» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31130.   « Forrige 25       Næste 25 »

Isolering mod 5 lags termotag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan men isolere i udestue mod 5 lags termotag uden at der kommer råd og kondens i limtræsspær, der er plads til 145mm isolering men så rammer isolering også termotaget,- gør det noget??
Thomas Alsgaard, Odense (18-10-2008) 
Svar:
Ja det gør.
Det er en skrammelløsning.
Konstruktionen dur kun hvis der er ventilations spalte mellem termotag og isolering og der er "hul i begge ender".
Luften skal kunne komme ind for neden og ud for oven.

Måske kan din konstruktion virke uden kondens, men det kræver dugpunktsberegninger og så videre.
Skandinavisk Hulrumsforsegling, Haparanda (18-10-2008) 
Svar:
Tak for dit svar, dvs at hvis vi bruger 120mm isolering så er der 20mm fri mellem isolering og termotag og sætter 2 udluftningskanaler i mellem hvert spær så skulle det være OK,ellers er der vel kun at skifte termotaget ud med tagpaptag er det rigtig forstået.
Thomas Alsgaard, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Man må ALDRIG isolere op imod et PVC eller PC tagmateriale!

bb, horsens (19-10-2008) 
Svar:
Hvorfor må man ikke det, bb?
Men ellers vil jeg sige at der skal være større afstand mellem underside plade og overside isolering.
Minimum 50mm plejer man at sige.

Men MÅSKE var det en mulighed at lægge mineraluld + tagpap på oversiden, så udnytter du stadig plastpladernes isoleingsegenskaber.

Skandinavisk Hulrumsforsegling, Haparanda (19-10-2008) 
Svar:
Nu er det muligt man har nogle andre forhold i Haparanda, men her
kollapser pvc og pc ved 70 gr. og den temp. opnås nemt en varm sommerdag, hvis
der er isoleret op mod taget!!
bb, horsens (19-10-2008) 
Svar:
Hej BB
er det muligt at kompencere for varmen med udluftningskanaler
Thomas Alsgaard, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Hej igen Haparanda og BB først tak for jeres Interesse for mit problem
Kolapser ved 70 gr. vil det sige at pladerne smelter eller bliver de blot sorte/ kan man ikke gøre noget så man undgår at smide et nyt tag kun 5 mdr gammel ud ddet er dog 25 m2
Thomas Alsgaard, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Thomas, hvorfor ønsker du at isolere yderligere? det er jo en udestue?


bb, horsens (19-10-2008) 
Svar:
Hej bb
Det er fordi den er blevet en del af boligen den er isoleret i gulvet med klinger og varme, om sommeren er den for varm og der er en øredøvende larm når det regner
Thomas Alsgaard, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Nu skal jeg ikke kloge i om det er lovligt, at udestuen er "blevet til beboelse"; men de kemiske reaktioner, der sker i hhv. pvc el. pc (polycarbonat)
kan vi ikke ændre på, når de materialet bliver udsat for varme.

Der jo en grund til, at materialet anvendes i ovenlys, hvortil der er krav til
kort kollapstid i forbindelse med brand!

bb, horsens (19-10-2008) 
Svar:
hej bb
tak for din hjælp, jeg har forstået hvad du fortæller mig,så hvis jeg skal gøre noget der forbliver udestue så må jeg udskifte taget med tagpaptag for at gøre den køligere om sommeren og mere lydsvag i regenvejr.
Thomas Alsgaard, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Nok om det; men tænk lige på lysindfald i huset?:-)
bb, horsens (19-10-2008) 
Svar:
Du skal nemlig ikke kloge dig, bb i Horsens.
De 70 gr skal du meget længere ud på landet med, måske helt til Endelave eller Østbirk.
I hvertfald hvis pladerne er f.eks. Riatherm® thermotag, hvad de meget vel kan være, mageligt holde til 120 gr.



Ham der fra førs nabo, Haparanda (19-10-2008) 


udhæng på gavl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at bygge ny garage og kan ikke lige finde nogle tagninger på nettet om udhæng i gavl jeg kan godt regne ud hvordan man gør i siderne men jeg mener bare at hvis man skal skrue både stern og underbeklædning fast i lægt enderne så buger tagenderne el hvad? hvad sker der hvis man evt bolter en ekstra snyde spæ på gavlen som er muret op i kip? gode råd og ideer modtages
mvh carsten
carsten pedersen, sæby (18-10-2008) 
Svar:
For ikke at udhænget skal sætte sig alt for meget hvis det har lidt bredde, så kan bla. stålvinkler monteret og fastgjort tillægterne afhjælpe det.

Bruger bla. selv 5 x 40 x 40 vinkler ved større udhæng, et i tagfoden også et ca. 120-150cm længere opppe på taget, ved længere udhæng bruges selvfølgelig større vinkler.

Ved mindre udhæng kan. 38 x 100 mm bruger som nogle af lægterne, så slipper du for stål.

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-10-2008) 
Svar:
vil det sige at det ikke har noget at sige for muren at man gør noget fast i lægterne som også er gjordt fast i muren? mit udhæng er 30 cm og første spær står lige bag ved gavlen som er ca 35 cm bred
carsten, sæby (18-10-2008) 
Svar:
Ja, ingen problemer.

Ved kun 30 cm udhæng er der ingen grund til at gører så meget ud af det.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (19-10-2008) 

Susen i radiatorer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået skiftet min cirkulationspumpe til en lidt større. den gamle ku ikke få vandet sendt rundt efter at ha været slukket om sommeren.nu støjer det en del selvom den kun kører på trin 1. Har prøvet at lufte ud, og det hjalp også, men kom hurtigt igen. Kan det passe man skal blive ved med at gøre det. Efter pumpeskift kom der selvf nyt vand på anlægget. Direkte fra vandhanen.Når man åbner for en radiator forsvinder støjen, men kun fra denne.
Vil det hjælpe på støjen at skifte til sparepumpe.

Martin Johansen, Kolding (18-10-2008) 
Svar:
Hvad hedder den pumpe du har fået monteret? Hvis den står på speed 1 burde det ikke være pumpen der skaber problemer.
Michael, Silkeborg (18-10-2008) 

Fejlfinding! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er godt nok elektriker, men har et spørgsmål jeg ikke kan finde svaret på. Forleden var jeg hos en kunde der havde problemer med at forsikringerne ville springe, 25 A. Jeg fandt frem til at der var en kortslutning i HPFI relæet.Spørgsmålet er: Da de 3 for-sikringer var taget ud kunne jeg stadig måle ca. 130V mellem nul og L2. Intet mellem de andre faser. Hvad er forklaringen på dette? Da relæet var skiftet og for-sikringerne sat i igen fungerede alt. I mit firma har ingen kunnet gi mig et svar på dette.
Lars Risskov, Kolding (18-10-2008) 
Svar:
På hvilken side af relæet kunne du måle det?? Kan der måske være en eller fæere kodensatore i nogle lysstofarmature der kar spille en lille rolle, hvis de så er blevet afladet/kortsluttet mens du har skiftet relæet så er det strøm jo nok væk! Målte du om det var brubar strøm, altså havde du en belastning på eller kun et par prøvepinde!
Jon, Holstebro (18-10-2008) 
Svar:
Husk at hvis du måler med et digitalvoltmeter har du en meget høj indgangsimpedans.
Den mindste smule urenhed eller fugtighed i sikringselementet er nok til at du kan måle spænding.
HCJ, Odense (18-10-2008) 
Svar:
jeg målte på tilgangssiden af relæet, og det var slået fra. Nej ingen lysrørsarmaturer, det var et sommerhus. Jeg brugte kun prøvepinde, så ingen belastning. Så det med indgangsimpedans er en mulighed. Tavlen sad i en kælder så lidt fugtigt var der da.
Nu er det noget siden jeg er stødt på ordet "indgangsimpedans". Kan man kort forklare hvad det betyder.
Lars Risskov, Kolding (18-10-2008) 
Svar:
Indgangsimpedans er den modstand du vil kunne måle mellem prøvepindene på dit voltmeter.
Den ligger i størrelsesordnen mange tusinde megohm.
Der skal ikke meget læk til før man kan måle spændinger, selv der hvor man ikke venter det.
HCJ, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Jeg syntes 130 V lyder som alt for meget.. Kunne det tænkes det var et TN system, hvor pen lederen blev sepereret i kabelskabet (af metal) til N og PE leder? Måske lidt lang ude.. Men det kunne ske, der var en svag kortslutning. Mellem L2 og stel.
MBO, ... (23-10-2008) 
Svar:
Selv modstanden mellem to ledninger er forholdsvis lille i forhold til indgangsimpedansen i et digitalinstrument.
Det kommer der mange skæve målinger ud af; målinger der kan medføre hissige diskusioner med folk der tror de ved, men som ikke kender ohms lov.
Har selv været ude for det.
HCJ, Odense (24-10-2008) 
Svar:
Hej
Du måler 130V med et digitalvoltmeter. Prøv at forbinde en 15 eller 25W glødelampe over de 130V, og se om spændingen forsvinder/reduceres. Der er jo noget der hedder kabelkapacitet og lægstrøm m.m.m.
Mvh
JODA, Fredericia (08-11-2008) 

Utæt VOLA-håndvaskearmatur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et VOLA-håndvaskearmatur, der er blevet utæt under drejetoppen.
hvordan adskiller jeg armaturet, så jeg kan udskifte pakningen?
Erik Waaben, Hillerød (18-10-2008) 
Svar:
Hvis det er den gamle model skal du dreje tudrøret så det vender bagud.
Ofte kan det ikke lade sig gøre eftersom tuden støder mod væggen.
Så er der kun den hårde vej, af med vandhanen.
Køb et pakningssæt, (O-ring), og silikonefedt, så er du klar.
Blikkenslager Joe, Ohio (18-10-2008) 

Beskyttelsesleder/bærbar computer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med bærbare computere er der ofte fremført beskyttelsesleder i tilledningen til transformeren. Hvilken rolle spiller denne beskyttelsesleder?
giraffen, kbh (17-10-2008) 
Svar:
beskyttelses lederen er højst sansynligt fremført, for at føre jord potentialet til stel på den bærbare pc, måske for at sikre at USB, COM porte mv. ikke brænder af ved tilslutning af eksterne enheder
Sømanden, Odense (18-10-2008) 
Svar:
Sorry. De bærbare jeg omtaler har transformeren placeret midt i tilledningen. Altså beskyttelsesleder med frem til dobbeltisoleret? transformer og herfra 20 V videre til den bærbare. Hvilken rolle kan denne beskyttelsesleder spille?
giraffen, kbh (18-10-2008) 
Svar:
sikker på at jord ikke er ført til stel i trafoen for at lave noget der ligner en PELV kreds.
Sømanden, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Hej

Beskyttelseslederen er sandsynligvis ført til strømforsyningen, der sidder midt i ledningen fra stikkontakten til den bærbare Computer. (Bump on the wire Power Supply).

Her er den sandsynligvis forbundet til et skærmkomplex, f.eks. Cu-skærm(e)eller lign., omkring dele af strømforsyningen, for at reducere evt. elektromagnetisk udstrålet støj fra denne, eller gøre den mere immun overfor indstrålet, elektromagnetisk støj.

Jordlederen kan også være forbundet til et Netstøjfilter i Power Supply’en, for at reducere evt ledningsbåren støj, der ellers ville kunne blive ført tilbage på nettet. Strømforsyningen kan være af typen Switch Mode, og det kan jo være en rimeligt støjende fætter.

Et NETSTØJFILTER består primært af to induktanser, den ene i serie med FASEN og den anden i serie med NULLEN, to Y-kondensatorer, den ene Y-kondensator mellem FASE og PSU’ens Stel og en anden Y-kondensator mellem NUL og PSU’ens Stel , samt en enkelt X-kondensator imellem Fase og Nul.
PC-stel er ført ud som jordledning til Netstikkets jordben.

Se det betyder jo, at hvis jordbenet ikke er forbundet (altså er svævende), så vil de to Y-kondansatorer danne en kapacitiv spændingsdeler, som bevirker, at Power Supplyens skærmkomplex vil have potentialet 115VAC i forhold til jord!!! Derfor vil det næppe være smart at føre denne beskyttelseslederen videre til den bærbare.

Så kunne jordlederen tænkes at blive brugt til at jorde eller potentialbinde de interne stømforsyninger i computeren, men det er absolut ingen fordel.

Secundærsiden af Power Supplyen og batteriet er sandsynligvis, og skal helst være, svævende.

På moderne bærbare er portene også tit galvanisk isolerede fra de interne spændinger i computeren, f.eks. ved optocouplere og galvanisk isolerede DC/DC-convertere.

Jeg bygger mine formodninger på, at jeg har tilkoblet og afbrudt signalkabler fra periferi-udstyr til bærbare PC’er et hav af gange, uden nogensinde at have ødelagt en port. Både med og uden spænding på periferi-udstyre og PC.

Det gjorde man ikke ustraffet i gamle dage. Dengang skulle computer og periferi-udstyr være spændingsløst, og tilkobling skulle ske i en bestemt rækkefølge: FØRST skulle man tilslutte alle netstikkene med jordben til en skinne med gennemgående jord, så alle stelpotentialer var ens, og først DEREFTER tilsluttede man signalledningerne.

Hvis man f.eks. tilsluttede en signalledning fra en spændingssat computer med netstøjfilter, hvor jorden ikke var tilsluttet, så ville signalledningen , f.eks. et RS232 eller Centronix kabel, have sine 5VDC overlejret med 115 VAC, og så røg den portkreds.

Håber at dette forsøg på en forklaring hjælper lidt. Jeg har nemlig ingen Bærbar PC, som jeg lige kan skille en lille smule ad…..

Det kunne være interessant at høre, hvis nogen ved en hel masse om dette emne.

Mvh

JODA, Fredericia (11-11-2008) 

loftpanel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man evt bruge de loftpaneler som sælges i silvan,bauhaus og jem&fix som loft i et lille badeværelse.
Tænker mere på om de kan tåle våd og evt vandsprøjt????
Kan også alm ludbehandlede loftbrædder som købes disse steder bruges i sådan et lille vådrum??????
kenneth, fløng (17-10-2008) 
Svar:
Hvorfor spørger du ikke eksperten i Silvan eller Jem og fix om det ?
m, dk (18-10-2008) 
Svar:
Paneler købt i "slige" butikker tåler kun tørre vandsprøjt!


:-), :-) (19-10-2008) 

kapacitet på installationskabel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er max-effekten som må trækkes på et 1,5m2 installationskabel - jeg kan regne mig frem til at det almindelige må være i omegnen af 2400W, eftersom sikringerne er på 10 A. Jeg har dog set nogle steder (sverige) at der benyttes 13 A sikringer - er det så samme ledningsdimension, eller benytter de større?
Altså hvad er sikkerhedsgrænsen på 1,5mm2.?
anette, dronningmølle (17-10-2008) 
Svar:
Hej på et installationskabel med dim. 1,5mm2, må det belastes med max 13A, så det er det samme som i Sverige, her hjemme bruger vi det også i ny installation. i "gl. dage" brugte vi 10A.
Alex Just Pedersen, Harlev J (17-10-2008) 
Svar:
Det afhænger af installationsmåden. I boliger vil 1,5 mm som oftest kunne forsikres med 13 A.

I andre installationer end boliger (hvor kabler fx fremføres samlet) kan det være svært at opnå en situation hvor 1,5 mm må forsikres med mere end 10 A.
giraffen, kbh (17-10-2008) 
Svar:
Et 1,5m2 kabel kan belastes med 15,5 A ved normale varmeafledningsforhold og en omgivelses temperatur på 30g.
Man forsikre det som regl med 13A i boligere og 10A i kontore osv, dette gøres pga 75% reglen der betyder at hvis et kabel belastes med mere end 75% skal der regnet for hele oplægningsmetoden, noget der kan være noget indviklet ved samlet fremføring i kabelbakker osv, derfor sætter man 10A i, og derved kan kablet ikke belastes mere end 75%.
2,5mm2 kan belastes med 21A men bliver som regl forsikret med 16A!


Jon, Holstebro (17-10-2008) 
Svar:
Til Giraffen & Jon

Hvordan ved i at de andre kabler som i fremføre jeres kabel med er mindere end 75% belastet og derved undgå at regne med sideløb ?.
Den undrende, Assens (19-10-2008) 
Svar:
Ved virksomhedsinstallationer skal der laves en fuldstændig beregning hvor alle data skal medregnes.
Installationen af en ekstra stikkontakt skal i princippet medføre en total omregning.

HCJ, Odense (19-10-2008) 
Svar:
Hvis den strømkreds DU oplægger ikke belastes med mere end 75% kan du se bort fra den ved sideløbsberegninger og du behøver da ikke ligge søvnløs for at finde frem til hvad andre før dig har gjort.
Jakob Steinaa, Hvidovre (19-10-2008) 

Vådrumsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa jeg er ved at lave mit badeværelse og ville hører om der evt fandtes et loft,måske i form at nogle panelsystem eller lign. i stedet for at bruge vådrums gipsplader.
Kunne evt være lidt a la profil brædder men som tåler at være i et vådrum.
skal lige siges at mit badeværelse er ikke så stort,små 7kvm
kenneth, fløng (17-10-2008) 
Svar:
Det skal også siges at profilbrædder og almindelige gipslader udmærket tåler at være loft i et vådrum. Loftet er nemlig hverken våd- eller fugtigzone. Og intet regulativ forhindre at disse udmærkede materialer anvendes.

http://www.lip.dk
Zone, 37A (17-10-2008) 
Svar:
og der findes mange gode malinger nu om dage. Også til panelolofter, som man evt. ønsker malet med dækkende (hvid) farve....


:-),, Jylland (24-10-2008) 

LED spot til bagerum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nogle spot uden frontglas oppe i loftet i både gangen og badeværelset. Jeg er kommet i tvivl om disse spot med lovvolt LED-pære kan tåle fugt. Og om det er korrekt opfattet, at afstanden til loftet i praksis kan reduceres, når LED pærer afgiver betydelig mindre warme.
Michael, Virum (17-10-2008) 
Svar:
Til bagerum spiller varmen naturligvis en vis rolle ;-)
LED pærer er tætte pærer som lavvoltsspots er. Det der betyder noget er om armeturet er stænktæt og godkendt til vådrumsbelysning. Jeg mener nu ikke det spiller nogen betydning for loftsspots, idet lofter ikke regnes som vandbelastet bygningsdel.
Der burde være mulighed for at reducere luftrummet i en LED spot fremfor en lavvoltsspot der bliver meget varm.
Hør lige en "trikker" om det.
M.Thomsen, Horsens (17-10-2008) 
Svar:
Over en højde på 220 cm over gulv, må du bruge alm tætnings klasse.
El manden, Lyngby (26-10-2008) 

badværsel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at lave badeværsel fra 1974 om min væge er maler med en eller anden slags rug maling hvordan får jeg det nemmest af. mvh t. weber
thomas weber, havndal (16-10-2008) 
Svar:
Du må meget gerne anvende almindelig gipsplader eller profilbrædder på dit vådrumsloft.
Loftet er nemlig ikke våd- eller fugtigzone.
http://www.lip.dk

Zone, Tørihalsen (17-10-2008) 
Svar:
Nå, forkert nummer.

Men mon det ikke er såkaldt appelsinskals-maling eller tapet.
Du kan fjerne det med en rystepudser.
Men måske kan du bare lade det sidde, alt afhænig af hvad der skal ovenpå, jo.
Zone 2, Ølgod (17-10-2008) 

Larm fra neløbsrør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når det regner, larmer det voldsomt fra nedløbsrøret som er placeret lige uden for mit soveværelse, det klukker og plasker. Jeg har valmtag og 6o cm udhæng, så der er bøjninger på nedløbet. Desuden er der også volsommer dryplyde, når det drypper fra tagstenene og ned i selve tagrenden. Tagrenden er helt ny af typen lindab stål, hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet.
Sofie Thor, Odense (16-10-2008) 
Svar:
Tja, sådan er der så meget.
Jeg synes at det er hyggeligt når regnevandet plasker gennem mit ÆGTE zinknedløbsrør.
Den nemme løsning er jo at fjerne både tagrende og nedløbsrør.
Men ellers flytte nedløbet hvis det kan lade sig gøre.
Endeligt kan du jo lydisolere dit soveværelse med et par lag gips her og der, og om nødvendigt, lydisolerende termoruder.
Løsninger, Til Tiden (16-10-2008) 
Svar:
Klæb noget vibrationsdæmpende plade på. Det fås bl.a. i biltilbehørsforretninger, og hed vistnok en gang blygummi. Om det er kønt afgør du selv. Det behøver ikke at dække hele røret/renden.
Sov, Godt (17-10-2008) 

Hvor meget belastning kan Pergo / Alloc gulve tåle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et spisebord der står på 2 marmor søjler á 80 kg stk. med en glasplade på. Jeg er nu blevet lidt nervøs for om ovennævnte gulve kan klare en sådan belastning uden at gå i stykker - er der nogen der kan svare mig på det? Jeg tør ikke bare købe det, og forhandlerne kan ikke sådan lige svare mig på det.

mvh
Marion
Marion Lundquist, Slagelse (16-10-2008) 
Svar:
Så længe underlgaet under gulvet er plant kan de da sagtens klare det.

Tænk på den belastning der er når et fuldvoksent menneske stgår og hopper på dit gulv - det er da langt tungere end 200kg.
m, dk (16-10-2008) 
Svar:
Tror godt det kan holde, hvis der ikke er for stor nedbøjning på dit undergulv.
M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Hvis der er beton nedenunder kan det helt sikkert sagtens holde.
Bare, Rolig (17-10-2008) 

beton terasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan tætner man en terasse mod nedsivning af vand gennem betonen,terassen er en man går ud på fra 1salen,den er åben,med beboelse neden under.Der er støbt et 10 cm beton lag derefter er der lagt et 7 cm pudslag hvorefter der kommer fliser,med fald til afløb,der er en muret brystning på 90 cm omkring terassen.Spørgsmålet går ud på opbygningen fra bunden.På forhånd tak.
Per Christensen, Korsør (16-10-2008) 
Svar:
Det kan nok lade sig gøre med påføring af vandtætningsmidler. Måske skal fliserne fjernes og er der revner skal disse nok ophugges og repareres.
Husk iøvrigt at såfremt nedsivningen har stået på i årtier er der sket en nedbrydning i betondækket.
Der findes flere firmaer, et af dem er: http://www.vandex.dk
Kik under vandbeholdere eller svømmebasinner, men få fat i en konsulent.
Vandmester, Vandborg (16-10-2008) 
Svar:

Vandex, lige præcis...!!

Af med dine fliser, sørg for at underlaget stadig er fast.
Dernæst smøres Vandex BB75 på 2 gange, vådt i vådt.
Det lader du sidde i ca 30 min, derefter, laver du et nytslidlag på. Of prjektet er færdig. Og klar til evt. ny belægning.
hf, horsens (24-10-2008) 

Fjernvarme.... cirkulation... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan skal en cirk. pumpe indstilles, for at opnå den bedste afkøling??

På konstantspeed 1 eller 2???

Eller på den anden skala, som jeg ikke lige ved hvad er til....
Der er tale om et 2-strengs anlæg.... helt nyt..
Ib, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Har man cirkulationspumpe på en fjernvarmeledning??
Du skal bede dit byggefirma/VVS installatør om at udlevere driftsmanualer på dit varmeanlæg.
M.Thomsen, Horsens (17-10-2008) 
Svar:
Øhh.... Ja det har man, hvis der er veksler på.....
Ib, Horsens (18-10-2008) 
Svar:
Har du problemer med for lav afkøling? Der er flere ting der spiller ind for at få en ordentligt afkøling - Men pumpen er ikke én af dem. Ihvertfald ikke ved mig. Det er lant mere vigtig at det er dine varmekilder(radiatorer, gulvvarme osv.) der er afpasset til varmebehovet. Men prøv dig frem. Hvis der er nok varme i huset på trin 1, og vandet afkøles nok er det jo fint.

Det er faktisk først i denne uge at jeg har kunnet overholde de min. 30 gr. afkøling på fjernvarmevandet. Der steg mit fremløb nemlig fra ca. 62 til 68 gr. Afkølingen på de 30 gr som krav er defineret ved 70gr fremløb. Ved lavere fremløb bliver det svære at afkøle.
Michael, Silkeborg (18-10-2008) 
Svar:
hvis du har veksler på hedder det centralvarme bøv..
Peter, København V (26-10-2008) 

Regler for byg af garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har en carport der står mindre end 2,5m fra skel og jeg ønsker at lukke min carport af/ombygge til garage. Har jeg forsået det rigtigt at,jeg skal bygge en BD-60 væg ind mod naboen? Og i givet fald - hvordan bør den laves når jeg ikke ønsker at mure?
pft og mvh
Dan
Dan Kenskov, Nivå (16-10-2008) 
Svar:
Det er uden betydning om det er en carport eller garage.
(Dog således at kravene kan være ændret om dit hus og carport er af ældre dato)

Det er afstanden til bygninger på egen grund der er afgørende og der er to løsningsmuligheder, se vedhæftede bilag. (Som er fra BR98 og svært at tolke)
http://www.ebst.dk
Regler, Eller Ej (16-10-2008) 
Svar:
Mange tak for svaret. Det var fyldestgørende.
mvh
Dan Kenskov
Dan Kenskov, Nivå (17-10-2008) 

Massivt trægulv i sommerhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der specielle måde man lægger et massivt trægulv på strøer i et sommerhus? Jeg tænker på forholdsregler der tager højde for de ret store temperatursvingninger der forekommer i et sommerhus i den opvarmede brugsperiode og tomgangsperioden uden opvarmning.
Jeg skal lægge et 20mm massivt fyrretræsgulv på 40x40mm kerto gulvstrøer. Underlaget er træplanker på bjælkelag.
Michael, Juelsminde (16-10-2008) 
Svar:
Hvornår er den opvarmede brugsperiode og tomgangsperioden i DIT sommerhus.
I et opvarmet helårshus er luftfugtigheden højest om sommeren og lavest i fyringssessonnen. Altså brædderne fylder mest om sommeren og mindst i fyringss...



Gulvmanden, Horserød (16-10-2008) 
Svar:
Nå...øhhh tak tror jeg...? Og dermed mener du med dit svar at det hele er ligemeget, eller hva´?
Vi bruger huset gennem hele året, og jeg troede at et massivt trægulv ville arbejde mere når man varmer rummene op fra for eksempel 5 grader til 25 grader og igen køler det ned nogle dage efter til 5 grader igen.Men det gør det måske ikke?
Skal man f.eks. lime gulvet i noterne eller sømme mere eller mindre? Det er det jeg spørger om.
Michael, Juelsminde (16-10-2008) 
Svar:
Træ arbejder mest ved fugtoptagelse/afgivelse. Men temperaturen spiller også ind. Jeg har ikke erfaring med specielle tiltag ifm. lægning af massive gulve i sommerhuse. Montér blot efter lev.anvisningen.
M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Trægulve arbejder under alle omstændigheder.
Er temperaturen 5 grader vil brædderne tilpasse sig den temperatur, er den 25 gr. vil den tilpasse sig den temperatur.
Men det er ikke temperaturen, med luftfugtigheden er er afgørende.
Høj luftgugtighed betyder at det enkelte bræt udvider sig, lav at det vil trække sig sammen.
Hvis vi siger at der er en ½mm forskel mellem bredeste og smalleste mål betyder det at 20 brædder fylder 10mm mere når luftfugtigheder er høj end når den er lav.
Nå, men jeg mener at dit sommerhus kan sammenlignes med et alm. helårshus.
Og det helt afgørende er at du følger gulvbræddeleverandørens monteringsanvisning til punkt og prikke.
Også om leverandøren tager forbehold for særlige rumtyper eller "sommerhuse f.eks."
Altid følge monteringsanvisningen for at være sikker på at garantien gælder, nemlig.
(Og endeligt. Du må ALDRIG lime gulvbrædderne i noten og ligemeget om du tidobler antallet af søm kan du ikke forhindre at brættet udvider sig).

Gulvmanden, Horserød (16-10-2008) 
Svar:
Mange tak, så lærte jeg det. jeg lægger det som et alm gulv på strøer.
Michael, Juelsminde (17-10-2008) 

maling af murstensvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi er ved at bygge nyt hus, som er fuldmuret. vi har vandskuret murstensvægge indvendige og spørgsmålet er så, hvordan vi skal bære os ad når vi skal male væggene. Skal de have en grundmaling- binder inden vi maler dem med den rigtige maling... Der er jo selvfølgelig en masse støv og småsten på væggene nu, så skal det børstes af dem første..

Mvh Charlotte
cej, rds. (16-10-2008) 
Svar:
I skal jo ikke gå igang med at male et helt nyt hus uden forudsætninger.
I bør alliere jer med malingsleverandøren, den lokale Sadolin eller Flugger eller hvad ved jeg.

http://www.flugger.dk
Vagn Pudsesen, Væggeløse (16-10-2008) 
Svar:
ALDRIG plasticmaling (Flügger og lign.) på murværk.

Jeres murværk er garanteret ikke vandskuret, men filtset!(det er billigere)?

Det eneste der kan holde er Silikatmaling!
!, ! (19-10-2008) 
Svar:
Er det helt nye vandskurede vægge skal I bruge en mikrodispersgrunder og så male med en acrylplastmaling. Fx glans 5 el. 7 i værelser - stuer - kontor m.v. og glans 10 i køkken - baggang m.v. Er der også vandskurede vægge i baderum, bør der bruges en glans 20-25. Er der tale om tidligere malede vægge, bør I afvaske dem i grundrens, reparere mindre huller/revner og male 1-2 gange.

Jeg har selv fundet de absolut billigste materialer på

www.malershoppen.dk
Peter Olsen, Sunds (24-10-2008) 

Gynge i betonloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal hænge en sansegynge op i et betonloft, gyngen kan bære 100 kg, men kan loftet klare det? Jeg har købt nogle gynge kroge i Bauhause 12 x 140 mm , samt ekspasionsplug i samme størrelse, men jeg pludselig blevet i tvivl om det vil kunne holde?
Håber i kan hjælpe, snarest da mine børn meget gerne vil have gyngen op.
Peter Veddum, Højbjerg (16-10-2008) 
Svar:
Et betonloft kan sagtens klare 100 kg træk - hvis krogen monteres korrekt. Hvis du har hul-dæk, ville jeg nok montere to kroge og så samle dem i en ring 20 cm under loftet.
M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Hvis krogens gevind passer til pluggen og pluggen til det borede huls diameter så er det betonnens styrke der er afgørende. Og den skal være ringe hvis den ikke holder til en 14mm montering.
Men du laver en lille test.
Monter den første gyngekrog. Bind en bid reb i og et bræt/rør på tværs. Hvis du vejer 75 kg hopper du lidt på brædtet. Forsigtigt!!!

Gyngerne &, Karrusellen (16-10-2008) 
Svar:
140mm M12 bolt bliver der skrevet. Og et huldæk er jo ikke 140mm... Så passer tingene jo muligvis ikke sammen ;-)
M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
En af os skal have pudset brillerne - snarest.
Hvor har du det huldæk fra?. Eller har du inside-information?
Ihvertfald: Et simpelt 8x90mm rørsøm holder regningsmæssigt 100kg i 25MN beton. Så mon ikke plastpluggen fra Bauhavse holder mindst det dobbelte. Pr stk.
Øjvind Øjeboldsen, Skamlingsbanken (16-10-2008) 
Svar:
Hehe, nu bruger jeg ikke briller og hvis jeg gjorde - så er det jo nok derfor (uanset)!
Jeg skriver jo også at HVIS der er huldæk(som det oftest er i etageboligbyggerier f.eks.) så skal man tage højde herfor.

God Week-end - og gyngetur !

H V I S skrev jeg... Kan desværre ikke vælge store bogstaver i svaret her ;-)
M.Thomsen, Horsens (17-10-2008) 
Svar:
Til jer alle der er kommet med gode råd til mig. TAK FOR JERES HJÆLP:-)
Jeg har hængt gyngen op, jeg ved ikke om der var hul-dæk eller ej, i hvert fald hænger gyngen fint.
Peter Veddum, Højbjerg (17-10-2008) 

Belægning på fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
På mit badeværelse har nogle fliser en belægning på, så de ser gråligt snavsede ud. Jeg kan dog ikke få den væk med skuring og brun sæbe. Har I et godt råd til noget mere effektivt?
På forhånd tak
Hans Thorup, København K (15-10-2008) 
Svar:
1. Sæbespåner til afrensning
2. Grundrens
3. Dine flisers blankcoating er slidt igennem
riis, ros (16-10-2008) 
Svar:
Det er sgu da bare kalk.
Brug noget kalkfjerner af en slags.
Rens Rent, Kalkværksvej (16-10-2008) 

Lakering af plankegulv med hvidpigmentering... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et fint gammelt plankegulv med gummifuger mellem plankerne. For at gøre min stue noget lysere, vil jeg gerne larkere det med en mat lak med hvidpigment i.

Gulvet har fået olie for ca 4-6 år siden, så burde efter sigende være muligt at undgå slibning, hvilket jeg meget gerne vil undgå. Søger ikke den helt forkromede løsning, blot en der holder og selvfølgelig ikke fucker up.

Vil så vidt muligt gerne beholde effekten (synsmæssigt) af de sorte gummifuger, men undgår selvfølgelig ikke at lakere over dem.

Umiddelbart ser jeg 2 løsninger.

1. Lakere direkte med hvidpigmenteret lak, hvilket umiddelbart medfører mindre synlighed af de sorte gummifuger.

2. Behandle gulvet med en eller anden for for hvidpigmentering og derefter lakere med klar lak. Fordelen kunne være at jeg kunne tørre fugerne af inden lakeringen og dermed få dem mere synlige?

Spørgsmålene:

A. Vil jeg få problemer med at få lakken til at binde på gummifugerne?

B. Vælger jeg løsning 2, hvilken type/slags pigmentering vil kunne arbejde sammen med lakken?

C. Er der andre problemer jeg bør tage højde for?

D. Vil være suverænt med en midre proces beskrivelse, så som fx. omfanget af mellemslibning, antal gange der lakeres mm.

På forhånd mange tak.
Jens.
Jens Brink, kbh v. (15-10-2008) 
Svar:
Hvidpigmenteret olie.
Simpelt og ligetil.
Kalle L, Vorup (16-10-2008) 
Svar:
Generelt kan du ikke lakere direkte oven på olie (dog hvis du ved hvilken olie der er brugt kan jeg svare på det, og hvilken lak du vil anvende)

Derudover giver en hvidpigmenteret lak ikke specielt meget hvid farve.

Hvis det stod til mig og du vil have lak på. så gør følgene:

Afslibning for at fjerne gammelt olie, helt ned til rent træ.
Slib med korn 60, 80, 100.

Derefter giv lud, og når den er tør. slib med 120.

Så lakere du med grunder, og 2 gange med top lak.

Så for du et perferkt og flot gulv, der vil holde meget længe.

Mvh Kim (Gulvafsliber/ montør)
Kim Emanuelsen, Aalborg (22-10-2008) 

Støjdæmpning af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi har bygget nyt hus, hvor der er højt til loftet. For undgå støj eller efterklang i rummet, mente vi det var fordelagtig at få et træloft. Der er dog alligevel en del støj i rummet. Kan man evt. behandle træloftet med noget som kan give en støjabsorberende effekt?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas
Thomas, Munkebo (15-10-2008) 
Svar:
I Jeres tilfælde ville jeg nok primært kikke på materialer til vægfladerne, fremfor loftet da det jo er et træloft i har valgt.
F.eks. Troldtekt ( http://www.troldtekt.dk ) laver nogle fine lydabsorberende vægplader der er udført som malerier.
Ecophon ( http://www.ecophon.dk ) har også nogle gode produkter. Alternativt kan man bygge hele felter op af lydgips eller lydbafler for at komme problemet til livs.

Der kan ved fritliggende énfamiliehuse og sommerhuse - underligt nok - ikke stilles krav fra bygningsmyndighederne til at det eftervises ved konkrete lydmålinger når bygningen er færdig. Det hænger måske sammen med at det ofte er bygherren/brugerne selv der vælger materialer i de høje rum.

Der er dog et blødt formuleret krav i bygningsreglementet der siger at "brugerne skal sikres tilfredsstillende lydforhold"...

M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Det er mig forunderligt, at slutbrugerne til et parcelhus ikke sætter sig
nok ind tingene, førend de underskriver en kontrakt med et byggefirma!

De "højt til loftet" bygninger hører ikke hjemme i almindelige parcelhuse; idet rumfanget i disse huse ganske enkelt ikke er stort nok!

Der er jo ikke plads til tunge og fyldige møbler, store malerier, partielle
tæpper, kompakte gardiner etc.

At der ikke stilles direkte krav i BR-08 er også mig en gåde.
bb, horsens (19-10-2008) 

Forfradåse i skabsside Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
For ikke at drukne i den lange debat her under, starter jeg her en ny tråd.

Er det tilladt at anvende forfradåser monteret i fx en skabsside, således at der inden i skabet er adgang til dåsens "bagside"?
giraffen, kbh (15-10-2008) 
Svar:
Hvis den er tilgængelig i skabet skal den vel være IP20 på siderne og IP40 på oversiden. Det er den næppe, men man kan lave en kasse så den ender i et lukket rum
B.C., Aars (15-10-2008) 
Svar:
Hm. Hvordan kommer IP 40 ind i billedet?
giraffen, kbh (15-10-2008) 
Svar:
412.2 Beskyttelse ved barrierer eller kapslinger.

412.2.1 Spændingsførende dele skal være anbragt inde i kapslinger eller bag barrierer, som giver en beskyttelse, der mindst svarer til IP2X eller IPXXB.

412.2.2 Vandrette oversider af barrierer eller kapslinger, som er let tilgængelige, skal yde en beskyttelse, som mindst svarer til IP4X eller IPXXD.
Daniel, Ikast (15-10-2008) 
Svar:
Af ren nysgerrighed. De kapslings klasser der beskrives, må de udføres i træ, eller skal det være ikke brændbart materiale.
GDS'er, Sønderborg (16-10-2008) 
Svar:
412.1 Beskyttelse ved isolation af spændingsførende dele.
Note
Formålet med isolationen er at forhindre enhver berøring af spændingsførende dele.
Spændingsførende dele skal være fuldstændig dækket med isolation, som kun kan fjernes ved ødelæggelse.

For fabriksfremstillet materiel skal isolationen opfylde konstruktionsbestemmelserne for det pågældende materiel.
For andet materiel skal beskyttelsen udføres med en isolation, der er i stand til varigt at modstå de mekaniske, kemiske, elektriske og termiske påvirkninger, som den kan blive udsat for under drift. Maling, lak og lignende belægninger anses normalt som utilstrækkelig isolation for beskyttelse mod direkte berøring.

-KLIP SLUT

Kunne forstille mig at Termisk påvirkning er i henhold til IEC 60695-2-1/1 (850°C glødetrådsprøve) - og derved kan træ ikke bruges, som den endeste kapsling, men en forfradåse i en træboks er ikke noget problem.
Daniel, Ikast (16-10-2008) 
Svar:
Jeg siger mange tak for fyldestgørende svar. :o)
GDS'er, Sønderborg (16-10-2008) 
Svar:
Altså, hvis jeg kan tillade mig at inddrage dele af den tidligere tråd. Kan et skab opfattes som let skillevæg, hvis ikke, så må man vel ikke benytte en forfradåse vel?
ST, KBH (16-10-2008) 
Svar:
Hvis ikke der er tale om flybare skabe, ja så kan du godt anvende forfradåsen.
Dog skal materiellet beskyttes mod de mekaniske påvirkninger det kan blive udsat for, og dåsen er ikke særlig stærk i sig selv.
En kasse uden om dåsens bagside vil være fint, men hvad med kablet ?
Preben, Roskilde (16-10-2008) 
Svar:
Men det er lidt betænkeligt, at i træhuse og andre huse som har beklædte ydervæggene med dampspærre, at man ikke kan lave en pæn afslutning på afbrydere og stikkontakter, uden at sætte dem i panel eller underlag, fordi forfradåsen ikke har dampspærre eller må benyttes i let ydervæg.

Har ikke før nu hørt nogen sige, at forfradåser ik må monteres i ydervægge. Mange elektrikkere er gået væk fra SV-dåser og benytter kun forfradåser i alle vægge. Her tænker jeg på alle træsommerhusene samt F.eks. på Grønland og Færøerne hvor SB + lokale tillægg benyttes. Personligt har jeg selv fået godkendt mange installationer med forfradåse i ydervægge.
ST, KBH (16-10-2008) 
Svar:
En gang til for prins Knud!
At du har fået en installation godkendt efter SB er ikke ensbetydende med at huset efterfølgende kan bestå en tæthedsprøve efter bygningsregelementet.Derfor er der kun en vej frem, og det er at dampspærren sidder så dybt i konstruktionen, at installationen kan sidde indenfor,
B.C., Aars (18-10-2008) 
Svar:
Lige mine ord!!

I dag skal huse bygges efter installationerne, og ikke omvendt...
Elektrikeren, Nyk. F (19-10-2008) 

ejerskifte sag / defekt udertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et hus fra 1983, der ligger et b&c betontegl tag med Monarfol 250 undertag. Plast i undertaget er begyndt at slippe armeringsnet, og det stå ikke i tilstandrappoten.

Forsikrigen dække ikke skaden, og begrundelse er.
Betontagstenene er helt tætte og lever ifølge skadekonsulenten fuldt ud til de tæthedkrav, som er udstukke i bygningsreglementet af 1982.

Men et tag fra 1983 med en hældning på ca 25 %, er vel ikke tæt mod fygesne og slagregn, hvis der ikke ligge et undertag.


Søren Møller, Egedal (15-10-2008) 
Svar:
Næe, det gør det måske / måske ikke.
Men hvis bygningsreglementets krav er overholdt er der jo ikke meget at komme efter.
Det eneste du kan gøre er at prøve at finde ud af om det var et krav eller en anbefaling fra tagstensleverandøren at der skulle være undertag.
Og om det var almindeligt at der blev anvendt undertage til den type tagsten og taghældving.
Men dernæst er der det problem at Monarfol undertage ikke var særligt holdbare. De bliver nedbrudt af lyset, (UV-stråling).
Jeg tror at det bliver lidt op ad bakke :o)


Tage Steen, Rynkeby (15-10-2008) 
Svar:
Har tænkt migselv lidt om.
Du kan nemlig sige at det er sagen uvedkommende om tagstenene er tætte og om taget lever op til bygningsreglementets af 1982''s tæthedskrav.
Og iøvrigt hvad der måtte være skadeskonsulentens mening.
(Og iøvrigt også om undertag var anbefalet af leverandøren eller ej)
Faktum er at bygherren i 1983 har haft lyst til at udlægge et undertag.
(Forsikringsselskabet skal naturligvis ikke afgøre om det var nødvendigt eller ej. Ligesom de ikke skal afgøre om det var nødvendigt med røde eller blå beton- eller teglsten).
Altså. Du har et undertag som er ved at gå op i limningen, det er ikke nævnt i tilstandsrapporten, ejerskifteforsikringen skal betale et nyt.
Det kan være din påstand.
Men det kan stadig blive lidt op ad bakke :o)

Tage Steen, Rynkeby (15-10-2008) 
Svar:
Hej Tage tak for svar, men.

forsikring dækker udbedring af aktulelle bygningsskade, samt fysiske forhold ved bygningen, der giver nærliggende risiko for skader på de fosikrede bygninger eller bygningsdale.

Som om det er nødvendigt eller ej, er vel dække ind under den.
Søren Møller, Egedal (15-10-2008) 
Svar:
Hej

Det korte af det lange må være, at hvis defekterne har kunnet ses af den bygningssagkyndige, og han ikke har skrevet noget om det, må han være erstatningspligtig efter min mening.
Var skaderne ikke synlige for den bygningssagkyndige er det jo en ejerskifteforsikringssag.

Jeg mener at man understrøg med kit eller lagde undertag på det tidpunkt, men prøv at ring til Moniere som ejer det tidligere B&C i dag og hør hvad de mener.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (15-10-2008) 
Svar:
Ja, det bliver ikke nemt med den formulering.
Med mindre du kan påvise at skaderne på undertaget er "aktuel bygningsskade"
Men argumentet om kravene i BR82 er simpelthen forkert. Hvis det var rigtig ville det jo betyde at konstruktioner der var bedre end BR ikke var/er dækket. F. eks. glaserede tagsten, som BR82 ikke nævner noget om, Glaseringen er ikke nødvendig for tagets tæthed, derfor er de ikke omfattet af forsikringen. Mon det er rigtigt?
Men tilbage til plan A.
Altså om det var almindeligt eller det var en anbefaling fra leverandøren, at der blev lagt undertag under pågældende tagstenstype ved 25 gr. hældning.
Tage Steen, Rynkeby (15-10-2008) 
Svar:
Lige for at gå lidt, ja måske forbi diskutions området, er der jo nogle forskellige typer af betontagsten. Der er B&C''s betontagsten med danflock som ikke kræver undertag da denne er tæt (skyldes deres velcro på selve tagstenen), og så er der den "normale" betontagsten der skal have undertag ved siden af taget. Så det som forsikrings selskabbet har lukket ud med at betontagsten er tætte, kan diskuteres hvor du vil vinde, så fremt du har uden danflock.

Håber det kan bruges også
Jacob, Aabybro (26-11-2008) 

hpfi typer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Man støder på forskellig priser på 40A hpfi relær, fra 120,00 kr - 6-700,00 kr.
Hvad er forskellen. mellem det billig og den dyre, mærke strøm det samme 0,030 amper.
sipel, lyngby (14-10-2008) 
Svar:
Som med det meste,Kvalitet og design
B.C., Aars (14-10-2008) 
Svar:
Design... tjaa, hvorfor ikke.
Kortslutningsholdbarheden har nok også en del at skulle have sagt i forbindelse med prisen.
Jakob Steinaa, Hvidovre (14-10-2008) 
Svar:
Kvalitet, hvor tit skal det motioneres for hele tiden at virke.
Nogle SKAL afprøves hver måned, andre 1 gang om året.
Det er vigtigt at de bliver afprøvet, idet kontakterne ellers risikerer at hænge fast, når det bliver virkelighed.
Kortslutningsholdbarheden er ikke et problem i boliger.
Preben, Roskilde (15-10-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31130.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »