» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 409-433 indlæg ud af 6253.   « Forrige 25       Næste 25 »

Anbefaling ønskes Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle sammen.
Så prøver jeg lige herinde.
Vi skal have fat i en el radiator, idet vores lille søn er rykket til nyt og større værelse i huset. Problemet med dette ellers lækre værelse er imidlertid, at der ingen varme er installeret. Vi har brændeovn, gulvvarme enkelte steder i huset samt en varmepumpe, men sidstnævnte når ikke op til det nye værelse, som ligger forskudt i plan og på en selvstændig vinkel. Så kort og godt skal dette ene rum opvarmes på anden vis.
Jeg har på fornemmelsen, at man skal vælge el radiator med omhu. Vil helst vælge noget ordentligt, der holder, og som varmer ordentligt op. Vi har før købt en olieradiator fra Silvan, måtte bytte denne, idet den begyndte at dryppe. Den næste vi fik, led samme skæbne. Så jeg tør næsten ikke købe et eller andet "billigt lort" fra Silvan, hvis det er sådan, der findes mere professionelle radiatorer på markedet.
Er der nogen af jer eleksperter herinde, der ved, hvilken el radiator vi bør købe, og hvad en sådan een ca. koster?
Rummet er vel omkring 20 kvm. stort.

Vi glæder os til at høre fra jer!

Venligst
Christina og Esben.
Christina., Græsted (31-01-2012) 
Svar:
Køb den første den bedste. Eller måske to stk. alt efter rummets udformning. Måske 2000 Watt ialt.
Radiatoren bør tilsluttes direkte til installationen.
Har aldrig forstået hvad det oliehalløj skulle gøre godt for.

Må osse sige at el-radiatorer måske måske ikke er det optimale i et børneværelse. Bla. må de ikke overdækkes, der må ikke tørres vådt tøj osv. på dem. Risikoen for at det sker i et børneværelse er overhængende. Og derved også risikoen for brand.
Hans Nielsen, Bogense (01-02-2012) 
Svar:
hans, du har ikke forstået ideen... olieradiatorer bruger man netopfordi der ikke er nogen brandfare forbundet med at de overdækkes samt at de har en mere konstatn overfladetemperatur og ikke "brænder støv af"

til Christina... smut du bare i Silvan eller Bauhaus og køb den billigste, en tommelfingerregel siger 100 w pr m2 rum der skal opvarmes
Byggemand , Bob (02-02-2012) 
Svar:
Tak for det svar Byggemand Bob.
Ja, det er jo nærmest indlysende når du nu fortæller det. Og jeg burde selv have regnet det ud forlængst.

Men bedre sent end aldrig. Og tak fordi du lige trykkede på den rigtige knap. :o)
Hans Nielsen, Bogense (02-02-2012) 
Svar:
Hej med jer to.
Tak for svar. Olie er udelukket ligemeget hvad, idet vi ikke har oliefyr - og gud ske tak og lov for det, når nu man hører det seneste, vanvittige forslag fra regeringen om at straffe de stakkels husejere, der ikke har råd at skille sig af med deres og få noget bedre for miljøet.
Mht. elradiator på børneværelset har vi ikke tænkt over det med brandfare, men det kan vi godt se, kan være et problem....det vigtigste er så at sikre sig, at når man putter børn om aftenen, er der intet på den. Vi skal ikke bo her så længe endnu (hvis vi ellers kan få solgt), derfor vil vi ikke investere i en nummer 2 varmepumpe.
I anbefaler begge bare at købe det billigste fra Silvan eller f.eks. Bauhaus. Men kunne man forestille sig, at der er lavet nogle mere profesionelle nogle, som ikke suger på elregningen, men har et mere behersket forbrug? Jeg har bare en idé om, at de billigste er de ringeste?

Venligst
Christina.
Christina, Græsted (13-02-2012) 
Svar:
Der er ingen forskel på elregningen, om du køber en radiator til 300 eller 3000. El elradiator afgiver kun den mængde varme der bliver sendt ind i den.. 1kwh på elmåleren - 1 kwh varme i rummet, hvis du forstår, modsat jeres varmepumpe som måske afgiver 3-4 kwh pr. Kwh elmåleren tæller... Såkaldt cop værdi..
hakuna, matata (23-06-2012) 


hvad hører med til et køkken i ejendom for 70.000 kr.? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have nyt køkken fra jer, det er erhvervskøkken i ejendomskompleks. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der følger med for 70.000 kr? med venlig hilsen marianne helt
marianne haaland helt, 2300 kbh s (28-01-2012) 
Svar:
Øhh..., den var ny. Der sælges da vist ikke køkkener her.
Spørg der skal levere køkkenet.
spild , af tid (28-01-2012) 
Svar:
se

Køkken



jens f madsen, fjerritslev (09-02-2012) 

Gammel Kvist Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gammel hus fra 1905, hvor der er en kvist. Jeg skal have sat nye vinduer i men kvisten hælder ca. 15 grader bagud. Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte på projektet, jeg tror ikke det er muligt at rette kvisten op. Skal jeg blot sætte vinduet i med samme bagvendte hældning. www.rationel.dk MVH Henrik
Henrik, Slagelse (26-01-2012) 
Svar:
Er du ansat i rationel? Så er det vel dem du spørger om råd.
Eller en tømrer i området.
Nej, du skal ikke sætte vinduet skævt i, det kan kun åbnes med besvær hvis du gør det.
Sæt vinduet i efter foreskrifterne, ret det skæve op med kiler og inddækning.

Hvis kvisten også er fra 1905 ville jeg være forsigtig med at gå i gang inden det er sikkert at kvisten kan holde til renovering.
God fornøjelse, Vagn V. (27-01-2012) 
Svar:

Finn Godik, Å (14-02-2012) 
Svar:
Prøver lige igen;-)
15 grader er temmelig meget. Enten er der noget helt galt med konstruktionen, eller også er det bygget sådan. Og hvis det ikke er bygget sådan burde der også være andre spor fra de 15 graders sætning. Rekvirer hellere de originale tegninger fra teknisk forvaltning.
Personligt ville jeg overhovedet ikke sætte kiler i og dække det ind. Det vil ligegyldigt om det skyldes det ene eller andet være det forkerte at gøre.
Ved nærmere eftertanke......15 grader !!!!!!!!!! arh...det kan bare ikke passe.
...Ville rigtig gerne se et billede af denne kvist..
Finn Godik, Midtfyn (14-02-2012) 

hul i undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg har fået lavet et lille hul midt på vores undertag invendigt fra. Det er et diffusionsåbent et fra icopal. Hvordan reparere man det. Der ligger benders beton tegl på. Skal man have tagstene af eller kan man lappe det indefra.
katja, hvidovre (24-01-2012) 
Svar:
Indefra.
Lasse Høst, Sommersted (25-01-2012) 
Svar:
hvordan gør man det bedst. Hvad skal man bruge og hvor kan man evt finde en vejledning til dette
Katja, hvidovre (25-01-2012) 
Svar:
Du kan få vejledning hos nærmeste tømmerhandel eller hos Icopal. Normalt er det en slags tape som man bare klistrer på
Grethe Nielsen, Fjerritslev (26-01-2012) 

Isolationsmåling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have renoveret et antal udendørs lygtestandere i vores boligforening. Bl.a. skal jordkablerne imellem dem skiftes. Jeg mener at have hørt, at der efterfølgende skal udføres en isolationsmåling for at sikre, at arbejdet er korrekt udført. Er denne kontrol et lovkrav ?
Spørge Jørgen, København (24-01-2012) 
Svar:
Ja, blandt andet!

Stærkstrømsbekendtgørelsen A6 §612.1


Ingeniøren, Kbh (24-01-2012) 
Svar:
Tak for svar ingeniøren. "Blandt andet" skriver du - hvad mere ?
Spørg Jørgen, København (24-01-2012) 
Svar:
Det står alt samemn i nærværende paragraf!

Læs om det her, vælg den der hedder "Afsnit 6(PDF)"

http://www.sik.dk


Ingeniøren, Kbh (24-01-2012) 
Svar:
Dette er vel ikke en opgave for boligforeningen, men en installatør!?
Jesper Krog Hansen, Middelfart (26-01-2012) 
Svar:
Jo, det er en opgave for en installatør, som er allerede er sat på opgaven. Vi ønsker blot at være på forkant med evt. lovkrav, der stilles til sådan et stykke arbejde. Derfor mit spørgsmål til dette forum.
Spørge Jørgen, København (29-01-2012) 

Nybygning i H+H termoblok - statik? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har rodet mig ud i et renovationsprojekt - og er som elektronikmand på temmeligt dybt vand! ;-) Dette uanset skal der afleveres byggeansøgning 1. februar 2012! Yeps det er om kun lidt over en uge...

Jeg har lavet en konstruktionsplan, tegninger og forsøgt at samle de nødvendige tal til de statiske beregninger. Disse kan findes her: http://hi5.dk

Er der nogen, der har en ide om, hvad de nødvendige statiskeberegninger/konstruktionstilretninger bør koste? Og evt. kan anbefale en god/billig statiker, der specifikt har erfaring med termoblokken fra H+H?
For min skyld (og kommunens så vidt jeg ved) behøver han/hun ikke sidde i et firma med forsikring - men vedkommende skal naturligvis have styr på'et, selvom jeg tager ansvaret... ;-)
I første omgang kun for sydfløjen - men der kommer en noget større opgave med resten af bygningen senere.

På forhånd tak,
Anders Frederiksen
6062 6022 (Aarhus)
Anders Frederiksen, Aarhus (23-01-2012) 
Svar:
Jeg synes du skal tage kontakt til en rådgivende ingeniør i dit område - jeg vil tro han kan lave en statisk dokumentation for et par tusinde kroner, det er jo en fortrinsvis lille beregning som hurtigt kan findes ved programmet EC6design.

Problemet med porebetonen er oftest stabiliteten. Pga den lave vægt, skal vægfelterne typisk forankres til fundament, for at sikre optagelsen af vindlasterne.

Mht til din statik, så er der nogle ting som springer mig i øjet! Dels din måde at sammenlægge laster på! Der findes metoder hvor lasttyperne pålægges forskellige partialkoefficienter, du kan ikke bare sammenlægge dem som du har gjort.
Jeg bider også mærke i din snelast - 450kg/m2! Et anstændigt skøn som må siges at være på den sikre side - i henhold til Eurocode kan du nøjes med en karakteristisk snelast på 72kg/m2.



Ingeniøren , Kbh (23-01-2012) 
Svar:
Ja den med en snelast på 450 kg/m2 er nok vel pessimistisk, selv de seneste vintre taget i betragtning.
Det altid været en "håndregel" at regne belastningen fra en "normalperson" pr. m2.
Altså de 72 kg/m2
Henrik, nn, nn, (23-01-2012) 
Svar:
Tak for svar! Jeg har intet begreb om statikken - så det er mere end sandsynligt at det er fyldt med fejl. Det primære var at få samlet de relevante tal...

Mht. snelast blev jeg også noget chokeret over tallet. Men jeg tror nu, man skal /noget/ over standarden i nærværende konstruktion. Hvis man laver det (lovpligtige) 1m rækværk lukket (fx i glas) har man jo en fin "sne-kasse". Så jeg ville forvente at der samlede sig noget mere end på et almindeligt flad tag...(?)

Jeg har kontaktet H+H for at høre om ikke de kender en ingeniør, der har arbejdet med blokkene før. :-)
Anders, Aarhus (23-01-2012) 
Svar:
Find også en rådgiver der kan hjælpe dig med de slemme programeringsfejl. :o)
Nicolai Einstein, Spøgefugl (23-01-2012) 
Svar:
@Spøgefugl: Jeg tror nu ikke man kan klandre programmøren noget. Hvis du bemærkede det fik det excelsheet jeg fandt "kun" ca 91kg/m2, når jeg satte "slemme" tal ind-.. ;-) Det er jo fint på linje med det I siger :-)
Men man kan jo kun glæde sig over, hvis der kan bruges lidt mindre beton ;-D
Anders, Aarhus (23-01-2012) 
Svar:
Hej

Jeg er bygningsingeniør og vil kunne hjælpe dig, ved ikke lige med tiden ift. 1/2. Men du kan kontakte mig på byg.ingenior@gmail.com, så tager vi den derfra.

Ser flere ting i dit projekt som bør præciseres ift. udførelsen, og beregningen er ikke "helt rigtig" (-; Facadens bæreevne reduceres af bl.a. materialesikkerheder og søjlevirkning og samtidig skal væggen også kontrolleres for vind.




byg.ingenior@gmail.com, Odense (25-01-2012) 
Svar:
Hej "byg.ingenior".

Jeg løb desværre tør for tid, så jeg måtte hoppe på første og eneste tilbud: "max 5000+moms" fra det ingeniørfirma H+H henviste til... Jeg har dog ikke modtaget noget endnu.

Men næste etape bestemmer jeg stort set selv deadlines på (ikke som nu et pludseligt krav fra kommunen). Så jeg regner med. det bliver noget mindre panisk, når den mere komplekse statik på resten af huset skal laves. Det kan være du får chancen der :-)

Mvh.
Anders
Anders, Aarhus (26-01-2012) 
Svar:
5000+moms er ikke i den billige ende, men det var selvfølgelig også max prisen.

Du skal være velkommen til at tage kontakt - uforpligtende selvfølgelig.
byg.ingenior@gmail.com, odense (26-01-2012) 
Svar:
Hej Alle.

Jeg tænkte der måske var nogen der nu eller i fremtiden kunne have interesse i udfaldet af denne sag:

Jeg er nemlig decideret utilfreds med Tri-consult, og ville under ingen omstændigheder anbefale dem til nogen. Snarere tværtimod!

Historie:
Jeg kontaktede triconsult ingeniøren pr telefon, og sendte mit (indrømmet, 'løse') materiale (bl.a. det der er linket til tidligere). Jeg fortalte ham pr. telefon, at vi var noget nervøs for stabiliteten af hovedbygningen og derfor nok skulle bygge fløjen i forbindelse med nedrivningen af den gamle fløj. Ligeledes fortalte jeg, at der pga. en bakke mod syd var udpræget "sug" over bygningen, der har det med at flå vores tagsten af. I øvrigt sad jeg trofast ved telefon/tegninger, da jeg _forventede_, at der ville komme spørgsmål og konstruktionsændringer mv. Det gjorde der ikke! Jeg modtog dog materiale rettidigt (fredag d. 27), som jeg desværre ikke fik tjekket før ingenøren /var/ flygtet. Der var følgende kommentarer i følge-mailen:


"Vær opmærksom på at tilbygning kun kan stabilisere sig selv – og ikke har kapacitet til at afstive hovedbygning (ellers er der brug for større vægfelter). Tilbygningen er stabil i sig selv. [...] Jeg tager på skiferie og er tilbage på Torsdag." (Torsdag var naturligvis efter min deadline.)


De to små dokumenter var scannet forkert, således man ikke kunne læse det hele. Jeg måtte derfor have fat i chefen mandag for at få dem scannet igen. Samtidig kunne jeg jo så lufte min forundring/frustration over den for mig at se sindsyge antagelse om, at hovedbygningen overhovedet ikke interagerer med den nye fløj. Jeg var/er også noget utryg over, at ingeniøren vil have udstøbt (beton) den ene lodrette gevindstang, han har sat. Det er jo decideret i modstrid med alt jeg har læst om letbeton - fordi de forskellige varmeudvidelseskoefficienter vil give revnedannelser...(?). Ligeledes synes jeg, det var mærkeligt at omsætte "suget" fra bakken mod syd til "høj vindlast" - den ligger jo reelt mere eller mindre i læ. Den store vindlast er fra vest, men jeg er ikke nervøs for statikken ifht. de to ting - bare lidt utryg ifht. Mads' opmærksomhed.
Mine telefonsamtaler/emails med chefen fik jeg dog absolut ingenting ud af - andet end et tilbud om, at de jo kunne kigge på konstruktionen igen (naturligvis med behørig beregning). Og så lidt snak om hvor store sikkerhedsfaktorer der allerede er på den slags statikberegninger... ("Med god grund" tænker ingeniøren i mig ;-)

Jeg har modtaget og betalt (under protest) en regning på præcis det aftalte maksimumbeløb, nemlig 6250kr incl. moms. Jeg er dog noget skuffet over størrelsen. Een ting er de tilbagemeldinger, jeg har fået her i forummet. Men jeg finder ikke opgaven tilfredsstillende løst (og har tydeligt indikeret dette overfor chefen) - og er noget forundret over at de vil være bekendt at kræve maksimal-beløbet. Uanset at chefen sikkert har brugt en del tid som resultat af mit brok!

Hvis jeg skal være meget positiv, KAN det være, jeg bare har været uheldig, og ingeniøren har haft en dårlig dag med primær fokus på sin kommende skiferie. (Det er dog stadig skuffende, at han ikke kontaktede mig (der _må_ ha' været tvivl undervejs ifbm. hans 'gæt' med vindlast etc.) eller tjekkede filerne - specielt idet han vidste, at han var på ferie dagen efter)
Men jeg har primært svært ved at acceptere, at chefen overhovedet ikke kan se nogen problemer ifht. deres leverede resultat og generelle håndtering af sagen. At han skriver en maksimal regning og vælger totalt at ignorere min kritik af resultat & regning, kan jeg kun tilskrive manglende forretningssans (med mindre de har så mange kunder, at dårlig omtale og sure kunder kun er godt. Så er det jo god profitmaksimering! ;-)...!
Hvis I har interesse i den, ligger Tri-consults leverance på http://www.hi5.dk.

Summa summarum: Jeg vil anbefale, at I _undgår_ Tri-Consult, hvis I har brug for et seriøst ingeniørfirma! Jeg skal derfor tydeligvis også selv ud og finde en ny til den resterende fløj, når jeg er lidt tættere på. "byg.ingenior" får nok buddet - omend det sikkert viser sig upraktisk (eller dyrt) at være så langt væk. Jeg tror nemlig ikke, jeg tør binde an med nogen, uden at de har kastet et blik på bygningen først...

Tak for alle indlæg!
Mvh.
Anders
Anders Frederiksen, Aarhus (07-03-2012) 

Sortmalet trægulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Et hus fra 30'erne hvor entre/hall og trappe er malet med sort maling. Det er plankegulv nedenunder, der er fuger i gulvet hvor den sorte maling er også.. hvordan opnår jeg det bedste resultat? for at få den sorte maling væk så trægulvet kommer frem igen. Jeg har overvejet at male trappen hvid, men skal da have alt den sorte maling væk først. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Stephanie, (16-01-2012) 
Svar:
Gulvet skal afslibes med gulvslibemaskine.
Hvis du ikke kan leve med fugerne som jo fortsat vil være sorte, skal de oprenses eller opfræses og fuges.
Derved fremkommer det såkaldte skibsgulv.

Det er ikke nødvendig at bortslibe den sorte maling på trappen. En afslibning således at en passende jævn og glat overflade opnås er nok.
Derefter hvidmales trappen.

De efterfølgende år vil så hengå med flere gange daglig trappevask. Alternativt bruges trappen kun ved højtiderne samt regentens visitter.
Sne Hvide, Det Hvide Hus (16-01-2012) 

Badeværelses væg hvordan ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Heej, jeg ville spørge om nogle ting. Det er sådan at jeg har et karbad på mit badeværelse, og det ville jeg gerne have fjernet og lavet alm. bad, med en form for kant i bunden, så vandet jo ikke løber ud. og så med en ½-høj væg, som ca går til øjenhøjde, så man slipper for badeforhæng og alt det. Men hvordan skal man lave sådan en væg? Hvad skal den laves af ? Kan man købe en færdig og sætte op ? Det skulle være sådan, så man kunne have hylder på den anden side, sådan et lille indhak ..
Brinnie, Korsør (13-01-2012) 

Gennemgang af tagkonstruktion Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Er der nogen herinde der ved hvem jeg kan få til at gennemgå min tagkonstruktion
på mit nybyggede hus i postnr. 8950.
Da jeg har en stærk mistanke om at mine tømre ikke har lavet undertag + tagstenslægningen korekt vil jeg gerne have det gennemgået for at finde evt. fejl. Jeg kan høre at dampspæren blafre, mærke at det trækker meget ind i stuen på 1.sal, tagsten og rygning ligger og klapre og ikke mindst har jeg oplevet et par gange i stærk blæst at der er kommet vand ned af væggen i stueplan.
René Bering, 8950 Ørsted (12-01-2012) 
Svar:
Det ville måske være en ide at få lavet en blowerdoor test og evt. nogle termografier! Hvem der kan lave det i dit område samt undersøgelse af priser, må du selv lige undersøge!

Regningen kan du jo prøve at sende videre til tømrermesteren, såfremt det ikke er udført korrekt
Ingeniøren, Kbh (12-01-2012) 
Svar:
Hej igen og tak for svaret.

Jeg mener ikke at blowerdoor og termografier vil hjælpe mig. Det vil jo kun bekræfte mig i utætheder som jeg jo allerede ved findes. Jeg har mere brug for en som kan pille nogle tagsten af og derefter fortælle mig at det er der og der problemet/fejlen er og løsningen er????? Derefter vil jeg kunne gå tilbage til min tømre, fremlægge fejlene og så håbe at han er villig til at rette hans fejl.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
De fejl du nævner afstedkommer som følge af de fejl som de 2 test finder. Såfremt det er nybyggeri og kravene ikke er overholdt, må du stille krav til tømrermesteren om at disse skal udbedres - jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle hjælpe dig. Det må være op til den udførende at udbedre disse fejl. Det er stort set umuligt at få en bygningssagkyndig ud og udpege hver eneste mangel, han vil nok nærmere påpege de problemstillinger, som du allerede kender.

Uden at kende sagens detaljer, så vil jeg da anbefale at du fremlægger din problemstilling for den tømrermester der har udført arbejdet! Få mesteren ud og gennemgå forholdene i samråd med ham. Har han selv udført arbejdet eller er det hans svende? Nogle gange hjælper det at synliggøre over for virksomhederne hvad det er for nogle kvaliteter de leverer i deres færdige arbejder! En konstruktion i nybygeri som den du beskriver, er helt uacceptabelt og må nødvendigvis være i strid med bygningsreglementets foreskrivelse.


Ingeniøren, Kbh (12-01-2012) 
Svar:
Hvis dit hus er bygget på normale kontraktlige vilkår så er sagen sådanset klar.
Betingelserne i AB92 er gældende.
Det du oplever er mangler, konstateret efter afleveringen.

Du hidkalder entreprenøren og gennemgår samtlige klagepunkter med ham. Hvis du mener at tagstenene klapre så bed han fastgøre dem!

Kun hvis entreprenøren afviser eller du ikke kan påvise manglerne har du et problem. Så skal du finde en ingeniør/byggesagkyndig der kan hjælpe dig.

Husk at fra nu af foregår al komunikation på skrift. Din entreprenør hader fejl og mangler og vil i videst muligt omfang forsøge at unddrage sig ansvar.

Mht. blowerdoor test så mener jeg ikke at du skal tage initiativ til den. Du kan derimod konstaterer at der kan være tvivl om husets tæthed og kræve at din entreprenør dokumenterer at tæthedskravet er opfyldt. Ved en blowerdoorstest - såmænd.

Du skal idet hele taget være cool og IKKE lade dig drive rundt i manegen af entreprenøren. Hold dig til kontrakter og aftalers ordlyd.
Skru bissen på. -)
Ole Mortensen, Skejby (12-01-2012) 
Svar:
Ja, det kan godt være at du har ret. Mit problem ligger i at det er et 1 mands tømrefirma som sammenarbejder med er andet 1 mandsfirma - så 2 selvstændige som har udført det meste arbejde på huset. De har lavet hele spærkonstruktionen inkl. kviste, undertag (Hutonit), lagt tagsten, isolering, dampspær, isolering, forskalling, ruminddeling og opsat fermacell på hele overetagen, isat ydredøre og vinduer. Udgangspunktet var at de skulle have lavet alt tømrearbejde, men da jeg ikke var tilfreds med kvaliteten og finishen på deres arbejde, samt deres pauser, ferie, sygdom og telefonforbrug valgte jeg at afslutte samarbejdet. Resten har jeg selv lavet.
Derfor ville det have været fint hvis jeg kunne sig konkret hvilke fejl de have lavet. Men jeg må nok prøve at ringe til dem og håbe på det bedste.
Huset er helt nybyg til en pris på 3 mil.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
Jeg har selv stået for byggeriet, netop fordi at jeg selv ville vælge hvilke folk som skulle lave mit drømmehus og ville hellere bruge et halv år længere på byggeriet end at der blev sjusket pga. tidspres.Derfor valgte jeg også disse tømre da de jo er selvstændige, så det var mester selv der lavede mit hus. Der ramte jeg så desværre lidt forbi.
Vil lige samtidig sige at entreprenør/kloakmester, smed/vvs, elektrikeren og muren alle levede 110% op til mine forventninger.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
Dansk bygningsanalyse er ikke så langt væk
Www.danskbygningsundersøgelse.dk
Henrik, Nn, nn, (12-01-2012) 
Svar:
Har lige kigget hjemmesiden og han lyder ikke helt tosset. Men der er 1t. 40 min. kørsel imellem os, så det ville være rigtig godt hvis der var en ligeså dygtig mand på djursland. Mvh.
René Bering, 8950 (12-01-2012) 
Svar:
Hej

Jeg har da ind imellem opgaver i Århus/Randers området og skal til Charlottenlund her i nærmeste fremtid, så jeg kommer vidt omkring (bare man kan få lov at planlægge arbejdsgangen)
Var bl.a i Assentoft for nylig for BlowerDoor test's.

Mærkeligt/sørgeligt nok kommer der flere og flere af den slags opgaver, hvor bygherren har mistet tilliden til håndværkerne, men der er dog også en del håndværksmestre der henvender sig, for rådgivning i forbindelse med at kunderne klager over det udførte arbejde.

Du er velkommen til at høre nærmere.

Orla Nautrup
Mobil 40 30 44 88
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (14-01-2012) 

Gulvlem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har uden held prøvet at google mig frem til en gulvlem, er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en eller endnu bedre, hvordan man eventuel kan lave en selv, jeg tænker her mest på isoleringstypen, da jeg skal have gulvvarme i rummet.
Per Rasmussen, Slagelse (08-01-2012) 

Tagrende på bygning i skel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en garage med fladt tag. Den ligger helt ud til skel. Garagen matcher i mursten og lignende huset meget godt, men det flade tag virker fremmed rent arkitektonisk. Nu er taget udskiftningsmodent. Og jeg kunne godt tænke mig et saddeltag med samme hælning som husets saddeltag. Om så tagets materiale skal være det samme (bølgeeternit) ved jeg ikke, måske vil jeg vælge tagpap, zink, eller ligefrem noget sedum.

Men nu kommet problemet. Det er intet udhæng på det nuværende flade tag, og skal jeg have lavet saddeltag i stedet, kommer jeg ind på nabogrunden med udhæng, eller i hvert fald tagrende. Muren er fuldmuret i mursten, så den vil jeg helst bare lade være.

Jeg tænker man kan lave en løsning, hvor tagrenden er skjult i taget, over muren. Det kunne være rigtig pænt. Nedløbsrør kunne måske placeres i gavlen, og der kan etableres faskine i haven.

Men jeg ser jo store risici ved brud på tagrenden, når det ligger lige over muren. Og måske vil det være bøvlet at lave reparationer/udskiftninger på sigt.

Jeg har trevlet nettet igennem for løsninger, men forgæves. Er der nogen, der har gode ideer monstro?

Jeg kan godt få etableret noget faskine på egen grund.
Søren Steensen, Lejre (08-01-2012) 
Svar:
Kan et pulttag med hældning kun til den ene side være en mulighed?
ts, esbjerg (08-01-2012) 
Svar:
Der er en god grund til at danske parcelhuses garager og carporte ser ud som de gør.
Nemlig at der kun må bygges i en højde på 2,5 meter nærmere end 2,5 meter fra skel.
Det er normalen for fritliggende enfamiliehuse og har været det i årtier.

Men fladtagsløsningen er jo velegnet til græstag!
Peter ibsen, Slagelse (08-01-2012) 
Svar:
Som Peter siger er der højdebegrænsning på 2,5 m i skel, så hvis du påtænker at saddeltaget skal have gavl imod naboen har du først og fremmest et lovmæssigt problem.
nn, nn (08-01-2012) 
Svar:
Tak for svarene.

Et pulttag med ensidet hældning er jeg ikke til. Så hellere beholde det flade tag.

Saddeltaget skal ikke have gavl mod naboen. Og da muren kun går 2 meter op, og garagen er 3,25 bred udvendigt, bør jeg med nød og næppe kunne holde mig under de 2,5 meter i højden. Hvis taget ude ved muren har en tykkelse på 20 cm, kan det altså hælde 30 cm opad til midten. Det vil ikke give samme hældning som huset, måske 12-12 grader, hvor husets tag måske har en 25 graders hældning.
Søren Steensen, Lejre (08-01-2012) 
Svar:
Hvis du ikke kan opnå samme taghældning som husets vil jeg stille spørgsmåltegn ved værdien af ændringen fra et arkitektonisk synspunkt! Og en hældning på kun 30 cm over ca 1,6 m (1/2 af 3,25) synes jeg ikke er pænt. Men tag en snak med kommunens tekniske forvaltning. I din situation vil der ofte kunne gives dispensation til en lidt højere tagryg, men du kommer ikke uden om en nabohøring hvor evt nabogener evt skal vurderes. Men i dit tilfælde synes jeg det er "kampen" værd. Men start med kommunen.
nn, nn (08-01-2012) 
Svar:
Hej "nn"

Tak for svar. Du har helt ret i det med problemet med den lille hældning, og at det kunne være en ide tage en snak med kommunen. Naboerne er allerede indviet i mine tanker (dem snakker jeg med om alt), så dér bliver der i hvert fald ikke noget problem.

Stadig er mit spørgsmål, om nogen har viden om muligheden for at etablere en tagrende OVER muren, gerne skjult på en eller anden måde, så der ikke er nogen form for udhæng, ikke engang fra en tagrende. Jeg er med på, hvilke forfærdelige konsekvenser det kan have ved utætheder og vand, der siver ned i murværket. Men måske der findes løsninger?
Søren Steensen, Lejre (08-01-2012) 
Svar:
Faktisk tror jeg ikke at man kan få dispensdation for den slags.
Og håber det faktisk heller ikke.

Bla. fordi kravet har med brandspredning at gøre.

Men mest af alt fordi der ikke findes een eeeneste god grund til at give den dispensation.
Det er jo ikke et arkiktonisk mesterværk du har på tegnebrættet, tværtimod.

Hvad nu hvis dispensationen forudsætter at naboen begrænses i sine byggemuligheder?

Men enhver er sin egen lykkes smed så et besøg på kommunen kan næppe skade.
Kaj Gerhardtsen, Ikast (08-01-2012) 
Svar:
@Kaj Gerhardtsen

Tak for dit svar. Det med det brandmæssige tror jeg nu ikke er aktuelt i mit tilfælde, da nabogrunden på det pågældende steder udgøres af en 5 meter bred indkørsel til to koteletgrunde.

Jeg formoder at din kommentar "Det er jo ikke et arkiktonisk mesterværk du har på tegnebrættet, tværtimod" omhandler tagrendeproblematikken, altså at jeg har gang i noget som funktionelt set er meget problematisk, både når vi tænker på daglig beskyttelse af muren og også når vi tager risiko ved læk på tagrende i betragtning. Er det korrekt forstået? For æstetisk set kunne jeg nu nok forestille mig, at løsningen kunne være rigtig lækker.
Søren Steensen, Lejre (09-01-2012) 
Svar:
Mht det æstetisk er det altid svært at svare på noget man ikke kan se. Man kan vel sige at hvis husets og garagens tagflader er parallelle vil det absolut være flottest - næsten et krav - med samme hældning. Hvis huset derimod er drejet 90 grader ift garagen så vil det visuelt være mindre synligt og dermed også at mindre betydning om taghældningen er præcist identisk. Men 2 forskellige taghældninger på f.eks 25 og 12 grader vil umiddelbart ikke være "harmonisk".

Jeg tror ikke du kommer videre her på forum pt. Mht tagrenden er der jo også den mulighed at din nabo er så god at han/hun accepterer at de 10 cm som tagrenden fylder hænger ind over deres grund. Det afgørende er at tagvand holdes på egen grund hvilket jo kan ske uanset tagrendens endelige placering. Så du skal nok have nogle facts på bordet fra kommunen før det betaler sig at tænke så meget videre over løsninger. Ikke mindst ift deres regler for dispensationsansøgninger. Lad os høre hvordan det går, mange glemmer desværre at opdatere forum så de næste som har samme problem ikke bliver så meget klogere.
nn, nn (09-01-2012) 
Svar:
@nn

Jeg giver gerne en opdatering på, hvordan det går med projektet. Men der kan godt gå lang tid. Jeg er ikke en gang sikker på, at det bliver i år, at vi går i gang. Jeg er i god tid, både fordi jeg synes det er spændende, men også for at kunne bruge tiden på at finde den bedste løsning.
Søren Steensen, Lejre (09-01-2012) 
Svar:
Hvis taghældningen synes et problem, m.h.t. samme hældning, kunne et buet tag jo også være løsningen.
,, , (10-01-2012) 

Damp og Radonspærre. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have støbt et nyt betongulv med gulvvarme.Mit spørgsmål går på hvor i laget dampspærren skal placeres.Normalt ligger PE folien oven på isoleringen og der efter selve betonlaget.Men hvordan skal jeg forholde mig når der skal lægges et flydende trægulv 14mm "trelags" ovenpå det nystøbte gulv. Gulvproducenter skriver at man skal lægge et underlag med dampspærre og mellemlæg ovenpå betongulvet pga. der vil være fugt som kan skade gulvet lang tid efter, hvis der ikke lægges en spærre lige under trægulvet. Det er et problem i vores tilfælde at gøre dette fordi jeg skal have sat et køkken op og ikke vil sætte soklerne til elementerne på trægulvet " da det ellers ikke kan arbejde nok" og ikke vil bryde dampspærren ved befæstigelsen af soklerne.

Hvordan kan jeg løse dette?

Hvordan kan jeg tætne mod radon i samme ombæring i kanterne ud mod væggene, når jeg ikke kan lægge dampspærren ud over fundamentet?

Lige et spørsmål til vedr. placering af rivnet: kan man få fødder i forskellig højde til at holde rivnettet så man kan vælge den højde der passer, så pexslangerne får det beton over sig der kræves
Tak! Mvh. Martin.
Martin, Hinerup (05-01-2012) 

Kaffepletter på højglans bord Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har malet mit sofabord med højglans maling(vandig).
Nu kan jeg til min skræk se at min kaffekande og kop har afsat mærker,som jeg ikke kan fjerne.Det er ligesom om at det er trukket ned.Hvilket jeg ikke kan forstå,da det er en type maling som bliver hård i overfladen.Har taget kontakt til producenten,man han kan ikke give noget forklaring på det.
Hvad kan jeg gøre,da jeg har et spisebord jeg gerne vil have malet.Jeg maler ikke med oliemaling,da det gulner i løbet af et halv år.
UDA, Et sted i Danmark (05-01-2012) 
Svar:
Jeg tror slet ikke at du med almindelig "håndmaling" kan opnå en tilstrækkelig stærk overflade på hverken et sofa- eller et spisebord.

Kun de allerbilligste borde findes med malet bordplade.

Derimod kan du gøre næsten alt andet.
Coate med en slidstærk klarlak, lægge en glasplade ovenpå den malede flade, beklæde med linoleum eller tilsvarende, som fås i 1000-vis af kulører, osv.
Svend karlsen, Bogense (05-01-2012) 
Svar:
Enhver ordentlig opdragelse indebærer at man lærer brugen af underkopper, ølbrikker, varmeisolerende underlag osv. Det der i præhistorisdk tid almindeligvis kaldtes "bordskånere"

Men naturligvis en alt for letkøbt løsning i vor tid.


Peter Moose, Slagelse (05-01-2012) 
Svar:
Gulvmaling kunne være en mulighed.

2-komponent epoxymaling nok det ultimative, men for vor sarte spørger er der mange andre mindre hidsige muligheder.
Endda også vandbaserede.
Pia Mynje, Skovshoved (05-01-2012) 
Svar:
Det eneste rigtige er at tage bordet med til en autolakerer og betale det som det koster at få ham til at give det højglans maling og lak efter alle kunstens regler. Det holder!
nn, nn (05-01-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Har haft dette indlæg i for et par dage siden, men manglede at op lyse at der skal et flydende trægulv på i 14mm tykkelse ovenpå betongulvet. Iflg. gulvproducenten må overflade temp. ikke overstige 27 grader. Ændrer det på nedenstående dimensionering? og hvilken fremløbstemp. vil I anbefale? Mange tak!

Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.

Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012)

Martin Rise, Hinnerup (05-01-2012) 
Svar:
for det første skal du gøre op med dig selv hvor stor slange du ville bruge.. (8mm-15mm-16mm-20m)m.. ved at 20mm ligger pr. 30cm. og 16mm ligger pr. 20 cm. ..og beton oven på 20mm ville jeg sige mellem 8cm & 14cm for at få en jævn varme. 20mm må højst trækkes 120m men ville anbefale at dele en 120m op i 2x60m for ikke at kunne mærke forskel i gulvet. kvaliteten.. jeg er godt tilfreds med altech fra billigvvs.
, (11-01-2012) 

vinduer og døre ved kysten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et sommerhus der er ved at vælte i vandet pga stormene ved Vestkysten

hvordan skal man redde husets vinduer og døre fra at gå til i bølgerne, det må være muligt at kunne genbruge dem

er der nogen der ved hvordan man kan få dem ud af huset, - havet er så lige
uden for gavlen, ca 2-3 meter væk
ole, aalborg (05-01-2012) 
Svar:
Man kan godt genbruge vinduer, det kommer selvfølgelig an på vinduernes tilstand og hvad de skal anvendes til. Hvis de skal anvendes til boliger skal deres isolerings evne naturligvis leve op til de krav der stilles i bygningsreglementet.
Når vinduer og døre skal tages ud, vil fremgangs måden være bestemt af hvorledes de er monteret. Der er sandsynligvis fuget omkring vinduer og døre, disse fuger skæres væk. Vinduer og dørene er derudover fastgjort til den omgivende væg, disse fastgørelser kan du skærre over eller hvis du er heldig er de monteret med karmskruer igennem vinduesfalsen og så kan du bare skruer dem ud og fjerne vinduet/døren.

Ådalens tegnestue
Nicolaj Lisborg, Vegger, 9240 Nibe (05-01-2012) 
Svar:
Vinduerne er fjernet nu, også døren, - huset er der ikke mere tilbage af.
Selv skorstenen er væk.

Er der en venlig person der vil købe de brugte vinduer, kan de afhentes
på stedet,- skal ske inden næste storm da der er risiko for at det vælter i
havet.
Der er en særlig affektionsværdi pga. redningsaktionen.
ole, - (09-01-2012) 
Svar:
Sæt dem til salg på dba.dk
For hver gang du finder een potentiel køber her på forummet, har du 10.000 på dba.dk
nn, nn (09-01-2012) 
Svar:
Det var da et træls dilemma :/

Håber at du finder ud af det. Ellers er der Gul og Gratis og DBA

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Er huset sikkert at bevæge sig i. Du kunne evt. benytte en bajonetsav, til at dele vindueskarmen, så vinduer falder bagud.

/Jonas
Jonas, Stenløse (26-01-2012) 

Vandbåren gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet ny betongulv i vores under etage og vil i den forbindelse lægge pexrør ned i betonen på rivnet.Mit spørgsmål går på, hvormeget beton incl. slidlag der skal være over pexrørne.Hvad skal afstanden være imellem rørerne. Hvor lang må hver enkel kreds være ialt. Hvad skal dimmensionen være på pex rørerne.Huset er bygget i 1978 og er ikke så godt isoleret, så jeg tænkte også at supplere med et par radiator udtag??Gulvvarmen skal etableres i et køkken alrum på 29 m2 og en stue i for længelse af alrumet på 27 m2.Loft højden er på 2,12m.Ligeledes er der mange måder at føre rørerne på dobblet eller start med at køre langs væggene og så kører indefter m.fl. Hvad anbefaler I ?Er der forskel i kvaliteten på slangerne, eller kan man bare købe den kvalitet de har i vvs eksperten? Tak mvh. martin.
Martin Rise, Hinnerup (04-01-2012) 
Svar:
Der skal være 30 mm beton over rør, så kan varmen fordeles.
Hvis du bruger 20 mm gulvpex skal de ligge med 30 cm afstand evt lidt mere under/foran store vinduer.
Længde på rør max 120 meter
Der skal / bør isoleres med 300 mm under gulvvarme og det er vigtigere med god isolering ved gulvvarme kontra radiatorvarme
Der skal kantisoleres mellem betonlag og ydervægge og skillevægge så varmen ikke forsvinder ud i kolde mure
Hvis du har 2,12 til loft må du ikke hæve gulve, du er allerede langt under lovlig lofthøjde.
slanger du anvender skal være til nedstøbning med indvendig iltspærre, der er nogen producenter der siger at deres rør er bedre end andres men min erfaring er at de er ret ens i kvalitet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (04-01-2012) 
Svar:
Højer mener nok at gulvvarmeslangene kan lægges lidt TÆTTERE under store vinduespartier for at få lidt mere varme til at modvirke kuldenedfald.
Men prøv ellers at se på www.wavin.dk eller www.wirsbo.dk eller lignende sider.
Desuden mener nok at gulvvarmeslangene nok godt må komme lidt længere ned i betonen (50-60mm) hvis der er 30 cm afstand mellem rørene.
Henrik, nn, nn, (04-01-2012) 
Svar:
Det er ikke korrekt når det hævdes at 2,12 meter mellem gulv og loft er ulovligt.

Kravet om 2,30 meters lofthøjde gælder kun ved nybyggeri og er iøvrigt afløst af følgende formulering: Beboelsesrum og køkken skal udformes med en tilfredsstillende lofthøjde. Kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m. (Som osse kan være gennemsnitshøjden).


Jørgen Skovlund, Skive (04-01-2012) 
Svar:
Der er i hvert fald et eller andet der er galt når loftshøjden er 2,12 m i et hus fra 1978 hvor kravet var 2,3 m.

Det vil altid være en fordel at starte med fremløbet langs ydervæg, men min erfaring siger at det ikke har den store betydning i et velfungerende gulvvarmeanlæg, med et godt flow.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-01-2012) 
Svar:
Der er intet ulovligt i at bo i et hus med en lofthøjde på 2,12 m.

Der er heller intet krav om at en lofthøjde i et alm. enfamiliehus på de oprindelige 2,3 meter ikke må ændres i nedadgående retning. Man må nemlig indrette sit hus som det passer en.

Derimod det der måske sætter en grænse for den laveste lofthøjde er måske sundhedskrav eller anden lovgivning.

I ovenstående eksempel hvor huset er bygget i 1978 og der oprindeligt har været en lofthøjde på 2,30 vil den nuværende lofthøjde på 2,12 m heller ikke kunne opfattes som en skade og ej indbringe en karakter i en tilstandsrapport.


Jørgen skovlund , Skive (05-01-2012) 
Svar:
Bygningsreglementet gælder ikke kun ved nybyg og det er klart ikke tilladt at have en lofthøjde på 2,12 med mindre huset er fra før bygningsreglementet tog højde for det, om det vil være et punkt i en tilstandsrapport eller ej.

hvis spørger lægger gulvvarme oven på sit gulv med en nuværende lofthøjde på 2,12 så svarer det vel til at lave gulvvarme i en krybekælder.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Vil lige tilføje at det ikke er ulovligt at bo i et hus med 212 cm lofthøjde men det er det at udføre arbejde der nedsætter højden

flå dog de gamle gulve op og lav noget ordentligt håndværk i stedet.
www.hoyer-byg.dk, Høyer byg a/s Roskilde (05-01-2012) 
Svar:
Min erfaring siger, at huse med højdelofte på 2,12 meter er lovlige. Få det undersøgt i forhold til sundhedskravene lige som han siger.

Mvh

S.K

http://online-doere.dk
Sasa Kovacevic, Aarhus (10-01-2012) 
Svar:
Jeg synes Jørgen Skovlund burde læse lidt om krav til byggeri inden han begynder at rådgive i dette forum.
Faktisk står der i bygningsregelementet, at selv om et arbejde ikke kræver byggetilladelse, er det bygherres ansvar at arbejdet udføres som om der skulle!
Jeg giver Danskbygningsanalyse helt ret. 212 er alt for lidt i et hus fra 1978.
Har du overvejet at kontakte en arkitekt / energikonsulent, før du går videre med projektet? Det er billigere nu, end hvis det skal laves om senere!
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 
Svar:
Jeg er enig! Det er altid billige og bedre at få styr på det med det samme, i stedet for at vente. Udover at det hurtigt bliver dyrere, så er det også bare bøvlet at skulle bruge tid på det senere hen. Spørgsmålet forsvinder jo ikke.

Find eventuelt en energikonsulent her: http://www.heatpump.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 
Svar:
Eller: http://www.3byggetilbud.dk
Signe Stenesen, København (08-05-2012) 

glas i fortovet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har lige købt et byhus fra 1936. Der var engang kulkælder. I disse skakter, er der nu i plan med fortovet sat glasmursten i så der kommer lidt lys ind i kælderen. Disse er utætte, hvordan repereres det? vi vil jo gerne beholde den smugle lysindfald der er. Og hvilken type håndværker skal vi have fat i hvis vi ikke selv kan?
ulla olsen, horsens (03-01-2012) 
Svar:
Glasbyggesten kaldes de.

Når de ligger som hos dig er de armerede i fugerne. Og årsagen til utæthederne kan være rust i armeringen eller bare almindelig nedbrydning af fugen.

Måske forsøge at fuge med en passende fugemasse, alternativt hugge fugerne op i en cm. dybde og fuge det hele på en gang.

At reparere eller udskifte er murearbejde.
Jens Gertsen, Solrød (04-01-2012) 

Hi-Macs bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået mig en fantastisk flot Hi-Macs bordplade! Et materiale som er meget sammenlignligt med Corian, men dog til en noget billigere penge! Fantastisk flot! Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen skulle have kendskab til holdbarheden på disse 2 mærker. Én der har haft den liggende i mere end 5 år. Hvor ofte behandles den, og hvordan. Hilsen Sanne K. Jakobsen
Sanne, Køge (02-01-2012) 

fatninger i bronze Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Palle, Ved du hvor jeg kan finde fatninger i bronze, da jeg har en lampe som jeg gerne vil have updatet.
claus hansen, (29-12-2011) 
Svar:
Det har ikke været tilladt de sidste 40-50 år at benytte fatninger i bronze eller vel nærmere messing (ledende materiale), de skal være lavet af bakelit el. lign.
Per M., 2950 Vedbæk (30-12-2011) 
Svar:
Men det er tilladt at udskifte én til én.
Jeg ved bare heller ikke, hvor man kan få fat i sådan én.
XX, XX (08-01-2012) 

Bad i skur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis man gerne vil have et bad og en vaskemaskine i sit skur, skal der så søges om byggetilladelse???
Jette Mikkelsen, Hundested (28-12-2011) 
Svar:
Vaskemaskine må du gerne have i dit skur.

Badet må du osse, hvis det er et fuglebad.

Hvis det er et brusebad så må du nok egentlig ikke, men ingen kan straffe dig for at have det i skuret. Du må nemlig indrette dit skur lige præcis som du vil,(spankingrum, atelier, plæneklippergarage, odv., blot det ikke er som bolig.
Hansen, i Nr 27 (28-12-2011) 
Svar:
Vand el og afløb skal laves af autoriseret.
Aksel, Hørning (29-12-2011) 

Let isolering under garagegulv. Måske for let? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige lavet en 19 m2 trægarage, som min nyindkøbte Porsche 944 skal stå i denne vinter. Den er endnu uisoleret,og med gennemtræk, så bilen ikke ruster. Jeg vil isolere og opvarme(varmepumpe) garagen i 2012. Gulvet er indtil videre kun jord. Jeg vil til foråret lægge et gulv, fx med lidt isolering (100 mm polystyrenplade) + plastdug + 22 mm træfinerplade + linoleum. Jeg vil ikke lave cementgulv, da jeg har gulvvarme i hovedbygningen, og der er jordslanger under garagegulvet, som man skal have mulighed for at komme til uden at have en brolæggerjomfru. Mit problem er: 1. Bilen vejer ca 1000 kg. Braser gulvet sammen ?
B Rasmussen, Egedal (28-12-2011) 
Svar:
Hej
Spørg din leverandør (tømmerhandel) om hvilken trykstyrke du skal bruge på din polystyrenisolering.

Polystyren kan fåes i mange forskellige trykstyrker, og således også med lidt forskellig isoleringsevne.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (28-12-2011) 
Svar:
Nej, gulvet braser ikke sammen.

Men det handler mere om du blot placere din bil der eller det bliver en regulær garage hvorindi bilen køres dagligt/ugentligt. I sidstnævbte tilfælde vil træfiberpladen og polustyrenen blive sporkørt i mere eller mindre grad.

Derimod forstår jeg ikke hvad du vil ned til de jordvarmeslanger efter. Hvis de en dag er opslidte skal der jo lægges nogle nye, et andet sted på grunden.


Bent Balle, Græsted (28-12-2011) 
Svar:
Tak for svarene.
Bilen skal blot placeres dér om vinteren, om sommeren står den på vejen.
Garagen støder op til huset, og på husets væg (der er den ene væg af garagen) er hjertet af varmeslangerne, både til taget og til jorden. Der går 2 slanger ud til jorden og kommer 2 slanger retur til jorden ca 70-80 cm under jorden. Slangerne er nedlagt for 40 år siden, og hvis der en dag skal lægges nye, skal det hele starte derfra. Altså under garagen.
B Rasmussen, Egedal (29-12-2011) 
Svar:
Så tror jeg godt at du kan nøjes med træfiberpladerne.
Men endnu bedre ville måske være betonfliser, Som fordeler de 250 kg tryk fra hvert hjul lidt bedre.
Ved den type opbevaring troede jeg egentligt at at man hævede hjulene fra underlaget - således at dækkene ikke deformeres over tid. Men de er måske nærmest massive på en Porsche? :>)
BB, Græsted (29-12-2011) 

Gulvvarme i eksisterende betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et hus med gulvtæppe i gang og på værelserne, skal have lagt noget nyt gulv og overvejede derfor at lægge gulvvarme ned i samme omgang. Der er støbt beton under tæpperne og huset er fra midt 70'erne. Skal man til at rive alt betonet op eller kan man ikke "fræser" riller til gulvvarmen, det ville jo være en del lettere for mig :-)
Jens, Svendborg (26-12-2011) 
Svar:
Det er økonomisk ruinerende at lave den slags i et uisolert gulv.
Den første energikrise startede i slutningen af 1973, men det tog et par år inden kravene til bygningsisolering rettede sig ind derefter.
Jan Jørgensen, Slagelse (26-12-2011) 
Svar:
Iflg. tilstandsrapporten er gulvene isoleret og så støbt beton ovenpå ?
Jens, Svendborg (26-12-2011) 
Svar:
Besynderligt.
Tilstandsrapporten omhandler kun hvad der rent visuelt kan iagttages - samt ejerens "tilståelser"
Under hvilket punkt findes omtalte oplysning?
Jan Jørgensen, Slagelse (26-12-2011) 
Svar:
Hvis du ikke vil acceptere er merforbrug på op omkring 30%, så skal du banke gulvene op og isolerer med 2-300 mm isolering under gulvvarmen !
Allerede før bygningsreglmentet blev revideret og kravene til bl.a. gulvisolering skærpet i 1985, var man opmærksom på at huse med gulvvarme brugte væsentlig mere varme.
Et hus fra 70' erne har måske kun 50 mm isolering under gulvene. Eller mere sandsynligt 100 mm leca, hvilket svarer til ca. 50 mm mineraluld eller lignende.

Glem alt om gulvvarme med mindre du brækker gulvene op og laver op mod 300 mm isolering under.
Henrik, Nn, nn (27-12-2011) 
Svar:
Byg eventuelt et gulv op på strøer med isolering imellem strøerne og læg derefter varmefordelingsplader og dine gulvvarmerør. At fræse i beton giver ingen mening og dit varmetab bliver for stort. Generelt er varmetab på gulv ca. 15% Besøg evt. denne hjemmeside: www.neotherm.dk Håber dette hjælper.
Thomas, Danmark (31-12-2011) 

Slipning af terazzogulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, Jeg har et terazzogulv, som tidligere er belagt med noget maling. Dette vil jeg gerne have væk, så jeg kan få terazzogulvet frem. Er det noget man kan klare selv? jeg har en rustepudser, men hvilket sandpapir skal der anvendes, og hvilken slags behandling skal man give gulvet bagefter? Jeg har ved hjælp af en spartel og hammer fået størstedelen af malingen væk, men har problemer med de områder, hvor jeg ikke rigtig kan komme til, og vil da prøve at slibe det væk Mvh. søren
Søren Hemmingsen, Brønshøj (25-12-2011) 
Svar:
Du kan sagtens slibe malingen af.
Prøv med rystepudseren og noget korn 40 sandpapir. Men det er nok for trælsomt hvis arealerne er store.
Terrazzo er relativt blødt og hvad der kan slibe på eet trægulv kan også bruges på terrazzo.
Altså excentersliber, båndsliber, stor roterende gulvsliber osv. bare brug finere og finere kornstørrelse af slibemiddel indtil dit gulv er "af passende udseende og glathed"
Spørg Google om vedligehold - pg mere slibning.
Gianluca Silvio Nielsen, Lem (25-12-2011) 
Svar:
Jeg ville spare sandpapiret i første omgang og få gulvet afrenset med en damprenser, da denne fjerner malingen uden at skade terrassogulvet. Skulle der være nogle smårester kan disse fjernes med malingsfjerner. Når malingen er kommet af kan du bruge vådslibepapir i forskellige grovheder, for så når gulvet er helt tørt at give det en gang klinkeolie (det lugter fælt i et par dage, men beskytter overfladen godt)
ABR v/ Gert Lund Christensen, Århus (18-02-2012) 

Tag berening Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har et lade tag med stålplader og vil gerne have ettanittag på.Afstanden mellen spær er 120 cm,spær demition er 110x55 mm, og tagsiden er 5,5m lang og har en hældning 45 grader. skal der forstækning til? og hvor meget skal der til?
Erik , Gandrup (25-12-2011) 
Svar:
Det lyder som noget pindeværk, men det kommer jo helt an på tagets og spærenes konstruktion.
Eternitplader vejer lidt mere end stålpladerne, og med 45 gr. taghældning er der ikke videre risiko for stor snelast.
Find ud af hvad stålpladerne vejer pr. m2 og sammenlign med eternitpladerne. Spørg henne i tømmerhandlen!
Så skal det nok gå godt.
Eller osse går det ikke godt.
Tage Straae, Vindblæs (25-12-2011) 
Svar:
Det lyder som noget pindeværk, men det kommer jo helt an på tagets og spærenes konstruktion.
Eternitplader vejer lidt mere end stålpladerne, og med 45 gr. taghældning er der ikke videre risiko for stor snelast.
Find ud af hvad stålpladerne vejer pr. m2 og sammenlign med eternitpladerne. Spørg henne i tømmerhandlen!
Så skal det nok gå godt.
Eller osse går det ikke godt.
Tage Straae, Vindblæs (25-12-2011) 

spånplade væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
det er ang. renovering af vægge.

alle vores vægge er gips, må der være spån bag dem?

også lige et toiletvæg spørgsmål.. :)
vi skal renovere vores toilet og skal have revet en væg ned der skal rykkes.
den væg bliver der hvor vi bader, hvordan skal den bygges op..?
linda hansen, nørreballe (21-12-2011) 
Svar:
Nedefra er bedst hvis den skal mures op...

Spånplader er OK når der er gips monteret helt tæt op af spånpladerne.
Morfar, Middel fart (21-12-2011) 

Her vises 409-433 indlæg ud af 6253.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »