» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31903.   « Forrige 25       Næste 25 »

Blænde yderdør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi har et kontor hvor der udover almindelig dør til resten af huset, også er en yderdør. Vi vil gerne blænde denne yderdør helt, så vi får lidt mere vægplads.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal "lukke hullet". Hvad med f.eks. 10 cm. gasbeton (eller hvad det nu hedder), isolering, dampspærre, og gips. Materialevalget er ikke vigtig mht. til udseende udefra, da huset er beklædt med træ, og derfor sættes bare træ uden på, der gemmer blændingen.
Søren, København (29-01-2009) 
Svar:
Jeg ville lave et skelet af træ i hullet. Beklæde det med vindpap udvendigt + naturligvis beklædning. Indvendig isolering, dampspærre og en gipsplade. Finito.
Duelund Hansen, langstrup (30-01-2009) 
Svar:
Enig med Duelund Hansen - Næsten. Jeg ville sætte 2 lag gips. Det gør det hele meget mere stift og ikke så "hul" og banke på.
Michael, Silkeborg (30-01-2009) 
Svar:
Hej,

jeg fik vist ikke forklaret det helt ordentligt. Huset er oprindelig bygget i mursten og til bygninger i gasbeton. Derpå er det pudset. Men engang i tidernes morgen, blev huset beklædt med træ. Da jeg gerne vil have mulighed for at engang i fremtiden at kunne fjerne træ-beklædningen, vil jeg gerne lukke hullet med noget man kan pudse på. Men som det er nu, vil vi bare beklæde det med træ, men i fremtiden ombestemmer vi os måske, og vil have huset er pudset.

En anden detalje er, at i det rum hvor dørhullet er, er der dobbelt murstensmur., men da jeg ikke er murer, vil jer ikke kaste mig ud i at mure med mursten, og tænkte derfor på gasbeton. Gasbeton har jeg prøvet før, og det er jo ret nemt. Men er ikke klar over om man kan/må/egnet bruge tynde (10cm) gasbeton sten, så kan der pudses på dem, og de giver rigelig med plads til isolering.
Søren, København (30-01-2009) 
Svar:
Du kan mure udvendigt med gasbeton og indvendigt med multiblokke (H+H) de er nemme at arbejde med, skal blot limes sammen. Men når du engang rykker træet ned, får du måske under alle omstændigheder en overraskelse (læs: Måske skal hele hytten pudses om)
Duelund Hansen, langstrup (31-01-2009) 
Svar:
Er multiblokke ikke det samme som gasbeton? Du skriver gasbeton udvendigt, og multiblokke indvendigt. Forestillede mig at bruge gasbeton multiblokke udvendigt. I den forbindelse vil jeg høre om det er nødvendigt at pudse gasbetonen op. Jeg beklæder det jo med træ, så udseendet mæssigt er det ligegyldigt, men ved ikke om gasbeton kan tåle at stå udenfor i det danske vejr? Vil upudset gasbeton f.eks. suge unødigt meget fugt ind udefra?

- Søren
Søren, København (01-02-2009) 
Svar:
hej skal netop til det samme, blænde en yderdør. Havde tænkt mig at kaste mig ud i at mure en mur op udvendigt og bruge multiblokke indvendigt. men ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an.
Skal der være hult imellem? skal jeg begynde inde eller ude? Ydermuren er pudset, hvor meget skal jeg pille væk? Hvor langt inde skal muren mures i forhold til pudset? Har mange spørgsmål, så håber at der er et klogt hoved jeg kan plukke;)
mette, frederikssund (19-11-2009) 


SKAL der være afbryder stikk. i køkken.? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej allesammen

Jeg fik foretaget et el-tjek i forbindelse med salg af min andelslejlighed.

Alt var fint, men elektrikeren meddelte mig mig at der ikke var afbryder på stikkontakterne i køkkenet. (Installationen blev udført i juni 2001). Er der nogen som har hørt om denne regel, evt. paragraf i StærkstrømBekendgørelsen?
Henrik C, KBH S (29-01-2009) 
Svar:
Hej Henrik

§801.53
Står at der skal være 3 STIKKONTAKTER i et køkken.

Og hvordan definere man stikkontakter...? Det står ikke i Del 2 i stærkstrømsbekendtgørelsen.

Men hvis man slår op i hvilket som helt katalog under stikkontakter, står der ALTID stikkontakt m/ afbryder eller u/ afbryder.

Jeg tror ordet "stikkontakt" stammer fra gamledage, da der ikke fantes andet, end dem med afbrydere. Idag burde man bruge fx. "230V udtag" eller noget andet. Men det er ikke tilfældet, i stærkstrømsbekendtgørelsen. (det skal jeg heller ikke gøre mig klog på

Min konklusion, er at; der behøves ikke afbryder på dine stikkontakter.


MBO, .... (29-01-2009) 
Svar:
Hej MBO

Jeg er selv elektriker, og er helt enig i din konklusion. Jeg bad elektrikeren om en paragraf og håber på at få den oplyst, når regningen for el-tjek kommer.
Henrik C, KBH S (29-01-2009) 
Svar:
Hvis bare stikkontakterne er med krave er der ikke krav om afbryder. Er det derimod af den ældre type 1 modul stikkontakt uden krave (findes også i fuga) skal der være afbryder foran.
giraffen, kbh (29-01-2009) 
Svar:
Ok, men når du skriver "krave" hvad mener du så helt præcist?
Mener du at der skal være et form passet hul, til en rund stikprop, i udtaget?
MBO, ... (30-01-2009) 
Svar:
Stikkontakterne skal være med jord
Og det er minimum 3 tilgængelige. Feks tæller køleskabet ikke med.
Derudover skal det føres i to kredse.
Mvh
Vagn El-Installatør, Horsens (30-01-2009) 
Svar:
6 mm krave. Det står beskrevet i LK produktkatalog vedr. stikkontakter uden afbryder - side 86 i katalog 2009
giraffen, kbh (30-01-2009) 
Svar:
Der er monteret 5 tilgængelige opus 66 stikkontakter(stikdåser) uden afbryder, men med krave og jord. De sidder ca 10 cm over bordpladen, så jeg ser intet problem. Skulle bare sikre mig at ikke var en regel som jeg ikke er klar over.
Henrik C, KBH S (31-01-2009) 
Svar:
På SIKs hjemmeside under spørgsmål og svar findes svaret på spørgsmålet med stikk. uden afbryder.

http://www.sik.dk

giraffen, kbh (31-01-2009) 
Svar:
Tak giraf

Fra www.sik.dk:

Berøringssikre stikkontakter uden afbryder kan frit anvendes i både nye og eksisterende installationer. Som hovedregel skal der altid fremføres og tilsluttes beskyttelsesleder. Kravet gælder dog ikke installation af et par stikkontakter i eksisterende installationer, udført før 1. april 1994, og som er beskyttet med HFI- eller HPFI-afbryder.

Jeg kan hermed konkludere at min løsning uden afbryder er fuld lovlig.

Tusind tak
Henrik C, KBH S (01-02-2009) 

BD-60 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået tilladelse til at benytte et tidligere skur til beboelse. et krav er dog, at ydermurene opfølder BD-60.

De er opført i gasbeton i 25 cm gasbetonblokke, der indvendigt er beklædt med 1 lag gipsplader (tykkelsen tror jeg er 11 mm). Gipspladerne sidder på et skelet af lægtetræ.

Jeg forestiller mig, at det opfylder kravene.

Er det rigtigt?
Søren Kordt, Brønshøj (29-01-2009) 
Svar:
Ork ja. De 25cm gasbetonblokke er alt rigeligt.

Men der må ikke være døre, vinduer eller f.eks. gennemgående træspær el. -bjælker. Eller huller iøvrigt.
Kaj Frandsen, Ikast (29-01-2009) 

JUNO-seng(Lilleper seng) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan renovere jeg bedste en gammel JUNO seng så den stadig beholder sit originale look..? Skal al den gamle maling af inden der kommer nyt på? Skal den lakeres?
På forhånd tak Tine, 6400 Sønderborg
Tine, 6400 Sønderborg (29-01-2009) 
Svar:
Du skal matslibe lakken og derefter male med en god maling i en passende glans.

Hvis der er slået skaller af den gamle lak sliber du glat og dækker med grundmaling og sliber igen.

Der er mange der får Juno senge lakeret hos en autolakerer.
Aksel, Hørning (06-02-2009) 

løs vask i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vores badeværelsesvask - som er meget lille - er skruet ind i flisevæggen, men sidder ikke ordenligt fast - dvs. det virker som om, at hullet i flisen er blevet for stort til, at man kan skrue skruen ordenligt fast - det gør, at vasken hænger skævt og ikke sidder tæt ind til væggen. Vasken var sådan, da jeg overtog lejligheden. Hvad kan jeg gøre? - kan jeg skubbe vasken på plads og så fylde hullet op med et eller andet, der, når det tørrer, vil holde skruen på plads - og dermed også vasken?

Lisbeth, København (29-01-2009) 
Svar:
Du tager en stol og understøtter forkanten af vasken. Nu piller du skruen ud, som du har problemer med. Derefter løsner du den anden skrue så meget, at du kan dreje vasken ganske lidt og putte en rawlplug ind i hullet, hvor problemet er. Sidder der een i forvejen, kan den hives ud med en proptrækker. En rawlplug er en plastcylinder, der er hul og med takker udvendig. Hullet skal være lige lidt mindre end skruen, men så stor udvendig at den går nogenlunde stramt ind i hullet. Med denne monteret, kan du nu skrue begge skruer til igen. Få en pæn tømrerlærling til at hjælpe dig - evt.
gunna quistbo, karlslunde (29-01-2009) 
Svar:
Der er allerede en rawplug i - men hullet er blevet for stort til, at denne kan sidde fast, så jeg tvivler på, at det vil hjælpe at sætte en ny rawplug ind - det er derfor, at jeg vil fylde hullet op med et eller andet, der kan holde både skrue og rawplug på plads - evt. noget spartelmasse?
Lisbeth, København (29-01-2009) 
Svar:
det lader til at kæresten må styrer sig i badeværelset,, så længe du er i nærheden.
joan ørting, kbh (29-01-2009) 
Svar:
Lige netop, spartelmasse.
Fyld hullet op, pres en lang rawplug ind i den våde spartel, afvent tørring, skru fast.
Vaskemontør Petersen, Vangede (29-01-2009) 
Svar:
Gå evt. en ell. to størelser op i plug og brug nogle andre skruer.
,, , (30-01-2009) 
Svar:
Jeg har med success benyttet mig af at flyde det eksisterende hul med lyncement, presse en ny rawplug ind (hurtigt inden cementen hærdner) og så lad det hærdne et døgns tid. Herefter er rawplug''en effektivt indstøbt og "bider" meget effektivt.
ML, Kbh Ø (03-02-2009) 

Hygrometer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor kan man købe et hygrometer som måler rigtigt og er kalibreret?
K.M., Kolding (29-01-2009) 
Svar:
Hej

Prøv her:

www.elma.dk


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (29-01-2009) 
Svar:
Tak for det. Har kigget på hjemmesiden: kan det virkelig passe at man må acceptere en afvigelse på +/- 5-7%, i det interessante område ?!. Det er jo da ikke lige meget om man måler f.eks. 40 eller 45% RF.
K.M., Kolding (30-01-2009) 
Svar:
Hej!!
Måske ved du det men du kan selv kalibrere dit hygrometer.
Jesper, Haarby (30-01-2009) 
Svar:
Hej

Jeg tror faktisk ikke det er nemt at komme under de tolerancer kan jeg huske, fra da jeg selv købte udstyr.

Jeg prøved for øvrigt en gang at kontrollere sortimentet af hygrometre ved en større isenkrambutik og blev egentlig temmelig forbavset over hvor forskelligt resultaterne var selv om de var placeret samme sted i butiken.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (30-01-2009) 
Svar:
Jeg har prøvet metoden "våd klud i plastpose ...97-98%", og fandt at mit hyg. viste 5% RF for lidt. Udover det viser det nu konstant 1-3% mere end før testen (ved jeg fordi jeg har et andet hyg. at sammligne med). Derudover er det slet ikke sikkert at et simpelt hyg. som mit har samme fejlvisning i hele måleområdet.
Som kuriosium kan jeg tilføje at mit andet hyg. er et Georg Jensen til vel 300-400,-kr, og det viser hele 13% RF for lidt (ikke testet, med sammenlignet med det testede hyg.). Ja, jeg ved godt at design ikke har noget med funktionskvalitet at gøre, men man skulle tro at at GJ ikke vil grise sit navn til ved at vælge elendige del-komponenter. Men med 13% fejlvisning er apparatet i sig selv fuldstændig værdiløst.
Hvis bare der "et sted i samfundet" var et proff. kalibreret hygrometer, som man kunne tage sit eget hyg. med hen til og aflæse fejlen, ville problemet være tilfredsstillende løst. Og bare det viser rigtigt i området 35%-50% RF må det være nok.
Hvad gør astmatikere og lign. som har ekstra behov for korrekte tal?.
K.M., Kolding (30-01-2009) 

Isolering af trægulv i etageadskillelse. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne isolere trægulvet mellem stuetage og 1.sal i mit gamle hus.
Isoleringen skal foretages på 1. sal, og således at man kan anvende gulvet efterfølgende til opbevaring af sager samt gå på gulvet.
Hvad kan man foreslå at anvende til isoleringen?
John Lygaard, Holbæk (29-01-2009) 
Svar:
Det lyder nu ikke voldsomt smart.

Hvis 1. sal er godkendt som bolig ville det være bedre at isolere vægge og lofter på førstesalen. Derved bibeholder du en fuldt isoleret bolig - som jo er mange penge værd i vore dage.

Men hvis du vil isolere etageadskillelsen skal der indblæses noget granulat, minnderaluld eller papir eller lign. Problemet kan blive at der skal være en dampspærre på den varme side af isoleringen, altså mellem stue og isoleringsunderside. Hvis du har pudsede lofter gælder det som dampspærre.
Svend E., Søby (29-01-2009) 
Svar:
Hvis du isolerer med papirgranulat, kan du i princippet undlade damspærre.

se link
http://www.sbi.dk
Henrik C, KBH S (29-01-2009) 
Svar:
Men også kun i princippet.
SBi''s konklusioner gælder vel kun ydervægge og med forbehold for fugtforholdene i konstruktionen.
Endvidere isolerer papirisolering 20% dårligere end mineraluld.

Men hvis der i ovennævnte tilfælde ikke er pudsede lofter, er papirisolering helt klart en mulighed.
Tage K, Lystrup (29-01-2009) 
Svar:
Dette er ikke rigtigt.
Papiruld isolerer faktiskt 10% bedre end mineraluld.

Se link under løsfyldsprodukter
http://vif-isolering.dk

Kris, Hillerød (09-06-2009) 

ANSVAR PÅ RØR Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HEJ FORUM

Der er ikke en ballofix(STOPHANE) på det gennemgående vandrør i min andelslejlighed
Det betyder at jeg skal have lukket for hovedhanen hver gang jeg skal have skiftet min vandhane pakning.
Som jeg forstår, har andelsforeningen ansvaret for vandrør frem til den første ballofix til lejligheden.

Står andelsforeningen så for ansvaret med vandrørene frem til min vandhane, da der ikke er en ballofix ved det gennemgående vandrør?

hvem skal betale en ballofix(STOPHANE) på de gennemgående vandrør i min andelslejlighed, ER DET ANDELSFORENINGEN ELLER ER DET ANDELSHAVEREN?


kim kristensen, Tårnby (28-01-2009) 
Svar:
Har du spurgt bestyrelsen?
gunna quistbo, karlslunde (28-01-2009) 
Svar:
de mener det er andelshaveren, og at jobbet skal udføres af en aut.vvs mand
kim kristensen, tårnby (28-01-2009) 
Svar:
Nu er en ballofix jo ikke det samme, som en stophane, for god ordens skyld.
Hvis man monterer kvalitetsarmaturer, så skal der praktisk talt aldrig skiftets
pakninger i disse. Har du egen vandmåler?

Redigeret af,
Byggeri.dk




realisten, danmark (28-01-2009) 
Svar:
Ballofix er en stophane!
Hvis reglerne siger at andelsforeningen er ansvarlig for gennemgående rør frem til en ballofix, burde det havde været omtalt i den synsrapport der blev lavet, da du købte lejligheden.
Prøv at snakke mad bestyrelsen igen, da der er tydelige regler omkring hvem der må udkifte rør på brugsvand.
Hvem der skal betale må stå i vedtægterne.
smeden, amager (29-01-2009) 

Vådrums sikret væv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
MÅ man ifølge loven gerne nøjes med at sætte vådrums-sikret væv op i et badeværelse?
Jeg mener at erindre at der på nyere badeværeser SKAL være fliser op i en højde af 2,80 meter
Zaraa, kbh N (28-01-2009) 
Svar:
Ja, i badeværelset må man godt.
Men ikke i vådzonen, i våd zonen skal der udføres vådrumsmembran + klinker
eller svejset vinyl i min 2300mm højde.

Deruover er hele gulvfladen, + 10 cm op af væggene også vådzone, så skal også udføres med vådrumsmembran + klinker eller vinyl.

http://www.sbi.dk
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (28-01-2009) 
Svar:
Nu er det jo eder....... svært, at få fliser op i 2,80mtr i et parcelhus, hvor
lofthøjdekravet er 2,30 mtr:-).

Hysteriet omkring vådrum har intet at gøre med den underliggende konstruktion.

De fleste skader i vådrum, opført på "lette konstruktioner" skyldes sjusk.

Primært i forbindelse med gennemføringer, og så er det hamrende ligegyldigt,
om man har brugt alm. gips, eller "vådrumsgips" etc.

Man kan IKKE lovgive-/udstede reglementer mod dårligt håndværk!
Det der skal til er UDANNELSE, og respekt. OGSÅ til de projekterende arkitekter
etc. (jeg ser mange projekter, hvor jeg mener arkitekten har hovedet under
armen).

Almindelig sund fornuft skal der til, ikke sandt?

(Gad vide hvor længe der går, inden producenterne offentliggører problemerne
med skimmelsvamp på kartonsiden mod gipskernen)?





??, ?? (29-01-2009) 
Svar:
Da der ikke er krav om loftshøjder i baderum, er reglen at vådzone regnes helt til loft i brusenicher og mindst op til 2,3m hvis loftet er højere end 2,3.
Min. 2,3m gælder for beboelsesrum og køkkener, og det ses gerne at man bygger med mindst 2,5m loftshøjde af indeklimahensyn.
M.Thomsen, Horsens (29-01-2009) 
Svar:
Til ??

Det er ellers en god ide hvis vi alle er med til at styrke reglerne mod dårligt håndværk ved at håndhæve de acceptable tolerencer man kan og burde kunne forvente - siden www.tolerencer.dk gør et fint forsøg. Det samme gør de forskellige overenskomster som også bidrager til at angiver hvad man kan forvente. Hvis ikke vi kender de regler som der trods alt findes mod dårligt håndværk så kommer vi jo aldrig videre vel?
Siv, Sydsjælland (15-02-2009) 

380v El måler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad betyder det at få installeret en 380v El-måler ? Jeg kan ikke se nogle fordele forbundet med at bruge 5-6.000 kr på at installere noget som ikke giver en særlig forbedring eller besparelse. Gør 380v noget special ?


T. Falken, Kbh K (28-01-2009) 
Svar:
En 380V elmåler blev kun benyttet i gamle dage til rene kraftinstallationer.
Det du mener er nok en 380/220V måler eller...?
Til en EL-tavle med både Lys og kraft, SKAL der selvfølgelig en måler der passer til, til.
Nu har jeg en mistanke om at det er en 230/ 380 V installation du mener.
Hvis du nu havde behov for at bruge rigtigt meget vand så ville du jo ikke drømme om at sætte en ½" hane op...næh du ville ofre en 1" der kunne give noget vand.
Vand er her sammenlignelig med EL.
Det er meget begrænset hvad du kan tilslutte en 10A lysgruppe.
HCJ, Odense (28-01-2009) 
Svar:
Tusind tak for svaret. Jeg er blevet spurgt om jeg er interesseret i at få en indstalleret, men kan ikke se hvad jeg skal bruge den til.
Dvs. at få 380v i lejligheden er ikke nødvendigt ej heller en måler.
Tak for svaret!
T Falken, Kbh K (28-01-2009) 
Svar:
Har du også lokum på gangen, eller skal du ned i gården:-)?

Du skriver jo ikke, hvorfor man vil opsætte en ny måler?.
Kom lige med lidt flere oplysninger. Hvor gammel er ejendommen, hvilke installationer er nu etc.

Du giver alt for få oplysninger, til at det er muligt, at komme med et konkret
svar!






??, ?? (28-01-2009) 
Svar:
Grunden til jeg spørger er at jeg har fået et brev omkring at få en måler 380v opsat. Det er min overbo der skal lave nyt køkken og i den forbindelse skal de hive kabler gennem min lejlighed. De spørger derfor om jeg er interesseret i at få 380v i min lejlighed og medfølgende el måler. Jeg har ikke begreb om hvad 380v og tilhørende måler gør ? Jeg går udfra jeg har 380v stik da jeg har ovn, køleskab og vasemaskine der kører på 380v.

Jeg aner ikke hvad 380v har med vand eller "lokum" at gøre ?

Jeg var bare nysgerig hvad 380v stik og måler gør i forhold til alm 220v ?
T Falken, Kbh K (29-01-2009) 
Svar:
der er visse installationer der kører på 3-faset - kraft. Hvis du pludselig vil have en vaskemaskine, må du ofre en installation af 400 volt (380). Derfor spørger håndværkeren om en måler. Man kan så senere trække kabler til det sted du har brug for det. Dit nuværende komfur kan godft køre på 230 v, men skifter du til et udstyr der kræver 380 er du på den.
;-), indre by (29-01-2009) 
Svar:
Med mindre du er interesseret i at have el-komfur er det ikke nødvendigt at etablere 400 V - som det hedder i dag.
giraffen, kbh (29-01-2009) 
Svar:
Det er i dag 400V, i gamle dage var det 380V. Mange brugsgenstande i dag er 1 faset, og kan derfor belaste stikkablet/sikringen hvis flere beboere deler en fase. Har du tre faser(3x400V), kan du dele brugsgenstandende ud på flere faser. Der er jo også en begrænsning på hvor mange grupper du må have i en 1faset (230V), jeg mener det kun er tre. Så det er en fordel at have tre faser, og hvis du ikke skal betale noget for det, så er det bare at sige ja.
F.S., Farum (01-02-2009) 
Svar:
Umiddelbart er der ikke længere begrænsning af antallet af grupper - dog kan det enkelte forsyningsselskab have særlige(tillægs)bestemmelser til Fællesregulativet. I DONGs område er der fx nu frit spil - siden ca. 2005.

Det er klart at teoretisk vil flere grupper give mulighed for større (samtidigt) forbrug.
I ældre etageejendomme er der i kælderen typisk fremført alle 3 faser, men kun 1 fase er ført op i den enkelte opgang. Om lejlighederne i den enkelte opgang fortsat nøjes med 1 fase eller deles om flere faser, gør vel ingen forskel.
giraffen, kbh (01-02-2009) 

Gulvvarme badeværelse lejlighed, styring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at støbe nyt badeværelsesgulv, ca 2,5*4 meter.
Vil udlægge egnet isolering, samt svalehaleplader. Derpå pexrør i en streng, og så kommer mureren ind i billedet, samt til slut en VVSér til tilslutningen.
Der skal placeres en brunata måler til fjernaflæsning, samt pumpe.
Dette skal placeres i bunden af et 60 cm. bredt højskab på sokkel. Skal ikke optage mere end højst nødvendigt plads.
Hvilken fordelerenhed med pumpe anbefales til dette ? Hvordan skal styringen laves. Skal der evt. en føler i gulvet ?
Regner med at lave det meste selv, så VVSéren kun skal lave tilslutningerne.

FLSO, Valby (28-01-2009) 
Svar:
Google dette " wirsbo 381111022 "

Er for et rum...
DenSmålige, København V (28-01-2009) 
Svar:
Ser spændende ud, men føleren ser ikke køn ud. Er der andre muligheder ? Bruger man aldrig en føler i gulvet ?
Med wirsbo 381111022 skal man "ind i skabet" for at justere temperaturen. Det ville være praktisk at kunne justere temperaturen eller slukke for pumpen i forbindelse med termostaten. Findes der en løsning på dette ?
FLSO, Valby (28-01-2009) 
Svar:
Føler i gulvet bruger man ikke. Det er jo temperaturen på vandet i gulvvarmeslangerne man skal føle på ikke gulvets temperatur.

Du kan sagtens få trådløs styring til en Push 12 shunt som den der er henvist til hedder.
Men det er ikke billigt så personligt syntes jeg, at det er lidt "overkill" med trådløs styring til en enkelt kreds, men det kan som sagt sagtens lade sig gøre.
Vvs joe, kbh ø (28-01-2009) 
Svar:
Glemte lige at Wirsbo er det dyreste produkt indenfor gulvvarme.
Prøv evt at se på dette link
http://www.lavprisvvs.dk
Som er et Wavin pordukt med komplet shunt og trådløs styring til en kreds.
Vvs joe, kbh ø (28-01-2009) 
Svar:
gulvvarmen skal du ikke skrug op og ned for hele tiden den skal jo bare køre hele tiden på en temparatur du syntes er godt, så du skal ikke ind i skabet hele tiden og føleren kan du jo sætte et sted hvor man ikke lige glor på den.
Wirsbo er dyrt ja,.- men det virker og er meget driftsikkert. har selv wirsbo genius trådløst og det funker bare på 5 år.. det er der ikke mange andre mærker der kan...
DenSmålige, København V (28-01-2009) 
Svar:
Til DenSmålige

Du har ret i at wirsbo virker, men det er stort set de samme komponenter der bruges i de fleste shunte TA eller Danfoss ventiler og grundfoss pumper.
Resten er kun messing og fordelerrør så forskellen er ikke så stor som de fleste tror set i forhold til prisen.

Hvad trådløs styrring angår kan der derimod være stor forskel på kvaliteten.
Men når der "kun" er tale om en gulvvarme kreds har det ikke den helt store betydning, hvilken producent der leverer styrringen.
Vvs joe, kbh ø (28-01-2009) 
Svar:
P. Henning Jensen levere også en Mini-shunt til dit forholdvis lille badeværelse, med tilvalg af forskellige fjernstyringer.
Storm, kbh (28-01-2009) 
Svar:
Tak for de mange gode svar :-)
Med hensyn til selve PEX slangen vil jeg spørge om der er kvalitetsforskel /levetid. Vil gerne have det bedste, da gulvet forhåbentligt ikke skal bankes op de næste mange år. Regner med at trykfrøve inden støbningen. Derudover vil jeg spørge om hvilke rørholdere skal der bruges til at fastgøre slangen til svalehalepladerne ?
FLSO, Valby (29-01-2009) 
Svar:
PS. Bør det være 16 eller 20 mm. pexrør. Så at der fandtes specielle rørholdere til svalehalepladerne på lavprisvvs.dk
FLSO, Valby (29-01-2009) 
Svar:
brug alupex det er det næmeste at ligge om det er 16 eller 20mm er lige meget, men det er næmest med 16mm i så lille rum.
DenSmålige, København V (29-01-2009) 
Svar:
næmeste = nemmest ;-)
DenSmålige, København V (29-01-2009) 
Svar:
OK, har ellers ikke set det lavet med alupex før, men det lyder til at være nemmere at håndtere. Ser markant dyrere ud, men det skal ikke afholde mig fra at anvende det.
Hvad bruger i selv i praksis ???
FLSO, Valby (29-01-2009) 
Svar:
Jeg bruger som regel alu pex da det er det nemeste at arbejde med.
Med hensyn til kvalitetsforskelen så bliver næsten alt pex lavet på de samme fabrikker så forskellen er meget lille (hvis der overhovet er nogen :o)
På samme måde som med shunten betaler du en del for "mærkevarer".

Gulvslangen kan du bare binde på det armeringsnet som du ligger oven på dine svaleplader.
Vvs joe, kbh ø (29-01-2009) 
Svar:
Vvs joe

Det kan godt være at det kommer fra samme fabrik men der er stor forskel på pex og dens sammensætning, det ved du vel også hvis du har lagt lidt gulvvame selv at det billige somregl ikke er til at bukke rundt uden der kommer et knæk, det skal ivertifald være en varm dag man ligger det. Pexéns opbygning er en hvidenskab i sig selv der er både pex med iltbariere indvendigt og med udvendigt, uvendigt somregl billigste, noget gulovvarmerør er gult andet rødt og noget andet hvidt, pex er ikke bare pex
Tage, Røv (30-01-2009) 
Svar:
Tjek på aev.dk istedet..
De plejer at være billigere end billigvvs.dk og har en god service..
Har købt for de første 20.000 kr der..
Tømreren., . (30-01-2009) 

Beregning til udlægning af svalehaleplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi er igang med at skulle lave badeværelse med gulvvarme på 1. sal i vores hus, som er fra 1940'erne.

Såfremt vi vælger en løsning med svalehaleplader - har jeg 2 spørgsmål:
1) Hvordan beregner vi os frem til, hvordan underkonstruktionen skal være?
2) Kan det svare sig at købe materialer fra eks. Tyskland eller Sverige, når man er bosiddende på Fyn - og dermed skal beregne kørsel begge veje?

mvh Tina
Tina, Søndersø (28-01-2009) 
Svar:
I kan nok ikke selv foretage en beregning, men måske kan f.eks. "Lewis Svaleghaleplader" hjælpe med tabelopslag eller lign.
I hvertfald er det sådan at svalehaleplader + beton + gulvklinker vejer noget mere end eksisterende gulvbrædder.

http://www.eftex.dk

I kan evt. lave konstruktionen af krydsfiner + gipsplader + gulvklinker som vejer mindre. Men det skal stadig sikres at gulvkonstruktionen ikke har for stor nedbøjning.
Ole Petersen, Skive (28-01-2009) 
Svar:
Hej

Brug evt løsnigen med max 60 cm cc mellem bjælker (stabilt), varmefordelingsplader/pexrør på forskalling, GF 25 fibergips fra Knauff/Danogips, vådrumssikring, klinker.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-02-2009) 

Limtræ kontra trykimpræneret træ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej forum.
Har squ brug for hjælp igen. Er ved at bygge en terrasse på 4,8 m gange 3,5 meter i 1½ meters højde. I dag ville jeg så bestille træet ved tømrerhandlen i høvlet og tryk ipr. men de mente det ikke ville være tørt nok til at bygge med (uge 11) så derfor foreslå han at jeg brugte tryk imp. lim træ. Men efter hva jeg kan læse mig til, så er limtræ ikke godt at bruge hvor det bliver udsat for vejr og vind. Så hva siger I? kan det bruges eller vil alm. tryk. imp. træ være klart at foretrække.
P.S. intet af træet vil være i nærheden af jord da der er støbt stolpebærer ned til stolper, og 2 sider af terrassen vil blive fastgjort til hus.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 
Svar:
Hej

Ved trykimprægneret limtræ kan du anvende en mindre dimension, end hvis det var uhøvlet tømmer, der er tale om.
Da limtræ er høvlet efter imprægneringen, er der jo fjernet noget af det bedst imprægnerede træ, så der er et større behov for en efterbehandling/ vedligehodelse.

Min erfaring med limtræ på udsatte steder er, at der kan ske en delaminering så der kan trænge fugt ind i de åbne limfuger, med risiko for råd/svampeangreb til følge.

Alt i alt dog nok en fornuftig løsning med trykimprægneret limtræ.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-01-2009) 
Svar:
Jeg siger tak for svar. Har dog stadig fundet mange meninger omkring dette og mange for og lige så mange i mod. Men alle enige om, at der skal ske beskyttelse af limtræ. Jeg vil desværre kun kunne give det kemisk beskyttelse hvilket gør jeg er lidt skeptisk over for valg af dette materiale.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 
Svar:
Din skepsis er velbegrundet, mener jeg.

F.eks. leverer et firma so Lilleheden slet ikke trykimprægneret limtræ. De fraråder det ligefrem.

Udendørs limtræ bør helt klart beskttes konstruktivt.

Dernæst er tilsvarende alm. imprægneret konstruktionstræ væsentligt billigere.

Og endelig, uge 11 er hen i marts, et godt tidspunkt for udendørsaktivitet, med forår og fuglekvidder. Bliv nede i hulen indtil da.

Hans Holst, Randers (27-01-2009) 
Svar:
Du skriver ikke hvilke dimmensioner du skal bruge, men hvis det er standarddimmensioner, så er det vel ikke helt utænkeligt at der ligger nogle stykker hos de lokale nåletræssavværker eller imprægneringsanlæg.
Søg &, Du skal finde (27-01-2009) 
Svar:
hvis jeg var dig ville jeg også kontakte et af savværker i DK, de fleste har dimentioner på lager i den ene eller anden træart og det kan godt hvis det er til uge 11 nå at blive tørret. når det er til udendørs projekter behøver træet ikke blive tørret længere ned end til 18-20% før det kan høvles og bygges af.
find evt et savværk på www.ffds.dk

www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (28-01-2009) 
Svar:
Hej

Hvis jeg var dig ville jeg lade være med at høvle stolperne/plankerne, da man jo fjerner imprægneringen samtidig med.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (29-01-2009) 
Svar:
Jeg siger tak for alle jeres svar. Jeg fandt en anden forhandler der først høvler det hele og derefter tryk impr. det (og nej, det blev ikke lim træ :o). Så bliver det rigtigt nok lidt vådt når det skal bruges, men det tager jeg til den tid. Ha en god aften.
GDS'er, Sønderborg (29-01-2009) 

Svampedræber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal omsider i gang med at friske vores kælder op. Der er malet glasvæv på væggene - og fint nok med det - men på en ydervæg er der kommet sorte skjolder efter en vandskade. Har prøvet at bruge klorin og rigtig meget knofedt, uden at det hele dog forsvandt. Efter et stykke tid kommer det bare tilbage.
Er der noget jeg kan dræbe dette sorte uvæsen med? Inden vi laver kælderen fin.
Eller kan jeg smørre et eller andet på væggen inden den skal males igen?
Jane Hyllested Jørgensen, Aalborg (27-01-2009) 
Svar:
Det sorte er formodentlig skimmelsvamp.
Hvis årsagen virkelig var vandskaden så skal der anvendes en "spærregrunder" inden slutbehandling.
Der findes forskellige typer alt efter på hvilken overflade de anvendes. Snak med malingshandleren om det.
Torben Høst, Nakskov (27-01-2009) 

filt ell væv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ville gerne have sat filt ell væv op på mine vægge.Hvad er mest holbart og ser pæneste ud.Tak
Flemming, Vanløse (27-01-2009) 
Svar:
Filt er mere neutral i forhold til glasvæv og er det mest almindelig brugte idag. Filt er også lettere at arbejde videre på hvis man en dag vil vælge at sætte anden beklædning på. Hvis du alligevel vælger glasvæv anbefaler jeg den hel fine struktur.
MC, fredericia (28-01-2009) 

Stålbordplade for lang Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Har mulighed for at købe et brugt køkken, med stålbordplade. Det er en sektion for langt, så er det muligt (med prof. hjælp) at skære bordpladen til. Den afskårne ende vil skulle monteres op ad væg. Forestiller mig, at man kunne fugtsikre spånpladen og selvfølgeligt lægge en god silikonefuge.

På forhånd tak
Thomas, Tårnby (27-01-2009) 
Svar:
Jeg går ud fra at det er en glat rustfri stålplade.
Stålpladen kan skæres over med en vinkelsliber el. lign. Pladen skal muligvis efterfølgende slibes/poleres ved snittet fordi stålet opvarmes og bliver blåt.

Den kan klippes i en pladesaks hvis du kan finde en der er bred nok.

Faktisk kan du osse save pladen over med en nedstrygerklinge, men det er absolut fast arbejde.
Erik Johnsen, Køge (27-01-2009) 
Svar:
Vil mene, at en stik sav med metal klinge og rigeligt med skære olie på bordpladen vil kunne save et fint snit. Men ellers kan der vel sættes en liste på enden.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 

Tapetens tid.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi er to der har en opgave om tapetens historie, på tekniske skole i aarhus (malerelve) Men vi har svært ved og finde noget om det så vi tog charcen og ville spørge jer om i havde noget liggen eller en hjemmeside eller noget i den stil. Så hvis i kan hjæpe ville det væer dejligt,,
Hilsen Kasper & Malene.
Malene Renee., Aarhus (27-01-2009) 
Svar:
find nogle links med franske gobeliner - der startede det
gunna quistbo, karlslunde (27-01-2009) 
Svar:
Et godt søge ord kunne være skønvirkestilen. Det er en stilperiode i sidste halvdel af 1800-tallet, hvor den nye teknologi gjorde det muligt at lave kullørte tapeter til det rige borgerskab.
Det var højeste mode, men en uheldig bivirkning ved de kulllørte tapeter var forgiftning! Farverne var lavet med briug af tungmetaller der "dampede af" tapeterne i lang tid efter de var sat op.
Blot en anekdote, som I måske kan finde mere om på biblioteket. Søgeord: skønvirke og måske klunkestil.
Jl, Odense (30-01-2009) 

Jord hele vejen rundt - eller ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Lige et hurtigt spørgsmål - i forbindelse med nye el-installationer er der så krav om stikkontakter med jord i alle rum, eller er dette begrænset til køkken/bad ?
Kalle E., Ringsted (27-01-2009) 
Svar:
hele vejen rundt ja
Sømanden, Odense (27-01-2009) 
Svar:
En god ide - ja, men kun et krav i nyere byggeri. Er boligen opført før 1. april 1975 er det ikke et krav.
Jakob Steinaa, Hvidovre (27-01-2009) 

Efterisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne efterisolere under vinduer, hvor der er lavet indbyggede skabe, hvilket medfører at der fra skabene ud til det fri kun er en murtykkelse på én sten.
Jeg har tænkt mig denne opbygning: hulrum, 95 cm isolering, dampspærre og en beklædning. For at undgå kuldebro ved gulvet ville jeg gerne fjerne gulvbrædder og føre hele konstruktionen ned til bjælkelag. Dette er dog for besværligt og har tænkt mig at lægge isolering på gulvet (i skabet) i stedet. Kan man det?- og hvad med dampspærre, skal man også anvende det her?
Christina, København (27-01-2009) 
Svar:
Så vidt jeg ved, skal der vindpap efter dine mursten og så 2 cm. mellem rum og så din isolering. Og ja, dampspærre skal der på.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 
Svar:
Der er nu ikke megen fidus i at isolerer i bunden af skabene. Der vil jo stadig være direkte forbindelse fra ydermuren og ind i etageadskillelsen.
Det gør heller ingen skade og jeg kan godt se at det er næsten umuligt at fjerne brædderne når der står skabe ovenpå dem.
Men det bedste ville naturligvis være at få isoleret helt ned til etageadskillelsens underside.
Hvad er der i etagen nedenunder?
Isolerings Freak, Skovlunde (27-01-2009) 
Svar:
hvorfor skal der vindpap på?

Jeg tror heller ikke jeg lægger isolering i bunden af skabene. Jeg tror jeg vil isolere ned til indskuddet, da det er det eneste rigtige. Etagen nedenunder er kælder.
christina, København (28-01-2009) 
Svar:
Hej Christina,
Glem alt om vindpap & dampspærre, isoler med papiruld i brystningen og få evt. isoleret etageadskillelsen ved indblæsning.
Morten Hansen, Hvidovre (28-01-2009) 
Svar:
Strengt taget er det ikke nødvendig med vindpap.
Og Sønderborg har fået vendt konstruktionen lidt forkert.

Den idelle konstruktion hedder: ½-stens mur, 20mm ventilationsspalte, (Og hulrum hvor evt, regnvand som trænger igennem muren kan sive ned og ud gennem nederste fuge), vindpap, isolering/reglar, dampspærre og beklædning.

Men vindpappen er ikke nødvendig og iøvrigt hulens besværlig at montere i denne type konstruktion.






Iso Freak, Skovlunde (28-01-2009) 
Svar:
Du skal passe på med at isolere som ovennævnte. Er det en ældre etage ejemdom
storm, kbh (29-01-2009) 

Fejl ved dampspær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har købt et nyere hus fra 2005, hvor sælger selv har været med til at bygge. Efter vi er flyttet ind, har vi konstateret at dampspæret ikke er monteret korrekt (det er ikke hæftet fast til husets mur, og derfor kan kold luft frit blæse ind i huset).

Det er et to-etage-hus.

Jeg har en kammerat der er tømrer, og han mener at vi kan få sælger til at betale udgifterne til at udbedre fejlen, også selvom de har lavet tilstandsrapport (hvori det ikke er nævnt) og vi efterfølgende har tegnet ejerskifteforsikring.

Er det korret ? og hvordan skal jeg evt. gribe den an ? Nogen råd ?
Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Hej

Det er klart din ejerskifteforsikring du skal have fat i hvis det ikke er nævnt i tilstandsrapporten.

Guffe, Guf (26-01-2009) 
Svar:
Det er i den ideelle verden enten ejerskifteforsikringen eller tidligere ejer der skal dække udbedringen. Uanset hvad så skal I ikke have udgifter dermed.

I kan dog risikere at det trækker ud mht. forhandlingen mellem sælger og ejerskifteforsikringen, for hvis det er selvbygget og ikke oplyst af denne selvbygger at der er en fejl(der formodes ikke at være faguddannet og dermed ikke burde vide bedre), skal ejerskifteforsikringen påvise at selvbyggeren beviseligt har snydt ifm. tegning af denne.
Medmindre der allerede er taget højde for dette ifm tegningen af forsikringen. Kan du se det i policen om selvbyg er omfattet?
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Hvorfor skulle sælger betale udgifterne til udbedring?
Sælger er jo ansvarsfri i og med at der er udarbejdet en tilstandsrapport.
Kun i det tilfælde at sælger har været vidende om den skjulte fejl/skade kan sælger gøres ansvarlig.
Men hvordan vil du få ham/hinde til at indrømme det.
Dampspærren skal ikke forhindre at der blæser ind i huset. Det skal derimod vindspærren.
J. Hansen, Viborg (26-01-2009) 
Svar:
I og med sælger i købsforløbet har tilbudt jer, og I har accepteret en ejerskifteforsikring, så er sælger sådan set ude af billedet, med mindre
det kan bevises han har handlet i "ond tro".

I 2005 var dette gældende.

"Citat fra BR-S98"

4.5.4 Overgangen mellem opvarmede rum og tagkonstruktionen skal udføres på en sådan måde, at der ikke opstår skadelig kondens og sådan, at luftgennemgang forhindres.
(4.5.4) Såfremt der anvendes en dampspærre til at forhindre luftgennemgang, anbringes den på den side af varmeisoleringen, der vender mod det opvarmede rum. Dampspærren udføres, så den slutter tæt til ydervægge og alle former for gennembrydninger i loftsfladen.

"Citat slut"

Det er jo helt klart her, at dette krav ikke er opfyldt, men det jo ikke sikkert at sælger har været vidende herom?. Medbyg omfatter som regel kun
den afsluttende aptering, og ikke basiskonstruktioner, som f.eks. korrekt
udførelse af dampspærre og lign.

Udarbejdelse af tilstandsrapport beror "primært" på en visuel kontrol af
husets tilstand, uden destruktive indgreb. (Det ville være et sådan indgreb,
hvis skyggelisten blev nedtaget).

I skal kontakte forsikringsselskabet, og så ta´den derfra.

Det er det bedste råd, jeg kan gi´jer "sorry"!

:-), :-) (26-01-2009) 
Svar:
Du kommer ikke med svar Hansen, men udelukkende nye spørgsmål. Hvad mener du der gælder???

Nej sælger er ikke ansvarsfri fordi der laves en tilstandsrapport. Denne udarbejdes på ikke-destruktive vurderinger, og en dampspærres tilslutning til en ydervæg kan ikke kontrolleres uden destruktive indgreb.

I de skjulte konstruktioner er det at ejerskifteforsikringen træder til. MEN også den er baseret på ejers oplysninger om kendte fejl/mangler. Har han fortiet noget, hænger han på den!

Netop hvis det er selvbyg og sælger vidste besked, og har undladt at oplyse om det kan han hæfte for fejlen - men det er et mellemhavende som ejerskifteforsikringen og sælger har, køber skal holdes skadesløs. Hvis det derimod er en håndværkerfejl, burde der kunne fremskaffes en kvittering/tilbud på arbejdet og dermed være baggrund for en reklamation iht. AB-92.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Jow Thomsen.
Sælger er ansvarfri indtil det modsatte er bevist.
Det er rigtigt at sælger kan være i ond tro, men som udgangspunkt er han/hun i god tro, bla. fordi sælger (vistnok) underskriver tilstanssrapporten "på tro og love"
Jeg er ikke sikker, men i praksis vil et søgsmål fra køber mod sælger, i sager hver der er udarbejdet tilstandsrapport og tilbudt ejerskifteforsikring, blive afvist af retten.
Simpelthen fordi køber har fortabt sit retskrav. Ihvertfald når det gælder ejendommen.
Men har sælger tilsvinet køber eller solgt ham en halt hest ja så kan sagen jo afgøres i byretten.
J. Hansen, Viborg (26-01-2009) 
Svar:
Mange tak for de allerede mange svar! Pt står jeg dog stadigvæk lidt uklart, da der er kommet flere forskellige meldinger.

Jeg vil lige tilføje at grunden til at jeg ikke med det samme bare kontakter forsikringen er, at ejerskifteforsikringen er tegnet med det store selvrisiko, og derved vil jeg foretrække at gå efter sælger.

Vedr byggeriet så kan jeg i øvrigt berette, at det er en tømre der har opstillet spær, også har tidligere ejer, som ikke er "faglært" på området, udført resten, og herunder har de glemt at fæstne dampspær til muren.

Kan jeg med fordel kontakte en adv.?

Mvh thomas
Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Vidste du at det er et selvbyggerhus da du købte? For så har du nok frasagt dig muligheden for at komme efter nogen, medmindre det kan bevises at der er snydt fra sælgers side. Det er noget juristeri og forsikringsævl du havner i, uanset hvad tror jeg.
Kontakt din forsikring, en advokat skal først på banen hvis det er beløb over 200.000 - efter min mening.
Kontakt evt. sælger og fortæl om problemet og hør hvad han har at sige om det. Det koster ikke noget og er helt uforpligtende or dig.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Under fremvisning af huset spurgte jeg faktisk til hvad der var blevet lavet af en tømrer/murer/vvs mand osv. og hvad de selv havde lavet, og der fik jeg den klare besked, at alt "væsentligt" var blevet udfærdiget af en fagmand, og de kun havde stået for småting.

Jeg kan huske at jeg spurgte til, om de havde været med til at lave tagkonstruktionen ? og det svarede de nej til.

Hmm... Nå jeg tror jeg vil kontakte både sælger og forsikringen i morgen, det ser ikke ud til at jeg finder nogen entydige svar herinde.
Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Sikke det kan udvikle sig, hva´? M.Thomsen.

Vi er enige om at "hansen viborg" er galt på den, vindstop har ikke en sk..
at gøre med lufttætheden mod begrænsninger, som tidligere anført.

Svarsrækkefølgen i dette forum gør jo heller ikke forvirringen mindre.

Det er jo den der udfører arbejdet, som gør sig ansvarspådragende iht. gældende
reglementer.

Det er jo det, jeg påpeger, "har sælger handlet i ond-tro" ja SÅ hæfter han.

PS. den der "efterfølgende tegnet ejerskifteforsikring". Såvidt jeg er orienteret, så skal tilbudet om ejerskifteforsikring være fremsat og accepteret i forbindelse med indgåelse af købsaftalen, inden slutseddelen underskrives.

AB-92? hvad er den værd, i forbindelse med parcelhuse.

Ejerskifteforikringen dækker slige fejl, mod et fradrag af den i policen anførte selvrisiko. Køber har så selvfølgelig fri adgang til at anlægge
civilt søgsmål efterfølgende, mod selskab/sælger/rådgiver/håndværker etc.

Det kan ikke siges tit nok "Hy´r en uvildig rådgiver når I vil købe hus"

mvh









:-), :-) (26-01-2009) 
Svar:
Jeg havde naturligvis også en uvildig rådgiver (tømrer) til at kigge huset igennem inden vi købte, men da det ikke er muligt at komme ud i skunken og se hvordan dampspæret er lavet, ja så kræver det jo at man laver et hul, hvilket sælger nok ikke var interesseret i.

Vi har så efterfølgende fundet ud af, at det højst sandsynlig ikke er lavet korrekt, da vi oplever træk ind langs skyggelisterne i stueetagen når det blæser. Og den samme "rådgiver" vi har haft til at se huset, mener nu at det skyldes dampspæret ikke er hæftet til muren.


Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Hej Thomas

Er det den "Kammerat" du referere til?

"Citat"
"Jeg havde naturligvis også en uvildig rådgiver (tømrer) til at kigge huset igennem inden vi købte.

Og den samme "rådgiver" vi har haft til at se huset, mener nu at det skyldes dampspæret ikke er hæftet til muren."

"Citat slut"

Jeg kan kun, igen, gi´det råd at kontakte forsikringsselskabet, og så i første
omgang "æde" selvrisikoen. Det er f....., vigtigt at skadevirkningerne begrænses NU.



:-), :-) (26-01-2009) 
Svar:
Vi skruer nok bissen på, hvad!

Der er et teknisk og juridisk aspekt i det her spørgsmål.
For det første gør tilstandrapport + tilbud om ejerskifteforsikring sælger ansvarsfri efter salget af ejendommen.
Spørger har i dette tilfælde efterfølgende fundet en skjult fejl.
Fint. Skaden anmeldes til ejerskifteforsikringsselskabet.
Og sagen går sin gang.
Køber kan ikke anlægge sag mod sælger, det kan forsikringsselskabet derimod, hvis det mener at sælger har givet fejlagtige oplysninger til tilstandrapporten. Været i ”ond tro”

Hvad sælger har sagt og gjort og ikke sagt, før handlen, er uden betydning. Underskriften på slutsedlen lukker handlen.

Den helt grundlæggende ide med tilstandsrapport & ejerskifteforsikring er jo netop at slippe for de uendelige mængder af retssager mellem køber og sælger som tidligere kunne poppe op indtil 20 år efter et ejerskifte.
(Og det er lykkedes. Nu føres retssagerne mellem køber og forsikringsselskaber. Ak-ja.)

Sådan er det!!!

J. Hansen, Viborg (26-01-2009) 
Svar:
Hej

Jeg mener at køber skal melde problemet til ejerskifteforsikringen, som så udbedrer skaden og fratrækker selvrisikoen, som køber så kan opkræve ved sælger (måske via retssystemet).

Når sælger påtager sig arbejdet med at udføre et stykke håndværksarbejde, må man forvente, at den nødvendige viden og kvalifikationer er til stede, og det har ikke noget med ansvarsfritagelsen i forbindelse med en tilstandsrapport at gøre.

Men det er jo ikke sikkert at dampspærren er udført af sælger, men så må vedkommende jo gå videre med kravet til sin håndværker, men det er køber uvedkommende.

Der vil i sagen nok komme nogle påstande om, at der ikke var krav til en dampspærres tæthed i 2005, men kravet til en dampspærres tæthed er ikke ny, da jeg mener, at den har den skullet være tæt siden 1972, men man har bare defineret hvor utæt den må være siden 01/01-2006 (31/03/2006).


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-01-2009) 
Svar:
Til Thomas, Ringkøbing: hvis det i oplever som træk rent faktisk er træk, så ligger jeres isolering ikke tæt, som den skal!.
A, Bese (27-01-2009) 
Svar:
Jeg tror vi alle er enige, Hansen, DBU og :-) !
Sælger skal gøre krav overfor forsikringen, men kan efter min mening godt uforpligtende på høflig vis prøve at forholde sælger til problemet først. Det koster ikke noget, og man kan jo håbe at sælger allerede her vil gå med til at betale selvrisikoen for køber og så er sagen jo "næsten" løst.

Hvis sælger beviseligt selv har lavet noget sjusk, må han enten kunne fremvise kvitteringer/tilbud fra håndværksfirmaer eller vedstå at det er hjemmefusk.
Hvis det er hjemmefusk og han ikke har oplyst dette ifm. tilstandsrapporten/ejerskifteforsikringen/mægler/køber mener jeg sælger har et problem, for så tror jeg at forsikringen vil gøre ham ansvarlig og kræve alle pengene til udbedringen fra sælger. Uanset at ejerskifteforsikringen i teorien overtager alle forpligtelser, men praksis er nok en anden sag ifm. snyd.
Her mener jeg - som tidligere skrevet - at det kan trække i langdrag, hvor forsikringen og sælger kører sag mellem hinanden og køber derfor står med et utæt hus i lang tid uden udbedringer finder sted.
M.Thomsen, Horsens (27-01-2009) 

Elgulvvarme i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. For 2 år siden fik jeg renoveret badeværelset i min lejlighed i København. Jeg fik samtidig installeret elgulvvarme. Forleden fik vi problemer med, at HFI relæet slog fra flere gange. Da vi fik fat i elektrikeren kunne han oplyse, at det var gulvvarmen, der "slog" relæet. Samtidig påpegede han at gulvvarmen ikke var jordforbundet, hvilket var ulovligt. Da jeg dagen efter kontaktede den el-installatør, der havde lavet gulvvarmen, sagde han, at der ikke var krav om at gulvvarmen skulle jordforbindes, når der var et HFI- eller et HPFI-relæ i lejligheden. Hvem af de 2 elektrikere har ret?
Bo Højsgaard, Aalborg (26-01-2009) 
Svar:
Kun en tåbe kan finde på at lave EL- varme i et badeværelsesgulv uden at jordforbinde det og så for kun 2 år siden.
Hvad fa...n skal man så med en installatøreksamen.
Som alm. ''gammel'' elektriker kunne jeg aldrig drømme om at undlade den jording selvom jeg ikke er installatør, og så er det helt ligegyldigt hvad de elastiske regler eventuelt måtte sige.
HCJ, Odense (26-01-2009) 
Svar:
Hvis det er et spørgsmål til bekendtgørelsen:

Hvis boligen er fra før 1. april 1975: Er det tilladt at udelade beskyttelseslederen ligesom supplerende udligningsforbindelse i badeværelser kun kræves udført hvis beskyttelseslederen er fremført til badeværelset


giraffen, kbh (26-01-2009) 
Svar:
Samtidig har jeg lige på SIK''s hjemmeside læst at blot en flytning på få cm af dele af installation får den konsekvens at installationen skal udfø''res efter gældende forskrifter.
Da det er en nyrenovation af badeværelset for to år siden mener jeg at det er de nugældende regler der gælder.
HCJ, Odense (27-01-2009) 
Svar:
Det må du have tydet forkert, HCJ, eller du refererer det meget dårligt. Det kan ikke være rigtigt, at hvis man flytter en lampe i badeværelset eller en stikkontakt i køkkenet, så skal der laves helt nye installationer i køkken og bad.
Så er vi helt ude i den berømte hamp.

Per M., 2950 Vedbæk. (27-01-2009) 
Svar:
Hej Bo

Det kan måske være svært at agumentere over for en aut. elinstallatør om en stærkstrømsbekendtgørelse som du nok ikke kender til. Derfor vil jeg forslå dig at opsøge sikkerhedstyrrelsen for forklare dit problem. Det lader jo til at du har dit på det rene ang. betaling (ikke sort arbejde). De vil garenteret kunne hjælpe dig ud af denne situation hvis den aut. elinstallatør ikke har opfyldt de gældende krav.


MBO, .... (27-01-2009) 
Svar:
hvis elektrikkeren kan måle en fejl på din gulvarmekabel, så er den der både med jord og uden, i gamle inst. før 04-75, er det ok uden jord, er der evt. en skruet skruer ned i gulvet, som har ramt varmekablet?
ang. dit relæ, få elektrikeren til at teste udløsestrømmen max. 30mA og udløsetiden max 30 msek. så du er sikker på at den er ok. mange relæer er ikke ok når de blir gamle.
elektrikeren, Vejle (28-01-2009) 
Svar:
God ide! Men 300 ms, ikke?
giraffen, kbh (28-01-2009) 
Svar:
ja 300mA til et hpfi relæ til boliger og alm. inst.
elektrikeren, Vejle (29-01-2009) 
Svar:
Udløsetid max 300 ms (0,3 sek) - ikke?
giraffen, kbh (30-01-2009) 

Tapet på savsmuldstapet.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man tapesere med "pyntetapet" oven på en væg der er tapesret med savsmuldstapet????
rikke philipsen, kbh V (26-01-2009) 
Svar:
Ork ja, man kan sagtens tapetsere ovenpå; men strukturen fra savsmuldstapetet vil jo træde igennem, og vedhæftningen er afhængig af savsmuldstapetets ved-
hæftning!
Gør, Som du vil (26-01-2009) 

LK Fuga Lampeudtag Ø80 direkte i træloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Må disse LK Fuga lampeudtag monteres direkte i træloftet, hvor der efter alt at dømme ikke er monteret plastik-dåser over loftet?
På forhånd tak!
Dennis Hansen, Kolding (26-01-2009) 
Svar:
nej
B.C., Aars (26-01-2009) 
Svar:
Er det i en oprindelig loftkonstruktion, eller er der tale om senere
udført sænkning af loftet? Og nej, loftudtagene skal monteres på en PL-dåse.

Har du selv været igang med at sænke loftet? og så lige "glemte" elektrikeren?

realisten, danmark (26-01-2009) 
Svar:
Det er oprindelig loftkonstruktion. Hvor ledninger i øjeblikket er blændet af med muffer. Og ville så høre om det er tilladt at montere disse rosetter, umiddelbart uden nogen form for dåse/afstandsring.
Dennis Hansen, Kolding (26-01-2009) 
Svar:
I gamle dage førte man rør med ledninger ned gennem loftet og samlingen skete med samlemuffer.
Det er ikke nemt at ændre denne form for installation ved sænkning af loft.
Selvom det sikkert ikke er lovligt er det nok lige så godt med et lampeudtag som disse løse muffer.
HCJ, Odense (26-01-2009) 
Svar:
der kan idag fåes en udvendig underlag til 80mm lampeudtag.
LK, Vejle (28-01-2009) 
Svar:
Hej LK Vejle
Er du behjælpelig med et link til udvendigt underlag til 80 mm udtag.
M.v.h.

Kjeld, Stigsnæs (29-01-2009) 
Svar:
http://www1.lk.dk se under rosetmateriel derefter underlag.
,, , (29-01-2009) 
Svar:
Jeg vil anbefale dig at anvende en udløbsroset i stedet, med bund hvis underlaget er brandbart eller ledende, og af mærket CSP - det er en meget billigere og pænere løsning.
giraffen, kbh (29-01-2009) 
Svar:
Hej LK
Tak for link - men så tror jeg at jeg har misforstået dit svar, idet jeg gik ud fra at det var til anvendelse ifb PL dåser - kunne eller være en fin ting da der jo godt kan være meget lidt plads i en lav pl med 6 stk. 5x1,5 kabler ind !
Kjeld, Stigsnæs (30-01-2009) 
Svar:
Hvis der kommer kabler ud af dit loft SKAL disse afsluttes i dertil egnet materiel, dvs. 80mm udtag på underlag som vist på link, eller som giraffen skriver i en udløbsroset. Hvem f.... kan også finde på at afslutte 6 stk. 5x1,5mm samme sted !!!!.
Jens, Kolding (30-01-2009) 
Svar:
Tja........Kender ham ikke - men kan squ godt se det er for viderekomne !

M.vh. og god week-end
Kjeld, Stigsnæs (30-01-2009) 
Svar:
Den omtalte roset kan monteres på pl-dåsen, hvis det hjælper dig videre.

Jeg kunne godt finde på at montere 6 kabler i en (høj) pl-dåse - og det er stadig tilladt - til gengæld må kan der ikke samles 7-ledere i en LK membrandåse da der max må være 6 klemmer og 20 ledere...
giraffen, kbh (30-01-2009) 
Svar:
Vi lærer altid vores lærlinge, at strukturere instalationen sådan, at der ikke er mere end fire rør i dåserne. Hvis et rør kun indeholder en fase og en tændledning , og et andet kun nul og tændledning kan fem aksepteres. Du kan også kun have fem ledere i lampeudtaget, hvis du skal have en sikker tilslutning.
B.C., Aars (30-01-2009) 
Svar:
Har engang monteret 9 (ni!) kabler i en PL-dåse; 6 3-ledere og 3 5-ledere. Der er i hvert fald ingen problemer med trækaflastningen :)
Lennart Bertelsen, Frb C (31-01-2009) 
Svar:
skam dig!!!
B.C., Aars (31-01-2009) 

Mørke streger på hvid væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

Jeg har nogle streger på den hvis malet væg, fra. bl.a. en kontorstol, og nogle andre mørke pletter efter indflytningen i lejligheden.

Jeg er bekendt med at der findes noget "pudder" ligende matriale der kan "fjerne" dette. Det er meget fint hvidt pulver som man putter på en tør klud og tørre over hvor der er "mærker" på den hvide væg, og efter ca 1-2 min hvor man tørre over, er væggen helt hvid igen..

Nogen der ved hvad jeg mener, eller hvor det kan købes?!
ELLER har andre gode råd, uden at jeg skal ha fat i malingen..

På forhånd tak.
Jess Andersen, Aarhus C (26-01-2009) 
Svar:
Kridtstøv? Det lyder dog som noget "a la sminket lig" det du er ude i...
Mal dog væggen istedet.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Du Jess, hvordan ved pudderet, hvilken hvid den skal være? 9015 eller 9016 eller...
gunna quistbo, karlslunde (27-01-2009) 
Svar:
Fidusen er at den er hvid :D
Nej, men de "små" streger jeg har rundt omkring, i de "mørke" dele af lejligheden, der er jævnt græsk katolsk om jeg bruger 9015, 16 eller 18

Vil bare gerne undgå at skulle i gang med at male, men det ender det jo nok med..
Jess Andersen, Århus C (27-01-2009) 
Svar:
Mel, hvede-, majs-, rent, kokos- eller ris-, hvad der nu passer bedst i farven.
Derimod er melankoli og -boller uegnet

Kirsten Kalvknae, Sæby (27-01-2009) 
Svar:
Jess, nu skal du f... i lære!
Er du så doven, at du ikke kan gennemskue, at det tager dobb. så lang tid at fedte rundt med diverse viskelædere, end at kalde på gutterne, stikke dem en kasse øl for at hjælpe, få de skide billeder ned og så få malet. Det er vel ikke en hangar-størrelse du bor i.
Og kom så igang - inden din mor ser det!!
gunna quistbo, karlslunde (28-01-2009) 
Svar:
Heysan!
Du er sikker på det ikke er streger på grund af kuldebroer??
Jesper, Haarby (30-01-2009) 

Afstand fra Vindue til radiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er lige flyttet ind i en nybygget stuelejlighed med gulv til loft vinduer i hele boligen. Problemet er bare at i køkkenet er der kun 4 cm. fra radiatoren til vinduet. Der er derfor ikke plads til at sætte gardiner op.

Det skal dertil nævnes at alle de andre identiske lejligheder i opgangen har mellem 10 og 14 centimeters afstand mellem vindue og den selv samme radiator.

Bygherren afviser at have gjort noget galt, og ønsker dermed ikke at flytte radiatoren.

Mit spørgsmål lyder derfor:
Er der ikke regler for hvor tæt op ad vinduer man må placere en radiator?
Og hvor finder jeg i så fald disse regler?

Al hjælp vil være meget værdsat.
Bjørn L., København (26-01-2009) 
Svar:
Det tror jeg ikke der er regler for.
Det skal bare være sådan at luften kan cirkulere omkring radiatoren.
Noget kunne tyde på at det er lidt tilfældigt hvordan radiatorene er blevet placeret i de forskellige boliger, men nogen fejl er det ikke.

Kan du ikke hænge persienner eller rullegardiner eller noget andet op?
Kuno Sørensen, Hørning (26-01-2009) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31903.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »