» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31817.   « Forrige 25       Næste 25 »

blandingsbatteri på vask... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købt en superflot rund vask i KVIK som står ovenpå vores bordplade. Hullet til blandingsbatteriet er 4 cm. i diameter, og vores blandingsbatteri er 5 cm i diameter. Vi havde bestilt en VVS er til at komme og montere blandingsbatteriet og alt så fint ud indtil vi 2 dage senere opdagede at der var "hul" mellem vask og blandingsbatteri i den ene side. Vi ringede straks firmaet op, og fik at vide, at VVS eren da også havde haft problemer med at få det til at sidde .....hmmm. Han har så tilbudt at komme igen, men firmaet mener, at det enten er vasken der er noget galt med eller at vi skal købe et nyt blandingsbatteri med en endnu større diameter ?? Hvad f..... gør vi ? Vasken er fuget fast i bordpladen og ikke lige til at tage med ned til KVIK, som har sagt at vi må komme ned med den, og umiddelbart er det da også mærkeligt, at det ikke skulle kune lade sig gøre, når der er en forskel på 1 cm. mlm. hul i vask og blandingsbatteri ? Gode råd modtages ! VH Bodil

Bodil Høeg, Humlebæk (27-03-2007) 
Svar:
købe altid materialerne af den vvs''er der sætter det op så er der kun en at kaste skylden på, hvis noget er galt.

Når man køber selv, er det smartest at "gøre det selv".
ksj, Brenderup (28-03-2007) 
Svar:
Nu var det jo et godt råd, jeg bad om, og ikke en efterrationalisering.....
Bodil Høeg, Humlebæk (28-03-2007) 
Svar:
Det gode råd er så til fremtidige projekter.

Måske man kan få en form for krave (der kan dække hullet) til at sætte mellem blandingsbatteri og vask?

Ellers må i vel ud at se jer om efter et nyt blandingsbatteri der passer.
ksj, Brenderup (28-03-2007) 
Svar:
Det gode råd er så til fremtidige projekter.

Måske man kan få en form for krave (der kan dække hullet) til at sætte mellem blandingsbatteri og vask?

Ellers må i vel ud at se jer om efter et nyt blandingsbatteri der passer.
ksj, Brenderup (28-03-2007) 
Svar:
Med noget håndelag og tålmodighed vil jeg tro at man kan få hanen til at sidde rigtigt, dvs. fastspændt medens den er centreret i hullet. En gummipakning/plade mellem hane og vask er måske nødvendig, pga. friktion.
Fastspændings-arrangementet til en hane er desværre meget ofte en slasket, svag og elendig konstruktion.
Har du en bekendt der REELT har håndelag og er tålmodig?. Den slags mennesker er ofte bedre til at løse opgaverne end en "fagmand".
Når hanen er monteret bør du vænne dig, og andre i husstanden, til ikke at ruske mere end nødvendigt i den.
AM, Kolding (28-03-2007) 
Svar:
jeg kan tilføje at jeg idag har haft en anden VVS er ude og bese sagen. Han sagde, at der absolut intet var i vejen med hverken blandingsbatteri eller vask og at det skulle kunne lade sig gøre !!
Bodil Høeg, Humlebæk (28-03-2007) 
Svar:
super. så er den ged vel barberet. Han kom vel ikke bare for at kigge?
giraffen, kbh (28-03-2007) 
Svar:
Hej giraf ! Om geden er barberet vil vise sig, for han mente, at det første firma burde komme og gøre deres arbejde færdigt, hvad der vel er fair nok....fortsættelse følger.....
Bodil Høeg, Humlebæk (28-03-2007) 
Svar:
Hej Bodil, i har en vask og et batteri som detsværre går hver sin vej i forbindelse målene. Jeres VVS-mand er ikke helt galt på den når han siger at det ikke passer sammen, jeg er stødt på problemet et par gange, og må tilstå, det bliver aldrig rigtigt godt. Jeres "nye" VVS-mand kan muligvis få skidtet til at passe et par dage/uger, men når i har rykket lidt i batteriet i et stykke tid, så bare se, så kommer revnen tilbage.
Peter, Frederiksværk (28-03-2007) 
Svar:
ja sådan er det når man lige skal sparre 100kr fordi at vvs*eren er for dyr i materialepriser. havde vvs*eren leveret materialerne var det aldrig sket og så havde i ovenikøbet kunne "klandrer" vvs*eren for dårlige materialer + garanti hvilket i ikke har nu..snøft snøft ingen medlidenhed
hans, hillerød (28-03-2007) 
Svar:
Til Peter : Uha, det lyder ikke godt - hvilken del bør evt. udskiftes efter din mening ?
Bodil Høeg, Humlebæk (28-03-2007) 
Svar:
Til Hans : For det første søger jeg ikke medlidenhed, og for det andet var der ingen økonomisk overvejelse bag vores beslutning. Vi faldt såmænd bare for en flot vask i KVIK og købte den straks ! Iøvrigt underligt at blive mødt af en så nedladende tone.....
Bodil Høeg, Humlebæk (28-03-2007) 
Svar:
Som regel er der en krave med til blandingsbatterier, som dækker hullet. De fleste dækker dog hullet. Vola har efter min mening et problem, da diameteren er mindre end på andre armaturer.
Søren, Aalborg (29-03-2007) 
Svar:
Hej Søren ! En del af mysteriet er jo også, at blandingsbatteriet (Damixa) er en hel centimeter større end hanehullet og alligevel volder det problemer
Bodil Høeg, Humlebæk (29-03-2007) 
Svar:
Du skal have din vvs til at komme forbi igen
og igen indtil han har sat din vandhane ordenligt og den kan snildt dække hullet
det er en om`mer
smr, Odense (14-04-2007) 
Svar:
Og så lige til KLOGE Hans et damixa håndvaskbatteri er sku lige præcis samme størrelse og kvalitet om du køber den hos din vvsér eller i et byggemarked....
smr, Odense (14-04-2007) 


min haven Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan jeg installer en vandgranit i min haven?
luciene santos pedersen, grenaa (27-03-2007) 

Vinduerne er bærende!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus fra ’72 er opbygget med en murstensmur fra sokkel til vinduernes underkant. Mellem vinduerne er der træbeklædning i stedet for mursten. Oven på vinduerne er remmen, hvorpå spærene hviler. Taget er tegl. Umiddelbart den typiske 70’er konstruktion.
Vores problem er imidlertid, at det er vinduerne som bærer remmen. Bag træarealet mellem vinduerne er der ingen søjle eller understøtning, som man kunne forvente. Til gengæld er der støbt en metalplade ind i indermuren under vinduet og vinduet er klodset op på denne. Dette kan man se når solbænken fjernes. Det er altså vinduerne som bærer remmen og taget. Spørgsmålet er om dette er/var lovlig i 1972 hvor huset blev bygget?

Jesper Nordestgaard, Hinnerup (27-03-2007) 
Svar:
Det var nok lovligt i 1972 og det vil det også være idag.
Hvorfor skulle det ikke være lovlig?
Det gør det ganske vist svært at skifte vinduerne, men ulovligt er det ikke.
Det lyder godt nok som en spøjs konstruktion, men det må være muligy at etablere en permanent understøtning af remmen, således at vinduerne kan udskiftes.
hpox, Århus (27-03-2007) 
Svar:
Det lyder ellers fedt - såfremt man skal have udskiftet sine vinduer efter 20 år ringer man ikke efter en tømrer men en nedriver - smart!!
Tom, København (29-03-2007) 
Svar:
Jeg tror sandt at sige heller ikke på historien.
Remmen er nok lagt af på skillevæggene!!!
hpox, Århus (29-03-2007) 

Opsætning af filt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har sat gipsplader op på mit loft, og jeg skal nu til at sætte filt op. Når jeg søger på nettet står der nogen steder at man skal "grunde" gipspladerne inden man kører lim på, da de er sugende. Passer det, eller kan man bare køre limen direkte på de rengjorte plader og så derefter sætte filten op.

Vil også være glad for gode råd generelt.

Mvh Jesper
Jesper, Århus (27-03-2007) 
Svar:
Hej Jesper, jeg har filtet alle mine lofter og har ikke været udsat for at underlaget tér sig. Jeg har limet uden grunder. Iøvrigt, hvis du har tapet / spartlet samlingerne foreskriftsmæssigt kan du flot male loftet uden filt. Men hvis du foretrækker filt kan du med fordel bruge en kost ( med skaft ) til at hjælpe banerne op inden du stryger dem fast.
Martin, Glostrup (28-03-2007) 
Svar:
Hej jesper jo du skal grunde dine lofter da de er sugende som du skriver det hedder microdispenser og kan købe i jem og fix (det er tyndt som vand så pas på når du ruller det på)husk at tørre spild op med det samme da det næsten ikke er til at få af når det tørrer
jørgen, fredericia (28-03-2007) 

Gulvvarme ovenpå eksisterende betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi er igang med at lægge gulvvarme i vores gamle kælder som har eksisterende betongulv. Vi har tænkt os at lægge 15 cm´s flamingo, rionet, pexrør o.s.v og tilsidst støbe ca. 8 cm´s beton yderligere. Dette fordi kælderen er rigelig høj(der vil være ca. 230-240 cm, selv efter vi har hævet gulvhøjden) og kan derfor ikke umiddelbart se nogen grund til at grave alt det gamle beton op - men er der nogen konstruktionsmæssige/tekniske problemer ved denne løsning?
På forhånd tak.
J. Mol, Odense (27-03-2007) 
Svar:
Isoleringstykkelsen skal, så vidt jeg er orienteret, være 220 mm ved renoveringsopgaver.
Thomas, Algestrup (29-03-2007) 
Svar:
Nu antager jeg du er cirka 1 m´s penge under jordniveau mht. gulvkoten i kælderen, når du skriver høj kælder. Dvs. dit fundament stråler varme ud mod jord. Denne har en temp. på enten 5 ell. 8 grader i DS 418, også er det jo bare at regne lidt :o)
Oprindeligt sagde man 220 mm isolering hvis gulvvarme i 1-plans huse. >Dette er siden ændret til 300 mm, men det skyldes, at her er en del af fundamentet til det fri, der sagtens kan blive -12 grader om vinteren. Jeg vil næsten tro de 150 mm er ok, men du kan jo regne på det.
L. Petersen, Solrød (29-03-2007) 
Svar:
Tak for svarene. Vi ved godt at isoleringstykkelsen er suboptimal og at der vil være lidt varmetab, men det tager vi med. Vi tænkte mere på om konstruktionen gør at der skal lægges dampspærre ud eller bores huller igennem det eksisterende betongulv - vil der opstå kondensproblemer?
J.Mol, Odense (29-03-2007) 
Svar:
Ah jeg begynder at danne mig et billede af din konstruktion. Hvis der stadig er jord på ydersiden, hvor dit nye betongulv kommer til at være, er der ikke umiddelbart problemer. Husk at hæve evt. afløb :o)
Nå mht. din dampspærre så den, da du forhåbentlig lægger klinker. Når man lægger klinker, skal man ikke anvende dampspærre. Mht. kondens på den nederste betonplade, tror jeg ikke du får problemer, for den er ikke vandtæt, men det rigtigste ville være at hugge den op. De huse jeg kender til, der har et "klaplag" af beton har isolering og strøer som trægulvet hviler på, men det er jo en noget anden konstruktion
L. Petersen, Solrød (29-03-2007) 

Sauna Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have bygget en sauna i et badeværelse. Saunaen kommer til at ligge op af en ydervæg og to indervægge. Ydervæggen består af en stolpekonsruktion i træ med sammenlagt 240 mm isolering,indervæggene er med 95 mm isolering, begge er beklædt med fermacell plader. Loftet har ialt 390 mm isolering og er beklædt med profilbrædder. Jeg har kigget på et af de andre spørgsmål omkring saunaer, hvor der står at der bruges en forskalling og isolering på 50 mm, alukraft og at saunaen beklædes med grantræ indvendigt. Men med min konstruktion kan jeg så undvære de 50 mm isoleringering og beklæde direkte med træbeklædningen? Og hvad med alukraften, kan jeg undvære den mod ydervæg og loft, hvor der jo i forvejen er dampspærre, og så kun sætte alukraft op mod indervæggene?
Bolette, Børkop (27-03-2007) 
Svar:
Lån TOP´s pjece nr. 53. Træ i vådrum, her kan
kan du læse alt om, hvordan du opbygger en sauna som et rum i rummet.
bb, horsens (27-03-2007) 

Montering af køkkenvask i borplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kender til firmaer som monterer køkkenvaske i bordplader, hvis der leveres en løs bordplade og løs vask?
Det er sådan set underordnet om den bliver planlimet, underlimet, svejst. Bare ikke på den gammeldags måde hvor vasken monteres for oven. Det er ikke noget problem at købe bordplade og vask løst, så nogen firmaer må da kunne gøre det. Jeg kan bare ikke hitte dem på internettet.

Håber der er nogen der kan hjælpe med det.
Lasse, Tåstrup (27-03-2007) 
Svar:
Dem finder du aldrig, uden at have tabt, hvad du troede du sparede ved at købe selv.
Vasken skal underfræses og underlimes. Det kan en snedker lave, men han tager sig godt betalt i forhold til, at have købt det hele hos en bordpladefabrikant.
jan pedersen, fredericia (27-03-2007) 
Svar:
Hej Lasse
Jeg haved ildebrænd i min lejlighed og min bordplade bled brændt lidt på toppen, da den er "uerstattelig" valgte jeg at få den slebet ned og fræset ud til ny vask (planlimning)
alt arbejdet betalte jeg 7.500,- og så kunne han enda ikke lige finde sin kviteringsblok :-)
selvfølgelig koste det noget at få taget hulkehlen af og slebet bordpladen, men billigt var det ikke.
- til de nysgerrige, så er bordpladen uerstattelig, da den er lavet af en planke og ikke stavlimet, sindsyg flot, men hjernedødt dyrt :-)

Henrik, Ringsted (27-03-2007) 
Svar:
Kære Henrik.
Tak for oplysningen til de nysgerrige. Men jeg ville gerne vide, hvor du har fundet sådan et lagret stykke tømmer henne. Er det uhyggeligt dyrt eller kan der tales om det?
Mvh.
Lisa, Stevns (28-03-2007) 
Svar:
Hej Henrik
7500.- det er en pæn slat penge. Som jeg kan forstå det, er din rep. delt op i flere elementer, inklusiv en ny vask, som i selv sagtens kan koste de 7500 alen.
Har du en idé om hvad selve planlimningen kostede, selvom du ikke har kvitteringen?

Hilsen
Lasse
Lasse, Tåstrup (29-03-2007) 
Svar:
Hej Lasse Og Lisa

Planken har jeg købt på et savværk i jylland for en del år siden, den har så ligget pakket ind og gemt i min krybekælder i 4 år, da jeg så pakkede den ud, var jeg så heldig at den ikke haved slået revner, so straks fik jeg iden til at lave en bordplade ud af den.
Den kostede mig i 1996 8.400,- igen ingen regning.
Da jeg lavede den til bordplade, brugte jeg ca 10.000 hos en snedker og puttede så selv en ilagt vask i den (fy fy slemme dreng), men det gjorde jeg altså.

Hvad prisen for sådan en svend vil være idag, har jeg ingen anelse om, men du kan være heltsikker på at ingen nogen sinde vil give dig garanti på et sådan produkt, taksatoren som skulle se min bordplade, ville erstatte den med en fra Geisler, dette fik jeg dog stoppet og overbevist forsikringsselskabet om at en sådan plade mindst kostede 80.000 hvis nogen overhovedet ville lave den, vi indgik så et kompromis på 35.000 for bordpladen og jeg skulle så selv klare det.

Til lasse, vil jeg tro at halvdelen er til den ifræset vask, vasken havde jeg selv købt og leveret med til snedkeren.
Henrik, Ringsted (02-04-2007) 
Svar:
Hej Henrik

Tak for dit svar.
Jeg tager en snak med køkkensælgeren. Han har været meget behjælpelig indtil nu, så mon ikke han kan finde en god pris på en bordplade mit alles.

Hilsen
Lasse
Lasse, Tåstrup (03-04-2007) 
Svar:
Hej Henrik
Så fik jeg da min nysgerrighed stillet! Det lyder bare så godt,hvilken træsort er det? Må jeg spørge, om du er den Henrik, der for et år siden rådgav mig vedr. en Gaggenau dampovn?
Lisa, Stevns (04-04-2007) 
Svar:
Hej Lisa

Det er bubinga.
Ja jeg er den du talte med omkring Gaggenau dampovn. Håber at du er blevet rigtig glad for den, jeg har jo endelig også fået anskaffet mig en igen, efter at jeg er flyttet, det var en "kender" som købte vores hus og gjorde opmærksom på at de hvidevare der var i huset, skulle blive der.

Henrik, Ringsted (04-04-2007) 
Svar:
hej Lasse
jeg kender en der monterer køkkenvaske og kan også skaffe bordplade billigt massivtræ, f.eks valnød,eg,zebrano,wenge osv..kontakt peterbord@hotmail.com
Peter, midtjylland (07-04-2007) 
Svar:
Hej Henrik
Jeg var meget glad for din assistance og heldigvis også for ovnen. Men jeg er bange for, at jeg ikke får den udnyttet fuldt ud. Jeg kunne godt bruge en kogebog eller yderligere vejledning, så hvis du kender sådan én, ville jeg være taknemmelig (evt. ty., eng.)
Mange venlige hilsner
Lis
Lisa, Stevns (09-04-2007) 

Lysning af træloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan kan jeg rede de pletter/overlapninger jeg har fået på loft/træpanelerne?
Jeg har brugt TripTrap extra panelhvid vandbaseret
Pirouz Shamekh, lyngby (27-03-2007) 
Svar:
Du er nødt til at male een eller to gange mere. Det bliver desværre en del hvidere, men det er eneste mulighed. Fejlen du har begået er, at male "oveni". Der skal bruges lange bløde strøg og man skal sørge for, at det er j æ v n t.
Slib en smule og mal igen - brug verdens bedste pensel, det er det halve arbejde.
Jeg har malet både lofter og skabslåger med pensel uden strøg. Husk også at male et eller to brædder ad gangen. Ikke på den anden led! SÅ får du "overlapninger", for så er malingen nemlig tør, når du skal stryge videre.
God fornøjelse
gunna quistbo, karlslunde (27-03-2007) 

garagebyggeri Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for nyligt købt sommerhus og har en genbo, som har opført en ny og meget stor (høj) garage. Byggeriet går næsten helt ud til (fælles)vejen - formentlig 1,5 m. Mit "problem" er højden på garagen formentlig 4 meter og meget stejt tag. Det ser meget voldsomt ud!
Er der nogle som kan oplyse om regler for opførelse af garager i sommerhusområder
Bo, København (26-03-2007) 
Svar:
Du kunne jo spørge kommunen om han har fået byggetilladelse til monstrummet.
., . (27-03-2007) 
Svar:
Hej Bo

God ide at spørge i kommunen. Hvis du vil være lidt forberedt så kig i bygningsreglementet for småhuse, den finder du her:

www.ebst.dk

Du har ret i at det lyder som om garagen er for høj og ligger for tæt på fællsesvejen.

Med venlig hilsen
Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk




Arkitekten, hele landet (27-03-2007) 
Svar:
jeg skal selv igang med sådan et projekt i år, derfor kan jeg fortælle dig, at reglen er 4 meter fra vejmidte. I mit tilfælde kommer garagen til at stå helt ude i vejkanten. Højden på 4 meter du nævner, er vel fra sokkel til rygning. Der er ikke mange der laver en garage med ståhøjde på 4 meter.
steen, haderslev (27-03-2007) 
Svar:
Bo i København
Først vil jeg sige at garagen var der allerede inden du købte dit sommerhus.
Det må du jo et eller andet sted ha'' accepteret.
Har du tænkt dig at starte nabostidighederne fra dag et?
Dernæst: Et sommerhus må bygges i vejskel, væggene må ikke være mere end 3m høje og bygningen max. 5m. Der er visse afstandskrav fra modstående vejskel.
Der kan osse være andre lokale regler.
hpox, Århus (27-03-2007) 

tætning af støbebats Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge nyt hus og er i tvivl om, hvorvidt man, i henhold til de nye regler, må tætne støbebats med skum (vi har brugt støbebats som vindstop i udhæng)?
Karl Hansen, Hobro (26-03-2007) 
Svar:
Hvilke nye regler?

(Var det ikke bedre at skære battsne til så de passer?)
hpox, Århus (26-03-2007) 

Opførsel af træ garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vil gerne i gang med og bygge en stører garage, med lidt plads til cykler og div. have maskiner m.m. Garagen skal også indeholde et lille hobby værksted, så det er ikke en alm. standart garage, som kan købes alle steder.
Garagen skal opføres i træ, og stå på en støbt sokkel.

Er der nogen der har nogle tegner af konstruktioner man kunne få og se på. Det er ikke selve designet jeg søger, men mere hvordan opbygningen, og materiale valg til spær, væge m.m.

Morten, Odense (26-03-2007) 
Svar:
Hej Morten

Du kan alternativt gå ind på TOP´s hjemmeside. Kig under "køb af TRÆ-cad tegninger enkeltvis. Så kan du klikke dig frem til dem du skal bruge og købe dem over nettet. TOP´s anvisninger er altid opdateret.

Mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekten, Hele landet (26-03-2007) 
Svar:
nå ja, hjemmesiden er som følger :

www.top.dk

mvh. A.
Arkitekten, hele landet (26-03-2007) 
Svar:
Hej, det vil jeg prøve tak for hurtig svar.

Mvh. Morten
Morten, Odense (27-03-2007) 
Svar:
Hej Morten
Jeg har plan/top/valm carporte/garager i alle størrelser liggende så hvis du vil have et råd kan du slå på tråden

MVH TP-design v. Bygningskonstruktør
Tommy P
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy P, 4700 Næstved (27-03-2007) 
Svar:
Hej Tommy - har du en hjemmeside jeg kan kigge lidt på?
Mvh. Morten
Morten, Odense (28-03-2007) 

Ståltrappe og hund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en galvaniseret ståltrappe med huller i og vores hund river negklene ud. Kan man lægge noget på.
Dorte Bichel, Kolding (26-03-2007) 
Svar:
ja sagtens.
ib, ildelev (27-03-2007) 
Svar:
hvad for eksempel
Dorte Bichel, kolding (27-03-2007) 
Svar:
En forbinding.

Hvis det er trappen du mener: køb et antal dørmåtter af dens slags der skal ligne græs (astro-turf kan det vistnok hedde). Skær dem ud i stykker på f.eks. 20x20 cm (eller hvad hunden kan ramme), lav huller i dem, og sæt dem fast på trinene med et antal plast-strips. Placer måtterne i den ene side af trappen, og lad være med selv at jokke på dem.
Fido, Hundested (27-03-2007) 
Svar:
Update:
Hvis du er en hunde-nørd eller lignende kan du f.eks. skære måtterne i pote-facon.
Fido, Hundested (27-03-2007) 
Svar:
Jeg kan se på de svar du har fået at det er "Rigtige dyrevenner"....
Egon P. Arp, Frederikshavn (16-04-2007) 

Ny træterrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Planlægger at bygge en ny træterrasse på ca. 30m2 - ønsker ikke hårdtræ, men en skandinavisk type. Hvilken træsort forslåes når den ikke skal være imprægneret.Er lærk en mulighed eller?
Lars Eriksen, Nivå (26-03-2007) 
Svar:
Yes, lærk er glimrende. men det skal stadig overfladebehandles på rette vis.

Bøg og eg er iøvrigt også skandinaviske trætyper!!!
hpox, Århus (26-03-2007) 
Svar:
Hej hpox: Definér lige "på rette vis"...


G. Gearløs, Billund (29-03-2007) 

"Maling" af pudset gasbetonhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa,
For 1½ år siden fik vi vores gasbetonhus sandblæst og efterfølgende pudset op med en indfarvet hvid farve.
Som forventet er ikke alle fugerne tørret rigtigt op hvilket gør at de på nogle sider af huset træder mere frem end på andre.
Vi ønsker nu at male huset og samtidig bevare sandstrukturen i overfladen. Og naturligvis hvis muligt dække de "mørke" fuger.
Håber det giver mening og der er nogle der kan komme med et par gode råd til hvad man skal vælge (fx. cempexo?)

Jesper

Jesper, Birkerød (26-03-2007) 
Svar:
Hej Jesper.
Jeg tror at du har fugt i mureren, og jeg tror ikke det hjælper at male den!
Fugerne vil blive ved at gøre sådan!
Undersøg evt, om du har givet det diffusions åben maling, så murværket kan ånde. har du ikke det, kan fugten ikke komme ud, og er derfor igang med at gøre gasbetonen og fugerne porøse! (sandblæsning vil være nødvendig)

Det kan også være fugt fra jorden, der stiger op i mureren, pga af manglende fugtmembran!

Start evt. med at kigge efter utætheder, manglende isolering mv.
undersøg hulmurs huller til udluftning i mueren. nu det bliver varmere, er tørretiden mere effektiv!
Se om det hjælper!
Mal så med murmaling, siliconemaling eller silikat maling.
Kig ind på malinghandel. dk og evt. deltag i "Debat og Forum"
Mvh. Lars Frey www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (29-03-2007) 

Jeg skal pudse min mur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis jeg spørger en håndværker, hvad er så en rimelig pris pr. kvm.?
Benny, Grenaa (26-03-2007) 
Svar:
omkring ca 300kr m2
kenneth, næstved (03-06-2007) 

Behandling af indendørs rå murstensvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. vi er ved at sætte gammelt hus fra 1920 i stand og vil derved fjerne pudset på den ene væg så vi får en rå murvæg. Men hvad behandler man denne væg med for at den bedst beholder sit oprindelig udseende og ikke drysser med puds hele tiden????
Karina Lykke Kaack, kolding (26-03-2007) 
Svar:
Hvis du har fjernet pudsen, drysser den vel heller ikke med puds??
flemming simonsen, kolding (27-03-2007) 
Svar:
Fjern al puds som sidder uden på stenene, så du ikke fremover kommer til af løsne noget puds, ved fysisk berøring. Det der sidder i fugerne er rimeligt beskyttet.
Afslut med grundig støvsugning med "behåret" mundstykke.
S, Silkeborg (27-03-2007) 
Svar:
forankringsgrunder
giraffen, kbh (30-03-2007) 
Svar:
silikat-grunder!
er usynligt, giftfrit og holder på pudsstøv fra fugerne.
Sanne, Ålborg (11-05-2007) 

lave et gyngestativ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor kan man finde noget godt inf. om hvad og hvordan man selv fabrikerer et gyngestativ.
det skal være til 2 gynger, stærkt, lærketræ eller lign. Skal være af rundstokke og ikke firkantet
Carsten, haderslev (26-03-2007) 
Svar:
hvor svært kan det være. Tegn det på et A-4 ark og kom igang. Søg evt. på nettet og find nogle billeder du kan efterligne.
ksj, Brenderup (27-03-2007) 
Svar:
hvor svært kan det være..
Tja..det kommer jo an på hvad baggrund man har.
jeg aner intet om det og har søgt på nettet.
Jeg håber nogle har nogen bedre link/info end ksj :-)
carsten, haderslev (27-03-2007) 
Svar:
Carsten,

Jeg er ved at bygge en gynge i 4x4" stolper med en 5x5" overligger i lærketræ. Det er firkantede stolper men brug samme dimension til runde. 4x4 er 4,2 m og overliggeren ligeledes 4,2 m, hvilket giver en højde på ca 2,8-2,9 m og plads til 2 gynger i midten og en trappe (65 cm bred) samt en tarzangynge på hver side heraf. Gyngerne kan du sætte op med færdige gyngebeslag. Regn med 1000 kr for træet og 100-150 kr pr gyngebeslag + gynger men så har du også en gynge som er langtidsholdbar.
Jan, Danmark (27-03-2007) 
Svar:
Tak Jan...
jeg tænkte på om der måske fandtes en guide som sagde:
stolper skal støbes så dybt
kryds samles med og således??
huller bores med afstand?
o.s.v.

ja beklager at skal have det ud i pap.
Men vil gerne gøre det ordentligt første gang....

carsten, haderslev (27-03-2007) 
Svar:
Altså:
http://www.246.dk
http://www.silvanus.dk
http://www.plus.dk
http://shop.tress.dk

Google kan finde alt.

God fornøjelse.

Køb et samlesæt hvis du er bange for at du ikke selv kan vurdere om det holder.
ksj, Brenderup (27-03-2007) 
Svar:
Har stort set været på alle de links du viser her.
Okay jeg gætter mig til hvordan man samler det og støber :-))

Købe det færdigt...ja det kan man. Men ville gerne spare de penge..
Tak.
carsten, haderslev (27-03-2007) 
Svar:
Det er altså kun et gyngestativ du skal lave her.

Samler?

Bor hul i stolperne sæt en brædbolt eller gevindstang igennem hullet spænd til med skiver og møtrik.

Støber?
Støbning grav et hul sæt pælen i, og kast beton ned omkring. Dæk til når det er tørt.
ksj, Brenderup (27-03-2007) 
Svar:
Når det er så nemt, så er det nok derfor man ikke kan finde en bygge vejl. med gode råd :-)

Ksj: tak for dit forsøg på at rådgive mig, men jeg er hvor jeg startede...
Må så prøve mig frem og gætte mig til resten..


carsten, haderslev (27-03-2007) 
Svar:
Har tidligere prøvet at anbefale udfasede el-master, men den løsning kunne miljøfanatikerne absolut ikke lide. Så prøv at spørge det lokale savværk - måske haar de netop løsningen...

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (29-03-2007) 

opbygning af tagterasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad findes der af sokler til at bære terassen og som ikke går gennem tag pappen når det bliver varmt og det gør heller ikke noget at det er pænt.
brian petersen, frederiksberg (26-03-2007) 
Svar:
http://www.apurit.dk
bb, horsens (26-03-2007) 

fugt i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har lige fået lagt omfangsdræn og drænplader rundt om huset pga fugt i kælderen. Jeg vil så gerne vide om man kan behandle indervæggene med noget inden væggene bliver beklædt med gipsplader, så vi ikke får problemer med evt. kondensfugt. M.V.Hilsen Marianne
Marianne Bach, Odense (26-03-2007) 
Svar:
Mon ikke der osse er isoleret udvendigt ved samme lejlighed?

Man kan ikke smøre noget på væggen, som forhindre konsdensfugt. Kondens har med luftfugtighed og lufttemperatur i det pågældende (kælder)rum at gøre.

Man kan bekandle vægen mod indtrængende fugt udefra.
Der skal endvidere isoleres inden der opsættes gipslader.
hpox, Århus (26-03-2007) 

Indmuring af dåser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at installere datakabling i mit hus og benytter LK-indmuringsdåer indmuringsdåser for at få samme finish som stikkontakterne til slut.

Efter udfræsning og fastgørelse af dåserne, hvad er bedst til at muge dem fast med?

Det kan være svart at få mørtel nok presset ind omkring dåserne. Skal mørtlen være ekstra våd?
Kan man alternativt bruge spartelmasse eller PU-skum?

Andreas, Århus (26-03-2007) 
Svar:
Ganske almindeligt murermørtel, man skærer
hullerne så tilpas, at man kan komme til at
stoppe mørtel omkring dåsen med en smal fugeske.
bb, horsens (26-03-2007) 
Svar:
Man bruger da forhåbentlig grus og cement til indmuringen og ikke blot almindeligt murermørtel.
Per M., 2950 Vedbæk (26-03-2007) 
Svar:
hej Per.
Det var i gamle dage da rørene var af metal og ikke kunne tåle kalken i mørtlen...
giraffen, kbh (30-03-2007) 

Laminat bordplade type bianco Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er kommet til at hælde kalkfri væske på laminat borpladen og nu har den ødelagt lidt af overfladen, såldes at der er kommet hvide pletter enkelte steder på den sorte overflade. Hvad kan jeg gøre for at reparere det?
Kashaf, Høje Taastrup (26-03-2007) 

stål altaner Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
nogen der kender steder hvor man kan købe billige stål altaner ¨

bjarne, Haderslev (26-03-2007) 
Svar:
Østerskovsmedene, 6100
steen, haderslev (26-03-2007) 
Svar:
Husk lige at se lidt på kvaliteten også.
ksj, Brenderup (27-03-2007) 

Sæbe til mørke træbordplader? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har overtaget nogle flotte, mørke bordplader - endda med gennemgående stave. Jeg ved ikke rigtig om det er Merbau eller Jatoba. Men kan en trækyndig fortælle mig, om man kan sæbehandle den slags træ med et godt resultat? Skal de absolut have olie og hvorfor? Jeg er ikke meget for alskens olier, som man bagefter står og ælter dejg ovenpå.
Lisa, Stevns (26-03-2007) 
Svar:
Øh... nu forstår jeg ikke lige dit argument med dejen... ville da hellere have olie end sæbe i min bolledej!!! Generelt egner oliebehandling sig til mørke træsorter og sæbebehandling sig til de lyse, idet olie giver en dybere, "mørkere" farve, hvorimod sæbe giver et mere mat udseende... Jeg ville vælge olie, men det er i sidste ende smag og behag.
BS, Tørring (28-03-2007) 
Svar:
Tak for svaret!
Men altså: Selv om du er fra Tørring, ville jeg i dit sted langt foretrække lidt sæbespåner i brødet fremfor tørring-smidler og andre stoffer i de fleste olier på markedet. Mvh.
Lisa, Stevns (28-03-2007) 
Svar:
Sæbe i brødet! Tjah, det kan da give nogle interessante toiletbesøg. Nu er der jo heller inger der tvinger dig til at anvende trip-trap fx. Du kunne jo også bruge en ren linolie eller sågar madolie af en eller anden slags. Eller margarine (!), det blev et skærebræt fra sløjdtimerne behandlet med og det holder stadig 30 år efter, uden efterbehandling. mvh
BS, Tørring (v. Vejle !) (29-03-2007) 
Svar:
Jeg har gode erfaringer med at oliebehandle en bordplade.. men nu var den også ubehandlet i forvejen. Hvis jeres er ubehandlet så skrub den grundigt med vand og sæbe og en grov skuresvamp. Tør den godt af og lad den tørre. Når pladen er tør kommes godt med Olivenolie(!) på ... hele pladen skal dækkes med et tykt lag. Lad den gerne stå natten over og tør så den overskydende olie af med køkkenrulle (et møgarbejde).. tør efter med en opvredet klud og du har den flotteste bordplade. Holder ca. 4-6 uger... og bollerne smager rigtig godt alligevel :-)
Marianne, Hvidovre (30-03-2007) 
Svar:
Hej Lisa
Hvis din bordplade fra fabrikken er behandlet med olie skal du, hvad enten du vil eller ej, blive ved med at behandle den med olie. Du skal helst benytte den samme olie hele pladens levetid for at opnå det bedste resultat.

Hvis du ombestemmer dig og pudser pladen ned for at behandle den med sæbe kan du nemt risikere at der kommer "skjolder" på din plade.

Ydermere kræver plader der er sæbebehandlet mere vedligeholdelse end oliebehandlede plader.

Træsorten kan du finde ud af ved at kigge på årestrukturen. Hvis der er små gule nister i pladen er det højst sandsynligt Merbau. Er din plade meget modstandsdygtig over for slag o. lign. er det sikkert Jatoba.

Håber det hjælper dig videre. Ellers gå i en køkkenforretning og spørg om råd og vejledning. De kan som regel hjælpe dig.

mvh
Berit, Kolding (09-07-2007) 

Erfaringer efterlyses Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står for at skulle skifte vinduer i vores rødstensejendom fra 1955. Huset har kælder og i den forbindelse høj synlig sokkel. Der er ikke 1. sal.

Huset er i dag udstyret med kældervinduer uden inddeling (sprosser), og med vinduer i stueetagen der er 118x132 cm. med vandret inddeling 30 cm. fra toppen. Hvert vindue er altså inddelt i top topstyrede vinduer, hvoaf det øverste kun er 20-30 cm. højt.

Med denne vindueskonstruktion har vi fuldt udsyn ud af huset idet vi ikke generes af den vandrette "tværpost" (hedder det vist ikke) der opdeler vinduet i to.

Nu er det sådan, at vi ikke ønsker denne type vinduer igen. I stedet er vi blevet anbefalet et vindue der stadig er delt vandret. Den nye type er bare delt midt på og har en fast rude foroven og med et topstyret vindue forneden. Vi har sat malertape op på vores nuværende vinduer for at visualisere inddelingen ved den nye type vinduer, og her viser det sig, at vi lige nøjagtig kigger lige ind i den tværgående post.

Der er mange huse med den type vinduer, og nu kunne vi godt tænke os at høre om de der har fået monteret den type vinduer er glade for dem, eller om de efterfølgende har haft svært ved at vænne sig til det reducerede synsfelt.
J. Jensen, , (25-03-2007) 
Svar:
At vælge nye vinduer til et gammelt hus er nok altid et kompromis.
Man kan "sætte vinduer i udefra" eller man kan "sætte vinduer i indefra"
Udefra; klær'' de huset, ser det pænt ud. Indefra; kommer der der lys nok ind, er redningsåbninger ok, virker det i det hele taget efter hensigten.
Man kan også sige at nogle vinduer er til at kikke ud af, andre er til at få lys ind af, og måske skal der være en redningsåbning.
Såfremt huset er en "arkitektonisk perle" kunne I sætte vinduer i som "understøttede dette udtryk"
Såfremt det bare er et hus fra 1955 kunne I sætte vinduerne i indefra.
Og så er det da fjollet at ødelægge udsynet af en "tværpost i synsfeltet.
I skal iøvrigt huske at måden at udlufte boliger er meget anderledes i 2007 end i 1955. De små udluftningsruder som stod åben mere eller mindre hele tiden er "yt" Her i 2007 sker udluftning 2-3 gange i døgnet med alle vinduer på vid gab. Til gengæld tager det kun et kvarter pr gang, derved spares varme.
hpox, Århus (25-03-2007) 
Svar:
Tag en snak med en arkitekt - det koster ikke røven ud af bukserne
Tom, København (29-03-2007) 

Male direkte på fuldspartlet væg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man male på en fuldspartlet væg, eller skal der sættes filt el. glasvæv op? Og er der fordele/ulemper ved at male direkte på?
Mathilde, Århus (25-03-2007) 
Svar:
Hej Mathilde
Du kan sagtens male direkte på en fuldspartlet væg, bare husk at grunde med mikrodispers først( blåt vand). Dog vil jeg ikke anbefale at male på en fuldspartlet væg da sandspartel er meget sart. Der skal intet til før der er et hul eller andet, og hvis væggen har revner eller lignende vil filt eller væv hjælpe med at holde på disse. Hvad man er til er et temperamentsspørgsmål, men det kræver at væggen er fuldstændig 100% i orden om du vælger det ene eller det andet
malere, østjylland (25-03-2007) 
Svar:
Hej Mathilde
Du kan sagtens male direkte på en fuldspartlet væg, bare husk at grunde med mikrodispers først( blåt vand). Dog vil jeg ikke anbefale at male på en fuldspartlet væg da sandspartel er meget sart. Der skal intet til før der er et hul eller andet, og hvis væggen har revner eller lignende vil filt eller væv hjælpe med at holde på disse. Hvad man er til er et temperamentsspørgsmål, men det kræver at væggen er fuldstændig 100% i orden om du vælger det ene eller det andet
malere, østjylland (25-03-2007) 

Her vises 13873-13897 indlæg ud af 31817.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »