» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 32083.   « Forrige 25       Næste 25 »

opfylding af 7m2 kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg ville høre om der er nogle der kan hjælpe mig, vi har et 1 plans hus hvor der er kælder under bryggers den er 7m2 1.8cm høj der kommer grund vand op af gulvet, ca.10cm vand vi ville gerne sløjfe kældern da vi ville have gulvvarme kan man bare fylde den op og så støbe nyt gulv?
michael, silkeborg (28-01-2008) 
Svar:
Nej du bør finde ud af hvor vandet kommer fra og få det lukket først. Så kan du fylde kælderen op med fyldgrus eller stabil grus.

Peter Sørensen, Kastrup (02-02-2008) 


nymuret skorsten - og fuge mod naboejendom Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi fik for 14 mdr. siden muret ny skorsten. Det var frostvejr i de dage, hvor arbejdet blev udført. Der blev ikke dækket af om natten.
Vi konstaterer nu:
små meget smalle sprækker/revner i enkelte fuger
hjørnene mangler (dvs. mørtlen er "faldet ud" og der er et decideret hul i den ene af fugerne.
Skorstenen tørrer meget ujævnt efter regnvejr, og jeg mener det er længst om at tørre, der hvor der er små sprækker. Kan det være rigtigt (vi taler om sprækker på max 1 mm i cementen)
Hjørnerne af fugerne burde vel heller ikke være faldet ud allerede nu?
Der er desuden fuget mod naboejendom (mellem vores og deres tagsten). Denne fuge er sprængt et enkelt - måske 2 steder. Desuden er den sluppet - den gaber ca. ½ cm. under naboens tagsten. hvor hurtigt er det acceptabelt at en sådan fuge slipper?
meget træt kunde, odense (28-01-2008) 
Svar:
Silicone
Dr. ege, kbh. (28-01-2008) 
Svar:
Det er et kendt problem du står med.
det opstår oftes ved at mursten er våde/ fugtige det gør så at vandet fra de nye fuger ikke kan optages og når frosten så kommer er det noget skidt..
Så du kontakter bare den mester der har lavet det og så må han igang med en om´mer
og er det noget du har fået lavet sort så må du jo bare selv igang
mureren, odense (28-01-2008) 

beklædning af gasbeton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal beklæde mit sommerhus (opført i gasbeton) med 1 på 2 (Trygimprægneret 10x2,5 cm) Er der en der kender en nem måde at fastgøre 5x5 cm forskallingen til gasbetonen ? og hvor langt skal mellemrummet/overlappet være ved 1 på to med ovenstående mål ? Håber I kan hjælpe.
Morten, Svallerup (28-01-2008) 

hvordan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan isolere vi vores stråtag rum da hele vores tagrum står rådt.vil vi gerne isolere tagrummet men hvordan...? forholdet mellem isolering/strå skal jo gerne være iorden venligst rene og mich
michael sauerberg, 4571 GREVINGE (28-01-2008) 
Svar:
Start her;
http://www.taekkelaug.dk/
hpox, Århus (29-01-2008) 

Potentiale udligning - badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med et badeværelse på 1. sal. Min tavle er i kælderen mere end 10 meter i kabelafstand fra gulvet.
Jeg støber ud på svalehaleplader (lewis plader), og i gulvet er desuden et stålgulvafløb. Kan jeg forbinde afløb og pladen med 2,5 kvad. og så igen føre en 2,5 kvad. fra pladen separat ned til jordskinnen på tavlen?
Peter, Odense (28-01-2008) 
Svar:
Nej det dur ikke at nøjes med en 2,5mm2... da det du beskriver bliver en hovede udligningsforbindels dvs. min 6mm2

men læs dette igennem http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Krav%20til%20udligningsforbindelser.html - der er nogle rigtige gode figur nederst på siden - men læs det hele... + snak med den aut. elinstallatør som skal lave arbejdet !
Daniel, Ikast (28-01-2008) 
Svar:
I badeværelse skal der laves Lokale supplerende udligningsforbindelser
Daniel, Ikast (28-01-2008) 
Svar:
Du skal lave det med en 2,5 mm2 mellem armeringsjernet i gulvet/stålgulvafløbet og eventuelle vandrør af metal. Alle disse dele skal forbindes til beskyttelseslederen i stikkontakten eller lampeudtaget i badeværelset idet der er over 10 meter til gruppetavlen.
Er din bolig fra før 1. april 1975, er det ikke sikkert at der er en beskyttelsesleder til installationen i badeværelset, og så behøver du ikke lave udligningsforbindelser overhovedet. Meningen er jo at forbinde alle "jordforbindelser" sammen i badeværelser.
Preben, Roskilde (28-01-2008) 
Svar:
Mange tak for jeres svar.
Forstår jeg det rigtigt, så kan jeg iht. til figur 9 "nøjes" med at benytte 2,5mm2 mellem de enkelte ledende dele, og så forbinde en 2,5mm2 til den 1,5mm2 beskyttelsesleder, som er trukket med ud til badeværelsets lysinstallation i øvrigt. Der er ikke andre apparater i badeværelset som f.eks. en vaskemaskine, hvorfor der kun er én 1,5mm2 gruppeledning til selve rummet, og dermed også kun ét forbindelsespunkt.
Peter, Odense (28-01-2008) 
Svar:
Det er rigtigt forstået.

Det er også rigtigt hvis der var andre grupper i badeværelse f.eks til en vaskemaskine, skulle de/den også lokal sup.udlignes
Daniel, Ikast (29-01-2008) 
Svar:
Man bli''r sgu så klog på disse sider - Tak for hjælpen!
Peter, Odense (29-01-2008) 
Svar:
Preben, Roskilde
Mener nu ganske bestemt, at netop fordi der er mere end 10 meter imellem tavle og bad, skal der trækkes særskilt beskyttelsesleder fra tavle.

Under 10 meter til tavle kan PE klemme i stikkontakt benyttes.
Sørensen, Helsinge (31-01-2008) 
Svar:
Nej. Det du mener er ikke korrekt.
giraffen, kbh (03-02-2008) 

Maling krakkelerer af nymalet væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har netop malet min lejlighed hvid. Væggene er nøgne (utapeserede). Det var der sådan set ikke noget problem i, men der er en enkelt væg som har voldt mig problemer. Jeg ved ikke hvad jeg skal kalde materialet som den er lavet af. Det er vel nærmest beton. efter jeg har malet den i forrige uge, har jeg opdaget af malingen er dels begyndt at skalle af, og dels at der flere steder er opstået tusindvis af bittesmå revner i malingen.
Er det fordi jeg har brugt normal væg-maling? den eneste forskel jeg kunne se mellem den væg og de andre vægge er at de andre allerede var malede flere gange, mens den her fremstod mere som blot en sten/beton overflade)... skulle jeg have brugt en bestemt slags grunder?
Lasse, Berlin (28-01-2008) 
Svar:
Det kan være fordi muren er gammel og det tidligere har vært limt på tapet eller avispapir med plantelim. Dette limet har trengt seg inn i muren og kan fortsatt volde deg problemer. Prøv å legge på et tynt tynnet lag med oljemaling der det har krakelert, før du maler på nytt med vannbasert.
Bjørn, Oslo (20-04-2012) 

Rentokil-oliebehandlet gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Bøgeparketgulv behandlet med rentokil olie formange år siden ønskes genbehandlet med træolie - Hvad gør jeg med afrensning og hvilken ny træolie bør jeg gruge?


E.P. Jensen, Esbjerg (28-01-2008) 
Svar:

, (16-08-2011) 

gummimåtter til trapper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har engang set nogle havmåneformede gummimåtter til at lime på trin
hvor kan man købe disse i sort
torben sørensen, brøndby (28-01-2008) 
Svar:
de kan købes i
aldi når de har dem en gang om året jeg købte imatrs 2007
torben sørensen, brøndby (31-01-2008) 

Ny støvsuger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi står og skal have en ny støvsuger og vi er helt lost, så jeg håber at i måske har et forslag.
Krav: Hepa filter og god sugeevne. Helst ikke for meget larm og poser skal kunne købes billigt (fx. fra sug.dk).
Pris. helst under 2000kr.
Kim, Nyk. F. (28-01-2008) 
Svar:
Invister i en central støvsuger.
Raahauge, Kgs. Lyngby (28-01-2008) 
Svar:
Vi har lige renoveret hele huset, så det er en dårlig mulighed at skulle eftermontere centralstøvsuger nu.
Men vi købte en siemens på tilbud i føtex her til aften, så vores søgning er overstået for nu.

Men tak for svaret
Kim, Nyk. F. (28-01-2008) 
Svar:
Ville hav esagt Miele til jer, men nåede det ikke... Brug evt. jeres fortrydelsesret...

G. Gearløs, Billund (30-01-2008) 
Svar:
Vi kikkede på en Miele i punkt1, men der var ikke tilbud på nogen af dem. Vores butik havde heller ikke en som vi kunne lide.
Tilgengæld de var meget lysten på at sælge os en Dyson til 2700kr. Det var bestemt også en fed støvsuger, men 2700kr. var lige lidt over budget :/
Kim, Nyk. F. (31-01-2008) 
Svar:
Nu har I godt nok købt en siemens støvsuger, men selvom Miele er dyre end andre er det også en temlig meget bedre støvsuger du får for pengene. Vi har købt en af deres dyreste modeller og nu er det næsten hyggeligt at støvsuge. Ingen støj, Hepafilter, forskellige sugestyrker, meget lang stelestoprør (til os høje mennesker), betjeningspanel på rør osv osv. Vi har haft mange støvsugere af mange forskellige mærker (alle gode), men Mielen er bare så meget bedre. At den koster mere er ok, når den er så meget bedre.
Hansen, Glostrup (31-01-2008) 

Myndighedstegninger..... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa..
Er der nogle der kender en lokal tegnestue i Hjørring området, som kan hjælpe os med et forslag/myndighedsprojekt til vores nye hus, vi vil meget gerne ha en lokal, da vi ikke kender til bygmester/ byggefirmaerne i området..
Fam. Hansen - Hjørring, Hjørring (28-01-2008) 
Svar:
Hellsten i brønderslev, kan findes på hellsten.dk
BB, Nord (28-01-2008) 

renovering af badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et bade værelse med svsjset PVC-gulv + 15cm op ad vægge. Hvordan kan jeg lægge fliser i dette - det er jo tæt nok, men jeg er vel nødt til at lægge litex er eller lignende for at kunne fæste fliser - eller hvad?
Jørgen Jacobsen, Roskilde (27-01-2008) 
Svar:
Alfix har en lim der hedder combifix.
den er velegnet til gl.fliser, vinyl mm
prøv dog at høre dem om den ikke kan bruges
eller om de ikke har et andet alternativ
mureren, odense (28-01-2008) 
Svar:
Jeg tror at du skal kontrollere underkonstruktionen under vinylgulvet, før du overvejer at ligge klinker.
Hvis gulvet kan gi sig får du med tiden et klinkegulv med mange ødelagte fuger.
Mikkel, Odder (10-02-2008) 

Underetage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi ønsker at bygge et bjælkehus på en pudset underetage med betondæk/etage adskillelse, hvor der fyldes jord op mod den ene side der vender ind mod en skrænt. Planen er at der skal være garage samt beboelse i underetagen......... Er der nogen der har en ide´ om hvad man skal regne med af kvm pris for en sådan underetage??
Henrik Christensen, Århus (27-01-2008) 
Svar:
Hej Henrik

Det du skriver er nok lige i underkanten for at kunne give et overslag du kan bruge til noget. Hvis der er en der siger 1 mio. og en anden siger en halv, - det kan ikke bruges til noget. Det kræves langt mere information.

Kontakt en entreprenør for et overslagspris. Det er konkret og det kan bruges.

lars
lars, kolding (29-01-2008) 

huset er koldt når vinden står på Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus er koldt når vinden står direkte på. Jeg vil gerne have checket isolering af en ekspert og evt. få et tilbud . Hvem kontakter man for at få en upartisk og sikker vurdering. mvh Carsten Fugmann tarkie
carsten fugmann, HVIDOVRE (27-01-2008) 
Svar:
Nu du er igang med at tjekke dit hus så skulle du nok også lige løbe hen over fuger i murværket, hvis de er mangelfulde kan det også betyde en del. som vi lærte på murer skolen "FYLDTE FUGER,GIR VARME STUER"
mureren, odense (28-01-2008) 
Svar:
Flere af mine bekendte har gode erfaringer med Bolius i forbindelse med div. rådgivning. Du finder dem på www.bolius.dk
Pedersen, København (28-01-2008) 

Vandlås i støbegods Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har en lejlighed fra starten af tresserne, hvor jeg gerne vil have udskiftet vandlåsen under køkkenvasken. Den er i støbegods og er fæstet til resten af afløbsrørene med zink? Hvordan får jeg opløst dette? (så jeg kan adskille rørene)

Poul Rasmussen, Brønderslev (27-01-2008) 
Svar:
zink?..jeg tror nu det er bly ?jeg plejer at fjerne alt metallet i muffen( evt med en mejsel eller skruetrækker ) men endelig uden at ødelægge muffen. derefter monterer jeg ny vandlås og laver overgang med unigum: man kan osse bruge lynbeton men unigum vedbliver at være blødt så det ikke krakelerer.. sådan gør jeg :o)
cs, århus (27-01-2008) 
Svar:
Hej.

Det nemmeste når det er GDS, er at skærer røret under vandlåsen på et lige stykke med en vinkelsliber. Så køber du en lyn/jet-kobling og fastspænder denne på røret. Så kan du kører vidre i plastrør. En anden måde er at opvarme støbejernsmuffen med en kraftig brænder, herved smelter blyet i samlingen hvorved det kan skilles ad. Den sidste metode lugter forfærdeligt, hvorimod den første sviner en del på grund af skærestøv. Jeg anbefaler du bruger en vinkelsliber.
Peter, Frederiksværk (28-01-2008) 
Svar:
for at gøre en kort historie lang ville du nok blive glad for et besøg af en vvs-mand
børge, u.s.a (28-01-2008) 
Svar:
tror sq børge har ret...
cs, århus (28-01-2008) 
Svar:
Hvis du som peter anbefaler bruger en vinkelsliber så husk at sætte en dags tid af til rengøring !!!

Støbejerns faldstammer skæres med en faldrørsklipper eller en bajonetsav med tilhørende støbejernsklinge!!!! ikke en vinkelsliber.

ellers ring til en VVS''er
Claus, kbh ø (28-01-2008) 
Svar:
Det er et større projekt men skulle du komme til at ødelægge muffen kan ud save røret lige over, derefter bruger du noget der hedde en jetkobling, som spændes om røret "husk en støtte bøsning i den ende dit nye PVC rør skal sidde" denne jet kobling købes ved sanistål eller måske billig Vvs
Thomas Kaldsen, brovst (06-02-2008) 

Forsegle porøs murstensmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad kan man frosegle en murstensmur med så den ikke suger vand, men man helst må ikke kunne se forseglingen.
Hans Madsen, Kolding (27-01-2008) 
Svar:
du kan bruge sikagard det kan du ikke se og det er let at arbejde med
mureren, odense (28-01-2008) 

Svane køkkenet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HVORFOR al den kritik af SVANE, kan man ikke lære indehaverne god omgangstone med kunderne


SVANE kan de ikke lære at lave en ordenlig afleveringsforretning så vi undgår al den kedelige debat om skuffede kunder op JER forhandlere!!!!!!! €;<( øv





Det trætte hoved, Roskilde "SYGE" (27-01-2008) 
Svar:
Bare til orientering: Vi købte inventar til hele vores hus for 2 år siden hos Svane i Horsens, og jeg kan ikke mindes at vi havde noget nævneværdigt at kritisere.
H.U., Sejer (28-01-2008) 
Svar:
Kritik er fint nok, men kritik uden indhold som dette er latterligt og siger mere om dem der skriver det end om Svane! Kom igen...
Jan, Danmark (28-01-2008) 
Svar:
Hørt, Jan
jesper, odense (28-01-2008) 
Svar:
SVANE KØKKENET
Jan Danmark ærligtalt din mening duer ikke, du gentager dig selv, hvorfor forsvarer du altid forhandlerne, du er jo selv køkkensælger, se logisk på al kritikken, den skal bekæmpes, nej min gode ven, kritik skal undersøges og forbedres!!!!!
LOLLIPOP, LOLLIBY (18-02-2008) 
Svar:
Kære lollipop, jeg forsvarer ikke forhandlerne. Jeg beder bare om at hvis I vil frem med kritik så fortæl hvad problemet er så andre kan tage stilling til hvad problemet er og hvem skurken er. Ikke bare at forhandle X er en idiot. Vi andre kan i sådanne tilfælde have lidt svært ved at skelne.

Ps jeg er ikke i køkkenbranchen.
Jan, Danmark (25-02-2008) 

vådrumsikring uden fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal renovere vores badeværelse i en lejlighed i en ældre ejendom.
Badeværelset er kun 2 x 1,24 m og dermed defineret som vådrumzone i hele rummet. Derfor skal der vådrumsmembram over det hele. Men betyder det også man skal have fliser på ALLE vægge ?
Vi er ikke til fliser på væggene og havde kun forestillet os at have fliser i brusenichen og malet vægge på de øvrige vægge.
Christensen, København (27-01-2008) 
Svar:
Ja, bare op med fliser over det hele.
Flise levendøren, Kbh (28-01-2008) 
Svar:
Der er ikke krav om fliser overhovedet.

Men din vådrumssikring skal selvfølgelig være være i orden uanset.
giraffen, kbh (28-01-2008) 
Svar:
vil i banke fliserne ned der hvor i bare vil male?
Hvad er væggene lavet af?
Der er nemlig flere muligheder alt afhængig af hvilket underlag der er..
Men det er ikke så simpelt som giraffen antyder for det er som oftes ikke godt nok bare at lave en vådrumssikring det afhænger lige så meget af hvilken overflade man vælger
mureren, odense (28-01-2008) 
Svar:
Tak for svar.
Væggene er mursten og vi vil banke fliserne ned og pudse væggene. Derefter vådrumsikre med Alfix eller lign vådrumsikring, og så væv og maling.
Er det helt hen i vejret ?

Christensen, København (29-01-2008) 
Svar:
Så lever det da næsten op til kravene,
men det er måden de fleste bliver lavet..
mureren, odense (29-01-2008) 
Svar:
Jeres forslag i første spørgsmål er efter min opfattelse lige efter bogen - sådan har jeg også selv gjort.

Efter påføring af vådrumsmembranen spartlede jeg væggene helt glatte med vådrumsspartel (altså der hvor der ikke skulle fliser). Herefter forankringsgrunder og så filt monteret med fluggers "vådrumsklæber" - kan ikke lige huske navnet og så vådrumsmaling.

Køb evt. rustfri stållister til afslutning af de lodrette flisekanter og vandret på evt hulkehl - så kommer det til at ligne 2 millioner.

Jeg ved ikke hvad mureren synes er kompliceret ved det - men der indgår selvfølgelig noget malerarbejde.
giraffen, kbh (30-01-2008) 
Svar:
jeg mener ikke det er kompliceret, jeg konstatere at det ikke lever helt op til de krav der bliver stillet.
Men som jeg også skriver så er det måde de fleste bliver lavet på
mureren, odense (31-01-2008) 
Svar:
Jeg er meget interesseret i at vide hvad det er der ikke lever helt op til hvilke krav?
giraffen, kbh (03-02-2008) 
Svar:
det kan du se i tabellen for de forskellige belastnings klasser,ovennævnte løsning er fin i fugtig zone, men ikke i vådzone
mureren, odense (05-02-2008) 

Tætning af gamle trægulve imod passivrygning. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har gode erfaringer med at tætne gamle trægulve..Helst undgår jeg at fuge hver rille efter med fugepistol. Jeg er parat til at male gulvet (alkyd el lign). Vil gerne finde en god effektiv metode til at fuge gulvet uden at skal gulvslibe hele gulvet inden det skal males.
En multifuge (fleksibel) som ved gulvfliser har jeg overvejet. Er der nogen der har erfaringer med det??
Og jeg ved gog at det bedste vil være at ligge gulvet om.

mads
mads thorup, ... (26-01-2008) 
Svar:
Du skal etablere overtryk i boligen.
Altså suge luft ind. Sæt en lille ventilationsfidus i ydervæggen.
hpox, Århus (26-01-2008) 
Svar:
Kool nok hpox...
den tænker jeg videre over.
Må jeg være fræk og høre hvor du har det fra? Men klart jeg agter at forfølge ideen.
mads, kbh (31-01-2008) 

Forhøje en ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have ændret vores ydervægge i højden. Den nuværende er 30 cm men den nye skal være 40 cm for at være god nok. isolerings mæssigt.
Det giver problemer med at vi så skal "fylde op" enten uden på eller inde ca 10 cm som er forskellen på de to vægge.
Vi skal også have 40 cm mur til at hvile på 30 cm mur.
Kan man det?
Og hvor skal man lade de 10 cm være? udvendigt eller indvendigt? Hvordan skal man fylde dem ud og med hvad?

Daisye, Øen (26-01-2008) 
Svar:
Du kan jo istedet bygge en let ydervæg.
Træskellet, gips på indersiden og udvendig ventilationsspalte og beklædning. Evt. zink eller kobber som er tæt på vedligeholdelsfrit.
Eller en ½-stens væg indvendig med udvendig isolering og beklædning.
Eller en udvendig ditto, med indvendig isolering afsluttet med gips. (Samtidig kan du evt. isolerer den gamle 30cm mur indvendigt - der er økonomi i det)
hpox, Århus (27-01-2008) 
Svar:
Tak for svar.
Ydervæggene SKAL kunne pudses op for at det kommer til at passe med designet af huset.
Jeg har hørt meget skidt om det at isolerer indvendigt. Udover at det tager noget plads skulle det være en løsning der kan give problemer med fugt.
Jeg har hørt om en løsning hvor der sprayes noget på ydersiden (de 10 cm)som så kan pudses op. Men fik ikke spurgt ind til hvad produktet hed.
Kan man lave en 30 cm mur der er isoleret nok iflg. de nye regler?

Daisye, øen (27-01-2008) 
Svar:
Nå SKAL den det. Ha-ha.
Indvendig isolering på hulmur er glimrende. Der er ikke særlige fugtproblemer.
Umiddelbart mener jeg ikke at en 29cm mur opfylder kravet om mindste isolering, men der kan regnes på det.
Jeg kan ikke lige finde på en metode til at stable en 41cm hulmur ovenpå en 29cm ditto, men det skal nok kunne lade sig gøre.
Men rent varmeisoleringsteknisk der det dybt godnat. Der er plads til langt mere isolering i en let ydervæg end i en tung ditto. Det er simpelthen om at få proppet så megen isolering ind i konstruktionerne som overhovedet muligt.
Endvidere virker det arkitektonisk vellykket at en let konstruktion opstilles oven på en tung/massiv.
hpox, Århus (29-01-2008) 
Svar:
Tak
Det kan jeg godt se det logiske i men det vil ikke kunne forenes med arkitekturen at lave let konstuktion oven på den tunge og den skal også kunne bære taget.
Vi har allerede flere forskellige sten så derfor skal ydervæggene pudses.:-)





Daisye, øen (29-01-2008) 
Svar:
det der med fugt osv. det problem bliver jo ikke mindere af at du pudser huset,
mureren, odense (30-01-2008) 
Svar:
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din bemærkning Murer.
Vi har pt ikke fugt i huset men skulle helst heller ikke få det. Heller ikke ved indvendig isolering.:-) Forhåbentlig får man ikke pludselig fugt af at pudse et ellers sundt hus....eller hvad?
Kan du ikke komme med indput til mit oprindelige spg?
Daisye, øen (30-01-2008) 

Flytning af brusekabine til toiletrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en brusekabine i mit køkken, som jeg ønsker at nedlægge og istedet bygge en brusekabine i mit toilet-rum. I dag er brusekabinens afløb tilsluttet til faldstammen vha et rør som går fra køkkenet og ud til toilet-rummet.

Jeg ønsker at ændre den ikke bærende væg ud til mit køkken og så bygge en brusekabine med lille håndvask i mit toilet-rum. Brusekabinen vil blive en lukket brusekabine med skydedøre og med fast bund. Den nye brusekabines afløb skal gå til faldstammen. Mit spørgsmål er om hele mit toilet-rum så vil blive betragtet som vådrum? og det så derfor skal vådrumssikres på gulv og alle vægge eller om det kun er selve brusekabinen som er et vådrum og resten af toiletrummet er et fugt-rum, så det kun er en del af toilet-rummet som skal vådrumssikres?

Skal tillutning af afløbsrør fra min nye brusekabine ske af autoriseret vvs-mand eller kan jeg selv gøre det?

Væggene i den nye brusekabine skal laves som vådrusgipsplader så vidt jeg kan læse mig til er et krav?

Er der andre ting jeg bør tænke på?

Vh. Martin

Martin S., København Ø (26-01-2008) 
Svar:
vådzonen bliver dit gulv og din kabine.
og så kommer der snart en og skriver at hvis rummet er under 3,25 m2 eller har en bredde på 1,3m ell.under er det hele vådzone
og dem skal du ikke bekymre dig om fordi ideen med de tal er at man ikke kan lave effektiv afskærmning på så lidt plads .Men det er jo ikke et problem hos dig.
jeg er ikke sikker på det men jeg mener at have læst noget om at indgreb i faste vand og afløbs installationer er for fagfolk
mureren, odense (27-01-2008) 

Hægnsler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
tilsyneladende er hængslet bare slået ind i kanten af døren, der ses i hvert fald ingen skruer huset er fra 1876
Spørgsmål hvordan fås de ud
john nersting, københavn (26-01-2008) 
Svar:
Hvadfornogen?
Kras lidt i malingen.
Skruer var slet ikke opfundet i 1876.
En lidt mere beskrivende forklaring vil være nyttig.

hpox, Århus (26-01-2008) 
Svar:
Kanskjesens ded er hollandske hængsler. (Udtales på sydsjællandsk)
Se her:
http://www.raadvad-smedie.dk

og her: Dør- og portbeslag - læs her...
hpox, Århus (26-01-2008) 

opvaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan sætter jeg ledningerne til der er en gul-grøn en blå en sort og en brun og det skal være til 220v

mit bud er
sort og brun sammen
blå i den anden
og gul grøn som jord

nogen som ved om det er rigtigt?

nicklas, helsingør (26-01-2008) 
Svar:
i gamle huse er den sorte =nul i nye huse er blå = nul så om du skal bruge blå/brun =230v eller sort/brun=230v det er noget man skal måle sig til .... du kan komme til at gi den 400v hvis du vælger forkert
pj, roskilde (26-01-2008) 
Svar:
Du har ret Niclas.

pj. det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke farver der er brugt i den faste installation.
Aksel, Hørning (26-01-2008) 
Svar:
aksel du kan da ikke se om hvordan ledningerne er sat på hans opvasker ......
pj, roskilde (27-01-2008) 
Svar:
Ring efter en elektriker
ksj, Brenderup (28-01-2008) 
Svar:
Er der nogen her der har set en nyere opvaskemaskine hvor 0 ikke er blå, og jord gul/grøn?
Aksel, Hørning (28-01-2008) 
Svar:
hej AKSEL man kan godt købe opvaskemaskiner uden ledning . så man kan ikke være helt sikker på om den er monteret rigtigt...
m.k, frb (29-01-2008) 
Svar:
Jeg kan ikke mindes at have set en husholdningsopvaskemaskine leveret uden ledning - men det har du?
giraffen, kbh (03-02-2008) 

Tapet på (birketræ) finer låger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej,

Jeg vil gerne tapetsere nogle birketræsfiner låger. De er behandlet med hvidpigment nu.
Carina, Odense (26-01-2008) 
Svar:
Fint med mig.
hpox, Århus (26-01-2008) 
Svar:
Det var da dejligt at du er på! Men hvad skal jeg gøre - skal de behandles først, eller er det bare igang med tapetklister?
Carina, Odense (26-01-2008) 
Svar:
Jeg tror faktisk at der skal tapet på begge sider af lågerne, for at undgå at lågerne bliver runde. (På samme måde som når man finerer, pænt finer på forsiden og spærre- finer på bagsiden)
Endvidere tror jeg at lågerne skal lakeree eller lign.
Det vil måske være en god ide om du købte em bid plade i samme tykkelse og forsøgte dig lidt frem.
Jeg vil osse sige at det da er synd at tapeserer de fine birketræslåger. Ja
hpox, Århus (27-01-2008) 

Indertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus er med udnyttet tagetage, altså høj rejsning. Taget er bølge"eternit", B6 tror jeg de hedder. De lister som blev lagt mellem pladerne er efterhånden forvitrede, og gavner ikke mere. Taget er fra 1978, og da det blev lavet, var der ingen som talte om indertag. Mit spørgsmål er nu, hvordan laver jeg nemmest/billigst indertag hvis jeg skifter taget ud?
Problemet er jo, bl.a. at jeg ikke kan komme til at placere nye tætningslister hvor der er skråvægge. Ved stærk snefygning kan der komme sne ind på loftet, og så kommer det jo nok også ind på den skrå del.
Ove K. Jakobsen, København/Kastrup (26-01-2008) 
Svar:
hvis du skifter taget ud kan jeg ikke se problemet
mureren, odense (26-01-2008) 
Svar:
For mig er spørgsmålet om lægterne skal fjernes før man laver indertag, og derefter lægge lægterne op igen?
Eller kan indertaget lægges oven på lægterne?
Det jeg frygter ved sidste fremgangsmåde er, at der så vil opstå "dale" i indertaget, hvor evt. vand vil lægge sig.
Ove, København/Kastrup (27-01-2008) 
Svar:
Det skal de
mureren, odense (27-01-2008) 

udskiftning af vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal have nye vinduer hvad skal jeg vælge plast ell træ
jan petersen, haslev (26-01-2008) 
Svar:
træ/alu
jan pedersen, fredericia (26-01-2008) 
Svar:
Hvor gammelt er dit hus, og hvordan ser det ud.? Det må være første betingelse for at vælge vinduestype.
Jørgensen, Vejle (26-01-2008) 
Svar:
Det må være lidt om smag og behag. Vi har haft plast fra Primo i 20 år og er glade for dem.Vi valgte plast fordi vi ikke var interesserede i vedligeholdelse med maling el. andet og de har tilfredstillet vores forventninger.
gn, Fjerritslev (27-01-2008) 
Svar:
Du er da en af de få der kan ytre sig så ubetinget positivt omkring plastikvinduer,GN. Måske fordi dine forventninger ikke er så høje. Jeg hører mere det omvendte generelt. At man ikke er tilfreds med plastik. De kan virke "døde" på huset.
;-), Bogense (27-01-2008) 
Svar:
Seriøst. Hvem kunne dog finde på at vælge plastvinduer? Og ikke for at generaliserer med det er vist kun noget man bruger i Jylland. Jeg kender simpelthen ingen der kunne finde på at vælge plastvinduer. En af agumenterne er selvfølglig vedligeholdelse, men hvad hvis plasten bliver "farvet", ja så kan man ikke slibe det væk. Det går jo kun på rigtige træ vinduer.
Det er jo bare fint at gn fra Fjerritslev er glade for sine plastvinduer, men de fleste jeg har hørt om er faktisk kede af at de valgte plast. Godt nok er de billige i "opstart" men mange får den skiftet temlig hurtigt...........og så er det jo knapt så billigt.
Det er smag og behag, men jeg kunne aldrig finde på at vælge plast. Vores hård træ vinduer fra 1965 er netop blevet skiftet. Træet fejlede dog intet, og så ud som nyt. Ruderne var punkteret, så det var nødvendigt.
Hansen, Glostrup (27-01-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at vinduerne kan få nogle grå striber. Dem kan man let tage af med det samme middel som man bruger til glaskeramiske kogeplader. Med hensyn til funktion har vinduerne været upåklagelige. De bliver smurt engang imellem, når de går lidt trægt. Om de ser døde ud!!!! Det synes jeg ikke er anderledes end vinduer med maling og fabriksmalede hvide vinduer er så glatte at de kunne ligne plastik. Ligefrem at lave dem til et hade-projekt er lidt for meget.
gn, Fjerritslev (28-01-2008) 
Svar:
hansen, rutter du ikke med pengene, når du skal udskifte ruder - og så udskifte hele vinduet? Plast er blevet bedre designmæssigt, men er stadig lidt for kraftigt i rammen
jan pedersen, fredericia (28-01-2008) 
Svar:
Jan Fredericia.
Ja vi rutter med pengene!!! Nej egentlig ikke. Vi har haft mange håndværkere herude for at give et tilbud på udskiftningen af ruderne. Alle fandt de flere problemer ved dette. Vi havde nogle temlig store luftventiler øverst i rammen som skulle fjernes. Dette voldte store problemer for tilbudsgivningen. En del ville slet ikke udføre arbejdet. Da vi også skulle skifte en del døre mv valgte vi så at få vinduer med rammer indsat.
Men det var oprindelig ikke planen, men pga rammekonstruktionen mv kunne vi simpelthen ikke få Håndværkerene til at udføre arbejdet. Vi endte med at acceptere at de professionelle havde mere styr på det end os. resultatet blev flot.
Og før nogen skriver et indlæg om at vi har indhentet for mange tilbud, så vil jeg bare slå fast. Det var ikke med vores gode vilje at vi havde, ialt 6 håndværkere ude for at give et tilbud. Fra to af disse fik vi et brev hvori der stod at de ikke ville udføre arbejdet for os??? 2 havde vi ikke tillid til (virkede uinteresseret i at gennemgå arbejdsopgaverne på huset og simple ting blev til store uløselige problemer), og de sidste to var så reelle tilbud, hvorfra vi valgt ham vi følte ville udføre arbejdet bedst.
Men jeg står fast ved at jeg aldrig ville vælge plast. Jeg syntes faktiskt det er temlig tydeligt at se på huse om rammen er af plast eller træ. Også selv om træet er malet.
Hansen, Glostrup (03-02-2008) 
Svar:
Kære alle
Nu har jeg været i vinduesbranchen i mere end 20 år. Udviklingen står jo ikke stille.
Trævinduer er jo et godt gammelt Dansk produkt som hvis man køber fra en god Producent vil kunne holde i mange år. Plast Vinduer er ramt af mange fordomme. Farve problemet er løst for mange år siden. Billige import produkter bliver ofte brugt som sammenligning. Design mæssigt kan man få plastvinduer som heller ikke Hansen fra glostrup på afstand ikke er istand til at ikke er af træ. Plastvinduer fås desuden også med Alu udvendigt. Spørgsmålet er hvordan vinduet åbner. Ud eller indadgående 3" eller 5" karm. alt et spørgsmål om smag og forholdene hvor vinduet skal monteres. Træ/Alu vinduer er for mig og se et Alu vindue med en træklods indvendig og som sådan ikke noget med et trævindue at gøre. Men kan derfor være et udmærket produkt. Isoleringsmæssigt er Plast og Træ og noget bedre end Træ/alu. I sidste ende er det et spørgsmål om smag og pris. Pris og kvalitet hænger som regel sammen.
Knud Bendixen, Rødekro (04-02-2008) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 32083.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »