» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 529-553 indlæg ud af 1686.   « Forrige 25       Næste 25 »

Gamle "buede" fuger skal fuges om! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle.

Jeg har for ca. et år siden siden købt en gammel murermestervilla fra 1893 i røde sten med høj sokkel og puds omkring vinduerne. Stort set hele huset trænger til at blive fuget om, især sydgavlen. Fugerne er en flot gammel type som "buer" udaf ( jeg tror i forstår hvad jeg mener)og jeg går ud fra at det ikke er gør-det-selv-arbejde at lave det. Er der nogen der har et bud på en kvm.-pris på det, evt. kunne man selv fræse de gamle fuger ud! Eller mener i at man kan prøve selv?

Jeg ser frem til nogle gode svar!
Casper, Odense (06-01-2008) 
Svar:
Der findes mange forskellige fugetyper, måske er din en kehlet fuge.
Du bliver nødt til at indhendte tilbud hos en/nogle muremester(re). Hvis der er nogle der i det hele tage kan lave den slags arbejde, bliver det nok dyrt.
hpox, Århus (06-01-2008) 
Svar:
Se her;
http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/fugning.m.htm
hpox, Århus (06-01-2008) 
Svar:
Du kan købe en fugeske der er lavet til opgaven, hvis du har mod på det...
prøv på en enkelt m2 og se om du kan lave det,der går en krig med det. men den kommer du så også som hpox skriver til at betale for.

mureren, Odense (07-01-2008) 
Svar:
Mit gamle hus fra 1906 havde de der rygfuger. Dem har jeg forlængst hevet ud og fuget om med en glat fuge.
1. Det er kun ryggen der er hård.
2. Den mindste skade er transportmulighed for vand ind i fugen og muren
3. Mur-bier elsker dem
rasmussen, ølgod (07-01-2008) 
Svar:
Hej, jeg har også haft det problem d.v.s. endnu værre for, der trak vand ind i hulmuren når det blæste og regnede, så der dryppede vand ned fra vindueskarmen. Det skal så siges at jeg fik nye vinduer i for 3-4 år siden, (pointen kommer senere).Så valgte jeg at omfuge gavlen som er sydvendt. Jeg fandt omsider ud af hvordan jeg skulle gribe det an. Så købte jeg noget færdigblandet mørtel i poser som der kun skulle blandes vand i, jeg regnede med der var nok til hele gavlen , og ellers kunne jeg jo bare få noget mere, for det var jo fabriksfremstillet og så regner man jo med at det er ens.
Man kan godt selv kradse ud og fuge hvis bare man har god tid og følger instrukserne og tænker sig lidt om.
Da huset ligger frit for sydvestenvinden blev jeg enig med mørtelfabrikanten om at jeg skulle bruge KC 35/65 650 mørtel.
Der var lidt mere fuge som skulle kradses ud,end beregnet og sten som skulle skiftes.så der var ikke mørtel nok til det hele,så jeg købte jo bare noget mere af samme slags,troede jeg da.Så fugede jeg færdig, men jeg syntes alligevel at der var lidt forskel under fugearbejdet,det var ikke helt den samme konsistens som det andet. Og nu 1/3 år efter kan jeg godt se hvor det skiller. Og jeg var jo godt stolt over at være kommet over det store arbejde.
Og nu i dag hvor det blæser og regner drypper det stadig ned fra vindueskarmen.Nu har jeg lige taget den liste af som dækker mur og karm indvendig,og har flyttet noget isolering,og kan se at vandet kommer oppe fra ydermuren.Men hvordan? Jeg mener selv at jeg har trykket fugerne rigtig godt. Kan det mon være de røde mursten som huset er bygget af midt i fyrrerne som suger så meget? eller er det fordi vindueshåndværkerne har "glemt" en inddækning over vinduet, som skal vise evt. vand/fugt ud over karmen igen igen.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine erfaringer,og håber nogen som har en ide om hvad der er galt med med min gavl.
K.H., Bredsten (10-01-2008) 
Svar:
der kan snildt løbe vand ned igennem hulmuren det er derfor at man gerne murer pap eller TP-render ind over vinduet
mureren, Odense (10-01-2008) 
Svar:
Jeg har heldigvis ikke de problemer som du har K.H. mit er bare kosmetisk. Jeg har ikke noget problem med at det tager lang tid og er en sur tjans, men hvis det ligner noget der er løgn bagefter kan det jo ikke svare sig at gå i gang. Er der nogen der har gjort det selv med et godt resultat?

Og iøvrigt tak for svarene!!
Casper, Odense (12-01-2008) 
Svar:
ja, men jeg ved om det gælder i mit tilfælde.
krads du bare et lille felt ud og prøv dig frem,så kan du hurtigt se om du kan lave det.
Men det er ikke så svært det kræver bare tid og tålmodighed..
mureren, Odense (12-01-2008) 


Vandintrængen ved VELUX vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået lavet tag af "leverandøren". Estimeret tid var 3 uger men nu er det på 5. måned da et hold østtyskere ikke vidste hvad de lavede og et hold polakker har rettet op. Alle Velux vinduer var lavet forkert og manglede inddækninger. Polakkerne tog 4 af dem ud og mangler det 5. som de ikke vil tage ud. De har lavet inddækninger men når jeg kigger på afstanden til teglene er den langt under de 4 cm.

Problemet er at vi nu har vandgennemtrængning nederst ved det 5. vindue de ikke har taget ud.

Kan det være afstanden på de 4 cm!

Er det ikke meningen at man skal overholde kravene!
Søren, Fredensborg (04-01-2008) 
Svar:
Få en konsulent fra Velux ud at se på skaderne.
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Tyskere og polakkere.... du havde ikke mulighed for at finde et firma med Danske håndværkere der faktisk ved hvordan et veluxvindue skal monteres, jeg mener det ved de fleste 1 år´s lærlinge da, så svært er det heller ikke...

Der er endda brugt tegninger i stedet for tekst i beskrivelsen, det kan faktisk NÆSTEN ikke gå galt.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-01-2008) 
Svar:
..når man leger med ilden risikerer man at blive brændt..
Søren Pedersen, Nordsjælland (05-01-2008) 
Svar:
Søren nu har jeg læst om alle dine problemer på snart hver eneste side i dette forum. jeg vil anbefale dig at du kontakter en advokat og en byggesagkyndig. for det firma du har brugt er jo helt klart ikke egnet til opgaven
fg, odder (07-01-2008) 
Svar:
Hej Søren

Nu kan jeg se at du har udskiftet navnet med leverandøren. Jeg har et tilbud fra den leverandør hvad vil du råde mig til.
Jan, Sjælland (06-02-2008) 
Svar:
Hej Jan

UNDGÅ det firma, har været inde hos Søren og se det de har lavet, nu her efter 8-9 opfølgende besøg af deres håndværkere , er tingene desværre stadig ikke ordnet, de har simpethen ingen faglig viden om hvad de laver, og selv med udførlig beskrivelse på hvordan det skal laves, magter de det ikke.

Søren har heldigvis valgt at gå videre med sagen nu, mange havde nok efter så langt tid, og så mange møder og gentagne forsøg på at få rettet tingene forgæves og trusler fra deres advokat nok givet op, men heldigvis er Søren ikke sådan lige at knække, og han går nu videre med sagen af de rette veje.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (17-02-2008) 

Garage med fladt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg agter at bygge en ny isoleret garage til mit hus. Garagen skal være dobbelt (60-70m2) og den skal være fritstående.

Følgende krav har jeg:
Støbt fundament, støbt gulv.
Ydermur: Blødstrøgne mursten.
Indermur: leca/gasbeton (skal isoleres).
Tag: Fladt med tagpap - og det skal være TÆT.
2 el porte.
2 udvendige plastdøre.
3 vinduer (160X100).
1 udvendig vandhane.
1 indvendig vandhane til mulig grovkøkken.
El - rigelig med udtag - også tele, data!
Varme: Vandbåret eller EL. Vi har billig fjernvarme, så hvis det ikke koster 50.000 at få fjernvarme ført med ud i garage er det det jeg vil have!
Male / pudse indvendige mure: Laver jeg selv.
Indretning laver jeg selv.

Begyggelsesprocent ingen problem!

Hvad mon m2 prisen bliver?

Hører gerne realistiske bud!
Thomas, Aabenraa (02-01-2008) 
Svar:
Er du sikker på at du vil have fladt tag?

Hvis huset har tag med rejsning er det meget pænere(og mere salgbart) med samme tag.

En dobbelt garage er så bred at der skal bruges meget kraftigt tømmer eller limtræ, det er dyrt, gitterspær vil tit være billigere.
Du skal nok regne med 10.000 pr m2
Aksel, Hørning (02-01-2008) 
Svar:
Varme i garagen? Jeg syntes at kunne mærke en energiberegning, langsomt med sikkert nærme sig.
bb, nord (02-01-2008) 
Svar:
10K pr m2 ? Så er der også bladguld på begge porte...
Arne Algevind, Frikøb (02-01-2008) 
Svar:
Jeg har fået en "slag på tasken" pris fra et firma - den pris jeg nævner nu forudsætter garagen bliver bygget med gitterspær! Prisen er: 5000-6000 kr/m2

Problemet med en gitterspær konstruktion er at vi kommer i problemer med de famøse 2,5m i skel! For jeg agter at placere garagen i skel! Med fladt tag vil de 2,5 m ikke være et problem.

Og så havde jeg en forventning om at en garage med fladt tag er billigere at bygge end en garage med rejsning...
Thomas, Aabenraa (03-01-2008) 
Svar:
du må da heller ikke bygge 2,5m i skel.

mureren, odense (03-01-2008) 
Svar:
hvad / hvor højt må ma så bygge i skel?
Thomas, Aabenraa (03-01-2008) 
Svar:
hej
Jeg skal også til at bygge garage og har lige været hos teknisk forvaltning (Skive)og man MÅ bygge 2,5m i skel og max 12m i længden...
Søren, Skive (03-01-2008) 
Svar:
mureren er forhåbentligt bedre til at mure end til at kende lovgivningen. Søren fra Skive har ret...
Jan, Danmark (03-01-2008) 
Svar:
søren, skive og jan danmark i har ret.... hvis thomas lige fjerner 10-20 m2 af sin bygning så den kommer under 50m2
mureren, odense (04-01-2008) 
Svar:
Under alle omstændigheder skal jeg have allieret mig med en byggesagkyndig / artitekt. De må kunne vejlede om placering iht. skel mm.

For at vende tilbage til mit primære spørgsmål: Er der reelle bud på HVAD herligheden koster pr. m2? Gerne en pris/m2 med rejsning og en pris/m2 med fladt tag.


Thomas, Aabenraa (04-01-2008) 
Svar:
Ros til mureren, han har helt ret.
En garage på 60 - 70 m2 må overhovedet ikke bygges nærmere end 2,5 m fra skel.
(Derimod må den - måske - bygges ud til gaden).
Bygninger mindre end 2,5 m fra skel må tilsammen max være 50 m2

http://www.ebst.dk/br08.dk/BRS98_11_ID411/0/54/0
hpox, Århus (04-01-2008) 
Svar:
Beklager, havde overset de 60-70m2 :-)
Jan, Danmark (04-01-2008) 
Svar:
hej
har en bekendt der har bygget en garage stort set identisk med dit projekt, dog med høj rejsning og tegltag. Der ligger matrialeprisen c a. på 240.000 dertil kommer arb.løn(som han ikke har noget af)
th, th (05-01-2008) 

Vinduer der ikke kan åbnes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et hus fra 1972, hvor alle vinduer er med mahognirammer. Det har vist sig at tre af de tophængte vinduer ikke kan åbnes. Drejehåndtaget, der sidder nederst i midten på rammen, kan ikke åbnes. Vores tømrer forsøgte at åbne et af håndtagene og endte med at knække det indeni, så håndtaget ikke virker og han har ikke forslag til reparation. Vi skal have nye vinduer i alle rammer men vil meget nødigt skifte enkelte rammer, da de er ens bleget på hele huset og de "dårlige" rammer sider i hver deres rammesektion med 4 vinduer i hver sektion. Er der nogen, der har et godt råd?
Tue, Virum (30-12-2007) 
Svar:
Jeres tømrer har da et seriøst problem når han sådan udøver hærværk på jeres ejendom...

Godt Nytår...

G. Gearløs, Billund (31-12-2007) 
Svar:
Prøv og spray noget rustopløser/smøring evt. wd40 mellem ramme og karm på beslaget.Der sidder sådan en lille slange på dåsen. Det burde være muligt at få beslagene løse Prøv så at tage glasset ud.Så tror jeg ,du kan nokke så meget med rammen,at det løsner sig. Den ramme tømreren, har splittet grebet ad på, må du nok save tapperne, der går ud i karmen over, med en nedstryger. Så må du jo sætte en ny paskvil på. "Hvor der er vilje, er der vej".
knud, kolding (02-01-2008) 

dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis det ikke er helt tæt, Sker der så meget ved det ? Det skal vel bare forsinke at emmen trænger ud i konstruktionen. hvis man nu når at lufte ud burde det vel være nok. Er kommet til at sætte spørgsmålet i under vinduer og døre . Der forklarer jeg mig tydeligere.
åge, sdr.vium (29-12-2007) 
Svar:
Ja, alt efter hvor meget luft der slipper ud, ville du opleve kondensproblemer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2007) 
Svar:
det virker bare skræmmende.
tænk om du bor på landet og du ved du har lavet det forsvarligt tæt. Og der så kommer mus eller rotter og gnaver i det. Eller tapen løsner sig i løbet af nogle år. Sådan noget er jo næsten umuligt at gardere sig for. Så kan man jo næsten ikke sove ,for sæt nu spærrene begynder at rådne. Jeg kan selfølgelig godt se det fornuftige i dampspær, men kan nogle så bare negligere det andet, hvis man slår på det skal være så tæt
åge, sdr.vium (29-12-2007) 
Svar:
Ja, kan kun give dig ret... den holder jo ikke tæt for evigt, jeg bor faktisk på landet og har bla. problemer med mus der kommer ind div. steder, så ved godt min egen er i hvertfald ikke 100% tæt , men ligger ikke ligefrem søvnløs over det.

Kommer jo også an på hvor gode muligeder fugten har for at komme væk igen, og hvor tæt beklædningen er foran dampspærren, om det er et stort problem eller et mindre problem.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-12-2007) 

skum til vinduer i træhuse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man bruge skum omkring vinduer når man sætter dem i træhuse? Er der farer for fugt eller andre ting man skal være opmærksom på?
Katja johansen, mørke (05-12-2007) 
Svar:
Ja, kan du godt.
Bare husk at slutte af med et fugebagstop udvendigt som du lægger i mens skummet er vådt, så er det ikke et problem og fuge det med silikone eller ilmodbånd bagefter.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-12-2007) 
Svar:
Du skal bagstoppe dine vinduer med "krakaværk", tjæreimprægneret hør. Udvendigt fuges diffusionsåbent med fugebånd eks.vis Illmodbånd. Indvendigt fuges diffusionstæt dvs. bygningsfugemasse.
Martin, Glostrup (07-12-2007) 

Tætningsliste til altanvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i lejlighed og har fået monteret en lukket altan, hvor vinduerne kan skydes til den ene side, og dermed omdanne udestuen til en åben altan, når vejret er godt. I vinterhalvåret piber luften ind af sprækkerne mellem vinduespladerne. Sprækkerne er 2-3 mm. Vi vil gerne købe nogle lister, som vi kan klemme mellem ind i revnerne omefteråret og vinteren for at isolere en smule. De skal selvfølgelig kunne pilles af om foråret, så ikke noget med lim. Hvad skal vi kigge efter?

På forhånd tak!
Mads Lundby, Herning (04-12-2007) 

gummi lister omkring vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

jeg skal til at gåman mine vinduer efter vedrørende træk, så varmen ikke "fiser" direkte ud. Er der en god måde man kan se dette,?

Jørn

Jørn
jørn fugl, greve (30-11-2007) 
Svar:
Røg eller et stearinlys.
hpox, Århus (30-11-2007) 

Centrum vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg er ved at ombygge vores hus og mangler nu et nyt vindue. De øvrige vinduer er centrum vinduer med alulist fra ca. 1971.
Vinduet måler B: 118 H: 132 er der nogen der skulle ligge inde med sådant et vindue eller vide, hvor jeg kan købe det?

Jim, Åbybro (27-11-2007) 
Svar:
søg på dba.dk, eller genbyg.dk eller søg hos nedbrydnings firmaer.
JJ, Vejle (22-12-2007) 

Børnesikringlås skal fjernes fra vinduet! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er lige flyttet ind til min lejlighed i sverige helsingborg.

Problemet er at der er sat lås i tre ud af 5 vinduer. Disse lås var til hensigten som børnelås, sådan at man ikke kan åbne vinduet. Jeg kan se at kæden er ødelagt, sådan at man godt kan åbne vinduet.

Jeg vil gerne aflåse disse børnesikring, men har ikke nøglen. Enten skal jeg ringe til en låsesmed som koster mange penge ellers skal jeg på et eller anden måde prøve at få dirket disse låse op uden at ødeligge vinduet.

Har i forslag, vil jeg blive taknemmelig for dette.

Mærket på disse låse er ABUS.

Ellers kan i se et billede af låsen her:
http://www.student.dtu.dk/~s011239/l%e5s.jpg
Ole, Helsingborg (24-11-2007) 
Svar:
Du er lidt på gale veje.
Have du haft problemet i DK ville det ikke uden videre være tilladt at sænke lejlighedens sikkerhedsniveau.
Da det jo gælder børns tryghed, følger de fleste kommuner Børnesikkerhedskommissionens anbefalinger.
I Danmark kan du nøjes med at indsende ”Anmeldelse om byggearbejder” (som omfatter personsikkerhed i bygninger) til din kommune, inden du går i gang.

Jeg kender ikke så meget til Sverige, men kravene er næppe ringere - hinsidan.

Frants Anderson, Brande (24-11-2007) 
Svar:
Hej,

1: Jeg har ikke nøglerne, så sikkerhedsmontering er praktisk talt ubrugligt.
2: Kæden der skal hold vinduet på klem er i forvejen skåret i 2 dele fra den tidligere ejer fordi at han havde heller ikke nøglen.

Derfor er der ingen sikkerhed alligevel og sikkerhedmodulet står kun i vejen.
Ole, Helsingborg (24-11-2007) 
Svar:
Undskyld.
Det var mit indtryk at du med aflåsning mente fjerne.

Men det gør det vel ikke meget bedre at sikkerhedsinstallationerne ikke virker?

I hvert fald bør disse Børnesikringslåse for Vinduer udskiftes.

Jeg kender ikke Sverige.

Men her i DK er det et krav at kopier af samtlige nøgler til fastmonterede låse i alt boligbyggeri skal kunne fremskaffes omgående.
Ordningen er i privat regie og hører under Danske Låsesmedes Forening. Den var tidligere under opsyn af Boligministeriet.

Firmaet hedder, (vistnok) Dansk Nøgle System A/S og er forpligtiget til, (GRATIS) at fremsende visse typer nøglekopier til private.
Prøv dem.
Ftants Anderson, Brande (25-11-2007) 
Svar:
hvis du bor i lejebolig er det vel en opgave for din udlejer.
JJ, Vejle (22-12-2007) 

Mørtelfuge - er det for sent? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej :-)
Vi har monteret nye vinduer i hele huset og skal nu have fuget omkring dem.
Jeg har købt tjæret værk og hydraulisk mørtel.
Nu er jeg blevet i tvivl om, hvorvidt det er muligt at fuge når vejret nærmer sig frysepunktet - og nogle nætter er under 0 grader.
Er der nogle der ved om jeg kan gå i gang?.
J. Hansen, Holbæk (20-11-2007) 
Svar:
Hvorfor tjæret værk og mørtelfuge?

Her i moderne tid bruges mineralulds-fuge-materiale, bagstop og silikonefugning.

Det må stå på posen ved hvilke temperaturer mørtelen kan anvendes - men jeg kan ikke hjælpe med en undskyldning m.h.t. det tjærede vøærk. (Hvis du ikke vælger at sende det tilbage)


hpox, Århus (20-11-2007) 
Svar:
Tak for svaret.

Mørtelfuge - fordi det efter min mening klæder vores hus bedst. Samtidig er det den løsning der skulle være blandt de bedste, uagtet at det selvfølgelig altid afhænger af hvem man spørger.

MEN .. tilbage til problematikken .. HVIS nu det er for koldt, kan jeg så lave en midlertidig silikonefuge som så kan fjernes til sommer og erstattes af mørtelfugen?.

Med andre ord - kan en silikonefuge fjernes igen (så det bliver pænt) ?.
J. Hansen, Holbæk (20-11-2007) 
Svar:
Nogle enkelte gange ville jeg ønske at jeg kunne holde kæft med tilbagevirkende kraft.

Men en mørtelfuge og en moderne silikone er jo slet ikke opbygget på samme måde.

Du må love mig at du ikke først fuger med silikone osv. (Det ville næsten svare til at forsøge at tømme Holbæk Sø med en gulvspand)

Jeg vil nøjes med at henvise til vedhæftede link;
http://www.bygningsvaerk.dk/index.htm?dk-sider/arb-bskriv.htm~mainFrame

Slutteligt vil jeg håbe på at der kommer en murer forbi.
hpox, Århus (20-11-2007) 
Svar:
Skal helst være over 5 grader, men så længe der ikke er frost , kan arbejdet da udføres.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-11-2007) 
Svar:
få du bare den fuge i det sker der ikke noget ved.
mureren, odense (08-12-2007) 

Kan jeg undgå radiator, hvis jeg bruger energivinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg er ved at udskifte vinduer i min stue. Vinduerne ud mod en overdækket terasse udskiftes med energiglas fra gulv til loft. Samtidig lægges der gulvarme i stuen. Er det nødvendig at have en radiator langs de 4 fag vinduer for at undgå en kuldebro? Det er som nævnt energiruder der bliver sat i.
Kent Nielsen, Galten (18-11-2007) 
Svar:
nej det er ikke nødvendig. men vil du gøre det helt perfekt beder du om at der skal monteres energiruder med varm kant så er du helt ou to date.
glasmanden, kbh (19-11-2007) 
Svar:
Ville nok vælge nogle meget gode energiruder. Trelags med krypton gas (som er bedre end argon)og varm kant.

Store vindues arealer kan godt give kuldenedfald.
ksj, Brenderup (19-11-2007) 
Svar:
Jeg ville prøve at se lidt på det angivet link her kan du finde en del info om energiruder.

KLIK her: Glasfakta 2007..

glas, kbh (21-11-2007)



, (21-11-2007) 

Gået kold.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at fjerne maling fra vinduer og karmer (indendørs), men selv med varmepistol, skrabe, spartel og sandpapir er det meget sværere at få det hele væk end jeg havde forventet... Findes der nogen anden mulighed?
Anne, København (13-11-2007) 
Svar:
Påfør brun sæbe i et tykt lag og afdæk med folie. Lad stå hen natten over. Skrabes let med spartel og afvaskes.
nis, langaa (14-11-2007) 
Svar:
Hvorfor er det du vil fjerne malingen? Vil du have et råt look, eller skal de males igen?

I tilfælde af det sidste, behøver du ikke fjerne al malingen. Blot det der sidder løst. Så skal de bare slibes pænt jævnt, så du kan male ovenpå igen.

I øvrigt er det en dårlig ide, at lade gamle vinduer stå rå. Det har de formentligt aldrig været tænkt til, og du risikerer let at de slår sig.



Knud, Roskilde (22-11-2007) 

Maling af vinduer og døre i et Älvsbyhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilken type maling skal jeg bruge til vinduer og døre i et Älvsbyhus fra 2000.
Jørgen Hvid, 3390 Hundested (11-11-2007) 
Svar:
lindolie maling altid bedst
ppg kolding
judas, disiple (16-11-2007) 

Sålbænk på en trægarage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har hen over sommeren bygget en dejlig stor trægarage. Nu er turen kommet til montering af døre og vinduer. Jeg blot i tvivl om den rigtige måde at montere vinduerne. Kan der blot laves en sålbænk i træ eller hvad ?
Preben, Skive (10-11-2007) 
Svar:
Du kan godt lave dem af træ, jeg tror jeg personligt ville købe færdig bukket blik til det, de er ikke ret dyre og forgår aldrig.
Andreas, Jebjerg (10-11-2007) 
Svar:
Hvis du er smart lægger du blikket oven på træsålbænkene. Fastgør evt. med rustfrie skruer og mellemlægsskiver af plast el. lign.
SÅ holder det evigt - altså indtil hytten bliver solgt!!!
hpox, Århus (10-11-2007) 

træ contra træ/alu Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige modtaget tilbud fra et firma på nye vinduer (15) og 2 døre. Jeg har bedt om pris på begge slags. Der er ret stor prisforskel på træ og træ/alu. Hvor lang tid ca. vil der gå(år) før jeg skal igang med at male altså "vedligeholdelses frihed" i valget mellem de to typer.
Anni Sandermann Krogen, Greve (10-11-2007) 
Svar:
Træ/alu vinduer skal aldrig males udvendigt, men det er anbefalelsesværdigt at give dem en smule autovoks. Det holder snavset ekstra længe væk fra de malede alu-profiler
gunna quistbo, karlslunde (11-11-2007) 
Svar:
ingen tvilv om at alu er vejen frem men der er stort forskel på kvaliten af vinduerne og vedligeholdelse af alu er minimal men træ skal jo males ca første gang efter 8-10 år derefter hvert 4 år for optimal udnyttelse men ved at vinduescentersyd i aabenraa sælger alu fra kastrup til næsten samme pris som træ
tror osse de et andet firma på adresse lundsbjerg industrivej 43 i aabenraa
lars, kolding (11-11-2007) 

Kondens Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa, jeg har et spørgsmål vedr. kondens. vi har lige sat en gård i stand fra a - z, med nye vinduer og gulvvarme over alt. her på det sidste hvor det er begyndt at blive lidt koldt udenfor, er der ligeledes begyndt at komme kondens i bunden af vinderne, hvilket er meget belastne. kan det skyldes at huset er for tæt og at der er for dårlig udluftning.. Håber der er nogen der kan hjælpe mig, både med svar hvordan det kommer og hvordan man kan afhjælpe det... hilsen martin
martin m, 4873, væggerløse (10-11-2007) 
Svar:
Jep, huset er enten for tæt, eller der er for meget fugt i huset endnu, måske resterende byggefugt fra de nye gulve...

Få luftet ud enten ved at åbne vinduerne engang imellem, eller får lavet mere udluftning, via væg/loft ventiler.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-11-2007) 
Svar:
ok, det vil jeg prøve, tak for svaret
martin m, 4873, væggerløse (10-11-2007) 
Svar:
det kan også hjælpe hvis i har ventiler i vinduerne, og åbne dem :D
Andreas, Jebjerg (10-11-2007) 
Svar:
husk at lufte ud min 2 x 5 min hver dag med fuld gennemtræk.
JJ, Vejle (24-11-2007) 

Manglende lysindfald under altaner Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en 4 etagers ejendom, hvor gårdarealet er ca. 20x100 meter med meget lidt sol på langs af gården ved frokosttid). Det er nu blevet besluttet at man individuelt kan sætte altaner op med en dybde på 1,5 meter og 3,5 meters bredde. Jeg er meget nervøs for hvor meget lys det vil tage, så hvis der er nogen der ved noget om lysindfald, eller hvor jeg kan få fat i informationerne, vil jeg være taknemlig (eksempelvis: Hvis man har en 4-etagers ejendom 20 meter overfor sig og samme højde et stykke ude til siderne, og bor på 1. sal, hvor meget lys forsvinder så hvis man får en altan, med 1.5 meters dybde, lige ovenover sine vinduer. Kan det iøvrigt være rigtig, at man må sætte f.eks 5 altaner helt tilfældigt i en gård? Vi er ca 70 lejemål (andel), og der er desuden 30 andre (andel, som ikke er blevet hørt)lejemål i gården. Med venlig hilsen...
Tommy, København (09-11-2007) 
Svar:
Hej Tommy.

Jeg ville ringe til:

"Teknik- og Miljøforvaltningen - Center for Bydesign" tlf. 33661290

eller:

"Center for Byggeri, Byggesagsafdelingen" tlf. 33665200

Center for byggeri har udstedt byggetilladelsen. Jeg går ud fra at det er gårdfacaden.

Det kan godt lade sig gøre at få lavet en computermodel af Jeres hus og gård, hvor man kan se hvilken indflydelse altanerne har på lys/skygge. Det koster dog lidt penge.

Mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk

Arkitekten, ,. (11-11-2007) 

Hvordan laver jeg topforsegling på mit vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har via den byggesagkyndig fået at vide, at der skal laves topforsejling på vinduerne i mit hus.
Desværre sagde ham intet om hvordan jeg skal gøre dette (altså hvad dette præcis indebærer), eller hvilket produkt jeg bør bruge?
Min vinduer er af træ, har ikke silikonefuge - er altså pudset tæt.
Håber I kan hjælpe mig :o)
Bo, Stenstrup (07-11-2007) 
Svar:
oven på der hvor glas båndet sidder dvs mellem glasset og træet. Kom silicone i og skrab det af så det er glat.
Andreas, Jebjerg (07-11-2007) 
Svar:
Hej Andreas
Tak for svaret, vil lige sende en hilsen inde jeg griber fugepistolen - problemet løst :o)
Bo, Stenstrup (08-11-2007) 

Vinduer og døre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilken type mahognien skal jeg vælge til mine vinduer og døre og hvorfor denne type...
Johs. R., 9900 (05-11-2007) 
Svar:
Der er ikke så mange leverandører at vælge imellem der sælger mahogni vinduer. STM er gode og det er SIPO mahogni
Tim, Næstved (06-11-2007) 
Svar:
Tim! Det er da godtnok at omgå sandheden endda særdeles lempeligt!!!
I dag er der utroligt mange der producerer vinduer i Mahogny - heraf de fleste i Sipo-mahogny. Lad mig i flæng nævne:
Nationalvinduet:http://www.nationalvinduer.dk/index.php?ID=65
NB-vinduer- og døre:http://vinduespladsen.dk/
Amanda:http://www.amanda.dk/foldedoors.asp?CatPage=Side1 desværre ikke den bedste hjemmeside, men kanongode produkter...
Jydsk vindues kompagni:http://jvk.dk/produkter/3/117/
Trio Vinduer og døre: http://www.triovinduer.dk/Tekdetaljer/tabid/16463/Default.aspx Samarbejder med Amanda.

God fornøjelse med udvælgelsesprocessen, Johannes.

G. Gearløs, Billund (06-11-2007) 
Svar:
Links der burde virke:

Nationalvinduet: http://www.nationalvinduer.dk/index.php?ID=65
NB-vinduer- og døre: http://vinduespladsen.dk/
Amanda: http://www.amanda.dk/foldedoors.asp?CatPage=Side1 desværre ikke den bedste hjemmeside, men kanongode produkter...
Jydsk vindues kompagni: http://jvk.dk/produkter/3/117/
Trio Vinduer og døre: http://www.triovinduer.dk/Tekdetaljer/tabid/16463/Default.aspx Samarbejder med Amanda.

G. Gearløs, Billund (06-11-2007) 
Svar:
www.dalmose-vinduer.dk (Dalmose Vinduer og døre)
Flemming, Vemmelev (07-11-2007) 
Svar:
www.nybrovinduer.dk
:-), ;-)) (09-11-2007) 
Svar:
Prøv Nettokompagniet - et meget seriøst firma med meget venlig betjening.
www.nettokompagniet.dk
Per, Kolding (12-11-2007) 
Svar:
Hej
Hold Dig langt fra STM i mahogni. Hvis Du stadigvæk er interesseret, har jeg nogle til salg der ikke har været monteret endnu.
Carsten, Skanderborg (23-02-2008) 

Mahognivinduer og murstensfarve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilke murstensfarve passer sig bedst til
vinduer og døre i mahogni. Nogle forslag til
hvor man kan se billeder af det ?
Anne, Slagelse (05-11-2007) 
Svar:
Det er vel bare at gå en lille tur op og ned ad villavejene i Slagelse, så har du alle de "billeder" du kan ønske.
Per M., 2950 Vedbæk (06-11-2007) 
Svar:
Gå ned i din lokale trælast og se på prøver.
Få nogle priser og få nogle prøver hjem.
Husk at hører mere end et sted, da prisen kan svinge meget
Tim, Bygma i Haslev (06-11-2007) 
Svar:
Start f.eks her: http://www.asbjorn.dk/brochure_da/mursten/index2.html

God fornøjelse...
G. Gearløs, Billund (06-11-2007) 
Svar:
prøv på randerstegl.dk
der er mulighed for at sammensætte div.farver
mureren, odense (07-11-2007) 

falsk sprossede vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal bygge et nyt hus og jeg vil gerne sæte almendelige vinduer og bagefter købe listene for at(det skal se ud som sprossede vinduer)hvor kan jeg købe det?
juan, århus (04-11-2007) 
Svar:
Jeg ved ikke hvor du kan købe dem, men tænk lige over det een gang til: det ser efter min mening frygteligt grimt ud med falske sprosser. Hvorfor ikke bare købe de rigtige vinduer fra starten?
Jan, Danmark (04-11-2007) 
Svar:
Energimæssigt er alm. sprossevinduer noget møg. Her er det bedre at vælge sprosser der påsættes eller vinduer hvor sprosserne er inde mellem glassene.

Hvis man vælger alm. sprossevinduer kan det hjælpe lidt på kuldebroerne hvis der vælges ruder med "varm" kant. Altså ruder hvor afstandslisten ikke er lavet af alu.

ksj, Brenderup (07-11-2007) 
Svar:
at pålime sprosser efterfølgende kan afstedkomme termiske sprængninger i glasset så pas på med dette.
glasmanden, 2300 (09-11-2007) 

Gulvvarme under badekar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har bygget hus i 2006 med hjørnebadekar. I vinduerne over badekarret er der ofte kondensvand. Der er ikke ført gulvvarme ind under badekarret, hvilket efter vores mening bevirker at der ikke føres varme op forbi vinduerne. Hvordan er reglerne for gulvvarme under badekar?
Søren, Mårslet (31-10-2007) 
Svar:
Jeg mener ikke der er lovkrav på dette område. Jeg ville personligt ikke fører slanger under karret, kun hvis kunden insisterede på det. Jeg tror ikke kondensen har noget med dit gulvvarmesystem at gøre, tværtimod manglende/mangelfuld udluftning.
Peter, Frederiksværk (31-10-2007) 
Svar:
Kondens indvendigt opstår som Peter skriver af manglende udluftning.
Evt. gulvvarmeslanger under badekarret ville ikke afhjælpe dit problem. Sæt udluftningsventiler i vinduerne istedet.
M.Thomsen, Horsens (01-11-2007) 
Svar:
I har sikkert ret. Vi ville gerne have udluftning i vinduerne da vi byggede huset, men firmaet der byggede huset blev ved med at påstå at der var regnet på tingene og at udluftningen under døren og den i loftet var nok.
Søren, Mårslet (01-11-2007) 
Svar:
Det kan de muligvis have ret i. Du skal sørge for at der er undertryk i badeværelset så dampen ikke ryger ud i huset. Kan du evt. ikke nøjes med at åbne et vindue og lufte ud inde i badeværelset 5-10 min. om dagen?
M.Thomsen, Horsens (01-11-2007) 
Svar:
En ting der med sikkerhed virker er et ventilations anlæg og jeg kan anbefale
et Genvex anlæg.

Johnny, Feldborg (01-11-2007) 

bøvl med carporten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at få opført carport/skur. (næsten færdig)Carporten er 6x6 m. Nu viser det sig at firmaet som bygger, åbenbart ikke magter opgaven. Spændet i porten er allerede begyndt at svaje, vi har opdaget at de bare har lagt 2 stk. stolper ca.3x5 cm. ind i selve spærkonstruktionen. Midt på har de sat en stolpe igen ca. 3x5 cm. i bedste George Georgeløs stil, da den lige står udenfor fundamentet er kloset op. Sådan er det hele vejen rundt. Bla. tagrende, huller til vinduer osv. Hvem kontakter vi i sådan en situation, det skal jo helst være en som kan påpege alle fejl og evt. køre en sag!
V & P
Ålborg
Vibeke og Peter, Ålborg (28-10-2007) 
Svar:
Først og fremmest skal I påtale de ting I we utilfredse med, overfor byggefirmaet. Helst på skrift.
Såfremt byggefirmaet er medlem af BYG er der en klagemulighed/garantiordning der.
Endeligt er der mulighed for at kontakte et ingeniørfirma, som på timebasis kan rådgive jer.
En tømrer af en slags kan nok også udpege de værste svipsere.
hpox, Århus (28-10-2007) 

Isolering af brystning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har overtaget et gammelt hus og er ved at planlægge hvad er skal ordnes bla. isolering. Er der nogen der har erfaring med at isolere under vinduer, hvor der ikke er hulmur (kan det passe det hedder brystning). Min første ide ville være at tage radiatorer ned putte 100 mm isoering ind (der er ca 120 mm dybde) og afslutte med en gipsplade i niveau med væggene. Lyder det helt hen ivejret? Er det ok at få en vvs til at vinkle varmerørene ud gennem isolering og gips. Det vil jo naturligvis give noget mindre plads til radiator, kun 6 cm hvis den skal holdes indenfor vindueskarmen. Er der nogen der ved om der findes radiatorer som er tynde nok til at sidde der og de stadig er effektive.
På forhånd tak
Lars, Kbh (21-10-2007) 
Svar:
Det er en udmærket løsning, men istedet for gips er det måske bedre at anvende MDF plade el. lign. Husk dampspærre. Så er der noget at hænge radiatoren op i igen.
Radiatoren virker jo ikke dårligere fordi den trækkes bort fra væggen, tværtimod.
En anden, model nem, er at opklæbe Rockwool plader bag radiatoren og genmontere.
Der findes massevis af radiatore, bla. Hudevad og Rio.

http://rw.rockwool.dk/rw_konstruktion_mapper/frm_indhold/indhold.asp?id=467
http://www.rockwool.dk/sw57669.asp

hpox, Århus (21-10-2007) 
Svar:
Tak for svaret, ja det lyder bedre med MDF, gips er nok ikke så godt at hænge radiatoren på.
Lars, Kbh (21-10-2007) 

Her vises 529-553 indlæg ud af 1686.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »