» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31168.   « Forrige 25       Næste 25 »

ridse i vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej!
Vi har en ridse i et vindue, kan jeg på en eller anden måde få den væk, ved at polerer med et eller andet?
Niels Jørgen Nielsen, Aalborg (29-04-2007) 
Svar:
ikke hvis det er i glasset så skal du have en ny i
Andreas, j (29-04-2007) 
Svar:
Jo du kan - hvis ikke ridsen er en "fure".
Køb en lille dåse Wienerkalk i din trælast. Bland en teskefuld med ganske lidt husholdningssprit til en lind grød. Påfør ridsen (og omgivelserne) ganske lidt grød og poler med en b l ø d klud - ej i cirkler. Hvis det er små ridser, kan de fjernes fra frontruder i biler osv. Det virker selv om nogen kalder det en gammeldags metode - men skdit med det - ridsen ved jo ingenting.
jan pedersen, fredericia (30-04-2007) 
Svar:
Hej Jan.
Det vil jeg prøve og tak for svaret.
Niels Jørgen Niielsen, Aalborg (01-05-2007) 


Nedlæggelse af brændeovn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at købe et hus fra 75. I det står der en gammel brændeovn, mindst 15 år gammel. Den står dumt i stuen og vi vil gerne nedlægge den.
Hvordan gøres det.Kan man selv gøre det ? eller skal der en håndværker til ? Og hvor dyrt kan det blive?

Jensen, Skanderborg (29-04-2007) 
Svar:
Den kan du da sagtens selv fjerne. Evt. med venners hjælp. Men HVIS det absolut SKAL være dyrt så ring efter en håndfuld håndværkere og få dem til at fjerne den på een af de kommende helligdage, så kan det godt blive rigtigt pænt dyrt!!!

Håber at ironien fanges :-)

God fornøjelse med projektet, som jo i bund og grund er ret simpelt.

P.S.: Hvad er det for en brændeovn og hvor billigt kan den erhverves. Jeg har måske en køber til den...


G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 

evner i egetræsbord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er netop flyttet i hus hvor vores egetræsbord er kommet til at stå i en udestue. Dvs der blir ret varmt og ret koldt. Bordet har fået nogle revner, så vi har givet det olie for at give det fugt (var oprindeligt sæbebehandlet). Kan bordet holde ti lat stå i dette klima, hvis ja hvordan beskytter vi det så bedst muligt så det ikke blir for tørt?
Signe, Aalborg (29-04-2007) 

Behandling af egepanelloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et egepanelloft i stuen og ønsker at få det malet hvidt. Kan det gøres med et flot resultat ? Hvordan udføres arbejdet og hvad bruges? Kan det gøres selv?
Findes der hvidmalede træpanellofter i handelen og hvem fremstiller evnt. disse?
B. Nielsen, Brovst (29-04-2007) 
Svar:
Hej B. Nielsen.


egepanel loft? hedder de det? eller er det profil brædder, lamineret plader mv???

Lars Frey, Malinghandel.dk


Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (29-04-2007) 
Svar:
Det er plader 180x20cm, som blev meget brugt i 1978, da vi byggede og kan vist stadig købes. Kan du ud fra disse oplysninger fortælle os, hvad de hedder, og hvad vi kan gøre ved disse
B. Nielsen, Brovst (29-04-2007) 
Svar:
Jeg har talt med en arkitekt, der siger, at loftet er spånplader fineret med egefiner. Hvordan behandler vi loftet for at få det hvidt?
B. Nielsen, Brovst (29-04-2007) 
Svar:
Vasker loftet ned flere gange med grundrens. Derefter går du hele loftet efter for huller og fejl, som du spartler ud. Derefter sliber du let med finkornet papir, vasker over med rent vand.
Nu kan du vælge Hvid alkydmaling - så bliver loftet helt hvidt, eller du kan vælge Panelhvid som giver loftet et ludfarvet look. Færdig arbejde
gunna quistbo, karlslunde (29-04-2007) 
Svar:
Hej Igen!
Jeg ville også afvaske i grundrens, tør efter med rent vand!
derefter grundes lofterne med 2 gange forsegler og males efterfølgende med færdigfarve 2 gange, jeg vil anbefale en glans 7 fra B&J til slutfarve!
Hvis loftet var meget mørk og beskidt kan man også afslutte med en vandig spærrende færdigfarve!!
En professionel maler, vil uden problemer kunne lave et pænt resultat! Der er 2 grundlæggende ting man skal være ekstra opmærksom på! 1. At få spærret overfladen mod træsyre ordenligt mv. 2. at male vådt i vådt!!!!
Håber at i har mod på det!!!
Ps. Bruger man en kraftig alkyd grunder på lamineret overflader kan laminaten i værste tilfælde boble op! Brug derfår kun vandig spærrende forsegler og vandig slut farve!

Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (29-04-2007) 
Svar:
Tusind tak for svarerne. En nabo har fået malet sit loft (samme materiale) 2 gange af proffessionel maler. Der blev ikke vasket ned først ej heller spærrede overfladen mod træsyre. Kan han have en blanding af maling der indeholder det stof mod træsyren? Eller hvor længe holder det pænt?
B. Nielsen, Brovst (29-04-2007) 
Svar:
Hvis din nabo har fået sit malet kun 2 gange, kunne man forstille sig at det har fået loft alkyd! Loft alkyd lugter enormt meget, og kan opløse lamineringen! desuden kan man aldrig bruge andet, idet alkyd er meget åben, også hvis man maler med en vandig maling ovenpå, slår træsyren igennem det hele!! Oliemaling gulner hurtigerer.
De rigtige behandlinger er dem som står ovenstående!
Med venlig hilsen, Lars Frey, malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (30-04-2007) 

Pris elinstallation i bjælkehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Hvad vil det cirka koste at lave en elinstallation i et nyt bjælkehus?
Vi snakker en standard installation uden halogen spot.
Kun lampeudtag, afbrydere, stikkontakter, 400V til hårdehvidevarer, tavle, måler lidt udvendig lys og hvad der ellers hører til.
Huset er ca. 150 kvm.

Mvh.
Hr. Træhus, Kbh (29-04-2007) 
Svar:
750,- kr. pr. m2
Steen, Ballerup (29-04-2007) 
Svar:
Wauv.... Mener da ellers at jeg på "fastlandet" har hørt en pris på 150,-/m2... Så dog uden tilslutningsafgift.
Bent, Vejle (29-04-2007) 
Svar:
Det er også rigtigt, Bent, men det er med stearinlys og håndsving på opvaskeren.
Per M., 2950 Vedbæk. (30-04-2007) 

Efterisolering - af gulv i bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal støbe (60 mm) nyt gulv med ameringsnet og vandvarme i et 7 m2 bad - i en villa fra 1907. Gulvet skal støbes ovenpå det eksisterende betonguvl med underliggende kælder. Jeg vil gerne efterisolere gulvet (adskille varmetabet mellem det ekstisterende og nyt betongulv), men har ikke meget højde at give af. Hvordan gør jeg? Kan jeg støbe ovenpå f.eks. 15 mm polystyren (famingo) gulvplader?
Mikkel Trym Andersen, København (29-04-2007) 
Svar:
Et gulv/betondæk med varmeslanger på kun 60mm. Det kan du ikke støbe ovenpå blød isolering. Dækket vil revne.
Men du skal jo også sænke gulvet 2cm i forhold til de tilstødende rum, Der skal være fald og nok også nedkant ved bruseområde.
Jeg foreslår at du ruhugger det eksistererende betondæk og udlægger armering og slanger. Enten støber du så, incl. afretning m/ fald og glitning til færdig overflade. Eller du støber til ca. ½ cm under færdig højde og finafretter siden med super-duper-mørtel.
Det er svært at støbe badeværelsesgulv, med armering, slanger, afløb, fald, højder samt eventuelle tilskure og ingen øl før man er færdig. Derfor er det bedst at dele op i 2 etaper.

hpox, Århus (01-05-2007) 
Svar:
Tak for svaret... Jeg per den bløde polystyren isolering mellem det gl. og nye gulv. Hvis jeg støber et nyt dæk på 80-100 mm, vil det så (stadig) ikke være en god ide at isolere mellem de to dæk? Findes der nogle gode (hårde) produkter. Jeg har fundet 3 mm Selitac gulvplader - men er usikker. Hvad mener du/I?
Mikkel, København (02-05-2007) 
Svar:
Ja & nej. Du kan godt bruge polystyren, men det skal være den rette type, rette hårdhed.
Som måske kan være svær at finde i 15-20mm tykkelse,
Men det armerede beton dæk tykkelse må ikke være under 80mm tykkelse og gerne 100mm tykt. Dertil skal lægges evt. afretningslag.
Jeg kender ikke de pågældende plader, men det er under alle omstændigheder godt med selv en tynd isolering. (Du får en såkaldt overgangsmodstand)
hpox, Århus (03-05-2007) 

Betongulv i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at lave nyt badeværelse, og skal have støbt et betongulv oven på isolering og gulvvarme. Hvor mange cm. skal der minimum være af beton og hvor langtid skal betonen efterfølgende tørre? Er der nogle regler eller gode råd omkring noget mellem betongulv og klinker?
Michael Sørensen, Gredstedbro (28-04-2007) 
Svar:
Et godt råd kunne være at følge gulvvarmeslangefabrikantens anbefalinger.
Dækket skal armeres og være min. 8cm og gerne 10cm tykt.
I kan arbejde videre efter 2 døgn, men må vist først sætte varme på 2 uger efter at gulvarbejderne er afsluttet.
hpox, Århus (29-04-2007) 
Svar:
Ok grunden til at vi spørger er at vi har hørt at vi skal vente i 21 dage efter gulvet er blevet støbt... Men det har så ikke noget på sig?!?
Michael Sørensen, Gredstedbro (29-04-2007) 
Svar:
I dag går det så hurtigt i byggebranchen at det hedder gulv idag, fliser i morgen og indflytning i næste uge.
Cement, (rapid) opnår sin fulde styrke efter 28 døgn, men efter 2 døgn er styrken allerede 50% af maximalstyrken.
I må arbejde videre på dækket, men jo ikke parkere en Centurion kampvogn eller opstille stilladser el. lign. på samme dæk.
hpox, Århus (29-04-2007) 
Svar:
Til info for hpox og andre betonfreaks.

Centurion er ikke nem at fremskaffe, så idag er de tungeste danske kampvogne Leopard 2A5. Men lad være med at lege seriøst på gulvet med den de første 28 døgn!!!
:-)

G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 

konstruktionstræ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvilken slags træ bruges til konstruktionstræ?
Gül, sønderborg (28-04-2007) 
Svar:
Det gør fyrretræ normalt her i landet.
At noget træ kan anvendes som konstruktionstræ og andet ikke har at gøre med såkaldte sorteringsregler.
Konstruktionstræ er simpelthen bedre træ end f.eks. reglar, eller pejsebrænde.
hpox, Århus (28-04-2007) 
Svar:
Træet deles op i forskellige klasser. F.eks. K18, K24 eller K30 - dette kaldes konstruktionstræ, normalt benyttes/foreskrives K18. Men der er også limtræ, HQL, kerto osv.
Hvad der benyttes afhænger af den givne situation.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (29-04-2007) 

Badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nyt badeværelse, hvor mange m2 er mininum? Det tegnet er 5m2,
Vi skal ikke have badekar.
På forhånd tak
Jannie, Rungsted (28-04-2007) 
Svar:
Tjae, størrelsen starter vel ved 1m2, som i en almindelig Boing 747.
hpox, Århus (28-04-2007) 

Epoxymalet køkkengulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores parketgulv i køkkenet bliver hele tiden slidt og kedeligt, og vi overvejer at male med epoxy. Kan man det på parket? Kan man gøre det selv? Virker det frygtelig industriagtigt?
Heidi, Roskilde (28-04-2007) 
Svar:
Hej Heidi man male ikke parketgulvet, först slippe man den 2 gangm, også giver spisial olie
Naqib, Roskile (28-04-2007) 
Svar:
Uden at være klog er det derfor man ikke skal ligge parketgulv i køkkenet, især hvis det er olieret. Det er bare et srpørgsmål om tid inden det bliver grimt igen.

Der findes i handlen i dag 2 komponent vandbaseret epoxymalinger der kan klare det meste, og det er da en mulighed, hvis i ikke vil pille gulvet op og ligger fliser.

lars, kolding (04-05-2007) 

TIlbygning på 105 m2 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået tegning på en tilbygning. fået 2 tilbud 1)12.000 kr. pr. m2 2) på 21.000 kr.Det er en kæmpe forskel. Det er stue, soveværelse og køkken (uden køkkenelementer)samt rigtig mange vinduer. Hvad er "normal" prisen - sådan ca. TAK
GItte, Hillerød (28-04-2007) 
Svar:
I bliver nødt til at gennemgå begge tilbud sammen med de to entreprenører - hver for sig.
Det er jo ikke særligt interessant at kende normalprisen hvis den ene entreprenør er et skvadderhoved og den anden en bandit!!!
hpox, Århus (28-04-2007) 
Svar:
Min erfaring for tilbudgivning er, at ofte fortæller kunden det anderledes til de forskellige entreprenører, hvilket nok også er naturlig, idet vi alle skal tackles på hver vores måde!
Det bedste for jer og også for de bydende, er et udbuds materiale! Der står alle jeres krav og materiale valg og udfra det, kan man regne stort set alle priser efter selv!
Behandlings anvisninger kan de bydende evt. selv komme frem til, men bed om at de fremstår i tilbudet, på den måde finder du måske også den mest seriøse!
Når jeg giver malerpriser, er det altid udfra følgende behandlinger, 1 gang afvask osv. samt et punkt der hedder "omfang" hvor man kort beskriver at det ikke er hele huset, men måske kun køkken og entre!
Håber at i finder ud af det, men jeg ville da lige ha tilladt mig at hente det 3rd tilbud!
Med venlig hilsen
Lars Frey, malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (30-04-2007) 

De nye LED Pærer. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har overvejet at skifte min glødepærer ud med de nye LED Pærer. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Der gik vist noget galt med linket.

Jeg har set nogle "billige" her:
http://www.trenden.dk
Brian Christensen, Næstved (28-04-2007) 
Svar:
Du kan spare på strømregningen ved at skifte til LED Pærer, jeg har selv skiftet mine GU10 samt MR16 pærer til LED pærer.
jeg har erfaret at mit strømforbrug er faldet.
Min anbefaling er hvis du vil skifte til LED pærer, så køb et par stykker og se om du er tilfreds med lysstyrken.
Esben Heinsen, Esbjerg (29-04-2007) 
Svar:
Har du "overvejet" at skifte til LED pærer? Jamen så er det da heldigt, at du har "fundet" en hjemmeside, hvor du kan købe dem. Men det er jo din egen hjemmeside, Brian, så den var vel ikke så svær at finde. Jeg finder denne form for skjult reklame lidt for smart.
Svend, Århus (22-05-2007) 

De nye LED Pærer. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har overvejet at skifte min glødepærer ud med de nye LED Pærer. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Jeg har set nogle "billige" her:
http://www.trenden.dk

Brian Christensen, Næstved (28-04-2007) 

Slibning af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et gammelt hus og ønsker at få slebet ca 100 kvm plankegulv (fyr) deri er der en gammel trappe der også skal have en tur. Hvad prisleje ligger det i?
Diana Boel, Nyborg (28-04-2007) 
Svar:
Regn med ca 60 kr pr m2 incl mellemslibning og 2 x lak
Allan, Slangerup (29-04-2007) 
Svar:
Lyder billigt!
Når vi for slibet og lakeret 3 gange gulve i flyttelejeligheder, koster det 135 kr pr. m2 + moms.
3 gange lak er i øvrigt det ultimative!!
Mvh. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (30-04-2007) 
Svar:
Med 60 kr. pr. m2 får du hvad du betaler for: Afslibning af forholdsvis uerfaren person, grundlak der indeholder mest vand og kun bruges for at få træets fibre til at rejse sig, mellemslibning samt et lag toptak af tvivlsom kvalitet. Kvalitet koster mellem 120 og 140 kr. pr. m2 + moms og er for grundlak og 2 x toplak (=3xlak) og holder mellem 5 og 7 år afhængig af lakkvalitet og slid. Trappetrin koster mellem 150 og 200 kr. pr. trin hvis der ikke spartel, lister eller andet der tager ekstra tid at fjern. Husk at hvis der er fernis på gulvene og trappen, kan der også være et tillæg på.
Havde du boet nærmere København kunne jeg anbefale KEBgulve 45 505 505, som arbejder meget seriøst.
Ulrik Friis, Lundby (30-04-2007) 

Trappetrin Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Gulvtæppe er fjernet, trinene er afmonteret og tømren har slebet trinene fine og glatte. Massiv eg trin. Jeg har læst om trægulve, der er hvidolieret og derefter matlakeret. Kan jeg give trinene den behandling og hvad købes til formålet.
B. Nielsen, Brovst (28-04-2007) 
Svar:
Hej B. Nielsen
Smag og behag er selvfølgelig forskellige, men du har nu noget af det fineste træ der findes, og som Christian den 4 plantede!
Hvorfor dog hvid oliere det?
Det kan iøvrigt ikke, men man kan give det noget beise også lakere det! Men Lakken gulner hurtigt samt den hvide overflade du drømmer om, bliver ændret visuelt af den klare lak og er nok ikke så pæn som du havde forstillet dig!
Endvidre forslår jeg at du finder et stykke massivt egetræ og laver en prøve!
Egetræ har en meget kraftig træsyre, så jeg har mødt nogle gulvmænd som ikke vil lave disse behandlinger på egetræ!
Evt. kontakt en erfaren gulvsliber, de fortæller gerne hvad der kan gå galt!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 
Svar:
Tak for svar L.F. Du har mødt nogle gulvmænd, som ikke vil lave disse behandlinger på egetræ. Hvilken behandling kunne de anbefale til trinene af massiv egetræ? Mvh. Bente Nielsen
B. Nielsen, Brovst (10-05-2007) 

holdbarhed på malede gulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at renovere vores 80 2m bolig i 3 plan. Jeg synes det er super flot med hvidmalede gulve. Er der nogen som har erfaring med om det holder, og hvad maling som er mest slidstærk.
Pia Brandt, virum (27-04-2007) 
Svar:
Hejsa. Har erfaring med at det ikke holder så godt. Vi malede ca vi flyttede ind og kom til at skubbe nogle af de tunge møbler på plads og det blev straffet hårdt. Har også hørt fra andre at det bliver hurtigt slidt, især hvor der er megen gennemfart.Man kan godt få speciel slidstærkt maling til netop gulve men slipper ikk for kedelige mærker hvis noget bliver skubbet henover gulvet.
lena greve, odense s (28-04-2007) 
Svar:
Hej Pia.

Hvad er træsorten og typen af gulv?
Der findes bløde og hårde malinger til formålet, og det er mindst lige så holdbart som lak eller olier!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 
Svar:
Hej Lars

Jeg har junckers bøgeparket. Vil der ikke altid komme slidgange der hvor man går?

VH pia
Pia Brandt, virum (07-05-2007) 
Svar:
Hej Pia!
Hvis man har hund, eller man tit har udendørs fodtøj på indendørs, har høje hæle på og lign. det er der ingen trægulve der kan li, og man kan se ridser og hårde stød mod overfladen tydeligere end hvis man havde anvendt et klart produkt. Det kan man ikke komme uden om, men vedligeholdelsen er måske nemmerer end hvis du skal ha høvlet og olieret eller lakeret gulvet hver 4 år, så vil jeg tro du kan vaske og let slibe det og male 1 gang hver 2 år!
Ergo. slidbaner ses tydeligerer pga. den heldækkende overflade!, men er ikke mere udsat end en gulvlak er! Hvis du maler det, anbefaler jeg dig at bruge en Gulvmaling til færdigfarve på dit bøgegulv! og en alkydhæftegrunder som grunder! Husk at gulvet skal være slebet rent for lak eller olie!! Og være støvsuget godt og grundigt inden malerbehandlinger!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (10-05-2007) 

Etablering af trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet en bagtrappe.
Der er 68 cm fra dørtrin ned til fliserne, hvis jeg skal følge "trappereglen" skal jeg have 17 cm i stigning og 35 cm i grunden men er 35 cm i grunden ikke for meget? kan jeg gå ned i 30 cm ?
Peter Larsen, Aalborg (27-04-2007) 
Svar:
Men trappereglen siger 2 stigninger + 1 grund skal være 63cm.
I dit tilfælde 17+17-63=29cm , så 30cm er fint. Husk at grunden ikke er det samme som trinbredden.
Og at du bør starte for oven med et udtrin i fuld bredde, mindst.
Til gengæld er det ikke nødvendigt med gelænder.
hpox, Århus (27-04-2007) 
Svar:
Tak for dit svar, måske er jeg ikke helt med grunden og trin, er det ikke det samme? den skal bygges op i granit sten, så trinene går ikke ind over hinanden
Peter Larsen, Aalborg (27-04-2007) 
Svar:
Grunden er en teoretisk størrelse. Det er det vandrette mål fra trinforkant til trinforkant. På f.eks. trætrapper er trinbredden ofte 5cm bredere end grunden. Trindenne "overlapper"
I dit tilfælde er grund- og trinbredde ens - fordi du har lodrette stødtrin.
hpox, Århus (28-04-2007) 

Vinduer uden karm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at få monteret vinduer uden karm i mit hus. Jeg forstiller mig at de kan mures fast på en eller anden måde.
Er der nogen som har erfaringer med dette ?

Mvh Ole Saunte-Boldt
Ole Saunte-Boldt, Hørsholm (27-04-2007) 
Svar:
Der skal nok være nogen som har erfaringer, de fleste dårlige.
Termoruder direkte i murværk har været forsøgt siden 70-erne og der er sprunget mange ruder på den konto.
Med det væsentligste er at der kan laves løsninger således at termorudeleverandøren stadig vil give garanti.
Prøv evt at kontakte nedenstående verdensfirma:
http://www.pilkington.com

hpox, Århus (27-04-2007) 
Svar:
Tak for svaret
Jeg har kontaktet firmaet som du anbefalede og deres tekninsk specialister kunne ikke anbefale indmuring af ruderne. Der var mange årsager til at det ikke kunne lade sig gøre men de væsentligste var mekanisk brud og bortledning af fugt/vand.

Jeg må finde en anden løsning ;-)

Hilsen Ole Saunte-Boldt
Ole Saunte-Boldt, Hørsholm (30-04-2007) 

Murstensskaller Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor kan man få fat i murstensskaller. Alle siger at de ikke bliver produceret mere. Hjælp.
Jacob Johnsen, Hvidovre (27-04-2007) 
Svar:
Hvis du mener hvide kalksandstensskaller kan du købe så mange du vil hos:
http://www.jk-kalsalux.dk
hpox, Århus (27-04-2007) 
Svar:
Nej det skal være mursten jeg skal bruge, ellers tak for dit svar hpox.
Jacob Johnsen, Hvidovre (29-04-2007) 
Svar:
Findes det?

Så prøv Wewers Teglværker i Helsinge.
hpox, Århus (29-04-2007) 
Svar:
Hej jacob
Når man tildagligt støder på en opgave hvor der skal bruges murstensskaller, så er der kun en ting at gøre.
Enten så skærer du dem med en vinkelsliber(der støver af pommern til) eller også lejer du en vådskærer.
Jim, Odense (30-04-2007) 
Svar:
jeg vil lige oplyse at jeg har fundet en løsning gennem randers tegl der skal have 2,25 pr. snit i en mursten. De skal specielt fremstilles og bestilles gennem en lokal trælast bare ikke silvan.
jacob jonsen, hvidovre (02-05-2007) 
Svar:
Du kan købe murstensskaller på Fyn tag et kig på WWW.olt.dk
Jakup Martin Kjeld, Toftir (27-12-2009) 

Ny dør parti til terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er igang med at renovere og vil i den forbindelse lave en tilbygning/vinkel imellem en udestue og ude. I den vinkel skal der sættes en dobbeltdør ud til terrassen, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal udføre det samt valget af materialer. Facaden ud mod terrassen er en let konstruktion med udvending træbeklædning så jeg tænker at rive beklædningen af de eksisterende og så skifte det hele.

Det er min tanke at det fx skal være Sibirisk lærk klinkbeklædning, men hvad skal være under klinkbelægningen? Laver jeg en konstruktion med start fra inderside med:
Gips, dampspærre, 200mm isolering, diffisionsåbent undertag og så min lærk klinkbelædning? Skal lige siges at jeg skal bruge det til min ansøgning om bygge tilladelse. Mvh Rico
Rico Hansen, Skovlunde (27-04-2007) 
Svar:
Vindpap
steen, haderslev (29-04-2007) 
Svar:
I stedet for diffusionsåbent undertag ville jeg nok anvende vindpap og så opsætte en klemliste, som giver mulighed for ventilationen bag klinkbeklædningen og så opsætte klinkbrædderne - EFTER at de er behandlet med olie i rigelige mængder ad flere omgange på ALLE flader (for at undgå krumning) - med RUSTFRIE A4-stålsøm.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 

mineralduld Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er forskellen på en klasse 34 og en klasse 26 i mineralduld
r.p, løsning (27-04-2007) 
Svar:
Tallet, f.eks 34, kaldes lamda-værdien og er udtryk for et materiales isoleringsevne, i dette tilfælde mineraluld.
Jo lavere tal(værdi) jo bedre isoleringsevne. Prisen retter sig i nogen grad ind efter isoleringsevnen, således at billig mineraluld har højere lamda-værdi og dermed dårligere isoleringsevne.
(Mig bekendt findes der ikke mineraluld med en lamda-værdi helt nede på 26)

hpox, Århus (27-04-2007) 
Svar:
Har også selv undersøgt sagen lidt. Lambda 37 er det vi idag betegner som standardisolering. Lambda 34 er en hel del dyrere og de fleste byggemarkeder hjemtager det kun på bestilling og tager ikke noget retur. Lambda 37 isoleringen fåes heller ikke i så mange dimensioner som lambda 37éren.
Lambda 26 er jeg aldrig faldet over. Det må være en eller anden SUPER-isolering...

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 

U-profiler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg ved ikke om det er det rette fora, men mon ikke en kan hjælpe. Jeg skal bruge 6m u-profil i galvaniseret. Hvor kan almindelige dødelige købe sådan noget?
Morten, Kbh (27-04-2007) 
Svar:
Prøv hos Sanistål eller en anden stålgrosist. Afdelinger over hele landet.

http://www.sanistaal.dk

hpox, Århus (27-04-2007) 
Svar:
Hvis det ønskede profil ikke fås i galvaniseret udgave, kan du gå til ethvert smedefirma og købe den der, incl. at firmaet arrangerer galvaniseringen.
Z, Inksted (28-04-2007) 
Svar:
Normalt ligger grossisterne ikke inde med galvaniseret stålprofiler, så det er nok umuligt at købe.

Du blive nødt til at købe det, og efterfølgende sende det til galvanisering

Mvh

Klaus
www.spotvvs.dk, Greve (29-04-2007) 

Nye fuger i ydermur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 30 erne hvor nogle af fugerne efterhånden trænger til at blive skiftet ud, mit spørgsmål går på afvaskning efter fugning dette gøres såvidt jeg ved med saltsyre men er syren fortyndet med vand ? og og skal der skylles efter med vand ? og til sidst hvor lang tid skal (må) der gå inden afvaskning ?.
Claus, Odense (27-04-2007) 
Svar:
Saltsyre købes i forskellige konsentrationer, men prøv at læse denne link:

http://www.mur-tag.dk
hpox, Århus (27-04-2007) 

Elopvarmet Vandbaseret gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har i huset et gulvvarme anlæg, som med elektricitet varmer vand op til en lille cirkulær rød tryktank. Vi har boet i huset i 6 år nu, og jeg har en fornemmelse af at trykket er forsvundet fra tanken (der sidder et manometer på der viser 0, og varmelegemet slå rfra hele tiden nu, og gulvet er koldt). Jeg kender ikke dybere til systemet, men kan se en fatning hvor jeg nok kan sætte nyt tryk på tanken. Er der nogen der kender til disse anlæg ud fra min sparsomme beskrivelse, og kan fortælle mig:
1) Er det simpelt vand fra hanen der skal på ?
2) Kan jeg selv gøre det ?
3) Er det naturligt at der skal nyt tryk på efter nogle år ?

Morten Terstrup, Knardrup, Stenløse (27-04-2007) 
Svar:
så er det vist også snart på tide at få efterfyldt med noget alm postevand hvis dit manometer viser o bar, du skal jævnligt tjekke dit tryk ikke hvert 6 år. der sidder en ventil hvor du kan skrue haveslangen på og efterfylde, hvor den sidder er svært at sige men den burde være synlig. måske din pumpe er brændt af hvis den har kørt uden vand, husk at lufte systemet ud
hugo, kbh (27-04-2007) 
Svar:
Tak skal du have. Det hjalp vist. Jeg har prøvet at fylde op til 3 bar nogle gange nu, men det bliver ved med at falde til <1, men pumpen kører, og vandet varmer op. Har du nogen anelse om hvilket tryk der bør være på et sådant anlæg ? Der er en ventil på tryktanken som jeg trykkede på efter første påfyldning, og en masse luft kom ud. Ved de senere fyldninger kommer der ikke mere luft ud når jeg trykker på ventilen. Kan der stadigvæk være luft i systemet jeg skal have ud på anden vis ?

Morten Terstrup, Knardrup, Stenløse (27-04-2007) 
Svar:
Hvis dit hus er et et-plans hus, behøver du blot 1-1,5 bar. Hvis du har 1. sal skal du op på 2 bar, for at løfte vandet op. Husk at udlufte din gulvvarme også, der må sidde en udl.ventil ved termostaten. At trykket falder til 1 bar KAN være en utæthed, med mindre der sidder en overtryksventil, men så ville du have vand på gulvet
steen, haderslev (29-04-2007) 
Svar:
Den lille cirkulære røde tank er en ekspansionsbeholder som der SKAL være luft i. Deraf udtrykket "ekspansionsbeholder". Den ventil der er på ekspansionsbeholderen er beregnet til at pumpe luft IND i ekspansionsbeholderen med. Denne skal IKKE luftes ud. Ekspansionsbeholderen indeholder en gummibold a´la en fodbold og adskiller den fugtige og den tørre side af ekspansionsbeholderen. Jævnfør almen fysik så lader væsker sig ikke sammentrykke i modsætning til gas- og luftarter, som jo netop har den egenskab at de kan sammentrykkes. Netop det svage tryk i den luftfyldte bold i ekspansionsbeholderen er med til at trykket kan holdes oppe i selve dit varmesystem. Så nu må du have fyldt lidt luft på den tørre side af ekspansionsbeholderen. Den tørre side af ekspansionsbeholderen er IKKE beregnet til at skulle udluftes. Og hvis du kan få vand ud gennem den ventil så kan du med det samme ringe til VVSéren og få fat i en ny ekspansionsbeholder, da den så er afgået ved døden!!!!! Vi er enige om at den ventil du omtaler på ekspansionsbeholderen minder uhyggeligt meget om een bils dækventil - ikke? Din VVSér kan sikkert også oplyse dig om hvor stort tryk der skal være i ekspansionsbeholderen når der ikke er vandtryk på... Ikke noget med 10 bar eller lignende eksplosionsfremmende trykstørrelser!!!

Håber at ovenstående gjorde dig en anelse klogere på området, samt at det har lært dig at holde "snitterne" fra den ventil i fremtiden

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 
Svar:
Fy for pokker. Jeg havde det lidt på fornemmelsen, da der kom rigtigt meget luft ud. PT fungerer gulvvarmen som den ''skal'', men jeg ved ikke om der er kommet vand i ekspansionstanken, og hvordan jeg pumper luft i den igen. Måske jeg kan tage ned på den lokal benzintank og låne en mobil autopumpe ?
Godtnok mange hjælpsomme mennesker der er derude. Tak skal du også have ''Georg''.
Morten Terstrup, Kandrup, Stenløse (30-04-2007) 
Svar:
Der SKAL være vand i ekspansionbeholdern, men ikke ret meget og kun på den fugtige side. Lån en ganske almindelig huskompressor og så et dækoppumpningsaggregat. Men få lige at vide hvor meget tryk der skal pumpes i og bemærk om det er BAR / ATM eller PSI, som er trykangivelsen.
Det skulle da gerne være sådan at vi kan hjælpe hinanden. Andet vil da være afskyeligt. Men på et eller andet tidspunkt kommer der vel også en hjælpsomhedsafgift eller lignende for at få nogle grunker i statskassen...
Fremtiden er usikker - DET er helt SIKKERT...!

Held og lykke med det videre forløb.

(Underligt som folk TROR man hedder Georg, bare fordi der står G.) :-)
G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 

Malling af hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Allesammen

Engang for lang tid siden faldt jeg over et af min hustrus Femina blade...I dette blad var der et hus som var malet med en blanding af vand og jernvitrol (tror jeg nok det var) - Farven var hen af lignende gullig kalket farve - Nogen af Jer der kender til denne form for blanding? Kan det anbefales?
Matthias, Aalborg (27-04-2007) 
Svar:
Hej Matthias.

Foruden vand og jernvitriol, skal der tilsættes kalk.

Jernvitriol:
Der findes to typer; den tørre og den småfugtige, og det er den sidste du skal anvende.
Oprøres med 1 del jernvitriol med 5 dele ca. 50 grader varmt vand.

Kalk: Vådlæsket kulekalk, som er lagret mindst to år, fx Kirkekalk eller Rødvigkalk. Det bør ikke være stampet kalk, da dette ikke er godt nok.
Blandes vand i forholdet 1 til 5 og skal være ca. som kærnemælk. Der skal omrøres grundigt.

Blanding af jernvitriol og kalk:
3 dele jernvitriol og 2 dele kalk. Farven bliver grøn og tykner. Der spædes til med til der igen opnås konsistens som kærnemælk.

Påføring:
Ren (hvid)forkalket mineralsk*, fugtig flade!! Det vil sige der skal forvandes, uden at fladen står blank med vand.

Blandingen krydspåføres i et godt arbejdstempo i skygge. Temperaturen bør være 15 grader eller lidt under, samt ved relativ høj luftfugtighed (over 70% REL).
Der skal arbejdes vådt i vådt, og der skal som regle spædes mere vand til.

Der skal altid påføres to lag med farven, og der bør efterkalkes med kalkvand for at binde kalken korrekt. Det giver en ikke-smittende overflade.

Brug klakkost af naturfibre og ikke af nylon. Det er væsentlig nemmere at arbejde med.

Resultatet bliver en meget spændende, levende overflade, som forandre sig med tiden, hvor traditionel maling giver en statisk overflade.
Du vil overleve samme farve og forandring i Nyboder og på de huse, i Skagen og på Bornholm, hvor man stadig bruger samme teknik.

* Underlaget:
Er lidt af en videnskab i sig selv, og hører mere ind under murerfaget. Jeg har ladet mig fortælle følgende:
At jo mindre cement eller hydralisk kalk, der er i mørtlen, des dårligere bliver vedhæftningen.
Kalkmørtel oven på pudsen (eller hvilken mineralsk bund man nu har) skulle være det bedste underlag.

Gider du knokle lidt på denne måde, får du et enestående, smukt resultat!!

www.susanarnild.dk
Frank Larsen, København (29-04-2007) 
Svar:
Hej Frank

Jeg takker for et flot svar.

Jeg har absolit bestemt mig for at prøve dette. Idet som du jo også er inde på giver denne metode en rigtig flot og levende overfalde.

Men hvor får man fat på Kirkekalk eller Rødvigkalk? Og hvad er kalkvand?
Matthias, Aalborg (30-04-2007) 
Svar:
Hej igen...

De forskellige kalktyper købes i byggemarkederne. Men det kan være du skal være temmelig insisterende, hvis de ikke lige har disse to produkter hjemme.

Kalkvand er det vand der er tilbage, når den almindelig kalk er bundfældet. En tynd, svagt mælket væske, og påstrygningen skal foretages dagen efter.

Jeg glemte at sige, at oplysningerne blandt andet stammer fra Teknologisk Institut, Bygningskultur, Rådvad og Niels-Holger Larsen Rådgivende arkitekt og egen erfaring.

Frank Larsen, København (30-04-2007) 

Her vises 12889-12913 indlæg ud af 31168.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »