» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 30908.   « Forrige 25       Næste 25 »

Lukning af B6 fra skotrende til loftet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg er ved at skifte de gamle asfaltskumkodser ud i rygning og ved tagkant med plastklodser uden ventilation, da skumlisterne kun har holdt i 9 år, men hvad gør man i skotrenderne. Jeg har 20 gr. hældning og 2 skotrender (90 gr. vinkeltilbygning). Der er fri adgang for mus og mår, den vil jeg gerne have lukket?

Mvh

Olav
Olav Bennike, Vodskov (24-09-2008) 
Svar:
Du skal have fat i monteringsanvisningen for pladerne.
F.eks. her:280_Montagevejledning_Boelgepladetag[1]
Der skal formodentlig en totrinsløsning til.
Tætning mod vind og vejr. Skumbølgeklodser specielt til skotrender.
Tætning mod husmår osv.: Fuglegitter.
Men det skal din lokale tømmerhandler hurtigt finde ud af.

Hans Jensen, Ballerup (24-09-2008) 


Overspædning på computer - Hjælper jord forlængerledning? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej allesammen,

Jeg får typisk stød fra min computer hvis jeg f.eks. rører mine usb stik eller andet. Der er ikke tale om statisk elektricitet, men af hvad jeg ved kaldes det overspænding og stammer fra computeren strømforsyning.

Mine stikkontakter har IKKE jord, hvilket skulle afhjælpe problemet, men hjælper det hvis jeg køber forlænger ledninger med jord i? Jeg er nemlig træt af at få stød hver gang jeg rør min computer.

Hvad kan jeg ellers gøre?
Jesper Jørgensen, Dragør (24-09-2008) 
Svar:
Det eneste som hjælper er en forbindelse fra stellet på din computer til jord.
Har du ikke jord i din lejlighed, kan du prøve at forbinde en ledning fra stel til f.eks. en radiator, idet radiatoren via vandrørene formentlig har forbindelse til jord.
Preben, Roskilde (24-09-2008) 
Svar:
Hej Preben,

Er det med radiatoren ikke ulovligt? Men bor i villa, og er rimelig sikker på de ikke har jord. Men er den forbindelse fra computer case? Hvordan kan jeg lave det?

En stikdåse vil ikke hjælpe? Har granitgulv så ved ikke hvor jeg skulle føre en ledning fra stellet hen ;)
Jesper Jørgensen, Dragør (24-09-2008) 
Svar:
Hvad du nok mærker er en spændings foreskel mellem case på PC´en og et usb stik
hvad der måske kan hjælpe er at montere stikpropper med jordben (også dem der er monteret med schokustik propper) monteret i samme stikdåse med jord.
Der behøves ikke at være aktiv i stikkontakten.
Sømanden, Odense (24-09-2008) 
Svar:
Stikpropper? Har du et link til et billede af dem? Og vil det evt. ikke være nemmere bare at få en forlængerledning med jord? Jeg har nemlig en masse stik og overvejede alligevel at skifte de gamle forlængerledninger ud med el-spare skinner.

Men det vil kunne hjælpe med disse stikpropper eller forlængerledning?
Jesper Jørgensen, Dragør (24-09-2008) 
Svar:
Stikpropper? Har du et link til et billede af dem? Og vil det evt. ikke være nemmere bare at få en forlængerledning med jord? Jeg har nemlig en masse stik og overvejede alligevel at skifte de gamle forlængerledninger ud med el-spare skinner.

Men det vil kunne hjælpe med disse stikpropper eller forlængerledning?
Jesper, Dragør (24-09-2008) 
Svar:
Hej Jesper..

1:Skift Stikproppen på tilledningen på din computer.
2:Skift din stikkontakt ud til en med Jord.
3:Få Banket et Jordspyd ned i haven eller i kælderen og træk derefter et kabel 1*2,5kvadrat jordledning fra spyd direkte til din stikkontakt.

Den eneste nemme og rigtige måde at gøre det på.


Daniel (elektriker), 2770 (24-09-2008) 
Svar:
Hej Daniel,

Det lyder som en ganske dyr løsning - Skal jeg have en elektriker til det eller må jeg lave det selv?
Jesper Jørgensen, Dragør (25-09-2008) 
Svar:
Hej Jesper.
Du spørger om det er lovligt at forbinde til radiatoren.
Det er det. Det er nemlig ikke en jordforbindelse, men en udligningsforbindelse.
Preben, Roskilde (25-09-2008) 
Svar:
DANIEL!!

Man banker ikke bare et jordspyd ned!!
Hvis der findes en andet jordspyd på ejendommen, giver det to forskellige potentialer, og den går ikke jf. bekendtgørelsen.
Elektrikeren, Nyk. F (02-10-2008) 
Svar:
Forskellige potentialer betyder kun noget hvis man har sammenhængende netværksforbindelser.
Hvis man har en garage f.eks vil et jordspyd her være tættere på andre ledende forbindelser ( gulve mm) end en fjerntliggende jord.
Hvis dette ikke er tilladt er det langt ude i skoven og kan ikke underbygges teoretisk.
HCJ, Odense (03-10-2008) 
Svar:
Hej
I 230 V power-indgangen på en almindelig ”slæbbar” computer, sidder ofte et NETSTØJFILTER, der primært består af to induktanser, den ene i serie med FASEN og den anden i serie med NULLEN, to Y-kondensatorer, den ene Y-kondensator mellem FASE og PC’ens Stel og en anden Y-kondensator mellem NUL og PC’ens Stel , samt en enkelt X-kondensator imellem Fase og Nul.
PC-stel er ført ud som jordledning til Netstikkets jordben.

Se det betyder jo, at hvis jordbenet ikke er forbundet (altså er svævende), så vil de to Y-kondansatorer danne en kapacitiv spændingsdeler, som bevirker, at PC’ens ”stel” vil have potentialet 115VAC i forhold til jord!!! PC’ens ”stel” er normalt forbundet med PC’ens forskellige interne spændingers ”Common”, og fungerer som en slags ækvipotentialflade internt i computeren..

Det er utvivlsomt den spænding du kan mærke. Den eneste måde at slippe for ”stød” på, er ved at montere en trebenet stikprop, og få jord i din stikkontakt, som beskrevet af Daniel. Du kan også forbinde til et vandrør eller en radiator, det er som Preben skriver, at betragte som en udligningsforbindelse. Alle fremmede ledende dele, så som vandrør, centralvarmerør, ventilations kanaler, jordspyd, varmtvandsbeholder, el-komfur osv, osv, skal jo i dag helst forbindes til en central ”potentialudligningsskinne”, hvorfra man så kan forsyne beskyttelsesjord til gruppetavlen, og videre til stikkontakter m.v.

Din PC er tilsyneladende UDEN galvanisk adskillelse mellem portene (USB, RS232 og/eller centronix- portnes ”common” og computerens ”stel”, så derfor støder din PC lige meget, uanset om du rører en USB port eller PC’ens stel.

Portene drives af integrerede kredse i computeren. Hvis disse var af en type med galvanisk isolation, (f.eks. ved hjælp af optocouplere og en galvanisk isoleret DC/DC Converter), så fik du ikke mere stød af portene. Så kunne du lave en krydsfinerskasse udenom computeren (husk tilstrækkelig ventilation), så kunne du heller ikke få stød ved at berøre stel.

Det samme gælder nyere transportable PC-er med en ”Bump on the wire Strømforsyning”, da er secundær siden sammen med PC’ens batteri totalt svævende.
Jordledningen på strømforsyningens Primærside er sandsynligvis forbundet til en skærm der omslutter primærviklingen og måske er den også forbundet til jernkernen. Dette for at forbedre EMC-forholdene.Der kan også være en skærm omkring Secundærviklingen, som er forbundet til den ene DC-ledning til computeren. Også af hensyn til EMC. Eller der kan være skærm omkring hele pibetøjet. Strømforsyningerne er normalt helt isoleret i et plasthus. Strømforsyningen kan være dobbeltisoleret (imellem primær og secundær), hvis transformatoren er udført efter visse, skrappe normer, der giver store krybeafstande m.v.

Så konklusionen må være, at jord i stikkontakten er den rigtige løsning.

Men jeg kommer i tanke om en anden metode. Køb en 230/2x115V sikkerhedstransformer med en passende VA værdi, og slut dens 230V primærside til din stikkontakt uden jord. På Secundæsiden forbinder du midtpunktsudtaget til computerens jordben og de to ”Varme” ledere til henholdsvis Fase og Nul på din computer. Så kører du IT-net (isoleret net), og uanset hvad du rører ved på secundærsiden, så får du ikke stød.
Jeg er temmelig sikker på, at det vil fungere!!!!!
Mvh
JODA, Fredericia (09-11-2008) 

Fejlmål på skydedørsparti Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, Jeg har fået skiftet samtlige vinduer og døre ud. Det firma som jeg købte vinduerne hos stod for måltagning. Det gamle vindue var delt på midten således at der var glas for oven og plade for neden. Der er så taget mål så vindueshøjden passer til eksisterende sokkel. Soklen under vinduet har jeg eferfølgende konstatere er hævet med et murstensskift. Dette indebærer at sokkel og det mit trægulv er stort set i samme niveau. Mit nye skydedørsparti er placeret ovenpå sokkel + en fuge og dette giver et trin på 10cm. Et trin på 4 - 5cm var mere acceptabelt. Dette kunne være opnået ved at fjerne murstensskiftet og fremstille vinduet tilsvarende højere. Men hvem har fejlen. Burde firmaet som stod for opmålingen havde opsaveret dette niveau problem eller er det vores fejl?. Et nyt skydedørsparti koster 31.500 :(
Carsten Hald, Nørresundby (24-09-2008) 
Svar:
Når du skriver at du efterfølgende har konstateret et murstensskifte tyder det på, at opmåleren ikke har kunnet se dette skifte. Og skjulte konstruktioner kan man ikke hæfte for.
Men har du talt med firmaet om dette.
Kunne du ikke sænke skydedøren så der er de 4-5 cm, og evt. påføre et stykke ovenpå. Måske ikke så kønt, men man kan vel leve med det.
Og hvorfor dog købe et skydedørsparti til så mange penge, er det i guld og glimmer.
En, tømrer (24-09-2008) 
Svar:
Det må nu være firmaet der tager målene der er ansvarlig for at vinduet passer.
Og at det hele ser rigtigt ud. (Hvad nu hvis eksisterende sokkel havde været 20cm over gulv?).
Der har ihvertfald været en mangel på komminikation og det har været måltager der har været mest bevidstløs.
Men som tømrer foreslår, få sagen afsluttet med et stykke tømmer på overkarmen, evt. med en indbygget skydeventil, så skal I nok blive glade for den dør.
Frank Jensen, Herning (24-09-2008) 
Svar:
Opmåleren kunne godt se at soklen var lidt højere på det pågældende stykke også før at det gamle vinduesparti blev fjernet. Vis jeg sænkede skydedøren ville den side lavere end de øvrige vinduer. Måske ikke så pænt. Prisen skyldes størrelsen på total 6 x 2,12 meter. i alu - træ. (IdealCombi futura serien)
Carsten Hald, Nørresundby (24-09-2008) 
Svar:
Der simpelthen ikke udvist tilstrækkelig omhu fra opmålerns side.
Det er jo trods alt en ordre til 30.000 kr så der kan vel forventes at opmåler tænker sig lidt om. Og hvis han bare er gået hjem og har lavet døren uden at have fået godkendt målene af kunden, er der ingen vej udenom.
Ny dør at levere og montere uden beregning.
Ellers hedder der "Byg Garanti"
S. Vester, Hasle (24-09-2008) 
Svar:
Kan nu stadig ikke se, at det er en opmålerfejl - har du gjort det klart, at du forlangte en afstand på 4-5 cm, eller har du ikke.
Kan du dokumentere dette, har du en god sag.
Og det med at få kunden til at godkende målene efterfølgende er jo volapyk, hvorfor så få en prof. til at måle op.
En, tømrer (24-09-2008) 
Svar:
Nej, jeg har ikke fortalt at jeg ønsker ett dørtrin med en højde på 4 til 5cm.
Omvendt syntes jeg at et dørtrin på 10cm er lige i overkanten. Jeg har i øvrigt fået monteret en terressedør i den modsatte side af stuen. Her er trinhøjden 4,5cm. Vedkommende er desvære ikke medlem af BYG garantiordningen.
Det ender vel med at jeg må betale uanset hvem der har fejlen.
Carsten Hald, Nørresundby (24-09-2008) 
Svar:
BYG Garanti eller EJ.

Tror du virkelig at fordi han stod i BYG Garanti ,at de så ville forære dig en ny dør, hvor er det det mærke efterhånden overvuderet, alle tror det er sikkerhed for at undgå alle problemer når man bygger om.

Hvis ikke opmåleren er blevet gjort opmærksom på at et skifte skulle fjernes i forbindelse med udskiftningen af vinduet, kan det da ALDRIG være opmålerens problem.

Har har jo målt op som det var , og derved leveret det der passer som det er , og ikke når der er fjernet et skifte hvilken i med garanti ikke har oplyst ham om.

Det er efter min mening dårlig kommunikation mellem opmåler og byggeherre der er årsag til det ikke blev som ønsket.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-09-2008) 
Svar:
Skudt helt forbi Koluda.

Hvis det nu var dig selv der havde foretaget opmålingen ville du forhåbentligt have studset over det der skifte og have spurgt kunden hvad der skulle gøres.
Det er jeg temmelig sikker på at du ville.
Hvad så hvis der havde været 2 skifter? Eller der havde stået en 20 cm høj og 6 m lang konvektor der hvor døren skulle monteres? Ville du så have målt til overside konvektor?
Nej du, det er almindelig anderkendt at en dør skal nå ned til gulvet!

Opmåleren har ganske rigtig været fuldstændig bevidstløs - som det formuleres ovenstående.

Som sagen er fremstillet her ville en sag ved BYG''s Garantiankenævn helt sikkert falde ud til kundens fordel.
Og hvad er det vi siger. Enhver klovn kan slå et søm i. Der skal en tømrer til at fortælle HVOR sømmet skal slås i. Det samme gælder måltagning.


S. Vester, Hasle (24-09-2008) 
Svar:
Nu er jeg bekendt med et par sager der har gået gennem BYG ankenævn, og var langt fra imponeret var faktisk skræmmende hvor meget deres skønsmand kunne se igennem fingrer med , virkede mere som om han beskyttede sine godt betalende medlemmer end sikre kunden en ordentlig kvalitet , måske har du selv egen oplevelse af samme der har gået anden vej...

Jeg ville helt klart have spurgt kunden hvis jeg var i tvivl ja, men lyder ikke til at opmåler har været i tvivl , eller har kunden ikke udtrykt sig godt nok.

Uanset hvad så er der nok ikke oplyst at det skifte skulle fjernes ved opmålingen.
Og havde jeg selv målt op, havde jeg heller ikke leveret vinduer der ikke kunne monteres uden der fjernes et skifte uden kundens godkendelse først.

Anser det faktisk ikke for mit job at fortælle kunden hvordan de skal have tingene lavet, med mindre de selv spørger eller ønsker vejledning i det.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-09-2008) 
Svar:
Ansvar kan man også få ved en stiltiende accept. Carsten har tilsyneladende accepteret de 10 cm, ellers ville han vel gøre opmærksom på dette til opmåleren.
BYG Ankenævnet er ofte til forbrugerens fordel, men der skal også være dokumentation for påstanden, der skal bedømmes.
Ord som helt sikkert, bevidstløshed, klovn viser en ikke prof. indstilling, men det er også kun et debatforum, det her.
Byggefirmaet - hvorfor ser du det ikke som din opgave at vejlede, det er da derfor du skal starte bilen og køre ud til kunden.
En, tømrer (25-09-2008) 
Svar:
Har selv lige fået målt op til vinduer og her var opmåler og jeg som kunde i god dialog. Men han målte stdig kun op til det hul det gamle vindue sad i. Så derfor vil jeg give tømrer og Koluda byg ret i, at ansvaret hviler på dig som kunde. Hvis du vil have et større hul at komme et vindue i, skal dette jo oplyses til opmåler. Og det fandt du jo først ud af senere. Derfor kan skylden ikke placeres andre steder end ved dig. Beklager.

GDS'er, Sønderborg (25-09-2008) 
Svar:
Det kommer da også an på hvad i har aftalt af ansvar. Har opmåler sagt han tager ansvaret eller har han sendt en ordrebekræftelse hvor han bekræfter mål og evt. anbefaler dig at lade din tømrer læse den igennem ?
Hans, Sønderborg (25-09-2008) 
Svar:
Jeg rådgiver da også hvis jeg bliver spurgt, men har kunden allerede en opfattelse af hvad han vil have lavet, vil jeg da ikke ændrer på den, med mindre der er noget forkert i det han vil have udført bliver det som kunden ønsker, engang imellem har folk på forhånd jo sat sig ind i hvad de skal have lavet, og derfor allerede taget beslutninger om løsninger osv...

Men er de helt blanke så får man jo generelt frie hænder til at udføre arbejdet.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (25-09-2008) 

Hvad skal man bruge for at lægge et laminatgulv? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vil gerne vide hvad man skal have af værktøj og hvad man skal bruge udover laminatgulvbrædderne.
Er der nogen som ved hvad der er godt at bruge både som isolering og lyddæmpende under laminatgulvene?
Hvad er præcist nødvendigt at købe.

Line, 2400 (24-09-2008) 
Svar:
Hej Line
I dit byggemarked kan du købe monteringssæt (slagklods, kiler, trækjern osv.), ligeledes kan du ikke undværer en sav.
Vedr. underlag så findes laminat gulve som er født med dette - igen Pergo eller Alloc.

Gulvgrossisten.dk, Aalborg (24-09-2008) 

Opsætning af stålskorsten. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have samlet og sat min nye skorsten op i kolonihaven.
Er der nogen derude som ved hvor jeg finder en form for monterings- eller opsætningsvejledning på nettet? Vil gerne klare opsætningen selv, nemlig...

Mange Tak
Morten Friis, København (24-09-2008) 
Svar:
Følger med skorstenen når du køber den, eller forhandleren levere en med til dig.

Ellers kan du finde den på levereandørens hjemmeside.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-09-2008) 

Mangel på stærkstrøm... til induktionsplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at flytte ind i en andelslejlighed på nørrebro, hvor der ikke er stærkstrøm.
Men jeg vil gerne have en induktionskogeplade i køkkenet. Hvad koster det at trække sådan en type strøm? (har hørt mellem 5000-7000 kr pr. etage, kan det være sandt??? bor på 3. sal, så det kan hurtigt blive dyrt... :-()

Er det muligt at få en elektriker til at "trylle" på nogen måde uden at installere stærkstrøm i lejligheden? findes der induktionsplader der kører på alm. 220v?

Eller kan man sammensætte flere grupper (måske et meget dumt spørgsmål, bær over med mig, aner intet om strøm...)???

Eller kan man tilslutte en induktionskogeplade til 220v og forvente at den bare varmer mindre???

På forhånd mange tak
Marko, københavn N (23-09-2008) 
Svar:
Du kan godt tilslutte en fase til induktionsplader.
Det du skal være opmærksom på at den sagtens kan tage min 7000 watt, så din fordeling og fase-grupperne er vigtigt.
dvs du kan risikere at du ikke kan bruge andet end din induktionsplade ellers vil sikringerne springe.
martin bilgrav, Værløse (24-09-2008) 
Svar:
det koster nu ikke 5-7000 pr etage, regn med 1500 ex moms pr etage, du kun jo evt opsætte en seddel i opgang, og høre om andre vil have 3 faser op, med mindre du kun har 1 induktionsplade kan du ikke nøjes med 1 fase, et komfur bruger ca 10.8 Kw hvis det hele køre og mon ikke det gør det feks jule aften ?? men kan du holde dig til Kun at bruge et minimum så kan du godt.
Jan, Kastrup (25-09-2008) 

Fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at lægge fliser (10*600*600mm)og skal derfor bruge en fliseskærer. De gængse udlejningsmaskiner er små. Er der nogle der har erfaring med at bruge en "for lille" fliseskærer? Tænker på hjemmelavet land eller noget lign.?
MPB, Egå (23-09-2008) 
Svar:
Plejer selv at bruge en alm. stor vinkelsliber, dog skal man passe på med at stenen er fikseret inden man skærer. Ellers flyver sten og sliber rundt...!
Kan du ikke bruge en fliseknækker? De fleste kan gabe over 10 cm sten uden problemer.

M.Thomsen, Horsens (24-09-2008) 
Svar:
Det er nok de 60 cm som er problemet.
Men prøv at spørge omkring hos udlejningsfirmaer eller firmaer der graver fortove op - og lægger dem ned igen 3 mdr. senere.
F.eks. JM Trykluft, Hertz osv.
O. Petersen, Harlev (24-09-2008) 
Svar:
Du kan sikkert leje en fliseskærer der kan tage 60 cm.
Har du prøvet JJ eller Cramo... ?
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-09-2008) 
Svar:
Har du prøvet: http://delpin.dk - ellers prøv det...

God fornøjelse

G. Gearløs, Billund (25-09-2008) 

Rester af tjære på sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores sokkel har været malet med tjære, men er blevet sandblæst og kalket for at fremstå diffusionsåben. Det har hjulpet meget på den opstigende fugt i væggen. Desværre efterlod sandblæseren en kant af tjære, som vi skulle fjerne med håndkraft, men vi kan ikke få det af! Nogle gode råd??
Helle, Ringsted (23-09-2008) 
Svar:
Stålbørste. hånd eller roterende på en vinkelsliber eller boremaskine.
Hurtig, Løsning (23-09-2008) 
Svar:
Vi har prøvet med stålbørste, også den roterende på boremaskine, men det tager det ikke. Er i gang med hammer og mejsel nu - men nogen nævnte så, at en kemikalie måske kunne kunne opløse det, men hvad?
Helle, Ringsted (23-09-2008) 
Svar:
hvis det er tjære kan det fjernes med motorrens. kan købes i en bilistbutik
jan sørensen, snekkersten (25-09-2008) 
Svar:
Og det her er måske lige løsningen... http://www.borup-kemi.dkr
Prøv at tage det i brug. Er ihvert tilfælde ikke vanvittigt dyrt.

God fornøjelse

G. Gearløs, Billund (25-09-2008) 
Svar:
Efter at have fedtet rundt med adskillige slibemetoder og midler - og prøvet diverse kemikalier, greb vi i dag til vinkelsliberen - det var effektivt. Den tog det hele og lidt mere. Tak for mange gode råd.
Helle, Ringsted (25-09-2008) 

Udskiftning af sorte varme rør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg står og skal have udskifte et stykke af mine stik og retur stålrør i mit centralvarmeanlæg. Jeg vil gerne høre råd ved udskiftning til pex rør med iltspærre. Nuværende dimensioneringer er 11/4" og 11/2".
Spørgsmål 1: Skal et nyt pex rør have en tilsvarende indvendig diameter eller kan det anbefales at gå eksempelvis en størrelse ned til evt. 32mm.
Spørgsmål 2: Hvilke fittings kan/ skal bruges ved overgang til stål?
Spørgsmål 3: Hvad er levetiden på et pex rør til dette formål?
Med venlig hilsen
Finn, Esbjerg (23-09-2008) 
Svar:
du skal bruge hårde rør til synlige installationer; kobberrør eller stålrør. pex bruges til skjulte rør. hvorfor udskifte dine stålrør; de er da sandsynligvis ikke tærede ?
bazze, århus (23-09-2008) 
Svar:
Hej Bazze.
Det er også skjult rør, på nær samlingerne. Jeg er ved at lave nyt fyrrum, og skal i den forbindelse have trukket disse nye rør.
Har du nogle gode råd til mine spørgsmål?
Mvh.
Finn, Esbjerg (23-09-2008) 
Svar:
Først en lille advarsel !
Det du har gang i er ikke GDS arbejde!

Men hvis du vil selv så

Sp1: Dimension på dine rør kommer an på flere ting bl.a din pumpes løftehøjde, dine ventiler, dit radiatoranlægs størrelse samt volumen i din VVB så der findes ikke et korrekt svar på dit spørgsmål, hvis man ikke kender dit anlægs opbygning.

sp2: til sort / galvaniseret skæres der gevind også skruer du en conex overgang på. til rustfri stål conex i rørdiameter reduseret til din pex dim.

sp3: Afhænger af pumpetryk, anlægsbelastning mm så ret svært at sige noget om.

Bare et lille råd tilsidst:
Dine spørgsmål antyder ikke at du har særligt meget forstand på centralvarmeanlæg. så derfor vil jeg mene, at du i det lange løb vil spare en penge, hvis du lader en fagmand udfører arbejdet.


Claus, Kbh ø (25-09-2008) 

Sætningsskade i 1 år gmlt. hus - hvem betaler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores nybyggede hus har vi ved 1 års eftersyn påpeget 5 små sætningsskader på i alt 3 vægge, som vores entrepenør vil udbedre. Han siger at hans elementmontør (der er tale om betonelementer) vil udbedre selve revnerne, men han vil ikke betale de knap 7.000 kr for malerarbejde (spartling, filtreparation og maling), som vi har fået tilbud på.

Hvis ansvar er det egentlig? Kan det virkelig passe at vi selv skal betale for en sætningsskade?

Håber nogen kan hjælpe - har forgæves google't efter et sted hvor det står.
Carina, Esbjerg N (23-09-2008) 
Svar:
Det kan dæbbe være tvivl om at I IKKE skal.
De eventuelle arbejder der nødvendige for at udføre arbejdet er jer uvedkommende.
Hvilke aftaler jeres entreprenør har med elementleverandøren er osse jer uvedkommende. Hvis elementleverandøren ikke vil betale må jeres entreprenør selv til lommerne.
Hvis eksempelvis entreprenøren/elementmanden bliver nødt til at tage et vindue ud for at udføre arbejdet, skal han naturligvis også sætte det i igen.
Eller hvis en VVS-er er nødt til at nedbryde en væg for at tætne et rør, osv-osv.
Det Er, Helt Sikkert (23-09-2008) 

Kan man lægge laminatgulv direkte ovenpå et gulvtæppe? og kan nogen afbefale et laminatgulv som ikke larmer så meget når man går p Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vil gerne vide om man bare kan lægge et laminatgulv ovenpå et gulvtæppe. Kan nogen anbefale en kvalitet af laminatgulve som ikke larmer så meget når man går på dem?
Line, 2400 (23-09-2008) 
Svar:
Hej Line.
Da der kan være mider og andre baktier i tæppet, vil jeg anbefale at tage det væk.
Af laminat gulve, kan nævnes pergo og Alloc, som kvalitets mærker.

God fornøjelse.
gulvgrossisten.dk, Aalborg (24-09-2008) 

brændeovn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa !!! jeg har en brændeovn der har været i kontakt
med plastik så der er en rimelig stor plet af smeltet
plast.'
mit spørgsmål er så hvordan man fjerner pletten ?

på forhånd tak ! MVH Carsten
carsten svendsen, Guldborg (23-09-2008) 
Svar:
ovnrens (bageovn forståes) - eller varm ovnen godt op og skrab den bløde plast af med en METALkniv - forsigtigt
jan pedersen, fredericia (23-09-2008) 

start/stop el motor Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har en kompressor, hvor der er bygget normalt start/stop, men nu ønsker jeg en trykvagt, der stopper motoren og starter igen når trykket falder...
Er der nogen der kan hjælpe mig med diagram til dette
mogens Kristensen, 9300 Sæby (23-09-2008) 
Svar:
hmm, det lyder som en H2 opgave...
lasse, hvidovre (23-09-2008) 
Svar:
Nej, det er helt sikkert en G7 opgave....
B, T (24-09-2008) 

Filsning af mur der er malet med acrylmaling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt nyt (gammelt) hus hvor der er en murtstensvæg inde i stuen, der er malet med acrylmalning. Vi vil gerne have den filset. Kan dette lade sig gøre - og hvordan.....
Mette morsing, Roskilde (23-09-2008) 
Svar:
Hej

Du kan bruge Multipuds fra Skalflex, det findes kun i en farve men kan efterfølgende males, vær opmærksom på at dine fuger ikke må være alt for langt tilbage.
Torben, København (24-09-2008) 

Gipsplader A1 eller GDS ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Er der nogen der kan gøre mig klogere på hvori forskellen på GDS og A1 gipsplader ligger - hvis man kigger på datablade på eks. Knauf-Danogips har de tilsyneladende samme styrke og egenskaber i øvrigt. Skal bruge dem til skråvægge mod spær....
Nikolaj, Rødding (23-09-2008) 
Svar:
A1 er kraftigere armeret, vejer 9 kg/m² GDS 8,5 desuden er GDS 120 cm brede, de må ikke bruges af proff. håndværkere max. 90 cm bred
sa, odense (23-09-2008) 

Leca fundamentsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har gravet et fundament til opstilling af et større drivhus (16,53m2). Fundamentet er 90 cm. dybt og jeg vil støbe fundamentet med cement og støbemix ( i forholdet 1:6). Jeg vil sætte leca fundamentsten på fundamentet. Mit spørgsmål lyder: Kan jeg bare presse lecablokkene ned i cementen og vil lecablokkene hæfte ( sidde godt fast)?
Kan De give mig et godt råd?
Ole Wiese, 4330 Hvalsø (22-09-2008) 
Svar:
Jaae.
Du skriver ikke om det er fundablokke eller blokke.
Det gør ingen forskel om du sætter blokkene i mørtel ellet presser dem ned i den væde beton.
De sidder sådanset ikke særlig godt fast under nogen omstændigheder, men det skal de vel heller ikke.
Dit drivhus skal vel alligevel forankres ned i det støbte fundament på en eller anden måde.
Franz H, birkerød (23-09-2008) 
Svar:
Jeg har lige lavet noget tilsvarende, dog kun til et drivhus på 10m2. gravet render i 60-70cm dybde, foret rende indvendigt med 50mm. flamingo og derefter fyldt op med beton (støbemix 1:7), heri denne beton har jeg sat lecablokke direkte uden nogen videre befæstelse, jeg skal have et ekstra skift at lecablokke inden drivhuset placeres. Nu er det således at druvhuset monteres med skruer gennem en 2mm tyk aluliste med et skruer for hver fag. Disse alulister bryder længe før de har flytte lecablokken, så jeg mener ikke der er grund til nogen ekstra forankring!
KANI, Rudersdal (29-09-2008) 

Fuge/gerigt ved garagedør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg har udskiftes min gamle garagedør. Nu er problemet at på indvendig side af garagen er der pudset mur. Hvordan får jeg en "pæn" afslutning mellem karm og mur/puds?? Pudset er jo ca. 1-1,5 cm tykker end kanten af dørkarmen. Jeg var ved ar prøvet at fuge(fugemasse) igår men det så ud af h. til da pudset jo er skævet. Jeg mener når man kigger lodret op og ned, ja da også vandret over døren, er kanten ikke lige på pudset? En gerigt er heller ikke nem, så skal jeg til at tage noget af pudset væk da der jo er den kant på 1-1,5 cm. Håber i forstår hvad jeg mener.
På forhånd tak

Keld, Thorup (22-09-2008) 
Svar:
Ja, karmen og pudsen er ikke i samme plan.
Hvis det er en trækarm skal du lave en såkaldt påforing, en liste af en tykkelse som bevirker at karm og væg flugter nogenlunde. Dernæst påsømmer du en girekte som gemmer den grimme fuge.
Ikke for det, men nu er det jo en garage du er igang med og ikke dronningens sovekammerdør. Altså finishen behøver ikke at være så høj.
Joe's, Garage (22-09-2008) 

Vandtætning under terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har 2 store terrasser i 3 meters højde på siden af huset.

Jeg kunne godt tænke mig at udnytte "rummet" under terrassen til cykler mv., dvs. gøre det vandtæt. I dag siler regnen ned gennem terrassebrædderne.

Er der er smart ide´til et slags undertag der kan bygges på undersiden af bjælkerne ?

Jeg havde tænkt på nogle vandfaste krydsfiner plader, jeg kunne skrue op under bjælkerne... og selvf. lave et fald ud fra huset.
Men de holder vel ikke evigt, når de er i kontakt med vand... eller er det godt nok. Kan jo godt overkomme at udskifte dem hvert 10. år f.eks....

Nogle bedre ideer ?
Mogens, Jyllinge (22-09-2008) 
Svar:
Trapezplader? tagpap (lidt svær at etablere under altanen).

Regner med at du vil lave et lille slip mellem skurtaget og altanen?
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (22-09-2008) 
Svar:
Slet ingen forslag ?

Hvis jeg bruger vandfaste krydsfiner, kan man så ikke "male" oversiden med tjære f.eks.... tagtjære ?


Mogens, Jyllinge (23-09-2008) 
Svar:
Hvad er der nu galt med trapezpladerne, evt. stålplader?
Nej, du kan ikke bruge vandfast krydsfiner med tagtjære på.
Det er noget fusk, Hvordan havde du tænkt dig at tætne samlingerne?
Der opsømmes lægter, trykimprægnerede, således at der etableres fald på min. 1:100. Dernæst skrues pladerne fast fra undersiden med alm. "trapezpladeskruer"
Skal det være luxus indlægges en gummipakning mellem tagplade og lægte.
Konstruktionen er nem at spule ren med haveslangen og der kan endda monteres tagrende.
Bigrer P., Ringkøbing (23-09-2008) 
Svar:
Jeg havde tænkt at lægge krydsfiner med overlap på 10 cm... så kommer der vel ikke noget særligt vand ned...

Jeg ved godt det ikke er Rolls Royce løsningen... men den er nem og billig....


Mogens, Jyllinge (23-09-2008) 
Svar:
Ok, vidste ikke trapezplader kunne være tætte, når de er lagt "på hovedet"...
Mogens, Jyllinge (23-09-2008) 
Svar:
Skal ikke "vende på hovedet"
De skal vende på normal vis men bare gøres fast på undersiden af lægterne. Der skal nok bruges dobbelt så mange skruer som normalt.
Derfor gummipakningerne for at holde afstand til lægten.
Men nu bliver det avanceret:
En endnu bedre løsning vil være om du lægger lægter ud "på jorden". På dem fastskrues plader på normal vis, (fra oversiden).
Dernæst løfter du "pladesektionen" op under terrassebjælkerne og fastgør sektionen med skruer fra undersiden gennem lægter og tagplader op i træterrassens bjælker.Der skal ligeledes etableres skivetætning omkring disse skruer. Og der skal også laves fald på tagpladeelementet.
Den var dejlig svær, hvad?

Birger P, Ringkøbing (23-09-2008) 

Hvor køber jeg et rundt vindue? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bruge et cirkelrundt vindue med diameter ca. 100cm! Energi/thermoglas, ramme af træ, (skal kunne åbnes). Alternativt kan det være et brugt vindue. Hvis det er flot med sprodser el. lign. kan jeg gå på kompromis med glaskvaliteten. Jeg har kigget hos Genbyg, men har ikke fundet det rigtige!


Jan, Glumsø (22-09-2008) 
Svar:
Hvorsomhelst.
Søg på "runde vinduer" på Google. Der er mange, bla. Compass, samt et snedkeri i Kolding.
Men der skal absolut indhentes priser og vurderes kvalitet.
Det smarteste var jo at finde et firma som har gode "runde" erfaringer.
Rund, Og Glad (22-09-2008) 
Svar:
prøv Outrup vinduer.
benjamin, odense (22-09-2008) 
Svar:
KPK
viggo, nybrovinduer.dk (22-09-2008) 
Svar:
hej Jan
jeg tror de fleste kan lave runde vinduer, vi har selv købt et ovaltvindue hos Lars Mønster i Roskilde, han er forhandler for Idealkombi, du kan kontakte ham på hjemmeside www.davir.dk

Preben Hansen, Svogerslev (23-09-2008) 

Indkørsel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan kender en vognmand med rimelige priser, der kan grave ca. 60 kvm. ud til kørebelægning, der bliver nok brug for en minigraver da jorden er rimelig fast. Jeg skal også have bortkørt materialet. Vil gætte på ca. 20 kubikmeter


Jesper, Bagsværd, Storkøbenhavn (22-09-2008) 
Svar:
Kontakt en entreprenør i nærheden af dig, kan han sikkert hjælpe dig med.

Ved 20 m3 jord slipper du dog ikke for at få lavet jordprøver , for at komme af med jorden, eller betale for at komme af med det som forurent jord uden attest.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-09-2008) 
Svar:
Jep det kan du tro. Hvordan kan jeg kontakte dig
Bygge mand BOB, Bagsværd (04-10-2008) 
Svar:
skriv til mig på jesper@swush.com
Jesper, Bagsværd (04-10-2008) 

brandoven Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
hus med flad tag kan man stille brændoven eller ej?
arman, odense (21-09-2008) 
Svar:
Ja det kan man da, men hvorfor vil du stille brændeovnen op på taget?
Sjov, Fyr (22-09-2008) 

hvordan tænder jeg min pejs op Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
sikkert et underligt spørgsmål men jeg er lige flyttet i hus og har mine problemer med den pejs der er i huset... det er en jydepejs hvad gør jeg for at sætte fut i den
(tags: brændeovn)
maibritt nielsen, roskilde (21-09-2008) 
Svar:
der sidder et håndtag ved skorstenen. Drej på det. Det er luftspjældet til aftræk gennem skorstenen. Luk det igen, når du er færdi med at bruge pejsn, men først når den er h e l t kold.
gunna quistbo, karlslunde (21-09-2008) 
Svar:
Hvordan tænder du egentlig op???

Start med små stykker (4-5 stykker): lgd = 1 ølflaske/vinflaske, tykkelse = en Snickers/Marsbar, disse tændes op med en optændingsblok (str. 2 x 1 cm, fås i Brugsen osv.)uden på den lægges lidt større stykker Brænde, lad endelig brændeovnslågen stå på klem til der er "klare flammer " derefter lukker du lågen, nu skulle der være "bål på" så du efterflg. kan kaste brænde på "bålet"
jesper, odense (23-09-2008) 
Svar:
Jeg plejer at lægge 2-3 ret store stykker træ i bunden, derover, på tværs 3-4 tyndere stykker.
Jeg tænder op med nogle avissider pakket sammen om en optændingsblok (den hvide type der er pakket ind).

Helt åben for over- og underluft, askeskuffen lidt åben indtil ilden har godt fat.

Denne metode giver en renere forbrænding i starten da der ikke kommer så meget røggas fra træstykker der ikke er opvarmet tilstrækkeligt.
Aksel, Hørning (26-09-2008) 
Svar:
Se denne optændingsvejledning:
http://pejseforum.dk
Tobias Gammeltoft, Frederiksberg (07-07-2009) 

renovere trin-brædtet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg har renoveret min 1-sal og ønsker og beholde den oprindelige trappe fra 1900, den har det okay pånær næsen på trin-brædderne. De er lettere angrebet af bore-biller(tror jeg) og derfor er næsen på en del af trin-brædderne smuldret væk. Kan man få alu-lister eller lignende et sted som man kan montere, og hvor skal jeg lede?
Lars Jespersen, Gråsten (21-09-2008) 
Svar:
Tror du ikke at det er slid, også.
Eller er der noget belægning på trinnene?
Ihvertfald findes der massevis af profiler til trinforkanter. Spørg en rigtig tømmerhandel eller måske et gulvfirma.
Trappe Artisten, Trapholdt (22-09-2008) 

AFBRYDERE TIL HÅRDE HVIDE VARER Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at købe nyt hus, men til komfur,ovn og køleskab er der ingen afbryder.
Apparaterne er tilsluttet direkte på ledningerne. Man kan ikke flytte dem/slukke for dem. Er der nogen,der ved om dette er lovligt, og hvis ikke
I henhold hvilken lov/paragraf.

WILLY, KØBENHAVN (21-09-2008) 
Svar:
der er vel en gruppe afbryder i tavlen, og hvis der ikke er det så er det ulovligt.
Jan, Kastrup (21-09-2008) 
Svar:
Hvis du ser efter på google eller andet på noget der hedder komfur-udtag, vil du se at det må man godt. Der er dog en lidt dyr løsning, da det komfur udtag koster mere end en alm fast udtag.
Om din installation er lovligt kan jeg ikke svare på - Det til skal du have en til at kigge på det. Der er en del regler for den fysike udformning og udførsel.
Så når du skriver at de er tilsluttet direkte på ledningerne, så vil jeg tro det ikke er helt lovligt. men det kan være ok. svært at sige...
martin bilgrav, Værløse (24-09-2008) 

Skråvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må man installere alm. lampeudtag i forfradåser i et skråloft/skråvæg?
Jesper, Lyngby (21-09-2008) 
Svar:
Nu er der ingen andre der har svaret dig , så kan måske hjælpe dig på vej.

Jeg er næsten sikker på at man ikke må, for har aldrig set der er brugt andet end Loftdåser til skråvægene.

Men mon ikke der sidder en elektriker herinde som ved det med sikkerhed.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-09-2008) 
Svar:
Spurgte elektrikkeren. Han sagde også at det var "ulovligt", men at de var til brug for et udtræk til en skrivebordslampe. I det flade loft (på hanebåndet) sidder der loftudtag.


Jesper, Lyngby (22-09-2008) 
Svar:
Man må ikke opsætte almindelige lampeudtag på skråvægge/Loft, det må kun monteres på vægge.
Det skal være Ø80mm lampeudtag, hvor der sidder en PL dåse bag. Hvis du ikke har mulighed for at montere Ø80mm lampeudtag, skal du sørge for at lampen ikke hænger i lampeudtaget, ment med at en træbjælke i loftet holder lampen og lampeudtaget kun bærer på ledningen til lampen.
Kenneth Iversen, Glostrup (23-09-2008) 
Svar:
Forfradåser må ikke sidde i lofter. Kun i vægge. Forskellen mellem skråvægge og skrålofter er 2½ m. - Altså hvis højden er under 2½ m så kan vi godt acceptere at du bruger forfradåse; men du må ikke montere en pendel el. lign. der er alt for tung. Og du har ansvaret for at det skal være håndværksmæssigt korrekt udført.

Lars Nørgaard, København N (23-09-2008) 
Svar:
Hvem er de der "vi" der kan acceptere...?
giraffen, kbh (25-09-2008) 
Svar:
Selvfølgelig er det håndværksmæssigt korrekt udført. Det bliver monteret af "elektrikker svoger"- hvis det ellers er nogen garanti for "håndværksmæssig korrekt udførelse".


Jesper, Lyngby (25-09-2008) 
Svar:
Undskyld mig, men hvor står det at det ikki er lov at anvende forfradåse i skrålofter?
ST, KBH (13-10-2008) 

Her vises 7585-7609 indlæg ud af 30908.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »