolie med 2mm skumlag. Jeg har lige lagt det i 56M2
og lagt et laminat gulv oven på.
hvos du ringer skal du bede om at snakke med rene toft lauersen.

Kristian Rude Arnvig, fredericia (30-03-2007) 

Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det rigtigt opfattet at jeg kan nøjes med en returtermostat på gulvvarme når det er et rum på knap 10m2. Altså at det ikke er nødvendigt med cirkulationspumpe?
a.k., dronningmølle (11-02-2007) 
Svar:
10m2 vil jeg mene er for stort til kun at bestykke med en returventil. Loven siger at i mindre rum som gæstetoiletter og en lille entre skal der ikke nødvendigvis monteres elektronisk styring.
Det er jo godt nok en vudering, men 10m2 mener jeg absolut må være for stort.
Peter, Frederiksværk (12-02-2007) 

Murpap på indervægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal igang med at opmure indervægge af multiblokke på fundamentet af beton. Mit spørgsmål går på om der skal bruges murpap under blokkene??
Per, Viby (11-02-2007) 
Svar:
Om det er et krav, ved jeg ikke. Det har jo med at gøre hvordan betondækket er opbygget.
Men det er jo meget nemmere at gøre det nu, end at løfte muren og lægge det ind efterfølgende!!!
Så, JA, det anbefales.
hpox, Århus (11-02-2007) 
Svar:
Tak til hpox. Men hvis jeg bruger murpap, bliver væggen så fæstet godt nok til betonen?? Jeg forestiller mig at væggen står mere stabilt, hvis den limes til gulvet.
Per, Viby (11-02-2007) 
Svar:
Du er inde på noget af det rigtige.
Faktisk angiver H+H Celcon at:
"1.2.1 FUGTISOLERING
Der anvendes murpap på sokler, terrændæk o.l. hvor fugtspærre er nødvendig"

De må betyde at du selv skal vurdere om der er risiko for fugtoptrængen.

H+H anfører også at det af hensyn til stabiliteten, ikke af muren, men af bygningen. kan være nødvendigt at undlade murpappen.

I dit tilfælde må gælde at hvis der ikke er udsigt til optrængende fugt overhovedet, så per du murpappen.

Det er rigtigt at muren måske er mere stabil såfremt den limes til gulvet. Men man kunne vel lime murpappen til gulvet og pladerne til murpappen.
Eller skrue passende vinkler i gulvet så vægen ikke kan flytte sig.

Hvis du ikke allerede har en bggevejledning, så bør du få fat i en.

http://www.hhcelcon.dk

http://www.hhcelcon.dk

hpox, Århus (11-02-2007) 
Svar:
er lige lige så meget pga. radon som fugt at man benytter pap. Korrekt at det stabiltetsmæssigt (glidning) kan være et problem med pap. Tror ikke umiddelbart at det hjælper at lime pappen, men interessant tanke! Burde undersøges nærmere for pappen ødelægger næsten altid stabiliteten!

Skal der tætnes mod radon er elastiske fuger også en mulighed.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (12-02-2007) 
Svar:
Kan man ikke brænde pappen fast?

Til Konstruktionsing, jeg tror ikke at det er bagmure han er ved at lave men en indervæg og der skal vist ikke radonsikres da terrændækket er luft/radontæt.
Men det kan godt være at jeg tager fejl.
Peter Haslebo, Frederiksberg (13-02-2007) 
Svar:
muligt at der ikke er radonproblemer, men det kommer jo an på samlingen mellem fundament og terrændæk
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (13-02-2007) 

Efterisolering af build up tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores sommerhus fra 1971 er bygget med build up tag, hvor der er 10 cm isolering med en dampspærre under. Efterfølgende har vi fået isoleret taget ved at lægge 10 cm isoleringsbat med tagpap ovenpå den oprindelige tagpap. Vi fik at vide, at vi kunne isolere loftet i stuen med 10 cm rockwool, men der måtte ikke være en dampspærre mod stuen. Vi har fra anden side hørt, at en sådan ekstra isolering kan danne fugt (som på sigt vil ødelægge tagkonstruktionen), hvis der ikke er udluftning imellem de to isoleringslag. Hvordan løser vi dette problem?
Knud Mailand, Dronningmølle (11-02-2007) 
Svar:
Rumhøjden skal være mindst 2,30 m, også efter eventuel efterisolering.
Er der ventilation i hulrummet over den oprindelige isolering og under det oprindelige paplag?
Hvis det er tilfældet har de 10 cm isoleringsbatt med ovenpåliggende tagpap ingen effekt.
hpox, Århus (11-02-2007) 
Svar:
Der er måske flere måder at lave build-up tag på, men mit tag fra 1966 er lavet med 100x200 mm. bjælker. 100 mm. nede fra og nedefter er lavet: vindtæt pap, 100 mm. isolering på ståltråd, alucraft og sidst loftbeklædningen. De øverste 100 mm. + skråtskårne 50x100 mm. lægter bærer tagbeklædningen med selve build-up dækningen. Taget har 60 cm. udhæng med listebeklædning under og der 10-15 mm. afstand mellem listerne.
Det vil sige jeg 100 mm. isolering og 100 - 200 mm. udluftningsrum over.
Jeg tror de fleste build-up tage er lavet på samme måde.
Derfor spørger jeg om, hvad de 10 cm. bats du har aller øverst gavner.
Per M., 2950 (11-02-2007) 

værkstedsgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har et værkstedsgulv i beton som aldrig er blevet glittet og nu vil jeg gerne have det spartlet op og malet med epoxi.Er der nogen der ved hvad for en type spartelmasse der skal bruges så det også kan holde til man kører med en dunkraft på det uden det knækker eller brydes op

På forhånd tak Mvh Karsten
karsten, holbæk (11-02-2007) 

VVS-installationer med jern og kobber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi kigger p.t. på et hus fra 1927. Det er som sådan i okay stand, men i tilstandsrapporten står nævnt at man skal være "opmærksompå på VVS-installationerne på grund af installationer med kombination af jern og kobber" - Inden jeg evt. betaler mig fra en autoriseret sagkyndigs vurdering, så vil jeg gerne høre fra jer, hvad problematikken evt. kan være ved sådan en kombination, og er det evt. noget man selv kan tjekke omfanget af???

På forhånd tak for hjælpen.
L.N, Birkerød (11-02-2007) 
Svar:
Det drejer sig om Galvanisk tæring, Hvor "Stærkere materialer " tærer "svagere matrialer" Hvis de "svage" sidder efter de "stærke"
Hvis det står i tilstandsrapporten har den byggesagkyndige sikkert en mistanke om noget.
Få hellere en expert til at kigge på sagerne, inden du står med et hullet rør
Jan Rasmussen, Odense (11-02-2007) 
Svar:
Hvis vander løber fra et kobberrør over i et galvaniseret rør, så opstår der tæring.
Hvis det løber fra et galvaniseret over i et kobberrør er der ingen problemer.
Kobber indeholder ioner søm virker stærkt tærende på galvaniseret rør.
Peter, Frederiksværk (11-02-2007) 

kan man bruge isolerende/spærende Træprimer på vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit spørgsmål er om man kan bruge isolerende/spærende primer,som er beregnet til træværk.
Om man også kan bruge det til vægge,hvor der er malet oven på struktur tapet som nu trænger til at få en opfriskning,der er meget nikotin på væggene med risiko for gennemslag,jeg ved godt at man kan få Isolerende/Spærende maling til vægge,men nu har jeg altså denne her primer stående og jeg har også almindelig færdig maling til vægge.På forhånd tak for svaret Hilsen Leif
Leif, København (11-02-2007) 
Svar:
OM du bruger den isolerende primer du har, som oprindeligt er tilskrevet træ, på vægge, er ikke noget problem.

Spørgsmålet er, hvor mange lag grunder du skal påfører før produktet virker spærrende.

Vendt minimum et døgn (ved stuetemperatur og gerne to) mellem hver påføring.
Nogle gange er to lag nok, andre gange skal der væsentlig flere lag til.
Fyldige lag er også bedre end tynde lag.

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (13-02-2007) 

Kan man pudse ovenpå fliser i badeværesle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et badeværelse med fliser -lidt gammeldags efterhånden. Jeg tænker på at
få det pudset og derefter male.
alternativ få sat vandfaste plader op.
men jeg synes at pudsning vil få det
rustikke udseende som jeg ønsker.
Jane, København (11-02-2007) 
Svar:
Det kan man sikkert godt, men det nemmeste vil nok være at banke fliserne ned og derefter pudse eller spartle.
hpox, Århus (11-02-2007) 
Svar:
måske kan du anvende fliseklæb rørt meget tyndt op og så "male" det på med en kalkkost og evt glitte efter med pudsebrædt evt af 2 omgange
giraffen, kbh (12-02-2007) 
Svar:
Det er da en Anders And løsning, ikke at fjerne de gamle fliser først, hvis man nu vil have det filtset.
bb, horsens (13-02-2007) 
Svar:
Til gengæld kan man spare 14 sække mørtel og nogle dages arbejde...
giraffen, kbh (13-02-2007) 

olie elovn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må jeg ikke bruge olie elovn som primæropvarmning i et erhvervslejemål?
Jeg vil stadigg gerne vide pris pr time til de nævnte rum for jeg forestiller mig en kombination med en brændeovn, men der vil være et enkelt rum hvor brændeovnen ikke kan nå ud pga af en mellemliggende gang.
Alice Outzen, København (11-02-2007) 
Svar:
Nej det må du ikke!!
Hvis vi regner med 100W/m2 medfører det 100W/m2 x 72m2 = 7,2kW x 2kr pr. time = 14,40kr pr time.
pr. dag:
(ved 10timer pr. dag) = 144,00,-

Uge:
(7 x 144,00= = 1008,-

Pr. kvt.
(13 uger x 1008,-) = 11104,-

Pr. år
(4 x 11104) = 44416,-

DYRT OG Ulovligt!!!!!!!!!!!
:-(, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (11-02-2007) 
Svar:
Shit lige en regnefejl
Det bliver endnu dyrere
Sorry
:-(, ,,,,,,,,,,, (11-02-2007) 
Svar:
minus altså hvis det bliver en helvedes varm sommer, men pas på, måske kan ledn.nettet slet ikke tage en konstant på 1000 watt + forbrug af lys og el-køkkenmaksiner. Kig efter om du kun har en 10 amp sikring
steen, haderslev (12-02-2007) 
Svar:
Sådan kan det ikke regnes. De 100 W/m2 er ved en udetemperatur på -12 grader C. Det er der jo ikke hele året. Selv om du så siger at de kun er tændt 10 ud af 24 timer i døgnet. I stedet skal der regnes med graddøgn og regne regne det bliver knap 16.000 kWh/år af 2,10 kr/kWh ialt knap 33.000 kr/år. De 100 W/m2 er jo så i øvrigt rent gæt, når vi ikke kender husets alder , og isoleringstilstand.
Hvis i får lov at benytte el (af varmeforsyningen) så overvej en varmepumpe.
mm, kbh (12-02-2007) 
Svar:
De får ikke lov til el-opvarmning det kræver dispensation og kan kun fås til sommerhuse
:-(, ,,,,,,,,,,,,,,,,,, (12-02-2007) 
Svar:
Må man heller ikke lave en kombination af brændeovn og olie elovn? Hvad er en varmepumpe?
Hvor mange ampere skal sikringen have for at det er realistisk både at have tændt for en olieel ovn lys og anden el?
Alice, København (14-02-2007) 
Svar:
hvor har du fundet et hus uden radiatorer i København?
giraffen, kbh (14-02-2007) 
Svar:
Hos den lokale bolighaj
,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,, (14-02-2007) 
Svar:
Til surmund og komma
Er du faldet ned fra månen - såèn kan du sku ikke regne det ud.
René Olesen, Smørum (15-02-2007) 
Svar:
Hej Alice
Det er svært kort at beskrive en varmepumpe. Det er lidt ligesom et omvendt køleskab. Varmepumpen virker ved at flytte varme fra f.eks. udeluften til indeluften - prøv at søge på google. Men fordelen er at når varmepumpen bruger 1 kWh el så leverer den f.eks. 3 kWh varme. Det vil sige at varmeregningen bliver reduceret til en trediedel (alt efter hvor effektiv varmepumpen er). Du skal jo så også købe og have installeret varmepumpen. De benyttes tit i boliger der har elvarme.
mm, kbh (20-02-2007) 

DIGITAL TANGMETER DT-6266 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej kan dette tangmeter måle ampere? se på dette hjemmeside: http://www.harald-nyborg.dk=
kim, ballerup (11-02-2007) 
Svar:
Ja det kan det godt.. det er det tangen er til
Kenneth Nedergaard, Aut. EL-Installatør, Hedensted (11-02-2007) 
Svar:
Ja hvad skulle tangen ellers bruges til - tangen lægges rundt om den leder du skal måle på. Jeg ved ikke hvormeget den kan til
Jubiiiii, Yahooo (11-02-2007) 
Svar:
godt tak for hjælpen, så køber jeg den
kim, ballerup (11-02-2007) 
Svar:
Ved du hvordan man bruger et tangamp.meter?
Det nytter ikke at sætte tangen omkring et kabel f.eks.
Der må kun være en enkeltleder igennem tangen. Der vil ikke være mange steder menigmand kan udnytte sådan et instrument. Et alm. tangamp.meter kan kun måle vekselstrøm.
HCJ, Odense (12-02-2007) 
Svar:
bare den kan måle AMPERE så er det fint ;-)
kim, brønshøj (12-02-2007) 

olie elovn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad koster det pr time at opvarme med en olie elovn og hvilken størrelse skal man vælge til f.eks 12 m2 og 24m2 og 42m2? Det er til en 1.sals lejlighed i et murstenshus med dobbeltvinduer uden varme.
Alice Outzen, København (11-02-2007) 
Svar:
Du må IKKE bruge el-varme som primær opvarmning!!
:- (, ,,,,,,,,,,, (11-02-2007) 
Svar:
1 kWh koster lidt mindre en 2 kr. Hvis ovnen er på 1000 W og fx varmer i 1 time har det kostet dig ca. 2 kr.

I øvrigt kender jeg ikke dokumentation for at du får mere varme for pengene med en oliefyldt elradiator kontra en almindelig - men du får et væsentligt bedre indeklima uden støvafbrænding mm.

Kan ikke huske anbefalede W/m2, men 100-200 W/m2 er ikke helt ved siden af.
giraffen, kbh (11-02-2007) 
Svar:
I huse fra 60erne havde vi som tommelfingerregel 100 W pr. kvm. Er huset nyere og dermed bedre isoleret, kan man gå lidt nedad.
Per M., 2950 (11-02-2007) 
Svar:
100 w pr kvm. El olie radiator virker rigtigt godt. Og der kommer heller ikke den brændte støv lugt. Et rigtigt godt valg. Hvormeget det koster er svært at svare på, det kommer an på hvormeget de "kører", og hvormeget isolering du har. Køb dem med en en blæser i.
Raahauge, Kgs Lyngby (12-02-2007) 
Svar:
Bare man kan slå blæseren fra når man bliver træt af at høre på den...
giraffen, kbh (12-02-2007) 
Svar:
Hvis der ikke er nogen anden form for opvarmning må din lejlighed ikke bruges til permanent beboelse.

Få lige en snak med din udlejer / bolighaj!!
,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,, (13-02-2007) 

gammeldags træk og slip Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej. grundet et meget lille bad/ toilet kunne jeg tænke mig at minimere pladsforbruget af toilettet. Kom derfor til at tænke på de gl.dagse træk og slip toiletter. Kender nogen til steder hvor de sælges fra nye? om der evt. er lavet en løsning på det store vandforbrug i en sådan? vi kan ikke lave væghængt toilet - så skal vi bare bygge væggen ud - og så er vi lige vidt....
b. andersen, odense (10-02-2007) 

Gammelt trægulv på tjære i kælderen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Goddag.

I kælderen i vores gamle hus (fra 1903), er det lagt egeparket i stave. Trægulvet ligger direkte på betonen (uden strøe), mellem træ og beton er det lagt tjære ud.

Hvis vi vil fjerne det gamle parketgulv, og støbe beton ud, der det noget særligt vi skal være opmærksomme på? Da huset er gammelt, er det formentligt ikke nogen form for dampspærre, udover tjæren...

På forhånd tak!
Patrik Gustavsosn, Brønshøj (10-02-2007) 

Arkitektens ansvar ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har betalt en arkitekt for fuldtegning af tilbygning med 1 sal til eksisterende hus anno 1958. Nu er der siden byggestart ( oktober 2006 ) og indtil dato dukket en del fejl frem pga mangelfuld tegning. Feks kommer gulvniveauet på 1 sal ikke til at flugte med eksisterende gulve. Selve tegningen af stue etagen og 1. sal stemmer ikke overens, når vi sammenholder placering af tagspær. Resultat - vi er nødsaget til at ændre placering af vinduer, indretning med mere. Kan arkitekten virkelig på dette tidspunkt i byggefasen give tømrerne skylden for at have gået med kasketten ned over øjnene. I tegningerne skriver arkitekten at alle mål tages på stedet, men jeg spørger bare - hvordan kan han lave sine beregninger og tegninger, når han ikke er grundig i sine forundersøgelser - taget billeder af det eksisterende hus for at få tilbygningen "flettet" ind i konstruktionen. Arkitekten har fået kopier af det eksisterende hus. Kan han virkelig fraskrive sig alle fejl og placere fejlen hos håndværkerer og os som bygherre og samtidig med den strofe at: havde han været tilsynsførende på projektet var fejl undgået. På tegningerne står der at alle mål tages på stedet - skal der ikke være angivet hvor målene skal taget på tegningen for at håndværkerne kan udføre arbjedet? Kan arkitekten fraskrive sig al ansvar? Skal jeg henvende mig til teknisk forvaltning omkring dette? Resultatet indtil nu er uacceptabelt - alle vores tanker og ideer, er på eget papir afleveret til arkitekten for at han kunne rentegne eller rettere kopiere vores ide til hans computer.
Hvordan skal vi forholde os i denne situation? På forhånd tak.
Susanne Overgaard, Odense (10-02-2007) 
Svar:
Foreligger der en kontrakt og hvad står der i den?
Hvad er det arkitekten egentlig er blevet bedt om at udføre? Er det en myndighedstegning eller et sæt arbejdstegninger?
Når "alle mål tages på stedet" så betyder det rent fysisk på byggepladsen, hvorfor har håndværkerne ikke gjort det?
Jeg ved ikke om der findes nogle klagemuligheder nogensteder, det afhænger hvilken brancheorganisation din arkitekt er medlem af.
Ikke noget særligt positivt svar, jo, og arkitekten burde have forklaret mere præcist, hvad det var for en vare han leverede.
hpox, Århus (10-02-2007) 
Svar:
Hej Susanne

Jeg kan se at det er en speget affærer, jeg er vidne til. Det der er spørgsmålet her er hvilken kontraktmæssige forhold i har hyret arkitekten på. Hvis i har hyret arkitekten til det visuelle (sådan kommer tilbygning til at se ud), og der efter få myndighedernes godkendelse af projektet, og kun det! vil jeg give arkitekten ret i at han ikke kan forhindre fejl i projektet. Hvis arkitekten er med i kontrahering af håndværkerer, og vedlægger et udbudsmateriale til entreprenørerne har arkitekten det fulde ansvar.Et sæt myndighedstegninger er nødvendigvis ikke de samme tegninger som entreprenøren får. Tegningsmaterialet som entreprenøren skal byg efter (hovedprojekt) vil altid/burde gå forbi bygningskonstruktøren, ingeniøren for at et projekt vil kunne løses i virkeligheden.Ud fra det du skriver er tegningerne meget mangelfulde vedr. mål dette er en bevidst handling fra arkitektens side idet han kan blive hængt op på nogle mål , han er måske usikker på. Jeg kunne tænke mig at i har hyret en arkitekt som er god til de luftige streger på et papir, og ikke har tænkt i udførelsen. Det der kan være interessant at vide er hvordan er entreprenørerne hyret ?

MVH TP-design v. Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (10-02-2007) 
Svar:
Ved om- og tilbygninger er der mange ting som ikke kan vides førend den eksisterende konstruktion er åbnet op.

Som jeg læser det beskrevet så har arkitekten lavet projekt på det hele og som han burde har han også skrevet "alle mål tages på stedet". Dette er ensbetydende med at håndværkeren skal kontrolmåle mv. Det er håndværkerens ansvar at regulere målet med f.eks. 5mm for at få tingene til at passe. Det er også håndværkerens ansvar at tjekke at vinduerne kommer til at passe mellem de eksisterende spær! Er der stor uoverensstemmelse skal dette afklares med arkitekten for at finde en god løsning på tingene.

Arkitekten kan meget vel have ret i at det ikke var kommet så vidt hvis han havde haft tilsynet. Dette skyldes jo netop at han løbende kan tjekke op på målene/udstikke ordre til håndværkerne om hvad de skal tjekke inden de går videre.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (11-02-2007) 
Svar:
...ja det lyder som om jeg frikender arkitekten... Men det skyldes netop den lille sætning "alle mål kontrolleres på stedet". Ofte skyldes den slags fejl so du nævner at håndværkeren ikke har sat sig tilstrækkelig ind i projektet eller at han ikke er omhyggelig nok.

Kom til at læse dit indlæg igen. Er der ikke mål på overhovedet? (det er altså meget svært at kommentere på når man ikke har tegningen selv). Du har vel ikke mulighed for at oplyse hvem arkitekten er?
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (11-02-2007) 
Svar:
Hej

Jeg kan se at der er kommet mange indlæg som næsten godkender at tegninger hvor der står " alle mål tages på stedet" er nærmest en vane ind en undtalelse. Jeg laver tegninger for en hoved/totalentreprenør som kontraherer med underentreprenør, hvis ikke mine tegninger passer på mål det gælder krydsmål på fundamenter, rejsningshøjder, højder på stålsøjler, osv. koster det altid hoved/totalentreprenøren penge. Underentreprenøren er ansat til at kigge på en tegning, hvor jeg dikterer hvordan det skal laves, både i udførelse, mål osv. Underentreprenøren skal i teorien ikke tænke selv, de kan være med på råd når projektet er på tegnbrættet, men ikke under udførelsen. Hvis der er tvivlspørgsmål under projektet skal det altid være hoved/totalentreprenøren som tager det sidste ansvar. I en evt. tvist mellem underentreprenør og Hoved/totalentreprenør vil der altid være rene linier når man køre på den måde.
MVH TP-design v. Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (11-02-2007) 
Svar:
Til Tommy Poulsen

Det du beskriver er der jo ikke noget odiøst i. Det er jo helt normal praksis når der er tale om en total- eller hovedenteprise.
Dette synes dog bare ikke at være tilfældet i denne sag, hvor arkitekten ikke har været hyret til at følge byggesagen fra ende til anden. Og da der oftest i en ombygning/tilbygningssag kan være visse unøjagtigheder, er det altså helt normalt, at man skriver "alle mål tages på stedet". Dette bør ses som en sikkerhedsforanstaltning til de udførende for netop at undgå at der opstår fejl undervejs, og ikke et forsøg på at løbe fra noget ansvar.
www.allanjuhl.dk, Fredericia (12-02-2007) 
Svar:
Hej Allan
Jeg syns du har meget ret i hvad du siger at "alle mål tages på stedet" kan være en sikkerhedsventil til den udførende, men hvis der er uklarheder omkring nogle konstruktioner , og evt. den udførende selv tager stilling til hvordan det skal laves som "noten" ligger op til, kan man få en forkert ansvar fordeling. Jeg vil dog sige at langt de fleste gange klare man problemerne med en rådslagning med håndværkerne, og heldigvis for det. De tilbygninger jeg har projekteret har jeg aldrig brugt "noten" ikke for at sige man ikke kan måle forkert (7-9-13), og jeg føler at det gøre entreprenøren trykt at de kan følge tegningerne uden at skal tage stilling til noget. Det jeg rimelig tit skriver er "Skal tilpasses det eksisterende". men der kan entreprenøren se hvordan det ser ud og lave noget der matcher

MVH TP-design v. Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (12-02-2007) 
Svar:
Tommy, det du skriver vedr. mål er meget rigtigt. Målene kan dog fremgå i form af koter som entreprenøren selv skal regne søjlelængder ud fra.
Men det er meget forkert og måske endda direkte "farligt" hvis du betragter den generelle tekst "alle mål tages på stedet inden arbejdet påbegyndes" som en sikkerhedsventil og derfor ikke bruger den. Noten er mest brugt ved om- og tilbygninger og dette skyldes ene og alene at der ved ombygninger kan optå mange uforudsete ting, herunder mål f.eks. pga. sætninger og deformationer giver variable koter. Det er med andre i alles interesse at teksten står på tegningen. Omvendt er den selvfølgelig meget rar at have med på sin tegning hvis der går noget galt, men den er ikke medtaget af den grund!
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (12-02-2007) 

mangler en snedker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg kunne godt tænke mig et køkken i elm.
jeg har selv træet, det er skåret op og kan sagtens tørre det ned til 8%, men jeg mangler n snedker der kan fremstille låger og bordplader af træet, kan nogen herinde hjælpe??
kresten, Simmelkjær (10-02-2007) 
Svar:
Lige et par spørgsmål:

Bordpladerne skal stavlimes - og hvilken dim. på stavene? Det jeg tænker på, er, at for brede stave, kan give en ''urolig'' bordplade.

Hvordan forestiller du dig lågerne skal se ud? Fx en ramme med fyldninger? Frisede?

Hvad med overfladebehandlingen: Lak, olie eller ...

/SEB
Sebsen, Herning (11-02-2007) 
Svar:
lige nu er det blokvarer dvs. det ligger i 5/4" til 2½" i tykkelesen og det er faldene lændger og bredden variere fra 10" til 22"
det er nok mere op til dety køkkenbix der skal snedkrere køkkenet, jeg vil også gerne grov høvle det selv hvis det køkkenfirma jeg finder ikke har maskiner der kan tumle det...
alt dette er bagateller, det handler mere om en der vil løse mit problem, det med dimentioner kommer senere.
jeg er nok mere til rammer med fyldninger, lige som alle de køkkener der blev sat op i eg gennem 80´...
jeg er meget mere til olie end lak... men dette er heller ikke det der er mit vildeste problem nu.
jeg kender selv flere snedkere gennem min egen branche, men søger desideret en der kan og vil arbejde i elm, da denne træsort er meget tricky mht. spændinger, og jeg har samlet rigeligt med træ fra gennem tiden, og er ved at få et læs hjem med en dia. omkring 1m fra tyskland
-Kresten
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (11-02-2007) 
Svar:
Måske specialsnedkeriet i Vinderup
kan hjælpe dig 9777 8448
bb, horsens (12-02-2007) 
Svar:
Jeg kender en tømrer der har sit eget savværk i Værløse. Og har lavet totalt fede elme møbler. Hvis det har interresse, så kan vi lige tales ved.
Raahauge, Kgs Lyngby (12-02-2007) 
Svar:
hey Kresten
Jeg kan godt lave et tilbud på dit køkken, hvis du vil sende mig tegninger og mål,
med venlig hilsen KB Møbel og inventar
Kasper Bøgelund, Kbh N (15-02-2007) 
Svar:
Undskyld jeg glemte at ved lægge min mail som er mobelsnedker@comxnet.dk
Kasper Bøgelund, KbH n (15-02-2007) 

ventilation til emhætte og udsugning til bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej har trukket glasfiber flexrør til udsugning i køkken og bad og har tænkt på om det er brand sikkert?
har også hørt at det giver dårlig ventilation da det bare kommer til at kører rundt i kanalen stykket er ca 4,5 m langt på forhånd tak
jan jensen, holstebo (10-02-2007) 
Svar:
"Bare kommer til at køre rundt i kanalen"!!!. Hvad mener du.
KA, Nalby (12-02-2007) 
Svar:
Har du monteret en mekanisk udsuger, så skal luften nok gå den rigtige vej.Uden er det rigtigt at luften godt kan bestemme selv, men virkningen er god begge veje, da indkom`ne friskluft vil opblande sig med den dårlige luft(mindre godt for resten af boligen) eller den dårlige luft vil gå ud og erstattes med luft fra resten af boligen.
Der ikke krav til brandsikring medmindre at røret går fra en brandcelle til en anden.
Jesper F, Halsted (02-03-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31279.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »