Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 577-601 indlæg ud af 1325.   « Forrige 25       Næste 25 »

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har et gammelt hus som ikke er husmursisoleret og dette ville vi gerne have gjort. men hvad for et matriale til dette er at foretrække mineraluld, papiruld eller flamingo granulat
jacob, odense (06-11-2007) 
Svar:
Næppe et svar, du kan bruge, men anyway:
Vi har et hus fra 1926, der er blevet hulmursisoleret med flamingogranulat. Det har vi været ret tilfredse med. Jeg vil gætte på, at du skal kigge på prisen på isolering og arbejdsløn.
Steen Jessen, Aalborg (07-11-2007) 
Svar:
Det er ikke dyrt at få hulmursisoleret uanset hvilken type der vælges. (sammenlignet med besparelsen) Isoleringsmæssigt er der ikke stor forskel.
Ved polystyren(flamingokugler) bør det være med lim således at man kan skifte vinduer uden at det falder ud.
Ved papiruld ville jeg sikre mig at der ikke kan komme vand ind, selv om papiret er behandlet med noget der bør forhindre svamp/råd.

Undersøg om der er lofter, etageadskillelser og ligende der bør isolere i samme omgang -det er somregl billigere at få det gjort i en ombæring. (Flamingo egner sig ikke til isolering i sidstnævnte steder)
ksj, Brenderup (07-11-2007) 



Lovkrav ved isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har købt et gammelt hus og vil udnytte tagetagen helt til kip - hvad er lovkrav ang. isolering til kip?
Ulrik, Odense (05-11-2007) 
Svar:
Det kommer an på om der er beboelse på nuværende tidspunkt eller om tagetagen skal inddrags til ny beboelse. Men isolere du med 250-300 mm isolering så lever du op til de nye krav omkring konstruktionernes u-værdier og kan derfor slippe for at lave en energiberegning hvis ikke beboelsen allerede er inddraget.


R. E. Toliver, Odense C. (06-11-2007) 

hulrumsisolering i bungalow fra 1939 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vil gerne have ny isolering i ydervæggene på min bungalow fra 1939.. der er noget i i forvejen,( mangelfuld og faldet sammen )men jeg kan ikke rigtigt finde ud a hvad det er .?? det er noget hvidt noget, meget porøst , nærmeste som aske men dog en fast masse`. hva er det ?? og hva skal jeg benytte som ny iso.. da det nye jeg blæser ind jo gerne skulle knuse/skubbe det gamle iso væk/sammen . mvh RE, rødovre
rene anthonsen, rødovre (02-11-2007) 
Svar:
Prøv at ringe til et hulmursisoleringsfirma og spørg dem.
Jeg tror ikke at der er meget at gøre andet end at isolere væggen indenfor eller udenfor.

ksj, Brenderup (02-11-2007) 
Svar:
Den isolering du har stående i din hulmur er indblæst kunstharpisk. Det er en skum der hærder igennem til en porøs masse. Hvor ville du skubbe den hen med den nye isolering? Der er intet andet end udefra eller indefra. Produktet hed Varmonol
jan pedersen, fredericia (02-11-2007) 
Svar:
det gamle iso..skal jo ikke forsvinde!!! men bare presses sammen at det nye isolering, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal blæse ind, for at få det bedste resultat.... tak for svaret med hensyn til det gamle produkt...
Rene, rødovre (05-11-2007) 
Svar:
Altså, du! Hvis det virkelig ville lykkes for dig at presse den gamle isolering sammen, er der jo ingen isoleringsevne i den mer, vel? Det er jo netop porrerne med den stillestående luft der isolerer. Den hærder man brugte til skummet dengang var bakelit og lader sig ikke opløse, så du kan heller ikke spule det ud. Brug måske en smule penge på at få checket isoleringsevnen i den isolering du har nu. Det ku jo være, den ikke er så ringe endda. Den er ihvertfald god til at dræne slagregn der kommer gennem ydermuren
jan pedersen, fredericia (05-11-2007) 

isolering af krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HJÆLP 2 unge naive huskøbere. Min mand og jeg købte sidste år et dejligt hus fra 1956. I god tror fik vi lagt nye gulve i hele stueetagen. Det viser sig nu 1½ år senere, at vi burde have isoleret under gulvet da det var tilgængeligt.
Under stuen er der en krybekælder som trænger til at få skiftet isoleringen, men der er meget, meget småt med pladsen. Man skal være dværg for at kunne isolere derinde.gulvet vi har fået lagt sidste år er massive egeplanker med gummifuger. DA det er limet i enderne kan det iflg, tømren ikke lade sig gøre at tage det op og lægge det igen. (Og det var et dyrt gulv). Hvad er vores muligheder for at få efterisoleret krybekælderen? Vi har 2 små børn, der leger på gulvet og vi er naturligvis kede af den fodkulde vi har.Kan man isolere en krybekælder udefra, kan man sprøjte noget ind i kælderen...?
iben larsen, brønderslev (30-10-2007) 
Svar:
Få fat i en dværg, eller få børnene til det.
;-), , (30-10-2007) 
Svar:
Man kan isolere med Rockwool granulat som i hulmure. Dette pumpes ind via slanger
finn wissmann, dybbøl (30-10-2007) 
Svar:
Det er i praksis umuligt at isolere en "for lav" krybekælder uden at bryde gulvet op.
Ingen vil tage risikoen.
hpox, Århus (30-10-2007) 
Svar:
Pas på Finn Wissmans forslag, inden man indblæser isolering, skal der placeres en fugtspærre mod den varme side, altså mellem isolering og gulv.

Michael, Frederiksværk (31-10-2007) 
Svar:
Okay, kan godt fornemme at det ikke er så lige til at løse dette problem. Vi har netop idag konstateret, at der under det lag af isolering, der mange steder hænger i laser, ikke gemmer sig en dampspærre. Og nu begynder det jo så at blive kritisk. Vi overtog huset sidste år og i tilstandsrapporten står der, at krybekælderen er besigtiget fra lemmen og at der ikke er nogle anmærkninger. Det på trods af, at man blot skal lyse med en lommelygte for at se hvordan isoleringen hænger i laser og at der er direkte udsyn til undergulv og ingen dampspærre.
Kan man forvente at ejerskifteforsikringen vil gå ind i sådan en sag? For vi føler os altså lidt snydt. Nu er det jo ikke kun et spørgsmål om et fodkoldt hjem, men om at der kan gå råd og svamp i huset.
Tak for jeres svar.
iben, brønderslev (31-10-2007) 
Svar:
Jeg vil jo mene at det er lidt ringe hvis krybekælderen kun er besigtiget fra lemmen.
Men tror tilgængæld ikke at man kan komme efter det. Tror at man vil sige at det er i forbindelse med etablering af det nye gulv at skaden er sket.
Hvis der kan være en dværg i kælderen er den da fin. Så ligger i jer bare ned og går i gang. Det er et møg job, men hvor der er vilje er der vej.
ksj, Brenderup (01-11-2007) 
Svar:
Man/du/I/jeg og vi skal lige huske på at en tilstandsrapport bla. sammenligner huse af tilsvarende alder.
Og ikke et hus fra 1956 med et ditto fra 2007.
hpox, Århus (01-11-2007) 
Svar:
Mit råd er at du kontakter et aut. indblæsningsfirma og får dem ud at kikke på din krybekælder. Hvis kælderen er med tør fast bund og virker tør og sund, er der gode muligheder for at en indblæsning ikke vil skade konstruktionerne. Men lad dem om at vurdere om det er forsvarligt i dit tilfælde.
M.Thomsen, Horsens (02-11-2007) 
Svar:
Supplement: Se f.eks. Dansk Isolerings Kontrol''s hjemmeside :
http://www.danskisoleringskontrol.dk
Nederst er angivet procedure for kontrol og udførelse af polystyrenkugler i krybekældre samt vejledning til forsikringsmæssige forhold efterfølgende.
M.Thomsen, Horsens (02-11-2007) 
Svar:
1000 tak for al jeres hjælp
iben, brønderslev (02-11-2007) 
Svar:
Det er da et problem, når enderne på de nye gulvplanker er limet sammen, men med lidt snilde kan det sikkert godt lade sig gøre at tage det op - kræver dog, at der er luft til væggen i enderne. Det er ret omstændeligt, og hvis jeg var jer, ville jeg nok vælge en løsning med tæpper på gulvet på det områder, hvor børnene leger.
Isolering under gulvet uden optagning bliver ret svært, men er man dværg, kan det sikkert lade sig gøre.
Indblæsning af granulat er da en mulighed, men som andre skriver, er der en risiko forbundet med det, men jeg vil sige én ting, som nok ikke er helt gængs: En fugtspærre siges at være nødvendig, men i praksis kan man vende det sådan: I gamle dage lagde man ikke altid en fugtspærre, og hvis huset ellers er sundt, kan det være en fordel IKKE at spærre af for fugt - man spærrer jo netop vejen for fugten, og nogle gange er det smartest at lade fugten komme væk. Tanken er, at fugt enten skal forhindres adgang, eller også skal det kunne komme væk.
Min umiddelbare tanke er, at det ikke kan betale sig at gøre noget ved det. En lav krybekælder ER ikke ret fremkommelig, og en optagning af gulvet kræver mere, end I sandsynligvis har lyst til at bruge i tid og arbejde. Granulatet er en risiko at tage - og udfaldet kan være en succes, men det kan også give bagslag.
Steen Jessen, Aalborg (07-11-2007) 
Svar:
Netop derfor skal man lade sin krybekælder undersøge for at sikre at den er sund og 100% tør og fri for opstigende grundfugt og udefrakommende regnfugt INDEN man efterisolerer med polystyrolkugler.
M.Thomsen, Horsens (09-11-2007) 

hvordandræner man? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har købt drænrør,og gravet ca.40cm af rundt om hele huset er det nok?hvad skal drænslangen ligge i,grus eller sten?skal muren tørre før man fylder jord på igen?skal der være fald mod kloaken hvor den bliver sat til?
Lisa Bolland, nakskov (28-10-2007) 
Svar:
Prøv at søge på "omfangsdræn" på Google. Du skal grave helt ned til fundamentets underkant. Desuden skal tilslutningen til klaoknettet udføres af en kloakmester da regnvand ikke må ledes i spildevandsledningen.
Henrik, KBH S (28-10-2007) 
Svar:
fingerne væk det er autorisert arbejde.!!!!
kontakt din lokale kloakmester.
kloakmester hans kingo, www.rasgo.dk (29-10-2007) 
Svar:
man skal da ik ha autoritation for at lave regnvand eller dræn.... det burde kloakmesteren da vide
klaus hansen, herning (22-12-2008) 



F-sokkel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står i den situation af skulle til at bygge mig et sommerhus, jeg ønsker at bygge selv. I min søgen efter meterialer, er jeg stødt på Sundolitt`s F-sokkel system. Det virker meget nemt og lige til. Er der nogle der har erfaring med systemet. Pris, arbejdstid, med mere?

Jørgen, Næstved (24-10-2007) 
Svar:
Jeg skal til at lave en 80 m2 tilbygning og har besluttet at bruge Sundolitt´s sokkelsystem...pris er vel 280-300 kr pr m2. I mit tilfælde er der ikke den store forskel på pris ift. normal fundering. Jeg har hørt at det er let at lægge...og jeg håber de har ret da det er selvbyggerprojekt jeg har gang i...
Martin, Randers (24-11-2007) 
Svar:
Jeg skal også igang med en "Gør/Lav Det Selv " tilbygning på 56 m2 til foråret 2008,I må meget gerne skrive jeres erfaring med Sundolitt F sokkel system , har tænkt mig lige og vende det lokale bygge marked inden jeg kaster mig i lag med systemet , da jeg er lidt "nervøs" for bæreevnen til vægge mv - Mvh Ib''
Ib', Solrød (06-01-2008) 
Svar:
Hej Ib og Jørgen
Til Jeres orientering, er der opført et fundament med Sundolitt F-sokkel på Svanelunden i Herfølge.
Michael, Frederiksværk (06-02-2008) 

udluftning af radiator Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
gammel radiator med lige kærv i enden
birgitte, kbh (23-10-2007) 
Svar:
Passende værktøj til ligekærv. Drej og udluft.
ksj, Brenderup (23-10-2007) 
Svar:
Ja, det prøvede jeg oså men der skete ikke noget.
men problemet er løst. En blikkenslager viste mig at jeg med en papegøjetang skulle dreje på den riflede ring som er om skruen.
Men tak for dit svar.
Birgitte, kbh (23-10-2007) 

Isolering af loftsrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at få lagt nyt tag og ny isolering på et hus fra 1954. Vores håndværkere vil gerne lægge isoleringen på gulvet i loftsrummet, så loftsrummet holdes "koldt".

Er det den rigtige måde at gøre det på? Hvorfor lader man ikke isolering/undertag mv. følge taget hele vejen op til rygningen, således at loftsrummet holdes varmt ??

(På den måde undgår vi også, at vores gamle utætte loftslem er årsag til varmetab!)
Lasse Tobiasen, Allerød (22-10-2007) 
Svar:
1. Prøv selv at regne kvm. ud, du skal isolere meget mere.
2. Din varme, der fiser derop fra rummene nedenunder, bliver ikke bremset ved loftet, men ved taget.
3. Det er vel ikke verdens ende at isolere sin loftlem med styropor selv?
jan pedersen, fredericia (22-10-2007) 

Isolering af brystning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har overtaget et gammelt hus og er ved at planlægge hvad er skal ordnes bla. isolering. Er der nogen der har erfaring med at isolere under vinduer, hvor der ikke er hulmur (kan det passe det hedder brystning). Min første ide ville være at tage radiatorer ned putte 100 mm isoering ind (der er ca 120 mm dybde) og afslutte med en gipsplade i niveau med væggene. Lyder det helt hen ivejret? Er det ok at få en vvs til at vinkle varmerørene ud gennem isolering og gips. Det vil jo naturligvis give noget mindre plads til radiator, kun 6 cm hvis den skal holdes indenfor vindueskarmen. Er der nogen der ved om der findes radiatorer som er tynde nok til at sidde der og de stadig er effektive.
På forhånd tak
Lars, Kbh (21-10-2007) 
Svar:
Det er en udmærket løsning, men istedet for gips er det måske bedre at anvende MDF plade el. lign. Husk dampspærre. Så er der noget at hænge radiatoren op i igen.
Radiatoren virker jo ikke dårligere fordi den trækkes bort fra væggen, tværtimod.
En anden, model nem, er at opklæbe Rockwool plader bag radiatoren og genmontere.
Der findes massevis af radiatore, bla. Hudevad og Rio.

http://rw.rockwool.dk
http://www.rockwool.dk

hpox, Århus (21-10-2007) 
Svar:
Tak for svaret, ja det lyder bedre med MDF, gips er nok ikke så godt at hænge radiatoren på.
Lars, Kbh (21-10-2007) 

Ventilation af krybekælder!!!!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvornår blev det lovkrav at der skulle være ventilationsriste i soklen til krybekælder og hvor kan jeg finde det på skrift!
Jeg har et hus fra 65 uden og nu er kælderen fugtig......
PS, Odense (18-10-2007) 
Svar:
Riste har nok aldrig været et lov krav, men allerede da Josef byggede krybekælder i Nazareth viste man at træværket rådnede, såfremt man ikke ventilerede hulrummet.
Der har nok engang været nogle vejledninger om hvor meget ventilation der skulle være.
Her i 2007 foreslås ”et areal på ca. 150 cm2 pr. 6 m, det anbefales i en pjece om radon fra By- og Boligministeriet. Husk at sætte galvaniserede riste i, så rotter og mus ikke kan komme derind.”

hpox, Århus (18-10-2007) 

Isolering af skåt tag (åben til kip) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa.

Hvor mange mm isolering skal der bruges til en 1½ plans murstenvila hvor der er åbnet op til kip?

Jeg har hørt at 20cm skulle kunne gøre det.
Hvilken type skal der benyttes? pk 20 eller hva der hedder

Borup, Tåstrup (18-10-2007) 
Svar:
Mindst 300 mm isolering , Isover eller Flexi A-bats
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-10-2007) 

Krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med isolering af mit gamle hus er der en krybekælder under stuegulvet. Hvilket isoleringsmateriale vil være bedst af bruge?
Allan, Havdrup (14-10-2007) 
Svar:
I praksis er det kun muligt at efterisolere en krybekælder hvis der er plads nok til at du/man kan komme derind for at udføre arbejdet nedefra.
Se på f.eks. Rockwools hjemmeside efter løsninger.
Alternativt kan du brkke gulvbelægningen op og arbejde fra oversiden.
hpox, Århus (14-10-2007) 

Placering af dampspære Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er gået igang med at renovere et hus fra først i 70erne, har pillet alt loftet ned og skal så igang med at sænke loftet for at få plads til 50mm isolering, der er i forvejen 100mm, men nu kommer spørgsmålet,

hvad med dampspærren? det eneste der er nu er det der pap som det gamle isolering hænger fast på, men hva vil være mest rigtigt at gøre? slå en hel ny op under det nye isolering eller hva gør man?
Michael, Aalborg (03-10-2007) 
Svar:
Er det et 1.plans hus vi snakker om , uden 1 sal, kan dampspærren ligges både under den nye isolering, eller mellem de 50 og 100 mm, damspærren må nemlig godt ligge max. 1/3 dele inde i isoleringen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (03-10-2007) 
Svar:
Måske kunne du få plads til 100 mm når du nu er i gang.
ksj, Brenderup (04-10-2007) 
Svar:
Ja det er 1 plans, med fladt tag, men hvad ville være nummer et at gøre?
Michael, Aalborg (04-10-2007) 
Svar:
Jeg ville nok have valgt at smide lidt mere end 50 mm i loftet , evt krydsfoskallet det med 50 x 50 forskalling, så lagt dampspærrene mellem de 2 x 50 mm isolering.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (04-10-2007) 
Svar:
Nu er du jo godt nok gået i gang med isoleringsarbejderne, men en mulighed er jo også et såkaldt varmt tag.
Hvor der lægges et tykt isolering oven på eksisterende tag og afsluttes med ny tagpap. Endvidere udfyldes hulrum i konstruktionen.
Derved opnås en samlet isoleringstykkelse på 40 - 50 cm. hvilket er passende med dagens energipriser.
hpox, Århus (04-10-2007) 

Grundvand i kælderen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis kælder-gulvet er belagt endnu (er i gang med renov.)kan så grundvandet atige op og dække gulvet?
Spiralen, roskilde (02-10-2007) 
Svar:
?
Aksel, Hørning (03-10-2007) 

pris Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der kan sige en ca pris på nedlægning af ca 20m drænrør, opsætning af platonplader og flamingo plader samt 2 regnvandsbrønde og rør i mellem disse.
risen skal være inkl. opgravning og materialer
liss pedersen, tåstrup (30-09-2007) 

Isolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i færd med at isolere loftet i vores 100 år gamle byhus. Jeg oplægger 100 mm Rockwool derpå gipsplader. I stedet for at opsætte dampspærrer mellem Rockwool og gipsplader overvejer jeg at spartle gipspladerne og derpå lægge glasvæv som males med vaskbar maling. Mit spørgsmål er således, om udvendig glasvæv kan gøre det ud for dampspærrer?

VH
Rasmus Blaabjerg, København (27-09-2007) 
Svar:
Nej, nej og atter nej.
Det var dog en usædvanlig tåbelig ide, hvor har du fået den fra???
hpox, Århus (27-09-2007) 
Svar:
Han kan vel i princippet bare lave det med en vådrumsmembran og klistre den tæt med den øvrige dampspærre - - - - og så om et stykke tid nyde de flotte lunker somgipspladerne får når de absorberer fugten bagfra. Det må også give et SÆRDELES særpræget udseende. Sådan et originalt oldfashioned style-udseende...

Fantastiske ideer folk nogen gange finder på...

Rigtig meget god fornøjelse med klamphuggeriet...

G. Gearløs, Billund (27-09-2007) 
Svar:
Hvad er der galt med forslaget? I mine ører lyder det til at Rasmus vil efterisolere loftet med 100mm ned i rummet, montere gipsplader som han vil spartle og filtbeklæde og male. Lyder OK for mig...

Mht. dampspærre, så vil en filt/væv ikke være helt så tæt som en dampspærre. Er det mod koldt loft du laver arbejdet(dampspærre kan være nødvendig), eller er det i et etagedæk hvor der er varme ovenpå(ingen dampspærre nødvendig)?
Hvis husets lofter har klaret sig fint i 100 år uden dampspærre, så går det jo nok godt i nye 100 år uden igen...;-)
M.Thomsen, Horsens (28-09-2007) 
Svar:
Hej, M.Thomsen, Horsens (28-09-2007)

Skal vi ikke bare holde fast i at der ALTID skal monteres dampspærre når der varmeisoleres med mineraluldslignende produkter. (Undtaget de forsvindende få tilfælde hvor det ikke er nødvendigt).

hpox, Århus (28-09-2007) 
Svar:
Hpox, jo for at isolere partiklerne fra isoleringsmaterialet så giver det lidt mening. Men en gipsplade med spartling+væv+maling holder da fint på partikler fra isoleringsmaterialet også.

Men fugtteknisk mener jeg ikke det er nødvendigt i alle tilfælde med en dampspærre - og kald mig bare gammeldags ;-)
M.Thomsen, Horsens (29-09-2007) 
Svar:
Rasmus, er det loftet mod tagetagen eller selve tagkonstruktionen mod tag?.
Martin, Glostrup (30-09-2007) 
Svar:
Det er selve tagkonstruktionen.

VH
Rasmus, København (01-10-2007) 

fugt i vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ældre hus fra 1906 med hulmur. i et af værelserne bliver den indvendige væg ved med at trække fugt. jeg har fjernet gammel isolering (polystyrenkugler) fra hulmuren og opsat en "regnfrakke" på ydermuren, bestående af 6 mm eternitplader opsat på 30mm lægter.det virker desværre som om fugten trænger op fra fundamentet og det er jo ikke sådan lige til at lave fugtspærre på indermuren, med mindre man flår alle gulvene op.
Finn Petersen, Helsingør (25-09-2007) 
Svar:
Dit hus fra den tid er sandsynligvis ikke med støbt sokkel, men muret op under niveau.
Det er ikke sikkert, man dengang har placeret tagpap i de nederste skift. Personligt tror jeg mere på en konbination af bløde sten og dårlige fuger, der slubrer slagregn i sig. Vandet driver ned i hulmuren og breder sig til bagmur.
Jeg har selv i et tidligere hus haft problemet. Jeg huggede alle rygfuger ud og fugede om med en hård fuge. Jeg prøvede med en siliconebehandling af gavlen. Men alt sammen formålsløst. Da jeg huggede sokkelgesimsen ned og lavede udluftning til hulmuren, forsvandt store dele af problemet. Måske du kan bruge denne oplevelse til noget.
hans erik, grønnebæk (25-09-2007) 
Svar:
I vaeggen er der en spaending, et elektrisk potentiale, det gaelder om at faa nedbrudt - enten ved at fjerne evtl. cementholdig puds, der i kraft af den hoeje pH-vaerdi (12) i forhold til teglen(7) traekker fugt eller ved etablering af et Aquapol-system. hjepsen@gmx.de
holger, berlin (07-11-2007) 

isoleringskrav Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg skal have lagt en terasse til huset som er muret op i mursten 35cm sokkel. Jeg har tænkt mig at fylde flamingokugler i hulmuren som er ca125mm og bruge flamingo plader i gulvet 200mm og rockwool på loftet 300mm er det en ok løsning? og selvfølgelih laverergi vinduer og døre, jeg ved godt at ydermuren ikke er ordentlig isoleret , men kan man så bare isoler mere i loft og gulv?
Søren Jørgensen, Hobro (23-09-2007) 
Svar:
Jo, man kan fint fordele isoleringen efter ønske - sålænge det totale tilladte varmetab ikke overskrides.

Men inden du kommer for godt igang skal du søge byggetilladelse hos din kommune. Du er igang med en udvidelse af boligarealet.
hpox, Århus (23-09-2007) 

Platonplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal sætte platonplader på mine yderkældervægge. Hvor dybt skal der ca. graves? Skal platon pladerne monteres rundt om HELE huset eller kan man nøjes med rundt om der man vil "beskytte". Jeg skal helt konkret stoppe fugt fra at trænge ind i et enkelt kælderværelse, så det vil være et stort arbejde at sætte plader op om hele huset hvis det ikke er nødvendigt.

Gode råd til opsætning m.m. modtages gerne :-)

Hvis jeg sætter isolering uden på platonpladerne, behøver jeg så at isolerer på indersiden af kældervæggen? Vil det måske ligefrem være at foretrække at ikke isolere på indersiden, så væggende kan ånde? Jeg havde tænkt mig at sætte glasuld/dampspærre/gips op inde i rummet (som i øvrigt har en radiator og et vindue).

Nogen forslag til hvor man kan købe platonplader+isolering til en god pris? (nær København eller over nettet).

På forhånd tak
M, København (21-09-2007) 
Svar:
Platonplader virker kun sammen med et omfangsdræn.
Pladerne skal mindst ned til kældergulvets niveau.
Du kan måske nøjes med en enkelt side af huset/kælderen.
Det er klart det nemmeste/bedste at isolere på ydersiden af kældervæggen. Det er en sikker løsning.

Prøv allerførst at sdtudere vedhæftede Platon brochure;

http://www.pressport.dk
hpox, Århus (21-09-2007) 
Svar:
Du bør også undersøge om der er brud/skader, forstoppelse i en tagnedløbsbrønd eller andet afløbshalløj.

Desuden skal du sikre dig at regnvand løber bort fra huset - og ikke imod.
hpox, Århus (21-09-2007) 
Svar:
Tak. Der er lagt dræn, så det burde virke.

Jeg ville gerne sætte gipsplader på væggene indvendig - er det en dårlig idé m.h.t. at væggene skal kunne ånde? (ville selvfølgelig sætte dem i en afstand fra væggene).
M, København (23-09-2007) 
Svar:
Ja, men der er da meget der tyder på at drænet ikke virker. Drænet skal jo bortlede vandet fra kældervæggen.
Jeg tror drænet er stoppet.

Jamen altså.
Gips er et fugtfølsomt materiale og hvis der pipler vand ind i kælderen, er der risiko for at beklædningen ødelægges.
Det indtrængende vand kan kun fjernes mekanisk eller via ventilation, (evt. åbne vinduer)
En kældervæg skal være tæt og tør før den beklædes. Dog således at de fleste kældre ikke er helt knastørre.
Det er nok en talemåde, men en kælder ånder ikke. Der kan trænge fugt ind gennem ydervæggen og/eller der kan opstå kondens.
Der er næsten intet fugt det trækker ud i jorden og derfor skal det hele bortventileres eller det trænger op i ovenliggende etager - som damp.
MEN. Vælger du at opsætte gipsplader er de såkaldt diffusionsåbne, altså der kan trænge damp igennem dem - fra begge sider.
Hvis du også vil isolere i forb. med gipspladeopsætningen, ja så skal der formodentlig opsættes dampspærre.

hpox, Århus (23-09-2007) 

isolering af væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus er delt i to, hvor den ene halvdel er stuehus og den anden halvdel er indrettes som stald. Der går ingen dyr.
Væggene der deler privatboligen med stalden er meget kolde og der dannes skimmel og mug på den bebyggede del. Nu vil jeg bygge en isolerende væg på staldsiden, men er ikke helt klar over, hvordan jeg skal gribe det an. Er en træramme med fyld af isolering og dækket med plader nok? Hvor tyk bør isoleringen være? Skal der dampspærre på og i så fald, hvor? På forhånd tak

Marianne, Hasle (18-09-2007) 
Svar:
Dampspærren skal være på den "varme" side. Hvis det er lige meget med pladsen i standen, så isoler med 300 mm
jan pedersen, fredericia (18-09-2007) 
Svar:
Hej Marianne

Hvis du har skimmelsvamp på huset er det, har jeg hørt, temmelig vigtigt at få bugt med dem først, da de ellers vil blive i huset, med fare for at huset beboere udvikler diverse allergier.

Gør dig selv en tjeneste at undersøge det først.
BB, Nordjylland (19-09-2007) 

Maskine til isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor kan man leje en maskine som man bruger til isolering af et loft - dvs. hvor man 'blæser' granulatet ud på loftet.
Jeg har ringet til en del byggemarkeder/trælaster, men ingen kan hjælpe....


Thomas, København (16-09-2007) 
Svar:
Prøv evt. at kontakte Carlo Lorentzen.
http://www.cl-as.dk
Marianne, Hasle (18-09-2007) 
Svar:
jeg har set den hos trælasten i hornbæk i deres katalog, skal selv bruge den til svigermors loft. kr.500 for et døgn
http://www.hornbyg.dk
mvh morten
Morten, vedbæk (11-10-2007) 

Fugtig kælderydervæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit hus er fra 1992 og gravet ind i en skråning. Jeg har fugt i en kælderydervæg og derfor udvendig gravet ned til ca. 10 cm under gulvhøjde. Jeg påtænker at nedlægge drænrør samt isoler ydervæggen med flamingo og med Platondræn mellem væggen og flamingoen. Herefter efterfulde med grus, som før var tung lerholdig jord. jeg er ikke sikker på at det er den rigtige løsning, så jeg er spændt på at læse dit svar. Med venlig hilsen Holger
Holger Gullager, 8250 Egå, Skæring Strand (14-09-2007) 
Svar:
Du skal ikke bruge grundmursplade, når du
anvender polystyren, læs mere her

http://www.thermisol.dk
bb, horsens (14-09-2007) 
Svar:
Du gør det helt rigtige. Husk at da du bruger Platon må muren ikke asfalteres (som vist ved Thermisol). Til Platonsystemet kan du få specielle clips som holder på polystyrenpladerne.
Martin, Glostrup (14-09-2007) 
Svar:
Platons system;

http://www.pressport.dk
hpox, Århus (14-09-2007) 

Havestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået bygget en gammeldags havestue, vi er nu i tvivl om den er isoleret godt nok. Den er beklædt med brædder, derefter med vindpap 100 mm rockwoll og så en gipsplade. Vi har tænkt på at sætte f.eks. en plade med flamingo og gips op ovenpå inden vi tapetserer, kun under vinduerne. Væggen er 7,5 m lang og 80 cm høj. Vil det få nogen betydning for varmeforbruget og evt. træk fra væggen til vinter, og er det den rigtige måde og den optimale isolering, hvid det ikke må fylde for meget under vinduerne. Vi vil sætte en kun 10 cm bred vindueskarm op. Rummet er 3 meter langt og 4 meter bredt og ca 235 højt.
L. Hoffmann, Vanløse (07-09-2007) 
Svar:
En havestue eller udestue er enten en tilbygning til huset, opvarmet og skal være isoleret iflg. bygningsreglementets krav.
Og der er 100mm i væggen alt for lidt.
Der skal inden opførelse søges byggetilladelse.

En uopvarmet udestue skal være adskildt fra boligen af en ydervæg, må ikke indeholde opvarmningsmulighed. Og derfor behøver den ikke at være isoleret.

Flamingo er særdeles brandfarligt og bør ikke anvendes som vægisolering.
Brug mineraluld og gipsplade el. lign.
hpox, Århus (07-09-2007) 
Svar:
Hvis vinduerne ikke er med energiglas får i sikkert rigelig trækfornemmelse derfra også :-)
ksj, Brenderup (10-09-2007) 

Hvad koster omfangsdræn? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der ved hvor meget det ca. koster at få en en professionel til at lave et omfangsdræn? (104 km2 kælder) Kan kloakmestre vurdere om det i det hele taget er det der skal til eller skal der andre fagfolk på banen?
Mvh Monica
Monica Ladekarl, Frederiksberg (01-09-2007) 
Svar:
Hvad det koster vides ikke, men du kan få en pris fra et par kloakmestre/entreprenører.
Hvad de kan/vil vurdere er jo umuligt at sige, men så er der mulighed for indvendig fugttætning, f.eks. Vandex.

http://www.vandex.dk

Hvis du vælger omfangsdræn, bør du også overveje udvendig varmeisolering.
hpox, Århus (02-09-2007) 

Renovering af overetage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et lidt stort spørgsmål. Hvordan renoverer man overetagen på et typisk gammelt hus, hvor der ikke er isolering, og det hele bare er et stort loftsrum? Nogen der kan fortælle mig step by step, hvordan man gør, og er det noget man absolut skal være flere til, eller kan det lade sig gøre selv. Med renovere mener jeg primært, få nogle pæne gipsvægge op, og noget isolering, og få lagt et ordentlig gulv, og et pænt loft. El lader jeg de autoriserede om. Håber I kan svare på mit spørgsmål
Sara Jacqueline Refstrup, Augustenborg (24-08-2007) 
Svar:
Start med at kikke lidt på nedenstående;

http://gds.knaufdanogips.dk
http://gds.knaufdanogips.dk

hpox, Århus (24-08-2007) 
Svar:
Husk at søge om byggetilladelse, da det er en omfattende ændring af et eksisterende rum.
elektrikeren, aalborg (26-08-2007) 

Her vises 577-601 indlæg ud af 1325.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »