» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6236.   « Forrige 25       Næste 25 »

helårsvand i kolonihave Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har sat en 60 l vandvarmer op i badeværelse, og skal have tilsluttet
toilet bruser håndvask og varmt og koldt vand i køkken, plastikrør bøjelige,
er det godt? kan jeg gøre det i frostvejr? jeg har kvalifiseret medhjælp,
venligst j.d.
john dollas, hvidovre (11-02-2010) 
Svar:
ja da, det lyder smadder godt, har du tænkt på vinteraftapninger?
børge, himmellunden (11-02-2010) 
Svar:
ja det er i orden, jeg var bare usikker ang frosten
john dollas, hvidovre (11-02-2010) 


tikken og buller i radiator og rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter at have skiftet det gamle naturgasfyr ud med et nyt Milton og en mindre varmevandsbeholder har vi fået en tikken og bulren i rør og radiatorer som gerne kommer når fyret kører op eller når der laves varmt vand. Huset og dermed installationerne er fra 72. Fyret har udeføler men om natten bliver jeg nød til at stille fyret på rumtemp. for at kunne sove! KAn det virkelig passe? Eller er der nogle der har gode råd??
Jesper, Sydfyn (10-02-2010) 

Efterisolering fra toppen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har haft håndværkere til at ligge nyt tag og samtidigt foretage en vurdering og udbedring af isoleringen på vores ældre hus. Vurderingen lød, at isoleringen var fin på den ene side og de lagde 5-10cm på på den anden side af huset da isoleringen der var "klasket sammen". I forbindelse med al den nye sne, har jeg her 4 måneder efter kunnet konstatere, at sneen smelter frygteligt hurtigt fra vores tag og har derfor selv moslet rundt i skunk og under gammelt vindpap for at "checke" håndværkerne. Der ligger mange steder kun 10 cm og inde i skunken er det meget rodet isoleret.
Jeg kan ikke se nogen dampspærre.
Jeg har haft dem ude at kigge på det en gang og de kommer igen om et par dage.

1) Er dampspærre ikke nødvendig når man efterisolerer gamle huse med udnyttet tagetage(ca. fra 1900). Under det første besøg hævdede håndværkeren at det ikke var nødvendigt.
2) hvordan skal en dampspærre sættes op ved skunklemme (kold skunk)? Der vil vel uundgåeligt komme hul i dampspærren her? Og hvordan eftermonteres/afsluttes en eventuel dampspærre ned mod gulvet
3) Burde varm skunk ikke være oplagt at lave, når taget nu alligevel er taget af? (manglende rådgivning fra håndværker)
4) Hvad er anbefalet/realistisk isoleringstykkelse ved renovering?
5) Er der andet jeg bør have in mente når jeg igen skal tale med håndværkeren?

Som det fremgår er jeg ikke supertilfreds med den rådgivning jeg har fået i forbindelse med det nye tag og efterisolering, så jeg vil gerne føle mig rustet til diskusionen med håndværkerne.

Rasmus, Århus (08-02-2010) 
Svar:
Der foreligger nok nogle misforståelser.
Måske har handværkeren troet at den eksisterende isolering blot skulle repareres.
Men hvis der skal isoleres op til dagens standard skal der 25-30cm isolering i. Og det er jo nødvendig at gøre konstruktionen så tyk at der er plads til al den isolering.
Håndværkeren har muligvis sagt at dampspærre ikke var nødvendig fordi der er pudsede væggge og lofter, altså puds på rørvæv og tæt forskalling.

Som du beskriver det lyder det som om din håndværker ikke er specielt god til at forklare sig eller bare ikke særlig dygtig.
Jeg foreslår at du finder en anden, der er nok af dem lige i denne tid.
Skunk se her:http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/renovering+og+efterisolering/efterisolering+af+haneb%c3%a5ndsp%c3%a6r
http://guiden.rockwool.dk


Finn Sølvsteen, Randers (08-02-2010) 
Svar:
Udføres der efterisolering skal der ALTID etableres en dampspærre, hvis det er et opvarmet rum, der er ingen undtagelse.

Umiddelbart ville jeg altid lave varm skunk uanset om det er nybyg eller renovering.

Dette løser også problemet ved evt. skunklem.

Anbefalet isoleringtykkelse ved renovering er min. 250 mm isolering, men det er ikke altid dette kan opnåes.

Generelt så kan det næsten altid lade sig gøre ved en tagrenovering, da det jo er muligt at hæve tagfladen, dette kan dog i nogle tilfælde ikke lade sig gøre, kan være pga. tagets opbygning, lokalplan der har en max. højde som overskrides, eksisterende elementer i taget som tagkviste, fremspidser osv. som gør det uhensigtsmæssigt at hæve tagfladen.

Men som sagt er det næsten altid muligt at finde en løsning der gør at det kan isoleres op til min. kravene.

Men ja, du har fået en rigtigt dårlig vejledning og rådgivning af dine håndværkere, hvis du i dag kun har 100 mm isolering i taget, og der nogen steder bare er en rodet isolering, som sikkert dækker for noget gammel isolering der er mere eller mindre værdiløst.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-02-2010) 
Svar:
http://www.rockwool.dkr
http://guiden.rockwool.dk
Her var de.
F. S., Randers (08-02-2010) 
Svar:
1) Det er ikke en efterisolering du har fået foretaget, da de jo kun har udskiftet/suppleret den isolering der er faldet sammen. Hvis der ikke er tegn på kondens/skimmel i den gamle konstruktion er der ikke grund til tro de skulle opstå ved den smule isolering på 50-100mm(som reelt kun er en reparation som jeg læser det). Derfor er der ikke krav til at montere dampspærre rent teknisk set.

En anden sag er at du faktisk ifølge loven skal efterisolere ifm. tagudskiftning. Efterisoleringen skal opfylde de skærpede U-værdier i BR-08, som for tage vist er 0,2 w/m2K. Og så SKAL der dampspærre op.
M.Thomsen, Horsens (09-02-2010) 
Svar:
Hvis der isoleres over 100mm er risikoen stor, og hvis der skal skiftes tag skal det også isoleres op til de nye krav, med mindre der gives en dispension på mindre isolering.

Og ja, der SKAL damspærre op med mere end 100mm isolering, så du må bare gå dem på klingen...;)

http://www.koluda-byg.dk


Tømrerfirmaet Koluda byg, Slagelse vestsjælland (09-02-2010) 
Svar:
Jeg siger tak for svarene.
Ud fra jeres kommentarer lyder det godt nok til, at der er en del der skal afklares fra håndværkernes side. Pga. sygdom har de aflyst denne uges møde, men jeg vender tilbage med dommen og måske opfølgende spørgsmål i næste uge.
Rasmus, Århus (11-02-2010) 
Svar:
Hej, det er næsten umuligt at monterer en tæt dampspærre oppefra, det kan kun lade sig gøre nedefra. Derfor er der ingen dampspærre da den ikke ville have nogen effekt hvis den blev monteret oppefra med en masse perforinger.
Mvh Tømreren
Tømreren, Nyk.F (12-03-2010) 

El-installationer i gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

i forbindelse med lettere renovering, har jeg skulle åbne noget af en gipsvæg, og vil flytte en kontakt. Men jeg er så i tvivl om det el der er i forvejen er lovligt. Gipsvæggen er en standard tynd væg på 45mm, og den forfradåse der sidder er jo næsten samme tykkelse, og fylder derfor næsten i hele dybden. Er det lovligt (der er lige skåret isolering væk rundt om kontakten)? Ved ikke hvad de ellers skulle have gjort, men er i tvivl. Det andet spørgsmål er, at inde i væggen kører der bare kabler rundt, som ikke er i rør, og de sidder heller ikke fast inde i væggen. Dvs. det er løse kabler (sådan nogen med 3-5 ledere inden i), der er trukket rundt inde i væggen, til diverse kontakter andre steder. Jeg er i tvivl om disse skulle have været trukket i rør, og om de skulle sidde fast, og evt. være placeret en bestemt måde inden i væggen, f.eks. langs kanter?
Peter, Århus (08-02-2010) 
Svar:
Det er helt lovligt lavet. Det er jo ikke el-manden der bestemmer hvor tyk vægen skal være. Og der er helt lovligt at lægge løse kabler i en gipsvæg.
Thomas, Vojens (08-02-2010) 
Svar:
Mange tak for det hurtige svar :-)
Peter, Århus (08-02-2010) 

Gulvvarme - Badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i et 5 år gammelt byggeri, hvor der fra starten har været en del problemer med badeværelset. Efter 5 år udbedres fejlene på badeværelset nu endeligt, hvilket betyder 4 uger uden badeværelse grundet manglende våderumsmembran mv.
Da vi flyttede ind var der ujævnheder i fliser lagt på gulvet, samt manglende fald til bruser. Løsningen var at lægge endnu et lag fliser på gulvet. Vi forespurgte dengang til hvorvidt dette ville have en indvirkning på vores gulvvarme. Svaret dengang var blot at det overhovedet ingen indflydelse havde.
Nu 5 år senere vil de ifm. den samlede 'udbedring' lægge endnu et lag fliser på gulvet, hvorved vi vil have 3 lag fliser.

Er der nogen der kan give mig et svar på hvorvidt dette 3 lag fliser har en indvirkning på gulvvarmen? Eller andre problemer?

På forhånd tak.
Katja Madsen, København (07-02-2010) 
Svar:
Det er helt uacceptabelt vil jeg mene, at lægge endnu et lag fliser.
Jo tykkere fliselag over gulvvarmeledningerne/-rørene jo langsomere reagerer gulvvarmetermostaten.
Det er soleklart at der fra starten har været krav om fald mod afløbet efter gældende regler. Det er hvad I har krav på.
Jeres entreprenør prøver at fedte den billigste løsning af på jer.
Entreprenøren kan med udgangspunkt i AB92 §33 hævde at afhjælpning af fejlene vil være uforholdsmæssigt kostbare såfremt hele gulvet skal hakkes op.
Men idet han allerede har forsøgt sig en gang med nye fliser uden at fejlen er afhjulpet findes der ikke et argument for at forsøge en gang til.
I kan "med loven i hånd" kræve at arbejdet udføres som oprindeligt beskrevet i entreprisekontrakten.
Per Holst, Ringkøbing (08-02-2010) 
Svar:
Spørgsmålet er desværre reelt nok. Det drejer sig desværre om rigtig mange lejligheder, ikke kun vores. Der har kørt en voldgiftsag siden byggeriet stod færdigt, og derfor udbedres det først nu.

Tak for dit svar, Per, det er også vores opfattelse. Efter 5 års kamp er man desværre bare ved at være lidt udmattet over at kæmpe, og vil bare gerne have at det fungerer.

Endnu en gang tak.
Katja Madsen, København (08-02-2010) 
Svar:
Eller luk for adgangen til dem der ikke kan skrive ordentligt på sitet...
Underlig tanke med "søgt spørgsmål", hvorfor skulle det dog være det??
Ellers enig med det faglige svar.
M.Thomsen, Horsens (09-02-2010) 
Svar:
Seriøsiteten på dette site bliver ikke anderledes, så længe alle kan sidde og poste anonymt desværre.

www.gdsforum.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-02-2010) 

Montering af indvendige døre? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et hus fra 1963, med lofter til kip, som nu skal have nye indvendige døre, de nye døre er nogle få centimeter højere end de gamle, ovenover det eksisterende murhul, er indmuret et ca.1 tomme tykt brædde, som støtte for muren over dørhullet, muren er 10cm bred/dyb og en form for let beton, som anvendtes på den tid.
Spørgsmålet er så: Kan man blot save bræddet bort, og montere den nye dør, eller skal der lægges en form for støtte over murhullet?
PS: Beklager hvis der er brugt underlige begreber, det skyldes, at jeg ikke er håndværker:-)
Reno Kromanne, Kalundborg (07-02-2010) 
Svar:
Umiddelbart ville jeg ikke fjerne dette bræt.
Men skærer de få cm af døren og karmen i stedet for.

Det bræt er sikkert sat fordi de ikke ville benytte overligger over dørene, og så længe letbetonblokkene er limet ordentligt sammen i fortandinger over døren, skal det nok også holde.

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (07-02-2010) 
Svar:
Til Tømmermester R.K.
Tak for svaret, det gav ro i overvejelserne.
Reno Kromanne, Kalundborg (07-02-2010) 
Svar:
Ak ja, loft til kip, eller ej. Det har jo ikke indflydelelse på dørhøjden.
Ta´ da lige et mål, før du køber nye døre!

http://www.swedoor.dk

gå ind på "arkitekt", "mål og fakta!

så hudt jeg visker, så er der 4 dørpladehøjder i std progr. med en
lev tid 5 arb. dage.

1963? Skillevægge/bagmur sandsynligvis udført i "koksblokke" (forløber for
lecablokke).
realisten, danmark (07-02-2010) 

samling af pex rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej.. jeg vil gerne have flyttet min gulvvarme styring. så derfor vil jeg hører om man må samle pex rørene.
morten, haslev (07-02-2010) 
Svar:
Hvis det er en centralvarme så ja.

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (07-02-2010) 
Svar:
Ja man må godt lave en samling på pex-rør.
Men iht. DS469 Norm for etablering af varmeanlæg med vand som varmebærende medie, skal samlinger på Pex-rør i varmeanlæg være tilgængelige.
Dvs. du må ikke skjule samlingen f.eks. ved nedstøbning eller lignende.
Jakob Rasmussen, Tommerup (07-02-2010) 

HJÆLP.....Ang. køkkenbordplade. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nu er vores lange og flotte bambus køkken-bordplade kommet på..Har købt Trip-Trap's køkkenbordsolie, natur..smurgt det på som anvist, men synes nu træet virker al for gul/orange/mørkt.ØV..Ønsker ikke bordet skal se så mørkt ud.Er der mon nogen der har et godt råd til mig, nu hvor bordpladen skal have en tur for anden gang ? Kan jeg bruge køkkenbordsolie hvid, ovenpå naturen ?
Tak for forhåbentligt hurtig svar.
Venligst Luise.
Luise Dines Petersen, Kolding (06-02-2010) 
Svar:
Du kan fint smøre hvid køkkenbordsolie ovenpå. Hvis det heller ikke dur så prøve en sort olie, eller en violet.
Man kunne tænke sig at den nys udbredte olie skulle fjernes, med Trip Trap olieafrenser - først.
Måske har Trip Trap enddan osse et godt råd til dig, du ender jo nok med at blive en rigtig god kunde hos TT.
Benny Blovstrød, Skagen (06-02-2010) 
Svar:
Det med den sorte olie, var da et supert forsøg..
Ja..ingen tvivl om jeg bliver en kanon kunde hos Trip-Trap, hvis det er det jeg vælger.
l, k (06-02-2010) 
Svar:
ØV.
Mit svar skulle opfattes ironisk eller endda sarkastisk.
Men hvis den slags slet ikke bider i Kolding så må jeg jo udpensle.
Hvis man udsmører en ukendt substans ud over hele sin nyudlagte bambus-køkkenbordsplade uden at kende slutresultatet – på forhånd. Ja så svarer det jo til en ”blind date” – spændende, men skuffende.
Husk næste gang at gøre en prøve, f.eks. på den stump der er skåret ud for vasken.
Men rådet gælder stadigvæk. Trip Trap ved hvad der er værd at vide om køkkenbordsoverflader og disses ødelæggelse og reetablering.
:o)
Benny B., Skagen (07-02-2010) 
Svar:
Vi har betalt ret mange penge til denne skønne bordplade, og har selvfølgelig lavet en "prøve" med naturolien, INDEN vi gik igang med den store omgang, og vurderede slutresultatet til at være helt ok. Alligevel, på trods af det, er jeg ikke helt tilfreds, og stiller blot et spørgsmål, om jeg kan bruge denne hvidolie, for at få den en tand lysere..
Ironisk og sarkastisk, ja det må man sige du er...problemet er bare, at du måske skulle vælge et andet sted at være det på.., -Jeg er ihvertfald lidt sårbar og itvivl, når jeg vælger at skrive herind, og tar'' dette forum, modsat dig, meget seriøst.

l, k (07-02-2010) 

Etablering af dampspærre oppe fra Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at renovere hus og er ved at isolere på loftet. huset er fra 1965 og der var ikke nogen dampsærre.I de rum hvor jeg har skiftet loftet har jeg selvfølgelig etableret dampspærre nedefra men jeg har nogle rum hvor jeg ikke så gerne vil have loftet ned og mit spørgsmål er så om man kan lave dampspærre oven fra. Jeg skal have 300 mm isolering på loftet og spærene er gitterspær
Klaus, Svendborg (06-02-2010) 
Svar:
Du kan udføre dampspærren som vist her: http://www.rockwool.dk
Men iøvrigt bør du, inde du fortsætter dit efterisoleringsprojekt, læse "Den lille lune" enten på nettet, eller hente den hos din lokale trælasthandler.
Der er mange fiduser at i det hæfte.
Niels Krause, Kosør (06-02-2010) 

Kan man tapeserer skabslåger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et ældre hus med nogle Øh låger vi gerne vil have tapeseret kan man det eller skal de males.
Inge, Aalborg (06-02-2010) 
Svar:
Det kan man godt ja.

Normalt sættes der tapet på dem, og herefter et lag lak.

Har de bla. lavet i boligprogrammet frs skrot til slot et par gange.

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (06-02-2010) 

Den billigste/bedste løsning til fald i garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi fik for 3 år siden bygget en garage på 65 kvm.
I år har der været meget sne og det har bilen slæbt ind og der bliver det sådan set liggende, dog bliver det til vand som ikke gør det bedre.
Vi fejer og fejer vandet ud, men det er ikke nemt at styre med de temperaturer vi har iøjeblikket :o)
Jeg har snakket med en murer som mener at hele området omkring bilen skal brækkes op og så skal der etableres en rist i længderetningen af bilen og så lave fald.
En anden har sagt at man kan lave fald med noget spartel af en eller anden slags hvorved man ikke behøver at brække gulvet op. Det spartelmasse skulle være stærkt nok til at køre på, så det ikke skal have nogen efterbehandling.

Er der nogen som har en ide om hvad der er den bedste løsning?
klaus, Hjørring (03-02-2010) 
Svar:
Det er nok et spørgsmål om pris.
Det er nemtnok at lave fald på gulvet - ud af porten el. portene.
Men det materiale der skal anvendes til opbygning af fald oven på eks gulv er ganskew dyrt og der skal nok være 0,5 til 1 cm fald pr meter.
Hvis det er muligt kunne man tænke sig at hugge arealet op lige præcis der hvor bilerne står og etablere fald ud af portene.
Arne Thomsen, Nørre Snede (03-02-2010) 
Svar:
Tak for det hurtige svar :o)
Hvis noget af gulvet bliver banket op der hvor bilen står, hvordan kommer det så til at se ud i samlingen ved det gamle og nye gulv? Er det normalt en elastisk fuge man ligger.
Hvad vil være bedste løsning?
klaus, Hjørring (03-02-2010) 
Svar:
Billigste løsning :
Køb en skraber af den slags der bl.a. bruges i svømmehaller.
Dermed kan vandet let skrabes væk fra gulvet og ud af porten
Jakob Rasmussen, Tommerup (03-02-2010) 
Svar:
Ja det var selvfølgelig en mulighed med en skraber :o) Det er dog et irritationsmoment med alt det vand og det er begrænset hvor meget det tørrer i disse vejrforhold
klaus, Hjørring (03-02-2010) 
Svar:
Du kan skære det eksisterende slidlag op med en vinkelsliber eller lign.
Det kræver lidt akuratesse og omhu at skære så den blivende del af slidlaget ikke beskadigets.
Jeg tror ikke at det er nødvendigt at lave fuge mellem gammel og nyt slidlag. Men skulle det blive nødvendigt er det nemmeste at skære en fuge lige i samlingen og fylde op med en passende fugemasse.
Gunnar Pallesen, Vojens (03-02-2010) 

Brune sålbænk-fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

I 60'erne, da mit hus blev skalmuret, murede man et vindue efter, som vi nu skal have reetableret. Det har givet os en udfordring i forbindelse med sålbænken. Vi kan nemlig ikke finde sålbænkfliser bare nogenlunde svarende til dem der sidder på resten af huset. Det er en 10x20cm matbrun sålbænkflise. Er der nogen, der kender en producent, der er leveringsdygtige i sådan nogen?

På forhånd tak for alle input :)
Andreas Hyldgaard, Hobro (03-02-2010) 
Svar:
Kan det være en "Hasle klinke" ? Se link ca. halvvejs nede: http://www.genbyg.dk
M.Thomsen, Horsens (03-02-2010) 

Placering af dampspærre mellem 2 lag krydsisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg vil gerne spørge om der er nogle krav om hvor dampspærren skal placeres.
( max mm på indersiden eks. eller et forhold mellem yder og inder isolering af dampspærren ). Jeg har lige bygget et sommer hus hvor der på ydersiden af dampspærren er 200 mm og på indersiden 50 mm ,men da jeg skal til at bygge nyt hus og det bliver med et træskellet indvendig og en murstensvæg udvendig vil jeg gerne have at den indvendige isolering bliver på min 75 mm da man så kan ligge kabler der uden at være bange for at pistolsømmene, som skydes i i en fibergibsvæg, ikke rammer strømkablerne. Det er lige i underkanten med 45 mm lægter da sømmene er lidt lange.

På forhand tak

Poul-Henning Nielsen
Viborg
Poul-Henning Nielsen, Viborg (01-02-2010) 
Svar:
Hej
Det kunne umiddelbart godt blive et problem, idet jeg læser dit indlæg som der bliver 75 mm isolering på den ene side af dampspærren og 200 mm på den anden side.
Normalt angiver man som "tommelfingerregel" at dampspærren ikke må ligge længere inde en 1/3 af isoleringstykkelsen.

Jakob Rasmussen, Tommerup (01-02-2010) 
Svar:
Hej igen.

Tusind tak for svaret. Du har forstået det rigtigt. Men jeg kan jo så gå op i 225 mm på ydersiden så burde dt være ok.

Hilsen

Poul-Henning Nielsen
Poul-Henning Nielsen, Viborg (01-02-2010) 
Svar:
Nej, det er 1/3 dele inde i isolering af den totale isolering tykkelse.

Dvs. har du 200 mm på den ene side, kan du faktisk have 100 mm på den anden side.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (01-02-2010) 
Svar:
Jep. Koluda har ret.
Jeg fik vist ikke forklaret mig tydeligt nok.
Jakob Rasmussen, Tommerup (01-02-2010) 
Svar:
Den dér 1/3 skal man lige ta´ med et gran salt, for nu at bruge et gammelt udtryk! Lobbyisterne, som åbentbart har haft held til, at overbevise beslutningstagerene om, at NU skal vi altså pakke vor bolig ind i, om ikke "metertykke", men så da i hvertfald minimum 50-60cm mineraluld på loft, og i vægge!

Set i dét perspektiv, så holder 1/3 ikke!!(så ku´ man jo indbygge dampspærren
15-20cm oppe i isoleringslaget, med deraf katastrofale følgegener), hvad med kondenspunktet?








bb, horsens (02-02-2010) 
Svar:
Helt enig, den skal ikke ligge 15-20 cm inde i konstruktionen.

Men i dette tilfælde hvor det er en spørgsmål fra 50 til 75 mm, anser jeg det ikke for at være et problem.

Men jeg ville ikke selv gå over 100 ind med damspærren.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-02-2010) 
Svar:
For ydervægge gælder maks. 1/3 inde OG maks. 50mm isolering på den varme side af dampspærren. Ellers risikerer man kondens.
For at vide det nøjagtige dugpunkt skal der laves en fugtteknisk beregning for konstruktionen.
M.Thomsen, Horsens (02-02-2010) 
Svar:
Glemte spørgerens forslag med 75mm på den varme side af 225mm og så en teglregnskærm. Det vil give skimmelproblemer på sigt!
Der vil ikke opstå kondens indenfor dampspærren, men temperaturen på den varme side af dampspærren vil komme under 16,5 grader som er en vejledende grænse for dannelse af skimmelsvamp.
Hvis du vil have 75mm før dampspærren, skal du op på 250mm isolering i træskellettet, og så de 75mm på den varme side af dampspærren.

Det samme vil gælde for eksemplet med 600mm isolering på loftet, og dampspærren 200mm inde i konstruktionen. Den går ikke af hensyn til overfladetemperaturen på den varme side af dampspærren !
Man skal faktisk op på 1000mm isolering ovenover de 200mm hvis dampspærren skal ligge 200mm inde!
M.Thomsen, Horsens (03-02-2010) 
Svar:
Der er jo faktisk ingen fordel i at have mere end 50 mm isolering foran damspærren, da denne jo er nok til VVS og elinstallationer.

I dette tilfælde ville det nok være bedst bare at nøjes med de 50 mm isolering, da de sidste 25mm vil have en minimal effekt, men måske skabe problemer senere hen.

http://www.koludabyg.com
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (04-02-2010) 

hus som er lydt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:


Hej :)

Vi har et problem med vores hus, vi synes det er meget lydt. vi har ikke nogen store rum hvor vi både har træloft og trægulv!

Når vi mener lydt er det fordi man kan høre udenfor hvad der bliver sagt indenfor og omvendt. vi synes det er rigtig træls :(

vi ved ikke hvad det skyldes, vi har fået lavet en tilstandrapport da huset blev købt for 3 år siden og der står at det er hulmursisoleret.

vi håber på der er nogen der ved noget om det her, da det er rigtigt stort problem for os, fordi vi føler ikke vi kan have noget privat liv :(

på forhånd mange tak. Rikke





Rikke, Brørup (01-02-2010) 
Svar:
Hej

Jeres hus må have nogle uisoleret zoner eller åbne forbindelser i de ydre rammer?
Dette kan f.eks være under vinduer hvis der ikke er brugt bagstop eller isoleret da vinduer er monteret.
Kunne det ikke være hvis ventiler på vinduer står åbne?
Kontroler alle gennemføringer i facader, som aftræk eller lign.
ældre huse med ventileret sokkel kunne måske også været årsagen da det reelt kun er et gulvbræt der adskiller inde fra ude?

hvis i ikke finder problemmet kan det formindlig findes med med en termografering.
Her finder vi alle dårligt isoleret steder på huset og huller i facader.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (01-02-2010) 
Svar:
Hej
tak for dit svar :)
Vi har fået nye vinduer i for 1½ år siden og der brugte de skum som bagstop.
vi har udluftningkanaler i alle rum , ved ikke hvordan vi kan lydisolere dem ?
der er også udluftnings kanaler under gulvet i hele huset og der er ingen isolering under huset. kan det være det, der gør at vi kan høre alt ? har du et forslag til hvad vi kan gøre ?
Rikke, Brørup (01-02-2010) 
Svar:
Udluftningkanalerne kan i ikke sådan lydisolere, lyden transportes jo gennem luften, så alle steder der kan komme luft igennem, kan der også komme lyd igennem.

Så alle de ting du nævner har alle en indflydelse på at i kan høre støjen, en stor del sikkert gennem jeres udluftninger i væggene, her er jo mest fri passage, hvor under gulvene er der jo gulvet imellem som dæmper noget af støjen.

www.koluda-byg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (01-02-2010) 
Svar:
Tak for svaret :)

Kan vi lukke de udlufningskanaler af uden at det gør noget? og hvad kan vi lukke dem med, så det giver et godt resultat ?
Rikke, Brørup (01-02-2010) 
Svar:
Hvis ellers i husker at lufte ud engang imellem, kan du godt lukke for dem ja.

Er det ikke justerbare ventiler i har, så er det jo bare at lukke dem.

Ellers kan en tåt isolering i en plastikpose klare opgaven.

www.tømrermester-rk.dk

René Koluda, Gørlev Vestsjælland (01-02-2010) 

Fald mod afløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står og skal have totalrenoveret mit gamle badeværelse (1950).
Mit spørgsmål er om det er lovligt at lave en bruseniche uden hverken opkant eller nedsænkning men bare et fald mod et unidrain afløb ved væggen? Det skal lige siges at renoveringen indebærer støbning af helt nyt betongulv med flisebelægning, så størrelse på faldet bliver ikke noget problem.
martin, ringe (31-01-2010) 
Svar:
ja det er den mest brugte metode i nutidens byggeri...vi siger som tommelfingerregl, risten skal sidde min 3cm under dør... Har du derimod to brusevinger kan 2 cm også gøre det med start ca en meter uden for bruse indgang.

og har du disse vinger og samtidig badekar vil det være en fordel at have en rist uden for bruseren også, evt under bordet. ellers skal der være overløb på kar. håber det var hjælp


murer`en, Snedsted (31-01-2010) 
Svar:
ja. tak for det
martin, ringe (01-02-2010) 

Maling af Velux lysning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået monteret et nyt velux ovenlysvindue i skråvæggen på et børneværelse. Tømreren lavede lysningen i MDF plade og den skal jeg nu have malet hvid. Hvilken type maling skal jeg bruge? er der nogle anbefalinger til ralfarve, glans, etc, så jeg får den rigtige reflektion af lys, rengøringsvenlig overflade, etc.
Hvad ville ligesom være malerens standard løsning?
Rasmus Aagaard, Hasselager (31-01-2010) 
Svar:
RAL 9010, glans 10. Det skulle være "standard svaret" til en maling med passende glans, og så skulle den også kunne tåle en let aftørring med en opvredet klud.
Jakob Rasmussen, Tommerup (31-01-2010) 
Svar:
Hej.

Jeg vil anbefale følgende løsning:

Slibe kanter og flader let med fint sandpapir.
Støve af, og fuge hjørner og revner mellem gerikt og MDF med acrylfuge.
Grunde med vandig Oliegrunder.
Slib let med fint sandpapir korn 150-180.
Male 2 gange med panelmaling glans 30 el. 40 i ral 9010.
Brug en lakrulle på flader og pensel i hjørner og på gerikt. evt. en ovalpensel 35mm.

Alle produkterne kan du se og købe på maler-maling.dk til rimelige priser og leveret lige til døren

Venlig hilsen

Michael (Maleren i det midtjyske)
www.maler-maling.dk
Michael, www.maler-maling.dk - Brande (31-01-2010) 

Dampspærre i skunk + gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Endnu en ny udfordring:
Stuehuset årgang 1880 er ved at blive renoveret på 1.sal. På skråvæggene som går til kip, har jeg isoleret med 200mm. Nu skal jeg have placeret dampspærren.
Isoleringen er lavet som "varm skunk" (jeg har vandrør i skunken) men det er pga. 2-3 lag gulvbrædder - med tilhørende luft imellem - komplet umuligt at få dampspærren til at nå muren - Og hvis jeg bare afslutter den ved gulvbrædderne, vil den selvfølgelig være hamrende utæt.
Spørgsmålet er så, om jeg kan placere dampspærren som man gør ved "kold skunk" og lægge dampspærre over gulvbrædderne. Umiddelbart kan jeg jo på den måde lave en lufttæt konstruktion.
Over de nuværende gulvbrædder lægger jeg gulvspånplader og slutter med et laminatgulv.
Svend, Ølgod (30-01-2010) 
Svar:
Jae, umiddelbart kan jeg ikke se noget til hinder for den ide.
Men det er jo en noget utraditionel konstruktion, så om det helt præcis virker som tænkt, vides ikke.
Derimod forstår jeg ikke hvorfor det skulle være noget problem at brække lidt gulv op. En rundsav eller en økse så er det hurtig klaret.

Jørgen Danner, odense (30-01-2010) 

Afløb i gammen andelslejlighed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have etableret gulvafløb til brus samt afløb til håndvask fra den eksisterende wc-studs, som sidder ca. 40 cm fra gulvafløbet og ca 100 cm fra håndvasken. Inde ved væggen er den eksisterende hovedfaldstamme hvori der skal indskæres et grenstykke til væghængt toilet.
Jeg har fået et tilbud fra en aut. vvs om at lave dette arbejde til 13000.-. Dette er inkl. moms, og med materialer, timeløn, wc-stativ og kumme.
Er der nogen der kan sige noget om det er et forholdsvist rimeligt tilbud, da jeg ikke har den fjerneste idé om hvad sådan noget koster.

John Olsen, København (27-01-2010) 
Svar:
Hej John

Det lyder til at være ok, uden at vide hvilke mærke på materialer der indgår.
Det kan godt være lidt risiko betonet når vi arbejder med den gamle støbejerns faldstammer som jeg formoder det er.
Derfor er det efter min vurdering rimeligt nok, hvis ikke der ikke tages forbehold for faldstammens beskaffenhed i hans tilbud.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (29-01-2010) 

Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en forsikrings skade i vores hus pga fugt fra et varmerør, alle gulve er derfor væk og vi skal have lagt nye gulve. Huset er fra 1974 og er et typisk 70'er hus. Vi overvejer at få gulvvarme men kan det lade sig gøre eller fiser varmen bare ned i gulvet. Vi kan ikke banke gulvene op da alle vægge er sat oven på betonen så løsningen er at få lagt et gulvvarme system som for eksempel http://flexteamgulvvarme.dk. Men er der nok isolering i betonen til det? Hvor varmt er et typisk rum med gulvvarme. Vi vil gerne have en rum temparatur på min 22 grader. Nogle siger det er billigere andre siger det er dyrere at køre med gulvvarme... vi er meget i tvivl om hvad vi skal. Hjælp!
Henrik, præstø (27-01-2010) 
Svar:
Det går bare ikke. Gulvvarme i et gulv uden underliggende isolering er nærmest ruinerende.
Jeg mener iøvrigt osse at selv om i anvender de eksisterende radiatore skal gulvet isoleres i overensstemmelse med bygningsreglementets krav til ombygninger.
Og det krav kan I formedentlig stille til forsikringsselskabet.
Peter Lassen, Risskov (27-01-2010) 
Svar:
Jeg har lige siddet og kigget i br08 og kan ikke finde noget med isolerings krav, ved du hvor jeg kan finde det. For eksempel hvor mange mm isolering der skal lægges under gulvet?
Henrik, Præstø (27-01-2010) 
Svar:
Det fremgår af nedennævnte afsnit.
http://www.ebst.dk

Jeg mener at bestemmelsen også gælder i dit tilfælde, uanset at det er en forsikringsskade.

Isoleringskravet fremgår af BR08 7.5, Isoleringstykkelsen afhænger af konstruktionstypen.


Peter Lassen, Risskov (27-01-2010) 

havearkitekt/anlægsgartner Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Vi skal bygge nyt hus og anlægge have.
Er der nogen der kan anbefale en havearkitekt eller anlægsgartner i Horsensområdet?
Merete Kirkegaard, Horsens (25-01-2010) 
Svar:
Hej jeg kan varmt anbefale UnikaHaver.dk har selv brugt dem nogle gange og det bliver ikke sidste gang om jeg har behov for have arkitekter, flinke behjælpsomme er hvad de er.
Den udførende del kan jeg være behjælpelig med om du ønsker det, men du er altid velkommen til at ringe og få en snak omkring projekterne og så finder vi ud af om jeg skal kigge forbi til en uforpligtende snak.
Håber at du kan bruge det til noget.
Hilsen Prebeb pedersen
Aktiventreprise
Tlf 25 67 50 49
Aktiventreprise, Ebeltoft (26-01-2010) 
Svar:
Vi brugte Unikahaver for ca. 3 år siden. De har et tilbud hvor en konsulent kommer på besøg i ens hjem i vistnok 4-6 timer, og laver en plan på stedet sammen med husejeren. Vi var og er meget tilfredse med at vi valgte den løsning. Husker ikke prisen.
S., Vejle (26-01-2010) 

Svamp fra skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg fik for 1½ år siden sat brændeovn samt skorsten op af den lokale VVS mand som også var forhandler af den brændeovn vi ville have, det gik sådan nogenlunde, dog har det siden vist sig at være noget juks han har lavet, for at nævne nogle ting er skorstenen temmelig skæv når man ser den udefra, han skar for stort hul i loftet, gummipakningen der sidder mellem loftringen og selve skorstenen er for lille og falder hele tiden ud osv osv osv.

Nu viser sig dog et andet lidt større problem, der er begyndt at vokse noget hvidt ud af skorstenen og vi bruger den dagligt i ca 10 timer, desuden syder den temmelig meget hver morgen vi tænder op, og det ser ud til malingen er misfarvet op af selve røret (Man kan se det på billederne)
Er der nogen der har en ide om:
1. hvad det er der vokser ud af skorstenen?
2. kan det være den isolerede del af skorstenen er fyldt med vand siden den syder?
3. hvad er det der gør at skorstenen er så misfarvet.

Misfarvning:
http://www.billedeupload.dk

Svampelignede ting:
http://www.billedeupload.dk

Håber der er nogen der kan hjælpe!
Jack, Ærø (25-01-2010) 
Svar:
Hmm det gik da ikke så godt med de billeder, prøver igen:
Svampeting:
http://www.billedeupload.dk
Misfarvning:
http://www.billedeupload.dk
Jack, Ærø (25-01-2010) 
Svar:
Altså den skorsten består faktisk kun af stål og isolering, og ingen af delene sætter svamp, så det kan udlukkes der, specielt da den pga. temperaturen den kommer op i, ville være knas tør når den benyttes.

Men det er måske kondensvand du kan se der trækker ned i kanten af stålskorstenen, eller vand udefra hvis ikke han har samlet den rigtigt, selvom man næsten ikke kan samle den forkert.

Har du prøvet at snakke med producenten.. ?

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (25-01-2010) 
Svar:
Nej har ikke prøvet producenten, jeg ved ikke hvem der har produceret den, det står der intet om på regningen :(
Jack, Ærø (27-01-2010) 

badeværelse væg, hjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg skal have sat en væg op mellem mit opvarmede
badeværelse og mit bryggers, som kun bliver opvarmet
nogle gange, min plan er at lave en stabil ramme af lægter
og så spånplader på begge sider som bliver grundet med en
god grunder inden det bliver malet og så lægger jeg noget
isolering imellem, men vil gerne høre om det er en god ide
at lave det på den måde?
mangler der eventuelt noget?

håber her er nogle som kan hjælpe og give lidt råd og tips

mvh.
Lars P.
Lars P., ullerslev (24-01-2010) 
Svar:
Den går ikke, du kan ikke benytte spånplader i et badeværelse.

Der skal bruges 2 x vådrumgips med forskudte samlinger.

Rejs et skellet i min. 70 mm stål eller reglar hvis det ønskes, men 450 mm CC afstand, i med 70-95 mm isolering alt efter tykkelse på væggen.

Montere 2 lag vådrumsgips i badeværelset, og 1 eller 2 lag gips på bagsiden.

http://www.koludabyg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (24-01-2010) 
Svar:
hej tak for svaret, jeg ved ikke om det har nogen betydning men,
vægen i badeværelset vil ikke blive våd af fx. Vand stink, men den vil selvfølgelig skulle modstå en høj luftfugtighed..

jeg er nemlig ikke meget for at bruge gips, da jeg godt vil have
noget som er lidt mere holdbart,
er der andre alternativer end gips?


"men 450 mm CC afstand, i med 70-95 mm isolering alt efter tykkelse på væggen"
det vil sige at jeg behøver ikke andet end 450mm. luftrum mellem væggene og 70-95mm isolering?..
Lars P., ullerslev (24-01-2010) 
Svar:
Hvad mener du med mere holdbart, 2 lag gips er da meget holdbart...?

Du kunne også benytte fibergips i stedet for, men hvis det skal overholde de gældende regler for vådrum, så kan der ikke benyttes spån og krydsfiner som underlag i vådrummet.

Du kunne jo også opsætte en gasbeton væg.

c/c afstand = centrum til centrum afstand på dine stålskinner eller regler, alt efter hvad væggen bygges i.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (24-01-2010) 
Svar:
hvis du vil have noget Holdbart men stadig have det rigtige.. Så starter du med en træplade og derefter et lag vådrumsgips.. Og husk at det er lovpligtig at vådrumssikre bagefter også selv om det er vådrumsgips... Hele gulvet og 10 cm op af alle vægge samt vådzoner+ min50cm (vådzoner=håndvask og bruser)

her er hvad jeg synes er det beste at bruge:
http://www.mira-byggeprodukter.dk

vh
Mureren
Thomas Thomsen, Snedsted (30-01-2010) 

Min egen emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have min kæreste skal lave en hjemmelavet emhætte til vores køkken, men hvor får man "indmaden" fra?
Nicole, østerbro (22-01-2010) 
Svar:
Du kan købe emætteindsatser hos bla. Thermex....

Alternativ kunne være at købe en komplet emhætte og "flå" indmaden ud...eksempeltvis ha Goenje lige nedsat en række modeller de vil have ryddet ud af sortimentet....faktisk med priseduktioner på op til 80 %....kunne sagtens forestille mig at du de kunne finde en MEGET billig komplet emhætte og "flå" den fra hinanden uden at føle lede over at have smidt Gorenjes "skal" ud... Kontakt mig evt. mandag så skal jeg lige prøve at se hvad der evt. kunne bruges af Gorenjes supertilbud...har ikke lige sagerne her hvor jeg er p.t.
Med venlig hilsen
Evald Puggaard Aps
www.evald-puggaard.dk

Preben
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (23-01-2010) 

udestue, cirkelrund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen der har godt styr på udestuer ?

Jeg påtænker at bygge en halvcirkelformet uopvarmet udestue på gavlen af mit hus.

Udestuen skal have en radius på ca 3m, idet gavlen er lidt over 6m bred. Jeg forventer at have 8 stk energiglas i fuld højde rundt i halvcirkelen og 2 vinduer der kan åbnes.
Det er meningen at gulvbelægningen i stuen skal fortsætte ud i udestuen, og der lukkes af mellem stue og udestue med glasdøre. Under stuegulvet er der beton, formentlig med lecanødder under.

Jeg støber sokkel minimum 90 i dybden, hvori jeg fylder grus, radon-dug, 300mm flamingo+20mm randisolering(også mod stue), rionet og 100mm beton, dampspærre, derefter laminatgulvet som fortsættes fra stuen.

Mine spørgsmål er nu følgende :

1) Hvordan skal jeg slutte dampspærren op mod stuen ? Skal jeg feks fuge den fast mellem beton og bunden af glasdørene ind til stuen. Gør det skade at dampspærren overhovedet er der, eller er den blot passiv ?

2) Jeg regner med at lave terrasse ovenpå udestuen, dvs. vandrette terrassebrædder, derunder tagpap med hæld, osb/krydsfiner, 50mm ventilation, isolering, dampspærre, loftbeklædning.
Men hvordan skal spærrene gå ? Som i en paraply eller vinkelret ud fra gavlvæggen ?

3) Hvad er et godt (og sikkert) bud på dimensioner af spærrene hhv. stolperne mellem vinduerne ? Jeg tænker 45x145 og 100x100, idet konstruktionens geometri er solid.

4) Hvordan laver jeg en fornuftig afslutning på tagpappet, så vandet ledes ned i udestuens tagrende uden svinkeærinder ? Skal jeg overveje en drypnæse ?

Håber virkelig der er nogle dygtige hjælpere derude, på forhånd tak!

Henrik lærling
henrik l hansen, vejle (22-01-2010) 
Svar:
Hvorfor skal udestuen absolut være rund?
Fordi det er muligt at lave en halvcirkelformet udestue med en terrasse ovenpå er det ikke sikkert at det på nogen måde bidrager til husets skønhed og salgsværdi.
!. Det du omtaler er en fugtspærre som skal forhindre evt. byggefugt i at trænge op i i laminatgulvet. (Strøer ?)
2. Spærende skal ligge vinkelret på gavlen således at de passer med plader og strøer for terrassebrædder.
3. Spærdimensione afhænger af isoleringstykkelsen som skal være min. 250mm. Altså 300mm pr. 80cm bjælkeafstand er fint. Du skal tænke over hvordan du etablerer effektiv ventilation i tagkonstruktionen.
Konstruktionen er ikke solid i den forstand. Det er jo ikke vinduerne der skal sikre bygningens stabilitet. Det skal tagskiven samt tagkonstruktionens fastgørelse til det eksisterende hus. men du har ret i at en rund facade ikke er så påvirkelig af vindbelastning.
4. Jeg vil tro at du kan banke en almindelig alu-vandnæse i facon.
frank Jensen, Århus (22-01-2010) 
Svar:
Hej Frank,

tak for svarene, det er en fornøjelse med folks villighed til at hjælpe !

1) ..Men dvs. at det er en god ide at lægge denne fugtspærre under strøerne ?

2) Super ! Jeg har en formodning om, at 7 graders hældning på taget under terrassebrædderne er tilstrækkeligt, er du enig ?

3)Der er vel ikke krav til isoleringstykkelsen i en uopvarmet udestue som denne, når der lukkes af mod stue, eller ? (definition på boligareal?) Men uanset følger jeg dine anvisninger, for jeg vil ikke gå på kompromis med isolering.

Jeg tænker, at konstruktionen som sådan er stiv, fordi taget buer opad og KF eller osb pladerne stiver konstruktionen af. Jeg har tænkt mig at specialfremstille en formspændt limtræs-rem til at lægge spærrene af på.

Ventilation bliver nok en rille rundt inde bag drypnæsen. Jeg laver så små udfræsninger i top af spær lige under OSB pladerne så luften kan komme på tværs af disse.

4) God ide, det vil jeg give et forsøg !

Hvis andre også har uddybende råd og kommentarer til denne tråd er jeg lutter øre ! Jeg er jo lærling, og vil meget gerne lære !!

Henrik lærling
henrik l hansen, vejle (22-01-2010) 
Svar:
1. Det er ikke alene en god ide, det er et krav iflg. bygningsreglementet.
Se her; http://guiden.rockwool.dk
2. Mindste tiladte fald på paptage er 1:40, eller 2,5 cm pr 100 cm så mindre kan måske gøre det. Du skal finde den tagpapspecification du vil anvende og efterfølgende fastslå hvilken taghældning der passer dertil. Se f.eks. Icopal.
3. Du skriver at gulvbrædderne skal være gennemgående og jeg antog at glasdørene IKKE var termo. Og derfor kan du reelt ikke opretholde udestuen som ikke-opvarmet.
Man kan ikke sige at din konstruktion som helhed er stiv.
Kun din tagskive.
Hvis man forestiller sig at taget kun er fastgjort til eksisterende bygning med 2 søm så kan taget jo fint blæse væk!!!
Hvis taget er fastgjort med 1000 søm så blæser taget osse væk. Hvis den bygningsdel taget er fastgjort til ikke er solid nok.
Statik er en svær en.
Men der skal meget til at omstyrte en konstruktion som din.
Frank Jensen, Århus (23-01-2010) 
Svar:
Hej Frank, tak for inputtene, det er guld !

Jeg vil lukke af med termo ind mod stuen (som i øvrigt kun er opvarmet med brændeovn) hvis det er nok for at opfylde kravene til "ikke-beboelse", men spørger lige kommunen om sammenhængen først !

Og vil forsøge at forankre med i-limede gevindstænger medmindre jeg skønner muren er for porøs til det...

Mht æstetikken....fuldstændigt rigtigt, jeg har selv et udestue-traume fra mine forældres 70er villa, så jeg skal være 100% sikker på det ikke skæmmer mere end det pynter. Jeg skal nok bo der mange år, men uanset tør jeg godt tage lidt chancer med et hus til 675.000 8km fra Vejle...

Takker....
henrik l hansen, vejle (24-01-2010) 
Svar:
Fint.
Men du slipper ikke med en snak med kommunen. Eftersom det er en arealudvidelse skal der en ansøgning om byggetilladelse til.
Mht til isolering så er der for så vidt ikke noget der hedder "uopvarmet udestue" længere.
Uanset om der er varmekilde eller ej handler det om hvorvidt rummet opvarmes til over 15 gr. eller ej. Og det gør din udestue jo nok.
Hvis der KUN var adgang udefra til din udestue, og ingen varmekilde, ville der ikke være isoleringskrav.
Og så ville det iøvrigt være en ægte UDE-stue. :o)
Held og lykke med projektet.
Frank Jensen, Århus (24-01-2010) 

nyt bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. jeg vil lave en ny brusekabine på 1. sal der er træplade gulv beklæt med vinyl, kan jeg lægge klinker oven på vinylen og derved bruge den som vådrumssikring? og kan jeg bygge en ny væg oven på det gulv af evt. letbeton plader el. vådrumsgips? den nye væg skal selvfølgelig vådrumssikres og have klinker.
Lars Ploeg, 6500 vojens (20-01-2010) 
Svar:
NEJ
det er forfra min ven
Byggemand, Bob (21-01-2010) 
Svar:
Du skal tage fat i en fagmand/ekspert der har lavet mange gulve i bad på 1.sal
og sikrer dig at vedkommende er medlem af BYG garanti ordning. Og prøv så at undersøge om der er andre der kan anbefale vedkommende.
Dette stykke arbejde er ikke for gør-det-selv folk og lign.
Anders Mikkelsen / Nr1 Byg, 8520 Lystrup (24-01-2010) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6236.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »