Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1375.   « Forrige 25       Næste 25 »

Isolering af ydervæg indvendigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..
Jeg skal til at isolere vores ydervæg som kun er noget 15 cm tykt gasbeton.. Jeg havde tænkt mig at isolere med to gang 95 mm rockwool , er det unødvendigt for meget og vil det kunne slå revner i væggen udvendigt når den pludselig bliver så godt isoleret, før var der kun 1 cm flamingo som isolering
Kasper Hammershøj, Svendborg (13-02-2008) 
Svar:
2x95mm er slet ikke formeget, derved overholder du isoleringskravet for lette ydervægge i nybyggeri.
Der er rigtigt at når ydervæggen isoleres er der større risiko for afskallinger. Men den er vist ikke større end for alle andre opmurede ydervægge.
Derimod bør du seriøst overveje muligheden for udvendig isolering. Bortset fra prisen, som nok er lidt højere pr/m2 er der kun fordele. Livet kan gå uforstyret vider inde i husen, der er plads til endnu mere isolering, det beboelige areal forbliver det samme, du kan ændre husets arkitektoniske udtryk osv.

Prøv evt. at kikke lidt på Rockwools site, osse mht. økonomiske isoleringstykkelser.
hpox, Århus (13-02-2008) 
Svar:
Hej Kasper
Jeg har selv isoleret indefra, tømmeren opsatte krydsfinner/gips på 65mm. stål.
Men rykkede stålet ud fra muren så der var omkring 15 cm. hulrum, der efter blev der indblæst papiruld. På samme tid blev der trukket nye el/netværks kabler vi fik nye pæne indervæggge og flotte dybe vinduesplader. Mht. plads er der ca 40 meter rundt om vores hus, hvis man ganger dette med de 0,18 meter har vi taget 7,2 m2. af huset dette syntes jeg er en lille pris at betale for den komfort og besparelse vi har opnået. Prisen var omkring 15000 dyre end udvendig isolering men så inkl. nyt el, snorlige & ny malede vægge.
jeg har sparet et sted mellem 8000 10000 om året på mine forbedringer.
Mads k Nielsen, Lyngby (14-02-2008) 
Svar:
Det med pladsen er vel en smagssag.
Et hus med en omkreds på 40 lm kunne f.eks. være 8x12m, = 96m2.
Tabt nytteareal 7,2m2 eller 7,5%
(Alle mål er indvendige)
Husarealkontroløren, Mål(e)løv (14-02-2008) 
Svar:
Jeg vil helst ikke isolere eller gøre noget udvendigt.. Men det er ikke noget problem med pladsen indvendigt for det er i stuen så der er god nok plads til at tage en 16-17 cm af rummet rundt. Jeg vil sætte et lag 45 mm og så 95mm . Lyder det ikke meget passende?
Kasper, Svendborg (14-02-2008) 
Svar:
Uanset hvad du gør så vil du opdage ar selve isoleringstykkelsen er den mindste omkostning.
Montering og/eller indkøb af dampspærre, gipsplader, væv, maling eller tapet, flytning og/eller omlægning af varmesystem, el, tlf. osv., samt svineri og oprydning er DEN SAMME uanset hvor tyk lag isolering du vælger at indbygge.
DERFOR.
Det gælder om at proppe så meget isolering i de vægge som det er økonomisk forsvarligt.
F.eks. 300mm.
Prøv at regne på omkostninger contra besparelser. Du kommer aldrig til at gøre en bedre investering.
hpox, Århus (15-02-2008) 
Svar:
Dog bør du aldrig proppe mere isolering i dine vægge end at dine arme er lange nok til at du kan nå dine vindueshasper, uden at du skal ligge inde i selve vindueslysningen for at nå disse.
Blot et godt råd. Alt med måde. Det er også skidt at være alt for langfingret...
Og når vindueslysningerne bliver dybere end 240 cm., så kniber det med at få plader til selve lysningen.

:-)

Morale: htTP://WWW:Isoleringsgevinsten er minimal når man bevæger sig udover de 300 mm. Gevinsten står ikke mål med merudgiften.

God fornøjelse trods alt.

G. Gearløs, Billund (15-02-2008) 
Svar:
Det er jo helt gag at tage så mange m2 af sit beboelses areal. prøv istedet med refleksiv isolering. Det er en dug på kun 10mm der isolerer som 200mm mineraluld. Du kan sætte den direkte på vægen og så gips udenpå. det er samtidigt dampspærre. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du gør.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 



indvendig Isolering af kælder vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer. Vi ejer et hus der er bygget i 1927 og har gennem årene efterhånden fået renoveret fra kvist og ned. Nu står kælderen for tur. Der er ikke omfangs drænet, og den forrige isolering bestod af lægter mod indervæggene med 50mm rockwood, plastdampspærre uden på og yderst et lag gibs. Da jeg fjernede det, var nogle af lægterne tydeligt mørnede i bunden mod gulvet og væggene havde afskaldede puds flager. I princippet burde den have den store tur med udvendig omfangsdræn og det hele, men af tid nød er jeg nødt til at starte med det indvendige først. Jeg har fået massevis af gode løsnings muligheder, men er ikke blevet klogere. Hvad er det bedste jeg kan gøre når jeg ikke laver omfangsdræn lige nu? kælderen er opvarmet og "dufter" ikke af fugtig kælder. Kælderen har 220cm lofthøjde, vinduer i jordhøjde og afstand fra karm til gulv ca 150cm.
Jan Christensen, Valby (13-02-2008) 
Svar:
du skal bruge stålregler og topogbundskinner r45 4,5cm men du skal trække stålet 2,5 cm ud fra væg så du for en luft lomme fra væg til iso og så to lag forskudt gips
lyngen´s byg, køge (14-02-2008) 
Svar:
Tusind tak for hurtig svar. Du nævner ikke noget med dampspærren, er det fordi den "underforstået" stadig placeres under gipsen foran isoleringen, eller...
Jan Christensen, valby (14-02-2008) 
Svar:
Prøv at kaste et blik på dette link; http://www.isover.dk

En kælderydervæg skal været tæt eller tør inden den isoleres - eller meget tæt på.

Forslaget om f.eks. en afstand på 2,5 cm mellem væggene er hørt før, men kan ikke begrundes.
Al fugt der kommer ind gennem en kældervæg og ditto gulv kan principielt kun fjernes på en måde, nemlig ved ventilation.
Det er nemlig ikke sådan at den udvendige jordopfylding på noget tidspunkt vil blive så tør at den kan "suge" fugt fra en kælderydervæg.



hpox, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Og det sidste svar omkring stålskellettet skal du se bort fra.. Det er en god måde at lukke fugten inde - at skjule problemet.

På den måde vil danne et rum hvor der kan vokse alle mulige svampvækster.

For at anbefale denne løsning kræves som min. en besigtigelse
Peter Haslebo, Frederiksberg (16-02-2008) 
Svar:
Tak for dit svar Peter. Det er tilsyneladende en svær een det der isolering. Hvad ville DU foreslå ?
Jan Christensen, Valby (16-02-2008) 
Svar:
Du kan faktisk isolerer effektivt udefra med refleksiv isolering. Det fungerer lidt som en isolerende drænplade. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du skal gøre.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med efterisolering af hus, er det sådan at huset er hulmursisoleret for mange mange år siden med en slags skum (ligner piskede æggevider) som i dag sidder som klatter, hist og her i hulmuren, og som sådan ikke har den fornødende isolerende virkning.
Kan jeg få lave en fornyet hulmursisolering, og i så fald kan den nye hulmursisolering fortrænge den gamle ???
Henning Lund-Hansen, Nexø (11-02-2008) 
Svar:
Du skal alligevel have en pris eller to fra indblæsningsfirmaerne.
Få dem ud for et tjek. Men jeg tror ikke det er noget problem at indblæse isoleringsmateriale.
hpox, Århus (11-02-2008) 
Svar:
Lad hver med at grav ud. Fjern klaplaget og udlæg en aluthermodug. Så har du en isolerende effekt der svarer til 200mm mineraluld og du har fuldstændigt sparet udgravningen. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du gør.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg beklæder et træhus invendigt,,,,et lag vandfast plade, gips på vandfast plade, kan jeg plaserer dampspærre mellem disse ??
Hugo, Himmelbjerget (07-02-2008) 
Svar:
Ja, det går fint.
hpox, Århus (07-02-2008) 
Svar:
Jeg mener bestemt ikke dette er en god ide!
Dampspærre skal placeres bag træpladen, så kan du jo købe en billigere plade da den ikke længere kan få fugt udefra.
Hænger du ting op på væggene efterfølgende bryder du dampspærre ved alle skruer og søm.
Det andet er nemt men ikke byggeteknisk korrekt.
Mikkel, Odder (10-02-2008) 

Isolering i hulmur - nybyg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mellem ydermyren af mursten og indermuren af porebeton (multiplader) er der plads til 200mm isolering. Mureren siger der skal 190mm i, så der er plads til de "pølser" af mørtel, som kommer når stenen ilægges. Jeg synes jeg havde forstået, at isolerngen skal være så tyk som mulig, og at "pølserne" derfor skal undgås. Mureren siger også, at hver 3.af studsfugerne i det nederste skifte skal stå åben, så den kondens, som opstår inde i hulmuren kan komme ud. Jeg frygter bare, at alle mulige myrer, biller, bier mm. kravler ind.
Hvad gør jeg?
Michael Koustrup, Karrebæk (04-02-2008) 
Svar:
Mørtelpølser skal afskrabes, 190mm isolering er ok, skal det være rigtig godt, så anvendes
isoleringsholdere på murbinderne. Studsfugerne lukkes med en studsfugeventil.
bb, horsens (04-02-2008) 



Indvendig isolering af kvist Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i gammelt hus fra 30`erne med en stor kvist, hvor der er meget koldt. Jeg er usikker på konstruktionen, men der er et meget stort glasparti/vindue.Væggene er en forholdvis tynd trækonstruktion, ligesom taget er en forholdvis tynd konstruktion.
Kan jeg isolere kvisten indvendigt ? - hvordan ? - det invendige areal er ikke noget problem der er god plads.



P.Jensen, 9800 (03-02-2008) 
Svar:
Du skal helt klart bruge refleksiv isolering, aluthermo. Det er en kun 10mm dug der isolerer som 200mm mineraluld. Monter den på den indvendige side da den også er dampspærre. Det er super nemt og du bevarer din store kvist. Se mere på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Plastfolie til rør isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har set at man kan få en grå plastfolie, til motering udenpå isoleringsrør af mineraluld.

1. Hvad hedder denne type folie?
2. Hvor kan man købe den?
3. Er det let at montere? (sværhedsgrad 1-10 - 1 = superlet)

Dennis Pape Nielsen, Viborg (31-01-2008) 
Svar:
1. ?
2. Måske den nærmeste tømmerhandel, eler en VVS-grosist.
3 ?
hpox, Århus (01-02-2008) 
Svar:
1. Kan jeg ikke huske, selvom en kammerat faktisk er isolatør.
2. VVS grossist, Din lokale trælast ( Ikke et gør det selv marked som silvan, bauhaus, jem og fix.
3. Hvis det skal se pænt ud ikke så let, specielt ikke hvis det er mange T-stykker og bøjninger, du skal bruge lim, og ståltråd til at holde det sammen mens det tørrer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (01-02-2008) 

Koldluft i hulmuren Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

Har et 3 år gammelt hus hvor det trækker ind ved stikkontakterne med kold luft. Har fået afvide at der skal være cirkulation i hulmuren, men kan det passe at den kolde luft skal være på denne side af isoleringen?

Rpi, Struer (31-01-2008) 
Svar:
... lyder komisk, men det kan faktisk trække via el-rørene, der fører kabler mellem afbrydere og kontakter
jan pedersen, fredericia (01-02-2008) 
Svar:
Der er ikke ført rør til kablerne, og det trækker f.eks også ved toilettet som er indbygget i væggen - så den kolde luft må jo være over det hele i hulmuren og trænge ud hvor der er huller ???

Er det normalt i et 3 år gammelt hus?
Rpi, Struer (01-02-2008) 
Svar:
Det lyder som mangelfuld isolering, kombineret med m å s k e manglende membran
jan pedersen, fredericia (02-02-2008) 
Svar:
Hvis det er et tre år gammelt hus, skal der ingen cirkulation være. Er der overhovedet bats i hulmuren? Og hvad med membranen, er den monteret? Æhhhh - er det et træhus?
jan pedersen, fredericia (02-02-2008) 
Svar:
Jeg mener først at "reglen" om et total tæt hus er kommet efter vi har bygget. Men jeg mener stadigvæk ikke at det kan være rigtigt at det trækker så meget i hulmuren, at man f.eks kan mærke det når man sidder i stuen.....
rpi, Struer (02-02-2008) 
Svar:
Der må ikke blæse ind i stuen gennem stikkontakterne, det er helt klart.
Og er det et generelt problem i huset er det jo helt galt.
Men der er "garanti" på huset i 5 år. Hvis du selv var bygherre skal du brokke dig til muremesteren eller måske el-installatøren. Har du købt huset har du nok en ejerskifteforsikring.
Evt. kan du få udført en varmeisolerings-kontrol med thermokamera.
Endelig skal du være opmærksom på at du måske ikke har nogen god sag, simpelthen fordi "blæseriet" er i småtingsafdelingen.
hpox, Århus (02-02-2008) 
Svar:
Elektrikkeren har være og bore huller i stikkontakterne og herefter udflyde med skum. Det er bare galt ved endnu flere kontakter, så det skal selvfølgelige også laves. Spærgsmålet er bare om det kan være rigtigt at der skal blæse så "meget" luft på denne side af hulmuren?

Jeg kan kun se at det går gevaldigt udover isoleringsevenen.

Luften burde jo næsten komme ind ved gavlene eller uder tagrenderne rundt om huset - var det ikke en god idé at stoppe det til med et eller andet ?
rpi, Struer (05-02-2008) 
Svar:
der er sikkert brugt slæbe batts i bunden.
og hvis der så er udkradet fuger så blæser det lige ind,kontakt en byggesagkyndig og få ham til at kigge på det,
mureren, odense (06-02-2008) 
Svar:
Jeg har lige bygget nyt hus og havde en stikkontakt hvor det blæste ind.
Jeg har en kammerat der er bygningskonstruktør og han siger at der skal være ventilation i hulmuren, det er derfor den er åben i top og huller i bunde (manglende fuger)
Vi bruger så ikke mere gas end der er beregnet på huset så jeg formoder at alting er iorden bortset fra at stikkontakten ikke var tætnet
johnny, Vemmelev (04-03-2008) 

isolering på loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har lige bygget nyt hus og er ved at lægge sidste hånd på værket, og så da at mine tømrer har sat vindpladerne på udvendig side af bagmuren, vil bare gerne høre om det er som det skal være.
jesper, vejle (31-01-2008) 
Svar:
Du kan placering af vindstop her

http://www.isover.dk
bb, horsens (31-01-2008) 
Svar:
Det er i orden med placeringen, men er pladerne tætnet mod spær og mur, her skal tætnes med silicone og for guds skyld ikke skum det optager fugt!
Mikkel, Odder (10-02-2008) 

Isolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købet et hus fra 1948. Oprindeligt var huset med fladt tag, men blev i 1970'erne bygget om og der blev lagt nyt tag med høj rejsning. Det gamle tag blev der ikke gjort noget ved. Nu vil jeg efterisolere og har fjernet tagpap og gamle drænrør fra det gamle tag. Derunder ligger nu noget halm og siv som isolering. Jeg har to spørgsmål:
Kan jeg lægge glasuld direkte på halm/siv?
Skal der lægges dampspærre ovenpå halm/siv inden jeg ruller glasulden ud? (bør det ikke være direkte over loftet i stedet?)

Håber på lidt god hjælp her...


Thomas Sørensen, Hobro (28-01-2008) 
Svar:
Halm og siv, det lyder spændende. Og drænrør, mon dog?
Først: Hvorfor vil du isolere etageadskillelsen, er der ikke samme temperatur på begge sider?
Dernæst: Øhe ja, hvorfor isolere???



hpox, Århus (29-01-2008) 
Svar:
Det er et et-planshus, så "etageadskillelsen" er et loft, jeg vil isolere, da det kniber med at holde en konstant (og lun) temperatur i huset.
Og drænrør - jo, den er god nok. De lå på tværs af det gamle tag, så jeg har vel snart fjernet 50 meter rør!
Thomas Sørensen, Hobro (29-01-2008) 
Svar:
Må indrømme at jeg ikke præcis ved hvad halm & sivisoleringen er, men det har næppe nogen videre isoleringsværdi.
Så ud med det. Og fyld op med mineraluld.
Dampspærre: Det kommer an på hvordan dit loft iøvrigt er opbygget. Såfremt der er puds på rørvæv på tæt forskalling og det er nogenlunde intakt regnes det som dampspærre.
Er det ikke tilfældet skal ilægges en dampspærre oven på forskallingen, (under isoleringen). Dampspærrem skal påhæftes en 20-30mm (eller mere) op ad spærsiderne.
SE her;http://www.rockwool.dk/sw64577.asp
Men der er måske osse andre muligheder, kik videre hos Rockwool.
hpox, Århus (29-01-2008) 

hvordan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan isolere vi vores stråtag rum da hele vores tagrum står rådt.vil vi gerne isolere tagrummet men hvordan...? forholdet mellem isolering/strå skal jo gerne være iorden venligst rene og mich
michael sauerberg, 4571 GREVINGE (28-01-2008) 
Svar:
Start her;
http://www.taekkelaug.dk
hpox, Århus (29-01-2008) 

huset er koldt når vinden står på Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus er koldt når vinden står direkte på. Jeg vil gerne have checket isolering af en ekspert og evt. få et tilbud . Hvem kontakter man for at få en upartisk og sikker vurdering. mvh Carsten Fugmann tarkie
carsten fugmann, HVIDOVRE (27-01-2008) 
Svar:
Nu du er igang med at tjekke dit hus så skulle du nok også lige løbe hen over fuger i murværket, hvis de er mangelfulde kan det også betyde en del. som vi lærte på murer skolen "FYLDTE FUGER,GIR VARME STUER"
mureren, odense (28-01-2008) 
Svar:
Flere af mine bekendte har gode erfaringer med Bolius i forbindelse med div. rådgivning. Du finder dem på www.bolius.dk
Pedersen, København (28-01-2008) 

acrylplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil godt tilskære en acrylplade, hvordan gøres det bedst?
S Engelbo, Holbæk (23-01-2008) 
Svar:
Stik- eller rundsav mens beskyttelsesfolien sidder på. Og det skal gøres med megen omhu og patos. Ikke noget med at flytte en stiksav væk fra savsporet inden den holder HELT stille. Små slag kan gøre stor skade!!!

God fornøjelse...

Husk klingen skal være egnet til plastic!

G. Gearløs, Billund (23-01-2008) 
Svar:
Savklingen skal være meget fintandet.
Jeg har selv brugt en lille klinge der ikke var fintandet, men vendt så klingen kørte baglæns.
Det var ikke optimalt, men kunne bruges.
HCJ, Odense (23-01-2008) 
Svar:
Jeg har gjort det med en vinkelsliber og det blev godt. En fintandet sav på stiksaven er også godt, dog synes jeg at det var svære at save langt fordi der ikke måtte"slippes" og trykket skulle være jævnt
gn, Fjerritslev (24-01-2008) 

Isolering af container Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Dan.

Hvad var resultatet af isoleringen.
Jeg har 2 20" container der skal bruges som bolig efter nødvendig isolering.
Lars Krintel, Greve (21-01-2008) 
Svar:
Resultatet var godt. Den holdt lidt bedre ¨varmen.
Dan Tainer, Ramstad (21-01-2008) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et gammelt hus fra 1890, med kampestenssokkel.den tidligere ejer har så vandskuret huset udvendigt. Så når regnen slår ind på især den vestvendte mur, ser det ud som den suger enormt meget vand. Murstenene er jo som sagt gamle og vel ikke brandt lige så godt som nyere sten. Vi skal nu til at vælge en isoleringform af hulmuren.det skal lige nævnes at jeg har haft to sten ude af muren. Forneden et par rækker over sokkel. Der var der knastørt i hulmuren. Hvilket produkt skal vi vælge???

Det skal udføres af aut. Håndværker. Men de har jo hver deres forslag, efter som hvad de selv udfører.

CLAUS MEYER, GLUMSØ (20-01-2008) 
Svar:
Du kan vælge mineraluld eller "Flamingo"-granulat, det har ikke den store betydning.
Derimod kan der der ske afskaldinger på den udvendige side af murværket wefter isolering.
Som det er nu "fiser" varmen ud gennem murværket og forhindre til en vis grad frost i specielt ydermuren.
Efter isolering vil opvarmningen af ydermuren være mindre og den ophobede fugtmængde være mere tilbøjelig til at fryse til is. Hvorved der sker afskalding.
Ovenstående kan være et problem ved gamle huse med svagt brændte mursten.
hpox, Århus (20-01-2008) 

Våd isolering i hulmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et ikke færdigt bygget hus, hvor der desværre er kommet regnvand ned i hulmuren og dermed er isoleringen blevet våd. Er der nogen billigere måde end at få suget isoleringen ud og derefter puste nyt ind? Kan man lave hul i væggen og så med en affugter få vandet ud??
Anette, Viby (19-01-2008) 
Svar:
Få fat i den ansvarlige for den manglende beskyttelse og lad ham om at skifte isoleringen. Vådt isolering er ringere end ingenting.
HCJ, Odense (19-01-2008) 
Svar:
Det er rigtigt HCJ.
Mendet er dog således at murværk og isolering vil tørre ud i den kommende sommer, helt sikkert.
Men det er noget forbandet svineri af murværk stadig her i 2007-8 stykker stadig ikke bliver korrekt afdækket.
hpox, Århus (19-01-2008) 

Gammel isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen kloge hoveder, der ved hvad det er for noget gammel hvid isolering man brugte på lofter i 50'erne ?? Det ligner sådan nogle "hvide tråde" ?? Er det en form for glasuld eller ??
morten egeskov, Årslev (18-01-2008) 
Svar:
Det er givetvis Glasuld, måske endda med autentiske glassplinter og det hele.

http://www.isover.dk
hpox, Århus (18-01-2008) 
Svar:
spindelvæv måske ??
Kræn Bysted, Jelling (19-01-2008) 
Svar:
De kaldes FE hår

Det skulle gerne være glasuld men med en noget usel isoleringsværdig.

Lad det ligge og isoler over det..
Peter Haslebo, Frederiksberg (20-01-2008) 
Svar:
Fe-hår var noget man hængte på juletræet i gamle dage. Til jul altså.
hpox, Århus (21-01-2008) 

Fugtige mursten udvendigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har for ca. en md. siden opdaget at murstenene i et område på ca 1m2 er mørke. Det ser ud som om de er våde og da vores brusenice er på den anden side af væggen har vi fået foretaget en lækagesøgning, men den viste ikke tegne på utætheder.
Jeg hælder til tanken at det er en kuldebro og pga. varmen der afgives under et bad dannes der fugt i hulmuren som trækker ud gennem stenene.
Vi har benyttet bruseren i ca. 3 md. inden vi opdagede det, men ikke de sidste 3 uger. Der er tale om et hus fra 75 med oprindelig badeværelse.
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
Billede:

http://www.skovkristensen.dk

Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
du har et hul på et vandrør
gunna quistbo, karlslunde (14-01-2008) 
Svar:
Det troede vi jo også, men Dansk Lækagesporing siger at det er tæt. Det er lige trykprøvet i dag, også fra amatur til brusehoved (det går inden i væggen)
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
snyder billedet eller fortsæter pletten ikke helt op i toppen af muren også? det kunne være fugt ovenfra der trænger ned, og de "tørre" områder måske har en stærkere fuge eller mørtlen der ikke så let lader påvirke?
Arne Algevind, Frikøb (14-01-2008) 
Svar:
Jo, der er også fugt længere oppe, men ikke så kraftigt. Der er helt tørt oven på udhænget, jeg har været oppe på loftet for at mærke efter. Hvad kan danne den slags fugt?
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
Du har vel ikke tilfældigvis et af de runde planforsænkede armaturer fra Damixa ( tror jeg nok det var)
Har selv været ude for at der løb vand ind bag afdækningen og fugtede murværket bagved.
HCJ, Odense (15-01-2008) 
Svar:
Jo, det har vi, men der er ret tørt bag ved.
Jeg har tænkt på at lægge noget køkkenrulle ind bag ved for at se hvor vådt det bliver.
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (15-01-2008) 
Svar:
Måske kunne det tænkes at forsygningsrør til armatur er trukket udenfor isolering så der opstår kondens, få en murer til at pille en sten ud og kig efter.
Mikkel, Odder (23-01-2008) 
Svar:
Taksatoren mener at det er Damixa armaturet der er årsagen som HCJ skriver den 15-01.
Han anbefalede en trykprøvning som forårsagede at armaturet blev utæt. Så når det nye bliver monteret før vi syn for sagen.
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (23-01-2008) 

Glødetråd til at skære flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan laver man en varm glødetråd til at skære flamingo?-Kan man evt. lave en vha.en lille transformer evt. fra en lyskæde.Jeg har en gang lavet en lille en af et bateri og en kobbertråd, men nu skal jeg bruge en der er mere formstabil og kraftigere, til store flamingo klodser der skal skæres i buede former.Der er vel nogle parametre ?tykkelse og længde af tråd i forhold til strømstyrke m.m.

Håber der en "Ole opfinder" et sted derude der kan hjælpe.
Christella Bamford, Hvalsø (11-01-2008) 
Svar:
Hej. Man kan få noget der hedder konstantan-tråd. Der fåes i forskellige udgaver (modstand/længde). Kan vel fåes i en elektronikforretning. Man kan så ud fra Ohm''s lov udregne hvilken type der er bedst til den strømforsyning man har rådighed.
BS, Tørring (11-01-2008) 
Svar:
Man kan få en fin maskine til dette, den ligner en loddekolbe men er særdeles god til flamingo, er lidt dyr men prøv at spørge på tømmerhandlen.

Der findes også en anden maskine der kan klare det du har brug for men den er dyr omkring 10.000,- ligeledes tømmerhandlen
Mikkel, Odder (23-01-2008) 
Svar:
hej, Et godt stort ladeapperat til biler (12v) og så en konstantantråd der er snoet af 4 tråde, længden ca. 125cm og så skærer du fint igennem en 120cm bred flamingoplade, brugte dette til at skære gulvflamingo til mit hus med, flotte helt rene snit ingen flamingofnuller
jan rasmussen, morud (28-01-2008) 
Svar:
hej, Et godt stort ladeapperat til biler (12v) og så en konstantantråd der er snoet af 4 tråde, længden ca. 125cm og så skærer du fint igennem en 120cm bred flamingoplade, brugte dette til at skære gulvflamingo til mit hus med, flotte helt rene snit ingen flamingofnuller
jan rasmussen, morud (28-01-2008) 

lydisolering af oliefyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en gammel støbejernskedel med ny brænder. Larmen fra fyret breder sig fra kælderen op i boligen. Kan jeg lydisolere fyret? eller er det bedre at lydisolere kælderrummet? Jeg ønsker ikke varmeisolering
Peter Harrit, Vedbæk (08-01-2008) 
Svar:
hvorfor ønsker du ikke varmeisolering??? Få isoleret fyret af en isolatør, så er du af med bulderet og sparer rare varmepenge!!
gunna quistbo, karlslunde (08-01-2008) 
Svar:
Som isolatør mener jeg også at du skal få isoleret dit fyr i stedet for at lydisolere hele din kælder. Lydisolering er for dyrt og den anden løsning er billigere og mindst lige så god hvis det bliver gjort ordenligt.
Dennis, København (17-01-2008) 

Naturlig ventilation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg vil høre om i kunne svare mig på hvordan jeg griber det her an.
Jeg har et haveskur hvor der dannes kondens, beklædningen er sat ned i jorden, det går ikke at jeg skære af forneden da det skal være et lukket skur. Så mit spørgsmål er, hvordan undgår jeg kondens??? skal jeg bygge skuret op på et beton fundament? og derefter skal jeg så sørge for nogen ventilations huller under taget? der er ikke varme i skuret? tak HC
Hans Christian, Kbh V (05-01-2008) 
Svar:
Hej.

Er der ståltag på skuret ?

Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
Om du så ingen sider havde på skuret, vil du få kondens.
Af med taget, på med undertag og på med taget igen.
folmer, aabenraa (06-01-2008) 

Isolering med skum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.. Er der nogen der ved hvordan man evt. bedst isolerer en gammel 1200 L. olietank så den er godt isoleret ?? Jeg har nu 200 mm. rockwoll omkring den, og en 22 mm spånplade kasse.... Prøvede engang at ville isolere en mindre tank med skum.... TOTALT umuligt....Det var et totalts svineri.. har nogen erfaring med sådan noget ?????
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:
det har jeg endda særdeles gode erfaringer med.Lav en trækasse af træplader. rundt om tanken, så der er 40 cm fri mellem tank og kasse hele vejen rundt. lad overkant af kassen gå 80 cm over overkant tanken. Er der lidt revner og huller ,får de lige lidt bygningsskum. fyld det op med flamingo kugler. Meget gerne med flamingo kasser, der er brækket i stykker. Endnu flere flamingokasser endnu billigere bliver det. jeg går ud fra det er til en akkumoleringstank. Jeg fyrede mine 1200 l, op i sommers til 90 gr. Slog over på elvarmen, og lukkede af for tanken. 24 dage senere var der stadig 60 gr. varmt vand oppe ved toppen af tanken. Altså en brusebad i 24 dage gammelt varmt vand. tanken står på loftet og alle rørføringerne går op nedefra. Og det er let at lave.
knud, skjern (04-01-2008) 
Svar:
Hvorfor vil du isolere olietanken ?
Per M., 2950 Vedbæk (04-01-2008) 
Svar:
Jeg kan se det er dig med de 18 m frem og retur. Der kan du jo lave samme nummer. Lav en lang kasse af gips eller træplader langs med rørene. Bare lad det lamel isolering sidde. skaf en masse fl. kasser og nogle kugler. Læg en plade hen over. Så er der ingen vindafkøling , Men masser af stillestående luft. Jeg garanterer for det har en god effekt.
knud, skjern (04-01-2008) 
Svar:
det kan jeg måske godt se fidusen i..... men måske ikke med gl. flamingo kasser der skal brækkes i stykker.... det skal vist være meget små stykker for ikke der skal være for meget luft imellem..... Men det jeg mente med skum var nu PU skum / byggeskum.... tager man sådan en præisoleret tank eller beholder er der jo faktisk ikke ret meget mere end en 3 -6 cm skum i dem, og de er jo vældig godt isoleret... det MÅ da kunne lade sig gøre at lave selv.... det er bare lige med at finde en metode... Da jeg prøvede det sidste gang, prøvede jeg med poser, kasser osv. osv. med det virkerde sgutte rigtigt... Ved godt det også bliver rimelig dyrt, men det gør det sgi også hvis man skal ud og købe de der krøjer / flamingo kugler.....
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:
Hr. lars Plovmann, skive (04-01-2008)
Må vi så få at vide hvorfor du vil varmeisolere olietanken,
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Mr. H.Pox :-D Okay... Er du klar :-D

Jamen det er da fordi jeg har / bruger en 1200 L. olietank til Akkumuleringstank til mit fyr :-D Og jeg er igang med en gang optimering på varmeområdet :-)

Jeg har ALT for stort varmespild både ved tank, rør og pumper og det vil jeg ha ordnet... Mit fyrrum er i en lade, de der 18 - 20 m. fra stuehuset...

Det er såmænd bare derfor :-)
lars Plovmann, skive (05-01-2008) 
Svar:
Jow. Det er altså ikke fyringsolie du har i tanken?
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
nejjj det er det jo ikke ....en akkumuleringstank er jo en opbevaringstank man bruger til at opbevar det varme vand fra sit varme anlæg...... så man ikke skal fyre hele tiden ....
lars Plovmann,, skive (05-01-2008) 
Svar:
Det er netop det der er fidusen. Endnu flere fl,kasser endnu billigere. de huller der bliver, som du skriver,fylder du jo op med lidt fl.kugler. Jeg tror heller ikke det er helt billig at give den en gang pu-skum. Jeg har set det gjort.
Jeg ved en der har 5 m3 flam. granulat liggende . Han har haft en maskine der smuldrerde fl. kasser op i atomer. hans tlf. 22115368 . Det kan du sikkert få billigt.
Nå, men jeg har, som du kan læse , gode erfaringer med det jeg har gjort. Og det er hermed givet videre.
knud, skjern (05-01-2008) 
Svar:
isolering med skum må da være muligt , slet ingen der ved hvordan??
j larsen, Hammel (14-01-2008) 

Ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I forbindelse med tilstandsrapport på mit hus har jeg en K1 som er ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl. Jeg kan fortælle at jeg har en skalmur som jeg kan se ned i når jeg står på en stie. På mine svigerforældres hus har de en metalskinne mellem gavl og skalmur plastret til med mørtel. Er det framgangsmåden og hvad for en metalskinne skal jeg have fat i ?
Thomas Meier, Kastrup (04-01-2008) 

rør isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej... ved ikke om mit spørgsmål hører mere hjemme i vvs afdelingen, men prøver alligevel..
Jeg har rør fra fyrrummet til hovedbygningen til varmeforsyning.. ca. ´18 m. ( altså 18 m. fremløb og 18 m. retur ) Det er pex rør som først har sådan en skum rørisolering omkring sig, derefter er rørerne omviklet en 2-3 gange med rockwool måtter med papir på ( sådanne lameller ) Rørerne ligger begge to samlet i den indpakning... kun adskilt af rørskålen. Jeg syntes jeg har meget stor varmetab på fremløbet... på en kold eller lidt blæsende dag kan tabet på de 18 meter være en 15 grader... Mit spørgsmål kommer så nu :-D Hvordan er den rigtige / bedste måde at isolere sådanne rør... Lad nu være med at skrive jeg " bare " skal udskifte dem med præ isolerede Løgstør rør... Med mindre du vil være med til at betale dem :-D

Håber nogen ved en masse om dette.....
lars Plovmann, skive (02-01-2008) 
Svar:
Åhh ja... jeg glemte selvfølgelig at skrive..... Rørerne ligger over loftet gennem en gammelt tom stald, og går gennem muren ind til selve stuehuset
lars Plovmann, skive (03-01-2008) 
Svar:
Du har selv skrevet løsningen, men jeg vil ikke være med til at betale.

De præisolerede rør skal være twinrør +isolerede.

Hvis du ønsker at beholde din hjemmestrikløsning, så sørg for at der yderst er et lag vindtæt materiale fx. plastik. Tape alle samlinger så det er helt tæt.

I øvrigt siger det ikke så meget at tabet er 15°C på 18 meter. Energitabet afhænger af vandflowet gennem røret hvor der er varmetab.
ksj, Brenderup (03-01-2008) 
Svar:
Hej Lars.
Som du skriver ligger rørerne på loftet og i staldbygningen, dvs i et uopvarmet rum.
Da jeg er indehaver af isoleringsvirksomhed skal vi naturligvis overholde normen som er DS 452 og i dit tilfælde hvor røret er et hovedrør og er i drift hele året skal du isolere til en klasse 4 isolering.
Hvis det er et 1" - 1½" rør skal du isolere det med min. 70 mm og det må gerne være i 2 lag med forskudte samlinger. Du skal bruge Rockwool eller Isover alulamelmåtter eller rørskåle, hvis nogle af rørerne er synlige og du synes at det skal se pænt ud kan du jo lave en beklædning med enten aluminiumsplade eller Isogeno (pvc)
Husk hvis du kun bruger alutape skal du også lave nogle bindinger med kobbertråd da alutape alene kan slippe i limningen når det ligger i uopvarmet rum.
Du er velkommen til at ringe til mig.
Nytech Isolering A/S
Esbjerg 75138333
Jens E. Hansen, Esbjerg (05-01-2008) 
Svar:
Hej... Vil bare fortælle jeg nu har fået " fixet" mine rør.... skilte det hele af, pakkede hver rør ( med rørskål på ) ind hver for sig i lamelmåtte, og igen lamel måtter omkring begge rør..... regner så med jeg lige vil ha fat i noget sort plastik ( roekuleplastik eller lign . ) og pakke om det, måske mest for en syns skyld....

Har nu over nogle dage målt, og DET HAR VIRKET..!!!! :-D varmetabet er nu nede på omkring 4-6 grader, afhængelig af hvor koldt det har været... Så JEG er tilfreds...

Tak til jer alle der har bidraget med forslag og ideer...
lars Plovmann, skive (21-01-2008) 

Nedtagelse af skunk og isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg mangler en vejledning til nedtagelse af en gammel skunk,isolering, dampspær og eftermontering af gipsplader.
Carsten Bach, Gentofte (02-01-2008) 
Svar:
Nedtagelse: økse eller hammer og en masse knorfedt. Opbygning af gipsvæg findes en masse hjemmesider om - www.knauffdanogips.dk er et rigtigt godt sted at starte.
Arne Algevind, Frikøb (02-01-2008) 
Svar:
Et koben er også ret anvendeligt, evt også en bajonetsav
ksj, Brenderup (03-01-2008) 
Svar:
Eller endnu hurtigere. En el-kædesav.
Knud, Kolding (03-01-2008) 
Svar:
Husk at lufte ud da der kan være asbest i den gamle isolering.
Dennis, København (17-01-2008) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1375.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »