» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 32163.   « Forrige 25       Næste 25 »

Gulvvarme første sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal have gulvvarme under et massivt trægulv på første sal. Afstanden mellem spær er ca. 110 cm (CC). Hvilken opbygning kan anbefales.
Brian, silkeborg (05-02-2008) 
Svar:
Du skal have lagt mellembjælker eller trimpler i bjælkelaget.

Resten af opbygningen kan du læse om her

http://www.uponor.dk/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Denmark/HS/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Brochurer/5_14_installationshxndbog.pdf
bb, horsens (05-02-2008) 
Svar:
RIGTIGT GODT LINK bb

Også tak herfra, og et gedigent skulderklap: GODT GÅET!!!
G. Gearløs, Billund (06-02-2008) 


Sokkel i fyrrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal lave et fyrrum i en eksisterende lade. Jeg har fjernet gulvet, og skal igang med opbygningen, som skal være brandvæg. Hvilket materiale kan anbefales, når det skal være billigt, og ikke behøves at pudses eller lignende. Hvor dybt skal sokkel være indvendig i laden.
Brian, Silkeborg (05-02-2008) 
Svar:
Du skriver ikke hvor meget brand væggen skal kunne holde til, men 10cm letbetonblokke, Leca, gasbeton el. lign. er nok det billigste.
Sokkeldybde et spadestik, men mindst til "uberørt og bæredygtig bund"
hpox, Århus (05-02-2008) 

Demontage af front på Bosch vaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal skifte varmelegemet på en bosch wfl 2450 dn / 15 vakemaskine.
For at gøre det skal fronten med låge demonteres - - - Hvordan gør jeg det.
T., Roskilde (04-02-2008) 
Svar:
Afmontering af front på bosch wfl 2450 dn / 15 Maxx

Start med at løsne gummibælgen ved lågen, ved forsigtigt at vippe spændebåndet ud over kanten med en skruetrækker. (lågen skal ikke afmonteres)
Afmonter de 2 skruer til dørkontakten.
Hiv sæbeskuffen ud, og afmonter skruen nederst til højre bag denne.
Afmonter dækslet ved pumpen, og fjern de 2 skruer der kommer til syne, det skulle nu være muligt at skubbe bundpanelet ca. 1 cm til højre, og bundpanelet skulle nu være løst.
Afmonter skruen der kommer til syne i venster side.
Pres lidt ind på fronten samtidig med at du trækker denne ca. 1.5 cm ned, fronten skulle nu være løs !

Vær forberet på at varmelegemet sidder godt fast, på grund af kalk. Løs møtrikken i midten, så langt ud som muligt, læg en træklods på måtrikken og slå forsigtigt med en hammer (PAS PÅ føleren), varmelegemet skulle nu kunne afmonteres

(Hvor har du købt varmelegemet ?, jeg har ikke fundet noget anden mulighed end hos Bosch, og jeg har ikke lyst til at give 628,- som skal have, hvis jeg selv afhenter)

Per, Kokkedal (31-03-2008) 
Svar:
Jeg har tilsvarende problem på en ca 15 år gammel Miele special. Det ser ud til at varmelegmerne skal ud af forsiden af tromlen, men det er vanskeligt at ser hvordan man får adgang til forsiden af tromlen, altså afmonterer fronten.
Niels Lund Jensen, Lyngby (08-09-2009) 

Afstand mellem bjælker i bjælkelag mellem kælder og stue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at overveje at få lagt forstærkning i gulvet mellem stuen og 1. sal, da det alligevel skal brækkes delvist op. Problemet er nu at bjælkerne af forskellige årsager ikke kan være højere end 125mm. Jeg har så set man kan få T1 spærtræ i dimensionerne 45*120mm - disse er umiddelbart ret gode til formålet. Der ligger i forvejen gamle eksisterende bjælker med dimensionerne 75*175, som ligger med meget forskellig afstand - lige fra 70cm til 100 imellem og et spænd på 3,6 meter. Disse hænger en anelse på midten og gulvet gynger når man går på det.
Det store spørgsmål er nu hvordan dette gribes bedst an. Jeg ønsker at beholde de eksisterende bjælker, som evt. kan forstærkes med spærtræ i dimensionerne 45*120 og herimellem lægge flere stykker spærtræ i samme dimension.
M. Nielsen, Vejle (04-02-2008) 

IHC tryk på væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står overfor at skal til at bygge nyt hus, vi skal have IHC i hele huset, spørgsmålet går på om vores elmand på sætte IHC trykkene direkte uden på vægen uden dåse, jeg mener at have hørt at der altid skal en dåse bagved.
John, Varde (04-02-2008) 
Svar:
Det kan jo være at han sætter Ihc trådløst op, eller laver det i underlag, så det lyder ikke som et problem
Jan, Kastrup (04-02-2008) 
Svar:
Kan ikke se noget problem i at montere ihc trykket direkte på væg, har selv i mange tilfælge valgt at montere trykket på væg.
Michael, Aalborg (04-02-2008) 
Svar:
man må gerne montere det direkte på vægen, men det e helt klart at foretrække at der er en dåse bagved, det gør det meget nemmere at montere og fastgøre! Som allerede nævnt er trådløs også en mulighed til de steder hvor ikke andet er muligt!
Jon, Holstebro (04-02-2008) 
Svar:
Mange tak for svarene.
John, Varde (05-02-2008) 
Svar:
Det er IKKE tilladt at montere trykkene direkte på væggen, såfremt de bliver forsynet fra en transformer.
Preben, Roskilde (07-02-2008) 
Svar:
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvordan vil du udføre en svagstrømsinstallation. som IHC er, uden brug af transformer? :D

Og vil give de andre ret i, at det er helt iorden.
R, J (09-02-2008) 
Svar:
Det er det, der er hele humlen.
Det er IKKE tilladt at udføre den faste installation, uden at afslutte i egnede kapslinger. Det gælder også for IHC-installationer.
Egnede kapslinger skal være godkendt i henhold til lavvoltdirektivet.
Preben, Roskilde (12-02-2008) 
Svar:
Nu hedder det nu Lavspændingsdirektivet. Men pyt med det.

Og den gælder for, som angivet i bekendtgørelse nr. 797 af 30. august 1994 § 1, for spændinger mellem 50 og 1000V AC og 75 og 1500V DC. Og dermed ikke for omtalte IHC installation.

Og hvorfor er et Fuga svagstrømstryk ikke en egnet kapsling? Der er udført bdb og bib.
R, J (16-02-2008) 

Børma termostatbatteri A1 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan skiller man det ad og renser det for skidt, da der kommer for lidt varmt vand igennem
Anders, Ordrup (04-02-2008) 
Svar:
Det vil jeg også gerne vide
Klaus, Esbjerg (16-02-2008) 
Svar:
Jeg har fået en instruktion fra Børma,
hvis du oplyser din e-mail adresse kan jeg maile den til dig, for jeg kan ikke se, hvordan man vedhæfter en fil her. Min adresse er andersgrandt@gmail.com
Hilsen Anders
Anders, Charlottenlund (16-02-2008) 

Garage i skel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må man bygge garage i skel eller må man bygge carport i skel. Det er med rejsning.
Anne, Slagelse (04-02-2008) 
Svar:
Hej Anne.

Ja, men du må ikke bygge højere end 2,5 meter og 12 meter i længden. Højst 50 m2..

Dette gælder kun såfremt at ikke andet er fastlagt i lokalplan. I sommerhus områder er der andre regler.


Mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk



Arkitekten, Danmark (04-02-2008) 
Svar:
Husk at tagrenden ikke må være ind over skel.
mesterjacob@dlgtele.dk
Jacob, Klippinge (28-02-2008) 

Bønd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har haft en kloakmand ude og lave en tvundersøgelse af kloakrør til badeværelset i forbindelse med et stoppet toilet.
Ved den lejlighed opdagede vi at der ligger en gammel brønd under stuen hvor toiletvandet løber igennem.Er det lovligt ?
John Sibbert, Jyllinge (04-02-2008) 

Limtræ - stål Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores carport, som er under samme tag, som boligen, er åben til to sider. Derfor skal der brges to overliggere, som spærene kan ligge af på.
Et slag på tasken! Hvad er billigst: En limtræsbjælke eller en stålbjælke, som kan bære det samme?
Michael Koustrup, Karrebæk (04-02-2008) 
Svar:
Hej Michael

Det er vælg et spørgsmål om hvad der klær huset bedst. Det er ikke mange basører der er forskel på stål og træ. men jeg tror at stål er dyrest
MVH Bygningskonstruktør
Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy Poulsen, 4700 Næstved (04-02-2008) 

Isolering i hulmur - nybyg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mellem ydermyren af mursten og indermuren af porebeton (multiplader) er der plads til 200mm isolering. Mureren siger der skal 190mm i, så der er plads til de "pølser" af mørtel, som kommer når stenen ilægges. Jeg synes jeg havde forstået, at isolerngen skal være så tyk som mulig, og at "pølserne" derfor skal undgås. Mureren siger også, at hver 3.af studsfugerne i det nederste skifte skal stå åben, så den kondens, som opstår inde i hulmuren kan komme ud. Jeg frygter bare, at alle mulige myrer, biller, bier mm. kravler ind.
Hvad gør jeg?
Michael Koustrup, Karrebæk (04-02-2008) 
Svar:
Mørtelpølser skal afskrabes, 190mm isolering er ok, skal det være rigtig godt, så anvendes
isoleringsholdere på murbinderne. Studsfugerne lukkes med en studsfugeventil.
bb, horsens (04-02-2008) 

spartling af ytong vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået lavet vore inder mure i ytong, samlinger er spartlet og pudset. Jeg vil sætte glasvæv op, men inden da skal jeg vel have hel spartlet??? Er det noget man selv kan gøre og hvordan gør man det??
Clemmensen, Viborg (04-02-2008) 

Er der varmekroner at spare ved udfyldte murfuger?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ofte drejer spørgsmål om varmebesparelse sig om anvendelse af rette mængde isoleringsmaterialer de rette steder.
Vi har en ydermur på 45m2, hulmursisoleret, men opført med fuger der er forsænket 6-8mm ned mellem murstenene.
Den derved fremkomne ekstra overflade på hver sten svarer derfor til ca. 16-20% arealforøgelse - og betyder for mig at se derfor et ekstra, unødvendigt areal til kuldeoptagelse og fordampning af regnvand. Og for muren som helhed svarer det til at arealet øges med 7,5-9 m2.

Mit spørgsmål er derfor: giver det en mærkbar effekt at fylde disse fuger helt ud/op - og findes der i givet fald tal på beregninger af dette?
E. B. Kjær, Rødovre (03-02-2008) 

Lysdæmpning af kiptænding Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har 3 afbrydere i min gang som tændes via en kiptænding. jeg har netop fået sat spot i loftet via en 12 volt trafo. mit spørgsmål er så: kan man bare købe 3 alm fuga lysdæmpere? er nemlig i tvivl om de kan dæmpe igennem en kiptænding.
kent snog, Århus (03-02-2008) 
Svar:
Du kan nøjes med 1 lysdæmper og pe dit kiprelæ da der i lysdæmperen er indbygget kiprelæ. Kræver lidt ledningsændring.
giraffen, kbh (03-02-2008) 
Svar:
til giraffen
vil du prøve at uddybe det lidt mere?
skal jeg bare anskaffe en nyt kiprelæ?
kent snog, Århus (03-02-2008) 
Svar:
Alt efter hvor mange VA din trafo(er) er på skal du bare købe en Dimmer til tavlen
Jan, Kastrup (03-02-2008) 
Svar:
Jan, kastrup
det vil så sige at kiprelæet i tavlen skal erstattes med en dimmer?
kent snog, Århus (03-02-2008) 
Svar:
Der manglede lidt bogstaver i min tekst.

Du anskaffer en LK fuga MEK-S 300 CR hvis du har elektronisk trafo og en .....LR hvis du har jernkernetrafo. Max belastning 300 W (VA).

Denne lysdæmper har indbygget kip-funktion så lysdæmperen i sig selv erstatter dit nuværende kiprelæ.
giraffen, kbh (03-02-2008) 
Svar:
Altså udskifter du den ene af dine nuværende kontakter med lysdæmperen og ændrer så lidt på ledningerne (håber du har ledninger nok i den afbryder der skal ændres til lysdæmper).
giraffen, kbh (03-02-2008) 
Svar:
eller også udskifte kip relæet i din gruppe tavle med en UNI300 http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/1067003829-1.pdf op til 300VA
Daniel, Ikast (03-02-2008) 
Svar:
Ja det vil det
Jan, Kastrup (03-02-2008) 
Svar:
http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/1067003829.pdf - (husk det er aut. installatør som skal lave arbejdet)
Daniel, Ikast (03-02-2008) 
Svar:
Klart nok. Det er da lettere at skifte i tavlen.
giraffen, kbh (03-02-2008) 
Svar:
okay det lyder til at jeg vil have monteret den lysdæmper i tavlen. hvordan monteres sådan en lysdæmper? sådan ledningsmæssigt?
kent snog, Århus (04-02-2008) 
Svar:
Det skal du lade en elektrikker om, nu du ikke selv kan se det ud fra det ledningsdiagram jeg allerede har postet her inde... smid en ½ timer + lidt kørelse til den lokale elektrikker, det er ikke det vær at få lavet en farlig installation.
Daniel, Ikast (04-02-2008) 
Svar:
http://el-netsalg.dk/product.asp?product=7079&sub=130

dette relæ burde kunne erstatte det kiprelæ nu og endvidere have dæmperfunktion også

jeg vil selv trække ledningerne og kan se relæet skal have 2 ledninger til afbryderne og så bare en fast fase og nul. har jeg ret i det. trækker selv ledninger men elektriker montere dem
kent snog, Århus (04-02-2008) 
Svar:
Trække ledninger???

Du har tidligere sagt, at det eksisterende kiprelæ sidder i tavlen. Så hvor dælen vil du trække ledninger hen?

Og et godt råd, lad elektrikeren om det.
R, J (09-02-2008) 

Fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man spartle fugerne ud mellen fliserne i et badeværelse og få en glat overflade både på vægge og gulv og hvad skal man i givet fald gøre det med?? Ville gerne undgå at man kan se fugerne.
Annitta, odense sø (03-02-2008) 
Svar:
Hej Annitta

Jeg så i BT i for 14 dage siden at Kuno Bonne gjorde præcis det du efterspørger. Han gjorde det med noget der hedder Skalflex multipuds og ifølge ham kan det fåes i næsten alle byggemarkeder. her er et link dertil: http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/multipuds.htm
Jesper, Frederikshavn (04-02-2008) 
Svar:
Hej jesper

Den havde jeg også fundet frem til via google havde bære læst det gav en lidt ru overflade og tænkte den så nok ikke var så smart på gulvet men er ellers lige sådan noget jeg ledte efter :0) Så nu er det bare om at finde ud af om det kan laves uden den ru overflade :0) Og tak for tippet
Annitta, odense sø (04-02-2008) 
Svar:
Jeg kan på det kraftigste fraråde dig at male gulvfliser - det holder simpelthen ikke i længden.

Vægfliser - jo med det rette forarbejde og gode produkter. I den forbindelse er skalflex ikke egnet for ru til dine "krav" og beskrivelse.

www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (04-02-2008) 
Svar:
Nogle gode ideer til gulvet udover nye fliser??? Ville jeg meget nødigt...
Annitta, annittajuhl@hotmail.com (04-02-2008) 
Svar:
Hej igen annitta

Jeg talte med skalflex igår, og de gav Ib ret i at det ikke kunne holde på gulvet, til gengæld kunne det sagtens lade sig gøre på væggene, du skal bare lave det med mltipuds, og derefter spartle med deres multispartel, så bliver det helt glat.
De havde ingen løsning til gulvet.
Jesper, Frederikshavn (05-02-2008) 
Svar:
Tak til jer begge :0)

Bare rigtig ærgeligt at der ikke er anden løsning til gulvet end nye fliser :0(
Annitta, annittajuhl@hotmail.com (05-02-2008) 
Svar:
Hvis du kan finde en maling der kan holde til det, er der ikke de store problemer i gulvet det kan laves med opretningsmasse.
mureren, odense (05-02-2008) 
Svar:
Hej murer.

Har læst en del om epoxy og det skulle kunne bruges men hvilken opretningsmasse skulle jeg så bruge under og hvordan? Er ret handy men ikke så meget inde i de forskellige produkter og ville bare nødigt skulle lægge nye fliser da jeg ikke har lagt fliser før og det ville være rigtig surt hvis det ikke blev pænt plus vi skal max bo her fire år mere så vil ikke ofre en masse på det bare gerne have det shinet op og slippe for de enormt grimme brune fliser :0)
Annitta, annittajuhl@hotmail.com (05-02-2008) 
Svar:
I første omgang fremgik det ikke, som at det "bare" skulle være en løsning der skulle holde max. 4 år.

Afhængig af "trafik" på gulv, fugtighed/varme,m.m. vil jeg umiddelbart tro at du med en Epoxy løsning, vil kunne opnå en "holdbarhed" på 2-3 år. I den forbindelse findes der "special" gulvmaling med alle de forbehold producenterne kan finde på at fremkomme med.

Denne "dyrere" løsning skal holdes op imod hvad det vil koste at lægge nye fliser som er NUMMER 1.

Male gulve er dårlige løsninger. Du skal også være opmærksom på, at hvis du bor i en boligforening eller til leje på anden måde, skal du sikkert også have lov til at male gulvet først, da man ofte har gjort sig dyrekøbte erfaringer med maling af diverse gulve, og de dermed afstedkomme "dyre" vedligeholdelseudgifter.


www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (05-02-2008) 
Svar:
Uanset hvad er det jo en midlertidig løsning når man ikke vil lægge nye fliser. Men nu skal vi bygge om max fire år så for os handler det om at vi ikke gider ofre en masse på det plus absolut ikke er interesseret i at skulle brække fliser op. Men gerne vil have det shinet lidt op da jeg er yderst træt af de grimme fliser. Bor ikke til leje :0)
Annitta, Odense (06-02-2008) 
Svar:
hej...
Lip har et produkt der hedder lip 245 opretningsmasse, dette eller lign. produkter kan bruges,og der vil epoxyen så udgøre det de kalder en tæt belægning.
du kan prøve at kigge på deres hjemmeside
lip.dk
mureren, odense (07-02-2008) 
Svar:
Hej murer

Har du set eller gjort det selv på gulvfliser og hvordan blev/holdt resultatet???
annitta, odense sø (07-02-2008) 
Svar:
opretnings massen holder fint på fliser der er ingen problemer der. Vi bruger den tit hvis vi er ude og rette et klinke gulv op til noget nyt. så hvis du bare finde noget epoxy eller maling der kan tåle slidet så er der ingen problemer
mureren, odense (08-02-2008) 

fasadesten halvmur på garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil mure min egen garage den står medregler ogisolering og vindpap hvor dersømmet lister til murbinder.jeg har prøvet at støbe grund og gulve men jeg har aldrig prøvet at mure. jeg har murebaljer murehjørner blandemaskine stillas men hvodan kommer jeg igang!
jørgen ( 03.02.08, ulstrup (03-02-2008) 
Svar:
mørtel på skeen ligges ned på sokkelen derefter anbringes en mursten i mørtlen og trykkes på plads,dette gentages til muren er oppe..
mureren, odense (04-02-2008) 
Svar:
... husk den kasse bajere til den rigtige murer, der skal pille det ned igen - før han selv går igang
gunna quistbo, karlslunde (04-02-2008) 
Svar:
jeg tror sku ikke, at mureren gider pille det ned og så bygge det op igen, så skal prisen fa..... være god.....
Godt vi har "gør det selv folk"
mureren, nordsjælland (08-02-2008) 

Indvendig isolering af kvist Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i gammelt hus fra 30`erne med en stor kvist, hvor der er meget koldt. Jeg er usikker på konstruktionen, men der er et meget stort glasparti/vindue.Væggene er en forholdvis tynd trækonstruktion, ligesom taget er en forholdvis tynd konstruktion.
Kan jeg isolere kvisten indvendigt ? - hvordan ? - det invendige areal er ikke noget problem der er god plads.



P.Jensen, 9800 (03-02-2008) 
Svar:
Du skal helt klart bruge refleksiv isolering, aluthermo. Det er en kun 10mm dug der isolerer som 200mm mineraluld. Monter den på den indvendige side da den også er dampspærre. Det er super nemt og du bevarer din store kvist. Se mere på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Revner/forsætning i gulvet ved karnap Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi fik for ca. 2 år siden udført rep. af revnet fliser på tværs i vores kanap. De er så kommet tilbage næsten det samme sted. Huset er bygget af OC Huset og er kun 6 år gammelt. Er det en fejlkonstruktion, siden det er det samme sted revnen kommer? Eller hvad kan årsagen være?
N. Larsen, Brøndby Strand (03-02-2008) 
Svar:
Ja, det er en fejlkonstruktion.
Årsagen kan være sætninger i dele af fundamenterne. Eller simpelthen fejlagtig udformning af gulvet. Eller måske manglende komprimering afunderliggende jordlag.
Svært at sige.
hpox, Århus (03-02-2008) 
Svar:
Jeg tror at problemet ligger i at sokkelen løber igennem jeres kanap, og da sokkelen ikke arbejder sammen med gulvfladen vil der opstå revner. hvis i evt. ligger inde med billeder fra opførelsen kan i muligvis se det på dem
mureren, odense (04-02-2008) 

fald og afløb i indkørsel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en lang indkørsel op langs huset på 14 meter lang og 4 meter bred. Der er i dag ikke noget fald på indkørslen og heller ikke nogen kloak eller anden afløb i flisebelægningen men vi har ingen problemer med at fliserne står under vand eller lignende. Nu vil vi så gerne udvide indkørslen med et flisestykke på ca 2,7 m bred og 8 meter lang til firmabilen, så indkørslen på det bredeste sted bliver 6,7 m..
Bør vi få lavet et afløb i indkørslen eller hvordan? Når vi lægger det nye stykke skal der vel også laves lidt fald ind mod den eksisterende indkørsel for ikke at lede vandet ned til naboen ??
Kan vi rolig udvide med det ekstra stykke uden kloakarbejde eller bør det hele lægges om? Eller kan vi nøjes med sådan en aflang rist (faskine??) på tværs af indkørslen ? jeg synes ikke rigtig jeg har kunnet finde nogle retningslinier omkring afløb osv.
Håber der er en erfaren som har gode råd til os.

BK, Nordjylland (03-02-2008) 

utætte plastic vinduer med dørparti. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores vindue og dørparti i plastic på 1. sal er utæt, når det regner dirkte ind på dem. Da vi ikke har lavet inddækning omkring vinduerne indvendigt endnu, ved vi, at det kun er gulvet langs vinduespartiet, der bliver vådt. Hvad kan det skyldes? Vi har haft flere håndværkere til at se på problemet, men ingen har en løsning. Udvendigt er der en altan. På selve vinduerne er der nogle udluftningshuller, der ikke er dækket til.
Ulla Dahl Hertz, Ranum (03-02-2008) 
Svar:
Det skal leverandøren af vinduerne kunne svare på.
hpox, Århus (03-02-2008) 
Svar:
Hvilket fabrikat er vinduerne ?.
Drænhullerne sørger for at vandet fra karmfalsen kan rende væk kontroler at hullerne ikke er tilstoppede. Ellers har de ingen indlydelse på om vinduet er tæt.
Knud Bendixen, Rødekro (04-02-2008) 
Svar:
Jeg kan ikke huske, hvilket firma, vinduerne er fra, men kan man se det ud fra de tal og bogstaver, der er præget i dem?
Ulla Dahl Hertz, Ranum (06-02-2008) 
Svar:
Hvis vinduet / døren DVC godkendt skal der være et klistermærke med Producent navn og telefon nr. Hvem har leveret vinduerne når ikke kan huske producenten ?
Knud, Rødekro (06-02-2008) 

priser på tegninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
er der nogen der har eksempler på priser vedr. tegninger til nybyggerei? Skal bygge nyt hus ca. 190 kvm.. Det er plantegninger, tegninger til myndighederne, og til håndværkerne.. Altså hele møllen!!
anne, vejen (03-02-2008) 
Svar:
Hej Anne.

Du skal regne med at det koster 8 - 10 % af byggeomkostningerne, - altså mellem 80 og 100.000 kr. for hver mio. i bygger for.

Mvh. lars jørgensen, konstruktør og arkitekt
lars, kolding (03-02-2008) 
Svar:
Hej

Det var da en ordentlig sjat! Hvis det er "almindelig" parcelhusbyggeri uden alt for mange forskudte plan osv. vil jeg tro det kan klares for 50-60000kr.

Men du kan tegne en lille skitse og så kontakte et arkitektfirma og høre hvad de skal have for tegninger inkl statik. Så har arkitekten nok en ingeniør de plejer at arbejde sammen med som de kan få en pris fra. - men spørg et par stykker, prisen kan variere ekstrem meget!

fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (03-02-2008) 
Svar:
Lad os lige tale om de samme ting før vi diskuterer priser :-)

1) Hvem skal tegne huset? Arkitekt, konstruktør, ? Hvor meget ingeniør er der brug for?
2) Hvor meget skal de lave? Et komplet myndighedssæt som Anne spørger om er een ting, noget andet er hvis du derudover skal have en sagkyndig med dig på sidelinjen som styrer tilbudsfase, byggeforløbet og overlevering. Her kan det løbe op i 5-10% af byggesummen hvis man køber hele pakken.


Jan, Danmark (03-02-2008) 
Svar:
Hej alle.

Så vidt jeg kan se, så¨bliver der spurgt til en pris på "hele møllen". Dvs. først skal der laves et skitseprojekt, så et myndighedsprojekt, så skal det projekteres incl. ingeniør. Under byggeriet skal der holdes byggemøder. Til slut kommer aflevering og et-års gennemgang.

Der er trods alt forskel på pris og kvalitet. Selvfølgelig kan man få det til 50.000 kr. (dvs. 40.000 - moms) men prøv lige at se hvad det så er man betaler for !.

ellers enig med lars og jan ......, man får hvad man betaler for.

carsten
carsten, vejle (03-02-2008) 
Svar:
Hej Anne

Du er velkommen til at kontakte mig, og fortælle nærmere om Jeres ønsker, så vil jeg gerne give dig et tilbud. Et tilbud som ikke kommer op på 8-10 % af byggeomkostningerne!
www.allanjuhl.dk, Fredericia (03-02-2008) 
Svar:
Hej Anne

Du skal være velkommen til at kontakte mig, jeg har et samarbejde ed en ingeniør, så vi kan tilbyde hele møllen, til en rimelig pris, alt efter omfanget.
Jeg kan kontaktes på 69106920/24813540, også aften

Boje Byggerådgivning ApS, Odense (04-02-2008) 

Slibning og lakering af betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej! Håber I kan hjælpe mig med et hurtigt svar; Jeg skal i næste uge have støbt betongulv. Min idé er at pudse og derefter lakere gulvet med epoxy toplak. Men er det ok at støbe gulv uden at glitte, hvad skal jeg pudse gulvet med, og hvordan vil en pudset oveflade tage sig ud (vil den komme til at fremstå ensartet)? Hvad vil forskellen være på om jeg får gulvet glittet eller ej?
Håber meget I kan hjælpe!


Louise, Skanderborg (03-02-2008) 
Svar:
Du skal glitte det,det giver en pænere og mere ensartet overflade,hvor meget gulv skal du støbe?
mureren, odense (04-02-2008) 
Svar:
Jeg skal kun støbe 9 m2.... uh jeg ville godt nok gerne undgå glitning, da jeg har fået at vide at det skal gøres over 2 gange... korrekt? Har du et alternativ? På forhånd 100 tak for din hjælp!
Louise, Skanderborg (04-02-2008) 
Svar:
Louise, skat! Du ka sgu da ikke pudse et gulv. 1. gang du taber noget, slår du store revner. Få nu en sød murer til at glitte de skide kv.meter og få noget lak på. Vi herinde kommer alle til din house-warming
folmer, aabenraa (04-02-2008) 
Svar:
Du bliver nødt til at være lidt pædagogisk og forklare mig det ordentligt. Planen er at der smides 10 cm beton, og det er det jeg efterfølgende har en idé om at pudse på (for at gøre overfladen jævn - men hva´ve´jeg) og derefter lakere. Er det fuldstændig tåbeligt...? Kom nu, giv mig lidt kredit for min ihærdighed... Hvad går glitning ud på? Og hvad kan jeg slibe gulvet med...? tnx ;o)
Louise, Skanderborg (04-02-2008) 
Svar:
nej, nej, nej. Louise hvordan skal det dog ikke gå for dig og dit gulv..
1, Du retter fladen af med en skinne
2, Du pudser et stykke og så tager du din glitte ske også kaldet en amerikaner og lader den glide lige så fint hen over betonen så bliver det så fint,
Og hvor kom det med slibning af gulvet ind henne.
mureren, odense (04-02-2008) 
Svar:
Louise, budskabet er at det relativt tynde lag man påfører ved en pudsning ikke tåler nogen særlig belastning. Det vil krakelere og knække af i flager hvis man f.eks. taber noget hårdt på gulvet.
G, Litmig (05-02-2008) 
Svar:
10cm beton, så skal de ting der tabes, godtnok kastes hårdt mod gulvet før det revner.
mureren, odense (05-02-2008) 

Nøglefærdig træhus spørgsmål Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer

Lad mig med det samme gøre det klart, at jeg er meget "ny" inden for dette område og der heraf også kan affødes lidt naive og dumme spørgsmål. Men, da det jo er vores fremtid er det vel bedst at spørge dumt, end at begå fejl og derefter føle sig dum

Min kæreste og jeg snakker de her dage om vores fremtid sammen og har været inden over køb af grund og træhus en hel del. Det er vores begge to's drøm! Vi bor pt. i lejlighed og husplanerne er ca. 1½ år ud i fremtiden. Kæresten er nyuddannet pædagog og jeg er selv færdig med samme proffesion om ca 1½ år. Vi venter barn til marts.

Vores fremtidsvision er et nybygget nøglefærdig træhus der ville kunne understøtte en familie på 3 børn; dvs, 4 værelser minimum. Hertil har vi skøjtet igennem nettet og læst side op og side ned med forskellige firmaers salgstaler og yderst indbydende hjemmesider. Vi har fået tilsendt forskellige marterialer for videre inspiration.

Avlsbyhuse ( http://www.alvsbyhus.dk/ ) er en af de firmaer der gennem min søgen har skilt sig ud.. Deres nøglefærdige træhuse lader til at ligge et stykke under de andre firmaers udbudspriser. Vi finder især deres Sleipner model attraktivt da det 1) står mål med vores ønsker om plads og rum samt 2) er mulighed for udbyggelse af 1. sal.

Det hele virker næsten for godt til at være sandt og tvivlsspørgsmålene begynder da så også at ophobe sig:

1) Hvilke erfaringer har I med dette firma (og hustype)? Uforudsete udgifter i forbindelse med byggeriet og færdiggørelse af huset, kvalitet mm. Erfaringer modtages gerne, gode som dårlige.

2) Hvilke overvejeler bør man generelt gøre sig ved køb af et træhus? Jeg har læst mig til at træhuse kræver mere vedligeholdelse.

3) Vil et træhus med tiden tabe værdi? Men logik siger mig, at murstenshuse består til evig tid og hermed ikke taber værdi, hvorimod træhus så at sige "rådner op" med tiden. Er dette en myte og hvis i så fald, kan vi så forvente at kunne have vores hus til vores gamle dage?

4) Nogen anbefalinger af andre byggefirmaer der tilbyder nøglefærdige træhuse? Skulle gerne kunne holdes inden for et budget som 2 pædagoger blot kan yde, men stadig opfylde behovne for en familie med 3 børn.

Det var de spørgsmål jeg lige umiddelbart kunne komme i tanke om.

Tak på forhånd.

Mvh. Theis
Theis, Fårevejle (03-02-2008) 
Svar:
Mht 1): Älvsbyhus er altid det firma som fanger folks interesse når man første gang surfer efter træhuse på nettet fordi de er billige og prislisten ovenikøbet er tilgængelig. Lad være med at bruge mere tid på nettet, kom ud og se husene! Så oplever I hvorfor huse ikke koster det samme! Älvsbyhus er i den lave ende både mht kvalitet og pris og kun I selv kan afgøre om det er godt nok til Jer.

Mht.2 og 4) Vælg en leverandør med sund økonomi: mange producenter - også med træhuse - har skrabet økonomi! Vælg et gennemprøvet hus under danske forhold. Et fornuftigt valg er Trelleborg som kun bygger huse med udhæng og 0-energi princippet. Deres huse i Dk er +30 år. Om man så kan lide deres huse må I selv vurdere. Vær obs på udenlandske producenter (som f.eks Älvsbyhus) som ofte bygger med komponenter fra deres hjemland. Ikke at det behøver betyde dårligere kvalitet, men nogel svenske komponenter passer ikke altid med de danske hvilket kan blive en udfordring hvis noget skal udskiftes.

Ellers vil jeg sige: et træhus kræver mere vedligehold uden tvivl. Det er som regel også mere lydt end mursten. Omvendt kan det være mere charmerende. Mht indeklima har jeg aldrig stødt på en konklusion der siger at det ene hus er bedre end det andet. Det handler om at leve op til byggereglementet og evt have genveks eller lign.

Mht 3) Der findes ingen dokumentation for at træhuse taber mere i værdi. Det handler mere om, om huset passer ind i de omgivelser hvor det ligger. Kun hvis vi taler meget dyre huse vil jeg være lidt nervøs for et træhus fordi vi i Dk ikke har erfaring med at gøre dette når vi taler liebhaveri.
Jan, Danmark (03-02-2008) 
Svar:
Hold jer fra , alvsbyhus
de bruger ufine salgs metoder,,
spe.. steffen Pontoppidan ,, lover guld og grønne skove ,, køre retsag mod dem
de love at der ikke skulle være fast overtagelse dag på huset ( da vi ikke havde solgt det gamle hus endnu , )men det næste vi høre at at vores kontrakt er ophørt og vi skulle betale 50,000,- selv om de havde lovet at vi altid kunne komme ud af det ,for 10000(for tegnings arbejde , der stod heller ikke noget i kontrakten ) nu er vi stævnet for 250,000..
hold jer fra dem

hilsen kenneth
kenneth hørdum, Svendborg (26-11-2009) 

diagonale klinker på trappe??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg kunne godt tænke mig at lægge klinker - 30*30 på trappen i mit indgangsparti, er der nogen der har prøvet? Jeg har svært ved at se, hvordan det diagonale mønster skal fortsætte på den lodrette side af trappen, og har også problemer med at finde en løsning til afslutninger for enden af hvert trappetrin. Har nogen en god ide?
anke&johnny, Voldum (02-02-2008) 
Svar:
Det er du ikke alene om.
Hvad er formålet med at beklæde gulve og trapper med diagonalt liggende fliser?
Det du opnår er et rodet og uroligt udtryk.
hpox, Århus (02-02-2008) 
Svar:
Der er ikke det store problem i de lodrette flader de laves jo bare som med dine trin..
Men det kommer til at ligne lort du bliver sikkert aldrig glad for det.
mureren, 0dense (03-02-2008) 
Svar:
lav en bort i hver ende af trinene også stødtrinene.fyld ud med trekanter og hele fliser på skævt fra midten og ud,så vil borten blive lige stor hele vejen rundt.god fornøjelse. ps. hold øje med temperaturen.
mureren, frederiksværk 13/2 o8 (13-02-2008) 

Isoleringskrav til nedhængt loft i badeværelse i etageejendom Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil lave et nedhængt loft i vores badeværelse i en etagejendom, således der kan monteres spots og udsugning. Loftet sænkes ca 150 mm, og vil således være nedhængt med mere end 1m3 hulrum.

Det er øverste lejlighed i en etageejendom, under et uisoleret tørrerum. Det eksisterende loft et pudset.

Vil vil lave et gipsloft med ikke brændbare stål-reglar som påkrævet, og med en lille inspektionsluge.

Spørgsmålet er:
- Skal det være med 2-lags gips, eller er det lovligt med 1-lag?
- Skal der/må der etableres dampspær eller er det eksisterende loft nok (jf. koldt tørrerum ovenover)? Vil der dannes kondens i hulrummet i såfald?
- Skal der isoleres, eller er det ikke et krav (da der kommer til at være en del installationer i hulrummet - til spots, udsugning, kugleventiler til vandforsyning).

Jeppe, København (02-02-2008) 

Voksbehandling af vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan hjælpe mig med et svar på hvordan man laver en væg med voksbehandling - væggen kommer efterfølgende til at stå i den ønskede farve og helt glat og blank.
Ken Vejler, København (02-02-2008) 
Svar:
Hej Ken
Prøv at se her www.stuccoitaliano.dk

Jeg har ikke selv prøvet, men har overvejet det.
JL, Odense (03-02-2008) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 32163.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »