» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6222.   « Forrige 25       Næste 25 »

Fald mod afløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står og skal have totalrenoveret mit gamle badeværelse (1950).
Mit spørgsmål er om det er lovligt at lave en bruseniche uden hverken opkant eller nedsænkning men bare et fald mod et unidrain afløb ved væggen? Det skal lige siges at renoveringen indebærer støbning af helt nyt betongulv med flisebelægning, så størrelse på faldet bliver ikke noget problem.
martin, ringe (31-01-2010) 
Svar:
ja det er den mest brugte metode i nutidens byggeri...vi siger som tommelfingerregl, risten skal sidde min 3cm under dør... Har du derimod to brusevinger kan 2 cm også gøre det med start ca en meter uden for bruse indgang.

og har du disse vinger og samtidig badekar vil det være en fordel at have en rist uden for bruseren også, evt under bordet. ellers skal der være overløb på kar. håber det var hjælp


murer`en, Snedsted (31-01-2010) 
Svar:
ja. tak for det
martin, ringe (01-02-2010) 


Maling af Velux lysning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået monteret et nyt velux ovenlysvindue i skråvæggen på et børneværelse. Tømreren lavede lysningen i MDF plade og den skal jeg nu have malet hvid. Hvilken type maling skal jeg bruge? er der nogle anbefalinger til ralfarve, glans, etc, så jeg får den rigtige reflektion af lys, rengøringsvenlig overflade, etc.
Hvad ville ligesom være malerens standard løsning?
Rasmus Aagaard, Hasselager (31-01-2010) 
Svar:
RAL 9010, glans 10. Det skulle være "standard svaret" til en maling med passende glans, og så skulle den også kunne tåle en let aftørring med en opvredet klud.
Jakob Rasmussen, Tommerup (31-01-2010) 
Svar:
Hej.

Jeg vil anbefale følgende løsning:

Slibe kanter og flader let med fint sandpapir.
Støve af, og fuge hjørner og revner mellem gerikt og MDF med acrylfuge.
Grunde med vandig Oliegrunder.
Slib let med fint sandpapir korn 150-180.
Male 2 gange med panelmaling glans 30 el. 40 i ral 9010.
Brug en lakrulle på flader og pensel i hjørner og på gerikt. evt. en ovalpensel 35mm.

Alle produkterne kan du se og købe på maler-maling.dk til rimelige priser og leveret lige til døren

Venlig hilsen

Michael (Maleren i det midtjyske)
www.maler-maling.dk
Michael, www.maler-maling.dk - Brande (31-01-2010) 

Dampspærre i skunk + gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Endnu en ny udfordring:
Stuehuset årgang 1880 er ved at blive renoveret på 1.sal. På skråvæggene som går til kip, har jeg isoleret med 200mm. Nu skal jeg have placeret dampspærren.
Isoleringen er lavet som "varm skunk" (jeg har vandrør i skunken) men det er pga. 2-3 lag gulvbrædder - med tilhørende luft imellem - komplet umuligt at få dampspærren til at nå muren - Og hvis jeg bare afslutter den ved gulvbrædderne, vil den selvfølgelig være hamrende utæt.
Spørgsmålet er så, om jeg kan placere dampspærren som man gør ved "kold skunk" og lægge dampspærre over gulvbrædderne. Umiddelbart kan jeg jo på den måde lave en lufttæt konstruktion.
Over de nuværende gulvbrædder lægger jeg gulvspånplader og slutter med et laminatgulv.
Svend, Ølgod (30-01-2010) 
Svar:
Jae, umiddelbart kan jeg ikke se noget til hinder for den ide.
Men det er jo en noget utraditionel konstruktion, så om det helt præcis virker som tænkt, vides ikke.
Derimod forstår jeg ikke hvorfor det skulle være noget problem at brække lidt gulv op. En rundsav eller en økse så er det hurtig klaret.

Jørgen Danner, odense (30-01-2010) 

Afløb i gammen andelslejlighed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have etableret gulvafløb til brus samt afløb til håndvask fra den eksisterende wc-studs, som sidder ca. 40 cm fra gulvafløbet og ca 100 cm fra håndvasken. Inde ved væggen er den eksisterende hovedfaldstamme hvori der skal indskæres et grenstykke til væghængt toilet.
Jeg har fået et tilbud fra en aut. vvs om at lave dette arbejde til 13000.-. Dette er inkl. moms, og med materialer, timeløn, wc-stativ og kumme.
Er der nogen der kan sige noget om det er et forholdsvist rimeligt tilbud, da jeg ikke har den fjerneste idé om hvad sådan noget koster.

John Olsen, København (27-01-2010) 
Svar:
Hej John

Det lyder til at være ok, uden at vide hvilke mærke på materialer der indgår.
Det kan godt være lidt risiko betonet når vi arbejder med den gamle støbejerns faldstammer som jeg formoder det er.
Derfor er det efter min vurdering rimeligt nok, hvis ikke der ikke tages forbehold for faldstammens beskaffenhed i hans tilbud.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (29-01-2010) 

Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en forsikrings skade i vores hus pga fugt fra et varmerør, alle gulve er derfor væk og vi skal have lagt nye gulve. Huset er fra 1974 og er et typisk 70'er hus. Vi overvejer at få gulvvarme men kan det lade sig gøre eller fiser varmen bare ned i gulvet. Vi kan ikke banke gulvene op da alle vægge er sat oven på betonen så løsningen er at få lagt et gulvvarme system som for eksempel http://flexteamgulvvarme.dk. Men er der nok isolering i betonen til det? Hvor varmt er et typisk rum med gulvvarme. Vi vil gerne have en rum temparatur på min 22 grader. Nogle siger det er billigere andre siger det er dyrere at køre med gulvvarme... vi er meget i tvivl om hvad vi skal. Hjælp!
Henrik, præstø (27-01-2010) 
Svar:
Det går bare ikke. Gulvvarme i et gulv uden underliggende isolering er nærmest ruinerende.
Jeg mener iøvrigt osse at selv om i anvender de eksisterende radiatore skal gulvet isoleres i overensstemmelse med bygningsreglementets krav til ombygninger.
Og det krav kan I formedentlig stille til forsikringsselskabet.
Peter Lassen, Risskov (27-01-2010) 
Svar:
Jeg har lige siddet og kigget i br08 og kan ikke finde noget med isolerings krav, ved du hvor jeg kan finde det. For eksempel hvor mange mm isolering der skal lægges under gulvet?
Henrik, Præstø (27-01-2010) 
Svar:
Det fremgår af nedennævnte afsnit.
http://www.ebst.dk

Jeg mener at bestemmelsen også gælder i dit tilfælde, uanset at det er en forsikringsskade.

Isoleringskravet fremgår af BR08 7.5, Isoleringstykkelsen afhænger af konstruktionstypen.


Peter Lassen, Risskov (27-01-2010) 

havearkitekt/anlægsgartner Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Vi skal bygge nyt hus og anlægge have.
Er der nogen der kan anbefale en havearkitekt eller anlægsgartner i Horsensområdet?
Merete Kirkegaard, Horsens (25-01-2010) 
Svar:
Hej jeg kan varmt anbefale UnikaHaver.dk har selv brugt dem nogle gange og det bliver ikke sidste gang om jeg har behov for have arkitekter, flinke behjælpsomme er hvad de er.
Den udførende del kan jeg være behjælpelig med om du ønsker det, men du er altid velkommen til at ringe og få en snak omkring projekterne og så finder vi ud af om jeg skal kigge forbi til en uforpligtende snak.
Håber at du kan bruge det til noget.
Hilsen Prebeb pedersen
Aktiventreprise
Tlf 25 67 50 49
Aktiventreprise, Ebeltoft (26-01-2010) 
Svar:
Vi brugte Unikahaver for ca. 3 år siden. De har et tilbud hvor en konsulent kommer på besøg i ens hjem i vistnok 4-6 timer, og laver en plan på stedet sammen med husejeren. Vi var og er meget tilfredse med at vi valgte den løsning. Husker ikke prisen.
S., Vejle (26-01-2010) 

Svamp fra skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg fik for 1½ år siden sat brændeovn samt skorsten op af den lokale VVS mand som også var forhandler af den brændeovn vi ville have, det gik sådan nogenlunde, dog har det siden vist sig at være noget juks han har lavet, for at nævne nogle ting er skorstenen temmelig skæv når man ser den udefra, han skar for stort hul i loftet, gummipakningen der sidder mellem loftringen og selve skorstenen er for lille og falder hele tiden ud osv osv osv.

Nu viser sig dog et andet lidt større problem, der er begyndt at vokse noget hvidt ud af skorstenen og vi bruger den dagligt i ca 10 timer, desuden syder den temmelig meget hver morgen vi tænder op, og det ser ud til malingen er misfarvet op af selve røret (Man kan se det på billederne)
Er der nogen der har en ide om:
1. hvad det er der vokser ud af skorstenen?
2. kan det være den isolerede del af skorstenen er fyldt med vand siden den syder?
3. hvad er det der gør at skorstenen er så misfarvet.

Misfarvning:
http://www.billedeupload.dk

Svampelignede ting:
http://www.billedeupload.dk

Håber der er nogen der kan hjælpe!
Jack, Ærø (25-01-2010) 
Svar:
Hmm det gik da ikke så godt med de billeder, prøver igen:
Svampeting:
http://www.billedeupload.dk
Misfarvning:
http://www.billedeupload.dk
Jack, Ærø (25-01-2010) 
Svar:
Altså den skorsten består faktisk kun af stål og isolering, og ingen af delene sætter svamp, så det kan udlukkes der, specielt da den pga. temperaturen den kommer op i, ville være knas tør når den benyttes.

Men det er måske kondensvand du kan se der trækker ned i kanten af stålskorstenen, eller vand udefra hvis ikke han har samlet den rigtigt, selvom man næsten ikke kan samle den forkert.

Har du prøvet at snakke med producenten.. ?

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (25-01-2010) 
Svar:
Nej har ikke prøvet producenten, jeg ved ikke hvem der har produceret den, det står der intet om på regningen :(
Jack, Ærø (27-01-2010) 

badeværelse væg, hjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg skal have sat en væg op mellem mit opvarmede
badeværelse og mit bryggers, som kun bliver opvarmet
nogle gange, min plan er at lave en stabil ramme af lægter
og så spånplader på begge sider som bliver grundet med en
god grunder inden det bliver malet og så lægger jeg noget
isolering imellem, men vil gerne høre om det er en god ide
at lave det på den måde?
mangler der eventuelt noget?

håber her er nogle som kan hjælpe og give lidt råd og tips

mvh.
Lars P.
Lars P., ullerslev (24-01-2010) 
Svar:
Den går ikke, du kan ikke benytte spånplader i et badeværelse.

Der skal bruges 2 x vådrumgips med forskudte samlinger.

Rejs et skellet i min. 70 mm stål eller reglar hvis det ønskes, men 450 mm CC afstand, i med 70-95 mm isolering alt efter tykkelse på væggen.

Montere 2 lag vådrumsgips i badeværelset, og 1 eller 2 lag gips på bagsiden.

http://www.koludabyg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (24-01-2010) 
Svar:
hej tak for svaret, jeg ved ikke om det har nogen betydning men,
vægen i badeværelset vil ikke blive våd af fx. Vand stink, men den vil selvfølgelig skulle modstå en høj luftfugtighed..

jeg er nemlig ikke meget for at bruge gips, da jeg godt vil have
noget som er lidt mere holdbart,
er der andre alternativer end gips?


"men 450 mm CC afstand, i med 70-95 mm isolering alt efter tykkelse på væggen"
det vil sige at jeg behøver ikke andet end 450mm. luftrum mellem væggene og 70-95mm isolering?..
Lars P., ullerslev (24-01-2010) 
Svar:
Hvad mener du med mere holdbart, 2 lag gips er da meget holdbart...?

Du kunne også benytte fibergips i stedet for, men hvis det skal overholde de gældende regler for vådrum, så kan der ikke benyttes spån og krydsfiner som underlag i vådrummet.

Du kunne jo også opsætte en gasbeton væg.

c/c afstand = centrum til centrum afstand på dine stålskinner eller regler, alt efter hvad væggen bygges i.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (24-01-2010) 
Svar:
hvis du vil have noget Holdbart men stadig have det rigtige.. Så starter du med en træplade og derefter et lag vådrumsgips.. Og husk at det er lovpligtig at vådrumssikre bagefter også selv om det er vådrumsgips... Hele gulvet og 10 cm op af alle vægge samt vådzoner+ min50cm (vådzoner=håndvask og bruser)

her er hvad jeg synes er det beste at bruge:
http://www.mira-byggeprodukter.dk

vh
Mureren
Thomas Thomsen, Snedsted (30-01-2010) 

Min egen emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have min kæreste skal lave en hjemmelavet emhætte til vores køkken, men hvor får man "indmaden" fra?
Nicole, østerbro (22-01-2010) 
Svar:
Du kan købe emætteindsatser hos bla. Thermex....

Alternativ kunne være at købe en komplet emhætte og "flå" indmaden ud...eksempeltvis ha Goenje lige nedsat en række modeller de vil have ryddet ud af sortimentet....faktisk med priseduktioner på op til 80 %....kunne sagtens forestille mig at du de kunne finde en MEGET billig komplet emhætte og "flå" den fra hinanden uden at føle lede over at have smidt Gorenjes "skal" ud... Kontakt mig evt. mandag så skal jeg lige prøve at se hvad der evt. kunne bruges af Gorenjes supertilbud...har ikke lige sagerne her hvor jeg er p.t.
Med venlig hilsen
Evald Puggaard Aps
www.evald-puggaard.dk

Preben
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (23-01-2010) 

udestue, cirkelrund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen der har godt styr på udestuer ?

Jeg påtænker at bygge en halvcirkelformet uopvarmet udestue på gavlen af mit hus.

Udestuen skal have en radius på ca 3m, idet gavlen er lidt over 6m bred. Jeg forventer at have 8 stk energiglas i fuld højde rundt i halvcirkelen og 2 vinduer der kan åbnes.
Det er meningen at gulvbelægningen i stuen skal fortsætte ud i udestuen, og der lukkes af mellem stue og udestue med glasdøre. Under stuegulvet er der beton, formentlig med lecanødder under.

Jeg støber sokkel minimum 90 i dybden, hvori jeg fylder grus, radon-dug, 300mm flamingo+20mm randisolering(også mod stue), rionet og 100mm beton, dampspærre, derefter laminatgulvet som fortsættes fra stuen.

Mine spørgsmål er nu følgende :

1) Hvordan skal jeg slutte dampspærren op mod stuen ? Skal jeg feks fuge den fast mellem beton og bunden af glasdørene ind til stuen. Gør det skade at dampspærren overhovedet er der, eller er den blot passiv ?

2) Jeg regner med at lave terrasse ovenpå udestuen, dvs. vandrette terrassebrædder, derunder tagpap med hæld, osb/krydsfiner, 50mm ventilation, isolering, dampspærre, loftbeklædning.
Men hvordan skal spærrene gå ? Som i en paraply eller vinkelret ud fra gavlvæggen ?

3) Hvad er et godt (og sikkert) bud på dimensioner af spærrene hhv. stolperne mellem vinduerne ? Jeg tænker 45x145 og 100x100, idet konstruktionens geometri er solid.

4) Hvordan laver jeg en fornuftig afslutning på tagpappet, så vandet ledes ned i udestuens tagrende uden svinkeærinder ? Skal jeg overveje en drypnæse ?

Håber virkelig der er nogle dygtige hjælpere derude, på forhånd tak!

Henrik lærling
henrik l hansen, vejle (22-01-2010) 
Svar:
Hvorfor skal udestuen absolut være rund?
Fordi det er muligt at lave en halvcirkelformet udestue med en terrasse ovenpå er det ikke sikkert at det på nogen måde bidrager til husets skønhed og salgsværdi.
!. Det du omtaler er en fugtspærre som skal forhindre evt. byggefugt i at trænge op i i laminatgulvet. (Strøer ?)
2. Spærende skal ligge vinkelret på gavlen således at de passer med plader og strøer for terrassebrædder.
3. Spærdimensione afhænger af isoleringstykkelsen som skal være min. 250mm. Altså 300mm pr. 80cm bjælkeafstand er fint. Du skal tænke over hvordan du etablerer effektiv ventilation i tagkonstruktionen.
Konstruktionen er ikke solid i den forstand. Det er jo ikke vinduerne der skal sikre bygningens stabilitet. Det skal tagskiven samt tagkonstruktionens fastgørelse til det eksisterende hus. men du har ret i at en rund facade ikke er så påvirkelig af vindbelastning.
4. Jeg vil tro at du kan banke en almindelig alu-vandnæse i facon.
frank Jensen, Århus (22-01-2010) 
Svar:
Hej Frank,

tak for svarene, det er en fornøjelse med folks villighed til at hjælpe !

1) ..Men dvs. at det er en god ide at lægge denne fugtspærre under strøerne ?

2) Super ! Jeg har en formodning om, at 7 graders hældning på taget under terrassebrædderne er tilstrækkeligt, er du enig ?

3)Der er vel ikke krav til isoleringstykkelsen i en uopvarmet udestue som denne, når der lukkes af mod stue, eller ? (definition på boligareal?) Men uanset følger jeg dine anvisninger, for jeg vil ikke gå på kompromis med isolering.

Jeg tænker, at konstruktionen som sådan er stiv, fordi taget buer opad og KF eller osb pladerne stiver konstruktionen af. Jeg har tænkt mig at specialfremstille en formspændt limtræs-rem til at lægge spærrene af på.

Ventilation bliver nok en rille rundt inde bag drypnæsen. Jeg laver så små udfræsninger i top af spær lige under OSB pladerne så luften kan komme på tværs af disse.

4) God ide, det vil jeg give et forsøg !

Hvis andre også har uddybende råd og kommentarer til denne tråd er jeg lutter øre ! Jeg er jo lærling, og vil meget gerne lære !!

Henrik lærling
henrik l hansen, vejle (22-01-2010) 
Svar:
1. Det er ikke alene en god ide, det er et krav iflg. bygningsreglementet.
Se her; http://guiden.rockwool.dk
2. Mindste tiladte fald på paptage er 1:40, eller 2,5 cm pr 100 cm så mindre kan måske gøre det. Du skal finde den tagpapspecification du vil anvende og efterfølgende fastslå hvilken taghældning der passer dertil. Se f.eks. Icopal.
3. Du skriver at gulvbrædderne skal være gennemgående og jeg antog at glasdørene IKKE var termo. Og derfor kan du reelt ikke opretholde udestuen som ikke-opvarmet.
Man kan ikke sige at din konstruktion som helhed er stiv.
Kun din tagskive.
Hvis man forestiller sig at taget kun er fastgjort til eksisterende bygning med 2 søm så kan taget jo fint blæse væk!!!
Hvis taget er fastgjort med 1000 søm så blæser taget osse væk. Hvis den bygningsdel taget er fastgjort til ikke er solid nok.
Statik er en svær en.
Men der skal meget til at omstyrte en konstruktion som din.
Frank Jensen, Århus (23-01-2010) 
Svar:
Hej Frank, tak for inputtene, det er guld !

Jeg vil lukke af med termo ind mod stuen (som i øvrigt kun er opvarmet med brændeovn) hvis det er nok for at opfylde kravene til "ikke-beboelse", men spørger lige kommunen om sammenhængen først !

Og vil forsøge at forankre med i-limede gevindstænger medmindre jeg skønner muren er for porøs til det...

Mht æstetikken....fuldstændigt rigtigt, jeg har selv et udestue-traume fra mine forældres 70er villa, så jeg skal være 100% sikker på det ikke skæmmer mere end det pynter. Jeg skal nok bo der mange år, men uanset tør jeg godt tage lidt chancer med et hus til 675.000 8km fra Vejle...

Takker....
henrik l hansen, vejle (24-01-2010) 
Svar:
Fint.
Men du slipper ikke med en snak med kommunen. Eftersom det er en arealudvidelse skal der en ansøgning om byggetilladelse til.
Mht til isolering så er der for så vidt ikke noget der hedder "uopvarmet udestue" længere.
Uanset om der er varmekilde eller ej handler det om hvorvidt rummet opvarmes til over 15 gr. eller ej. Og det gør din udestue jo nok.
Hvis der KUN var adgang udefra til din udestue, og ingen varmekilde, ville der ikke være isoleringskrav.
Og så ville det iøvrigt være en ægte UDE-stue. :o)
Held og lykke med projektet.
Frank Jensen, Århus (24-01-2010) 

nyt bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. jeg vil lave en ny brusekabine på 1. sal der er træplade gulv beklæt med vinyl, kan jeg lægge klinker oven på vinylen og derved bruge den som vådrumssikring? og kan jeg bygge en ny væg oven på det gulv af evt. letbeton plader el. vådrumsgips? den nye væg skal selvfølgelig vådrumssikres og have klinker.
Lars Ploeg, 6500 vojens (20-01-2010) 
Svar:
NEJ
det er forfra min ven
Byggemand, Bob (21-01-2010) 
Svar:
Du skal tage fat i en fagmand/ekspert der har lavet mange gulve i bad på 1.sal
og sikrer dig at vedkommende er medlem af BYG garanti ordning. Og prøv så at undersøge om der er andre der kan anbefale vedkommende.
Dette stykke arbejde er ikke for gør-det-selv folk og lign.
Anders Mikkelsen / Nr1 Byg, 8520 Lystrup (24-01-2010) 

Strid mog Lokalplan, nabohøring. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg skal have lavet en tilbygning.
I lokalplanen står at taget skal have en hældning på mellem 30 og 55°, da jeg ønsker fladt tag, og tagterrasse, skal der jo så søges dispensation.
I dette tilfælde vil der jo nok blive tale om en nabohøring.
Mit spørgsmål er; hvordan sådan en nabohøring foregår. Skal jeg selv gå rundt og spørge naboerne, og få dem til at underskrive et dokument som siger at de acceptere min afvigelse fra lokalplanen, inden jeg ansøger om dispensation. Eller skal jeg først søge om dispensationen, hvorefter kommunen står for nabohøringen?

På forhånd tak
Peter Kristiansen, Vestsjælland (20-01-2010) 
Svar:
Det er kommunen der afgør om der skal være høring og forestår høringen.
Det kan være en fordel om du har en forhåndsaccept fra berørte naboer - at vedlægge Ansøgning om Byggetilladelse og dispensationsansøgningen.
Men det kan jo betyde at nogle naboer ikke vil medvirke/er imod dit projekt. Men det er under alle omstændigheder kommunen der har den endelige afgørelse.
Spørg kommunen om de har noget vejledning i den slags ting.


Hans Sørensen, Søballe (20-01-2010) 
Svar:
Jeg takker.
Det er primært fordi at jeg ved at naboerne ikke har noget i mod det, så netop om det ville gavne min mulighed for dispensation.
Peter Kristiansen, Vestsjælland (20-01-2010) 
Svar:
Dispensationen gives af kommunen, men ved du at naboérne ikke er imod ombygning, så er der intet i vejen for at få en ansøning afsted til kommunen.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-01-2010) 
Svar:
hej

ofte er der jo en grund til at lokalplanen foreskriver et bestemt materiale, taghældning eller andet, for at få et "nogenlunde" homogent udtryk i et kvarter.

Det bør ikke være op til "tilfældige" naboer at afgøre om man i et kvarter med saddeltagshus kan bygge med fladt tag. Det bør afgøres af en fagmand inden for arkitektur/byplanlægning.

hilsen christian j. j. jensen. ingeniøren i århus
c.j.j.j., smilets by (21-01-2010) 
Svar:
Det skal siges at lokalplanen er udarbejdet i 1970, og de fleste huse i området er fra 30-40 erne, så der er ikke i forvejen et homogent udtryk i kvarteret, men ja, det vilselvfølgelig være kommunens beslutning i sidste ende.
Peter Kristiansen, Vestsjælland (21-01-2010) 
Svar:
jammen et kvarter fra 1930´erne er jo netop, med mindre der er tale om funkishuse, kendetegnet med murermestervillaer der har saddeltag. Så et "moderne" hus med fladt tag vil nok være lidt forkert at bygge.

kristian
kristain, kolding (22-01-2010) 

Hvilken lak er bedst ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige malet et sofabord med en lakmaling (til jern og træ) glans 40, vandbaseret.
Jeg vil gerne have det lakeret, således det kan holde til at sætte varme kopper m.m. på, uden der bliver grimme skjolder eller ringe. Altså ikke kun til pynt:-)
Hvilken lak skal jeg bruge ?

m.v.h
Maria
Maria, Hjørring (19-01-2010) 
Svar:
Jeg ville bruge en god gulvlak til det, den er holdbar.

http://www.tag-renovering-tilbud.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-01-2010) 

Underlag - klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at planlægge at lave nyt badeværelse. Jeg vil gerne have klinker på gulvet. Jeg bor i en etage ejendom og kender ikke den nærmere etageadskillelses konstruktion. I mit nuværende badeværelse har jeg linoleum.

Hvilket underlag kan jeg ligge mine nye fliser på?
er der noget der er bedre end andet
Rikke, Odense (19-01-2010) 
Svar:
Hvis du har vinyl i dag, bliver det et større arbejde at lave dem om til klinker.

Vinylen udgør nemlig en vandtæt tætning, hvilket fliser ikke gør, derfor skal der også etableres en vådrumssikring hvis denne nedtages.

Da underlagt bagved den vinyl er ukendt, er det umuligt at give det et svar på hvordan det bedst udføres.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-01-2010) 
Svar:
Hej Rikke
Læs:
"Byg og Bo anvisning 200 Vådrum"



realisten, danmark (20-01-2010) 

Vedligeholdelse og resturering af kurvemøbler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man kan få en pæn overflade igen på en manilla stue,
den er udtørret af alder og solen,den ser ud til ikke have fået nogen form for lak, stuen står ude i en havestue
evnt. en adresse på en hjemmesiden.
tommy pedersen, Horsens (17-01-2010) 
Svar:
Denne her forretning ved alt om manilla-møbler.
Få en snak med dem.

http://www.manillahuset.dk
Kurt Damholdt, Risskov (17-01-2010) 

Ombygning af garage til beboelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Jeg har lige købt et gasbetonhus fra 1958, hvor der er en garage i kælderen. Der er desværre også fugt i kældermuren et andet sted, og jeg skal nu have lavet dræn hele vejen rundt om den dybe kælder. Når soklen alligevel er gravet fri, får jeg den isoleret ved samme lejlighed, fordi jeg vil få bygget garagen om til et opholdsrum/beboelse.

Hvad skal der til for at det bliver et behageligt rum at være i?

Jeg er indstillet på at gulvet skal graves ud og ikke mindst isoleres, at der skal etableres varme og skiftes vinduer og at facaden skal mures op og isættes vinduer. Hvordan skal gulvet isoleres og hvad skal der gøres ved de gamle pudsede mure ? Hvad med radon?

Har I et overslag over omtrent, hvad det koster?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Astrid
Astrid, Hammel (15-01-2010) 
Svar:
Du skal noterer dig at kælderrummet ikke umiddelbart kan godkendes som beboelse. Hvilket betyder at lofthøjden ikke nødvendigvis skal være 230cm.
Gulvet kan udføres med ca. 250mm "Flamingo-isolering", 100 mm beton op afsluttes med f.eks. klinker, slidlag&tæpper eller brædder på strøer. Der er mange muligheder.
Du skal osse overveje gulvvarme eller ej.
Endelig er det muligt/(næsten sikkert) at fundamenterne ikke stikker dybt nok og skal understøbes.
Torben Rasmussen, Horsens (15-01-2010) 
Svar:
Tak for dit hurtige svar, Torben.

Jeg skal lige forstå det rigtigt: er det formodentlig nødvendigt at understøbe fundamentet hvis jeg skal lave de 350 mm isolering selv UDEN at lave loftshøjden til 2,3? Det lyder ikke rigtig som et gør-det-selv projekt.....

Tak igen :-)

Venlig hilsen
Astrid
Astrid, Hammel (16-01-2010) 
Svar:
Nej understøbning er ikke GDS-egnet.
Som oftest ved gamle/ældre huse starter underside fundament og underside gulv akurat samme sted. Altså 5-8-10 cm under overside gulv.
Hvis gulvet skal isoleres må du enten grave dybere, altså under fundamentsoverside eller, hvis du isolerer oven på eksisterende gulv, acceptere lavere lofthøjde.

Du kan rimeligt nemt hugge lidt af gulvet op ude ved ydervæggen og finde ud af hvor dybt underside fundament faktisk befinder sig.
Torben Rasmussen, Horsens (16-01-2010) 
Svar:
undskyld, men for mig lyder det som en "høj kælder" altså med udgang til jordplan fra garagen, den er der da ingen problemer i at få godkendt til beboelse . Flugtveje og den slags skal naturligvis være iorden men det klares da med døre og vinduer...

hvorfor murer op, jeg ville da foreslå at montere et vinduesparti i størrelse som garageporten
Jens, Fup (19-01-2010) 
Svar:
Torben, tak for dit nye svar. Jeg vil få kikket på det gulv, og overveje situationen.

Jens, det var da et interessant perspektiv. Jeg må jo hellere få nogen med ud at rent faktisk se på huset og fortælle mig om, hvad der kan lade sig gøre ;-)

Dit forslag om et vinduesparti vil jeg overveje. Jeg ville måske føle mig som i et akvarium - det er trods alt ud til gaden, og folk på fortovet kan kikke direkte ned og overskue hele rummet. For ikke at tale om, hvor indbrudsinviterende det ville være med nedkørslen lige til et stort glasparti... Men det kan man selvfølgelig gøre noget ved udvendigt. Men det ville jo være skønt med alt det lys ind i rummet - så det er absolut en grundig overvejelse værd.

Venlig hilsen
Astrid
Astrid, Hammel (19-01-2010) 

emhætter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er fordelene/ulemperne på en udtræksemhætte kontra en som sidder fast?

Jeg ville gerne have en som sidder fast fordi den er rengøringsvenlig, hvilket en
udtræksemhætte ikke er. Lyset sidder på den forreste del, men kan det damp som kommer fra gryderne på de forreste plader så også blive suget? Man kunne frygte at noget damp forsvinder forom emhætten eller hvad ??
Er der nogen som har et godt svar? På forhånd tak.
MVH
Susanne
Susanne H., Odense (15-01-2010) 

Hvad isolerer bedste ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har faaet tilbygget nyt sovevaerelse i mit sommerhus.

Skal have isoleret gulvet mellem kaelder og sovevaerelses gulv med fliser.
( some der er ilagt El-varme i )

Men hvordan, og hvad er bedst til formaalet ???

Paa forhaand tak / mvh
Feldskou, Vejle (14-01-2010) 

nyt gulv på 1. spændvidde på strøer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
jeg skal til at ligge et gulv på 1. etage i et gammel bygning fra 1886, hele 1.st. sal er tidligere blevet brugt til beboelse og opbevaring af div. men gulvet er over 100 år gammel og trænger til udskiftning. min plan var at tage det gamle gulv væk så jeg samtidig kunne isolere mellem adskillelserne. det gamle gulv er brædder på 35 mm, istedet for dette vil jeg så ligge et selvbærende spånpladegulv på strører. mit spørgsmål er hvilken dimision disse strører skal have og hvordan de skal placeres. der er 180 cm fra midt til midt på de tømmer der går tværs over huset som det eksisterende gulv ligger på.
der er tale om 22mm gulvspånplade.

Hvad er dim på strøer..?
hvor tæt skal de ligge..?

Er der andre muligheder for at ligge et gulv med en sådan spændevidde hvis dette ikke er muligt.?
Denni Svendsen, sydals (11-01-2010) 
Svar:
Det var dog en gevaldig spændvidde.
Den største opklodsningsafstand foreslået af Novopan, (Gulvspånplader), er 120cm for 50x100mm.
Jeg foreslår 50x150mm pr 60 cm. fastgjort med skruer til overside bjælker.
Du kan vælge at montere strøerne i bjælkesko immellem bjælkerne hvis du vil spare højde.
Det er muligt at 50x125mm kan gå an, men så bør du teste konstruktionen. (Hoppe på strøerne)!!!
Du har Novopans lægningsvejledning her;
http://www.novopan.dk
Ove Christiansen, Vejlby (11-01-2010) 
Svar:
mange tak for det hurtige svar
jeg tror det vil blive løsningen med at montere dem i bjælkesko da jeg helst ikke skal hæve gulvet for meget..

Denni, sydals (11-01-2010) 
Svar:
Husk at bjælkerne sandsynligvis er nedbøjede på midten. Du skal derfor rette bjælkelaget op først.
ML, Kbh Ø (13-01-2010) 
Svar:
Okay tusind tak for tippet..
denni, sydals (14-01-2010) 

Dagbøder ved for sen aflevering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan kræver man - som bygherre - dagbøder? Byggeriet forventes afleveret uge 3; men skulle have været færdigt i uge 51 ifølge udbudsmaterialet, som i øvrigt henviser til AB92. Lige her i dag er det uge 1.

Hvad skal man som bygherre konkret gøre? Er det tilstrækkeligt i forbindelse med afleveringsforretningen at modregne xx dage x dagbod, eller hvordan og hvorledes. På den ene side er det jo yderst rimeligt at fraregne dagbøderne; men på den anden side vil vi jo helst "vente længst muligt" med at få sure miner.

Det hører med til historien, at vi jo har et par måneders ekstra husleje etc - så det er jo ikke småpenge.
Trolle Hansen, Holte (10-01-2010) 
Svar:
For det første skal forsinkelsen skyldes entreprenøren.
Entreprenøren har ret til tidsfristforlængelse. Men kravet skal fremsættes omgående og ikke efterfølgende. Se AB92 §24.

Der skal i kontrakten være fastsat en dagbod. Altså et beløb pr. dags forsinkelse. Hvis der ikke er det kan du anlægge sag mod entreprenøren, men det kræver at du rent faktisk lider tab ved forsinkelsen. F.eks. dobbelt husleje, transportomkostninger osv.

Hvis entreprenøren har registreret f.eks. vejrligsdage eller andre spildage udskyder disse slutdatoen tilsvarende.

Hvis der er anført en dagbodstørrelse i kontrakten fratrækker du den umiddelbart fra a''contobegæringen.

Men vær forberedt på spektakel og sure miner hos entreprenøren. Tag hellere en snak med ham nu og spørg hvad han egentlig har tænkt sig.

Ole Mortensen, Odense (10-01-2010) 

Montering af vaskemaskine på hyldeknægte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa!

Vi har en vaskemaskine der skal ud at stå på et badeværelse, pga. afløb oa. skulle maskinen gerne monteres på et par hyldeknægte eller evt. en plade monteret på et par hyldeknægte. Væggen hyldeknægtene skal skrues i er lavet af beton (der skal bruges borehammer når der bores, da en alm slagboremaskine ikke kan klare jobbet).

Mit spørgsmål til jer er så:
Hvilken slags hyldeknægte kan holde til dette?
Hvad med rawplugs og bolte/skruer til hyldeknægtene?
Er det nødvendigt med en plade på knægtene?

Vil gerne have det hele ikke falder fra hinanden pga. maskinens vibrationer. Det er en ny maskine, så det er ikke fordi den vibrerer som en gammel russisk tank. Den står dog heller ikke stille :-)

På forhånd tak!

Dennis
Dennis, Viby J (10-01-2010) 
Svar:
Du skal have et par stykker af denne slags, (eller noget ligende).
http://www.carl-ras.dk
Ibyggemarkedet købes skruer og plugs som passer med det anvendte bor.
Der bør være en plade til vaskemaskinen at stå på. Og det skal sikres at maskinen ikke "hopper ned".
Mht. viberationer har leverandøren måske nogle klodser eller gummimåtter eller andet som dur.
Gunnar Jørgensen, vejle (11-01-2010) 
Svar:
Du er en modig mand hvis du hænger en vaskemaskine op på hyldeknægte.

Der skal bruges ekspansionsbolte, og væggen skal være meget stærk.

Vaskemaskinen skal gøres fast på hyldeknægtene, evt. stå på en solid plade med en fast kant.
Aksel, Hørning (14-01-2010) 

Ansvar for forkert farve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har fået leveret døre i en forkert farve - mener vi. Det eneste vi i hele processen har set på skrift er det tilbud vi underskrev, hvor der ikke stod noget om farven på dørene, kun noget om hvide færdigmalede lister i hvid. Vores døre er cremehvide og det er også hvad der står på ordrebekræftelsen, som vi aldrig har haft til gennemsyn, men først fået kopi af nu balladen er i gang.

Hvad gør vi nu, hvem har hvilket ansvar og hvordan finder vi en løsning? Tømrermesteren har vi brugt før og altid haft et fint forhold til, men han er meget stille nu og afventer helt tydeligt vores udspil. Han forholder sig passiv, indrømmer ikke noget, vil bare montere dem og mener vi så finde en løsning senere. Han kan godt huske hvad vi mundtligt aftalte, men vi må have misforstået hinanden og har således forskellige opfattelser af hvordan vi definerer de forskellige farver - vi har aldrig set på farvekort eller andet sammen, DUMT!
den naive, Århus (08-01-2010) 
Svar:
Hvad farve skulle dørene have da... ?

Og er det bare alm. standard indv. døre vi snakker om eller ?

http://www.tag-isolering.dk


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-01-2010) 
Svar:
Det er jo temmeligt dumt af tømmermesteren at bestille dørene uden at sikre sig kundens godkendelse af kuløren. (Han burde vide bedre)
Men det er jo om muligt endnu mere dumt at I ikke har interesseret jer for dørfarven før I kan se at den ikke duer.
Hvis I er benhårde kræver I døre med den af jer valgte kulør - udtrykt ved farvekoden.
Hvis I vil lande et kompromis deles I om udgiften til nye dørplader. Eller omlakering, hvad der måtte være billigst.
Men det allernemmeste er at tage udgangspunkt i de leverede dørplader og tone resten af husets farver i overensstemmelse hermed. Nyt hus?
Frede Klostergaard, brande (08-01-2010) 
Svar:
Påstand mod påstand - så er det svært.
Hvis en kunde bare oplyser at farven skal være hvid, så mener jeg at kunden burde få RAL9010, men det er kun baseret på mine erfaringer og fordi det er den mest anvendte RAL kode i de hvide nuancer.
Men der skal jo en fast aftale om RAL kode og glans, før man er rimelig sikker på, at det er det samme man taler om.

Jeg går ud fra at de nævnte hvide lister er tonet i samme farve som dørene, og så er det måske ikke så slemt. Ihvertfald er det en sag som kan være utrolig svær at komme videre med.
Jakob Rasmussen, Tommerup (09-01-2010) 
Svar:
almindeligvis er det RAL 9010 når man bare siger "hvid" ellers ville farven hedde "creme hvid" eller "grå hvid". hvis der er tale om færdigmaledelister så findes de ikke i cremehvid eller gråhvid....
noget andet er.. hvilken RAL farve er dine døre og hvorfor mener du de er cremehvide ??
90% af alle solgte vinduer og døre i Danmark sælges i RAL 9010 og det vil (normalt) kræve "en aktiv handling" at bestille i en anden farve.

en "hvid RAL 9010" som bliver sat op imod en kalket væg, ser faktisk cremefarvet ud, idet den kalkede væg har et blåligt skær !
derfor er det vigtigt at være opmærksom på farven, hvis det er op til kalkede vægge, der er RAL 9010 ofte et "forkert" valg.

jeg synes du skal tage en alvorlig snak med din leverandør ... (det er ham der har fejlet hvis han har bestilt et produkt uden din accept)
Bruno, davir.dk (09-01-2010) 
Svar:
Tak for jeres kommentarer...
Og ja, hvad er almindelig hvid som vi bad om? Da tømmeren spurgte til farvevalg, svarede vi at vi ønskede en almindelig hvid som de fleste mennesker har og kunne bedst beskrive den som "ikke hvid med koldt, blåligt skær men slet ikke gullig, piskeflødefarvet - bare helt almindelig!!!". Det mente han måtte være en "standard brækket hvid" og det sagde vi ja til, hvis bare han lovede den ikke var gullig og ville se "beskidt/slidt ud" op til vores almindelig hvide vægge. RAL nummer kunne han ikke huske og det faldt os, meget naivt, ikke ind at tjekke op på det, vi havde tillid til hans vejledning og troede vi forstod hinanden.
Dørene er leveret i farven "cremehvid" (RAL 9001) et ord der aldrig har været udtalt, for det ville vi uden tvivl have reageret negativt på. Så hvem har mon ansvaret for et problem der udspringer af en, viste det sig, uklar mundtlig aftale uden RAL nummer involveret, kun det åbenbart noget tvetydige brækket hvid? En fejl der var undgået hvis vi havde fået en kopi af ordrebekræftelsen hvor der stod "cremehvid" som vi klart havde regeret negativt på. Skal kunden selv bede om at gennemse ordrebekræftelsen eller er det en fejl fra tømrermesterens side og dermed noget vi kan bruge som argument for at få dem byttet/omlakeret på hans regning? Vi har ikke engang fået en kopi af det tilbud vi underskrev, hvor der kun stod ordet hvid i forbindelse med nogle lister. Det leder jo heller ikke just tankerne hen på cremehvid, skulle man synes. Hvad siger I?
den naive, Århus (09-01-2010) 
Svar:
Jeg mener helt klart at tømrermesteren efter bedste evne har gjort hvad I har bedt om. Han er simpelt hen i god tro.
Og hvis der nu i ordrebekræftelsen bare havde stået "RAL 9001" hvad så?
En kulør defineres ikke ved det navn den tilfældigvis har fået i salgs- og marketingsafdelingen, men ved den kode den har fået i RAL systemet eller andre systemer.
I har vel bemærket at alle farvenavne er udvalgt så de opfattes positivt. Der er jo ikke meget salg i en bæ-brun kulør, derfor kalder man den Sandjord eller Røget Kanel selv om føromtalte navn nok var mest retvissende. :o)
Der er i øvrigt heller ikke noget i vejen for at en kulør gives forskellige navne af forskellige firmaer uanset den har kun en kode i et kulørsystem.
Så hvis i Ikke kan lide navnet Cremehvid så døb den om til Softtonehvid, eller Engelsk White eller Banana Sorbet with-a-dash-of Vanilla.
Jeres tømrer har dummet sig ved ikke at sikre sig jeres accept. Men han har handlet i god tro.

Børge BLÅbjerg, SolRØD (09-01-2010) 
Svar:
jeg vil omgående frafalde min tidligere udtalelse... med den udlægning er der ingen tvivl - tømren har bestilt hvad i har bedt om ... ikke renhvid (RAL9010) men lidt brækket.. og her er RAL 9001 oplagt

kan I ikke leve med farven så må i ned til industrilakeringen !
Bruno, Davir.dk (10-01-2010) 
Svar:
Knækket eller brækket hvid er mange muligheder, og altså ikke en ren hvid.

Vil man have farver der er brækket eller knækket hvid er der tale om toninger, der kan tones udfra flere tonesystemer, når det er vinduer døre bruger mange fabriker RAL systemet.
Herudover bruger mange også det kendte NCS S system.

Når der er tale om toninger altså væk fra den rene hvide kan man tone imod "varme/snavsede farver" eller "kolde/rene farver" kommer and på hvilke tone farve der anvendes.

Eks. RAL 9010 vil fremstå lidt "varm/cremet" og en NCS S 0500 vil fremstår mere "kold/rustik/kalkagtig". Dette netop p.g.a. hvilke tondefarver der anvendes ?? Oxyd gul - okker - sort- lilla m.m.

Derfor er en aftale om en knækket/brækket hvid en diffus ting. Skal man være sikker og præcis i sine krav skal der oplyses hvilken farvekode f.eks. RAL eller NCS. Derudover skal man fastsætte hvilke glanstrin f.eks. 40 - 50 60 - 90 eller hvad. Og hellere ikke her upræcise krav som mat halvmat halvblank - halvmat - blank - høj glans og hvad der elles findes på.

I har som bygherrer ikke være præcise i jers krav.

Med hensyn til tømrermesteren ond eller god tro ??? Denne er ikke farveekspert. Men er monterinseksperten. Kender måske slet ikke leverandørens farvekoder. Derfor svært og fastslå om denne er i ond tro. Nok snarere god tro, ller sagt med andre ord ikke "klogere" på farve end jer selv.

Så som I indledningsvis skrev DUMT - JA det vil jeg holde med jer i.

www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4261 Dalmose (12-01-2010) 
Svar:
De fleste indv. døre herhjemme leveres sjovt nok i NCS S 0501Y som er lidt cremefarvet.
Jeg tror vi er de eneste der har taget konsekvensen, at at folk vil have RAL 9010, som også vinduesfabrikanterne bruger.

Ikast Design Doors A/S
Bjarne Hansen, Ikast (17-01-2010) 
Svar:
Ja Bjarne de fleste fabrikanter er glad for RAL 9010. Det er vil malere ikke nødvendigvis, fordi den har bla. en dårlig dækevne, netop på grund af tonepastaen (oxyd gul).

Dækevnen i NCS S 0500-N er væsentlig bedre, bl.a. p.g.a. af tonefarverne.
Din "egen" NCS S er også god, for nogle lidt for cremefarvet, i særdeleshed de mandlige medlemmer i husstandene. Piger er som oftest mest glsd for "varme" farver og mænd mere til "kolde" farver f.eks. NCS S 0500-N, som også i "folkemunde" kaldes Råhvid og NCS S 0502Y, også kaldet Modehvid, herunder også "din" NCS S 0501Y, som er de "populære" hos pigerne, dem som har "bukserne" på i husstanden.

Det vil være dejligt den dag man erkander at brugen af standardfarver er vejen frem, som f.eks. farver efter NCS systemet eller hvis man vil have et alternativ RAL systemet.

www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4261 Dalmose (18-01-2010) 
Svar:
Hej Ib

ja, du har fuldstændig ret - det ville være dejligt med standardfarver !!!

Samtlige danske vinduesfabrikker tilbyder at male i RAL farver, mens langt fra alle kan male i NCS eller endnu værre "Gori-farver",
så nu skal vi bare have lært "farveladehandlerene" at sælge de farver som vinduesproducenterne leverer i - så har vi standardfarver !!

så skal vi ikke beslutte at fremover så er det RAL systemet der er "standard" når vi taler farver ?


Bruno, davir.dk (18-01-2010) 
Svar:
Goddag Bruno og andre !!

Jo meget gerne lad "os" vedtage og bruge standardfarver.

I min "dagligdag" bruger jeg såvidt muligt NCS systemet og har en farvescanner (NCS) til dette system, bl.a. af hensyn til at finde eksisterende farver når disse skal genmales.

Såvidt jeg ved har RAL systemet endnu ikke opfundet en sådan scanner til deres system.

Med hensyn til farvehandlere og andet "godtfolk" skal vi ikke glemme at der er særinteresser i disse farver. Har man nu fået blandet en f.eks. Palles solskinsgul eller Karolines forstblå, er det jo meningen at nå man næste gang skal have blandet at man kontakter Palle eller Karoline. Vi andre kan jo ikke da vi ikke kender farveopskriften.

Derfor vil man være levarandøruafhængig bør man benytte NCS eller RAL systemet.

Og desværre selv indenfor NCS er der ved visse numre skæve NCS numre egne levandør farveopskrifter. I særdeleshed er Flugger & Nordsjø (Sadolin) slem til disse "numre".

Ja standardfarver er vejen frem for forbrugerne, anderledes ser det ud for leverandørerne, herunder også Gori (Dyrup).

Gå bl.a ud som forbruger og bestil en råhvid hos Flugger, Jotun, Beckers, Dyrup, Nordsjø, Beck & Jørgensen m.m. og man vil opleve forskellige farver (nuancer). Nogle har en lysere udgave (f.eks. Flugger) og andre en mnørkere udgave.

DERFOR bestil istedet en NCS S 0500-N ligemeget hvem du vælger som levarandør. Står du så og mangler lidt mere kan du gå hen hos en andet der måske er billigere end den første og få samme farve.

www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, RÅD & MAL, 4261 Dalmose (19-01-2010) 

Lydisoler let skillevæg med byggeskum, kan man det. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har en let skillevæg af 45x70 regler med 10mm spånplade mellem stue og værelse som jeg gerne vil have lydisoleret. Da der ikke er noget isolering i væggen har jeg tænkt på at lave nogle huller og komme skum i - kan man det - kan huske der engang var noget med det afgav giftige gasser. Udenpå skal der monteres en gipsplade, men det med skum kan det lade sig gøre for det ikke skal lyde hult når man banker på væggen.
Per, Vadum (08-01-2010) 
Svar:
PU skum udgiver skadelige gasser når det hærder op ja.

Jeg ville nok fylde den op med isolering i stedet for, også på men gips på begge sider.

http://www.efter-isolering.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-01-2010) 
Svar:
PU skum har ikke den fjerneste lydisolerende effekt.
Derimod bør du skrue gipsplader uden på spånpladen, jo flere lag jo bedre lydisolering. Der skal tætnes omhyggeligt langs tilstødende bygningsdele.
Hans Eriksen, Varde (09-01-2010) 
Svar:
Pladerne er sømmet og limet på så de kan desværre ikke demonteres derfor tænkte jeg på skum, men måske noget isolerings granulat af en slags for at gøre det lidt bedere.
Per, Vadum (09-01-2010) 
Svar:
Du kan ikke fylde noget i væggen som forbedre lydisoleringen væsentligt. (Ja beton måske, men det holder den nok ikke til).

På med nogle gipsplader og slut af med filt eller tapet og maling. Det dur!!!
hans Eriksen, Varde (09-01-2010) 
Svar:
vi har før været ude for at lydisolerer lette skillevægge det der har virket bedst har været en blød plade "opslagstagle" selotex limet på væggen og derefter en gipsplade det gode ved en blød plade er at lyden kan vandre inde i pladen
bella byg 22288522, 4293 (10-01-2010) 

Skal du have monteret nyt køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
jeg har ferie de næste 3 uger. Arbejder til dagligt som tømrer og laver mest køkkenmontering, så hvis du skal have monteret dit køkken i kbh eller omegn de næste 3 uger, så send mig en mail så finder vi en rigtig god pris.
Thomas - mail: a-12@live.dk, København (04-01-2010) 
Svar:
Har sendt din mail videre til min ven, han arbejder til daglig for Skat, men han har noget med et køkken han gerne vil have lavet.
God, Fornøjelse (04-01-2010) 
Svar:
Du skal være velkommen, jeg giver ham gerne en faktura på arbejdet, da jeg har et CVR-nr. ;-)

Thomas - mail: a-12@live.dk
Thomas, Kbh (05-01-2010) 

lægning af sildebensparket Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lagt sildebensparket (eg)i mit køkken - er det noget man kan gøre selv ?
Christian, København (03-01-2010) 
Svar:
Kommer jo an på ens GDS evner, men ja kan det godt.
Du kan få en lægge vejledning hos din trælast, læs den godt igennem, for det er ikke helt nemt at lægge, kræver stor præcision og omhyggelighed hvis resulatet skal være godt.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-01-2010) 
Svar:
Er det evt noget du/I ville kunne?
Christian, København Ø (04-01-2010) 
Svar:
Ja, det kan jeg godt.

www.koludabyg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (04-01-2010) 
Svar:
Naturligvis kan du godt selv gøre det, men det stiller lidt krav til dine gds-evner og dit værktøj, men med god vilje og hårdt arbejde kan du sikkert løs opgaven.


Med venlig hilsen

Thomas
112 Tømrerservice
112.handyman@hotmail.com
Thomas, København Ø (04-01-2010) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6222.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »