» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 30414.   « Forrige 25       Næste 25 »

Fugt på væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i vores hus fra 1850 banket pudset af en væg. Herefter er der kommet et fugtskjold i det ene hjørne. Væggen er en indvendig vær men lige der hvor fugten er støder den op til en ydermur.
Hvordan kan man fjerne skjolden der er blevet næsten sort??
Dorthe Rasmussen, Kolding (15-08-2007) 
Svar:
Det bliver et gæt.
Men fugten kommer jo et sted fra, måske opstigende fugt i fundamentet, måske udvendig nedsivende regnvand.
I må undersøge sagen nøjere, grave op udvendigt, hugge gulvet op i hjørnet osv.
Har fugtpletten udviklet/udbredt sig siden I opdagede den. Lugt og smag. Gammel eller ny skade.
(Det er vel ikke hunden, eller en muresvend, der p..... i hjørnet?)
Hvis I kan finde årsagen til fugtpletten kan den nok også fjernes, måske med en varmekanon el. lign.

hpox, Århus (15-08-2007) 

Gori brugt indendørs Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har været så dum, at følge et råd fra en ven, og har brugt Gori 88 indendørs på et træloft..Efter at have nærlæst info omkring hvad malingen indeholder, har jeg i den grad fortrudt. Hvad gør jeg..? Kan man dække malingen,således fungiciderne bliver indkapslet, og dermed gøre den mindre "farlig". Eller skal hele loftet slibes ned...? Eller kan man efter malingen er gennemhærdet trygt bruge rummet...?
Håber på gode brugbare svar..!
Søren, Frederikssund (15-08-2007) 
Svar:
Hvorfor alt det bøvl. Lyt til en anden god ven og så nøjes du med at pille loftet ned og opsætte et nyt loft. Endnu et godt råd: Denne gang UDEN - JA, U D E N GORI. Og det selvom træet siger: "GORI, GORI, GORI..."

God fornøjelse...

G. (det står IKKE for "GORI") Gearløs, Billund (16-08-2007) 
Svar:
Heldigvis ved du jo nu at du har en ven som kommer og hjælper dig når du skal pille lofterne ned igen. Og han tilbyder forhåbentlig også at medbringe de øl der medgår til opgaven.
J.A., Mendog (16-08-2007) 
Svar:
Det de to dejlige fyre mener er, at du SKAL have loftet ned. Den Gori indeholder nogle grimme sager!!!!
gunna quistbo, karlslunde (16-08-2007) 
Svar:
Ja, jeg er ikke så meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, men man håber jo til det sidste at der findes en nemmere (og billigere løsning...) Men ingen tvivl om at det er noget giftigt stads, selvom Dyrups tekniske afd. ikke vil sige det direkte..
Nå, det er jo også flot med et helt nyt træloft :-)
Søren, Fr. sund (16-08-2007) 
Svar:
Hej Søren.
Du for nok ikke nogen til at sige at det var en god ide! men der er mange som har givet deres loft laserende gori træbeskyttelse fordi den står rigtig flot i finishen.
Træbeskyttelse på oliebasis udgår i europa i 2012, efter de ny regler for milijø. så er det helt slut. fungicid græsen skal nedtrappes hvert år indtil da, og reglen nu tillader næsten ingen ting mere, så det er ikke så slemt som du giver udtryk for, men sundt er det ikke.
Man skal også passe på hvad man råder folk til....Alle husker Rantolin sagerne, hvor et stort antal personer rejste sag mod firmaet der soglte Rantolin, fordi de fik verjtræknings problemer mv.
Hvis man har børn skylder man dem nok at vokse op i et godt indeklima!!!
Op med humøret, tænk hellere på hvilket og hvordan det nye loft skal se ud??
MVH. www.malinghandel.dk

Lars Frey Jørgensen
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (17-08-2007) 
Svar:
Hej Lars
Tak for svaret, rart at høre fra en fagmand..Det var jo netop det med finishen der var målet. Jeg er iøvrigt idag blevet rådet til af en maler, at give loftet en oliebaseret lak, efterslibe og så en gang lak mere..det skulle "indkapsle" Gori´en. Derefter skulle jeg så kunne male loftet med enten en alkyd eller vandbaseret maling.
Hvad siger du til det...?

Søren, Frederikssund (18-08-2007) 
Svar:
Hej Søren.
Havde det i tankerne, men det er heller ikke sundt at benytte en alkyd hæftegrunder indedøre (men der er ikke fungicider i), og gorien er stadig i huset! Indkapslet???? Lad mig sige at det er det eneste du kan forsøge at gøre, men jeg tør ikke at sige god for "indkapslingen"!
Behandlinger:
1 gang slibning.
1-2 gange alkyd hæftegrunder.
2 gang vægmaling glans 7, den står flot til trælofter.

Undgå at bruge "olie lak", brug alkyd hæftegrunder!!!!!!!!!!!!!
MVH. www.malinghandel.dk

Lars Frey Jørgensen

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (18-08-2007) 
Svar:
hej søren.

jeg har været ude for det samme som dig.det var bare desværre en maler i et malerfirma som anbefalede mig det. det er jo selvfølgelig ikke det smarteste man kunne gøre men vi har malet det over og vi er ikke blevet syge håber at du kan få lidt ro over det .
bente, århus (04-09-2007) 
Svar:
Hej Bente
Tak for svaret..Da det er på et børneværelse vi har brugt det, har vi simpelthen valgt at sætte nyt loft op. Vi turde ikke tage chancen..Og fremover læser vi meget mere om hvad malingen indeholder før vi bruger den ;-)

Hilsen Søren
søren, Fr.sund (05-09-2007) 

ventilation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har planer at sætte et genvex anlæg i huset,men tilbygnings loft er til kip,resten af huset har vandrette lofter.
hvordan laver man det i tilbygningen
bp, nexø (15-08-2007) 
Svar:
Det kommer jo nærmest af sig selv.
Enten må du leve med synlige rør.
Eller du må bygge din tilbygning så rørene kan trækkes skjult, gulv, vægge eller loft/tag.
Eller du må trække rørene i det eksisterende loftrum og nøjes med et par ventiler i tilbygningen.
Eller du må helt pe genvexningen i tilbygningen.
hpox, Århus (15-08-2007) 
Svar:
Hej

Prøve at kigge på nilan.dk de har et system kaldet NILAIR som i små rør, jeg har selv kigget på anlægget, men kender ikke noget til det, dette kunne være løsningen på dit problem.

Held og lykke
Man kan godt svare ordenligt, Det er der ingen der tager skade af (26-08-2007) 
Svar:
Er der ikke en skunk i den tilbygning?
Skovmanden, Viby Sj (02-09-2007) 
Svar:
Hejsa.
Når du vil bruge et genvexanlæg kan du lige så godt kikke på airmasters synlige væg anlæg.For de har samme elendige virkningsgrad.
Kim, Taastrup (20-10-2007) 

lang indkørsel med meget fald. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et stykke på siden af vores hus på 20 meter og det falder med 1,34 meter til enden.Vi skal lave en lang nedkørsel med plads til campingvogn 7 m trailer 4 meter og bil 5 meter.Vi er meget i tvivl om vi kan lave det på 3 plane nivaeuer og nedkørsel imellem, eller er det helt umuligt.Hvor kan man finde normer for maks hældning,så bilen ikke ramer på ramper m.m
lars dalsgaard, ballerup (15-08-2007) 
Svar:
Det kan du formentligt godt, specielt da f.eks campingvognen jo ikke behøver et 7 m vandret stykke men kun tilstrækkeligt til at den ikke ruller. MEN; det vil med garanti se tosset ud med denne opstilling af 3 køretøjer i forskellige niveauer. Kan du ikke grave ud så alle 20 m er vandret (eller tæt på) eller på anden måde få plads til køretøjerne?
Jan, Danmark (15-08-2007) 

Gulvspartel på elvarmemåtte i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit projekt er at få følgende konstruktion perfekt.

Størstedelen af gulvet er uden fald - der kommer kun fald i den forsænkede bruseniche.

Beskrivelse af gulvet nedefra:
- Strøer (C/C < 30 cm)
- 22 mm krydsfiner
- primer
- elkabler
- selvnivellerende spartelmasse
- Membran
- Fliseklæb
- Fliser.

Gulvvarmen skal udelukkende give komfortvarme.

Spørgsmålet er nu, hvordan hulen smører jeg det selvnivellerende masse ud, så det bliver mest perfekt? Kan jeg bare hælde det på, og rette det ud med en gummispartel, og bruge oversiden af kablerne som maksimal tykkelse? Altså trække spartlen stramt hen over kablerne? Eller skal kablerne dækkes med yderligere 1 - 2 mm masse?

I fald kablerne skal dækkes helt og aldeles, findes der så nogle produkter eller metoder, der kan hjælpe mig til at få et perfekt glat gulv? Jeg tænker på f.eks. nolgle plastskinner i højden 5 mm, som kan klæbes pågulvet/kabelmåtten, som jeg så kan trække et afretningsbræt hen over? Eller er det bare at gå i krig og tage det bedste øjemål i brug?

Jeg ved at der findes nogle selvklæende dimser man kan bruge - de stikker så op fra gulvet, og når de er dækkede, så er gulvet fint. Men er det tilstrækkeligt til at gøre det let for mig?

- -

Jeg har brugt selvnivellerende gulvspartel før, og jeg synes ikke det hører til de gør-det-selv-arbejder, der er lettest.
Jais Knudsen, Vejby (15-08-2007) 
Svar:
Måske lige lidt isolering kunne være godt, således at varmen ender der hvor du ønsker komfort.
ksj, Brenderup (17-08-2007) 
Svar:
Naturligvis skal der være isolering mellem strøerne, men nu gik spørgsmålet på udspartling af elkabelmåtterne. Nogen erfaringer med elmåtter på krydsfiner og med fliser hen over?
Jais Knudsen, Vejby (17-08-2007) 

Asea cylinda 1400 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det muligt at forbinde en Asea- Cylinda 1400 til 1 fase. Den var forbundet til 2 faser
Opvask maskinen er flyttet og det nye sted er kun udstyret med en 3 leder fra en 1P+N 13A Gr.avb.
Det er for sent at trække nye kabler.

simon, nuuk (15-08-2007) 
Svar:
Hvis den skal tilsluttes 2 faser så kan den jo indlysende ikke køre på 1 fase.
Hvis det 3leder kabel du beskriver og som du siger går direkte ind til din tavle så kan du udvide din tavle med en 3P+N 13A gr.afb eller tilslutte kablet til en allere eksisterende 3P+N men husk at den må ikke være større end 13A og hvis det samtidigt er belastningsmæssigt ok.
Husk at kablet skal gå direkte ind til din tavle og vær sikker på det ikke er koblet eller monteret op til andre stikkontakter, lampesteder, afbrydere eller anden installation.
På den måde er der ledninger nok til 2 faser + jord.
PT, Randers (15-08-2007) 
Svar:
2 faser + Nul + Jord.
Så skal jeg bruge en 4 leder.
Der er kun 3x1,5.

Jeg ved at på en anden maskine engang, da prøvede vi at forbinde de 2 faser sammen i stik proppen. Og det har fungeret fint.
Men husker ikke om det var noget specielt med den maskine.
Komfur og Plader og andre ting, kan jo som oftest forbindes på mange måder.
simon, nuuk (15-08-2007) 
Svar:
Hvis den kan køre på 2 faser behøver du ikke at have nul med og 3 x 1,5 er ok
HCJ, Odense (16-08-2007) 
Svar:
Det ville være lettere hvis du oplyste hvad der står på maskinens mærkeplade......
Bit båt, i skagen (16-08-2007) 
Svar:
bitbåt = Det er problemet, det står ingen ting.

HCJ = der er en fire leder fra maskinen,,,
Blå=nul
Sort=fase
Brun=fase
Gul/grøn=jord
Forbundet i et bredt stik som man brugte tidligere, som har 5 ben, det vil sige det ene er ikke forbundet.

simon, nuuk (16-08-2007) 
Svar:
Kontakt producenten - så får du ikke ødelagt maskinen.
giraffen, kbh (16-08-2007) 
Svar:
Kan ikke rigtigt finde dem.
Har ASEA slået sig sammen med ABB ?
simon, nuuk (16-08-2007) 
Svar:
Hvis du skriver ASEA cylinda på google så skal du nok finde ud af det.
giraffen, kbh (20-08-2007) 

ventilation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har planer om at sætte et genvex anlæg til ventilation i huset,men tilbygningen har loft til kip, resten af huset har vandrette lofter
brian persson, nexø (15-08-2007) 

Salpeter udtræk på vægge indedørs er det giftigt? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
På væggene i kælderen kommer der ofte salpeter udtræk, som kan børstes væk. Men er det skadeligt at opholde sig og sove op af disse vægge? Og hvad er behandlingen for at få det til at stoppe og male væggene pæne igen?
Dorthe Lux, Herlev (15-08-2007) 

Isolering af ventilationsrør fra badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan og med hvad skal man isolere ventilationsrøret fra badeværelset??
Michael Lund, Morud (15-08-2007) 
Svar:
Rockwool måtte 2, eller lamelmåtte
bb, horsens (15-08-2007) 

Rå murstensvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej! Jeg vil gerne nedrive puds fra min ene væg, således at murværket kommer til at stå frem. Er der nogen der har et råd til hvordan man nemmest kan nedrive pudsen, evt. hvilket værktøj der er egnet. Er der andet jeg evt. skal være opmærksom på?

Med venlig hilsen

Kasper Laustsen
Kasper Laustsen, København (15-08-2007) 
Svar:
Hej Kasper

HVilke redskaber man skal anvende afhænger af hvor godt pudsen sidder fast. Men med et godt koben, en hammer og mejsel vil jeg mene, at du er fint klædt godt på til opgaven. De steder hvor pudsen sidder særlig godt fast kan man slå nogle gange på med hammeren så laget krakelerer (dog ikke alt for voldsomt da man jo nødigt skulle smadre stenene inde bagved - men du kan føle dig frem). Bagefter kan du gå mere fint til værks med en stålbørste....Held og lykke!
Morten, KBH N (15-08-2007) 
Svar:
Forresten......det støver (er du nok klar over)!! Brug en støvmaske og evt et par briller!
Morten, KBH N (15-08-2007) 
Svar:
I stedet for en stålbørste kan du også slibe rester af puds af med en mursten
jan pedersen, fredericia (15-08-2007) 
Svar:
Tak for de gode råd

Mvh

Kasper
Kasper Laustsen, København (16-08-2007) 

Terassedoerholder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Findes der en forhandler af centrum-vinduer i Roedekro eller Aabenraa? Hvis ja , hvilken adresse?
Jens Jensen, D-24955 Harrislee, Tyskland (15-08-2007) 
Svar:
Centrum Vinduer er ophørt for flere år siden, hvad er dit problem ?
bb, horsens (15-08-2007) 
Svar:
Du havde måske ikke noget problem?
bb, horsens (16-08-2007) 

mosaikparket over linoliumsgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved nogen om man kan lime mosaikparket over glat linoliumsgulv - Jeg tænker på om det hæfter godt nok eller om limen og derved gulvet vil løsne? Vi har mosaikparket flere steder i huset, men der har vi fjernet linoliumsgulvet først, og limet det på de oprindelige gulvplader for at være sikre i at det holder.
Marie, Bork (15-08-2007) 
Svar:
lim det direkte på linolium gulvet,det kan
jeg ikke se noget problem med.
Vil da tro at det hæfter lige godt, om
linolium gulvet er først er limet godt nokk fast.
bjørn, thisted (18-08-2007) 
Svar:
Så må vi da håbe at linoleumgulvet ligger fast i mange år endnu!!!!!!

og er i sikre på at gulvet er plant nok til træ og ikke bare til linoleum, der er en væsenlig forskel, lad være med at springe over hvor gærdet er lavest, det kan ende med at man slår sig !!!
jesper, odense (19-08-2007) 

Badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilken slags finpuds skal jeg bruge til at pudse mit badeværelse? Der skal filt på væggene. Væggene er meget ujævne så det skal ikke være på en bund af sandspartel. For det koster kassen....
AG, Mørke (15-08-2007) 

Køkkenskabe - bedre kvalitet? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kender til køkkenskabe hvor selve skabet ikke er lavet afspånplade med laminat? Når man kigger på køkkenskabe rundt omkring ser det ud til at alle skabe og skuffer er stort set ens uanset om det er Ikea eller uniform - det er udelukkende fronterne og prisen der varierer?

Kender nogen til forhandlere af køkkenskabe af andre materialer der evt er noget mere holdbare og pæne?
Tina Eriksson, Kvistgård (15-08-2007) 
Svar:
Hvorfor skal dit køkken holde til mere end andres køkkener?

Selve skabene bliver jo ikke slidte. men det gør låger, skuffer og hylder. Derfor er det vigtigt at kvaliteten er god her. En god ide er, at ligge beskyttende plastik på hylder inde i skabe og i skuffer.
ksj, Brenderup (15-08-2007) 
Svar:
OTskabe Vordingborg
Bent Mouritzen, Nørre Alslev (15-08-2007) 
Svar:
Jo - det kan du sige, men det giver ikke et svar på mit spørgsmål: Findes der andre produkter på markedet - altså bortse fra at man sætter en snedker til at bygge dem specielt - eller er der udelukkende de samme skabe og skuffer i alle forretningerne?
Tina Eriksson, Kvistgård (15-08-2007) 
Svar:
Hej Tina !

Indledningsvis tror jeg det bliver svært at finde kabinetter i andre materialer end melaminbelagt spånplade. Dette skyldes at materialet er let at styre, ikke slår sig, er problemfrit at finere m.m. Endvidere er produktet faktisk ganske glimrende til almindelig korpus.

Der skal nok være en garageproducent et eller andet sted der vil snedkerere kabinetter i mdf-plade eller massivtræ. Mdf''en vil være god - omend markant dyrere end spånpladen. Massivtræet tør jeg ikke spå om - det vil sikkert blæse dig omkuld økonomisk. Og med hvilken grund ? Når produktet ikke bliver bedre er der vel ikke grund til at lave andet end det "nødvendige".

Når det er sagt er der en verden til forskel på kvaliteten af den spånplade der bruges til henholdsvis billige køkkener og så kvalitetskøkkener. Jeg kender til nogle decideret tarvelige kabinetkonstruktioner på markedet. Og endnu engang er devisen, at pris og kvalitet går hånd i hanke.

Men det korte svar er, at jeg ikke kender til producenter af skabe, hvor kernen af kabinettet ikke er spånplade.
Thomas, Aalborg (16-08-2007) 
Svar:
Hej Thomas

Mange tak for et meget brugbart svar. Især er det interessant at du ved noget om forskelle i kvaliteten af de kabinetter der fremstilles af spånplade.

Hvad består den forskel i kvalitet egentlig i? Er det tykkelsen, spånerne melaninen eller hvad?

Mange mennesker taler om at det kan være helt lige meget om man køber et dyrt eller et billigt produkt - det er det samme man får, men det er altså ikke rigtigt?

Tina Eriksson, Kvistgård (16-08-2007) 
Svar:
Hej igen Tina !

Kvaliteten kan bestå i både spåner og melamin. Nogle leverandører køber de billigste spånplader og belægger dem med den tyndeste melamin - altsammen for at holde prisen nede, da det er en "usynlig" ting i et køkken. Det er det også her og nu - men lad der gå nogle få år, og så kan du lige pludselig "se igennem" melaminen der tilmed sikkert er gulnet ganske betydeligt. Dette er selvsagt ikke noget du kan reklamere over. Selve spånerne i spånpladen kan også variere. Der er stor forskel på vægten af spånplader brugt til kabinetter. Det hænger sammen med, at grove spåner, tynd lim m.m. giver en "luftig" plade. Jeg kender snedkere der "kan skrue en skrue i uden at bruge en skruetrækker" i de billige skabe - de siger at de kan trykke skruen på plads. Det betyder altså at kvaliteten er mindre god på disse produkter.

Der er sluttelig også forskel på tykkelsen af hele pladen. De fleste kabinetter laves i en 16 mm. spånplade. Mange udenlandske leverandører (specielt italienske) laver skabe i 19 mm. spånplade. Når man dertil lægger en kraftigere melamin, får man altså en bedre chance for, at produktet holder sig pænt i mange år, samt er til at gøre rent igen. Jeg mener at Køkkensnedkeren bruger en endnu kraftigere plade - det er ikke tilfældigt.

De mennesker der taler om, at det er ligemeget om man køber dyrt eller billigt, er sjovt nok altid dem, der ikke har villet betale en merpris for de gode produkter.

Held og lykke !
Thomas, Aalborg (16-08-2007) 
Svar:
Hej Tina
Mener som Thomas heller ikke ikke, der findes fabrikanter af massive køkken elementer.

Men et dyrt alternativ er den lokale snedker som kan lave et køkken til dig - men det koster spidsen af jetjager
René, Smørum (17-08-2007) 
Svar:
Hej med dig.

Vil bare lige supplere med et par bemærkninger.

For det første er kvaliteten af spånpladerne vigtig, for det er dem, som skuffeskinner m.v. fæstnes i. Jo bedre (og dermed dyrere) spånplade - jo længere levetid har dit køkken.

Dernæst findes der jo køkkener, hvor korpus er lavet af 19mm plader og ikke kun 16mm. Det giver også mulighed for at fæstne skuffeskinner og hængsler bedre. Igen med længere problemfri levetid for dit køkken.

Så er det heller ikke helt ligemeget hvilke skuffer der er sat i. Nok leverer firmaet Blum udtræk til stort set alle køkkenproducenter. Men fuldstændigt ligesom alle andre producenter kan de levere flere forskellige kvaliteter. Gå gerne efter de køkkenfirmaer, der giver længst garanti på de bevægelige dele. Dette afspejler kvaliteten af de anvendte komponenter.

Alt det ovenstående handler kun om det, som øjet ikke ser. Altså dét, som for den almindelige kunde ser "ens" ud.

Når vi kommer til fronterne har alle køkkenproducenter dyre og billige låger. Her har pris og holdbarhed ikke nødvendigvis en klar sammenhæng. For en børnefamilie vil en slagfast laminatlåge ofte være et mere fornuftigt valg end en vedligeholdelseskærvende - men smuk! - låge i oliebehandlet valnøddetræ.

Held og lykke med projektet!

:-) Lotte
Lotte Andreasen, Randers (23-08-2007) 
Svar:
Hej Tina.
Du kan købe alle former for køkken skabe hos www.celebert.dk ring eller skriv til dem på info@celebert.dk de påstår de er Danmarks billigst
Lotte, Odense (23-08-2007) 
Svar:
Jeg vil anbefale Kolon A/S som er et køkkenfirma med egen produktion. Dvs de kan producere stort set alt hvad man ønsker, både 16 mm, 19 mm og ja hvem ved!
Deres slogan er "det stærke hængsel" og det er vist også et af markedet allerbedste hvad angår holdbarhed. De leveres køkkener ti både fængsler og børnehaver!
Christina, Roskilde (29-10-2007) 

Bobler og synlige samlinger i glasvæv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har sat nye gipsvægge op i et rum. Herefter spacklede jeg samlinger 2 gange (det fik jeg at vide)og sleb det pænt.
Efter at jeg har sat glasvæv op og malede, så jeg til min store forskrækkelse at samlingerne kan ses, og der er 2 mindre bobler i væven.. Er der noget jeg kan gøre for at reparere dette???
Birgitte, Øster Hørup (15-08-2007) 
Svar:
Du ved så nu, at du nok skal spartle 3-5 gange og være meget omhyggelig med at slibe, ellers kan samlingerne ses.
Kender ikke nogen nem løsning på dit problem.
ksj, Brenderup (15-08-2007) 
Svar:
Samlingerne kan du forsigtigt slibe med fintkornet slibepapir. Boblerne kan repareres således. Køb en eengangskanyle og fyld den med lim. Tryk kanylen gemmen midten af boblen og fyld lim i - ikke mere end du bagefter kan trykke boblen flad.
jan pedersen, fredericia (15-08-2007) 
Svar:
Hej Birgitte.
Det er vel ikke vævsamlingerne men "Røvballerne" i gipsen der kan ses ikke?
Saprtling er hånden der fører den og ikke så meget antallet af behandlinger, men proferne spartler 3 gange, og sliber efter visule blikfang og erfaring, idet gipsplader sjældent bliver sat lige op og ens op skaber det et puslespil af flader som skal spartles efter en rette snor der ikke er der!!!
Du kan desværre ikke redde dine "Røvballer" uden at skulle fuldspartle det hele, men jeg kan trøste dig med at en kanyle og en tilhørende sprøjte med lim i, kan redde dine "SMÅ" buler! :-)
MVH. www.malinghandel.dk

Lars Frey Jørgensen
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (17-08-2007) 

Brandmur og udhæng Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor til leje i et rækkehus, hvor man selv må opsætte udestuer eller overdækkede terasser.
Hvis byggeriet er under 2 meter fra skel, skal der opsættes en brandmur.

Vores nabo har lige bygget stor udestue, som stopper 70 cm fra skel, og der er et stort udhæng på, som stopper 30 cm. fra skel.
Desværre er vores afdelingsleder, som skal godkende byggeriet, bange for at finde ud af det er ulovligt, for så skal han jo bede vedkommene om at bygge om. Han er bare ikke så lidt bekymret, for det er ikke så længe siden, vi havde en større brand herude, og det gik meget stærkt. Derfor er byggeriet stadig ikke godkendt.

Må man lave et 40 cm. udhæng ud over en brandmur, så byggeriet kun er 30 cm. fra skel???

Hvor går jeg hen og får svar, hvis i ikke kan give mig det?

Med venlig hilsen
Hanne
Hanne Døssing, Esbjerg Ø (14-08-2007) 
Svar:
Du skal spørge kommunen. (Selv om de har travlt for tiden)
Det er muligt at I må opsætte udestuer, men det skal anmeldes til kommunen, iden arbejdets påbegyndelse.
Der må ikke bygges udestuer eller overdækkede terresser nærmere skel end 2,5m.

Men det er muligt at der findes en lokalplan som tillader let byggeri nærmere skel end 2,5m.
hpox, Århus (15-08-2007) 

byggegrund - klargøring til forårshave Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en byggegrund - der er fyldt med ukrudt og brændenælder - kan det svare sig her i efteråret at give det en gang ukrudsgift - som forberedelse til at anlægge haven næste forår? Eller er det helt unødvendigt
sus, svendborg (14-08-2007) 
Svar:
Det er ikke nødvendig med gift, jorden skal alligevel fræses og måske gruppes inden haven anlægges
MC, Rødding (18-08-2007) 
Svar:
Hej Sus,
Hvis der er brændenælder og skavlderkål og den slags sejlivede sataner, så ville jeg nok begynde med at give en orden salve round up her og nu. Og igen i Marts, når de nye spirer kommer (for det gør de såmænd nok). Så er der en god chance for at få en bedre start på haven. Nedfræsning af brændenælder og skvalderkål hjælper ikke et hak.
Skovmanden, Viby Sj (02-09-2007) 
Svar:
det gør roundup heller ikke ...........
Ja det er rigtigt.
Hvis det skal virke på så megen ukrudt skal man hælde rigtig meget ud, og selvom dette sker skal skvadderkålen nok overleve.
Sort plast over hele matriklen. Så er det slut med alt levende...........ingen sol ingen vækst!!
Lone, Brøndby (24-09-2007) 

Isolering indvendig af gasbetonydermur i badeværelse? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at totalrenovere vores badeværelse og er i den forbindelse i tvivl om hvorvidt man kan isolere indvendigt, da vi har fået at vide det kan blive et problem med fugt bagved isoleringen da man så flytter "dugpunktet" i gasbetonen til bagved isoleringen.

Huset er fra 1952 og bygget af 20 cm dybe gasbetonsten.

Faktisk vil vi helst ikke isolere da rummet er meget lille og indvendig isolering vil optage plads. Men mureren er også bekymret for om fugerne i fliserne der skal op (hvis det forbliver uisoleret)vil blive misfarvet/plettet af mug hvis der trænger fugt igennem.

Ulla, Roskilde (14-08-2007) 
Svar:
Dugpunktet flyttes altid når man varmeisolerer. Også ved indvendig efterisolering af teglstensmurværk, masive betonvægge osv. - og gasbeton-blok-vægge.
Men det har ingen betydning.
Hovedsageligt fordi man ved efterisolering normalt monterer en dampspærre, således at væggen alt andet lige er mere tør end før.
Der kan ske det at den fugt der måtte forekomme, hovedsageligt hidrørende fra regn, nemmere fryser om vinteren, netop fordi væggen er blevet efterisoleret.
Dette kan medføre afskallinger, men er mig bekendt ikke noget problem for gasbeton.
Derimod advare Rockwool mod problemet ved ydermure opført af hårdtbrændte sten.
hpox, Århus (14-08-2007) 
Svar:
Tror måske at Litex plader kan være en løsning på dit problem - prøv at snakke med dem. Litex plader er lidt dyrere men ikke hvis du regner håndværkerløn og overfladebehandling ind i det
Marie, Møn (19-09-2007) 

Hvor langt mellem stolperne... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg skal til at lave et hegn hos svigermor(jubii). Jeg har tænkt at bruge 16/19*100mm. trykimp. brædder. Hvor langt må jeg have mellem stolperne?? Hegnet skal være 4,2 m. langt?? Kan jeg få brædder på 4,2 m. i længden og brugge 3 stolper(4x4).? En for hver ende og så en i midten(ved 2,1m)??
Jeg har tænkte at lave overlap(klinkehegn)??
Hvis jeg kan få så lange brædder, og så 3 stotolper, vil det vel være den nemmeste løsning eller??
Johnny Skraldh, Gøttrup, Bjerre (14-08-2007) 
Svar:
Umiddelbart synes jeg det måske lige er i overkanten med en afstand på 2m mellem stolperne. Du kan enten vælge en stople mere eller måske sætte et bræt på højkant mellem stolperne il at låse brædderne. Problemet er nelig ikke om det kan holde, men at brædderne meget vel kan finde på at vride sig i forhold til hinanden. Du burde sagtens kunne finde brædder på 4,2m da alt råt træ fåes i længder med spring på 30cm ex: 3,9 4,2 4,5 osv.... held og lykke med projektet... og svigermor.... :-)
bs, Tørring (14-08-2007) 
Svar:
Du kan sagtens have 2 meter mellem stolperne, når blot du husker at fastgøre stolperne på den rigtige måde i jorden. Var det ikke noget at bruge det miljø rigtige træ robinie i stedet for, det er lidt dyrere, men til gengæld behøver robinia træ ikke imprægnering for at modstå råd og svamp.

Du kan læse mere på http://www.nettotrae.dk om robinie træ hegn hegnspæle og stolper.
Jan Jakobsen, Odense (21-08-2007) 
Svar:
Du kan sagtens have 2 meter mellem stolperne, men husk at bruge trykimprægneret stolper eller robinia stolper. Du kan få yderligere info om hegn og hegnspæle på http://www.traebriketter.dk eller på http://www.dongsted.dk

Søren Nielsen, Århus (11-06-2008) 

Maling for Dummies :-) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej !
Jeg forsoeger at fikse mine vaegge efter en stoerre omgang byggeri, og har brug for lidt kyndig vejledning. Vaeggene er/var som udgangspunkt ganske paene - dvs var sandspartlede, og malet med plastikmaling. Nu fremstaar de lettere medtaget bla. efter indfraesning af el.

Hvad er en anbefalelsesvaerdig fremgangsmaade for at faa glatte vaegge med medium glans som man let kan toerre af efter en beskidt boernehaand ?
Jeg havde forestillet mig foelgende:
1. Grov-reperation af diverse huller
2. Prime vaeggene
3. Sandspartle hvor der er ujaevnhedder
4. Slibe hvor der er sandspartlet
5. Opsaette filt (ingen filt opsat tidligere)
6. Slibe filt
7. Grunde
8. Male x antal gange med plastikmaling
Jeg er isaer interesseret i et kvalificeret syn paa om det at prime vaeggene som step nr. 2 er et problem ifht plastikmalingen som sidder der i forvejen ?
Joakim, Dragoer (14-08-2007) 
Svar:
Du skriver der er få steder du kun vil spartle da der kun er få hulle sådan som jeg læser det kræver det en fuldspartling af hele rummet da det er filt du vil have sat op og hvis det ikke er noget du har prøvet før vil jeg ikke andbefale at du går i gang da vægene i rummet skal være 110% jævnt da filt ikke dækker ujævne spartlinger samt ikke dækker hvis der ikke er slibet ordnligt kan man se den mindste sandkorn igennem filten det er jo ikke savsmulspapir du vil have på for det kræver ikke en så god bund
som filt få en favlærtmaler til at lave det ellers kan den det hurtig blive for dyrt for dig du skriver prime væge du mener at grunde udehandlede væge og der skal der bruges microdesperser ( grunder )der til

karsten Jacobsen, tjæreborg (14-08-2007) 

tagsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg står og mangler nogle frederiksholm teglsten årgang 1957,er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan nogle. på forhånd tak.
jakob jensen, helsingør (14-08-2007) 
Svar:
Katrinedal tagstensdepot ved Svinninge ( Sjælland ) ligger inde med rigtig mange gamle teglsten, find dem på nettet og forespørg.
Martin, Glostrup (14-08-2007) 
Svar:
Jeg har ca 1500 af denne sten fra 1974 i fin stand, nedtagne og stablet i indkørslen i Birkerød. De lå sammen med sten fra 1958 og de er helt identiske med samme patina.
Henrik, Birkerød (22-08-2007) 
Svar:
Jeg står og mangler 24 røde dobbeltvinge tegl mærket Frederiksholm 1957, så hvis Henrik fra Birkerød har dette vil jeg gerne kontaktes på 2040 4717
Ole Lau Holst, Virum (10-02-2008) 
Svar:
Jeg mangler ca. 250 stk. Venligst kontakt mig på svendtemp@hotmail.com

Bo, Glostrup (17-02-2008) 

Murmaling på Cempexo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Mit sommerhus er bygget af gasbeton og malet med hvid Cempexo. Jeg vil gerne skifte farve på huset og ved godt at Cempexo fås i andre farver end hvid. - Men den farve jeg ønsker leveres ikke af Cempexo. Nu er det så jeg spørger. Kan man male med andre former for murmaling( af den slags som kan blandes i alskens farver) oven på Cempexo ? - og stadig bevare muren difussionsåben.

Lisbeth, sønderborg (14-08-2007) 

Fuge om vs. Vandskure Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus fra 1952, som er bygget i røde sten, har eftehånden flere løse fuger, så overvejer enten at fuge det om, eller vandskure det hvidt. Mine studs fuger er i sort, mens resten er "normal" farve.

Men hvad siger folket for og imod?
Huset er i 3 plan, og med rimelig høj sokkel, som er af pudset beton.
Dennis P, Grindsted (14-08-2007) 
Svar:
Vandskuring kan ikke erstatte en en renovering af fugerne - langtfra.

Enhver form for tyndpudsbehandling udvendigt forudsætter sundt, tørt og skadesfrit murværk. Ellers er der for stor risiko for afskallinger.
hpox, Århus (14-08-2007) 
Svar:
Du skal fuge om der er ingen vej udenom
mureren, odense (19-08-2007) 
Svar:
Man kan godt vandskure dit hus.. men på rød sten er holdbarheden ikke særlig lang.. var det mit så ville jeg omfuge det..
murermester j.Pehrson, Odense (28-08-2007) 

rille i betondæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er den bedste måde at lave en rille i betondækket. Der skal ligge et strømkabel efter nedrivning af vægge. ( jeg har en betonhammer og en overfræser )
Søren C Sørensen, Hundested (14-08-2007) 
Svar:
Betonhammer og vinkelsliber kan bruges, men en rillefræser ville være at foretrække i stedet for vinkelsliberen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (14-08-2007) 
Svar:
tak for hjælpen
Søren C Sørensen, Hundested (14-08-2007) 

Zinktagrender Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan skal zinktagrender samles. Kan man lime eller skal man lodde stykkerne sammen?
MPB, Egå (14-08-2007) 
Svar:
Hvis det Reinzink render så skal de lodes, er det Plastmo eller Lindab skal de limes.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (14-08-2007) 
Svar:
Rein zink og wm zink kan både limes og loddes. plastmo zink er ca. 30% tynder en reinzink og wm zink så de er lette modtaglige overfor buller, holdbarheden kan du kun tænke dig til.
j Pedersen, Rødovre (19-08-2007) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 30414.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »