» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 32163.   « Forrige 25       Næste 25 »

Køkken Bad i sommerhuset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet bad og køkken vvs installationer i vores sommerhus i sverige og har fået et tilbud på ca. 32500 DKK. Tilbuddet indeholder følgende:
Installation af dykpumpe i eksisterende brønd (ca 8m dyb)
Installation af toilet, brus og vask.
Installation af vandvarmer og hyress
Installation af køkkenarmatur og tilkobling af opvaskemaskine. det hele skal kobles til allerede anlagt trekammer brønd. Jeg har kunne finde priser på (toilet (inkl. sæde), bruser + bruser batt., køkkenbatt, vandvarmer, hyress.) ca. 7500 DKK, det vil sige at der i de resterende 25000 DKK er arbejdsløn, en dykpumpe (beskrevet som model UPI 1600MV er der nogen der kender den??) og en lille badeværelsesvask med armatur, samt diverse rør afløb osv til installationerne. Vi skal selv stå for at grave ud og klargøre til det hele. Håber der er nogen der har erfaring med ligende installationer og at ovenstående giver mening. Lyder det som et rimeligt tilbud eller skal vi lede videre?
Jon, Kbh. (02-03-2009) 
Svar:
Jeg synes det lyder som en ret heftig pris - har du prøvet at få tilbud i Sverige?
Og så ville jeg jo mene at hvis ellers du selv har mod på at prøve så er der rigtig mange penge sparet ved at gøre det selv - det er jo din egen brønd, så du må gerne lave det hele selv (bortset fra el-tilslutningen af pumpen). - og for mange vil det jo være en del at charmen ved et sådant hus - så læs dig frem på nettet og spørg i de forskellige byggefora - også de svenske - de har alt om tilslutning af vand fra egen brønd
per sørensen, Lyngby (03-03-2009) 
Svar:
Det lyder da fint....
Nasser, København V (03-03-2009) 


Nyt tag på ældre hus! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er nybegyndere indenfor renovering m.m. Er igang med at kigge på hus. Har f.eks. kigget på et fra 1965 på 125 km2, taghældning ca. 25 - 30 g. Taget trænger til udskiftning. Jeg har prøvet diverse beregninger på priser på nyt tag. Disse giver en ca. pris på ny tagbelægning med listedækning, undertag, tagrender og diverse inddækninger. Problemet er at vi gerne vil have loft til kip efterfølgende og derfor ikke er interesseret i at have synlige gitterspær ( som jeg stærkt regner med der er i huset pt. )
Er der nogen der ved hvad det ca. vil koste ekstra at få indsat en bjælke og efterfølgende understøttelse af spær m.m. Vi vil ikke selv lave noget af arbejdet. Kun div. oprydning m.m. Håber ik spørgsmålet er dumt!! Vil selvfølgelig efterfølgende ringe til div. firmaer, men kunne godt tænke mig at få et bud herfra først.
Søren, Aalborg (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Jeg vil ikke prøve at sætte pris på men det er en meget dyr løsning da det sikkert er en komplet ny tagkonstruktion der er tale om.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Hvis du vil have loft til kip er det simpelt hen det forkerte hus du kikker på.
Det vil være økonomisk uforsvarligt at ændre huset på den måde - uden at du får noget videre ud af alle kronerne.
Hvis huset kun er 125m2 kan du jo eksempelvis tilbygge 50m2 med "Glastag til Kip" eller andre finurligheder.
Finn Grunnet, Farsø (03-03-2009) 
Svar:
hvis du vælger at få smidt nyt spærtræ op, kan du jo også vælge en konstruktion, så du f.eks. kan få tegl i stedet for eternit
erik hassel, kalveboden (04-03-2009) 
Svar:
Regn med 1000 - 4000 kr/m2 alt efter omfang og materialer.
M.Thomsen, Horsens (04-03-2009) 
Svar:
Start med at være fornuftige og tilkald en arkitekt eller en ingeniør og få gennemgået Jeres hus, så I kan få oplyst muligheder og priser herfor. At tage tilbud ind på løst grundlag er spild af alles tid.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (30-03-2009) 

Netto kompagniet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg skal bruge nye vinduer og døre til huset, og har derfor kigget lidt på nettet, og fundet frem til Netto kompagniet. De har send et overordentlig godt tilbud på det, så mit spørgsmål er nu, om der er nogen som har god erfaring med dem, eller alt ved dem er dårligt, har nemlig set megen dårlig omtale om dem, på nettet.?

På forhånd tak. Kenneth.
Kenneth, Dalmose (02-03-2009) 
Svar:
Jeg ville ikke købe fra dem, de får deres vinduer fra østen, og det er ikke noget at råbe hurra for, jeg tror at du kan få danske vinduer til den samme pris, bare bedre, prøv Outrup vinduer eller Vildbjerg vinduet, der kan du sikkert få en god pris, og kvaliteten er i top.
Den glade vindues mand, DK. (03-03-2009) 
Svar:
Hej Kenneth.
Vi har lige fået nye vinduer fra nybro vinduer. Det er mahognivinduer, og de er flotte. Vi er bare glade for dem. Spørg der før du gør noget andet. Du kan se lidt på www.nybrovinduer.dk


Peder Markussen, Esbjerg (03-03-2009) 
Svar:
navnet giver jo næsten svaret på dit spørgsmål "nettokompagniet", hvilken kvalitet tror du selv vinduerne har hvis prisen er i bund ???
Er det discount du har brug for, så kan du ligeså godt købe deres vinduer som dem fra Jysk Vindueskompagni eller Bedst og Billigst...
skal du have kvalitet så må du slå op i Ide-nyt endnu engang (eller søge på nettet)... der findes flere Danske leverandører af vinduer hvor prisen ganske vist er højere, men det er kvaliteten helt klart også !

vinduesmontør, Djævleøen (04-03-2009) 
Svar:
Hej Kenneth
hvorfor tager du ikke fat i Tommie Lehmann fra davir.dk han er en fin fyr der virkelig ved noget om vinduer, vi søgte selv vinduer på nettet sidste år og Tommi var bare alletiders hjælp, uden ham havde vi faktisk fået bestilt et par vinduer der ikke passede der var nemlig en skjult stolpe som han fandt, det endte faktisk med at han tilbragte et par regnfulde dage herude for at hjælpe montøren med montagen !
Karin og Gert, Herlufmagle (04-03-2009) 
Svar:
Det er da bare blevet et forum for fjolser, der intet aner om det de udtaler sig om.
Nr. 1 Hvad hulen er der galt med vinduer fra udlandet, ved du noget om det eller spilder du bare andres tid.
Nr. 2 Nybro er vel OK
Nr. 3 Davir tager jo penge for mellemledet og hvorfor betale for noget, man selv kan ordne = køb direkte hos producenten
Nr. 4 Endnu en omgang vrøvl fra ende til anden, man skulle også her tro, at du bare spilder andres tid.,

Til Kenneth:
Der er intet galt med Nettokompagniet eller deres produkter, DVC-godk. i orden, CE mærkning i orden, garantier i orden, og prisen er til at købe for alle.
Tag du kontakt med det firma du ønsker og spørg dig frem, i stedet for at bruge
din tid på dette forum, for det bliver du ikke klogere af.
De 2 fjolser (nr 1 og 4), der har udtalt sig her, kan du absolut ikke bruge til noget som helst.

DE ved INTET om det produkt de udtaler sig om.

Held og lykke Kenneth, men kom væk fra byggeri.dk forum.
kurt, - (05-03-2009) 
Svar:
kenneth tro ikke på det du kan læse af dårlig omtale om diverse firmaer, der er tydeligvis nogle der alene er ude på at genere andre.

du bør selv køre til det sted du ønsker at se produktet, og dan dit eget indtryk, det er det du skal se på mange år fremover
En, tømrer (05-03-2009) 
Svar:
til Kenneth
der er snart boligmesse i Bellacenteret, det plejer at være et godt sted at danne sig et indtryk...
Ølmanden, Roskilde (05-03-2009) 

Ustyrlig gulvvarme, der svinger i lange bølger! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter huskøb gør vi i denne vinter vore første erfaringer med vandbaseret gulvvarme. Det bliver aldrig helt så varmt, som indstillet på thermostaterne i rummene. Tværtimod dykker temperaturen i lange perioder (en uges tid) til 17-18 grader. Mest markant efter juledage med mange gæster, levende lys og ovn og komfur i fulde omdrejninger. Men også mere umotiveret, hvor man heller ikke kan sige, at temperaturen udendørs har været specielt lav.

Vi har søgt at justere både ind- og udtemperatur på varmtvandsbeholderen samt thermostater men uden effekt. Slanger med indgående vand er ret varme, mens ud-slanger højest er lunkne.

Hvad søren gør vi galt?

Hele stueetagen opvarmes med inddirekte fjernvarme via Redan fjernvarmeunit VX 100 comfort, og thermostatstyres af Wirsbo Genius system. Gulve er beton på 50 mm polystyren.
Ebbe Rasmussen, Hillerød (02-03-2009) 
Svar:
Hej Ebbe!

Der er flere ting som kan være galt. For det første er 50mm isolering ALT ALT for lidt. Og hvis de 50 mm virkelig er alt isolering ml. beton og den rå jord så får i aldrig det til at virke. Så hvis det er et nyt hus i er flyttet ind i, er det klart en fejl. Og det burde faktisk blive rettet af bygherre. Hvis du/i selv har lagt de 50mm isolering, ja så ligger i desværre som i har redt. Der burde vel være min. 300 mm og gerne mere.

Når det er sagt er der et par ting du kan checke. Jeg har selv indirekte fjernvarme fra en Redan veksler. Ikke den samme som din, men princippet er det samme. Der sidder en termostat så du kan styre temperaturen på "din side" af veksleren. Den skal du sørge for står rigtig ifht. udetemperaturen. Vores står pt. til at være ca. 45C i fremløbet til vores radiatorer, og dette forsyner også vore gulvvarmeshunt. Men hvis du samtidig har trægulv også kan du ikke bare skrue højere op for temp. da det vil ødelægge dit trægulv. Men hvis du nu har klinker overalt kan du prøve at skrue lidt op for temperatuen på fremløbet.

En anden ting kan være at dit gulvvarme ikke er balanceret ordenttligt. Dvs. at nogle af dine slanger ikke får den mængde vand de har behov for for at opretholde rumtemp. Så det skal du måske have checket.


MEN: Som nævnt er dit hovedproblem de 50mm isolering hvis dette virkelig er rigtigt...
Michael, Silkeborg (02-03-2009) 
Svar:
50mm er rigeligt til at gulvvarmen vil virke. Det er ikke meget der slipper den vej ud.
Det er fuldstændig ude i hampen at lægge 300mm i et gulv.
Det er afkølingen over gulvet der bestemmer forbruget.
HCJ, Odense (04-03-2009) 
Svar:
HCJ. Torsk
Peter, Stævns (04-03-2009) 
Svar:
50 mm til gulvvarme er for lidt isolering - ikke for at få gulvvarmen til at virke - men for at kunne opnå et fornuftigt varmeforbrug.
For nogle år siden blev der lavet nogen undersøgelser hvor man sammenlignede huse med gulvvarme og huse med radiatorvarme. Resultatet var nedslående idet husene med gulvvarme brugte ca. 15% mere varme.
Bl.a. derfor blev reglerne ændret således at der idag normalt skal op mod 300 mm isolering gulvene, der hvor der er gulvvarme. Hvorefter forbruget skulle være det samme.

Ved trægulve må temperaturen på gulvvarme normalt ikke komme højere end 27-28 grader, for at trægulvet ikke ødelægges.


Jakob Rasmussen, Tommerup (04-03-2009) 
Svar:
Nu har jeg selv lidt erfaring i den sag. Det drejer sig godt nok om 75mm og ikke halvtres.
I mit badeværelse var der ikke plads til mere og selvom der ikke var varme i rummet i forvejen er mit varmeforbrug faldet siden jeg fik det lavet.
Deraf er det let at se at en ophugning af gulvet med tilhørende understøbning af grund ( en operation der er både kostbar og yderst risikabel) aldrig ville kunne forrentes endsige tjene sig hjem.
Før man nu trækker CO2 spøgelset af stalden skal man lige regne på hvor meget CO2 der går med ALLE arbejdsprocesser forårsaget af den meget overflødige isolation,Og det er ikke småting.
Torsk eller ej
HCJ, Odense (04-03-2009) 
Svar:
Hej Ebbe,

Hvis din rumtemperatur er alt for lav en uge i træk er det fordi dine rum er varmemæssigt underforsynede. Det vil sige, at ved en rumtemperatur på 17-18 grader indstiller der sig en ligevægt, hvor varmetabet fra rummet svarer til den tilførte effekt fra gulvvarme, personer lamper m.m. For at få en højere rumtemperatur skal varmetabet derfor være mindre (højere udetemperatur) eller der skal tilføres mere varmeeffekt via gulvvarmen.

Dit gulvvarmesystem regulerer rumtemperaturen ved on/off-regulering. Hvis du f.eks. har valgt en ønsket rumtemperatur på 20 grader, så åbnes der for vandet til rummet når rumtemperaturen kommer lidt under 20 grader. Tilsvarende lukkes der for vandet når temperaturen kommer lidt over 20 grader. Derfor vil ventilerne normalt skiftevis være åbne og lukkede. Hvis ventilerne konstant har været åbnet en uge i træk, må du tilføre mere varmeeffekt til gulvvarmekredsen. Her er der flere muligheder:

1. Skru op for fremløbstemperaturen
At skrue op for fremløbstemperaturten vil helt sikkert hjælpe. Men som før nævnt, pas på eventuelle trægulve hvor overfladetemperaturen ikke må overstige 27 grader. Hvilken fremløbstemperatur det svarer til afhænger af dit anlæg.

2. Skru op for pumpen
Ved at skue op for pumpen, kan der også opnås en større varmeeffekt og en bedre varmefordeling i gulvet. Dette kan også hæve overfladetemperaturen på gulvet.

3. Balancer anlægget
Et gulvvarmeanlæg består af et antal parrallel koblede rørsløjfer. Disse rørsløjfer har forskellig længde og derfor også forskellig hydraulisk modstand. Vandet vil helst løbe gennem rørsløjferne med mindst modstand (små rum). Det er dog de største rum der har behov for det største vand flow. Derfor balanceres anlægget ved at tilføje de små rum et ekstra tryktab (der sidder nogle skruer i gulvvarmemanifolden). Her skal man dog lige vide hvad man gør, da det ellers kan blive værre.

Skriv gerne hvad du har gjort og om det hjælper.
Erik, Silkeborg (05-03-2009) 
Svar:
Lige en kommentar!

At skrive at 50mm isolering kun medfører ekstra regning på opvarmning og ikke komfort problemer er jeg ikke enig i. Husk på at gulvvarme, ligesom en radiator, har en max. varmeeffekt der kan afgives. Denne effekt bestemmes bla. af afstand ml. slanger, hastighed/flow på vandet og frem løbstemperatur. Der er altså IKKE ubegrænset varmekapacitet i gulvvarme.

Lad os nu antage at Ebbes gulvvarme i et tænkt rum er i stand til at afgive 1000W. Men når der virkelig blæser, og der er frostgrader udenfor, skal der måske bruges 1200W for at holde 20 grader konstant i rummet. Når der så blæser vil rumtemperaturen måske kun være på de ca. 18 grader da det så er den temperatur 1000W varmeeffekt fra gulvet kan varme rummet op til. Men grunden til at der skal bruges 1200W på den blæsende dag med frostgrader er måske at der kun er 50mm isolering. Havde der været 300mm isolering havde der måske kun været behov for 900W varmeeffekt og der var derfor ingen problemer med at holde de 20 grader.

Om 300mm isolering kan give en 25% besparelse ved jeg ikke, men det var mere for at forklare min mening med indlæget.



Om det så er økonomisk rentabelt at bryde et gulv op igen for at lægge mere isolering kan der vist ikke være tvivl om at det ikke kan. MEN hvis det er lavet af fagfolk vil jeg mene at han er blevet taget godt og grundigt ved næsen hvis ikke han har fået oplyst konsekvensen af kun at have de 50mm isolering.
Michael, Silkeborg (06-03-2009) 
Svar:
Gulvet under et hus vil ikke blive nævneværdigt koldere fordi det fryser og blæser. Derimod vil rumafkølingen blive forøget meget da det er nødvendigt med ventilation.
Om der er 50 eller 300mm isolation vil ikke på nogen måde ændre på kapasiten på gulvvarmen, da det er meget lidt energi der går nedad.
HCJ, Odense (06-03-2009) 
Svar:
Må jeg foreslå dig at kontakte en Energikonsulent for at få vurderet om det er rentabelt at bryde dine gulve op og lagt nye med fornuftig isolering. Jeg kan anbefale undertegnede!
Og der går meget varme ned i konstruktionen, fordi gulvvarmen er omkring 35 grader og den underliggende jord er max 8 grader, hvilket naturligvis er årsagen til at der i dag skal være 6 x så meget isolering under gulvvarme som de 50 mm du har.

ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 
Svar:
Hvis jorden er tør virker den som isolering.
Det har vist sig at kabler nedgravet i jord har dårlige afledningsforhold og ikke tåler så høj en belastning.
Det er stadig begrænset hvor meget varme der forsvinder underud. Det er afkølingen opad der betyder noget.
Hvis man fordobler isoleringstykkelsen vil man opnå en halvering af besparelsen i forhold til en tidligere fordobling. Derfor er en isoleringstykkelse på 300mm i gulv mest til glæde for fabrikanterne. At hugge et gulv op og bygge huset om for at få den tykkelse isolation kræver en masse penge, men også meget energi og det tager med garanti mange år før den investering er tjent hjem.
HCJ, Odense (21-03-2009) 
Svar:
HCJ
Nu er 300 mm isolering jo et krav til et nyt hus med gulvvarme, hvorfor det ikke er relevant om tør jord isolerer lige så godt.
ABR, 8200 Århus N (24-03-2009) 
Svar:
Det er ikke et spørgsmål om kravet, men om det er rimeligt.
Vi risikerer at isoleringsfirmaerne får gennemtrumfet krav om 1 M eller mere i gulve.
Det giver jo alt andet lige et vældigt løft i omsætningen. ( også i udledningen af den forkætrede CO2)
HCJ, Odense (26-03-2009) 
Svar:
Til HCJ
Har du penge, er det da en udmærket idé at lægge 1 meter isolering, for det bliver sikkert meget dyrere hvis du om 30 år skal ophugge gulvet for at få det lagt, når verdenshavene er steget så meget på grund af tåber som dig, der ikke fik isoleret deres huse i tide og derfor skal opvarme deres huse og omgivelser i unødvendigt omfang, til at vi alle kunne holde fødderne tørre.
Men ønsker du dig en blåhval i havebassinnet og 15-20, så lad være med at isolere dit hus, da du lyder meget klog.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (30-03-2009) 
Svar:
Ved du hvor meget CO2 fremstilling af issoleringsmaterialer udleder. ( det er ikke småting)
Ved du hvor meget CO2 distributionen af den megen isolering udleder.
Ved du hvor meget CO2 opbygningen af den ekstra produktionskapacitet udleder.
Nej vel, det har du slet ikke tænkt på.
Du kan sluge klimareligionen råt uden at tænke på fortiden.
Tag ned til Magretheslusen ved Højer hvor de har en målesøjle der viser vandstandsstigning gennem 6000 år. Prøv så med lidt logisk tænkning.
Nå.. nej. du har sikkert studeret mange år på universitetet og er blevet så klog at du kan tillade dig at kalde andre for tåber.
Klimaet kan hverken du eller jeg ændre på, så enkelt er det.
HCJ, Odense (03-04-2009) 

Kvist Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal til at renovere fire kviste og har allerede aftalt en pris med en blikkenslager om udvendig beklædning med blik... -men skal selv lave tømrer-arbejdet og vil derfor høre hvad jeg skal vælge som bagbeklædning for bilk..? Er det forskallingsbrædder eller er det bedre med en krydsfinerplade og skal begbeklødningen gå helt fra top til bund...? Og skal der vindpap på..?
Er der nogle steder på nettet hvor jeg kan finde info vedr. kviste og dette emne...?


Jesper, Århus (02-03-2009) 
Svar:
Du skal bruge rupløjet brædder.

Brædderne kan monteres på skrå, vandret eller lodret, har ikke den store betydning.

Nej, ingen grund til vindpap.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (02-03-2009) 
Svar:
Det er en god ide at ligge en eller anden form for pap mellem træbeklædningen på kvisten og zinken.
Da det kondensvand der dannes på bagsiden zinken når den "sveder" vil kunne beskadige træbeklædningen men det er rigtigt som kolda siger det behøves ikke at være vindpap men alle typer pap uden sandkorn kan bruges.
Bliktuden, Kbh ø (02-03-2009) 
Svar:
Ja, vindpap kunne godt bruges som bliktuden skriver, og vil have en kondens stoppende effekt, men der kommer ingen blæst gennem zinken..;)

Husk dog det skal være helt glat, ikke noget med folder , flere overlapninger osv.. så bliver blikkenslageren ikke glad for dig.

Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Jeg mener faktisk, at zinken skal monteres direkte på ru 25 x 100 mm brædder, som vender den evt. høvlede side væk fra zinken.

Hvis der anvendes krydsfiner som undelag, skal der anvedes et specialprodukt som jeg ikke kan huske hvad hedder (med ligesom små børster på)

Se evt: BYG-ERFA erfaringsblad (37) 08 06 26

Jeg har normalt elektronisk adgang til disse Byg-Erfa blade, men den tjeneste har jeg ikke til rådighed for øjeblikket.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Kan du blive enig med dig selv koluda?
Det er en gang useriøs pjat at svar sådan

ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (30-03-2009) 

service lugter grimt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når mit service er vasket rent i opvaskemaskinen
så afgiver det en rigtig grim lugt som bliver værre når der kommer mad på tallerkenen. Vitrineskabet lugter grimt 5 min. efter glas og tellerknerne er lagt på plads.
Lugten er en blanding af kemikalie og våd hund.
Glas er lige så slemt, det eneste der ikke lugter efter vask er plastik glas og plastikskåle.
Jeg har prøvet rigtig meget, skiftet opvaskemiddel og afspændingsmiddel flere gange, ..,renset filter, vasket med rensemidler til opv.mask.
Maskinen bliver renset med jævne mellemrum, jeg kører et renseprogram med Neophos-renser.

Har I et bud, er det maskinen eller måske vandet der er for varmt (har ellers prøvet flere forsk. programmer) eller er der noget helt andet galt.
Det er meget generende og jeg ville bare så gerne være fri for at skulle skylle servicet inden brug.
Jeg vil lige pointere at servicet bliver skyllet inden det sættes i maskinen som kører dagligt. Vi bor på 2. sal.
Håber nogen derude kan hjælpe
Med venlig hilsen
Mirjana, Esbjerg (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Det har vi prøvet flere gange, og hver gang er det endt med at vi må smide alle glassene ud og ind med nye.

Så går det nogle år igen. :-)
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Tak for svaret, men så er det billigere at bruge plastik glas -(super lækker"især til vin" :-) synes du ikke?)eller endnu bedre, at vaske glas i hånden. Det vil koste meget i glasudskiftning, fordi det går ikke "nogle år" som du siger, før lugtens gener kommer. Den grimme lugt kom sammen med den nye opvaskemaskine, med den gamle som kun havde 1 program var der ikke lugtproblemer, den gik bare i stykker.
Håber at andre har en anden løsning og svar.
Mirjana, Esbjerg (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Gør som os, køb billige glas i Føtex eller lignende til daglig brug, og vinglassene fra Holmgård komme selvfølgelig ikke i opvaskemaskinen.

Der går da gerne 3 - 5 år iden de billige skal skiftes.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Der er en fejl i programvælgeren på din opvasker. Den vasker færdig-skyl i snavset vand. Prøv at følge hele vaskegangen og luk klappen op når den har taget vand ind. Se om den virkelig har gjort det. Hvis pumpen ikke kan komme af med det snavsede vand, kører det videre. F.eks. knæk på slangen.
Duelund Hansen, Brørup (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Det er selvfølgeligt skønt hvis rådet er rigtigt, men vi forskede meget i problemet tidligere, og havde flere montører og eksperter fra div. leverandører involveret, inden vi kom frem til løsningen skitseret som tidligere.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 

Reflektiv isolering/Airflex Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Her et link til en pressemeddelelse:

http://www.ebst.dk/presse_ebst/104821/1/0

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Glimrende.
Ikke et øjeblik for tideligt at de platenslagere bliver "isoleret"
Frank Jensen, Lystrup (02-03-2009) 

vaccum pga. genvex Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Vi er ved at bygge nyt hus og skal have bundstykker i dørene. Nu har vi så fået at vide fra forskellige at man ikke kan have bundstykker i når man har genvex, da det vil danne vaccum i rummet, så man ikke kan åbne dørene, fordi det er så tæt....er der andre der har erfaring med dette eller hørt om det...

cej, rds. (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Man kan sagtens åbne dørene selv om der er bundstykker i, men det er rigtigt, at man nedsætter ventilationsanlæggets virkning/balance væsentligt, hvis alle døre er tætte og lukkede, og jeg fatter ikke, at der ikke i byggelovgivningen er taget højde for dette.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 

Gulvliste Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lægge parket gulv. I den forbindelse har jeg købt gulvlister i eg. Problemet er at rummet har en rundet hjørne, ca 1.5 i radius, og gulvlisten er stiv som bare.
Jeg har forsøgt at bygge en varmekassen og dampe listen. Uden held. Nogen ideer?
arne andersen, bramming (02-03-2009) 
Svar:
når du har prøvet damp så kender du nok også den med at skære en mulliard snit bag på...selvfølgelig pænest hvis vi snakker udadbue...det er vist noget med at man har meget meget kort tid til at bukke når man har dampet ikk og der skal dampes i meget lang tid. Kan man mon finde en anden træsort der ligner som er nemmere? Måske snit og damp i en kombination øhhh

tænker lige utraditionelt: hvad med at modellere en tilsvarende liste med fiberbeton fra Gazelle og så male den som egetræ (så får du en ny sjov hobby med i købet) - endelig er der selfølgelig muligheden for udjævne buen med en art bænk eller hvad man skal kalde det. forstille mig at du kunne lave en "muret" platform til pæne ting eller bare til at sidde på. den skal selvfølgelig ikke skade den fine bue så den skal jo kunne pilles ned igen
Siv, By (02-03-2009) 
Svar:
Man kan nok dampbøje eg, men det er ikke nemt.
Som det foreslås kan du skære en masse små snit på bagsiden eller du kan save det meste af træet bort, således at der kun er den synlige side tilbage.
Nu fortæller du ikke hvor kraftig din liste er, men du kan købe et par stykker mere og skære op i tynde lameller. Lamellerne limes sammen igen, men nu i den rette facon.
Frank Sørnsen, odense (02-03-2009) 

efterisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hva ligger minimum kravet på i dag der skal være af isolering

og hvis man sætter en mdf plade på før man sætter gips op skal man så stadig væk ha to lag gips på
jacob jørgensen, brønderslev (02-03-2009) 
Svar:
Er det med mdf pladen fordi du gerne vil have en plade bag ved som kan bære mere? hvis det er derfor kan du også vælge andre plader end almindelige gipsplader.....nå nævner jeg lige i flæng noget som jeg iøvrigt ikke har forstand på: fermacell, hyanel fra Ivarsson, mfl
(håber ikke vi snakker vådrum her?)
Siv, by (02-03-2009) 
Svar:
Tjek på rockwool eller isovers side...;)

MDF er ikke velegnet til at benyttes som inderste plade i en væg, er simpelthen for hård at skrue i, gipskruerne ville sikkert knække.

Krydsfiner er dog godt til opgaven.
www.gdsforum.dk, GDS (02-03-2009) 
Svar:
MDF plader bag ved gipsplader er en dårlig løsning, da de ikke er fugtstabile. Vælg en tættere forskalling eller sæt ekstra konstruktionstømmer op, hvis du skal montere en tung genstand direkte på væggen.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

kan man mure op i vådrumsområdet? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
vi står og skal renovere et gammelt badeværelse, som består af et badekar med bruser.... vi har tænkt på at sætte fliser på gulvet og op langs badekarret. endvidere har vi tænkt på kun at mure op i våderumsområdet, og sætte en glasplade på badekarret.

Kan man nøjes med at mure op i vådrumsområdet og male det med specialmalling istedet for at skulle til at sætte fliser op?

hvad er ulemperne ved dette?
thomas, 8260 (02-03-2009) 
Svar:
Murede vægge kun med maling i det vandbelastede område er lovligt, men kan ikke anbefales, fordi "der for malerbehandling i vådzone må forudses et stort vedligeholdelsesbehov, der stiger med belastningen", for nu at citere By & Byg Anvisning 200
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

indvendige døre? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej vi har købt et hus fra 1969, og har tænkt os at skifte de indvendige døre ud. vi har lagt mærke til at dem de har i byggemarkederne er billige men de passer som regel ikke i størrelse.

Er der nogen der har et godt kendskab og kan anbefalde nogle firmaer i Århus/østjylland der kommer ud og måler op, giver uforpligtigende tilbud og monterer de nye døre(både alm. og franske døre).

mvh
Thomas

thomas, 8361 (02-03-2009) 
Svar:
prøv Verny Thomasen tlf 40548999 han er tilsluttet Dansk Vinduesrådgivning (www.davir.dk) vi har købt udvendige døre af ham, han var utroligt proffessionel
Henrik Jensen, Galten (02-03-2009) 

efterisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal ha efter isoleret mit hus men vil lige høre om der er nogen regler for hvor meget isolering der skal i når det renovering der er tale om

med vlh jacob jørgensen
jacob jørgensen, brønderslev (01-03-2009) 
Svar:
Ja, hvis ikke du får lavet en energi beregning, så skal de bygningsdele du efterisolere, faktisk isoleres op til minimums kravene i dag.

Men der er jo ingen der står og tjekker om det er opfyldt, hvis ikke det er arbejde der er søgt om byggetillladelse på.
www.gdsforum.dk, GDS (01-03-2009) 
Svar:
Hej

Men....

Hvis du sælger dit hus senere, og der er udført efterisoleringer, kan køber jo forvente, at der er isoleret op til kravene, eller at der er dokumentation for at dette ikke er rentabelt.

Jeg talte med en teknisk forvaltning for nylig, og fik den opfattelse at lige nøjagtig dette, var et stort problem at holde styr på lige nu.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-03-2009) 
Svar:
Men ... uanset hvad.
Så må man jo efterisolerer sit hus lige så meget eller lidt som man lyster.
Der er ingen krav som SKAL opfyldes.

Men det kan jo være overordentligt økonomisk fornuftigt f.eks. at isolerer op til mindstekravene i bygningsreglementet.
Eller beslutte sig for at boligens opvarmningsomkostninger skal halveres eller lignende målsætninger.
Og så iøvrigt isolerer først der hvor det er mest økonomisk, altså lofter før gulve og hulmur før vinduer osv.
Isolerings Joe, Randers (01-03-2009) 
Svar:
Lige lidt ot..

Men hvordan med alle dem der bare ligge et nyt tag oven på det gamle, de efterisolere jo selvfølgelig ikke, men ændre jo en væsentlig del af klimaskærmen, ved du hvilken opfattele Teknisk forvantling har af disse tilfælde...?
Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (01-03-2009) 
Svar:
Hej Koluda

Denne form for tagdækning er også omfattet af kravet til isolering.
Det står direkte i vejledningen til BR08, og kan derfor ikke engang tilsidesættes ef Teknisk Forvaltning, hvis de skulle have ønske om dette.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
hva ligger minimum kravet på i dag der skal være af isolering

og hvis man sætter en mdf plade på før man sætter gips op skal man så stadig væk ha to lag gips på
jacob jørgensen, brønderslev (02-03-2009) 
Svar:
Kravene til NY-byggeri fremgår af bygningsreglementet.
Kravene er udtrykt i W/m2K, f.eks. er kravet til lofter 0,25 W/m2K hvilket ifølge Rockwool kan opnås ved at isolerer med Rockwools materialer i 350 mm tykkelse.
Det er måske ikke så nemt at overskue, men kik her;
http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/bygningsreglement+2008/bygningsreglementets+isoleringskrav

Du kan osse skøjte lidt rundt på siden for at udregne besparelser og andet.
Isolerings Joe, Randers (02-03-2009) 
Svar:
ja men det er nybyggeri hva så år jeg kun skal rennuver det hus jeg har hvor jeg sådan set ikke laver om på noget hvor meget skal jeg så bruge
jacob jørgensen, brønderslev (02-03-2009) 
Svar:
Men der er kun krav til nybyggeri - på en måde.
Øvrige krav til renovering, ombygn mv. relaterer sig til disse såkaldte "Mindste varmeisolering" s krav.
Ved ny-byggeri laves varmerammeberegninger og kravene i "Mindste varmeisolering" skal som minimum overholdes.
Ved ombygninger, renoveringer og tilbygninger skal kravene kun overholdes såfremt byggearbejderne omfatter 25% af klimaskermen, og såfremt det iøvrigt er rentabelt. (Frit efter hukommelsen)

Men i dit tilfælde, hvor du ikke ombygger eller renoverer, (Klimaskermen), er der INGEN krav. (Selvfølgelig kan man sige. Har du kun lyst til at isolerer halvdelen af loftet står det dig jo frit for).

Altså: Du må isolere som du vil, men skal det være nogenlunde op til dagens standard og økonomisk forsvarligt vil "Mindste varmeisolering" være et godt udgangspunkt.

http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_01_id119/0/54/0
Isolerings Joe, Randers (02-03-2009) 
Svar:
Hej

Se venligst bort fra "Isolerings Joe''s" forkerte og inkompetente svar!

Der skal faktisk isoleres op til dagens isoleringskrav, ved alle væsentlige tiltag, hvis det elleres er rentabelt efter BR08 kap 7.

Der er faktisk under normale omstændigheder ikke krav om mere end 1 lag gips i parcelhuse, men man får en væsentlig bedre væg med 2 lag gips.
Mdf bag 1 lag gips må være Rolls-Royce løsningen.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-03-2009) 
Svar:
Det er bare ikke rigtigt min gode DBU.

Et tænkt eksempel.
Jeg har et hus fra 1972 - med gitterspær - hvor der ligger 100mm isolering på loftet.
Nu vælger jeg så at ligge 100mm mere ud på loftet. (Fordi det er hvad jeg har råd til og det er bedre end ingenting)
Vis mig venligst det punkt i BR08 eller andet steds at det er "ulovligt" eller på anden måde forkert.
(Det er naturligvis helt i orden at udføre efterisolering i etaper)


Isolerings Joe, Randers (03-03-2009) 
Svar:
Hej Isolerings Joe

Læs BR08 7.4.3 stk 1

Stk. 1 Selvom arbejdet ikke er så omfattende, så det er omfattet af kap. 7.4.2, skal de energimæssige bestemmelser i stk. 2-8 alligevel opfyldes, når de pågældende arbejder udføres, såfremt foranstaltningerne hver for sig er rentable, jf. 7.4.1, stk. 3.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-03-2009) 
Svar:
hva kan jeg sætte bag gipspladerne for og beder kan få ting til og hænge der uden det falder ned nogen gode råd gider ikke lave pisset om igen kan lige så godt få det gjord ordenlig fra starten

og et andet spørgsmål det isolering rockwool har til indblæsning hvor godt er det

og hva lille minimums kravene på ved isolering
jacob jørgensen, brønderslev (03-03-2009) 
Svar:
Det er bare noget vrøvl, DBU.

Der står IKKE i BD08 at man skal isolerer op til bygningsreglementets krav når man efterisolerer.
Det villo jo osse være fuldstændigt fjollet hvis man var hjemfalden til straf såfremt man kun efterisolerede ½-delen af sit loft.

Derimod står der i omtalte § f.eks."Vedudskiftning eller etablering af ny tagdækning skal der foretages isolering af loft .... osv." Isoleringen skal naturligvis leve op til kravene i BR.
Men hvis du IKKE udskifter taget, men blot efterisolerer skal det ikke overholde nogle administrative krav.

Det samme gælder 7.4.3 øvrige stykker. Intet forhindre efterisolering, f.eks. etabevis eller mindre omfang end BR-kravene.

Til sidst skal jeg understrege atjeg hverken anser dig for forkert eller indkompetent, bare fordi det kniber med at læse indenad. ;o)

Har jeg ret i?.
Isolerings Joe, Randers (04-03-2009) 
Svar:
Umiddelbart er det jo fornuftigt at efterisolere så meget som muligt, sålænge det er rentabelt. Dvs. hvis en efterisolering medfører at man skal bruge forholdsmæssigt mange penge på at forhøje spær, sternkanter osv og det ikke er rentabelt med f.eks. 250mm ekstra fremfor 150mm så er det at reglen som DBU nævner gælder.
Men der er ikke være krav til hvor meget man SKAL lægge på sit loft, hvis der ikke er andre byggearbejder involveret.
Man må vel lægge 1 måtte ud midt på loftet hvis man har en sådan liggende, eller vælge at lægge 100mm på hvis det behager bedre.
M.Thomsen, Horsens (04-03-2009) 
Svar:
I alle bygningsreglementer står der noget, som de fleste overser, nemlig at : "Selv om byggearbejderne kan udføres uden tilladelse eller anmeldelse, skal de overholde bestemmelserne i afsnit 2-13 (faktisk hele Bygningsreglementet) i det omfang, de gælder for det pågældende arbejde. Kan dette ikke ske, skal der søges om dispensation hos kommunalbestyrelsen, og byggearbejdet må ikke påbegyndes før dispensation er givet."
Derfor skal man ved efterisolering faktisk overholde gældende krav, og sælger man sit hus, har en ny ejer derfor en berettiget forventning om at arbejderne udført af tidligere ejer overholder de på arbejdets udførelse gældende krav. Håndværkere har ved arbejder på en ejendom faktisk forpligtigelse til at oplyse disse krav overfor husejer, da disse har eller burde have bedre viden!
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (20-03-2009) 

lys dæmper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej på nogen lysdæmper står der 350 lr og 350 cr, hvad er der forskæl mellem det to?
kenneth, sorø (01-03-2009) 
Svar:
LR dæmper glødepærer og jernkernetransformatorer, CR dæmper glødepærer og elektroniske transformatorer.
giraffen, kbh (01-03-2009) 

indvendige døre.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej.. jeg skal ha nye indvendige døre i mit hus men det skal være speciale mål,da mine dør huller ikke er så høje....er der nogen hjælp til hvor jeg kan få dem henne karm mål 1.92 cm høj
Tonny Jensen, sindal (28-02-2009) 
Svar:
Kan bestilles hos swedoor kildsgaard gennem din lokale trælast
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (28-02-2009) 
Svar:
Vil lige poienterer at swedoor ikke er heldig med deres speciel mål.. problemet opståe i at det ikke er samme land der laver karme og dørplader.. bestilte sidste år 13 døre på speciel mål til en af mine kunder, der var fejl på 8 af dørerne, der gik 4 måneder før alle var tilfredse..
Fyns Facade ApS., Langeland (01-03-2009) 
Svar:
Alle laver fejl, men jo større produktion jo større antal fejl, jeg er dog generelt tilfreds med det vi får fra Swedoor kildsgaard...

Også selvom der sker fejl engang imellem.

4 måneder er dog ikke acceptabelt, det er vi helt enige om.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (02-03-2009) 

Lunker under parketgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lagt et 14 mm parketgulv oven på beton. Desværre er der flere steder lunker der gør, at gulvet giver efter.
Findes der en måde at løse problemet på uden at skulle lægge gulvet om ?

Venlig hilsen

Peter Foli
Peter Foli, Præstø (28-02-2009) 
Svar:
Det gør der ikke.
Men det er jo rimeligt nemt at lægge gulvet om - efter finspartling. Nu har du jo lært hvordan det IKKE skal gøres. ;o)
Peter Hansen, Risskov (28-02-2009) 
Svar:
Selv gjort, er vel gjort..
,,, ,, (01-03-2009) 

Fodpaneler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan er nu lige man gør, når man skal lave en pæn kant ved panelerne?

Maler man først ned over panelerne med vægfarven, eller er det omvendt?
Ib, Horsens (28-02-2009) 
Svar:
Det nemmeste må være at dække fodlisterne af med malertape, (af god kvalitet) en milimeters penge inde på træet. Tryk kanten af malertapen GODT til mod fodlisten.
Efter vægmaling hiver du tapen af og maler, (beskærer hedder det vist) på frihånd mod væggen.
(De billige typer af malertape er næsten umulige at rive af i et stykke!!!)
Malermester Klat, Tapetvænget (28-02-2009) 
Svar:
jeps der er en helt spesiel rækkefølge og jeg kan desværre ikke huske den. Var det ikke i et DR1 program vi blev belært om den - msåke du kan søge dér.

Umiddelbart ville jeg male væggene og derefter panelerne men det er for at være sikker på at få den vaskbare glatte panelmaling helt op til væg så den almindelig vægmaling ikke bare bliver mere og mere beskidt at se på ved panelet. Også fordi det er nemmere at køre vandret i en "beskæring" eller hvad det hedder. Var der ikke også noget med at der lige skulle køres med en finger med en (elastisk) acrylfuge så panelet sidder uden synlig samling op mod væggen

Hvis du finder ud af det, skriver du det så ikk elige herinde til os andre?
Siv, By (02-03-2009) 

rep underlimet vask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har købt en ny bordplade privat med underlimet stålvask, den har været opmagasineret i en garage, nu opdager jeg så at laminaten har løsnet sig en smule rundt om vasken, er der nogen der har erfaring med at sprøjte lim ind under, eks med en kanyle, og derefter sætte under pres, på forånd tak
mvh Michael Ankerlund
ps kan evnt sende foto.
Michael Ankerlund, 9900 (28-02-2009) 
Svar:
Bruge et strygejern, det kan lige varme limen op så den binder igen.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (28-02-2009) 
Svar:
Hej nej det vil ikke blive der, andre ideer??
mvh Michael
Michael Ankerlund, 9900 (01-03-2009) 
Svar:
Kontaktlim
www.gdsforum.dk, GDS (01-03-2009) 
Svar:
Lige præcis kontaktlim tror jeg ikke på. Det vil jo være umuligt at smøre på de to flader.
Men noget vandfast lim i en injektionssprøjte og iøvrigt som du selv foreslår. Spørg i byggemarkedet efter noget "relevandt" lim.
G. Hansen, Viby (01-03-2009) 
Svar:
Hej Michael - jeg tror "bare" jeg ville henvende mig til den bordpladefabrikant der har produceret din bordplade og underlimet din vask - det skulle undre mig MEGET hvis ikke de har løsningen samt limen der kan fikse din vaske-/bordplade-samling igen - jeg tror på, at enhver (Eller i hvert tilfælde de fleste) bordpladefabrik har "oplevet" din situation og at bordpladefabrikkens serviceafdeling/service-mand/-kvinde har løsningen liggende i "øverste skuffe til højre"....blot en tanke - håber du får løst din opgave.
Preben Kjær, Esbjerg/Ribe (02-03-2009) 

Hvid misfarvning af fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I løbet af det sidste år har jeg fået misfarvet nogle herregårdssten. Jeg har forsøgt på det ene og det andet for at fjerne det, men uden held.

Problemet er, at jeg er lidt i tvivl om, hvad der fremkalder misfarvningen. Er det kalk fra undergrunden og i givet fald, hvad kan jeg gøre for at fjerne det igen.

Jeg har vedlagt et billede, så problemet kan ses: http://img525.imageshack.us/img525/3439/fliser.jpg
Boddicker, Thisted (28-02-2009) 
Svar:
Det ser næsten ud som om der har været en vandpyt som efterfølgende et tørret ud og har efterladt kalk på stenene.
Kalk- eller salpeterudslag er det. Salpeterudslaget kommer fra stenene - og har med fugt at gøre.
Men hvad med bilvask, kunstgødning eller havevanding?

Problemet kan måske løses som nedenstående;

K A L K U D B L O M S T R I N G E R
Disse kan forekomme, idet vand kan opløse kalken
i betonen, og kalkopløsningen bevæger sig
op til overfladen, hvorefter vandet fordamper og
kalksløret efterlades. Udblomstringerne har
ingen betydning for betonens holdbarhed og
forsvinder som regel med tiden. Belægningen kan
evt. fejes over med groft strandsand, for at slibe
den let. I helt specielle tilfælde kan arealet børstes
over med en 5% saltsyreopløsning – og der
skylles grundigt efter med vand.
Kurt Thyssen, Stenløse (28-02-2009) 

Lige vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at renovere min lejlighed hvor væggene er godt medtaget. Indtil videre har jeg:

1. Kørt over alle vægge mens de var rug for at få de største ujævnheder mv. udglattet
2. Grov spartlet to gange
3. Slebet to gange i mellem hver spartling

Det der gør mig i tvivl nu er når jeg køre håndfladen over dem er de stadig tildels bullede (ikke meget men man kan mærke de ikke er snor lige). Jeg har tænkt mig at køre en gang medium spartelmasse over dem en sidste gang men er der ingen udvej ud over at slibe dem sidste gang for at få dem helt lige eller er filsning også en mulighed?
Jon Mortensen, København (27-02-2009) 
Svar:
Store flader skal rendes over mange gange med spartel.
Og der skal lægges rimeligt meget spartel på af gangen, men en så bred spartel som muligt.

Kun de mest rutinerede malere kan rette sådan en væg med 2-3 spartlinger,
så give du den en tur mere, så skal det nok begynde at ligne noget.
Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-02-2009) 

Inde døre uden gerigter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal at sætte indvendige døre i et hus med gips vægge, og vil gerne undlade at sætte gerigter omkring dørerne.

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal fylde revnen mellem væg og karm med, for at det ikke efterfølgende skal slår revner.

Håber der er nogen der har nogle tips og ideer!
Rasmus Normann Andersen, Skanderborg (27-02-2009) 
Svar:
Kan kantskinner på væggene som spartles sammen med væggen.

Så moteres døren og der fuges mellem kantskinnerne og døren.
www.gdsforum.dk, GDS (27-02-2009) 
Svar:
hvad med at skumme, og så med en hobbykniv skære skummen til. herefter males der på skummen. Det har jeg herhjemme og det virker fint. og så ses det slet ikke, det ser ud som om væggen løber helt hen til karmen.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (28-02-2009) 
Svar:
Okay, har jeg aldrig set før.

Er skummet ikke for blød til at kunne lade stå såden ?
Jeg ville da forvente den så skulle spartles over.
Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-02-2009) 
Svar:
ikke for blødt nej. Det er jo samme princip som ved væg- og dækelementer (hvor vægelementet ikke er bærende og dækket løber henover. Det er relativt hårdt - i hvert fald ved småfuger.

Når så væven/filten løber henover og maleren er færdig, så er det som om væg og karm er i et! det er virkelig pænt. specielt sammenlignet med en elastisk fuge som synker i forhold til væggen.
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (01-03-2009) 
Svar:
Ja, er det faktisk.
Vil jeg sikkert benytte mig af på et tidspunkt.

Takker for det gode fif..;-)


Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-03-2009) 
Svar:
Skum er bedst når det bliver i dåsen henne hos byggemarkedet, da det kun er klamphuggere der anvender det bras.
Montér et fugestop med overflade 3-4 mm bag flugt af karm. Stop fugen med isolering og monter et fugestop mere i den anden side. Fug så med en acrylfuge mellem dørkarm og gipsplade og mal evt. efterfølgende på denne i væggens farve.
Så får du både et pænt resultat, en god lyddæmpning og et holdbart resultat.
ABR Tlf. 86230072, 8200 Århus N (26-03-2009) 
Svar:
Hej Rasmus,
Jeg skal også til at sætte døre i mit hus, og ville høre hvordan det endte for dig, med hensyn til udfyldning af revnerne mellem væg og karm.

Den karm der sidder i huset er den bredere end væggen, da du ikke bruger gerigter eller er den ligeså bred som væggen?

Lennart Glerup, Vejle (03-11-2009) 

Afmontering af limet bordliste som slutter op til bagvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
For ca 10 år siden pålimede en køkkenmontør en alt for stor 3 meter lang køkkenbordsliste, som slutter op til bagvæggen. Jeg kan se, at den anvendte lim er af en gullig, elastisk substans og mit spørgsmål er, om jeg på en eller anden måde kan afmontere denne liste uden at beskadige bordpladen og i bekræftende fald, hvordan skal jeg gribe det an?
Ole Kaare, Hedehusene (27-02-2009) 
Svar:
Limen kunne godt være kontaktlim.
Hvis det er det kan du skære listen fri med en Stanly-kniv el. lign, med udskydeligt blad.
Fjong, Jyderup (27-02-2009) 

Damixa batteri til køkkenet - intet varmt vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en Damixa vandhane i køkkenet som er ca. 2 år gammelt. Da det varme vand begyndte at få svagere tryk (kun i den vandhane ikke i resten af huset) lukkede vi for vandet, for at skrue rørene af nede under vandhanen, da vi troede at det var ballofixen der var i stykker. Det var det så ikke. Da vi fik tændt for det hele igen, kom der slet intet varmt vand ud af vandhanen...

Det ved vi så ikke helt hvad vi gør ved. Det er et større arbejde at skulle skifte vandhanen, da den sidder et utilgængeligt sted, så i første omgang gad vi godt undgå det. Kan man skille den ad oppefra, for at rense det der nok sidder fast, skal vi have vvs er ud, eller er det en ny vandhane? Gode råd modtages meget gerne.
Jane Hansen, Vestbjerg (27-02-2009) 
Svar:
prøv at afmontere røret på det varme vand ved ballofixen og så tænd for både den kolde og den varme på samme tid mens du holder en finger eller klud for ved perlatoren...på den måde tvinger du vandet baglæns ud af det varme rør og så kommer skidtet sikkert med ud...gi lige en tilbagemelding om det virker ?
smeden, århus (27-02-2009) 
Svar:
Til Smeden
Det virkede som en drøm, og vi havde øjeblikkeligt varmt vand i hanen igen. Og trods alt noget nemmere end at skulle skifte hele armaturet. Så tusind tak for det gode råd!
Jane, Vestbjerg (09-05-2009) 

Maling af en gammel trappe? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er blevet de heldige ejer ef et gammel hus fra 55 af, som jeg er ved og lave på. Men er kommet lidt i udføre, for vi har en gammel trappe ca midt i huset, så jeg gerne vil have alt malingen af, så den frem står som ren træ også skal den lakeres bagefter, men da det er midt i huset og der ikke ere særlig gode muligheder for at lufte ud, vil jeg meget nødig bruge det man kalder "bums" er der nogen der har nogen forslag til hvad man ellers lige kan gøre?
Håber der er nogen der gider og svare..

Hilsen Allan og Sarah
Allan Dam Hovedskou, outrup (26-02-2009) 
Svar:
Du kan bruge brun sæbe, men det kræver dels afdækning dels er det langsommeligt.
Det mest effektive er nok afsyring, og så må du eventuelt etablere midlertidig afdækning og udsugning. (Med en støvsuger, måske)
Nogle flader kan nok afslibes med båndpudser eller andet kraftigt slibeudstyr.

Men det er en kæmpeopgave kan jeg betro dig og hvis du ønsker en lys lakeret fyrretræstrappe så bør du måske lakerer med hvidpikmenteret lak.

Aller bare male den hvid med det samme.

http://www.janboo.dk/DreamHC/Side9.html
Peter Sørnsen, Varde (27-02-2009) 

Nyt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit betontagstens-tag trænger til udskiftning (fra 1970) Jeg er har nok råd til det nye tag men IKKE til medfølgende håndværkerregning. Det skal siges at jeg ikke er håndværker, udover det selvlærte.

Der findes efterhånden rigtig gode vejledninger og det virker som en overkommelig opgave, der med lidt omtanke og omhyggelighed ikke behøver at være komplex. Er der nogen der har nogle erfaringer eller kommentarer til hvordan en sådan opgave skal gribes an med mit udgangspunkt.


Gunnar, Glostrup (26-02-2009) 
Svar:
Du er da velkommen til at kontakt mig, så skal jeg da guide dig igennem det.

Om du selv kan klare det, kommer jo kun an på din vilje til at sætte dig ind i tingene, og kan jeg da hjælpe dig med.

Det er jo nemmere når man lige kan ringe til en, der har har prøvet det mange gange før, og kan det i søvne..;)

Indspiration til dit tag kan du måske finde her...
www.tag-arbejde.dk

Jeg er dog ikke færdig med den endnu, så vi kan kalde det et Beta udgave...;)
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (26-02-2009) 
Svar:
Hej koluda

Det var et særdeles inspirerende svar, for det jo lige nøjagtigt erfaringen jeg mangler og har derfor brug for sparring. Jeg kigger på dine hjemmesider og vender tilbage til dig ssv efter weekenden


Gunnar, Glostrup (26-02-2009) 
Svar:
Du er velkommen.
www.koludabyg.dk, Gørlev Vestsjælland (27-02-2009) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 32163.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »