» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 32083.   « Forrige 25       Næste 25 »

hvad er en dampspærre? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hjææælp... har lige lagt laminatgulv i stuen og på pakken stod der da bare at man skulle bruge det der grønne isolerings underlag oven på betonen. har jeg gjort noget forkert? hvad kan der ske?
janick, brovst (20-07-2007) 
Svar:
Hvis det ligges på et betongulv som er mod jorden, så skal der bruges damspærre ja.

Men er der minimal optrængen af fugt gennembetonen , så sker der ikke noget ved i har glemt den, kan også være der er lagt en fugtspærre ud ovenpå isoleringen, alt efter hvor gammelt det gulv er.

Underlagsfilten kan også fåes med dampspærre monteret.


Kommer der dog meget fugt op, vil i få problemer med at gulvet rejser sig, og deraf fugt skader på gulvet.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-07-2007) 
Svar:
ja gulvet er jo lagt og stuen indrettet, så jeg tror vi ser tiden an og håber på det bedste. Dog vil jeg da godt lige høre om selve huset kan tage skade af den fugt der muligvis opstår eller om vi bare kan skifte gulvet i tilfælde af dette. mange tak for svarene
janick, brovst (22-07-2007) 
Svar:
Hej Janick.

Huset vil ikke umiddelbart tage skade af det, hvis der kommer fugt fra betonen. Det vil kun være dit gulv, som vil rejse sig i samlingerne og lave det man kalder "vaskebrædt"-effekt. Skulle det ske, skal du "bare" udskifte dit gulv, og huske dampspærren ved det nye gulv.
Anders Topp,, Junckers Industrier A/S (22-07-2007) 


Gamle installationskabler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har for nyligt overtaget et gammelt hus, hvor der var installeret en sauna. Det første vi gjorde var at pille sikringerne ud af gruppen og rive saunaen ned (Det koster jo kassen at tænde den). Men jeg undrer mig over farverne på ledningerne i kablet. Der er 5 i alt, 3 sorte (formodentlig faser), en blå og en brun. Så det er nok en gammel farvekode. Kan man sige noget om hvor gammel? Ikke fordi jeg vil pille selv, men kan man bruge dette til at installere et edb-kredsløb og et lys-kredsløb på denne 3-fasede gruppe?
Ove Junne, Kalundborg (19-07-2007) 
Svar:
Det tyder på at kablet skal dateres efter den tid hvor Nul gik fra at være sort til blå. Det var vist nok sidst i tresserne, men jeg er ikke sikker.
Det er et kabel af typen 5 x 1,5 eller 2,5 PVIK altså uden jord.
Det er ikke nødvendigt at kassere det, men lad din installatør afgøre det.
Der skal formentlig bruges beskyttelsesleder og den skal så mærkes med gul/grøn fleks eller tape i begge ender.
HVJ, Odense (19-07-2007) 
Svar:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul HELE vejen; det er altså ikke nok blot at mærke det i enderne - kablet skal skiftes.
Lennart Bertelsen, Frb C (21-07-2007) 
Svar:
Hvor står det?
Hvis der ikke er gul/grøn ledning i et kabel kan den ene leder mærkes i begge ender, så der ikke er fejltagelse muligt.
Hvis det ikke er tilladt vil jeg gerne have paragraffen.
HCJ, Odense (21-07-2007) 
Svar:
Til HCJ.

Jeg bøjer mig - måske.
SB 514.3.1. (som omhandler seperate nulledere og beskyttelsesledere - jeg har ikke kunnet finde noget om beskyttelsesledere i et kabel sammen med andre ledere) afsnit c).:

"Isolerede ledere skal over hele længden have grøn/gul isolation.
I DK kræves dog ikke grøn/gul isolation på en beskyttelsesleder
1) i kabel eller kappeledning med mere end 5 ledere, hvor isolationen på alle ledere har samme farve
2) i kabel med koncentrisk leder som beskyttelsesleder
3) i mineralisoleret ledning
4) af varmebestandig monteringsledning type H05 SJ-K
5) hvor der ved omlægning eller ændring af faste installationer udført før 1974 anvendes en eksisterende ledning som beskyttelsesleder.
- forudsat at lederen mærkes ved enderne med grøn/guk strømpe, selvklæbende tape e.l.

Kablet har 5 ledere og disse er mærket med tre forskellige farver, så punkt 1 duer ikke.
Punkt 2, 3 og 4 ikke umiddelbart relevante.
Det springende punkt er, hvor gammelt huset er; er det fra efter 1974, duer det ikke med at mærke det, men er det fra før, så er den ok.
Lennart Bertelsen, Frb C (21-07-2007) 
Svar:
Tak for oplysningerne.

Nu ville jeg gerne kunne huske hvornår man ophørte med fabrikation af 5 leder installationskabler uden gul/grøn leder.
Nu stod der gammelt hus så det er højst sandsynligt at installationen er udført noget før den tid.
I 1972 kom energikrisen og jeg tvivler på at nogen ville installere Sauna i den første tid derefter.
Jeg mener umiddelbart at løsningen med tape er anvendelig her.

HCJ, Odense (21-07-2007) 
Svar:
Huset er bygget en gang i 50''erne
Ove Junne, Kalundborg (21-07-2007) 

Betonfliser - farveændring over tid Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lægge flier i haven, og valget står mellem grå eller lys beton. Vil de lyse fliser beholde den lyse farve, eller vil de efter nogle år blive mørkere og dermed samme farve som hvis jeg vælger grå fliser til at starte med ? Jeg går ud fra, at de grå også bliver mørkere med tiden.


Max, Søborg (19-07-2007) 
Svar:
Algebelægningen vil have samme grønne farve uanset flisekuløren.
hpox, Århus (20-07-2007) 

klapventil til ventilationskanal i 70´er hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at renovere vores hus fra 76´ og vi er ved at sætte nye gipslofter op i badeværelse og bryggers. Da vi tog det gamle loft ned kunne vi se at der var fugt i loftet omkring ventilationskanalen - hvilket tyder på at overgangen imellem ventilationsklappen og røret ikke har været tæt og der derfor er trængt fugt ud i loftet. Dette vil vi gerne undgå. Nu har vi købt nye ventilationsklapper, da den gamle var gul og grim - og det viser sig at denne ikke passer til det størrelse som røret op til taget har. Det må der være mange andre der har prøvet - hvad gør man ved det? Den gode løsning vil selvfølgelig være at skifte røret så det passer til ventilationsklappen, men så skal tag-hætten vist også skriftes, er det rigtigt forstået? Og så bliver det pludseligt dyrt. Kan man gøre det på en billigere og ok måde? Håber I kan hjælpe (-;
Pia Madsen, Hadsten (19-07-2007) 
Svar:
Det ville hjælpe meget hvis du opgav målene på "ventilationsklappen"..
For der fås diverse overgange mellem taghætten og røret..
Tømreren, Struer (19-07-2007) 
Svar:
Årsagen til fugten i loftet er nok snare kondens, hvilket kommer sig af at røret fra ventilationshætten til loftventilen ikke er isoleret.
Jeg tror at man stadig kan købe præ-isolerede rør som passer til en gammel ventilationshætte.
Tag nogle mål og gå hen i en ordentlig tømmerhandel og find hvad I skal bruge.
Det er muligt at I bliver nødt til at afmontere og genmontere ventilationshætten for at isætte et nyt rør.
hpox, Århus (19-07-2007) 
Svar:
Tak for de hurtige svar.
Vi tror det er et eternit-rør, da det ligner eternit-tagpladerne. De indvendig mål på rørene er 1) Badeværelse; 14,8x15,5 2) Bryggers; 14,7x9,8 og 3) Toilet; 10x14,5.
Vi har sænket loftet med 2,5 cm for at sætte det nye loft op og det betyder også at røret skal "forlænges" med ca 2,5 cm.
Rørerne er godt isolerede - vi har været på loftet og tjekke det. Men overgangen imellem røret og ventilationsklappen skal vel også været helt tæt så eventuel kondens vand (som ikke kan 100% undgås) ikke siver ud i loftet?? De ventilaotinsklapper vi har taget ned var ikke helt tætte - hvilket nok er grund til at der er trængt fugt ud loftet.
Pia Madsen, Hadsten (20-07-2007) 
Svar:
De rør I har er standardstørrelse.
I skal have en overgang fra de eksisterende rør til klapventilerne.
Men så vidt jeg ved sidder klapventilen fast inden i røret således at eventuel kondens eller regnvand vil trænge udenom klapventilen.
Jeg ved ikke om det er muligt at lave noget tætningsbånd eller lignende, men klapventilen skal kunne afmonteres for rengøring og rensning.
Der er ikke andet for end at tage i tømmerhandlen, måske har de de rette overgangsstykker og løsninger i det hele taget.
hpox, Århus (20-07-2007) 
Svar:
Tak for svarene - vi har været i tømmerhandelen og med jeres og deres hjælp har vi fundet en god løsning. Det viste sig også at taghætterne var utætte - så nu skifter vi det hele.
Pia Madsen, Hadsten (23-07-2007) 

isoleringtype Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal have huset hulmursisoleret og har fået tilbud på flamingogranulat og papiruld
hvad er bedst af de to typer
laila jacobsen, vejle (19-07-2007) 

Betontrappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal igang med at bygge nyt hus - på en skråning - og bliver nødt til at ha´ en betontrappe. Højdeforskel 450 cm, ligeløb med et repos midt på (ca.100 cm), færdigstøbt beton til montering, en eller anden form for gelænder, frithængende dvs. uden vanger. Hvad er prisen på sådan en fætter ?
Henning, Faaborg (19-07-2007) 
Svar:
Du skal have en pris fra en betonelementfabrik, måske fra Dalton;

http://www.dalton.dk/
hpox, Århus (19-07-2007) 

DB 30 ydervæg kun opfyldt med 2 gipsplader? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Er det mulig at udskifte en af de to gipsplader i en BD 30 konstruktion (2 gange 13 mm gips type A) med en OSB plade tykkelse 15 mm? Min isoleringsmateriale er alternativ, så jeg skal opfylde BD 30 for ydervæggen og loft.
Johanna Tind, Odense (19-07-2007) 
Svar:
Spørg på Teknisk Forvaltning.
., . (20-07-2007) 

Er Bitumen tagplader værd at bruge?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i færd med at bygge hestestald/garage og skal købe tagplader. Jeg har fået et tilbud på Bitumen tagplader str. 95x200 cm 0,3-0,4 tyk. Hældningen på taget er 40 grader, areal 270 kvm. Kan disse plader bruges??
Adal Faragalla, Skjern (19-07-2007) 
Svar:
Da bitumen bølg.plader (f.eks. Onduline) ikke er klassificeret som klasse T-tagdækning, så er der nogle specifikke afstandskrav, der skal overholdes, forhør nærmere ved den lokale bygningsmyndighed.

Ellers er der ikke noget i vejen for at bruge dem.
bb, horsens (19-07-2007) 
Svar:
JEg takker bb for det hurtige svar. Tænker du på afstand til andre bygninger??
Adal, Skjern (19-07-2007) 
Svar:
Både afstand til andre bygninger, samt
skel, læs mere her

http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID350/0/54/0
bb, horsens (20-07-2007) 
Svar:
Jeg takker endnu engang bb for den gode vejledning. God weekend!!
Adal, Skjern (20-07-2007) 

rørsamlinger under gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Findes der en regel om, at det ikke er tilladt at koble nye rør sammen med gamle under gulvet(i forbindelse med reparation af rørskade i 30 år gl. bruseniche)?

bee, Alslev (19-07-2007) 
Svar:
Det må VVS´eren godt gøre når det er en
reparation.
bb, horsens (19-07-2007) 
Svar:
Alt hvad ligger i jorden og op til gulvhøjde skal en kloakmester lave. Hvordan ligger dit bruseniche? Er der et rum nedenunder?
Günter Veverca (Kloakmester), København N (19-07-2007) 
Svar:
Der er ingen rum nedenunder, men vi har hørt af andre, at man ikke må reparere gamle rør ved at forbinde dem med nye under gulvet.
bee, Alslev (19-07-2007) 
Svar:
Man må godt reparere og lave skjulte samlinger i eksisterende rørføringer. Reglen om at man ikke må have skjulte samlinger gælder kun ifm. nybyggeri og større ombygninger hvor hele rummets gulvkonstruktion alligevel laves om(som nyt).
M.Thomsen, Horsens (20-07-2007) 

Rustikolie til bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min køkkenborplade trænger i den grad til at få en gang olie.
Jeg kommer bare til at tænke på, hvordan skal jeg opbevare/skille mig af med kludene bagefter for af undgå brand.. ???
Kan jeg bare lægge det i en pose og så i containeren med det ???
Mette, København (19-07-2007) 
Svar:
Der sker det at når olien udsættes for så begynder den at hærde og under hærdningen udvikles der varme.
Risikoen for brand optræder hvis kluden blot krølles sammen da varmen derved ikke kan slippe væk.
For at undgå dette kan du enten lægge kluden i en lufttæt dåse eller glas.
Eller du kan hænge kluden op udfoldet mens olien hærder.
jacob, Brønshøj (19-07-2007) 
Svar:
Første sætning skulle lyde således:
Der sker det at når olien udsættes for ilt så begynder den at hærde og under hærdningen udvikles der varme.
jacob, Brønshøj (19-07-2007) 
Svar:
Hej Jacob, tak for dit svar. hvis jeg vælger at bruge en pensel, skal jeg så også skille mig af med den bagefter? eller kan jeg rense den og bruge den en anden gang ? Ved du om det er nemmest at bruge pensel eller en klud - som begynder?
Mette, København (19-07-2007) 
Svar:
Penslen renser du ved at gnide den ind i alm. sulfo eller sæbe uden vand. Brug rigeligt. Når det er gjort, kan du skylle med vand. Så er den ren. Det er nemmest med klude. Kluden kan du komme i en pose og hælde vand i. Så kan den ikke brænde. Billige kokkeviskestykker er gode til at oliere med. Alternativt køb en skuresvamp med håndtag til at fordele olien med, og viskestykker til at fjerne olien med, og til at polere bordpladen.
Ole, Tåstrup (20-07-2007) 
Svar:
Afhængig af olien er det min erfaring at det kan være pokkers svært at rense penslen helt.
Jeg bruger ofte den grove side på en alm. skuresvamp (husk handsker) til påføring af olien, husk at påføre i træets længderetning da svampen har en let slibende effekt.
For et få et godt resultat er det vigtigt at afrense bordpladen før du går i gang, samt evt. slibe den let.
Dernæst skal du huske at aftørre overskydende olie 20-30 min. efter påføring, ellers vil overfladen blive blakket.
Om du vælger at benytte pensel, klud, svamp, rulle eller gummispartel til påføring af olien er nok mest et spm. om temperament.
jacob, Brønshøj (20-07-2007) 
Svar:
Jeg så engang programmet genbrugsguld på DR1. Her skulle de oliere et bord og kom herunder ind på problematikken med debrugte olieklude der kunne gå ild i. Håndværkeren i programmet anbefalede at man i stedet påførte olien med en frost pose. Altså olie ud på bordet, hånden i frostposen og herefter påføres olien vha frostposen.
Jeg har benyttet dennne metode siden. Bortskaffes evt. i glas med skruelåg - eller via kommunens kemiske indsamling.
Hansen, Glostrup (26-08-2007) 

Maling af gammel stofbetrukket lænestol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg mener at have set i udsendelsen Genbrugsguld at man kan friske en gammel stofbetrukketlænestol op med en gang maling, kan desværre ikke finde udsendelsen, hvor det blev vist. Findes der noget maling til dette formål?
Jette Redin, Samsø (19-07-2007) 
Svar:
det var vist en læderstol de malede...
viggo, kbh (20-07-2007) 
Svar:
Jeg har set det også. Jeg tror såmænd bare det er at kaste sig ud i det, og så leve med de revner der kommer i malingen. En gang plasticmaling og en gang tørvejr til at arbejde i...
Jane, Randers (27-07-2007) 

Kældergarage skal isoleres Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
For at undgå kuldetab til kælderens øvrige rum vil jeg have min kældergarage isoleret (huset er fra 1955). Det er mest praktisk at gøre det indvendigt i garagen og spørgsmålet er så, hvilken form for materiale, jeg skal bruge uden på isoleringen? Rummet er skærmet af for sol, regn og vind, men er jo alligevel at betragte som ydervægge, når garageporten står åben.
Findes der specielle gipsplader, der kan klare opgaven? Eller plader af andet materiale eller skal jeg simpelthen mure en nye ydervæg op inde i garagen?
Jeg er ude efter en løsning, som ikke behøver at være speciel køn, men som klare opgaven og holde i mange år.
Torben Lollike, Ringsted (19-07-2007) 
Svar:
Du behøves jo faktisk ikke nogen beklædning.
Bortset fra området lige ved porten, hvor der er risiko for slagregn, kan du jo montere hvadsomhelst.
Krydsfiner, brædder, træbeton eller vådrumsgips.
Beklædningen skal udføres så der er ventilationsspalte mellem beklædning og isolering.
hpox, Århus (19-07-2007) 

Frakobling af gaskomfur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil høre om der kræves en installatør til at frakoble et gaskomfur? Altså slukke på hanen og skrue det fra. Jeg skal ikke have tilsluttet et nyt, det gamle skal blot frakobles da jeg flytter og derfor sælger det.
Martin, Valby (19-07-2007) 
Svar:
kontakt gasværket...
ellers er det vel "bare" at lukke for hanen og så tænde et gasblus for lige at bruge det gas der måtte være i komfur + rør og så derefter koble det fra..
Rasmus Jensen, Aalborg (20-07-2007) 

Opkant i vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at opføre et nyt badeværelse hvor væggene bygges i vådrumsgips. Muren siger at det ikke nødvendigt at lave opkant, hvis fald og vårdrumssikringen ellers laves korrekt. Gipsvæggene stilles på det støbte gulv men altså uden opkant. Er det ok ?
Erik, Kastrup (19-07-2007) 
Svar:
Ja
bb, horsens (19-07-2007) 
Svar:
Hej

Hvad menes med opkant?

Det er ikke nødvendigt med en opkant/forsænkning ved bruseniche, men husk at være opmærksom på kravet om bassinvirkning ved adgangsdør (2 cm forsænkning af gulvet, eller 3 cm fald til afløb).

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (20-07-2007) 

Montering af jorddåse på jordspyd under jord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan monterer man kabel og dåse under jord på et jordspyd?

Jeg har fået jordspyd med konisk top og et under-jord tilslutningssæt med en sort cylinderformet plastdåse, en stump sort, blødt tætningsmateriale og en lille klemring (el-nr. 8921501606, jorddåse type U 606).

Jordkablet er ført frem af elektrikeren (som holder ferie), men hvordan klemmes kablet fast på spydet, og hvordan bruges tætningsmassen?

Jeg antager, at kablet føres frem nedefra op mod toppen af spyddet, afisoleres og fastklemmes, tætningsmassen påføres (hvordan), og når det er lavet, sættes hætten ned over spyd og kabel?

Skal der en speciel tang til at klemme ringen sammen?

Gustav, Helsingør (18-07-2007) 
Svar:
Elektrikeren holder nok ikke ferie længere end 3 uger - så vær lidt tålmodig
........, ....... (18-07-2007) 
Svar:
Nu ved jeg ikke om det er samme som jeg har fået monteret herhjemme, men det var rimeligt nemt, kabler trækkes nedefra , afisoleres og bukkes over bøjlen, bøjlen trykkes sammen på modsatte side med en tang, der var lavet en slags trækbøjning på ringen, der hvor kablet render op, tætnes med tætningsmassen, og hætten sættes over, og krympes med en varmeblæser, til limen der sealer den render ned langs kanten.

Ellers må du lige vente til hans ferie er slut.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-07-2007) 
Svar:
Ja ja, punktummand, den har jeg regnet ud, men det kan fliselæggeren ikke vente på.

Så, Koluda Byg, jeg har helt styr på varmluftpistol og krympeflex, men kunne du lige skære resten ud i pap?
Altså, kabel afisoleres og lægges op ad spydets top, og ringen sættes ned over. Ringen har form som et Ø (en ring med to udbøjninger anbragt diagonalt, den ene med en lille indvendig not). Hvordan skal kabel og ring sidde i forhold til hinanden, og hvor/hvordan skal ringen helt præcist klemmes sammen?
Placeres tætningsmassen bare et sted lidt længere nede på spydet, hvor kablet har isolering, og krympehætten vil dække, eller skal det være helt nede for enden af krympehætten?

Beklager de mange spørgsmål, men ingen vil sikkert argumentere mod, at dette skal gøres korrekt. Jeg er ganske fingernem, så det skal nok lykkes, bare jeg har detaljerne på plads.
Gustav, Helsingør (18-07-2007) 
Svar:
Du skal være opmærksom på at jordforbindelsen er der for at redde dit liv ifbm fejl på elinstallationen, så lav det 100% i orden.

Du mangler en 6mm skrue. Den skal stramme ind på spyddet igennem gevindet. Ledningen afisoleres og fastklemmes mellem bøjle og spyd. Der bør være 2 stykker "sort gummi". Det ene stykke vikles om spyddet, ledningen presses hårdt ind i dette. Derefter vikler du det sidste stykke om ledning og spyd. Stykkerne skal stikke ca. 1 cm ud under den sorte topkappe. Topkappen trykkes helt ned over spyddet. Til sidst opvarmes kappen forsigtigt til der kommer lim ud forneden. Start fra toppen og arbejd nedefter.

Det "sorte gummi" hedder vulkaniseringstape. Hvis du trækker lidt i det når du vikler det om spyddet, vil det "brænde" sig fast i det forrige lag og dermed blive helt vandtæt.
Henrik, KBH S (18-07-2007) 
Svar:
Tak Henrik, jeg er helt enig i, at det skal laves ordentligt, det er også derfor, jeg optræder som spørge-jørgen i stedet for at klampe noget sammen.

Det lyder som om, jeg mangler noget - en klemme - der kan skrues en skrue i til fastspænding af kablet på spyddet?
Jeg har kun spyddet (konisk) og dette kit:
http://www.el-grossisten.com/pi/Jorddåse_under_jord_type_U_606_varmkrymp__4530_.aspx

Gustav, Helsingør (18-07-2007) 
Svar:
Det er lidt imponerende Gustav at du vil have det lavet ordentligt, men du vil alligevel lave det selv !!!! Det er IKKE GDS arbejde, og overhovedet ikke når man er i tvivl. Men OK, din jordforbindelse er din livs-forsikring, du har så bare valgt at lave den selv, dette betyder først og fremmest ved du ikke om den har den rigtige modstand, til dette mangler du det rigtige måleudstyr, dernæst har du en elinstallatilation der IKKE er dækket af nogen forsikring fordi arbejdet ikke er udført i henhold til lovgivning. Hvis du vil have det lavet ordentligt, ring til en anden installatør der ikke har ferie.....
:-(, , (19-07-2007) 
Svar:
Tak for de mange gode råd.

Fik lige fat i en elektriker, som har monteret mange jordspyd sammen med en kollega med 30 års erfaring.
Den eneste forudsætning ud over sund fornuft er, at man kan afisolere et kabel og håndtere en varmluftpistol og har god erfaring med krympeslange:

1. Afisoler kablet i to trin, så man har kappe, et par cm inderleder med isolering og nogle cm blank kobber.
2. Stik kobberenden på kablet nedefra op gennem ringen i øjet med noten. Nogle foretrækker at føre lederen ned og op gennem ringen en gang til, men det skulle ikke være nødvendigt.
3. Klem ring og leder ned på spyddet. Bank evt. lidt ned på ringens sider med et stykke let værktøj, så ringen sidder pænt.
4. Klem udbøjningen på ringen sammen på den modsatte side af lederen med en skævbider eller knibtang.
5. Klem evt. også udbøjningen med lederen lidt sammen. Kabel og bøjle skal nu sidde rigtig godt fast og gnave lidt i spyddet.
Bøj lederen om og ned langs spyddet, så den ikke rager op over spyddets top.
6. Fastgør kablet til spyddet med en kabelstrip ca. 20 cm nede, så det er fikseret i forhold til spyddet og ikke flytter sig, når man senere krymper muffen.
7. Sæt striben med den sorte lidt klæbrige tætningsmasse på spyddet fra ringen og ned langs spyddet. Nogle foretrækker dog at sætte striben rundt på toppen af spyddet, mens andre sætter den cirkulært om spyddet lidt under ringen.
8. Sæt krympemuffen ned over toppen af spyddet.
9. Krymp med varmepistolen muffen oppefra og ned stille og roligt og kontroller, at lidt af den smeltede, sorte tætningsmasse løber ned langs spyddet, og at der ikke er lommer mellem muffe og spyd nogetsteds langs spyddet.
10. Lad spyddet køle af min. 30 minutter inden det tildækkes.
Gustav, Helsingør (19-07-2007) 
Svar:
Man skal fandme lede længe efter en større idiot end spørgeren.

Ring til en proffesionel installatør.
Steen, Hadsund (19-07-2007) 
Svar:
Nu skal man altså ikke gøre det mere indviklet end det er.
Jeg har aldrig set en dåse med omtalte ring.
Jeg laver mange af den slags jordforbindelser, men det er en klemme med en 6mm skrue der laver forbindelsen. Resten er stort set som beskrevet.
HCJ, Odense (19-07-2007) 
Svar:
Tak HCJ, det er også sådan, jeg ser på det. Og når man så spørger i stedet for bare at klampe løs - og i øvrigt går til opgaven med den fornødne respekt - kan det ikke gå galt.
Og Steen, som åbenbart ikke har læst med fra begyndelsen, kan jeg berolige med, at man faktisk ikke skal lede ret længe.
Gustav, Helsingør (19-07-2007) 
Svar:
Helt enig HCJ.

Løsningen med klemringen er meget normal idag. Og meget, meget enkel. Faktisk så enkel at selv en elektriker kan udføre den, måske sågar med bind (ubrugt) for øjnene... :-)
Eneste undtagelse er nok den kære ":-(, ,", men han er jo generelt også meget negativ i dette forum.
Respekt er et ganske godt nøgleord og langt de fleste fornuftige (hovedparten) elektrikere har da også fuld forståelse for at en GDSér sagtens kan fremføre diverse kabler, rør, ledere samt ledninger og iøvrigt selv opsætte diverse dåser. Bare elektikeren selv får lov til at forbinde skidtet bagefter, så er de tilfredse. P.T. har de jo også mere end nok at se til.

Fortsat god fornøjelse med projektet.

Og til Steen: Med lidt mere respekt i din omgang med det danske sprog, så vil du sikkert opnå lidt mere herinde. Eder og forbandelser udstiller generelt den formulerendes - Husk DET!!!
G. Gerløs, Billund (20-07-2007) 
Svar:
UPS... lidt løs i gearkassen: Forkert Gear. Undskyld!
G. Gearløs, Billund (20-07-2007) 

Regler for el-installation af komfur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg er ved at få lavet nyt køkken i min lejlighed. I den forbindelse har jeg et spørgsmål vedr. installation af gas- og el-komfur.
Jeg har et komfur med el-ovn og gas-blus. Jeg vil gerne have el-stikket lige bag komfuret, men jeg har fra forskellige håndværkere fået forskellige beskeder om, hvorvidt det er tilladt. Nogle siger således, at det er helt i orden, mens andre siger, at stikket (pga varme, tror jeg) ikke må sidde bag komfuret, men skal sidde ved siden af komfuret (fx. bag et køkkenskab). Er der en, der kan hjælpe mig med de præcise regler og meget gerne med et link til en side, hvor de præcise regler/love står?
VH og på forhånd tak for hjælpen
Lars, København (18-07-2007) 
Svar:
Hej Lars
Det er der ikke noget problem i. Sæt blot stikket bagved komfur.
Øv, Bøv (19-07-2007) 
Svar:
Men selvfølgelig ikke hvis komfuret bliver fastmonteret. I det tilfælde skal kontakterne naturligvis kunne serviceres.
Henrik, KBH S (20-07-2007) 
Svar:
Det er ikke muligt at få et fastmonteret og kombineret gas - og el-komfur da tilslutning til gassen skal være tilgængelig på hele stykket
Øv, Bøv (21-07-2007) 

Utæt eternittag, der er 10-år gammelt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I 1997 byggede vi en ny hal med eternittag, nu er der flere plader der er gået i stykker og rigtig mange er ved at smuldre. Det regner ind i hallen og det går også ud over isoleringen i taget og siderne. Så vi skal helst have løst problemet hurtigt.
Hvor lang tids garanti har man på tagpladerne?
Har I nogle gode råd til hvordan jeg griber denne sag an!
E. Larsen, Køge (18-07-2007) 
Svar:
Hvis pladerne er leveret fra Dansk Eternit
efter den 1. maj 1996 (kan konstateres via et kontrolnr. der er præget i pladerne), så
er Dansk Eternit´s 15 års garantibestemmelser
gældende, læs mere her
http://www.dansketernit.dk/Default.aspx?ID=77

bb, horsens (18-07-2007) 
Svar:
Ekstra spørgsmål:

Hej bb,horsens.

Tak for det gode link.
Efter at have læst garantibestemmelserne har jeg et par spørgsmål:
1) skal jeg rette henvendelse til entreprenøren, der havde arbejdet eller direkte til Dansk Eternit?
2)Hvad med den våde isolering i luft og vægge?
3) Er der nogle, der har erfaringer med et lignende tag? - Og i givet fald hvordan reagerede Dansk Eternit?
E. Larsen, Køge (18-07-2007) 
Svar:
Som udgangspunkt ophører entreprenørens ansvar 5 år efter aflevering.

Med hensyn til reklamation på tagpladerne
retter du bare henvendelse direkte til
Dansk Eternit.

Afhængig af hvor meget vand, der er kommet ind, så lad bare isolering være, det skal nok tørre ud. Men du skal i hvertfald hurtigst muligt sikre, at der ikke kommer mere vand ind, f.eks. ved at udskifte plader
der er i stykker.
bb, horsens (18-07-2007) 
Svar:
Mht til vand i isoleringen bør du nok overveje, alt efter hvor meget det drejer sig om, sørge for at tage dem væk fra loft og tørre dem i direkte sollys (når solen altså engang kommer frem). Vand går ved hjælp af Hr. tyngdelov ned af, og kan danne skjolder og lignede, men igen, det er alt efter hvad der er i loft! lidt vand skader ikk, men lidt mere gør
A, 2630 (24-07-2007) 
Svar:
Har lige været med til at til at skifte plader fra 1996 på stor hal. Dansk Etanit gav halvdelen af pladerne, men ejeren måtte selv betale den anden halvdel og arbejdslønnen.
P. M. Andersen, Stenstrup (27-07-2007) 

Kan egetræsparket hvidpigmenteres med lak Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ganske pænt egetræsparketgulv som vi ønsker at få behandlet med en hvispigmenteret lak - men jeg har hørt noget om at det vil få skjolder.

Kan man alternativt behandle med alm. lak først og derefter hvidpigmenteret lak??? eller er der andre løsninger - dog ikke olie som kan benyttes???
Thomas, København (18-07-2007) 
Svar:
Hej Thomas.

Det er rigtigt, at et egetræsgulv kan risikere at få lidt lyse skjolde, hvis det er vandbaseret lak der smøres på. Der er dog en løsning, hvor du kan hvidtone dit egetræsgulv efter det er slebet til rent træ.

Du grundolierer og færdigolierer gulvet med Junckers hvide gulvolie. (Hvis du kun ønsker en svag hvid pigmentering kan du blande klar og hvid gulvolie sammen før behandlingen.) 24 timer efter kan du overlakere dit gulv med Junckers vandbaserede gulvlak eller Junckers HP Gulvlak i den glansgrad du ønsker. Junckers lakker er specielt produceret så de kan hæfte ovenpå Junckers olier. På samme måde kan man opnå et olieret gulvs udseende men få det lakerede gulvs slidstyrke.

Det vil også være lettere at få gulvet ensartet hvidt med denne behandling end med en hvid lak, da det da kan være svært at undgå overlapninger hvor det da vil fremstå mere lyst nogle steder.

Yderligere spørgsmål kan besvares i Junckers tekniske service på tlf. 56673625
Anders Topp, Junckers Industrier, Køge (22-07-2007) 

Skjult samling med samlemuffe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

jeg har fået flyttet en stikkontakt af en elektriker, og den billigste løsning var at han "forlængede" det i forvejen indmurede kabel, ved at sætte et ekstra stykke kabel på, og samledede dem med noget han kaldte pressemuffer. Han har så sagt at nu kan jeg bare "smide mørtel henover", og at det er fuldt lovligt. Nu er mit spørgsmål, om det kan være rigtigt? Hvis jeg murer det til så har jeg jo en skjult samling, hvilket jeg har hørt IKKE er lovligt.
Jørgen, København (18-07-2007) 
Svar:
Hvis samlingen er lavet med pressemuffer og bagefter med "krymbe"-muffer er det fuldt lovligt.
;-), , (18-07-2007) 

multiplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er igang med at bygge en væg af multiplader til min brusekabine. Den bliver bygget i 75*40*60 plader, men hvordan sætter jeg de beslag fast, til multipladerne jeg har fået med.?? det ligner lidt et vinkel beslag og det skal sidde fast til ydermuren..
thomas, græsted (18-07-2007) 
Svar:
Se her

http://www.hhcelcon.dk/media/filebank/org/Skillevaegge_Alle.pdf
bb, horsens (18-07-2007) 

Isolering af sokel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med etablering af gulvvarme i vores kælder, ønsker vi at isolere husets sokel (30 cm cement). Vores plan er at grave ca. 1 meter ned og montere isolerende plader på husets ydermur.

Kan nogen hjælpe med anbefalinger af materialer inklusiv optimal tykkelse af isolering til dette formål?

Gode råd til at undgå, at der opstår kuldebroer nederst under isoleringen modtages også meget gerne!!!
August, København (18-07-2007) 
Svar:
I skal ned under kældergulvskote, der skal etableres omfangsdræn, kælderydervæggen skal
fugtsikres med murasfalt, der skal opsættes
isolerende drænplader f.eks thermisol.
bb, horsens (18-07-2007) 
Svar:
tak for svaret! Jeg havde håbet at undgå at skulle under soklen... Er der nogen særlige forbehold, man skal tage, når man graver op udvending? Skal vi fx nøjes med en meter ad gangen?
August, København (19-07-2007) 
Svar:
Det vil nok ikke være nogen dum ide.
Har engang set en gavl der styrtede ned da man blottede næsten hele siden på een gang. Det var IKKE noget kønt syn. 7-9-13, så kom der ikke nogen galt afsted ved det.
Ikke at det undrer mig, men det var jo også håndværkere der udførte det...
So be carefull out there, som de siger.

God fornøjelse med projektet

G. Gearløs, Billund (20-07-2007) 
Svar:
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/Artikler.nsf/fd21a2f751c09675c12568dd004e11e3/3e8f02661e9b68dec125690d0057c962%21OpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDEMUR_OG_FACADE%26Region%3D%22%29%3B%20
Henrik, KBH S (20-07-2007) 
Svar:
Dræn skal være dybere end kældergulvet.
Fundamentet går normalt 30 cm længere ned som minimum end gulvet.
Ved en fald på 0,5% giver det 120 løbende meter, da faldet gå fra et punkt til begge sider og samles til videreføring på den anden side. Normalt graver man altså ikke så langt ned på en hele side, at man er dybere eller lige med fundaments underkant.
Günter Veverca, København N (20-07-2007) 

Skimmel på eternittag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg har fået konstateret skimmel på undersiden af mit eternittag. Er der nogle muligheder for at afrense det?
L. Jensen, Taastrup (18-07-2007) 
Svar:
Ja, tør det af.
Er der tørt kommer det ikke igen, kommer det tilbage er der fugtigt og en årsag til det som skal udbedres.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-07-2007) 
Svar:
Jeg takker for svaret fra Koluda Byg og vil kommentere det med, at det der kan ses er tørret af (hvide skjolde) og da jeg har fundet årsagen til, at der blev fugtig på loftet, anser jeg dit svar for tilfredsstillende, omend jeg egentlig ville have konstateret, om det var muligt at afrense på samme måde, som man afrenser træ. Men jeg stiller mig til tåls med svaret og takker endnu engang.

Med venlig hilsen......

L. Jensen.
L. Jensen, Taastrup (19-07-2007) 
Svar:
Du kan godt afvaske dem med trærens / algerens... sker der ikke noget med, men er kun kosmetisk hvis ellers der er tørt, er der ingen problemer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (19-07-2007) 

køkken i bondehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nyt køkken, vi bor i et gammelt bondehus med lavt til loft og sprossede vinduer. Jeg er mest til de lidt mere moderne køkkener i hvide låger ( dog ikke højglans) og bryder mig bestemt ikke om udskæringer. Nogen forslag til hvilket køkken jeg skal vælge, hvor jeg samtidig bevarer den gamle stil, uden at det bliver for gammeldags?
Anne, Ribe (18-07-2007) 
Svar:
Hvorfor så ikke med hvide MDF låger med fyldninger, passer godt ind i stilen, men stadig i mere moderne udførelse.

Også med træbordplader passer det jo godt ind i bondehuset med sprossede vinduer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-07-2007) 
Svar:
Hej Anne.....kunne da være en oplagt ide der kom fra Sjælland...og fronterne fåes lokalt...www.evald-puggaard.dk - eller kig ned i butikken så vil vi gerne uforpligtende og gratis lave et indretningsforslag med 3D visualisering og dine drømme.
Preben Kjær, Ribe (14-08-2007) 
Svar:
De har nogen låger fra www.celebert.dk de kalder sirena de passer fint. kontakt dem de laver tegninger og tilbud fra dag til dag og de er meget billig.
Birk Aagaard, Celebert (23-08-2007) 

Ventilation på badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har lige købt hus med badeværelse på 10 m2. Der er en ventilationskakt med klap i loftet på 10x10 cm, altså uden mekanik. Vinduet er et Velfac 200 med udluftningsventil.
Behøver man mere? Altså, nu er det gået fint i 30 år. Ingen råd eller svamp. Har fået håndværker til at tjekket loft og væg.
Sker der en stor nok luftudskiftning når man er i bad uden mekanik? Vi åbner selvfølgelig vinduet op når vi er i bad.

Hvis vi skal have en mekanisk, kan man så få en batteridrevet til at sætte i udluftningsskakten. Så vi slipper for at trække ledninger.

Mvh Kasper




Kasper, Hadsten (18-07-2007) 
Svar:
Hvis der var tale om nybyggeri skulle bygningsreglementets krav overholdes.

Lufttilførsel: 100 cm2
Luft ud: 200 cm2

Men hvis det eksisterende "system" virker, så er det vel fint.

http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID360/0/54/0
hpox, Århus (18-07-2007) 
Svar:
Hvad der virkede fint for den forrige ejer er ikke nødvendigvis godt nok for jer. Det kan være at I bader mere/oftere og anvender mere og varmere vand eller oftere har fugtige håndklæder hængende derude. Jeg vil klart anbefale en fugtstyret ventilator. Da vi renoverede badeværelse var det den bedste investering af det hele. Jeg har set badeværelser, nyrenoveret for 150.000 kr, hvor man så lige har sparet ventilatoren fordi man jo bare kunne åbne vinduerne - ja go morgen, efter 1½-2 år så ligner det noget der er løgn, når folk bader som de fleste gør i dag.
Palle, Lyngby (02-08-2007) 

udskiftning af ledninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej! Jeg vil høre om der er nogen der kan give mig et godt råd til hvordan jeg får udskiftet gamle ledninger i en messinglysekrone. Det er en gammel 5- armet lysekrone,og rørene hvori ledningerne skal løbe er meget smalle og ujævne.
Venlig hilsen Dorthe Nielsen 17/7-07
Dorthe Nielsen, Hillerød (17-07-2007) 
Svar:
Det kan være meget besværligt og det er ikke amatørarbejde.
Netop messinglamper er farlige hvis der laves npget forkert.
De fleste af de gamle lamper har fatninger der slet ikke må benyttes mere.
Efter renovering af en sådan lampe ville jeg højspændingsteste den og det er installatøropgave.
Det snerper altså henad et besøg hos en installatør med den opgave.
HCJ, Odense (18-07-2007) 
Svar:
Spis nu lige brød til HCJ - at Højspændingsteste en lampe er normalt forbeholdt fabrikanten.

Til Dorthe
Gå ned i din lokale lampeforretning de kan sikkert hjælpe dig, hvis du er nervøs ved selv at lave lampen
............, ............ (18-07-2007) 
Svar:
ved en sådan udskiftning af fabrikantens anvendte materiel er det vedkommen der laver denne renovering/udskiftning, opgave at sørge for at armaturet opfylder de gældene myndigheds krav.
hvad blandt andet indbatter en højspændingstest.


Magnus G, Lyngby (21-07-2007) 
Svar:
Hej til alle jer der har svaret på spørgsmålet. Det handler ikke om at jeg er bange for noget, men det handler om at det er svært at skifte sådanne ledninger, da der ikke er ret megen plads, og det var det jeg gerne ville have nogle gode tips til.
Venlig hilsen Dorthe Nielsen
Dorthe Nielsen, Hillerød (21-07-2007) 
Svar:
Magnus
Er hatten stået af eller hvad?? Du skal ikke komme og fortælle mig at du ved udskiftning af ledninger i en eksisterende lige pludselig bliver lampefabrikant. Det vil svare til at jeg udskifter ledning i min gamle PH lampe og derefter skal lade udføre CE-mærkning og overensstemmelseserklæringer med videre.
Det tror jeg sku de fleste el-installatører bliver kede af at høre.
Den må du sku længere ud på landet med!!
,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,, (21-07-2007) 
Svar:
Du skal højspændingsteste den slags lamper.
Det er ingen spøg hvis der er en overgangsfejl i en messinglampe.
De ledninger lampen er født med er gamle stofledninger. De bliver tørre og smuldrer med alderen.
Du skal bruge lampeledning, altså dobbeltisoleret ledning i en kappe af den flade type.
Nye ledninger trækkes i med de gamle og det kræver meget stor omhu når de bindes sammen

Vær opmærksom på, at messingfatninger af gammel type, skal skiftes til ny isoleret type. Jeg mener at have set disse fatninger, men har aldrig arbejdet med dem i praksis.
Du bør som minimum gå til en installatør og få ham til at teste lampen, hvis du får den fikset. Bedst er det at lade ham lave det, men det er nok ikke det arbejde de fleste render stærkt efter.
HCJ, Odense (21-07-2007) 

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 32083.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »