» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 32128.   « Forrige 25       Næste 25 »

Kraftstik Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan I forklare hvad et kraftstik er?
Jeg spørger fordi min el-sav i sommerhuset afbryder relæet hver gang jeg forsøger at tænde saven. I huset/skuret er det et kraftstik, som måske kan benyttes?

Johnny Kaul, Esbjerg (24-07-2007) 
Svar:
Jeg forstår ikke helt.
Du spørger om hvad et kraftstik er for derefter at bekendtgøre at der sidder et i skuret.
Et kraftstik ( en gammel betegnelse) anvendes hvor der er behov for flere faser f.eks. motorer. Her skal alle tre faser være til rådighed medmindre der er tale om 230V en fase motorer
Vi skal lige have på plads hvad du forstår ved relæ.
På en normal EL-tavle sidder der en række gruppeafbrydere med sikringer eller en række automatsikringer + et HPFI relæ der afbryder ved fejlstrømme til jord.
Noget siger mig at det du kalder et relæ i virkeligheden er en automatsikring.
Din rundsav kræver nok for stor en startstrøm.
For at komme det nærmere er det nødvendigt med nogle oplysninger om motorstørrelse om det er en stationær og hvilket stik der sidder på saven.
HCJ, Odense (24-07-2007) 
Svar:
Hej
Tak for svaret. Det jeg forstår ved et relæ er nok det du beskriver som en el-tavle. Din beskrivelse passer i hvert tilfælde til den udsende "tavlen" har. Saven er på 2000W (med en helt alm. 2-benethanstik) og jeg tænkte, at man måske kunne sætte en kraftstik i kraftstikudgangen, således at saven kunne benyttes på denne måde?
Johnny Kaul, Esbjerg (24-07-2007) 
Svar:
Du kan sagtens sætte et kraftstik på ledningen, men tjek først om der er nul med ude i kraftstikket, da du skal hive 230v ud..
Michael, Aalborg (24-07-2007) 
Svar:
Næ, det er ikke nødvendigt at bruge kraftudtaget. Tjek om volts sikringen på tavlen er 10A eller større. Er den det og du stadig har et problem med saven, er det saven det er galt med.
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (24-07-2007) 
Svar:
2000W er meget især når der skal sættes i gang.
Startstrømmen er flere gange større end normalstrømmen der i dette tilfælde er omkring 8,5A.
Hvis det er automatsikringer på 10A er det meget tænkeligt at de falder ud før motoren er oppe omdrejninger.
HCJ, Odense (24-07-2007) 
Svar:
Hvis du skal bruge automatsikring foran en rundsav, er det en god ide, at købe en automatsikring med D udløsekarakteristik (holde 10 x In) og (udløse 20 x In).
D udløsekarakteristik anvendes normalt til svejsetransformere og motorer.
René Olesen, Smørum (26-07-2007) 
Svar:
Tak for svarene
Jeg tror, at jeg i første omgang vil forsøge at udskifte automatsikringen der er på 10A med en på 13A
Johnny, Esbjerg (27-07-2007) 


dampspærre under laminatgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal der være dampspærre under et laminatgulv, i henhold bygningslovgivningen.
tomas, brovst (24-07-2007) 

Granitfliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge badeværrelse og overvejer at lægge granitfliser på hele gulvet. Vi hører dog delte meninger om hvorvidt disse vil være glatte når der kommer vand på. Er der nogen der ved det?
Lonnie, Helsingør (24-07-2007) 
Svar:
vores er ikke glatte når de er våde, det er sort granit black galaxy.
Andreas, Jebjerg (24-07-2007) 
Svar:
Hejsa
Vi er ved at bygge nyt hus og har slet ikke været i tvivl om, at vi skulle have granit på alle gulve i de "våde" rum. Vi har valgt at lægge kashmir white. Grunden til voressikkerhed omkring dette skal ses i, at vi netop er flyttet fra et hus, hvor vi havde godt 100 kvm. granit på de samme flader. Det eneste sted vi oplevede lidt problemer omkring glatte gulve var lige ved indgangsdørene, hvis man gik ind i våde sko. Vi har aldrig oplevet, at gulvet på badeværelserne føltes glatte. Jeg har selv dannet mig en teori om, at det glatte skyldes kombinationen vådt fodtøj på tør granit er en dårlig kombination. Også derfor råber vi af ungerne, når de ikke tager skoene af, straks de kommer ind ad døren!!! Det er bare så nemt at holde, - nullermændene ses først, når de flagrer foran støvsugeren! Lad for alt i verden være med at vaske det i sæbespåner. >Brug i stedet et specialprodukt til natursten. Kan købes hos XL-byg i en rød dunk. Vi boede i vores tidligere hus i 5,5 år og havde på den måde de flotteste fliser, du kan tænke dig.
Kristian, Århus (25-07-2007) 
Svar:
Granitfliser kan altså blive meget glatte i specielle situationer: hvis man f.eks. kommer ind med våde sko eller kommer ud af badet og har våde fødder og vil lave løbeøvelser med våde fødder!
Men Jeg vil give Kristian ret i at det ikke er et stort problem, hvis man bare er en lille bitte smule opmærksom på det. Og det bliver man lyn-hurtigt når man først har gået på gulvet et par måneder. Så ved man hvornår det bliver glat og hvornår det ikke er glat.

Personligt har jeg haft sort africa black nero granit i badeti 2 år nu, og det er kun glat hvis man rammer gulvet med en våd hæl i en bestemt skæv vinkel. Så vi går bare med små skridt når fødderne er våde, så sker der intet og de føles ikke glatte overhovedet. Men så er det til gengæld super glat som is!
M.Thomsen, Horsens (28-07-2007) 

tak. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil lige sige tusinde tak for jers store hjælp, jeg syntes at det er en rigtig god hjemmeside i har.
med venlig hilsen Jens Andersen Vordingborg.

Jens Andersen, Vordingborg (24-07-2007) 

CTC 171R oliefyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen som ligger inde med et eldiagram til såden en fætter? Min kammerat fik lyst til at skifte ledninger på fyret og kan ikke huske hvordan det var samlet. Ydermere er dobbelttermostaten i stykker, hvor kan en reserve købes?

På forhånd tak
Henrik, KBH S (23-07-2007) 
Svar:
Sidder der ikke et EL diagram i kontrolboxen.
Hvis man ikke kan læse et eventuelt diagram, er kompetencen vist overvurderet.
HCJ, Odense (23-07-2007) 
Svar:
Hej HCJ, hvis der havde været eldiagram i kontrolboxen havde jeg nok benyttet mig af det. Hvorfor ellers efterlyse det på nettet?
Henrik, KBH S (24-07-2007) 
Svar:
Flot Brian.
Henrik, KBH S (28-07-2007) 
Svar:
Jeg HAR været på den svenske fabrikants hjemmeside, det er en udgået model, så ingen hjælp der. Den danske forhandler sælger ikke reservedele, de servicerer kun.

Så denne hjemmeside var den nemme løsning og jeg TROEDE at folk ville komme med nogle konstruktive indlæg.

For i øvrigt er jeg elektriker, så kompetancen er IKKE overvurderet, jeg kan sagtens montere styringer efter et nøgleskema/eldiagram.

God weekend
Henrik, KBH S (28-07-2007) 
Svar:
Jeg misforstod dit første indlæg. Jeg troede det var en kammerat der ville skifte ledningerne på dit oliefyr.
Jeg fik ikke læst det ordentligt. Sorry.
Kan du ikke de fabrikatet på den kontrolbox.
HCJ, Odense (29-07-2007) 
Svar:
Måske min fejl med formuleringen. Misforståelser sker jo når man formulerer sig skriftligt.

Han måtte bide i det sure æble og ringe til sin oliefyrsmand. Han var der i 3,5 time, så endnu en gang er det bekræftet: Overlad el og vand til specialisterne.
Henrik, KBH S (30-07-2007) 

Blandingsforhold og materialelære..... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Alle

Jeg har uden tvivl hentet meget inspiration på denne hjemmeside og fået mange gode svar. Tak for det!!!! MEN, MEN, MEN......NU

Håber jeg meget, at en eller flere derude vil hjælpe med dette spørgsmål.

Jeg har søgt, søgt og atter søgt for at finde et sted, hvor jeg kan læse om murerens blandingsforhold. Uden resultat!!

En sokkel skal filses, fuger skal skiftes i et hus fra 1934, der skal mures en læmur, der skal rep. en hovedtrappe med klinker, der skal rep. en bagtrappe uden klinker, der skal understryges på betontagsten osv..........

Sidder der en murer eller to derude, der vil løfte sløret for alle jeres blandingsforhold eller en som ved, hvor man kan købe en bog om blandningsforhold. Noget må der da undervises efter på teknisk skole!!

Når man har besøg af mureren blander han både med tørmørtel og vådmørtel. Nogle bruger bakkemørtel osv......

Hvad er forskellen?

Så havde jeg hørt, at fuger til et ældre hus skulle blandes i forholdet 1:7 og andre mener, at der skal mere cement i. Så hører jeg efterfølgende, at der ikke må komme for meget cement i, da fugen så kan knække.

Her mangler jeg noget viden!!!!!

Der må være andre der har mødt samme problem.

Jeg kunne godt tænke mig at lære lidt om murerarbejde og tør da også godt gå i gang. Men hvad nytter det hvis jeg laver et godt stykke arbejde med noget der er blandet forkert.

Så lidt om materialelære og lidt om blandingsforhold.

Det var en lang smøre - Tak fordi du gav dig tid til at læse det.
Morten, Odense (23-07-2007) 
Svar:
Selv om det ikke er de helt originale materialer - så start her:

http://www.maxit.dk/default.asp
hpox, Århus (23-07-2007) 
Svar:
Og fortsæt her:

http://www.mur-tag.dk/muc/index.asp
hpox, Århus (23-07-2007) 
Svar:
Køber du mørtel i poser, står der på pakken hvordan det skal blandes , alt efter hvad det skal bruges til...
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-07-2007) 
Svar:
De originale materialer og blandingsforhold finder du bl.a hos www.kalk.dk
Lars, Ringsted (24-07-2007) 
Svar:
hejsa

Det er jo aldrig for sent at læse Curt von Jessen´s bog : byhuset. Det er biblen for dig og dit hus
Marie, Møn (15-03-2008) 

Fliser på terasso gulv! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at renovere badeværelse... Er det lovligt, at ligge fliser direkte ovenpå et terasso gulv??
Brian, København (23-07-2007) 
Svar:
Ja det forringer vel ikke noget.

Hvor meget renoverer du?
giraffen, kbh (23-07-2007) 
Svar:
Det er omkring 6 m2!
Brian, København (23-07-2007) 

Garagetag fladttag glasfiber/cerasitblack Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Bygget garage for 23 år siden. Glasfiberbelagt tag, flere lag med Cerasitblack mellem hver lag. Nu har jeg et par små utætheder og vil nu rulle et nyt lag på hele taget. Skal jeg bruge dette produkt igen og hvor kan jeg købe det, jeg har søgt efter cerasit black men kan ikke finde det, kun Borup tagtæt.
Hvad hedder producenten som laver cerasit.
Mogens Christiansen, Frederikshavn (23-07-2007) 
Svar:
Jeg tror ikke at Cerasit længere forhandles i DK. Men prøv at spørg hos din lokale tømmerhandler, de kender produktet.
De har nok også et tilsvarende produkt af andet fabrikat.
Men var det ikke sagen at brænde et lag pap på din garage? Det holder i 23 år - uden vedligeholdelse!!!
hpox, Århus (23-07-2007) 

Samlinger på vandrør i rørkasser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det et lovkrav, at der er adgang til rørsamlinger i forbindelse med rørkasse i et badeværelse og/eller køkken i fuld højde (fra gulv til loft)?
- Hvis det er tilfældet, har det så altid været sådan eller hvornår er den regel blevet indført?
Jeg har for 6 år siden købt en lejlighed, hvor der i køkken og bad er hhv. tapetseret og flisebeklædt rørkasse. Nu da jeg skal til at sælge, bliver det påpejet, af vurderingsmand og bestyrelse, at der skal være inspektionsmulighed i fuld højde mht. vandrør, hvilket kan gå hen og blive lidt fælt mht. det flisebeklædte badeværelse, som jeg ikke selv har lavet og i sin tid var ubemærket i vurderingsrapporten, da jeg købte lejligheden.

Anders N., København (23-07-2007) 
Svar:
Lemmen skal kun være så stor at du kan inspicere og evt. rep. den pågældende samling. Et lille hul som ikke kan bruges til rep. er ikke ok. At fejlen først bliver opdaget nu er bare ærgeligt.
Peter, Frederiksværk (25-07-2007) 

manglende mørtel i fuger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg håber at i kan hjælpe mig.
jeg har fået bygget et hobbyværksted i legasten 19 x 29, nu er alle væge oppe og der er kommet tag på, men da muerne gik og bygget bemærket jeg at mange steder var der ikke mørtel i de lodrette fuger, de sagde at det ville komme når de pudset det, men der kommer kun mørtel ca 10-15 mm ind, jeg kan måle det udefra, kan det være rigtigt eller er det byggesjusk. hilsej Jens Andersen
Jens Ansersen, vordingborg (23-07-2007) 
Svar:
Det er byggesjusk.
Det er et problem lige så gammelt som murehåndværket.
Der skal altid mures med fyldte fuger og det gælder også studsfugerne, (de lodrette fuger).
Murene ved det udmærket, men de lærer det nok aldrig.
Forlang at fugerne bliver fugede og fyldte inden pudsningen går igang.

Her har du LECA''s udførelsesbeskrivelse:

Mørtel
Mørtlen udlægges således, at mørtelfugerne bliver helt udfyldte og fugearmeringen fuldstændig omstøbt. En 2 kg klaphammer er en god hjælp, når blokkene skal rettes ind, men den må kun bruges umiddelbart efter, at blokkene er lagt i mørtlen.

Til opmuringen af ydervægge anvendes i almindelighed mørtel med en trykstyrke på mindst MC 2 MPa som f.eks. KC 35/65/650 og til indervægge mørtel med en trykstyrke på mindst MC 0,9 MPa/ML 1,8 MPa som f.eks. KC 50/50/700.

Af styrkehensyn vil der til bærende vægge dog ofte være foreskrevet en stærkere mørtel med en trykstyrke på mindst MC 4,5 MPa, f.eks. KC 20/80/550.

Der mures med fyldte fuger, dog kan 190 mm blokke opmures med en indtil 50 mm bred luftspalte midt i fugen.

http://www.leca.dk/

hpox, Århus (23-07-2007) 

vÃ¥de Molersten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et hus fra 1954, er ved at sætte kælderen i stand efter vandskade. Har banket puds af i et af rummene og der er molersten bag ved(som en isoleringsmur, ydermur er leca). De er tørre pånær den nederste række. Der går tagpap bage hele væggen som netop kommer ud mellem den nederste og næstnederste sten. Kan man gøre noget ved den våde række inden jeg begynder at pudse op igen. Findes der noget der kan sprøjtes ind i stenene for ligesom at fortrænge vandet?
Hilsen
Ole Mørch
Randers
Ole Mørch, Randers (23-07-2007) 
Svar:
Ja der gør, men det er jo ligesom lidt et teknisk kemisk fix du så er igang med...kan det være at det tagpap som ligger bag ved leder vandet udefra og ind i den nederste række - det lyder ihvetilfælde lidt underligt hvis det er samme tagpap som er bag væggen og så ind i en fuge over nederste sten...?
Marie, Møn (19-09-2007) 

Bonede gulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Hvordan boner man gulve? Jeg har spildt noget vand på bonede gulve i en lejlighed jeg har lånt og det har er trukket op som en stor lys plet på gulvet. Kan det bones væk? Hvad gør jeg?
:-((, Kbh. (23-07-2007) 
Svar:
Du bruger bonevoks. Men vær opmærksom på at der vist findes såvel vandopløselige og terpentin-ditto.
Måske er du heldig at der allerede findes en dåse i lejligheden.
Søg iøvrigt på Gooooogle eller pletrensning osv.
S. Kurekone, Svogerslew (23-07-2007) 

Sand/kalk mursten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg er ved at købe et hus som er bygget af sand/kalk mursten. (huset er fra 1973)

Men der er nogen i nærmeste omgangskreds, der kan huske et eller andet problem med disse sten, enten at de begynder at smulre eller at de suger meget vand.

Er det nogen der kan forklarer, om der er nogle problemer med disse sten?

og helst inden jeg køber huset

på forhånd tak

Brian
Brian, odense (23-07-2007) 
Svar:
Kalksandsten er en mursten fremstillet af brændt kalk, sand og vand. Råvarerne blandes, hvorefter stenene formes i presser med højt tryk, for til sidst at gennemgå en hærdeproces. Kalksandsten er således ikke noget keramisk produkt, men resultatet af en kemisk proces.
Ved anvendelse af knust kalcineret flint eller sintret kvarts og kridt i stedet for sand, kan der fremstilles synopalsten, som er helt hvide i modsætning til kalksandstens svagt grålige tone. Disse sten (synopalsten) var på mode som facadesten i 60''erne og 70''erne og ofte i en udførelse med en kløvet "brudt" overflade.

Opmuring
Kalksandsten opmures og behandles generelt som almindelige mursten af tegl.

Overfladebehandling
Normalt ønskes facademur af kalksandsten eller synopal at stå ubehandlet. Hvis der ønskes udført en overfladebehandling med puds eller en malerbehandling bør producentens anvisninger følges, da kalksandstenens egenskaber er forskellig fra teglstenens. Kalksandsten optager f. eks. noget mere vand, som dog let afgives igen, og kalksandsten må ikke afsyres som teglsten.

Jeg bor selv i et hus med brudte kalksandlux-sten (meget hvide i det) og det er efterfølgende behandlet med sempexo, så vandet skyer og de ikke bliver grå.
L. Petersen, Solrød (23-07-2007) 
Svar:
Hej

Det eneste problem som jeg møder i min dagligdag er, at der oftere ses revnedannelser i fugerne af vægge med kalksandsten/synopalsten end teglstensvægge.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (24-07-2007) 

Tilbygning med kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en villa på ca. 150m2. Vi ønsker nu at bygge yderligere ca. 30m2 til. De skal bruges til 2 værelser. Er det muligt og tilrådeligt at lave tilbygningen med kælder (til vinkælder og opholdsrum), når der ikke er kælder under det nuværende? Hvis, hvor lander vi så prismæssigt?
Michael Clausen, Kolding (22-07-2007) 
Svar:
Hvis I ikke rigtig har noget at bruge kælderen til og den iøvrigt ikke får nogen særlig værdi, tror jeg ikke at det er rentabelt.
Det er uforholdsmæssigt dyrt at bygge kælderen til på den måde fordi de eksisterende fundermenter og måske også gulve skal understøbes - ihvertfald i det afsnit, hvor tilbygningen skal være.
Men I kunne måske bygge kælder i halv dybde, samt en etage ovenpå, med loft til kip. Såkaldt, (vistnok) forskudte etager.
Så kan begge etager bruges som boligareal og vil kunne sælges som sådan - engang.

hpox, Århus (23-07-2007) 

Udestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer
Jeg håber der er nogen, som kan svare på mit spørgsmål

vi købte et rækkehus tilbage i 2002 med uopvarmet udestue. Efter den megen regn her i sommer er der begyndt at trænge vand ind i det ene hjørne af udstuen ud mod haven/fælles arealet.
Udestuen er ikke bygget på noget fundament og støder i dette hjørne, hvor problemet er opstået, ud mod noget græs. Ellers er der fliser rundt om udestuen.

Mit spørgsmål er hvordan jeg kan få stoppet
utætheden? Det ser mest af alt ud som om der trænger vand/fugt op fra jorden. Vil det hjælpe at ligge små sten istedet for græs?
Alternativt har vi tænkt på der kan være nogen utætheder i trævæggen. I fald der er det kan man så få noget, der tætner?

Med venlig hilsen
Nina

Nina Kristiansen, Brøndby (22-07-2007) 
Svar:
Mon en tagrende på udestuen ville hjælpe noget?
M.T, Horsens (01-08-2007) 

Lovgivning om fliser i vådzone Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal renovere et badeværelse i en lejlighed, hvor der skal laves nyt flisegulv. jeg vil helst ikke have fliser op af vægen (det er der heller ikke nu). Er det lovligt ikke at sætte fliser i vådzonen?
Aslaug, Herning (22-07-2007) 
Svar:
Se http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID351/0/54/0
Som de skriver skal vådzonen laves så fugtbelastninger undgåes.
For regler om vådzoner http://www.alfix.dk/dk/dk_regleranvisninger/re_vaadzone_og_fugtig.htm

Som du kan se er det meget afgørende hvordan din bruseniche er lavet, og om du har badekar.

Jeg vil dog som murer anbefale fliser på vådzoneområderne, for bedst beskyttelse mod fugt og for bedre rengøring.
Anders Holbek, Videbæk (23-07-2007) 

Vandskurering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg er i gang med et større renoeringsarbejde i min kælder. Udgravning, understøbning, gulvisolering og gulvvarme. Mit spørgsmål går på væggene. De ser ud til at være meget porrøse og frygter at det bliver et større arbejde at få alle de vægge pæne igen. Er der mere fornuft i at beklæde alle væggene frem for at restaurere dem.
Hans Peder Andersen, Ryomgård (22-07-2007) 
Svar:
Jeg tror nu nok at det værste arbejde bliver udgravning og understøbning. Det kræver omhu og akkuratesse.
Men hvis du mener at væggene er porøse, er de så i det hele taget vandtætte?
Hvis væggene er vandtætte - og stadig porøse - så kunne du isolere og beklæde dem.
Så er der osse økonomi i foretagenet.
hpox, Århus (23-07-2007) 
Svar:
Hej hpox.
Udgravning og understøbning er foretaget. Ca 75 m3 jord og sand er gravet ud og der var ikke nogen sokkel på huset overhovedet. Det ser ikke ud til at der er fugt i kæler (ikke målt).
Har du et forslag til beklædning og isolering.

Hans Peder Andersen, Ryomgård (23-07-2007) 
Svar:
<a href="http://www.qualitya.dk">www.qualitya.dk</a></p>
Jesper, Kbh. (23-07-2007) 
Svar:
Hej
En mulighed kunne være at opsætte en gasbeton skalmur ud mod alle ydervæggene. Hvis du sørger for 5 cm hulrum, så kan luften cirkulere samtidig med, at du kan trække VVS og el bag.

Med venlig hilsen

Jesper
www.qualitya.dk

Jesper R., København (23-07-2007) 
Svar:
Kik lige lidt på nedenstående spørgsmål og svar fra nogle dage siden.

Dampspærre ved indvendig isolering af sokkel. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne lave min kælder lidt mere "indbydende" at være i.
Så jeg vil lave en trævæg med isolering bag.
Mit spørgsmål er så om der skal dampspærre i denne væg.
Hvordan skal lave udluftning mellem denne "nye" væg og selve soklen. Kan det være ind i kælderrummet ellr skal det være ud i det fri?

Bjarne Olesen, Søborg (16-07-2007)
Svar:
Der skal ikke være udluftning nogle steder hen.
Hvis du laver "udluftning" til rummet vil der jo blive samme temperatur på begge sider af isoleringen - og det er der jo ikke nogen ide i.
Inden du beklæder din kælderydervæg skal du sikre dig at kælderen er TØR. Altså at der aldrig trænger fugt ind fra de omgivende jordlag.
Brug gerne stålregler, gibs og mineraluld - og dampspærre - til din væg.
Eller der findes gipsplader med ca. 50 mm isolering, lige til at skrue på væggen.

hpox, Århus (16-07-2007)
Svar:
Tak for svaret.
Men da man jo aldig kan sikre at en kælder er helt TØR og der aldrig trænger fugt ind mere, er det så ikke en god ide at ventilerer?


Bjarne Olesen, Søborg (17-07-2007)
Svar:
Tørt eller ikke tørt, det er spørgsmålet.
Jeg har fundet et par eksempler på indvendig isolering af kældervægge.

http://www.rockwool.dk/sw36167.asp

http://www.isover.dk/sw3380.asp

Som du ser er de begge enige om at der skal være tørt. Og hvis der er tørt skal der monteres en dampspærre.
Isover kan dog ikke blive helt enig med sig selv og foreslår at der monteres en lufttæt vægbeklædning og ingen dampspærre, såfremt der er selv en beskeden risiko for fugtindtrængen.

Så det handler altså lidt om tro.
Hvis du mener at din kælder er tør er Isovers løsning, med dampspærre den bedste - og dyreste. Er der risiko for fugt hedder det Isover - uden dampspærre.

Du kan gøre en lille test. På en væg eller flere fastgør du en ½m2 plast, evt. en bid dampspærre, med tape hele vejen rundt i kanten. Hvis der er fugt immellem plast og væg er det indtrængende fugt, ellers er det kondens.
Jeg ved faktisk ikke hvornår på året der er størst risiko for fugtindtrængen.
Slutteligt: Hvis din kælder er gammel, eller opført af blokke eller der er sætningsrevner, eller der ikke er udført omfangsdræn eller udv. isolering eller der er stop i tagnedløbsbrøndene - Så er risikoen for indtrængende fugt stor.



hpox, Århus (18-07-2007)


Jeg tror ikke meget på luftcirkulation osv. i forb med kældervægsisolering.
Har aldrig set det anbefalet af hverken isoleringsproducenter eller specialister på området.

hpox, Århus (23-07-2007) 

12 Volt spot Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må man anvende alm 2,5 kvadrat installationskabel til 12 V halogen spots? Eller skal der anvendes blød leder?

Jesper, Lyngby (22-07-2007) 
Svar:
Det er meget, meget nemmere at anvende blød såkaldt 50 V ledning i forbindelse med faste lavvoltinstallationer.

Alm. installationskabel må gerne anvendes hvis det kan monteres/aflastes forsvarligt og armaturet kan bære vægten af kablet mm.
giraffen, kbh (22-07-2007) 
Svar:
Nu er både svigerfar og svoger indenfor "faget", de siger at alm. kabel er fint - men måske lidt svært at arbejde med.

Kan du give mig en betegnelse på den ledning du anbefaler?
Jesper, Lyngby (22-07-2007) 
Svar:
Jeg ved ikke helt hvad det er du "har gang i", men husk at faste lavvoltinstallationer er elektrikerarbejde og at mange elektrikere ikke kender lovgivningen.

Læs artiklen "Bedre lavvoltinstallationer" på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside og vær opmærksom på begrænsninger i anvendelse af blød ledning i fast installation jvf. Stærkstrømsbekendtgørelsen.

http://www.draka.dk/cableteq/pdf/8_8.pdf
giraffen, kbh (22-07-2007) 
Svar:
"..mange elektrikere ikke kender lovgivningen" hvor er vi så henne? Man hører hele tiden herinde at man skal bruge elektrikere, men hvis de ikke engang selv har styr på lovgivningen, hvor er vi så henne?
Kim, Odense (22-07-2007) 
Svar:
Har selv flere i familien - hvis du tror at en elektriker ved alt om el og love, så tror jeg du bliver skuffet. Jeg tvivler på at der er mange der åbner en bog regelmæssigt og holder sig 100% ajour med regler/love etc.
Jesper, Lyngby (22-07-2007) 
Svar:
Nu skal man være klar over at love ikke er lavet af praktiske mennesker.
Hvis man er erfaren elektriker, kan man nemt lave holdbare installationer hvis man får lov og tid til det.
Mange love er ikke teknisk betinget men økonomisk.
Det er noget jeg har fra en timelang sqmtale med en person fra EL-rådet, som det hed dengang.
Hvorfor tror I at alle husholdningsmaskiner er forsynet med stikprop der ikke giver jordforbindelse i danske stikkontakter.
Hvorfor tror I at man kan købe alverdens EL-artikler i byggemarkeder.
Hvorfor tror I at der ikke kræves aktiv jordforbindelse i ældre huse bare der er HFI-relæ i installationen.
Alle de her nævnte eksempler kan føre til livsfarlige situationer, men er altså for at beskytte økonomiske interesser.
Mange regler er direkte overflødige.
HCJ, Odense (23-07-2007) 
Svar:
Næ du, der skal bruges 1,5mm2 , den kan trække 7 stk 20 watt 12V pærer. Har du flere pærer trækker du mere 1,5mm2. Grunden til at 2,5mm2 ikke skal bruges er det er svært at montere på trafoen/spotsne.
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (24-07-2007) 
Svar:
Jeg skal trække 2 rækker af 4 stk 35W spot. 1,5mm2 burde være nok (et inst.kabel til hver række), men elektrikeren siger 2,5mm2?




Jesper, Lyngby (24-07-2007) 
Svar:
140W giver over 10A ved 12V og det er for meget for 1,5mm2 da det også giver for stort spændingsfald.
Der skal ikke meget spændingsfald til før det kan ses på lysstyrken.
Jeg ville ubetinget benytte 2,5mm2.
Det har jeg gjort hos mig selv og jeg havde ikke problemer med klemmerne.

HCJ, Odense (24-07-2007) 
Svar:
Jeg vil klart anbefale dig, at du anvender siliconekabel, som er specielt beregnet til lavvolt halogen belysning. Ved anvendelse af alm. blød ledning, vil der efter års brug opstå risiko for, at isoleringen vil sivne og smuldre.
Det er en noget dyrere løsning, men klart det bedste.
Henrik, Århus (25-07-2007) 
Svar:
Det er rigtigt at 1,5mm2 giver et spændingsfald, men det er nu stadigt svært at montere en 2,5mm2 på trafoen. Iøvrigt er printpladen i trafoen ikke dimesioneret større end 1,5mm2
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (26-07-2007) 
Svar:
Jeg har talt lidt mere med svigerfar og det ender nok med 1,5mm2 trukket som 4 x 2 lamper. Det har vi liggende som blød leder.
Jesper, Lyngby (26-07-2007) 
Svar:
Hej Jesper.

Som tidligere nævnt vil jeg anbefale dig at læse artiklen Bedre lavvoltinstallationer som giver svar på næsten alle de spørgsmål du og dine "inden for faget" venner måtte have. I artiklen er der sørme også et skema med ledningslængder og kvadrater!

http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html

Nu ved jeg ikke hvad det er for en printplade/transformer Hr. elinstallatør Vagn omtaler, men med en belastning på 8 x 35 W taler vi om en transformer, typisk jernkerne, som er monteret med et tilslutningsprint som sagtens vil kunne optage 2,5mm2.
giraffen, kbh (27-07-2007) 
Svar:
Min "ven inden for faget" er min svigerfar, som er aut. el-installatør.
Jeg vil finde og læse artiklen - så jeg bliver både jeg og han sikkert en del klogere - tak.
Jesper, Lyngby (27-07-2007) 
Svar:
En 300VA trafo har typisk en tilslutningsboks med 6x5A udtag hvortil der kan tilsluttes 2 stk. 1,5mm2 eller 1stk. 2,5mm2 pr. klemme på printet.

Elektrikeren, Kbh V (28-07-2007) 

frugttræer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købt en meget tom kolonihave og vil gerne skærme den af i midten med frugt træer. men hvike vokser hurtigst. for gider ikke vente 5 år på et træ skal vokse sig stort og tykt.på forhånd tak
anne, kolding (22-07-2007) 
Svar:
Hvis et frugttræ skal vokse sig stort og tykt skal du regne med mindst 15 år.
Aksel, Hørning (23-07-2007) 
Svar:
Du kan hendvende dig i din lokale planteskole, hvis ikke de har dem på lager så kan de sikkert skaffe store træer, men du skal have godt med penge på lommen inden du begiver dig derhen... ikke mindst til transport og kranvogn for at få træerne på plads.Så en 10-15000 kr. skal du nok regne med, det løber op i.
Husk at plante flere træer,så de kan bestøve hinanden via insekter(alså 2stk. æble,2stk blomme osv).
Du kunne også plante almindelig størrelse træer, og så plante bærbuske under dem. Så kan du nyde dine bær indtil træerne er så store at du kan finde hængekøjen frem...
Henrik., Taastrup (24-07-2007) 
Svar:
solsikker vokser også hurtigt.
erna, hundested (27-07-2007) 
Svar:
Plantede et æbletræ for 15 år siden - det er ikke er tykt endnu.
Skovmanden, Viby Sj (02-09-2007) 

blyinfattet vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
blyindfatningen drysser og vinduet er vanskeligt at pudse.
Hvad kan jeg gøre for at binde/inkapsle blyet?
Heidi Bach Piekut, Svendborg (22-07-2007) 

Mætning af egebrodplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået lagt bordplader på i 40 mm ubehandlet eg. Jeg har valgt, at jeg gerne vil have dem sæbebehandlet med alm. sæbespåner, men det er næsten umuligt at mætte dem. Jeg har lavet "grød" som jeg har ladet ligge osv. osv. Er der andre, der har prøvet tilsvarende og hvordan løste I problemet?

Ann Madsen
Ann Madsen, struer (22-07-2007) 

gulvvarme i betongulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået støbt gulv i mit lille badeværese.. gulvvarmen er monteret på rionet, om murene der støbte gulvet skulle hæve nettet.. Det har de desværre ikke gjort, og gulvvarmen ligger nu under 9,5 cm. beton. Kan varmen gå igennem, eller skal gulvet op igen??

Dorte Odborg, Søborg (22-07-2007) 
Svar:
Det betyder intet bare der er isolering under varmeslangerne.
Det tager lidt tid at varme op. Når det er sket er det bare med at holde det konstant.

HCJ, Odense (22-07-2007) 
Svar:
Varmen skal nok komme op, men du mangler armering mod revnedannelser, da rionettet ingen virkning har som armering hvis den ligger direkte på isoleringen.

Jeg ser desværre den fejl den ene gang efter den anden, og er rystet over denne mangel på håndværksmæssig forståelse.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (22-07-2007) 
Svar:
Hej igen

Forøvrigt plejer jeg at lægge t rionet over pexrørene i stedet for at hæve det de er fastgjort på.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (22-07-2007) 
Svar:
Hej
Er der støbt på Lewis svanehaleplader?

Med venlig hilsen

Jesper R.
www.qualitya.dk
Jesper R., København (23-07-2007) 
Svar:
Hej Dorte, betonen skal helst omslutte varmerørene, at rionettet ligger nederst betyder intet da den ikke virker som armering men kun holder rørene under støbningen. Om der skulle armering i afhænger bl.a. af isoleringstykkelsen og betonen. Mureren ved sikkert hvad han laver.
Martin, Glostrup (23-07-2007) 

Beslag til brusebatteri i brusekabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Hvor søren skaffer jeg det beslag/bespændings-halløj til at fastgøre et brusebatteri i en brusekabine.
Den nørd jeg snakkede med i bauhaus, sagde at de forskruninger sagtens ville klare jobbet. Men de kan jo ikke engang nå igennem den stål-profil bruse-siden er bygget af.
Stefan Hansen, . (22-07-2007) 
Svar:
Det lyder som om du skulle have ladet en VVS''er lave det.
Brusebatterier sættes kun fast med rørforskruningerne. Om de kan nå eller ej er kun et spørgsmål om at forlænge rørinstallationen med passende nippelrør.
Jeg er ikke VVS''er så det er ikke sikkert de betegnelser jeg benytter er korrekte.
HCJ, Odense (22-07-2007) 
Svar:
Nu er en Nørd rent faktisk en ekspert på et
specifikt område, så jeg tror du mener et nul!!

Bortset fra det, så skal der bruges en travers indbygget i væggen f.eks. som denne
http://www.karfa.dk/produkt/travers/2.html

og det SKAL udføres af en autoriseret VVS mand.

bb, horsens (23-07-2007) 
Svar:
Lad det dog være, det viser jo bare at du ikke har forstand på hvad du roder med. Tror du din forsikring vil betale for vandskaden.
,, , (25-07-2007) 
Svar:
Hvor er folk dog dumme herinde.
Du kan få nogle forskruninger i bauhaus inkl roset. Der følger en plasticmøtrik med til bagsiden af brusevæggen. Derpå en forkromet/messing vinkel. Og så køre det.
Claus, Viborg (30-07-2007) 

Erfaring med trindæmpende materiale Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lægge trægulv på 1. salen på et underlag af spåndplade og vil gerne have et trindæmpende materiale under. Har du en ide om hvad jeg skal vælge eller gode eller dårlige erfaringer med noget vil jeg gerne høre om det.
Per, Aalborg (21-07-2007) 
Svar:
Det bedste er efter min mening WOODBACK PRO fra Fibertex,(forhandles af Garant)
jesper, odense (22-07-2007) 
Svar:
Hej

Hvis du vil bevare garantien på dit gulv, skal du anvende det produkt som gulvleverandøren foreskriver.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (22-07-2007) 

Dørkontakt IHC Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have lyset i soveværelset til at tænde, når mine skydedørs garderobeskabe åbnes. Da jeg har IHC er det et spørgsmål om montering af en kontakt der kan slutte og bryde IHC lavvolt delen. Jag har allerede en sådan dørafbryder i mit garderobeskab. Hvad hedder sådan en tingest, og hvor købes den - det er åbenbart ikke en del af LK's IHC sortiment

venlig hilsen
SH
SH, Brønshøj (21-07-2007) 
Svar:
Du har selv svaret, det hedder en dørkontakt.
........., .......... (21-07-2007) 
Svar:
Du kan også benytte en magnet-dørkontakt. Det er en standarddel til IHC.
Henrik, KBH S (23-07-2007) 
Svar:
Tak, det lyder som den rigtige løsning

vh - SH
SH, Brønshøj (23-07-2007) 

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 32128.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »