» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6126.   « Forrige 25       Næste 25 »

bygge 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil meget gerne have bygget 1. sal på vores hus. vores tag skal skiftes så det er oplagt at inddrage det uudnyttet loftrum til beboelse. mit spørgsmål er som følgende: huset er fra 1890 og er et muret i enkeltsten ydermur. endvidere står fundamentet på syllsten. jeg regner ikke med at ydermuren kan holde den nye tagkonstrultion, så derfor hvilken muligheder er der til opførelse af en ny mur ?
havde selv forstillet mig 5 til 6 ståldrager støbt i jorden med efterfølgende efterissolering af ydermuren med bats.
er der nogler der har erfaring med dette ??
eller er der andre muligheder evt gasbeton/ mursten)
Ulrich
Ulrich, fredensborg (11-10-2009) 
Svar:
Der er mange muligheder i den forbindelse, den du selv nævner er en af dem.

Jeg ville kontakt en arkitekt eller ingeniør, de er normalt fulde af ideer hvad det angår.

www.koludabyg.dkr


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (11-10-2009) 
Svar:
Når man går i gang med ombygning af gamle huse - på syldsten - bør man måske overveje den ultimative løsning.
Nemlig hvad det vil koste at rydde grunden og bygge et helt nyt hus.
Bortset fra det evt. manglende romantiske, hyggelige og pittoreske islæt så er der stort set kun fordele ved et nyt hus, særligt mht. komfort og vedligehold og ikke mindst driftsøkonomi.

Ralf Hindsgaul, Ribe (11-10-2009) 


Energimærke på hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har fået et energimærke på deres hus som ikke passer.
Undskyld mit forrige indlæg,der skulle have stået,på hus.
Beklager.
Pols, 6500 (09-10-2009) 
Svar:
Hej

Det er der sikkert nogen der har (jeg har da set et par stykker), men hvad går dit spørgsmål ellers på?
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (11-10-2009) 

Hessian/glasvæv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej vi har hessian og glasvæv på alle vores vægge og nu vil vi gerne have enten helt glatte vægge er tapaeret om problemet er bare at vi ikke ved om vi skal tage det ned eller beholde det på? Hvis det skal blive på hvad skal vi så bruge til at fuldspartle det med??
jane finsen, bording (07-10-2009) 
Svar:
Hej Jane.

Ta´og kør dine negle hen over jeres eksisterende overflader! Lyt efter hule lyde! Det er steder hvor den nuværende vægbeklædning ikke sidder fast! Så vil jeg anbefale at det skal ned og sartles op på ny med grov sandspartle masse, til glat og jævn overflade, slibes, micro grundes, opsætning af glasfilt, filt og vævfylder, samt 2 gange færdigfarve! Vælger i at opsætte ny vægbeklædning ovenpå eksisterende, er der stadig ikke garanti for at bunden er intakt! Når man bløder en gl. overflade op med vandig produkter, og med 7-8 behandlinger efter hinanden, er der også risiko for at bunden kan boble og slibe! Et godt resultat kræver en god bund! Tager i chancen alligevel, så anvend samme behandlinger som jeg beskrev ovenstående!

Held & Lykke

De bedste hilsner

Lars Frey Jørgensen
www.malinghandel.dk
Lars Frey Jørgensen, Køge www.malinghandel.dk (08-10-2009) 

Flytte afbryder et stkke ud fra væggen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

jeg har en almindelig afbryder der sidder i en almindelig murdåse, plant med væggen. I forbindelse med jeg skal sætte en indfatning op, vil jeg have flyttet afbryderen nogle cm. ud fra væggen. Normalt vil man jo bruge et plasticunderlag, men den har jo ikke noget at sidde på, da det er en murdåse der er nedenunder. Findes der en måde hvorpå man kan forskyde en afbryder ud fra væggen, ovenpå en murdåse?

Jan
Jan Sørensen, København (07-10-2009) 
Svar:
Du få en ramme til din afbryder der er 14 eller 21 mm høj (dyb) til din afbryder, men kun i 50 mm. Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor.......
Elektrikeren, Nyk. F (07-10-2009) 
Svar:
Der findes pudsudligningsringe (elnr. 1017047259)til FUGA, men afhængig af indfatningens tykkelse er pudsudligningsringen ikke tilstrækkeligt. Brug evt. spændering 18mm (elnr. 1017047178) eller 27mm (elnr. 1017047194) som erstatning eller som supplement.
giraffen, kbh (07-10-2009) 
Svar:
Jeg troe ikke, at det er det der menes langhals ;.)
Elektrikeren, Nyk. F (09-10-2009) 
Svar:
Jeg har ikke prøvet det, men jeg tror, at de huller der er i bunden af et fuga-underlag er placeret identisk med de "huller" som sidder i bunden af indmuringsdåsen (som normalt bruger til fastgørelse af fx. stikk. hvis spænde-klemmerne ikke står an).
Ergo mener jeg, at du med nogle laaange monterings-skruer kan fastgøre fuga-underlaget direkte på indmuringsdåsen.
Zimdahl, Ringe (09-10-2009) 

belysning i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have sat halogenspot op i mit badeværelse inkl. bruseniche. Hvad er kravet til de lamper jeg skal bruge? Er der lempeligere regler, hvis det er med transformer?
Anders Hansen, Faaborg (06-10-2009) 
Svar:
Der er i hvert fald flere muligheder med 12 V - og mere lys pr. watt.
giraffen, kbh (06-10-2009) 
Svar:
Ja men 12v kræver en transformer, som skal være "let tilgængelig" og må ikke befinde sig ude for rummet. Så med mindre man har et loftrum lige over badeværelset (hvor transformeren kan sidde), er man tvunget til at have den siddende synligt eller bag en lille loft-lem fx.
Men det vigtige er at man vælger lamper, der er beregnet til at sidde i et vådrum (skal kunne tåle den høje luftfugtighed og ikke ruste).
Zimdahl, Ringe (07-10-2009) 
Svar:
Hej Anders.

Der er nogle ting du skal være opmærksom på.
Det er rigtigt at du får mere lys pr. watt med 12V men også en transformer.
Der skal også tages højde for om du har isolering og dampspærre i loftet hvor lamperne skal monteres.

Den type lampe du skal finde skal være godkendt til vådrum GU10.
og at der er 6 stk klemsko 2fase, 2nul og 2jord, har halogenlamperne ikke det skal der moteres lampeudtag for hver halogen oppe under loftet.

Har selv lige monteret halogenspots i mit eget nye badeværelse hvor jeg har isolering og dampspærre lige bag loftet.
jeg fandt nogle 230V spots på 25W i XL der må monteres direkte i isolering, de fås også i 35W men der skal være 5cm luft til isoleringen.

http://shop.xl-byg.dk


Jacob Hviid, Lolland (07-10-2009) 
Svar:
Jacob skriver: "Den type lampe du skal finde skal være godkendt til vådrum GU10."

GU10 er så vidt jeg ved, en fatningstype til 230V halogenspots, og er derfor ikke den eneste type der er godkendt til vådrum! Det har faktisk intet med det at gøre..

i øvrigt, skal man ved 230V tage have mulighed for at placere dem i område 3. Dér giver 12V andre muligheder.
Martin, ... (07-10-2009) 
Svar:
Zimdahl og Jacob roder rundt i begreber og lovgivning. Fx er der ikke problemer i at placere transformer i et andet rum.
giraffen, kbh (07-10-2009) 
Svar:
Til giraffen

Hvis man placere en transformer til lavspændingsspots, i et andet rum.
Vil der ikke komme et problem, i føring af tilledning til lyskilderne. med hensyn til gennemføring af væg og lign. i et"byggemarket spots sæt"?


Martin, ... (08-10-2009) 
Svar:
Jo det har du helt ret i. Hverken primærledningen230V eller sekundærledningerne12V i et byggemarkedssæt må passere gennem bygningsdel. Når jeg skriver at det ikke er forbundet med problemer er det set i lyset af de muligheder elektrikeren har (fast lavvoltlysinstallation).
giraffen, kbh (08-10-2009) 
Svar:
Hejsa
Betyder det seneste indlæg, at man f.eks. ikke må have trafoen frit tilgængeligt i badeværelset, med sekundærledningerne ført i rør op i loftet og ned igen ved lampestedet?
Svend, Ølgod (11-10-2009) 
Svar:
Tilledninger - som der er tale om i færdige sæt (på begge sider af transformeren) må ikke føres gennem bygningsdele. Hvis der er tale om en løs (loft)plade fx i et kassetteloft acceppteres gennemføring af tilledninger.

Transformeren skal placeres i område 3.


giraffen, kbh (12-10-2009) 
Svar:
Hej
Hvad er område 3?
Anders Hansen, Faaborg (12-10-2009) 
Svar:
Badeværelser er inddelt i områderne 0,1,2,3. Område 3 er min 225 over gulv eller min 120 cm fra bruser (vandret plan).
giraffen, kbh (12-10-2009) 

kalkning af gammelt bondehus med bindingsværk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for 3 år siden købt et gammelt bindingsværkshus fra år 1800. Muren på forsiden så nydelig ud da vi købte huset, men efter en vinter med isslag, skallede facaden af flere steder. Det ser ud som om, huset ikke er blevet kalket men malet med nyere materialer. Uanset hvad vil vi have huset pudset af og kalket op igen. Vi har ikke en kompressor så hvordan renser vi murværket rigtigt før vi går i gang med at kalke det ? Skal vi gøre noget ved træet i bindingsværket..? Det ser nogenlunde nydeligt ud - men bør man male det alligevel og med hvad..? Er der i øvrigt noget vi skal være opmærksomme på..?
Dorte, Ringe (06-10-2009) 
Svar:
Huset har nok fået en salgslakering.
Men hvorfor banke pudsen ned hvis man kan nøjes med at samdblæse?
Mht. tømmeret så SER det måske nydeligt ud, men ihvertfald bundremmen og det nederste af stolperne er formodentlig mere eller mere angrebet af råd. (Prøv at stikke i træet med en spids kniv).

At renovere et bindingsværkhus er en større sag og bør indledes med omfattende studier af emnet.

Start her: http://www.bindingsvaerk.dk

Ib Nors, Hou (06-10-2009) 

Installation af radiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har et hus hvor der skal udskiftes radiator, ude i skunken gør varmerørene der er sorte jernrør, må jeg have lov at forbinde ratiatoren til dem via forkromet kobberør?

Har rundt om kring på nettet læst det kan give problemer når vandet så løber retur fra kobber til jernrør, der vil opstå tærring. Men at dette fortrinvis er ved drikke vand og problemet ikke er gældende når vi snakker varmesystem da der ingen ilt er i det vand.??

Men der er vel også forskel på at bruge kobber og forkromet kobber?
Tom Bisgaard, Asaa (05-10-2009) 
Svar:
Brug du bare helt alm. kobberrør det har ingen betydning da centralvarmevand er dødt vand
claus, kbh (06-10-2009) 

Boring af hul Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg står og skal bore et hul i en træbjælke, som skal være 10cm dybt og have en diameter på 51mm. Har forsøgt med en hulsav, men det kunne ikke lade sig gøre og kan heller ikke finde spadebor i den størrelse.

Nogen forslag? Vil være en stor hjælp :)

MVH
Vic
Victor, Lyngby (04-10-2009) 
Svar:
Et justerbart spadebor burde kunne klare det.

Ellers findes der "hulbor" til det, det er en kombination af et alm. sneglbor og spadeboret, mon ikke også de kan fåes i 51 mm.

www.koluda.org
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (04-10-2009) 

Tagryg lagt i cement Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have skiftet nogle blådæmpede teglsten ved tagryg, hvor teglryggen er lagt i cement. Huset er fra 1973.
Hvad skal jeg bruge, og blandingsforhold til at mure det til igen efter udskiftning ?
Sv. E. Dalgaard, Århus (02-10-2009) 

Voksbehandlet fyrretræ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et voksbehandlet fyrretræsbord, som jeg gerne vil have hvidpigmenteret.
Kan det lade sig gøre?
Hvis ja, hvilket produkt kan jeg så bruge?
Lisbeth Wirring, Odense (30-09-2009) 
Svar:
bordet skal vaskes godt og grundigt flere gange med terpentin. Bør nok afskrabes med en klinge
gunna quistbo, karlslunde (01-10-2009) 

Skjult skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
I vores bryggers står skorstenen midt på den ene langvæg. Herpå hænger vores gas- og varme-kedel ligeledes. På denne langvæg vil vi gerne have et langt skab med skydelåger, således vi kan skjue kedlerne og samtidig få en omgang opbevaringsplads. Nu er vi dog kommet i tvivl om det er lovligt at skjule skorstenen i et skab...?
Mvh Marie
marie lisby, silkeborg (29-09-2009) 
Svar:
Det må man fakrisk ikke.
Skorsteben skal kunne inspekseres for revner osv.
Men i mange tilfælde tager man det vist ikke så nøje.
Se her: http://www.skorstensfejerlauget.dk
Frede Hansen, Jørkøbing (29-09-2009) 
Svar:
Hej

Det mener jeg gerne du må, bare skorstensfejeren kan komme til at inspicere som hidtil med spejl eller lignende.

10 cm fri plads omkring skorstenen burde være tilstrækkeligt, men tag en snak med din lokale skorstensfejer, da det jo er ham der skal godkende det bagefter.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (29-09-2009) 
Svar:
Jeg takker for jeres hurtige svar.

marie lisby, silkeborg (30-09-2009) 

Køkken installation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med istandsættelse af et køkken har jeg et par spærgsmål:

Det gamle komfurudtag (3x400V/16A) med 5 x 2,5 mm2 ønskes fordelt på 2 stk. undertavler. 1 tavle med 2 stk. 10A (kar. C) autosikringer til henholdsvis mikro ovn og 230V/2,2kW indbygningsovn. Den anden undertavle bestykkes med 1 stk. 10A (kar. C) autosikring til 230V/2,3kW opvaskemaskine. En keramisk indbygnings kogeplade tilsluttes direkte til de 3x400V med en fornuftig fordeling af de store og midre effektkrævende kogefelter.

Jeg er udmærket klar over at det er tilladt, at forsikre en alm. 230V gruppe med 16A, såfremt at der anvendes 2,5mm2 og der påsættes et skilt med max. 10 el 13 amp. Men jeg vil gerne have at installationen er 100% sikker.

Kommentar(er) ænskes til ovenstående løsning.

Et praktisk spørgsmål:

Ved nedtagning af en gammel PL dåse i forbindelse med et nyt loft, vil jeg gerne have etableret samlingerne i et "teknik rum". Er en LK membrandåse OK
til samling af ledninger trukket i flexrør. Flexrørene kan uden problemer fastgøres med bøjler før indførelsen i dåsen?

På forhånd tak

/ PG
PG, Slagelse (28-09-2009) 
Svar:
Hvorfor ikke bare lade den eksisterende forsyning (5G2,5) være?

Og så glem alt om dit opdeling med 3 grupper... Det giver jo det samme i sidste ende...?

Og til dit praktiske spørgsmål, så er svaret: Ja.

Men alt dette kan din autoriserede elinstallatør sikkert hjælpe dig med, når han kommer og udfører arbejdet! ;o)
Thomas - Aut- Elinstallatør, Midtjylland (29-09-2009) 
Svar:
Tak for besvarelsen :-)

Den eksisterende 5x2,5 (Det gamle komfurudtag) bliver skam hvor den er. Det "eneste" jeg ønsker er, at fordele den ud til 2 stk. undertavler til nævnte apparater. Udtaget, skal stadig anvendes til kogepladen. Jeg synes
stadig ikke at det er optimalt med 16A forsikring til alm. 230V stik.
Derfor undertavlerne (LK UG150-2) med 10A automatsikringer.

Vedr. PL dåsen. Det regnede jeg også med. Jeg vil gerne have installationen
ført i flexrør i stedet for kabler.

/ PG
PG, Slagelse (30-09-2009) 
Svar:
Det giver slet ingen mening, med de to "undertavler".....
Hvor ville du evt. placere disse tavler???
Elektrikeren, Nyk. F (03-10-2009) 
Svar:
Undertavlerne er nødvendige, da jeg ønsker at bevare det gamle 5x2,5 kvd. (16A) udtag, men kun vil forsikre de 3 stk. nye udtag med 10A til hver. Dermed vil der være tilstrækkelig med strøm til rådighed for både kogepladen, som forsikres med 16A, og de andre apparater.

Tavlerne placeres nær ved henholdsvis ovn og mikroovn, samt ved opvaskemaskinen.

Den mest optimale løsning vil selvfølgelig være, at etablere 3 stk. 10A grupper og trække helt nye kabler fra hovedtavlen frem til køkkenet. Men det vil betyde en meget mere besværlig og bekostelig renovering. Den anden løsning anser jeg som fuld forsvarlig – eller hvad?

/ PG
PG, Slagelse (03-10-2009) 
Svar:
Nej, nej, nej, nej, nej og atter nej...!!

Det giver ingen mening OVERHOVEDET!

Træk en 5G2,5 videre fra dit komfurudtag til ovn, opvaskemaskine og mikroovn, og så glem ALT om dine "undertavler".

Men se du bare om du kan overtale din installatør til at lave undertavler, når han kommer og udfører det autorisationskrævende arbejde, som IKKE er en gør-det-selv opgave.


Thomas - Aut. Elinstallatør, Midtjylland (03-10-2009) 
Svar:
Det er jeg helt med på, men da jeg foretrækker alm. stikkontakter til mikroovn og opvaskemaskine synes jeg stadig ikke det er i orden, at de forsikres med 16A – når disse er mærket med 10/13A. Derudover er opvaskemaskine og ovn også forsynet med mærkeplader påtrykt et sikringssymbol på 10A. Hvis installationen skal være helt korrekt udført, så skal diverse tilledninger på apparaterne vel også være 2,5 kvd. – selvom de kun er 1,5 meter lange…

/ PG


PG, Slagelse (04-10-2009) 
Svar:
Svar fra Sikkerhedsstyrelsen

I dag er det som du angivet lovligt at forsikre en 10 A stikkontakt med 20 A (SB afsnit 6, tabel 43D)

SB afsnit 6C, 817.43 ændrer dog dette så alle stikkontakter fra 1/1 2010 skal overholde en ny version af tabel 43D, så fx en 13 A stikkontakt kun må forsikres med 13 A.

Det er også rigtigt at en stikkontakt med en mærkestrøm på 13 A kontinuerligt kun må føre 13 A, jf. SB afs. 6, 512.1.2.

Og med hensyn til dine tilledninger, så tjek Tabel 43C....
Thomas - Aut. Elinstallatør, Midtjylland (04-10-2009) 
Svar:
Thomas - tak for orienteringen :-)

Det med tilledningernes kvd. er taget til efterretning!

Med hensyn til forsikring af stikkontakterne. Det lader til, at en supplerende max. forsikring til de givne mærkestrømme på disse vil gå hen og blive et krav.

Dermed kan man vel udlede af flg. BEK:

473.1.1.1 Overbelastningsbeskyttelsen skal anbringes på det sted, hvor en ændring, f.eks. i tværsnit, materiale, installationsmåde eller udformning, medfører en reduktion af ledernes strømværdi, med de undtagelser som er nævnt i 473.1.1.2 og 473.1.2.

Hvilket må siges at være tilfældet, hvis man skal tage højde for stik-kontakterne og deres mærkeværdier.

Man kunne jo omgå denne paragraf ved at fastmontere apparaterne i de respektive nyetablerede udtag. Denne løsning anser jeg imidlertid ikke for praktisk, da en frakobling vil afstedkomme en assistance fra en aut. installatør, hvis jeg en dag fik løst til at udskifte eller nedtage et apparat.

En udskiftning til 3x13A sikringer til gruppen kan løse dette problem. Men så har vi balladen med "tilstrækkelig" med støm til rådighed til kogepladen, hvis en ovn eller en opvaskemaskine evt. skulle køre samtidig.

/ PG

PG, Slagelse (05-10-2009) 
Svar:
Det er da helt godnat med de tavler!!!

Dem må man ikke montere inde i et skab, med mindre de trækkes helt frem...
Elektrikeren, Nyk F (05-10-2009) 
Svar:
Jeg har lavet masser af køkkener med, hvor jeg har monteret hvidevarerne i fx. en membrandåse.

Du kan jo få besøg af din autoriserede elinstallatør en hel del gange, i forhold til udgifterne til alle dine "undertavler" og automatsikringer. ;)

Og hvor tit er det lige man skifter hvidevarer??
Thomas - Aut. Elinstallatør, Midtjylland (05-10-2009) 
Svar:
Tak for jeres kommentarer.

Jeg vælger løsningen med membrandåserne. Dog med undtagelse af udtaget til mikroovnen, som bliver en stikkontakt - med 2,5 kvd. kabling.

Den anden løsning med "undertavlerne" var såmænd bare en tanke om at gå med
livrem og seler!

/ PG
PG, Slagelse (05-10-2009) 
Svar:
Hvad med at bruge kontaktmateriel med mærkestrøm 16 A?

Fx dansk flerpolet fra LK eller hvis du har god plads, CEE materiel?
giraffen, kbh (06-10-2009) 
Svar:
Flerpolet, eller CEE stikmateriel er et ganske udmærket forslag. Det kan da også være, at opvaskemaskinen bliver tilsluttet et sådant. Derimod ønsker jeg stadig, at mikroovnen, primært pga. plads og æstetik, tilsluttes et alm. 230V udtag - det bør vel heller ikke ødelægge nattesøvnen??

Tusinde tak for alle jeres bidrag. Det er altid rart lige at undersøge tingene til bunds, inden det hele bliver sat i værk.

/ PG


PG, Slagelse (06-10-2009) 

Terrassedør som evt vendes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej vi skal have skiftet en terrassedør.
Normalt åbner den fra Venstre mod højre.
Men vi har nu fået leveret en der åbner fra højre mod Venstre.
Vi kan nå få den noget billigere men foruden at man lige skal vende
sig til at åbne på en ny måde ef der så ellers nogle ting man
skal være opmærksom på.

Packer, Sorø (28-09-2009) 
Svar:
Nej, egentligt ikke.

Om den vender den ene eller anden vej, er normalt bestemt efter indretningen, men ellers har det ingen betydning.

http://www.koludabyg.dkr
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-09-2009) 
Svar:
spør5gsmålet her er jo, hvad har du bestilt og hvad har du fået leveret ??
ofte har man jo fået en ordrebekræftelse med beskrivelse af det bestilte produkt, hvis det leverede er det samme som det bestilte så har du jo dit "på det tørre".
kan du så leve med at døren åbner den anden vej er det jo fint, så finder du nok en aftale med din leverandør ! ellers må du have leveret en dør der svarer til det bestilte..
Bruno, davir.dk (01-10-2009) 
Svar:
Som jeg læser Packer''s indlæg er det ikke nødvendigvis et problem at få føren byttet, men mere at han vurderer at kunne få "fejldøren" lidt billigere så leverandøren slipper for en ny bestilling

nn, nn (01-10-2009) 

Glasmosaik som stænkplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Konen har fået den lyse idé, at hun vil have hvidt glasmosaik med hvide fuger som stænkplade bag komfuret.
Kunne forestille mig at fugerne efter kort tid har fået lidt flere farver end bare hvid... Tager jeg fejl, eller findes der et fedtafvisende produkt til fugerne?
Svend, Ølgod (28-09-2009) 
Svar:
Mosaiken lakeres.
Eller.
Mosaiken afdækkes med en glasplade.
Eller.
Fugerne trækkes on med en hvid fugepen - hver uge.

Der er altså ingen gyldige undskyldninger. Bare gå igang.
Torben Halskov, Skive (28-09-2009) 
Svar:
Fugeforsegler.... Spray "lip fugeforsegler" på mosaiken, lad det virke 1/2 times tid, derefter aftørrer du det overskydende med en tør klud, husk hvis du afkalker bagefter skal du genbehandle.
Jesper, Odense (28-09-2009) 

Opretning af spær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have renoveret mit tag - og derfor skal de eksisterende spær oprettes.
Mit spørgsmål er:
Skal lægterne der sømmes/eller skrues på siden af eksisterende spær - have SAMME dimension som eksisterende spær? Er der helt klare regler for dette?

Hans Petersen, Svenstrup (27-09-2009) 
Svar:
Kommer an på flere ting.

Skal der tungere tag på ?
Skal der påfores for yderligere isolering ?

Genrelt kan opretningen bare foretages med en 1½ forskalling, men vil man øge styrken på spærene, bør spærtræ benyttes.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-09-2009) 
Svar:
Opretning af spær på siden skal udføres af min. 45 mm planke i henhold til Træ 51
sa, odense (28-09-2009) 
Svar:
Okay, var ellers sikker på at 38 mm var nok, men det er så 45 mm...

Må vist se at få frisk op på lidt læsning, har stået lidt sløvt til, med mindre man lige står og skal finde noget...;)


http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-09-2009) 

Bagstøbning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan laver man den rigtige bagstøbning, så belægningsstenene i vores gård ikke skrider ud i bedene. Susan Østergaard Bornholm har svaret,tak skal du have, men jeg kan ikke åbne siden.
Kjeld Skjold, københavn (27-09-2009) 
Svar:
Men så kan du jo prøve at skrive ibf.dk på din søgemaskine.
Og når du kommer så langt skal du lede efter anvisninger, måske.
ibf betyder Ikast Betonvare Fabrik
Ole Joensen, Svendborg (27-09-2009) 

Fjernelse af mørtel under linoleumsgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter at have fjernet selve linoleumen og en tynd træplade, sidder der et lag mørtel, som er enormt svært at få af.

Hvordan fjernes det uden at skade det underliggende trægulv?

Med venlig hilsen

Jens
Jens Johansen, København (26-09-2009) 
Svar:
Ja, det er svært at få af.
"Mørtelen" er spartelmasse og det kan være sejt og hæfter godt.
Du kan prøve at tæske løs med em hammer, måske springer det af.
Du kan også prøve st skrabe det af med en skarpslebet spartel.
Hvis gulvbrædderne ikke må beskadiges kan spartellaget muligvis slibes af med en almindelig gulvslibemaskine.
Det er ikke sikkert at du kan få det af uden at beskadige gulvbrædderne.
Poul hansen, Svendborg (26-09-2009) 

Montering af markise på gesims Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg vil gerne høre om det er forsvarligt at montere en 45 kg markise direkte på en gesims (huset er model skagenshus). Det er ikke mulige at sætte markisen under gesimsen da den i så fald kommer til at genere både vinduer og havedør (som er udadgående). Gesimsen består af 3 sten/skift og beslagene vil blive monteret i den 3. og 2. øverste sten med Ø14 mm. plugs og fransk skrue. Jeg frygter at, når markisen er slået de 250 cm ud, et vindpust kan få stenene til at løsne sig og markisen i værste fald falder ned.
Hvad er en fagmands mening :o)
K. Kristensen, Hobro (25-09-2009) 

Nyt Køkken og Bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal til at renovere bad og køkken i en gammel lejlighed. Den resterende del af lejligheden er allerede gennemrenoveret med nye el-installationer over alt og ny eltavle.

Det nuværende bad og køkken har trukket et kraftkabel(16A) og 2 installationskabler. Men i renoveringsplanerne er ideen at få induktionskogeplade, ovn, micro, opvasker, køl og frys i køkkenet og i bad skal der være el-gulvvarme, vask og tør. Og selvfølgelig stik og lys i begge rum.

MEN hvor mange grupper/kabler skal jeg have trukket ekstra for at alt dette er muligt?? Nogen bud??

Jørgen Nielsen, København N (24-09-2009) 
Svar:
Installationer i køkken og bad, skal man være meget omhyggelig med, og mange ting/regler man skal være opmærksom på.
Jeg vil helt klart anbefale dig, at kontakte en installatør, og vise ham tegninger af køkken og bad, så i i fællesskab kan finde den rigtige, og ikke mindst lovlige løsning..

Det ville i min verden være alt for useriøst, at prøve at guide dig igennem, i dette forum.
Elektrikeren, Nyk. F (24-09-2009) 
Svar:
Helt enig. Hverken projektering eller installation er gds opgaver!
Melkon S, HHV (24-09-2009) 
Svar:
Du skal bruge et kabel- telefonkabel til at ringe til din installatør, med mindre du har mobil!
Det er ikke gør det selv med mindre du sætter dig ind i regler om spændingsfald,vådrumsinstallationer, grupper i køkken, udvidelsesfaktor på tavler, udligningsforbindelser, og i det heler taget boliginstallationer, så kort fortakt tager det 4 år og kaldes elektrikerudannelse!
jon, hillerød (24-09-2009) 
Svar:
Syntes det er nogle lidt latterlige/underlige kommentarer man kan få på sådan en side her ... jeg har såmænd ikke i sinde at lave noget el-arbejde selv og det har vist heller ikke skrevet. Men jeg er interesseret i at vide det, da jeg skal pille mit loft ned i gangen hvis der skal trækkes nye kabler.

Fair nok - kunne jo blot tage fat i en elektriker og spørger ham til råds. Hvilket jeg i sidste ende og gør og retter mig efter. Men eftersom planlægning og koordinering er en stor del af projektet er der vel ikke noget i vejen for at stille et spm. Eller hvad er sådan en side her så til??

Men til jer der har svaret lidt hoverende - hvis i ikke har andet at lave - så undlad da at svare. Lidt sørgeligt hvis man ikke har andet at foretage sig.

Tak.
Jørgen Nielsen, København N (25-09-2009) 
Svar:
uanset hvilke svar du måtte få her på siden, skal du jo alligevel hav fat i en installatør, inden du går igang
gunna quistbo, karlslunde (25-09-2009) 
Svar:
Du har helt ret Jørgen. Og det er specielt galt med el-folkene herinde. Alt for ofte gives nedladende svar, i stedet for bare at informere og oplyse.
I mange andre af livets sammenhænge bliver den slags tolket som manglende selvtillid og/eller primitiv identitetsjagt. Gad vide om det er fag på elektriker-skolen!.
E.J., Elmand (25-09-2009) 
Svar:
Forkert udført gør det selv arbejde bliver som regel opdaget ved ejerskifte og giver som regel masser af arbejde til elektrikerne.

Vedr. Jørgens renoveringsprojekt:

Lys, stikk., køl/frys, emhætte, micro, gulvvarme mm. skal fordeles på mindst 2 lysgrupper - gerne nye grupper der ikke trækker andet.
Her kan du evt. bruge de 2 eksist. kabler hvis det er min. 3x1,5mm2.

Induktion og ovn kan køre på eksist. "kraftkabel" forudsat det er 5x2,5mm2.

Til opvaskemaskine, vaskemaskine, tørretumbler vil jeg anbefale at trække et kabel til hver min. 3x1,5mm2. (3 grupper 1+N)

Husk at der i køkkenet skal være mindst 3 frie stikk. og de skal fordeles på mindst) 2 lysgrupper.
På badeværelset min. 1 stikk. med mindre badeværelset er så lille at afstand til bruser ikke kan overholdes.


giraffen, kbh (25-09-2009) 
Svar:
Super-duper. Point til giraffen for det indlæg.
E.J., Elmand (25-09-2009) 
Svar:
Om du syntes det er useriøst eller ej, så er faktum at man ikke bare kan sige hvad du skal have trukket af kabler af flere grunde, vi kender ikke forbrug på de genstande du gerne vil have sat til, er det gamle eller nye hvidevare, vi kender ikke størrelsen af de rum du skal have lavet, og sidst så kender vi jo ikke din installation og ved om du måske kan tage noget der, eller lave noget smart så du ikke skal pille dit loft ned!
Men eller har giraffen ret, ville nok selv kører gulvvarmen på en anden selvstændig gruppe alt efter størrelsen. Hvad angår micro ovnen ville jeg nok heller ikke kører den sammen med dine grupper der tager de disponible stikkontakter!
Hvad angår din kraftinstallation så kan din ovn og kogeplade godt kører på samme 5 x 2,5, men alt efter hvordan køkkenet er indrettet så kan de måske betale sig at trækker 2 kabler istedet, og så kan man evt lave en stikkontakt til microen sammen med ovnen hvis den skal stå over ovnen som den så ofte gør. dette er lovligt hvis den er forsynet med min 2,5 mm2

håber du syntes det er mere uddybende, men for at få et præsis svar hvad det kræver skal der er fagmand ud! Man jan jo heller ikke bare skrive på nettet "min bil larmer" Hvad er der galt og er det dyrt at lave"! Ved godt det er lidt groft at sammenligne, men installationer kan laves på mange måder!
Jon, Hillerød (25-09-2009) 
Svar:
Nu er det jo ikke os elektrikere der har lavet regler og love, vi skal blot holde os inde for dem. Så "latterlige/underlige" svar eller ej, så er det nok det nemmeste at ofre den 1/2 time til en elektriker, så han kan hjælpe dig med din "projektering", han ved nok også lidt mere det.
Jacob, Odense (26-09-2009) 

Køb af gamle loftsbjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi har købt et gammlet hus hvor vi for synets skyld gerne vil eftermontere såkaldte gamle loftsbjælker som vi først vil få bajset. De skal have en rimelig længde da de skal gå på tværs af vores stuer - de skal min. være ca. 15 cm brede. Men jeg kan ikke finde nogle steder hvor man kan få fat i sådanne loftsbjælker?
Jeg har også forsøgt at finde steder hvor huse eller andet skal rives ned så man selv kan afhente disse. Er der nogle der kan hjælp med at finde sådanne? Ser frem til at høre fra jer.
Peter, Taastrup (23-09-2009) 
Svar:
Tømmer fra nedbrydning burde nu ikke være så svært at få fat i.
Prøv at ringe til nogle af nedbrydningsfirmaerne, f.eks. Kingo Carlsen eller Hockerup eller Skave. Der er mange af dem.
Hans Sørensen, Skive (23-09-2009) 
Svar:
genbyg, amager landevej 185, kastrup
Go fornøjelse!
gunna quistbo, karlslunde (25-09-2009) 

efterårssøning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har brugt sommeren på at "totaldræbe" ukrudt på et stykke, hvor jeg gerne vil have græs. Det er nu 23. september - kan jeg stadig nå at så - og når græsset så at komme op før froosten?
Jesper Haghfelt, Nykøbing Sj (23-09-2009) 
Svar:
totaldræbt?? Hvis du har brugt gift (round-up), må vente til forår. Hvis det er mekanisk, kan du sagtens nå at så og få det første græs op. Brug f.eks. behandlede frø. De kommer op som lyn og torden.
gunna quistbo, karlslunde (23-09-2009) 
Svar:
Øhh...Round Up er da uvirksomt efter ca. 10 dage!.
U., Græsted (23-09-2009) 
Svar:
... tror du!
gunna quistbo, karlslunde (25-09-2009) 
Svar:
Ja, det tror jeg. Hvad tror du da, Gunna?.
U., Græsted (25-09-2009) 

Hul i betonloft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg bor i en lejlighed med betonloft. Jeg vil gerne have sat en lampe op, hvordan får jeg boret et hul i sådan et loft?
Nanna, Odense c (22-09-2009) 
Svar:
Men et murerbor og boremaskine med slag.

Også kaldet en borerhammer.

www.tag-arbejde.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (22-09-2009) 
Svar:
...og brug en støvsuger MENS du borer.
Niels, Borup (23-09-2009) 
Svar:
Hej

Almindelig slagboremaskine duer højst sandsynligt ikke, men en borhammer med SDS-bor

Spørg lige viceværten om råd inden du borer, da der kan være indstøbte rør o.l. i betondækket.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (23-09-2009) 

reperation af mrøtelfuger i facade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have udkradset fuger i hele facaden. Vores Murer mener at fuger skal udkradses, og derefter skal hele facaden spules med højtryksrenser (inden fuger fyldes med mørtel).

1. Tager facaden ikke skade af højtryksrensning?
2 Kommer der ikke vand ind i hulmur?


Rasmus, Ringsted (21-09-2009) 
Svar:
1.Højtryksspuling af mursten gavner ihvertfald ikke.
Hvis det kun handler om en almindeligt snavset væg så vil det være bedre at rengøre med murrens + stiv børste + spuling med vandslange.
2. Derimod har det ingen betydning at der kommer vand ind i hulmuren. Det gør der i såfald osse når det regner kraftigt.
Palle Olsen, Hvidovre (21-09-2009) 

Liguster-trim Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Normalt siger man at en ligusterhæk skal have lov til at vokse til ønsket højde før man klipper af højden. Min 1 år gamle hæk er meget ujævn i højden. Hvilken konsekvens har det på lang sigt, hvis jeg klipper den af til ens højde nu hvor den ikke har nået sin slut-højde?.
Karsten, Århus (21-09-2009) 
Svar:
Jeg har tilfældigvis fundet svaret ad anden vej nu, så i behøver ikke at forske mere i sagen!.
Karsten, Århus (21-09-2009) 
Svar:
Det svar kunne jeg godt have brugt :/
Henriette, Ebeltoft (04-08-2013) 

Valg af farvenuance for hvid væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med renovering af vores hus skal vi have valgt farve til de indvendige vægge. Vi har filt på væggene og vil gerne have malet dem i en hvid nuance.

Idet vi samtidig skifter de indvendige døre har vi fundet ud af at standardfarven for disse er NSC S0502-Y, svarende til "kalkhvid". Denne farve er lidt mere gullig end vi havde planlagt til væggene.

Spørgsmålet er så, bør vi vælge samme nuance til væggene, for at dørene ikke skal se snavsede ud ?
Erik, Silkeborg (21-09-2009) 
Svar:
Nej.
For det første fordi dørene og væggene vil have vidt forskelligt glanstrin.
Endvidere vil der optræde såkaldt farveforskydning. Dvs. at den kulør I idag opfatter som "let gullig" vil opfattes anderledes alt efter hvilken nuance i vælger til væggene.

Hos bla. Sadolin kan i hente farveprøver i A4 størrelse. Hent nogle af dem og læg dem ved siden af dørene inden i bestemmer jer.
Pia Holm, Søballe (21-09-2009) 
Svar:
Hvis I vil have hvide vægge, så vælg samme hvide farve som dørene har. Vælger I f.eks råhvid (s0500-n) vil dørene fremstå endnu mere gullig. Hvis I vælger en lys sand vil dørene stå som en hvid kontrast.
M.C.Fredericia, Fredericia (22-09-2009) 
Svar:
Tak for svarene. Jeg kan dog se at der ikke er enighed om man bør vælge samme nuance. Er også klar over at der ikke er nogen facitliste, da der er et spørgsmål om smag og behag. Men er der ikke andre med hvide vægge og døre derhjemme der kan fortælle om deres erfaringer ?
Erik, Silkeborg (22-09-2009) 
Svar:
Hej Erik,

Vi har Swedoors standard hvide døre og de er rigtig nok lidt gule i det ift væggene som er helt hvide. Jeg har ikke lige RAL/NCS koden for væggene her, men det er den samme "standard" hvide farve som alle andre vælger. Jeg har bemærket farveforskellen men i det daglige er det overhovedet ikke noget man lægger mærke til, så hvis NCS S0502-Y svarer til Swedoors farve, så vil jeg male væggene i den hvide nuance.
Jan, Silkeborg (22-09-2009) 
Svar:
Jeg er selv igang med at sætte filt op (jeg er maler), og få det malet helt hvidt.

Vi fik nye døre i for et års tid siden som er færdig malede, men det har så haft det resultat at jeg nu er ved at male døre for de er så gule og snavsede at se på at man tror man kommer ind i et hjem hvor der har været røget i 50 år uden stop. (overdrivelse fremmer forståelsen ;-))

Så kort sagt, ja, vælg den samme farve, der vil stadig være forskel at se da der er forskel på glansen. -Eller vælg at købe dørene ubehandlet, så kan du selv give dem den farve du ønsker.
Tanja, Fredericia (24-09-2009) 

Her vises 1009-1033 indlæg ud af 6126.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »