» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6383.   « Forrige 25       Næste 25 »

Afmontering af vekselvarmer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have flyttet en vekselvarmer, men først have væltet en væg inden den monteres påny. Derfor er mit spørgsmål om man selv kan tappe væske af og afmontere den og så bare få installatør når den skal monteres igen?
Janine, Veksø (09-05-2010) 
Svar:
Hej Jannie

Du bør som udgangspunkt aldrig uden saglig hjælp selv åbne dine centralvarme installationer med mindre du ikke har bygningsdele du ikke kan tåle at ødelægges.
Med det menes gulve,vægge,konstruktioner og invetar der ikke kan tåle vand og så i stor grad SORT vand.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (10-05-2010) 


Togskinner som nabo? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej mit spørgsmål går på, hvis man er så uheldig at have togskinner som nabo i sit fritidshus og larmende tog hver time. Har man en eller anden facitliste som siger, at det nedsætter sommerhuset med en eller anden procentsats af ejendomsværdien? Med venlig hilsen JH
Jan Henriksen, Roslev (09-05-2010) 
Svar:
Det har ikke noget som helst med uheld at gøre at have togskinner som nabo.
Det var vel skinnerne som kom først.
Bortset fra det så baserer den offentlige ejendomsværdisættelse sig på forventede handelspriser.
Eller vurderingen er proportional med de forventede handelspriser.
Hvis du ikke er tilfreds med vurderingen af dit hus så kan du klage.
Torben Frandsen, Søllerød (09-05-2010) 

Gibsplader GDS kontra A1 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

Hvad er forskellen på en GDS-gibsplade og A1-gibsplade? Ved Xl-byg f.eks. er beskrivelse af dem fuldstændig ens, men prisen meget forskellig.

Med venlig hilsen
Per Have
Per Have, Brøndby Strand (09-05-2010) 
Svar:
Det er fordi der ikke er samme størrelse på pladerne.
A1 er den gamle betegnelse for almindelige gipsplader fra KnauffDanogips.
Eftersom arbejdsmiljøloven kun gælder for ansatte må de kun slæbe på en 90 cm bred plade. GDS-folket må gerne slæbe på en 120 cm bred plade.
Deraf navnet GDS-plader.

Betegnelsen A1 er i øvrigt afløst af betegnelsen Classic 1 Board.
Poul Danner, Vejle (09-05-2010) 
Svar:
Det forstår jeg ikke rigtig. Begge plader har samme størrelse på XL-byg''s hjemmeside (KNAUF DANOGIPS 13X1200X2400MM A1 BYGGEPLADE), men du mener altså, at pladerne er lige gode kvalitietsmæssig. Hvorfor så den store prisforskel?

http://shop.xl-byg.dk/produkter/byggematerialer/gips/gipsplader/byggeplade/
Per Have, Brøndby Strand (09-05-2010) 
Svar:
Kan se andre steder, at GDS-plader ikke kan MK-godkendes. Hvad vil det sige?
Per Have, Brøndby Strand (09-05-2010) 
Svar:
Ja, A1, (Classic 1 Board), er samme kvalitet uanset størrelse når producenten er KnauffDanogips.
Det er muligt at XL-bygs plader ikke fra samme producent. Og at XL fusker med betegnelserne.
Der importeres en del GDS-plader som ikke kan MR-godkendes.
Eller for at skære det ud i gipsplade.
Det handler om de brandtekniske egenskaber. Ikke MR-godkendte gipsplader er ikke godkendte til at indgå i brandadskildende konstruktioner.
(Såvidt jeg har forstået det)
Men det betyder ikke nødvendigvis at de ikke er gode nok, blot at nogle ikke har gidet at søge og betale for godkendelsen).
Lavprisprodukter er jo kendetegnet ved at det for sælger handler om profit og ikke kvalitet.
Poul Danner, Vejle (09-05-2010) 
Svar:
GDS pladerne er ikke MK godkente, og ikke brandklassficeret.

De fleste GDS plader har et mindre antal fibrer i pladerne, og derved er de mindre "holdbare" ved bla. brand.

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/murer-arbejde/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-05-2010) 
Svar:
Begge plader (GDS og A1) jeg henfører til er begge af mrk. Danogibs og har samme dimensioner. Så forskellen er bare, at den ene ikke er brandklassficeret og den anden ikke?

Har dette den store betydning når jeg skal beklæde væge med pladen?

Tak for alle de gode svar!
Per Have, Brøndby Strand (09-05-2010) 
Svar:
Nej, med mindre du har specielle brandkrav til de vægge du laver, så er der intet i vejen for at benytte GDS plader.

Så spar du bare de penge.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-05-2010) 

at male et oliebehandlet fyrtræsgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Det ligger lidt i overskriften. Jeg bor i en gammel Københavner lejlighed og har et rum hvor der er et oliebehandlet fyrtræsgulv (planker) og jeg ville gerne male det hvidt. Jeg er usikker på fremgangsmåden og vil helst gøre alt selv med andre ord vil jeg gerne undgå at få en professionel til gulvafhøvling. Det ville være dejligt hvis jeg kunne nøjes med en slibemaskine sådan en på størrelse med en rystepudser hvis det overhoved er nødvendigt.
Kan I føre mig igennem processen trin for trin og fortælle mig hvilken type maling jeg skal bruge og hvor mange gange gulvet skal have for at det bliver det bedste resultat som holder i mange år. Ligeledes vil jeg gerne vide hvordan jeg rengøre et malet gulv. På forhånd tak.
Neel Geiken, KBH V (09-05-2010) 
Svar:
En hurtg vej gennem processen er at gå ind på et par hjemmesider. feks. flugger, Dyrup og andre.
Dernæst går du til din malingshandler og spørger om priser og brocurer.
(Det skal tilføjes at fyrretrå er relativt blødt og at div. trykmærker, gamle som nye, er meget lette at se på en hvidmalet gulv.
Gerner Hansen, Ølstykke. (09-05-2010) 

Pudsning af trævæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil pudse en udendørs trævæg på mit haveskur, så det ligner husets pudsede facade.

Er det tilrådeligt bare at skrue terracotta væv på og kaste ud og pudse ?
Eller bør man skrue facadebats på først og derefter terracotta væv.

Vil facadebats gøre det mindre sandsynligt at det revner eller er der andre fordele ved det?

Lars, Herlev (07-05-2010) 

dimser til vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et hjemmelavet drivhus med store vinduer som jeg vil have delt op i felter (så det ligner bondehus vinduer)med træramme som skal sættes fast med et kliksystemsom som jeg har set på en hytte engang det er en lille hvid plastic dims den ene sidder på vindusrammen den anden er boret ind i listen
er der nogen som kender det system vil jeg blive utrolig glad og hvor det kan købes
juddi lund, 3210 vejby (07-05-2010) 

Fuger uens efter afsyring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg er ved at fuge en væg. Jeg har anvendt en sæk færdig mørtel til formålet. Jeg har afsyret igår(fuget tirsdag aften). Nu kan jeg se at det er ligesom at at nogle af fugerene er lyser end andre. Jeg har brugt en sæk mørtel så farven burde være ens. Jeg har afsyret i 1:17-20 og forvandet og skyllet efter. Hvorfor er fugerne blevet uens? Eller er det fordi fugerne ikke er helt tørre endnu? Jeg vil gerne vide det inden jeg skal videre i projektet og vil gerne have fugerne ens
Johnni Steffensen, Thorup (07-05-2010) 
Svar:
Fugerne er formodentlig ikke ordentligt tørre endnu.
Endvidere skal afsyringen foregå som det må være anbefalet på posen - på produktet.
Afsyring skal generelr foregå som her anvist; http://www.mur-tag.dk/index.php?id=144
Endelig har mindre nuanceforskelle vel ikke den store betydning. Det er jo udvendig murværk og ikke Spejlsalen i Versailles du er igang med.
Bent Simmonsen, Odense (07-05-2010) 
Svar:
Hej Bent,
Tak for svaret. Jeg har brugt Scancement fra Weber. Der står afsyring først efter 1 døgn og det har jeg gjort. Skal jeg forvande/eftervande? Ved du det?Det vil jeg gerne vide
Mvh Johnni Steffensen
Johnni, Thorup (07-05-2010) 
Svar:
Start mmed at læse den link der er i mit svar.
Bent S, Odense (07-05-2010) 
Svar:
Har samme problem - hvad er status?
jesper b, Odense (21-11-2010) 

nedslibning af vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en stuevæg med plastikmaling (semi højglans, 10 vil jeg tro) som jeg skal have slebet ned. Malingen kan ikke skrabes af da denne er påført i flere tykke lag - men mine nedslibningsforsøg med både elektronisk og med hånd/armkraft tager simpelthen for lang tid.
nogle gode råd?
Preben, Østerbro (07-05-2010) 
Svar:
Så brug mere tid med slibeværktøjet og mindre foran computeren. :o)
Det er hårdt arbejde at nedslibe.
Hvilket udstyr har du brugt.
Hvorfor vil du slibe ned når nu malingen sidder så godt fast?
Finn Eriksen, Randers (07-05-2010) 

isolering med flamingo i væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at lave en væg og jeg ville høre om man må putte flamingo plader istedet for rockwool fordi der er ikke meget plads den er bygget op med mursten yderst så har jeg sat et træskellet op på bagsiden af murstenene som vil jeg sætte 3o mm flamingo plader i træskellet og så en dampspærre og så en farmacell plade er det iorden at lave det sådan eller skal jeg ikke have dampspærre imellem
kristian, århus (06-05-2010) 
Svar:
Du må faktisk ikke bruge Flamingo i en let væg fordi du derved ikke overholder brandkravene.
Meeen det går nok ned det. Men Flamingo er ikke ret fleksibes og kan være svært at tilpasse.
Når du anvender Fermacell produkter skal deres anvisninger følges.
Og der skal naturligvis monteres gampspærre i ydervæggen.
Anders Frederiksen, Køge (06-05-2010) 
Svar:
Ellers skal du prøve at med granulat

<a href="http://danskisolering.dk/loftisolering.html">Dansk Isolering - hulmursisolering</a>
Dansk Isolering, Aabenraa (07-09-2010) 

Swimmingpool i haven Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal jeg have tilladelse til bygge swimmingpool i haven, har størrelsen noget at sige? Har man altid skulle det ?

SG Midtjylland.
Søren Gehrt, Skanderborg (06-05-2010) 
Svar:
Læs her:
http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id2010/0/54
?, ? (06-05-2010) 
Svar:
Du kan slet ikke bygge en Swimmingpool her i Danmark.
Derimod må du gerne lave dig et svømmebassin. :o)

Kravene fremgår af bygningsreglementet.
De vigtigste er at du ikke må bygge mindre end 2,5 meter fra skel, (enfamiliehus), at der ikke skal søges nogetsomhelst såfremt den er under 50m2.
Jeg tror at en svømmepøl et godt stykke kan sammenlignes med en terrasse.

Se her: http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02/0/57/0/sv[248]mme
Søren Sørnsen, Holme (06-05-2010) 

ophæng til havegynge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har på et tidspunkt set et ophæng til havegynge (bænk)
men kan ikke finde det igen.
Jeg skal sætte bænken op imellem 2 birketræer, ophænget, som jeg set, er
et beslag som sidder omkring træet, som så samtidig skåner træet.
Har nogle set et sådan beslag/ophæng?
Eva, Karup (06-05-2010) 
Svar:
Der er nu slet inget problem i at bore en bolt igennem stammen.
Et træs vækst sker som bekendt i vækstlaget som er i og under barken.
Svend Hansen, Herning (06-05-2010) 

Tagrender i zink Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

jeg er på udkig efter zinktagrender jeg selv kan sætte op. Dvs zinktagrender hvor jeg ikke behøver at have en blikkenslager ud. Hvor kan jeg få sådan nogle. (og er de dyre?)


Claus, Køge (04-05-2010) 
Svar:
Dem kan du bla. få fra Plastmo.

Det er zinktagrender der limes sammen frem for at lode.

Koster lidt mere en lodede tagrender, men så kan du selv opsætte dem.

http://www.koludabyg.dk/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (04-05-2010) 

gulv isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Vi har købt et hus og er i gang m at ligge isolering i gulvet, da vi skal have
gulvvarme.
Spørgsmålet er om man skal ligge isoleringen helt op til spånpladen eller om vi godt kan have et par cm luft inden pladen og om det er et problem at vi ikke flytter dampspæren op fra det støbte gulv.
En ting mere er om vi skal lukke alle de huller der er kommet i dampspæren eller om det er ok de er der, så længe de ikke er for store :-)
Venlig hilsen
Michael
Michael Sørensen, Karlslunde (03-05-2010) 
Svar:
Det største problem er nok at nogen tåger rundt uden at vide hvad nogen foretager sig. :o)
For det første skal du følge de anvisninger der findes på området. Og der er tonsvis. F.eks. Rockwool.
For det andet er det ikke en dampspærre der ligger på det støbte gulv, men en fugtspærre. Som skal forhindre fugt fra undergrunden i at trænge op.
Desuden KAN den i nogle tilfælde fungere som dampspærre - placeret på den forkerte side, (den kolde side) af isoleringen. Der må max. udlægges 75 mm mineraluld ud oven på fugtspærren.
Jeg er lidt i tvivl om det er en strøkonstruktion eller flydende gulv du har gang i.
Men hvis du laver gulvarme skal der mindst 260mm mineraluld i konstruktionen. Idet du formodentlig er igang med en større ombygning, jfr. bygningsreglementets krav.
Kutr Thorvaldsen, Skåde (04-05-2010) 
Svar:
Hej Kurt.
Tak for dit svar.
Du har helt ret i at jeg ikke aner hvad vi lave, da jeg mere er en arbejdsmand for en der hjælper mig, men da han heller ikke er "udlært" håndværker, vil jeg lige høre herinde om vi gør det rigtigt. :-)
Ang. at der bør ligge mindst 260 mm rockwool under gulvet v gulvvarme, så skal vi hæve gulvet og strø, hvis vi skal have så meget på. Nu har vi kunne ligge omkring 150-200 mm mellem strøene og spånpladerne m varmeslangeriller er så lagt oven på strøene. Om det er strøkonstruktion eller flydende gulv ved jeg ikke.
Jeg vil bare gerne vide at vi gør det så godt at vi kan, uden at skulle lave alt det om der er der i forvejen. :-)

Michael Sørensen, Karlslunde (04-05-2010) 
Svar:
Der er ingen vej udenom.
Det er rigtig mange år siden at en husmand der flyttede til byen bare kunne bygge sig et hus. Det var i 1960érne.
Hvis bygningsreglementets krav skal overholdes må du jo følge de anvisninger der gælder for arbejdet.
Det kan jo ikke nytte noget at man bare går igang med at lave gulvvarme uden at der er plads til den nødvendige isolering.
Eller ikke ved om dampspærren er en fugtspærre og om der må være huller i den osv.
Det kræver simpelthen viden og planlægning at lave sig et nyt gulv.
I tilfælde af salg af huset vil du i forbindelse med tilstandsrapportens udarbejdelse skulle svare på om gulvrenoveringen i år 2010 blev udført i overensstemmelse med dagældende krav.
Hvis du svarer JA pådrager du dig erstatningsansvar for urigtige oplysninger.
Hvis du svarer NEJ gør du huset svært omsætteligt.
Det er dit valg.
Kurt Thorvaldsen, Skåde (05-05-2010) 
Svar:
Hej Kurt.
Ja, når man er igang, er det jo bedst at gøre det ordentligt :-)
Tak igen, selvom det gav os lidt mere arbejde :-( Men hellere safe
than sorry.
Michael Sørensen, Karlslunde (05-05-2010) 
Svar:
Hej Kurt.
Jeg har lige forhørt mig i Stark byggemarket og de siger at man bare skal isolere så meget det er muligt og de 260 mm kun er ved nybyggeri.
Bare til info :-)
Michael Sørensen, Karlslunde (05-05-2010) 
Svar:
Hvis de fjolser hos stark bare ville nøjes med at levere byggevarer og lade være med at rådgive om noget det kun har begrænset forstand på.
Det er bygningsreglementets krav der gælder og når der er tale om en "Ombygning og andre væsentlige forrandringer ..............." så skal varmeisoleringen opfylde samme krav som ved nybyggeri.
Altså terrændæk med gulvarme skal iflg. "Varmeisolering af bygningsdele" have en U-værdi på 0,12 W/m2 K.
Der kan isoleres mindre, Som "Mindste isolering" men så skal der udføres varmerammeberegninger og der skal isoleres tilsvarende mere andre steder i bygningen.

Der er rigtigt at der er visse muligheder for at slippe for så meget isolering, herunder om det er økonomisk rentabelt.
Men det er det næsten altid, med de nugældende energipriser.

Kravene er beskrevet i BR08, Kap. 7, primært 7.4 og 7.5, se her:http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id104/0/54


Kurt Thorvaldsen, Skåde (05-05-2010) 
Svar:
Det med de meget tykke isoleringer giver en del problemer som med garanti ikke er indregnet i de såkaldte grønne regnskaber.
Med isolering forholder det sig sådan at det er den første cm der virkelig batter. Virkningen aftager med kvadratet på tykkelsen. Man vil aldrig kunne måle en varmebesparende effekt om der er en halv meter eller ti meter isolering i et gulv. Langt den største afkøling finder sted opad, meget lidt nedad.
At bygge en ældre bolig om for at få en overflødig tykkelse på isolering er galimatias. Omkostningerne både miljømæssigt og økonomisk er alt for store i forhold til en meget begrænset effekt.
HCJ, Odense (30-05-2010) 

Vindueskarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nye vinduer i huset bortset fra køkken og bad. Køkken og bad er i grå/hvid + gulve. Jeg er faldet for en stone italiana piombo-q. Sort med lysende nister, alt efter hvordan lyset falder. Kan vi "tillade os det" ?
Vi har efterhånden indrettet os ret minimalistisk, skønt malerier med guldrammer:-)
Anne Hvam, Hvide Sande (03-05-2010) 
Svar:
Ja da, hvorfor skulle ikke kunne "tillade" jer det.

Det er jo jer der bestemmer hvordan tingene skal se ud, så ingen grund til at spørge os om råd.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-05-2010) 
Svar:
Koluda mand, altså.
Kvinder løser problemer gennem samtale og spørger ikke om en løsning.
Vi mænd har et problem og søger en løsning. Den får vi så her på siden.
Når problemet er løst taber vi interessen for emnet. Fordi det nok er for dyrt, for besværligt, der er regnvejer, værtshuset åbner om et kvarter eller det nok alligevel er for sent at gøre noget ved det i år.
Kaj Verner, Blovstrød (04-05-2010) 
Svar:
Jeg tror ikke helt jeg er med hér!

Er det de nye vinduer, som er sorte med lysende nister, eller snakker du om klinker. Jeg kan forstå hvis det er klinker du taler om, men jeg har aldrig hørt om vinduer i sort med lysende nister i. Hvem laver dem?

Jeg syntes det skal være Jeres egen beslutning, men samtidig må man jo godt tage lidt hensyn til, hvilke farver der er i de andre rum, for at holde stilen ren, i hele huset.

Glæder mig til at høre, om det er vinduer el. klinker der blev talt om :-D

Venlig hilsen
Maleren i det midtjyske
Michael Haahr
www.maler-maling.dk
www.maler-maling.dk - Michael Haahr, 7330 Brande (04-05-2010) 

JKE design - IKEA Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der ved om man kan skifte JKE låger med IKEA låger. Jeg har nogle 5 års gamle JKE design låger i 3 forskellige str. Jeg vil gerne have disse skiftet ud med IKEA uden at skulle skifte indmaden. Men jeg er ved ikke om dette kan gøres. Er JKEs hængsler og str. magen til IKEA???
Dorte, Frederiksberg (03-05-2010) 
Svar:
Kan dører til en ford mon udskiftes med døre fra en Toyota?
Mere end tvivlsom vil jeg mene.
kan du ikke bare male de gamle låger?
Svend Petersen, Grenå (03-05-2010) 
Svar:
selvfølgelig kan de det, hvis bare låge målet er det samme som de gamle.

Andreas, Jebjerg (03-05-2010) 
Svar:
og det er det så bare ikke - som tidliegere nævnt passer en dør fra en Ford ikke på en toyota..

køkken, mosen (03-05-2010) 

Forsegling af afskallede mursten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil meget gerne have svar på, om man kan forsegle teglstensmure, der skaller af i frostvejr,så afskallingen stopper, og evt. med hvilke midler, og hvordan nan udfører det. På forhånd tak.
Evald Johnsen, 7280 Sdr. Felding (02-05-2010) 
Svar:
Afskallingen sker fordi der er fugt i murstene. Når fugten fryser til is sker der afskalling.
Det kan i nogen grad forhindres ved iprægnering af murværket med silikoneprodukter eller andet
Men kun i nogen grad. Silikonen kan kun "skræve" over mikrorevner.
Murimprægnering kan man godt selv lave. Hvis man ved hvilke materialer der skal anvendes. DGJI.
Hans Danielsen, Hornslet (02-05-2010) 

Jordvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

Er ny og håber på der er nogen med lidt mere forstand end mig selv der kan give tanker og ideer til mine overvejelser.
Anyway here goes:

Har købt hus på 94x2 m2 dvs 197m2. HUset er fra 1953 og er murstenshus, som kræver en kærlig hånd
Pt er et gasfyr fra 1995 af mærket Valliant som lige har været igennem hovedeftersyn og det SKAL skiftes snarest.

Mig og konen har 180 kilo til rådighed og vil gerne lave lidt ved huset og går og evervejer kraftigt om vi skal investere i jordvarme. Vi har haven til det (1000 m2 grund) og har ikke gjort noget ved haven endnu.
Vi har hørt at et nyt gasfyr vil koste omkring 50.000 og fået 1 tilbud på jordvarme som består af følgende:

Bosch pumpe EHP 7 LW/M
Levering af 375 m jordvarmerør
Hovedforsyning fra varmepumpe
Tilslutning af eksisterende varme og vand fra varmepumper i kælder
Ny hovedforsyning fra varmepumpe i bryggers til hvor kedel er tilsluttet idag
Samt lidt rør arbejde i et rum

Pris: 140.000 kr.

Så ville jeg høre om nogle af jer kunne give mig feedback og hvad jeres mening er om dette, da det som sagt er en super god fremtidsinvestering, men så bruger vi MANGE af vores penge på 1 gang.

adam, herlev (01-05-2010) 
Svar:
jordvarme er en super løsning, men få lige en pris på udskiftning af gasfyret også - og få så lavet en beregning så i kan se hvor længe i er om at tjene jordvarmen hjem..
jeg vil mene at i først og fremmest skal se på husets "klimaskærm" når i tænker på at give huset en kærlig hånd, oftest vil efterisolering og nye vinduer være den investering der tjener sig hurtigs ind igen..
og hvad hjælper det med et godt varmeanlæg, hvis varmen forsvinder lige ud til gråspurvene ??
er jeres vindeuer 20 år gamle, så forsvinder 30% af jeres samlede energiforbrug (følge energistyrelsens beregninger) ud gennem jeres lukkede vinduer...
Bruno, davir.dk (01-05-2010) 
Svar:
En udskiftning af et 15 år gammelt gasfyr vil nok være fornuftig ligemeget om det bliver til et nyt gasfyr eller et jordvarmeanlæg.
Du burde kunne forvente 10-15% besparelse på dit gasforbrug, hvis du vælger et nyt gasfyr.
Mht. jordvarmeanlægget så synes jeg at prisen lyder i overkanten. Prøv at indhente et alternativt tilbud. Men sørg for at der oplyses hvilkt effektbehov anlægget er dimensioneret til.
Personligt ville jeg nok kigge efter en varmepumpe fra IVT eller Panasonic, men der er sikkert også andre gode producenter på markedet.
Jeg har 4-5 dårlige eksempler med varmepumper fra denne vinter. Anlæggene har simpelthen ikke kunnet levere nok varme, selvom el-patronen kørte 100 %.
Husk også medregne 6-7000 kr til afbrydelse af naturgasstikledningen i budgettet.
Du kan finde mere information på www.energitjenesten.dk eller www.varmepumpeinfo.dk
Jakob Rasmussen, Tommerup (01-05-2010) 
Svar:
Der er for mig slet ingen tvivl om at der skal investeres i varmeisolering, dernæst vinduerne, (evt. renovering af de gamle) og til sidst nyt opvarmningsanlæg.
Hvis hytten ikke er efterisoleret af betydning side opførelsen skal det nok koste 80.000 at gøre det nu. Skal vi sige 80.000 kr til vinduer, (Davirs de bedste). Så er der lige 20.000 tilbage til en brændeovn.
Uden brændeovn er investeringen tjent hjem på 5-8 år.
Hold naturgasfyret kørende så længe og derefter måske jordvarme. Skulle gasfyret bryde sammen forinden så burde I under normale forudsætninger kunne låne til et nyt - anytime.
Søren Andersen, Højbjerg (01-05-2010) 
Svar:
Hej

Prøv dette link for udregning af forbrug ved forskellige opvarmningsmetoder.
http://www.energinord.dk/asp/dvi/beregnstart.aspx
Jeg brugte den selv inden jeg skiftede til jordvarme og den passer fint.
Jeg kan iøvrigt anbefale jordvarme over gas, havde selv gas, det kostede 32.000,- pr. år, varmeregningen er nu på 17.000,-
R.K, Gelsted (10-05-2010) 
Svar:
Vælg IVT fremfor Bosch. IVT kører med 5 års garanti. Installatørerne og forhandlerne er modsat Bosch uddannede (ellers må de ikke sælge IVT). Prisen lyder iøvrigt for dyr.

400 meter slange. En HT+C7 OG buffertank koster normalt under 130000,- også selvom de skal pille dit fyr ned!
Selv IVT ejer, Juelsminde (20-05-2010) 

Gulv isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Mine spørgsmål er:

1. Kan denne konstruktion lade sig gøre: Start oppefra - trægulv, dampspærre, 10 mm EPS 150/250, uisoleret 30 cm. beton)

2. Kan det anbefales eller er 10 mm isolering stort set det samme som ingenting og hindrer ikke en kuldebro alligevel?

Forklaring for de tålmodige følger her:
Vi skal igang med gulvprojekt. I stuen brækkes det uisolerede trægulv op og der støbes nyt gulv efter alle kunstens regler med masser af flamingo og afsluttes med svømmende trægulv.

Men i et tilstødende rum (kontor) er der støbt engang i 1950'erne. Det er formentlig ca. 30 cm. beton og uden nogen form for isolering. Temmelig fodkoldt om vinteren, men det hjælper et væg-til-væg tæppe på. Det koster en krig at få betonen fjernet og få gulvet udført ordentligt ligesom i stuen. Så det havde vi egentlig pet. Men så var min tanke om der kan lægges en 10 mm EPS 150/250 plade (altså trykfast flamingo) direkte på afrettet men det uisolerede beton, en dampspærre og derefter svømmende trægulv.

Der ønskes ikke råd om udførelsen, det lader vi proff.'er om, men nogen gange skal håndværkere have hjælp til kreative løsninger.

Jeg har spurgt Sundolitt, men de vender ikke tilbage.
Claus Nielsen, Stenløse (29-04-2010) 
Svar:
Hvis der virkelig er 30 cm beton så er det da bare med at få den hugget op. Og udskiftet med 30 cm Flamingo. Besparelsen i varmeudgift vil betale den ophugning på et par år.
10mm isolering er lige akkurat bedre end ingenting. But not much.
Beton støbt i bygninger i 1950''erne er nærmest blødt. Hvis dit kontor er 10 m2 er der 3 m3 beton. Bare se at få indlejet en kompressor, en lufthammer, en trillebør og en skovl. Samt indkøbe en kasse øl. Og kom så igang.
Vi gider ikke mere ønk fra din side. :o)
Benny Bomstærk, Køge (29-04-2010) 

cementpest Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der ved, hvordan man fjerner hvide pletter på havefliser?
Mette Dyck-Madsen, Billund (29-04-2010) 
Svar:
måske det er dig der har hvide pletter for øjnene.?
værd at, overveje (29-04-2010) 
Svar:
Prøv med rodalon udendør.
lene, egtved (11-05-2010) 
Svar:
Hvis det er nye sten kaldes det kalkudfældning.

Det forsvinder normalt af sig selv (vejr og vind) efter 1-2 år.
Du kan bruge kvartssaand (skarpkantet) og så feje/slibe det af.
Virker det ikke kan du bruge saltsyre 30% i 1/20 blanding.
Lad sidde i ca 3-5 min. Husk at forvande.
Vil du se mere så chek. RBR hjemmeside. klik under pleje og vedligehold.

Held og lykke.

Anders Rimmen
Anders Rimmen, aalborg (22-05-2010) 

ændre gitterspær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Jeg har et gammelt værkstedsbygning hvor der idag er ca 15 graders taghældning.
Spærrerne er gitterspær med påsømmede lasker.
Bygningen er vinkelret på vores stuehus.
værkstedsbygningen er ca 10*25 meter.

Vi skal have nyt tag på værkstedsbygningen - jeg vil gerne have tagryggen op i niveau med stuehuset - dvs en hældning på ca 30 gr.

Kan man ombygge de eksisterende spær til nye gitterspær og på den måde undgå at fjerne lofter, udhæng o.s.v.


Brian, Esbjerg (28-04-2010) 
Svar:
Ja da, det er nemt nok.

Montere de nye spær ovenpå de gamle spærhoveder, og lask det sammen med et par "tænger" mellem det nye spær og det gamle spærhoved.

http://www.koludabyg.dk/koluda-byg
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-04-2010) 
Svar:
Tænger hedder de der påsømmede no''en.
Det er slet ikke noget problem.
Du tildanner blot et spærhoved i samme dimension som det gamle og klasker nogle flere tænger på som skal gå helt ned til spærfoden.
Der kan blive lidt småt med pladsen ude i spærets udhængsside.
Peter hansen, Viby (28-04-2010) 
Svar:
Hej med jer!

Mange tak for svarerne.

Det lyder meget interessant - jeg vil prøve at tegne spærrerne som de er nu og hvordan jeg forestiller mig at de vil kunne komme til at se ud, måske vil I se om planen holder vand.
Der går nok et par dage inden jeg vender tilbage.

Er der noget beregning eller reglement der skal følges?

Brian, Esbjerg (28-04-2010) 
Svar:
Det er der måske nok.
Men hvis det eks. spær er OK så vil det udbyggede blive endnu stærkere.
Du anvender blot samme dimensioner og sømantal som i det eksisterende spærhoved.
Peter hansen, Viby (28-04-2010) 
Svar:
Hej
Jeg vil anbefale at få målt op, så du har målene de nye spær skal holde.
Og send målene sammen med en lille skitse til en spærfabrik.
Jeg tror det vil blive svært at lave spærene selv til samme pris, som du kan købe dem til præfabrikeret. Og så får du samtidig en garanti for at spærene er dimensioneret korrekt.
Jakob Rasmussen, Tommerup (29-04-2010) 
Svar:
Hej Jakob!

jeg er ikke uenig i at nr 1 løsning er at nedtage gl spær, lofter, udhæng, osv osv

Det bliver desværre for omfattende (dyrt), hvorfor jeg kigger efter alternative metoder - det kan også være at vi beholder den taghældning vi har nu og blot lægger nyt tag på, men konen vil meget gerne have den høje rejsning ;-)

Jeg har lånt et par bøger om træspær på biblioteket - jeg kigger lidt på dimensionerne og laver et par forslag til ændring af de eksisterende spær.


Brian Christensen, Esbjerg (29-04-2010) 
Svar:
De nye spær får en anden geometri og last (de optager mere vind). Så der skal måske ekstra forankring til og forstærkede samlinger!

Tror dte Jakob mener er at du sætter de nye spær ved siden af de gamle så du beholder lofter mv. Nye og eksisterende spær sømmes sammen. Der kan stadig være behov for ekstra forankring. I øvrigt skal det meldes til kommunen og konstruktionsnormerne skal iht bygningsreglementet følges.
fisherprice, - (29-04-2010) 
Svar:
Vel skal konstruktionsnormerne overholdes.
Men der skal ikke anmeldes noget til kommunen.
Ændring af taghældning (fra 15 til 30gr) er ikke væsentlig og ikke omfattet af BR08.
hans rasmussen, Viborg (30-04-2010) 
Svar:
Jeg har prøvet at tegne lidt i sketchup - se http://daneboerboel.homepage.dk/gltagspaer.jpg

øverste tegning er som det ser ud idag - under er et par ideer, hvor den nederste giver mulighed for at kunne anvende tagrummet til opbevaring. (jeg har kun tegnet den ene side - det er naturligvis begge sider der skal laves)

udførslen og dimensioner af ny spær er hentet fra træ 59 - jeg har dog taget en 45*195 som spærhoved i stedet 170 som foreslået i bogen.

De har ikke sparet på tængerne på de gamle spær, i forhold til tegningerne i bogen.
De gamle spærfødder/hoved er omkring 55*130 og tængerne er 125*25 - spærrerne er understøttet på midten.

Hvordan er det med påsømning af tænger i stedet for mellem hoved/fod - det er jo noget hurtigere at sømme planker på siderne.



Brian, Esbjerg (03-05-2010) 

Revner i gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Viggo Sommer
Tusind tak for hurtigt svar.
Nu er det sådan, at jeg stillede mit spørgsmål lidt neutralt. Jeg har faktisk et lamelopbygget plankegulv - ask. Det er lagt for et 1/2 år siden. Det har fået revner. Leverandøren hævder, at det er almindeligt forekommende med den kolde vinter vi har haft pga. lav luftfugtighed. Da jeg fik fat i et hygrometer i februar viste det 45. Nu står den på 58. Da leverandøren var her i går viste hans medbragte hygrometer 35 og hævder dermed at der må have været en luftfugtighed på under 25 i vinter og derfor revnerne. Revnerne kan udbedres ved at hælde varm voks i dem, så de bliver tætte. Hvad mener du om det? Et enkelt sted ved en revne har lamellen løsnet sig, så det skal limes igen.
Hvad ville du gøre i mit sted.
På forhånd tak for svar.
Ulla
Hvad synes du, jeg skal stille op???
Ulla Dinesen, Odense (28-04-2010) 
Svar:
Jeg ville være lidt kritisk med hvad jeg læser på Byggeri.dk. :o)
Luftfugtighed under nul???
Vandbaseret urealimm???
Skævvokset grantræ???
Vask i vand og eddikesyre???
Gulvtidende???
Viggo Sommer, Århus = 1/3 af de nattergale.
Viggo S., Århus (28-04-2010) 
Svar:
Men bortset fra det.

Revner i mellem brædderne eller i brædderne.
Det lyder som imellem og det skal der jo komme.
Om sommeren er luftfugtigheden høj og brædderne fylder mest,(er bredest) om vinteren når du fyrer i kakkelovnen falder luftfugtigheden og brædderne bliver bliver lidt smaldere.
Alle gulvbrædder gør sådan, naturligvis. I større eller mindre grad. Nogle træsorter er mere fugtstabile end andre. Jo blødere træ jo mindre fugtstabilitet. Fyr, ask og andre nordiske træsorter hører til i den bløde ende. Hårdttræ som teak, maghony og azobè er særdeles fugtstabile.
Bortset fra at den løse lamel skal repareres skal du ikke gøre andet end at acceptere at træ engang har stået og vokset ude i skoven og at det arbejder lidt i takt med temperatur og luftfugtighed.
Og iøvrigt fornøje dig over at du kan gå på et trægulv hver eneste dag. (Og at revnerne ikke er så store at små børn falder i dem :o))
Viggo S. Rasmussen, Århus (28-04-2010) 

Nye vinduer og tætning mod rulleskifte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Håber der er nogen på dette forum der har gode ideer! Har et hus fra 1972 og drømmer om nye vinduer. Huset har dog vist sig at have en lidt speciel løsning med vinduer.

Se billeder:

http://www.billedeupload.dk/photo/2010-04/25357ed0/Visio-Tegning-af-vindue.jpg.html

http://www.billedeupload.dk/photo/2010-04/485b0345/P1040324.JPG.html

http://www.billedeupload.dk/photo/2010-04/bb3133b6/IMG_0517.JPG.html

Problem: Vinduer er monteret på indervæggen og karmen dækker ikke ud over rulleskifte. En lille liste som er skruet ind i bundstykket dækker ud over rulleskiftet. Havde en tømrer til at give tilbud på nye vinduer, men han mente ikke man skulle lave nye vinduer med en liste, men var i tvivl om hvad man skulle gøre. Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende ??

RJ, Roskilde (27-04-2010) 
Svar:
Nu er det set mange gange før, og der er flere løsninger på det, den nemme er selvfølgelig at trække vinduerne ud over rulle skiftet hvis muligt.

Eller kan det klares med lister eller vandnæse på vinduerne.

http://www.koludabyg.dk/leverandoerer/materialer;side/kpk-vinduer-og-doere
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-04-2010) 
Svar:
Kan ikke se at det er noget større problem.
Du burde da kunne få enhver seriøs vinduesproducent til at lave karmen i den bredde der ønskes. Selv hvis bundkarmen skal have en anden bredde og speciel profilering, så kan det da laves.
Men som Koluda skriver er den nemmeste løsning da at trække vinduerne lidt frem i muren, selvom der jo så sikkert skal laves lysninger på den indvendige side, og måske en afdækning ved overkarmen på udvendig side.

Men har du undersøgt om karme og rammer måske egentlig er i så god stand, at det kunne være en ide kun at sætte nye lavenergiglas i de eksisterende.
Jakob Rasmussen, Tommerup (28-04-2010) 
Svar:
RJ, - tag og mål karmen på de nuværende vinduer, er sikkert ca. 90 mm, det var karmen på mange vinduer i 70''erne - standard på trævinduer i dag er 115 mm.
Er dette tilfældet løser "problemet" måske sig selv.

Til dig Jakob Rasmussen, hvor har du opfattelsen af at karmen kan laves i enhver bredde, bare man er seriøs. Ofte er dette ikke muligt, - det er en
specialopgave og det koster.
Men en lokal producent i Tommerup kan måske dette, - til en overkommelig pris.
en, tømrer (28-04-2010) 
Svar:
det ligner noget vi har set før :-)
dine vinduer er antagelig 115 mm i karmdybde, du har mindst 2 muligheder for at løse det:
1)..du kan bestiller dine vinduer i en større karmdybde
2).. du kan bestille dine vinduer med vandnæse monteret fra fabrik.
ingen af disse løsninger er helt problemfri for hvad gør du i forhold til din "mellembeklædning" skal der ny beklædning og evt. mere isolering så er løsningen med ekstra karmdybde super !! med vandnæseløsningen har du jo så kun vandnæser på vinduerne og de eksisterende lister ved beklædningen
Du bor jo i Roskilde, har du talt med Lars Mønster ?? ellers prøv at ringe til ham, han plejer at være sprængfyldt med gode løsninger .. ring til ham han har tlf.nr 26271982

sikke noget sludder at det skulle være en specielopgave og dermed dyrt, jeg har netop leveret et vinduer til et helt hus i "overstørrelse" karm... merpris 2.400,- + moms )
Bruno, Davir.dk (28-04-2010) 
Svar:
Kan se at der sludres gevaldig af Bruno:

jeg har netop leveret et vinduer til et helt hus i "overstørrelse" karm... merpris 2.400,- + moms )

Du mener måske flere vinduer, - for et vindue er det sgu da en merpris, der slår til søren.
Nok om det, mange producenter tager altså ekstra for specialproduktion som større eller mindre karm end standard, og så må Bruno mene hvad han vil, om det er sludder eller ej.

en, tømrer (28-04-2010) 
Svar:
Nu inden I kommer alt for godt igang.
Det der rulskifte som hænger og dingler oven på på en halvstensmur. Det ville jeg holde godt øje med. Dels om der er revner i og dels at ikke falder ned under vinduesseancen.
Og som Davir skriver så er det næppe et grænseoverstigeligt problem at lave en vindueskarm lidt bredere om det så skal være med påforingslister.
Selv en, tømrer kan vel slå en pind på en karm uden at det koster 2400 kr pr vindue + husk moms.

Daniel Fønster, <<<<<<<<<Svendborg (28-04-2010) 
Svar:
lige for god ordnes skyld... de 2400,- var ikke pr. vindue, hvis jeg ikke husker helt forkert var det for 11 elementer !

mht. rulleskiftet, så har du ret, men det plejer nu at holde på denne type hus
Bruno, davir.dk (28-04-2010) 
Svar:
RUL-skifte Davir, hvor tit skal jeg sige det. Det er jo ikke en kebabrulle du her har fat i.
Read my lips: RUL.
Skriv det 200 gange på tavlen idag - efter arbejdstid.
Danies Fønster, Svendborg (28-04-2010) 
Svar:
ja ja "Fønster"
det er godt jeg ikke er murer - men vinduesmand, men skal nok arbejde med det man er bedst til :-)

Til RJ... håber du har fået et eller andet ud af dette forum,
selvo nogle hellere vil drille end give brugbare svar
bruno, davir.dk (28-04-2010) 
Svar:
Sikke noget amatørarbejde hos Davir, - kan hverken stave eller huske, sikkert heller ikke regne med kuglerammen.

Tag en tur på skolebænken
Overlærer, Blomme (28-04-2010) 
Svar:
mon ikke du skulle starte med at få en pris fra en murer på nye rulleskift under vinduerne, så de kommer ud i "normal" placering, så kan der tages mål til nye vinduer, placeret ca. 5 cm fra facadefront, så kan der også blive isoleret under dine bundstykker.
JJ, Vejle (28-04-2010) 
Svar:
Tak for alle svarene!
KPK tager vist nok 800 kr ekstra (pr vindue) for karm på 140mm. Det er nok den bedste løsning. Man skal jo så nok lave nye rammer i mellemstykkerne også - men så får man jo plads til lidt mere isolering.
Jeg forstår ikke helt det med at ændre rulskiftet, idet de to gennemgående dragere ligger ovenpå indervæggen.

RJ, Roskilde (28-04-2010) 
Svar:
vær lige opmærksom på at med en karmdybde på 140 (kpk) eller 149 mm (idealcombi), så vil vinduerne komme længere ud end din rem..
men det er en fin løsning, der som sagt giver mulighed for at efterisolere...
Husk at tage mere end et tilbud, det er jo ikke sikkert den første er den bedste :-)

PS. med 800,- kr ekstra pr. vindue, så har du vist betalt rigeligt (læs.. det kan gøres billigere)
Bruno, Davir.dk (29-04-2010) 

hegn på terasse, ovenpå garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en garage i skæl. Ovenpå garagen er der en terrasse. Vi skal have nyt hegn
(væltet med storm) ovenpå garagen. Skal man væk fra kanten af garagen,(skæl) og hvis så, hvor meget?
Tak for svaret
ANDREE HALD, Jægerspris (27-04-2010) 
Svar:
Der må over hele hovedet ikke være terrasse oven på en carport i skel.
Carporten må max. være 2,5 m høj.
Naboen kan være generet af indblik og anden uhensigtsmæssig adfærd.
Hvis der skal være en opholdsplatform i den højde skal den mindst 2,5 m fra skel.
Hvis jeg var din nabo var du for længst blevet moppet ned af den terrasse.

Palle Qvist, slagelse (28-04-2010) 

Maling af spær på carport Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have nyt plast trapeztag på min carport og vil først male spærene hvide. Nu siger min nabo, at man ikke må male dem på oversiden, hvor plasttaget hviler. Det forekommer mig noget underligt. Er det rigtigt??
O. Nielsen, Nørre Alslev (27-04-2010) 
Svar:
Nej. Det er noget sludder.
Det er svært at forestille sig en malingstype som vil være aggressiv overfor plastpladerne.

Rasmus Karlsen, Sønderborg (27-04-2010) 
Svar:
Her er endnu et eksempel på at man ikke altid skal tage naboéns ord for gode varer.

Der er ingen problemer med at male oversiden af spærene.

http://www.koludabyg.dk/leverandoerer/materialer;combivinduet
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-04-2010) 
Svar:
Man anbefaler faktisk det modsatte af, hvad din nabo siger. Ved for eks. Fastlock enkel anbefales det at male det nærmeste underlag(lægterne) hvide, for at reducere varmen i træunderlaget.
Per M., 2950 Vedbæk (28-04-2010) 
Svar:
Det er nemlig rigtigt Per M.
Skarpt!
Peter christiansen, vejen (28-04-2010) 

Maling af gammel teak skænk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en gammel teak skænk som jeg gerne vil friske lidt op. Skænken har 4 låger (ca. 0,8 m2 hver), og jeg vil gerne male den i hver sin farve. Jeg har kikket lidt omkring, men hvis jeg skal købe 4 forskellige træmallinger bliver det meget dyrt, og jeg skal jo slet ikke bruge så meget maling til hver låge! Kan man "bare" købe en spand træ maling og selv tone den med alm. akryl maling - eller har i andre råd til hvad man kan gøre?

Har i også nogen erfarringer med hvilken type maling jeg skal vælge hvis jeg vil have den mest glatte overflade?

Med venlig hilsen Nanna
Nanna Gram, Århus (27-04-2010) 
Svar:
Der skal vel være en regtig meget god grund til at "ødelægge" en teaktræsskænk.
Dernæst er det vel ikke så dyrt endda med det maling.
Husk iøvrigt at hvis skænken har været olieret skal der megen afvaskning til. Hvis hele skænken skal males ind og udvendigt skal der måske bruges 2,5 lit. maling.
Det burde være muligt at få malingshandleren til at håndtone f.eks. 4x0,33 lit. og resten til skænken iøvrigt.

En glat overflade har ikke så meget med malingen at gøre. Derimod med spartling, slibning og pudsning samt renholdelse.
Hvis du mener højglans skal der bruges højglansmaling jo.
Bent Høftgreen, mariager (27-04-2010) 
Svar:
Hej Nanna.

Det lyder som et sjovt projekt! Hvilke farver havde du tænkt dig, lågerne i skænken skulle være?

Når man maler sådanne "gamle" møbler, vil der næsten altid komme noget gult skidt ud i malingen, når du maler, og det vil blive ved med at trække ud i hvert lag maling, du lægger på. Med mindre du bruger en oliemaling.

Du kan bruge en forsegler til at male første gang med, og så se hvor "gul" den trækker op. Altså hvor beskidt skænken faktisk var. Er det meget skidt, skal du male med forsegler én gang mere, inden du lakerer.

Jeg vil anbefale dig at bruge en vandig lak, da det er sundere for dig, og den bliver heller ikke gul, med tiden, som en oliemaling vil gøre.

Om en uges tid, får vi nogle nye spandstørrelser på vores lak, nemlig 0,5L. Det ku jo være passende for dit projekt.

Jeg kan skrive herinde når de er på shoppen, eller du kan selv lige følge med på vores side, som hedder www.maler-maling.dk

Venlig hilsen

Maleren i det midtjyske
Michael Haahr
www.maler-maling.dk

www.maler-maling.dk - Michael Haahr, 7330 Brande (03-05-2010) 
Svar:
Hej

Tak fo begge svar - jeg syntes der står så mange flotte teak eller palisanter møbler rundt i genbrugsbutikker og på lommemarkeder - og de koster ofte mindre end et ikea møbel! Jeg havde tænkt mig at male hver låge i sådan lidt 60 pastel farver - pudderblå, crem hvid, sort og måske en orange eller rød.

Tak for linket - jeg vil lige følge med. Tror i man vil kunne bruge spray lak hvis man først har forseglet den en 2-3 gange?

Mvh. Nanna
Nanna Gram, Århus (04-05-2010) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6383.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »