» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31279.   « Forrige 25       Næste 25 »

halogenspot Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej med jer jeg har fået monteret spots i loftet på mit badeværelse,ham der har monteret dem har monteret dem i et fast loft der ikke er nedtageligt er det tilladt at have omformeren monteret under et nedtageligt loft i min entre der støder lige op til mvh thomas
thomas, københavn (10-11-2003) 
Svar:
Nej
MB, Brønderslev (17-11-2003) 


Kan der lægges klinker på et vinyl/linoleums gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I mit badeværelse er der vinyl/linoleum (hvad er egentlig forskellen?) over hele gulvet. Kan jeg lægge klinker direkte på dette? Det burde jo egentlig kunne gøre det ud for en vandtæt membran.
Leif Hermannsen, Gråsten (10-11-2003) 
Svar:
Det tror jeg er en rigtig skidt idé.

Hvis det er linoleum, er der tale om et levende materiale, der arbejder. Det vil derfor ikke være muligt at få mørtel til at fæstne til dette materiale ret længe. Uanset om det er Linoleum eller vinyl, er der tale om bløde gulve, der vil gøre det overordentligt risikabelt at forsøge at få fliser til at hæfte på.

Du sparer kun en brøkdel i forhold til den samlede investering og risikoen er meget stor.

Allan, Tårnby (12-11-2003) 
Svar:
Hej Leif
Linoleum består af organiske materialer og er ikke lovligt til brug i vådrum.
Vinyl består af PVC og er et kunstprodukt. Vinyl kan bruges i vådrum hvis det er en til formålet godkendt vinyl og den fuldklæbes og svejses i alle samlinger.
Hvis der er tale om en gammel vinyl, vil jeg ligesom Allan skriver, fjerne den og få bygget rigtigt op som et vådrumsgulv iht. "By og Byg Anvisning 200 - Vådrum". Så er du ikke i tvivl om at du ender med et gulv hvor du kan "sove roligt om natten".
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (13-11-2003) 

fugt i ydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i mange år haft et pudset hus med kælder uden fugtproblemer. I forbindelse
med den varme sommerperiode er der pludselig
blevet fugtige indermure, hvad skyldes dette?? og hvad kan man gøre?? Huset er malet med Flyger murmaling.


Lise Nielsen, Horsens (10-11-2003) 
Svar:
Hej Lise
For at du vil kunne bedre dit indeklima på sigt, vil jeg gerne nævne nogle karakteristiske forhold omkring problematikken - fugt.
Generelt skal man (næsten altid) lufte ud for at borteliminere overskydende fugt fra boligen. Samtidig skal man også være opmærksom på at sensommeren - omkring august - kan frembyde en kombination af høj temperatur og en relativ høj luftfugtighed. I nævnte tidsrum vil en tilførsel af udeluften til et kælderrum med lav rumtemperatur ofte resultere i, at fugten kondenserer på de noget koldere vægge, som oftest er forekommende i kælderetagen.
I dette tidsrum kan man måske indskrænke tilførslen af udeluft.
Man lejer eksempelvis en affugter på forsøgsbasis i byggemarkedet - fx Silvan. Når man kender den affugtningskapacitet der skal til, vil man være bedret rustet til at vide, hvilken affugter man på sigt bør erhverve sig.
Når der er tale om en kondenseringsaffugter, virker affugteren ved, at denne suger rumluften gennem et kølegitter, hvorved rumfugten nu forvandles til flydende vand, som opsamles i en spand eller medfølgende beholder. Husk at lukke døre og vinduer mv. sålænge affugteren kører, idet, det alene drejer sig om at affugte dit hus.
Vil du borteliminere risikoen for skadelig skimmelvækst på fx. kældervægge, må disse alene være overfladebehandlet med u-organisk maling eller kalk. Ikke noget med plastikmaling eller andre materialer af organisk oprindelse. Malingen skal være silikatmaling.
Ivan Bloch Harpsøe (håndværker / arkitekt), Assens (28-12-2003) 

Maling af Nye Vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt nye døre & vinduer,disse er leveret uden glas,jeg har været ved at male dem med linolie men det bliver ved med at nappe lidt ligesom dette er ordenligt tørt.
Hvad har jeg gjordt forkert.

Peter Arreborg, Stakroge (09-11-2003) 
Svar:
Hej Peter
Du har givet et for tygt lag ...det skal stryges meget ud ellers vil det ikke tørre ..men linoliemaling er længere om at tørre ......tit et døgn eller mere
Mikael Hansen, Herfølge (13-11-2003) 
Svar:
Hej Peter
Du har givet et for tygt lag ...det skal stryges meget ud ellers vil det ikke tørre ..men linoliemaling er længere om at tørre ......tit et døgn eller mere
Mikael Hansen, Herfølge (13-11-2003) 
Svar:
Hej Peter
Du har givet et for tygt lag ...det skal stryges meget ud ellers vil det ikke tørre ..men linoliemaling er længere om at tørre ......tit et døgn eller mere
Mikael Hansen, Herfølge (13-11-2003) 
Svar:
Hej Peter
Du har givet et for tygt lag ...det skal stryges meget ud ellers vil det ikke tørre ..men linoliemaling er længere om at tørre ......tit et døgn eller mere
Mikael Hansen, Herfølge (13-11-2003) 
Svar:
Hej Peter
Du har givet et for tygt lag ...det skal stryges meget ud ellers vil det ikke tørre ..men linoliemaling er længere om at tørre ......tit et døgn eller mere
Mikael Hansen, Herfølge (13-11-2003) 
Svar:
Hej Peter
Du har givet et for tygt lag ...det skal stryges meget ud ellers vil det ikke tørre ..men linoliemaling er længere om at tørre ......tit et døgn eller mere
Mikael Hansen, Herfølge (13-11-2003) 
Svar:
Der er sikkert ikke Siccativ i malingen, eller tørrelse som det også hedder.


Thomas Larsen, Jyderup (01-08-2004) 

lakering af egetræsbord (finer) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et gammelt børge morgensen bord, hvor borpladen er slidt meget ned. Jeg har slibet det så godt ned jeg kunne, men da det er meget slit og jeg ikke kan få alt gammelt lak af, har jeg valgt og lakere det med en vandbaseret gulvlak, som gør bordet slidstærkt. Mit problem er at jeg ved ikke om jeg skal lakere, så slibe lidt, lakere og så slibe osv???? Og hvad med til sidst, hvordan får jeg en en blank og glat finnish, uden penselstrøg??
Andreas Burén, Århus (09-11-2003) 

lakering af egetræsbord (finer) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et gammelt børge morgensen bord, hvor borpladen er slidt meget ned. Jeg har slibet det så godt ned jeg kunne, men da det er meget slit og jeg ikke kan få alt gammelt lak af, har jeg valgt og lakere det med en vandbaseret gulvlak, som gør bordet slidstærkt. Mit problem er at jeg ved ikke om jeg skal lakere, så slibe lidt, lakere og så slibe osv???? Og hvad med til sidst, hvordan får jeg en en blank og glat finnish, uden penselstrøg??
Andreas Burén, Århus (09-11-2003) 

Nedrivning af skorstene? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med renovering af tidligere loftsrum til beboelse(5. sal), skal to ikke længere anvendte skorstenen nedrives. De er fuldt lukkede forneden. Vil man derfor kunne fylde disse med murstenene, eller...? Hvis ja, hvad skal man være opmærksom på?
F. M., Hellerup (09-11-2003) 
Svar:
At de ALDRIG mere skal i anvendelse,det er umuligt at fjerne dem igen ?
Jeg har en gang lært at man ALDRIG kaster en skorsten til
At de ikke er blevet lavet om til aftrækskanaler for F.eks. Bad/Køkken
CEJ, HOLBÆK (11-12-2003) 

HJÆLP!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er en enlig mor der ikke er særlig "handy" selv. Jeg kunne godt tænke mig at lave et nyt køkken men har ingen erfaring! Jeg søger derfor råd til hvordan jeg kan lave et nyt køkken for få penge! Lige nu har jeg et gammely 50èr køkken med meget høje overskabe så jeg ken aldrig nå hvad jeg skal bruge! HJÆLP!
Mor til Mikkel, Køge (09-11-2003) 
Svar:
Hej "mor til Mikkel"
Hvad er dit budget og hvad går dine ønsker på - lidt mere konkret!
Der er jo mange måder at lave et nyt køkken på, men det er jo et spørgsmål om "man kan leve med det" i den standard man opnår. Personlig ville jeg ikke være bleg for at gå andre veje end dem køkkenfabrikanterne har udstukket, da jeg absolut ikke mener at de dødssyge standardelementer, i mange tilfælde i dårlig udførelse og til en ublu overpris, er noget at samle på.
Du skriver ikke noget om hvorvidt du bor i ejerbolig, men det må jeg gå ud fra - ellers vil du nok have et problem med at lave et nyt køkken, især hvis det ikke er en "autoriseret" udgave iht. boligselskabets standard.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (16-11-2003) 

Kvist / kanap Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min svigerfar og jeg talte om, hvad forskellen på en kvist og en kanap er, og kunne ikke blive enige, så hvis der er en der vil hjælpe os med et svar, så kan vi se om jeg alligevel får lov at arve !!!
T. Andersen, Hinnerup (09-11-2003) 
Svar:
Kære Andersen
En KARNAP er et bygningsfremspring, der er forsynet med vinduer og tag. Karnappen er oftest en udvidelse af stuen. Karnappen kan hænge på facaden, men er oftest bygget op med sokkel.
En KVIST er en bygningsdel med et vindue der er placeret PÅ tagfladen - der findes forskellige former for kviste alt efter hvordan taget på kvisten ser ud: kvist med nuet tag, kvist med saddeltag, taskekvist.
Det er så spændende om arvesagen går i orden!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (09-11-2003) 
Svar:
---der skal stå BUET tag - det gik vist lidt hurtigt på tasterne!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (10-11-2003) 

udluftning af kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har en lille kælder på ca. 5 m2,hvor der er et lille vindue, men det kan ikke åbnes.
hvoran få vi udluftning der nede.
MARIANNE WIVESON, horsens (09-11-2003) 
Svar:
SLÅ VINDUET ITU ???
Nej få en glarmester til at monterer en udluftning i glasset.
Eller tag glasset ud og sæt F.eks. en vandfast Krydsfiner-plade med udluftnings-rist monteret
CEJ, HOLBÆK (16-12-2003) 

lys i carport Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
må man selv sætte lys ud i en carport, hvis ja, hvad er den bedste løsning så
MARIANNE WIVESON, horsens (09-11-2003) 
Svar:
Hej Marianne
Du må IKKE slv udføre en elinstallation så du kan få belysning i din carport. Dette skal udføres af en autoriseret elinstallatør.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (12-11-2003) 

kælderudluftning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har en lille kælder på ca 5m2, vi skal have lavet udluftning der ned men hvordan.
vinduet kan ikke åbne
MARIANNE WIVESON, horsens (09-11-2003) 
Svar:
Hej marianne

Der er 2 muligheder
Den ene er at montere en ny rude med en udluftningsventil i eller
den anden løsning er at monterer en bioventil i rammen.

Jeg håber du kan bruge et af forslagende

glasmestrene ApS, Fakse (12-11-2003) 

Ventilator og trinløs hastighedsregulering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en Frehs 1500 ventilator m.hygrostat monteret i mit badeværelse. Jeg ønsker at den kører konstant med mulighed for at trinløs regulering af hastigheden. Jeg har prøvet at forbinde den over en LK (Fuga) lysdæmper type MEK-D 300CR men den kører ikke ikke rigtigt, og kan ikke reguleres i hastighed. Jeg ved godt at lysdæmperen bider strømmen over i små bidder og det måske er derfor at det ikke fungerer. Kan nogen oplyse hvilken regulator som evt.kan benyttes (helst en LK (Fuge). Hvis ikke, er det da muligt at benytte en Lindab Coru 15 for at opnå det ønskede resultat ?

Jesper Hansen, Odense (09-11-2003) 

Termo-støj-vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg ville høre om hvor det er muligt at finde information omkring termo-støj-vinduer? Post gerne et link.
Jens Erik Birck, Grenå (09-11-2003) 
Svar:
Velfac har støjdæmpende energivinduer, hvis det er det, du er ude efter.
Henrik Hougaard, Søborg (10-11-2003) 
Svar:
Hej

Prøv at søge på lydvinduer under Google!

Ellers er her et klip:

Lydglas

Vinduesisolering (indendørs støjdæmpning)
Det vil ofte være gennem vinduerne, at støj trænger ind i huset. Forbedring af eksisterende vinduers lydisolation kan ske ved, at utætheder mellem karm og murværk tætnes med en dertil egnet fugemasse, og utætheder mellem karm og rammer i oplukkelige vinduer tætnes med gummilister. Ved opsætning af et ekstra lag glas (fortsatsrude) kan man etablere et dobbeltvindue med betydelig bedre lydisolering end et enkeltvindue. Man kan også overveje at udskifte hele vinduet.
Maksimal lydisolering fås ved de såkaldte lydvinduer bestående af en termorude samt et tredje lag glas i stor afstand fra denne. Et lydvindue isolerer op til 20 dB (A) bedre end almindelige vinduer med et enkelt lag glas. Utætheder i døre og den øvrige facade er også hyppige transmissionsveje for støj. Man kan forsøge selv at udbedre med tætningslister o.l.
Det vil ofte være sådan, at en effektiv forbedring af lydisolationen samtidig vil give en besparelse på varmeregningen.

Konstruktion af lydisolerede vinduer
Et vindues lydisolation er betinget af et kompliceret samspil primært mellem følgende faktorer:

Ruden: Glastykkelse, evt. laminering, glasmellemrum, evt. gasfyldning, randforbindelser via afstandsprofiler, rudens bredde og højde, rudedimensioner i forhold til totalt vinduesareal.

Karm/ramme: Udformning, dimensioner, materiale

Karm/rammefuger: Udformning, dimensioner, antal tætningsplaner, placering og effektivitet

Som hovedregel bør ruden ikke vælges med RW-værdi, som er lavere end det tilsigtede resultat for vinduet. Såfremt man ikke har erfaring med et aktuelt vindues lysisolerende egenskaber kan det være fornuftigt at vælge en rude, som er 1-2 dB bedre end det ønskede resultat for vinduet.

Det er en fordel at benytte forskellige glastykkelser. F.eks. er rw værdien for en 6-12-4 mm rude 3-4 dB bedre end for en 4-12-4
mm rude. Lydisolationen for 3-lagsruder kan optimeres med en passende valgt kombination af glastykkelser og hulrumsdimensioner.

Gasfyldte ruder (SF6) med et hulrum på mindst 12 mm vil ofte have en RW-værdi, som er 1-2 dB bedre end for tilsvarende luftfyldte ruder. Det skal bemærkes, at gasfyldningen normalt bevirker en markant forbedring af lydisolationen i den midterste del af frekvensområdet, men samtidig ofte en forringelse i det lavfrekvente område. Såfremt gasfyldte ruder skal anvendes specielt til dæmpning af støj fra tung trafik, bør der foretages en vurdering af den påtænkte rudes egenskaber ved de lave frekvenser.

Ved laminering af et dL af glassene i en 2 eller 3-lagsrude opnås ofte en forbedring af RW-værdien på 1-2 dB i forhold til en tilsvarende rude uden laminat. Forbedringen ses primært ved høje frekvenser, hvorimod der normalt ikke sker forbedringer af betydning i det lavtfrekvente område.
Generalt opnås størst effekt ved laminering af glas med stor tykkelse. Forbedringen er endvidere afhængig af laminates type og tykkelse.



www.tømrermesteren.com, Jebjerg (11-11-2003) 

Mosrensning af tegltag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har hørt at mosproblemer kan løses ved montering af en kobbertråd på tagrygningen. Når det regner, skulle der blive frigjort kobber, som løber ned over tagfladen og dræber mosbegroning.

Er der mon nogen der har erfaringer med dette ?

På forhånd tak for svar!




Erik Værbak, København (09-11-2003) 
Svar:
Kobbertråd duer ikke. Det vil kun forhindre mosbegroningen dér hvor vandet løber ned af tagfladen - i stiber. Brug en stiv børste en gang i mellem - du bør anvende en tagstige af dem der knækker over rygningen og gør det i fugtigt vejr når mossen er løs.
Henning B., Faaborg (09-11-2003) 
Svar:
Hej Erik
Se også svarene længere nede i rækken - nr. 7 og ca. nr. 24.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (09-11-2003) 
Svar:
Man kan bruge Rodalon udendørs til at rense taget, bland efter foreskriften på dunken og sprøjt det ud på taget med en havesprøjte og vejr og vind ordner resten
Kjeld Christensen, Aalborg (16-11-2003) 

Oliebehandlet gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået lagt nyt parketgulv. Gulvet skal snart slibes og oliebehandles.

Mit spørgsmål går på hvad gulvet kan tåle når det er behandlet.

- Kan jeg lægge plastik ud over gulvet, sådan at det ikke bliver støvet når vi arbejder i resten af lejligheden?
- Hvor lang tid går der før vi kan rykke møbler ind på gulvet?
- Hvor lang tid går der før vi kan lægge tæpper på gulvet?
Michael, Frederiksberg (08-11-2003) 
Svar:
Hej Michael
Hvis jeg var dig ville jeg få et professionelt firma til at udføre arbejdet, men vent til I er færdige med at støve i resten af lejligheden. Læg kraftigt papir/pap på indtil da. Jeg vil tro at I kan stille møbler og lægge tæpper efter 8 dage.
Henning B., Faaborg (09-11-2003) 
Svar:
Hej Michael
Køb noget ordentlig olie, så vil der også være anvist på produktet hvordan det skal bruges.
Lasse, Aalborg (10-11-2003) 
Svar:
Hej Michael.
Man må aldrig lægge plastik på et nyt oliebehandlet gulv, der skal min. gå 8-10 dage.

Det samme gælder indflytning af møbler.
Dansk Gulvteknik & Montage, Rønnede (29-11-2003) 
Svar:
lad fagmand gøre arbejdet da det som oftes går galt hvis man ikke har erfaring samt ordentlige maskiner.men der må ikke lægges tæpper eller vaskes gulv de første 8 dage efter oliering.møbler kan med forsigtig hed sættes på plads efter 24 timer.husk filt under alle bevægelige møbler.ingen plastik kun pap som afdækning.efter 8 dage skal gulvet vaskes med en olie pleje gerne faxe som fåes både til hvide eller naturolie gulve.mvh Groser gulve 20730999
thelin, københavn (15-12-2003) 

Pejs selvbyg. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med opførelse af en tilbygning på vores hus, vil jeg gerne spørge om, muligheden for at bygge og designe sin egen pejs. Er dette lovligt ? I så fald findes der anvisninger / artikler som omhandler dette?

Med venlig hilsen
Allan Randlev

Allan Randlev, Slangerup (08-11-2003) 
Svar:
Hej Allan
Der er intet ulovligt i at designe og bygge sin egen pejs, blot bygningsreglementets forskrifter følges og produktet godkendes af din skorstensfejer. Du skal selvfølgelig være opmærksom på at den kommer til at trække rigtigt og hvis den er udført af stål, må den naturligvis være udført af en pladetykkelse der ikke står og er rødglødende ligesom evt. brug af glas skal kunne modstå varme. I 60erne og 70erne blev der udgivet en række pejsebøger som du måske kan finde på biblioteket og i hvert fald antikvarisk. En af de bedste er: Pejsebogen, Helge Nissen, Nyt Nordisk Forlag 1966.
Vær opmærksom på at der efter energikrisen i starten af 70.erne er "forsket" meget i maksimal udnyttelse af varmen fra pejse og brændeovne, men desværre findes der ikke rigtig noget på skrift om det. Der gælder det nok om at spørge til råds, kigge i brochurer mv. hos brændeovnsforhandlere for at få gode ideer.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (08-11-2003) 

ny trappe til en billig penge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa

er der nogen der ved hvor man kan købe en ny trappe til min første sal, til en rimelig penge.

det skal være en 1/4 svings fyrtræstrappe, jeg syntes at dem man kan se i div. reklamer fra byggevarehuse, er alt for dyre.

evt en brugt i god stand kan også bruges
Jan Thomsen, Guldborg (07-11-2003) 
Svar:
Se i den Blå Avis - der er sikkert nogle som har fået en forkert trappe som de vil sælge billigt.
Henning B., Faaborg (09-11-2003) 
Svar:
Hvad vil du ofre ??
Hvad er dine mål, længde på førsteløb ? andet løb? trappehøjde ? trappe bredde ?
Hvilke krav har du til gelænder ?
Hvilke materialer ? Stål ? Træ ? Lukket trappe eller åben ?? Kan du selv stille den op ?? Skal det være med repos eller uden ??
Hvis du har plads til repos kan du måske selv lave trappen, ellers er det nok en kraftig mundfuld at klare selv !
Kan en fyrretræs trappe klare det slid den vil blive udsat for ? Jeg vil nok vælge et trin i en hårdere træsort. Skal den bruges dagligt eller er det kun sjældent.

Du må frem med flere oplysninger for at kunne forvente at få mere præcise råd.

Venligst
Njord, 7120 (10-11-2003) 

Opbevaring af brændsel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilken måde er bedst at opbevare ny fældet løvtræ ( ahorn-bøgetræ )m/m , det er savet i ca 1m stykker og kløvet klar til brug om ca 2 til 3år, står stablet op i 2x2m og 12m.lang. der er flere meninger om det skal afdækkes eller ej??

Niels Peter Kristensen, Vorbasse (07-11-2003) 
Svar:
Det er efter min mening (der er sikkert mange) bedst at lade brændestablen være uafdækket i et par måneder for at safterne kan blive vasket ud - derefter skal du overdække. Husk at hæve brændestablen 10-15 cm over jorden - ellers opstår der svamp/råd i den nederste del.
Henning B., Faaborg (09-11-2003) 
Svar:
Jeg er enig med Henning B. men synes der bør tilføjes at du skal save og flække brænde inden træet tørrer ud. Det kan dog godt ligge lidt tid først (et par måneder). Brændesave og motorsave er bygget til at save i friskt træ. Hvis du vente
r 2-3 år risikerer du at træet bliver så sejt at du heller ikke kan flække det.

Efter "tørring" under åben himmel, er det bedst at bringe brændet under tag efter 14 dages tid uden regn.

Kresten Hartvig Klit, Fredriksværk (02-12-2003) 

maling af nye vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige købt nye trævinduer. De er imprængeret af leverendøren. Mit Spørgsmål er nu: skal jeg male vinduerne før eller efter de er blevet monteret?


Christine, Hundested (07-11-2003) 
Svar:
Du skal selvfølgelig male dem inden de bliver monterede. Derved får du mulighed for også at male på de dele som vender ind mod murværket - gør det i et opvarmet rum med godt lys og god ventilation og brug et stabilt bord.
Henning B., Faaborg (09-11-2003) 

arkitekthjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan finder jeg en arkitekt der ikke koster en bondegård...vi skal ha lavet tegninger og forslag på en ombygn. i forbindelse med at vi skal ha skiftet tag. Vi vil udnytte vores 1:e sal som nu består af 3 gamle kamrer som ikke bruges., Planen er at få et, måske to værelser og så ellers åbne resten op til kip set fra stueetagen..det er vores stue som så bliver åben til kip. Er der nogen der er frisk på sådan en opgave eller en der har erfaring med en god arkitekt til fornuftige penge?
K. Rasmussen, Horbelev (07-11-2003) 
Svar:
Hej Rasmussen
En arkitekt koster hvad han koster og det kan svinge fra at ligge på ca. kr. 500,-/timen +/- kr. 1-150.- + moms, alt efter arbejdets karakter, om det er en stor eller en lille tegnestue, tegnestuens generelle omkostningsniveau og samlede ekspertise. Ved at bruge en tegnestue der "lever af det", har man også en form for sikkerhed i og med at den pågældende arkitekt er i besiddelse af en professionel ansvarsforsikring og der skrives en kontrakt om det arbejde der skal udføres.
Jeg vil foreslå dig at gå til en tegnestue i Nykøbing Falster. Der findes flere som leverer ganske udmærket arbejde og kan give dig en fast pris på det arbejde der skal udføres. Du får hvad du betaler for og hvis du vil have mere, koster det mere! De står alle i den lokale telefonbog.

Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (07-11-2003) 
Svar:
Jeg er arkitekt og arbejder med ligende projekter i Hareskoven og på Møn. I Hareskoven er opgaven, nyt tag og ny 1. sal, og på Møn er det en ombygning af 1. salen med hems og til kip.
Jeg er frisk på opgaven og kan skaffes til en fornuftig pris. Du kan kontakte mig på kristinee@c.dk
Kristine Bisgaard, København (11-11-2003) 
Svar:
Prøv den nye service for boligejerer: Bolius Boligejernes Videncenter A/S www.bolius.dk
Ib Gregersen, Birkerød (29-02-2004) 
Svar:
Hej. Jeg er frisk på opgaven og har erfaringer fra flere lignende projekter. Lad mig høre nærmere hvis ikke I har fundet en løsning. Med Venlig Hilsen Freelance Teknisk designer. Caroline Olesen- Caroline.olesen@jubiipostadresse.dk
Caroline Olesen, Helsingør (19-04-2004) 

Ændring af tilbud Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg kan se i flere indlæg her på siden at et tilbud kan blive ugyldigt såfremt man ændrer på det aftalte undervejs.

Vi er netop ved at få bygget om, og har undervejs ændret taget fra eternit til sten. Denne ændring er selvfølgelig i aftale med entreprenøren og de andre ting i tilbuddet må da stadig være gældende - eller hvad ?
Claus, Svendborg (07-11-2003) 
Svar:
Hej Claus
Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt du ændrer på det der er givet tilbud på - det kan man styre ved at tage de enkelte punkter op og sørge for at få realistiske fradrags- og merpriser i forhold til det der afgivet tilbud på. Når jeg skriver "realistiske", er det fordi kunden altid vil være taberen når der ændres i det aftalte arbejde og der ikke i tilbuddet er afgivet de såkaldte særpriser på andre typer arbejde så der kan ændres i tilbuddet uden videre. Din entreprenør har afgivet et tilbud med nogle forudsætninger for hvornår arbejdet skal udføres (tilbuddets gyldighed) og det er i forbindelse med ændring af tidsplanerne at et tilbud kan bortfalde. F.eks. ved senere byggestart end tidligere forudsat eller ved byggestop midt i en byggeproces. Det er vigtigt at afklare disse forhold med entreprenøren, da det jo er forhold der kan rykke på hans bemandingsplaner og økonomi. Derfor bortfalder et afgivet tilbud i princippet i sådanne situationer.
Men - sørg for at du hele tiden holder styr på +/- regnskabet med din entreprenør, og få nye tilbud på ændrede arbejder undervejs, ellers er det totalt uoverskueligt bagefter, ligesom du skal passe på med at give entreprenørens folk kontraordrer i forhold til det der er aftalt med entreprenøren selv - det kan koste mange penge.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (07-11-2003) 

Pudsning af sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad skal jeg anvende til at pudse en sokkel muret i 15 cm lecablokke. Den er bygget på et ny-støbt fundament. Der er kælder i nogle dele af huset.

Der er kun plads til ½-1 cm puds...
Anders, Jyllinge (07-11-2003) 
Svar:
Det skal pudses i beton C100/400 (En skovl cement og 4 skovle grus) Grusset skal hedde 04 vasket, også kaldet murergrus/pudsgrus. Husk at kaste ud foregående.
Murersvend Tonni Hansen, Sorø (18-01-2004) 

Ny stalddør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet en ny stalddør til vores hestestald. Døren skal være todelt således at vi kan få frisk luft ind men holde hønsene ude. Døren skal være 110 cm bred og 200 cm høj. Hvordan skal jeg lave den?
Thomas Mathiesen, Jelling (07-11-2003) 
Svar:
Hej Thomas
Gå ca. 20 spørgsmål længere ned i denne ribrik, der har jeg givet et lignende svar til Lasse Petersen fra Viby.
Jeg håber at du kan bruge det svar!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (07-11-2003) 

Vinylgulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at renovere mit badeværelse. I den forbindelse skal der lægges nyt vinylgulv. Mit problem er, at jeg ikke synes udvalget er så stort. Gulvmanden siger, at der ikke findes så mange slags. Jeg vil gerne have et gulv, der ikke er for mamoreret. Kan det lade sig gøre? Jeg har set på Trakett's hjemmeside, men synes heller ikke deres udvalg er så stort. Kan I anbefale mig et firma, der sælger vinyl, der er ensfarvet eller bare mere moderne?

Med venlig hilsen
Rikke Dahl
Rikke Dahl, København (06-11-2003) 
Svar:
Hej Rikke
Det har altid været et stort problem at finde en ensfarvet vinyl som også er godkendt til vådrumsbrug. Det produkt der engang fandtes kan ikke fås mere. Jeg tror at du skal få din gulvmand til at komme med nogle prøver på AQUALON PLUS fra FORBO samt evt. SAFESTEP også fra FORBO. Den første er nok noget af det mest ensfarvede man kan få og den sidste kan også godt være en mulig løsning til gulve da den har en skridsikker overflade.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (07-11-2003) 
Svar:
Der findes vinyl der passer til alle. Så det er bare at finde dem der passer til dig.
En af de mest brugte er Tarkett Optima eller Eminent.

Mvh.
Dansk Gulvteknik & Montage
Kenneth, Rønnede (27-11-2003) 

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31279.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »