» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 409-433 indlæg ud af 6241.   « Forrige 25       Næste 25 »

Kaffepletter på højglans bord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har malet mit sofabord med højglans maling(vandig).
Nu kan jeg til min skræk se at min kaffekande og kop har afsat mærker,som jeg ikke kan fjerne.Det er ligesom om at det er trukket ned.Hvilket jeg ikke kan forstå,da det er en type maling som bliver hård i overfladen.Har taget kontakt til producenten,man han kan ikke give noget forklaring på det.
Hvad kan jeg gøre,da jeg har et spisebord jeg gerne vil have malet.Jeg maler ikke med oliemaling,da det gulner i løbet af et halv år.
UDA, Et sted i Danmark (05-01-2012) 
Svar:
Jeg tror slet ikke at du med almindelig "håndmaling" kan opnå en tilstrækkelig stærk overflade på hverken et sofa- eller et spisebord.

Kun de allerbilligste borde findes med malet bordplade.

Derimod kan du gøre næsten alt andet.
Coate med en slidstærk klarlak, lægge en glasplade ovenpå den malede flade, beklæde med linoleum eller tilsvarende, som fås i 1000-vis af kulører, osv.
Svend karlsen, Bogense (05-01-2012) 
Svar:
Enhver ordentlig opdragelse indebærer at man lærer brugen af underkopper, ølbrikker, varmeisolerende underlag osv. Det der i præhistorisdk tid almindeligvis kaldtes "bordskånere"

Men naturligvis en alt for letkøbt løsning i vor tid.


Peter Moose, Slagelse (05-01-2012) 
Svar:
Gulvmaling kunne være en mulighed.

2-komponent epoxymaling nok det ultimative, men for vor sarte spørger er der mange andre mindre hidsige muligheder.
Endda også vandbaserede.
Pia Mynje, Skovshoved (05-01-2012) 
Svar:
Det eneste rigtige er at tage bordet med til en autolakerer og betale det som det koster at få ham til at give det højglans maling og lak efter alle kunstens regler. Det holder!
nn, nn (05-01-2012) 


Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Har haft dette indlæg i for et par dage siden, men manglede at op lyse at der skal et flydende trægulv på i 14mm tykkelse ovenpå betongulvet. Iflg. gulvproducenten må overflade temp. ikke overstige 27 grader. Ændrer det på nedenstående dimensionering? og hvilken fremløbstemp. vil I anbefale? Mange tak!

Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.

Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012)

Martin Rise, Hinnerup (05-01-2012) 
Svar:
for det første skal du gøre op med dig selv hvor stor slange du ville bruge.. (8mm-15mm-16mm-20m)m.. ved at 20mm ligger pr. 30cm. og 16mm ligger pr. 20 cm. ..og beton oven på 20mm ville jeg sige mellem 8cm & 14cm for at få en jævn varme. 20mm må højst trækkes 120m men ville anbefale at dele en 120m op i 2x60m for ikke at kunne mærke forskel i gulvet. kvaliteten.. jeg er godt tilfreds med altech fra billigvvs.
, (11-01-2012) 

vinduer og døre ved kysten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et sommerhus der er ved at vælte i vandet pga stormene ved Vestkysten

hvordan skal man redde husets vinduer og døre fra at gå til i bølgerne, det må være muligt at kunne genbruge dem

er der nogen der ved hvordan man kan få dem ud af huset, - havet er så lige
uden for gavlen, ca 2-3 meter væk
ole, aalborg (05-01-2012) 
Svar:
Man kan godt genbruge vinduer, det kommer selvfølgelig an på vinduernes tilstand og hvad de skal anvendes til. Hvis de skal anvendes til boliger skal deres isolerings evne naturligvis leve op til de krav der stilles i bygningsreglementet.
Når vinduer og døre skal tages ud, vil fremgangs måden være bestemt af hvorledes de er monteret. Der er sandsynligvis fuget omkring vinduer og døre, disse fuger skæres væk. Vinduer og dørene er derudover fastgjort til den omgivende væg, disse fastgørelser kan du skærre over eller hvis du er heldig er de monteret med karmskruer igennem vinduesfalsen og så kan du bare skruer dem ud og fjerne vinduet/døren.

Ådalens tegnestue
Nicolaj Lisborg, Vegger, 9240 Nibe (05-01-2012) 
Svar:
Vinduerne er fjernet nu, også døren, - huset er der ikke mere tilbage af.
Selv skorstenen er væk.

Er der en venlig person der vil købe de brugte vinduer, kan de afhentes
på stedet,- skal ske inden næste storm da der er risiko for at det vælter i
havet.
Der er en særlig affektionsværdi pga. redningsaktionen.
ole, - (09-01-2012) 
Svar:
Sæt dem til salg på dba.dk
For hver gang du finder een potentiel køber her på forummet, har du 10.000 på dba.dk
nn, nn (09-01-2012) 
Svar:
Det var da et træls dilemma :/

Håber at du finder ud af det. Ellers er der Gul og Gratis og DBA

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Er huset sikkert at bevæge sig i. Du kunne evt. benytte en bajonetsav, til at dele vindueskarmen, så vinduer falder bagud.

/Jonas
Jonas, Stenløse (26-01-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.
Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012) 
Svar:
Der skal være 30 mm beton over rør, så kan varmen fordeles.
Hvis du bruger 20 mm gulvpex skal de ligge med 30 cm afstand evt lidt mere under/foran store vinduer.
Længde på rør max 120 meter
Der skal / bør isoleres med 300 mm under gulvvarme og det er vigtigere med god isolering ved gulvvarme kontra radiatorvarme
Der skal kantisoleres mellem betonlag og ydervægge og skillevægge så varmen ikke forsvinder ud i kolde mure
Hvis du har 2,12 til loft må du ikke hæve gulve, du er allerede langt under lovlig lofthøjde.
slanger du anvender skal være til nedstøbning med indvendig iltspærre, der er nogen producenter der siger at deres rør er bedre end andres men min erfaring er at de er ret ens i kvalitet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (04-01-2012) 
Svar:
Højer mener nok at gulvvarmeslangene kan lægges lidt TÆTTERE under store vinduespartier for at få lidt mere varme til at modvirke kuldenedfald.
Men prøv ellers at se på www.wavin.dk eller www.wirsbo.dk eller lignende sider.
Desuden mener nok at gulvvarmeslangene nok godt må komme lidt længere ned i betonen (50-60mm) hvis der er 30 cm afstand mellem rørene.
Henrik, nn, nn, (04-01-2012) 
Svar:
Det er ikke korrekt når det hævdes at 2,12 meter mellem gulv og loft er ulovligt.

Kravet om 2,30 meters lofthøjde gælder kun ved nybyggeri og er iøvrigt afløst af følgende formulering: Beboelsesrum og køkken skal udformes med en tilfredsstillende lofthøjde. Kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m. (Som osse kan være gennemsnitshøjden).


Jørgen Skovlund, Skive (04-01-2012) 
Svar:
Der er i hvert fald et eller andet der er galt når loftshøjden er 2,12 m i et hus fra 1978 hvor kravet var 2,3 m.

Det vil altid være en fordel at starte med fremløbet langs ydervæg, men min erfaring siger at det ikke har den store betydning i et velfungerende gulvvarmeanlæg, med et godt flow.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-01-2012) 
Svar:
Der er intet ulovligt i at bo i et hus med en lofthøjde på 2,12 m.

Der er heller intet krav om at en lofthøjde i et alm. enfamiliehus på de oprindelige 2,3 meter ikke må ændres i nedadgående retning. Man må nemlig indrette sit hus som det passer en.

Derimod det der måske sætter en grænse for den laveste lofthøjde er måske sundhedskrav eller anden lovgivning.

I ovenstående eksempel hvor huset er bygget i 1978 og der oprindeligt har været en lofthøjde på 2,30 vil den nuværende lofthøjde på 2,12 m heller ikke kunne opfattes som en skade og ej indbringe en karakter i en tilstandsrapport.


Jørgen skovlund , Skive (05-01-2012) 
Svar:
Bygningsreglementet gælder ikke kun ved nybyg og det er klart ikke tilladt at have en lofthøjde på 2,12 med mindre huset er fra før bygningsreglementet tog højde for det, om det vil være et punkt i en tilstandsrapport eller ej.

hvis spørger lægger gulvvarme oven på sit gulv med en nuværende lofthøjde på 2,12 så svarer det vel til at lave gulvvarme i en krybekælder.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Vil lige tilføje at det ikke er ulovligt at bo i et hus med 212 cm lofthøjde men det er det at udføre arbejde der nedsætter højden

flå dog de gamle gulve op og lav noget ordentligt håndværk i stedet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Min erfaring siger, at huse med højdelofte på 2,12 meter er lovlige. Få det undersøgt i forhold til sundhedskravene lige som han siger.

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Jeg synes Jørgen Skovlund burde læse lidt om krav til byggeri inden han begynder at rådgive i dette forum.
Faktisk står der i bygningsregelementet, at selv om et arbejde ikke kræver byggetilladelse, er det bygherres ansvar at arbejdet udføres som om der skulle!
Jeg giver Danskbygningsanalyse helt ret. 212 er alt for lidt i et hus fra 1978.
Har du overvejet at kontakte en arkitekt / energikonsulent, før du går videre med projektet? Det er billigere nu, end hvis det skal laves om senere!
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 
Svar:
Jeg er enig! Det er altid billige og bedre at få styr på det med det samme, i stedet for at vente. Udover at det hurtigt bliver dyrere, så er det også bare bøvlet at skulle bruge tid på det senere hen. Spørgsmålet forsvinder jo ikke.

Find eventuelt en energikonsulent her: http://www.heatpump.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 
Svar:
Eller: http://www.3byggetilbud.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 

glas i fortovet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har lige købt et byhus fra 1936. Der var engang kulkælder. I disse skakter, er der nu i plan med fortovet sat glasmursten i så der kommer lidt lys ind i kælderen. Disse er utætte, hvordan repereres det? vi vil jo gerne beholde den smugle lysindfald der er. Og hvilken type håndværker skal vi have fat i hvis vi ikke selv kan?
ulla olsen, horsens (03-01-2012) 
Svar:
Glasbyggesten kaldes de.

Når de ligger som hos dig er de armerede i fugerne. Og årsagen til utæthederne kan være rust i armeringen eller bare almindelig nedbrydning af fugen.

Måske forsøge at fuge med en passende fugemasse, alternativt hugge fugerne op i en cm. dybde og fuge det hele på en gang.

At reparere eller udskifte er murearbejde.
Jens Gertsen, Solrød (04-01-2012) 

Hi-Macs bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået mig en fantastisk flot Hi-Macs bordplade! Et materiale som er meget sammenlignligt med Corian, men dog til en noget billigere penge! Fantastisk flot! Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen skulle have kendskab til holdbarheden på disse 2 mærker. Én der har haft den liggende i mere end 5 år. Hvor ofte behandles den, og hvordan. Hilsen Sanne K. Jakobsen
Sanne, Køge (02-01-2012) 

fatninger i bronze Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Palle, Ved du hvor jeg kan finde fatninger i bronze, da jeg har en lampe som jeg gerne vil have updatet.
claus hansen, (29-12-2011) 
Svar:
Det har ikke været tilladt de sidste 40-50 år at benytte fatninger i bronze eller vel nærmere messing (ledende materiale), de skal være lavet af bakelit el. lign.
Per M., 2950 Vedbæk (30-12-2011) 
Svar:
Men det er tilladt at udskifte én til én.
Jeg ved bare heller ikke, hvor man kan få fat i sådan én.
XX, XX (08-01-2012) 

Bad i skur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis man gerne vil have et bad og en vaskemaskine i sit skur, skal der så søges om byggetilladelse???
Jette Mikkelsen, Hundested (28-12-2011) 
Svar:
Vaskemaskine må du gerne have i dit skur.

Badet må du osse, hvis det er et fuglebad.

Hvis det er et brusebad så må du nok egentlig ikke, men ingen kan straffe dig for at have det i skuret. Du må nemlig indrette dit skur lige præcis som du vil,(spankingrum, atelier, plæneklippergarage, odv., blot det ikke er som bolig.
Hansen, i Nr 27 (28-12-2011) 
Svar:
Vand el og afløb skal laves af autoriseret.
Aksel, Hørning (29-12-2011) 

Let isolering under garagegulv. Måske for let? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige lavet en 19 m2 trægarage, som min nyindkøbte Porsche 944 skal stå i denne vinter. Den er endnu uisoleret,og med gennemtræk, så bilen ikke ruster. Jeg vil isolere og opvarme(varmepumpe) garagen i 2012. Gulvet er indtil videre kun jord. Jeg vil til foråret lægge et gulv, fx med lidt isolering (100 mm polystyrenplade) + plastdug + 22 mm træfinerplade + linoleum. Jeg vil ikke lave cementgulv, da jeg har gulvvarme i hovedbygningen, og der er jordslanger under garagegulvet, som man skal have mulighed for at komme til uden at have en brolæggerjomfru. Mit problem er: 1. Bilen vejer ca 1000 kg. Braser gulvet sammen ?
B Rasmussen, Egedal (28-12-2011) 
Svar:
Hej
Spørg din leverandør (tømmerhandel) om hvilken trykstyrke du skal bruge på din polystyrenisolering.

Polystyren kan fåes i mange forskellige trykstyrker, og således også med lidt forskellig isoleringsevne.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (28-12-2011) 
Svar:
Nej, gulvet braser ikke sammen.

Men det handler mere om du blot placere din bil der eller det bliver en regulær garage hvorindi bilen køres dagligt/ugentligt. I sidstnævbte tilfælde vil træfiberpladen og polustyrenen blive sporkørt i mere eller mindre grad.

Derimod forstår jeg ikke hvad du vil ned til de jordvarmeslanger efter. Hvis de en dag er opslidte skal der jo lægges nogle nye, et andet sted på grunden.


Bent Balle, Græsted (28-12-2011) 
Svar:
Tak for svarene.
Bilen skal blot placeres dér om vinteren, om sommeren står den på vejen.
Garagen støder op til huset, og på husets væg (der er den ene væg af garagen) er hjertet af varmeslangerne, både til taget og til jorden. Der går 2 slanger ud til jorden og kommer 2 slanger retur til jorden ca 70-80 cm under jorden. Slangerne er nedlagt for 40 år siden, og hvis der en dag skal lægges nye, skal det hele starte derfra. Altså under garagen.
B Rasmussen, Egedal (29-12-2011) 
Svar:
Så tror jeg godt at du kan nøjes med træfiberpladerne.
Men endnu bedre ville måske være betonfliser, Som fordeler de 250 kg tryk fra hvert hjul lidt bedre.
Ved den type opbevaring troede jeg egentligt at at man hævede hjulene fra underlaget - således at dækkene ikke deformeres over tid. Men de er måske nærmest massive på en Porsche? :>)
BB, Græsted (29-12-2011) 

Gulvvarme i eksisterende betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et hus med gulvtæppe i gang og på værelserne, skal have lagt noget nyt gulv og overvejede derfor at lægge gulvvarme ned i samme omgang. Der er støbt beton under tæpperne og huset er fra midt 70'erne. Skal man til at rive alt betonet op eller kan man ikke "fræser" riller til gulvvarmen, det ville jo være en del lettere for mig :-)
Jens, Svendborg (26-12-2011) 
Svar:
Det er økonomisk ruinerende at lave den slags i et uisolert gulv.
Den første energikrise startede i slutningen af 1973, men det tog et par år inden kravene til bygningsisolering rettede sig ind derefter.
Jan Jørgensen, Slagelse (26-12-2011) 
Svar:
Iflg. tilstandsrapporten er gulvene isoleret og så støbt beton ovenpå ?
Jens, Svendborg (26-12-2011) 
Svar:
Besynderligt.
Tilstandsrapporten omhandler kun hvad der rent visuelt kan iagttages - samt ejerens "tilståelser"
Under hvilket punkt findes omtalte oplysning?
Jan Jørgensen, Slagelse (26-12-2011) 
Svar:
Hvis du ikke vil acceptere er merforbrug på op omkring 30%, så skal du banke gulvene op og isolerer med 2-300 mm isolering under gulvvarmen !
Allerede før bygningsreglmentet blev revideret og kravene til bl.a. gulvisolering skærpet i 1985, var man opmærksom på at huse med gulvvarme brugte væsentlig mere varme.
Et hus fra 70' erne har måske kun 50 mm isolering under gulvene. Eller mere sandsynligt 100 mm leca, hvilket svarer til ca. 50 mm mineraluld eller lignende.

Glem alt om gulvvarme med mindre du brækker gulvene op og laver op mod 300 mm isolering under.
Henrik, Nn, nn (27-12-2011) 
Svar:
Byg eventuelt et gulv op på strøer med isolering imellem strøerne og læg derefter varmefordelingsplader og dine gulvvarmerør. At fræse i beton giver ingen mening og dit varmetab bliver for stort. Generelt er varmetab på gulv ca. 15% Besøg evt. denne hjemmeside: www.neotherm.dk Håber dette hjælper.
Thomas, Danmark (31-12-2011) 

Slipning af terazzogulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, Jeg har et terazzogulv, som tidligere er belagt med noget maling. Dette vil jeg gerne have væk, så jeg kan få terazzogulvet frem. Er det noget man kan klare selv? jeg har en rustepudser, men hvilket sandpapir skal der anvendes, og hvilken slags behandling skal man give gulvet bagefter? Jeg har ved hjælp af en spartel og hammer fået størstedelen af malingen væk, men har problemer med de områder, hvor jeg ikke rigtig kan komme til, og vil da prøve at slibe det væk Mvh. søren
Søren Hemmingsen, Brønshøj (25-12-2011) 
Svar:
Du kan sagtens slibe malingen af.
Prøv med rystepudseren og noget korn 40 sandpapir. Men det er nok for trælsomt hvis arealerne er store.
Terrazzo er relativt blødt og hvad der kan slibe på eet trægulv kan også bruges på terrazzo.
Altså excentersliber, båndsliber, stor roterende gulvsliber osv. bare brug finere og finere kornstørrelse af slibemiddel indtil dit gulv er "af passende udseende og glathed"
Spørg Google om vedligehold - pg mere slibning.
Gianluca Silvio Nielsen, Lem (25-12-2011) 
Svar:
Jeg ville spare sandpapiret i første omgang og få gulvet afrenset med en damprenser, da denne fjerner malingen uden at skade terrassogulvet. Skulle der være nogle smårester kan disse fjernes med malingsfjerner. Når malingen er kommet af kan du bruge vådslibepapir i forskellige grovheder, for så når gulvet er helt tørt at give det en gang klinkeolie (det lugter fælt i et par dage, men beskytter overfladen godt)
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 

Tag berening Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har et lade tag med stålplader og vil gerne have ettanittag på.Afstanden mellen spær er 120 cm,spær demition er 110x55 mm, og tagsiden er 5,5m lang og har en hældning 45 grader. skal der forstækning til? og hvor meget skal der til?
Erik , Gandrup (25-12-2011) 
Svar:
Det lyder som noget pindeværk, men det kommer jo helt an på tagets og spærenes konstruktion.
Eternitplader vejer lidt mere end stålpladerne, og med 45 gr. taghældning er der ikke videre risiko for stor snelast.
Find ud af hvad stålpladerne vejer pr. m2 og sammenlign med eternitpladerne. Spørg henne i tømmerhandlen!
Så skal det nok gå godt.
Eller osse går det ikke godt.
Tage Straae, Vindblæs (25-12-2011) 
Svar:
Det lyder som noget pindeværk, men det kommer jo helt an på tagets og spærenes konstruktion.
Eternitplader vejer lidt mere end stålpladerne, og med 45 gr. taghældning er der ikke videre risiko for stor snelast.
Find ud af hvad stålpladerne vejer pr. m2 og sammenlign med eternitpladerne. Spørg henne i tømmerhandlen!
Så skal det nok gå godt.
Eller osse går det ikke godt.
Tage Straae, Vindblæs (25-12-2011) 

spånplade væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
det er ang. renovering af vægge.

alle vores vægge er gips, må der være spån bag dem?

også lige et toiletvæg spørgsmål.. :)
vi skal renovere vores toilet og skal have revet en væg ned der skal rykkes.
den væg bliver der hvor vi bader, hvordan skal den bygges op..?
linda hansen, nørreballe (21-12-2011) 
Svar:
Nedefra er bedst hvis den skal mures op...

Spånplader er OK når der er gips monteret helt tæt op af spånpladerne.
Morfar, Middel fart (21-12-2011) 

Maling af vægge og loft på en trappe opgang Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi skal have malet vægge og loft omkring vores trappe til 1. sal. Vi kan ikke huske hvordan vi gjorde ved sidste omgang. Tror på I vil være de rette til at hjælpe. Tak på for hånd
Judi Mølskov Bech, Barrit (17-12-2011) 
Svar:
Jeg tror heller ikke vi kan huske det....
nn, nn (17-12-2011) 
Svar:
Uanset hvordan I gjorde det sidste gang så er det absolut nemmeste blot at løsne de 4 eller 8 skruer i hjørnerne og bære det hele ud på græsplænen.
En grundig omgang med haveslangen og et par strygninger med kalkkost eller malersprøjte så er I klar til at genmonterere bygningsdelene igen.
George Olsen, Ekspert (18-12-2011) 
Svar:
Nej helt forkert.
Først afrensning med "Propylteratanoxid" (fåes under bordet v/førende materialister), derefter grundig finslibning med korn 40.
efterfølgende afdækkes iht Mr. Bean´s foreskrifter, og slutbehandling blombes på.
D.emens, ? (18-12-2011) 

Forskalling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej... Jeg skal have sat nye gips vægge op på et loftrum. Der sidder forskalling, som dog skal ned, så jeg kan få en dampspærre op. Huset er fra 50´erne, så forskallingen er sikkert ikke lige hvorfor jeg nok skal have noget nyt op. Hvordan gør man i praksis, når man skal sætte ny forskalling op i et gammelt hus - her tænker jeg på, så forskallingen bliver lige. Bruger man vadderpas, snor - eller???? På forhånd tak Marcello
Marcello, Odense (17-12-2011) 

Dampspærre ved profilbrædder på gl. gipsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en bungalow fra 30 erne, og er i gang med at sætte nye profilbrædder. De skal op gå et gammel gipsloft som er revnet og i stykker mange steder. Vi mener at have hørt at man tidligere betragtede gipsloftet som dampspære kan heller ikke se at der på loftet er sat nogen yderligere dampspærre op under isoleringen, men skal vi så ikke sørge for at der bliver sat en op for at få gipsloftet helt tæt inden vi sætter brædder op. Er det en muligehed at sætte ekstra isolering og derefter en dampspærre, kan vi så ikke få problemer med at der bliver 2 dampspærrer, nemlig Ny dampærre /isolering/gl. gipsloft/Isolering??
E.Serup, Herlev (17-12-2011) 
Svar:
Et pudset loft betragtes ikke længere som en dampspærre, og i hvert fald ikke hvis den er skadet/revnet.
Hvis det er helt eller delvist mod tagrum med en lavere temperatur, skal du montere en ny (tæt) dampspærre, og hvis det ikke går ud over loftshøjden på de minimum 2,3 m, kan du isolere alt det du vil (og skal forøvrigt gøre det ifølge bygningsreglementet), bare dampspærren er max 1/3 inde i isoleringen set fra den varme side.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (17-12-2011) 
Svar:
Korrekt, dog under hensyntagen til "rentabilitetsberegningen", hvormed følgeudgifter også kan medregnes. Reglen med 1/3 del inde, kræver en fugtteknisk beregning, såfremt isoleringslaget indenfor dampspærren
udgør mere end 45mm.


realisten, danmark (17-12-2011) 

stolpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor stor en stolpe, skal jeg have til at bære en kipbjælke der er 115x366mm og 6.5m L. Huset er 5.2m bredt
Rasmus Rasmussen , Haarby (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

j schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

j schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

J schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Tjah du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig.
Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.

J schmidt, Odense (15-12-2011) 
Svar:
Som J schmidt svagt antyder så foreslår også jeg at: du kontakter den nærmeste ingeniør, han kan beregne det for dig. Der er flere faktorer at tage højde for, sne og vindlast, hvad vejer taget og spær osv.
Erling, Århus (16-12-2011) 

fejl i ordrebekræftelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Dette er en lettere speget sag.
Jeg har bestilt 4 vinduer hos et byggecenter. Jeg har opgivet målene i en mail i forbindelse med bestilling:
1 stk 1420bx1188h
3 stk 1318bx1188h

Jeg modtager et tilbud med posten, som indeholder en forside (fra byggecenteret)med målene:
1 stk 1428bx1188h
3 stk 1318bx1188h

desuden er der en tegning vedlagt (fra vinduesfabrikken) hvor de samme mål fremgår.

Målet på bredden af det ene vindue afviger fra min bestilling, og jeg skriver på mail til byggefirmaet at jeg kan acceptere tilbuddet hvis dette mål bliver ændret til det korrekte 1420, alternativt, hvis tallet skal ende på 8, 1418.

Jeg modtager så en ordrebekræftelse med posten som i lighed med tilbudet indeholder en forside fra byggecenteret samt en tegning fra fabrikken. forsiden har stadig målene:
1 stk 1428bx1188h
3 stk 1318bx1188h

Men af tegningen fra fabrikken fremgår det at 1428 målet nu er 1418.

Jeg tænker "alt vel", og får leveret mine vinduer.

NU viser det sig så at der er sket en fejl som IKKE relaterer sig til dette breddemål. Nogen har, fra de ellers korrekte mål på tilbudsmaterialet (både delen fra byggefirmaet og fabrikken), ændret HØJDEN på samme vindue fra 1188 til 1118.
Jeg går naturligvis tilbage til min ordrebekræftelse og kontrollerer. Her står der som nævnt ovenfor på forsiden (fra byggefirmaet) at mine vinduer alle har højdemål 1188.
Men ak, i tegningen fra fabrikken (som jeg brugte til at kontrollere at BREDDE målet var korrekt justeret) står der at højdemålet på dette vindue er 1118.

Der er altså sket en fejl. i forbindelse med at et BREDDEmål er blevet ændret har man ligeledes ændret et HØJDEmål som ikke skulle have været ændret.

Jeg tænker at det er sket pga travlhed. nogen har hurtigt skrevet 1188 men kom til at trykke 1118 istedet.

Spørgsmålet er så om det er mig der rimeligvis skal hæfte for denne fejl.

Det skal siges at i al kommunikation fra mig til dem har jeg dokumentation på at jeg skriver 1188 for alle højder.
Samt at alle højder i tilbudsmaterialet er 1188. Kun i det ene sæt af mål på ordrebekræftelsen (som altså indeholder to sæt mål med uoverensstemmelser) fremgår 1118 højdemålet.

Det skal siges at jeg IKKE har godkendt ordrebekræftelsen (der har ikke været kommunikation omkring den).


Morten, Århus (15-12-2011) 
Svar:
Hvis du har opgivet mål til byggecentret er det dem der gælder. At man fra mange vinduesfabrikker gerne vil køre med at mål ender på 8 har ikke den store betydning. Men der må IKKE ansvarsfraskrives overfor private, og du har afleveret korrekte mål til byggecentret, de kan med andre ord ikke videresende en ordrebekræftelse fra vinduesfabrikken som du skal godkende, det er deres ansvar, og dermed deres fejl. Med andre ord de skal bare levere nye elementer uden beregning.
God, Fornøjelse (15-12-2011) 
Svar:
Sjovt at du bruger så lang tid på at skrive i dette forum.
Det bør du gøre til leverandøren, - det er vel dette firma, der har lavet fejlene.
En del byggecentre arbejder ikke med at man skal acceptere med underskrift, men forudsætter, at du accepterer deres papirer, evt. også ved at betale ved kassen ved bestillingen.
Travlhed bør ikke være nogen grund, nok mere sjusk og manglende kontrol af bestillinger.
Sagen bør være soleklar, gå ned i byggecentret med dine dokumentationer, og få lavet vinduer i de rigtige mål u/b
Gunnar, Vingård (15-12-2011) 
Svar:
Hej,
Jeg har naturligvis forelagt byggefirmaet problemet i en mail, men reaktionen fra sælgerens side (som sandsynligvis har lavet fejlen) var at henvise til en rettefrist på vinduesmålene som fremgik af ordrebekræftelsen. Altså fraskrivelse af deres ansvar for fejlen. Det er derfor jeg spørger her før jeg går videre med sagen.
Morten, Århus (15-12-2011) 
Svar:
Byggecenter eller vinduesproducent har lavet en sjuskefejl. Det er helt tydeligt at da man har ændret dit breddemål har man samtidigt lavet en indtastningsfejl. Enhver retssag vil (tro mig) erklære dig som vinder hvis det skulle komme så langt da modparten ikke kan henvise til noget fra dig som tilsiger at bredden skal ændres. Så bare pres på byggefirmaet.
nn, nn (15-12-2011) 
Svar:
Såfremt du har din dokumentation i orden, at du har skrevet at der skal rettes i ordren til de mål du oprindelig har bestilt, er der ikke noget at komme efter fra byggecentrets side.

Det er dig aldeles uvedkommende, at en sælger i byggecentret har en korrespondance med en producent, hvor der så opstår en fejl, som efterfølgende ikke bliver rettet.
Gunnar, Vingård (15-12-2011) 
Svar:
Uanset hvad, må der ikke ansvarsfraskrives overfor private, og det er det de prøver på. Der har været flere sager med vinduer i branchen hvor byggecentret/trælasten taber, og skal erstatte efterfølgende. Det springende punkt er ansvarsfraskrivelse....altså de prøver at få dig til at kontrollere og godkende deres ordrebekræftelse, og det er som sagt ikke lovligt.
God, Fornøjelse (15-12-2011) 
Svar:
Hov hov, såfremt der afgives ordre, online eller i butik, binder ordren så sandelig for køber, privat eller erhverv er ligegyldig. Det er købers ansvar at mål osv. er korrekte, altså at kontrollere dette inden bestilling.

Sagen her er at målene efterfølgende er ændret af leverandøren, uden købers udtrykkelige accept, - men blot med en rettefrist, samt at der er forskel på mål på flere dokumenter. Det er her fejlen begås af sælger. Den går ikke.

Som køber bør man dog altid kontrollere, om alt er i orden, ikke bare tænke "alt vel".
Dommer, Hansen (15-12-2011) 
Svar:
Hej alle,
Tusind tak for jeres svar.
Jeg har lige modtaget en positiv mail fra byggecentret om at jeg får et nyt vindue leveret fra fabrikken :). Helt uopfordret... Måske dette forum er blevet læst? Anyway, retfærdighed er i mine øjne sket, og byggefirmaet undgår bad standing fra min side.
Morten, Århus (15-12-2011) 
Svar:
Nej jeg tror ikke de har læst dette forum. Der har været flere sager hvor byggecentre/trælaster er blevet dømt til at betale, fordi de har sendt fejlbehæftet ordrebekræftelser videre fra deres underleverandører og bedt private kunder om at godkende dette. (= Ansvarsfraskrivelse)
Og det er det der er sagens kerne her, hvor du har afleveret mål i byggecentret.
(Dommer Hansen, læs venligst dine lovparagraffer igen, check evt. præcedens/præjudikat på området)
God, Fornøjelse (15-12-2011) 
Svar:
Det handler ikke om ansvarsfraskrivelse.
Det handler om tilbud og accept.

Såfremt en kunde fremsender nogle mål til en producent og producenten fremsender en accept, i form af en ordrebekræftigelse, med præcis de samme mål, så er sagen klar. Producenten kan producerer varen og leverer som aftalt.
Hvis producenten ændre målene så skal han afvente købers accept.

Hvorfor producenten angiver en rettefrist må du spørge samme producent om.
men det er soleklart at såfremt producenten afventer en accept inden ordren indlægges i produktionsplanen vil leveringstiderne forlænges væsentligt.

Derfor er producenten normalt så smart at angive i sit tilbud at tilbudet er betinget af at kunden accepterer de af producenten i ordrebekræftigelsen angivne mål. Med mindre at kunden gør indsigelse inden rettefristens udløb.

Altså idet du accepterer tilbudet accepterer du også de betingelser der er knyttet til tilbudet. Og producenten vil aldrig kunne tabe en retssag desangående.
Mogens Hansen, Odense. (15-12-2011) 
Svar:
Lige nøjagtig, Mogens Hansen. Mig bekendt er der i dagens Danmark kun ganske
få Vinduesproducenter, der igangsætter uden skriftlig accept, men henholder sig til rettefrist. Det er jo så op til "byggecenteret", hvis de vil oppebære
merværdien i at være mellemled, at i samråd med kunden, kontrollere mål og fakta.


realisten, danmark (16-12-2011) 
Svar:
Når en privat går i et byggecenter/trælast og afleverer mål, og senere accepterer et tilbud som byggecenter/trælast fremsender med bilag fra vinduesfabrikken, som der er sket i dette tilfælde, er det byggecenter/trælast der står med ansvar for at det de bestiller hos en leverandør er korrekt. Uanset om de sender det videre til deres kunde eller ej, hvilket osgå er det der ligger til grundlag for at de senere taber en sag i retsystemet.(Som forøvrigt er sket adskellige gange) En privat har ikke pligt til at kontrollere og acceptere byggecenter/trælast leverandørordrebekræftelser, kun dem fra byggecenter/trælast.
., . (16-12-2011) 

Fundament til varmepumper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have monteret et par varmepumper og der hvor udedelene skal stå, har jeg gravet 20 cm muld af og fyldt op med stabilgrus og stampet det, som fundament vil jeg så bruge nogle betonblokke,maxiblokke 42 X 21 X 14, jeg er så lidt i tvivl om jeg bare skal sætte dem i noget alm. grus eller i noget tørbeton
Ole, Vestsjælland (14-12-2011) 
Svar:
Udedelene kan du sådan set stille på et udnivilleret fliseunderlag på et par fundablokke eller de lydmæssigt bedre letklinker-blokke - altså uden at støbe noget fast.
M.Thomsen, Horsens (14-12-2011) 
Svar:
Gør dig selv den tjeneste at sørge for, at der er rigeligt med luft under udedelen - gerne 500 mm eller mere. Hvis jeg ikke skal være i huset et stykke tid, og skruer helt ned for effekten, går dette også ud over afrimningen, som så ikke er så effektiv og der vil derfor dannes is under uniten.
Dette har dog ikke været et problem hvis pumpen kører med en vis effekt, da den så også har mere power og arbejde med under denne funktion.

M.v.h.
Jappa
Jappa, Hals (20-12-2011) 

Tagmaling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
<a href="<a title="tagmaling" href="http://www.facade-tagrens.dk/tagmaling.html">Tagmaling</a> forskønner en falmet og nedslidt bygning og øger værdien. Denne proces er væsentligt billigere end at skulle have et nyt tag.

Ud over at forskønne dit hjem fungerer <a href="<a href="<a title="tagmaling" href="http://www.facade-tagrens.dk/tagmaling.html">tagmaling</a> som beskyttelse mod mos og alge angreb. Vi bruger kvalitetsmaling fra ISO-Paint.

Tagets levetid kan forlænges helt op til 10 år med en behandling. Den rette behandling kræver viden, erfaring og tidssvarende udstyr.

Vi kan tilbyde tagmaling til fornuftige priser og leverer inden for den aftalte tidsramme.Ring til os allerede i dag og få et uforpligtigende tilbud på <a href="<a title="tagmaling" href="http://www.facade-tagrens.dk/tagmaling.html">tagmaling</a>

Sjælland tag og facade aps, Sjælland (13-12-2011) 

Mørtelsammensætning. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej !

Jeg er ved at være færdig med opførelse af et nyt hus - og under byggeriet har der 2 gange været en mur som er væltet for murerne - og som jeg rygtevis har hørt skulle være meget meget skæv - samt at mørtelblandningen som er foregået på pladsen har en anden sammensætning end normalt.

Jeg vil meget gerne vide hvilken KC blanding man skal have når man skal opmure indervægge og ydrevægge med ??


Anonym - navnet er redaktionen bekendt, Horsens (12-12-2011) 
Svar:
Jeg har virkelig ondt af dig at du skal trækkes igennem alt dette af en upålidelig og dårlig håndværker. Håber du får klaret det til din fulde tilfredshed. Held og lykke
Grethe Nielsen, Fjerritslev (12-12-2011) 
Svar:
Ku´ du ikke "liiige" samle alle dine spørgsmål under et, noget tyder på du nok
kommer med flere.!!

1) Tror faktisk ikke Rationel leverer Patus+ m/3-lags glas
2) Du har fået en bedre tegl, med et større overlæg, hvilket
er godt for undertaget.
3) Mørtelblandingen skal hedde KC50/50-700, og må gerne
blandes på pladsen.
realisten, danmark (12-12-2011) 
Svar:
I dag er der mange facadesten der kræver specielle mørtler, så man skal vide hvilken mursten der mures med på facaderne.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (15-12-2011) 
Svar:
Hold da op, er der virkelig en redaktion på "sitet" her
realisten, danmark (15-12-2011) 
Svar:
Gad vide, hvordan spørgeren her, har fået kontakt til web-redaktør, og fået ændret sit allias til "Anonym..Horsens", på tidligere stillede spørgsmål?

Der er jo ikke et eneste af svarene, der forulemper spørgeren, andet end at man
skal lade være med at være kværulant overfor, at få et tegltag man er bedre tjent med, end det man selv, i sin egenrådige verden havde besluttet, måske udfra en simpel m2 pris på RT 801.

Noget andet, der lige stikker i øjnene

"citat"
-og under byggeriet har der 2 gange været en mur som er væltet for murerne -
og som jeg rygtevis har hørt skulle være meget meget skæv-
"citat slut"

hvem har ført tilsyn, har bygherre sparet dette væk?

nn, nn (15-12-2011) 

Forkert tag pålagt. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej !

Jeg er lige ved at være færdig med at bygge nyt hus - og har så opdaget, at entreprenøren har oplagt et forkert tag.
Iflg. den skriftlige aftale A/B forbrugeraftale skal der oplægges Randers Tegl RT 801 Rød Højslev men der er oplagt Randers Tegl RT 803.
Jeg har påtalt fejlen skriftligt over for entreprenøren - men siger bare, at det har han gjort for at hjælpe mig, så man kunne undgå en lille sten ved rygning.
Jeg har bestilt for en Randers Tegl RT 801 Rød højslev - og det er også det jeg vil have.

Hvad gør jeg nu ?
Anonym - navnet er redaktionen bekendt, Horsens (12-12-2011) 
Svar:
smiler og er glad - der er ikke et menneske på denne jord der kan se forskel !
det drejer sig om 6 mm i højden på teglet, du har fået en pænere læsning :-)
Byggemand, Bob (12-12-2011) 
Svar:
det var nok løsning jeg mente
Byggemand, bob (12-12-2011) 
Svar:
Shit mand du virker som en besværlig kunde... Du klager SKRIFTLIGT over, at dine tegl er 6 mm. længere !! SEKS MILIMETER ! Jeg nægter at tro på, at du kan fra jorden se forskel på de to tegl...

Har du overhovedet selv undersøgt forskellen på disse to tegl?

Så når din tømmer siger han ville undgå en lille sten øverst virker han som en der går op i sit arbejde, så ham skal du være glad for
GDS'er, Sønderborg (12-12-2011) 
Svar:
Du har i stedet for økonomimodellen rt 801 fået en dyrere tegl med større overlæg for de samme penge, giv din dygtige håndværker et klap på skulderen, og sig tak for godt håndværk
ps teglene er identiske bortset fra et større overlæg imellem tegl på RT 803


www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (13-12-2011) 
Svar:
Du er da en af de der kunder ingen håndværker fortjener at få, jammer jammer jammer
skam, dig (14-12-2011) 
Svar:
Spørgeren er kendt for at være k........, i .......´.


.., .. (16-12-2011) 

Spartle savsmuldstapet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores hus er væggene lavet af celotex hvorpå der er sat savsmuldstapet. Vi vil meget gerne have "glatte" vægge, og der 2 muligheder.
1) rive væggene ned, og sætte gips op
2) sandspartle tapetet, og så male.

Det skal siges at tapetet sidder fast alle steder, og der er ikke nogle buller eller huller.

Hvordan vil resultatet blive hvis vi spartler?
Flemming Bruun, Slangerup (08-12-2011) 
Svar:
Jeg viile psaae på med at spartle tapetet, jeg tror(ren teori) at vandet fra spartlen vil kunne få tapetet til at slippe på væggen med deraf flg. buler
jesper, odense (08-12-2011) 
Svar:
Vægbeklædningen er forhåbentlig ikke celotex - udelukkende.

Hvis det er murede vægge er der formodentligt puds under pladerne.

Træskelletvægge er næppe beklædt med celutexplader. Men hvis det skulle være tilfældet så ville jeg absolut benytte lejligheden til at udskifte dem med anden form for mindre brændeffektiv beklædning.
Ove Thorstensson, grenå (08-12-2011) 
Svar:
Celotex (Treetex iflg. tegning af huset) er sat uden på træskellet. Ingen puds. Huset er fra 1969, og er konstrueret med en skal mur yderst. Dernæst vindpap, dampspærre og så celotx.
Da jeg renoverede bryggerset rev jeg celotexen ned, og satte gips op, det var et ret helvede, da celotexen kun kommer ned i meget små stykker pga. den milliard søm der brugt :-)
Det tog ca. 1 1/2 dag at rive ca. 18m2 ned.

Jeg er klar over at celotex er ulovlige i dag pga. brændfaren, men hvis huset brænder...

Savsmuldstapeten sidder som sagt rigtigt godt fast, da væggene jo har taget godt imod klisteren.




Flemming Bruun, Slangerup (08-12-2011) 
Svar:
Celotex plader er meget brandfarlige og blev forbudt at bruge for længe siden, mener iøvrigt at der ud over brandfaren også at de udvkler giftig røg. hvis du ikke tager pladerne af så sæt i det mindste en gipsplade uden på.
Ps der kan ikke spartles på savsmuldstapet spartlen opløster tapeten og det hele falder ned eller buler ud.


Høyer byg a/s, www.hoyer-byg.dk Roskilde (08-12-2011) 
Svar:
Du har to valgmuligheder:

1. Du kan godt spartle udenpå savmuldstapet/Rutex. Da du oplyser den
sidder godt fast i forvejen.

Nåt du har spartlet er det muligt, at den enkelte steder buler op. Dette bortskærer du med en hoppykniv. Sliber og derefter spartler, den lille fordybning du har tilvejebragt.

Masser af malere bruger ovennævnte metode allerede og er blevet brugt længe med godt resultat, herunder også af undertegnede.

Du er velkommen til at ringe på tlf. 29 26 36 96 med yderligere spørgsmål.

Du må ikke på den slags plader forsøge at afdampe tapeten. Pladerne vil bule voldsom op og blive ødeælagt

2. Du må opsætte nye plader

Malerfirmaet Råd & Mal www.raad-mal.dk

Hvad siger kunderne ? www.raad-mal.dk/referencer

Rimelige priser www.raad-mal.dk/private

Prisgaranti ? www.raad-mal.dk/prisgaranti

Malertilbud ? www.raad-mal.dk/kontakt
Ib Abildgaard, Råd & Mal, Dalmose (08-12-2011) 
Svar:
Hej Ib

Tak for dit svar.
Vi regner med at gå i gang med projektet i det nye år, og da jeg ikke selv har kompetencerne har jeg noteret mig din hjemmeside.
Flemming Bruun, Slangerup (09-12-2011) 
Svar:
http://www.ccfltd.co.uk

Treetex er næppe det samme som blød masonite eller celotex.

Deriomo en hård plade a-la spånplade eller MDF. Samme farve som MDF.
Var i midt-70-erne kendet under et andet navn.

Blev muligvis brugt af HØM-huse.
Troels Thorst, Brønderslev (09-12-2011) 
Svar:
Vores hus er et Myresjø hus fra 1969, og så skrevet står dre Treetex på bygningstegningen.

Jeg formodet af det var det samme som celotex.

Ved du hvilke egenskaber Treetex har i forhold til celotex? Altså om de er lige så brandfarlige? Kan jeg uden problemer sætte gips uden på?

Pft.
Flemming Bruun, Slangerup (09-12-2011) 
Svar:
Du ka` roligt skrue et lag gips udenpå. Jeg tror ikke dine vægge er beklædt
med cellotex (blød træfiber), men derimod med Karlit-plader, som var en halvhård træfiberplade, der var meget anvendt af typehus-fabrikanter dengang, hvis det sku´ være lidt bedre end spånplade. En simpel test ku´ jo være, ganske
enkelt, er pladen blød som en opslagstavle?
realisten, danmark (09-12-2011) 
Svar:
Tak for svar.

Jeg rev dem ned i forbindelse med renovering af mit bryggeres, og det er rigtigt nok noget brunt halvhårdt stas.

Jeg vil helt sikkert helst sætte gips udenpå, da det er nemmest, og jeg derved opnår en "hård" undervæg.
Mit bekymring er alle de advarsler jeg får om at hvis det er celotex så er det meget brændfarligt.

Flemming Bruun, Slangerup (10-12-2011) 
Svar:
evt lave murstens mønster på væggene
lo, aars (24-12-2011) 

Støbejernsafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en etagelejlighed fra 1937. Der er terrazzogulv og badekar, som jeg vil have fjernet til fordel for klinker og brusekabine. Terrazzoen er fjernet, og det bare betonlag og metaldragere er fjernet. Det gamle støbejernsafløb er i dårlig forfatning, og jeg kan ikke se, man kan bruge det, da jeg også skal have nye tilløb fra vask og bruseafløb. Kan jeg "hakke" det gamle afløb fri, afmontere det, og få en vvs'er til at ploppe et nyt afløb ned i den eksisterende p-vandlås, som sidder nede hos underboen? Eller skal hele p-låsen fjernes, så der kan monteres en jetkobling hos underboen, så et nyt plastikrør kan føres hen til mit afløb?
Rune, Søborg (05-12-2011) 
Svar:
Hej Rune

Hvilken type <a href="http://www.flottegulve.dk/group.asp?group=29">terrazzogulve</a> har du?
Knud, Lynge (06-12-2011) 
Svar:
Terrazzogulvet er væk. Det var ingen sag at fjerne. Jeg har imidlertid fundet ud af, at jeg gerne vil have etableret et nyt "Unidrain" et andet sted end der hvor det nuværende afløb er. Mit spørgsmål er så, om jeg kan få en vvs'er til at sætte Unidrain til den eksisterende faldstamme, og etablere afløb til vask, hvis jeg vel at mærke selv fræser ud i betondækket til afløbsrør, og selv borer hul ned til underboen, hvor det nye "Unidrain" skal være? Jeg retablerer selvfølgelig nede hos underboen, og hun er klar på at det skal laves.
Rune, Søborg (07-12-2011) 
Svar:
kontakt evt mollerup vvs
kim pedersen, bagsværd (16-01-2012) 
Svar:
Pas nu på med at fræse for meget selv da din private forsikring ikke dækker, hvis du laver skader på den ejendom du bor i. Overlad arbejdet til håndværkere, som sikkert har en ansvarsforsikring!
www.abr.dk, 8200 Århus N (18-02-2012) 

fjerne halvmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jegs akal have fjernet 1,5 m af en halvmur i stuen, hvordan gør jeg det uden at ødelægge det resterende?
Helene, vorgod (01-12-2011) 
Svar:
JEg ville bruge en bajonetsav med en god klinge.
Mærk op hvor hullet skal være og bor et hul stort nok til at du kan få klingen igennem.
Derefter skærer du langs din opmærkning.

Det støver en del, men uden tvivl meget mindre end at bruge en vinkelsliber eller bare en stor hammer.

Men skal du ikke have lagt en overlægger ind over det hul du laver i væggen ?
Henrik, nn, nn, (01-12-2011) 
Svar:
der skal ikke overlægger, det er en halvmur. tak for hjælpen, det lyder som en fin ide.
Helene, vorgod (01-12-2011) 

Her vises 409-433 indlæg ud af 6241.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »