» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31557.   « Forrige 25       Næste 25 »

Isolering af tag op til kip Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at nedrive lofterne på 1.salen til kip i mine forældres hus for at lave et stort rum, hvor loftet som sagt går op til kip Hvordan isolerer man efterfølgende. Taget er glaserede teglsten. Jeg har hørt, at der skal være 5 cm. luft mellem tag og isolering og efterfølgende 20 cm isolering med f.eks. Rockwool. Er det rigtigt og er der andet man skal være opmærksom på.

På forhånd tak til dem, der svarer

Lisbeth, København (d.02.12.2007)
Lisbeth Sander, København V (02-12-2007) 
Svar:
Isoleringstykkelsen bør nærmere være 300 mm og så skal i huske at lave en tæt dampspærre.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
Der lyder som om i fjerner hanebåndene!. Har i fået lavet beregninger/forstærkninger vedr. dette?.
Spørger, Bare (03-12-2007) 
Svar:
Tak til ksj, Brenderup. Der er dampspærre i forvejen. Jeg ved ikke hvad hanebånd er, men vi har ikke rørt ved selve trækonstruktionen altså de store bærende bjælker og skelletet i siderne, men tak for svaret også til Spørger, Bare.
Mvh. Lisbeth

Lisbeth Sander, København (03-12-2007) 
Svar:
Hej, Ja det er rigtig at der skal være luft mellem tag og isolering ca. 5 cm. vis dine spær er 25 cm. skal der 20 cm. iso i. ja 30 cm. iso vil være godt, det gør du ved at isoler mellem dine gamle spær med 20 cm. iso og sætter en tæt dampspær op, den skal være tæt, så på skruger du en regel 45x95, der i skal du ha dit el og de sidste 10 cm. iso.

Hilsen Preben
preben@neckelmanndk.dk
Preben Neckelmann, Brønderslev (03-12-2007) 
Svar:
Hej, Hanebånd er de bjælker der er vandratte, som går fra den ene side af taget til den anden side.

Hilsen Preben
Preben Neckelmann, Brønderslev (03-12-2007) 
Svar:
Kære Preben Neckelmann
Tak for beskrivelse af fremgangsmåden. Er det nødvendigt med 30 cm. isolering eller kan man nøjes med 20 cm? Det er mere fordi, jeg forestiller mig, at væggene efterhånden bliver meget tykke, hvis man skal isolere med 30 cm. På den sidste dampspærre, skriver du man skruer en regel på 45 x 95, hvori man skal have sit el. Hvad er en regel? Er det en slags plade eller træskel? Tak for svaret vedrørende hanebånd. Dem har vi ikke fjernet.

Mange hilsner
Lisbeth
Lisbeth Sander, København (03-12-2007) 
Svar:
Regel(tysk) = rigel(dansk) eller trælægte
Henrik, KBH S (04-12-2007) 
Svar:
Der må altså kun være én dampspærre og den skal maks 1/3 inde i isoleringen målt fra den varmeside (indefra). Ligesom Preben skriver.
Og hvorfor ikke leve op til de nye minimumskrav. Det er jo jer der skal betale varmeregningen fremover og jeres efterkommere der skal glæde sig over at nogen tænkte på miljøet.
ksj, Brenderup (04-12-2007) 
Svar:
Hejsa - klik ind på
www.danogips.dk
gå ind under privat - sådan gør du - udnyt tageteagen.
De viser alt hvad du skal bruge af værktøj og materialer samt beskriver arbejdsgangen med billeder.
Jesper, Lyngby (06-12-2007) 
Svar:
Tusind tak for alle svarene samt oversættelserne af fagsprog til en ikke kyndig ud i gør-det-selv håndværk. Ja, det er selvfølgelig rigtigt at isolere med 30 cm og nu forstår jeg det med hvor dampspærren skal opsættes. Jeg har ellers været inde på Rockwools hjemmeside, men forstod i første omgang ikke det med, at den skulle opsættes max 1/3 inde i isoleringen indefra. Endvidere tusind tak for henvisningen til en beskrivelse af arbejdsgangen - det gør det meget mere overskueligt også i.f.t. brug af materialer. Den har jeg printet ud.
Det har virkelig været en stor hjælp. Tak fordi I har taget jer tid til at svare.

Mange hilsner
Lisbeth

Lisbeth Sander, København V (08-12-2007) 
Svar:
Hvis du nu isolerer med en meter i stedet for, vil isoleringsfirmaerne blive meget glade. CO2 udslippet bliver enormt, da fremstillingen kræver meget energi, transporten af al den isolering kræver megen kapacitet.
Helt ærligt. Hvor stor forskel vil der være på varmeregningen hvis der kun isoleres med 200 istedet for 300 mm??.

HCJ, Odense (14-12-2007) 
Svar:
Jo selvfølgelig dem der sælger isolering der anbefaler mere og mere isolering..Så isoler du hellere med 2 meter isolering i hver side, så er du sikker på at overholde de krav der bliver stillet i år 2020..
michael, Århus (20-03-2009) 


Gulvvarme - hvad er smartest Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer !

Jeg skal til at lægge nyt gulv i stue og køkken som i dag er 22mm parket lagt på strøer. Hvis nu jeg ønsker at lægge gulvvarme (på vand) samtidig med jeg lægger det nye gulv hvad er det den smarteste måde.

Jeg har talt med en tømrer som siger alm. forskalling pr. 30cm oven på strøer og derpå varmefordelingsplader.

En anden siger gulvspånplader som findes fædige med freste spor i - dig ikke i enderne. Dem skal man selv fræse

Sidst men ikke mindst har Sundolitt en færdig løsning, Litex har også og der er sikkert flere.

Er der en løsning hvor i fagfolk siger : du skal klart vælge løsningen med.....

Jeg er klar over at en løsning fra Litex og lignende er nemmest men vil også gerne have det står til måls med den økonomiske side af sagen.
Jesper, Århus (02-12-2007) 
Svar:
Den bedste løsning er uden tvivl gulvspånplader med 17 mm spor og lederplader
du behøver ikke selv fræse spor til vendinger man kan købe vendeplader der er lavet til formålet.
Jeg er selv blikkenslager og kan skriver under på at forskalling og gulvvarme er meget besværligt at arbejde med i forhold til gulvspånplader !!

Der findes også en anden mulighed som heder selvbærende varmefordelingsplader. De kræver dog en afstand mellem gulvstrå på 600 mm.
På roths hjemmeside kan du læse en del om dem og andre muligheder på dette link http://www.rothscandinavia.dk

Claus, Østerbro (17-12-2007) 

Forskalling til listeloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil opsætte listeloft i mit 70`er parcelhus. Jeg har fjernet gl. gipsloft. Hvordan laves forskalling som max fylder lovens 25 mm, når profilbrædderne skal gå på langs af huset (hvis jeg krydsforkaller fylder det jo 2 x 19 mm). Og hvor skal dampspærren placeres (før eller efter forskalling) ?
Claus Winther, Odense (02-12-2007) 
Svar:
Normalt opsættes loftbrædderne på langs i huset. Og spærene ligger på tværs af samme hus. Hvilket vil sige at forskalling ikke er nødvendig.
Hvis loftbrædderne skal opsættes parrallelt med spærene sømmer du forskallingsbrædder på undersiden af apærene med en indbyrdes afstand på måske 80cm, lidt afhænig af spærafstanden.
Det er nemmest at montere dampspærren direkte på undersiden af spærene.
hpox, Århus (03-12-2007) 

Bruseniche Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at lave nyt badeværelse fra bunden og er nu stødt på et mindre men irriterende problem. Jeg kan sku ikke finde ud af hvordan jeg skal hænge brusenicheforhænget op.
Der er to problemer som besværliggør det. Den ene er at forhænget skal hænges op på endefladen af de multiplader jeg har brugt til at mure vingerne i brusenichen op med. Jeg er nervøs for at pladerne flækker hvis jeg skal have skruer og plugs ind i dem (pladerne er 10 cm brede).
Det andet problem er at forhænget jo helst skal følge forsænkningen i gulvet. Det betyder at bruseforhænget skal have en udformning der giver to 45 graders knæk (det bliver så 30 cm - 45 grader - 32 cm - 45 grader - 30 cm).
Nogen gode ideer?

Mvh

Stefan
Stefan Borre-Gude, Skanderborg (02-12-2007) 
Svar:
Den med forhænget kan jeg ikke overskue, med alle vinkler, men jeg tør godt svare på at gasbeton (multiplader) ikke revner med alm. skruer og rawlplugs der passer til.
Tommy Hald, Euroterm.dk, Dalmose (02-12-2007) 
Svar:
Tja. du kan jo midt på stangen forankre denne i loftet. Der findes en stang til dette. Det betyder at du skal dele forhænget i to, der så samles på midten.
Alternativt påsætte to glasvægge i siderne...
Henrik, Holbæk (03-12-2007) 
Svar:
ja eller pe løsningen med 2*45 grader og få en bue. Du kan ringe til Sega ell. lign. og få en skræddersyet løsning. Det gjorde vi, da vi havde forsænkning og højt til loft og jeg ville ikke have et "mikroforhæng". Konen legede krejler og fik det for en god pris inkl. levering og opsætning, mener jeg det blev 899,- kr. og det er alle pengene værd for konen kunne også selv vælge farver und alles, så der var ikke et øje tørt :o)
L. Petersen, Solrød (03-12-2007) 

lydisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad kan man bruge til at lydisolere mellem stue- og 1. sal. Der skal lægges nyt gulv på 1. sal og vil gerne lydisolere
Jan, Varde (02-12-2007) 
Svar:
Start her;
http://www.ebst.dk
http://www.bolius.dk
hpox, Århus (02-12-2007) 

emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Da jeg skal udnytte mit loftrum, skal jeg have flyttet emhætterørføringen ud til den kommende skunk. Kan man lave en vandret rørføring på tre meter til motor og derfra lodret ud gennem tag. Så bliver rørføringen skjult.
Jan, Varde (02-12-2007) 
Svar:
Det skulle være muligt, du skal blot huske at ændring af rørføringen kan/vil medføre ændret effektbehov på din emhættemotor. Da den skal ligge i skunken så skal der nok også noget isolering omkring røret.
IbChristian, København N (03-12-2007) 
Svar:
Benyt rigtig stiv ventilationsrør for at undgå trykfald. Flexslanger er noget møg.
Henrik, KBH S (03-12-2007) 

Dansk nybyg/Helle Huse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Dansk nybyg har taget røven godt og grundit på os er der ander det også har prøvet det..??? skal ud i ratsag med dem så hvis der er nogle der ligger inde ned noget godt krut vi kan bruge for at vise hvad det er for et firma så skriv endelig
fam. Pedersen, århus (02-12-2007) 
Svar:
Der kunne jo være spændede og høre hvori jeres tvist er opstået.
BB, Nord (02-12-2007) 
Svar:
Hej fam. Pedersen, århus.

Det lyder ikke rart. På hvilken måde er i blevet snydt ?. Er det dårligt udført eller ?.

Er MEGET interesseret da vi går og tænker på at bruge dem til et hus.

Hilsen Lars og Lotte
l og l, Horsens (02-12-2007) 
Svar:
Hej

Ja det er ikke noget nyt at familier kommer ud i lignede situationer som jeres, jeg må være en smule hård ved jer idet det er jer som bygherre der skal undersøge om de kontrakter som byggefirmaet kommer med tilgodeser jeres interesser, og hvis man ikke kan gennemskue dette, må man have hyrer eksterne fagfolk til dette. Man skal tænke på at en totalentreprenør i de fleste tilfælde ikke har nogle interesser i at bygherren har for meget at sige. Jeg håber at i får klaret jeres tvist tilfredsstillende
MVH
Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy P, Næstved (04-12-2007) 
Svar:
Hej Lars & Lotte. ja og i andre..
ikke for at vi ikke gider at svare på spørgsmål men det koster os 20000 kr at gøre det..... SORRY...

fam. Pedersen, århus (28-12-2007) 
Svar:
Nu skriver du det selv men jeg tror du skal passe på du ikke kommer til at lave indlæg og skrive ting der kan bruges imod jer i en retsag.

Bla. kunne jeg ikke forstille mig når dr er advokat ind over det er godt at skrive offentligt om sagen. Måske modparten kunne finde på at gøre krav om evt. kontrakt (hvis der står i jeres enterprise kontrakt at ikke må.hvilket mange typhus firmaer har som et af punkterne) brud.

Har ikke læst jeres inks endnu og kender heller ikke til firmaet men læser dem nu og hvis der er nogle ting som firmaet ikke har gjort ordenligt (hvikelt der jo må være) så ønskes i alt held og lykke.

Ps. er det virkelig grovt det der er sket kan jeg som udeforstående og unden at kende problemmet forslå at i igennem jeres advokat afholder syn og ksøn

www.entreprenoer.net
Michael, Vejle (15-01-2008) 

Belysning - genbo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er flyttet ind i nybyggeri.
Genboens lysarmatur ca. 3m højt med skarpt lys står foran mit og andres stuevindue.
Er der regler for den slags?
A.M. Øveraas, 2650 Hvidovre (02-12-2007) 
Svar:
Hej A.M,
Det kommer så vidt jeg husker an på, hvilken vej det er, offentlig eller privat fællesvej og om der er stillet krav til vejbelysningen.
Men du kan eventuelt kigge på:
www.vejregler.dk

René Olesen, Smørum (02-12-2007) 
Svar:
Kig i tinglysningsdokumenterne og lokalplan etc.
I mit materiale står der at man ikke må genere naboer/beboere med lys/røg/lugt/gadesalg etc. - Ja det er et kvarter fra 1940''erne - men de har da tænkt sig om.
Jesper, Lyngby (06-12-2007) 

Hvordan få man et smukt hvidt lak køkkenbord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har rodet mig ud i, at ville male mit køkkenbord hvidt udfra en drøm om at en masse lak ville kunne give en super dyb effekt. Efter anbefaling fra en malerbutik, startede jeg med at male bordpladen to gange hvidt med grunner. Derefter to gange med hvid med lak. Så gav jeg det en mellem slibning og gav det oliebaseret lak, der nærmest gav min bordplade et gulligt ujævnt skær. Når det så begyndt at tørre kunne man se en masse små "hår og støv" i lakken. Ja gav det en efterfølgende en mellemslibning og lakkerede det igen og endnu engang kan jeg konstaterede at alle mulige ting sætter jeg lynhurtigt i lakken. Her er rent og min pensel er helt ny og gennemrenset. HJÆLP, og ikke nok med det er mit bord nu blevet endnu mere gulligt, med små farveforskellige under lakken grundet den lette mellemslibning og den første lakerings gule farve kontra den kridhvide lakhvide maling.
Nogle råd til en ikke så handy tøs, der bare vil have et smukt hvidt højglans køkkenbord?
Fra Nanna
Nanna Löwe Clausen, København (02-12-2007) 
Svar:
Du siger ny pensel som om det er en god ting... En gammel pesel er altid det bedste. Godt slit og alle de løse hår, støv mv. er kommet ud af den ;)Bare lige et hint *S*
Janni Jacobsen, København S (10-01-2008) 
Svar:
Hvis dit bord har været behandlet med en eller anden olie fra begyndelsen så tror jeg at det er det der trækker igennem nu med et brunt/gulligt skær.jeg vil ambefalle dig at slibe det ned igen og starte på en frisk.Det er meget vigtigt at vaske med grundrens når det er noget der er brugt,så skal du få fat i en spærrende grund så hæfteprimer et par gange og slibe imellem så på med lakken,og ikke noget klarlak til sidst,
hvis du bruger klarlak så vil det få et gulligt skær og det er grimt vær grundig, slib med fint papir så får du det pæneste resultat.vh.Johan
Johan, Nordjylland (11-01-2008) 
Svar:
Nye pensler kan man lave gamle ved at slibe dem på en slibesten eller køre dem mange gange over en stålbørste. så bliver pensel-hårene fine og spidse somom de har været brugt mange gange og de sætter ikke de dybe streger i lakken.
gn, Fjerritslev (12-01-2008) 

Renovering af antikt gaskomfur. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et stor gammelt gaskomfur fra 1950erne. Det hat 7 brændere og 2 ovne. Komfureret er beregnet til bygas. Jeg vil gerne lave det om til flaksegas. Er det muligt/lovligt?
Jens Hollesen, nakskov (01-12-2007) 
Svar:
Du skal bare have en by-til-flaske konverter. Prøv det lokale byggemarked eller bedre endnu, kontakt en vvs''er med speciale i gas - det slags vil ALDRIG være gør det selv arbejde
Gösta Person, Nossebro (02-12-2007) 

klageinstans Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har så mange problemer med det hus vi har fået bygget. Men byggefirmaet ignorerer os faktisk. Findes der en klageinstans??
Heidi Marie, Herning (01-12-2007) 
Svar:
Hej

Der findes ikke en egentlig klageinstans, men hvis i vil sikre jer, at det ikke bare er jer der er "krakilere" må i få lavet en gennemgang af jeres engen byggesagkyndige, og så tage den derfra evt. med advokathjælp.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, j (01-12-2007) 
Svar:
prøv at kontakte byggeriets ankenævn, det har vi brugt de er meget dygtige brug aldrig advokat, advokater kan intet gøre, det kan byggeriets anknævn held og lykke
MATIAS, HOLTE (02-12-2007) 
Svar:
Hej

Jeg formoder et nybygget hus koster over 1 mio. kr. og i så tilfælde kan Byggeriets Ankenævn ikke hjælpe da deres max. beløb er 1 mio.

Og forøvrigt kræves det at entreprenøren er medlem af Dansk Byggeri.

Takker forøvrigt på Ankenævnets vegne for de pæne ord fra Mathias i Holte, men er dog ikke enig i at man ikke skal bruge advokater, da det ind imellem er nødvendigt.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-12-2007) 
Svar:
modparten behøver ikke at være medlem af dansk byggeri, du kan ringe til telefon 72160200 mellem 10&12 hver dag de giver gode råd
MATIAS HOLTE, HOLTE (03-12-2007) 
Svar:
JA, jeg synes også det er værd at tale med Byggeriets Ankenævn, de er rigtig gode, jeg mener også at det er spild af en bunke penge at søge advokat, mange gider ikke entreprisesager!!! det prøvede vi allerførst uden held, de griner hele vejen til banken. Held og lykke,det er hårdt.
Martin & Louise, Humlebæk (03-12-2007) 

Køb køkken online. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige lavet www.nettoskabe.dk hvor vi sælger køkken online. Hvad er din mening kunde du finde på at bestille køkken online?
Jeg er meget intresseret i ris og ros.
Med venlig hilsen.
Birk Aagaard
Birk Aagaard, Aalborg (01-12-2007) 
Svar:
Ris og ros. Så er du også selv ude om det.

Du skriver på din hjemmeside at produkterne er "bedste kvalitet, topkvalitet, kvalitetskøkkener, osv." uden overhovedet hverken at sansynliggøre endsige bevise kvaliteten overhovedet.
"Danmarks laveste pris" og "meget fordelagtige priser" har jeg hørt en million gange.
"Dansk Kvalitet" fra "Skandinaviens førende fabrik" er jo rent salgsgas og siger intet om produkternes faktiske tekniske kvalitet.
Er det iøvrigt en hemmelighed hvem der er Skandinaviens Førende Fabrikker når det gælder produktion af køkkener.
Mit indtryk af produkterne og priserne er at de i bedste fald ikke adskilder sig væsentligt fra gennemsnittet.

hpox, Århus (01-12-2007) 
Svar:
Hvis du gerne vil reklamerer for dit firma, hvorfor køber du så ikke en reklame her på siden???
Peter, Solrød (02-12-2007) 

differencetrykregulator. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan nogen give mig en forklaring på hvad en dif.tryk regulator er og hvorfor den er så vigtig på f.eks en fjernvarmeinstallation.
hans, køge (01-12-2007) 
Svar:
Kort fortalt: den sikre et korrekt flow over din fjernevarmeinstallation hele året.
Hvis den ikke er monteret, så vil der være maximalt flow når dine ventiler åbner, med dårlig afkøling til følge og muligvis en økonomisk straf til dig fra dit lokale varmeværk.
Peter, Frederiksværk (01-12-2007) 
Svar:
ergo dit dyre fjernvarmevand fiser ikke igennem uden at af give varme,,, nej den bliver nemlig bremset af din trykdifferensreguleringngsventil som reguleres af modstandstrykket i dine fjernvarmerør på frem&retur, eller forskellen på trykket i rørene i dit centralvarmeanlæg...
hugo, nørrebro (01-12-2007) 
Svar:
kan man ikke bare drøvle flowet med en kuglehane? og hvad gør den føler som skal over i returen? jeg er stadig ikke helt med.
hans, køge (01-12-2007) 
Svar:
Hvis du bruger en kugleventil får du et atort tryk når der kun er lidt åbent er der stadig et stort tryk, og termostatventilerne fungerer ikke ordentligt, der kommer også susen i rørene, hvis der er åbnet for varmen bremser kugleventilen for vandet så du ikke kan få varme i de fjerneste radiatorer.
Differensregulatoren sørger for en konstant trykforskel mellem ind- og udløb.

Aksel, Hørning (01-12-2007) 
Svar:
tak for de gode svar. nu er jeg blevet lidt klogere.
hans, køge (02-12-2007) 

LIllevilla ...isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har en lillevilla på 15m2 - 34mm planker , sat sammen i lag/samlesæt.Har brug for at isolere det så det ikke koster kassen at holde det fugtfrit i vinter . Har kørt med elopvarmet oliekamin men det er for dyrt ;=)
Ser på gipsplader med isolering ? Kan de sættes direkte på væggene/loftet elelr skal der noget imellem for at undgå fugt/svamp problemer der ? Da træ er levende forestiller jeg mig at fastsætte dem i toppen og ikek i bunden , så træet elelr pladerne ikke modarbejder hinanden ...?
Jeg er ikek interesseret i et totalt tæt hus da jeg bruger det til motionsrum , så det er ikke ophold derude der er målet .

Tak på forhånd for alle input .
frank, Amager (30-11-2007) 
Svar:
det er lidt små-sent at gå igang med at holde dit havehus fugtfrit nu. De brædder har sikkert suget hvad de kunne. Du ka ikke isolere dig fra det, uden at have konstant varme på. Har du vindpap og dampspærre? Skal huset isoleres til ophold, må du have 200 mm i væggene og loftte og 300 i gulvet. Og så er der ikke meget tilbage af de 15 kvm
kaj uwe, aabenraa (01-12-2007) 
Svar:
hej kaj - huset har stået der i 2 år med varme på så der er ikke fugtproblemer overhovedet- det jeg vil er at undgå at bruge så meget el på at holde det minimalt opvarmet og fugtfrit (op til 14kwh pr. dag...) . Det er hvda jeg sætter mellem væggen og en gipsplade med isolering jeg har brug for at vide - formoder en gipsplade med isolering direkte på træet vil give mig problemer .
frank, Amager (01-12-2007) 
Svar:
Jeg ville montere vindpap på bræddevæggen, derefter lodrette lægter pr. 40 cm. Flamingoplader på 50-100 mm mellem lægterne. Dampspærre og gips eller krydsfiner som beklædning. Gulv og loft skal også ha en tur
kaj uwe, aabenraa (02-12-2007) 
Svar:
For pokker da ikke flamingoplader i en væg....brug noget mineraluld der ikke udvikler giftige dampe hvis hytten futter af.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
1. Risikoen for fugtgennemtrængning er stor i et træskur. Derfor også stor risiko for, at mineraluld vil synke sammen, når det bliver vådt.
2. Giftige dampe ved evt. brand???
Hytten er et fritliggende skur og ikke beboet. Der er sandsynligvis masser af andre ting i den hytte, der udvikler giftige dampe
kaj uwe, aabenraa (03-12-2007) 
Svar:
Ikke alene er "Flamingo" rent brandteknisk uegnet som isoleringsmateriale i lette vægge. Det er også decideret uegnet, slet ikke fleksibelt.
Det er det rene vrøvl at mineraluld vil synke sammen pga. fugt.
Kun i tilfælde af oversvømmelse klasker mineraluld muligvis delvist sammen, men så kan det vel være ligemeget.
hpox, Århus (03-12-2007) 

varmeforbrug Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der noge, der kan svare på, hvad man gn. snitlig bruger i varme i et nybygget hus (gerne nogen der har naturgas!) Tak...
Lone, Odense, Odense (30-11-2007) 
Svar:
Selvtak.

Hvis det må være et styrhus eller et sneglehus, så kan jeg godt.
Maren, Ikæret (30-11-2007) 
Svar:
1.: Hvor stort er huset
2.: Hvad opvarmes der med

Hvad med: Hvor meget strøm må en ny virksomhed bruge i strøm? Den er meget energivenlig.

Kan du se ligheden???

God fornøjelse med undersøgelsen...

G. Gearløs, Billund (30-11-2007) 
Svar:
Huset skal være 155 kvm. og der skal opvarmes med naturgas (Dong).
lone, odense (30-11-2007) 
Svar:
Hej

Et hurtigt svar ud fra min paratviden vil være ca. 900-1000 m3 gas (7-8000,- kr)

Din energibehovsberegning/energimærkning vil vise det mere nøjagtigt.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-12-2007) 
Svar:
Jep, og cirka det samme til varmt brugsvand, for en familie på 2+2 personer.
U. Kold, Herning (03-12-2007) 

gummi lister omkring vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

jeg skal til at gåman mine vinduer efter vedrørende træk, så varmen ikke "fiser" direkte ud. Er der en god måde man kan se dette,?

Jørn

Jørn
jørn fugl, greve (30-11-2007) 
Svar:
Røg eller et stearinlys.
hpox, Århus (30-11-2007) 

Hjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en bil somhar en trækvogn men problemet er at lednidgen er faldet fra stikkontakten og der er 7 huller men kun 5 ledninger. Jeg ved ikke hvad tallene betyder på stikkontakten måske kan du hjælpe mig her er tallene: 2/54q eller 2/54g, 1/L, 6/54, 5/58R, 4/R, 3/31, 7/58L.
Jon Henriksen, torshavn (30-11-2007) 
Svar:
tusen tak det var dejligt nu lyser min vogn igen
Jon Henriksen, torshavn (01-12-2007) 

Fodblik og skifer eternit Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at blotlægge og skifte tagrender på mit hus. I den forbindelse skal jeg montere fodblik. Jeg søger i den forbindelse råd til, hvordan man gør, når det er et skifer eternit tag. Kan man fjerne den nederste række tagsten, montere fodblik og derefter montere rækken af tagsten igen?
Søren Lybek, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Hej

Du fjerner vel ikke nederste række tagsten på et skifertag ? :-)

De gange jeg har udført det har jeg med en bajonetsav/metalklinge savet mellem lægte og undersiden af skifer så skifersømmene bliver savet over.
Derefter skubbes fodblik i den rigtige størrelse ind over lægten, og der skrues ned gennem alle skifrene med en rustfri skrue med en påmonteret tætningsskive (rustfri stål).

Det med at skifte skifre ud er virkeligt et specialistjob, da der bl.a. skal kittes rigtigt op mellem skifrene under genmontagen.
Sidst jeg så det var det pisseutæt og det var endda udført af en "fagmand"

Hvis nuværende rendejern skal udskiftes, er man nok nødt til at skære dem væk med en vinkelsliber (pas på gnisterne/ruderne), og montere konsoljern på et sternbrædt.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-12-2007) 

Advokathjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores tilbygningsprojekt er blevet trukket i langdrag og firmaet er nu 2 månder bagud i forhold til kontrakten. Kan I henvise mig til en advokat, der er specialiseret i byggesager, som kan give os det nodvendige råd og vejledning.
Hadi R., Gentofte (30-11-2007) 
Svar:
I skal søge en advokat med speciale i entrepriseret,men forvent kun en fed regning, jeg kan desværre ikke anbefale de to vi har søgt bistand hos..... de var begge ganske utilregnelige prøv byggeriets ankenævn ring 72160200 mellem klokken 10 og 12 søg hjælp der!!!!!Læs evt. andre svar på debatsiden
Birger, HUSUM (04-12-2007) 

Kitchen and more Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen som har erfaring med Kitchen and more Århus. Vi overvejer at købe et sort bejdset køkken hos dem til vores nye hus, men er indtil videre ikke imponerede over deres service niveau.
Susanne, Herning (30-11-2007) 
Svar:
Hej Susanne.

Jeg ejer følgende www.celebert.dk og www.nettoskabe.dk vi vil meget gerne hjælpe dig:-)
Du er meget velkommen til at kontakte mig på 96 30 20 96

Med venlig hilsen.

Birk Aagaard
Birk Aagaard, Aalborg (01-12-2007) 
Svar:
Hej !

Produkter importeret fra Kina, eller købt i dk over nettet kan ikke anbefales, hvis du sætter kvalitet i højsædet. Den type produkter kan kun konkurrere på een parameter og det er prisen. Så hvis ikke prisen er en afgørende faktor, synes jeg du skal kigge markedet nærmere efter.
Held og lykke herfra !
Thomas, Aalborg (03-12-2007) 
Svar:
Hej Forum

Jeg står også og overvejer at købe et Kitchen and More køkken, men kunne også godt tænke mig at høre om kvaliteten . Nogen der har erfaringer?

@Susanne: Fik I købt et Kitchen and More køkken, og i givet fald: Er det kvalitetsmæssigt i orden?

Niels Peter, Frederiksberg (09-07-2009) 
Svar:
Kvaliteten er endog meget ringe!!
Hilsen Louise. Utilfreds kunde siden 2006.
louise, århus (14-07-2009) 

efterisolering af lejligheder med isolerings granulat Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er en andelsforening på Frederiksberg, som har nogle utrolig kolde og uisolerede 4 sals lejligheder.

En af vores beboere har selv isoleret med isolerings granulat. Dette hældte han ned i den smalle revne fra loftsarealet (over hans lejlighed) mellem hvor tag og gulv støder op til hinanden.

Så vidt jeg kan læse mig til, så kræver det ingen byggetilladelse at efterisolere, og der er ingen krav om, at man skal efterisolere.
Har læst mig til, at stenulds granulat er mest brandsikkert.

Har nogen gode råd til materialer, pris og metoder i denne sag?

Hilsen isabel

Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (30-11-2007) 
Svar:
Fyld ikke isolering helt ud til taget, der skal gerne kunne komme luft til tagets trækonstruktion.


ksj, Brenderup (30-11-2007) 
Svar:
Er det mon hulmuren eller loftarealet du mener.
Man kan fint hælde isoleringsgranulat ned i hulmuren. Men der må jo ikke opstå luftlommer/hulrum, f.eks. under vinduerne.
Men når granulaten kun hældes i, skal den nok være ret "levende" således at alle områder udfyldes.

Såfremt loftarealet kan isoleres fra oversiden er der vel ingen grund til at anvende granulat.
Men granulat kan blæses ind i en etageadskillelse. Og det skal under alle omstændigheder være brandmæssigt godkendt.
hpox, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Kære hpox.
tak for svar!

Det er hulmuren mellem ydermur/tag og skråvæg, vi skal have isoleret. HVilket du svarer, at: "Man kan fint hælde isoleringsgranulat ned i hulmuren".
Hvad vil det sige, at granulaten skal være "levende"?
Vi vil hælde den i med håndkraft, så ved ikke om det er "levende" nok?

Selve loftsarealet skal ikke isoleres: der er lagt trægulv og beboerne bruger arealet til opbevaring.
Men der skriver du: "Men granulat kan blæses ind i en etageadskillelse" - gør man det nede fra sin lejlighed? Feks ved at lave et hul oppe ved loftet og så blæse granulat ind?

Ellers er planen, at det kun er hulmuren, vi vil isolere.
Tror du, det vil hjælpe noget?


Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (30-11-2007) 
Svar:
Hulmur.
For mange år siden brugte man Flamingokugler, 1-3mm i diameter som hulmursisolering. De rullede helt fantastisk og kunne udfylde alle hulrum. De var "levende"
Det er måske den type granulat din beboer har hældt ned i hulmuren.
De typer hulmursisolering der anvendes i dag, mineraluld, papir- og flamingogranulat, skal alle blæses ind i hulrummene for at man kan være sikker på at dette er udfyldt.

Loftareal/etageadskillelse.
Indblæsning er nemmest fra oversiden. Der fjernes et par gulvbrædder i hver side af loftet, såledse at der kan blæses isoleringsmateriale ind i hulrummet i etageadskillelsen, (mellem bjælkerne)

hpox, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Hulmur.
For mange år siden brugte man Flamingokugler, 1-3mm i diameter som hulmursisolering. De rullede helt fantastisk og kunne udfylde alle hulrum. De var "levende"
Det er måske den type granulat din beboer har hældt ned i hulmuren.
De typer hulmursisolering der anvendes i dag, mineraluld, papir- og flamingogranulat, skal alle blæses ind i hulrummene for at man kan være sikker på at dette er udfyldt.

Loftareal/etageadskillelse.
Indblæsning er nemmest fra oversiden. Der fjernes et par gulvbrædder i hver side af loftet, såledse at der kan blæses isoleringsmateriale ind i hulrummet i etageadskillelsen, (mellem bjælkerne)

hpox, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Min genbo har isoleret for ca. 5 år siden med granulat, som han derfor også anbefaler os andre at bruge.
Det er ikke blevet blæst ind, men "drysset" ind med en fejebakke, indtil der ikke var plads til mere.
Måske en amatør løsning, men han siger, at hans lejlighed ER blevet varmere efterfølgende.

Jeg er selvføjgelig interesseret i at finde den billigste løsning og er bange for at div. indblæsninger af granulat af fagmand vil komme til at koste dyrt i mandetimer og materialer.

Men en løsning skal der til, da temperaturen i mine køkkenskabe om vinteren er på ca. 6 grader og der er 16 grader i selve køkkenet, selvom der er varme på!
Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (01-12-2007) 
Svar:
Hvad for en slags granulat har din genbo brugt?
Er han sikker på at alle hulrum i hulmuren er fyldt ud - også under vinduerne?
Havde han på forhånd regnet ud ca. hvor meget granulat der skulle bruges, for på den måde at kontrollere at hulmuren er helt fyldt op?
hpox, Århus (01-12-2007) 
Svar:
ved ikke, hvilken type granulat, min genbo har brugt....
Og tror heller ikke at det er fyldt ud under vinduerne. Men det skulle alligevel være blevet varmere.

Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (02-12-2007) 
Svar:
Ring til et isoleringsfirma...det er ikke så dyrt og kan sagtens svarer sig. Få det gjort ordentligt fra starten. Få et tilbud, så bliver du ikke overrasket over prisen.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
okay tak!
det vil jeg gøre.
Kender nogle et godt isoleringsfirma, som de kan anbefale?
Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (03-12-2007) 
Svar:
Hej man kan godt isolere en hulmur ved at blæse isolering ned fra loftet. Der er dog nogle omstændigheder der skal være iorden og du skal regne med at der skal laves 1-2 huller under hver af vinduerne for at opnå rigtigt densitet hvis man bruger Papiruld er hullerene ikke større end en femmer og kan let spartles/males. Udover hulmuren er det også godt at få isoleret etageadskillelsen som i de fleste tilfælde er hule/tomme dette er meget effektivt og koster omkring 100 kr. pr.m2. eks. moms
se evt.wwwisoleringsfirmaet.dk
Morten Hansen, Hvidovre (05-12-2007) 
Svar:
Hej Morten Hansen,
Tak for svar.
jeg tror også, at jeg vil gå efter Papiruld og er spændt på at høre, hvad det vil komme til at koste med hjællp fra www.isoleringsfirmaet.dk eller www.papiruld.dk

Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (06-12-2007) 

badeværelse vægge? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at rive ned 3 vægge, for at lave større bade værelse. mit spørgsmål er, hvordan laver jeg bedst/billigst nye vægge til bade værelse. Jeg vil have klinker på gulve og vægge på det nye badeværelse, og vand skurede vægge på modsat side. Hvor tyk skal væggen være? hvor meget isolering? og hvordan sikrer jeg væggen mod fugt? (PS, jeg er normand så undskyld min skrift sprog)
Sven Ove Haeselich, Otterup (29-11-2007) 
Svar:
Nordmand eller ej, det er jo ingen undskyldning for ikke for længst at have indkøbt "Bo og byg anvisning 200"
Vådrum er en overordentlig kompliceret sag at gå igang med og anvisning 200 er Bibelen.
Først når du har lært den udenad og kan citerer mindst 80% af indholdet, kl 4 om natten, stående på et ben, må du påbegynde arbejdet!!!
hpox, Århus (29-11-2007) 
Svar:
Den ser cirka sådanher ud og kan købes i enhver ordentlig boghandel - tror jeg.
http://www.sbi.dk
hpox, Århus (29-11-2007) 
Svar:
Det vil være skønne spildte kræfter, kære mureren.
Jeg har aldrig set 200’ern, endsige læst en eneste linie i omtalte publikation.
Det er nemlig unødvendigt for jeg har et glimrende badeværelse allerede.

hpox, Århus (30-11-2007) 

Installaionsstik forbindelser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Er der nogen der ved om stikforbindelser imellem belysningsarmaturer er at betraget som fast installation.
Henrik, København (29-11-2007) 
Svar:
Prøv og kig på nr. 4/07 - der står lidt om stikforbindelser og mellemforbindelser til belysningsarmaturer.
René Olesen, Smørum (29-11-2007) 
Svar:
Til René. Husk der er mange uvidende tåber, som sidder og kigger med og måske lærer lidt af de meget oplysende svar. Her har vi dog brugt alt for meget tid på at gennemlæse Se og Hør, Bygningsreglementet, Stærkstrømsreglementet og dette forums april måned for at forstå dit svar.
Så vil du ikke nok fortælle os, hvor det er vi skal lære denne gang.
Per M., 2950 Vedbæk (30-11-2007) 
Svar:
Hey ,nei det er det bestemt ikke,
jeg er Elektriker .
Erwin THOMSEN, Selfoss Island (30-11-2007) 
Svar:
Nu er spørgsmålet ikke helt defineret. Men som hovedregel er svaret JA

Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (30-11-2007) 
Svar:
Kære Per
Jeg var sådan set af den opfattelse at spørgeren var sagkyndig hvorfor mit svar lidt fagligt indspist.
Men til de uvidende tåber som du så flot kalder det, skal jeg hermed oplyse at nr. 4/07 henviser til den fjerde el-rådsmeddelelse og at de kan ses på www.sik.dk

Til Henrik
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål??

René Olesen, Smørum (01-12-2007) 
Svar:
Hej René
Tak for det - og til Per så forstod jeg det godt i første omgang, jeg er elektriker.
Henrik, København (01-12-2007) 

Typehus fra 1968 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Sidder lige og diskuterer med en kollega: hvordan lavede man typisk følgende i et fuldmuret typehus i 1968:
-sokkelen i gulvhøjde (f.eks. in situ-støbt beton eller lecablokke)?
-kantisolering mellem sokkel og gulvbetonen?
-isolerings-tykkelse under gulvbeton (terrændæk)?

Håber nogen kan hjælpe
PB, Kolding (29-11-2007) 
Svar:
1. Fundament udstøbdes i jordrende. Fra overside råjord til overkant fundament i tæt forskalling.
2. Kantisolering. Ha-ha.
3. Isolering under terrændæk. Osse ha-ha. I bedste fald et 15cm kappilarbrydende lag singels.
Hvorfor isolere når råolien kun kostede 2$?
hpox, Århus (29-11-2007) 
Svar:
Det svar du har fået må være fra før 1964.
I 1965-66 byggede jeg hus og det var som følgende:
30 cm. rende til frostfri/bæredygtig dybde med beton, ved kælder betonklods 50x50 cm.
Herfra videre med Zenith-blokke, som sluttede 2 skifter under murværket, til slut 2 skifter klinker på yderkant med 5 cm. Flamingo bagved.
Under dæk/kældergulv 15-20 cm. grus, plastik, 15-20 cm. lecabeton og til slut 10-12 cm. dæk/kældergulv.
Herfra fortsatte man med formur og bagmur med 7,5 cm. glasuld.
I tag (built-up) vindtæt pap, 10 cm. glasuld og indvendig under beklædningen alukraft.
Per M., 2950 Vedbæk (30-11-2007) 
Svar:
Min.kravene kan du se her

http://www.ebst.dk
tidligere reglementer (i dette tilfælde 1966)
bb, horsens (30-11-2007) 
Svar:
Ok, takker for input''ene.

PG, Kolding (05-12-2007) 

Fjernelse af glasvæv på gipsvæg. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan fjerner jeg bedst glasvæv på en gipsvæg??
Kan jeg bruge en tapetafdamper eller ødelægger det gipsen?
Danie, Tranekær (29-11-2007) 
Svar:
Hvorfor du vil fjerne det er lidt svært at forstå.
Det første man gør når gipsvæggen er færdig, er normalt at spartle og sætte væv eller lign. op - du vil have det væk.
Jeg tror du må leve med det, eller spartle det helt glat.
Per M., 2950 Vedbæk (29-11-2007) 
Svar:
Det er fordi i det hus vi har købt er vi ved at renovere et værelse.
Jeg har taget det gamle tapet ned på den pudset væg, men den ene væg er gips.
Og vi skal have miljøvæv op.
Så derfor...:0)
Danie, Tranekær (29-11-2007) 
Svar:
spartl ovenpå væven og sæt miljø-tingen ovenpå
jan pedersen, fredericia (29-11-2007) 
Svar:
spartl ovenpå væven og sæt miljø-tingen ovenpå
jan pedersen, fredericia (29-11-2007) 
Svar:
Hej Det er svært at fjerne noget fra gipsvæg.
En meget god og nem løsning er:
Lad det gamle blive siddende. Monter nye gipsplader udenpå, ca 12mm tyk.
Du vil så få en dejlig glat væg,hvor du kun skal spartle mellem samlinger.
Derefter kan du male eller tapesere uden problemer.
Gipsplader er meget billige og nem at montere.
Hans Jørgensen, Esbjerg (08-12-2007) 
Svar:
Hej.. Kan altså ikke forstå det i siger med, at glasvæv kan være svært at fjerne fra gipsvægge.... Der var glasvæv overalt da jeg overtog mit hus og det er ikke min smag, så jeg startede fra en ende af og trak det ned stille og roligt. Det var ikke svært, mere ubehageligt pga. glassplinterne. Handsker er en god ting at bruge. Inden jeg satte miljøvæv op sleb, spartlede og grundede jeg væggene..
Pernille, falster (17-12-2007) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31557.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »