» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6307.   « Forrige 25       Næste 25 »

Udnyttelse af skunk+synlige bjælker. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg kunne godt tænke mig at udnytte skunken på vores 1. sal til reoler.
Samtidig kunne jeg godt tænke mig at fjerne loftet så der bliver synlige loftsbjælker.
Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer ved at have gjort det?
Er der nogen der kan henvise til noget litteratur om emnet?
C. Møller, Frederiksberg (12-06-2001) 
Svar:
magasinet GØR DET SELV har gennem de sidste par beskrevet netop hvad du forespørger, så gå på biblioteket og læs i dette
J, q (14-06-2001) 


klinkegulve i gang og køkken. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står og skal have lagt klinkegulv i min entre og i mit køkken. Lige nu er der lakeret trægulv og der er kun 2,5 cm op til døren. Så mit spørgsmål lyder på... kan en krydsfinerplade på 12mm holde, eller vil klinkerne flække og kan det være rigtigt at man min. skal bruge 21 mm plader.
h.h., valby (11-06-2001) 

Cementteglsten (B&C Danmark) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et tag med sorte cementteglsten af mærket B&C Danmark, som er ca. 14 år gammelt.
Vi har bemærket at vores fliser på terrassen og omkring huset, de sidste par år, er blevet meget mørke og vi mener det stammer fra taget, som ser ud til at forvitre i overfladen. Vi mener at støv og partikler fra taget blæser ned på det omkringliggende areal, og misfarver fliserne når det regner og partiklerne således opløses. Da vi også har en urtehave ved huset, er vi blevet bekymrede om disse partikler evt. kan være skadelige, når de opløses og trænger ned i jorden.
Er der nogen som kender til dette fænomen og kan svare på følgende eller ved hvor man henvender sig for at få svar på følgende:
1. Er der skadelige materialer i disse cementteglsten.
2. Kan man standse nedbrydningen af disse sten.
3. Tlf. og adresse på dem der fremstiller cementteglsten, som er mærket B&C Danmark.
F.H.Jensen, Nærum (28-05-2001) 
Svar:
vedr. spm 3 så er det vel ikke et relevant spm i et debat forum, du kan jo bare slå det op i tlf bogen, eller søge på nettet på fx krak.dk
j, (29-05-2001) 

Væg i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et meget lille badeværelse 100 cm bred og 120 cm langt. Man bader altså midt i det hele. Jeg har iøjeblikket glasvæv på væggene, men det ønsker jeg ikke mere!. Hvordan fjerner jeg det nemmest?. Bagefter vil jeg gerne have vandskuret/ cement pudset væggene, hvordan og med hvad får jeg det bedste resultat? Håber der er nogen som kan og vil hjælpe mig. På for hånd tak.
Anja, Århus (27-05-2001) 

Læmur som skal have tegl på. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en læmur og en masse teglsten som jeg skal have sat på, hvordan får jeg muret teglene bedst fast, og pudset om omkring alle teglene ?
Nicolai P, Vanløse (23-05-2001) 
Svar:
Du skal huske at smøre betonklæber eller gasbetonlim på, en dags tid inden du murer dem fast med mørtel/cement. ( 10% cement )
Torben, randers (15-07-2001) 

VINKELRYGNING! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg vil gerne have nogle informationer om forskellige vinkelrygninger, fordi jeg har travlt med et projekt,som har et hælningsrettag, dvs. at det behover vinkelrygning.
Jeg bliver meget glad med jeres opmærksomhed så hurtigt som muligt!
Hvis det er muligt, vil I godt sende mig også prisen.
Elham.
Elham Zourbakhsk, Odense SØ (22-05-2001) 

lerret jord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har meget lerret jord i vores have/forhave.... det er næsten ikke til at grave.. kan vi blande jorden med grus, og stadig så blomster og frugttræer?
pink, Odense (20-05-2001) 
Svar:
Ja, men du skal være forberedt på noget at et gravearbejde.
Der skal fyldes ca. 10 cm grus på, som fræses (eller graves) ned i 30cm dybde.

HaveHans, Birkede (31-05-2001) 

dræbersnegle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har lige købt kolonihave og det viser sig er der er hundredevis af dræbersnegle i hele haven hvordan slipper jeg effektivt af med dem
gitte jørgensen, åbyhøj (16-05-2001) 
Svar:
Man kan nedgrave skåle med øl eller mælk. Sneglen tiltrækkes af lugten, kravler ned i skålen og drukner. Det er ret effektivt, men skålene skal tømmes hver dag, og der skal bruges en del øl eller mælk. Husk at lade skålen rage 1 cm. over jorden så biller og andet småkravl som du ikke er i krig med, ikke falder i.
Et tomt creme fraice bæger er godt. Med en skarp kniv skæres et hul 2 cm. over bunden i hver side, lidt øl i og på med låget. Bægeret kan stå på jorden imellem stauderne.
ThomasB, Hørsholm (16-05-2001) 
Svar:
Nåh ja, dræbersnegle er så dramatisk. Den hedder : Iberisk skovsnegl. Mig bekendt er der ingen (INGEN!) der er døde af dem.
Det eneste der kan være sundhedsfarligt er at de kan have kolibakterier på overfladen. Men det kan mine små børn også have visse steder (hm!).
Prøv at kigge på sitet: http://www.mem.dk/butik/FAQ/questions/snegle_i.htm
Kresten Hartvig Klit, Frederiksværk (07-06-2001) 

Loftet / tag / solvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et hus hvor jeg skal igang med at ordne loftet. Der er kuldebroer på loftpladerne,så jeg går ud fra at isoleringen er problemet. Er der nogle der ved hvordan man starter fra grunden hvis jeg piller alt isoleringen af. ??.

Hvordan laver man skumklodser mellem rygningsplader og tagplader i kip.???

Er der nogle der har erfaring med solvarme der er el varme idag, kan man få de 2 til til at arbejde sammen, og hvilken firma skal man have fat i. ??.

Hvis man skal lave tilbygning hvad går man så, fra start til slut. ??.
Johnny, Hvidovre (11-05-2001) 

udendørs hane Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nyt hus og have - men ingen udendørs hane! Hvordan etableres en udendørs hane til vanding etc.
P. H. Müller, Rødovre (07-05-2001) 
Svar:
Man etabler en såkaldt postventil. den er konstueret således, at selve ventilen er på indersiden af ydervæggen, således at der ikke kan ske frostsprængninger, såfremt der ikke er monteret en slange på ydersiden.
For en god orden skyld skal jeg henlede opmærksomheden på, at kun en autoriseret VVS-installatør må udføre arbejdet til og med en evt. afspæringsventil på vandinstallationerne.
K. B. Sørensen, Nørresundby (10-05-2001) 

Byggetilladelse - tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal bygge til vores 124 kvm parcelhus i et plan. Vi vil tilbygge 36 kvm med 3 værelser. Skal man have byggetilladelse for at opføre en sådan tilbygning? Og hvem skal søge om byggetilladelse? - skal man have en arkitekt til at tegne?

På forhånd tak...
Jørgen, Græsted (04-05-2001) 
Svar:
Hej.

I bygningsregelmentet for småhuse (BR-98) står der at hvis man laver væsentligt ombygninger/tilbygninger skal man søge byggetilladelse hos kommunen.

Du kan selv søge en byggetilladelse, og det er ikke svært - faktisk temmelig nemt.

Der er ikke noget krav om at det skal være en arkitekt der skal tegne tegningerne.

Hvis du selv skal bygge, så vil jeg råde dig til at få fat i følgende publikationer:

BR-98 Bygningsregelmentet for småhuse. Husk at det skal være den fra 1998. Den kan læses på www.netarkitekten.dk, men jeg vil råde dig til at købe den.


Og så ville jeg læse denne SBI anvisning:
http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?action=902&id=2156

Når du så har fundet ud af de byggetekniske og lovgivningen, ville jeg kontakte Teknisk Forvaltning og spørge dem om hvilke tegninger og beskrivelser de kræver.

Hvis du har uderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig: thomasba@ofir.dk
ThomasB, Hørsholm (07-05-2001) 
Svar:
Du kan læse BR-98 Bygningsregelmentet for småhuse på Byggeri.dk under Byggeriets nyheder.
Michael, Byggeri.dk (07-05-2001) 
Svar:
Køb bogen Den private bygherre. Det er en vejledning til lægfolk i at tilrettelægge og styre en byggesag som din. Du kan læse alt om økonomi, tilladelser, arkitektrådgivning m.v. Bogen kan købes i boghandlerne eller on-line her på Byggeri.dk
Jan Felland, Dragør (22-05-2001) 

Vinduer i træ/alu Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står for at skulle investere i et større vinduesparti: bredde 2,8m, højde 6 m (i kip), dækkende over stue og 1.sal.
Partiet skal selfølgelig deles m. poste osv.
Hvem har gode erfaringer med firmaer der leverer træ/alu i god kvalitet ? Og som kan levere i max. 3 fag, stue-1.sal.-spids. Da jeg bor nabo til Vesterhavet skal det være STABILT.
Og Velfac duer ikke. De kan ikke levere partier i den størrelse uden at opdele i 6/9 elementer, hvorved poster (stolper) bliver i dobbelt bredde, og det betyder nedsat styrke og mindre lysindfald og er meget lidt kønt udv. pga 1cm sprække imellem elementerne, hvilket jeg ikke er interesseret i.
Er der nogen bud ??
Poul Holt, Esbjerg (01-05-2001) 

Nyt gulv uden strøer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et hus med et dårligt parketgulv i stuen (det knirker, gynger og hælder i et afgrænset område). Da vi planlægger at slå stue, spisestue og køkken sammen og gerne vil have samme gulv over det hele, skal der nok lægges et helt nyt gulv (ca. 60 kvm). Så vidt jeg ved, er gulvet lagt på strøer ovenpå et støbt fundament – jeg ved ikke noget om isolering, fugtspærre mm. (vi overtage først huset om et par måneder). Mine spørgsmål er:



Hvordan kan jeg bygge et underlag, hvor jeg ender med et lag gulvspånplader, hvorpå jeg kan lægge et svømmende gulv (hvad lægger jeg oven på betondækket) ?

Kan jeg vinde noget i forhold til isolering ved ikke at lægge et tykt massivt trægulv på strøer ?

Kan jeg på en nem måde samtidig lægge varme i gulvet uden at det koster en formue og uden at hele huset skal ”skilles ad” (der er naturgasfyr og 3-4 radiatorer i rummet) ?
Michael, Steenløse (01-05-2001) 

Sorte striber fra gummiliste. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået nye vinduer fra Velfac og de er dejlige, men ved regn kommer der en sort stribe fra gummilisten. det er nemt at tørre af, men kan man ikke få et eller andet middel at smøre på så det ikke løber? Jeg mener at have set i JP at man kunne få det.
BL, Vejle (01-05-2001) 
Svar:
De udvendige glasbånd på VELFAC vinduer er fremstillet af en syntetisk gummi, som hedder EPDM. Det er et fantastisk vejrbestandigt materiale, som også de fleste pakninger omkring døre og vinduer i biler er fremstillet af.

Luftens indhold af smudspartikler samt evt. overskudsfarvestof kan over tid aflejres på pakningens overflade, og det kan i regnvejr give sig udslag i sorte striber ned over aluminiumsrammen. Hvis alurammen vaskes med, hver gang man vasker glasoverfladen, vil den til stadighed holde sig pæn, og der bør i praksis ikke være problemer med at undgå sorte striber. Evt. begyndende sortstribning lader sig let fjerne med almindelige rengøringsmidler.
Aluminiumsrammens overflade er ret robust. Hvis overfladen efter længere tid uden vask er blevet lidt kedelig, kan den rengøres og genopfriskes på samme måde, som man polerer en bil og med de samme midler.

Vi har ikke kendskab til en permanent forsegling af pakningens overflade, som helt fjerner den ovennævnte effekt.
Carl Hammer, Velfac (04-05-2001) 

Havestue på loftet/fugtmembran Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor bør man placere fugtstandsende membraner, når man vil udnytte sit loftsrum som havestue med mange planter, minimum 50 procents relativ luftfugtighed og daglig let overbrusning af herlighederne. Vi planlægger nyt tag med ret store termoglaspartier, rigelig automatisk udluftning, vådrumsgipsplader og isolering overalt, men vil helst kun opvarme rummet med brændeovn, da planterne bør nøjes med 10-15 grader om vinteren, når vi ikke lige sidder i rummet selv. Der er næppe nogen fugtstandsende membran i den nuværende adskillelse mellem loft og beboelsen derunder, som antagelig har jordindskud uden moderne isolering (opført 1937).
Allan & Kirsten Michaelsen, Brønshøj (29-04-2001) 
Svar:
En fugtstandsende membran kaldes en dampspærre.
Den skal etableres på den varme side af isoleringen. Dvs. ind mod rummet, ligemeget hvad du anvender rummet til.
Den skal etableres på gavlvægge, skunkvægge, skråvægge og loft.
Du skal ikke etablere dampspærre ned mod den underliggende etage, såfremt den er opvarmet. Selvom temperaturforskellen er 5-10 °C om vinteren vil der ikke ske nogen kondensation i etageadskilelsen. Speciel ikke hvis du kan holde en luftfugtighed på 50% eller derunder, hvilket ikke er specielt vanskelig om vinteren. Om sommeren vil temperaturforskellen være mindre, eller temperaturen vil være højest i tagrummet.
K. B. Sørensen, Nørresundby (11-05-2001) 

Stor spærafstand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1890 med skifer tag, spærafstanden er ca. 150 cm. Hvad gør man hvis man vil have betontagsten på, unden at opsætte flere spær?

Brian Jensen, Vejen (27-04-2001) 
Svar:
Hvis spærene kan bære tyngden af det nye tunge tag, så kan du evt. bruge en speciel taglægte/ås fra "Kerto". Den er opbygget som en limtræsbjælke, og er derfor meget stærk. Du kan derfor gå op i en større C/C-afstand mellem dine spær.
Michael Thomsen, Horsens (21-05-2001) 

Nyt badeværelse 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet et nyt badeværelse på 1. sal og vil gerne have fliser på gulv og i bruseniche i stedet for vinyl.
Vi har kontaktet 2 håndværkere. Den ene siger det sagtens kan lade sig gøre og at det et helt ok. Den anden siger, at vi skal vælge vinyl - at den anden løsning er for usikker.
Er der nogen der har praktisk erfaring med fliser på 1. sal, hvor der ikke er støbt gulv?
Bøje, Horsens (25-04-2001) 
Svar:
Vi har også badeværelse med flisegulv på 1. sal. med et spånpladegulv som underlag. Flisegulvet har ligget siden 1981 og de ligger stadig solidt fast uden revner overhovedet.

Brug en fliseklæber og fugemasse med stor forskydningsevne fx. Alfix combifix, så kan det sagtens lade sig gøre - også uden et støbt gulv.
Kim, Roskilde (02-05-2001) 
Svar:
Jeg har lavet gulv på 1 sal hvor jeg først fjernede trægulvet dernæst udlagde jeg nog rustfri svalehale plader købt hos grønborg i kolding efter det lagde jeg 5 cm beton og derefter alm. fliser jeg brugte selvfølgelig også vådrumsmembran gulvet er mu 1 1/2 år gammelt og jeg har ikke nogen problermer med hverken fliser eller fuger. afstenden mellem gulvbjælker er 90 cm badeværelset er ca 7 kvardratmeter stort.
Hilsen Per

Per Olsen, Kolding (05-05-2001) 
Svar:
Det er helt givet at du skal følge nuværende lovgivning så udførelsen med svalehaleplader beton og vådrumsbehandling er en god løsning
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg C (13-05-2001) 

Nyt badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt hus, og vil gerne have lavet et nyt badeværelse. For at få plads nok skal det nuværende badeværelse udvides ud i et bryggers. Der skal derfor mures knapt 3 meter mur op, pudses vægge (som vi selv vil beklæde med glasvæv), sættes fliser op i brusekabinen og støbes nyt gulv (med et areal på ca. 4-5 kvm, klinker på gulvet vil vi selv lægge).
Vi ved endnu ikke om vi også er nødt til at trække nye rør til brusekabinen, men rørføring til og fra vask og toilet skal ikke ændres.
Er der nogen der har et bud på, hvad det vil koste ? Gerne adskilt i udgifter til materiale og udgifter til arbejdsløn.
Annemette Palmqvist, Roskilde (25-04-2001) 
Svar:
Hvis i vil mure den nye væg op, kan jeg sige at nye mursten i et almindeligt byggemarked koster ca 3,5 kr pr. stk og der går ca. 65 stk på en kvadratmeter.- Hvis det er en indendørs væg er det faktisk ret nemt at lave den selv.Man kan evt. lave en gipsvæg.
Her skal der på badeværelsessiden bruges 2 lag vådrumsgipsplader (de er 120x250 cm og koster ca. 120 kr stk.)
og på bryggerssiden alm. gipsplader i samme str. og til ca. 50-60 kr

Derudover kan jeg sige, at vi lige har fået et håndværkertilbud på 10.000 for at flytte kloak, lave gulvvarme samt lave nye afløb til brus og badekar + rør til håndvask.- Så hvis I overvejer at få en VVSér ud til rør, kan det vel kun koste et par tusind.

Det at pudse + at støbe gulv koster ikke alverden.

Ellers, spørg i det lokale byggemarked, det har vi gode erfaringer med. Man skal bare lige finde et ordentligt byggemarked først.
Pia, Dr. lund (20-07-2001) 

tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har et godt bud på en tømrermester/murermester, der kan bruges som assistance ved min kommende tilbygning. Jeg skal have hjælp til tegning, kloakeringsplan, murerhjælp, og lidt fif til taget.
Jeg vil gerne lave det som medbyg, dvs. gøre det meste selv, men da jeg ikke er fagmand har jeg erkendt at jeg skal have nogen at spørge til råds under hele processen.
Stig T. Larsen, Farum (23-04-2001) 
Svar:
Prøv at kontakte arkitekt-byggeservice.dk.
JF, Dragør (18-06-2001) 

Klinkefugning/oliering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lagt 25 kvm røde klinker af den slags, der skal behandles med klinkeolie.
Nu er jeg kommet i dyb tvivl om, hvorvidt, jeg skal oliebehandle INDEN jeg fuger???? Jeg kunne forestille mig, at fugemassen ellers ville trænge ned i klinkens porøse overfladen, så den efterfølgende ikke kan vaskes væk og herved giver misfarvning. Eller er min frygt helt ubegrundet?????
mail gerne: jan.achmann@get2net.dk
Jan Achmann, Viby SJ (17-04-2001) 
Svar:
Når du fuger bruger du rent vand til at vaske efter med skift vand tit hvis der efterlades slør rens dette med klinkerens derefter olie.
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg C (17-04-2001) 
Svar:
Tak for svar, Stig.
Jan, Viby (19-04-2001) 

Antenneanlæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at bygge et nyt sommerhus, jeg vil gerne have at jeg kan se parabol i alle værelserne, da det jo godt kan blive dyrt at have en reciver i alle rum havde jeg forestillet mig at man kunne lave det således at man laver en slags sløjfe i stuen hvor reciveren står, således at man f.eks. kan se tv3 i alle værelser. Hvordan laver man lige precist et sådan anlæg.
Klaus Lykke, Greve Strand (16-04-2001) 
Svar:
Jeg har fået monteret et sådant anlæg i mit sommerhus,der sidder en LOKAL TV /FM FORSTÆRKER DKTL20 så der sat. i alle værelser med en resiever ved tv
Stig Rasmussen, Frederiksberg C (21-04-2001) 
Svar:
Hej Klaus.
Du skal hente signalet direkte fra
reciveren´s udgang. Men har du også en video er det en god ide at snuppe signalet fra denne. Så får du samtidig mulighed for at se video i de rum du vil monterer antennestik i. Signalet fra reciver/video skal monteres direkte på ingangen af en forstærker, på udgangen af denne monteres en antenne-fordeler som svarer til de de stik du skal have i huset. Dette er meget vigtigt idet en seriel forbindelse vil dæmpe ca. 4db
pr. sløjfestik. Derfor en stjerne forbindelse. Brug kun slutstik(triax 260b/c kan anbefales)dvs. at du skal trække et kabel fra hver stik direkte
op i fordeleren, fremfor fra stik til stik. Hvilket både er biligere og nemere, Især hvis der er loft.
Lau/stofa, Århus (28-04-2001) 

Skillevæg på ujævnt plankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have opdelt min stue i 2 rum, og jeg har læst idéerne her på siden om at anvende en gipsvæg på stål- eller træskellet. Mit problem er imidlertid at underlaget er et gammelt plankegulv der buer på midten, og hvor der også er en vis niveauforskel mellem de enkelte planker. Jeg er derfor noget i tvivl om hvorvidt skellet-løsningen er brugbar, idet de stålskinner jeg har set skal fastgøres i gulvet.

Jeg har også overvejet porebeton, men henset til gulvets nuværende tilstand er løsningen nok for tung.

Stuen er 4,8 meter bred og der er ca. 2,8 meter til loftet. Jeg vil helst have en løsning hvor der er mulighed for passage mellem rummene, men hvis det ikke er muligt er det også ok.

Endvidere skal løsningen helst være brandbar, idet jeg ellers skal rive skillevæggen ned når jeg flytter.

Jeg har tænkt mig at bruge max. 5.000 kr. på projektet, men en mindre budgetoverskridelse kan jeg nok leve med.

Alle forslag modtages med tak - også forslag der måtte vedrøre andre former for afskærmning!


TK, København (07-04-2001) 

Sveller Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er som ganske mange andre interesseret i sveller til min have. Jeg bor i Hadsund. Hvor finder jeg sveller i det område? Kan nogen hjælpe mig?
Tom, Hadsund (06-04-2001) 
Svar:
Du skal lige være opmærksom på, at togsveller er sprøjtet med atrazin og andre "hyggelige" plante- og svampgifte. Derfor bliver det af myndighederne frarådet at anvende sveller til sandkasser og lignende hvor der er hudkontakt med træet.
Der findes en pjece om det på bibliotekerne.
Kresten Hartvig Klit, Frederiksværk (30-04-2001) 
Svar:
P. Fournaise vognmandsforretning i Fredericia
Poul NR, Frederiksberg (10-10-2001) 

Behandling af mahognivinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået nye mahognivinduer og blev fra firmaet anbefalet at behandle dem med rå linolie opblandet
med petrolium. Dette så jeg dog i "rene ord for pengene" at man absolut ikke må gøre med havemøbler da de skal være udendørs. Da det jo egentligt også er planen at ihvertfald den ene side af vinduerne skal være udendørs vil jeg meget gerne have råd om hvilke produkter der kan anvendes.
Kim Jansson k.jansson@vip.cybercity.dk, Viborg (03-04-2001) 
Svar:
Du kan købe mahogni olie i dit byggemarked.
ThomasB, Hørsholm (05-04-2001) 
Svar:
Nu hvor foråret banker på og motorolien fra bilen alligevel skal skiftes, er der
ingen grund til at smide vædsken i kloaken som normalt. Saml olien op i en plastspand,
og bland op med halvt så meget terpentin / fortynder eller et andet flygtigt opløsningsmiddel.
Du har nu en billig og MEGET giftig
træbeskyttelse der kan sprøjtes eller males på ethvert trykimprægneret hegn, eller
hvor du nu ellers har lyst til at slå noget ihjel.
Angantyr, Esbjerg (15-04-2001) 
Svar:
ja på svarene jeg kan se der stadig findes alkymister og heksedoktorer.
al beskyttelse af træ har 2 funktioner
nemlig at hindre indtrængning og fugt i træet og dernæst og vigtigst at hindre at solens UV - stråler nedbryder træet overflade, hvilket ses ved at træet bliver gråtonet i overfladen. Dette fænomen skyldes at di yderste træfibre nedbrydes og dermed bliver meget fugtsugende. Behandlingen bør være påføring af 1 - 2 gange traditionel gammeldags tyndflydende træbeskyttelse i nuance der passer til træets farve. Farvepigmenterne tilbagekaster solens UV - stråler og gråtoning undgåes derved. Dette er ubetinget den bedste behandling og vil holde 2 - 3 år afhængid af beliggende og deraf følgende påvirkning.

Kjeld Christensen, Valby (19-07-2001) 
Svar:
Køb Hempels teak finish ( det er beregnet til både) Det indeholder uv filter, er nemt at arbejde med, og så for du et pænt og meget holdbart resultat. Husk at omrøre det flere gange under brugen. Og brug det KUN UDVENDIG!!!!!
Dorte, Nyk. (19-02-2002) 

Sivbrønd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis jeg nu skulle komme til at lave en sivbrønd i min kolonihave, hvordan er det så nemmest, og hvilke matrialer skal jeg bruge?
Kristensen, "Et sted i Jylland" (01-04-2001) 
Svar:
Grav et hul på 1 meters dybde. Fyld det med knytnæve-store sten. Før det afløb, du vil koble til sivebrønden, ned imellem stenene (husk at lave fald på røret). Læg øverst et stykke platic over hullet (oven på stenene) og dæk med græstørver eller hvad du nu har fjernet fra grunden, før du begyndte udgravningen. Sådan har vi gjort i vores kolonihave og det virker. Ca. hvert 5 år skal man dog nok påregne at grave afløbet fri for at rense for slam, fedt og sæberester m.m., som vil kunne stoppe røret, men det opdager du nok, når afløbet stopper.
Lars Gram, Roskilde (07-06-2001) 

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6307.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »