» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 25-49 indlæg ud af 536.   « Forrige 25       Næste 25 »

Radiatorthermostater. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Alle vore radiatorthermostater er af fabrikatet Damixa og er fra 70-erne. Ventilerne fungerer som de skal, og er tætte, men plastikken på huset og omløberne er begyndt at krakelere. Kan der købes noget der passer på de gamle ventiler, det var jo det nemmeste, i stedet for at adskille alle 8 stk. De sidder på med gevind og indvendig måler omløberen ca. 28 mm og der er ca. 18mm fra nålen og ud til yderste kant på omløberen, når thermostaten er helt lukket. Har prøvet et par vvs forretninger, men de kunne ikke hjælpe mig.
Andersen, Nørager (25-08-2012) 
Svar:
Det kan ikke betale sig !
Køb komplette nye termostater med forindstilling eller den helt nye elektroniske type.
Så skulle der også være mulighed for 5-8 % besparelse på varmeregningen
Henrik, nn, nn, (26-08-2012) 
Svar:
Hej Henrik. Ja, du har sikkert ret, tak for svaret.
Andersen, Nørager (26-08-2012) 
Svar:
Se dig for, inden du investerer i de nye Danfoss Eco Living termostater.

http://www.ezz.dkr

http://www.livingsmarttv.dk
Har Fortrudt, Andeby (26-08-2012) 
Svar:
Danfoss har nok det bedste produkt på markedet for elektroniske termostater, men det er absolut ikke fejlfrit - endnu.
I foråret havde jeg et møde med 3 medarbejdere fra Danfoss efter deres reklame med "du sparer 23 %"
Det var så tæt på vildledende markedsføring at også en repræsentant fra brancheforeningen deltog.
Senere har de jo ændret deres markedsføring til "du sparer op til 23 %"
I praksis oplever de fleste nok ikke mere end en besparelse på 5-8 % i forhold til normale velfungerende termostater.
Henrik, nn, nn, (26-08-2012) 
Svar:
Du skriver fabr. Damixa. De laver ikke radiator termostater. Mon ikke det er Danfoss du mener?

Henrik S, Åbybro (27-08-2012) 
Svar:
Til Henrik S. Jeg skrev at thermostaterne var fra 70-erne - dengang var der noget der hed Damixa - og de lavede bl. a. radiatorthermostater. En skam der ikke kan sættes et billede ind på siden, så kunne jeg vise dig en thermostat med navn på.
Andersen, Nørager (27-08-2012) 
Svar:
jeg kan bekræfte at damixa har fremstillet termostat radiatorventiler lidt i stil med danfos, jeg har for mange år siden monteret dem i ½" udgave i Hejnsvig ( 7250 )
Smedsvend , Hejnsvig (07-09-2012) 
Svar:
Danfoss nye thermostater er super effektive, men desværre ikke helt fejlfrie endnu. De er også lidt svære at indstille, men når de fungere, så spiller det altså max.

http://radiatorer.eu
Kim Jørgensen, Næstved (10-02-2013) 


Hvad hedder dimsen? (Fitting) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit brusearmatur er skruet fast på væggen.

Der kommer et kobberrør ud af væggen 10/12 mm. Påsat ud over det er der et gevind i 1/2-tomme hvorpå blandningbatteriet bliver skruet på.

Selve gevindet - hvad hedder sådan en? Altså en 10 mm kobberrør til 1/2-tomme udvendig omformer, til vægmontering (den sidder selvfølgelig under en roset)

Og et andet spørgsmål - er kobberrøret fastgjort inde i den? eller ligger det bare løst.

Mvh Michael

Har søgt rundt på en masse VVS-shopper på internettet, men kan simpelthen ikke finde "dimsen"
Michael Petersen, Albertslund (12-06-2012) 
Svar:
svar på dit spørgsmål

det hedder en conex overgang eller vinkel.
og dit tilfælde må det være en vinkel 12mm+1/2-tomme med nippel

, (18-06-2012) 
Svar:
Tak for svar - det var også en Conex jeg var kommet lidt hen imod selv.
Men hvis det er en Conex så er der vel en samling inde i væggen - må man det?
Eller kan det være loddet sammen?

Mvh Michael
Michael Petersen, Albertslund (21-06-2012) 
Svar:
Se eventuelt illustrationer af de mange bestanddele - fx. vandinstallationer fittings mc her
http://www.altomhus.dkr

Lars Kristensen, Vejle (29-06-2012) 

Fredericia Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt sommerhus, hvor badeværelset er beklædt med mørkeblå fliser på de 2 vægge, med dårlig fugning omkring vindue,vinyl i anden blå farve i bruseniche og på væg ved vask, samt små hvide/blå fliser på gulv, med bare cement omkring toilet og bruseafløb. Ville det være bedst/billigst at lave vinylen til fliser, eller få det hele lavet om til vinyl?Vi er ikke håndværkere, men kan godt rive noget ned, det er mere opbygningen, det kniber med. VVS er i orden. Gode forslag modtages med kyshånd! På forhånd tak. Lis Frantzen, Fredericia
Lis Frantzen, Fredericia (30-04-2012) 
Svar:
Når der er anvendt mørkeblå fliser på de 2 vægge er det nok ikke nemt at lave vinylen til fliser. :o)
Gorm Granhøj, Lille Skensved (30-04-2012) 
Svar:
O.K.,det var dårligt formuleret,kan jeg godt se, men kunne man måske få pudset væggene med fliser op i stedet, og så sætte glasvæv op, har nogen erfaringer med det? Så kunne vi beholde vinylen i brusehjørnet og ved vasken.
Lis, Fredericia
Lis Frantzen, Fredericia (01-05-2012) 

Skal mit toilet udskiftes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg har et lille toilet på 1.sal som løber......og løber .....og løber - selv efter meget vigoriske afkalkningsregimer. Det er et gammelt væghængt ifø hvor cisternen er indmuret. Pga indmuringen er det ikke sådan ligetil at komme til at skifte pakninger. Nu har jeg tænkt mig at friske rummet op med ny håndvask og nye fliser. Skålen er ellers pænt og nydeligt. Skal vi udskifte toilettet i samme seance eller har i et råd til hvordan vi kan komme videre. VVS har sagt afkalkning men det ser ikke rigtig ud til at virke. VH Monica
Monica Kjær, Lyngby (03-04-2012) 
Svar:
Hvordan har du afkalket det ?

www.koludabyg.dk
René Koluda, Gørlev Vestsjælland (03-04-2012) 
Svar:
Hvis dit toilet løber og løber, kan du glæde dig til næste regning fra vandværket.
Det kan løbe op i et anseeligt beløb som rigeligt ville kunne betale et VVS besøg.
HCJ, Odense (11-04-2012) 

Har jeg brug for tryk differens måler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, håber nogen er klogere end mig på det her, jeg er lige blevet husejer. I forbindelse med den seneste frostrunde, så frøs mine vandrør og jeg hidkaldte en vvs mand. Jeg skulle jo så isolere mine rør bedre, hvilket jeg så vil gøre, men vigtigere var det at han nævnte at jeg ikke havde en trykdifferensmåler, det burde jeg bestemt have mente han (jeg har fjernvarme), og samtidig nævnte han at jeg havde returløbsventiler på alle 12 radiatorer i huset, og at jeg burde indsætte nye fremløbstermostater. Han mente at både måleren og udskriftning til nye termostater på alle 12 radiatorer + arbejdsløn ville være et sted omkring 13.000 kr. Så allerførst er der nogen om snakken? Og er prisen rimelig? Jeg er fuldstændig blank på det her, så på forhånd tak, mvh jesper
Jesper, Odense (20-02-2012) 
Svar:
Din vvs-installatør har sandsynligvis ret.
Returventiler regulerer kun på vandets returtemperatur og ikke på rumtemperatur.
Derfor vil der også være en væsentlig besparelse (6-8 %) ved også at montere nye fremløbstermostater. Men behold endelig de gamle returtermostater, så sikrer du dig nemlig samtidig mod utilsigtet forbrug ved f.eks. udluftning, hvor du glemmer at lukke termostatene.
Alternativt kan du få monteret nogle af de nye elektroniske termostater.
En trykdiffrensregulator (ikke trykdifferensmåler) er uden tvivl en god ide for at sikre en jævn og lydløs drift af varmeanlægget.
Du bør indhente flere tilbud på udførelsen af arbejdet. Og på Fjernvarme Fyn A/S hjemmeside kan du se link´s til firmaer der har særlig erfaring med fjernvarmeinstallationer.
Henrik, nn, nn, (24-02-2012) 
Svar:
ok, tusind tak for hjælpen, jeg vil kigge lidt på fjernvarme fyn side og hente lidt flere tilbud. mvh jesper
jesper, odense (24-02-2012) 

Radiator og underlige lyde Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvorfor knirker min radiator/ret høj lyd, ligesom den siger bang bang i stuen efter den har været afmonteret og malet.
Det er ikke kun i starten , men hele tiden der er varme på riadatoren,
Ligner et stort spørgsmålstegn - hende der ikke har forstand på vvs og radiatorer...........*S*
Radiatoren gjorde ikke de lyde før i tiden........!kun ganske lidt evt.
Pedersen, Horsens (17-02-2012) 
Svar:
Fik du luftet radiatoren ud efter at den var genmonteret?
Det kan sagtens være luft, som medfører støj.

ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 
Svar:

Hejsa

ja hele skidtet blev efterfyldt med vand samt udluftet af to omgange
Pedersen, Horsens (18-02-2012) 
Svar:
Når det ikke er luft, ville jeg kigge på om radiatoren sidder ordentligt fast i bæringer og evt. er støttet mod væggen i bunden.
www.abr.dk, 8200 Århus N (18-02-2012) 
Svar:
Hejsa

Det er jeg ret sikker på radiatoren gør efter hvad jeg kan se, men en anden radiator i soveværelset lider nu af samme problem.........snøft.

Men rart at høre andres mening hvad det evt. kan være.........måske jeg prøver med en omgang vand og udluftning een gang mere, selvom der er automatisk udlufter på fyret, tror dog ikke det helt virker efter hensigten - den anden gang der blev fyldt vand på samt udluftet var dog igennem alle radiatorerne.

Rigtig god weekend derude
Pedersen, Horsens (18-02-2012) 

købe armaturer i tyskland? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der problemer ved at købe brusearmaturer og andet vvs-grej i tyskland? Er det fx godkendt/kompatibelt med danske standarder?
S., København (13-02-2012) 
Svar:
Armaturer m.m. Skal være VA godkendt
http://www.eurofins.dk

Henrik, Nn, nn, (14-02-2012) 
Svar:
Nej. Det skal de ikke.

Derimod skal de være CE-godkendte.

Du kan ikke som EU-land stille særlige nationale krav til den type udstyr. Det vil være en "teknisk handelshindring"
Bent Sørensen, Assens (14-02-2012) 
Svar:
Bent har ret !
Det var vist af gammel vane at jeg fik sendt det første svar.
Men 1. februar 2005 bortfaldt kravet om en tvungen VA-godkendelse på alle produkter. VA-godkendelserne afløstes af en CE-mærkning for byggevarer, herunder også armaturer.
Men bemærk at  CE-mærket ikke er et kvalitetsstempel, men alene dokumentation for overensstemmelse med minimumskrav, og CE-mærkningen betyder, at varen må handles på tværs af landegrænserne (fri bevægelighed i EU's indre marked). Selvom produktet er CE-mærket, er det ikke sikkert, at det opfylder nationale byggeregler!
Og VA godkendelsen eksisterer stadig ! Den er bare nu frivillig for ikke at komme i konflikt med EU regler.
 

Henrik, Nn, nn, (14-02-2012) 
Svar:
Tak for svarene til jer begge!
I nævner det ikke direkte, men er CE mærket også udtryk for, at de tyske produkter "teknisk set" passer til danske standarder. Altså kan et tysk brusearmatur med CE mærke uden problemer indkøbes til brug i DK?
S., København (15-02-2012) 
Svar:
Nej.
CE-mærkningen er tæt på kun at være en registrering af produktet. Og er ikke på nogen måde noget kvalitetsstempel.

En CE-mærket forrude til en Opel passer jo nok heller ikke i en Ford.
Bent Sørensen, Assens (15-02-2012) 
Svar:
Hej
Den der med at det kun skal være Ce mærket, den er vist ikke korrekt.
Der er så vidt jeg er orinteret lovkrav om at komponenter der indgår i drikkevandsinstallationer skal være VA-godkendt.

Alle lande har deres egne regler så de ikke vil give slip på fordi de vil beskytte deres borgere (læs hjemmemarked).

Årsagen til jeg tvivler på I har ret er at jeg driver en netshop www.design4home.dk som for 2 år siden fik ørene i maskinen, fordi vi havde håndvaske armaturer fra Italien på vores shop som ikke var VA-godkendte.

Kik engang på her:http://www.ebst.dk/file/8300/va_godkendelser.pdf og her http://www.etadanmark.dk
Der er ligefrem en liste over de ting som skal være VA godkente.

mvh
Ole
www.desing4home.dk
Ole Andersen, Herfølge (15-02-2012) 

Har fået fjernet en radiator som er serieforbundet.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har fået fjernet en radiator som angiveligvis skulle være serieforbundet med 2 andre radiatorer og evt gulvvarme på badeværelset. Mit spørgsmål er så hvilke konsekvenser kan det få for de andre? De har alle 3 termostater og det har gulvvarmen også. nu da den ene blev fjernet sagde han (VVS-manden) at han var ikke sikker på den installation han havde lavet så jeg skulle kontakte ham hvis der skete udsving i varmen. Nu er de resterende radiatorer konstant lune(bruger VARME!!!) VVS-manden ville lige tjekke det men han har ikke kontaktet mig siden. Så prøver jeg selv at finde svar. Nogle der har nogen ide'er om hvad der gør at de 2 radiatorer forbliver lune selvom de er slukket? gulvvarmen skulle virke efter hensigten stadig. Det er en andelslejlighed, det varme vand kan lukkes af i lejligheden, han har lavet en sammenkopling af 2 af de 3 rør hvor den radiator sad og proppet det sidste rør. den ene radiator har 2 rør sammen og 1 i den anden ende (det samme havde den der blev fjernet) og den sidste har 2 rør i hver ende. selvom radiatoren er slukket er de 2 rør der sidder parvis på begge altid varme efter fjernelsen.
Alle muligheder er værdsat da vi ikke har råd til at varmeregning farer til vejrs.
Flemming , Slagelse (21-01-2012) 
Svar:
Skift VVS-installatør med en som ved hvad han laver, og holder sine aftaler.
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 

lavt vandtryk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har fået tjekket lavt vandtryk af VVS-manden. Han kiggede på "afkalkeren" ved hovedhanen. Den var ok. Så rensede jeg sien ved alle vandhaner. Men vandtryk er stadig lavt. VVS-mand sagde at det kunne måske løses med at sætte plasticrør mellem der hvor kobberrør og galvaniserede rør mødes!
Er/kan dette være en løsning. Den er dyr, ca. 3.000 - eller er det en "joke"
Connie P, Kbh Ø (17-01-2012) 
Svar:
Den er god nok

Det "plastrør" din vvs'er taler om er en såkaldet ionfælde.

Dens funktion er at sikre at dine kobberrør ikke kan afgive kobberioner til resten af din rørinstallation som med 100% sikkerhed vil tærer og tilstoppe dine galvanisrede rør
clarke, kbh (18-01-2012) 
Svar:
hvad de taler om er galvanisk täring.
Läs produktbeskrivninger fra byggevare- husene. De forklarer at, til en af varmtvandsbeholderens forbindelser, må der ikke väre direkte forbindelse mellem varmtvandsbeholderens rustfrie rör og centralvarmeanlägets kobberrör. Specifikt hvilken til / fra tilslutning kan du spörge om.
michael salting, malmö (20-01-2012) 
Svar:
Hej

Lavt vandtryk og tæring af galv jernrør er ikke den samme ting.
Lavt vandtryk kan skyldes opbygning af kalk i rørene det er tit set på varmtvands systemet. I nogle tilfælde sidder der ligefrem en prop i udgangen på varmtvandsbeholdernen der så giver lavt vandtryk på hele varmtvandssystemet.

Ps, man skal ALDRIG "gå" fra kobber til jernrør (i vands løbsretningen) det vil med 100 % garanti give hurtige tæringer på jernrørene.
mvh
www.design4home.dk
Tb, Kbh (16-02-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Har haft dette indlæg i for et par dage siden, men manglede at op lyse at der skal et flydende trægulv på i 14mm tykkelse ovenpå betongulvet. Iflg. gulvproducenten må overflade temp. ikke overstige 27 grader. Ændrer det på nedenstående dimensionering? og hvilken fremløbstemp. vil I anbefale? Mange tak!

Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.

Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012)

Martin Rise, Hinnerup (05-01-2012) 
Svar:
for det første skal du gøre op med dig selv hvor stor slange du ville bruge.. (8mm-15mm-16mm-20m)m.. ved at 20mm ligger pr. 30cm. og 16mm ligger pr. 20 cm. ..og beton oven på 20mm ville jeg sige mellem 8cm & 14cm for at få en jævn varme. 20mm må højst trækkes 120m men ville anbefale at dele en 120m op i 2x60m for ikke at kunne mærke forskel i gulvet. kvaliteten.. jeg er godt tilfreds med altech fra billigvvs.
, (11-01-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.
Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012) 
Svar:
Der skal være 30 mm beton over rør, så kan varmen fordeles.
Hvis du bruger 20 mm gulvpex skal de ligge med 30 cm afstand evt lidt mere under/foran store vinduer.
Længde på rør max 120 meter
Der skal / bør isoleres med 300 mm under gulvvarme og det er vigtigere med god isolering ved gulvvarme kontra radiatorvarme
Der skal kantisoleres mellem betonlag og ydervægge og skillevægge så varmen ikke forsvinder ud i kolde mure
Hvis du har 2,12 til loft må du ikke hæve gulve, du er allerede langt under lovlig lofthøjde.
slanger du anvender skal være til nedstøbning med indvendig iltspærre, der er nogen producenter der siger at deres rør er bedre end andres men min erfaring er at de er ret ens i kvalitet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (04-01-2012) 
Svar:
Højer mener nok at gulvvarmeslangene kan lægges lidt TÆTTERE under store vinduespartier for at få lidt mere varme til at modvirke kuldenedfald.
Men prøv ellers at se på www.wavin.dk eller www.wirsbo.dk eller lignende sider.
Desuden mener nok at gulvvarmeslangene nok godt må komme lidt længere ned i betonen (50-60mm) hvis der er 30 cm afstand mellem rørene.
Henrik, nn, nn, (04-01-2012) 
Svar:
Det er ikke korrekt når det hævdes at 2,12 meter mellem gulv og loft er ulovligt.

Kravet om 2,30 meters lofthøjde gælder kun ved nybyggeri og er iøvrigt afløst af følgende formulering: Beboelsesrum og køkken skal udformes med en tilfredsstillende lofthøjde. Kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m. (Som osse kan være gennemsnitshøjden).


Jørgen Skovlund, Skive (04-01-2012) 
Svar:
Der er i hvert fald et eller andet der er galt når loftshøjden er 2,12 m i et hus fra 1978 hvor kravet var 2,3 m.

Det vil altid være en fordel at starte med fremløbet langs ydervæg, men min erfaring siger at det ikke har den store betydning i et velfungerende gulvvarmeanlæg, med et godt flow.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-01-2012) 
Svar:
Der er intet ulovligt i at bo i et hus med en lofthøjde på 2,12 m.

Der er heller intet krav om at en lofthøjde i et alm. enfamiliehus på de oprindelige 2,3 meter ikke må ændres i nedadgående retning. Man må nemlig indrette sit hus som det passer en.

Derimod det der måske sætter en grænse for den laveste lofthøjde er måske sundhedskrav eller anden lovgivning.

I ovenstående eksempel hvor huset er bygget i 1978 og der oprindeligt har været en lofthøjde på 2,30 vil den nuværende lofthøjde på 2,12 m heller ikke kunne opfattes som en skade og ej indbringe en karakter i en tilstandsrapport.


Jørgen skovlund , Skive (05-01-2012) 
Svar:
Bygningsreglementet gælder ikke kun ved nybyg og det er klart ikke tilladt at have en lofthøjde på 2,12 med mindre huset er fra før bygningsreglementet tog højde for det, om det vil være et punkt i en tilstandsrapport eller ej.

hvis spørger lægger gulvvarme oven på sit gulv med en nuværende lofthøjde på 2,12 så svarer det vel til at lave gulvvarme i en krybekælder.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Vil lige tilføje at det ikke er ulovligt at bo i et hus med 212 cm lofthøjde men det er det at udføre arbejde der nedsætter højden

flå dog de gamle gulve op og lav noget ordentligt håndværk i stedet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Min erfaring siger, at huse med højdelofte på 2,12 meter er lovlige. Få det undersøgt i forhold til sundhedskravene lige som han siger.

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Jeg synes Jørgen Skovlund burde læse lidt om krav til byggeri inden han begynder at rådgive i dette forum.
Faktisk står der i bygningsregelementet, at selv om et arbejde ikke kræver byggetilladelse, er det bygherres ansvar at arbejdet udføres som om der skulle!
Jeg giver Danskbygningsanalyse helt ret. 212 er alt for lidt i et hus fra 1978.
Har du overvejet at kontakte en arkitekt / energikonsulent, før du går videre med projektet? Det er billigere nu, end hvis det skal laves om senere!
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 
Svar:
Jeg er enig! Det er altid billige og bedre at få styr på det med det samme, i stedet for at vente. Udover at det hurtigt bliver dyrere, så er det også bare bøvlet at skulle bruge tid på det senere hen. Spørgsmålet forsvinder jo ikke.

Find eventuelt en energikonsulent her: http://www.heatpump.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 
Svar:
Eller: http://www.3byggetilbud.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 

Bordopvaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg har investeret i en bordopvaskemaskine, samt en dobbelt vandkobling.
Jeg har nu tilsluttet den her vandkobling og brugt maskinen for første gang.
Der står dog hele tiden og løber en lille bitte smule vand over, da vandhanen jo skal være tændt hele tiden. Jeg tænker, at det kan skyldes, at vandkoblingen ikke er ordentlig tæt.
Elgiganten, hvor jeg har købt varen, og er blevet rådgivet til at benytte denne tilslutning, mener, jeg bør ringe efter en VVS-montør, der kan tjekke, hvad det skyldes. Men det er godt nok voldsomt at skulle af med 600 kr. blot for, at de kan tage et kig på den.

Er der nogle oplagte årsager/ting, jeg selv kan kigge efter?
Michael, Odense (16-12-2011) 
Svar:
Hvis der kommer vand ud af den dobbelte vandkobling, så er den jo defekt og skal byttes.
Der i mod hvis det er vandhanen så skal du ha fat i en vvs mand.

ALTGLAS.DK, Jebjerg (16-12-2011) 
Svar:
Det kommer ud derfra, hvor vandkoblingen og vandhanen er samlet. Jeg har tjekket efter, om den måske ikke var skruet godt nok fast, men det er den.
Jeg må prøve at få den byttet.
Michael, Odense (16-12-2011) 
Svar:
Er samlingen pakket med paktape? Det skal de ofte for at være tætte, selv om der er en gummi- eller plasttætningsskive. Kig også på den, da de somme tider kan være revnede.
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 
Svar:
Tak for hjælpen. Det viste sig at være vandkoblingen, der var problemer med. Jeg måtte ha' to af dem byttet, før jeg fik en, der ikke var problemer med. Men nu kører det helt perfekt. :-)
Michael, Odense (19-02-2012) 

Bordopvaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg har investeret i en bordopvaskemaskine, samt en dobbelt vandkobling.
Jeg har nu tilsluttet den her vandkobling og brugt maskinen for første gang.
Der står dog hele tiden og løber en lille bitte smule vand over, da vandhanen jo skal være tændt hele tiden. Jeg tænker, at det kan skyldes, at vandkoblingen ikke er ordentlig tæt.
Elgiganten, hvor jeg har købt varen, og er blevet rådgivet til at benytte denne tilslutning, mener, jeg bør ringe efter en VVS-montør, der kan tjekke, hvad det skyldes. Men det er godt nok voldsomt at skulle af med 600 kr. blot for, at de kan tage et kig på den.

Er der nogle oplagte årsager/ting, jeg selv kan kigge efter?
Michael, Odense (16-12-2011) 

WC på 1. sal - gulvafløb uden fald den rigtige vej. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et hus med toilet og håndvask på 1. sal. Ingen bruser. Midt på gulvet er der en afløbsrist. Spildevandet fra håndvasken løber under gulvet og gennem afløbet under risten. En murer har lagt nye fliser på gulvet, og rist og afløb er udskiftet af en aut. VVSer. Men det er sådan, at der hvor risten er placeret, midt i rummet ca., er gulvet højst. Man kan sige, at afløbet ligger på en mindre bakketop midt i rummet. Murer og VVSer siger, at det er uden betydning i dette rum, da der kun er toilet og håndvask, men ikke bruser. Har de ret i det ?
K. Ratlusker, København (13-12-2011) 
Svar:
Når der gulvafløb skal gulvet som minimum være vandret, uden lunker.

Dette dog kun når der ikke er bruser.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (13-12-2011) 
Svar:
I de glade 70'ere placerede håndværkerne som regel afløbet på højeste punkt og med gulvfald ud mod døren og væggene. Sådan var det når mørtelspritten kom i morgenkaffen.
Dine håndværkere har dog ret i at det er uden betydning, da der faktisk ikke er krav til gulvafløb i dit rum. At der så er et og at det er lavet helt tåbeligt 70'er agtigt er så en anden sag.
Det var noget andet hvis hele gulvet var brækket op og man kunne flytte rør og gulvafløb ned i korrekt kote. Men når der kun er lagt nye klinker er der ikke krav om at ombygge afløb eller andet til dagens standard - som er ganske som Høyer beskriver dem.
M.Thomsen, Horsens (13-12-2011) 
Svar:
M. Thomsen
der ER krav om fald til afløb eller vandret gulv idet at der er et aflæb. dette gælder i alle rum hvor der er afløb og det er ikke afgørende at der ikke er brus.
dog kan man spørge sig selv om det gør noget at der er bagfald men det er ikke lovligt
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (13-12-2011) 
Svar:
Jo det er lovligt lige indtil lovgiverne i reglementerne skrev at der skal være fald til afløb - hvilket er logik men ikke lov altid.
M.Thomsen, Horsens (14-12-2011) 
Svar:
Når der er gulvafløb udenfor det vandbelastede område (bruseniche) skal gulvet have fald mod afløb eller som minimum være vandret, men må absolut ikke have bagfald.
En bygningssagkyndig skal kontrollere dette ved udfærdigelse af en tilstandsrapport i forbindelse med en evt. hushandel, og karaktergive herefter.

Jeg er dog enig i, at i dette tilfælde vil det nok være at skyde gråspurve med kanoner, at banke gulvet op og ændre faldet.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (15-12-2011) 
Svar:
Jeg synes det lyder som om du både har haft besøg af en murer og en VVS-installatør, som ikke udførte deres arbejde korrekt, og bagefter bagatelliserede risikoen ved deres sjusk.
Bed dem om at lave det om uden beregning!
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 

Støbejernsafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en etagelejlighed fra 1937. Der er terrazzogulv og badekar, som jeg vil have fjernet til fordel for klinker og brusekabine. Terrazzoen er fjernet, og det bare betonlag og metaldragere er fjernet. Det gamle støbejernsafløb er i dårlig forfatning, og jeg kan ikke se, man kan bruge det, da jeg også skal have nye tilløb fra vask og bruseafløb. Kan jeg "hakke" det gamle afløb fri, afmontere det, og få en vvs'er til at ploppe et nyt afløb ned i den eksisterende p-vandlås, som sidder nede hos underboen? Eller skal hele p-låsen fjernes, så der kan monteres en jetkobling hos underboen, så et nyt plastikrør kan føres hen til mit afløb?
Rune, Søborg (05-12-2011) 
Svar:
Hej Rune

Hvilken type <a href="http://www.flottegulve.dk/group.asp?group=29">terrazzogulve</a> har du?
Knud, Lynge (06-12-2011) 
Svar:
Terrazzogulvet er væk. Det var ingen sag at fjerne. Jeg har imidlertid fundet ud af, at jeg gerne vil have etableret et nyt "Unidrain" et andet sted end der hvor det nuværende afløb er. Mit spørgsmål er så, om jeg kan få en vvs'er til at sætte Unidrain til den eksisterende faldstamme, og etablere afløb til vask, hvis jeg vel at mærke selv fræser ud i betondækket til afløbsrør, og selv borer hul ned til underboen, hvor det nye "Unidrain" skal være? Jeg retablerer selvfølgelig nede hos underboen, og hun er klar på at det skal laves.
Rune, Søborg (07-12-2011) 
Svar:
kontakt evt mollerup vvs
kim pedersen, bagsværd (16-01-2012) 
Svar:
Pas nu på med at fræse for meget selv da din private forsikring ikke dækker, hvis du laver skader på den ejendom du bor i. Overlad arbejdet til håndværkere, som sikkert har en ansvarsforsikring!
www.abr.dk, 8200 Århus N (18-02-2012) 

Montering af termostatbatteri i serie med vandhane Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg er netop flyttet ind i en ny lejlighed, og har problemer med at vandet i bruseren skifter mellem koldt og varmt alt efter, om de omkringliggende lejligheder bruger vand. Nok et meget kendt problem, og jeg havde tænkt mig at løse det ved at sætte en form for vandhane/bruser med indbygget termostat på i stedet for den nuværende meget billige vandhane/bruser. Sådan en er imidlertid svær for mig at finde - jeg har kun fundet én eneste vandhane, der har indbygget termostat og samtidig brusehoved: http://evvs.dk
Til lidt under 4000 er det noget pebret, selvom det sikkert er god kvalitet. Så mit spørgsmål er, om I kender et tilsvarende, der ikke er så dyrt? Eller, om man kan sætte et almindeligt termostatbatteri til synlige rør i serie inden vandhanen, ved hjælp af en slags t-rør? Så ville man nok bare skulle lade være med at have begge dele tændt samtidig.
Christian Sinding, København N (29-11-2011) 
Svar:
Hvis du har mulighed for at lukke for installationen med ballofix'er før det sted, du vil have tee-stykkerne, ville jeg ikke tøve med at lave det... Jeg er ikke vvs'er, men ved hvor irriterende de der kombinerede bruser/vandhane-djævle er.
Rune, Søborg (30-11-2011) 
Svar:
Hej igen

Fedt nok. Er der nogen VVS'ere som har nogen faglige protester, eller er det en helt almindelig måde at ordne sådan noget på? Og er det noget der er til at lave selv?
Christian Sinding, København N (30-11-2011) 
Svar:
Hej - prøv lige at kigge på denne side:

http://www.billigvvs.dk


Flemming, Storvorde (30-11-2011) 
Svar:
For det første lyder det som om du har gang i noget være klyt (tee stykker mig her og der og alle vejne) .

Du kan da sagtens sætte det FM matson batteri op MEN det kommer der sgu ikke mere varmtvand i dit batteri af så det vil ikke hjælpe dig en dyt.

Som du beskriver det lyder det mere som om at, jeres varmtvandsbeholder er underdimensioneret så den ikke kan "følge med" i spidsbelastning perioder.
En rettesnor er at en beholder skal dimmensioneres til to tømninger om dagen.

En anden mulighed er at der er et termobatteri hos en af dine naboer som har en deffekt kontraventil og derfor "står" og blander den kolde op i den varme.

Tjek disse to muligheder inden du bruger penge på et "dyrt" batteri.

Det allerbedste du kan gør er dog at få en VVS'er til at kigge på sagerne de penge du bruger på vvs'eren bliver i mange tilfælde sparet i den anden ende.
clarke, kbh (01-12-2011) 
Svar:
@Flemming
Tak for linket - det er faktisk den øverste vandhane på siden, der i forvejen er installeret. Der er imidlertid ikke termostat i nogen af de vandhaner, så vidt jeg kan se?

@Clarke
Tak for svaret. Der er sådan set masser af varmt vand i beholderen, forskellen er bare at trykket i rørene ændrer sig - det skifter mellem iskoldt og skoldhedt med få sekunders mellemrum (jeg antager når nogen skyller ud, fx.) og tilbage igen, og man kan korrigere ved at skrue op og ned når det sker - men det er pisse irriterende at gøre med sæbe i håret osv. Kan godt se jeg ikke fik det skrevet så klart, men jeg tror ikke beholderens kapacitet er problemet - ret mig endelig, hvis det er helt forkert. Så vidt jeg har forstået skulle et såkaldt sikkerheds-/termostatbatteri netop kunne korrigere for ændringer i vandtrykket i de varme og kolde rør?

Grunden til den her løsning er desuden også, at badeværelset er ekstremt småt - der er ikke plads til blandingsbatteriet andre steder end hvor vandhanen sidder, eller under vasken. Men skal nok lige høre en vvs'er ad :-)

Christian Sinding, København N (01-12-2011) 

Vandrør hyler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er efterhånden ved at løbe tør for ideer. Det samme er vores VVS-mand. Vores vandrør hyler og vi kan ikke finde årsagen. Vi har fået installeret en trykregulator. Fået skiftet thermostater og har udluftet hele vores fjernvarmeanlæg. Desværre har ingen af delen afhjulpet vores problem. Jeg kan kun stoppe lyden ved at lukke samtlige varmekilder i hele huset. Vi er, som nævnt, løbet tør for løsningsforslag og håber derfor på, at der måske kunne findes en løsning her på siden?
Søren M, Hjørring (07-11-2011) 
Svar:
For det første er det jo så nok jeres VARMERØR der hyler, og for det andet så burde vvs-installatøren da være istand til at løse problemet.
Hvis problemet afhjælpes ved at lukke for samtlige varmekilder, så prøv at gå den modsatte vej. Dvs. luk for alt og så prøv at åbne en for en.
Mit bud vil være at årsagen skal søges et af de steder hvor der kan være størst flow f.eks. ved "kortslutning" af frem- og returløb.
Sandsynligheden taler så for at fejlsøgningen skal startes ved brugsvandsopvarmningen (gennemstrømningsvandvarmer eller varmtvandsbeholder) eller ved evt. shunt- arrangementer til gulvvarme.
Henrik, nn, nn, (08-11-2011) 
Svar:
Beklager min betegnelse af vores rør. Det er selvfølgelig vores fjernvarmerør der hyler. Når jeg lukker for returløbet stopper det også. Hvis jeg lukker for for fremløbet til gulvvarmen fortsætter det med at hyle. Umiddelbart virker det ikke som om, at det hyler fa vores gennemstrømningsvandvarmer. Lyden er højest omkring vores fjernvarmemåler ( som også er blevet skiftet). Vores hus er i 3 plan, så hvis vi skal skifte samtlige rør for at finde fejlen, så bliver det uoverskueligt dyrt. Kan det have noget át gøre med returløbet til fjernvamen?
SMM, Hjørring (19-11-2011) 
Svar:
Hej fra www.designradiator.dk

Har i kikket på de reguleringsventiler der må sidde på frem- og returløb på jeres fjernvarme måske sidder der skidt i en af dem som kan forårsage turbolens i rørene.
Metalspåner i ventiler har før drillet mig på et fjernvarme anlæg.
oa, Herfølge (21-12-2011) 
Svar:
Hej igen og tak for de mange løsningsforslag. Vi har nu skiftet ventiler på samtlige radiatorer, udluftet systemet og "brændt" systemet igennem ved høj temp. igennem længere tid. Desværre oplever vi stadig den samme hyle og fløjten fra systemet. Vi har haft besøg af en Danfoss-mand der har konstateret, at systemet er indstillet korrekt. Selvfølgelig var der ingen støj da han besøgte os. Vi er tæt på desperate, så gode råd er mere end velkommen.
Søren M, Hjørring (19-02-2012) 

Hårdt vand ødelægger kedel/fyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej byggeri
Jeg har problemer med min kedel. Jeg har haft en VVS'er til at kigge på den, og han siger at veksleren stopper til pga. det hårde vand. Så nu skal der udskiftes veksler og ladepumpe. Det er ikke mere end 5 år gammelt, og han fortæller at det højst sandsynligt vil ske igen i fremtiden. Hvad kan man gøre her? Kan man installere en "dims" som gør vandet blødere eller??

p.s. Det er en Sauner Duval kedel jeg har
Mads, København (03-11-2011) 
Svar:
En veksler behøver ikke at blive udskiftet bare fordi den er tilstoppet den kan udsyres og renses og det koster faktisk ikke så mange penge.

Man kan sagtens få monteret en kalkspalter på sit brugsvand men det er ikke helt billigt om det er umagen værd må du selv bedømme.

Du kan prøve at bede din vvs'er om at kontakte et firma der hedder Guldager for at få at vide hvad det vil koste dig.
clarke, kbh (13-11-2011) 
Svar:
Hej Clark
Tak for svaret. Jeg har læst lidt om udsyring, og læst mig frem til at det skal gøres 1-2 gange om året for at holde kalken nede. Du siger det ikke er så dyrt? Hvad er det ca.?

På forhånd tak
Mads, København (14-11-2011) 
Svar:
1-2 om året er "lidt" i overkanten :o)

Du behøver ikke at udsyrer din veksler mere end en gang hvert andet år eller når den trænger og det afhænger selvfølgelig af hvor hårdt vandet er i dit område og det kan du få oplyst af KBH's E.

Du må ikke hænge mig op på prisen for en udsyrring men jeg mener at prisen ligger mellem 1000 - 2000 kr afhænig af hvilken veksler du har.
clarke, kbh (14-11-2011) 

Ændring af vand stigeledning i etagebyggeri Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har man mulighed for at ændre rørføring af vand i et etagebyggeri (vil vælte en væg og føre stigeledning ud til ydermur via bøjning) eller er det ikke lovligt? (vil ikke gøre det selv men via en autoriseret VVS)
BJ, Vanløse (31-10-2011) 
Svar:
Bemærk at stigestrengen sandsynligvis er ejerforeningens ejendom og du skal derfor have tilladelse af foreningen til at udføre arbejdet, ligesom de måske vil forlange en efterfølgende inspektion af foreningens normale VVS'er.
ML, Kbh Ø (01-11-2011) 

Køb af VVS i udlandet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med renovering af vores badeværelse, skal jeg have købt nogle vvs-artikler. Jeg har fundet nogle forskellige ting, fra en svensk hjemmeside http://www.vvsochbad.se . Det er blandt andet et gulvvarmesystem. Men er det en dum ide, mht. til garanti osv? Er der nogle der har erfaring med køb af sådanne ting fra udlandet?

Med venlig hilsen
Ole
Ole Hansen, Aalborg (23-10-2011) 
Svar:
Du skal også være opmærksom på at en del komponenter skal være VA godkendte.
http://www.ebst.dk
Henrik, nn, nn, (23-10-2011) 
Svar:
Det må jeg hellere lige få kigget lidt nærmere på. Mange tak Henrik.
Ole Hansen, Aalborg (23-10-2011) 

Hvor anbefaler I at shoppe VVS og el-artikler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej brugere.
Tak for et godt forum.
Jeg er igang med en større renovation af huset, og står og skal købe en masse forskellige ting hjem. I den forbindelse er jeg bare i tvivl om, hvor jeg skal købe det. Jeg ville gerne nøjedes med at købe det hele ét sted. Så hvad anbefaler i? Jeg har kigget på de to her, hvor jeg er tilfreds med købsbetingelser:

<a href="http://www.billigvvs.dk">www.billigvvs.dk</a>
<a href="http://www.el24.dk">www.el24.dk</a>
Poul Hansen, Kolding (13-10-2011) 
Svar:
Hvis det kun handler om renovation/affaldsindsamling så er det vel ligegyldigt hvor du handler.
Kun hvis du er helt utrolig dygtig så kan du spare penge ved at indkøbe alle materialer samtidig. Der vil forekomme adskildelige fejlkøb, projektændringer og uoverensstemmelser mellem tanke og handling i et omfang så du lige så godt kan kan lave en rabataftale med det lokale byggemarked.

Og afhente ad libitum.
Hans Holst, Vejle (14-10-2011) 
Svar:
Renovation dækker lidt bredere end affald, idet renovation også omfatter de materialer der anvendes til genbrug. Det er bl.a. materialer som pap, glas, papir, jern, rent affaldstræ og rent affaldsgips.
Mon ikke du mener renovering :-)
Skraldemanden, Korsbæk (14-10-2011) 
Svar:
har brugt begge, virker fint. også ved reklamation.
nn, nn (18-10-2011) 

Vådrum - konflikt!!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

For 18 mdr. siden solgte jeg min andelslejlighed. Jeg havde i 2002 fået lavet et nyt badeværelse (ingen toilet) - membran godkendt af kommunen, rørførfing udført at aut. VVS samt godkendelse fra daværende bestyrelse. Murerarbejdet blev udført at en god ven, som er murer og med erfaring fra etablering af badeværelser.

Ifm. overdragelse af lejligheden er det i aftalegrundlaget angivet, at badeværelset skal have opfyldt gældende bygningsreglement ved opførelsen, dvs. 2002 regler.

Køber kommer nu med et "ikke-defineret-krav" (eget krav men sikkert også underboens krav) til mig, idet der åbenbart er løbet vand ned til underboen. Det er ifølge underboen sikkert sket ved, at man ikke har rengjort det afløb/rist, som er monteret udenfor brusezonen - derved er vandet løbet ud i rummet. Afløbet samler vandet fra vaskemaskinen + brusezonen inden det endeligt ledes ud i faldstammen.

Brusezonen er afskåret med en kant på +5cm. med naturligt fald. Kanten rundt i det øvrige rum er der monteret små fliser med tilhørende fuge.

Hvad gør jeg?

Skal jeg lade køber køre en advokatsag og afvente hans udspil - eller skal jeg tage den up-front, hvis noget af ovenstående giver mig skylden.

Jeg kan ikke vide om min ven har udført murerarbejdet korrekt, dvs. udenfor brusezonen - men igen det afhænger vel også af hvilke gældende regler der var i 2002 mht. fald i denne zone eller ej.

Hvilke regler er der iøvrigt med skjulte fejl og mangler, herunder 10-års frist?

Slutteligt, måske det kan være fugen udenfor brusezonen der skal re-etableres.

Mange spm. men håber i kan hjælpe med en afklaring.

Mvh
Anders Skov
anders skov, København (13-09-2011) 
Svar:
Du har kvajet dig grundigt.
Hvorfor skrive under på at badeværelset var udført iflg. gældende bygningsreglement i 2002? Ved salget i ca. marts 2010!

Hvordan er den præcise formulering i aftalen? Er der ingen formildende forbehold. F.eks. "såvidt sælger ved" eller noget i den retning.

Men ellers tror jeg at du bare skal holde fast i at badeværelset er opført efter gældende regler. Det er jo ikke dig der skal bevise det - det er køber der skal bevise at det ikke er tilfældet.

Endvidere skal du afvise sagen med henvisning til at den er dig uvedkommende på den måde at problemet må være en sag mellem køber og dennes forsikringsselskab. Eller underboens forsikringsselskab.

Du kan osse påstå at fordi der i aftalen oplyses at gældende regler i 2002 er overholdt så betyder det ikke at der kan rejses erstatningssag.

Eller at du har været i god tro. For hvad ellers. Hvorfor skulle badeværelset IKKE være udført efter gældende bestemmelser. Du er jo ikke ekspert. Og der har ikke været problemer i de 8 år du har haft lejligheden, Hvilket underboen bliver nød til at bevidne.

Endeligt kan du sende et eventuel krav videre til muremesteren. Måske, for normalt er der kun 5 års garanti på arbejdet. Men hvis det kan bevises at arbejdet er udført forkert/sløset så er det ikke garantien der gælder, men derimod er muremesteren kriminel. :o)

Det er ukorrekt når du skriver at kommunen har godkendt membranen. De har evt. blot set at den var der. (KBH''s kommune påtager sig naturligvis intet ansvar for noget som helst i en sådan byggesag)
Tilsvarende gælder bestyrelsen. De kan naturligvis ikke gøres ansvarlige for eventuelle fejl i arbejde udført af DINE entreprenører.
Kurt Thorsen, Odense (14-09-2011) 
Svar:
Hej Kurt

Tak for din tilbagemelding.

Ifm. salget af lejligheden var der advokatforbehold, herunder at badeværelset vd fornyelsestidspunktet skulle opfylde bygningsreglementet. Det giver jo også god mening, trods alt.

Det jeg søger mere specifikt er, hvad dette bygningsreglement fra 2002 egentlig sagde, for som jeg kan forstå, så er der sket ændringer siden da. Udover fald i brusezonen (her med 5 cm høj kant) skal der så også være fald i resten af badeværelset, når der nu er påmonteret en rist i badeværelsegulvet til afløb for brus samt vaskemaskine.

Køber påråber sig tillige 10-års fristen for skjulte fejl og mangler....giver det mening her, hvis opførelsen er korrekt?

Jeg kan blive enig i, at køber må bevise det modsatte og så må sagen gå sin gang.
Anders Skov, København (14-09-2011) 
Svar:
Hej

Hvis badeværelset er udført i 2002, er det By & Bygs Anvisning 200 der er gældende.
Gulvet skal falde min 1 cm pr m mod afløb i vandbelastede områder (bruseniche) og må være vandret i resten af rummet, men må absolut ikke have bagfald nogen steder.
Der skal være vådrumsmembran i brusenichen, hele gulvet + 10 cm op ad vægge, bag/over/under badekar m.m.

Jeg forstår ikke rigtigt hvordan der kan være en 5 cm kant omkring brusezonen med et afløb fra samme udenfor brusezone??
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (14-09-2011) 
Svar:
Tak for tilbagemelding og afklaring omkring BBA200. Det er - som jeg ser - det springende punkt i sagen.

Mht. afløb er der separat afløb i brusenichen. Bruseområdet bygget op af glasbyggesten - udgangen af bruseområdet kræver "forcering" af en +5 cm. høj kant. Rørene fra bruser samt rørene fra vaskemaskine samles i et "afløb" - adgangen hertil sker via en rist i hjørnet af badeværelset.

Jeg tror det der er sket er, at køber ikke har vedligeholdt dette afløb og derved er vandet løbet ud i resten af badeværelset. Her er så tillige spørgsmålet mht. til fugerne langs gulvkanten, de kræver vel vedligeholdelse hen over tid og må påhvile køber, som almindelig vedligeholdelse - eller hvad???
Og hvad med vådrumsmembranen - holder sådan en for "tid og evighed" - badeværelset er som sagt fra 2002.
Anders Skov, København (14-09-2011) 
Svar:
Jeg forstår slet ikke at du kan mene at at det giver god mening med det forbehold.
Reelt skriver du under på noget du ikke har en dyt forstand på.
(Det svarer til at give kilometergaranti på en bil du har købt 3 år gammel og siden sælger videre)
Der findes ikke nogen 10-års frist for skjulte fejl og mangler. Derimod har entreprenørene et 5-årigt ansvar for mangler, (fejl), iflg. AB92. Derefter er det bygherres eget ansvar, hvilket normalt dækkes af en eventuel forsikring.

Jeg mener slet ikke at du kan komme nogle vejne på det tekniske område.
Pga. din underskrift på forbeholdet.
Sagen skal vindes på jurididke spidsfindigheder.

Kontakt måske en advokat nu. Som kan du kan få klarhed over dine muligheder og maximale risiko.
Det kan være godt for nattesøvnen!!!
Kurt Thorsen, Odense (14-09-2011) 
Svar:
Vedligeholdelse af de elastiske fuger er en del af den almindelige vedligeholdelse, og kan risikeres at skulle udskiftes jævnligt.

Derimod må der ikke kunne slippe vand ud af badeværelset ved hverken defekte fuger, oversvømmede gulvafløb, ved døråbninger eller lignende da vådrumsmembranen og bassinvirkningen ved døråbninger skal sikre mod dette.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (19-09-2011) 
Svar:
www.danskbygningsundersøgelse.dk

tak for svar

dvs kommunens "godkendelse" af vådrumsmembranen (= de var fysisk ud og se rummet => skriftlig godkendelse efterflg.) kan man ikke bruge til noget i en given tvist....det hele falder tilbage på mureren???

Konsekvensen af hele denne sag er den slutteligt i givet fald, at hele gulvet i badeværelset skal brækkes op og og ny vådsrumssikring skal tilsikres? Eller kan man "nøjes" med at sikre (=supplerende membran) gulvet yderligere i det område, hvor man kan identificere en mulig fejl i membranen?

Pfh tak for hjælepn indtil videre.
Anders Skov, København (19-09-2011) 
Svar:
KBH kommune har nogle mærkelige tilsynsordninger. Vist osse stadig når det gælder armeret beton og åbenbart ogsa vådrumsmembraber.
Det har man ikke i andre kommuner.
Formålet er alene at sikre beskæftigelse til til folk der kun venter på pensionen.
Det siger næsten sig selv at du kun kan garanterer en vådrumsmembran ved at hælde 10 cm vand på gulvet og kontrolerer om det drypper hos underboen.

Men som sagt - du skal holde fast i eat det overhovedet ikke er dit problem. Sorteper skal simpelt hen spilles videre.
Kurt Thorsen, Odense (21-09-2011) 

Kan flowmåler vende nedad ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej forum.
jeg er ved at gøre klar til montering af gulvvarme shunt med 4 x fordelerrør på mit stokeropvarmede anlæg.
På fremløbssiden sidder der jo, for hver kreds, en flow-måler med justering.
Da shuntet skal sidde i kælderen og kredsene er i stueplan skal slangerne jo "op ad".
Normal sidder flow-måler/justering jo opad og slangeforskruning nedad på fremløbsfordeleren. Ved montering af slangerne på denne måde, skal de jo alle bøjes 180 gr. for at få retningen op ad.
Er der et problem i at vende forskruning opad og flowmåler nedad, for at undgå alle disse bøjede slanger ?
Vil flowmålerne mon fungere optimalt når de "hænger" nedad. ?
Du burde kunne se shunten her: http://www.vvs-eksperten.dk

På forhånd tak for seriøse svar.
Niels Hansen, Fyn (05-09-2011) 
Svar:
Mener du ikke ventiler. En flowmåler er et ret kompliceret apparat og anvendes ikke i flæng.
De ventiler jeg har på mit anlæg er vist nok lavet med et stof der udvider sig ved opvarmning ( elektrisk). Jeg kan ikke forestille mig at placeringen lodret eller vandret har nogen betydning, men jeg ved det ikke.
HCJ, Odense (06-09-2011) 
Svar:
Hej HCJ.
Jeg er ikke klar over om "flowmåler" er det korrekte ord for dem. Men man kan se se dem hvis man følger linket. Det er jo de klare "glas" med en skala på, som indikerer trykket/flowet i hver kreds. Der drejes på dem ved indstilling af hver kreds.
Niels Hansen, Fyn (07-09-2011) 
Svar:
I principet kan man godt vende sine fordelerrør på hovedet men det er ikke en særligt god ide at gøre det.

Grunden er at de telestater du montere til styring af gulvvarmen vil også komme til at vende på hovedet og det vil have den konsekvens at, hvis der opstår en utæthed i pakdåserne i ventildelen af fordeleren vil telestaterne blive ødelagt pga vand.

Flowmålerne på den type shunt du har linklet vil virke fint uanset om du vender dem på hovedet eller ej da de er fjederpåvirket.

Så det bedeste råd jeg kan give dig er lave din shunt så den sidder som den er beregnet til (som billede på dit link) den anden ide med at vende den på hovedet er noget klyt / klamp :o)
clarke, kbh (07-09-2011) 
Svar:
Hej Clarke,
tak for dit svar.
Jeg må dog sige, at jeg ikke helt kan følge dig !!
Jeg kan jo godt nøjes med at vende fordelerrør med flowmålere opad og lade fordelerrør med telestater vende "rigtigt". Jeg har jo ikke tænkt mig at dreje hele shuntsystemet rundt.

Bare for at være helt enige. Er det eneste reelle problem, at telestaterne risikere at "drukne".???


Niels Hansen, Fyn (08-09-2011) 
Svar:
Men mindre jeg har misforstået dit spørgsmål så forstår det på denne måde:

Du vil vende fordelererørene på hovedet så koblingerne til varmeslangerne vender op mod dit loft, fordi det vil være lettere at montere gulvvarmeslangerne, fordi de kommer ned til dine fordelererør fra stue etagen til kælderen.

Er det korrekt forstået ?

Hvis det er korrekt forstået så vil det være nødvendigt at vende både fremløbs og returløbsfordeleren på hovedet og det vil jo så betyde at de telestater der sidder på returen vil være udsat for utætheder fra pakdåser og dermed vil du kunne få det problem jeg beskrev tideligere.

Du skrev også :

Bare for at være helt enige. Er det eneste reelle problem, at telestaterne risikere at "drukne".???

og her er svaret ja.
Der vil ikke være problemer med dine flowmålere og det vil heller ikke gå ud over shuntens varmeydelse o.lign


clarke, kbh (08-09-2011) 

Gulvafløb i badeværelse. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg er igang med at forny og vådrumssikre vores badeværelse i en gammel lejlighed. Gulvafløbet, som går lige igennem betongulvet til afløbsrør i underboens loft, skal skiftes til et med membranflange. Jeg ser det ikke som det store problem selv at skifte det, men må jeg det eller skal det være en autoriseret VVSer? Bør jeg i samme ombæring vælge et gulvafløb med sidestuds til håndvaskens afløb? Eller kan jeg bare lade vandet fra håndvasken løbe ned i afløbet ovenfra, hvilket det har været hidtil? Vi har en del synlige vandrør på væggene i badeværelset som jeg vil "pakke ind" bag vådrumsgips. Bygger også væghængt toilet. Skal der vådrumsmembran ind bag disse kasser? Jeg mener hvis der sker et brud på enten rør eller cisterne vil der jo kunne opstå store skader hvis vandet kan rende til gulv eller væg som ikke er sikret. Håber nogne kan hjælpe mig. Nico
Nicolai Rasmussen, København (31-08-2011) 
Svar:
Ved vand og afløbs installationer må du faktisk ikke lave nogen af delene der skal en autoriseret VVSer til begge dele.

Med hensyn til om du MÅ "pakke" dine rør inde bag en gipsvæg så kommer det an på hvilken samle metode der er brugt på dine vand rør så det jeg ikke sige så meget om med den smule oplysninger du giver.

Med hensyn til om du kan lave det hele selv er jeg nød til, at råde dig til at lade være.
Grunden til at jeg ikke mener at du bør lave det selv er at dine spørgsmål antyder, at du til dels ikke har en plan for, hvordan du vil udføre arbejdet og heller ikke har særligt meget styr på hvordan man SKAL lave den slags arbejde.

Håber at du vælger, at tage mine ord for det de er ment som, nemlig et godt råd og ikke som en hovsk snovski holdning, men det arbejde du har gang i er efter min mening ikke GDS arbejde.


clarke, kbh (03-09-2011) 
Svar:
Tak for dit svar. Jeg sidder allerede og udarbejder en forspørgsel til et par VVSere.
Nico, København (04-09-2011) 

Gulvvarme - hvad må man selv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi overvejer at lægge gulvvarme i vores stue (der er kælder under). Er der nogen der ved, hvor meget man må udføre selv? Og hvad det eventuelt koster at få det synet af en VVS'er.
Vi har naturgas.
På forhånd tak.
Helle, København (03-08-2011) 
Svar:
Tja ?
VVS-autorisationen gælder jo egentlig ikke for varme. Så hvis du f.eks. har dit eget oliefyr, så må du godt lægge gulvvarme selv.
Men hvis du f.eks. har fjernvarme, så kræver fjernvarmeværket uden tvivl at det er en aut. vvs-installatør der udfører arbejdet.
Og den med at få det synet af en vvs-installatør gælder ikke nogen steder.
Det fremgår tydeligt af autorisationsbekendtgørelsen at autorisationskrævende arbejde skal udføres af uddannede folk under opsyn af den person der har autorisationen.
Om du så alligevel kan få en vvs-installatør til at skrive noget andet, er en helt anden sag.
Henrik, nn, nn, (03-08-2011) 
Svar:
Hej Henrik,
Tak for svaret. Altså må man godt selv lægge vandbåren gulvvarme og skifte radiatorer osv., hvis man ikke har fjernvarme?
Mvh. Helle
Helle, københavn (03-08-2011) 
Svar:
Hej Helle
Principielt ja - men vær sikker på at dit forsikringsselskab IKKE dækker en evt. vandskade, hvis du selv har lavet installationen.
Henrik, nn, nn, (03-08-2011) 
Svar:
Jeg er ikke ude på at lave numre, men: er det ikke forsikringsselskabet der skal bevise at installationen er "hjemmelavet"?. Og hvordan gør de det?. Mig bekendt er der ikke krav om man skal have gemt kvitteringen på at det er lavet af en aut. vvs''er.
Hans P., Århus (04-08-2011) 
Svar:
Jo Hans har jo nok ret. Der er ikke omvendt bevisbyrde i Danmark.
Men det vil jo nok virke påfaldende hvis der sker en skade de første 1-2 år, og man ikke kan finde kvitteringen.
Og selv om man som privat ikke har pligt til at opbevare kvitteringen. Så har vvs-installatøren pligt til at opbevare sin dokumentation i 5 år.

Henrik, nn, nn, (04-08-2011) 
Svar:
Er stadig ikke ude på at lave numre, men: skal man som privat kunne huske navnet på vvs-firmaet?. Eller findes der registre (som forsikringsselskabet har adgang til) som rummer oplysning om hvilket vvs-firma der har lavet arbejdet på adressen?.
Hans P., Århus (05-08-2011) 
Svar:
Det er ikke nødvendigt at forsikringsselskabet beviser noget som helst i første omgang.
For du må gerne selv lave det gulvvarme.

Og laver du fejl så må forsikringsselskabet "æde" den udgift. Forsikringsselskaber kan ikke stille krav udover den lovgivning der iøvrigt gælder i DK.
Dvs. det kan de godt, men så skal fremgå af policen. Som jo er accepteret af forsikringstager.
Måske hvis arbejdet er udført så ringe at det nærmest er kriminelt kan forsikringsselskabet måske hævde at der ikke kan ydes erstatning.
Jan Carlsen, Næstved (05-08-2011) 
Svar:
Hvis der er udført arbejde som er i strid med den gældende norm (DS469 Norm for varmeanlæg med vand som varmebærende medie)så vil forsikringsselskabet uden tvivl stille uddybende spørgsmål. Normen er ikke en lov, men det er bygningsreglementet og byggeloven, hvori der direkte henvises til normen.
Bare fordi man som privatperson måske ikke har tilstrækkeligt kendskab til normen m.m. så fritager det altså ikke for at arbejdet skal være udført korrekt.
Det er jo bl.a. derfor man hyrer en aut. vvs-installatør.
Det kan forekomme stift, men vær sikker på at forsikringsselskabet vil tolke det sådan, og sandsynligvis få helt eller delvist ret.
Henrik, nn, nn, (05-08-2011) 

Her vises 25-49 indlæg ud af 536.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »