Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1394.   « Forrige 25       Næste 25 »

fugtspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus er drænet m. platonplader med undtagelse af ca. 3 meter mod syd. Den indvendige side del af kældervæggen hvor der ikke er drænet er en smule fugtig (fundamentet har flere revner). Jeg agter at lægge en fugspærre udenpå fundamentet uden at dræne. Hvilket produkt/metode kan jeg bruge? Jeg ville gerne bruge platon plader som på resten af huset, men jeg har læst, at platonplader kun bruges sammen med dræn. Mvh. Morten
Morten Svendsen, Gentofte (25-03-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at Platonplader ikke er velegnede uden dræn.
Men om muligt er det bedste et omfangsdræn, som sænker grundvandstrykket på kældervæggen. Ku'' du ikke lave noget med en lokal faskine?
Men eller skal der udføres en regulær fugtmembran, sædvanligvis noget bitumenhaløj som skal brændes/klæbes på væggen. Husk isolering.
hpox, Århus (25-03-2008) 
Svar:
Hpox du har mange gode idéer, men lige den med at føre en dræn ind i en faskine, den holder ikke. vandet vil kunne cirkulere.

nu ved jeg ikke hvad der er uden for platon pladerne af jord eller grus, men du kan jo grave de 3 meter ud og sætte platonplader op og evt. tjære behande din sokkel, og så fylde op med drængrus, hvis så ellers ham entreprenøren der har lavet det andet dræn ordentlig og helt op til de 3 meter, burde vandet kunne trække fra det nye drænlag over i det ekst, gruslag oog videre ned i drænet.

j. Schmidt, brørup (27-03-2008) 
Svar:
Ja-ja. Det er jo klart, ellers vil det jo ikke virke.
Men det fremgår jo, godtnok indirekte, at det eksisterende dræn må være koblet til det offentlige net.
Spørgeren ved f.eks. en hel del om det eksisterende dræn og ville kende en kende en faskine om en sådan allerede var i brug.
Skarpt, ikke?
hpox, Århus (27-03-2008) 
Svar:
Tak for svarene. De omtalte tre meter er beliggende mod syd og drænet er mod øst og nord. Dvs. at vandet reelt skal rundt om hjørnet for at nå drænet (som vist nok er lavet helt efter bogen). Må man iøvrigt tjære sokkel, når man bruger platonplader? Jorden består af et rosenbed! mvh.Morten
Morten, Gentofte (27-03-2008) 



isolation af fladt tag på 2x3 meter ( mellemgang imellem 2 bygninger) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har brug for den tyndeste konstruktion af et fladt tag over en mellemgang.
Jeg skal have indvendigt loft i 225 og udvendig total højde på 247 altså totalt 22 cm til isolering ..kan man det
Lars N. Hansen, hedensted (24-03-2008) 
Svar:
Ja, det kan du godt ihvertfald hvis spændet kun er de 2 meter.
Eksempelvis 16mm birkefinerplader som loft fastgjort til noget stålspærshaløjsa pr. 60cm. Formstabil isolering med papdækning resten af vejen.
Der vil godtnok være for lidt isolering ligesom inddækning af pappen kan blive et problem.
Måske et langskud men måske polyuhretanelementer som de kendes fra kølehuse.
Se her;
http://www.dc-system.dk/?r=dcs&css=&q=1&lang=dk
hpox, Århus (24-03-2008) 
Svar:
Du kan også bruge aluthermo. Det er 10 mm men isolerer som 200mm minaraluld. og så kan du jo bare fylde resten af hulrummet op med minaraluld. Aluthermo er også dampspærre. Find det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Skal dampspærre etableres før efterisolering? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle

Jeg har et étplans typehus fra 1969, hvor der er 100mm Rockwool på loftet og nedenunder er der nogle steder noget der ligner sorte skraldesække, som nok skulle udgøre det som dampspærre. De slutter bestemt ikke tæt og det virker meget tilfældigt udlagt. Det er sikkert gået godt i alle de år pga. der er rigelig ventilation på loftet.

Nu vil jeg imidlertid gerne efterisolere fordi de 100mm er lidt lidt og de er tilmed faldet noget sammen. Mit spørgsmål er så om jeg bare kan fylder ovenpå den gamle isolering så jeg kommer helt op og få dækket bunden af spærrene til uden at gøre noget ved den meget ringe dampspærre?

Ved at søge på tidligere svar får jeg ikke noget entydigt svar på det med dampspærren. Der er mere gode råd om at man skal huske ventilation ved spærfoden osv. ved efterisolering.

Selvom det er gået godt i snart 40år med de 100mm og næsten ingen dampspær, så er min bekymring at efterisolering med fx. 200mm uden at ordne dampspær måske kan skabe problemer fx. med råd i spær eller andet.

Det vil selvfølgelig være nemmest bare at hælde ovenpå, da en dampspær helst skal etableres nedefra, så lofterne i givet fald skal ned. Jeg tør ikke selv at lave en dampspærre ovenfra, da man sikkert kan lave mange ulykker hvis den monteres forkert på spærrene.

Så tilbage til spørgsmålet - skal der etableres en 100% tæt dampspærre inden der efterisoleres, hvis der ikke rigtig er én i forvejen?
Jørn, Herning (23-03-2008) 
Svar:
De "skraldesække" kan du godt se bort fra. Det tæller ikke som dampspærre.
Det helt afgørende er hvad dit loft er lavet af.
Er det puds på rør og tæt forskalling regnes det som en dampspærre. (Forudsat at det er uden væsentlige revner og i det hele taget intakt.
Er det noget andet skal der etableres en dampspærre.
hpox, Århus (24-03-2008) 
Svar:
OK, så hvis jeg forstår dig ret, så er det rent held at der ikke er sket noget i de 40 år uden damspærre, men med "skraldesække". Så hvis jeg vil have mere isolering på, så skal der etableres en rigtig og fuldstændig tæt dampspærre? Øv, så skal alle lofterne ned....

Til oplysning har jeg sådan noget gibsfliseloft nogen steder og nogle finerede plader andre steder og endelig listeloft ude i den, for hustypen, klassiske pistolgang. Alt er dog malet hvidt, så forskellene syner ikke så meget og derfor har jeg heller ikke travlt med at rive det ned:-)
Jørn, Herning (24-03-2008) 
Svar:
Fat mod.
De der "affaldssække" har måske virket godtnok, siden du ikke har konstateret problemer i form af sorte striber på lofterne eller fugt/kondens i isoleringen.
Jeg foreslår istedet at du får en vurdering fra en fagmand af en slags.
Dernæst kan en rimelig effektiv dampspærre godt etableres, uden at nedtage lofterne, se her; http://www.rockwool.dk/sw101813.asp
og her;http://www.rockwool.dk/sw64579.asp
og her;http://www.rockwool.dk/sw64577.asp
hpox, Århus (24-03-2008) 
Svar:
Hvis der er ventileret over isolationen er der nok ikke sket noget da fugtigheden ''luftes ud''.
Jeg har ret ofte set store problemer hvis der bare er lidt hul i isoleringen. Der kan komme meget kondens under en dampspærre og det kan ødelægge loftbeklædning.
Hvis man har en tæt dampspærre er det absolut nødvendigt at lukke for vind ind under isoleringen med vindtæt pap eller lignende.
HCJ, Odense (25-03-2008) 
Svar:
OK. Tak for links og svar. Jeg kontakter en fagmand. Hvis jeg kan undgå at få lofterne ned er der jo sparet lidt penge, som evt. kan bruges på en proff.

Der er masser af vind på loftet, så jeg kan forstå at når først den tætte dampspær er etableret, så skal jeg have gang i vindpappet.
Jørn, Herning (27-03-2008) 
Svar:
Spare penge.
Det tør siges. De 100 sammentrampede millimeter du har nu er jo tæt på krimminelt ;>)
Du vil opleve en regulær velstandsstigning når du får efterisoleret.
hpox, Århus (27-03-2008) 

Enkeltstens mur, hvad gør vi? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt en ejerlejlighed sidste sommer, og i løbet af vinter og efterår er der trængt fugt ind gennem ydermuren. Lejligheden er efterisoleret og der er opsat gipsplader. Hvad kan vi isolere med for at undgå at fugten trænger igennem igen?
Louise, Esbjerg (22-03-2008) 
Svar:
Måske skal murværket fuges om og revnede sten udskiftes.
Men det er nu ikke normalt at vandet trænger hele vejen igennem murværk, isolering og gipsplader.
Bed en muremester om en vurdering og et tilbud.
hpox, Århus (22-03-2008) 
Svar:
Du kan også kontakte iso-test som kan komme og fortælle dig helt nøjagtig hvor og hvor meget du skal gøre...
sanne, Silkeborg (03-04-2008) 

Tag isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købet en ca. 500 m2 stor hal som jeg vil anvende til garage / værksted. Desværre er taget utæt og uisoleret. Selve dækket er 220 mm beton hvorpå der er udlagt et tyndt lag mineraluld, herefter tagpap. Derfor ønsker jeg at efterisolerer med ca. 300 mm isolering. Nærmerer undersøgelser viser at man skal anvende Rockwool / Isover. Det virker på mig bare helt sindsygt, at skulle betale over 450,00 kr./m2 bare for isoleringen. Hvis man anvender 2 x 150 mm Sundolit kan samme tykkelse købes for ca. 100,00 kr/m2. Nu er mit spørgsmål, må man anvende flamingo som tagisolering. Der er jo en hel del penge at tjene ca. 175.000,00 kr.
Jesper Nielsen, Næstved (18-03-2008) 
Svar:
Din prissammenligning passer ingen steder.
De to isoleringstyper koster stort set det samme.
hpox, Århus (19-03-2008) 
Svar:
Det nemmeste i plads og arbejdstid vil være at bruge refleksiv isolering. Det er 10mm og isolerer som 200mm minaraluld. Det koster 95 kr pr m2 + moms. Mellem dine spær kan du så fylde op med lidt minaeraluld. Refleksiv isolering er også dampspærre. Du kan finde det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 
Svar:
Det du henviser til Sune, er jo blevet degraderet for flere år siden af bl.a. teknologisk institut. Den omtalte isoleringsevne holder ikke i praksis, ifølge de undersøgelser jeg har set for produktet.

Men det lød nu ellers godt med et nyt super-soleringsmateriale.
M.Thomsen, Horsens (07-04-2008) 
Svar:
Hej,
jeg undrer mig over at du siger at der skal bruges isover eller rockwool.
I min optik kan der godt anvendes polystyren oven på et betondæk.
Hvis du vil have yderligere information om dette er du velkommen ti lat kontakte mig.
21147911
mhv ivan
Ivan Nielsen, Otterup (09-01-2014) 



Snyd med ejerskifteforsikring ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med en sag på min ejerskifteforsikring om mit hus fra 1979. Det er gulvet den er gal med. Forsikringen siger at de kun vil dække beløbet så skaden bliver bragt op til 1979 standard. Jeg mener at have læst at hvis man på begynder en renovering eller reparation af en forsikringsskade skal gulvet leve op til bygningsreglementet af 2008 er dette korrekt og i så fald hvor finder jeg det på skrift ??
Lykke J, Holbæk (12-03-2008) 
Svar:
Det handler jo om hvad der står i forsikringspolisen!
Men hvis det er en almindelig gulvbelægning f.eks. i en stue, så er der ingen krav i bygningsreglementet til et sådant.
(Der står måske at det ikke må være sundhedsfarligt eller lignende, men der er ingen specifikke krav)
hpox, Århus (12-03-2008) 
Svar:
Det er betongulvet i 3 børneværelser og en baggang. Dette gulv består af 50mm glasuld og 50mm beton - hvilket bevirker at gulvene gynger når man går på det og har store revner. Så vidt jeg ved står der noget i bygningsreglementet om terrængulve..
Lykke J, Holbæk (13-03-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at der er langt større krav til det nye gulv. Tykkere beton og isolering, armering, radonisolering.

Men jeg ved som sagt ikke hvad der står i din police.

(Men hvis du får stjålet dit 10 år gamle fjernsyn så får du jo ikke et splinternyt model 2008 - medmindre du er nyværdiforsikret!!!)


hpox, Århus (13-03-2008) 
Svar:
Generelt er bygningsforsikringer = nyværdiforsikringer (dog i nogle tilfælde dagsværdi eller sum - forekommer dog kun inden for erhverv eller landbrug) Jeg ville helt klart ikke finde mig i at taksatoren prøver at presse citronen, hvis det ikke KLART fremgår af policen. Ejerskifteforsikringen skal jo dække skjulte fejl og mangler, dvs. at de ikke er nævnt i tilstandsrapporten.
Der er dog forskel på hvilke regler der gælder for henholdsvis nybyg og renovering.
Rode, Sørbymagle (15-03-2008) 

200 eller 300 mm.isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg skal snart have lagt nyt tag på mit hus fra 67/75. Hvor meget isolering skal jeg lægge?? Jeg vil enten lægge 200 eller 300 mm.. Mit spørgsmål er egentlig om det kan betale sig at lægge 300 mm. Er der nogen erfaring med at lægge 300 mm på et sådan "gammelt" hus istedet for 200 mm.
Brian, Thorup (11-03-2008) 
Svar:
Den krone du har i lommen er jo den samme om du har et nyt eller gammelt hus. De sidste 100 mm er godt givet ud. Specielt hvis du engang sælger, da nye krav kommer højere og højere op.
gunna quistbo, karlslunde (11-03-2008) 
Svar:
Kast et blik på denne side, der er kontant svar.
http://sparpenge.rockwool.dk/front_end/?cc=dk
hpox, Århus (11-03-2008) 
Svar:
Hvis de sidste 100mm er et problem med hensyn til konstruktionen kan du bruge aluthermo på den indvendige side. det er kun 10mm men isolerer som 200mm minaraluld. Det er også damspærre. Du kan finde det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

vandintrængen fra nabogrund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved opførelsen af et stort boligbyggeri, har man tilsyneladende overset et vandhul og har dækket dette uden at dræne. Det er i hvert tilfælde umuligt at få svar fra hverken andelboligforeningen som er der nu, eller kommunen som har gjort grunden klar til bebyggelse. Jeg har ikke kunne få et drænkort nogen steder, hvilket overbeviser mig om, at dette er noget man har overset.
Kan nogen hjælpe mig med en ide om hvad jeg skal gøre, for det vand der er dækket hos nabo har nu fundet vej over på min grund og det kan jo ikke være meningen.
Kender nogen en advokat som har speciale i sådanne sager ???
Håber på konstruktive og seriøse svar.
E.Christine, Faarup (11-03-2008) 
Svar:
Du bør starte med at få et skriftligt svar fra kommunen inden du finder advokat. De SKAL svare dig.
Jan, Danmark (11-03-2008) 

Snydedræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min tilbygning fra 40'erne har en væg (2 x mursten), der suger fugt op. Det har bl.a. taget livet af terassedøren og ført til skader i indvendigt pus., Der er ikke omfangsdræn, og jeg er heller ikke meget for at lave det, da der er virkeligt langt til nærmeste brønd, og da problemet i øvrigt kun gør sig gældende over få meter.

Da er ikke det anbefalede fald bort fra huset. Det vil jeg nu sørge for, at der bliver, i forbindelse med, at jeg etablerer terrasse i sten på arealet op til muren. Men spørgsmålet er: findes der andre små krumspring, jeg bør kaste mig ud i. Jeg tænker på sådan noget som at grave muren fri, rense af, give den en gang asfalt og fylde godt op med leca-nødder, så muren i det mindste ikke står og sopper helt tiden.

Eller er det altsammen nyttesløst, når det ikke er i kombination med den forkromede drænmodel?

Der er kælder under tilbygningen. På den gamle "værkstedskældermåde". Også her er ret fugtigt. Kunne være rart, hvis kælderen blev lidt mere tør, men det er trods alt ikke det primære-
Johan, Sorø (10-03-2008) 
Svar:
Det er nok ikke afstanden til bønden der er afgørende.
Omgravning, fugt- og varmeisolering samt omfangsdræn er tæskedyrt i det hele taget.
Du kan jo fint lave en dræning kun der hvor det er nødvendigt, men vandet skal jo selvklart så langt væk at det ikke bare løber tilbage.
Du bør lave en "standardløsning" f.eks. med Platonplader eller drænelementer fra f.eks. Thermisol. Ingen grund til at opfinde den dybe tallerken en gang til. Kik lidt på nogle hjemmesider.
Men det jeg ville sige var.
Prøv først at sikre at overfladevandet ledes væk, (som det jo er et krav i bygningsreglementet) måske løser det problemet.
hpox, Århus (11-03-2008) 

Rockwol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er det tegn på, når isoleringen på loftet er fyldt med små sorte pletter? Under byggeriet for 13 år siden regnede det voldsomt, mens isoleringen var lagt, men uden at den var dækket til. Efter indflytningen var der en luftfugtighed på 100%.
Endvidere ses savsmulds lignende "stakke" under nogle af spærrene, som om der bliver gnavet i træet. Er der et bud på, hvad det skyldes, og om der er en sammenhæng?
Lilian Knudsen, Middelfart (10-03-2008) 
Svar:
borebiller er hvad du har i dit træværk
jan pedersen, fredericia (10-03-2008) 
Svar:
Det er forhåbentligt ikke regnbygerne for 13 år siden, der stadig pjasker rundt i isoleringen.
Du skal have undersøgt loftrummet ordentligt, meget tyder på for dårlig udsuftning.
hpox, Århus (10-03-2008) 

Dampspærre mellem to etager Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Står med følgende opgaver. jeg har et værksted, der er koldt, dvs uden opvarmning. Det kunne jeg godt tænke mig at gøre det varmere ved at isolere loftet. Ovenpå loftet er etagen uudnyttet, men skal måske i fremtiden anvendes - skal jeg sætte dampspærre op imellem de to etager , når jeg isolere loftet.

Kasper, Odense (06-03-2008) 
Svar:
Ja, det skal du, hvis du senere udnytter loftetagen, så gør den ingen skade.
bb, horsens (06-03-2008) 

BR 1977 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor mange mm isolering skulle der være under et støbt gulv i 1979 ? Jeg har fundet et byggereglement fra 1977 men kan ikke finden en standard for isoleringen af et støbt gulv.
Lykke Jønck, Holbæk (05-03-2008) 
Svar:
Pr. 1/2-1979 krav til u-værdi = 0,30

75mm isolering på min. 75mm singels u=0,26

bb, horsens (05-03-2008) 

Isolering af værelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej allesammen.

Jeg har ekstra rum som er blevet bygget til mit hus for x-antal år siden. Problemet er at jeg ikke tror det er ordentlig isoleret. Nu vil jeg så gerne bruge rummet til kontor eller lignende og vil derfor have det ordentlig isoleret. Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at ligge et ekstra lag isolering eller lignende så jeg ikke skal have hele skidtet pillet ned og starte forfra. Nogle gode ideer til hvordan og hvorledes jeg skal gribe det an?
Jens Nielsen, Herning (05-03-2008) 
Svar:
Nu skriver du ikke om det er gulv, væg eller loft du vil efterisolere og hvaddise er udført af.
Loftet kan isoleres fra oversiden, hvis der ellers er plads.
Vægge kan isoleres med f.eks. mineraluld, regler og gipsplade. Husk dampspærre.
Gulvet er det dyreste at isolere, terrændæk er meget svære at efterisolere.
hpox, Århus (06-03-2008) 
Svar:
Men du skal huske at hvis du efterisolere indvendig på mure, så flytter du kondenspunktet i muren og øger risikoen for skimmelsvamp, derfor er det at foretrække at efterisolere udvendigt.
Gren, Struer (08-03-2008) 
Svar:
Ved udvendig isolering flytter du skiseme da osse kondenspunktet.
hpox, Århus (08-03-2008) 
Svar:
Det helt klart nemmeste er at bruge refleksiv isolering. Det er kune 10mm men isolerer som 20mm mineraluld. du skal monterer det fra den varme side da det også er dampspærre. Så tager du heller ikke plads i rummet. Du kan bruge det på alle flader. find det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Fyldning af viktualiekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at få lavet støbte gulve med varme i hele huset der i flere rum har gulv på strøer og krybekælder. Krybekælderen bliver midt i huset til en 8 m2 viktualiekælder. Kan man uden videre fylde krybekælder og viktualiekælder op med sand og derefter isolere med 300 mm der så støbes ovenpå?
Stig, Herlev (27-02-2008) 
Svar:
Min far gjorde det for 5 år siden, og indtil videre har det ikke givet problemer.
Thomas, Odense (27-02-2008) 
Svar:
Nøgleordet i den forbindelse hedder komprimering af sandet for hver ca. 10 cm. opfyldning. Evt fugt snadet, så det nærmest bliver skyllet på plads. DET er MEGET vigtigt med komprimeringen / kompakteringen, da sandet ellers senere vil sætte sig yderligere, med evt, hulrum og sandsynligvis efterfølgende sætningsskader. Forstærk evt. godt og grundigt med indborede stykker af tentorstål i de omgivende sokler, så disse er med til at fixere det hele godt og grundigt.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (28-02-2008) 
Svar:
Har selv fyldt kælderen op med sten, hårdt arbejde, men sætter sig helt sikkert ikke.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (01-03-2008) 

Nedrivning af isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at fjerne nogle gamle pladelofter i min lejlighed. Oppe under pladerne ligger der noget isolering (rockwool tror jeg). Skal man have noget beskyttelse på når man fjerne det - jeg tænker på maske, heltdragt eller? Ofterne er vist lavet engang i 1970'erne.
Morten, København (26-02-2008) 
Svar:
Der er mig bekendt ingen krav, men for at undgå umiddelbare gener som kløe og hoste fra fibrene og det alm. støv der vil være. Så bør du benytte disse personlige værnemidler:
1. Engangs heldragt med hætte og tætsluttende manchetter ved håndled.
2. Maske i kategori FFP2.
3. Handsker
4. Briller hvis det er over hovedhøjde.
jacob, Brønshøj (26-02-2008) 
Svar:
1. Den billigste maske du kan købe
2. Handsker
3. Rigeligt med drikkevarer

Alt ud over dette, mener jeg er overkill...

Benny, Aalborg (26-02-2008) 
Svar:
Tak.
Morten, København (27-02-2008) 

Gammelt hus, nye regler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at planlægge et gulvprojelt i min landejendom fra 1906. Jeg regner med at rykke det gamle uisolerede gulv op og så starte forfra med sand, flamingo, gulvvarme og ny slutbelægning. Skal jeg følge de nye standerder når jeg totalrenoverer gulvet?

Hvad er standarden ved gulvarme i dag?

Ole Frederiksen, Rønde (24-02-2008) 
Svar:
stabil, 300 mm isol., 10-12 cm beton, belægn. Det er for dine gene skyld, at du skal rbuge så megen isolering - det sparer.
jan pedersen, fredericia (24-02-2008) 
Svar:
Det gør 100mm også. De næste 200 mm sparer meget lidt i forhold til de første 100.
Isoleringsfirmaerne tjener tykt på det. Bygherrer tjener meget lidt.
HCJ, Odense (21-03-2008) 

Isolering af rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt hus og vil isolere vores fjernvarmerør og brugsvandsrør. En del af rørene har kun en diameter på 14 mm. Jeg kan ikke finde forhandlere af Rockwools universal rørskåle i den tykkelse.
Hvordan kan det være? Hvad skal jeg købe i stedet?

Hvis et rør nu er 25 mm i diameter. Skal man så bestille rørskålene i 21 mm eller 27 mm indvendige mål? Runder man op eller ned?


Anders Boe, Køb' (18-02-2008) 
Svar:
Du skal runde op.
Til dit 14mm rør (som nok er 15mm), køb den rørskål der kommer nærmest, det gør ikke den store forskel at den er lidt for stor.
Peter, Frederiksværk (19-02-2008) 
Svar:
lad være med at isolere dine fjernvarmerør - den varme der "slipper ud" inden din måler, skal du ikke betale for, ej heller restvarmen på returen.. Det er nok til at holde min kælder på 15 grader her over vinteren, så lidt giver det da.
Arne Algevind, Frikøb (20-02-2008) 

isoler beton dæk med skum som sprøjtes på. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej en kammerat til fortæller at han har set i et program at man i usa isolere huse ved at man ligesom ved at sprøjtemale ligger isolering på væge og lofter de sprøjter et skumlignende produkt på som udvider sig helt vildt meget og kan påføre det i den tykkelse man ønsker sig. findes det i dk og hvor / hvem har udstyret.
morten bonde, vandel (16-02-2008) 
Svar:
Hej

Det er sikkert polyrethaskum der er tale om, og der findes da enkelte firmaer som udfører arbejder med det.

Polyrethanskum blev på et tidspunkt anvendt til tagunderstrygning og hulmursisolering, men uden den store succes, selv om det er et glimrende produkt i mange henseender.

Som tagunderstrygnig blev det i en del tilfælde fugtsugende, og til hulmursisolering tror jrg nok det var for tæt (ikke diffusionsåbent).
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (16-02-2008) 
Svar:
Det har også vist sig at skumisoleringen med tiden smudre og falder sammen inde i hulmuren. Der er vist flere der har fået et shok efter en terminsk undersøgelse af deres "skumhus"
Ole Frederiksen, Rønde (24-02-2008) 

kuldebroer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har kuldebroer i gavlhjørner. Huset er fra 1959 og blev i 79 hulmursisoleret med fugtimprægneret miniralduld. Kan man efterisolere med lecanødder,i forbindelse med pålægning af nyt tag? Eller er der andre gode ideer? På forhånd tak.
Knud Jørgensen, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Mener du måske gavltrekanter?
Hvis der er en kuldebro betyder det jo at der allerede er noget materiale der optager pladsen. (At der er kontakt mellem ind- og udvendig)
Lecanødder isolerer ikke særligt godt. Om der skal hældes noget i så brug hellere f.eks. "Flamingo - granulat"
hpox, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Kære hpox
Tak for dit svar - det var nu ikke lige det jeg havde forestillet mig. Måske har jeg ikke formuleret mig korrekt. Det drejer sig om fugtskjolder i hjørnerne på indvendig side af ydermure. Generelt har vi et problem med, at vores ydermure ikke kan tåle at blive lukket inde af eks. tøj eller skabe. Vil man kunne løse problemet med at påfylde "flamingo - granulat"? Eller hvad? På forhånd for svar.
Knud Jørgensen, Århus (15-02-2008) 
Svar:
næ, dete r bare dit indeklima der ikke er i orden. Det du beskriver er kondens - dårlig udluftning, knud
jan pedersen, fredericia (16-02-2008) 
Svar:
Kære Jan
Tak for dit svar, men jeg synes nu vi er gode til at lufte ud - ca. 10 - 15 minutter hver dag. Og det er fugt/kuldebroerne er i stort set alle rum med ydervægge/hjørner.
Knud Jørgensen, Århus (16-02-2008) 
Svar:
Det er meget almindeligt at der dannes fugtskjolder bag skabe, i hjørner og lign. steder.
Årsagen er enten for lidt udluftning eller for lidt isolering. Det er jo naturligvis ikke megen ventilation bag et skab elle i et rums hjørner.
I det foreliggende tilfælde er det jo noget problematisk at der allerede er hulmursisoleret. Der er jo derfor ikke plads til hverken Leca eller andre isoleringsmaterialer i hulmuren.
Prøv at kontakte et Autoriseret Indblæsningsfirma, f.eks. Rockwool eller Isover. Der er måske nogen der ved hvordan man "udskifter" hulmursisolering.

hpox, Århus (16-02-2008) 

Isolering af ydervæg indvendigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..
Jeg skal til at isolere vores ydervæg som kun er noget 15 cm tykt gasbeton.. Jeg havde tænkt mig at isolere med to gang 95 mm rockwool , er det unødvendigt for meget og vil det kunne slå revner i væggen udvendigt når den pludselig bliver så godt isoleret, før var der kun 1 cm flamingo som isolering
Kasper Hammershøj, Svendborg (13-02-2008) 
Svar:
2x95mm er slet ikke formeget, derved overholder du isoleringskravet for lette ydervægge i nybyggeri.
Der er rigtigt at når ydervæggen isoleres er der større risiko for afskallinger. Men den er vist ikke større end for alle andre opmurede ydervægge.
Derimod bør du seriøst overveje muligheden for udvendig isolering. Bortset fra prisen, som nok er lidt højere pr/m2 er der kun fordele. Livet kan gå uforstyret vider inde i husen, der er plads til endnu mere isolering, det beboelige areal forbliver det samme, du kan ændre husets arkitektoniske udtryk osv.

Prøv evt. at kikke lidt på Rockwools site, osse mht. økonomiske isoleringstykkelser.
hpox, Århus (13-02-2008) 
Svar:
Hej Kasper
Jeg har selv isoleret indefra, tømmeren opsatte krydsfinner/gips på 65mm. stål.
Men rykkede stålet ud fra muren så der var omkring 15 cm. hulrum, der efter blev der indblæst papiruld. På samme tid blev der trukket nye el/netværks kabler vi fik nye pæne indervæggge og flotte dybe vinduesplader. Mht. plads er der ca 40 meter rundt om vores hus, hvis man ganger dette med de 0,18 meter har vi taget 7,2 m2. af huset dette syntes jeg er en lille pris at betale for den komfort og besparelse vi har opnået. Prisen var omkring 15000 dyre end udvendig isolering men så inkl. nyt el, snorlige & ny malede vægge.
jeg har sparet et sted mellem 8000 10000 om året på mine forbedringer.
Mads k Nielsen, Lyngby (14-02-2008) 
Svar:
Det med pladsen er vel en smagssag.
Et hus med en omkreds på 40 lm kunne f.eks. være 8x12m, = 96m2.
Tabt nytteareal 7,2m2 eller 7,5%
(Alle mål er indvendige)
Husarealkontroløren, Mål(e)løv (14-02-2008) 
Svar:
Jeg vil helst ikke isolere eller gøre noget udvendigt.. Men det er ikke noget problem med pladsen indvendigt for det er i stuen så der er god nok plads til at tage en 16-17 cm af rummet rundt. Jeg vil sætte et lag 45 mm og så 95mm . Lyder det ikke meget passende?
Kasper, Svendborg (14-02-2008) 
Svar:
Uanset hvad du gør så vil du opdage ar selve isoleringstykkelsen er den mindste omkostning.
Montering og/eller indkøb af dampspærre, gipsplader, væv, maling eller tapet, flytning og/eller omlægning af varmesystem, el, tlf. osv., samt svineri og oprydning er DEN SAMME uanset hvor tyk lag isolering du vælger at indbygge.
DERFOR.
Det gælder om at proppe så meget isolering i de vægge som det er økonomisk forsvarligt.
F.eks. 300mm.
Prøv at regne på omkostninger contra besparelser. Du kommer aldrig til at gøre en bedre investering.
hpox, Århus (15-02-2008) 
Svar:
Dog bør du aldrig proppe mere isolering i dine vægge end at dine arme er lange nok til at du kan nå dine vindueshasper, uden at du skal ligge inde i selve vindueslysningen for at nå disse.
Blot et godt råd. Alt med måde. Det er også skidt at være alt for langfingret...
Og når vindueslysningerne bliver dybere end 240 cm., så kniber det med at få plader til selve lysningen.

:-)

Morale: htTP://WWW:Isoleringsgevinsten er minimal når man bevæger sig udover de 300 mm. Gevinsten står ikke mål med merudgiften.

God fornøjelse trods alt.

G. Gearløs, Billund (15-02-2008) 
Svar:
Det er jo helt gag at tage så mange m2 af sit beboelses areal. prøv istedet med refleksiv isolering. Det er en dug på kun 10mm der isolerer som 200mm mineraluld. Du kan sætte den direkte på vægen og så gips udenpå. det er samtidigt dampspærre. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du gør.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

indvendig Isolering af kælder vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer. Vi ejer et hus der er bygget i 1927 og har gennem årene efterhånden fået renoveret fra kvist og ned. Nu står kælderen for tur. Der er ikke omfangs drænet, og den forrige isolering bestod af lægter mod indervæggene med 50mm rockwood, plastdampspærre uden på og yderst et lag gibs. Da jeg fjernede det, var nogle af lægterne tydeligt mørnede i bunden mod gulvet og væggene havde afskaldede puds flager. I princippet burde den have den store tur med udvendig omfangsdræn og det hele, men af tid nød er jeg nødt til at starte med det indvendige først. Jeg har fået massevis af gode løsnings muligheder, men er ikke blevet klogere. Hvad er det bedste jeg kan gøre når jeg ikke laver omfangsdræn lige nu? kælderen er opvarmet og "dufter" ikke af fugtig kælder. Kælderen har 220cm lofthøjde, vinduer i jordhøjde og afstand fra karm til gulv ca 150cm.
Jan Christensen, Valby (13-02-2008) 
Svar:
du skal bruge stålregler og topogbundskinner r45 4,5cm men du skal trække stålet 2,5 cm ud fra væg så du for en luft lomme fra væg til iso og så to lag forskudt gips
lyngen´s byg, køge (14-02-2008) 
Svar:
Tusind tak for hurtig svar. Du nævner ikke noget med dampspærren, er det fordi den "underforstået" stadig placeres under gipsen foran isoleringen, eller...
Jan Christensen, valby (14-02-2008) 
Svar:
Prøv at kaste et blik på dette link; http://www.isover.dk/sw3380.asp

En kælderydervæg skal været tæt eller tør inden den isoleres - eller meget tæt på.

Forslaget om f.eks. en afstand på 2,5 cm mellem væggene er hørt før, men kan ikke begrundes.
Al fugt der kommer ind gennem en kældervæg og ditto gulv kan principielt kun fjernes på en måde, nemlig ved ventilation.
Det er nemlig ikke sådan at den udvendige jordopfylding på noget tidspunkt vil blive så tør at den kan "suge" fugt fra en kælderydervæg.



hpox, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Og det sidste svar omkring stålskellettet skal du se bort fra.. Det er en god måde at lukke fugten inde - at skjule problemet.

På den måde vil danne et rum hvor der kan vokse alle mulige svampvækster.

For at anbefale denne løsning kræves som min. en besigtigelse
Peter Haslebo, Frederiksberg (16-02-2008) 
Svar:
Tak for dit svar Peter. Det er tilsyneladende en svær een det der isolering. Hvad ville DU foreslå ?
Jan Christensen, Valby (16-02-2008) 
Svar:
Du kan faktisk isolerer effektivt udefra med refleksiv isolering. Det fungerer lidt som en isolerende drænplade. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du skal gøre.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med efterisolering af hus, er det sådan at huset er hulmursisoleret for mange mange år siden med en slags skum (ligner piskede æggevider) som i dag sidder som klatter, hist og her i hulmuren, og som sådan ikke har den fornødende isolerende virkning.
Kan jeg få lave en fornyet hulmursisolering, og i så fald kan den nye hulmursisolering fortrænge den gamle ???
Henning Lund-Hansen, Nexø (11-02-2008) 
Svar:
Du skal alligevel have en pris eller to fra indblæsningsfirmaerne.
Få dem ud for et tjek. Men jeg tror ikke det er noget problem at indblæse isoleringsmateriale.
hpox, Århus (11-02-2008) 
Svar:
Lad hver med at grav ud. Fjern klaplaget og udlæg en aluthermodug. Så har du en isolerende effekt der svarer til 200mm mineraluld og du har fuldstændigt sparet udgravningen. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du gør.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg beklæder et træhus invendigt,,,,et lag vandfast plade, gips på vandfast plade, kan jeg plaserer dampspærre mellem disse ??
Hugo, Himmelbjerget (07-02-2008) 
Svar:
Ja, det går fint.
hpox, Århus (07-02-2008) 
Svar:
Jeg mener bestemt ikke dette er en god ide!
Dampspærre skal placeres bag træpladen, så kan du jo købe en billigere plade da den ikke længere kan få fugt udefra.
Hænger du ting op på væggene efterfølgende bryder du dampspærre ved alle skruer og søm.
Det andet er nemt men ikke byggeteknisk korrekt.
Mikkel, Odder (10-02-2008) 

Isolering i hulmur - nybyg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mellem ydermyren af mursten og indermuren af porebeton (multiplader) er der plads til 200mm isolering. Mureren siger der skal 190mm i, så der er plads til de "pølser" af mørtel, som kommer når stenen ilægges. Jeg synes jeg havde forstået, at isolerngen skal være så tyk som mulig, og at "pølserne" derfor skal undgås. Mureren siger også, at hver 3.af studsfugerne i det nederste skifte skal stå åben, så den kondens, som opstår inde i hulmuren kan komme ud. Jeg frygter bare, at alle mulige myrer, biller, bier mm. kravler ind.
Hvad gør jeg?
Michael Koustrup, Karrebæk (04-02-2008) 
Svar:
Mørtelpølser skal afskrabes, 190mm isolering er ok, skal det være rigtig godt, så anvendes
isoleringsholdere på murbinderne. Studsfugerne lukkes med en studsfugeventil.
bb, horsens (04-02-2008) 

Indvendig isolering af kvist Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i gammelt hus fra 30`erne med en stor kvist, hvor der er meget koldt. Jeg er usikker på konstruktionen, men der er et meget stort glasparti/vindue.Væggene er en forholdvis tynd trækonstruktion, ligesom taget er en forholdvis tynd konstruktion.
Kan jeg isolere kvisten indvendigt ? - hvordan ? - det invendige areal er ikke noget problem der er god plads.



P.Jensen, 9800 (03-02-2008) 
Svar:
Du skal helt klart bruge refleksiv isolering, aluthermo. Det er en kun 10mm dug der isolerer som 200mm mineraluld. Monter den på den indvendige side da den også er dampspærre. Det er super nemt og du bevarer din store kvist. Se mere på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1394.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »