» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31969.   « Forrige 25       Næste 25 »

Vaskemaskine i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at få renoveret badeværelse, og har fået at vide at jeg ikke længere må have min vaskemaskine, da den kun står 110 cm fra bruseren, og der skal være 120cm. Også selvom jeg sætter en brusevæg op imellem.

Nu har jeg så set herinde, at en anden der havde samme problem, fik det svar at det var vaskemaskinens TILSLUTNINGSSTED der skal være 120 cm fra bruseren.

Er det rigtigt? Og i så fald, er der et sted hvor kan jeg finde det på skrift?

På forhånd tak.
Jesper, Aalborg (07-02-2009) 
Svar:
Det står i stærkstrømsbekendtgørelsen kapitel 701.Hvis det er en løs væg, glasplade eller lig. tæller den ikke med. Hvis det er en fast væg der er højere end 225cm, eller når helt til loftet hvis dette er lavere, er det afstanden fra brusehovedet og 120 cm. vandret ud i lokalet der er gældende,( hvis man sætter en snor på 120 cm. fast til brusehovedet, må denne ikke kunne nå vaskemaskinens lodrette afgrænsning).
B.C., Aars (08-02-2009) 
Svar:
Vrøvl.
Tilslutningsstedet til vaskemaskinen skal sidde som i foregående svar.
Selve vaskemaskinen betragtes ikke som "fast installeret", og må for den sags skyld stå lige under bruseren. Den skal bare have den fornødne IP-klasse.
En vaskemaskine er normalt IP44, og den må derfor gerne stå i område 2 (fra 60-120 cm fra brusehovedet).
Kyllingen, Hobro (12-02-2009) 


gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med ombygning af børneværelse, har jeg fjernet gulvet og kunne nu godt tænke mig at lægge gulvvarme koblet til centralvarmen. jeg er nede ved betonen som er lagt på slagger tilbage i 58. der er 9 cm. fra betonen til det kommende gulvs underside. er det muligt at få isoleret ordentligt under varmeslangerne når der kun er 9 cm. til rådighed?
Med venlig hilsen,
Morten Kjærulff-Schmidt
Morten Kjærulff-Schmidt, 3460 Birkerød (07-02-2009) 
Svar:
Nej, det er alt for lidt.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (07-02-2009) 
Svar:
Hej

Ved enhver renovering af klimaskærmen skal du faktisk opfylde nuværende isoleringskrav, eller kunne dokumentere at det ikke har været rentabelt at opfylde kravene.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-02-2009) 

Skifer tag. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Har lige købt en gammel ejendom, med skifertag fra 1914.. Det er som sådan tæt nok endnu, men vil gerne gøre noget for at det evnt holder længere..
Hvad kan man gøre..???
Der er derudover også lidt steder med alger/mos hvordan skal man rense det af, uden at skade taget..?????
Jack, Fredericia (07-02-2009) 
Svar:
Kontakt et firma der kan sprøjte det over med en gang algerens.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (07-02-2009) 
Svar:
Ganske rigtigt, men med forsigtighed.
Helst ikke gå på taget. Brug om muligt en skylift el. lign. Det er svært at skaffe nye ægte skifre, hvis de gamle knækker,
Per hansen, Give (07-02-2009) 
Svar:
Han skal slet ikke op på taget, han sprøjter det over med skum, det gøres med en højtrykrenser med langt skaft 3-5 meter , med specielt mundstykker som sprøjter skum.

Ingen direkte vandtryk på taget.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (08-02-2009) 
Svar:
Der kan man bare se!

Så må vi håbe at algerenserfirmaet i redericia læser dit svar :o)
Per H, Give (08-02-2009) 

Maling af staldinvetar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Skal til at bygge hestestald, opg har derfor været ude og købe nogle gamle jerngitre til skillevægge.

De er rustne, og ikke særligt pæne, havde hørt man kunne måle med noget der hedder "galvaniseringsmaling" Hvad er det..???

Er det noget der holder..??? Eller kan det bedre svare sig at få det galvaniseret rigtigt..???

Jack, Fredericia (07-02-2009) 
Svar:
Det hedder galvafroid , og er en rimelig bekostelig affære.

Det bedste er klart at få dem sendt til galvanisering.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (07-02-2009) 
Svar:
Hej

Galvafroid er en meget god rustbeskyttelse men holder ikke til ret meget ved slitage/mekanisk påvirkning så i dette tilfælde dur det ikke efter min mening.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-02-2009) 
Svar:
Ja, vil helt klart blive slidt af i dette tilfælde.

De burde sendes til galvanisering.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (08-02-2009) 
Svar:
Kan spørgeren benytte en Hammerite hammerlak?
ML, Kbh Ø (13-02-2009) 

skabshængsel der kun åbner op til 80-90 grader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det muligt at ændre sit skabshængsel så det kun åbner op til 80-90 grader? Vi har et hth skab ude i gangen men vi vil gerne have nogle knagerækker sat op bag ved, men er bekymrede for at både skab og knagerække bliver ridset.
Jeg tænkte derfor på om det var muligt at få nogle skabshængsler der kun kan åbne 80-90 grader op? Det vi gerne vil undgå er at skulle sætte en dørstopper op.

Håber der er nogen der kender en god løsning
Rasmus, sorø (07-02-2009) 
Svar:
Jeg har da set mange skabsdøre og lign. med en snor/kæde eller andet indv. i skabet mellem dør og skabsramme. Hvis der findes et hængsel med stopanordning, må der være stor risiko for ved lidt voldsom åbning, at rive dør, skabsramme og hængsel i stykker.
Per M., 2950 Vedbæk. (07-02-2009) 
Svar:
Det skulle ikke undre mig om HTH har nogle justerbare hængsler som duer til formålet.
Men ellers kan I montere en kæde el. lign. som forbinder korpus med lågen. F.eks. i toppen af skabet.
CarlF/Sanistål har mssevis af møbelbeslag, måske osse noget udskyder-glideskinne-max. åbningsvinkel-halløjsa.
Gunnar jensen, Varde (07-02-2009) 
Svar:
Tak for input, jeg har snakket med HTH de har kun hængsler der åbner i 110 grader.
Løsningen med snor/kæde er betemt ikke tosset, men jeg kan da lige prøve at ringe til CarlF/Sanistål for at høre om de har en udskyder/glideskinne til skabe. Men det havde da været smart hvis man kunne justere vinklen på hængslet.
Rasmus, Sorø (07-02-2009) 
Svar:
Pkt.1: Per M. har helt ret i at det nok går galt en dag.
Pkt.2: Kæde/udskyder-løsningen er den rigtige. Glem i første omgang Carl F., og gå ind i et velassorteret byggemarked, og kig på hylderne. Måske er det en vindues-stopnings-udskyder der passer.
S.T., Opetsted (09-02-2009) 

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, mit spørgsmål går på skal der bruges damspærre når der renoveres et rum. Huset er ca 120 år gammelt. Der skal isoleres indefra med 100 mm, derefter gipsplader.
MVH Frode
Frode Budk, 5863 Ferritslev Fun (07-02-2009) 
Svar:
Nu skriver du rum ?
Hvad er det for rum ?


..., ... (07-02-2009) 
Svar:
Går ud fra at det handler om isolering af ydervægge.
Hvis det er murværk og der ingen dampspærre er i forvejen skal der monteres en dampspærre bag gipspladerne.
Kurt Kom Forbi, Skanderborg (07-02-2009) 

væghængt toilet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor mange cm. over gulvet skal siddehøjden være på et væghængt toilet ?
Mai-Britt Madsen, Lyngby (06-02-2009) 
Svar:
Står i beskrivelsen...;)
..., ... (07-02-2009) 
Svar:
Det samme som et almindeligt "stå på gulvet toilet" - med mindre du vil have det højere eller lavere jo.
WC Pedersen, Gustavsberg (07-02-2009) 
Svar:
ca 40 cm..

., . (07-02-2009) 
Svar:
42 cm er standarden og 46cm er højdet for toiletter med forhøjet sæde(ældrevenligt).
M.Thomsen, Horsens (07-02-2009) 

Hvor mange kg kan et væghængt toilet bære? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej...

Som overskriften lyder - Hvor mange kg kan et væghængt toilet bære?

MVH

Jan
Jan, Thisted (06-02-2009) 
Svar:
Det er helt afhængigt af væg og ankre,
toilettet kan bære det der er nødvendigt.
Aksel, Hørning (06-02-2009) 

Underlag til parket gulv i kælderen? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at renovere børneværelse i kælderen. Huset er fra 1965.

Vi ønsker at lægge parket gulv oven på betongulvet. Hvilken materialer er bedst isolerende at lægge parket gulvet på? Vi har vel 2-4 cm. at gøre godt med i højden, da vi også skal skifte døren inde til værelset.

Med venlig hilsen Karsten
Karsten Schaltz, 9900 (06-02-2009) 
Svar:
For at en kælder er lovlig til beboelse, kræves det, at gulvet i kælderen er
over terræn, langs mindst 1 vinduesvæg! Er det tilfældet? Ligeledes skal konstruktionen være udført således, at vandgennemtrængen i kælderydervæggene ikke er muligt. (Sikres normalt ved udvendig berapning+asfaltering af kælderydervæg), samt opsætning af drænplade, (helst en isolerende drænplade), og omfangsdræn.
Terrændækket skal også være sikret mod opstigende grundfugt, og ventilations-
forholdende i kælderen skal være i orden. Bortset fra lovlighedskravet, så vil
der, hvis de øvrige forhold ikke er iorden, være stor risiko for skimmelsvamp,
det har hverken børn, voksne, husdyr, inventar etc. godt af.
Isoleringsmæssigt vil du, med den lave byggehøjde, ikke kunne opnå ret meget
mere en end "komfort-isolering". Nu er trægulv jo rimelig fodkomfortabelt på
koldt underlag, så mit bedste råd er, 2 lag 7,5mm thermo-feltplader (no-noise,
kaldes de også), udlagt på en plastfolie (2 lag 0,20 folie). Det er en god og
prisbillig løsning). Alternativet er en 20mm polystyrenplade i kvalitet S-250.
(hamrende dyr) og du vinder stort set ikke noget isoleringsmæssigt.
Og nej, den almindelige polystyrenplade S-80, du´r ikke, den har alt for lav
trykstyrke.

Held og lykke med projektet :-)

:-), :-) (06-02-2009) 
Svar:
Ku´du bruge svaret? Karsten
:-), :-) (07-02-2009) 
Svar:
Hej......

Og undskyld jeg endnu ikke har nået at svare dig.

Mange tak for dit lange svar.

Jeg har brugt no-noise plader på det andet værelse under parket gulvet. Dog kun 1 lag. Og ville lige høre om der var en anden mulighed for at gøre gulvet endnu bedre isolerende med den begræsning af byggehøjde jeg vil bruge.

Men jeg tror jeg vælger 2 lag plader, det må være lidt bedre end 1 lag?

Vi har jo også mulighed for at isolere under parket gulvet i f.eks. 8-10 cm. når vi jo alligevel skal skifte døren ind til værelset, og der er god lofthøjde i værelset. Det gør selvfølgelig at der bliver et trin ind til værelset. Men findes der et materiale der er bedre isolerende, hvis jeg ønsker at bruge 8-10 cm.???

Med venlig hilsen Karsten

Hilsen Karsten
Karsten Schaltz, 9900 (07-02-2009) 

Nyt naturgasfyr... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej... Vores naturgasfyr er ved at ha udtjent sin værnepligt og begyndt at koste i stumper (er fra 1992) - derfor overvejer vi at købe nyt!

Vi har et hus på 169 m2 og bruger i dag ca. 2000 m3 gas + brændeovn.

Skal vi købe naturgasfyr og hvilket? Er det en idé at kombinere med ex. solvarme?

Eller skal vi gå helt andre veje - der er jo mange alternativer i dag ex. varmepumpe eller jordvarme.

Vores nuværende fyr sidder i et hobbyrum bagerst i garagen og er blevet rådgivet om at flytte det ind i huset, fordi der er for meget spild med den lange rørførring fra hobbyrummet til huset.

Vi har en radiator på det ene børneværelse der knirker og knager rigtigt meget - vil det blive løst med et nyt fyr?

Ser frem til at høre fra dig...

Venlig hilsen

Per B
Per Birkmose, Aabybro (06-02-2009) 
Svar:
Der er jo mange muligheder for forskellige pengepunge og forskellige temperamenter. Pillefyr, kombifyr,naturgasfyr, solvarme, jordvarme med varmepumper, brændeovne, masseovne osv.
Hvad du skal vælge er jo svært at sige (hvad skal jeg vælge når jeg skal have nyt naturgasfyr synes du? ;-)

Mht knirkelyde hjælper et nyt fyr nok ikke, det er nok en bæring eller rørholder der er for stram.
M.Thomsen, Horsens (07-02-2009) 
Svar:
Hej

Hvis du ikke skal bruge spildvarmen i hobbyrummet er det klart bedst at få gasfyret ind i huset da der er et ret stort tab når installationerne er udenfor klimaskærmen, ligesom der er et tab i rørføringen.

Hvilket gasfyr der er interessant kan du få en fornemmelse af her:

http://www.dgc.dk/privat/kedeloversigt.htm

Sørg for hvis der er en indbygget pumpe, at det er en lavenergipumpe der er monteret, og husk at den kedel som vvs-installatøren typisk foreslår, er den der er på tilbud lige nu ved vedkommendes leverandør, og ikke nødvendigvis den der er billigst i drift.

Hvis der skal monteres ekstra cirkulationspumpe bør den være lavenergi som f. eks. Grundfos Alpha2 (dem har vvs-folkene også besvær med at finde frem)

Der kan nemt være 25-40% besparelse bare ved at skifte dit gasfyr m.m. ud
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-02-2009) 

Pex rør ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bruge noget PEX rør til at føre central rundt i kælderen, samtidig skal en del en ledningsrørene skiftes.

Kan man bruge Wirsbo combipex rør til begge dele ?

Hvordan skal det forstås at der står 70 grader (max. 95 grader)

Hvad er de 70 grader hvis max er 95 ?



Klaus, Greve (06-02-2009) 
Svar:
Noget tyder på at du har købt vandrør og ikke varmerør. De to grader du nævner der er trykt på røret angiver at vandtemperaturen kortvarigt ikke
overstiger 95 °C eller kontinuerligt ikke overstiger 70 °C.

Varmerør står der kun f.eks. 95 grader på.
M.Thomsen, Horsens (06-02-2009) 
Svar:
Hov, jeg overså at du skrev combirør. Så er det OK til begge dele, temp. angivelserne som skrevet ovenfor.
M.Thomsen, Horsens (06-02-2009) 
Svar:
Har ikke købt endnu :-)

Tak for svaret.

Men hvad forstår man ved kortvarigt ?
Hvis mit gasfyr på en herlig kold vinterdag sender varmt vand ud der er over 70 grader så er det jo ikke for et kort øjeblik ?




Klaus, Greve (06-02-2009) 
Svar:
så skruer du ned for kedlen. Det er spild
gunna quistbo, karlslunde (07-02-2009) 
Svar:
Ja, det har du nok ret i, men fordelingen af radiatorer i huset er ikke optimal endnu, så jeg får familien på nakken når jeg prøver at skrue ned :-)

Et andet ?
Hvad er forskellen på Pex-rør og Alu-Pex-rør ?

Og mens vi er ved Pex rør:
Jeg har planer om at ligge gulvarme under vores gulve i stueplanet.
Her ligger der et gammelt trægulv med et nyere 14 mm trægulv ovenpå.

En mulighed er selvfølgelig at fjerne det hele og ligge et helt nyt gulv, men en anden mulighed er at gå ind nedefra kælderen og monterer gulvvarmen herfra.

Kan vi få gælde af varmen gennem de 2 lag trægulv ?




Klaus, Greve (09-02-2009) 

drænslange Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Må man nedlægge et dræn samt tilslutte til tagnedløb med sandfang uden at have kloakmesterautoritation
B. Bladt, Nordborg (06-02-2009) 
Svar:
Hvorfor vil du tilslutte et dræn der skal nedlægges!.
H., Jælp (06-02-2009) 
Svar:
Hej

Nej det er kloakmestarbejde hvis dit regnvandssystem er tilsluttet offentlig kloaksystem.

Jeg mener det er en "gråzone" hvis dit regnvand er tilsluttes faskiner på egen grund
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (06-02-2009) 
Svar:
Hej igen

Jeg glemte lige at fortælle, at der egentlig ikke må anhugges på tagnedløbsbrønde, da man nser dem for at blive for svækkede af dette.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (07-02-2009) 
Svar:
hvis det er et omfangsdræn er det aut. arbejde.
hvis det er til at dræne en græsplæne og det ikke tilsluttes en sandfangsbrønd som er en del af dit kloaksystem er det ikke aut.
der må gerne påbores på en sandfangsbrønd hvis den er min.300mm i diameter.
kloakmester hans kingo, www.rasgo.dk (07-02-2009) 

Stærkstrøm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvem må forestå nedgravning af stærkstrømskabler ?
Hvem har ansvaret, hvis der opstår brud efter tildækning ?
Jesper Hartvig, Kastrup (06-02-2009) 
Svar:
*Enhver mand må gerne nedgrave kabler.. Men den Aut. Elinstallatørs ansvar, om installationen er lovlig efter gældende regler.

*Det er svært at sige hvem der har ansvaret, for brud eller fejl på kablet! Kan du uddybe situationen bedre?
MBO, ... (06-02-2009) 
Svar:
Nyere Kabler der er placeret i jorden opstår der somregl kun fejl på i forbindelse med grave arbejde, og dårligt håndværk.
For at kunne undgå nogen af disse fejl på kabler på offentligt område findes der et rigister over (LER.dk), hvor entreprenøren skal indrapotere til, og indhente dataer, for placering i nærheden af arbejdsstedet, for at kunne forebygge fejl.

Magnus, nivå (06-02-2009) 
Svar:
Renden til kablet må graves af enhver. Nedlægning af kabel og plasering af afdækning/ markering er aut.installationsarbejde.herefter må renden igen tildækkes ad enhver. Det er installatørens ansvar at installationen overholder bekendtgørelsens bestemmelser.Når installationen er afleveret til ejer , er det ejers ansar, at installatonen til stadighed overholder bestemmelserne.Sænker man f.eks. terrænet hvor kablet er nedgravet, er man forpligtiget til at lade kablet grave dybere ned. Ansvaret for brud på kablet påhviler vel ham der har forårsaget bruddet.
B.C., Aars (06-02-2009) 

Fugestørrelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Måske et underligt spørgsmål.

Men størrelsen på en fuge(ydervæg generelt).

Havde en mindre diskussion med en på mit arbejde omkring dette da han slyngede følgende ud " det at mure selv er nemt, der er ingen lovkrav som skal overholdes" (omkring fx fugestørrelse og forbandt. (vedkomne havde selv muret en tilbygning til sit hus.... )

Er der en som kan afkræfte/bekræftige, gerne med henvisninger til dette?

Mvh
SP, Kbh (06-02-2009) 
Svar:
Det er frivilligt om du vil overholde de normer der findes.

Men det vil være overordentligt besværligt, alt murværk opføres eksempelvis i et modulsystem på 12(6)cm vandret og 20cm lodret. Der er standardkrav til mørtler og sten osv. Hvis du ikke overholder alle normer, kutymer, og forskrifter vil forsikringsselskaberne ikke forsikre dit hus og kreditforeningerne vil ikke give lån.
For at komme om ved det skal der laves individuelle beregninger og prøver og hvad ved jeg.
Alt kan lade sig gøre, men bøvlet bliver det.

Svend Ragnersen, Virum (06-02-2009) 
Svar:
Næ der er ingen love der forbyder at man klasker sten op i tilfældig orden. Du må såmænd mure helt uden mørtel i stenblokke på 2x2 meter eller 2,5x20m betonblokke hvis du vil.

Hvis murværksnormen og god byggeskik skal følges er det naturligvis en helt anden sag.

Hvis det er byggeri der er indhentet byggetilladelse på, skal det jo være sikkerhedsmæssigt iorden og i overensstemmelse med tegninger og beskrivelser.
Hvis ikke, risikerer man - hvis det altså skulle blive opdaget - at byggeriet bliver stoppet.
M.Thomsen, Horsens (06-02-2009) 

Er renselem i kloak faldstamme påkrævet? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal have lavet en ny faldstamme fra badeværelset på 1. sal. Den skal gå ned i kælderen og ud gennem væggen og ud i jorden til det udendørs kloak system. Jeg er hel med på at det ikke er noget jeg selv kan og slet ikke må lave.

En af mine venner mener at det er lovpligtigt med en renselem (som jo så skal være tilgængelig) så snart en faldstamme ledes ud af huset? Er det rigtigt? Hvor kan man læse om det? Jeg kan ikke finde nogle brugbare informationer på nettet.
Jakob, Vejle (05-02-2009) 
Svar:
Det er ikke noget krav som sådan.
Der er derimod et funktionskrav at renseadgange placeres således at enhver ledningsstrækning kan renses, alt under hensyn til den rensemetode der påregnes anvendt.
Der må max. være 20 m mellem sidste renseadgang i bygning og første i jord.

Men der kan muligvis være rent praktiske hensyn, spørg den aut. "Norm formester.

Oplysningerne findes formodentlig i "Norm for afløbsinstallationer" og/eller derafledte publikationer, måske SBI-anvisninger.
Bendtsen, Sæby (06-02-2009) 
Svar:
find svarene i DS 432
hvis der kan renses udefra er det ikke nødvendigt,men tilrådeligt at lave en renselem.
jeg mener at der i ds432 står at rensning og inspektion af faldstammer skal kunne foregår uden større gener og sundhedsrisiko.
det er en vuderingssag fra gang til gang
kloakmester hans kingo, www.rasgo.dk (07-02-2009) 
Svar:
hej jakob. hvad er problemet ?? hvorfor køber du ikke bare et rensetee og sætter på lige inden du går ud af huset med dit rør. om det er lovkrav eller ej ved jeg ikke men det er jo en stor fordel hvis dit rør en dag stopper til.
benny, lolland (08-02-2009) 

beskyttelsesleder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan ved du at din beskyttelsesleder er god nok?
Rasmus, kbh (05-02-2009) 
Svar:
Det begynder snart at lyde som grundforløbsopgaver fra elektriker uddannelsen. Tror e du og Peter fra Køge må sætte jer sammen og kigge lidt i SB…

:P

Daniel, Ikast (05-02-2009) 
Svar:
Du sætter ganske enkelt fasen fra din vaskemaskine direkte til stel, så tager du fat i vaskemaskinen, gør det ondt er din jord ikke god nok.
,, , (06-02-2009) 
Svar:
rør ved dem, og hvis du ikke for stød er de gode nok
Johnny, Ålborg (10-04-2013) 

hvorfor skal alle tilslutningssteder have tilslutningsklemme for beskyttelsesleder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvorfor skal alle tilslutningssteder have tilslutningsklemme for beskyttelsesleder?
peter, køge (05-02-2009) 
Svar:
Hvorfor ikke ?
,, , (06-02-2009) 

hvordan beskytter man dataanlæg imod elektrisk støj Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan beskytter man dataanlæg imod elektrisk støj
Rasmus, kbh (05-02-2009) 
Svar:
Man kan udføre kabligen som skærmet Stp, kabel eller som fiber.
Det er som regl ud i selve den kablede installation at der er problemer.

støjen kan også komme fra dit 230v udtag, dette kan være forsaget af frekvensomformere store laster der koblet ind og ud, og elektronik udstyr.
For at beskytte sig mod sådanne trensienter kan men installere trensient beskyttelse udstyr, fejlstrøms afbrydere med filtre, der sikre mod fejludkoblinger, og selvflgeli kan man installere ups anlæg.
der ud over er det vigtigt at beskyttelslederen er aktiv og forbundet forbundet til alle data komponenter, for at skærme for støj,den skal selvfølgelig være aktiv).

hvis det er et data netværk i bolig behøver man som regl ikke tage specielle forholdsregler, ud over den aktive beskyttelses leder.
men hvordan man beskytter sit anlæg kommer helt an på hvor det er installere, og hvad bygningen bliver brugt til, og hvor mange penge man mister hvis nettet går ned.
Magnus, nivå (06-02-2009) 
Svar:
man skider på det
Johnny, ålborg (10-04-2013) 

aflaste ledningssystemer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan skal ledningssystemer aflastes?
Rasmus, kbh (05-02-2009) 
Svar:
Så de ikke udsættes for mekanisk ødelæggelse…

Kan fortages med kabelclips/bøjler, strips, forskruninger og de aflastninger som eks. er indbygget i divs. dåser mm.

Kabelclips/strips for hver 20-30 cm så er man godt kørende...
Daniel, Ikast (05-02-2009) 

samlemuffer i en gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
må man godt samle ledninger i samlemuffer i en gipsvæg ?
Rasmus, kbh (05-02-2009) 
Svar:
nej, alle samlinger ska foretages i en dåse
B.C., Aars (05-02-2009) 
Svar:
Nej.

1. Alle samlinger skal være tilgenlige.
2. Alle samlimger skal være lavet i en dåse eller andet som er egnet/godkendt til opgaven.

Hvis det er til et installationskabel kan det samles med en krympemuffe og gemmes i vægen.
Daniel, Ikast (05-02-2009) 

Kobber til aluminum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Der er mange som skifter deres kobber el-kabler ud med aluminium, hvorfor gør de det, og bør jeg også gøre det?


Stine, Næstved (05-02-2009) 
Svar:
1. Der er ingen grund til at udskifte noget som virker, med mindre at der er behøv for mere strøm.
2. Det eneste som der bliver brugt AL-kabler til i en alm. hus installation kan være til stikledningen, en alm. hus installation består af ledninger med et tværsnit på 1,5mm2 og 2.5mm2. For at må anvende AL-kabler skal det som min. være 16mm2.


Grunden til at der i installationer bliver brugt AL I stedet for CU er primært prisen, da AL kabler er billigere end CU.

Forskellen på AL og CU, er hvor meget strøm som der kan trækkes gennem et kabel med en hvis størrelse(tykkelse/tværsnit).

Eks. 16mm2 AL kabel må belastes med 50Amp. hvor et 16mm2 CU kabel må belastes med optil 63A når vi snakker stikledninger til boliger.

Daniel, Ikast (05-02-2009) 

g9 fatninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle som ved hvor jeg kan købe fatning til en g9 pære
lars, odense (05-02-2009) 
Svar:
De fås hos LM (LP), gå evt. til din lokale el-installatør så kan han skaffe dem.
Jens, Kolding (06-02-2009) 

Stikkontakter i et "glashus". Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..

Jeg er ved at lave en el-installations plantegning over et nyt hus. Mange af husets vægge består af glas, hvorfor jeg synes, at det er svært at overholde reglen med et stik pr 4. påbegyndt kvadratmeter.

Har for eksempel et køkkenalrum hvor selve alrummet udgør 26 kvadratmeter. Altså skal der være 7 stik. På grund af kogeø, gangareal, vinduesparti og en brændeovn er der kun 5 meter reel væg at sætte disse 7 stik på. Det bliver jo til temmelig mange stik på de 7 meter.

Hvad ville i gøre i sådan et tilfælde? Nøjes med 3 stik på den ene væg og 2 stik på den anden væg? Så er installationen jo ikke lovlig, men alt andet ville jo se dum ud, for så kommer der til at sidde 5 stik på 3 meter væg (modsat væg af brændeovn).

Jeg har uploaded et en tegning som viser køkkenalrummet og placeringen af stikkene:
http://imageload.dk/files/cddeaa5d90f54fb8495c2ef185f6ee47.jpg
Lind, Pallelind@gmail.com (05-02-2009) 
Svar:
Der skal vel også sidde et par stikk. over ved bordpladen eller ?, så går det jo op.
,, , (05-02-2009) 
Svar:
Hvad med nogle stikkontakter som kommer op af bordet, eller ned fra et overskab...

http://www.evoline.dk/pages/port_kokkener.htm
Daniel, Ikast (05-02-2009) 
Svar:
Hvad med nogle stikkontakter som kommer op af bordet, eller ned fra et overskab...

http://www.evoline.dk/pages/port_kokkener.htm
Daniel, Ikast (05-02-2009) 
Svar:
Hej

Det lyder som om du kan få problemer med at overholde energibestemmelserne i bygningsreglementet med al den glas, så det skal du have med i dine overvejelser.

Jeg synes næsten ikke at der kan være for mange stik over bordpladen til alle de apparater der kan købes i dag.

Da jeg gik ud ikøkkenet talte jeg 7 elektriske apparater på køkkenbordet lige nu: Mini grøntsagshakker, Senseo Kaffemaskine, Kaffemølle, Brødrister, Kaffemaskine, Elkogekedel, Multi køkken/røremaskine.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-02-2009) 
Svar:
Alene i "køkkenet" skal du have 3 disponible stikk. fodelt på 2 lysgrupper - så det kommer nok til at passe meget godt.
giraffen, kbh (05-02-2009) 
Svar:
Det er alt for lidt med 7 stikkontakter til 28m2 køk./alrum. Mindst det dobbelte antal.
Evt. kan de gemmes i skabssiderne, fodspark, under underskabene osv.
Franz Lassen, Sønderborg (05-02-2009) 

isolering af et afblændet vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Det handler om et lille tag vindue.
Som jeg vil tage ud - derefter ligger 4 tagsten hvor vinduet har været.
Det jeg er i tvivl om er - hvor cm isolering skal jeg lægge? Hvor mange cm skal der være mellem tagstenen og isoleringen? Skal dampspærren op som det sidste - tættest på den varme side og til sidst en gibsplade?
Betina, Odense (05-02-2009) 
Svar:
Ja til det sidste.
Kom så meget isolering i som der er plads til.
Hold 5 cm afstand mellem isolering og tagsten(som jeg formoder er tætte og uden undertag).
Du kunne dog måske med fordel starte med at finde et nummer til en tømrer og få en pris før du selv klamper løs-det kan nemt være at det kan betale sig i længden.
M.Thomsen, Horsens (05-02-2009) 

uopvarmetUdestue skal inddrages til opvarmet uestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en udestue der uopvarmet i vores sommerhus tilbygget i 2004, men skal have den indraget til beboelse. Hvilken materiealer skal der bruges til taget? Fundamentet er ok og vinduerne er ok har været på kommune og tjekket byggetilladelsen hvilke materialer der brugt. Men har brug for hjælp til taget og hvad det i givet fald vil koste!

Hilsen Vibeke
vibeke Bache, København (05-02-2009) 
Svar:
Du bliver nød til at uddybe dit spørgsmål noget mere..

Er det trapez plader eller lign.
Er det glastag..?
Er det flad tag med pap svejset på...?
Er det med rejsning og tagsten/tagplader...?
Ved du hvor meget Isolering der ligger der i forvejen..?
Eller er der overhovedet isoleret..?

En udestue kan laves på mange måder. Så det er ikke nemt at hjælpe med uden at vide hvordan den er opbygget..

Det nemmeste var at få en tømrermester forbi og kigge på det og evt. give en uforpligtende tilbud..
Tømreren, . (05-02-2009) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31969.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »