» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31508.   « Forrige 25       Næste 25 »

Hvor er hpox blevet af? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg savner ham!
Ove, Thy (04-12-2008) 
Svar:
Jeps, den gamle swinger mangler squ herinde. Ok hans svar var måske ikke altid pæne i sproget, men han viste meget, og folk kunne bruge hans svar, hvis man lige så bort fra de (positive mente) spydigheder. Men ja, man mangler ham squ :o)
GDS'er, Sønderborg (05-12-2008) 
Svar:
Ved vi overhovedet om det er en "han"!?.
S., Øger (05-12-2008) 
Svar:
High Pressure Oxygen = hpox, så jeg tror det er som med varm luft ;-)

Sjovt nok tror jeg der er mange delte meninger om stærkt subjektive indslag på debatten(se evt.indslag under "køkken" omkring anonymitet kontra bruger ID på foraet). Personligt svarer jeg mest objektivt, men kan sagtens se det hyggelige i et provokerende subjektivt svar fra skribenter som hpox og andre friske individer.

PS: "Det er gas, og han kan tage det" !
M.Thomsen, Horsens (05-12-2008) 
Svar:
Ja, det er da ham der mangler herinde.

Syntes nok der var et eller andet.

Vi må håbe det bare er julestress der har holdt han væk.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-12-2008) 
Svar:
Han er forsvundet i københavn :-)

Afløb fra sikkedhedsventil på el-vandvarmer. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er indehaver af en bondegård fra 1880. Det varme brugsvand kommer fra en Vølund el-vandvarmer. Afløbet fra beholderens sikkerhedsventil er ført til en spand placeret under vandvarmeren. Dette er lidt uhensigtsmæssigt, idet jeg jo skal huske at tømme spanden for at undgå oversvømmelse i rummet :-)
Jeg vil derfor gerne føre røret gennem muren og ud i det fri - Men jævnfør loven er dette jo ikke muligt eftersom man jo forskriver synligt afløb til frostfrit rum. Jeg har bare ikke noget afløb jeg umiddelbart kan føre det til. Nærmeste afløb er køkkenvasken, hvilket kræver 6-8 meters rørføring og alligevel ikke er et synligt afløb.

Er der nogen som har en lignende installation, hvor man har løst afløbet fra ventilen hensigtsmæssigt?

Svend, Ølgod (26-10-2008)
Svar:
Stik den en prop.

hpox, København V (26-10-2008)

han forbereder sig nok stadig til julen :-); men det er jo ikke sikkert
internettet er "nået ud til kbh.v."?
bb, horsens (05-12-2008) 
Svar:
hpox har ikke taget sin medicin og er blevet indlagt eller han blev træt af dette efterhånden underlødige forum.

Martin, Glostrup (08-12-2008) 


Minimum isolering ved etageadskillelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej - Vi har overtaget et ældre hus med ret lavt til loftet i stueetagen ca. 205 cm.. Loftet hænger nogen stæder, så vi skal have fat i det under alle omstændigheder, så jeg vil høre om der er nogen mulighed for at hæve loftet, evt. med en anden type isolering/loft. Det bestående er profilloft, ca. 150 mm Rockwool A-bats samt spåndplader brugt som gulv på 1. sal. Energimærkningen på huset anbefaler at der bliver efterisoleret på 1. salen, og vi påtænker at gøre dette til foråret. Med hensyn til støjdæmpningen, har jeg en drøm om at lade en del af stueetagen gå helt op i kip, så det er ikke støjen som sådan, der er i focus. Hvad kan vi gøre? og kan vi overhovedet gøre noget? På forhånd tak.
Margit Jessen, Søndersted (04-12-2008) 
Svar:
Spærene og bjælkelaget mellem stueplan og 1.sal bestemmer jo ret præcist etagehøjderne.
M.Thomsen, Horsens (04-12-2008) 
Svar:
Det er ikke sådan lige at løfte et bjælkelag, men I kan fjerne profilbrædderne og isoleringen og lave "synlige bjælker"
Hvis du også fjerner gulvspånpladerne kan du se helt til kip.
Søren S, Skanderborg (04-12-2008) 

rustfri liste til f.eks. kant af fliser ved en brusekabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan fortælle mig, hvor man kan købe sådan nogen rustfrie lister/ afslutninger til f.eks. ved en fliskant indtil en brusekabine eller til hjørner
Merete Larsen, Faaborg (03-12-2008) 
Svar:
Stark - mener listerne hedder Schlüter
giraffen, kbh (04-12-2008) 
Svar:
Jeg har ved et firma : Bygma i Aars købt alu-profiler, men de havde fået dem hjem ved en fejltagelse, så de har dem måske ikke mere !! Prøv at ringe til dem og få evt. navn på listerne. De har telf. 98621122
Jens Kr. Nielsen, Ertebølle (10-12-2008) 

maling af trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal male et trægulv i et køkken hvor der også før har været malet. Fugerne er ret ujævne i bredden og mange steder er de gået i stykker og blevet suget op med støvsuger. Jeg har derfor tænkt mig at skrabe fugerne op og fylde dem igen.

Hvordan og med hvad fylder jeg disse fuger igen?

Hvad maler man et gulv i et køkken med?

På forhånd tak
Johnny Knudsen
Johnny Sand Knudsen, Amager (03-12-2008) 
Svar:
Jeg går ud fra at du har et gammelt plankegulv. Er du sikker på at de ikke bare er blevet fyldt med skidt gennem mange år f.eks. når gulvvask har efterladt lidt beskidt i fugerne der så er tørret ind? Det har jeg set før og jeg havde det selv i min lejlighed. Jeg kradsede fugerne op og lod dem derefter være.
ML, Kbh Ø (04-12-2008) 

strøer gøres døde? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en lektieopgave hvor der står i at strøerne skal gøres døde, det handler om at lægge trægulv i en nybyggeri. Er der en der ved hvad det betyder at gøre strøer døde?
Carolin, Varde (03-12-2008) 
Svar:
En god strø er en død strø.
Che Gevara, Sydamerika (03-12-2008) 
Svar:
Har aldrig hørt det udtryk før.
Måske mener de at fiksere dem, det gøres ved at skure en liste eller bræt på tværs af strøerne, så de fikseres fast mellem væggene, og holder den indbyrdes afstand.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (03-12-2008) 
Svar:
I nutiden bruger man udelukkende laminerede strøer i nybyggeri, men det
kan man vel også kalde "at gøre strøerne døde"? :-). Jeg går ikke udfra at
opgaven lyder på et idrætsgulv.


bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Har aldrig hørt det udtryk før.
Det må være en tryk- eller stavefejl.
Mon ikke der skulle stå: "...at strøerne skal males røde"

Ha-ha & ha.
Julemanden, Hamselv (03-12-2008) 
Svar:
Skrid din klaphat! "julemand"

begrebet forekommer heri

http://www.hfb.dk

det har sikkert noget med lyd at gøre.

Det undrer mig lidt, at "Træinformation" (Tidligere TOP) på et nyligt
afholdt seminar/tema-dag, om netop trægulve, ikke overhovedet nævnte
noget som helst om dette begreb? Det vil jeg da lige kontakte dem om!

Det er da vigtigt at håndværkerne er klar på de enkelte punkter i et
sådant tilsynsskema.


bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Det var dog en slem arrogant og storsnudet tiltaleform du anvender derhenne i Horsens. Og så i den søde juletid.
Du aner jo overhovedet ikke hvad udtrykket betyder, vel bb.
Find ud af det først inden du klaphatter nogen som helst.

Julemanden, Ikke Horsens (03-12-2008) 
Svar:
Var det dig der lagde ud med dette?

>En god strø er en død strø.
Che Gevara, Sydamerika (03-12-2008)<

og ville måske have stavet det "Che Guevara"

http://www.1960erne.dk

og derefter kopierer du første linie fra næste indlæg.

>Har aldrig hørt det udtryk før.<

og kommer så med noget fuldstændig irrelavant sludder

>Det må være en tryk- eller stavefejl.
Mon ikke der skulle stå: "...at strøerne skal males røde<

Ha-ha & ha.

Julemanden, Hamselv (03-12-2008)

For øvrigt siger "Julemanden" Ho, ho, :-)

Defination på klaphat? her:

http://da.wikipedia.org

det kan du jo så tolke, som du vil :-)

Kom med et konkret svar til spørgeren i stedet for !!














bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Men det er jo dig der påstår at kende svaret bb.
Hulemanden, Stambordet 17 Eydes (04-12-2008) 
Svar:
Når man udlægger strøer, må der ikke forefindes "klang" i træet, når man slår på det med en hammer. Kan forekomme hvis træet er defekt, underlaget ikke er rettet af under strøen eller forkert afretning.
birthe berg, stevns (04-12-2008) 
Svar:
Det kan vel ikke være det snit man lægger over mellemunderstøttelser.
HCJ, Odense (04-12-2008) 
Svar:
Til julemanden og BB:

http://www.videnskab.dk


Tommy, Terndrup (04-12-2008) 
Svar:
Jamen du har da til dels ret, Tommy.

Jeg bliver bare "hamrene irriteret" over så åbentlyse dumme kommentarer,
til et givet spørgsmål, jvf. mit tidligere svar.

F.eks. "En god strø er en død strø." Hva´fa.... er det for et svar?

Men ok, hvis det er standarden så fint med mig!




bb, horsens (04-12-2008) 
Svar:
Du har slet ikke ret Tommy.

Der vil altid ske en udvikling i sproget, og hermed ordvalget, som nogle kan lide og andre ikke.
Der findes ikke rigtigt og forkert sprogbrug. Der findes det sprog der tales/anvendes. Som man kan lide eller ej.

Derfor er en artikel fra en tilfældig sprogforsker ikke særlig interessant.

Nå, men vi kan vel dårligt lukke sagen endnu, sålænge ingen har fortalt hvad en død strø er!!!
Hjulemanden, Beringsøen (04-12-2008) 

Skuffeskinner til Uno Form Køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et Uno Form køkken fra midt 1990'erne, hvor skuffeskinnerne er uden softluk. Meget irriterende, så vi vil gerne have nye skuffeskinner. Men nu viser det sig, at der ikke findes originale beslag med softluk (og helt udtræk), som passer til lige vores skuffer. Kan andre skuffeskinner bruges til Uno Form og hvor kan de i givet fald købes? Og er der butikker, som har alt inden for skuffeskinner...?

Mange hilsner
Andreas
Andreas, Lyngby (02-12-2008) 
Svar:
Hej Andreas. Af ren og skær nysgerrighed prøvede jeg lige at kontakte Mark hos Uno-form i Esbjerg. Han var meget sikker på, at man da kunne sætte skinne fra de skuffer man leverer nu direkte over på dine elksisterende skuffer - og derved få fuldudtræk og softluk. Mark`s råd var, at tage din skuffe med ind til din nærmeste unoform-forhandler og sammenligne dimensioner med de skuffer som leveres som stadard pt. Som jeg hørte det er skinnerne jo blot skruet fast på skufferne hvorfor løsningen skulle være lige til at gå til såfremt din skuffe og de skuffer man levere pt er af samme størrelse. Skuffeskinner kan købes som løsdel hos Unoform.
Med venlig hilsen
Preben Kjær, Ribe/Esbjerg (03-12-2008) 
Svar:
Hej Preben

Tak for svaret. Desværre duer det ikke med de nye skinner, da skuffen ikke er lavet til dem (de er håndlavede) - så spørgsmålet er, om der er nogen "universal" skinner, som kan passe på alle skuffer?

Mange hilsner
Andreas

Andreas, Lyngby (05-12-2008) 
Svar:
Prøv at kontakt dem her

http://www.blum.com

blum leverer beslag til stort set alle køkkenfabrikanter.

Ellers prøv at kontakte ham her

http://www.le-coc.dk

han er måske lidt speciel, men ofte kan han "hekse" :-)
bb, horsens (05-12-2008) 
Svar:
Softluk pumper kan du købe i Ikea i posevis. De monteres ganske enkelt i et frit hul i korpus, ud for skuffeanslaget. De koster ikke en hat, men du må så se bort fra fuldt udtræk. Nu ER dit køkken jo også renoveringsklart - med 10-12 år på bagen.
Go'' jul!
gunna quistbo, karlslunde (07-12-2008) 

Reklamer på køkkenDEBATTEN Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kære køkken-forum. Kiggede tilfældigt ind i denne klumme, og undrer mig over de mange henvisninger til diverse firmasider.
Det er altså et DEBATforum for GDS-folk, og ikke et arbejdsformidlingsforum det her.
Hvis der i alle indlæg var et link til et "tilfældigt" firma eller et godt produkt der lige præcist passer til spørgerens oplæg forsvinder debatten og fagligheden altså...
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
Hej Thomsen, Horsens....jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med dit indlæg.
Jeg er selv en af dem som smider en www-adresse på - og kan da på ingen måde se fagligheden forsvinder af den grund.
Tag nu eksempeltvis indlægget nedenfor omhandlende hvide højglansbordplader- her efterlyses leverandører til dette produkt. Jeg skrev at alle forhandlere med adgang til DFI/geisler havde mulighed for at levere dette...og i kraft af, at jeg selv driver køkkenforretning tillod jeg mig at henvise til min egen hjemmeside for eventuel yderligere fremtidig kommunikation omkring emnet. Louise`s problem er løst og bordpladerne leveres via min butik lige om lidt...hvor mangler fagligheden henne ?...tit og ofte er det jo OGSÅ os i branchen der kan bidrage med faglighed - har meget svært ved at se hvorfor du mener vi ikke må komme med vores indspark til debatterne hvis vi har løsningen liggende lige til højrefoden.
Jeg vælger at tro på, at såvel mine som andre professionelles råd og vejledning har hjulpet en del menneskers problemer til livs...har i hvert tilfælde selv fået mit geografiske område for samhandel udvidet en del bla. grundet byggeri.dk, og fornemmer ikke jeg har trådt nogen over tæerne ved at sælge dem de produkter de efterlyser - men hører da gerne din kommentar såfremt jeg må have misforstået hvad det egentligt var du skrev.
www.evald-puggaard.dk

Preben Kjær, Ribe/Esbjerg (03-12-2008) 
Svar:
Fint at hjælpe med sine svar, og i princippet også fint nok at du vælger at stå frem via et diskret firmalink. Det respekterer jeg.
Jeg synes dog ikke det er fint direkte at tilbyde hjælp for så er det jo at preje kunder direkte. Det er ufint overfor andre producenter/leverandører der (måske?) har en bedre løsning ? Debatten dør lidt, hvis du kan se det.

Tænk dig hvis vi alle gjorde det... Så blev det jo én stor gang konkurrence og kundekamp, og fokus flyttes fra den egentlige debat.
Vi har haft denne drøftelse før i andre debatklummer, og der var konklusionen at det nok var smartest at lade være med direkte at opfordre til egne interesser/firmaer.

Min erfaring på de andre debat-foraer er at næsten alle undlader at skrive links til egne interesser, men udelukkende linker til faktiske producenter og leverandører af det der drøftes. Altså ganske uvildigt, hvis du forstår. For ingen producent kan med rette sige at alle produkter/løsninger løses bedst hos lige præcist ham selv... Vel?

Men måske det blot er mig der ikke forstår mig på køkkenbranchen, men det var måske muligt at du selv kunne linke til andre (bedre) leverandører af et givent produkt end lige netop præcist dit eget firma?

M.Thomsen, Horsens (03-12-2008) 
Svar:
Jeg synes ikke det er noget problem at man optræder som potentiel sælger herinde. Det afgørende for mig er at man ligesom Preben skilter tydeligt med hvem man er. Problemet er for mig mere at dette debatforum er så amatøragtigt opbygget at der ikke er styr på hvem det er som skriver herinde.

Det mest oplagte vil være at man ligesom hos proff. fora har en bruger ID hvor man under ansvar indestår for sin profil. I denne profil kan man så angive sin rolle hvad enten det er privatperson, forhandler, rådgiver osv. Så kan alle forholde sig til de svar man får.

Vi skal pase på med ikke at udelukke grupper fra denne debat. Det er jo netop mængden af folk samlet på et sted der gør det værdifuldt fordi sandsynligheden for at få mange svar samt kvalificerede svar fra forsekllige udgangsvinkler så er størst.

Men med de 5 års erfaring jeg har med dette forum har det desværre nok lange udsigter da det ikke virker som om ejerne har nogle ambitioner overhovedet...
Jan, Danmark (03-12-2008) 
Svar:
I princippet enig, undtaget at der skal sælges egne produkter via henvisninger til egne interesser... Men ikke mere om det, det er jo bare min holdning til foraet.
Det med bruger ID har jo både fordele og ulemper tror jeg. Spørgeren/læseren kan hænge dem der svarer op rent juridisk. Tænk lige på det, inden der sættes link til ens eget firma i et svar. Der kan også komme injurielov ind i debatten, når man selv fremhæver sine egne framragende kvaliteter og herved nedgør konkurenternes produkter/løsninger/meninger.
Alene det faktum vil betyde en meget kedelig debat tror jeg. Det vil måske ende som på andre ekspertpanel-debatter med 1 spørgsmål og 1 kedeligt svar?
M.Thomsen, Horsens (04-12-2008) 
Svar:
M.Thomsen, du har tildels ret. Jeg tror dog ikke, man kan drages juridisk til
ansvar, med mindre der foreligger et køber-/sælgerforhold på kontrakt.

Injurier? måske, men så er mange læserbreve i dagspressen også uhyggelig injurene.

Debatten ER blevet kedelig, alle de der , citat "dumsmarte bemærkninger" citat slut, fremmer absolut ikke foraet´s berettigelse!

Det er muligt, jeg nogle gange reagere "forkert" på de platheder, der som
oftest indleder en svarrunde, men ha´ mig undskyldt, jeg er ikke pædagog.

Jeg er vant til at forholde mig objektivt til den givne situation, og handler
herudfra.

Taberne her er spørgerne, som står med et konkrekt problem.





bb, horsens (04-12-2008) 
Svar:
Jeg tror da at falske og/eller forkerte oplysninger i et forum som dette, vil kunne danne grundlag for ansvarspålæggelse - på lige fod med de unge mennesker der lægger mobning/injurier på facebook for deres folkeskolelærere og/eller skolekammerater. Den går jo ikke, vel?
Men nok om det. Jeg er også selv mest til de objektive svar, men fakta er jo at de kulørte indslag fra forskellige provokerende skribenter liver foraet op - positivt og desværre også meget ofte negativt. Det giver jeg dig ret i.

Mit indlæg var også mere det fakta at jeg ikke synes det er iorden at preje kunder via et forum som dette, for så ryger objektiviteten og uvildigheden ud af debatten lige med det samme.
At man skriver afsender på sine indlæg er 100% iorden, og det respekterer jeg at nogle vælger at gøre.
M.Thomsen, Horsens (05-12-2008) 
Svar:
Der er et ord som i verdenshistorien måske aldrig har været mere relevant end i disse internet-tider: "kildekritik".
Det gælder også for indlægsskrivere, som er nødt til at tænke på om læseren opfatter et indlæg som troværdigt/brugbart.
Kildekritikudøvelse gør alting mere besværligt, men er desværre uundværligt.
Masserafgylle, Pånettet (05-12-2008) 
Svar:
Dette forum har nok udlevet sig selv? desværre! Der er alt for meget plat
både i spørgsmål og svar, så.. farvel og tak, ingen mistet, intet tabt! God Jul osv.
bb, horsens (05-12-2008) 

Børma A2 termostatbatteri indstilling af temperatur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal montere temperaturvælgeren på et Børma A2 lux termostatbatteri. Hvor dan skal håndtaget monteres, dvs. hvordan skal den indvendige del placeres temperaturmæssigt i forhold til den ydre del af håndtaget med skoldningssikringen?

Dan, Århus (02-12-2008) 
Svar:
Hvis ikke du ved det, går jeg ud fra at du ikke er fagmand. Pas på din forsikring ikke nægter at betale evt. vandskade.
Ole, Slangerup (10-12-2008) 

Efterisolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået isolering mit gamle loft - fjernet lerindskud og lagt ny 300mm isolering - i 2 lag !.
Problemet er at den såkaldte autoriserede Isolatør har lagt samlingerne på batts'ne lige over hinanden og IKKE forskudt som leverandøren anbefaler.
Kan jeg forlange at han lægger batts'ne om således at samlinger er forskudt for derigennem at undgå kuldebrodannelse ??
Er man ikke som autoriseret Isolatør forpligtet til at følge de anbefalinger producenter angiver ??
Jeppe Müller, Brønshøj (02-12-2008) 
Svar:
Du kan godt forlange arbejdet udført korrekt.
Og korrekt udført arbejde er såvidt muligt med forskudte samlinger over lagene for at minimere kuldebro-risikoen.
Hvorvidt han så vil efterkomme dit krav er så en anden sag, men hvis han er aut.rockwool-isolatør kan du evt. gå gennem Rockwool og hvis han er aut. papiruldsisolatør gå gennem papiruldsfabrikanten.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
Hej

Jeg håber ikke du har betalt endnu, da du så har muligheden for at holde pengene tilbage indtil arbejdet er udført korrekt.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-12-2008) 
Svar:
Tak for jeres hidtidige svar :-)
Jeg har ikke betalt endnu, da han yderligere er trådt ned igennem mit pudsede loft ved et uheld og der kører en forsikringssag på dette. Dette er selvfølgelig det der kan ske ved et hændeligt uheld, men alene hér koster det mig 2500 i selvrisiko ( som han dog kommer til at betale for )Der har ikke været nogen problemer med ham ang. dette.
Problemet med samlingerne på mit isolerede loft er vel at der fra Isover ikke er andet et anbefalinger...det er måske ikke en betingelse/ktav for korrekt udførelse ?? På den anden side på man vel formode at en autoriseret følger producentens anbefalinger ??
Men kan jeg bruge det i "retten" ??

mvh
Jeppe

Jeppe Müller, Brønshøj (03-12-2008) 
Svar:
Det er vel hans forsikring som skal dække det ?
t, homas (03-12-2008) 

Garanti på afløb ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle,
Hvor længe gives der normalt garanti på et afløb? Vi havde en skade på et vandrør i gulvet for nogle år siden, og i den forbindelse fik vi nyt gulv inkl. afløb.

Der har været mange problemer med at afløbet stopper til, og jeg overvejer at få lavet en kamera undersøgelse, idet jeg mistænker, at der er bagfald på afløbet fra bruseren.
Hansen, København (02-12-2008) 
Svar:
Der behøver du ikke kamara for, hæld mælk i så kan du se om der er tilbageløb, da mælk er tykere ind vand..
Nasser, Røv (02-12-2008) 
Svar:
Ok, bliver nok nødt til at sende fruen til købmanden efter en halv kærne, har kun skummetmælk i isskabet, og det er nok lige tyndt nok.

Hvad med spørgsmålet om garantien, hvis nu kærnemælken ikke synker ?
Meyer Rist-Hansen, København (02-12-2008) 
Svar:
Garantien er udløbet efter "nogle år"

Men du kan jo forsøge dig hos den kloakmester som udførte arbejdet. Hvis det er et lokalt firma som har et ry at tænke på er der jo en - lille - chance.


Jens K, Svendstrup (02-12-2008) 
Svar:
Tak for svaret, badeværelset blev lavet i juni 2003 - så det er lidt over 5 år siden.
Hansen, Kbh (02-12-2008) 
Svar:
Såfremt din aut. kloakmester ikke har udført arbejdet i henhold til DS 432 norm for afløbsinstallationer som han skal, hæfter han for livstid

sa, odense (03-12-2008) 
Svar:
ikke hvis det er lavet efter AB92 så er det vist 5år
Peter, Århus (03-12-2008) 
Svar:
AB92 er fuldstændig ligegyldig hvis ikke det er lavet i henhold til DS432
sa, odense (03-12-2008) 
Svar:
Det da rigtigt, sa-odense, at kloakmesteren hæfter. "Måske"

Nu fremgår den oprindelige konstruktion jo heller ikke af dette spørgsmål, så
er det lidt svært at give et konkret svar. Hvis det er i et støbt terrændæk, ja så kan det være en fejl fra kloakmester.

Er det derimod i en etage-ejendom med træbjælkelag, så er det jo ikke sikkert
det er hans fejl. Det fremgår jo ikke, hvordan renoveringen er udført, og under hvilke forudsætninger? Det er jo ikke kloakmesterens opgave at dimensionere underlaget, vel?




bb, horsens (03-12-2008) 

Nedhængt loft??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis afstanden mellem det nye og det gamle loft således overstiger 40mm, er der tale om et nedhængt loft, og der bliver stillet krav om hindring af brandspredning i hulrummet samt loftsbeklædningens brandsikkerhed.

Er der tale om et nedhængt loft, hvis man fjerner det gamle loft mellem stue og 1. sal - påforer 45 mm trælister,isolerer med 45 mm rockwool og opsætter nyt profilbræddeloft?

Med venlig hilsen
CL
Claus Larsen, Årre (02-12-2008) 
Svar:
Næ, så er det blot et forsænket efterisoleret loft. Du skal dog stadig have el-udtag flyttet ned af elektrikeren.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
Hej

Jeg er enig med M. Thomsen, da jeg går ud fra at der er tale om et alm. parcelhus.

Der må være max 40 mm hulrum bag en 13 mm gipsplade, og max 25 mm hulrum bag en 15 /16 mm rustikbeklædning, for at disse beklædninger opfylder brandkravene til klasse 2 beklædning.

Der er mange der glemmer dette, også i nybyggede huse, og det giver store problemer efterfølgende, når disse fejlmonteringer fanges i en kontrol.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-12-2008) 
Svar:
I mit 2 år gamle hus er der ca. 38 mm (2 stk 3/4" ikkehøvlet) over rustikbrædderne (i øvrigt bygget efter reglerne som de var i 2005). Kan jeg få noget som helst positivt ud af at brokke mig til byggefirmaet, som har stået for alt?. Kan jeg komme i en knibe ved en evt. forsikrings-sag, eller hvad er det for nogle problemer der kan opstå ved en kontrol.?
M.P., Århus (03-12-2008) 
Svar:
Der er tilsyneladende udført en såkaldt krydsforskalling, og det er altså
ikke lovligt, når det gælder underlag for 15mm profilbrædder, med mindre
hulrummet er udfyldt med isolering. Jeg ser ofte løsningen projekteret,
endda fra anerkendte arkitekter!! og de burde da vide bedre!.

Du KAN i værste fald miste erstatning, f.eks i forbindelse med en brand, og
det efterfølgende konstateres at kravene ikke er opfyldt.

Ved et evt. hussalg, vil du min. få en K-3, men det ved orla fra danskbygnings-
undersøgelse- meget mere om.






bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Det lyder sgu ikke godt. Der må jo være en mening med de max 25mm, og dermed bor jeg så i et nyt hus med forhøjet brand(sprednings)-risiko, og en K3 der truer, FINT!.
Hvis man ser bort fra den fysiske risiko, er der et økonomisk ansvar, som kun kan ligge hos byggefirmaet. Udsigten til nedtagning af 150 m2 loft osv. er ikke tiltalende. Men hvis jeg tager fat i sagen, og det ender med en slags forlig uden lovliggørelse, så har jeg jo offentliggjort at jeg ved der er noget galt, og bliver vel så "medskyldig" set med forsikringsbriller.
Hvad pokker gør jeg?. Og hvad har andre gjort i samme situation?.
M.P., Århus (04-12-2008) 
Svar:
Der er mange huse, hvor konstruktionen er ligedan, og det skyldes i bund og
grund uvidenhed! Oprindeligt måtte der slet ikke være hulrum bag 15mm profil-
brædder, men brandprøver har vist, at max. 25mm uventileret hulrum ikke
betyder noget, såfremt profileringskravene er opfyldt. (Det profilerede
areal må max. udgøre 125% af den plane flade, incl. evt. afspændingsspor
på bagsiden af brædderne, og ingen steder må tykkelsen være under 9 mm, vederlaget i fér/not samlingen skal også være min. 9 mm)

Summa summarum, der er rent faktisk ikke ret mange profilbræddelofter, der
i yderste konsekvens overholder kravene til kl. 2 beklædning.

bb, horsens (04-12-2008) 
Svar:
Ok.
Er der nogen der ved om jeg får en K3 i en tilstandsrapport? (hvis det bliver opdaget, hvilket det vel typisk ikke gør).
Er der nogen der kender til besvær i en konkret forsikringssag med ovenstående problem?.
M.P., Århus (05-12-2008) 
Svar:
Konstruktionen bliver jo ikke mere lovlig af, om det bliver opdaget eller ej?

Du skriver at byggefirmaet har stået for alt. Det tolker jeg, som at pågældende
firma har været total-entreprenør på projektet, og dermed har udarbejdet myndighedsprojekt og detailprojekt incl. ingeniør, indhentet byggetilladelse, samt har opført byggeriet? eller hvad? Hvis det er tilfældet, så har firmaet
et problem!






bb, horsens (05-12-2008) 
Svar:
Hej

Fejlen med for meget hulrum bag rustikbrædder/gips blive sikkert udført p.g.a. uvidenhed i mange tilfælde, men uvidenhed fritager jo som bekendt ingen for ansvar.

Man kan så undre sig over, hvorfor der møder så få håndværkere/teknikere op på diverse kurser/møder hvor der oplyses om disse ting.

Hvis jeg bliver bedt om at lave en bygningsgennemgang på et nyt hus, er det jo jo noget af det første jeg kontrollerer, ligesom den manglende fastgørelse af murede gavle til spærkonstruktionen, forsænkning af badeværelsesgulvet, vådrumssikring bag badekar/spa og fald på gulv herunder.
Vi mennesker er jo sådan indrettet, at vi umiddelbart vælger den nemme løsning først, men selvfølgelig går man jo mere i dybden senere.

Fejlen med for meget hulrum bag rustikbrædder/gips vil sjældent blive konstateret i forbindelse med udarbejdelsen af en tilstandsrapport, da den bygningssagkyndige ikke må løfte på isoleringen (det er så et destruktivt indgreb i konstruktonerne), men det må jo så være en sag for ejerskiftforsikringen.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (06-12-2008) 
Svar:
Til bb: Ja, byggefirmaet har været totalentreprenør på projektet, med alt hvad det indebærer.
Og nej, det bliver jo ikke lovligt af at være uopdaget. Det jeg frygter er processen med nedtagning af lister + loft + dampspærre + 2 lag brædder + div. el-dåser + udluftningskanaler, hertil kommer glasuldsstøv overalt, diskussionen om skrammer på vægge og karme, reetablering af det hele, og manglende omhu fordi de selv skal betale gildet. Alt sammen i et beboet hus!.
Og det lyder jo som om de fleste huse med listelofter har samme fejl, eller måske har lofterne vendt parallelt med spærene, dvs. ”forkert” (og det kunne så også blive byggefirmaets løsning til mig hvis jeg insisterer på lovliggørelse).
Jeg er stærk modstander af at man negligerer krav fordi det er rationelt, men i dette tilfælde er jeg nødt til at tænke praktisk.
Hvis jeg vælger ikke at sige noget til nogen, så sender jeg aben videre til næste ejer af huset, og byggefirmaet har ikke leveret mig det jeg har betalt for, og de fortsætter med at lave ulovlige lofter. Super!.

Til DBU: Ved du hvad er der gjort efterfølgende i de tilfælde hvor du har noteret denne type fejl?.
M.P., Århus (08-12-2008) 

alger på mur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et læmur der vender mod syd i vandskuret indfarvet mørtel (hvid).
Huset er 3 år gammel og allerede første vinter blev det grønt.
Vi har givet det algerens med rygsprøjte, men det vender tilbage igen år efter år...og det ser frygtelig ud. Der optræder også sorte streger.
Kan der gøres noget.
Jette, Svendborg (02-12-2008) 
Svar:
Er murens top dækket af noget som har udhæng/drypnæse?
L.Ø., Bevand (02-12-2008) 
Svar:
Ja der er lagt en skiferplade, men der er ikke meget udhæng, faktisk ingenting.
Jette Laursen, Svendborg (02-12-2008) 
Svar:
Du kan også vælge at kalke muren hvert år eller hvert andet år.
Det er ikke et stort arbejde på en læmur, og koster ikke ret meget i materialer, og den vil således altid fremstå pæn og vedligeholdt.
Algeproblemer kan opstå uanset hvor meget udhæng der er på topdækningen.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
...nemlig ja, men de bliver alt andet lige mindre hvis der er et udhæng. De sorte streger starter sikkert lige under skifferpladen!.
Jeg har i øvrigt ikke nogen nemmere løsning på problemet.
L.Ø., Bevand (03-12-2008) 

behandling af indendørs murstensvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg er igang med at renovere en væg, og jeg kan se der bag noget "puds" er en murstensvæg. Jeg kunne godt tænke mig at fjerne alt pudset og beholde murstensvæggen synlig. Men hvordan skal man behandle sådan en? skal den vaskes? osv? jeg er meget ny til den slags, så jeg vil gerne have det forklaret trin for trin i detaljer, hvis muligt.
Min plan er at male murstensvæggen hvid.
Håber på at i kan hjælpe

på forhånd tak
Tarik B, København (02-12-2008) 
Svar:
Du risikerer at muren ikke er udført ret pænt mht. forbandter/fuger/stentyper når den som nu står oppudset.
Hvis den dog står flot når du har fjernet pudsen, skal du afrense og eftergå alle mørtelfugerne så muren får den tekstur du ønsker.
Herefter kan du evt. behandle den med natriumsilikat (kaldes også vandglas) og evt. male den eller lade den stå rå.
Du kan også vælge at tyndpudse den.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 

Isolering af hulmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kære ekspert panel.
For nylig bestilte vi tilbud osv. på indblæsning af flamingo kugler i hulmuren i vores hus fra 1926. Efter firmaets kontrol af vores mure fik vi at vide at det godt kunne lade sig gøre og vi accepterede tilbudet på arbejdet. Firmaet oplyser på deres hjemmeside at når de først har kontrolleret murene så har de de ansvaret for at det kan lade sig gøre at indblæse isoleringsmateriale. Da arbejdet så skal udføres oplyser isolatøren, at der er gammel isoleringsmateriale (indblæst Rockwool) i murerne og at det derfor ikke kan betale sig at isolere fordi han ikke kan få flamingokugler til at fordele sig ordentlig. Han isolerer dog 8 m2 langs soklen (8 meter hen langs soklen og 1 m op). Har kommer så spørgsmålet: Har det overhovedet nogen effekt at isolere en del af muren?? Firmaet påstår, at det har en god effekt og at de derfor har ret til udstede faktura til os. Der er selvfølgelig et startgebyr på sådan et arbejde og vi føler at de ved at isolere en lille del af muren har opnået at kunne sende faktura på dette og derved få dækket deres udgifter.
Jakobsen, Sdr. Omme (01-12-2008) 
Svar:
Ummidelbart er det en helt urimelig behandling I har fået.
Firmaet bør have store røde øre.
Hvad siger firmaet til at de kke opdagede den eksisterende gamle hulmursisolering?
Men rent juridisk slipper du nok ikke for at betale fordi du har accepteret isolatørens forslag om at indblæse de 8m2.
Du bør kun betale en forholdsmæssig del af startgebyrer, (anstillingsomkostningerne)

Søren Frederiksen, Randers (01-12-2008) 
Svar:
Det er altid noget skidt når folk ikke har forstand på hvad de laver, først det har altid en god effekt at efterisolere en hulmur uanset hvor lille et areal der er tale om! men knolden burde vide at i 9 ud af 10 tilfælde er det gamle isolering sunket/sat sig og det er i den øverste del af muren hvor man har det største varmetab! samt under vinduer. så han kunne bare have brugt tiden på at isolere der, givet dig et fradrag i prisen. så var i begge blevet tilfredse.
Niels L, Valby (01-12-2008) 

Pudsning indvendig murstensmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har overtaget et hus hvor væggene indvendig er pudsede op og derefter malede hvide. Pudsningen er udført så murstene kan anes/ses igennem pudsningen.
(er det filtsning så?)
Dog er der efterladt en væg hvor de oprindelige røde mursten står tilbage.
Jeg ønsker nu at pudse denne væg op så den kommer til at ligen resten.
Det er mursten med en del "mønstre" i, dvs. de er ujævne.
Mine spørgsmål er så:
- Er det en opgave der er til at lave for en GDS mand, jeg har ikke tidligere prøvet det før.
- Hvilken teknik skal bruges
- Hvilke materialer skal bruges
- Evt. en god vejledning et sted?
Andreas Carus, Århus (01-12-2008) 
Svar:
Ja det er rigtigt GDS-arbejde, så bare se at komme igang ;-)
Køb nogle sække med færdigblandet mørtel til tyndpuds.
Køb et stålbræt, et filtsebræt(evt. flere forskellige typer), en murerspand, en spandske og evt. et røreværk til en boremaskine til at blande mørtlen i spanden.
Fyld evt. tilbagetrukne fuger ud med murermørtel og afmonter fodlister/dørgerichter mv. Udføres nogle dage før pudsningen for at fortsat svind er minimeret.
Arbejdsmetoden står oftest på posen med mørtel, men kort fortalt skal du gøre følgende:
Rør mørtlen op i spanden og lad den trække lidt.
Forvand murværket let med en kalkkost 5 min. før mørtlen skal påføres, det sikrer at mørtlen ikke tører for hurtigt ud og senere krakelerer.
Kom mørtel på stålbrættet og træk det på muren nedefra og op. Sørg for at laget bliver rimeligt jævnt i tykkelsen og at du kommer ud i alle hjørner.
Når laget er påført skal der filtses/vandskures/sækkeskures så overfladen kommer til at ligne dine øvrige vægge.
Hertil kan du anvende det filtsebræt der passer bedst og giver den rigtige overflade.

PS: Husk at dække ordentligt af på gulvet med kraftig pap/plast og evt. malerfilt inden du starter op, for det sviner en del på gulvet.
M.Thomsen, Horsens (01-12-2008) 
Svar:
Tak - det lyder som om det er til at gå til.
Det jeg var i tvivl om, var også om det er til at få murstenene til at stå frem som på de andre vægge.
Mvh.
Andreas
Andreas, Århus (01-12-2008) 

Gulve radon ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det korrekt at man ikke skal bruge radon spærre i nordsjælland, nærmere området ved Tibirke og Tisvildleje. Jeg har fået at vide at det er nødvendigt på denne side af Roskilde.
F. Hansen, fr.værk (01-12-2008) 
Svar:
Nej det er ikke rigtigt. Hvor har du hørt det?

Se evt. kort over Danmark med radonrisikofordeling:

http://www.bolius.dk
M.Thomsen, Horsens (01-12-2008) 
Svar:
Det var den entrepnør der skal støbe mit gulv.
På det kort du sendte link til, viser at vi ligger i den lave ende.
F. Hansen, fr.værk (01-12-2008) 
Svar:
Rigtigt, men det ændrer ikke på de lovkrav der er omkring konstruktiv radonsikring ifm. nybyggerier i Danmark.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
Det krav gælder vel også ved lægning af nyt gulv
F.Hansen, Fr.værk (02-12-2008) 
Svar:
Lovens regler gælder for nybyggerier og større renoveringsarbejder. Lige præcist hvor grænsen går før der er tale om reparationsarbejde/vedligehold er en gråzone.
Umiddelbart er det op til dig selv om der skal radonisoleres. Umiddelbart vil jeg mene det skulle være nemt og billigt at udføre langs fundamenterne og langs indervægsfundamenterne hvis du alligevel har brudt det hele op og skal til at støbe påny. Men modsat er der nok ikke den store risiko hvor du bor...

M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 

Arbejdsløn for lagt mursten 10 kr? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan det passe at prisen i arbejdsløn for at få lagt en mursten er 10 kr? Jeg skal til at bygge et hus med 40000 sten. I det tilbud jeg har fået kan det måske se ud som om mørtel er med, men ellers ikke noget. Over halvdelen afstenene skal være indendørs sten som skal vandskures bagefter og det koster ekstra.
Thomas Hansen, Århus (30-11-2008) 
Svar:
Går ud fra at det er excl. moms. Omfatter det også isolering? Er det facademur indvendigt?
Det må være i overkanten.
Det er noget med et 3-mands sjak i ca. 8 uger - og det er for lang tid.
Gert Kruuse, Hørning (30-11-2008) 
Svar:
Altså:
Hvordan har mureren givet tilbud, hvis der ikke er en arbejdsbesrivelse og en omfangsbeskrivelse af hvad han skal levere?
Og hvordan har du regnet dig frem til de 40.000 sten? Hvis det er m2-mur du har divideret med arealet 1 sten dækker, bliver tallet jo misvisende.
Der er jo halve og kvarte sten der skal knækkes, murbindere og isolering der skal monteres, murpap og afvandingspap samt stillads op og ned, murede false omkring døre/vinduer/porte samt murede hjørner. Alt sammen noget der influerer meget på den samlede pris.
M.Thomsen, Horsens (01-12-2008) 
Svar:
Hej

Det lyder rimeligt med 10 kr. pr. sten. Jeg vil endda tro at det er uden sten !. Mht. vandskuring (eller filsning ?) er det ikk meget billigere end facade !.

hilsen en murer
murer, ,. (01-12-2008) 
Svar:
Jeg gik ud fra at det var excl. sten. og mener stadigvæk at det er i overkanten.
Koster en ind&udvendig mursten ikke ca. en 4 krone seddel?

Og rolig nu. Måske findes der nogle tegninger og beskrivelser. Og en rutineret muremester kan sagtens overskue et projekt på 40000 sten.
Ingen grund til at bruge tid på at regne på pillerierne når slutprisen alligevel ender på 400.000,00 kr.
Gert Kruuse, Hørning (01-12-2008) 
Svar:
Nu fremgår det jo ikke af dit spørgsmål, hvordan opgaven er udbudt?

Står du selv for leverancen af murstenene, med det ansvar mht. materialekontrol
etc. det medfører? Isolering/bindere/pap/cement etc. hvem leverer det?

Du skriver at "det ser ud som der er mørtel med" det bør da helt klart fremgå
af tilbudet, hvad der er indeholdt.

I et projekt af den størrelsesorden, bør der være tilknyttet en rådgiver.










bb, horsens (01-12-2008) 
Svar:
Nu er der helt sikkert lokale forhold der også spiller ind på prisen. Men du bør da som minimum få ét tilbud mere. Og hvis du ikke ved præcis hvad det første tilbud dækker, har du ikke været god nok til at specificere hvad det er du vil have en pris på. Dækker prisen også stillads, skurvogn, oprydning osv. Der er MANGE ting der skal være styr på for at man kan sammenligne priser fra flere håndværkere.

Nu har der jo igennem et par år været forskel på hvad en specifik entreprise koster - og hvad den er værd. Det skal forståes sådan at det som en håndværker i 2004 kunne få eks. 500.000kr for, kunne han i 2007 måske få 700.000kr for. Og det vel at mærke uden at han/hun selv har haft ekstra udgifter for de 200.000kr.

Uanset hvad ville en oplagt julegave være "den private bygherre" - Der står der rigtig mange gode ting angående det at man selv skal styre et byggeri.....
Michael, Silkeborg (03-12-2008) 
Svar:
Netop, Michael Silkeborg, lokale forhold spiller meget ind i prisen.

Men igen, hvis ikke udbyder 100% kan formulere udbudet, så hjælper
den "Private bygherre" ikke ret meget. Et projekt af den størrelses-
orden, jeg kan fornemme udfra spørgsmålet, omfatter betydeligt mere
end 40000 mursten. Her vil det være gode penge at gi´ ud til uvildig
rådgiver, som i samråd med bygherren opstiller krav/ønsker til den projekterende, samt medvirker til den endelige udformning af udbuds-
materiale, gennemgang af tilbud, kontraktforhandling etc.



bb, horsens (03-12-2008) 

Lugt fra faldstamme-udluftning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
På vores tagterrasse har vi "fornøjelsen" af dunsten fra naboejendommens faldstamme.

Findes der en form for luftfilter eller trykudligner, som kan monteres på faldstammen, så vi undgår lugtgener?

Vi ønsker os noget, som kan monteres for enden af røret, da det nok ikke er realistisk at få monteret noget i de enkelte lejligheder.
K.J. Andersen, København (30-11-2008) 
Svar:
Hvem har så "fornøjelsen" af dunsten fra Jeres faldstammeudluftning?


?, ? (30-11-2008) 
Svar:
Forstår ikke helt, hvordan det uddybende spørgsmål er relevant ... men vi er 1-2 etager højere end alle naboerne, så vores faldstammer burde ikke genere nogen. Det er ikke et spørgsmål om at klage over naboens faldstamme, men om at mindske de gener, der nu en gang er - for vores egen regning vel at mærke. Men kan det overhovedet lade sig gøre?
K.J. Andersen, København (30-11-2008) 
Svar:
Umiddelbart vil jeg mene, der skal monteres en vakuum-ventil på faldstamme-
udluftningen, den gør at der kun kan trækkes luft ind i afløbssystemet, og
derved hindrer lugt-udslip. I er nødt til at forhøre jer ved den lokale
bygningsmyndighed, om I må gøre det.

bb, horsens (30-11-2008) 
Svar:
ja der findes muligheder.

man kan få sådan en lugtting til at sætte ned i røret øverst oppe.
de bruges normalt ved udluftninge ved bundfældningstanke. da der ikke altid er mulighed for at sætte dem uden at de genere. især om sommeren.

navnet på dem kan jeg selvfølgelig ikke huske, men det burde din lokale kloakmester eller vvs kunne hjælpe dig med.

måske kan en vakuum-ventil hjælpe jer. men ellers forhør jeg hos den lokale vvsére da det alligevel er ham der skal montere delen.
j.s kloakmesteren, Vejen (30-11-2008) 
Svar:
efter lidt søgen, hedder den aktiv kulfilter.
og den skulle kunne holde i 2 år inden kulet skal skiftes
kloakmesteren j.s., Vejen (30-11-2008) 
Svar:
Mange tak for tipsene.

VVS-mesteren mener ikke, vi kan bruge en vakuumventil, da der er risiko for overtryk i kloakken ved kraftigt regnvejr. Og så vil lugten boble op gennem naboens vandlåse. Uha!

Han har aldrig hørt om et aktivt kulfilter til faldstammer – og jeg kan ikke rigtig finde noget om det på nettet. Er der nogen steder, man kan finde flere oplysninger om disse filtre?
K.J. Andersen, København (01-12-2008) 
Svar:
Den kaldes en Vakuumventil, eller en DUCO ventil

http://www.billigvvs.dk
smeden, århus (01-12-2008) 
Svar:

VVS nummer: 173915050
Leveringstid: 2 dage
Beskrivelse

Durgo Vacuum-ventil. Kan bruges til både 50 og 75 mm.
set hos billigvvs men vvsnummeret kan sikkert findes hos mange andre.
smeden, århus (01-12-2008) 
Svar:
aktivt kulfiltre kan købes ved BD.
brøderne dahl, hele danmark (01-12-2008) 
Svar:
His du vil have et aktivt kulfilter så søg på Kulfilter septiktank - koster ca. 800,-
folmer, aabenraa (03-12-2008) 

sternkant Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
inddækning af sternkant på garage med fladt tag, sternkanten er ca. 40cm. høj.
kan den inddækkes med en farvet ( sort) stålplade, så jeg kan undgå at male.
lb odense
Leif Bek, Odense (30-11-2008) 
Svar:
Det kan den. Måske med sort sink, som jeg har set anvendt til formålet.
Men det er nok langt billigere at male en gang hver 10ende år
Kjeld Nielson, Egtved (30-11-2008) 
Svar:
Sort zink er utroligt dyrt , ville nok forhører mig hos profil metal ang. en stålplade først.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-11-2008) 
Svar:
Hvad med at bruge en cementfiberplade istedet. Den er til at købe for penge, og holder mange år uden at skulle males.
M.Thomsen, Horsens (30-11-2008) 

Våde isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kære Ekspert Panel,

Jeg bor i en ejerlejlighed fra 1930 og mit badeværelse er fra 1970erne. Det er mindre 3,25 m2 . Der er sprunget et vandrør i gulvet, hvilet betyder at gulvet bliver prorøst. Der er ingen tvivl om, at gulvet skal tages af, men skal fliserne på væggen ligeledes tages af for at sikre våde isoleringen? Er der nogle regler omkring, at lejligheder fra 1992 og ældre ikke behøver våde isolering på væggene?
Lars Lærke, København SV (29-11-2008) 
Svar:
Man må da håbe du bor i kælderen. Våde-isolering? hva´fanden er det?
??, ?? (29-11-2008) 
Svar:
Det du nok mener er vådrumsmembran.
Jeg tror ikke at det er nødvendigt eller lovbestemt at der skal etableres membran på væggene. Måske de nederste 10cm af væggen.
Kloge Kaj, Brønderslev (29-11-2008) 
Svar:
Gør det eller lad være, du bestemmer selv. Ingen vil kontrollere arbejdet da der ikke er tale om funktionsændringer men udelukkende en mindre reperation.
Du må reparere vandrøret efter de regler der gjaldt da det blev bygget, og uden at skulle ombygge hele badeværelset.
Vælger du dog at totalrenovere dit baderum, skal du udføre det efter de nyeste normer. Alt andet ville da også være dumt, for det koster altså ikke ret meget mere at lave det ordentligt. Hvorfor dog spare de par plovmænd på en spand vådrumsmembran og nogle flanger?
Et lille baderum som dit regnes for vådzone overalt, også på vægge helt op til loftet.
M.Thomsen, Horsens (30-11-2008) 

Renovering af fladt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa. Vi skal ha lagt nyt fladt tag på vores hus. Jeg har læst at nye "flade" skal have en hælding så regnvand osv. kan rende fra. Er der også krav om dette når man lægger et nyt på et "gammelt" hus eller vil man bare skifte tappappet og zink beklædningen. Da det tappap er så meget bedre end i gamle dage??

Tommy, Holstebro (29-11-2008) 
Svar:
La´ endelig være med at lave "hælding" behold vandet ved dig selv, der er ikke
andre krav, end vandet skal føres ned sammen med udluftningen til emhætten
og føres over i afløbet til køkkenvasken, ellers stiger grundvandsstanden
omkring huset, med deraf kommende følgeskader, såsom udskridende ler-underlag og lign. og det vil blive en bekostelig affære!!

Gammeldags tagpap var så viseligt indrettet at det kunne suge op til
25 ltr vand pr m2, afhængig af den relative luftfugtighed på målingstidspunktet. Hvis du vil være helt sikker, så brug Rhien-zink.
inge, nøren (29-11-2008) 
Svar:
Kravet om minimumsfald på 1:40 gælder kun nye tage.
Du har ret i at moderne "tagpap" er af langt bedre kvalitet end tidligere og hvis tagfirmaet vil give garanti er sagen i vinke.
Du bør absolut overveje et gedigent lag isolering inden du lægger pappet ud.
Frank jensen, Lystrup (29-11-2008) 
Svar:
Må det være tilladt at spørge Frank. Hvad skal det tykke lag isolering du anbefaler gavne. Er det for at det nye tagpap ikke skal fryse ?????????
Per M., 2950 Vedbæk (30-11-2008) 
Svar:
Lige netop.
Frossen tagpap nedbrydes ca. 100 x så hurtigt af UV-stråling - som
pap over +8 gr. (Det er moderne tagpappers indhold af undergærede natriumhydroxidftalaioner, der nødvendig gør afdækningen)

Og så er der lige en lille tillægsgevinst. Der opnås en væsentlig varmebesparelse ved at opbygge et "varmt" tag.
Det opbygges af halvhårdt mineraluld således at det anbefalede fald på 1:40 opnås. Ligeledes indblæses granulat over eksistereb isolering.
Frank Jensen, Lystrup (30-11-2008) 
Svar:
Altså det med varmebesparelsen kan jeg godt forstå.

Men pappen fryser da lige så meget , hvis ikke mere ved at der isoleres endnu mere op mod det, for så er der jo kun solen tilbage at smelte evt. is og sne der ligger på taget.

Der vil bare komme en endnu højere stern , som måske ikke altid er så heldig, hvis det er muligt ville en efterisolering da være at fortrække indvendigt mod taget.

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-11-2008) 
Svar:
Nedbrydningen sker fra undersiden, så isolering nedenfra er ok. Det er jo netop de undergærede natriumhydroxidftalaioner der er problemet.

Iøvrigt kan du jo bare lade være med at isolere helt ud til sternkanten.
Frank Jensen, Lystrup (30-11-2008) 
Svar:
Nåe, Frank Jensen, der er nok en der efterligner hva´:-)

"Propyether-naftalinoxid"


,,, . (30-11-2008) 
Svar:
Mit indlæg var vel nærmest en vittighed, som skulle få Frank til at tænke sig om og at Koluda næsten hopper med på vognen, er da helt uforståeligt.
Et flat tag består indefra af en loftsbeklædning, alukraft, ca. 10 cm. isolering og en gang vindtæt pap. Derefter er der mindst 10 cm. udluftning og så kommer tagbrædderne med tagpap ovenpå.
Man kan lægge 100 cm. isolering over eller under tagpappen - det isolerer da ingenting.
Per M., 2950 Vedbæk (30-11-2008) 
Svar:
Det er jo beklageligt at så mange ikke ved hvad et varmt tag er.

Se her, og i særdeleshed skitse 3b; http://www.icopal.dk
Frank Jensen, Lystrup (01-12-2008) 
Svar:
Godt Frank. Hvis du mener spørgerens tag er af betonplader, så har du selvfølgelig ret - på med ekstra isolering. Jeg har nu aldrig set gamle almindelige enfamilieshuse med betondæk, det brugte man da kun på fabrikker og lign.
Hvis tagopbygningen er, som jeg tror (og jeg selv har) vil det da være unyttigt med isolering over tagbrædderne.
Per M., 2950 Vedbæk (01-12-2008) 
Svar:
Nej, jeg tror ej, Per M.

Derimod tror jeg at du skal kikke på Skitse 3b endnu engang.
Jeg tror osse at du bør læse lidt mere om varme tage generelt.
Jeg tror endvidere at hvis du kke tror på hvad jeg fortæller, så er det fint med mig.
Og endelig tror jeg at jeg har besluttet at ønske dig glædelig jul - hvis vi ikke snakkes ved inden da. :o)
Frank Jensen, Lystrup (01-12-2008) 

Gipsplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er der forskel på de billige plader i silvan 120x240 til 50kr i forhold til de stark plader 120x240 til 120 kr pladen, er det noget med de ikke er godkent dem fra silvan, men hvad er de ikke godkendt til, jeg skal til at beklæde min 1,sal både sider til kip og indervægge, håber der nogle her der ved lidt om det, på forhåndtak..
carsten, Karlslunde (29-11-2008) 
Svar:
Det bero´er jo helt på, hvilke krav der stilles til konstruktionen, hvilket
materiale der vælges. Det vil være for omfattende at beskrive reglementerne
her. Mht. til gips så læs på producenternes web-site.

www.gyproc.dk

http://www.knaufdanogips.dk

Ellers her
http://www.ebst.dk

bb, horsens (29-11-2008) 
Svar:
Det har jeg læst,og det var heller ikke hvad jeg spurgte om, der står jo ikke hvad der er foreskel på silvan plader den billige og den dyre fra stark. Det er en ny 1.sal så det skal bare være efter byg.reg.
carsten, Karlslunde (29-11-2008) 
Svar:
Det må silvan da vide ?
t, homas (29-11-2008) 
Svar:
Nej, det ved de ikke noget om, selvom de render rundt med "Rygmærker" (Rådgiver)


bb, horsens (29-11-2008) 
Svar:
Såvidt jeg ved handler Silvan kun med Knauf Danogips plader og derfor er de henrivende ligeglade med discountpladerne.
Men hvis du skal bruge til en hel overetage indhenter du tilbud hos f.eks Stark på plader, isolering regler og hele svineriet, så kommer priserne ned på Silvan niveau.
Med hensyn til godkendelser har det med brandmodstandsevne at gøre.
Såfremt gipspladerne skal indgå i en konstruktion hvortil der stilles brandkrav, skal de være godkendte dertil. Din konstruktion skal være BD30 og derfor skal pladerne være godkendte til formålet.
Der er f.eks ikke brandkrav til en skillevæg.
Det skal siges at nogle af discountpladerne også er "brandkonstruktionsgodkendte"
Ovenstående er i nogen grad efter hukommelsen og der tages forbehold for fejl og mangler samt promille.
Gunnar Carlsen, Skævinge (29-11-2008) 
Svar:
Nej det er rigtigt de ved ikke en skid i silvan, de er der bare for at sige til kunder "ligger det ikke derhenne har vi det ikke"
Árghhhhh
Peter, Stævns (30-11-2008) 
Svar:
Man må godt bruge GDS-gips på skråvægge etc.

Det eneste sted man IKKE må bruge GDS-gips er, hvor der kræves MK-godkendelse
af konstruktionen. F.eks. vådrum, lejlighedsskel, bærende skillevægge/etagedæk,
hvortil der stille BS-krav.

En BD-30 konstruktion kræver kun fastholdt isolering + 1 lag klasse 2 beklædning, og det overholder GDS´en fint, i lighed med f.eks. profilbrædder.

At GDS-pladen så er væsentligt ringere mht. fiberindhold, tolerancer, kartonoverflade etc., er jo så en anden snak.!:-)




bb, horsens (30-11-2008) 
Svar:
Jamen der er da gode "GDS-plader" allevegne, som absolut ikke koster 120kr/plade. Led og man skal finde !
Der findes Danogips 120 eller 90x240 plader i fin fin kvalitet til priser der er omkring 50kr/plade. Set hos f.eks. Jem&Fix...
120 brede plader er GDS-plader da håndværkere af arbejdsmiljøhensyn ikke bruger disse, men er gået over til de lettere 90ér plader.
M.Thomsen, Horsens (30-11-2008) 
Svar:
Har fundet ud af at de er godkendt klasse 1, det står der i deres nye tilbudsavis, det må man regne med og det er Knauf Danogips
Peter, Karlslunde (01-12-2008) 
Svar:
Nej - Og Ja.
Hvis det er en Knauf mærket 13 GDS-1 er den ikke godkendt til konstruktioner hvortil der kræves MK-godkendelse.

Men det kan jo også være ligegyldigt for din loftetage kræver ikke MK-godkendelse.
Alt ifølge bb''s udlægning af teksten.
Se her; http://byggesystemer.knaufdanogips.dk
Bent Yding, Kragballe (02-12-2008) 

Pæreskift af G9 pærer til armatur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står for at skulle skifte en sådan G9 pære, og de skruer der sidder på siden af porcelæns-"foden" er løsnet helt, men alligevel kan jeg ikke trække den gamle pære ud !
Skal jeg spise mere rugbrød eller er der en fidus jeg ikke har lært ?

Peter Rosenberg, Espergærde (29-11-2008) 
Svar:
det er kun glaskolben der er pæren, porcelænet er en del af lampen.
B.C., Aars (29-11-2008) 
Svar:
Jamen, så er vi så langt og tak for det.
Nu har jeg så skruet soklen fast igen, men tilbage står så spørgsmålet:
- Hvor mange kræfter skal man forvente at lægge i, for at trække pæren ud af soklen ?
Den sidder altså meget fast, og jeg er bange for at knække lampeskærmen af glas. Kan lige få 2 fingre ned om pæren og jo, jeg har prøvet at vrikke den lidt for at se om den løsnes, men uden held. Det er som om at de 2 bøjler (som jeg ved der må være, fordi jeg har extrapære) hænger fast i noget.
Imens, spiser jeg så lidt mere rugbrød ;-)

Den "svagelige"
Peter Rosenberg, Espergærde (01-12-2008) 
Svar:
Normalt skal det være muligt, at trække pæren ud med to fingre. Du kan forsøge at afmontere skærmen for at få bedre adgang.Det sker ofte med halogen, på grund af de høje temperaturer, at kontaktfladerne oxyderer, og derfor kan benene svejse fast i soklen.
B.C., Aars (02-12-2008) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et gammelt stråtægt hus fra 1920 med hulmur uden bindingsværk
i ca 1970 blevder blæst legasten (ærter) ind i alle hulmure er den isolering ok idag
niels nielsen, præstø (29-11-2008) 
Svar:
Nej, isoleringen lever ikke op til nutidige krav, og det ville det
hellere gøre med indblæst rockwool/polystyrenkugler etc.

Jeg vil tro hulrummet max. er 70mm (sandsynligvis mindre), og det vil
fyldt ud med leca gi´ en u-værdi på ca. 0,9-1,0, hvis ikke der er sket sammen-
synkninger (kan konstateres ved termo-fotografering), det tilsvarende tal
for mineraluld/polystyren vil gi´en u-værdi ca. 0,6-0,7, såvidt jeg husker.

Tallene må tages med et vist forbehold, idet jeg skal søge i mine gamle
arkiver, for at finde de nøjagtige værdier.

Det må jo så bero på en økonomisk vurdering om, hvorvidt du vil udskifte
hulmursisoleringen (det kan godt lade sig gøre), eller om det ikke er
mere rentabelt at sætte ind andre steder? F.eks omkring tæthedsplanet
ved og i døre/vinduer/loft. Eller, hvis forholdende tillader det, opsætte
en forsatsvæg indvendig.
bb, horsens (29-11-2008) 

belastnings tabel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der har en belastningstabel for limtræsbjælker og h-jern.
det ville være godt hvis man vidste minumums kravene.
lasse frøding, københavn (29-11-2008) 
Svar:
En vejledende dimensioneringstabel for limtræ
finder du her

http://www.lilleheden.dk


bb, horsens (29-11-2008) 
Svar:
rigtig mange tak
lase frøding, københavn (29-11-2008) 
Svar:
Selv tak, lasse. Husk du må kun opfatte tabelerne som retningsvisene, idet
eksemplerne er forudsat specifikke forhold!

Konkrete forhold kræver en ingeniørberegning :-) God week-end.
bb, horsens (29-11-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31508.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »