» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6292.   « Forrige 25       Næste 25 »

Nyt toilet, grim emalje? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Købte i December et helt nyt toilet (Sanindusa Grand deluxe i Silvan) Nu er emaljen under vandoverfladen allerede meget svær at gøre ren.

Vi har 2 små børn som har værelser tæt ved badeværelset og har let ved at vågne. Derfor rykker vi ikke ud når vi er ude at tisse om natten men venter til om morgenen. Spørgsmålet er så om dette kan have indflydelse på emaljen?

Er det noget der "slider" på emaljen eller bliver den så god som ny når vi får den renset ordentligt? Hvor hvis det skyldes den manglende skylning og det kan gøres helt flot igen er der ikke noget problem.... Hvis det derimod skyldes dårlig kvalitet af emaljen synes jeg godt nok 3 måneder er kort tid at have et flot, nyt toilet inden det ser ud som nu.
Christian B, Grindsted (21-03-2010) 
Svar:
Nu er Sanindusa vist i discountklassen, men så ringe er det nok ikke.
På den anden side er overfladerne nok ikke superglatte som på dyrer mærker.
Jeg er næsten sikker på at det bare er kalkaflejringer.
Prøv at hælde en god sjat "MinusKalk" eller tilsvarende produkter i toiletter.
Forudsat at emalien kan holde til det. Der må være en rengøringsvejledning et sted. Hvad siger Silvan om sagen. Der er iøvrigt stadig garanti på toilettet.
Rolf Birkeballe, Vejle (21-03-2010) 
Svar:
Jeg har ikke snakket med Silvan endnu. Ville lige høre andres mening om tingene først... Vi har renset det en gang for en måneds tid siden men det komemr hurtigt igen.
Christian, CBak@stofanet.dk (21-03-2010) 
Svar:
Hvis det er kalkaflejringer skal der afrenses langt oftere. Måske en gang om ugen. Eller ved brug af kalknedbrydende rengøringsmidler ved den daglige rengøring.
Rolf B., Vejle (21-03-2010) 
Svar:
Jeg ved ikke om det er kalkaflejringer, det er ihvertfald beskidt.

Men kan det manglende skyl om natten være årsagen?
Christian, Grindsted (21-03-2010) 
Svar:
Hej

Det er netop en af de årsager til nogle toiletter kan købes til spot priser i byggemarkeder.
Eksempelvis laves Ifø Cera med meget ringe eller slet ingen glassering i vandlåsen hvorpå aflejringer netop er meget svære at få af.
Den eneste måde at holde det på er jævntlig rengøring og masser af knofedt.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (21-03-2010) 
Svar:
Prøv at kigge på sanindusa's hjemmeside www.sanindusa.pt eller på www.occoi.com du kan der finde en rengøringsvejledning
, København (09-06-2010) 
Svar:
Hallo.
Det er bestemt ikke et discount toilet!!!! Hvilket toilet sidder du på Hr? Et der er dyrere end på Occois hjemmeside, der er ene importør i Danmark af disse portugisiske spansk designede vintage møbler. Et sanindusa toilet løber rask væk op i 3665 kr.
Men urin indeholder syre. Det burde i sig selv sige nok om emaljen syres væk af urin der får lov til at være i kummen hele natten.
Vi begyndte med at købe et toilet samt håndvask på søjle til vores badeværelse nede i vores kolonihave. Der står det et helt vinterhalvår og det var bare ikke til at se.
Er bange for toilettet har taget varigt skade pga. forkert brug.
lilian larsen, Aalborg (13-02-2012) 


VÆG forhøjes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har lige købt kolonihavehus hvor der er en lav tilbygning,kunne godt tænke mig at rive taget ned og forhøje væggene,men hvordan forhøjer jeg hjørnestolperne?? På forhånd TAK......
Lars, Glostrup (19-03-2010) 
Svar:
Med en træstolpestrækker.
Lasse Lodret, Ligeud (19-03-2010) 
Svar:
Kan du ikke bare forlænge væggene til den nye højde...?

Lidt flere informationer eller billeder ville måske forklare bedre hvad du mener med hjørnestolperne ?

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-03-2010) 
Svar:
Ja, brug en træstolpestrækker eller en tagforlænger - men de kan kun købes i colli 12 stk...
Hø i, træskoene (20-03-2010) 

bestilling af vinduer og dører Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal have bestilt nogle vinder og dører, men er i tvivl om hvor jeg skal gøre det?
Har kigget på nogle sider på nettet, og er bla faldet over vinduespladsen.dk
Er der nogen som har gode og dårlige erfaringer med dem?

Eller er der nogen som kan anbefale et godt sted med rimelige priser?

Philip
Philip, Nærum (19-03-2010) 
Svar:
Jeg kan da anbefale dig at købe KPK vinduer.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-03-2010) 
Svar:
Der er på det danske marked mange gode vinduer og døre, men det kan betale sig at undersøge markedet og opstille nogle krav til den kvalitet som man ønsker at få pris på. Kaludabyg anbefaler KPK og er kvalitets mæssigt ok. Pris mæssigt kan det godt lade sig gøre at finde producenter som leverere en kvalitet lige lidt over KPK til samme pris.Nu skriver du ikke noget om hvilket materiale de skal være i, men det kunne måske være en idé af finde et vedligeholdelsesfrit vindue, og det kunne være en træ/ alu løsning. Koster dog lidt mere, men kræver ingen trælse sommerferier med at male vinduer.
Du kan med fordel tage kontakt til Dansk Vinduesrådgivning www.davir.dk, som kan hjælpe dig igennem de mange spørgsmål.
Tag evt. forbi Byggecentrum i Ballerup
CW døre og vinduer, Kastrup (19-03-2010) 
Svar:
Tak for de hurtige svar og de gode råd :o)

KPK har jeg kigget på, men de er noget dyrere end de andre. Koster næsten 2000 kr mere pr vindue
af de mindste af vinduerne jeg skal bruge. Skal bruge 12 vinduer og 3 dører.
Jeg skal bruge bondehusvinduer og havde dog tænkt mig at bestille i malet fyrtræ.

CW- vinduer og dører i malet fyrtræ, er de ikke også mere eller mindre vedligeholdelsesfrie?

Men hvis der er nogen som har erfaring med vinduespladsen.dk, vil jeg gerne høre nærmere.
Philip, Nærum (19-03-2010) 
Svar:
Jeg tror, at jeg snart mange gange har svaret på tilsvarende spørgsmål.
Min anbefaling vil altid være at starte med at undersøge om producenten er medlem af DVC ordningen. Så er man ihvertfald garanteret en vis minimums kvalitet, og at der føres kontrol med producenten.
Derefter vil jeg anbefale at få tilsendt en referanceliste (kan evt. også findes på producentens hjemmeside) Prøv at få kontakt til nogle af de steder hvor der sidder vinduer/døre fra samme producent.
Personligt foretrækker jeg produkter fra vores lokale producent Tommerup Vinduet (www.tommerupvinduet.dk) fordi jeg her selv kan komme og følge med i produktionen og evt. kontrollere undervejs.

Forøvrigt er der ingen vinduer/døre der er vedligeholdelsesfrie ! Trævinduer må forventes af skulle males, eller ihvertfald eftergås, med 5-7 års mellemrum. Men her kan du også få en drifts- og vedligeholdelsesvejledning fra producenten.
Desværre har jeg efterhånden set en del husejere, som har købt et "billig produkt" og efter få år står med begyndende råd, "bløde" hængsler osv. osv.
Kort sagt - i vid udstrækning får du hvad du betaler for.
Jakob Rasmussen, Tommerup (20-03-2010) 
Svar:
Som Jakob skriver, så har mange måtte erkende de har købt for billigt.

Søg lidt om CW vinduer og se om du kan finde nogle referencer, jeg personligt ville ikke købe alt for billigt, vi hører rigtigt tit at folk har fået billige vinduer der ikke holder særligt længe, er piv utætte og som dårligt kan åbne og lukke efter et par år, fordi partierne skrider fra hinanden.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-03-2010) 
Svar:
Alle dører og vinduer hos vinduesplansen.dk er DVC-mærkede og under kontrol af Teknologisk Institut, så det ser jo fornuftigt ud.

Hvad er for billigt?
Et lavenergi 2-fags sidehængt med 6 glas, som måler b. 115, h 101 i fyrretræ med smalle sprodser, maling; hvid ral, 1 bundglasliste i hvid alu, 1 udluftningsventil, not i bundkarm koster hos vinduesplades.dk 3.189 kr. som et vintertilbud. Normal pris er vidst ca 3.500 kr.

Men jeg kører forbi og snakker med dem. De har udstilling i Skovlunde, så kan jeg forhåbentligt blive lidt klogere :o)
Jeg vil også undersøge nogle af dem i henviser til.

Tak igen, og fordi i lige vil bruge jeres tid her




Philip, Nærum (20-03-2010) 
Svar:
Jacob Ramussen, Tommerup!!
Jeg tror, at jeg snart mange gange har svaret på tilsvarende spørgsmål.
"pudsigt, link lige til nogle af dine svar" ses ikke umiddelbart, du har
været her før??
realisten, danmark (20-03-2010) 
Svar:
vinduespladsen sælger vinduer som lever op til DVC kravene, men DVC´s krav må opfattes som laveste fællesnævner, det er eksempelvis nok at 40% af træmassen består af kernetræ, vælger du KPK er andelen af kernetræ minimum 90 og med Idealcombi er kerneandelen minimum 97% (100% på udadvendte flader)

hvad med knaster ? kan du lide brune pletter på vinduerne, for det kommer der med garanti når du handler "billigt"

når KPK eller idealcombi kvalitetssorterer træ, så bliver omkring 30% skåret fra pga. knaster og harpikslommer (derfor koster vinduerne lidt mere en "billigvinduer")

hvis de 6 glas er med ægte prosser så er dit varmetab betydeligt højere end hvis du vælger et vindue med energisprosser !

som en anden nævner, så smut en tur i Byggecentrum og kør forbi Idealcombis udstilling i Hvidovre, når du alligevel er ude at køre - man skal ikke have gået i skole i ret mange år for at kunne se forskellen.

der er ingen steder du får mere end du betaler for !
Byggemand, Bob (20-03-2010) 
Svar:
Pudsigt så mange meninger Realisten har om sitet, men alligevel ikke kan lave en søgning eller vælge en katagori af spørgsmål.
Jeg fandt med få klik 3 eksempler på mine tidligere besvarelser vedr. vinduer/døre, DVC ordningen osv.

Men tidligere i debatten kan vi jo læse et indlæg fra Realisten, som mener at vide at de fleste spørgsmål og svar er konstruerede.
Nu har jeg med jævne mellemrum besvaret spørgsmål her de sidste år, så det kan let afvises.

Og så helt ærligt ! Hvis man ikke kan bidrage med noget positiv, så kan man da i det mindste lade være med at skrive noget.

Jakob Rasmussen, Tommerup (21-03-2010) 
Svar:
Tak, jeg har fået svar på mine spørgsmål. Jeg blev også lidt klogere efter at have været en tur forbi vinduespladsen :o)

VH
Philip
Philip, Nærum (21-03-2010) 
Svar:
Hvor bliver Bruno fra Davir af, - har du fået en kollega til at lave din reklamesøjle?
Jeg savner dine gode svar.

Philip, pas lidt på med elementer fra vinduespladsen, - du har vel set de mange knastgennemslag, da du var forbi.
kurt, - (22-03-2010) 
Svar:
Kurt det har jeg ikke lagt mærke til.
Producenten er Kastrup vinduer. De skriver i deres brochurer at knaster, revner og harpikslommer bliver skåret fra. Så de vinduer må vel være af en ok kvalitet.

Jeg har besluttet mig for ikke at vælge de billigeste, da de havde ret grimme sprodser og var af dårligere kvalitet. Så jeg har valgt dem som koster 1000 kr mere af et vindue på 115x95, så prisen ligger på 4.300 ca. Og ved køb af flere elementer får jeg en rabat på ca 5-10 procent- skal bruge 11 vinduer og 3 dører.

Philip, Nærum (22-03-2010) 
Svar:
Kastrup Vinduet laver også nogle udmærkede produkter, både i træ og i træ/alu.
Hvis du helt vil undgå knastudtræk så er du nok nød til at acceptere fingerskaret træ til karme og rammer.
Men harpiks er naturligt forekommende i træ, så sådan set er det kun et sundhedstegn.
Jakob Rasmussen, Tommerup (22-03-2010) 
Svar:
Tak for svaret Jakob Rasmussen :o)
Philip, Nærum (22-03-2010) 
Svar:
Fingerskarret træ?, måske, det koster dog en del ekstra, og så er der folk "på gulvet", som kan fortælle, at der anvendes en del "dårligt" træ, da der er materialespild ved skarringen.
Fabrikker må ikke bruge dårligt træ, men de gør det (sikkert) alligevel.

Det ved man jo ikke som almindelig kunde, - og så kan samlinger i skarringen med tiden slå igennem malingoverfladen, ser det pænt ud?
kurt, - (23-03-2010) 
Svar:
...DET ER RIGTIGT, KURT.

Der er en katastrofe med det der fingersamlet træ...!!!

Malingen knækker, og så har vi balladen..!!
Erling Petersen, Åbyhøj (23-03-2010) 
Svar:
Jeg står også for at købe vinduer og har måtte sande, hvilken urskov vinduesmarkedet er. Manglende regulation og manglende gennemsigtighed.

Jeg er nået frem til, at man klart kan handle for billigt.

Energi og Miljø styrelsen anbefaler følgende for vinduer:
U-værdi (evne til at holde varmen inde) for hele vinduet (ikke kun glasset) må ikke overstige 1,4.
G-værdi (evnen til at fange sollysvarmen) skal være > 70%
E-ref (samlede energibesparelse) skal være > -25

I min søgning har jeg mødt mange, der reklamerer med falske enten for høje eller lave værdier og flere, som slet ikke vil oplyse værdierne, før betalingen er fundet sted. Jeg har endnu ikke fundet det rigtige firma. Vinduer fra Vinduespladsen kunne, så vidt jeg kan husker, ikke leve op til ovenstående krav.

VH
M.Kjær

Jeg har endnu ikke lagt mig fast på hos hvem jeg vil købe, men
M.Kjær, Kbh (07-04-2010) 
Svar:
Vinduespladsen er så vidt jeg husker en del af koncernen JNA, og jeg kan ikke genkende at de skulle have samarbejde med Kastrup - men ok - jeg kan tage fejl.
Kjær - du skal kræve at der kommer u og g-værdier på dit tilbud ved forhandleren, vil han ikke, er han utroværdig.
Hav i bag hovedet at den gode kvalitet er den billigste i længden :-)
Du er velkommen til at kontakte mig, så skal jeg hjælpe dig gennem denne jungel.
CW døre og vinduer, Kastrup (09-04-2010) 

Isolering ved fritlægning af bjælker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at renovere overetage, og kunne godt tænke mig at fritlægge stolen og de understøttende bjælker. Mit problem er bare at jeg derved ikke får mulighed for at have særlig meget isolering på min skråvæg. Spærene er 150 mm, og der skal gerne være 5 cm luft mellem tag og isolering, derved har jeg kun 100 mm isolering tilbage at gøre godt med.
Som jeg kan se det er det heller ikke umiddelbart muligt at "bygge udenpå spærene", da jeg så vil komme til at dække størstedelen af stolen til.
Er der nogen der har prøvet noget lignende og kender en god løsning?
Grethe, Arden (18-03-2010) 
Svar:
Der findes ikke nogen god løsning.
Det eneste jeg kan finde på er at du gør remme og stolper delvis synlige. Altså fører isolering og beklædning frem til forkant af stolperne. Alt efter dimensiobner giver det vel en 120 mm mere.
Du kan osse vælhe at isolerer f.eks. gavle eller nogle af væggene langt mere en de optimale 250-300mm. Men sidstnævnte løsning er lidt uøkonomisk.
Endeligt kan du lave "falske" stolper og remme, Som jo kan placeres hvor man ønsker det.
Hans Sørensen, Rye (18-03-2010) 

brandsikring af løsdrifts stald Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil lave en lade om til løsdrift til hestehold.
For at få opbevarings mulighed vil jeg i den samme lade ligge et loft, der kan bruges som halm/høloft. Skal det brand sikres, når hestene aldrig vil være lukket inde, men have fri adgang til fold hele døgnet rundt i alt slags vejr?

Vivian Lund, Sakskøbing (17-03-2010) 
Svar:
Det skal det måske - afhænger af størrelsen på stalden og om hele stalden er til privat brug.
Husk at der skal søges om byggetilladelse til den ændrede anvendelse.
s.f., Varde (19-05-2010) 

Opsætning af nye lampeudtag i nyt hus med dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have sat ekstra lampeudtag op i mine lofter. Huset er fra 2009 og derfor med dampspærre. Elektriker siger at der kommer hul i dampspærren hvis de skal bore ud til nyt lampeudtag. Kan sådan en dampspærre ikke tætnes efter lampeudtaget er sat i igen?


Hr. vind, Odense (17-03-2010) 
Svar:
Jo selvfølgelig kan det det.
Det hedder tætningsring LK nr. 504R4226

http://www1.lk.dk

Jens, Odense (17-03-2010) 
Svar:
Du skriver jo ikke lige hvordan huset er konstrueret, og om man kan komme til på loftet osv, men der findes både loftdåser med membraner, tætningsringe og tape til at lappe ødelagt/opskåret dampspærre,men hvis det er et hus med uden loftrum, og der skal "fiskes" i lofter og vægge, så er det rigtigt at det godt kan være svært at lappe, men intet er jo umuligt!
Jon, Hillerød (17-03-2010) 

Væghængt toilet monteret på trævæg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal monteret en væghængt toilet på trævæg. Skal der have noget ekstra for at forstærke på trævæg - noget ekstra lægte? skal det være trælægte eller metallægte?
E. Christensen, Grenå (17-03-2010) 
Svar:
Bedste løsning er et sådant

http://www.karfa.dk
bb, horsens (17-03-2010) 

Bærende konstruktioner. Tagspær, markiser, etageadskillelser og søjler. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Bærende konstruktioner. Tagspær, markiser, etageadskillelser og søjler.

Med henvisning til de seneste kollaps af tagkonstruktioner vil jeg hermed tilbyde min assistance vedrørende konstruktion, design og engineering af bærende konstruktioner.
Jeg kan tilbyde beregning og rådgivning vedrørende hele konstruktionen samt valg af fornuftige detaljeløsninger. I langt de fleste tilfælde vil jeg endda, gennem generel optimering kunne medvirke til, at hele projektets omkostninger bliver lavere end den normale ”skuffe løsning”.
Jeg er selvstændig civilingeniør med lang tids erfaring inden for konstruktion og bygning af store bærende strukturer, blandt andet skibe, siloer, vindmøller, og med henvisning til den seneste tids debat, blandt andet vedrørende ”let” og ”tung” sne, er det blevet klart, at der generelt må være et stort behov for lidt ingeniørmæssig afklaring.
Gennem studiet af flere af de aktuelle sammenbrud er det blevet klart, at langt de fleste kollaps skyldes fejl i udførelse og detaljevalg. Øvrige årsager er dimmensionering ud fra generelle tabeller og manglende forståelse for sikkerhedskoefficienter.
I diverse omtaler af kollaps har det også været nævnt, at store flader medførte store driver. Det burde nok have heddet: uhensigtsmæssig udformning medfører store driver. I Norge, hvor jeg for tiden arbejder, er det almindeligt, at man anbringer hegn eller gitter på tagene med passende mellemrum for at bryde vinden og sørge for dannelsen af passende små driver. I Danmark var det også tidligere almindeligt at styre drivedannelsen omkring vejene med snehegn. Det bruges ikke mere, sandsynligvis fordi det koster penge hvert år - sne eller ej; men permanente indbyggede detaljer på taget koster kun èn gang.
Langt de fleste tagspær i Danmark er dimmensioneret ved hjælp af generelle spær-tabeller. Det er også ok, så længe man interpolerer mellem de beregnede eksempler. Hvis man extrapolere – det vil sige skalere ud over tabellens dækningsområde, vil man opleve uventede konsekvenser.
Store spænd kan ikke umiddelbart udtages af almindeligt tilgængelige tabeller for dimmensionering af tage. Helt små spær kan udtages fra tabeller; men store kan ikke. Skæv belastning er heller ikke behandlet i tilgængelige tabeller. Samtidig må man være opmærksom på at de nyeste lovbefalede normer og bestemmelser, der faktisk er på de store konstruktioner, skal opfyldes.
Formålet med nærværende er at tilbyde mine erfaringer vedrøærende løsning af de åbenbare svigt i funktionen af tage med store spænd. I stedet for at stirre sig blind på styrken ud fra minimale aktuelle teoretiske vægte og nye materialer, kan man estimere en fremtidig belastning og funktion under hensyn til udmattelse og levetid.
Lad os tage en hurtig snak om dit nye projekt. Udveksling af ideer er gratis. Jeg rykker ud med kort varsel.

Civilingeniør Arne H. Jørgensen
Østerled 32
9370 Hals


Arne H. Jørgensen, Hals (16-03-2010) 

dækstøtter som hjørnestolper i tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

jeg skal have lavet en vinkeltilbygning til mit eksisterende hus, og i den forbindelse skal jeg have opsat to stolper i hjørnerne til at holde de to remme. Mn svigerfar mener, at det nemmeste vil være at købe 2 dækstøtter (soldater) til at stille ovenpå lecablokkene,og så lade remmene hvile oven på disse. Jeg mener dog selv, at den eneste rigtige måde at lave disse stolper, så de kan bære belastningen samt vindtrykket, er ved at støbe to smedejernsstolper ned i betonen i fundamentet.
Er der nogle der kan oplyse mig om modellen med de to dækstøtter er forsvarlig, eller om jeg skal støbe stolperne ned, for at sikre mig en ordentlig stabilitet.
De to remme kommer ikke udelukkende til at hvile på stolperne, men hviler også undervejs på en murstensmur, samt ovenpå 3 vindueselementer.
På forhånd tak

Morten
Morten jacobsen, skovlunde (15-03-2010) 
Svar:
Det svigerfar mener er at soldaterne skal være midlertidige. tror jeg.
Jeg forstår ikke om stolperne, de endelige stolper, skal indmures eller stå frit. man kan vel ikke have "soldater" til at stå og blafre der til evig tid?
Hvorfor ikke bare bygge væggene op og lægge bjælkerne ovenpå?
Iøvrigt bør du få foretaget en stabilitetsberegning af din tilbygning.

Rasmus Finnsen, Vordingborg (16-03-2010) 
Svar:
Tak for det hurtige svar. Grunden til jeg skal have hjørnesøjler er, at jeg i hjørnet af tilbygningen skal have vinduer, 3 meter på den ene side af den ene stolpe og 3 meter på den anden side af stolpen, så det er for at remmen ikke skal hvile sin vægt af på vinduerne. I forhold til svigerfar, så mener han, at soldaterne skal mures inde i hjørnerne som permanent løsning, og det er det jeg er i tvivl om er en ordentlig løsning
Morten jacobsen, skovlunde (16-03-2010) 
Svar:
Hej Morten.

Det er fint med "gør det selv" arbejde (hvis man kan), men hvorfor ikke bruge fagkunskaben til at tegne dit hus ?. At spare nogle tusinde kroner er virkeligt dumt, når man bygger hus !. Det er ikke "bare" et par stolper i hjørnet (af enten smedejern eller soldater !!).

Du skriver at der skal være nogle temmelig store vinduespartier på hver side af denne,- dette skal altså beregnes og planlægges. Ellers kan du komme virkelig galt af sted undervejs !....

Jeg kan høre på dit spørgsmål at du næsten er på bar bund mht. hvordan man skruer et hus sammen, så mit råd er at gå til en rådgiver som kan hjælpe dig. Ring til en håndværker, ingeniør eller arkitekt,- hellere i dag end i morgen !.



Mvh. Arkitekt Nielsen

arkitekthjaelp@ofir.dk

Arkitekt Nielsen, Kbh. (16-03-2010) 
Svar:
Mon ikke du skulle murer din svigerfar inde.
Hans ide er original og god - den dur bare ikke. Overhovedet ikke.
(F.eks. må man ikke indmure en "ugalvaniseret" soldat).

Som der skrevet står. Afsæt 10.000 kr til noget faglig kvalificeret rådgivning.
R. Finnsen, Vordingborg (16-03-2010) 
Svar:
Hej Rasmus

umiddelbart syns jeg at det med soldaten er en god ide. Du laver den bærende rem en andelse længere og sætter soldaten under der så har du plads til at arbejde med dine vinduespartier, indtil det er færdig kan du ren skære remmen og understøt hjørnet med eksempelvis et stk limtræ som sammenslutter de 2 partier.

MVH TP-design
arkitekt og entreprenørfirma
k.a.t.a@mail1.stofanet.dk
Tommy P, 4700 Næstved (16-03-2010) 
Svar:
Hold nu op da, sikke nogle klampforslag. Hvorfor ikke montere de færdige bygningsdele med det samme???
Få en rådgiver på inden du går videre med noget som helst.
Gratis, Rådgivning (16-03-2010) 
Svar:
Enig !. Hvorfor begynde at få rem og måske tagkonstruktion til at stå og balancerer på nogle soldater ???.

En anden ting er vel også at du skal kunne dokumentere nogle beregninger over for kommunen ?.

Som arkitekten skriver, så få en rådgiver på banen til at hjælpe dig. Så skal det nok gå.
klaus tømrer, nyborg (16-03-2010) 
Svar:
dækstøtter som permanent løsning tror jeg ikke dur, hvis du læser lidt i br08.
Men prøv.
http://www.ebst.dk
Bjørn Thomassen, Kjellerup (21-03-2010) 

Ståltrappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal i gang med en større omlægning af haven, i den forbindelse skal der bygges en trappe mellem to niveauer, højdeforskellen er ca. 2,5 m.

En del af skrænten er opfyld, så det vil være ret besværligt at bygge en trappe i betonsten, så jeg tænker på jern.

Hvor kraftige I-jern skal der bruges til trappevangerne? de bliver ca. 6 m. lange og støttes i top og bund.
Aksel, Hørning (15-03-2010) 
Svar:
Hvad er der nu galt med træ?
Trykimprægneret 100x200 til ca. 60,-kr/m er både billigere, lettere og kønnere.
Gå evt. hen i tømmerhandlen, læk t lægter med 6 meters indbyrdes afstand. Læg tømmeret på lægterne og hop på tømmeret. Hvis det er for slasket går du en doimmension op!
Frank S. Petersen, Brovst (16-03-2010) 
Svar:
Jeg har tænkt på træ, men er betænkelig fordi det bliver forbandet glat når det er vådt.

Kan man overhovedet få 6 m. lange imprægnerede bjælker?
Aksel, Hørning (16-03-2010) 
Svar:
Så lav et rækværk.
Jeg mener sagtens at du kan få trykimp. træ i de længder.
Hvis du holder dig til ru træ-trappe-trin er glathedsmodulet vel til at leve med.
Søren POULSEN, Hou (16-03-2010) 
Svar:
Jeg mener ikke et rækværk er løsningen på problemet med glatte trin, uanset om de er høvlede eller ru bliver de glatte.

Jeg har ledt efter lange bjælker, og har ikke fundet længere end 4,2 m. men hvis nogen her kender en leverandør er jeg interesseret.

Ingen bud på dimension af I-jern?
Aksel, Hørning (17-03-2010) 
Svar:
Du skal i tømmerhandlen.
Jeg mener ikke at 6 meter er noget problem mht. trykimprægnering.
Enhver ordentlig tømmerhandel kan leverer trykimprægneret tømmer op til 7,20 meter og alm. tømmer op til knap 12 meter.
Benny Karlsen, Ribe (17-03-2010) 
Svar:
www.hjoellundsavvaerk.dk så bare bed om at få det trykimp.
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (17-03-2010) 
Svar:
Udvendige trapper med vanger i sibirsk lærketræ, også på 6 meter, med trin i træ eller skridsikre ståltrin kan leveres færdig fra fabrik, hvis det har interesse.
Du er velkommen til at sende en skitse på mail til bjarne@bv-trappen.dk
Bjarne, koldby (17-03-2010) 

Dimension på Limtræsbjælke? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa!
Er i startfasen med at bygge ny garage/værksted, og har en grundtegning sendt til godkendelse!

I mellemtiden er jeg ved at undersøge med materialer, priser osv!
Hvilke dimensioner skal en limtræsbjælke have til mit projekt!
Garagen bliver med fladt tag!
Garagen skal være 8m bred og 10m lang!
Tænker på enten hvis der skal nogle ind til at bære på de 8m, eller hvis man laver een stor på de 10m og og laver mindre spær ind på denne!

Nogender kan hjælpe med dimensionerne???
Mvh Chr...
Christian Thomsen, Aalborg (15-03-2010) 
Svar:
Du kan tage din tegning med hen til tømmerhandlen. Så kan de slå dimmensionen op hos f.eks Lilleheden.
http://www.lilleheden.dk
Danny Burchard, Skive (15-03-2010) 
Svar:
Du skulle måske også lige overveje at tjekke T-bjælker eller kertospær til opgaven, begge ville måske kunne levere spær som kan spænde over de dimensioner, så er det bare om prisen kan holdes nede, så det er et godt alternativ.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-03-2010) 

El.tilslutning af keramiske kogeplader? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Håber at nogen kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:
Jeg har tidligere haft et ganske almindeligt komfur med ovn og plader og forsynet fra et 5x2,5 mm2 kabel fra et komfurudtag. Nu har jeg anskaffet en ovn forsynet med 230 volt stikprop, og keramiske kogeplader som skal have 400 volt forsyning. Det er så her min tvivl opstår. På de keramiske kogeplader står der .at de kan forsynes fra en afbryder med en brydeafstand på 3 mm, eller en stikkontakt.Jeg havde forestillet mig at forsyne dem fra et almindeligt komfurudtag, og en tilledning på 5x1,5mm, er dette ikke lovligt eller er der sket noget nyt på dette område,når det drejer sig om separate kogeplader??
Jørgen Hansen, Ølstykke (15-03-2010) 
Svar:
Typiske kogeplader kan normalt tilsluttes med tilledning 5x1,5 og en ovn med tilledning 3x1,5. Den krævede afbryder kan udgøres af gruppeafbryderen.
giraffen, kbh (15-03-2010) 
Svar:
Tilslut en 5x2,5mm2 tilledning til komfurudtag og fører den til en samledåse
hvor du kan både tilslutte din ovn og keramisk kogeplader.
Komfurudtag fra venstre til højre:

Komfurudtag - Tilledning - Ovn - Keramiskkogeplade
L1 Brun Brun
L2 Grå Brun
Jord Gul/Grøn Gul/Grøn Gul/Grøn
Nul Blå Blå
L3 Sort Sort / Grå

Prøv at slukke for El tavle inden du gør noget.
El klog,, Odense (21-04-2010) 

Tænd og sluk-ur på cirkulationspumpe? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et tænd og sluk-ur på vores cirkulationspumpe. Men med vores gulvvarme i flere rum er det ikke helt optimalt. Fordi gulvet er mange timer om at varme op.
Vi har haft tændt for pumpen hele døgnet det meste af denne vinter som forsøg, hvilket var en stor behagelighed - indtil vi løb tør for olie 14 dage for tidligt. Olieleverandøren siger det er deres graddageberegner som ikke har kunnet klare den lange vinter, men er der virkelig så stor forskel på at have pumpen tændt hele tiden eller slukket 5-6 timer om dagen.
Mvh.
Niels Gjøl Johansen
Niels Gjøl Johansen, Haslev (15-03-2010) 
Svar:
Nej, sandsynligvis ikke.
Olieselskabet har nok fat i en mere plausibel forklaring, nemlig at denne vinter har været væsentlig koldere end de sidste 4-6 års vintre.
Jakob Rasmussen, Tommerup (15-03-2010) 
Svar:
Det er lidt ærgerligt man ikke ved det lidt mere præcist, for det er altså noget rarere når pumpen kører hele tiden.
Er der overhovedet nogen andre som bruger tænd og sluk-ur på pumpen? eller er det en løsning som er blevet udfaset igen?
Niels Gjøl Johansen, Haslev (15-03-2010) 
Svar:
Fjern det ur og få en af de nyere selvregulerende cirkulations pumper i stedet for.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-03-2010) 
Svar:
Tak for forslaget, men er den ikke mere til besparelse på elregningen?

Med en olieregning på over 30.000 + brændeovn er den min første prioritet at få nedebragt.

mvh.

Niels
Niels Johansen, Hasle (16-03-2010) 

Opsætning af StonePanel på ågipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Alle. Jeg har en gipsvæg med metal-skelet, som jeg gerne vil have opsat en stenvæg (dekorationsvæg) på. Det er dette materiale, jeg har kig på, og er lidt nervøs for, om det kan holde på gipsvæggen: http://www.kongebro.com Gipsvæggen er blevet spartlet og malet færdig, fordi den ikke var tiltænkt noget særligt, så måske skal man "grunde" den først? Er der nogen, der har erfaring med opsætning af StonePanel, mht. vægten, og sådan ?
Søren, Århus (14-03-2010) 
Svar:
Som det fremgår af din egen link bør man kontakte Kongebro eller Alfix når underlaget er anderledes end det i brochurematerialet omtalte.
Gør det!.
Fliser på alm. gips er ikke noget problem - sålænge det laves ordentligt.
Gunnar Nørgaard, Slagelse (14-03-2010) 
Svar:
Det er alt for tungt at montere på gips.
Jeg importerer og forhandler stenpaneler og stenvægge fra Grækenland og hvor m2 vægten er væsentligt laverer en produktet du spørger ind til.
Jeg får ofte stillet spørgsmålet og har forhørt mig hos gipsplade producent,- som ikke anbefaler det! Og det siger jo sig selv at man ikke skal montere stenvægge som vejer så meget på pap.
Se i øvrigt danmarks største og eneste udvalg af stenpaneler, skalsten, stenvægge fra middelhavsområdet, nemlig Grækenland!
http://www.abelona.dk
Søren Hee Lindhardt, Nykøbing Sjælland (26-03-2011) 

plankegulve og fugt i sommerhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er helt chokeret efter at have set gulvene i mit sommerhus for første gang efter vinteren. Det er massive planker af ludbehandlet fyrretræ. Alle planker i hele huset buer opad. Så gulvet er bølget. Hvad skal jeg gøre. Vil plankerne blive plane igen?
Kirsten Frandsen, Odense SV (13-03-2010) 
Svar:
Måske delvis.
Men gulvbrædderne, som det nok rettelig er. buer jo op på midten og det er vel ikke så galt.
Vent og de tiden an.

I Danmark defineres en planke som: 38mm til 50mm tyk og mindst 75mm bred. Næsten ingen af de "gulvbrædder" der markedsføres som planker har noget som helst med planker at gøre.
Tykkelsen af gulvbrædderne har afgørende betydning for bræddernes stabilitet i forhold til fugt.

Søren Nielsen, Viby (13-03-2010) 
Svar:
Arrah Søren??
tykkelsen af brædder er vel ikke så meget med til at afgøre hvor stabilt træ er?? uanset fugt?
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (13-03-2010) 
Svar:
Gulvbrædderne bukker opad i sammenføjningerne
kirsten Frandsen, odense SV (14-03-2010) 
Svar:
Dvs. brædderne hæver sig i kanterne.

Så er det fugtpåvirkning nede fra, og ikke inde fra selve sommerhuset, er der sikret godt ventilation under gulvene ?

Helt enig med nkskovservice, tykkelsen på brædder har intet at gøre med hvor stabile de er overfor fugt.

http://www.koludabyg.dk


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (14-03-2010) 
Svar:
Der er krybekælder under huset. Kan det betyde noget?
kirsten Frandsen, odense SV (14-03-2010) 
Svar:
Nej, ikke hvis det er korrekt ventileret, så skulle det ikke skabe problemer med ophobende fugt.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (14-03-2010) 
Svar:
Det har det vel nok.
Et 6 tommer bred bræt i en tykkelse af 38mm er langt mere fugtstabilt end et 19mm tykt bræt eller et 7mm tykt bræt. Altsammen i føromtalte 150mm bredde.
Er vi vel enige om - at jeg har ret i. :0)
Søren Nielsen, Viby (14-03-2010) 
Svar:
Og du Koluda. Mon ikke der er på tide at du går ud i værkstedet og kaster et blik på enden af et gulvbræt.
Grunden til at fyrgulvbrædder bukker op i kanterne er jo den måde de er forarbejdet på, altså høvlet og siden nedlagt på.
Normalt høvles og nedlægges gulvbrædderne med marvsiden nedad hvorved barksiden kommer til at vende op ad.
Det er primært derfor at brædderne rejser sig langs kanterne. Som et stykke tørt rugbrød.

Det er dog helt utroligt at man skal bruge sin søndag eftermiddag på at vejlede at par af Byggeri.dk''s førende eksperter. :o)

I øvrigt iriterer det mig at gulvbrædder sælges under betegnelsen planker når nu der stort set ikke findes et eneste 38mm plankegulv på markedet. Og planker hedder de fordi de bruges til plankeværker jo.

Søren Nielsen, Viby (14-03-2010) 
Svar:
Ja, men nu kender vi ikke bredden på de gulvbrædder som det korrekt kaldes frem for planker...;)

Men jeg vil da give dig ret i at årsagen til at de rejser sig, kan være måden de er forarbejdet på også, men rugbrødet rejser sig altså i kanterne fordi det er mere fugtigt på undersiden, i forhold til oversiden...;)


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (14-03-2010) 

Hældning på afløb fra køkkenvask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg står og skal have en ny køkkenvask, men jeg er lidt i tvivl om hvor langt væk jeg kan placere den fra faldstammen. Hvad er reglerne for minimumshældning på et køkkenafløb?

Er der nogle yderligere begrænsninger i forhold til antallet af bøjninger?

På forhånd tak,


Jens
Jens, København V (13-03-2010) 
Svar:
Tror ikke at der er noget krav, blot må der ikke være bagfald.
Men mon ikke 5mm pr. meter bør være minimum.
Gert Holdgaard, Slagelse (13-03-2010) 
Svar:
Tak for svar!
Jens, København V (14-03-2010) 
Svar:
Minimum 20 promille, altså 2 cm fald pr. løbende meter. Og det er som minimum.
Peter, Frederiksværk (16-03-2010) 
Svar:
20 promille er 2 mm pr meter.
Aksel, Hørning (13-04-2010) 
Svar:
@Aksel - Nej, det er ej! 20 promille er det samme som 2 procent! 2 procent af en meter er - som Peter, Frederiksværk også skriver - 2 cm. Sagt på en anden måde: En promille = 1/1000. 1/1000 af 1 m = 1 mm. 20 promille = 20 x 1/1000 (eller 20/1000) <=> 20/1000 af 1 m = 20 mm. = 2 cm.
.... sidder den efterhånden fast, Aksel?
Benny Andersen, Højbjerg (06-06-2010) 

Må jeg opsætte rørkasse i brusenichen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har et lille badeværelse som er en del længere end det er bredt. Derfor vil jeg gerne have brusenichen for enden af badeværelset, så man ikke får våde fødder når man bare skal på wc :-)

Mit problem er, at faldstammen som går igennem lejligheden også er placeret for enden af rummet. Da det bliver noget rod at stå og tage bad op ad faldstammen, tænkte jeg på at dække den af med en rørkasse. Må jeg det? Hvad når faldstammen en dag skal skiftes?

Der går også en samling af vandrør ved side af faldstammen, så vidt jeg ved skal der være adgang til disse. Kan jeg lave en slags lem i rørkassen så man kan komme til samlingerne? Hvordan gør jeg det, det bliver jo i brusenichen, så det skal vel helst være relativt tæt? Findes der noget færdigt man kan købe?

Hvad tror I sådan noget vil koste at få lavet professionelt - hvis det kan/må laves?
Mikkel Christensen, København (12-03-2010) 
Svar:
Det må du gerne.
Og hvis du er lidt smart så laver du en visuel afskærmning. Noget som er let og nemt kan afmonteres. Så behøves det ikke at være tæt, men der skal rengøres bag afskærmningen fra tid til anden.
Poul Sommer, Kolding (12-03-2010) 
Svar:
Altså en rørkasse i plast eller hvordan? Hvordan sætter man den fast hvis det ikke skal være med faste skruer i væggen?

Ved du evt. hvor man kan købe sådan en, eller hvem der kan lave det?
Mikkel Christensen, København (12-03-2010) 
Svar:
Ja eller andet som kan tåle vand, måske malet plade.
Noget der virker som et badeforhæng eller gardin. Eller en låge med 4 hængsler og et greb.
Jeg tror bestemt ikke at det kan købes nogen steder. Jeg har jo lige opfundet det for et par timer siden!!!
Poul Sommer, Kolding (12-03-2010) 
Svar:
Hej.
ifølge dansk standart som bygnings reglemenet henholder sig til må der ikke være gennemføringer som feks. faldstamme vandrør e.l. i gulvet i en bruse kabine.
der må ifølge normen kun være gennemføringer i vægen.
Så hvis du vil overholde bygnings reglementet skal du finde på noget andet.
Daniel, Kalundborg (12-03-2010) 
Svar:
Det er faktisk rigtig nok at der ikke må være rørgennemføringer i gulvet i brusenichen. Så iden med et forhæng duer ikke.
Der er ingen vej udenom at lave en absolut vandtæt adskillelse mellem faldstammen og brusenichen.
Byg evt. noget permanent som du skal være villig til at bryde ned i tilfælde af fejl på faldstammen.
Poul Sommer, Kolding (12-03-2010) 
Svar:
Hvis jeg nu sætter rørkassen op hele vejen omkring faldstammen, helt tæt og beklædt med fliser, men laver en lille lem ca. 50 cm oppe, er det så også imod reglementet? Jeg har set en her som har lavet noget nær det samme: http://www.eyesonly.dk

Mikkel Christensen, København (12-03-2010) 
Svar:
Der er ingen ide i alt lave en ganske lille inspektionslem.
Jeg mener ikke at der er krav om at faldstammer skal stå frit. Men du skal være beredt på at rørkassen skal brydes ned den dag stammen skal skiftes. Og du skal jo nok osse sikre dig at der ikke kun er et par år tilbage inden det sker.
Se her om faldstammer;
http://www.ari.dk
Poul Sommer, Kolding (12-03-2010) 
Svar:
Jo der skal være en inspektionslem til nogle vandrørssamlinger som er bagved faldstammen. Bryder det nogle regler? Gulvet er jo stadig "afgrænset" rundt om faldstammen, så dermed er der vel ikke rørgennemføringer i gulvet?

Fint link mht. faldstammer, jeg skal nok lige have set den efter inden den bliver muret inde :-)
Mikkel Christensen, København (12-03-2010) 
Svar:
Hvis der skal være en inspektionslem af hensyn til vandrørene skal den jo selvfølgelig være vandtæt.
Nemlig ja, rørkassen skal netop afgrænse brusenichen fra faldstammen. Som om faldstammen stod i et andet rum. Med alt hvad dem medfører af membraner, fuger og udgiftrer.
Poul Sommer, Kolding (13-03-2010) 
Svar:
Øh, bare lige en sidebemærkning til de kloge svar!
Der må jo også skulle flyttes noget afløb/armatur?
Læs "Byg og Bo Anvisning 200, Vådrum" så vil du ikke være i tvivl.
bb, horsens (13-03-2010) 
Svar:
Hvis jeg havde dit problem vil jeg blot købe plade vandfast, stål alu what ever, skærer pladen i smig eller lave en vinkel, så blot fuge pladen/vinkelen fast. kommer der en klog mand der vil kigge skærer du blot fuge op, og onkel harald tjener 40 kroner på en tube ny fugemasse.
lovligt? formindelig ikke, men billigt.
det er nemmere at for tilgivelse, end tilladelse (13-03-2010) 
Svar:
Hej,
du er velkommen til at sende mig en mail: team24-7@live.dk - så kigger jeg forbi og giver dig en fornuftig pris på det - er tømrer og har eget firma.
Tom, København (18-03-2010) 

Opsætning af armatur til bruser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået lavet nyt badeværelse. Som det sidste har firmaet der har stået for projektet sat brusesystem op(hansgrohe raindance). Problemet er nu at bruserhovedet sidder i en højde af 1,85 m. Det har hele tiden været aftalen af vi skulle have et hansgrohe raindance system sat op.

Jeg har selvf taget kontakt til firmaet som vil komme ud og kigge på det. Har selv været ved at kigge på hvad jeg mener er gået galt. Kan se at de har sat armaturet 88 cm over gulvet. Ifølge hansgrohe anbefaler de en installationshøjde på 120cm. Er der nogle standarder for området? Skal jeg acceptere at de har sat armaturet i den højde? Vil det fx give anmærkninger i en tilstandsrapport?

Endvidere har de jo så også boret i de nye klinker, som man har betalt en mindre formue for. Kan man skifte sådanne 2 klinker det drejer sig om og vil det ikke være rimligt at kræve at firmaet bekoster dette?
Jørgen Nielsen, Galten (12-03-2010) 
Svar:
De VVS-folk er simpelt hen nogle fjolser.
Om der findes nogen standard ved jeg ikke, men en grebshøjde på 88cm og en bruserhøjde på 185cm er jo nærmest diskriminerende overfor os der er 195cm høje.
Hansgrohes anbefaling lyder fornuftig. (Hvilket osse forhindre helt små børn i at "forgribe" sig på installationen)
bare hold fast i dine argumenter. Firmaet vil helt sikkert forsøge at snakke sig fra ansvaret. Og husk på at alle ordentlige byggesager afsluttes i byretten. :o)
Ole Gernersen, Padborg (12-03-2010) 
Svar:
Det er en hver VVS installatør bekendt at et bruse batteri ikke skal sidde 88cm over gulv.
Der er ikke lovgivet omkring højden, men den faglige standard ligger på 110 cm.
Man er yderligt med årne begyndt at montere lidt højere i takt med vi er blevet højere.
Eksempelvis håndvaskes standard højde, er tidligere monteret i højden 85cm til overkant, hvor man i flere tilfælde i dag montere i 90cm højde.
Derfor betænkeligt at en Aut. VVS installatør kan aflevere sådan en installation.
Giver anledning til at tro at den udførende ikke er VVS´er hvis han ikke selv kan se der er noget galt under montagen.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (14-03-2010) 

Let gulvkonstruktion i vådrum med Jacko eller WEDI Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave nyt badeværelse i et tidligere køkken i en ældre etageejendom. Jeg er nødt til at lave en let gulvkonstruktion og er af komunen blevet anbefalet at bruge Jackoboard vådrumsplader, men håndværkeren foreslår WEDI-plader. Ingen af dem kan fortælle mig hvorfor den ene skulle være bedre end den anden.
1. spørgsmål: Er der nogen der har erfaringer med enten den ene eller den anden type plader? Eller med dem begge?
2. spørgsmål: Er der en anden og bedre måde at konstruere et let gulv på? Jeg skal have flisebelægning på gulvet.

Jeg vil også gerne have installeret gulvvarme. Her foretrækker jeg vandbaseret gulvvarme tilsluttet centralvarmeanlægget, men flere siger det er bedre at bruge elmåtter når jeg skal bruge de lette plader.
3. spørgsmål: Er der nogen der har erfaring med installation og holdbarhed af vandbaseret gulvvarme med vandrør med lille diameter over en gulvkonstruktion af lette plader og under fliser?

Jeg vil blive super glad for at høre om andres erfaringer med disse materialer og konstruktioner, for det er godt nok svært at finde uvildige oplysninger.
Den nysgerrige, København (11-03-2010) 
Svar:
Iflg. de respektive hjemmesider er den ene plade kreativ og den anden inovativ!!!
Den slags reklamegejl er typisk for produkter med kort levetid på det danske market.
Gå ind på de pågældende hjemmesider og undersøg produkterne. Og vælg derefter et produkt der er almindelig anderkendt på markedet.
Din kommune har ikke anbefalet noget som helst. Måske en medarbejder i din kommune har anbefalet et produkt.

B. knudsen, Bogense (12-03-2010) 

Opfyldning af krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har hus fra 1958 med en høj (1.2m) krybekælder med klaplag af beton. Vi vil gerne have gulvvarme og overvejer derfor at fylde krybekælderen op og støbe nyt gulv. Vi er indtil videre nået frem til følgende opbygning: 55cm harpet sand til afretning, 2 x 27,5cm flamingo (G80), 10cm lava beton (med rionet og varmeslanger). Er der nogen der har gode råd og erfaringer med lignende konstruktion?
Thomas, København (10-03-2010) 
Svar:
Det er bare at gå igang.
men I skal huske at slå huller i klaplaget. Så evt. indtrængende vand kan slippe ud igen.
Peter Eriksen, Holte (10-03-2010) 
Svar:
Har selv lavet nogenlunde det samme herhjemme.

Valgte dog at fylde op med shingles så jeg slap for at komprimere alt det sand.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (10-03-2010) 
Svar:
i kan sagtens bruge fyldsand da det er meget billiger og som isolering kan i nøjes med 2x150 mm, angående beton syntes jeg at i skal bruge 12 cm så kan i bruge nogle afstands klodser under rionettet så der kommer beton under varme slangerne
jesper nielsen, bækmarksbro (10-04-2010) 

Opfyldning af krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har hus fra 1958 med en høj (1.2m) krybekælder med klaplag af beton. Vi vil gerne have gulvvarme og overvejer derfor at fylde krybekælderen op og støbe nyt gulv. Vi er indtil videre nået frem til følgende opbygning: 55cm harpet sand til afretning, 2 x 27,5cm flamingo (G80), 10cm lava beton (med rionet og varmeslanger). Er der nogen der har gode råd og erfaringer med lignende konstruktion?
Thomas, København (10-03-2010) 

SKAL man give adgang til sin private ejerlejlighed? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min overbo skal have nyt badeværrelse og gulv. Det betyder at der skal bankes hul ned gennem mit badeværrelses loft. Efterfølgende skal der mures omkring et rør i mit badeværrelses loft og males på mit badeværrelse loft. Jeg får jo intet ud af overboens private projekt andet end besvær og at jeg ikke kan benytte mit badeværrelse imens. Det har intet med ejendommens nedfaldsstammer at gøre ej heller reparation i ejendommens regi osv. Det er et rent privat projekt for overboen.

Er jeg FORPLIGTET til at sige JA og give adgang til min ejerlejlighed ?
Henrik, Vanløse (09-03-2010) 
Svar:
Jå, næsten 100% sikkert.
Bygningsreglementet indeholder en bestemmelse om benyttelse af nabogrund; http://www.ebst.dk
Finn J, Nørre Snede (09-03-2010) 
Svar:
Ja jeg mener også det står i BR08.
Men syntes heller ikke man kan være så egoistisk og nægte sin overbo adgang hvis han ønsker at renovere sit badeværelse bare fordi det ikke er akut!
Det kunne jo være du selv fik lyst til at modernisere dit eget en dag og så ville du selv blive ked af du ikke kunne få adgang til din underbo.

Med godt naboskab kommer man længst ellers skulle man ikke flytte i lejlighed.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (09-03-2010) 
Svar:
Mange tak for svarene. Overboen har også fået lov og er allerede igang. Da overboen tidligere har banket et jernrør (til ledninger) direkte ned gennem mit loft i gangen (da han ikke gad at trække det op) er tilliden dog ikke helt så stor. Men bortset fra det har jeg endnu et spørgsmål:

SPØRGSMÅL:
Når der er muret til i hullet igen i mit badeværrelses loft og der skal males, kan jeg så kræve at hele mit loft plus vægge males for overboens regning?
Ny maling kan aldrig ramme den gamle farve helt og ej heller min blågrønne farve.
Mit loft plus vægge har samme farve og farven går "direkte over i hinanden". Jeg ønsker fortsat at mit loft og vægge skal have samme farve trods overboens private projekt. Ellers skal jeg jo selv bruge tid og penge på at få farven ens i loft og vægge pga. et projekt hos overboen som jeg intet har med at gøre.
Henrik, Vanløse (09-03-2010) 
Svar:
Ja du skal holdes skadesløs og ikke stilles dårligere end før projektet blev startet op. Men der er naturligvis grænser, for du får nok ikke nyt trægulv i stuen fordi der kom lidt støv ned i revnerne fra pudsen i badeværelset.
Maleren lever, godt (09-03-2010) 

Dør i yddermur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have en ekstra dør i gavlen, som lavet med mursten. Hvor meget koster det cirka? Hjælper det på prisen og arbejdet hvis døren skal erstatte et vindue.
Erik, Benløse (08-03-2010) 
Svar:
du skal nok sætte fra 6-20.000,- af til den gode murer, afhængig af arbejdets omfamg - ring til din lokale murermester og få ham til at se på det
Byggemand, Bob (08-03-2010) 

Udskiftning af filter i klimaanlæg???? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.

jeg skal have skiftet filter i klimaanlægget for første gang, men mangler en instruktionsmanual..
Jeg har så fundet det her link på nettet, men er det nok info???

http://www.dengodeviden.dk

Håber på hjælp :)
Ulla, København (08-03-2010) 

Indstilling af ventilationsindlæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har købt et hus med ventilationsanlæg (FlexIt VGL 400). I forbindelse med at jeg har malet næsten alle lofterne, har jeg ændret på indstillingen af ind- og udsugning. Det var nok ikke så smart.
Skal jeg have en fagmand til at indstille den igen eller kan man gøre det selv og hvordan? Manuallen til anlægget siger ikke noget om installationen af anlægget.
Karsten, Hadsten (07-03-2010) 
Svar:
Hej

Der skal en fagmand til, og det koster nok i omegnen af 3 timer, men så har du også styr på din ventilation.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (09-03-2010) 
Svar:
Tak for svaret. Kan du fortælle lidt om hvad man får ud af et korrekt indstillet anlæg? Jeg synes at der er fin udluftning, som det er nu.
Karsten, Hadsten (09-03-2010) 
Svar:
Hej igen

Der er flere aspekter i det som f. eks:

Hvis du blæser mere luft ind end du suger ud, vil der blive trykket varm fugtig luft ud i konstruktionerne med risiko for svampeskader m.m.

Dit varmeforbrug er ret påvirket af ventilationsforholdene, og kan nemt ændre sig 10 - 20% ved ukorrekt indstilling.


Dit anlæg har muligvis aldrig været indreguleret, da man normalt fastlåser ventilerne når dette er gjort.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (10-03-2010) 
Svar:
OK, mange tak for svarene
Karsten, Hadsten (10-03-2010) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6292.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »