» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 409-433 indlæg ud af 6186.   « Forrige 25       Næste 25 »

Dim. af spær. let ell. tungt tag? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle sammen. Vi har lige købt en kolonihave hvor jeg gerne vil ha lagt nyt tag til foråret. Jeg vil gerne ha bjælkespær, så jeg kan få et højt skråt loft. Hvilke dimensioner af spær skal jeg bruge og hvor langt skal de sidde fra hinanden? mener selv det er 45 x 245 t1. og 0,4 m fra hinanden. og hvordan ved man om det er et let eller tungt tag? taget er ca 12 x 6 m. mvh mads
mads, dragør (16-10-2011) 
Svar:
Se her om dimensioner:
http://www.ringstedspaer.dk

Let eller tung tag afgøres af vægten nemlig.

I ovenstående tabel er "let tag" f.eks. bølgeeternit eller stålplader.

"Mellemtungt tag" tagsten - beton eller tegl
Peter Sørensen, Vandløse (17-10-2011) 
Svar:
Og tungt tag er 110% lavet af bly??? "Mellemtungt tag", den var ny...
Få de rette dimensioner beregnet i dit byggemarked(Ikke silvan vel...)
T.Ungsten, Ogtungtvand (17-10-2011) 
Svar:
Hvad skal der på af tag ?
Og et det med enkeltsidet fald eller ?

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (17-10-2011) 
Svar:
Nu er det ikke undertegnede, men Ringsted spær der benævner tagene på den måde,med baggrund i den i branchen anvendte terminologi.

Men hvis det er tydligere for læseren så er egenlasten hhv. 300 kN/m2 og 600 kN/m2 for de to tagtyper.

Meget let tag er 15 kN/m2 og tungt tag en del tungere.


Peter S., Vandløse (17-10-2011) 
Svar:
Hej igen. Der skal være enkeltsidet fald og jeg vil gerne have tagpap på.
Mvh mads
Mads, Dragør (17-10-2011) 
Svar:
Jamen så er det jo let tag, så er der ingen problemer med at anvende 45 x 245mm spærtræ til opgaven, de kan endda spænde over 6m med 600mm c/c afstand.

http://www.koludabyg.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (17-10-2011) 
Svar:
Peter, dine tal og enheder er forkerte med en faktor 1000. Du skal undlade k'et i dine enheder ;-)
Træbranchen har hidtil omtalt tages egenlast som enten "let tag" eller "tungt tag". Hverken mere eller mindre.
Et "let tag" regnes hos spærproducenter og ingeniører som et tag der vejer 25-30kg/m2 = 0,25-0,3kN/m2 = 250-300 N/m2.
Et "tungt tag" regnes typisk som et tag der vejer 90-100 kg/m2 = 0,9 - 1,0 kN/m2 = 900-1000 N/m2, men de kan naturligvis variere alt efter hvad der lægges op på taget.
Man kan kalde tagtyngderne lige hvad man vil, ligefra "fjerlet tag" til "blytungt græstørvsbelagt 2m tykt betontag" og også alt muligt midt imellem, men den korte af den lange er at hvis noget skal bære det skal der regnes egenlaster på konstruktionen.

Enhederne er:
1 kg svarer nemlig til ca 0,01 kN(0,00980665 præcist).
1 kN svarer dermed til ca 100 kg(101,97 kg præcist).
1 N svarer til ca 0,1 kg.

De 300-600 kN/m2 du nævner et tag med egenlast på 30-60 tons/m2 må derfor betegnes som uegnet læsning for alle læsere, ikke ? ;-)

Få derfor regnet dimensionerne der hvor du køber dine træspær.
M.Thomsen, Horsens (17-10-2011) 
Svar:
1000 tak for hjælpen. Så er der styr på det.
Mads, Dragør (17-10-2011) 
Svar:
Nu er der jo stort set ingen der ved hvad kN/m2 betyder så hvis man lige ser bort fra den petitesseagtige forkerthed så fremmer overdrivelse generelt forståelsen.
Peter S., Waterloose (18-10-2011) 
Svar:
Vel kan 45x245 mm spærtræ ikke spænde 6 meter med en c/c på 60 cm for et let tag.
Tabellernes værdi skal iøvrigt reduceres såfremt taghældningen er over 15 gr.

Se ordentligt efter i tabellerne.
Endnuengang Sørensen , fra stambordet på Vandløse Bodega (18-10-2011) 
Svar:
Nu ved jeg ikke hvor du kigger, men i træ 59 fremgår det af tabellen af 45 x 245 kan spænde over 5,02 meter med c/c afstanden 600mm med en nedbøjning på max. 1/400.

Kan man leve med nedbøjning på spærene, kan denne afstand øges op til 6.31m i henhold til tabelle, hvor styrken af spæret, stadig overholder normkravene.

Da det er en kolonihavehus ville jeg nok kunne leve med en smule nedbøjning.

Vælger men dog 45 x 295 spærtræ i stedet for, så kan denne spænde 6m med c/c afstanden 600mm.

Så har set ordentligt efter i tabellerne...;)
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (18-10-2011) 
Svar:
Ja OK Peter det er helt klart for langt ude at gå op i N eller kN når tallene alligevel kun kan forståes "af stort set ingen"... Godt synspunkt der... Men hvis "stort set ingen" forstår forskellen eller tallene, hvorfor så skrive dem ? Jeg er enig med dig i at tal kun er for fag-tosser som mig og dem der sidder på spærfabrikkerne og regner spær til kunderne - derfor skal tal og enheder man nævner altid passe.

Mht min tidligere spidse kommentar omkring de nye navne som "mellemtungt tag":

Ringsted Spærfabrik skal efter min mening lade være med(heldigvis som de eneste i Danmark ifølge hjemmesiden) at opfinde nye navne til diverse laster og udbrede disse via hjemmesiden, såsom "mellemtungt tag" og "meget let tag" da det forvirrer mere end det gavner da det kun kan anvendes til tommelfingeropslag.
Alle tagspær skal nemlig regnes ud fra tegningsmateriale og materialebeskrivelser, og at begynde at navngive diverse typer bliver skruen uden ende - og der er ingen målgruppe for disse nye navne, for "stor set ingen" forstår diversiteten alligevel i en given ny navngivning.

Derfor holder man(alle andre i Danmark der beskæftiger sig med spær) sig udelukkende til "let tag" og "tungt tag" i diverse trænorms-opslagsværker som bygningskonstruktører, arkitekter, tømrer og byggemarkedspersonale benytter til tommelfingeropslag ifm. mindre byggerier. Og som Koluda siger, så vurderer man om nedbøjningen kan accepteres i et givent byggeri, og kan herefter sagtens bruge spærnormernes tabeller som vejledning.

M.Thomsen, Horsens (18-10-2011) 
Svar:
lige for at være helt sikker. Så kan jeg godt vælge 45 x 245 spær, som skal spænde over 5-6 m. og sætte dem med 60 mellemrum. Og så forvente en nedbøjning på 1/400? er der så regnet snepåvirkning med?
mvh Mads
mads, dragør (18-10-2011) 
Svar:
Ja, med 5 meters mellemrum og 600mm c/c afstand er det max. 1/400 del nedbøjning på spærene.

Øger du den til 6 meter vil der selvfølgelig være en smule mere.


http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (18-10-2011) 
Svar:
Jeg kikker naturligvis i den tabel jeg referer til - altså Ringsted Spærfabrik-'S

Nu var det sådanset en fejl 40 med de kN-er og ikke et forsøg på at overliste den samlede ingeniørstand i dronningeriget.
Selv om noget tder på at det er lykkedes.
Sørensen, Vandløse (19-10-2011) 


Bruserarmatur stopper til med gult snask? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores godt 2 år gamle badeværelse er der noget gult "snask" der sætter sig i filteret til bruserarmaturet. Med et par måneders mellemrum bliver jeg nød til at skrue armaturet af for at fjerne snask fra filteret, for at få tryk på vandet igen. Det der sætter sig i filteret føles voksagtigt? Et organisk materiale af en art. Først troede jeg at var rester af rørgarn, men det tror jeg ikke mere.

Jeg kan også se på varmt vands pexrøret at det er misfarvet.

Lejligheden er en andelsbolig i København.

Kommer det mon fra vores nye rørføring eller udefra? Hvis det kommer udefra, skulle alle lejligheder have problemerne.
B.Nielsen, København (15-10-2011) 
Svar:
Det kan være en kombination af at varmtvandsbeholderen ikke udslammes ugentligt, at elektrolyseanlægget er indstillet forkert og/eller at temperaturen på det varme brugsvand er for lav (min 55 grader).

Da det var værst i vores ejendom måtte jeg rense filteret hver uge. Vi er enige om at det kun er filteret på det varme vand?
giraffen, kbh (17-10-2011) 

Tagrygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have vingetegl på - ønsker cement mellem tagrygningen - men vores murer siger at det ikke er godt for ventilationen - er det rigtigt!!!!
V. Hansen, København (15-10-2011) 
Svar:
Ja, det er bedre med ventileret rygning.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-10-2011) 
Svar:
Det er korrekt at ventileret rygningskonstruktion er bedre
men næsten alle fabrikater har en ventilations sten der kan anvendes istedet, så det kan lade sig gøre.

Husk det er kunden der bestemmer og håndværkeren der rådgiver
Peter Nielsen, www.vinduessnedkeren.dk (16-10-2011) 
Svar:
Enig, men det er noget dyrere at benytte ventilationssten og forskellet rygning, som også skal vedligeholdes fremover.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, g (17-10-2011) 
Svar:
Det er vel egentlig ikke helt afdækkende det som specialisterne her skriver idet det fremgår af Tegl 36, s 13 om vingetagsten nemlig at "For tage med vingetagsten, hvor rygningssten er lagt i mørtel, kan ventilation af hulrum mellem tagsten og undertag ved kip og grater regnes for at være overholdt uden tudtagsten"
Det kan da godt være at ventilationen er bedre ved en ventileret rygning, men ellers må de åbne samlinger ved vingetagsten antages at give tilstrækkelig ventilation, uden brug af tudtagsten.
Lars, Hjørring (18-10-2011) 
Svar:
Koludabyg: ja vi er enige

Lars: jeg tillader mig at tolke v hansens indlæg som:
"er det ok at få rygningssten lagt i mørtel, som er det vi ønsker"
. Og svarer ja, jeg anbefaler en ventilationssten.
vi ser flere tage hvor der kunne have været ventileret bedre. (skimmelsvamp overholder ikke altid BR, kun naturloven)

så hvis i ønsker rygning lagt i mørtel kan det laves
Peter Nielsen, www.Vinduessnedkeren.dk (18-10-2011) 

Havelampe installation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en havelampe,der skal stå ved en sti,som er ca. 15m. lang fra yderdør tilhavelåge.
Jeg vil gerne sætte kontakter op begge steder,så jeg både kan slukke og tænde lampen,om jeg er det ene sted eller det andet.

Jeg ved man kan lave inden døre.Hvad hedder den slags forbindese?.
Peter Nissen, Århus (14-10-2011) 
Svar:
hej

dertil skal du bruge en korrespondance tænding...

har du overvejet at sætte en sensor op til at styre belysningen, så det selv tænder hvis der kommer nogle forbi når det er mørkt, evt. i kombination med en afbryder.

hygge, sover (14-10-2011) 

pudset loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have fjernet et pudset loft, for at liggge evt tror der hedder kip loft. Det skal følge taget, for at rummene skal virke srørre og mere luftigere. hvordan gøre jeg det beds?
S.JENSEN, Thisted (12-10-2011) 
Svar:
Der er desværre kun den trælse vej, på med en maske og så igang med at slå pudsen af, vi har sommetider kunne bruge en skovl til at "skrabe" pudsen af med, men det kan være lidt træls med alt det metal tråd der er til at holde det fast.
ALTGLAS.DK, Jebjerg (12-10-2011) 
Svar:
Brædderne brækkes ned med koben, så følger pudsen med, er det et værre svineri.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (12-10-2011) 

Alvorligt, eller skal der bare nyt tapet på? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har lige været ude og se på et dødsbo.. Før jeg får en byggesagkyndig) kunne jeg godt lige tænke mig at få jeres vurdering.

Ud fra de billeder for neden, vil I så mene det er hele væggen som har taget fugtskade (eller hvad det er?) Er der evt. andre tegn jeg skal kigge på, for at være sikker på at det bare er nyt tapet der skal på?

Bemærk, dette billede er ved altandøren, her er det særligt slemt. Jeg har prøvet at løfte op i det stykke løse tapet i bunden, og det ser ikke ud til at have anden farve end hvid. Der er i øvrigt også sådan en brun aftegning midt i det hele på tapet, ved ikke om det er tegn på at der også er problemer der..

http://dl.box.com
http://dl.box.com

Her er der et billede fra bade-værelset, er det slemt med sådan en revne? Jeg tænker på om der ikke slipper fugt op sådanne et sted?

http://dl.box.com

Her er der et billede af gulvet med nogle defekte gulvbrædder.. Kan se der er lidt mørke aftegninger, er det noget man skal være nervøs for?

http://dl.box.com

PS: Der lugtede ikke i lejligheden, men det kan jo også bare være fordi ejendomsmægleren havde luftet ud før jeg kom....

PPS: Det er en stor ejendom, på 4. sal, bygge år 1974.
Peter, kbh (10-10-2011) 
Svar:
Ingen af billederne virker her, desværre...

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (10-10-2011) 
Svar:
Ved altandøren:
dl.dropbox.com/u/559096/IMG_20111010_155423.jpg

Langs væggen:
dl.dropbox.com/u/559096/v%C3%A6g2.jpg

Gulv:
dl.dropbox.com/u/559096/gulv.jpg

Bad:
dl.dropbox.com/u/559096/bad.jpg

Håber de virker ved at indsætte den i internet broweren..
Peter, kbh (10-10-2011) 
Svar:
Ved altandøren/væggen ligner det vand der er trængt ind på eller under gulvet og op i væggen. Det kan dog også være en kraftig kuldebro der giver kondens på indervæggen.
Det er dog umuligt ud fra foto at sige om det er kondens eller pga regnvand fra en åben terrassedør eller om der er en konstruktiv utæthed under gulvet mod facaden.

Badeværelsesvæggen ser ud til at trænge til en malerbehandling, intet andet umiddelbart.
M.Thomsen, Horsens (11-10-2011) 
Svar:
Okay, jeg har fået besked om at at altandøren ikke er skiftet, dvs. den er fra 72.. Altanen er overdækket, som det kan ses her: http://mis16.mindworking.dk Men det kan selvfølgelig skyldes en kuldebro af en utæt altandør..

Kan de fugtskader der er skyldes at ham der har boet der eks. har haft det meget koldt og ikke luftet ud?

Som sagt så jeg bare lejligheden kort denne gang, men umiddelbart mener jeg også fugtskaden var i rummet hvor der ikke var altandør.

Men er det ikke lidt mærkeligt med sådan en fugtskade når man bor på 4.sal, og der er 6. etager i alt..? Det kan jo ikke være fugt fra jorden..
Peter, kbh (11-10-2011) 
Svar:
Hm, kom til at tænke på at den udvendige træ-tætningsliste under vinduet så noget medtaget ud, måske kan det være der fugten trænger ind..
Peter, kbh (11-10-2011) 

Hulmurisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hmmmmffff .-) Skal have hulmursisoleret - men har fået 3 forskellige tilbud - selvfølgelig henholdvis papir, rockwool og flamingo. huset er små 100 år gammelt og vi skal have ordnet ca 150 kvm. Hvad skal man vælge ?????
Allan, Horsens (10-10-2011) 
Svar:
nu går der religion i den :-)

jeg ville vælge flamingo,

men de andre er ligeså gode løsninger
Byggemand , Bob (10-10-2011) 
Svar:
saglige/tekniske begrundelser pleeaasseee.

1) Papir kan ikke tørre...
2) Rockwool går i forrådnelse ( ???? )
3) Flamingo klumper

Det er nogle af de meldinger der fyger på kryds og tværs

Papiruld får et stort tilskud via fx Energi midt - i mit tilfælde små 8000,-

er der ikke tilskud på de andre produkter ?
Allan , Horsens (10-10-2011) 
Svar:
Slap nu bare af ! Du kan få et udmærket resultat med alle produkter.
Men jeg ville ligesom Bob vælge polystyrolkugler til hulmursisolering.
Jeg mener ikke de klumper - tværtimod fordeler de sig måske nemmere er både mineraluld og papiruld.

Tilskuddet fra Energi Midt bør givet for energibesparelsen ved hulmursisoleringen.
Dvs. du må kunne få samme tilskud for alle produkter. Men husk at ved den ordning skal der laves aftale med energiselskabet før du udfører arbejdet.




Hernik, nn, nn, (10-10-2011) 
Svar:
Enig, jeg ville også vælge polystyrol kugler frem for mineraluld, eller papirulden, den kommer simpelthen bedre ud i svært tilgængelige områder, i forhold til de andre isoleringstyper.

http://www.tømrermester-rk.dk


Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (10-10-2011) 

Nyt gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med at besvare dette spørgsmål. Jeg har købt et gammel hus fra 1850 som blev renoveret i 1992 altså iht. bygningreglement af 1985. Jeg kan se på billederne fra denne ombygning af køkkenet (fik dem af tidligere ejer) at man her har lagt et kapillarbrydende lag, dampspærre, lidt sandolit (eller alm. flamingo stykker) ca. 100mm vil jeg gætte på kombineret med rockwool bats (kan ikke se hvilken type)for at slutte af med ca. 100-150mm klaplag (dårlig kvalitets beton)Sagen er den, at jeg havde tænkt mig at ligge gulvvarme, men konstaterer at jeg har haft en sø liggende under gulvet. Derfor skal jeg nu have banket hele gulvet op (25m2)lagt nyt af alt fra begyndelsen, håber jeg kan beholde det kapillarbrydende lag. Hvad skal jeg regne med at dette koster pr. kvadrat meter. Jeg skal have håndværker på til at lave det hele. Som sagt håber nogen kan hjælpe mig med en ca. pris på en sådan omgang. På forhånd tak
Thomas A, Greve (07-10-2011) 
Svar:
40-50.000,- for betongulvet med slangerne.

Dertil kommer så det gulv der skal lægges.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
Svar/nyt spørgsmål. Til Koludabyg, tak for svaret. Opfølgende spørgsmål: De 40-50.000 er det med alt nyt eksl. kapillarbrydende lag, altså opbrydning af gammelt klaplag, nyt isolering, nyt klaplag, gulvvarmerør samt dampspærre? Håber du har tid til at svare på dette. På forhånd tak. Hilsen Thomas fra Greve.
Thomas A, Greve (07-10-2011) 
Svar:
Ja, det er incl. opbrydning af gammelt gulv, og støbning af nye med 300mm isolering, støbning af nye gulv med flydebeton, og selvfølgelig udlægning af gulvvarme slangerne.

300mm isolering er i sig selv kappilar brydende lag.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
Hej

Det skal dog nævnes at isoleringsevnen nedsættes når isoleringen anvendes som kapillarbrydende lag, og hvis isoleringen skal have sin fulde isoleringsevne, skal der etableres 150 mm kapillarbrydende lag under af f. eks. vasket grus(sten) eller coatet leca.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (08-10-2011) 
Svar:
Hvor meget er denne nedsættelse Orla ?

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-10-2011) 
Svar:
Hej begge (Koludabyg og Orla) som har besvaret mine spørgsmål og tak. Jeg er lidt i vildrede hvad angår nuværende isolering. Nuværende isolering (EPS, Rockwool) som er lagt i 1992 er på max. 100mm, umiddelbart vil jeg mene at det er mindre(iht. billeder) Er dette i overensstemmelse med bygningreglement af 1985. Jeg har ikke kunne læse mig frem til dette i bygningreglementet af 1985. Er der nogen der kan hjælpe. Jeg har forsikringen på sagen og de siger, at mit gulv ikke er hensigtsmæssigt konstrueret, men overholder foreskrifterne fra 1985, jeg er derimod uenig. Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak.
Thomas fra Greve, Greve (09-10-2011) 
Svar:
Det ved Orla nok mere om, men jeg mener da at 100mm isolering, er OK hvis det er i henhold til forskrifterne fra 1985 vi snakker om.

Jeg har selv renoveret her i 1999-2000 og der var kravene kun 160mm.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-10-2011) 
Svar:
En beregning viser følgende resultat:
300 mm polystyren (lambda 41) på afrettet sand har en U- værdi på 0,12
Samme isolering på 15 cm vasket grus U- værdi 0,11
Samme isolering på 150 mm coatet leca U-værdi 0,09
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (10-10-2011) 
Svar:
Efter bygningsreglementet BR-S 85 skulle det være nok med 75 mm gulvisolering, men der skal være 15 cm kapillarbrydende lag som vasket grus eller coatet leca under
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (10-10-2011) 

Skattefradrag for løn til håndværker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Populært at få tilskud til håndværkeren, Ja men! Gælder det kun for folk i ejerbolig eller gælder det i også folk i andelsbolig. F.eks. Hvis man bor i en andelsbolig og hele foreningen beslutter at energiforbedre husene med nye vinduer og nye tage, kan hver andelsbolighaver så trække noget fra i skat?
Birte Kristensen, Aabenraa (07-10-2011) 
Svar:
Nej, det kan de ikke.

Regningen skal være skrevet til den person der skal have fradraget.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
forkert svaret Koluda..
det kan faktisk godt lade sig gøre, at få håndværkerfradrag, men det kræver at hver enkelt andleshaver selv betaler for sin andel af arbejdslønnen via egen netbank !

byggemand, Bob (09-10-2011) 
Svar:
Jo, men så er det jo også regning til hver enkelt person...
Det er et personligt fradrag, og dermed kan det kun gives til et cpr-nummer, ikke et cvr-nummer.
M.Thomsen, Horsens (09-10-2011) 
Svar:
Nemlig, så skal hele regningen splittes op til hver andels haver.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (09-10-2011) 
Svar:
Nu er det jo bare sådan, at ordningen er varslet til ophør, vist nok ca. 1. januar 2012.
Så det kan sikkert være helt ligegyldigt med betingelser for fradrag, du kan vist ikke nå meget arbejde udført inden jul.
ejnar, - (10-10-2011) 
Svar:
Ja ordningen er lige trådt i kraft, og skal lige så brat stoppes fordi sådanne ordninger tager ½-1½ år før de kommer ordentligt igang og man ser virkningen.
Trist at politikere ikke kan opføre sig lidt mere som gamle sejlskibe der ikke sådan lige var til at vende, og derfor krævede omtanke at sætte kursen og farten på...

M.Thomsen, Horsens (11-10-2011) 
Svar:
På haandvaerkerfradrag.dk skriver de at aftalen er blevet forlænget og dermed forsætter i hele 2012 :)

Læs mere her: http://www.haandvaerkerfradrag.dk

Mvh
Kim
http://www.rationel.dk
Kim, 2860 (04-01-2012) 

Rep. af mørke pletter på slidt ludfarvet gulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit gulv har flere steder mørke pletter (affarvet) f.eks. under bord hvor folk har siddet med sko på og slidt luden af gulvet...hvad er bedste måde at rep. det på uden at hele gulvet skal have..
Ib sandberg, kerteminde (07-10-2011) 
Svar:
Det vil sikkert kunne ses alligevel, hvis ikke hele gulvet laves af en gang.

Men pletterne kan nedslibes og efterfølgende behandles.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-10-2011) 
Svar:
ja det er nok bare det..men tak for svaret..
Ib sandberg, Kerteminde (08-10-2011) 
Svar:
Var så lidt...:)

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-10-2011) 
Svar:
Hej Ip

Nu ved jeg ikke hvordan gulvet ser ud, men det er muligt at vaske gulvet i trærens og derefter påføre ny lud. Eller du kan leje en "polermaskine" hos silvan eller beckmanns og slibe gulvet med net, jeg vil anbefale dig korn 120 eller 180 (husk maske), husk at have et sandpapir af samme korn i lommen, til hjørner og rundt om radiator rør o. lign, så begrænser du slibe ridser. når dette så er gjort giv det en gang faxe Lud og derefter kan du behandle med sæbespåner inden du tager gulvet i brug.

Et lille tip som alle med Hvid lud gulve måske kan bruge.

Hvis dit lud gulv skal friskes op, brug en god hvid sæbe, som påføres på gulvet (afslut altid i årenes retning) derefter skal du efterbehandle med sæbespåner, som piskes til skum (som flødeskum) da dette giver "beskyttelsen" og afviser væske.

Venlig hilsen Joen
www.geckogulvservice.dk, 2770 Kastrup (28-10-2011) 
Svar:
tak for det....prøver et sted som ikke lige ses først...
Ib sandberg, Kerteminde (29-10-2011) 

Splitter? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg har 3 loftlamper, som jeg gerne vil have koblet til én strømkilde... kan dette lade sig gøre ved den gode gamle daws gaffatape rund om forbindelserne, eller skal jeg bruge en splitter? og i så fald ... hvor finder jeg denne splitter... for Jem&Fix var ikke til megen hjælp.
Jng, Århus (05-10-2011) 
Svar:
Gaffatape? Det er ikke Indonesien vi arbejder i.
En splitter? Jeg husker ikke nogensinde at have hørt det udtryk i forbindelse med EL.
Der findes fordelingsdåser til det behov du har. Jem og fix er nok ikke det rigtige sted at søge.
HCJ, Odense (05-10-2011) 
Svar:
Et velfortjent svar der HCJ....:)

Det er IKKE GDS arbejde, og slet ikke med den viden spørger har omkring området.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (06-10-2011) 

Isolering af terrændæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg stiller mit tidligere spørgsmål igen, da jeg godt kunne tænke mig mere end ét svar. Jeg skal have isoleret et stuegulv, som er fodkoldt om vinteren. Jeg har målt mig frem til at der ca. er 22 cm hulrum under gulvet. Der er en eller anden type fyld under gulvet. Det fylder ca. 10 cm i højden. Umiddelbart tror jeg at der er et betonlag under fyldet. Huset er fra 1958. Hvordan isolerer jeg gulvet og kan det overhovedet lade sig gøre uden at riskoen for fugtskader stiger. På forhånd tak for svarene.
Anders, Birkerød (05-10-2011) 
Svar:
Spørg på Lav-det-selv forumet istedet.
Gordon S. Gin, London (05-10-2011) 
Svar:
Et kort svar, nej det kan ikke lade sig gøre, i hvert fald ikke uden risiko for råd og svampskader i den forbindelse.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (06-10-2011) 

isolering af kolonihave hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne vide om det er rigtg at isolere med vindpap før og efter isoleringen. Huset er lavet af 34 millimeter træ. Eller hvad er det bedste? jeg er noget forrvirret over det der bliver sagt og nævnt. Huset bliver jævnligt malet med olie. Men Nu vil jeg isolere det med rockwoll og Dampspære. Men skal der mere end det på? Jeg vil også sætte solceller på så jeg kan holde det lunt om vinteren. Er det forkert? Mvh Anne
Anne Tackmann, Kolding (05-10-2011) 
Svar:
At sætte solceller på er næbbe forkert - hvis det ellers er tilladt i foreningen. Men kolonihavehuse må vel ikke anvendes om vinteren.

At huset er udført af 34 mm træ er nok ikke fuldt oplysende. Der må være forskel på væg og tags opbygning?
Er der måske et træskelet med beklædning udvendig og evt plader indvendig således at der forekommer et hulrum imellem beklædningerne.

Vindpap osv. kommer jo fuldstændig an på om du isolerer inndefra eller udefra.
Jens Høfting, Ikast (05-10-2011) 
Svar:
Huset er købt hos bauhaus og er på 15,9 m2 Indtil videre er der sat rockwoll op og intet andet. Jeg må gerne sætte solceller op. Og nej jeg må ikke overnatte der i vintermånederne. Men gerne opholde mig der. Jeg har valgt rockwoll på gavlvæggen og en tyndere isolering på de andre vægge. Fibertex plader. Jeg har lavet et forsøg mht hvordan de reagere på kulde - og fugt. Der skete intet. Jeg er blevet anbefalet at bruge den membran med det blanke folie ud af og omvendt inden der er sat ludbehandlede profilbrædder på. Det er en sndeker der mener at så isolere jeg det for kulde om vinteren og varmen om vinteren. Jeg går og venter på en der kommer og gør det arbejde for mig. Mht Anne
Anne Tackmann, Kolding (05-10-2011) 
Svar:
Nåmen jeg ved ikke hvordan et hus fra Bauhaus ser ud.
Og du mener nok Celotex plader osse kaldet blød masonite. Selv om det er lovligt i et kolonihavehus - og ingen andre steder. Det anses for brandfarligt.
Jeg tror at der udvendig er en beklædning på dit hus og at du isolerer indefra. Det er ikke nødvendigt med vindpap mellem bræddebeklæsning og isolering.
Derimod bør der være en dampspærre på indvendig side af isoleringen. Den med den blanke folie er en Alukraft.
Det er billigere og nemmere at anvende 0,20 mm PVC-dampspærre som tapes i alle samlinger med tilhørende tape.
Dampspærren forhindre at der trænger fugt/damp ind i isoleringen når huset opvarmes.
Fibertex producerer så vidt jeg ved ikke plader af nogen art, men derimod banevarer af tekstil til alle mulige formål.
Forsøget må stå helt for din egen regning!
Jens Høfting, Ikast (05-10-2011) 

tæppe i garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej har en garage som vi vil lave til hygge rum til ungerne den er godt isoleret i vægge og loft men ikke i gulvet der ligger fliser ville godt have tæppe på hvad vil være den nemmeste løsning og evt billigst hilsen torben andersen.
torben andersen, århus (02-10-2011) 

Samme lasker til gulv og loft? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi står i en renovering af førstesalen og i forbindelse med lægning af nyt gulv (22mm gulvplader og noget laminat ovenpå) skal vi have rettet bjælkelaget op, da det er rimelig ujævnt. Dette ville jeg gøre ved at skrue lasker på siderne af bjælkerne. Mit spørgsmål er: Kan man bruge samme lasker til montering af loftet i underetagen? Vi vil gerne have synlige bjælker i underetagen og på denne måde burde man rimelig nemt kunne sikre sig at hele loftet ligger i samme niveau/er i vater, men spørgsmålet er om der er ulemper i form af at loftet vil vibrere osv når man går på gulvet ovenpå?

Mvh

Claus
Claus Petersen, Slagelse (02-10-2011) 
Svar:
Ja, det kan du godt, man så vil dit loft ikke følge bjælkerne, hvilket måske ikke er så hensigtsmæssigt da du vil have synlige bjælker.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-10-2011) 
Svar:
Ah... altså at der skal være samme afstand fra loftsbeklædning til underkanten af bjælken hele vejen? Men kunne man ikke løse dette med kiler eller noget på undersiden af laskerne? Vi vil nemlig så vidt muligt undgå at forhøje gulvet ovenpå...
Claus Petersen, Slagelse (02-10-2011) 
Svar:
Jo, det kan man godt.
Men hvorfor ikke bare bruge kiler ovenpå dine bjælker, det vil jo give samme effekt så, det er jo samme arbejde mere eller mindre.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-10-2011) 
Svar:
Der er et rimelig stort spænd mellem bjælkerne - ca. 120cm - så jeg skal også have lavet mellembjælker. Så vidt jeg lige kan bedømme virker det nemmest med laskeløsningen (smukt ord...)

Hvilket træ ville du anbefale - reglar, spærtræ, forskalling eller andet?
Claus Petersen, Slagelse (02-10-2011) 
Svar:
Okay, ja så skal der veksles ud, og monteres mellembjælker.
Jeg ville benytte spærtræ til formålet.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-10-2011) 

Reperation af murværk på denne årstid Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i en gammel villa fra 1904, hvor ydermurerne består af mursten, som er pudset op (og malet m/difussionsåben maling).
Vi har på facader samt en hovedtrappe en del frostskader (som tidl. har været repareret, hvor planen er, at mureren starter på tirsdag med at skulle udbedre skaderne - banke løst/revnet puds af - nogle steder helt ind til murstenene, banke et gulv op med udendørs klinker, skifte et afløb og derefter lægge nye klinker. På trappen afmonteres trædefladerne (Alta skifer) og trappen skal støbes op (beton ?)og trædefladerne monteres igen.
Jeg er nu blevet nervøs for, om det er blevet for sent på året - for at være sikker på, at det udførte er tørt nok til at modstå nattefrost, hvor lang tid skal det have lov at tørre inden ?? Jeg regner med, at de tidligst er færdige med arbejdet 20-25 oktober 2011.
Susanne Hemmingsen, Gentofte (01-10-2011) 
Svar:
Så længe der ikke er frost er der ingen problemer.

Skulle der blive udsigt til frost har din murermester forhåbentlig afdækning klar. Eksempelvis presenninger og vintermåtter.
(Ha-ha. For det har han nemlig ikke. Vinteren kommer som en komplet overraskelse hvert eneste år - ikke kun hos DSB)

Men det er korrekt at vinteren begynder d. 1. oktober. Når det gælder byggeri. Altså skal vinterforanstaltningsmaterialer være klar fra samme dato.
Du skal iøvrigt betale ekstra for samme vinterforanstaltninger. idet de ikke er indeholdt i tilbudet.
Svend Sommer, Roskilde. (01-10-2011) 

Isolering af terrændæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have isoleret et stuegulv, som er fodkoldt om vinteren. Jeg har målt mig frem til at der ca. er 22 cm hulrum under gulvet. Der er en eller anden type fyld under gulvet. Det fylder ca. 10 cm i højden. Umiddelbart tror jeg at der er et betonlag under fyldet. Huset er fra 1958. Hvordan isolerer jeg gulvet og kan det overhovedet lade sig gøre uden at riskoen for fugtskader stiger. På forhånd tak for svarene.
Anders Borgwardt, Birkerød (29-09-2011) 
Svar:
Du risikerer at hvor fugten tidligere blev udtørret, med en ”fugtfront” for kapillarsugning, nederst på væggen nær terrænniveau, bliver fugtfronten flyttet højere op i væggen efter isoleringen af terrændækket. Dvs. at du kan risikerer at få nogle "våde" ydervægge.
Mads, København (30-09-2011) 

Blæser med sug Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det et krav at man skal have en blæser med sug på sit badeværelse?
Eller kan man nøjes med udluftnings kanal?





http://www.ghozati-korsholt.blogspot.com
Korsholt, Nibe (28-09-2011) 
Svar:
Der er i bygningsreglementet kun krav om et vist luftskifte i timen. Som normalt kan opretholdes med et rør gennem væg eller tag. På 15x15 cm.
Hans Jensen, Finnerup (28-09-2011) 
Svar:
Hvis det er naturlig ventilation er det en min 15 x 15 cm ventil op gennem tag ført til kip og ikke gennem væg.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (29-09-2011) 
Svar:
Hvis der er ventilator er hul typisk kun Ø100 i væg eller loft. Men det anses for ok når bare der er MONTERET en ventilator, uanset om den så faktisk kører eller ej?
giraffen, kbh (30-09-2011) 

tætningslister Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal skifte ruder i mine vinduer,efter at have fjernet listerne er det nærmest umuligt at fjerne tætningslisten.Det er som sort tykt gummi .Er der noget som kan opløse den??
Ivirgo, Frederiksberg (26-09-2011) 
Svar:
Ofte kan de opløses/blødgøres med noget så enkelt som madolie og derefter skrabes af med et skrabejern.

Med venlig hilsen

Charlotte
www.maling.nu
Charlotte, Holstebro (26-09-2011) 
Svar:
Du kan også bruge et skarpt stemmejern eller hvis du er den heldige ejer af en lille bord rundsav med land kan du køre dem en tur der igennem.
ALTGLAS.DK, Jebjerg (29-09-2011) 

Glas med afskærming Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej er på jagt efter glas med solafskrærmning / indkikafskrærming.... Har set på tv og mener og kan mindes, at have læst en artikel om Glas(for år tilbage), som ved hjælp af strøm enten blev uigennemsigtig udefra når der var strøm til, og helt almindelig og klar når der ikke var strøm til. Mener også at det kunne virkede som sol afskærmning. Nogen som har hør eller kender til dette og ved hvem der evt. sælger det.
haslund, aalborg (26-09-2011) 
Svar:
En hvilket som helst større glasgrosist.

Scanglas, Pilkington?
Ib Frederiksen, Randers (27-09-2011) 
Svar:
Nu ved jeg ikke om det er til dine termoruder eller bare som enkelt glas stykker.
Man kan få noget der ser tonet ud ude fra og gennemsigtigtklart inde fra.

ALTGLAS.DK, Jebjerg (29-09-2011) 
Svar:
Og hvis ikke det er det du tænker på, men der i mod det glas uder der skifter fra klar glas til frostet glas ved at man trykker på en knap, så kan det skaffes, men det koster omkring 2000 euro pr kvadrat meter.
ALTGLAS.DK, Jebjerg (29-09-2011) 
Svar:
Du får lige et svar mere :)
Har snakket med min leverandør og de siger at der ligger et firma i Lystrup ved Århus som sælger det glas der skal sættes strøm til, det skulle være noget billigere end det tyske.
ALTGLAS.DK, Jebjerg (29-09-2011) 
Svar:
Det er både tænkt som termoruder og som sillevægge til enkelte rum indendøre.
- så tak for svar, nu har jeg noget og arbejede videre på...
Haslund, Aalborg (30-09-2011) 
Svar:
Ellers må du sige til, så kan det være vi kan hjælpe dig.
ALTGLAS.DK, Jebjerg (30-09-2011) 
Svar:
Jeg mener at have hørt om et særligt stykke papkarton som kan sættes på glasset.
Er sort udvendig og klart indvendig.
Man skulle kunne se ud indefra, - kommer vist fra østeuropa, blev tidligere brugt som glaserstatning, dengang i russertiden.
Kan limes på glasset, - spørg i jemogfix, de kan sikkert skaffe det.
værkfører hansen, A/S Pap og papir (30-09-2011) 

redskabsskur og byggesags gebyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et redskbasskur på under 10 m2 og vil udvide det med ydliger 8,5 m2 da det kommer til at ligge helt over mod skæl ville jeg høre kommunen om lov først hvor jeg får svar tilbage at de først skal høre skov styrelsen om jeg må lave det skur og efter 3 mdr får jeg grønt lys til at gå i gang.
Men der står at der er byggesags omkostninger på 2000 kr som kommunen skal have noget som jeg ikke viste noget om jeg ringer og brokker mig og siger at det er mere end det ville have kostet at lave det skur og siger nu vil jeg ikke lave det skur når det skal koste så meget men der er ikke noget at gøre jeg kan ikke undgå at skulle betale de penge nu hvor det er godkendt !

Jeg spøger så bare hvad med HR. og Fru. Jensen der ikke har computer for kommunen har jo sagt at det står på deres hjemme side så der kan man bare gå ind og kikke.
Jeg syndes det var for dårligt at da de skrev tilbage om noget mere matriale at de da ikke skrev hvor meget det ville koste har også snakket med kommunen i tlf hvor de heller ikke har sagt noget ?
Kan man på ingen måder slippe for at betale de penge til kommunen jeg mener de har ikke været gode nok til at oplyse om den høje pris.

Tænk på at mange ældre mennesker der ikke har en computer i deres hus hvor skal de vide fra hvad det koster og kommunen kan godt skrive til sidst hvad det koster men ikke skrive det på forhånd når de nu aligevel har skrvet et prev til mig om nogle ekstra tegninger og det nye skur.
Henrik Plagborg, Billund kommune (24-09-2011) 
Svar:
Du er sgu'' da bare en brokkerøv Henrik.

Tror du at du kan slippe for at følge med i udviklingen bare fordi du ikke har en computer?
Hvad med avis og TV. Har du heller ikke det? Så du ikke bliver forstyrret i dine verdensanskuelser!

Selv om kommunerne gør hvad de kan for at servicere borgerne fra vugge til grav så forventes det faktisk stadig at borgerne selv yder en, omend beskeden, indsats for at holde sig orienteret om tingenes tilstand.

Hvor skal folk der ikke har computer vide fra hvad kommunen har af priser på serviceydelser.
Spørger du om.
Ja, kommunen kunne jo hver uge sende en kommuneassistent rundt til de computerløse folk og læse op af kommunalredegørelsen.
Eller kalde samme folk sammen på torvet. Eller læse op ved søndagsgudstjenesten. På samme måde som man gjorde i den tidlige middelalder.


Hvad med ældrechecken i øvrigt.

Har du husket at brokke dig over at den ikke udbetales af en kommunal ansat embedsmand i kontanter direkte ved din hoveddør.
Eller må gå den tunge gang hen i banken for at hæve den fra din NEM konto.


Palle Horst, Brande (24-09-2011) 
Svar:
Jeg synes, at det er rimeligt at kommunen oplyser om gebyrer ved sådan en forespørgsel.
Grethe Nielsen, Fjerritslev (24-09-2011) 
Svar:
Ikke det fjerneste rimeligt.

Hvorfor har spørgeren en forventning om at det skal være gratis at bruge kommunens ansatte som rådgivere?
Intet forhindre ham jo i selv at indhente oplysningerne hos Skov- og Naturstyrelsen eller lade en privat rådgiver gøre det for sig.
Og betale samme rådgiver for arbejdet.
Palle Horst, Brande (24-09-2011) 
Svar:
Alle skal have lov til at starte et sted. Da kommunen skal igennem Skov- og Naturstyrelsen er det faktisk deres fornemste pligt at meddele at det koster et bestemt beløb. Ingen har talt om at det skulle være gratis - kun at man fik valget mellem at betale et beløb og ud fra det muligvis at undlade at opføre skuret.
Grethe Nielsen, Fjerritslev (24-09-2011) 
Svar:
Kommunen har jo netop meddelt hvad taksten er.
På deres hjemmeside.
Som endda har læsop-funktion.
Men dog ikke auto-udskrift på læsletsydjysk.
Birge Bilskov, Herogder (26-09-2011) 

Ny kreds eller fra eksisterende? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har et par spørgsmål angående et lille prjekt jeg har med en tilbygning på vores hus.

Vi har en tilbygning på huset som er opvarmet med elradiatorer. Dem vil vi meget gerne af med.

Vores oprindelige hus er opvarmet med naturgas og systemet er lidt specielt idet det er et 1 strengs system, men radiatorene består af fodpaneler langs væggene og uden nogen form for termostater. Dvs jeg udelukkende kun kan regulere varmen ude fra fyret. Det er heller ikke en høj fremløbstemperatur på systemet, jeg kan ikke aflæse hvor høj/lav den er, men kan kun konstatere at den ikke føles mere en lunken. Men grunden til den lavere fremløbstemperatur er nok, at der er mange af de her fodpaneler og derfor er der ikke brug for en højere temperatur.

Min plan er så at trække nogle pexrør ind i tilbygningen enten ved at bryde ind på den eksisterende kreds og derved "udvide kredsen med flere radiatorer" eller trække nye rør som et 2 strengs system fra fyret og op på loftet og ned i de øsnkede rum.

Løsning 1 er nok den nemmeste og billigste, men idet fremløbstemperaturen som sagt er lav, vil det så ikke give problemer med for lidt varme på de nye radiatorer? Ellers skal man have nogle voldsomt store radiatorer for at få så stor en overflade som mulig som kan afgive mere varme.

Løsning 2 er nok den bedste med nye rør udformet som et 2 strengs anlæg, men hvordan får jeg højere fremløbstemperatur på den nye kreds og stadig kan bibeholde den lavere temperatur på den gamle 1 strengs kreds?

Håber måske der er nogen der har prøvet noget lignende?


Imad El Youssef, Hillerød (22-09-2011) 
Svar:
løsningen med to-strengsanlæg er klart at foretrække.

Løsningen til stadig at have en lav fremløbstemperatur på dit eksisterende anlæg selvom temperaturen i det nye er højere, vil være at montere en blandeventil på tilgangen til eksisterende anlæg. Temperaturen fra fyret kan så hæves. Der skal muligvis også laves andre ændringer.
Jacob, Brønshøj (24-09-2011) 

evt. husbukke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige taget et par indvendige døre ud for at isætte nye, det er et typehus fra 78.
De 2 døre sidder så tæt på den vinkelrette væg, så kun lige gerigtet kan være der, det betyder man her har placeret en 70X70 stolpe i stedet for gasbeton, som ellers indervæggene er opført i.
Men i disse 2 stolper er der nogle huller, (2 til 6 mm) ikke mange men måske en 15 - 20 stykker i hver stolpe, på de sidder jeg kan komme til at se, det kunne ligne husbukke, men hvordan finder man ud af om de er aktive ?
Stolperne er lysegrønne, som om de var trykimpræneret, men så må hullerne have været der hele tiden, for jeg går ikke ud fra de går i sådan noget træ ?
Når disse stolper er lukket inde i tapet, maling, gasbeton,gerigter og dørkarm, ville de så overhoved kunne overleve og komme ud ?
Ole, Kalundborg (22-09-2011) 
Svar:
Det kan godt være huller fra før det blev monteret ja, er træet tørt, så er de dog døde for længst.

Og så længe de holdes tørt, er der ingen problemer i at have træet stående inde i væggen.

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (22-09-2011) 
Svar:
Jeg mener ellers at have læst at det er husbukke som godt kan lide det tørt og borebiller der ikke kan.
Ole, Kalundborg (22-09-2011) 
Svar:
Husbukke laver ikke borestøv som f.eks. borebillen gør, så det er svært at finde ud af om der er aktivitet uden at ødelægge noget af træet.
Du kan varmebehandle eller behandle med kemi hvis du vil være sikker på at de dør.
De kan sagtens leve som larver inde i træ der er muret inde i mange år, men de kan af gode grunde jo ikke komme ud at flyve når de er klar til det.
M.Thomsen, Horsens (22-09-2011) 
Svar:
Alt levende organisme kræver vand, så er træet og dens omgivelser tørre, så har borebille og husbukke ikke vilkår for at leve videre, men som M.Thomsen skriver, så kan de behandle dem, hvis du vil være sikker på at bukkene ikke laver yderligere skader i træværket.

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (22-09-2011) 

støbe sokkelsten og dimensionering af bundramme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at bygge et mindre kolonihavehus på 20 m2; 550 x 360 cm. Jeg tænkte på selv at støbe sokkelsten med paprør eller lignende. Jeg forstår at jeg skal 90 cm ned, og har tænkt mig at bore huller manuelt med et hulbor (15 cm.). 1. Ved nogen hvor man får paprør og skal paprøret kun stikkes lidt ned i hullet for kun at være forskalning over jorden eller hvordan? - kan jorden om hullet være forskalning i sig selv under jordniveau? Skal jeg andet end bare fylde beton i? skal der grus i bunden osv. er der en bestemt blanding eller færdigblanding beton jeg skal bruge? 2. Har nogen et forslag til afstand mellem soklerne og dimensionering af bundramme, så jeg slipper for at lave en masse huller? Jeg skal have ca. 15 cm isolation i bundrammen. Håber at der er nogen der kan hjælpe med gode råd. Tak for jeres tid!
Flemming Tvede, København (21-09-2011) 

Siliconefuge vil ikke størkne Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har været så letsindig at købe siliconefugemasse i pose hos Biltema - den var jo billig, men vil tilsyneladende heller ikke størkne.

Fugerne blev lavet i går aftes og de er stadig så bløde, at man kan lave fingeraftryk på dem.

Skal jeg bare have tolmodighed, eller bliver det en ommer?
Morten Hansen, Skanderborg (20-09-2011) 
Svar:
Tjek udløbsdatoen på posen, er den overskredet / er den mere end to år gammel, er det sandsynligt at den ikke kan bruges mere.

Men giv den lige to døgn inden du gør noget, det kan være længere om at tørre end andre mærker.

Hilsener

Charlotte
www.maling.nu
Charlotte, Holstebro (20-09-2011) 
Svar:
Tak for det hurtige svar.

Informationen på posen er jo noget begrænset, men der står "04/11". Mon ikke det er produktionsdatoen?

Jeg må vente og se - vil nødig pille det klister ud igen.
Morten Hansen, Skanderborg (20-09-2011) 
Svar:
Normalt tørrer en silikonefuge 1-2 mm i døgnet, er det dog en dybere og bredere fuge, kan den godt først være fast efter et par dage, så prøv igen om et par dage, og se om ikke det har ændret sig.

http://www.koluda.com
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-09-2011) 
Svar:
Besynderligt.

Biltema sælger ikke silikone i poser.

Er du sikker på at det er silikone du har købt?
Er du sikker på at det er købt hos Biltema?
Er du overhovedet sikker på at det at det var billigt?

Find selv på flere ? Som du kan stille her i forumet. :O(
Persienne Olsen, Pustervig (20-09-2011) 
Svar:
Den er stivnet lidt nu, så jeg er begyndt at få forhåbninger.

Persienne:

Jo, Biltema sælger silikonefugemasse i poser.

Det er en ny vare som ikke er kommet på hjemmesiden, men er i deres katalog og i butikken ;-) (varenr: 36-799)
Morten Hansen, Skanderborg (21-09-2011) 
Svar:
Der kan man bare se.

Jeg skygger.
Persienne O, Solbjerg (21-09-2011) 

Her vises 409-433 indlæg ud af 6186.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »