» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31125.   « Forrige 25       Næste 25 »

skade på sokkel efter stoppet spildevandsbrønd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et hus hvor jeg konstatere at det ene afløb fra tag er stoppet i brønden. da jeg så graver ned. konstatere jeg at der ligger en betonplade ( B: 50 cm D: 5 cm med 10 cm flamingo ovenpå ) ca. 20 cm under jorden langs med soklen hele vejen rundt om huset. hvrofor har man lagt den og er den ikke bare med til at holde vandet op af huset. ????
Andrej, Jyllige (25-04-2007) 
Svar:
Det må du nok spørge om?
Det er godtnok en mystisk konstruktion. Det er vist en isoleringsmæssig misforståelse af en slags.
Med lidt god vilje kan den måske holde fundamentet frostfrit!!!
Men den gør ingen skade. Flamingo er ikke sugende og "konstruktionen" holder ike på regnvandet.
hpox, Århus (26-04-2007) 
Svar:
Hvis det er et nyere hus, kan det være en sokkelkonstruktion fra Sundolit, hvor der kræves isolering et stykke ud fra huset, da soklen ikke er i normal frostfri dybde.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (26-04-2007) 


Gulvvarme til et-strenget anlæg ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi påtænker at lave nyt køkken i huset og havde egentlig drømt om at nedlægge en radiator og etablere gulvvarme i køkkenet i stedet.
Vores nabo, som har et et-strenget varmeanlæg magen vores (husene er fra 1962), mener ikke, at det er muligt at få gulvvarme til at fungere sammen med et varmeanlæg af denne art. Vi har fjernvarme med indirekte udveksling, men som nævnt kun én streng i huset.
Er der nogen, som har erfaringer med dette, og som kan be- eller afkræfte naboens antagelse? Eller som har et godt råd til, hvordan gulvvarmen kan etableres, så det fungerer på et sådant anlæg ?
Jan, Taastrup (25-04-2007) 
Svar:
det kan sagtens lade sig gøre, man tager på hovedrøret og indsætter et reguleringsT og på hver side af T''et laver man såkaldt frem og retur til gulvarmen, så regulerer man reguleringsT til der er flow i gulvvarmen, men det ved din vvs''er alt om
hugo, kbh (26-04-2007) 
Svar:
VVS''eren kunne jo også koble blandesløjfen til køkkenet på paralellet så denne del bliver "2-strengs"
ksj, Brenderup (26-04-2007) 
Svar:
Tak for svarene - så ender det ender det jo nok med et drømmekøkken alligevel, hvis det er til at betale sig fra ;-)
Jan, Taastrup (26-04-2007) 

til køkkenø Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have en køkkenø med stålbordplade, og vil gerne have tilgang til el fra dennes overflade. Hvilke løsninger eksisterer der? Vi havde tænkt på om der fandtes en slags søjle eller andet man kan sænke ned i en bordplade??
Rozy Eckardt, Svendborg (25-04-2007) 
Svar:
Jeg tror ikke at der findes nogle fabrikerede løsninger til at sænke ned i bordet. Hvis du selv vil lave en sænkning, så skal du huse på at løsningen skal tåle vand og det bliver måske ikke så nemt. Det lyder ellers smart.

Hvad med at sætte en plade, af samme type som køkkenet, imellem underskabene og placere stikkontakterne der!
hat, kbh (26-04-2007) 
Svar:
Tidligere havde L.K. i deres katalog et lille rustfrit stativ på rørfod, beregnet for 2 stk. 3 F. stikk. ryg mod ryg - den ene kunne med en plade udskiftes til 1 stk. 1 F. Jeg ved ikke om det laves mere.
Hvis det kun drejer sig om 1 F. stikk. kan man idag få et gulvstativ til 2 stk. panelstikk.
Per M., 2950 Vedbæk (26-04-2007) 
Svar:
Den udgave til 3 fasede stikk. og i rustfri har jeg så vidt jeg husker aldrig set.

Hvornår ca. var den på markedet?
giraffen, kbh (26-04-2007) 
Svar:
Ja, men det er nok fordi du ikke har så mange år på bagen, som jeg har. Jeg monterede stativet midt i 70erne i et arbejdsbord i kælderen. Den er senere demont. og ligger i en skuffe i skuret.
Det pågældende stativ blev især brugt på laboratorier. Du er velkommen til at komme og røre ved det.
Per M., 2950 Vedbæk (26-04-2007) 
Svar:
Ja tak - tilbudet frister. Jeg ringer en dag når jeg er i Vedbæk.
giraffen, kbh (28-04-2007) 
Svar:
Hej Rozy

Prøv at se på dette link om det er noget der kan bruges
http://www.evoline.dk
Bent, Fyn (30-04-2007) 

skabsgreb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der ved, hvor man kan få/
købe skabsgreb med skrueafstand 9 cm.
Der er huller i skabslågerne,-derfor skal
skrueafstanden være 9 cm.
Erik Wendelboe, Kruså (25-04-2007) 
Svar:
Jeg tror du er nødt til at tage ud og kigge på hvad der er på markedet med en tommestok i lommen..
Der findes utroligt mange forskellige greb, men der er vist ikke nogen steder man lige nemt kan finde nogen der har et bestemt mål mellem skruehullerne.

Hvis du ikke kan finde nogen, kan du måske få dem lavet specielt.
Ole, Amager (26-04-2007) 
Svar:
Tak forsvar.
Jeg har fundet en producent.

Erik Wendelboe, Kruså (26-04-2007) 

Gulvafløb 50 eller 75mm, samt fald på afløbet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal vælge gulvafløb til en brusekabin jeg skal lave på min 1. sal, og kan se at gulvafløbet både fås med 5o og 75mm studs, der er ca 2,5m til faldstammen fra afløbet,
hvilken skal jeg vælge og hvor meget fald skal der være på røret ???

på forhånd tak
Nicolaj Biltoft, Ringkøbing (25-04-2007) 
Svar:
min 2 cm fald pr meter og tag hellere et 75 mm gulvafløb, men det hved din vvs''er alt om.
hugo, kbh (26-04-2007) 
Svar:
Det kan du sagtens lave selv. Min. 2 cm fald pr meter.
75 mm er det bedste.
Stefan Hansen, Horsens (26-04-2007) 
Svar:
måske at nicolaj selv kan lave det, men han må ikke da det er et job for en aut. vvs-installatør.
hugo, kbh (26-04-2007) 
Svar:
Jaja, Jer og al jeres "uha du må endelig ikke lave noget selv".. Ingen kan sige sig fri for ikke at ha lavet noget selv man ikke måtte.
Klaus, kbh (01-05-2007) 
Svar:
det er ikke så meget UHADADA det må du ikke lave selv, som i at vi gerne vil lave arbejdet ( hvilket vi jo meget gerne vil ;) ) problemet ligger i forsikrings delen som følge af en vandskade fra noget du selv har bikset sammen. forestil dig et hus med kælder, men kæmpe vandskade evt fundamentet? Så står forsikring gutten og spørger hvem der har lavet det, hvortil du svarer at det har du selv, hvorefter han tager sine ting og lader dig sejle i din egen sø :)
vand er jo ikke noget at spøge med, slet ikke når det er under tryk.
mvh Daniel
Daniel - www.damica-vvs.dk, uvelse (31-07-2007) 

Sikring i lysdæmper springer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en alm. lysdæmper med skyde"et eller andet" og afbryderkontakt. Der er 6 pærer tilsluttet (a 25w. Den springer sikringen hver gang en pære springer!! Hvorfor det og kan man gøre noget ved det? Har måske noget med overspænding i det øjeblik en pære springer?
Jørn, Århus (25-04-2007) 
Svar:
Når en pære springer kan der ske en kortvarrig forkortelse af glødetråden med forøget strøm til følge. Om det er årsagen eller der ganske simpelt er tale om en kortslutning i en fatning ( er det den samme fatning pæren springer i hver gang)ved jeg ikke.
HCJ, Odense (25-04-2007) 
Svar:
Det er ikke den samme fatning.
Jørn, Århus (25-04-2007) 
Svar:
LK siger at dette kan ske, hvis det er halogenpærer.Ligeledes kan der forekomme brummen.(kun ved 220v halogen)
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (26-04-2007) 
Svar:
Er vist meget normalt.
Køb en stor stak sikringer.
ksj, Brenderup (26-04-2007) 
Svar:
Det drejer sig om alm. kertepærer.
Jørn, Århus (26-04-2007) 
Svar:
Køb en ny skydelysdæmper (koster desværre 350-400kr). De nye er forsynet med termosikring. Så slipper du for at skifte sikringer, hvis der opstår fejl. Er du sikker på, at du benytter den rette dæmpertype?
Henrik, KBH S (26-04-2007) 

Gipsvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et toilet/badeværelse i stueetagen vi vil ha udvidet lidt.
Så der, når det er færdigt, er håndvask, wc og en brusekanbine med fast bund.
2 spørgsmål,
Skal rummet vådrumsikres ?
Skal der bruges vådrumgipsplader ?
Stefan Hansen, Horsens (25-04-2007) 
Svar:
Hvis ikke der er afløb i gulvet, og ikke er bruser ved håndvasken så nej, der skal ikke vådrum sikres , så er hele rummet bare fugtig zone pga. brusekabinen , men om der skal brues vådrums gips er jeg ikke sikker på, ville jeg selv have brugt, og lave fugtsikring , men vådrumssikringen kan godt undværes.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (25-04-2007) 
Svar:
Hej

Hvis der er brusekabine skal der anvendes 2 lag vådrumsgips og vådrumssikres efter gældende regler.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (01-05-2007) 
Svar:
Okay, jeg takker for svaret !
Stefan Hansen, Horsens (01-05-2007) 
Svar:
Skal der også vådrumssikres hvis brusekabinen er med fast bund ? og ikke bare er nogle brusevægge man stiller op ?
Stefan Hansen, Horsens (01-05-2007) 
Svar:
Hej

Umiddelbart ja da jeg sidestiller det med et badekar hvor vådrumsmembranen skal udføres inden montage og med 2% fald under.

Men læs By & Bygs Anvisning 200 som omhandler alt om vådrum.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (02-05-2007) 

Skotrenner Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et vinkeltag. Den ene vinkel støder 2/3 del op mod det andre, deraf to skotrenner.Hvordan samles de i toppen. Skal de klippes i smig eller hvad. De danneer ca.90grd.
Kjell Ingolfsrud (Kello), 2791 Dragør (25-04-2007) 
Svar:
Ja, skræes enten i smig , eller kontra og skrues så sammen.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (25-04-2007) 

Tilslutning af varmepumpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har frakoblet en varmepumpe, men skal have den tilsluttet igen. Ved i hvad henholdsvis rød og brun skal kobles til? Der står T og N...
Troels, Randers (25-04-2007) 
Svar:
Der står ikke L og N ?
Henrik, KBH S (25-04-2007) 
Svar:
N= nul = blå
T = L = Fase = en anden farve

Ovenstående passer ofte, men ikke altid.
ksj, Brenderup (26-04-2007) 

Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vedr. varme i gulv. Vi har i dag et klinkegulv (kirketegl) med el-varme under. Fugerne i gulvet er ca. 1,5 cm. bredde - og vi har hørt, at nogle firmaer har specialiceret sig i at fræse sådanne fuger ud, så man kan lægge anden varme (slanger) ned i fugerne - til erstatning af el-varmen. Er der nogen der kender til firmaer eller nogen, som har erfaring med et sådan projekt??
LRC, 4500 (25-04-2007) 

Keim Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Tak for det Lars.
Efter pudsning har jeg vandskuret
Jeg har fået kigget på Jotun silikonemulsjon maling, da jeg også skal male en betonsokkel. Hvordan har du det med det?
Mvh
Olaf
Olaf, 6100 Haderslev (25-04-2007) 
Svar:
Hej Olaf!

Hvis man pudser og derefter vandskurer, så kan man da ikke se murstens strukturen igennem, og så er det ligemeget med silikat og silicone! Mur emulisjons maling er er den mest fleksibel af dem alle til de fleste formål!
Sokkel maling - Hvis der ikke er koldtflydende asfalt på i forvejen, kan du anvende impredur facadegrunder eller microdispers til bunden og derefter en glans 25 facademaling, der er diffusions åben! den er nem at afvaske og så kan den tones i lige den farve du ønsker, men vælger du derimod, sokkelmaling fra en af grossisterne er den standard sort eller grå!!!!

Med venlig hilsen

Lars Frey, malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (25-04-2007) 

havefliser lagt i cement Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Alle
Nu har vi hele vinteren set haveudsendelser fra England, sådan som jeg kan se det, bliver alle deres havegange, terasser mm lagt i cement. Kan det passe ? og hvorfor.
Vores terresse har vi ikke lagt i cement, men i stabilgrus og grus, men da vi skal
ligge en snoet havegang igennem haven var det måske en god ide med cement ?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Fie, Rødovre (25-04-2007) 
Svar:
fordi englændere er mærkelige, de har også deres vandrør ude på husene og kører i den forkerte side af vejen. der er ikke nogen grund til at begynde at lægge dine fliser i cement, gør bare som vi danskere altid har gjort, det fungere jo fint, men det må du jo selv tage stilling til.
nils, kbh (25-04-2007) 
Svar:
Det meste af England er stort set frostfrit, derfor kan de lægge fliser på et par klatter beton.
Aksel, Hørning (01-06-2007) 

Hjemmelavede låger til walk-in-closet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, min kæreste og jeg er ved at flytte i ny lejlighed, og da der i lejligheden er en lille krog på kun et par kvdm, tænkte vi på at bruge pladsen på et hjemmelavet skab, og derved spare et både dyrt og pladskrævende elementskab.

Jeg spekulerer så lidt i, hvordan man laver en form for skinnesystem (som der er på de mange moderne elementskabe), så dørene kan forskydes, og man derved kan gå ind i skabet. Derudover skal der jo også skaffes et par temmelig store plader ("dørene" til skabet), på ca. 2,5m x 1,0m hver. Her så jeg hjemmesiden "mifapladen.dk", der så ud til at kunne levere billige plader, da 18mm fyr i ovennævnte dimensioner koster under 1000kr/stk. Overfladen er ligemeget, da den bliver malet. Er dette muligt at gøre billigere? Kan det passe at MDF er temmelig billigt?

Og hvordan laver man skinnesystemet? Kan man købe nogle små aluminiumsskinner til bunden, så der ikke kommer en tværgående liste... Er der nogen der har prøvet noget lignende? Budgettet for "dørene" er på ca. 2000kr., meget gerne billigere.

Håber på gode forslag
Anders Pedersen, Ballerup (25-04-2007) 
Svar:
jeg tror du skulle tage i skab selv eller kvik de har nogen udemærket skyde låger som ikke er ret dyre og de bliver lavet på de mål du vil ha.
Andreas, Jebjerg (25-04-2007) 
Svar:
Jeg har været i SkabSelv, men det koster over 2000 pr. låge, og er meget flot. Men som nævnt er overfladen ligegyldig, da den bliver malet, og jeg vil meget hellere selv lave det, det må være muligt!
Anders Pedersen, Ballerup (25-04-2007) 
Svar:
Firmaet Svalk har skinner til den slags og det forhandles gennem byggemarkeder.

MDf er klart billigere og giver en flot overflade når du maler dem.

God arbejdslyst
Morten, DK (25-04-2007) 

fugt i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en "ny" kælder, hvor alt er lavet "efter bogen" - omfangsdræn isolerede vægge indvendig og udvendigt. Der dog stadig fugt i murene, og maleren har anvendt en Dyrup 6300 diffusionsåben maling på indervæggene. Nu ser jeg at den kun må bruges udendørs- Kan det have betydning for fugten?

Hans/København (24-04-2007)
Hans, København (24-04-2007) 
Svar:
Hej Hans!

Det er nok mur emulisjons maling, og det er et godt produkt til kælder, der hvor den ikke passer indendørs er pga. fungucid mod alger og skimmel, men det er det rigtige at gøre for dine vægge!
Mvh.
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (25-04-2007) 
Svar:
jeg skal ikke gøre mig klog på det produkt der er beskrevet men hvis det er en kælder der bliver brugt og hvor man opholder sig er det sgu da ikke for smart med fungisid og skimmel/svambe hæmmende ting. Når man f.eks kan bruge noget silikat maling som er meget diffusionsåben. Denne er godt nok noget dyr men pengene er så også givet godt ud. Bare en tanke.
Claus, Hjørring (30-04-2007) 
Svar:
Hej igen. jeg tror ikke det har betydning for fugten at den er brugt indendørs men jeg ville være godt gal i skralden over at maleren har brugt dette produkt. Jeg var lige inde og se sikkerhedsdatablad for produktet. Og især hvis i har børn. I skal da nok overleve men det er tilsyneladende et hæftigt produkt som myndighederne på det kraftigeste fraråder. Jeg formoder at i har renoveret kælderen ( "ny" kælder )men man må jo formode at den skal bruges og så er det sgu for dårligt med den kommentar Lars og især hvis du arbejder med at sælge maling. det er ikke for at provokerer nogen. Bare min mening.
Claus, Hjørring (30-04-2007) 
Svar:
Hej Claus!
Det helt rigtigt Claus, men silikat er ikke bedre, har du lugtet til det?. Maler producenterne konkurrerer på nye teknologier bla. nano teknologi! De tilsætter midler som får skidt og alger til at pralle af på facaderne! Dette skulle ikke gøre malingerne mere sunhedsskadelige og i EU er det forbudt at tilsætte fungicider, så det er nok heller ikke blevet malet med maling tilsat fungicid! Sikkerheds datablade, skal, advarer mod at børn ikke må have omgang med materialerne! Det gælder stort set alle produkter! Men gravide må gerne male med produkterne!??????
Har man fugtproblemer i en kælder er der ingen anden udvej end at bruge en form for facade maling, eller grafo therm fra djursland!
Jeg er malermester og sælger bla. via www.Malinghandel.dk EU blomst og svanemærket malinger!
Jeg rådgiver folk udfra erfaringer og jeg nævnte også at den ikke passede indendører, men til VÆGGENE, var Mur emulisionsmaling det produkt der var det bedste at anvende!
Men det gør mig selvfølgelig altid bedere, når man støder på konstruktiv kritik!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 

Forlængerledning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Findes der formelle krav vedrørende dimensioner på forlængerledninger til brug på campingpladser og marinaer?

Hvis ja: Hvilke?
Svend Röttig, Greve (24-04-2007) 
Svar:
Jeg kender ikke regler ang. dette, men jeg ved at jeg selv ville bruge 3 x 2,5 H07 RN-F.
Det kan tåle lidt af hvert.
HCJ, Odense (24-04-2007) 
Svar:
Til HCJ, er der nogen særlig grund til at du vælger H07 istedet for almindelige H05.
,, , (25-04-2007) 
Svar:
Fordi H05 RN-F, ifølge NKT, ikke er beregnet til brug i det fri. Jeg går ud fra at Svend gerne vil benytte sin campingvogn/båd udendørs.
Henrik, KBH S (25-04-2007) 
Svar:
Det er netop grunden.
HCJ, Odense (25-04-2007) 
Svar:
Hej
Vedr. henriks svar så hej jeg lidt svært ved at forstå hans udsagn vedr H05 RN-F ikke skulle kunne bruges i det fri - for H = harmoniseret <HAR> - 05 = kablet kan klare 500 V fase/fase og 300 V fase/jord - R = Rubber (gummi) - N = Neopren - F = fleksibel (bøjelig), den store forsket på 05 kontra 07 er for 07 kan kablet klare 700 V fase/fase og 500 V fase/jord og mig bekendt har vi på campingpladser stadig kun 400 v imellem faserne, så det udsagn som Henrik nævner at ifølge NKT så kan kablet ikke bruges i det fri det vil jeg gerne se på skrift
Gruber, Ålsgårde (15-05-2007) 

Isoleringsvæg og elinstallation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg skal have opsat danogips' isoleringsvægge samt trukket nye elkabler og opsat stikkontakter.
Hvor pokker gør man af kablerne - kan de bare ligge bag isoleringsvæggen? Altså mellem ydervæggen og isoleringsvæggen.
Pernille, Kbh. (24-04-2007) 
Svar:
Det klarer elektrikkeren.

Man kunne fx fræse dem ind i vægen.
ksj, Brenderup (26-04-2007) 

Keim Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står for at skulle male mit nypudsede hus, og vakler mellem Keim og Murværn.
Er der nogen der kan give et godt råd? Hvad er bedst?
Mvh
Olaf
Olaf Kydzierzykowski, 6100 Haderslev (24-04-2007) 
Svar:
Hej Olaf

Jeg kender ikke murværn, men jeg har selv for 1½ år siden ståaet i samme situation og besluttede mig dengang for skalflex silikatmaling. Grunden til at valget faldt på dem er at de gratis og uforpligtende kom ud og kiggede på mit hus og rådgav mig. De anbefalede mig at vente 1 år ekstra og gav mig en komplet liste over hvordan jeg skulle forholde mig. Det blev malet i september sidste år og står knivskarpt.
Jan erik, Rønnede (24-04-2007) 
Svar:
Hej Olaf!
Keim, er Silikat maling, og har ingen virkning på pudset murværk, men er rigtigt godt til filset facader!
Silicone, Xiloxsan og silikatmaling er de mest diffusions åbne malingstyper du kan få!
De absobere vand og co2- Keim 2,5 % og de øvrige ca 3-7 %. Mur emullisions maling er den mest alsidig og muligvis nok den bedste til pudset facader!
Jo hårder beton eller puds materialet er, jo bløder maling skal du bruge og omvendt!
Dvs. at det ikke nødvendig vis Keim der ville være det mest optimale! Hvis du maler Keim på en hård puds eller beton overflade, kan du et par år efter tage din håndflade og afstøve malingen af!
Undersøg bundens hårdhed hos grossisten eller skriv det til mig, så kan jeg give dig det helt rigtige råd!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinhandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (24-04-2007) 
Svar:
Hej Lars.
Du skriver, at Silikat ikke har nogen virkning på en pudset overflade!
Hvilken virkning er det, silikaten ikke har?
Niels, Næstved (26-04-2007) 
Svar:
nå jo, jeg glemte:
Hvad betyder det, at de absorbere vand og co2?

Hvorfor skal man bruge en blød(ere) maling på en hård bund og omvendt?
Det sidste kan jeg slet ikke forstå!

Er en muremulsion det der kaldes en olieemulsions-maling?

Mvh Niels, Næstved (26-04-2007) 
Svar:
For at svare så alle kan forstå det.
Når i ser en filtset indfarvet murstens væg, kan i fornemme fugerne er mørkere og makere stenen! Den effekt opnås også med silikat malinger, men hvis væggen er pudset, fremgår den effekt ikke, tvært imod, der hvor der er et tykt lag puds vil det være mørkere og der hvor der er tyndt blive lysere! Mur emulisions maling giver en ensartet overflade!!
Silikat malinger er diffusions åbne, dvs. at væggen kan ånde, jo mindre % jo bedre åbenhed! Silikatmalinger kan suge og afgasse vand fra sig, nogle malinger holder længe på fugten og andre som silikat ikke!
Olieemulisions maling er korrekt, men i realiteten er det halv olie halv vand, ergo emullision, derfor ikke den forvirring!
Hvis du pudser med et hårdt produkt og maler med et hårdt produkt, har tingene nemmere ved at slå revner, eller skabe hurtigere sætninger på facaden, i nogle tilfælde krakeleringer!!

Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (26-04-2007) 
Svar:
Hej Lars

Selvom det er et pudset hus, får man da stadig silikat malingens mange fortræffeligheder, bl.a får man ingen overfladespænding, man får den mest diffusionsåbne maling (bortset fra kalk og cement) man får en maling der laver et indfarvet lag, og dermed går i forbindelse med underlaget frem for at der ligger en film oven på huset. Derudover får man en helt mat maling der i mine øjne er noget smukkere.
Glansen er faktisk også mit argument mht sokkelmaling, jeg synes de sokkelmalinger de forskellige producenter laver er meget bedre pga den lave glans, derudover er det en kæmpe fordel med farver der er tonet fra bunden hos leverandøren, da de så er meget mere farveægte, og dermed ikke falmer som en maling der er tonet og tilsat acryltonepasta.
Jeg vil til enhver tid foretrække silikat eller siloxan malinger frem for acryl eller olie emulsion.
Der er lavet nye typer facademalinger der er en emulsion af silikat og acryl, de er neget mere diff. åbne og meget mere farveægte, dem ville jeg altid foretrække frem for olieemulsion hvis det er på tidligere malede huse.
Torben, København N (27-04-2007) 
Svar:
Okay Torben!
De er lige matte!
Og på et tidligere malet hus , kan du kun bruge silikat, hvis det har fået silikat i forvejen!!!!
Og alle farver falmer, selv et plastic vindue!
En sokkel, skal være til at vaske af, og jeg mener ikke at en mat diffusions åben maling er det bedst anvendelige, så vi er ikke enig!
Men hyggeligt at have dig med i kampen!!!

Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (27-04-2007) 
Svar:
Alle farver falmer?
Tja, men alle farver falmer ikke lige meget, og samtidig har bindemidlet også en stor indflydelse på det visuelle.
Olie, alkyd o.lign bindemilder kridter og/eller gulner, og er dermed også med til at ændre selve kuløren på(lang/kortere)sigt.

Akrylbindemidlet ændre sig stort set ikke, og har dermed ingen eller ringe effekt på ændring kuløren.

Jernoxidfarver - jordfarver - ændre sig svagt eller ikke og kaldes oftes for lysægte. Hvor andre, ikke mineralske pigmenter kan være mere eller mindre lysægte. Ikke sjældent findes der pigmenter, som kun anbefales til indendørs brug, netop af samme årsag.

Diffusionsåben - også kaldet PAM-værdi (eller Z-værdi (GPa S m2/kg
)) som bare er en halvering af PAM-værdien - er ikke en enten-eller værdi.
Som I er lidt inde på, er der forskellige "tætheder" alt efter bindemidler, sammensætning af samme, og produkter.

Typiske PAM-værdier
- Silikat, Cementpulvermaling, Kalk = > 1
- Siloxan ca eller > 1
- Emulsionsmaling, akylmaling > 5
Óg bare for sammenligningens skyld
- oliemaling ca. 60

Maling, heller ikke silikat, absorberer ikke vand, men er vandafvisende. Eneste undtagelse er vist et specielprodukt fra Grafo-therm på djursland.

Mht mængden af olie i olieemulsion, så er den ikke på ca. 50%
I flg oplysninger fra Sadolin, Dyrup, Flügger og Beck & Jørgensen ligger olieindholdet på mellem 0,5% og 1,5%.

Sokkelmaling og glans: Jeg er helt enig med, at der skal være glans på en sokkelmaling, uanset produkt, således
snavs har sværest mulig ved at binde. Det gør det også nemmere at rengøre, når glansen er højere.
Men glansgrader er ofte til diskussion.

God weekend.

ps..PAM- står for Proof Against Moisture (tæthed over for fugt)
Værdierne er hentet fra Malerbogen, Teknologisk Institut.

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (27-04-2007) 
Svar:
Sådan Frank!!!!

Mvh. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (27-04-2007) 

Vådrumssikring i Bryggers? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, har lige en sag hvor en byggesagkyndig påstår at det er et lovkrav at der skal etableres vådrumssikring i et bryggers langs væggene. Betongulv/gipsvægge. Kan det være rigtigt? Hvis ja hvor kan jeg finde denne lovtekst, eller findes der så også en lov om undtagelser? Mvh Christoffer
Christoffer Vestergaard, Frederikssund (24-04-2007) 
Svar:
Du skriver ikke hvilket type byggeri.
Men kik i bygningsreglementet, erhverv og etage eller det for småhuse.

http://www.ebst.dk
hpox, Århus (24-04-2007) 
Svar:
Hej

I alle vådrum skal der vådrumssikres på hele gulvet og 10 cm op ad vægge.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (25-04-2007) 
Svar:
Ja det er jeg med på, men hvor er det defineret at et bryggers er et vådrum? det handler sig om en normal nybygget villa!
Christoffer Vestergaard, Frederikssund (25-04-2007) 
Svar:
Hvis der er gulvafløb, så er det vådrum
bb, horsens (25-04-2007) 
Svar:
Tak for din mening men, jeg leder efter en lovtekst, så hvor har du læst dette?
Christoffer Vestergaard, Frederikssund (25-04-2007) 
Svar:
By og Byg anvisning 200 Vådrum
udgivet statens byggeforskingsinstitut.

Denne anvisning skal følges i forbindelse
med opbygning af vådrum.
bb, horsens (25-04-2007) 
Svar:
Tillader mig lige at stille et ekstra spørgsmål her..
Et toilet/badeværelse med toilet, håndvask og en brusekabine med bund, skal det rum vådrumssikres ?
Stefan Hansen, Horsens (25-04-2007) 
Svar:
Undskylder mange gange, men her er ikke defineret hvad der er et vådrum og hvad ikke, her står at der skal vådrumsikres i vådrum.... og det ved jeg godt, jeg leder efter definationen af et vådrum!

Christoffer Vestergaard, Frederikssund (25-04-2007) 
Svar:
Er der gulvafløb eller bruser ved håndvasken er det et vådrum.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (25-04-2007) 
Svar:
Hvis du søger på Goooogle på "definition" og "vådrum" får du følgende hit.

"Definition af vådrum"
I følge By og Byg Anvisning 200 defineres vådrum således:
"Ved vådrum forstås rum påvirket af vand eller høj relativ luftfugtighed".

Goooogle ved alt, sku.

Der behøves altså ikke engang at være vandinstallation, endsige afløb for at det er et vådrum.
hpox, Århus (26-04-2007) 
Svar:
Du er for go, hpox!
giraffen, kbh (28-04-2007) 

Betontegl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et rækkehus med betontegl bygget i 1982-83 og står nu for at det skal renoveres. Jeg har hørt at der i nogle betontegl kan forekomme eternit. Ved I om det har noget på sig? Skal vi tage specielle miljøhensyn ifm afrensningen før maling. Hvad med kloaken skal den lukkes?
Inga Steffensen, Lejre Kommune, Sæby (24-04-2007) 
Svar:
Du mener nok asbest!
Det er jeg så godt som 100% sikker på ikke har noget på sig.
hpox, Århus (24-04-2007) 
Svar:
Der er ikke asbest i betonteglene , så ingen problem med få det renset og malet.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (25-04-2007) 

køb af køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har været ude at se på køkke og valget står mellem et invita med malede låger
eller et netto line begge leveret samlet og opsat med en komposit bordplade der er ca 18000 kr.forskeld hvad får vi mere for pengene ved invita hvad er bedst malet/eller/folie låge
per jepsen, vejle (24-04-2007) 
Svar:
Jeg ville til enhver tid vælge Invita. Forskellen mellem de to låger er :

1) En malet låge er i mine øjne klart pænest.
2) En malet låge kan evt males op hvis den får ridser.
Jan, Danmark (24-04-2007) 
Svar:
derimod koster en ny låge uden beslag eller hængsler hos NettoLine ikke en herregård.
Forøvrigt er deres folie utrolig stærk.
Prøv selv at se hos Skab selv eller Kvik.
Det er de samme låger
jan pedersen, fredericia (24-04-2007) 
Svar:
Hej Per!
Du har nu højst sandsynlig nogle tegninger fra de ovennævnte levrendøre!
Bestil Korpuserne i Ikea, Kontakt da en Maskin snedker til låger og opsætning!
Stenplader får i fra Stenhuggeren, eller granit forhandler!
Drømme køkkenet er nu inden for rækkevide til det halve, og det ser ikke masse produceret ud! Snedkeren kan udfører detaljer og finesser, man ikke kan betale en køkken leverandør for, det ville simpelt hen kun kunne lade sig gøre hvis de selv sendte det til snedkeren!
HTH Skulle have 160.000 kr for et køkken vi havde fået tegnet, og den samme tegning fik vi lavet på den anden måde, med ydeligere detalger for 78.000 kr.
Alt i alt en god ide, hvis man kan administrer byggeplanlægningen!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (24-04-2007) 
Svar:
Jeg ville klart vælge nettoline, deres skuffer er super gode, og prisen er jo også afgørende. Har stået i en lignende situation og jeg valgte nettoline. Alt var leveret på en gang og køkkenet er lige som vi ville have det.

Jesper, Fåborg (25-04-2007) 

Lang granitbordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej eksperter :)

Jeg er i lidt af en knibe mht. mit nye Ikea køkken. Jeg har forelsket mig i en Black Galaxy granitbordplade som kan leveres igennem f.eks. Silvan (de bruger CC Vejle som leverandør). Pladen skal være 2.4m lang og der skal laves udskæring til både kogeplade (56x47cm) og vask (38x52). Vasken er placeret yderst i den ene ende, og kogepladen starter 42cm fra den anden ende af pladen.

Problemet er, at skæreriet kun vil lave en plade med to huller hvis den maksimalt er 1.8m lang ialt, og ergo er den 0.6m for kort :,-(

Så vidt jeg kunne forstå er problemet, at pladen er for skrøbelig under transport, men at den ville være ok når først monteret.

Spørgsmålene:

Er det muligt at transportere sådan en 2.4m lang plade m. to huller hvis man virkeligt passer på? Jeg overvejede nemlig at hente pladen selv og lægge den på mine underskabe med en ven. Skæreriet vil godt lave pladen, men ikke tage ansvaret for transport og oplægning.

Ville gerne høre om jeres erfaringer med granitbordplader.

Alternativet er en træplade, men jeg er ret hooked på en stenplade.

Gode forslag, kommentarer osv. modtages med kyshånd.

Kim Voss, Helsingør (24-04-2007) 
Svar:
Glem endelig alt om at hente den selv. Specialtransport.
Hvis du knækker den selv, er det en dobler
jan pedersen, fredericia (24-04-2007) 
Svar:
Jamen, firmaet vil jo netop ikke levere den :-(

Hvad skulle forskellen iøvrigt være mht. transporten hvis jeg selv transporterede den? Pladen kommer i en transportkasse og bliver fragtet i en varevogn. Så vidt jeg har forstået er problemet primært oplægningen.

Kim Voss, Helsingør (24-04-2007) 
Svar:
Mon ikke sagen er klar. Du er smaskforælsket i den stenplade, selv om en træplade ville være langt bedre!
Det er da bare at hente den og lægge den på og lade være med at tude såfremt den knækker.
Men pladen skal håndteres med følelse og omtanke.
hpox, Århus (24-04-2007) 
Svar:
Hehe, sådan kan man jo egentligt nok godt se på det.

Men har du erfaringer med at håndtere granit, så jeg ved lidt om hvad jeg skal forvente?

Pladen kommer nok til at veje i omegnen af 100kg kan jeg regne mig frem til. Er sådan en krabat til at håndtere for to mennesker uden seler osv.?

Kim Voss, Helsingør (24-04-2007) 
Svar:
Seler dur ikke til oplægningen. Råstyrke er hvad der skal til, selv om 50 kg pr. person måske er til den høje side.
Det kan være svært at sige hvordan pladen skal bæres, men mest muligt på højkant formodentlig.
Det går nok nemmest hvis en af jer har lidt erfaring og blik for hvordan man flytter rundt med ting.


hpox, Århus (24-04-2007) 
Svar:
Hej igen :)

Ok, ingen seler. Jeg har ellers rigeligt erfaring i at flytte rundt med tunge ting. Har været chauffør i et tvreparations firma og slæbt store fjernsyn op og ned i etageejendomme - af og til fire etager uden elevator... :-/

Nå, men pladen har jo to svage punkter - området med vask og især kogeplade, da der intet er her (vasken leveres ilimet). Man skal vel løfte på midterstykket og ikke ude i enderne? Og samtidigt kun løfte mens pladen er lodret - dvs. rejse den op inden løft og have den stående på underskabene inden den lægges ned.

Ville nu stadig gerne høre fra nogen som har prøvet stuntet... :)
Kim Voss, Helsingør (24-04-2007) 
Svar:
Jaså, hvis du har erfaring, også med seler. Så skal det nok gå altsammen.
Jeg mente bare at det kunne være svært at lægge pladen på plads med alt for meget udstyr og for lidt plads.
Men nu vi er igang. Oversiden af underskabene skal være helt plan, eller ihvert fald passe til pladen således at denne understøttes overalt. Når der sine steder er så lidt bordplade tilbage kunne den jo nemt knække hvis du klasker entrecoterne for voldsomt.


hpox, Århus (25-04-2007) 
Svar:
- ja eller det der er værre på køkkenbordet...

Sørg for at der bliver fræset jern-armering i de tynde strimler.
giraffen, kbh (25-04-2007) 
Svar:
Hej Kim

Jeg har solgt en plade på 3,5 meter med 5 huller.
2 hvor der fra fabrikkensside, var isat vask og 3 huller til Voss frontline.
denne skulle leveres på 3 sal i København.
Nu blev pladen ikke solgt til "silvan" pris, men til en nok urimelig pris, men det var også mit ansvar det hele, Producenten ville ikke have noget med det at gøre.
Vi pakkede bordpladen ud af transport kassen, nede på vejen, lagde en 22mm MDF plade over og under de 3 huller til kogesektionen, ca 50 cm i overmål, små plader imellem, og så blev de skruet sammen, samtidig spændte vi dem fast med nogle bånd 3 steder.
Så fik vi en kran til at hejsen den til 3 sal og trak den ind gennem vinduet, for at undgå de "skæve" ryk og løft på pladen i opgangen.
4 mand bar den ud i køkkenet og lagde den på, det gik problemfrit, jeg tjente en masse penge på den bordplade, men var det gået galt, havde overskudet nok ikke været noget at skrive hjem om.
Så tag chancen, tænk dig godt om, og spørg til håndteringen hos CC, de han helt sikkert give dig nogle tips.
PS, en kran er ikke så dyer igen mener jeg måtte give 950 ex moms, for den 1½ time det varede.

Henrik, Ringsted (27-04-2007) 

Udseende Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vi har lige fået lagt tagpap på listetag, på vores nye hus. Spørgsmålet går på følgende: Vi aftalte med tagfirmaet at ´pappet skulle monteres uden overlæg og begge nabohuse var reference huse. Forstået på den måde at vores tag skulle have samme finish, ingen synlige overlæg (vandret) i hverken over eller underpap, altså hele baner. Nu er det sådan at firmaet har lavet med overlæg i underpappet, med meget synlige buler til følge. Dette har jeg fremført for dem, til hvilket de svarer: det er som det skal være! - det kan godt ske at det er som det skal være, efter reglerne, men det er jo ikke præmissen. Der skulle ikke være synlige vandrette overlæg, det skulle være som begge nabohuse og det er det ikke. Ved gennemgang af taget påpeger jeg bulerne, ved en af bulerne der strækker sig over 2 baner (under trekantslisten) siger han så, det der er ikke et overlæg i underpappet, det er krydsfineren- samlingen der ikke er så god!!! hallo, skulle man så ikke have rette det inden påsvejsningen af underpappet?
Men ikke nok med det så er der fodspor (rigtig mange) på måske 30% af alle banerne. Det har han sagt at det er en fejl, det skal rettes. Det vil han gøre ved at lime skærver på, i de baner hvor sporene er! endvidere er der ca 50 cm. "kradse spor" nederst, på begge sider af trekantslisterne, 4 spor der træder meget tydeligt frem. Skal man finde sig i det? mht. præmissen for udseendet, kan dette bevidnes af hovedeentreprenøren at det blev aftalt at finishen skulle være som nabohusene.
Det er et nyt hus, vi har dermed også købt og betalt for et nyt tag, ikke et tag der skal repareres med lim og skærver.
Som en krølle på historien kan jeg oplyse at hele taget er skiftet een før dette. Undertaget var lavet med brædder, som viste sig at have været for fugtige ved opsætningen, med det resultat at ca. 25% af samtlige samlinger i fer og not, gik fra hinanden den efterfølgende sommer. Det var som at gå på en trampolin. Dette blev rettet, efter et ½ års tovtrækkeri om hvem der havde skylden, ved at fjerne alt pap og lister, for derefter at monterer krydsfinerplader ovenpå brædderne. Så det er simpelthen tag nummer 2, der ligger på vores hus som vi flyttede ind i, for ca. 2 år siden. I vores øjne grænser det sig til idioti, at man ikke gør sig 10% mere umage, ved en så stor og dyr OM´er. Jeg søger et godt råd - samt svar på, hvad er ret og rimeligt. På forhånd tak.
Ham selv, Jylland (24-04-2007) 
Svar:
Hvis hovedentreprenøren kan bevidne at det er aftalt at der ikke skal være overlæg, så er der ikke noget at komme efter. Snak med ham for at være sikker på at han også har forstået det sådan. Hvis det er tilfældet vil jeg gå direkte på tagmanden og sige "det skal laves om" med trussel om sagsanlæg. Det kan godt være at det i nogles øjne er en bagatel men en aftale er en aftale.

Derudover vil jeg få fat på en anden fagmand for at vurdere de øvrige forhold.
Jan, Danmark (24-04-2007) 
Svar:
Har netop selv været igennem advokat forløb (afsluttet med forlig) omkring "sjusk".

Det ENESTE der gælder i denne verden er om du kan dokumentere aftalen. I realiteternes verden er det altså kun skriftlige aftaler der gælder - idet det er meget svært at dokumentere en mundtlig aftale overfor en dommer.
Jesper, Virum (06-05-2007) 

lydisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min kone har endelig givet efter for mit pres og givet mig lov til at lave et lytte rum, hvor jeg kan dyrke mine favoritter indefor musik.
jeg ville godt lydisolere vægge og loft (et kælderlokale) så hun ikke skal tage til nabokommunen, når jeg tænder forstærkeren:-)
Findes der nogle gode forslag, ud over æggebakker til beklædning ? Gerne lidt forklaringer, på arbejdsgange mm.
henirk, Taastrup (24-04-2007) 
Svar:
Nu er lydisolering nok et af de områder hvor det er sværest at komme med generelle betragtninger, men jeg kan da forsøge.
Nu skriver du ikke hvilke materialler vægge og etageadskillelse er lavet af, samt hvor stor rummet er. Men du skal tænke på at for effektivt at lydisolere fx en væg så er der 3 ting der kan anvendes, gerne samtidig så godt det kan lade sig gøre. For det 1. at gøre den tung, så let kan påvirke den, for det 2. at gøre den tæt, så lyden ikke kan finde vej udenom og for det 3. at gøre den uafhængig af resten af konstruktionen så lyden ikke kan forplante sig i konstruktionen. Mener forresten at der på Danogips''s hjemmeside er nogle anvisninger på hvor meget forskelligt udførte skillevægge lydisolerer. Er etageadskillelsen af bjælker/brædder ville jeg, hvis der er plads, overveje at sænke loften vha en ramme der kun er fastgjort i væggene, isoleret og beklædt med mindst to lag gips.
Og enedelig er æggebakker ikke til lydisolering, men for at undgå stående bølger ("ekko") inde i rummet. Der kan fåes nogle skumgummipyramider der er beregnet til formålet, men du kan nu også komme langt med bløde gulvtæpper og polsterede møbler, evt et par vægtæpper. Husk også at gøre noget ved døren, ellers er resten jo spildt. Held og lykke med projektet.
BS, Tørring (24-04-2007) 

Maks belastning af parketgulv? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Goddag..

Jeg bor på 1 sal i et gammelt lejligheds kompleks. Vi har forholdsvis nye parketgulve.

Mit spørgsmål er så hvor stor en belastning sådan et gulv kan klare. Det skal bare være sådan ca.

Jeg skal nemlig snart have mig et 150 kg tungt skab som fylder under 1 kvadratmeter og jeg vil være helt sikker på at dette ikke er farligt eller lign. Skabet vil blive placeret i et hjørne af mit rum helt op mod væggen.

Mange tak..
Tobias, Frederiksberg (24-04-2007) 
Svar:
hvis du nu stod og kyssede din kæreste i hjørnet. Tror du så, at gulvet ville give efter?
jan pedersen, fredericia (24-04-2007) 
Svar:
Hvis nu Tobias istedet kysser sin nabos kærste, kan gulvet holde til det?
hpox, Århus (24-04-2007) 
Svar:
jeg forsøgte at være morsom, men ak!!
Hvad jeg mente var, at to-tre menneskers vægt udgør faktisk dit skabs vægt - og ingen ville vel være bange for at befinde sig i nærheden af hinanden på et trægulv?
jan pedersen, fredericia (25-04-2007) 
Svar:
Mange tak for svarene.. :)
Dejligt med lidt humor indblandet :D
Tobias, Frederiksberg (25-04-2007) 

Tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vil gerne bygge ca. 25 kvm. til vores stue. Tilbygningen skal isoleres så den kan bruges året rundt. Den skal mures op, og der skal være elgulvvarme. Der skal være etternittag og der skal være et stort glasparti med dør. Hvad kan sådan et projekt ca. gøres for incl. fundament.
Charlotte Schultz, Skælskør (23-04-2007) 
Svar:
Jeg tror inkl. alle håndværks grupper 4-500.000 kr! inkl. moms og materialer!
Jeg vil tro hvis i selv lavet loft, indv. vægge, maler arbejde, paneler, døre og gulvet, så tror jeg at i kan sparer 150.000 kr.
Nu er jeg malermester og ikke byggemester, men jeg har en fornemmelse, hvad mange kunder ender med at have betalt på tilbygninger gennemtiden!
Med venlig hilsen

Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (24-04-2007) 
Svar:
Hej Charlotte.

Det lyder ikke helt forkert at tale om en byggepris på omkring de 18 - 20.000 kr. pr. m2. incl. moms.,- hvis der er tale om en tilbygning til et "almindeligt" parcelhus.

Dertil skal I regne med en udgift til at få tegnet huset så det kan godkendes hos kommunen og tegninger til at bygge efter.

Som du sikkert ved så kan prisen for et stykke arbejde svinge meget hvis f.eks. der skal funderes ekstra, der er tale om en skrående grund, osv..

Mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk





Arkitekten, ., (25-04-2007) 
Svar:
Hej Charlotte
Er I interesseret i at få udarbejdet et projekt på Jeres ombygningsarbejder, så kontakt os gerne. Se også referencer mv. på vores hjemmeside www.gl-arkitekter.dk
Gro & Larsen Arkitekter, Lundby (08-05-2007) 

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31125.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »