» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31365.   « Forrige 25       Næste 25 »

brandsikring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus på 100 kvm. med fuld kælder og har netop lavet en udnyttet tagetage. I den forbindelse har kommunen sagt, at der skal brandsikres mellem en af etageadskillelserne og det kan jeg også se af det lille bygningsreglement. Den er jeg med på.

Sammenbygget med kælderen (som ikke er godkendt til beboelse) har jeg en "kældergarage" i beton/sten (kan lade sig gøre, da huset ligger på en skrænt). på 50 kvm.

Mit spørgsmål er så: skal der være branddør mellem kælder og garage, når der brandsikres som anført omkring trappe mellem kælder og stueplan?
Martin, Hadsund (17-05-2007) 
Svar:
Nej, det skal der ikke. Hvis du brandsikrer omkring trappen og din garage ikke har adgang direkte til "trappeskakten" skal der ikke monteres en branddør mellem garage og kælder.
Der er nemlig ikke større risiko for brand i en garage end i et køkken, tværtimod.
hpox, Århus (17-05-2007) 


Bryggers i J-C huse fra 1977 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus af Johan Christensen fra 1977-1978 som mangler et bryggers, har nogen bygget bryggers og kan give en ide om hvordan det kan gøres? huset type er E154-402r uden kælder

Allan, Vallensbæk Strand (17-05-2007) 

Brygger i J-C huse fra 1977 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi Har et hus af Johan Christensen fra 1977-1978 som mangler et bryggers, har nogen bygget bryggers og kan give en ide om hvordan det kan gøres? huset type er E154-402r uden kælder
Allan Marouf, Vallensbæk Strand (17-05-2007) 

Kunstige sprodser. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Alle mine vinduer på første sal er med kunstige sprodser, mange af dem er gået i stykker, så jeg vil selvfølgelig gerne købe nogle nye men ved ikke om, eller hvor man kan købe nogle... Kan ikke finde mærket på vinduet. Sprodserne kan klikkes af og på...

M.v.h

Martin, Brobyværk
Martin Stobberup, Broby (17-05-2007) 

indvendige fuger ved vinduer? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået udskiftet vinduer(energi) i mit træsommerhus-med udvendig fuge med fugebånd(selvekspanderende) ,isolering med rockwool og indvendig inddækning med brædder.Skal der ikke også være en indvendig fuge -eller er det nok med de udvendige fugebånd? Jeg synes at det ikke virker helt tæt-det trækker.Udskiftning er lavet af tømrer.
Ulla
ulla hansen, københavn (16-05-2007) 
Svar:
Jo selvfølgelig skal der være en indvendig fuge. Princippet for fugning ved vinduer og døre, er : udvendig diffusionsåben fuge og indvendig tæt. Mellemrummet mellem fugerne skal kunne "ånde" og på den måde holdes tørt så karmen ikke rådner. Brug en acrylfuge indvendigt evt. ovenpå et rundt skumfugebånd som skubbes ind først. Din tømrer blev vist ikke helt færdig med sit arbejde den dag!!!....
Susanne Magelund indretningsarkitekt, Svendborg (27-08-2007) 

Kabelsamling i jorden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Henrik, KBH S

Sidder nu med den specielle samledåse som kan bruges til afgreninger mm i jord. Den er virkelig underlig og totalt lugtfri.

Det er simpelthen for mærkeligt hvis/at den kan forblive tæt.

Prøv at se denne side...

http://energy.tycoelectronics.com
giraffen, kbh (16-05-2007) 
Svar:
Det er vist kun 3 kabler man kan samle og ikke 4 som jeg påstod forleden...
giraffen, kbh (16-05-2007) 
Svar:
Tusind tak for indsatsen. Jeg kan godt genkende den, jeg var på Solars weblink i går. Jeg synes nu også den ser lidt skrøbelig ud. Jeg fandt også det før omtalte støbemasse, og der står i teksten at det "kan bruges til samlinger i fx marinedåse". Spørsmålet er om LK også er med på den løsning? Prøver at få den i tale fredag.
Henrik, KBH S (17-05-2007) 

"Gamle" klinker i nyt køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg glæder mig bare sådan til mit nye køkken skal op. super flot! Og det passer rigtig godt til mine gamle klinker der ligger på gulvet i forvejen. Der er bare lige det, at køkkenet skal stå på en anden måde, så jeg står i den kedelige situation, -jeg mangler klinker til resten af gulvet:-( Klinkerne er lyse (hvide/lysegrå), str. 20x20 cm. hedder: Mono ceram faenza, made in Italy, og er købt for ca. 8 år siden). Hvis nogen kunne fortælle mig, hvem der evt. har "gamle" klinker til salg, vil jeg være meget glad.

På forhånd Tak!
Lone, Slagelse (16-05-2007) 
Svar:
faenza(la faenza) lyder som en italiensk flisefabrikant, som jeg ved at www.byensflisecenter.dk handler med. prøv at spørg dem.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (19-05-2007) 

Gulvkonstruktion Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at støbe min krybekælder til og vil i den forbindelse havde klinker på i en del af huset. Jeg skal have trægulve på 32 m2 af huset og havde tænkt mig, at lægge dem svømmende.

Er jeg ude på et skråplan og burde jeg i virkeligheden lave to niveauer beton og så lave trægulve på strøer.

Jeg har spurgt flere, hvordan opbygningen af konstruktionen skal laves. Jeg vil gøre følgende, men er i tvivl om placering af dampspærre.

1. 15 cm vasket grus
2. 30 cm styrolit eller lign.
3. rionet, gulvvarme og 10-12 cm beton.

+ 20 mm kantisolering.

Der på klinker og trægulve.

Jeg har spurgt flere og alle kommer med forskellige svar på om der skal lægge en dampspærre og hvor den skal lægge. En mener, at den skal ligge på det stampede grus. En anden mener at den skal ligge oven på styrolitten. En tredje mener at den helt skal undlades

Dog er alle enige om, at der skal være en dampspærre oven på betonen, hvor der skal være trægulv.

Er der forskel på beton og hvor længe går der før jeg kan start med at lave trægulve/ klinker.

Er det en mure eller et gulvfirma der udfører en sådan opgave.

En lang historie og mange spørgsmål. Håber der sidder nogle derude som ved noget om dette. På forhånd TAK!
Morten Brogaard, Odense (16-05-2007) 
Svar:
Hvis jeg skulle bestemme ville jeg lægge gulv på strøer, men det er nok lidt en smagssag. (Men hvad med gulvarme?)

Der er ingen grund til at bruge vasket grus. Du skal bruge grus til afretning, men lagtykkelsen er uden betydning.
Jeg kan ikke huske hvor meget isolering der skal være, men smid så meget i som der er plads til. (Der er ikke noget der tyder på at opvarmning bliver billigere.

Dampspærre.
På et "nyudstøbt" betondæk skal "dampspærren" ligge direkte ovenpå betonpladen. Også selv om der eventuelt isoleres imellem strøerne.

Dampspærren skal under ingen omstændigheder lægges på gruset og skal ikke bruges ved klinkegulvene.

Ja, der er forskel på beton, men din betonleverandør ved hvad du skal bruge.

Klinkegulve + evt. slidlag kan påbegyndes et par dage efter udstøbning.
Trægulvene kan måske påbegyndes efter et par uger eller 3, men det af fugtighedsforholdene i rummet.

Du skal nok finde et passende murefirma. Men indhent priser nogle steder.

hpox, Århus (16-05-2007) 
Svar:
Ud over, at der skal ligge en dampspærre mellem betongulvet og det svømmende gulv, skal der så også ligge en oven på flamingoen (sundolit) eller skal det undlades.

Der hvor vi skal have klinker, er det så rigtigt forstået, at der overhovedet ikke skal en dampspærre i konstruktionen?
Morten Brogaard, Odense (17-05-2007) 
Svar:
Nixen. Der må kun være et stk dampspærre i en konstruktion.
Altså en dampspærre oven på betonpladen hvor der udlægges trægulve og ingen dampspærre hvor der udlægges gulvklinker.
Sidstnævnte fordi der ikke er fugtfølsomme materialer i konstruktionen.
hpox, Århus (17-05-2007) 

søger brugt plankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har lige købt en lejlighed og skal til at sætte den i stand. jeg står og skal bruge noget brugt plankegulv, der er 130cm bredt og 3cm tykt. Er der nogen der kan hjælpe mig
Martin schmidt, 2740 skovlunde (16-05-2007) 
Svar:
Ja, det kan jeg. Jeg har lige sat 50 m2 til salg i den lokale avis før jeg gik ind på www.byggeri.dk.
Morten Brogaard, Odense (16-05-2007) 
Svar:
Hvis du kan brække en af de gamle planker op, vil du højst sandsynligt opdage at det er et Junckers gulv. Det er meget udbredt i byggeri fra 1930-50. Junkers laver stadig disse planker.
Henrik, KBH S (17-05-2007) 
Svar:
Sorry. Havde overset at det skulle være 30mm. Junckers er kun 20,5mm, hvilket er normal standard.
Henrik, KBH S (17-05-2007) 

halogenspot som ikke bryder dampspærren!? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Findes der en halogenspot, hvor det ikke er nødvendigt af bryder dampspærren!?

Fra gipsloft til dampspærren der der 70mm
Kell, Kolding (16-05-2007) 
Svar:
Ja. De kan købes hos elgrossisten. De fås pt. ikke hos Silvan mf.
Henrik, KBH S (16-05-2007) 
Svar:
Mener helt sikkert at med de nye regler når der er mere end 5 cm fra loft og på til damdspærren, så er det en brandcelle, og skal derfor isoleres, det er der meget af problematikken ligger i de nye regler! Kan ikke nævne dig et specialt mærke du kan sætte op, hvis de ikke skal kippes og der maks kommer 20 w i kan du få nogle hos solar, men vil sige at det ikke er det optimale, så kan du gøre det st du montere en safeboks på din dampspærre, altså så den bare fungere som en forhøjet dampspærre lige der hvor du skal have din spots, men det er stort set umuligt at lave rigtigt hvis de skal opfylde de nye krav, og holde til en bolw-door test! Har lige været på kursus i de nye regler, og underviseren sagde direkte at hvis det skulle opfylde kravene ville han sige at spots stort set var umulige at opsætte! men meget vigtigt, brug de ekstra penge på dine lyskilder, du skal have nogle der kaster varmen nedaf, og ikke andre steder!
Jon, Holstebro (16-05-2007) 
Svar:
Kip på denne side. De har 12V spot med og uden kip, firkantede og runde. De er dampspærretætte og F-Hat mærkede, dvs at de må monteres i isolering.

www.scan-products.dk

De skal købes hos din el-grossist
Lars Lindholm, Jelling (21-05-2007) 
Svar:
Tror disse safebokse er nogle af de mest udviklet til de nye regler, men der er stadig mangler!
www.elforum.dk
Jon, H (26-05-2007) 

Cirkulation på brugsvand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan kan det være at det varme vand i badeværelset på 1. salen altid er brændvarmt ? Om morgenen når man ikke har brugt vand længe, kan jeg mærke på røret lige ved bruseren at vandet er brændvarmt. Der er ikke cirkulationspumpe fra kælderen!

Samtidig er mit koldtvandrør også brændvarmt !!! Det skal løbe i 10 sekunder, før det kolde vand kommer....

Lyder det ikke mærkeligt ?

Gert, Glostrup (16-05-2007) 
Svar:
Fordi radiatorrør og kold/varmt vand ligger i rørkasse sammen, uden at være isolerede fra hinanden? Brug rørskåle.
Henrik, KBH S (16-05-2007) 
Svar:
Der ER isoleret i rørkassen. Bare ikke helt foroven, hvor der er stophaner mm....

Men du besvarede ikke hvorfor der er cirkulation på det varme.... der er jo ikke varme på radiatorrør nu!
Gert, Glostrup (16-05-2007) 
Svar:
Der sidder sikkert en lille pumpe ved din varmtvandsbeholder. Den cirkulereer det varme vand, så du ikke skal vente på at det varme vand kommer helt nede fra behodleren, før det er varmt
jan pedersen, fredericia (16-05-2007) 
Svar:
det er fordi der mangler en contraventil i dit cirkulationsvarmtvandssytem
hugo, kbh (16-05-2007) 
Svar:
Der er INGEN cirkulationspumpe !!!


Gert, Glostrup (16-05-2007) 
Svar:
Det varme vand er brændende varmt om morgenen, sikkert 60 grader ca...

Mener jeg engang hørte en vvs mand sige at vandet godt kan cirkulere i sig selv i røret...

Kan man ikke gøre noget ved det ? Jeg VED der ikke er cirkulationspumpe.... kun på radiatornettet.
Gert, Glostrup (16-05-2007) 
Svar:
er det ikke en mulighed at amaturet på badeværelset lækker varmt vand over i det kolde?
Morten, kbh (17-05-2007) 
Svar:
Hej Morten....

Tror sørme du har ret... Nu har jeg testet alle armaturerne. Badekar, håndvask og bruser. På badekar og håndvask er det højre rør koldt, men på bruserens blandingsbatteri, som jo er med termostat, der er begge sider af blandingsbatteriet brændvarmt. Når jeg så tænder det, blir det højre side efterhånden kold. Når jeg slukker for vandet, begynder højre side så småt at blive brændende varm igen... det gør så at varmen går ned i forgreningen under gulvet og varmer resten af koldtvandsrøret op !!! Så det er slet ikke isoleringen, som jeg troede...

Hva gør jeg ? Er blandingsbatteriet defekt ?

Gert, Glostrup (19-05-2007) 
Svar:
Det er kontraventilerne i termostatbatteriet der er defekt. Medmindre du kender en der er vvsér kan det ikke betale sig at få lavet, medmindre det er et dyrt armatur. Køb et nyt...
De sørger for at det varme vand ikke ender i det kolde vand..
Morten, Odense (28-05-2007) 
Svar:
Det er et dyrt armatur.

Kan jeg ikke selv skifte den ventil ? Har allerede haft den ude, for at rense for skidt.


Gert, Glostrup (29-05-2007) 
Svar:
Eller, jeg går udfra det er den jeg har haft ude. Der sidder 2 dimser man kan tage ud. Den bag åbne/lukke håndtaget, og den bagved selve temeperaturmåleren.

Hvis jeg tager den bag temperaturmåleren med ned i forretningen, kan jeg vel få en ny magentil. Eller er det standardvarer, så det kan købes billigere i et byggemarked ?
Gert, Glostrup (29-05-2007) 

Stolper i beton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal ha 2 stolper støbt ned i beton. Den eneste løsning, da det skal være holdbart/stabilt. Stolpesko er ikke godt nok. Skal holde enden af et gelænder op ad en trappe.

Er der noget jeg kan behandle stolpen med yderligere, som ex. tjære, maling mm for at få det til at holde længere ? Eller skal jeg sige til tømreren det skal være lærketræ eller noget andet istedet for trygimp. Det holder jo kun 15-20 år, ikk ?
Gert, Glostrup (16-05-2007) 
Svar:
Det kunne være rart at vide om det var indendørs eller udendørs, respektiv overdækket eller ej. Hverken eg eller lærk holder evigt. Men hvad med at nedstøbe noget forankringsjern, som er galvaniseret. Derpå kunne stolpen så fæstnes, eller stikkes ned i. Evt. et firkantet galvaniseret rør. Måske sågar rustfrit...

Fortsat god fornøjelse...
G. Gearløs, Billund (16-05-2007) 
Svar:
Det er udendørs og ikke overdækket !

det med røret er ikke stabilt nok. det HAR vi prøvet. Nu nedstøber vi træstolpen istedet....
Gert, Glostrup (16-05-2007) 
Svar:
Hej igen (problem-)Gert :-)

Det kunne jo hjælpe lidt på stabiliteten, hvis man på de to sider af røret udvendigt påsvejste en møtrik og skruede en bolt igennem disse til at spænde en metalflange ind mod stolpen, så denne blev fixeret 100 %. Så ville det blive særdeles stabilt stolpefixtur og nemt evt. at udskifte stolpen. Men valget er selvfølgeligt dit...

God støbelyst
G. Gearløs, Billund (16-05-2007) 
Svar:
Men hvad så da med et galvaniseret firkantprofil (RHS-profil). De fås i mange størrelser.

Men skal det absolut være træ så er der azobe - osse kaldet jerntræ. Det kan nok holde i 50 år, og det er dejlig dyrt. Prale-værdien er særdeles høj.
hpox, Århus (16-05-2007) 
Svar:
der findes jo mange forskellige slags "stolpefødder", du skulle måske prøve at se på disse? Vi har opsat en dobbelt pergola vha stolpejern. De rykker sig ikke en milimeter. De hedder vist også u-jern og går ½ m op langs stolen. Her er de skruet fast med store bolte. Den anden del af u-jernet er nedstøbt i beton. Plus har en hjemmeside af samme navn hvor man vist kan se disse jern. Blot en ide.
Hansen, Glostrup (17-05-2007) 
Svar:
Jamen er de skjulte ?? Jeg vil ikke ku'' se andet end træstolpen, der skal males...

Jeg er bare ude efter om man kan forlænge tiden på 5-10 år, ved at bruge lærk, eg eller behandle træet med tjære eller lignende. Trygimp skulle jo holde 15-20 år. Det holder vel længere i praksis, tror jeg...
Gert, Glostrup (17-05-2007) 
Svar:
nej det er de selvfølgelig ikke. Hvor skal de være det? Det er jo ikke noget man "lægger" mærke til.
mht trygimp skal du være meget forsigtig. Meget af det der fremstilles i dag er ikke imprægneret godt nok og holder ikke mere end et par år. Hvis du har råd er teak nok det bedste, de burde holde omkring 50 år selv ved nedgravning. Men om disse findes som stolper ved jeg ikke. Ellers siger min snedker at lærk er rigtig godt.
hansen, Glsotrup (17-05-2007) 
Svar:
Lærk direkte i jorden , holder ikke så langt tid som trykimpreneret stolper gør.

Egetræ kan holde til det, men nok ikke til at betale og skal bestilles hos dit lokale savværk.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-05-2007) 

Betongulv, slidlag og vådrumsmembran Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal støbe gulv i badeværelset og vil høre hvor lang tid skal jeg vente fra jeg har støbt betongulvet til jeg kan lave slidlaget. Og fra slidlaget til jeg kan begynde på vådrumsmembranen?
Stefan, Skanderborg (16-05-2007) 
Svar:
Hej det råd jeg har fået og brugt er at du tager et stort stykke plastic og ligger på gulvet f.eks natten over og så må der helst ikke være vand (kondens) før du går videre. Du kan selvfølgelig også få en fugtmåler på men det andet har jeg brugt
Tømren, Assens (17-05-2007) 

gamle havestole Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har reddet mig nogle rigtig gamle havestole, metalstel og træ på sidde flader. Men stellet er rustent hvad gør jeg ved dem, og kan jeg gøre noget for at stoppe rusten?
Inge Pedersen, skive (16-05-2007) 
Svar:
der findes noget maling der hedder hammerlite (tror jeg nok). Det kan bruges direkte på rust. Men det vil nok være en god ide at fjerne så meget rust som muligt inden du maler, f.eks med en stålsvamp el. lign
Lone, Brøndby (17-05-2007) 

trækning af internet/telefonkabel igennem rør? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg står i den situation at vi er flyttet ind i noget nybyggeri.

men da tdc-manden kom og skulle sætte internettet op, så lavede han kun et udtag i "teknikskabet"...

der er derfor ingen stik til telefon eller internet i stuen.

men der sidder 2 "blanke" dåser ved siden af antennestikdåsen. og da jeg åbnede disse, sad der en enkelt rød, stiv men bøjelig ledning, men da den slet ikke ligner noget i stil med en internetledning, så tænkte jeg om det var et "redskab" til når man skal trække en ledning?

mit spørgsmål er så:
hvordan trækker jeg en ledning gennem røret, fra teknikrummet til stuen?
Jeg har prøvet at trække i ledningen men det virker somom den sidder ret fast...

nogen der kan hjælpe?

Mvh Martin Bech
Martin Bech, Ørestad (16-05-2007) 
Svar:
Lige meget...

Jeg har fundet ud af det...

eller rettere, jeg fandt den ledning i "teknikskabet, som jeg skulle benytte. og jeg tror jeg havde ret mht til den røde ledning...

laver vel bare en lykke omkring den ledning jeg skal ha ført igennem, og så trækker den igennem fra den anden ende...

men ellers tak:-)
Martin Bech, Ørestad (16-05-2007) 
Svar:
Du skal være meget omhyggelig med at gøre internetledningen fast til træktråden. Samlingen skal fylde så lidt som muligt og det er klogt at ''låse'' den med noget ordentlig tape.
Hvis der er ret langt er det absolut anbefalelsesværdigt at være to til projektet. En til at skubbe og en til at holde træktråden stram. ( læg mærke til at jeg ikke benytter ordet ''trække'') God arbejdslyst.
HCJ, Odense (16-05-2007) 

Placering af blæser i bruserum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har renoveret vores badeværelse og flyttet bruseren og nu er problemet om: en blæser må sidde lige over bruse hovedet i hjørnet af loftet i bruserummet(der er 233 cm.til loft)
Der skal laves hul i loftet så det er vigtigt. dvs at blæser kommer til at sidde
ca 25 cm under udluftningen. må den det???
Palle, Århus (16-05-2007) 
Svar:
Hvilken kapslingsklasse er din blæser? den skal hedde noget med IP..(FX IP44)
Mixie, ,, (16-05-2007) 
Svar:
Der må gerne sidde ventilatorer, lamper osv., hvis de sidder over 2,25m over gulv. Men der må ikke sidde lampeudtag stikk ol.

Husk HPFI ell. HFI

Iflg SB 701.55
Henrik, KBH S (16-05-2007) 
Svar:
Hvad vil det sige at blæser kommer til at sidde 25 cm under udluftningen?

Din ventilator skal monteres med underkant min 225 over gulv - det samme gælder for evt. tilslutningssted til denne.

Kapslingsklasse for materiel i område 3 er IPX0 (701.512.2)

Det er kun stikk. der ikke må monteres i den del af område 3 som omfatter rummet over område 1 og 2 (701.53, c))
giraffen, kbh (16-05-2007) 
Svar:
Godkendelse på DUKA blæseren er IP44 + jeg mente selvfølgeligt at blæser kommer til at sidde ca 25 cm over brusehovedet(og det er pga spær+tag konstruktionen.
Palle, århus (18-05-2007) 
Svar:
Jeg siger tak så vil jeg gå vidre med projektet.
Palle, århus (23-05-2007) 

fuge mellem væg & gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mange tak for jeres svar.. mit "byggeri" bestod af nedrivning af eksisterende fliser på væg og gulv, opretning af væg, ny gummimembrad og opsætning af nye fliser - det har taget omkring 10 dage
Charlotte, København (16-05-2007) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi overvejer at købe et hus med hulmursisolering af granulat. Vi mener at ha´ hørt om problemer med fugt i den forbindelse og vil høre om der er grund til bekymring?

På forhånd tak for hjælpen
Christina, København (16-05-2007) 
Svar:
Fugten har ikke noget med granulaten/hulmursisoleringen at gøre.
Hverken mineraluldsgranulat eller "flamingogranulat" er sugende.
hpox, Århus (16-05-2007) 

hæve gulvet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi vil gerne hæve/lave nyt gulv i et lille værelse der 40 cm lavere end stuen, der er klinker på gulvet, og profilbrædder på væggene. vi ønsker at hæve gulvet 40 cm, men er i tvivl hvad vi fylder i det hulrum der vil dannes, vi skal have lagt et laminat gulv på, og regner med at kunne lave en ramme med understøtning,og derpå lægge spånplader, og så laminatgulv.
Håber på et hurtigt svar, på forhånd tak.
Margit
Margit Pedersen, København S (16-05-2007) 
Svar:
Mineraluld ville være udmærket. Det dæmper for trommelyd.
Jesper, Svendborg (16-05-2007) 
Svar:
Udlæg Sundolitt S250 i den tykkelse som der er plads til, herpå en dampspærre. Det hele afsluttes med minimum 20 mm trægulv.
Michael, Frederiksværk (16-05-2007) 

rytterlys Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
tilbygning til enfamiliehus
per sørensen, Espergærde (15-05-2007) 
Svar:
Ja
Tja, Tjoby (16-05-2007) 
Svar:
god ide !. du skal være velkommen !

arkitekten
Arkitekten, .. (16-05-2007) 
Svar:
velux
gunna quistbo, karlslunde (16-05-2007) 
Svar:
udestue, nymalet
qaunok, nuuk (17-05-2007) 

stikkontakter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvorhøjt skal en stikkontakt sidde over køkkenbordet
Henning Perti, Århus (15-05-2007) 
Svar:
det må du slev bestemme, men jeg vil anbefale dig 20 cm højkant
jakob, ballerup (15-05-2007) 
Svar:
Hej
Jeg plejer at afsætte stikk. 1 [m] til underkant stikk. Dette giver en fornuftig højde da køkkenbordplader typisk ligger på 90-92 [cm]over færdig gulv.
Gruber, Ålsgårde (15-05-2007) 
Svar:
Der er et lovkrav på min. 5cm fra overkant af bord til underkant af stikk. Dette opnås nemt ved at benytte et panelunderlag.
Henrik, KBH S (16-05-2007) 
Svar:
Vil give Gruber ret, plejer selv at sætte den i 1 m til underkant, (ca 16 sten fra gulv)Du kan som der også bliver sagt bruge panelunderlag, men det ser forfærdeligt ud, især i et nyt køkken! Husk også st der skal være min 3 disponibloe stikkontakert i dit køkken og de skal være fordelt på min 2 grupper!
Jon, Holstebro (16-05-2007) 
Svar:
Nu plejer vi jo at regne mål til overkant af diverse materiel.

Jeg har altid brugt 110 cm til overkant kontakter - også over køkkenbordet hvilket jo faktisk også er det I skriver hvis det er 1,5 M med ramme 63.

Men tænk på at KVIK køkken og måske andre nu har bordhøjde 95 + evt skureliste = ca. 98... Så skal det dælme sidde lige...

Måske skulle man nu om dage hæve kontakterne 10 cm - i hvert fald over køkkenbordet...
giraffen, kbh (16-05-2007) 
Svar:
Hvis man nu læser hvad der står: Hvor højt skal en stikkontakt sidde over køkkenbordet. Så er det da underordnet hvor køkkenet er fra, det svar som gruber giver kommer jo med hans svar 1 m til underkant hvis bordpladen er i ca 92 cm, det vil sige den sidder ca 8 cm over til underkant, det er nok derfor målene er opgivet som de er. Normalt har man jo en køkkentegning, hvis bordpladen er vist i 95 og der er skureliste, så sætter man jo selvfølgelig ikke kontakten i 1 m det er da indlysende.
Jon, Holstebro (17-05-2007) 
Svar:
Spørgeren er ligeglad med hvad man plejer. Derfor: Lovkravet er MINIMUM 50mm afstand fra bord til underkant af stikkontakt. Så er bordhøjden jo underordnet!
Henrik, KBH S (18-05-2007) 

Male røde teglsten sorte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har 10 år gamle røde teglsten på vores hus som vi vil høre om man kan rense og derefter male matsorte, så det holder. Og kender nogen en pris for at udføre dette og hvem der kan udføre det?
Bjarne Nybo, Nordsjælland (15-05-2007) 
Svar:
du får ingen til at udføre det arbejde. Det holder ikke en sæson. Tænk på, det er tegl!
gunna quistbo, karlslunde (16-05-2007) 
Svar:
er der noget galt med tagstenene, eller vi I bare have en anden farve?
Morten, kbh (17-05-2007) 
Svar:
Teglstenene fejler intet - det er kun farven vi er utilfreds med
Bjarne, Nordsjælland (17-05-2007) 
Svar:
Som udgangspunkt mener jeg at det er en rigtig dårlig ide at male et tag. Taget er den vigtigste del på dit hus.Er taget ikke iorden går huset i stykker. Hvis dine tegl kun har ligget i 10 år er lægter og spær sandsynligvis rette og klar til nye tegl. Sæt dem i den blå avis under bortgives mod nedtagning og få et firma ud og lægge nye tegl for dig i den farve du måtte ønske.
Thomas pro-tagteknik.dk, Skovlunde (17-05-2007) 
Svar:
Tak for svarene
Bjarne, Nordsjælland (17-05-2007) 

Hvad koster nye tagrender inkl. montage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vil nogen give et bud på hvad følgende opgave (nye kobbertagrender) kan koste inkl moms, arbejdsløn og materialer:
Nedtagning af de gamle zinktagrender, gerne genbrug af rendejern (kan man det, hvis der er zinktagrender nu). Huset er
bygget i t-form med 3 gavle. Ved en ene gavl (bunden af t´et) er der IKKE
tagrender. Ved de 2 andre er der tagrende ved tagfoden af den afvalmede gavl, i
begge tilfælde 4,5 meter med en bøjning i hver ende, der leder regnvandet ind på
taget, og 0,5 meter efter bøjningen, dvs. 5,5 i alt ved hver af de 2 gavle. Der
er således ikke nedløbsrør her. I de 2 "hjørner" under skotrenderne (pga.
t-formen) er der tagrende med INDvendige nedløbsrør. Der er lavet nedløb fra
disse 2 tagrender, der bøjer ind ca. 30 cm under tagrenden og ind i væggen. Der
skal således begge steder ske tilslutning her til eksisterende indvendigt
nedløbsrør. De 2 hjørner er hhv. 1,5 X 1,5 og 1,5 X 2,5 meter. Langs tagfoden i
t´ets "overligger" er der tagrende med UDvendigt nedløbsrør (4,5 meter ned) -
(løber i kloak). Tagrenden her er 10m lang. På en tilbygget veranda (tagrender
er i dag af plast) er der 4,5 meter tagrende ved tagfoden med 3,5 meter
UDvendigt nedløbsrør (løber i dag blot ud på jorden, hvad det fortsat skal, men
der skal monteres sådan en dims på, så vandet tillige kan løbe i en
regnvandstønde (som jeg selv indkøber og monterer efterfølgende.). Hvor meget dyrere er kobbertagrender end tagrender af zink eller stål?
Carsten, 4700 (15-05-2007) 

vandskurring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej vi har lige fået vores ejendom sandblæst vi skal nu igang med at vandskure vi vil bruge strand sand mørtel og cement nole der kan give os blandings forhold og inden vand skurring skal der repereres nogle frost skader der mangler jeg også korrekt blandings forhold og mørtel valg og hvor meget skal der repareres i fugerne inden vand skurring da der nogle steder er blæst meget af fugerne ud skal disse repareres eller kan man vandskurre hen over på forhånd tak
Jesper flindt christensen, RØDEKRO (15-05-2007) 
Svar:
Jeg ville bruge lidt .... og ,,,, hvis det var mig.
giraffen, kbh (15-05-2007) 
Svar:
Langhals, må jeg tilføje at et stort H, et stort F og et stort C tillige ville hjælpe lidt.
Og til selve projektet tror jeg da vi skal anbefale ham at blande noget sand, cement, mørtel og vand til de forskellige blandinger, der skal anvendes i projektet.
Og med lidt patos og en nudansk ordbog vil resultatet sikkert blive glimragende...

Mon ikke?
:-)


Rigtig god fornøjelse, når du har talt med mureren om blandingsforholdene.

G. Gearløs, Billund (16-05-2007) 
Svar:
11 stand-mørtel og 1 cement 1:11
Rasmus, Farum (09-04-2008) 

terassogulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået væltet en flaske med rødvin på mit terassogulv i bryggerset. Hvordan får jeg den røde farve væk?
Gitte, Roskilde (15-05-2007) 
Svar:
brintoverilte
steen, haderslev (16-05-2007) 
Svar:
For at det ikke endnu engang skal ende i det rene tant og fjas.
Så er terrasso rimeligt nemt st slibe, faktisk kan det gøres med en slibeklods.

Men det kan gøres med enten en rystepudser eller en exentrersliber eller måske en kopsten + vand på en vinkelsliber, (selv om den kører alt for hurtigt). Eller hvis pletten er stor, en gulvslibemaskine.
Med forsigtighed og følelse og gerne lidt håndelag.
hpox, Århus (16-05-2007) 
Svar:
Tak for de få seriøse svar jeg har fået. For det håber jeg da de er. Tænk at så mange har tid/behov for at fylde et ellers godt forum med den slags sludder.
Gitte, Roskilde (19-05-2007) 

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31365.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »