» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31634.   « Forrige 25       Næste 25 »

opvaskemaskine på komfurgruppe. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må jeg sætte en 230 v opvaskemaskine på L3 sammen med komfuret? eller vil det give en skæv belastning? Eller skal jeg sætte komfuret til at køre på kun L1 og L2?
Der er nemlig ikke mulighed for at trække nyt kabel til opvaskemaskinen.
Hjælp tak :-)



Lasse, Valby (28-12-2008) 
Svar:
Det vil uden tvivl give en skæv belastning, men ikke noget af betydning. Det jeg ville være nervøs for er at sikringen springer såfremt du er multikunstner og både laver mad og vasker op samtidig.
Jakob Steinaa, Hvidovre (29-12-2008) 
Svar:
Hvis du får problemer med sikringerne, kan du prøve at flytte opvaskeren til L1 eller L2
B.C., Aars (30-12-2008) 
Svar:
Ja, hvilken af faserne mon bliver belastet mindst af komfuret? der er vel 2 faser fordelt til hver par kogeøer, og så en til ovnen eller hvad?
Lasse, Valby (30-12-2008) 
Svar:
Det er afhængig af om det er et 230V, eller et 400v komfur.Hvis du har smelesikringer i gruppeafbryderen, kan du isætte en sikring af gangen tænde, og se hvad der fungerer på komfuret.Hvis intet fungerer med kun en sikring, er det et 400v komfur,og du må lave kombinationen L1-L2, L2-L3, ogL1-L3,ved 400v må du kun tænde for en ting af gangen, nemmere er det selvfølgelig hvis du har et tangamperemeter, så kan du måle belastrningen med dine favoritsoner tændt, og så er det bare tilslutte opvaskeren til den mindst belastede fase. Du nævner forresten ikke hvor store dine sikringer er.
B.C., Aars (31-12-2008) 
Svar:
Det er 16 A smeltesikringer, og komfuret kører på 400 V og alle 3 faser. Hvorfor må jeg kun tænde for en ting ad gangen ved 400 v?
Lasse, Valby (31-12-2008) 
Svar:
Hej Lasse
Sæt opvaskemaskinen til Jord - Nul og til en tilfældig fase (L1,L2 ell. L3).
Tænd for alle kogeplader+ovn og opvaskemaskine. Springer ingen sikringer så snup dig en bajer og vær glad. Ellers overvej en fagmand.
Det burde ikke koste mere end 2 timer incl. kørsel.
Godt
Nytår
Vagn El-Installatør, Horsens (31-12-2008) 
Svar:
Når du har 16A Smeltesikringer og et 400V komfur tror jeg ikke du får problemer overhovedet.Ang belastningsfastlæggelse, hvis du har sat sikringer i L1 og L3, og tænder for en kogeplade der er tilsluttet L1 og L2, og en der er tilsluttet L2 og L3 vil begge blive påtrykt 200V(hvis de samme effekt),og begge bliver varme, tænder du dem derimod enkeltvis bliver ingen af dem varme,kun kogeplader tilsluttet L1 og L3 bliver varme når du tænder dem enkeltvis.Hvis du vil lave belastningstesten som Vagn foreslår skal du kun tænde for de ting du bruger i det daglige, det er jo sjældent der er gang i alle fire plader og ovnen på en gang
B.C., Aars (31-12-2008) 


jernvitrol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor kan jeg finde en vejledning i brug af dette matriale?
ida, københavn (28-12-2008) 
Svar:
Først skal du finde ud af hvad du vil bruge det til.
Kemi Joe, Læsø (28-12-2008) 

jernvitrol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan bruger man jernvitrol
ida, københavn (28-12-2008) 
Svar:
opløser pillerne i vand eller strør dem
jan petersen, Fredericia (29-12-2008) 

7 m2 badeværelse - hvor mange afløb??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er igang med renovering af vores badeværelse. Der bliver et brusehjørne som hverken er hævet eller sænket mere end hvad loven siger mht fald på gulvet. Der er selvfølgelig et afløb i bruseområdet, men skal der være et ud over det?
Lena, århus (28-12-2008) 
Svar:
Nej, ikke hvis der er overløbssikring på håndvasken.
bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Ja - For der skal vel også være et toilet :O)
Michael, Silkeborg (03-01-2009) 
Svar:
3 cm fra åbning til rummet og til gulv afløb, medmindre der etableres en kant i bruseren
Daniel Andersen, uvelse (07-01-2009) 

Nye panellofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi overvejer kraftigt at sætte hvide panellofter op, men synes de er svære at finde frem til, hvis det ikke lige er til industri. Hvor skaffer man sådan nogle i en ok kvalitet? Er der nogle forbehold med sådanne lofte??
Sabrina, Aabenraa (28-12-2008) 
Svar:
Hvad mener du eksakt med hvide panellofter?
bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Nå, jamen så lige et par link til det jeg forstår ved panellofter

http://www.huntonit.dk
http://www.vibopan.dk
bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Tak for dine links - vil kigge nærmere på dem. Vi har set nogle lofter, som var ca. dobbelt så brede som det man forstår ved normale rustiklofter - men stadig i længere brædder - ikke firkantet. Grunden er at få lidt struktur - ikke blot glatte lofte, samtidig undgå at skulle spartle, slibe og male.
Sabrina, Aabenraa (28-12-2008) 
Svar:
Måske gipsplader Plank 13 a-5
http://byggesystemer.knaufdanogips.dk
Gunnar Møller, Grenå (28-12-2008) 
Svar:
Gipsplank er jo ingen løsning, hvis man vil undgå at spartle/slibe og male:-)

bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Så er både vibopan og huntonit er godt bud.

Huntonit i classic white, kan du ser her, de har en ru strukturert overflade, der minder meget om et glat loft med filt på.

http://www.koluda.com


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
Ja det ser ikke så tosset ud med Huntonit pladerne. Hvor forhandles de??
Sabrina, Aabenraa (29-12-2008) 
Svar:
Din lokale trælast forhandler Huntonit.
bb, horsens (29-12-2008) 
Svar:
Spuer. Mange tak.
Sabrina, Aabenraa (29-12-2008) 

Vægophængt WC med kvæn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet et toilet på 1. sal hvor vi vil bruge den eksisterende falsestamme, men da denne er kun er 75mm vil vi benytte os af et toilet med kværn. Min VVS mand har kigget på det og sagt ok for det og vi har aftalt at jeg selv skaffer toliet/kværn, mit problem er at jeg kun kan finde produkter fra Sololift. Som alternativ har jeg fundet det et produkt fra Svenske www.Saniflo.se (Sanicompact Star) som både er vægophænt WC, Stativ og kværn, men så vidt jeg kan se er der ingen Danske forhandlere.

Da jeg således ikke kan finde et VVS nummer er spørgsmållet om man må installere sådan et WC i Danmark?
Henrik Darre, Gentofte (28-12-2008) 
Svar:
Ja, hvorfor skulle man da ikke må det.

Har du forhørt dig hos A&O eller anden vvs leverandør.
Mon ikke de kan finde en producent der kan levere det.

Ellers har jeg da en kammerat der er VVS mand, så kan han da se om han kan finde et til dig.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
Jeg mener ikke kværne til toiletter er godkendte i danmark, om man så vælger at montere den alligevel, det er jo så en anden sag.
Peter, Frederiksværk (28-12-2008) 
Svar:
En VVS mand burde kunne afklare om der må bruges kværn eller ej.

Alt efter hvordan din kloak er udformet, kan der selvfølglig være noget om det.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 
Svar:
http://vvs-eksperten.dk
Smut til Roskilde og hent sådan en fyr.
evp, Gentofte (31-12-2008) 

35 meter Rende skal graves Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Nogle der kan anbefale en vognmand/entrepenør som kan grave en 35m lang, 15-30cm bred & 40cm dyb rende fra skellets start ind til hus?
Kenneth, Jyllinge (28-12-2008) 
Svar:
ja ham knud nede fra sønderjylland, skulle vist være god.
jodlemanden, midtjylland (28-12-2008) 
Svar:
Jep, Kenneth selv. En drænspade og ditto skovl + et par timers arbejde.

Så er den skid slået:-). Og så er det uden den ravage en rende-/minigraver etc.
forvolder, evt. kan anbefales alliance med gode naboer, så ta´r det måske lidt
længere tid, men er også hyggeligere :-)
bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Hej Kenneth
Sikke noget pjat. Det er jo bare 2 spadestik i dybden.
Næe du. 2 meter i dybden og 1 i bredden, så skal vi se på sagen.
Hvis du var gået igang med gravearbejdet istedet for at bruge tid på spørgsmål her på siden havde du været færdig med graveriet.
Sitting Bull, Gundsømagle (28-12-2008) 
Svar:
Med lidt frost i jorden, er det nok ikke så sjovt at grave i hånden.

Hvorfor ikke bare leje en minigraver, også grave renden selv ?
Hurtigt overstået, og klart billigere jo.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
Når man nu ved at der er 2 uger med frost og 50 uger uden så kunne man jo vælge at grave i de frostfri uger.
Snedigt, ikke sandt?

Sitting Bull, Gundsømagle (28-12-2008) 
Svar:
Ja, men frost eller ej, så havde jeg brugt minigraveren.

Det er altså over 4m3 jord der skal graves op...;)

Tager altså en del tid med håndskovl, specialt hvis det er lidt hårdt at grave i også.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 
Svar:
Hvad med "hygge-pauserne" med naboerne, Koluda? :`-) 4 m3 er ikke ret meget.
bb, horsens (29-12-2008) 
Svar:
Vi mener at Kenneth skal grave for hånd. Arbejde først og hygge bagefter.
Kun hvis han er over 75 år gammel og/eller sidder i kørestol kan der gives dispensation til anvendelse af minigraver.
Hvis den er CO2-nøvtral, selvklart.
Ministeriet For Private Gravearbejder, Af Beskedent Eller Derunder Omfang (29-12-2008) 
Svar:
Jeg kan stadig huske da vi skulle grave godt 6 meter herhjemme til det nye vandstik, det ville vi da også lige grave i hånden , 2 mand så var det jo hurtigt overstået, he he... der blev vi klogere tag det meste af dagen, stødte flere gange på sten over 60cm i diameter, ikke noget problem med en minigraver, men med håndskovl besværer det arbejdet lidt.

Siden den dag er det med minigraver hvis det tager lidt mere end et par timer, men har jo også selv både frontlæsser og minigraver stående på værkstedet, så men er jo efterhånden doven hvad det angår... ;)

4m 3 er ikke meget over jorden nej, men når det skal graves op af jorden så tager der lidt tid, specielt hvis det er hvor biler osv. har kørt frem og tilbage, masser af "hygge-pauser" er nok til trængt ja, og gerne med naboén som også er tømrer... ;)

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 
Svar:
Tø hø, koluda, nu kan det ikke være hverken til vand/telefon/fibernet etc.
spørgen her skal grave til. Det må være til en hæk? Vand skal min. 120cm ned
de øvrige min. 45 cm.
bb, horsens (29-12-2008) 
Svar:
Ja, det er kun 40 cm han skal ned, men på 35m som er en sjat længere jo, tager nok lige så langt tid som ned i 120cm på kun 6 meter.

Kunne jo være et kabel han vil lægge i jorden ud til et eller andet..;)

Men der er vist stemning for at han skal ud og svinge skolven, så husk varmt tøj, selvom du nok ikke kommer til at fryse, og god arbejdslyst herfra.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 

kondens Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
tak for hurtig svar
er der nogel erfaren med dyr og menesker om det er usund jeg vil gerne hvis der var et godt svar på det til at have med til møde så man stå lidt bedere
Allan Bach, Haderup (28-12-2008) 
Svar:
Opfugtede miljøer er den sikre vej til skimmelsvamp. Den er skadelig for både
mennesker og dyr, og skal bekæmpes. Læs mere om skimmelsvamp her

http://da.wikipedia.org


bb, horsens (28-12-2008) 

kondens vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har en hest opstallet på en rideskole hvor der er en del kondens vand som drybber ned fra taget .
jeg vil høre om det er særlig sund for dyr og menesker som færtes der .
problemet opstod da men for ca 2 år sidet oplage stål tagplader
man kan se at tømre er meget våd og at nogel gange er der så meget vand på gulvet at man skulle tro at nogle har stået og vaske bil i stalde medn det er ikke tilfældet.
kan der gøres noget med udluftnig ell i top af stalder eller hvad skal der gøres ,
jeg vil geren hvis jeg kan få svar på om det er sunt til dyr og menesker
og svar på hvad man kan gøre

jeg sider selv i bestyrelsen og vi skal have møde dm 15 / 1 2009 så jeg håber at jeg kan fåe et hurtig og godt svar
godt nytår
Allan Bach, Haderup (28-12-2008) 
Svar:
I har glemt at montere undertag(dug) alle stål og plastplader afgiver kondens. Det dur ikke m.h.t. dyr og mennesker og slet ikke tømmeret. Det er en ren ommer.
jan petersen, Fredericia (28-12-2008) 
Svar:
Et alternativ kunne være dette

http://www.tmcoating.dk

jeg kender ikke økonomien i det, men det var da vær at undersøge, det
er jo også en bekostelig affære, at skifte taget.
bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Selvom der bliver coated under pladerne, vil alle flader der ligger mod lægterne ikke blive behandlet, og det giver måske problemer med råd og svamp på længere sigt.

Har selv set lægter med svamp i efter kun 3 år med ubehandlede stålplader på, dog det var endda på et hus med undertag og isoleret op til taget, hvor kondens burde være et mindre problem, da der ikke er lige så stor temperatur forskel på underside og overside.

Men forslaget om efterbehandling/coating som bb skriver, er desværre eneste mulige løsning, udover at skifte taget til andet materiale, eller opligge et undertag.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 

fuge ved vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor bred fuge skal man bergne ved nye vinduer ?

mvh. tom
tom werner egede, græsted (28-12-2008) 
Svar:
12 mm
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
mange tak

mvh. tom
tom werner egede, græsted (28-12-2008) 
Svar:
Hej Tom
12 mm er det gode standardsvar !
skal vi være meget præcise, så anbefales en fugebredde på mellem 8 og 16 mm. bemærk at det skal være hele vejen rundt om vinduet !!
i huse fra 70´erne er vinduet ofte skruet/sømmet direkte op i en bærende rem - dette er ikke korrekt montage i 2008/09, der skal være plads til fuge og isolering hele vejen rundt om vinduet !!
bemærk at enkelte leverandører kan have særlige krav til fuge, spørg hvor du køber dine vinduer !!
Bruno, davir.dk (29-12-2008) 
Svar:
Meget præcis mellem 8 og 16mm? Øhh hva´ba´
bb, horsens (29-12-2008) 
Svar:
Nu er de 12 mm er jo ikke bare lige taget ud af den blå luft, men er afledt
af murværkets modulmål! Men dem kender du måske ikke?
bb, horsens (29-12-2008) 
Svar:
jo, jeg kender alt til standard murmål, der er bare det problem at de sjældent findes i virkeligheden (især ikke ved udskiftning)

de 8 - 16 mm er ikke grebet ud af den blå luft, det står faktisk i flere leverandører monteringsanvisninger (hvis vi skulle holde os til modulmål er det iøvrigt 11 mm)
Bruno, davir.dk (29-12-2008) 
Svar:
Nej, det er nu 12 mm.
bb, horsens (29-12-2008) 
Svar:
Ja må vi så be om de 12 mm fuge som standard, tak.
I praksis er det dog en anden sag, og her er 8-16mm mere relevant. Det kaldes tolerance i tolerancen. Den ville dog ikke gå i mere utolerante lande som vore sydlandske naboer, hvor man regner med +/- 2mm - i praksis !
M.Thomsen, Horsens (30-12-2008) 

Efter isolering. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at være kommet så langt i vores renovering, at tiden for forsatsvægge og isolering nærmere sig, jeg har læst meget rundt omkring på nettet, men desværre har dette kun gjort mig mere forvirret på en række punkter.

1. Skal der være hulrum mellem ydervæg og isolering, ydervæggen er uden kun en skalmur.

2. Skal de få ventilationshuller der er ved sokkel beholdes eller blændes.

3. Jeg har også læst at jeg skulle opsætte en bred murpap, under den nye forsatsvæg, dette pap skulle så gå op til nærheden af vinduer, dette skulle gøres af hensyn til fugt.

4. Jeg har forstillet mig at jeg ville lave en forsatsvæg til at holde 145mm isolering, på denne væg ville jeg opsætte dampspærre, uden på denne vil jeg så lave yderlig en forsatsvæg med 45mm. isolering og 2 lag gips, dette skulle gøres i et forsøg på at holde dampspærren så tæt som muligt.

5. Jeg har ikke kunnet finde nogen vejledning til hvordan jeg afslutter den dampspærre der vender mod ydervægge ved skillivægge.

6. Senere skal jeg igang med nogle hulrumsvægge, hvor meget skal efterisolere disse vægge.
Fhansen, Tibirke (27-12-2008) 
Svar:
Der kan jo være lige så mange meninger om forsatsvægge som der er om knaphuller.

Men det afgørende i dit tilfælde er at det kun er en skalmur du har som yderste "Skærm"

1. Der bør være ca. 2-3cm hulrum mellem skalmur og forsatsvæg. Dels fordu evt. regnvand der trænger gennem skalmuren kan drive ned af samme væg og evt ud igennem de ventilationshuller som altså ikke skal lukkes.
2. Ventilationshullerne som formodentlig er for oven, skal heller ikke lukkes. For at sikre lidt ventilation, jo.
3. Du skal opsætte murpap dels for at hindre fugt fra undergrunden i at trænge op i din forsatsvæg. Og du skal hindre at evt. regnvand som ligger i bunden mellem skalmur og fortsatsvæg trænger over i forsatsvæggen. Principielt på samme måde som der udlægges murpap i en alm. hulmur. (Selv om at det ikke helt kan laves på samme måde i dit tilfælde. Men noget med silikone og fastgørelse til reglarne i 30 cm højde.
4. Det lyder helt rigtigt. Nogle vil mene at du bør bruge trykimprægneret træ.
5. Dampspærren tætnes til skillevægge med først en stribe silikone og dernæst trykkes dampspærren fast deri. Der findes måske også noget passende lim til formålet.
6. Hvor meget plads har du?
F. Jensen, Viby (28-12-2008) 
Svar:
Tak for dit svar.

På Rockwools hjemmeside skriver de også at der skal være hulrum, men ved personlig kontakt siger de at der ikke skal være hulrum.
Der vil ikke være ventilation i alle vægge, og der er ingen ventilation i toppen af facaden.
Med hensyn til murpappet, så skal jeg vel holde evt. regnvand væk fra isoleringen, jeg havde forestillet mig at bruge 95mm reglar, sammen med 145mm isolering, og så skære en lille ridse i isoleringen, således at den kan monteres i 95mm reglarne.
Er der ikke mindre kuldebro ved stålreglar?

Fhansen, Tibirke (28-12-2008) 
Svar:
Det kommer vel osse an på arten af den personlige kontakt. Hø-hø.

Jeg mener at du bør holde dig til vedhæftede tegning.
http://www.rockwool.dk (Let ydervæg med skalmur)

Vi er ude i de finere detaljer her.
Hvis der er kontakt mellem isolering og skalmur stiger risikoen for fugtgennemtrængen fra mur til isolering.
Men i en almindelig hulmur er der jo ingen afstand mellem isolering og yderste del af hulmuren!!!
Jeg mener ikke der bør være kontakt mellem reglar, (stål el. træ) og murværk. For at sikre mod fugt, råd og/eller kuldebroer.
Om afstanden er 1, 3, eller 5cm er lidt en smagssag.
Jeg mener ikke at det er praktisk muligt at montere en vindspærre som det er vist på Rockwools tegning, når det handler om efterisolering.
Mht. ventilationsspalte så kan det være svært at sige hvor nødvendig det er, men det skader ikke. (Når skalmuren er diffusionsåben)
Tagpappet i bunden er osse lidt svært når jeg ikke kender de faktiske forhold. Kik lidt omkring f.eks. her;http://www.mucdesign.dk/detaljer2006/visdet.asp?str=&astr=%20WHERE%20menu_tegning.menu=29
Det lyder tilgengæld helt tosset at skærer riller i isoleringen. Du indkøber 95m tyk isolering til 95mm reglar og 45mm isolering til 45m reglar.
Du skal være opmærksom på at hvis du stiller 95mm reglarne lodret skal 45mm reglarne være vandrette og gipspladerne ligeså.
Jeg mener helt klart at kuldebroproblemerne er STØRST ved stålregler. Der har for nyligt været lidt debat herom på denne udmærkede side.
Du får lige denneher med til samme pris. Når Knauff mener at stålregler er godt er det udelukkende fordi de tjener penge på at sælge dem - i modsætning til træ-ditto. http://gds.knaufdanogips.dk
Øh, Ja (29-12-2008) 

Branddør med sprosser - hvor Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Hvor finder jeg en branddør med sprosser til indendørs brug. Jeg har set de findes, men kan bare ikke finde dem på internettet igen. Håber der sidder en der ude der kender en forhandler.

HB, Viborg (27-12-2008) 
Svar:
Prøv dem her.
Der findes andre, men Vahle konkurer ikke på prisen.
http://www.vahle.dk
Jørgen Svendsen, Horsens (28-12-2008) 
Svar:
Nej, det gør Vahle netop ikke, derfor er deres produkter helt i top.

Vi mangler lige en oplysning om, hvorfor det skal være en branddør
med sprosser/glas?
bb, horsens (28-12-2008) 
Svar:
Hej og tak for svar. Jeg kan dog ikke lige finde en almindelig dør med sprosser hos Valhe.. Troede der måske var en forhandler, der laver dem som standard dør.

Jeg skal bruge døren som dør nr. 2 mellem stald og værksted, hvor fyrrummet ligger i værkstedsafdelingen. Jeg vil gerne have noget lys og lidt åbent mellem stald og fyrrum. Da vi bor på en landejendom, hvor vinduer og døre er med sprosser ville det passe godt ind.
HB, Viborg (29-12-2008) 
Svar:
Hvis der er branddør ind til fyrrummet, behøver du vel ikke branddør mellem værkstedet og stalden.

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 
Svar:
Der bliver måske instaleret en brændeovn i værkstedet og det er ikke utænkelig der kommer til at ligge brænde i en del af værkstedet. Så det er jo med at få sikret de kære dyr, hvis uheldet skulle være ude.

Mangler stadig et sted at kunne købe sprossede branddøre. Er der nogen der kender til en forhandler?
HB, Viborg (02-01-2009) 

Sålbænke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at montere nye beton-sålbænke, men hvad skal jeg montere disse i ?
Jeg synes ikke mørtel lyder som det rigtige valg, man hvad så ?
Vindueshullerne skal ved samme lejlighed laves mindre, med hvad der svarer til en halv sten på hver side, men det gamle hul er pudset op i noget beton eller lign. det meget hårdt, jeg ville gerne have pillet sten ud, således at jeg kunne lave et nyt forbandt, men findes der en anden løsning.

Fhansen, Tibirke (27-12-2008) 
Svar:
Ikke hvis det skal ser pænt og og noget der holder i længden.

Af med det beton, og få det muret op igen i sten og mørtel.
Den nye sålbænk lægges også i mørtel, og lukkes pænt rundt om den i kanterne i samme mørtel.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
Skal jeg pille sten ud, således at jeg får lavet et godt forbandt mellem gamle og nye sten, det er jeg vel nødt til for at undgå revner i facaden, i fremtiden.
Tror jeg selv svarede på det spørgsmål
Fhansen, Tibirke (28-12-2008) 
Svar:
Nemlig...;)

Når man nu laver det, så kan man jo lige så godt lave der ordentligt.

God arbejdslyst.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 

Sisal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan med et sisal gulvtæppe i en gang om det skal limes....Venlig Hilsen Susanne
Susanne Østergaard, Silkeborg (27-12-2008) 
Svar:
Ja, sisal bliver altid lagt fuldlimet.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (27-12-2008) 

Maling af en gammel trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej forum,
Jeg er så heldig at have købt et gammelt byhus på tre etager. Trappen er overordnet set i rigtig fin stand med balustre, der ser ud til at have fået enten bejse eller lak, men resten af trappen er meget slidt og har fået noget der minder om 20 lag maling med en masse afslag.

Jeg vil gerne male hele trappeopgangen, da den virkeligt trænger, og i den forbindelse vil jeg også male balustrene og gelænderet. Balustrene skal være hvide mens gelænderet skal være sort højglans, måske lak. Jeg har INGEN erfaring i den slags malerarbejde, så er der nogen her, der kan give mig råd om, hvilken slags maling jeg skal anvende til hhv. væggene omkring trappen, lister, balustre og gelænder? Og ikke mindst give gode råd om, hvordan jeg maler balustrene? De er meget sirligt udskåret med runde former, og jeg er i tvivl om, hvilke redskaber jeg skal anvende? Sprøjtepaling, pensel eller rulle?
rikke louise mikkelsen, aalborg (27-12-2008) 
Svar:
Det er nok et kæmpeprojekt du der vil igang med.
Hvad med selve trappetrindnene, de må osse være godt slidte, hvis det er fyrretræ?
Hvis jeg var dig ville jeg finde en nærliggende malebutik med en erfaren ekspedient, evt. en butik ejet af en malermester. Hvor det jo så gælder om at udnytte vedkommendes viden. Måske endda gå en tur op og ned af trapperne for at besigtige "skaderne"
Og det bliver nok lidt dyrt i maling, hvilket vil fornøje malermesteren. Husk at få noget rabat, kræv 20% og få 15, hvilket måske ikke vil fornøje malermesteren. :o)
Karl Sørensen, Holbæk (27-12-2008) 
Svar:
Alt maling kradses af med forskellige lakskrabeværktøjer. Slibes efterfølgende med sandpapir. Større mærker kan fyldes med polyesterspartel som lugter fælt men er billig og stærk. Alt træværk grundes med alkydgrunder og du maler med ønsket glans og farve til sidst. Trappetrinene vil jeg overlade til en prof. gulvafsliber, få et tilbud. Materialemæssigt er det ikke dyrt men det koster knofedt i ugevis, det er et kæmpearbejde. Af maleværktøj skal du nok bruge lidt af hvert men spray egner sig ikke da det kræver en pinlig god bund..
Martin, Glostrup (29-12-2008) 

Varme i garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en 25 m2 garage der er helårsisoleret.
Desværre er den el opvarmet.
Jeg har tænkt mig at føre varme fra husets varmesystem.
Der er ca. 10 meter til garagen, hvor 5 meter er gennem krybekælder.
Vi har naturgas.
• Er der nogle der har nogle erfaringer?
• Kan man køre rør over jord?
• Er det ikke et problem med at føre rør ind i garagen, hvis man skal ind gennem fundament og op gennem gulv ( med armering osv. ).
• Kan man bore ind over terræn?
• Isolering af rør?.
• Nogle hjemmesider med ideer?.
• Osv.

På forhånd tak.

Mickael

Mickael, søborg (27-12-2008) 
Svar:
Du har ikke overvejet i stedet for at benytte et varmepumpe ?
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (27-12-2008) 
Svar:
Tak for et hurtigt svar.

Har prøvet varemepumpe.
Bilka model.
For mange problemer.
Så jeg ville prøve noget andet.
Men kender i nogle varmepumper, der er gode.
til en rimelig penge?


Mickael, søborg (27-12-2008) 
Svar:
Nu ved jeg ikke hvad en god varmepumpe til rimelige penge er.
Men det er jo til at regne ud hvad der bedst kan betale sig.
Pris for 10m isoleret varmeledning + en radiator eller en luft-til luft varmepumpe til 10.000 kr. (Som måske er for stor)
Ihvert fald er driftomkostningen for pumpen kun det halve af prisen for el-opvarmning.
Regn med at pumpen er slidt op om - måske 10 år.
Kurt K., Esbjerg (27-12-2008) 
Svar:
http://www.energi-grossisten.dk

Han forhandler Panasonic varmepumper, som skulle være en bedre kvalitet.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
Men det du spurgte om var noget med varmerør.
Du skal nok have et VVS-firma til at lave rørarbejdet. Og jeg tror at der kan bruges præisolerede rør til nedgravning.
Det er vel det "eleganteste" at grave rørene ned. Du graver en rende i rette dybde til det punkt i garagefundamentet hvor rørene skal indføres.
Dernæst lejer du en passende el-hammer i det lokale byggemarked og hugger igennem fundamentet. Tilsvarende indendørs hugger du ned gennem gulvet.
Når installationen er afsluttet tilstøber du i relevandt omfang.

Men først finder du en VVS-er.
S. Østergaard, Skive (29-12-2008) 
Svar:
Manden har naturgas , altså centralvarme så han behøver altså ikke kontakte en VVS mand, med mindre han absolut vil.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2008) 
Svar:
Vist har han så.
Men når den gode spørgende ikke kan finde ud af ledningsføringen kan han nok heller ikke finde ud af at fremføre omtalte ledninger.
S. Østergaard, Skive (29-12-2008) 
Svar:
Jamen hvor er det dog rigtigt, S. Østergaard. Når man har brugt de penge, man
troede var sparet på en eller anden hovsa-løsning, så må man lære at søge rådgivning før man går igang, det lønner sig altid.
realisten, danmark (29-12-2008) 

Varme til garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en 25 m2 garage der er helårsisoleret.
Desværre er den el opvarmet.
Jeg har tænkt mig at føre varme fra husets varmesystem.
Der er ca. 10 meter til garagen, hvor 5 meter er gennem krybekælder.
Vi har naturgas.
• Er der nogle der har nogle erfaringer?
• Kan man køre rør over jord?
• Er det ikke et problem med at føre rør ind i garagen, hvis man skal ind gennem fundament og op gennem gulv ( med armering osv. ).
• Kan man bore ind over terræn?
• Isolering af rør?.
• Nogle hjemmesider med ideer?.
• Osv.

På forhånd tak.

Mickael

Mickael, søborg (27-12-2008) 
Svar:
Hvorfor ikke bruge de solvarme systemer som der reklameres for til fx fritidshuse og sommerhuse. Vi har selv et udhus/skur som pt ikke er opvarmet. Vi vil benytte os af den mulighed, da det er et system der kan bringe temperaturen op på et behageligt arbejds temperatur, og holde rummet frisk og behageligt.
Lena, århus (28-12-2008) 
Svar:
Det er sikkert solarventi du mener, solarventi er fint nok til at holde noget "fugtfrit" , men det kører jo kun når solen står direkte på pladen, og det har en begrænset effekt.

http://solarventi.dk

Skal det være opvarmet , og frostfrit så holder den løsning desværre ikke.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-12-2008) 
Svar:
du kan købe dobbel præisoleres tærren rør ( skidefind ord ;) )
der er til en frem og retur inde i støbt kerne.. men det ville nok være overkill.. du kan nøjes med 18 eller 22 mm præsiolerede RIR pex og grave dem ned i en rende.. går udfra bygningen er seperat?

du kan også køre rørene op i over 2 meter hvis det er passage mellem bygningerne. du skal der bare sørge for automat udluftere og god vejrbetandig isolering.. mener at armaflex er godkendt til det, men er ikke helt sikker!

inden for er der frit slag med synlige rør til radiator / erne..
Daniel Andersen, uvelse (07-01-2009) 

Spartling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg holder på at sprtle mine gips plader og i samlinger spartler jeg først, derefter kommer papireret på, jeg er meget opmærksom på at det er tæt og der ikke er luft, når det er tørt sliber jeg fint i kanten og så får det anden gang sprartel, alligevel bobler mit papir. Være søde og hjælp mig, hvad kan jeg gøre??
Rie Goksøyr, Vemmelev (26-12-2008) 
Svar:
Hvis du følger vedhæftede anvisninger fra Knauff skal det det nok gå godt.
(Men iøvrigt ved jeg ikke hvad der er galt)
http://gds.knaufdanogips.dk
Gert Cruse, Kliplev (26-12-2008) 

Lugt i genvex Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et nyt hus fra 2007 med Genvex-ind/udluftning. Problemet er, at den luft der blæses ind lugter som affald eller lign. Der er ikke den lugt udenfor huset når det lugter indvendigt. Har lige skiftet filtre og rengjort enheden, men det hjalp ikke. Vi har bemærket at det kun lugter hvis det er fugtigt udenfor som tåge eller lign. Har snakket med ham der har bygget huset, men han siger at han ikke har hørt om det før. Hvad kan det være?
Jens K. Nielsen, Viborg (26-12-2008) 
Svar:
vi har også haft et Genvex-luft/luft anlæg i et tidl. hus. Kontroller Genvew-uniten på loftet. Det er sandsynligvis kondensafløbet der er stoppet. Hvis der står gammel kondensvand i bunden af huset, hvor luftstrømmene passerer filteret, vil det lugte. Uniten skal være monteret så højt, at afløbet kan dræne helt. Desuden kan du udskifte filteret med pladevat. Det kan også lugte. Kig også efter, om dit aftræksrør fra emhætte er korrekt monteret. Hvis udblæs fra Unit til det fri er en flex-slange, kan der stå kondens i den også. Sidst KAN der ligge en død mus i rørene - der naturligvis er godt isolerede?
Go held med søgningen!
john krabbenhøft, gentofte (27-12-2008) 

Røgspor på væggene? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg døjer med nogle røgspor med væggene, som jeg ikke aner, hvordan man får skrubbet af igen, hvis den slags i det hele taget er muligt?
Shadan, Grenaa (25-12-2008) 
Svar:
Brug grundrens, læs hvordan på flasken.
Glædelig Jul, & Godt Nytår (25-12-2008) 

tv-kanaler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nu skal vi igen skifte kanal. Hvordan gør vi det ?
Jeg prøver og prøver, men finder ingen ende. Når jeg har været alle kanaler igennem, starter det hele bare forfra igen...
kanal, ofret (23-12-2008) 
Svar:
Ja da dette IKKE er en elektronik forum,
må det være aftræks-kanaler du snakker om..

Der er en ende fra evt. Emhætten og en ende der blæser ud i det fri..

En evt. anden løsning ville være ved at stille dig, med ryggen mod et spejl. Drejer hovedet og du vil kunne se en ende lige over dine ben i spejlet..

(Der kan forekomme Ironi)
Glædelig jul, Og godt nytår..;o) (23-12-2008) 
Svar:
Prøv

http://www.hifi4all.dk

Måske kan de hjælpe dig, men skriv lige hvilken fjernsyn det er osv.. ellers får du nok ikke meget hjælp.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-12-2008) 

Gulvvarme i etageadskillelsen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne have lagt gulvvarme i stueetagen. Vi har et jernarmeret ca. 12 cm tykt legadæk, men kun ca. 4 cm klaplag herover. Hvis vi fjerner dette klaplag og lægger varmeslanger mm, så er der jo ikke så mange centimeter at gøre med, før klinkerne kommer. Hvad er minimumstykkelsen på betonlaget over varmeslangerne og under klinkerne? Knækker fugerne ved kun 3 cm beton?
Mvh Mie
Mie Borup, Brønderslev (22-12-2008) 
Svar:
Nu skriver du ikke hvor mange m2 der er.
Men hvis det er et mindre gulv, så kan gulvspartel jo bruges i stedet for et pudslag.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-12-2008) 
Svar:
Hej

Der findes flere systemer med vandbåren gulvvarme/specialspartel der kun fylder ca. 2 cm + gulvbelægning bl. a. Roth, Wirsbo m.m.




www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (22-12-2008) 

Hvor store sikringer efter HFI relæ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er reglerne for et 3 faset 25A HFI relæ? Må summen af efterfølgende sikringer så ikke overskride 3X25A?
Spark, Struer (22-12-2008) 
Svar:
Jo, men det samtidige forbrug må ikke.
giraffen, kbh (22-12-2008) 
Svar:
Ok-tak for hurtigt svar.

Grunden til spørgsmålet er, at jeg har et hus fra 1974, hvor der kun findes en 16A sikringsgruppe til komfur, ovn, opvaskemaskine, tørretumbler, vaskemaskine, kraftstik i garage, samt tre 10A lysgrupper. Huset er på 159 kvadratmeter + 40 kvadratmeter garage

Jeg spekulerer på, om jeg ikke bør få en elektriker til at opsætte en ekstra 16A gruppe. Spørgsmålet er så, om HFI relæet på 25A, så rent lovmæssigt er nok, eller det skal udskiftes til 40A?

Spark, Struer (23-12-2008) 
Svar:
Jeg er ret sikker på at dine "mastesikringer" kun er på 25A.
Det var helt almindeligt at forsikre med 25A i 70´erne.
Det lyder ikke af meget, men det samtidige forbrug er ikke højere.
Preben, Roskilde (23-12-2008) 
Svar:
Regelen er, at summen af sikringsværdien efter HFI relæet eller sikringen før relæet ikke må overstige relæets mærkestrøm.
Hvis der er 25 A ''mastsikringer'' må du sætte lige så mange grupper efter relæet som du har fysiske muligheder for.
HCJ, Odense (23-12-2008) 
Svar:
Som tidligere nævnt vil forsikringen på 25 A sikre dit HFI relæ - selv om du overskrider 25 A med den samlede sum af eftersiddende grupper. Derudover bruger man normalt en samtidighedsfaktor.
Den er beregnet ud fra et kvalifiseret gæt på hvor stor belastningen er på de forskellige sikringsgrupper. Der vil sjældet være fuld belastning på en gruppe - og slet ikke hele døgnet.
Hvis man er i tvivl sættes denne faktor til 1 - men i praksis vil den være 0,8 og mindre.

Noget helt andet. Hvis du har meget elektronik. Nyere hårde hvidevare mv. vil jeg anbefale at få skiftet relæ under alle omstændigheder, da dit HFI-relæ ikke detekterer fejl i elektronikken. Det vil et HPFI gøre.
JRS, Odense (24-12-2008) 

Loftslamper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan er en loftslampe (alm. glødepære) godkendt til montering på brændbart materiale mærket?
Er der nogen problemer mht. varme el. lign. i at montere en loftslampe med glødepære direkte på PL dåsen?

Svend, Ølgod (22-12-2008) 
Svar:
Lampen er mærket med en max effekt på pæren.
Hvis ikke der med lampen følger en begrænsning af anvendelsesmulighederne kan de opsættes overalt.
HCJ, Odense (23-12-2008) 

lys dæmper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har en tænding i stuen men det er en krydsning, jeg vil gerne har bare en af tænding en lysdæmper hvilken slags skal jeg bruge og det skal være lysegrå? jeg vilmeget gerne ha det med fjernbetjening. TAK
lars, nivå (22-12-2008) 
Svar:
Hej

Det kunne være sådan en her, optil 350W, glødepære, jernkernetransformer eller elektronisktransformer
http://www1.lk.dk

Så kan der monteres en fjeder i de ekstierne afbryder
http://www1.lk.dk
Hygge, Sover (23-12-2008) 
Svar:
kan jeg ikke un¨dgå og montere det fjeder? skal jeg så ikke ændre indemaden der jeg sætter en fjeder?
lars, nivå (23-12-2008) 
Svar:
Du vil ikke kunne undgå at skulle have ændret på din installation, da LK ikke mere laver de gamle lysdæmper med omskifter funktion, ligesom en korspondance afbryder, alle de lysdæmper de laver nu er med elektronik indbygget. og derfor skal de have et KIP signal, (fjeder) fra andre kontakter som skal kunne tænde og slukke dem.

Fjederen jeg henviste til er til LK´s fuga serie - den kan monteres under tangenten på alle deres afbryder, krysning, korspondanve, 1-polet., hvis det er en ældre installation kan der side andre gamle kontakter som så helt skal skiftes...



hygge, sover (24-12-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31634.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »