» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 649-673 indlæg ud af 942.   « Forrige 25       Næste 25 »

PU-Skum som isolering på betongulv/murstensvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vi har et betongulv med ret megen "luft" i overgangen mod væggene. Må og kan man lukke den megen luft med PU-Skum (og dermed også slippe for de irriterende myrer) ? Vi har trægulv med ca. 10 mm luft rundt omkring væggene. Hvis PU-skummet kan/må bruges kan det så iøvrigt forhindre gulvet i at give/trække sig ?
Krarup, Herning (03-03-2004) 


Opsætning af fliser på malet pudset væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at lave en bruseniche i badeværelset. Væggen er er pudset og malet. Vi har forsøgt at bruge en smøre en primer på, men den ser ud til ikke at kunne holde specielt meget. Den skaller ligesom af i flager.... Hvad skal vi gøre for at være sikre på at fliserne holder, når vi sætter dem på?
Peter Carlsen, KBH (24-02-2004) 
Svar:
der er 2 måder. 1. køb en kaborøndum- slipesten til en vinkelsliper og slip dine vægge. 2 bank det gamle puds med maling af og puds det op på ny. Ps. bruger du LIP-MULTI klæb
TH, Middelfart (24-02-2004) 
Svar:
Hvad er det, der skaller af???
Er det malingen eller primeren.
Du kan lime fliser op på næsten alt, men de sidder ikke bedre fast end underlaget, så hvis malingen sidder løst gør fliserne det også.
Kasper, Frederiksberg (25-02-2004) 

Vand i væggene Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at få opført en større tilbygning, der skulle have været færdig den 1/10-2003, men er blevet kraftigt forsinket, idet entreprenøren havde andre projekter som også var forsinket !!!
Væggene er dobbelt-muret med mursten, idet vi indvendigt i tilbygningen ønsker synlige mursten.
Der er først for ganske nyligt kommet tag på tilbygningen og i en del af vinterperioden har væggene desværre ikke været tildække, således at regnen frit har kunne regne ind i hulrummet mellem inder- og yder-mur. Rent faktisk er isoleringen meget våd, men det er jo desværre ikke sådan at udskifte.
Mit spørgsmål er i den forbindelse, om der er sket nogen skade med alt det vand, eller det stille og roligt vil forsvinde igen?

På forhånd tak for hjælpen
Dan, Lille Skensved (17-02-2004) 
Svar:
Hvis al isolering er sjaskvåd, så er isoleringsevnen kraftigt reduceret. Ny isolering er nok den bedste løsning, hvis der altså stadig er mulighed for at komme til hulmuren fra oven af.
Ellers vil der gå flere år før fugtprocenten er nede på et acceptabelt niveau i hulmuren.

Som trøst tror jeg dog ikke der er tale om de store mængder vand, idet der nok kun er tale om nedbørsmængder der er dryppet ned i den åbne hulmur og løbende fordampet igen i tørre perioder. Drypmængden er meget mindre end hvis der er tale om opsamlet vand fra f.eks. en tagflade der så er ledt ned i hulmuren. Så ville isoleringen garanteret være smask våd hele vejen ned.
Du kan jo få målt din indervæg og ydervæg med en induktionsfugtmåler, der kan lejes i et byggemarked. Den måler stenens fugtindhold relativt. Prøv at måle fugten i f.eks. en 100% tør indervæg af sten og f.eks. en gammel ydervæg der vender i samme retning som din egen nye mur gør(vest f.eks.).
Så bliver du i hvert fald bekræftet/afkræftet i dine anelser om der er megen fugt i væggen eller ej.
M.Thomsen, bygn.konstruktør, Horsens (18-02-2004) 

pudset vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor godt er det når alle vægge i et badeværelse incl.brusekabine bare er pudset op m.h.t. fugt,for det må da suge til sig?
p. holst, ølby (17-02-2004) 
Svar:
hej jeg har netop selv i dag ringet til optiroc og spurgt om det samme de fraråder det kraftigt , en ting er kalk og snavs en anden er af det drysser, og hvis du en dag skal sælge er det også ulovligt
michael, hellerup (17-02-2004) 
Svar:
Men du kan jo give det en vådrumsbehandling og så male det med en højglans maling ( vådrumsmaling) hvis du vil. men det er rigtigt det er et helv... at gører rent
TH, Middelfart (24-02-2004) 
Svar:
Hvis du evt. filtser alle dine vægge i farvet Filtsemørtel kan du stryge dem med klar microdispers og vandbaseret gulvlak. Væggene skal have 3-4 gange lak.
Henrik, 2880 Bagsværd (02-03-2004) 
Svar:
jeg har afgivet første svar hvad mener du med at stryge og hvad er microdispers kan det købes i alle byggemarkeder og til sidst når man giver sådan en ordenligt omgang er det så stadig nødvendigt med membran i vådrumszonen
michael, hellerup (09-03-2004) 

væg i køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi skal have et nyt køkken og de eksisterende fliser på væggene skal ned. Hvad har man af muligheder til at beklæde væggene med i køkkenet hvis man ikke vil have fliser. Hvad er nemmest?
Anne, Århus (17-02-2004) 
Svar:
Jeg vil da regne med at det nemmeste, og (synes jeg) det pæneste er da glasvæv eller filt. og derefter malling i den farve du ønsker
Mads, Solrød (17-02-2004) 
Svar:
Eller glasplade, rustfrit stål, lakeret stål, dørkplade, vandskuret teglvæg med vaskbar maling... eller....
M.T., Horsens (18-02-2004) 

isolering af væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
i forbindelse med udnyttelse af tagetagen, skal gavlene af 19 cm gasbeton isoleres indefra.

Hvor mange mm skal jeg opsætte, er der noget med at gasbeton har en isolerende effekt
i sig selv og i så fald, kan man fraregne dette?

På forhånd tak


toni, birkerød (12-02-2004) 

gammel kalk på kældervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg er ved at gøre min kælder i stand. men der er blevet kalket engang i sin tid og jeg har hørt at man ikke kan male og tapesere på sådan en overflade. HVORDAN FJERNER MAN KALK FRA SÅDAN EN VÆG.ER DER EN LETTERE MÅDE END AT SKRABE DET AF?
Thomas Elmholdt Frandsen, brande (07-02-2004) 

pudsning af betonvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at skrabe al maling af betonvæggene i et kælderrum mhp. at pudse væggene op igen og derefter male rummet. Rummet skal benyttes til børneværelse. Problemet er at arbejdet er utrolig hårdt og tidskrævende, jeg bruger murhammer, brækjern, forskellige spartler og lign. til at fjerne malingen. Grunden til at jeg gør dette, er at jeg har fået at vide, at man ikke kan pudse væggene op, når det gamle maling sidder på væggene, idet det nye puds så ikke vil hæfte ordentligt. Er dette rigtigt? Findes der en lettere måde at fjerne malingen på?
Thomas Folsø, Hjørring (02-02-2004) 
Svar:
Du kan også overveje, at sætte stållægter på vægen, isolering, dampspærrer, gipsplader og glasvæv. Eller købe en færdig varme væg. Hvis du bor i et radon-område, vil jeg ikke lave mine børn sove i kælderen!
Søren, Hadsten (02-03-2004) 

Gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man på nogen som helst måde pudse en gipsvæg?
Ann-Kirstine Nielsen, Frederiksberg (02-02-2004) 
Svar:
Uden at ville stå til ansvar for noget som helst :-) kan jeg fortælle, at min svoger har udført dette med en hvis succés. Der blev først trukket et lag fliselim f.eks Lip Multiklæb, med en tandspartel (6mm) ud over hele væggen, der derefter blev pudset. (husk at prime væggen inden). Der blev kun trukket et tyndt lag puds på. Jeg ved ikke hvor meget det kan bære, men det skal jo bare dække fliselimen.
Håber du kan bruge svaret :-)

Venlig Hilsen
Kasper!
Kasper, Frederiksberg (02-02-2004) 
Svar:
Med et lag glis filt opnåes samme effekt.
Lars Pedersen (civilingeniør), Hjørring (03-02-2004) 
Svar:
Der er jeg ikke helt enig :-)
Jeg mener ikke filt ligner en pudset væg. Og jeg har set en del filt. Det mangler pudsens spil og "vilkårlighed". Ingen tvivl om at der findes mange pæne glasfilttyper, der kan minde om puds, men de har ikke samme effekt.
Kasper, Frederiksberg (03-02-2004) 
Svar:
Hej Kasper, Tak for hjælpen, jeg tror vi prøver den med fliseklæb, da det kun er en ganske lille væg.
Ann-Kirstine, Frederiksberg (04-02-2004) 
Svar:
Bilka har en maling der ligner puds. 199,- for 10kg. Brug en kalkkost til påføring.
Søren, Hadsten (02-03-2004) 

Opmåling af lejlighed med skrå vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg er ikke lige klar over om dette er stedet at stille dette spørgsmål, men nu prøver jeg alligevel og håber et klogt hoved kan svare.

Når beboelsesarealet (de m2 man betaler for) skal opmåles i en lejlighed med skrå vægge har jeg hørt, at rumareal under en vis højde til loftet ikke skal måles med. Hvor højt skal der være til loftet for at det må måles med som beboelsesareal?
Daniel S. Jacobsen, Svendborg (29-01-2004) 
Svar:
Hej

Arealet i udnyttede tagetager beregnes ved at man lægger en vandret linie 1,5 m over overkant gulv og der hvor denne skærer tagets yderside beregnes beboelsesarealet fra.
Hvis man eksempelvis har en væg med skråvæg i den ene side og lodret i den anden side benytter man ovennævnte metode i den side med skråvæg og måler til yderside af væg (isolering)i den anden side.

www. tømrermesteren.com, Jebjerg (29-01-2004) 

Foldevæg til badekar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Som alternativ til et badeforhæng foran badekarret har vi i en brochure set, at der findes en tre-delt foldevæg, som monteres på enten højre eller venstre side af badekarret.

Er der nogen, som har enten gode eller dårlige erfaringer med sådan en foldedør samt kender en forhandler?
På forhånd tak!
Lise, København (24-01-2004) 
Svar:
Royal Scandinavian, Hüppe Dusch, model Hüppe 2003 A. (prisen er vistnok knap 2000) overvejer selv at købe en, men kender ingen med gode eller dårlige erfaringer...
A, kbh (20-09-2004) 

Renovering af væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har hørt man kan renovere sine gamle vægfliser i badeværeselset ved at ridse/slibe vægfliser med vinkelsliber, og derefter lægge puds på fliserne og endeligt lægge glasvæv på.

Er der nogen der kan anbefale eller fraråde denne metode?
Carsten, Terndrup (20-01-2004) 
Svar:
Hej Carsten
Hermed link til hjemmeside hvor du kan hente en Tips & Ideer der nøjagtigt beskriver behandlingen på fliser. http://www.farvebasen.dk
Jeg har selv brugt behandlingen i flere badeværelser og det sidder bare fast også efter flere års brug.
Søren Bach, www.farvebasen.dk, Herlev (20-01-2004) 
Svar:
Perfekt - mange tak
Carsten, Terndrup (21-01-2004) 

Vandskuring af malede væge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores "nye" hus har de tidligere ejere malet direkte ovenpå murstenene. Arbejdet er gjort godt og grundigt. Vi kunne i midlertid godt tænke af få vægene vandskuret. Er det muligt at gøre dette ovenpå malingen, eller skal de sandblæses først ?
Lars & Anne-Grethe, Aalborg SV (18-01-2004) 
Svar:
Hej!

Vi har haft samme problem.

Man kan desværre ikke vandskure en malet væg. I er derfor nødt til at fjerne alt malingen.

Det kan være et særdeles stort projekt. Hvis væggen befinder sig inden i huset, må I under ingen omstændigheder bruge sandblæsning. Samtidig vil jeg også fraråde brug af brunsæbe, opløsningsmidler og andre gode råd.

Jeg kan anbefale en betonsliber - men husk at dække alt af, det sviner forfærdeligt.

Hvis I har god tid eller der er tale om et lille område, kan jeg alternativt tilråde brug af en ”slibesvamp” til boremaskinen.

Håber I kan bruge ovenstående.
Kim Millard, Solrød Strand (06-02-2004) 

Montering på væg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen generelle retningslinjer for, hvornår man skal bruge søm eller skruer, og med eller uden ravplugs, når man monterer eksempelvis lamper eller hylder på vægge?
Hvordan afhænger det af væggens beskaffenhed og vægt af det ophængte?
Morten, København (16-01-2004) 
Svar:
Hej Morten
Befæstigelse på vægge er faktisk efterhånden gået hen og blevet den helt store videnskab.
Det er rigtigt som du skriver at det afhænger af hvilken type væg der er tale om og hvad der skal opsættes på væggen.
Generelt vil jeg udelade søm fuldstændig med mindre der er tale om små billedkroge opsat på gipsvægge. Søm i vægge ødelægger mere end det holder og man ser ofte at der er gjort mange forsøg på at hamre søm i vægge med følge af en ødelagt væg og et søm der alligevel kan pilles ud med fingrene.
Skruer, rawlplugs samt hul for rawlplugs skal passe nøje sammen ligesom rawlplugstypen skal passe til den vægtype der er tale om.
Beton- og murstensvægge skal have en bestemt type og gasbetonvægge en anden type. Er der tale om gipsvægge med henholdsvis 1 eller 2 lag gips, skal der benyttes en speciel rawlplugs der laver et modhold på bagsiden af gipspladen når den spændes til med skruen.
Ordet "rawlplugs" er et engelsk firmanavn som for 40-50 år siden var kendte for fremstilling af et lille træfiberrør der var eminent til forstærkning af skruer i murstensvægge. Ordet er siden gået hen og blevet et synonym for alle mulige andre typer og fabrikater "plugs". I Danmark findes der mange fabrikater, men de mest anvendte er de danske Expandet og de tyske Fisherdübel. Se www.expandet.dk
Begge firmaer har meget udførlige anvisninger på hvordan de mange typer "plugs" og "dübel" skal anvendes. I byggemarkederne ligger disse anvisninger som regel fremme sammen med æskerne med "plugs".
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (17-01-2004) 

opsætning af væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der har erfaring med "mobilevæge" ?. Vi har en lejlighed, hvor den tidligere ejer har lagt to stuer sammen. Vi ønsker nu, at dele stuen igen. Problemet er, at der er lagt varme under parketgulvet. (varmen er vandbaseret). Det er derfor ikke muligt, at opstillen en væg der skal skrues ned i gulvet. Derfor spørgsmålet, kan vi vælge en mobil væg. Der alene fæstnes i loft og væg, hvad koster en sådan væg ca. pr. m2, og hvilken type vælger vi.

Håber der er nogen på denne side der kan hjælpe.
IP, Frederiksberg (10-01-2004) 
Svar:
Hej

Hvilken type parketgulv er der tale om (svømmende elller på strøer)?
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (10-01-2004) 
Svar:
til tømrermesteren.com

Vi har lige købt lejligheden og jeg er ikke klar over om gulvet er svømmende eller strøer (jeg kender faktisk ikke forskellen på svømmende eller strøer). Hvordan kan man se hvilket gulv der er tale om ?.

Har det nogen betydning for valg af løsning ?

Med venlig hilsen
IP

IP, Frederiksberg (11-01-2004) 
Svar:
Hej igen

Svømmende gulv er typisk lagt som en stor sammenhængende ca. 14 mm tyk flade direkte på et underlag (f.eks. betonunderlag)med trinlydsdæmpning imellem (evt. dampspærre).
Parketgulv på strøer er typisk 21-22 mm tyk og skråsømmet/skruet ned i bjælker strøer med et hulrum under.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-01-2004) 
Svar:
Hej

Gulvet er vist nok lagt på følgende måde. På det gamle gulv er der lagt rør til gulvarme (vand), oven på dette er der så lagt et parketgulv. Jeg kan ikke se søm eller skruehuller i gulvet.

Som du kan se af ovenstående er jeg i tvivl om der er tale om svømmende eller strøer.

Med venlig hilsen
IP
IP, Frederiksberg (11-01-2004) 
Svar:
Hej

Det er sikkert et svømmende gulv du har, der er lagt oven på et ældre parketgulv på strøer.
Konstruktionen er sikkert sådan, at der er udlagt varmeslanger på gulvet med forskallingsbrædder imellem, til at lægge det svømmende gulv på, og der burde være varmefordelingsplader af metal også.
Men det er altsammen kun min formodning.

Det burde kunne lade sig gøre at få en proff. tømrer til at skære gulvet væk der hvor skillevæggen skal stå, og så etablere væggen derefter.
Det eneste problem vil så være styringen af varmen, da det vil være samme gulvvarmeslange der ligger i begge rum.

Man skal være meget forsigtig når man skærer gulvet op, så man ikke skærer ned i rør og varmeplader.


www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-01-2004) 
Svar:
Hej igen

Mange tak for dine svar. Jeg er helt klart blevet klogere og fået nogle problemstilling at arbejde videre med.

Med venlig hilsen
IP
IP, Frederiksberg (12-01-2004) 

Fugt i kældervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et problem i vores hos fra 1982. Der er fugt i en kældervæg, og vi er lidt i tvivl om materialevalg og fremgangsmåde for at udbedre det. Vi er klar over, at vi skal have gravet ud og lagt dræn, men hvordan behandler vi muren og hvad fylder vi hullet op med? Jeg har hørt noget om, at man kan fylde op med leca-nødder - hvad er erfaringen med det?
L. Hansen, Holte (06-01-2004) 
Svar:
Hej L. Hansen

Den nemme måde:
Hvor der alene opgraves en cirka 30 cm rende langs kælderydermuren, og der opfyldes med Leca-nødder vil næppe være relevant i denne situation.
Ved etablering af omfangsdræn mv. skal renden være cirka 0,50 m i bunden.
Der må på ingen måde graves op til et niveau der ligger under underkant fundamenter, ligesom drænledninger skal etableres med en afstand på ca 10 cm fra underkant fundamenter til drænledninger.

Radon-koncentrationen:
Er huset fx. beliggende i et område, hvor radon-koncentrationen (jf. Statens institut for strålehygiejne)er relativ høj, bør man overveje relevante afgasningsmuligheder i forbindelse med fx. etablering af omfangsdrænet.

Renovering af skadeområder:
Ofte vil en kælderydermur opmuret i fx. Leca-blokke være berappet med cementmørtel, asfalteret og udkastet med cementmørtel, hvilket på opførelsestidspunktet har været en normal fremgangsmåde i henhold til gældende myndighedskrav om fugtisolering.
Skadeområder skal analyseres og retableres vandtætte før yderligere varme- og fugtisolering udføres.

Varme- og fugtisolering:
Yderligere fugt- og varmeisolering vil kunne etableres som fx. 50 - 75 mm af: Leca-drænplader, drænplader af mineralud eller drænplader af polystyrenplader.
Det for opgaven relevante isolerings-produkt vælges i samråd med entreprenør og tekniker (ark/ing).

Etablering af drænlag:
Efter montering af ovennævnte isolering skal der i tilslutning hertil etableres et min. 20 cm bredt drænlag - fx Leca-nødder - fra bund af omfangsdræn til terræn.
Mellem jordtilfyldning og Leca-nødder etableres der fiberdug, ligesom drænlaget skal etableres med vandafvisende afdækning mod terræn.
Endvidere skal der etableres et tilstrækkeligt fald fra bygningen, så vandet ikke unødigt ledes til omfangsdrænet.



Ivan Bloch Harpsøe (arkitekt), Assens (07-01-2004) 
Svar:
Hej L. Hansen

Den nemme måde:
Hvor der alene opgraves en cirka 30 cm rende langs kælderydermuren, og der opfyldes med Leca-nødder vil næppe være relevant i denne situation.
Ved etablering af omfangsdræn mv. skal renden være cirka 0,50 m i bunden.
Der må på ingen måde graves op til et niveau der ligger under underkant fundamenter, ligesom drænledninger skal etableres med en afstand på ca 10 cm fra underkant fundamenter til drænledninger.

Radon-koncentrationen:
Er huset fx. beliggende i et område, hvor radon-koncentrationen (jf. Statens institut for strålehygiejne)er relativ høj, bør man overveje relevante afgasningsmuligheder i forbindelse med fx. etablering af omfangsdrænet.

Renovering af skadeområder:
Ofte vil en kælderydermur opmuret i fx. Leca-blokke være berappet med cementmørtel, asfalteret og udkastet med cementmørtel, hvilket på opførelsestidspunktet har været en normal fremgangsmåde i henhold til gældende myndighedskrav om fugtisolering.
Skadeområder skal analyseres og retableres vandtætte før yderligere varme- og fugtisolering udføres.

Varme- og fugtisolering:
Yderligere fugt- og varmeisolering vil kunne etableres som fx. 50 - 75 mm af: Leca-drænplader, drænplader af mineralud eller drænplader af polystyrenplader.
Det for opgaven relevante isolerings-produkt vælges i samråd med entreprenør og tekniker (ark/ing).

Etablering af drænlag:
Efter montering af ovennævnte isolering skal der i tilslutning hertil etableres et min. 20 cm bredt drænlag - fx Leca-nødder - fra bund af omfangsdræn til terræn.
Mellem jordtilfyldning og Leca-nødder etableres der fiberdug, ligesom drænlaget skal etableres med vandafvisende afdækning mod terræn.
Endvidere skal der etableres et tilstrækkeligt fald fra bygningen, så vandet ikke unødigt ledes til omfangsdrænet.



Ivan Bloch Harpsøe (arkitekt), Assens (07-01-2004) 
Svar:
Hej Ivan

Tak for udførligt svar. Vil det sige, at leca nødderne mere bliver brugt til det drænende formål eller isolerer de også? For jeg kan forstå på dit svar, at leca-nødder alene ikke er nok, men det er måske fordi, jeg også har fugtproblemet.

mvh L.Hansen
L. Hansen, Holte (09-01-2004) 
Svar:
Hej

Mit bud på din konstruktion vil måske vise sig at være skudt lidt over målet, når først væggenes beskaffenhed og skadeomfanget er nærmere belyst.

Sikkerhed mod vandindtrængning skal først og fremmest etableres. Om det med fordel vil kunne gøres i kombination med, at der fx opsættes en drænplade i mineraluld, det skal jeg ikke kunne udtale mig om umiddelbart. Såfremt dette bliver resultatet, vil I udmærket kunne anvende naturens egne sten-materialer som dræn.

Leca-nødder har en varmeisoleringseffekt der ca svarer til 1/3 af den værdi som er gældende for såvel mineralduld som polystyren (flamingo).

Leca-nødder anvendes hyppigt i gulvkonstruktoner direkte mod terræn for at honorere såvel krav til fugtsikring som varmetransmission.
Ivan Bloch Harpsøe (arkitekt), Assens (09-01-2004) 

Efterisolering af ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at efterisolere ydervæggene i mit hus, men det er hulmurs isoleret 50mm, sker der noget ved at lave et lægte skellet og ligge isoleringen lige på muren og der efter dampspær og gipsplader. det er pga gammel pus og skæve væge og så vil det vel ikke skade med extra isolering ???
B. Nielsen, Odense (01-01-2004) 
Svar:
Hej B.Nielsen

Du nævner, at det vel ikke skader med ekstra isolering.
Jeg er ikke i tvivl om, at dine intentioner om en tilstrækkelig varmetilførsel til huset kombineret med en mindre varmeregning har resulteret i at efterisoleringsarbejdet allerede er startet.
Inden du går videre skal du lige tænke dig meget grundigt om. Du er igang med noget, som vil kunne skabe unødige fugtproblemer - for ikke at nævne følgevirkningerne af disse.
Se eksempelvis mit svar til Lars af 27.12.03 vedrørende: Isolering af massive murstensvægge, under kategori: Isolering.

Idet, du i forvejen har en isoleret hulmur, får du meget vanskeligt ved at borteliminere den fugt, der til trods alle dine foranstaltninger alligevel vil blive tilført den eksisterende bagmur.
Ved en massiv mur (uden hulmur med isolering) vil fugten alt andet lige lettere kunne transmiteres til den udvendige overflade og fordampe fra denne.
Den eksisterende isolering i hulmuren besværliggør, at fugten vil kunne transporteres helt ud af konstruktionen. En sådan "mange-lags-konstruktion" kan ikke anbefales - risikoen for fugt-relaterede problemer er alt for stor.

Relevante betragtninger:
Eksempelvis kan man jo finde den investerede pris man betaler for det nettoareal (bruttoareal minus arealet for alle vægge)man allerede gør brug af. Er prisen fx kr. 10.000,- pr. kvm bruttoareal, vil prisen ligge omkring kr. 12.500 for det udnyttede nettoareal pr. kvm.
Isolerer man væggene indvendigt, hvor afstanden er 15 cm fra ny beklædning til eksisterende bagmur, "frarøves" man et nettoareal, der svarer til en investering på (1250 x 0,15)kr = kr 1.875,- pr. løbende meter væg, der opstilles. Dertil kommer investeringen for den nye væg, som ikke er medregnet, hvorefter prisen nu vil ligge på ca. kr 2.500,- pr. løbende meter væg.

Hvad kan man bruge det til?

Det kunne overvejes at etablere en ny facademur og ændre eksisterende hulmursisolering fra 50 mm til 125 mm. Andere facade-løsninger vil også kunne være relevante.

Hvilke fordele vil der være?

1) Byggeteknisk set vil man opnå en forsvarlig løsning, hvor investeringen hyppigst vil vise sig at give et godt afkast, når og hvis huset senere skal sælges.

2) En tekniker - lokal arkitekt - vil meget tænkeligt kunne bidrage til, at huset vil kunne bibringes et for brugeren attraktivt og tidsrelateret anderledes udtryk.
Det er åbenbart, er det nødvendigvis forudsætter, at der ikke er tale om et i forvejen bevaringsværdigt hus.


Ivan Bloch Harpsøe (arkitekt), Assens (03-01-2004) 

Blød fuge mellem gulv og væg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Jeg har netop fået lavet badeværelse, hvor gulvet har været hugget op og lagt nyt, mens væggene er de gamle, dog med gummimembram og nye fliser.
Mureren har anvendt en hård fugemasse mellem gulv og væg og i hjørner.
Jeg har ellers hørt fra venner og kollegaer, at der skal bruges en blød fugemasse i hjørner og mellem gulv og væg.
Mureren siger dog, at det kun er et krav/nødvendigt, når der er tale om gipsvægge. I min lejlighed er der murede vægge, så her er der ikke et krav.
Jeg bor på en 3. sal i en bygning (godt vedligeholdt) fra 30'erne. Jeg er klar over, at en blød fugemasse kræver udskiftning ca. hvert 2. år, men hellere det end at gulvet revner, fordi det ikke kan få lov at 'sætte' sig.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad der er rigtigt og forkert med hensyn til brug af blød/hård fugemasse?
Jane Petersen, Vanløse (05-12-2003) 
Svar:
Ved en tung gulvkonstruktion og en tung vægkonstruktion i murværk, er det minimalt hvad der kommer af bevægelser mellem væg/gulv. Men der er altid lidt bevægelse, enten i form af varmeudvidelseskoefficienterne er forskellige for forskellige materialer. Beton og teglsten har f.eks. ikke samme udvidelseskoefficient, så der er en lille risiko for revnedannelse. Men bevægelsesrevner tror jeg ikke du får problemer med i et sådant gammelt velholdt hus.
Du skriver ikke noget om din gulvkonstruktion, men jeg vil tro det er støbt betongulv. Så tror jeg ikke du får problemer med mørtelfugen, men hold øje med den og kontakt straks mureren hvis der sker noget med den inden for det 1. år, så skal han nemlig udbedre uden beregning for dig.
M.T., Horsens (05-12-2003) 

Indervægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der ved hvordan inder væggene er lavet på et HØM typehus. Jeg er ved at kigge på sådan et, men der skal moderniseres noget i det. Derfor vil jeg gerne hører om der er problemer med disse såkaldte "pap vægge".
thomsen@home2.gvdnet.dk
98180215
Henrik Thomsen, Aalborg sv (03-12-2003) 

Savsmuldstarpet ned fra gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have fjernet noget savsmuldstarpet fra gipsvæggene i min stue. Kan det gøres og hvordan? Jeg syntes løsningen med at sætte en ny gipsplade udenpå er en lappeløsning, som medfører andre problemer ved vindueskarme, dørkarme mm. Tapetet skal NED. Hvem kan hjælpe?
Søren Andersen, Aalborg (30-11-2003) 
Svar:
Damp det forsigtig af, hvilket tapetklister er der brugt før?
Familie Huse, Ubberød (01-12-2003) 
Svar:
Jeg kender ikke noget til tapetklisteret eller hvad der evt gemmer sig indenunder. Jeg har kun haft huset et års tid.
Søren Andersen, Aalborg (02-12-2003) 
Svar:
Hej Søren
Problemet er, at gipspladerne højst sandsynligt er forlimet/grundet med det man kalder en plastgrunder, mikrodispers og ikke en alkydgrunder, vandig, som p.g.a oliemolekylernes lille størrelse trænger væsentligt længere ind i gipskartonen end plastpartiklerne i mikrodispersionen gør. Herved opnås ikke den "forankring" til gipskartonen, som er nødvendig for, at du skal kunne afrense et eller flere tapetlag på et senere tidspunkt.

En mikrodispersions partikler kan i forstørret udgave forholdsmæssigt i størrelse sammenlignes med fodbolde i stedet for knappenålshoveder (oliemolekylet), og vil derfor typisk lægge sig uden på overfladen, i stedet for at trænge ind i denne. Fint nok på fx et grov pudslag, men skidt på en finporøs gipskarton!

Når du afdamper det malede savsmuldstapet, så går der selvfølgelig en rum tid, inden dampen når igennem malinglaget ovenpå tapetet. Og dette også selv om du måske indledningsvis perforerer den malede overflade med en "Fakir" eller en akustikrulle (specielt stykke tapetværktøj med små pigge, der ved rulning prikker små huller i den malede overflade).

Der kommer derfor ofte for meget fugt til kartonen på gipsens overflade, og den spalter/bliver ødelagt når du efterfølgende skraber tapetet af.

"Redegørelsen" blot for at orientere dig om hvad problemstillingen er. Du har nemlig kun to muligheder efter min mening:

1. At afrense savsmuldstapetet med "klistermetoden". Alm. billig celluloseklister, der oprøres i svær konsistens og påføres overfladen i et noget fyldigt lag, hvorefter der umiddelbart efter opsættes en gang plastfolie (tyndt afdækinigsplastik) som børstes let fast i den våde klister. Efter et døgns virketid løfter du plastfolien fra i et hjørne, og checker om malinglaget/tapetet er blødgjort nok til at du forsigtigt kan skrabe laget af. Er det ikke det venter du yderligere noget tid og prøver igen. Kunsten er at tapetet blødgøres lige akkurat det der er nødvendigt - hverken mere eller mindre - og afrensningen finder sted inden gipskartonen også er blevet blød. Prøv derfor metoden indledningsvis på fx en enkelt kvm, og opnå herved erfaringen med metoden.

Alternativt kan det vise sig nødvendigt, at fuldspartle den malede overflade i stedet. Fx med en såkaldt letspartelmasse, se mere herom på www.husetoghaven.dk hvor du bruger søgeordet "spartelmasse", så kommer artiklen frem.

Held og lykke med resultatet!
Søren Bach, www.farvebasen.dk, Herlev (03-12-2003) 
Svar:
Tak for det lange og fyldige svar til Søren Bach fra Farvebasen.
Søren Andersen, Aalborg (03-12-2003) 
Svar:
Velbekomme, men det var desværre ikke fyldigt nok!
Der findes faktisk en opskummet type glasfilt, der kan anvendes som en type udglattende grundpapir ovenpå savsmuldstapet. Filten har fået navnet "problemløseren" og kan leveres via alle Farvebasens butikker.
Så hvis du ikke er færdig med at spartle allerede er der her endnu en mulighed til samlingen!
Med venlig hilsen
Søren Bach, www.farvebasen.dk, Herlev (17-12-2003) 

Indervægge i huset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at se på et hus, men jeg har et problem, som jeg ikke ved så meget om. Huset er bygget af mursten udvendigt, men af letvægge (gips) indvendigt. Jeg ved ikke hvordan man har lavet disse vægge, men spærene må vel bæres af ydermuren eller hvad. Der ligger godt nok en rem hele vejen rundt.Er det noget jeg evt. vil få froblemer med. Og hvad gør jeg hvis jeg gerne vil isolerer lidt mere med isoleret belagt gipsplader.
mvh
Henrik.
Henrik Thomsen, Aalborg sv (29-11-2003) 
Svar:
spærrene ligger på remmen, så de løber ingen steder !
Opbyg af skillerumslægter eller tykkere tømmer(alt efter ønske på isoleringstykkelse) en ny forskalling indvendig, kom isolering i, og ny gips udenpå
CEJ, HOLBÆK (11-12-2003) 

Isolering af massive murstensvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at gennemrenoverer et gammelt byhus fra 1880érne. Mine ydervægge er massive murstensvægge, dvs. at jeg bliver selvfølgelig nød til at isolerer disse vægge. Jeg gør det med stålskelet, Rockwools A-batts, dampspærre og gipsplader. Mit spørgsmål er isoleringstykkelsen. Væggene er er både 2 og 3 sten-tykkelse. Kan jeg nøjes med at isolerer med 50 mm, eller vil det have en for dårlig effekt. Skal jeg op på 75 mm eller 100 mm. Mit "problem" er jo at jeg gør rumene mindre. Skal jeg holde 20 mm fri luft mellem murstensvæggen og isoleringen eller kan jeg isolerer helt ud til stenene? Jeg vil meget gerne høre om der er nogle der har nogle meninger, kommentarer eller gode råd og erfaringer. På forhånd tak.
Lars Andersen, Odense (26-11-2003) 
Svar:
Hej Lars
Før man isolerer - med ca. 50 mm. afstand til eksisterende bagmur - er der nogle undersøgelser, der forinden skal være afklaret.
Forudsætningen for et godt resultat er, at der ikke må kunne forekomme opstigende grundfugt i murværket. En sikring mod fugt kan være udført med pap, stålplader eller via injektionsfugning ved overgangen mellem fundament og facademur.
Det skal bemærkes, at sålænge muren ikke er isoleret, vil eventuel opstigende fugt fordampe og blive optaget af den varme rumluft. Er der først isoleret, vil fugten let kunne føres videre op i murværket for efterfølgende at kunne medføre svampeangreb i ovenliggende bjælkekonstruktioner.
Vækst af skimmelsvampe vil tillige kunne opstå på et relativt tidligt tidspunkt. Det nedbryder ikke direkte bygningskonstruktionerne - men vil kunne skabe basis for et dårligt og sundhedsskadeligt indeklima. Eksempelvis kan det nævnes, at alle organiske materialer vil kunne angribes af skimmelsvamp.
Jeg vil anbefale, at du tager kontakt til et specialfirma der analyserer og rådgiver omkring disse fugt-problematikker inden isoleringsarbejdet startes op. Eksempelvis kan nævnes: http://www.bmd.dk

Med venlig hilsen
Ivan Bloch Harpsøe
Ivan Bloch Harpsøe (arkitekt), Assens (27-12-2003) 

Ikke opvarmede sommerhus vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at ombygge og isolere et sommerhus som ikke opvarmes om vinteren. Det betyder, (iflg. Rockwool) at der ikke skal opsættes dampspærre, da der ellers vil kunne dannes damp invendigt. Derfor er det vigtigt at væggene kan ånde.

Jeg isolerer og opsætter gipsvægge.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg afslutter. Kan jeg opsætte glasvæv el. filt og male med en diffusionsåben maling? Hvis jeg maler med plastikmaling lukker jeg væggen, og danner I princippet en dampspærre?



Lars Møller, Rørvig (18-11-2003) 
Svar:
Hej Lars

Med dit spørgsmål bidrager du formentlig til den myte; at en plastikmaling skulle være diffusionstæt.

Det er malingtypen imidlertid langtfra, vi er nede i en såkaldt PAM-værdi på ca. 2-5 (en lille PAM-værdi er = en stor vanddampgennemtrængelighed), og sammenligner du med fx en svær plastfolie (dampspærren), så er du oppe omkring de ca. 1200 i PAM-værdi, så det er som nat og dag.

Med andre ord kan du roligt bruge en plastikmaling til dine vægge, det er vi mange sommerhusejere der har gjort før dig, og det uden "at tabe pusten" af den grund.

Filt- og eller glasvæv opsat i vævlim er heller ikke noget problem i denne retning, men gør dig selv en tjeneste ved at være særlig omhyggelig med spartelarbejdet på gipspladerne - det er næsten det der bestemmer om resultatet bliver vellykket eller ej.

God arbejdslyst!
Søren Bach, www.farvebasen.dk, Farum (18-11-2003) 

fugt i ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i mange år haft et pudset hus med kælder uden fugtproblemer. I forbindelse
med den varme sommerperiode er der pludselig
blevet fugtige indermure, hvad skyldes dette?? og hvad kan man gøre?? Huset er malet med Flyger murmaling.


Lise Nielsen, Horsens (10-11-2003) 
Svar:
Hej Lise
For at du vil kunne bedre dit indeklima på sigt, vil jeg gerne nævne nogle karakteristiske forhold omkring problematikken - fugt.
Generelt skal man (næsten altid) lufte ud for at borteliminere overskydende fugt fra boligen. Samtidig skal man også være opmærksom på at sensommeren - omkring august - kan frembyde en kombination af høj temperatur og en relativ høj luftfugtighed. I nævnte tidsrum vil en tilførsel af udeluften til et kælderrum med lav rumtemperatur ofte resultere i, at fugten kondenserer på de noget koldere vægge, som oftest er forekommende i kælderetagen.
I dette tidsrum kan man måske indskrænke tilførslen af udeluft.
Man lejer eksempelvis en affugter på forsøgsbasis i byggemarkedet - fx Silvan. Når man kender den affugtningskapacitet der skal til, vil man være bedret rustet til at vide, hvilken affugter man på sigt bør erhverve sig.
Når der er tale om en kondenseringsaffugter, virker affugteren ved, at denne suger rumluften gennem et kølegitter, hvorved rumfugten nu forvandles til flydende vand, som opsamles i en spand eller medfølgende beholder. Husk at lukke døre og vinduer mv. sålænge affugteren kører, idet, det alene drejer sig om at affugte dit hus.
Vil du borteliminere risikoen for skadelig skimmelvækst på fx. kældervægge, må disse alene være overfladebehandlet med u-organisk maling eller kalk. Ikke noget med plastikmaling eller andre materialer af organisk oprindelse. Malingen skal være silikatmaling.
Ivan Bloch Harpsøe (håndværker / arkitekt), Assens (28-12-2003) 

Hesian væk fra gasbetonvæg, Hvordan? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Min mnd og jeg har lige købt et hus, med det famøse Hesian i stuen. Det sad selvfølgeligt "løst" i det hjørne vi startede, men det gjorde det ikke hele vejen rundt. Så mit spørgsmål er så:
Hvordan får vi resten af tapetet af uden at skade gasbetonvæggen? Det er muligt at skrabe noget af det væk, men en af væggene sidder hele bagbeklædningen tilbage. Er der ikke nogle der har en masse gode råd, for det er lidt for sent af leje en dampmaskine.
Please hjælp os.
Tine Gudmand, Espergærde (05-11-2003) 
Svar:
Hej Tine

Hessian er sat op med en vævlim, så det kan være lidt vanskeligt, at få blødgjort bagpapiret nok inden du renser det af. Og det er blødgøringen der er nødvendig for at du ikke ødelægger underlaget/gasbetonen for meget ved afskrabningen.

Tapetafdamperen er derfor det mest effektive middel til afrensning. Men også flere/mange gange påføring af vand - gerne tilsat et tapetopblødningsmiddel (fordampningshæmmende middel)- er en mulighed, og her er kunsten, at du ikke skraber laget af før det virkelig er blødgjort nok.

Får du alligevel et par sår i væggen klarer du let disse ved en pletspartling med en sandspartelmasse.

Held og lykke med huset og resultatet!
Søren Bach, www.farvebasen.dk, Farum (06-11-2003) 

Her vises 649-673 indlæg ud af 942.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »