» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31817.   « Forrige 25       Næste 25 »

Typehusfirma Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg ved godt, at man har hørt meget skidt om typehusfirmaerne i tv, bl.a. DR1 (der jo dels lever af sensationsjournalistik og dels ensidigjournalistik). Men er der nogen, der kan berette om deres egne erfaringer med specikke typehusfirmaer - både positive og negativ erfaringer. Personligt hælder jeg nok mest til løsningerne hos az-huse.

I modsætning til typehuse kunne man selvfølgelig også selv få lavet tegninger og få en entreprenør til at lave huset!
Men kom med nogle bud på typehusene
Kurt, Svendborg (06-01-2008) 
Svar:
Hej Kurt!

Hvis du fulgte lidt med i TV - eks. DR1 - så ville du vide at AZ-huse gik konkurs lige før jul. Så dem får du nok ikke til at lave så meget.....
Michael, Silkeborg (06-01-2008) 
Svar:
Hej Michael
Visse vasse, der er forskel på at gå konkurs & i betalingstandsing.
Men, det er da en advarsel
Jesper, Odense (06-01-2008) 
Svar:
du kan prøve www.rasgo.dk
der har jeg et link til et byggefirma som jeg har samarbejde med,du kan få et hus som du selv ønsker,de tegner selv huse og de er rimlige i pris.
kloakmester hans kingo, www.rasgo.dk (06-01-2008) 
Svar:
Hvis du virkelig vil have et typehus, så vælg
et firma, hvor du ikke skal betale en krone
før indflytning!
bb, horsens (07-01-2008) 
Svar:
tørring huse. jeg har indtryk af at det er iorden
df, odder (07-01-2008) 
Svar:
Check voresbolig.dk

Her kan du læse flere hundrede erfaringer.

PS. AZ var nok også de sidste jeg ville vælge.
Jan, Danmark (07-01-2008) 
Svar:
timlog.dk

de er rigtig fine.
Andreas, Jebjerg (07-01-2008) 
Svar:
Først.

Az huse er gået konkurs og det er Holmsø huset også og msh er gået i betaling standsning!!!
Det var vi de største jeg lige har hørt det ikke gik som forventede hos.

Der er som sagt mange og lige så mange pris klasser..

Mit råd ville være i tog en familie udflugt rundt til de forskellige åbne huse arrengementer og kikkede lidt på hvad i kunne tænke jer og når i har bestemt jer gik i hjem og undersøgte lidt om det typehus firma i har valgt.Evt. gogle dem.

Evt. kunne i tage til det store udstillings center der ligger i Hillerød (mener jeg det er) og kikker på de mere end 100 typehuse firmaer der udstiller permenet.

Jeg kunne fortælle om mange typehuse firmaer men jeg ville lade være op til jer selv at vælge.

Skulle i have spørgsmål som i ikke syndtes skal skrives her er i velkommen til at kontakte mig helt 100 % uforpligtende og jeg skal prøve at besvare jeres spørgsmål over bedste evne og kan jeg ikke kan jeg hendvise til neutrale steder der kan.

Jeg har selv arbedet en del med mit firma for forskellige typehus firmaer men gør det ikke mere eftersom jeg ikke ser de muligheder i det som jeg gerne ville med firmaet.


Håber der var lidt hjælp at hente.


Ps. stavefejl var på udsalg og grammetikken på ferie.

venlig hilsen

Michael

www.entreprenoer.net
Mr. Entreprenør, Vejle (15-01-2008) 


musik anlæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at sætte nogle små højtalere til en dvd maskine. Det står plus og minus på dvd maskinen, men ved ikke hvilken en af de 2 ledninger der er plus eller minus. Den ene del af ledningen er helt sort, hvor på den anden, er der en grå streg på. Hvad for en er plus?
Katharina, Århus (06-01-2008) 
Svar:
Det er lige meget hvilken en af de 2 ledninger du bruger til plus, bare det er den samme i hver ende, men typisk er det sort med streg der er plus.
Claus, Odense (06-01-2008) 
Svar:
ledningen med den sorte streg SKAL i den sorte konnektor, modsat får du fasevending og ikke stereovirkning
kaj ove geertsen, bylderup bov (06-01-2008) 
Svar:
Sådan en gang vrøvl Kaj O
........,, ........ (06-01-2008) 
Svar:
hej
Det er noget vrøvl Kaj siger , men han mener det sikkert i bedste mening.
Gør som Claus siger , så virker det som det skal.
Mvh

Vagn El-Installatør, Horsens (06-01-2008) 
Svar:
det er da godt nok nogen tone-døve drenge der er her på siten
kaj ove geertsen, bylderup bov (07-01-2008) 
Svar:
Jeg tror Kaj har byttet rundt på noget. Det er rigtigt at man under gunstige omstændigheder kan høre hvis fasen er vendt forkert, altså hvis + på forstærkeren går til - på højttaleren. Men hvilken farve ledning man bruger til + er fuldstændig ligegyldigt.
TMA, Aalborg (07-01-2008) 
Svar:
TMa, dit snu rad! Men.... hvis nu tvillingledningen sidder fast i den ene ende i højttalerne, så er du jo tvunget til at montere korrekt. Og så er det altså ikke under "gunstige forhold" Man hører selv giro 413 som pludder!
kaj ove geertsen, bylderup bov (08-01-2008) 
Svar:
Jeg har nu i egen høje person taget og splittet en af mine køkkenhøjtalere af og konstateret at det er i dette tilfælde grå ledning med stribe der er loddet på højtalerens plus pol, sjovt nok er det også lederen med stribe der er plus på en DC strømforsyning til eks. mobiltlf.
Så Kaj, det har ikke noget med fasevending og stereovirkning at gøre men hvilken af de 2 ledere der plus og det er i dette tilfælde SORT MED STREG.

END OF STORY
Claus, Aut. El-installatør, Odense (09-01-2008) 
Svar:
En højttaler bliver forsynet med vækselstrøm med varieret frekvens. Det er jo det der giver de forskellige lyde.
Det er bedøvende ligegyldigt hvordan faserne vender i de to højttalere, men de skal vendes rigtigt i forhold til hinanden.
Grunden til at ledningerne mærkes, er netop for at kunne vende faserne rigtigt.
HCJ, Odense (12-01-2008) 

Skal til at bygge.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi er i gang med at samle inspiration til et nybyg projekt. Stilen skal være funkis, og som noget "særligt" ønsker vi en bolig hvor der er en familierum/aktivitetsrum. Nogen der ved hvor man kan samle noget inspiration op til en plantegning, vi er lidt ramt imod muren flere steder :-)

Glæder os til at høre nærmere.

Stefan Juul Nielsen, Hjørring (06-01-2008) 
Svar:
Hej Stefan.

Hvor stort et hus ønsker i ?
Jeg har måske en god indretning ;)
Poul E Vittrup, Pandrup (06-01-2008) 
Svar:
Næ men så da lige på Knaufdanogips´ stålbyggesystem lige før (bærende facader) - ret spændende muligheder med det........mange nye huse har det store fællesrum så hvis du ser på diverse bygherre sider så er der mange eksempler
Marie, Møn (07-01-2008) 
Svar:
Hej Stefan Juul Nielsen

Såfrem I har lyst til en snak med en arkitekt omkring Jeres boligønsker og tanker så kontakt mig på nedenstående.

mvh. arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekten, Danmark (07-01-2008) 
Svar:
Vores hus skal være omkring 170-195 kvadratmeter. +/- .. Alle input er velkomne da vi er ved at have slidt nogle blyanter og RAMkredse ned på at tegne selv :-)

Mvh

Stefan
Stefan Juul Nielsen, Hjørring (07-01-2008) 
Svar:
Hej Stefan.

Hvis du er interesseret, så har jeg tegning på et vinkel funkis men en utrolig velindrettet indretning.
Hvis det har din interesse, så kan jeg evt. maile grundplan.
Der kan forespørges på p_vittrup@hotmail.com

Poul E Vittrup, Pandrup (07-01-2008) 
Svar:
Hej Stefan

man skal gå til de profesionelle, arkitekterne, - de kommer med de løsninger som man ikke selv har tænkt på. jeg kan ikke forstå at man ikke bruger arkitekter mere, da det er indlysende når man kigger i boligaviser at de arkitekttegnede har en langt højere pris når de sælges. Derfor kan et arkitekthonorar nemt tjenes ind igen, modsat den evindelige metervare som typehusene står for.

hilsen larsen
larsen, kolding (07-01-2008) 

hej Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er el-lærling og er tvivl!!! jeg vil gerne vide når man har en 63A HPFI hvad er så det mindste kvardrat til stikledning, er der også noget andet man skal hvis hensyn til?? tak for hjælpen:-)
jesper, hellerup (05-01-2008) 
Svar:
Spørg dog din mester eller svend? ham ser du vel hver dag, på nær weekenden.
Arne Algevind, Frikøb (05-01-2008) 
Svar:
Helt enig, eller vent med at rode med det til du har været på første skoleophold.
Claus, Odense (06-01-2008) 
Svar:
95 mm2 alu kan du ikke går helt galt med :-)
vagn, strømmen (06-01-2008) 
Svar:
I princippet må du bruge 1,5 mm2, hvis der sidder max 13A sikring foran. Det kommer an på den foransiddende sikring.

HPFI-relæet er mærket med max. belastning (her 63A) men der er ikke nogen krav til minimumsbelastning dvs. ledningens tykkelse. (Dog bør du kontrollere på æsken, vedr. min. ledningtykkelse i klemmen, for en sikkerheds skyld).

Hvis Spørgsmålet derimod går på hvor stor ledningen skal være ved 63A belastning, så regn med 16mm2 kobber, men kontroller i SB for din type installation.

Men som før nævnt, tag din mester/lærer med på råd.
Henrik, KBH S (06-01-2008) 
Svar:
4*10mm2 så er det iorden
Vagn El-Installatør, Horsens (06-01-2008) 
Svar:
Vrøvl Vagn. Men det overrasker egentlig ikke...

Jesper, som Henrik siger, så afhænger det af installationen. Både hvad der sidder før og efter.
R, J (09-01-2008) 

Kalkede bjælker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan får man kalken af loftsbjælker uden alt for meget arbejde og svineri ?
Det er gamle bjælker i en stald der tidligere blev kalket for at hindre insektangreb m.m og som jeg gerne vil have pæne, da stalden skal bruges til beboelse.
De skal fremover bare fremstå 'rå' hvis det er muligt.
uffe, Skovlunde (05-01-2008) 
Svar:
At det sviner slipper du ikke for.
Så start med dem.

Skrabejern og stålbørste er klart det bedste middel.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
Køb en rulle afdækningsfolie. Køb en spand brun sæbe og slem sæben op til en grød. Påfør bjælkerne grøden og pak dem ind i folie INDEN de er udtørrede. Lad hvile i 24 timer, fjern folie og afvask med rent vand - akkurat som at afsyre gamle kommoder.
gunna quistbo, karlslunde (06-01-2008) 

Byg af 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor meget af husets grundareal går til spilde hvis vi bygger 1. sal på ? Dvs. at huset er 90 kvadratmeter og hvor vi en evt. 1. sal bilve.

Michael Jørgensen, Trustrup (05-01-2008) 
Svar:
Kommer an på hvor bredt det, og hvor stor taghældningen er?
Og selvfølgelig om det er mandzard tag , eller alm. hanebåndsspær.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
Hej Michael
Du finder bla. beregningsreglerne på Erhverv og Byggestyrelsens hjemmeside, de er beskrevet i det nye byggereglement for småhuse 2008. Her er et link til reglerne:
http://www.ebst.dk
Mari, Holbæk (26-01-2008) 

Stuk og lampeudtag i loftet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal sætte en stuk-rosette op i midten af mit loft inkl. lampeudtag. Findes der et specielt lampeudtag, som egner sig godt til stukrosetter eller skal jeg "bare" montere en rund Ø 80mm?
Erik, Kbh. (05-01-2008) 
Svar:
jeg mener louis poulsen har en serie "antik" både afbrydere, stikkont. og udtag
jan pedersen, fredericia (06-01-2008) 
Svar:
Du kan ikke bare montere en Ø80 uden dåse.

LK laver også en alm. roset som kan bruges, men en roset fra CSP er dog den pæneste.
giraffen, kbh (06-01-2008) 
Svar:
Du skal montere en orange PL-dåse 80mm i loftet. Derefter tager du en hulsav(kopsav) og laver hul i stukken. Derefter sættes stukken fast. Underkant af dåsen skal flugte med underkant af stukrosetten.

PS. Skal udføres af autoriseret elmand.
Henrik, KBH S (07-01-2008) 
Svar:
Jeg har prøvet løsningen med en PL-dåse, og det fungererer ikke så godt i praksis. En clipsroset, derimod, passer perfekt (i hvert fald til min stuk). Og så er de hvide :-)
TMA, Aalborg (07-01-2008) 
Svar:
En CSP roset udmærker sig ved at sider er faste og låg monteres med 2 skruer. Diameter ca. 70 mm, højde uden låg ca. 25 mm.
giraffen, kbh (09-01-2008) 

Erfaringer med Schmidt køkken? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har nogen af jer erfaringer med Schmidt Køkken (opr. fransk). Ligger bl.a. på Stærmosegårdsvej i Odense.
Anja
Anja, Odense (05-01-2008) 
Svar:
Ja, - absolut gode erfaringer! Jeg fik lavet et Schmidt køkken i 2001 (dengang var der vist kun en enkelt forhandler i DK?) - super flot, lækkert og uden problemer. Jeg tegnede og designede selv og fik alt som jeg ville ha'' det (ret utraditionelt, nemlig!). Men fik også al den hjælp jeg kunne ønske.
Lotte, København (05-01-2008) 
Svar:
Hvordan er Schmidt Køkken rent prismæssigt? Er det også der i top?
Anja, Odense (05-01-2008) 
Svar:
Vi har fået tegnet det samme køkken hos HTH, Svane og Schmidt. Priserne er utrolig meget ens. Jeg synes, man får lidt mere kvalitet for pengene hos Schmidt.
Peter, Odense (07-01-2008) 
Svar:
Vi har fået tegnet det samme køkken hos HTH, Svane og Schmidt. Priserne er utrolig meget ens. Jeg synes, man får lidt mere kvalitet for pengene hos Schmidt.
Peter, Odense (07-01-2008) 
Svar:
Jeg har også lige købt et Schmidt køkken. Det er lækkert håndværk, og rimelig holbart så vidt jeg kan fornemme. Jeg har købt i københavn og det er en lidt gammeldags måde han tegner og giver tilbud på ift. de andre køkkenfirmaer. Men selve produktet er meget fint!
XX, København (07-02-2008) 
Svar:
Schmidt køkkener er en rigtig fin kvalitet till prisen.Vi har netop opsat et køkken fra dem.

Vi vil dog på det kraftigste fraråde at bruge forretningen I Kolding ( Schmidt køkkener Kolding ) Efter de har solgt køkkenet forsvinder al form for service. De over holder ikke deadlines, de erkender ikke de fejl de har lavet etc. De løber kort fortalt fra et hvert ansvar.
Søren, Fredericia (31-10-2010) 

Betonledere - Hvordan laver i dem? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Jeg skal have støbt gulv i et bryggers på ca. 8 kvm(2*4m). Hvordan laver jeg bedst nogle betonledere?

Jeg havde tænkt mig at finde 2 lange brædder der skal sidde på langs af lokalet. Det skrues fast i væggen med overkanten i færdig højde for det støbte gulv. Disse 2 brædder monteres på nogle stumper lægte så de kommer lidt ud fra væggen. Er det helt hen i vejret, eller er der nogle andre forslag.
Mikkel, Skørping (05-01-2008) 
Svar:
Hej.

Ja, lav gulvet som en murer vil lave det.
Lig lederen ud afret den som den skal være evt. med fald, ikke mod dør :) lav det samme i modsatte side, resten går helt af sig selv.
Sidste men bedste udvej ring til en murer.

Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
Anders Fogh er en beton-leder, spørg ham
Frans Ferdinand, Kosovo (07-01-2008) 

Naturlig ventilation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg vil høre om i kunne svare mig på hvordan jeg griber det her an.
Jeg har et haveskur hvor der dannes kondens, beklædningen er sat ned i jorden, det går ikke at jeg skære af forneden da det skal være et lukket skur. Så mit spørgsmål er, hvordan undgår jeg kondens??? skal jeg bygge skuret op på et beton fundament? og derefter skal jeg så sørge for nogen ventilations huller under taget? der er ikke varme i skuret? tak HC
Hans Christian, Kbh V (05-01-2008) 
Svar:
Hej.

Er der ståltag på skuret ?

Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
Om du så ingen sider havde på skuret, vil du få kondens.
Af med taget, på med undertag og på med taget igen.
folmer, aabenraa (06-01-2008) 

Forstoppelser i kloak. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi har opført et nyt parcelhus, som vi har beboet i godt et år. Indenfor det år har vi 4 gange måtte have en slamsuger til at rense vores kloaksystem på grund forstoppelser. Slamsugeren har efterfølgende ladet kloakledningerne undersøge via et tv, men har ikke kunne se, at der skulle være noget galt. Han mener at det er det vandbesparende toilet der er problemet, idet vi skyller med for lidt vand, og at papir m.m. derved ikke kommer ordentlig væk. Hans konklusion er derfor, at vi ikke må bruge det lille skyl mere. Kan det virkelig være rigtig? Jeg kan forstå et ældre hus med ældre kloak-ledninger ville have problemer, men da ikke et nyt parcelhus. Vi har været meget bevist om, valg af stort eller lille skyl ved vores toilet besøg.

Mit spørgsmål er om nævnte kan være rigtig, og i givet fald, hvad vi evt. kan gøre?

På forhånd tak,
Allan.

Allan, Aabenraa (05-01-2008) 
Svar:
Hej Allan.

Nej, hvis anlæget er nyt, så skal det virke, mit skøn er at der enten er for lidt fald, eller så er der en forhindring et sted i anlægget.

Ved du hvor mange promille fald afløbet har fra toilet og ud til det sted hvor proppen starter?


Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
Jeg må desværre modsige Poul E. Jo, det er rigtigt at vandsparende toiletter med et skyl på bare 3 liter, giver for lidt. Dette uanset hvor gammelt dit rørsystem er. Brug gerne lille skyl, men kun hver 2-3 gang. Muligvis kan din toiletkumme justeres i skyllemængde.
jan pedersen, fredericia (05-01-2008) 
Svar:
Hej Jan.
Jeg forstår virkelig ikke at en 3 liter skyl ikke er nok til at fjerne det flydende fra toilettet. Jeg kan sige med erfaring, hvis faldet er 20 promille, så har jeg aldrig oplevet at afløbssystemet er tilstoppet.
Jeg har oplevet at hovedrør ved sammenkobling ikke var blevet renset for skidt, det gav en fyldt kloakledning efter 3 uger.
Jeg synes stadig at Allan skal kontrollere faldet på systemet.
Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
De 20 promille er kun et udtryk for min. fald på vandrette ledninger.
Diminsionering og beregning af min. fald skal tage udgangspunkt i det man kalder forudsatte vandstrømme. Så hvis vandstrømmen er for lille i forhold til rør dim. kan man sagtens komme ud for at faldet skal størrer end 20 promille, omvendt kan også på ledninger med stor vandgennemstrømning gå ned i fald så faldet er mindre end 20 promille. Med andre ord det er de forudsatte vandstrømme der er afgørende for om ledningen er selvrensende og ikke kun faldet !

Så kloakmesteren og Jan kan sagtens have ret og personligt er jeg enig jan i, at det er en god ide at nøjes med at bruge 3 L''s skyllet så få gange som muligt.
Claus, kbh ø (06-01-2008) 
Svar:
For lige at runde af - fra min side - jeg har selv prøvet turen og har observeret det adskillige steder! Får man ikke problemet i røret fra toilet til samlebrønd, får man det i brønden. Opløst toiletpapir, tørrer ud øverst og den lille gennemstrømning får ikke gennemvædet papiret. Der danner sig - så at sige en prop af pap-machee. Når du får problemet næste gang - eller du mærker, det nærmer sig, så prøv først med 3 spande vand i toilettet - eller lad en haveslange rende et kvarter. Faldet er normalt stort fra toilet til gren ved brus, derfor kan man bruge gulvrist i brusekabine som "skyllested". Dette sparer at ringe til ham kloak-fidusen - og 800 kr. Go fornøjelse. Men jeg ville du se på cisternen, om man ikke kan graduere de 3 liter op til bare 4.
jan pedersen, fredericia (06-01-2008) 
Svar:
Hej,

tak for de mange svar.

Ud fra kloaktegning fremgå, at der skulle være et fald på 20 promilie. Ledningen fra badeværelset er ca. 24 meter lang til en rensebrønd - desværre går ledningen fra bruseren til sammen rensebrønd parallelt, så får ikke glæde af vandet herfra.

Jeg er stadig lidt på vildmark, men over-vejer at få kontrolleret om hældningen er korrekt, har blot ingen ide om hvem der kan foretage dette?

Forstoppelserne sker mellem toilettet og rensebrønden, mit gæt er nok nærmere toilettet. Da vandslangen de bruger for at rense bliver skubbet et stykke frem.

Jeg har bare aldrig hørt andre med et nyt hus have tilsvarende problem, men jeg er heller ikke ekspert på området.

Havde dog en forventning om, at der er taget højde for dette ren hældningsmæssigt når toilettet er vandbesparende, eller at der er et lovkrav herom.

vil samtidig bede om rapporten fra slamsugeren for, at se om han skulle at glemt at fortælle noget....


Mvh.

Allan






Allan, Aabenraa (06-01-2008) 
Svar:
24 meter er godt nok langt. Jeg vil vædde en cykeltur med min gamle bedstemor på, at der ligger en stump mørtel i røret
kurt Vredsted Hansen, gammel skagen (07-01-2008) 

Lille hul i vandrør - kan det lappes eller skal rør skiftes? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har konstateret et lille hul i et vandrør hvor der sprøjter/siver vand ud.

Kan man lappe det eller skal rør skiftes?
Peter, Lyngby (05-01-2008) 
Svar:
Hej.

Jeg er sikker på at du skal skifte hele røret.
Hvor gammel er huset?
Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
Man kan godt sætte en klemme på MEN det er kun en midlertid løsning der skal med andre ord skiftes et stykke rør.

Claus, kbh ø (05-01-2008) 

Mindste dybde/længde på væghængt toilet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa,
Jeg overvejer at ombygge badeværelset lidt, og vil gerne inkludere et væghængt wc i planen. Men det er et lille badeværelse, meget aflangt og ikke særlig bredt. Wc'et må derfor ikke rage så langt ud fra væggen. Jeg er nødt til at sætte en lille installationsvæg op, som vel er 30-40 cm? dyb, og dertil kommer så længden af det væghængte wc. Selvom det vel er noget kortere end et alm. wc da cisternen mangler, tror jeg stadig det bliver lige på grænsen.

Er der nogen som kender et toilet som ikke rager så langt ud (uden at være beregnet til smølfer) ? Gerne noget af meget god kvalitet.

Hvor langt/dybt skal jeg regne med at det hele (installationsvæg + wc) er i forhold til et alm. wc?

Er der egentlig nogle regler for den slags?

Håber I kan hjælpe en amatør :-)
Jannick, København (05-01-2008) 
Svar:
her er der da et par stykker du kan kigge på.
http://www.lavprisvvs.dk
Andreas, Jebjerg (05-01-2008) 
Svar:
Hej,
Tak, men hvordan skal målene forstås f.eks. på dette her:
http://www.lavprisvvs.dk
Er det 49cm langt plus 20cm til installationsvæggen, eller 69cm plus installationsvæggen?

Bør man ikke også regne med nogle ekstra cm. til beklædning på væggen osv?
Jannick, København (05-01-2008) 
Svar:
Der er ingen forskel på dybden på hængetoileter og et helt "normalt" toilet.

Den instalationsvæg man laver fylder ikke mere end cisternen på et standard toilet og hængeskålen har samme byggemål som en almindelig toiletskål.
instalationsvægen fylder ca. 25-27 cm. kan dog fylde lidt mere alt efter placeringen af faldstammens toiletstuds.

Det eneste problem er at hængeskåle kan ikke fås i det man kalder en kort model. Den skål jeg kender der fylder mindst er Duravit, de laver en med et byggemål på 45 cm, er den ikke kort nok bliver du til at installere en normalt toilet så kan fås i kort model.

Nu ved jeg jo ikke noget om pladsforholdene i dit badeværelse, men det er da muligt, at du kan få plads til et hjørnestativ, så kommer dit toilet til, at stå skråt og som følge heraf fylder det mindre ud i rummet.
Du kan se lidt om hjørnestativer på disse 2 links:
1. http://www.lavprisvvs.dk
2. http://www.lavprisvvs.dk
Claus, kbh ø (05-01-2008) 
Svar:
En "lille" rettelse :o)

Der skulle have stået at Duravit skålen fylder 54 cm og ikke 45 cm som der stod.

En "ubetydelig" slåfejl :o)
Claus, kbh ø (05-01-2008) 
Svar:
Hej, tak for dit svar. Men hvis Duravit''ten er 54cm er ifø''en på 49cm vel bedre.

Hjørnemodellen duer desværre ikke, da badet er i den ene ende af rummet og døren i den anden. Rummet er kun ca 120cm bredt - derfor problemet. Det nuværende alm. wc rager ca 67cm ud fra væggen, så man skal ikke have for lange ben :-)
Jannick, København (05-01-2008) 

Inddækning af rør mm ICOPLA monarperm 1000 undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har "leverandøren" til at lave mit tag - nu på 5. måned. Inddækninger af udluftskanaler/gasskorsten/bræneovnsskorsten på undertaget er ikke foretaget korrekt eller slet ikke. Der er ingen i virksomheden der kender til dette og jeg har sendt vejledningen flere gange. De har ved udluftningskanaler lavet et kryds så man kan se ud på tegl og det hænger og flapper.

Er det ikke korrekt at der skal særlige membraner mm så det er tætsluttet uden at sidde og flappe! Skal man ikke følge vejledningerne?

Det skal nævnes at gasfyret gik i stykker (50.000) og VVS siger at det skyldes en hel forkert inddækning med isolering i aftrækket og en løs skorsten.
Søren, Fredensborg (04-01-2008) 
Svar:
Få en bygningssagkyndig til at give dig et tilbud på en komplet byggestyring. Det er vist på tide.

hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Skorsten gennemføringerne laves via inddækninger / afvandingsrender osv..

Alle rør skal laves med en Monafolgennemføring, det løfter undertaget op mod lægterne, og leder vandet uden om hullet i undertaget.

Denne gennemføring er lavet til et preisoleret aftræksrør, som så passer helt op i taghætten.

Har svært ved at forstå de ikke kender til det, er det ikke dem der har anbefalet det undertag der er lagt, og har en vis erfaring med det, jeg bruger da generelt kun produkter jeg kender og står inde for.

Gennemføringen er ikke lavet korrekt , og skal selvfølgelig udbredres, at fagfolk kan levere sådan noget sjusk kan jeg simpelthen ikke forstå, du havde ingen referencer du kunne tjekke inden du besluttede dig for at bruge det firma , lyder som om de slet ikke aner hvad de laver , og tvivler på der er nogen faglige stolte folk i det firma.

Jeg er totalt uforstående overfor at sådan firmaer faktisk kan finde arbejde....
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
tak for svar

ja de har ved udluftningskanaler efter lang tovtrækkeri sat monafol rammer på men ikke hævet det som anvist og istedet skubbet det ned samt ikke lappet rundt om så der er flapper af undertag og hul. Når vandet kommer vil det blive ledt i hullernes retning

De har ikke forstået hvorfor det skal på og effekten heraf.
Søren, Fredensborg (05-01-2008) 
Svar:
Ja, det lyder ikke lige som om det er noget de laver til dagligt, jeg ville klart få gået det hele igennem, for der er sikkert flere ting som ikke er uført korrekt.

Hullerne skal ikke lappes, det holder ikke, der skal lægges en ny bane undertag i op til nærmeste overlæg eller over rygningen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
TAK du er guld værd. Det lyder til at du ved præcis hvad du gør - det er skønt at læse efter at have siddet med vejledninger og sammenholdt med det udførte arbejde over en længere periode. Hvad burde jeg gøre - bede dem om at rette op - igen igen - gå til byggerriets ankenævn eller hyr! Jeg burde vel have en som dig til at gå taget igennem så du kan afslutte og rette op! Afleveringen er udskudt da jeg mener at de ikke er færdige men deres advokat forslår at vi laver skønsforretning via byggesagkyndig og afslutter ved at jeg får en anden til at afslutte taget!
Søren, Fredensborg (05-01-2008) 
Svar:
Få en til at gå taget igennem, tage en hel masse billeder af tingene som der skal rettes på, og evt. lave en rapport over problemerne, få så lavet en aftale med firmaet om hvordan og hvorledes det skal afsluttes, det bedste for dig ville klart være at tilbageholde det beløb det koster at få et andet firma til at rette fejlene for, men ikke sikkert de går med til det, men tingene skal som det mindste bringes i orden , før de sidste penge falder.

Så er det jo bare op til dem, om de selv vil bruge utallige forsøg på at lave tingene, eller "nøjes" med den mindre betaling, også lade andre færdiggøre tingene, sidste nævnte er jo nok foretrukket hvis ikke de selv har folkene der kan klare det, men også et økonomisk tab for dem jo.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 

Vandintrængen ved VELUX vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået lavet tag af "leverandøren". Estimeret tid var 3 uger men nu er det på 5. måned da et hold østtyskere ikke vidste hvad de lavede og et hold polakker har rettet op. Alle Velux vinduer var lavet forkert og manglede inddækninger. Polakkerne tog 4 af dem ud og mangler det 5. som de ikke vil tage ud. De har lavet inddækninger men når jeg kigger på afstanden til teglene er den langt under de 4 cm.

Problemet er at vi nu har vandgennemtrængning nederst ved det 5. vindue de ikke har taget ud.

Kan det være afstanden på de 4 cm!

Er det ikke meningen at man skal overholde kravene!
Søren, Fredensborg (04-01-2008) 
Svar:
Få en konsulent fra Velux ud at se på skaderne.
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Tyskere og polakkere.... du havde ikke mulighed for at finde et firma med Danske håndværkere der faktisk ved hvordan et veluxvindue skal monteres, jeg mener det ved de fleste 1 år´s lærlinge da, så svært er det heller ikke...

Der er endda brugt tegninger i stedet for tekst i beskrivelsen, det kan faktisk NÆSTEN ikke gå galt.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
..når man leger med ilden risikerer man at blive brændt..
Søren Pedersen, Nordsjælland (05-01-2008) 
Svar:
Søren nu har jeg læst om alle dine problemer på snart hver eneste side i dette forum. jeg vil anbefale dig at du kontakter en advokat og en byggesagkyndig. for det firma du har brugt er jo helt klart ikke egnet til opgaven
fg, odder (07-01-2008) 
Svar:
Hej Søren

Nu kan jeg se at du har udskiftet navnet med leverandøren. Jeg har et tilbud fra den leverandør hvad vil du råde mig til.
Jan, Sjælland (06-02-2008) 
Svar:
Hej Jan

UNDGÅ det firma, har været inde hos Søren og se det de har lavet, nu her efter 8-9 opfølgende besøg af deres håndværkere , er tingene desværre stadig ikke ordnet, de har simpethen ingen faglig viden om hvad de laver, og selv med udførlig beskrivelse på hvordan det skal laves, magter de det ikke.

Søren har heldigvis valgt at gå videre med sagen nu, mange havde nok efter så langt tid, og så mange møder og gentagne forsøg på at få rettet tingene forgæves og trusler fra deres advokat nok givet op, men heldigvis er Søren ikke sådan lige at knække, og han går nu videre med sagen af de rette veje.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (17-02-2008) 

Afkortning af oprindelige spær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har de sidste 5 måneder fået lagt tag af "leverandøren" (estimeret tid var 3 uger). De første 7 uger var der et hold østtyskere som ikke vidste noget om at lægge taget og det måtte lægges om af en flok polakker.

Østtyskerne har afkortet alle spær så tagrenden er 40-50 cm højere oppe end tidligere. Det betyder at vi nu har en kant hele vejen rundt som er meget bred - 2 brædder - og det ser forfærdeligt ud. Det er ikke jf. nogen aftale at de skulle afkorte spær og tilmed lave Danmarks breddeste kant. Afkortningen betyder også at taget sidder længere inde end tidligere og går nu ikke ud over et halvtag så der kommer vand. Det har både arkitektonisk som praktisk betydning.

"leverandøren" mener ikke at der er noget galt og det blot er de ekstra spær på 10 cm som gør udfaldet. Dette passer ingen steder. De HAR afkortet spærenderne.

Er der nogen som kan give mig et råd på denne front.

Spørgsmålet er om det er almindelig procedure at afkorte spær uden kundens accept og viden herom! Huset er et gulstenshus fra 1949 med røde tegl ca. 180 m2 tag.

Skal jeg gå i Ankenævnet eller søge direkte om erstatning.

Det skal nævnes at den nederste række tegl vipper op i den ene side af huset da lægter og afstande åbenbart ikke er ens.
Søren, Fredensborg (04-01-2008) 
Svar:
Hvis du ikke er tilfreds med arbejdets udførelse starter du her:
http://www.byggaranti.dk
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Det er ikke normalt at afkorte på spærene med mindre det er aftalt, eller taget ændre fra skjulte tagrender til synlige tagrender, længden på taget ændrer jeg kun hvis det er eneste måde jeg opnår en tagflade der går op i hele tegl og det oplyser jeg da altid til byggeherre, kan være nødvendigt med nogle vingetegl, eller kan det normalt reguleres i lægeafstanden , MEGET få tegl hvor det ikke kan rettes i lægterne.

At den nederste række tegl "vipper" er tegn på at tagfoden her de heller ikke haft helt styr på, de har generelt ikke forståelse for hvad de foretager sig, alt deres arbejde bør eftergåes af en sagkyndig.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
det er mig igen - tak for svar. Med afkortnig mener jeg vinklen. Det tyder på at det omkrig tagfod gør at det hæver sig meget mere end 10 cm ved tagfod og afkorter vinklen. Det gør at denne kant aldrig er set breddere.
Søren, Fredensborg (05-01-2008) 
Svar:
Tagfoden skulle gerne kun blive ca.3 cm højere end før, nemlig det klemlisterne og undertaget fylder , lægterne er jo nogenlunde samme tykkelse, så heller ikke noget problem.

Det er ikke fordi der er udfært opreftnign eller efterisoleret, og derved påforet på alle spærene ?
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
Også mangler man igen en mulighed for at redigere i ens indlæg.

Skulle have stået udført opretning , og ikke det sludder der står...:)

Breden/højden på sternen , kunne jo laves mindre ved at skære spærenes ender vinkelret eller endda med smig bagud , hvis den er udført lodret.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
jeg har pisket videoerne igennem og kan se på en sekvens jeg har taget hvor de har banket mursten ned omkring spær for at få plads til forhøjningen (de ikke har muret op som aftalt da de mener at det er en form for ventilation - det er de vist ene om at mene). Her kan jeg se at spærret er hævet nok de 10 cm men tagfoden er først et tyndt brædt 1-2 cm cirka - så en tværgående liste 3-4 cm cirka - så nogle lag fineragtige ting på 4-6 cm. Ialt er det er højere end spærforhøjningen.
Søren, Fredensborg (05-01-2008) 
Svar:
Tagfoden skal være højere end spærene, skal faktisk være helt præcis en tagstens tykkelese højere i forhold til overkant lægte , dvs. en 63mm + 1 x tagstenstykkelse over spærene.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 

Oras blandingsbatteri - udskiftning af topstykke... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Hej,

Som I kan se længere nede (tak for alle de gode råd), kæmper jeg med mit Oras badeværelse blandingsbatteri, hvor bruseren drypper en del. Blandingsbatteriet ser således ud:

http://images.fotopic.net

Jeg har nu fået fat i et nyt topstykke/spindel som skulle kunne stoppe drypperiet. Der fulgte desværre ingen tegning ved, men jeg fandt denne illustration på Oras's hjemmeside:

http://webapi.oras.com

Der er tale om det der hedder "SERVICE 4" på første side. MEN! Jeg kan simpelthen ikke fatte hvordan man får grebet af. Det kan da ikke være "rå vold" der skal til - eller er det?

Klaus

Klaus, Hjerm (04-01-2008) 
Svar:
Brug aldrig vold!! Benyt et større stykke værktøj...
Arne Algevind, Frikøb (04-01-2008) 
Svar:
Jamen hvilket værktøj? Jeg kan ikke finde skjulte skruer eller noget grebet. Skal de bare hives af? Det var her jeg var ved at blive voldelig ; )
Klaus, Hjerm (04-01-2008) 
Svar:
det er ikke noget med at du skal holde den grønne knap inde og skrue den HELT ned ( eller op ) og hive den op SAMTIDIG med knappen holdes nede ??? Du er SIKKER på der ikke sidder en lille umbrako skrue ?? evt. kan du se en lille revne som indikerer at selve den runde er et dæksel der kan tages af...
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:

Så fik jeg faktisk grebene af! Og der er tale om kontrolleret vold, da grebene faktisk bare skal hives af med låseknappen nedtrykket. Men nogle års kalk og snavs gør at det kan være meget svært at få dem løsnet.

Klaus
Klaus, Hjerm (09-01-2008) 

fjvr ventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan kan en returventil sikrer varmen på feks 20 gr på en gulvvarme,hvis fremløbstemperaturen er ca 45 gr.de 45 gr kommer jo først ind i gulvarmen,
steffan, kbh (04-01-2008) 
Svar:
Ved at regulere hvor mange liter af det 45 grader varme vand der kommer igennem. Hvis den kun lukker 1 liter ind, vil den hurtigt afkøles og gulvet virke koldt. Det er præcis det man bruger en termostat til.
Arne Algevind, Frikøb (04-01-2008) 
Svar:
det kan den heller ikke, den kan kun regulere returtemperaturen, men man kan montere en blande shunt, den sikrer en ens varme på hele gulvet.
kp, vordingborg (04-01-2008) 

Isolering med skum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.. Er der nogen der ved hvordan man evt. bedst isolerer en gammel 1200 L. olietank så den er godt isoleret ?? Jeg har nu 200 mm. rockwoll omkring den, og en 22 mm spånplade kasse.... Prøvede engang at ville isolere en mindre tank med skum.... TOTALT umuligt....Det var et totalts svineri.. har nogen erfaring med sådan noget ?????
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:
det har jeg endda særdeles gode erfaringer med.Lav en trækasse af træplader. rundt om tanken, så der er 40 cm fri mellem tank og kasse hele vejen rundt. lad overkant af kassen gå 80 cm over overkant tanken. Er der lidt revner og huller ,får de lige lidt bygningsskum. fyld det op med flamingo kugler. Meget gerne med flamingo kasser, der er brækket i stykker. Endnu flere flamingokasser endnu billigere bliver det. jeg går ud fra det er til en akkumoleringstank. Jeg fyrede mine 1200 l, op i sommers til 90 gr. Slog over på elvarmen, og lukkede af for tanken. 24 dage senere var der stadig 60 gr. varmt vand oppe ved toppen af tanken. Altså en brusebad i 24 dage gammelt varmt vand. tanken står på loftet og alle rørføringerne går op nedefra. Og det er let at lave.
knud, skjern (04-01-2008) 
Svar:
Hvorfor vil du isolere olietanken ?
Per M., 2950 Vedbæk (04-01-2008) 
Svar:
Jeg kan se det er dig med de 18 m frem og retur. Der kan du jo lave samme nummer. Lav en lang kasse af gips eller træplader langs med rørene. Bare lad det lamel isolering sidde. skaf en masse fl. kasser og nogle kugler. Læg en plade hen over. Så er der ingen vindafkøling , Men masser af stillestående luft. Jeg garanterer for det har en god effekt.
knud, skjern (04-01-2008) 
Svar:
det kan jeg måske godt se fidusen i..... men måske ikke med gl. flamingo kasser der skal brækkes i stykker.... det skal vist være meget små stykker for ikke der skal være for meget luft imellem..... Men det jeg mente med skum var nu PU skum / byggeskum.... tager man sådan en præisoleret tank eller beholder er der jo faktisk ikke ret meget mere end en 3 -6 cm skum i dem, og de er jo vældig godt isoleret... det MÅ da kunne lade sig gøre at lave selv.... det er bare lige med at finde en metode... Da jeg prøvede det sidste gang, prøvede jeg med poser, kasser osv. osv. med det virkerde sgutte rigtigt... Ved godt det også bliver rimelig dyrt, men det gør det sgi også hvis man skal ud og købe de der krøjer / flamingo kugler.....
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:
Hr. lars Plovmann, skive (04-01-2008)
Må vi så få at vide hvorfor du vil varmeisolere olietanken,
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Mr. H.Pox :-D Okay... Er du klar :-D

Jamen det er da fordi jeg har / bruger en 1200 L. olietank til Akkumuleringstank til mit fyr :-D Og jeg er igang med en gang optimering på varmeområdet :-)

Jeg har ALT for stort varmespild både ved tank, rør og pumper og det vil jeg ha ordnet... Mit fyrrum er i en lade, de der 18 - 20 m. fra stuehuset...

Det er såmænd bare derfor :-)
lars Plovmann, skive (05-01-2008) 
Svar:
Jow. Det er altså ikke fyringsolie du har i tanken?
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
nejjj det er det jo ikke ....en akkumuleringstank er jo en opbevaringstank man bruger til at opbevar det varme vand fra sit varme anlæg...... så man ikke skal fyre hele tiden ....
lars Plovmann,, skive (05-01-2008) 
Svar:
Det er netop det der er fidusen. Endnu flere fl,kasser endnu billigere. de huller der bliver, som du skriver,fylder du jo op med lidt fl.kugler. Jeg tror heller ikke det er helt billig at give den en gang pu-skum. Jeg har set det gjort.
Jeg ved en der har 5 m3 flam. granulat liggende . Han har haft en maskine der smuldrerde fl. kasser op i atomer. hans tlf. 22115368 . Det kan du sikkert få billigt.
Nå, men jeg har, som du kan læse , gode erfaringer med det jeg har gjort. Og det er hermed givet videre.
knud, skjern (05-01-2008) 
Svar:
isolering med skum må da være muligt , slet ingen der ved hvordan??
j larsen, Hammel (14-01-2008) 

Ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I forbindelse med tilstandsrapport på mit hus har jeg en K1 som er ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl. Jeg kan fortælle at jeg har en skalmur som jeg kan se ned i når jeg står på en stie. På mine svigerforældres hus har de en metalskinne mellem gavl og skalmur plastret til med mørtel. Er det framgangsmåden og hvad for en metalskinne skal jeg have fat i ?
Thomas Meier, Kastrup (04-01-2008) 

ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I forbindelse med tilstandsrapport på mit hus har jeg en K1 som er ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl. Jeg kan fortælle at jeg har en skalmur som jeg kan se ned i når jeg står på en stie. På mine svigerforældres hus har de en metalskinne mellem gavl og skalmur plastret til med mørtel. Er det framgangsmåden og hvad for en metalskinne skal jeg have fat i ?
Thomas Meier, Kastrup (04-01-2008) 
Svar:
Der må jo pjaske en masse vand ned i den hulmur.
Du skal monterer et profil, enten aluminium som vedhæftede, f.eks. facadeprofil el. Z-profil el lign. (Købes i byggemarked)
Eller lad en blikkenslager bukke et profil i zinkplade.
Endelig er der måske den mulighed at du flytter gavlbeklædningen frem/ud så den dækker murværket bedre.
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Helt enig med Hpox , så lavet et afdækningsprofil til at begynde med, og ved udskiftning af gavlbeklædningen senere, så få rykket gavlen ud til murværket.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 

Undgå maling sprækker på profilbrædde-loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

jeg skal til at male et større profil-loft som har været malet før. Jeg har spartlet alle revner og knasthuller med kemisk træ og slebet det.

Andre steder hvor vi har profillofter sorækker malingen hvor brædderne er samlet når temperaturen ændrer sig i rummet, og der falder (meget)tynde strimler maling af. Det ødelægger jo finishen lidt når man har gjort sig umage :)

Kan man lægge en fuge af en art i samlingerne for at undgå dette, eller bruge noget andet end standard loftmaling?

mvh
Brian
Brian R., Holbæk (04-01-2008) 
Svar:
Brædderne "arbejder" alt efter luftfugtigheden, altid, så du må bruge noget maling som "følger med"
Det er et godt tidspunkt at male nu hvor luftfugtigheden i det formodenltlig opvarmede rum er lav og brædderne "så små som de kan blive"
At fuge samlingerne vil være "over-kill"
hpox, Århus (04-01-2008) 

Gulvbrædder og vandskade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Da jeg ville lukke luft ud af radiatoren i soveværelset i vores lejlighed kom jeg til at dreje den lille ventil for langt og der fossede sort vand ud. Vi fik efter nogle minutter kontrol over det, skruet ventilen på igen, og tørret vandet op, men der var trængt vand ned mellem fugerne på vore gamle plankegulv.

Vi har luftet godt ud, men her 3 dage efter er plankerne begyndt at bue opad i siderne.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:

1. Skal jeg foretage mig noget for at affugte rummet eller lign eller tørrer det af sig selv?

2. Vil brædderne blive lige/mere lige igen når der er helt tørt nedenunder?

3. Hvis der skal skiftes gulvbrædder, kan jeg så få det erstattet af mit forsikringsselskab?

Tak for hjælpen og et godt forum!
Lars K, København (04-01-2008) 
Svar:
Så mange liter vand er der nok ikke kommet ud af det lille hul , så fik i tørret det meste op med det samme, skal resten nok kunne tørre ud af sig selv.

Brædderne lægger sig nok lidt når de har smidt fugten helt, alt efter hvilken gulv det er, er det en Junkers parket så lægger det sig ikke ned igen, men er det et massivt fyr gulv, så skal det nok lægge sig lidt igen, ellers kan det jo slibes let hvor det har rejst sig, alt efter hvordan det er behandlet ( Olie , Lak , Lud )

Du kan da godt prøve at kontakte din forsikring, det er jo et hændeligt uheld , men om de vil dække tvivler jeg faktisk på.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 

utætte granitfliser i brusenichen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået en helt ny lejlighed med kinesiske granitsten på badeværelsesgulvet og i brusenichen.
Nogle af fliserne bliver ikke tørre, men forbliver mørke og tilsyneladende våde.
Nu har jeg undladt at bruge brusenichen og ladet gulvfliserne tørre i 14 dage og gulvet er nu fint tørt og blank.

Skanskas medarbejder siger at gulvet ikke er utæt, og at det er et æstetisk problem. Kort sagt så må vi finde os i det, da det er et problem i mange af deres badeværelser.

Nu er jeg igang med at søge råd og vejledning til at mætte stenene og fugerne, så dette besynderlige problem kan afhjælpes.

Jeg vil være taknemmelig for et råd.



R. Bock, København S (04-01-2008) 
Svar:
et godt råd kunne være en god bog og en stol mens du sidder og ser dine fliser tører.
werner, kbh (04-01-2008) 
Svar:
Hej.
Hvad, de sten som er våde, ligger de op mod et afløb ?
Poul E Vittrup, Pandrup (04-01-2008) 
Svar:
Ja hele den halve række fliser der ligger op mod afløbet bliver våde og mørke. Man skulle tro at de ikke var imprægneret eller behandlet. Og endvidere i et hjørne af brusekabinegulvet er der også vådt og et andet sted er der vådt et stykke opover og udover kanten ud på selve badeværelsesgulvet.
Bock, Kbh (04-01-2008) 
Svar:
Prøv at banke let på dem. Hvis de lyder hule er det fordi de har sluppet underlaget, vand trænger så ned i hulrummet og holder flisen(erne) fugtige i længere tid.
Arne Algevind, Frikøb (04-01-2008) 
Svar:
Hej igen.
Natursten er ikke tætte, de er faktisk åbne som en si.
Fordi dine gulvfliser bliver våde, er de med stor sansynlighed er lagt med et ekstra lag fliselim, pga. en lunk i gulvet. Det gør at der kan stå vand under flisen.
Granitfliser skal mætnes som en massiv borplade, med f.eks. bivoks, som du kan købe hos en stenhugger.

Poul E Vittrup, Pandrup (04-01-2008) 
Svar:
Ja hvis jeg banker let på fliserne, så lyder det lidt forskelligt.

"granitfliser skal mættes som en massiv bordplade med bivoks"
Jeg har fået flere gode ideer angående mætning:
1. Bivoks der kan købes hos en stenhugger Det lyder ret sandsynligt for hvem har set en våd gravsten. De fremtræder da altid blanke og glatte. Hvis der overhovedet kan drages en sammenligning mellem et badeværelsesgulv og en gravsten.
2. Mætning af en grød af sæbespåner. Men så bliver fliserne jo våde?
3. Stensæbe fra Silvan som man vanskeligt kan arbejde med fordi det skulle fedte og smører man for meget på kan det vanskeligt tages af igen. Det skulle smøres på med en fnugfri klud.

Foreløbig tak for svarene. Jeg vil kontakte en stenhugger.
Bock, Kbh (05-01-2008) 
Svar:
Kinesisk granit er som regel DÅRLIG granit.
Husk at tale med en stenhugger.
IKKE nødvendigvis et stenhuggeri, da de fleste ikke engang har en stenhugger ansat.
Et godt råd....Nordiske granitter suger sjældent vand.
V i stenhuggere polere vores sen helt op og voks er IKKE nødvendigt,kun lid olie til at mætte kullene i stenen.
Filips sten & billedhuggeri, www.filips.dk (29-01-2008) 

Saksespær og Manzardspær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg ville hører om der er nogen der kan hjælpe mig med hvordan man kan lave et saksespær og manzardspær, jeg går på en teknisk skole og skal derfor bruge det til et projekt, Manzard spæret skal være 1.50 bredt og 91.8 højt, og saksespæret skal være 1.50 bredt også. Tak for hjælpen på forhånd :)
Peter Hansen, Frederiksberg C (04-01-2008) 
Svar:
Går du på en teknisk skole, så skulle det jo være mulight at finde en faglærer der kan hjælpe dig, eller har jeres bibliotek tømrer uddannelsens fagbøger, der kan du også finde hjælp til ovenstående spørgsmål.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 

Her vises 10969-10993 indlæg ud af 31817.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »