» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 24889-24913 indlæg ud af 31414.   « Forrige 25       Næste 25 »

Fræse riller i væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Nu hvor jeg skal have sat glasvæv op har jeg planer om at trække noget ekstra antennekabel til nogle ekstra stik.
Jeg regner bare med at bruge en vinkelslipper og en mejsel. Mit spørgsmål er så: Hvad jeg kan lukke rillerne med efterfølgende? Dvs. når jeg har fået lagt mine rør ind? Cement eller lign?
Benjamin, Slangerup (12-07-2004) 
Svar:
Det kommer an på hvor dyb en rille du laver - er den kun lige tilstrækkelig til at rumme ledningen, ville jeg bare bruge let håndspartel, og derefter fin spartel + slibning et par gange. Husk at spartelmassen synker en del, og at resultatet skal være 100% plant for ikke at kunne ses senere.
Er det en dybere rille, kan du fylde op med mørtel først, og derefter gøre som ovenfor.
Overvej om du vil lægge antennekablet i et elektriker-rør, så du nemt kan udskifte det i tilfælde af problemer.
Jesper S., Allerød (12-07-2004) 
Svar:
Jeg glemte selvfølgelig at skrive at planen er at lægge en flexrør. Så jeg bliver jo nød til at fræse en vis dybde.

PS. Dejligt at få hjem fra nogle fra min kommende by :-) Jeg flytter fra Slangerup til Allerød
Benjamin, Slangerup (12-07-2004) 


Dampspærre problem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal isolere på loftet af vores hud fra 1956. I forvejen ligger der lidt isolering (40 mm) og noget der ligner skraldeposer nedenunder.
Jeg vil lægge dampspærre. Men på loft-gulvet er der skruet elektrikerrør og der er el-ledninger der går gennem gulvett til loftet i stuen.
Hvordan skal jeg tage hensyn til dette når jeg skal lægge dampspærren ? skal dampspærren lægges henover ?
Arndal, Vinderød (12-07-2004) 
Svar:
Hov, du skal altid have dampspærren på den "varme" side. Altså skal det laves nedefra !!!!!!
Bjarne, Varde (13-07-2004) 
Svar:
Jeg ved godt at dampspærren skal være på den varme side og det er den også, men der er stadig de elektrikker rør at tage hensyn til.
Hvordan gøres det.
Arndal, Vinderød (14-07-2004) 
Svar:
Det er vigtigere at der er isolation over el-rørene da der ellers går kondens i dem. En dampspærre under isolation op til et ventileret rum( hvis det er op til uudnyttet tagetage) mener jeg har mindre betydning, da damp viol blive ventileret væk. Hvis der benyttes dampspærre er det meget vigtigt at der ikke kan komme kold luft ned under isolationen, ellers vil der dannes vand på undersiden af spærren. Jeg har set grimme eksempler på dette.
mvh
HCJ, Odense (14-07-2004) 
Svar:
Jeg har selv stået i tilsvarende situation, men endte med at fjerne dampspærren af følgende årsag:

Den 'gamle' dampspærre lå oppe på loftet, direkte ned mod forskallingen med rockwool ovenpå, men der havde desværre samlet sig fugt under denne dampspærre, så en del af forskallingen var blevet mørt og skulle skiftes. Da huset er født med pudsede lofter, skulle de gerne kunne udgøre dampspærren, så jeg endte med at pille trælofterne ned i hele huset og efterfølgende reparerer de pudsede lofter så de var tætte. I to af rum var loftet så ødelagt at der måtte gipsplader op, som der kom dampspærre bagved.

Det hele har nu siddet i 3 år, uden nogen fugtproblemer på loftet, hvor der samtidig er etableret god ventilation.
Henrik, Vejen (14-07-2004) 

Kan man støbe havefigurer selv??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej...
Kan man støbe sine egne havefigurer selv, og hvor finder jeg ud af hvordan osv. man gør?? Findes der forhandlere til disse "gør det selv" sysler eller bøger om lige netop dette??
Merete, Sorø (11-07-2004) 
Svar:
Hvis du er kunstnerisk begavet, kan du forme en model i gibs. Når denne er størknet smøres den med et eller andet der gør at nyt gibslag ikke binder på den. Nu laver du en støbeform ved at hælde gibs over modellen. Når det hele er stift skærer du det hele igennem og frigør støbeformen fra modellen. Du har nu en negativ af modellen. Hvis du skal støbe i een arbejdsgang skal de to halvdele sættes sammen igen ved hjælp af gibs og der bores et passende antal støbehuller. Alternativt kan du lave støbningen i de to halvdele og sætte dem sammen før støbemassen er størknet. Jeg forudsætter at støbemateriellet er beton. Det er taget ud af hukommelsen; jeg mener at have set det i TV for længe siden. Jeg har ingen erfaring i det selv og ved ikke om det virker, men--- held og lykke
HCJ, Odense (20-07-2004) 

Male marmorfliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne male marmorfliserne på mit badeværelse. De er hvide med grå streger. Jeg er lidt usikker på, om jeg kan det, da det er i et badeværelse og om jeg kan gøre det i brusenichen? Og hvad med gulvet? Kan jeg også male det?
Kristina Antivakis, København (11-07-2004) 
Svar:
jeg ville foreslå dig at male med en god stærk epoxy maling, husk hærder. og smør bare rigeligt på både væg og gulv, det skal du nok blive glad for i længden, god fornøjelse. hilsen Skipper
Skipper, gilleleje (13-07-2004) 
Svar:
Hush pgså at Epoxy er noget giftigt lort og det faktisk kræver kursusbevis at arbejde med og lignende 2-komponente stoffer!!!
Østergaard, Børkop (23-09-2004) 

loftshøjde i gammelt hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har kig på et gammelt bindingsværkshus, men det kniber med loftshøjden i stueetagen. Der er kun 185 - 190 cm til bjælkerne. 1. salen er i orden.
Hvad gør jeg ? Kan man sænke gulvene i stueetagen ? Altså grave ud og lægge plankerne på igen ? Hvor mange centimeter vil man i givet fald kunne vinde ? Sådan projekt er vel også dyrt ? - eller hvad ?
lars hansen, nykøbing (11-07-2004) 
Svar:
løft hele etagen med nyt bindingsværk/mure.
væggene er sikkert dårlige, og gulvet og det der derunder giver dig ikke meget plads, før du kommer i bekneb med en sokkel der sikkert ikke er forgod.
Så en god afstivning og en stak dunkrafte, og op med hatten.

helmer, bjedstrup (13-07-2004) 
Svar:
Hej Lars,
Med mindre du allerede nu har problemer med fugt i dit gulv, kan du sagtens grave ud og sænke dit gulv. Er dit nuværende gulv i ca. samme højde som det udenforliggende terræn, vil du kunne fjerne ca. 30 cm. jord. Du kan derefter afrette dit terræn og lægge min. 150 mm Sundolit direkte på jorden. Sundolitten virker som både kapillarbrydende lag og isloering. Ovenpå Sundolitten kan du vælge at støbe et betongulv eller at genopbygge dit plankegulv. Denne metode vil give dig en ekstra rumhøjde på ca. 15 cm. Prisen er vel lange arme efter at have kørt ca. 90 trillebørs fulde jord ud af huset + hvad Sundolitten koster og det gulv du vælger at lægge ovenpå.
Lasse, Aalborg (14-07-2004) 
Svar:
Pas på med bare at grave ud. Du skriver at det er et gammelt hus. Er der et ordentligt fundament? Eller står det bare på en række sten sat på sand. Graver du ud her risikerer du at fjerne understøtningen for fundamentet, det KAN resultere i meget store skader evt. nedstyrtning.
Men tag en sagkyndig med på råd, så er du på den sikre side. Hvis der "bare" er tale om udgravning kan du evt. åbne et par tavl og få plads til en motoriseret trillebøre. Så bliver armene knap så lange.
God fornøjelse
H. Jensen, københavn (15-07-2004) 

Afstand til bolig. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at lave en tilbygning,hvor der ca er 2 meter afstand til en gammel troldhassel.

Vi har kappet den ned til ca 3 meter i højden,og syntes nu,den er temmelig dekorativ.

Har nogen her erfaring med behandling af stumpen,så den ikke vokser ind under sokkelen, ej heller forgår.


André, Horsens (11-07-2004) 
Svar:
Hej,
Trærøder er ikke til at temme, det søger hend hvor de kan finde fugt og vand.
Så vil i være helt sikkre skal i fjerne træet helt.
Morten, Odense (15-07-2004) 

Glas/flise loft med messing ramme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Tja....

Jeg har set et loft, som jeg har forelsket mig i, og jeg vil gerne have et magen til i mit eget køkken.

Loftet består af store hvide fliser ca. 40x40 cm.
Fliserne er enten glas eller eller keramik.
Der er ikke nogen fugemasse imellem fliserne, men derimod en ramme i metal (Messing eller stål), som mødes i hvert hjørne af fliserne i en rundt knop (ligeledes af samme metal)

Jeg har dog ingen anelse hvad sådan et type loft hedder, og endvidere hvem der laver sådan noget...?

På forhånd tak!
Taras, København (11-07-2004) 
Svar:
Loftet kaldes et opalloft eller et opalglasloft. De er temmelig dyre, men det sker at de kan købes brugt når de er nedtaget fra en butik eller lignende. I de gamle udgaver mener jeg at listerne er af malet træ. Forhør dig dels hos en glarmester for et nyt loft, og dels hos byggegenbrugsforretninger - der ligger bl.a. en på Christinia.
Laura, København (04-08-2004) 

Udskiftning af varmerør i installation med naturgas-fyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle, jeg har nu læst de 129 indlæg der kommer frem når man søger på "radiator"... Jeg vil gerne skifte den gamle varmerørsføring i min kælder, der forhindrer rummene i at blive brugt ordentligt. Det er 2 strenget, med tykke jern rør.

De beskrivelser jeg har set omhandler kun nybyggeri, hvor der tilsyneladende typisk trækkes et seperat sæt pex rør til hver radiator.

(1) Kan man i mit tilfælde udskifte den eksisterende rør-føring "1:1", således at eet sæt pex rør "føres rundt", og der bruges T-forgreninger til at trække rør til de enkelte radiatorer? Jeg påtænker at benytte paneler fra wawin til at føre rørene i, så principielt er der vel intet af det, der er "skjult".

(2) 2 steder føres der rør op til radiatorer i stueetagen. Kan jeg forbinde pex rør til de eksisterende rør disse steder, så jeg ikke udvider "byggepladsen" til at omfatte vores stuer?

Til sidst: Jeg er naturligvis opmærksom på de indlysende fordele ved at have en fagmand til at gøre dette, men: Må man evt. gøre det selv? Både ja og nej er repræsenteret i eksisterende indlæg.

Jesper S, Allerød (11-07-2004) 
Svar:
(1), ja.
(2), ja.
Til sidst: ja du må gerne selv lave varme, dog IKKE hvis du har direkte fjernvarme i dit anlæg, men som du beskriver dine rør må det forventes at være et "lukket" anlæg.
Peter, Frederiksværk (12-07-2004) 

Centrum Vinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en del Centrum Vinduer hvor den skyde/låseskinne der sidder i undersiden af vinduet er ødelagt. Er det muligt at købe nye som erstatning, og i så fald hvor?
Frank Just, Greve (11-07-2004) 
Svar:
Ja, Jeg har tidligere købt dem via telefonnummer 97868166
Ulrik Mogensen, Kolind (13-07-2004) 

Gulv på loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus har kun en smal gangbro på loftet af træ. Denne kunne jeg godt tænke mig at gøre bredere. Kan man skrue reglar ned i spærret for at gøre det højere? Jeg tænkte men kunne sænke en skrue halvt ned i reglen og dermed få godt fast.

Skal der bruge en speciel slags træ? Eller er ubehandlet træ fint nok?
Peter, Værløse (11-07-2004) 
Svar:
Hej du kan udmærket skrue reglar ned i spærene, og i princippet behøves de ikke en speciel god fastgørelse, blot du er sikker på at de ikke vælter eller flytter sig.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-07-2004) 

vådt trå Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi er igang med at bygge et bjælkehus og da det har regnet en del er meget af træet blevet vådt, er det noget som det er blevet ødelagt af ligger under presseninger. hvad skal jeg gøre for at tørre træet igen
stefan, københavn (11-07-2004) 
Svar:
Du må ikke lade dit træ være helt tildækket under presenninger i længere tid, da du derved "fanger" den opstigende frugt fra terrænet med presenningen.

Hold dit træ tørt ved at hæve det fra terrænet med strøer (min. 10 cm) og lad det være overdækket mod regn og sol fra oven, men sørg for at vinden kan blæse ind gennem træstakken (som der forhåbentligt er lavet luft imellem med lister).
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-07-2004) 

Gamle gulvbrædder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der ved, hvor man kan opstøve gamle gulvbrædder ? Jeg har en stue, der er gjort større ved at nedlægge en væg. Det andet rum har rådne/itu gulvbrædder og skal skiftes. Hvis man ikke kan skaffe nogle gamle, og man skal skifte hele gulvet, er der så en metode til at få det til at se ældre ud ? Jeg har overvejet at lave fugerne mellem fer og not større, ligesom de gamle f.eks. Dvs lade være med at skyde dem 100% tæt sammen. Hvad med selve overfladen, vil den ikke se anderledes ud end de gamle ? der er jo andre rum i huset med intakte originalgulve. Men vil man kunne se forskel hvis gulvene slibes og der gives en hvidpigmenteret oliebehandling ?
Gert, Glostrup (10-07-2004) 
Svar:
Gå ind på www.genbyg.dk
Torben, Roskilde (12-07-2004) 
Svar:
HAR checket dem. De har ikke noget pt.


Gert, Glostrup (12-07-2004) 
Svar:
prøv den blå avis www.dba.dk
H. Jensen, københavn (15-07-2004) 
Svar:
Hej,
Vi har selv afhøvlet et gammelt gulv, hvor der er sat nye bræder i.
De nye bræder monterede vi inden vi høvlede gulvet.
Til sidst gav vi gulvet en Lud behandling, med et Trip Trap produkt.
Vi kan ikke se forskel nu på de nye og gamle bræder, gulvet ser kanon flot ud i en stor helhed.
Morten, Odense (16-07-2004) 
Svar:
Ved nedbrydningsfirmaerne
Jan, Brovst (01-08-2004) 
Svar:
Jeg har ca. 11.5 m2 fyrtræsgulv. Tykkelse:22mm, Bredde:122mm,Længde ca. 3meter og 40 cm. Jeg havde samme problem og købte derfor nyt fyrtræsgulv.
wangkjaer@hotmail.com
Henrik Wang Kjær Jensen, Århus (12-09-2004) 

Rep af gammel dør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en gammel dør der har været benyttet i et vådrum. Døren er derfor et par steder forneden rådden i træet. Jeg ønsker at bevare døren, da den passer til de andre i huset. Kan man bare fjerne det værste råd, spartle og derefter male ? Evt. gi' det en gang boracol forinden. Eller skal døren smides væk, da den råd der er der nu vil brede sig ?

Thomas, Gentofte (10-07-2004) 
Svar:
Hej

Man fjerner råd og de fleste svampeangreb ved at fjerne fugtkilden, men for en sikkerheds skyld bør du give en boracolbehandling efter udtørring af træet.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-07-2004) 
Svar:
fugtkilden ER fjernet, da badeværelset skal laves om til et gæstetoilet UDEN bad.
Dvs. jeg fjerner det mest porøse træ, smører med boracol og derefter maler. ?
Thomas, Gentofte (12-07-2004) 
Svar:
Hej

JA!


www. tømrermesteren.com, Jebjerg (15-07-2004) 

Koble et frithængende emfang til et central udsugnings anlæg ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa,

Vi er ved at skulle flytte ind i et nyt andelsbyggeri og er ved at sammensætte køkkenet. Oprindelig skulle der monteres en emhætte uden motor(Lindab LEH25110)men vi vil gerne have monteret et frithængende emfang i stedet. Spørgsmålet er, om man kan købe hvilket som helst emfang uden motor, eller om man skal være opmærksom på ting som spjæld, styring, afbryder m.m. ??

På forhånd tak !
Michael, Odense (10-07-2004) 

maling af kobber rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en kobber rør til gas i mit køkken som jeg gerne vil male. Skal jeg bruge noget speciel maling eller kan jeg bare bruge alm. træ og metal maling til dette (vil undgå at kobberet skinner grøn igennem).
Rae, København (10-07-2004) 
Svar:
man kunne grunde det inden det males med alm. maling, som man bruger til f.eks fodpaneler. Men det irer ikke når det er malet, medmindre det allerede er begyndt. brug f.eks en grunder som også er velegnet til f.eks løbesod. Eller bare noget gammelt oliemaling.
lyngby, christian (11-07-2004) 
Svar:
Hejsa!

Du skal bruge en speciel grunder du kan købe i en malerforretning. Den hedder spærre-grunder, og er det eneste rigtige at bruge! Du giver røret en god omgang og maler derefter med en maling der er beregnet til jern/metal. God arbejdslyst ;·)
Thomas, Åbyhøj (19-07-2004) 

PROFILLOFT VS GIPSLOFT Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa
jeg er ved at renovere dele af min lejlighed og har i øjeblikket profillofter af træ, som jeg ønsker at udskifte med gipslofter som ligner træ og som er brandhæmmende ..hvor kan jeg få fat i sådan noget ????
Bjørn Kean, Køebnhavn (10-07-2004) 
Svar:
hej bjørn.
jeg har aldrig hørt om gips der ligner træ, men du kan få nogle plader der hedder huntonit og som ligner træ, de er malede og meget nemme at sætte og de er også bradhæmmende
www.ellebyg.dk, køge (01-09-2004) 

Sandspartling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej vi er i gang med en forvandling af køkken/stue og har fået pusset en masse væge. Disse væge skal nu sandspartles før vi kan sætte glasvæv op, men det har vi kke den store forstan på er der en slags fremgangsmåde?
Inge, Vildbjerg (10-07-2004) 
Svar:
Bare sørg for at spartle fuldstændig glat. ALT kan ses gennem glasvæv, men det bliver flot, hvis man gør lidt ud af det. Vi fik engang en maler til at komme ud og vise os hvordan, man nemmest spartler. Han tog ikke noget for det, men spørg lige inden... Eller spørg i den malerforretning, hvor I køber filt/maling.
Christina, Christiansfeld (20-07-2004) 
Svar:
Hej Inge!
Her er lige et godt råd til jer inden i går i gang!
1) "mal" først de pudsede vægge med forankringsgrunder også kaldt pansergrunder, når væggene er helt tørre efter pudsningen.
2) Køb de gode spartler i en malerforretnig til det formål.
3) Brug medium spartelmasse
4) Brug en stor slibeplade, til at sætte på en teleskopstang, for at lave væggene så jævne som muligt.
5) Når I er tilfredse med resultatet kan i give spartlen en hurtig omgang pansergrunder igen, for at vævklæberen ikke bløder spartlen op igen.
6) Overvej evt. at bruge glasfilt istedet for glasvæv. Det er nemt at arbejde med, og de fleste bliver gladere for det end glasvæv.
7) God arbejdslyst ;·)
Thomas, Århus (20-07-2004) 
Svar:
Hej.

Det er ikke nødvendigt at grunde med mickrodispersgrunder før man sandspartler, medmindre at pudsen er meget dårlig, og det er den kun sjældent

Spartel 1. gang med sandspartel LG ( let grov) og så med let medium til sidst.

Hvis man ikke er vant til at sandspartle er det nok en god ide' at sætte glasvæv op, da der ikke må være nogen skavanker overhovedet ved opsætning af glasfilt, eller armeringsfilt som det også hedder.

Og man kan ikke slibe sig fra en dårlig spartling, man spartler tingene i form, ikke sliber, det er kun til at tage de absolut sidste små korn og knopper.

Husk altid at grunde med Microdispersgrunder inden opsætning af glasvæv eller filt, eller tapet for den sags skyld.

Når du så har sat op hvad det nu ender med at du sætter op. så glem alt om vævgrunder, men nøjes med at give glasvæven eller filten hhv. 2 og 3 gange ganske almindelig vægmaling i god kvalitet, og husk på at her kan vi ikke bruge maling fra Bauhaus eller silvan til 99,95 for 10 liter, men er nødt til at bruge eks. Sadolin væg 5, eller flügger flutex 5 eller lign.

OG PS.

Ikke alle malermestre er glade for at give gratis konsultationer, herunder mig.

Det er sket at jeg har været ude, hvor det har vist sig at det ikke drejede om en potietiel kunde, men derimod en gør-det-selvfætter der ville have et par gratis tricks på min regning, og det pisser mig af i en grad så jeg sender en regning.


MVH

Thomas Larsen, Malermester.
thomas larsen, jyderup. (21-07-2004) 

Velfac eller rationel?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står overfor at skulle bygge nyt hus.

vi ønsker at opføre det i vedligeholdelsesfrie materialer og dermed i træ/alu-vinduer.

Er der nogle der er bedre end andre, og hvad er egentlig forskellen på Velfac og Rationel?
Solsbæk, Langeskov (10-07-2004) 
Svar:
Inden du vælger træ/alu, skal du vide at der er mange der får kondens problemer, pga. kuldebro i konstruktionen.
En viden jeg har fået gennem mit arbejde i byggeriet(75679338)
Kim Otte, Rask Mølle (11-07-2004) 
Svar:
Rationel vinduer er lige så gode som Velfac!
En af grundene til at Velfac er så udbredt må være at de er mere rundhåndede overfor de rådgivende inden for byggebranchen
, (11-07-2004) 
Svar:
Hej

Til orientering:

Velfac er så vidt jeg ved medejer af rationel
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-07-2004) 
Svar:
hej
danebrogsvinduer m/hjørnebeslag, etlags glas monteret med optoglas..genialt..
-ce-, taastrup (15-07-2004) 
Svar:
Kære spørger.

Jeg så tilfældigt dette spørgsmål - og kan lige give dig et par gode råd.

1. Der er ikke kondensproblemer i de fleste moderne vinduer idag, problemer med kondens skyldes, at folk generelt ikke lufter nok ud og at vores boligere er blevet mere tætte.

2. Der er væsentlig forskel på Rationel´s og Velfac´s kontruktion - jeg vil anbefale dig at besøge firmaerne og se nærmere på deres produkter før du træffer en beslutning.

3. Velfac er ikke medejer af Rationel. Rationel ejes af VKR Gruppen.

Venlig hilsen

Fagmanden i Vinduesbranchen
Carlo, København (20-07-2004) 
Svar:
Hej "Fagmand"
Prøv at kikke på VKR gruppens hjemmeside !!
De er ejere af velfac og velux.
Så velfac er vel ejere at rationel ikke ??
Til din info !!!
Lasse, Fjerritslev (20-07-2004) 
Svar:
Nej, det er VKR gruppen der ejer alle firmaerne, og ikke velfac der ejer rationel.
Bare lige for at tømre det helt fast.

Det er forøvrigt, for begges vedkommende, to gode produkter.
C. W. Jensen, Holstebro (26-07-2004) 
Svar:
Rationels træ/alu-vindue er et trævindue, hvorpå der er påsat en aluminiumsprofil udvendigt.
Velfacs træ/alu-vindue består udelukkende af aluminium på ydersiden og træ på den indvendige side.
Forskellen består derfor i, at den oplukkelige del af vinduet ikke er 100% beskyttet mod vind og vejr i Rationels vindue. Vil du have totalt vedligeholdeldesfrit vindue, skal du tage Velfac. Vi har netop købt dem til vores hus og det er super flot og nu skal vi aldrig mere male!
Annie, Århus (30-07-2004) 
Svar:
Hvis du vil have et rigtig godt tilbud så prøv at mail mig dine specifikationer på mt@klbyg.dk">mt@klbyg.dk

Så laver jeg en super-pris til dig

mt@klbyg.dk">mt@klbyg.dk
Kongelundens Tømmerhandel, København (07-08-2004) 
Svar:
Jaja annie / Rationels vinduer er med træ under skallen - det har du forstået...
MEN jo mindre træ og mere alu er lig flere kuldebroer....
OG under alu på Rationel er der en ventileret konstruktion, hvorfor udvendig vedligeholdelse heller ikke er nødvendig...
Men velfac er ej heller et dårligt valg
kurt, fiskbæk (27-09-2004) 

TILSLUTNING AF OPVASKEMASKINE Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg her lige tilsluttet en opvaskemaskine. Den skal tilsluttes 230 V. Jeg har et 400 V stik hvor jeg har tilsluttet den én fase, nul og jord. Efter den var monteret gav opvaskemaskinen stød. Jeg satte derefter min prøvelampe på ledningen med jord og der var strøm!! Hvad gør jeg?
Henrik, Holstebro (09-07-2004) 
Svar:
Ringer efter en installatør... omgående!
Den jordledning har ikke forbindelse til det rigtige sted. Det er nok amatører der har fusket med farverne kan jeg forestille mig.
Det er utroligt farligt, hvis ikke reglerne overholdes når det drejer sig om beskyttelsesledere.
En beskyttelsesleder er den allervigtigste ledning i en installation.
HCJ, Odense (10-07-2004) 
Svar:
Sandsynligvis er der ingen jord på det sted hvor du regner med at der skal være jord. Jeg har lige set et tilfælde hvor en autoriseret elektrikker bare havde trukket jord ledninger ud til hovedtavlen, men ikke havde forbundet dem sammen. Det medførte at der i hele husets installation ikke var den jord man regnede med og hvoraf flere apparater så gav et mindre stød hver gang man rørte ved dem. Grunden til dette stød skulle findes i de tilsluttede maskiners indgang. De var næsten alle udført med de velkendte kondensatorer mellem fase og jord, samt mellem nul og jord. Derved ligger der et potentiale på ca 110 V mellem apparatet og den rigtige jord.
Jørgen Hansen, Egå (13-07-2004) 

Gulvvarme i etageadskillelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at renovere vores entre, og ønsker nu at fjerne trægulvet og i stedet lægge fliser med "Devi"-varmemåtter under.
Dette skal gøres på et betondæk imellem stueetagen og den opvarmede kælder. Vi ønsker at bibeholde den nuværende højde på gulvet hvilket giver 110 mm til nyt gulv.
Hvordan fordeler jeg eventuelt isolering og beton for at gulvet bliver stabilt?? Jeg har tænkt på bare at fylde 80 mm beton i inden gulvvarmen lægges, men dette giver jo ikke den optimale isolering.
Hvor tykt et betonlag anbefales eventuelt ovenpå 50 mm isover trædefast isolering?
Lars Øland Hansen, Kirke Hyllinge (09-07-2004) 
Svar:
Jeg glemte lige bonusspørgsmålet. Hvilken slags beton skal jeg eventuelt lægge ovenpå "bats´ene"? eller hvilken slags hvis der bare skal støbes?
Lars Øland Hansen, Kirke Hyllinge (09-07-2004) 

Betongulv og flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at bygge fritidshus og har muslinger som kapillarbrydende lag -jeg vil nu støbe et armeret betongulv og udlægge 150 mm flamingo -spørgsmålet er om hvad der skal nederst -helst vil jeg have betonen nederst og så flamingo øverst,eventuelt med en spånplade på før trægulv fordi det giver den letteste varmeregulering men går det an ?
Børge Christensen, Ebeltoft (09-07-2004) 
Svar:
Der er jo noget med at flamingo er noget giftigt stads ved brand, og derfor ikke må bruges som isolering. Så det skal nok støbes ned i betonen. Dette er dog kun et gæt. Ild spreder sig jo også nedad...opad i sekunder, til siden i minutter og nedad i timer.
H. Jensen, København (15-07-2004) 
Svar:
Hejsa.

Min erfaring er at man gerne må efterisolere med flamingo oven på beton. Så jeg kan ikke se noget galt i det.
Tim, Nykøbing (05-08-2004) 

Opskalk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at lægge tag på mit hus. Det bliver IBF vinge økonomi, og et interproof undertag.

Mit spørgsmål går på hvordan krydsfinerpladen ved opskalken fastgøres ? skal den bare gøres fast i spæret og så ligge løst på muren ?

Skal pladen ligger over spærene eller skal den skæres ud i stykker der passer i mellemrummene mellem spærene ?

Skal den nederste række tagsten bare ligge løst øven på pladen, med et fuglenet imellem og gøres fast med bindere i 2. lægte (som jo egentlig er den første da pladen erstatter 1. lægte)?

Rendejernene skal vel stemmes ned i pladen, således at fodblikket kan ligge over dem ?
Martin L. Pedersen, Aabenraa (09-07-2004) 
Svar:
min løsning på pladen nederst på taget:
jeg har lagt nederste lægte og lagt pladen op på det nederste af spæret nedenunder - så nederste række tegl ligger på en lægte og hviler på pladen.
Min plade er skruet i spærene og rendejerne er skruet på pladen - tegfod /blik er skruet i pladen oven på rendejern - det kan sagtens lade sig gøre - med en skrue på hver side af rendejernet ligger blikket sig pænt ned og sluttet fint omkring rendejernene.

Jeg var i tvivl om hvorvidt jeg skulle nedsænke rendejernene i pladen, men besluttede at lade være fordi pladen ikker var for tyk i forvejen. - desuden er det meget lettet at lade være med at forsænke alle de rendejern, og ingen kan se det når du er færdig.
Vang, Holbæk (11-07-2004) 
Svar:
Hej,
Du kan finde en udmærket Oplægnings-vejledning inden på IBF's hjemmeside.
Har selv brugt den.
Morten, Odense (16-07-2004) 
Svar:
Har du brugt fodblik ?
Har du brugt fuglegitter?
Har du brugt undertag ?

Hvis du vil lave din tagfod korrekt, skal du save ud for spærene så pladen ligger delvist over og delvist under spærets overkant. Den del der ligger under skal være min. 5 cm under overkant spær, målt vinkelret på spæret. Derefter monterer du rendejern som du fræser for, så de kommer ned og være plan med pladen. Derefter monterer du fodblikket. Oven på fodblikket fastgøres undertaget (evt. med fugemasse/tagklæb) oven på fodblikket. Så monteres fuglegitter, og du er klar til at ligge dine tagsten.
MH, Fyn (07-12-2004) 

Problemløseren Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan problemløseren sættes oven på strukturtapet?
Morten Bech, Otterup (09-07-2004) 

GASBETONHUS BEHANDLET MED PLUS IMPREGNERING Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man pudse direkte på denne impregnering,
alternativt sætte en skalmur op,eller skal
det sandblæses af for at pudsen eller mørtel kan sidde fast???
bente andersen, 2770 greve (09-07-2004) 
Svar:
det er altid en go´ide at sandblæse en væg inden man pudser, og det er altid en go´ide at kaste en gasbetonvæg ud i grus og cement i bl. forhold 3 til 1
john hansen, ishøj (11-07-2004) 

Ny formpresset dør? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der har erfaringer med formpressede døre, god kvalitet/billig pris?
Jon, København (09-07-2004) 

Her vises 24889-24913 indlæg ud af 31414.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »