|
Svar på dette spørgsmål » |
Spørgsmål:
Jeg har en carport, som jeg ønsker at lukke og isolere. Jeg har tidligere prøvet i et mindre rum at lægge fliser direkte på stabil grus. Det resulterer i rigtig meget fugt om vinteren, fordi fugten åbenbart trænger op igennem fliserne. Ønsker ikke at støbe gulv, da det sandsynligvis er et spørgsmål om tid før det hele skal skiftes. Er det muligt at bygge en konstruktion op med sand, stabilgrus, havefliser og plast uden at få fugtproblemer? Nogen erfaringer?
Jørgen Schmidt, Hørning (30-07-2008)
|
Svar:
Du mangler et kapillarbrydende lag.
150mm leca eller ”Flamingo” eller singels – under stabilgruset.
Jeg tror ikke det er praktisk muligt at udlægge en folie der vil være tæt i al evighed, men måske en havenassinfolie.
hpox, Århus (30-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Fra tidligere radiatore med danfoss thermostater kunne man fjerne stiften og udskifte denne uden at lukke for vandtilførelse.
Nu har jeg set at TA ventiler ikke kan rep stiften uden at lukke for vandet. er det rigtig opfattet
Palle Jensen, Vejle (30-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Her i hedebølgen har vi fået en fæl muglugt på et af vores værelser. Det kommer fra terrændæk/krybekælder under gulvet. Der er ventilation i selve gulvpanelerne - altså ikke riste i sokkel el. mur. Huset er fra 1963 og ellers fint isoleret. Hvad gør vi? Skal hele gulvet op el. skal der laves nye ventilationsriste? Og hvilken type håndværker skal vi kontakte
E. Christiansen, Herlev (30-07-2008)
|
Svar:
Mon det er et terrændæk med gulvbrædder på strøer?
Når lugten er kommet pludseligt og kun fra et enkelt rum kunne det jo være en død mus der er på vej tilbage til naturen.
hpox, Århus (30-07-2008)
|
Svar:
I foråret - da det ligeledes var varmt - havde vi samme problem - har bare ikke tænkt over det før nu. Mener at det er terrændæk med strøer - hvilken betydning har det?
Og hvor skulle musen være kommet ind? Der er jo ingen huller ud til det fri - de eneste ventilationshullerne er dem i de indendørs gulvpaneler.
Mvh E. Christiansen
E. Christiansen, Herlev (31-07-2008)
|
Svar:
Ved det ikke.
Men det er jo nok ikke en håndværker der har glemt madpakken under gulvet. :o)
Der skal langt flere oplysninger til.
Hvis lugten kun er fremherskende under hedebølger tyder det på noget der rådner, men det er et gæt.
Sprængt vandrør, sammensunket afløbsrør der er mange muligheder.
hpox, Århus (31-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg skal til at lægge nyt gulv i min udestue, da strøerne under det nuværende gulv er rådnet væk. Konstruktøren mente i sin tid åbenbart ikke, at det var nødvendigt at sørge for udluftning under gulvet...
Udestuen er en træbygning, der er bygget på 10x10 trykimprægnerede bjælker, der er hævet godt 10 cm fra jorden af betonklodser med indstøbte beslag (som man kender fra mange carporte). Der er ikke indlagt varme.
Jeg regner med at lægge nye strøer, isolere med rockwool mellem dem, og lægge planker øverst (med lidt mellemrum mellem plankerne?).
Mine største overvejelser går på fugtspærring. Skal jeg bruge fugtspærre ved en sådan kunstruktion? Hvis ja, hvor skal den så lægges? Mellem spær/strøer (over isolation)? Under strøerne? Direkte på jorden?
Og ja... naturligvis sørger jeg for at etablere en effektiv udluftning under gulvet!
Knudsen, Gammelby (30-07-2008)
|
Svar:
Der skal ikke være fugtspærre.
Det du har er en krybekælder og såfremt du sikrer dig at der er ventilation over hele arealet er det fint. Men 10cm er lavt, du skal passe på at luftgennemstrømningen ikke "stopper til"
Jeg forstår at du lægger strøer på bjælkerne samt planker - med afstand - ovenpå strøerne. Hvorfor det?
Hvis du isolerer mellem strøerne skal det sikres at isoleringen ikke falder ned og at div. skadedyr ikke angriber isoleringen.
hpox, Århus (30-07-2008)
|
Svar:
Tak for svaret! Det var rart at få det afklaret.
Da jeg skrev, at jeg ville lægge lidt afstand mellem plankerne, mente jeg kun et par mm. for at skaffe ventilation - jeg er blevet lidt hysterisk med frisk luft under et gulv efter ovennævnte historie. Det kan være, at jeg ved at blive FOR hysterisk og at det er bedre at lægge dem tæt?
Knudsen, Gammelby (31-07-2008)
|
Svar:
Jeg tror der er en fejlopfattelse her.
En fugtspærre og en dampspærre er ikke det samme.
Fugtspærren skulle i givet fald lægges på/i jorden for at forhindre fugtoptrængen. Og det er altså ikke nødvendigt.
Ventilation under gulvet, mellem jordoverflade og underside gulv har til formål dels fugttryk fra jorden og dels damptryk fra gulvkonstruktion og ovenliggende rum.
Dampspærren har til formål at hindre at der sker ophobning af fugt i isoleringen. Fugt/damp som fremkommer når det venliggende rum opvarmes.
I dit tilfælde er rummene ikke opvarmede og en dampspærre er ikke nødvendig.
MEN. Det kan jo være at du på et tidspunkt vælger at opvarme din udstue, (hvorved den iøvrigt vil indgå i boligarealet med deraf følgende konsekvenser).
Derfor er det en god ide allerede nu at indlægge en dampspærre, 0,20mm folie - ovenpå strøer, under gulvbrædderne. Dampspærren er inaktiv, gør ingen skade, når rummet er uopvarmet.
Og for at gøre en lang historie kort så er sprækker mellem gulvbrædderne et helt igennem fejlskud.
hpox, Århus (31-07-2008)
|
Svar:
Endnu en gang tak for et præcist svar!
Det var rart for mig at få begreberne fugt-/ og dampspærre skåret ud i pap i forbindelse med min konkrete situation. Jeg føler mig nu klar til at lægge det nye gulv.
Knudsen, Gammelby (31-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Min 2 år gamle Grohe Rainshower Hovedbruser fortsætter med at dryppe nogle minutter efter at hanen er lukket på armaturet. Nogen idé om hvordan det kan afhjælpes?
jan, silkeborg (29-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
jeg skal have nye vinduer i mit gamle hus. Arkitekten foreslår pålimede sprosser.
Nogle påstår de falder af med tiden ?
Hvad skal jeg tro på ??
Jytte Larsen, Hornbæk (29-07-2008)
|
Svar:
Gør dig selv den tjeneste at se nogle snydevinduer med falske sprosser inden du bestemmer dig. Jeg synes det er den værste gang juks, specielt når man ser dem indefra.
Jan, Danmark (29-07-2008)
|
Svar:
Som Jan siger..og smid så denne arkitekt et vist sted hen..:-)
viggo, nybrovinduer.dk (30-07-2008)
|
Svar:
Hej
Hvis det er nye vinduer med en termorude der er beregnet til pålimede sprosser, er det langt den bedste løsning, undtagen den dag du skal have skiftet termoruden af en eller anden årsag.
Fordelen med pålimede sprosser, er en bedre isoleringsværdi, og evt. en større lysgennemgang, p.g.a. muligheden for smallere sprosser (næsten ligesom i gamle dage)
Se eksempelvist Velfac system 400, når det er renovering det drejer sig om.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (30-07-2008)
|
Svar:
Viggo og Jan - ved I noget om vinduer med pålimede sprosser, og deres holdbarhed - ikke meget tyder det på.
De fås i rigtig god kvalitet, bare der vælges en god leverandør, og de findes.
Jytte, gå du videre i din søgning, find et respekteret sted at købe, og glæd dig over denne mulighed med smalle sprosser.
De skal ikke falde af glasset, og gør det heller ikke.
En, tømrer (30-07-2008)
|
Svar:
Har du svært ved at læse tømrer?
Jeg har ikke skrevet noget om holdbarheden af pålimede sprosser, kun at jeg ikke synes det ser pænt ud.
Jan, Danmark (30-07-2008)
|
Svar:
Har du svært ved at læse spørgsmålet, Jan -Jytte spørger om de falder af, men om de ser pæne ud er individuelt, det behøver du ikke at udtale dig om her.
Lad Jytte selv danne sig et indtryk.
En, tømrer (30-07-2008)
|
Svar:
Hej Jytte.
Jeg er enig med din arkitekt.
Pålimede sprodser(indvendigt og udvendigt med indlagte bånd i thermoruden) er det eneste alternativ til det ægte med ægte smalle sprodser med enkeltlagsglas og koblet ramme/forsats.
Idéen med sprodserne er primært arkitektonisk, og med indlagte bånd i termoruden og pålimede smalle sprodser er det da et yderst fint vindue at se på - også indefra.
Jan jeg tror desværre du har misforstået noget...
M.Thomsen, Hornsen (31-07-2008)
|
Svar:
Hej Jytte
du kan med sindsro følge din arkitekts råd - køb nogle vinduer i et anerkendt fabrikat, nogle af de bedste findes så du stort set ikke kan se forskel på "den ægte" vare og energisprossen,snydesprossen eller stilsprossen (kært barn har mange navne)
men gør dig selv den tjeneste at se produktet får du køber !!
nu bor du jo ikke så langt fra Ballerup, må jeg foreslå dig at køre et smut i byggecentrum eller besøge Idealcombi i Hvidovre (åben 9- 15.30) (Arnold Nielsens Boulevard 134)
Bruno, davir.dk (02-08-2008)
|
Svar:
Hej.
Du kan også ringe til Dansk vinduesmontage, de kan give dig rådgivning, de sammenarbejder med flere vindues firmaer, bla idealcombi og outrup, vildbjerg. som har mange typer sprosser.
peter, Kbh Ø (04-08-2008)
|
Svar:
Hej OM,igen
jeg tro ikke jeg nævner at spørgeren skal købe det produkt jeg forhandler ??
er det ikke seriøs rådgivning at anbefale kunden at køre de 50 km. for at besøge byggecentrum ??
eller synes du bare ikke det er en god idé at se vinduerne før man køber ??
er det fordi du ikke bryder dig om at jeg optræder med navn, skulle jeg hellere kalde mig T.hansen, Aalborg og dermed være anonym ??
jeg vil altså hellere stå frem og fortælle hvem jeg er, det mener jeg er ærligt !
og jeg står til enhver tid inde for mine svar (og mine produkter)
Bruno, davir.dk (04-08-2008)
|
Svar:
Hej Bruno fra Davir - du kan jo blot kalde dig Bruno og så ikke mere.
Davir er vel dit firma, og jeg bryder mig ikke om henvisning til sig selv og egne partnere her på siden.
Der findes der andre medier, som du kan annoncere i.
OM, igen (05-08-2008)
|
Svar:
Hej (om igen ).
Hvis du ikke bryder dig om henvisninger, fra gode skribenter, så skulle du måske undlade at skrive www.byggeri.dk, men istedet skrive www.dr.dk
Længe leve de ærlige, Langeland (05-08-2008)
|
Svar:
Jeg må tilslutte mig meningen om at man ikke reklamerer eller fremhæver egne interesser på dette forum.
Det er efter min mining et forum og ikke en konkurrence om at kapre kunder.
M.Thomsen, Horsens (06-08-2008)
|
Svar:
Hej Om,igen og M. Thomsen.
Hvis jeg skal have lidt vejledning omkring vinduer og døre hvor skal jeg så henvende mig?
Byggecentrum er en knaldgod ide! Hved I overhovedet hvad det er??
Bruno har et samarbejde med IdealCombi.. Og hvad så?? Har han forsøgt at sælge denne vare? Nej han har henvist til 2 steder vor spørgeren får mulighede for at danne sig sit eget indtryk, og få svar på sit spørgsmål!
Lad dog være med, at være så smålige og emsige, og lad folk få de svar de søger - om det så er fra en forhandler eller ej! Det er trods alt gratis rådgivning!!
Witt, Svbg (22-08-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Vi har konstateret råd i dørkarm/dørtrin efter vandnedtrængning ved dørkarmen. Det er en lejlighed fra 1985. Vi bor i en andelsforening, og har fået besked på at hele gulvet skal bankes op, og laves forfra. De siger vi selv skal betale det hele, da andelsloven siger man selv hæfter for gulve. Men hører "klaplaget" under klinker/fliserne med under kategori gulvet? Mener da ikke jeg skal betale for at fjerne hele betonlaget og starte forfra med de udgifter der følger med. Er det ikke det samme som ved trægulve at man selv hæfter for gulvbrædderne og alt under er foreningens ansvar?
På forhånd tak.
Ole Olsen, København Nv (29-07-2008)
|
Svar:
Rolig nu.
Klaplag og betonlag er ikke det samme.
Det er måske kun klinker + klaplag som skal skiftes.
Betonpladen,(betondækket)som ligger under klaplaget, skal givetvis ikke skiftes.
Betale selv, uha og pu-ha, det må da blive den allersidste løsning, noget af et skråplan at komme ind på.
hpox, Århus (29-07-2008)
|
Svar:
Det handler ikke om at jeg skal slappe af :-)
Det er en andelslejlighed vi købte for 3 år siden, og nu er der jo bestemte regler i andelsforeninger. En kammerat som bor i en anden foreningen siger de hæfter for gulvbrædderne, alt nedeunder hæfter foreningen for. Så mener at måske er det samme gældende for badeværelsesgulv, at man selv hæfter for fugtmembranen og klinkerne, og klaplaget hæfter foreningen for. Der er fra etableringen i 1985 lagt et mosaikgulv. Det er åbenbart blevet utæt, og så har man lagt et klaplag på 5-6cm ovenpå det, og så klinker uden fugtmembran. Det er så også blevet utæt og nu har vi henvendt os til foreningen. Så venligst de der svar som jeg ikke kan bruge til noget i ironisk toneleje. Siger reglerne at foreningen skal betale, så skal de betale. Siger reglerne jeg skal betale, skal jeg betale. Der står vi selv hæfter for gulve bl.a. Men hvor meget er gulv? Klinkerne? Eller hele laget?
Ole Olsen, København Nv (30-07-2008)
|
Svar:
Hvem hæfter for hvad i en andelsboligforening?
Langt størstedelen af private andelsboligforeninger, benytter sig af den fordeling, der hedder, indvendige forhold i andelen samt vandrette rør hæfter andelshaver for - konstruktionsmæssige forhold og lodrette rør hæfter foreningen for.
Så vidt jeg husker står det ikke direkte i en lov. Vi har det selv stående i vores vedtægter.
Prøv evt. at forhøre dig hos en boligadvokat.
Hanne, København N (13-08-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
hej kan man selv glasere sine tegl de er renset
morten, 4070 (29-07-2008)
|
Svar:
nej det kan man ik.
Andreas, Jebjerg (29-07-2008)
|
Svar:
Hvad så med hvid glasur?
hpox, Århus (29-07-2008)
|
Svar:
Hvis du med renset mener afmonteret fra taget, vil det bedste nok være at sælge dem til en forhandler af brugte tegl, og så finde tilsvarende ditto glaserede hos ham.
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg har fået spartlet, filtet og malet et gipsloft af en maler. Inden arbejdets start var maler ude og se loftet og give et tilbud. I den forbindelse gjorde jeg det meget klart at det skulle være færdigt inden en inden indflytning. Han sagde at han ville starte mandag og være færdig torsdag eller fredag i samme uge. Min deadline var kommende mandag, så det var jo perfekt. Det går så således at han bliver 5 dage forsinket pga. at slibemaskine bryder sammen og fordi han skal reparere en filtning som han har lavet for dårligt. Mit spørgsmål er nu om jeg kan kræve at få et afslag i prisen.
Hanne, København (29-07-2008)
|
Svar:
Det korte svar: Nej, det kan du ikke. I givet fald skulle du have en aftale/kontrakt hvor dagbøder eller anden kompensation var formuleret.
|
Svar:
Tak for det ene konstruktive svar. Havde dog ingen ide om at folk var så sensitive og aggressive herinde.
hanne, kbh (30-07-2008)
|
Svar:
Hanne !
At "folk" "herinde" er sensitive, skal vel ikke lægges dem til last ?
Det er vel også et udtryk for, at du får svar - "folk gider at svare netop dig, at du som spørger ikke lige får det svar du ønsker, men istedet oprigtige svar, skal vel hellere ikke lægges "folk" til last.
Men du frasorterer så du mener at kun det ene svar var konstruktivt. Jeg vil råde dig til at opsøge en advokat og fortælle denne om alle dine ulyksaligheder med pågældende maler.
Advokaten vil så forhåbelig fortælle dig, at der er noget der hedder FORCE MAJEURE. Hændelser man igen indflydelse har på, og som man ikke kan forudsige. Eksempel: At man ikke kan ringe og sige tak til en invitation, fordi et tordenvejr har sat telefonnettet ud af drift.
Maleren har ikke kunnet forudsige slibemaskinens sammenbrud.
Det korte og lange er, at du har fået leveret en ydelse, hvorfor skulle du så have en kompensation i form af prisnedslag ?
Fordi du står længe i kø i Bilka med bøffen ved udgangskaserne, får du vel hellere ikke denne billigere fordi du har ventet længe for at komme til at betale for bøffen, og kunne komme hjem og færdiggøre denne, også selvom middagsselskabet sidder og venter på dig. Du har i ingen af ovenstående eksempler lidt et tab.
Så mit råd til dig næste gang du skal lave aftaler med håndværkere, så få udfærdiget en skriftlig aftale med angivelse af forskellige deadlines. Men vær så også sikker på at pågældende håndværkere også vil have betling for en såden aftale, da de jo fortsat ikke kan tage højde for force majeure lignende forhold.
Håber ikke mit svar virker aggressivt på dig, selvom det ikke lige var det svar du ville ønske at få.
www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, 4180 Sorø (30-07-2008)
|
Svar:
Undskyld, men ville du klage hvis manden havde været ude for et færdelsuheld og ikke kunne nå at blive færdig,der kan altid ske ting man ikke selv er herre over og det må man bare tag som det kommer, han har jo nok ikke gjort det med vilje.
ulla, danmark (31-07-2008)
|
Svar:
En afsluttende kommentar. Først og fremmest synes jeg at det er fantastisk at folk med ekspertise indenfor et felt tager sig tid til at hjælpe andre, og jeg har absolut intet imod kritiske kommentarer. Der er dog efter min mening stor forskel på kritik og decideret tilsvining. Jeg stillede mit spørgsmål herinde fordi jeg ikke er klar over kotumen indenfor håndværkerfaget. Indenfor mit arbejdsfelt tøjdistrubution, er det fx meget normalt at en forsinkelse resulterer i en eller anden form for kompensation til kunden. Det jeg vil frem til er, at jeg blev overrasket over at to af de tre svar som jeg modtog i første omgang var så fjendtlig og mistroisk stemte, som om jeg bevidst var ude på at komme i konflikt med håndværkeren. Jeg stillede jo netop spørgsmålet for ikke at skabe en konflikt med pågældende håndværker. Med andre ord stillede jeg mit, måske naive, spørgsmål fordi jeg manglede kvalificerede svar. Det er vel det som foraet er til for...
Hanne, Kbh (31-07-2008)
|
Svar:
Umiddelbart kan jeg godt forstå Hanne.
Hanne stiller et enkelt spørgs, og jeg ville nu også forvente, at få et konstruktivt svar, uden folk kom af med deres egen agenda.
Det mindste man kan svare, hvis man har en viden - eller en holdning - om emnet, er neutralt svar.
Istedet for at være nedladende.
At komme med analoger, som blander færdselsulykker sammen med en slibemaskine, der er gået i stykker...
Helt ærligt...
Til selve sagen...:
Jeg ved ikke hvad juraen siger, men hvis man lover noget til en bestemt tid, så er dét vil en del af arbejdets kvalitet og den ydelse man får. Det er det man betaler for.
Hvis udføreren, af den ene eller anden grund, så ikke kan holde det man lover, må der vel være kompensation i forhold til sagens omfang og vigtighed.
Alt skal vel ses i sin helhed og i perspektiv.
HVis det er slibemaskinen, der er gået i stykker, så kan håndværkeren da låne/leje en ny. Det kan da aldrig komme til at ligge Hanne til last, hverken økonomisk eller tidsmæssigt, at noget "uforudset" sker.
/ Frank Larsen, København (31-07-2008)
|
Svar:
Kære Frank L.
Er det så også ok, at sætte prisen op hvis man bliver færdig før tid?
Jesper, Odense (01-08-2008)
|
Svar:
JA Kære Frank Larsen !
Du plejer at have svar på alt mellem himmel og jord.
Så lad os tage et eksempel i lighed med Jesper, Odense. Denne er færdig to dage før lovet. Hvor meget skal denne have et forhøjet tillæg på prisen. hvad får han mere for sit arbejde, udover det aftalte ?
Et godt råd Frank - som du selv skriver har du ikke forstand på juraen - så hold dig fra dennne.
Spørgeren og eksempelet er klokkeklar hun har IKKE KRAV på et prisnedslag, udfra det hun har oplyst.
Vidste du og andre at ifølge en nylig undersøgelse fra Dansk Byggeri betaler 11 % af kunderne/forbrugerne deres regninger til tiden. De øvrige 89 % på et senere tidspunkt eller slet ikke.
Udfra dette skal man nok lade være med at altid skyde på håndværkere. Men også se på forbrugeradfærden, som oftest også er meget uren og tarvelig.
Men der gøres mange forsøg på at opnå prisnedslag - uberettiget reklamationer - manglende betalinger m.m.
www.raad-ml.dk
Ib Abildgaard, 4180 Sorø (01-08-2008)
|
Svar:
Hej Hanne
Selvom maleren mundligt har lovet dig, at blive færdig til en bestemt tid, så kan der ske ting man ikke selv er herre over? Træls at hans slibemaskine bryder sammen.., det er desværre sådan noget der kan ske!
Om du kan forlange et nedslag i prisen, ved jeg ikke! Men maleren burde måske have givet lidt nedslag, og så stadigvæk have en tilfreds kunde???
Og så lige et modsvar til Ib Abildgaard, du kan da ikke samligne det at handle i BILKA og købe bøffer, da man som forbruger selv er opsøgende når man handler ind i et supermarked, med at Hanne ikke har krav på nedslag i prisen fra maleren.
Hanne har lavet en aftale med maleren, og denne er ikke overholdt (endnu engang træls at hans maskine bryder sammen), men maleren burde selv have lavet et nedslag i den aftalte pris?
Som forbruger må man da gå udfra, at hvis man laver en aftale med en håndværker - så bliver aftalen vel også forsøgt overholdt (nu er det jo ikke en større byggesag)??? At du i dette tilfælde bruger FORCE MAJEURE, bekræfte bare - at selv du og dit lille firma, sagtens kunne bruge en dårlig undskyldning for egen vendings skyld, såsom: Maskine eller bilen er brudt sammen, kan desværre ikke komme idag pga. personale mangel Bla Bla Bla...
Du plejer da også selv, at give udtryk for at du har svar på alt i dette forum - men det har du ikke altid! Fortæl mig lige hvorfor du har en garantiordning, og hvad denne indebærer for forbrugeren, Eks.vis.: Hvis din kunde har en reklamation (Dette har ikke noget med, at vi som forbruger ´skyder´på jer som håndværkere eller om vi er ´uren´og ´tarvelig´?), dette kunne jo også være, at der måske var nogle håndværkere som ikke helt kunne leve op til de ting, de lovede os som forbruger???
Håber ikke mit svar til dig Ib virker aggressivt, selvom det måske ikke lige var det ´svar´du havde forventet at få...
., . (01-08-2008)
|
Svar:
@Jesper
Ja, hvis der er en aftale.
@Ib
He he, naaa, langt fra alt.
Men jeg må skuffe dig.
Det her er et åbent forum, og hvis jeg synes nogen, uretmæssigt, biver overfaldet, så vil jeg tilkendegive min støtte. ;o)
Jeg vil til hver en tid gøre krav, hvis en anden ikke har opfyldt sin del af aftalen.
Hvis Hanne overskrider sin aftale med at betale, så kommer hun da til at betale renter, uanset hvor fejlen ligger!
Lige for lige!
Nu taler jeg ikke om MAN og hvad andre "altid" gør, så vi behøver ikke tage de "andre" håndværkere med.
Men det var lige så meget tonen overfor Hanne, jeg reagerede på. Uanset man uenig, kan vel godt skrive pænt og høfligt!!
I øvrigt. mht det med bøfferne. Den kan du ikke bruge, for der er ingen aftale med køber og Bilka, om at du kan handle på ½ time. Men hvis de lover at du kan være ude på en halv time... Hvad så?
Lige meget, det er hypotetisk og sagen uvedkommende.
God weekend
/ Frank Larsen, København (01-08-2008)
|
Svar:
Svar til Hanne m.fl.!
Du kan finde alle dine rettigheder hos Forbrugerstyrelsen, tlf. 32669000 eller www.forbrug.dk specielt under aftale & købeloven.
Her vil du bl.a. kunne konstatere forskellen mellem FORBRUGERKØB (din situation med maleren) og HANDELSKØB (situationen indenfor Tøjdistribution).
I HANDELSKØB er enhver forsinkelse væsentlig og kan give prisnedslag.
I FORBRUGERKØB (Din situation) er en forsinkelse ikke væsentlig, men uvæsentlig og giver ikke ret til prisnedslag. Malerens forsinkelse var et hændeligt uheld (slibemaskinens sammen brud)også kaldet FORCE MAJEURE, som er en regel og ingen kutume gældende for såvel store som små virksomheder og diverse forbruger. Og har ikke noget at gøre med, om det er en lille eller stor byggesag, gælder i begge tilfælde. Der kan også ske hændelige uheld hos forbruger, som denne ikke kan gøre for. f.eks. manglende rydning af rum. p.g.a. helbredsproblemer. Det samme vil gøre sig gældende med malerens evt. sygdom, færselsuheld m.m.
Det eneste maleren er forpligtet til er, at få rep. slibemaskinen hurtigst muligt, og genoptage arbejdet. Han skal ikke foretage sig andet, som f.eks. låne anden slibemaskine leje andet personale m.m. Det er jo derfor det er HÆNDELIGT UHELD også kaldet FORCE MAJEURE. Han skal ikke påføres unødvendige omkostninger/udgifter. Hvis Hanne så ville betale for lån af anden slibemaskine var dette iorden.
Ca. 60 % af Danmarks professionelle malere er omfattet af en garantiordning, enten hos Danske Malermestre, www.malermestre.dk eller hos BYG, www.byg.dk.
Disse garantiordninger er beskyttelse for forbrugerne for fejlfrit malerarbejde, og ikke en garanti for malermesteren mod dennes fejl og mangler, som vedkommende selv må udbedre eller betale en anden malermester for.
Hvis der ønskes garanti mod færdiggørelse/forskellige deadlines må dette aftales parterne imellem, og hvad en evt. overskridelse vil medføre, f.eks. fra håndværkeres side dagbøder. Og har ikke noget med garanti for manglende kvalitet i malerarbejdet at gøre.
Til Frank ! Vil jeg blot sige, at det er IKKE som juridisk rådgiver du skal ernære dig, du vender totalt tingene på hovedet.
Bilka og bøffene er ikke hypotisk og sagen uvedkommende. Den viser blot, at man som forbruger ikke kan få erstatning for manglede indfriende forventninger. Hellere ikke i Hannes tilfælde, hvor hun ikke fik færdiggjort bøffene til tiden i forbindelse med sin lille "indflytterfest" i forbindelse med det nye loft.
Med hensyn til Bilka og garanti for at kunne handle på ½ time, kender Bilka alt til FORCE MAJEURE, udsolgte vare, elektroniske sammenbrud, personalesygdom. Derfor er de ligeså forsigtige med garantier, som en hårdtpresset maler bør være. Og det har iøvrigt ikke noget at gøre med at Hanne er opsøgende i Bilka, hun har formodentlig også opsøgt maleren.
Så pågældende eksempler er i allehøjeste grad sammenlignelige.
Du skulle lave lidt teori omkring forbrugeradfærden, hvor 11 % betaler til tiden. Skulle man som håndværkere kunne lønindholde for manglende indbetalinger fra diverse kunder?
Synes du det er "smart" ? hvis vi antager at Hanne har betalt 7.500,. kr. og denne indbetaler 3 uger for sent og som maler sende denne en regning på 175,- kr som rentebetaling og max. 100,- kr. i rykkergebyr. Og hvis hun nægter at betale, så sende en stævning med et stævningsgebyr på 500,- og risikere at Retten nægter at tage sagen (p.g.a. bagatelgrænse). Og med hensyn til at få hende registrret som dårlig betaler kan det ikke lade sig gøre, p.g.a. beløbet ikke er stort nok og Hannne nægter fortsat at skylde noget.
Til ovenstående problemstilling kunne du komme med nogle teoretiske betragtninger.
Ovenstående er den virkelige praktiske virkelighed mange håndværkere står i, samtidig med at forbruger skal tilfredsstilles i sine krav og behov, herunder færdiggørelse.
Jeg taler ikke om sager i forbindelse med byggesjusk - dett er noget helt andet. Men herunder hører malerens arbejde hellere ikke ind under, udfra det beskrevne - det var ikke arbejdes kvalitet Hanne var utilfreds med, men færdiggørelsestidspunktet.
Der er en ting der hedder TEORI og en anden PRAKSIS. Disse begreber er ikke altid forenelige.
Med hensyn til at forummet er frit - ja det er jeg enig med dig i, og "folk" bør kunne også ytre sig ordentligt og derfor vil jeg også have lov til at ydre mig. Med hensyn til dig selv som smagsdommer på hvad der er god tone og relevant, behøver du ikke dette. Du vil sammen med andre kunne konstatere at der også i denne tråd er redigeret fra www. byggeri.dks side, hvad de forøvrig også forbeholder sig ret til på forsiden.
De giver ikke garanti for rigtigheden i indholdet og korrekt og sagligt indhold. Hvis de også gjorde dette havde dit været kasseret under rubriken uduelig rådgivning.
God søndag.
www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, 4180 Sorø (10-08-2008)
|
Svar:
P.S. På samme måde som Hanne måske har haft nogle forventninger, der ikke helt blev indfriet. Og ikke kan kræve kompensation fra maleren
Kan maleren havde det samme med hensyn til forventninger - kalkuleret med at opgaven ville tage en bestemt tid, og dermed kunne realisere en bestemt timeløn. Er der f.eks. noget der driller - tager længere tid, på samme måde kan maleren ikke kræve erstatning hos Hanne for manglende indfrielse af forventninger.
Derfor er der også afgivet et fast tilbud udfra diverse forudsætninger, herunder også at slibemaskinen var funktionel under hele forløbet.
www.raad-mal.dk
Ib Abildgaard, 4180 Sorø (10-08-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg har for 3 år siden købt en ejerlejlighed.
I stuen er der mørke plettet på væggene - over radiatoren og altandøren. Jeg fik i sin tid at vide det var kuldebroer/ dårlig isolering. Men så længe der ikke var fugtigt på væggene gjorde det ikke så meget.
Men det er begyndt at irritere mig noget. Indimellem trækker det ind, der er små sorte pletter på listerne i vinduerne, og mine hvide vægge, er ikke længere særligt hvide...:(
Men nu er det jo 3 år siden jeg overtog lejligheden - er der noget at gøre ved det (og hvis ansvar er det), evt. noget jeg selv kan gøre -uden at skulle flå hele væggen i stykker :) ??
Annemette, Vejle (29-07-2008)
|
Svar:
Det du har på væggen er nok skimmelsvampe af en slags.
Det kan have mange årsager, kuldebroer, for lidt isolering, for høj luftfugtighed eller manglende udluftning i lejligheden, osv.
Med mindre det var en nybygget lejlighed er der vist ikke noget at komme efter.
Søg på Google på indeklimma, skimmelsvampe osv. så finder du måske ud af hvad der er galt.
hpox, Århus (29-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg har nogle gamle vinduer jeg gerne vil have skilt ad. Hvordan gør man det lettest? Har prøvet med en hobbykniv, men vil godt nok håbe at der er en lettere vej (evt. et stykke værktøj)? Så vil jeg også gerne høre hvordan jeg kan se forskel på om det er termo eller alm. glas. Har engang hørt noget om en lighter og en eller to flammer, men kan ikke huske det. Håber der er nogle der kan hjælpe...
Jesper, Svenstrup (29-07-2008)
|
Svar:
Had vil du dog skille vinduet ad for - er det for at skifte glas eller bare for at være nysgerrig?
Brug en hård spartel og vrid listerne af, men de knækker sikkert.
En hobbykniv er ikke til dette formål, knive er til at skære med.
Lavenergitermoglas kan ses ved 2 flammer i glasset, når du holder et stearinlys foran.
H., Obby (29-07-2008)
|
Svar:
Hej
jeg vil skille det ad fordi gummi listerne indvendig er blevet hårde og resulteret i at vinduet er utæt.
De udvendige lister er taget af, foruden de indvendige gummi lister er der også kommet noget kit lignende på og det er kittet der holder vinduet uhjælpeligt fast.
Esben, Sønderborg (29-07-2008)
|
Svar:
Undskyld. Fejl i min formulering. Vinduet er skilt ad. Det er de to stykker glas der skal skilles ad. De er jo samlet med en tyk gummifuge.
Jesper, Svenstrup (29-07-2008)
|
Svar:
Du skal bruge en hobbykniv helst med det korte blad (skarpt)
Og så noget massonit klodser, de skal ligges imellem efter som du får glaset til at slippe, ellers klistre det bare sammen igen.
Andreas, Jebjerg (29-07-2008)
|
Svar:
Sig mig lige engang.
Vil nogen tage en termorude ud for at skifte en liste mellem rude og karm?
Det er jo vansind, (svensk for sindsygt!). Man tætner indvendig med en topforseglning.
hpox, Århus (29-07-2008)
|
Svar:
Hej igen.
mit indlæg under "skille vinduer ad" er forkert skulle ha været ved "siliconefuge"
Esben, Sønderborg (30-07-2008)
|
Svar:
Så prøver jeg lige igen så alle kan forstå hvad jeg mener, også dem fra Aarhus.
Vinduet skal skilles helt ad og ikke skiftes. Glasset bruges til noget andet end vindue og skal derfor skæres i mindre stykker. Jeg søger derfor udover en hobbykniv som jeg har forsøgt med, en anden nemmere mulighed!?
Jesper, Svenstrup (30-07-2008)
|
Svar:
Nåe-ja, det kunne jeg jo sagt mig selv. Den løsning bruges jo overalt over det ganske danske land nu om dage.
hpox, Århus (30-07-2008)
|
Svar:
Jesper - her hvor jeg bor har vi en containerplads, som gerne tager imod glas og gamle vinduer, og du kan sikkert også få et par gode råd om det med hobbykniven. Måske finder du også et andet vindue du kan bruge, hvem ved
En fra, Mols (30-07-2008)
|
Svar:
Godt så.
Om ikke andet kan du lægge termoruden ned. Grib en lille vinkelsliber.
Flæk alulisten som adskilled de to glasplader.
Indkøb en diamant.
Fra- og udskær de glasstykker du har brug for.
Du kan osse gå hen til den nærmeste glasfacademontør el. lign. og finde alt det glas du har brug for - i hans glasskrotbunke,(fejlbestillinger)
hpox, Århus (30-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
hej jeg er igang med at sætte nye tætnings lister i vores thermo vindue det måler 180x130 det sidder fast så jeg kan ikke få det ud, det ser ud som om det er limet fast det er fra 1965, kan man evt. give det en siliconefuge indv. og tætninglister udv, eller ?
Esben, sønderborg (29-07-2008)
|
Svar:
Glasset klæber sikkert på tætningslisten på indvendig side, tryk lidt let i siden/hjørnet på glasset, og jeg mener LET, så glasset efterhånden løsnes.
Du skal bare sætte ny gummiliste på, ikke silikone indvendig, så limer glasset sig helt sikkert fast. Udvendig også en gummiliste på glaslisterne, og så er det nok.
En, tømrer/snedker (29-07-2008)
|
Svar:
Hvis ruden er fra 1965 er der nok slet ingen liste i. men derimod kit, måske brunt.
Det er faktisk imponerende at den rude holder endnu!
hpox, Århus (29-07-2008)
|
Svar:
Hej
Hvis din rude er fra 1965 er den sikkert kittet fast (brunt), og kan ikke afmonteres uden den går itu.
Der er også den mulighed at den er af senere dato og monteret med sorte dobbeltklæbende gummibånd (sort), og så kan den heller ikke afmonteres uden at gå itu.
Du har muligheden for at topforsegle med en egnet fugemasse både ud- og indvendigt.
Den korrekte opskrift/vejledning får du ved at fremskaffe BYG-Erfaringsblad 96 05 21
SfB (31), enten på biblioteket eller via Byggecentrum Boghandel.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (30-07-2008)
|
Svar:
Hej jeg takker for svarene de fik mig videre i processen :-)
Esben, Sønderborg (30-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
En der har et link til et varmeberegningsprogram til tavler?
Eller på anden måder kender til sådan et program?
Jesper, Århus (29-07-2008)
|
Svar:
http://www.unidoc.dk
b.c., Aars (29-07-2008)
|
Svar:
Tavle kat - fra LK
http://www.lk.dk
Daniel, Ikast (29-07-2008)
|
Svar:
Tak!
Jesper, Århus (30-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
I mit sommerhus er der en læk på et vandrør, som har trængt ind i væggen og desværre også i skelettet til huset. Kan man udskifte det rådne træ?
ragak, ´københavn (29-07-2008)
|
Svar:
Ja.
M.Thomsen, Horsens (29-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
nu har jeg læst mange steder at det er meget forekommene med revnedannelser og dårlig vedhæftning af disse typer sten.
hvad skal man så gøre ved det ?
skal jeg fræse fugerne ud og i hvilket fald hvilket produkt skal jeg så bruge til at fylde i bagefter?
skal men evt filtse med scalflex 1000 efter at man har ordnet alle fuger for bedre holdbarhed.?
hilsen kim N Hansen
Kim N Hansen, Nørresundby (28-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Vi skal skifte bordplade og vask. I den forbindelse tænkte vi også på at få et friskt køkkenarmatur. Men tilsyneladende ligner de nye meget det som vi allerede har og kommer hurtigt til at koste 1000-2000 kr. Så vi tænkte på at genbruge det gamle. Det skal flyttes et par centimeter i forhold til det eksisterende, hvilket gør at de afskåret kobberrør som armaturet er født med ikke er lange nok. Kan man selv skifte dem, eventuelt til sådan nogen plastik rør som er lette at arbejde med ?
Armaturet hedder Børma Lux.
Peter, Nærum (28-07-2008)
|
Svar:
På de fleste armaturer er tilslutningsrørene skruet op i bunden af armaturet, hvis dine er det kan du bare skifte til slanger i den ønskede længde, det er ikke alle modeller der har samme gevind.
Hvis rørene sidder fast kan de forlænges med rør og fittings.
Aksel, Hørning (29-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg skal sætte en række nye grønne indmuringsdåser ind i køkkenvæg - kan nogen sige mig hvor meget de skal stikke ud af væggen, når der skal fliser op bagefter?
tine nielsen, taastrup (28-07-2008)
|
Svar:
dybe har ingen betydning der du kan få nogen afbryder skruer som har forskællige længder.
lasse, hvidovre (28-07-2008)
|
Svar:
dybe har ingen betydning der du kan få nogen afbryder skruer som har forskællige længder.
lasse, hvidovre (28-07-2008)
|
Svar:
tusind tak - så vil jeg "hugge løs"
tine, Taastrup (29-07-2008)
|
Svar:
jeg går der ud fra at du bruger fræse maskine? og ikke kun med mejsle og hammer.
lasse, hvidovre (29-07-2008)
|
Svar:
Nemlig
tine, taastrup (31-07-2008)
|
Svar:
Dåserne skal placeres så yderkant flugter med fliseforkant, jfr. bekendgørelsen så må der ikke være kontakt til bygningsdele fra spændningsførende dele !!!
Jørgen, Fyn (03-08-2008)
|
Svar:
Hej Jørgen - kan du præcisere hvor i bekendtgørelsen det står?
Jakob Steinaa, Hvidovre (03-08-2008)
|
Svar:
Det er alm. håndværksmæssigt arbejde at lade dåserne flugte med færdig flise.
Det kræver lidt præcisionsarbejde.
Det kræver at elektrikerne selv murer dåserne fast.
Jeg orker ikke at se efter om det står i bekendtgørelser eller andre steder.
HCJ, Odense (04-08-2008)
|
Svar:
Vil det da være forkert / ulovligt at have et par mm. luft fra dåse og til kontakt?
Jakob Steinaa, Hvidovre (05-08-2008)
|
Svar:
sæt dåsen i og så sæt en pudsudligningsring på til sidst, den skæres plan med væggen.
henrik, faxe (11-08-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Kan nettet fåes istr. 100x130 cm
Reinholdt Christiansen, 7190 Billund (28-07-2008)
|
Svar:
Det er tvivlsomt, men man kan spørge sin tømmerhandler.
Kan man i det hele taget få rionet galvaniserede?.
Troede at de var rustfri.
hpox, Århus (28-07-2008)
|
Svar:
ja du kan godt få rionet i de størrelser.. men de er rimelige dyre da de skaffer dem specielt hjem.. ca 1700 og så er det for et helt net på 2 x 5,5 mtr.. så skal du selv skære det til.. Og så er de ikke galv. men rustne.. Hvad skal du bruge dem til om man spørge må :-)
Kloge, nyborg (30-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Klinkerne er uens i tykkelse!
Hvordan lægges de ud så resultatet giver en plan overflade (uden forskydninger - vertikalt ved fugerne)? underlaget er planspartlet.
Lasse Kristiansen, Odense (28-07-2008)
|
Svar:
Ved at rette dem op i fliseklæberen, må du nok hellere får en fagmand til, ikke noget man sådan lige gør.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg er igang med at renovere mit badeværelse på 1. sal. Jeg har tænkt mig at lægge vandbaseret gulvvarme oven på bjælkelaget med brædder og varmefordelingsplader. Må jeg selv slutte det til anlæget eller skal der en aut. installatør til ?
Hans-Henrik Lund, Brønshøj (28-07-2008)
|
Svar:
Hvis der ikke kommer til at løbe direkte fjernvarmevand i rørene, så må du gerne selv udfører arbejdet.
Peter, Frederiksværk (28-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Hvad skal hældning på et tag til
en udestue værer
Niels Johansen, 9400 Nørresundby (28-07-2008)
|
Svar:
Kommer an på din tagbelægning.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-07-2008)
|
Svar:
Intet krav til en uopvarmet udestue. Men der skal af praktiske hensyn være "tilstrækkeligt fald" så der ikke står vand.
M.Thomsen, Horsens (01-08-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Jeg maler vinduer.
Og jeg tror at det er 3. gang vinduerne bliver malet. For nu er der 3 forskellige slags malerklatter på tætningslisterne/plast-.
Vinduerne er fra ca. 1980 og det er listerne nok også, formodentlig PVC.
Førstegang fik vinduerne tilsyneladende noget rødt træbeaskyttelse, i ca. 1995 fik de hvid oliemaling og her i denne week-end lidt vandig vinduesmaling.
Spørgsmålet er om specielt oliemalingspletterne kan fjernes fra listerne med noget kemi som ikke osse "spiser" listerne?
Hans Peter Jensen, Risskov (28-07-2008)
|
Svar:
fed grød af brun sæbe med film over. Spul dagen efter
jan pedersen, fredericia (28-07-2008)
|
Svar:
Tak for det råd.
Men hvordan kan Den brune Sæbe vide hvad der er maling og hvad der er pvc-tætningsliste?
H. P. Jensen, Risskov (28-07-2008)
|
Svar:
brun alkalisk sæbe angriber ikke PVC, men opløser maling. Man bruger det også, f.eks. når man "afsyrer" et gammelt møbel - eller for den sags skyld, renser undersiden af sine hvide plasttagrender. Go ting, den sæbe!
jan pedersen, fredericia (30-07-2008)
|
Svar:
Jeg takker og prøver.
H P Jensen, Risskov (31-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Uden at tænke mig sønderligt meget om, skulle jeg sætte en hylde op under elskabet og da jeg borede hul til en skrue ramte jeg tilsyneladende noget af installationen da et par af relæerne slog ud. Jeg kunne slå relæerne til og de er ikke siden slået fra! Sikringerne røg ikke! Er der noget jeg skal være opmærksom på/kan tjekke eller skal jeg have besøg af en elektriker?
Brian, Hjørring (28-07-2008)
|
Svar:
Hej Brian
Du skal helt sikkert have fat i en installatør. Da du borede hullet har du ramt et kabel eller et rør med ledninger, og har, med boret af metal, ødelagt isoleringen på to eller flere ledere, og dermed forårsaget en kortslutning, eller jordfejl, eller begge dele.på fejlstedet vil lederen have et reduserert tværsnit,dels på grund af lysbuen fra kortslutningen, og dels fra den mekaniske påvirkning fra boret. Dette reduserede tværsnit vil medføre en opvarmning af fejlstedet når kablet belastes med et forbrug, og kan i yderste konsekvens føre til brand.Hvis du har sat en skrue i hullet kan den også blive spændingsførende, og dermed medføre en fare, for at personer eller dyr får stød.
b.c., Aars (28-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
Hej Alle
Jeg er blevet stillet et spørgsmål om det er muligt og pakke en EDB plast kanal ind i brunfolie. Jeg ville nødigt i gang med at male dem, da jeg ikke mener at det kan holder eller blive særligt pænt.
Håber der er nogen der ligger inde med viden omkring ovenstående
Pft.
Phaslebo, Frb (28-07-2008)
|
Svar:
Du kan sagtens male en kanal, blot skal du have en maling der er egnet til kunststof,og følge fabrikantens anvisninger.Hvis du maler, skal du bruge en maling der kan tåle at blive rengjort, og mal så låg og kanal for sig, så kanalen senere kan åbnes, og lukkes uden at komme til at ligne noget der er løgn.
b.c., Aars (28-07-2008)
|
|
|
Spørgsmål:
I mit badeværelse, som blev totalrenoveret for et par år siden, har jeg fået lidt "lydproblemer"
Vandlåsen til min bruser sidder meget dybt.
Vandlåsen er af støbejern, og den smed jeg havde hyret den gang (på regning) monterede et specielt afløb i plast, der er beregnet til mont. på støbejernsrør.
Nu er problemet, at jeg skal høre på det vandplasken i vandlåsen.
Kan man få en indsats, som man kan montere i det nye afløb, der kan ta´lyden??
Ib, Horsens (28-07-2008)
|
Svar:
Ja det kan du sikkert. Til de fleste gulvafløb kan der købes en vandløs der monteres i selve huset til afløbet.
Vi har selv samme problem, men indtil videre har vi acceptteret det højlydte vandpjask. Den anden løsning med en ekstra vandlås betyder nemlig at der skal renses vandlås med jævne mellemrum - det slipper du for nu.
Michael, Silkeborg (28-07-2008)
|
|
|
|
|
|