» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31969.   « Forrige 25       Næste 25 »

Terrasse ombygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået lavet ny Terrasse men er meget utilfreds med resultatet, til en pris på 72000,00 jeg skal ha syn og skøn på og mit spørgsmål er, hvor meget kan jeg holde tilbage af de penge indtil syn og skøn er færdig og jeg har fået besked om resultatet.Man vil ikke ligge terrassen om der er ca 1 cm mellem stenene.
Mvh Benny Schmidt
Benny Schmidt, Vipperød 4390 (10-07-2007) 
Svar:
Jeg tror at du kan holde hele beløbet tilbage.
Det er vel bare at afvente en afklaring, eller eventuelt en incassosag.
Jo flere penge du tilbageholder, jo bedre forhandlingsposition har du.

hpox, Århus (10-07-2007) 
Svar:
Hej Benny,

du må aldrig holde alle penge tilbage, undskyld hpox - hvis du gør dette vil det betyde at du ikke har intention om at betale noget overhovede - det betyder at de kan med en god sag melde dig til incasso og du vil sansynligvis tabe i retten !

Du skal give intention om at betale - ex. det beløb som du mener er rimeligt - måske noget mindre, sammen med et brev (anbefalet) hvorpå du beskriver din utilfredshed med prisen og dets videre forløb.

Ønsker dig alt lykke
Thomas Larsen, Christianshavn (11-07-2007) 
Svar:
Jeg regner med at ca. 30.000-35.000 gå til materialer. Dem skulle du nok betale.
Hvilken belægningsform har du vælget?
1cm fuger mellem sten lyder i hvert fald helt vanvittig.
Ved holmegård-herregårdsten er vejledningen 3mm mellem stenene, som ingen brolægger lægger det med.
Fliser kan have afstandsholder, men de begrænser fugen også kun til at være maks 3mm.
Ved granit kan der forkommer lidt fuger men 1cm synes jeg er for meget.
Det lyder, som om dit belægning skal lægges om.
Günter Veverca, København N (27-07-2007) 


" Sorte fuger " Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har det evige problem hjemme i min brusekabine. Fugerne er blevet sorte af fugt og svamp. Vi har tit vasket det ned med Rodalon, men det virker ikke så længe og vi kan aldrig får det helt rent.
Har hørt at man kan kradse fugerne ud og sætte en ny fuge med antimug-middel!
Kan det passe og hvad kaldes det?

Peter Nielsen, Korsør (10-07-2007) 
Svar:
Pas lige på din vådrumsmembran når du kradser fugen - såfremt der er en vådrumsmembran, selvfølgelig.
????????????, ??????????? (10-07-2007) 
Svar:
Hej

jeg går i følgende ud fra at det er elastiske (silicone) fuger der er tale om.

Du kan risikere at skulle udskifte dine elastiske fuger med mellemrum, da antimugvirkningen kun er virksom i 1 - 2 år, og det bør henregnes under alm. vedligeholdelse.

På tømmerhandelen får du en vådrumssilicone med antimugbehandling, og de kan endda typisk fås i samme farve som mørtelfugen mellem fliserne.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, jebjerg (11-07-2007) 
Svar:
Tør brusekabinen af efter brug, hvergang.
Det er lettere end at udskifte de fuger.
HCJ, Odense (11-07-2007) 
Svar:
Hej Alle, og tak for jeres indlæg.
Fugerne er mørtel. Kabinen bliver tørret af med en skraber hver gang efter brug. Nu prøver vi at rense den med Rodalon igen og sprøjter noget nanocover på. Så må vi se om det virker. Endnu engang tak.
Peter Nielsen, Korsør (11-07-2007) 
Svar:
Det er ikke nok at bruge skraber. Der skal en klud til for at tørre overgangen mellem gulv og væg.
HCJ, Odense (13-07-2007) 
Svar:
Fugtstyret ventilator vil udføre mirakler - og så skal du udskifte de angrebne bygningsdele, såfremt de ikke kan afrenses mekanisk og eller kemisk med rodalon. Typisk skal man udskifte gipsplader, træ og andre organiske materialer der er angrebet. Læs mere om svampene på http://hoefeber.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=33.
Palle, Lyngby (02-08-2007) 

Understryge cementtagsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit tag - cementtegsten - er understrøget med skum. Jeg har nu fjernet skummet de steder hvor det har suget vand.
Jeg har tænkt mig at understryge med cement over udhængene og understryge med Flexim rygningskit inde på loftet.
Kan Flexim anvendes til understrygning? Eller er der et andet produkt, der er godt at understryge med, da Flexim er lidt dyrt?

Torben Kromann Jensen, Haarby (10-07-2007) 
Svar:
Dantegl levere et understrygningprodukt til det, det er på tube og minder lidt om flydende asfalt/tagkit, det fåes i spande og er væsentligt billigere end Flexim Rygningskit, som heller ikke er egnet til opgaven.

Understrygningskittet kan købes hos din lokale trælast, og hvor de ellers forhandler Dantegl.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-07-2007) 

BD - 30 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har valgt at fritlægge mine hanbjælker/spærfod. Spørgsmålet er så hvordan jeg opfylder BD-30 kravet uden at pakke hanebåndene ind i gips eller andet. Er der nogen der har gode forslag til det ?
Peter, Randers (10-07-2007) 
Svar:
BD30 kravet gælder i privatbolig til etageadskillelserne. Ikke hanebjælker m.m.
Martin, Glostrup (10-07-2007) 
Svar:
BD30 kravet gælder for alle bærende konstruktioner - og derfor også for hanebånd.
Såfremt hanebåndet er min. 50mm tykt skal det ikke brandisoleres.
hpox, Århus (10-07-2007) 
Svar:
jeg mente ikke hannebånd, men spærfod (den nederste tværbjælke i spæret. Bjælken har dimensionen 150 mm X 150 mm
Peter, Randers (11-07-2007) 
Svar:
Jamen så er sagen klar.
Du behøver ikke at brandisolere.
hpox, Århus (11-07-2007) 
Svar:
Det er rigtigt at alle bærende konstruktioner skal overholde BD30, men jeg mener ikke man bare kan sige at det bare skal være minimum 50mm tykt.
Det afhænger vel af den belastning konstruktionen skal bære? Hvis konstruktionen bryder sammen (beregningsmæssigt) når materialetykkelsen er brændt ned til 45mm så er BD30 vel ikke overholdt? Jeg mener at huske at konstruktionen i princippet skal kunne brænde i 30 min før det "knækker".
Jesper, Lyngby (01-09-2007) 

vinyl på linolium Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores hus fra ca. 1930 er der i badeværelset på 1.sal linolium på gulvet. Kan man bruge det nuværende gulv som underlag for nyt gulv? F.eks. klikgulv eller vinyl.
Jeannie Nielsen, Næstved (10-07-2007) 

malerarbejde på gæstetoilet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have filt på væggene og fliser på gulvet på mit gæstetoilet, hvad skal jeg gøre først? gulvet el. væggene.
pft. tove
Tove Bognar, Vallensbæk (10-07-2007) 
Svar:
Der kommer vist udelukkende an på, hvad du mener du er bedst til: At undgå at sprøjte på væggene når du lægger og fuger fliser, eller undgå at dryppe med malingen.... :-)
BS, Tørrng (10-07-2007) 
Svar:
Mal først! Læg gulv bagefter.
Morten, Kbh. (14-07-2007) 

Gammelt pænt tag, isolering og undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et stor loftrum som jeg vil isolere. Det er et ældre tegltagshus, som ser pæne ud og netop understøget. Jeg har sat afstandslister op og tænker nu at sætte undertag inden isolering. Er det den rigtige måde. Eller skal det være vindpap?
Per Andersen, Dyssegård (10-07-2007) 
Svar:
Nej det er den absolut forkerte måde.
Du kan ikke sætte undertag op fra undersiden. Undertag monteres fra oversiden inden lægter og tagsten og dækker hele tagfladen. Det skal jo være tæt.
Hvis du vil isolere skal dit tag være tæt i kraft af understrygningen og det skal det kunne blive ved med at være de næste mange år.
De er godt at opsætte vindpap inden isolering, men det er ikke noget krav.
Derimod er det meget vigtigt at du opsætter en dampspærrer efter isoleringen, (inden beklædning)
hpox, Århus (11-07-2007) 

Gulligt loft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg har et spørgsmål ang. mit loft. Jeg havde et mørkt loft - (ikke de der alm. listelofter), men et forholdsvis glat mørkt loft. Jeg ved faktisk ikke rigtig, hvad slags træ det er :-( Først vaskede jeg det grundigt af med grundrens og derefter har jeg så malet det nogle gange med ganske almindelig hvid loft maling. Men nu er det ligesom om, at træet bliver lidt gulligt? Er der mon nogen, der har et godt råd til, hvad jeg kan gøre ved det nu? På forhånd mange tak.
Charlotte, København (09-07-2007) 
Svar:
Du skal give det en spærrende maling (forsegler): Fås både som vandig maling og på terpentin basis.

Når du har givet det en gang skal du lade det står og tørre i 16- 24 timer.

Derefter kan du lave et prøveopstrøg ( 1 kvadratmeter i f.eks. et hjørne) og herefter med din loftmaling og dennes tørring, se om det stadig har gennemslag af gullige nuancer: Hvis ja må du give det engang mere med den oprindelige forsegler.

Årsagen til de gullige gennemslag er ikke usædvanlige for bl.a. trælofter, som ofte skyldes spor fra nikatin, "træolie" m.m.


www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (09-07-2007) 
Svar:
Hej Chalotte.
Nu vil jeg ikke skræmme dig, men hvis det er et finerloft der nu har fået en mat maling med et højt kridt indhold, kan du risikerer at loftet skaller efter at du har givet det forsegler, så det ville være en god ide at lave den prøve som tidligere nævnt.
Forsegler på sådan type loft skal kun være vandig, ellers kan loftet begynde at boble op hvis du anvender en olie forsegler.
Du skal nok grunde dit loft med min. 2 gange forsegler og husk at overholde tørretiden på dette produkt, da de mener det oprigtigt i forhold til andre maler produkter.
Jeg håber at det lykkedes for dig!
MVH. Lars Frey, malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (11-07-2007) 
Svar:
Hej Ib og Lars. Tak for jeres svar. Det er da værd, at prøve. Hilsen Charlotte.
Charlotte, København (12-07-2007) 

Istandsættelse af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et oldenjordisk badeværelse som indenfor de næste par år skal have den helt store tur. MEN jeg vil gerne shine det lidt op, da det er rædselsfuldt. Væggene har jeg fundet ud af hvad der skal gøres ved, men gulvet nager mig lidt. Jeg TROR det er et betongulv der er malet.
Min ide er at spartle det ud og så male det igen - men er i tvivl om hvad der skal spartles / males med?
mette, 4171 Glumsø (09-07-2007) 

Byggetilladelse til "Lillevilla" ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et anneks i baghaven, en træbygning med fladt tag på 21 m2 - bygningen hænger sammen med carporten. Det er dog lidt faldefærdigt og dårligt isoleret, så vi kunne tænke os at rive det ned og sætte en træhytte på samme størrelse i stedet. Kræver det byggetilladelse? Og, hvis hytten bliver godt isoleret, vil den så blive beskattet som fuldblods boligareal? vh
Torsten Mariegaard, Brønshøj (09-07-2007) 
Svar:
Ja
Normann Larsen, Ramløse (09-07-2007) 

justering af dør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige fået isat 2 nye fordøre med karme men har det problem, at den ene ikke vil lukke eller låse m.m, man smækker hårdt eller strammer hårdt til. Kan man på een eller anden måde løse dette ved en simpel justering, eller hvad er det lige der er gået galt?
tonny, års (09-07-2007) 
Svar:
først tjek anslagt flugt ydrekant dør med ydrekant karm og se og luften passer hele vejen ned max 1-2 mm må de kåre ellers er det monteringer det er galt med.
vinduescentersyd, aabenraa (10-07-2007) 
Svar:
Hvis "fallen"ngår i indgreb og låsepalen rammer hullet i låseblikket når bare døren knaldes i, så er det måske bare låseblikket som skal justeres lidt.
Nogle gange kan det gøres med en skruetrækker - eller et velrettet slag.
hpox, Århus (11-07-2007) 

Protec vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Er der nogen som gode eller dårlige erfaringer med Protec vinduer.
Jeg har ladet mig fortælle, at det er den fabrikant med de laveste U-værdier.
Så jeg har seriøst overvejet dem til mit hus
Steen, Herlev (09-07-2007) 
Svar:
hold fingerne langt fra protec det er et meget dårlig kvalitet har selv fået dem og er så skuffet og deres finisch på vinduerne.
vinduescentersyd, aabenraa (10-07-2007) 
Svar:
Hvad kunne være et alternativ til Protec??
Og velfac er ikke et altarnativ idet de ikke har en løsning for Velfac 200 til renoveringsopgaver.
Vi ønsker en små smal profil som muligt og samtidig med en lav U-værdi!!

Rationel måske??
Steen, Herlev (10-07-2007) 
Svar:
lav u-værdi,så er der kun schuco vinduer
i plast, de fås ned til 0,7 i samlet U-værdi
david, Nyk F (14-07-2007) 

lidt fugt i efterisoleret kælder væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
i denne våde sommer vi har haft til nu, har vi set lidt fugt trænge ind i de nederste 10-20 cm af væggen, ca 10 ca af gulvet , dog kun to steder af begrænset karakter, kan jeg nøjes med at skære efterisoleringen ( uld, spærre 2 gange gips og fuge) op på f.eks ½ meter og så behandle med en fugt spærre f. eks. Xypex , altså kradse en fuge på 5 cm med min vinkel sliber og så behandle ca 30 cm båbe op ad væggen og hen ad gulvet ? eller skal jeg virkelig have hele efterisoleringen ned, ...
Carsten, Herlev (09-07-2007) 

halogenspot på badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i en andelslejlighed, og vil gerne "shine" vores badeværelse lidt op. Vi kunne godt tænke os, at sænke loftet en smule, og sætte små halogenspots i. Må man selv lave dette...altså sætte halogenspots op selv i et vådrum?
Mia Lyngbye, Vanløse (09-07-2007) 
Svar:
Ja hvis du køber færdige sæt med ledninger, lamper og transformator og overholder de forskellige krav mht. kapslingsklasse og afstand til bruser samt sørger for at tilslutningssted og/eller andre elektriske samlinger over loftet fortsat er tilgængelige fx ved at udføre loftet af let nedtagelige plader. Alternativt etablere lem(me) (ca. 30X40 cm) ved tilslutningsstedet og evt. andre elektriske samlinger.

Du kan også vælge lampesæt 230 V uden transformator, men får så mindre lys for pengene - lysudbytte/watt.
giraffen, kbh (09-07-2007) 
Svar:
230 V lamperne må du ikke montere selv, min erfaring er at de fleste hjemmelavede halogeninstallationer er ulovlige.
Her er tips:
http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html
Aksel, Hørning (09-07-2007) 
Svar:
230 V lampesæt leveret med ledninger og lamper betragtes lige som 12 V lampesæt som et belysningsarmatur, som må opsættes af private.

http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/index.aspx?id=7d38ef7f-4465-472a-96db-30c1527c10f6
giraffen, kbh (09-07-2007) 
Svar:
Ikke enig, halogenspots er fast installation, der er kun undtagelse for lavvolt i færdige sæt, ledninger må hverken forlænges eller afkortes.(SELV)
Aksel, Hørning (11-07-2007) 
Svar:
Om noget er fast installation eller ej afhænger blandt andet af ledningskvadrat og monteringsmåde - ikke om det er 12 eller 230 V.

Færdige lampesæt med ledninger og lamper (og evt. transformer) betragtes som et belysningsarmatur og må opsættes af private.
giraffen, kbh (12-07-2007) 
Svar:
Klip fra reglerne i det link du selv sendte:

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre:

Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig.

Læg mærke til parantesen(lavvoltbelysning).

Stærkstrømsbekendtgørelsen undtager netop SELV installationer fra det generelle forbud mod at amatører laver fast installation.

Klip fra det link jeg sendte forleden dag:

Autorisationsansvar
Faste installationer, herunder lavvoltlysinstallationer skal i henhold til elinstallatørloven udføres af autoriserede elinstallatører.
Et belysningsarmatur kan imidlertid leveres som et samlesæt - med transformer, lamper, ledninger og en fyldestgørende monteringsvejledning. Det er så fabrikantens ansvar, at det færdige belysningsarmatur opfylder materielstandarderne, når det samles og opsættes i overensstemmelse med monteringsvejledningen. Sådanne samlesæt er typisk halogenbelysninger bestående af en transformer og 3 til 5 lamper, og de kan lovligt opsættes af andre end autoriserede elinstallatører.

Igen er der udtrykkeligt nævnt at lavvoltssæt er undtaget fra det generelle krav vedr. fast installation.

Aksel, Hørning (14-07-2007) 
Svar:
Et færdigt sæt fra Bilka el.lign (lavvoltbelysning) må gerne opsættes af en gds.

Såfremt der er tale om fast lavvoltinstallation skal det udføres af en autoriseret.
René Olesen - Rådgivende Ingeniør, Smørum (17-07-2007) 

eternitskifer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har lige købt hus fra 57, ved godt at taget måske snart skal skiftes, men mit spg er hvordan men vedligeholder det, samt evt fjerning af mos?
Har hørt meget omkring evt maling, at det øger levetide med 10-15 år, og omvendt, at det faktisk kun er for syns skyld?


Rene Gjedsted, Randers (09-07-2007) 
Svar:
Det er kun tagmalingafirmaerne der påstår at en gang maling er levetidsforlængende.
Alle andre undersøgelser viser at den type overfladebehandling kun har kosmetisk betydning.
Men selvom pladerne er fra 1957 behøves det ikke at betyde at taget er udslidt. Såfremt det kun er et mindre antal plader som er revnede og beskadiget og skal udskiftes, og taget derefter vil være tæt, kan det være en god ide efterfølgende at afrense og male taget.
Eftersom pladerne er asbestholdige skal afrensningen foretages af profesionelle.
Vær opmærksom på at afrensning + maling godt kan koste op mod ½-delen af prisen på en komplet udskiftning.
hpox, Århus (09-07-2007) 
Svar:
"En sidste kommentar herfra - skulle lige være den at..." vi som tagfirma mindst 10 gange om året lægger nyt tag på hos en kunde der indenfor 1-2 år har fået renset og malet sit skifereternittag. Og hvorfor det? - jo fordi at eternitskifrene er kittet. Kitten er oliebaseret og efter 30-40 år er denne olie fordampet. Kitten er berved blevet porøs og når man så VADER og kører med en rystende afrensningsmaskine ryger kitten simpelthen ud. Kunden oplever ofte ved den første slagren (vind kombineret med regn) vandindtrængen. Med andre ord skulle afrensning af skifereternittag forbydes såfremt det er kittet. Jeg fatter ved gud ikke at byg endnu tillader at lade nogle af deres medlemmer fortsætte denne procedure. Er dit skifereternittag mellem 30-50 år - få en pris på nyt tag. Dette kan du fx gøre på http:www.nyt-tag.nu - online på 5 minutter.

Med venlig hilsen
Peter Grønberg
Decraeksperten.dk
Nyt-Tag.nu, Gilleleje (13-07-2007) 

Grim lugt fra trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har slebet et ældre trægulv(Bøgeparket). Efterfølgende har vi olieret gulvet, ca ½ år senere fandt vi ud af at gulvet lugtede, det lugter jordslået men der er også noget andet udefinerbart i lugten. Vi har nu slebet gulvet af igen og det står nu ubehandlet og lugter stadig. Der er ingenting at se på gulvet overhovedet. Gulvet er over en kælder hvor der ikke lugt af noget som helst. Hvad kan det være der for gulvet til at lugte ?
Tommy Jacobsen, Horsens (09-07-2007) 
Svar:
Jeg kan desværre ikke svare på dette, blot sige at jeg har samme problem.
Tony Sjelle, Fredericia (20-09-2007) 
Svar:
Vi har malet vores gulve med oliemaling for et år siden og det lugter også jordslået. Har I fundet ud af noget siden?
Maria, København (07-08-2008) 

kloarkrør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
når man etablerer kloarkrør fra et hus må regnvand og vand fra huset køres i samme rør eller skal det være særskildt.
KM, blans (09-07-2007) 
Svar:
ja det må du gerne
michael energi montør "vvs´er"., havnsø (09-07-2007) 
Svar:
Det skal skilles,
og hvis det ikke allerede er skilt i vejen kan du godt regne med at det kommer
smr, odense (09-07-2007) 
Svar:
En svar på denne spørgsmål kan kun kommunen give dig. Teknisk afdeling. Har du en hovedledning til spildevand og regnvand så nytter det jo ikke at skille, men det bedste er i dette tilfælde at samle det så sent som muligt i tilfælde af, at det senere bliver adskilt afledning.
Günter Veverca, København N (11-07-2007) 

Gori på Bondex Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
I forbindelse med maling af udvendigt ru træværk vil jeg gerne høre om der er
nogen der har erfaring med at anvende Gori 88 eller eventuelt 99 (noget dyrere) ovenpå Bondex vandbaseret maling.
Det mest logiske er nok Gori 99 da den er vandbaseret hvilket også er tilfældet med Bondex (så vidt jeg husker). Jeg har dog en eller anden ide om, at terpentin baseret er bedre ?
Jeg har spurgt ved Dyrup som siger at man kan anvende begger typer hvis træet er rent - Ja men hvem f... kan få rense al gammel maling af ru brædder ?
John, Hals (09-07-2007) 
Svar:
Hej John
Du kan male med vandbaseret på olie baseret træbeskyttelse. Det kan være lidt tricky den anden vej rundt. Hvis du er i tvivl så brug en vandbaseret træbeskyttelse, som du nævner en Gori 99 ext, som holder længere.
Når Dyrup nævner at træværket skal være rent, så tror jeg de mener at du skal vaske det først, og sørge for at der hverken er svamp eller snavs på træværket. Tror næppe du skal slibe den gamle maling af.
Sigurd, Søborg (10-07-2007) 
Svar:
Hej Sigurd
Tak for respons - og lidt nysgerrig - hvad skyldes det at der kan være problemer med at anvende oliemaling på vandbasert ?
Venlig hilsen
John, Hals (10-07-2007) 
Svar:
Hej Jhon.
Hvis Bondexen har siddet et par år eller mere, ville jeg godt turde sige til dig at du kan anvende en alkydmaling ovenpå en vandig, men!!!!!! Den vandige er blød i overfladen og alkyden er hård, dvs. at der kan opstå revner og afskalninger når træet gir sig!
Jeg vil anbefale at du vælger en plast alkyd som er en blanding mellem olie og vand!
Plastalkyd, vandt over linolie, oliemalinger, acrylmalinger ved en udv. test som håndværkerfoerenigen lavet på deres vinduer i Amaliegade i Kbh. , der bidrog 8-10 grossister med hver 2 produkter som skulle anvendes på hvert sit vindue. derefter har man fulgt det i en årrække, og kunne konstaterer at plasticmaling med en høj tilsætning af olie var den bedste, altså Plastalkyd!
Håber at det var svar nok.
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (11-07-2007) 

Udskiftning af tag eller omfangsdræn omkr. kælder? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har to dyre projekter forude.. 1 Et 100 år gammelt skiffertag, der endnu ikke er utæt, dog med enkelte bitte små huller og 2) En fugtig kælder der er utæt, når det regner som det har gjort i starten i den forgangne uge.Mit spørgsmål er..hvad er vigtigst at få lavet, hvis man skal prioritere mellem de to dyre projekter. Håber at der er nogen der kan give et råd eller henvise os til et sted der kan. Mvh. Lise
Lise Poulsen, Brønshøj (09-07-2007) 
Svar:
Det må være ægte skiffer så, eksklusivt.

Jeg ville helt klart lave omfangsdrænet først. De par småhuller ville jeg fylde med sort bygningssilikone af god kvalitet.
Eller et tjæreprodukt af en slags, jeg ved faktisk ikke om silikone hæfter på evt. olieholdige skiffer.
Hvis et tag kan holde i 100 år så kan det vel også holde 20 år mere - med lidt vedligeholdelse.
hpox, Århus (09-07-2007) 
Svar:
Tak for svaret.. Jeg glemte lige at sige at vi også skal have skiftet vinduer i tagetagen og at det er et projekt der ikke kan vente, eftersom vores vinduer er gamle og utætte..
I så fald er det vel mest hensigtmæssigt at skifte taget samtidigt eller hvad? Mvh. Lise
Lise Poulsen, Brønshøj (10-07-2007) 
Svar:
Vindues kan sagtens skiftes uden at skulle lægge hele taget om.

Ville også have fået lappet de par huller, evt. med zinkindskud over de dårlige sten, eller ved at få skiftet stenene, også få klaret omfangsdrænet først.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-07-2007) 
Svar:
Hejsa, har selv et skiffertag der er 110 år gammelt - ikke et hul. Vi forventer at vedligeholde det - og at holdbarheden på taget dermed er 30-60 år mere. Selve skifferen nedbrydes stort set ikke, så det er kun et spørgsmål om, hvor godt det er lagt - og hvor vedligeholdt det er. Sørg for at alger og andet grønt på taget renses bort så det ikke trækker fugt (og så selvfølgelig udskifte de plader der måtte være revnet eller knækket). Så holder det en menneskealder (mere) :). Med venlig hilsen
Sisse, Helsingør (18-02-2008) 

Mur ved skråning hælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi fik for snart to år siden lavet ny indkørsel, ny trappe samt mur mod fortov.
Vi har det problem, at muren (15 m) ved skrænten ud mod fortovet er begyndt at hælde ud af - presset af trykket fra jorden.
Vi kan konstatere, at de personer der har lavet arbejdet for os, ikke har gjort det rigtigt. Da det ikke er lykkedes os, at få personerne til at lave det om, har vi nu besluttet, at vi vil bruge en del af vores ferie til at få rettet muren.

Vi har tænkt os at grave 1½ m jord af fra muren og ind i skråningen - helt ned til fortovsniveau , derefter vil vi slå stenene fra hinanden og starte forfra.
Hvordan får vi den bedste forankring ind i skrænten, så samme problem ikke opstår igen?

Håber nogen kan hjælpe.
Annette Overgaard, Rranders (09-07-2007) 
Svar:
problemete r jo ankeringer i fundamentet ikk er stærk nok til trykket man skal jo helst have noget strækt jern i det for at holde trykket fra jorden.
vinduescentersyd, aabenraa (10-07-2007) 
Svar:
husk muren skal hælde 15 grader indad
jens, hvilebæk (11-07-2007) 
Svar:
Muren skal ikke hældes. Det er pæner, hvis muren er i vater og lod.
Muren skal sættes i 10 cm beton. På bagsiden vil jeg anbefale ca 30 cm ned i jord. Set et net ind i bagstøbningen som kommer op til ca. 10 cm under færdig højde.
Trykket, som bliver udøvet til muren kommer altid i forbindelse med vand, som er et lille problem ved en skråning. Læg et mindre dræn ved muren. Finde et afvandingsmulighed. Dybeste punkt ved skråningen. Laver en lille kasse i jorden til nedsivning. Dette, mener jeg, ville få dit mur til at fremstå mange år som ny og pynter. God fornøjelse.
Günter Veverca, København N (11-07-2007) 
Svar:
Muren skal helt bestemt hælde 15°
Mureren, Roskilde (02-09-2007) 

Dampspærre i ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at renovere et hus fra 1968. Ydervæggene er 30 cm gasbeton, som vi ønsker at isolere indefra med 45 mm mineraluld og 2 * gips.

Spørgsmålet er, om vi skal montere en dampspærre.Vi har spurgt flere folk, både ingeniører og arkitekter, og de er ikke enige om emnet. Nogle mener den skal være der og placeres mellem ydervæg og isolering, andre mener den ikke skal være der pga densiteten af gasbetonen.

Jeg vil høre om Jeres meneing og såfremt dampspærren skal monteres, hvor den skal placeres og om hvilken type vi skal vælge, f.eks. en difusionåben type.
Carsten, Hvidovre (09-07-2007) 
Svar:
Mon det er kemiingeniører og havearkitekter du har spurgt?
Der skal - ubetinget - monteres dampspærre, mellem gips og isolering. Det er muligt den kan undværes, men det vil være billigere at montere dampspærren end få foretaget de nødvendige fugtberegninger.
Men du burde måske overveje at isolere lidt mere - 45 mm er jo ikke meget!
hpox, Århus (09-07-2007) 
Svar:
Jeg vil anbefale at du får foretaget fugtmålinger inden påbegyndelsen af dette projekt, da det ikke er så ligetil.
Jeg mener ikke umiddelbart der er brug for en fugtspærre, da reglerne omkring denne ikke har ændret sig meget siden 68.
Derimod vil jeg fraråde at benytte mere end 45 mm isolering, da det vil flytte murens dugpunkt, hvilket kan resultere i opfugtning af den bærende bagvæg.
RC / Bygningskonstruktør, Aalborg (13-07-2007) 
Svar:
Dit svar er da direkte selvmodsigende, RC
Dampspærren skal jo lige netop forhindre at der sker fugtophobning.
Det er ALDRIG forkert at montere en dampspærre - på den rigtige/varme side af isoleringen. (Men der må helst kun være et stk.)
hpox, Århus (13-07-2007) 

Jord i Tavle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I min EL-TAVLE er flere af de jordledninger der føres rundt huset samlet i en lille samlemuffe, videre fra samlemuffen går der en tynd (tyndere end dem der går ud i huset) ledning videre over til tavlens jord. Der er altså tale om en stjernekobling hvor alle jordstrømme skal igennem en tynd ledning - er det tilladt?
ABP, Århus (08-07-2007) 
Svar:
Nej det er fusk.
Den kan sagtens føre de 30mA der kan komme på tale, men man kan ikke lave en stabil samling med tynde og tykke ledninger i samme muffe.
HCJ, Odense (09-07-2007) 
Svar:
I nye installationer skal der være 1 stk. klemme for hver beskyttelsesleder/jordleder.

Mht. til gamle installationer - stærkstrømsreglementet af 1976 - var det så vidt jeg husker lovligt at samle flere beskyttelsesleder i en klemme.
Men lur mig om ikke den klémme du henviser til er en dobbelt samlemuffe hvor de "store" tværsnit er samlet i den ene del af muffe og de mindre i den anden siden del af samlemuffen, kan selvfølgelig tage fejl.....?
René Olesen, Smørum (09-07-2007) 
Svar:
Du har ret Rene, det er en muffe med 2 skruer i, og den tynde er i den ene ende og de tykke i den anden - men det ligner stadig noget fusk i mine øjne, muffen er i øvrigt monteret for 5 dage siden
ABP, Århus (10-07-2007) 
Svar:
Hej ABP

Såfremt det er lavet for 5 dage siden er det ikke lovligt idet der skal være en klemme pr. beskyttelsesleder jf. stærkstrømbekendtgørelsen.

Så jeg mener det er en ommer for den udførende elektriker/installatør.
René Olesen, Smørum (10-07-2007) 
Svar:
En ny gruppetavle bliver som regel leveret med en hel række af beskyttelseslederklemmer.

Hvis der er tale om en eksisterende gruppetavle af den type hvor beskyttelseslederklemmen udgøres af en fastsiddende dobbelt samlemuffe kan jeg ikke se nogle problemer i at tilslutte en evt. ny beskyttelsesleder i klemmen så længe pladsforholdene tillader det.

I de gamle gruppetavler med denne type beskyttelseslederklemme er der ikke altid ledig plads på dinskinnen til etablering af seperate beskyttelseslederklemmer.

Jeg mener derfor det ville være helt urimeligt at skulle udskifte eller udvide tavlen i tilfælde af tilslutning af en ekstra gruppeledning.
giraffen, kbh (11-07-2007) 
Svar:
Til giraffen
Du har ret i, at det ikke er rimeligt at skulle udskifte sin gruppetavle såfremt man skal montere en ekstra gruppeledning - men det er nu heller ikke nødvendigt. Som du sikkert er bekendt med kan man købe selvstændige jordklemmer som ikke nødvendigvis skal monteres på DIN skinne.
Så vidt jeg husker er fabrikatet Weimüller og forhandles hos Solar og LP
René Olesen, Smørum (13-07-2007) 
Svar:
Undskyld, Weidmüller
René Olesen, Smørum (14-07-2007) 

Gamle plankegulve - uden splinter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt en lejlighed som har nogle flotte men meget slidte og gamle ubehandlede plankegulve. Da vi har et lille barn, som snart begynder at kravle rundt vil vi gerne behandle gulvene, så der ikke er splinter på overfladen. Problemet er at gulvene er for tynde til at blive afhøvlet, men man kan godt slibe lidt på dem. Spørgsmålet er nu hvilken behandling vil være ideel til et sådant gulv. Lud eller olie og i så fald hvordan. Vi har overvejet lak, men er blevet talt fra det, da ridser etc. vil kræve omlakering. Håber på hurtigt svar :)
Sara Krüger, København (08-07-2007) 
Svar:
hej Sara
vi havde samme problem da vores den ældste var lille, vi lakerede det hjalp lidt, men ellers er I nød til at udskifte gulvet, det er ikke specielt dyrt hvis reglarne er ok. se under billige byggemarkeder på nettet -massiv fyrplankegulv fra 89 kr denne løsning blev vores redning efter en dag med fjernelse af 7 splinter i små babyben!
Anni, Skive (11-07-2007) 

Skal en altan hælde? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er netop flyttet i noget nybyggeri med altan, men altanen hælder meget (mere end 90 grader på huset) - er der nogen der ved hvad tolerance man skal acceptere?
Lotte, København (08-07-2007) 
Svar:
Ja, en altan skal hælde så meget at den kan vande af , men ikke mere.

Den skulle gerne hælde udaf eller til en af siderne , men normalt max. 2 cm pr. m. alt efter hvad bund du har i den.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (08-07-2007) 

Omfangsdræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg vil gerne have etableret omfangsdræn om mit hus, og da jeg samtidigt har 2 nedløbsrør som går ned i gamle faskiner (formoder jeg, kan ikke fastslå hvor de udløber) overvejede jeg at anvende omgangsdrænrøret til at lede vandet væk fra nedløbsrørene.

Mener i dette kan lade sig gøre og er "smart"? Eller har andre kommentarer i den forbindelse?!
Peter Svendsen, Stenløse (08-07-2007) 
Svar:
Jae, øhe.
Måske er der slet ingen faskiner eller også bør de ligge så langt fra huset, at de ikke skader samme hus.
Man ser nogle gange at afvanding fra lyskasser og udv. kældernedgange føres til omfangsdrænet.
Men det er nok ikke nogen god ide at afvande store tagarealer på den måde. Der er en unødvendig risiko for tilstopning af omfangsdrænet. Som jo helst skal udføres på en sådan måde at det forbliver vedligeholdelsfrit.
Såfremt dræn- og regnvandet skal føres til offentligt afløbsnet skal det udføres af en autoriseret kloakmester.
hpox, Århus (08-07-2007) 
Svar:
Kommunen kan give tilladelse til at afvande til faskinen. Koster intet at spør.
Skulle det vær tilfældet, ville jeg kontakte en kloakmester. Den gamle er nok ikke så god en ide. De blive ikke altid udført til at holde flere generationer dengang. Og nuværende løsninger er ret god.
Har du ikke kælder kan det laves for overskuelig penge. Da SKAL være rense-inspektionsbrønd ved hver anden 90 grader drejning. Blød drejning kan give lidt frirum. Frostsikre dybde er 70cm og dyber. Gælder for sandfangsbrønd, som du skal have før faskine. Husk at kloakmestern skal udføre kvalitetssikring. Da opstår en gang imellem problemer med sådan noget som udførern af arbejdet ikke rigtig vil vedkende sig. (Dårlig kloakarbejde) Ved fuld kvalitætssikring har du også fremover fuld garanti og ingen problemer. Det har kun sådan nogen som mig, vis de ikke laver deres arbejde ordentlig.
Günter Veverca (Kloakmester), København N (11-07-2007) 

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31969.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »