» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31234.   « Forrige 25       Næste 25 »

Unerlag til lamelparket Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at skal lægge noget 15mm lamelparket på 1 sal.. Der ligger gulvspun i forvejen.
Jeg skal så også bruge underlag under parketten, men er blevet i tvivl om hvilket. Der er tilsynelandende en masse mulligheder, både 3mm "celleplast" og nogle væsentligt dyrere typer fra de forskellige producenter af trægulve f. eks. Tarkolit etc.. Men er det prisen værd eller er alm. celleplast fuldt tilstrææeligt?


Michael Jensen, Ringsted (30-10-2003) 
Svar:
DEN " BILLIGE " 3 MM FOAM BURDE VÆRE TILSTRÆKKELIGT, DER KAN DOG KOMME NOGLE PROBLEMER VEDR. GARANTIEN, HVIS DU IKKE BRUGER PRODUCENTEN AF GULVET'S UNDERLAG
LARS, RØNNEDE (20-11-2003) 
Svar:
Du kan bruge hvilkensomhelst underlag du ønsker, dette har ingen betydning for garantien.
Dansk Gulvteknik & Montage, Rønnede (29-11-2003) 
Svar:
Der kan ganske vidst opstå, garanti-problemer hvis ikke man anvender det anbefalede underlag. Hvis der står i garantibestemmelserne for den valgte producent, at man skal bruge deres underlag er man NØDT til det, hvis man vil bevare garantien. Man kan altid diskutere, hvor stor forskellen er, men det må være garantien der er vigtist i første omgang. Skulle der opstå et eller andet problem med gulvet senere hen, vil producenten oftest afvise en reklamation, hvis ikke, deres anvisninger er overholdt. Såfremt intet andet står nævnt i garantibestemmelserne, vil jeg da klart anbefale, at anvende den "billige" 3mm underlagsfoam, da den er lige så god. I kraft af mit erhverv som sælger af trægulve, har jeg set mange kunder der har fået afvist en reklamation af producenten, udelukkende fordi man ikke har overholdt garantibestemmelserne. Icopal SoftStep kan evt. også anbefales.
Henning Holm, Svendborg (30-11-2003) 
Svar:
Normalt er underlaget ikke et kriterie i garantien, men en mulighed for at støjdæmpe når man lægger det som svømmende gulv.
Man lægger heller ikke underlag under når man limer et trægulv fast.
Dansk Gulvteknik & Montage, Rønnede (10-12-2003) 
Svar:
Det kan du have ret i, men bl.a Junckers Industrier, har deres egne underlag nævnt i deres garantibestemmelser.Derfor mener, jeg det er vigtigt, at sikre sig, at man har sikret sig hvad der står i garantibestemmelserne. Men jeg er da ellers helt enig med dig, det er normalt ikke et kriterie i garantien, men man bør alligevel sikre sig først inden man lægger gulvet.

Henning Holm, Svbg. (12-12-2003) 


bundslam olietank Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Da vi om få dage skal overtage et hus med olietank og derfor skal afregne olieprisen med sælger vil vi gerne vide hvor mange liter der normalt er bundslam i en sådan tank. Advokaten siger 75 med sælger siger 25. Er der et generelt tal man kan regne med?

Med venlig hilsen Martin.
Martin, Aalborg (30-10-2003) 

SØGER BILLIGE FLAMINGO KUGLER Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave 3-5 kæmpesækkestole og har i den forbindelse brug for billig flamingo
Hvor skaffer man det ???
Camilla, københavn (30-10-2003) 
Svar:
Kig i Den Blå Avis!
, (30-10-2003) 
Svar:
Hej Camilla
Prøv at tage kontakt til en af de virksomheder der fremstiller flamingo til emballage. F.eks. SCA Packaging Flamingo i Holbæk - tlf 70101888 så kan du evt. få noget mere at vide.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (31-10-2003) 

nyt gulv på 1.sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at sætte min 1.sal istand. så jeg skal ha lagt et fyrplankegulv, men et sted er der 160 cm mellem bjælkerne. kan jeg klodse op på det eksisterende gulv eller hvad gør jeg?
Peter Jørgen, Hørve (29-10-2003) 

Flytning af oliefyr. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ønsker at flytte oliefyr ca. 13-15 mtr.til
en anden bygning hvad ville der værre et varmetab & hvad ville det koste.
må man i denne forbindelse lægge et gas rør
ned sammen med rørføring til oliefyret?
Hvor høj skal en skorsten værre til et oliefyr.


Henrik Michelsen, København (29-10-2003) 
Svar:
Brug fjernvarmerør, fra kedel til anlæg, så er der ikke noget i vejen for at flytte din oliekedel til en anden bygning.
Casper Christensen, Børkop (09-11-2003) 

Renovering af læmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en læmur i gule maskinsten opført sammen med huset i 1965. På læmuren, er stenenes overflade mange steder faldet af i flager i 1 mm tykkelse.

Er der noget jeg kan gøre for at redde muren, eller må jeg acceptere at den langsomt forvitrer? Det vil uden tvivl være uhyre vanskeligt at pudse muren op så det bliver pænt, og pudset vil formentligt begynde at skalle af ret hurtigt.

Jeg overvejer at plante vedbend, dels for at beskytte og dels for at give muren et ansigtsløft. Men spørgsmålet er, om det er klogt, når overfladen allerde er begyndt at skalle af - jeg risikerer formentligt flere frostspræningninger.Alternativt overvejer jeg at beklæde muren med eksempelvis eternit eller fibercement, men er bekymret for fugtophobning.

Håber på et par gode bud.
Thomas, Hobro (29-10-2003) 
Svar:
Hej Thomas
Der er ganske givet tale om vand der trænger op i murværket nedefra. Vandet indeholder salte og der hvor vandet fordamper på murens yderside bliver saltene tilbage. Saltene vil
fortsat holde på fugten i muren og fortsat nedbryde muren i overfladen fordi der ved en bestemt temperatur og bestemt luftfugtighed dannes krystaller i murværket der får stenene til at slå skaller af. På samme måde vil den også slå en evt. pudset overflade af, så det hjælper ikke noget at pudse væggen.
Din idé med at beklæde den murede væg med plader eller beton, synes jeg er en rigtig dårlig idé. Dels vil muren bagved fortsat forvitre og dels vil du få en væg der på grund af det valgte materiale stille og roligt vil komme til at fremstå som "pladeslum" - ikke pga. murens tilstand, men ene og alene pga eternit og fiberbeton er byggematerialer der skal bruges med omtanke og i princippet ikke er byggematerialer "der kan tåle at stå ude om natten". Prøv bare at lægge mærke til de mange etageboligbebyggelser der i løbet af 80'erne og 90'erne er blevet "renoveret" med plader af forskellige herkomster - derfor ordet "pladeslum".
Der er næsten ikke andet at gøre end at starte forfra med en ny mur samt en ordentlig tætning mod fundamentet. Set i lyset af hvad en ny mur koster og at dine muligheder for at redde den nuværende mur stort set er nul, synes jeg at din idé med at få noget til at gro op den, vil være rigtig god. Der findes forskellige typer planter der er egnet til formålet, men hvis man skal holde sig til de stedsegrønne, findes der 2 typer: Klatrende Benved (Eunymus fortunei) som er egnet hvis vi er under 3 meter i højden og der er tale om solrige, mindre murflader. Den mest almindelige plante er Efeu/Vedbend (Hedera helix) som kan tåle skygge og er egnet til større murflader samt fin til at hurtigt at gå i højden. Du vil få et positivt tilskud til den økologiske balance samt noget godt at kigge på.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (31-10-2003) 
Svar:
Mange tak for det gode svar.

Det var nok også den løsning jeg foretrak økonomisk og æstetisk.


Thomas, Hobro (11-11-2003) 

Tilbygning med kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tidligere stillet spørgsmål vedrørende opførsel af 1. sal. Nu viser det sig desværre at huset ikke kan bære en 1. sal. Derfor vil jeg nu forespørge på en tilbygning med kælder.
Projektet vil være at lave en tilbygning som placeres foran huset i forhaven og består af en høj kælder på 6*12m. Ovenpå kælderen skal der opføres 2 store rum på 4*6m i hver sin side og der vil således være en slags koridor ind til fordøren på 6*4m. Mit spørgsmål er som følger.
1. Hvad vil det koste at opføre en rå kælder (jeg sætter selv fliser, el etc op) men forberedt med el, varme go evt vand)
2. Hvad vil de to store rum koste at opføre. Det skal laves i gule mursten samt med fladt tag (som hovedbygningen). Rummene skal laves helt (gulv, vægge, loft, el etc)
3. Hvorlænge skal man beregne et sådan projekt tager at lave og hvornår kan det påbegyndes. Her tænker jeg på hvornår jorden vil være frostfri.
På forhånd tak for et svar
Steve Klein, København (28-10-2003) 
Svar:
Hvordan kan det være at huset ikke kan bære en førstesal ?

Er for- og bagmur måske ikke murede op ?

Ved godt det ikke var det du spurgte om :-)
Claus, Svendborg (07-11-2003) 
Svar:
Kan førstesalen ikke bære, hvis man understøtter med søjler eller lignende på ydersiden af huset, så det ikke kun er de existerende vægge der skal bære ? Jeg har kun hørt om det, aldrig set det.
T. Jensen, Glumsø (07-11-2003) 
Svar:
Hej Steve
Jeg har før svaret dig på spørgsmål om at bygge en 1. sal på huset. Har du været hos en ingeniør og fået ham til at lave en beregning, fordi jeg forstår ikke helt hvis det slet ikke kan lade sig gøre.
Har du plads nok på grunden til at opføre ekstra 72 m2 + arealet af kælderen med de begrænsninger der skal trækkes fra iht. BR-S98.
1) En udgravet kælder på 72 m2 med en opdeling til 3 rum i rå udførelse, men med el, vand og varme, vil beløbe sig til ca. kr. 210.000,- (altså ca. kr. 3000,-/m2).
Skal jeg forstå det sådan at de midterste 4 meter ikker er under tag? I så fald skal der udføres en særlig tætning og isolering af dækket over kælderen - dette har jeg ikke indregnet i kalkulationen. Ligger kælderen helt under terræn eller er der noget der ligger over terræn - jeg har i kalkulationen forudsat at der blev udgravet i ca. 160 cm. Hvis du skal ned i ca. 250 cm skal du tillægge ca. kr. 15.000.-.
2) Bygningen ovenpå kælderen skal du regne med ca. kr. 10-12.000,-/m2.
3) Du skal have lavet et projekt og have det godkendt hos kommunen. Selve godkendelsen kan godt tage op til et par måneder.
Et godt tidspunkt at begynde gravearbejdet på vil være medio april måned og du skal nok regne med at det vil tage ca. 6 måneder inden du har det hele færdigt - altså medio november.
- Men det betyder også at processen med projekt, godkendelse og udbud til håndværkere skal startes på nuværende tidspunkt for at det kan være klar til april.
NB! De nævnte priser er excl. moms. Der kan så være lidt fradrag hvis du udfører en del af det som eget arbejde, men det er ikke meget du skal regne med. Mht kælderen, har regnet en rå kælder.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (07-11-2003) 

Hjælp en studerende….. Spørgskema Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hjælp en studerende…..

I forbindelse med mit studie på Nordjyllands Erhvervsakademi, har jeg
brug for informationer om de overvejelserne der ligger til grund for
indkøb af brændeovne.
Håber du har 5 min. til at hjælpe mig - der er kun 8 spørgsmål.

Undersøgelsen er kun en ANONYM tendensundersøgelse og bliver IKKE
offentliggjort.

På forhånd tak.

Kim Skovgaard – Studerende Nordjyllands Erhvervsakademi

Her er linket: <http://secure.outcome.is/clients/denmark/noea/kim.htm

Jeg takker hermed Vefur Software solutions for hjælpen!!

Kim, Aalobrg (28-10-2003) 
Svar:
Dette link virker... sorry... :)
På forhånd tak!

http://secure.outcome.is
KIM, Aalborg (28-10-2003) 

inddækning af loftbjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for en del år siden se en form for inddækning af gamle bjælker. Det mindede lidt om det princip man benytter når man isolerer vandrør med skumrør. Kan i hjælpe mig for jeg aner ikke hvad det jeg leder efter hedder, og om det stadig findes.
Gitte Hansen, Ringsted (28-10-2003) 

skridsikre trappetrin Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne høre om der er nogen der ved hvor man kan købe det der tape, eller hvad det nu er man kan sætte på trappen for at gøre den mere skridsikker
jacob sandberg jensen, århus (28-10-2003) 
Svar:
Hej Jacob
Der findes forskellige produkter som findes hos butikker der handler med udstyr til skibe/sejlbåde.
Ellers er den store leverandør firmaet 3M med produktet "Safety Walk" som findes i mange forskellige grovheder, farver og typer, alt efter hvor det skal anvendes. Produktet er selvklæbende. Du kan kontakte 3M - afd. for reng.produkter tlf. 43480100
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (28-10-2003) 
Svar:
Biltema (www.biltema.dk) sælger noget skridsikker tape, til billige penge, 50mm bred tape i en rulle med 5meter koster 26,90Kr.
Jyden, (29-10-2003) 

Fra parket til klinkegulv ved svævende gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et ældre hus fra midt I 50'erne med parket I køkken og entre som ønskes ændret til klinkegulve. I denne forbindelse har jeg hørt om nogle stålplader som bliver skruet direkte på gulvbjælkerne og derved erstatter den betonstøbning som ellers er nødvendig. Er der nogle som har erfaring med denne løsning. Tænker specielt på at fliser og fuger revner.
Det skal nævnes at der er underliggende kælder.
Håber på hurtigt svar.

Jacob, Skovlunde (28-10-2003) 
Svar:
Hej Jacob
Den omtalte stålplade erstatter ikke betonen, men danner en slags foskallingsplade for en betonudstøbning. Pladen benyttes meget til f.eks. støbning af gulve i vådrum. Pladen hedder Lewis svalehaleplade og kommer fra firmaet Eftex A/S. Se www.eftex.dk
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (28-10-2003) 
Svar:
Odense Lavpristømmerhandel ( www.olt.dk )
sælger også nogle svalehaleplader, bare noget billigere.
Jyden, (29-10-2003) 
Svar:
I Silvan har de fortalt mig, at man kan blande noget fugemassen og i det der selvnivellerende, man kan hælde ud for at gøre gulvet jævnt, som gør det fleksibelt, således at man kan lægge klinker direkte på et trægulv. Passer det mon, og er der nogle som ved mere om den sag ?
Thor, København (29-10-2003) 
Svar:
Sagen er netop den at man vil undgå at støbe, så venligst lad os vide om dette kan lade sig gøre.
Jacob, Shovlunde (29-10-2003) 
Svar:
Er der virkelig ingen der har nogen erfaring med at gå fra parket til klinker i en entre i en gammel mestervilla med kælder. Det lyder da utroligt!!
Jacob, Skovlunde (04-11-2003) 
Svar:
Uden støbning vil der altid opstå revner mellem klinkerne.


Hans, Odense (05-11-2003) 
Svar:
Du er altså nødt til at støbe for at få en tung og meget stabil undergulvsopbygning - som f.eks. 80-100 mm beton med armering - til dine klinker.
Din idé med at montere stålplader som underlag er for så vidt god nok i meningen, bare du sikrer dig at disse stålplader er MEGET stabile over hele arealet uden nedbøjning overhovedet! Ellers knækker dine fuger/fliser efter en tid. En stålplade uden nedbøjning i hele arealet vil nok være en 1cm tyk stålplade med svejste samlinger... Og så er det nok lettere at støbe et gulv istedet?
M.Thomsen, Horsens (25-11-2003) 
Svar:
Det bedste løsning for dit vil være at lave en fiberarmering af dit nuværende gulv.
Dette er en selvnivelende spartelmasse.
Brug Ardex FA 20
Dansk Gulvteknik & Montage, Rønnede (10-12-2003) 

Omfugning af flisegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et flisegulv i mit badeværelse,som
ikke er fyldt nok op i fugerne,så vandet
forsvinder først når gulvvarmen har tørret gulvet.Kan jeg fylde fugerne op eller skal jeg først fjerne den gamle.Der mangler ca.2mm
Ole Andresen, Helsingør (28-10-2003) 
Svar:
Hej Ole !!
Nej du kan ikke bare fuge oven på de gamle fuger, 2 mm er ikke nok for at en cement fuge kan få styrke. Du er nod til at fjerne fugen med en fuge kradser, ihvertfald så den bliver 4-5 mm dyb, herefter kan du fuge , så får fugen dog nogen styrke, det er nok smart at blande noget i fugen for at den opnår bedre styrke der findes noget der hedder fugebinder, som kan anvendes.
Troels, Vordingborg (30-10-2003) 

Kroge, hasper og lukkemekanismer af messing Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har et godt og enkelt råd om hvordan man får gammelt snavs og nikotin af uden at skulle pudse med klud og vatpinde i disse besværlige småting
Richard Strand, Solrød Strand (28-10-2003) 

isolering af tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

jeg har en bekendt som har købt et ældre hus.
hans planer er at udnytte loftetagen, derfor skal taget isoleres, men hans store spørgsmål er så, hvad gør jeg med understrygningen af teglene, når først der er isolere, kan man jo ikke komme til at understryge mere.

hvad gør han ???.

på forhånd tak
Jan Thomsen, Guldborg (27-10-2003) 
Svar:
Hej

Man overstryger bare i stedet for.

Det vil sige uden på taget, i stedet for under.
www.tømrermesteren.com, Jebjerg (27-10-2003) 
Svar:
Ja eller så understryge taget inden der lukkes med isolering
CEJ, HOLBÆK (13-12-2003) 

Hej Thorsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg kan ikke se det svar du henviser til nogle steder.
Robert andersen, Tølløse (27-10-2003) 
Svar:
Hej Robert Andersen
Det er nok fordi du kikker under "GUIDER" hvor der kun vises nogle få spørgsmål og svar. Hvis du går ind under "GØR-DET-SELV" rubrikken DEBATFORUM, kan du få samtlige spørgsmål og svar vist (+ flere rubrikker som ikke ses under GUIDER). Her finder du det svar jeg henviste til.
Det kan godt være er lidt misvisende at man kan gå ind 2 forskellige steder!.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (27-10-2003) 

Dørtelefon Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må man selv installere dørtelefoner i sin egen opgang, eller kræver det en autoriseret installatør?
H.R., Esbjerg (26-10-2003) 
Svar:
Dørtelefoner er svagstrøm, og er ikke omfattet af stærkstrømsbekedntgørelsen, eller installatørlovgivningen.
Der kan være nogle krav fra IT&Telestyrelsen der skal opfyldes.
MAROMI EL, Albertslund (29-10-2003) 
Svar:
Det er ikke korrekt !
SB gælder for alle Boligens installationer uanset spænding (SB6 kap. 11.2 (0 - 1000 V)). Det er dog ikke afgørende for om udførelsen kræver en autorisition.

Når du vil vide, hvad du selv må lave af el-arbejder, så kig på www.elraadet.dk
Bent P., Odense (03-11-2003) 

Mål til overkant bord? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er standard målet for højden på et bord med indbygget vask på et badeværelse?????
Ole Leth, Hadsund (26-10-2003) 
Svar:
Hej Ole
Standard og standard! Der er ikke nogen konkret standard for i hvilken højde vasken skal sidde. Der kan jo være mange hensyn at tage som kan bestemme en højde. Handicappede, børn, små mennesker, store mennesker.
Rent historisk er højden stille og roligt gået opad fra at være omkring 80 cm til 82, 84, 86 og efterhånden ses mange vaske med en højde i nærheden af 90 cm. Skal man udlede noget af det vil jeg nok starte med en højde på 85 cm og lave et par praktiske forsøg på hvad der passer bedst til familiens medlemmer. Der kan også være et fald på gulvet der skal tages hensyn til da et evt. gulvafløb ofte sidder under vasken, højden kan derfor godt snyde et par cm. alt efter hvor der måles og hvor man reelt står.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (29-10-2003) 

Gør-Det-Selv køkken & bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er i gang med at lave en HD-Afhandling omkring Gør-Det-Selv køkken & bad.
Derfor vil jeg gerne vide, hvad danske forbrugeres holdning til Gør-Det-Selv køkken & bad er? Hvad er positivt, og hvad er negativt ved Gør-Det-Selv produkterne?
Jan Vestergaard, Randers (26-10-2003) 
Svar:
Kære Jan,
Er interesseret i at høre nærmere om din opgave.
Du er velkommen til at kontake mig på th@daniacapital.dk
Thor Hvid, København (17-11-2003) 

Silvaflex el. Cubus køkken & bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der har erfaringer med Silvaflex el Cubus Gør-det-Selv køkken og bad?

Hvad er godt, og hvad er evt. dårligt ved disse produkter?
Heine Jørgensen, Århus (26-10-2003) 

Silvaflex el. Cubus køkken & bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der har erfaringer med Silvaflex el. måske Cubus køkken & Bad?

Hvad er godt, og hvad er evt. dårligt?
Heine Jørgensen, Århus (26-10-2003) 
Svar:
Hej Heine,
Der er tale om to ekstremt billige produkter, hvorfor du skal være klar over, at du i dette pris-segment kan være stort ligeglad med hvad produktet hedder. Kvaliteten er som prisen antyder... Fortsat held og lykke
Thomas, Aalborg (14-01-2004) 

mur af marksten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi skal ha lavet en mur ud mod vejen men at støbe den halt i cement er ikke at tænke på pga prisen da den er ca 70m lang og skal være ca 1.60 høj...kan det lade sig gøre at lave den i marksten som bliver sat i cement?? hvad med afstivning så den ikke vælter?og hvad med sokkelen? kunne godt tænke mig søjler ind i mellem af mursten, hvordan sikrer jeg mig at de bliver stående?
Håber nogen har prøvet det eller bare ved hvon vi skal komme igang...
På forhånd tak...Kim

Rasmussen, Horbelev (26-10-2003) 
Svar:
Søjlerne af mursten kan laves uden på betonmuren, hvis Du gør dig umage ses det næsten ikke og betonmuren får ikke et svag punkt ved søjlerne.
Jyden, (29-10-2003) 
Svar:
Jeg glemte at skrive at der skal nogle murbindere i betonmuren til at "binde" søjlen fast med.
Jyden, (29-10-2003) 
Svar:
det lyder som en god idé men hvad med selve muren, skal der støbes ex H-jern eller lignende ned i fundamentet som går op i muren for at stabilisere eller kan den stå af sig selv? skal der støbes et fundament og hvor dybt bør jeg gå ned hvis ja?
Rasmussen, H (29-10-2003) 
Svar:
Hej Kim
En 70 meter lang markstensMUR med murede piller pr. et eller andet interval og en højde på 160 cm. i Horbelev, lyder meget voldsomt for mig. Jeg kender bebyggelsen i Horbelev og tror at det vil blive et voldsomt fremmedelement i den lille by. Samtidig synes jeg at du blander nogle materialer sammen på en forkert måde.
Hvis der trods alt er tale om en mur af beton vil jeg mene at der må være tale om at beklæde den med groft tilhuggede naturstensplader. Dette kan du se nogle eksempler på i Nykøbing Falster, på hovedvejen til Lolland, muren lige før Højbroen på højre side. Her lavede den gode gamle stenhugger Axel Schiøler for mange år siden en slags udstillingsvæg med natursten.
MEN jeg tror stadig at det er en voldsom (og dyr) sag at lave i Horbelev. Du befinder dig midt ude på landet i en herlig natur ikke langt fra fine stenalderområder og små fine stråbeklædte Hesnæshuse. Jeg tror at du skal være mere ydmyg overfor naturen og lægge dine marksten som et gammeldags stengærde enten op imod en jordvold på havesiden eller en markstensmur med en lavere højde og en hældning på 1:10 på begge sider. Det at bygge sådanne markstensgærder kræver omtanke og lidt ekspertise idet det ikke bare er noget man stabler ovenpå hinanden. Stenene skal lægges meget præcist og kiles sammen ligesom gærdet med en jordvold på bagsiden skal udføres med en ca. 45 grader skrå bagside for at forhindre jordtrykket i at få stengærdet/sætningen til at skride. Prøv at kigge nærmere på www.sns.dk
En flot løvfældende bøgehæk, hvor løvet bliver siddende om vinteren kunne også være en mulighed: Alm bøg (Fagus sylvatica) eller Rødbøg (Fagus sylvatica purpurea). Pas på hvis du kommer til at vælge avnbøg (Carpinus betulus), for her falder bladene af om vinteren - planten har intet med bøg at gøre. Naur (Acer campestre) kunne også give en meget flot hæk. Det er en ahorntype som giver de gyldne og røde farver om efteråret.
Hvis jeg skal svare nøjagtigt på dit egentlige spørgsmål, for det har jeg jo ikke gjort, mener jeg at der skal støbes et HEB profil/eller et galv. damprør, ned de steder hvor der skal mures søjler omkring, for at give muren en tilstrækkelig stabilitet. Selve muren imellem pillerne kan udføres af f.eks. Leca-blokke der støbes sammen ligesom en kældervæg. Der skal være nogle rustfri stål bindere af f.eks fladjern der holder væggen fast til pillerne ligesom der bør indmures nogle strittere til at holde stenene på ydersiden. Lecavæggens bagside kan pudses. eller simpelthen bare males. Der skal være en form for afdækning på toppen af Lecamuren. MEN det er en dyr sag at begive i kast med og som før nævnt prøv at overveje en anden mere ydmyg løsning - ydmyg overfor omgivelserne og landskabet!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (01-11-2003) 
Svar:
Hej THorsten...
Tak for dit svar, meget uddybende og med mange sunde synspunkter. Jeg er godt klar over at det lyder voldsomt med en mur i den størrelse men tror nok det lyder være end det er. Nu er det ikke så'n at vi bor midt i byen men på den sidste gård før byskiltet så jeg tror ikke det er til gene for nogen. Grunden til at vi ikke vil ha en hæk er jo at den skal klippes og så er den ikke længere. Og højden er for at holde vores hunde inde og så for at have lidt privatliv.
Når jeg taler om at lave den i sten og beton så er tanken at bruge hele sten som bindes sammen af beton. Dette gør at overfladen bliver ujævn og ikke bare en "flad" væg at se på. Herefter vil jeg male eller kalke den så den står i hvidt. Dette sat sammen med sort tegl på toppen og med en smedejerns låge i indkørslen lyder i mine ører som en, måske dominerende og voldsom, løsning men set sammen med huset en både pæn og passende løsning. Huset skal osse genemgå en større istanssættelse med bla nyt tag og de røde mursten skal males hvide. Hvis man nu vil være lidt mere ydmug så kunne man muligvis bygge myren knapt så høj men det må tiden vise.
Rasmussen, Horbelev (02-11-2003) 

Gør-Det-Selv køkken & bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er i gang med at lave en HD-Afhandling omkring Gør-Det-Selv køkken & bad.
Derfor vil jeg gerne vide, hvad danske forbrugeres holdning til Gør-Det-Selv køkken & bad er? Hvad er positivt, og hvad er negativt ved Gør-Det-Selv produkterne?
Jan Vestergaard, Randers (26-10-2003) 
Svar:
Jeg vil nok også opfordre dig til at være mere præcis omkring hvad du gerne vil have svar på.. Er det forbrugerens holdning til kvaliteten i det leverede ? Eller i kvaliteten i det udførte arbejde ( i hjemmet, altså opsætning osv. )?? Eller er det som mulig køber af et hus hvor der er lavet Lav Det Selv arbejde i fx køkken og bad ??

www.lav-det-selv.dk
Njord, Vejle (30-10-2003) 
Svar:
Hej Jan
Jeg er interesseret i at høre mere om din opgave, jeg vil gerne svare på spørgsmål, selv om jeg ikke forhandler gør-det-selv
Jesper Bang, Århus C (04-12-2003) 

skydedør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal bruge en indvendig skydedør af normal dørstr. Den skal helst slutte lige så tæt som en normal dør. gerne med glas ruder i. Hvor finder jeg sådan en evt. som gør det selv.
Thomas Sand, 2860 Søborg (25-10-2003) 

Rensning af Kalksandsten murværk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har afmonteret vinduesskodder der har
været skruet fast på et hvidt kalkstens hus
Der hvor skodderne har siddet er murværket blevet godt beskidt, hvad kan jeg rense det af med ?
Tom R., Esbjerg (25-10-2003) 

fra fladt tag til høj rejsning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at købe hus fra 1967 med fladt tag. Der skal lægges helt nyt tagpap på, men vi vil undersøge muligheden og prisen for at ændre taget til et tag med loftrrum, altså høj rejsning
Robert Andersen, Tølløse (25-10-2003) 
Svar:
Hej Robert Andersen
Jeg er egentlig lidt i tvivl om hvad du spørger om, men det er formentlig hvad det koster at sætte en tagetage på det nye hus.
Jeg vil bede dig om at gå ind i rubrikken "Ny-, til- & ombygning" og se mit svar til Steve Klein (ca. svar nr. 8). Jeg håber at det kan hjælpe dig ellers må du spørge igen.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (26-10-2003) 

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31234.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »