» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 649-673 indlæg ud af 879.   « Forrige 25       Næste 25 »

Efterisolering af tag & væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit kolonihavehus (hvor jeg bor halvdelen af året), en 50mm bjælkehytte uden isolering i vægge, formentlig 100mm isolering i tag, bliver meget varmt om sommeren.

Jeg ønsker derfor at efterisolere taget, i forbindelse med at der skal skiftes onduline plader (lagt oven på det oprindelige tag, tagpap). Kan jeg lægge 100mm isolering ovenpå tagpap'en (mellem reglar) og under det nye onduline-tag? Evt. bore en masse huller i tagpap'en for at undgå kondens?

Når jeg efterisolere væggene udefra med 100mm, hvor skal dampspærren da monteres?
Ulf Carlsen, København (08-01-2003) 
Svar:
er du sikker på 100 mm i taget, før i tiden byggedes bjælkehusene med 50 mm flamingo i taget og derpå tagpap.
vedr lægge regler direkte på tagpap, syntes jeg lyder lidt optimistisk, for så er det jo din gamle isolering der skal bære det nye tag
Du kunne tage tagpap+isolering af og lægge dampspærre (måske en sommerhusdampspærre, jeg tror det hedder hydrofolie e.l.), dernæst regler, isolering mellem disse, tagkrydsfiner, og fx topsafe tagpap løsning, det er en forholdsvist enkelt løsning, syntes jeg...
Vedr. væggene, ja du kan godt efterisolere med udefra, start med at opsætte regler lodret, bundbrædder, isoler, nye vægbeklædning, det betyder jo også at du skal overveje at skifte vinduerne, da de jo alligevel skal nedtages og rykkes ud til den nye ydervæg.
Jeg ville ikke sætte dampspærre op i et kolonihus, da det jo sikkert står uopvarmet om vinteren.
Jesper, (08-01-2003) 


Ydervæggen er løs. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et skalmuret hus fra 1974.
Jeg har netop konstateret, at ydervæggen flere steder virker løs, og kan vippes en smule.
Spørgsmål: Er der en fagmand der kan fortælle mig, om det er normalt at man ikke brugte murbindere i huse fra denne årgang, eller om der er noget helt rivende galt med væggene? Evt. i hvilket omkostningslag ligger det at få det udbedret?

Venlig hilsen
Henrik Storgaard, Frederiksværk (29-12-2002) 
Svar:
Hej

Der skal være murbindere i væggen men jeg kender dog ikke kravene fra dengang.

Jeg vil anbefale dig at lade huset gennemgå af en bygningsingeniør.

Hvis du har ovrtaget huset for nylig, er det muligvis ejerskifteforsikringen du skal have fat i, ellers tal med din advokat.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (30-12-2002) 
Svar:
Som en del af Trygs markedsføring, fremhæves i en salgsbrochure et eksempel på et hus opført uden mekanisk forbindelse mellem for-og bagmur. Den nye husejer havde tegnet en ejerskifteforsikring netop fra Tryg, og i brochuren fremgår det, at den ulykkelige ejer selvfølgelig får sine omkostninger dækket (opgivet til 1 million kroner) ….. men pas på pengene sidder ikke løse på hos Tryg held og lykke
Jacob, B.sc, Aalborg (02-01-2003) 
Svar:
Kommentar til ovenstående:

Jeg udfører en del arbejder for forsikringsselskaberne (bl. a. Tryg)og det generelle indtryk er, at de betaler det de skal, og tit lidt til.
Problemet er oftest at kunderne (ligesom mig) har svært ved at overskue forsikringsbetingelsene og hvad de indebærer af egen risiko.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (04-01-2003) 
Svar:
Hej!
Det er ikke utænkeligt at forbindelsen imellem for og bagmur er væk, jeg kommer straks til at tænke på en del situationer hvor jeg har oplevet at se galvaniserede bindere - 30 år gamle helt rustede over, simpelthen korroderet af kalken. Nu tidigt er det lovpligtigt at bruge rustfaste trådbindere i murværk.---Forslag til løsning af dit problem, men det betinger at din bagvæg er af porebeton. Hvis du borer hul i facadevæg og derigennem fører en binder som kan skrues ind i bagvæggen. Enden af binderen skal så fastlimes i facadehullet en superlim og mindst 2,5cm fra facadeplanet og derefter udfuges hullet med mørtel. Du skal lige huske at der skal være fra 4 til 8 stk trådbindere pr kv.meter og at disse skal sidde bestemte stedre, nok bedst at du spørger en murer/ingeniør eller kigger i DS414. Jeg forestiller mig dette som den nemmeste løsning, hvis der findes en nem løsning på dit problem.-- God arbejdslyst!
Preben Clausen, Kbhn (16-01-2003) 
Svar:
Hej!
Det er ikke utænkeligt at forbindelsen imellem for og bagmur er væk, jeg kommer straks til at tænke på en del situationer hvor jeg har oplevet at se galvaniserede bindere - 30 år gamle helt rustede over, simpelthen korroderet af kalken. Nu tidigt er det lovpligtigt at bruge rustfaste trådbindere i murværk.---Forslag til løsning af dit problem, men det betinger at din bagvæg er af porebeton. Hvis du borer hul i facadevæg og derigennem fører en binder som kan skrues ind i bagvæggen. Enden af binderen skal så fastlimes i facadehullet en superlim og mindst 2,5cm fra facadeplanet og derefter udfuges hullet med mørtel. Du skal lige huske at der skal være fra 4 til 8 stk trådbindere pr kv.meter og at disse skal sidde bestemte stedre, nok bedst at du spørger en murer/ingeniør eller kigger i DS414. Jeg forestiller mig dette som den nemmeste løsning, hvis der findes en nem løsning på dit problem.-- God arbejdslyst!
Preben Clausen, Kbhn (16-01-2003) 

Fugt og løst puds i bund af vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I et hus fra 1915, har vi det problem at der er løst puds og tapetet linder, mest i bunden af væggene og i hjørner, og det går ca 30 cm. op af væggen. I huset er der lavet nyt terrendæk. Har det noget med det at gøre, og hvad kan man gører ved dette problem.
Peter, Holbæk (26-11-2002) 

hul i kældervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil gerne installere en centralstøvsuger og skal lave 2 huller i kældervæggen Ø 60 mm et mod en krybekælder og et ud til det fri. kældervæggen er lavet af fundamentsblokke. kan man selv?,hvordan?, hvilket værktøj?
Mikael Boldt, Rønne Bornholm (22-11-2002) 
Svar:
Du må ikke lede luft fra en centralstøvsuger ud i en krybekælder!!!
Gert Lund, Århus N (25-11-2002) 
Svar:
Forudsat at du leder luften i det fri...så lejer du bare et kopbor og evt. en kraftig boremaskine. Husk at fortælle udlejeren, hvad du skal bruge det til - så kan han vurdere, om værktøjet kan holde til det.
Du kan være uheldig at støde på armeringsjern - så prøver du bare igen.
Lad være at trykke for hårdt - så løber boret varmt.

Jan R., Holstebro (25-11-2002) 

Hul i væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en væg på 4m med en dør i. væggen er 1 lags mursten og der er forsænkede lofter. Her vil jeg gerne have væggen revet ned. det har jeg hørt er alt for besværligt. Men kan man så lave døråbningen større eller lave en bue, jeg vil helst have et firkantet hul.
randi, Randers (21-11-2002) 
Svar:
Hej Randi,

Det er ikke svært at fjerne en væg... men det kan være lettere besværligt at undgå fatale konsekvenser heraf.
Hvilken boligtype er det (en-etages hus, etage-byggeri)
Er væggen bærende?

Du skal være påmærksom på, at hvis det er fler-etages byggeri kan der være regler for, hvad du må gøre - også selvom det er lavet håndværksmæssigt forsvarligt. Kontakt ejerforeningen.
Er væggen bærende, kan der laves udveksling - enten ovenfra(en -etages ejendom) eller nedenfra. Men det er ubetinget håndværker-arbejde!!!
Jeg har fået det gjort over et spænd på 3,9 meter bærende væg - det kostede ca. 3000,- i murerløn og materialer (men så skulle jeg også selv fjerne resten af muren og pudse op).....
Jan R., Holstebro (25-11-2002) 

Mahognidør i Legastensvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Der er rigtig mange gode svar når det drejer sig om fugning i mursten. Jeg skal til at sætte en maghonidør i en legastensvæg. Er det de samme regler der gælder der når det drejer sig om fugningen. Jeg havde tænkt mig at lægge mineraluld ind og bruge en rund bagstopper. Derefter ville jeg fuge med en oliebaseret fugemasse udvendig. På indersiden ved jeg ikke om det er nødvendigt at fuge, da der bliver sat en bred liste på.
Med venlig hilsen
Nina Hansen, Vanløse, KBH (20-11-2002) 
Svar:
Hej Nina
Lega er stærkt sugende og skal nok primes først. Mahogni skal vel olieres? derfor tror jeg at fugemasse vil slå fra, det har jeg erfaret med et køkkenbord.
Poul, Bagsværd (02-12-2002) 

Isolering af kældervægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i tvivl om hvorledes jeg bedst muligt isolerer en kælder (delvis under terræn). Jeg er blevet oplyst om to alternativer enten med terrænbats eller med grundmursplader. Af hensyn til de indvendige m2 vil jeg helst isolere udefra. Hvilken løsning kan anbefales og hvordan griber jeg det i så fald an???
Nicolai, Solrød (17-11-2002) 
Svar:
Hej Nicolai,

Check www.rockwool.dk - der ser du, hvordan det kan gøres.
Rolf, Ikast (20-11-2002) 
Svar:
Uden at være direkte anvisende for et enkelt produkt vil jeg hellere anbefale Styropo-plader med drænrender og afdækning med fibertex. Husk at asfaltere soklen helt ned til bunden 2 gange før opsætning. Arbejdet er i øvrigt ret risikofyldt pga. udskridning / nedskridning, og er ikke noget for GDS-ere. Hvis du laver det alligevel, så husk at orientere dit forsikringsselskab før du går i gang. Kommer du fx. til skade ved at lave risikofyldt arbejde, er det ikke sikkert din ulykkesforsikring dækker - hvis du overlever!
Gert Lund, Århus N (25-11-2002) 
Svar:
En kort kommentar til ovenstående - det kan sagtens lade sig gøre at "gøre det selv". Udgravningen skal blot profileres korrekt (du kan ikke grave lodret ned), ligesom en afstivning med store plader af jord/sand kan være en fordel. Tag ikke for store afsnit af gangen. Jeg blev anbefalet max. tre meter.
OM du bruger det ene eller det andet produkt - tja, jeg fik en stak forskellige svar fra fagfolk og endte med at vandtætte udvendigt og isolere indvendigt for at udelukke mulighed for kondensfugt på indervægge. Det virker!
Rolf, Ikast (04-12-2002) 
Svar:
Hej. Det er bedst at reparere fundamentet så det er nogenlunde jævnt. Ingen asfalt. Derefter placere grundmursplader, så kan f. nemlig ånde udad. Dernæst fx. 30mm polystyrenplade og igen 30mm plade i forbandt. Et år senere=supertør. Polystyrenplade belaster miljøet mindst.
Henrik Christensen, Ravn Byg & Bo, Brønshøj (05-12-2002) 

branddør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal man have brandør mellem garage og beboelse og i så fald BD.30 ell.BD.60 Der er murede indervægge.
tommy petersen, Ringsted (13-11-2002) 
Svar:
Hej

Kravet er minimum en BD30 dør mellem beboelse og lukket garage.
Flemming S., Horsens (14-11-2002) 
Svar:
Hej Tommy!

Kravet er iflg. BR-S 98 min. BD-30 konstruktioner mellem garage og beboelse. En muret indervæg opfylder kravet.
Ligger din garage nærmere skel end 2,5 m (det gør de ofte), skal væg mod skel udføres som BD-60.
www.byggetegninger.dk, 4470 (14-11-2002) 

sikring imellem eksisterende gulv og væg..(vådrumrumssikring)..?? hvordan.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Til orla - nautrup.dk

Terazzogulvet har en buet kant op af væggen som du nævnet i dit svar til mig.

Den nederste flise vil rage ud som et overbid med flisens tykkelse..ca 5mm..jeg vil gerne lave en kant som er vådrumssikret og korrekt imellem gulv og første række fliser så der ikke kommer denne overgang/overbid..??

Men hvordan gør jeg det sådan at det er godkendt..? og ser lidt pænt ud..når jeg har den buede kant..??

Jeg ved at jeg må bruge sealstrip dertil og membran osv..så meget er jeg med...??

Mange tak for din hjælp.. og hvis du kan klare denne her er det simpelthen bare iorden..?

(Her er også et spørgsmål i den forbindels?)

Er det lovligt efter at jeg har vådrumssikret med membran osv at sætte væv op igen og male det..eller skal man sætte fliser op for at vådrummet kan godkendes efter de nye regler..?(altså på væggen)..


Jeg har indkøbt fliser og fliselim og fugemasse så jeg ville jo helst bruge det..


Mange tak fra Henrik..(igen)..og tak for en god side her.. :-)



Henrik Pedersen, Kbh sv (11-11-2002) 
Svar:
Du kan ganske roligt bruge dit badeværelse med det smukke eksisterende terrazzo-gulv, idet kravet om vådrumssikring kun gælder for nye badeværelser.

Med venlig hilsen
.


Gert Lund Christensen, Århus N (12-11-2002) 
Svar:
Hej Gert

Rart at høre fra en "ny" skribent!

Du har ganske ret i at kravet gælder for nye badeværelser, hvor der skal byggesagsbehandles, men det er efter min mening dårligt håndværk at udføre arbejde i vådrum uden vådrumssikring.
Det ville eksempelvis svare til at udføre renovering af et gulv i et ældre hus uden isolering. :-)

Til Henrik

Jeg ville lade vådrumssikringen gå min. 2 cm. ned over kanten på terrassegulvet med en seal forstærkning.
Fliserne ville jeg lade gå en anelse længere ned og lade hulkehlen på terrassegulvet være som den er (håber kanten er høj nok)

Jeg mener det ville være i orden med en spartling og glasvæv på væggene, men i praksis tror jeg det kan være svært at få et ordentligt resultat ud af det.


www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (12-11-2002) 
Svar:
Jeg vil til tilføje at når man renovere fuldt ud så skal det opføres under BR-95 krav.
ole, aalborg (06-12-2002) 

maling af mur indendørs Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skillevæg af mursten ønskes overmalet, således at konturene af stene stadigvæg fremstår. Hvilken maling og fremgangsmåde bør jeg anvendes?
Kåre petersen, Fr.sund. (07-11-2002) 
Svar:
Jeg tror, at Skalflex kan hjælpe dig.
www.skalflex.dk
Michael, Glostrup (07-11-2002) 

Rengøring efter PU-Skum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået Pu-skum på vægfliserne, i badeværelset.
Lars Johnsen, 9500 Hobro (04-11-2002) 
Svar:
Hej

Prøv at se hos en der handler med Dana Lim (DENDEK), jeg tror de har noget der kan fjerne det.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (06-11-2002) 

Isolering af indervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at efterisolere vægene i vor gamle hus. Vi havde tænkt os at de skal bygges op som følger: vindpap, isolering, dampspære og 2 lag gips. Er det den rigtige måde at gøre det på ? Og hvordan bygges det op på et træskelet ?
Gitte, Djursland (04-11-2002) 
Svar:
Hej.

Det første i skal være opmærksom på, er om der plastikmaling på de gamle ydervægge, da det virker som membran, sidder der maling på vægge skal det af, eller ridses godt, så evt. fugt kan bryde igennem.
Konstruktionen kan opbygge således:
Monter en træ/stållægte vandret på gulv og loft, således at de sidder i lod for hinanden, monter herefter de lodrette, vær her opmærksom på, at de skal sidde således, at der kan samles herpå.
Isoleringen monteres, husk at isoleringen må ikke skubbes ind, det skal sættes ind, således alle kanter har samme dimension som isoleringen, eller mister den isoleringsevnen i kanterne.
Plastmembran monteres og klæbes ved samlinger og eventuelle skader.
Gipsmotagen udføres helst i hele længder som lodret i to lag, det andet lag forskydes en halv plade.
Spartling udføres med gips/sandspartel min af 3 gange. Spartlingen slibes for hver gang, husk vævforstærker i alle samlinger.
Efter færdig spartel kan tapet/glasvæg påsættes og males.
God fornøjelse.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (04-11-2002) 
Svar:
Tak for svaret, der er dog stadig noget jeg er i tvivl om. Er det en fordel at bruge stållægter frem for trælægter ? Og hvorledes sikre vi os, at lægterne ikke giver sig, hvis de kun er fastmonterede i bund og top ?
Gitte, Djursland (05-11-2002) 
Svar:
Hej

Stållægter er en lidt dyrere løsning rent materialemæssigt, men jeg vil alligevel anbefale at bruge den, og ved 70 mm konstruktion er den meget stabil, men man kan evt. klodse ud fra væggen midt på. og give den en skrue/plugs ind i væggen.

Med det samme du begynder at skrue skruer i gipsen finder du ud af at det bliver en sammenhængende vægkonstruktion.

www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (06-11-2002) 

Gulv kontra væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej er der nogle herinde der kan hjælpe mig med dette: når man skal lave nyt, gulv og vægge i et rum om der er en bestemt rækkefølge det er mest korrekt at opsætte dem i.
Dorthe Olesen, Horsens (23-10-2002) 
Svar:
Hej.

Ja, du skal lave væggene først også malingen, herved sparer/skåner du gulvet for mange skrammer.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (23-10-2002) 
Svar:
Okey hvad så med loftet? Hvornår skal det op?
Dorthe, Horsens (23-10-2002) 
Svar:
Hej igen.

Undskyld, loftet og skyggeliste skal selvfølgelig op efter væggen er opsat.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (23-10-2002) 
Svar:
Takker mange gange
Dorthe, Horsens (24-10-2002) 
Svar:
Hej.

Det var så lidt, skulle det være en anden gamg.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (24-10-2002) 

Revne i indervæggen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et problem med en væg der tilsyneladende bliver ved med at "gi" sig lidt (vi snakker 1-2 millimeter). Problemet er at vi ikke kan forstå hvorfor. Vi har en teori om at vores tagspær stadig arbejder (det er et helt nyt hus) og dermed trækker i betonelementerne. Men vi ved det ikke med sikkerhed. Hvad kan man gøre ved det? Hvem (type fagfolk)kan jeg ringe til for at få vejledning? Vi står og skal til at spartle vægge og sætte filt op, men vil gerne finde en løsning inden, således at vi ikke skal sætte nyt filt hvert år på dette sted. Håber en eller anden kan hjælpe :o)
Gitte, Greve (23-10-2002) 
Svar:
Hej Gitte.

Du skriver, at bagmuren er af beton, er det lecabeton? Betonelementer som disse kaldes helvægselementer. Helvægselementer har den ulempe, at de vil arbejde frem og tilbage på fundamentet, det kan evt. være årsagen. men det kan også være understøtning/montageklods som ikke er fjernet, eller betonunderstøtningen er for dårligt udført.
Det skulle ikke undre mig, at revmen er i er stort vægareal, eller under/over et vindue?
Jeg tror ikke det har noget med spærene at gøre, selvfølgelig er der tryk fra tagetagen, men spærene stå med stor sansynlighed på en trærem der er monteret på bagvæggen.

Poul Erik Vittrup, Pandrup (23-10-2002) 
Svar:
Hej Gitte

Inden du spartler og sætter filt/væv op så skal du komme armeringsvæv i alle hjørner/samlinger og specielt der hvor der er kommet en revne, har i også en stor åbning hvor der er lagt en betondrager i skal den have en tur der hvor den ligger af på elementet.
Armeingsvæv skal klæbes på med vævklæber, det tager tid men det virker.
derefter kan i spartle og sætte filt/væv op.

Det skal siges at jeg selv byggede for 1 år siden og benyttede mig af denne fremgangsmåde, og jeg har ikke set en revne endnu, selv der hvor der ver begyndende revner.
Allan Boje, Odense SØ (24-10-2002) 
Svar:
Tusind tak for jeres svar :o)
Gitte, Greve (25-10-2002) 

Tapet på korkvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en væg hvor der er limet 3mm tyk kork på. Er det muligt at tapetsere direkte på korken, skal der spartles først eller skal jeg fjerne korken?
Finn Jensen, Kalundborg (13-10-2002) 

Vægisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ang. isolering af væg af gasbeton.
Jeg er i gang med at integrere en del af min altan i min lejlighed. Ydervæggen består af ca 100 mm gasbeton.
-Hvor tykt et lag isolering skal lægges inden indervæggen, som skal bestå af en spånplade.
-Kan der anvendes andet end rockwool (el.lign). Det jeg tænker på er polystyrenplader el.lign, der ikke vil give et ligeså tykt lag som rockwool.

Lennart Dahlquist, Risskov (06-10-2002) 
Svar:
Hej

Isoleringsværdien er den samme på polystyren og mineraluld, og jeg er ikke sikker på at det er lovligt med polystyren, så jeg vil anbefale mineraluld og gipspladeindervæg (stålskelet og 2 lag 13 mm gips).
Jeg mener for at opfylde nutidens krav til isolering skal du op på omkring 200 mm isolering (uværdi 0,20) men alting vil jo være en forbedring.
En væg med 125 mm mineraluld vil give en uværdi på omkring 0,30.

www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (06-10-2002) 

Vægge i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står overfor at skulle renovere et badeværelse, hvori en kvist udgør en ret stor del. Problemet er, at kvisten er dårligt isoleret på siderne (50 mm rockwool), og jeg vil derfor gerne isolere sider og tilstødende skråvægge yderligere, idet damp i rummet kondenserer her.
Kan jeg (lovligt) bruge trykimprægnerede lægter i stedet for stål?
Er det nødvendigt med to lag gips (lovkrav?). Jeg bruger selvfølgelig vådrumsgips, men er det egentligt et lovkrav?
Rolf, Ikast (18-09-2002) 

Vådrum - 2 lags vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Nogle der ved om det er tilladt at bruge en krydsfinerplade som det inderste lag i en del af en væg der ellers består af 2 lag vådrumsgips?
Henrik Nielsen, Jyderup (12-09-2002) 
Svar:
Hej Henrik!

Som udgangspunkt vil jeg mene, at man ikke bør anvende organiske materialer ved projektering af vådrum.
Organiske materialer tillades anvendt, men kun i.h.t. særlige bestemmelser.
Følg anvisningerne i SBI-180 (www.sbi.dk) eller gipspladeproducenternes.
www.byggetegninger.dk, 4470 (13-09-2002) 
Svar:
Undskyld... den hedder SBI-200 og ikke 180!
www.byggetegninger.dk, 4470 (13-09-2002) 

bærende væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købtet kolonihavehus i træ og vil gerne fjerne et stykke vækkke imellem soveværelse og stue. Hvordan finder ud af om den er bærende eller stabiliserende. Væggen er en hjørnevæg og støder op til ydervæggen. Den består af skelet med isolering og er beklædt med træbrædder. Der er ingen første sal og den ind i 1/3-del af husets bredde.
sebastian cappelen, århus (03-09-2002) 
Svar:
Du skal passe på med at fjerne en skillevæg midt inde i huset, da de er med til at stabilisere for vindtryk på den langsgående facade, spørg evt en ingeniør om råd
Preben Rasmussen PR Byg, vallensbæk (27-10-2002) 

Gasbetonvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan blændes en dør med gasbetonelementer? D.v.s. skal disse placeres på "plasticsko" eller lignende ? Skal der være sokkel ?
Erik Gaden, Viby Sjælland (21-08-2002) 

Buet overgang fra væg til loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at restaurere stuklofter i min lejlighed og vil i dén forbindelse lave en buet overgang fra væg til loft.

Er der nogen der har et godt råd til, eller véd hvordan det gøres?
Mick Dalum, Nykøbing F. (19-08-2002) 

Buet overgang mellem væg og loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at restaurere stuklofter i min lejlighed og vil i dén forbindelse lave en buet overgang fra væg til loft.

Er der nogen der har et godt råd til, eller véd hvordan det gøres?
Mick Dalum, Nykøbing F (19-08-2002) 

Fugtige vægge i kælder, Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogle der har prøvet at behandle kældervægge med "vandglas". Kan det stoppe udefrakommende fugt ?
Thomas, Holbæk (01-08-2002) 
Svar:
Vandglas virker udmærket som "membran", men forhindrer ikke den udefrakommende fugt i fortsat at trænge ind.

www.byggetegninger.dk, 4470 (09-08-2002) 
Svar:
Xypex fra Dolenco.
www.dolenco.dk
v, Hillerød (29-05-2003) 

Fjernelse af indvendig væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa,

Skal til at renovere badeværelse på 1. sal i et hus fra '43 (to etager + fuld kælder), og vil i den forbindelse slå to rum sammen. Imidlertid "deler" rummene en kvist, bestående af tre vinduer, adskilt af halv sten samt to "hjørnestolper" af en stens bredde. Fra hjørnestolperne er lavet tilsætning ind til skråvægge (altså er hjørnestolperne ikke dybere end 1½ sten).
Jeg vil gerne fjerne den murstensvæg, der adskiller de to rum (og som ender mellem to af vinduerne). Væggen har ingen bærende funktion, men er til gengæld den eneste murstensvæg, der støder op til kvisten (stabiliserende???). Så mit spørgsmål er - er tagkonstruktionen og det iøvrigt meget solide murværk nok til at holde kvisten på plads???
Der i øvtigt 75 cm murværk over vinduerne, ligesom kvisten og udveksling efter sigende er kraftigt overdimensioneret
Jan R., Holstebro (31-07-2002) 

Maling af vandskuret væg. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har set at der på disse sider har været omtalt et produkt som hedder Dynasylan hvad er det for noget og hvor finder jeg oplysninger om dette produkt og kan man selv påføre det ? hvordan kan det påvirke varmeforbruget ??
Hvad skal man vælge når man vil male en vandskuret vær alm. silikat maling eller silikatmaling med silikone.
Nielsen, Hårup (23-07-2002) 
Svar:
Hej Nielsen,

Firmaet hedder Sylan og ligger vist i Ikast - se http://www.sylanbeton.dk

Jan R., Holstebro (30-07-2002) 
Svar:
Hej

Eller se her: http://www.dynasylan.dk
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (30-07-2002) 

Her vises 649-673 indlæg ud af 879.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »