» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31989.   « Forrige 25       Næste 25 »

Manglende stik til komfur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for nyligt købt en 1 vær. andelslejlighed, hvor der intet komfurstik findes.
Hvad skal jeg gøre for at kunne få et komfur? Skal jeg have fat i en el-installatør eller kan man slet ikke tilføje et sådant stik?
På forhånd tak :)

Pia Jensen, Gentofte (20-01-2008) 
Svar:
Få fat i den lokale installatør, og få en snak med ham.

Det vil godt kunne lade sig gøre at få lavet sådan et stik..

nogle problemer man kan løbe i:
#Der er langt til den sikringstavle/måler det skal tilsluttes.
#Denne tavle er ikke stor nok, og skal udvides.
Daniel, Ikast (20-01-2008) 
Svar:
Mon ikke der enten er mulighed for tilslutning til gas eller el der hvor den tidligere beboer har lavet mad?
giraffen, kbh (20-01-2008) 


hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et gammelt hus fra 1890, med kampestenssokkel.den tidligere ejer har så vandskuret huset udvendigt. Så når regnen slår ind på især den vestvendte mur, ser det ud som den suger enormt meget vand. Murstenene er jo som sagt gamle og vel ikke brandt lige så godt som nyere sten. Vi skal nu til at vælge en isoleringform af hulmuren.det skal lige nævnes at jeg har haft to sten ude af muren. Forneden et par rækker over sokkel. Der var der knastørt i hulmuren. Hvilket produkt skal vi vælge???

Det skal udføres af aut. Håndværker. Men de har jo hver deres forslag, efter som hvad de selv udfører.

CLAUS MEYER, GLUMSØ (20-01-2008) 
Svar:
Du kan vælge mineraluld eller "Flamingo"-granulat, det har ikke den store betydning.
Derimod kan der der ske afskaldinger på den udvendige side af murværket wefter isolering.
Som det er nu "fiser" varmen ud gennem murværket og forhindre til en vis grad frost i specielt ydermuren.
Efter isolering vil opvarmningen af ydermuren være mindre og den ophobede fugtmængde være mere tilbøjelig til at fryse til is. Hvorved der sker afskalding.
Ovenstående kan være et problem ved gamle huse med svagt brændte mursten.
hpox, Århus (20-01-2008) 

sandspartling og betongrunder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,vi er ved at bygge nyt hus.

væggene er expan lerklinkebetonelementer. Der er ikke mange revner og samlinger, da det jo er hele vægelementer.
1. Kan vi fuge alle hjørner istedet for at overlappe med væv?
2. Skal vi fuldspartle med sandspartel overfladen virker jo meget glat i sig selv?
3. Kan vi evt. nøjes med at skrabe væggene for løst "betongrus", pletspartle og bagefter grunde med betongrunder, så vævet kan hæfte?
4. Hvis der skal fuldspartles, er det så nok bare at trække et tyndt lag sandspartel henover væggene?
Helle Johansson, Korsør (20-01-2008) 
Svar:
du skal fuldspartle. bare et tyndt lag.

mureren, odense (20-01-2008) 
Svar:
1. mener du her indadgående hjørner, så ja.
4. Enig med mureren fra Odense - en tynd fuldspartling...
Tommy Hald, Euroterm.dk, skælskør (28-01-2008) 

Tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Vi skal til at lave en tilbygning på ca 55m2,
vi skal havde lavet tegninger og pris overslag på det.

Vi kontaktet 3 forskellige firmaer og bad dem
komme med et tilbud på hvad det ville koste at lave de nødventige tegninger, vi fik 2 tilbud tilbage, og begge var på ca 55,000,-
hmmm.

Spørsmål:
1) Kan det ikke gøres billiger,
uden selv skal lave dem.

2) Begge siger at kommunen skal havde
ca 10,000,- . men kommunen siger til os
at de skal havde 30,- pr, m2.= 1650,-
( er de 10,000,- en aftalt pris )


Jan Larsen, Toksværd (20-01-2008) 
Svar:
Hej Jan
Hvis du ikke har fået lavet tegningerne endnu, så er jeg villig til at se på de skitser eller beskrivelser i har til tilbygningen og komme med et tilbud. Jeg plejer at tage mellem 10-15.000 kr. for sådan et myndighedsprojekt, dvs. plan, snit med beskrivelse, facader, situationsplan og evt. varmetabsberegning.

skriv på td.gren@gmail.com
Mads, Struer (17-02-2008) 

Stjernefordelingsanlæg?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..
Er ved at planlægge ny antenne/data installation i vores hus (som er under renovering).
Ved træk af antenne/data anbefaler LK m.fl., at installationen udføres som stjernefordelingsanlæg.
Kan nogen forklare hvad de mener?.
Er det at der til alle udtag trækkes direkte kabler?.
Femming, Lejre (20-01-2008) 
Svar:
Ja
HCJ, Odense (20-01-2008) 
Svar:
Ja, eks. IHC NET hvor antenne, data, tele føres ud fra samme udgangspunkt til hver stikdåse i samme kabel.
Claus, Odense (20-01-2008) 
Svar:
Så må det vel betyde, at der skal bruges slutdåser i hvert udtag (og ille sløjfedåser)
Flemming, Lejre (20-01-2008) 
Svar:
Ja du har et udgangspukt til tv, og et til data, herfra trækker du ud til hver dåse i installationen, på den måde skal du som du selv skriver kun bruge slutdåser, det kan godt være det koster lidt mere kabel, men det er meget mere flexibel end installatopn lavet i en streng.
Jon, Holstebro (20-01-2008) 
Svar:
Enden du går helt igang, så overvej IHC net eller flexcabling.dk - hvor der kun trækkes en slags kabler, som så kan bruges til både, EDB, tele, antenne.

Det har en højre pris, men giver mere flexibilitet...
Daniel, Ikast (20-01-2008) 

Afløb i tungt gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har renoveret mit badeværelse fra bunden og skal til at lægge fliser på gulvet i brusenichen.
Mit afløb er et Blücher (se link nedenfor) hvor man sætter risten ned i afløbsflangen. Selve risten dækker så en del af flangen, og jeg er nu i tvivl om hvorvidt fliseklæben kun skal ud til der hvor fliserne stopper, eller om der også skal fliseklæb ind under risten.


Jeg har et Blücher afløb (se evt.)
Vådrumsmembranen er smurt ud så den dækker flangen, men jeg er kommet i tvivl om hvor fliseklæben skal smøres
Stefan Borre-Gude, Skanderborg (20-01-2008) 
Svar:
Beklager jeg ikke fik slettet den nederste del af mit indlæg. Det var kladden.
Stefan Borre-Gude, Skanderborg (20-01-2008) 
Svar:
Du trækker klæber ud over det hele og når du så har lagt dine klinker justerer du rammen ned på plads i den våde klæb så kan du få højden til at passe. skru dog lige selve risten af først så du kan fjerne evt. klæb inde i rammen
mureren, odense (20-01-2008) 
Svar:
Super. Det gør jeg. Tak for svaret Murer.
Stefan Borre-Gude, Skanderborg (20-01-2008) 

Mal hårdtbrændte vægklinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I køkkenet er opsat höganäs brune klinker, kan en overfladebehandling friske dem op? gerne sandfarvet
Roar Johansen, Næstved (20-01-2008) 
Svar:
Ja det kan den!
Arne Algevind, Frikøb (21-01-2008) 
Svar:
De skal først renses i eddike eller eddikesyre blabdet med vand 1-5
Herefter fintslibes med kort 180
Så renser du i grundrens 1-10
Grunder med en hæftegrund
Mellemsliber og maler 2 gange tilsidst.
Evt. med en anelse vand (HVis det er vandbaseret) i sidste lag for at det flyder pænest sammen.
Anders, hvidovre (24-01-2008) 

lus til transformer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg er vedat sætte spots op i mit soveværelse, men når jeg slutter spotten til transformeren lyser spotten ikke i mere end 2 sek. og slukker/dæmper derefter.
transformeren er en 60w 230 V AC / 12V
Softstart
Tomgangssikret
Kortslutnings- og overbelastningssikret
Overtemperatur beskyttet
Regulerbar med bagkantslysdæmper.
jeg er uddannet elektrikker i 19-grønlangkål, og har ikke arbejdet med det i 20 år, er derfor lidt rusten.

er der noget jeg overser, muligvis en lus eller lign.
på forhånd tak for hjælpen.
Anders sjælland, Køge (20-01-2008) 
Svar:
Virker de uden dæmper ?, hvor mange spot (3 stk. 20W) ?.
Claus, Odense (20-01-2008) 
Svar:
Ved nærmere eftertanke er din transformer med indbygget dæmper ?, hvis det er tilfældet skal du hvis du ikke bruger dæmp men tænder transformer direkte med en 1 pol. afbryder lægge både F og N ind på der hvor du normalt skal tilslutte din afbryder hvis du ville dæmpe, og omvendt hvis du bruger dæmp skal indgangen have både F og N
Claus, Odense (20-01-2008) 
Svar:
Nogen elektroniske transformere (de fleste) har en minimumsbelastning. typisk ca 1/3 af maksimalbelastningen.
Mikkel, Herlev (20-01-2008) 

sensor i/over pl-loftdåse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
findes der en sensor som passer over en pl-loftdåse, evt. op i den
mr. box, køge (19-01-2008) 
Svar:
Servodan her lavet nogle der er noget større end pl dåsen men de er 360G og bliver bl.a brugt meget i kontore,klasseværelser,rengøringsrum osv!
De heddder 41-300,41-320, 41-330 og kan ses her http://www.servodan.dk/Products/Sensors/Products230v.aspx
Jon, Holstebro (20-01-2008) 
Svar:
det ser fint ud kender du størelsen på disse diameter og højde
mr. box, køge (20-01-2008) 
Svar:
Du finder svarene på linket Jon sendte dig men når du nu spørg har de en diameter på 127 mm og en højde på 59 mm.
Claus, Odense (20-01-2008) 

Våd isolering i hulmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et ikke færdigt bygget hus, hvor der desværre er kommet regnvand ned i hulmuren og dermed er isoleringen blevet våd. Er der nogen billigere måde end at få suget isoleringen ud og derefter puste nyt ind? Kan man lave hul i væggen og så med en affugter få vandet ud??
Anette, Viby (19-01-2008) 
Svar:
Få fat i den ansvarlige for den manglende beskyttelse og lad ham om at skifte isoleringen. Vådt isolering er ringere end ingenting.
HCJ, Odense (19-01-2008) 
Svar:
Det er rigtigt HCJ.
Mendet er dog således at murværk og isolering vil tørre ud i den kommende sommer, helt sikkert.
Men det er noget forbandet svineri af murværk stadig her i 2007-8 stykker stadig ikke bliver korrekt afdækket.
hpox, Århus (19-01-2008) 

Antal skunklemme? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der krav om hvor mange skunklemme der skal være?
Ulrikke, Vejle (19-01-2008) 
Svar:
Nej.
hpox, Århus (19-01-2008) 
Svar:
men det er snedigt hvis der er en eller anden form for adgang til husets hulrum...
Arne ALgevind, Frikøb (19-01-2008) 
Svar:
Okay tak :) Ved du om man kan finde det på skrift nogle steder?
Ulrikke, Vejle (20-01-2008) 

Vådrumssikring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at renovere et gammelt badværelse, og vil gerne gør noget af arbejdet selv. Jeg ved at der skal to lag vådrumsgips plader på inden gummimembranen skal på. men jeg syntes det er meget gips der skal op. Jeg har hørt at der findes nogle plader man kan lime sammen, men husker ikke hvad de hedder.Hvilke mål har disse plader? Eller er der alternativ løsninger til vådrums gips?
Stepan Lee, Vodskov (19-01-2008) 
Svar:
De eneste der vil anbefale dig at bruge "vådrums" gips er producenten. Selv i rum med en mindre vådrumsbelastning ses det ofte at papiret slipper gipsen eller der går mug i papiret.

Skal man gøre det ordentligt og skal det holde vil jeg klart anbefale dig at bruge kalsiumsilikatplader også kaldet masterboard. Det er en hård plade uden papir på, den er svære at skære, tungere, dyre, men resultatet bliver også noget der holder i MANGE ÅR. Når du bruge denne type plade skal du også bruge 2 lag men der vil jeg mene at det inderste godt kan være af "vådrums"gips typen.

Af alternative plade materialer kan man også anvende LIXTEX og kopipladen der vist nok hedder byggelise eller ligende.
De produkter er dog så unge at man ikke kan spå den kvaliteten på langt sigt endnu.

Jeg vil også anbefale dig at terpe By og Byg anvisning 200.

Held og lykke med projektet.

Peter Haslebo, Frederiksberg (20-01-2008) 

HJÆLP! - opsætning af glasfilt, hjørnerne driller :-( Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi har problemer med opsætning af glasfilt(grundet filt),når vi når til de udadgående hjørner. Det er som om filten folder, når vi prøver at strække filten med rundt om hjørnet. Hvad gør vi ??
På forhånd tak :-)


Signe, København (19-01-2008) 
Svar:
Lad den første bane til det udgående hjørne, gå ca. 1 cm. udover hjørnet. Brug derefter en Stanley Kniv og lad bladet være lidt langt. Skræ derefter med hjørnet, også efter evt. ujævnheder. Skær ikke for skarpt mod hjørnet, men brug knivens "ryg".

Når det er tørt - slib efter let med fint sandpapir. Sæt derefter næste bane op mod hjørnet. Lad filten gå ca. 1 cm. udover hjørnet. Lad det tørre. Når det er tørt skær derefter med samme teknik som ovenstående.

Giv derefter hjørnet en gang væv/filt fylder: Lad denne tørre og slib derefter med fint sandpapir. Derved opnår du pæne og skappe hjørner. Der også følger naturligt "skæve" hjørner.

Det med at sætte op, hvor man lad filten går om hjørnet er en dårlig ide, begrundet i at de fleste hjørne er "skæve", og derfor krøller dit filt, da filten forlanger helt lige hjørner.


www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4180 Sorø (19-01-2008) 
Svar:
Er helt enig med Ib, men det gør det heller ikke nemmere at I bruger grundet filt. Grunderen stiver fibrene af derved opstår knækkene. Hvis I ikke har mod på Ib''s ide, så prøv med ugrundet filt, eller sæt et udvendigt spartelhjørne op (fåe alle steder til gipsplader) - det kan evt rettet ujævnheder op så I kan "folde" filten rundt.
Arne Algevind, frikøb (19-01-2008) 
Svar:
Jeg vil også gerne råde jer til at sætte sådanne en hjørne skinne op som arne snakker om.
Den vil give jer et skarpt hjørne + at det ville kunne holde til væsentligt mere end et almindeligt spartlet hjørne kan.
Peter Hasleob, Frederiksberg (20-01-2008) 
Svar:
Jeg vil også gerne råde jer til at sætte sådanne en hjørne skinne op som arne snakker om.
Den vil give jer et skarpt hjørne + at det ville kunne holde til væsentligt mere end et almindeligt spartlet hjørne kan.
Peter Hasleob, Frederiksberg (20-01-2008) 

Gulvvarme + gulvtæppe? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået lagt elektrisk gulvvarme i soveværelse og børneværelse i kælderen. Herefter er lagt klinker på gulvet. Kan man godt lægge væg-til-væg tæpper på (mest af hensyn til børnene), uden at varmen går for meget til spilde?
Katrine, Søborg (19-01-2008) 
Svar:
Du skal ihvertfald have en termostat i gulvet UNDER TÆPPET ellers bliver det for varmt medmindre det er af den type der regulerer sig selv.
HCJ, Odense (20-01-2008) 
Svar:
Køb en type tæppe uden gummibagside. Ellers mister I en masse energi
kaj uwe, aabenraa (20-01-2008) 
Svar:
Husk at holde lidt øje med jeres elmåler, så i ikke får et shock, når i får jeres elregning.
ksj, Brenderup (21-01-2008) 

Isolering af gulv uden at tage gulvet op Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et gammel sømmerhus (1870) som der under gulvbrædder er jord, vi ønsker at få det isoleret uden at tage gulvet op( da vi ønsker at beholde det gamle gulv) hvad gør vi ? Og hvad skal vi bruge ( Flamingo kugler ) Er det forsvarlig at gøre det på den måde?
John Hansen, Kolding (19-01-2008) 
Svar:
Det I har kaldes en krybekælder. (Med mindre brædderne ligger direkte på jorden).
Det er ikke ummiddelbart tilrådeligt at blæse noget som helst ind i hulrummet. P.g.a. fugt og fordi der mangler en dampspærre, hvorved der kan dannes kondens og dermed råd i konstruktionen.
hpox, Århus (19-01-2008) 
Svar:
Du kan blæse hvad du vil ind under dit gulv, men efterlad min 10cm til luftcirkulasion. Håber der er plads nok :¤)
T, Solrød (24-01-2008) 

Spørgsmål i forbindelse med renovering af vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal igang med at renovere mit badeværelse (er så småt at alt er i vådrumszone).

I forbindelse med renoveringen har jeg lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle kloge hoveder kan svare på.

Jeg har hørt at det er en rigtig god idé at lave en opkant hvorpå min gasbeton væg skal stå på.

Opkanten vil jeg lave ca. 100 mm fra badeværelsesgulvets overkant. Er det nødvendigt at armere denne opkant for at få det til at holde?

Desuden har jeg tænkt mig at lave nogle indbyggede hylder i badeværelset, som samtidig skal virke som en form for rørskjulere.

Da de jo befinder sig i det vandbelastede område. Skal man så give hele "reol-systemet" vådrumsmembran og tætningsbånd i alle samlinger?

På forhånd tak

Mark
Mark, Kbh S (19-01-2008) 
Svar:
hvis reolen er en del af væggen gælder reglerne jo også for den
mureren, odense (20-01-2008) 

Afstand fra amaturhul til kant af vask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er standard afstand fra center af amatur hul til bagkant af køkken vaske?????
PER, KBH (19-01-2008) 
Svar:
Der er ikke noget standardmål, men 20-25mm bordplade mellem armatur og vask vil være passende.
Peter, Frederiksværk (19-01-2008) 
Svar:
En afstand på en 20-25cm vil være overordentlig upraktisk eftersom amaturtuden derved ikke vil kunne pjaske vandet, både kolde og varmt, ned i vasken.
Men så kan man jo montere en slange, dog ikke cobra-, men gerne have-, og derved vil problemet være løst.
Det kan dermed konkluderes at der er oveordentlige muligheder for at monterer en vandhane, såvel rigtig som forkert.
Viggo Verner Sørensen, Vandhaneløse & Omegn (19-01-2008) 
Svar:
Så er det godt at Peter kun foreslog 20-25 mm - det er trods alt kun 2 - 2½ cm og så er der en chance for at vandet rammer vasken...
Arne Algevind, Frikøb (21-01-2008) 
Svar:
Hér tør jeg serirørøst ikke turde følge råddene... Man går jo over gevind - links endda!
PS: nogen der kan kurere vand i knæene?

Karsten Dryptud, Vanøse (23-01-2008) 

Forstærke bæreevne på loft/spærfod Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har bygget et 50m2 udhus/carport med mellemtungt tag på gitterspær fremstillet på spærfabrik. På grund af en misforståelse viser det sig nu at tagrummet ikke kan udnyttes væsentligt (til opbevaring), da spærene ikke er dimensioneret til mere end standard (50 Kg/m2 på en 1,2 meter bred gangbro).
Er der nogen her der har en god ide til hvordan man kan forstærke spærfødderne/sætte noget ekstra op, så man kan belaste lidt mere på det gulv, der skal lægges (25 mm. planker)?
TS, Faxe (19-01-2008) 
Svar:
Tænk positivt.
Husk på at 90% af de ting du slæber op på loftet om et par år kaldes skrammel. Som så skal slæbes ned igen og køres på genbrugsen!!!
Det er der så ikke mulighed for nu, nemlig.
hpox, Århus (19-01-2008) 
Svar:
Fint nok, det er jeg opmærksom på :-) Men med loft/gulvbeklædning ender vi nede på ca. 10 Kg/m2, og så er de lige før at man ikke gider sætte beklædningen på. Så jeg håber stadig på at nogen kan komme med konstruktive forslag.
TS, Faxe (19-01-2008) 
Svar:
Konstruktive forslag, OK.
Det nemmeste vil være at sømme forskallingsbrædder på siden af spærhoved og fod. (Det skal gøres rigtigt, med tørre brædder og rigtig mange søm, (Sømpistol!))
Du kan måske få spærfabrikken til at beregne spærrene som de skulle have været, med ekstra belastning på spærfoden. For gode ord og ingen betaling, måske.
Derved kan du se hvor der skal "påforres" og hvor det ikke er nødvendigt.

hpox, Århus (19-01-2008) 
Svar:
Hvad er spændeviden , og hvilket dimensioner er spærfod/bjælker opbygget af ?

En større bjælker som påfores på spærhovedet, og mellem bjælker med mindre c/c afstand ikke muligt ?

Hvis ja, så er det jo netop løsningen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-01-2008) 
Svar:
Hej hpox og koluda
Tak for respons. Spærfabrikken har ingen løsninger til forstærkning, sandsynligvis for at holde ryggen fri, har en håndværker fortalt mig. Jeg kan med andre ord ikke få dem til at beregne noget, og hvis jeg ændrer på deres spær, ryger garantien.
Jeg tænkte derfor selv på at tilføje et eller andet (H-bjælke eller lign), der ikke har decideret kontakt med de eksisterende spær, men har ingen erfaring med det. Derfor spørgsmålet i dette forum.
Spændvidden er 6 m og spærfødder og hoveder er 95x45. Gitterstængerne er 70X45.
TS, Faxe (21-01-2008) 
Svar:
Ja, mellembjælker er en mulighed, men de skal vel være noget i retning af 45x250300 mm.?
Og de bliver måske ikke nemme at få på plads - nu.
Det bør nu osse være muligt at forhøje spærføderne til samme højde som mellembjælkerne. Og derved gøre spær og bjælker samvirkene!!!
Jeg går ud fra at det er almindelige symetriske gitterspær med 4 tænger. Måske var det en mulighed at oplægge en stål- eller limtræsbjælke midt under, (eller over), spærfoden således at spærene bliver mellemunderstøttede. (Altså vinkelret på spærrene)
Men altså. Den billigste og simpleste måde vil være at lave en påforing.
Det er nok rigtig at garantien forsvinder, men det er så sjældent at sådan et tag kollapser, at ingen kan huske hvornår det sidst skete!!!
TS i Faxe. Du går ned i tømmerhandlen og udbeder dig et tilbud på nogle nye spær, med pris og tegninger og det hele, således har du de rigtige dimmensioner og kan gå igang med påforingen. JA.
hpox, Århus (21-01-2008) 
Svar:
Hvad er egentlig det svage punkt i et sådant spær i dette tilfælde: nedbøjning af den vandrette bjælke?, brud af den vandrette bjælke?, sømpladernes greb i træet?, tryk/bøjning i den skrå bjælke langs taget?, eller hvad er det?.
HT, Kolding (22-01-2008) 
Svar:
Hej HT
Godt spørgsmål. Spærfabrikken oplyser at sømpladerne bl.a. skulle ave været kraftigere, hvis bæreevnen på spærfoden skulle være højere. Samtidig vil jeg tro at tængerne skulle have været kraftigere. Mon ikke det er en kombination af det hele.
Der ville måske være mulighed for mellembjælker på 45X250, der "hænges op" på remmen og flugter med spærføddernes overkant (der er endnu ikke underbeklædning på, men hvor meget kan de bære med en spændvidde på 6 meter?
TS, Faxe (22-01-2008) 
Svar:
Mht. til gitterspærrene så har de nok ingen svage punkter. De er optimeret "hele vejen rundt". Man kan f.eks. vælge at forstærke foden, kraftigt, således at det bliver en bjælke hvorpå der stå noget gitterværk med tagbeklædning ovenpå.
Grunden til at jeg ikke skriver den nødvendige dimmension for mellembjælkerne er at jeg ikke har den nødvendige tabel - simpelthen!!!
Men sådan en har de hos tømmerhandleren.
(Du kan iøvrigt lige så godt lade mellembjælkerne flugte med spærføddernes underside - altså påforrre på spærføddernes overside).
Såfremt dine spær står f.eks. pr. c/c 100
cm, og mellembjælkerne ligeså, skal mellembjælkerne dimmensioneres som et bjælkelag med indbyrdes afstand c/c 50cm.
Det forudsættes at bjælker og spær føres samvirkene.(Hvis du forstår?)
hpox, Århus (22-01-2008) 

Lak på fabrikolieret gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et fabriksolieret gulv i plank ask der er hvidolieret. Det er helt nyt. Nu er det således at jeg gerne vil have gulbet lakeret istedet for olieret. Gulvet er meget rent og fintslebet og olieret, men jeg har lavet en almindelig lakeringsprøve med en god lak som jeg har brugt før. Jeg har fået af hvide at det kan jeg godt men at der findes en ny speciallak til netop dette. den skulle hedde noget med bertasil eller lignende og den skulle være bedre. jeg kan ikke finde noget på nettet eller ved byggemarkeder og farvehandlere. er der nogen der kender til dette og evt sælger dette
Steen Sørensen, Skive (18-01-2008) 

mit betongulv slår revner. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg havde en større vandskade i min kælder i sommers. Skadeservice kom og sugede vand ud af kælderen og vi havde derefter store affugtere som kørte dag og nat i nogle uger. indtil vi fik at vide at nu var både vægge, og gulve målt til at være helt tørre. Men nu har jeg lagt mærke til at betongulvet i 2 af værelserne har slået lange revner! fra den ene ende til den anden, og på et af stederne kan man se fugt i revnen. Hvad er sket? eller hvad er ved at ske? hvad skal jeg stille op? Kh. M
Morten, 2730 (18-01-2008) 
Svar:
Få en bygningssagkyndig ud at se på det. Hvis han ikke kan give en forklaring, kan han henvise til den faggruppe der kan. Det lugter lidt af at underlaget under betonen er sunket og derfor slår det revner. Hvis det forholder sig sådan og du kan bevise at det var pga vandet, så skal du vel have et nyt gulv også af forsikringen.
Arne Algevind, Frikøb (19-01-2008) 
Svar:
Hvis der er slagger under betonen kan det skyldes at de har udvidet sig. Det bør du hurtigst få konstateret ved at få lavet et hul i betonen og så underlaget. Læs evt her
http://www.de.dk/Bladet/Oktober+2003/Slaggefundament.htm
Anders, Hvidovre (24-01-2008) 
Svar:
Hej Morten
Jeg synes det lyder som en god ide at få en byggesagkyndig til at kigge på skaderne i dit gulv.
Hvis der er sætningsrevner i dit gulv på grund af bortskylning af fyldet under gulvet er der, afhængig af skadens omfang, en risiko for at det fortsat vil sætte sig. Hvis du derfor udbedrer revnerne nu vil de formentlig komme igen. Omvendt vil det være nemt at holde øje med om det revner igen efter du har fuget revnerne.
Hvis det fortsat sætter sig kan jeg anbefale en opgravningsfri løsning til stabilisering af gulve og fundamenter som har sætningsproblemer som hedder Uretek Metoden.
Uretek kan uden opgravning og ophugning af gulvet stabilisere de jordlag som er årsag til at gulvet sætter sig.
Når underlaget er stabilt kan du udbedre revnerne og resultatet vil være varigt! Hvis du vil vide mere om hvordan stabiliseringen foregår kan du besøge vores hjemmeside på www.uretek.dk eller kontakte os på tlf. 70 20 33 01.
Kent Steffensen - Uretek, Nørre Aaby (25-01-2008) 

Regler for lofter i etagebygninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal skifte mit loft i badeværelset i min anedlslejlighed, og er kommet i tvilv. Der er træolft nu men det må der ikk være længere. Så skal ha sta gipsloft op, må det sættes lige oven på træloftet eller skal det gamle loft ned først???

På forhånd tak
Anders Bach, aalborg (18-01-2008) 
Svar:
Hvis det gamle loft ikke er godkendt er det nødvendigt at tage det ned og etablere et nyt efter gældende regler. Hvis du, mod forventning, mp lade det hænge, kan du jo sagtens skrue gips på - husk dog at evt lampested og udluftning skal føres med ned/forlænges.
Arne Algevind, Frikøb (19-01-2008) 

Terasse - hvilken træsort Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne bygge en træterasse og ende med en farve der er noget mørkebrun og varm. For ikke at komme ud i meget dyre træsorter har jeg hørt om en løsning med "alm" trykimprægnerede terassebrædder - der så bejdses. Har nogen erfaring med om det bliver pænt?
Bente, Kolding (18-01-2008) 
Svar:
Se www.leclick.dk
Nyt og spændende produkt i teaktræ.
Ulrik, Glostrup (19-01-2008) 
Svar:
Ser man det, Ægte Teak. Hvad er UÆGTE teak?


Skovsen, 9876 Regnskoven (19-01-2008) 
Svar:
Prøv at kigge på ipè. Rigtig flot farve.
Raahauge, Kgs. Lyngby (24-01-2008) 

plasticmaling på grovpudset kalket hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus fra århundredeskiftet er åbenbart blevet malet over med plasticmaling - indenunder er så kalket.

Er det nødvendigt at sandblæse, hvad risikerer jeg ved at sandblæse?

Kan jeg evt. gøre noget andet? Skrabe overfladen af, eller eller gode råd er dyre, men skal virke 100% da vi skal have nye vinduer, og det dur ikke at vi sætter alle dem i og så efterfølgende må erkende, at vi alligevel skal sandblæse...

Håber nogen af alle Jer har et godt råd?

VEnlig hilsen Rikke
Rikke, Årslev (18-01-2008) 
Svar:
få en maler ud at kigge på det. Der er alt for mange faktorer der gør sig gældende. At sandblæse et hus er en stor og dyr ting, og ikke noget man skal afgøre på baggrund af et svar/råd i et byggeforum !!
Arne Algevind, Frikøb (19-01-2008) 
Svar:
Hej Arne

Jeg kunne nu heller ikke finde på at beslutte dette udelukkende på baggrund af svar herfra, ikke desto mindre vil jeg gerne bede om lidt mere forklaring evt. fra nogle der selv har prøvet dette: Er der nogle der eksempelvis har valgt selv at "banke" den gamle puds af? Jeg tænker det godt er et større arbejde, men også at mit 100 år gamle hus, ikke absolut vil have godt af en sandblæsning... Eller hvad?

Venlig hilsen Rikke
Rikke, Årslev (23-01-2008) 
Svar:
Hvis huset er malet med en ikke diffusionsåben facademaling så skynd dig at få det af. Helle huset kan blive ødelagt fordi fugten ikke kan komme ud. Jeg mener at ejerskifteforsikring kan komme på tale hvis det er ny-indkøbt.
Lone, Vildebjerg (01-02-2008) 
Svar:
Hej Lone

Fantastisk! Jeg skynder mig at undersøge muligheder vedrørende ejerskifteforsikring - der er i al fald intet anført i huseftersynet.

Jeg vender tilbage når sagen er afklaret, og beskriver hvordan det hele gik for sig.

Hej igen fra Rikke
Rikke, Årslev (01-02-2008) 

Gammel isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen kloge hoveder, der ved hvad det er for noget gammel hvid isolering man brugte på lofter i 50'erne ?? Det ligner sådan nogle "hvide tråde" ?? Er det en form for glasuld eller ??
morten egeskov, Årslev (18-01-2008) 
Svar:
Det er givetvis Glasuld, måske endda med autentiske glassplinter og det hele.

http://www.isover.dk/sw1651.asp
hpox, Århus (18-01-2008) 
Svar:
spindelvæv måske ??
Kræn Bysted, Jelling (19-01-2008) 
Svar:
De kaldes FE hår

Det skulle gerne være glasuld men med en noget usel isoleringsværdig.

Lad det ligge og isoler over det..
Peter Haslebo, Frederiksberg (20-01-2008) 
Svar:
Fe-hår var noget man hængte på juletræet i gamle dage. Til jul altså.
hpox, Århus (21-01-2008) 

DB 60 Væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med Jer
Jeg skal til at bygge en garage og vægen skal være en træ væg, som er isoleret, Samtidig skal den overholde brandkravet på bd 60. vægen skal opbygges på ca. 10 - 15 cm....hvordan gør man det, når noget af vægen også er uden for?

Michael, Snoldelev (18-01-2008) 
Svar:
Jeg vil bare lige gøre opmærksom på at, i byggeri bruger man altid betegnelsen "isolering". Betegnelsen "for" bruges i forbindelse med tøj, f.eks. en vinterjakke.
KL, Udbjerg (18-01-2008) 
Svar:
Selv hej.
Det er overordentligt sjældent at der er krav om BD60 ved bygning af garager!
Beklager hvis jeg lyder "overpædagogisk", men det er kun et krav i særlige tilfælde i forb. med skel.
Se her; (tegn. 31)
http://www.ebst.dk/br08.dk/BRS98_11_ID412/0/54/0

Altså BD60- kravet gælder kun såfremt du har bygninger mindre end 2,5m fra skel på(mod) 2 modstående skel.Og den samlede afstand (a + b) er mindre end 2,5m.
Overordentligt sjældent forekomne tilfælde!!!
hpox, Århus (18-01-2008) 
Svar:
Og det er uanset om det er FOR-side eller BAG-side...
:-)

G. Gearløs, Billund (18-01-2008) 
Svar:
Det er ikke den samlede afstand der gælder det er afstanden mellem enkelte bygninger
mureren, odense (20-01-2008) 
Svar:
Hej mureren

Jeg må indrømme at jeg kommer i tvivl.
Men afstanden "a" ved "småbygning" til venstre på tegning 31 er jo tydligvis "mindre end 2,5m", ligesom "b" iøvrigt.
Hvorfor skal der så ikke være BD60 væg ved "småbygning" til venstre? Man kan jo ikke vide hvilken vej vinden blæser - og dermed branden!

hpox, Århus (20-01-2008) 
Svar:
Men OK, jeg gi''r mig.
11.4.1
Garager, carporte, udhuse, driv­huse og over­dæk­kede ter­ras­ser, der anbringes i skel el­ler nær­me­re skel end 2,5 m, """skal
enten ligge mindst 2,5 m fra andre bygninger inde på grun­den
eller udføres med væg mod skel­let mindst som bygningsdel klasse EI 60 [BD-byg­ningsdel 60]""".
hpox, Århus (20-01-2008) 
Svar:
men Michael er du helt sikker på at du behøver en BD-60 væg?
mureren, odense (20-01-2008) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31989.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »