» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6383.   « Forrige 25       Næste 25 »

Indkørsels-forhindring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have placeret en stolpe midt i min indkørsel, således at ingen kan køre ind på grunden. Den skal naturligvis kunne fjernes af mig selv - med nøgle eller andet. Hvor finder jeg en sådan stolpe/pille??

Bodil, Grenå (17-03-2002) 
Svar:
Hej Bodil
Beslagfirmaet PN Beslag i Brønderslev mener
jeg laver en bom i galv.jern der kan aflåses.
Prøv at kontakte dem på tlf. 96 455656.
PWE, Tørring (20-03-2002) 
Svar:
Jeg kan fremstille en til dig og få den galvaniseret så den ikke ruster ca 800 kr
64451037
Flemming Hansen, 5620 Glamsbjerg (19-04-2002) 
Svar:
Jeg kan fremstille en til dig og få den galvaniseret så den ikke ruster ca 800 kr
64451037
Flemming Hansen, 5620 Glamsbjerg (19-04-2002) 
Svar:
Jeg kan fremstille en til dig og få den galvaniseret så den ikke ruster ca 800 kr
64451037
Flemming Hansen, 5620 Glamsbjerg (19-04-2002) 
Svar:
Hej Bodil

Jeg vil ikke anbefale at benytte firmaet returmetal.dk v/Flemming Hansen.
Jeg har kun haft dårlig oplevelser med ham, som resulterede i at de skulle til inkasso før der kom reaktion fra dem.
S. Søgaard, Vejle (26-10-2009) 


Tilbygning til huset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med en miniprojekt og jeg vil gerne have svar på det her meget snart, da jeg skal bruge det hurtigest muligt.
Hvor meget koster det at få bygget ca. 30 m2 til huset, når en murer skal gøre det?
Og hvor meget koster tømrer arbejdet ?
Hvor meget koster VVS arbejde?
Jannie Ibsen, Holstebro (08-03-2002) 
Svar:
Hej
Spørgsmålene er ikke nemme at svare på når man ikke ved hvad tilbygningen skal indeholde og hvilke materialer etc...
I et normalt parcelhus med gitterspær og uden bad/køkken vil jeg anslå en tilbygning på den størrelse til at ligge i omegnen af 270.000 kr. - 350.000 kr.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (09-03-2002) 

Maling af vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Maling indvendig på vinduer revner i hjørnerne og på bunstykket. De er malet indvendig med oliemaling. Udvendig er de for år tilbage fået en hvid heldækkende på oliebasis. efter nogle år en hvid på vandbasis. De skal nu have den helt store omgang til sommer. Hvordan giver jeg dem det bedste. har størst tiltro til noget på terpentinbasis. De har iøvrigt altid revnet indvendig ogås inden de fik på vandbasis udvendig. Skal de slibes helt i bund inden jeg kan male med oliemaling ovenpå den på vandbasis.
ingvardsen, væggerløse (06-03-2002) 

Maling revner og skaller indvendig Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Malingen ind revner og skaller forneden i hjørner på vores vinduer. også ret hurtigt efter de er malet. Invendig malet med alm. oliemaling. Udvendig har de været smurt flere gange med med brun træbeskyttelse. Da vi overtog huset blev de smurt med en hvid helddækkende på oliebassis. Efter nogle år med en på vandbassis, men jeg mener de også revnede inden, Hvad gør vi. I sommer skal de have den store omgang udvendig. kan jeg gøre noget anderledes
Ingvardsen, Væggerløse (06-03-2002) 
Svar:
Slib det hele af med en el. trekant sliber
Indvendige flader med tempo alkyd maling.
Udvendige flader grund med Pinotex Super Base
og afslut med 2 gange Pinotex Superdec,chek
bundlister for evt råd,el skift til alu lister fug med Casco s 20. Denne løsning
giver en tæt inder flade og en åben flade
udvendig så fugt kan pasere.
Venlig hilsen Sadolin tekn. service.
Øjvind Hede Jensen
Sadolin Tekn service, 2300 Kbh. S (07-03-2002) 

ekspansionsbeholder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter instalation af fastbrændselsfyr skal jeg have en åben ekspansionsbeholder på loftet, må der laves et udtag fra radiator på 1.sal eller skal der føres rør direkte fra fyret i kælderen til loftet
Michael D Jensen, Horsens (05-03-2002) 
Svar:
Du må godt tage det fra radiatoren, men husk at størrelsen på beholderener vigtig. Rørforbindelsen til beholderen bør være 3/4".
Når beholderen sidder på loftet skal den isoleres og have varmeslange/frostsikres.
Skytte VVS, København NV (05-03-2002) 

Bjælkehus/træhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har set på forskeligge træhuse, men udvalget er stort og dermed lidt uoverskueligt. Vi har købt en kolonihavegrund og har planer om at købe en bjælkehytte på ca. 50 m2. Er der nogen som måske kunne fortælle os hvor man kan købe sådan en hytte til rimelige penge?
Marianne Bodlovic, København (04-03-2002) 

utæt facade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1927 hvor min vest facade er utæt for slagregn huset er muret med røde blødstrøgne sten. Jeg har skiftet alle fugerne ud til nye og har behandlet facaden med 50 L usynlig imprægneringsvæske men lige meget har det hjulpet. Hvis nogen skulle have en god ide, som kan afhjælpe problemet så ville jeg blive meget glad.
Preben Rokkjær, Ringe (28-02-2002) 
Svar:
Hej
Lige et spørgsmål: er der blæst hulmursgranulat ind i hulmuren og evt hvilken type??
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (28-02-2002) 
Svar:
Der var blæst flamingogranulat ind men det har jeg fjernet og jeg har sat ventiler i så der burde være god ventilation i hulmuren.
Preben Rokkjær, Ringe (01-03-2002) 
Svar:
Hej
Ved den type skader er det meget vanskeligt at definere årsagen helt da den kan bestå af flere elementer.
Hvis du er sikker på at der ikke er revner (evt også i taget) er det sikkert fordi den vand der piskes ind på muren somme tider mætter den sådan at der løber vand ned ad bagsiden (meget normalt også for nyere murværk) dette vand skulle så via indlagte membraner ved vinduesåbninger og sokkel ledes til formur, hvor det så med tiden vil forsvinde ud igen gennem muren.
I dit tilfælde er det meget sandsynligt at disse membraner er dårligt udført eller mangler helt, ligesom sammenmuringer/bindere kan lede fugten indad.
Det er i mange tilfælde nødvendigt at forny muren helt for at løse problemet, og det lyder det desværre til at det trækker op til, da dit arbejde ikke har hjulpet (jeg er iøvrigt ikke så vild med at imprægnere murværk, men som sidste forsøg...).
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (01-03-2002) 
Svar:
Hej Preben.
Din forklaring af vestgavl er med stor sikkerhed at den sveder.
Den væske son gavlen er behandlet med, tror jeg er silikone, det er fejlen som giver fugten.
Silikonen kan/skal sandblæses, herefter skal gavlen igen have imprægnereing, men dennegang med Dynasylan.
Information heraf kan ses på.
http://www.mur-tag.dk/muc/videndatabase,m.asp

Poul Erik Vittrup, Pandrup (21-03-2002) 
Svar:
Hej Poul Erik
Problemet med gavlen var der før jeg behandlede den.Det produkt som jeg behandlede med er ikke silikone men et diffusionsåbent produkt der hedder Sika conservado 30.Jeg havde en konsulent fra Dynasylan ude at kigge på min facade men han ville overhovedet ikke give mig nogen garanti for at gavlen kunne blive vandtæt så droppede vi det da det absolut ikke er billigt hvis jeg skal betale så må jeg jo også have en vis garanti for at det duer.
Preben Rokkjær, Ringe (24-03-2002) 
Svar:
Hej igen Preben.
Ja undskyld men man kan da spare de forkerte steder. !!!!!
Dynasylan er perfekt, den lukker også små revner i murværk, men jeg ved, at entrepre-nøren ikke giver garanti for lukning af revner.
Jeg har haft det samme problem med min gavl, men siden den har fået, har der ingen vandindtrængnig været. Hvis vi tales ved igen om et halvt års tid, kan jeg sige om det har virket på min gavl.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (27-03-2002) 

Lim til listeloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have sat ny ludbehandlet listeloft op i stuen. Nogle har fortalt mig, at jeg
skal huske at komme trælim i enden af hver liste hvorefter de stødes sammen. Det skulle bevirke at der ikke kommer små sprækker mellem endesamlingerne. Er dette korrekt ?. Uanset hvad har listerne vel godt af at ligge 3-4 dage inden opsætning ?. Håber på kvalificeret svar. På forhånd 1000 tak.
Kim Hybel, Svendborg (25-02-2002) 
Svar:
Hej
Det nytter ikke meget at smøre lim på enderne da limfladen er alt for lille.
Læg enten et stykke masonite med en god lag lim på bagsiden over samlingen inden opsætning af næste række brædder eller brug et stykke loftsbrædt (husk at vende årerne på langs).
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (25-02-2002) 
Svar:
Hej igen

Jeg glemte lige at kommentere det med akklimatiseringen.
Afhængig af hvor loftsbrædderne har været opbevaret inden levering, vil det være godt med nogle dage i det rum ved den temperatur op fugtighed som der vil være normalt, især i denne tid hvor der er meget fugtigt i de kolde tømmerlader.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (25-02-2002) 

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må man godt have 2 dampspærre?
Vi har dampspærre under trægulvet på førstesal og vil hænge dampspær under loftet i stuen
Villadsen, Roskilde (25-02-2002) 
Svar:
Hej
Nej der må ikke være 2 damspærrer i en konstruktion.
Hvorfor en dampspærre i stueetagen?
Hvis det er for at få dampspærre under skunkrummet er du nødt til at etablere den på anden måde.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (25-02-2002) 
Svar:
Hej Orla

Hvad så når man udnytter et loft til 1. sal og der i forevejen er en dampspærre mellem stueetage og loft. Skal den nuværende dampspærre fjernes???
Morten, Kr. Såby (27-02-2002) 
Svar:
Nej! Der må gerne være 1 dampspærre i etageadskillelse men ikke 2.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (27-02-2002) 
Svar:
Hvis der er samme temperatur, eller næsten sammme temperatur på begge sider af de 2 dampspærrere vil der ikke ske nogen skade. Der skal jo et temperaturfald til inden vanddampen fortætter til dug.
I reglementet står der intet anført om dampspærre, der står blot noget i retningen af at konstruktionen skal være fugtmæssigt forsvarligt udført.

Således er der ikke noget fugtteknisk problem med 2 dampspærrere i en konstruktion. Derimod er det spild af penge.....
www.LarsPedersen.dk, Hjørring (04-03-2002) 
Svar:
Hej Lars

Jeg er for så vidt enig med dig i dine betragtninger angående 2 dampspærrer i konstruktioner, men den ene vil altid være mere utæt end den anden, og da man ikke kender ventilatonsforholdene mellem de 2 dampspærrer kan der nemt opstå ophobning af fugt (f. eks. over badeværelse) og der er risiko for svampeangreb.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (04-03-2002) 

Cirkulationspumper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at lægge gulvvarme i 4 rum. Jeg har radiatorer i andre rum med cirkulationspumpe i forvejen. Mit spørgsmål er: skal gulvvarmen have sin egen pumpe, eller kan den "gamle" klare opgaven. Det skal på samme system.
Bo, Humble (24-02-2002) 
Svar:
Hej Bo,

Forudsat pumpen er kraftig nok, så kan du løse det ved at indsætte en stophane før gulvvarmen, således du kan justere tryk til hhv. gulvvarme og resten af huset.
Hvorvidt det er den korrekte løsning ved jeg ikke, men det er set installeret af en autoriseret og det virker.
Jan R., Holstebro (14-03-2002) 
Svar:
Af Bo. Tak for svaret Jan. Jeg lavede kun varme i to rum, da det var for besværligt at lave det i alle rum. Pumpen kan sagtens klare det, men det aut.klimaanlæg har svært ved at styre varmen, men det lærer man at leve med. Men hvor er det dejligt med gulvvarme. Hej fra Bo
Bo, Humble (08-04-2004) 

Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vi har en stue med betongulv hvori vi gerne vil have lagt gulvvarme, huset er fra 87 så går ud fra at gulvet er isoleret efter reglerne men hvordan skal det lægges?? skal jeg have banket betonen væk over hele gulvet (20 m2) og så begynde forfra???

Lars Madsen, Aalborg (24-02-2002) 
Svar:
Du skal begynde helt forfra.
Hvis du vil opfylde de nye isoleringskrav som kan anbefales, skal du også i gang med efterisolering da det har vist sig at huse med gulvvarme forbruger ca. 30 % mere energi.
Hvis der som afslutning skal være trægulv/tæpper kan man lave en løsning med:
5 cm. afrettet sand (meget nøjagtigt).
200 mm flamingo med den rigtige trykstyrke.
Flamingobakker med varmeslanger + ovntørret sand.
Dampspærre.
21 mm gulvspånplade til tæpper /21 mm parket/ 12 mm gulvspånplade + 14 mm parket.
Det vil sige en løsning uden fugt i konstruktionen.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (24-02-2002) 

Nyt undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have nyt tag - IBF dobbelt-s.til erstatning for et smuldret tegltag. Det eksisterende plastic har tømreren foreslået udskiftet med Phønix teglunderlag.
Er det det helt rigtige - eller er der andre muligheder til nogenlunde samme pris ?
Preben Askjær, Horsens (23-02-2002) 
Svar:
Hej
Min kæphest er et undertag af masonitetypen og jeg kender ikke noget til Phønix undertaget.
Jeg mener masonitetyperne er de bedste til prisen, og iøvrigt er IBF taget et meget tæt tag så undertaget bliver ikke belastet nævneværdigt, men vælg en med en lige så lang levetid som taget.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (23-02-2002) 
Svar:
Hej,

Jeg fik for 2 år siden lagt IBF dobbelt-S tagsten på huset, og der blev brugt Phønix teglundertag, da det iflg. tømmeren var noget af det bedste der kan bruges, og jeg har det (endnu) ikke været utilfreds med valget, selv når det blæser kraftigt, så blafrer undertaget ikke, noget der efter sigende er muligt ved 'lette' undertage af plastic-typen.
Henrik Hansen, Vejen (24-02-2002) 

Fliser oven på fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil gerne have nye fliser på badeværelsesvæggene, kan vi sætte nye fliser oven på de gamle mosaikfliser??
Hornbæk Andersen, Stenlille (21-02-2002) 
Svar:
Hej
I kan godt montere fliser oven på de gamle mosaikfliser, med en til formålet egnet klæber.
Allerførst ville jeg dog grundigt undersøge om mosaikflisernes vedhæftning er god nok, da de har en tendens til med tiden at løsne sig.
Bank på dem med f. eks. skaftet af en skruetrækker, for at undersøge om de er "skrukke", og prøv at banke en mejsel ind bag dem for at se, om de nemt springer af.
Hvis de er meget nemme at fjerne, vil jeg anbefale at fjerne dem alle, inden monteringen af nye.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (22-02-2002) 

Bærende væg ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan finder man ud af om en væg re bærende eller ej?
Hvis den er bærende og man gerne vil have den fjernet eller understøttet med en jern-profil.Hvordan finder man ud af hvor stor skal denne være?
Hvis man evt. skal have hjælp af professionelle personer. Hvilke skal man så kontakte og hvormeget vil det koste?

Mette
Mette Nielsen, Brønshøj (18-02-2002) 
Svar:
Du skal have hjælp til at fjerne en bærende væg.
Et ingeniørfirma kan lave beregningerne på den profil i limtræ eller jern, der skal bruges. Prisen er ca. 4.000 - 6.000 kr. for et besøg og beregningerne. Husk at finde tegninger frem.

Du skal lade en murer udfører arbejdet med at sætte profilen op. Herefter kan i selv fjerne væggen. Bagefter kan du få muren til at lave finish på gulv, væg og loft.
Prisen kommer an på opgaven - men få 2 - 4 tilbud. Husk at kommunen skal have besked, det kan muren hjælpe med.

Du kan finde murer, der udfører opgaver i dit lokalområde i MesterGuiden her på siden - se menuen.
Michael Odsgard, Glostrup (19-02-2002) 

HJÆLP! - Undertag - hvad skal vi vælge??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står og skal vælge undertag til vores nye hus, som vi selv er ved at bygge. Vi har læst en del om undertage nu, men må erkende at vi blot er blevet mere forvirret.
Hvad skal vi vælge????
Vi har 49 graders hældning på taget og skal udnytte førstesalen. Vi skal have keramiktagsten (god kvalitet), hvilket hvis nok også har betydning for valget af undertag? Skal vi vælge diffusionsåbent eller lukket? osv osv.....
HJælp-hjælp-hjælp
Gitte & Morten, Greve (14-02-2002) 
Svar:
Hej
Jeg håber det er en falstagsten i har valgt og ikke en vingetagsten.
Jeg ville vælge et undetag en af masonitetypen da den er meget stærk og difusionsåben.
Selv om den er difusionsåben vil jeg alligevel anbefale at der holdes ca. 2 cm til isoleringen, da masoniten ved spændinger der uværgelig vil komme har mulighed for at bue nedefter og ikke opefter.
Jeg vil dog gøre opmærksom på at BYG i deres undertagsundersøgelser mangler dokumentation for levetiden på masonitetyperne, men jeg vover alligevel pelsen og anbefaler dem.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (14-02-2002) 
Svar:
Det lyder til at være en god tagdækning som I har valgt.
Ofte ligger man mest vægt på synlige ting som flotte overflader, pæne blandingsbatterier, bobbelspa osv.. Derimod er man mere nærig når det kommer til de mere skjulte komponenter som f.eks undertag, dampspærre osv..
Den tagdakning I har valgt vil sikkert have en levetid på måske 100 år. Hvis man vælger et undertag der kun holder 50 år giver det ikke stor mening med en levetid på 100 år på selve tagdækningen. Det er jo ganske dyrt at pille taget og lægter ned for at skifte undertag før tid.
Understrygning indenfra er udelukket da 1. salen er indrettet til beboelse.
Diffusionsåbne undertage er i teorien udmærkede. Jeg ville dog aldrig nogensinde selv vælge et diffusionåbent undertag. Det virker jo ved at overfladespændingen på vandet gør at vandet ikke trænger igennem de mikroskopiske huller. Men hvad nu hvis fremtidens forurening byder på stoffer der nedsætter vands overfladespænding?!!

Den ultimative, og dyreste løsning er tagpap på et fast underlag. En løsning der harmonerer med den valgte tagdækning, og enløsning som får topkarakterer i den nævnte undersøgelse. Om det skal være Icopal eller Phønix er ligegodt.
www.LarsPedersen.dk, Hjørring (15-02-2002) 
Svar:
Hej
Jeg er ikke uenig med Lars Pedersen i at det er en bedre løsning med fast tag som undertag, men hvis man vælger en god falstagsten som f. eks. NIBRA kunne man i teorien helt undvære et undertag, da det er lige så tæt som et eternittag som ikke kræver undertag.
Jeg mener flere af de tyske tagstensfabrikanter kun foreskriver undertag i Danmark fordi det gør alle andre p.g.a. bl.a. Tegl 36.
De samme teglsten ligger lige syd for grænsen uden undertag.
Jeg har iøvrigt besigtiget flere tage med betonfalssten som ligger helt uden undertag, og beboerne i husene har aldrig observeret nogen form for problemer.
Jeg kunne iøvrigt godt selv vælge den løsning med fast undertag som f. eks. Anneberg Huset anvendte for mange år siden men det bliver i den dyre ende.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (15-02-2002) 

Fliser/klinker i garage ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer!
Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig.
Efter at ahve besøgt adskillige forhandlere af fliser/klinker er jeg nærmest mere forviret end da jeg startede min rundtur.
Jeg vil gerne have fliser eller klinker på gulvet i min garage men jeg ved bare ikke hvad jeg skal bruge en glaseret med høj slidstyrke eller en uglaseret stentøjsklinke, jeg har fået ligeså mange forskellige svar som jeg har besøgt forhandlere.
Jyden, (14-02-2002) 
Svar:
Hejsa,

Er garagen frostfri??? I modsat fald skal du sikre dig, at klinken er frostsikker.
Da jeg går ud fra, at der skal står en bil i garagen - så er næsten umuligt at fjerne olie- og lignende kemiske væsker fra uglaserede klinker. Og det gør derfor valget let. Vedr. slidstyrken - du kører jo ikke ræs derinde, så en styrke 4 eller 5 må kunne gøre det, omend du nok hurtigt vil kunne se, hvor bilen kører (især på fugerne).

Jeg ville anbefale, at du lagde en ny slidlag på og malede dette.
Jan R., Holstebro (14-03-2002) 

tagterrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil have bygget en garage med terasse på taget, på ca. 32 m2, Så er mit spørgsmål hvad skal jeg lave garagens taget af, hvis den skulle holde til en større belastning end normalt? Med venlig hilsen Janni Bonnichsen
Janni Bonnichsen, Esbjerg (13-02-2002) 

Gulvvarme - luft i slanger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil have lavet gulvvarme i mit badeværelse og påtænker at anbringe blandesløjfen i kælderen lige under badeværelset. Kan jeg risikere at få problemer med luft i slangerne med mindre jeg får monteret en luftskrue oppe i badeværelset? Er dette et hypotetisk problem da blandesløjfens pumpe nok skal skubbe luften ned i kælderen til blandesløjfens luftskrue?
Lasse Riis Østergaard, Sæby (12-02-2002) 
Svar:
Hej Lasse !
Jeg har selv et hus med et 10 år gammelt gulvvarmeanlæg hvor blandesløjfen sidder i stueetagen .
Der har aldri været problemer med luft i slangerne på første sal.
Jeg fik at vide ved leverandøren (Lintech) at slangerne bare skulle skylles ud med haveslangen kreds for kreds når det var monteret, og det virket lige siden uden problemer.
Jyden, (14-02-2002) 

farver ved installation mm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hallo med Jer, først om fremmest er jeg klar over at det kræver en aut.el. men jeg er vist bare lidt nysgerrig.....

Jeg skal have flyttet min måler, og i den forbindelse vil jeg gerne have en ny gruppetavle, så mit spm er det ok at bruge HFI relæ, eller skal det være HPFI relæ?
(jeg er helt klar over at det er en aut. el der kontakter el-selskabet vedr måler flytning) så spm er alene HFI vs HPFI?
Må stikledningen forlænges? i jorden eller kun indenfor i en stænktætdåse?

Findes der en form for godkendelse af en ny tavle, jeg har hørt noget om varme beregning.?

Og tilsidst et spm med farver af lederne! er der nogle specielle farver man skal bruge til korrespondancetrækkene (selvfølgelig ikke blå og gul/grøn)?

På forhånd tak

jesper, (12-02-2002) 
Svar:
HPFI-relæ er ikke mere sikkert end HFI-relæ. Men det er ikke så følsomt overfor transienter, som kan fremkomme ved tordenvejr. Så derfor brug altid HPFI.

Stikledningen må gerne muffes i jorden. Dertil kræves en special muffe som installatøren har.

Du har ret. Den nye tavle skal være typegodkendt. Din installatør kan lave en sådan bergening, eller man kan købe en færdig tavle.

Nej der er ikke nogle bestemte farver til korrespondance. Iøvrigt må du gerne bruge blå, selvom det ikke er tilrådeligt. Men det kunne jo blive nødvendigt hvis man brugte kabelinstallation.
M. Jørgensen, Heden (18-02-2002) 
Svar:
HPFI relæ beskytter også mod de pulserende jævnstrømme, der i "P'et".
Nils Kongsted, Odder (03-04-2002) 

Kontrol af Tagarbejde Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Debatforum.
Jeg er ved at bygge helt ny (høj) overetage på mit hus. Jeg har haft et Tømrerfirma til at lave alt det udvendige, men jeg har fået en kraftig fornemmelse af at de folk der udførte arbejdet, ikke er vant til at lave den slags tømrerarbejde.
Jeg vil derfor gerne have kontrolleret om det er håndværksmæssigt korrekt udført.
Hvor kan jeg henvende mig ?
Mvh.
Allan, Rønde (11-02-2002) 
Svar:
Hej
Du skal have fat i en uvildig person med indsigt i tømrerarbejde og som er vant til at gennemgå og rapportere om byggefejl.
et kan f. eks. være en tømrermester der fungerer som syns- & skønsmand eller en rådgivende ingeniør.
Husk at spørge vedkommende om en pris inden så du ikke bliver for chokeret, for vi kan godt være pebrede i prisen, når andre skal sige det.
Men prisen er selvfølgelig afhængig af hvad du forlanger af vedkommende, men start med en gennemgang med en mundtlig rapport på stedet, og så kan der altid aftales yderligere hvis det er nødvendigt.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (11-02-2002) 

Squash Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mine squash rådner i enden, der hvor blomsten sidder. Har prøvet at have dem i plantesække for at se om det hjalp, det gjorde det ikke. Har haft dem på friland og i drivhus, men problemet er det samme.
Gode råd modtages med megem glæde!

Hilsner fra Lene
Lene B. Jensen, Skive (05-02-2002) 
Svar:
Hej Lene,
Hvis du færdes dagligt i din have, kan du fjerne blomsterne så snart de ser lidt visne ud. Vi har god erfaring med at det hjælper.
Betina Rasmussen, Vejen (30-11-2003) 

Meget svært spørgsmål: Dimensionering af radiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Meget svært spørgsmål åbenbart, siden ingen aner hvad man skal svare til flg.:
Jeg har et værelse på ca 20 kvm. hvor jeg gerne vil have en radiator af en passende størrelse (effektmæssigt forstås). Jeg har fjernvarme med en indløbstemp. på ca. 70 grader og isoleringen af rummet er 80'er standard.
Mose, Brovst (29-01-2002) 
Svar:
Kære SA, Odense.

Jeg går udfra at svaret til ovenstående spørgsmål egentlig er svar til mig.

Jeg takker!
Mose, Brovst (29-01-2002) 
Svar:
Tror jeg har set et sted at man siger m2 X 100 for at finde effekten .
Så i dit tilfælde skal du bruge en radiator på >2000 Watt .
J.Jacobsen, Kbh.s (14-02-2002) 
Svar:
Hej
Det er ikke så ligetil hvis det skal være rigtigt.
1 Rummet opmåles L x B x H = M/3
antal ydervæge isoleringsgrad
antal vinduer.
med disse tal går du til din VVS mand og han har en tabel som fortæller hvor mange KW. du skal bruge
Siden finder han en radiator der passer i længde -Højde og Dybte til dit hus
Hilsen . VVS manden
Jens E Jensen, Østfyn. (04-03-2002) 

Isolering af udestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en lito-udestue fra 1984, som jeg gerne vil have isoleret. Der er 10mm termotag på, hvor jeg har tænkt mig at isolere med rockwool under og derefter montere loftbreder. Får jeg problemer med kondens og hvad med temperaturen i udestuen om sommeren? Eller har I andre foreslag til en nem og billig måde at isolere udestuen på?
Der er monteret dobb.-enkelt-lags vinduer.
J. Kristensen, Kolding (26-01-2002) 
Svar:
Hej
Du skal i princippet bare sørge for at der er ventilation over din isolering i alle felter ca. 5 cm til tag og ca 1 cm sprække langs udhæng skulle være nok, men husk der skal ventileres overalt.
Husk tæt dampspærre.
Der kan blive meget varmt under tagpladerne når du isolerer, så det kune være en ide at spørge producenten af pladerne til råds, hvis vedkommende findes/kendes.
Du vil få en lidt køligere/mørkere udestue.
Hvis du ændrer udestuen til et opvarmet rum, skal du spørge teknisk forvaltning og måske have en byggetilladelse.
www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (30-01-2002) 
Svar:
Husk også at når du isolerer, lukker du også radongassen inde i huset. Det er en farlig ting og du kan evt. søge lidt inspiration her hvis du er i tvivl:
www.radontest.dk
Martin Belling, Holte (27-04-2002) 

klinkegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har etbadeværelsesgulv med fliser. Disse fliser er umulige at banke af. Men nu skal jeg have granitklinker lagt ovenpå. Gulvet er skævt og skal bruge en del cement for at blive rettet op. Hvordan får jeg cementen til ikke at glide ovenpå de glatte klinker, der i forvejen er på gulvet.
Britta Bruun, Beder (24-01-2002) 

klinkegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har etbadeværelsesgulv med fliser. Disse fliser er umulige at banke af. Men nu skal jeg have granitklinker lagt ovenpå. Gulvet er skævt og skal bruge en del cement for at blive rettet op. Hvordan får jeg cementen til ikke at glide ovenpå de glatte klinker, der i forvejen er på gulvet.
Britta Bruun, Beder (24-01-2002) 
Svar:
Hej
Først kontrollerer du at alle fliser ligger fast, og ikke er hule ved at banke på dem, evt. løse fliser fjernes og vil blive spartlet op ved efterfølgende.
Det eksisterende gulv kan rettes op med spartelmasse som du køber i byggemarkedet, og følger anvisningerne nøje med hensyn til rensning og priming o.s.v.
Du kan etablere fald til gulvafløb med
spartelmassen.
Dernæst etableres en godkendt vådrumsmembran købt samme sted.
Nu lægges din klinker med en velegnet klæber til granit.

www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (25-01-2002) 
Svar:
Det er en god ide at bruge selvnivellerende gulvspartelmasse. Du hælder simpelthen massen ud på gulvet, fordeler den nogenlunde jævnt, og venter.... så flyder massen selv ud og størkner i helt jævn og vandret flade. Men vær opmærksom på om gulvet har fald mod et gulvafløb, som du må spærre af ,ellers ender det hele nede i vandlåsen! Få eventuelt vejledning af en der har prøvet det før
Ejvind Pedersen, Skanderborg (12-02-2002) 

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6383.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »