» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31233.   « Forrige 25       Næste 25 »

Opførelse af udvendig, støbt trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et ældre hus med en bagudgang, der var forsynet med en kluntet ståltrappe, da vi købte det. Den trappe har vi nu fjernet og ønsker i stedet at lave en støbt trappe med samme klinkebelægning som på fortrappen. Højdeforskellen mellem dør og udendørs niveau er 42 cm. Hvordan gør vi bedst det? Konen ønsker TRE trin, hvilket forekommer mig ét for meget - kommentar?
MHV
Karsten Bräuner
Aalborg
Karsten Bräuner, Aalborg (01-11-2008) 
Svar:
Gør du bare som kones siger!
Du starter ned et udtrin, i samme højde som det indvendige gulv. De vandrette flader på en trappe kaldes grunde og de lodrette stigninger.
Du har 42 cm og får 3 stigninger, hver på 14cm.
Trapper konstrueres efter en regl som siger at 2 stigninger + 1 grund skal give ca. 63 cm. Altså 14x2-63=35cm. Udtrinnet må ikke være smaldere end de øvrige grunde, men gerne bredere. (Ses som oftest ved hovedindgange)
Men eftersom det nu er en bagindgang kan du evt vælge at starte med udtrinnet 14cm under det indvendige gulv.
Derved har du et bekvemt kompromis. Fruen får 3 stigninger og du får to "trin"
Trappemægleren, Trapholt (01-11-2008) 


sikkerhedsventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej. mange har det problem at der ikke ar noget afløb i nærheden af deres vandvarmer. mit spørgsmål er så, skal sikkerhedsventilen og kontraventilen sidde på selve beholderen eller er det i orden at placere dem f.eks der hvor det kolde vand kommer ind i huset.
henning, næstved (01-11-2008) 
Svar:
Sikkerhedsventilen skal sidde uafspærrlig fra vvb og i umiddelbar nærhed af vvb, kan ikke lige pt. huske om der er angivet max. afstandsmål. Vigtigst er dog at du ikke må kunne lukke for en ventil imellem vvb og sikkerhedsventil. Jeg har ofte selv monteret den 0,5-1m under beholderen. Når afløbet ligger i gulvet er der jo ingen grund til at den absolut skal sidde og svæve 1m oppe i luften.
Peter, Frederiksværk (01-11-2008) 
Svar:
Der findes en sikkerhedsventil som ikke kræver afløb. Den udligner simpelthen eventuelt overtryk ved hjælp af en fjederanordning og er godkendt til husinst.
Thomas ensen, Aalborg (01-11-2008) 
Svar:
den er godkendt til redan hvis det er en ave trykudligner du tænker på...er ikke sikker på den er ok til andre installationer
smeden, århus (01-11-2008) 

Saltpeterudtræk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg er en sand novice mht byggeri, og tænker nogen her måske kan give et råd eller et svar. Vi har (tror jeg) saltpeterudtræk på en indervæg. Hvide opblomstringer som gør puds og multiplade porøs. Rammer et område på ca 15 x 25 cm. Hvad kan man gøre for at få det væk? Er det et tegn på fugt hvis det nu ER saltpeter??
Jakob, Kastrup (31-10-2008) 
Svar:
er det en bagmur eller skillevæg? Er det midt på væggen eller for oven eller for neden. Hvis bagmuren er bygget af muliplader, kan et vel ikke være saltpeter - måske fugt?
jan petersen, Fredericia (01-11-2008) 
Svar:
De hvide udblomstninger ses på kældervægge med indtrængende fugt.
To fra den, Kælderkolde (01-11-2008) 
Svar:
Tak til de seriøse.

Det er en skillevæg, med pålimede multiplader for at få dybde. Den oprindelige væg er koks, og multipladerne er efterfølgende pudset op med mørtel. Opblomstringerne ses for neden.

Kan de hvide krystaller måske være skimmel?
Jakob, Kastrup (02-11-2008) 
Svar:
Saltudblomstringer er udtryk for at der trænger fugt gennem væggen eller i dette tilfælde gennem gulv og skillevæg.
Det kaldes salpeterudslag, men er vist kalium. (Det er præcis samme fænomen som forekommer efterfølgende, når murværk opmures i regnvejr)
Skimmel er mørkt/sort.
Saltudblomstringer er som sådan ikke noget problem, det er bare at børste dem af væggen. (Og male igen).
Men store mængder saltudblomstringer er jo selvsagt et udtryk for at der trænger relativt meget fugt ind. Som så skal bortventileres.
Hvis det kun er et lille område, som ovenstående tilfælde, kunne det være et utæt vandrør, afløbsrør eller lignende.
Se her; http://www.bolius.dk

Kældermesteren, Chateau La Fleur du Sel (02-11-2008) 
Svar:
Håndværkeren har da vel for dælen ikke på en eller anden måde boret ned i gulvvarmeslanger eller vandrør
jan petersen, Fredericia (02-11-2008) 
Svar:
Tak igen.

Det forekommer mig umuligt at det skulle være et rør el. lign. men man kan jo aldrig vide. De rør der ligger i nærheden er alle rør i rør eller gulvvarme, og der er ikke brugt nogen form for befæstning som kan tænkes at lave hul. Jeg har læst lidt på bolius, og hæfter mig ved optrængende grundfugt. Er det rigtigt forstået at, hvis kilden til fugt findes og om muligt udbedres, så forsvinder udblomstringen? Uanset kan jeg forstå at det ikke er noget man "bare" ordner.
Jakob, Kastrup (03-11-2008) 
Svar:
Jae, så svært er det nu heller ikke.
Men eftersom det er en skillevæg med pålimede multiplader må det jo enten være fugt der trænger op gennem gulvet eller et utæt rør.
Der kan pudses på eller injekseres eller hugges ned eller hvad ved jeg.
Kik lidt på VandeX: http://www.vandex.dk
Men du bliver nødt til at finde årsagen før du går i gang. Et utæt vandrør kan ikke tætnes med kemikalier.
Kældermestren, Sjato et eller andet (03-11-2008) 
Svar:
Tak for svarene.
Jakob, Kastrup (04-11-2008) 

Alm. to-lags termorude og ovenlysvindue type Velux Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Hvad er ca. levetiden på disse to vinduer. Alm. to-lags termorude og ovenlysvindue type Velux

Tak for hjælpen.
Louise, Aalborg (31-10-2008) 
Svar:
Hva,ba?
Er det to termoruder du vil sammenligne?
En fra hvorsomhelst og en leveret fra Velux?
Kvaliteten er der ingen forskel på.
Peter K, Hjørring (31-10-2008) 
Svar:
Du må lige uddybe hvad du mener
bb, horsens (31-10-2008) 
Svar:
Louise, jeg vil tro du kan forvente en levetid indtil et løsgående missil kommer fra oven.
Du kan også spørge Velux, hvornår dette sker.


kurt, - (01-11-2008) 
Svar:
Kommer helt an på hvilke drengestreger naboernes knægte kan finde på. Men ellers mellem 2 og 25 år. Det svinger meget.
M.Thomsen, Horsens (03-11-2008) 

trykekspansionsbeholder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Hvad er ca. levetiden på trykekspansionsbeholder?



Lousie, Aalborg (31-10-2008) 
Svar:
For en lukket beholder der er billig i indkøb, 5-10 år.
God kvalitet, 10-25 år.
Peter, Frederiksværk (31-10-2008) 

bordplade af linoleum - Alto-borde Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan vedligeholder jeg bordplader af linoleum.
Det er sort linoleum.
Lone Olrik, Hellerup (31-10-2008) 
Svar:
afrens i sæbspånevand. Vedligehold med voks - vigtigt HVIS det er rigtig linoleum
jan petersen, Fredericia (01-11-2008) 

Bedre klima i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I en murermester villa fra 1936 med høj kælder ønsker vi at udnytte kælderen bedre. Fremstår i dag OK idet fyret står i kælderen. Planen er at fyret skal ud og der skal laves udvendig isolering derudover overvejer jeg at lave en tynd (5mm) indervæg af gasbeton med et hulrum ud til den eksistende kældervæg. Jeg vil selvfølgelig gerne lave gulvvarme over det hele men idet at væggene ingen sokkel har og at grundvandet står rimeligt højt (Jeg lavede et hul i gulvet på 30cm dyb og dagen efter var der 10cm vand deri) har jeg ikke løst til at understøbe sokkelen. Som alternativ påtænker jeg at fjerne 3x3m i midten af hver rum (rummene er 4x4m), fjerne 30-40cm og putte flamingo ned inden at grundvandet kommer frem. Sandet under gulvet var nemt at grave i. På den måde får jeg et opvarmet areal på 3x3m i hver rum. Hullet på de 3x3m i det eksisterende betongulv vil jeg skære ud, således at der er en kant på 0,5m hele vejen rundt til at holde væggene på plads. Er dette en håbløs/risikabel plan og vil klimaet blive OK??
Thomas, Jylland midt (31-10-2008) 
Svar:
Hverken håbløst eller resikabelt - bare helt ude i hegnet, og i hampen. :o)
En udvendig isolering, complet med omfangsdræn og vandtætning, er helt rigtigt.
Men så er der jo ingen ide i også at isolerer indvendigt, (5mm ???).

Det er forunderligt at folk vil gå gennem ild og vand og især tårnhøje omkostninger for at få gulvarme - og så i en kælder. Bortset fra små komfortmæssige plusser er der ingen fordele ved gulvvarme, heller ikke indeklimamessige.
Dit forslag om delvis gulvarme kan nok lade sig gøre, hvis der er styr på grundvandet, men hvad vil du opnå?
Monter hellere nogle radiatore/konvektorer og et ordentligt ventilationsanlæg, så får du indeklimaforbedring der kan mærkes.


Søren Sørnsen, Silkeborg (31-10-2008) 
Svar:
Den indvendige isolering er for simpelthen at forbedre isoleringen ud mod jorden, specielt det øverste stykke af kældervæggen, som er over terræn og som derved ikke bliver isoleret udefra. Nogle af rummene skal bruges som disp. rum så fliser på eksisterende det betongulv vil være en nem/rar løsning. Det sidste rum skal være et badeværelse og der vil jeg stadig mene at gulvvarme vil være rart at vandet ikke skal blive liggende på gulvet. Hvor kan man få et ventilationsanlæg/genveks til bare kælderetagen hvor rørene skal være synlige i loften?
Thomas, Jylland (01-11-2008) 
Svar:
Der er intet i vejen for at du kan isolerer kældervæggen udv. helt op til og med etageadskillelsen.
Det kan gøres ganske elegant, emd indfræste afdækningsplader i f.eks. zink og lodret beklædning i måske eternitplade.
Om det ser pænt ud er en smagssag. Jeg har ikke noget i mod at man udefra kan se at kælderen er isoleret.
Hvid du vælger at isolere indefra bør du vælge et bedre isoleringsmateriale, f.eks. mineraluld. Der er for lidt varmeisoleringsevne i gasbeton.
Men så godkender jeg gulvarme i badeværelset. Det har jeg forøvrigt selv. ;o)
Du kan måske overveje at fjerne eksisterende gulv helt ud til INDERVÆGGENE. Der fides forskellige metoder til at holde dem oprejste.
Det er rigtigt at ventilationsrørene er synlige. Og hvad så. Mal dem i de rette farver, dæk dem ind, træk dem langs væggene.
Når du køber øl er dåsen jo osse synlig - men det er øllet du er interesseret i.
Søren Sørnsen, Silkeborg (01-11-2008) 
Svar:
Indervæggen af gasbeton skulle placeres 5cm fra den eksisterende, så der kom et luftrum til isolering. U-værdien for luft er faktisk lavere (ca. 24mW/mK) i forhold til stenuld (ca. 40mW/mK), men lad det nu ligge;-).
Mht. gulvarmen ved jeg godt at det helst skal fylde badeværelse, men jeg har ikke løst til at skulle forlænge sokler nedad, derfor fik jeg ideen med at skære et hul på 3x3m i midten af rummets 4x4m og nedlægge flamingo ligeså hurtigt som man gravede op. Den resterende kant på 0,5m skulle så holde fast på yder- og indervægge. Sandet under den 0,5m skal så holdes på plads af flamingoen eller bør man støbe noget med nogle lecablokke eller fundablokke. Man opholder sig jo mest på midten af gulvet, så tabet i komforten er ikke så stort vil jeg mene.
Selvfølgelig må rørene i vent.anlægget godt være synlige (det er jo en kælder), men jeg har ikke kunnet findet nogen som forhandler et anlæg kun til 100m^2 (kælderen er 93m^2)
Thomas, Jylland (01-11-2008) 
Svar:
Nu er jeg blevet bortcensureret - igen.
Webbe-mester, du mangler i katastrofal grad humor!!!
Spørg under ”Diverse” hvad der kan gøres ved den skade. (Som formodentlig er en K3-er da den på ingen måde er skjult)

Søren Sørnsen, Silkeborg (03-11-2008) 
Svar:
Det forstår man ikke. Jeg synes dine svar indtil nu har været gode. En smule humor har vist aldrig skadet, normalt gavner det faktisk. Nu kan jeg heldigvis huske dit sidste svar og hvad mente du med at det skulle vandes grundigt?.
Jeg er efterhånden kommet frem til flg. plan. Jeg fjerner de midterste 3x3m betongulv, graver en rende hvori jeg sætter Leca murblokke ned og støber dem fast til resterende betondæk, hvilket skulle sørge for at sandet bliver hvor det er. Derefter kan jeg fjerne jorden i midten. Brusekabinen skal så stå i midten af rummet og sænkes yderligere 20cm ned under gulvniveau for at få lidt mere ståhøjde. Her laver jeg blot en ny kant af leca murblokke og vola så er det ingen problem. Til sidst bygger jeg brusekabinen op af multiplader eller glasbyggesten i en 6- eller 8-kantet form!!.
Thomas, Jylland (04-11-2008) 
Svar:
Ja, det lyder rigtigt.
Det afgørende er at sandlaget under gulvet, og skillevæggen forbliver uberørt.
Og som sagt, skulle det blive nødvendigt at understøbe skillevæggen, (altså en ikke bærende væg), er det til at have med at gøre. Eller man kan sige at konsekvenserne af et mislykket forsøg er til at overskue.
Det er de ikke ved en ydervæg.
Søren Sørnsen, Silkeborg (04-11-2008) 

Fastgørelse af bjælkespær Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at fastgøre mine bjælkespær til remmen med vinkler, men er der ikke noget med at dette kun gøres på den ene side? og den samme i begge ender? Eller vil en vinkel på begge sider af bjælken blot hjælpe med til afstivning!
Det skulle være så godt...., DK (30-10-2008) 
Svar:
To vinkler er bedre end én. Om det er nødvendigt er så en anden sag.
M.Thomsen, Horsens (31-10-2008) 
Svar:
I bund og grund kræver det jo en statisk beregning!
bb, horsens (31-10-2008) 
Svar:
statisk beregning for at ligge bjælkespær på en garage!. Nu er det her jo et gør det selv forum, hvorfor jeg ikke farer i byen og får lavet staiske beregninger, jeg bad om et godt råd!
Prøver selv, Jylland (31-10-2008) 
Svar:
"Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at fastgøre mine bjælkespær til remmen med vinkler, men er der ikke noget med at dette kun gøres på den ene side? og den samme i begge ender? Eller vil en vinkel på begge sider af bjælken blot hjælpe med til afstivning!

Det skulle være så godt...., DK (30-10-2008)" "Citat slut"
Svar:
statisk beregning for at ligge bjælkespær på en garage!. Nu er det her jo et gør det selv forum, hvorfor jeg ikke farer i byen og får lavet staiske beregninger, jeg bad om et godt råd!

Prøver selv, Jylland (31-10-2008)

Det har du "fåret" klaphat


:-(, :-( (31-10-2008) 

Afstivning af garagen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.

Er ved at bygge garage. D:6m x B:10m ensidet hældning. Invendige højder er 2 m i den lave ende og 2,6 m i den høje. Skelettet er opbygget af 2x5" med 61 cm afstand (ingen løsholt)og bjælkespærerne er 45 x 245 oplagt med en afstand på 40,7cm. Jeg har herved ikke fået en "urokkelig" konstruktion! Jeg har ikke opsat vindkryds, men er det nødvendigt? jeg tænkte om ikke huset nok skal blive stift når der skal osb og pap på taget, indvendig på væg/loft også osb, og udvendigt klinkbeklædning.

Hvad gør jeg, kører jeg videre og satser på det bliver stift nok eller hva??
Prøver selv, Jylland (30-10-2008) 
Svar:
Som det står nu må det da dingle slemt.
Og hvordan har du fastgjort den til moder jord?
Det er muligt at det er nok med pladebeklædning, (Klinkbeklædningen bidrager ikke).
Men det er jo lidt sent at finde ud når garagen er blæst over til naboen.
Du skal have stålbånd i de tre vægge, så går det nok uden i taget. Og de bånd skal strammes ordentligt, ja.
Lasse Birk, Odder (30-10-2008) 
Svar:
Det træskelet skal laves så det er stabilt - også uden notede OSB-plader og klinkbeklædning!
Sæt dog et par skråstivere ind i træskelettets hjørner i 2x5" med hjørnesnit i rette vinkler, de bliver jo alligevel ikke at se når du lukker af med plader.

Check vindtrækbånd samt glidsikring på fundamenterne(indstøbte gevindstænger), så skal det nok holde sig ved jorden.
M.Thomsen, Horsens (31-10-2008) 
Svar:
Skelettet er fastgjort med gevindstænger nedstøbt i fundament, så det flyver ingen steder.
De omtalte vindkryds hvordan er det lige de skal sættes så de ikke ophæver hinanden? og skal det være med spændeskruer(vantskrue,) eller hvad det lige hedder, så det kan strammes helt op.

Måske er det også et problem at garagen er 10 m lang med 2 porte og uden indervægge!
Prøver selv, Jylland (31-10-2008) 
Svar:
"et par skråstivere ind i træskelettets hjørner i 2x5" med hjørnesnit i rette vinkler"
Hvad er dette for en fætter???
Onkel Sørensen, Skråvinkelvej 45 (31-10-2008) 
Svar:
Hej

Jeg mener i modsætning til M Thomsen ikke at det er nødvendigt med skråafstivning af konstruktionen ud over din OSB beklædning, men du skal blot sørge for at konstruktionen er fastholdt i lod og vage når du begynder at montere OSB-plader på tag/vægge, og det forgår typisk med midlertidige skråafstivninger.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-11-2008) 
Svar:
Tak til www.danskbygningsundersøgelse.dk, det var lidt det svar jeg håbede på at få :-).
Prøver selv, Jylland (02-11-2008) 
Svar:
En 2x5" = samme tømmer som skelettet er dimensioneret i skal bygges ind i træskelettet, ganske som man gør med alm. bindingsværk.
Min mening er at man stabiliserer et skelet så det er selvbærende og stabilt. Plader og bræddebeklædninger er hhv. regnskærm og vindplade.

Men bevares, som man siger i vittigheden: "Fjern ikke stilladserne før der er tapetseret!"
M.Thomsen, Horsens (03-11-2008) 
Svar:
ok lidt svært at styre køkkenet med alle de kokke :-) men alle råd er kærkomne.
Men Hr. Thomsen mener altså en skråstiver i 2x5" i det yderste felt på alle sider! Det skal vel være fra toppen af hjørnet og ned? Hvad med løsholt?
Jeg har træ nok, så det er ingen ekstra udgift.
Prøver selv, Jylland (03-11-2008) 
Svar:
Ja, det er jo så min mening om et træskelet.
Det koster jo "ingenting" at lave i denne sammenhæng. En løsholt skal imellem hvis længden gør at skråstiveren bliver vakkelvorn.

Indrømmet, OSB-pladerne vil stabilisere bygningen rigeligt når de først er monteret og bygningen(måske) er i lod og vage mens du monterer.
Men hvorfor dog ikke lave skellettet stabilt med disse måske 8 skråstivere - der næsten ikke koster noget.
M.Thomsen, Horsens (03-11-2008) 
Svar:
og når man kombinere dette får jeg jo også en særdeles stabil bygning, og for godt kan det jo aldrig blive :-)
Tak for hjælpen
Prøver selv, Jylland (04-11-2008) 

Gebvexanlæg klukkere i afløbsrør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har haft et genvex anlæg i ca 10 måneder. Her på det sidste er det begyndt at klukke i kondensafløb. Mest om natten. Jeg kan holde en finger for hullet i 10 sekunder, så kommer der lidt vand, hvorefter der er ro et godt stykke tid.
Der er ikke monterret vandlås. kan det være årsagen.
Ulrik, Holstebro (30-10-2008) 
Svar:
JA!!! Og slangen til afløbet skal føres under vandspejlet i den pågældende vandlås!Og hvis det er dit højeste afløb skal du naturligvis sørge for en forhøjelse af afløbet og øverst placere en vacuumventil, som vil sørge for at der ikke opstår undertryk i afløbssystemet.
Læs da for P.kker den brugsanvisning!!! :-(
Hvilket mærke er anlægget?


God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (03-11-2008) 

Emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en emhætte, der er fra før Koreakrigen (Adax). Den fungerer egentlig ok, men pludselig gik lyset i begge sider. (vi bruger 25w, men må bruge helt op til 50w). Jeg har prøvet at skifte pærer, men enten springer de, når jeg så tænder for emhætte - ved at trække den ud, eller også virker de bare ikke.

Vi fik aldrig en brugsanvisning til emhætten, da ejendommen blev byfornyet for 10 år siden.

Er der en slags sikring inde i emhætten, der skal skiftes? Eller er den simpelthen bare afgået ved døden, og så må vi ud og købe en helt ny?

På forhånd tak.

Gerard Harnett, København (30-10-2008) 
Svar:
du skal ind til ledningerne der forsyner hætten med strøm. Jeg kan se et er en udtrækshætte. De mange gange den har været trukket ud og ind har "slidt" en sløjfe på ledningen op. Den er simpelthen brækket halv igennem og kortslutter.
hks, grønningen (02-11-2008) 

Lys blinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. hurtig spørgsmål..Hvorfor blinker mit lys i mit hus. Det er faksisk over hele huset det gør det..?? Er det normalt at det lige skal lige give et blink??
John, Brovst (30-10-2008) 
Svar:
Nej og du skal have fat i installatør allerede i dag.
Du risikerer at det er en løs nulklemme ved indføring og hvis den bliver permanent kan du komme ud for at elektriske brugsgenstande bliver ødelagt, afhængig af hvordan din installation er lavet.
HCJ, Odense (31-10-2008) 
Svar:
Eller også har du en nabo der til tider leger lidt med et kraftigt svejseapparat. Den slags KAN godt give blinkeri hos naboernes installationer...


G. Gearløs, Billund (03-11-2008) 

alukraft til isolering? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har meget store og utætte vinduer (skåvægge) i vores soveværelse og derfor bliver det iskoldt om vinteren.
Da vi ikke har mulighed for at få skiftet vinduerne må vi prøve at klare det på andre måder og jeg har hørt at man kan klistre "alukraft" alstå noget staniol-lignende op foran vinduerne og at dette så reflekterer varmen tilbage ind i rummet (og kulden ud mod ruden...?)
Ved nogen noget om dette?
Ragna, København (30-10-2008) 
Svar:
Hvis ikke i har mulighed for at få dem skiftet , så få monteret et par forsatsrammer i stedet for.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-10-2008) 
Svar:
Prøv www.st-thermohus.dk. Det er vist det "alukraft" du taler om.
Jesper, Assens (04-11-2008) 

rottezapper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
nogen der har erfaring med en "rottezapper", skulle angiveligt slå dem ihjel med et stød (fra 4 batterier), hvilket lyder af lidt?
peter, nykøbing (30-10-2008) 
Svar:
ja jeg tror ikke på den. Hvis det virkede så godt, så brugt alle DK´s kommune den nok. Jeg ved at ingen benytter den.
Hansen, Glostrup (30-10-2008) 
Svar:
Ang rottebekæmpelse se her
http://www.dr.dk
JL, Odense (01-11-2008) 
Svar:
"batterier" 380 volt skal da til for at slå de sataner ihjel
birger, bøvelse (01-11-2008) 

Septiktank, fedtbrønd. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.
Vi har overtaget et gammelt hus, uden kloakering, men med septiktank.
I forbindelse med at vi isolere gulvet i hele huset og flytter køkkenet, vil vi gerne udskifte de gamle beton kloakrør med PVC.
Jeg har haft kontakt til 3 kloakmestere, og fået 3 forskellige svar, så jeg snart ikke hvad jeg skal tro.

Det nuværende system er delt i 3.
Toilet kører til septiktank, med overløb til sivebrønd.
Badevand og lign. kører direkte i sivebrønd.
Køkkenvask kører til en fedtbrønd og herfra til sivebrønd.

Jeg har fået forskellige svar på hvordan det skal laves.
En siger det hele bare skal køres sammen, og så til septiktank, og her fra til sivebrønd.
En anden siger at det skal laves som det gamle system.
Den sidste siger at fedtbrønden skal pes, og at køkken og badevand skal køres sammen, men det skal tilsluttes et sandfang før sivebrønden.

Hvad pokker er den rigtige løsning.

Hilsen

Hansen

Finn Hansen, Fr.værk (30-10-2008) 
Svar:
Hej

Jeg går ud fra at det er et almindeligt beboelseshus for 1 familie, og at når du skriver badevand er det blot fra bruser/badekar o.l.

Du skal have hele molevitten kørt gennem en septictank i den rigtige størrelse (2 m3) og så ledt ud i sivestrenge (sivebrønde er ikke tilladt mere).
Køkkenbrønden skal sløjfes.

Jeg vil anbefale at nedsivningen sker med pumpe til sivetrengene, og hvis der skal ændres på septictanken, fåes denne med integreret pumpe til nedsivningen i dag.

Hvis der er spabade o.l. i huset kan kommunen have specielle regler for disse. bl.a. kræver nogle eget nedsivningsanlæg hertil med sandfang foran nedsivningen.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (30-10-2008) 
Svar:
Enig med Danskosv..., det er den bedste løsning.
Men hvis spørgeren kun vil udskifte betonrørene med nye PVC-rør, under gulvet, er der vel ikke noget krav om at hele det eksisterende afløbssystem skal bygges om.
(Der er jo intet til hinder for at det gøres senere, nu hvor alle pengene går til det nye køkken :<))
Stop Lige, En ½ (30-10-2008) 
Svar:
Hej igen.

Det er korrekt at det er et 1 familie hus, uden spa eller lign.
I nærheden af septiktanken er 3 sivebrønde, jeg kan dog ikke sige om de alle er aktive.

Men det i siger et altså man ikke anvender fedtbrønde eller lign.

I siger også at der skal punpes til sivestrengene, er det ikke ved at være en så stor ændring at det kræver kommunens indblandning.

Finn
Finn Hansen, Fr.værk (30-10-2008) 
Svar:
Det er sgu flovt for autorisations-systemet at man kan få 3 så forskellige svar, fra 3 som burde være næsten enige (forudsat af Finn har sagt det samme til de 3).
Det kan ikke overraske at nogle gds''ere selv går i gang.
S.E.T., Før (30-10-2008) 
Svar:
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev har ret hvis det hele skal laves om.

men hvis det bare er køkken afløbet der skal flyttes, så skal der bare nye rør i. færdig bom.

en gammel fedt brønd som den du har er lovlig så længe den er der. begynder du at ændre på den/skifte rør omkring den skal den fjernes.

og kan heller ikke forstå man kan få 3 forskellige svar på dette spørgsmål. kunne måske gå med til at der var små forskelle, men ikke så store forskelle.
kloakmesteren schmidt, vejen (30-10-2008) 
Svar:
Hej

Måske er jeg gået et skridt videre, men det er jo kloakmesterens pligt at undersøge hele anlægget og kontrollere ved Teknisk Forvaltning, om de har krav til anlægget i forbindelse med de planlagte ændringer, og her tror jeg mit svar bliver aktuelt i dette tilfælde.




www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (01-11-2008) 

Placering af tavle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har netop fået flyttet måler og tavle i dag, type UG. Den sidder nu i en kælder med ståhøjde, men dog kun ca 120 cm til overkant. Det skyldes bla.rørføringer at den måtte placeres så lavt. Elektrikeren siger det er ok. Er der regler for dette?
Morten Kokholm, Vejle (29-10-2008) 
Svar:
Måleren:
Fra fællesregulativet - http://www.danskenergi.dk

§16.1 mellem 0.5 til 1.5 meter over terræn.
Det lokal forsyningsselskab kan dog have flere/andre krav til placering af denne.


Grupperafbryder, sikringer mm.:
Fra stærkstrømsbekendtgørelsen - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

KLIP
801.513 Placering af gruppeafbrydere m.v. (Boliger)

Eventuelle gruppeafbrydere, HPFI-afbrydere eller andet beskyttelsesudstyr skal anbringes i den bolig, hvortil det hører.

Note Ovenstående gælder kun for selvstændige boliger og ikke for hotelværelser, værelser på plejehjem, kollegieværelser o.l.

De må ikke være anbragt højere end 2,2 m over gulv, og de skal være anbragt mindst 1 m over gulv eller i aflåseligt skab.
KLIP

Håber det giver dig svar.
Daniel, Ikast (29-10-2008) 

div. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man fjerne sit inlæg igen fra denne side
millemolly, sønderjylland (29-10-2008) 
Svar:
Nej.
Men det er også ligemeget, det går i glemmebogen efter et par dage.
Frank Jensen, Sorø (29-10-2008) 
Svar:
Hvorfor vil du også fjerne det :o)
GDS'er, Sønderborg (30-10-2008) 
Svar:
p.g.a. spørgsmålet vedr. Lydvæg er ikke koregt. formåleret
0,20 plastik skal mont. bag gips
peter, Sønderjylland (30-10-2008) 

Erfaring med vindus leverandøre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har i erfaring med vindues og dørr producenter og hvilken
hans, svinninge (29-10-2008) 
Svar:
Nej, du er den første i hele verden der skal købe fra dem :-)
nn, nn (29-10-2008) 
Svar:
Jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaring , med henhold leverede af prudukter og service
hans, svinninge (29-10-2008) 
Svar:
hold da lige op - det var noget af et spørgsmål, du bør nok være mere konkret, men lige et par gode "standardråd".....
vinduerne skal være DVC-godkendt, der bør være A-mærket glas, hvis du vælger Træ/alu skal der være en isolerende komposit mellem glas og alu på karmen, køb fra en Dansk fabrik (det er den bedste kvalitet og det er nemmere hvis du får brug for dialog med fabrikken).
for tiden ville det vel også være relevant at se på om fabrikken kan overleve garantiperioden :-)
HUSK også.... du får lige nøgagtig hvad du vil betale for - det er bare så enkelt !! (nogle producenter tilbyder 20-30% rabat hele året - næppe seriøst, se på prisen efter rabat det er den der skal sammenlignes)

God jagt
tømmermænd, ja tak (29-10-2008) 
Svar:
et velment råd Hans:

Gå ud og kig på vinduer. Når du så har nogle i kikkerten så spørg til de firmaer herinde, eller brug google til at søge erfaringer om dem.

alt andet er spild af både din og vores tid.
nn, nn (29-10-2008) 

Vand på brændeovn i regnvejr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en brændeovn i min udestue, tilsluttet metalrør og zinkskorsten. I regnvejr drypper der tiltider vand ned på brændeovnen fra Metalrørets loftstilslutning.

Det hænder både når spjældet er åbent og lukket.

Hvordan undgår jeg regn i min stue - hvad skal jeg gøre?
Jens Nielsen, København (29-10-2008) 
Svar:
Inddækningen omkring skorstenen, på taget, er jo nok utæt.
Op på taget og kikke, det kan godt være svært at gennemskue. Evt. adskille inddækningen. Nogle gange kan man se "spor efter vand", (Sherloc) og derved finde utætheden.
Tætne med silikone i farve efter eget valg.
Gunnar Kjær, Grinsted (29-10-2008) 
Svar:
skorstensindækninger er ikke meningen at skulle være tætte med silicone,, tværtimod skal jordens tiltrækningskraft gøre dem tætte.
g.g, mars (31-10-2008) 

Male nye egetræsmøbler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har nogle lyse egetræsmøbler, hvor de er hvid baiset, tror jeg det hedder som jeg gerne vil male sorte.. noget bestemt maling jeg skal bruge eller forbehandling..??

Vil gerne vide det hele fra bunden, så jeg ikke ødelægger dem.. kan man evt få malingen i spray form.

Mvh henriette
Henriette, Kærup (29-10-2008) 
Svar:
Drop det spray. Det lugter, støver og er alt for dyrt. Egner sig ikke til indendørs brug.
Derimod går du hen til nærmeste malingsforretning eller byggemarked. Sadolin, Dyrup, Flygger el. lign. Malingen er godtnok lidt dyr, men til gengæld ved de besked - om møbelmaling.
Karsten Møller, Grenå (29-10-2008) 
Svar:
ville nu hvis det var mine møbler der skulle være sorte ,gå i silvan og købe sort spritbejse og derefter lakere dem med TRIP TRAP olielak natur silkemat30 (silvan)du vil få et meget bedre samt flottere resultat ( ingen maling der evt "knækker" af med tiden.
Ani Søgaard, Vejle Amt (09-03-2009) 

Hvælving Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en hvælving (uden døre) hvori jeg ønsker at montere franske døre.

Hvælvingen har hverken karm eller lister i forvejen.

Kan nogen mon forklare mig hvordan jeg måler op til dette?

Evt. komme med et godt billigt tip omkring, hvor man kan købe billige franske døre m. lister/karm osv.?

Mvh.
Anja

Anja, København (29-10-2008) 
Svar:
Du kan da ikke forvente at købe en standard dør der passer til en muråbning med hvælvning.
Men hvis du kun vil have fransk dør "forneden" og glas eller plade øverst lader det sig høre.
Man kan selvfølgelig godt måle op. Men ofte tager man et stykke plade og holder på væggen. Dernæst tegnes profilet af hvælvningen over på pladen.
Alt hvad der hedder runde lister og karme og glas er ikke billigt, tværtimod.
Kurt K, Kalunborg (29-10-2008) 

Kældergulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gammelt 3 planshus fra 1947 hvor jeg nu vil i gang med renovering af kælderen. Jeg får lavet omfangsdræn rundt om huset med berapning af sokkel 2 gange asfalt samt platonplader og 150mm isolering. Der skal så laves gulvvarme i kælderen og her er så mit spørgsm´ål kan jeg fjerne alt det gamle kælder gulv på gang eller skal det tages i etaper?????

Per Pedersen, 8260 Viby J (28-10-2008) 
Svar:
Ja eller nej.

Det kommer helt an på de lokale forhold, bla. fundamenternes stand. Og om du har en ordentlig forsikring.
Du bør betale dig til en faglig vurdering.
Find et lokalt ingeniørfirma med lidt kendskab til fundering.

hans Jensen, Risskov (28-10-2008) 

ER der nogen der kender en guide eller bog til elinstallationer? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Ved godt sikkerhedsstyrelsen har en guide. Men jeg prøver at forstå, hvordan det hele er skruet sammen. Er der nogen der kan henvise til en guide eller bog, der går i dybden med elinstallationer? Særligt montering af stikdåser ;-)

mange tak


Rasmus, aalborg (28-10-2008) 
Svar:
JA

Det er at tage en uddannelse som elektriker.

Det lærer man på skole og ved sin mester.

Det er jo derfor må stå i lærer i 4 år.



..., 5000 (29-10-2008) 
Svar:
Du kan købe bogen "el-ståbi"
xx, xx (29-10-2008) 
Svar:
Går i dybden med montering af stik kontakter?? Det lyder som om du er GDS''er på begynder stadige :o)
Men ellers kan jeg anbefale stærkstrømsbekendtgørelsen som kan købes for 395 kr.
Der står meget af det du vil vide.
Ved montering skal du så følge denne, plus br08 og fabrikantens foreskrifter.
Sikkert også derfor der tager tid at uddanne sig til elektiriker :o)
GDS'er, Sønderborg (30-10-2008) 
Svar:
Hold nu op med det der stå-i-lære-som-elektriker fis. Vi ved da alle at, hvis du går i lære efter 9. klasse som 16 - 17 årig er du de første 2-3 år mere en arbejdsdreng end du er en lærling. Manden vil jo bare gerne vide, hvordan man slutter en stikkontakt til.

"El-ståbi" er et god bud...
Peter, Søborg (04-11-2008) 
Svar:
Det er da noget forfærdeligt pjat at skrive! Hvis du er i lære som elektriker er der udarbejdet en uddannelsesplan, som beskriver hvad du skal lære hos mester mellem dine skoleophold.
Så, Nej! I dag er du ikke arbejdsdreng de første 2-3 år, men du er med til at lave "rigtigt" elektriker-arbejde!

-Og så står der intet i SB omkring hvordan man monterer stikkontakter - kun retningslinierne om hvordan de skal installeres (højde o.s.v)
Bo Theilmann, Juelsminde (29-11-2008) 

Nybyg i dårligt vejr (regn) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa' håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe.

Kæresten og mig er i fuld gang med at få bygget nyt hus. Vi har dog gennem den sidste uge haft store bekymringer mht. vejret. Sokkel er fædig støbt, men huset skal overføres med træ skellet. Kan sådan et skellet under opførsel godt klare store mængder regn? Vi er meget bange for at få råd mv. i træet...er der grund til bekymring?
Kim Jørgensen, odense (28-10-2008) 
Svar:
Det er ikke noget problem.
Træ kan sagtens tåle vand - og det tørrer ud igen.
Men når huset er blevet lukket skal der måske foretages udtørring - med varmekanoner.
Men måske skulle I søge lidt på Gooogle, på træhuse, for at finde ud af hvad man skal være opmærksom på ved træhusbyggeri.
Pelle Træhugger, Kanada Skov (28-10-2008) 
Svar:
Hej Pelle,

Tak for dit hurtige svar.

Det er dog ikke træhus vi bygger men et hus med selve skellettet i træ. Der kommer mursten udenpå. Har du hørt om problemer med denne byggemåde
Kim Jørgensen, Odense (28-10-2008) 
Svar:
Næe, ikke specielt.
Men fortæl lige, er det kun træskellet med tagkonstruktion, tagdækning og skalmur. Altså et lukket råhus.

Det kan derimod være problematisk hvis det handler om træelementer, altså med isolering, vindafdækning gipsplader og hele svineriet.
De har ikke godt af vand, men det ses alligevel til tider at de bliver kranet på plads i november måned, i p..regnvejr.
Pelle Brændetyv, Kanada (28-10-2008) 
Svar:
Enig, skulle i princippet ikke give problemer - hvis huset tørres 100% ud inden det lukkes af. Ellers er der rigtigt nok stor risiko for skimmel og andre skader pga. byggefugt.
M.Thomsen, Horsens (29-10-2008) 

Fugt i kælder! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
For 3 år siden fik jeg drænet rundt om huset pga. meget fugtig kælder. Blot 2 år senere begyndte væggene igen at blive sorte og pudset blev meget blødt og faldt af. Jeg fik en fagmand til at grave op og checke drænet, og han konstaterede at der ikke var hul i drænet og han ikke vidste hvorfor min kælder var fugtig.
Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt? Jeg har hørt om et produkt der hedder vandex, som bruges til vandtætning af beton. Er der nogle der har erfaringer med det?
Bettina, Odense (28-10-2008) 
Svar:
Blev der ved samme lejlighed udført afrensning af kældervæggen, samt
udført berapning, asfaltering og opsat udvendig isolering med drænplader?
bb, horsens (28-10-2008) 
Svar:
Jammen hvis der ikke var hul i drænet er det jo klart at det ikke virker. Ha-ha.
Vandex har 50års erfaring med deres produkter, (ca.) Og det virker, hvis vandtrykket ikke er alt for stort.
http://www.vandex.dk
Ring og få en snak med dem.

Men som GG siger det er tosset, eller dårlig rådgivning, at tætningen ikke er sket udefra. Når der nu var gravet op.

Finn Nielsen, Århus (28-10-2008) 
Svar:
Ja, der blev opsat udvendig isolering med drænplader og afrensning af kældervægge. Desuden blev samtlige kældervægge pudset op igen. Der blev ikke asfalteret men lagt fliser og faldet er rigigt. Jeg aner ikke hvad berapning er, så det kan jeg ikke rigtig svare på!!
Men der er altså sket tætning udefra...og selvfølgelig virker drænet korrekt, jeg formulerede vist spørgsmålet forkert.

Jeg tror jeg vil henvende mig til Vandex og høre nærmere.
Bettina, Odense (29-10-2008) 
Svar:
Ja, det lyder da godtnok lidt mystisk.
Med mindre altså at du udlufter den kælder alt for lidt. Eller du har vaskeri eller anden fugtproducerende virksomked i kælderen.
Hvor meget lufter du ud???
Finn Nielsen, Århus (29-10-2008) 
Svar:
vandex er vejen frem, jeg er pt ved at renovere en kælder med det.
de rum der har fået hele turen ser fine og tørre ud mens dem der ikke har fået behandling endnu bærer tydeligt præg af at vi har fået store mængder vand det sidste stykke tid
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
vandex er vejen frem, jeg er pt ved at renovere en kælder med det.
de rum der har fået hele turen ser fine og tørre ud mens dem der ikke har fået behandling endnu bærer tydeligt præg af at vi har fået store mængder vand det sidste stykke tid
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
vandex er vejen frem, jeg er pt ved at renovere en kælder med det.
de rum der har fået hele turen ser fine og tørre ud mens dem der ikke har fået behandling endnu bærer tydeligt præg af at vi har fået store mængder vand det sidste stykke tid
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
Godtnok Odense.
Men hvis nu fugten skylles manglende udluftning, eller hajakvarium i kælderen eller anden "ej udefra kommende fugtophobning", så hjælper Vandex jo ikke.
Snarer tværtom, kan man sige.
Finn Nielsen, Århus (30-10-2008) 
Svar:
beklager de mange svar efter hinanden men den ville ikke sende, men det kan jeg se at den alligevel fik klaret.

helt korrekt Finn Århus udluftning af kælderen er meget vigtigt.
Da i sidste gang renoverede kælder blev der så brugt mørtel på væggene eller kun grus/cement?
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
Vi lufter ud hver dag, og jeg mener mureren brugte mørtel. Forleden dag fjernede vi en masse løs puds og nu er der kommet sådan nogle hvide svampe ud fra væggen. Det ser altså mærkeligt ud...
Bettina, Odense (30-10-2008) 
Svar:
Du skal ha´dem her ud og kigge på det

http://www.goritas.dk
bb, horsens (31-10-2008) 
Svar:
PS: meld til din bygningsforsikring, at du mener at have en svampeskade.
bb, horsens (31-10-2008) 
Svar:
Hvis der er brugt mørtel, så er det den første smutter, mørtel hører ikke hjemme ifb.med den slags renovering.
Det du kalder for svamp kan meget vel være salt blomster, de kommer pga. fugtighed i væggen, men hvis i er i tvivl om det er sådan nogle skal i kontakte et firma som kan besigtige det for jer.
Hvilken slut overflade har i brugt, er det maling, kalk? det kan nemlig også have stor betydning på hvordan resultatet bliver i det lange løb.
mureren, odense (31-10-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 31233.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »