» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31894.   « Forrige 25       Næste 25 »

380v El måler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad betyder det at få installeret en 380v El-måler ? Jeg kan ikke se nogle fordele forbundet med at bruge 5-6.000 kr på at installere noget som ikke giver en særlig forbedring eller besparelse. Gør 380v noget special ?


T. Falken, Kbh K (28-01-2009) 
Svar:
En 380V elmåler blev kun benyttet i gamle dage til rene kraftinstallationer.
Det du mener er nok en 380/220V måler eller...?
Til en EL-tavle med både Lys og kraft, SKAL der selvfølgelig en måler der passer til, til.
Nu har jeg en mistanke om at det er en 230/ 380 V installation du mener.
Hvis du nu havde behov for at bruge rigtigt meget vand så ville du jo ikke drømme om at sætte en ½" hane op...næh du ville ofre en 1" der kunne give noget vand.
Vand er her sammenlignelig med EL.
Det er meget begrænset hvad du kan tilslutte en 10A lysgruppe.
HCJ, Odense (28-01-2009) 
Svar:
Tusind tak for svaret. Jeg er blevet spurgt om jeg er interesseret i at få en indstalleret, men kan ikke se hvad jeg skal bruge den til.
Dvs. at få 380v i lejligheden er ikke nødvendigt ej heller en måler.
Tak for svaret!
T Falken, Kbh K (28-01-2009) 
Svar:
Har du også lokum på gangen, eller skal du ned i gården:-)?

Du skriver jo ikke, hvorfor man vil opsætte en ny måler?.
Kom lige med lidt flere oplysninger. Hvor gammel er ejendommen, hvilke installationer er nu etc.

Du giver alt for få oplysninger, til at det er muligt, at komme med et konkret
svar!






??, ?? (28-01-2009) 
Svar:
Grunden til jeg spørger er at jeg har fået et brev omkring at få en måler 380v opsat. Det er min overbo der skal lave nyt køkken og i den forbindelse skal de hive kabler gennem min lejlighed. De spørger derfor om jeg er interesseret i at få 380v i min lejlighed og medfølgende el måler. Jeg har ikke begreb om hvad 380v og tilhørende måler gør ? Jeg går udfra jeg har 380v stik da jeg har ovn, køleskab og vasemaskine der kører på 380v.

Jeg aner ikke hvad 380v har med vand eller "lokum" at gøre ?

Jeg var bare nysgerig hvad 380v stik og måler gør i forhold til alm 220v ?
T Falken, Kbh K (29-01-2009) 
Svar:
der er visse installationer der kører på 3-faset - kraft. Hvis du pludselig vil have en vaskemaskine, må du ofre en installation af 400 volt (380). Derfor spørger håndværkeren om en måler. Man kan så senere trække kabler til det sted du har brug for det. Dit nuværende komfur kan godft køre på 230 v, men skifter du til et udstyr der kræver 380 er du på den.
;-), indre by (29-01-2009) 
Svar:
Med mindre du er interesseret i at have el-komfur er det ikke nødvendigt at etablere 400 V - som det hedder i dag.
giraffen, kbh (29-01-2009) 
Svar:
Det er i dag 400V, i gamle dage var det 380V. Mange brugsgenstande i dag er 1 faset, og kan derfor belaste stikkablet/sikringen hvis flere beboere deler en fase. Har du tre faser(3x400V), kan du dele brugsgenstandende ud på flere faser. Der er jo også en begrænsning på hvor mange grupper du må have i en 1faset (230V), jeg mener det kun er tre. Så det er en fordel at have tre faser, og hvis du ikke skal betale noget for det, så er det bare at sige ja.
F.S., Farum (01-02-2009) 
Svar:
Umiddelbart er der ikke længere begrænsning af antallet af grupper - dog kan det enkelte forsyningsselskab have særlige(tillægs)bestemmelser til Fællesregulativet. I DONGs område er der fx nu frit spil - siden ca. 2005.

Det er klart at teoretisk vil flere grupper give mulighed for større (samtidigt) forbrug.
I ældre etageejendomme er der i kælderen typisk fremført alle 3 faser, men kun 1 fase er ført op i den enkelte opgang. Om lejlighederne i den enkelte opgang fortsat nøjes med 1 fase eller deles om flere faser, gør vel ingen forskel.
giraffen, kbh (01-02-2009) 


Gulvvarme badeværelse lejlighed, styring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at støbe nyt badeværelsesgulv, ca 2,5*4 meter.
Vil udlægge egnet isolering, samt svalehaleplader. Derpå pexrør i en streng, og så kommer mureren ind i billedet, samt til slut en VVSér til tilslutningen.
Der skal placeres en brunata måler til fjernaflæsning, samt pumpe.
Dette skal placeres i bunden af et 60 cm. bredt højskab på sokkel. Skal ikke optage mere end højst nødvendigt plads.
Hvilken fordelerenhed med pumpe anbefales til dette ? Hvordan skal styringen laves. Skal der evt. en føler i gulvet ?
Regner med at lave det meste selv, så VVSéren kun skal lave tilslutningerne.

FLSO, Valby (28-01-2009) 
Svar:
Google dette " wirsbo 381111022 "

Er for et rum...
DenSmålige, København V (28-01-2009) 
Svar:
Ser spændende ud, men føleren ser ikke køn ud. Er der andre muligheder ? Bruger man aldrig en føler i gulvet ?
Med wirsbo 381111022 skal man "ind i skabet" for at justere temperaturen. Det ville være praktisk at kunne justere temperaturen eller slukke for pumpen i forbindelse med termostaten. Findes der en løsning på dette ?
FLSO, Valby (28-01-2009) 
Svar:
Føler i gulvet bruger man ikke. Det er jo temperaturen på vandet i gulvvarmeslangerne man skal føle på ikke gulvets temperatur.

Du kan sagtens få trådløs styring til en Push 12 shunt som den der er henvist til hedder.
Men det er ikke billigt så personligt syntes jeg, at det er lidt "overkill" med trådløs styring til en enkelt kreds, men det kan som sagt sagtens lade sig gøre.
Vvs joe, kbh ø (28-01-2009) 
Svar:
Glemte lige at Wirsbo er det dyreste produkt indenfor gulvvarme.
Prøv evt at se på dette link
http://www.lavprisvvs.dk
Som er et Wavin pordukt med komplet shunt og trådløs styring til en kreds.
Vvs joe, kbh ø (28-01-2009) 
Svar:
gulvvarmen skal du ikke skrug op og ned for hele tiden den skal jo bare køre hele tiden på en temparatur du syntes er godt, så du skal ikke ind i skabet hele tiden og føleren kan du jo sætte et sted hvor man ikke lige glor på den.
Wirsbo er dyrt ja,.- men det virker og er meget driftsikkert. har selv wirsbo genius trådløst og det funker bare på 5 år.. det er der ikke mange andre mærker der kan...
DenSmålige, København V (28-01-2009) 
Svar:
Til DenSmålige

Du har ret i at wirsbo virker, men det er stort set de samme komponenter der bruges i de fleste shunte TA eller Danfoss ventiler og grundfoss pumper.
Resten er kun messing og fordelerrør så forskellen er ikke så stor som de fleste tror set i forhold til prisen.

Hvad trådløs styrring angår kan der derimod være stor forskel på kvaliteten.
Men når der "kun" er tale om en gulvvarme kreds har det ikke den helt store betydning, hvilken producent der leverer styrringen.
Vvs joe, kbh ø (28-01-2009) 
Svar:
P. Henning Jensen levere også en Mini-shunt til dit forholdvis lille badeværelse, med tilvalg af forskellige fjernstyringer.
Storm, kbh (28-01-2009) 
Svar:
Tak for de mange gode svar :-)
Med hensyn til selve PEX slangen vil jeg spørge om der er kvalitetsforskel /levetid. Vil gerne have det bedste, da gulvet forhåbentligt ikke skal bankes op de næste mange år. Regner med at trykfrøve inden støbningen. Derudover vil jeg spørge om hvilke rørholdere skal der bruges til at fastgøre slangen til svalehalepladerne ?
FLSO, Valby (29-01-2009) 
Svar:
PS. Bør det være 16 eller 20 mm. pexrør. Så at der fandtes specielle rørholdere til svalehalepladerne på lavprisvvs.dk
FLSO, Valby (29-01-2009) 
Svar:
brug alupex det er det næmeste at ligge om det er 16 eller 20mm er lige meget, men det er næmest med 16mm i så lille rum.
DenSmålige, København V (29-01-2009) 
Svar:
næmeste = nemmest ;-)
DenSmålige, København V (29-01-2009) 
Svar:
OK, har ellers ikke set det lavet med alupex før, men det lyder til at være nemmere at håndtere. Ser markant dyrere ud, men det skal ikke afholde mig fra at anvende det.
Hvad bruger i selv i praksis ???
FLSO, Valby (29-01-2009) 
Svar:
Jeg bruger som regel alu pex da det er det nemeste at arbejde med.
Med hensyn til kvalitetsforskelen så bliver næsten alt pex lavet på de samme fabrikker så forskellen er meget lille (hvis der overhovet er nogen :o)
På samme måde som med shunten betaler du en del for "mærkevarer".

Gulvslangen kan du bare binde på det armeringsnet som du ligger oven på dine svaleplader.
Vvs joe, kbh ø (29-01-2009) 
Svar:
Vvs joe

Det kan godt være at det kommer fra samme fabrik men der er stor forskel på pex og dens sammensætning, det ved du vel også hvis du har lagt lidt gulvvame selv at det billige somregl ikke er til at bukke rundt uden der kommer et knæk, det skal ivertifald være en varm dag man ligger det. Pexéns opbygning er en hvidenskab i sig selv der er både pex med iltbariere indvendigt og med udvendigt, uvendigt somregl billigste, noget gulovvarmerør er gult andet rødt og noget andet hvidt, pex er ikke bare pex
Tage, Røv (30-01-2009) 
Svar:
Tjek på aev.dk istedet..
De plejer at være billigere end billigvvs.dk og har en god service..
Har købt for de første 20.000 kr der..
Tømreren., . (30-01-2009) 

Beregning til udlægning af svalehaleplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi er igang med at skulle lave badeværelse med gulvvarme på 1. sal i vores hus, som er fra 1940'erne.

Såfremt vi vælger en løsning med svalehaleplader - har jeg 2 spørgsmål:
1) Hvordan beregner vi os frem til, hvordan underkonstruktionen skal være?
2) Kan det svare sig at købe materialer fra eks. Tyskland eller Sverige, når man er bosiddende på Fyn - og dermed skal beregne kørsel begge veje?

mvh Tina
Tina, Søndersø (28-01-2009) 
Svar:
I kan nok ikke selv foretage en beregning, men måske kan f.eks. "Lewis Svaleghaleplader" hjælpe med tabelopslag eller lign.
I hvertfald er det sådan at svalehaleplader + beton + gulvklinker vejer noget mere end eksisterende gulvbrædder.

http://www.eftex.dk

I kan evt. lave konstruktionen af krydsfiner + gipsplader + gulvklinker som vejer mindre. Men det skal stadig sikres at gulvkonstruktionen ikke har for stor nedbøjning.
Ole Petersen, Skive (28-01-2009) 
Svar:
Hej

Brug evt løsnigen med max 60 cm cc mellem bjælker (stabilt), varmefordelingsplader/pexrør på forskalling, GF 25 fibergips fra Knauff/Danogips, vådrumssikring, klinker.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-02-2009) 

Limtræ kontra trykimpræneret træ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej forum.
Har squ brug for hjælp igen. Er ved at bygge en terrasse på 4,8 m gange 3,5 meter i 1½ meters højde. I dag ville jeg så bestille træet ved tømrerhandlen i høvlet og tryk ipr. men de mente det ikke ville være tørt nok til at bygge med (uge 11) så derfor foreslå han at jeg brugte tryk imp. lim træ. Men efter hva jeg kan læse mig til, så er limtræ ikke godt at bruge hvor det bliver udsat for vejr og vind. Så hva siger I? kan det bruges eller vil alm. tryk. imp. træ være klart at foretrække.
P.S. intet af træet vil være i nærheden af jord da der er støbt stolpebærer ned til stolper, og 2 sider af terrassen vil blive fastgjort til hus.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 
Svar:
Hej

Ved trykimprægneret limtræ kan du anvende en mindre dimension, end hvis det var uhøvlet tømmer, der er tale om.
Da limtræ er høvlet efter imprægneringen, er der jo fjernet noget af det bedst imprægnerede træ, så der er et større behov for en efterbehandling/ vedligehodelse.

Min erfaring med limtræ på udsatte steder er, at der kan ske en delaminering så der kan trænge fugt ind i de åbne limfuger, med risiko for råd/svampeangreb til følge.

Alt i alt dog nok en fornuftig løsning med trykimprægneret limtræ.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-01-2009) 
Svar:
Jeg siger tak for svar. Har dog stadig fundet mange meninger omkring dette og mange for og lige så mange i mod. Men alle enige om, at der skal ske beskyttelse af limtræ. Jeg vil desværre kun kunne give det kemisk beskyttelse hvilket gør jeg er lidt skeptisk over for valg af dette materiale.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 
Svar:
Din skepsis er velbegrundet, mener jeg.

F.eks. leverer et firma so Lilleheden slet ikke trykimprægneret limtræ. De fraråder det ligefrem.

Udendørs limtræ bør helt klart beskttes konstruktivt.

Dernæst er tilsvarende alm. imprægneret konstruktionstræ væsentligt billigere.

Og endelig, uge 11 er hen i marts, et godt tidspunkt for udendørsaktivitet, med forår og fuglekvidder. Bliv nede i hulen indtil da.

Hans Holst, Randers (27-01-2009) 
Svar:
Du skriver ikke hvilke dimmensioner du skal bruge, men hvis det er standarddimmensioner, så er det vel ikke helt utænkeligt at der ligger nogle stykker hos de lokale nåletræssavværker eller imprægneringsanlæg.
Søg &, Du skal finde (27-01-2009) 
Svar:
hvis jeg var dig ville jeg også kontakte et af savværker i DK, de fleste har dimentioner på lager i den ene eller anden træart og det kan godt hvis det er til uge 11 nå at blive tørret. når det er til udendørs projekter behøver træet ikke blive tørret længere ned end til 18-20% før det kan høvles og bygges af.
find evt et savværk på www.ffds.dk

www.nkskovservice.dk, Simmelkjær (28-01-2009) 
Svar:
Hej

Hvis jeg var dig ville jeg lade være med at høvle stolperne/plankerne, da man jo fjerner imprægneringen samtidig med.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (29-01-2009) 
Svar:
Jeg siger tak for alle jeres svar. Jeg fandt en anden forhandler der først høvler det hele og derefter tryk impr. det (og nej, det blev ikke lim træ :o). Så bliver det rigtigt nok lidt vådt når det skal bruges, men det tager jeg til den tid. Ha en god aften.
GDS'er, Sønderborg (29-01-2009) 

Svampedræber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal omsider i gang med at friske vores kælder op. Der er malet glasvæv på væggene - og fint nok med det - men på en ydervæg er der kommet sorte skjolder efter en vandskade. Har prøvet at bruge klorin og rigtig meget knofedt, uden at det hele dog forsvandt. Efter et stykke tid kommer det bare tilbage.
Er der noget jeg kan dræbe dette sorte uvæsen med? Inden vi laver kælderen fin.
Eller kan jeg smørre et eller andet på væggen inden den skal males igen?
Jane Hyllested Jørgensen, Aalborg (27-01-2009) 
Svar:
Det sorte er formodentlig skimmelsvamp.
Hvis årsagen virkelig var vandskaden så skal der anvendes en "spærregrunder" inden slutbehandling.
Der findes forskellige typer alt efter på hvilken overflade de anvendes. Snak med malingshandleren om det.
Torben Høst, Nakskov (27-01-2009) 

filt ell væv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ville gerne have sat filt ell væv op på mine vægge.Hvad er mest holbart og ser pæneste ud.Tak
Flemming, Vanløse (27-01-2009) 
Svar:
Filt er mere neutral i forhold til glasvæv og er det mest almindelig brugte idag. Filt er også lettere at arbejde videre på hvis man en dag vil vælge at sætte anden beklædning på. Hvis du alligevel vælger glasvæv anbefaler jeg den hel fine struktur.
MC, fredericia (28-01-2009) 

Stålbordplade for lang Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Har mulighed for at købe et brugt køkken, med stålbordplade. Det er en sektion for langt, så er det muligt (med prof. hjælp) at skære bordpladen til. Den afskårne ende vil skulle monteres op ad væg. Forestiller mig, at man kunne fugtsikre spånpladen og selvfølgeligt lægge en god silikonefuge.

På forhånd tak
Thomas, Tårnby (27-01-2009) 
Svar:
Jeg går ud fra at det er en glat rustfri stålplade.
Stålpladen kan skæres over med en vinkelsliber el. lign. Pladen skal muligvis efterfølgende slibes/poleres ved snittet fordi stålet opvarmes og bliver blåt.

Den kan klippes i en pladesaks hvis du kan finde en der er bred nok.

Faktisk kan du osse save pladen over med en nedstrygerklinge, men det er absolut fast arbejde.
Erik Johnsen, Køge (27-01-2009) 
Svar:
Vil mene, at en stik sav med metal klinge og rigeligt med skære olie på bordpladen vil kunne save et fint snit. Men ellers kan der vel sættes en liste på enden.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 

Tapetens tid.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi er to der har en opgave om tapetens historie, på tekniske skole i aarhus (malerelve) Men vi har svært ved og finde noget om det så vi tog charcen og ville spørge jer om i havde noget liggen eller en hjemmeside eller noget i den stil. Så hvis i kan hjæpe ville det væer dejligt,,
Hilsen Kasper & Malene.
Malene Renee., Aarhus (27-01-2009) 
Svar:
find nogle links med franske gobeliner - der startede det
gunna quistbo, karlslunde (27-01-2009) 
Svar:
Et godt søge ord kunne være skønvirkestilen. Det er en stilperiode i sidste halvdel af 1800-tallet, hvor den nye teknologi gjorde det muligt at lave kullørte tapeter til det rige borgerskab.
Det var højeste mode, men en uheldig bivirkning ved de kulllørte tapeter var forgiftning! Farverne var lavet med briug af tungmetaller der "dampede af" tapeterne i lang tid efter de var sat op.
Blot en anekdote, som I måske kan finde mere om på biblioteket. Søgeord: skønvirke og måske klunkestil.
Jl, Odense (30-01-2009) 

Jord hele vejen rundt - eller ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Lige et hurtigt spørgsmål - i forbindelse med nye el-installationer er der så krav om stikkontakter med jord i alle rum, eller er dette begrænset til køkken/bad ?
Kalle E., Ringsted (27-01-2009) 
Svar:
hele vejen rundt ja
Sømanden, Odense (27-01-2009) 
Svar:
En god ide - ja, men kun et krav i nyere byggeri. Er boligen opført før 1. april 1975 er det ikke et krav.
Jakob Steinaa, Hvidovre (27-01-2009) 

Efterisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne efterisolere under vinduer, hvor der er lavet indbyggede skabe, hvilket medfører at der fra skabene ud til det fri kun er en murtykkelse på én sten.
Jeg har tænkt mig denne opbygning: hulrum, 95 cm isolering, dampspærre og en beklædning. For at undgå kuldebro ved gulvet ville jeg gerne fjerne gulvbrædder og føre hele konstruktionen ned til bjælkelag. Dette er dog for besværligt og har tænkt mig at lægge isolering på gulvet (i skabet) i stedet. Kan man det?- og hvad med dampspærre, skal man også anvende det her?
Christina, København (27-01-2009) 
Svar:
Så vidt jeg ved, skal der vindpap efter dine mursten og så 2 cm. mellem rum og så din isolering. Og ja, dampspærre skal der på.
GDS'er, Sønderborg (27-01-2009) 
Svar:
Der er nu ikke megen fidus i at isolerer i bunden af skabene. Der vil jo stadig være direkte forbindelse fra ydermuren og ind i etageadskillelsen.
Det gør heller ingen skade og jeg kan godt se at det er næsten umuligt at fjerne brædderne når der står skabe ovenpå dem.
Men det bedste ville naturligvis være at få isoleret helt ned til etageadskillelsens underside.
Hvad er der i etagen nedenunder?
Isolerings Freak, Skovlunde (27-01-2009) 
Svar:
hvorfor skal der vindpap på?

Jeg tror heller ikke jeg lægger isolering i bunden af skabene. Jeg tror jeg vil isolere ned til indskuddet, da det er det eneste rigtige. Etagen nedenunder er kælder.
christina, København (28-01-2009) 
Svar:
Hej Christina,
Glem alt om vindpap & dampspærre, isoler med papiruld i brystningen og få evt. isoleret etageadskillelsen ved indblæsning.
Morten Hansen, Hvidovre (28-01-2009) 
Svar:
Strengt taget er det ikke nødvendig med vindpap.
Og Sønderborg har fået vendt konstruktionen lidt forkert.

Den idelle konstruktion hedder: ½-stens mur, 20mm ventilationsspalte, (Og hulrum hvor evt, regnvand som trænger igennem muren kan sive ned og ud gennem nederste fuge), vindpap, isolering/reglar, dampspærre og beklædning.

Men vindpappen er ikke nødvendig og iøvrigt hulens besværlig at montere i denne type konstruktion.






Iso Freak, Skovlunde (28-01-2009) 
Svar:
Du skal passe på med at isolere som ovennævnte. Er det en ældre etage ejemdom
storm, kbh (29-01-2009) 

Fejl ved dampspær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har købt et nyere hus fra 2005, hvor sælger selv har været med til at bygge. Efter vi er flyttet ind, har vi konstateret at dampspæret ikke er monteret korrekt (det er ikke hæftet fast til husets mur, og derfor kan kold luft frit blæse ind i huset).

Det er et to-etage-hus.

Jeg har en kammerat der er tømrer, og han mener at vi kan få sælger til at betale udgifterne til at udbedre fejlen, også selvom de har lavet tilstandsrapport (hvori det ikke er nævnt) og vi efterfølgende har tegnet ejerskifteforsikring.

Er det korret ? og hvordan skal jeg evt. gribe den an ? Nogen råd ?
Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Hej

Det er klart din ejerskifteforsikring du skal have fat i hvis det ikke er nævnt i tilstandsrapporten.

Guffe, Guf (26-01-2009) 
Svar:
Det er i den ideelle verden enten ejerskifteforsikringen eller tidligere ejer der skal dække udbedringen. Uanset hvad så skal I ikke have udgifter dermed.

I kan dog risikere at det trækker ud mht. forhandlingen mellem sælger og ejerskifteforsikringen, for hvis det er selvbygget og ikke oplyst af denne selvbygger at der er en fejl(der formodes ikke at være faguddannet og dermed ikke burde vide bedre), skal ejerskifteforsikringen påvise at selvbyggeren beviseligt har snydt ifm. tegning af denne.
Medmindre der allerede er taget højde for dette ifm tegningen af forsikringen. Kan du se det i policen om selvbyg er omfattet?
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Hvorfor skulle sælger betale udgifterne til udbedring?
Sælger er jo ansvarsfri i og med at der er udarbejdet en tilstandsrapport.
Kun i det tilfælde at sælger har været vidende om den skjulte fejl/skade kan sælger gøres ansvarlig.
Men hvordan vil du få ham/hinde til at indrømme det.
Dampspærren skal ikke forhindre at der blæser ind i huset. Det skal derimod vindspærren.
J. Hansen, Viborg (26-01-2009) 
Svar:
I og med sælger i købsforløbet har tilbudt jer, og I har accepteret en ejerskifteforsikring, så er sælger sådan set ude af billedet, med mindre
det kan bevises han har handlet i "ond tro".

I 2005 var dette gældende.

"Citat fra BR-S98"

4.5.4 Overgangen mellem opvarmede rum og tagkonstruktionen skal udføres på en sådan måde, at der ikke opstår skadelig kondens og sådan, at luftgennemgang forhindres.
(4.5.4) Såfremt der anvendes en dampspærre til at forhindre luftgennemgang, anbringes den på den side af varmeisoleringen, der vender mod det opvarmede rum. Dampspærren udføres, så den slutter tæt til ydervægge og alle former for gennembrydninger i loftsfladen.

"Citat slut"

Det er jo helt klart her, at dette krav ikke er opfyldt, men det jo ikke sikkert at sælger har været vidende herom?. Medbyg omfatter som regel kun
den afsluttende aptering, og ikke basiskonstruktioner, som f.eks. korrekt
udførelse af dampspærre og lign.

Udarbejdelse af tilstandsrapport beror "primært" på en visuel kontrol af
husets tilstand, uden destruktive indgreb. (Det ville være et sådan indgreb,
hvis skyggelisten blev nedtaget).

I skal kontakte forsikringsselskabet, og så ta´den derfra.

Det er det bedste råd, jeg kan gi´jer "sorry"!

:-), :-) (26-01-2009) 
Svar:
Du kommer ikke med svar Hansen, men udelukkende nye spørgsmål. Hvad mener du der gælder???

Nej sælger er ikke ansvarsfri fordi der laves en tilstandsrapport. Denne udarbejdes på ikke-destruktive vurderinger, og en dampspærres tilslutning til en ydervæg kan ikke kontrolleres uden destruktive indgreb.

I de skjulte konstruktioner er det at ejerskifteforsikringen træder til. MEN også den er baseret på ejers oplysninger om kendte fejl/mangler. Har han fortiet noget, hænger han på den!

Netop hvis det er selvbyg og sælger vidste besked, og har undladt at oplyse om det kan han hæfte for fejlen - men det er et mellemhavende som ejerskifteforsikringen og sælger har, køber skal holdes skadesløs. Hvis det derimod er en håndværkerfejl, burde der kunne fremskaffes en kvittering/tilbud på arbejdet og dermed være baggrund for en reklamation iht. AB-92.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Jow Thomsen.
Sælger er ansvarfri indtil det modsatte er bevist.
Det er rigtigt at sælger kan være i ond tro, men som udgangspunkt er han/hun i god tro, bla. fordi sælger (vistnok) underskriver tilstanssrapporten "på tro og love"
Jeg er ikke sikker, men i praksis vil et søgsmål fra køber mod sælger, i sager hver der er udarbejdet tilstandsrapport og tilbudt ejerskifteforsikring, blive afvist af retten.
Simpelthen fordi køber har fortabt sit retskrav. Ihvertfald når det gælder ejendommen.
Men har sælger tilsvinet køber eller solgt ham en halt hest ja så kan sagen jo afgøres i byretten.
J. Hansen, Viborg (26-01-2009) 
Svar:
Mange tak for de allerede mange svar! Pt står jeg dog stadigvæk lidt uklart, da der er kommet flere forskellige meldinger.

Jeg vil lige tilføje at grunden til at jeg ikke med det samme bare kontakter forsikringen er, at ejerskifteforsikringen er tegnet med det store selvrisiko, og derved vil jeg foretrække at gå efter sælger.

Vedr byggeriet så kan jeg i øvrigt berette, at det er en tømre der har opstillet spær, også har tidligere ejer, som ikke er "faglært" på området, udført resten, og herunder har de glemt at fæstne dampspær til muren.

Kan jeg med fordel kontakte en adv.?

Mvh thomas
Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Vidste du at det er et selvbyggerhus da du købte? For så har du nok frasagt dig muligheden for at komme efter nogen, medmindre det kan bevises at der er snydt fra sælgers side. Det er noget juristeri og forsikringsævl du havner i, uanset hvad tror jeg.
Kontakt din forsikring, en advokat skal først på banen hvis det er beløb over 200.000 - efter min mening.
Kontakt evt. sælger og fortæl om problemet og hør hvad han har at sige om det. Det koster ikke noget og er helt uforpligtende or dig.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Under fremvisning af huset spurgte jeg faktisk til hvad der var blevet lavet af en tømrer/murer/vvs mand osv. og hvad de selv havde lavet, og der fik jeg den klare besked, at alt "væsentligt" var blevet udfærdiget af en fagmand, og de kun havde stået for småting.

Jeg kan huske at jeg spurgte til, om de havde været med til at lave tagkonstruktionen ? og det svarede de nej til.

Hmm... Nå jeg tror jeg vil kontakte både sælger og forsikringen i morgen, det ser ikke ud til at jeg finder nogen entydige svar herinde.
Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Sikke det kan udvikle sig, hva´? M.Thomsen.

Vi er enige om at "hansen viborg" er galt på den, vindstop har ikke en sk..
at gøre med lufttætheden mod begrænsninger, som tidligere anført.

Svarsrækkefølgen i dette forum gør jo heller ikke forvirringen mindre.

Det er jo den der udfører arbejdet, som gør sig ansvarspådragende iht. gældende
reglementer.

Det er jo det, jeg påpeger, "har sælger handlet i ond-tro" ja SÅ hæfter han.

PS. den der "efterfølgende tegnet ejerskifteforsikring". Såvidt jeg er orienteret, så skal tilbudet om ejerskifteforsikring være fremsat og accepteret i forbindelse med indgåelse af købsaftalen, inden slutseddelen underskrives.

AB-92? hvad er den værd, i forbindelse med parcelhuse.

Ejerskifteforikringen dækker slige fejl, mod et fradrag af den i policen anførte selvrisiko. Køber har så selvfølgelig fri adgang til at anlægge
civilt søgsmål efterfølgende, mod selskab/sælger/rådgiver/håndværker etc.

Det kan ikke siges tit nok "Hy´r en uvildig rådgiver når I vil købe hus"

mvh









:-), :-) (26-01-2009) 
Svar:
Jeg havde naturligvis også en uvildig rådgiver (tømrer) til at kigge huset igennem inden vi købte, men da det ikke er muligt at komme ud i skunken og se hvordan dampspæret er lavet, ja så kræver det jo at man laver et hul, hvilket sælger nok ikke var interesseret i.

Vi har så efterfølgende fundet ud af, at det højst sandsynlig ikke er lavet korrekt, da vi oplever træk ind langs skyggelisterne i stueetagen når det blæser. Og den samme "rådgiver" vi har haft til at se huset, mener nu at det skyldes dampspæret ikke er hæftet til muren.


Thomas, Ringkøbing (26-01-2009) 
Svar:
Hej Thomas

Er det den "Kammerat" du referere til?

"Citat"
"Jeg havde naturligvis også en uvildig rådgiver (tømrer) til at kigge huset igennem inden vi købte.

Og den samme "rådgiver" vi har haft til at se huset, mener nu at det skyldes dampspæret ikke er hæftet til muren."

"Citat slut"

Jeg kan kun, igen, gi´det råd at kontakte forsikringsselskabet, og så i første
omgang "æde" selvrisikoen. Det er f....., vigtigt at skadevirkningerne begrænses NU.



:-), :-) (26-01-2009) 
Svar:
Vi skruer nok bissen på, hvad!

Der er et teknisk og juridisk aspekt i det her spørgsmål.
For det første gør tilstandrapport + tilbud om ejerskifteforsikring sælger ansvarsfri efter salget af ejendommen.
Spørger har i dette tilfælde efterfølgende fundet en skjult fejl.
Fint. Skaden anmeldes til ejerskifteforsikringsselskabet.
Og sagen går sin gang.
Køber kan ikke anlægge sag mod sælger, det kan forsikringsselskabet derimod, hvis det mener at sælger har givet fejlagtige oplysninger til tilstandrapporten. Været i ”ond tro”

Hvad sælger har sagt og gjort og ikke sagt, før handlen, er uden betydning. Underskriften på slutsedlen lukker handlen.

Den helt grundlæggende ide med tilstandsrapport & ejerskifteforsikring er jo netop at slippe for de uendelige mængder af retssager mellem køber og sælger som tidligere kunne poppe op indtil 20 år efter et ejerskifte.
(Og det er lykkedes. Nu føres retssagerne mellem køber og forsikringsselskaber. Ak-ja.)

Sådan er det!!!

J. Hansen, Viborg (26-01-2009) 
Svar:
Hej

Jeg mener at køber skal melde problemet til ejerskifteforsikringen, som så udbedrer skaden og fratrækker selvrisikoen, som køber så kan opkræve ved sælger (måske via retssystemet).

Når sælger påtager sig arbejdet med at udføre et stykke håndværksarbejde, må man forvente, at den nødvendige viden og kvalifikationer er til stede, og det har ikke noget med ansvarsfritagelsen i forbindelse med en tilstandsrapport at gøre.

Men det er jo ikke sikkert at dampspærren er udført af sælger, men så må vedkommende jo gå videre med kravet til sin håndværker, men det er køber uvedkommende.

Der vil i sagen nok komme nogle påstande om, at der ikke var krav til en dampspærres tæthed i 2005, men kravet til en dampspærres tæthed er ikke ny, da jeg mener, at den har den skullet være tæt siden 1972, men man har bare defineret hvor utæt den må være siden 01/01-2006 (31/03/2006).


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-01-2009) 
Svar:
Til Thomas, Ringkøbing: hvis det i oplever som træk rent faktisk er træk, så ligger jeres isolering ikke tæt, som den skal!.
A, Bese (27-01-2009) 
Svar:
Jeg tror vi alle er enige, Hansen, DBU og :-) !
Sælger skal gøre krav overfor forsikringen, men kan efter min mening godt uforpligtende på høflig vis prøve at forholde sælger til problemet først. Det koster ikke noget, og man kan jo håbe at sælger allerede her vil gå med til at betale selvrisikoen for køber og så er sagen jo "næsten" løst.

Hvis sælger beviseligt selv har lavet noget sjusk, må han enten kunne fremvise kvitteringer/tilbud fra håndværksfirmaer eller vedstå at det er hjemmefusk.
Hvis det er hjemmefusk og han ikke har oplyst dette ifm. tilstandsrapporten/ejerskifteforsikringen/mægler/køber mener jeg sælger har et problem, for så tror jeg at forsikringen vil gøre ham ansvarlig og kræve alle pengene til udbedringen fra sælger. Uanset at ejerskifteforsikringen i teorien overtager alle forpligtelser, men praksis er nok en anden sag ifm. snyd.
Her mener jeg - som tidligere skrevet - at det kan trække i langdrag, hvor forsikringen og sælger kører sag mellem hinanden og køber derfor står med et utæt hus i lang tid uden udbedringer finder sted.
M.Thomsen, Horsens (27-01-2009) 

Elgulvvarme i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. For 2 år siden fik jeg renoveret badeværelset i min lejlighed i København. Jeg fik samtidig installeret elgulvvarme. Forleden fik vi problemer med, at HFI relæet slog fra flere gange. Da vi fik fat i elektrikeren kunne han oplyse, at det var gulvvarmen, der "slog" relæet. Samtidig påpegede han at gulvvarmen ikke var jordforbundet, hvilket var ulovligt. Da jeg dagen efter kontaktede den el-installatør, der havde lavet gulvvarmen, sagde han, at der ikke var krav om at gulvvarmen skulle jordforbindes, når der var et HFI- eller et HPFI-relæ i lejligheden. Hvem af de 2 elektrikere har ret?
Bo Højsgaard, Aalborg (26-01-2009) 
Svar:
Kun en tåbe kan finde på at lave EL- varme i et badeværelsesgulv uden at jordforbinde det og så for kun 2 år siden.
Hvad fa...n skal man så med en installatøreksamen.
Som alm. ''gammel'' elektriker kunne jeg aldrig drømme om at undlade den jording selvom jeg ikke er installatør, og så er det helt ligegyldigt hvad de elastiske regler eventuelt måtte sige.
HCJ, Odense (26-01-2009) 
Svar:
Hvis det er et spørgsmål til bekendtgørelsen:

Hvis boligen er fra før 1. april 1975: Er det tilladt at udelade beskyttelseslederen ligesom supplerende udligningsforbindelse i badeværelser kun kræves udført hvis beskyttelseslederen er fremført til badeværelset


giraffen, kbh (26-01-2009) 
Svar:
Samtidig har jeg lige på SIK''s hjemmeside læst at blot en flytning på få cm af dele af installation får den konsekvens at installationen skal udfø''res efter gældende forskrifter.
Da det er en nyrenovation af badeværelset for to år siden mener jeg at det er de nugældende regler der gælder.
HCJ, Odense (27-01-2009) 
Svar:
Det må du have tydet forkert, HCJ, eller du refererer det meget dårligt. Det kan ikke være rigtigt, at hvis man flytter en lampe i badeværelset eller en stikkontakt i køkkenet, så skal der laves helt nye installationer i køkken og bad.
Så er vi helt ude i den berømte hamp.

Per M., 2950 Vedbæk. (27-01-2009) 
Svar:
Hej Bo

Det kan måske være svært at agumentere over for en aut. elinstallatør om en stærkstrømsbekendtgørelse som du nok ikke kender til. Derfor vil jeg forslå dig at opsøge sikkerhedstyrrelsen for forklare dit problem. Det lader jo til at du har dit på det rene ang. betaling (ikke sort arbejde). De vil garenteret kunne hjælpe dig ud af denne situation hvis den aut. elinstallatør ikke har opfyldt de gældende krav.


MBO, .... (27-01-2009) 
Svar:
hvis elektrikkeren kan måle en fejl på din gulvarmekabel, så er den der både med jord og uden, i gamle inst. før 04-75, er det ok uden jord, er der evt. en skruet skruer ned i gulvet, som har ramt varmekablet?
ang. dit relæ, få elektrikeren til at teste udløsestrømmen max. 30mA og udløsetiden max 30 msek. så du er sikker på at den er ok. mange relæer er ikke ok når de blir gamle.
elektrikeren, Vejle (28-01-2009) 
Svar:
God ide! Men 300 ms, ikke?
giraffen, kbh (28-01-2009) 
Svar:
ja 300mA til et hpfi relæ til boliger og alm. inst.
elektrikeren, Vejle (29-01-2009) 
Svar:
Udløsetid max 300 ms (0,3 sek) - ikke?
giraffen, kbh (30-01-2009) 

Tapet på savsmuldstapet.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man tapesere med "pyntetapet" oven på en væg der er tapesret med savsmuldstapet????
rikke philipsen, kbh V (26-01-2009) 
Svar:
Ork ja, man kan sagtens tapetsere ovenpå; men strukturen fra savsmuldstapetet vil jo træde igennem, og vedhæftningen er afhængig af savsmuldstapetets ved-
hæftning!
Gør, Som du vil (26-01-2009) 

LK Fuga Lampeudtag Ø80 direkte i træloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Må disse LK Fuga lampeudtag monteres direkte i træloftet, hvor der efter alt at dømme ikke er monteret plastik-dåser over loftet?
På forhånd tak!
Dennis Hansen, Kolding (26-01-2009) 
Svar:
nej
B.C., Aars (26-01-2009) 
Svar:
Er det i en oprindelig loftkonstruktion, eller er der tale om senere
udført sænkning af loftet? Og nej, loftudtagene skal monteres på en PL-dåse.

Har du selv været igang med at sænke loftet? og så lige "glemte" elektrikeren?

realisten, danmark (26-01-2009) 
Svar:
Det er oprindelig loftkonstruktion. Hvor ledninger i øjeblikket er blændet af med muffer. Og ville så høre om det er tilladt at montere disse rosetter, umiddelbart uden nogen form for dåse/afstandsring.
Dennis Hansen, Kolding (26-01-2009) 
Svar:
I gamle dage førte man rør med ledninger ned gennem loftet og samlingen skete med samlemuffer.
Det er ikke nemt at ændre denne form for installation ved sænkning af loft.
Selvom det sikkert ikke er lovligt er det nok lige så godt med et lampeudtag som disse løse muffer.
HCJ, Odense (26-01-2009) 
Svar:
der kan idag fåes en udvendig underlag til 80mm lampeudtag.
LK, Vejle (28-01-2009) 
Svar:
Hej LK Vejle
Er du behjælpelig med et link til udvendigt underlag til 80 mm udtag.
M.v.h.

Kjeld, Stigsnæs (29-01-2009) 
Svar:
http://www1.lk.dk se under rosetmateriel derefter underlag.
,, , (29-01-2009) 
Svar:
Jeg vil anbefale dig at anvende en udløbsroset i stedet, med bund hvis underlaget er brandbart eller ledende, og af mærket CSP - det er en meget billigere og pænere løsning.
giraffen, kbh (29-01-2009) 
Svar:
Hej LK
Tak for link - men så tror jeg at jeg har misforstået dit svar, idet jeg gik ud fra at det var til anvendelse ifb PL dåser - kunne eller være en fin ting da der jo godt kan være meget lidt plads i en lav pl med 6 stk. 5x1,5 kabler ind !
Kjeld, Stigsnæs (30-01-2009) 
Svar:
Hvis der kommer kabler ud af dit loft SKAL disse afsluttes i dertil egnet materiel, dvs. 80mm udtag på underlag som vist på link, eller som giraffen skriver i en udløbsroset. Hvem f.... kan også finde på at afslutte 6 stk. 5x1,5mm samme sted !!!!.
Jens, Kolding (30-01-2009) 
Svar:
Tja........Kender ham ikke - men kan squ godt se det er for viderekomne !

M.vh. og god week-end
Kjeld, Stigsnæs (30-01-2009) 
Svar:
Den omtalte roset kan monteres på pl-dåsen, hvis det hjælper dig videre.

Jeg kunne godt finde på at montere 6 kabler i en (høj) pl-dåse - og det er stadig tilladt - til gengæld må kan der ikke samles 7-ledere i en LK membrandåse da der max må være 6 klemmer og 20 ledere...
giraffen, kbh (30-01-2009) 
Svar:
Vi lærer altid vores lærlinge, at strukturere instalationen sådan, at der ikke er mere end fire rør i dåserne. Hvis et rør kun indeholder en fase og en tændledning , og et andet kun nul og tændledning kan fem aksepteres. Du kan også kun have fem ledere i lampeudtaget, hvis du skal have en sikker tilslutning.
B.C., Aars (30-01-2009) 
Svar:
Har engang monteret 9 (ni!) kabler i en PL-dåse; 6 3-ledere og 3 5-ledere. Der er i hvert fald ingen problemer med trækaflastningen :)
Lennart Bertelsen, Frb C (31-01-2009) 
Svar:
skam dig!!!
B.C., Aars (31-01-2009) 

Mørke streger på hvid væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

Jeg har nogle streger på den hvis malet væg, fra. bl.a. en kontorstol, og nogle andre mørke pletter efter indflytningen i lejligheden.

Jeg er bekendt med at der findes noget "pudder" ligende matriale der kan "fjerne" dette. Det er meget fint hvidt pulver som man putter på en tør klud og tørre over hvor der er "mærker" på den hvide væg, og efter ca 1-2 min hvor man tørre over, er væggen helt hvid igen..

Nogen der ved hvad jeg mener, eller hvor det kan købes?!
ELLER har andre gode råd, uden at jeg skal ha fat i malingen..

På forhånd tak.
Jess Andersen, Aarhus C (26-01-2009) 
Svar:
Kridtstøv? Det lyder dog som noget "a la sminket lig" det du er ude i...
Mal dog væggen istedet.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Du Jess, hvordan ved pudderet, hvilken hvid den skal være? 9015 eller 9016 eller...
gunna quistbo, karlslunde (27-01-2009) 
Svar:
Fidusen er at den er hvid :D
Nej, men de "små" streger jeg har rundt omkring, i de "mørke" dele af lejligheden, der er jævnt græsk katolsk om jeg bruger 9015, 16 eller 18

Vil bare gerne undgå at skulle i gang med at male, men det ender det jo nok med..
Jess Andersen, Århus C (27-01-2009) 
Svar:
Mel, hvede-, majs-, rent, kokos- eller ris-, hvad der nu passer bedst i farven.
Derimod er melankoli og -boller uegnet

Kirsten Kalvknae, Sæby (27-01-2009) 
Svar:
Jess, nu skal du f... i lære!
Er du så doven, at du ikke kan gennemskue, at det tager dobb. så lang tid at fedte rundt med diverse viskelædere, end at kalde på gutterne, stikke dem en kasse øl for at hjælpe, få de skide billeder ned og så få malet. Det er vel ikke en hangar-størrelse du bor i.
Og kom så igang - inden din mor ser det!!
gunna quistbo, karlslunde (28-01-2009) 
Svar:
Heysan!
Du er sikker på det ikke er streger på grund af kuldebroer??
Jesper, Haarby (30-01-2009) 

Afstand fra Vindue til radiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er lige flyttet ind i en nybygget stuelejlighed med gulv til loft vinduer i hele boligen. Problemet er bare at i køkkenet er der kun 4 cm. fra radiatoren til vinduet. Der er derfor ikke plads til at sætte gardiner op.

Det skal dertil nævnes at alle de andre identiske lejligheder i opgangen har mellem 10 og 14 centimeters afstand mellem vindue og den selv samme radiator.

Bygherren afviser at have gjort noget galt, og ønsker dermed ikke at flytte radiatoren.

Mit spørgsmål lyder derfor:
Er der ikke regler for hvor tæt op ad vinduer man må placere en radiator?
Og hvor finder jeg i så fald disse regler?

Al hjælp vil være meget værdsat.
Bjørn L., København (26-01-2009) 
Svar:
Det tror jeg ikke der er regler for.
Det skal bare være sådan at luften kan cirkulere omkring radiatoren.
Noget kunne tyde på at det er lidt tilfældigt hvordan radiatorene er blevet placeret i de forskellige boliger, men nogen fejl er det ikke.

Kan du ikke hænge persienner eller rullegardiner eller noget andet op?
Kuno Sørensen, Hørning (26-01-2009) 

pris på sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har en opgave der er gået i hårdknude. Jeg har bestilt et skur på 29 kvm, som ligger klar til at blive sat op. mit problem er at jeg skal have lavet forarbejde altså lavet et fundament til det. Jeg har selv forsøgt mig med at måle og grave noget, men har sgu ikke overblikket over, hvad jeg skal gøre.. hvad koster det ca. at nogle til at lave fundamentet, jeg har fundablokker og lecasten??

Steen, Fårup (26-01-2009) 
Svar:
Et simpelt fundament til et skur, burde ikke gå i hårknude.

Se her, hvordan du gør. Man skal være utrolig upraktisk anlagt, hvis
man ikke kan finde ud af det.

http://www.aalborgportland.dk
jan, fredericia (26-01-2009) 
Svar:
Anslået ca. 20.000 kr+moms hvis du har de fleste materialer.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Hej.

Jeg vil gerne give dig en helt eksagt pris på dit projekt.

Ring til mig såfremt at du har lyst.

MVH. Preben Pedersen.


Aktiventreprise, Ebeltoft (27-01-2009) 
Svar:
Hej Preben

Kan ikke finde dit firma i Ebeltoft eller andetsteds.

Har du en adresse og et CVR nr.
S. Kat, Danmark (28-01-2009) 
Svar:
Mit tlf nr er følgende 25 67 50 49
MVH. Preben Pedersen
Aktiventreprise, Ebeltoft (30-01-2009) 

Sømpistol - dykker str. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Overvejer at købe en sømpistol - først og fremmest til at sætte skyggelister op med. Syntes det er bøvlet at bruge hammer. Hvilken størrelse dykker/søm vil I anbefale til arbejdet. Skal sømmes i gips.

På forhånd tak
Thomas, Amager (26-01-2009) 
Svar:
Det er rigtigt at det kan være svært at slå lange tynde dykker i med håndhammer.
Men du kan forbore med et tilsvarende tyndt bor i listen, så går det snildt.

Du skal bruge dykker.
Og de skal jo nå igennem listen, gipslaget og en 15-20 mm op i forskallingen.


Snilde Søren, Skejby (26-01-2009) 
Svar:
Hej

Normalt anvender jeg 38 mm men det kommer jo an på hvad man skal sømme op i.

Hvis det er træloft 28-32 mm jo nok, og er det gips er det nok 38 mm, men det kommer jo også an på skyggelistens dimension.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (26-01-2009) 
Svar:
Hej
Nu holder det jo ikke en sk.., at sømme i gips, lige for en god ordens skyld!

Hvis loftet er udført korrekt, så er der jo underliggende forskalling langs
alle kantbegrænsninger, ikke sandt? Så er det bare at fodre stift-pistolen
med 48 mm stifter, så får du en indslagsdybde på 20mm i underlaget, så holder
det. (forudsat 1 lag gips).
Forbore i skyggeliste? Mest tåbelige svar i nyere tid!!
realisten, danmark (26-01-2009) 
Svar:
Vedr. realisten & forboring: Mest arrogante svar i nyere tid.
Med mindre man er vandt til at svinge en hammer kan det være svært at banke en lang tynd dykker i.
Prøv selv, men med ”den forkerte hånd”, så er du ligestillet med GDS-ern.

Snilde Søren, Skejby (26-01-2009) 
Svar:
Lister på gips fuges fast med akrylfugemasse eller en lugtfri fugelim. En skyggeliste skal ikke holde noget, men blot skjule en evt. skæv/grov afslutning mellem loft og væg.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 
Svar:
Ja, uden silikone sprøjten kunne man slet ikke nygge huse her i Danmark.
Snilde Søren, Skejby (26-01-2009) 
Svar:
Muligt, "Snilde-Søren" men det rokker jo ikke ved den rigtige metode.
Hva´er den forkerte hånd?
realisten, danmark (26-01-2009) 
Svar:
Hej

Selvfølgelig skal der sømmes gennem gipsen og op i den bagvedliggende forskalling, hvis det da ikke er stål.

M Thomsen

Den med at lime skyggelister op på gips med fugemasse/lim er ikke særlig praktisk, og er ikke den måde man gør det på i praksis, selv om jeg da også har været nødt til at gøre det i enkelte situationer, som når der har manglet forskalling ved mindre stykker, men prøv at få et stykke på 4-5 m til at hænge på den måde, og så er der det hvis væggen eller skyggelisten er skæv.

Ved håndsømning af skyggelister har jeg da også været udsat for, at det var nødvendigt at forbore i skyggelisten, selv om det er sjældent og kan sagtens forestille mig det som en fornuftig gør-det-selv løsnig.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-01-2009) 
Svar:
Dbu
Jeg gør, og har altid gjort det sådan i småprojekter og hjemme hvor der ikke går andre håndværkere. Jeg synes det er nemt og dermed yderst praktisk. Brug lægter til at fastholde 1 time eller 2.
På skæve vægge/lofter bruger jeg gerne plastprofiler der er nemmere at håndtere og tilpasse skævhederne.
5meter lister har jeg indrømmet aldrig brugt, men kun 2-3meter stykker.

Ved godt det ikke er praksis eller praktisk på byggepladserne, hvor der går andre håndværkere. Men jeg har indtrykket af at det er et stykke hjemmearbejde der skal gøres på nemmeste måde.

M.Thomsen, Horsens (27-01-2009) 

Gulvarme i trægulv samt installation af gasfyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står overfor at skulle renovere et gammelt hus, i den forbindelse overvejer jeg at lægge gulvvarme under trægulvet i hele huset samt få installeret et gasfyr (både gulve og varmeinstallation skal udskiftes) Er der nogle der har en idé om hvad prisen er for sådan en operation? (der er tale om ca. 185 kvm fordelt på to plan) i de to badeværelser skal der naturligvis være klinker.
På forhånd tak
Brian Nielsen, Herlev (25-01-2009) 
Svar:
Pris kommer meget an på hvordan det ser ud i dag.

Hvor meget plads der er til isolering i stueplanen, om der er mulighed for at trække rørene osv..


Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (26-01-2009) 
Svar:
Idag er det blot et gammelt gulv der skal brydes op og udskiftes - mht. isolering er jeg ikke bekendt med hvor meget der er, huset er fra 1915. Der er kælder under så der er masser af plads til at trække rørene. Mht. højde osv. er der ingen problemer i at hæve gulvet, med 270 til loft og udskiftning af samtlige døre, vinduer, trapper osv. har højden på det der skal lægges ingen praktisk betydning. jeg kan oplyse at etageadskillelsen mellem stue og 1. sal er ca. 200-220 mm.

Jeg er blot interesseret i en anslået pris
Brian Nielsen, Herlev (26-01-2009) 
Svar:
Pris overslag
70000 + moms alt efter om det skal være med varmefordelingsplader.
gaskedel 30000 + moms alt efter mærke

jeg vil anbefale at du kontakter 2 vvs er og får en pris fra dem, da det afhænger meget af eksisterende forhold.
brian Hansen, Kolding (26-01-2009) 

Dryppende termostatisk ventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fjernvarme og efter veksleren sidder der en termostatisk ventil af typen Danfoss AVTB. Den drypper fra ventilhuset på fjederhus siden. Jeg har undersøgt prisen på en ny (1500-2000) og har derfor lyst til at undersøge om man kan reparere den eksisterende. Kan man rense den eller købe et reparations/service kit til den? Hvis fjernvarmeværket siger det er ok, og jeg skifter/reparerer den selv, skal man så udlufte veksleren bagefter?
Stefan, skanderborg (25-01-2009) 

Pudsning af gasbeton på badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have sat nye fliser op i mit badeværelse, huser er af gasbeton og det indvendige puds har det ikke for godt, så det skal ned.
Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg bruger, og hvordan gør jeg væggen klar til fliser?

M.v.h. Johnny
Johnny, humlebæk (25-01-2009) 
Svar:
Jeg har lige afsluttet samme projekt.
Du bruger Maxit blanding KC 20/80/550 4 mm til udkast/grund puds - hust at det skal kastes på/alternativt kostes på.
Herefter pudser du op med Maxit KC 50/50/700 2 mm.
Og så fliser.
Min væg er blevet perfekt - pudsen sidder som var den støbt :-)
Søren, Roskilde (02-02-2009) 

Begyndende huller i undertag (armeret plast) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

er der noget at gøre. Jeg forstår at man skal "glemme" at lægge nyt undertag (betonteglen er i orden) Skal jeg bare lappe med gaffa-tape.

På forhånd tak.


Peter T. Munch, farum (25-01-2009) 
Svar:
Hvis du vil tape skal det være den rette slags, specielt for arm. plast.

Men ellers er der jo silikonesprøjten.
Lasse K, Pedershåb (25-01-2009) 
Svar:
Hvordan har du forstået at du skal glemme at lægge nyt undertag??
Hvis undertaget har en funktion, skal det jo repareres eller skiftes, ikke?
Glem silicone på et banevareundertag. Lap med gaffatape hvis du ikke vil skifte.
M.Thomsen, Horsens (26-01-2009) 

ferniserede gulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gammelt hus med ferniserede gulve, som jeg gerne vil bevare, kan man stadig købe fernis? Eller er der andet, jeg kan bruge til at bevare den samme varme glød, som ferniseringen har givet.
S. Steen, 4050 Skibby (25-01-2009) 
Svar:
Du kan stadig købe det. Se www.morsmaling.dk

Du kan da altid købe en gammeldags lak, eksempelvis Tonkinlak original eller nr. 1. De minder meget om fernis i det færdige look, og dybden i farven styrer du ved hvor mange lag du giver det. Ellers kan det pigmenteres. Tonkinlak er betydeligt stærkere end fernis og kan slibes.

Husk at fernis er stort set håbløst at slibe i, så det skal afhøvles hvis du vil have det af.
Kenneth, Aarhus (26-01-2009) 
Svar:
Jeg spørger lige et spørgsmål.
Er Linoliefernis med sikativ velegnet til gulvoverfladebehandling?

Det fremgår hos både Borup Kemi og Morsmaling at det anvendes til fremstilling af lindoliemaling.
Sanne Højer, Skanderborg (26-01-2009) 
Svar:
Altså...Rigtig fernis er en blanding af linolie og harpiks og terpentin. Sikkativ er bare det man anvender i alle linolieprodukter for at accellerere hærdningen.
Kenneth, Aarhus (26-01-2009) 

Reparation af hul i savsmulsatapet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået sat ny dør i og det er resulteret i et hul i væggen med savsmuldstapet. Jeg har nu spartlet hullet op og vil gerne høre om der er nogen, der kender en let måde at reparere savsmuldstapeten på. Kan man skære et stykke ud eller lign.
på forhånd tak!

Dan Anger
Dan Apel, esbjerg (25-01-2009) 
Svar:
Hej Dan
Mit råd er at tage et stykke tapet i overstørrelse og smøre godt med klister på og så, mens det stadig er gennemvådt forsigtigt rive kanterne til. Derefter maling. På den måde siger min erfaring at det bliver mindst synligt.

FSP, Aalborg (25-01-2009) 
Svar:
Ja som PSP skriver, så tag et stykke tapet i overstørrelse, godt med lim, men efterlad en kant som ikke får lim. Sæt tapeten op og lad den tørre, så kan du rive "sidelæns" i papiret og få kanten op mod det stykke du har klistret fast helt tynd og fin, derefter kan et lag maling dække samlingen fint.

Specielt hvis du ikke laver for lige "træk", men tværtimod "bølger" kanten bliver overgangen nærmest usynlig.

Held og lykke.
Henrik, Taastrup (27-01-2009) 
Svar:
Tak for rådet - lyder logisk, så det vil jeg prøve.

Hilsen Dan
Dan Anger, Esbjerg (27-01-2009) 

Tavle inde i et badeværelse? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Hvad er kravene, hvis man har tavle i samme rum som man har badeværelse?

Jeg tænker varmeudvikling, fugt, bruser & niveau af stænktæthed?

Det vil blive sat en aftagelig plade/lem op foran tavlen, og der vil ikke blive voldsomt isoleret omkring tavlen?
Blah1234, Viborg (25-01-2009) 
Svar:
DEN SKAL PLACERES UDEN FOR OMRÅDE 0,1,2 OG 3, OG HOVED OG GRUPPELEDNINGER MÅ IKKE FØRES GENNEM OMRÅDE 0,1 OG 2, I LOFT OG VÆG SKAL DE LIGGE DYBERE END 50mm.Hvis luffugtigheden bliver så høj at der ofte er kraftig dug på spejlet,vil der sansynligvis også være fugt på metaldele i tavle og komponenter, dette kan medføre ir og rust,og reducere levetiden på disse komponenter.
B.C., Aars (25-01-2009) 
Svar:
Når du skriver at gruppeledninger ikke må føres igennem område 0,1 og 2, vil det så sige at de ikke engang må føres igennem selv om de ligger inde i en gipsvæg?
Blah1234, Viborg (25-01-2009) 
Svar:
i loft og væg må de ikke komme væggens overflade nærmere end 50mm. Hvis de fremføres på væggens bagside, mellem isolering og gips, kan det vel godt lade sig gøre,
B.C., Aars (25-01-2009) 
Svar:
her er du vist ved at rode dig ud på dybt vand.

Strøm er for elektrikkere du leger med dit og din families liv
den sure vvs'er, kOLDING (26-01-2009) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31894.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »