» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6311.   « Forrige 25       Næste 25 »

Indvendige tagrender Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal have skiftet taget og er i den forbindelse blevet rådet til at skifte tagrender og ændre konstruktionen til udvendige tagrender i stedet for indvendige. I midlertid synes jeg rigtig godt om den eksisterende konstruktion med de indevendige tagrender. Samtidig har det eksisterende holdt i 40 år, så det er heller ikke lige med til at overbevise mig om at skifte til udvendig taggrendeføring.

- Hvad er der af argumenter for at skifte til udvendige tagrender?

- Er der folk som mig som skifter tag, men som bibeholder det gamle princip med invendige tagrender? Og af hvilke grunde?

- Andre gode argumenter for eller imod.


Jesper, Odense (31-03-2010) 
Svar:
Der har gennem tiden været rigtigt mange problemer med skjulte tagrender.
Den væsentligst er at når de ikke holdes fri for blade og lign. så pladrer regnvandet ud i udhængskonstruktionen, ofte med råd til følge.
Argumentet for at skifte til almindelige synlige tagrender er at de ikke behøves at blive renset så tit. Det ikke har så stor betydning om renderne er tilstoppede i en periode.
"Rensningsfrekvensen" afhænger jo af om huset er omgivet af løv- og nåletræer eller det ligger i et område med plantevækst under 30cm.
Hvis dine tagrender fungerer efter hensigten er der selvfølgelig ingen grund til at lave om på dem.

Peter Andersen, Hørsholm (31-03-2010) 
Svar:
Hej

Fuldstændig enig med Peter Andersen!

Levetiden er den samme for ud- & indvendige tagrender, men de indvendige kræver bare større opmærksomhed.

Der er ligesom gået mode i at få ændret sine skjulte tagrender til synlige.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-04-2010) 
Svar:
tak for svarene.
Jesper, Odense (02-04-2010) 


Rørkasse over køkkenbordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have sat en rørkasse op over min bordplade i køkkenet. I stedet for at lave en i MDF kunne jeg godt tænke mig at få en løsning i metal.

Rørkassen skal kunne indeholde en faldstamme på 10 cm og et par pex-rør.

Nogen der har nogle ideer til en sådan løsning i metal? Eller en helt anden løsning måske?

Palle Nielsen, København Ø (31-03-2010) 
Svar:
Jamen enhver blik-pusher, ka´ da bukke en sådan f.eks. i kobber, zink eller alu.
:-), :-) (31-03-2010) 
Svar:
Skriv evt en mail til kitchenbuilders@hotmail.com - de kan lave sådan en til dig :)
Tommy, København (31-03-2010) 

lim fra tape på vindueskarme. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
Jeg har haft fluenet i mit vindue, og nu vil jeg gerne have dem malet.
hvordan får jeg limen af fra tape som har siddet der
Gitte Nielsen, Varde (31-03-2010) 
Svar:
Hvad har du allerede forsøgt dig med?
Når du alligevel skal maler er det vel bare at skrabe det af - med en skraber.
Eller slibe det væK - med sandpapir.
Eller vaske det af - med sprit - eller andre husholdningskemikalier.

Benny Klosterhede, Skovby (31-03-2010) 
Svar:
Rensebenzin tager det - men lad være med at ryge eller have anden åben ild i nærheden :)
Tommy, København (31-03-2010) 

Guide til opbygning af vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Efter at have ledt forgæves prøver jeg lige her. Jeg skal have indrettet i badeværelse/vådrum med bruseniche, toilet og håndvask på 1.sal af mit hus. Plannen af at jeg vil opbygge det af gipsplader (1 lag OSB-plader+2 lag vådrumsgips) og svejst vinyl på gulv, vægge i bruseniche og 10cm opad af vægge. Dette må der være 1000 mennesker der har gjort før mig, så er der nogen der ved hvor man kan finde en god guide til beskrivelse af opbygningen.
Thomas, Jylland (30-03-2010) 
Svar:
Jamen, hvor har du ledt?

Byg og Bo Anvisning 200 Vådrum, kan købes her
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsdele/vadrum/anvisning-vadrum/vadrum
evt. suppl. med Træ-53, træ i vådrum, kan købes her
http://www.traeinfo.dk/page.asp?sideid=318&zcs=2
bb, horsens (30-03-2010) 
Svar:
Hej bb

En lille rettelse:

Den hedder "By & Byg Anvisning 200" :-) og er det jeg kalder bibelen indenfor vådrum!

Prøv evt: Byggecentrum Boghandel


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-04-2010) 

Ledning i bruseniche Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en hådværker i gang med at lave et badeværelse for os. Ventilatoren sidder udenfor brusenichen, men strømmen til den trækkes gennem brusenichen. Det overrasker mig, at det tilsyneladende er i orden at have en ledning fastgjort til udvendig side af væggen i en bruseniche. Er der nogen, som kan be- eller afkræfte dette? På forhånd tak.

VH Thomas
Thomas, København (30-03-2010) 
Svar:
225 cm over gulv (område 3) er der frit slag med ledninger(kabler) og samledåser - dog ikke stikkontakter.

Under 225 cm over gulv må gerne være ledninger(kabler) for fx en ventilator, men ikke samledåser mv.

Husk at ventilatorenens underkant skal være min. 225 cm over gulv eller den skal være min. 60 cm fra brusehoved (vandret plan) (område 2).

Ovenstående er kun udpluk af lovgivningen.
giraffen, kbh (30-03-2010) 

Isolering + klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nye klinker på gulvet i bryggerset. Huset er fra 1960, så der er nok ingen eller kun beskeden isolering.

Der er plads til at hæve gulvet 5-6 cm. Findes der mon et isoleringsmateriale, som man kan lægge klinker direkte ovenpå?

Og nej, jeg orker ikke at grave ned til kineserne og isolere "rigtigt"
Svend Grønlund, Hedehusene (29-03-2010) 

Produkt mod skimmel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg søger et produkt til at behandle bagsiden af en indvendig træbeklædning i fyr.Jeg har undladt at sætte dampspærre i væggen da det drejer sig om et kolonihavehus.Jeg har behandlet den bærende konstruktion med Protox-Skimmel,men ville gerne finde noget der var mere åndbar og også gerne billigere.
Henrik Larsen, Svendborg (29-03-2010) 
Svar:
Almindelig gori 22 ville jeg bruge til det.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (29-03-2010) 

Maling af loft før vægge - med mere Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Vi skal til at male lejligheden, og jeg søger et par fifs af folk med erfaring. Jeg syntes det er rasende uinteressant at male, men jeg vil nu godt have det nogenlunde pænt alligevel.

1. Vi har lige netop sat malertape på loftet, dvs. så vi er klar til at male vægge. Men jeg kan se at alle skriver at man bør tage loftet først...

Har i nogle fifs til at undgå at få loft-maling på væggen, eller er det fuldstændigt vanvittigt bare at tage væggene først, derefter loftet?

2. Vi har savsmuldstapet - vi har lappet en del huller i væggen. Hvordan kan man nemmest "simulere" savsmuldstapetets små ujævnheder?

Mvh.
Lasse
Lasse, Randers (28-03-2010) 
Svar:
Selvfølgelig er det smartest at male loftet først.
Så slipper du for at afdække væggen. Og sætte tape på loftet.
Det skulle gerne være sådan at det er muligt først at male loftet og efterfølgende væggen.
Derved behøves kun tape på fodlisterne og rundt dørgerigterne.
Jeg vil tro at du kan spartle og dernæst rulle over med en passende malerulle af samme struktur som savsmuldtapeten.
Åge Kramer, Åbyhøj (28-03-2010) 
Svar:
1. så du mener at arbejdet der består i at flytte alt malertapen på loftet, ned på væggen, sagtens kan svare sig?
Lasse, Randers (30-03-2010) 
Svar:
"Alt malertapen" Hvor mange kilometer er der? :o)
Jeg mener at der slet ikke skal være noget malertape. Hvis det er et almindeligt pudset- eller gipsloft og tapetserede vægge bør du være i stand til at male uden at sætte tape noget som helst.

Se her om at male lofter og vægge;
http://flugger.dk/Goer-det-selv/Indendoers-projekter.aspx
Åge Kramer, Åbyhøj (30-03-2010) 
Svar:
1. Jeg vil ikke anbefale at man sætter malertape på loftet, for at male væggene. Tapen kan hvis der er malet med en "dårlig" maling, tage noget af malingen af, når du tager tapen af igen.

Man skal altid male loftet først, og gerne lidt ned på væggen (ca. 0,5-1cm.) og når loftet er tørt, maler man væggene med vægmaling.
Det er meget nemmere at beskære med pensel op imod loftet, med vægmaling end at beskære med loftmaling, ned mod væggen. Samtidigt slipper man for at sprøjte ned på den nymalede væg, når man maler loftet.

2. Når jeg lukker huller i savsmuldstape, bruger jeg gerne en letvægtsfiller, som er en færdig oprørt spartelmasse.
Jeg tager en klat på fingeren og fylder hullet op, og lægger en lille top på hullet, så den buler lidt ud. Under optørringen vil den synke en smule.
Når den er ved at være halvtør, tager jeg en pensel og et glas vand. Dypper penslen i vandet og pensler forsigtigt på den spartlede klat, fra side til side og rundt i cirkler, indtil den har en overflade som savsmuldstapeten. Du kan også bruge almindelig spartel filler, som du selv rører op med vand. Den tørrer bare hurtigere op, og du skal være hurtig på fingrene.

Vi sælger både letvægtsfiller og spartelfiller på http://www.maler-maling.dk

Venlig hilsen

Maleren i det midtjyske
Michael
www.maler-maling.dk
www.maler-maling - Michael Haahr, Brande (05-04-2010) 

Mosaik havebord. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit havebord i mosaik , har desværre ikke klaret frosten i år.
Selv om det skulle være frostsikret.
Det bliver pakket ind med flamingoplader og medfølgende regnftakke.
Jeg vasker det ofte af i sæbespåner, så fugerne bliver mættede.
Men alligevel er der på 3 af kaklerne , hvor den farvede glasur er ,
sprunget af. Så nu står det med det rå ler og er jo rigtig sårbart for vind og vejr.
Så hvad gør jeg, for at udbedre skaden ??
Vh Ane
Ane, København (28-03-2010) 
Svar:
Lægger nogle nye kakler i.
Det er frosten i kombination med fugt der (formodentlig) har fået glasuren til at springe af.
Jeg tvivler meget på at du kan afsække således at bordpladen holdes tør.
Bedste mulighed vil være at afdække på en måde så der sker ventilation omkring bordpladen.
Faktisk burde hele bordet sættes indendørs om vinteren.
Flamingoen har nærmest været til ulempe ide pladerne har holdt på fugten.
Martin Bilde, Slagelse (28-03-2010) 

Når laget af Ærtesten i indkørslen er for tykt! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg bor i et 100 år gammelt hus, hvor indkørslen har ligget samme sted altid. Jorden er meget grusholdig, hvilket giver et godt fast underlag.

Min indkørsel har i mange år blot været en jord/grus, men graver man lidt i laget (hvilet er svært p.g.a. håndheden), kan man se, at den engang har været belagt med perlesten.

Da jord/grus belægningen ikke er særlig pæn, fik vi i det sene efterår kørt ca. 10 cm. Ærtesten på hele indkørslen (ca. 200 m2) uden at lægge noget under, da underlaget umiddelbart var rigeligt hårdt. Nu kommer så pointen...

De 10 cm. Ærtesten har vist sig noget nær umuligt at køre i med bil, da bilerne ofte sidder fast i stenlaget og "graver sig ned" med hjulene. Altså laget af sten er simpelthen for tykt. Imidlertid fik vi gravet af indkørslen før vi fik lagt stenene, så de 10 cm. passer perfekt i niveau med garageporte o.s.v., så om muligt ville jeg gerne bevare laget istedet for at grave af.

Er der nogen af jer, som har erfaring/viden om, hvordan jeg løser mit problem med de løse Ærtesten?

Min far mener, at jeg bør hælde grus ned mellem stenene og køre det hele over med en Pladevibrator. Tror I dette vil løse problemet?

Min svigerfar siger, at jeg istedet bør fjerne i hvert fald 5 cm. af laget og lægge det i en stor bunke, så eg løbende kan fylde på, hvor der bliver huller i. Er dette en bedre løsning?

I forhold til garageniveau m.v., kunne jeg jo nok lave en løsning, så jeg fik skabt en "rampe" og dermed kunne køre ordentligt ind, selvom jeg gravede 5 cm af Ærtestenene, men omvendt vil jeg heller ikke synes det er optimalt, at have en 10 m3 stor bunke Ærtesten liggende, til der "skal fyldes lidt på" (-;

Bør jeg følge en af 2 ovennævnte forslag eller findes der en anden og bedre løsning?

På forhånd tak.

m.v.h.

Jan
Jan Hougaard, Kirke Eskilstrup (27-03-2010) 
Svar:
Ærtesten er ikke gode til indkørsler, de er til gangstier - i tynde lag.
Den nemmeste løsning vil være at skrabe de 5 cm af og anvende andet steds. (Eller lægge i bunke til senere udbedring)
Det er rigtig at man kan blande med grus, men ikke almindeligt grus. Det vil hurtigt synke til bunds. (Seperere i kornstørrelser som det kaldes. Ligesom sandet skyldes bort fra stenene på stranden)
Du kan vælge at blande med støbemix eller stabilgrus, men det er ikke optimalt. (Blandingen af de forskellige kornstørrelser vil ikke passe sammen)
Jeg tror at løsninmgen er at skrabe halvdelen af perlestene af og lægge i depot.
Alternativt købe en Off-roader som kan klare sig på arealet.

Peter Sørensen, Mogenstrup (27-03-2010) 
Svar:
Ærtesten er ganske udemærket til indkørsler, men som med alle andre sten størrelser bør laget ikke være mere end 5 cm tykt.
så den rigtige løsning er at skrabe 5 cm af.
mvh. www.aveaentreprise.dk
Daniel, Kalundborg (27-03-2010) 
Svar:
Vel er ærtesten da ikke egnet til indkørsler.
Vi er vel enige om at enskornede materialer ikke lader sig komprimerer. Det gælder ærtesten, strandsand samt golf- og hoppebolde. (Men ikke boldøjer)
Dog således at større stenstørrelser og især knuste granitmaterialer i nogen grad lader sig banke sammen.
Ærtesten i en indkørsel er til pynt og medvirker på ingen måde til samme indkørsels bæreevne.
Man kan også sige at ærtesten er udlægges fordi så har den glade grundejer noget at gå og rive i. Søndag formiddag i kirketiden. :o)

Gorm Thygesen, Randers (27-03-2010) 
Svar:
Hej igen.

... og tak for svarerne alle tre. I forhold til Ærtestenenes egnethed til indkørsler, vil jeg lige sikre mig, at vi ikke taler forbi hinanden. De sten jeg har fået er Ærtesten (sømaterialer) i størrelsen 8-16 mm og altså ikke Perlesten, som vel oftest er omkring 4-8 mm. Det er rigtigt, at der ikke er skarpe kanter, som med granitskærver, men sælges i hvert fald i almindelighed (f.eks. over nettet til indkørsler), hvilket selvfølgelig ikke er nogen sikkerhed for deres egnethed (-;

Dette indlæg blot for at komme med lidt flere detaljer.
Jan Hougaard (spørgeren), Kirke Eskilstrup (28-03-2010) 

Tagkonstruktion på skur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave et skur op ad vores hus. Skuret skal have skråt afvalmet tag med tagpap. Jeg vil gerne isolere skuret så det bliver frostsikkert (ikke opvarmet). Kan jeg lægge krydsfiner direkte oven på spærene, eller skal der lægter ovenpå spærene først? Det er jo noget med, at der skal ventilation ml. isolering og finer. Vil der være nok ventilation når nu der kun er åbent ind til mellemrummet ml. iso og finer ved tagfoden, og ikke inde ved muren? Hvis jeg ikke bruger lægter, er det så ok at bruge 100 mm iso og 145 mm spær, så vil der jo være 45 mm fri luft, men dog stillestående, da der kun er åbent i den ene ende.

Jeg er desuden lidt i tvivl med hensyn til tagpappen på gratspærret. Hvordan skal afslutningen laves ved tagfoden og ved murinddækning?

Jeg kan i øvrigt oplyse, at skuret bliver 8 x 1,80 m, hvoraf den lange side støder mod vores husmur. Grunden til at det er så smalt, er at det ligger i skel, så der er desværre ikke mere plads:-(

Håber på lidt god hjælp!
Lars L., Slagelse (24-03-2010) 
Svar:
Ja, du kan godt lægge krydsfineren direkte på spærene, men ville selv have valgt at lægge det på lægter, da dette sikrer ventilation på tværs mellem spærene også.

Hvis kun der er åbent i den ene ende, vil der ikke være tilpas ventilationer nej, så må du montere et par ventiler / fisk oppe ved væggen også.

På graten lægges op til kanten, også lukkes kanten med en 30 cm strimmel.

Langs muren køres pappen op at væggen via en trekantliste, som lukkes i toppen med en zinkindskud, eller fugeskinner.

Ved tagfoden afsluttes med fodblik, som pappen svejses / fuges tæt til.

http://www.koludabyg.dk/udlejning
Tømrerfirmaet Koluda byg, Slagelse vestsjælland (24-03-2010) 
Svar:
Tak for hjælpen, det medfører lige et par opklarende spørgsmål:

Gør det nogen forskel om jeg lægger fineren på den ene eller anden led? Jeg går ud fra at samlingerne skal være over en lægte, eller er det lige meget, når der er fer/not? Hvis jeg ligger fineren på tværs af lægterne vil alle samlinger være med fer/not. Havde regnet med en spærafstand på 83 cm, men må jeg øge den lidt når jeg smider lægter på også?
Lars, Slagelse (04-04-2010) 

Grus under fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge nyt hus. I den forbindelse skal vi have etableret terrasse, indkørsel og "sti" rundt om huset - 52 m2 indkørsel og ca. 100 m2 derudover

Endelig skal vi have planeret grunden med det muldjord ca 80 cbm som er gravet op i forbinbdelse med støbningen af grunden - entreprenøren har givet os en pris på 19.250 kr. incl moms

Er prisen rimelig ?
Hans, Faaborg (24-03-2010) 
Svar:
Hvad er det egentlig du spørger om?

Bortset derfra er det alt for dyrt. Ca3.850,35 kr burde være rigeligt.
Palle Svantegaard, Køge (24-03-2010) 
Svar:
Prisen synes rimelig.
Belægningssten koster typisk 70-80 kr./m2, og fliser lidt mindre, og så et tilsvarende beløb til afgravning udlægning og afretning af grus, samt lægning af belægningssten.
og så skal du også have planeret grunden.

Jeg synes afsolut prisen er rimelig, men hvis du synes det er for dyrt, så må du jo prøve at indhente et alternativt tilbud.
Jakob Rasmussen, Tommerup (25-03-2010) 
Svar:
Jeg mener at der er meget billigt. Alt for billigt faktisk.
Indkørsel incl. stabilgrus og kørefliser med det hele 200kr/m2
Sti rundt huset (Ej stabilgrus) 150kr/m2
Udlægning af muld m/rendegraver 600kr/time x 4timer = 2400kr.

Mon ikke det snare burde være mindst 25.000 kr.

Benno Brejning, Ikast (25-03-2010) 

Udskiftning plankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi skal have udskiftet et gammelt fyrretræs plankegulv fra 1930, da det desværre er for beskadiget til at vi kan afhøvle det. Da det kommer til at ligge i forbindelse med gulvene i de andre stuer i døråbninger skal dimensionen passe sammen.
De er 30mm tykke og 115 brede. Længderne er 460 cm.
Er der nogen der ved hvor vi kan få lavet det til en fornuftig pris ?? Vi skal bruge ca 27 m2.

Tak for hjælpen
Jakob
Jakob Degn Jensen, Frederikshavn (24-03-2010) 
Svar:
Hej Jacob

det kan du på de fleste maskinsnedkerier, prøv fx at ringe til Torben fra Herning trætørring og maskinsnedkeri..

-Kresten
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (24-03-2010) 

klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej vi vil have nye klinker på gulvet i gangen. vi har fået fat i nogen der er større end de der er der i forvejen. Kan det gøres uden at de nye knækker?
V. h. Birgit Grønborg
Ikast
Birgit Grønborg, Ikast (23-03-2010) 

Ny væg mellem værelser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil sætte en ny væg op mellem 2 værelser som jeg ønsker skal være isoleret/støjdæmpende. Væggen må også erne have nogle gode egenskaber i forhold til at bore diverse fjernsyn mm. op. Jeg eftersøger gode ideer til typen og hvordan det nemmest gøres.

På forhånd tak.
Nicky Vergo, Solrød (22-03-2010) 
Svar:
Jeg ville opsætte en isolering gipsvæg med 2 lag gips på begge sider, som fuges helt tæt til omkring liggende vægge, lofter og gulv.

www.koluda-byg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (22-03-2010) 
Svar:
I stedet for 2 lags gips, sæt 1 lag gips med en krydsfiner bagved. Derved opnår du større frihed m.h.t. at bore diverse ting op.
God,, Fornøjelse (23-03-2010) 

Fugtskjolder på gipsonitloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har desværre i årenes løb fået nogle grimme, brune fugtskjolder på et gipsonitloft, sammensat af små plader,(vel ca. 40 x 60 cm) i en lille stue og i en mellemgang. Antagelig stammer de fra en smule regndryp fra tagstenene og evt. smeltet sne.
Nu skal jeg i gang med at male loftet hvidt igen. Men først skal jeg jo have fjernet skjolderne. Hvordan gør jeg det?
Hvilken maling bør jeg bruge, når jeg forhåbentlig har fået et godt råd til at fjerne skjolderne? På forhånd tak!
Bent Danielsen, 8362 Hørning (22-03-2010) 
Svar:
For at sikrer at fugtplamagen ikke trænger igennem igen, skal du male lofte med spærregrund først.

Den fåes til at smøre - rulle , eller er det kun små flader kan det fåes på spray også.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (22-03-2010) 

Blådæmpede tagsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Blådæmpede / reducerede sten sælges på at de er gennemfarvede.
Er det rigtigt, at de kan have en rød kerne, og at det skal accepteres?
Findes der en norm for hvor tykt reduktionslaget skal være?


Torben L., Aalborg (22-03-2010) 

efeu Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad skal muren renses med efter at have fjernet efeu
I.M.Nielsen, Tønder (22-03-2010) 
Svar:
Kan kun fjernes mekanisk.
Eller med tidens tand.
Pewter Greene, Frederikshavn (22-03-2010) 

Regulator/ternostat til kanalventilator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har en discount 1900 m3/h kanalventilator som jeg skal have reguleret. Jeg har fundet en kombineret termostat/hastighedsregulator fra Duka
http://www.lavprisvvs.dk/shop/duka-st-200-267860p.html
Jeg ville bare høre om jeg kan kombinere denne med min kanalventilator? Jeg har en billig tysk regulator, men min ventilator brummer på en ildevarslende måde selv når regulatoren er sat på max.
Dennis, Nakskov (21-03-2010) 

Nyt toilet, grim emalje? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Købte i December et helt nyt toilet (Sanindusa Grand deluxe i Silvan) Nu er emaljen under vandoverfladen allerede meget svær at gøre ren.

Vi har 2 små børn som har værelser tæt ved badeværelset og har let ved at vågne. Derfor rykker vi ikke ud når vi er ude at tisse om natten men venter til om morgenen. Spørgsmålet er så om dette kan have indflydelse på emaljen?

Er det noget der "slider" på emaljen eller bliver den så god som ny når vi får den renset ordentligt? Hvor hvis det skyldes den manglende skylning og det kan gøres helt flot igen er der ikke noget problem.... Hvis det derimod skyldes dårlig kvalitet af emaljen synes jeg godt nok 3 måneder er kort tid at have et flot, nyt toilet inden det ser ud som nu.
Christian B, Grindsted (21-03-2010) 
Svar:
Nu er Sanindusa vist i discountklassen, men så ringe er det nok ikke.
På den anden side er overfladerne nok ikke superglatte som på dyrer mærker.
Jeg er næsten sikker på at det bare er kalkaflejringer.
Prøv at hælde en god sjat "MinusKalk" eller tilsvarende produkter i toiletter.
Forudsat at emalien kan holde til det. Der må være en rengøringsvejledning et sted. Hvad siger Silvan om sagen. Der er iøvrigt stadig garanti på toilettet.
Rolf Birkeballe, Vejle (21-03-2010) 
Svar:
Jeg har ikke snakket med Silvan endnu. Ville lige høre andres mening om tingene først... Vi har renset det en gang for en måneds tid siden men det komemr hurtigt igen.
Christian, CBak@stofanet.dk (21-03-2010) 
Svar:
Hvis det er kalkaflejringer skal der afrenses langt oftere. Måske en gang om ugen. Eller ved brug af kalknedbrydende rengøringsmidler ved den daglige rengøring.
Rolf B., Vejle (21-03-2010) 
Svar:
Jeg ved ikke om det er kalkaflejringer, det er ihvertfald beskidt.

Men kan det manglende skyl om natten være årsagen?
Christian, Grindsted (21-03-2010) 
Svar:
Hej

Det er netop en af de årsager til nogle toiletter kan købes til spot priser i byggemarkeder.
Eksempelvis laves Ifø Cera med meget ringe eller slet ingen glassering i vandlåsen hvorpå aflejringer netop er meget svære at få af.
Den eneste måde at holde det på er jævntlig rengøring og masser af knofedt.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (21-03-2010) 
Svar:
Prøv at kigge på sanindusa's hjemmeside www.sanindusa.pt eller på www.occoi.com du kan der finde en rengøringsvejledning
, København (09-06-2010) 
Svar:
Hallo.
Det er bestemt ikke et discount toilet!!!! Hvilket toilet sidder du på Hr? Et der er dyrere end på Occois hjemmeside, der er ene importør i Danmark af disse portugisiske spansk designede vintage møbler. Et sanindusa toilet løber rask væk op i 3665 kr.
Men urin indeholder syre. Det burde i sig selv sige nok om emaljen syres væk af urin der får lov til at være i kummen hele natten.
Vi begyndte med at købe et toilet samt håndvask på søjle til vores badeværelse nede i vores kolonihave. Der står det et helt vinterhalvår og det var bare ikke til at se.
Er bange for toilettet har taget varigt skade pga. forkert brug.
lilian larsen, Aalborg (13-02-2012) 

VÆG forhøjes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har lige købt kolonihavehus hvor der er en lav tilbygning,kunne godt tænke mig at rive taget ned og forhøje væggene,men hvordan forhøjer jeg hjørnestolperne?? På forhånd TAK......
Lars, Glostrup (19-03-2010) 
Svar:
Med en træstolpestrækker.
Lasse Lodret, Ligeud (19-03-2010) 
Svar:
Kan du ikke bare forlænge væggene til den nye højde...?

Lidt flere informationer eller billeder ville måske forklare bedre hvad du mener med hjørnestolperne ?

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/nybyg
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-03-2010) 
Svar:
Ja, brug en træstolpestrækker eller en tagforlænger - men de kan kun købes i colli 12 stk...
Hø i, træskoene (20-03-2010) 

bestilling af vinduer og dører Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal have bestilt nogle vinder og dører, men er i tvivl om hvor jeg skal gøre det?
Har kigget på nogle sider på nettet, og er bla faldet over vinduespladsen.dk
Er der nogen som har gode og dårlige erfaringer med dem?

Eller er der nogen som kan anbefale et godt sted med rimelige priser?

Philip
Philip, Nærum (19-03-2010) 
Svar:
Jeg kan da anbefale dig at købe KPK vinduer.

http://www.koludabyg.dk/leverandoerer/materialer;side/kpk-vinduer-og-doere
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-03-2010) 
Svar:
Der er på det danske marked mange gode vinduer og døre, men det kan betale sig at undersøge markedet og opstille nogle krav til den kvalitet som man ønsker at få pris på. Kaludabyg anbefaler KPK og er kvalitets mæssigt ok. Pris mæssigt kan det godt lade sig gøre at finde producenter som leverere en kvalitet lige lidt over KPK til samme pris.Nu skriver du ikke noget om hvilket materiale de skal være i, men det kunne måske være en idé af finde et vedligeholdelsesfrit vindue, og det kunne være en træ/ alu løsning. Koster dog lidt mere, men kræver ingen trælse sommerferier med at male vinduer.
Du kan med fordel tage kontakt til Dansk Vinduesrådgivning www.davir.dk, som kan hjælpe dig igennem de mange spørgsmål.
Tag evt. forbi Byggecentrum i Ballerup
CW døre og vinduer, Kastrup (19-03-2010) 
Svar:
Tak for de hurtige svar og de gode råd :o)

KPK har jeg kigget på, men de er noget dyrere end de andre. Koster næsten 2000 kr mere pr vindue
af de mindste af vinduerne jeg skal bruge. Skal bruge 12 vinduer og 3 dører.
Jeg skal bruge bondehusvinduer og havde dog tænkt mig at bestille i malet fyrtræ.

CW- vinduer og dører i malet fyrtræ, er de ikke også mere eller mindre vedligeholdelsesfrie?

Men hvis der er nogen som har erfaring med vinduespladsen.dk, vil jeg gerne høre nærmere.
Philip, Nærum (19-03-2010) 
Svar:
Jeg tror, at jeg snart mange gange har svaret på tilsvarende spørgsmål.
Min anbefaling vil altid være at starte med at undersøge om producenten er medlem af DVC ordningen. Så er man ihvertfald garanteret en vis minimums kvalitet, og at der føres kontrol med producenten.
Derefter vil jeg anbefale at få tilsendt en referanceliste (kan evt. også findes på producentens hjemmeside) Prøv at få kontakt til nogle af de steder hvor der sidder vinduer/døre fra samme producent.
Personligt foretrækker jeg produkter fra vores lokale producent Tommerup Vinduet (www.tommerupvinduet.dk) fordi jeg her selv kan komme og følge med i produktionen og evt. kontrollere undervejs.

Forøvrigt er der ingen vinduer/døre der er vedligeholdelsesfrie ! Trævinduer må forventes af skulle males, eller ihvertfald eftergås, med 5-7 års mellemrum. Men her kan du også få en drifts- og vedligeholdelsesvejledning fra producenten.
Desværre har jeg efterhånden set en del husejere, som har købt et "billig produkt" og efter få år står med begyndende råd, "bløde" hængsler osv. osv.
Kort sagt - i vid udstrækning får du hvad du betaler for.
Jakob Rasmussen, Tommerup (20-03-2010) 
Svar:
Som Jakob skriver, så har mange måtte erkende de har købt for billigt.

Søg lidt om CW vinduer og se om du kan finde nogle referencer, jeg personligt ville ikke købe alt for billigt, vi hører rigtigt tit at folk har fået billige vinduer der ikke holder særligt længe, er piv utætte og som dårligt kan åbne og lukke efter et par år, fordi partierne skrider fra hinanden.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-03-2010) 
Svar:
Alle dører og vinduer hos vinduesplansen.dk er DVC-mærkede og under kontrol af Teknologisk Institut, så det ser jo fornuftigt ud.

Hvad er for billigt?
Et lavenergi 2-fags sidehængt med 6 glas, som måler b. 115, h 101 i fyrretræ med smalle sprodser, maling; hvid ral, 1 bundglasliste i hvid alu, 1 udluftningsventil, not i bundkarm koster hos vinduesplades.dk 3.189 kr. som et vintertilbud. Normal pris er vidst ca 3.500 kr.

Men jeg kører forbi og snakker med dem. De har udstilling i Skovlunde, så kan jeg forhåbentligt blive lidt klogere :o)
Jeg vil også undersøge nogle af dem i henviser til.

Tak igen, og fordi i lige vil bruge jeres tid her




Philip, Nærum (20-03-2010) 
Svar:
Jacob Ramussen, Tommerup!!
Jeg tror, at jeg snart mange gange har svaret på tilsvarende spørgsmål.
"pudsigt, link lige til nogle af dine svar" ses ikke umiddelbart, du har
været her før??
realisten, danmark (20-03-2010) 
Svar:
vinduespladsen sælger vinduer som lever op til DVC kravene, men DVC´s krav må opfattes som laveste fællesnævner, det er eksempelvis nok at 40% af træmassen består af kernetræ, vælger du KPK er andelen af kernetræ minimum 90 og med Idealcombi er kerneandelen minimum 97% (100% på udadvendte flader)

hvad med knaster ? kan du lide brune pletter på vinduerne, for det kommer der med garanti når du handler "billigt"

når KPK eller idealcombi kvalitetssorterer træ, så bliver omkring 30% skåret fra pga. knaster og harpikslommer (derfor koster vinduerne lidt mere en "billigvinduer")

hvis de 6 glas er med ægte prosser så er dit varmetab betydeligt højere end hvis du vælger et vindue med energisprosser !

som en anden nævner, så smut en tur i Byggecentrum og kør forbi Idealcombis udstilling i Hvidovre, når du alligevel er ude at køre - man skal ikke have gået i skole i ret mange år for at kunne se forskellen.

der er ingen steder du får mere end du betaler for !
Byggemand, Bob (20-03-2010) 
Svar:
Pudsigt så mange meninger Realisten har om sitet, men alligevel ikke kan lave en søgning eller vælge en katagori af spørgsmål.
Jeg fandt med få klik 3 eksempler på mine tidligere besvarelser vedr. vinduer/døre, DVC ordningen osv.

Men tidligere i debatten kan vi jo læse et indlæg fra Realisten, som mener at vide at de fleste spørgsmål og svar er konstruerede.
Nu har jeg med jævne mellemrum besvaret spørgsmål her de sidste år, så det kan let afvises.

Og så helt ærligt ! Hvis man ikke kan bidrage med noget positiv, så kan man da i det mindste lade være med at skrive noget.

Jakob Rasmussen, Tommerup (21-03-2010) 
Svar:
Tak, jeg har fået svar på mine spørgsmål. Jeg blev også lidt klogere efter at have været en tur forbi vinduespladsen :o)

VH
Philip
Philip, Nærum (21-03-2010) 
Svar:
Hvor bliver Bruno fra Davir af, - har du fået en kollega til at lave din reklamesøjle?
Jeg savner dine gode svar.

Philip, pas lidt på med elementer fra vinduespladsen, - du har vel set de mange knastgennemslag, da du var forbi.
kurt, - (22-03-2010) 
Svar:
Kurt det har jeg ikke lagt mærke til.
Producenten er Kastrup vinduer. De skriver i deres brochurer at knaster, revner og harpikslommer bliver skåret fra. Så de vinduer må vel være af en ok kvalitet.

Jeg har besluttet mig for ikke at vælge de billigeste, da de havde ret grimme sprodser og var af dårligere kvalitet. Så jeg har valgt dem som koster 1000 kr mere af et vindue på 115x95, så prisen ligger på 4.300 ca. Og ved køb af flere elementer får jeg en rabat på ca 5-10 procent- skal bruge 11 vinduer og 3 dører.

Philip, Nærum (22-03-2010) 
Svar:
Kastrup Vinduet laver også nogle udmærkede produkter, både i træ og i træ/alu.
Hvis du helt vil undgå knastudtræk så er du nok nød til at acceptere fingerskaret træ til karme og rammer.
Men harpiks er naturligt forekommende i træ, så sådan set er det kun et sundhedstegn.
Jakob Rasmussen, Tommerup (22-03-2010) 
Svar:
Tak for svaret Jakob Rasmussen :o)
Philip, Nærum (22-03-2010) 
Svar:
Fingerskarret træ?, måske, det koster dog en del ekstra, og så er der folk "på gulvet", som kan fortælle, at der anvendes en del "dårligt" træ, da der er materialespild ved skarringen.
Fabrikker må ikke bruge dårligt træ, men de gør det (sikkert) alligevel.

Det ved man jo ikke som almindelig kunde, - og så kan samlinger i skarringen med tiden slå igennem malingoverfladen, ser det pænt ud?
kurt, - (23-03-2010) 
Svar:
...DET ER RIGTIGT, KURT.

Der er en katastrofe med det der fingersamlet træ...!!!

Malingen knækker, og så har vi balladen..!!
Erling Petersen, Åbyhøj (23-03-2010) 
Svar:
Jeg står også for at købe vinduer og har måtte sande, hvilken urskov vinduesmarkedet er. Manglende regulation og manglende gennemsigtighed.

Jeg er nået frem til, at man klart kan handle for billigt.

Energi og Miljø styrelsen anbefaler følgende for vinduer:
U-værdi (evne til at holde varmen inde) for hele vinduet (ikke kun glasset) må ikke overstige 1,4.
G-værdi (evnen til at fange sollysvarmen) skal være > 70%
E-ref (samlede energibesparelse) skal være > -25

I min søgning har jeg mødt mange, der reklamerer med falske enten for høje eller lave værdier og flere, som slet ikke vil oplyse værdierne, før betalingen er fundet sted. Jeg har endnu ikke fundet det rigtige firma. Vinduer fra Vinduespladsen kunne, så vidt jeg kan husker, ikke leve op til ovenstående krav.

VH
M.Kjær

Jeg har endnu ikke lagt mig fast på hos hvem jeg vil købe, men
M.Kjær, Kbh (07-04-2010) 
Svar:
Vinduespladsen er så vidt jeg husker en del af koncernen JNA, og jeg kan ikke genkende at de skulle have samarbejde med Kastrup - men ok - jeg kan tage fejl.
Kjær - du skal kræve at der kommer u og g-værdier på dit tilbud ved forhandleren, vil han ikke, er han utroværdig.
Hav i bag hovedet at den gode kvalitet er den billigste i længden :-)
Du er velkommen til at kontakte mig, så skal jeg hjælpe dig gennem denne jungel.
CW døre og vinduer, Kastrup (09-04-2010) 

Isolering ved fritlægning af bjælker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at renovere overetage, og kunne godt tænke mig at fritlægge stolen og de understøttende bjælker. Mit problem er bare at jeg derved ikke får mulighed for at have særlig meget isolering på min skråvæg. Spærene er 150 mm, og der skal gerne være 5 cm luft mellem tag og isolering, derved har jeg kun 100 mm isolering tilbage at gøre godt med.
Som jeg kan se det er det heller ikke umiddelbart muligt at "bygge udenpå spærene", da jeg så vil komme til at dække størstedelen af stolen til.
Er der nogen der har prøvet noget lignende og kender en god løsning?
Grethe, Arden (18-03-2010) 
Svar:
Der findes ikke nogen god løsning.
Det eneste jeg kan finde på er at du gør remme og stolper delvis synlige. Altså fører isolering og beklædning frem til forkant af stolperne. Alt efter dimensiobner giver det vel en 120 mm mere.
Du kan osse vælhe at isolerer f.eks. gavle eller nogle af væggene langt mere en de optimale 250-300mm. Men sidstnævnte løsning er lidt uøkonomisk.
Endeligt kan du lave "falske" stolper og remme, Som jo kan placeres hvor man ønsker det.
Hans Sørensen, Rye (18-03-2010) 

brandsikring af løsdrifts stald Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil lave en lade om til løsdrift til hestehold.
For at få opbevarings mulighed vil jeg i den samme lade ligge et loft, der kan bruges som halm/høloft. Skal det brand sikres, når hestene aldrig vil være lukket inde, men have fri adgang til fold hele døgnet rundt i alt slags vejr?

Vivian Lund, Sakskøbing (17-03-2010) 
Svar:
Det skal det måske - afhænger af størrelsen på stalden og om hele stalden er til privat brug.
Husk at der skal søges om byggetilladelse til den ændrede anvendelse.
s.f., Varde (19-05-2010) 

Opsætning af nye lampeudtag i nyt hus med dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have sat ekstra lampeudtag op i mine lofter. Huset er fra 2009 og derfor med dampspærre. Elektriker siger at der kommer hul i dampspærren hvis de skal bore ud til nyt lampeudtag. Kan sådan en dampspærre ikke tætnes efter lampeudtaget er sat i igen?


Hr. vind, Odense (17-03-2010) 
Svar:
Jo selvfølgelig kan det det.
Det hedder tætningsring LK nr. 504R4226

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml

Jens, Odense (17-03-2010) 
Svar:
Du skriver jo ikke lige hvordan huset er konstrueret, og om man kan komme til på loftet osv, men der findes både loftdåser med membraner, tætningsringe og tape til at lappe ødelagt/opskåret dampspærre,men hvis det er et hus med uden loftrum, og der skal "fiskes" i lofter og vægge, så er det rigtigt at det godt kan være svært at lappe, men intet er jo umuligt!
Jon, Hillerød (17-03-2010) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6311.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »