» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31083.   « Forrige 25       Næste 25 »

elsparepumpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej. er der nogen fidus ved at sætte en elsparepumpe på et et-strengsanlæg? jeg tænker at på et-strengsanlæg cirkulerer vandet jo rundt hele tiden uanset om ventilerne er åbne eller ej.
bs, næstved (12-10-2008) 
Svar:
Ja der er stadig penge at spare. Jeg har også et-strengsanlæg og har en Grundfos Alpha2 monteret. Du skal bare sørge for at indstille pumpen i konstantspeed 1 eller 2. Det er rigtigt at besparelsen ikke er så stor som i et 2-strengsanlæg - Men du skal huske på at pumpen i sig selv bruger væsentligt mindre. Min pumpe står i konstantspeed 1 og bruger 7 W iflg. display. Og der er fint med varme i alle 180kvm i huset.
Michael, Silkeborg (12-10-2008) 
Svar:
tak for svaret. så er det måske alligevel værd at overveje
bs, næstved (12-10-2008) 
Svar:
Sludder.
Hvis spørgerens anlæg virker udmærket uden cirkulationspumpe er der da ingen besparelse overhovedet ved at montere en.
Hvori skulle besparelsen bestå?
Spar Dig Glad, Dong (13-10-2008) 
Svar:
Så er det nok fordi spørgsmålet bliver opfattet forskelligt. Jeg opfatter spørgsmålet som om at bs vil skifte fra en traditionel pumpe til en sparepumpe. Og det er en stor besparelse at skifte - også ved et et-strengsanlæg.

Men hvis der IKKE er montert en pumpe er det selvfølgelig en ren udgift. Men det er dog nok de færreste steder at der ikke sidder en pumpe idag.
Michael, Silkeborg (13-10-2008) 
Svar:
der sidder en traditionel pumpe, så der er tale om en pumpeudskiftning.
bs, næstved (14-10-2008) 


Stenhegn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en terrasse der er hævet ca. 1,8-2 m over niv. med ottetalssten, nogen steder er der problemer med at sandet siver ud og underminere terrassen.. hvordan løser man det?

Endvidre kunne jeg tænke mig at "beklæde" hele muren med et stenhegn... nogen der ved hvorman kan købe de metalnet/gittere som skal bruges?
Thomas, Vejle (11-10-2008) 
Svar:
Først fejer du det udsivende sand sammen.
Dernæst letter du en flise eller 2.
Og skovler sandet i hullet.
Hvor svært kan det være ;o)
The Sandmann, Lukøje (12-10-2008) 
Svar:
Slå op i tlf bogen under brolæggere så kommer der en fagmand på besøg...


Redigeret af,
Byggeri.dk


værketøjs, fuhrer (12-10-2008) 

Lampeudtag i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået mig en ny halogen lampe til badeværelset. Den eksisterende lampe sad direkte på vægen mens den nye har ledning til tansformator. Nu skal jeg enten have en stik eller et lampeudtag (helst det sidste). Lampe og udtag sidder langt fra badet i område 3 så det skal være et IPX0 udtag. Men hvor finder man sådan et lampeudtag? De almindelige FUGA fra LK er jo kun IP20.

På forhånd tak.
Christian, Frederiksberg (11-10-2008) 
Svar:
såfremt der sidder HPFI foran, kan du godt sætte et lampeudtag op. Du kan heller ikke få lampeudtag som er mere end IPX0.
Bent, Valby (11-10-2008) 
Svar:
Dengang jeg gik i skole brugte vi en del tid på at finde den ukendte: X
Også den dag idag refererer SB til den når de vil have at dit lampeudtag skal have en kapslingsklasse på IPX0 - dvs. X må du selv bestemme, så dit Fuga lampeudtag der er IP20 er som bygget til formålet.
Jakob Steinaa, Hvidovre (12-10-2008) 
Svar:
Jep, der er HPIF installeret og tak for forklaringen mht X.
Christian, Frederiksberg (12-10-2008) 

Spartling af afreven kant med glasvæv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I min entre er der hugget 4 cm høj og 1 cm til hver side af en vægkant pga. barnevognen er blevet kørt ind i væggen.
Der er glasvæv på.
Skal det spartles op med polyfilla eller findes der kantreparations i f.eks. filt man kan sætte på
Jesper, Ballerup (11-10-2008) 
Svar:
du slippe ikke så let. Væven skal af og der skal repareres med filler. Men du kan med fordel fræse lidt ind i hjørnet og montere en forstærke-profil, som du ka købe på byggemarkedet. Næste gang I kører imod, er det kun vævet det går ud over.
jan pedersen, fredericia (12-10-2008) 
Svar:
Når du har repareret vævet kan du sætte en metalvinkel udenpå med skruer. Så skal du kun overmale skrue-hullerne den dag du ikke mere har en barnevogn i huset. Du kan selvfølgelig også vente med at reparere vævet, indtil den dag nævnte vinkel skal af.
Meretid, Tilbørnene (13-10-2008) 

Varmekant Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har ladet mig fortælle at selve alulisten som termoruden er bygget op omkring, hos nogle vinduesproducenter kaldes en varmekant. Denne har en tendens til at bugte/slå sig så den ser skæv ud, er dette korrekt? Det siges at denne type termorude er bedre end traditionel termoruder, og at det accepteres at alulisterne må slå sig +- 2mm. Jeg syntes det ser mærkeligt ud når jeg kigger på ruden, så ser det ud som om at det er dårligt håndværk når man kigger på den skæve liste. Producenten af ruden siger at dette er ganske normalt, jeg syntes det ser forfærdeligt ud.

Er der nogle der har kendskab til disse vinduer, og om ovenstående lyder korrekt.
Peter, Hundested (11-10-2008) 
Svar:
Det er rigtig at der er forskel på alm. energiruder og energiruder med varmkant, men den skal ikke bugte sig mere end end alm. kantprofil, */- 2mm
syntes jeg ikke er for meget, da listen ligger lidt bag falsen er det ikke det man ser først med mindre at ruden er opmålt lidt for lille så kantlisten er mere synlig i falsen.
Energiruder med varmkant er bedre end uden varmkant, varetabet ud imod kantlisten er mindre.
expert, i vinduer (12-10-2008) 
Svar:
Det er ikke alukanten der giver den den varme kant. Aluen er på vej ud.
Den varme kant er af plastik.
viggo, www.nybrovinduer.dk (12-10-2008) 

Menbran i afløb. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.

Jeg har fået fortalt at jeg skal få lavet en membran/tætning i afløbet ved mit bad. Hvad skal jeg købe til det, og hvad skal jeg evt. undgå at købe? Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på når jeg laver det?
-Jakob, Herning (11-10-2008) 
Svar:
Er det et gulvafløb eller hva''
Hvis så, skal du købe en "afløbsskålforhøjer"
De ved de alt om i byggemarkedet - hvis du altså forklarer krisesituationen for dem
Afløbsmester Rist, Recipienten (13-10-2008) 

Afskaldende mursten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.

Jeg havde sidste år en bekendt murer ude og kigge på min østvendte mur fordi murstenene flere steder skalder af. Han sagde at det er fordi man dengang huset blev muret brugte tilbageliggende fuger, og at der derfor kan komme vand ned i stenen ovenfra, og at det derfor sprænger fronten af stenen af nogle gange. Han nævnte også at jeg enten kunne mure hele muren op fra bunden (ikke ønskelig løsning) eller skifte de enkelte sten som er problem med (der er vel 30 på hele muren i alt.
Mit spørgsmål er så hvordan fremgangsmåden er for udskiftning af de sten. Umiddelbart kan jeg forestille mig at det er noget jeg nok skulle kunne få ordnet, men selvom jeg har lavet, og været med til at lave, meget, og generelt er meget grundig, så må jeg erkende at jeg aldrig har prøvet at mure rigtigt, og måske kunne blive offer for faldgruber. Jeg har dog mod på at forsøge hvis det ikke er dødfødt fra starten..
Så, hvad er fremgangsmåden, og er det noget som jeg skal holde mig fra at lave selv?
-Jakob, Herning (11-10-2008) 
Svar:
Hej Jakob
Din murerven har ret i at det er et problem som du er nød til at gøre noget ved. Når stenene mangler brandhuden så suger de en del vand, som vil få stenene til at afskalle endnu mere. Hvis huset så samtigigt er med massive mure (altså uden isolering) så har du en fugtig væg, som kan give endnu flere skader.
Du kan udbedre skaderne ved at udskifte de skadede sten, det er ikke så svært, snak med dem på byggemarkedet. Du banker bare en sten ud ad gangen eller to inde for samme område. Det eneste du skal bekymre dig om er at du ikke må tage så mange sten fra samme område så de øvre sten falder ned.
Og så vil det være en god ide at ændre dine fuger til f.eks. vandfalsfuger eller hulkelet fuge.

Anders/ www.driftogvedligehold.dk, Gladsaxe (11-10-2008) 
Svar:
Hej Anders.

Tak for svaret.
Væggene er med isolering (håber jeg da, og det får jeg at se nu) og gasbeton indvendigt..
Disse fuger du omtaler, hvor meget er der i at ændre dem? Skal de gamle krattes ud et stykke ind, eller kan de umiddelbart laves uden på de oprindelige? Jeg forestiller mig at det er et noget større projekt hvis de skal krattes ud først, og overvejer så om det vil være det rigtige at mure op helt på ny istedet, når nu der er de sten som skal skiftes alligevel. Væggen er uden vinduer at bemærke.
Hvordan med de nye sten. Stenene er gule "maskinsten" og de gamle vil nok se medtaget ud i forhold til helt nye sten. Er det sansynligt at finde brugte sten (har set at flere har "specialiseret" sig i at handle med brugte sten) som vil få det endelige resultat til at se ensartet ud? Måske afsyring i forb. med ændring af fuger vil gøre det mere ensartet?
Har iøvrigt lige fundet følgende:
http://www.antikabc.dk
som jeg vil nærlæse..
-Jakob, byggeri@skynet.dk (11-10-2008) 
Svar:
Man kan save fugen ud omkring de sten der skal udskiftes. Brug en dertil indrettet stiksav. Start med at bore et hul i hjørnet til klingen. Jeg mener man kan brug bagsiden af stenen som facade, alså vende den - mener ikke sikker.
Hvis jeg var dig, ville jeg allerførst kravle op på loftet - hen til gavlen og stikke en håndlmpe ned i hulmuren. Kontroller hvilken tpe isolering der er anvendt, Er det løse flamingo-kugler kan du ikke umiddelbart fjerne sten uden at have hele nabolaget på nakken - medmindre man har brugt lim, da man blæste kuglerne ind.
a.v. ebbesen, hillerød (11-10-2008) 
Svar:
Du kan også helt lade være med at forsøge at finde sten som ligner.
Benyt lejligheden til lidt murkunst og indbyg f.eks. blåglaserede mursten.
Du kan også nøjes med at hakke så meget mursten at der er plads til en flise, evt farvet glas af samme størrelse.
Eller bare pudse med farvet puds.

Peter, Kirkeby (11-10-2008) 
Svar:
hej
mht om du kan fuge " uden " på de gamle fuger
det kan du godt hvis de er min. 10 mm dybe ellers er du nød til at kradse den ud først - det er ikke så slemt hvis de ikke er alt for hårde - der findes en fugefræser til at montere på en lille vinkelsliber som kan gøre det :-)

når du skal skifte sten ud skal du be til at hulmuren ikke er isoleret med flamingo granulat - så er det lidt mere bøvlet :-)
hehp, kolding (15-10-2008) 

Trappetrin Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg står og skal ha støbt nogle trappetrin til min indendørs trappe. Selve trinene (med indstøbt armering) bliver monteret oven på metal-bundplader, så "holdbarheden" er på plads. Mit spørgsmål går på flg.: 1. Hvad type cement kan jeg evt. bruge, tænker her på letvægtscement af en art. 2. Hvordan undgår jeg at kanterne bliver ujævne og ru. Mit første og eneste forsøg på at støbe et trin blev super godt. Trinet blev super glat, men da jeg skilte formen af, blev kanterne dog lige lovlige rustikke - de skarpe kanter kunne simpelthen ikke holde. Jeg forestiller mig nogle trin, som vil stå med pæne afrundede kanter. Er det i grunden voks de skal behandles med??
På forhånd tak!!
Dennis Christensen, Aalborg (10-10-2008) 
Svar:
Du bor endda i samme by som Ålborg Portland.
Ind på deres hjemmeside med dig.
Letvægtscement har jeg ikke hørt om.
Men kanterne. På alle betonbyggerier vil du se at kanterne er affasede. Der skal fastsømmes trekantlister i formens hjørner, træ eller plast, de fås i mange størrelser, i dit tilfælde er 10mm måske passende. Husk formolie.
Du kan "redde" de hjørner du allerede har støbt ved at afslibe hjørnerne med en "betonhøvl" (Ligner en Exentrersliber med diamantslibeskive, støver ad h... til)
Beton Ib, Hovedet (11-10-2008) 
Svar:
Det er sku da super når dem, der ved noget om tingene, gider give deres viden videre... Jeg takker mange gange!!
Dennis Christensen, Aalborg (11-10-2008) 

hvad koster en aut. vvs Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne høre om der er nogen der ved hvad vvs koster pr time i f.eks storkøbenhavn.Jeg mener den samlede pris incl. køretid, servicevogn og moms.
Jørgen, Ølstykke (10-10-2008) 
Svar:
400 - 500kr pr time
service vogn ca 35-50kr pr time
momsen kan du jo selv ligge til :o)
claus, kbh ø (10-10-2008) 
Svar:
prøv ved en større operation og forhør dig af på fyn det er gode og lidt billigere samt med et perfekt resultat.
søren, KBH (13-10-2008) 
Svar:
Det halve af hvad en mekaniker, telemontør, it-tekniker osv koster
ca 450,- ex moms
Peter, Karlslunde (17-10-2008) 

Er der krav til T1 mærkning af spærtræ ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt noget 45 x 95 spærtræ som leverandøren hævder er T1 spærtræ, men dette er ikke mærket T1.
Der er kun et grønt stempelmærke "ENSO+" i enden af træet.
Leverandøren hævder at det er T1 kvalitetmærket fra Letland.

Jeg stiller mig tvivlende overfor dette - også fordi der er temmelig mange knaster i træet.

Mit spørgsmål er : Skal der være T1 mærke på træet ?
Esben, Skive (10-10-2008) 
Svar:
ENSO+ Har med det Letlandske skovfirma Stora Enso at gøre og er ikke et kvalitetsmærke som sådan.
Store Enso har endda en afdeling i DK.
http://www.storaenso.com

Utroligt hvad man Goggggle sig frem til hvad?
Super, Søgeren (10-10-2008) 
Svar:
Det du har fået er ganske almindelige reglar, konstruktionstræ SKAL være mærkede
T-1 eller C-18, stempelmærket i bunden er et skibningsmærke.

Det kan ikke være en seriøs trælast, du har handlet ved.
bb, horsens (13-10-2008) 
Svar:
Tak for jeres svar.

Jeg har også selv kontaktet diverse "eksperter" indenfor træbranchen og tilsyneladende er det eneste krav til denne T1 kvalitet at det skal fremgå af den faktura man får, at det er T1 spærtræ der er leveret.

I mine øjne er der ingen sporbarhed og et evt. erstatningskrav mod leverandøren har ingen chance for at holde vand (juridisk), så jeg vil påstå at den eneste kvalitetssikring består i at man selv sorterer det leverede træ og kasserer det med skader, revner, sorte knaster, skævheder o.s.v.

Jeg har selv stået i weekenden og sorteret en leverance og har kasseret knap halvdelen. Ingen optimal løsning men jeg synes selv det er det der giver mig den bedste reelle sikkerhed.
Jeg får leveret erstatningstræ for det kasserede, så håber jeg at det kan leve op til mine krav – hvis det virkelig har været sorteret T1 spærtræ jeg har fået, så giver jeg ikke meget for dette ”kvalitetsmærke” .

Jeg savner lidt nogle indlæg fra de der kender til T1 normen og bruger den i praksis (det skal man åbenbart have certifikat til).
Det må være lidt som at sælge elastik i metermål, hvis man visuel foretager denne sortering.
Kommentarer udbedes.


Esben, Skive (13-10-2008) 
Svar:
Nå-nå.
Hvis du ikke kender sorteringsreglerne, hvordan kan du så sortere plankerne?
Man har siden middelalderen sorteret træ visuelt - ud fra mere eller mindre fastlagte regler.
Først inden for de seneste 10år , (eller deromkring), er det blevet muligt at sortere træet ved hjælp af elektroniske skannere. (Eller hvad de kaldes)
Sorteringsmetoderne fejler ikke noget - problemet er den useriøse del af træbranchen.
Jeg vil tro at du kan finde sorteringsreglerne på nettet.
Fyrre Træ, Grandkøbing (13-10-2008) 
Svar:
Se evt. denne:
http://www.traeinfo.dk

Heri står også at T1-lægter ikke må bruges efter 1/9-2008, men kun C-18 lægter.

Kvalitetskontrollen står der også noget om.
M.Thomsen, Horsens (13-10-2008) 

Udvendige støbte trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej


Den udvendig støbte trappe ved hoveddøren "hænger" flere steder i forhold til selve huset og der er revne mellem trappetrin og kældervæg. Hvad er mulige årsag til denne fejl.

., . (10-10-2008) 
Svar:
der er ikke støbt nok sokkel under din trappe :-(
hehp, kolding (14-10-2008) 

gulv isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..jeg vil gerne have isoleret under mit stuegulv, som er et gammelt afhøvlet trægulv, hvor det trækker op nedefra. Under gulvet er et hulrum ned til den kolde jord! Hvordan gør jeg dette bedst, ville helst undgå at rive hele gulvet op! Tænke på at sprøjte de her legasten ind? Men ved ikke om det er noget værd?
louise serup, Nr. Åby (10-10-2008) 
Svar:
Nedenstående var hvad Hr. Thomsen i Horsens mente om den sag, i sidste uge.

"Enig, det kan let gå meget galt(fugt og svamp samt dårligt indeklima) men også gå rigtigt godt(energibesparelse og øget komfort i huset).
Kort sagt der er øget risiko ved efterisolering af krybekælder, og bare dette forhold gør at forsikringerne bakker bagud - næsten uanset hvad.

Risikoen kan dog minimeres ved at lave noget indledende undersøgelse af fugtforhold i krybekælderen inden efterisoleringsmetoden vælges.
Det kan anbefales at indbygge fugtrondeller, og kontrolles disse 2-4 gange årligt med temperatur og relativ fugtindhold, kan man nå at reagere med øget ventilation eller opbrydning af gulvet inden man får hussvamp/skimmel/indeklimaproblemer. Risikoen er derfor minimeret en del.
Jeg har selv ovennævnte installeret i min krybekælder, der er med støbt betongulv og fyldt op med polystyrenkugler.
Den har det fint her på 10.år, med RF på mellem 17 og 20 nede i bjælkelaget.

M.Thomsen, Horsens (06-10-2008)"

Det er ikke nogen ligetil sag.
At blæse isoleringsmateriale ind under et gulv på træbjælkelag og ovenpå den kolde jord er den sikre vej til råd, svamp og fallittens rand. Men sjældent insektangreb!!!
Og løs Leca har alt for ringe isoleringsevne.
Søren Poulsen, Viby (10-10-2008) 
Svar:
Louise, der er desværre ingen let vej hvis der er alm jord som bund under dit trægulv.
Du skal sikre fortsat fri ventilation over jordlaget og evt. isolere nedefra op mod trægulvet.

Iøvrigt enig med Søren.
PS: Har netop idag målt hhv. 17 og 18% RF i min egen efterisolerede krybekælder ved ydervægge og midt i huset. Men det er også en tør krybekælder med støbt betongulv nederst.
M.Thomsen, Horsens (13-10-2008) 

isolering af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have isoleret mit gulv i stuen. Det er et trægulv, hvor det trækker op mellem gulvbrædderne, der er et hulrum ned til den kolde jord! Hvad isolerere jeg bedst med her! vil gerne udgå at rive hele gulvet op!
louise serup, nr. åby (10-10-2008) 

Blænding af dør - som skal kunne bruges på anden side? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vi har købt en lille lejlighed med tre døre fra soveværelset. En til entre og en til hver af de to stuer.
Da vi syntes at tre døre lige er i overkanten vil vi gerne blænde dem.

Hvordan gør vi det?

Den ene dør er i en væg i en af stuerne som vi har tænkt at bruge til TV-stue og væggen skal gerne kunne bære en hylde. Selv hylden er godt tung i det.
Hvordan gør vi det ?
Asger Laursen, København SV (10-10-2008) 
Svar:
Ud med dørens karme samt gerichter, ny træskeletvæg med krydsfinérplade + gips, spartling og evt. væv på som de øvrige vægge.

Men vil du bibeholde døren i ??? Så kan du måske montere krydsfinérpladen mod en træramme monteret i dørhullet op mod gerichten og evt. afslutte med en gipsplade.
M.Thomsen, Horsens (10-10-2008) 

Riller imellem trægulvet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gammelt trægulv, som med årene har trukket sig meget sammen, så der imellem træplankerne er kommet riller der er 0,5-1 cm brede.

Der samler sig støv og snavs og det gør det svært at holde rent.
Nu vil jeg gerne have behandlet gulvet, men skal have en løsning for hvordan jeg får fyldt disse riller ud, så jeg får en glat overflade over det hele

Ud over gode råd, vil jeg også gerne have kontakt til håndværkere der vil kunne hjælpe mig med dette.
Casper grønbjerg, København (10-10-2008) 
Svar:
En hel centimeter? Ka'' de'' nu pass'' Så er der jo ikke kontakt mellem brædderne.
Man kan godt rense mellemrummene op, ilægge "fugepapir" og fuge med gulvfugemasse.
Men det er godtnok bøvlet.
Nøjes med at rense op, med skrabejern og støvsuger osv. (hvilket kan være træls nok) og giv fugerne en gang lak eller 2 samtidig med gulvet.
Fuge Frandsen, Søllerød (10-10-2008) 

dyse udskiftning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej. jeg har købt en brugt gaskomfur, der skal
bruges til flaskegas. jeg kan købe dyser på nettet.
er der nogen, der ved, hvor meget vil det koste at
få skiftet dyseren hos aut. vvs installatør.
mvh
dawood, solrød (09-10-2008) 
Svar:
Det er ikke sikkert du får en VVS til det - med mindre han ikke yder dig garanti da det jo ikke r ham som har leveret reservedele.

En håndværker tjener selvfølgeligt på derres materialer men det er også ham som skal bruge tid på at udskifte det under garanti hvis det skulle vise sig at gå i stykker.

Men ring rundt og hør hvem der vil
m, dk (10-10-2008) 
Svar:
tak for svaret
dawood, solrød (10-10-2008) 

Isolering/kuldebro ved vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit nye hus er gennemmuret, vinduerne er Velfac 400. Udvendigt er der brugt ekspanderende fugebånd (Ilmod eller lign.). Indvendigt er brugt en ”skumpølse” (dækket med acryl-fuge som finish). Af de ca. 80 mm der er mellem skumpølse og fugebånd er de første ca. 25 mm fra pølsen fyldt med ekspanderende skum. Dvs. skummet når kun ca. til kanten af bagmuren, og dækker ikke sprækken på vel 20-30 mm mellem for- og bagmur (der er en polystyrenplade på 20 mm).
Burde der ikke have været mere skum, i hvert fald henover sprækken?. Den ekstra mængde skum og arbejde ville have været minimal.
PTM, Århus (09-10-2008) 
Svar:
Jeg GÆTTER på at det ikke kan gøres anderledes når der er anvendt skum.
Illmodbåndene fastgøres til vinduet inden dette puttes ind i murhullet, hvor det fastgøres. Dernæst ekspanderer Illmodbåndene.
Hvis man efterfølgende sprøjter for meget skum ind i fugen er der risiko for at båndet presses ud.
http://www.dafa.dk
Brugen af skum ved vinduesmontage er billig og hurtig, men næppe en kvalitetsforbedring.
Store Claus, lille Claus (09-10-2008) 
Svar:
nej skum er næppe en kvalitetsforbedring - tvætimod , flere vinduesproducenter fraskriver sig ligefrem garantien, hvis elemeneterne monteres med skum.
forlang dog ordentligt håndværk :-)
tømmermænd, hovedstaden (09-10-2008) 
Svar:
Velfac yder absolut ingen garanti når der er anvendt skum
Tømrermester, Fyn (10-10-2008) 
Svar:
Hvad er så lige "ordentligt håndværk" ved isætning af vinduer i dag. Bruger man stadig "værk" eller hvad det nu kaldtes.
Per M., 2950 Vedbæk (10-10-2008) 
Svar:
Hvilken del af garantien fraskriver de sig, og hvorfor dog ?
Skum gør mig bekendt ingen skade hvis det kun bruges bag fugerne, og har kun funktion af at fastholde vinduet når karmskruerne monteres.

Noget andet er hvis man efterfuger med skum indefra efter fugen er monteret udvendigt, for så vil skummet kunne trykke på karmene så de bliver skæve. Det kan lige præcis Velfacs smalle karme ikke holde til.

M.Thomsen, Horsens (10-10-2008) 
Svar:
Velfacs vinduer og døre er noget forfærdeligt skrammel, der ikke holder til noget som helst - og så er de tilmed herredyre.
Brug for pokker kun skum til at fastholde i hjørnerne
Skum, fidusen (10-10-2008) 
Svar:
korrekt, skumfidus.
Men som man siger: Alle vil snydes, og den dummeste er endnu ikke født !!

Og det samme med skummen. Væk med det.!!
Af-, skummet. (10-10-2008) 
Svar:
Er der nogen der kan bekræfte "Tømrermester, Fyn"''s udsagn?.
Og hvad mener i om de 25/80 mm?.
PTM, Århus (13-10-2008) 
Svar:
Spørg hellere Velfac om deres holdning til skum.
Og så mener vi at du bør se på ovennævnte link - Dafa - hvordan en fuge skal laves helt optimalt.
(Dog således at hvis Dafa''s fuge er 100% så er dine 95%)
Store Claus, Lille Claus (13-10-2008) 
Svar:
Jeg har også tænkt mig at spørge Velfac, men jeg har tidligere været i kontakt med dem i en helt anden sag, og der fået 2 vidt forskellige svar på det samme spørgsmål til 2 forskellige konsulenter!. Så jeg spørger "lidt rundt omkring", det kunne jo være der var nogen der havde noget erfaring vedr. mit spørgsmål.
Mht. Dafa: de har da sikkert en mening om hvad der er en optimal fuge-opbygning. Men jeg kan ikke se at Dafa "har noget i klemme", så det er "gratis" for dem at anbefale den mest omstændige løsning.
Velfac derimod har interesse i at vinduerne bl.a. er lette at montere, ikke har utidsvarende kuldebroer, og har lang levetid. Ting der ikke nødvendigvis trækker i samme retning.
Tilbage står spørgsmålet: er tømrerne kommet for let om ved opgaven mht. de 25/80?. Er det dagens standard i byggeriet?.
PTM, Århus (13-10-2008) 
Svar:
Nu skal det jo ikke ende i det rene penittengryneri.
Du skal ikke spørge nogen tilfældig konsulent, men gå ind på Velfacs hjemmeside, under teknisk et eller andet montagevejledning.
http://www.velfac.dk

Derved får du Velfacs forslag til fugning.

DAFA''s forslag er slet ikke gratis. Det er nemlig, bla. DAFA''s forslag til fugeopbygning som anbefales af Velfac.

For nu at skære det ud i fugeskum.
Du kontakter Velfac''s Teksiske et eller andet og beder dem sende montagevejledningen for lige netop dine vinduer. Med den i hånden dasker du din entreprenør forsvarligt over næsen og beder ham om korrekte fuger omkring vinduerne.
Store Claus, Lille Claus (13-10-2008) 
Svar:
Jeg mener du skal være iskold. Den håndværker der "kun" har svejset 25 mm fugeskum op kan da sit kram. Sædvanligvis ser man jo overdimentionerede pølser fra ukontrolleret ukritisk anvendelse. Hulrummet skulle ideel have været fyldt med isolering (selvfølgelig tjæret værk) men et luftrum mellem skummet og illmodbåndet er næstbedst. M.h.t. garanti er det da vist kun ved brug af mørtelfuge Velfac ikke garanterer?. Personligt kan jeg da også godt forstå at du har valgt Velfac 400, godt design, flot finish.
Martin, Glostrup (13-10-2008) 

radonspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa!
Er det korrekt at radonspærre kun skal ligge i yderkanten af et rum? Vi er ved at renovere en kælder, og blev undervejs i tvivl!
Ligeledes vil vi gerne høre om rækkefølgen er korrekt:
200 mm sundolitt gulvplade
varmerør og armeringsjern
100 mm beton
dampspærre med foam
trægulv
M.v.h.
Lisette
Lisette Sølund, Grindsted (09-10-2008) 
Svar:
Radonsikring langs alle kanter , ikke kun langs ydervæggene , men også hvis der er gennemgående vægge inde i huset.

Opbygningen du har er korrekt ja , men alt for lidt isolering hvis du skal have gulvvarme, mindst 300 mm isolering.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-10-2008) 
Svar:
Tak for svaret
Lisette, Grindsted (19-10-2008) 
Svar:
Tak for svaret
Lisette, Grindsted (19-10-2008) 

Træ fodpaneler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der en standard højde for fodpaneler i gamle lejligheder? Hvis ja, hvor høje skal de være.
Nikolaj G., kbh ø (09-10-2008) 
Svar:
Mig igen. Er der et sted på nettet hvor man kan købe paneler? Tak.

Nikolaj G., kbh ø (09-10-2008) 
Svar:
Kommer jo an på hvad der sidder.

Men normalt er det mindst 91 mm almue , hvis det skal holde den gamle stil.

Ikke på nettet er alt for dyrt med fragt osv.. en tur ned i din lokale trælast.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-10-2008) 
Svar:
www.kbhlistefabrik.dk

Her findes alt !
M.Thomsen, Horsens (10-10-2008) 

Lamper tænder forkert Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har opsat en spisebordslampe i et lampeudtag et sted i min stue. Et andet sted har jeg sat to andre lamper (2x60 watt)til et andet lampeudtag. De har hver sin kontakt men sidder i samme ramme på væggen.

Det mærkelige er, at når jeg tænder for de 2x60 watt, så er der ikke særlig meget lys i pærerne. Skruer jeg den ene ud, så lyser den anden endnu mere. Samtidig lyser lampen over spisebordet men meget svagt (her sidder 4 X GU9 halogenpærer. Hvis jeg så trykker på kontakten til spisebordslampen, så slukker de 2 x 60 watt.

Noget siger mig at de er koblet sammen på en eller anden måde. Men hvordan aner jeg ikke.

Kan nogen opklare mysteriet for mig?
Jesper, Greve (09-10-2008) 
Svar:
Det eneste jeg kan sige er, at dine to lamper er serieforbundet med halogenpærerne.
Jeg har en mistanke om at der er noget korrespondance involveret og at du har forbundet lamperne til de forkerte klemmer, eller også er det en "rigtig mand" der har lavet installationen.( rigtige mænd benytter ikke faguddannede personer)
HCJ, Odense (09-10-2008) 
Svar:
Du har nok ret. Jeg falder over nogle mærkelige løsninger efterhånden som jeg skiller huset ad:-)

Kan du forklare det her med korrespondencen lidt mere? Jeg har ikke elektrikerbaggrund, så min viden rækker ikke så langt.

Jeg har skruet lampeudtage løst ved de 2x60 watt, og kan se at der er tre blå i samme klemme, en klemme uden ledning, en med en rød og en med en grå. De to jeg har monteret ledningen til lamperne i, er de klemmer med rød og grå ledning.
Jesper, Greve (09-10-2008) 
Svar:
Hold snitterne væk, inden der går ild i noget...
Du ved tilsyneladende ikke hvad du gør!!!!
advarsels, råb! (09-10-2008) 
Svar:
Du skal med 100% sikkerhed anvende den klemme med de tre blå ledninger. Det er nullen som altid er den ene ledning til alle lamper.
Lampeudtagene har sikkert 4 klemmer mærket N M1 L/M2 J eller N M1 M2 L.
KLemmen mærket N skal være nullen. M1 og M2 er mellemledninger, L er fase.
Jeg tror ikke der er korrespondance sådan som du beskriver forbindelserne, derimod tror jeg at du har to parallelforbundne lampeudtag.De samme to mellemledninger kan være forbundet i det andet lampeudtag.
Når du forbinder en lampe tværs over de to mellemledninger samtidig med at en anden lampe er tilsluttet den ene mellemledning og nul, vil du få netop den virkning du beskriver. Den eneste forskel er, at du slukker for afbryderen når du tror du tænder.
Hvis min teori er rigtig skal du med den anden afbryder kunne tænde for halogenlampen og når den er tændt må du ikke kunne få lys i de to 60W lamper.
HCJ, Odense (09-10-2008) 
Svar:
Da man har malet henover hele lampeudtaget, så kan jeg ikke se hvad der er N, M1, L osv. Derfor skruede jeg lampeudtage løst så jeg kunne se ledningerne.

Du har helt ret - når jeg tænder for halogen-spisebordslampen, så slukker de 2x60 watt. Så du har vist fat i det rigtige. Spørgsmålet er så bare hvad jeg gør nu? Kan jeg montere lampens blå ledning i nul, og den brune i rød eller grå? Vil det så virke, eller er vi ude i en større operation for at få det til at virke?
Jesper, Greve (10-10-2008) 
Svar:
Det er lige det du gør.
Du må prøve dig frem for at finde den rigtige tændledning.
Hvis du er heldig tænder de to sæt lamper hver for sig. Tænder de sammen må du flytte til en anden mellemledning.
Altid nul til klemmen med de blå ledninger
HCJ, Odense (10-10-2008) 
Svar:
Ok. Jeg prøver det af senere i dag. Så må vi se hvad der sker.

Du skal have tusind for hjælpen indtil videre. Hvis ikke jeg får løst mit problem, så må jeg vende tilbage eller få en prof. til at kigge på det.

God weekend.
Jesper, Greve (10-10-2008) 

Murpap under rulleskifte-sålbænk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal/bør der være indlagt murpap under en rulleskifte-sålbænk, for at forhindre at vand trænger ned i muren?.
MT, Vejle (09-10-2008) 
Svar:
Det kan du øsregne med.

http://www.mucdesign.dk

RULL-skifte hedder det. Hvor tit skal jeg sige det!!!
Den glade murer, Mørtelkøbing (09-10-2008) 
Svar:
Nej nej, det hedder altså rulskifte ... ;-)

Iøvrigt enig omkring fugtspærren.
M.Thomsen, Horsens (10-10-2008) 
Svar:
Har man krav på at ens nybyggede hus er lavet med denne fugtspærre, iht. et eller andet regelsæt?

MT, Vejle (10-10-2008) 
Svar:
Hov, det var den forkerte tegning.
Her er den rigtige.
http://www.mucdesign.dk

Krav på? Jae, det har man vel.
Selv om jeg må sige at der måske er steder hvor en fugtspærre er mere nødvendig. (Faktisk tror jeg at lige den fugtspærre ofte glemmes).

RUL-skifte hedder det. Hvor tit skal jeg sige det!!!




Den glade murer, Mørtelkøbing (10-10-2008) 
Svar:
prøv at kigge på mange af de nyere huse de har store våde områder lige under sålbænken, det skyldes ofte pappet derfor undlades det tit.
mureren, odense (10-10-2008) 
Svar:
Selv om giver mig ret, min gode mureren i odense, har det problem så ikke mere med manglende vandnæse under "RUL-skifte hedder det. Hvor tit skal jeg sige det!!!" at gøre?
Enten stikker stenene ikke en tomme frem eller der er ikke ilagt metalvandnæse.

I det hele taget burde man gå over til vandtæt nurværk. Synopalsten med silikonefuge.

Den selvglade murer, Silikonekøbing (11-10-2008) 
Svar:
Hmmm, jeg kan ikke blive klog på hvad mucdesign er, og om deres beskrivelser kan opfattes som krav, ved et byggeri idag, på linie med bygningsreglement og lignende.
Til mureren,odense: mener du at de våde områder på muren under sålbænken skyldes at vandet via murpappet "koncentreres" og ledes ud til facaden/overfladen, hvor det så løber ned?.
Alternativet må så være at det fordeles i stenene under sålbænken.

Er der noget om at sålbænken med tiden af sig selv bliver næsten vandtæt, så problemet forsvinder?.
MT, Vejle (15-10-2008) 
Svar:
Godt spørgsmål.
Man kan ikke sige at mucdesign''s forslag er krav som skal følges.
Det forekommer næsten aldrig, idet man i byggeriet i DK helst anvender funktionskrav, altså stiller krav om f.eks. tæthed, men overlader det til den udførende at finde rette metode. Dog således at en muremester som følger de af mucdesign anbefalede løsninger næsten altid vil være på den sikre side.
Han udfører arbejdet med almindeligt kendte løsninger og detaljer og så er det godt med det.
Men hvis der nu ikke er nogen henvisninger på tegninger og i beskrivelser, ja så er det op til muremesteren selv at bedømme hvilke løsninger der skal anvendes. Og jeg tvivler på at han vil kunne bebrejdes den manglende den manglende fugtspærre under rulskiftet under vinduer.

Mht. rulskifter under vinduer så forholder det sig således at når det regner driver vandet ned af vinduet, ud over rulskiftet. Såfremt rulskiftet har et fremspring på 30mm, (vandnæse), vil vandet dryppe af og ikke sile ned af murværket. Er der ingen vandnæse vil vandet sile ned af murværket.
Karsten Kold, Ringkøbing (17-10-2008) 
Svar:
Fint, tak.
Vil det sige at (næsten) alt vandet løber ud op drypper af vandnæsen?. Jeg troede at der også ville trække en væsentlig del af vandet ned gennem rul-skiftet og ned i selve ydermuren, så stenene der blev opfugtede.
MT, Vejle (29-10-2008) 

Jordslået vaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en af den slags mindre vaskemaskiner med hjul, der kan kobles på vandhanen, og som man fylder med tøj oppefra.
Problemet er, at gummiet rundt i kanten og på indersiden af vaskemaskinen (over tromlen) er blevet jordslået. Jeg tørrer det af med en klud efter hver vask og sørger for at lade låget stå åbent til maskinen og gummiet er tørt, men det ser ikke rigtig ud til at hjælpe. Hvad kan jeg bruge til at rense gummiet de steder, det er jordslået?




Redigeret af,
Byggeri.dk

freja, København (09-10-2008) 
Svar:
Brug rodalon.

M.Thomsen, Horsens (09-10-2008) 
Svar:
Sæbeskuffen skal også stå åben!.
G., Ennemtræk (09-10-2008) 
Svar:
Det er bakterier du har på maskinen. Brug varmt vand og sæbe og sørg for at få det hele væk. De kommer helt sikkert igen, så jo grundigere du er jo længere tid tager det.
Hansen, Glostrup (10-10-2008) 

Paul Smith stripes tapet - findes det ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er på jagt efter 'stripes' eller 'swirl' tapet. Findes dette ?

På forhånd tak.
Thomas Pedersen, København (09-10-2008) 
Svar:
Hej Thomas - jeg har desværre ikke svar på dit spørgsmål - men har det samme spørgsmål. Fandt du det?

Vh
Martin Aabak
Martin, Rungsted (20-07-2009) 
Svar:
Hej, ned - det lykkedes mig aldrig. Jeg ringede endda rundt til alle mulige specielle tapet-butikker.
Thomas, KBH (21-07-2009) 

Støjisolering af varmepumpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået installeret en Luft/vand varmepumpe i mit hus. Det vil sige at jeg har en udeenhed (varmepumpe) og en varmvandsbeholder. Det er alt sammen meget godt. Men selve varmepumpen har det problem at kompressoren larmer/brummer når den kører, det er en iriterende lyd både for mig og mine naboer.
Så jeg håber at der er nogen der har nogle gode ideer til lydisolering af sådan en en enhed, eller evt. kan henvise til byggevejledninger eller lignende.

Mvh.
Frands Frandsen, Ryomgård (09-10-2008) 
Svar:
Det er svært at isolere, da der jo skal rigelige mængder frisk luft til for at den skal virke ordentligt.
Du kan muligvis resonansdæmpe med måtter på kassen, uden at du dækker luftgennemstrømningen til naturligvis.
Det er vel én af de billige modeller til 4-6.000 kr du har problemer med?
Hvad siger dB-niveauet for modellen? Kan du evt. reklamere over støjprobelemt og få den byttet?
M.Thomsen, Horsens (09-10-2008) 

gardinstænger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad kan jeg gøre for at få træringene på mine trægardinstænger til at glide?
Problemet er at ringene "klæber" til stangen hver gang gardinerne skal enten frem eller tilbage.

Charlotte Olsen, Málaga (09-10-2008) 
Svar:
Stearin, (Et stearinlys bruges som en farvekridt på oversiden af gardinstangen)
F. Idusen, Hanstholm (09-10-2008) 
Svar:
Hvis ringene kun er lidt større indvendigt end stangen er tyk, kan de også have tendens til at binde.
S. Tang, Ringsted (09-10-2008) 
Svar:
Tusind tak for svar.Fantastisk med stearin, nu "kører" gardinerne som en drøm!
Charlotte Olsen, Málaga (10-10-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31083.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »