» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 409-433 indlæg ud af 6247.   « Forrige 25       Næste 25 »

Sortmalet trægulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Et hus fra 30'erne hvor entre/hall og trappe er malet med sort maling. Det er plankegulv nedenunder, der er fuger i gulvet hvor den sorte maling er også.. hvordan opnår jeg det bedste resultat? for at få den sorte maling væk så trægulvet kommer frem igen. Jeg har overvejet at male trappen hvid, men skal da have alt den sorte maling væk først. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Stephanie, (16-01-2012) 
Svar:
Gulvet skal afslibes med gulvslibemaskine.
Hvis du ikke kan leve med fugerne som jo fortsat vil være sorte, skal de oprenses eller opfræses og fuges.
Derved fremkommer det såkaldte skibsgulv.

Det er ikke nødvendig at bortslibe den sorte maling på trappen. En afslibning således at en passende jævn og glat overflade opnås er nok.
Derefter hvidmales trappen.

De efterfølgende år vil så hengå med flere gange daglig trappevask. Alternativt bruges trappen kun ved højtiderne samt regentens visitter.
Sne Hvide, Det Hvide Hus (16-01-2012) 


Badeværelses væg hvordan ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Heej, jeg ville spørge om nogle ting. Det er sådan at jeg har et karbad på mit badeværelse, og det ville jeg gerne have fjernet og lavet alm. bad, med en form for kant i bunden, så vandet jo ikke løber ud. og så med en ½-høj væg, som ca går til øjenhøjde, så man slipper for badeforhæng og alt det. Men hvordan skal man lave sådan en væg? Hvad skal den laves af ? Kan man købe en færdig og sætte op ? Det skulle være sådan, så man kunne have hylder på den anden side, sådan et lille indhak ..
Brinnie, Korsør (13-01-2012) 

Gennemgang af tagkonstruktion Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Er der nogen herinde der ved hvem jeg kan få til at gennemgå min tagkonstruktion
på mit nybyggede hus i postnr. 8950.
Da jeg har en stærk mistanke om at mine tømre ikke har lavet undertag + tagstenslægningen korekt vil jeg gerne have det gennemgået for at finde evt. fejl. Jeg kan høre at dampspæren blafre, mærke at det trækker meget ind i stuen på 1.sal, tagsten og rygning ligger og klapre og ikke mindst har jeg oplevet et par gange i stærk blæst at der er kommet vand ned af væggen i stueplan.
René Bering, 8950 Ørsted (12-01-2012) 
Svar:
Det ville måske være en ide at få lavet en blowerdoor test og evt. nogle termografier! Hvem der kan lave det i dit område samt undersøgelse af priser, må du selv lige undersøge!

Regningen kan du jo prøve at sende videre til tømrermesteren, såfremt det ikke er udført korrekt
Ingeniøren, Kbh (12-01-2012) 
Svar:
Hej igen og tak for svaret.

Jeg mener ikke at blowerdoor og termografier vil hjælpe mig. Det vil jo kun bekræfte mig i utætheder som jeg jo allerede ved findes. Jeg har mere brug for en som kan pille nogle tagsten af og derefter fortælle mig at det er der og der problemet/fejlen er og løsningen er????? Derefter vil jeg kunne gå tilbage til min tømre, fremlægge fejlene og så håbe at han er villig til at rette hans fejl.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
De fejl du nævner afstedkommer som følge af de fejl som de 2 test finder. Såfremt det er nybyggeri og kravene ikke er overholdt, må du stille krav til tømrermesteren om at disse skal udbedres - jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle hjælpe dig. Det må være op til den udførende at udbedre disse fejl. Det er stort set umuligt at få en bygningssagkyndig ud og udpege hver eneste mangel, han vil nok nærmere påpege de problemstillinger, som du allerede kender.

Uden at kende sagens detaljer, så vil jeg da anbefale at du fremlægger din problemstilling for den tømrermester der har udført arbejdet! Få mesteren ud og gennemgå forholdene i samråd med ham. Har han selv udført arbejdet eller er det hans svende? Nogle gange hjælper det at synliggøre over for virksomhederne hvad det er for nogle kvaliteter de leverer i deres færdige arbejder! En konstruktion i nybygeri som den du beskriver, er helt uacceptabelt og må nødvendigvis være i strid med bygningsreglementets foreskrivelse.


Ingeniøren, Kbh (12-01-2012) 
Svar:
Hvis dit hus er bygget på normale kontraktlige vilkår så er sagen sådanset klar.
Betingelserne i AB92 er gældende.
Det du oplever er mangler, konstateret efter afleveringen.

Du hidkalder entreprenøren og gennemgår samtlige klagepunkter med ham. Hvis du mener at tagstenene klapre så bed han fastgøre dem!

Kun hvis entreprenøren afviser eller du ikke kan påvise manglerne har du et problem. Så skal du finde en ingeniør/byggesagkyndig der kan hjælpe dig.

Husk at fra nu af foregår al komunikation på skrift. Din entreprenør hader fejl og mangler og vil i videst muligt omfang forsøge at unddrage sig ansvar.

Mht. blowerdoor test så mener jeg ikke at du skal tage initiativ til den. Du kan derimod konstaterer at der kan være tvivl om husets tæthed og kræve at din entreprenør dokumenterer at tæthedskravet er opfyldt. Ved en blowerdoorstest - såmænd.

Du skal idet hele taget være cool og IKKE lade dig drive rundt i manegen af entreprenøren. Hold dig til kontrakter og aftalers ordlyd.
Skru bissen på. -)
Ole Mortensen, Skejby (12-01-2012) 
Svar:
Ja, det kan godt være at du har ret. Mit problem ligger i at det er et 1 mands tømrefirma som sammenarbejder med er andet 1 mandsfirma - så 2 selvstændige som har udført det meste arbejde på huset. De har lavet hele spærkonstruktionen inkl. kviste, undertag (Hutonit), lagt tagsten, isolering, dampspær, isolering, forskalling, ruminddeling og opsat fermacell på hele overetagen, isat ydredøre og vinduer. Udgangspunktet var at de skulle have lavet alt tømrearbejde, men da jeg ikke var tilfreds med kvaliteten og finishen på deres arbejde, samt deres pauser, ferie, sygdom og telefonforbrug valgte jeg at afslutte samarbejdet. Resten har jeg selv lavet.
Derfor ville det have været fint hvis jeg kunne sig konkret hvilke fejl de have lavet. Men jeg må nok prøve at ringe til dem og håbe på det bedste.
Huset er helt nybyg til en pris på 3 mil.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
Jeg har selv stået for byggeriet, netop fordi at jeg selv ville vælge hvilke folk som skulle lave mit drømmehus og ville hellere bruge et halv år længere på byggeriet end at der blev sjusket pga. tidspres.Derfor valgte jeg også disse tømre da de jo er selvstændige, så det var mester selv der lavede mit hus. Der ramte jeg så desværre lidt forbi.
Vil lige samtidig sige at entreprenør/kloakmester, smed/vvs, elektrikeren og muren alle levede 110% op til mine forventninger.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
Dansk bygningsanalyse er ikke så langt væk
Www.danskbygningsundersøgelse.dk
Henrik, Nn, nn, (12-01-2012) 
Svar:
Har lige kigget hjemmesiden og han lyder ikke helt tosset. Men der er 1t. 40 min. kørsel imellem os, så det ville være rigtig godt hvis der var en ligeså dygtig mand på djursland. Mvh.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
Hej

Jeg har da ind imellem opgaver i Århus/Randers området og skal til Charlottenlund her i nærmeste fremtid, så jeg kommer vidt omkring (bare man kan få lov at planlægge arbejdsgangen)
Var bl.a i Assentoft for nylig for BlowerDoor test's.

Mærkeligt/sørgeligt nok kommer der flere og flere af den slags opgaver, hvor bygherren har mistet tilliden til håndværkerne, men der er dog også en del håndværksmestre der henvender sig, for rådgivning i forbindelse med at kunderne klager over det udførte arbejde.

Du er velkommen til at høre nærmere.

Orla Nautrup
Mobil 40 30 44 88
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (14-01-2012) 

Gulvlem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har uden held prøvet at google mig frem til en gulvlem, er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en eller endnu bedre, hvordan man eventuel kan lave en selv, jeg tænker her mest på isoleringstypen, da jeg skal have gulvvarme i rummet.
Per Rasmussen, Slagelse (08-01-2012) 

Tagrende på bygning i skel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en garage med fladt tag. Den ligger helt ud til skel. Garagen matcher i mursten og lignende huset meget godt, men det flade tag virker fremmed rent arkitektonisk. Nu er taget udskiftningsmodent. Og jeg kunne godt tænke mig et saddeltag med samme hælning som husets saddeltag. Om så tagets materiale skal være det samme (bølgeeternit) ved jeg ikke, måske vil jeg vælge tagpap, zink, eller ligefrem noget sedum.

Men nu kommet problemet. Det er intet udhæng på det nuværende flade tag, og skal jeg have lavet saddeltag i stedet, kommer jeg ind på nabogrunden med udhæng, eller i hvert fald tagrende. Muren er fuldmuret i mursten, så den vil jeg helst bare lade være.

Jeg tænker man kan lave en løsning, hvor tagrenden er skjult i taget, over muren. Det kunne være rigtig pænt. Nedløbsrør kunne måske placeres i gavlen, og der kan etableres faskine i haven.

Men jeg ser jo store risici ved brud på tagrenden, når det ligger lige over muren. Og måske vil det være bøvlet at lave reparationer/udskiftninger på sigt.

Jeg har trevlet nettet igennem for løsninger, men forgæves. Er der nogen, der har gode ideer monstro?

Jeg kan godt få etableret noget faskine på egen grund.
Søren Steensen, Lejre (08-01-2012) 
Svar:
Kan et pulttag med hældning kun til den ene side være en mulighed?
ts, esbjerg (08-01-2012) 
Svar:
Der er en god grund til at danske parcelhuses garager og carporte ser ud som de gør.
Nemlig at der kun må bygges i en højde på 2,5 meter nærmere end 2,5 meter fra skel.
Det er normalen for fritliggende enfamiliehuse og har været det i årtier.

Men fladtagsløsningen er jo velegnet til græstag!
Peter ibsen, Slagelse (08-01-2012) 
Svar:
Som Peter siger er der højdebegrænsning på 2,5 m i skel, så hvis du påtænker at saddeltaget skal have gavl imod naboen har du først og fremmest et lovmæssigt problem.
nn, nn (08-01-2012) 
Svar:
Tak for svarene.

Et pulttag med ensidet hældning er jeg ikke til. Så hellere beholde det flade tag.

Saddeltaget skal ikke have gavl mod naboen. Og da muren kun går 2 meter op, og garagen er 3,25 bred udvendigt, bør jeg med nød og næppe kunne holde mig under de 2,5 meter i højden. Hvis taget ude ved muren har en tykkelse på 20 cm, kan det altså hælde 30 cm opad til midten. Det vil ikke give samme hældning som huset, måske 12-12 grader, hvor husets tag måske har en 25 graders hældning.
Søren Steensen, Lejre (08-01-2012) 
Svar:
Hvis du ikke kan opnå samme taghældning som husets vil jeg stille spørgsmåltegn ved værdien af ændringen fra et arkitektonisk synspunkt! Og en hældning på kun 30 cm over ca 1,6 m (1/2 af 3,25) synes jeg ikke er pænt. Men tag en snak med kommunens tekniske forvaltning. I din situation vil der ofte kunne gives dispensation til en lidt højere tagryg, men du kommer ikke uden om en nabohøring hvor evt nabogener evt skal vurderes. Men i dit tilfælde synes jeg det er "kampen" værd. Men start med kommunen.
nn, nn (08-01-2012) 
Svar:
Hej "nn"

Tak for svar. Du har helt ret i det med problemet med den lille hældning, og at det kunne være en ide tage en snak med kommunen. Naboerne er allerede indviet i mine tanker (dem snakker jeg med om alt), så dér bliver der i hvert fald ikke noget problem.

Stadig er mit spørgsmål, om nogen har viden om muligheden for at etablere en tagrende OVER muren, gerne skjult på en eller anden måde, så der ikke er nogen form for udhæng, ikke engang fra en tagrende. Jeg er med på, hvilke forfærdelige konsekvenser det kan have ved utætheder og vand, der siver ned i murværket. Men måske der findes løsninger?
Søren Steensen, Lejre (08-01-2012) 
Svar:
Faktisk tror jeg ikke at man kan få dispensdation for den slags.
Og håber det faktisk heller ikke.

Bla. fordi kravet har med brandspredning at gøre.

Men mest af alt fordi der ikke findes een eeeneste god grund til at give den dispensation.
Det er jo ikke et arkiktonisk mesterværk du har på tegnebrættet, tværtimod.

Hvad nu hvis dispensationen forudsætter at naboen begrænses i sine byggemuligheder?

Men enhver er sin egen lykkes smed så et besøg på kommunen kan næppe skade.
Kaj Gerhardtsen, Ikast (08-01-2012) 
Svar:
@Kaj Gerhardtsen

Tak for dit svar. Det med det brandmæssige tror jeg nu ikke er aktuelt i mit tilfælde, da nabogrunden på det pågældende steder udgøres af en 5 meter bred indkørsel til to koteletgrunde.

Jeg formoder at din kommentar "Det er jo ikke et arkiktonisk mesterværk du har på tegnebrættet, tværtimod" omhandler tagrendeproblematikken, altså at jeg har gang i noget som funktionelt set er meget problematisk, både når vi tænker på daglig beskyttelse af muren og også når vi tager risiko ved læk på tagrende i betragtning. Er det korrekt forstået? For æstetisk set kunne jeg nu nok forestille mig, at løsningen kunne være rigtig lækker.
Søren Steensen, Lejre (09-01-2012) 
Svar:
Mht det æstetisk er det altid svært at svare på noget man ikke kan se. Man kan vel sige at hvis husets og garagens tagflader er parallelle vil det absolut være flottest - næsten et krav - med samme hældning. Hvis huset derimod er drejet 90 grader ift garagen så vil det visuelt være mindre synligt og dermed også at mindre betydning om taghældningen er præcist identisk. Men 2 forskellige taghældninger på f.eks 25 og 12 grader vil umiddelbart ikke være "harmonisk".

Jeg tror ikke du kommer videre her på forum pt. Mht tagrenden er der jo også den mulighed at din nabo er så god at han/hun accepterer at de 10 cm som tagrenden fylder hænger ind over deres grund. Det afgørende er at tagvand holdes på egen grund hvilket jo kan ske uanset tagrendens endelige placering. Så du skal nok have nogle facts på bordet fra kommunen før det betaler sig at tænke så meget videre over løsninger. Ikke mindst ift deres regler for dispensationsansøgninger. Lad os høre hvordan det går, mange glemmer desværre at opdatere forum så de næste som har samme problem ikke bliver så meget klogere.
nn, nn (09-01-2012) 
Svar:
@nn

Jeg giver gerne en opdatering på, hvordan det går med projektet. Men der kan godt gå lang tid. Jeg er ikke en gang sikker på, at det bliver i år, at vi går i gang. Jeg er i god tid, både fordi jeg synes det er spændende, men også for at kunne bruge tiden på at finde den bedste løsning.
Søren Steensen, Lejre (09-01-2012) 
Svar:
Hvis taghældningen synes et problem, m.h.t. samme hældning, kunne et buet tag jo også være løsningen.
,, , (10-01-2012) 

Damp og Radonspærre. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have støbt et nyt betongulv med gulvvarme.Mit spørgsmål går på hvor i laget dampspærren skal placeres.Normalt ligger PE folien oven på isoleringen og der efter selve betonlaget.Men hvordan skal jeg forholde mig når der skal lægges et flydende trægulv 14mm "trelags" ovenpå det nystøbte gulv. Gulvproducenter skriver at man skal lægge et underlag med dampspærre og mellemlæg ovenpå betongulvet pga. der vil være fugt som kan skade gulvet lang tid efter, hvis der ikke lægges en spærre lige under trægulvet. Det er et problem i vores tilfælde at gøre dette fordi jeg skal have sat et køkken op og ikke vil sætte soklerne til elementerne på trægulvet " da det ellers ikke kan arbejde nok" og ikke vil bryde dampspærren ved befæstigelsen af soklerne.

Hvordan kan jeg løse dette?

Hvordan kan jeg tætne mod radon i samme ombæring i kanterne ud mod væggene, når jeg ikke kan lægge dampspærren ud over fundamentet?

Lige et spørsmål til vedr. placering af rivnet: kan man få fødder i forskellig højde til at holde rivnettet så man kan vælge den højde der passer, så pexslangerne får det beton over sig der kræves
Tak! Mvh. Martin.
Martin, Hinerup (05-01-2012) 

Kaffepletter på højglans bord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har malet mit sofabord med højglans maling(vandig).
Nu kan jeg til min skræk se at min kaffekande og kop har afsat mærker,som jeg ikke kan fjerne.Det er ligesom om at det er trukket ned.Hvilket jeg ikke kan forstå,da det er en type maling som bliver hård i overfladen.Har taget kontakt til producenten,man han kan ikke give noget forklaring på det.
Hvad kan jeg gøre,da jeg har et spisebord jeg gerne vil have malet.Jeg maler ikke med oliemaling,da det gulner i løbet af et halv år.
UDA, Et sted i Danmark (05-01-2012) 
Svar:
Jeg tror slet ikke at du med almindelig "håndmaling" kan opnå en tilstrækkelig stærk overflade på hverken et sofa- eller et spisebord.

Kun de allerbilligste borde findes med malet bordplade.

Derimod kan du gøre næsten alt andet.
Coate med en slidstærk klarlak, lægge en glasplade ovenpå den malede flade, beklæde med linoleum eller tilsvarende, som fås i 1000-vis af kulører, osv.
Svend karlsen, Bogense (05-01-2012) 
Svar:
Enhver ordentlig opdragelse indebærer at man lærer brugen af underkopper, ølbrikker, varmeisolerende underlag osv. Det der i præhistorisdk tid almindeligvis kaldtes "bordskånere"

Men naturligvis en alt for letkøbt løsning i vor tid.


Peter Moose, Slagelse (05-01-2012) 
Svar:
Gulvmaling kunne være en mulighed.

2-komponent epoxymaling nok det ultimative, men for vor sarte spørger er der mange andre mindre hidsige muligheder.
Endda også vandbaserede.
Pia Mynje, Skovshoved (05-01-2012) 
Svar:
Det eneste rigtige er at tage bordet med til en autolakerer og betale det som det koster at få ham til at give det højglans maling og lak efter alle kunstens regler. Det holder!
nn, nn (05-01-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Har haft dette indlæg i for et par dage siden, men manglede at op lyse at der skal et flydende trægulv på i 14mm tykkelse ovenpå betongulvet. Iflg. gulvproducenten må overflade temp. ikke overstige 27 grader. Ændrer det på nedenstående dimensionering? og hvilken fremløbstemp. vil I anbefale? Mange tak!

Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.

Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012)

Martin Rise, Hinnerup (05-01-2012) 
Svar:
for det første skal du gøre op med dig selv hvor stor slange du ville bruge.. (8mm-15mm-16mm-20m)m.. ved at 20mm ligger pr. 30cm. og 16mm ligger pr. 20 cm. ..og beton oven på 20mm ville jeg sige mellem 8cm & 14cm for at få en jævn varme. 20mm må højst trækkes 120m men ville anbefale at dele en 120m op i 2x60m for ikke at kunne mærke forskel i gulvet. kvaliteten.. jeg er godt tilfreds med altech fra billigvvs.
, (11-01-2012) 

vinduer og døre ved kysten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et sommerhus der er ved at vælte i vandet pga stormene ved Vestkysten

hvordan skal man redde husets vinduer og døre fra at gå til i bølgerne, det må være muligt at kunne genbruge dem

er der nogen der ved hvordan man kan få dem ud af huset, - havet er så lige
uden for gavlen, ca 2-3 meter væk
ole, aalborg (05-01-2012) 
Svar:
Man kan godt genbruge vinduer, det kommer selvfølgelig an på vinduernes tilstand og hvad de skal anvendes til. Hvis de skal anvendes til boliger skal deres isolerings evne naturligvis leve op til de krav der stilles i bygningsreglementet.
Når vinduer og døre skal tages ud, vil fremgangs måden være bestemt af hvorledes de er monteret. Der er sandsynligvis fuget omkring vinduer og døre, disse fuger skæres væk. Vinduer og dørene er derudover fastgjort til den omgivende væg, disse fastgørelser kan du skærre over eller hvis du er heldig er de monteret med karmskruer igennem vinduesfalsen og så kan du bare skruer dem ud og fjerne vinduet/døren.

Ådalens tegnestue
Nicolaj Lisborg, Vegger, 9240 Nibe (05-01-2012) 
Svar:
Vinduerne er fjernet nu, også døren, - huset er der ikke mere tilbage af.
Selv skorstenen er væk.

Er der en venlig person der vil købe de brugte vinduer, kan de afhentes
på stedet,- skal ske inden næste storm da der er risiko for at det vælter i
havet.
Der er en særlig affektionsværdi pga. redningsaktionen.
ole, - (09-01-2012) 
Svar:
Sæt dem til salg på dba.dk
For hver gang du finder een potentiel køber her på forummet, har du 10.000 på dba.dk
nn, nn (09-01-2012) 
Svar:
Det var da et træls dilemma :/

Håber at du finder ud af det. Ellers er der Gul og Gratis og DBA

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Er huset sikkert at bevæge sig i. Du kunne evt. benytte en bajonetsav, til at dele vindueskarmen, så vinduer falder bagud.

/Jonas
Jonas, Stenløse (26-01-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.
Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012) 
Svar:
Der skal være 30 mm beton over rør, så kan varmen fordeles.
Hvis du bruger 20 mm gulvpex skal de ligge med 30 cm afstand evt lidt mere under/foran store vinduer.
Længde på rør max 120 meter
Der skal / bør isoleres med 300 mm under gulvvarme og det er vigtigere med god isolering ved gulvvarme kontra radiatorvarme
Der skal kantisoleres mellem betonlag og ydervægge og skillevægge så varmen ikke forsvinder ud i kolde mure
Hvis du har 2,12 til loft må du ikke hæve gulve, du er allerede langt under lovlig lofthøjde.
slanger du anvender skal være til nedstøbning med indvendig iltspærre, der er nogen producenter der siger at deres rør er bedre end andres men min erfaring er at de er ret ens i kvalitet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (04-01-2012) 
Svar:
Højer mener nok at gulvvarmeslangene kan lægges lidt TÆTTERE under store vinduespartier for at få lidt mere varme til at modvirke kuldenedfald.
Men prøv ellers at se på www.wavin.dk eller www.wirsbo.dk eller lignende sider.
Desuden mener nok at gulvvarmeslangene nok godt må komme lidt længere ned i betonen (50-60mm) hvis der er 30 cm afstand mellem rørene.
Henrik, nn, nn, (04-01-2012) 
Svar:
Det er ikke korrekt når det hævdes at 2,12 meter mellem gulv og loft er ulovligt.

Kravet om 2,30 meters lofthøjde gælder kun ved nybyggeri og er iøvrigt afløst af følgende formulering: Beboelsesrum og køkken skal udformes med en tilfredsstillende lofthøjde. Kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m. (Som osse kan være gennemsnitshøjden).


Jørgen Skovlund, Skive (04-01-2012) 
Svar:
Der er i hvert fald et eller andet der er galt når loftshøjden er 2,12 m i et hus fra 1978 hvor kravet var 2,3 m.

Det vil altid være en fordel at starte med fremløbet langs ydervæg, men min erfaring siger at det ikke har den store betydning i et velfungerende gulvvarmeanlæg, med et godt flow.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-01-2012) 
Svar:
Der er intet ulovligt i at bo i et hus med en lofthøjde på 2,12 m.

Der er heller intet krav om at en lofthøjde i et alm. enfamiliehus på de oprindelige 2,3 meter ikke må ændres i nedadgående retning. Man må nemlig indrette sit hus som det passer en.

Derimod det der måske sætter en grænse for den laveste lofthøjde er måske sundhedskrav eller anden lovgivning.

I ovenstående eksempel hvor huset er bygget i 1978 og der oprindeligt har været en lofthøjde på 2,30 vil den nuværende lofthøjde på 2,12 m heller ikke kunne opfattes som en skade og ej indbringe en karakter i en tilstandsrapport.


Jørgen skovlund , Skive (05-01-2012) 
Svar:
Bygningsreglementet gælder ikke kun ved nybyg og det er klart ikke tilladt at have en lofthøjde på 2,12 med mindre huset er fra før bygningsreglementet tog højde for det, om det vil være et punkt i en tilstandsrapport eller ej.

hvis spørger lægger gulvvarme oven på sit gulv med en nuværende lofthøjde på 2,12 så svarer det vel til at lave gulvvarme i en krybekælder.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Vil lige tilføje at det ikke er ulovligt at bo i et hus med 212 cm lofthøjde men det er det at udføre arbejde der nedsætter højden

flå dog de gamle gulve op og lav noget ordentligt håndværk i stedet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Min erfaring siger, at huse med højdelofte på 2,12 meter er lovlige. Få det undersøgt i forhold til sundhedskravene lige som han siger.

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Jeg synes Jørgen Skovlund burde læse lidt om krav til byggeri inden han begynder at rådgive i dette forum.
Faktisk står der i bygningsregelementet, at selv om et arbejde ikke kræver byggetilladelse, er det bygherres ansvar at arbejdet udføres som om der skulle!
Jeg giver Danskbygningsanalyse helt ret. 212 er alt for lidt i et hus fra 1978.
Har du overvejet at kontakte en arkitekt / energikonsulent, før du går videre med projektet? Det er billigere nu, end hvis det skal laves om senere!
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 
Svar:
Jeg er enig! Det er altid billige og bedre at få styr på det med det samme, i stedet for at vente. Udover at det hurtigt bliver dyrere, så er det også bare bøvlet at skulle bruge tid på det senere hen. Spørgsmålet forsvinder jo ikke.

Find eventuelt en energikonsulent her: http://www.heatpump.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 
Svar:
Eller: http://www.3byggetilbud.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 

glas i fortovet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har lige købt et byhus fra 1936. Der var engang kulkælder. I disse skakter, er der nu i plan med fortovet sat glasmursten i så der kommer lidt lys ind i kælderen. Disse er utætte, hvordan repereres det? vi vil jo gerne beholde den smugle lysindfald der er. Og hvilken type håndværker skal vi have fat i hvis vi ikke selv kan?
ulla olsen, horsens (03-01-2012) 
Svar:
Glasbyggesten kaldes de.

Når de ligger som hos dig er de armerede i fugerne. Og årsagen til utæthederne kan være rust i armeringen eller bare almindelig nedbrydning af fugen.

Måske forsøge at fuge med en passende fugemasse, alternativt hugge fugerne op i en cm. dybde og fuge det hele på en gang.

At reparere eller udskifte er murearbejde.
Jens Gertsen, Solrød (04-01-2012) 

Hi-Macs bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået mig en fantastisk flot Hi-Macs bordplade! Et materiale som er meget sammenlignligt med Corian, men dog til en noget billigere penge! Fantastisk flot! Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen skulle have kendskab til holdbarheden på disse 2 mærker. Én der har haft den liggende i mere end 5 år. Hvor ofte behandles den, og hvordan. Hilsen Sanne K. Jakobsen
Sanne, Køge (02-01-2012) 

fatninger i bronze Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Palle, Ved du hvor jeg kan finde fatninger i bronze, da jeg har en lampe som jeg gerne vil have updatet.
claus hansen, (29-12-2011) 
Svar:
Det har ikke været tilladt de sidste 40-50 år at benytte fatninger i bronze eller vel nærmere messing (ledende materiale), de skal være lavet af bakelit el. lign.
Per M., 2950 Vedbæk (30-12-2011) 
Svar:
Men det er tilladt at udskifte én til én.
Jeg ved bare heller ikke, hvor man kan få fat i sådan én.
XX, XX (08-01-2012) 

Bad i skur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis man gerne vil have et bad og en vaskemaskine i sit skur, skal der så søges om byggetilladelse???
Jette Mikkelsen, Hundested (28-12-2011) 
Svar:
Vaskemaskine må du gerne have i dit skur.

Badet må du osse, hvis det er et fuglebad.

Hvis det er et brusebad så må du nok egentlig ikke, men ingen kan straffe dig for at have det i skuret. Du må nemlig indrette dit skur lige præcis som du vil,(spankingrum, atelier, plæneklippergarage, odv., blot det ikke er som bolig.
Hansen, i Nr 27 (28-12-2011) 
Svar:
Vand el og afløb skal laves af autoriseret.
Aksel, Hørning (29-12-2011) 

Let isolering under garagegulv. Måske for let? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige lavet en 19 m2 trægarage, som min nyindkøbte Porsche 944 skal stå i denne vinter. Den er endnu uisoleret,og med gennemtræk, så bilen ikke ruster. Jeg vil isolere og opvarme(varmepumpe) garagen i 2012. Gulvet er indtil videre kun jord. Jeg vil til foråret lægge et gulv, fx med lidt isolering (100 mm polystyrenplade) + plastdug + 22 mm træfinerplade + linoleum. Jeg vil ikke lave cementgulv, da jeg har gulvvarme i hovedbygningen, og der er jordslanger under garagegulvet, som man skal have mulighed for at komme til uden at have en brolæggerjomfru. Mit problem er: 1. Bilen vejer ca 1000 kg. Braser gulvet sammen ?
B Rasmussen, Egedal (28-12-2011) 
Svar:
Hej
Spørg din leverandør (tømmerhandel) om hvilken trykstyrke du skal bruge på din polystyrenisolering.

Polystyren kan fåes i mange forskellige trykstyrker, og således også med lidt forskellig isoleringsevne.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (28-12-2011) 
Svar:
Nej, gulvet braser ikke sammen.

Men det handler mere om du blot placere din bil der eller det bliver en regulær garage hvorindi bilen køres dagligt/ugentligt. I sidstnævbte tilfælde vil træfiberpladen og polustyrenen blive sporkørt i mere eller mindre grad.

Derimod forstår jeg ikke hvad du vil ned til de jordvarmeslanger efter. Hvis de en dag er opslidte skal der jo lægges nogle nye, et andet sted på grunden.


Bent Balle, Græsted (28-12-2011) 
Svar:
Tak for svarene.
Bilen skal blot placeres dér om vinteren, om sommeren står den på vejen.
Garagen støder op til huset, og på husets væg (der er den ene væg af garagen) er hjertet af varmeslangerne, både til taget og til jorden. Der går 2 slanger ud til jorden og kommer 2 slanger retur til jorden ca 70-80 cm under jorden. Slangerne er nedlagt for 40 år siden, og hvis der en dag skal lægges nye, skal det hele starte derfra. Altså under garagen.
B Rasmussen, Egedal (29-12-2011) 
Svar:
Så tror jeg godt at du kan nøjes med træfiberpladerne.
Men endnu bedre ville måske være betonfliser, Som fordeler de 250 kg tryk fra hvert hjul lidt bedre.
Ved den type opbevaring troede jeg egentligt at at man hævede hjulene fra underlaget - således at dækkene ikke deformeres over tid. Men de er måske nærmest massive på en Porsche? :>)
BB, Græsted (29-12-2011) 

Gulvvarme i eksisterende betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et hus med gulvtæppe i gang og på værelserne, skal have lagt noget nyt gulv og overvejede derfor at lægge gulvvarme ned i samme omgang. Der er støbt beton under tæpperne og huset er fra midt 70'erne. Skal man til at rive alt betonet op eller kan man ikke "fræser" riller til gulvvarmen, det ville jo være en del lettere for mig :-)
Jens, Svendborg (26-12-2011) 
Svar:
Det er økonomisk ruinerende at lave den slags i et uisolert gulv.
Den første energikrise startede i slutningen af 1973, men det tog et par år inden kravene til bygningsisolering rettede sig ind derefter.
Jan Jørgensen, Slagelse (26-12-2011) 
Svar:
Iflg. tilstandsrapporten er gulvene isoleret og så støbt beton ovenpå ?
Jens, Svendborg (26-12-2011) 
Svar:
Besynderligt.
Tilstandsrapporten omhandler kun hvad der rent visuelt kan iagttages - samt ejerens "tilståelser"
Under hvilket punkt findes omtalte oplysning?
Jan Jørgensen, Slagelse (26-12-2011) 
Svar:
Hvis du ikke vil acceptere er merforbrug på op omkring 30%, så skal du banke gulvene op og isolerer med 2-300 mm isolering under gulvvarmen !
Allerede før bygningsreglmentet blev revideret og kravene til bl.a. gulvisolering skærpet i 1985, var man opmærksom på at huse med gulvvarme brugte væsentlig mere varme.
Et hus fra 70' erne har måske kun 50 mm isolering under gulvene. Eller mere sandsynligt 100 mm leca, hvilket svarer til ca. 50 mm mineraluld eller lignende.

Glem alt om gulvvarme med mindre du brækker gulvene op og laver op mod 300 mm isolering under.
Henrik, Nn, nn (27-12-2011) 
Svar:
Byg eventuelt et gulv op på strøer med isolering imellem strøerne og læg derefter varmefordelingsplader og dine gulvvarmerør. At fræse i beton giver ingen mening og dit varmetab bliver for stort. Generelt er varmetab på gulv ca. 15% Besøg evt. denne hjemmeside: www.neotherm.dk Håber dette hjælper.
Thomas, Danmark (31-12-2011) 

Slipning af terazzogulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, Jeg har et terazzogulv, som tidligere er belagt med noget maling. Dette vil jeg gerne have væk, så jeg kan få terazzogulvet frem. Er det noget man kan klare selv? jeg har en rustepudser, men hvilket sandpapir skal der anvendes, og hvilken slags behandling skal man give gulvet bagefter? Jeg har ved hjælp af en spartel og hammer fået størstedelen af malingen væk, men har problemer med de områder, hvor jeg ikke rigtig kan komme til, og vil da prøve at slibe det væk Mvh. søren
Søren Hemmingsen, Brønshøj (25-12-2011) 
Svar:
Du kan sagtens slibe malingen af.
Prøv med rystepudseren og noget korn 40 sandpapir. Men det er nok for trælsomt hvis arealerne er store.
Terrazzo er relativt blødt og hvad der kan slibe på eet trægulv kan også bruges på terrazzo.
Altså excentersliber, båndsliber, stor roterende gulvsliber osv. bare brug finere og finere kornstørrelse af slibemiddel indtil dit gulv er "af passende udseende og glathed"
Spørg Google om vedligehold - pg mere slibning.
Gianluca Silvio Nielsen, Lem (25-12-2011) 
Svar:
Jeg ville spare sandpapiret i første omgang og få gulvet afrenset med en damprenser, da denne fjerner malingen uden at skade terrassogulvet. Skulle der være nogle smårester kan disse fjernes med malingsfjerner. Når malingen er kommet af kan du bruge vådslibepapir i forskellige grovheder, for så når gulvet er helt tørt at give det en gang klinkeolie (det lugter fælt i et par dage, men beskytter overfladen godt)
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 

Tag berening Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har et lade tag med stålplader og vil gerne have ettanittag på.Afstanden mellen spær er 120 cm,spær demition er 110x55 mm, og tagsiden er 5,5m lang og har en hældning 45 grader. skal der forstækning til? og hvor meget skal der til?
Erik , Gandrup (25-12-2011) 
Svar:
Det lyder som noget pindeværk, men det kommer jo helt an på tagets og spærenes konstruktion.
Eternitplader vejer lidt mere end stålpladerne, og med 45 gr. taghældning er der ikke videre risiko for stor snelast.
Find ud af hvad stålpladerne vejer pr. m2 og sammenlign med eternitpladerne. Spørg henne i tømmerhandlen!
Så skal det nok gå godt.
Eller osse går det ikke godt.
Tage Straae, Vindblæs (25-12-2011) 
Svar:
Det lyder som noget pindeværk, men det kommer jo helt an på tagets og spærenes konstruktion.
Eternitplader vejer lidt mere end stålpladerne, og med 45 gr. taghældning er der ikke videre risiko for stor snelast.
Find ud af hvad stålpladerne vejer pr. m2 og sammenlign med eternitpladerne. Spørg henne i tømmerhandlen!
Så skal det nok gå godt.
Eller osse går det ikke godt.
Tage Straae, Vindblæs (25-12-2011) 

spånplade væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
det er ang. renovering af vægge.

alle vores vægge er gips, må der være spån bag dem?

også lige et toiletvæg spørgsmål.. :)
vi skal renovere vores toilet og skal have revet en væg ned der skal rykkes.
den væg bliver der hvor vi bader, hvordan skal den bygges op..?
linda hansen, nørreballe (21-12-2011) 
Svar:
Nedefra er bedst hvis den skal mures op...

Spånplader er OK når der er gips monteret helt tæt op af spånpladerne.
Morfar, Middel fart (21-12-2011) 

Maling af vægge og loft på en trappe opgang Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi skal have malet vægge og loft omkring vores trappe til 1. sal. Vi kan ikke huske hvordan vi gjorde ved sidste omgang. Tror på I vil være de rette til at hjælpe. Tak på for hånd
Judi Mølskov Bech, Barrit (17-12-2011) 
Svar:
Jeg tror heller ikke vi kan huske det....
nn, nn (17-12-2011) 
Svar:
Uanset hvordan I gjorde det sidste gang så er det absolut nemmeste blot at løsne de 4 eller 8 skruer i hjørnerne og bære det hele ud på græsplænen.
En grundig omgang med haveslangen og et par strygninger med kalkkost eller malersprøjte så er I klar til at genmonterere bygningsdelene igen.
George Olsen, Ekspert (18-12-2011) 
Svar:
Nej helt forkert.
Først afrensning med "Propylteratanoxid" (fåes under bordet v/førende materialister), derefter grundig finslibning med korn 40.
efterfølgende afdækkes iht Mr. Bean´s foreskrifter, og slutbehandling blombes på.
D.emens, ? (18-12-2011) 

Forskalling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej... Jeg skal have sat nye gips vægge op på et loftrum. Der sidder forskalling, som dog skal ned, så jeg kan få en dampspærre op. Huset er fra 50´erne, så forskallingen er sikkert ikke lige hvorfor jeg nok skal have noget nyt op. Hvordan gør man i praksis, når man skal sætte ny forskalling op i et gammelt hus - her tænker jeg på, så forskallingen bliver lige. Bruger man vadderpas, snor - eller???? På forhånd tak Marcello
Marcello, Odense (17-12-2011) 

Dampspærre ved profilbrædder på gl. gipsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en bungalow fra 30 erne, og er i gang med at sætte nye profilbrædder. De skal op gå et gammel gipsloft som er revnet og i stykker mange steder. Vi mener at have hørt at man tidligere betragtede gipsloftet som dampspære kan heller ikke se at der på loftet er sat nogen yderligere dampspærre op under isoleringen, men skal vi så ikke sørge for at der bliver sat en op for at få gipsloftet helt tæt inden vi sætter brædder op. Er det en muligehed at sætte ekstra isolering og derefter en dampspærre, kan vi så ikke få problemer med at der bliver 2 dampspærrer, nemlig Ny dampærre /isolering/gl. gipsloft/Isolering??
E.Serup, Herlev (17-12-2011) 
Svar:
Et pudset loft betragtes ikke længere som en dampspærre, og i hvert fald ikke hvis den er skadet/revnet.
Hvis det er helt eller delvist mod tagrum med en lavere temperatur, skal du montere en ny (tæt) dampspærre, og hvis det ikke går ud over loftshøjden på de minimum 2,3 m, kan du isolere alt det du vil (og skal forøvrigt gøre det ifølge bygningsreglementet), bare dampspærren er max 1/3 inde i isoleringen set fra den varme side.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (17-12-2011) 
Svar:
Korrekt, dog under hensyntagen til "rentabilitetsberegningen", hvormed følgeudgifter også kan medregnes. Reglen med 1/3 del inde, kræver en fugtteknisk beregning, såfremt isoleringslaget indenfor dampspærren
udgør mere end 45mm.


realisten, danmark (17-12-2011) 

stolpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor stor en stolpe, skal jeg have til at bære en kipbjælke der er 115x366mm og 6.5m L. Huset er 5.2m bredt
Rasmus Rasmussen , Haarby (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

j schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

j schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

J schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

J schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Som J schmidt svagt antyder så foreslår også jeg at: du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig. Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.
Erling, Århus (16-12-2011) 

fejl i ordrebekræftelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Dette er en lettere speget sag.
Jeg har bestilt 4 vinduer hos et byggecenter. Jeg har opgivet målene i en mail i forbindelse med bestilling:
1 stk 1420bx1188h
3 stk 1318bx1188h

Jeg modtager et tilbud med posten, som indeholder en forside (fra byggecenteret)med målene:
1 stk 1428bx1188h
3 stk 1318bx1188h

desuden er der en tegning vedlagt (fra vinduesfabrikken) hvor de samme mål fremgår.

Målet på bredden af det ene vindue afviger fra min bestilling, og jeg skriver på mail til byggefirmaet at jeg kan acceptere tilbuddet hvis dette mål bliver ændret til det korrekte 1420, alternativt, hvis tallet skal ende på 8, 1418.

Jeg modtager så en ordrebekræftelse med posten som i lighed med tilbudet indeholder en forside fra byggecenteret samt en tegning fra fabrikken. forsiden har stadig målene:
1 stk 1428bx1188h
3 stk 1318bx1188h

Men af tegningen fra fabrikken fremgår det at 1428 målet nu er 1418.

Jeg tænker "alt vel", og får leveret mine vinduer.

NU viser det sig så at der er sket en fejl som IKKE relaterer sig til dette breddemål. Nogen har, fra de ellers korrekte mål på tilbudsmaterialet (både delen fra byggefirmaet og fabrikken), ændret HØJDEN på samme vindue fra 1188 til 1118.
Jeg går naturligvis tilbage til min ordrebekræftelse og kontrollerer. Her står der som nævnt ovenfor på forsiden (fra byggefirmaet) at mine vinduer alle har højdemål 1188.
Men ak, i tegningen fra fabrikken (som jeg brugte til at kontrollere at BREDDE målet var korrekt justeret) står der at højdemålet på dette vindue er 1118.

Der er altså sket en fejl. i forbindelse med at et BREDDEmål er blevet ændret har man ligeledes ændret et HØJDEmål som ikke skulle have været ændret.

Jeg tænker at det er sket pga travlhed. nogen har hurtigt skrevet 1188 men kom til at trykke 1118 istedet.

Spørgsmålet er så om det er mig der rimeligvis skal hæfte for denne fejl.

Det skal siges at i al kommunikation fra mig til dem har jeg dokumentation på at jeg skriver 1188 for alle højder.
Samt at alle højder i tilbudsmaterialet er 1188. Kun i det ene sæt af mål på ordrebekræftelsen (som altså indeholder to sæt mål med uoverensstemmelser) fremgår 1118 højdemålet.

Det skal siges at jeg IKKE har godkendt ordrebekræftelsen (der har ikke været kommunikation omkring den).


Morten, Århus (15-12-2011) 
Svar:
Hvis du har opgivet mål til byggecentret er det dem der gælder. At man fra mange vinduesfabrikker gerne vil køre med at mål ender på 8 har ikke den store betydning. Men der må IKKE ansvarsfraskrives overfor private, og du har afleveret korrekte mål til byggecentret, de kan med andre ord ikke videresende en ordrebekræftelse fra vinduesfabrikken som du skal godkende, det er deres ansvar, og dermed deres fejl. Med andre ord de skal bare levere nye elementer uden beregning.
God, Fornøjelse (15-12-2011) 
Svar:
Sjovt at du bruger så lang tid på at skrive i dette forum.
Det bør du gøre til leverandøren, - det er vel dette firma, der har lavet fejlene.
En del byggecentre arbejder ikke med at man skal acceptere med underskrift, men forudsætter, at du accepterer deres papirer, evt. også ved at betale ved kassen ved bestillingen.
Travlhed bør ikke være nogen grund, nok mere sjusk og manglende kontrol af bestillinger.
Sagen bør være soleklar, gå ned i byggecentret med dine dokumentationer, og få lavet vinduer i de rigtige mål u/b
Gunnar, Vingård (15-12-2011) 
Svar:
Hej,
Jeg har naturligvis forelagt byggefirmaet problemet i en mail, men reaktionen fra sælgerens side (som sandsynligvis har lavet fejlen) var at henvise til en rettefrist på vinduesmålene som fremgik af ordrebekræftelsen. Altså fraskrivelse af deres ansvar for fejlen. Det er derfor jeg spørger her før jeg går videre med sagen.
Morten, Århus (15-12-2011) 
Svar:
Byggecenter eller vinduesproducent har lavet en sjuskefejl. Det er helt tydeligt at da man har ændret dit breddemål har man samtidigt lavet en indtastningsfejl. Enhver retssag vil (tro mig) erklære dig som vinder hvis det skulle komme så langt da modparten ikke kan henvise til noget fra dig som tilsiger at bredden skal ændres. Så bare pres på byggefirmaet.
nn, nn (15-12-2011) 
Svar:
Såfremt du har din dokumentation i orden, at du har skrevet at der skal rettes i ordren til de mål du oprindelig har bestilt, er der ikke noget at komme efter fra byggecentrets side.

Det er dig aldeles uvedkommende, at en sælger i byggecentret har en korrespondance med en producent, hvor der så opstår en fejl, som efterfølgende ikke bliver rettet.
Gunnar, Vingård (15-12-2011) 
Svar:
Uanset hvad, må der ikke ansvarsfraskrives overfor private, og det er det de prøver på. Der har været flere sager med vinduer i branchen hvor byggecentret/trælasten taber, og skal erstatte efterfølgende. Det springende punkt er ansvarsfraskrivelse....altså de prøver at få dig til at kontrollere og godkende deres ordrebekræftelse, og det er som sagt ikke lovligt.
God, Fornøjelse (15-12-2011) 
Svar:
Hov hov, såfremt der afgives ordre, online eller i butik, binder ordren så sandelig for køber, privat eller erhverv er ligegyldig. Det er købers ansvar at mål osv. er korrekte, altså at kontrollere dette inden bestilling.

Sagen her er at målene efterfølgende er ændret af leverandøren, uden købers udtrykkelige accept, - men blot med en rettefrist, samt at der er forskel på mål på flere dokumenter. Det er her fejlen begås af sælger. Den går ikke.

Som køber bør man dog altid kontrollere, om alt er i orden, ikke bare tænke "alt vel".
Dommer, Hansen (15-12-2011) 
Svar:
Hej alle,
Tusind tak for jeres svar.
Jeg har lige modtaget en positiv mail fra byggecentret om at jeg får et nyt vindue leveret fra fabrikken :). Helt uopfordret... Måske dette forum er blevet læst? Anyway, retfærdighed er i mine øjne sket, og byggefirmaet undgår bad standing fra min side.
Morten, Århus (15-12-2011) 
Svar:
Nej jeg tror ikke de har læst dette forum. Der har været flere sager hvor byggecentre/trælaster er blevet dømt til at betale, fordi de har sendt fejlbehæftet ordrebekræftelser videre fra deres underleverandører og bedt private kunder om at godkende dette. (= Ansvarsfraskrivelse)
Og det er det der er sagens kerne her, hvor du har afleveret mål i byggecentret.
(Dommer Hansen, læs venligst dine lovparagraffer igen, check evt. præcedens/præjudikat på området)
God, Fornøjelse (15-12-2011) 
Svar:
Det handler ikke om ansvarsfraskrivelse.
Det handler om tilbud og accept.

Såfremt en kunde fremsender nogle mål til en producent og producenten fremsender en accept, i form af en ordrebekræftigelse, med præcis de samme mål, så er sagen klar. Producenten kan producerer varen og leverer som aftalt.
Hvis producenten ændre målene så skal han afvente købers accept.

Hvorfor producenten angiver en rettefrist må du spørge samme producent om.
men det er soleklart at såfremt producenten afventer en accept inden ordren indlægges i produktionsplanen vil leveringstiderne forlænges væsentligt.

Derfor er producenten normalt så smart at angive i sit tilbud at tilbudet er betinget af at kunden accepterer de af producenten i ordrebekræftigelsen angivne mål. Med mindre at kunden gør indsigelse inden rettefristens udløb.

Altså idet du accepterer tilbudet accepterer du også de betingelser der er knyttet til tilbudet. Og producenten vil aldrig kunne tabe en retssag desangående.
Mogens Hansen, Odense. (15-12-2011) 
Svar:
Lige nøjagtig, Mogens Hansen. Mig bekendt er der i dagens Danmark kun ganske
få Vinduesproducenter, der igangsætter uden skriftlig accept, men henholder sig til rettefrist. Det er jo så op til "byggecenteret", hvis de vil oppebære
merværdien i at være mellemled, at i samråd med kunden, kontrollere mål og fakta.


realisten, danmark (16-12-2011) 
Svar:
Når en privat går i et byggecenter/trælast og afleverer mål, og senere accepterer et tilbud som byggecenter/trælast fremsender med bilag fra vinduesfabrikken, som der er sket i dette tilfælde, er det byggecenter/trælast der står med ansvar for at det de bestiller hos en leverandør er korrekt. Uanset om de sender det videre til deres kunde eller ej, hvilket osgå er det der ligger til grundlag for at de senere taber en sag i retsystemet.(Som forøvrigt er sket adskellige gange) En privat har ikke pligt til at kontrollere og acceptere byggecenter/trælast leverandørordrebekræftelser, kun dem fra byggecenter/trælast.
., . (16-12-2011) 

Fundament til varmepumper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have monteret et par varmepumper og der hvor udedelene skal stå, har jeg gravet 20 cm muld af og fyldt op med stabilgrus og stampet det, som fundament vil jeg så bruge nogle betonblokke,maxiblokke 42 X 21 X 14, jeg er så lidt i tvivl om jeg bare skal sætte dem i noget alm. grus eller i noget tørbeton
Ole, Vestsjælland (14-12-2011) 
Svar:
Udedelene kan du sådan set stille på et udnivilleret fliseunderlag på et par fundablokke eller de lydmæssigt bedre letklinker-blokke - altså uden at støbe noget fast.
M.Thomsen, Horsens (14-12-2011) 
Svar:
Gør dig selv den tjeneste at sørge for, at der er rigeligt med luft under udedelen - gerne 500 mm eller mere. Hvis jeg ikke skal være i huset et stykke tid, og skruer helt ned for effekten, går dette også ud over afrimningen, som så ikke er så effektiv og der vil derfor dannes is under uniten.
Dette har dog ikke været et problem hvis pumpen kører med en vis effekt, da den så også har mere power og arbejde med under denne funktion.

M.v.h.
Jappa
Jappa, Hals (20-12-2011) 

Her vises 409-433 indlæg ud af 6247.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »