» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31990.   « Forrige 25       Næste 25 »

dampspærre - loft - badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med Jer.

Jeg er ved at renovere badeværelset i mit nyindkøbte hus. Det er et hus fra 1936. Jeg har revet pudset ned fra badeværelsesloftet, da jeg vil have isoleret. (mest for lyden). Under pudset er der naturligvis rene træbrædder. Jeg har nu lagt 145 mm glasuld, hvilket jeg har fået at vide er en nødvendig tykkelse, hvis jeg vil have lydisoleret. Ovenpå isoleringen vil jeg have gips plader med indbyggede spots. Soklerne til spotsene er allerede monterede så de er i plan med bjælkerne og på den måde gerne skulle komme ned og ligge an mod gipsen, når den bliver sat op.
Jeg er gået i gang med at lægge plastic op som dampspærre, men har mødt et par forhindringer i form af faldstamme og vandlås fra lejligheden ovenpå, spots osv.

Hvor tæt skal dampspærren være? Hvordan tætner man den i givet fald rundt om spots, rør, vægge osv?
Jakob, Svendborg (04-04-2004) 
Svar:
Hej

Allerførst en dampspærre skal være tæt og i særdeleshed over et badeværelse.

Din dampspærre kan du klæbe til væggen og andre bygningsdele med acrylfugemasse eller lignende.

Jed håber du har monteret damptætte godkendte kasser over dine spots, så klæber du bare dampspærren til flangen forneden på disse, så du opnår en tæt konstruktion.

Din glasuld isolerer ikke særlig meget for lyd, så det kunne være en ide at montere flere lag gips, som er meget lyddæmpende, og husk at etablere en fuge med acrylfugemasse langs vægge.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (04-04-2004) 
Svar:
tak for det tømrermester
jakob, svendborg (05-04-2004) 
Svar:
Husk at spots ikke må monteres lige under isolering. Hvis det er halogenspots udvikler de ekstrem meget varme, og der skal være luft bag dem.
Hans Chr. Jensen, Odense (29-04-2004) 


maling af panelloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad kan man gøre ved et egeloft af lange paneler - kan dette lysnes - eller evt. males
Erik Madsen, Vejle (04-04-2004) 
Svar:
Hej

Jeg har lige lavet et projekt hvor vi gav panelerne en afvaskning med grundrens, og påførte en spærregrunder, hvorefter der blev anvendt alm. loftsmaling.
Spånpladefas kan evt. fuges tyndt med acrylfugemasse og jævnes ud med pensel.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (04-04-2004) 

ny trappe til tagetagen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har fået tilbud på en 1/4 svingstrappe med flg. mål:
grund 21.5,stigning 19.88 som passer til en højde på 2783 gulv-gulv.
Mulig plads en 1m i dybden og 3m i længden.
Jeg er lidt i tvivl om bredden af grunden, er den for smal
toni, birkerød (04-04-2004) 
Svar:
Hej Toni
En grund på 215 mm kan godt gå an. Dertil kommer formentlig også et trinfremspring på ca. 35-40 mm og det vil hjælpe på hele trindybden.
Man ser denne type trappe rigtig mange steder i private boliger.
Hvis pladsen tillader det vil jeg dog nok anbefale at få en lidt større grund da det vil være mere behageligt at gå ned ad trappen uden sko på ligesom ældre mennesker også vil have det noget nemmere at komme op og ned.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (04-04-2004) 
Svar:
tak for svaret Thorsten, og tak for den tid du tillægger forummet herinde, det er til stor hjælp.
Jeg kan måske strække trappehullet 20cm i længden, men det ville vel kun give en ekstra dybde på ca.1.5cm over de 13+1 trin.
Da taget er 40g så skulle jeg helst lande lige før kippen 2.65 fra gulv.Da der osse skulle blive plads til de to døre ind til hvert gavlvær.(huset er 7.5x11m)
Desuden Thorsten, ville du anbefale en lukket eller åben trappe. Den lukket ser i mine øjne mere ud som om den er født her, mens den åbne giver mere luft/lys, jeg er lidt i tvivl.
toni, birkerød (05-04-2004) 
Svar:
Da jeg i sin tid havde om trapper på tømrerskolen, havde vi nogle regler at gå ud fra, som sagde at; den mindste grund man må have på en trappe er 210 mm målt fra trinforkant til trinforkant i vandret plan.
Stigningen må maks. være 210 mm.
Med den trappe du først beskriver, nærmer du dig disse mål meget, og den bliver stejl at gå på. De 1.5 cm du skriver du kan øge hvert trin med er faktisk en god ide med tanke på det som Thorsten skriver.
Udover minimums- og maksimumskrav til grund og stigning er der også den regel om, at 2 stigninger og 1 grund sammenlagt ikke må være længere end 61 - 63 cm. Hvis du øger grunden til 23 cm, og bibeholder din stigning på 19,9 cm. får du en trappe som havner på 62,8 cm. jf sidstnævnte regel, og det er OK.
Nu kunne jeg se du havde spurgt Thorsten om han ville anbefale den som lukket eller åben. Jeg synes du selv besvarer dette, ved at sige at den lukkede i dine øjne ser mere ud som om den er født der, så må du klare lyset på anden vis, men lad os endelig høre hvad Thorsten siger.
C. W. Jensen, Holstebro (06-04-2004) 
Svar:
tak for din kommentar CW,
Vælger jeg en lukket trappe, så går der vel noget fra af trindybden pga stødtrinet (trinfremspringet vil blive reduceret, med tykkelsen af stødtrinet.)
toni, birkerød (06-04-2004) 
Svar:
nååå nej, stødtrinet bliver vel monteret på bagsiden af trinet og derfor bliver dybden bevaret!!!

håber Thorsten har nogle råd fra hoften.
toni, birkerød (06-04-2004) 
Svar:
Kære Toni
Det ser ud som om I alle sidder og venter på mit svar. Det er da rart nok, men jeg er altså ikke det store orakel. Jeg forsøger blot ud fra min professionelle viden med en tømrerbaggrund og efterfølgende mere end 25 år i arkitektbranchen at svare på de spørgsmål som jeg har lyst til.

Som CW skriver, så lærte vi i sin tid på tømrerfagskolen at 2 grunde + 1 stigning skulle være 61-63 cm for at man kunne få en god trappe at gå på.
Denne regel er også i dag stadig god latin, MEN jeg vil også vove at påstå at mennesker forandrer sig med tiden og dette kræver en vis tilpasning - også mht. den gamle trapperegel. Aldrig har jeg set så mange unge på 16-17 år med skonummer 46 som nu, og aldrig har der været så mange mennesker med alt for mange kilo at slæbe rundt på, som nu, så det kan være realistisk at tilpasse en trappes grund og stigning til de faktiske forhold. En rigtig god ting er at have en tommestok i tasken, og tage et mål når man oplever at man går godt på en trappe, og notere det op i lommebogen. Denne metode benytter jeg meget selv, og får derfor fyldt en masse gode informationer om alt muligt, ideer mv. ind i lommebogen. En ganske god trappe at gå på, hedder iøvrigt 150 mm i stigning og 300 i grund.
Det var et sidespring!!!
Jeg tror at det vil være en rigtig god idé hvis du forsøger at øge din grund med de 15 mm som er muligt. Sammenholdt med trinfremspringet på 35-40 mm vil du få en væsentlig bedre trappe at gå på.
Mht. til åben eller lukket trappe, vil jeg nok selv vælge en lukket trappe hvor du maler trappevanger og stødtrin hvide. Selve trinene kan f.eks stå med en olie eller lakbehandling i den træsort du vælger. Jeg vil nok selv vælge ask til det formål, men det kan være at du har andre ting den skal passe sammen med. Jeg vil ikke være så skeptisk omkring lyset. Her vil jeg nok selv vælge en flot pendel til at hænge i trapperummet, hvis højden er til det.
Trappen skal selvfølgelig laves håndværksmæssigt rigtigt. Dvs. trin og stødtrin fræses/stemmes ind i vangerne og stødtrinene går op i en not i trinets underside og fastgøres på trinbagkanten på det underliggende trin.
Jeg håber at du kan bruge dette til noget - ellers spørg igen!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (07-04-2004) 
Svar:
Tak for svaret Thorsten. Jeg har nu fået 4 tilbud at vælge imellem. De svinger fra 20-40 tusinde kr. så den sidste beskrivelse du nævner med håndværsmæssige udførelse skal granskes lidt mere.Der må næsten ligge en forskel her. Men naturligvis må vi kigge lidt på økonomien. Hvis jeg vælger den lidt længere trappe, må jeg rykke dørene væk fra centrum af kip, jeg synes bare at det ville tage sig bedst ud, hvis man trådte ind i midten af værelserne, lige under kippen.(H.265). , hvor også gavlvinduerne i hver vær. sidder centreret. Jeg må lige tegne lidt på det igen.
toni, birkerød (07-04-2004) 
Svar:
Hej Toni.

Trapper er jeg ikke specielt klog på.. Men den med døren kan jeg måske hjælpe dig lidt med.
Jeg har selv et alrum hvor der for enden er to værelser, disse værelser deler også husbreden ligeligt mellem sig. Men da baggangen skal have en vis længde/bredde for at fungere er dørene ind til værelserne lagt i 45 grader i en lille trekantniche mellem værelserne. Værelserne er altså femkantede, den femte væg er så kun ca 15 cm breddere end døren ( inde i værelset )og udvendigt står gerigterne næsten sammen.
Det fungere super godt, og en fordel er faktisk at dørene ikke er helt så dominerende som de ellers ville være bæevet, set fra alrumet. Desuden gør den vinklede åbning at man ikke på samme måde kigger ind i værelserne, og med mindre børn giver det oftest en masse rod at kigge på..

Jeg vil tro du kan bruge samme ide på din overetageløsning.

Altså en 45 graders væg i hvert af værelserne, der giver et vinkel hjørne med en mindre bredde end ellers.

Hvis du ikke forstår så klik ind på www.lav-det-selv.dk og stil spørgsmålet her... Så skal du nok få et svar med billede...

Venlig hilsen

Njord, Vejle Ø (22-04-2004) 

Afslutning af havemur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har opført en havemu i gule teglesten, og skal afslutte med røde teglsten i en vinkel på ca 45 gr, svarende til 2 mursten højde. Vi har lagt asfaltpap i toppen før vi lagde de sidste 2 rækker sten, så teglene ligger i 45 gr. Skal hele hulrummet fyldes med mørtel? Eller er det nol at lægge mørtel i top og bund af teglene.
Jette Andersen, Skibby (03-04-2004) 
Svar:
Det er nok at lægge i top og bund af teglnene.
Flemming, Herlev (21-05-2004) 

upofloor Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg mangler en monteringsvejledning til UPOFLOOR lamelparket m/træk. Ask rustic, hvid olieret 14*188*2085. Kan jeg få hjælp med afstand til væg eller få at vide hvor jeg skaffer en vejledning.
KIm Kronborg, Støvring (03-04-2004) 
Svar:
Afstanden til væg plejer at være ca. 7-8mm, så vidt jeg husker.

Hvor har du købt gulvet? Leverandøren må kunne hjælpe med en lægningsvejledning..
HHW, Svendborg (05-04-2004) 
Svar:
Har du prøvet at kigge i flere pakker?
Da jeg købte mit timberman gulv, lå der kun vejledning i 5 af de 40 pakker.
Christian, Høng (06-04-2004) 
Svar:
Hej Kim.
UPOFLOOR forhandles af Aalborg Træc & Finer kontaktes på 98 13 35 44 www.atf.dk
MNS, Aalborg (15-04-2004) 

Dør muffe til bremsefunktion på terrassedør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har en terrassedør af mærket: "Centrum". Jeg står og mangler en ny gribe muffe til dørens bremsefunktion. D.v.s. den metalstang der holder døren fast når den er åben, så den ikke smækker i. Den sidder fast i en muffe i selve dørrammen. det er den muffe jeg mangler.
Har i sådan en ? eller ved i hvor man kan få fat på den ?
(den er svær at finde).

Venlig Hilsen:
Jakob Panduro
tlf: 86 29 79 79
Jakob Panduro, Tranbjerg (03-04-2004) 
Svar:
Rationel Vinduer A/S, Sdr. Felding, overtog i sin tid Centrum Vinduer. De kan måske hjælpe.
B.S., Randers (05-04-2004) 

Hemse trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal igang med en til- og ombygning.... i den forbindelse vil jeg etablere et par hemse. Er der nogen der kender til en hemsetrappe i stål eller alumunium, eller et firma der kan lave dem efter mål?
Jens, Silkeborg (03-04-2004) 
Svar:
Prøv funderholme smedie i silkeborg
lise dall, silkeborg (03-04-2004) 

svenske vægpaneler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, som ved hvor de kan købes?
Martin Christiansen, København (03-04-2004) 
Svar:
Prøv evt. i Sverige
Mats Svensson, Malmø (10-04-2004) 
Svar:
Hej Martin.
Du kunne jo prøve en kontakt til mig, måske vi kan fremstille dem på vores værksted. efter model V.H.
WWW.Billnikolajsen.dk
B.Nikolajsen, Give (13-04-2004) 
Svar:
prøv denne hjemmeside www.panelskivan.se men du må over sundet for at hente dem.
Knud, Svinninge (23-06-2004) 

kolonihave Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor finder love og regler regler for bebyggelse på kolonihave grund

jesper pedersen, horsens (03-04-2004) 
Svar:
Prøv om der ikke er noget at hente her:

http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=5867&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=kolonihave
C. W. Jensen, Holstebro (06-04-2004) 
Svar:
Din kolonihaveforening har lavet regler for bebyggelse. Og de er forskellige fra forening til forening.
po, Århus (25-09-2006) 

Behandling af bejset og oliebehandlet bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der ved hvordan man fjerner misfarvninger fra en bejset og oliebehandlet bordplade - årsagen er formentlig en varm genstand.
Tine, København (02-04-2004) 
Svar:
Ja! Det ved jeg!... Det lyder måske voldsomt! men det virker! ( håber jeg... ) hæld en ganske lille smule sprit ud over pletten, og sæt ild til det! - sluk det igen efter 2 - 3 sek, da det ikke må blive for varmt - vi kan jo ikke ha at vi brænder dit bord af! hvis det ikke forsvinder helt, så prøv igen nogle gange! - men pas på bordet!
H, S (16-05-2004) 

Køkkensnedkeren Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at skulle udskifte mit køkken, og er faldet over et køkken fra Køkkensnedkeren. Det er lidt dyrt, men virker utrolig lækkert. Er der nogen der har nogen erfaringer med at handle med dette firma?
CBH, Nørrebro (02-04-2004) 
Svar:
Kære CBH

Du er faldet over køkkenernes Rolls Royce. I mine øjne er der intet der kvalitets- og håndværksmæssigt kan konkurrere med Køkkensnedkeren. Næsten alt er håndlavet og individuelt tilpasset. Der findes mange spændende køkkener når man "kommer op" i den klasse, men jeg mener ikke, der er nogen der kan tilbyde så meget kvalitet og håndværk som Køkkensnedkeren kan. Et køkken i særklasse. Jeg har desværre ikke selv sådan en model, men måske indenfor de næste år... Held og lykke herfra !
Thomas, Aalborg (02-04-2004) 

Bauma-dæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan fortælle mig lidt om hvad bauma-dæk er?
Sus, V (02-04-2004) 
Svar:
Det kan du få svar på her:

http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/sub/arkiv_hvemhlp/html/0509.html
C. W. Jensen, Holstebro (06-04-2004) 

Pap eller stål? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have renoveret vores asbesteternittag. Det skal blive liggende - det nye tag skal monteres oven på eksisterende tag. Egentlig ville vi have ståltag. Men der findes jo en del smarte løsninger i pap. Er der nogen, der sådan kategorisk vil anbefale den ene løsning frem for den anden? Er der stor prisforskel på de to løsninger?
Ingeborg Andersen, Løgstør (02-04-2004) 
Svar:
Jeg Kan forstå at du har et eternittag nu. Du skal vide at den bedste løsning hvis dit gamle tag ikke er nået og krakkelere er at rense og male det gamle. der findes ikke noget stærkere tag end det du har og så er det også billigere og få det gamle renoveret.
de nye ståltage ruster med årende
Knudsen, Greve (09-04-2004) 

Priser på tilbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Der står flere steder skrevet at man skal regne med ca 10-12000 pr m2. Men er det prisen på en færdig tilbygning, og hvad koster det, hvis man selv laver alt indvendigt?
Karsten, Kbh (01-04-2004) 
Svar:
Hej Karsten.
Priserne er selvfølgelig meget afhængig af typen på din tilbygning. Skal der være vådrum og mange installationer vil det ligge i den dyre ende. Skal du bare have nogle disponible rum og du selv kan lave alt andet end råhuset, kan du vel godt komme ned i en pris der ligge på ca. 7000 per. m2. Men igen afhænger det også af hvilken form for tag du skal have osv.
Lasse, Aalborg (02-04-2004) 

Pudset træhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har kig på et pudset træhus fra 1923. Umidelbart ser det sundt og velholdt ud, men er der ting man skal være ekstra opmærksomme på ved den type huse?
Karsten, Kbh (01-04-2004) 

Skyline tapet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan får man fat i tapet med motiver, f.eks, en skyline, som kan fylde en hel væg
Michael Kvist, svendborg (01-04-2004) 
Svar:
Check siden WWW.komar.de har forhandler i dk F.eks Mandruo-Poulsen Tapeter 35 35 85 05 eller Københavns Farve og tapetmagsin 38 86 96 17. der er meget større udvalg i USA f.eks
http://www.usawallpaper.com eller www.tuggles.net. det engelske navn for fotostater(væg tapet) er Wallpaper Murals.
Men fragten fra USA er høj,bemærk at der ikke er told på tapet, checket hos told og skat (varenspris+fragt=X+25%dansk moms).
Brian Petersen, Helsingør (18-08-2004) 

hegn af kampesten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg havde forestillet mig at lave et hegn af kampesten "puttet" i et "net" af jern. Jeg har set et sådant hegn på havnen i Sæby, men jeg ved ikke hvordan det gribes an. Nettet er et kraftigt jernnet, det samme som bruges når man støber gulv (armerings-net/jern).
Flemming Hellum, Brønderslev (01-04-2004) 
Svar:
Se lidt om hvordan på hjemmesiden for NaturBornholm, hvor facaden netop er lavet af disse "gabioner", som det du beskriver hedder. Så vidt jeg husker, var det vanskeligt at få lagt stenene pænt og ensartet ned - det krævede en del prøven til. Link til NaturBornholm: http://www.naturbornholm.dk/Default.asp?m=85 God fornøjelse.
Mona Ammitzbøll, www.Ammitz.com, Andst, Vejen (04-04-2004) 

Bordplade Ahornfinér - linoleum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
ER der nogen der kan hjælpe med navnet på en leverandør af bordplader i ahornfinér og linoleum på mål.
Ole, Århus (01-04-2004) 

Ekstra vandhane ved drivhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har netop opført et drivhus, desværre ligger det på den modsatte side af huset i forhold til min udendørs vandhane. Så jeg vil gerne føre vand om til en ny vandhane ved siden af drivhuset. Kan I forklare mig, hvordan jeg bedst gør det? Min foreløbige plan er at sætte et slags T-stykke på den eksisterende vandhane og nedgrave en vandslange fra denne rundt om huset til drivhuset med tilslutning til bunden af et rør, hvorpå jeg sætter den nye vandhane. Afstanden mellem de to haner bliver ca. 30 meter. Kan det gøres på denne møde, og hvilke komponenter kan jeg bedst benytte?
Michael, Ãrhus (31-03-2004) 
Svar:
skal det laves lovligt så ringer du bare til din vvs mand ?
ellers skal du bruge :
30m 15mm pex rør i rør til vand (blå)
1 stk 15 mm x 1/2" pex nippel
1 stk 15 mm x 1/2" pex muf
1 1/2" tee galv
1 1/2" nip rør galv
1 1/2" spulehane (ved drivhus)
1 m 1/2" rør galv
1 1/2" galv vinkel
2 1/2" rørbæringer
pakgarn og salve
husk at åbne hanen til vinter og tage slangen af i den anden ende så det ikke springer. _HUSK du må ikke bruge vand slange hvis det skal stå med tryg på brug pex det er lavet til det.
håber at du kan bruge det


chris, århus (10-04-2004) 

Jord. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg kan se ved gennemlæsning af spørgsmålene, at der er mange som efterlyser jord. På genbrugspladsen i Frederiksværk er den gratis. Det er godt nok ikke rå-jord, men derimod muldjord/kompost. Så har du brug for det, så er det bare afsted. (Har selv hentet en hel del trailerfulde deroppe.)
Rick Thorsen, Ølsted strand (31-03-2004) 

Istandsættelse af ændre vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg skal til at istandsætte nogen ældre vinduer med 1-lags glas i en udestue. Så vidt jeg kan se er de tidligere behandlet med linoliemaling og nogen steder en acryl el. alkyd maling. Mit spørgs er så hvilken maling jeg skal benytte. Jeg vil helst undgå linoliemaling (pga tørretid og den udokumenterede effekt nu hvor flere af stofferne er fjernet). Jeg har købt pinotex Superbase til grunding (jeg afrenser gammelt maling der hvor der skaller af) og pinotex superdec som afsluttende dækkende maling. Vil det fungere ok? Desuden, hvilken type maling er pinotex superdec, vandig plast maling el. vandig oliemaling?

På forhånd tak,
Torben
Torben, Fakse (31-03-2004) 
Svar:
Hej Torben
Du når længere med linolieprodukter, som er den eneste maling til vinduer, der er egentlig diffusionsåben. Alle moderne malinger er for tætte, og det er årsagen til at de afskaller. Jeg ved ikke, hvor du har den “udokumenterede effekt” fra, men en tilstrækkelig dokumentation kan du få ved at se på 2-300 år gamle vinduer i Danmark, som stadig er i fineste form. Du skriver noget om at flere af stofferne er fjernet... Linoliemaling er en uhyre enkel opskrift, så der er ikke så meget der kan fjernes. I øvrigt kan du købe færdig maling med fungicid til brug udvendigt.
Tørretider: Det er rigtigt at linoliemaling tørrer (eller rettere hærder) langsomt, i sammenligning med moderne malinger, men tørretiderne bliver altid overdrevet af uerfarne folk. Når man har lært at arbejde med linoliemaling, kan man i godt lys og sommertemperaturer få hvert lag til at hærde på et enkelt døgn. Men den skal stryges MEGET tyndt, og det er her det går galt for mange, fordi de har en rutine på rygradden, som stammer fra plastmalinger. Tidligere sagde malermestrene til deres lærlinge, at der skulle være mere maling i dåsen, når de var færdige med arbejdet. Det er naturligvis noget vås, men det fortæller noget om, hvad det er man skal være opmærksom på, hvis man vil male rigtigt – især med linoliemaling. Hvis du vil gøre dine gode vinduer en tjeneste, så brug en skraber, og fjern den uegnede alkyd/acrylmaling på rammernes ydersider og kanter, og på karmenes ydersider og i falsene. På vinduets indersider er det ikke nødvendigt, og her kan du for så vidt godt fortsætte med andre typer maling. Udvendigt bør du bruge linoliemaling, for at træet kan ånde. Plastmaling har en særlig ulempe i vindueskonstruktioner, ud over at den er for tæt. Mellem false og rammer vil plastmaling ofte klæbe sammen, så den ødelægges når vinduerne åbnes, selv længe efter påføring.
Kig i øvrigt på en lille velillustreret bog jeg for nylig har skrevet. Den hedder “Politikens GØR DET SELV – GAMLE VINDUER”. Du kan låne den på biblioteket, eller købe den for 129,- kr.

Med venlig hilsen, com@teliamail.dk
Flemming Rasmussen, Hørsholm (08-04-2004) 

Mig en Guitar bygge vil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne bygge selv en el-guitar.
Hvor kan jeg købe ahorn/mahogni plader med 1m længde 0,5m brede og 5cm tykkelse?

Sead Smajic, Aalborg (31-03-2004) 

bagkants liste til køkkenbordet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er der at foretrække med hensyn til bagkantsliste til en valnød træbordplade? Kan man nøjes med en stålplade på ca. 10 cm hele vejen rundt og derefter fuge mellem bordpladen og væggen? hvad har I gjort?

Melissa, Århus (31-03-2004) 
Svar:
Du kan få nogle kantlister som klikkes på en liste du først skruer på væggen. Det virker ret godt og er nemt at renholde. De kan købes i de fleste byggemarkeder.
Lasse, Aalborg (01-04-2004) 

Isolering nødvendig ??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det nødvendigt at isolere inden man lægger gulv i en meget tør kælder?
I fald det er, hvad er så den enkleste løsning?
Ulla Olsen, Holte (31-03-2004) 
Svar:
Isolering har ingen ting at gøre med om din kælder er tør eller fugtig. Er du ligeglad med, at det er fodkoldt og at du vil få et varmetab, kan du undlade isoleringen. Under alle omstændigheder vil det nok være en ide, at smide en fugtspærre under dit gulv også selvom din kælder er tør.
Lasse, Aalborg (01-04-2004) 

Fjerne gammel stuk? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at renovere de gammel lofter i vores nye lejlighed. Vi vil gerne fjerne stukket fra loftet sæte nye lofter op og så sætte det gammel stuk op igen. Er det muligt at fjerne stukket uden at det går i stykker?


Marc, København (31-03-2004) 

Her vises 26137-26161 indlæg ud af 31990.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »