» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31309.   « Forrige 25       Næste 25 »

måleinstrument cat IV (4) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer..

Har i nogen erfaringer med et godt måleinstrument cat IV.
må gerne være multimeter, behøves ikke.
Har lidt forkærlighed til fluke.. men nogle forskellige forslag ville være godt.
Martin Olszak, Aasiaat (10-11-2008) 
Svar:
Hvad skal du måle?
Jakob Steinaa, Hvidovre (10-11-2008) 
Svar:
Spænding, Støm. Det vil være det primære
Martin Olszak, Aasiaat (11-11-2008) 
Svar:
Elma har også nogle rigtig gode kat-IV instrumenter.
XX, XX (11-11-2008) 
Svar:
Nu skriver du ikke noget om hvilke spændinger og strømme du vil måle - men til hverdags brug synes jeg at Flukes T5 er det ypperligste instrument jeg nogensinde har haft i hånden.
Jakob Steinaa, Hvidovre (11-11-2008) 


Loft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et nyt hus, i denne forbindelse har jeg følgende spørgsmål. Carport & udhus, der skal loftet males hvidt.Hvis det viser sig at entrepenøren maler underbeklædningen. Ville man kalde det et loft? Vi forstår at når der tales om loft, er det noget af en del af et hus der kan udskiftes. Uden at man piller hele taget ned eller hvad?
John Møller Jensen, 6990 Ulfborg (10-11-2008) 
Svar:
Prøv lige igen.
Er maleren kommet for skade at male udhænget, (i stedet for loftet inde i carporten/udhuset)?
Spørger Jeg, Så Om (10-11-2008) 
Svar:
Jeg prøver igen. I vores garage og udhus der vil maleren male loftet. Hvad er et loft? Er det et der er monteret efter at tag er lagt på. Eller maler man bare underbeklædningen? - og kalder det et loft
John Møller Jensen, ulfborg (10-11-2008) 
Svar:
Altså.
1. Undersiden af en tagbeklædning er ikke et loft som sådan. I bygningsmæssig forstand.
2. Underbeklædning er ikke et loft, men normalt noget beklædning, f.eks. brædder, opsat på undersiden af tagudhænget.
3. Loftet i en carport er udført af en beklædning, f.eks. brædder, som IKKE kaldes underbeklædning.
Det er nok ikke sådan helt konsekvent hvad en sådan beklædning kaldes.
På en overdækning/(tag over) af en terrasse kaldes det stadigvæk underbeklædning.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det er din maler vil og ikke vil - male. Men du skal skelnes mellem underbeklædning og loftbeklædning. Og der må være en maler-beskrivelse et sted. Hvad står der?
Om ikke andet så må forfatteren til denne vide hvad der skal males hvor.

Spørger J, Så Om (10-11-2008) 

Lysdæmpning af kompaktrør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa. Nogle der har et forslag til at dæmpe lyset på mine væglamper. Da 18W i sokkel 2g11 er det mindste man kan få ser jeg ingen anden udvej end at dæmpe det.
Steffen, Glostrup (10-11-2008) 
Svar:
For at man kan dæmpe lysrør, skal armaturet være forsynet med en HF-forsats beregnet til dæmpning
B.C., Aars (10-11-2008) 
Svar:
Næmmeste og billigste løsning er at købe en ny lampe. En HF-spole koster kassen.
Henrik, KBH S (11-11-2008) 

Arbejdsforhold Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle

Vi har fået nye naboer som er i gang med et kæmpe renoveringsprojekt.
Til dette projekt har de hyret et norsk firma der benytter polsk arbejdskraft.
De bor i skurvogn på grunden og arbejder alle ugens dage fra omkring kl 7.00 om morgenen til kl. 20-21 om aftenen.
Mit spørgsmål går derfor på om dette kan være tilladt.
Måske er der er nogle generelle regler for det eller skal jeg kontakte min egen kommune for at få svar? (Aalborg Kommune)

På forhånd tak for jeres indspark...
Christensen, Aalborg (10-11-2008) 
Svar:
1. Ja det er tilladt at få nye naboer
2. Ja det er tilladt at hyre et norsk firma med polsk arb.kraft, sålænge ansætteslesforhold er godkendt af de faglige instanser.
3. Ja de må godt på i en skurvogn på grunden, sålænge AT''s bekendtgørelse (lov)omkring indretning af byggepladser er overholdt.
4. Ja de må godt arbejde fra 7 til 21, for så kan de jo sove 10 timer...Og de skal nok ikke have røde bøffer og rødvin til aftensmad eller omlægge realkreditlånet på skurvognen.

Mit råd er at du kontakter det lokale Arbejdstilsynskontor, og høre om de kender til byggepladsen - og evt. om de kunne have interesse i at checke stedet.

M.Thomsen, Horsens (10-11-2008) 
Svar:
... så er du jo også sikker på, at det er slut - på forhånd - med naboskabet.
Hvorfor dælen går du ikke nysgerrig over med en sixpack og får en mannesnak????
gunna quistbo, karlslunde (11-11-2008) 
Svar:
Jeg taler desværre ikke polsk!
Christensen, Aalborg (12-11-2008) 
Svar:
En sixpack rydder alle sprogproblemer af vejen, Christensen, Aalborg.
Carlsberg er naturligvis bedst. og gæt selv hvad en "sixpack" mon hedder på polsk.

Gunnar Hansen, Grindsted (13-11-2008) 
Svar:
Hehe - ja jo, øl er godt i mange situationer.
Jeg kan nu heller ikke lige gennemskue hvad spørgeren undrer/bekymrer sig over, derfor mit lidt "udvandede" svar...

Men "skål i skuret" - og god week-end !
M.Thomsen, Horsens (14-11-2008) 

omfangsdræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har fået et firma til at lave dræn og isolering rundt om vores kældre men er i tvivl om de har gjort det rigtig.
De har ikke behandlet vægen med noget, kun lagt dræn ned og nøddesten rundet om. Så har de sat sundolitt plader op hvor filten vender ind mod muren og så har de sat en vandnæse på.
Er dette helt forkert eller er det godt?
mvh en forvirret husejer
anne lorentzen



anne lorentzen, odense (10-11-2008) 
Svar:
du kan se anvisning hos Sundolitt
http://www.sundolitt.dk

her er angivet at filt og riller skal vende væk fra væggen - ud mod jorden
ts, esbjerg (10-11-2008) 
Svar:
Ifølge Sundolitt skal det isoleringen monteres på på denne måde:
http://www.sundolitt.dk
(Så hvis filten vender indad mod væggen er det nok forkert)
M.h.t. behandling af væggen:
1. I har ikke bestildt en behandling, derfor har I Ikke fået en.
2. Entreprenøren burde have oplyst jer om muligheden og evt. nødvendigheden af en sådan.


Frank Sunds, Greve (10-11-2008) 
Svar:
tak for jeres svar.
har først efter det er blevet lavet set inde på sundolitts hjemmeside. Men det er bare rigtig svært at lave det om nu hvor det er lavet forkert :o(
og nej han oplyste mig ikke om nødvendigheden af en behandling inden han satte pladerne op :o( øv øv
mvh anne lorentzen
anne lorentzen, annekir@hotmail.com (11-11-2008) 
Svar:
Hvis han ikke engang vidste (eller kunne regne ud) hvordan sundolitt-pladerne skal vende, så er der helt sikkert flere ting han ikke ved omkring den opgavetype, herunder ting vedrørende evt. behandling af væggen/soklen.
Irriteret, Pådinevegne (11-11-2008) 
Svar:
Der er det at sige til det: At nu der er lavet dræn og isolering er der jo intet vandtryk på væggen. Og den manglende behandling er af mindre betydning.
Og det samme gælder for filten, og dermed de lodrette drænriller.
Prøv at skrive eller ringe eller maile til Sundolitt om den sag.

Men dit spørgsmål er karakteristisk her på stedet.

At være kunde, husejer og bygherre kræver altså at man tager et vist ansvar når fremmede entreprenører skal udføre en opgave på parcellen. Simpelthen.

Når du køber ny bil ringer du jo ikke bare til den nærmeste forhandler og bestiller en ”bil med fire døre og stor bagklap, max 200.000 kr., og den skal være rød” Mænd gør ikke, i hvert fald.

Frank Sunds, Greve (11-11-2008) 

Vandpan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus hvor der i stuen er vandpan. da vi skal til at bygge om, vil vi gerne fortsætte med dette system, men kan det stadigvæk fåes.
P. Christensen, Køge (10-11-2008) 
Svar:
Først Google, derefter www.wanpan.dk
Lun, Htoo (10-11-2008) 
Svar:
ud med wanpan og i med wamefordelingsplader til vandbårent guldvarme.
wanpan er et helvede at fixe på hvis det er af ældre dato :)
en makker og jeg var ude og fixe det i et hus af ældre dato. da vi skyllede igennem for at ændre til rumfølerståring røg samlingerne på stribe og vi brugte urimeligt lang tid på at skære nyt gevind og samle overgangene.

hvis du alligevel skal til at bygge om og skal have gulvet op?!
så ville jeg smide fordelingsplader i... men det er selvfølgelig bare et forslag
Daniel Andersen, Uvelse (16-11-2008) 
Svar:
Når man som Daniel og hans kollega åbentbart ikke ved hvad de har med at gøre - ligesom de vvs''ere vi desværre havde besøg af - skal du ikke vægte deres svar.
Vi har haft det i 15 år og det eneste problem var da de ignorante vvs''ere ifbm fjernvarmeinstallation ignorede alle strengventiler og lukkede al vand ud af systemet. Ved blandede installationer (kobber, jern, aluminium) er det meget vigtigt, at vandet indeholder en passende mængde kobber inhibitor. Udskyldning af wanpan giver derfor ingen mening. Hvis samlinger ikke holder tæt (bør selvfølgelig være trykprøvet efter installation) er det dårligt vvs-arbejde - ikke wanpan.

Jørgen Halland, Brønshøj (05-12-2008) 
Svar:
Tak for svarene, jeg har indkøbt det som jeg behøver.
P.Christensen, Køge (06-12-2008) 

Sammenbladning af bjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har fjernet et stor udtjent skorsten i mit hus fra 1860, nu er det bare sådan at en af loftbjælkerne hvilede ca. 10cm ind i skorstenen på begge sider og så forbundet med et gennemgående stykke fladjern gennem skorstenen for at forbinde enderne ,nu har jeg brug for at indskyde et stykke bjælke svarende til den fjernede skorstens bredde, stumpen jeg skal sætte ind er ca. 70cm og bliver støttet på midten af en ny halvstens mur.
Er der nogle gode ideer til hvordan man kan gøre det? istemning af fladjern på begge sider af bjælken eller?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
SÅ er vi ovre i gedigent håndværk!! Du skal koble de 2 bjælkeender sammen
med et mellemstykke, sammenføjet til bjælke-enderne med en "fransk lås!"


ps: bliv i samme tråd

bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Et simpelt blad kan gøre det.

(Det er fysisk fuldstændigt umuligt at indsætte et stykke træ med "Fransk Lås" i begge ender. Med mindre du skiller huset ad!!!)
Benny Jensen, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Tak for svar, ja jeg kan godt se at jeg ikke umiddelbart kan bruge fransk lås uden at ihvertfald en af enderne er løs, så jeg bliver nødt til at lave noget knap så elegant. Når bjælken er 6 * 8 tommer så skal bladet vel nærmest være 16 tommer langt, eller er der nogle regler for det?
Klaus, Gelsted (10-11-2008) 
Svar:
Hvis dit tømmer er 8" højt(tykt) skal dybden være 4" og bladets længde skal være En-En-Kvart til 1½ * 6"(bredden). Altså et sted mellem 187,5 og 225 mm. (Ca.naturligvis), ;o). Der bores en bolt igennem, lodret.

Men alt det besvær er jo kun nødvendigt hvid din "Skorstensbjælke" er synlig. Er den skjult brugr du et på lasker/(halvtømmer). Meget nemmere og bedre.
Benny Jensen, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Bjælken er synlig, så jeg laver en sammenbladning med en dybde på 4" og en længde på 8".
Tak for svar
Klaus, Gelsted (11-11-2008) 

Hvorfor kan... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
diverse selv-, om- til- etc. byggere, ikke bruge bare
lige et kort øjebliks fornuft, til lige at sætte sig ind i, hvad
deres problem, egentligt er?

Ligger det i "generne" på GDS´er, at man først søger løsning, NÅR det
er gået galt, (hvad det gør i 95% af tilfældende)!!

Vi er "nogle få", der prøver at komme med løsningsforslag; men
får enten ingen svar, eller også er der en eller anden "bedrevidende",
der nok skal vise sig "klogere"

Lad være med at gøre dette forum til noget "ligegyldigt" :-)?
bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Helt rigtigt BB. Måske burde man indføre at man skrev sin proffesion sammen med sit navn. Mere så spørger kan se hvor svarer har sin viden fra.
Ellers et godt forum hvor man lærer en masse
GDS'er, Sønderborg (10-11-2008) 
Svar:
Jeg tror at der (desværre) er mange der kaster sig ud i opgaver de i virkeligheden ikke magter. Det svære ligger jo i at kende sine begrænsninger!

Mange tror fejlagtigt at der ikke er nogen form for lovgivning eller retningslinier for hvad der kan laves. Jo jo, der er nogle der ved at elektriker og vvs/kloak arbejde er omfattet af en autoritation og derfor ikke noget man bare kaster sig ud i som gør-det-selv-er.

Men det er jo ikke for sjov at man står i lære som maler-tømrer-gartner osv.

Jeg er selv uddannet elektriker, men har ikke arbejdet som sådan, de sidste 20år, så min viden indefor det feldt er måske "lidt" rusten(dog virker nogle af de gamle triks dog stadig). Til gængæld dyrker jeg have rimeligt intest og mener selv at være rimeligt inde i tingene(på nogle områder).
Det største problem er mere alle dem der bare skriver "en morsomhed" eller endnu værre: en direkte forkert oplysning.
Henrik, Taasrtup (10-11-2008) 
Svar:
det er da kun sjovt at høre alle de gds,ers "tåbelige" spørgsmål som åbenbarer deres uintilligens som åbenbarer deres uvidenhed om noget de skulle holde deres fingre fra... sjovt og mere arbejde med at rydde op efter dem,, hæ hæ hæ
knud, ålborg (10-11-2008) 
Svar:
Synes de fleste indlæg er OK, dog rigtigt nok at man ofte selv kunne finde oplysningerne ved lidt søgen på nettet eller spørge hos producenten.
Men husk på at det man har let ved selv, oftest ikke er let for andre.

PS: Bygningskonstruktør af uddannelse.
M.Thomsen, Horsens (10-11-2008) 
Svar:
Eller i det mindste spørge efter en vejledning på trælasten.
Kniber det desværre også gevaldigt med.

Men heldigvis er der nogle der læser med herinde og lærer noget inden de går i gang.

PS: Tømrer af uddannelse.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-11-2008) 
Svar:
Rigtigt Knud, der er et par stykker der absolut ikke skulle gå igang med deres projekt. Derfor er det jo også godt de kan skrive herinde sådan at håndværkerne kan advare dem om de farer de begiver sig ud i.
En af mine top historier er inde for elektriker grp. Han var ved at bygge sommerhus men havde ikke noget strøm så han buggede blot et par kobberrør, monteret kabel på og så ellers hængt dem på luft trådene. Sådan en mand skal jo have afvide hvilken farer han har gang i, hvilket alle så også sagde til ham(historien virker reel nok). Så altså kun godt GDS''er kan skrive herind og få vejlledning eller advarsler.

GDS'er, Sønderborg (11-11-2008) 
Svar:
Det han brugte, GDS-er, var en strømtyv. Primitiv. Han vidste nok godt at det var farligt.
Det problematiske består faktisk i at I ikke forlængst har fået gravet strømforsyningsledningerne ned i jorden, derhenne i Sønderjylland. Det må du gøre noget ved. Så har i osse strøm under kommende orkaner. :o)
Søren Jepsen, Århus (11-11-2008) 

Fjernvarme, differenstemperatur for lav Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit Fjernvarmeforsyningsselskab kræver, at der i gennemsnit/år er en temperatursænkning på 25grC på fjernvarme-returtemperaturen i forhold til fremløbstemperaturen. Hvis ikke bliver man straffet økonomisk på afregningen i forhold til overskridelsen. Sidste afregningsår opnåede vores nybyggede hus kun en differenstemperatur på 23,3grC i gennemsnit - ØV!

Vi har gulvvarme i stueplan og radiatorvarme på 1. sal. Varmt vand produceres i to pladevarmevekslere, der er placeret i en unit med termostater osv. Denne unit hedder: "VX-Unit 2000" fra Danfoss Redan A/S.

Hvad kan jeg gøre for at udnytte temperaturen på fjernvarmevandet bedre?
Peder Clausen, Kolding (09-11-2008) 
Svar:
Der er mange ting man kan gøre men det er ikke GDS arbejde.
Der følgende muligheder:

1. Dine Radiatorventiler kan evt udskiftes til ventiler med mulighed for forindstilling.
2. Din trykdiffrensregulator kan være forkert indstillet.
3 Dine styrerventiler til dine vekslere kan have for små eller for store p-bånd.
4.Der kan være forkert trykfald over din gluvvarmeshunt.

Alle disse ting bør du få en VVS''er til at kigge på og lad være med at pille ved det selv.
Claus, Kbh ø (10-11-2008) 
Svar:
Tak for svaret, Claus. Nå, jeg troede lige, at jeg selv kunne regulere det et sted. Jeg får fat på installatøren - det er jo også en slags garantisag. Tak for hjælpen. Mvh
P. Clausen, Kolding (10-11-2008) 
Svar:
gå ind på danfoss hjemmeside og se om trykdifferens''s indstilling..laver lige et link...den skal som hovedregel holde et differenstryk på 0,1 bar
http://dk.varme.danfoss.com
smeden, århus (10-11-2008) 
Svar:
alternativt så prøv at skrue din gulvvarme lidt ned...det er tit en gulvvarme der står og sender for varmt vand tilbage der er skyld i dårlig afkøling..
smeden, århus (10-11-2008) 
Svar:
Hej smed. Jeg er ikke hjemme før i morgen, og vil da tjekke anlægget og følge dine råd. Hvad er den optimale temperatur for gulvvarme (klinkegulv)? Mvh.
P. Clausen, Kolding (10-11-2008) 
Svar:
Jeg har sådan en unit monteret i mit hus. Og jeg har generelt også svært ved at holde diff. temperaturen på 30 gr. Det går absolut bedst når der er en høj fremløbs temperatur - dvs. over 65gr. Der er dog nogle ting du selv kan checke inden du tilkalder en smed.

1) - Du skal sørge for at din temperatur i radiatorkredsen er "afstemt" udetemperaturen. Der står i manualen hvad den skal være. Mener der står noget med 40gr vand ved 10gr. udendørstemp, 50gr ved 0gr udendørs, 60gr. ved -10 udendørs. Men der kan tilkøbes en udendørs føler som automatisk regulere - Og så burde alt være OK. Denne indstilling er vigtig da den jo køre konstant.

2) - Undersøg hvor varmt dit varme brugsvand er. Det må ikke være over 55gr da veksleren så kan kalke til (iflg. manual). Drej ned på regulatoren indtil du har ca. 50gr. varmt vand. Mål med et digitalt stegetermometer da det er mere præcis at aflæse ifht. det viserinstrument der sidder. På denne regulering kan der virkelig være noget at hente hvis den ikke er justeret korrekt.

3) - Undersøg bypass ventilen. Det er den ventil der hele tiden lukker en lille smule af vandet fra fremløb direkte over i retur. Det skal sikre at der altid er varmt fjernvarmevand fremme ved veksleren til at lave varmt brugsvand. Hvis den står for højt kan du få det problem du har.

Ang. temperaturen til gulvvarme så køre jeg med ca. 32-33 gr i klinkegulve
Michael, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Jeg har nu trimmet lidt på anlægget i løbet af i dag. Fjernvarme-returvandstemperaturen er faldet et par grader. Såvidt jeg kan se, er det returtemperaturen fra radiatorerne, som er den største synder. Jeg er dog tilfredes med resultatet. Tak for hjælpen til jer alle. Mvh.
P. Clausen, Kolding (11-11-2008) 

Sort granit plade i køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en sort granitplade i mit køkken v siden af komfuret, dvs en afsætningsplade. Den er rigtig mat og kedelig at se på, Hvordan kan jeg friske dens udseende op?
Jill Kronborg, Greve (09-11-2008) 
Svar:
Rens den af , og poler den op igen med voks.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-11-2008) 
Svar:
Samt holde op med at benytte den til at stille varme ting på!
Granit er ikke egnet til det formål - du kan risikere den en dag revner pga. varmen.
Smut ud og køb en gryderist!
Køkkenkonsulenten, Kbh (30-11-2008) 

Opbygning af indvendig mur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har erhvervet et gammelt hus fra 1860.
Vi har nu fjernet gulvet i rum på 6M * 6M, det gamle gulv var rådnet op (træ direkte på jord). Vi skal nu have sat en skillerumsvæg op direkte fra jord til loft.
Vi har tænkt at grave ud og sætte to lag fundablokke 50*20*15 og støbe ud imellem blokkene, et lag murpap og så mure op med LECA-blokke 49*19*10 til loft.
Lyder det helt forkert?
Gulvene laves som flydende med flamingo og gulvplanker uden gulvvarme.
Venlig hilsen Klaus




Klaus Madsen, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Det lyder meget rigtigt.
Det afgørende er at jorden er bæredygtig og må gerne være uberørt.
(Det nytter ikke noget at byfgge på gamle gummistøvler ogandet affald, herunder køkkenmøddinger)
Lidt om Leca her: http://www.leca.dk
Lasse Hansen, Skagen (09-11-2008) 
Svar:
Uden at kende forholdende direkte ved dit hus, så vil jeg tro at fundamentet
består af syltsten og ikke andet?

Her skal du være ekstremt varsom med at grave ud, førend du har kontaktet
en sagkyndig på området! (Og det er ikke prisbilligt!); men alternativet
kan snart vise sig, at være dyre!

Der er noget, der tyder på at grundvandsforholdende har ændret sig, siden
trægulvene er rådnet, (hvis det da er det de er?)

Den skillevæg, du ønsker at sææte op, skal den være bærende?


bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Ganske rigtigt, huset står på syltsten og er med bindingsværk mod nord og grundmuret med støbt sokkel mod syd (huset er ikke født sådan, men omlavet med grundmur mod syd i 1932 i stedet for bindingsværk)fodrem mod nord har jeg udskiftet med nyt gammelt fejlfrit bindingsværk og imuret tavlene med den rigtige type mørtel uden cement.
Den mur jeg ønsker at opmure skal stå lige midt i huset med loftbjælkerne på tværs så den er bærende (loftrum er ikke udnyttet).

Huset er blevet bygget om mange gange i dette rum, men ved at jeg har ryddet rummet helt og understøttet bjælkerne med soldater, står rummet klart til at blive opført som det oprindeligt var i 1860. Jeg har dog besluttet mig for ikke at bruge Leca, men istedet mure med rigtige mursten og så pudse bagefter, da muren så bliver som de øvrige mure i huset og mere korrekt i forhold til husets historie synes jeg.

Jeg er klar over at jorden skal være bæredygtig, og må stampe den godt. Men jeg synes alligevel at fundablokke der kun er 150mm brede må påvirke jorden med et meget højt tryk pr. arealenhed....er det en fordel at vælge en bredere blok så der er noget mere at fordele trykket på f.eks 50*20*19 eller er det alligevel at være for forsigtig?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Ganske rigtigt, huset står på syltsten og er med bindingsværk mod nord og grundmuret med støbt sokkel mod syd (huset er ikke født sådan, men omlavet med grundmur mod syd i 1932 i stedet for bindingsværk)fodrem mod nord har jeg udskiftet med nyt gammelt fejlfrit bindingsværk og imuret tavlene med den rigtige type mørtel uden cement.
Den mur jeg ønsker at opmure skal stå lige midt i huset med loftbjælkerne på tværs så den er bærende (loftrum er ikke udnyttet).

Huset er blevet bygget om mange gange i dette rum, men ved at jeg har ryddet rummet helt og understøttet bjælkerne med soldater, står rummet klart til at blive opført som det oprindeligt var i 1860. Jeg har dog besluttet mig for ikke at bruge Leca, men istedet mure med rigtige mursten og så pudse bagefter, da muren så bliver som de øvrige mure i huset og mere korrekt i forhold til husets historie synes jeg.

Jeg er klar over at jorden skal være bæredygtig, og må stampe den godt. Men jeg synes alligevel at fundablokke der kun er 150mm brede må påvirke jorden med et meget højt tryk pr. arealenhed....er det en fordel at vælge en bredere blok så der er noget mere at fordele trykket på f.eks 50*20*19 eller er det alligevel at være for forsigtig?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Problemet er ikke fundamentet til skillevæggen, det behøver såmænd kun være
20x30 cm i profil, såfremt undergrunden er ok.!

Dér, hvor jeg ser udfordringen er, hvor du ønsker at udgrave for isolering
i gulvet, der skal du være varsom med, hvor tæt du kommer på, ISÆR syltstens-fundamentet!!
bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Jeg kommer helt ud til syltstenene, men de er meget store, og jeg kommer slet ikke ned til bunden af dem. Så jeg er egentlig ikke så bekymret for dem, iøvrigt graver jeg kun 25 cm. af fra oversiden af gammelt gulv, jeg ved godt der er noget med at man skal/bør lægge 300mm isolering tyk beton o.s.v. jeg nøjes med at lægge 200mm isolering på et tyndt lag afrettet sand og så gulvbrædderne ovenpå isoleringen svømmende. for netop ikke at skulle grave længere ned end højst nødvendigt af hensyn til syltfunderingen.

Klaus, Gelsted (10-11-2008) 
Svar:
Løsningen er ok, husk bare at polystyrenpladerne skal være min. kval. S-150


bb, horsens (10-11-2008) 
Svar:
Tak for gode svar.
Venlig hilsen Klaus
Klaus, Gelsted (10-11-2008) 

Grundvandssænkning - gør det selv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har nogen i dette forum foretaget grundvandssænkning - gjort det selv?
Mikkel Ibsen, Jyllinge (09-11-2008) 
Svar:
Man kan lave grundvandssænkning, (sædvanligvis middlertidig), i forb. med byggearbejder. ved anvendelse af sugespidsanæg.
Såfremt vandet skal ledes til offentligt afsøbssystem skal sænkningen udføres af en aut. kloakmester.
J. Larsen, Skiby (09-11-2008) 
Svar:
Undersøg lige omkring forsikringsforhold ifm grundvandssænkning inden du går igang.
Hvad hvis du forårsager sætningsrevner hos naboen pga grundvandssænkning?
Jeg mener at hvis det er en vandboring der lukkes/etableres er man i henhold til vandforsyningsloven ikke erstatningspligtig for omkringliggende grundejeres eventuelle følgeskader på fast ejendom. Men hvordan man står som privat iværksætter er måske en anden sag.
M.Thomsen, Horsens (10-11-2008) 
Svar:
Hej Thomsen og Larsen

Tak for jeres svar. Begge noteret. Jeg talte med en entreprenør jeg kender - som ofte er de gode for praktiske løsninger. Hans forslag var at nedgrave afskærende drænslanger og forbinde disse til en pumpebrønd med en almindelig dykpumpe. Bunden af byggegruben kunne så ligeledes få nedgravet dræn der kunne forbindes til en anden pumpebrønd. Prisbilligt - og relativt simpelt. Da vi skal arbejde ude midt på en mark ved vores sommerhus er der ikke de store ricisi ifm. sætningsskader. Men et vigtigt punkt alligevel at tjekke.

M.Ibsen
Mikkel Ibsen, Jyllinge (10-11-2008) 

Min garageport er ikke helt tæt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en stor garageport som er 3m høj og 4,5 m bred, som skydes til siden den er ikke helt tæt i siden, kan man købe gummilister nogen steder eller kan man købe skinner og så lave den om til ledhejseport eller måske vippeport.
Ove, Svendborg (09-11-2008) 
Svar:
At lave den om er dyrere end at købe en ny. Du kan købe løse gummilæber hos Lindab porte. Hav målene parat.
folmer, aabenraa (09-11-2008) 

Radiostyret lys Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Som brandmand hænder det jo ofte at man skal afsted i nattens mulm og mørke! Fik så en ide - men kan det lade sig gøre? Jeg har en alarmmodtager med et unikt nummer. dvs. den har en frekvens og en tonerække der åbner lige præcis MIN modtager. Kan man på en eller anden måde kombinere en radiomodtager (kodet på samme måde som min alarmmodtager) med en kontakt, således at f.eks mit udelys tænder når alarmen kommer??
Glæder mig til at høre gode forslag!!
Jakob Schmidt, Svenstrup (08-11-2008) 
Svar:
Hvorfor gøre tingene simpelt, når de kan kompliceres unødigt.
Køb en lyscensor og nogle meter kabel som tilsluttes udendørsbelysning og censor vendes mod døren.

A. Einstein, Møgeltynder (09-11-2008) 
Svar:
Jo jo....nu brugte jeg udelyset som eksempel, men jeg havde også en snedig ide om at kunne bruge løsningen indendørs;-)Og med al den "fjernstyrede" teknologi der findes idag, så må der vel være en løsning!
Jakob Schmidt, Svenstrup (09-11-2008) 
Svar:
Prøv at spørge ved leverandøren af radioudstyret, måske findes der noget ekstraudstyr er har en relæudgang der kan bruges til at styre lyset.
Hvordan det kan kobles sammen med din installation, afhænger helt af om det er en traditionel installation, kiprelæer, eller IHC.
B.C., Aars (09-11-2008) 

Støttemur i brosten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil opsætte en støttemur i gamle store brosten - 3 lag med brede synlige murede lysegrå fuger, ca. 2 cm brede.
Hvilke blanding skal jeg bruge for at fugerne bliver bedst og ikke revner m.m
Skal jeg bruge andet end sand + cement, eller skal jeg putte lidt lip eller andet i blandingen?
Ole Sørensen, Haderselv (08-11-2008) 
Svar:
cement og strand sand og murecem.
betonblanderen, betonværket. (08-11-2008) 
Svar:
Hvad menes med murecem?
Jørgen, Herning (09-11-2008) 
Svar:
murecem er et produkt til at i blande betonen, gør den mere stiv. så den er nemmere at pudse med, og binder bedre.

mange mure bruger den når de pudser sokkel. og de beton folk jeg kender blander det også i når de sætter lecablokke.
betonblanderen, betonværket. (09-11-2008) 
Svar:
Hvor kan murercem købes? - i almindelige bygemarkeder eller?.

Og som det sidste: Hvad vil være det ideelle blandingsforhold?
Ole, Haderslev (12-11-2008) 

hvilken radiator giver mest varme ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har to radiatorer. Den ene en lavkonvektor med 3 plader. Højde er 21 cm. Længden er 200 cm.
Den anden er en dobbelt plade uden konvektor.70er model. 65 cm høj. længde 250 cm.
Hvad for en af dem giver mest varme.Eller kW ?
Jeg kan jo nemt regne overflade ud.Men jeg ved ikke hvor meget konvektor tæller til overflade.
Håber på svar.
Med venlig hilsen
Hans
Hans Hansen, Esbjerg (08-11-2008) 
Svar:
Find nogle tilsvarende modeller i en webshop. Der står ofte hvad effekt de har,
Michael, Silkeborg (08-11-2008) 
Svar:
pk 1 er lig med pladekonvektor et lags, pk2 er ligmed pladekonvektor 2.. pk 3 er lig med 3 lags og afgiver mest varme fordi at den har mest overflade at afgive varmen af
benny, thy (09-11-2008) 

Vedr. Undertag ( masonitplader ) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
? Findes der en lov om, at man SKAL bruge under tag d.d. når man ligger nyt tag,
? hvis JA: hvor finder jeg så e.v.t denne lov paragraf at der står at der skal bruges undertag, og hvad for en myndighed mener du der bestemmer dette,
? hvis Ja: hvad årstal mener du så, denne lov er trådt i kraft fra,
? hvis Ja: Må håndværkeren så bruge f.eks almindelige hårde masionit plader. JA NEJ
Eller findes der en lov, som siger at pladerne de f.eks. skal være af en godkendt type for at de må bruges,
? Hvorlang leve tid mener du at en almindelig hård plade har, når den bruges f.eks. under et Betontagsten, der er brugt normale klemlister, masser af luft under pladerne, åben loft rum,
lk, Vejle (08-11-2008) 
Svar:
Nej der er ikke lovgivning om, at der SKAL anvendes undertag.

Men der er krav om klimaskærmens tæthed, se her

SBI-216

Stk. 4 Klimaskærmens tæthed.
"Klimaskærmen skal i sin helhed være udført, så der opnås tæthed mod indtrængen af regn og smeltevand fra sne. Til klimaskærmen medregnes her også tagudhæng og lignende bygningsdele.

Klimaskærmen bør endvidere være tæt mod fygesne.

TagTage bør udføres med tilstrækkelig hældning, så regnvand og smeltevand fra sne bortledes på forsvarlig måde. Den nødvendige hældning afhænger af tagdækningen. For flade tage med tagpap eller tagfolie bør taghældningen være større end 1:40 (1,5°). ''Projektering af tage med tagpap og tagfolie'' (Tagpapbranchens Oplysningsråd, 2001) og erfaringsblade fra Byg-Erfa anviser løsninger for udførelse af tage med lav hældning. Flade tage skal i nødvendigt omfang forsynes med nødoverløb til sikring mod skader ved tilstoppede nedløb og lignende.

For rejste tage med anden form for tagdækning, fx teglsten, sikres tætheden ofte ved anvendelse af et undertag. Dansk Undertagsklassifikationsordning (DUKO) [www.duko.dk] anviser relevante løsninger for undertage. Træbranchens oplysningsråd (2007), anviser i TOP-håndbogen TRÆ 54, Undertage, relevante løsninger for træbaserede undertage. Undertagets forventede levetid bør afpasses den forventede levetid af tagbeklædningen.

Skotrender, kip og andre skæringer mellem tagflader, gennemføringer samt inddækninger ved vindskeder, sterne og andre afslutninger af tagflader mod kanter skal udføres, så regnvand og smeltevand bortledes på forsvarlig måde."

Du kan også vælge understrygning af tagstenene.

Almindelig hård masonit er aldeles uegnet til undertag.




bb, horsens (08-11-2008) 
Svar:
hej igen
kan og må man så bruge Baltisk træfiber plader, som en slags underlag. selv tagstenene kræver ikke i sig selv undertag, der er ca 30 graders hældning på tag spærene.
lk, vejle (08-11-2008) 
Svar:
Det eneste tagstensprodukt, der ikke kræver undertag, er da så vidt jeg ved,
B&C Dan-Flock (Nu Monier) Der er til gengæld heller ingen problemer, så længe
anvisningerne er fuldt!!

"Baltisk træfiber" er ikke egnet.

Du må lige ud med, hvad det egentligt er, du ønsker svar på??

bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
bb.
det er en B&C Dan-flok sten der er tale om.
Stark har sagt at Baltisk træfiber plader er ok som undertag,
bb hvad har du af uddannelse i rygsækken ?? til man e.v.t kan trække på ??
mvh
lk, vejle (10-11-2008) 
Svar:
"Stark, sammen bygger vi proffessionelt" Tak skal du ellers ha´:-(

Det er HELT ude hegnet, det de fortæller dig!!

Dan-Flock systemet er jo NETOP udviklet til, at der ikke anvendes undertag.
Trykudligning etc. går jo fløjten.

For at fuldende processen, er der vel også lagt alm. fuglegitter v/tagfod,
og ingen rygningsbånd?

Prøv at lade et stykke almindeligt masonit ligge ude i fugtigt vejr, bare
en halv dag, så skal du se løjer!

Uddannelse? i tidernes morgen vel nok det, der idag hedder bygningskonstruktør.




bb, horsens (10-11-2008) 
Svar:
De masonite plader du tænker på hedder huntonite og er beregnet til undertag


MB, kbh nv (10-11-2008) 
Svar:
Hvis du er ældre end Bygningskonstruktøruddannelsen, så er du da død for længst, bb.
Og dertil er dine svar immervæk for friske!!!

Den Gamle Gartner, Æblerød (10-11-2008) 
Svar:
He he, endnu et guldkorn fra stark.

Bruger du danflock er der ingen grund til undertag, vil du dog alligevel bruge det, så skal der bruges Huntonit undertag hvis det skal være pladeundertag, men lidt spild af penge at købe Danflock hvis man alligevel ligger undertag jo.

NB: Tømrer af uddannelse , og laver mere eller mindre kun tagarbejde...;)
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-11-2008) 
Svar:
Hej

Jeg mener faktisk ikke der må anvendes undertag under Danflock tagsten.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (11-11-2008) 
Svar:
Hej

Jeg mener faktisk ikke der må anvendes undertag under Danflock tagsten.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (11-11-2008) 

behandling af fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har fået lagt nogle lyse travertin fliser , købt i Bauhaus,som viser sig at være utrolig upraktiske. De er grove i overfladen og tager imod ALT !
er der noget man kan smøre på dem / dække dem med så de bliver nemmere at holde?
Hilsen Bente
Bente Schmidt, 8800 Viborg (08-11-2008) 
Svar:
pergo
folmer, aabenraa (08-11-2008) 
Svar:
Fliserne skal jo vedligeholdes.
Søg på Gooogle på "trevertin Vedligeholdelse" så kommer der massevis af sider.
Start her: http://www.odsherred-fliser.dk
De kan vist også pudses jævne med en rystepudser, fliserne.
Gianluca Travertino, Svogerslev (08-11-2008) 
Svar:
Fliserne skal aldeles ikke slibes - det er stort set umuligt og noget vrøvl. Du kan derimod overfladebehandle dem bl.a. med voks, som kan købes i byggemarkedet.
Thomas, Kbh (08-11-2008) 
Svar:
Selvfølgelig er det ikke noget vrøvl.
Travertin er vist kalksten og så blødt som fyrretræ. Om det er nødvendigt vides ikke, men det er intet problem at bearbejde marmor og lign. med (almindeligt) pudsegrej.
G Travertino, Svigerindeslev (08-11-2008) 

trykprøve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej i forume.

Har lige lavet en dejlig 1. sal og skal til at have vand på anlæget.
Ville det ikke være smart at trykprøvanlæget, men det er jo dyrt at få en prof til det.
Jeg tænkte på et manometer i retur strengen, og en kugleventil og lidt fittings til min kompresor på frem strengen, tryk op til 2 bar og lukke ventilen, og vente 24 timer.

Er det for langt ude, eller er det en god ide.
better save than sorry.
På forhånd tak Bruno

Bruno Terkelsen, nr Alslev (07-11-2008) 
Svar:
Skal det kun holde til 2 bar.
Så kan du jo ikke engang påfylde med en slange fra vandhanen. Der er jo 6 bar.
Den Glade, Amatør (07-11-2008) 
Svar:
Det skulle have været trykprøvet før det blev lukket til, det er normalt, du kan ikke trykprøve med luft da der kan komprimeres eller du kan godt men kan være misvisende, det skal være med vand.....
Nasser, Khader (08-11-2008) 
Svar:
HEJ IGEN
Tak for hurtige svar.
Ok så vil jeg trykprøve med 6 bar, iden er jo at HVIS der er en lækage at opdage det på manometeret og ikke som skjoller på loftet.
Der er ikke noget der er lukket til, men nogle samlinger i skunken, som jeg gerne vil kontrolere.
Hilsen Bruno
Bruno, Nr (08-11-2008) 
Svar:
Du kan ikke trykprøve med luft, som det siges, kan det komprimeres.
Mon ikke trykprøvningsudstyret kan lejes.
Peter Sørensen, Skive (08-11-2008) 
Svar:
6 bar er for meget. det kan dine radiatore ikke tåle. 2 bar er rigeligt.
kp, vordingborg. (09-11-2008) 
Svar:
Det skal trykprøves med minimum 1,5 gange max drifttryk. Dvs. 1,5 gange 2,5bar (sikkerhedsventilens åbningstryk er 2,5bar), altså 3,75bar. Du må IKKE bruge trykluft, det er direkte livsfarligt, det kan sprænge anlægget.
Peter, Frederiksværk (10-11-2008) 
Svar:

Tak for alle indlæg.
Nu gør jeg ingenting, andet end at sætte vand på, og så ned og kikke på loftet.

Hilsen Bruno
Bruno, nr (14-11-2008) 
Svar:
puhaaaa! :)
det glæder mig da at der var en der læste din tossede idé med trykluften og fik stoppet dig i tide :)
et 1 1/2 plans hus på 12 meter ( ca ) skal egentligt ikke bruge mere tryk end de 1,5-7 stykker ( personligt smider jeg altid 2 bar på da det sparer kunden for efterfølgende at skulle efterfylde når vandet afilter og fylder mindre )
hvis anlægget er forbundet, så er det bare at sætte det til... har du selv lavet det?
Daniel Andersen, Uvelse (16-11-2008) 
Svar:
Ja, jeg har lavet alt selv.
Har svært ved at se at der er en så tosset ide.
FØR jeg sætter vand på anlæget ville jeg teste om det er tæt.
Nu sætter jeg så rørene på fra fyret, og se om det holder.
Hvorfor kunne det sprænge anlæget ved et tryk på 2 bar?
Men tak for svar.
bruno, nr (16-11-2008) 
Svar:
forskellen har jeg engang fået forklaret fordi jeg havde sammen tanke.. 2bar er 2 bar.. men det er noget med at vandtrykket flader ud når det rammer atmosfærisk tryk, hvormimod luftrykket er højere.

det er osse ligemeget ;)
hvis du har pakket og spændt alt, er det RET begrænset hvor utæt det kan være.
vand på!
Daniel Andersen, uvelse (19-11-2008) 

Fransk dør med frostet glas... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor kan jeg købe en fransk dør hvor glasset skifter mellem klart til frostet når døren låses? Er der flere leverandøre og kvaliteter?
René Sundahl, Fredericia (07-11-2008) 
Svar:
Det glas du søger, er det her

http://scanglas.sggs.com

men som du ser, er det elektrisk styret, så du skal finde en dygtig snedker,
der i samarbejde med scanglas løser din opgave. (Pilkington har vist også noget
lignende)

Det er ikke en særlig prisbillig løsning, hvis det er det du går efter:-)


bb, horsens (07-11-2008) 
Svar:
Ja, man kan så også vælge den nemme måde, at bestille døren i et byggemarked og betale et tillæg for frostet glas, det er både nemmere, hurtigere og billigere. Alle byggemarkedet kan leverer sådan en dør til dig.
Thomas, Kbh (08-11-2008) 
Svar:
Det er jo ikke det han spørger om!
bb, horsens (08-11-2008) 

Haveskur eller Ej Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter at have fulgt debatten om isolering og opvarmning af haveskur og dette skurs status har jeg et spørgsmål.
Jeg har et skur på 6m2 som sandt at sige ikke er isoleret. Der har jeg en elradiator som er indstillet til ca. 10 grader. Således at min maling, æbler og især øller ikke fryser.
Det vil naturligvis være klogt at isolerer.
Men er det et krav at der skal være isoleret når opvarmningen kun er til 10gr. og det er et simpelt skur.

Kalle Steinholdt, Åbyhøj (07-11-2008) 
Svar:
Der er følgende mindstekrav jvf. BR-08

Stk. 1 Benyttes energirammen i kap. 7.2 og varmetabsrammen i kap. 7.3.3 skal de enkelte bygningsdele mindst isoleres svarende til varmetabene i nedenstående tabel.

Tilsvarende skal bygningsdele omkring rum, der opvarmes til mere end 5°C, mindst varmeisoleres svarende til værdierne i tabellen:

Skema over U-værdier U-værdi
W/m2 K
Ydervægge og kældervægge mod jord 0,40
Skillevægge mod rum, der er uopvarmede eller opvarmet til en temperatur, der er mere end 8K lavere end temperaturen i det aktuelle rum. 0,50
Etageadskillelser mod rum, der er uopvarmede eller opvarmet til en temperatur, der er mere end 8K lavere end temperaturen i det aktuelle rum. 0,40
Terrændæk, kældergulve mod jord og etageadskillelser over det fri eller ventileret kryberum. 0,30
Etageadskillelser under gulve med gulvvarme mod rum, der er opvarmede. 0,70
Loft- og tagkonstruktioner, herunder skunkvægge, flade
tage og skråvægge direkte mod tag. 0,25
For vinduer og yderdøre, herunder ovenlys, glasvægge, porte og lemme mod det fri eller mod rum, der er uopvarmede eller opvarmet til en temperatur, der er mere end 8 K lavere end temperaturen i det aktuelle rum.

2,00

Det er rent volapyk for lægfolk, me..n du må jo have en enorm elregning,
hvis du konstant køre med en min.inst.temp.på 10 gr. i uisoleret skur!

Se at få isoleret, du undgår hermed også kondensproblemer.

Lovligheden?... det er op til din samvittighed.

PS: Grøn Tuborg klarer fint temp. ned til -10gr. :-)




bb, horsens (07-11-2008) 
Svar:
Tak for et hurtigt svar.

Du har ret i at den tekst ikker er for børn. Men efter at have tygget grundigt tror jeg da ikke at de regler gælder for skure og udhuse.
Men for bygninger, altså for enfamiliehuse, fabrikker osv.
Så jeg er nok alligevel ikke kriminel - ihvertfald når det gælder skuropvarmning.
Jeg synes nu ikke at der bliver brugt så megen el. i det skur. Ja, hvis de Grønne er i dåse kan de nok holde til -10 gr. Men smagen er jo ødelagt fuldstændigt.
Kalle Steinholdt, Åbyhøj (07-11-2008) 
Svar:
Et opvarmet rum er omfattet af BR. Uanset hvordan man vender og drejer det:-)


bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Det er også min opfattelse at diverse opvarmede rum skal overholde energibestemmelserne i BR. Alt andet lige ville da være meget mærkeligt.

Formålet med kravene til bygningers energiforbrug er jo at udlede mindst mulig CO2, og det medvirker en el-radiator i et uisoleret skur ikke til.
Men lad nu være med at gå helt bagover risikoen for at få en CO2-bøde, for når man tænker på folk der holder foran brugsen med bilen kørende i tomgang 10 minutter med konen inde og handle får jo heller ikke en CO2-bøde.

Men fornuftigt er det ikke...
M.Thomsen, Horsens (10-11-2008) 
Svar:
Ja, nå, men tak for svarene.
2 x Horsens plejer ellers at have GODE svar.
Men så må jeg jo fortsætte min kriminelle kørebane indtil videre.
Kalle Steinholdt, Åbyhøj (10-11-2008) 

Nyt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.. Jeg har lige fået lagt 200kvm decra elegance på mit parcel hus.. Det skal síges at vi var utrolig glade for vores håndværker som jeg i dette indlæg godt vil anbefale til andre.. MPenterprise som udførte jobbet var fantastisk flinke. Prisen var god, de kom til tiden osv. De var hurtige og ryttede pænt op efter sig ( sådan nogle ting man har hørt eller oplevet selv som bare er skide irriterende undskyld mit sprog.) Nå men nok om det så fik vi lagt undertag på vores tag og mit spørgsmål er jo så om det er nødvendigt?? Tag hældningen er 15grader og er lidt i tvivl om det egentligt var nødvendigt??


Med venlig hilsen Jytte Køge
jytte, køge (07-11-2008) 
Svar:
Ifølge Icopal kan Decra lægges uden undertag på tage med 12 graders hældning eller mere.
Tage ned til 8 graders hældning kan også få Decra, men så kræves der fast undertag.
Hvis der alligevel ønskes undertag på tage mellem 12 og 15 grader, skal det være fast undertag.
Tage over 15 graders hældning kan (hvis det ønskes) lægges med løst banevareundertag.
M.Thomsen, Horsens (07-11-2008) 
Svar:
Det er den helt rigtige løsning, din håndværker har udført :-)

Det er korrekt, at Decra kan oplægges uden undertag, ned til 12gr. taghældn.
men i vort skiftende vinterklima, er det absolut en fordel at anvende
decra-kondensfang!

Glæd dig over at din håndværker har udført et ordentligt stykke arbejde :-)

(Det er sgu´ egentligt sjældent, man hører det om "Øst-håndværkere" :-)

Og prisen er du jo også tilfreds med, så hvorfor være i tvivl?

Løsningen lønner sig, den dag du vil sælge huset!!
bb, horsens (07-11-2008) 
Svar:
hvad var prisen
hans falk, ringkøbing (03-05-2009) 

sprøjtemale med yunik ?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har sprøjtemalet en stol med yunik, og vil høre om der er nogle andre der har gjort sig erfaring med det ? synes den er noget blød og ikke lever helt op til den kvalitet jeg troede jeg betalte for...kan jeg med fordel forsegle malingen med et lag klar lak ?
Marie Andersen, Nørre Snede (07-11-2008) 
Svar:
Yunik er jo et mærkevarenavn som omfatter alle mulige mslingstyper.
Hvad slags maling har du anvendt og anbefales den til påsprøjtning.

De gælder godt nok hovedsageligt for autolakering, men der findes et utal af fejl man kan begå når man sprøjtemaler.
Kaldet lakeringsfejl, se her; http://www.baden-jensen.dk
Figurmaler Nielsen, Esbjerg (07-11-2008) 

inddækning af kvist eller karnap i stråtag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores nyindkøbte hus med stråtag er der på 1. sal 3 kviste/karnapper med buede vinduer. Den tidl. ejer har med meget ringe resultat forsøgt at at inddække disse med små stykker gips og masonit. Dette giver et meget ujævnt resultat. Vores ønske er et flot resultat med en høj smuk buet inddækning. Er der nogen der har viden om hvordan og med hvilke materialer man laver dette?
Lise Gram, Bregnerød (06-11-2008) 
Svar:
Når det er indvendig hedder det tilsætninger eller paneler oder so was.

Men det kan laves i gipsplade som krummes i den rette diameter.
Men det kræver at den bagvedliggende forskalling er rimeligt præcis.
Tidligere kunne Danogops leverer den slags efter ordre.
Det hedder idag Knauf, spørg dem; http://knaufdanogips.dk
Men ellers kan det jo pudses op, måske på gammeldags vis, eller sprøjtepuds og afretning efter skabeloner.


Pusser Jensen, Grenå (07-11-2008) 
Svar:
Man kan få MDF plader der er har udfræset riller på bagsiden, hvilket gør at de kan bukkes temmelig meget. Jeg vil tro at disse plader ville passe udemærket til jobbet her.
Ibchristian, Kbh N (07-11-2008) 
Svar:
Nu er der lige den hage ved rillet MDF, at det ikke er godkendt
klasse 2 beklædning, og som sådan ikke kan anvendes
i dette tilfælde.

Brug i stedet 2 lag 6 mm gipsplade, læs her

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk
bb, horsens (07-11-2008) 
Svar:
Tak for alle svarene på mit spørgsmål. Det lyder ikke til at være det lettest i denne verden at lave, men da håndværkerne også er i tvivl er det rart at få lidt baggrundsviden.
Lise Gram, Bregnerød (08-11-2008) 

sildeben eg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg er på kig efter et massivt egetræs gulv som skal ligge i sildebens mønter. Er der nogle der kender til steder hvor det akn købes i god kvalitet til en fornuftig pris? (ca. 35m2)
Hvordan med at ligge varme under såden et når det nu bliver fuldlimet? Det bliver på en 22mm spånplade på et bjælkelag med kælder under.
martin, ringe (06-11-2008) 
Svar:
Der er ikke sammenhæng i dine ønsker. Parket i god kvalitet udlagt i sildebensmønster er overhovedet ikke fornuftig i pris.
Men start her;http://www.horningfloor.dk/
Hans Juliussen, Greve (06-11-2008) 
Svar:
prøv haro parket
m, dk (07-11-2008) 
Svar:
Her et "click-system"

http://dk.parador.de
bb, horsens (08-11-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31309.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »