» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31533.   « Forrige 25       Næste 25 »

vådt isolering på tegltag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej, vi har lige fået lagt nyt tegltag og undetag, i vores tilbud står der det er(Duko klasse HØJ Divoroll Top)men nu viser det sig at isoleringen er våd, på det lyseblå plastik ligger der fugt på, hvad kan det skyldes
Hanne Scheil, johnnyherluf@hotmail.com (09-12-2008) 
Svar:
Har du hørt dem der har lavet det ?

At der er fugt ovenpå undertaget er der ingen problemer i.
Den våde isolering har måske været våd fra staren af ?

Hvis ikke , kunne det jo godt lyde som om det er utæt et eller andet sted.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
lyseblå plastik, det lyder som damspærren. det kan skyldes våd isolering der er lagt ind, det kan også værer at taget er utæt.
ju, Holbæk (09-12-2008) 
Svar:
taget er lagt sidst på sommeren, så isoleringen var tør, ham der har lavet siger at det kan være loftlemmen der ikke er tæt nok, så varmen fra huset stiger op , og kulden fra taget tilsammen danner kondens. kan isoleringen blive tør så den ikke danner skimmelsvamp?
hanne scheil, herlev (09-12-2008) 
Svar:
Er der ikke tætningliste på den loftlem ?
Hvis jo, så trækker det ikke op af loftlemmen.

Lyder lidt utroligt der skulle komme så meget fugt, plejer ikke at være en så stort problem.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
der er ingen synlig tætningsliste på,









der er tætningsliste på,vi har lige været på taget igen og når vi trykker lidt på isoleringen drypper der vand ned!!!!!!!! hjælp hvem kan anbefale en savkyndig som kan hjælpe os med at se om det er rigtigt lavet.









hannescheil, herlev (09-12-2008) 
Svar:
Det forekommer lidt uklart hvordan tagkonstruktionen er udført.
Men hvis det er gitterspær må der jo være alt for lidt ventilation i tagrummet. Det ville stemme med at der er kondens, på undersiden af undertaget, som drypper ned i isoleringen.
Hans Hedegaard, Skæring (09-12-2008) 
Svar:
først er der noget gråt filt derefter er der den blå dampspærer så isolering og til slut er der hønsenet
hanne scheil, herlev (09-12-2008) 
Svar:
Det er et hønsehus altså? :o)

Det blev jeg ikke meget klogere af.

Men en tagkonstruktion opbygget med gitterspær ser sådan ud.
http://guiden.rockwool.dk

Prøv at forklare. Den skrå tagflade; Yderst tagsten, undertag, isolering, (mellem spærene) og hvad så...........?
Hvor højt er der i det tagrum, er det bolig, er der koldt eller varmt er der vinduer osv.?
Vi skal nok finde ud af det!

Hans Hedegård, Skæring (10-12-2008) 
Svar:
Vi bor i et rækkehus med tag med rejsning(opmålt 90m2 i røde tegl.Der er ca. 1,70 til toppen,det er ikke bolig, der er lidt koldt, der er sat 1 nyt Velux vindue i sammen med taget.Skorsten + en udluftningskanal inde fra huset ender oppe på taget, der er ingen ventilation nogen steder
Hanne Scheil, Herlev (10-12-2008) 
Svar:
Det lyder til at være noget rigtigt klamp, der lavet her!

Du skriver I bor i et rækkehus med rejsning, men det er ikke bolig,???

Hvis I ikke meget snart får gjort noget radikalt ved problemet, så får
I brug for både en sagkyndig + en savkyndig.!!

Du bliver nødt til helt klart at oplyse, hvordan den tagkonstruktion
er opbygget.
Foreningen mod klamp, danmark (10-12-2008) 
Svar:
Det lyder meget som et giterspærskonstruktion med manglende ventilation.
Du bør hidkalde en tømrermester med uplettet ry og bede ham dels finde ud af hvad der er galt og evt give et tilbud på skadernes udbedring.
Og som det skrives ovenstående. Hvis der sker en ophobning af fugt i tagkonstruktionen er det den lige vej til skimmel, svamp og anden råddenskab.
Hans Hedegaard, Skæring (10-12-2008) 
Svar:
Hej Hanne
jeg har selv haft byggesjusk på mit tag. Lang historie.
For mig lyder det, som du har kondens på den udvendige side af dampspærre (det blå plastic) dvs at der må komme vand ind gennem undertaget.

Er firmaet med i byggeriets ankenævn/byggaranti? Byggeriets ankenævn laver ikke bygningsgennemgang med mindre der er såkaldt konstaterede fejl - du har helt klart konstaterede fejl. Der må være en fejl på undertaget. Hvis firmaet er med i ankenævnet kan du klage - du skal dog først kunne dokumentere, at du har reklameret til firmaet.
Det med loftslemmen køber jeg ikke efter det, vi har været igennem. der er også et andet ankenævn (danske tømrermester et eller andet...kan ikke huske hvad det hedder, men kan evt. finde ud af det, hvis du er interesseret) hvor han evt. er medlem.

hvis firmaet ikke er med i byggeriets ankenævn/det andet ankenævn, så er det straks sværere. Du har dog et problem som skal løses da huset ellers får svamp. En mulighed er, at få et hæderligt firma til at tage sten af taget og checke gennemføringer mv. Det var det vi gjorde - og konstaterede at alt var lavet forkert. Vel og mærke af et firma, som kun laver tage. Det er ikke så stort et projekt at få pillet 50% sten af, men det koster selvfølgelig noget. + at du nok skal have en bygningssagkyndig ved siden. Måske Bolius?

Vi bor også i kbh. området - og jeg må indrømme at jeg lige nu har mistanke om, at vi har brugt det samme firma.




puha....nul håndværkere igen, kbh (13-12-2008) 


Fuge i mellem trappevange og væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Forum.
Jeg har lavet en ny trappe, som ska føre ned til vores kælder.
Vangerne er udført i 45 mm bredt spærtræ, som er blevet malet hvid. For at kunne få den samlede trappe ned i kælder-skakten, bliver der ca 2-3 cm luft imellem vanger og betonvæggen.
Da betonvæggene er ret skæve, vil løsningen med en dækliste over mellemrummet imelle vange og væg, ikke være mulig.

Kunne man evt. fylde mellemrummet med hobbyskum og lave en alle anden fuge oven på skummet ???

Forslag efterlyses.

På forhånd tak.
Niels Hansen, Brenderup (09-12-2008) 
Svar:
Jeg ville dælme være varsom med at komme alt muligt klister mellem en trætrappe og kælderbeton. Tror det vil slippe ret hurtigt. Måske du kunne anvende ekspanderende fugebånd, som man anvender til vinduer.
Preben, Århus (09-12-2008) 
Svar:
Kan du godt ja, bagstop i også acryl eller lign. overmalbar fugemassen, læg den godt tilbage, så er den ikke så synligt.

Men en dækliste kan da også forstryges til væggen, tager lidt længere tid, men også en pænere løsning.

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
Hvis ekspanderende fugebånd bruges, så husk at male det over.
Det er klisteret som bare pakker, og vil hurtigt trække støvet til sig.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
Det er vel altid muligt, at kalkere væggens struktur over på en dækliste, og så skære den til. Ved ikke om det var det Koluda mente med forstryge.

Montere listen på klodser der er monteret på væggen, acrylfuge den mod væggen, og lade den "svømme" over vangen.
Kim, Tølløse (10-12-2008) 
Svar:
Ja netop, forstryge den med en klods, andenæb eller ligende, også skære den til så den passer ind til væggen.

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-12-2008) 

Hvidmaling af gammelt lakkeret møbel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et gammelt dækketøjsskab i en halvmørk træsort. Det vil vi gerne male hvidt/lyst. Hos maleren siger de: let slibning, grunding og oliemaling, men er der andre muligheder. Ex. lindolie?Eller andet mere miljøvenligt? Er nemlig gravid og vil genrne udnytte ventetiden :-)
Trine Aagaard Andersen, Silkeborg (09-12-2008) 
Svar:
Det mest miljøvenlige ville jo være slet ikke at male møblet. :o)

MÅSKE er vandbaseret acrylmaling en mulighed, men du får nok ikke helt den finish, vedhæftning og slidstyrke som er nødvendig.

Nu ved jeg ikke hvilken maleforretning du har besøgt, men prøv en "af et andet fabrikat". Der er massevis af dem, måske findes der et produkt der passer dig bedre.


Dan Bogø, Helsinge (09-12-2008) 

Isoleringstykkelse??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er pt. i gang med at renovere førstesalen på mit hus, der er af ældre dato. Mit problem består í, at jeg skal have isoleringstykkelsen i skrålofterne til at passe. Jeg har på nuværende tidspunkt 170 mm isolering mellem spærrene. I følge "den lille lune" fra Rockwool skal jeg op på 260 mm. Hvis jeg efterisolerer med 95 mm går det jo fint op. MEN så er der jo lige dampspærrens placering. Den må max. ligge 1/3 inde i isoleringen...
Jeg har overvejet at påfore spærrene 45 mm lister, isolere mellem dem og så montere dampspærren. Herefter kunne jeg så igen forskalle med 45 mm lister og endnu en omgang 45 mm isolering og slutte med profilbrædder eller gipsplader.
MEN det virker nu lidt omstændigt...
Andre gode forslag???

CL
CL, Årre (09-12-2008) 
Svar:
Placer dampspærren inden du monterer gipsplader. Sørg for at tætne omkring eventuelle el-udtag(som du sansynligvis ikke har mange af i skråvæggene).
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 
Svar:
Påfor 95 mm reglar.
Dampspærre
Høvlet forskalling
Gips

Sådan ville jeg have lavet det, det er jo sikkert begrænset hvad du har af strøm i de vægge, og det kan altså godt placeres mellem de 22 mm forskalling så længe de ikke er ud for et spær.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
Til Koluda. Hvorfor smider man forskalling på inden gips? Er det kun hvis man ikke har sin "firkant" af befæstigelse af gips plade inden under dampspærre?
GDS'er, Sønderborg (10-12-2008) 
Svar:
Forskallingen er i stedet for de 45 x 45 forskalling som han selv skrev.

Nemmere at styre på en forskalling når man smider gipsen op, og hvis der er ikke er noget videre eludtag på skråvæggene , har det ingen betydning om de sidste 45mm ligger på den varme side af damspærren.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-12-2008) 
Svar:
Jeg siger tak for svar :o)
GDS'er, Sønderborg (11-12-2008) 

OSB-plader som underlag for gipsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med ombygningen af mit hus har flere efterhånden spurgt om, hvorfor jeg ikke bruger at sætte et lag OSB-plader op som første lag på vægge og lofter efterfulgt af et lag gipsplader i stedet for 2 lag gips. Fidusen skulle bl.a. være, at gipspladelaget skulle være meget lettere at montere og at man efterfølgende har nemmere ved at hænge ting op i væggen. Er der noget om fidusen? Er det lovligt og hvad med fugt og brandsikring?

CL
CL, Årre (09-12-2008) 
Svar:
Fugt- og brandteknisk er der ingen problemer i dit forslag. Husk alligevel at forskalle, ellers vil pladerne hænge.
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 
Svar:
Hvor tunge ting har du da tænkt dig at hænge op ?

Expandet roset holder 40kg pr. plugs i et lag gips og over 100kg ved 2 lag, så normalt rigeligt til det man skal hænge op.

Jeg ville smide 2 lag gips på, besværligt at montere de plader, og faktisk ikke rigtigt noget fidus i det, med mindre der skal mange tunge ting op at hænge.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 

Brass cementtagsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et Brass cementtagstens tag, og der kommer meget vand ind, selvom der er understrøget med det der sorte tjære agtige stads. Jeg har haft en ude og kikke på det, og han siger det er fordi der er mos i falserne, det kan jeg bare ikke forstå, for jeg synes ikke der er særligt meget mos der. På forhånd tak
Jesper Lund Lauridsen, Skive (09-12-2008) 
Svar:
Mos eller ej, uanset hvad så er det utæt. Og hvis det ikke er flækket eller revnet eller fyldt med huller, er det falsene det er galt med.
Man må formode at ham der har kikket på taget har haft et par sten af og kikket i falsene.
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 
Svar:
Mos eller ej, uanset hvad så er det utæt. Og hvis det ikke er flækket eller revnet eller fyldt med huller, er det falsene det er galt med.
Man må formode at ham der har kikket på taget har haft et par sten af og kikket i falsene.
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 
Svar:
Sådan noget pjat..

Mos gør ikke dit tag utæt det holder bare på fugten, det er sikkert en revne et eller andet sted, eller teglene er efterhånden så nedbrudt at det render gennem teglene i div. huller i teglene.

Hvor kommer vandet ind ?

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
Jeg har samme tagsten og samme understrygning.... og gæt.... samme problem. Jeg havde en byggesagkyndlig ude og han mente at det var fordi stenene er slidte (ligget siden 1970). Dvs ved vedvarende (regnvejr i flere dage itræk) suger stenene simpelt fugten i sig og derved begynder det at dryppe. Jeg har været skæptisk over for denne forklaring man efter utallige besøg på loftet når det regner, virker det meget plausibelt... Mit tag er fra 1970 og overvejer at skifte det, men har endnu ikke besluttet mig.
Gunnar, Glostrup (26-02-2009) 

Relæ til styring af udendørslys Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har nogle udendørslamper der er styret af en bevægelses/lys/mørke sensor, men således at lyset også kan tændes på kontakt inde i huset. Ved tavlen sidder der et relæ som kan stilles til konstant lys eller at lyset skal være tændt i 4-70min.
Nu lyser lamperne konstant selvom relæet er på tidsstyring og jeg tror relæet er gået i stykker. Jeg ved ikke hvad det heddder , men der står på det at det er fra Landis &Gyr , hedder KPE 12.1 6A 10A. Nogen der ved hvad den slags relæer hedder og evt har link til hjemmeside.
Lyseslukkeren, Holte (08-12-2008) 
Svar:
så er den ødelagt, hvis den er tændt konstant
lasse, hvidovre (08-12-2008) 
Svar:
OK - men nogen der kan hjælpe hvor man kan få et nyt eller tilsvarende? har søgt på google uden held.
Lyseslukkeren, Holte (08-12-2008) 
Svar:
http://www.aev.dk
jeg tror det du mangler, er en trappeautomat. Prøv først at fjerne spændingen til din sensor i 10 sec. Nogle sensorer kan sættes i konstantmode, ved at slukke og tænde to gange hurtigt efter hinanden, dette fjernes ved at slukke i min 10 sec.
B.C., Aars (09-12-2008) 

En løjerlig samling ledninger.... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skulle til at sætte en ny loftlampe i den anden dag, men ledningerne inde under rosetten så noget anderledes ud, end jeg er vant til. Jeg skulle bruge en blå ledning, en gul/grøn ledning samt en brun ledning til lampen. Jeg fandt den gul/grønne ledning, men ved de blå og brune var der samlinger af flere ledninger, som dog alle havde den samme farve. Desuden var samlingerne for store til at sætte igennem det hul i lampen, der var beregnet til at have alle tre ledninger igennem.

Spørgsmålet er, om man kan koble samlingen af alle de brune ledninger sammen med én brun ledning osv.
Lurifax, Roslev (08-12-2008) 
Svar:
Ja.
Men den brune ledning plejer at være fasen (strøm på hele tiden).

Preben, Roskilde (08-12-2008) 

bygherre og mursten efterlyses Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har pr 1/10 overtaget et hus der er bygget i 1973 af byggeselskabet Ivan Poulsen, Børkop. Nu står jeg og gerne vil bygge til men kan ikke finde den mursten huset er bygget i. den ligner Randers Tegl's RT 434
"Lava" blødstrøgne reducerede http://www.randerstegl.dk men farven i den er noget mere markant.

Er der nogen der kan hjælper mig?
Kent Graversen, Gravens (08-12-2008) 
Svar:
Jeg tvivler meget på at du kan finde den samme sten - eller en der ligner så meget at du ikke kan se forskel.
Derfor bør du i stedet finde en sten der IKKE ligner, en sort, gul eller blå eller hvad du du foretrækker. Eller bygge i helt andre materialer således at det tydeligt fremgår at det lige netop er en tilbygning anno 2008, eller var det 9.
Arki Sørensen, Holstebro (08-12-2008) 
Svar:
Det er svært for den er så speciel at der ikke rigtig er noget der matcher til. der kommet et vinduesparti mellem det gamle og det nye så det bliver ikke bygget sammen,, og så er der nogle af de gamle sten der smuldrer. dem vil jeg gerne have skiftet.
Kent Graversen, Gravens (08-12-2008) 
Svar:
Prøv at ringe til Randers tegl og hør om de har nogle ideer?

Men ellers, som Arki er inde på: overvej at lave tilbygningen markant anderledes men med en arkitektonisk sammenhæng, f.eks ved at benytte træ.
Jan, Danmark (09-12-2008) 

Eltavle og vandvarmer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal snart have bygget om i mit kolonihavehus. I den anledning skal eltavle og måler flyttes. Jeg kunne godt tænke mig at placere det i et skab i køkkenet, hvor der nedenunder er placeret en el-vandvarmer. Må man det ?
Birgitte Kristiansen, 2300 københavn S (08-12-2008) 
Svar:
El-vandvarmeren i sig selv er ikke noget problem, det kommer mere an på de faktiske forhold. Hvis du "trækker" tavlen helt frem så den er let tilgængelig kan det lade sig gøre, mens en placering i bunden af skabet er mere tvivlsom.

Se link:

http://www.sik.dk
giraffen, kbh (08-12-2008) 
Svar:
Du må ikke selv flytte måleren. Der skal du kontakte dit lokale el-selskab. De kan fortælle dig om din lokale el-pusher eller om det er el-selskabet der skal flytte tavlen!
bo Theilmann - elektriker, Juelsminde (16-12-2008) 

Udskifting af ruden Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at kigge på hus (fra 1975) der har kittede dobbeltglas vinduer. Er det muligt at skifte ruderne i til termo? Altså uden at skifte vinduet.

Ved godt at det kan være svært at sige noget om generelt. er mest bekymret for tykkelsen af termoruden.
Thomas, Amager. (08-12-2008) 
Svar:
De nuværende ruder sidder vel i rammer, en udadgående og en indadgående. I den udvendige fals kan der godt monteres termoruder hvis falsen er omkring 35mm bred. (Eller falsen kan "skæres bredere"
Der kan ikke monteres termoruder i de eksisterende rammer.
Der kan monteres nye kraftigere rammer med termoruder, men så er der nok mere økonomisk fornuft i at udskifte hele vinduet.
T. Hansen, Thermestrup (08-12-2008) 

Luftfugtighed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Til jer med ventilationsanlæg (og andre som bare ved det): hvilken luftfugtighed har i indendøre på denne årstid?.
T.P., Odense (08-12-2008) 
Svar:
Omkring 35-38% RF.
M.Thomsen, Horsens (08-12-2008) 
Svar:
Det betvivler jeg ikke rigtigheden af, men vi har har typisk 30-35% og har ikke v.anlæg, og er vel nogenlunde flinke til af få luftet ud. Logisk set burde %-en vel være lavere med v.anlæg(?).
Er der andre der vil oplyse deres %-tal ?.
T.P., Odense (08-12-2008) 
Svar:
Omkring 60% RF, intet ventilationsanlæg udover emhætte, beskeden udluftning, rimeligt tæt hus. (Hygrometer fta Harald Nyborg, kr. 46.95 (Men jeg ser netop at det er til drivhuse, så det måler måske forkert i spise- og udestuer)

Under fyrre % er nok sundtnok, men vel nærmest brandfarligt når alt er knastørt. :o).

Sven Yding, Herning (08-12-2008) 
Svar:
RF afhænger meget af ydre omstændigheder og brugen af huset, så man kan derfor ikke direkte sammenligne 1 hus med et andet.
Man kan dog være rimelig sikker på at et ventilationsanlæg vil sikre et mere stabilt indeklima, men ikke nødvendigvis lavere luftfugtighed end de meget lave 30% som I har.
Luften bliver også for tør under 30%.
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 

vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har flat tag hvor der er lagt tagpap men desværre kommer der vand ind når det regner rigtigt meget flere timer alt efter vinden drypper det ind forskellige steder hvordan kan vi finde det sted hvor vandet finder ind er der nogle gode
tricks mvh lis
lis gundestrup, virum (07-12-2008) 
Svar:
Tjek om inddækninger er lavet ordentligt med opkanter.
Tror du finder utætheden her.

Ellers kan det være overlapninger der ikke er svejset ordentligt, er der dog både underpap og overpap, burde det dog være tæt.
Koluda Byg / www.koludabyg.dk, Gørlev ( Vestsjælland ) (07-12-2008) 
Svar:
Er det et gammelt paptag ?
Eller et i fået lagt for nyligt ?
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (07-12-2008) 

Lacadæk og dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har gravet kælder under min udestue. Dækket er 20 cm lecadækelementer. Det er planen at lægge tagpap på lecadækket for at gøre dækket vandtæt, så udestuen kan stå åben, også hvis der skulle komme regn.
Nu er problemet bare, at jeg derved også får en dampspærre (tagpap er jo tæt) over lacadækket og dermed på den kolde side af lecadækket der jo er isolerende. Det giver kondens i lacadækket.
Hvordan løser jeg dette problem ? Findes der en damptæt maling man kan give lecadækket på undersiden ? eller skal jeg have mere isolering over tagpap ? hvis ja, hvormeget ?
Poul Møller Petersen, Holbæk (07-12-2008) 
Svar:
Det er mere en udfordring.
Dit Lecadæk kan sikres med en fugtmenbran.
Der findes diffusionsåbne, som denneher;
http://www.icopal.dk

Der vil jo kun opstå damptryk såfremt din kælder er opvarmet og din udestue ikke er.
Endvidere skal kælderen ventileres således at evt. fugtindtrængen gennem kældervægge og -gulv fjernes fra rummet.
Jeg tror ikke meget på maling, men der kan monteres plastdampspærre og gips.

Det skal siges at de fleste fugtmembraner er absolut damptætte og at jeg ikke præcist ved om ovennævnte er velegnet i dit tilfælde.
Du bør under alle omstændigheder kontakte et erfarentfirma.

Og endeligt forstår jeg ikke helt at du ikke kan nøjes med at gøre gulvet i udestuen vandtæt.

Lasse Karlsen, Åbyhøj (07-12-2008) 

Vaskesøjle i multiblokke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at bygge en vaskesøjle i 75 mm multiblokke.
Jeg vil gerne lave et rum på 57 cm, men har så det problem at den multiblok der skal ligge ovenpå kun hænger i 15 mm i hver side. Er det nok, eller kan jeg gøre det?
Ruben, Nørresundby (06-12-2008) 
Svar:
Nej, 15 mm vederlag er ikke nok!

Kig da for fa... på producentens hjemmeside

http://www.hplush.dk

Eller søg da rådgivning ved din leverandør!!
jan, frederica (07-12-2008) 
Svar:
du skærer to blokke over, så de få fuldt mål. Kan enten limes i enderne eller du kan slå bølge-låse i. Det skal nok holde
folmer, aabenraa (07-12-2008) 
Svar:
Tak til Folmer. Det vil jeg gøre.

Til Jan, du er da alligevel..... biiiiib.....
Ruben, 9400 (10-12-2008) 

antikbejdet stoler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej vi har købte nogle ingolf stoler fra ikea som nu vi vil forny dem ligsom før med at bejdse dem antiklook men vi ved ved ikke hvordan man går i gang er der noget der ka hjælpe os for at har det samme resultat som da vi har købte stolerne tak
imane, taastrup (06-12-2008) 

Oliefyret lugter når det kører!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved ikke hvor dette spørgsmål hører hjemme men her kommer det! Vi bor ude på landet og har oliefyr!
Når det er koldt udenfor og oliefyret kører så lugter det! MEn kun når det kører! Det lugter af kloak eller råddent vand! Vi har egen septiktank men den skulle oliefyret vel ikke komme i kontakt med!
Er der nogen der har prøvet det før???
SYnes det er mærkeligt!
Lily Staub, Almind (06-12-2008) 
Svar:
hvis lugten kommer fra fyret - eller skorstenen, er det fordi I ikke har knald nok på. Det er garantere varm løbesod
jan petersen, Fredericia (07-12-2008) 
Svar:
Hej Lily
Når oliefyret kører, er lugten så i hele rummet, eller er det kun helt henne ved fyret? I det rum oliefyret står, er der da et gulvafløb, og kommer lugten derfra? Er der ventilationsåbninger ud til det fri, så oliefyret får frisk luft til brænderen?
Jan, Albertslund (07-12-2008) 
Svar:
Jeg ved ikke om det er det Jan,Albertslund mener, men: kan det tænkes at fyret suger luft fra kloakken, i stedet for fra en ventilationsåbning (som så åbenbart ikke er der)?.
Prøv at lade døren til rummet stå åben mens fyret kører.
F., Riskluft (08-12-2008) 
Svar:
Godt nok.
Men der SKAL være en ventil til friskluft til fyret og jeg tror ikke at en skorstensfejer vil godkende fyret hvis der ikke er.
Klåge Rasmus, Randers (08-12-2008) 

Hvilke bordplade til planlimet kogeplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle,

Vi er igang med at bygge køkken. En langvarig process :) Det eneste vi egentligt mangler er bordpladerne og det er her vi er løbet ind i lidt af en problem. Vi har købt en vask (Silgranit, til planlimning) og en keramisk kogeplade, enten til nedsætning i hul eller til planlimning.

Det vi allerhelst vil have, er at begge ting bliver planlimet, men vi er løbet ind i et problem. Der er ingen tømre der vil lave hullerne i en laminat bordplade, da de er bange for at slå en flig af laminaten, når de skærer hullet. Vi har egentligt ikke lyst til en massiv bordplade, da denne kræver (mere) vedligeholdelse end laminat. Granit har vi også kigget på, men det er dyrt.

Spørgsmålet er vel egentlig; Er der nogen der kender til nogen der kan montere en laminat bordplade, til en fornuftig pris, og kan fræse hullerne således at vi kan få planlimet kogeplade og håndvask? Eller er der andre der har ideér til hvordan vi kan løse vores problem.

Hilsen
Hans
Hans C. Koch, Ringsted (06-12-2008) 
Svar:
Nu er jeg ikke klar over hvad en fornuftig pris på den slags er, men jeg kan fortælle at vi normalt tager ca. 1500 for det - men det afhænger af vasktype. Du er altid velkommen til at kontakte os på mail handymaend@live.dk
Thomas, Sjælland (06-12-2008) 

Efterisolere hulmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et rødstens hus fra 1969 hvor ydervæg er røde teglsten (10 cm) og indvendig af letbeton på 15 cm. Der er dermed kun 50 mm hulrum som ikke er isoleret. Vi har fjernvarme.

Kan det svare sig at eftersolere hulrummet og i givet fald, hvad er det bedste at efterisolere med?
Hvem vil du/i anbefale til at udføre dette arbejde.

Metoden til at efterisolere er det udelukkende ved at tage mursten ud med en vis afstand mellem eller er der andre metoder?

Er der steder eller links hvor man kan beregne om det kan betale sig at efterisolere?

Per Sørensen, Fredericia (06-12-2008) 
Svar:
Da dit hus er opført i 1969, var bygningsreglementet fra 1966 gældende, og deri
er der faktisk krav om isolering i hulmuren, i den konstruktion du beskriver,
læs her

http://www.ebst.dk

ellers prøv at kontakte rockwool eller isover

http://www.rockwool.dk
http://www.isover.dk

der ligger en spareberegner på deres respektive web-site´s, dog kan du her
umiddelbart kun beregne med isoleringstykkelse på 70-80 mm, men mon ikke
de i teknisk afdeling kan hjælpe dig.

jeg vil tro din besparelse vil ligge i omegnen af kr. 3.500,-/4.500,- pr. år,
hvilket vil gi´en tilbagebetalingstid på ca. 5 år.


jan, fredericia (06-12-2008) 
Svar:
Jeg vil tro at der kun er forbindelse mellem de to vægge med murbindere.
Op på loftet og måske kan I kikke ned i hulrummet. (Det kan være tildækket med isolering eller andet).
F. Hansen, Viby (06-12-2008) 
Svar:
Fyld det op med flamingo-kugler. Check evt med styrolit
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (17-12-2008) 
Svar:
Få et firma ( Eventuelt mig ) Til at blæse Flamingogranulat ind i hulmuren. Det
er det produkt der bedst egner sig til små hulrum
specialvikar.dk, Vejen (23-01-2009) 

tæppe tape Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan fjerner jeg tæppe tape fra et lakeret træ gulv.
mia, glumsø (06-12-2008) 
Svar:
sæbespånevand - v a r m t
gunna quistbo, karlslunde (06-12-2008) 
Svar:
Ellers er renset benzin ret effektivt, når gulvet nu er lakkeret. Det skal dog ikke bruges på ubehandlede gulve.
Thomas, Sjælland (06-12-2008) 

skærm til brevlem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min hoveddør fra 30'erne indeholder en brevlem /postlem/brevsprække eller hvad man nu skal kalde sådan en, som postbuddet smider regninger ind af.
Men der er ingen skærm på indersiden af den, hvilket gør man kan kigge ind gennem sprækken. Er der nogle der ved hvor jeg kan finde sådan en skærm ?



Lotte, Birkerød (05-12-2008) 
Svar:
Isenkræmer - måske.
Arne Lassen, Fyns Land (05-12-2008) 
Svar:
køb en brevklap mere og monter den på indersiden af døren
folmer, aabenraa (08-12-2008) 
Svar:
Hvor genialt, folmer, og hvordan skal posten gå igennem brevlemmen.
i åbenrå får man måske aldrig post ind ad døren.

Postbudet, - (08-12-2008) 
Svar:
Om ikke andet burde en pladesmed kunne lave en på fem minutter.
Torben, Amager (08-12-2008) 
Svar:
Kære post!
Når du nu,som du skriver er post, må have set et utal af indendørs klapper, der ikke er fjeerbelastet.
folmer, aabenraa (08-12-2008) 
Svar:
Postbude har slet ikke tid at se ind gennem brevsprækkerne.
En sådan indvendig klap skal være med fjeder, for at holde tæt, og den kan vel fås i et byggemarked, sammen med den udvendige del.
Postmand, per (08-12-2008) 
Svar:
Man kan også strikke et brevsprækkegardin og fastgøre det ved postlemmet på en sådan måde at indblik i videst mulig omfang vanskeliggøres.
I anledning af den tilstundende højtid bør gardinet være julefarvet hvorimod antallet af tegnestifter til fastgørelse af omtalte gardin afgøres af den enkelte gardinindehaver og postbudet i fællesskab.
Overgeneraldirektøren, Post Danmark (08-12-2008) 
Svar:
Se CarlF under dækskærme / dækklapper, der finder du det du spørger om.
Martin, Glostrup (08-12-2008) 
Svar:
Tak for svar. Martin, det hjalp da du kom med det rigtige navn for skærmen.

Lotte, Birkerød (08-12-2008) 

Glas & glas Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er forskellen på glasvæv og glasfilt?
Frida F., Ikast (05-12-2008) 
Svar:
Galsvæv er ligesom vævet i struktur / tern.
Glasfilt er glat struktur.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-12-2008) 
Svar:
Tak for det svar.
Så er det glasvæv jeg har på mine vægge.
Frida F, Ikast (05-12-2008) 

filsning og vandskuring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er forskellen på filsning og vandskuring af mure?
venlig hilsen
Sisse
sisse, birkerød (05-12-2008) 
Svar:
Her

http://www.kalkforum.org
bb, horsens (05-12-2008) 
Svar:
He-he... Ja det er godt nok folkemundebetegnelsen for vandskuring der beskrives på kalkforum.

Andre har disse - efter min egen mening - mere gængse definitioner:
Vandskuring er : http://www.mur-tag.dk
Filtsning er : http://www.mur-tag.dk
Sækkeskuring er : http://www.mur-tag.dk

Helt objektivt set ;-)



M.Thomsen, Horsens (05-12-2008) 
Svar:
Netop, me..en folk må da også gerne "lige søge" inden man stiller spørgsmål:-)

Definitionerne er jo egentligt det samme, det behøver jo ikke at være
"Jørgen Klevin" (hvem der så kan huske ham) altsammen :-), vel?


bb :-), horsens (05-12-2008) 
Svar:
Særdeles glimrende besvarelse.
Tak for den.
Men hvis man nu ikke har en græskost når eventuelle løstsiddende sandkorn skal fjernes må man så bruge en græsk ost istedet.
Hansi, Et sted i Jylland (05-12-2008) 
Svar:
ja, men ike een af dem med kommen i!
;-=), havarti (07-12-2008) 
Svar:
Jo da, kommen hjælper med til at give det rette rustikke look i den våde puds ;-)
M.Thomsen, Horsens (16-12-2008) 

Radiator på 1. sal varmer ikke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Min kæreste og jeg pår i et to plans hus med radiatorer både i stueetagen og på første salen.
Mit problem er at 2 ud af de fire radiatorer på 1. salen ikke giver noget varme, eller meget lidt. Man kan mærke på tilgangsrøret til radiatorerne at de er lidt lune, men det er aldrig lykkedes os at få radiatoren helt varm. jeg ved at der er vand nok i ekspansionstanken (den står på ca. 2 bar) så der skulle jo være tryk nok til at løfte vandet op på første salen, og samtidig virker de to af radiatorerne jo som de skal.
Jeg har forsøgt at udlufte dem, men der kommer ikke luft ud, kun vand, så der skulle jo være vand nok på systemet. jeg har også haft termostaten af og motioneret del lille pal der sidder på ventilen, også uden held. På selve ventilen sidder der en lille "krans" som man kan dreje på, den er nummereret "N" og så tallene fra 1 til 7. Er der nogen der har et godt råd, for der bliver efterhånden lidt koldt at sove i soveværelset og vi har været nødt til at sætte en varmelæser på 2000 watt op, og den er jo temmelig dyr i strøm.
På forhånd tak
mvh
jesper kristensen
Jesper Kristensen, Svendborg (05-12-2008) 
Svar:
Den lille krans er til forinstilling af vandmængden til radiatoren, måske den står for lavt. Prøv at trække ud i kransen og drej den med eller mod uret, det kunne afhjælpe problemet.Det kunne dog også være pumpen der skal sættes lidt op i hastighed.
Peter, Frederiksværk (05-12-2008) 
Svar:
Hej Jesper
Prøv at lukke for alle de andre radiatorer i huset, så vandet kun kan strømme igennem de to på 1. sal. Det kan nogen gange hjælpe. Er du sikker på at ventilerne er helt åbne? Når du trykker den lille pal helt ind, skal den selv rykke ud når du slipper den.
Jan, Albertslund (05-12-2008) 
Svar:
Vi havde selv samme problemer efter udskiftning til energibesparende pumpe, over på manuel og et hak op, så kom der igen varme i de sidste strenge i huset.

Ville prøve at sætte pumpen op i fart som det første.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (07-12-2008) 
Svar:
Tak for jeres svar, idet vi har brændeovn i stueetagen er dr stor set ikke tændt for noget dernede, men jeg vil da prøve at lukke fro dem alle på nær de to der ikke virker. men hensyn til ringen, så har jeg haft dem sat i forskellige indstilinger uden det store held. Den lille tap hopper også fint ud af sig selv. men det med pumpen må jeg lige tjekke. jeg mente bare ikke at der sad en pumpe når nu trykket i tanken selv skulle sørge for at sende vandet op på første sal.
Jesper kristensen, Svendborg (10-12-2008) 
Svar:
Hej Jesper
Der sidder helt sikkert en pumpe ved fyret. Med mindre I bor i et gammelt hus med store rør hvor der er naturlig cirkulation af vandet.

Ekspantionsbeholderen skal kun sørge for at holde et nogenlunde stabilt tryk på 1 til 1,5 bar (10 til 15 meter vandsøjle) i hele huset. Det kan variere lidt med temperaturen. Den kan ikke cirkulere vandet nogen steder hen.
Har du luftet ud på radiatorerne på 1. sal?
Jan, Albertslund (10-12-2008) 
Svar:
Hej Jan
Ja, ale radiatorer på 1. sal er luftet ud, endda indtil flere gange.
Kan du beskrive nogenlunde hvordan en sådan pumpe ser ud? så jeg nogenlunde ved hvad jeg skal kigge efter. og om det overhovedet er muligt at "skrue" op for den så der kan komme lidt mere tryk på systemet?
Mvh
Jesper
Jesper Kristensen, Svendborg (16-12-2008) 
Svar:
Hej Jesper
Hvis varmefyret er en unit, dvs. kedel og varmtvandsbeholder(vvb)er bygget sammen og pakket ind i jernplader, med en eller to låger foran til åbne, så sidder pumpen fremme foran oppe eller nede. Er dit anlæg derimod adskildte enheder, hvor kedel og vvb er anbragt hver for sig, sidder pumpen efter al sansynlighed bag ved kedlen. Hvis der er en Grundfos, er pumpen rød/brun. En Smedegaard pumpe er gul/orange. Jeg håber du finder ud af det inden det bliver rigtigt koldt.
Jan, Albertslund (16-12-2008) 

Afløb fra køkkenvask "klukker".. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Afløbet fra min køkkenvask siger "kluk kluk kluk kluk" når vandet løber og man bruger vasken og det er en meget irriterende lyd!
(lyden kommer fra afløbet inde i skabet

Er der nogen der ved hvad der kan være årsagen?
fru Nielsen, Glostrup (05-12-2008) 
Svar:
Vandlåsen er tæt på at være helt stoppet - er mit bud.
Jørgen Simonsen, Hornslet (05-12-2008) 
Svar:
nej desværre ikke.. ;-) Det er en helt ny vandlås (nyt køkken)
., . (05-12-2008) 
Svar:
Måske er sidder der en vandhane fast i røret!.
T.I.L, Tjeneste (05-12-2008) 
Svar:
Det kan bl.a. forekomme hvis vandlås mv. er af større dimension end afløbet.
Jørgen Halland, Brønshøj (05-12-2008) 
Svar:
@jan albertslund

Det vil jo så ikke være en lovlig installation så det må man da ikke håbe
Claus, kbh ø (07-12-2008) 
Svar:
2 muligheder: enten er røret næsten helt tilstoppet, eller også er der et stykke af røret, som ligger med bagfald.
"Kluk" lydene er luften i rørene, som prøver at trykudligne mellem forside og bagside af vandet, som du lukker i afløbet. Er der for lidt lysning i rørene (næsten stoppet eller bagfald) fremkommer "kluk" lydene. Præsis på samme måde som når man hælder vædske ud af en dunk.
Du skal ringe efter en rørspuler/kloakrenser, og få renset dit afløb, hvis lydene stadigvæk er der, så ligger dit rør med bagfald (på et kort stykke)
Byens Bedste ..., Kerteminde (27-12-2008) 
Svar:
Tusind tak for de mange svar. Vi vil nu ud fra de forskellige bud eksperimentere og se om det løser problemet.
mvh fru Nielsen
fru Nielsen, Glostrup (28-12-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31533.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »