» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31463.   « Forrige 25       Næste 25 »

Maling/behandling af køkkenbordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min laminatbordplade er blevet grim, og kan ikke rengøres mere. Kan den males/behandles med noget. Eller er den "færdig"
Karen, Aalborg (19-01-2004) 
Svar:
Hej Karen !
Eftersom der er tale om en laminatbordplade der sikkert har nogle år på bagen, vil jeg anbefale dig at anskaffe en anden. Laminat er ikke til at reparere på med succes. Laminat er flere lag af papir og lim, der beklæder en spånplade. Moderne laminatplader er "køb-og-smid-væk"-produkter og tidligere tiders laminat er oftest også umuligt at reparere med succes. Det lyder som om du har prøvet lidt forskellige former for rengøring, og alt tyder på, at laminaten er slidt igennem.
Thomas, Aalborg (19-01-2004) 
Svar:
Hej Karen.
Du kan lige så godt skifte din bordplade til en ny. Hvis du skal give den gamle plade en behandling der har en vis holdbarhed, vil du nok finde ud af at slibebapir/grunder/maling og grej vil løbe op i en pris der er højere en en ny laminatplade.
Lasse, Aalborg (19-01-2004) 


Hvor finder man et brudsikkert vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil udskifte et vindue som er et lags bly indfattet plus et ekstra lag alm glas, med hvad vi har hørt er et brudsikkert vindue, vinduet sidder ved siden af indgangsdøren og måler ca 20*100
Hvad tror i et sådant vindue koster ?
Erik Semey, Taastrup (18-01-2004) 
Svar:
ring til din lokale glarmester han skulle kunne svare på alle dine spørgsmål
Held og lykke

Konstruktør Jonas Møller, Århus (23-02-2004) 

Vedligeholdelse af marmorfliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at renovere et gammelt hus og skal lave nyt bad. Vi er faldet for sorte marmorfliser til gulv - også gulvet i bruseren - men er i tvivl om de bliver svære at holde? Vil der lagre sig kalk bla. i bruseren, som er svært at få væk? Og havd sker der, hvis man tisser ved siden af wc'et? Bliver der synlige grimme pletter?
Hvis der er nogen, der har erfaring med marmorfliser, vil vi meget gerne høre fra Jer!
Rikke, Holstebro (18-01-2004) 
Svar:
Marmorfliser er en dårlig løsning i badeværelse da de ikke kan tåle kalkfjerner. Du vil få store problemer når kalken melder sig.
Hvis det er muligt ville jeg gemme dem til et andet rum hvor der ikke bliver vådt hele tiden.
Hilsen Heidi
Heidi vilder, svebølle (14-07-2009) 

Vandskuring af malede væge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores "nye" hus har de tidligere ejere malet direkte ovenpå murstenene. Arbejdet er gjort godt og grundigt. Vi kunne i midlertid godt tænke af få vægene vandskuret. Er det muligt at gøre dette ovenpå malingen, eller skal de sandblæses først ?
Lars & Anne-Grethe, Aalborg SV (18-01-2004) 
Svar:
Hej!

Vi har haft samme problem.

Man kan desværre ikke vandskure en malet væg. I er derfor nødt til at fjerne alt malingen.

Det kan være et særdeles stort projekt. Hvis væggen befinder sig inden i huset, må I under ingen omstændigheder bruge sandblæsning. Samtidig vil jeg også fraråde brug af brunsæbe, opløsningsmidler og andre gode råd.

Jeg kan anbefale en betonsliber - men husk at dække alt af, det sviner forfærdeligt.

Hvis I har god tid eller der er tale om et lille område, kan jeg alternativt tilråde brug af en ”slibesvamp” til boremaskinen.

Håber I kan bruge ovenstående.
Kim Millard, Solrød Strand (06-02-2004) 

Hanstholm køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal igang med en renovering af køkken, men vi har lidt svært ved, at vurdere kvalitet og pris på de forskellige køkkenmærker.
Er der nogen, der kender pris og kvalitets niveauet hos Hanstholm køkken ?.
IP, Frederiksberg (18-01-2004) 
Svar:
Hej IP !
Pris/kvalitet er jo en subjektiv vurdering, og der vil derfor altid være nogle der sværger til det ene produkt fremfor det andet. Min personlige vurdering er, at der (ihvertfald her i det jyske) ikke bruges penge på udstillinger eller uddannelse af salgsleddet hos Hanstholm. Det vil nogle så kunne påstå kommer kunden til gode, mens andre vil mene at der er andre grunde til dette. Helt personligt mener jeg at der er tale om produkter af væsentlig højere kvalitet end gennemsnittet på markedet (HTH, Svane, Kvik m.m) - men med en væsentligt ringere salgsback-up. Dog kan produktet absolut ikke konkurrere med markedets førende mærker. Du skal vide, at pris og kvalitet går hånd i hånd i køkkenbranchen - det kan altid betale sig at ofre lidt mere hvis man vil være glad i længere tid. Held og lykke !
Thomas, Aalborg (19-01-2004) 
Svar:
Hej Thomas

Tak for dit svar. Du skriver, at produktet absolut ikke kan konkurrere med markedets førende mærker. Hvilke produkter er efter din opfattelse markedets førende mærker ?.
IP, Frederiksberg (19-01-2004) 
Svar:
Hej igen !
Ja nu bliver det jo svært - for hvilken lågetype er du på udkig efter ? Hvis det drejer sig om landkøkken er der slet ingen tvivl om, at markedets nr. 1 er Køkkensnedkeren -suveræne produkter af absolut højeste håndværksmæssige standard. Men også for den store pengepung skal det siges. Er du ude efter en grebsløs låge er Hanstholms bedre end gennemsnittet på markedet, dog ville en gribeliste i stål være nr. 1 (dette kan faktisk fåes på et par italienske køkkener). Er du på jagt efter låger i laminat eller finér er det svært at sige for eller imod Hanstholm. Det må bero på smag og behag. I dén gruppe er udbyderne utallige. Malede låger er af meget svingende kvalitet (det er ikke altid at det er de danske låger man skal gå efter her, da lakken ikke kan holde til så meget som udenlandsk lakerede emner).
Du spørger efter en liste over "gode" køkkener: Pyha... Pris og kvalitet er nært beslægtede, og dyrt er faktisk ret godt! Der er 100'vis af udbydere og som en tommelfingerregel vil jeg antyde, at dem der reklamerer mest for sig selv i medierne stort set alle har det tilfælles, at de ikke er af særlig høj kvalitet. Og gå LANGT udenom firmaer med "momsfri" dage, amoksalg og aggressive sælgere. De tænker kun med deres pengepung ! Køb kvalitet, det er det der gør én glad !
Thomas, Aalborg (19-01-2004) 

Drivhus på herregårdsblokke? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal opstille et "Silvan"-drivhus på en
terrasse belagt med herregårdssten. Jeg tænker på at lave et fundament af herregårdsblokke lagt på sand og tørbeton og limet sammen med Lip. Hvordan lyder det? Kan jeg sætte franske skruer i en herregårdsblok?
Michael, Århus (18-01-2004) 
Svar:
Hej,

Det lyder ikke helt umuligt. Husk at det skal være LIP MULTIFLISEKLÆB (blå pose) du skal anvende, da den er vejrbestandig.

Firmaet EXPANDET producerer en betonbolt, som, efter forboring, kan skrues direkte ned i beton, uden brug af rawlplugs. Se linket http://www.expandet.dk
hhw, Svendborg (05-04-2004) 

TIL THORSTEN! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at støbe en grung til en garage.
Jeg regner med, at bruge 2 skifter lecablokke 19x19x49cm, 200mm flamingo, grus i bunden og armeringsnet.
Væggene bliver lavet i træskellet.
1: Hvor meget beton skal jeg fylde i renden, jeg havde forestillet mig en 1/2 meter?

2: Kan 10 cm beton godt bære en personbil?
Søren, Odense (18-01-2004) 

Stativ til opbevaring af anhænger? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg har engang set at man kunne få et stativ til at spænde på sin anhænger, så man kunne vippe den op på siden, og flytte runt på den samtidig. Jeg har nu behov for sådan en dims, men ved ikke rigtig hvordan den skal laves, eller hvor man kan skaffe en. Mine behov er: Traioleren skal kunne vippes og flyttes af een mand, da jeg skal igennem en havegang med den.
Peter Skov, Egernsund (18-01-2004) 

TIL THORSTEN Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal støbe en grund til en garage.
Den bliver isoleret med 200mm flamingo.
Endvidere grus i bunden og armeringsnet.
Væggene bliver lavet i træskellet.
Jeg regner med at bruge 2 lag lecablokke 19x19x49 cm.

1: Hvor meget beton skal jeg fylde i renden, jeg har forestillet mig en 1/2 meter?

2: Kan 10 cm beton, godt bære en personbil?
Søren, Odense (18-01-2004) 
Svar:
Hej

Du skal 90 cm under terræn med din sokkelrende.

200 mm flamingo er en voldsom isolering til en garage, skal du have gulvvarme?

10 - 12 cm beton skulle være fint til en garage.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (18-01-2004) 
Svar:
Hej

Undskyld! Jeg havde ikke set at spørgsmålet var til Thorsten.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (18-01-2004) 
Svar:
Hej Orla
Det er da fint nok at du også giver din mening til kende - det er jo et åbent forum hvor alle der har lyst frivilligt kan svare.

Hej Søren
Som Orla skriver så er det en voldsom isolering du vil komme i terrændækket. Den tykkelse svarer i princippet til konstruktionen i et enfamiliehus hvor der skal tages højde for et varmetab og evt. gulvvarme i konstruktionen. Det er jo ikke tilfældet hos dig.

Jeg vil udføre terrændækket som følgende:
10 cm beton med et armeringsnet 5mm kamstål og maskestørrelse 15 x 15 cm der placeres midt i betonlaget. Betonoverfladen afrettes med et ret brædt der trækkes over nogle ledere i hver side. Hvis du ønsker overfladen særlig fin, kan du udlægge et 30 mm slidlag. Denne højde skal du tage hensyn til i din højdeberegning.
Under betonlaget udlægges et 15 cm kapillarbrydende lag f.eks. i form af Leca-nødder.
I bunden afgraves løs muld og ikke bæredygtig jord og der kan udlægges et lag 10-12 cm stampet/vibreret stabilt grus. Samlet dækkonstruktion vil være 40 cm.
Randfundamentet opbygges med en jordrende hvor der graves 90 cm ned fra færdigt terræn. Der støbes med beton i en højde på ca. 67 cm, således at når du murer de 2 Lecablokke ovenpå, ender du ca. 15 cm over terræn. Betonmængden til renden vil være 0.19 x 0.67 x fundamentslængden = antal m3 beton.
Lecasoklen kan til sidst pudses med sokkelpuds. Ovenpå sokkelstenene kan du bore nogle nedstøbningsankre/bolte ned til fastgørelse af en fodrem så du har et udgangspunkt til din skeletvæg.
Ålborg Portland har en fin anvisning på nettet som hedder "Gør det lettere at gøre det selv - med beton og mørtel" www.aalborg-portland.dk
Endvidere findes der fine anvisninger fra Leca.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (20-01-2004) 

Tekniske termer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg skal skrive en opgave omhandlende tekniske termer og data om vinduer og døre (i detaljer - dvs. også hængsler og skruer osv). Jeg skal bruge 25 termer (begreber) og en definition på dem. Gerne på både dansk og engelsk, hvis det er muligt.
Hvor kan jeg finde sådan noget?
J. Pedersen, Kolding (18-01-2004) 
Svar:
Hej J. Petersen
Prøv at kaste et blik på de sider der omhandler vinduer på siden www.sns.dk
Her kan du sikkert finde nogle forskellige begreber for vinduesdele.
Mht. oversættelse, findes der forskellige typer ordbøger. Bl.a. har jeg set nogle (børne)ordbøger i stort format, med billeder og forklaring på de enkelte dele f.eks. indenfor byggeri. Der findes også en decideret english-english building dictionary som er en lille billigbogsudgave som jeg i sin tid anskaffede ifm. engelskundervisningen på Byggteknisk Højskole.
Prøv også at kigge på den amerikanske internetside www.andersenwindows.com
Her finder du også mange ord.
Et firma som Velfac har sikkert også både engelske oversættelser af deres produkter og dermed detaljerne på vinduerne.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (20-01-2004) 

aluvinduer kontra trævinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi skal skifte udvendige vinduer og dører, hvilke vinduer er bedst alu-træ vinduer eller trævinduer? Hvilke vinduer har den længste holdbarhed? Hvordan veligeholder man alu-træ vinduer? Hvordan kommer alu-træ vinduer til at se ud med tiden? Og sidst men ikke mindst, hvor kan vi købe billige gode vinduer?

Hilsen Marlene
Marlene, Bramming (18-01-2004) 
Svar:
Hej Marlene.
Alu-træ vinduer skulle efter sigende være vedligeholdsfri. Træ-vinduer vil du derimod kræve lidt vedligeholdelse. Det er lidt et spørgsmål om smag. Jeg syntes selv at træ-vinduer er at foretrække, da jeg er mest til naturens egne materialer. Jeg har også en ide om at hvis man vedligeholder træ-vinduer på den rigtige måde, vil de have den længste levetid. Det kommer selvfølgelig an på kvaliteten af alu-træ vinduer, men min erfaring viser at alu-træ vinduer bliver kedelige og grå efter en årrække. Med hensyn til hvor du skal købe dine vinduer vil jeg helst ikke vælge nogen frem for andre, men et godt råd er, at finde en forhandler i dit lokalområde. Det er altid en god ide at besøge producenten/forhandleren og se produktet, inden du begynder at bestille til hele huset.
Lasse, Aalborg (19-01-2004) 
Svar:
Nu er vi jo nogle, der vil mene, at aluminium er et grundstof og derfor også en del af naturen, men lad nu det ligge.

Jeg har lige købt alu-træ vinduer, og det har jeg gjort hos Velfac. Det har jeg gjort, fordi jeg ved med mig selv, at det ville blive en tilbagevendene plage at skulle vedligeholde alle husets vinduer, og dermed ville jeg ikke få det gjort ofte nok. Så alene ud fra dette perspektiv, tror jeg, at mit hus har bedre af aluvinduer. Jeg købte dem hos Velfac, fordi Velfac bruger meget smalle rammer til sine vinduer, hvilket indebærer mere glas pr. vindue og dermed mere lysindfald.
Min tømrer, som har sat vinduerne i, havde ikke arbejdet med Velfac før og var lidt skeptisk over mit valg, men efter at have monteret vinduerne har han meddelt mig, at han synes, at det er et rigtigt lækkert produkt.

Jeg kan selvsagt ikke sige noget om kvaliteten, da de er helt nye, men Velfac er en af de få producenter, som giver 10 års garanti. Det er ikke meget i forhold til at nogle gamle vinduer har overlevet hele og halve århundreder, men jeg kunne ikke finde nogle, der ville give over 10 års garanti, men mange der gav 5 eller ingen.
Om de bliver grå og kedelige med tiden vil vise sig. Man kunne jo overveje ikke at købe hvide vinduer, men det afhænger jo af huset. Jeg fulgte farvekombinationen på de eksisterende vinduer, hvilket vil sige svenskrød karm og hvide rammer udvendigt og hvide indvendigt. Den svenskrøde farve giver et godt modspil til de gule mursten - jeg synes helt hvide vinduer i et gult murstenshus bliver lige ferskt nok, men det er jo smag og behag.

Indtil videre nyder jeg mine nye vinder, som jeg synes er enormt lækre. Tænk at man skulle nå så langt som til at synes et vindue er lækkert - det havde jeg aldrig troet.... men så købte jeg et hus.

God fornøjelse i valgprocessen.
Henrik, Søborg (19-01-2004) 
Svar:
Du skal nok også være opmærksom på varmetabet i træ/alu vinduer som regel er større end ved normale trævinduer da godstykkelsen på træ/alu ikke er så stor som alm. træ. men det er selvfølgelig noget du skal gøre op med dig selv om det er relevant for dig.
Jonas W Møller, Århus (23-02-2004) 

Træk fra Brevsprække Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har nylig købt et 70'er hus, med brevsprække og hylde til breve indbygget.
Det trækker dog temmelig meget fra brevsprækken som nu er inde i et 'skab'. Findes der gode løsninger på dette -alm tætningsliste kan ikke anvendes.
Ea Dige, Harerskovby (18-01-2004) 
Svar:
Blænd brevsprækken og køb en postkasse og sæt den op istedet for ude ved skel. Så bliver dit postbud også glad for dig.
Lene Nielsen, Vejle (07-10-2004) 

Hvad må man i forhold til loftrum uden boligtilladelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har kig på et rækkehus hvor der er et isoleret loftrum, med parket gulv og gibsplader på vægggene.
Trappen til dette rum er meget stejl, men vi vil ønske at lave den mere permanent brugbar (fjerne loftlem og lave hullet større.)
Vi er klar over at vi ikke må sove på 3. plan, men ønsker at benytte det til opbevaring samt kontor/syrum og lign.

Erik Semey, Taastrup (17-01-2004) 
Svar:
Hej Erik
I henhold til Bygningsreglementet for Småhuse 98 (BRS-98) taler man om følgende rumtyper: Beboelsesrum, køkken, bade- og wc-rum. Derudover kan man få lov til at etablere en indskudt etage (hems) hvis gulvarealet ikke overstiger 4,5 m2. Hvis arealet er over dette, defineres hemsen som et selvstændigt beboelsesrum.
Det rum som (praktisk nok) er isoleret og næsten brugbart som et opholdsrum vil altså efter BR-S 98 blive betragtet som et beboelsesrum og så kommer kravene ind omkring flugtveje og redningsåbninger samt dagslysforhold. Et krav om der skal være en rumhøjde på mindst 2,30 over mindst 3,5 m2 af gulvarealet samt at højden skal måles som en gennemsnitshøjde, vil også gælde. Endelig skal arealet medtages i bygningens samlede areal og indgå i beregningen af udnyttelsesgraden for ejendommen.
Hvis du ikke retter dig efter BR-S 98 og uheldet er ude i form af brand mv., vil du ikke få en krone udbetalt hverken på hus- eller personforsikring og du vil være fuldt erstatningsansvarlig for alle de krav der vil kunne rettes imod dig.
Desværre er det "ikke bare" at indrette rum, som man nu synes, blot fordi pladsen er til stede.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (18-01-2004) 
Svar:
Rummet er ca 5*5 isolering og palder er ført til kip, hvilket betyder at der er 2.30 i rummet længde i en bredde af ca 1 m
SÅ det må være en dialog med myndigheder og grundejer forening om dette kan blive muligt.
f.eks ved større vindue og lign.
Erik Semey, Taastrup (18-01-2004) 
Svar:
Hej Erik
Ja, jeg synes at du skal prøve at tage en tegning med op til Teknisk Forvaltning i Taastrup og tage en snak med dem om mulighederne. Hvis du har en grundejerforening involveret i hvad du må gøre, skal de naturligvis også spørges - det har formentlig noget med husets udseende at gøre, og dermed etablering af Velux vinduer i tagfladen, heriblandt et Velux vindue med redningsåbning.
Er der andre i din bebyggelse der har lavet noget tilsvarende og fået det godkendt?
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (18-01-2004) 

HPFI/HFI afbryder - ældre stikkontkakter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at kigge på et hsu som er bygget i 1973 - Der er ingen HPFI/HFI afbryder hvilket jo er et must idag, specielt med små børn - Hvad koster en sådan "opgradering"
Endvidere er stikkontakterne de gamle smalle med 2 huller.
Min vudering er at de ikke har "strikkepinds" beskyttelse, så som nye stikkontakter har idag, er det korrekt.
Erik Varn Semey, Taastrup (17-01-2004) 
Svar:
Hvis du har plads i gruppetavlen, kan det gøres for omkring 1000,-.
De stikkontakter du skriver om er sikkert smal minitangent, og det er rigtigt at de ikke har pillesikring
MAROMI EL, Albertslund (18-01-2004) 
Svar:
Har LK noget der kan erstatte smal minitangent ?.
Jeg vurderer at tavlen ikke umiddelbart har plads, den er også bygget ind i et skab.
Men jeg vurderer at den kan bygges over på væggen ved siden af, der er 4 grupper til hele huset, hvilket med dagens øjne er lidt i underkanten, vil man ikke skifte væk fra skrue sikringer ved ny tavle.
Hvis nu man forestiller sig en ny tavle med HPFI + min. 6 grupper udfør af installatør, hvad ligger sådan noget i
Erik Semey, Taastrup (18-01-2004) 
Svar:
Smal minitangent findes stadig, og kan ikke umiddelbart erstattes, Fuga er større, og en ændring i installationen er nødvendig.
Mht. flytning af tavlen, er det et spm. om hovedkablet skal forlænges, så det er svært at svare på prisniveauet.
MAROMI EL, Albertslund (21-01-2004) 

udvendig trappe af stål og træ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med etablering af omfangsdræn vil vi gerne have en ny udvendig trappe ved hoveddøren i stedet for vores gamle betontrappe. Den nye trappe skal gå lige ned og være i stål med en belægning af beton (med fliser) eller træ. Hvem laver den type trapper i Danmark ?
Søren, Sakskøbing (17-01-2004) 
Svar:
Kontakt en lokal smedemester, hvis han ikke selv laver trapper, kan han helt sikkert henvise Dig til en af hans kollegaer, som gør i dette.
, (17-01-2004) 
Svar:
Hej Søren
Prøv evt. Bandholm Maskinfabrik, der er dygtige til at udføre stålkonstruktioner af enhver art.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (18-01-2004) 
Svar:
Det er også muligt at købe en trappe fremstillet i galvaniseret stål og med f.eks. teak trin på. Henvendelse til firmaet Timberman Denmark A/S Ole Svanborg som har fremstillet lignenede trapper.
tlf. 99525252
Ole Svanborg, 9560 Hadsund (10-02-2004) 

Nyt douglas gran gulv fortsat... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Tak til Thomas og Lasse. Jeg er meget i tvivl om det ville være smartest at give gulvet en lud behandling først og så sæbe senere?
Gry paltorp, Allerød (17-01-2004) 
Svar:
Hej igen Gry.
Du kan godt give dit gulv en behandling med lud. På den måde vil du også have mulighed for at mørkne/lysne det hvis det har interesse. Vælger du lud skal du ikke efterbehandle det med sæbe, men derimod et specielt produkt du kan købe i dit byggemarkede eller ved din gulvmand. Er du tifreds med gulvet som det er, vil behandlingen med sæbe være en god løsning.
Lasse, Aalborg (19-01-2004) 

Skævt gulv i nyt gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min mand og jeg har købt os ind i et byggeprojekt. Da vi underskrev købskontrakten var huset ca. 80 % færdigt.
Gulvet der ligger i stuen er et flydende parketgulv, som er meget skævt. Fra den ene væg til midt på gulvet hælder gulvet ca. 2 cm. Kan det være rigtigt, at man skal acceptere, at gulvet er så skævt ? Hvis ikke - hvad skal vi gøre ?
På forhånd tak for hjælpen
Mvh. Lone
Lone Overgaard, Holbæk (17-01-2004) 
Svar:
Hej

I skal ikke accptere så store skævheder.
Jeg kan sige at max udsving på en 2 m retholt er +/- 2 mm, så jeg ville ikke overtage gulvet, men kontakte en advokat hvis ikke entreprenøren retter fejlen, som højst sandsynligt indebærer en ophugning/opretning af underliggende gulv.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (17-01-2004) 
Svar:
Tak for svaret - måske du også vil svare på mit næste spørgsmål, som drejer sig om skæve huller til vinduerne. Vi formoder at der er tale om sjusk, da der fra top til bund er forskel på 1 - 2 cm på bredden. Vi fandt ud af disse afvigelsr i forbindelse med opmåling til rullegardiner.

Lone Overgaard, Holbæk (18-01-2004) 
Svar:
Hej igen

Det ser ud som om i bør have en med forstand på tingene til at se på sagen, men det vil jeres advokat rådgive jer om.
1 cm skævhed kunne være acceptabelt, men 2 cm ville jeg mene er uacceptabelt.

www. tømrermesteren.com, Jebjerg (18-01-2004) 
Svar:
Hej igen igen
Mange tak for dit svar. Vi har kontakt med en advokat der skal være med til at besigtige huset.
Lone Overgaard, Holbæk (18-01-2004) 

Stikkontakter og afbrydere Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan huske reglerne for placering af stikkontakter og afbrydere i væggen, mht til højde afstande osv.
Chefen, Randers (17-01-2004) 
Svar:
Der er ikke regler for placering af stikkontakter mht. højde, normalt er at overkant af afbryder eller stikkontakt er lig dørgrebshøjde.
Der er regler for hvor mange stikkontakter der skal være i et rum, og det varierer efter rummet, feks. køkken, stue etc.
MAROMI EL, Albertslund (18-01-2004) 
Svar:
Minimum højde for stikk. er 5 cm til jord "hullet"
Elektrikeren, Nyk. F (18-01-2004) 
Svar:
pladder nyk.f hvad med de stikk der ikke har jord.
min 5 centimeter til under kant af kontakten fra gulv, er det over et køkken bord skal der også være 5 centimeter til under kant af kontakten.

hilsen trikkeren

martin, kbh.s (16-02-2004) 
Svar:
Selv pladder!!!
Man regner med afstanden fra jord "hullet", der er jo også forskel på ramme størrelser. Selfølgelig gælder der også over køkkenbord.
Og hvornår har du sidst lavet en stikk. uden jord???
Så er der ikke meget trikker i dig!!!
Elektrikeren, Nyk. F (19-02-2004) 
Svar:
Maromi: Hvor kan man finde/læse de regler?
Henrik, Søborg (23-02-2004) 
Svar:
I stærkstrømsbekendgørelsen under boliger.
Elektrikeren, Nyk. F (24-02-2004) 
Svar:
til nyk.f der findes måske ikke dob stik længere,nede syd på glem det jordhul og kig i sb.
jan, kbh (28-02-2004) 
Svar:
Til Jan

Angående mit første svar, er dette blevet tjekket hos elektrisitetsrådet, så dette er hermed tilbage vist.
Omkring de dobbelte stikkontakter, kan jeg kun sige. At hvis du mener, at kunne forsvare, at lave dobb. stikk. i en ny inst. fx. i et køkken, så er det fint med mig.
Og så vil jeg da egentlig håbe, at der er flere af din slags, for så er jeg sikret arbejde mange år endnu.
Elektrikeren, Nyk. F (28-02-2004) 
Svar:
Jeg beklager Jan, men han har ret, jeg har selv været ude for det samme. Og har også kontaktet elektricitetsrådet, med samme svar.
Morten, Næstved (28-02-2004) 
Svar:
Fra færdig gulv til overkant af stikkontakt
110cm.
Afstand fra Dørkramme så lille som muligt.

Rasool, Hvidovre (01-04-2004) 
Svar:
Er der nogle af jer der kan sige hvor det står i SB at den skal sidde 5cm over gulv?
Installatøren, KBH (07-08-2014) 

Fugning af fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min søn og svigerdatter har købt et nyt hus. De har selv kunnet vælge gulvfliser til badeværelset. De har valgt rustikke mørke fliser eller klinker. Ham der har lagt gulvet og fuget fliserne har ikke fjernet fugerester fra fordybningerne i fliserne, så nu er gulvet efter min mening ødelagt, idet det er mørkt med en hel masse hvide mønstre (altså fugemasse som sidder fast) Bygherren siger, at det bliver slidt af. Jeg mener, det er noget sjusk. Hvad gør vi for at få fliserne pæne.
Birthe Overgaard, Vig (16-01-2004) 
Svar:
Hej Birthe.
Det er lige meget om fugemassen vil blive slidt af med tiden, som Bygherren påstår. Det er entreprenøren som har bygget huset der har lavet en fejl. Nu har jeg ikke mulighed for at vide hvordan aftalerne er udarbejdet i forhold til overtagelse af det pågældende hus. Men jeg kan ikke forestille mig, at der ikke er en gennemgang med Bygherre hvor man kan påpege fejl og mangler. Det er så bygherrens ansvar at få entreprenøren til at udbedre disse fejl. Det kan godt være at Bygherre og entreprenør er den samme virksomhed i dit tilfælde, men det laver ikke om på din søn og svigerdatters rettigheder. VIGTIGT.. Går i selv igang med at rette fejlen, mister i mulighederne for at stille Bygherre til ansvar.
Lasse, Aalborg (17-01-2004) 
Svar:
Hej Lasse.
Tak for dit svar. Bygherre og entreprenør er den samme og min svigerdatter har klaget over gulvet, men fået at vide, at det var den eneste måde de kunne fuge gulvet på ellers kunne det ikke blive tæt og at fugen oven på fliserne skal slides af. De skal overtage huset på fredag.De tager min mand og en advokat med.

Birthe Overgaard, Vig (17-01-2004) 
Svar:
Hej Birthe
Der finde nogle udemærkede produkter på markedet til af fjerne fuge rester bla. Alfix "syr af" og "Fefix" de kan købes i de fleste byggemarkeder og er nemme at bruge, kom noget på en grydesvamp og gnub hvor fugeresterne sidder, og væk er det. Jeg kender problemet med fuge rester da jeg laver klinke gulve til dagligt, men det skulle nok ha været vasket en ekstra gang inden han gik hjem
murersteen, agersted (18-01-2004) 

Montering på væg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen generelle retningslinjer for, hvornår man skal bruge søm eller skruer, og med eller uden ravplugs, når man monterer eksempelvis lamper eller hylder på vægge?
Hvordan afhænger det af væggens beskaffenhed og vægt af det ophængte?
Morten, København (16-01-2004) 
Svar:
Hej Morten
Befæstigelse på vægge er faktisk efterhånden gået hen og blevet den helt store videnskab.
Det er rigtigt som du skriver at det afhænger af hvilken type væg der er tale om og hvad der skal opsættes på væggen.
Generelt vil jeg udelade søm fuldstændig med mindre der er tale om små billedkroge opsat på gipsvægge. Søm i vægge ødelægger mere end det holder og man ser ofte at der er gjort mange forsøg på at hamre søm i vægge med følge af en ødelagt væg og et søm der alligevel kan pilles ud med fingrene.
Skruer, rawlplugs samt hul for rawlplugs skal passe nøje sammen ligesom rawlplugstypen skal passe til den vægtype der er tale om.
Beton- og murstensvægge skal have en bestemt type og gasbetonvægge en anden type. Er der tale om gipsvægge med henholdsvis 1 eller 2 lag gips, skal der benyttes en speciel rawlplugs der laver et modhold på bagsiden af gipspladen når den spændes til med skruen.
Ordet "rawlplugs" er et engelsk firmanavn som for 40-50 år siden var kendte for fremstilling af et lille træfiberrør der var eminent til forstærkning af skruer i murstensvægge. Ordet er siden gået hen og blevet et synonym for alle mulige andre typer og fabrikater "plugs". I Danmark findes der mange fabrikater, men de mest anvendte er de danske Expandet og de tyske Fisherdübel. Se www.expandet.dk
Begge firmaer har meget udførlige anvisninger på hvordan de mange typer "plugs" og "dübel" skal anvendes. I byggemarkederne ligger disse anvisninger som regel fremme sammen med æskerne med "plugs".
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (17-01-2004) 

Tilbygning ca. 50 m2 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad vil det koste at få bygget 40-50 m2 til et et-plans gulstenshus. Der skal være 3 værelser i den nye tilbygning?
Ingercatrine Vognsen, Viborg (15-01-2004) 
Svar:
Hej Ingercatrine
Jeg har givet flere svar på spørgsmål der ligner dit.
Prøv at gå længere ned i rækken i denne kategori og læs:
Svar til Vibeke Bachmann - Tilbygning til parcelhus - stueplan
Svar til Bo - Pris tilbygning
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (16-01-2004) 
Svar:
Hej

I "vores" område skal du regne med ca. 10.000 kr pr m2, afhængig af materialevalg og hvor nemt det iøvrigt er at komme til at udføre arbejdet.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (16-01-2004) 
Svar:
det kan godt løbe op i et par millioner kr
lise, kbh (10-02-2004) 

Tegningsforståelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg er ved at blive udlært salgsass. i en tømmerhandel (jeg er igang med mit 2. år) - Desværre har jeg problemer med tegningsforståelse - altså med at udforme en materiale liste udfra en tegning.

Tømmerhandlen hjælper selvfølgelig så meget de overhovedet kan - men her i denne vinter periode er der ikke så meget gang i den - og når det begynder at blive forår bliver der meget travlt også er det svært at få tid til at få hjulpet mig med mine "dumme" problemer.

Så spørgsmålet er simpelt:
Findes der materiale (bøger, internet sider eller andet) man kan få fingre i og få hjulpet en igang med?

På forhånd 1000 tak
-Martin
Martin, Ringsted (15-01-2004) 
Svar:
Hej Martin
Det er et meget almindeligt problem at folk har svært med at læse tegninger og endnu mere svært at udlede en materialeliste ud fra en tegning.
Noget af det vigtige man som det første kan gøre, er at træne sin 3-dimensionelle rumsans. Det betyder at når man kigger på en plantegning og et snit i en bygning, så ser man inde i sit hovede det færdige rum - altså hvis hjernen var tilkoblet en farveprinter, kunne du få et billede ud af det pågældende rum eller detalje. Som tømrerlærling træner man denne sans på teknisk skole, ved at tegne projektionstegning - dvs. tømmerdetaljer, tagkonstruktioner mm., som man på tegningen ser fra oven, fra siden osv.
På arkitektskolerne bygger man massevis af modeller i alle mulige målestoksforhold samt lærer at tegne i 3D på computer for at træne rumsansen.
Når rumsansen er på plads - og din viden om de forskellige byggematerialers udseende, form, dimension og farve, også er på plads, vil du være i besiddelse af nogle redskaber der gør dig i stand til at aflæse/omsætte tegninger til styklister.
Prøv at træne din rumlige sans på den måde at når du går på gaden, forsøger du at danne de indre billeder af hvordan de enkelte bygninger mon kunne se ud indvendig - en etage, høj eller lav, dobbelthøjt rum, tagrummet, farver osv. Denne "billedtræning" vil være et vigtigt skridt på vejen.
Jeg er ikke vidende om der evt. findes noget på nettet. Mht. bøger og lign., så kan jeg anbefale dig at gå på biblioteket og kigge i tidsskriftet "Arkitektur". Kig grundigt på tegningerne og på billederne og inde i dit hovede skal du nu prøve at placere billederne på det rigtige sted på tegningen.
Du kunne også prøve at låne en bog der hedde "Om at opleve arkitektur" som har været, og stadig er, en grundlæggende bog for alle arkitektstuderende. Den beskriver grundigt hvordan man kan se, høre, føle arkitektur. Bogen er snart 50 år gammel, men stadig lige aktuel. Læs den, luk øjnene en gang imellem og tænk over hvad du lige har læst, så bliver emnet spændende og meget 3-dimensionelt.
En anden idé kunne være at tage kontakt til en lærer på teknisk skole som har et grundforløb for byggefag, i dit område Teknisk Skole i Haslev, og høre ham om der her findes relevante lærebøger du kunne kigge i - evt. hjælpe dig med at lære lidt projektionstegning.
God fornøjelse - det skal nok komme. Alle ting kræver indlæring og træning og husk at "learning by doing" er den bedste metode!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (16-01-2004) 

murbjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forb. med udnyttelse af tagetagen,
skal jeg her vælge en leca murbjælke over gavlvinduerne, der blot skal understøtte ca. 1 m2 19 cm gasbeton, eller er der andre muligheder. (Gavlen er ikke bærende)
Er der beskrevet en arbejdsgang for dette nogle steder.

toni, birkerød (15-01-2004) 
Svar:
du kan også bruge vinkeljern eller lignende, det fylder ikke så meget
Keld, Frederikshavn (15-01-2004) 
Svar:
kan du uddybe dette, jeg forstår ikke helt
hvad du mener keld
toni, birkerød (17-01-2004) 

murbjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forb. med udnyttelse af tagetagen,
skal jeg her vælge en leca murbjælke over gavlvinduerne, der blot skal understøtte ca. 1 m2 19 cm gasbeton, eller er der andre muligheder. (Gavlen er ikke bærende)
Er der beskrevet en arbejdsgang for dette nogle steder.
toni, birkerød (15-01-2004) 
Svar:
Det er altid godt at bruge de samme materialer hvis det er muligt. Så hvis du kan få en god overligger fra Leca, så køb den. Vil du istedet bruge tegl/betonoverligger, så kan du i praksis få lidt problemer i samlingerne mellem overliggeren og din 19cm. lecamur, idet de vist nok ikke arbejder helt ens ved temperatursvingninger. Men kender du disse tolerancer for de forskellige materialer, så er der faktisk frit slag for materialevalg til din overligger.

Håber du kan bruge svaret.
Michael Thomsen, Horsens (18-01-2004) 

Sort pletter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej på mit badeværelse lommer der sort pletter i fugerne og på lofte.

Jeg har sat en fugtstyret ventilator op, men det løsté ikke problemet.
har i nogle gode ideer til at fjerne de sorte pletter, eller hvordan man fore bygger dem
Poul kaas, Holbæk (15-01-2004) 
Svar:
Det lyder som et problem med fugt. Dette kan stamme enten fra andre bygningsdele, utætheder heri, eller fra rummet selv. Du skal være opmærksom på følgende, er ventilatoren stor nok? Har ventilatoren den rigtige kapacitet? Mange leverandører opgiver en stor kapacitet, men målinger viser at kapaciteten i langt hovedparten ligger på under 50% idet mange opgiver kapaciteten som fritblæsende. Den effekt man får ud af ventilatoren afhænger af tilslutningen, d.v.s. der er stor effekttab i rør, bøjninger og udvendig riste osv. Er ventilatoren indstillet og tilsluttet rigtigt. Vær også opmærksom på tilgang af luft til rummet, er den til stede og er det tilstrækkeligt.
BS, Randers (15-01-2004) 

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31463.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »