Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1367.   « Forrige 25       Næste 25 »

isolering på loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg har lige bygget nyt hus og er ved at lægge sidste hånd på værket, og så da at mine tømrer har sat vindpladerne på udvendig side af bagmuren, vil bare gerne høre om det er som det skal være.
jesper, vejle (31-01-2008) 
Svar:
Du kan placering af vindstop her

http://www.isover.dk
bb, horsens (31-01-2008) 
Svar:
Det er i orden med placeringen, men er pladerne tætnet mod spær og mur, her skal tætnes med silicone og for guds skyld ikke skum det optager fugt!
Mikkel, Odder (10-02-2008) 



Isolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købet et hus fra 1948. Oprindeligt var huset med fladt tag, men blev i 1970'erne bygget om og der blev lagt nyt tag med høj rejsning. Det gamle tag blev der ikke gjort noget ved. Nu vil jeg efterisolere og har fjernet tagpap og gamle drænrør fra det gamle tag. Derunder ligger nu noget halm og siv som isolering. Jeg har to spørgsmål:
Kan jeg lægge glasuld direkte på halm/siv?
Skal der lægges dampspærre ovenpå halm/siv inden jeg ruller glasulden ud? (bør det ikke være direkte over loftet i stedet?)

Håber på lidt god hjælp her...


Thomas Sørensen, Hobro (28-01-2008) 
Svar:
Halm og siv, det lyder spændende. Og drænrør, mon dog?
Først: Hvorfor vil du isolere etageadskillelsen, er der ikke samme temperatur på begge sider?
Dernæst: Øhe ja, hvorfor isolere???



hpox, Århus (29-01-2008) 
Svar:
Det er et et-planshus, så "etageadskillelsen" er et loft, jeg vil isolere, da det kniber med at holde en konstant (og lun) temperatur i huset.
Og drænrør - jo, den er god nok. De lå på tværs af det gamle tag, så jeg har vel snart fjernet 50 meter rør!
Thomas Sørensen, Hobro (29-01-2008) 
Svar:
Må indrømme at jeg ikke præcis ved hvad halm & sivisoleringen er, men det har næppe nogen videre isoleringsværdi.
Så ud med det. Og fyld op med mineraluld.
Dampspærre: Det kommer an på hvordan dit loft iøvrigt er opbygget. Såfremt der er puds på rørvæv på tæt forskalling og det er nogenlunde intakt regnes det som dampspærre.
Er det ikke tilfældet skal ilægges en dampspærre oven på forskallingen, (under isoleringen). Dampspærrem skal påhæftes en 20-30mm (eller mere) op ad spærsiderne.
SE her;http://www.rockwool.dk/sw64577.asp
Men der er måske osse andre muligheder, kik videre hos Rockwool.
hpox, Århus (29-01-2008) 

hvordan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan isolere vi vores stråtag rum da hele vores tagrum står rådt.vil vi gerne isolere tagrummet men hvordan...? forholdet mellem isolering/strå skal jo gerne være iorden venligst rene og mich
michael sauerberg, 4571 GREVINGE (28-01-2008) 
Svar:
Start her;
http://www.taekkelaug.dk
hpox, Århus (29-01-2008) 

huset er koldt når vinden står på Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus er koldt når vinden står direkte på. Jeg vil gerne have checket isolering af en ekspert og evt. få et tilbud . Hvem kontakter man for at få en upartisk og sikker vurdering. mvh Carsten Fugmann tarkie
carsten fugmann, HVIDOVRE (27-01-2008) 
Svar:
Nu du er igang med at tjekke dit hus så skulle du nok også lige løbe hen over fuger i murværket, hvis de er mangelfulde kan det også betyde en del. som vi lærte på murer skolen "FYLDTE FUGER,GIR VARME STUER"
mureren, odense (28-01-2008) 
Svar:
Flere af mine bekendte har gode erfaringer med Bolius i forbindelse med div. rådgivning. Du finder dem på www.bolius.dk
Pedersen, København (28-01-2008) 

acrylplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg vil godt tilskære en acrylplade, hvordan gøres det bedst?
S Engelbo, Holbæk (23-01-2008) 
Svar:
Stik- eller rundsav mens beskyttelsesfolien sidder på. Og det skal gøres med megen omhu og patos. Ikke noget med at flytte en stiksav væk fra savsporet inden den holder HELT stille. Små slag kan gøre stor skade!!!

God fornøjelse...

Husk klingen skal være egnet til plastic!

G. Gearløs, Billund (23-01-2008) 
Svar:
Savklingen skal være meget fintandet.
Jeg har selv brugt en lille klinge der ikke var fintandet, men vendt så klingen kørte baglæns.
Det var ikke optimalt, men kunne bruges.
HCJ, Odense (23-01-2008) 
Svar:
Jeg har gjort det med en vinkelsliber og det blev godt. En fintandet sav på stiksaven er også godt, dog synes jeg at det var svære at save langt fordi der ikke måtte"slippes" og trykket skulle være jævnt
gn, Fjerritslev (24-01-2008) 



Isolering af container Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Dan.

Hvad var resultatet af isoleringen.
Jeg har 2 20" container der skal bruges som bolig efter nødvendig isolering.
Lars Krintel, Greve (21-01-2008) 
Svar:
Resultatet var godt. Den holdt lidt bedre ¨varmen.
Dan Tainer, Ramstad (21-01-2008) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et gammelt hus fra 1890, med kampestenssokkel.den tidligere ejer har så vandskuret huset udvendigt. Så når regnen slår ind på især den vestvendte mur, ser det ud som den suger enormt meget vand. Murstenene er jo som sagt gamle og vel ikke brandt lige så godt som nyere sten. Vi skal nu til at vælge en isoleringform af hulmuren.det skal lige nævnes at jeg har haft to sten ude af muren. Forneden et par rækker over sokkel. Der var der knastørt i hulmuren. Hvilket produkt skal vi vælge???

Det skal udføres af aut. Håndværker. Men de har jo hver deres forslag, efter som hvad de selv udfører.

CLAUS MEYER, GLUMSØ (20-01-2008) 
Svar:
Du kan vælge mineraluld eller "Flamingo"-granulat, det har ikke den store betydning.
Derimod kan der der ske afskaldinger på den udvendige side af murværket wefter isolering.
Som det er nu "fiser" varmen ud gennem murværket og forhindre til en vis grad frost i specielt ydermuren.
Efter isolering vil opvarmningen af ydermuren være mindre og den ophobede fugtmængde være mere tilbøjelig til at fryse til is. Hvorved der sker afskalding.
Ovenstående kan være et problem ved gamle huse med svagt brændte mursten.
hpox, Århus (20-01-2008) 

Våd isolering i hulmur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et ikke færdigt bygget hus, hvor der desværre er kommet regnvand ned i hulmuren og dermed er isoleringen blevet våd. Er der nogen billigere måde end at få suget isoleringen ud og derefter puste nyt ind? Kan man lave hul i væggen og så med en affugter få vandet ud??
Anette, Viby (19-01-2008) 
Svar:
Få fat i den ansvarlige for den manglende beskyttelse og lad ham om at skifte isoleringen. Vådt isolering er ringere end ingenting.
HCJ, Odense (19-01-2008) 
Svar:
Det er rigtigt HCJ.
Mendet er dog således at murværk og isolering vil tørre ud i den kommende sommer, helt sikkert.
Men det er noget forbandet svineri af murværk stadig her i 2007-8 stykker stadig ikke bliver korrekt afdækket.
hpox, Århus (19-01-2008) 

Gammel isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen kloge hoveder, der ved hvad det er for noget gammel hvid isolering man brugte på lofter i 50'erne ?? Det ligner sådan nogle "hvide tråde" ?? Er det en form for glasuld eller ??
morten egeskov, Årslev (18-01-2008) 
Svar:
Det er givetvis Glasuld, måske endda med autentiske glassplinter og det hele.

http://www.isover.dk
hpox, Århus (18-01-2008) 
Svar:
spindelvæv måske ??
Kræn Bysted, Jelling (19-01-2008) 
Svar:
De kaldes FE hår

Det skulle gerne være glasuld men med en noget usel isoleringsværdig.

Lad det ligge og isoler over det..
Peter Haslebo, Frederiksberg (20-01-2008) 
Svar:
Fe-hår var noget man hængte på juletræet i gamle dage. Til jul altså.
hpox, Århus (21-01-2008) 

Fugtige mursten udvendigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har for ca. en md. siden opdaget at murstenene i et område på ca 1m2 er mørke. Det ser ud som om de er våde og da vores brusenice er på den anden side af væggen har vi fået foretaget en lækagesøgning, men den viste ikke tegne på utætheder.
Jeg hælder til tanken at det er en kuldebro og pga. varmen der afgives under et bad dannes der fugt i hulmuren som trækker ud gennem stenene.
Vi har benyttet bruseren i ca. 3 md. inden vi opdagede det, men ikke de sidste 3 uger. Der er tale om et hus fra 75 med oprindelig badeværelse.
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
Billede:

http://www.skovkristensen.dk

Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
du har et hul på et vandrør
gunna quistbo, karlslunde (14-01-2008) 
Svar:
Det troede vi jo også, men Dansk Lækagesporing siger at det er tæt. Det er lige trykprøvet i dag, også fra amatur til brusehoved (det går inden i væggen)
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
snyder billedet eller fortsæter pletten ikke helt op i toppen af muren også? det kunne være fugt ovenfra der trænger ned, og de "tørre" områder måske har en stærkere fuge eller mørtlen der ikke så let lader påvirke?
Arne Algevind, Frikøb (14-01-2008) 
Svar:
Jo, der er også fugt længere oppe, men ikke så kraftigt. Der er helt tørt oven på udhænget, jeg har været oppe på loftet for at mærke efter. Hvad kan danne den slags fugt?
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (14-01-2008) 
Svar:
Du har vel ikke tilfældigvis et af de runde planforsænkede armaturer fra Damixa ( tror jeg nok det var)
Har selv været ude for at der løb vand ind bag afdækningen og fugtede murværket bagved.
HCJ, Odense (15-01-2008) 
Svar:
Jo, det har vi, men der er ret tørt bag ved.
Jeg har tænkt på at lægge noget køkkenrulle ind bag ved for at se hvor vådt det bliver.
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (15-01-2008) 
Svar:
Måske kunne det tænkes at forsygningsrør til armatur er trukket udenfor isolering så der opstår kondens, få en murer til at pille en sten ud og kig efter.
Mikkel, Odder (23-01-2008) 
Svar:
Taksatoren mener at det er Damixa armaturet der er årsagen som HCJ skriver den 15-01.
Han anbefalede en trykprøvning som forårsagede at armaturet blev utæt. Så når det nye bliver monteret før vi syn for sagen.
Lars Skov Kristensen, Højbjerg (23-01-2008) 

Glødetråd til at skære flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan laver man en varm glødetråd til at skære flamingo?-Kan man evt. lave en vha.en lille transformer evt. fra en lyskæde.Jeg har en gang lavet en lille en af et bateri og en kobbertråd, men nu skal jeg bruge en der er mere formstabil og kraftigere, til store flamingo klodser der skal skæres i buede former.Der er vel nogle parametre ?tykkelse og længde af tråd i forhold til strømstyrke m.m.

Håber der en "Ole opfinder" et sted derude der kan hjælpe.
Christella Bamford, Hvalsø (11-01-2008) 
Svar:
Hej. Man kan få noget der hedder konstantan-tråd. Der fåes i forskellige udgaver (modstand/længde). Kan vel fåes i en elektronikforretning. Man kan så ud fra Ohm''s lov udregne hvilken type der er bedst til den strømforsyning man har rådighed.
BS, Tørring (11-01-2008) 
Svar:
Man kan få en fin maskine til dette, den ligner en loddekolbe men er særdeles god til flamingo, er lidt dyr men prøv at spørge på tømmerhandlen.

Der findes også en anden maskine der kan klare det du har brug for men den er dyr omkring 10.000,- ligeledes tømmerhandlen
Mikkel, Odder (23-01-2008) 
Svar:
hej, Et godt stort ladeapperat til biler (12v) og så en konstantantråd der er snoet af 4 tråde, længden ca. 125cm og så skærer du fint igennem en 120cm bred flamingoplade, brugte dette til at skære gulvflamingo til mit hus med, flotte helt rene snit ingen flamingofnuller
jan rasmussen, morud (28-01-2008) 
Svar:
hej, Et godt stort ladeapperat til biler (12v) og så en konstantantråd der er snoet af 4 tråde, længden ca. 125cm og så skærer du fint igennem en 120cm bred flamingoplade, brugte dette til at skære gulvflamingo til mit hus med, flotte helt rene snit ingen flamingofnuller
jan rasmussen, morud (28-01-2008) 

lydisolering af oliefyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en gammel støbejernskedel med ny brænder. Larmen fra fyret breder sig fra kælderen op i boligen. Kan jeg lydisolere fyret? eller er det bedre at lydisolere kælderrummet? Jeg ønsker ikke varmeisolering
Peter Harrit, Vedbæk (08-01-2008) 
Svar:
hvorfor ønsker du ikke varmeisolering??? Få isoleret fyret af en isolatør, så er du af med bulderet og sparer rare varmepenge!!
gunna quistbo, karlslunde (08-01-2008) 
Svar:
Som isolatør mener jeg også at du skal få isoleret dit fyr i stedet for at lydisolere hele din kælder. Lydisolering er for dyrt og den anden løsning er billigere og mindst lige så god hvis det bliver gjort ordenligt.
Dennis, København (17-01-2008) 

Naturlig ventilation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg vil høre om i kunne svare mig på hvordan jeg griber det her an.
Jeg har et haveskur hvor der dannes kondens, beklædningen er sat ned i jorden, det går ikke at jeg skære af forneden da det skal være et lukket skur. Så mit spørgsmål er, hvordan undgår jeg kondens??? skal jeg bygge skuret op på et beton fundament? og derefter skal jeg så sørge for nogen ventilations huller under taget? der er ikke varme i skuret? tak HC
Hans Christian, Kbh V (05-01-2008) 
Svar:
Hej.

Er der ståltag på skuret ?

Poul E Vittrup, Pandrup (05-01-2008) 
Svar:
Om du så ingen sider havde på skuret, vil du få kondens.
Af med taget, på med undertag og på med taget igen.
folmer, aabenraa (06-01-2008) 

Isolering med skum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.. Er der nogen der ved hvordan man evt. bedst isolerer en gammel 1200 L. olietank så den er godt isoleret ?? Jeg har nu 200 mm. rockwoll omkring den, og en 22 mm spånplade kasse.... Prøvede engang at ville isolere en mindre tank med skum.... TOTALT umuligt....Det var et totalts svineri.. har nogen erfaring med sådan noget ?????
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:
det har jeg endda særdeles gode erfaringer med.Lav en trækasse af træplader. rundt om tanken, så der er 40 cm fri mellem tank og kasse hele vejen rundt. lad overkant af kassen gå 80 cm over overkant tanken. Er der lidt revner og huller ,får de lige lidt bygningsskum. fyld det op med flamingo kugler. Meget gerne med flamingo kasser, der er brækket i stykker. Endnu flere flamingokasser endnu billigere bliver det. jeg går ud fra det er til en akkumoleringstank. Jeg fyrede mine 1200 l, op i sommers til 90 gr. Slog over på elvarmen, og lukkede af for tanken. 24 dage senere var der stadig 60 gr. varmt vand oppe ved toppen af tanken. Altså en brusebad i 24 dage gammelt varmt vand. tanken står på loftet og alle rørføringerne går op nedefra. Og det er let at lave.
knud, skjern (04-01-2008) 
Svar:
Hvorfor vil du isolere olietanken ?
Per M., 2950 Vedbæk (04-01-2008) 
Svar:
Jeg kan se det er dig med de 18 m frem og retur. Der kan du jo lave samme nummer. Lav en lang kasse af gips eller træplader langs med rørene. Bare lad det lamel isolering sidde. skaf en masse fl. kasser og nogle kugler. Læg en plade hen over. Så er der ingen vindafkøling , Men masser af stillestående luft. Jeg garanterer for det har en god effekt.
knud, skjern (04-01-2008) 
Svar:
det kan jeg måske godt se fidusen i..... men måske ikke med gl. flamingo kasser der skal brækkes i stykker.... det skal vist være meget små stykker for ikke der skal være for meget luft imellem..... Men det jeg mente med skum var nu PU skum / byggeskum.... tager man sådan en præisoleret tank eller beholder er der jo faktisk ikke ret meget mere end en 3 -6 cm skum i dem, og de er jo vældig godt isoleret... det MÅ da kunne lade sig gøre at lave selv.... det er bare lige med at finde en metode... Da jeg prøvede det sidste gang, prøvede jeg med poser, kasser osv. osv. med det virkerde sgutte rigtigt... Ved godt det også bliver rimelig dyrt, men det gør det sgi også hvis man skal ud og købe de der krøjer / flamingo kugler.....
lars Plovmann, skive (04-01-2008) 
Svar:
Hr. lars Plovmann, skive (04-01-2008)
Må vi så få at vide hvorfor du vil varmeisolere olietanken,
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
Mr. H.Pox :-D Okay... Er du klar :-D

Jamen det er da fordi jeg har / bruger en 1200 L. olietank til Akkumuleringstank til mit fyr :-D Og jeg er igang med en gang optimering på varmeområdet :-)

Jeg har ALT for stort varmespild både ved tank, rør og pumper og det vil jeg ha ordnet... Mit fyrrum er i en lade, de der 18 - 20 m. fra stuehuset...

Det er såmænd bare derfor :-)
lars Plovmann, skive (05-01-2008) 
Svar:
Jow. Det er altså ikke fyringsolie du har i tanken?
hpox, Århus (05-01-2008) 
Svar:
nejjj det er det jo ikke ....en akkumuleringstank er jo en opbevaringstank man bruger til at opbevar det varme vand fra sit varme anlæg...... så man ikke skal fyre hele tiden ....
lars Plovmann,, skive (05-01-2008) 
Svar:
Det er netop det der er fidusen. Endnu flere fl,kasser endnu billigere. de huller der bliver, som du skriver,fylder du jo op med lidt fl.kugler. Jeg tror heller ikke det er helt billig at give den en gang pu-skum. Jeg har set det gjort.
Jeg ved en der har 5 m3 flam. granulat liggende . Han har haft en maskine der smuldrerde fl. kasser op i atomer. hans tlf. 22115368 . Det kan du sikkert få billigt.
Nå, men jeg har, som du kan læse , gode erfaringer med det jeg har gjort. Og det er hermed givet videre.
knud, skjern (05-01-2008) 
Svar:
isolering med skum må da være muligt , slet ingen der ved hvordan??
j larsen, Hammel (14-01-2008) 

Ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I forbindelse med tilstandsrapport på mit hus har jeg en K1 som er ydervæggene ikke lukket foroven mod gavl. Jeg kan fortælle at jeg har en skalmur som jeg kan se ned i når jeg står på en stie. På mine svigerforældres hus har de en metalskinne mellem gavl og skalmur plastret til med mørtel. Er det framgangsmåden og hvad for en metalskinne skal jeg have fat i ?
Thomas Meier, Kastrup (04-01-2008) 

rør isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej... ved ikke om mit spørgsmål hører mere hjemme i vvs afdelingen, men prøver alligevel..
Jeg har rør fra fyrrummet til hovedbygningen til varmeforsyning.. ca. ´18 m. ( altså 18 m. fremløb og 18 m. retur ) Det er pex rør som først har sådan en skum rørisolering omkring sig, derefter er rørerne omviklet en 2-3 gange med rockwool måtter med papir på ( sådanne lameller ) Rørerne ligger begge to samlet i den indpakning... kun adskilt af rørskålen. Jeg syntes jeg har meget stor varmetab på fremløbet... på en kold eller lidt blæsende dag kan tabet på de 18 meter være en 15 grader... Mit spørgsmål kommer så nu :-D Hvordan er den rigtige / bedste måde at isolere sådanne rør... Lad nu være med at skrive jeg " bare " skal udskifte dem med præ isolerede Løgstør rør... Med mindre du vil være med til at betale dem :-D

Håber nogen ved en masse om dette.....
lars Plovmann, skive (02-01-2008) 
Svar:
Åhh ja... jeg glemte selvfølgelig at skrive..... Rørerne ligger over loftet gennem en gammelt tom stald, og går gennem muren ind til selve stuehuset
lars Plovmann, skive (03-01-2008) 
Svar:
Du har selv skrevet løsningen, men jeg vil ikke være med til at betale.

De præisolerede rør skal være twinrør +isolerede.

Hvis du ønsker at beholde din hjemmestrikløsning, så sørg for at der yderst er et lag vindtæt materiale fx. plastik. Tape alle samlinger så det er helt tæt.

I øvrigt siger det ikke så meget at tabet er 15°C på 18 meter. Energitabet afhænger af vandflowet gennem røret hvor der er varmetab.
ksj, Brenderup (03-01-2008) 
Svar:
Hej Lars.
Som du skriver ligger rørerne på loftet og i staldbygningen, dvs i et uopvarmet rum.
Da jeg er indehaver af isoleringsvirksomhed skal vi naturligvis overholde normen som er DS 452 og i dit tilfælde hvor røret er et hovedrør og er i drift hele året skal du isolere til en klasse 4 isolering.
Hvis det er et 1" - 1½" rør skal du isolere det med min. 70 mm og det må gerne være i 2 lag med forskudte samlinger. Du skal bruge Rockwool eller Isover alulamelmåtter eller rørskåle, hvis nogle af rørerne er synlige og du synes at det skal se pænt ud kan du jo lave en beklædning med enten aluminiumsplade eller Isogeno (pvc)
Husk hvis du kun bruger alutape skal du også lave nogle bindinger med kobbertråd da alutape alene kan slippe i limningen når det ligger i uopvarmet rum.
Du er velkommen til at ringe til mig.
Nytech Isolering A/S
Esbjerg 75138333
Jens E. Hansen, Esbjerg (05-01-2008) 
Svar:
Hej... Vil bare fortælle jeg nu har fået " fixet" mine rør.... skilte det hele af, pakkede hver rør ( med rørskål på ) ind hver for sig i lamelmåtte, og igen lamel måtter omkring begge rør..... regner så med jeg lige vil ha fat i noget sort plastik ( roekuleplastik eller lign . ) og pakke om det, måske mest for en syns skyld....

Har nu over nogle dage målt, og DET HAR VIRKET..!!!! :-D varmetabet er nu nede på omkring 4-6 grader, afhængelig af hvor koldt det har været... Så JEG er tilfreds...

Tak til jer alle der har bidraget med forslag og ideer...
lars Plovmann, skive (21-01-2008) 

Nedtagelse af skunk og isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg mangler en vejledning til nedtagelse af en gammel skunk,isolering, dampspær og eftermontering af gipsplader.
Carsten Bach, Gentofte (02-01-2008) 
Svar:
Nedtagelse: økse eller hammer og en masse knorfedt. Opbygning af gipsvæg findes en masse hjemmesider om - www.knauffdanogips.dk er et rigtigt godt sted at starte.
Arne Algevind, Frikøb (02-01-2008) 
Svar:
Et koben er også ret anvendeligt, evt også en bajonetsav
ksj, Brenderup (03-01-2008) 
Svar:
Eller endnu hurtigere. En el-kædesav.
Knud, Kolding (03-01-2008) 
Svar:
Husk at lufte ud da der kan være asbest i den gamle isolering.
Dennis, København (17-01-2008) 

Naboens dræn på vores grund Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores grund ligger på tidligere landbrugsjord. Det viser sig, at der er en del vand på vores grund. Under udgravningen til fundamentet kom der 3-4 drænledninger til syne.

Vi vil gerne have stoppet disse dræn, så de ikke leder vand ind på vores fundament og i vores have.

Kan vi bare grave dem over i skellet og evt. stoppe dem med noget beton?

Vi har spurgt på Teknisk Forvaltning, men de kunne ikke svare entydigt på det.

Vh. Michael
Michael Koustrup, Karrebæk (02-01-2008) 
Svar:
Nu skal I altså holde ørerne rigtig godt stive, før i får dem i maskinen. Jeg har nær familie, der har hus på tidl. landbrugsjord, og hvor al afvanding fra adskillige marker krydser grunden på vej til grøft. Selv med omfangsdræn har der med mellemrum stået 1/2 meter vand i kælderen i mange, mange år. Selv hvis drænet bliver omlagt, vil der passere meget vand under jeres hus. Når der ligger så mange rør, som I beskriver, er det et udsat sted. Få drænet PÅ jeres grund hele vejen rundt.
thomas jacobssen, brædstrup (02-01-2008) 
Svar:
I bør ligeledes være opmærksomme på hvor drænene leder vandet til og fra, evt. ved at konsultere gamle drænkort. Derudover skal I være opmærksomme på at det i følge vandløbsloven ikke er tilladt at blokere dræn således at der opstår vandstuvning på nærliggende matr./marker. Jeres tekniske forvaltning skal være orienteret om dette regelsæt og dets anvendelse, hvis de stadigvæk ikke er i stand til at svare jer efter at have konsulterede deres landbrugssagkyndige medarbejdere, bør I tage kontakt til nærmeste landbocenter og eller dansk landbrugsrådgivning bede om råd og vejledning.
Louise Nielsen, Næstved (05-01-2008) 

krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg overvejer at få isoleret min krybekælder i mit sommerhus på 64kvm. der er ca 40 til 50 cm højt under gulvet, og der er en lille indgang i den ene ende af huset.Jeg har tænkt på flamingokugler da jeg har prøvet det i et andet hus for ca 15 år siden med et utroligt godt resultat, og så er det jo også nemt at puste ind, men er det godt, jeg læser her på nettet at det skulle være giftigt osv, hvad mener i og hvad er der af alternativ som kan pustes ind,og hvem gør sådan noget idag har ikke kunnet finde nogle firmaer.
Leif Rolle Pallesen, hvalpsund (30-12-2007) 
Svar:
Hej Leif
Der er ikke noget giftigt ved at få blæst flamingo ind i din krybekælder (tror nogen har tænkt på hvis det brænder) men da det er noget af det sidste i dit hus som brænder er du forhåbentlig kommet ud inden.
Det er en anerkendt metode til at isolere ældre krybekældere, dog er der 2 vigtige forhold som skal være opfyldt. Dels skal der være lige så meget plads under de bærende bjælker som højden på disse. Dvs. er bjælkerne 10 cm. høje skal der være mindst 10 cm. luft under disse. Endvidere er det vigtigt, at din krybekælder er tør.
Søg på hulmursisolering på Google. Disse firmaer kan ofte også tilbyde denne form for indblæsning.
Michael Rasmussen, Fredericia (03-01-2008) 
Svar:
Rockwoolsgranulat eller glasuldsgranulat kunne være et alternativ det kan også blæses ind og kan ikke brænde.

Men få prof. rådgivning omkring fugtforhold når det er opfyldning af krybekælder.
ksj, Brenderup (03-01-2008) 

skimmelsvamp på osbplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Internettet rummer masser af oplysninger om betydningen af skimmelsvamp på ydervægge uden dampspærre og skimmelsvamp på indersiden af dampspærren, men hvordan forholder det sig med skimmelsvamp på indersiden af osbplader i lette vægkontruktioner på udvendig side af dampspærren?
Jeg har i mit nybyggede træhus konstateret skimmelsvamp på indersiden af osbpladerne, som indgår i min lette ydervægskonstruktion. Den yderste træbræddebeklædning er først nu færdiggjort og pladerne har desværre inden da været udsat for en del nedbør. En enkelt væg har indtil nu ikke haft dampspærre monteret – kun isolering – og her har jeg kunnet kontrollere pladernes inderside – den var fugtig og angrebet af svamp.
Skyldes dette angreb alene de våde plader eller spiller den manglende dampspærre også en rolle? Vil angrebet gå i stå, nu hvor yderste beklædning er på plads og dampspærren monteret? Hvilken betydning kan skimmelsvampen få for indeklimaet, når den ligger på udvendige side af dampspærren?
Hjælp!
CL

C Larsen, Grimstrup (30-12-2007) 
Svar:
Har du konstateret skimmelsvamp, også i ydervæggene, hvor der hele tiden har været dampspærre?
Har du konstateret hvilken svamp der er tale om i ydervæggen, hvor der ikke var dampspærre?

Når du opvarmer huset og dermed udtørrer byggefugt fra beton og træværk, vil dampen søge ud gennem den væg, hvor der ikke var monteret dampspærre.
Når den fugtige rumluft er trængt igennem isoleringen i væggen, vil den kondensere på bagsiden af osb-pladen som opsuger fugten.
Når temperaturen samtidig er tilpas høj ved bagsiden af pladen, opstår der svamp.

Det er problematisk, hvis konstruktionen ikke har haft mulighed for at udtørre inden færdigmontering; at du har lukket fugten inde i væggen, dvs. hvis der ikke er ventileret hulrum bag OSB-pladerne og du har monteret dampspærre.
Det kan gøre at svampen fortsat har de fornødne vækstbetingelser.
Hvis konstruktionen derimod var tør inden færdigmonteringen (ca.15%) burde angrebet stoppe, idet svampen ikke får tilført fugt.
Hvis dampspærren er helt tæt, burde skimmelen ikke få betydning for indeklimaet.

Jeg antager at der er tale om selvbyggeri, i modsat fald skal forholdene selvføgelig udbedres af entreprenøren.
Jeg anbefaler at du får en bygningssagkyndig til at gennemgå huset og fastslå art og omfang af svampeangrebet.





RS, Odense (30-12-2007) 
Svar:
Mit byggeprojekt er af medbygtypen. Tømreren har lavet bærende konstruktioner og lukket bygningen med tag og osb-plader medio juli måned - alt var således tørt i sommers. Jeg har så beklædt bygningen indvendigt med isolering, dampspærre og gips - på nær den omtalte væg, der ikke fik nogen dampspærre. Jeg burde nok være startet udefra med facadebeklædningen, men gjorde det altså ikke...
Jeg har lavet hul i dampspærren på en anden væg (og selvfølgelig tapet det hele sammen igen) - her var osbpladen kold, men ikke fugtig som på den første væg og der var ikke umiddelbart spor af svampeangreb.
Den angrebne væg har jeg nu "afisoleret" og vasket med rodalon - tørreprocessen er i gang.
Hvad angår ydervæggens opbygning, så ligger isoleringen tæt op ad osbpladernes inderside, mens der foran pladerne er lavet ventilation mellem plader og bræddebeklædning vha. lister. Facadebeklædningen er afsluttet og direkte påvirkning fra nedbør stoppet.
CL
CL, Grimstrup (30-12-2007) 
Svar:
Det lyder som de rigtige tiltag, og hvis du sørger for at montere en tæt dampspærre efter udtørring (alle samlinger klemt, klæbet eller tapet), er problemet nok løst.


RS, Odense (30-12-2007) 

syg af rockwool ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har her til aften været på vort loft, det var ikke rart.
Vi bor i et hus fra 1969 med tilbygning fra 1974 og der er forskel på den isolering der ligger. Jeg kan opholde mig på den ældste bygningsdel´s loft men så snart jeg kommer over på den anden del af loftet og f.eks bliver der 5 minutter så er jeg sikker på at jeg skal ned derfra med sure opstød og ender hver gang med at brække mig. Mon der er noget galt med vor isolering eller ? Svarer gerne på spørgsmål da jeg godt vil sikre mig at vi ikke bliver syge
Dennis J, Fredericia (29-12-2007) 
Svar:
det har intet med isoleringen at gøre. Men må skyldes noget andet. Ligger der en død rotte. eller er du ved at få omgangssyge. Prøv at gå der op igen om et par dage og se om ikke det er blevet bedre.
knud, kolding (29-12-2007) 
Svar:
Er der meget fugtigt deroppe, kunne det også være et problem med manglende udlufning og evt. problemer med skimmelsvamp.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-12-2007) 
Svar:
Der var noget med spånplader i 70-erne og 80-erne der afgav formaldehyddampe. Men sku da vel ikke efter så mange år. Men sure opstød??? Jeg kan forstå hvis det er allergiske reaktioner eller svimmelhed. Meget mystisk
knud, kolding (30-12-2007) 

dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis det ikke er helt tæt, Sker der så meget ved det ? Det skal vel bare forsinke at emmen trænger ud i konstruktionen. hvis man nu når at lufte ud burde det vel være nok. Er kommet til at sætte spørgsmålet i under vinduer og døre . Der forklarer jeg mig tydeligere.
åge, sdr.vium (29-12-2007) 
Svar:
Ja, alt efter hvor meget luft der slipper ud, ville du opleve kondensproblemer.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-12-2007) 
Svar:
det virker bare skræmmende.
tænk om du bor på landet og du ved du har lavet det forsvarligt tæt. Og der så kommer mus eller rotter og gnaver i det. Eller tapen løsner sig i løbet af nogle år. Sådan noget er jo næsten umuligt at gardere sig for. Så kan man jo næsten ikke sove ,for sæt nu spærrene begynder at rådne. Jeg kan selfølgelig godt se det fornuftige i dampspær, men kan nogle så bare negligere det andet, hvis man slår på det skal være så tæt
åge, sdr.vium (29-12-2007) 
Svar:
Ja, kan kun give dig ret... den holder jo ikke tæt for evigt, jeg bor faktisk på landet og har bla. problemer med mus der kommer ind div. steder, så ved godt min egen er i hvertfald ikke 100% tæt , men ligger ikke ligefrem søvnløs over det.

Kommer jo også an på hvor gode muligeder fugten har for at komme væk igen, og hvor tæt beklædningen er foran dampspærren, om det er et stort problem eller et mindre problem.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (30-12-2007) 

gammel udstue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HEJ.
jeg har en gammel udstue som jeg ville lave om til stue. hvilken krav er der om isolering i væg samt loft?
udstuen er træbeklædt på ydersiden og der kommer cementtegl på.
ole, københavn (27-12-2007) 
Svar:
Kravet til tagkostruktionen er 0,15 W/m2K
og kravet til vægkostruktionen er 0,20 W/m2K
Du kan finde kravene til isolering i BR-S 98 på http://www.ebst.dk. Det er bygningsreglementet for småhuse 98, som er gældende indtil videre. Der kommer et nyt reglement her i det nye år, som erstatter det gamle.

Hvordan du så overholder de u-værdi krav, kan du finde løsnigner på hos Rockwool, som har lavet nogle færdige løsningsforslag, hvor de har skrevet u-værdi´er på.

Hvis du nu ikke lige kan finde en kostruktion som opfylder lige nøjagtig det som du har, så kan du downloade et program hos rockwool, som er gratis i 30 dage. Med det program, kan du sammensætte dine kostruktioner efter træk/slip princippet, dvs. du finder et materiale som du har, og trækker det over i et beregningsvindue, og konstruktionens samlede u-værdi bliver så opdateret løbende efter hvordan du opbyger din konstruktion.

Bygningskonstruktør Claus, Århus C (28-12-2007) 
Svar:
mange tak for hjælpen
clasu, 2300 (28-12-2007) 
Svar:
Husk du skal søge byggetilladelse. Den gamle udestue bliver nu en del af boligen.
Per M., 2950 Vedbæk (29-12-2007) 

isolering af tilbygning sommerhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nok isolering i 70mm tykke bjælker (fyr)som ydervægge, ifølge de nye regler om isolering?
Ernst Laesen, Greve (19-12-2007) 
Svar:
Nej, slet ikke.
Der skal nok isoleres med mindst 125mm mineraluld, (alt efter om de 70mm bjælker kan medregnes)

http://www.rockwool.dk
hpox, Århus (19-12-2007) 

Invendig isolering af gammel ejendom fra 1900 tallet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Vi overtager snart en gammel ejendom fra 1900 tallet. Nogle af væggene er efterisoleret med lægter og spåndplade nogle er der ikke gjort noget ved, indermurene er ikke i særlig god stand, da vi skal have lavet nyt el og rørføring til centralvarme,har jeg fået en ide der går ud på, først at lave alt el og rørføring på den gamle indervæg, dernæst 50 mm isolering og så murer en 75 mm gasbeton blok op, der er rigeligt med plads i huset så det er ikke noget problem at jeg tager lidt kvradratmeter til det, jeg ville lige høre om det er en god ide eller ??????
PS. jeg vil ikke lave det i gipsplader, da vi gerne vil holde det i den gamle stil med rå pudset vægge og der er ikke noget særligt hulmur at gøre med i det der er.
På forhånd tak.
Brian, Vestjylland (17-12-2007) 
Svar:
Kan godt se hvad du mener, men du får da en masse gennemføringer til stikkontakter, afbrydere og radiatorrør. Hvis du alligevel høvler en 75 mm gasbeton op, så fræs da rør og el ind i den. Så sidder rørene også på den varme side af væggen.
Mike Marbjerg, Husum (17-12-2007) 
Svar:
Jeg synes det er en smådårlig ide med 50mm isolering + 75mm gasbeton, særlig hvis gasbetonvæggen skal hænge i den blå luft.
Jeg forstår at det rå look er vigtigt, men det kan nemt laves på gipsplader.
Hvis du laver stålregler med 100mm isolering, dampspærre og to lag gips er du klar til hvilkensomhelst overfladebehandling. Konstruktionen er både bedre varmeisolerende og billigerer.

http://puds.knaufdanogips.dk
hpox, Århus (18-12-2007) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1367.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »