» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6359.   « Forrige 25       Næste 25 »

klinkegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har etbadeværelsesgulv med fliser. Disse fliser er umulige at banke af. Men nu skal jeg have granitklinker lagt ovenpå. Gulvet er skævt og skal bruge en del cement for at blive rettet op. Hvordan får jeg cementen til ikke at glide ovenpå de glatte klinker, der i forvejen er på gulvet.
Britta Bruun, Beder (24-01-2002) 
Svar:
Hej
Først kontrollerer du at alle fliser ligger fast, og ikke er hule ved at banke på dem, evt. løse fliser fjernes og vil blive spartlet op ved efterfølgende.
Det eksisterende gulv kan rettes op med spartelmasse som du køber i byggemarkedet, og følger anvisningerne nøje med hensyn til rensning og priming o.s.v.
Du kan etablere fald til gulvafløb med
spartelmassen.
Dernæst etableres en godkendt vådrumsmembran købt samme sted.
Nu lægges din klinker med en velegnet klæber til granit.

www.orla-nautrup.dk, Jebjerg (25-01-2002) 
Svar:
Det er en god ide at bruge selvnivellerende gulvspartelmasse. Du hælder simpelthen massen ud på gulvet, fordeler den nogenlunde jævnt, og venter.... så flyder massen selv ud og størkner i helt jævn og vandret flade. Men vær opmærksom på om gulvet har fald mod et gulvafløb, som du må spærre af ,ellers ender det hele nede i vandlåsen! Få eventuelt vejledning af en der har prøvet det før
Ejvind Pedersen, Skanderborg (12-02-2002) 


Hvilken effekt skal en radiator kunne levere? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et værelse på ca 20 kvm. hvor jeg gerne vil have en radiator af en passende størrelse (effektmæssigt forstås). Jeg har fjernvarme med en indløbstemp. på ca. 70 grader og isoleringen af rummet er 80'er standard.
Mose, Brovst (20-01-2002) 

Vandbåren gulvvarme med klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lagt vandbåren gulvvarme ovenpå et eksisterende betongulv, som IKKE skal brækkes op. Der skal lægges klinker ovenpå.
hvis vi bruger Thermisol varmeplader og plastslanger, hvad - og hvor meget - skal vi så lægge ovenpå varmepladerne/slangerne inden vi lægger klinkerne.
Det må kunne lade sig gøre, uden at det bliver for "højt" og uden at brække gulvet op.
Maria, Vejle (16-01-2002) 
Svar:
Klinkerne skal have et fast underlag, så jeg mener ikke man kommer uden om at støbe 50 mm betonlag oven på thermisol.
Hvis slangerne ligger for tæt på klinkerne skal de have en meget lav fremløbstemp. ellers bliver gulvet for varmt.
Du siger at det eksist. gulv ikke skal brydes op, men er du sikker på der er tilstrækkelig isolering under det eksist. gulv ?
Prøv i øvrigt http://www.thermisol.dk/ Der kan du også stille spgsm.
kristian, jægerspris (17-01-2002) 

utæt gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for 12 år siden støbt betongulve med guldvarme i hele husets første sal. Wirsbo Pex-rør, rionet, isolering, og hele svineriet. Anlægget opvarmes med varmepumpe, i vinterperioden suppleret med oliefyr (kedeltemperatur 45-50 grader).

I nogen tid har jeg undret mig over, at der forsvandt vand fra anlægget.
Nu har jeg konstateret ,at der er en utæthed i den ene gulvkreds - vand siver ud på loftet i kælderen. Utætheden må være ganske lille, idet vandet kun forsvinder langsomt fra anlægget. Jo lavere tryk (under 1 bar) jo langsommere går det. Og når fyret er i brug, så temperaturen stiger, går det ligeledes hurtigere. Så sprækken eller hullet må jo udvide sig og trække sig sammen i forhold til temperatur og tryk.

Noget må gøres. Først og fremmest skal jeg have fastslået præcist, hvor utætheden er, og have et overblik over skadens art og omfang. Jeg har tænkt mig at få gulvet termofotograferet, men jeg har ledt længe på nettet for at finde nogen, der kan gøre det - hvem har forslag?

Hvsi utætheden er så lille som jeg tror, kunne jeg tænke mig i første omgang at forsøge at sende et eller andet gennem røret, der kan lappe utætheden indefra. Har nogen af jer erfaringer i den retning?
F. eks. har jeg hørt om Knauf Flydende Folie, som bruges til at tætte svømmebassiner - det må jo kunne klare trykket.
Jeg har også tænkt på lak - f. eks. Blitsa på spritbasis.
Er der andre ideer til stoffer, der er tyndtflydende nok, og kan hærde på plastrørene?
Jeg forestiller mig at fylde kredsen med det pågældende fluidum, og sætte tryk på ved hjælp af en kompressor, så stoffet sive rud i utærhende. Derefter vil jeg blæse det overskydende ud af røret med trykluft.

Eller skal jeg gå bare gå i gang med at hugge betonen op, frilægge røret omkring utætheden og splejse det sammen med en muffe.
I så fald - hvordan gør jeg det nemmest, og med hjvilke redskaber? Gulvet er lavet af industribeton, der er meget, meget hårdt. Og jeg skal jo undgå at ødelægge røret mere end det er i forvejen, så det skal gøres temmelig varsomt.

Ejvind Koch Pedersen
Skanderborg


Ejvind Koch Pedersen, Skanderborg (15-01-2002) 
Svar:
Hej
Søg på "lækagesporing" på nettet så kommer der en del emner.
Jeg bruger selv Thy Lækagesporing fra Nors.
Har du ikke en rørskadeforsikring??
Jeg tror du er nødt til at hugge gulvet op og reparere.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (16-01-2002) 

Ovenlys i flat tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lagt nyt tagpap på mit flade tag og vil gerne i den forbindelse have etableret et større ovenlysvindue.
Det eksisterende er 60cm x 100 cm.
Tagkonstruktionen er 120cm brede betondæk.
Spørgsmålet er hvor et hul man kan tillade sig at etablere i sådan et element ?
Peter Jørgensen, Kokkedal (09-01-2002) 

Nye Kældergulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
På baggrund af alle de rigtigt gode indlæg og svar er jeg blevet mere i tvivl om en god løsning til nyt kældergulv. Jeg skal have lagt 75m2 nyt kældergulv med stabiliseringslag, isolering og varmerør.
Er det en god ide at tale med en arkitekt eller miljøkonsulent? Eller en varmeekspert? Og hvordan beregner jeg en m2 pris i forhold til isolerings-/opvarmingseffekten, levetid, tæthed?
Indtil videre har jeg fået 2 priser, kr.2000/m2 og kr.800/m2. Ikke på skrift endnu men begge beskriver nogenlunde den samme byggeplan.
Christian, Kastrup (08-01-2002) 

Rækkefølge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at renovere mit køkken. I den forbindelse skal jeg have lavet ny strøm, installeret hårde hvidevarer, renoveret vægge og gulv, samt sat et nyt køkken op. Hvilken rækkefølge gøres det bedst i?
Anette, Frederiksberg (07-01-2002) 
Svar:
1. River eks. køkken ned 2. El og VVS-arb. i vægge 3. Renoverer vægge og gulv 4. Opsætter køkkenelementer 5. Maler og herefter monterer el og VVS.
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg (12-01-2002) 

Nye fliser oven på de gamle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have nye klinker op på væggen i mit badeværelse. Der sidder fliser i forvejen og der er en af de fliser, der er knækket. Må jeg sætte de nye fliser op uden på de gamle, hvis jeg lægger en membran imellem?
Anette, Frederiksberg (07-01-2002) 
Svar:
Ja, det må du gerne, men du skal sikre dig at eks. fliser sidder fast og ikke er hule, du ved kæden og svageste led.
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg (12-01-2002) 

rensning pudsning af ydermurer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et sommerhus fra 1943. Det er bygget af noget der skulle være sandsten (hvis det fnadtes i 1943. Det er pudset og var oprindelig kalket. Det har sidst været malet med en plastmaling 1993. Pudset har det ikke godt og der er revner flere steder. Malingen skaller også lidt.
Jeg ville gerne have det tilbage med en ydermur der kunne kalkes, således at man jævnligt kan friske det op. (det er hvidt). Man må jo ikke male med plastmaling for tit.
Hvad gør man? Må sådan en mur sandblæses?
M. Schwartz, Frederiksberg (02-01-2002) 
Svar:
Det må man gerne men det bliver et omfattende arbejde. Kontakt et firma med speciale i facadeafrensning feks. Barsdal Tel. 36178310
Murermester Stig Rasmussen, Frederiksberg (12-01-2002) 

Gulvvarme under fyrretræsgulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg er ved at optage Rentolinbefængte gulvbrædder i min stue og skal have nye 25 mm fyrretræsbrædder lagt. Min VVS installatør anbefaler varmefordelingsplader under brædderne, men dem vil jeg gerne undgå, da de er meget dyre. Jeg har tænkt mig at fjerne indskud og lægge 100 mm rockwool under pexrør samt isolere ud mod væg. Der er ca. 100 mm rum fra isolering til undersiden af gulvet. Derved bliver hele hulrummet opvarmet og derfor mener jeg ikke det er nødvendigt med varmefordelingsplader. Hvad siger du til det? (Der er fuld kælder under)
Bo Zethsen, Odense (01-01-2002) 
Svar:
Du må endelig ikke spare varmefordelingspladerne væk, og læg noget mere isolering i hulrummet så der er isoleret helt op under varmefordelingspladerne.
Det koster nok lidt mere lige nu men har du tænkt over at du kan få en løbende merudgift på varmeregningen fordi at anlæget ikke virker optimalt.
Jyden, Å (03-01-2002) 

Plastiktag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne lave en udestue, hvor taget skal være 2,20 m langt og have et fald på max. 0,60 m.
Udestuen skal være godt isoleret, så jeg vil gerne have forslag til et tag,der giver lys, og som giver en god isolering.
Bent Wolmar, Århus (23-12-2001) 
Svar:
Med den hældning er du nok nødt til at bruge et produkt som Icopal Fastlock-Multi eller Lyspanel som jeg selv kun har gode erfaringer med.
Men pas på med ikke at vælge et produkt der giver så meget lys ind at man er nødt til at sidde med solbriller på, altid vælg evt. opal.
Der findes mange andre lignende produkter på markedet men pas på pris og kvalitet har det med at følges ad.
En god løsning er et glastag, men jeg mener at hældningen bør være ca 30 gr. og inderste lag skal være lamineret glas, jeg anbefaler stærkt at den udvendige side er med solafskærmende glas, ligesom glasset bør ligge i en aluminiumsprofil beregnet hertil (denne konstruktion er pebret).
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (24-12-2001) 

Velux tagvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Da jeg er ved, at købe ind til, at få sat Velux ovenlysvinder (78x140) på 1. salen er jeg interesseret i at høre om det er nødvendigt med en undertagskrave? Taget er betontegl og undertaget er masonite.
Jeg skal have sat 5 stk. op. Er der evt. nogen der kender en ca. pris på, hvad det ville koste, at få udført?
Morten, Kirke Såby (19-12-2001) 
Svar:
Hej
Ja, selv om betontegl er et meget tæt tag bør man etablere en form for undertagskrave ved montering af Veluxvinduer.
Mon ikke ca. 40 arbejdstimer + materialer vil være prisen for et sådant arbejde lidt afhængig af typen af tilsætning indvendig og konstruktionen iøvrigt.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (23-12-2001) 

Fugemasse under sålbænk? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har sat ny sålbænk af trykimprægneret træ på mit kvistvindue.
Vinduet er i vinterperioden noget plaget af kondensdannelse indefra.
Udvendigt er vinduet forsynet med blyinddækning mod eternittaget.
En af mine venner siger at jeg skal fuge ud mellem sålbænken og taget med en byggefugemasse til udvendigt brug.
Jeg mener at vindueskarmen skal have luft for at kunne tørre op. Jeg kan jo ikke være sikker på, at fugemassen ikke indeslutter fugt med råd til følge.
Hvem af os har ret?
Kresten Hartvig Klit, Freeriksværk (18-12-2001) 

Hvad kan jeg ligge på Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ældre hus fra 1966 hvor jeg skal have lavet en tilbygning. Jeg skal have nyt tag overalt men taget har kun en hældning på 15 grader hvad kan der lægges på af produkter.
Nicholas Amby Østergaard, Horsens (07-12-2001) 
Svar:
Hej
Umiddelbart vil jeg foreslå 3 løsninger:
Bølgeeternit fra enten dansk eternit eller Ivarson.
Dette er en løsning hvor du erfaringsmæssigt sjældent får fugtproblemer i dit tagrum.
Eller:
Decra stålpladetegl fra Icopal som efter min mening er meget holdbart hvad angår farve og kvalitet iøvrigt og kræver ikke forstærkninger iøvrigt af din tagkonstruktion.
Eller:
Krydsfiner og tagpapdækning evt. som listetag som også er en af de mest holdbare tagtyper med den udvikling de nye tagpapper har været igennem, dette kræver heller ikke forstærkninger af tagkonstruktionen.

Ved de to sidste løsningsforslag skal man være ekstra opmærksom på at ventilationen i tagrummet er i orden.
Eternitløsningen er billigere end de to andre.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (07-12-2001) 

Fugemasse under sålbænk? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har sat ny sålbænk af trykimprægneret træ på mit kvistvindue.
Vinduet er i vinterperioden noget plaget af kondensdannelse indefra.
Udvendigt er vinduet forsynet med blyinddækning mod eternittaget.
En af mine venner siger at jeg skal fuge ud mellem sålbænken og taget med en byggefugemasse til udvendigt brug.
Jeg mener at vindueskarmen skal have luft for at kunne tørre op. Jeg kan jo ikke være sikker på, at fugemassen ikke indeslutter fugt med råd til følge.
Hvem af os har ret?
Kresten Hartvig Klit, Frederiksværk (29-11-2001) 

Toilet i lejemål Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er lejer af nogle kælderlokaler - tidligere baderum. I det ene rum forefindes stadig en bruser med afløb. Jeg har planer om, hvis det er muligt at ombygge denne til et lille toilet? Kan man bruge det eksisterende badevandsafløb til toilettet (det har forbindelse med andre gulvafløb i mit lejemål). Skal disse i så tilfælde lukkes og kan det lade sig gøre? Hvordan med tilladelse. Først og fremmest skal jeg vel have tilladelse fra udlejer, men hvad med kommunetilladelse?
Søren Koch, Frederiksberg (29-11-2001) 
Svar:
Hej
Du er nødt til at overlade det til en aut. kloakmester, da der er indbygget en vandlås i konstruktionen som skal fjernes hvis afløbet skal ændres til toilet. Det vil sige ophugning af gulvet og hvad deraf følger.
Normalt skulle der ikke være noget problem med forbindelsen til andre gulvafløb, men det er autoriseret område så fingrene væk.
Tømrermester/aut. kloakmester Orla Nautrup, Jebjerg (29-11-2001) 

Renovering af bad på 5 sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg påtænker at renovere mit badeværelse og har dertil følgende spørgsmål:

Da der er vinyl i forvejen og jeg gerne vil have fliser, er der krav til styrken i gulvet ( træ formodentlig ) eller kan jeg bare ligge vandtæt krydsfiner nederst??

Vil det kræve en VVS mand til at føre rør til den påtænkte bruse kabine??


Bo Wadsager, København N (28-11-2001) 
Svar:
Hej
Glem det.
Det er ikke en anbefalelsesværdig konstruktion, selv om den godt kan udføres.
Lav konstruktion med svejst vinyl og lad det være en fagmand med certifikat gøre det.
Se SBI anvisning 200 som netop er udkommet.
Lad en VVS mand udføre rørarbejdet.
Det er et rum hvor det simpelthen ikke må gå galt i men det sker desværre jævnligt.

Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (28-11-2001) 

Badeværelse på 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave et badeværelse på 1.sal.
Jeg vil gerne have klinkegulv.
Lige nu er der kun gulvkonstruktionen af
bjælker på 150x150mm. afstand 70-80mm.
Hvad skal der være under klinkerne.

Mike, Sønderborg (23-11-2001) 
Svar:
Hej
Glem det.
Det er ikke en anbefalelsesværdig konstruktion, selv om den godt kan udføres.
Lav konstruktion med svejst vinyl.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (23-11-2001) 
Svar:
Ønsker du alligevel klinkegulv, skal du være sikker på, at din etageadskillelse (bjælkelaget) er dimensioneret herfor.
Det er væsentligt, at konstruktionens deformation overholder kravene til klinkegulv.
Gert Nordingsgaard (Palsgaard Træ A/S), Hampen (28-11-2001) 
Svar:
Hvis i læser spørgmålet igen, er det netop underlaget og konstruktionen der spørges til.

Mike, S (29-11-2001) 
Svar:
Hej igen.
Hvis du ikke er blevet forskrækket er her opskriften, som jeg tidligere har brugt.
Forstærk bjælkerne så du er sikker på de er stabile nok, evt. 45 x 145 reglar på hver side som samtidig bruges til at rette skævheder op. Monter reglar så de danner lidt fald til afløb.
Dernæst sætter du 45 x 145 reglar på tværs mellem bjælkerne pr. ca. 40 cm med bjælkesko.
Lav afløb (husk det er aut. vvs arbejde)
Monter evt. gulvvarme med varmefordelingsplader.
Læg 21 mm gulvkrydsfiner og sørg for at alle samlinger er godt understøttede, og skru gulvet fast med evt. 5,0 x 60 mm skruer eller montaflex skruer af samme størrelse.
Dernæst gummihud/vådrumstætning.
Vælg fliser/klinker med en høj brudstyrke og anvend flexibel fliselim og flisefuge ligesom der bør monteres flexibel siliconefuge i alle hjørner.
Det har virket med succes før men stadigvæk en løftet pegefinger.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (29-11-2001) 
Svar:
Tak for svarene.
mike, Sønderborg (30-11-2001) 

Gulvvarme, trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi har lige bygget til, og de nye værelser skal have trægulv på strøer. Vi ønsker gulvvarme i trægulvet (vand). Jeg har set at man bruger varmefordelingsplader, PEX slanger og trindæmpningsfilt.
1) Hvad slags gulv (massivt, lamineret) er mest anbefalelsesværdig til den slags
2) Må man sømme gulvet fast i strøerne, `dvs. man sømmer hul i varmefordelingspladerne ?
3) Underlaget er sand, sten, 120mm flamingo og beton/rionet. Hvor meget yderligere isolation (og hvilken type) bør jeg have mellem beton og varmeplader ?
4) Hvad er den bedste (sikreste) varmereguleringsmetode til at begrænse fremløbstemperaturen ?
Tor (tba@stibo-ds.com), Mårslet (19-11-2001) 
Svar:
Hej
1) Vælg det gulv du har lyst til bare det er godkendt af fabrikanten til til gulvvarme.
2) Igen følg fabrikantens anvisninger, jeg ville vælge montaflex skruer med forboring og det gør ikke noget du skruer igennem varmefordelingspladerne.
3) Du skal anbringe en dampspærre af enten 0,15 mm eller 0,20 mm plastfolie (ført op bag fodlister) oven på betonen inden udlægning af strøer, og dernæst går du i gang med at klodse strøer op.
Du starter med et stykke tagpap, dernæst en blød opklodsning af typen cellotex, og resten med skiver af krydsfiner/masonite/tagpap.
Der kan også udføres en løsning med plastkiler.
Husk at dampspærren skal være hel/tæt når duer færdig så lad arbejdet foregå i tøfler eller lignende og sørg for at der ikke er for mange skarpe ujævnheder på betonen.
Du må ikke have mere isolering på denne side af dampspærre/beton end du har under så jeg vil anbefale 75 - 100 mm mineraluld 39 afhængig af hvor meget plads der er.
Jeg går ud fra når dus kriver sten, at det er et kapilarbrydende lag af vasket grus.
4) Der er gode erfaringer med at lave en blandesløjfe hvor fremløbstemperaturen ikke overstiger 32 grader celcius.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (20-11-2001) 
Svar:
Tak for informationen !
Tor Andersen, Mårslet (21-11-2001) 
Svar:
Hej
Vedrørende lægning af strøer/gulv se TRÆ 41 fra Træbrancens Oplysningsråd.
De burde have den på biblioteket ellers vil jeg tro den koster 150 - 200 kr. ved boghandleren.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (22-11-2001) 

Hanebånd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hanebåndne på vores hus ligger i 198 cm.
ved den kommende indretning af førstesalen vil vi gerne have dem i 240 cm.Kan vi hæve disse, ved kun at sætte skunkstolper i den tilsvarende højde vi hæver hanebåndne.

Flemming, Sandved (18-11-2001) 
Svar:
Hej
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet men normalt kan man godt flytte hanebåndene det stykke op men husk at montere de nye inden de gamle fjernes.
Normalt er det også nødvendigt at påfore en planke på siden af spærene for at rette skævheder op og give plads til isoleringen.
Denne påforing kan rigtig udført, være med til at forstærke spærene som jo bliver lidt svækkede ved at flytte hanebåndene.
Ved de fleste tagkonstruktioner en skunkstolpe på 1 m. nok, men alt ialt må der en mere konkret vurdering til.
Prøv at få en fagmand til at kigge på det inden i går i gang.
Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (19-11-2001) 
Svar:
Du kan sende en skitse af det eksisterende spær til Palsgaard Træ A/S Palsgaardvej 5 7362 Hampen. Indtegn venligst den ønskede hanebåndsplacering og vi kan give dig en kvalificeret vurdering. Hvis du ønsker det kan vi også udføre en statisk beregning som dokumentation.
Gert Nordingsgaard (afd. leder) Palsgaard Træ, Hampen (28-11-2001) 

Installation af gulvvarme m/pex rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at renovere vores kælder og i et rum på ca. 20 m2 skal vi have lagt gulvvarme, som kan tilsluttes vores vand. Hvor meget koster det at installere pr. m2, såfremt man benytter en autoriseret VVS-installatør. Vi har betongulv i forvejen, men går ud fra, at vi er nødt til at hugge dette gulv op for at få lagt pexrørerne. Vi har overvejet at lægge gulv + varme selv, men ved ikke, hvor handy man skal være for at gøre det selv
Susanne Sørensen, Næstved (14-11-2001) 
Svar:
Hvis i vil lave det rigtigt er i nok nødt til at lave noget som nedenstående, men i en kælder skal man være påpasselig med at grave under sokkel, og er der fugt i undergrunden, mangler der dræn?
Hvis det skal udføres efter nuværende krav er det eksempelvis med 225 mm polystyren på sand eller 185 mm terrænbatts på kapilarbrydende lag.
Derefter udlægges rionet til varmeslanger, en gang rionet mere hen over slangerne, 8 - 10 cm grovbeton, 3-4 cm slidlag, evt. klinker.
Jeg kan ikke udtale mig om prisen, men jeg tror i minimum skal alliere jer med en VVS mand.

Tømrermester Orla Nautrup, Jebjerg (14-11-2001) 
Svar:
Hej Susanne
Et tilæg til det Tømrermester Orla Nautrup skriver som svar:
Jeg er ved at få det samme lavet, og skal der foruden også forbinde rio-nettet med jordspyd, iflg. min elektriker.
Lars Dahl, Nørresundby (09-12-2001) 

Rå væg på badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har gipsvægge på badeværelset.
Nogle steder er der fliser.
Kan jeg male fliserne?
Ellers overvejer jeg at pille dem ned, og så have en rå væg, gerne pudset op, så det ligner "beton" (eller et andet sten produkt).
Det skal gerne kunne males.
Hvilke produkter kan jeg bruge?
Lise Kaagaard, Nordborg (24-10-2001) 
Svar:
Du kan godt male fliserne, begynder du at gå dybere til værks skal du overveje at udfører vådrumsmembram altså starte fra bunden af. Du kan male oven på membramen med badeværelsesmaling der skal være afvaskelig.
Stig Rasmussen, Frederiksberg (27-10-2001) 

Svamp på væggen ved skorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores underetage er der opstået en masse svampepletter, men kun hvor skorsten er.
Ovenpå har vi en pejseinsats, men der er ikke noget "hul" nedenunder.
Kan det skyldes at skorstenshatten er istykker, så det evt. regner ned. Hvem skal jeg have fat i? Er det skorstensfejeren i første omgang.

Søren Bitsch, s.bitsch@mobilixnet.dk (14-10-2001) 

Vinterhave - Udestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er forskellen på en vinterhave og en udestue ?
N. Arndal, Birkerød (09-10-2001) 
Svar:
Havestue og vinterhaven
Nogle tager de to begreber, vinterhave og havestue, som udtryk for det samme, men der er væsentlig forskel:
Vinterhaven er en integreret del af boligen i kraft af effektiv isolation både til siderne, opad og nedad og derfor anvendelig til ophold året rundt, men alligevel om ønsket kan lukkes af i vintermånederne, hvorved der spares energi.
Havestuen er mere sparsomt isoleret og opvarmet, især opad og nedad, og derfor kun anvendelig til ophold 7-9 måneder af året.
Begge til forskel fra den tidligere så populære udestue, der slet ikke er isoleret, og som mange boligejere i dag vælger at skifte ud med en havestue eller en vinterhave.
Tømrer, Bygningskonstruktør, Niels, St.Heddinge (15-11-2001) 

vinterhave Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi vil gerne bygge en vinterhave på ca 40 kvm
vi skal selv bygge. Hvor finder man et firma,
som vil evt. lave tegninger og priser på det
vi skal bruge af matrialer?
Kirsten Reholt, Ringsted (28-09-2001) 
Svar:
Søg på internettet, så får du masser af valg muligheder.
O. Stahl, Lynge (01-10-2001) 

Her vises 5809-5833 indlæg ud af 6359.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »