» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 409-433 indlæg ud af 6199.   « Forrige 25       Næste 25 »

Dørkarm Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
her kommer min historie, for et stykke tid siden vil le vi skifte vores dørkarm til gæstetoilet. ikke døren kun karm. En ven sagde at han kan sagten klare det men det endte med at han har lavet en helt grim dørkarm plus indatning. nu vil vi have en håndværker til at rette op på det dvs. at tage det han har lavet ud og lave en ny en. det skal siges at den er ikke pæn lavet men det er ikke så svært at tage det hele ud. væggens tykkelse passede ikke med dørkarmen så istedet for at tage den ud mm. valgte han at bla bla. men hvor meget koster hvis man få en tømrer til at lave dørkarm og infatning og materialer fra ham selv og ikke os? inkl. dør.og vi har det fint med at det er en alm. dørkarm til en billig pris.
Pedrum, Ishøj (27-10-2011) 
Svar:
1500 - 2000,- incl. moms skal du nok regne med.

Ny karm, tilsætninger i form af lister, samt gerichter.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-10-2011) 
Svar:
Hvis du vil finde billige karme, der fortsat er i god kvalitet, så prøv Bango - http://www.bango.dk - de har et kæmpe udvalg og skaffer gerne det de ikke måtte have på lager.
Steen, Silkeborg (29-10-2011) 
Svar:
Mon ikke transporten fra Bango (Midtjylland) til Ishøj spiser den gevinst :-)
nn, nn (02-11-2011) 
Svar:
Indvendige døre fra TlDoors.dk er ganske fine. Levering tror jeg ca. ligger på de der 150,-, hvis det kun er en enkelt dør. Se deres indvendige døre her: http://www.tldoors.dk
Jens, Aalborg (11-11-2011) 
Svar:
Nye dørkarme kan altså findes billigere.

Tag et kig her:

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (18-12-2011) 


Plastik maling ude og inde på træhus? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit kommende kolonihavehus er sikkert malet med plastik maling ude og inde.Huset er i træ. Er det et problem siden hen,med at træet ikke kan ånde?
Kirsten, 3000 (27-10-2011) 
Svar:
Kort og godt JA...
,, , (27-10-2011) 
Svar:
Overhovedet ikke.

Det kommer fuldstændig an på hvilken type maling der er anvendt. Og hvorfor tror du at det er malet med plastikmaling.
Kutr Ovesen, Sønderborg (28-10-2011) 
Svar:
Plastic har aldrig været diffusionsåbent, og derfor kan træ ikke ånde igennem. Hvis der er anvendt plastic-maling på udvendig side, svarer det til at placere en dampspærre på den forkerte side, og man får fugtophobning på bagsiden. Nu er det jo ikke sikkert kolonihavehuset er malet med plastic, både inde og ude, om overhovedet. Hvis det kun er indvendig har det ingen betydning, men hvis det er udvendig, bør det slibes væk og ny maling påføres.
K.M., . (28-10-2011) 
Svar:
En gang fordrukken sludder KM.

Plastikmaling er mange ting og plastmaling kan f.eks, være vandbasseret akrylmaling som er meget diffusionsåben.

Men når konen ovenstående reelt ikke aner noget om hvilken maling der er anvendt og blot er bekymret for en sikkerhedsskyld og af gammel vane og iøvrigt tror at en kolonihavehus kan trække vejret.
Ja, så er svaret uden den store betydning.
Kurt Ovesen, Sønderborg (28-10-2011) 
Svar:
Om en malign er åndbar eller ej, måles ved PAM værdien. Måles på en tal skala. Jo lavere talværdi jo mere åndbar og jo højere jo mindre åndbar. Husk også at en maling både skal ånde indefra og udefra.

Det som oppe over kaldes plastikmaling bruges næsten ikke mere og er som reglen lavere kvalitetsmalinger (PVA produkter).

Det meste maling laves bl.a. som det også oppe over nævnes som f.eks. akrylmaling, olieemulsion m.m.

Vandig træbeskyttelse er et yderst godt produkt til udendørs malerarbejde. Også meget åndbar – ”lav” PAM værdi.

Se de enkeltes malingstypers produktblade og tekniske specifikationer (datablade)

www.raad-mal.dk

Kunderne siger www.raad-mal.dk/referencer

Fair priser www.raad-mal.dk/private

Facademaling http://raad-mal.dk

Træbeskyttelse http://raad-mal.dk

Godt malertilbud ? http://raad-mal.dk

Ib Abildgaard, Råd & Mal, Dalmose (28-10-2011) 
Svar:
Akryl er ikke plastic
.., .. (29-10-2011) 
Svar:
Akryl er i den grad omfattet af fællesbetegnelsen plast eller plastik.
Og hører under gruppen amorf plast som bla. omfatter bla. PMMA osse kendt som plexiglas.

Akryl er termoplastisk og anvendes også som bindemiddel i maling og som lim. Til disse formål findes polymeren enten i vandig emulsion eller opløst i et organisk opløsningsmiddel. Når væsken fordamper, danner akrylet en gennemsigtig, fleksibel film.


Kurt Ovesen, Sønderborg (30-10-2011) 

Åben pejs Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg er ved at åbne en restauration, og vil gerne have liv i bygningens gamle skorsten. Det er ret stor skorsten der måler ca 80cm x 80 cm på indersiden, men den har ikke været brugt til pejs før. Jeg skal derfor have muret en pejs op, og tænker at der i den sammenhæng nok er nogle specifikke ting man skal vide om pejse -jeg er derfor betænkelig ved at lade en 'tilfældig' murer bygge pejsen -men hvor finder man en murer der er pejseekspert?
Rasmus Lomborg, Kbh K (26-10-2011) 
Svar:
Snak med din skorstensfejer !
Han/hun kan sikkert anbefale en murer
Henrik, nn, nn, (26-10-2011) 
Svar:
ring til skorstensRamus 20877777 han har bygget mange pejseindsatse i gentofte
, (09-11-2011) 

gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej. må man lave gulvvarme med almindelig grøn haveslange (købt i jem og fix) jeg kører med direkte fjernvarme. det er kun i et lille badeværelse.
øjvind, køge (24-10-2011) 
Svar:
Hej - ja helt sikkert du kan, men det er en temmelig dyr løsning. Du kan spare en del, hvis du selv laver slangen af sugerør. Du kan hente dem gratis på enhver Mc Donald resturant. Husk at tage dem med knæk, for så er det meget nemmere at lave svingene på slangen.
Rigtig god arbejdslyst.
Ronald, Mc Donald (25-10-2011) 
Svar:
Du mener det forhåbentligt som en joke for selvfølgelig må du IKKE bruge haveslange til gulvvarme.
clarke, kbh (25-10-2011) 
Svar:
Man kunne godt ønske sig der blev indført matrikel-oplysninger, når man ser hvad der nogle gange er gang i, bare så man vidste hvilke huse man IKKE skulle købe.
H., Oved Rysten (26-10-2011) 
Svar:
hej. mener det som en joke ??? nej det er ikke en joke. nu har jeg jo lavet alt vandet i grøn slange rillet ind i væggene spartlet og sat fliser på. så nu var det kun fjernvarmen jeg lige var i tvivl om. Da jeg bor i en ejerlejlighed på 3 sal. kan jeg vel selv bestemme hvor mange penge jeg vil bruge på det nye badeværelse. da lejligheden snart bliver sat til salg skal den da bare lige shines lidt op.
øjvind, køge (26-10-2011) 
Svar:
Det helt vilde er at der rent faktisk findes folk ude i den der virkelighed der tænker sådan.
Svenning, Kbh (26-10-2011) 
Svar:
ha ha ha næsten alle, kan da se at det er en god joke.... gulvafløbet er jo nok også lavet af en spand og afløbsrørene af gamle udstødningsrør og alt er tætnet med god tape samt tyggegummi.
en der forstår en joke, cirkus glad (27-10-2011) 
Svar:
ok. det var bare en joke. vi må ikke glemme hyggen. tak for en god og ellers seriøs side. Men det kan være at jeg dukker op med nye useriøse spørgsmål på et andet tidspunkt.
øjvind, køge (27-10-2011) 
Svar:
HAHA! Jeg har sjældent grinet så vildt :D
Tak!
Rune, Søborg (06-12-2011) 

Et hul med gevind Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg vil gerne have nogle huller i min væg med gevind ligesom en samlebøsning. Desværre er en samlebøsning ikke mere end 2cm dyb. Findes der alternativer, som benytter samme princip, men som er dybere (gerne omkring 10 cm)?

Med samme princip mener jeg et gevind på inder og ydersiden, således at jeg får et hul med gevind. Jeg er ikke interesseret i fx. en ansatsskrue, der stikker ud fra væggen.

Tak
CH, Købnehavn (24-10-2011) 
Svar:
http://www.e-vaerktoej.dk måske noget der minder om denne, den fås i mange størelser.
hw, kbh (24-10-2011) 
Svar:
Det ser rigtig fornuftigt ud. Jeg skal bruge den i træ og den skal kunne holde til at jeg skruer ting ind og ud af den jævnligt. Skal den sættes fast med epoxy eller kan den sagtens holde til det i sig selv?

Tak for svaret.
CH, Kbh (24-10-2011) 
Svar:
Det der vises på e-værktøj er et indslagsanker, beregnet til beton.

Der findes mange typer, osse længere end den viste.

Navnet kommer af at der inde i ankret ligger en slags slagstift som bankes i bund med en dorn + en hammer. Derved ekspanderer ankeret ud imod hulsiderne.

De kan nok bruges i massivt træ osse, men skal muligvis tillige limes fast.

Selv om hullet skal være 10 cm dybt behøves der vel ikke at være gevind hele vejen!
Peter Møller, Odense (25-10-2011) 
Svar:
Nej. Jeg tror jeg har besluttet mig for at bore et 10cm hul og så installere en samlebøsning bagerst i hullet, for derefter at fylde resten af hullet med et metalrør, der kan holde skruen på plads.
CH, kbh (25-10-2011) 

Træbeklædning udenpå et pudset hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har planer om at beklæde vores pudsede hus med klinkbeklædning sat på et skelet af lægter, for på denne måde at få plads til 50 mm isolering, og så selvfølgelig vindpap.
Nu har jeg fået at vide at man skal have lister udenpå vindpappet for at skabe 25 mm. luft til klinkbeklædningen. Det ville jeg helst undgå da det jo gør væggen endnu tykkere.
Kan det være rigtigt ?
John Christiansen, Nykøbing Mors (24-10-2011) 
Svar:
Ja, det er for at sikre træbeklædningen optimale formål til udtørring.

Men den kan godt udelades, selvom det måske så nedbringer levetiden på træbeklædningen.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (24-10-2011) 
Svar:
50mm isolering ekstra, svarer til at p.... i havet, men prøv lige at
kontakte dem her

http://www.traeinfo.dk

mvh hilsen

PS: Koluda, hvis du er den ægte, metoden kender du også.
engammelkending, østjylland (24-10-2011) 
Svar:
Hvis beklædningen er tilpas utæt, f.eks gammeldags klinkebeklædning eller 1 på 2 er det unødvendig med ventilationsspalte.

Derimod er det korrekt at 50 mm er at p...e i havet.
200 mm er der langt mere go-da i. Benyt lejligheden til at nydesigne din facade.
Arki-Arne, Andebølle (25-10-2011) 

Køb af VVS i udlandet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med renovering af vores badeværelse, skal jeg have købt nogle vvs-artikler. Jeg har fundet nogle forskellige ting, fra en svensk hjemmeside http://www.vvsochbad.se . Det er blandt andet et gulvvarmesystem. Men er det en dum ide, mht. til garanti osv? Er der nogle der har erfaring med køb af sådanne ting fra udlandet?

Med venlig hilsen
Ole
Ole Hansen, Aalborg (23-10-2011) 
Svar:
Du skal også være opmærksom på at en del komponenter skal være VA godkendte.
http://www.ebst.dk
Henrik, nn, nn, (23-10-2011) 
Svar:
Det må jeg hellere lige få kigget lidt nærmere på. Mange tak Henrik.
Ole Hansen, Aalborg (23-10-2011) 

vindpap / hvilken betydning for isolerings effektivitet_ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har faet ombygget et lille kolonihavehus og i den forbindelse faet isolering med rockwool i vaegge og under gulv.
Efter arbejdets udfoerelse fortalte toemreren mig, at han ikke havde opsat vindpap, dels for at spare, dels for at hindre fugtighed i at opstaa.
Jeg spekulerer nu paa, hvor effektiv isoleringen egentlig er uden vindpappet.
ER der nogen, som har en mening/viden om dette, gerne i procenter, f.eks. 50 pct el. l.

Med venlig hilsen

Sarah Cohn

Sarah Cohn, Koebenhavn (23-10-2011) 
Svar:
Vindspærre har selvfølgelig en stor effekt i at forhindre kold luft i at trække forbi/igennem isoleringen.

Der er som sådan ikke nogen procentsats for hvor meget det nedsætter isoleringsværdien, men jeg plejer at sige omkring 50mm af den yderste isolering, vil isoleringsværdien være lavere, pga. nedkølingen af ventilationen.

De fleste vindspærrer er diffusionsåbne, så kan ikke helt forstå hans forklaring med at forhindre fugten i at hobe sig op.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (23-10-2011) 
Svar:
Hvis der f. eks. ikke er en dampspærre indvendigt, er beslutningen rigtig, men som tommelfingerregel skal vindpappen have en fugtgennemtrængelighed (z-værdi eller pam-værdi)der er 10 gange dårligere en dampspærrens.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (23-10-2011) 

Gummifuge ved indvendig dør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal have lavet gummifuger omkring mine indvendige døre for at undgå gerigter. Er der et link, med en arbejdsgang hvor man kan se et mål eller afstand imellem karm og væg og en dybte på den gummifuge jeg vil have lagt omkring mine døre,
Danny Siem, Esbjerg (22-10-2011) 
Svar:
Du har en standardfuge her:

http://www.bostik.dk}
Svend Falster, Køge (22-10-2011) 
Svar:
Eller her:

http://www.danalim.dk
K.L., Svendborg (22-10-2011) 

hvordan isolerer jeg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en badeværelsesvæg som ikke er isoleret. Den er dog ikke en rigtig ydervæg, men til et uopvarmet og uisoleret rum. Væggen består af bindingsværk, lerklinet og puds. Jeg har ikke lyst til at isolere indefra, altså badeværelsessiden, men jeg vil isolere udefra, altså det kolde rum... Gør jeg mig forståelig? Mit spørgsmål er som følger... i hvilken rækkefølge skal jeg bruge isolering og dampspærre og hvilken beklædning vil I anbefale yderst? Gipsplader som jeg ville have brugt inde i selve huset? eller kan man bruge sådan nogle træplader (hedder de noget med douglas..) som man fx kan beklæde en gavl med... Jeg ser frem til nogle gode råd :-) På forhånd tak, mvh Pia
Pia, Aakirkeby (22-10-2011) 

Solfangere Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Har set Bilka har solfangere på tilbud. Er de mon prisen værd? Er der nogen som har gode erfaringer med solfangere. Jeg kunne godt tænke mig at montere en sådan i mit vinterkolde kolonihavehus. Håber I kan hjælpe.
Leif Jensen, Århus (21-10-2011) 
Svar:
De er sikkert fine og med al sandsynlighed prisen værd.
Men så vidt jeg kan læse mig frem til er der stort set tale om en varmepumpe der drives at den el som panelerne producerer.

En ting du skal undersøge inden du køber panelerne er om de er for tunge til dit tag.

Er de det er der masser af ander typer af varmepumper som fint vil kunne bruges i et kolonihavehus.


clarke, kbh (22-10-2011) 
Svar:
Hvorfor ikke bare købe det originale produkt.
http://solarventi.dk
Henrik, nn, nn, (22-10-2011) 

Jens Villadsen´s Specifikation nr. 20 a Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Jeg står over for at skal have renoveret mit tag med efterisolering og nyt tagpap men, kan kan ikke rigtig finde ud af hvordan min konstruktion er opbygget. Det er et fladt build-up tag og huset er fra 1968. Jeg har de gamle tegninger hvor der er beskrevet at det er udført som et "4-lags build-up som Jens Villadsen´s Specifikation nr. 20 a." Er der nogle der har et bud på denne opbygning.
Håber der er nogen der kan hjælpe.

M.v.h.
Bjørn
Bjørn, Silkeborg (17-10-2011) 
Svar:
Firmaet hedder i dag Icopal
m, orten (17-10-2011) 
Svar:
det er formodentlig ligemeget med den gamle tagpap. Den skal af inden der kan isoleres ovenpå.

Men ellers en luxusdækning: 4 lag!!! Gad vist om dety 4. lag er raldækning?
Lars Mortensen, Greve (18-10-2011) 

Male ovenpå mørk farve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores bryggers har en hæslig postkasserød farve, og denne vil jeg selvfølgelig gerne have dækket med en anden farve. Problemet er at jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe det an.. Kunne godt tænke mig en mellem-lysgrå, kan den males direkte ovenpå? Det er malet filt... Tak for svar!
Britt, Ringsted (17-10-2011) 
Svar:
Hej Britt !

Kraftige farver som bla. er vores 3 grundfarver: Gul - Rød og Blå.
Som kraftig/pigmenteret er også din postkasserød.

Disse dækkes bedst med grundmaling i lys/mellemgrå (muse), uanset hvad farve den tilsidst skal have.
Det gælder også selvom du igen vil have din gamle postkassefarve igen.

Det er bl.a. en fejlopfattelse at 2 eller flere gange rød dækker bedre. End 1 gang af ovenstående kulør.

Held og lykke med Bryggerset.

Information om Råd & Mal: http://raad-mal.dk

Se også vores rimelige priser: http://raad-mal.dkprivate

Råd & Mal sælger også billig maling: http:raad-mal.dk/

Hvad siger kunderne: http://www.raad-mal.dkr

Modtag gratis og uforpligtende tilbud: http://raad-mal.dkgratis-og-uforpligtende-malertilbud
http://raad-mal.dkgratis-malertilbud

Hos Råd & Mal få du også prisgaranti: http://raad-mal.dkprisgaranti

Spar masser af penge på dit malerarbejde – sidste frist 31. december 2011: http://raad-mal.dktilskud-malerarbejde

Råd & Mal laver også malerarbejde for kommuner: http://raad-mal.dkmaleropgave-slagelse-kommune








Malermester Ib Abildgaard, Råd & Mal, Dalmose (17-10-2011) 
Svar:
Jeg skal bare lige være helt sikker, jeg vil jo rigtig gerne af med min røde farve..
Hvis jeg maler med mellemgrå ovenpå den røde, så vil den røde farve ikke skinne igennem?
Jeg har absolut ingen intentioner om at skulle have den røde farve igen, den er et levn fra vi købte vores hus ;-)

Tak for svar!
Britt, Ringsted (18-10-2011) 
Svar:
Hej igen !

Du slipper af med den røde farve, ved at følge forslaget oppe over. Altså det "grå" valg.

Venlig hilsen

Ib Abildgaard
Råd & Mal
www.raad-mal.dk
www.raad-mal.dk/referencer
www.raad.mal.dk

P.S. Du kunne måske efterfølgende fortælle herinde omkring dine erfaringer ?
Ib Abildgaard, Dalmose (18-10-2011) 
Svar:
Hvis du skal male dit bryggers lysegråt, så giver du det bare 2x maling i god kvalitet, prøv nordsjö farvers mester 10, den kvalitet egner sig glimrende til et bryggers idet den er knap så smudsmodtagelig som mat vægmaling.

Glem alt om dækkende grundere og andre heksetricks, det bruger man kun når man bryger lysegul eller bordeauxrød eller andre farver med dårlig dækkeevne.

Man kan heller ikke bare sige at man skal bruge en mellemgrå som grunder uanset hvad farve man skal have.

Generelt kan man sige at lysegrå farver som du gerne vil have dækker godt og har ikke brug for hjælp i form af grundere.
thomas, jyderup (28-10-2011) 

Dim. af spær. let ell. tungt tag? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle sammen. Vi har lige købt en kolonihave hvor jeg gerne vil ha lagt nyt tag til foråret. Jeg vil gerne ha bjælkespær, så jeg kan få et højt skråt loft. Hvilke dimensioner af spær skal jeg bruge og hvor langt skal de sidde fra hinanden? mener selv det er 45 x 245 t1. og 0,4 m fra hinanden. og hvordan ved man om det er et let eller tungt tag? taget er ca 12 x 6 m. mvh mads
mads, dragør (16-10-2011) 
Svar:
Se her om dimensioner:
http://www.ringstedspaer.dk

Let eller tung tag afgøres af vægten nemlig.

I ovenstående tabel er "let tag" f.eks. bølgeeternit eller stålplader.

"Mellemtungt tag" tagsten - beton eller tegl
Peter Sørensen, Vandløse (17-10-2011) 
Svar:
Og tungt tag er 110% lavet af bly??? "Mellemtungt tag", den var ny...
Få de rette dimensioner beregnet i dit byggemarked(Ikke silvan vel...)
T.Ungsten, Ogtungtvand (17-10-2011) 
Svar:
Hvad skal der på af tag ?
Og et det med enkeltsidet fald eller ?

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (17-10-2011) 
Svar:
Nu er det ikke undertegnede, men Ringsted spær der benævner tagene på den måde,med baggrund i den i branchen anvendte terminologi.

Men hvis det er tydligere for læseren så er egenlasten hhv. 300 kN/m2 og 600 kN/m2 for de to tagtyper.

Meget let tag er 15 kN/m2 og tungt tag en del tungere.


Peter S., Vandløse (17-10-2011) 
Svar:
Hej igen. Der skal være enkeltsidet fald og jeg vil gerne have tagpap på.
Mvh mads
Mads, Dragør (17-10-2011) 
Svar:
Jamen så er det jo let tag, så er der ingen problemer med at anvende 45 x 245mm spærtræ til opgaven, de kan endda spænde over 6m med 600mm c/c afstand.

http://www.koludabyg.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (17-10-2011) 
Svar:
Peter, dine tal og enheder er forkerte med en faktor 1000. Du skal undlade k'et i dine enheder ;-)
Træbranchen har hidtil omtalt tages egenlast som enten "let tag" eller "tungt tag". Hverken mere eller mindre.
Et "let tag" regnes hos spærproducenter og ingeniører som et tag der vejer 25-30kg/m2 = 0,25-0,3kN/m2 = 250-300 N/m2.
Et "tungt tag" regnes typisk som et tag der vejer 90-100 kg/m2 = 0,9 - 1,0 kN/m2 = 900-1000 N/m2, men de kan naturligvis variere alt efter hvad der lægges op på taget.
Man kan kalde tagtyngderne lige hvad man vil, ligefra "fjerlet tag" til "blytungt græstørvsbelagt 2m tykt betontag" og også alt muligt midt imellem, men den korte af den lange er at hvis noget skal bære det skal der regnes egenlaster på konstruktionen.

Enhederne er:
1 kg svarer nemlig til ca 0,01 kN(0,00980665 præcist).
1 kN svarer dermed til ca 100 kg(101,97 kg præcist).
1 N svarer til ca 0,1 kg.

De 300-600 kN/m2 du nævner et tag med egenlast på 30-60 tons/m2 må derfor betegnes som uegnet læsning for alle læsere, ikke ? ;-)

Få derfor regnet dimensionerne der hvor du køber dine træspær.
M.Thomsen, Horsens (17-10-2011) 
Svar:
1000 tak for hjælpen. Så er der styr på det.
Mads, Dragør (17-10-2011) 
Svar:
Nu er der jo stort set ingen der ved hvad kN/m2 betyder så hvis man lige ser bort fra den petitesseagtige forkerthed så fremmer overdrivelse generelt forståelsen.
Peter S., Waterloose (18-10-2011) 
Svar:
Vel kan 45x245 mm spærtræ ikke spænde 6 meter med en c/c på 60 cm for et let tag.
Tabellernes værdi skal iøvrigt reduceres såfremt taghældningen er over 15 gr.

Se ordentligt efter i tabellerne.
Endnuengang Sørensen , fra stambordet på Vandløse Bodega (18-10-2011) 
Svar:
Nu ved jeg ikke hvor du kigger, men i træ 59 fremgår det af tabellen af 45 x 245 kan spænde over 5,02 meter med c/c afstanden 600mm med en nedbøjning på max. 1/400.

Kan man leve med nedbøjning på spærene, kan denne afstand øges op til 6.31m i henhold til tabelle, hvor styrken af spæret, stadig overholder normkravene.

Da det er en kolonihavehus ville jeg nok kunne leve med en smule nedbøjning.

Vælger men dog 45 x 295 spærtræ i stedet for, så kan denne spænde 6m med c/c afstanden 600mm.

Så har set ordentligt efter i tabellerne...;)
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (18-10-2011) 
Svar:
Ja OK Peter det er helt klart for langt ude at gå op i N eller kN når tallene alligevel kun kan forståes "af stort set ingen"... Godt synspunkt der... Men hvis "stort set ingen" forstår forskellen eller tallene, hvorfor så skrive dem ? Jeg er enig med dig i at tal kun er for fag-tosser som mig og dem der sidder på spærfabrikkerne og regner spær til kunderne - derfor skal tal og enheder man nævner altid passe.

Mht min tidligere spidse kommentar omkring de nye navne som "mellemtungt tag":

Ringsted Spærfabrik skal efter min mening lade være med(heldigvis som de eneste i Danmark ifølge hjemmesiden) at opfinde nye navne til diverse laster og udbrede disse via hjemmesiden, såsom "mellemtungt tag" og "meget let tag" da det forvirrer mere end det gavner da det kun kan anvendes til tommelfingeropslag.
Alle tagspær skal nemlig regnes ud fra tegningsmateriale og materialebeskrivelser, og at begynde at navngive diverse typer bliver skruen uden ende - og der er ingen målgruppe for disse nye navne, for "stor set ingen" forstår diversiteten alligevel i en given ny navngivning.

Derfor holder man(alle andre i Danmark der beskæftiger sig med spær) sig udelukkende til "let tag" og "tungt tag" i diverse trænorms-opslagsværker som bygningskonstruktører, arkitekter, tømrer og byggemarkedspersonale benytter til tommelfingeropslag ifm. mindre byggerier. Og som Koluda siger, så vurderer man om nedbøjningen kan accepteres i et givent byggeri, og kan herefter sagtens bruge spærnormernes tabeller som vejledning.

M.Thomsen, Horsens (18-10-2011) 
Svar:
lige for at være helt sikker. Så kan jeg godt vælge 45 x 245 spær, som skal spænde over 5-6 m. og sætte dem med 60 mellemrum. Og så forvente en nedbøjning på 1/400? er der så regnet snepåvirkning med?
mvh Mads
mads, dragør (18-10-2011) 
Svar:
Ja, med 5 meters mellemrum og 600mm c/c afstand er det max. 1/400 del nedbøjning på spærene.

Øger du den til 6 meter vil der selvfølgelig være en smule mere.


http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (18-10-2011) 
Svar:
Jeg kikker naturligvis i den tabel jeg referer til - altså Ringsted Spærfabrik-'S

Nu var det sådanset en fejl 40 med de kN-er og ikke et forsøg på at overliste den samlede ingeniørstand i dronningeriget.
Selv om noget tder på at det er lykkedes.
Sørensen, Vandløse (19-10-2011) 

Bruserarmatur stopper til med gult snask? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores godt 2 år gamle badeværelse er der noget gult "snask" der sætter sig i filteret til bruserarmaturet. Med et par måneders mellemrum bliver jeg nød til at skrue armaturet af for at fjerne snask fra filteret, for at få tryk på vandet igen. Det der sætter sig i filteret føles voksagtigt? Et organisk materiale af en art. Først troede jeg at var rester af rørgarn, men det tror jeg ikke mere.

Jeg kan også se på varmt vands pexrøret at det er misfarvet.

Lejligheden er en andelsbolig i København.

Kommer det mon fra vores nye rørføring eller udefra? Hvis det kommer udefra, skulle alle lejligheder have problemerne.
B.Nielsen, København (15-10-2011) 
Svar:
Det kan være en kombination af at varmtvandsbeholderen ikke udslammes ugentligt, at elektrolyseanlægget er indstillet forkert og/eller at temperaturen på det varme brugsvand er for lav (min 55 grader).

Da det var værst i vores ejendom måtte jeg rense filteret hver uge. Vi er enige om at det kun er filteret på det varme vand?
giraffen, kbh (17-10-2011) 

Tagrygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have vingetegl på - ønsker cement mellem tagrygningen - men vores murer siger at det ikke er godt for ventilationen - er det rigtigt!!!!
V. Hansen, København (15-10-2011) 
Svar:
Ja, det er bedre med ventileret rygning.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-10-2011) 
Svar:
Det er korrekt at ventileret rygningskonstruktion er bedre
men næsten alle fabrikater har en ventilations sten der kan anvendes istedet, så det kan lade sig gøre.

Husk det er kunden der bestemmer og håndværkeren der rådgiver
Peter Nielsen, www.vinduessnedkeren.dk (16-10-2011) 
Svar:
Enig, men det er noget dyrere at benytte ventilationssten og forskellet rygning, som også skal vedligeholdes fremover.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, g (17-10-2011) 
Svar:
Det er vel egentlig ikke helt afdækkende det som specialisterne her skriver idet det fremgår af Tegl 36, s 13 om vingetagsten nemlig at "For tage med vingetagsten, hvor rygningssten er lagt i mørtel, kan ventilation af hulrum mellem tagsten og undertag ved kip og grater regnes for at være overholdt uden tudtagsten"
Det kan da godt være at ventilationen er bedre ved en ventileret rygning, men ellers må de åbne samlinger ved vingetagsten antages at give tilstrækkelig ventilation, uden brug af tudtagsten.
Lars, Hjørring (18-10-2011) 
Svar:
Koludabyg: ja vi er enige

Lars: jeg tillader mig at tolke v hansens indlæg som:
"er det ok at få rygningssten lagt i mørtel, som er det vi ønsker"
. Og svarer ja, jeg anbefaler en ventilationssten.
vi ser flere tage hvor der kunne have været ventileret bedre. (skimmelsvamp overholder ikke altid BR, kun naturloven)

så hvis i ønsker rygning lagt i mørtel kan det laves
Peter Nielsen, www.Vinduessnedkeren.dk (18-10-2011) 

Havelampe installation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en havelampe,der skal stå ved en sti,som er ca. 15m. lang fra yderdør tilhavelåge.
Jeg vil gerne sætte kontakter op begge steder,så jeg både kan slukke og tænde lampen,om jeg er det ene sted eller det andet.

Jeg ved man kan lave inden døre.Hvad hedder den slags forbindese?.
Peter Nissen, Århus (14-10-2011) 
Svar:
hej

dertil skal du bruge en korrespondance tænding...

har du overvejet at sætte en sensor op til at styre belysningen, så det selv tænder hvis der kommer nogle forbi når det er mørkt, evt. i kombination med en afbryder.

hygge, sover (14-10-2011) 

pudset loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have fjernet et pudset loft, for at liggge evt tror der hedder kip loft. Det skal følge taget, for at rummene skal virke srørre og mere luftigere. hvordan gøre jeg det beds?
S.JENSEN, Thisted (12-10-2011) 
Svar:
Der er desværre kun den trælse vej, på med en maske og så igang med at slå pudsen af, vi har sommetider kunne bruge en skovl til at "skrabe" pudsen af med, men det kan være lidt træls med alt det metal tråd der er til at holde det fast.
ALTGLAS.DK, Jebjerg (12-10-2011) 
Svar:
Brædderne brækkes ned med koben, så følger pudsen med, er det et værre svineri.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (12-10-2011) 

Alvorligt, eller skal der bare nyt tapet på? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har lige været ude og se på et dødsbo.. Før jeg får en byggesagkyndig) kunne jeg godt lige tænke mig at få jeres vurdering.

Ud fra de billeder for neden, vil I så mene det er hele væggen som har taget fugtskade (eller hvad det er?) Er der evt. andre tegn jeg skal kigge på, for at være sikker på at det bare er nyt tapet der skal på?

Bemærk, dette billede er ved altandøren, her er det særligt slemt. Jeg har prøvet at løfte op i det stykke løse tapet i bunden, og det ser ikke ud til at have anden farve end hvid. Der er i øvrigt også sådan en brun aftegning midt i det hele på tapet, ved ikke om det er tegn på at der også er problemer der..

http://dl.box.com
http://dl.box.com

Her er der et billede fra bade-værelset, er det slemt med sådan en revne? Jeg tænker på om der ikke slipper fugt op sådanne et sted?

http://dl.box.com

Her er der et billede af gulvet med nogle defekte gulvbrædder.. Kan se der er lidt mørke aftegninger, er det noget man skal være nervøs for?

http://dl.box.com

PS: Der lugtede ikke i lejligheden, men det kan jo også bare være fordi ejendomsmægleren havde luftet ud før jeg kom....

PPS: Det er en stor ejendom, på 4. sal, bygge år 1974.
Peter, kbh (10-10-2011) 
Svar:
Ingen af billederne virker her, desværre...

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (10-10-2011) 
Svar:
Ved altandøren:
dl.dropbox.com/u/559096/IMG_20111010_155423.jpg

Langs væggen:
dl.dropbox.com/u/559096/v%C3%A6g2.jpg

Gulv:
dl.dropbox.com/u/559096/gulv.jpg

Bad:
dl.dropbox.com/u/559096/bad.jpg

Håber de virker ved at indsætte den i internet broweren..
Peter, kbh (10-10-2011) 
Svar:
Ved altandøren/væggen ligner det vand der er trængt ind på eller under gulvet og op i væggen. Det kan dog også være en kraftig kuldebro der giver kondens på indervæggen.
Det er dog umuligt ud fra foto at sige om det er kondens eller pga regnvand fra en åben terrassedør eller om der er en konstruktiv utæthed under gulvet mod facaden.

Badeværelsesvæggen ser ud til at trænge til en malerbehandling, intet andet umiddelbart.
M.Thomsen, Horsens (11-10-2011) 
Svar:
Okay, jeg har fået besked om at at altandøren ikke er skiftet, dvs. den er fra 72.. Altanen er overdækket, som det kan ses her: http://mis16.mindworking.dk Men det kan selvfølgelig skyldes en kuldebro af en utæt altandør..

Kan de fugtskader der er skyldes at ham der har boet der eks. har haft det meget koldt og ikke luftet ud?

Som sagt så jeg bare lejligheden kort denne gang, men umiddelbart mener jeg også fugtskaden var i rummet hvor der ikke var altandør.

Men er det ikke lidt mærkeligt med sådan en fugtskade når man bor på 4.sal, og der er 6. etager i alt..? Det kan jo ikke være fugt fra jorden..
Peter, kbh (11-10-2011) 
Svar:
Hm, kom til at tænke på at den udvendige træ-tætningsliste under vinduet så noget medtaget ud, måske kan det være der fugten trænger ind..
Peter, kbh (11-10-2011) 

Hulmurisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hmmmmffff .-) Skal have hulmursisoleret - men har fået 3 forskellige tilbud - selvfølgelig henholdvis papir, rockwool og flamingo. huset er små 100 år gammelt og vi skal have ordnet ca 150 kvm. Hvad skal man vælge ?????
Allan, Horsens (10-10-2011) 
Svar:
nu går der religion i den :-)

jeg ville vælge flamingo,

men de andre er ligeså gode løsninger
Byggemand , Bob (10-10-2011) 
Svar:
saglige/tekniske begrundelser pleeaasseee.

1) Papir kan ikke tørre...
2) Rockwool går i forrådnelse ( ???? )
3) Flamingo klumper

Det er nogle af de meldinger der fyger på kryds og tværs

Papiruld får et stort tilskud via fx Energi midt - i mit tilfælde små 8000,-

er der ikke tilskud på de andre produkter ?
Allan , Horsens (10-10-2011) 
Svar:
Slap nu bare af ! Du kan få et udmærket resultat med alle produkter.
Men jeg ville ligesom Bob vælge polystyrolkugler til hulmursisolering.
Jeg mener ikke de klumper - tværtimod fordeler de sig måske nemmere er både mineraluld og papiruld.

Tilskuddet fra Energi Midt bør givet for energibesparelsen ved hulmursisoleringen.
Dvs. du må kunne få samme tilskud for alle produkter. Men husk at ved den ordning skal der laves aftale med energiselskabet før du udfører arbejdet.




Hernik, nn, nn, (10-10-2011) 
Svar:
Enig, jeg ville også vælge polystyrol kugler frem for mineraluld, eller papirulden, den kommer simpelthen bedre ud i svært tilgængelige områder, i forhold til de andre isoleringstyper.

http://www.tømrermester-rk.dk


Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (10-10-2011) 

Nyt gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med at besvare dette spørgsmål. Jeg har købt et gammel hus fra 1850 som blev renoveret i 1992 altså iht. bygningreglement af 1985. Jeg kan se på billederne fra denne ombygning af køkkenet (fik dem af tidligere ejer) at man her har lagt et kapillarbrydende lag, dampspærre, lidt sandolit (eller alm. flamingo stykker) ca. 100mm vil jeg gætte på kombineret med rockwool bats (kan ikke se hvilken type)for at slutte af med ca. 100-150mm klaplag (dårlig kvalitets beton)Sagen er den, at jeg havde tænkt mig at ligge gulvvarme, men konstaterer at jeg har haft en sø liggende under gulvet. Derfor skal jeg nu have banket hele gulvet op (25m2)lagt nyt af alt fra begyndelsen, håber jeg kan beholde det kapillarbrydende lag. Hvad skal jeg regne med at dette koster pr. kvadrat meter. Jeg skal have håndværker på til at lave det hele. Som sagt håber nogen kan hjælpe mig med en ca. pris på en sådan omgang. På forhånd tak
Thomas A, Greve (07-10-2011) 
Svar:
40-50.000,- for betongulvet med slangerne.

Dertil kommer så det gulv der skal lægges.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
Svar/nyt spørgsmål. Til Koludabyg, tak for svaret. Opfølgende spørgsmål: De 40-50.000 er det med alt nyt eksl. kapillarbrydende lag, altså opbrydning af gammelt klaplag, nyt isolering, nyt klaplag, gulvvarmerør samt dampspærre? Håber du har tid til at svare på dette. På forhånd tak. Hilsen Thomas fra Greve.
Thomas A, Greve (07-10-2011) 
Svar:
Ja, det er incl. opbrydning af gammelt gulv, og støbning af nye med 300mm isolering, støbning af nye gulv med flydebeton, og selvfølgelig udlægning af gulvvarme slangerne.

300mm isolering er i sig selv kappilar brydende lag.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
Hej

Det skal dog nævnes at isoleringsevnen nedsættes når isoleringen anvendes som kapillarbrydende lag, og hvis isoleringen skal have sin fulde isoleringsevne, skal der etableres 150 mm kapillarbrydende lag under af f. eks. vasket grus(sten) eller coatet leca.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-10-2011) 
Svar:
Hvor meget er denne nedsættelse Orla ?

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-10-2011) 
Svar:
Hej begge (Koludabyg og Orla) som har besvaret mine spørgsmål og tak. Jeg er lidt i vildrede hvad angår nuværende isolering. Nuværende isolering (EPS, Rockwool) som er lagt i 1992 er på max. 100mm, umiddelbart vil jeg mene at det er mindre(iht. billeder) Er dette i overensstemmelse med bygningreglement af 1985. Jeg har ikke kunne læse mig frem til dette i bygningreglementet af 1985. Er der nogen der kan hjælpe. Jeg har forsikringen på sagen og de siger, at mit gulv ikke er hensigtsmæssigt konstrueret, men overholder foreskrifterne fra 1985, jeg er derimod uenig. Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak.
Thomas fra Greve, Greve (09-10-2011) 
Svar:
Det ved Orla nok mere om, men jeg mener da at 100mm isolering, er OK hvis det er i henhold til forskrifterne fra 1985 vi snakker om.

Jeg har selv renoveret her i 1999-2000 og der var kravene kun 160mm.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-10-2011) 
Svar:
En beregning viser følgende resultat:
300 mm polystyren (lambda 41) på afrettet sand har en U- værdi på 0,12
Samme isolering på 15 cm vasket grus U- værdi 0,11
Samme isolering på 150 mm coatet leca U-værdi 0,09
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (10-10-2011) 
Svar:
Efter bygningsreglementet BR-S 85 skulle det være nok med 75 mm gulvisolering, men der skal være 15 cm kapillarbrydende lag som vasket grus eller coatet leca under
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (10-10-2011) 

Skattefradrag for løn til håndværker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Populært at få tilskud til håndværkeren, Ja men! Gælder det kun for folk i ejerbolig eller gælder det i også folk i andelsbolig. F.eks. Hvis man bor i en andelsbolig og hele foreningen beslutter at energiforbedre husene med nye vinduer og nye tage, kan hver andelsbolighaver så trække noget fra i skat?
Birte Kristensen, Aabenraa (07-10-2011) 
Svar:
Nej, det kan de ikke.

Regningen skal være skrevet til den person der skal have fradraget.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
forkert svaret Koluda..
det kan faktisk godt lade sig gøre, at få håndværkerfradrag, men det kræver at hver enkelt andleshaver selv betaler for sin andel af arbejdslønnen via egen netbank !

byggemand, Bob (09-10-2011) 
Svar:
Jo, men så er det jo også regning til hver enkelt person...
Det er et personligt fradrag, og dermed kan det kun gives til et cpr-nummer, ikke et cvr-nummer.
M.Thomsen, Horsens (09-10-2011) 
Svar:
Nemlig, så skal hele regningen splittes op til hver andels haver.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-10-2011) 
Svar:
Nu er det jo bare sådan, at ordningen er varslet til ophør, vist nok ca. 1. januar 2012.
Så det kan sikkert være helt ligegyldigt med betingelser for fradrag, du kan vist ikke nå meget arbejde udført inden jul.
ejnar, - (10-10-2011) 
Svar:
Ja ordningen er lige trådt i kraft, og skal lige så brat stoppes fordi sådanne ordninger tager ½-1½ år før de kommer ordentligt igang og man ser virkningen.
Trist at politikere ikke kan opføre sig lidt mere som gamle sejlskibe der ikke sådan lige var til at vende, og derfor krævede omtanke at sætte kursen og farten på...

M.Thomsen, Horsens (11-10-2011) 
Svar:
På haandvaerkerfradrag.dk skriver de at aftalen er blevet forlænget og dermed forsætter i hele 2012 :)

Læs mere her: http://www.haandvaerkerfradrag.dk

Mvh
Kim
http://www.rationel.dk
Kim, 2860 (04-01-2012) 

Rep. af mørke pletter på slidt ludfarvet gulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit gulv har flere steder mørke pletter (affarvet) f.eks. under bord hvor folk har siddet med sko på og slidt luden af gulvet...hvad er bedste måde at rep. det på uden at hele gulvet skal have..
Ib sandberg, kerteminde (07-10-2011) 
Svar:
Det vil sikkert kunne ses alligevel, hvis ikke hele gulvet laves af en gang.

Men pletterne kan nedslibes og efterfølgende behandles.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
ja det er nok bare det..men tak for svaret..
Ib sandberg, Kerteminde (08-10-2011) 
Svar:
Var så lidt...:)

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-10-2011) 
Svar:
Hej Ip

Nu ved jeg ikke hvordan gulvet ser ud, men det er muligt at vaske gulvet i trærens og derefter påføre ny lud. Eller du kan leje en "polermaskine" hos silvan eller beckmanns og slibe gulvet med net, jeg vil anbefale dig korn 120 eller 180 (husk maske), husk at have et sandpapir af samme korn i lommen, til hjørner og rundt om radiator rør o. lign, så begrænser du slibe ridser. når dette så er gjort giv det en gang faxe Lud og derefter kan du behandle med sæbespåner inden du tager gulvet i brug.

Et lille tip som alle med Hvid lud gulve måske kan bruge.

Hvis dit lud gulv skal friskes op, brug en god hvid sæbe, som påføres på gulvet (afslut altid i årenes retning) derefter skal du efterbehandle med sæbespåner, som piskes til skum (som flødeskum) da dette giver "beskyttelsen" og afviser væske.

Venlig hilsen Joen
www.geckogulvservice.dk, 2770 Kastrup (28-10-2011) 
Svar:
tak for det....prøver et sted som ikke lige ses først...
Ib sandberg, Kerteminde (29-10-2011) 

Splitter? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg har 3 loftlamper, som jeg gerne vil have koblet til én strømkilde... kan dette lade sig gøre ved den gode gamle daws gaffatape rund om forbindelserne, eller skal jeg bruge en splitter? og i så fald ... hvor finder jeg denne splitter... for Jem&Fix var ikke til megen hjælp.
Jng, Århus (05-10-2011) 
Svar:
Gaffatape? Det er ikke Indonesien vi arbejder i.
En splitter? Jeg husker ikke nogensinde at have hørt det udtryk i forbindelse med EL.
Der findes fordelingsdåser til det behov du har. Jem og fix er nok ikke det rigtige sted at søge.
HCJ, Odense (05-10-2011) 
Svar:
Et velfortjent svar der HCJ....:)

Det er IKKE GDS arbejde, og slet ikke med den viden spørger har omkring området.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (06-10-2011) 

Isolering af terrændæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg stiller mit tidligere spørgsmål igen, da jeg godt kunne tænke mig mere end ét svar. Jeg skal have isoleret et stuegulv, som er fodkoldt om vinteren. Jeg har målt mig frem til at der ca. er 22 cm hulrum under gulvet. Der er en eller anden type fyld under gulvet. Det fylder ca. 10 cm i højden. Umiddelbart tror jeg at der er et betonlag under fyldet. Huset er fra 1958. Hvordan isolerer jeg gulvet og kan det overhovedet lade sig gøre uden at riskoen for fugtskader stiger. På forhånd tak for svarene.
Anders, Birkerød (05-10-2011) 
Svar:
Spørg på Lav-det-selv forumet istedet.
Gordon S. Gin, London (05-10-2011) 
Svar:
Et kort svar, nej det kan ikke lade sig gøre, i hvert fald ikke uden risiko for råd og svampskader i den forbindelse.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (06-10-2011) 

Her vises 409-433 indlæg ud af 6199.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »