» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6292.   « Forrige 25       Næste 25 »

Stor spærafstand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1890 med skifer tag, spærafstanden er ca. 150 cm. Hvad gør man hvis man vil have betontagsten på, unden at opsætte flere spær?

Brian Jensen, Vejen (27-04-2001) 
Svar:
Hvis spærene kan bære tyngden af det nye tunge tag, så kan du evt. bruge en speciel taglægte/ås fra "Kerto". Den er opbygget som en limtræsbjælke, og er derfor meget stærk. Du kan derfor gå op i en større C/C-afstand mellem dine spær.
Michael Thomsen, Horsens (21-05-2001) 


Nyt badeværelse 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet et nyt badeværelse på 1. sal og vil gerne have fliser på gulv og i bruseniche i stedet for vinyl.
Vi har kontaktet 2 håndværkere. Den ene siger det sagtens kan lade sig gøre og at det et helt ok. Den anden siger, at vi skal vælge vinyl - at den anden løsning er for usikker.
Er der nogen der har praktisk erfaring med fliser på 1. sal, hvor der ikke er støbt gulv?
Bøje, Horsens (25-04-2001) 
Svar:
Vi har også badeværelse med flisegulv på 1. sal. med et spånpladegulv som underlag. Flisegulvet har ligget siden 1981 og de ligger stadig solidt fast uden revner overhovedet.

Brug en fliseklæber og fugemasse med stor forskydningsevne fx. Alfix combifix, så kan det sagtens lade sig gøre - også uden et støbt gulv.
Kim, Roskilde (02-05-2001) 
Svar:
Jeg har lavet gulv på 1 sal hvor jeg først fjernede trægulvet dernæst udlagde jeg nog rustfri svalehale plader købt hos grønborg i kolding efter det lagde jeg 5 cm beton og derefter alm. fliser jeg brugte selvfølgelig også vådrumsmembran gulvet er mu 1 1/2 år gammelt og jeg har ikke nogen problermer med hverken fliser eller fuger. afstenden mellem gulvbjælker er 90 cm badeværelset er ca 7 kvardratmeter stort.
Hilsen Per

Per Olsen, Kolding (05-05-2001) 
Svar:
Det er helt givet at du skal følge nuværende lovgivning så udførelsen med svalehaleplader beton og vådrumsbehandling er en god løsning
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg C (13-05-2001) 

Nyt badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt hus, og vil gerne have lavet et nyt badeværelse. For at få plads nok skal det nuværende badeværelse udvides ud i et bryggers. Der skal derfor mures knapt 3 meter mur op, pudses vægge (som vi selv vil beklæde med glasvæv), sættes fliser op i brusekabinen og støbes nyt gulv (med et areal på ca. 4-5 kvm, klinker på gulvet vil vi selv lægge).
Vi ved endnu ikke om vi også er nødt til at trække nye rør til brusekabinen, men rørføring til og fra vask og toilet skal ikke ændres.
Er der nogen der har et bud på, hvad det vil koste ? Gerne adskilt i udgifter til materiale og udgifter til arbejdsløn.
Annemette Palmqvist, Roskilde (25-04-2001) 
Svar:
Hvis i vil mure den nye væg op, kan jeg sige at nye mursten i et almindeligt byggemarked koster ca 3,5 kr pr. stk og der går ca. 65 stk på en kvadratmeter.- Hvis det er en indendørs væg er det faktisk ret nemt at lave den selv.Man kan evt. lave en gipsvæg.
Her skal der på badeværelsessiden bruges 2 lag vådrumsgipsplader (de er 120x250 cm og koster ca. 120 kr stk.)
og på bryggerssiden alm. gipsplader i samme str. og til ca. 50-60 kr

Derudover kan jeg sige, at vi lige har fået et håndværkertilbud på 10.000 for at flytte kloak, lave gulvvarme samt lave nye afløb til brus og badekar + rør til håndvask.- Så hvis I overvejer at få en VVSér ud til rør, kan det vel kun koste et par tusind.

Det at pudse + at støbe gulv koster ikke alverden.

Ellers, spørg i det lokale byggemarked, det har vi gode erfaringer med. Man skal bare lige finde et ordentligt byggemarked først.
Pia, Dr. lund (20-07-2001) 

tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har et godt bud på en tømrermester/murermester, der kan bruges som assistance ved min kommende tilbygning. Jeg skal have hjælp til tegning, kloakeringsplan, murerhjælp, og lidt fif til taget.
Jeg vil gerne lave det som medbyg, dvs. gøre det meste selv, men da jeg ikke er fagmand har jeg erkendt at jeg skal have nogen at spørge til råds under hele processen.
Stig T. Larsen, Farum (23-04-2001) 
Svar:
Prøv at kontakte arkitekt-byggeservice.dk.
JF, Dragør (18-06-2001) 

Klinkefugning/oliering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lagt 25 kvm røde klinker af den slags, der skal behandles med klinkeolie.
Nu er jeg kommet i dyb tvivl om, hvorvidt, jeg skal oliebehandle INDEN jeg fuger???? Jeg kunne forestille mig, at fugemassen ellers ville trænge ned i klinkens porøse overfladen, så den efterfølgende ikke kan vaskes væk og herved giver misfarvning. Eller er min frygt helt ubegrundet?????
mail gerne: jan.achmann@get2net.dk
Jan Achmann, Viby SJ (17-04-2001) 
Svar:
Når du fuger bruger du rent vand til at vaske efter med skift vand tit hvis der efterlades slør rens dette med klinkerens derefter olie.
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg C (17-04-2001) 
Svar:
Tak for svar, Stig.
Jan, Viby (19-04-2001) 

Antenneanlæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at bygge et nyt sommerhus, jeg vil gerne have at jeg kan se parabol i alle værelserne, da det jo godt kan blive dyrt at have en reciver i alle rum havde jeg forestillet mig at man kunne lave det således at man laver en slags sløjfe i stuen hvor reciveren står, således at man f.eks. kan se tv3 i alle værelser. Hvordan laver man lige precist et sådan anlæg.
Klaus Lykke, Greve Strand (16-04-2001) 
Svar:
Jeg har fået monteret et sådant anlæg i mit sommerhus,der sidder en LOKAL TV /FM FORSTÆRKER DKTL20 så der sat. i alle værelser med en resiever ved tv
Stig Rasmussen, Frederiksberg C (21-04-2001) 
Svar:
Hej Klaus.
Du skal hente signalet direkte fra
reciveren´s udgang. Men har du også en video er det en god ide at snuppe signalet fra denne. Så får du samtidig mulighed for at se video i de rum du vil monterer antennestik i. Signalet fra reciver/video skal monteres direkte på ingangen af en forstærker, på udgangen af denne monteres en antenne-fordeler som svarer til de de stik du skal have i huset. Dette er meget vigtigt idet en seriel forbindelse vil dæmpe ca. 4db
pr. sløjfestik. Derfor en stjerne forbindelse. Brug kun slutstik(triax 260b/c kan anbefales)dvs. at du skal trække et kabel fra hver stik direkte
op i fordeleren, fremfor fra stik til stik. Hvilket både er biligere og nemere, Især hvis der er loft.
Lau/stofa, Århus (28-04-2001) 

Skillevæg på ujævnt plankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have opdelt min stue i 2 rum, og jeg har læst idéerne her på siden om at anvende en gipsvæg på stål- eller træskellet. Mit problem er imidlertid at underlaget er et gammelt plankegulv der buer på midten, og hvor der også er en vis niveauforskel mellem de enkelte planker. Jeg er derfor noget i tvivl om hvorvidt skellet-løsningen er brugbar, idet de stålskinner jeg har set skal fastgøres i gulvet.

Jeg har også overvejet porebeton, men henset til gulvets nuværende tilstand er løsningen nok for tung.

Stuen er 4,8 meter bred og der er ca. 2,8 meter til loftet. Jeg vil helst have en løsning hvor der er mulighed for passage mellem rummene, men hvis det ikke er muligt er det også ok.

Endvidere skal løsningen helst være brandbar, idet jeg ellers skal rive skillevæggen ned når jeg flytter.

Jeg har tænkt mig at bruge max. 5.000 kr. på projektet, men en mindre budgetoverskridelse kan jeg nok leve med.

Alle forslag modtages med tak - også forslag der måtte vedrøre andre former for afskærmning!


TK, København (07-04-2001) 

Sveller Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er som ganske mange andre interesseret i sveller til min have. Jeg bor i Hadsund. Hvor finder jeg sveller i det område? Kan nogen hjælpe mig?
Tom, Hadsund (06-04-2001) 
Svar:
Du skal lige være opmærksom på, at togsveller er sprøjtet med atrazin og andre "hyggelige" plante- og svampgifte. Derfor bliver det af myndighederne frarådet at anvende sveller til sandkasser og lignende hvor der er hudkontakt med træet.
Der findes en pjece om det på bibliotekerne.
Kresten Hartvig Klit, Frederiksværk (30-04-2001) 
Svar:
P. Fournaise vognmandsforretning i Fredericia
Poul NR, Frederiksberg (10-10-2001) 

Behandling af mahognivinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået nye mahognivinduer og blev fra firmaet anbefalet at behandle dem med rå linolie opblandet
med petrolium. Dette så jeg dog i "rene ord for pengene" at man absolut ikke må gøre med havemøbler da de skal være udendørs. Da det jo egentligt også er planen at ihvertfald den ene side af vinduerne skal være udendørs vil jeg meget gerne have råd om hvilke produkter der kan anvendes.
Kim Jansson k.jansson@vip.cybercity.dk, Viborg (03-04-2001) 
Svar:
Du kan købe mahogni olie i dit byggemarked.
ThomasB, Hørsholm (05-04-2001) 
Svar:
Nu hvor foråret banker på og motorolien fra bilen alligevel skal skiftes, er der
ingen grund til at smide vædsken i kloaken som normalt. Saml olien op i en plastspand,
og bland op med halvt så meget terpentin / fortynder eller et andet flygtigt opløsningsmiddel.
Du har nu en billig og MEGET giftig
træbeskyttelse der kan sprøjtes eller males på ethvert trykimprægneret hegn, eller
hvor du nu ellers har lyst til at slå noget ihjel.
Angantyr, Esbjerg (15-04-2001) 
Svar:
ja på svarene jeg kan se der stadig findes alkymister og heksedoktorer.
al beskyttelse af træ har 2 funktioner
nemlig at hindre indtrængning og fugt i træet og dernæst og vigtigst at hindre at solens UV - stråler nedbryder træet overflade, hvilket ses ved at træet bliver gråtonet i overfladen. Dette fænomen skyldes at di yderste træfibre nedbrydes og dermed bliver meget fugtsugende. Behandlingen bør være påføring af 1 - 2 gange traditionel gammeldags tyndflydende træbeskyttelse i nuance der passer til træets farve. Farvepigmenterne tilbagekaster solens UV - stråler og gråtoning undgåes derved. Dette er ubetinget den bedste behandling og vil holde 2 - 3 år afhængid af beliggende og deraf følgende påvirkning.

Kjeld Christensen, Valby (19-07-2001) 
Svar:
Køb Hempels teak finish ( det er beregnet til både) Det indeholder uv filter, er nemt at arbejde med, og så for du et pænt og meget holdbart resultat. Husk at omrøre det flere gange under brugen. Og brug det KUN UDVENDIG!!!!!
Dorte, Nyk. (19-02-2002) 

Sivbrønd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis jeg nu skulle komme til at lave en sivbrønd i min kolonihave, hvordan er det så nemmest, og hvilke matrialer skal jeg bruge?
Kristensen, "Et sted i Jylland" (01-04-2001) 
Svar:
Grav et hul på 1 meters dybde. Fyld det med knytnæve-store sten. Før det afløb, du vil koble til sivebrønden, ned imellem stenene (husk at lave fald på røret). Læg øverst et stykke platic over hullet (oven på stenene) og dæk med græstørver eller hvad du nu har fjernet fra grunden, før du begyndte udgravningen. Sådan har vi gjort i vores kolonihave og det virker. Ca. hvert 5 år skal man dog nok påregne at grave afløbet fri for at rense for slam, fedt og sæberester m.m., som vil kunne stoppe røret, men det opdager du nok, når afløbet stopper.
Lars Gram, Roskilde (07-06-2001) 

Nyt badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lavet et nyt badeværelse og har i den forbindelse et par spørgsmål. Vi skal ikke lave det selv, men det ville være godt at kende reglerne. Det bliver med støbt gulv med gulvvarme (vandbaseret), klinker og der bliver trukket nye installationer til el/vand. Der kommer afløb i brusenichen. Mine spørgsmål er bla.:

Skal gulvet være i lavere niveau en de andre gulve i huset ?

Skal der monteres en membran i/på gulvet ? over/under cementen ? Hvad er det, jeg har tidligere stødt på det i forbindelse med etablering på 1. sal i villaer.

Hvor højt fra gulvet sætter man termostaten til bruseren ?, Hvor højt sætter man dem til toilet, håndvask ?

Håber nogle kan hjælpe så vi kan følge lidt med.

Mvh.

Kim
Kim, Roskilde (26-03-2001) 
Svar:
Jeg vil prøve at hjælpe. Spm 1. Nej, men der skal være fald mod gulvafløb i brusenichen. Spm. 2: Der skal etableres en fugtmembran under gulvbelægningen. Fugtmembranen skal forhindre at der siver vand ned i de underliggende dele af konstruktionen, med skader til følge. Spm. 3: Bruserarmatur placeres ca. 110 cm over færdig gulv, tilslutning til wc. placeres ca. 25 cm over færdig gulv, tilslutning til håndvask armatur placeres ca. 55 cm over færdig gulv. Held og lykke og tillykke med jeres nye badeværelse.
K. B. Sørensen, Nørresundby (27-03-2001) 
Svar:
Gulvet skal ligge 5 cm laver end tilstødende gulve, det står i et eller andet regulativ mener jeg, hvis ikke er det nok meget fornuftigt at gøre det alligevel.

anders, nakskov (10-08-2001) 

Fald på badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan laver man enkelt det rette fald på gulvet i badeværelset? Og hvilket materiale skal man anvende når huset er et træhus? Jeg skal have vinyl ovenpå og glasvæv på væggene.
Jørn, Århus (20-03-2001) 
Svar:
Faldet på gulvet skal være 1:100. Man trækiler der er savet efter faldet og montere en 16mm douglas plade ovenpå
Martin Gregersen, Nørhå (23-04-2001) 

Isolering i kolonihave Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I hvor stort omfang skal man anvende dampspærre i et kolonihave hus, som jo står uopvarmet i vintersæsonen? Jeg er blevet fortalt at jeg ikke skal bruge det, men gælder det både væg, gulv og loft?
Jørn, Århus (20-03-2001) 
Svar:
Du skal slet ikke bruge dampspærre i et kolonihavehus.

ThomasB, Hørsholm (21-03-2001) 

Gulvvarme og isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have installeret gulvvarme(naturgas) og jeg er virkelig i tvivl om, hvordan jeg bedst isolerer under gulvet oven på en jordbund. Jeg får forskellige råd, alt efter hvem jeg spørger. Skal jeg isolere med f.eks. først plastlag/dernæst beton/ varmerør/beton-lecanødder og sidst trægulvet, eller skal jeg isolere med lecanødder/varmefordelingsplader/strør/varmerør. Eller hvad???
Hans, Karlslunde (20-03-2001) 
Svar:
1. Jord er ikke godt til at optage kræfter. Du bør bortgrave jord og istedet påligge sand som så skal vibreres.
2. Polystyren (flamingo) fås kapilarbrydende. Derfor er det ikke nødvendigt med leca. Se evt. www.Thermisol.dk
Isoleringstykkelsen bør være ca. 300 mm da der ønskes gulvvarme. (iøvrigt et netop udkommet tillæg til bygningsreglementet).
Støbe eller alu. varmefordeling. Dette er udelukkende et spørgsmål om pris, tid og ønskede egenskaber. Det er nok billigst at støbe, men det kræver dog en vis udtørringstid inden gulvet så kan ligges. Betonundergulv er langsommere til at reagere da betonlaget faktisk er en stor varmeakkumolator. Dette er tiltider en fordel da solens indstrålede energi derved lagres.
Fugtmembran/dampspærerre ligges på den varme side af isoleringen. Over betonen hvis der anvendes beton.
alusystemt koster omkring 210 kr/kvm og dette kun for alu og fræset polystyren.

God fornøjelse
www.LarsPedersen.dk, Kbh. Ø. (20-03-2001) 
Svar:
Tak for dit svar.
Hans, Karlslunde (20-03-2001) 
Svar:
Husk lige, at hvis du skal have trægulv så må fremløbstemp. ikke overstige 27 grader, ellers kig på www.wirsbo.dk
Christian, Søborg (29-04-2001) 

kugletank Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
i vores kolonihave skal vi have etableret en såkaldt kugletank til toiletafløb, dvs. den skal kunne suges.
Hvad er ca. pris, og hvor finder vi en forhandler
kim nielsen, kastrup (16-03-2001) 
Svar:
www.vvs-grossisten.dk

ThomasB, Hørsholm (19-03-2001) 

Glasvæv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan det lade sig gøre at fjerne glasvæv som nogle steder sidder meget fast, og andre steder buler meget. Vi har nok snydt lidt med spartlingen da vi satte vævet op, og vil nu starte forfra, men skal så have vævet af først. Gode råd modtages med tak
Pia Vedel, Vejle (14-03-2001) 
Svar:
Hej.

Du kan pensle hele molevitten med rent vand, bare sjask det godt ind, og lad det stå nogle timer, og sjask det så ind igen. Efter noget tid er glasvæven lige til at hive af.

Det gode ved at fjerne glasvæv er at det ikke går i stykker når man hiver i det, så man skal ikke til at stå og fjerne rester, som med tapet.
ThoamsB, Hørsholm (15-03-2001) 
Svar:
Jeg går ud fra at glasvæven er malet og så vil bruges af Tapetfjerner være effektiv. Dette middel er med til at holde på fugten, så lim og maling gennemblødes. Start med at låne/leje et oigjern hos en farvehandler og "punkter" overfladen. Påfør så denne Tapetfjerner. Det hjælper hvis du "klister" afdækningsplastik op på den nu våde væg. Det kan timer før glasvæven er løsnet. Når du har fjernet glasvæven, skal du afvaske med Grundrens og så ellers lad væggen blive helt tør. Dette vil med garanti tage en del dage.
Sadolin Farver A/S, Niels Moestrup, København (08-05-2001) 

Fjerne Klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

I mit køkken vil jeg gerne have fjernet nogle klinker.
Væggen er vandskuret, men der er lagt klinker som jeg gerne vil have fjernet. Hvordan gør jeg det uden at ødelægge væggen?

Kenn Møller, Solbjerg (14-03-2001) 
Svar:
Hej.

Det er nok umuligt, men pil dem ned så godt du kan, og puds op igen.
ThomasB, Hørsholm (19-03-2001) 

Bygning af kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor finder jeg nogle gode og let forstålige beskrivelser og tegninger over bygning af et simpelt træhus på ca. 25 m2. Her mener jeg fra sokkel til tag.
Brian Hilskov, København (13-03-2001) 
Svar:
bladet gør det selv fra enten 1999 el 2000, gå på lok. bibliotek
bent, nykøbing (14-03-2001) 
Svar:
Skriv til mig, så kan jeg udarbejde nogle tegninger til dig. email: thomasba@ofir.dk
ThomasB, Hørsholm (14-03-2001) 

Forchromning af kobberrør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have forchromet et kobberrør til badeforhænget i badeværelset. det skal være "glans-forchromning".
Men hvor kan jeg få forchromet mit kobberrør? Og hvad koster det, når røret er 19mm i diameter og 1m langt og lukket i den ene ende?
Kresten Hartvig Klit, Frederiksværk (13-03-2001) 
Svar:
http://www.kermo.dk

http://www.stjernechrom.dk
ThomasB, Hørsholm (15-03-2001) 

Mur eller plankeværk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi overvejer at købe et hus, vis have ligger op til en trafikeret vej.
Hvilke muligheder har vi for at afskærme støjen, enten ved hjælp af en mur eller et plankeværk, og i så fald hvor meget koster dette per meter?
Martin Thage-Jørgensen, København (13-03-2001) 
Svar:
Det koster ca. 500-1000 kr. pr kvm, for et ordentligt støjværn.
ThomasB, Hørsholm (14-03-2001) 

Brusekabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når man har taget fliser af væggene i en brusekabing og nået helt ind til murstene, hvorledes gør man så når man kun vil have vandskurede vægge og ikke fliser på igen??? skal væggen behandles for ikke at atge fugt???
Lars Roien, Godthåb (08-03-2001) 
Svar:
Du skal bruge en højglas maling der er afvaskelig for at overholde SBI anvisningen, ps husk vådrumsbehandlingen.
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg (14-03-2001) 

Gulvvarme - kobberrør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have skåret ud i betongulv og lagt gulvvarme. Må man tilkoble kobberrør til eksisterende fjernvarmerør fra demonteret radiator. Vil kobberrørne tærer de efterfølgende fjernvarmerør op. Der skulle ikke være ilt i fjernvarmevandet.

J. Balje, Varde (06-03-2001) 
Svar:
Du skal ihvertfald ikke bruge kobberrør til gulvvarme.

Og nej, lad være med at blande to slags metaller, da det virker som et batteri og vil tære samlingerne i rørene op i løbet af kort tid.

Køb nogle PEX slanger det er det allerbedste - de er også meget nemmere at arbejde med.
ThomasB, Hørsholm (07-03-2001) 
Svar:
Tak for svaret...Thomas B.!
Jeg vælger PEX-slanger...men det må da være mere bøvlet når PEX-slangen skal vinkles op af udfræsningen i betongulvet eller må man varme på PEX når det skal bøjes..?
John B., Varde (07-03-2001) 
Svar:
De er rimelige fleksible, men jeg tror ikke at de kan bøje 90 grader inden for 20 cm.
Ellers kan du købe et knæk at sætte på.

Nej, du må ikke varme rørene op, da de er ioniseret (eller sådan noget ligende), og derfor vil miste sin evne til ikke at optage ilt..
ThomasB, Hørsholm (09-03-2001) 
Svar:
Mange tak for svarerne...Thomas!
John B., Varde (10-03-2001) 

Sokkelstøbning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at få bygget et nyt hus og firmaet har i den forbindels støbt sokkelen og påmuret en række lecablokke. Spørgsmålet er om det skulle have været dækket af med vintermåtter, da det jo har været ned til 15 graders frost i denne weekend.Er der nogen der har svar på dette??
Dennis Gylden, Odder (05-03-2001) 
Svar:
Det skulle have været dækket af med vintermåtter.

Mvh
ThomasB
ThomasB, Hørsholm (05-03-2001) 

ombygning af kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der har erfaring med ombygning af kolonihavehus (ny forskalling på bestående konstruktion, isolering, ny inderbeklædning nyt gulv), så vil jeg gerne høre god tips.F.eks. mht. isætning af termoruder og terassedør.
jørn justesen, århus (01-03-2001) 

Isolering af skunkrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal igang med at isolere skunkrummene i mit hus fra 1921. Min kone vil dog gerne have en autoriseret isolatør på, da hun frygter at mine evner ikke rækker. Hun er nervøs for eventuelle fugtskader mm. Men hvor svært kan det være og hvor skal man være forsigtig ?? Når skunklemmen åbnes kan man se spær samt tegltag. Som jeg har forstået det, skal der ikke lægges dampspærre, men "bare" lægges batts på gulv og opad væg mod værelse. Eller tager jeg helt fejl ?? Jeg takker på forhånd mange gange for svar.
Med venlig hilsen
Henrik, Rødovre (23-02-2001) 
Svar:
Hej Henrik.

http://www.lav-det-selv.dk er der en der har beskrevet det, at gøre ting selv temmelig godt:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Henrik.
Du skriver "Jeg er ikke alt for ferm til at lave de store ting selv".

Det er altid godt at kende sin begrænsning, men engang i mellem kan det også være en ulempe, nemlig at man tror at man har denne begrænsningen selvom det måske bare skyldes, at man ikke har haft modet til at søge ude over den.

Jeg kender flere - incl. mig selv - som uden at være naive, kastede sig ud i selv større opgaver - og som regel lykkedes de, og gav mod på at prøve nye og endnu større opgaver. Det værste der kan ske, er jo næsten altid at resultatet er forkert, og at det må laves om. Det kan koste lærepenge, men oftest mest en masse tid af ens egen. Men når noget så lykkes, så giver det altså også en glæde og tilfredshed, som ikke kan beskrives... Jeg gjorde noget, jeg ikke troede jeg kunne. Og når glæden har lagt sig er spørgsmålet kun, hvad er der andet jeg gerne ville have gjort, som jeg ikke turde tidligere.

For mit vedkommende brugte jeg megen tid på at læse om emnet på biblioteket inden jeg startede på et projekt. Det var en uvurderlig hjælp, men når man stod med murskeen eller spærrene til taget, skulle der et vist mod til at gøre det, og ofte havde man ikke læst om netop det problem man nu fik.

At mure en stor pejs med grill og høj skorsten med tilhørende læmure til min tidligere terrasse må have været sjovt at følge som naboer, for når jeg havde muret 3-4 skifter om aftenen, blev de ofte revet ned næste aften, da det ikke var godt nok osv.. Men til sidst stod det hele der, og selv set fra min nabos hus, var det ikke så meget som 1 mm. skævt når man flugtede. Det gav mod til at tegne, mure og opføre tilbygning helt fra grunden, og senere til at skille min bil i atomer incl. motor - for det hele var kun et spørgsmål om investering af tid - man skulle nok få den tilfredsstillende løsning tilsidst.

Til sidst skulle du måske have i baghovedet -at går du helt i står, og vitterligt ikke kan finde ud af det, så få hjælp på denne side eller søg råd hos en proff. mod betaling. Det vil sagtens kunne hjælpe dig i gang igen, så du kan færdiggøre det. Og næste gang er det nok dig, der hjælper en anden i Lav-Det-Selv om hvordan du tacklede hans/hendes problem.

Mht. at kende sin begrænsning er der områder man skal lade ligge og erkende, at det nu engang ikke er for amatører - f.eks. at fjerne en væg fra den grundliggende konstruktion, som ikke synes at være bærende, men som måske indgår i den totale bærende del, og derved vil kunne give sætninger eller det der er værre.

Bare klem på - der er ikke ret meget man ikke kan lave om, hvis det viser sig at være forkert - det koster blot nogle lærepenge.

Mvh. Jørgen

PS. undskyld dette lange indlæg, som slet ikke svarede på dit spørgsmål.

ThomasB, Hørsholm (23-02-2001) 

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6292.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »