» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 24889-24913 indlæg ud af 31894.   « Forrige 25       Næste 25 »

Er det skidt at købe hus med built-up tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står foran at skal købe hus, og vi har kig på et hus fra 1970 med built-up tag. For 4 år siden kom der ny tagbelægning med 8 års garanti på det hus, som vi gerne vil købe. Nu har vi ikke den store forstand på tagkonstruktioner, men mange har sagt til os, at vi skal holde os fra huse med built-up tag, fordi det ofte kræver ny tagbelægning. Modsat har vi også læst os til, at man ikke længere behøves at frygte huse med built-up tage, hvis der der er foretaget en ombygning af built-up taget inden for de sidste 15-20 år, da de fejl, som man begik i 1960´erne og 1970´erne er blevet rettet.

Hvad skal vi tro på? Vi vil gerne høre fra nogen, som har erfaring med built-up tag på deres hus, og fra nogen som har faglig kendskab til built-up tag.
Morten Jensen, Aalborg Ø (02-09-2004) 
Svar:
Nu er det generelt sådan med tage, at jo mere ensartet man kan sikre regnvandsretningen på et tag og jo hurtigere man får vandet væk fra tagfladen, des mere sikkert er det mod vandgennemtrængninger.

Derfor: des større hældning taget har des sikrere er det mod gennemtrængninger, fordi man giver vandet en ensrettet flowenergi ud til tagrenden, og dermed sikrer at vandet ikke løber ind under evt. utætte samlinger.

Det er derfor meget vigtigt at man laver taget absolut vandtæt når man har med hældninger under 15 grader at gøre, fordi man ved denne lavere hældning ikke kan styre vandets strømning sikkert nok til tagrenden, og derved risikerer at en evt. lille utæthed leder vandet ind i tagkonstruktionen der jo ofte er utilgængelig på "flade tage". Problemet kan derfor således udvikle sig til omfattende råd/svampeskader der er dyre at udbedre.

Moderne bitumendækninger er generelt meget tætte og har højere levetid end de "papper" man brugte i 60érne og 70érne.
Dog er det meget vigtigt at det er udført håndværksmæssigt korrekt i samlinger og overlapninger, og især omkring gennemføringer i taget.
Et tag er således ikke bedre end den håndværker der lægger det på er til sit håndværk. Og et "fladt tag" er kritisk hvis det ikke er udført 100% korrekt.

Derfor er rådet nok at få en tagdækker med ud og se på taget, og så lytte til hans råd vedrørende lige præcis Jeres tag.
Ellers er et "fladt" bitumentag et ret taknemmeligt tag at arbejde med, da der sjældent stilles de store æstetiske krav til udseenet, men kun skal overholde det funktionsmæssige i at holde tæt.
Det er da også ret nemt at reparere et fladt tag, idet det jo bare er at lægge et nyt toplag på hvis der er usikkerhed om tagets tæthed, men prøv at spørge tagdækkeren om det.
M.Thomsen, Horsens (08-09-2004) 


Hvordan får et gl. plankegulv en lysere fremtoning??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har overtaget lejlighed, hvor det desværre ikke er muligt at slibe gulvet mere gr. alder/antal tidl. slibninger. Gulvet er i sig selv pænt vedligeholdt (bare gult/mørkt) fordi det kun er behandlet med sæbe -altså ingen lud! Mit spørgsmål er: Kan det lade sig gøre at ludbehandle nu uden afslibning eller på anden vis give det en lysere fremtoning???
Mette, København (02-09-2004) 
Svar:
hej mette.
du kan sagtens ludbehandle dit gulv hvis det kun er behandlet med sæbe. jeg ville foreslå dig at give det en gang pibeler ti lat starte med og derefter vaske det i ludsæbe...
info@ellebyg.dk, køge (03-09-2004) 
Svar:
hej mette.
du skal bare være helt sikket på at det ik har fået olie, for så kan du ik bruge lud.
Hvis det har fået olie - jeg har selv et gulv der har fået linolie, og derfor lidt mørkt. Jeg har fået oplyst at jeg skal giv det hvidpigmenterede olie. ja der mange muligheder
claus, københavn (04-09-2004) 

Fliser på revnet beton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gulv med varmeslanger støbt ned i beton. Betonlaget ligger ovenpå 22 cm polystorol. Betonlaget er armeret med rionet. Problemet er at der er kommet en revne på midten, jeg har måske støbt for tyndt et lag beton ( ca. 10 cm ). Jeg vil gerne have små flisestifter 5 x 5 cm som gulvbelægning, hvordan sikre jeg mig bedst mulig mod revnedannelser?
Paw Sørensen, Kolding (02-09-2004) 

Træskelet - problemer med vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge nyt hus (træskelet med skalmur). Sokkel og gulve er støbt, skalmur lavet, træskelet, træskelet til indervægge, spær og lægter er lavet. Byggeriet har ligget stille nogle uger p.gr.a. ferie. Alt træværket er nu meget vådt og en del af det (specielt det nederste) misfarvet grønt/sort. Har det nogen betydning? Hvor lang tid er det om at tørre igen? Er holdbarheden forringet?
Thomas, Aalborg (01-09-2004) 
Svar:
Hej Thomas,

Du skal for alt i verden sørge for at bruge tørt træ eller sikre dig at træet er tørt. Dvs. med en fugtiged på en 8-9%. (denne vil stige under montagen til ca. 12%)
Problemet med dine misfarvninger, er at træet er blevet jordslået dvs. der er begyndt at gro mug (skimmelsvampe) i overfladen. Træet er formodentlig ikke trykimprægneret?

Du skal sørge for at alt træet bliver tøret ordenligt ud. Smør træet med et svampedræbende middel evt. suppleret med noget kobber (kan ikke købes i DK længere) at smøre med (det irgrønne fluidum man brugte til at smøre tagværk med).
Så skal du sikre dig, at der ikke kan ske fugttilførsel til træet ved at lægge asfaltpap ind under træet.

Hold løbende øje med træfugtigheden indtil den er i orden altså omkring 8-12%. Du må ikke "pakke" træet ind med plader etc. før dete er i orden.

Men inden alle disse tiltag skal du se at få lagt tag på huset så du derved minimerer vandbelastningen. Du får jo også meget vand i betonkonstruktionen.
Steen, Farum (02-09-2004) 
Svar:
Hej Steen

Hvordan konstaterer jeg, at fugtigheden er under 12 %? (Træet var helt tørt fra tørt fra tømmerhandelen inden opsætning).
Thomas, Aalborg (05-09-2004) 
Svar:
luk huset med vindgibs og få undertag på taget og sæt vinduer og døre i så kan det stå i tørvejr og tørrer
Jacob Hansen, Holbæk (15-11-2004) 

Male et lakeret bord... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har prøvet at afsyre et bord med kaustik soda,uden det store held.. Kan jeg eventuelt male direkte oven på lakken med f.eks. maling til fodpaneler?
Bord skal være hvidt.
Mette, Hvidovre (01-09-2004) 
Svar:
Det kan du uden problemer. Hvis du har forsøgt med kausisk soda, burde lakken som minimum være mat nok til at male direkte på. Brug en Alkyd Hæftegrund efterfulgt at to lag alkydmaling
TOmmy, Terndrup (02-09-2004) 
Svar:
Tak... Jeg prøver. :-)

Mette, Hvidovre (02-09-2004) 

fedtet marmorbordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der ved hvad jeg skal gøre med min bordplade af marmor, den er svær at tørre af, samt den føles fedtet,

på forhånd tak
Jan Thomsen, Guldborg (01-09-2004) 

Flytning af ledninger til olietank Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bygge til, og er derfor nød til at omlægge rørene fra min glasfiber-olietank som ligger i jorden udenfor huset. Må jeg gøre det selv, og hvor kan jeg evt. læse mere ?

Hvor kan jeg læse om reglerne for en midlertidig indendørs olietank / beholder ?
Søren Godthardt Hansen, Herlev (01-09-2004) 
Svar:
Det er forbudt at have returledninger til en jordtank. Det er det eneste jeg ved om det og det er ikke gør det selvarbejde.
Det er meget dyrt at rense jord efter olieudslip. Det kan være meget dyrt at spare her.
HCJ, Odense (06-09-2004) 
Svar:
Hej HCJ.
Tak for dit svar - jeg fik sløjfet min returledning ved det årlige eftersyn sidste år, så det skulle være i orden.
Søren Godthardt Hansen, Herlev (07-09-2004) 

Understøbning af eksisterende fundament Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at understøbe det eksisterende fundament. Jeg ved at man kun bør frigrave ca. 1 m. af gangen, men hvor længe må fundamentet være frigravet (begynder det ikke at give sig, hvis det er frigravet i flere uger) ?

Hvis jeg ikke bliver færdig inden frosten sætter ind, hvordan skal jeg så isolere udgravningen / det frigravede / det nystøbte fundament ?
Søren Godthardt Hansen, Herlev (01-09-2004) 
Svar:
Hej Søren,
Hvis du holder dig til kun at frigrave fundamentet en meter af gangen, så burde dit hus ikke sætte sig, selvom der går et stykke tid inden du får undestøbt. Men hvorfor grave ud, hvis du ikke har planer om at støbe lige bag efter??
Støber du ved en lufttemperatur under 5 grader, skal du dække din støbning med vintermåtter.
Lasse, Aalborg (04-09-2004) 
Svar:
Hej Lasse.
Tak for dit svar - årsagen er de 4 børn der også skal passes :-)

Er der specielle krav til vintermåtterne ?
Søren Godthardt Hansen, Herlev (07-09-2004) 

Svejser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er en c02 svejser og hvad er en gas og ilt svejser.
Jesper søndergaard, Esbjerg (01-09-2004) 
Svar:
En Co2- svejser er en elektrisk (lysbue) svejser, som benytter en gasart til beskyttelse af svejsningen, dette kan eks. være Co2, svejseværket fremfører automatisk svejsetråd under svejsningen.
En gas & ilt-svejser eller rettere en autogen-svejser bruger gas (acetylen) & ilt (oxygen) til at opvarme svejsestedet og man tilsætter selv svejsetråd under svejsningen.
Jyden, (01-09-2004) 

Film på Glas afskærmning på udvendig altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har en altan med glasafskærmning hele vejen rundt. Vi vil gerne have lidt privatliv men bevarer glaseffekten. Så vi vil gerne have en form for film på så det ligner sandblæst glas. Jeg kender kun det engelske firma www.brume.co.uk der laver dette og det er kun til indendørs brug.

Er der nogen der kender til noget der kan bruges udendørs?

Mette, Roskilde (01-09-2004) 
Svar:
Prøv at søge på "folie" og "sandblæst" så er der utrolig mange firmaer der tilbyder det. F.eks. folie på bilerne så det burde være til udendørs.
prøv f.eks.:
http://www.solfilmhalvpris.dk
http://www.foliekniven.dk=


Ulle, Lyngby (27-03-2007) 
Svar:
Du kan også tage chancen og tage forbi den lokale glaremester. Det har jeg afprøvet. Men hvis det f.eks. er til badeværelsesvinduet skal man være opmærksom på at nogle vinduer ikke kan tåle det, da de bliver for varme. De kan ikke komme af med varmen.
Ulle, Lyngby (27-03-2007) 

Emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Komfur placeret ved skråvæg. For lav højde til montering af emhætte, uden at skulle igennem taget. Udsugning via gavlvæg mulig. Kender nogen en type til montering i væg, evt. med perforeret rør hen til komfuret?
Kenneth, Køge (01-09-2004) 
Svar:
Du kan få en emhætte der popper op af bordet, og dermed suger fra siden. Den er monteret i bordpladen ved siden af konfuret.
Peter, CPH (04-09-2004) 

ventilator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har monteret en fugt styret ventilator, fase og nul har jeg taget fra den stikkontakt hvor vores emhætte er tilsluttet, men når jeg slukker lyset i emhætten, starter ventilatoren, hvorfor gør den det, og kan jeg gøre noget?
TF, Herlev (01-09-2004) 
Svar:
Punkt 1. Lær at kende forskel på afbrydere og stikkontakter.
Punkt 2. Hold fingrene fra EL når du ikke ved hvad du har med at gøre.
Det du har gjort er at erstatte afbryderen med ventilatoren. Når afbryderen er slukket er ventilator og emhætte forbundet i serie. Da ventilatoren har meget mindre effekt end emhætten er det kun den der kører. Hvis begge var lige 'store' ville begge køre med nedsat hastighed.
HCJ, Odense (02-09-2004) 
Svar:
Hej igen.
Vores emhætte er tilsluttet med en stikprop i en stikkontakt og fra denne stikkontakt har jeg taget fase og nul.
TF, Herlev (02-09-2004) 
Svar:
Så undskylder jeg det første indlæg.
Jeg har ikke anden forklaring end at en transient kan trigge ventilatorstyringen.
Hvis lyset i emhætten er et lysstofrør med startspole, kan der opstå en høj spændingsspids når det afbrydes. Hvis elektroniken i ventilatoren er følsom kan det muligvis være årsagen.

Vil ventilatoren stoppe af sig selv efter nogen tid?

Hvis den gør det, er det nok forklaringen.
HCJ, Odense (03-09-2004) 

betonsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
goddag jeg har lige købt en gammel villa, vist nok fra ca 1900 tallet, og vil gerne isolere udermurerne, men jeg har lige opdaget at det er muret op i firkantet beton rør på 90cm i længden, det vil sige at der ca 28cm hulrum, godset på røret er kun 40mm efter min bedste overbevisning for lidt
chris arnholtz, holte (01-09-2004) 

Montering af granitplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg ønsker at opsætte en granitbordplade i badeværelset med vask. Det er meningen at jeg ligeledes monterer et skab under bordpladen.

Mit spørgsmål går på hvordan man bedst sikrer ophæng af bordpladen i og med skabet skal hænge på væggen og altså ikke støtte på gulvet?
Jeg har købt nogle såkaldte T-profiler, hyldknægte, der kan være 250Kg og da pladen kun godt vejer 60 kg, burde det være tilstrækkelig. Men jeg ved ikke hvor pænt det bliver på den måde.
I div. kataloger kan man se bordpladerne ophængt på væggen, men ikke hvordan de er fastgjort.
Er der nogen der har nogle ideer til andre (pænere) måder end med disse lidt monstrøse hyldeknægte?

Det skal lige siges at væggen er mursten.
Jacob Nielsen, København (01-09-2004) 
Svar:
Vi har lavet noget lignende. Tre skabe fra Multiform og en bordplade (dog af træ, men med 2 vaske og skabene er ret tunge) monteret svævende på en murstensvæg. Multiform har lavet et specielt og meget solidt vinkeljern, vel ca. 50*50 cm, som monteres indvendigt i skabene. To af disse jern holder det hele. Skabene er selvfølgelig også skruet fast bagtil, men det er kun for et syns skyld. belastningen ligger jo på fronten af pladen. Der kan være tale om en meget stor belastning, f.eks. hvis der sætter sig en på pladen. Vi har som test sat os to voksne på bordpladen.

Vinkeljernene er meget pænere end normale vinkeljern (man ser dem ikke inde i skabene)og de monteres på skabene, ikke op i bordpladen. Du skal selvfølgelig huske at bruge nogle ordentlige skruer og rawplugs.

Eneste minus er at jeg husker dem som ret dyre, mener det var 1200 kr. for 2 stk...


Kristian, Vanløse (01-09-2004) 
Svar:
Hej Kristian,

Tak for din hurtige tilbagemelding. Selvom de lyder dyre, de vinkeljern du nævner, vil jeg nok lige stikke hovedet forbi en multiform butik og se hvordan det tager sig ud. Men altså der er ikke andre måder end vinkeljern?
Jeg forestillede mig man kunne bore nogle stålpinde eller en armerede jernpinde ind i væggen, som så kunne holdet det. Tror I sådan en kan bære 60 kg. plade + skab?
Jacob Nielsen, København (01-09-2004) 
Svar:
Hej Jacob

Jeg temmelig sikker på, at stålpinde ikke kan bære belastningen. Jeg er dog ikke ingeniør, så jeg kan ikke lave en belastningsberegning, men alle mine fornemmelser siger mig, at du skal have et vinkeljern, der kan optage belastningen i fronten af bordpladen. Vi var på rundtur til bla. Unoform og HTH da vi købte skabene, alle frarådede svævende ophængning og ville ej tage ansvar herfor. Multiform derimod havde tænkt over tingene og udviklet omtalte vinkeljern - og ville også tage ansvaret.


Kristian, Vanløse (01-09-2004) 
Svar:
Ok,
mange tak for dit hint om Multiform. Jeg tror det må være sagen, selvom det det undrer at men i stakkevis af kataloger ser de svævende ophæng. Også med tunde plader som granit.
Jacob Nielsen, København (01-09-2004) 
Svar:
Prøv at kigge på www.carl-ras.dk, de har næsten alt og er væsentlig billigere end multiform.
Mads Bøggild, KBH NV (22-09-2004) 
Svar:
Nej, stålpinde kan ikke klare belastningen fra momentet, medmindre du går op i en 'monster'-dimension. Selve overklipningen er derimod ikke noget problem, da to stk. Ø10 vil kunne klare det. A=2*(pi/4)*r^2=40mm^2, spænding= V/A = m*g/A = 127MPa (hvis der forudsættes en belastning på 250kg) < flydesp. (ca. 200MPa), dvs. OK!

For at kende sp.belastningen fra momentet, må du oplyse dybden af bordet,måske kan 2 stk. Ø25 armeringsstænger bære... ;o)

The "Engineer"
The "Engineer", Kbh SV (23-09-2004) 

kloak i udhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et isoleret udhus på 28 m2, hvor jeg planlægger at indføre kloak, vand og varme.

spørgsmålet er så følgende:

udhuset er nu vurderet til 0 kr., vil vurderingen ændre sig med de nye instalationer?

Det er meningen at jeg vil gøre klar til toilet, bruseniche og køkken, men det er ikke meningen på nuværende tidspunkt at jeg vil instalere køkken og bad.
Bo, Ølby (31-08-2004) 
Svar:
Hej Bo.
Jeg læser dit indslag som du ønsker at benytte dit udhus til beboelse ?
Hvis du ønsker det, så må du være klar over, at boboelse "ikke" må ligge tættere på end 2,5 mtr fra skel, som jeg næppe tror et udhus gør.
Jeg vil nok foreslå, at du henvender dig til tekniske forvaltning i din kommune, for jeg er overbevist om, at du skal have en tilladelse til din ombygning.

Poul Erik Vittrup, Pandrup (01-09-2004) 
Svar:
Vurderingen vil nok få et hak opad da der så bliver tale om et opvarmet rum, hvilket vurderes væsentlig højere end et uopvarmet.
Du bliver som Poul Erik rigtigt nok skriver nød til at tage kontakt med teknisk forvaltning, men jeg kan ikke forstå hvorfor Poul Erik ikke mener at et udhus kan ligge længere end 2,5mtr fra skel, mine ligger da mindst 4,5mtr fra skel.
Jyden, (01-09-2004) 
Svar:
Hej Jyden.
Jo selvfølgelig kan et udhus ligge længere fra skellet end 2,5 mtr. men i de fleste tilfælde, så ligger de i skellet, det var også kun for orienteringens skyld.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (02-09-2004) 

Vådrumssikring under spabad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have installeret et spabad og den tilhørende elektronikboks skal være i et tilstødende værelse - mellem spabadet og boksen skal være et hul i muren på 20x20 cm. Skal der vådrumssikres under, på væggen og omkring dette hul eller er det nok at der er vådrumssikret over og under spabadet, selvfølgelig med silikonefuge rundt om badet for at beskytte mod vandnedtrægning?
lone, Aalborg (31-08-2004) 
Svar:
Ja.

vh.
John McCloud, San Francisco (01-09-2004) 

Vindpap Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Myresjöhus fra 1977, bygget op med fra udvendig og ind: træplader lagt direkte på ca. 80 mm isolering, herefter danmpspærre og karlitplader som indvendige vægge. Det undrer mig dog at der ikke er sat vindpap bag de yderste plader, da de åbenlyst ikke er 100% tætsluttende i specielt pladernes overgang til sålbænk. Er der lovkrav vedr. dette?
Johnny, Glostrup (31-08-2004) 

Stikkontakt i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Findes der nogen regler for hvor højt en stikkontakt skal være placeret i et badeværelse eller hvor langt væk fra vandudtag?
lone, Aalborg (31-08-2004) 
Svar:
Hej Lone,

Jeg mener at hvis der er tale om en stikkontak og altså ikke blot en afbryder skal den være mindst 1 meter fra nærmeste vandudtag. I praksis tror jeg ikke det gør noget man går lidt under, men 1m er altså lovkravet.
Jacob Nielsen, København (01-09-2004) 
Svar:
Min. 60 cm fra yderområder af badekar og bruserum til stikk. forsynet via HPFI relæer og med aktiv beskyttelsesleder, eller forsynet gennem sekundær strømkreds, eller for nedsat spænding.
Grænsen 1 M kan ikke ses i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6.
Betegnelsen vandudtag findes heller ikke her.
HCJ, Odense (02-09-2004) 
Svar:
Afstanden er i forhold til vådzone.
Hvilket kan ses i SBI 180 samt i den omtalte bekendtgørelse.

M. Jensen, Tjæreborg (06-09-2004) 
Svar:
Vådzone er de områder jeg nævnte.
HCJ, Odense (10-09-2004) 

Krav til isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1958 jeg er ved at renoverer, og er nu nået til 1. salen. Men hvordan er det med kravene om isolering af hhv. vægge/skråvægge og loft på 1 salen?
L.Lauridsen, Bramming (31-08-2004) 
Svar:
250mm på lodrette og vandrette flader (skunk og hanebånd), 200mm på skråvægge. Husk min. 50mm afstand til eventuelt ikke diffusions-
åbent undertag. www.isover.dk eller
www.rockwool.dk kan anbefales.
Finn Bojer, Auning (31-08-2004) 
Svar:
Takker - heldigvis har jeg lige fået helt nyt tag på, of det blev lavet med diffusionsåbent undertag, så skulle det vel ikke give problemer med at sætte isoleringen helt op ad undertaget?
L. Lauridsen, Bramming (01-09-2004) 
Svar:
Nej, det SKAL helt op ad undertaget, ellers virker det ikke.
C. W. Jensen, Holstebro (01-09-2004) 
Svar:
Er der så nogen af jer der ved hvad den henholdsvis bedste og billigste løsning er? Findes der nogle kompromiser inden for isolering af en 1.sal?
L. Lauridsen, Bramming (01-09-2004) 
Svar:
Du kan måske spare nogle få tusinde kroner her og nu, ved at vælge en billig løsning frem for at følge Rockwool's anvisninger.
Men i det lange løb vil den billig løsning nok desværre vise sig at være den dyreste.
Jyden, (01-09-2004) 
Svar:
Hej Lauridsen.
Gå aldrig på kompromis med isolering, brug altid en klasse A. lamda 0,39 som kan flexe, så får du en hel perfekt isolering udensprækker.
Der er ingen krav til isoleringsdimensioner i et ældre hus.
Lige en ting du må være opmærksom på med undertaget. Man må gerne ligge isoleringen helt op mod undertag, men jeg ville nu nok lave lidt luft alligevel for en sikkerheds skyld.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (02-09-2004) 
Svar:
Takker for alle svarene - så nu er det jo bar at gå i krig... (med maske og briller på).

Jeg tror jeg vælger Rockwools 100 mm Felxi-A-Bats * 2 til de skrå vægge og det samme, + ét lag 50 mm til skunken og loftet... Lyder det fornuftigt nok?
L. Lauridsen, Bramming (02-09-2004) 
Svar:
Hej igen Lauridsen.
Din løsning lyder helt ok, husk på at forskyde samlingerne i isoleringen, så får du den helt optimale udnyttelse af isoleringen.
Poul Erik Vittrup, Pandrup (02-09-2004) 

træ terasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vi gerne have lavet en hævet træterasse, men da vi ikke er de store håndværkere, har vi brug for en "opskrift". Er der nogen der kender nogle bøger eller ved hvor man kan søge råd.
Dorte, Mariager (30-08-2004) 
Svar:
Hej Dorte

Prøv at maile alle relevante mål, belliggenhed i forhold til hus, niveauforskel
i terræn m.m., til mig. Jeg vil prøve at hjælpe med materialer og pris, ikke montage.
fb@brejnholt.dk
Finn Bojer, Auning (31-08-2004) 
Svar:
Bilka (Vejle) har blandt deres bøger netop en bog om træterrasser - også hævede. Bogen indeholder inspiration og tegninger. (Kan desværre ikke huske, hvad titlen er).

Et andet godt tip: Vores træterrasse (hævet) og forankret på drænrør, der er støbt i jorden. (Husk 90 cm. frostfri). I disse er forankringsjern (L- og U-jern) faststøbt. Det giver et enormt solidt fundament, samtidig med, at de synlige rør foruden kan males i en passende farve. Det ser ret godt ud !! Held og lykke
Peter J, Jelling (31-08-2004) 
Svar:
kik på www.sitecenter.dk
og send evt en mail adresse, hvis du vil have tilsendt nogle billeder.
Mads Bøggild, KBH NV (10-09-2004) 
Svar:
kig på silvans hjemmeside, under 'projekter' og herefter find 'træterrasse'

Jeg kan anbefale Silvans hårdttræ (bankirai), det er dyrere end lærk/standard/etc men i får også et næsten uforgængeligt resultat.
Kim NIelsen, Skovlunde (12-09-2004) 

tilslutning til 110 mm faldstamme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der kender til en "lynkobling" man kan bruge til at tilslutte et 32 mm afløbsrør fra haåndvask til en eksisterende 4 tommers støbejernsfaldstamme, UDEN at man skal skærer faldstammen over og sætte en afgrening ind???? Har i evt. et VVS nr.??
MVH
Gussi, København (30-08-2004) 
Svar:
Hej Gussi
Det er en Blücher indskæringsmanchet i rustfri stål 110x32 vvs nr. 15 43 11 410
Vejl. udsalg ca 500 kr. inkl. moms
Venlig hilsen
Steen, Galten (31-08-2004) 

Decratag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at bygge sommerhus. Arkitekten foreslår tagpap på huset der består af 3 dele alle med ensidigt tag med en hældning på 14 grader,
Håndværkeren er en varm fortaler for DECRA tag.
Vi er i tvivl...
Tagpappet bliver vel grimt ret hurtigt. decraen : er den tæt i slagregn. Håndværkeren mener iikke der skal laves undertag.
gerne meget hurtigt svar
Ulla Krjeldsen-Kragh, Fyn (30-08-2004) 
Svar:
Hvis I vælger en Decra classic, tror jeg den bliver ligeså hurtig grim som hvis I tager tagpap.
Decra kan ligge uden undertag ned til 12 grader, og til 8 grader med fast undertag.
Decra på 14 grader er tæt for slagregn.

Om taget bliver hurtigt grimt afhænger i høj grad af, den omkringliggende beplantning, høje træer og så videre.

Jeg kunne også overtales til Decra.
C. W. Jensen, Holstebro (31-08-2004) 
Svar:
Et tagpaptag af typen listedækning er ellers også flot.
, (31-08-2004) 
Svar:
Der er kommet en decra Elegance som ligner glaseret tegl.... Prøv og spørg efter den....!
Carsten, Odense (03-09-2004) 
Svar:
Glem decra og læg istedet et rigtigt tag.
Snedkermester Mads bøggild, KBh NV (15-09-2004) 
Svar:
Mads, hvad er et rigtigt tag?
C. W. Jensen, Holstebro (16-09-2004) 
Svar:
decra er faktisk dyrt i forhold til tagpap, samt nedsætter det husprisen. Så heller tagpap. Du kunne også lægge et tegltag med falstagsten, med et godt undertag.
Tømrermester, helsingør (25-09-2004) 
Svar:
Jeg tilsluter mig ideen om tagpap af flere grunde:
Decratag er primært renoveringstag(min mening)
Det er dyrere end tagpap (fakta)
Tagpap er et meget sikkert valg ved 14 grd.
keld, skabderborg (28-09-2004) 

Fugebånd Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med fugebånd? Har fulgt debatten ang. mørtel- vs gummifuger, og jeg må indrømme at det virker som om argumenterne for og imod er meget præget af personlige overbevisninger.

Der har dog ikke været en debat omkring fugebånd, som jo er diffusionsåben og let for en gds´er at skifte.
Madsen, Kolding (30-08-2004) 
Svar:
Har selv Illmod fugebånd fra Dafa siddende siden 1993 uden problemer. Forholdsvis dyr
men ganske nem for en gds'er.
Finn Bojer, Auning (31-08-2004) 
Svar:
Hej Finn,

tak for responsen, det kan være du kan svare på flg. spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på nogen steder:

Når man laver en gummifuge, skal den nederste fuge være tilbagetrukket i forhold til bundstykket og fugerne i siden. Skal man også det med fugebånd og hvis ja, hvor meget tilbagetrukket skal de være?
Madsen, Kolding (31-08-2004) 
Svar:
Madsen, Kolding

2-4mm tilbagetrukket hele vejen rundt, dog bag eventuel drypnæse eller not i bunden.
Prøv www.dafa.dk, byggeprodukter "mere" i øverste venstre hjørne, derefter fugning og fugebånd.
Finn Bojer, Auning (31-08-2004) 
Svar:
Hej Finn,

tak for hjælpen!

Madsen, Kolding (31-08-2004) 

Nye fuger i gammelt gulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I min nye lejlighed ligger der et gammelt lakeret plankegulv. Imellem plankerne ligger der ligner en form for lak, der har fået tydelige spor efter tidens tand. Kan jeg skifte denne/ erstatte denne "fuge" med en ny, evt. af gummifugemasse eller lignende? hvad skal jeg bruge - og ikke mindst hvordan?
Martin, Aalborg (30-08-2004) 
Svar:
hej martin.
trægulve i gamle huse vil altid ha fuger el.mellemrum fordi træet giver sig. du kan godt fræse ud imellem gulvbrædderne dog max. 3-4 millimeter i dybden og 5-6 milimeter i bredden. du kan sikkert leje sådan en fræser i det lokale byggemarked eller lign.derefter kan da ligge en sillikone fuge eller lign. det skal dog siges at det er en vanskelig proces men kan lade sig gøre hvis man er en smule handyman.
www.ellebyg.dk, køge (01-09-2004) 
Svar:
Hej Martin
Har netop selv renset fuger op og lakeret gulv på ny. Jeg kan på grundlag af egne erfaringer nu anbefale følgende:

DROP at fræse fugerne op med en overfræser. Det er meget, meget hårdt fysisk, så med mindre du har nogle seriøse overarmsmuskler og er øvet i at bruge overfræseren, vil jeg fraråde det. Der går også mindst for 5-600 kr fræseklinger til 10 m2 (noget man ofte glemmer at medregne i budgettet).
Rens i stedet de gamle fuger op og lad dem have den varierende bredde, de nu har. Det er en charme i sig selv. I stedet for at fedte med en skruetrækker eller lign i fugerne kan du med fordel anvende en gammel fukssvans. Det går ti gange hurtigere. Smid den ud bagefter - tænderne vil sikkert være nedslidte.

Hvis du ønsker at lakere gulvet, så slib det på nuværende tidspunkt, enten i bund med en stor gulvsliber eller blot pr håndkraft så det bliver pænt og klar til en gang lak.
Sliber du i bund, så giv efterfølgende gulvet een gang lak, inden du går videre.

Køb masser af afdækningstape (i en god bredde) og en passende fugemasse (eks. sort skibsfuge/gummifuge). Undervurder ikke, hvor meget der går til. Alt efter fugernes bredde kan der gå fra 3-6 patroner til bare 10 m2. Der skal også et eller andet ikke-hæftende i bunden af rillen, da fugemassen helst ikke må binde på mere end to sider. Alt efter hvilken fagmand du spørger, får du svar som: specialtape, sand eller noget helt tredie. Vurder selv, hvad der er nemmest for dig. Vi puttede faktisk ikke noget i de mindre riller, men sand i de store.
Sæt afdækningstape på begge sider af rillerne
- det tager tid, men det lønner sig at være omhyggelig.

Nu skal der fuges. Skal du fuge mere end få kvadratmeter kan jeg kun på det kraftigste anbefale dig at købe en rigtig god fugepistol. Vi prøvede først med en af de almindelige. Det tog en hel dag for 15 m2, og vi var totalt ødelagte. Min pengepung var ikke glad, da jeg gav 450 kroner for en prof pisol, men den var ALLE pengene værd.
I stedet for at bruge glittepind og sæbevand til at fjerne overskydende fugemasse, så køb et såkaldt "fugemestersæt" i byggemarkedet. Det koster ca 50 kr, og det lyder lidt som en joke fra TVShop, men det virker faktisk enormt godt, og arbejdet går supernemt. Anbefales!

Tag afdækningstapen af for hver fuge, så snart den er lavet. Man kan med fordel have et lager af tynde vinylhandsler til at bruge af. Fugemassen er nemlig noget snask at få på fingrene, og sætter man en klat på sit nye gulv eller væg, så er det bare surt, for så skal det slibes væk, - og først når det er tørt.

Når fugemassen er i, skal den hærde, og herefter kan gulvet lakeres igen, hvis du ønsker det. Har du haft gulvet slebet helt i bund, vil jeg anbefale 4 gange lak i alt for at det virkelig dækker, og du ikke skal genlakere om et år pga slid.
Mia Lagergaard, København (17-02-2005) 

køkken skabslåger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
i vores køkken er der nogle "flotte" gamle laminat (tror jeg) gul/orange skabslåger. havde en idea om at evt lægge en form for farvet film over lågerne ( ligesom tonet bagruder i en bil). er der nogen der kender til et produkt der er velegnet - eller bedre forslag udover at skifte køkken???
Lykke, Solrød (30-08-2004) 
Svar:
du kan i dit byggemarked bestille laminat i tilskårne mål bed om at se farve prøver fra f.eks Riisfort A/S eller PfP A/S
derforuden er der mange der sælger nye køkkenlåger til meget rimelige priser
Peter, lemming (30-08-2004) 

Her vises 24889-24913 indlæg ud af 31894.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »