» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31817.   « Forrige 25       Næste 25 »

kondenserende oliefyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har lige monteret et kondenserende oliefyr (Buderus gb 135)fremløbstemperaturen
svinger meget, når jeg f.eks indstiller temperaturen på 37 g, stopper fyret først ved ca. 53 g, og falder derefter ned til 37 g, kan det være rigtig.
jan christensen, 6600 vejen (18-01-2009) 
Svar:
Hvis det er det en gør kan det godt være rigtigt.
Fiun, klogeåge, blücher (18-01-2009) 
Svar:
skulle den starte ved 36 grader og stoppe ved 38 grader?? så ville termostaten få meget travlt,, ikke for at spille smart
knud, vanløse (19-01-2009) 
Svar:
Du skal lige huske at kedlen også skal lave varmt brugsvand så derfor kører den højre op tror jeg ( du skrev ikke hvad du skruede op for)
Brian Hansen, Kolding (26-01-2009) 


overligger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at bygge hus i år. Men er løbet ind i et lille problem. Mellem vinduerne i køkkenet bliver der 3,6 m. altså en rigmelig lang overligger! Har nu hørt fra ingeinøren, og limtræsbjælken skal være 360 mm høj. Havde regnet med 250 mm vægforskel på bagmur og facaden, så nu står jeg med mit problem. Skal jeg hæve murene så højden passer til spærene, eller er der en bedre løsning?
Kim Pedersen, Søndersø (17-01-2009) 
Svar:
Overligger i jern.
Eller få lavet limtræsdrageren bredere, hvis der er plads... ?

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (17-01-2009) 
Svar:
Eller en kombination, en kompositbjælje.
På forsiden en limtræsbjælke. På bagsiden boltes et stålprofil, f.eks. UNP.

Du kan også gemme et stålprofil i den ovenliggende konstruktion.

Din ingeniør er for sløv hvis han ikke allerde har foreslået nogle alternativer.
Erik Frandsen, Hasle (17-01-2009) 

Loft i baderum. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg er i gang med at renoverer badeværelse og lofter. I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om løsningen omkring dampspær i loftet kan placeres 1/3 del inde i isoleringen således at man kan trække el-installation uden at ødelægge dampspær. Er denne løsning forkert?
Skal dampspæreren ud på den "varme" side, Altså brædder, dampspær og isolering?
Eller brædder, isolering 50 mm og derefter dampspær og igen 250 mm isolering på loftet?
Risikerer jeg at isoleringen bliver drivvåd af al den kondens fra et baderum?

Med venlig hilsen
Tommy
Tommy, sakskøbing (17-01-2009) 
Svar:
Der er normalt ikke så meget fugt i et baderum som i boligens øvrige rum. Fordi baderummet er langt bedre udluftet.
Det anbefales at dampspærren kan placeres op til 1/3 del inde i isoleringen - fra dem varme side.
Men om det kun er en 1/4 del eller 1/6 del eller ingen del er ligegyldigt.
At flytte dampspærren delvis ind i isoleringen er en god løsning for at få plads til installationerne.

Knudsen, Knudshoved (17-01-2009) 
Svar:
Hej igen
Hvad med kondensen der kommer op under loftet?
Vil det ventilerer væk når der luftes kraftigt ud?
Det er måske prisen for at undgå at bryde dampspærer ved el-installation som kan give meget større problemer.

Tommy
Tommy, sakskøbing (17-01-2009) 
Svar:
Der kommer ingen kondens.
Kondens opstår når varm luft, (som kan indholde meget vand), nedkøles.
Kold luft kan ikke indeholde så meget vand som varm luft, derfor omdannes damp til synlig vand.

Hvis der i en f.eks. loftkonstruktion er 20 gr. på den ene side og -5 gr. på den anden side vil der - HVIS DER INGEN DAMPSPÆRRE ER MONTERET - når vandampen trænge op i isoleringen, (og temperaturen bliver lavere), vil der dannes kondens i isoleringen. Der kaldes også dugpunktet. Og det er katastrofalt fordi vand/fugt/kondens har stort set ingen varmeisolerende egenskaber.
Hele fidusen med dampspærren er at der slet ikke kan trænge varm luft op i konstruktionen. (I hvert fald ikke så højt op at der er risiko for kondensdannelse).

Derfor 1/3. (Under normale omstændigheder)

http://www.rwsc.dk

Søg iøvrigt på Google på: Relativ Luftfugtighed.
Knudsen, K-hoved (18-01-2009) 
Svar:
Korrekt som "Knudsen med Hovedet" svarer.
Du skal dog sørge for udluftningen er iorden, for som du selv er inde på så skal fugten (kondensen som du kalder det) fjernes via opvarmning af rummet og udluftning.
Et baderum er meget fugtpåvirket, selvom Knudsen mener noget andet ;-)
Derfor er det meget vigtigt med dampspærre i kolde konstruktioner og udluftning i rummet efter badning, ellers får man fugtproblemer.

M.Thomsen, Horsens (18-01-2009) 

Erfaring med Hanstholm køkken ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at købe køkken og vil gerne høre om der er nogen der har erfaring med Hanstholm køkken?
Karin, århus (17-01-2009) 
Svar:
Jeg har kun god erfaring med Hanstholm køkkenet..
Det er et godt kvalitetskøkken..
Tømreren., . (17-01-2009) 
Svar:
Jeg har også kun rigtigt gode erfaringer med Hansholm, det er et virkeligt godt køkken som vi siger i jylland
Peter, Lemming (23-01-2009) 

Skæve beslag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en gammel lejlighed inde i byen. Det ene stuevindue kan ikke lukke helt til, da en af beslagene er blevet beskadigt ved at det er smækket op.
Jeg bor på 3. sal, spørgsmålet er så, om jeg selv kan rette op på skaden indefra?

På forhånd tak

Mvh As,us
Asmus, københavn (17-01-2009) 
Svar:
Hvis du med et af beslagene mener et hængsel så kommer det jo an på om det er bøjet eller slået løs.
Det nytter nok ikke bare at kikke på hængslet, du bør foretage en nærmere analyse af skaden og efterfølgende forsøge en udbedring.
Og den kan helt sikkert udføres indefra, med lidt håndelag og en ølåbner kommer man langt.


Aut. Hængselsvrider H. Hansen, Hængekøjen (17-01-2009) 

understryning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg er ved at renovere min tagetage,og skal derfor også understryge mine
tagsten.Der er steder hvor det gamle er væltet ud,så dette skal udbedres.
Kan nogen fortælle mig blandingsforholdet Mørtel/cement?
Selvbyggeren, Sønderborg (17-01-2009) 
Svar:
Det nemmeste ville være at understryge det med kit, via sprøjte.

Men hvis det understryges med mørtel, skal der bla. blandes fiber i.

Men er der sikkert en murer herinde der kan forklare lidt mere om.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (17-01-2009) 
Svar:
Hvis dine tagsten er af tegl, skal du overhovedet ikke overveje at bruge kit. Der er risiko for at olien i kittet suges ud og dermed ødelægger kittet og misfarver teglstenene.
Lars Pedersen, Hjørring (19-01-2009) 
Svar:
Mange tak for jeres svar.
Jeg bruger det, jeg har fået råd om af en murer.
Det er rart at andre også står til rådighed for ens hjælp. (Tak til jer).
Murerens svar: Mørtel/Cement.Dette er også brugt i resten af taget, og er vel også holdbart, indtil jeg skifter taget om 5-7 år?
Da taget som sådan ikke fejler noget.


selvbyggeren, sønderborg (21-01-2009) 

Fjernvarme problem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har haft en del problemer med mine pladeradiatorer, og tof tyren ved hornen. Tømte vand af anlægget, afmonterede radiatorventilerne - rensede dem for kalk og snavs og monterede dem igen.
Fyldte vand på anlæg mellem 1.5 og 2.0 bar.
Udluftede samtlige radiatorer, samt gulvvarmen som i sin erstattede eksisternede radiator (monteret med shuntpumpe).
Nu kommer problemet....

Der er kun varme i gulvet.
Slukker jeg for gulvvarme - kommer der kune varme i én radiator.
Skrues den ned på nul - vupti som kommen der varme i én anden radiator.
og sådan bliver det ved. Jeg kan kun få varme i én radiator ???

Hvad kan lige være galt her ??

Kim, Sjælland (17-01-2009) 
Svar:
der kommer altså ikke kalk i et centralvarmeanlæg,, har du husket at tvangsudlufte? skru op for din fjernvarme,, eller centralvarme på hoved termostaten
nyttige, børge (17-01-2009) 
Svar:
Har du altid haft problemet ? eller er det opstået efter du har erstattede en eksisternede radiator med en gulvvarmekreds ?

Hvis det er tilfældet kan det være fordi der er så stort et trykflad over din gulvvarme, at den "dræber" trykket i dine radiatore.

Det er lidt svært at sige, hvad der er galt med mindre du kommer med lidt flere oplysninger om, hvordan dit anlæg er lavet, rør, dimmension, pumper, ventiler mm.

Og hvornår / hvordan problemet er opstået.
VVS joe, kbh (17-01-2009) 
Svar:
Ikke kalk i et centralvarmeanlæg - I så tilfælde er det et specielt anlæg jeg har... Der var både snavs og kalk stumper som forhindrede et par af ventileren i at kunne lukke op for varmen :-)

Problemet er lige opstået.

Problematikken med at erstatte en radiator med en gulvvarkreds, skulle være løst da gulvvarmen går via en shutpumpe.

I min fjernvaremeunit lige ved siden af ekspantionsbeholderen sidder der en RØD ventil - hvad der er til eller gør aner jeg ikke, men jeg lukkede lidt op for den og kunne høre noget vand den så løb ud. 15 min. efter var der varme på alle radiatore samt gulvvarme....

Så - problemet er løst, og jeg takker for jeres bud på løsning af mit problem!
Kim, Sjælland (17-01-2009) 
Svar:
nej kim, dit centralvarmeanlæg er ikke specielt,, men eftersom du kun fylder vand på dit anlæg et par gange om året er det begrænset hvor meget kalk der kan tilføres, der kommer ikke kalk af sig selv ud af den blå luft...
viggo, østerbro (19-01-2009) 

Luft fra gulvafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvorfor er der begyndt at komme luft og kloaklugt op gennem et gulvafløb, når jeg kigger ned til bunden af dette ser det ud som om der er ikke står vand i røret og tilsyneladende hjælper det ikke at hælde spandedvis af varmt vand i det forsvinder blot igen, er det en fejl på afløbssystemet, og hvis det er en fejl,vil en rørskadeforsikring dække omkostninger ved udbedring.
B Westergreen, Greve (17-01-2009) 
Svar:
Hej

Det lyder som om der mangler en indsatsvandlås, og det må der jo så have gjort hele tiden, hvis du ikke selv har fjernet den?

Få evt en aut. kloakmester til at kontrollere eller aut vvs-installatør.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (17-01-2009) 
Svar:
Hej igen

En indsatsvandlås monteres ned gennem gulvafløbet på kort tid (minutter).

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (17-01-2009) 
Svar:
Tak for et meget hurtigt svar, jeg trak den nuværemde orangerøde Top af og måtte konstatere at den var revnet så luft kunne trænge igennem, jeg har øjeblikkelig købt en anden og isat denne, det har allerede hjulpet.

Endnu engang tak for hjælpen.
B Westergreen, Greve (17-01-2009) 

Kondens på fliser og vand i fuge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et ca 20 år gammelt badeværelse, så der er nok ikke fugtmembran under. Gulvet i brusekabinen ligger lidt under niveau med jorden udenfor. Vi har fået problemer med, at der nogle gange kommer kondens på de 2 nederste fliser (marmorfliser) i det ene hjørne, og der kommer en smule vand ind gennem fugen i hjørnet(tror vi nok - ellers må det være kondensen, der løber). Alle fuger er faste, så vi overvejer at skifte dem rundt i kanterne ud med siliconefuger. Når vejret bliver lidt varmere, har tænkt os at grave muren fri udenfor, så vi kan se, om der er noget der - evt. smøre vandex på. Er der nogen, der har gode ideer til, hvordan vi kan løse problemet?
Dorthe, Odense (17-01-2009) 

Fugefræser i bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Overvejer at fræse fugerne ud i badeværelset. Er det bare en ganske almindelig fugefræser jeg skal bruge til det?
Kan man slibe de gamle klinker for man maler eller er det bedst med grundig rengøring?
Fred, Vedbæk (16-01-2009) 
Svar:
Hva''for no''en fuger?
Lyder som en dårlig ide.
Bank fliserne/klinkerne ned eller op.
Raflekongen, Ølstykke Bodega (16-01-2009) 
Svar:
Lyder som du ikke ved hvad jeg mener. Har selv set hvordan det foregår er bare i tvivl om værktøjet. Jeg ville netop undgå at banke fliserne ned eller "op" da det er en langsom proces der kræver jeg gør det i hele badeværelset for det bliver pænt...
Fred, Vedbæk (17-01-2009) 
Svar:
Når man bruger en fugefræser på murværk har det ikke så stor betydning om du fræser lidt i murstenene.
Men du ødelægger fliserne. Kanterne er jo glasserede.
Jeg tror ikke på den metode.
Raflek., Ølstykke (17-01-2009) 
Svar:
Der findes en maskine der hedder "fein cutter", den kan uden problemer klare fugerne. Der findes et murersæt og et tømrersæt, og den fungere ved at der sidder en plade, der vibrerer med ca.20000 omd/min.
Den er nem at styre uden at ødelægge fliserne.

Den burde kunne lejes i de fleste trælaster.
Byggemand Bo, Høng (19-01-2009) 

Hjælp til loftlem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have købt og opsat en loftlem med stige, jeg synes at have hørt at man skal finde en loftlem som passer i bredden til den mellemrum der mellem ens spær. Der er ca. 100 cm i mellem mine spær og de største loftlemme jeg har set er kun 80 cm, hvad gør man så?

Der hvor loftlemmem skal sidde er der træloft kan kan så sætte det man har savet ned fra loftet på loftlemmem så træloftet bevares "intakt"?

MVH
Peter
Peter, Herning (16-01-2009) 
Svar:
nej for du skal have noget at hænge for- og bagende af rammen i. Og det fylder. Smæk du nu bare et nyt loft op! Så får du nok en cigar af lillemor
kaj uwe, aabenraa (16-01-2009) 
Svar:
Det er formodentlig fint med en bredde på lemmen på 70-80cm.
Der skal alligevel monteres et par stykker tømmer imellem spærrene som lofttrappekarmen skal fastgøres til. Eller noget andet fastgørelseshalløjsa.
Find evt. den trappe som passer dig bedst og spørg fabrikanten, tømmerhandlen eller loftlemsbutikken hvordan den monteres.
Hvad der ikke kan skjules skal fremhæves. Et gammelt arkitektfif. Det kræver omhyggeligt savearbejde at skjule loftlemmen.
Stjernberg, Slagelse (16-01-2009) 
Svar:
Du skal have et par veksler sat i mellem dine spær og evt. endnu en veksel mellem de to tværgående veksler, og i disse monterer du loftslemmen med kraftige bolte.
Hvis du saver dine træloft ud meget omhyggeligt kan det jo genbruges. Bor evt. de fire hjørner, markér med blyant hvor der skal saves og sav med en stiksav eller fin-tandet sav.
Når loftslemmen skal monteres, skal du hæve undersiden af den lukkede loftslem med den tykkelse som det træloft har.
Herefter monterer du træloftet på undersiden af lemmen. Sav ud til loftslemlåsen. Færdigt arbejde !
M.Thomsen, Horsens (18-01-2009) 

Kontakt "med snortræk" Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej I kloge hoveder

Jeg har forgæves ledt på nettet (lk.dk) efter en kontakt der tændes ved at trække i en snor. Som dem man bruger på hospitaler...
Er der nogen der ved hvad en sådan hedder og hvor man kan købe en?


JL, Odense (16-01-2009) 
Svar:
Det hedder en snoretræksafbryder, og du burde kunne købe den hos din lokale elektriker, som kan købe den hos Solar(grossist) under el-nr. 19.99.001.504.

Henrik, Taastrup (17-01-2009) 
Svar:
Tak for hjælpen Henrik

Hilsen
JL, Odense (17-01-2009) 

Korrspondance/lysdæmper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Har en lampe med alm. glødepærer i loftet. Denne tændes og slukkes via en alm. LK afbryder. Jeg ønsker andet sted i rummet at kunne afbryde og dæmpe lyset. Jeg har derfor indkøbt lysdæmper model LK MEK-S 300CR. Jeg har fremført et 5 lederkabel fra eksisterende afbryder til den nye lysdæmper. Jeg ønsker selvfølgelig korrspondance på disse afbrydere, hvordan bør jeg forbinde dem for et korrekt resultat?

På forhånd tak.
Peter, Frederiksværk (16-01-2009) 
Svar:
http://www1.lk.dk på side 2, montage vejledning.

og så skal du have monteret en fjeder i den gamle afbryder...
http://www1.lk.dk

Arbejdet skal laves af en aut. elinstallatør.
Daniel, Ikast (16-01-2009) 
Svar:
Det gik lidt hurtigt med det første link... her er den rigtige http://www1.lk.dk
Daniel, Ikast (16-01-2009) 

LED spots lyser svagt ved slukket Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har sat 4 230V LED spots på hver 1,3w op. Når man slukker på afbryderen, der i øvrigt er med korrespondanc, lyser de 4 spots stadig, bare med meget svag styrke. Man kan lige ane det, når det er mørkt.
Jeg har prøvet at koble alle andre grupper ud på tavlen, men de slukker først helt, hvis jeg kobler den gruppe ud, de sidder på.
Er der nogen som ved, hvad der kan være galt?
Chris, Birkerød (16-01-2009) 
Svar:
Der er ikke noget galt, det svage lys du ser er den spænding der bliver indukseret i dine ledninger. Den svage spænding er nok til at få dine lamper til at lyse svagt fordi at en LED pære bruger så lidt strøm, det samme fænomen ses i glimlamper som eks. er i afbrydere.
Jens, Kolding (16-01-2009) 

Troldtekt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man save i disse plader, og med hvad?
Susanne Nelausen, Kr. Eskilstrup (16-01-2009) 
Svar:
En ganske almindelig sav.
Jan, Danmark (16-01-2009) 
Svar:
Hej Susanne
Du kan bruge en ganske almindelig fukssvans. Brug evt. en gammel slæv fukssvans da en ny vil være uanvendelig til ex. træ efterfølgende.
For at kunne styre dit savspor kunne du f.eks save "mod" et forskallingsbrædt.
God arbejdslyst
Massen, Aalborg (18-01-2009) 
Svar:
Vi brugte en rundsav. Fint resultat.
Henriette Juncher, Sønderborg (19-01-2009) 

Levis plader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal have støbt et gulv i mit køkken og overvejer at bruge levis plader. Er der nogle der har noget kendskab til dem, eller ved hvor jeg kan finde det?
Peter, aalborg (16-01-2009) 
Svar:
Bl.a. her: http://www.eftex.dk
Pedersen, København (16-01-2009) 

Maling af savsmuldstapet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har købet et hus fra 95 og vil gerne igang med at male hele huset.
Vi har tænkt at starte med ét rum som en slags "prøverum" (dvs
der man laver alle fejlene).
Første problem (eller udfordring om man vil) er nu, at savsmuldstapeten
i dette rum har sluppet væggen enklete steder. Det er primært i samlingerne
og det er bestemt ikke voldsomt.
Mit spørgsmål til jer er nu: kan det betale sig at bruge mange penge (og tid på at male oven på denne tapet eller vil man gøre sig selv en tjeneste ved at skifte tapeten først?
Er det evt muligt at reparere på tapeten - alstå klistre samlingerne sammen igen?

Håber I kan hjælpe så vi kan komme rigtigt igang med vores malingsprojeket!

mvh
Lystmaleren
Tommy, Århus (16-01-2009) 
Svar:
Generelt kan du sprøjte lim ind under buler og i samlinger med en almindelig injektionssprøjte. (Apoteket)
Det skal være en limtype som får tapetet til at klæbe til underlaget med det samme, så du undgår at skulle stå at holde det fast i længere tid.
Almindelig tapetklister tror jeg dur.

Klatmaleren, Tønder (16-01-2009) 
Svar:
Kære Klatmaler

Tusind tak for det hurtige svar! Det vil vi prøve. Det passer mig også fint at slippe for at tapesere om ;)

Lystmaleren
Lystmaleren, Århus (18-01-2009) 
Svar:
Altså, jeg ville dælme overveje at skifte tapetet. Du risikerer let at det for alvor begynder at slippe, når du maler ovenpå det. Men du kan da prøve at male først.
Kim, Vejle (20-01-2009) 
Svar:
Tapetet har sluppet væggen fordi den bare (ru) væg ikke er forlimet , det skal man altid huske ellers kommer problemet igen :-/

;-)
Ani Søgaard, Vejle Amt (09-03-2009) 

Hems eller ej? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Planlægger en hems med et areal på 6 m2 (målt hvor lofthøjden er over 1m). Hemsen går ind over en trappeopgang ved siden af rummet.
Jeg ved at dette pr. definition ikke er en hems og derfor skal leve op til BR08. Hvad vil det få af konsekvenser, lofthøjde, brandkrav etc.?

På forhånd tak

PS: Der vil blive isat et velux M08 vindue som nødudgang.


JK, O (15-01-2009) 
Svar:
Maks 4,5m2 hemseareal, ellers regnes det i princippet som en 1.sal/indskudt etage hvor der skal byggetilladelse til med hertilhørende overholdelse af flugtvejsregler, brandregler, rumhøjder, bebyggelsesprocenter osv.

Et alternativ er at søge dispensation i ansøgningen og få godkendt hemsen på 6m2. En god idé er at belyse nødvendigheden af hemsen samt at det ikke på byggeteknisk fornuftig vis lader sig gøre at begrænse arealet til 4,5m2.

M.Thomsen, Horsens (16-01-2009) 

Bæring af tagkonstruktion Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at renovere stald, og bygge nye hestebokse. Stalden er en gammel kostald og for enden af hver bås står en bærestolpe. Mine hestebokse skal være størrer end kobåsene og jeg skal derfor have sat nye bærestolper op (dog ikke træ, hestene æder dem).
Jeg forestiller mig at mure boksene op med søjler ved hver mellemvæg, skal jeg så have damprør ind i søjlerne eller er sokkelsten med beton nok til at holde tagekonstruktionen? Huset og stald er sammenbygget og med stråtag.
Jeg forestiller mig også at jeg skal have en tværbjælke (eller hvad det hedder) til at holde spær oppe i begge sider, men er det nok med kun to eller skal jeg også have ved bagvæggene?
Stalden er ca. 15 m. lang og 8 m. bred. Boksene skal være på hver side og være henholdsvis 3 - 3½ m. og 2½ m. dybe og ca. 3 m. og 2 m. brede.
Resten af stalden skal sammenlægges med beboelse ca. 5 meter.

Jeg forestille mig også at disse bærebjælker skal være af jern (igen for at hestene ikke æder dem), skal disse så være 15 m lange, eller kan man bruge flere, f.eks. længden på hesteboksene?
Og sidst men ikke mindst hvor køber man dem?

Min mand og jeg er bedst til knokkelarbejdet og plejer derfor at lave det grove også få fagmændene ud, men før vi kan gå igang her er vi nødt til at have bæring af tag på plads. Håber I vil hjælpe med gode råd - på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Vibeke - Emmerlev

Vibeke Madsen, Højer (15-01-2009) 
Svar:
Dimensionering og vurdering af bærende bjælker og stolper og stabilitet i bygninger er jo ikke knokkelarbejde.
Mon ikke I skulle starte med en fagmand, f.eks. en ingeniør eller en tømremester.

Snedige Kurt, Ålborg (16-01-2009) 

Loft til kip - byggetilladelse + isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har lavet loft til kip i et enkelt rum i mit (100 år gamle hus), og har pludselig fået en dårlig smag i munden: Skulle jeg have søgt om byggetilladelse inden?
Pga. tagets konstruktion var der ikke plads til mere end 200-250 mm isolering, selvom spærerne blev påforet ekstra spærtræ. Derudover er det udført efter alle kunstens regler. Spørgsmålet er: Hvis der skulle have været søgt om byggetilladelse kan man dette så godkendes?

På forhånd tak

PS: Der er på alle måder tale om en væsentlig forbedring af husets isolation
KS, Fyn (15-01-2009) 
Svar:
Muligvis.
Der skal søges byggetilladelse når det handler om arealudvidelse og anvendelsændring.
Du har ikke udvidet arealet og det er stadig bolig.
Men kravene til varmeisolering er rimeligt skrappe.
De bygningsdele der er omfattet af ombygningen skal isoleres til nybygningeniveau - sålænge det er rentabelt.
Og det kan man så regne længe på.
Men konstruktionerne skal isoleres efter kravene i "Mindste Varmeisolering"
Og her kniber det lidt for dig. Hvis isolering med almindelig mineraluld skal tykkelsen nok være 250 - 300 mm.

Men, men. Din "forseelse" er absolut i den lille småtingsafdelig. Eftersom du selv personligt har udført arbejdet bør du i tilfælde af salg blot oplyse at der formodentlig er 50 mm for lidt isolering i tagkonstruktionen.
Længere er den ikke.

http://www.sbi.dk
Frank Carlsen, Holstebro (15-01-2009) 
Svar:
.... ja og så tage det nedslag i salgsprisen, det koster at få lovliggjort taget/loftet.

Bo Nielsen, København (10-02-2009) 

mug / svamp / fugt /dræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej, hjælp
vi har bygget et mindre tilbygning sidste år. Endelig skulle jeg for nylig gå i gang med at lægge gulv (træ+strøer+isolering). Jeg opdager, at der er mug/svamp?(sort og hvidt)på sokklens invendige side (ind i rumet) og at soklen føles meget fugtigt og måske lidt vådt. Beton dækket er fuldstændig tør. Der er ikke etableret drænrør langs tilbyggede mur, da vi gik udfra, at terrænet er skråt, derfor ikke nodvendigt med at dræne. Fundamantet og soklen er støbt ens i beton; og i al den tid har ikke været nogen problemer med fugt og mug indtil nu. Hvad kan der skyldes problemet og hvordan kan jeg få fugt og svampen væk?
Jeg kan lægge drænrør eller behandle soklen udvendig under terræn med f.eks. tjære ol. Hvilket andre løsninger findes og hvad er bedst og sikrest? Tak for hjælp.
d.j, odense (15-01-2009) 
Svar:
Det er tydeligvis en kuldebro. Har du ikke 2-3 letklinkerblokke i soklen og har du glemt radonisoleringen? Så er det en fejlkonstruktion.
Du må få renset af og tørret ud, samt behandle soklen med skimmelfjerner. Og det kan ikke gøres mange gange nok.
Herefter kan du isolere soklen indefra med polystyrenplader, evt. fastholdt.
Altså opbygge en effektiv kuldebrosisolering ind mod rummet.
M.Thomsen, Horsens (16-01-2009) 
Svar:
tak for svaret, men hvor tykt skal polystyrenpladerne være, og er det tilstrækkelig for fugt (kondens)dannelsen på soklen? og hvorfor skal isoleres indefra rummet? Soklen er helt tørt udvendigt.
d.j, odense (17-01-2009) 
Svar:
Hvis det er lavet som du skriver med en massiv betonsokkel(støbebeton, ikke letklinkerblokke) så har du jo med en massiv kuldebro at gøre - der er jo ingen isolering i sokkelløsningen. Den virker som en kold øl i en varm stue, den dugger til og vandet vil drive og skimmelsvampen vokse.
Har du ikke fået hjælp af byggefolk før du lavede soklen?

Du skal isolere denne kuldebro, enten på den nemme måde indefra eller den besværlige måde udefra. Uanset hvad skal du sørge for at den varme luft inde ikke rammer den kolde betonsokkel på den indvendige side.
Angående tykkelsen : Så meget som muligt isolering på.

At soklen er tør udvendigt, indikerer blot at der er tale om kondens og ikke udefrakommende eller opstigende fugt.
M.Thomsen, Horsens (18-01-2009) 
Svar:
Det passer meget fint med det du beskriver, og det lyder meget logisk. Tak. V.H
d.j, odense (19-01-2009) 

Trapexplader mellem bjælkelag i nyt badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave nyt badeværelse i min 1. salslejlighed i en ældre villa.
Jeg forventer at komme ned til bjælkelaget når jeg bryder det gamle badeværelse op men derefter skal jeg støbe nyt gulv med guldvarme.
Derfor skal jeg jo have en trapez plade ned mellem bjælkelaget.

Hvilken type trapezplade vil man anvende og hvad bruger man normalt?


Claus Kjærsmose, Odense (15-01-2009) 
Svar:
Ikke imellem men ovenpå bjælkerne.
Og der kan du bruge;
http://www.eftex.dk
Svalehaleplader, Lewis (15-01-2009) 

spartling og maling af gipslofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Vi har lige bygge nyt hus og fået gipslofter i over hele hytten. Huset er på 178 m2 og er i kip med ca 4 meter til loftet. Hvad koster det at få spartlet, slebet og malet det hele uden materialer. I nogle af rummene har vi akustikplader. Er der nogle der har haft noget lignende i deres hjem og hvad gav i for det.
mvh Cj
cj, rds. (15-01-2009) 
Svar:
Tilbud indhentes fra: http://www.eftex.dk
Tilbuds Joe, Pengeløse (15-01-2009) 
Svar:
Fra; http://www.3tilbud.dk
Tilbuds Joe, Sengeløse (15-01-2009) 

Problemer med varmt vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har et nyere (2007) Bosch gasfyr som både varmer vand og centralvarme til mit hus.
Når jeg tænder for det varme vand i køkkenet, så er der ikke noget problem, dvs. vandet er fint varmt. I den anden ende af huset ligger der et badeværelse, og her får jeg kun lunkent vand, både fra bruseren og fra vandhanen! Det samme gør sig gældende for en håndvask på første sal, som også kun giver lunkent vand.
Jeg kan også være ud for at vandet først bliver varmt, hvorefter det bliver kold
t efter 2-4 minutter, mens der stadig er konstant varmt vand (59 grader) i køkkenet.


Vandrøret kører fra fyret og deler sig efter ca. 5 meter. Den ene streng gør til køkken og den anden til den anden del af huset hvor jeg har problemet. Der er dog ikke nogen ventil, o.l. på den stræng.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt?

mvh Arthur
Arthur, Frederiksberg (15-01-2009) 
Svar:
det er kontra ventilen i sikkerheds aggregaten monteret inden din vvbeholder på koldtvands tilgangen. hvis det ikke er er ældre, går jeg da kraftigt udfra at der er installations garanti... er det en metro beholder, seperat, eller er det en unit? ( fejlen er den samme )
det der sker er at det varme vandt fra beholderen kan løbe baglæns i koldtvandsledniningen. grunden til at du har varmt vand i køkkenet der er tæt på er at trykket ikke er så stort i røret, så det varme vand har det ok med at løbe igennem sit eget rør. på de længere stræk møder det varme vand formeget modstand og vil hellere blande sig med det kolde vand igennem kontra ventilen.. derfor får du lunkent, eller i bedste tilfælde svingende temp.

håber du kan bruge det til noget.
Daniel Andersen, uvelse (15-01-2009) 
Svar:
Det kan i mange tilfælde godt være kontraventilen som daniel skriver men, hvis det var kontraventilen der lavede problemet, ville du også have det samme problem i dit køkken så det tror jeg ikke det er i dette tilflæde men jeg kan da sagtens tage fejl.

Hvis du har termostat batterier i dit badeværelse kan det evt være dem der er i stykker, ellers er der kun tilbage at gå dine rør efter for at se om der er et sted på rørsystemet hvor den kolde kan løbe over i den varme.
VVS joe, kbh (16-01-2009) 

kæmpe problem med fugt osv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej... Jeg har virkelig et problem som jeg simpelthen ikke aner hvad jeg skal stille op med, eller hvem jeg skal søge til råds...

Det er altså en lidt længere historie, men for at få ordentlige råd / vejledninger af alle jer kloge her på, forsøger jeg mig alligevel..

jeg har en nedlagt landejendem hvor stuehuset og den gamle stald er bygget sammen som et L.... taget fra stuehuset går ud over enden af stalden, og det stykke der er under det tag har vi for 15 år siden udnyttet til beboelse, og er selv. godkendt osv.osv. som det nu skal være...

Væggene der er massive og altså uden nogen desideret isolering....

I den ene væg var der for 4-5 år siden en yderdør ud ( jeg brugte rummet til noget øverum og havde derfor fået en dør sat i )

pludselig ( altså for en 4-5 år siden ) blev det frygtelig vejr, med oversvømmelse og mega nedbør..... det stod 10 - 15 cm vand op af huset, og det trak selvfølgelig ind af døren og oversvømmede det omtalte rum.... rummet er ca. 25 - 30 m2...

Det var en forsikringsskade, og alt blev sat i værk.... der var spånplader på væggene og de tog selv. skade... hele den ene væg ( altså indv. beklædning ) blev hevet ned, og noget af det nederste rundt på de andre vægge....
Der stod affugter i ja... 3-4 uger !!! og der kom en tømrer og satte stållægter op, og... ja vel 50 mm. rockwoll under og så gipsplader på....
Jeg opdagede så at flere steder havde han "glemt " at putte isolering under... Særlig ved stykkerne rundt på de andre vægge.... Skruede rent faktisk nogle plader af, for at være sikker i min sag.... og meddelte ham selvf. at det ikke var godt.... det blev så udbedret.... Forhåbentlig rigtigt og ordentligt...

SIDEN da, har der bare været SÅ fugtigt i rummet !!!! det lugter frygtelig i rummet, vinduerne er helt sorte i bunden, har der stået noget op af den væg, ja så er det lige før der kan leve akvariefisk UDEN akvarie der bag... så fugtigt er det... det mærkes klam og fugtigt .... gulvet / gulvtæppet lugter rigtig væmmeligt osv.osv.

Jeg kontaktede efter et års tid forsikringsselvskabet og forelagde mit problem... De sendte en ud efter jeg blev ved og ved... han rendte rundt i 4 min. og målte fugtigheden og mente ikke der var noget galt !!!!

men det er der jo... det er tydeligt for alle......

men hvad i alverden skal jeg gøre ??????? der har ALDRIG været fugt problemer dernede INDEN vi havde den vandskade, og det er 100 % , og har det nu.... men om det er pga. det der er lavet er lavet for ringe, eller om det er fordi det er lavet for godt eller hvad, ja det ved jeg ikke......

Jeg har efterfølgende sat friskluftventil i vinduerne, boret et 100 mm. hul og sat en udvendig rist på, og endda en fugtstyret blæser indvendig !!!
Jeg har fået drænet jorden hele vejen langs stalden, altså uden for rummet... Og syntes næsten ikke JEG kan gøre mere.....

Hvad mener i ??? ER det pga. skaden, er det jo liiidt for dårligt at jeg selv skal blive ved at bekoste det, og så yderlig ikke kan få bugt med det....

Det KAN jo heller ikke heeeelt undgåes at man sætter lidt tvivl ved det ham tømreren har lavet, og om det KAN være noget han ikke har lavet ordentlig / rigtigt, eller om der er for lidt isolering eller..........

Men hvem ville det evt. være bedst at kontakte ???

Håber virkelig nogen af jer er med endnu, og har et par forslag.... jeg er rendt tør for ideer.....

med venlig hilsen

Lars Plovmann
lars plovmann, skive, skive (15-01-2009) 
Svar:
Har du varme på i rummet og lufter du jævnligt ud....?
Tømreren, . (15-01-2009) 
Svar:
Er rummet opvarmet?
Er der dampspærre (Plastfolie) mellem gipsplader og stållægter/isolering?
Er fugten lige slem sommer og vinter?
Er der tegn svamp skimmel eller andet?
Har du målt den relative luftfugtighed i rummet. Og hvad er den?

Lasse Skov, Århus (15-01-2009) 
Svar:
hej... Ja rummet er et alm. opholdsrum, så det er normalt opvarmet.... Det er sådan et rum vi alle i huset har del i.... jeg her et hjørne med kontor, ungerne har legehjørne, og frun strygetøj :-)

lufter ud !!! tja jo ja.... døren til rummet er ALDRIG lukket.... Det støder op til vores baggang med yderdøren som er oppe 250 gange om dagen... derud over er der jo det beskrevne udluftning... Men indrømmet !!! vi åbner ikke vinduer flere gange om dagen dernede... men der gjorde vi heller ikke før skaden, og der var der som skrevet intet....

Jeg må indrømme at jeg ikke ved om der er dampspærre imellem, eller om det er lavet rigtigt !!!

Fugten er der hele året... selv. er der varmere og mere åbent ud til om sommeren, som jo nok hjælper lidt på det..

der ER tegn på skimmel !!! har lige flyttet et skab dernede i går, og der var det over en stor del på væggen.... det fjernede jeg og afvaskede nogle gange i Rodalon....

Jeg har IKKE målt på fugtigheden i rummet.....

mvh. Lars Plovmann
lars plovmann, skive (15-01-2009) 
Svar:
Hej Lars

Nu var det jo nok mig som var ude for at udbedre din skade den gang, så jeg kender lidt til bygningen, og kan godt huske, at der var noget med manglende isolering ved nogle af de plader der blev skiftet på nederste del af væggen, men kan simpelthen ikke huske årsagen hertil, men i en forsikringsskade skal reparationerne oftest udføres, så de svarer til det der var i forvejen.

Hvis der lugter muggent/ kælderagtigt er der nok ingen tvivl om, at der er skimmelsvampe i konstruktionerne, og som jeg husker det er det en lidt lavtliggende ældre staldbygning, og det kan nemt være at der ikke er indlagt fugtspærrer i murværket, og hvis du ikke har renoveret gulvkonstruktionerne med kapillarbrydende lag/isolering er der rig mulighed for fugtindtrængen den vej fra.


Det kræver en god ventilation og en rimelig høj temperatur i bygningen for at transportere denne fugt ud igen.

Du kunne evt prøve at sætte en affugter op et stykke tid, men pas på ikke at tørre for meget ud da det kan ødelægge træværk o.l.

Normalt bør luften udskiftes ½ gang i timen men i den type ældre bygninger kan der sagtens være behov for et væsentligt større luftskifte, og for at få fugten med, skal der populært sagt varme med ud.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (15-01-2009) 
Svar:
Ja såååe, DBU

Nu gider vi ikke høre på div. gætværk.
Hvad er problemet. Du har været på pladsen og kender til problemet.

Må vi få ekspertens konklusion og anbefalinger.
Og nu ikke nogen snakken udenom.
Lasse Skov, Århus (15-01-2009) 
Svar:
Jamen goddag Orla ... Jamen det er da fuldstændig rigtigt... Det VAR da dig der var her... vi har faktisk flere gange snakket om hvem det nu var, men så er DET da opklaret :-)
Jamen for at tage den fra starten... den manglende isolering... jamen det var jo simpelthen bare fordi du ikke havde sat det op !!! længere er den jo ikke... og ingen grund til vi skal til at skrive mere om det her !!!!

Igen kan jeg kun sige... INDEN den skade har der ALDRIG været problemer her med fugt !!!!! og denne gulvkonstruktion med alverdens ting indlagt :-) ja den er jo lagt 10 år ( ca,vil jeg tro ) INDEN denne skade, og det ER sgu da mærkeligt at sådan noget her sker et ½ år efter en sådan skade...

ER der kommet skimmel svampe er det da også noget mærkeligt at det liiige er i den "nye " væg du har opsat dengang !!!!!!

Nu skal du ikke tage det som om jeg siger / mener du har "fusket" for det har jeg ingen belæg for at kunne sige.... det KAN jo også være det er fordi du har lavet det for godt !!!! det kan jeg ikke sige.....
Men vil lægge hovedet på blokken på... det har NOGET med denne skade / reperation at gøre, spørgsmålet er bare hvad !!!!!!

jeg HAR snakket med et par tømrer om det, men det lyder sgu helt ærligt ikke som om sådan nogle har RIGTIG fortand på sådan noget, og egentlig bare kommer med fis i en lygte......

Jeg ANER bare ikke hvad jeg skal gøre, og syntes egentlig jeg HAR ofret en del penge på det, UDEN at få noget ud af det.....
lars plovmann, skive (15-01-2009) 
Svar:
Åhh Orla...

Glemte lige... er nok nød til liiige at rette dig en smule..... du skriver

## men i en forsikringsskade skal reparationerne oftest udføres, så de svarer til det der var i forvejen.##

Ahh... det skal vel udføres efter regler og love, i det på det tidspunkt gældende bygningsreglement !!!
lars plovmann, skive (15-01-2009) 
Svar:
Hej Lars

Jeg syntes du skal fjerne et stykke gipsplade ned og så kigge om der er dampspærre. Det er "bare" et stykke plastik som skal sidde før isoleringen. Hvis dette ikke er der, så er jeg sikker på at Orla har lyst til at kigge forbi og få rettet op på det.
I mine øre lyder det meget sansynligt at det er denne mangel der er skyld i dine problemer. Det giver 100% mening at det giver fugtproblemer når man isolerer en væg og så glemmer dampspærren.
Det skal laves og ikke på din regning.
(Hvis det er derfor)

FSP, Aalborg (15-01-2009) 
Svar:
hej...

joo det kunne man jo selvfølgelig prøve, men jo ikke uden det går ud over plader,tapet og maling.... men selvfølgelig... der SKAL jo gøres noget ....

dampspærren skal vel sidde liiige bag ved gipspladerne, ikke ??? skal det ikke sidde på " den varme side " af isoleringen....

men selv om jeg kan se en dampspærre, er der jo ingen garanti for at det er samlet ordentlig med dampspærre tape, og hvordan... skal det "lukkes" tætnes ved loft - gulv ???
lars plovmann, skive (15-01-2009) 
Svar:
Hej Lars

Du skriver at dit gulvtæppe lugter, og der er problemer med både fugt på vægge og i vinduer hvilket tyder på et generelt fugtproblem i rummet/bygningen, og det kan ikke have noget med oversvømmelsesskaden at gøre.

Jeg tror du er nødt til at ventilere dig ud af problemet som jeg tidligere skrev.

En dampspærre forhindrer jo netop fugten i at trænge ud i konstruktionen indefra, men kan virke modsat i kældre og murværk under terræn, hvor der er risiko for opfugtning af konstruktionene udefra.

Jeg er overbevist om at det er dine fugtforhold nedefra eller brugsvaner der har ændret sig (evt. en kombination), og det kan være en vanskelig balancegang at få tingene til at gå op i en højere enhed.

Hvis forsikringsselskaberne skulle bringe alle reparationer efter skader op på niveau med gældende bygningsreglementer, ville der jo i dit tilfælde skulle have været nye vægge op overalt, for at få plads til den isoleringsmængde der krævedes på det tidspunkt.
Så vidt jeg husker kom der mere isolering i den nye væg end der havde været i den gamle, men kan dog ikke garantere (hukommelsen kan svigte i min alder).

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (16-01-2009) 
Svar:
Hej Lars synd for dig med dine prob''s. Ang. check af dampspærre. Prøv at udtage en stikkontakt. Den sidder i en "forfradåse" i gipsvæggen. Denne dåse tager du også så langt ud som tilledninger tillader. Her burde du med en lommelygte kunne lure dampspærren i kanten.
ulf carstein, svogerslev (16-01-2009) 
Svar:
hej...

først... Mange tak for de forskellige svar.... Dejligt med nogle input....

Jamen jeg vil da prøve at kikke under en kontakt og se om der er noget....

Er der en der kan svare mig på det med hvor dampspærren skal sidde.... Har jeg ret i den skal sidde liiiige bag ved gipspladerne, altså på den varme side af isoleringen....??????

Skal sådan noget fuges, tætnes, lukkes ved loft - gulv, eller hvordan ???

TIL ORLA....

Undskyld... men jeg forstår sgutte heeelt dit svar.... du skriver :

##En dampspærre forhindrer jo netop fugten i at trænge ud i konstruktionen indefra, men kan virke modsat i kældre og murværk under terræn, hvor der er risiko for opfugtning af konstruktionene udefra.##

JEG tror jo måske at der kommer mere fugt UDEFRA igennm mur osv. end der kommer indefra !!!! og ER der ingen dampspærre eller en mangelfuld... ja så kunne der jo godt være problemer... Vil slet ikke spørge dig om der er dampspærre, for det er der sgu ingen der kan huske efter en 4-5 år.... og nu skriver du jo også selv om din svigtende hukommelse :-)
Min ejendom har hverken kælder eller ligger under terræn

MEN nu til 64000 kr. spørgsmålet.....

VED NOGEN om eller hvordan det kan undersøges... altså om det kan måles, termografers, eller med en sporhund konstateres om fugten kommer fra gulvet, væggene, eller hvorfra...??????

Som skrevet HAR jeg drænet, lavet ventilation osv. det har bare ikke hjulpet...


lars plovmann, skive (16-01-2009) 
Svar:
Hej Lars

Danptrykket vil normalt være størst indefra i beboelsen, så derfor forhindrer dampspærren dampen i at trænge ud i konstruktionerne, men hvis du har de forhold som som jeg beskrev tidligere som gør at din ydervæg er mere opfugtet end normalt, vil det være ligesom i en kælder, hvor ydervæggene altid er mere opfugtede end en normal ydervæg i stueplan.

Fugt er en vanskelig ting at forstå, som f. eks har jeg lige målt på fugtindholdet i en forholdsvis tør beboet kælder, og kunne pludselig konstatere en kraftig opfugtning af en skillevæg midt i huset midt under et nyrenoveret køkken, og fugten var kun på målbar øverst på væggen ca ½ m ned, så man skulle tro der var en utæt installation over, men nej.
Jeg har opgivet at finde forklaringen, og må gætte på, at der er en speciel vægevirkning i lige netop den væg.

Hvis du løfter dit gulvtæppe er der så vådt/fugtigt nedenunder?

Hvilket forsikringsselskab var det nu det var?

Hvis du sætter en affugter op i en periode, og sørger for en god cirkulation i rummet, vil de områder hvor fugten kommer fra, være det sidste sted der udtørres, men husk at ved brug af affugter skal rummet ikke ventileres samtidigt.

Som jeg husker det ligger din bygning ret lavt (derfor oversvømmelsen) og derfor nævner jeg det med kældervirkning.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (16-01-2009) 
Svar:
Hej Lars

Ja, dampspærren skal sidde lige bag gipsen på den varme side af isoleringen. Jeg tror stadig det er her du finder grunden til dit problem, eller nærmere manglen der er grunden til dit problem.
Jeg overtog hus i 2006 hvor tidligere ejer havde isoleret en enkeltstensvæg i bryggers med 50 mm og derefter gips uden dampspærre. Da vi fik rykket skabe ned hvar der fyldt med mug og skimmel og gipsen smuldrede i bunden. Det på trods af at døren til bryggerset er primær indgang til huset fra det fri og sikker blev åbnet 50 gange om dagen. Altså rigeligt med udluftning.
Som du selv skriver skal der gøres noget, og derfor må min anbefaling være at tjekke dampspærren om det så kræver du ødelægger lidt væg. Men prøv endelig først ved en stikkontakt. Hvis den ikke er der skal det udbedres selv om Olav ikke mener det vil gøre den store forskel.

FSP, Aalborg (16-01-2009) 
Svar:
Hej DBU.:-)
Det lyder mystisk, at spørgeren først kan huske dit navn, i og med det
oplyses her, ikke sandt?

Min erfaring er, at det er "KROP-UMULIGT", for nu at bruge Plovmanns tonefald,
at udføre reparationsarbejde i "Ældre, nedlagte landbrugsejendomme", som oftest
er opført af forhåndenværende materialer, uden at rende i kritik/forsøg på erstatning, som er fuldstændig urimelig, i forhold til oprindelig standard!!

At tale fugtforhold med lægfolk er sammenlignelig med at tale med en
træsko!!! Plovmanns ytringer grænser til det "injuriene".









Våd til, tørring (17-01-2009) 
Svar:
Hej..
Du må undskylde... men fatter ikke helt hvad budskabet er i din besked her !!!!
såfremt du ikke har noget løsningsforslag, ideer eller andre interesser i at hjælpe mig eller andre med et lign. problem, forstår jeg ikke hvorfor du skriver!!! og så endda anonym !!! TØR du ikke skrive hvem du er ???

Men kan da godt give dig lidt forklaring på det du " beskylder mig for mellem linierne " Mit forsikringsselskab sendte dengang ( altså for 4-5 år siden ) en tilfældig tømrer ud og skulle lave det...AT jeg så ikke liiiige kan huske mandens navn før han selv skriver til mig !!!! er det en forbrydelse ??? Du skriver også :

###at udføre reparationsarbejde i "Ældre, nedlagte landbrugsejendomme", som oftest er opført af forhåndenværende materialer, uden at rende i kritik/forsøg på erstatning, som er fuldstændig urimelig,i forhold til oprindelig standard!!##

nu mindes jeg ikke at jeg hverken har stillet krav mod Orla eller andre efterfølgende, eller været nedladende over for andre ( det er du vist bedre til !!!! ) og det er muligt de landejendomme der er på DIN egn er opført af forhåndværende matrialer, men derfor burde du vare dig en smule for at generalisere, syntes du ikke ???

har du nogle problemer med jeg har skrevet dette indlæg, eller syntes det grænser til det "injuriene" !!!! så skriv en klage til byggeri.dk og bed DEM tage stilling og evt. få mit indlæg og jeg slettet fra denne liste... ville du blot strø salt i et sår, ja så kontakt da Orla med dine bekrymringer, og få HAM overbevist om at jeg har gjort og sagt det og det !!! HAN er jo heller ikke anonym herinde og er nem at finde et nummer på, ellers kan jeg godt give dig det !!! Ellers ved du jo jeg hedder Lars Plovmann, og jeg har jo også skrevet jeg bor i Skive, så JEG er også nem at finde, så du er velkommen til at kontakte mig også, såfremt du har noget du gerne vil diskutere !!!!

til slut vil jeg bare sige.... jeg har ikke i sinde at skrive mere til dig - om dig, ihvert fald IKKE inden du " tør" stå frem med dit navn osv.

Kan du på trods af din negative holdning have en rigtig god weekend....
lars plovmann, skive (17-01-2009) 
Svar:
Hej Lars

Smadder spændende problem - bare ikke så sjovt for dig :<8

Nu er jeg blevet beskyldt for at kede mig når jeg svarer på noget jeg ikke ved præcist noget om og jeg beklager at jeg helle rikkelige kan gennemskue dit problem, men her er lige nogle hurtige tanker.

Først og fremmest ville det jo være det optimale at få målt hvor fugten kommer fra. Orlas ide om at affugte og så se hvad som tørrer sidst ud er ikke så tosset. Det kræver at du kan se og mærke/måle på de forskellige bygningsdele.

Hvis jeg analysere mig frem til dit problem, vil mine tanker være sådan her. Først har du en skade med en masse vand, du kan ha´ fået fyldt hele dit "jordlag" mm under gulvene op med vand og det kan jo være afsindig meget - men det burde vel være tørret ud nu. du kan også ha´fået fyldt dine massive mure med sindsygt meget vand, det burde sådan set også være kommet ud nu. Her tænker jeg mon på hvad dine vægge er behandlet med udvendigt for vandet skulle gerne udaf jo.

Gulvet:
Hvis vi så siger at oversvømmelsesvandet er væk nu - hvad er så tilbage. Opstigende fugt fra terræn? sikkert ikke eftersom gulvet ikke var fugtigt før og ikke er ændret og du tilmed har drænet. Her kan jeg dog så tænke at du måske har lavet dit dræn på en sådan måde at det samler vand fra omgivelserne og afgiver vandet ind mod dit fundament og opfugter underkonstruktionen af dit gulv - kan det tænkes? Læg noget tæt plastik ud på gulvet, klæb det fast og se om det bliver fugtigt på undersiden efter et par dage.

Isoleringen:
Jeg kan ikke lige se at gips og isolering i sig selv kan afgive fugt i de mængder der her er tale om dampspærre eller ej.

De massive vægge:
Her tænker jeg på hvor dugpunktet ligger i den nye konstruktion. Kan man forestille sig at væggene kondenserer på bagsiden og vandet løber ned og ned i gulvet bag fodpanelerne. Er væggene fugtige at se på udenfor, er soklen, er fodpanelerne våde på bagsiden, er første brædt mod væg i dit gulv?

Tja det var løse tanker herfra (beklager lige til en som hedder Torben som bedst kan lide saglige svar ;>)

Vend endelig tilbage når du har opklaret mysteriet
Siv, By (02-03-2009) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31817.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »