Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1404.   « Forrige 25       Næste 25 »

Isolering af sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har et hus 1950, og vil nu gøre 2 rum i kælderen istand. Inden dette vil jeg gerne have isoleret soklen, for at holde fugt ude samt varmen inde. Er der nogen der ved hvordan jeg gør dette bedst.

P.S. Hvor langt kan jeg grave langs soklen af gangen.
Thomas Zimmermann, Struer (21-04-2008) 
Svar:
Når du graver udvendigt er der ingen begrænsning. (Huset burde jo kunne stå uden jordstøtte.
Men du må ikke komme under fundamentunderside.
Der findes flere systemer til udv. kælderisolering, bla. nogle med "Flamingo" samt drænplader. Spørg i din tømmerhandel.
Der kan med fordel udføres omfangsdræn.

Rockwool har også et system, se her; http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/vaeg/tunge-ydervaegge?page=1985
hpox, Århus (21-04-2008) 
Svar:
Hej Thomas. Du kan bruge refleksiv isolering som isolerende drænplade. Det er nemt at arbejde med og du isolere og fugtsikre med et produkt, Du kan så skrue eternit eller andet på i toppen så du kan pudse soklen op selom isoleringdugen er lidt blød. Du kan se på www.st-thermohus.dk under "anvendelse" præcis hvordan det er blevet gjort før.
Sune Christensen, Århus (22-04-2008) 
Svar:
Nu må det være nok, "reflektive" Sune, kom så med dokumentationen, MK-godkendelser etc.
bb, horsens (22-04-2008) 
Svar:
Refleksiv isolering er fuldt ud tilladt at bruge i Danmark. Og hvis kommunen tillader det kan man også sagtens få byggetilladelse, hvilket er sket i masser af kommuner. Dokumentationen ligger på www.st-thermohus.dk. Det er ikke alt sammen på siden endnu, men inden for en månedstid skulle alt ligge der vel at mærke oversat til dansk. Ved du overhovedet hvad en MK godkendelse indeholder og om den overhovedet er nødvendig i alle tilfælde? Nej det tænkte jeg nok! Lad nu folk selv vurdere om de vil bruge det og brug din tid på at komme med dit råd. Folk kan godt selv vælge! Venlig hilsen
sune Christensen, århus (22-04-2008) 
Svar:
Der er jo heller ingen der påstår at dit produkt ikke må bruges i DK.

Kun at produktet ikke har de egenskaber du påstår.

Udvendig kældervægsisolering. Med refleksiv isolering skal arbejdet jo udføres midt om natten.
Udføres det i fuldt dagslys bliver man fuldstændig og aldeles til grin, ja.
hpox, Århus (22-04-2008) 
Svar:
Hej

Så er der igen gang i den reflektive isolering, men læs her (især konklusionen nederst):

http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (22-04-2008) 
Svar:
Prøv et af redningsselskabernes varmetæpper og bliv overrasket.
Det er som alm. plastfolie.
Gad vide hvordan og hvorfor det føles som at komme i sauna.
HCJ, Odense (23-04-2008) 
Svar:
Jeg gad godt se om de tåber selv ville bygge et hus kun med reflektivfup&fidus som isolering.
Morten, Hvidovre (23-04-2008) 
Svar:
Lavenergiglas er refleksiv isolering. Forholdsvis store arealer i et hus er altså isoleret på den måde. De er så effektive at de dugger udvendigt.
Almindelig isolering er godt men regn med at besparelserne på varme aftager med kvadratet på tykkelsen. Man når hurtigt en grænse for nytteværdien.
HCJ, Odense (26-04-2008) 



Isolering efter br 95 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at indrage loftrummene over min lejlighed, og har i den forbindelse fået byggetilladelse i 2006. Her i står jeg skal isolere efter br 95, men hvor mange mm isolering er det? 200 eller er det 300. Pft. Thomas
Thomas, København (20-04-2008) 
Svar:
Hvis du har fået byggetilladelse i 2006, og ikke påbegyndt arbejdet indenfor 1 år, så er
byggetilladelsen bortfaldet, og der skal søges på ny.
bb, horsens (21-04-2008) 
Svar:
Du kunne jo anskaffe dig br 95!!!!!!!!!
Prøv, selv (21-04-2008) 
Svar:
Jeg har fornyet den. Hvor køber/skaffer jeg br 95? Mvh
Thomas, København (21-04-2008) 
Svar:
Du kan læse/downloade reglementet her

http://www.ebst.dk/br08.dk
bb, horsens (21-04-2008) 
Svar:
Der står nu ikke meget om isoleringstykkelser i BR95.

Derimod kan du søge her; http://www.rockwool.dk/sw8736.asp


hpox, Århus (21-04-2008) 

Genbrug Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at bygge nyt hus.. Sidder og funderer over, om man kan granulere gammelt rockwool, og bruge det som ny isolering på de steder, hvor der er fladt loft.. Vil det give en godkendt isoleringsevne, da det er forskelligt materiale, der granulleres??
Finn, Odense (19-04-2008) 
Svar:
Man kan sikkert nok granulere gammelt Rockwool, men hvordan vil du bære dig ad. Og hvorfor?
Det er jo bare at lægge det ud igen. (Isoleringsevnen er dog væsentligt dårligere end moderne mineraluld)

hpox, Århus (20-04-2008) 
Svar:
love og regler desangående kender jeg ikke, men jeg vil anbefale jer at overveje det meget nøje. gammel stenuld/glasuld er et yderst støvet, kløende og åndedrætsgenerende bekendtskab. Synd for et nyt hus. Men det er en personlig mening/ erfaring.
L.R. Nielsen, Kværndrup (20-04-2008) 
Svar:
Ja, det er nok rigtigt, Kværndrup.
Rent arbejdsmiljømæssigt er det en rigtig dårlig ide.
Skrot det gamle og køb noget nyt - ordentlig - isolering.
Prisen er beskeden set i forhold til nytteværdien.
hpox, Århus (20-04-2008) 

Glasuld eller papir uld Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal i gang med at isolere vores hus fra 1973. Jeg har læst noget om papir uld. Jeg tænker det må være rarere at arbejde med, men hvad er pris og kvalitet i forhold til rockwool?
Marianne, Jyllinge (12-04-2008) 
Svar:
Hej

Som batts er papiruld og træfibre normalt en dyrere løsning, men som indblæst granulat er det min erfaring, at det er konkurrencedygtigt.

Der findes også isolering af træfibre:

http://www.thermocell.dk/

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (12-04-2008) 
Svar:
vi har fået isoleret med thermocell, og det lever helt sikkert op til forventninger, det isolere godt og det klør og kradser ikke og der er mulighed for en dampbremse istedet for en plastikpose, så alt i alt et super godt produkt.
min erfaring er at mht til bats er thermocell til at forhandle med så der ikke er den helt store forskel.


ole jensen, bryrup (12-04-2008) 
Svar:
Papiruld er ikke egnet til hulmursisolering, men kun til lofter og etageadskillelser. Det er argumenter seriøse isolatører selv bruger. Uanset hvor meget salt og kemi der er iblandet granulatet ER og bliver det gamle aviser, der ikke eger sig til lodret isolering
jan pedersen, fredericia (13-04-2008) 
Svar:
Pepiruld er helt perfekt i lukkede konstuktioner som en hulmur. Det bliver komprimeret i hulmuren og vil ikke sætte sig. Det tansportere fugten lige så godt som murstenen. Det kan blæses ind igennem fugen, så man ikke er nødt til at tage en hel sten ud. Dette giver et flot færdigt resultat i stedet for en såret facade. Kan meget effektivt bruges som efter isolering da det slutter helt tæt til det evt. allerede eksistende isolering i hulmuren. Bemærk at Papiruld isolerer ca. 10 procent bedre end mineraluld. Tjek også papiruld.dk
Papiruld Danmark, 3400 (16-04-2008) 
Svar:
Mit hus er isoleret med Papiruld (både loft & hulmur) og jeg har lige skåret ud til 2 nye vinduer og Papirulden sidder perfekt og er hverken fugtigt eller andet. Hertil kan nævnes at min facade er pudset for 6 år siden isoleret for 6,5 år siden og at huset er fra 1924.
Lars sørensen, Roskilde (16-04-2008) 

Diverse isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har netop købt drømmehuset, og skal nu igang med isolering af bl.a. gulve og ydervægge, og her rejser der sig en del spørgsmål.

1/ Gulvisolering skal være 2 *150mm flamingo, ifølgende gældende regler, korrekt?

2/ Hvilken pris bør man kunne komme ned på ved køb af 300 kvm af ovenstående? Det billigste jeg har kunnet komme frem til er 68,50 pr kvm, men jeg ved ikke om vi bliver tørret.

3/ Mht isolering af vægge - skal gamle lag af tapet fjernes inden etablering af fugtspærre, eller er det bare spildt arbejde.

4/ Såfremt at tapet skal fjernes, falder noget af pudset ned, skal det repareres eller er det uden betydning når der kommer dampspærre, isolering etc udenpå.

5/ Hvad er bedst en varmevæg med metalskinner eller alm isolering i et træskellet + gipsplade? Førstnævnte er dyrest, tager mindst plads, men er den også bedre?

Håber at I vil hjælpe

Med venlig hilsen
Palle, Assens (09-04-2008) 
Svar:
Tillykke med købet.
1)Du skriver at gulvisoleringen SKAL være 2x150mm... Skal der gulvvarme i skal der 300mm S60 i, ellers er 250mm S150 nok. Uden gulvvarme er 220mm nok i S60 kvalitet, og 200mm S150.

2) ? 68,50 kr er vel OK.

3) Hvad er væggene konstrueret af?

4) Nej

5) Kommer meget an på ydervægsopbygningen. Er det en massiv teglvæg, skal der utvivlsomt bruges stålskinner, men er det en sund isoleret hulmur vil jeg anbefale at bruge det der er nemmest og billigst : Træskelet.

Håber det er til hjælp.
M.Thomsen, Horsens (09-04-2008) 
Svar:
Hej M - tak for hurtig svar.

Ja, vi vil gerne have gulvvarme i huset.

Ydervægge er efterisoleret hulmur. Gavlene er derimod 1/1 sten massiv tegl med celloteks (hvor sidstnævnte skulle være brandfarlig, og derfor skal væk).

Igen - tak for hurtig svar

Med venlig hilsen
Palle, Assens (10-04-2008) 
Svar:
Hej palle jeg synes at du til din efterisolering skal bruge refleksiv isolering. Det er kun 10mm men isolerer som 200 mm alm isolering. Du kan spare alt grave arbejdet og isolerer dine vægge uden at tage m2 fra din bolig. Det koster dog ca 100 kr pr m2 men tænk på alt det arbejde og tillægsmaterialer du spare. Du kan finde det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (10-04-2008) 
Svar:
Herinde er refleksiv isolering det rene fup - i hvert tilfælde indtil det modsatte er bevist. Læs hpox´kommentar desangående.

God fornøjelse med glasuld eller Rockwool evt. i lambdaværdi 34, som er den bedste, men også dyreste.
G. Gearløs, Billund (10-04-2008) 
Svar:
refleksiv isolering er fup og fidus.
Niels L, Ærø (10-04-2008) 
Svar:
Til Gearløs. Beklager at jeg troede dette var åbent forum hvor man kunne komme med forslag og så kunne folk researce frit. Jeg kan forstå at det kun er nogle forslag der er velkome og at man åbenbart kommenterer andre forlag meget negativt. Hpox har selvfølgelig ret i at med almindelig masseisolering kan man bare bruge mere og mere og så isolerer det bedre og bedre. Men der er andre muligheder. Men hpox er dit sandhedsvidne og det vil jeg ikke pille ved. Men måske du skulle læse lidt op på refleksiv isolering istedet for at holde dig til flere år gamle fordomme. Ting udvikler sig og der er netop blevet CE mærket et refleksivt produkt. Men det vidste du sikkert. CE mærkning er vel også fup og fidus?
sune Christensen, Århus (14-04-2008) 
Svar:
CE-mærkning er ikke noget kvalitetsstempel. Og er overhovedet ikke nogen garanti for at produktet hat de af producenten lovede egenskaber.
CE-mærket er kun en garanti for at produktet overholder de af EU fastsatte standarder for sikkerhed og sundhed.
Læs (bla.) her; http://www.ds.dk/167
hpox, Århus (14-04-2008) 
Svar:
Jeg har eftersioleret to kælderrum og to kælderlofter med refleksiv isolering, og det var ikke nødvendigt at rette vægge og lofter op først: refleksiv isolering, derpå brædder til montering og gipsvæg/loft. Ca 4 cm fylder den nye isolerede væg og loftet ligeså,og det er så lidt pladstab, at det næsten ikke mærkes på rummene. De fremstår i dag som fuldstændig gennemisolerede og er meget lette at varme op. I må kunne gøre det samme og tilsvarende på gulve.
Niels Olav Christensen, Åbyhøj (16-04-2008) 
Svar:
Bevares, det isolerer da men ikke i nærheden af det producenterne lover. Det er gentagne gange blevet eftervist af uvildige undersøgere. Forhold Jer til det.
Eksempel på god dansk uvildig undersøgelse med denne konklusion til følge:
"På baggrund af en række forespørgsler til BYG-ERFA sekretariatet vedrørende fagpressens oplysninger om de særlige egenskaber for ”ABM Reflektiv isolering” har civilingeniør Georg Christensen, Bygge- og Miljøteknik A/S, udarbejdet nedenstående notat, hvor konklusionen er:
De angivne værdier af isoleringsevnen af ”ABM reflektiv isolering” i sammenligning med mineraluld synes at være meget langt fra sandheden.

Det er derfor mest sandsynligt, at de ”optimistiske” vurderinger af den reflektive isolerings overraskende gode isoleringsegenskaber beror på misforståelser og forkert fortolkning af måleresultater."

Se iøvrigt http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223


M.Thomsen, Horsens (18-04-2008) 



Isolering af varmeslanger under sand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej! Jeg er ved at få bygget et hus og er nu stødt på endnu et spørgsmål. Er der krav til, hvor megen isolering varmeslanger skal isoleres med, når de er lagt under sand. Vi hører noget med 20 mm og ikke 9 mm, som vi kan se det er gjort med.Har det nogen betydning?
Ronni Mølgaard, Aalborg (08-04-2008) 
Svar:
Hej

Varmerør lægger man da ikke under sand, men fører dem indenfor husets isolering.

Hvis der skulle være en fornuftig årsag til at føre varmerørene udenfor husets isolering, vil jeg gerne høre nærmere.



www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (09-04-2008) 

kondens Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har lige fået en skurvogn . der er set indefra træplader,plastik,rookwold,træplader, alså ingen vindpap.der er kondens på plastsiden mod rookwolden ? er det fordi der ikke er vindpap på, eller kan det være udluftning. venligst peter
peter, københavn (31-03-2008) 
Svar:
Det har ikke noget med manglende vindpap at gøre.
Derimod har det at gøre med for lidt isolering i væggen. Og for lidt udluftning i skurvognen.
hpox, Århus (31-03-2008) 

isolering af fjernvarmerør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået lagt fjernvarme ind, og vil høre om det er nødvendigt at isolerer både frem- og tilbageløbsrørene? Hvis ja, er der så en supersmart løsning?

Hilsen Chresta
Chresta Kristensen, Toreby l (29-03-2008) 
Svar:
De SKAL isoleres. Det er ham der har lagt dine rør ind der har ansvaret for at de bliver isoleret. Evt. kan du bør købe rookwool rørskåle med tape hos dit lokale byggemarked eller byens vvs-mand. De billige grå skum isoleringsskåle er ikke en dyt værd.
Peter, Frederiksværk (29-03-2008) 
Svar:
hej Peter.Vil det så ikke bare sige at jeg skal kontakte rørlæggeren... eller hvad sådan en hedder :)og så må han jo efter isolere mine rør?

Chresta Kristensen, Toreby L (29-03-2008) 
Svar:
Lige nøjagtigt. Jeg er selv installatør, vi er forpligtiget til at isolerer rørene ifølge gældende regler. Vi må ikke bare trække rør og så lade det være ved det. Kun såfremt der er lavet en forudgående aftale med kunden om at han/hun selv vil isolere for at sparer lidt penge. Prøv at ringe til installatøren og spørg på en pæn måde om ikke rørene skal isoleres. Hvis han siger at dette ikke er nødvendigt, så må du fortælle ham om ikke reglerne forskriver at de skal, og i øvrigt er det jo dig som kommer til at betale for det varmespild der måtte forkomme. Hvis rørene løber i feks. dit bryggers, så vil der blive ulideligt varmt til sommer, du kan ikke kontrollere rumtemperaturen når fjernvarmerørene konstant afgiver varme.

Håber du får løst problemet.
Peter, Frederiksværk (30-03-2008) 
Svar:
Dejligt, dejligt. Tusind tak for hjælpen . Ringer som noget af det første i morgen.


Chresta, Toreby l (30-03-2008) 

Flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har fjernet tappet fra væggen og der er flamingo klister på vægge. Hvor kan man købe flamingo. Silvan har ikke flamingo. Og kan man sandspartel over flamingo før man sætte væve eller hvordan man gre det når man skal sætte væve på flamingo.
Fouad, kbh N (28-03-2008) 
Svar:
Det er ikke smart med flamingo under tapet da det udvikler giftige gasser ved brand.
Jeg mener ikke det er lovligt at bruge.
HCJ, Odense (29-03-2008) 
Svar:
Det er klart forbudt at bruge "Flamingo" i boliger som beklædning, det er brandfarligt og let antændelig, der udvikler gasser/syrer ved brand(en person der opholder sig i rummet, ved brand; vil miste evnen til at ventiler lungerne. Beklædningen skal være minimum klasse 1 beklædning Gips, puds, "Farmacel".
MULTIHÅNDVÆRKEREN H.C. Christophersen, Hareskovby (18-05-2008) 

Hvordan fjerner man polystyrenskum? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et hus hvor den tidligere ejer har forsøgt at isolere med polystyrenskum rundt omkring en dobbeltdør. Det ser ret grimt ud, så spørgsmålet er - hvad kan det fjernes med igen?
Tina Enevoldsen, MONS, BELGIEN (27-03-2008) 
Svar:
acetone
steen, haderslev (27-03-2008) 
Svar:
Mekanisk, med til formålet velegnet værktøj, hånd-, el-, eller vand/luftdrevet efter eget tilvalg.

Husk luftvejsbeskyttelse, redningsbåd og hæfteplaster.
Statens GDS-forskningsinstitut, Ansvarsløse (27-03-2008) 
Svar:
Inden Tine helt løber skrigende bort:
Skummet har den tidligere ejer anvendt for at montere døren. Hvis du fjerner det, kan du risikere at karmen skvatter ud. Check om der er skruer i siden af karmen. Men skummet burde være skjult bag en liste? Du kan skære overflødigt skum væk med en Stanley-kniv og ganske rigtigt fjerne små rester med acetone - husk åndedrætsværn!!!!
Go arbejdslyst
gunna quistbo, karlslunde (27-03-2008) 

fugtspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus er drænet m. platonplader med undtagelse af ca. 3 meter mod syd. Den indvendige side del af kældervæggen hvor der ikke er drænet er en smule fugtig (fundamentet har flere revner). Jeg agter at lægge en fugspærre udenpå fundamentet uden at dræne. Hvilket produkt/metode kan jeg bruge? Jeg ville gerne bruge platon plader som på resten af huset, men jeg har læst, at platonplader kun bruges sammen med dræn. Mvh. Morten
Morten Svendsen, Gentofte (25-03-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at Platonplader ikke er velegnede uden dræn.
Men om muligt er det bedste et omfangsdræn, som sænker grundvandstrykket på kældervæggen. Ku'' du ikke lave noget med en lokal faskine?
Men eller skal der udføres en regulær fugtmembran, sædvanligvis noget bitumenhaløj som skal brændes/klæbes på væggen. Husk isolering.
hpox, Århus (25-03-2008) 
Svar:
Hpox du har mange gode idéer, men lige den med at føre en dræn ind i en faskine, den holder ikke. vandet vil kunne cirkulere.

nu ved jeg ikke hvad der er uden for platon pladerne af jord eller grus, men du kan jo grave de 3 meter ud og sætte platonplader op og evt. tjære behande din sokkel, og så fylde op med drængrus, hvis så ellers ham entreprenøren der har lavet det andet dræn ordentlig og helt op til de 3 meter, burde vandet kunne trække fra det nye drænlag over i det ekst, gruslag oog videre ned i drænet.

j. Schmidt, brørup (27-03-2008) 
Svar:
Ja-ja. Det er jo klart, ellers vil det jo ikke virke.
Men det fremgår jo, godtnok indirekte, at det eksisterende dræn må være koblet til det offentlige net.
Spørgeren ved f.eks. en hel del om det eksisterende dræn og ville kende en kende en faskine om en sådan allerede var i brug.
Skarpt, ikke?
hpox, Århus (27-03-2008) 
Svar:
Tak for svarene. De omtalte tre meter er beliggende mod syd og drænet er mod øst og nord. Dvs. at vandet reelt skal rundt om hjørnet for at nå drænet (som vist nok er lavet helt efter bogen). Må man iøvrigt tjære sokkel, når man bruger platonplader? Jorden består af et rosenbed! mvh.Morten
Morten, Gentofte (27-03-2008) 

isolation af fladt tag på 2x3 meter ( mellemgang imellem 2 bygninger) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har brug for den tyndeste konstruktion af et fladt tag over en mellemgang.
Jeg skal have indvendigt loft i 225 og udvendig total højde på 247 altså totalt 22 cm til isolering ..kan man det
Lars N. Hansen, hedensted (24-03-2008) 
Svar:
Ja, det kan du godt ihvertfald hvis spændet kun er de 2 meter.
Eksempelvis 16mm birkefinerplader som loft fastgjort til noget stålspærshaløjsa pr. 60cm. Formstabil isolering med papdækning resten af vejen.
Der vil godtnok være for lidt isolering ligesom inddækning af pappen kan blive et problem.
Måske et langskud men måske polyuhretanelementer som de kendes fra kølehuse.
Se her;
http://www.dc-system.dk/?r=dcs&css=&q=1&lang=dk
hpox, Århus (24-03-2008) 
Svar:
Du kan også bruge aluthermo. Det er 10 mm men isolerer som 200mm minaraluld. og så kan du jo bare fylde resten af hulrummet op med minaraluld. Aluthermo er også dampspærre. Find det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Skal dampspærre etableres før efterisolering? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej alle

Jeg har et étplans typehus fra 1969, hvor der er 100mm Rockwool på loftet og nedenunder er der nogle steder noget der ligner sorte skraldesække, som nok skulle udgøre det som dampspærre. De slutter bestemt ikke tæt og det virker meget tilfældigt udlagt. Det er sikkert gået godt i alle de år pga. der er rigelig ventilation på loftet.

Nu vil jeg imidlertid gerne efterisolere fordi de 100mm er lidt lidt og de er tilmed faldet noget sammen. Mit spørgsmål er så om jeg bare kan fylder ovenpå den gamle isolering så jeg kommer helt op og få dækket bunden af spærrene til uden at gøre noget ved den meget ringe dampspærre?

Ved at søge på tidligere svar får jeg ikke noget entydigt svar på det med dampspærren. Der er mere gode råd om at man skal huske ventilation ved spærfoden osv. ved efterisolering.

Selvom det er gået godt i snart 40år med de 100mm og næsten ingen dampspær, så er min bekymring at efterisolering med fx. 200mm uden at ordne dampspær måske kan skabe problemer fx. med råd i spær eller andet.

Det vil selvfølgelig være nemmest bare at hælde ovenpå, da en dampspær helst skal etableres nedefra, så lofterne i givet fald skal ned. Jeg tør ikke selv at lave en dampspærre ovenfra, da man sikkert kan lave mange ulykker hvis den monteres forkert på spærrene.

Så tilbage til spørgsmålet - skal der etableres en 100% tæt dampspærre inden der efterisoleres, hvis der ikke rigtig er én i forvejen?
Jørn, Herning (23-03-2008) 
Svar:
De "skraldesække" kan du godt se bort fra. Det tæller ikke som dampspærre.
Det helt afgørende er hvad dit loft er lavet af.
Er det puds på rør og tæt forskalling regnes det som en dampspærre. (Forudsat at det er uden væsentlige revner og i det hele taget intakt.
Er det noget andet skal der etableres en dampspærre.
hpox, Århus (24-03-2008) 
Svar:
OK, så hvis jeg forstår dig ret, så er det rent held at der ikke er sket noget i de 40 år uden damspærre, men med "skraldesække". Så hvis jeg vil have mere isolering på, så skal der etableres en rigtig og fuldstændig tæt dampspærre? Øv, så skal alle lofterne ned....

Til oplysning har jeg sådan noget gibsfliseloft nogen steder og nogle finerede plader andre steder og endelig listeloft ude i den, for hustypen, klassiske pistolgang. Alt er dog malet hvidt, så forskellene syner ikke så meget og derfor har jeg heller ikke travlt med at rive det ned:-)
Jørn, Herning (24-03-2008) 
Svar:
Fat mod.
De der "affaldssække" har måske virket godtnok, siden du ikke har konstateret problemer i form af sorte striber på lofterne eller fugt/kondens i isoleringen.
Jeg foreslår istedet at du får en vurdering fra en fagmand af en slags.
Dernæst kan en rimelig effektiv dampspærre godt etableres, uden at nedtage lofterne, se her; http://www.rockwool.dk/sw101813.asp
og her;http://www.rockwool.dk/sw64579.asp
og her;http://www.rockwool.dk/sw64577.asp
hpox, Århus (24-03-2008) 
Svar:
Hvis der er ventileret over isolationen er der nok ikke sket noget da fugtigheden ''luftes ud''.
Jeg har ret ofte set store problemer hvis der bare er lidt hul i isoleringen. Der kan komme meget kondens under en dampspærre og det kan ødelægge loftbeklædning.
Hvis man har en tæt dampspærre er det absolut nødvendigt at lukke for vind ind under isoleringen med vindtæt pap eller lignende.
HCJ, Odense (25-03-2008) 
Svar:
OK. Tak for links og svar. Jeg kontakter en fagmand. Hvis jeg kan undgå at få lofterne ned er der jo sparet lidt penge, som evt. kan bruges på en proff.

Der er masser af vind på loftet, så jeg kan forstå at når først den tætte dampspær er etableret, så skal jeg have gang i vindpappet.
Jørn, Herning (27-03-2008) 
Svar:
Spare penge.
Det tør siges. De 100 sammentrampede millimeter du har nu er jo tæt på krimminelt ;>)
Du vil opleve en regulær velstandsstigning når du får efterisoleret.
hpox, Århus (27-03-2008) 

Enkeltstens mur, hvad gør vi? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt en ejerlejlighed sidste sommer, og i løbet af vinter og efterår er der trængt fugt ind gennem ydermuren. Lejligheden er efterisoleret og der er opsat gipsplader. Hvad kan vi isolere med for at undgå at fugten trænger igennem igen?
Louise, Esbjerg (22-03-2008) 
Svar:
Måske skal murværket fuges om og revnede sten udskiftes.
Men det er nu ikke normalt at vandet trænger hele vejen igennem murværk, isolering og gipsplader.
Bed en muremester om en vurdering og et tilbud.
hpox, Århus (22-03-2008) 
Svar:
Du kan også kontakte iso-test som kan komme og fortælle dig helt nøjagtig hvor og hvor meget du skal gøre...
sanne, Silkeborg (03-04-2008) 

Tag isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købet en ca. 500 m2 stor hal som jeg vil anvende til garage / værksted. Desværre er taget utæt og uisoleret. Selve dækket er 220 mm beton hvorpå der er udlagt et tyndt lag mineraluld, herefter tagpap. Derfor ønsker jeg at efterisolerer med ca. 300 mm isolering. Nærmerer undersøgelser viser at man skal anvende Rockwool / Isover. Det virker på mig bare helt sindsygt, at skulle betale over 450,00 kr./m2 bare for isoleringen. Hvis man anvender 2 x 150 mm Sundolit kan samme tykkelse købes for ca. 100,00 kr/m2. Nu er mit spørgsmål, må man anvende flamingo som tagisolering. Der er jo en hel del penge at tjene ca. 175.000,00 kr.
Jesper Nielsen, Næstved (18-03-2008) 
Svar:
Din prissammenligning passer ingen steder.
De to isoleringstyper koster stort set det samme.
hpox, Århus (19-03-2008) 
Svar:
Det nemmeste i plads og arbejdstid vil være at bruge refleksiv isolering. Det er 10mm og isolerer som 200mm minaraluld. Det koster 95 kr pr m2 + moms. Mellem dine spær kan du så fylde op med lidt minaeraluld. Refleksiv isolering er også dampspærre. Du kan finde det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 
Svar:
Det du henviser til Sune, er jo blevet degraderet for flere år siden af bl.a. teknologisk institut. Den omtalte isoleringsevne holder ikke i praksis, ifølge de undersøgelser jeg har set for produktet.

Men det lød nu ellers godt med et nyt super-soleringsmateriale.
M.Thomsen, Horsens (07-04-2008) 
Svar:
Hej,
jeg undrer mig over at du siger at der skal bruges isover eller rockwool.
I min optik kan der godt anvendes polystyren oven på et betondæk.
Hvis du vil have yderligere information om dette er du velkommen ti lat kontakte mig.
21147911
mhv ivan
Ivan Nielsen, Otterup (09-01-2014) 

Snyd med ejerskifteforsikring ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med en sag på min ejerskifteforsikring om mit hus fra 1979. Det er gulvet den er gal med. Forsikringen siger at de kun vil dække beløbet så skaden bliver bragt op til 1979 standard. Jeg mener at have læst at hvis man på begynder en renovering eller reparation af en forsikringsskade skal gulvet leve op til bygningsreglementet af 2008 er dette korrekt og i så fald hvor finder jeg det på skrift ??
Lykke J, Holbæk (12-03-2008) 
Svar:
Det handler jo om hvad der står i forsikringspolisen!
Men hvis det er en almindelig gulvbelægning f.eks. i en stue, så er der ingen krav i bygningsreglementet til et sådant.
(Der står måske at det ikke må være sundhedsfarligt eller lignende, men der er ingen specifikke krav)
hpox, Århus (12-03-2008) 
Svar:
Det er betongulvet i 3 børneværelser og en baggang. Dette gulv består af 50mm glasuld og 50mm beton - hvilket bevirker at gulvene gynger når man går på det og har store revner. Så vidt jeg ved står der noget i bygningsreglementet om terrængulve..
Lykke J, Holbæk (13-03-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at der er langt større krav til det nye gulv. Tykkere beton og isolering, armering, radonisolering.

Men jeg ved som sagt ikke hvad der står i din police.

(Men hvis du får stjålet dit 10 år gamle fjernsyn så får du jo ikke et splinternyt model 2008 - medmindre du er nyværdiforsikret!!!)


hpox, Århus (13-03-2008) 
Svar:
Generelt er bygningsforsikringer = nyværdiforsikringer (dog i nogle tilfælde dagsværdi eller sum - forekommer dog kun inden for erhverv eller landbrug) Jeg ville helt klart ikke finde mig i at taksatoren prøver at presse citronen, hvis det ikke KLART fremgår af policen. Ejerskifteforsikringen skal jo dække skjulte fejl og mangler, dvs. at de ikke er nævnt i tilstandsrapporten.
Der er dog forskel på hvilke regler der gælder for henholdsvis nybyg og renovering.
Rode, Sørbymagle (15-03-2008) 

200 eller 300 mm.isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg skal snart have lagt nyt tag på mit hus fra 67/75. Hvor meget isolering skal jeg lægge?? Jeg vil enten lægge 200 eller 300 mm.. Mit spørgsmål er egentlig om det kan betale sig at lægge 300 mm. Er der nogen erfaring med at lægge 300 mm på et sådan "gammelt" hus istedet for 200 mm.
Brian, Thorup (11-03-2008) 
Svar:
Den krone du har i lommen er jo den samme om du har et nyt eller gammelt hus. De sidste 100 mm er godt givet ud. Specielt hvis du engang sælger, da nye krav kommer højere og højere op.
gunna quistbo, karlslunde (11-03-2008) 
Svar:
Kast et blik på denne side, der er kontant svar.
http://sparpenge.rockwool.dk/front_end/?cc=dk
hpox, Århus (11-03-2008) 
Svar:
Hvis de sidste 100mm er et problem med hensyn til konstruktionen kan du bruge aluthermo på den indvendige side. det er kun 10mm men isolerer som 200mm minaraluld. Det er også damspærre. Du kan finde det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

vandintrængen fra nabogrund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved opførelsen af et stort boligbyggeri, har man tilsyneladende overset et vandhul og har dækket dette uden at dræne. Det er i hvert tilfælde umuligt at få svar fra hverken andelboligforeningen som er der nu, eller kommunen som har gjort grunden klar til bebyggelse. Jeg har ikke kunne få et drænkort nogen steder, hvilket overbeviser mig om, at dette er noget man har overset.
Kan nogen hjælpe mig med en ide om hvad jeg skal gøre, for det vand der er dækket hos nabo har nu fundet vej over på min grund og det kan jo ikke være meningen.
Kender nogen en advokat som har speciale i sådanne sager ???
Håber på konstruktive og seriøse svar.
E.Christine, Faarup (11-03-2008) 
Svar:
Du bør starte med at få et skriftligt svar fra kommunen inden du finder advokat. De SKAL svare dig.
Jan, Danmark (11-03-2008) 

Snydedræn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min tilbygning fra 40'erne har en væg (2 x mursten), der suger fugt op. Det har bl.a. taget livet af terassedøren og ført til skader i indvendigt pus., Der er ikke omfangsdræn, og jeg er heller ikke meget for at lave det, da der er virkeligt langt til nærmeste brønd, og da problemet i øvrigt kun gør sig gældende over få meter.

Da er ikke det anbefalede fald bort fra huset. Det vil jeg nu sørge for, at der bliver, i forbindelse med, at jeg etablerer terrasse i sten på arealet op til muren. Men spørgsmålet er: findes der andre små krumspring, jeg bør kaste mig ud i. Jeg tænker på sådan noget som at grave muren fri, rense af, give den en gang asfalt og fylde godt op med leca-nødder, så muren i det mindste ikke står og sopper helt tiden.

Eller er det altsammen nyttesløst, når det ikke er i kombination med den forkromede drænmodel?

Der er kælder under tilbygningen. På den gamle "værkstedskældermåde". Også her er ret fugtigt. Kunne være rart, hvis kælderen blev lidt mere tør, men det er trods alt ikke det primære-
Johan, Sorø (10-03-2008) 
Svar:
Det er nok ikke afstanden til bønden der er afgørende.
Omgravning, fugt- og varmeisolering samt omfangsdræn er tæskedyrt i det hele taget.
Du kan jo fint lave en dræning kun der hvor det er nødvendigt, men vandet skal jo selvklart så langt væk at det ikke bare løber tilbage.
Du bør lave en "standardløsning" f.eks. med Platonplader eller drænelementer fra f.eks. Thermisol. Ingen grund til at opfinde den dybe tallerken en gang til. Kik lidt på nogle hjemmesider.
Men det jeg ville sige var.
Prøv først at sikre at overfladevandet ledes væk, (som det jo er et krav i bygningsreglementet) måske løser det problemet.
hpox, Århus (11-03-2008) 

Rockwol Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er det tegn på, når isoleringen på loftet er fyldt med små sorte pletter? Under byggeriet for 13 år siden regnede det voldsomt, mens isoleringen var lagt, men uden at den var dækket til. Efter indflytningen var der en luftfugtighed på 100%.
Endvidere ses savsmulds lignende "stakke" under nogle af spærrene, som om der bliver gnavet i træet. Er der et bud på, hvad det skyldes, og om der er en sammenhæng?
Lilian Knudsen, Middelfart (10-03-2008) 
Svar:
borebiller er hvad du har i dit træværk
jan pedersen, fredericia (10-03-2008) 
Svar:
Det er forhåbentligt ikke regnbygerne for 13 år siden, der stadig pjasker rundt i isoleringen.
Du skal have undersøgt loftrummet ordentligt, meget tyder på for dårlig udsuftning.
hpox, Århus (10-03-2008) 

Dampspærre mellem to etager Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Står med følgende opgaver. jeg har et værksted, der er koldt, dvs uden opvarmning. Det kunne jeg godt tænke mig at gøre det varmere ved at isolere loftet. Ovenpå loftet er etagen uudnyttet, men skal måske i fremtiden anvendes - skal jeg sætte dampspærre op imellem de to etager , når jeg isolere loftet.

Kasper, Odense (06-03-2008) 
Svar:
Ja, det skal du, hvis du senere udnytter loftetagen, så gør den ingen skade.
bb, horsens (06-03-2008) 

BR 1977 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor mange mm isolering skulle der være under et støbt gulv i 1979 ? Jeg har fundet et byggereglement fra 1977 men kan ikke finden en standard for isoleringen af et støbt gulv.
Lykke Jønck, Holbæk (05-03-2008) 
Svar:
Pr. 1/2-1979 krav til u-værdi = 0,30

75mm isolering på min. 75mm singels u=0,26

bb, horsens (05-03-2008) 

Isolering af værelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej allesammen.

Jeg har ekstra rum som er blevet bygget til mit hus for x-antal år siden. Problemet er at jeg ikke tror det er ordentlig isoleret. Nu vil jeg så gerne bruge rummet til kontor eller lignende og vil derfor have det ordentlig isoleret. Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at ligge et ekstra lag isolering eller lignende så jeg ikke skal have hele skidtet pillet ned og starte forfra. Nogle gode ideer til hvordan og hvorledes jeg skal gribe det an?
Jens Nielsen, Herning (05-03-2008) 
Svar:
Nu skriver du ikke om det er gulv, væg eller loft du vil efterisolere og hvaddise er udført af.
Loftet kan isoleres fra oversiden, hvis der ellers er plads.
Vægge kan isoleres med f.eks. mineraluld, regler og gipsplade. Husk dampspærre.
Gulvet er det dyreste at isolere, terrændæk er meget svære at efterisolere.
hpox, Århus (06-03-2008) 
Svar:
Men du skal huske at hvis du efterisolere indvendig på mure, så flytter du kondenspunktet i muren og øger risikoen for skimmelsvamp, derfor er det at foretrække at efterisolere udvendigt.
Gren, Struer (08-03-2008) 
Svar:
Ved udvendig isolering flytter du skiseme da osse kondenspunktet.
hpox, Århus (08-03-2008) 
Svar:
Det helt klart nemmeste er at bruge refleksiv isolering. Det er kune 10mm men isolerer som 20mm mineraluld. du skal monterer det fra den varme side da det også er dampspærre. Så tager du heller ikke plads i rummet. Du kan bruge det på alle flader. find det på www.st-thermohus.dk
Sune Christensen, Århus (07-04-2008) 

Fyldning af viktualiekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at få lavet støbte gulve med varme i hele huset der i flere rum har gulv på strøer og krybekælder. Krybekælderen bliver midt i huset til en 8 m2 viktualiekælder. Kan man uden videre fylde krybekælder og viktualiekælder op med sand og derefter isolere med 300 mm der så støbes ovenpå?
Stig, Herlev (27-02-2008) 
Svar:
Min far gjorde det for 5 år siden, og indtil videre har det ikke givet problemer.
Thomas, Odense (27-02-2008) 
Svar:
Nøgleordet i den forbindelse hedder komprimering af sandet for hver ca. 10 cm. opfyldning. Evt fugt snadet, så det nærmest bliver skyllet på plads. DET er MEGET vigtigt med komprimeringen / kompakteringen, da sandet ellers senere vil sætte sig yderligere, med evt, hulrum og sandsynligvis efterfølgende sætningsskader. Forstærk evt. godt og grundigt med indborede stykker af tentorstål i de omgivende sokler, så disse er med til at fixere det hele godt og grundigt.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (28-02-2008) 
Svar:
Har selv fyldt kælderen op med sten, hårdt arbejde, men sætter sig helt sikkert ikke.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (01-03-2008) 

Nedrivning af isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at fjerne nogle gamle pladelofter i min lejlighed. Oppe under pladerne ligger der noget isolering (rockwool tror jeg). Skal man have noget beskyttelse på når man fjerne det - jeg tænker på maske, heltdragt eller? Ofterne er vist lavet engang i 1970'erne.
Morten, København (26-02-2008) 
Svar:
Der er mig bekendt ingen krav, men for at undgå umiddelbare gener som kløe og hoste fra fibrene og det alm. støv der vil være. Så bør du benytte disse personlige værnemidler:
1. Engangs heldragt med hætte og tætsluttende manchetter ved håndled.
2. Maske i kategori FFP2.
3. Handsker
4. Briller hvis det er over hovedhøjde.
jacob, Brønshøj (26-02-2008) 
Svar:
1. Den billigste maske du kan købe
2. Handsker
3. Rigeligt med drikkevarer

Alt ud over dette, mener jeg er overkill...

Benny, Aalborg (26-02-2008) 
Svar:
Tak.
Morten, København (27-02-2008) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1404.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »