Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1350.   « Forrige 25       Næste 25 »

Naboens dræn på vores grund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores grund ligger på tidligere landbrugsjord. Det viser sig, at der er en del vand på vores grund. Under udgravningen til fundamentet kom der 3-4 drænledninger til syne.

Vi vil gerne have stoppet disse dræn, så de ikke leder vand ind på vores fundament og i vores have.

Kan vi bare grave dem over i skellet og evt. stoppe dem med noget beton?

Vi har spurgt på Teknisk Forvaltning, men de kunne ikke svare entydigt på det.

Vh. Michael
Michael Koustrup, Karrebæk (02-01-2008) 
Svar:
Nu skal I altså holde ørerne rigtig godt stive, før i får dem i maskinen. Jeg har nær familie, der har hus på tidl. landbrugsjord, og hvor al afvanding fra adskillige marker krydser grunden på vej til grøft. Selv med omfangsdræn har der med mellemrum stået 1/2 meter vand i kælderen i mange, mange år. Selv hvis drænet bliver omlagt, vil der passere meget vand under jeres hus. Når der ligger så mange rør, som I beskriver, er det et udsat sted. Få drænet PÅ jeres grund hele vejen rundt.
thomas jacobssen, brædstrup (02-01-2008) 
Svar:
I bør ligeledes være opmærksomme på hvor drænene leder vandet til og fra, evt. ved at konsultere gamle drænkort. Derudover skal I være opmærksomme på at det i følge vandløbsloven ikke er tilladt at blokere dræn således at der opstår vandstuvning på nærliggende matr./marker. Jeres tekniske forvaltning skal være orienteret om dette regelsæt og dets anvendelse, hvis de stadigvæk ikke er i stand til at svare jer efter at have konsulterede deres landbrugssagkyndige medarbejdere, bør I tage kontakt til nærmeste landbocenter og eller dansk landbrugsrådgivning bede om råd og vejledning.
Louise Nielsen, Næstved (05-01-2008) 



krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg overvejer at få isoleret min krybekælder i mit sommerhus på 64kvm. der er ca 40 til 50 cm højt under gulvet, og der er en lille indgang i den ene ende af huset.Jeg har tænkt på flamingokugler da jeg har prøvet det i et andet hus for ca 15 år siden med et utroligt godt resultat, og så er det jo også nemt at puste ind, men er det godt, jeg læser her på nettet at det skulle være giftigt osv, hvad mener i og hvad er der af alternativ som kan pustes ind,og hvem gør sådan noget idag har ikke kunnet finde nogle firmaer.
Leif Rolle Pallesen, hvalpsund (30-12-2007) 
Svar:
Hej Leif
Der er ikke noget giftigt ved at få blæst flamingo ind i din krybekælder (tror nogen har tænkt på hvis det brænder) men da det er noget af det sidste i dit hus som brænder er du forhåbentlig kommet ud inden.
Det er en anerkendt metode til at isolere ældre krybekældere, dog er der 2 vigtige forhold som skal være opfyldt. Dels skal der være lige så meget plads under de bærende bjælker som højden på disse. Dvs. er bjælkerne 10 cm. høje skal der være mindst 10 cm. luft under disse. Endvidere er det vigtigt, at din krybekælder er tør.
Søg på hulmursisolering på Google. Disse firmaer kan ofte også tilbyde denne form for indblæsning.
Michael Rasmussen, Fredericia (03-01-2008) 
Svar:
Rockwoolsgranulat eller glasuldsgranulat kunne være et alternativ det kan også blæses ind og kan ikke brænde.

Men få prof. rådgivning omkring fugtforhold når det er opfyldning af krybekælder.
ksj, Brenderup (03-01-2008) 

skimmelsvamp på osbplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Internettet rummer masser af oplysninger om betydningen af skimmelsvamp på ydervægge uden dampspærre og skimmelsvamp på indersiden af dampspærren, men hvordan forholder det sig med skimmelsvamp på indersiden af osbplader i lette vægkontruktioner på udvendig side af dampspærren?
Jeg har i mit nybyggede træhus konstateret skimmelsvamp på indersiden af osbpladerne, som indgår i min lette ydervægskonstruktion. Den yderste træbræddebeklædning er først nu færdiggjort og pladerne har desværre inden da været udsat for en del nedbør. En enkelt væg har indtil nu ikke haft dampspærre monteret – kun isolering – og her har jeg kunnet kontrollere pladernes inderside – den var fugtig og angrebet af svamp.
Skyldes dette angreb alene de våde plader eller spiller den manglende dampspærre også en rolle? Vil angrebet gå i stå, nu hvor yderste beklædning er på plads og dampspærren monteret? Hvilken betydning kan skimmelsvampen få for indeklimaet, når den ligger på udvendige side af dampspærren?
Hjælp!
CL

C Larsen, Grimstrup (30-12-2007) 
Svar:
Har du konstateret skimmelsvamp, også i ydervæggene, hvor der hele tiden har været dampspærre?
Har du konstateret hvilken svamp der er tale om i ydervæggen, hvor der ikke var dampspærre?

Når du opvarmer huset og dermed udtørrer byggefugt fra beton og træværk, vil dampen søge ud gennem den væg, hvor der ikke var monteret dampspærre.
Når den fugtige rumluft er trængt igennem isoleringen i væggen, vil den kondensere på bagsiden af osb-pladen som opsuger fugten.
Når temperaturen samtidig er tilpas høj ved bagsiden af pladen, opstår der svamp.

Det er problematisk, hvis konstruktionen ikke har haft mulighed for at udtørre inden færdigmontering; at du har lukket fugten inde i væggen, dvs. hvis der ikke er ventileret hulrum bag OSB-pladerne og du har monteret dampspærre.
Det kan gøre at svampen fortsat har de fornødne vækstbetingelser.
Hvis konstruktionen derimod var tør inden færdigmonteringen (ca.15%) burde angrebet stoppe, idet svampen ikke får tilført fugt.
Hvis dampspærren er helt tæt, burde skimmelen ikke få betydning for indeklimaet.

Jeg antager at der er tale om selvbyggeri, i modsat fald skal forholdene selvføgelig udbedres af entreprenøren.
Jeg anbefaler at du får en bygningssagkyndig til at gennemgå huset og fastslå art og omfang af svampeangrebet.





RS, Odense (30-12-2007) 
Svar:
Mit byggeprojekt er af medbygtypen. Tømreren har lavet bærende konstruktioner og lukket bygningen med tag og osb-plader medio juli måned - alt var således tørt i sommers. Jeg har så beklædt bygningen indvendigt med isolering, dampspærre og gips - på nær den omtalte væg, der ikke fik nogen dampspærre. Jeg burde nok være startet udefra med facadebeklædningen, men gjorde det altså ikke...
Jeg har lavet hul i dampspærren på en anden væg (og selvfølgelig tapet det hele sammen igen) - her var osbpladen kold, men ikke fugtig som på den første væg og der var ikke umiddelbart spor af svampeangreb.
Den angrebne væg har jeg nu "afisoleret" og vasket med rodalon - tørreprocessen er i gang.
Hvad angår ydervæggens opbygning, så ligger isoleringen tæt op ad osbpladernes inderside, mens der foran pladerne er lavet ventilation mellem plader og bræddebeklædning vha. lister. Facadebeklædningen er afsluttet og direkte påvirkning fra nedbør stoppet.
CL
CL, Grimstrup (30-12-2007) 
Svar:
Det lyder som de rigtige tiltag, og hvis du sørger for at montere en tæt dampspærre efter udtørring (alle samlinger klemt, klæbet eller tapet), er problemet nok løst.


RS, Odense (30-12-2007) 

syg af rockwool ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har her til aften været på vort loft, det var ikke rart.
Vi bor i et hus fra 1969 med tilbygning fra 1974 og der er forskel på den isolering der ligger. Jeg kan opholde mig på den ældste bygningsdel´s loft men så snart jeg kommer over på den anden del af loftet og f.eks bliver der 5 minutter så er jeg sikker på at jeg skal ned derfra med sure opstød og ender hver gang med at brække mig. Mon der er noget galt med vor isolering eller ? Svarer gerne på spørgsmål da jeg godt vil sikre mig at vi ikke bliver syge
Dennis J, Fredericia (29-12-2007) 
Svar:
det har intet med isoleringen at gøre. Men må skyldes noget andet. Ligger der en død rotte. eller er du ved at få omgangssyge. Prøv at gå der op igen om et par dage og se om ikke det er blevet bedre.
knud, kolding (29-12-2007) 
Svar:
Er der meget fugtigt deroppe, kunne det også være et problem med manglende udlufning og evt. problemer med skimmelsvamp.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-12-2007) 
Svar:
Der var noget med spånplader i 70-erne og 80-erne der afgav formaldehyddampe. Men sku da vel ikke efter så mange år. Men sure opstød??? Jeg kan forstå hvis det er allergiske reaktioner eller svimmelhed. Meget mystisk
knud, kolding (30-12-2007) 

dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis det ikke er helt tæt, Sker der så meget ved det ? Det skal vel bare forsinke at emmen trænger ud i konstruktionen. hvis man nu når at lufte ud burde det vel være nok. Er kommet til at sætte spørgsmålet i under vinduer og døre . Der forklarer jeg mig tydeligere.
åge, sdr.vium (29-12-2007) 
Svar:
Ja, alt efter hvor meget luft der slipper ud, ville du opleve kondensproblemer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2007) 
Svar:
det virker bare skræmmende.
tænk om du bor på landet og du ved du har lavet det forsvarligt tæt. Og der så kommer mus eller rotter og gnaver i det. Eller tapen løsner sig i løbet af nogle år. Sådan noget er jo næsten umuligt at gardere sig for. Så kan man jo næsten ikke sove ,for sæt nu spærrene begynder at rådne. Jeg kan selfølgelig godt se det fornuftige i dampspær, men kan nogle så bare negligere det andet, hvis man slår på det skal være så tæt
åge, sdr.vium (29-12-2007) 
Svar:
Ja, kan kun give dig ret... den holder jo ikke tæt for evigt, jeg bor faktisk på landet og har bla. problemer med mus der kommer ind div. steder, så ved godt min egen er i hvertfald ikke 100% tæt , men ligger ikke ligefrem søvnløs over det.

Kommer jo også an på hvor gode muligeder fugten har for at komme væk igen, og hvor tæt beklædningen er foran dampspærren, om det er et stort problem eller et mindre problem.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-12-2007) 



gammel udstue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HEJ.
jeg har en gammel udstue som jeg ville lave om til stue. hvilken krav er der om isolering i væg samt loft?
udstuen er træbeklædt på ydersiden og der kommer cementtegl på.
ole, københavn (27-12-2007) 
Svar:
Kravet til tagkostruktionen er 0,15 W/m2K
og kravet til vægkostruktionen er 0,20 W/m2K
Du kan finde kravene til isolering i BR-S 98 på http://www.ebst.dk. Det er bygningsreglementet for småhuse 98, som er gældende indtil videre. Der kommer et nyt reglement her i det nye år, som erstatter det gamle.

Hvordan du så overholder de u-værdi krav, kan du finde løsnigner på hos Rockwool, som har lavet nogle færdige løsningsforslag, hvor de har skrevet u-værdi´er på.

Hvis du nu ikke lige kan finde en kostruktion som opfylder lige nøjagtig det som du har, så kan du downloade et program hos rockwool, som er gratis i 30 dage. Med det program, kan du sammensætte dine kostruktioner efter træk/slip princippet, dvs. du finder et materiale som du har, og trækker det over i et beregningsvindue, og konstruktionens samlede u-værdi bliver så opdateret løbende efter hvordan du opbyger din konstruktion.

Bygningskonstruktør Claus, Århus C (28-12-2007) 
Svar:
mange tak for hjælpen
clasu, 2300 (28-12-2007) 
Svar:
Husk du skal søge byggetilladelse. Den gamle udestue bliver nu en del af boligen.
Per M., 2950 Vedbæk (29-12-2007) 

isolering af tilbygning sommerhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nok isolering i 70mm tykke bjælker (fyr)som ydervægge, ifølge de nye regler om isolering?
Ernst Laesen, Greve (19-12-2007) 
Svar:
Nej, slet ikke.
Der skal nok isoleres med mindst 125mm mineraluld, (alt efter om de 70mm bjælker kan medregnes)

http://www.rockwool.dk
hpox, Århus (19-12-2007) 

Invendig isolering af gammel ejendom fra 1900 tallet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Vi overtager snart en gammel ejendom fra 1900 tallet. Nogle af væggene er efterisoleret med lægter og spåndplade nogle er der ikke gjort noget ved, indermurene er ikke i særlig god stand, da vi skal have lavet nyt el og rørføring til centralvarme,har jeg fået en ide der går ud på, først at lave alt el og rørføring på den gamle indervæg, dernæst 50 mm isolering og så murer en 75 mm gasbeton blok op, der er rigeligt med plads i huset så det er ikke noget problem at jeg tager lidt kvradratmeter til det, jeg ville lige høre om det er en god ide eller ??????
PS. jeg vil ikke lave det i gipsplader, da vi gerne vil holde det i den gamle stil med rå pudset vægge og der er ikke noget særligt hulmur at gøre med i det der er.
På forhånd tak.
Brian, Vestjylland (17-12-2007) 
Svar:
Kan godt se hvad du mener, men du får da en masse gennemføringer til stikkontakter, afbrydere og radiatorrør. Hvis du alligevel høvler en 75 mm gasbeton op, så fræs da rør og el ind i den. Så sidder rørene også på den varme side af væggen.
Mike Marbjerg, Husum (17-12-2007) 
Svar:
Jeg synes det er en smådårlig ide med 50mm isolering + 75mm gasbeton, særlig hvis gasbetonvæggen skal hænge i den blå luft.
Jeg forstår at det rå look er vigtigt, men det kan nemt laves på gipsplader.
Hvis du laver stålregler med 100mm isolering, dampspærre og to lag gips er du klar til hvilkensomhelst overfladebehandling. Konstruktionen er både bedre varmeisolerende og billigerer.

http://puds.knaufdanogips.dk
hpox, Århus (18-12-2007) 

isolering af skråvægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med en ombygning er skråvægge blevet isoleret med 250 mm, og derefter er der monteret en dampspærre. Efterfølgende ønskes der opsat 20-25 mm høvlede brædder der skal lette opsætningen af gipsplader istedet for at skulle ramme ind i reglarne. Hvilken betydning har det at der vil komme en afstand på 20-25 mm fra damspærren og ud til gipspladen?
Peder Nielsen, horsens (13-12-2007) 
Svar:
Har ingen betydning, dampspærren kunne også lige 1/3 dele inden i konstruktionen, uden problemer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (13-12-2007) 
Svar:
jeg er godt klar over at dampspærren kan placeres 1/3 inde i konstruktionen. Problemet er her om der kan være et "frit rum" på 20-25 mm, hvor der ingen isolering er. ellers skal dette jo udfyldes med en tynd isoleringsbats.
mvh Peder
Peder Nielsen, Horsens (13-12-2007) 
Svar:
du forskaller bare og så er det op med gipsen
mureren, odense (14-12-2007) 
Svar:
Ingen problemer med de 21-22 mm luft mellem gipsén og damspærren, så længe der ikke er over 25 mm er det godt nok, over 25 mm ville det lige pludselig blive et problem med brandkravene.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (14-12-2007) 
Svar:
Ved forkalling forstår jeg at man opsætter brædder med ca 5 mm mellemrum. Min plan var at opsætte brædder med mellemrum på 45 eller 60 cm. Det er derfor jeg er lidt i tvivl om det mellemrum der vil komme mellem gips og dampspærre. Her vil der jo stå varm luft. Umiddelbart vil denne luft jo blot være en isolator forudsat at mellemrummet naturligvis ikke fungerer som en kuldebro.
Tak for jeres svar.
mvh Peder
Peder Nielsen, Horsens (14-12-2007) 
Svar:
Se her

http://www.isover.dk


bb, horsens (14-12-2007) 
Svar:
Tak for det. det var lige den skitse der manglede for at overbevise mig.

mvh Peder

Peder Nielsen, Horsens (14-12-2007) 
Svar:
Hej Koluda

Der må være 40 mm luft bag en 13 mm gipsplade
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (14-12-2007) 
Svar:
Hej DBU.dk
Egenligtalt må der vel være en hel kilometer luft bag en 13 m m gipsplade.
Men hvor har du nu de 40 mm fra?
hpox, Århus (15-12-2007) 
Svar:
Undskylder ovenstående svar så, en fejl fra min læretid , har altid fået af vide af det var max. 25 mm , ellers virker det som en brandsluse mellem beklædning og isoleringen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (15-12-2007) 
Svar:
Hej koluda & hpox

Det er max 25 mm hulrum bag 15 mm rustikbrædder, og max 40 mm hulrum ved 13 mm gipsplader.

Det er ud fra min paratviden, og ligger i brandgodkendelsen for de enkelte materialer.

Er der nogen af jer der har været i lære??? :-)
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (16-12-2007) 
Svar:
Kom ikke her, DBU.dk!!!

Hvor længe skal man egentlig stå i lære for at få et svendebrev i paratviden - og udokumenterede påstande?







hpox, Århus (16-12-2007) 
Svar:
DBU ja det har mureren (udlært automekaniker i 1994) men bortset fra det så mener jeg at vide at det med de max 25mm hulrum ved "rustikbrædder" er ifb.med en reduktion af materialetykkelsen. samtidig vil jeg mene at forskallings brædder bør sidde med max 300mm men er dog modtagelig for rettelser.....
mureren, Odense (07-01-2008) 

Hulmur isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have mit hus fra 1926 hulmurs isoleret men er i tvivl om hvor meget hulmur der er hvis der overhovdet er nogen. Jeg har målt muren til at være 26 cm.
jlj, fr.havn (08-12-2007) 
Svar:
Hej
Den bedste måde at finde ud af hvor dyb din hulmur er gøres ved at bore et hul i en fuge og og stikke en lige pind/rundstok ind til du mærker bagvægen lav et mærke der hvor du når til og så måle den og trække formurens tykkelse fra Hvis det er mursten er det ca 100 mm. mit bud er at du har 50- 60 mm. hulmur. Så det er bare om at få fat i en isolatør og komme igang

Husk hvis man bruger Papiruld får man det bedste resultat og laveste Lambda værdi/bedste isoleringsevne.
Morten Hansen www.isoleringsfirmaet.dk, Hvidovre (08-12-2007) 
Svar:
Morten, hvad så med slagregn, der trænger gennem facaden og ind i papirulden? Synker den så ikke sammen?
svend k. løgstrup, nærum (08-12-2007) 
Svar:
Hej Svend.
En af de bedste eneskaber ved Papiruld er evnen til at optage og hurtigt afgive fugt/damp. Hvorimod mange andre isoleringsmaterialer har meget svært ved at afgive fugt/damp med svampeskader til følge. Og nej Papiruld synker ikke sammen pga. salgregn, den indblæste densitet er forholdsvis høj så det vil være svært at få det til at synke sammen.

Morten Hansen www.isoleringsfirmaet.dk, Hvidovre (08-12-2007) 
Svar:
nå morten! hvis papirulds desitet er så høj, at den ikke kan synke sammen ved opsamling af fugt, hvordan kan isoleringsevnen så være så god, som du beskriver? Isoleringsevne er jo netop stillestående luft i "lommer" i isoleringsmaterialet. Papiruld er og bliver ikke egnet til hulmure, men kun etageadskillelser og uisolerede lofter.
svend. k. løgstrup, nærum (09-12-2007) 
Svar:
Hej Svend.
Papiruld er en hul fiber, dvs. at den også isolere i sig selv, modsat mineraluld som består af masive fibre.
Så høj densitet er ikke = dårlig isoleringsevne, dette er dog tit tilfældet med andre isoleringsmaterialer.

Du skriver(Papiruld er og bliver ikke egnet til hulmure, men kun etageadskillelser og uisolerede lofter)
Hvad bygger du din viden om dette på ?

Svend du kan måske gi et bedre bud på hvad man skal bruge til hulmursisolering ?

Morten Hansen www.isoleringsfirmaet.dk, Hvidovre (10-12-2007) 
Svar:
Mit hus er pudset så jeg kan ikke rigtig se hvor fugerne er henne.
Kan jeg bare bore et andet sted så?
jlj, fr.havn (10-12-2007) 
Svar:
Ja. Men det er lettere at bore i fugen hvis du kan finde een.
Henrik, KBH S (10-12-2007) 
Svar:
Hej.
Hvis du i en vandret linie (ca. 30 cm.)ud for toppen af et vindue bore skulle det være til at finde en fuge.
Morten Hansen www.isoleringsfirmaet.dk, Hvidovre (10-12-2007) 
Svar:
Mon du ikke bare skal se at få boret det hul.
Chancen for at du rammer en fuge er alligevel kun max. 20%.
hpox, Århus (10-12-2007) 
Svar:
Papirisolering kort og godt celllusefiber fremstillet af gamle aviser egner sig kun til indblæsning i tørre konstruktioner det er vigtigt at din ydermur er tør har du fugtskjolder på den udvendige puds vil jeg ikke anbefale dig at bruge et hygroskopist materiale se dig om efter EPS ( flamingo ) hvis din mur er våd.

Hilsen Jørgen Munter

Isodan Danmark www.isodan.dk
Jørgen Munter, 4960 Holeby (11-12-2007) 
Svar:
Hvis din mur er våd er det nok bedre at finde og udbedret kilden til fugten og dernæst udtørret muren.
Morten Hansen www.isoleringsfirmaet.dk, Hvidovre (11-12-2007) 
Svar:
Morten, ven - din sidste bemærkning "hvis" din mur er våd. Alle facader er sgu da våde på indersiden. Min anskuelse ang. det dårlige i at anvende af papiruld i hulmure, baserer jeg såmæn på dels egne observationer men ikke mindst hvad isolatører selv skriver i deres eget reklamemateriale. Og det vel at mærke isolatører, der også arbejder i papiruld. Jeg ville personligt anvende styropor. Og lad så være med at tage til genmæle med argumentet - åhhhh det brænder som ingenting. Vis mig en eneste brand, hvor flamingo-isolering har været medvirkende til større brandudvikling end andet isoleringsmateriale. PS Dine hule fibre er altså cellulose-fibre fra papirmassen
svend. k. løgstrup, nærum (11-12-2007) 
Svar:
Hvad er den deklareret værdi,for papir uld, kan ikke fide den i VIF oversigt.
Jørgen, Næstved (11-12-2007) 
Svar:
Hej Jørgen prøv dette link og se side 14
http://vif-isolering.dk
Morten Hansen www.isoleringsfirmaet.dk, Hvidovre (12-12-2007) 

Reflektiv isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har nogle her erfaring med reflektiv isolering ?
Gert, Valby (07-12-2007) 
Svar:
Det er svindel !!, se evt. teknologisk isstitut eller DTU.
Martin, Glostrup (07-12-2007) 
Svar:
Fup og fiduser....brug mineraluld.
ksj, Brenderup (10-12-2007) 
Svar:
Er ikke meget for mineraluld, er der andre muligheder.
Gert, Valby (10-12-2007) 
Svar:
Der findes mange slags isolering.
Men den bedste type afhænger af hvad du skal isolere.
jacob, Brønshøj (10-12-2007) 
Svar:
Sjovt nok er lavenergiruder forsynet med et reflekterende lag.
Det er så bar spild, eller hvad?
HCJ, Odense (14-12-2007) 

skum til vinduer i træhuse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man bruge skum omkring vinduer når man sætter dem i træhuse? Er der farer for fugt eller andre ting man skal være opmærksom på?
Katja johansen, mørke (05-12-2007) 
Svar:
Ja, kan du godt.
Bare husk at slutte af med et fugebagstop udvendigt som du lægger i mens skummet er vådt, så er det ikke et problem og fuge det med silikone eller ilmodbånd bagefter.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (05-12-2007) 
Svar:
Du skal bagstoppe dine vinduer med "krakaværk", tjæreimprægneret hør. Udvendigt fuges diffusionsåbent med fugebånd eks.vis Illmodbånd. Indvendigt fuges diffusionstæt dvs. bygningsfugemasse.
Martin, Glostrup (07-12-2007) 

dræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kender til drænfolie? Vi skal have lavet omfangsdræn til huset, og har fået tilbud, hvori der indgår drænfolie. Jeg har spurgt firmaet om det var drænplader, men det er det ikke. Firmaet sagde det er noget nyt der er kommet, istedet for platonplader eller drænplader. Jeg kan dog ikke finde noget omkring dette produkt. Er der nogen der kan hjælpe??
Philip S., Aarup (05-12-2007) 
Svar:
Hvis det firma som har givet tilbudet ikke gider at forklare hvad drænfolie er, hvorfor så beskæftige sig med dem.
Jeg ved heller ikke hvad det er, men et navn og nogle produktdata på folien ville måske hjælpe på sagen.
hpox, Århus (05-12-2007) 
Svar:
Ja, det må vi høre noget mere om. Det lyder spændende!.
Martin, Glostrup (09-12-2007) 

Isolering med flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for nylig købt en lejlighed, hvor jeg netop har fundet ud af, at der er sat flamingoplader op inde under tapetet på ydervæggen. Er det overhovedet lovligt at have, tænker jeg?
Grage, KBH (03-12-2007) 
Svar:
uanset om det er lovligt eller ej...prøv at gå udenfor og sætte ild til et lille stykke flamingo..og overvej derefter om du vil have det på dine vægge. Jeg vil ikke.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
....... hvorfor ikke egentlig ? flamingo brænder ikke men smelter.
P. Likketud, Nuuk (31-05-2008) 
Svar:
Når flamingo brænder udvikler det giftige gasser, derfor, hvis du spørger et godkendt isoleringsfirma, bruger man normalt kun flamingo på vandrette flader og hvor det er dækket af beton.
Malene, Sønderborg (09-06-2009) 

Isolering af tag op til kip Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at nedrive lofterne på 1.salen til kip i mine forældres hus for at lave et stort rum, hvor loftet som sagt går op til kip Hvordan isolerer man efterfølgende. Taget er glaserede teglsten. Jeg har hørt, at der skal være 5 cm. luft mellem tag og isolering og efterfølgende 20 cm isolering med f.eks. Rockwool. Er det rigtigt og er der andet man skal være opmærksom på.

På forhånd tak til dem, der svarer

Lisbeth, København (d.02.12.2007)
Lisbeth Sander, København V (02-12-2007) 
Svar:
Isoleringstykkelsen bør nærmere være 300 mm og så skal i huske at lave en tæt dampspærre.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
Der lyder som om i fjerner hanebåndene!. Har i fået lavet beregninger/forstærkninger vedr. dette?.
Spørger, Bare (03-12-2007) 
Svar:
Tak til ksj, Brenderup. Der er dampspærre i forvejen. Jeg ved ikke hvad hanebånd er, men vi har ikke rørt ved selve trækonstruktionen altså de store bærende bjælker og skelletet i siderne, men tak for svaret også til Spørger, Bare.
Mvh. Lisbeth

Lisbeth Sander, København (03-12-2007) 
Svar:
Hej, Ja det er rigtig at der skal være luft mellem tag og isolering ca. 5 cm. vis dine spær er 25 cm. skal der 20 cm. iso i. ja 30 cm. iso vil være godt, det gør du ved at isoler mellem dine gamle spær med 20 cm. iso og sætter en tæt dampspær op, den skal være tæt, så på skruger du en regel 45x95, der i skal du ha dit el og de sidste 10 cm. iso.

Hilsen Preben
preben@neckelmanndk.dk
Preben Neckelmann, Brønderslev (03-12-2007) 
Svar:
Hej, Hanebånd er de bjælker der er vandratte, som går fra den ene side af taget til den anden side.

Hilsen Preben
Preben Neckelmann, Brønderslev (03-12-2007) 
Svar:
Kære Preben Neckelmann
Tak for beskrivelse af fremgangsmåden. Er det nødvendigt med 30 cm. isolering eller kan man nøjes med 20 cm? Det er mere fordi, jeg forestiller mig, at væggene efterhånden bliver meget tykke, hvis man skal isolere med 30 cm. På den sidste dampspærre, skriver du man skruer en regel på 45 x 95, hvori man skal have sit el. Hvad er en regel? Er det en slags plade eller træskel? Tak for svaret vedrørende hanebånd. Dem har vi ikke fjernet.

Mange hilsner
Lisbeth
Lisbeth Sander, København (03-12-2007) 
Svar:
Regel(tysk) = rigel(dansk) eller trælægte
Henrik, KBH S (04-12-2007) 
Svar:
Der må altså kun være én dampspærre og den skal maks 1/3 inde i isoleringen målt fra den varmeside (indefra). Ligesom Preben skriver.
Og hvorfor ikke leve op til de nye minimumskrav. Det er jo jer der skal betale varmeregningen fremover og jeres efterkommere der skal glæde sig over at nogen tænkte på miljøet.
ksj, Brenderup (04-12-2007) 
Svar:
Hejsa - klik ind på
www.danogips.dk
gå ind under privat - sådan gør du - udnyt tageteagen.
De viser alt hvad du skal bruge af værktøj og materialer samt beskriver arbejdsgangen med billeder.
Jesper, Lyngby (06-12-2007) 
Svar:
Tusind tak for alle svarene samt oversættelserne af fagsprog til en ikke kyndig ud i gør-det-selv håndværk. Ja, det er selvfølgelig rigtigt at isolere med 30 cm og nu forstår jeg det med hvor dampspærren skal opsættes. Jeg har ellers været inde på Rockwools hjemmeside, men forstod i første omgang ikke det med, at den skulle opsættes max 1/3 inde i isoleringen indefra. Endvidere tusind tak for henvisningen til en beskrivelse af arbejdsgangen - det gør det meget mere overskueligt også i.f.t. brug af materialer. Den har jeg printet ud.
Det har virkelig været en stor hjælp. Tak fordi I har taget jer tid til at svare.

Mange hilsner
Lisbeth

Lisbeth Sander, København V (08-12-2007) 
Svar:
Hvis du nu isolerer med en meter i stedet for, vil isoleringsfirmaerne blive meget glade. CO2 udslippet bliver enormt, da fremstillingen kræver meget energi, transporten af al den isolering kræver megen kapacitet.
Helt ærligt. Hvor stor forskel vil der være på varmeregningen hvis der kun isoleres med 200 istedet for 300 mm??.

HCJ, Odense (14-12-2007) 
Svar:
Jo selvfølgelig dem der sælger isolering der anbefaler mere og mere isolering..Så isoler du hellere med 2 meter isolering i hver side, så er du sikker på at overholde de krav der bliver stillet i år 2020..
michael, Århus (20-03-2009) 

LIllevilla ...isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har en lillevilla på 15m2 - 34mm planker , sat sammen i lag/samlesæt.Har brug for at isolere det så det ikke koster kassen at holde det fugtfrit i vinter . Har kørt med elopvarmet oliekamin men det er for dyrt ;=)
Ser på gipsplader med isolering ? Kan de sættes direkte på væggene/loftet elelr skal der noget imellem for at undgå fugt/svamp problemer der ? Da træ er levende forestiller jeg mig at fastsætte dem i toppen og ikek i bunden , så træet elelr pladerne ikke modarbejder hinanden ...?
Jeg er ikek interesseret i et totalt tæt hus da jeg bruger det til motionsrum , så det er ikke ophold derude der er målet .

Tak på forhånd for alle input .
frank, Amager (30-11-2007) 
Svar:
det er lidt små-sent at gå igang med at holde dit havehus fugtfrit nu. De brædder har sikkert suget hvad de kunne. Du ka ikke isolere dig fra det, uden at have konstant varme på. Har du vindpap og dampspærre? Skal huset isoleres til ophold, må du have 200 mm i væggene og loftte og 300 i gulvet. Og så er der ikke meget tilbage af de 15 kvm
kaj uwe, aabenraa (01-12-2007) 
Svar:
hej kaj - huset har stået der i 2 år med varme på så der er ikke fugtproblemer overhovedet- det jeg vil er at undgå at bruge så meget el på at holde det minimalt opvarmet og fugtfrit (op til 14kwh pr. dag...) . Det er hvda jeg sætter mellem væggen og en gipsplade med isolering jeg har brug for at vide - formoder en gipsplade med isolering direkte på træet vil give mig problemer .
frank, Amager (01-12-2007) 
Svar:
Jeg ville montere vindpap på bræddevæggen, derefter lodrette lægter pr. 40 cm. Flamingoplader på 50-100 mm mellem lægterne. Dampspærre og gips eller krydsfiner som beklædning. Gulv og loft skal også ha en tur
kaj uwe, aabenraa (02-12-2007) 
Svar:
For pokker da ikke flamingoplader i en væg....brug noget mineraluld der ikke udvikler giftige dampe hvis hytten futter af.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
1. Risikoen for fugtgennemtrængning er stor i et træskur. Derfor også stor risiko for, at mineraluld vil synke sammen, når det bliver vådt.
2. Giftige dampe ved evt. brand???
Hytten er et fritliggende skur og ikke beboet. Der er sandsynligvis masser af andre ting i den hytte, der udvikler giftige dampe
kaj uwe, aabenraa (03-12-2007) 
Svar:
Ikke alene er "Flamingo" rent brandteknisk uegnet som isoleringsmateriale i lette vægge. Det er også decideret uegnet, slet ikke fleksibelt.
Det er det rene vrøvl at mineraluld vil synke sammen pga. fugt.
Kun i tilfælde af oversvømmelse klasker mineraluld muligvis delvist sammen, men så kan det vel være ligemeget.
hpox, Århus (03-12-2007) 

efterisolering af lejligheder med isolerings granulat Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er en andelsforening på Frederiksberg, som har nogle utrolig kolde og uisolerede 4 sals lejligheder.

En af vores beboere har selv isoleret med isolerings granulat. Dette hældte han ned i den smalle revne fra loftsarealet (over hans lejlighed) mellem hvor tag og gulv støder op til hinanden.

Så vidt jeg kan læse mig til, så kræver det ingen byggetilladelse at efterisolere, og der er ingen krav om, at man skal efterisolere.
Har læst mig til, at stenulds granulat er mest brandsikkert.

Har nogen gode råd til materialer, pris og metoder i denne sag?

Hilsen isabel

Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (30-11-2007) 
Svar:
Fyld ikke isolering helt ud til taget, der skal gerne kunne komme luft til tagets trækonstruktion.


ksj, Brenderup (30-11-2007) 
Svar:
Er det mon hulmuren eller loftarealet du mener.
Man kan fint hælde isoleringsgranulat ned i hulmuren. Men der må jo ikke opstå luftlommer/hulrum, f.eks. under vinduerne.
Men når granulaten kun hældes i, skal den nok være ret "levende" således at alle områder udfyldes.

Såfremt loftarealet kan isoleres fra oversiden er der vel ingen grund til at anvende granulat.
Men granulat kan blæses ind i en etageadskillelse. Og det skal under alle omstændigheder være brandmæssigt godkendt.
hpox, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Kære hpox.
tak for svar!

Det er hulmuren mellem ydermur/tag og skråvæg, vi skal have isoleret. HVilket du svarer, at: "Man kan fint hælde isoleringsgranulat ned i hulmuren".
Hvad vil det sige, at granulaten skal være "levende"?
Vi vil hælde den i med håndkraft, så ved ikke om det er "levende" nok?

Selve loftsarealet skal ikke isoleres: der er lagt trægulv og beboerne bruger arealet til opbevaring.
Men der skriver du: "Men granulat kan blæses ind i en etageadskillelse" - gør man det nede fra sin lejlighed? Feks ved at lave et hul oppe ved loftet og så blæse granulat ind?

Ellers er planen, at det kun er hulmuren, vi vil isolere.
Tror du, det vil hjælpe noget?


Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (30-11-2007) 
Svar:
Hulmur.
For mange år siden brugte man Flamingokugler, 1-3mm i diameter som hulmursisolering. De rullede helt fantastisk og kunne udfylde alle hulrum. De var "levende"
Det er måske den type granulat din beboer har hældt ned i hulmuren.
De typer hulmursisolering der anvendes i dag, mineraluld, papir- og flamingogranulat, skal alle blæses ind i hulrummene for at man kan være sikker på at dette er udfyldt.

Loftareal/etageadskillelse.
Indblæsning er nemmest fra oversiden. Der fjernes et par gulvbrædder i hver side af loftet, såledse at der kan blæses isoleringsmateriale ind i hulrummet i etageadskillelsen, (mellem bjælkerne)

hpox, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Hulmur.
For mange år siden brugte man Flamingokugler, 1-3mm i diameter som hulmursisolering. De rullede helt fantastisk og kunne udfylde alle hulrum. De var "levende"
Det er måske den type granulat din beboer har hældt ned i hulmuren.
De typer hulmursisolering der anvendes i dag, mineraluld, papir- og flamingogranulat, skal alle blæses ind i hulrummene for at man kan være sikker på at dette er udfyldt.

Loftareal/etageadskillelse.
Indblæsning er nemmest fra oversiden. Der fjernes et par gulvbrædder i hver side af loftet, såledse at der kan blæses isoleringsmateriale ind i hulrummet i etageadskillelsen, (mellem bjælkerne)

hpox, Århus (30-11-2007) 
Svar:
Min genbo har isoleret for ca. 5 år siden med granulat, som han derfor også anbefaler os andre at bruge.
Det er ikke blevet blæst ind, men "drysset" ind med en fejebakke, indtil der ikke var plads til mere.
Måske en amatør løsning, men han siger, at hans lejlighed ER blevet varmere efterfølgende.

Jeg er selvføjgelig interesseret i at finde den billigste løsning og er bange for at div. indblæsninger af granulat af fagmand vil komme til at koste dyrt i mandetimer og materialer.

Men en løsning skal der til, da temperaturen i mine køkkenskabe om vinteren er på ca. 6 grader og der er 16 grader i selve køkkenet, selvom der er varme på!
Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (01-12-2007) 
Svar:
Hvad for en slags granulat har din genbo brugt?
Er han sikker på at alle hulrum i hulmuren er fyldt ud - også under vinduerne?
Havde han på forhånd regnet ud ca. hvor meget granulat der skulle bruges, for på den måde at kontrollere at hulmuren er helt fyldt op?
hpox, Århus (01-12-2007) 
Svar:
ved ikke, hvilken type granulat, min genbo har brugt....
Og tror heller ikke at det er fyldt ud under vinduerne. Men det skulle alligevel være blevet varmere.

Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (02-12-2007) 
Svar:
Ring til et isoleringsfirma...det er ikke så dyrt og kan sagtens svarer sig. Få det gjort ordentligt fra starten. Få et tilbud, så bliver du ikke overrasket over prisen.
ksj, Brenderup (03-12-2007) 
Svar:
okay tak!
det vil jeg gøre.
Kender nogle et godt isoleringsfirma, som de kan anbefale?
Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (03-12-2007) 
Svar:
Hej man kan godt isolere en hulmur ved at blæse isolering ned fra loftet. Der er dog nogle omstændigheder der skal være iorden og du skal regne med at der skal laves 1-2 huller under hver af vinduerne for at opnå rigtigt densitet hvis man bruger Papiruld er hullerene ikke større end en femmer og kan let spartles/males. Udover hulmuren er det også godt at få isoleret etageadskillelsen som i de fleste tilfælde er hule/tomme dette er meget effektivt og koster omkring 100 kr. pr.m2. eks. moms
se evt.wwwisoleringsfirmaet.dk
Morten Hansen, Hvidovre (05-12-2007) 
Svar:
Hej Morten Hansen,
Tak for svar.
jeg tror også, at jeg vil gå efter Papiruld og er spændt på at høre, hvad det vil komme til at koste med hjællp fra www.isoleringsfirmaet.dk eller www.papiruld.dk

Isabel Bernadette Brammer, Frederiksberg (06-12-2007) 

granulat Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej er der nogen der ved hvor man kan købe isolerings granulat.
jakob, hadsten (26-11-2007) 
Svar:
Tømmerhandlen, måske.
Iso Lering, Elskov (27-11-2007) 
Svar:
www.thermocell.dk
kresten, simmelkjær (27-11-2007) 
Svar:
Thermocell er ikke granulat.
Dets egenskaber er iøvtigt fuldstændig og absolut udokumenterede af uafhænige/anderkendte instandser.
hpox, Århus (28-11-2007) 

Fugt i badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..Vi har har fået lavet nyt badeværelse her i maj/juni men vi har meget fugt der inde. Det er faktisk sådan at der hænger vandperler i toppen der var vinduet sidder og det drypper ned på karmen. Vinduet er helt dugget til. Det gælder både om morgene og aften.. Vi lufter ud 2-3 gange om dagen og har ventilator der kører hver gang lyset bliver tændt. Vi åbner vinduet efter vi har været i vad. Alligevel er der dug/fugt i vinduet. Hvad gør vi forkert?? Det er gulvarme, sat dampspærre op/rustiktloft, wc-ventilator, lufter ud 2-3 gange om dagen+ efter bad.
Peter Pllet, Klim (25-11-2007) 
Svar:
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at opsætte en fugtstyret ventilator. Jeg har selv badeværelse uden vinduer, vi går 2 voksne i bad, og her er ingen problemer da vi har fugtstyret ventilator 100mm.
Henrik, KBH S (26-11-2007) 
Svar:
Jeg er helt enig med Henrik, dog skal I lige kontrollere kravene i BR-S 98, da det her er opgivet tværsnittet (lysningsarealet) i ventilatorrøret jeg mener nemlig ikke 100cm2 er stort nok. Iøvrigt står mine vinduer altid på klem så der er lidt udluftning i badeværelset, da det jo suverænt er det mest fugt belastet rum vi har i vor huse.
Henrik Ingeman Nielsen, Roskilde (27-11-2007) 
Svar:
Hej. Jeg har en fugtstyret ventilator, hvor jeg faktisk har skruet ned for hygrostaten så den begynder ved en lavere fugthed end hvad den er sat til standard. Den starter i øvrigt og når jeg tænder lyset, så den kører faktisk nogle gange om dagen. Jeg har fulgt de råd jeg har set inde på Rockwool hjemmeside om indeklima/udlufning, men der bliver ved med at være de vandperler og fugt på ruden. Det er virkeligt så det drypper fra toppen af "hullet" i vinduet og så ned i "karmen" nu har vi ingen karm med bare pudset hele rundt hvor vinduet sidder.
Mvh Peter Pllet
Peter Pllet, Klim (28-11-2007) 
Svar:
Det virker lidt mystisk.

Har du prøvet at have vinduet stående åbent i laaaannnng tid. For så må kondensfugten da forsvinde.
Dernæst: Når der suges luft ud vha. ventilatoren skal der jo også en tilsvarende mænged luft ind i rummet.
Kommer der det?
Enten via en ventil til det fri eller via ventiler el. sprækker til andre rum i huset.
Den sidste metode kan være at foretrække eftersom du trækker relativ varm luft ud i baderummet.
Ved samme lejlighed får du også udskiftet luften i boligens øvrige rum - hvortil der jo altså osse skal være friskluftventiler.

Prøv evt at lade baderumsdøren stå på klem for at se om det ikke hjælper på problemerne.
hpox, Århus (28-11-2007) 

flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er det tiladt at bruge flamingo som væg isolering i en indvendig væg?.
har hørt at 1cm flamingo svar til 7cm mineraluld, er det rigtig?
peter jensen, aabybro (19-11-2007) 
Svar:
Du må gerne anvende Sundolitt som invendig isolering på en ydervæg, dog skal den beklædes med f.eks en gips plade. Som indvendig skillevæg kan sundolitt ikke anvendes. Sundolitt s Varmekonduktivitet: er 0,038 Sammenlignet med mineraluld`s Hvilket betyder at de isolerer næsten det samme.
Michael, Frederiksværk (19-11-2007) 
Svar:
Nej, du må ej.

"Flamingo" (Sundolitt, ThermiSol og lign.) må ikke anvendes i lette ydervægge eftersom der ikke findes godkendte konstruktioner der overholder gældende brandkrav.
Det må ganske rigtigt heller ikke anvendes i skillevægge, også pga. særdeles dårlige brandtekniske egenskaber.
Endeligt er det absolut uegnet til udfylding i skelletvægge. Ej flexibelt, overhovedet.
hpox, Århus (19-11-2007) 

supplerende isolering af nyt etableret varmeanlæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
som lejer i alm. lejebolig, vil man kunne
få betaling af div. rørskåle over b ordning,
altså jeg spørger?
bent olsen, toftebo 8,, 4681 herfølge (17-11-2007) 
Svar:
b ordning????????
Tror du må uddybe dit spørgsmål.
ksj, Brenderup (19-11-2007) 
Svar:
til ksj.
b ordning er altså vedligeholdelseskonto,
man har også en a ordning.
bent olsen, herfølge (19-11-2007) 
Svar:
Spørg dem der administrere ordningen.
Eller LLO
ksj, Brenderup (19-11-2007) 

Aftræk genem mur til tørretromler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores el-installatør har lavet aftræk gennem muren til vores tørretromler.
Problemet er blot at nu trækker det med kold luft. Hvad gør man? El-install. afviser en løsning.
Huset er helt nyt.
Henning Larsen, horsens (15-11-2007) 
Svar:
Det trækker vel kun når I har åbnet for lågen i tørretumbleren??
Ellers skal der da pakkes isolering rundt om røret der går gennem væggen.
gunna quistbo, karlslunde (15-11-2007) 
Svar:
Monter en lille anordning i aftræksrøret udefra. Den lukker af for luft udefra, og åbner når tumbleren lukker luft ud.
Den købes i byggemarked.
Ole, Tåstrup (16-11-2007) 
Svar:
Ja, i skal have monteret en klapgitter udenfor, det klapper ned når tørrertumbleren ikke gører, og virker derved som en "kontra" ventil, så luften ikke blæses/trækker baglæns.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (16-11-2007) 

holdbarhed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der kan sige mig lidt om hvad for noget isolering der har bedst holdbarheds vis man skal isolere et almindelig hus
mads kragelund, Holstebro (13-11-2007) 
Svar:
Mest holdbar, tror ikke der er den store forskel hvis vi snakker mineraluld , Rockwool og Isover holder jeg så længe det er tørt så godt som evigt, hvis det er fugtigt synker det dog sammen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (13-11-2007) 

Indvendig isolering af erhvervsbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hejsa,
Jeg har en 100 år gammel erhvervsbygning 150 m2 med støbte mure der er ca. 40 cm. tykke og den vil jeg nu gerne isolere indvendigt med så meget isolering at bygningen senere kan godkendes til opvarmet butikslokale eller måske beboelse -hvor tykt skal det være og hvordan gør jeg det ?
børge christensen, ebeltoft (12-11-2007) 
Svar:
200mm isolering indvendigt i stål eller træskellet vil måske kunne gøre det, men kontakt evt. en energiberegner eller arkitekt, så kan de hjælpe dig videre med det.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (12-11-2007) 

isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et værlse som er lagt støbt beton på gulvet uden varme.
Jeg vil have varme på gulvet som er støbet med beton.
Hvad er løsningen hvis jeg skal lave gulv varme på den?
Karimi, Kirke Såby (10-11-2007) 
Svar:
Du kan lave el gulv varme devi heat laver nogen måtter til sådan noget.
du kan evt google devi heat.
Andreas, Jebjerg (10-11-2007) 
Svar:
Hvis ikke gulvet er isoleret godt vil løsningen være at fjerne betongulvet, grave ud og nedlægge 260-300 mm isolering også støbe nyt betonlag med gulvvarme.
ksj, brenderup (12-11-2007) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1350.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »