» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6315.   « Forrige 25       Næste 25 »

nye hoved-brygges dør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi er på udkig efter dette, har forhørt mig lidt omkring.Og der bliver sagt sweedoor, rationel.? er der andre som har nogle erfaring med producenter af døre/vinduer?

Vi skal også have udskiftet vores dobbelt terrasse døre.

Huset er fra 1960èrne

Hilsen Jørn
jørn fugl, greve (02-04-2010) 
Svar:
Nu skal vi jo lige passe på med kun at bruge de store firmaer. Det ville jo være at sparke sig selv i røven, ikke at støtte de mindre produktienter. Det ville passe de store godt, da man så blot senere kunne sætte sin egen pris.
Se blot på Velux.
Der satte man prisen fra starten, hvilket kunne lade sig gøre, da de var de eneste på markedet.
Dette ses på hvem der er blandt de rigeste i Danmark.
Der er mindre firmaer der laver et bedre produkt end de nævnte.!!

produkt, kenderen (02-04-2010) 
Svar:
Jeg ville kigge på hos KPK vinduer.

Lige så godt kvalitet hvis ikke bedre end de fleste af de større producenter til væsentligt bedre pris.

http://www.koludabyg.dk/leverandoerer/materialer;side/kpk-vinduer-og-doere
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-04-2010) 
Svar:
Har Koluda aktier hos KPK, tyder lidt på, da dette firma altid fremhæves.

Korrekt, der er producenter der laver MEGET bedre produkter end Rationel, Velfac osv. - se blot på de meget grimme knaster i disses produkter, fy for pokker.

Men de kendte firmaer er i reklamerne på tv, - bl.a. fordi de i årevis har forlangt alt for meget for produkterne, i forhold til kvaliteten.

Spørgeren bør som det første vælge et DVC godkendt produkt.
kurt, - (03-04-2010) 
Svar:
Nej, jeg har ikke aktier i KPK vinduer, jeg anbefaler dem dog gerne fordi jeg mener det er god kvalitet.

Rationel er begyndt i slutningen af 2009 og benytte finger skarret træ, så knast udtræk skulle være fortid, men derfor vil jeg stadig ikke anbefale de dyrere rationel vinduer frem for KPK, jeg mener de leverer lige så god kvalitet som feks. Storke vinduer, men til en bedre pris.

Tømrerfirmaet Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (03-04-2010) 
Svar:
Det er jo komplet ligegyldigt, hvor gammelt huset er!
produkt, kenderen (02-04-2010) har ikke en skid forstand på, hvad han ytre!
DVC-ordningen er ikke fem potter pis værd, i en erstatningssag.
CE-mærkningen vil, formodentligt rette op herpå. (heller ingen erstatning)
Velux er jo, for kendere, indbegrebet af ovenlysvinduer. Sér gerne et altanertiv hertil???, med samme mulighed for servicering!! Mange har prøvet, m..en?
Man må ikke sammenligne et ovenlysvindue, med et facadevindue.
Mig bekendt var "Storke-vinduer" en af de første producenter, der "optimerede" emnerne, ved at fraskære knaster, og efterfølgende fingerskarre.
Om du køber "Storke, KPK, Outline" eller Velfac-Rationel, det er et fedt!
Produkterne er i orden, så kræv min. 18 % rabat, i forhold til producentens prisliste.

realisten, danmark (05-04-2010) 
Svar:
Min anbefaling vil altid være at starte med at undersøge om producenten er medlem af DVC ordningen. Så er man ihvertfald garanteret en vis minimums kvalitet, og at der føres kontrol med producenten.
Hos medlemmer af vinduesindustrien gives der også 5 års garanti (www.vinduesindustrien.dk)
CE-mærkningen er kun en funktionskontrol - det er ingen garanti

Personligt foretrækker jeg produkter fra vores lokale producent Tommerup Vinduet (www.tommerupvinduet.dk) fordi jeg her selv kan komme og følge med i produktionen og evt. kontrollere undervejs.
De leverer forøvrigt også færdigmalede produkter i fingerskaret træ.
Men det er ikke nødvendigvis en fordel. Jeg synes personligt godt om at kunne følge træet naturlige åretegning. Og et evt. harpiksudtræk fra knaster er jo kun en naturlig del af træet egen "imprægnering".
Jakob Rasmussen, Tommerup (05-04-2010) 
Svar:
Jeg har også hørt at KPK som nævnes her har fin kvalitet til prisen. Vi har dog selv købt hos Bedst og Billigst uden at fortryde - tværtimod. Kvaliteten er ganske udmærket.
Kim Jensen, Otterup (19-04-2010) 


nyt tyndt parket trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal skifte det nuværende gulv ud i stuen da det er blevet for grimt. Det er 9 mm parket lagt på betongulv, jeg må indrømme at jeg ikke kan se om det er træ eller laminat. Jeg er nu på udkig efter det nye gulv og vil helst have rigtigt træ, jeg synes dog alt det jeg har set er mindst 18 mm tykt hvilket vil være et problem. Er det muligt at få "rigigt" træ parket i 9 mm eller er jeg nødt til at vælge laminat?
Jim, HHV (02-04-2010) 
Svar:
Det lyder som om dit eksisterende gulv er laminat, jeg mener Garant forhandler et rigtigt trægulvsprodukt der hedder Linnea, (produkt fra Kæhrs)jeg mener det er 11 mm tykt, men slidlaget er vist kun på 0,2 mm, men man kan altså også få både gode og pæne laminatgulve, hvis man vil betale mellem 250-300 kr.
Jesper, Odense (02-04-2010) 
Svar:
Tak for svaret, det vil jeg prøve at se på. Spørgsmålet er selvfølgelig om det overhovedet behøver at være rigtig træ, jeg så på et Pergo hvid eg som jeg faktisk troede var træ men er laminat og det så pænt ud. Inderst inde vil jeg dog have det bedst med at det er træ men det er der måske ikke så meget fornuft i.
Jim, HHV (02-04-2010) 
Svar:
Det er ikke realistisk med massivt træ i 7 mm tykkelse, men lamineret træ går an. Kæhrs Linnea fås osse i 7mm tykkelse. Og Kæhrs har tuilsyneladende et kæmpe udvalg.
Men der jo osse andre muligheder, vinyl, linoleum, plastprodukter i det hele taget.
Garant har mange produkter, men deres tekniske information er sølle.

http://www.kahrs.com/dk/consumer/Pages/start.aspx
Gunnar Svendsen, Esbjerg (02-04-2010) 
Svar:
Ok jeg tror jeg tager en tur forbi Garant og kigger. Jeg synes dog lige jeg faldt over en del mindre tilfredse Kæhrs kunder ved lidt hurtig søgning på nettet (på svensk så forstod desværre ikke det hele!)
Jim, HHV (02-04-2010) 

Hæve bordplade et par mm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, nogen der har en idé til hvordan man kan hæve en bordplade bare 1-2 mm? Skal til at lægge ny køkkenbordplade på, den tidligere har været delt og 1-2 mm. højere over opvaskemaskinen, og vi vil selvfølgelig gerne have på i ét stykke. Vil det gå at lægge fx tætningslister rundt eller er der andre fikse forslag?
Susan, Bredsten (02-04-2010) 
Svar:
Klods den op på et par strimer murpap, så passer højden sikkert bagefter.

Ellers kan du benytte de smalle glasbrikker, der kan du købe en ass. kasse brikker på trælasten for 200,- der er så brikker fra 0.5 mm og opefter.

http://www.koludabyg.dk/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-04-2010) 
Svar:
Det var mig noget af en flottenhejmer- for ikke at sige fashionabel løsning den sidste der, Koluda.
Såfremt det er sikkert at det kun ca. 2mm det handler om tager man sin gamle brækkede tommestok, som alligevel er brækket, og brækker et led eller to af. Om nødvendigt anvendes brækmiddel.
Det har nemlig tykkelsen. Ledet.

Peter Pindehugger, Tommerup (02-04-2010) 
Svar:
Så må vi håbe han har gemt sin gamle tommestok...:)

http://www.koludabyg.dk/koluda-byg
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-04-2010) 

Findes tryk. impr. brædder på ca. 580 cm? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg er ved at bygge mig en træterrasse, som bliver 580x800 cm. Brædderne skal være i trykimprægneret træ, men jeg vil helst have dem i fuld længde. De steder jeg kan finde på nettet, sælger kun brædder på op til 510 cm. Nogen der ved hvor man kan købe (og få leveret) nogen der er mindst 580 cm?

Peter, København (01-04-2010) 
Svar:
hej Peter!

dem kan du få lavet hos st. hjøllund savværk ring til jens 40412305
www.nkskovservicedk, Simmelkjær (01-04-2010) 
Svar:
En hvilkensomhelst trælast kan skaffe trykimprægnerede brædder i længder op til 7 meter. (Er det vist)

Husk iøvrigt på at når man søger byggematerialer på nettet så er det kun de almindeligste varer, dem der er noget omsætning og flow i, som "billig-billig-og-ekstrabillig-nettrælasterne" handler med. Så snart det bliver lidt svært kan de ikke være med.

Spørgsmåler er i øvrigt om omtalte nettrælaster kan være med overhovedet.

På langte de fleste byggevarer vil prisen hos den lokale trælast være den samme eller lavere.
Jørn Andersen, Sønderborg (01-04-2010) 
Svar:
net-trælaster eller ej, så er det nu engang savværkerne, der laver træet, hvorimod tømmerhandleren sådan set skaffer hjem, så skal der brges træ så find et savværk.
svampebob4kant, danmark (03-04-2010) 

Indvendige tagrender Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal have skiftet taget og er i den forbindelse blevet rådet til at skifte tagrender og ændre konstruktionen til udvendige tagrender i stedet for indvendige. I midlertid synes jeg rigtig godt om den eksisterende konstruktion med de indevendige tagrender. Samtidig har det eksisterende holdt i 40 år, så det er heller ikke lige med til at overbevise mig om at skifte til udvendig taggrendeføring.

- Hvad er der af argumenter for at skifte til udvendige tagrender?

- Er der folk som mig som skifter tag, men som bibeholder det gamle princip med invendige tagrender? Og af hvilke grunde?

- Andre gode argumenter for eller imod.


Jesper, Odense (31-03-2010) 
Svar:
Der har gennem tiden været rigtigt mange problemer med skjulte tagrender.
Den væsentligst er at når de ikke holdes fri for blade og lign. så pladrer regnvandet ud i udhængskonstruktionen, ofte med råd til følge.
Argumentet for at skifte til almindelige synlige tagrender er at de ikke behøves at blive renset så tit. Det ikke har så stor betydning om renderne er tilstoppede i en periode.
"Rensningsfrekvensen" afhænger jo af om huset er omgivet af løv- og nåletræer eller det ligger i et område med plantevækst under 30cm.
Hvis dine tagrender fungerer efter hensigten er der selvfølgelig ingen grund til at lave om på dem.

Peter Andersen, Hørsholm (31-03-2010) 
Svar:
Hej

Fuldstændig enig med Peter Andersen!

Levetiden er den samme for ud- & indvendige tagrender, men de indvendige kræver bare større opmærksomhed.

Der er ligesom gået mode i at få ændret sine skjulte tagrender til synlige.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-04-2010) 
Svar:
tak for svarene.
Jesper, Odense (02-04-2010) 

Rørkasse over køkkenbordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have sat en rørkasse op over min bordplade i køkkenet. I stedet for at lave en i MDF kunne jeg godt tænke mig at få en løsning i metal.

Rørkassen skal kunne indeholde en faldstamme på 10 cm og et par pex-rør.

Nogen der har nogle ideer til en sådan løsning i metal? Eller en helt anden løsning måske?

Palle Nielsen, København Ø (31-03-2010) 
Svar:
Jamen enhver blik-pusher, ka´ da bukke en sådan f.eks. i kobber, zink eller alu.
:-), :-) (31-03-2010) 
Svar:
Skriv evt en mail til kitchenbuilders@hotmail.com - de kan lave sådan en til dig :)
Tommy, København (31-03-2010) 

lim fra tape på vindueskarme. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
Jeg har haft fluenet i mit vindue, og nu vil jeg gerne have dem malet.
hvordan får jeg limen af fra tape som har siddet der
Gitte Nielsen, Varde (31-03-2010) 
Svar:
Hvad har du allerede forsøgt dig med?
Når du alligevel skal maler er det vel bare at skrabe det af - med en skraber.
Eller slibe det væK - med sandpapir.
Eller vaske det af - med sprit - eller andre husholdningskemikalier.

Benny Klosterhede, Skovby (31-03-2010) 
Svar:
Rensebenzin tager det - men lad være med at ryge eller have anden åben ild i nærheden :)
Tommy, København (31-03-2010) 

Guide til opbygning af vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Efter at have ledt forgæves prøver jeg lige her. Jeg skal have indrettet i badeværelse/vådrum med bruseniche, toilet og håndvask på 1.sal af mit hus. Plannen af at jeg vil opbygge det af gipsplader (1 lag OSB-plader+2 lag vådrumsgips) og svejst vinyl på gulv, vægge i bruseniche og 10cm opad af vægge. Dette må der være 1000 mennesker der har gjort før mig, så er der nogen der ved hvor man kan finde en god guide til beskrivelse af opbygningen.
Thomas, Jylland (30-03-2010) 
Svar:
Jamen, hvor har du ledt?

Byg og Bo Anvisning 200 Vådrum, kan købes her
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsdele/vadrum/anvisning-vadrum/vadrum
evt. suppl. med Træ-53, træ i vådrum, kan købes her
http://www.traeinfo.dk/page.asp?sideid=318&zcs=2
bb, horsens (30-03-2010) 
Svar:
Hej bb

En lille rettelse:

Den hedder "By & Byg Anvisning 200" :-) og er det jeg kalder bibelen indenfor vådrum!

Prøv evt: Byggecentrum Boghandel


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-04-2010) 

Ledning i bruseniche Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en hådværker i gang med at lave et badeværelse for os. Ventilatoren sidder udenfor brusenichen, men strømmen til den trækkes gennem brusenichen. Det overrasker mig, at det tilsyneladende er i orden at have en ledning fastgjort til udvendig side af væggen i en bruseniche. Er der nogen, som kan be- eller afkræfte dette? På forhånd tak.

VH Thomas
Thomas, København (30-03-2010) 
Svar:
225 cm over gulv (område 3) er der frit slag med ledninger(kabler) og samledåser - dog ikke stikkontakter.

Under 225 cm over gulv må gerne være ledninger(kabler) for fx en ventilator, men ikke samledåser mv.

Husk at ventilatorenens underkant skal være min. 225 cm over gulv eller den skal være min. 60 cm fra brusehoved (vandret plan) (område 2).

Ovenstående er kun udpluk af lovgivningen.
giraffen, kbh (30-03-2010) 

Isolering + klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nye klinker på gulvet i bryggerset. Huset er fra 1960, så der er nok ingen eller kun beskeden isolering.

Der er plads til at hæve gulvet 5-6 cm. Findes der mon et isoleringsmateriale, som man kan lægge klinker direkte ovenpå?

Og nej, jeg orker ikke at grave ned til kineserne og isolere "rigtigt"
Svend Grønlund, Hedehusene (29-03-2010) 

Produkt mod skimmel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg søger et produkt til at behandle bagsiden af en indvendig træbeklædning i fyr.Jeg har undladt at sætte dampspærre i væggen da det drejer sig om et kolonihavehus.Jeg har behandlet den bærende konstruktion med Protox-Skimmel,men ville gerne finde noget der var mere åndbar og også gerne billigere.
Henrik Larsen, Svendborg (29-03-2010) 
Svar:
Almindelig gori 22 ville jeg bruge til det.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (29-03-2010) 

Maling af loft før vægge - med mere Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Vi skal til at male lejligheden, og jeg søger et par fifs af folk med erfaring. Jeg syntes det er rasende uinteressant at male, men jeg vil nu godt have det nogenlunde pænt alligevel.

1. Vi har lige netop sat malertape på loftet, dvs. så vi er klar til at male vægge. Men jeg kan se at alle skriver at man bør tage loftet først...

Har i nogle fifs til at undgå at få loft-maling på væggen, eller er det fuldstændigt vanvittigt bare at tage væggene først, derefter loftet?

2. Vi har savsmuldstapet - vi har lappet en del huller i væggen. Hvordan kan man nemmest "simulere" savsmuldstapetets små ujævnheder?

Mvh.
Lasse
Lasse, Randers (28-03-2010) 
Svar:
Selvfølgelig er det smartest at male loftet først.
Så slipper du for at afdække væggen. Og sætte tape på loftet.
Det skulle gerne være sådan at det er muligt først at male loftet og efterfølgende væggen.
Derved behøves kun tape på fodlisterne og rundt dørgerigterne.
Jeg vil tro at du kan spartle og dernæst rulle over med en passende malerulle af samme struktur som savsmuldtapeten.
Åge Kramer, Åbyhøj (28-03-2010) 
Svar:
1. så du mener at arbejdet der består i at flytte alt malertapen på loftet, ned på væggen, sagtens kan svare sig?
Lasse, Randers (30-03-2010) 
Svar:
"Alt malertapen" Hvor mange kilometer er der? :o)
Jeg mener at der slet ikke skal være noget malertape. Hvis det er et almindeligt pudset- eller gipsloft og tapetserede vægge bør du være i stand til at male uden at sætte tape noget som helst.

Se her om at male lofter og vægge;
http://flugger.dk/Goer-det-selv/Indendoers-projekter.aspx
Åge Kramer, Åbyhøj (30-03-2010) 
Svar:
1. Jeg vil ikke anbefale at man sætter malertape på loftet, for at male væggene. Tapen kan hvis der er malet med en "dårlig" maling, tage noget af malingen af, når du tager tapen af igen.

Man skal altid male loftet først, og gerne lidt ned på væggen (ca. 0,5-1cm.) og når loftet er tørt, maler man væggene med vægmaling.
Det er meget nemmere at beskære med pensel op imod loftet, med vægmaling end at beskære med loftmaling, ned mod væggen. Samtidigt slipper man for at sprøjte ned på den nymalede væg, når man maler loftet.

2. Når jeg lukker huller i savsmuldstape, bruger jeg gerne en letvægtsfiller, som er en færdig oprørt spartelmasse.
Jeg tager en klat på fingeren og fylder hullet op, og lægger en lille top på hullet, så den buler lidt ud. Under optørringen vil den synke en smule.
Når den er ved at være halvtør, tager jeg en pensel og et glas vand. Dypper penslen i vandet og pensler forsigtigt på den spartlede klat, fra side til side og rundt i cirkler, indtil den har en overflade som savsmuldstapeten. Du kan også bruge almindelig spartel filler, som du selv rører op med vand. Den tørrer bare hurtigere op, og du skal være hurtig på fingrene.

Vi sælger både letvægtsfiller og spartelfiller på http://www.maler-maling.dk

Venlig hilsen

Maleren i det midtjyske
Michael
www.maler-maling.dk
www.maler-maling - Michael Haahr, Brande (05-04-2010) 

Mosaik havebord. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit havebord i mosaik , har desværre ikke klaret frosten i år.
Selv om det skulle være frostsikret.
Det bliver pakket ind med flamingoplader og medfølgende regnftakke.
Jeg vasker det ofte af i sæbespåner, så fugerne bliver mættede.
Men alligevel er der på 3 af kaklerne , hvor den farvede glasur er ,
sprunget af. Så nu står det med det rå ler og er jo rigtig sårbart for vind og vejr.
Så hvad gør jeg, for at udbedre skaden ??
Vh Ane
Ane, København (28-03-2010) 
Svar:
Lægger nogle nye kakler i.
Det er frosten i kombination med fugt der (formodentlig) har fået glasuren til at springe af.
Jeg tvivler meget på at du kan afsække således at bordpladen holdes tør.
Bedste mulighed vil være at afdække på en måde så der sker ventilation omkring bordpladen.
Faktisk burde hele bordet sættes indendørs om vinteren.
Flamingoen har nærmest været til ulempe ide pladerne har holdt på fugten.
Martin Bilde, Slagelse (28-03-2010) 

Når laget af Ærtesten i indkørslen er for tykt! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg bor i et 100 år gammelt hus, hvor indkørslen har ligget samme sted altid. Jorden er meget grusholdig, hvilket giver et godt fast underlag.

Min indkørsel har i mange år blot været en jord/grus, men graver man lidt i laget (hvilet er svært p.g.a. håndheden), kan man se, at den engang har været belagt med perlesten.

Da jord/grus belægningen ikke er særlig pæn, fik vi i det sene efterår kørt ca. 10 cm. Ærtesten på hele indkørslen (ca. 200 m2) uden at lægge noget under, da underlaget umiddelbart var rigeligt hårdt. Nu kommer så pointen...

De 10 cm. Ærtesten har vist sig noget nær umuligt at køre i med bil, da bilerne ofte sidder fast i stenlaget og "graver sig ned" med hjulene. Altså laget af sten er simpelthen for tykt. Imidlertid fik vi gravet af indkørslen før vi fik lagt stenene, så de 10 cm. passer perfekt i niveau med garageporte o.s.v., så om muligt ville jeg gerne bevare laget istedet for at grave af.

Er der nogen af jer, som har erfaring/viden om, hvordan jeg løser mit problem med de løse Ærtesten?

Min far mener, at jeg bør hælde grus ned mellem stenene og køre det hele over med en Pladevibrator. Tror I dette vil løse problemet?

Min svigerfar siger, at jeg istedet bør fjerne i hvert fald 5 cm. af laget og lægge det i en stor bunke, så eg løbende kan fylde på, hvor der bliver huller i. Er dette en bedre løsning?

I forhold til garageniveau m.v., kunne jeg jo nok lave en løsning, så jeg fik skabt en "rampe" og dermed kunne køre ordentligt ind, selvom jeg gravede 5 cm af Ærtestenene, men omvendt vil jeg heller ikke synes det er optimalt, at have en 10 m3 stor bunke Ærtesten liggende, til der "skal fyldes lidt på" (-;

Bør jeg følge en af 2 ovennævnte forslag eller findes der en anden og bedre løsning?

På forhånd tak.

m.v.h.

Jan
Jan Hougaard, Kirke Eskilstrup (27-03-2010) 
Svar:
Ærtesten er ikke gode til indkørsler, de er til gangstier - i tynde lag.
Den nemmeste løsning vil være at skrabe de 5 cm af og anvende andet steds. (Eller lægge i bunke til senere udbedring)
Det er rigtig at man kan blande med grus, men ikke almindeligt grus. Det vil hurtigt synke til bunds. (Seperere i kornstørrelser som det kaldes. Ligesom sandet skyldes bort fra stenene på stranden)
Du kan vælge at blande med støbemix eller stabilgrus, men det er ikke optimalt. (Blandingen af de forskellige kornstørrelser vil ikke passe sammen)
Jeg tror at løsninmgen er at skrabe halvdelen af perlestene af og lægge i depot.
Alternativt købe en Off-roader som kan klare sig på arealet.

Peter Sørensen, Mogenstrup (27-03-2010) 
Svar:
Ærtesten er ganske udemærket til indkørsler, men som med alle andre sten størrelser bør laget ikke være mere end 5 cm tykt.
så den rigtige løsning er at skrabe 5 cm af.
mvh. www.aveaentreprise.dk
Daniel, Kalundborg (27-03-2010) 
Svar:
Vel er ærtesten da ikke egnet til indkørsler.
Vi er vel enige om at enskornede materialer ikke lader sig komprimerer. Det gælder ærtesten, strandsand samt golf- og hoppebolde. (Men ikke boldøjer)
Dog således at større stenstørrelser og især knuste granitmaterialer i nogen grad lader sig banke sammen.
Ærtesten i en indkørsel er til pynt og medvirker på ingen måde til samme indkørsels bæreevne.
Man kan også sige at ærtesten er udlægges fordi så har den glade grundejer noget at gå og rive i. Søndag formiddag i kirketiden. :o)

Gorm Thygesen, Randers (27-03-2010) 
Svar:
Hej igen.

... og tak for svarerne alle tre. I forhold til Ærtestenenes egnethed til indkørsler, vil jeg lige sikre mig, at vi ikke taler forbi hinanden. De sten jeg har fået er Ærtesten (sømaterialer) i størrelsen 8-16 mm og altså ikke Perlesten, som vel oftest er omkring 4-8 mm. Det er rigtigt, at der ikke er skarpe kanter, som med granitskærver, men sælges i hvert fald i almindelighed (f.eks. over nettet til indkørsler), hvilket selvfølgelig ikke er nogen sikkerhed for deres egnethed (-;

Dette indlæg blot for at komme med lidt flere detaljer.
Jan Hougaard (spørgeren), Kirke Eskilstrup (28-03-2010) 

Tagkonstruktion på skur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave et skur op ad vores hus. Skuret skal have skråt afvalmet tag med tagpap. Jeg vil gerne isolere skuret så det bliver frostsikkert (ikke opvarmet). Kan jeg lægge krydsfiner direkte oven på spærene, eller skal der lægter ovenpå spærene først? Det er jo noget med, at der skal ventilation ml. isolering og finer. Vil der være nok ventilation når nu der kun er åbent ind til mellemrummet ml. iso og finer ved tagfoden, og ikke inde ved muren? Hvis jeg ikke bruger lægter, er det så ok at bruge 100 mm iso og 145 mm spær, så vil der jo være 45 mm fri luft, men dog stillestående, da der kun er åbent i den ene ende.

Jeg er desuden lidt i tvivl med hensyn til tagpappen på gratspærret. Hvordan skal afslutningen laves ved tagfoden og ved murinddækning?

Jeg kan i øvrigt oplyse, at skuret bliver 8 x 1,80 m, hvoraf den lange side støder mod vores husmur. Grunden til at det er så smalt, er at det ligger i skel, så der er desværre ikke mere plads:-(

Håber på lidt god hjælp!
Lars L., Slagelse (24-03-2010) 
Svar:
Ja, du kan godt lægge krydsfineren direkte på spærene, men ville selv have valgt at lægge det på lægter, da dette sikrer ventilation på tværs mellem spærene også.

Hvis kun der er åbent i den ene ende, vil der ikke være tilpas ventilationer nej, så må du montere et par ventiler / fisk oppe ved væggen også.

På graten lægges op til kanten, også lukkes kanten med en 30 cm strimmel.

Langs muren køres pappen op at væggen via en trekantliste, som lukkes i toppen med en zinkindskud, eller fugeskinner.

Ved tagfoden afsluttes med fodblik, som pappen svejses / fuges tæt til.

http://www.koludabyg.dk/udlejning
Tømrerfirmaet Koluda byg, Slagelse vestsjælland (24-03-2010) 
Svar:
Tak for hjælpen, det medfører lige et par opklarende spørgsmål:

Gør det nogen forskel om jeg lægger fineren på den ene eller anden led? Jeg går ud fra at samlingerne skal være over en lægte, eller er det lige meget, når der er fer/not? Hvis jeg ligger fineren på tværs af lægterne vil alle samlinger være med fer/not. Havde regnet med en spærafstand på 83 cm, men må jeg øge den lidt når jeg smider lægter på også?
Lars, Slagelse (04-04-2010) 

Grus under fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge nyt hus. I den forbindelse skal vi have etableret terrasse, indkørsel og "sti" rundt om huset - 52 m2 indkørsel og ca. 100 m2 derudover

Endelig skal vi have planeret grunden med det muldjord ca 80 cbm som er gravet op i forbinbdelse med støbningen af grunden - entreprenøren har givet os en pris på 19.250 kr. incl moms

Er prisen rimelig ?
Hans, Faaborg (24-03-2010) 
Svar:
Hvad er det egentlig du spørger om?

Bortset derfra er det alt for dyrt. Ca3.850,35 kr burde være rigeligt.
Palle Svantegaard, Køge (24-03-2010) 
Svar:
Prisen synes rimelig.
Belægningssten koster typisk 70-80 kr./m2, og fliser lidt mindre, og så et tilsvarende beløb til afgravning udlægning og afretning af grus, samt lægning af belægningssten.
og så skal du også have planeret grunden.

Jeg synes afsolut prisen er rimelig, men hvis du synes det er for dyrt, så må du jo prøve at indhente et alternativt tilbud.
Jakob Rasmussen, Tommerup (25-03-2010) 
Svar:
Jeg mener at der er meget billigt. Alt for billigt faktisk.
Indkørsel incl. stabilgrus og kørefliser med det hele 200kr/m2
Sti rundt huset (Ej stabilgrus) 150kr/m2
Udlægning af muld m/rendegraver 600kr/time x 4timer = 2400kr.

Mon ikke det snare burde være mindst 25.000 kr.

Benno Brejning, Ikast (25-03-2010) 

Udskiftning plankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi skal have udskiftet et gammelt fyrretræs plankegulv fra 1930, da det desværre er for beskadiget til at vi kan afhøvle det. Da det kommer til at ligge i forbindelse med gulvene i de andre stuer i døråbninger skal dimensionen passe sammen.
De er 30mm tykke og 115 brede. Længderne er 460 cm.
Er der nogen der ved hvor vi kan få lavet det til en fornuftig pris ?? Vi skal bruge ca 27 m2.

Tak for hjælpen
Jakob
Jakob Degn Jensen, Frederikshavn (24-03-2010) 
Svar:
Hej Jacob

det kan du på de fleste maskinsnedkerier, prøv fx at ringe til Torben fra Herning trætørring og maskinsnedkeri..

-Kresten
www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (24-03-2010) 

klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej vi vil have nye klinker på gulvet i gangen. vi har fået fat i nogen der er større end de der er der i forvejen. Kan det gøres uden at de nye knækker?
V. h. Birgit Grønborg
Ikast
Birgit Grønborg, Ikast (23-03-2010) 

Ny væg mellem værelser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil sætte en ny væg op mellem 2 værelser som jeg ønsker skal være isoleret/støjdæmpende. Væggen må også erne have nogle gode egenskaber i forhold til at bore diverse fjernsyn mm. op. Jeg eftersøger gode ideer til typen og hvordan det nemmest gøres.

På forhånd tak.
Nicky Vergo, Solrød (22-03-2010) 
Svar:
Jeg ville opsætte en isolering gipsvæg med 2 lag gips på begge sider, som fuges helt tæt til omkring liggende vægge, lofter og gulv.

www.koluda-byg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (22-03-2010) 
Svar:
I stedet for 2 lags gips, sæt 1 lag gips med en krydsfiner bagved. Derved opnår du større frihed m.h.t. at bore diverse ting op.
God,, Fornøjelse (23-03-2010) 

Fugtskjolder på gipsonitloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har desværre i årenes løb fået nogle grimme, brune fugtskjolder på et gipsonitloft, sammensat af små plader,(vel ca. 40 x 60 cm) i en lille stue og i en mellemgang. Antagelig stammer de fra en smule regndryp fra tagstenene og evt. smeltet sne.
Nu skal jeg i gang med at male loftet hvidt igen. Men først skal jeg jo have fjernet skjolderne. Hvordan gør jeg det?
Hvilken maling bør jeg bruge, når jeg forhåbentlig har fået et godt råd til at fjerne skjolderne? På forhånd tak!
Bent Danielsen, 8362 Hørning (22-03-2010) 
Svar:
For at sikrer at fugtplamagen ikke trænger igennem igen, skal du male lofte med spærregrund først.

Den fåes til at smøre - rulle , eller er det kun små flader kan det fåes på spray også.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (22-03-2010) 

Blådæmpede tagsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Blådæmpede / reducerede sten sælges på at de er gennemfarvede.
Er det rigtigt, at de kan have en rød kerne, og at det skal accepteres?
Findes der en norm for hvor tykt reduktionslaget skal være?


Torben L., Aalborg (22-03-2010) 

efeu Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad skal muren renses med efter at have fjernet efeu
I.M.Nielsen, Tønder (22-03-2010) 
Svar:
Kan kun fjernes mekanisk.
Eller med tidens tand.
Pewter Greene, Frederikshavn (22-03-2010) 

Regulator/ternostat til kanalventilator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har en discount 1900 m3/h kanalventilator som jeg skal have reguleret. Jeg har fundet en kombineret termostat/hastighedsregulator fra Duka
http://www.lavprisvvs.dk/shop/duka-st-200-267860p.html
Jeg ville bare høre om jeg kan kombinere denne med min kanalventilator? Jeg har en billig tysk regulator, men min ventilator brummer på en ildevarslende måde selv når regulatoren er sat på max.
Dennis, Nakskov (21-03-2010) 

Nyt toilet, grim emalje? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Købte i December et helt nyt toilet (Sanindusa Grand deluxe i Silvan) Nu er emaljen under vandoverfladen allerede meget svær at gøre ren.

Vi har 2 små børn som har værelser tæt ved badeværelset og har let ved at vågne. Derfor rykker vi ikke ud når vi er ude at tisse om natten men venter til om morgenen. Spørgsmålet er så om dette kan have indflydelse på emaljen?

Er det noget der "slider" på emaljen eller bliver den så god som ny når vi får den renset ordentligt? Hvor hvis det skyldes den manglende skylning og det kan gøres helt flot igen er der ikke noget problem.... Hvis det derimod skyldes dårlig kvalitet af emaljen synes jeg godt nok 3 måneder er kort tid at have et flot, nyt toilet inden det ser ud som nu.
Christian B, Grindsted (21-03-2010) 
Svar:
Nu er Sanindusa vist i discountklassen, men så ringe er det nok ikke.
På den anden side er overfladerne nok ikke superglatte som på dyrer mærker.
Jeg er næsten sikker på at det bare er kalkaflejringer.
Prøv at hælde en god sjat "MinusKalk" eller tilsvarende produkter i toiletter.
Forudsat at emalien kan holde til det. Der må være en rengøringsvejledning et sted. Hvad siger Silvan om sagen. Der er iøvrigt stadig garanti på toilettet.
Rolf Birkeballe, Vejle (21-03-2010) 
Svar:
Jeg har ikke snakket med Silvan endnu. Ville lige høre andres mening om tingene først... Vi har renset det en gang for en måneds tid siden men det komemr hurtigt igen.
Christian, CBak@stofanet.dk (21-03-2010) 
Svar:
Hvis det er kalkaflejringer skal der afrenses langt oftere. Måske en gang om ugen. Eller ved brug af kalknedbrydende rengøringsmidler ved den daglige rengøring.
Rolf B., Vejle (21-03-2010) 
Svar:
Jeg ved ikke om det er kalkaflejringer, det er ihvertfald beskidt.

Men kan det manglende skyl om natten være årsagen?
Christian, Grindsted (21-03-2010) 
Svar:
Hej

Det er netop en af de årsager til nogle toiletter kan købes til spot priser i byggemarkeder.
Eksempelvis laves Ifø Cera med meget ringe eller slet ingen glassering i vandlåsen hvorpå aflejringer netop er meget svære at få af.
Den eneste måde at holde det på er jævntlig rengøring og masser af knofedt.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (21-03-2010) 
Svar:
Prøv at kigge på sanindusa's hjemmeside www.sanindusa.pt eller på www.occoi.com du kan der finde en rengøringsvejledning
, København (09-06-2010) 
Svar:
Hallo.
Det er bestemt ikke et discount toilet!!!! Hvilket toilet sidder du på Hr? Et der er dyrere end på Occois hjemmeside, der er ene importør i Danmark af disse portugisiske spansk designede vintage møbler. Et sanindusa toilet løber rask væk op i 3665 kr.
Men urin indeholder syre. Det burde i sig selv sige nok om emaljen syres væk af urin der får lov til at være i kummen hele natten.
Vi begyndte med at købe et toilet samt håndvask på søjle til vores badeværelse nede i vores kolonihave. Der står det et helt vinterhalvår og det var bare ikke til at se.
Er bange for toilettet har taget varigt skade pga. forkert brug.
lilian larsen, Aalborg (13-02-2012) 

VÆG forhøjes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har lige købt kolonihavehus hvor der er en lav tilbygning,kunne godt tænke mig at rive taget ned og forhøje væggene,men hvordan forhøjer jeg hjørnestolperne?? På forhånd TAK......
Lars, Glostrup (19-03-2010) 
Svar:
Med en træstolpestrækker.
Lasse Lodret, Ligeud (19-03-2010) 
Svar:
Kan du ikke bare forlænge væggene til den nye højde...?

Lidt flere informationer eller billeder ville måske forklare bedre hvad du mener med hjørnestolperne ?

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/nybyg
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-03-2010) 
Svar:
Ja, brug en træstolpestrækker eller en tagforlænger - men de kan kun købes i colli 12 stk...
Hø i, træskoene (20-03-2010) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6315.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »