Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1385.   « Forrige 25       Næste 25 »

Rockwol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er det tegn på, når isoleringen på loftet er fyldt med små sorte pletter? Under byggeriet for 13 år siden regnede det voldsomt, mens isoleringen var lagt, men uden at den var dækket til. Efter indflytningen var der en luftfugtighed på 100%.
Endvidere ses savsmulds lignende "stakke" under nogle af spærrene, som om der bliver gnavet i træet. Er der et bud på, hvad det skyldes, og om der er en sammenhæng?
Lilian Knudsen, Middelfart (10-03-2008) 
Svar:
borebiller er hvad du har i dit træværk
jan pedersen, fredericia (10-03-2008) 
Svar:
Det er forhåbentligt ikke regnbygerne for 13 år siden, der stadig pjasker rundt i isoleringen.
Du skal have undersøgt loftrummet ordentligt, meget tyder på for dårlig udsuftning.
hpox, Århus (10-03-2008) 



Dampspærre mellem to etager Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Står med følgende opgaver. jeg har et værksted, der er koldt, dvs uden opvarmning. Det kunne jeg godt tænke mig at gøre det varmere ved at isolere loftet. Ovenpå loftet er etagen uudnyttet, men skal måske i fremtiden anvendes - skal jeg sætte dampspærre op imellem de to etager , når jeg isolere loftet.

Kasper, Odense (06-03-2008) 
Svar:
Ja, det skal du, hvis du senere udnytter loftetagen, så gør den ingen skade.
bb, horsens (06-03-2008) 

BR 1977 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor mange mm isolering skulle der være under et støbt gulv i 1979 ? Jeg har fundet et byggereglement fra 1977 men kan ikke finden en standard for isoleringen af et støbt gulv.
Lykke Jønck, Holbæk (05-03-2008) 
Svar:
Pr. 1/2-1979 krav til u-værdi = 0,30

75mm isolering på min. 75mm singels u=0,26

bb, horsens (05-03-2008) 

Isolering af værelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej allesammen.

Jeg har ekstra rum som er blevet bygget til mit hus for x-antal år siden. Problemet er at jeg ikke tror det er ordentlig isoleret. Nu vil jeg så gerne bruge rummet til kontor eller lignende og vil derfor have det ordentlig isoleret. Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at ligge et ekstra lag isolering eller lignende så jeg ikke skal have hele skidtet pillet ned og starte forfra. Nogle gode ideer til hvordan og hvorledes jeg skal gribe det an?
Jens Nielsen, Herning (05-03-2008) 
Svar:
Nu skriver du ikke om det er gulv, væg eller loft du vil efterisolere og hvaddise er udført af.
Loftet kan isoleres fra oversiden, hvis der ellers er plads.
Vægge kan isoleres med f.eks. mineraluld, regler og gipsplade. Husk dampspærre.
Gulvet er det dyreste at isolere, terrændæk er meget svære at efterisolere.
hpox, Århus (06-03-2008) 
Svar:
Men du skal huske at hvis du efterisolere indvendig på mure, så flytter du kondenspunktet i muren og øger risikoen for skimmelsvamp, derfor er det at foretrække at efterisolere udvendigt.
Gren, Struer (08-03-2008) 
Svar:
Ved udvendig isolering flytter du skiseme da osse kondenspunktet.
hpox, Århus (08-03-2008) 
Svar:
Det helt klart nemmeste er at bruge refleksiv isolering. Det er kune 10mm men isolerer som 20mm mineraluld. du skal monterer det fra den varme side da det også er dampspærre. Så tager du heller ikke plads i rummet. Du kan bruge det på alle flader. find det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Fyldning af viktualiekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at få lavet støbte gulve med varme i hele huset der i flere rum har gulv på strøer og krybekælder. Krybekælderen bliver midt i huset til en 8 m2 viktualiekælder. Kan man uden videre fylde krybekælder og viktualiekælder op med sand og derefter isolere med 300 mm der så støbes ovenpå?
Stig, Herlev (27-02-2008) 
Svar:
Min far gjorde det for 5 år siden, og indtil videre har det ikke givet problemer.
Thomas, Odense (27-02-2008) 
Svar:
Nøgleordet i den forbindelse hedder komprimering af sandet for hver ca. 10 cm. opfyldning. Evt fugt snadet, så det nærmest bliver skyllet på plads. DET er MEGET vigtigt med komprimeringen / kompakteringen, da sandet ellers senere vil sætte sig yderligere, med evt, hulrum og sandsynligvis efterfølgende sætningsskader. Forstærk evt. godt og grundigt med indborede stykker af tentorstål i de omgivende sokler, så disse er med til at fixere det hele godt og grundigt.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (28-02-2008) 
Svar:
Har selv fyldt kælderen op med sten, hårdt arbejde, men sætter sig helt sikkert ikke.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (01-03-2008) 



Nedrivning af isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at fjerne nogle gamle pladelofter i min lejlighed. Oppe under pladerne ligger der noget isolering (rockwool tror jeg). Skal man have noget beskyttelse på når man fjerne det - jeg tænker på maske, heltdragt eller? Ofterne er vist lavet engang i 1970'erne.
Morten, København (26-02-2008) 
Svar:
Der er mig bekendt ingen krav, men for at undgå umiddelbare gener som kløe og hoste fra fibrene og det alm. støv der vil være. Så bør du benytte disse personlige værnemidler:
1. Engangs heldragt med hætte og tætsluttende manchetter ved håndled.
2. Maske i kategori FFP2.
3. Handsker
4. Briller hvis det er over hovedhøjde.
jacob, Brønshøj (26-02-2008) 
Svar:
1. Den billigste maske du kan købe
2. Handsker
3. Rigeligt med drikkevarer

Alt ud over dette, mener jeg er overkill...

Benny, Aalborg (26-02-2008) 
Svar:
Tak.
Morten, København (27-02-2008) 

Gammelt hus, nye regler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at planlægge et gulvprojelt i min landejendom fra 1906. Jeg regner med at rykke det gamle uisolerede gulv op og så starte forfra med sand, flamingo, gulvvarme og ny slutbelægning. Skal jeg følge de nye standerder når jeg totalrenoverer gulvet?

Hvad er standarden ved gulvarme i dag?

Ole Frederiksen, Rønde (24-02-2008) 
Svar:
stabil, 300 mm isol., 10-12 cm beton, belægn. Det er for dine gene skyld, at du skal rbuge så megen isolering - det sparer.
jan pedersen, fredericia (24-02-2008) 
Svar:
Det gør 100mm også. De næste 200 mm sparer meget lidt i forhold til de første 100.
Isoleringsfirmaerne tjener tykt på det. Bygherrer tjener meget lidt.
HCJ, Odense (21-03-2008) 

Isolering af rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige købt hus og vil isolere vores fjernvarmerør og brugsvandsrør. En del af rørene har kun en diameter på 14 mm. Jeg kan ikke finde forhandlere af Rockwools universal rørskåle i den tykkelse.
Hvordan kan det være? Hvad skal jeg købe i stedet?

Hvis et rør nu er 25 mm i diameter. Skal man så bestille rørskålene i 21 mm eller 27 mm indvendige mål? Runder man op eller ned?


Anders Boe, Køb' (18-02-2008) 
Svar:
Du skal runde op.
Til dit 14mm rør (som nok er 15mm), køb den rørskål der kommer nærmest, det gør ikke den store forskel at den er lidt for stor.
Peter, Frederiksværk (19-02-2008) 
Svar:
lad være med at isolere dine fjernvarmerør - den varme der "slipper ud" inden din måler, skal du ikke betale for, ej heller restvarmen på returen.. Det er nok til at holde min kælder på 15 grader her over vinteren, så lidt giver det da.
Arne Algevind, Frikøb (20-02-2008) 

isoler beton dæk med skum som sprøjtes på. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej en kammerat til fortæller at han har set i et program at man i usa isolere huse ved at man ligesom ved at sprøjtemale ligger isolering på væge og lofter de sprøjter et skumlignende produkt på som udvider sig helt vildt meget og kan påføre det i den tykkelse man ønsker sig. findes det i dk og hvor / hvem har udstyret.
morten bonde, vandel (16-02-2008) 
Svar:
Hej

Det er sikkert polyrethaskum der er tale om, og der findes da enkelte firmaer som udfører arbejder med det.

Polyrethanskum blev på et tidspunkt anvendt til tagunderstrygning og hulmursisolering, men uden den store succes, selv om det er et glimrende produkt i mange henseender.

Som tagunderstrygnig blev det i en del tilfælde fugtsugende, og til hulmursisolering tror jrg nok det var for tæt (ikke diffusionsåbent).
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (16-02-2008) 
Svar:
Det har også vist sig at skumisoleringen med tiden smudre og falder sammen inde i hulmuren. Der er vist flere der har fået et shok efter en terminsk undersøgelse af deres "skumhus"
Ole Frederiksen, Rønde (24-02-2008) 

kuldebroer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har kuldebroer i gavlhjørner. Huset er fra 1959 og blev i 79 hulmursisoleret med fugtimprægneret miniralduld. Kan man efterisolere med lecanødder,i forbindelse med pålægning af nyt tag? Eller er der andre gode ideer? På forhånd tak.
Knud Jørgensen, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Mener du måske gavltrekanter?
Hvis der er en kuldebro betyder det jo at der allerede er noget materiale der optager pladsen. (At der er kontakt mellem ind- og udvendig)
Lecanødder isolerer ikke særligt godt. Om der skal hældes noget i så brug hellere f.eks. "Flamingo - granulat"
hpox, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Kære hpox
Tak for dit svar - det var nu ikke lige det jeg havde forestillet mig. Måske har jeg ikke formuleret mig korrekt. Det drejer sig om fugtskjolder i hjørnerne på indvendig side af ydermure. Generelt har vi et problem med, at vores ydermure ikke kan tåle at blive lukket inde af eks. tøj eller skabe. Vil man kunne løse problemet med at påfylde "flamingo - granulat"? Eller hvad? På forhånd for svar.
Knud Jørgensen, Århus (15-02-2008) 
Svar:
næ, dete r bare dit indeklima der ikke er i orden. Det du beskriver er kondens - dårlig udluftning, knud
jan pedersen, fredericia (16-02-2008) 
Svar:
Kære Jan
Tak for dit svar, men jeg synes nu vi er gode til at lufte ud - ca. 10 - 15 minutter hver dag. Og det er fugt/kuldebroerne er i stort set alle rum med ydervægge/hjørner.
Knud Jørgensen, Århus (16-02-2008) 
Svar:
Det er meget almindeligt at der dannes fugtskjolder bag skabe, i hjørner og lign. steder.
Årsagen er enten for lidt udluftning eller for lidt isolering. Det er jo naturligvis ikke megen ventilation bag et skab elle i et rums hjørner.
I det foreliggende tilfælde er det jo noget problematisk at der allerede er hulmursisoleret. Der er jo derfor ikke plads til hverken Leca eller andre isoleringsmaterialer i hulmuren.
Prøv at kontakte et Autoriseret Indblæsningsfirma, f.eks. Rockwool eller Isover. Der er måske nogen der ved hvordan man "udskifter" hulmursisolering.

hpox, Århus (16-02-2008) 

Isolering af ydervæg indvendigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej..
Jeg skal til at isolere vores ydervæg som kun er noget 15 cm tykt gasbeton.. Jeg havde tænkt mig at isolere med to gang 95 mm rockwool , er det unødvendigt for meget og vil det kunne slå revner i væggen udvendigt når den pludselig bliver så godt isoleret, før var der kun 1 cm flamingo som isolering
Kasper Hammershøj, Svendborg (13-02-2008) 
Svar:
2x95mm er slet ikke formeget, derved overholder du isoleringskravet for lette ydervægge i nybyggeri.
Der er rigtigt at når ydervæggen isoleres er der større risiko for afskallinger. Men den er vist ikke større end for alle andre opmurede ydervægge.
Derimod bør du seriøst overveje muligheden for udvendig isolering. Bortset fra prisen, som nok er lidt højere pr/m2 er der kun fordele. Livet kan gå uforstyret vider inde i husen, der er plads til endnu mere isolering, det beboelige areal forbliver det samme, du kan ændre husets arkitektoniske udtryk osv.

Prøv evt. at kikke lidt på Rockwools site, osse mht. økonomiske isoleringstykkelser.
hpox, Århus (13-02-2008) 
Svar:
Hej Kasper
Jeg har selv isoleret indefra, tømmeren opsatte krydsfinner/gips på 65mm. stål.
Men rykkede stålet ud fra muren så der var omkring 15 cm. hulrum, der efter blev der indblæst papiruld. På samme tid blev der trukket nye el/netværks kabler vi fik nye pæne indervæggge og flotte dybe vinduesplader. Mht. plads er der ca 40 meter rundt om vores hus, hvis man ganger dette med de 0,18 meter har vi taget 7,2 m2. af huset dette syntes jeg er en lille pris at betale for den komfort og besparelse vi har opnået. Prisen var omkring 15000 dyre end udvendig isolering men så inkl. nyt el, snorlige & ny malede vægge.
jeg har sparet et sted mellem 8000 10000 om året på mine forbedringer.
Mads k Nielsen, Lyngby (14-02-2008) 
Svar:
Det med pladsen er vel en smagssag.
Et hus med en omkreds på 40 lm kunne f.eks. være 8x12m, = 96m2.
Tabt nytteareal 7,2m2 eller 7,5%
(Alle mål er indvendige)
Husarealkontroløren, Mål(e)løv (14-02-2008) 
Svar:
Jeg vil helst ikke isolere eller gøre noget udvendigt.. Men det er ikke noget problem med pladsen indvendigt for det er i stuen så der er god nok plads til at tage en 16-17 cm af rummet rundt. Jeg vil sætte et lag 45 mm og så 95mm . Lyder det ikke meget passende?
Kasper, Svendborg (14-02-2008) 
Svar:
Uanset hvad du gør så vil du opdage ar selve isoleringstykkelsen er den mindste omkostning.
Montering og/eller indkøb af dampspærre, gipsplader, væv, maling eller tapet, flytning og/eller omlægning af varmesystem, el, tlf. osv., samt svineri og oprydning er DEN SAMME uanset hvor tyk lag isolering du vælger at indbygge.
DERFOR.
Det gælder om at proppe så meget isolering i de vægge som det er økonomisk forsvarligt.
F.eks. 300mm.
Prøv at regne på omkostninger contra besparelser. Du kommer aldrig til at gøre en bedre investering.
hpox, Århus (15-02-2008) 
Svar:
Dog bør du aldrig proppe mere isolering i dine vægge end at dine arme er lange nok til at du kan nå dine vindueshasper, uden at du skal ligge inde i selve vindueslysningen for at nå disse.
Blot et godt råd. Alt med måde. Det er også skidt at være alt for langfingret...
Og når vindueslysningerne bliver dybere end 240 cm., så kniber det med at få plader til selve lysningen.

:-)

Morale: htTP://WWW:Isoleringsgevinsten er minimal når man bevæger sig udover de 300 mm. Gevinsten står ikke mål med merudgiften.

God fornøjelse trods alt.

G. Gearløs, Billund (15-02-2008) 
Svar:
Det er jo helt gag at tage så mange m2 af sit beboelses areal. prøv istedet med refleksiv isolering. Det er en dug på kun 10mm der isolerer som 200mm mineraluld. Du kan sætte den direkte på vægen og så gips udenpå. det er samtidigt dampspærre. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du gør.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

indvendig Isolering af kælder vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer. Vi ejer et hus der er bygget i 1927 og har gennem årene efterhånden fået renoveret fra kvist og ned. Nu står kælderen for tur. Der er ikke omfangs drænet, og den forrige isolering bestod af lægter mod indervæggene med 50mm rockwood, plastdampspærre uden på og yderst et lag gibs. Da jeg fjernede det, var nogle af lægterne tydeligt mørnede i bunden mod gulvet og væggene havde afskaldede puds flager. I princippet burde den have den store tur med udvendig omfangsdræn og det hele, men af tid nød er jeg nødt til at starte med det indvendige først. Jeg har fået massevis af gode løsnings muligheder, men er ikke blevet klogere. Hvad er det bedste jeg kan gøre når jeg ikke laver omfangsdræn lige nu? kælderen er opvarmet og "dufter" ikke af fugtig kælder. Kælderen har 220cm lofthøjde, vinduer i jordhøjde og afstand fra karm til gulv ca 150cm.
Jan Christensen, Valby (13-02-2008) 
Svar:
du skal bruge stålregler og topogbundskinner r45 4,5cm men du skal trække stålet 2,5 cm ud fra væg så du for en luft lomme fra væg til iso og så to lag forskudt gips
lyngen´s byg, køge (14-02-2008) 
Svar:
Tusind tak for hurtig svar. Du nævner ikke noget med dampspærren, er det fordi den "underforstået" stadig placeres under gipsen foran isoleringen, eller...
Jan Christensen, valby (14-02-2008) 
Svar:
Prøv at kaste et blik på dette link; http://www.isover.dk

En kælderydervæg skal været tæt eller tør inden den isoleres - eller meget tæt på.

Forslaget om f.eks. en afstand på 2,5 cm mellem væggene er hørt før, men kan ikke begrundes.
Al fugt der kommer ind gennem en kældervæg og ditto gulv kan principielt kun fjernes på en måde, nemlig ved ventilation.
Det er nemlig ikke sådan at den udvendige jordopfylding på noget tidspunkt vil blive så tør at den kan "suge" fugt fra en kælderydervæg.



hpox, Århus (14-02-2008) 
Svar:
Og det sidste svar omkring stålskellettet skal du se bort fra.. Det er en god måde at lukke fugten inde - at skjule problemet.

På den måde vil danne et rum hvor der kan vokse alle mulige svampvækster.

For at anbefale denne løsning kræves som min. en besigtigelse
Peter Haslebo, Frederiksberg (16-02-2008) 
Svar:
Tak for dit svar Peter. Det er tilsyneladende en svær een det der isolering. Hvad ville DU foreslå ?
Jan Christensen, Valby (16-02-2008) 
Svar:
Du kan faktisk isolerer effektivt udefra med refleksiv isolering. Det fungerer lidt som en isolerende drænplade. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du skal gøre.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med efterisolering af hus, er det sådan at huset er hulmursisoleret for mange mange år siden med en slags skum (ligner piskede æggevider) som i dag sidder som klatter, hist og her i hulmuren, og som sådan ikke har den fornødende isolerende virkning.
Kan jeg få lave en fornyet hulmursisolering, og i så fald kan den nye hulmursisolering fortrænge den gamle ???
Henning Lund-Hansen, Nexø (11-02-2008) 
Svar:
Du skal alligevel have en pris eller to fra indblæsningsfirmaerne.
Få dem ud for et tjek. Men jeg tror ikke det er noget problem at indblæse isoleringsmateriale.
hpox, Århus (11-02-2008) 
Svar:
Lad hver med at grav ud. Fjern klaplaget og udlæg en aluthermodug. Så har du en isolerende effekt der svarer til 200mm mineraluld og du har fuldstændigt sparet udgravningen. Se på www.st-thermohus.dk hvordan du gør.
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg beklæder et træhus invendigt,,,,et lag vandfast plade, gips på vandfast plade, kan jeg plaserer dampspærre mellem disse ??
Hugo, Himmelbjerget (07-02-2008) 
Svar:
Ja, det går fint.
hpox, Århus (07-02-2008) 
Svar:
Jeg mener bestemt ikke dette er en god ide!
Dampspærre skal placeres bag træpladen, så kan du jo købe en billigere plade da den ikke længere kan få fugt udefra.
Hænger du ting op på væggene efterfølgende bryder du dampspærre ved alle skruer og søm.
Det andet er nemt men ikke byggeteknisk korrekt.
Mikkel, Odder (10-02-2008) 

Isolering i hulmur - nybyg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mellem ydermyren af mursten og indermuren af porebeton (multiplader) er der plads til 200mm isolering. Mureren siger der skal 190mm i, så der er plads til de "pølser" af mørtel, som kommer når stenen ilægges. Jeg synes jeg havde forstået, at isolerngen skal være så tyk som mulig, og at "pølserne" derfor skal undgås. Mureren siger også, at hver 3.af studsfugerne i det nederste skifte skal stå åben, så den kondens, som opstår inde i hulmuren kan komme ud. Jeg frygter bare, at alle mulige myrer, biller, bier mm. kravler ind.
Hvad gør jeg?
Michael Koustrup, Karrebæk (04-02-2008) 
Svar:
Mørtelpølser skal afskrabes, 190mm isolering er ok, skal det være rigtig godt, så anvendes
isoleringsholdere på murbinderne. Studsfugerne lukkes med en studsfugeventil.
bb, horsens (04-02-2008) 

Indvendig isolering af kvist Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i gammelt hus fra 30`erne med en stor kvist, hvor der er meget koldt. Jeg er usikker på konstruktionen, men der er et meget stort glasparti/vindue.Væggene er en forholdvis tynd trækonstruktion, ligesom taget er en forholdvis tynd konstruktion.
Kan jeg isolere kvisten indvendigt ? - hvordan ? - det invendige areal er ikke noget problem der er god plads.



P.Jensen, 9800 (03-02-2008) 
Svar:
Du skal helt klart bruge refleksiv isolering, aluthermo. Det er en kun 10mm dug der isolerer som 200mm mineraluld. Monter den på den indvendige side da den også er dampspærre. Det er super nemt og du bevarer din store kvist. Se mere på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Plastfolie til rør isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har set at man kan få en grå plastfolie, til motering udenpå isoleringsrør af mineraluld.

1. Hvad hedder denne type folie?
2. Hvor kan man købe den?
3. Er det let at montere? (sværhedsgrad 1-10 - 1 = superlet)

Dennis Pape Nielsen, Viborg (31-01-2008) 
Svar:
1. ?
2. Måske den nærmeste tømmerhandel, eler en VVS-grosist.
3 ?
hpox, Århus (01-02-2008) 
Svar:
1. Kan jeg ikke huske, selvom en kammerat faktisk er isolatør.
2. VVS grossist, Din lokale trælast ( Ikke et gør det selv marked som silvan, bauhaus, jem og fix.
3. Hvis det skal se pænt ud ikke så let, specielt ikke hvis det er mange T-stykker og bøjninger, du skal bruge lim, og ståltråd til at holde det sammen mens det tørrer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (01-02-2008) 

Koldluft i hulmuren Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa

Har et 3 år gammelt hus hvor det trækker ind ved stikkontakterne med kold luft. Har fået afvide at der skal være cirkulation i hulmuren, men kan det passe at den kolde luft skal være på denne side af isoleringen?

Rpi, Struer (31-01-2008) 
Svar:
... lyder komisk, men det kan faktisk trække via el-rørene, der fører kabler mellem afbrydere og kontakter
jan pedersen, fredericia (01-02-2008) 
Svar:
Der er ikke ført rør til kablerne, og det trækker f.eks også ved toilettet som er indbygget i væggen - så den kolde luft må jo være over det hele i hulmuren og trænge ud hvor der er huller ???

Er det normalt i et 3 år gammelt hus?
Rpi, Struer (01-02-2008) 
Svar:
Det lyder som mangelfuld isolering, kombineret med m å s k e manglende membran
jan pedersen, fredericia (02-02-2008) 
Svar:
Hvis det er et tre år gammelt hus, skal der ingen cirkulation være. Er der overhovedet bats i hulmuren? Og hvad med membranen, er den monteret? Æhhhh - er det et træhus?
jan pedersen, fredericia (02-02-2008) 
Svar:
Jeg mener først at "reglen" om et total tæt hus er kommet efter vi har bygget. Men jeg mener stadigvæk ikke at det kan være rigtigt at det trækker så meget i hulmuren, at man f.eks kan mærke det når man sidder i stuen.....
rpi, Struer (02-02-2008) 
Svar:
Der må ikke blæse ind i stuen gennem stikkontakterne, det er helt klart.
Og er det et generelt problem i huset er det jo helt galt.
Men der er "garanti" på huset i 5 år. Hvis du selv var bygherre skal du brokke dig til muremesteren eller måske el-installatøren. Har du købt huset har du nok en ejerskifteforsikring.
Evt. kan du få udført en varmeisolerings-kontrol med thermokamera.
Endelig skal du være opmærksom på at du måske ikke har nogen god sag, simpelthen fordi "blæseriet" er i småtingsafdelingen.
hpox, Århus (02-02-2008) 
Svar:
Elektrikkeren har være og bore huller i stikkontakterne og herefter udflyde med skum. Det er bare galt ved endnu flere kontakter, så det skal selvfølgelige også laves. Spærgsmålet er bare om det kan være rigtigt at der skal blæse så "meget" luft på denne side af hulmuren?

Jeg kan kun se at det går gevaldigt udover isoleringsevenen.

Luften burde jo næsten komme ind ved gavlene eller uder tagrenderne rundt om huset - var det ikke en god idé at stoppe det til med et eller andet ?
rpi, Struer (05-02-2008) 
Svar:
der er sikkert brugt slæbe batts i bunden.
og hvis der så er udkradet fuger så blæser det lige ind,kontakt en byggesagkyndig og få ham til at kigge på det,
mureren, odense (06-02-2008) 
Svar:
Jeg har lige bygget nyt hus og havde en stikkontakt hvor det blæste ind.
Jeg har en kammerat der er bygningskonstruktør og han siger at der skal være ventilation i hulmuren, det er derfor den er åben i top og huller i bunde (manglende fuger)
Vi bruger så ikke mere gas end der er beregnet på huset så jeg formoder at alting er iorden bortset fra at stikkontakten ikke var tætnet
johnny, Vemmelev (04-03-2008) 

isolering på loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har lige bygget nyt hus og er ved at lægge sidste hånd på værket, og så da at mine tømrer har sat vindpladerne på udvendig side af bagmuren, vil bare gerne høre om det er som det skal være.
jesper, vejle (31-01-2008) 
Svar:
Du kan placering af vindstop her

http://www.isover.dk
bb, horsens (31-01-2008) 
Svar:
Det er i orden med placeringen, men er pladerne tætnet mod spær og mur, her skal tætnes med silicone og for guds skyld ikke skum det optager fugt!
Mikkel, Odder (10-02-2008) 

Isolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købet et hus fra 1948. Oprindeligt var huset med fladt tag, men blev i 1970'erne bygget om og der blev lagt nyt tag med høj rejsning. Det gamle tag blev der ikke gjort noget ved. Nu vil jeg efterisolere og har fjernet tagpap og gamle drænrør fra det gamle tag. Derunder ligger nu noget halm og siv som isolering. Jeg har to spørgsmål:
Kan jeg lægge glasuld direkte på halm/siv?
Skal der lægges dampspærre ovenpå halm/siv inden jeg ruller glasulden ud? (bør det ikke være direkte over loftet i stedet?)

Håber på lidt god hjælp her...


Thomas Sørensen, Hobro (28-01-2008) 
Svar:
Halm og siv, det lyder spændende. Og drænrør, mon dog?
Først: Hvorfor vil du isolere etageadskillelsen, er der ikke samme temperatur på begge sider?
Dernæst: Øhe ja, hvorfor isolere???



hpox, Århus (29-01-2008) 
Svar:
Det er et et-planshus, så "etageadskillelsen" er et loft, jeg vil isolere, da det kniber med at holde en konstant (og lun) temperatur i huset.
Og drænrør - jo, den er god nok. De lå på tværs af det gamle tag, så jeg har vel snart fjernet 50 meter rør!
Thomas Sørensen, Hobro (29-01-2008) 
Svar:
Må indrømme at jeg ikke præcis ved hvad halm & sivisoleringen er, men det har næppe nogen videre isoleringsværdi.
Så ud med det. Og fyld op med mineraluld.
Dampspærre: Det kommer an på hvordan dit loft iøvrigt er opbygget. Såfremt der er puds på rørvæv på tæt forskalling og det er nogenlunde intakt regnes det som dampspærre.
Er det ikke tilfældet skal ilægges en dampspærre oven på forskallingen, (under isoleringen). Dampspærrem skal påhæftes en 20-30mm (eller mere) op ad spærsiderne.
SE her;http://www.rockwool.dk/sw64577.asp
Men der er måske osse andre muligheder, kik videre hos Rockwool.
hpox, Århus (29-01-2008) 

hvordan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan isolere vi vores stråtag rum da hele vores tagrum står rådt.vil vi gerne isolere tagrummet men hvordan...? forholdet mellem isolering/strå skal jo gerne være iorden venligst rene og mich
michael sauerberg, 4571 GREVINGE (28-01-2008) 
Svar:
Start her;
http://www.taekkelaug.dk
hpox, Århus (29-01-2008) 

huset er koldt når vinden står på Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus er koldt når vinden står direkte på. Jeg vil gerne have checket isolering af en ekspert og evt. få et tilbud . Hvem kontakter man for at få en upartisk og sikker vurdering. mvh Carsten Fugmann tarkie
carsten fugmann, HVIDOVRE (27-01-2008) 
Svar:
Nu du er igang med at tjekke dit hus så skulle du nok også lige løbe hen over fuger i murværket, hvis de er mangelfulde kan det også betyde en del. som vi lærte på murer skolen "FYLDTE FUGER,GIR VARME STUER"
mureren, odense (28-01-2008) 
Svar:
Flere af mine bekendte har gode erfaringer med Bolius i forbindelse med div. rådgivning. Du finder dem på www.bolius.dk
Pedersen, København (28-01-2008) 

acrylplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil godt tilskære en acrylplade, hvordan gøres det bedst?
S Engelbo, Holbæk (23-01-2008) 
Svar:
Stik- eller rundsav mens beskyttelsesfolien sidder på. Og det skal gøres med megen omhu og patos. Ikke noget med at flytte en stiksav væk fra savsporet inden den holder HELT stille. Små slag kan gøre stor skade!!!

God fornøjelse...

Husk klingen skal være egnet til plastic!

G. Gearløs, Billund (23-01-2008) 
Svar:
Savklingen skal være meget fintandet.
Jeg har selv brugt en lille klinge der ikke var fintandet, men vendt så klingen kørte baglæns.
Det var ikke optimalt, men kunne bruges.
HCJ, Odense (23-01-2008) 
Svar:
Jeg har gjort det med en vinkelsliber og det blev godt. En fintandet sav på stiksaven er også godt, dog synes jeg at det var svære at save langt fordi der ikke måtte"slippes" og trykket skulle være jævnt
gn, Fjerritslev (24-01-2008) 

Isolering af container Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Dan.

Hvad var resultatet af isoleringen.
Jeg har 2 20" container der skal bruges som bolig efter nødvendig isolering.
Lars Krintel, Greve (21-01-2008) 
Svar:
Resultatet var godt. Den holdt lidt bedre ¨varmen.
Dan Tainer, Ramstad (21-01-2008) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et gammelt hus fra 1890, med kampestenssokkel.den tidligere ejer har så vandskuret huset udvendigt. Så når regnen slår ind på især den vestvendte mur, ser det ud som den suger enormt meget vand. Murstenene er jo som sagt gamle og vel ikke brandt lige så godt som nyere sten. Vi skal nu til at vælge en isoleringform af hulmuren.det skal lige nævnes at jeg har haft to sten ude af muren. Forneden et par rækker over sokkel. Der var der knastørt i hulmuren. Hvilket produkt skal vi vælge???

Det skal udføres af aut. Håndværker. Men de har jo hver deres forslag, efter som hvad de selv udfører.

CLAUS MEYER, GLUMSØ (20-01-2008) 
Svar:
Du kan vælge mineraluld eller "Flamingo"-granulat, det har ikke den store betydning.
Derimod kan der der ske afskaldinger på den udvendige side af murværket wefter isolering.
Som det er nu "fiser" varmen ud gennem murværket og forhindre til en vis grad frost i specielt ydermuren.
Efter isolering vil opvarmningen af ydermuren være mindre og den ophobede fugtmængde være mere tilbøjelig til at fryse til is. Hvorved der sker afskalding.
Ovenstående kan være et problem ved gamle huse med svagt brændte mursten.
hpox, Århus (20-01-2008) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1385.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »