» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31280.   « Forrige 25       Næste 25 »

Tvangs- vs. Tromleblander Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej GDS-folk!

Jeg får efter nytår brug for en betonblander ifbm. renovering af badeværelse, så jeg har været ved at surfe lidt efter sådan en fætter. Og det undre mig hvorfor en tvangsblander er så meget dyrer end en tromleblander. Er den virkelig så meget bedre? Det eneste jeg kan se er at en tvangsblander skulle være hurtigere til at blande, men det kan vel ikke være derfor at den koster 5 gange så meget.
Michael, Silkeborg (04-11-2007) 
Svar:
DEt er rigtigt at en tvangsblander er bedre end en tromleblander. Men ikke fem gange så god. Prisforskellen har nok med at gøre at tvangsblanderen er til intensivt prof. brug.
Til en lille renoveringsopgave er en lille fritfaldsblander udmærket, måske også som brugt.
hpox, Århus (04-11-2007) 
Svar:
Du kunne overveje at leje blanderen istedet for at købe. Den kan lejes i de fleste byggemarkeder.
Ole, Tåstrup (05-11-2007) 
Svar:
En tvangsblander er efter min mening nemmere at bruge, nemmere at fylde op i og nemmere at rengøre...
Prøv at høre en lokal murermester om du kan leje én - byggemarkederne er lidt dyre hvis du skal leje den 1 måneds tid...
M.Thomsen, Horsens (05-11-2007) 
Svar:
Hej!

Tak for input. Jeg har i mellemtiden fået uventet hjælp fra en kollega der har tilbudt mig at jeg kan låne hans Lescha tromleblander. Så nu er valget jo egentligt ret nemt.

Efter at have surfet efter div. udlejnigsfirmaer er det sikkert at det ikke kan betale sig at leje hvis man skal bruge en bestemt maskine over flere omgange. Så syntes jeg det er bedre at købe det man skal bruge, have det i 2-3 måneder man skal bruge det, og så sælge det igen. Derved slipper man jo også for det pres der altid vil være på én hvis man har lejet
Michael, Silkeborg (08-11-2007) 


Lydisoler en dør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg bor i en lejlighed hvor der er en dør mellem 2 værelser.

Jeg vil godt lydisolere døren så godt som muligt, uden at skulle ud i det helt store projekt. Det er en lejet lejlighed så derfor kan jeg ikke fjerne døren eller lign.


Hvad kan man gøre?
Filip, Frederiksberg (04-11-2007) 
Svar:
Du kan i hvert fald roligt regne med, at det ikke vil have nogen lydisolerende effekt at fjerne døren!

Er det en dør, som du ikke benytter? Og er døren altid lukket?
Pedersen, København (05-11-2007) 
Svar:
Hej Pedersen

Ja det er en dør som ikke benyttes og altid er lukket.
Filip, Frederiksberg (05-11-2007) 
Svar:
Jeg ville fylde rockwool i falsen og sætte en gips- eller cellotexplade for. Evt ville jeg beklæde cellotexpladen med stof og benytte den som opslagstavle, afhængigt af, hvor i værelset den er placeret. Det er i hvert fald nemt at fjerne igen og spartle evt. skruehuller ud, når man flytter!
Janne Andersen, Nørre Aaby (08-11-2007) 

Murer hjælp - Små revner i vådrumsmembran Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg lagde vådrumsmembran på badeværelset igår, og har tjekket udfaldet her dagen efter. Jeg kan nu se at der er bittesmå revner (omkring 0,5-1 mm) en del steder.
Jeg har brugt LIP's vådrumssystem (2-komponent), og jeg har lagt armeringsvæv i alle hjørner og samlinger.
Det er imidlertid kun over armeringsvævet at jeg observerer revnerne i membranen.
Nogen forslag til årsag? Er det et problem og/eller kan det udbedres ved at smøre lidt mere membran på revnerne?
Stefan Borre-Gude, Skanderborg (04-11-2007) 
Svar:
Det er jo næsten for oplagt at ringe til LIP for at spørge dem ad.
Tlf. nummeret står nok på posen.
hpox, Århus (04-11-2007) 
Svar:
Til orientering, så siger LIP at revnerne er svindrevner, der opstår når lagtykkelsen bliver over 2-3 mm. Udbedring sker ved at smøre et ekstra lag membran ud over, når det første er helt tørt.
Underligt at de i egne brochurer foreslår at sprede membranen med 4mm eller 6mm tandspartel, når det jo netop giver lagtykkelser på 2 hhv. 3 mm.
Stefan, Skanderborg (05-11-2007) 
Svar:
Helt enig!
Men vedkommende der har skrevet brochuren sidder jo i brochureafdelingen.
Hvorimod den du har snakket med jo sidder i "damage control afdelingen"
Sådan er det i store koncerner. Den ene ved ikke hvad den anden foretager sig.

hpox, Århus (05-11-2007) 
Svar:
jeg vil anbefale dig at bruge en malerrulle til det næste lag det er nok noget nemmere at styre
mureren, odense (07-11-2007) 

falsk sprossede vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal bygge et nyt hus og jeg vil gerne sæte almendelige vinduer og bagefter købe listene for at(det skal se ud som sprossede vinduer)hvor kan jeg købe det?
juan, århus (04-11-2007) 
Svar:
Jeg ved ikke hvor du kan købe dem, men tænk lige over det een gang til: det ser efter min mening frygteligt grimt ud med falske sprosser. Hvorfor ikke bare købe de rigtige vinduer fra starten?
Jan, Danmark (04-11-2007) 
Svar:
Energimæssigt er alm. sprossevinduer noget møg. Her er det bedre at vælge sprosser der påsættes eller vinduer hvor sprosserne er inde mellem glassene.

Hvis man vælger alm. sprossevinduer kan det hjælpe lidt på kuldebroerne hvis der vælges ruder med "varm" kant. Altså ruder hvor afstandslisten ikke er lavet af alu.

ksj, Brenderup (07-11-2007) 
Svar:
at pålime sprosser efterfølgende kan afstedkomme termiske sprængninger i glasset så pas på med dette.
glasmanden, 2300 (09-11-2007) 

skydedør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har en skydedør som har mistet det ene hjul.
På det tilbageværende hjul står der "Henderson" . Hvor kan man købe et nyt hjul?
Jytte Poulsen, Lystrup (04-11-2007) 
Svar:
Henderson er et almindeligt navn i "skydedørsbranchen"

Om du kan købe et enkelt hjul ved jeg ikke, men prøv hos Carl F. Beslag

http://www.carlf.dk
hpox, Århus (04-11-2007) 

udskiftning af toilet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan fjerner man lettest et toilet som er støbt fast i både afløb og gulvet
René Jensen, hornslet (04-11-2007) 
Svar:
Ligesom så meget andet er det ikke størrelsen det kommer an på, og det var heller ikke det spørgsmålet lød på men hvordan fjerner man lettest en cementfuge ved fjernelse af det gamle toilet
René Jensen, hornslet (05-11-2007) 
Svar:
Jeg mente nu at du skulle smadre wc-skålen.

Men ellers med en lille mejsel og hammer.
Der skal nok ikke meget til. Cement binder ikke særlig godt til porcelæn
hpox, Århus (05-11-2007) 
Svar:
hehe nååeh ok det kunne ellers godt misforstås... fair enough så må jeg anskaffe et mejsel så kan slippe af med det toilet. det stinker som en fuld svensker hehe og tak for rådet
René, hornslet (05-11-2007) 

blandingsforhold til lecabeton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Er der nogen der kan oplyse mig om hvordan man blander lecabeton. Det er til et hvælvingeloft som brandsikring.
Lasse Olsen, Skørping (04-11-2007) 
Svar:
Prøv at ringe til Maxit A/S, som også er Leca, og spørg dem ad.
http://www.maxit.dk
hpox, Århus (04-11-2007) 

hjælp til at fjerne skidt fra træhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at bygge træhus. og dette skal have træets farve. Vi har grundet det et par gange, men mens der har stået stillads op ad har det regnet og skidt er trængt ind i træet. Hvordan får man det ud igen? vi vil efterfølgende male med lindoliemaling, men da kan skidt jo ses i.
Heidi Jensen, Herlufmagle (04-11-2007) 

Koble toilet til eksisterende faldstamme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har påtænkt at montere et toilet m p-lås i kælderen vd siden af den eksisterende faldstamme som er af plastik. Der er ikke plads til at sætte en afgrening på det eksisterende rør, afgreningen bliver for høj til tilslutningen på toilettet, hvad er muligt?
Søren Kvist, Holstebro (04-11-2007) 
Svar:
Du kan montere en kværn bag toilettet, eller du kan banke gulvet omkring afløbet op for at opnå mere plads.
Peter, Frederiksværk (04-11-2007) 

Væge med beton effect Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan får jeg mine væge til at se ud som om det er rå beton. Unoform køkken har det lige nu i deres nye reklamer.
Randi Bro, sønderborg (03-11-2007) 
Svar:
Har ikke set reklamen. Dog vil jeg tro at man ved bare at sandspartle væggen vil opnå det look det efterlyser. Om det er særligt praktisk i et køkken tror jeg ikke. Sandspartel tørre op i en lysgrå ala beton- men har dog ikke helt samme styrke. Du skal nok også regne med at "larkere" det med en matlak af en art.

Evt. sæt en klar glas plade op på det sandspartlede så for du looket og glasset tager tævene.
Peter Haslebo, Frederiksberg (05-11-2007) 
Svar:
Forskal op og hæld noget meget tyndt beton i.

Raahauge, Kgs. Lyngby (05-11-2007) 
Svar:
spartel dine vægge helt uden buler og mal så med sandmaling. Lad det tørre en dag og overmal med den bedste maling du kan opdrive. Det dur også i køkkener - vi har haft to huse med det uden probemer.
PS: Du kan selv lave sandmalingen, da den er ret dyr i færdigbland.
steen, haderslev (05-11-2007) 

koder til printer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kender service koderne til brother MFC 215 Printer/ scanner kopimasikne
Blume, Holstebro (03-11-2007) 

Tagrensning/maling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har erfaring med firmaet RE Tagrenovering? Vi har haft det værste svineri efter dem og derefter nægtet at de også skulle male.
S Kappel, Langå (03-11-2007) 
Svar:
Prøv lige at uddybe det.. Hvad står der i jeres tilbud ? eller har de ikke givet sådan et ? Hvad lyder opgaven på ?


Peter Haslebo, Frederiksberg (05-11-2007) 
Svar:
Opgaven var afrensning og maling af tag. Ja vi fik et til bud og aftalen var to arbejdsdage. Det tog så to dage med afrensning og algebehandling. Nu vil han ikke male før til foråret da han siger det skal være mindst 10 grader. Vi var også utilfredse med hans personale og deres sjuskede oprydning. Kan vi selv male? Hans garanti var forøvrigt 5 år, jeg troede den ville være længere.
S Kappel, Langå (05-11-2007) 

Vandspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min brusekabine skal udskiftes, og jeg i stedet nøjes med et forhæng. Mangler ideer til afspærring på gulvet, så vandet bliver bag forhænget
Jens Sprogø, tranbjerg (03-11-2007) 
Svar:
Silvan har en plastikskinne som kan fastgøres til gulvet der er beregnet til formålet. Ikke den bedste løsning men den billigste. Du kan også få opmuret en kant med fliser på.
Peter, Frederiksværk (04-11-2007) 

Elkomfur...... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.Jeg har et elkomfur som er lang tid om at varme op-problemet opstod da jeg flyttede i ny lejlighed-komfuret har 4 ledninger blå/brun/gulgrøn/sort-det gl.komfur i lejligheden havde 5 ledninger blå/brun/gulgrøn/sort/sort-ledningerne er momteret i stik og vægdåse så farverne passer ud for hinanden er det rigtigt er det evt muligt at sætte en ny ledning på med 5 kabler-på forhånd tak for evt.svar. (komfuret virkede udmærket i den gl. lejlighed.
Erik, Bogense (03.10.07 (03-11-2007) 
Svar:
Det kan være at dit nye komfur kører på 3 x 400 volt og sådan som du har monteret det i vægdåsen kører det højst sandsynlig 2 x 400 V (2 faser og nul). Men vil ik anbefale at du bare kobler den over på 3 faser (brun, sort & sort) uden at du har skilt ovnens bagside af og set hvad den er monteret til, da du kan ødelægge ovnen ved dette. Og, ja, i de fleste tilfælde kan det lade sig gøre at sætte en ny ledning på med 5 ledere, således den kører på 3 faser og nul, skal bare skille ovnen lidt af...
Kasper (Elektriker), - (05-11-2007) 

Er vores indkørsel for bred? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er netop blevet færdig med vores indkørsel. Den er 6 m bred og ca 30 m lang, den skråner ned og ender i en carport. Jeg synes det ser helt vildt ud der er betonfliser og en mure op langs indkørslen. Hvad kan vi gøre for at det ikke virker som en motervej der ender i carporten?
Hilsen TINA

Tina Simonsen, 8900 randers (02-11-2007) 
Svar:
Flyt carporten ud til gaden.
hpox, Århus (03-11-2007) 
Svar:
Tag nogle fliser op og lav bede i hullerne, og plant evt. små træer. Lav helst bede i begge sider, men ikke over for hinanden.
Skift til en anden flise-farve/størrelse/retning udfor døre eller andre "sideveje".
Det er de lange lige linier i indkørslen du skal have afbrudt visuelt.
Gå en tur i et villakvarter og se hvordan andre har løst problemet.
F, Liselund (05-11-2007) 
Svar:
Vi har i år lavet en bredere indkørsel, så der kan holde 3 biler ved siden af hinanden. Indkørslen ender henholdsvis i en garage og et areal der fortsætter op mellem hus og garage. For at gøre denne "åbne" plads mere hyggelig og forhindre at folk kunne køre direkte fra stikvejen overfor og op langs hele huset, så har vi sat nogle flytbare blomsterkummer med espalier, derved bliver det mere som en gårdhave om sommeren, og om vinteren flytter vi kummerne, så der nemmere kan ryddes sne.
S. Karlsen, 9900 Frederikshavn (12-11-2007) 
Svar:
Vi kører audi og dem der lavede vores indkørsel har skåret audiringene ud i fliserne og lagt nogle sorte granitsten i. Det er rigtig flot når bilen er ude kan man alligevel se hvad der skal holde der! vi kan varmt anbefale Jord & Beton fra hvidovre.
Dorthe Brams Jensen, Glostrup (26-01-2008) 

Gulv-afslutning omkring rundt trappehul? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har netop lagt parketgulv på min 1.sal. Adgangen til førstesalen er via en vindeltrappe og jeg mangler ideer til en pæn afslutning mellem trægulvet og det runde trappehul/trappe.
Nogen forslag?
karsten lindgaard, Odense (02-11-2007) 
Svar:
Masonitplader kan bøjes/formes, evt.med flere lag?. Formbare MDF-plader?. Få den lokale smet til at valse en tynd stålplade som færdigmales?.
Martin, Glostrup (02-11-2007) 
Svar:
Hej Karsten.

Jeg har selv stået med samme problem ved mine svigerforældre i Odense, og vi endte ud med at sætte et tyndt tov rundt hvor der er gelænder. Det vil sige på 3/4 af trappen. Dette virkede så som en slags "fodpanel" og dækkede det luft der skal være ind til trappen for at gulvet kan arbejde.

På det 1/4 stykke hvor man går ud på platformen, fik vi smeden til at lave en overgangsliste med den rigtige bøjning i aluminium. Den er så limet fast med silicone. Det ser vældig pænt ud, syntes jeg.

God fornøjelse med det.
Anders, Odense (04-11-2007) 
Svar:
Hej Martin og Anders.

Mange tak for jeres ideer! Jeg tror jeg så småt er ved at have fundet en løsning.

Karsten Lindgaard, Odense (04-11-2007) 

Udskift radiator med gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Skal i gang med at renovere badeværelse, og vil i den forbindelse installere gulvvarme.

Der findes en radiator, som jeg vil sløjfe. I stedet vil jeg benytte udtagne fra radiatoren til vandbåren gulvvarme. Er det muligt?
Martin, Malmø (02-11-2007) 
Svar:
Ja det kan sagtens lade sig gøre.
Peter, Frederiksværk (03-11-2007) 
Svar:
Kender du nogen der kan lave det?
Bor i Malmö, og herovre er der ingen VVS''ere der mener det er muligt...

Kan ikke lave det selv, da de svenske regler kræver at det er en fagmand der laver det...
Martin Møller, Malmö (03-11-2007) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har et gammelt hus fra 1954 som ikke er husmursisoleret. hvilke matriale ville i vælge at bruge til dette??
anne lorentzen, odense (02-11-2007) 
Svar:
Hvis det ikke er noget du selv skal rode med, ville jeg vælge at få indblæst glasulds- eller rockwoolsgranulat.
ksj, Brenderup (05-11-2007) 
Svar:
Lad for gudsskyld være med "flamingokugler" - det er et helvede, kuglerne er over alt - selv i sønnens ble :-(
Ulrik, Odense (05-11-2007) 

postkasse stander Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vl gerne hvis i kan fortælle mig hvad
blandingsforholdet skal være af cement og sand for nedstøbning af en postkassestander
vh.leo
Leo Christensen, 9000 Aalborg (02-11-2007) 
Svar:
1 del(skovsfuld) cement til 4-5 dele(skovlefulde) sand.
Hvis du skal ud for at købe både sand og cement bør du i stedet overveje at købe en lille sæk "færdigmix", hvor der kun skal tilsættes vand.
Spørg hos det nærmeste byggemarked.
hpox, Århus (02-11-2007) 
Svar:
Hvis postkassestanderen er med "flapper" under jordhøjde er det da iøvrigt ikke nødvendigt med omstøbning.
hpox, Århus (02-11-2007) 

Vandskade kælder gulv med kork på 5mx3,5m Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har haft vandskade i kælder hvor min søn boede.Der var et tykt expanko kork gulv på.Under dette er der beton. Hvad gør jeg bedst for isolering af nyt klinke gulv som skal lægges istedet for kork.Gulv varme vil blive for dyrt at bruge?
Arne Holm, Rødovre (02-11-2007) 
Svar:
Når du selv skriver bedre isolering, er du jo klar over du skal efterisolere. Men den går vel ikke for loftshøjden? Der er kun een vej. Hug gulvet op og isoler med min 300 mm Sundolit - så kan du også lægge gulvvarme samtidig.
jan pedersen, fredericia (03-11-2007) 

Detaljetegninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kære Byggeri.dk

Jeg ville gerne forhøre mig, om i vidste hvor der var et sted på internettet eller en publikation der, kunne illustrere detaljetegninger 1:5 eksempler osv.


Søren, København (02-11-2007) 
Svar:
Mut-tag.dk har nogle datailtegninger, er det noget i den retning ?
Martin, Glostrup (02-11-2007) 
Svar:
ups!! mur-tag.dk
Martin, Glostrup (02-11-2007) 

rensning af malet emaljebadekar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et emaljebadekar som den tidligere ejer har valgt at male hvidt og desværre ser det noget så forfærdeligt ud. Jeg ville høre om hvordan jeg skal få fjernet den maling fra badekaret, uden at beskadige selve badekaret!?
Charlotte Ternby, Kgs Lyngby (02-11-2007) 
Svar:
Fortynder kan tage den aggressive maling. Men du vil nok opdage årsagen til, at man har malet overhovedet. Karret bliver slidt indvendigt og får belægninger der ikke kan fjernes. ALt i alt. Køb et nyt.
gunna quistbo, karlslunde (03-11-2007) 

Fællestrappe areal som selvstændig brandcelle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lavet en hems i vores ljelighed på 5 sal, hvor noget af hemsens gulv rækker ud over et fælles trappeareal. Før var det et disponibelt rum i stedet for den hems vi nu laver. Vi er blevet bedt om at opfylde at adskillelsen fra hemsen og trappearealet skal være BD90. Spørgsmålet er så er det ikke rigtigt forstået at trappearealet som er hovedtrappen til 10 lejligehder altid skal være adskilt fra de andre ting med netop f.eks. BD90, Dvs. hvis det der er lavet førhen er godkendt så burde det i forvejen være BD90.. en lang forklaring til et kort spørgsmål. Håber nogen kan hjælpe.
Karsten, 2200 København N (02-11-2007) 
Svar:
Nej. Der er ikke samme krav til loftkonstruktionen som adskiller trapperummet og det disponible rum, (loftrummet). Og en etageadskillelse som adskiller trapperummet og hemsen, (beboelse)
Loftkonstruktionen skal kun være BD-30 hvorimod etageadskillelsen åbenbart i jeres tilfælde skal være BD-90.
(I flg. Rockwool’s hjemmeside burde det være nok med BD-60)!!!

Endvidere. Hvis I har etableret hemsen ved at fjerne, eller gøre hul i, væggen som adskiller trapperummet og lejligheden, (som jo er en brandadskillelse), skal den erstattes med noget andet, altså BD-etellerandet etageadskillelsen.

Hvis det er en ældre/gammel ejendom er det muligt at kravene er blevet skærpet siden opførelsen.

Ovenstående er hvad jeg kan finde ud af via Rockwool’s, men I må jo vende tilbage, thiværdifald.

hpox, Århus (04-11-2007) 
Svar:
Hej Hpox

Kan du sige noget om hvor du finder de oplysninger på rockwool? jeg kan finde dem omkring hvordan man laver bd60 osv. ikke bd90, men hvor kan du se eller ved fra at adskillelsen fra disponibelt rum og fra hems er forskellig.. (det lyder meget sandsynligt) men vores kommunemand sagde faktisk det modsattte med det argument at trapperummet var en brandcelle og derfor altid skulle være adskílt fra alt andet med bd90 da det jo er fællesareal og flugtvej osv.
Mange tak

Mvh. Karsten
Karsten Flindt, København N (08-11-2007) 
Svar:
Først skal der skelnes mellem lofter og etageadskillelser;
(konstruktioner - brandguide, så kommer den)
http://rw.rockwool.dk

Jeg er ikke ekspert på brand, men læser lidt på lektien hos Rockwool.

Som jeg forstår Rockwool, "Det bør du vide", er kravet til lofter BD30 og det uanset om det er flugtveje/trapperum.

Når du nu laver hems/bolig øverst i trappeopgangen fungerer loftet nu som en etageadskillelse og skal derfor være BD-60.
Det kan dog være at adskillelsen skal regnes som en "brandsektionsadskillelse" (skel mellem trappeopgang og din lejlighed mangler jo rent faktisk).
Din kommunemand har nok sagt brandsektion om trappeopgangen og dek kan godt passe at der skal være BD-90 konstruktioner.

hpox, Århus (08-11-2007) 
Svar:
Hej.

Trapperum i beboelsesejendomme skal altid udgøre deres egen brandsektion. DVS. vægge og i dette tilfælde dæk skal være BS-60.
Pia, Holstebro (14-01-2008) 

hulrumsisolering i bungalow fra 1939 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vil gerne have ny isolering i ydervæggene på min bungalow fra 1939.. der er noget i i forvejen,( mangelfuld og faldet sammen )men jeg kan ikke rigtigt finde ud a hvad det er .?? det er noget hvidt noget, meget porøst , nærmeste som aske men dog en fast masse`. hva er det ?? og hva skal jeg benytte som ny iso.. da det nye jeg blæser ind jo gerne skulle knuse/skubbe det gamle iso væk/sammen . mvh RE, rødovre
rene anthonsen, rødovre (02-11-2007) 
Svar:
Prøv at ringe til et hulmursisoleringsfirma og spørg dem.
Jeg tror ikke at der er meget at gøre andet end at isolere væggen indenfor eller udenfor.

ksj, Brenderup (02-11-2007) 
Svar:
Den isolering du har stående i din hulmur er indblæst kunstharpisk. Det er en skum der hærder igennem til en porøs masse. Hvor ville du skubbe den hen med den nye isolering? Der er intet andet end udefra eller indefra. Produktet hed Varmonol
jan pedersen, fredericia (02-11-2007) 
Svar:
det gamle iso..skal jo ikke forsvinde!!! men bare presses sammen at det nye isolering, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal blæse ind, for at få det bedste resultat.... tak for svaret med hensyn til det gamle produkt...
Rene, rødovre (05-11-2007) 
Svar:
Altså, du! Hvis det virkelig ville lykkes for dig at presse den gamle isolering sammen, er der jo ingen isoleringsevne i den mer, vel? Det er jo netop porrerne med den stillestående luft der isolerer. Den hærder man brugte til skummet dengang var bakelit og lader sig ikke opløse, så du kan heller ikke spule det ud. Brug måske en smule penge på at få checket isoleringsevnen i den isolering du har nu. Det ku jo være, den ikke er så ringe endda. Den er ihvertfald god til at dræne slagregn der kommer gennem ydermuren
jan pedersen, fredericia (05-11-2007) 

Lovpligtig ventilation kører ikke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kort sagt ... ventilationen i bygningen slukkes automatisk kl. 22:00 og tændes igen kl. 06:00. I de 8 timer er der overhoved ikke en ventilation i lejligheden. De sker i de sidste 4 uger.
Jeg har kontaktet dem der har ansvar flere gange og de gider ikke at høre på mig.
Nu vil jeg melde enterprenøren til alle myndigheder som har ansvar for det. Jeg ved at det er lovpligtig at have en ventilation. Hvem skal jeg kontakte? (hjemmeside eller tlf nr.)
På forhånd tak.
Alex, Kbh. Ø (02-11-2007) 
Svar:
Er du sikker på at ventilationen slukker helt og at den ikke bare kører ned på natsænkning ?
Oftest sørger automatikken i ventilationsanlæg at køre på øget udsugning i døgnets mest aktive timer og nedsat natsænkning udenfor normale aktive timer på døgnet.
M.Thomsen, Horsens (02-11-2007) 
Svar:
M. Thomsen, ja, den slukker helt.
Udsugning = 0!

Alex, Kbh. Ø (02-11-2007) 
Svar:
Kontakt kommunens byggesagskontor, de vil muligvis reagere på det overfor rådgiver/entreprenører da de jo skal sikre sig at projektet følger gældende lovgivning.
Du kan også kontakte ejendommens forsikringsselskab, de er nok interesserede i at kende til indeklimaproblemer.
M.Thomsen, Horsens (05-11-2007) 
Svar:
M. Thomsen, mange tak for hjælpen!
Alex, Kbh. Ø (08-11-2007) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31280.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »